Veel van mijn opdrachtgevers zitten in het buitenland, de meeste wel binnen de EU.Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:31:
ik twijfel om intern te gaan ivm wet DBA. De markt lijkt niet aan te trekken binnen mijn domein. Hoe ervaren jullie dit? ik wil liever blijven zzp'en. iemand ervaring met opdrachten voor klanten buiten nederland?
Opdrachten vinden in het buitenland is wel nog lastiger dan in Nederland, zeker als het gaat om 'staff augmentation' type rollen. Even afgezien nog van wet- en regelgeving, ook over de grens willen ze mensen in ieder geval een aantal dagen op kantoor hebben, en dat gaat nou eenmaal lastig als je verder weg woont.
Ik geef veel trainingen, en heb inmiddels een aardige naam opgebouwd in mijn vakgebied (testen, testautomatisering). Veel van mijn klanten komen naar mij toe, en ik kan dus direct zaken met ze doen. Voor trainingen werkt het ook fundamenteel anders, opdrachtgever koopt een product (een training), geen dienst. Ik hoef ook nergens te worden ge-onboard.
En ook ik merk dit jaar dat de hand veel meer op de knip wordt gehouden, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Ik heb nog wel de nodige opdrachtgevers, maar het wel minder druk met aanvragen.
Gelukkig komt er als het goed is binnenkort een handtekening onder een voor mij heel grote opdracht, waar ik voor 1,5-2 jaar aan omzet garandeer. Dat scheelt een boel. Maar ook daar: die kwam naar mij toe, en alleen omdat ik in de afgelopen 20 jaar een naam heb opgebouwd. Heel veel investeren in bloggen, presentaties geven, mensen en teams helpen zonder er meteen iets voor terug te willen hebben.
Hoe vind je nu je opdrachten?