Typefoutje gemaakt in het rekeningnummer? Of een van de andere nieuwe nummers gebruikt, die echter niet bedoeld zijn voor loonheffingen maar bijv. g-rekening?FitTiv schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:48:
Heerlijk weer BD.
Maak de loonbelasting vandaag over naar het nieuwe rekeningnummer. Krijg ik het gelijk weer terug. Toen overgemaakt naar het ouwe, dat lijkt wel goed te gaan. Iets met leuker maar niet makkelijker? Wat willen ze nou...
Ik zit er even dieper in te duiken want het is wel vreemd. Rek nr is goed en de juiste.testmanager schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:21:
[...]
Typefoutje gemaakt in het rekeningnummer? Of een van de andere nieuwe nummers gebruikt, die echter niet bedoeld zijn voor loonheffingen maar bijv. g-rekening?
Overgemaakt naar NL04RABO0200112244 op 27-5 01:20 (geplande overschrijving)
Vervolgens teruggestort gekregen van het oude ing nummer om 08:30 dezelfde dag. Met als commentaar "teveel betaling xxx kenmerk" alleen missen de laatste twee cijfers dus ik kan niet zien of dit over dezelfde loonbelasting gaat. Ik neem aan van wel, want ik heb de loonbelasting (dubbel gechecked) 1x overgemaakt dit jaar van elke maand.
Naja, straks maar eens bellen
Ik zou de bedragen wel opnemen als storting + opname rekening courant. Dan staat het gewoon netjes geregistreerd.ColeJ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:03:
[...]
Bedankt voor je antwoord, zo zit het inderdaad in elkaar. Adviseer je dan om het rekeningnummer te wijzigen bij het UWV (bezwaarprocedure) of het gewoon 1/1 doorstorten vanuit de BV naar privé zonder het in mijn BV boekhouding te zetten.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Marktupdate: 70 reacties (!) op een opdracht bij een netbeheerder voor de rol van business analist data
Dat is toch al 2 jaar zo? Zelfs met "geen ZZP" blijft dat zo. Al merk ik dat steeds meer ZZP'ers in dienst zijn bij de BV van hun partner. Zo zorgt de wetgeving voor allemaal constructies ipv dat het een probleem zou moeten oplossen.mrbones92 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:07:
Marktupdate: 70 reacties (!) op een opdracht bij een netbeheerder voor de rol van business analist data
Met de huidige wetgeving (WTTA) op de plank eindigt die oplossing volgend jaar ook.jongetje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Dat is toch al 2 jaar zo? Zelfs met "geen ZZP" blijft dat zo. Al merk ik dat steeds meer ZZP'ers in dienst zijn bij de BV van hun partner. Zo zorgt de wetgeving voor allemaal constructies ipv dat het een probleem zou moeten oplossen.
Denk dat het een kwestie wordt van lange adem en hopen over paar jaar wel weer normaal te kunnen freelancen.
Toch heb ik juist het idee dat er ook steeds meer "schijnzelfstandige"-proof opdrachten uitgezet worden, dus met duidelijk meetbare doelstellingen uitgezet in de tijd. De standaard regel "niet geschikt voor ZZP" zie ik daarmee wat minder. (non IT overigens).
De keuze is nog steeds niet reuze, maar het gaat heel voorzichtig de goede kant op.
De keuze is nog steeds niet reuze, maar het gaat heel voorzichtig de goede kant op.
Plus dat het niet werkt, want je partner gaat je natuulijk niet ontslaan.....jongetje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Dat is toch al 2 jaar zo? Zelfs met "geen ZZP" blijft dat zo. Al merk ik dat steeds meer ZZP'ers in dienst zijn bij de BV van hun partner. Zo zorgt de wetgeving voor allemaal constructies ipv dat het een probleem zou moeten oplossen.
Ik ben dus zo'n sjaak die een Franchise constructie heeft opgetuigd. (franchisegever 60% eigenaar in mijn bv, hodn van de franchisegever, 40% eigenaar dus te ontslaan, wia/whv etc, etc.)wvdl schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:01:
[...]
Met de huidige wetgeving (WTTA) op de plank eindigt die oplossing volgend jaar ook.
Denk dat het een kwestie wordt van lange adem en hopen over paar jaar wel weer normaal te kunnen freelancen.
Op zich is het best te doen om aan de WTTA te voldoen. 2x per jaar een SNA+ audit en zorgen dat je jezelf meer of gelijk aan geeft dan wat je concullega's bij de klant ook hebben en zorgen dat je op tijd je vergunning binnen hebt.
Het is alleen een stuk duurder dan gewoon DGA spelen...
Alleen waar ik die 100.000 vandaan moet halen is nog een beetje een dingetje. Ik krijg hem wel terug na 4 jaar (of bij bedrijfsstaking en geen resterende kosten voor personeel.) maar het gat wat ik de afgelopen 6 jaar in mijn hand heb gehad als normale huis-tuin-en-keuken zzp'er heeft er niet voor gezorgd dat de koffers rijkelijk gevuld zijn.
Wat dan wel weer grappig is dat het kabinet koste wat kost deze wetgeving erdoorheen wil jassen om de euro's uit brussel te krijgen. Maar dat het nog op te richten ministerie nog niet klaar is, en ze de VOG's voor bedrijven nog niet kunnen leveren.
Ik ga er iig eerst weer vanuit dat ik per 31-12-2026 weer wat anders heb verzonnen of in loondienst ben bij een andere toko....
- Spes consilium non est -
Dit zie ik inderdaad ookB-Real schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:08:
Toch heb ik juist het idee dat er ook steeds meer "schijnzelfstandige"-proof opdrachten uitgezet worden, dus met duidelijk meetbare doelstellingen uitgezet in de tijd. De standaard regel "niet geschikt voor ZZP" zie ik daarmee wat minder. (non IT overigens).
De keuze is nog steeds niet reuze, maar het gaat heel voorzichtig de goede kant op.
Ik ben dus zo'n andere toko begonnen (met nog een paar) ;-)Krystman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Ik ben dus zo'n sjaak die een Franchise constructie heeft opgetuigd. (franchisegever 60% eigenaar in mijn bv, hodn van de franchisegever, 40% eigenaar dus te ontslaan, wia/whv etc, etc.)
Op zich is het best te doen om aan de WTTA te voldoen. 2x per jaar een SNA+ audit en zorgen dat je jezelf meer of gelijk aan geeft dan wat je concullega's bij de klant ook hebben en zorgen dat je op tijd je vergunning binnen hebt.
Het is alleen een stuk duurder dan gewoon DGA spelen...
Alleen waar ik die 100.000 vandaan moet halen is nog een beetje een dingetje. Ik krijg hem wel terug na 4 jaar (of bij bedrijfsstaking en geen resterende kosten voor personeel.) maar het gat wat ik de afgelopen 6 jaar in mijn hand heb gehad als normale huis-tuin-en-keuken zzp'er heeft er niet voor gezorgd dat de koffers rijkelijk gevuld zijn.
Wat dan wel weer grappig is dat het kabinet koste wat kost deze wetgeving erdoorheen wil jassen om de euro's uit brussel te krijgen. Maar dat het nog op te richten ministerie nog niet klaar is, en ze de VOG's voor bedrijven nog niet kunnen leveren.
Ik ga er iig eerst weer vanuit dat ik per 31-12-2026 weer wat anders heb verzonnen of in loondienst ben bij een andere toko....
Uitzend bv
- loondienst voor redelijk loon idd (wet sinds 2026)
- omzet - werkgeverskosten - uitzend overhead kosten = winst voor mijn aquisitie bv.
Met een paar is een 100k wel weer te behappen.. niet leuk, maar wel behapbaar.
Voordeel wel is dat deze schaalbaar is. (kunnen meer bij)
Iemand nog verbonden aan het fiasco van OneStopSourcing? Miljoenen weggesluisd, 900 ZZPer de dupe en veel overheidsinstanties...
En vermoedelijk op lange termijn worden de eisen aan dergelijke partijen alleen nog maar groter en langer... en wie worden daar de dupe van....
En vermoedelijk op lange termijn worden de eisen aan dergelijke partijen alleen nog maar groter en langer... en wie worden daar de dupe van....
freelance-intelligence.info
Mijn vrouw die ook zzp'er is, ondersteund bedrijven bij SNA certificeringen, als je wilt kan ik je in contact brengen met haar want het zou kunnen dat je vrijstelling kunt aanvragen voor die 100k als je al langer een bedrijf hebt.Krystman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Ik ben dus zo'n sjaak die een Franchise constructie heeft opgetuigd. (franchisegever 60% eigenaar in mijn bv, hodn van de franchisegever, 40% eigenaar dus te ontslaan, wia/whv etc, etc.)
Op zich is het best te doen om aan de WTTA te voldoen. 2x per jaar een SNA+ audit en zorgen dat je jezelf meer of gelijk aan geeft dan wat je concullega's bij de klant ook hebben en zorgen dat je op tijd je vergunning binnen hebt.
Het is alleen een stuk duurder dan gewoon DGA spelen...
Alleen waar ik die 100.000 vandaan moet halen is nog een beetje een dingetje. Ik krijg hem wel terug na 4 jaar (of bij bedrijfsstaking en geen resterende kosten voor personeel.) maar het gat wat ik de afgelopen 6 jaar in mijn hand heb gehad als normale huis-tuin-en-keuken zzp'er heeft er niet voor gezorgd dat de koffers rijkelijk gevuld zijn.
Wat dan wel weer grappig is dat het kabinet koste wat kost deze wetgeving erdoorheen wil jassen om de euro's uit brussel te krijgen. Maar dat het nog op te richten ministerie nog niet klaar is, en ze de VOG's voor bedrijven nog niet kunnen leveren.
Ik ga er iig eerst weer vanuit dat ik per 31-12-2026 weer wat anders heb verzonnen of in loondienst ben bij een andere toko....
Ze doet trouwens nog meer, maar heeft zich hier o.a. op toegelegd. Wat ze met name doet is eigenlijk achter de schermen gewoon alles regelen op HR/back-office en finance gebied zodat ondernemers kunnen ondernemen.
[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 29-05-2026 10:00 ]
Ik ken wel iemand die er last van heeft. Maar hoezo zouden overheidsinstanties er last van hebben? Die mensen zijn toch "gewoon" met een warme stoel naar een andere broker gegaan. Weer typisch Nederland met verplichte G-rekeningen e.d. zodat de belastingdienst nooit achter het net vist. Maar een dergelijke broker partij kan zo handelen.coldasice schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:50:
Iemand nog verbonden aan het fiasco van OneStopSourcing? Miljoenen weggesluisd, 900 ZZPer de dupe en veel overheidsinstanties...
Al vraag ik me serieus af hoe je met dergelijke marges failliet kunt gaan. Wat ik zie is dat ze de opdracht aanbieden op hun portal, een halve dag kwijt zijn aan de selectie van CV's, de gekozen CV door AI gooien, motivatie erbij genereren en aanbieden. Dan hoop je dat 1 op de 3 aanbiedingen ook een succes is en dan kun je een half jaar tot soms wel 3 jaar van elk uur 10 tot 20 euro binnenhalen en hoef je alleen rekeningen heen en weer te sturen.
100% eens, maar als het geld tegen de plinten klotst, zie je soms hele rare dingen...jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Ik ken wel iemand die er last van heeft. Maar hoezo zouden overheidsinstanties er last van hebben? Die mensen zijn toch "gewoon" met een warme stoel naar een andere broker gegaan. Weer typisch Nederland met verplichte G-rekeningen e.d. zodat de belastingdienst nooit achter het net vist. Maar een dergelijke broker partij kan zo handelen.
Al vraag ik me serieus af hoe je met dergelijke marges failliet kunt gaan. Wat ik zie is dat ze de opdracht aanbieden op hun portal, een halve dag kwijt zijn aan de selectie van CV's, de gekozen CV door AI gooien, motivatie erbij genereren en aanbieden. Dan hoop je dat 1 op de 3 aanbiedingen ook een succes is en dan kun je een half jaar tot soms wel 3 jaar van elk uur 10 tot 20 euro binnenhalen en hoef je alleen rekeningen heen en weer te sturen.
Uit een eerste openbaar faillissementsverslag van de curator blijkt dat OSS, waar op het moment van faillissement vier mensen werkten, in 2025 een verlies heeft geleden van maar liefst 8,6 miljoen euro. In 2024 bedroeg de winst nog bijna 300 duizend euro.
freelance-intelligence.info
Er zijn diverse aan gefailleerde gelieerde vennootschappen die stellen pandrechten te hebben op de debiteuren van Onestopsourcing B.V. De curator onderzoekt thans de rechtsgeldigheid en omvang van deze gestelde pandrechten.coldasice schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:34:
[...]
100% eens, maar als het geld tegen de plinten klotst, zie je soms hele rare dingen...
Uit een eerste openbaar faillissementsverslag van de curator blijkt dat OSS, waar op het moment van faillissement vier mensen werkten, in 2025 een verlies heeft geleden van maar liefst 8,6 miljoen euro. In 2024 bedroeg de winst nog bijna 300 duizend euro.
en
Jaarrekening 2023 gedeponeerd op 5 januari 2026;
Jaarrekening 2024 gedeponeerd op 9 januari 2026.
Zijn flinke rode vlaggen.
Ze werkten met factoring voor de voorfinanciering van nog te ontvangen gelden, zo heb ik begrepen. Die factoringpartij zou ineens de kosten enorm hebben verhoogd, dus ad-hoc samenwerking gestopt. Tja... dan heb je wel ineens een liqiditeitsprobleem. Op papier ben je misschien wel winstgevend, maar als de kortlopende schulden flink oplopen houdt het snel op....jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Al vraag ik me serieus af hoe je met dergelijke marges failliet kunt gaan.
De vrijdagmiddag grap van vandaag, is dat ik out of the blue een mailtje van Bunq krijg dat mijn rekening nr recent geverifieerd is en ze me graag helpen gebruik te maken van al hun te gekke features...
Ik deed 2 weken voor ik begon als ZZP'er in december 2023 een aanvraag om op januari 2024 te kunnen beginnen. En toen ik 3 dagen voor mijn start niets hoorde ben ik naar KNAB gegaan en had ik binnen 2 uur een zakelijke bankrekening...
Ik deed 2 weken voor ik begon als ZZP'er in december 2023 een aanvraag om op januari 2024 te kunnen beginnen. En toen ik 3 dagen voor mijn start niets hoorde ben ik naar KNAB gegaan en had ik binnen 2 uur een zakelijke bankrekening...
Yup, mooie woorden van ze... maar al geruime te tijd te laat betalen..., wij doen geen zaken meer met de club / groep van bedrijven, boeven praktijk.coldasice schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:50:
Iemand nog verbonden aan het fiasco van OneStopSourcing? Miljoenen weggesluisd, 900 ZZPer de dupe en veel overheidsinstanties...
En vermoedelijk op lange termijn worden de eisen aan dergelijke partijen alleen nog maar groter en langer... en wie worden daar de dupe van....
Er is zoals genoemd achter de schermen veel verdwenen ... Sta je dan te kijken met je onbetaalde facturen..
[ Voor 4% gewijzigd door mazzoop80 op 29-05-2026 15:27 ]
Das klote zeg, echt wel the horror voor een zzp-er dat.. 
Sterkte!
Sterkte!
| Security Management |
Wekelijks factureren, 14 dagen betaaltermijn... Helaas niet overal maar wel risico teruggebracht van 8 weken naar 3 wekenbord4kop schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:23:
Das klote zeg, echt wel the horror voor een zzp-er dat..
Sterkte!
freelance-intelligence.info
Volgens mij is de 25 cent per kilometer vergoeding nu eindelijk actief (sinds 22 mei) dus je kan het, met terugwerkende kracht, gaan uitkeren. lekker.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het hangt er een beetje van af wie OSS er tussen heeft geprakt, maar als dat op verzoek van de opdrachtgever is dan zou ik de klus niet afmaken tenzij de opdrachtgever de onbetaalde facturen voldoet.jongetje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Ik ken wel iemand die er last van heeft. Maar hoezo zouden overheidsinstanties er last van hebben?
De overheid moet vanwege de aanbestedingswet inhuur via brokerpartijen doen. Zou veel handiger zijn, voor de overheid en detacheerders en zzpers als de overheid hier zelf 1 portal voor regelt. Dan kunnen al die broker partijen er tussenuit met hun soms vriendjespolitiek. Ik heb er al een paar waar ik geen zaken mee doe omdat ik vermoed dat ze me nooit hebben aangeboden en een eigen kandidaat hebben voorgesteld. En ik dus niet via een andere partij kon reageren. Maar is lastig om echt hard te maken, maar transparant is het nu niet, die brokerpartijen handelen vanuit hun eigen belang. Niet die van de opdrachtgever en niet die van de ingehuurde persoon/partij.jadjong schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:57:
[...]
Het hangt er een beetje van af wie OSS er tussen heeft geprakt, maar als dat op verzoek van de opdrachtgever is dan zou ik de klus niet afmaken tenzij de opdrachtgever de onbetaalde facturen voldoet.
Scheelt de overheid meteen 10 tot 20euro per uur die naar dergelijke partijen gaat. Van dat geld kunnen ze prima zelf wat optuigen.
[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 30-05-2026 09:36 ]
@jongetje De overheid maximaliseert in de mantelcontracten het tarief dat tussenpersonen er op mogen doen. Dat is normaliter minder dan €5 per uur. Als jij bij de overheid zit en €10 - €20 moet inleveren per uur, dan kan je contact opnemen met de inkoopafdeling van de organisatie. Die zullen hier heel geïnteresseerd in zijn en een onderzoek starten. Zo ben ik er een keer achter gekomen dat er een derde partij een kickback fee kreeg voor mijn uren. Want ze hadden mijn CV doorgestuurd naar de mantelpartij. Daar wist ik niets van en dat is toen onder druk van de inkoopafdeling teruggedraaid.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Een broker zal het een rot zorg zijn wie er aangeboden wordt. Ze zitten er voor een paar euro er tussen voor de administratieve (contract) handelingen. Meer niet.jongetje schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:07:
[...]
De overheid moet vanwege de aanbestedingswet inhuur via brokerpartijen doen. Zou veel handiger zijn, voor de overheid en detacheerders en zzpers als de overheid hier zelf 1 portal voor regelt. Dan kunnen al die broker partijen er tussenuit met hun soms vriendjespolitiek. Ik heb er al een paar waar ik geen zaken mee doe omdat ik vermoed dat ze me nooit hebben aangeboden en een eigen kandidaat hebben voorgesteld. En ik dus niet via een andere partij kon reageren. Maar is lastig om echt hard te maken, maar transparant is het nu niet, die brokerpartijen handelen vanuit hun eigen belang. Niet die van de opdrachtgever en niet die van de ingehuurde persoon/partij.
Scheelt de overheid meteen 10 tot 20euro per uur die naar dergelijke partijen gaat. Van dat geld kunnen ze prima zelf wat optuigen.
Als een partij recruitment doet, dan spreek je niet meer over een broker. Sommige doen beide. Als je via hun portaal reageert, is het recruitment waar je mee in contact zal zijn. Kom je via de klant binnen, dan is het alleen de broker fee. Maar sommige overheidspartijen beheren weer hun "eigen" portaal (NS bijv) met eigen recruiters. Dan gaat het contract en afhandeling daarvan ook via de broker en blijft het een paar euro per uur.
Ik krijg meer de indruk dat je het over recruiter(organisatie)s hebt.
@mgizmo Ik doel op bedrijven zoals Headfirst (of tegenwoordig Striive) die overheidscontracten winnen en dan mogen aanbieden bij een aantal overheidsorganisaties. Die doen een eerste selectie en mogen dan x personen aanbieden, samen met nog 2 of 3 andere partijen. Die pakken echt wel meer dan een flextender waar maar een selectief aantal vooral gemeentelijke overheidsinstanties op zijn aangesloten.
Je zou eigenlijk een soort flextender moeten hebben van en voor alle overheidsopdrachten. Alles op 1 plek.
Je zou eigenlijk een soort flextender moeten hebben van en voor alle overheidsopdrachten. Alles op 1 plek.
@jongetje Ik heb een tijdje via Headfirst bij een ministerie gezet. Zij deden toen €3,50 bovenop mijn tarief.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Enkel een portal gaat niet werken, dan zit de overheid alsnog met 209830283 zzp'ers contractjes te maken en de financiele administratie met facturen te klooien. Als dat 1 portal is die als broker optreedt, krijg je niet alleen conflicten met de aanbestedingswet, maar wordt het helemaal vriendjespolitiek (alleen dan wie die portal 'krijgt').
Exact expert nodig?
Ik heb alleen maar goeie ervaringen met headfirst. €2,50 erop. Vind dat netjes.jongetje schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:17:
@mgizmo Ik doel op bedrijven zoals Headfirst (of tegenwoordig Striive) die overheidscontracten winnen en dan mogen aanbieden bij een aantal overheidsorganisaties. Die doen een eerste selectie en mogen dan x personen aanbieden, samen met nog 2 of 3 andere partijen. Die pakken echt wel meer dan een flextender waar maar een selectief aantal vooral gemeentelijke overheidsinstanties op zijn aangesloten.
Je zou eigenlijk een soort flextender moeten hebben van en voor alle overheidsopdrachten. Alles op 1 plek.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Die contracten hebben ze sowieso want al die uren moeten elke maand ook goedgekeurd worden, een account, toegangspas en andere bedrijfsmiddelen moeten worden aangemaakt. Wat denk je dat P-direct doet voor de rijksoverheid.Crazy D schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:12:
Enkel een portal gaat niet werken, dan zit de overheid alsnog met 209830283 zzp'ers contractjes te maken en de financiele administratie met facturen te klooien. Als dat 1 portal is die als broker optreedt, krijg je niet alleen conflicten met de aanbestedingswet, maar wordt het helemaal vriendjespolitiek (alleen dan wie die portal 'krijgt').
En dat portal is simpel, dat wordt beheerd bij P-direct, voor en door de overheid. Ze hebben al een systeem om de opdrachten bij de brokerpartijen uit te zetten. Dus een deel is er al... Alleen de selectie moet gedaan worden door iemand bij P-direct of de aanvragende afdeling.
coldasice schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:50:
Iemand nog verbonden aan het fiasco van OneStopSourcing? Miljoenen weggesluisd, 900 ZZPer de dupe en veel overheidsinstanties...
En vermoedelijk op lange termijn worden de eisen aan dergelijke partijen alleen nog maar groter en langer... en wie worden daar de dupe van....
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 100% gewijzigd door 3DDude op 31-05-2026 22:59 ]
Be nice, You Assholes :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
En hoe bevalt Knab voor jou?loewie1984 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:45:
De vrijdagmiddag grap van vandaag, is dat ik out of the blue een mailtje van Bunq krijg dat mijn rekening nr recent geverifieerd is en ze me graag helpen gebruik te maken van al hun te gekke features...
Ik deed 2 weken voor ik begon als ZZP'er in december 2023 een aanvraag om op januari 2024 te kunnen beginnen. En toen ik 3 dagen voor mijn start niets hoorde ben ik naar KNAB gegaan en had ik binnen 2 uur een zakelijke bankrekening...
Ik ben net voor mijzelf gestart (naast mijn vaste baan), waarvoor ik ook een rekening wil openen namelijk.
Na wat vaker software gebouwd te hebben en hiervoor ook de hosting/mail te doen, krijg ik af en toe ook grotere vragen. Daar komt consultancy bij kijken en wil ik meer gaan doen, maar kan ook de bouw uit volgen. Daaraan toegevoegd kan ik een ruimte verhuren in de schuur via AirBnB, wat voor variabele inkomsten zorgt wat eigenlijk een onderneming moet worden. Dit in combinatie met grotere opdrachten zorgt ervoor dat ik mijzelf heb ingeschreven.
Dit biedt voor mij ook andere mogelijkheden en vrijheid om eens wat andere interesses te proberen waar ik geld aan zou kunnen verdienen in de hoek van verduurzamen, batterijen, zonnepanelen en warmtepompen. Ik krijg hier nu al vaak vragen over en ik voorzie in de toekomst dat dat alleen maar meer gaat worden, gezien elke installatiepartij half installeert en niets inregelt.
Dit zijn natuurlijk best wat 'random' dingen bij elkaar, wat als fulltime zzp'er niet echt als een goed idee klinkt. Maar dit zorgt ervoor dat ik de dingen die ik sowieso doe, netjes als bedrijf kan doen en geeft me vrijheid en afwisseling voor de zaken die op me afkomen.
Vanwege de maandelijks terugkerende facturen en de maandelijkse vaste inkomsten, wilde ik Moneybird aanschaffen met de koppeling naar Knab. Zo kan ik periodiek factureren en ook losse facturen sturen.
Binnen Knab kan ik mooi potjes maken voor btw, belasting, airbnb en een buffer potje oid. En qua omzet /kosten kan ik in Knab de 'periodieke' zaken hebben, de projecten en de airbnb zaken (toeristen, schoonmaak, linnen/spullen, onderhoud etc.)
Klinkt dit oké of verklaren jullie me nu al voor gek.
Ik zit inmiddels >5j bij KNAB en Moneybird en dat bevalt erg goed. Vooral MB kan ik aanbevelen, als ik het vergelijk met andere pakketten die ik wel eens ben tegengekomen. Erg simpel met handige features.
Hier ook, ik ben tevreden, ja je kan ook bij Moneybird een rekening openen dan heb je KNAB helemaal niet nodig, maar toen ik begon als ZZP'er ondersteunde Moneybird nog geen apple of google pay en KNAB wel.
Daarnaast heb ik mijn verzekeringen via KNAB (Alicia) en Pensioenbeleggen via KNAB lopen.
Het feit dat ik destijds binnen twee uur een zakelijke rekening kon openen en verzekeringen binnen een dag geregeld waren, maakt eigenlijk dat ik een bepaalde loyaliteit voel richting KNAB. Ik ben gewoon tevreden.
De inkomsten verdeler doet het op dit moment alleen even niet, dat was een probleem waar aan gewerkt wordt. Voor de rest vind ik het gewoon heel erg fijn dat je alles zelf, digitaal via je mobiel kan regelen.
Daarnaast heb ik mijn verzekeringen via KNAB (Alicia) en Pensioenbeleggen via KNAB lopen.
Het feit dat ik destijds binnen twee uur een zakelijke rekening kon openen en verzekeringen binnen een dag geregeld waren, maakt eigenlijk dat ik een bepaalde loyaliteit voel richting KNAB. Ik ben gewoon tevreden.
De inkomsten verdeler doet het op dit moment alleen even niet, dat was een probleem waar aan gewerkt wordt. Voor de rest vind ik het gewoon heel erg fijn dat je alles zelf, digitaal via je mobiel kan regelen.
Ja hier hetzelfde. Kon alleen niet mn spaarrekeningen (buffer en btw) transacties automatisch naar Moneybird laten versturen. Maar kwam dr achter dat als ik elke rekening los activeer, dan lukt het wel.loewie1984 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:43:
Hier ook, ik ben tevreden, ja je kan ook bij Moneybird een rekening openen dan heb je KNAB helemaal niet nodig, maar toen ik begon als ZZP'er ondersteunde Moneybird nog geen apple of google pay en KNAB wel.
Daarnaast heb ik mijn verzekeringen via KNAB (Alicia) en Pensioenbeleggen via KNAB lopen.
Het feit dat ik destijds binnen twee uur een zakelijke rekening kon openen en verzekeringen binnen een dag geregeld waren, maakt eigenlijk dat ik een bepaalde loyaliteit voel richting KNAB. Ik ben gewoon tevreden.
De inkomsten verdeler doet het op dit moment alleen even niet, dat was een probleem waar aan gewerkt wordt. Voor de rest vind ik het gewoon heel erg fijn dat je alles zelf, digitaal via je mobiel kan regelen.
Bij mij werkte de inkomstenverdeler ook niet. Moest de instellingen op de inkomstenverdeler even verwijderen en opnieuw instellen en toen deed ie t weer.
Ik had nog nooit van het klachtenmeldpunt aanbesteden gehoord, maar blijkbaar hebben die nu uitgesproken dat gemeenten geen ZZP'ers meer mogen uitsluiten bij opdrachten:
https://fnvzzp.nl/nieuwsbericht/2026/06/zzp-ers-uitsluiten-bij-opdrachten-mag-niet
https://fnvzzp.nl/nieuwsbericht/2026/06/zzp-ers-uitsluiten-bij-opdrachten-mag-niet
Met de nieuwe ontwikkelingen bij Moneybird (bankrekening met apple pay, creditcard, idealbetalingen) is knab redundantKrilo_89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:33:
[...]
En hoe bevalt Knab voor jou?
Ik ben net voor mijzelf gestart (naast mijn vaste baan), waarvoor ik ook een rekening wil openen namelijk.
Na wat vaker software gebouwd te hebben en hiervoor ook de hosting/mail te doen, krijg ik af en toe ook grotere vragen. Daar komt consultancy bij kijken en wil ik meer gaan doen, maar kan ook de bouw uit volgen. Daaraan toegevoegd kan ik een ruimte verhuren in de schuur via AirBnB, wat voor variabele inkomsten zorgt wat eigenlijk een onderneming moet worden. Dit in combinatie met grotere opdrachten zorgt ervoor dat ik mijzelf heb ingeschreven.
Dit biedt voor mij ook andere mogelijkheden en vrijheid om eens wat andere interesses te proberen waar ik geld aan zou kunnen verdienen in de hoek van verduurzamen, batterijen, zonnepanelen en warmtepompen. Ik krijg hier nu al vaak vragen over en ik voorzie in de toekomst dat dat alleen maar meer gaat worden, gezien elke installatiepartij half installeert en niets inregelt.
Dit zijn natuurlijk best wat 'random' dingen bij elkaar, wat als fulltime zzp'er niet echt als een goed idee klinkt. Maar dit zorgt ervoor dat ik de dingen die ik sowieso doe, netjes als bedrijf kan doen en geeft me vrijheid en afwisseling voor de zaken die op me afkomen.
Vanwege de maandelijks terugkerende facturen en de maandelijkse vaste inkomsten, wilde ik Moneybird aanschaffen met de koppeling naar Knab. Zo kan ik periodiek factureren en ook losse facturen sturen.
Binnen Knab kan ik mooi potjes maken voor btw, belasting, airbnb en een buffer potje oid. En qua omzet /kosten kan ik in Knab de 'periodieke' zaken hebben, de projecten en de airbnb zaken (toeristen, schoonmaak, linnen/spullen, onderhoud etc.)
Klinkt dit oké of verklaren jullie me nu al voor gek.
Nou success er mee, ik hoor minder positieve verhalen over moneybird.whatyoudoing schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:02:
[...]
Met de nieuwe ontwikkelingen bij Moneybird (bankrekening met apple pay, creditcard, idealbetalingen) is knab redundant
Wat hoor jij dan als ik vragen mag? Ik zit op dit moment bij moneymonk, maar die worden inmiddels vrij prijzig en zit te denken om over te stappen. Het - wmb - logische alternatief zou moneybird zijn.Keyb schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:37:
[...]
Nou success er mee, ik hoor minder positieve verhalen over moneybird.
Bla bla bla...
Ik vond het voor uren schrijven verschrikkelijk werken, maar is een paar jaar terug. En ik gebruikte het als werknemer alleen daarvoor. Dus voor de rest geen idee.Keyb schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:37:
[...]
Nou success er mee, ik hoor minder positieve verhalen over moneybird.
Ik gebruik nu jortt en dat bevalt prima.
[ Voor 18% gewijzigd door Shinji op 04-06-2026 21:55 ]
Thanks, het bevalt heel goed moet ik zeggenKeyb schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:37:
[...]
Nou success er mee, ik hoor minder positieve verhalen over moneybird.
Die cc die ze leveren werkt voor ons meer dan regelmatig niet.Elfjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:50:
[...]
Wat hoor jij dan als ik vragen mag? Ik zit op dit moment bij moneymonk, maar die worden inmiddels vrij prijzig en zit te denken om over te stappen. Het - wmb - logische alternatief zou moneybird zijn.
@whatyoudoing ik zal toegeven dat onze ervaring gewoon N=1 is natuurlijk
[ Voor 9% gewijzigd door Keyb op 04-06-2026 23:31 ]
Waarom zou je überhaupt geld inleverenRichieB schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:37:
Als jij bij de overheid zit en €10 - €20 moet inleveren per uur, dan kan je contact opnemen met de inkoopafdeling van de organisatie.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
@Destruction Op die manier krijg je minder geld binnen. Voor elke opdracht is een bepaald maximaal budget beschikbaar en elke tussenpersoon snoept van dat maximum iets af. Prima dat je uitgaat van je eigen tarief, maar ik werk voor het geld en doe graag aan winstmaximalisatie.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid. Urenschrijven doe ik er niet in. Ik factureer per dagKeyb schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:37:
[...]
Nou success er mee, ik hoor minder positieve verhalen over moneybird.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het is altijd afhankelijk van het alternatief. Als je de dure tussenpersoon kan mijden dan moet je het zeker doen, maar als je benaderd wordt voor een opdracht en je krijgt daar een goed tarief voor maakt het dan echt uit wat de tussenpersoon vangt?
Zo lang je maar niet, zoals ik, op de eerste dag van je manager hoort dat je erg duur bent en dat hij hoge verwachtingen heeft, terwijl de tussenpersoon niet eens je gevraagde uurtarief kon bieden.. Dat was trouwens voor zowel de tussenpersoon als opdrachtgever een red flag die ik de toekomst niet meer zal negeren.
Zo lang je maar niet, zoals ik, op de eerste dag van je manager hoort dat je erg duur bent en dat hij hoge verwachtingen heeft, terwijl de tussenpersoon niet eens je gevraagde uurtarief kon bieden.. Dat was trouwens voor zowel de tussenpersoon als opdrachtgever een red flag die ik de toekomst niet meer zal negeren.
Vraag me af of dit gaat helpen, maar wel een duidelijk signaal. Echter, je haalt de clausule "geen zzp" er uit, en filtert daarna de zzp'er er weer uit bij de selectie. Zolang er geen duidelijke wetgeveving is zal er weinig veranderen. Onze hoop in bange dagen Thierry Aartsen belooft veel en heeft mooie woorden, maar feitelijk is er maar weinig (tot geen beweging).Renzmeister schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:39:
Ik had nog nooit van het klachtenmeldpunt aanbesteden gehoord, maar blijkbaar hebben die nu uitgesproken dat gemeenten geen ZZP'ers meer mogen uitsluiten bij opdrachten:
https://fnvzzp.nl/nieuwsbericht/2026/06/zzp-ers-uitsluiten-bij-opdrachten-mag-niet
Zie ook: Thierry Aartsen (Minister Werk en Participatie): “We moeten af van ouderwetse kijk op de arbeidsmarkt en zzp’ers snel een eigen plek in de wet geven” – ZiPconomy
Ik kreeg dus te horen van mijn eindklant dat ik veel duurder ben dan verwacht o.b.v. het afgesproken uurtarief (dat al aan de lage kant is). Er zitten twee partijen tussen mij en de eindklant, en het is niet duidelijk welke partij mij zo duur maakt. Het gevolg is dat ze bijna door het budget heen zijn om mij verder in te huren, en ik vanaf augustus weer beschikbaar kom. Echt balen, want dan is het project waar ik mee bezig ben gewoon nog niet klaar.Deveon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:22:
Het is altijd afhankelijk van het alternatief. Als je de dure tussenpersoon kan mijden dan moet je het zeker doen, maar als je benaderd wordt voor een opdracht en je krijgt daar een goed tarief voor maakt het dan echt uit wat de tussenpersoon vangt?
Zo lang je maar niet, zoals ik, op de eerste dag van je manager hoort dat je erg duur bent en dat hij hoge verwachtingen heeft, terwijl de tussenpersoon niet eens je gevraagde uurtarief kon bieden.. Dat was trouwens voor zowel de tussenpersoon als opdrachtgever een red flag die ik de toekomst niet meer zal negeren.
@Renzmeister Waarom weet je niet wie er wat verdient aan jouw inzet? Ik eis daar absolute transparantie in voordat ik een opdracht aanneem. Weet je ondertussen wel hoeveel de eindklant voor jou betaalt? Hoeveel procent gaat daar vanaf voordat jij je geld krijgt?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik werk ook voor het geld, daarom geef ik ook aan dat een evt. tussenpartij absoluut nooit van mijn tarief af gaat en in alle gevallen meerkosten voor de opdrachtgever zijn. Zij maken immers die keuze, ik niet.RichieB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:21:
@Destruction Op die manier krijg je minder geld binnen. Voor elke opdracht is een bepaald maximaal budget beschikbaar en elke tussenpersoon snoept van dat maximum iets af. Prima dat je uitgaat van je eigen tarief, maar ik werk voor het geld en doe graag aan winstmaximalisatie.
Hoe jij dit standpunt rijmt met niet werken voor geld is mij een raadsel
[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 05-06-2026 11:34 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Dit soort situaties zijn eenvoudig te vermijden door transparantie te eisen bij het tekenen van het contract. Ik vraag bijvoorbeeld op een nieuwe klus altijd even aan de eindklant hoe ze het vinden gaan na een paar weken en wat ze per uur of dag nou moeten betalen voor mij in het geval er een bedrijf tussen zit. Als hier iets anders uitkomt dan dat ik van te voren gehoord heb dan gaat er direct een belletje van mij naar de broker. Ook de eindklant stel ik daar dan meteen van op de hoogte.Renzmeister schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Ik kreeg dus te horen van mijn eindklant dat ik veel duurder ben dan verwacht o.b.v. het afgesproken uurtarief (dat al aan de lage kant is). Er zitten twee partijen tussen mij en de eindklant, en het is niet duidelijk welke partij mij zo duur maakt. Het gevolg is dat ze bijna door het budget heen zijn om mij verder in te huren, en ik vanaf augustus weer beschikbaar kom. Echt balen, want dan is het project waar ik mee bezig ben gewoon nog niet klaar.
Hoe kan jouw eindklant achteraf eigenlijk stellen dat je duurder bent dan verwacht? De uurtarieven worden toch van te voren in een contract vastgelegd?
In het verleden heb ik juist weleens gebruik gemaakt van de kennis over de marge. Bij een contractverlenging, na een lange periode bij dezelfde klant, had de klant het op dat moment financieel lastig, maar wilde hij graag doorgaan (was ook echt zo, geen onderhandelingstactiek). Omdat ik wist dat de tussenpartij een riante marge rekende, heb ik een tariefsverhoging voorgesteld met de suggestie dat die uit die marge betaald kon worden, zodat de klant er zelf niets extra’s aan kwijt zou zijn. Dat leek mij een redelijke oplossing voor alle partijen en is uiteindelijk ook zo gebeurd.
Nog even een update over de afloop: mijn normale tarief is zonder enige opmerking geaccepteerd.Yucon schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:49:
Ik heb vanochtend een gesprek met iemand uit mijn netwerk. Die werkt bij een bedrijf dat implementaties vrijwel volledig met eigen intern personeel doet, maar nu willen ze me vanwege een open plek die ze niet gevuld krijgen tijdelijk voor een klus inhuren.
Wat is in dat soort situaties gangbaar wat betreft marge? Iets vergelijkbaars als wanneer er een normale recruiter tussen zit (zeg 10%) of gaat men in dit soort situaties uit van veel meer?
Ze kunnen zelf standaard al 30 euro per uur meer factureren dan ik als freelancer aan een eindklant kan factureren als ik direct ingehuurd wordt. Op zich leek me dat al wel netjes.
RichieB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:50:
@Renzmeister Waarom weet je niet wie er wat verdient aan jouw inzet? Ik eis daar absolute transparantie in voordat ik een opdracht aanneem. Weet je ondertussen wel hoeveel de eindklant voor jou betaalt? Hoeveel procent gaat daar vanaf voordat jij je geld krijgt?
Da's een vrij ingewikkeld verhaal, maar mijn eindklant is een kleiner bedrijf binnen een (veel) groter bedrijf. Ik word ingehuurd door een team van dat grotere bedrijf, en word door dat team weer een soort van gedetacheerd naar die eindklant. Blijkbaar hebben die onderling niet goed gecommuniceerd over de kosten hiervan. Overigens speelt de situatie in het Midden Oosten nu ook mee, en zijn daardoor de budgetten beperkt.gem-p schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:49:
[...]
Dit soort situaties zijn eenvoudig te vermijden door transparantie te eisen bij het tekenen van het contract. Ik vraag bijvoorbeeld op een nieuwe klus altijd even aan de eindklant hoe ze het vinden gaan na een paar weken en wat ze per uur of dag nou moeten betalen voor mij in het geval er een bedrijf tussen zit. Als hier iets anders uitkomt dan dat ik van te voren gehoord heb dan gaat er direct een belletje van mij naar de broker. Ook de eindklant stel ik daar dan meteen van op de hoogte.
Hoe kan jouw eindklant achteraf eigenlijk stellen dat je duurder bent dan verwacht? De uurtarieven worden toch van te voren in een contract vastgelegd?
De volgende keer ga ik inderdaad wat meer transparantie eisen, hoewel dat in dit geval met meerdere partijen ertussen ook niet heel eenvoudig is.
Dat is altijd een beetje een dooddoener "als ondernemer bepaal je je eigen tarief". Dat is ook gewoon deel van het onderhandelen. En als je de luxe hebt om daar met gestrekt been in te gaan, is dat natuurlijk een lekkere positie. Niet iedereen heeft die optie, en soms moet je dus wat schipperen. Als ondernemen onderhandel je dan. En er zijn diverse redenen om wel wat in te leveren, en die zijn soms heel persoonlijk.Destruction schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:37:
[...]
Waarom zou je überhaupt geld inleverenMijn tarief is gewoon mijn tarief. Wil een opdrachtgever daar een partij tussen zetten dan is dat prima, maar dan zijn die meerkosten voor de opdrachtgever. Die gaan niet van mijn tarief af. Als ondernemer bepaal je je eigen tarief zelf, dus dan is het gewoon deal of no deal.
Je geeft daar zelf al meteen aan dat het wel wat uitmaakt wat de tussenpersoon vangt: hoge verwachtingen. Als een klant 170 euro betaald heeft ie andere verwachtingen dan wanneer hij 120 betaald. Zo simpel is het.Deveon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:22:
Het is altijd afhankelijk van het alternatief. Als je de dure tussenpersoon kan mijden dan moet je het zeker doen, maar als je benaderd wordt voor een opdracht en je krijgt daar een goed tarief voor maakt het dan echt uit wat de tussenpersoon vangt?
Zo lang je maar niet, zoals ik, op de eerste dag van je manager hoort dat je erg duur bent en dat hij hoge verwachtingen heeft, terwijl de tussenpersoon niet eens je gevraagde uurtarief kon bieden.. Dat was trouwens voor zowel de tussenpersoon als opdrachtgever een red flag die ik de toekomst niet meer zal negeren.
Exact expert nodig?
NIet meteen omgedraaid en opgezegd? IN het ergste geval is het echt einde en met je weer op zoek. Beste geval hoor je er nooit meer wat over.Deveon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:22:
Het is altijd afhankelijk van het alternatief. Als je de dure tussenpersoon kan mijden dan moet je het zeker doen, maar als je benaderd wordt voor een opdracht en je krijgt daar een goed tarief voor maakt het dan echt uit wat de tussenpersoon vangt?
Zo lang je maar niet, zoals ik, op de eerste dag van je manager hoort dat je erg duur bent en dat hij hoge verwachtingen heeft, terwijl de tussenpersoon niet eens je gevraagde uurtarief kon bieden.. Dat was trouwens voor zowel de tussenpersoon als opdrachtgever een red flag die ik de toekomst niet meer zal negeren.
Overigens heb ik nog nooit gehad dat tarief een dealbreaker was als je eenmaal in gesprek bent. k ben ook duurder dan de mede freelancers, maar het werd wel geaccepteerd.
Zat opdrachtgevers maakt het weinig uit als je maar resultaat levert. Meestal letten ze alleen bij selectie op het tarief. De opdrachtgever wilde overigens wel verlengen maar dankzij de tussenpersoon is de opdracht gestopt.Crazy D schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Je geeft daar zelf al meteen aan dat het wel wat uitmaakt wat de tussenpersoon vangt: hoge verwachtingen. Als een klant 170 euro betaald heeft ie andere verwachtingen dan wanneer hij 120 betaald. Zo simpel is het.
Na 3 maanden parttime en een baby onderweg was het wel even prettig dat het geld binnen bleef komen. Tijdens de verlenging werd overigens wel duidelijk dat als ik bovenstaande had gedaan het einde opdracht was.fry77 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:36:
[...]
NIet meteen omgedraaid en opgezegd? IN het ergste geval is het echt einde en met je weer op zoek. Beste geval hoor je er nooit meer wat over.
Ik zie in ieder geval niets in het punt om je eigen tarief te verlagen zodat de tussenpartij wat verdiend. Waarom moet ik betalen voor de keuze die een opdrachtgever wil maken? Mijn eigen antwoord op die vraag is dat ik dat dus niet doe. De opdrachtgever mag daar van mij prima voor kiezen, daarin kan en wil ik hem/haar niet tegenhouden. Maar niet ten koste van mijzelf, want mijn keuze is het nietCrazy D schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Dat is altijd een beetje een dooddoener "als ondernemer bepaal je je eigen tarief". Dat is ook gewoon deel van het onderhandelen. En als je de luxe hebt om daar met gestrekt been in te gaan, is dat natuurlijk een lekkere positie. Niet iedereen heeft die optie, en soms moet je dus wat schipperen. Als ondernemen onderhandel je dan. En er zijn diverse redenen om wel wat in te leveren, en die zijn soms heel persoonlijk.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Ja eens. Ik heb Moneybird maar ben voor de uren overgestapt naar TrackingTime. Moet ik klein bedrag betalen, maar dan kan ik in ieder geval urenblokken laten terugkeren elke dag of week, etc.Shinji schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:54:
[...]
Ik vond het voor uren schrijven verschrikkelijk werken, maar is een paar jaar terug. En ik gebruikte het als werknemer alleen daarvoor. Dus voor de rest geen idee.
Ik gebruik nu jortt en dat bevalt prima.
Dat is voor mij t enige. Ik denk dat elk boekhoudsysteem wel een minpunt heeft, en dan vind ik uren schrijven wel het minst belangrijk. Heb t wel aangegeven bij ze.
Het zal vooral aan de tarieven liggen. Als de klant 120 betaald en jij vangt 110 zal dat ook niet uitmaken daarvoor zitten die tarieven te dicht bij elkaar. En als je je werk goed doet en "het waard bent" maakt het ook niet uit.Deveon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
[...]
Zat opdrachtgevers maakt het weinig uit als je maar resultaat levert. Meestal letten ze alleen bij selectie op het tarief. De opdrachtgever wilde overigens wel verlengen maar dankzij de tussenpersoon is de opdracht gestopt.
Exact expert nodig?
Wil je die klus of niet? En waar ligt de grens? Voet bij stuk "120 euro anders niet" of is voor een leuke klus zakken naar 110 het ook waard? Als je genoeg aanbod hebt om voet bij stuk te houden, zeker doen. Maar tariefonderhandeling is echt geen vreemd iets. En net als jij stellig bij je tarief kan blijven, kan de klant dat ook. En dan heb je de vrijheid om door te lopenDestruction schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:13:
[...]
Ik zie in ieder geval niets in het punt om je eigen tarief te verlagen zodat de tussenpartij wat verdiend. Waarom moet ik betalen voor de keuze die een opdrachtgever wil maken? Mijn eigen antwoord op die vraag is dat ik dat dus niet doe. De opdrachtgever mag daar van mij prima voor kiezen, daarin kan en wil ik hem/haar niet tegenhouden. Maar niet ten koste van mijzelf, want mijn keuze is het niet
Exact expert nodig?
Voet bij stuk houden en dan de opdracht niet krigen gebeurt eigenlijk alleen bij partijen die cv's schuiven en ergens tussen proberen te komen waar ze niet horen. En ik heb ok wel eens aan moeten geven dat het aquisitie tarief voor de klant is. Die huurt zo'n tussenpartij in, niet ik. Maar ik geef toe dat dat wat makkelijk is als je niet direct van het geld meer afhankelijk bent. Je eerste jaar zal het wat lastiger zijn. Mijn normale tarief zou rond de 120 horen te liggen. Ik kan best wat aanpassen, afhankelijk van onzin als kantoordagen, reistijd etc etc. Maar onder de 100 ga ik niet eens in gesprek. En aangezien ik de afgelopen 3 jaar al meer gewerkt heb dan ik had verwacht met het oog op de markt en DBA etc, ga ik daar nu echt niet vanaf wijken.
Soms kom je een beetje rare dingen in contracten tegen. Soms hele rare. En soms onder het kopje 'gegevensverwerking' dit: 'Opdrachtnemer stemt ermee in dat Opdrachtgever zijn verstrekte gegevens gebruikt voor marketingdoeleinden'.
W*T*F
Heeft iemand nog meer pareltjes?
W*T*F
Heeft iemand nog meer pareltjes?
Je bent gewoon te duur @Yucon dus ze proberen nog wat geld aan je te verdienen zoYucon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:59:
Soms kom je een beetje rare dingen in contracten tegen. Soms hele rare. En soms onder het kopje 'gegevensverwerking' dit: 'Opdrachtnemer stemt ermee in dat Opdrachtgever zijn verstrekte gegevens gebruikt voor marketingdoeleinden'.
W*T*F
Heeft iemand nog meer pareltjes?
Meestal gaat dat bijvoorbeeld over zaken als een foto of een interview die ze graag in de toekomst willen gebruiken wanneer jij er niet meer werkt.Yucon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:59:
Soms kom je een beetje rare dingen in contracten tegen. Soms hele rare. En soms onder het kopje 'gegevensverwerking' dit: 'Opdrachtnemer stemt ermee in dat Opdrachtgever zijn verstrekte gegevens gebruikt voor marketingdoeleinden'.
W*T*F
Heeft iemand nog meer pareltjes?
Dat wil ik niet niet tijdens de werkzaamheden dus zou ook niet weten waarom dat na het afronden van de werkzaamheden wel mag.
Ik heb volgens mijn contract schriftelijke toestemming nodig om de eindklant op mijn CV te zettenYucon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:59:
Soms kom je een beetje rare dingen in contracten tegen. Soms hele rare. En soms onder het kopje 'gegevensverwerking' dit: 'Opdrachtnemer stemt ermee in dat Opdrachtgever zijn verstrekte gegevens gebruikt voor marketingdoeleinden'.
W*T*F
Heeft iemand nog meer pareltjes?
Harvey Nash bij Ahold. Of ik even mijn hele netwerk en de afgelopen 5 jaar aan referenties kon opgeven met daarbij de nadrukkelijke toestemming om deze contacten te benaderen voor marketing doeleinden.Yucon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:59:
Soms kom je een beetje rare dingen in contracten tegen. Soms hele rare. En soms onder het kopje 'gegevensverwerking' dit: 'Opdrachtnemer stemt ermee in dat Opdrachtgever zijn verstrekte gegevens gebruikt voor marketingdoeleinden'.
W*T*F
Heeft iemand nog meer pareltjes?
Nog even los van hoe je een "lijst" kan overhandigen met daarin je "netwerk", dat was zo'n debiel verzoek tesamen met een 60 dagen betaaltermijn dat ik daar, soort van flabbergasted, nooit akkoord mee ben gegaan.
Gelukkig hadden ze ook HeadFirst als optie. Uiteindelijk 2,50 duurder voor Ahold per uur, maar echt veel betere voorwaarden (14 dagen betaaltermijn bijvoorbeeld).
K to the KillaZ
Een lijst met je eerdere/andere klanten overdragen? Er is zoiets als een AVG, toch? Ze zouden bij mij ook de boom in kunnen met zo'n verzoek
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat klinkt als een accountmanager die bij een detacheringsbureau heeft gewerkt waar het gebruikelijk is dat de consultants de ogen en oren zijn bij klanten voor de accountmanager en deze manier van werken meegenomen heeft naar een broker 😅KillaZ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:10:
[...]
Harvey Nash bij Ahold. Of ik even mijn hele netwerk en de afgelopen 5 jaar aan referenties kon opgeven met daarbij de nadrukkelijke toestemming om deze contacten te benaderen voor marketing doeleinden.
Heeft er iemand een tip of goede ervaringen met een boekhouder in regio Amersfoort? Ik ben bezig met omzetting naar Holding/BV. Mn bedrijf is niet zo heel spannend en het meeste doe ik zelf. Ik zoek gewoon een creatieve vraagbaak en iemand voor salarisadmin en jaarrekening
Ikzelf zit bij Finovion. Doen naast de boekhouding (zowel holding als werkmaatschappij) ook de salarisadministratie (DGA vanuit de holding).ybos schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:32:
Heeft er iemand een tip of goede ervaringen met een boekhouder in regio Amersfoort? Ik ben bezig met omzetting naar Holding/BV. Mn bedrijf is niet zo heel spannend en het meeste doe ik zelf. Ik zoek gewoon een creatieve vraagbaak en iemand voor salarisadmin en jaarrekening
Ze hebben een landelijk netwerk van zelfstandigen. Ieder met zijn eigen specialisatie. In Amersfoort zelf zit er geen, maar in Soest wel.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Soest is prima te doen, thanks! Ik ga eens kijken.Matis schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:46:
[...]
Ikzelf zit bij Finovion. Doen naast de boekhouding (zowel holding als werkmaatschappij) ook de salarisadministratie (DGA vanuit de holding).
Ze hebben een landelijk netwerk van zelfstandigen. Ieder met zijn eigen specialisatie. In Amersfoort zelf zit er geen, maar in Soest wel.
Das toch gewoon 1 klant, ben je nou schijnzelfstandig of niet?!KillaZ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:10:
[...]
Harvey Nash bij Ahold. Of ik even mijn hele netwerk en de afgelopen 5 jaar aan referenties kon opgeven met daarbij de nadrukkelijke toestemming om deze contacten te benaderen voor marketing doeleinden.
Nog even los van hoe je een "lijst" kan overhandigen met daarin je "netwerk", dat was zo'n debiel verzoek tesamen met een 60 dagen betaaltermijn dat ik daar, soort van flabbergasted, nooit akkoord mee ben gegaan.
Gelukkig hadden ze ook HeadFirst als optie. Uiteindelijk 2,50 duurder voor Ahold per uur, maar echt veel betere voorwaarden (14 dagen betaaltermijn bijvoorbeeld).
Ik zit bij Blaauw accountants - uit Amersfoort. Stuur maar een pb als je wat wil weten.ybos schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:32:
Heeft er iemand een tip of goede ervaringen met een boekhouder in regio Amersfoort? Ik ben bezig met omzetting naar Holding/BV. Mn bedrijf is niet zo heel spannend en het meeste doe ik zelf. Ik zoek gewoon een creatieve vraagbaak en iemand voor salarisadmin en jaarrekening
Das wel lang geleden dan want ahold is alweer 2 jaar magnit, net als bol. Overigens zelf ook 2 jaar via HN gezeten en dit stond er hier niet in dus ben wel benieuwd welke periode dit was danKillaZ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:10:
[...]
Harvey Nash bij Ahold. Of ik even mijn hele netwerk en de afgelopen 5 jaar aan referenties kon opgeven met daarbij de nadrukkelijke toestemming om deze contacten te benaderen voor marketing doeleinden.
Nog even los van hoe je een "lijst" kan overhandigen met daarin je "netwerk", dat was zo'n debiel verzoek tesamen met een 60 dagen betaaltermijn dat ik daar, soort van flabbergasted, nooit akkoord mee ben gegaan.
Gelukkig hadden ze ook HeadFirst als optie. Uiteindelijk 2,50 duurder voor Ahold per uur, maar echt veel betere voorwaarden (14 dagen betaaltermijn bijvoorbeeld).
[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 13-06-2026 09:15 ]
Bij GSO, inderdaad 5 jaar terug, 2,5 jaar geleden vertrokken (waar het bij vertrek nog HN en Headfirst was voor GSO).ID-College schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:13:
[...]
Das wel lang geleden dan want ahold is alweer 2 jaar magnit, net als bol. Overigens zelf ook 2 jaar via HN gezeten en dit stond er hier niet in dus ben wel benieuwd welke periode dit was dan
Er stonden wel meer irritante dingen in, 60 dagen betaaltermijn bijvoorbeeld. Had jij dat niet? Via welke tak zat jij?
K to the KillaZ
Nou, na een half jaar geen opdracht gehad te hebben lijkt het erop dat ik volgende week kan starten als data-architect. Helaas wel via een verloningsconstructie. Is bij de overheid en die zijn nog doodsbang voor wet-DBA problemen. Ik weet wel weer waarom ik ZZP-er was. Niet alleen bleef er VEEL meer onder de streep over, het was ook allemaal veel simpeler. Komende half jaar maar eens kijken, voor nu heb ik in elk geval inkomen en wellicht dat begin 2027 de markt er wat rooskleuriger uitziet.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Zou je je nieuwe verlonings contract ook tussentijds opzeggen als je ergens anders wel als zzp'er een opdracht kan uitvoeren? Vraag het uit nieuwsgierigheid en voor de volledigheid, dat zou ik dus wel doen.page404 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:15:
Nou, na een half jaar geen opdracht gehad te hebben lijkt het erop dat ik volgende week kan starten als data-architect. Helaas wel via een verloningsconstructie. Is bij de overheid en die zijn nog doodsbang voor wet-DBA problemen. Ik weet wel weer waarom ik ZZP-er was. Niet alleen bleef er VEEL meer onder de streep over, het was ook allemaal veel simpeler. Komende half jaar maar eens kijken, voor nu heb ik in elk geval inkomen en wellicht dat begin 2027 de markt er wat rooskleuriger uitziet.
dat is een gewetensdilemmagem-p schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:09:
[...]
Zou je je nieuwe verlonings contract ook tussentijds opzeggen als je ergens anders wel als zzp'er een opdracht kan uitvoeren? Vraag het uit nieuwsgierigheid en voor de volledigheid, dat zou ik dus wel doen.
[ Voor 4% gewijzigd door page404 op 15-06-2026 09:43 ]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
De eerste kamer heeft zojuist de Wet invoering rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst op basis van uurtarief aangenomen. Dit is voorlopig vastgesteld op €38 per uur. Hopelijk haalt dit veel ruis weg uit de schijnzelfstandigheidsdiscussie, zoals bijvoorbeeld de rechtzaak tegen Temper.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36783_wet_invoering
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36783_wet_invoering
Tja, maar als A = B, wilt niet zeggen dat B = A.... helaas ;-)mrbones92 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:52:
De eerste kamer heeft zojuist de Wet invoering rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst op basis van uurtarief aangenomen. Dit is voorlopig vastgesteld op €38 per uur. Hopelijk haalt dit veel ruis weg uit de schijnzelfstandigheidsdiscussie, zoals bijvoorbeeld de rechtzaak tegen Temper.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36783_wet_invoering
Dit artikel beschermt de “laagbetaalden”, maar wat zegt het over personen met een hoger uurloon?mrbones92 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:52:
De eerste kamer heeft zojuist de Wet invoering rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst op basis van uurtarief aangenomen. Dit is voorlopig vastgesteld op €38 per uur. Hopelijk haalt dit veel ruis weg uit de schijnzelfstandigheidsdiscussie, zoals bijvoorbeeld de rechtzaak tegen Temper.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36783_wet_invoering
Die krijgen straks te maken met brokers die maximaal 38/u biedenWolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:11:
[...]
Dit artikel beschermt de “laagbetaalden”, maar wat zegt het over personen met een hoger uurloon?
Dus straks gaan ze 40 uur werken en mogen ze er maar 32 factureren á 40 euro per uur.mrbones92 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:52:
De eerste kamer heeft zojuist de Wet invoering rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst op basis van uurtarief aangenomen. Dit is voorlopig vastgesteld op €38 per uur. Hopelijk haalt dit veel ruis weg uit de schijnzelfstandigheidsdiscussie, zoals bijvoorbeeld de rechtzaak tegen Temper.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36783_wet_invoering
Waarom zou dit ruis weghalen? Dit zorgt ervoor dat ZZPers met een uurtarief onder de 38€ sneller als verkapt dienstverband aangemerkt kunnen worden. That’s it. Dit maakt de situatie voor iedereen met een uurtarief >38€ niet anders dan dat het nu is.mrbones92 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:52:
De eerste kamer heeft zojuist de Wet invoering rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst op basis van uurtarief aangenomen. Dit is voorlopig vastgesteld op €38 per uur. Hopelijk haalt dit veel ruis weg uit de schijnzelfstandigheidsdiscussie, zoals bijvoorbeeld de rechtzaak tegen Temper.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36783_wet_invoering
Niets, daar gelden de reguliere regels voor. Het punt is hier dat er sprake is van omgekeerde bewijslast, waarbij de opdrachtgever moet bewijzen dat het geen schijnzelfstandigheid is.Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:11:
[...]
Dit artikel beschermt de “laagbetaalden”, maar wat zegt het over personen met een hoger uurloon?
Klopt, maar heel dat Temper rechtzaken circus was niet nodig geweest als dit al bestond. Het geeft een duidelijke ondergrens aan waarbij er een vergroot risico is op schijnzelfstandigheid.Djerro123 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:26:
[...]
Waarom zou dit ruis weghalen? Dit zorgt ervoor dat ZZPers met een uurtarief onder de 38€ sneller als verkapt dienstverband aangemerkt kunnen worden. That’s it. Dit maakt de situatie voor iedereen met een uurtarief >38€ niet anders dan dat het nu is.
Het belangrijkste is dat er minder grijs tussen wit en zwart zit.... als ze de onderkant afbakenen is dat de argument dat je daar niet bij hoort, lijkt me een prima argumentWolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:11:
[...]
Dit artikel beschermt de “laagbetaalden”, maar wat zegt het over personen met een hoger uurloon?
freelance-intelligence.info
Ik zie de relatie niet, een bepaalde groep is nu makkelijker aan te wijzen als in loondienst maar het zegt werkelijk niets over een andere groep?coldasice schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Het belangrijkste is dat er minder grijs tussen wit en zwart zit.... als ze de onderkant afbakenen is dat de argument dat je daar niet bij hoort, lijkt me een prima argument
Het zegt inderdaad niet dat iemand boven €38/u automatisch ondernemer is. Maar door de onderkant expliciet af te bakenen wordt het grijze gebied wel kleiner. De wetgever geeft daarmee aan waar het grootste risico op schijnzelfstandigheid ligt. Dat is geen bewijs dat iemand boven €38/u veilig zit, maar het maakt de discussie voor die groep wel iets duidelijker.Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:13:
[...]
Ik zie de relatie niet, een bepaalde groep is hu makkelijker aan te wijzen als in loondienst maar het zegt werkelijk niets over een andere groep?
freelance-intelligence.info
2026 is niet mijn jaar. De opdracht gaat niet door omdat de tussenpersoon de payrolling niet rond gaat krijgen door alle eisen van inkoop. De boel is afgeblazen en nu dus naarstig op zoek naar iets nieuws. Ik heb wel even een paar slechte dagen gehad. Regeldrift maakt dit land echt kapot hoor.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ah erg vervelend voor je. Ik wens je veel succes in je zoektocht!page404 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:15:
2026 is niet mijn jaar. De opdracht gaat niet door omdat de tussenpersoon de payrolling niet rond gaat krijgen door alle eisen van inkoop. De boel is afgeblazen en nu dus naarstig op zoek naar iets nieuws. Ik heb wel even een paar slechte dagen gehad. Regeldrift maakt dit land echt kapot hoor.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Het is wel de reden dat we al jarenlang lekker aan het verdienen zijnpage404 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:15:
Regeldrift maakt dit land echt kapot hoor.
Het land kapot? Alleen de schijnzelfstandige toch die niet echt ondernemer zijn?page404 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:15:
Regeldrift maakt dit land echt kapot hoor.
Anyways succes met het zoeken naar een nieuwe opdracht.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Niet om het een of ander maar ik zie best veel ZZP data architect vragen voorbij komen, zoek je in een specifieke sector / werkgebied?page404 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:15:
2026 is niet mijn jaar. De opdracht gaat niet door omdat de tussenpersoon de payrolling niet rond gaat krijgen door alle eisen van inkoop. De boel is afgeblazen en nu dus naarstig op zoek naar iets nieuws. Ik heb wel even een paar slechte dagen gehad. Regeldrift maakt dit land echt kapot hoor.
Iemand hier ervaring met Stradero? Werd telefonisch benaderd door dit platform. Ze werken op basis van een fee bij succesvolle opdracht. Ik kon telefonisch niet te veel doorvragen dus gevraagd om wat info op de mail te zetten.
Ben wel benieuwd, maar dacht zal eerst hier eens polsen of iemand ze kent of al zaken met ze doet.
Ben wel benieuwd, maar dacht zal eerst hier eens polsen of iemand ze kent of al zaken met ze doet.
Vind je? Er zijn veel opdrachtgevers die zzp’ers geen opdrachten meer geven uit angst voor problemen met de Belastingdienst. Daar ben je als zzp’er gewoon de dupe van, ook als je geen schijnzelfstandige bent.Tylen schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:21:
[...]
Het land kapot? Alleen de schijnzelfstandige toch die niet echt ondernemer zijn?
Anyways succes met het zoeken naar een nieuwe opdracht.