Aftansert schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:16:
[...]
Het lijkt me moeilijk uit te leggen waarom je 2 jaar aan privéontrekkingen moet reserveren als vermogen van de onderneming, terwijl de eigenaar van de eenmanszaak ook gewoon direct kan beschikken over dat geld door het als privéontrekking te boeken. Er lijkt dus geen enkel zakelijk belang voor de reservering, en alleen een privébelang, namelijk het ontwijken van vermogensbelasting.
Waar zit volgens jou dan het zakelijke belang?
Stel we krijgen een financiële crisis anno 2008, ik heb toen 9 maanden in loondienst op de bank gezeten. De werkgever (weliswaar een BV) had genoeg zakelijke reserves om:
1. vaste lasten en leveranciersverplichtingen te betalen
2. werkgeverslasten te betalen
3. personeel door te betalen
Hoezo zou ik dat met mijn eenmanszaak niet kunnen/mogen en daar een reserve voor aanleggen?
Reservering vaste lasten, mijn 365 abo, internet en telefoon abo, mijn verzekeringen lopen gewoon door. (Dus een reservering voor 2 jaar aan kosten zeg 10k per jaar)
Daarnaast reservering IB opbouwen, ook al verdien ik in 2026 minder, ik wordt aangeslagen op basis van inkomsten uit het verleden, de Belastingdienst verwacht gewoon 40k IB van mij, hoezo zou ik daar niet 2 jaar een reserve voor aan mogen leggen
Ten slotte de privé onttrekking. Hoezo zou ik die naar privé moeten halen, daarmee de drempel overgaan van VRH. Dan betaal je dus IB in de periode dat je de buffer opbouwde, en dan mag je dan VRH betalen omdat je dat geld al vroegtijdig naar privé hebt gehaald omdat dat volgens sommigen hier moet.
Zie hier wat meer context:
https://digitale-boekhoud...box-3-inkomstenbelasting/In het geval van een periode waar veel ontvangsten zijn geweest kan het zijn dat het zakelijke banksaldo (sneller en hoger dan normaal) oploopt. Hartstikke fijn natuurlijk, de zaken gaan dan (vaak) goed! Er zijn echter situaties waarbij geld “opgepot” blijft in de Eenmanszaak wat de fiscus kan aanmerken als Box 3 vermogen. Een deel van het saldo in de Eenmanszaak kan dan worden bestempeld als onzakelijk. Dit gebeurt veelal wanneer er voor een langere periode een hoog saldo staat op de zakelijke rekening. Een reserve aanhouden op uw zakelijke rekening brengt natuurlijk niet meteen het risico mee! Het is namelijk per ondernemer verschillend. Sommige ondernemers hebben een hoog werkkapitaal nodig of reserveren voor een investering of uitgaven.
Er is geen simpele rekensom of drempel om te bepalen of het zakelijke saldo overtollig is. Dit verschilt per onderneming.
En veel duidelijker wordt het niet.