jadjong schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:31:
[...]
Nou ja, je zat er bij benadering 1200 netto per maand naast.

Zie het ook in perspectief tot een vergelijkbare functie in loondienst, dan is 3200 netto incl pensioen, auto en de mogelijkheid om te winkelen bij de Sligro geen belachelijk slechte deal.
35 per uur als volleerd SAP knutselaar? Nee. Maar als beginnend electricien of instructeur rijbewijs B? Dan misschien wel.
Komt, omdat jij anders rekent. Jij haalt elke maand eerst de kosten eraf en dan pas je IB verrekenen. Kan ook natuurlijk. Ik vind het prettiger om in medio mei te zien wat de IB werkelijk is.
Ik reken mezelf niet rijk, na het uitbetalen van een factuur.
Dus ik doe:
BTW gaat direct potje BTW <--- is niet van mij, maar heb vaak gelezen en gehoord dat er mensen zijn die dit ook opmaken
IB hou ik rekening met 40% van het gefactureerde bedrag excl. btw
Wat er dan overblijft, gaat €4300 loon en de rest wordt verdeeld van kosten, investeren tot buffer.
Medio mei zie ik wel wat daadwerkelijk de belastingdruk is van voorgaand jaar.
Ik heb het niet nagerekend, dus een aanname hier

, maar betwijfel of als je met 40e pu €3200 netto pm overhoudt als je 40 uur pw factureerd..12 maanden pj.
Als ik op een uurtarief kom van 40e pu, dan zou ik ook rekening houden met 40% belastingdruk en per maand opzij zetten en wat minder hoef te betalen, dan het bedrag als buffer of kijken wat er mogelijk is om in 1 x voor 12 mnd hypotheek te betalen van dat bedrag.
PS. SAP knutselaar...uughhh heb nu bij 3 opdrachtgevers gezeten die ook gebruik maken van SAP, wat is dat een draak van een omgeving zeg...Huidige opdrachtgever zit bij een leverancier...de sr \ teamlead engineer, kon een incident niet oplossen, dus ik vroeg om een visio van de opgeving en ik moest hem vertellen waar hij moet kijken om de oorzaak te vinden

... mij niet bellen bij SAP zooi