Ik heb in mijn verleden ook wel eens een psycholoog gesproken. Daarom heb ik een AOV gekozen zonder dekking van psychische ziektes, omdat je die dan sowieso moet uitsluiten. Ik zit daarvoor bij Insify.lostboy_0234 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:05:
Hi allen,
Aansluitend op het AOV-thema: ik heb een afwijzing gekregen, simpelweg omdat ik bij een psycholoog ben geweest. Voor de context, dat traject ging over het verwerken van het overlijden van een ouder en het ondersteunen van mijn moeder die in die periode volledig vastliep.
Ik wilde dat ergens kwijt en heb daarom hulp gezocht om daarover te sparren.
Zijn hier tweakers die iets soortgelijks hebben meegemaakt en uiteindelijk wél een AOV hebben kunnen afsluiten? Bij welke verzekeraar en hoe is dat gelopen?
Maar... Dan blijft er toch een situatie bestaan waarin je onverzekerd bent? Wat is dan het nut van zo'n AOV als je toch niet volledig verzekerd bent/kunt zijn?
Het plan was toch dat je straks verplicht verzekerd moet zijn? Dan moet je je ook voor alles kunnen verzekeren. Anders is bijvoorbeeld @Dennisweb straks ook precies NIET verzekerd voor DE reden waarom hij nergens in loondienst is of kan. Of krijg ik geen dekking bij uitval door rugklachten. Dat soort onzin...
Het plan was toch dat je straks verplicht verzekerd moet zijn? Dan moet je je ook voor alles kunnen verzekeren. Anders is bijvoorbeeld @Dennisweb straks ook precies NIET verzekerd voor DE reden waarom hij nergens in loondienst is of kan. Of krijg ik geen dekking bij uitval door rugklachten. Dat soort onzin...
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat is het bij verzekeraars. If you can be f*cked, you will be f*cked.
Daarom kan een broodfonds een hele goed aanvulling zijn.
Daarom kan een broodfonds een hele goed aanvulling zijn.
Dat is toch niet zo heel ingewikkeld? Namelijk: verzekerd zijn voor alle andere (niet psychische) gevallen waarbij je niet meer in staat bent om je beroep uit te voeren.Destruction schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:52:
Wat is dan het nut van zo'n AOV als je toch niet volledig verzekerd bent/kunt zijn?
Ik heb voor de eerste 2 jaar ook nog een broodfonds. Maar als ik inderdaad langdurig psychisch ziek word, dan ben ik afhankelijk van het inkomen van mijn partner. Het is helaas niet anders.Destruction schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:52:
Maar... Dan blijft er toch een situatie bestaan waarin je onverzekerd bent? Wat is dan het nut van zo'n AOV als je toch niet volledig verzekerd bent/kunt zijn?
Tsja, het blijft natuurlijk absurd hoe verzekeraars omgaan met die uitsluitingen. Bij de huisarts wordt van alles opgevraagd, maar vervolgens kijken ze totaal niet naar nuance of context. Ze lijken vooral op zoek naar zoveel mogelijk aanknopingspunten om je uit te sluiten. En dan is het niet eens zo dat je je voor een meerprijs wél kunt verzekeren; je wordt gewoon volledig uitgesloten. Dat werkt juist een gebrek aan transparantie in de hand, terwijl mijn normen en waarden draaien om eerlijkheid bij dit soort zaken. Op deze manier wordt dat echter wel heel onaantrekkelijk gemaakt.
[ Voor 14% gewijzigd door Faust1946 op 02-12-2025 13:09 ]
Het stuit mij ook enorm tegen de borst. Ik vind het erg stigmatiserend. Het zou juist normaal moeten zijn dat je een keer met een psycholoog spreekt. Dat betekent echt niet dat ik op enig moment tegen een burn-out ga aanlopen.Faust1946 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:07:
Tsja, het blijft natuurlijk absurd hoe verzekeraars omgaan met die uitsluitingen. Bij de huisarts wordt van alles opgevraagd, maar vervolgens kijken ze totaal niet naar nuance of context. Ze lijken vooral op zoek naar zoveel mogelijk aanknopingspunten om je uit te sluiten. En dan is het niet eens zo dat je je voor een meerprijs wél kunt verzekeren; je wordt gewoon volledig uitgesloten.
Ja, ik denk ook dat het zoeken van hulp bij dit soort zaken juist kan helpen om toekomstige uitval te voorkomen. Natuurlijk kan het in sommige gevallen wel duiden op een verhoogd risico van uitval (afhankelijk van de klachten, context, hoe recent, etc.), maar daarvoor vragen ze toch al alle informatie op. En zelfs dan zou ik nog steeds liever zien dat ze een hogere premie hanteren dan dat ze simpelweg tot volledige uitsluiting overgaan.jape14 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:11:
[...]
Het stuit mij ook enorm tegen de borst. Ik vind het erg stigmatiserend. Het zou juist normaal moeten zijn dat je een keer met een psycholoog spreekt. Dat betekent echt niet dat ik op enig moment tegen een burn-out ga aanlopen.
Het past in het plaatje van commerciële verzekeringen, als jouw huis in brand staat kun je ook geen brandverzekering meer afsluiten... het klinkt vrij cru, maar het zijn commerciële partijen die geen risico willen lopen, ze willen vooral gezonde mensen die geen tot weinig risico lopen.Faust1946 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:07:
Tsja, het blijft natuurlijk absurd hoe verzekeraars omgaan met die uitsluitingen. Bij de huisarts wordt van alles opgevraagd, maar vervolgens kijken ze totaal niet naar nuance of context. Ze lijken vooral op zoek naar zoveel mogelijk aanknopingspunten om je uit te sluiten. En dan is het niet eens zo dat je je voor een meerprijs wél kunt verzekeren; je wordt gewoon volledig uitgesloten. Dat werkt juist een gebrek aan transparantie in de hand, terwijl mijn normen en waarden draaien om eerlijkheid bij dit soort zaken. Op deze manier wordt dat echter wel heel onaantrekkelijk gemaakt.
Mijn neef heeft 15 jaar rechtszaken gehad, samen met zijn werkgever tegen de verzekeraar omdat hij op een stilstaand voertuig was geknald onder werktijd en daardoor knie schijf kapot. Hij kon zijn vrachtauto niet meer goed rijden, enigszins in een automaat. Daarna duurde het nog 15 jaar voordat alles afgerond was en de schade bepaald was.
Ik zou willen dat de wetgever strengere regels over toelating zou opstellen, ja, dan wordt het risico groter en mijn premie hoger, maar minder gezeik als er wat gebeurt, en meer mensen toegelaten tot een dergelijke verzekering en dus iedereen beter verzekerd.
Verzekeraars zijn er om geld te verdienen, niet om geld uit te keren 
Dus als ze een risico kunnen uitsluiten, dan doen ze dat.
Ikzelf heb agv een chronische ziekte ook een uitsluiting op dat onderdeel. Ik ben nog relatief jong, maar de kans dat ik hierdoor nog eens flink door de medische molen moet is wel aanwezig. Niet verzekerd dan dus…
Escape is dan (hopelijk) dat ik het aan zie komen cq het langzaam slechter wordt en ik in loondienst kan met bijkomende voordelen op dit gebied of tzt de schaapjes voldoende op het droge heb of “gewoon” pech heb. Wil mij er nu niet door tegen laten houden.
Ik heb mijn AOV dan ook vooral voor het geval mij iets anders ernstigs overkomt, een ongeluk oid.
Ikzelf heb agv een chronische ziekte ook een uitsluiting op dat onderdeel. Ik ben nog relatief jong, maar de kans dat ik hierdoor nog eens flink door de medische molen moet is wel aanwezig. Niet verzekerd dan dus…
Escape is dan (hopelijk) dat ik het aan zie komen cq het langzaam slechter wordt en ik in loondienst kan met bijkomende voordelen op dit gebied of tzt de schaapjes voldoende op het droge heb of “gewoon” pech heb. Wil mij er nu niet door tegen laten houden.
Ik heb mijn AOV dan ook vooral voor het geval mij iets anders ernstigs overkomt, een ongeluk oid.
Dat kan straks via het UWV, maar dan wordt je dan ook als een UWV klant behandeld....en dus kom je onder de wielen van het UWV.... niet per se heel aantrekkelijk....Destruction schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:52:
Het plan was toch dat je straks verplicht verzekerd moet zijn? Dan moet je je ook voor alles kunnen verzekeren.
Hah, met mij is er wel meer aan de hand. Ik heb ook (nog steeds) een psycholoog. Daarnaast minimaal 2 keer in de maand naar de KNO-arts, iedere 10 weken injecties in de trommelvliezen. Elk jaar blazen bij de longarts want ik heb ook astma. Daarnaast loop ik rond met fibromyalgie en krijg ik regelmatig hulp van de fysiotherapeut.Destruction schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:52:
Nu is in het formatieakkoord wel wat te vinden over de Zelfstandigenwet. Er moet een verplichting komen om zieke zzp’ers te verzekeren en te accepteren. Anders krijg ik nergens een AOV en kan ik niet verder ondernemen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat door wat persoonlijke dingen in het zorgsysteem de liefde voor Nederland wel heel ver weg is. Dus als het echt allemaal waardeloos wordt, dan wordt het emigreren. Dat kan ook als je chronisch ziek bent. Er zijn wel wat landen waar je zelfs goedkoper uit bent als je je medicijnen zelf betaalt.
Neem mijn favoriete vakantieland Roemenië. Je betaalt daar 200 euro voor 5 prikken bij een privékliniek. In Nederland: 900 euro voor 2 prikken.
Waar heb jij je AOV?B-Real schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:05:
Het gaat mij er dan vooral om dat het plan is zo'n AOV te verplichten. IMO moet een verzekeraar dan ook acceptatieplicht krijgen. Dus ook voor mij, als ik in de toekomst door rugklachten opnieuw uitval. Kan zo'n verzekeraar kiezen tussen een dergelijke verzekering domweg niet aanbieden, of accepteren dat ze jaarlijks een ton of 2 minder winst hebben. Zoals meer genoemd zou iemand als ik of Dennisweb bijvoorbeeld alleen bij het UWV terecht kunnen. Maar je wil écht niet onder de wielen van het UWV terecht komen.B-Real schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:05:
Dus of je verplicht het niet en je laat zzp'ers zelf bepalen hoe ze het regelen (verzekeren of sparen bijvoorbeeld) of je verplicht het wel maar dan verplicht je een verzekeraar ook om alle aanvragen zonder voorwaarden te accepteren.
En dan zie ik het nog steeds gebeuren dat mensen als bijvoorbeeld Dennisweb en ikzelf nog eens het stempel "FRAUDEUR" krijgen omdat we ons verzekeren ivm arbeidsongeschiktheid terwijl je we eigenlijk al (deels) arbeidsongeschikt zijn, a la Toeslagenschandaal. Kan er weer een groep mensen de vernieling in....
Ik ben blij dat ik nu ii neen situatie zit waarin ik niet per definitie inkomsten uit mijn onderneming nodig heb om van te leven. Maar ik wil wel blijven ondernemen. De vraag is nu of dat mogelijk blijft in de toekomst.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
@Destruction Ik heb de inkomsten uit onderneming wel nodig om van te leven. Als dat hier niet meer mogelijk is, houdt het leven in Nederland op en zal ik iets anders moeten verzinnen.
Je kan sowieso je vraagtekens stellen bij de relevantie van een AOV bij vooral ICT'ers.Destruction schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:52:
Mijn oom zei me ooit: er moet heel wat gebeuren met je, wil je niet meer kunnen typen of praten. En zo kijk ik er naar. Ja er kan me van alles overkomen buiten mijn schuld om, maar lees de algemene voorwaarden en uitsluitingsvoorwaarden van elke AOV verstrekker maar eens door, we dragen alleen maar bij aan het feit dat wij Nederlanders kampioen verzekeren zijn.
Ik heb nu gekozen voor een crowdsureance oplossing bij ZO (Zelfstandig ondernemers), 24 maanden verzekering, uitkeren na 2 maanden, ik betaal 100 eu per maand en 18 eu administratie kosten en als ik het nodig heb, dan keren ze 5000 netto per maand uit (je uitkering moet je privé onttrekking weerspiegelen) je mag je bijv. niet hoger verzekeren dan dat je maandelijks privé onttrekt.
Ik hoop het niet nodig te hebben, maar iets is beter als niets. Ik kan hierdoor een nog goedkopere AOV afsluiten die pas na 2 jaar ingaat.
Wat gaat er eigenlijk gebeuren na die 24 maanden? Moet je dan weer elders een polis afsluiten?
Ik ben al 10+ jaar ondernemer, maar ik heb me nooit echt in aov’s verdiept. Bij een quick scan was de afwijzing al binnen. Sindsdien heb ik het maar gelaten. Ik wilde ooit een tijdje naar Roemenië en kreeg toen ook voor de privé zorgverzekeringen alleen maar afwijzingen (‘nu asiguram’).
Die houding is niet iets Nederlands, maar gewoon hoe verzekeringen werken. Alleen lijken de initiatiefnemers van de Zelfstandigenwet dat te zijn vergeten. Ik zou wel een belegging kunnen starten, maar dan moet ik er wel elke maand 500 euro in pompen, anders brengt het natuurlijk niet genoeg rendement op. 100 euro winst over een half jaar zet geen zoden aan de dijk.
Ik ben al 10+ jaar ondernemer, maar ik heb me nooit echt in aov’s verdiept. Bij een quick scan was de afwijzing al binnen. Sindsdien heb ik het maar gelaten. Ik wilde ooit een tijdje naar Roemenië en kreeg toen ook voor de privé zorgverzekeringen alleen maar afwijzingen (‘nu asiguram’).
Die houding is niet iets Nederlands, maar gewoon hoe verzekeringen werken. Alleen lijken de initiatiefnemers van de Zelfstandigenwet dat te zijn vergeten. Ik zou wel een belegging kunnen starten, maar dan moet ik er wel elke maand 500 euro in pompen, anders brengt het natuurlijk niet genoeg rendement op. 100 euro winst over een half jaar zet geen zoden aan de dijk.
Goede vraag, geen idee. Ik zal het eens navragen.Dennisweb schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:36:
Wat gaat er eigenlijk gebeuren na die 24 maanden? Moet je dan weer elders een polis afsluiten?
Vraag mijn af hoeveel opdrachtgevers zitten te wachten op inhuur in een rolstoel. Je kan nog prima je werk doen maar daar moet de werkomgeving wel op ingericht zijn. Zat opdrachtgevers waar ik heb gelopen (pun intended) zal je dan toch tegen drempels oplopen. De werkvloer is ook in een kantoorsetting lang niet altijd geschikt voor invalide.loewie1984 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:49:
[...]
Je kan sowieso je vraagtekens stellen bij de relevantie van een AOV bij vooral ICT'ers.
Mijn oom zei me ooit: er moet heel wat gebeuren met je, wil je niet meer kunnen typen of praten. En zo kijk ik er naar. Ja er kan me van alles overkomen buiten mijn schuld om, maar lees de algemene voorwaarden en uitsluitingsvoorwaarden van elke AOV verstrekker maar eens door, we dragen alleen maar bij aan het feit dat wij Nederlanders kampioen verzekeren zijn.
Ik heb nu gekozen voor een crowdsureance oplossing bij ZO (Zelfstandig ondernemers), 24 maanden verzekering, uitkeren na 2 maanden, ik betaal 100 eu per maand en 18 eu administratie kosten en als ik het nodig heb, dan keren ze 5000 netto per maand uit (je uitkering moet je privé onttrekking weerspiegelen) je mag je bijv. niet hoger verzekeren dan dat je maandelijks privé onttrekt.
Ik hoop het niet nodig te hebben, maar iets is beter als niets. Ik kan hierdoor een nog goedkopere AOV afsluiten die pas na 2 jaar ingaat.
Woon-werkverkeer wordt ook een stuk minder vanzelfsprekend. Verder parkeren is lastig en het OV kan je ook wel vergeten. Natuurlijk kan je remote nog vrijwel alles doen maar zelf al neem je alleen remote werk aan dan zal dat enorm beperkend zijn in je verdien capaciteit.
Zelf vind in het echter prettig dan als zoiets mij overkomt dat ik niet hoef te werken om mij gezin te onderhouden, maar altijd ervoor kan kiezen om een beetje bij te klussen. Die 4k per jaar (volledig aftrekbaar) in goede tijden neem ik dan wel voor lief.
Verder loont het om te shoppen. Achmea wilde voor mij ook een uitsluiting maar Klaverblad deed daar destijds niet moeilijk over.
Je hoeft in zo'n geval ook niet per se ondernemer te blijven natuurlijk. Ik heb zo een aantal oud werkgevers waar ik weer in loondienst kan in zo'n geval. Mits je uiteraard nog in staat ben het werk te doen. Maar goed, voor een ITer is een rolstoel dan vaak geen belemmering.Deveon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:24:
[...]
Vraag mijn af hoeveel opdrachtgevers zitten te wachten op inhuur in een rolstoel. Je kan nog prima je werk doen maar daar moet de werkomgeving wel op ingericht zijn. Zat opdrachtgevers waar ik heb gelopen (pun intended) zal je dan toch tegen drempels oplopen. De werkvloer is ook in een kantoorsetting lang niet altijd geschikt voor invalide.
Woon-werkverkeer wordt ook een stuk minder vanzelfsprekend. Verder parkeren is lastig en het OV kan je ook wel vergeten. Natuurlijk kan je remote nog vrijwel alles doen maar zelf al neem je alleen remote werk aan dan zal dat enorm beperkend zijn in je verdien capaciteit.
Zelf vind in het echter prettig dan als zoiets mij overkomt dat ik niet hoef te werken om mij gezin te onderhouden, maar altijd ervoor kan kiezen om een beetje bij te klussen. Die 4k per jaar (volledig aftrekbaar) in goede tijden neem ik dan wel voor lief.
Verder loont het om te shoppen. Achmea wilde voor mij ook een uitsluiting maar Klaverblad deed daar destijds niet moeilijk over.
Niemand gaat je verzekeren als je de afgelopen 24 maanden niet hebt kunnen werken, dus dan val je uiteindelijk terug op de bijstand.Dennisweb schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:36:
Zelf vond ik het verschil tussen wachttijd van 60 dagen, 12 maanden of 24 maanden niet de moeite waard om voor een combinatie te kiezen. Eerste jaar betaal ik loon vanuit de BV door en daarna neemt de AOV het over.
Dit ^^, hangt er natuurlijk wel van af of je dat kunt. Ik ga in 2026 mijn 3de jaar in en mijn spaarbuffer is net 1/3de van wat ik jaarlijks onttrek. Het doel is dit uit te bouwen naar 2 jaar door te kunnen betalen van 'loon' maar ook kosten. Als je al 5 of 10 jaar zzp'ed is het wel mogelijk om dat te bereiken.
Valt wel mee hoor, een hersenbloeding onder de douche kost weinig moeite en geeft goede motivatie voor een AOV.loewie1984 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:49:
[...]
Je kan sowieso je vraagtekens stellen bij de relevantie van een AOV bij vooral ICT'ers.
Daar moet je nu een AOV voor afsluiten met een wachttijd van 2 jaar. Niet pas na 2 jaar AOV uitkering...Dennisweb schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:36:
Exact expert nodig?
Dit kan ik beamen. Ik ben deels rolstoel-afhankelijk door een ongeluk in mijn tienerjaren (gelukkig niet dagelijks), maar zo veel is compleet niet toegankelijk voor een minder-valide.Deveon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:24:
Vraag mijn af hoeveel opdrachtgevers zitten te wachten op inhuur in een rolstoel. Je kan nog prima je werk doen maar daar moet de werkomgeving wel op ingericht zijn. Zat opdrachtgevers waar ik heb gelopen (pun intended) zal je dan toch tegen drempels oplopen. De werkvloer is ook in een kantoorsetting lang niet altijd geschikt voor invalide.
Het OV is al crap, maar dat is nog het minste.
1) Opleiding (HBO): les in een bijgebouw met alleen trappen, dat was al een crime met krukken. We werden daar doodleuk ingedeeld, ondanks er in mijn dossier stond dat ik minder-valide ben.
2) Stoepen zonder hellingen, winkels die veel te vol zijn, etc.
3) Inderdaad kantoor gebouwen die absoluut niet toegankelijk zijn. Binnen kom je in het algemeen wel tenzij het een Amsterdams grachtenpand is of zo. Maar dan....... meeste bedrijven hebben geen lift.
Maar in de praktijk het ergste: mensen die je behandelen alsof je iets anders mankeerd dan alleen je benen. Dat ze tegen de persoon bij je praten ipv tegen jouw
Insify. Vond het qua gedoe nog redelijk meevallen.
Wel de fout gemaakt om na aanmelden te klikken op automatisch beoordelen oid. Daar kwam logischerwijs in mijn geval gelijk een afwijzing uit (computer says no).
Gebeld, ze begrepen het. Moest het proces opnieuw doorlopen en dan klikken op handmatig beoordelen, dan kijkt er daadwerkelijk een persoon (arts?) naar. Daar kwam wel acceptatie uit, maar met een rijtje uitsluitingen. Ook logisch.
Minder logisch vond ik het maximaal te verzekeren bedrag, dat hing niet af van mijn ziekte overigens.
Het is wat het is. Ik zie deze verzekering echt als worst case scenario. Zolang ik de komende jaren lekker kan blijven ZZP'en en vergelijkbare jaar omzetten binnen haal dan stijgt de buffer alleen maar en wordt de verzekering steeds een stukje minder noodzakelijk. Plus dat ik wel elk jaar de verzekering kan verhogen.
Allianz Maatwerk AOV met een "Premietoeslag overgewicht" die ik elke 2 jaar kan laten herbeoordelen.
2 jaar 3500 uit laten keren door SharePeople en
na 2 jaar 60k per jaar via Allianz. elk jaar stijgend met 2% zolang de polis duurt (tot 67)
nu nog 300 per maand uiteindelijk 400 per maand aan premie.
Maar ik ga weer in een soort van loondienst dus ik mag weer bij het UWV aankloppen als het misgaat.
Ik moest een bakje pies en wat bloed inleveren bij een schimmig bedrijfje in delft en daar bleek uit dat ik geen suikerziekte of andere enge dingne had en verzekerbaar was, zelfs met mijn "welvaartsbuik".
[ Voor 15% gewijzigd door Krystman op 03-12-2025 12:36 ]
- Spes consilium non est -
Ik snap je frustratie, maar ik vraag me ook vaak af waarom mensen zoveel van hun identiteit ontlenen aan werk, een bepaalde functie / salaris / werkgever iod. Je hebt een gezin met mensen die van je houden, je kunt een goed inkomen verdienen. Niet verkeerd bedoeld hoor maar misschien moet je je ook eens afvragen waarom het je zo frustreert en of dat wel reeel is !?badkuip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:58:
Ja, voor mij stopt het freelancen op korte termijn. Ik ga over naar een job in vaste dienst. Hoe lang weet ik niet, ik hoop dat met een jaar het tij gekeerd is en dat het niet meer “vies” is om freelancers in te huren.
Ik ben moe of lamgestreden. Telkens maar verantwoorden waarom je freelancer wil zijn. Telkens maar het gevoel hebben dat je een loer gedraaid wordt omdat ze je op de payroll willen hebben.
Ergens voelt het als falen. Dat ik als ondernemer gezakt ben voor de toets. Ik hoop dat dat gevoel wegebt.
Ik ben zelf meer per toeval in het ZZP-schap gerold en zie het vooral als een manier om snel m'n spaarrekening te vullen, de te hoge belastingen in NL wat te ontwijken, en me te onttrekken aan allerlei HR/beoordelings gedoe. Mijn opdracht loopt nog een half jaar nu, ik ga weer een vaste baan zoeken want de markt is slecht en de voordelen tov een dienstverband worden steeds minder.
Misschien zullen mensen het hier me het niet in dank afnemen maar ik verbaas me over de zelfingenomenheid en vanzelfsprekendheid waarmee soms mensen hier hun onvrede uiten over de behandeling van ZZP-ers en veranderende regels.
Het ZZP feest is helaas voorbij en als je de afgelopen jaren in de bevoorrechte positie bent geweest om dit te doen met alle financiele voordelen van dien moet je m.i. eerder dankbaar zijn voor de voorbije tijd dan met een slecht gevoel vooruitkijken. Als je een beetje slim bent geweest de afgelopen jaren heb je een mooie spaarpot waarmee je lekker op tijd kunt stoppen met werken of je hebt een heel mooi huis kunnen kopen.
Voor mij duurt het feestje nog even voort, zou ook zeggen dat dat wel zou mogen als je net twee jaar bezig bent.
Ik heb voor komend jaar al 400 uur getekend in de planning staan en kan me dus gaan richten op werk na de zomervakantie. Daarnaast alles dba proof, 3 opdrachtgevers per week (2+1+1) en de maandag papadag. Daarnaast verder werken aan mijn plan B (dat is mijn klusbedrijf naast mijn consultancy bedrijf, waarbij ik zaken in opdracht vervaardig van gebruikte materialen).
Dus ik ben ook blij dat ik niets te maken heb met alle werkgever gerelateerde verplichtingen. Lekker mijn eigen koers varen.
Ik heb voor komend jaar al 400 uur getekend in de planning staan en kan me dus gaan richten op werk na de zomervakantie. Daarnaast alles dba proof, 3 opdrachtgevers per week (2+1+1) en de maandag papadag. Daarnaast verder werken aan mijn plan B (dat is mijn klusbedrijf naast mijn consultancy bedrijf, waarbij ik zaken in opdracht vervaardig van gebruikte materialen).
Dus ik ben ook blij dat ik niets te maken heb met alle werkgever gerelateerde verplichtingen. Lekker mijn eigen koers varen.
@suske_2 Nou nou, het feestje is helemaal nog niet afgelopen. Er is alleen een handhaving op schijnzelfstandigheid. Niemand zegt dat helemaal niets meer mag en de rechtspraak laat genoeg uitzonderingen zien. Vind de gedachte dat het klaar is met zzp’en wel heel negatief, hoor.
Misschien dat je vroegtijdig het feestje hebt verlaten. Dat kan natuurlijk.
Tis vooral lastig omdat opdrachtgevers voorzichtiger zijn. En toch gaat deze week de telefoon weer continue, dus ergens wordt een project opgestart.Dennisweb schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:12:
@suske_2 Nou nou, het feestje is helemaal nog niet afgelopen. Er is alleen een handhaving op schijnzelfstandigheid. Niemand zegt dat helemaal niets meer mag en de rechtspraak laat genoeg uitzonderingen zien. Vind de gedachte dat het klaar is met zzp’en wel heel negatief, hoor.
Zelf heb ik ook weer 2 zzp'rs mijn project ingetrokken. Er is nog wel wat te doen hoor. Dis als ik in januari zonder project zit, dan denk ik dat er wel wat te vinden is.
Nou het zzp feestje gaat hier onverminderd door met meerdere projecten die doorlopen naar volgend jaar of volgend jaar beginnen. Merk sinds vorige maand dat de markt ook heel voorzichtig weer wat positiever wordt. De huidige markt is inderdaad niet meer zoals paar jaar geleden. Net zoals dat de markt in 2016 toen ik net begonnen was als zzp'er ook niet op en top was.suske_2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:04:
[...]
Ik snap je frustratie, maar ik vraag me ook vaak af waarom mensen zoveel van hun identiteit ontlenen aan werk, een bepaalde functie / salaris / werkgever iod. Je hebt een gezin met mensen die van je houden, je kunt een goed inkomen verdienen. Niet verkeerd bedoeld hoor maar misschien moet je je ook eens afvragen waarom het je zo frustreert en of dat wel reeel is !?
Ik ben zelf meer per toeval in het ZZP-schap gerold en zie het vooral als een manier om snel m'n spaarrekening te vullen, de te hoge belastingen in NL wat te ontwijken, en me te onttrekken aan allerlei HR/beoordelings gedoe. Mijn opdracht loopt nog een half jaar nu, ik ga weer een vaste baan zoeken want de markt is slecht en de voordelen tov een dienstverband worden steeds minder.
Misschien zullen mensen het hier me het niet in dank afnemen maar ik verbaas me over de zelfingenomenheid en vanzelfsprekendheid waarmee soms mensen hier hun onvrede uiten over de behandeling van ZZP-ers en veranderende regels.
Het ZZP feest is helaas voorbij en als je de afgelopen jaren in de bevoorrechte positie bent geweest om dit te doen met alle financiele voordelen van dien moet je m.i. eerder dankbaar zijn voor de voorbije tijd dan met een slecht gevoel vooruitkijken. Als je een beetje slim bent geweest de afgelopen jaren heb je een mooie spaarpot waarmee je lekker op tijd kunt stoppen met werken of je hebt een heel mooi huis kunnen kopen.
Het hangt er denk ik ook sterk van af wat voor soort opdrachten wilt of kunt doen.
En ergens ook van de zotte toch dat er genoeg opdrachten te vinden zijn onder de vlag van detavast, payroll, detachering, midlance, etc. terwijl een opdrachtgever gewoon iemand wil inhuren die een klus snel en efficiënt komt uitvoeren, maar dat niet durft of wil vanwege alle angstzaaierij.
Wat een onzin….suske_2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:04:
[...]
Het ZZP feest is helaas voorbij en als je de afgelopen jaren in de bevoorrechte positie bent geweest om dit te doen met alle financiele voordelen….etc..
Echte ondernemers kunnen dat gewoon nog doen. Niets aan de hand.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Op zich vind ik de stelling dat 'het zzp-feest' voorbij is niet fout. Voorheen werd het gedoogd dat iedereen en zijn moeder een factuur stuurde voor geleverde arbeid, nu moet je het iets anders verpakken en een dienst verkopen. Dat blijkt her en der wat moeilijk te zijn waardoor je best kan stellen dat het grote zzp-feest voorbij is en we weer terug gaan naar underground raves onder een viaduct bij Scheemda.
Nou, er komt snel vrede op aarde. Dat ik een post van jou zou liken, had ik nooit verwacht. Maar je slaat de spijker op zijn kop.Tylen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:35:
[...]
Wat een onzin….
Bijstand heeft zeer hoge drempels om er voor in aanmerking te komen. Meestal zijn eigen vermogen, eigen huis met overwaarde of werkende partner (en hem/haar eigen vermogen) spelbreker.Deveon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:28:
[...]
Niemand gaat je verzekeren als je de afgelopen 24 maanden niet hebt kunnen werken, dus dan val je uiteindelijk terug op de bijstand.
Exact! wat we nu zien is dat de pionnen op het bord als eerste omvallen (en dat moet ook, de belangrijke stukken wil je niet verliezen immers) die pionnen zitten vaak 2 of 3 jaar bij 1 klant en hebben verder nergens omzet.. tjaTylen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:35:
[...]
Wat een onzin….
survival of the fittest mensen, deze shakeout hoe erg het ook is voor sommigen (en dat meen ik) heeft ook zo zijn voordelen. zodra de vraag naar ZZP inzet weer toeneemt stroomt het werk weer binnen
[ Voor 19% gewijzigd door Zwelgje op 04-12-2025 05:02 ]
A wise man's life is based around fuck you
In sommige situaties is het zeker een 'first world problem', maar ik snap het wel hoor. Werken is niet het hele plaatje, maar bepaalt voor een groot deel jouw functie en toegevoegde waarde in de maatschappij. Als twee mensen elkaar voor het eerst ontmoeten, is wat voor werk iemand doet een van de eerste vragen die gesteld wordt. Dat is niet voor niets.suske_2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:04:
Ik snap je frustratie, maar ik vraag me ook vaak af waarom mensen zoveel van hun identiteit ontlenen aan werk, een bepaalde functie / salaris / werkgever iod. Je hebt een gezin met mensen die van je houden, je kunt een goed inkomen verdienen. Niet verkeerd bedoeld hoor maar misschien moet je je ook eens afvragen waarom het je zo frustreert en of dat wel reeel is !?
Mij blijft het nog steeds verbazen hoe anders alles is sinds ik ZZP, hoewel het werk op het eerste gezicht inhoudelijk niet heel veel anders is als ik in loondienst deed. Ik ben niet een ondernemer in de zin dat ik een groot bedrijf op wil bouwen en mensen in dienst wil. Alle discussies hier over B.V. constructies e.d. sla ik ook over. Geen interesse in.
Maar de eerlijke en simpele verhouding die je hebt met een opdrachtgever zou ik echt niet meer willen missen. Jij hebt werk dat gedaan moet worden, ik kan dat uitvoeren. Laten we een prijs afspreken. Aan het einde van het contract bepalen we allebei of we verder willen of niet. En zo niet, even goede vrienden.
Momenteel werk ik harder dan ik volgens mij ooit gedaan heb. Ik doe dingen die ik in loondienst nooit zou willen doen. Nieuwe programmeertalen, werken op een Mac in plaats van Linux, meer reistijd, maar ook een periode flink diep gaan op platform X of onderwerp Y die me niet meteen aanstaan. In loondienst zou ik me daar uit alle macht tegen verzetten, want dan wordt het opgelegd door het bedrijf en heb ik het gevoel dat ik eraan vastzit en dat de rest van mijn carrière een grote misère wordt van zaken die me opgedrongen worden.
Nu denk ik: ja, laten we dat gewoon eens proberen, je leert er altijd wat van. En is het niks, dan kap ik er gewoon weer mee. Ook handig: ik werk eigenlijk te hard nu, dus ik heb vorige week tegen mijn opdrachtgever gezegd dat ik nog wel een half jaar wil verlengen, maar dat ik hooguit vier dagen in de week beschikbaar ben. En dat wordt dan zonder morren geaccepteerd. Heerlijk!
Dat is wat voor mij die vrijheid betekent. Als dat feest zou moeten stoppen, zou ik echt heel erg balen. Ondanks dat ik dan niet meteen droog brood zou hoeven te eten, nog steeds prima zou kunnen wonen en nog steeds met mijn lieve vriendin zou zijn.
Haha soms denken we wel hetzelfde Dennis 😍Dennisweb schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:40:
[...]
Nou, er komt snel vrede op aarde. Dat ik een post van jou zou liken, had ik nooit verwacht. Maar je slaat de spijker op zijn kop.
Bij mij begint het ook weer wat zonniger uit te zien na een half jaar van crap en tegenslagen.
Het praten met een potentiele lange-termijn klant. 2e gesprek toevallig uitgesteld omdat ik geveld was door de griep (damm it)
Mijn 2 kleintje klantjes die me wat werk toegeschoven hebben.
En vorige week gebeld dat blijkbaar een oud klant me weer wilt inhuren omdat ze blijkbaar te veel mensen weggestuurd hebben
Het praten met een potentiele lange-termijn klant. 2e gesprek toevallig uitgesteld omdat ik geveld was door de griep (damm it)
Mijn 2 kleintje klantjes die me wat werk toegeschoven hebben.
En vorige week gebeld dat blijkbaar een oud klant me weer wilt inhuren omdat ze blijkbaar te veel mensen weggestuurd hebben
hackerhater schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:47:
Sometimes you need to plan for coincidence
Jup maar ja. Investeerders die de geldkraan dichtgedraaid hadden dit jaar
Met feest bedoel ik dat de 'bomen tot in de hemel' groeiden en jan en alleman lekker ging ZZP-en om vooral financieel te profiteren. Je ziet dat en bedrijven terughoudender zijn, tarieven onder druk staan, en ook de overheid steeds meer fiscale voordelen de nek om draait (verplichte AOV, yougtimer regeling, etc)gem-p schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:29:
[...]
Nou het zzp feestje gaat hier onverminderd door met meerdere projecten die doorlopen naar volgend jaar of volgend jaar beginnen. Merk sinds vorige maand dat de markt ook heel voorzichtig weer wat positiever wordt. De huidige markt is inderdaad niet meer zoals paar jaar geleden. Net zoals dat de markt in 2016 toen ik net
Er zal altijd plek zijn voor mensen die op freelance basis klussen doen maar dat zal in aantallen aardig terug gaan lopen. Ook het financiele / fiscale plaatje is minder gunstig aan het worden waardoor freelancen voor puur het geld voor veel mensen minder interessant gaat worden.
Als voorbeelden kijk naar de zorg, medisch specialisten die in loondienst 'moeten', handhaving schijnzelfstandigheid etc. De politiek heeft ingezien dat de het freelancen uit de hand gelopen is en daar worden langzaam steeds meer maatregelen genomen om eea terug te dringen.
Waardoor onder andere de zorg brandbrieven naar de overheid moet sturen omdat de wachtlijsten voor operaties etc giga oplopen. De overheid moet het gewoon beter reguleren, als we iets meer moeten meebetalen aan zekerheid, prima, verplichte AOV, lijkt me logisch. Maar het overal de stekker uit trekken geeft bij sommige markten serieuze issues, dat is vooral het probleem van de overheid wat mij betreft.suske_2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:25:
[...]
Als voorbeelden kijk naar de zorg, medisch specialisten die in loondienst 'moeten', handhaving schijnzelfstandigheid etc. De politiek heeft ingezien dat de het freelancen uit de hand gelopen is en daar worden langzaam steeds meer maatregelen genomen om eea terug te dringen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Eh sorry hoor maar volgens mij is deze wet bedoeld om excessen aan de "onderkant" van de markt aan te pakken. En niet omdat de bomen tot in de hemel groeiden.suske_2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:25:
[...]
Met feest bedoel ik dat de 'bomen tot in de hemel' groeiden en jan en alleman lekker ging ZZP-en om vooral financieel te profiteren. Je ziet dat en bedrijven terughoudender zijn, tarieven onder druk staan, en ook de overheid steeds meer fiscale voordelen de nek om draait (verplichte AOV, yougtimer regeling, etc)
Er zal altijd plek zijn voor mensen die op freelance basis klussen doen maar dat zal in aantallen aardig terug gaan lopen. Ook het financiele / fiscale plaatje is minder gunstig aan het worden waardoor freelancen voor puur het geld voor veel mensen minder interessant gaat worden.
Het lijkt alsof je schrijft dat iedereen jarenlang heeft geprofiteerd en dat zzp-ers met langdurige inzet een stel profiteurs zijn.
Dit terwijl je, als freelancer, jezelf juist niet laat bedonderen door je profiterende baas die jou wegzet voor een dik tarief, terwijl je zelf uren in de file moet staat voor 4k in de maand.
Je betoog draait mijns inziens de hele zaak om.
Het verschil qua kosten is helemaal niet groot voor de eindklant. Je krijgt betere mensen dan bij detachering, het is goedkoper dan consultancy. Soms is het zelfs goedkoper dan iemand in vaste dienst want een zzp’er hoef je niet te betalen als ie ziek is etc.suske_2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:25:
[...]
Met feest bedoel ik dat de 'bomen tot in de hemel' groeiden en jan en alleman lekker ging ZZP-en om vooral financieel te profiteren. Je ziet dat en bedrijven terughoudender zijn, tarieven onder druk staan, en ook de overheid steeds meer fiscale voordelen de nek om draait (verplichte AOV, yougtimer regeling, etc)
Mijn opdrachtgevers hebben het liefst zzp omdat ze hun vak goed verstaan en hard werken. Bij consultancy/detachering is het altijd maar afwachten wat je krijgt. In de IT heb je genoeg marge om aov en pensioen te regelen. Dus ik zie niet waarom het niet zou kunnen als zelfstandig beroepsbeoefenaar. De excessen en uitbuiting aan de onderkant moeten worden aangepakt, daar is iedereen het wel over eens.
Dit. Plus dat als wij als ZZP'ers gewoon mee kunnen doen aan de WW/UWV etc. dan denk ik dat er een heleboel poppetjes gewoon mee willen doen. Want dat is het probleem wat steeds geschetst wordt, dat wij niet mee willen doen aan die potjes.mrbones92 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:55:
[...]
Het verschil qua kosten is helemaal niet groot voor de eindklant. Je krijgt betere mensen dan bij detachering, het is goedkoper dan consultancy. Soms is het zelfs goedkoper dan iemand in vaste dienst want een zzp’er hoef je niet te betalen als ie ziek is etc.
Mijn opdrachtgevers hebben het liefst zzp omdat ze hun vak goed verstaan en hard werken. Bij consultancy/detachering is het altijd maar afwachten wat je krijgt. In de IT heb je genoeg marge om aov en pensioen te regelen. Dus ik zie niet waarom het niet zou kunnen als zelfstandig beroepsbeoefenaar. De excessen en uitbuiting aan de onderkant moeten worden aangepakt, daar is iedereen het wel over eens.
10% extra van mijn omzet naar de potjes, als er daardoor niks naar de Manager in de "dikke BMW" gaat bij de detacheerder, zeg ik doen...
- Spes consilium non est -
Daarom schreef ik ook, stop met die onzinnige loonbelasting en maak er inkomstenbelasting van. Dan is er geen verschil meer tussen mensen in loondienst (=contract voor onbepaalde tijd) en een flexwerker (=contract voor bepaalde tijd of zonder contract). Uiteraard gaat dan de IB omhoog. Maar allemaal recht op WW, WIA, enz. En geen schijnzelfstandigheid meer.Krystman schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:11:
[...]
10% extra van mijn omzet naar de potjes, als er daardoor niks naar de Manager in de "dikke BMW" gaat bij de detacheerder, zeg ik doen...
De overheid moet inzien WAAROM mensen in bepaalde industrieën graag willen werken als zelfstandige en DAAR op acteren. Iets met zorgen voor het welzijn van je burgers. Het freelancen is alleen uit de hand gelopen in de ogen van mensen die te conservatief blijven denken over de arbeidsmarkt. En als het puur het financiële plaatje is, dan kan de overheid dit heel makkelijk reguleren door zzp'ers meer belasting te laten betalen (verplichte aov, pensioen, extra speciale belasting voor zzp'ers, whatever). Maar dat doen ze niet. Mensen dwingen om in loondienst te werken is een machtsmiddel.suske_2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:25:
[...]
Maar waarom moet de overheid daarop acteren? Als freelancers en opdrachtgever er zelf, ongedwongen, voor kiezen, om voor een leuk tarief samen te werken, wat heeft de overheid daar mee te maken?gem-p schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:26:
[...]
De overheid moet inzien WAAROM mensen in bepaalde industrieën graag willen werken als zelfstandige en DAAR op acteren. Iets met zorgen voor het welzijn van je burgers. Het freelancen is alleen uit de hand gelopen in de ogen van mensen die te conservatief blijven denken over de arbeidsmarkt. En als het puur het financiële plaatje is, dan kan de overheid dit heel makkelijk reguleren door zzp'ers meer belasting te laten betalen (verplichte aov, pensioen, extra speciale belasting voor zzp'ers, whatever). Maar dat doen ze niet. Mensen dwingen om in loondienst te werken is een machtsmiddel.
De overheid moet burgers beschermen, dus laat ze de onderkant van de markt aanpakken. En de rest met rust laten.
Acteren kan ook zijn dat je niks doet of zoals jij zegt alleen hele specifieke excessen aanpakken die direct betrokkenen schaden.Montifaud schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:46:
[...]
Maar waarom moet de overheid daarop acteren? Als freelancers en opdrachtgever er zelf, ongedwongen, voor kiezen, om voor een leuk tarief samen te werken, wat heeft de overheid daar mee te maken?
De overheid moet burgers beschermen, dus laat ze de onderkant van de markt aanpakken. En de rest met rust laten.
Snap er ook weinig van de overheid op dit moment. De Wet DBA zou toch enkel de onderkant van de markt moeten beschermen? Waarom richt het zich nu ook op mensen in de IT / Data met zeer fatsoenlijke inkomens?
De wet DBA is niet bedoeld geweest om de onderkant te beschermen. Het regelde afschaffing VAR en daarmee het gegeven dat opdrachtgever en opdrachtnemer samen verantwoordijk werden voor het aangaan van de juiste arbeidsrelatie en daarmee het voorkomen van schijnzelfstandigheid.tony1985 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:57:
Snap er ook weinig van de overheid op dit moment. De Wet DBA zou toch enkel de onderkant van de markt moeten beschermen? Waarom richt het zich nu ook op mensen in de IT / Data met zeer fatsoenlijke inkomens?
Het beschermen van de 'onderkant' zie je eerder terug in VBAR en Zelfstandigenwet. Maar vooral in de vorm dat je als ZZP-er makkelijker kunt claimen werknemer te zijn.
Maar waarom moet je schijnzelfstandigheid aanpakken? Als iemand 100 jaar zijn diensten wil aanbieden en een opdrachtgever kiest daarvoor, wat is dan werkelijk het probleem?MacDennis76 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:07:
[...]
De wet DBA is niet bedoeld geweest om de onderkant te beschermen. Het regelde afschaffing VAR en daarmee het gegeven dat opdrachtgever en opdrachtnemer samen verantwoordijk werden voor het aangaan van de juiste arbeidsrelatie en daarmee het voorkomen van schijnzelfstandigheid.
Het beschermen van de 'onderkant' zie je eerder terug in VBAR en Zelfstandigenwet. Maar vooral in de vorm dat je als ZZP-er makkelijker kunt claimen werknemer te zijn.
De term is blijkbaar in het leven geroepen voor personen die gedwongen in die constructie moeten werken. Dus, de onderkant van de markt.
Inmiddels is de term een scheldwoord met een nare smaak geworden.
Omdat iemand in de jaren 90 een wet heeft gemaakt die arbeiders beschermt tegen uitbuiting, toen waren eenmanszaken nog fietsenmakers en schoenenpoetsers. Die wet zegt dat regelmatige arbeid(geen dienst) in ruil voor geld altijd geschiedt via een arbeidscontract, dus in dienst bij een werkgever en die werkgever moet dan ook zorg dragen voor jou rechten en plichten als werknemer. Het is een wet van drie regels en lekker breed omschreven, daarom mag iemand die arbeid verricht voor 150.- per uur geen factuur sturen maar moet een arbeidsovereenkomst aan gaan.tony1985 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:57:
Biedt een dienst aan met een duidelijk en controleerbaar opleverpunt/moment en je hebt nergens last van.
[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 04-12-2025 13:02 ]
Dus er is een archaïsche wet, waarop alles is gebaseerd.jadjong schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:00:
[...]
Omdat iemand in de jaren 90 een wet heeft gemaakt die arbeiders beschermt tegen uitbuiting, toen waren eenmanszaken nog fietsenmakers en schoenenpoetsers. Die wet zegt dat regelmatige arbeid(geen dienst) in ruil voor geld altijd geschiedt via een arbeidscontract, dus in dienst bij een werkgever en die werkgever moet dan ook zorg dragen voor jou rechten en plichten als werknemer. Het is een wet van drie regels en lekker breed omschreven, daarom mag iemand die arbeid verricht voor 150.- per uur geen factuur sturen maar moet een arbeidsovereenkomst aan gaan.
Biedt een dienst aan met een duidelijk en controleerbaar opleverpunt/moment en je hebt nergens last van.
Wat een prutsers. Maak een nieuwe wet die een geldige overeenkomst (dus zonder dwang, uitbuiting, bedrog, dwaling) tussen twee partijen, tegen een billijk tarief mogelijk maakt. En klaar.
En bescherm iedere overeenkomst die daar niet aan voldoet met een arbeidsovereenkomst. En klaar.
Of moeten er dan teveel ambtenaren worden ontslagen?
Dat is inderdaad een groot issue. Oude wetten, geschreven van voor de tijd van het world-wide-web die geforceerd worden op de hedendaagse realiteit.
[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 04-12-2025 13:29 ]
Je kunt zelfs terug naar de wet op de arbeidsovereenkomst uit 1907 ...
Hoho, dan gaan we misschien ook terug naar de tarieven uit 1907 ja......MacDennis76 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:55:
Je kunt zelfs terug naar de wet op de arbeidsovereenkomst uit 1907 ...
K to the KillaZ
Omdat die inkomens niet mee betalen aan arbeidsongeschiktheid en pensioen van de onderkanttony1985 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:57:
Freelance heeft me lange tijd geïnteresseerd, als interim manager bijvoorbeeld. Dat gezeik van meerdere werkgevers maakt dat praktisch onhaalbaar, je kan niet bij 3+ werkgevers fulltime goed "managen".
Ik snap het beschermingsmiddel, maar zoals wel vaker is de aanpak... niet het beste.
Ik snap het beschermingsmiddel, maar zoals wel vaker is de aanpak... niet het beste.
Profiteurs is hard uitgedrukt, maar een te grote groep freelancers tov mensen in dienst zorgt voor een ondermijning van het sociale stelsel omdat dit ten dele gebaseerd is op solidariteit. Daarnaast zijn/waren er allerlei aftrekposten waardoor de belastingdruk voor freelancers lager ligt dan voor werknemers in loondienst.Montifaud schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:40:
[...]
Het lijkt alsof je schrijft dat iedereen jarenlang heeft geprofiteerd en dat zzp-ers met langdurige inzet een stel profiteurs zijn.
Freelancers hebben slim gebruik gemaakt van allerlei voordelen en dat is hun goed recht, echter maatschappelijk gezien kun je je afvragen of dit een goede ontwikkeling is voor Nederland als geheel. Daarmee wil ik niet de freelancers beschuldigen, echter alleen aangeven dat de huidige ontwikkelingen om eea te ontmoedigen niet zo negatief gezien moet worden.
De eerste paar maanden als zelfstandige zijn erg voorspoedig verlopen. Afgelopen week heb ik na 6 maanden eenmanszaak, mijn BV structuur opgericht.
Met mijn eenmanszaak deed ik mijn administratie in Moneymonk en had ik een bankrekening bij knab.
Ik ben heel tevreden over Moneymonk en voornemens daar te blijven. Helaas accepteert knab nog geen holdingstructuur voor zakelijke rekeningen. Het is wel mogelijk om de eenmanszaak bankrekening om te zetten naar de werkmaatschappij óf holdingmaatschappij.
1. Zijn er nog aanraders qua banken om een zakelijke BV rekening te openen? Ik ben ook voornemens om in de BV zakelijk te beleggen. ING Bank?
2. Zijn er goede ervaringen met Moneymonk voor een BV structuur?
3. Zijn er aanraders voor providers voor het afnemen van een DGA salarisadministratie/loonjournaalpost (idealiter icm Moneymonk, maar handmatige memo boeken kan natuurlijk ook)?
Bij voorbaat dank voor het delen van jullie ervaringen!
Met mijn eenmanszaak deed ik mijn administratie in Moneymonk en had ik een bankrekening bij knab.
Ik ben heel tevreden over Moneymonk en voornemens daar te blijven. Helaas accepteert knab nog geen holdingstructuur voor zakelijke rekeningen. Het is wel mogelijk om de eenmanszaak bankrekening om te zetten naar de werkmaatschappij óf holdingmaatschappij.
1. Zijn er nog aanraders qua banken om een zakelijke BV rekening te openen? Ik ben ook voornemens om in de BV zakelijk te beleggen. ING Bank?
3. Zijn er aanraders voor providers voor het afnemen van een DGA salarisadministratie/loonjournaalpost (idealiter icm Moneymonk, maar handmatige memo boeken kan natuurlijk ook)?
verkeerde vergelijking. Aftrekposten voor een eenmanszaak zijn in het leven geroepen om het verschil met een BV te verkleinen zodat er geen fiscaal gedreven rechtsvoor gekozen zou worden. Het is bedrijf met bedrijf vergelijken. NIet bedrijf met werknemer. Maar dat is natuurlijk wel de belangengroepen lobby geweest afgelopen jaren.suske_2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:45:
[...]
Profiteurs is hard uitgedrukt, maar een te grote groep freelancers tov mensen in dienst zorgt voor een ondermijning van het sociale stelsel omdat dit ten dele gebaseerd is op solidariteit. Daarnaast zijn/waren er allerlei aftrekposten waardoor de belastingdruk voor freelancers lager ligt dan voor werknemers in loondienst.
[..[
Het is maar net door welke bril je wilt kijken, want:suske_2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:45:
[...]
Freelancers hebben slim gebruik gemaakt van allerlei voordelen en dat is hun goed recht, echter maatschappelijk gezien kun je je afvragen of dit een goede ontwikkeling is voor Nederland als geheel. Daarmee wil ik niet de freelancers beschuldigen, echter alleen aangeven dat de huidige ontwikkelingen om eea te ontmoedigen niet zo negatief gezien moet worden.
Bedrijven (Detacheerders / Uitzendbureaus) hebben slim gebruik gemaakt van werknemers door over hun rug veel geld te verdienen en dat is hun goed recht, echter maatschappelijk gezien kun je je afvragen of dit een goede ontwikkeling is voor Nederland als geheel. Daarmee wil ik niet al dat soort bedrijven beschuldigen, echter alleen aangeven dat <<vul de rest zelf maar in>>
Zie, het is maar net hoe je het framed.
Ander voorbeeld, wel offtopic maar om het verder te illustreren:
In de jaren 90 werd ik op school en via de media verteld dat er een flinke vergrijzingsgolf op komst was en dat het milieu totaal naar de knoppen ging door overconsumptie en uitstoot van broeikasgassen. We zijn nu 30 jaar verder en er is net niks gedaan aan die problemen aangezien ze nu geleid hebben tot crissisen (aldus dezelfde overheid en media).
Nou ja, de vergrijzing probeert men blijkbaar op te lossen door veel (jonge) mensen toe te laten vanuit andere landen. Tenminste ik hoop dat dat erachter zit, want dat wordt zo niet gezegd, want we horen vooral zielig zielig vluchteling oorlog, etc.
Onderkant van de markt beschermen voor uitbuiting is natuurlijk heel goed. Grootverdieners (extra) mee laten betalen om de kleinverdieners overeind te helpen is ook prima. Maar als uitholling van het sociale systeem echt het grote issue is, dan moet je ook zo handelen en freelancen financieel onaantrekkelijk maken. In plaats van dat worden alle zzp'ers in een schijnzelfstandigheid frame gedrukt.
(oh ja en nog iets met Corona geld wat NL vanuit de EU wil krijgen, moeten het aantal zzp'ers voor omlaag)
Dat verbaast me, aangezien hier vrij duidelijk staat dat de bestuurder 100% aandeelhouder moet zijn (wat niet zo is bij een werkmaatschappij), en geen aandelen in andere rechtspersonen mag hebben (wat niet zo is bij een holding).Riderider schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:55:
Het is [bij Knab] wel mogelijk om de eenmanszaak bankrekening om te zetten naar de werkmaatschappij óf holdingmaatschappij.
Ik vind zelf ABN AMRO prima werken, ook voor zakelijk beleggen (al hebben ze hun zakelijke "Zelf Beleggen" product nogal goed verborgen in een uitklapelement op deze pagina; is alleen voor holdings en je moet met iemand bellen om het te activeren).Riderider schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:55:
Rekening aanmaken kon bij ABN volledig via de de app in 2024. Geen idee hoe dat nu bij ING gaat maar in 2021 was het heel lang wachten in hun kantoor en ter plekke heel veel papier moeten doorlezen.
ABN AMRO met NT World stond bovenaan op indexfondsenvergelijken.nl met een relatief lage fee. Al zie ik dat die website er inmiddels mee is gestopt. Ook probeer ik m'n US exposure iets te verkleinen ten koste van hogere fees.
Even kort gezocht naar een alternatief voor die site: onderaan hier wordt NT World vergeleken bij verschillende partijen. ING is 0,2% duurder.
Geen MoneyMonk, maar Jortt doet sinds kort ook loonstroken (en had al een salarisadministratie). Ik gebruik die hele feature niet en draai zelf loonstroken uit op basis van een spreadsheetmacro. Al is het ook toegestaan om één loonstrook per jaar te maken.Riderider schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:55:
[ Voor 30% gewijzigd door Aftansert op 04-12-2025 17:38 ]
Opdrachtgever. Geen werkgever.Zebby schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:43:
Freelance heeft me lange tijd geïnteresseerd, als interim manager bijvoorbeeld. Dat gezeik van meerdere werkgevers maakt dat praktisch onhaalbaar, je kan niet bij 3+ werkgevers fulltime goed "managen".
Plus, nergens wordt vereist dat je 3 of meer opdrachtgevers per jaar moet hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door sebasd op 04-12-2025 17:24 ]
Klopt inderdaad. Ik heb contact gehad met knab via chat en daar hebben ze bevestigd dat de ZZP bankrekening omgezet kan worden naar zowel de werkmaatschappij als holding.Aftansert schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:19:
[...]
Dat verbaast me, aangezien hier vrij duidelijk staat dat de bestuurder 100% aandeelhouder moet zijn (wat niet zo is bij een werkmaatschappij), en geen aandelen in andere rechtspersonen mag hebben (wat niet zo is bij een holding).
[...]
Ik vind zelf ABN AMRO prima werken, ook voor zakelijk beleggen (al hebben ze hun zakelijke "Zelf Beleggen" product nogal goed verborgen in een uitklapelement op deze pagina; is alleen voor holdings en je moet met iemand bellen om het te activeren).
Rekening aanmaken kon bij ABN volledig via de de app in 2024. Geen idee hoe dat nu bij ING gaat maar in 2021 was het heel lang wachten in hun kantoor en ter plekke heel veel papier moeten doorlezen.
ABN AMRO met NT World stond bovenaan op indexfondsenvergelijken.nl met een relatief lage fee. Al zie ik dat die website er inmiddels mee is gestopt. Ook probeer ik m'n US exposure iets te verkleinen ten koste van hogere fees.
Even kort gezocht naar een alternatief voor die site: onderaan hier wordt NT World vergeleken bij verschillende partijen. ING is 0,2% duurder.
[...]
Geen MoneyMonk, maar Jortt doet sinds kort ook loonstroken (en had al een salarisadministratie). Ik gebruik die hele feature niet en draai zelf loonstroken uit op basis van een spreadsheetmacro. Al is het ook toegestaan om één loonstrook per jaar te maken.
Thx! Wellicht ga ik dan ook naar ABN. Privé zit ik namelijk al bij ING en hou dat graag gescheiden.
Zou dit door kunnen gaan als een stropopredenering?suske_2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:04:
[...]
Volgens mij had je dit verhaal prima kunnen schrijven zonder het te betrekken op mijn reactie.
Wat je hier doet is in met hoogstens twee zinnen refereren aan mijn reactie, vervolgens vragen stelt over waar ik mijn identiteit aan ontleen en dat het zzp feest voorbij is.
Als je in het echt op deze manier op een verhaal van mij reageert, dan loop ik snel weer verder.
Beetje preken in het openbaar…
Dit inderdaad. Het is alleen lastiger geworden om je aan andere bedrijven te verhuren. Als je een eigen klanten kring kunt opbouwen is er eigenlijk niets aan de hand. Want dan ben je geen onder aannemer cq "schijnzelfstandige".Tylen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:35:
[...]
Wat een onzin….
In hetgeen ik nu nog als ondernemer doe kan ik onmogelijk gezien worden als schijnzelfstandige. Ik wil anders wel eens meemaken hoe de BD hard wil maken dat ik in loondienst moet bij Dhr X (een particulier) omdat ik de banden van zijn auto vervangen heb
En als ik dat werken aan auto's nog altijd fulltime kon, was ik gewoon als monteur werkzaam gebleven en had ik de onderneming slechts voor inkoop, reparatie en verkoop van auto's en motoren. Eigenlijk zoals ik dat nu ook doe, maar dan zonder dat ik me ooit door andere bedrijven zou hebben laten inhuren.
[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 04-12-2025 23:46 ]
Als je het zo stelt, lijkt het erop dat je alleen ondernemer (lees: geen schijnzelfstandige) bent als je meerdere klanten hebt. En dat is dus niet zo. Je kan prima ondernemer zijn met 1 klant voor wat langere tijd.Destruction schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:31:
[...]
Het is alleen lastiger geworden om je aan andere bedrijven te verhuren. Als je een eigen klanten kring kunt opbouwen is er eigenlijk niets aan de hand. Want dan ben je geen onder aannemer cq "schijnzelfstandige".
Niets liever had ik meer dan 1 klant tegelijk. Maar ik ben in de afgelopen bijna 19 jaar ZZP-schap nog geen enkele klant tegengekomen die het acceptabel vond dat ik minder dan 40 uur beschikbaar was (behoudens normale vrije dagen). Ik wilde wel maar kon niet; die 40 uur was een boolean. Wat moet je dan? In vaste dienst wilde ze me ook niet hebben. Iets met budget, vaste kosten, geen vacature, bla bla. Zelfs de plek waar ik nu zit kan ik niet eens op solliciteren, maar is alleen voor inhuur beschikbaar.
Ik vind het allemaal wel gescheten. Daarom maak ik me er maar niet meer te druk om en stop ik mijn energie in mijn werk; meer dan genoeg te doen. Dan blijft het leven leuk.
Er is ook nooit discussie over inhuur door particulieren geweest....Destruction schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:31:
[...]
Dit inderdaad. Het is alleen lastiger geworden om je aan andere bedrijven te verhuren. Als je een eigen klanten kring kunt opbouwen is er eigenlijk niets aan de hand. Want dan ben je geen onder aannemer cq "schijnzelfstandige".
In hetgeen ik nu nog als ondernemer doe kan ik onmogelijk gezien worden als schijnzelfstandige. Ik wil anders wel eens meemaken hoe de BD hard wil maken dat ik in loondienst moet bij Dhr X (een particulier) omdat ik de banden van zijn auto vervangen hebDat gaat niet lukken natuurlijk.
En als ik dat werken aan auto's nog altijd fulltime kon, was ik gewoon als monteur werkzaam gebleven en had ik de onderneming slechts voor inkoop, reparatie en verkoop van auto's en motoren. Eigenlijk zoals ik dat nu ook doe, maar dan zonder dat ik me ooit door andere bedrijven zou hebben laten inhuren.
Exact expert nodig?
Toch werd laatst, ik dacht op RTL Z een vergelijk gemaakt wanneer je als ZZPer kan werken en wanneer in loondienst. Als ik iemand een uitbouw laat maken kan die als ZZPer werken, maar de schoonmaakster kan niet, die is in loondienst want ik heb haar te zeggen hoe ze de ramen moet lappenCrazy D schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:07:
[...]
Er is ook nooit discussie over inhuur door particulieren geweest....
Het onderwerp van detacheerders is m.i. wel een andere discussie. Daar kun je idd ook je vragen bij stellen maar het ging mij om freelance vs. loondienst. Er zijn ook prima andere oplossingen voor misstanden in de detachering te vinden, dat staat los van wel of niet freelance.gem-p schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:59:
[...]
Het is maar net door welke bril je wilt kijken, want:
Bedrijven (Detacheerders / Uitzendbureaus) hebben slim gebruik gemaakt van werknemers door over hun rug veel geld te verdienen en dat is hun goed recht, echter maatschappelijk gezien kun je je afvragen of dit een goede ontwikkeling is voor Nederland als geheel. Daarmee wil ik niet al dat soort bedrijven beschuldigen, echter alleen aangeven dat <<vul de rest zelf maar in>>
Gewoon even benieuwd, waarom heb je niet ervoor gekozen die 3 jaar startersaftrek te genieten en meteen binnen 6 maanden over te gaan naar een BV?Riderider schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:55:
De eerste paar maanden als zelfstandige zijn erg voorspoedig verlopen. Afgelopen week heb ik na 6 maanden eenmanszaak, mijn BV structuur opgericht.
Ik ben ook bezig met een omzetting.Riderider schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:55:
Asn heeft een rekening voor BVs mocht je dat interessant vinden.
Ik denk dat moneymonk vrij beperkt is voor een bv. Gebruik het zelf ook nu als emz maar heb nog geen alternatief waar alles inzit, ik wil een alles in 1 oplossing (pm tools, salarisadmin, cost control etc) maar dan kom ik snel uit bij exact online ofzo.
er is zelfs paar jaar terug geopperd dat je als particuliere opdrachtgever ook moet zorgen dat er een minimaal uurloon resteerd voor de opdrachtnemerShinji schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:14:
[...]
Toch werd laatst, ik dacht op RTL Z een vergelijk gemaakt wanneer je als ZZPer kan werken en wanneer in loondienst. Als ik iemand een uitbouw laat maken kan die als ZZPer werken, maar de schoonmaakster kan niet, die is in loondienst want ik heb haar te zeggen hoe ze de ramen moet lappen
In mijn geval is het fiscaal voordeliger om het in een BV onder te brengen, zelfs ten opzichte van een eenmanszaak met startersaftrek. In mijn situatie heb ik privé voldoende aan een DGA salaris en laat ik de overige winst in mijn BV staan - wat ik ook zakelijk ga beleggen. Hierdoor stel ik dividendbelasting uit en kan ik vermogen in mijn BV opbouwen. Daarnaast hoef ik hierover geen box 3 belasting te betalen - hetgeen ik wel zou moeten als ik alles direct naar privé zou halen (In het geval van een eenmanszaak).loewie1984 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:24:
[...]
Gewoon even benieuwd, waarom heb je niet ervoor gekozen die 3 jaar startersaftrek te genieten en meteen binnen 6 maanden over te gaan naar een BV?
Omdat ik wat berichten zie mbt het omzetten naar en oprichten van BV:
Voor degene die een BV oprichten (al dan niet door overgang vanuit eenmanszaak) enkele tips:
Omzetten EMZ naar BV en bankrekening mee?
Als je je huidige zakelijke bankrekening wilt meenemen, stem dat dan vooraf heel duidelijk af met je bank of ze dat accepteren. Heb het in de praktijk (bij een klant) gezien dat de bank (ABN in dit geval) de omzetting van EMZ naar BV in eerste instantie zag als reden om de rekening (en het bijbehorende rekening-courant krediet) per direct op te zeggen. Dat is geen fijne boodschap als je vol aan het ondernemen bent.
Doorlooptijd openen zakelijke bankrekening
Geen idee of de doorlooptijd voor zakelijke rekeningen bij de grotere partijen nog steeds zo lang zijn (tijd gelden werd rustig 3 maanden aangegeven) maar houd daar rekening mee.
Uit eigen ervaring (ben wat aan het testen) kan ik vertellen dat zowel bunq als GoDutch erg snel zijn, binnen een (of enkele) dag(en) heb je een bruikbare bankrekening.
Dit zou je natuurlijk ook tijdelijk kunnen doen als de rekening bij een grootbank lang duurt.
Bijkomende kosten
Als je erg kostenbewust bent, vergeet dan niet in je afweging mee te nemen dat veel (groot)banken maandelijkse “KYC kosten” bereken bovenop het maandelijkse bedrag voor het aanhouden van de rekening. Iets dat je als EMZ niet hebt, maar voor iedere BV wel.
De “neobanken” hebben dit vaak niet.
Loonadministratie
Omdat je jezelf een salaris moet betalen ontkom je hier niet aan. Er zijn “excelmodellen” om het zelf te doen, maar als je ziet wat er bij komt kijken zou ik daar ver van weg blijven.
Voor het geld dat je betaalt aan een serviceprovider heb je het gewoon goed geregeld en weinig omkijken naar. Er zijn er veel, een fijne partij uit eigen ervaring is BoomLoon. Deze werkt op een systeem zoals vele anderen dat doen: NMBRS (nu Visma meen ik). Kosten voor een DGA iets van 100/jaar.
Boekhoudprogramma
Enige tijd geleden zelf overgestapt naar Gravita, een offline programma (eenmalige aanschaf) waar je zelf “onder de motorkap” kunt kijken. Nog altijd erg tevreden over.
Zie hier m’n eerdere post.
Als je het niet zelf doet, stem vooral af met je boekhouder welk programma te gebruiken.
Voor degene die een BV oprichten (al dan niet door overgang vanuit eenmanszaak) enkele tips:
Als je je huidige zakelijke bankrekening wilt meenemen, stem dat dan vooraf heel duidelijk af met je bank of ze dat accepteren. Heb het in de praktijk (bij een klant) gezien dat de bank (ABN in dit geval) de omzetting van EMZ naar BV in eerste instantie zag als reden om de rekening (en het bijbehorende rekening-courant krediet) per direct op te zeggen. Dat is geen fijne boodschap als je vol aan het ondernemen bent.
Geen idee of de doorlooptijd voor zakelijke rekeningen bij de grotere partijen nog steeds zo lang zijn (tijd gelden werd rustig 3 maanden aangegeven) maar houd daar rekening mee.
Uit eigen ervaring (ben wat aan het testen) kan ik vertellen dat zowel bunq als GoDutch erg snel zijn, binnen een (of enkele) dag(en) heb je een bruikbare bankrekening.
Dit zou je natuurlijk ook tijdelijk kunnen doen als de rekening bij een grootbank lang duurt.
Bijkomende kosten
Als je erg kostenbewust bent, vergeet dan niet in je afweging mee te nemen dat veel (groot)banken maandelijkse “KYC kosten” bereken bovenop het maandelijkse bedrag voor het aanhouden van de rekening. Iets dat je als EMZ niet hebt, maar voor iedere BV wel.
De “neobanken” hebben dit vaak niet.
Loonadministratie
Omdat je jezelf een salaris moet betalen ontkom je hier niet aan. Er zijn “excelmodellen” om het zelf te doen, maar als je ziet wat er bij komt kijken zou ik daar ver van weg blijven.
Voor het geld dat je betaalt aan een serviceprovider heb je het gewoon goed geregeld en weinig omkijken naar. Er zijn er veel, een fijne partij uit eigen ervaring is BoomLoon. Deze werkt op een systeem zoals vele anderen dat doen: NMBRS (nu Visma meen ik). Kosten voor een DGA iets van 100/jaar.
Boekhoudprogramma
Enige tijd geleden zelf overgestapt naar Gravita, een offline programma (eenmalige aanschaf) waar je zelf “onder de motorkap” kunt kijken. Nog altijd erg tevreden over.
Zie hier m’n eerdere post.
Als je het niet zelf doet, stem vooral af met je boekhouder welk programma te gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door Yorro op 05-12-2025 11:01 ]
Ik begrijp je, het is natuurlijk een veel gehoord argument en de constructie volledig begrijpelijk.Riderider schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:14:
[...]
In mijn geval is het fiscaal voordeliger om het in een BV onder te brengen, zelfs ten opzichte van een eenmanszaak met startersaftrek. In mijn situatie heb ik privé voldoende aan een DGA salaris en laat ik de overige winst in mijn BV staan - wat ik ook zakelijk ga beleggen. Hierdoor stel ik dividendbelasting uit en kan ik vermogen in mijn BV opbouwen. Daarnaast hoef ik hierover geen box 3 belasting te betalen - hetgeen ik wel zou moeten als ik alles direct naar privé zou halen (In het geval van een eenmanszaak).
Ik wacht op de dag dat onze overheid Box 2 in het vizier gaat krijgen, ik denk dat dat moment nog wel sneller gaat komen dan dat wij denken.
Als iedereen maar deze constructies hanteert en er zoveel geld straks in Box 2 staat, en je met agio stortingen ook nog je eigen prive vermogen onder de drempel van vermogensrendementheffing weet te krijgen, daar vindt onze overheid en belastingdienst zeker wel weer wat op. Daarom ben ik er zelf huiverig voor. Ja ik heb na dit jaar nog 1 jaar startersaftrek en dan zal een BV ook voor mij interessant zijn, maar nu ik dit jaar jaarruimte afgestort heb heb ik al een stuk minder belasting te betalen en dat vind ik eigenlijk wel prima zo.
Ik moet het tzt eens goed laten doorrekenen en wat hierboven al gezegd wordt, op tijd mee beginnen qua planning.
Er staat volgens een schatting van 2018 een 400 miljard in aanmerkelijk belang, zie dit rapport tabel 5.1loewie1984 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:32:
[...]
Ik begrijp je, het is natuurlijk een veel gehoord argument en de constructie volledig begrijpelijk.
Ik wacht op de dag dat onze overheid Box 2 in het vizier gaat krijgen, ik denk dat dat moment nog wel sneller gaat komen dan dat wij denken.
Als iedereen maar deze constructies hanteert en er zoveel geld straks in Box 2 staat, en je met agio stortingen ook nog je eigen prive vermogen onder de drempel van vermogensrendementheffing weet te krijgen, daar vindt onze overheid en belastingdienst zeker wel weer wat op. Daarom ben ik er zelf huiverig voor. Ja ik heb na dit jaar nog 1 jaar startersaftrek en dan zal een BV ook voor mij interessant zijn, maar nu ik dit jaar jaarruimte afgestort heb heb ik al een stuk minder belasting te betalen en dat vind ik eigenlijk wel prima zo.
Ik moet het tzt eens goed laten doorrekenen en wat hierboven al gezegd wordt, op tijd mee beginnen qua planning.
Is net 14% van totale vermogen in Nederland.
En deze van het cpb is ook een leuke.
Ze weten het al heel lang en hebben wel wat gedaan, bijvoorbeeld de excessief lenen beperking, hoogte AB heffing, maar ach, meestal zijn ze zo traag dat je er op kan anticiperen en rustig kijken wat je weer het beste uitkomt met de nieuwe regels.
Vooral de beleidsrapporten van financien in de gaten houden, zoals deze uit 2020 met kijken naar noorse stelsel, zie hoofdstuk 5. En de tegenmaatregelen van de DGA's (paragraaf 5.3.1) die het stelsel eigenlijk weer omzeilden.
Ik heb dit opgelost door een nieuwe rekening aan te vragen voor de BV en de Holding, is ook makkelijker om alles gescheiden te houden,.... ik vond dit wel erg fijn werken.... en ik had binnen een week of 3 een rekening bij de RabobankYorro schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:26:
Excessief lenen is beperkt, Box 2 heeft nu een progressief belastingtarief (met een tarief van 31% boven de 67000 dividenduitkering. Er gaan geluiden op om de VNB te verhogen. Zo gunstig is het allemaal niet.loewie1984 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:32:
[...]
Ik beweer ook nergens dat je alleen ondernemer kunt zijn als je meerdere klanten hebt. Wat ik wel beweer is dat men mij nu onmogelijk een schijnzelfstandige kan noemenRonaldHeirbaut schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 06:57:
[...]
Als je het zo stelt, lijkt het erop dat je alleen ondernemer (lees: geen schijnzelfstandige) bent als je meerdere klanten hebt. En dat is dus niet zo. Je kan prima ondernemer zijn met 1 klant voor wat langere tijd.
Dat is het ook niet, maar zoals hierboven al geschreven, met een eigen klanten kring (zeker als er ook particulieren tussen zitten) is het vrijwel onmogelijk om schijnzelfstandige te zijn en zou je dus kunnen concluderen (zoals ik dat doe) dat het eigenlijk alleen lastiger is geworden om jezelf aan andere bedrijven te verhuren bij wijze van dienstverlening.Crazy D schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:07:
[...]
Er is ook nooit discussie over inhuur door particulieren geweest....
Maar het heeft niets te maken met de hoeveelheid klanten, maar met de opdrachten. Als jij 5 verschillende klanten per week hebt, zou dat in theorie prima 5 x schijnzelfstandigheid kunnen zijn. Als jij op maandag voor postnl werkt, op dinsdag deliveroo. etc Je snapt m'n punt. Het gaat om de opdracht. Niet hoe lang die loopt, niet hoeveel opdrachten je per week hebt.. Natuurlijk zal bij een beoordeling ook daar naar gekeken worden. Maar als jij 1 dag in de week bij Profile werkt, en daar op door hun bepaalde tijden in hun bedrijfskleding daar werkt....Destruction schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:21:
Dat is het ook niet, maar zoals hierboven al geschreven, met een eigen klanten kring (zeker als er ook particulieren tussen zitten) is het vrijwel onmogelijk om schijnzelfstandige te zijn en zou je dus kunnen concluderen (zoals ik dat doe) dat het eigenlijk alleen lastiger is geworden om jezelf aan andere bedrijven te verhuren bij wijze van dienstverlening.
Je kunt jezelf nog steeds heel goed als dienstverlener verhuren. Maar dat wordt wel iets moeilijker als jij doet wat een bak intern personeel ook doet, helemaal als dat letterlijk meedraaien is, en niet een specifiek truukje komt doen wat de rest niet kan. Dan kan het nog steeds maar dan wordt het wat lastiger. Dat is ook al diverse malen benoemd hier, het komt dan vooral neer op hoe de opdracht omschreven is (en hoe deze overeenkomst wordt nageleefd)..
Exact expert nodig?
Dit was dan ook exact mijn punt, inhakende op de stelling dat het ZZP feest voorbij is. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, maar het is wel iets lastiger gewordenCrazy D schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:33:
[...]
Je kunt jezelf nog steeds heel goed als dienstverlener verhuren. Maar dat wordt wel iets moeilijker als jij doet wat een bak intern personeel ook doet, helemaal als dat letterlijk meedraaien is, en niet een specifiek truukje komt doen wat de rest niet kan. Dan kan het nog steeds maar dan wordt het wat lastiger.
Ik gebruik zelf boomloon voor dga salaris administratie, erg tevreden over, geintegreerd met ideal dus makkelijk loonheffing af te dragen. Geen koppeling met Digiboox, maar heb daar een memoriaal aangemaakt die automatisch iedere maand boekt.Riderider schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:55:
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Jaarcijfers zijn binnen, mooie omzet behaald van 2.8 ton (omgerekend vanuit Zweedse kronen). De standaardisatie van mijn dienstverlening (CISO), automatisering dankzij AI en samenwerking met een paar freelancers pakken goed uit.
Allen, ik huur jullie wel bij mijn Zweedse bv in om jullie vervolgens bij je klant neer te zetten
Allen, ik huur jullie wel bij mijn Zweedse bv in om jullie vervolgens bij je klant neer te zetten
is natuurlijk wel wat kortzichtig. Mijn vrouw heeft long covid opgelopen en kans helemaal niks meer. Zo van de een op de andere dag.loewie1984 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:49:
[...]
Ik werd zelf van de fiets gereden, heeft best een tijdje geduurd voordat ik weer aan de slag kon. Uiteraard betaalde de tegenpartij, maar het settlen van de hele zaak heeft ruim 2 jaar geduurd. Dus als je niet heel vermogend bent, zou ik altijd aanraden om een stuk af te dekken middels een verzekering of broodfonds
@jerh vergeef me de nieuwsgierigheid maar welke letselschade heb je kunnen claimen nav dat fietsongeluk. Gaat dat dan om misgelopen inkomsten? Wat bij ons zzp’ers natuurlijk flink op kan lopen.
Tjah genoeg voorbeelden waarin het opeens toch nodig bleek te zijn. Maar goed dat besef je jezelf ook wel doordat je wel de verzekering voor 24 maanden hebt. Als je helemaal zo overtuigd zou zijn zou je die ook niet nemenloewie1984 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:49:
Exact expert nodig?
Mijn neef ligt nu in het ziekenhuis. Last van epileptische aanvallen. Schedel gelicht. Mandarijn aan kwab eruit. Was kwaadaardig. Door weghalen wel stuk van hersenen aangetast. Die word nooit meer 100%. En was zzp timmerman….. ja het kan zo voorbij zijn.loewie1984 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:49:
[...]
Even voor de duidelijkheid, ik heb nu al een paar van deze reacties gezien. Ja iedereen kan pech hebben in het leven, ik ook. Ik wil niets bagatelliseren. Ik zeg alleen dat de uitsluitingsvoorwaarden van de meeste AOV's het zo onaantrekkelijk maken dat je net zo goed er geen kan afsluiten, of een eigen buffer kan aanleggen, of aanhaken bij een broodfonds.
Sterkte voor je neef.
Sterkte voor je neef.
misgelopen inkomsten was een ingewikkelde discussie. Uiteindelijk hebben ze aan mijn bv 6 weken netto salaris volledig betaald en 6 weken 50%..... Dat zou bij een werkgever ook zo zijn, regres schade heet day. Ik kon ook wel weer werken na 6 weken, maar had wel allerlei klachten, waardoor het op circa 50 procent ging.Ascension schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:19:
@jerh vergeef me de nieuwsgierigheid maar welke letselschade heb je kunnen claimen nav dat fietsongeluk. Gaat dat dan om misgelopen inkomsten? Wat bij ons zzp’ers natuurlijk flink op kan lopen.
De rest van het bedrag naar prive bestond uit smartegeld, fysieke schade (fiets, jas, tas etc), en te verwachten kosten voor de toekomst, zoals extra fysio, medische behandelingen die niet volledig vergoed wordt en zaken die ik nu uitbesteed zoals tuinonderhoud. Dat liep al met al behoorlijk op qua bedrag, en voordat dan de volgende vraag komt, het bleef net onder de 100K. Maar ik heb dus wel blijvende schade opgelopen, is mee te leven, maar soms belemmert het wel in het dagelijkse leven.
Dan voor de duidelijkheid uit persoonlijke ervaring.loewie1984 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:51:
Even voor de duidelijkheid, ik heb nu al een paar van deze reacties gezien. Ja iedereen kan pech hebben in het leven, ik ook. Ik wil niets bagatelliseren. Ik zeg alleen dat de uitsluitingsvoorwaarden van de meeste AOV's het zo onaantrekkelijk maken dat je net zo goed er geen kan afsluiten, of een eigen buffer kan aanleggen, of aanhaken bij een broodfonds.
Sterkte voor je neef.
Ik weet niet bij welke maatschappij jij kijkt, bij die van mij (CB) werd er niets uitgesloten en keren nu ook netjes uit.
Maar als jij denkt dat jij wel geluk gaat hebben, sluit gerust niet af
Daarbij wel zorgen voor genoeg buffer/reserve, want je zal verbaasd staan hoe snel die pot daalt, ondanks een AOV uitkering. Want ten opzichte van je salaris wordt een uitkering veel hoger belast door ontbreken van de arbeidskorting, en natuurlijk de 80% arbeidsongeschikt van de 80% van je inkomen die verzekerd wordt. Dus van je (bv DGA) 56K salaris, netto 41K blijft bruto uitkering van 36K over, dat is dan net geen 24K netto. Die 17K moet dan uit je reserves komen.
Broodfonds is meestal op basis van schenkingen, maar schenking is geen inkomen, zonder inkomen geen hypotheekrenteaftrek, bruto=netto, haal het maar uit je reserves. En na twee jaar, zoek het uit.
Ik weet niet hoe lang je nog wil werken, hoelang kan jij van je reserves leven als morgen dat bloedvat scheurt en je die AOV niet hebt afgesloten?
Succes
MazzHead schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:40:
[...]
Dan voor de duidelijkheid uit persoonlijke ervaring.
Ik weet niet bij welke maatschappij jij kijkt, bij die van mij (CB) werd er niets uitgesloten en keren nu ook netjes uit.
Maar als jij denkt dat jij wel geluk gaat hebben, sluit gerust niet af![]()
Daarbij wel zorgen voor genoeg buffer/reserve, want je zal verbaasd staan hoe snel die pot daalt, ondanks een AOV uitkering. Want ten opzichte van je salaris wordt een uitkering veel hoger belast door ontbreken van de arbeidskorting, en natuurlijk de 80% arbeidsongeschikt van de 80% van je inkomen die verzekerd wordt. Dus van je (bv DGA) 56K salaris, netto 41K blijft bruto uitkering van 36K over, dat is dan net geen 24K netto. Die 17K moet dan uit je reserves komen.
Broodfonds is meestal op basis van schenkingen, maar schenking is geen inkomen, zonder inkomen geen hypotheekrenteaftrek, bruto=netto, haal het maar uit je reserves. En na twee jaar, zoek het uit.
Ik weet niet hoe lang je nog wil werken, hoelang kan jij van je reserves leven als morgen dat bloedvat scheurt en je die AOV niet hebt afgesloten?
Succes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
CB verzerkert ook terwijl de aanvraag loopt, helaas bij mij een onredelijke uitsluiting dus ben voor Klaverblad gegaan zonder uitsluitsels.
https://www.workingrebelz.nl/vacature/1903/promotor-jbl-2
Kennis van mij krijgt te horen dat hij niet meer voor dit bedrijf mag werken vanwege ‘persoonlijke sores’.
Eerlijk gezegd lijkt mij dat flauwekul. Zo’n bedrijf weet heel goed dat je dit werk niet als zzp’er kan doen. Een hongervergoeding van nog geen 19 euro per uur, in het shirtje van het bedrijf, ingeroosterd worden en compleet onder gezag van deze inhuurder. Er is letterlijk helemaal niets dat erop wijst dat je zzp’er bent. Ze maken zelfs de fout om ‘loon’ en ‘vergoeding’ door elkaar te halen.
Zullen inmiddels wel inzien dat het per 1 januari uit met de pret is.
Eerlijk gezegd lijkt mij dat flauwekul. Zo’n bedrijf weet heel goed dat je dit werk niet als zzp’er kan doen. Een hongervergoeding van nog geen 19 euro per uur, in het shirtje van het bedrijf, ingeroosterd worden en compleet onder gezag van deze inhuurder. Er is letterlijk helemaal niets dat erop wijst dat je zzp’er bent. Ze maken zelfs de fout om ‘loon’ en ‘vergoeding’ door elkaar te halen.
@Dennisweb: voor een bedrijf met no-nonsens recruitment staat er sowieso wel redelijk veel nonsens op
Dat zit wel Schnorr.
Mwah, als ik het zo lees is het volledig ingevuld voor een (tijdelijk) loondienstverband. Maar ZZP kan ook. Een beetje zelfstandige gaat natuurlijk meteen een fatsoenlijk tarief vragen van tenminste 35 euro. Zo zou het moeten zijn.Dennisweb schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:02:
https://www.workingrebelz.nl/vacature/1903/promotor-jbl-2
Kennis van mij krijgt te horen dat hij niet meer voor dit bedrijf mag werken vanwege ‘persoonlijke sores’.
Afgezien dat ik als klant weiger om de MediaMarkt nog in te gaan, zal ik er zeker niet gaan werken in welke vorm dan ook. En mijn (klein)kinderen verbied ik het ook op straffe van onterving en een familieban 😜