Dat met dagtarieven/pakketprijzen is allemaal leuk. Maar wat ik voorbij zie komen is gewoon per uur, vaak al vastgesteld met een bijbehorend budget. "dagtarief" is dan gewoon uurtarief x8. In de praktijk is de inhuur kant nog steeds uur x tarief.
Als je korting geeft zou je er voor kunnen kiezen om dat aan het einde te verrekenen, bijvoorbeeld door de laatste maanden niets te factureren. Dit voorkomt dat je zes maanden met korting werkt en er dan uit wordt gegooid terwijl die korting op twee jaar afname was berekend. Mocht men achteraf meer van je willen in de vorm van overwerk of meerwerk dan hoef je ook niet opnieuw te onderhandelen, het is gelijk duidelijk wat jouw normale tarief is.Faust1946 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:11:
[...]
Dat risico wordt alleen in de praktijk niet beperkt, aangezien het gebruikelijk is dat je een wederzijdse opzegtermijn van een maand afspreekt. Die spreek je af omdat je die soms wil inzetten.
Het gebeurt niet vaak, maar ook op dit forum heb ik verhalen gelezen waarbij de hiring manager vertrokken was en vervolgens de zzp'ers eruit gegooid werden. Dan heb je voor die korting 0 extra zekerheid gekregen.
Die wederzijdse opzegtermijn vind ik onzin. Wie het contract ook opzegt, in beide gevallen ben jij degene die nog moet blijven werken voor de maand geld. Maak je er een boeteclausule van dan zit je tenminste rustig thuis terwijl je nog een maand betaald krijgt en hoef je niet tijdens het werk op zoek naar een nieuwe opdracht. Keerzijde is dat jij moet aftikken als je er vroegtijdig een einde aan breidt.
[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 07-08-2026 11:27 ]
Scheelt wel dat je minimaal acht uur per dag factureert, ook als je halverwege de dag er mee stopt. Niet zo boeiend als je ergens zes maanden bezig bent en gemiddeld op het beoogde aantal uren uit komt, wel voor iemand die 3-4 dagen ingehuurd wordt en waarbij alles net iets voorspoediger gaat dan van te voren ingeschat.mrbones92 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:52:
Dat met dagtarieven/pakketprijzen is allemaal leuk. Maar wat ik voorbij zie komen is gewoon per uur, vaak al vastgesteld met een bijbehorend budget. "dagtarief" is dan gewoon uurtarief x8. In de praktijk is de inhuur kant nog steeds uur x tarief.
Daar is deze opdracht/taak ook te klein en niet echt geschikt voor, lastig om de waarde te bepalen.Tylen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:34:
[...]
Dat ligt eraan of je afhankelijk bent van de eindklant. Ik kan organisaties opnoemen waarbij ik weken moet wachten op een firewall poortje. Als ik dan een fixxed price heb dan word je daat niet blij van. En ja ik blijf gewoon wachten en door factureren omdat hun zelf zo log zijn en de flow niet op orde hebben. (meestal overheid)
Deze methode is ook niet echt fixed price, ook al lijkt dat zo, want dat doe je normaal toch ook op basis van tijd? Deze methode is op basis van waarde.
Bijvoorbeeld: een klant is elke dag 1 uur kwijt aan een handmatige taak. Op jaarbasis is dat al snel ~220 uur. Tegen een interne personeelskost van € 50/uur kost die taak de klant elk jaar € 11.000.
Als je dit op urenbasis in 10 uur kan automatiseren tegen een uurtarief van € 100, verdien je maar € 1.000. Bij Value-Based Pricing kijk je niet naar je uren, maar naar die structurele besparing. Je spreekt een vaste prijs af van bijvoorbeeld 25% tot 30% van de besparing in het eerste jaar: € 3.000.
De win-win:
- Voor de klant: Ze investeren eenmalig € 3.000 en verdienen dat binnen een paar maanden terug. Elk volgend jaar pakken ze puur winst (€ 11.000 besparing).
- Voor jou: Je wordt beloond voor je expertise en efficiëntie in plaats van voor hoe langzaam de klok tikt.
Exact, zoiets is leuk als je de scope van het project/product volledig in eigen hand hebt maar zodra je afhankelijk bent van andere mensen/processen in de organisatie zou ik mijn vingers er al snel niet meer aan gaan branden.Tylen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:34:
[...]
Dat ligt eraan of je afhankelijk bent van de eindklant. Ik kan organisaties opnoemen waarbij ik weken moet wachten op een firewall poortje. Als ik dan een fixxed price heb dan word je daat niet blij van. En ja ik blijf gewoon wachten en door factureren omdat hun zelf zo log zijn en de flow niet op orde hebben. (meestal overheid)
had ik verteld over mijn verloning constructie? dat is inmiddels al weer even geleden. Het was niet gelukt om een verloningscontract op te stellen. de instantie heeft nog voorgesteld om me zelf in loondienst te nemen (zeer sympathiek), maar salaris was natuurlijk nog veel lager en toch wel de verwachting dat ik jaren zou blijven. Helaas... dat vind ik echt iets te veel zekerheid
inmiddels een offensief gestart, mijn netwerk flink ingezet en ook op loondienst gesolliciteerd. Dat laatste blijft lastig hoor. Verdient echt minder natuurlijk (en vaak echt te weinig om hier van rond te komen), maar het ergste nog is dat je soms als risco gezien wordt omdat je ZZP-er bent (geweest), of dat je een start-up hebt opgericht. Echt jongens, wat is dat voor cultuur in Nederland?
Anyways, ik zit dus nu de hele dag te bellen, cv's op te sturen en intakegesprekken in te plannen. Deze week 2 gesprekken gehad, volgende week 3. Concreet: 2 ZZP-opdrachten waar ik serieus kans maak, en nog 3 waar ik op het bureau van de hiring manager lig. 2 aanbiedingen voor consultancy liggen (1 loondienst, 1 midlance), 2 eindklant gesprekken met interessant werkgebied en acceptabel salaris, 1 afspraak voor doorstarten van mijn start-up. En dan te bedenken dat we midden in de vakantieperiode zitten.
Als mensen me nu nog een nep-ondernemer noemen omdat het de afgelopen jaren zo makkelijk geld verdienen was: ik wil je een stomp geven. Ik teer al acht maanden in op mijn spaargeld en nog steeds ben ik erg terughoudend om een baan aan te nemen. Nog steeds zet ik zwaar in op ZZP-opdrachten (tegen alle adviezen in) en nog steeds ben ik strijdvaardig om hier goed uit te komen. Als dat geen ondernemen is?
ohja, side note: heb dus een sollicitatietraject bij 1 van de grote internationale softwarehuizen in nederland lopen. nu weet ik weer waarom ik daar zo'n probleem mee heb. Wordt binnengelokt met een dikke vette functie-omschrijving en ditto salaris en na 3 gesprekken proberen ze me in een medior data-engineer rol te stoppen. Waarom? op basis van mijn beperkte commerciele en/of leidinggevende skills. Eehhh... serieus, ik deed 15 jaar geleden al pre-sales en ben voorzitter van zowat elke vereniging die op mijn pad komt. de manier waarop ze je al aanspreken over wat je allemaal moet gaan doen voordat je een niveautje omhoog mag. Alsof ik 13 ben. Echt om te kotsen.
Goed, dit was mijn rant-uurtje. Wel weer veel geleerd de laatste maanden
inmiddels een offensief gestart, mijn netwerk flink ingezet en ook op loondienst gesolliciteerd. Dat laatste blijft lastig hoor. Verdient echt minder natuurlijk (en vaak echt te weinig om hier van rond te komen), maar het ergste nog is dat je soms als risco gezien wordt omdat je ZZP-er bent (geweest), of dat je een start-up hebt opgericht. Echt jongens, wat is dat voor cultuur in Nederland?
Anyways, ik zit dus nu de hele dag te bellen, cv's op te sturen en intakegesprekken in te plannen. Deze week 2 gesprekken gehad, volgende week 3. Concreet: 2 ZZP-opdrachten waar ik serieus kans maak, en nog 3 waar ik op het bureau van de hiring manager lig. 2 aanbiedingen voor consultancy liggen (1 loondienst, 1 midlance), 2 eindklant gesprekken met interessant werkgebied en acceptabel salaris, 1 afspraak voor doorstarten van mijn start-up. En dan te bedenken dat we midden in de vakantieperiode zitten.
Als mensen me nu nog een nep-ondernemer noemen omdat het de afgelopen jaren zo makkelijk geld verdienen was: ik wil je een stomp geven. Ik teer al acht maanden in op mijn spaargeld en nog steeds ben ik erg terughoudend om een baan aan te nemen. Nog steeds zet ik zwaar in op ZZP-opdrachten (tegen alle adviezen in) en nog steeds ben ik strijdvaardig om hier goed uit te komen. Als dat geen ondernemen is?
ohja, side note: heb dus een sollicitatietraject bij 1 van de grote internationale softwarehuizen in nederland lopen. nu weet ik weer waarom ik daar zo'n probleem mee heb. Wordt binnengelokt met een dikke vette functie-omschrijving en ditto salaris en na 3 gesprekken proberen ze me in een medior data-engineer rol te stoppen. Waarom? op basis van mijn beperkte commerciele en/of leidinggevende skills. Eehhh... serieus, ik deed 15 jaar geleden al pre-sales en ben voorzitter van zowat elke vereniging die op mijn pad komt. de manier waarop ze je al aanspreken over wat je allemaal moet gaan doen voordat je een niveautje omhoog mag. Alsof ik 13 ben. Echt om te kotsen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Je kan wel randvoorwaarden opnemen bij je fixed price. Werk dat ontstaat doordat niet aan die randvoorwaarden wordt voldaan, factureer je dan gewoon uurtje-factuurtje. Vereist wel dat je daar scherp op bent en tijdig aangeeft wanneer je extra gaat factureren.Tylen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:34:
[...]
Ik doe alleen fixed-price bij projecten waar de scoop te overzien valt.
Wat niet het geval is in het gros waar ik voor ingehuurd wordt
Wat niet het geval is in het gros waar ik voor ingehuurd wordt
Ja het is ook een beetje raar. Waarom zou ik harder werken voor minder geld? Ik loop daar al vaker tegenaan, dan maar elke dag voor 6 uur iets oplveren en 5 dagen factureren dan 3 dagen volledig en 3 dagen factureren.....Marc3l schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:38:
Het idee van 'Hourly Billing Is Nuts' vind ik ook wel interssant.
https://www.amazon.nl/Hou...ity-Trading/dp/B0D91GR548
[...]
Want een klant maakt niet uit wat je uurtarief of dagprijs is, maar wilt weten wat het totaal gaat kosten.
Zeker met AI assistentie. Ik ben er nog niet uit hoe we dit commercieel aan moeten pakken. Fixed price is 1, maar dat heeft het hoop haken en ogen heb ik al ervaren. Of het uurtarief verdubbelen en zorgen dat jje in de helft van de tijd oplevert (en niet elk project is gebaat bij snelle opleveringen)
Bij de start van een project ben ik daar nog wel coulant, zeker als het in de zomer is, ik nog andere zaken heb lopen etc, maar na 2 maanden nog steeds geen account hebben zoals nu... ja, sorry, daar betaal je dan maar voor.Tylen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:34:
[...]
Ja en nee. Ik heb die discussie gehad met één van mijn trouwste klanten voor wie ik al enige tijd regelmatig wat projecten doen.Marc3l schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:38:
Het idee van 'Hourly Billing Is Nuts' vind ik ook wel interssant.
https://www.amazon.nl/Hou...ity-Trading/dp/B0D91GR548
[...]
Want een klant maakt niet uit wat je uurtarief of dagprijs is, maar wilt weten wat het totaal gaat kosten.
Ik heb ook de keerzijde gezien van 'fixed price' projecten. Namelijk dat projecten over budget dreigen te gaan en opdrachtnemers dan allerlei afkortingen gaan nemen om binnen budget te blijven. En dat komt de kwaliteit van het eindproduct niet ten goede.
Het verrekenen achteraf klinkt als een net idee, maar dat gaat ervan uit dat het verschil in tarief openlijk als korting op tafel ligt. In de praktijk is dat vaak niet zo: je wordt gewoon gevraagd om te zakken in je tarief en dat is vaak door een tussenpartij omdat ze je anders niet aangeboden krijgen. Dan zou je dat achteraf zelf als 'korting' voor een flink aantal maanden werk kunnen bestempelen. Aan de voorkant wordt het niet zo richting klant gepresenteerd: je CV komt gewoon met een bepaald tarief op iemands bureau. Er ligt dus geen afspraak "korting over twee jaar afname" die je aan het eind kunt verrekenen; er ligt alleen een lager tarief. Normaal gesproken hoef ik bij verlenging niet te onderhandelen, want de opdracht wordt gewoon voortgezet tegen het geldende tarief. Tenzij ik het zelf wil indexeren. Maar als dat het kortingstarief is, moet je alsnog in de slag om je normale tarief te laten lopen in plaats van je oude. Dus je wint daar ook weinig mee. Eigenlijk indexeer je dan gewoon op je 'kortingstarief’; ik zie hier dus echt 0 voordeel. Maar als het voor jou werkt, don't fix it.jadjong schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:11:
[...]
Als je korting geeft zou je er voor kunnen kiezen om dat aan het einde te verrekenen, bijvoorbeeld door de laatste maanden niets te factureren. Dit voorkomt dat je zes maanden met korting werkt en er dan uit wordt gegooid terwijl die korting op twee jaar afname was berekend. Mocht men achteraf meer van je willen in de vorm van overwerk of meerwerk dan hoef je ook niet opnieuw te onderhandelen, het is gelijk duidelijk wat jouw normale tarief is.
Die wederzijdse opzegtermijn vind ik onzin. Wie het contract ook opzegt, in beide gevallen ben jij degene die nog moet blijven werken voor de maand geld. Maak je er een boeteclausule van dan zit je tenminste rustig thuis terwijl je nog een maand betaald krijgt en hoef je niet tijdens het werk op zoek naar een nieuwe opdracht. Keerzijde is dat jij moet aftikken als je er vroegtijdig een einde aan breidt.
Een boeteclausule kom ik in reguliere inhuur eerlijk gezegd nooit tegen en veel van mijn klanten zouden dat nooit accepteren. Daarmee haal je juist ook je eigen aantrekkingskracht als ZZP'er onderuit. Dat je flexibel bent en niet vastzit, is nou net je toegevoegde waarde. Een boeteclausule lijkt mij een bijzonder effectieve manier om je uit de huidige competitieve markt te prijzen. Overigens is die maand werken ook geen garantie, aangezien veel contracten geen urengarantie hebben. In de praktijk maak je die maand altijd wel vol, maar contractueel kunnen beide partijen vaak wel van elkaar af zonder die uren.
Commercieel aanpakken is heel simpel. Je kan nu twee opdrachten tegelijk doen. Bv de kleine opdrachten die je eerst niet aannam kan je er nu prima bij doen. En dat tikt meteen flink aan hoor.fry77 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:17:
[...]
Ja het is ook een beetje raar. Waarom zou ik harder werken voor minder geld? Ik loop daar al vaker tegenaan, dan maar elke dag voor 6 uur iets oplveren en 5 dagen factureren dan 3 dagen volledig en 3 dagen factureren.....
Zeker met AI assistentie. Ik ben er nog niet uit hoe we dit commercieel aan moeten pakken. Fixed price is 1, maar dat heeft het hoop haken en ogen heb ik al ervaren. Of het uurtarief verdubbelen en zorgen dat jje in de helft van de tijd oplevert (en niet elk project is gebaat bij snelle opleveringen)
[...]
Bij de start van een project ben ik daar nog wel coulant, zeker als het in de zomer is, ik nog andere zaken heb lopen etc, maar na 2 maanden nog steeds geen account hebben zoals nu... ja, sorry, daar betaal je dan maar voor.
In theorie wel, maar er zijn iet veel kleine klussen in mijn vakgebied en de paar die ik gezien heb, zie ik gewoon geen success worden in 16 uur per week (data architectuur en model opzetten in 2 dagen per week. Prima, maar dan wel de komende 3 jaar)mannowlahn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:47:
[...]
Commercieel aanpakken is heel simpel. Je kan nu twee opdrachten tegelijk doen. Bv de kleine opdrachten die je eerst niet aannam kan je er nu prima bij doen. En dat tikt meteen flink aan hoor.
@Faust1946 Het was initieel een reactie op het gegeven dat recruiters je willen laten zakken in tarief met als argument dat het een langdurige klus is. Zonder duidelijk te maken aan de klant wat jouw daadwerkelijke tarief is en/of een boete bij vroegtijdig ontbinden van contract zie ik niet hoe je kan voorkomen dat je binnen gehaald wordt met betekenisloze woorden en uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt. Korting moet een ruilhandel zijn, anders geef je indirect aan dat je eigenlijk te duur bent.
Ik geef altijd aan dat voor langdurige commitment van mijn kant mijn tarief omhoog gaat, als ze met dergelijke argumentatie komenjadjong schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:11:
@Faust1946 Het was initieel een reactie op het gegeven dat recruiters je willen laten zakken in tarief met als argument dat het een langdurige klus is. Zonder duidelijk te maken aan de klant wat jouw daadwerkelijke tarief is en/of een boete bij vroegtijdig ontbinden van contract zie ik niet hoe je kan voorkomen dat je binnen gehaald wordt met betekenisloze woorden en uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt. Korting moet een ruilhandel zijn, anders geef je indirect aan dat je eigenlijk te duur bent.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wellicht praten we langs elkaar, maar ik geef mijn tarief en als de recruiter aangeeft dat het een langdurige klus is en het wat lager kan, dan is mijn respons dat dit 0 invloed heeft op de kwaliteit die ik lever en dat ik het niet zie als extra zekerheid. Ik zie niet hoe dat nog tot de conclusie leidt dat ik te duur ben, want ik doe dus niet aan die ruilhandel.jadjong schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:11:
Vaak genoeg gehad dat mijn tarief 'slikken of stikken' is, dan blijkt vaak dat er nog wel wat mogelijk is om dat tarief te betalen (bij de klant of marge van de recruiter). Gebeurt ook regelmatig dat men het niet wil betalen: even goede vrienden, ik heb werk zat (pay peanuts, get monkeys).
@Faust1946 Tegenwoordig is dat: pay peanuts, get tokens.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Nee, ik lees niets terug waaruit blijkt dat je ondernemer bent. Je bent aan het solliciteren voor een baan/zoeken naar een opdracht. Je wilt geen loondienst accepteren omdat het simpelweg minder betaald (ondanks dit topic volstaat met argumenten waarin wordt gezegd dat het allemaal wel meevalt) en ondertussen leef je van je spaargeld. In dat geval is een 15 jarige die zoekt naar zijn eerste bijbaan ook ondernemer. Of wat maakt het verschil?page404 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:37:
had ik verteld over mijn verloning constructie? dat is inmiddels al weer even geleden. Het was niet gelukt om een verloningscontract op te stellen. de instantie heeft nog voorgesteld om me zelf in loondienst te nemen (zeer sympathiek), maar salaris was natuurlijk nog veel lager en toch wel de verwachting dat ik jaren zou blijven. Helaas... dat vind ik echt iets te veel zekerheid![]()
< dit stukje webruimte is te huur >
Zoals gewoonlijk ben je weer aan het ragebaiten en ik ga er verder ook niet op in.aex351 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:38:
[...]
Nee, ik lees niets terug waaruit blijkt dat je ondernemer bent. Je bent aan het solliciteren voor een baan/zoeken naar een opdracht. Je wilt geen loondienst accepteren omdat het simpelweg minder betaald (ondanks dit topic volstaat met argumenten waarin wordt gezegd dat het allemaal wel meevalt) en ondertussen leef je van je spaargeld. In dat geval is een 15 jarige die zoekt naar zijn eerste bijbaan ook ondernemer. Of wat maakt het verschil?
haha, scherp.RichieB schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:28:
@Faust1946 Tegenwoordig is dat: pay peanuts, get tokens.
Het was niet op jou specifiek gericht, jij was simpelweg de laatste relevante reactie in de discussie over zakken in tarief.
Aaaaah check, duidelijk ;)!jadjong schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
Het was niet op jou specifiek gericht, jij was simpelweg de laatste relevante reactie in de discussie over zakken in tarief.
Ik zit vooral op korte trajecten, vaak ook maar een dagje ofzo. Doe ook veel trainingen maar dat zijn weer andere tarieven.mannowlahn schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:
[...]
Wat is jouw vak gebied? Mijn vrouw hanteert ook dag tarieven maar dat is meer voor trainingen en aanverwante scope.
Als engineer denk ik dat het een uitdaging wordt om voor ene project van een jaar een dag tarief van 1400 euro te communiceren.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Aha, ja dat gaat dan om dag tarieven wat logisch is aangezien je misschien niet 5 dagen per week ergens zit.Tylen schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Ik zit op heel voor korte trajecten vaak ook maar een dagje ofzo. Doe ook veel trainingen maar dat zijn weer andere tarieven.
Moet je dan ook pensioen opbouwen bij stipp?wvdl schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:10:
[...]
We zijn nu vooral bezig met WTTA te implementeren en leunen nu nog op de fase A (uitzendbeding) zodat we het eerste jaar makkelijk afscheid van elkaar kan nemen.
Maar in grote lijnen zijn er 2 contracten bij ons. Vanuit natuurlijker persoon (loondienst) en vanuit de BV (winstrecht op de opdracht) dmv STAK certificaten constructie.
Zo kan niemand bij elkaars geldstroom komen en wordt niet alles verloond, maar ook nog deels zakelijk, zie: www.lancety.nl voor meer info (schaamteloze zelf reclame)
We denken namelijk dat we een (fiscaal) betere dienst kunnen leveren dan de concurrentie![]()
[...]
sinds 1 januari 2026 aangescherpt
Werkt voor mij toch al 4 jaar heel succesvol..... en bij sommige klanten al 4 jaar lang......ligt maar net aan je benadering, ze zijn vaak meteen om als ik ze uitleg hoe ik werk....fry77 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:15:
[...]
In theorie wel, maar er zijn iet veel kleine klussen in mijn vakgebied en de paar die ik gezien heb, zie ik gewoon geen success worden in 16 uur per week (data architectuur en model opzetten in 2 dagen per week. Prima, maar dan wel de komende 3 jaar)
freelance-intelligence.info
Graag een advies over onderstaand verhaal.
Dit jaar heb ik al een aantal verschillende klussen gehad bij verschillende partijen. Nu werk ik voor één partij sinds begin mei in verloningsconstructie voor 24 uur per week voor een opdracht
Bij dezelfde partij heb ik ook nog voor 8 uur een opdracht die ik als freelancer doe.
De klus van 24 uur bevat o.a. een stukje leidinggeven en ze vinden dat dit dan absoluut niet kan door Wet DBA als ZZp'er. Aangezien ik het erg naar mijn zin heb en er best wat uitdaging in zit had ik zoiets van prima hoor. Deze klus is voorlopig tot het einde van het jaar.
Nu heb ik dit jaar wel een ruim 800 uur gemaakt aan het einde van het jaar als ZZP'er dus mijn ondernemerschap komt wel goed dit jaar.
Enkel nu acht ik de kans groot dat ze nog wel willen verlengen volgend jaar waarbij ik niet weet of de ZZP opdracht ook nog verlengd gaat worden.
Aangezien ik het naar mijn zin heb de opdracht leuk is sta ik daar niet onwelwillend tegenover enkel de vraag wanneer komt mijn ondernemerschap en de voordelen hier van (auto van de zaak, spullen kopen op de zaak etc. etc.) in gevaar?
Kan ik daar nog met gerust hard een maand of zes blijven zitten en dan nul ZZP uren maken en dat ik het andere half jaar dan een uur of 800 - 900 maak als ZZP'er of is dat al eerder of later een gevaar? (Ik heb in februari nog wel een ZZP klus van uur of 60)
Aangezien ik veelal service management klussen doe met vaak verbetertrajecten er in zit ik soms meer of minder in een puur project maar vaak zit er ook wel wat dagelijkse werkzaamheden bij. Dus dit probleem ga ik vaker hebben.
Dit jaar heb ik al een aantal verschillende klussen gehad bij verschillende partijen. Nu werk ik voor één partij sinds begin mei in verloningsconstructie voor 24 uur per week voor een opdracht
Bij dezelfde partij heb ik ook nog voor 8 uur een opdracht die ik als freelancer doe.
De klus van 24 uur bevat o.a. een stukje leidinggeven en ze vinden dat dit dan absoluut niet kan door Wet DBA als ZZp'er. Aangezien ik het erg naar mijn zin heb en er best wat uitdaging in zit had ik zoiets van prima hoor. Deze klus is voorlopig tot het einde van het jaar.
Nu heb ik dit jaar wel een ruim 800 uur gemaakt aan het einde van het jaar als ZZP'er dus mijn ondernemerschap komt wel goed dit jaar.
Enkel nu acht ik de kans groot dat ze nog wel willen verlengen volgend jaar waarbij ik niet weet of de ZZP opdracht ook nog verlengd gaat worden.
Aangezien ik het naar mijn zin heb de opdracht leuk is sta ik daar niet onwelwillend tegenover enkel de vraag wanneer komt mijn ondernemerschap en de voordelen hier van (auto van de zaak, spullen kopen op de zaak etc. etc.) in gevaar?
Kan ik daar nog met gerust hard een maand of zes blijven zitten en dan nul ZZP uren maken en dat ik het andere half jaar dan een uur of 800 - 900 maak als ZZP'er of is dat al eerder of later een gevaar? (Ik heb in februari nog wel een ZZP klus van uur of 60)
Aangezien ik veelal service management klussen doe met vaak verbetertrajecten er in zit ik soms meer of minder in een puur project maar vaak zit er ook wel wat dagelijkse werkzaamheden bij. Dus dit probleem ga ik vaker hebben.
De ondergrens voor ondernemerschaps beoordeling is toch het urencriterium van 1200+ (ongeveer) uur? Met 700/800/900 uur kom je daar dus niet aan lijkt me.
Nee dat is voor de zelfstandigenaftrek. Er is geen harde grens. Je kunt prima een baan voor 3 of 4 dagen per week hebben en 1 of 2 dagen in de week zzp'en.Shinji schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:00:
De ondergrens voor ondernemerschaps beoordeling is toch het urencriterium van 1200+ (ongeveer) uur? Met 700/800/900 uur kom je daar dus niet aan lijkt me.
Exact expert nodig?
Maar is er nergens een criteria?Crazy D schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:06:
[...]
Nee dat is voor de zelfstandigenaftrek. Er is geen harde grens. Je kunt prima een baan voor 3 of 4 dagen per week hebben en 1 of 2 dagen in de week zzp'en.
Dat is de afgelopen jaren al besproken inderdaad, nee, die is er niet.
Er is een Libelle-persoonlijkheids-test van de Overheid, die in alle gevallen zegt "risico, ga in overleg". En er is een test van de Belastingdienst die alleen niet over Wet DBA gaat.
Liege, liege, liegebeest!
Het urencriterium van 1.225 uur geldt alleen voor een aantal aftrekposten. Daarvoor geldt niet alleen het aantal gefactureerde uren, maar alle uren die je maakt.
Dus als je 800 uur gefactureerd hebt, elke kantoordag nog twee uur in de auto zitten en druk bent met acquisitie dan komen daar nog wel wat uren bij.
Bij een controle zijn het aantal gefactureerde uren echter wat makkelijker aan te tonen dan alle bijkomende uren
Dus als je 800 uur gefactureerd hebt, elke kantoordag nog twee uur in de auto zitten en druk bent met acquisitie dan komen daar nog wel wat uren bij.
Bij een controle zijn het aantal gefactureerde uren echter wat makkelijker aan te tonen dan alle bijkomende uren
Die opdracht van 24 uur doe je in verloning, dus je bent daar geen zzp'er en de Wet DBA kan daar per definitie niet spelen. Dat is dus geen probleem. En voor je ondernemerschap zelf bestaat geen urennorm: er is geen minimum aantal uren of omzet waaraan je moet voldoen om ondernemer te zijn. Die 1225 uur waar het hier eerder over ging is iets anders, dat gaat (zoals reeds gezegd) over de zelfstandigenaftrek. Voor je auto en de andere kosten op de zaak is dat niet de toets.C_V_S schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:56:
Wat wel kan gebeuren is dat de fiscus op een gegeven moment vragen gaat stellen als je over meerdere jaren vooral in loondienst of verloning werkt en ondertussen met klusjes van 60 uur per jaar wel forse kosten wegschrijft op je bedrijf. Dan riekt het naar belastingvoordelen pakken tegenover nauwelijks omzet en dan is de vraag of er nog een echte onderneming is. Dat kost je dan meer dan een lastig gesprek: als het ondernemerschap wegvalt moet je afrekenen over wat er op de balans staat, die auto dus. Maar één jaartje met minder zzp-omzet is geen enkel punt, het gaat om het patroon over meerdere jaren.
In jouw geval is dat totaal niet aan de orde: je hebt dit jaar meerdere opdrachtgevers gehad, ruim 800 uur gedraaid en gewoon omzet. Verlengen kan prima. Zorg alleen dat je er een tweede opdrachtgever naast houdt als die 8 uur wegvalt en plan grote investeringen wellicht even in een jaar waarin je zzp-kant stevig staat.
Eén ding wat ik me nog afvraag: die 8 uur als zzp'er, doe je die bij dezelfde eindklant of bij een andere klant via dezelfde tussenpartij? Bij dezelfde eindklant zou ik daar toch even scherp op zijn, want als zij vinden dat het leidinggevende deel niet als zzp kan dan ligt de vraag voor de hand of dat losse stukje echt totaal los staat. Verder wat mij betreft 0 reden om je zorgen te maken.
Tenzij deze werkzaamheden zo ver uit elkaar liggen als auto's wassen en een cursus mindfulness geven zou ik mij eerder druk maken om het sturen van facturen aan je werkgever dan de hoeveelheid uren die je jaarlijks weet te verkopen in ruil voor tijd. Als jij in drie uur tijd anderhalf miljoen om weet te zetten vind de fiscus dat prachtig, je krijgt alleen geen zelfstandigenaftrek van ze.C_V_S schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:56:
Top! Dit is een duidelijk antwoord.Faust1946 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
Die opdracht van 24 uur doe je in verloning, dus je bent daar geen zzp'er en de Wet DBA kan daar per definitie niet spelen. Dat is dus geen probleem. En voor je ondernemerschap zelf bestaat geen urennorm: er is geen minimum aantal uren of omzet waaraan je moet voldoen om ondernemer te zijn. Die 1225 uur waar het hier eerder over ging is iets anders, dat gaat (zoals reeds gezegd) over de zelfstandigenaftrek. Voor je auto en de andere kosten op de zaak is dat niet de toets.
Wat wel kan gebeuren is dat de fiscus op een gegeven moment vragen gaat stellen als je over meerdere jaren vooral in loondienst of verloning werkt en ondertussen met klusjes van 60 uur per jaar wel forse kosten wegschrijft op je bedrijf. Dan riekt het naar belastingvoordelen pakken tegenover nauwelijks omzet en dan is de vraag of er nog een echte onderneming is. Dat kost je dan meer dan een lastig gesprek: als het ondernemerschap wegvalt moet je afrekenen over wat er op de balans staat, die auto dus. Maar één jaartje met minder zzp-omzet is geen enkel punt, het gaat om het patroon over meerdere jaren.
In jouw geval is dat totaal niet aan de orde: je hebt dit jaar meerdere opdrachtgevers gehad, ruim 800 uur gedraaid en gewoon omzet. Verlengen kan prima. Zorg alleen dat je er een tweede opdrachtgever naast houdt als die 8 uur wegvalt en plan grote investeringen wellicht even in een jaar waarin je zzp-kant stevig staat.
Eén ding wat ik me nog afvraag: die 8 uur als zzp'er, doe je die bij dezelfde eindklant of bij een andere klant via dezelfde tussenpartij? Bij dezelfde eindklant zou ik daar toch even scherp op zijn, want als zij vinden dat het leidinggevende deel niet als zzp kan dan ligt de vraag voor de hand of dat losse stukje echt totaal los staat. Verder wat mij betreft 0 reden om je zorgen te maken.
Alle voorgaande 10 jaren heb ik 1600+ uren gedraaid dus ja dit is mijn eerste jaar dat het wat minder wordt.
Die andere klus die ik heb van 8 uur per week is dezelfde eind klant maar wel totaal iets anders. Dat wordt ook echt op een lang lopend project geschreven en de taak omschrijving is ook wel duidelijk hoor. Daar maak ik mij geen zorgen om
Maar goed ik hoop dat ik dit dan nog een half jaartje in het nieuwe jaar zo door kan zetten en inderdaad wat je zegt misschien nog een andere klus er bij zoeken is zeker geen slecht idee.
Grote investeringen staan niet echt op stapel hoor. De auto gaat nog vele jaren mee en dit jaar wel wat dingen gedaan al. Hoogstens nog een laptop maar die doe ik dan nog wel net voor het einde van het jaar mocht het nodig zijn.
Blijft wel lastig want ik heb vaker klussen gehad in het verleden waar je deels in projecten draait maar vaak ook een stukje productie. Merk dat veel non-profit organisaties dan al snel huiverig gaan worden van dit kan echt niet als freelance.
Hoewel ik het nu natuurlijk even niet kan vinden, heb ik wel gelezen dat ze een limiet hebben voor aantal uur zzp. Als je 24 uur per week in loondienst bent, is het niet geloofwaardig als je daarnaast nog 80 uur per week zzp't. Maar als je het binnen het normale en geloofwaardige houdt (24 uur zzp naast 24 uur loondienst vind ik bv wel zo ongeveer het maximale wat nog geloofwaardig is) is dat geen enkel probleem.Faust1946 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:08:
Die opdracht van 24 uur doe je in verloning, dus je bent daar geen zzp'er en de Wet DBA kan daar per definitie niet spelen. Dat is dus geen probleem. En voor je ondernemerschap zelf bestaat geen urennorm: er is geen minimum aantal uren of omzet waaraan je moet voldoen om ondernemer te zijn. Die 1225 uur waar het hier eerder over ging is iets anders, dat gaat (zoals reeds gezegd) over de zelfstandigenaftrek. Voor je auto en de andere kosten op de zaak is dat niet de toets.
Exact expert nodig?
Arbeidstijdenwet geldt ook voor de uren in dienst. En daarbij moet je de uren in zzp meetellen.Crazy D schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:53:
[...]
Hoewel ik het nu natuurlijk even niet kan vinden, heb ik wel gelezen dat ze een limiet hebben voor aantal uur zzp. Als je 24 uur per week in loondienst bent, is het niet geloofwaardig als je daarnaast nog 80 uur per week zzp't. Maar als je het binnen het normale en geloofwaardige houdt (24 uur zzp naast 24 uur loondienst vind ik bv wel zo ongeveer het maximale wat nog geloofwaardig is) is dat geen enkel probleem.
Grz D.
ZZP uren tellen niet mee voor de arbeidstijdenwet, op enkele uitzonderingen na.
https://www.rijksoverheid...tijdenwet-en-zelfstandige
[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 14-08-2026 08:16 ]
Ik werk 34 uur per week in loondienst op papier en daarnaast werk ik als ZZP'er. Die constructie heb ik nu sinds 2024 en ik geef ook al twee jaar aan dat ik gewoon m'n urencriterium haal (want dat is ook zo). Heb de BD er nog niet voor over de vloer gehad.
ik gok dat je dan ook geen eenmanszaaks hebt, maar een bv...jadjong schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:46:
[...]
Tenzij deze werkzaamheden zo ver uit elkaar liggen als auto's wassen en een cursus mindfulness geven zou ik mij eerder druk maken om het sturen van facturen aan je werkgever dan de hoeveelheid uren die je jaarlijks weet te verkopen in ruil voor tijd. Als jij in drie uur tijd anderhalf miljoen om weet te zetten vind de fiscus dat prachtig, je krijgt alleen geen zelfstandigenaftrek van ze.
Veel werkgevers willen geen ondernemende medewerkers, maar gewoon FTE's die een kunstje doen per uur op een kantoor volgens de manier die hun verteld wordt. Eigen inzet of innitiatief wordt niet gewaardeerd want dat wrijft altijd met een manager.page404 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:37:
maar het ergste nog is dat je soms als risco gezien wordt omdat je ZZP-er bent (geweest), of dat je een start-up hebt opgericht. Echt jongens, wat is dat voor cultuur in Nederland?
Dit is toch een kwetsbaar standpunt , want je moet behalve 1225 uur ook meer dan 50% aan je onderneming besteden. Dat betekent bij een loondienstverband van 34 uur dat de belastingdienst alleen maar aan jou hoeft te vragen aan te tonen dat jij structureel meer dan 68 uur per week maakt. Dus jouw urencriterium (bij 45 productieve weken) ligt ongeveer op 1550 uur. En als dit bij de rechter komt zal die daar toch kritisch naar kijken, ook in relatie tot de arbeidstijdenwet. Want je mag eigenlijk niet meer dan 60 uur per week werken. En dan kun je wel zeggen dat de arbeidstijdenwet niet geldt voor jou als zelfstandige maar dan nog zul je aan moeten tonen dat je >50% aan je eigen zaak besteed om de aftrekpost te kunnen incasseren.ducoquelicot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:16:
Ik werk 34 uur per week in loondienst op papier en daarnaast werk ik als ZZP'er. Die constructie heb ik nu sinds 2024 en ik geef ook al twee jaar aan dat ik gewoon m'n urencriterium haal (want dat is ook zo). Heb de BD er nog niet voor over de vloer gehad.
[ Voor 12% gewijzigd door Afas op 14-08-2026 08:54 ]
Als (potentiele) opdrachtgever voor een C# ZZP-klus op projectbasis. Op welke website(s) zou ik het best kunnen adverteren en bij welke zou ik zeker weg moeten blijven?
Da's opmerkelijk... de bedrijven waar ik kom willen ook weten van je nevenactiviteiten, niet alleen vanwege belangenverstengeling maar ook ivm arbeidstijden.Ernemmer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:14:
ZZP uren tellen niet mee voor de arbeidstijdenwet, op enkele uitzonderingen na.
State your sources.Afas schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:50:
[...]
Dit is toch een kwetsbaar standpunt , want je moet behalve 1225 uur ook meer dan 50% aan je onderneming besteden.
Of licht toe in welke context je dit stelt: aftrekposten, wet DBA, arbeidstijden of nog iets anders.
Interessant, eens vanaf de andere kant van de tafel te kijken.Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:25:
Als (potentiele) opdrachtgever voor een C# ZZP-klus op projectbasis. Op welke website(s) zou ik het best kunnen adverteren en bij welke zou ik zeker weg moeten blijven?
Ik heb zelf het idee dat er bijna geen websites meer zijn waar je opdrachten goed kan posten. De markt is redelijk kapot gemaakt door recruiters.
Ik zou zelf wellicht een post doen op LinkedIn, iets in de trant van "Wie kent nog een goede C# developer die een freelance klus voor xx uur wil doen". Mijn ervaring is dat dat soort posten snel gerepost worden, en je vanzelf aanbiedingen van mensen krijgt die indirect in je netwerk zitten.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Het urencriterium (1225 uur en >50%) gaat specifiek over de zelfstandigenaftrek. Dat heeft op zich niets met de wet DBA te maken. En de bron is de belastingdienst. Neemt niet weg dat als jij om structureel het urencriterium te halen meer moet werken dan volgens de arbeidstijdenwet toegestaan is, je wel een heel goed verhaal moet hebben. Want ook als die wet niet geheel van toepassing is, lijkt het moeilijk vol te houden dat je al jarenlang 70 uur per week werkt.Liegebeest schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:49:
[...]
State your sources.
Of licht toe in welke context je dit stelt: aftrekposten, wet DBA, arbeidstijden of nog iets anders.
Zie tweede bullit:
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium
Zoals te lezen is kun je de 50% regel als starter een paar jaar omzeilen maar daarna zul je daar toch gewoon aan moeten voldoen
[ Voor 28% gewijzigd door Afas op 14-08-2026 10:26 ]
Ja dat merk ik heel sterk. En zelfs als ze zeggen: ondernemerschap waarderen we enorm! zie je gewoon aan alles dat ze ongerust worden. Er zijn gelukkig uitzonderingen.Ernemmer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:26:
[...]
Veel werkgevers willen geen ondernemende medewerkers, maar gewoon FTE's die een kunstje doen per uur op een kantoor volgens de manier die hun verteld wordt. Eigen inzet of innitiatief wordt niet gewaardeerd want dat wrijft altijd met een manager.
Nou, nog steeds voor 2 opdrachten in de race en 2 cv’s op het bureau bij de manager. En nog wat plan B’s lopen. Idee is toch wel dat ik half september weer aan de slag moet zijn. Maar ik merk dat er veel concurrentie blijft.
Die kan ook pas over 5 jaar over de vloer komen en dan 7 jaar cumulatief terugvorderen.ducoquelicot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:16:
Heb de BD er nog niet voor over de vloer gehad.
Dus websites als freelance en Malt zou ik moeten vermijden?ConQuestador schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:10:
[...]
Interessant, eens vanaf de andere kant van de tafel te kijken.
Ik heb zelf het idee dat er bijna geen websites meer zijn waar je opdrachten goed kan posten. De markt is redelijk kapot gemaakt door recruiters.
oof, LinkedIn heb ik de afgelopen jaren sterk afgebouwd. Het is een gierput geworden dat dieper is dan Facebook. Ik weet niet wat mijn bereik tegenwoordig is. En met betaalde advertenties/jobs heb ik zeer slechte ervaringen op LinkedIn.Ik zou zelf wellicht een post doen op LinkedIn, iets in de trant van "Wie kent nog een goede C# developer die een freelance klus voor xx uur wil doen". Mijn ervaring is dat dat soort posten snel gerepost worden, en je vanzelf aanbiedingen van mensen krijgt die indirect in je netwerk zitten.
Gebruik je dan andere middelen/tools om je netwerk te vergroten of nieuwe opdrachten te krijgen? Of al een netwerk wat groot genoeg is?Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:49:
[...]
Dus websites als freelance en Malt zou ik moeten vermijden?
[...]
oof, LinkedIn heb ik de afgelopen jaren sterk afgebouwd. Het is een gierput geworden dat dieper is dan Facebook. Ik weet niet wat mijn bereik tegenwoordig is. En met betaalde advertenties/jobs heb ik zeer slechte ervaringen op LinkedIn.
Ik ben pas 1 jaar ZZP'er, dus ben nog op zoek naar alternatieven. Dacht dus aan LinkedIn ads te gaan maken op een gegeven moment, maar nog niet aan hoeven te starten.
Eerst in je eigen netwerk proberen lijkt mijSkyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:25:
Ik heb een Whatsapp Community met 1000+ mensen, daar worden ook opdrachten gedeeld. Misschien dat dat ook een optie is voor je?Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:25:
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Wat je zou kunnen doen is op bijvoorbeeld op GoT een post plaatsen in het Freelance topic. Omdat je niet zomaar mag zeggen "Ik zoek iemand die [...]" kan je het verpakken als vraag waar je moet adverteren, in de hoop dat freelancers die aan het profiel voldoen je vraag zien en je een DM sturen. Maarja, is maar een idee he.Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:25:
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Denk dat zijn DM al overlooptFreeaqingme schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Wat je zou kunnen doen is op bijvoorbeeld op GoT een post plaatsen in het Freelance topic. Omdat je niet zomaar mag zeggen "Ik zoek iemand die [...]" kan je het verpakken als vraag waar je moet adverteren, in de hoop dat freelancers die aan het profiel voldoen je vraag zien en je een DM sturen. Maarja, is maar een idee he.
Het urencriterium is misschien nog wel te verantwoorden, maar je moet ook minstens 50% van je totale werktijd aan je onderneming besteden, dus dan kom je op minimaal 68 uur per week, niet totaal onmogelijk, maar wel onrealistisch IMHO. Nou gaat dat natuurlijk alleen op voor ondernemersaftrek, ook zonder die aftrek kun je prima ondernemen.ducoquelicot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:16:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Je krijgt ook niet direct de BD over de vloer als je op bewaren kliktducoquelicot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:16:
Exact expert nodig?
Veel bedrijven weten inderdaad niet waar ze me bezig zijn en vragen vaak onzin aan een eventuele opdrachtnemer.Liegebeest schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:47:
[...]
Da's opmerkelijk... de bedrijven waar ik kom willen ook weten van je nevenactiviteiten, niet alleen vanwege belangenverstengeling maar ook ivm arbeidstijden.
Beetje flauw antwoord dit. Ik heb mijn bericht bewust vaag gehouden zodat ik geen DM's ging krijgen (en die heb ik ook niet gekregen).Freeaqingme schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Wat je zou kunnen doen is op bijvoorbeeld op GoT een post plaatsen in het Freelance topic. Omdat je niet zomaar mag zeggen "Ik zoek iemand die [...]" kan je het verpakken als vraag waar je moet adverteren, in de hoop dat freelancers die aan het profiel voldoen je vraag zien en je een DM sturen. Maarja, is maar een idee he.
Een beetje een WTF voor mij is dat het antwoord op mijn vraag is "zoeken in je netwerk". Ik lees hier ellenlange posts, al klagend over tussenpersonen, recruiters en midlance partijen en nu gaan je mij vertellen dat er geen (betrouwbaar) platform is in de stijl van Fiverr, AirBnb of Uber waar ik freelancers kan vinden?
Dat 50% criterium is pas vanaf 3 5 jaar, daar zit ik nog niet aan.Afas schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:50:
[...]
Dit is toch een kwetsbaar standpunt , want je moet behalve 1225 uur ook meer dan 50% aan je onderneming besteden. Dat betekent bij een loondienstverband van 34 uur dat de belastingdienst alleen maar aan jou hoeft te vragen aan te tonen dat jij structureel meer dan 68 uur per week maakt. Dus jouw urencriterium (bij 45 productieve weken) ligt ongeveer op 1550 uur. En als dit bij de rechter komt zal die daar toch kritisch naar kijken, ook in relatie tot de arbeidstijdenwet. Want je mag eigenlijk niet meer dan 60 uur per week werken. En dan kun je wel zeggen dat de arbeidstijdenwet niet geldt voor jou als zelfstandige maar dan nog zul je aan moeten tonen dat je >50% aan je eigen zaak besteed om de aftrekpost te kunnen incasseren.
Zoals gezegd, die 50% regel is pas vanaf 3 5 jaar. Maar op papier werk ik inderdaad zo'n 70 uur in de week.Woy schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:58:
[...]
Het urencriterium is misschien nog wel te verantwoorden, maar je moet ook minstens 50% van je totale werktijd aan je onderneming besteden, dus dan kom je op minimaal 68 uur per week, niet totaal onmogelijk, maar wel onrealistisch IMHO. Nou gaat dat natuurlijk alleen op voor ondernemersaftrek, ook zonder die aftrek kun je prima ondernemen.
Lijkt me stug, ik lieg namelijk niet en kan gewoon aantonen dat ik die uren maak.ColeJ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Die kan ook pas over 5 jaar over de vloer komen en dan 7 jaar cumulatief terugvorderen.
zo flauw vind ik het antwoord niet, want als ik C# developer was geweest zonder opdracht, had ik dit zeker als uitnodiging gezien om je een DM te sturen. Dus het was je bedoeling wellicht niet, maar het is wel hoe het werkt.Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Beetje flauw antwoord dit. Ik heb mijn bericht bewust vaag gehouden zodat ik geen DM's ging krijgen (en die heb ik ook niet gekregen).
Een beetje een WTF voor mij is dat het antwoord op mijn vraag is "zoeken in je netwerk". Ik lees hier ellenlange posts, al klagend over tussenpersonen, recruiters en midlance partijen en nu gaan je mij vertellen dat er geen (betrouwbaar) platform is in de stijl van Fiverr, AirBnb of Uber waar ik freelancers kan vinden?
En dan over dat platform: Dat is dus het enorm frustrerende, er zijn de afgelopen jaren meerdere pogingen geweest van mensen op dergelijke platformen op te zetten, maar ik ken er niet 1 die echt van de grond gekomen is. Dingen als Freelance wordt volledig overspoelt met recruiters. Dezelfde opdracht staat er vaak 5x op met verschillende cryptische omschrijvingen.
Uiteraard, als ik op zoek ben naar een opdracht, hou ik freelance desondanks toch wel in de gaten, want je moet toch iets.
Kortom: Als je geen netwerk hebt waar je kan vragen "wie kent nog een goede C# dev" dan zou je zeker freelance.nl kunnen overwegen. De andere optie is een tweaker een paar post eerder, die gaf aan in een app groep te zitten met duizenden mensen. Ik zit zelf ook in een dergelijke groep met alleen java developers. We weten van elkaar dat er alleen "goede" mensen in zitten, aangezien het op uitnodiging was om in die groep te komen.
Je kan dus overwegen hem te vragen daar je opdracht te posten, dan krijg je vrij eenvoudig waarschijnlijk wel meerdere CV's toegestuurd die in ieder geval enigszins matchen. (Want geloof me: Freelance gaat je waarschijnlijk 100 cv's opleveren waarvan de eerste 80 meteen de prullenbak in kunnen, aangezien het van beide kanten met hagel schieten is).
Oja, laatste ding dat ik wilde zeggen: Ik waardeer het wel dat je het "direct" probeert te regelen, en niet gewoon klakkeloos een recruiter opbelt, zoals ik vaak genoeg mee gemaakt heb.
[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 14-08-2026 13:38 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Helder antwoord. Dank je wel.ConQuestador schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:37:
[...]
Oja, laatste ding dat ik wilde zeggen: Ik waardeer het wel dat je het "direct" probeert te regelen, en niet gewoon klakkeloos een recruiter opbelt, zoals ik vaak genoeg mee gemaakt heb.
Ik ben overigens allergisch voor recruiters.
Ook zonder het 50% criterium zit je met de urennorm al lastig. 34 uur per week x 46 weken = 1565 uur + 1225 uur als zelfstandige = in totaal 2780 uur. Als je daarbij meeneemt dat je in loondienst minimaal 2 weken aaneengesloten vrij MOET nemen en je minimaal een week verliest aan verplichte feestdagen dan kun je met nog wat losse vrije dagen erbij maximaal 48 weken per jaar werken. Dan ga ik er vanuit dat je voor je loondienstverband volledig thuis kan werken of naast je werk woont. Anders komt de reistijd daar nog bij. Dan zit je op gemiddeld 58 uur per week (zelfs zonder lunchpauze die ook verplicht is).ducoquelicot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:32:
[...]
Dat 50% criterium is pas vanaf 3 5 jaar, daar zit ik nog niet aan.
En hoewel zoals hier al gememoreerd de arbeidstijdenwet niet geldt voor je ZZP werkzaamheden kom je gevaarlijk dicht tegen de grens van 60 uur per week die ook alleen maar toegestaan is voor kortere periodes. Die wet is er niet voor niets, dat is ter bescherming! Aangezien de zelfstandigenkorting elk jaar minder wordt zou ik in jouw geval sterk overwegen om gewoon aan te geven dat je niet aan het urencriterium voldoet. En belangrijker: ik adviseer je om echt structureel wat minder uren te gaan maken want ik heb te veel mensen gezien die een paar jaar extreem veel uren maakten om vervolgens afgebrand thuis te zitten. Het is het niet waard op langere termijn.
Tenslotte nog iets over je werkzaamheden in loondienst: Als ik je werkgever was en ik hier achter zou komen, zou ik een stevig gesprek met je voeren. Je hebt verlof zodat je arbeids-rust verhouding op orde is. Als jij daar structureel zo mee om gaat en je valt onverhoopt uit dan zou ik als werkgever daar toch het gevoel bij krijgen dat ik de lasten mag dragen van de keuze die jij maakt om jezelf zo over te belasten (of dat nu fysiek of mentaal is maakt niet uit). Ik zet het bewust scherp neer omdat overbelasting en/of psychische klachten zo ongeveer de meest voorkomende beroepsziekte is.
Ik vind die uren tegenstrijdig. Als ik vijf dagen per week voor de baas aan de slag ga en in het weekend modeltreintjes restaureer voor de hobby klaagt er niemand over, behalve mijn directe collega's die de verhalen van de modeltreinenclub zat zijn. Maar als ik vijf dagen voor de baas werk en vervolgens in het weekend betaald als ski-instructeur of php-virtuoos aan de slag ga is het opeens een probleem....
Een (jong) kind wat niet helemaal meewerkt kan een grotere aanslag op zijn op je mentale welzijn dan een uit de hand gelopen hobby waar je plezier en energie uit haalt. Die hobby kan je in ieder geval nog pauzeren als je merkt dat het allemaal te veel wordt.
Een (jong) kind wat niet helemaal meewerkt kan een grotere aanslag op zijn op je mentale welzijn dan een uit de hand gelopen hobby waar je plezier en energie uit haalt. Die hobby kan je in ieder geval nog pauzeren als je merkt dat het allemaal te veel wordt.
Precies, anders hadden zij daar wel werk gevonden.... Het zijn allemaal voorbeelden van legitieme platformen die ten onder gaan aan hun eigen drang naar omzet. Zet als beheerder de criteria iets strakker en de grootste stapel bullshit ben je kwijt, alleen betaalt die bullshit nou net de rekening....Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Hold your horses! Het was echt bedoeld als grapje. Zelfs al zouden mensen dit topic op die manier gebruiken heb ik er persoonlijk niet zo veel moeite mee, maar ik had uberhaupt niet de indruk dat dat je intentie was.Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Beetje flauw antwoord dit. Ik heb mijn bericht bewust vaag gehouden zodat ik geen DM's ging krijgen (en die heb ik ook niet gekregen).
Mijn bericht was echt bedoeld als grapje. Maarja, een grapje is natuurlijk minder sterk als je er al direct bij zet dat het een grap is. Daarom had ik mij beperkt tot een clownsmile. Zelf doe ik geen C#, dus kan je niet helpen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Er is/was hier toch een gebruiker die werkenmetdotnet heeft opgezet.
https://werkenmet.net/
Ik zou dat zeker overwegen
Lees ik hier nou serieus dat er gewaarschuwd wordt voor de arbeidstijdenwet voor zzp'ers?! Dat is echt alleen van toepassing als er gevaar dreigt voor anderen of als er heel specifiek risicovol werk gedaan wordt. Kan bij ict'ers die als zzp'er werken vrijwel niet van toepassing zijn.
En wat betreft die 60 uren per week, dat is helemaal niet zo raar toch. Vroeger werd ik gedetacheerd op 2 uren rijden enkele reis vanaf mijn huis, dus 12 uren per dag van huis. Nu werk ik vanuit huis, maar dan kan ik nog steeds zonder veel moeite 12u per dag maken.
En als ik nou een klus of project aan neem met een strakke deadline, dan kan ik er toch ook voor kiezen om 3 weken te knallen om de boel af te maken op tijd. Dat ik dan 80 uren die weken werk, dat bepaal ik toch zelf dan.
Lijt wel het werknemers (ict) topic geworden hier ipv freelance....
En wat betreft die 60 uren per week, dat is helemaal niet zo raar toch. Vroeger werd ik gedetacheerd op 2 uren rijden enkele reis vanaf mijn huis, dus 12 uren per dag van huis. Nu werk ik vanuit huis, maar dan kan ik nog steeds zonder veel moeite 12u per dag maken.
En als ik nou een klus of project aan neem met een strakke deadline, dan kan ik er toch ook voor kiezen om 3 weken te knallen om de boel af te maken op tijd. Dat ik dan 80 uren die weken werk, dat bepaal ik toch zelf dan.
Lijt wel het werknemers (ict) topic geworden hier ipv freelance....
Als zelfstandige gelden die regels inderdaad niet, al zijn er voldoende partijen die ook van hun onderaannemers eisen dat zij zich aan de ATW houden om zo weer aan een ISO-norm te voldoen. Sommige zijn daar erg streng in en dan wordt je na een lange dag verplicht om de volgende dag vrij te nemen, simpelweg door de toegang te ontzeggen.
Als je thuis werkt en niet in hoeft te loggen via een of andere tool die jouw aanwezigheid controleert dan zal er geen haan kraaien naar jouw werktijden.
Dat de hele ATW voor werknemers genegeerd kan worden zodra die boven een bepaald bedrag verdienen blijft voor mij ook nog
.
Als je thuis werkt en niet in hoeft te loggen via een of andere tool die jouw aanwezigheid controleert dan zal er geen haan kraaien naar jouw werktijden.
Dat de hele ATW voor werknemers genegeerd kan worden zodra die boven een bepaald bedrag verdienen blijft voor mij ook nog
Ja, maar wel tegen een minimaal redelijk loon ipv over de volle 'verloning'.zapure schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:31:
[...]
Moet je dan ook pensioen opbouwen bij stipp?
Wij willen dan ook even niks schimmigs of grijs doen maar gewoon volgens het boekje.
Met WTTA en de NEN-4400-1 om de hoek ben ik bang dat er sowieso weinig opties gaan komen.
Ik heb hier goede afspraken over gemaakt met m'n werkgever, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik ben eerder te snel verveeld dan andersomAfas schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:57:
[...]
Ook zonder het 50% criterium zit je met de urennorm al lastig. 34 uur per week x 46 weken = 1565 uur + 1225 uur als zelfstandige = in totaal 2780 uur. Als je daarbij meeneemt dat je in loondienst minimaal 2 weken aaneengesloten vrij MOET nemen en je minimaal een week verliest aan verplichte feestdagen dan kun je met nog wat losse vrije dagen erbij maximaal 48 weken per jaar werken. Dan ga ik er vanuit dat je voor je loondienstverband volledig thuis kan werken of naast je werk woont. Anders komt de reistijd daar nog bij. Dan zit je op gemiddeld 58 uur per week (zelfs zonder lunchpauze die ook verplicht is).
En hoewel zoals hier al gememoreerd de arbeidstijdenwet niet geldt voor je ZZP werkzaamheden kom je gevaarlijk dicht tegen de grens van 60 uur per week die ook alleen maar toegestaan is voor kortere periodes. Die wet is er niet voor niets, dat is ter bescherming! Aangezien de zelfstandigenkorting elk jaar minder wordt zou ik in jouw geval sterk overwegen om gewoon aan te geven dat je niet aan het urencriterium voldoet. En belangrijker: ik adviseer je om echt structureel wat minder uren te gaan maken want ik heb te veel mensen gezien die een paar jaar extreem veel uren maakten om vervolgens afgebrand thuis te zitten. Het is het niet waard op langere termijn.
Tenslotte nog iets over je werkzaamheden in loondienst: Als ik je werkgever was en ik hier achter zou komen, zou ik een stevig gesprek met je voeren. Je hebt verlof zodat je arbeids-rust verhouding op orde is. Als jij daar structureel zo mee om gaat en je valt onverhoopt uit dan zou ik als werkgever daar toch het gevoel bij krijgen dat ik de lasten mag dragen van de keuze die jij maakt om jezelf zo over te belasten (of dat nu fysiek of mentaal is maakt niet uit). Ik zet het bewust scherp neer omdat overbelasting en/of psychische klachten zo ongeveer de meest voorkomende beroepsziekte is.
it-contracts.nl zou ik proberen, daar ziet iedereen de opdracht. Ik heb geen idee wat dat kost als opdrachtgever. Maar ik heb hier zelf wel een opdracht gevonden.Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:51:
[...]
Helder antwoord. Dank je wel.
Freelance.nl heeft bijna alles achter een paywall, dus alleen freelancers (en recruiters) die betalen kunnen jouw opdrachten zien, en het lijkt mij juist dat je wil dat zoveel mogelijk freelance developers je opdracht zien. Malt ben ik al een paar jaar op geregistreerd maar heb ik nog nooit ook maar 1 software development opdracht gezien, dus ik beschouw dat platform als dood.
[ Voor 21% gewijzigd door Leejjon op 14-08-2026 22:35 ]
Omdat iedereen van A tot Z geld eraan wilt verdienen. Zelfs de freelancer die zijn warme stoel doorschuift naar de volgende freelancer voor een paar procent is daar een voorbeeld van. Of je loopt simpelweg tegen het probleem aan dat bepaalde bedrijven/organisaties slechts met een x-aantal payroll/midlance/detacherings bedrijf werken. Omdat ze dat efficienter vinden.Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
< dit stukje webruimte is te huur >
Partijen die dit eisen zullen waarschijnlijk opdrachten hebben op risicovolle plekken zoals een bouwplaats?jadjong schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:25:
Als zelfstandige gelden die regels inderdaad niet, al zijn er voldoende partijen die ook van hun onderaannemers eisen dat zij zich aan de ATW houden om zo weer aan een ISO-norm te voldoen. Sommige zijn daar erg streng in en dan wordt je na een lange dag verplicht om de volgende dag vrij te nemen, simpelweg door de toegang te ontzeggen.
Dat de hele ATW voor werknemers genegeerd kan worden zodra die boven een bepaald bedrag verdienen blijft voor mij ook nog.
Partijen die ingelogde uren registreren en toegang tot systemen ontzeggen zijn niet de partijen waar ik opdrachten voor uit ga voeren. Dat aoort fratsen doe ik echt niet aan mee. Ik vind het al irritant als opdrachtgevers een maximaal aantal uren per week of per maand afdwingen...
Inderdaad soms risicovol werk en dan die policy doortrekken naar alle onderdelen van de organisatie. Je zit nog net niet met helm op achter je beeldscherm, maar rondlopen met hete vloeistoffen (a.k.a. kopje koffie) bezorgd de veiligheidsfunctionaris al een TIA.
Zelfs wanneer fabriek en kantoor niet fysiek bij elkaar zitten hanteren ze zo veel mogelijk dezelfde regels om scheve gezichten te voorkomen.
Zo is er ook eentje (een aantal in dit topic hebben er al voor gewerkt) die geen risicovol werk doet maar sinds kort verwacht dat alle onderaannemers hun bedrijfspand beveiligen met toegangscontrole op alle deuren. Ze denken daarmee arbeid door illegalen of kinderen tegen te gaan en gelijk een stukje uitbuiting uit te bannen. ZZP'ers die via een tussenpartij werken hebben hier niet zo veel last van, maar de lokale glazenwasser wel.
Zo is er ook eentje (een aantal in dit topic hebben er al voor gewerkt) die geen risicovol werk doet maar sinds kort verwacht dat alle onderaannemers hun bedrijfspand beveiligen met toegangscontrole op alle deuren. Ze denken daarmee arbeid door illegalen of kinderen tegen te gaan en gelijk een stukje uitbuiting uit te bannen. ZZP'ers die via een tussenpartij werken hebben hier niet zo veel last van, maar de lokale glazenwasser wel.
Ik vind dit altijd zo onnozel... als iemand in een hoogwerker werkt, moet dan de rest ineens ook een helm op?jadjong schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:34:
Inderdaad soms risicovol werk en dan die policy doortrekken naar alle onderdelen van de organisatie. Je zit nog net niet met helm op achter je beeldscherm, maar rondlopen met hete vloeistoffen (a.k.a. kopje koffie) bezorgd de veiligheidsfunctionaris al een TIA.Zelfs wanneer fabriek en kantoor niet fysiek bij elkaar zitten hanteren ze zo veel mogelijk dezelfde regels om scheve gezichten te voorkomen.
Nou, een aantal jaar geleden was er bij ons op kantoor iemand die een nooduitgangbord op z'n hoofd kreeg en daarvoor naar de eerste hulp moest.coldasice schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:03:
[...]
Ik vind dit altijd zo onnozel... als iemand in een hoogwerker werkt, moet dan de rest ineens ook een helm op?
Nog een argument voor thuiswerken! 😇HeldereM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:09:
[...]
Nou, een aantal jaar geleden was er bij ons op kantoor iemand die een nooduitgangbord op z'n hoofd kreeg en daarvoor naar de eerste hulp moest.
Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.
Ik snap niet waarom er niet gewoon bedrijven hun freelance vacature op linkedin zetten?Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:25:
En check ook die whatsapp group van.Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:51:
[...]
Helder antwoord. Dank je wel.
DennusB
Als C# ZZPer kijk ik naast LinkedIn ook nog wel op Freelance.nl, maar ik heb daar geen abonnement meer. Ik zou zoals anderen ook aangeven eerst proberen om met een reguliere LinkedIn post het in je netwerk te verspreiden. Wellicht dat je via-via goede aanbevelingen krijgt. Wat je ook doet, probeer tussenpersonen zo lang mogelijk te vermijdenSkyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:25:
Zodra ik een concrete vacature heb zal ik dat doen.mannowlahn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:05:
[...]
En check ook die whatsapp group van.
DennusB
Omdat vacatures plaatsen voor bedrijven niet gratis is op LinkedIn en de kosten vooraf niet inzichtelijk zijn. Ja je kunt gratis vacatures plaatsen, maar de beperkingen zijn zo strikt, dat het vrij nutteloos is.mannowlahn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:03:
[...]
Ik snap niet waarom er niet gewoon bedrijven hun freelance vacature op linkedin zetten?
Probleem met LinkedIn is dat je dan ook betaalt voor sollicitatie van een doos vol met indiers. Het LinkedIn algoritme is (bewust?) stom en schotelt ook niet-relevantie zoekresultaten aan werkzoekenden voor.
Ik heb ooit een vacature voor een junior consultant op LinkedIn gehad - Tekst in het Nederlands met als eis A1 taalbeheersing, woonachtig in Nederland (met werkvergunning). Heeft 2k gekost en toen had ik 28 sollicaties. 27 spraken geen Nederlands.
(De laatste kandidaat voldeed overigens niet aan de basiskwalificaties).
Ik vind het daarom een ontzettend onaangenaam platform om op te adverteren.
Maar ik zie vaak Tech Lead gewoon een post maken en die worden vaak heel snel geshared.Skyaero schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:23:
[...]
Omdat vacatures plaatsen voor bedrijven niet gratis is op LinkedIn en de kosten vooraf niet inzichtelijk zijn. Ja je kunt gratis vacatures plaatsen, maar de beperkingen zijn zo strikt, dat het vrij nutteloos is.
Probleem met LinkedIn is dat je dan ook betaalt voor sollicitatie van een doos vol met indiers. Het LinkedIn algoritme is (bewust?) stom en schotelt ook niet-relevantie zoekresultaten aan werkzoekenden voor.
Ik heb ooit een vacature voor een junior consultant op LinkedIn gehad - Tekst in het Nederlands met als eis A1 taalbeheersing, woonachtig in Nederland (met werkvergunning). Heeft 2k gekost en toen had ik 28 sollicaties. 27 spraken geen Nederlands.
Je hoeft niet een vacature als vacature te posten op LinkedIn. Je kunt ook een gewone post maken eventueel met # naar bepaalde groepsnamen om wat meer bij de juiste mensen onder de aandacht te komen.Skyaero schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:23:
[...]
Omdat vacatures plaatsen voor bedrijven niet gratis is op LinkedIn en de kosten vooraf niet inzichtelijk zijn. Ja je kunt gratis vacatures plaatsen, maar de beperkingen zijn zo strikt, dat het vrij nutteloos is.
Aangezien spul meestal naar beneden valt lijkt het mij wel handig dat de mensen op de grond een helm dragen.coldasice schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:03:
[...]
Ik vind dit altijd zo onnozel... als iemand in een hoogwerker werkt, moet dan de rest ineens ook een helm op?
Eens. En wanneer je als bedrijf een account aanmaakt, is de eerste maand gratis. Binnen die periode vind je waarschijnlijk wel iemand. Voor developers is het gebruik gratis.Timdows schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:37:
Er is/was hier toch een gebruiker die werkenmetdotnet heeft opgezet.
Er worden helaas nog niet zoveel freelance opdrachten geplaatst, maar het platform wordt wel behoorlijk veel gebruikt door .NET developers. Dus als je iemand zoekt, is het de moeite waard om het eens te proberen.
Ben bang dat die manier van werken ook de ondergang van zo'n platform is. Wie betaalt bepaalt en als dat de aanbiedende kant is zal er nooit geluisterd worden naar de vraag om bullshit advertenties te weren.Pleximor schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:54:
[...]
Eens. En wanneer je als bedrijf een account aanmaakt, is de eerste maand gratis. Binnen die periode vind je waarschijnlijk wel iemand. Voor developers is het gebruik gratis.
Dat klopt, maar bij Werken met .NET wordt juist geprobeerd dit te voorkomen door vrij strikte eisen te stellen aan bedrijven en vacatures. Niet ieder bedrijf kan er zomaar alles plaatsen. Zo zijn bijvoorbeeld het salaris, de tech stack en behoorlijk wat informatie over het bedrijf verplicht. Alle bedrijven en vacatures worden ook gemodereerd. Het idee is juist dat het voor developers interessant moet blijven om er te kijken, anders hebben de betalende bedrijven er uiteindelijk ook niets aan.jadjong schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:00:
[...]
Ben bang dat die manier van werken ook de ondergang van zo'n platform is. Wie betaalt bepaalt en als dat de aanbiedende kant is zal er nooit geluisterd worden naar de vraag om bullshit advertenties te weren.
Die website is door Mark gemaakt met heel veel input vanuit dit topic. Dar herinner ik mij nog wel.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Mijn ervaring is exact hetzelfde.Skyaero schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:23:
[...]
1x een vacature erop gezet. 150 reacties, waarvan ik denk zo'n 110 geen werkvergunning voor NL hadden (harde eis, duidelijk vermeld).
Verder vond ik het extreem irritant dat je niet gewoon een lijst kreeg met alle deelnemers, met de nieuwste bovenaan. Dat is gewoon niet mogelijk. LI sorteert de reacties al voor in 4 categorieeen op basis van wat eisen die het AI algoritme uit je sollicitatietekst haalt.
Verder staat automatisch aan dat LI actief mensen gaat benaderen voor je functie. Wat in mijn branche echt helemaal niet de bedoeling is. En dan voor een junior/medior functie senioren met 20+j ervaring benaderen. Wat een ongelofelijke brol. Uitzetten heeft me een paar uur gekost omdat het zo onduidelijk is.
Conclusie: je bent eindeloos aan het zoeken in verschillende tabjes waar nou die nieuwe topper is ingedeeld. Heb je die gevonden, en weet je dan ook nog het CV knopje te vinden (dit vond ik ook echt goed verborgen) kom je erachter dat de nieuwe topper geen NL werkvergunning heeft, in India woont en met AI een CV in elkaar gedraaid heeft.
Ergo: het was een oefening in frustratie, nooit meer. En inderdaad, dan kost het ook nog geld...
Over dat geld gesproken: het is totaal niet duidelijk wat je nou betaalt. Het gaat op clicks/views/reacties/maar dan ook op de stand van de zon en de maan? Sommige dagen was ik een tientje kwijt, andere dagen 60 of 70 euro. Bizar.
Nooit. Meer.
/rant.
[ Voor 13% gewijzigd door FitTiv op 17-08-2026 22:01 ]
Dit inderdaad. Zo heb ik mijn huidige klus gevonden.mannowlahn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:03:
[...]
Ik snap niet waarom er niet gewoon bedrijven hun freelance vacature op linkedin zetten?
Ze hadden de klus op Linkedin gezet.
Nu heb ik natuurlijk geen idee hoe het aan de kant van bedrijven uit ziet.
Maar ik geloof direct dat hun algoritme sucks.
[ Voor 18% gewijzigd door hackerhater op 18-08-2026 08:47 ]
En het "gewoon" als post ipv vacature plaatsen? Met eventueel een link naar een eigen vacature pagina op de eigen website ofzo? Of is dat weer tegen de LinkedIn regels?
Sometimes you need to plan for coincidence
Nee, maar dan komt het bij iedereen op de feed in plaats van alleen bij degene die werk zoeken in een bepaalde richting.
Dit is wel hoe ik het voortaan ga doenHmmbob schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:46:
En het "gewoon" als post ipv vacature plaatsen? Met eventueel een link naar een eigen vacature pagina op de eigen website ofzo? Of is dat weer tegen de LinkedIn regels?
Mag wel, maar voor meer traffic kun je beter de vacature erop zetten en half uurtje later een link in de eerste comment zetten...Hmmbob schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:46:
LinkedIn's feed algoritme is niet alleen gebaseerd op de engagement van het huidige bericht, maar ook hoe vaak je post en hoog de engagement op die berichten is. Daarnaast kun je tegenwoordig ook betalen om een post uit te lichten ("personal branding"). Als je weinig actief bent op LinkedIn is het dus best wel lastig om in de feeds van je connecties te komen.Hmmbob schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:46:
Dat is nog een slag erger als je vanuit een bedrijfspagina posts neerzet. Die krijgt bijna niemand te zien tenzij je betaalt, of veel engagement hebt (en had).
[ Voor 11% gewijzigd door Skyaero op 18-08-2026 20:10 ]
https://onderzoek.mkbondernemerspanel.nl/prinsjesdagpeiling2026 mocht je nog een bijdrage willen leveren aan het mkb ondernemerspanel.