• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:32

sebasd

rijdt op espresso

Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:31:
ik twijfel om intern te gaan ivm wet DBA. De markt lijkt niet aan te trekken binnen mijn domein. Hoe ervaren jullie dit? ik wil liever blijven zzp'en. iemand ervaring met opdrachten voor klanten buiten nederland?
Veel van mijn opdrachtgevers zitten in het buitenland, de meeste wel binnen de EU.

Opdrachten vinden in het buitenland is wel nog lastiger dan in Nederland, zeker als het gaat om 'staff augmentation' type rollen. Even afgezien nog van wet- en regelgeving, ook over de grens willen ze mensen in ieder geval een aantal dagen op kantoor hebben, en dat gaat nou eenmaal lastig als je verder weg woont.

Ik geef veel trainingen, en heb inmiddels een aardige naam opgebouwd in mijn vakgebied (testen, testautomatisering). Veel van mijn klanten komen naar mij toe, en ik kan dus direct zaken met ze doen. Voor trainingen werkt het ook fundamenteel anders, opdrachtgever koopt een product (een training), geen dienst. Ik hoef ook nergens te worden ge-onboard.

En ook ik merk dit jaar dat de hand veel meer op de knip wordt gehouden, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Ik heb nog wel de nodige opdrachtgevers, maar het wel minder druk met aanvragen.

Gelukkig komt er als het goed is binnenkort een handtekening onder een voor mij heel grote opdracht, waar ik voor 1,5-2 jaar aan omzet garandeer. Dat scheelt een boel. Maar ook daar: die kwam naar mij toe, en alleen omdat ik in de afgelopen 20 jaar een naam heb opgebouwd. Heel veel investeren in bloggen, presentaties geven, mensen en teams helpen zonder er meteen iets voor terug te willen hebben.

Hoe vind je nu je opdrachten?

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-03 08:46
Ik las vanochtend dit:
"Onbetaalde zzp'ers die werkten voor provincie Drenthe kunnen vermoedelijk fluiten naar centen. Grote twijfels bij geschuif met 8 miljoen bij broker"

https://dvhn.nl/drenthe/a...-bij-broker-48633124.html

wat denken jullie hier van? Gevalletje bedrijfsrisico?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
proatjeboksem schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:53:
Ik las vanochtend dit:
"Onbetaalde zzp'ers die werkten voor provincie Drenthe kunnen vermoedelijk fluiten naar centen. Grote twijfels bij geschuif met 8 miljoen bij broker"

https://dvhn.nl/drenthe/a...-bij-broker-48633124.html

wat denken jullie hier van? Gevalletje bedrijfsrisico?
Natuurlijk is dit bedrijfsrisico, opstaan en weer doorgaan.

Deze ondernemers mogen ze ook gelijk uitleggen wat ondernemen betekent:
Verschillende getroffen ondernemers denken daar anders over en vinden dat de provincie als overheid de morele verantwoordelijkheid heeft om de uitgebleven betalingen voor haar rekening te nemen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-03 16:12
Wolly schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:05:
[...]

[...]
Morele verantwoordelijkheid _O-

Die lui moeten lekker in loondienst gaan.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:37
Heel erg kut voor de getroffen ZZP'ers maar dit lijkt me wel een gevalletje bedrijfsrisico. Zie niet in waarom de belastingbetaler hier voor moet opdraaien.

Hopelijk valt er nog wat te halen bij de bestuurder(s). Bizar hoe je van een vrij simpel business model (het doorsluizen van geld) zo'n zooitje kan maken.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hangt er een beetje van af wie voor OSS heeft gekozen of ik het ondernemersrisico vind of dat de belastingbetaler er voor op mag draaien.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:41
Net als bij de zaak van TCP die vooral bij ING mensen wegzette heeft de organisatie die een tussenpersoon inhuurt de verantwoordelijkheid om de betrouwbaarheid daarvan te onderzoeken. Dat noemen ze ketenverantwoordelijkheid. Uiteraard is de eindklant niet 1-op-1 verantwoordelijk voor wat de tussenpersoon doet maar ze kunnen ook niet zeggen dat ze er niets mee te maken hebben omdat ze geen contract hebben met de getroffen ZZP-ers.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:53
Die verantwoordelijkheid is wel beide kanten op natuurlijk. Jij moet als ondernemer ook checken of de tussenpartij betrouwbaar is. En die tussenpartij is natuurlijk juist om de verantwoordelijkheid daar te houden.

Moraliteit heb ik geen geen kut mee te maken verder, het gaat om het contract. Dat ING coulant is geweest en de rekening betaald heeft is heel fijn (en zeker voor ING ook fijn om als betrouwbare partij bekend te blijven), maar niet meer dan dat.

Eerste zin in artikel: "Dertig zzp’ers die maandenlang niet werden betaald"

Hoe bedoel je maandenlang? Te laat betalen betekend contact opnemen. Dan nog niet betalen betekend incasso en de eindklant mailen dat het werk stil ligt tot er betaald is.

[ Voor 22% gewijzigd door fry77 op 06-03-2026 11:13 ]

• RichieB
@fry77 Helemaal mee eens. Toen Corso ten onder ging werd ook duidelijk dat ze de ZZP-ers die er strak inzaten elke maand (na veel gezeur) wel hadden betaald. Terwijl ze hij anderen een betalingsachterstand van maanden hadden. Dat zou mij ook nooit gebeuren. Dan ben ik al lang weg.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 06-03-2026 11:21 ]

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
Wolly schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:05:
[...]

[...]
Even advocaat van de })

Hm, dus ze kunnen de route van schijnzelfstandigheid nog nemen. Dan is de provincie werkgever en hebben ze hun werknemers hun loon niet uitbetaald. Mogen ze die strop neerleggen bij de tussenpersoon >:)

Een echte ondernemer ruikt kansen. 8)

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:28
Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:31:
ik twijfel om intern te gaan ivm wet DBA. De markt lijkt niet aan te trekken binnen mijn domein. Hoe ervaren jullie dit? ik wil liever blijven zzp'en. iemand ervaring met opdrachten voor klanten buiten nederland?
Same. Ik heb mijn CV inmiddels verstuurd naar een paar vacatures. Ik ben er ook best wel boos om. Overheid heeft hier wmb de hele markt om zeep geholpen. Ik ben ook de jongste nier meer en had gehoopt nog een paar jaar ZZP'er te kunnen zijn om daarna te pensioneren. Mocht ik ergens aangenomen worden kan ik de dans met HR weer gaan doen dat ik niet zit te wachten op gesprekken waar ik mezelf over 5 jaar zie. Of niet mee wil doen met de pensioenpot.

• _Arthur
  • Laatst online: 20:56

_Arthur

blub

Keyb schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:55:
Of niet mee wil doen met de pensioenpot.
Als het bedrijf een pensioen aanbiedt aan zijn werknemers, is iedereen verplicht daar aan mee te doen. Die keuze ligt niet bij de (toekomstige) werknemer.

• Keyb
_Arthur schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Als het bedrijf een pensioen aanbiedt aan zijn werknemers, is iedereen verplicht daar aan mee te doen. Die keuze ligt niet bij de (toekomstige) werknemer.
Dit is niet waar. Ik heb inmiddels 2 keer in mijn carriere niet met het aangeboden pensioen meegedaan. In het geval van een CAO kan die verplichting er zijn.

• _Arthur
  • Laatst online: 20:56

_Arthur

blub

Keyb schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:17:
Dit is niet waar. Ik heb inmiddels 2 keer in mijn carriere niet met het aangeboden pensioen meegedaan. In het geval van een CAO kan die verplichting er zijn.
I stand corrected. Dacht dat als een werkgever een pensioen aanbod, alle medewerkers daar verplicht aan mee moest doen (los van cao's en sectorafspraken).

Maar kennelijk kan je als medewerker (wanneer de werkgever geen cao heeft of er geen sectorafspraken zijn) dus toch een pensioenvoorstel weigeren.

• Keyb
_Arthur schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:28:
[...]

I stand corrected. Dacht dat als een werkgever een pensioen aanbod, alle medewerkers daar verplicht aan mee moest doen (los van cao's en sectorafspraken).

Maar kennelijk kan je als medewerker (wanneer de werkgever geen cao heeft of er geen sectorafspraken zijn) dus toch een pensioenvoorstel weigeren.
Niet heel verwonderlijk hoor. Het is ook niet iets waar werkgevers mee adverteren. Maar ik ben dwars geboren dus ik moet het altijd anders doen :)

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Interessant, die optie zou mij ook wel aanspreken. Hoeveel kan je erbij onderhandelen als je aangeeft niet mee te doen met het bedrijfspensioen? Beleg je dan daarna zelf via pensioenbeleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Azer op 06-03-2026 16:44 ]

• Keyb
Azer schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:44:
Interessant, die optie zou mij ook wel aanspreken. Hoeveel kan je erbij onderhandelen als je aangeeft niet mee te doen met het bedrijfspensioen? Beleg je dat bedrijf dan daarna zelf via pensioenbeleggen?
Ik heb gespaard en mijn hypotheek afgelost, geen pensioen. Maar ik heb uiteindelijk niet zo lang bij die werkgever gezeten.

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:13
Zo blij dat er een VVD'er op dit dossier zit

https://www.bnr.nl/nieuws...eer-rust-en-duidelijkheid

• Keyb
Sinds 2010 heeft de VVD onafgebroken meegeregeerd. Ik heb er werkelijk geen enkel vertrouwen in dat ze dat nu ineens beter gaan doen.

• ColeJ
Azer schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:44:
Interessant, die optie zou mij ook wel aanspreken. Hoeveel kan je erbij onderhandelen als je aangeeft niet mee te doen met het bedrijfspensioen? Beleg je dat bedrijf dan daarna zelf via pensioenbeleggen?
Dat zou top zijn. Ik ben niet voor een werknemerspensioen omdat mijn kinderen niet kunnen profiteren van die pot als ik en mijn partner zou overlijden. Een eigen opgebouwde pensioen gaat wel naar mijn kinderen. Daarom ben ik ook heel blij met mijn pensioenpot als zelfstandige :).

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:19

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

https://www.zipconomy.nl/...-tarief-onder-de-38-euro/
Rechtsvermoeden: hoe werkt het?
Het rechtsvermoeden van werknemerschap is bedoeld om kwetsbare werkenden te beschermen tegen schijnzelfstandigheid. Het is een ‘facultatief instrument’: dat betekent dat de werkende er gebruik van mag maken, maar het hoeft niet. Als hij tevreden is met zijn werk als zzp’er voor een lager tarief, dan hoeft hij niks te doen.

Maar als hij vindt dat hij eigenlijk recht heeft op werknemersbescherming (ontslagrecht, loondoorbetaling bij ziekte, pensioenopbouw), dan kan hij een beroep doen op het rechtsvermoeden. Als hij inderdaad een lager uurtarief krijgt dan het drempelbedrag, kan hij bij de rechter eenvoudig werknemersrechten opeisen.

Omgekeerde bewijslast
Dit is heel anders dan dat het nu werkt. Op dit moment moet een schijnzelfstandige bewijs leveren dat hij eigenlijk werknemer is. Als straks het rechtsvermoeden is ingevoerd, hoeft dat niet meer. De rechter gaat uit van werknemerschap zodra het uurtarief minder is dan het drempelbedrag. Als een opdrachtgever toch vindt dat er sprake is van zzp-schap, dan moet hij dat bewijzen.

[ Voor 52% gewijzigd door Miesjh op 06-03-2026 16:34 ]

Xbox Live: Miesjh NL

• mrbones92
Keyb schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Sinds 2010 heeft de VVD onafgebroken meegeregeerd. Ik heb er werkelijk geen enkel vertrouwen in dat ze dat nu ineens beter gaan doen.
Zowel CDA, VVD en D66 zijn voorstander van de Zelfstandigenwet. JA21 en SGP erbij en je bent er. Ik ben hier helemaal niet zo negatief over. Dat VVD bashen vind ik erg vermoeiend

• Keyb
mrbones92 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Zowel CDA, VVD en D66 zijn voorstander van de Zelfstandigenwet. JA21 en SGP erbij en je bent er. Ik ben hier helemaal niet zo negatief over. Dat VVD bashen vind ik erg vermoeiend
Al dat bashen hebben ze wmb volledig aan zichzelf te danken. Verder eerst zien dan geloven.

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-03 14:38
coldasice schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Ik heb op een lokale machine openclaw draaien waarbij ik hem een workspace heb gegeven om een website te bouwen. Ik had die doorgelinkt naar mijn lokale webserver maar er zat ergens iets fout in de config van XAMPP. Daarop heb ik gevraagd of hij kon checken wat er fout was en dit meteen te fixen. Binnen een paar minuten had hij de hele config van XAMPP doorgespit en stond alles correct.

Uiteraard is dit nog niet bruikbaar maar als je een soort openclaw hebt, die met beperkte rechten kan zorgen dat alle config goed staat, dan zit daar echt veel potentie. Nogmaals, ik zie ook veel beren op de weg, maar het heeft enorm potentie en is echt wel een volgende stap ipv het copy paste van allerlei zaken in een chat venster...
Developers die dit interessant lijkt moeten vooral ook eens naar pi.dev kijken. Niet toevallig is dat het fundament onder OpenClaw. Pi is een zeer minimalistische agent waar standaard vrijwel niks in zit, maar het heeft wel de mogelijkheid om zichzelf aan te passen door extensies te schrijven. Het is echt enorm krachtig. Wil je dat je agent integreert met service X of API Y? Dan geen gehannes met MCP's en zo. Geef de documentatie, zeg welke functionaliteit je wilt hebben en klaar. Vanaf nu kan die dat.

OpenClaw biedt in essentie hetzelfde, maar daar krijg je er meteen een wagonlading aan brakke, onveilige gevibecode extensies bij. Dat heeft nadelen. Als je weet wat je wil, kun je beter met pi aan de slag.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:55

aex351

I am the one

Nou, feitelijk veranderd er dus alleen iets voor mensen die tot dat drempelbedrag verdienen. Die kunnen nu aanspraak maken op loondienst. Daar kan overigens niet door de Belastingdienst op worden gehandhaafd. De situatie voor die doelgroep is dat werkgevers dus deze mensen niet meer aannemen en als ze dat toch doen. Het waarschijnlijk loondienst wordt voor een nog lager bedrag. Dus de categorie mensen die al minder verdient, verdient straks nog minder.

De huidige situatie van schijnzelfstandigen die boven dat drempelbedrag zitten. De categorie dat vooral hier op dit forum zit. Daar blijft de situatie van ongewijzigd. Kortom, de Belastingdienst blijft handhaven en boetes uitdelen.

Beetje jammer om dan vervolgens te lezen dat je hier blij van wordt. Het was beter geweest dat er een duidelijke categorie in de wetgeving komt voor mensen die graag zelfstandig willen werken. En dat er wetgeving is dat daar op is afgestemd. In plaats van dat je perse in loondienst moet wanneer je zelfstandig wilt zijn, omdat je anders in de categorie van schijnzelfstandigheid komt.

< dit stukje webruimte is te huur >

• mrbones92
aex351 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:56:
[...]
Nou, feitelijk veranderd er dus alleen iets voor mensen die tot dat drempelbedrag verdienen. Die kunnen nu aanspraak maken op loondienst. Daar kan overigens niet door de Belastingdienst op worden gehandhaafd. De situatie voor die doelgroep is dat werkgevers dus deze mensen niet meer aannemen en als ze dat toch doen. Het waarschijnlijk loondienst wordt voor een nog lager bedrag. Dus de categorie mensen die al minder verdient, verdient straks nog minder.
Sorry maar onder de 38 euro per uur kun je niet goed rondkomen als je alle kosten meerekent. Daar komt deze wetgeving ook vandaan, om mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt te beschermen.
[...]
De huidige situatie van schijnzelfstandigen die boven dat drempelbedrag zitten. De categorie dat vooral hier op dit forum zit. Daar blijft de situatie van ongewijzigd. Kortom, de Belastingdienst blijft handhaven en boetes uitdelen.
Dat is inderdaad nu de situatie, de Zelfstandigenwet zal dat verduidelijken.

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:12
mrbones92 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:23:
[...]
Sorry maar onder de 38 euro per uur kun je niet goed rondkomen als je alle kosten meerekent. Daar komt deze wetgeving ook vandaan, om mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt te beschermen.
Bescherming dus door de ZZP-er bewust richting loondienst te duwen. Opdrachtnemers onder de 38 Euro worden feitelijk machtiger en nog risicovoller voor de opdrachtgever dan nu het geval is. Als opdrachtgever met een tarief onder de 38 Euro moet je wel enorm zeker van je zaak zijn. Het past precies in het plaatje dat diverse partijen al jaren stellen dat loondienst de norm moet zijn met o.a. als argument het vangnet.

• mrbones92
MacDennis76 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Bescherming dus door de ZZP-er bewust richting loondienst te duwen. Opdrachtnemers onder de 38 Euro worden feitelijk machtiger en nog risicovoller voor de opdrachtgever dan nu het geval is. Als opdrachtgever met een tarief onder de 38 Euro moet je wel enorm zeker van je zaak zijn. Het past precies in het plaatje dat diverse partijen al jaren stellen dat loondienst de norm moet zijn met o.a. als argument het vangnet.
Je kunt mensen "vrij" laten, maar dan krijg je hetzelfde als met die broker die nu failliet is. Dan willen mensen compensatie omdat het "oneerlijk is" en draait de staat er weer voor op. Dan moet je als maatschappij ook zeggen. Sorry: je hebt nu een armoedeval doordat je deze keuze hebt gemaakt. Ik zie dat niet zo snel gebeuren in NL.

Daarnaast wordt door inleners soms bewust gestuurd op ZZP omdat het veel lagere risicos heeft. Iemand ziek? Probleem van de ZZP'er. Ongeval? Eigen schuld. Er zijn gevallen waar tomatenplukkers ingehuurd worden als ZZP'er tegen bodemprijzen, pure uitbuiting.

• robinsmits
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-03 20:55
[...]
Het is uiteraard maar een kleine stap en niet van toepassing (vermoedelijk...) voor de mensen in dit forum...maar er gebeurt wel wat.

Ik ben vorig jaar Juni in Utrecht naar zo'n politieke avond geweest waar Thierry Aartsen zijn toen net gepresenteerde Zelfstandigenwet verder uitlegde. Voor een politicus snapt die man aardig goed hoe de arbeidsmarkt en ZZP'ers werken. Uiteraard zal e.e.a. nog wel een tijdje duren maar ik heb er toch redelijk vertrouwen in dat hij nu als minister dit verder oppakt en vooral doorpakt.

De Zelfstandigenwet zal echt niet in elke situatie perfect zijn, maar een redelijke goede wet met enkele slechte punten en vooral duidelijkheid is volgens mij al veel beter dan wat er de afgelopen 10 jaar was.

Voorals nog geef ik hem op dat punt ruimschoots het voordeel van de twijfel.

• jadjong
  • Niet online
[...]

Sorry maar onder de 38 euro per uur kun je niet goed rondkomen als je alle kosten meerekent.
Ja, maar ook een beetje nee. :+ Beroepen waar je 38 euro per uur voor kan factureren staan er niet om bekend dat het in loondienst 5000.- per maand netto oplevert. Ik denk dat een zzp-constructie onderaan de streep voor degene die het werk uitvoert daadwerkelijk voordelen biedt in euro's op de rekening, Aftrekposten, zowel belastingtechnisch als het kopen van semi-huishoudelijke spullen via de eenmanszaak, hebben een relatief grotere impact op het netto besteedbaar inkomen dan bij een omzet van 150k.Op dezelfde manier als dat voor mensen in een bepaalde inkomensklasse door een web van toeslagen/heffingskortingen meer/minder werken niet resulteert in een ander netto besteedbaar inkomen.
Bij tarieven die de helft zijn van de eerder genoemde 38 euro per uur is de zzp-constructie dan helemaal de winnaar. Die hebben de keuze uit loondienst voor te weinig geld of als zzp'er aan de slag gaan waarbij je het geld van de AOV kan gebruiken om eten te kopen. Zolang het goed gaat he... als het mis gaat heb je gelijk dubbel pech.

• MiauwMan
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-03 11:45
Hmmbob schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:32:
Ja hoor, daar is'ie weer

Hmmbob's belastingen sheet 2026

Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Heb inmiddels alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen met de gegevens zoals die nu bekend zijn voor 2026. Hij zou weer moeten kloppen voor volgend jaar!
.
Ah tof, waar kan ik hem vinden?
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true

Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.
Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen. _/-\o_ Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt. Ik ben maar gewoon een IT ZZP'er die zelf graag wil weten hoeveel belasting hij moet betalen - ik ben zeker geen belastingadviseur.
.
Hey Hmmbob, je hebt een koffie of biertje :9B verdiend!
Ah leuk! Dat kan je hier regelen:

[Afbeelding]

Dank je wel!
:9B @ll roel j :9B @c-nan :9B Yourney
:9B npu1974
.
Changelog
2025.12.27 Berekeningen voor 2026 toegevoegd
2025.12.28 Note voor box3 bij de algemene heffingskorting
Ik zag bij de berekening netto-inkomen dat de bijtelling van de wordt afgetrokken van de winst uit onderneming. Maar dit hoort hier niet toch? Aangezien het effect van de bijtelling zich alleen fiscaal uit in een hogere inkomsten belasting?

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:33
MiauwMan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:59:
[...]

Ik zag bij de berekening netto-inkomen dat de bijtelling van de wordt afgetrokken van de winst uit onderneming. Maar dit hoort hier niet toch? Aangezien het effect van de bijtelling zich alleen fiscaal uit in een hogere inkomsten belasting?
Alleen als je iets aftrekt van de omzet, dan zijn het kosten. In het sheet wordt in cel C30 afgetrokken de winst om op een netto (besteedbaar is denk ik een beter woord) jaarinkomen uit te komen. Net zoals de kosten voor AOV, pensioen die je privé doet en in hetzelfde rijtje staan.

edit: Nu ik er over nadenk klopt het alsnog niet. De bijtelling die je betaalt zit al verwerkt in de verhoging van de inkomstenbelasting doordat de winst in cel B10 verhoogd is met de bijtelling. En dan wordt die dus nogmaals in cel C30 opgevoerd. Die bijtelling hoef je sowieso niet 1-op-1 in euro's te betalen (zoals in C30 wordt gedaan); het is een fictieve verhoging van je winst. Cel C30 moet dus weg.

[ Voor 50% gewijzigd door Aftansert op 07-03-2026 17:42 ]

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
@Oliebolleke en @Keyb: Ik ben benieuwd in welk vakgebied jullie zitten. In cybersecurity lijkt het ook iets minder te gaan qua opdrachten, maar dat is een persoonlijk gevoel.

• Keyb
Squ1zZy schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:31:
@Oliebolleke en @Keyb: Ik ben benieuwd in welk vakgebied jullie zitten. In cybersecurity lijkt het ook iets minder te gaan qua opdrachten, maar dat is een persoonlijk gevoel.
Ik zit in de software ontwikkeling/cyber security. Tot 2023 vooral java, sindsdien overgestapt op go. Voor go zie ik weinig opdrachten voor java iets meer maar nog steeds weinig als ik het vergelijk met een paar jaar terug.

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-03 10:54
mgizmo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Reacties daarna komen op deze zelfverzekerde reactie, maar inhoud blijft uit van @wvdl .

Waar staat dat? Namelijk niet
-hier: https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium
-en niet hier: https://www.belastingdien...ers/mkb_winstvrijstelling

Sterker nog, er staat:

[...]
Was even offline. Maar idd, mkb winst is niet aan uren gekoppeld. Dacht dit altijd aan elkaar verbonden was..

https://ondernemersplein....en/mkb-winstvrijstelling/

Iig, weer wat geleerd.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

coldasice

business intelligence

DJ Henk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Developers die dit interessant lijkt moeten vooral ook eens naar pi.dev kijken. Niet toevallig is dat het fundament onder OpenClaw. Pi is een zeer minimalistische agent waar standaard vrijwel niks in zit, maar het heeft wel de mogelijkheid om zichzelf aan te passen door extensies te schrijven. Het is echt enorm krachtig. Wil je dat je agent integreert met service X of API Y? Dan geen gehannes met MCP's en zo. Geef de documentatie, zeg welke functionaliteit je wilt hebben en klaar. Vanaf nu kan die dat.

OpenClaw biedt in essentie hetzelfde, maar daar krijg je er meteen een wagonlading aan brakke, onveilige gevibecode extensies bij. Dat heeft nadelen. Als je weet wat je wil, kun je beter met pi aan de slag.
Ik heb nu met hulp van een vriend een Linux VPS servertje gehuurd en ingericht met volledige rechten op die bak. Met behulp van Claude Max afgelopen weekend een site gebouwd in een paar uurtjes. Als ik kijk wat er allemaal mogelijk is, dan gaat er veel veranderen.... hoor graag wat jullie er van vinden: https://business-intelligence.info/ , positief en negatief.... :)

https://www.business-intelligence.info

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:00
Even een KNAB vraagje. Ik meen dat voorheen KNAB geen Holding/BV constructie ondersteunde en dat je dus op zoek kon naar een andere bank. Is dat inmiddels veranderd dat iemand weet :?

• Keyb
ybos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:02:
Even een KNAB vraagje. Ik meen dat voorheen KNAB geen Holding/BV constructie ondersteunde en dat je dus op zoek kon naar een andere bank. Is dat inmiddels veranderd dat iemand weet :?
Een ouderwetse google levert mij dit:
https://bieb.knab.nl/onde...e-bvs-holdings-accepteren

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53
Ja maar ik werd wel geweigerd al in de app voor mn holding. _O-

• ybos
FitTiv schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:08:
[...]

Ja maar ik werd wel geweigerd al in de app voor mn holding. _O-
Kijk, informatie van eerste hand. Is het uiteindelijk wel gelukt of toch moeten overstappen :?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:14
Ik heb hele goede ervaring met Revolut, ik heb bunq als primaire bank maar vindt het toch fijn om een backup te hebben. ABN AMRO werd 15 euro per maand met een ouderwetse app per BV, dus ik heb in een paar uur twee nieuwe rekeningen geopend bij Revolut business!

@coldasice ziet er goed uit, next js en tailwind he?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Keyb
Ecological schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:20:
Ik heb hele goede ervaring met Revolut, ik heb bunq als primaire bank maar vindt het toch fijn om een backup te hebben. ABN AMRO werd 15 euro per maand met een ouderwetse app per BV, dus ik heb in een paar uur twee nieuwe rekeningen geopend bij Revolut business!

@coldasice ziet er goed uit, next js en tailwind he?
Ik zou mijn holding centjes echt niet bij Revolut willen bewaren met het depositogarantie gebaseerd in Litouwen. Prima voor een erbij rekening imo maar niet voor mijn holding.

• FitTiv
ybos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Kijk, informatie van eerste hand. Is het uiteindelijk wel gelukt of toch moeten overstappen :?
Nog een discussie gestart met de klantenservice maar ze konden uit veiligheidsoverwegingen niet delen waarom ik niet voldeed. Uiteindelijk andere bank gezocht.

• ColeJ
FitTiv schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:38:
[...]

Nog een discussie gestart met de klantenservice maar ze konden uit veiligheidsoverwegingen niet delen waarom ik niet voldeed. Uiteindelijk andere bank gezocht.
Hier hetzelfde. Zit nu (was eigenlijk tegen mijn principes) bij Bunq, bevalt prima. Ik weiger ook om 25 euro per maand per BV te gaan betalen een aan grootbank.

• FitTiv
Wat dat betreft wel goede ervaring met Godutch, dat was binnen 3 dagen rond, ik had een issue met de Exact plugin (die is niet officieel maar een api of zoiets) en werd zoals beloofd gewoon teruggebeld. Uiteindelijk GoD als backup gehouden.

• ybos
Thanks voor de info @ColeJ en @FitTiv :Y
Ik ga het eerst gewoon proberen bij de KNAB, als dat niet lukt Bunq

(waarom eig tegen je principes bij Bunq @ColeJ ? )

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:14
Keyb schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:30:
[...]

Ik zou mijn holding centjes echt niet bij Revolut willen bewaren met het depositogarantie gebaseerd in Litouwen. Prima voor een erbij rekening imo maar niet voor mijn holding.
Fair punt. Ik heb er geen moeite mee. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• ColeJ
FitTiv schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:41:
Wat dat betreft wel goede ervaring met Godutch, dat was binnen 3 dagen rond, ik had een issue met de Exact plugin (die is niet officieel maar een api of zoiets) en werd zoals beloofd gewoon teruggebeld. Uiteindelijk GoD als backup gehouden.
GoDutch heeft helaas geen koppeling met Jortt. Ik vond het ook irritant dat er bij elke transactie een paar cent aan bankkosten zijn.

• FitTiv
ColeJ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:59:
[...]

GoDutch heeft helaas geen koppeling met Jortt. Ik vond het ook irritant dat er bij elke transactie een paar cent aan bankkosten zijn.
Dat is bij grootbanken niet anders. Ik vond de kosten wel meevallen.

• ColeJ
FitTiv schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Dat is bij grootbanken niet anders. Ik vond de kosten wel meevallen.
Bij grootbanken betaal je toch "gewoon" maandelijkse kosten ipv een paar cent bij elke transactie?

• Aftansert
ColeJ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:06:
[...]

Bij grootbanken betaal je toch "gewoon" maandelijkse kosten ipv een paar cent bij elke transactie?
Het antwoord staat in de tekst die je quotet. Beetje luie vraag ook.

• ColeJ
Aftansert schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Het antwoord staat in de tekst die je quotet. Beetje luie vraag ook.
Leg uit?

• Aftansert
Waarom je te lui bent om "tarieven ing zakelijk" in een zoekmachine in te typen nadat FitTiv aangeeft dat het zo zit? Geen idee. Je zou al snel zien dat bijvoorbeeld ING 14 cent per transactie rekent.

[ Voor 5% gewijzigd door Aftansert op 09-03-2026 09:13 ]

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
ColeJ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:06:
[...]

Bij grootbanken betaal je meer dan een paar centen. Bijschrijving bij de ING: € 0,14

• ColeJ
ybos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:43:
Thanks voor de info @ColeJ en @FitTiv :Y
Ik ga het eerst gewoon proberen bij de KNAB, als dat niet lukt Bunq

(waarom eig tegen je principes bij Bunq @ColeJ ? )
Bunq is herhaaldelijk in het nieuws geweest over rekeningen die waren geplunderd. Feitelijk was dit wel de schuld van de mensen zelf. Echter, Bunq neemt verder ook geen maatregelen om dit tegen te gaan, je kunt met 1 seconde je daglimiet verhogen en een ton overmaken. De totaal onempatische reactie van Bunq naar deze slachtoffers vond ik stuitend. Op Reddit zijn er ook posts te lezen van oud-werknemers over de werkcultuur binnen Bunq. Bunq werkt goed totdat er iets mis gaat: dan mag je het met de chatbot oplossen - If the systems says no...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Bunq is herhaaldelijk in het nieuws geweest over rekeningen die waren geplunderd. Feitelijk was dit wel de schuld van de mensen zelf. Echter, Bunq neemt verder ook geen maatregelen om dit tegen te gaan, je kunt met 1 seconde je daglimiet verhogen en een ton overmaken. De totaal onempatische reactie van Bunq naar deze slachtoffers vond ik stuitend. Op Reddit zijn er ook posts te lezen van oud-werknemers over de werkcultuur binnen Bunq. Bunq werkt goed totdat er iets mis gaat: dan mag je het met de chatbot oplossen - If the systems says no...
Niet meer, dat is daarna aangepast. Als je nu grote bedragen wil wegboeken houden ze hem 24 uur voor je vast en kan je hem zelf nog annuleren bijvoorbeeld!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• mrbones92
Ik vind het wel humor om te zien dat mensen hier met dikke tarieven gaan zeuren over paar centen bankkosten en er vervolgens achter komen dat er geen goede bankkoppeling is met de boekhouding. ABN, ING , Rabo hebben dit soort zaken gewoon op orde... en ja daar betaal je voor. Maarja als je meer dan 100k per jaar verdient kun je die paar tientjes in de maand wel missen toch 8)7.

• RuneScimi007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:55
Hoi Tweakers!

Na een aantal jaar werkzaam te zijn als Test Automation Engineer in de IT, zowel bij detacheerbureaus als intern, overweeg ik serieus de stap naar freelancen te maken. Ik heb al wat eigen onderzoek gedaan, maar loop tegen genoeg vragen aan waar ik niet goed uitkom.

Is er een ervaren freelancer die een keer tijd heeft om te sparren? Telefonisch, via teams of fysiek?

Mijn voornaamste vragen (mogen ook hier beantwoord worden):
- DBA-wet & schijnzelfstandigheid: Is freelancen anno 2026 nog realistisch haalbaar? Hoe gaan jullie hier in de praktijk mee om?
- Opdracht zoeken: Via welke platforms, bureaus of netwerken vinden jullie opdrachten? (Ik zie veel voorbijkomen: Freelance.nl, Malt, LinkedIn. Maar wat werkt écht?)
Eerste stappen: Waar moet ik rekening mee houden als ik net begin? Denk aan KvK, BTW, uurtarief bepalen, verzekeringen, etc.
Do's en don'ts: Wat wou jij dat iemand jou had verteld toen je begon?

Alvast bedankt voor het meedenken, elke tip is welkom!

• fry77
RuneScimi007 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:06:
Hoi Tweakers!

Na een aantal jaar werkzaam te zijn als Test Automation Engineer in de IT, zowel bij detacheerbureaus als intern, overweeg ik serieus de stap naar freelancen te maken. Ik heb al wat eigen onderzoek gedaan, maar loop tegen genoeg vragen aan waar ik niet goed uitkom.

Is er een ervaren freelancer die een keer tijd heeft om te sparren? Telefonisch, via teams of fysiek?

- DBA-wet & schijnzelfstandigheid: Is freelancen anno 2026 nog realistisch haalbaar? Hoe gaan jullie hier in de praktijk mee om?
- Opdracht zoeken: Via welke platforms, bureaus of netwerken vinden jullie opdrachten? (Ik zie veel voorbijkomen: Freelance.nl, Malt, LinkedIn. Maar wat werkt écht?)
Eerste stappen: Waar moet ik rekening mee houden als ik net begin? Denk aan KvK, BTW, uurtarief bepalen, verzekeringen, etc.

Eigen netwerk is belangrijkst voor je opdrachten. Tussenpartijen schieten gewon met hagel. Zelfs als je via een portal binnenkomt, helpt het als er mensen je naam al kennen. Zonder dit punt doen de andere vragen er een heel stuk minder toe.

Tarief is je detacheringstarief, misschien een tientje lager.
KvK kun je alles vinden om te starten

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:32

sebasd

rijdt op espresso

Hoi Tweakers!

Als je al deze dingen een keer wil bespreken met iemand die nu 12 jaar freelancer is in hetzelfde werkveld, stuur maar even een DM.

De tl;dr is dat er best nog wel wat mogelijk is, maar dat het wel lastig is om opdrachten te vinden tegenwoordig, zeker als je afhankelijk bent van platforms en brokers. Er zijn behoorlijk wat freelancers in mijn netwerk recent weer terug in loondienst gegaan.

• RuneScimi007
sebasd schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:32:
[...]

Als je al deze dingen een keer wil bespreken met iemand die nu 12 jaar freelancer is in hetzelfde werkveld, stuur maar even een DM.

De tl;dr is dat er best nog wel wat mogelijk is, maar dat het wel lastig is om opdrachten te vinden tegenwoordig, zeker als je afhankelijk bent van platforms en brokers. Er zijn behoorlijk wat freelancers in mijn netwerk recent weer terug in loondienst gegaan.
Ik zal je een DM sturen!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:32
coldasice schreef op maandag 9 maart 2026 @ 06:28:
[...]

Ik heb nu met hulp van een vriend een Linux VPS servertje gehuurd en ingericht met volledige rechten op die bak. Met behulp van Claude Max afgelopen weekend een site gebouwd in een paar uurtjes. Als ik kijk wat er allemaal mogelijk is, dan gaat er veel veranderen.... hoor graag wat jullie er van vinden: https://business-intelligence.info/ , positief en negatief.... :)
Durf je het aan om er een pen-tester op los te laten? *grin* }) }) }) })
Geen garantie dat die bak erna nog werkt

Ik kan je nu al zeggen dat CSS & JavaScript in de pagina's zelf dumpen, not done is.
En de toegankelijkheid is knudde.

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 09-03-2026 11:05 ]

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-03 16:06
Hoi Tweakers!

Ik ben vorig jaar in maart gestart met zoeken. Kwam terug na een reis van 5 maanden, dus startte vanaf 0. M'n contacten kon ik niet gebruiken, oude klanten mocht ik niet benaderen stond in mijn contract. Ik heb wel echt 3 maanden op mn eigen bank gezeten voordat ik iets kreeg. Toevallig kreeg ik iets van een partij waar ik een keer op had gereageerd via freelance.nl. Daarnaast zit ik ondertussen op legio platforms. Mocht ik weer op de bank komen, ga ik die elke wel weer afstruinen.

Opdracht via een platform kan zeker, maar het is wel lastiger. Ik merk nu dat als mijn huidige opdracht zou stoppen, een collega ZZP'er mij heel graag wil aanbieden bij een klant van hem. Op die manier warm aangedragen worden werkt wel veel beter denk ik. Maar je moet ergens beginnen. Tarieven zijn mogelijk iets lager door gedoe in de markt nu, maar laat je niet misleiden door tussenpartijen op die platforms.

fry77 zegt wel 'Tarief is je detacheringstarief, misschien een tientje lager.', dat zou heel mooi zijn, maar mijn detacheringstarief als ik bij een detacheringsbureau weer in dienst zou gaan, zou zo 40% hoger zijn. Wat ik ook terecht vind.

Verder heb je al wat mensen gehad die zeggen, stuur maar een DM. Mocht je vragen hebben, kan je mij ook altijd bereiken! Heb ook een aantal mensen gesproken van tevoren die me goed hebben geholpen. Je kan natuurlijk spreken met die ervaren freelancers, maar mocht je iemand willen spreken die net 1 jaar dr op heeft zitten en ook in de chaos is gestart dan ben je welkom :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 11:13
hackerhater schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:01:
[...]
Mijn eerste, toegegeven flauwe, gedachte was: "ik heb al een RSS reader, en daarin staat ten minste wat ik wil lezen".

De belangrijkste vraag die ik met de verschillende, unieke, zelfgebouwde vibecode apps heb is: wat is de toegevoegde waarde? Wat draag je er mee bij aan de wereld? Of heb je net kilowatts aan energie verbrandt aan het bakken van iets dat ook nog wat energie gaat vreten, terwijl je de enige bent die er mogelijk iets mee doet?

EDIT:
En wat ik een ander laatst ook al zei: we gaan met al die vibecode spullen van een aantal standaard producten, naar "everything's a unique, little snowflake". Geen Wordpress, Joomla of een andere bekende standaard meer, maar een samenraapsel van misschien wat frameworks en vibecode. Zie daar eens goed CVEs op te tracken. :o

[ Voor 20% gewijzigd door Liegebeest op 09-03-2026 12:56 ]

Liege, liege, liegebeest!

• RuneScimi007
ChefRopes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Ik ben vorig jaar in maart gestart met zoeken. Kwam terug na een reis van 5 maanden, dus startte vanaf 0. M'n contacten kon ik niet gebruiken, oude klanten mocht ik niet benaderen stond in mijn contract. Ik heb wel echt 3 maanden op mn eigen bank gezeten voordat ik iets kreeg. Toevallig kreeg ik iets van een partij waar ik een keer op had gereageerd via freelance.nl. Daarnaast zit ik ondertussen op legio platforms. Mocht ik weer op de bank komen, ga ik die elke wel weer afstruinen.

Opdracht via een platform kan zeker, maar het is wel lastiger. Ik merk nu dat als mijn huidige opdracht zou stoppen, een collega ZZP'er mij heel graag wil aanbieden bij een klant van hem. Op die manier warm aangedragen worden werkt wel veel beter denk ik. Maar je moet ergens beginnen. Tarieven zijn mogelijk iets lager door gedoe in de markt nu, maar laat je niet misleiden door tussenpartijen op die platforms.

fry77 zegt wel 'Tarief is je detacheringstarief, misschien een tientje lager.', dat zou heel mooi zijn, maar mijn detacheringstarief als ik bij een detacheringsbureau weer in dienst zou gaan, zou zo 40% hoger zijn. Wat ik ook terecht vind.

Verder heb je al wat mensen gehad die zeggen, stuur maar een DM. Mocht je vragen hebben, kan je mij ook altijd bereiken! Heb ook een aantal mensen gesproken van tevoren die me goed hebben geholpen. Je kan natuurlijk spreken met die ervaren freelancers, maar mocht je iemand willen spreken die net 1 jaar dr op heeft zitten en ook in de chaos is gestart dan ben je welkom :)
Klinkt als hele waardevolle informatie waar ik wel geïnteresseerd in ben. Ik zal je een DM sturen!

• ColeJ
mrbones92 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:53:
Ik vind het wel humor om te zien dat mensen hier met dikke tarieven gaan zeuren over paar centen bankkosten en er vervolgens achter komen dat er geen goede bankkoppeling is met de boekhouding. ABN, ING , Rabo hebben dit soort zaken gewoon op orde... en ja daar betaal je voor. Maarja als je meer dan 100k per jaar verdient kun je die paar tientjes in de maand wel missen toch 8)7.
Het gaat niet om die paar tientjes per jaar, vooral principieel. Tevens duurt een aanvraag bij een grootbank volgens mij behoorlijk lang bij een BV met Holding.

• mrbones92
ColeJ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:51:
[...]

Het gaat niet om die paar tientjes per jaar, vooral principieel. Tevens duurt een aanvraag bij een grootbank volgens mij behoorlijk lang bij een BV met Holding.
Ik heb destijds een paar weken moeten wachten bij Rabo voor een Holding + BV. Dan heb ik het over 2020 op het hoogtepunt van de witwascontroles. Toen moest ik nog met pen en papier een formulier invullen en ik heb er een keer achteraan gebeld. Er waren geen problemen, alleen een grote achterstand op de witwascontrole afdeling. Inmiddels is het beleid minder streng door lobby van de sector en boze klanten.Onze sector (Consultancy/IT) is ook geen sector met een hoog risicoprofiel.

• fry77
mrbones92 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ik heb destijds een paar weken moeten wachten bij Rabo voor een Holding + BV. Dan heb ik het over 2020 op het hoogtepunt van de witwascontroles. Toen moest ik nog met pen en papier een formulier invullen en ik heb er een keer achteraan gebeld. Er waren geen problemen, alleen een grote achterstand op de witwascontrole afdeling. Inmiddels is het beleid minder streng door lobby van de sector en boze klanten.Onze sector (Consultancy/IT) is ook geen sector met een hoog risicoprofiel.
Rabo is de hel.

ING ging vrij vlot. Mijn BVs zitten bij ABN. Was met 3 dagen geregeld. Scheelt wel dat 1 rekening een omzetting van EMZ naar BV was en de tweede de Holding waar ik enig eigenaar van ben.

Wat mij vooral tegenstaat aan het geheel is dat ik per transactie betaal (ook aan mijn eigen rekeningen), dat ik per rekening ook nog eens 7,50 aftik voor klantonderzoek elke maand en dan ook nog eens de kosten draag voor UBO rapportages, waarbij de hele BV constructie bij mij zelf uitkomt. En dan doe je dat per bank (id verifieren via ABN voor mijn saxo account EN ook daar 7,50 per maand klantonderzoek, naast de LEI code a 150 per jaar). En om overal in te kunnen loggen heb je een digitale ID nodig. Ik ben faliekant tegen een Eurpose ID wallet maar op deze manier ga je er bijna naar verlangen....

[ Voor 27% gewijzigd door fry77 op 09-03-2026 14:02 ]

• coldasice

coldasice

business intelligence

hackerhater schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Geen garantie dat die bak erna nog werkt

Ik kan je nu al zeggen dat CSS & JavaScript in de pagina's zelf dumpen, not done is.
En de toegankelijkheid is knudde.
Dankje voor de input....
  • de lynis score zat op 66, met wat kleine aanpassingen zit die nu op 78.... volgens mijn beperkte kennis is dat al prima (?)
  • de Lighthouse zat al op 97-96-100-100, dus weet niet precies wat je dan bedoeld met toegankelijkheid is knudde ( ik leer graag bij), met kleine fix (contrast aanpassing), is die nu weer 100-100-100-100, mogelijk gebruik je andere checks?

• hackerhater
coldasice schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Dankje voor de input....
  • de lynis score zat op 66, met wat kleine aanpassingen zit die nu op 78.... volgens mijn beperkte kennis is dat al prima (?)
  • de Lighthouse zat al op 97-96-100-100, dus weet niet precies wat je dan bedoeld met toegankelijkheid is knudde ( ik leer graag bij), met kleine fix (contrast aanpassing), is die nu weer 100-100-100-100, mogelijk gebruik je andere checks?
Ervaring + code inspectie.
1) Je menu werkt niet zonder JavaScript
2) Een hoop zooi in je HTML waar een screen reader niet happy van wordt.

Dit zag ik al in een paar minuten. Ongetwijfelt vind ik meer als ik er dieper in zou duiken.

• Tylen
  • Laatst online: 11-03 14:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is geen “rate mijn shitty website” topic. Niet freelance devvers vinden dit irritant 😇

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• coldasice

coldasice

business intelligence

Tylen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:17:
Dit is geen “rate mijn shitty website” topic. Niet freelance devvers vinden dit irritant 😇
Klopt, het initiele was meer over wat er mogelijk is met een AI bot en nieuwe ontwikkelingen met de use case over de website, ik zal het hierbij laten

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:28
Hoi Tweakers!

Ik ben zelf data engineer. Mijn eerste opdracht was vrij snel geregeld via freelance.nl, maar dat was een oud-werkgever waar men mij al kende. Na die opdracht heb ik vorig jaar 3 maanden zonder opdracht gezeten. Ik wil je niet te veel ontmoedigen, maar ik had in die 3 maanden maar 1 concreet gesprek met een potentiële eindklant, en dat is nu (gelukkig) mijn huidige opdracht geworden. Voor de rest veel ruis van recruiters/brokers die je vooral aan het lijntje houden. Eigen netwerk is dus vrij essentieel. Als het goed is bouw je dat ook wel een beetje op gaandeweg. Ik heb bij mijn vorige opdrachtgever een goede indruk achtergelaten, en die willen me graag nog eens terugzien. Dus daar ga ik zeker nog eens buurten over een tijdje. Ook de brokers en recruiters waar ik wèl veel aan heb gehad (die zijn er ook zeker), kennen mijn kwaliteiten en weten me nu te vinden.

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:25
Ze ondersteunden deze constructie 3 maanden geleden niet. Ik mocht kiezen of ik de bankrekening van mijn eenmanszaak omzette naar mijn werk bv of holding.
Ik heb hem omgezet naar mijn werk bv en voor mijn holding heb ik een rekening geopend bij ING.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:31
Riderider schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:50:
[...]

Ze ondersteunden deze constructie 3 maanden geleden niet. Ik mocht kiezen of ik de bankrekening van mijn eenmanszaak omzette naar mijn werk bv of holding.
Ik heb hem omgezet naar mijn werk bv en voor mijn holding heb ik een rekening geopend bij ING.
Waarom is dat eigenlijk (beide niet). Ze snappen toch dat het saldo bij de andere bank geparkeerd wordt daardoor…

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:43
Dat mag sinds begin dit jaar; ik moest in 1x voor allebei een rekening openen; je kan het niet apart doen.

Overigens niet helemaal tevreden over; ze weigeren automatische incasso's tenzij je de machtiging handmatig toevoegt met gegevens die bijv; de NS niet geeft tijdens het geven van een incasso machtiging.

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Ik moet voor een nieuw project wat vaker vliegen en hotelovernachtingen doen. Afgelopen keer met mijn prive credit card betaald, maar om het overzichtelijker te houden wil ik een aparte kaart voor zakelijk gebruik. Nu kan ik op naam van mijn BV een kaart aanvragen, echter zijn er voor persoonlijkekaarten meer voordelen (Amex heeft bijvoorbeeld lounge toegang op vliegvelden). Kan ik de kosten voor de credit card dan zakelijk aftrekken (zolang ik maar kan aantonen dat ik echt alleen zakelijk gebruik)? Of loop ik hier tegen nadeel aan van BV tov eenmanszaak (vermoedt dat het daar sowieso kan).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• RichieB
@lost95 Je kan prima kosten die je privé maakt declareren aan je BV. Alleen kan je dan geen BTW terugkrijgen. Daarvoor moet de naam van je BV op de factuur staan.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:55
[...]

Maak het dan minder interessant voor die mensen om te zzp'en. Minder interessant en duidelijker uitleggen.

Een kennis is vrachtwagenchauffeur, werkt voor €33 per uur. Hij meent dat ie hier meer aan overhoudt dan in loondienst. Hij beseft echter niet dat ie zelf moet opdraaien voor pensioen (doet ie niet), ziekte- en vakantiedagen. En dan heb je die malafide boekhouders die hen aansporen om maar kosten te maken om geen belasting te moeten betalen. Om €1 minder belasting te betalen moet je wel meer dan €1 uitgeven... Niet handig als je moeite hebt met rondkomen en maar luxe-artikelen gaat kopen omdat de boekhouder dat heeft gezegd.

Oh, schade aan de vrachtwagen (geen eigen vrachtwagen) moet ie zelf betalen. :') Zo heeft ie laatst een euro of vierhonderd moete betalen omdat hij de bediening van de laadklep liet vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 10-03-2026 08:36 ]

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:20
Als vrachtwagenchauffeur zou ik dan toch eens even om mij heen kijken. Als ik hoor waar chauffeurs in mijn omgeving maandelijks mee thuis komen....
Ja, wel veel van huis, lange dagen, korte weekenden en een groot deel van de inkomsten zit ook in vergoedingen/toeslagen maar het is wel geld wat er binnen komt. Onderweg heb je ook kosten, maar kun je zo gek maken als je zelf wilt.

Moet je allemaal wel willen en het thuisfront moet er ook tegen kunnen uiteraard.
Zal ook vast veel verschil zitten tussen dagelijks winkels bevoorraden en internationaal rijden.

Ik zou er niet mee willen ruilen, maar wat er maandelijkse op de rekening gestort wordt hoeft niet slecht te zijn.

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-03 13:13
Mawlana schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Maak het dan minder interessant voor die mensen om te zzp'en. Minder interessant en duidelijker uitleggen.

Een kennis is vrachtwagenchauffeur, werkt voor €33 per uur. Hij meent dat ie hier meer aan overhoudt dan in loondienst. Hij beseft echter niet dat ie zelf moet opdraaien voor pensioen (doet ie niet), ziekte- en vakantiedagen. En dan heb je die malafide boekhouders die hen aansporen om maar kosten te maken om geen belasting te moeten betalen. Om €1 minder belasting te betalen moet je wel meer dan €1 uitgeven... Niet handig als je moeite hebt met rondkomen en maar luxe-artikelen gaat kopen omdat de boekhouder dat heeft gezegd.

Oh, schade aan de vrachtwagen (geen eigen vrachtwagen) moet ie zelf betalen. :') Zo heeft ie laatst een euro of vierhonderd moete betalen omdat hij de bediening van de laadklep liet vallen.
Maak het dan minder interessant voor die mensen om te zzp'en. Minder interessant en duidelijker uitleggen. => maar zoals jij het hier nu uitlegt ligt dat toch niet aan die mensen zelf, ze worden zelf door boekhouder uitgebuit, want die zou ten minste advies moeten geven voor pensioenopbouw etc
men zegt die mensen dat ze beter af zijn, en ze geloven hetzelf precies ook wel, in dit geval moeten ze echt wel tegen zichzelf beschermd worden

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 06:25

Yucon

*broem*

RichieB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:19:
@lost95 Je kan prima kosten die je privé maakt declareren aan je BV. Alleen kan je dan geen BTW terugkrijgen. Daarvoor moet de naam van je BV op de factuur staan.
Op welke naam de factuur staat is iets dat in principe los staat van met welke kaart je het betaald hebt. In dat opzicht is er dus wel ruimte.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:55
sth87 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Maak het dan minder interessant voor die mensen om te zzp'en. Minder interessant en duidelijker uitleggen. => maar zoals jij het hier nu uitlegt ligt dat toch niet aan die mensen zelf, ze worden zelf door boekhouder uitgebuit, want die zou ten minste advies moeten geven voor pensioenopbouw etc
men zegt die mensen dat ze beter af zijn, en ze geloven hetzelf precies ook wel, in dit geval moeten ze echt wel tegen zichzelf beschermd worden
Deze mensen zoeken de boekhouders die hen op korte termijn aan het meeste inkomen kunnen helpen. Het boeit hen niet dat ze over 20-30j amper pensioen hebben. Ze willen nu meer geld.

Die kennis van me zou nu eigenlijk in loondienst moeten gaan werken. Voor hem veel interessanter (op de lange termijn). En die banen zijn er ook. Eind van de maand houdt hij er echter minder aan over (als je vakantie en ziekte mee rekent scheelt het waarschijnlijk niks). Deze kennis werkt trouwens alleen doordeweeks overdag - hij is elke avond thuis.

Elke zzp'er zou basiskennis moeten hebben over dit soort zaken.

• B-Real
Correctie, iedereen zou basiskennis over zijn/haar pensioen moeten hebben. Voor teveel mensen een lastig onderwerp en vooral ook ver van hun bed show.

Zelf voorheen ook wel eens gesolliciteerd en gevraagd hoe het pensioen geregeld was qua regeling, qua inleg werknemer/werkgever. Bleek toch een uitermate lastige vraag en zelfs uit het nagezonden (en dus uitgezochte antwoord) antwoord werd ik niet veel wijzer. Is uiteindelijk om meerdere redenen niets geworden.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:37
Mawlana schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Elke zzp'er zou basiskennis moeten hebben over dit soort zaken.
Vroeger moest je nog een middenstandsdiploma hebben om je in te kunnen schrijven bij de KvK ... >:)

• ColeJ
sth87 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Daar gaat het vaak fout. Een boekhouder is geen adviseur.

• B-Real
Ascension schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Vroeger moest je nog een middenstandsdiploma hebben om je in te kunnen schrijven bij de KvK ... >:)
Ik kan mij niet herinneren dat ik op de middelbare school een vak of onderwerp gehad mbt het "persoonlijke huishoudboekje" en/of iets als een belastingaangifte ooit eens uitgediept hebben. Wel bij, ik dacht economie, gelukkig een keer de jaarrekening van Shell door geakkerd :)

Ook een vak als verzorging gehad, waarin je dan bijv. een of twee keer per jaar moest koken en vooral een goed cijfer kreeg als je de zooi weer goed opgeruimd had.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:48
B-Real schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat ik op de middelbare school een vak of onderwerp gehad mbt het "persoonlijke huishoudboekje" en/of iets als een belastingaangifte ooit eens uitgediept hebben. Wel bij, ik dacht economie, gelukkig een keer de jaarrekening van Shell door geakkerd :)

Ook een vak als verzorging gehad, waarin je dan bijv. een of twee keer per jaar moest koken en vooral een goed cijfer kreeg als je de zooi weer goed opgeruimd had.
Belastingaangifte doen heb ik nooit gehad. Een bedrag indelen in verschillende belastingschijven heb ik tot vervelens toe wel moeten doen. Dat is natuurlijk ook niet zo lastig. Maar op het vmbo duurt het blijkbaar even totdat het kwartje valt dat je * niet * al het geld in één schijf kan duwen. Niets ten nadeel van het mbo, maar dit soort concepten hebben daar gewoon meer tijd nodig om te landen.

* Dennisweb belandde op het vmbo omdat hij beroerd was in exacte vakken. Daarna weer teruggegaan naar havo, want ik mocht wiskunde laten vallen. Nu ben ik tekstschrijver, dus ik zit er niet mee. ;)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 08:16

Crazy D

I think we should take a look.

Ascension schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Nou misschien niet gek om dat weer te introduceren... Stukje basis kennis over hoe je een bedrijf runt, waar je rekening mee moet houden.. Maar goed dat maakt een pensioen niet verplicht dus kun je op zich nu nog steeds "rijk" leven zonder opbouw. Dan zou je dat weer moeten verplichten, en dan stijgert iedereen weer dat het verplicht is :+

Exact expert nodig?

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
cka schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:57:
[...]

De MKB-winstvrijstelling is niet afhankelijk van het urencriterium, die krijg je ook als je onder de 1225 zit.
Dankjewel!

Dus in principe maakt het financieel niet super veel uit als ik nu de opt-in constructie heb voor de paar maanden?

Aangezien ik waarschijnlijk wel aan mijn uren criteria ga komen en gewoon de aftrekposten nog heb.

• coldasice

coldasice

business intelligence

Crazy D schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Nou misschien niet gek om dat weer te introduceren... Stukje basis kennis over hoe je een bedrijf runt, waar je rekening mee moet houden.. Maar goed dat maakt een pensioen niet verplicht dus kun je op zich nu nog steeds "rijk" leven zonder opbouw. Dan zou je dat weer moeten verplichten, en dan stijgert iedereen weer dat het verplicht is :+
En dan het klaslokaal in met een uitgerangeerde leraar die nog nooit een bedrijf gerund heeft maar je wel verteld wat je wel en niet moet doen....? Aangezien er geen enkele verplichting aan zit, kun je dit wel overbrengen maar er naar handelen zijn ook 2 verschillende dingen...

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:23

Destruction

(ex-)Automonteur

Youngtimer Magazine schreef op Facebook:
Opmerkelijk nieuws uit Den Haag: Tweede Kamerlid Pieter Grinwis wil de afschaffing van de youngtimerregeling terugdraaien. Waarom dat opmerkelijk is? Het voorstel om de regeling af te schaffen kwam eind november eveneens uit zijn koker.

Na het indienen van zijn amendement was het Grinwis al snel duidelijk dat de gevolgen veel groter waren dan hij voorzien had. Omdat het voorstel inmiddels door de Tweede Kamer was aangenomen, was er echter geen weg terug.
In zijn nieuwe voorstel wil hij de youngtimerregeling bevriezen op bouwjaar 2011 of 2012, in combinatie met een verhoging van de bijtelling ‘met een aantal procenten’.

Wie een zakelijke youngtimer rijdt, zou door dit voorstel dus met zijn huidige auto kunnen blijven rijden. Ook blijft de branche niet zitten met een restvoorraad auto’s van bouwjaar 2010 en 2011. Bovendien wil Grinwis dat er snel duidelijkheid komt voor de branche.

Maar zoals altijd: je moet de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is. De rest van de Tweede Kamer moet zich nog uitspreken over Grinwis’ voorstel.
Er lijkt dus toch weer een sprankje hoop te zijn voor de zakelijke youngtimer rijders.

Toch wel opvallend dat Grinwis deels z'n fout blijkt in te zien. Dat ben ik van politici bepaald niet gewend.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 11-03-2026 15:17 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• hackerhater
Destruction schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:15:
Er lijkt dus toch weer een sprankje hoop te zijn voor de zakelijke youngtimer rijders.

Toch wel opvallend dat Grinwis deels z'n fout blijkt in te zien. Dat ben ik van politici bepaald niet gewend.
Als ze slim zijn schaffen ze het simpelweg af voor nieuwe gevallen.
Dan verdwijnt het vanzelf op termijn, maar worden bestaande rijders niet geraakt.

A la: "vanaf 1-1-'27 is het niet meer mogelijk om auto's onder de yountimer regeling te registreren"

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 11-03-2026 15:23 ]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:23

Destruction

(ex-)Automonteur

hackerhater schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Als ze slim zijn schaffen ze het simpelweg af voor nieuwe gevallen.
Dan verdwijnt het vanzelf op termijn, maar worden bestaande rijders niet geraakt.

A la: "vanaf 1-1-'27 is het niet meer mogelijk om auto's onder de yountimer regeling te registreren"
Versoberen door het percentage langzaam te verhogen bijv. vind ik dan een logischere stap. Evt. laat je de cataloguswaarde daarin deels meewegen, ik gun iedereen de dikke auto die hij/zij/x graag wil hebben maar je kunt je afvragen of een auto van 100K+ euro (nieuwprijs) op basis van dagwaarde alleen heel goedkoop moet zijn in de bijtelling.

Dan maak je ook een onderscheid tussen de (startende) ondernemer die een oud barrel rijdt omdat zijn portemonnee gewoon (nog) niet zo groot is en de mensen die de YT regeling dan min of meer als een excuus gebruiken om zakelijk een auto te rijden die vooral vanwege het privégebruik duurder/luxer/sneller is dan zakelijk strict nodig geweest zou zijn.

Hoe je dat indeelt? Geen idee. Wellicht bij oude auto's met een cataloguswaarde van meer dan 50K een toeslag bovenop de bijtelling oid. Dan betaal je zeg maar 50% van de dagwaarde aan bijtelling en daar bovenop nog een extra bedrag. Dan is het nog steeds mogelijk, maar wel iets duurder. IMO moet dat dan ook kunnen, want als je om welke reden dan ook een beetje een armlastige ZZP'er bent heb je ook niet echt het budget voor een dikke auto met een hogere TCO natuurlijk ;)

Ik ben blij als deze versobering van tafel gaat. Als ik rijk genoeg was en privé er de kilometers voor reed kocht ik privé iets leuks en voor de zaak een jong gebruikte bus. Maar ik rijdt vooral voor de onderneming, dan heb ik het liefst dat de onderneming de kosten draagt en ik tegen een redelijke bijtelling de zakelijke auto mag lenen voor die verdwaalde privékilometers (wel meer dan 500km per jaar). Dan heb ik ook aan één auto genoeg, en daar zullen mijn buren dan weer blij mee zijn, want in deze jaren '40 woonwijk is nou niet echt ruimte voorzien voor meerdere auto's per woning :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• coldasice

coldasice

business intelligence

Destruction schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Versoberen door het percentage langzaam te verhogen bijv. vind ik dan een logischere stap. Evt. laat je de cataloguswaarde daarin deels meewegen, ik gun iedereen de dikke auto die hij/zij/x graag wil hebben maar je kunt je afvragen of een auto van 100K+ euro (nieuwprijs) op basis van dagwaarde alleen heel goedkoop moet zijn in de bijtelling.
Maar ergens toch ook vreemd dat je met een bijtelling van 22% of soms 25% na 4 jaar eigenlijk een dergelijke auto al volledig betaald hebt, en na 15 jaar nog steeds zoveel betaalt? Want alle andere kosten lopen ook door, wegenbelasting, accijnzen. Ze zouden naar een op basis van de ouderdom de bijtelling moeten laten teruglopen en ergens stoppen.... je zou ook nog onderscheid kunnen maken tussen elektrische autos en verbrandingsautos... maar goed, net als met boetes gaat het niet op het doel maar om de schatkist

• fry77
Goed nieuws. Vooral omdat ik deze week een youngtimer erbij gekocht heb met een nieuwprijs van 11K :D

Leuk bakkie voor de kids, kunnen ze wat langer dan een jaar blijven rijden :P

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
coldasice schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Maar ergens toch ook vreemd dat je met een bijtelling van 22% of soms 25% na 4 jaar eigenlijk een dergelijke auto al volledig betaald hebt, en na 15 jaar nog steeds zoveel betaalt? Want alle andere kosten lopen ook door, wegenbelasting, accijnzen. Ze zouden naar een op basis van de ouderdom de bijtelling moeten laten teruglopen en ergens stoppen.... je zou ook nog onderscheid kunnen maken tussen elektrische autos en verbrandingsautos... maar goed, net als met boetes gaat het niet op het doel maar om de schatkist
Huh, volgens mij mis je dan het punt van bijtelling, het is 'loon' of 'inkomsten' en daarover betaal je belasting en dat noemen we bijtelling.

• coldasice

coldasice

business intelligence

Shinji schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Huh, volgens mij mis je dan het punt van bijtelling, het is 'loon' of 'inkomsten' en daarover betaal je belasting en dat noemen we bijtelling.
Dat klopt, maar het is ergens ook verkapt loon over privegebruik van een auto en dus betaal je er belasting over, prima, maar waarom betaal je na 15 jaar dan nog hetzelfde bedrag over iets dat niet meer hetzelfde waard is. Je betaalt toch ook geen belasting over loon dat je 15 jaar geleden kreeg? Nu snap ik dat het lastig is om dit ieder jaar opnieuw te waarderen. Maar het zou wel eerlijker zijn om dit tegen Economische waarde te doen...

• hackerhater
Daarnaast stimuleerd het ook niet met je auto door te rijden.
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dat doet.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:16
hackerhater schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:12:
Daarnaast stimuleerd het ook niet met je auto door te rijden.
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dat doet.
Ja er is geen regeling voor tussen de 5 en 15 jaar, sterker nog, soms vanaf 3 á 4 jaar is de auto naar privé halen al goedkoper al je behoorlijk zakelijk rijdt t.o.v privé.
Pagina: 1 ... 665 666 Laatste