Klaassie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Kun je deze uitleggen? Misschien met een voorbeeldje ofzo, ik volg hem niet helemaal.
Ik heb de omzetting naar een BV net in gang gezet.
Was eigenlijk ook van plan mijn hypotheek te verhuizen naar de BV, omdat de rentevast periode ook binnenkort afloopt (en nieuwe renteaanbod was 4,3%...

).
Ben er nu wat verder aan het induiken, maar het lijkt helemaal niet zo voordelig te zijn. De HRA levert je een voordeel van max 37,5% over de rente, maar de belasting die je betaalt over de rente die door je BV gaat is gemiddeld rond de 38,8%. Het levert dan dus niets op, maar kost je uiteindelijk juist geld. En hoe hoger je de rente vaststelt, hoe groter je nadeel. Je moet ook een hypotheekakte laten opstellen bij de notaris, kost nog eens zo'n 1000 euro eenmalig.
Zie bijvoorbeeld ook:
https://www.abnamro.nl/nl...-niet-altijd-gunstig.html
Het lijkt dan voordeliger te zijn om de hypotheek af te lossen met een dividenduitkering. Of toch gewoon lenen bij de bank als je met het geld zelf een hoger rendement denkt te halen dan de hypotheekrente.
Deze is wel handig voor de vergelijking:
https://www.berekenhet.nl...eek-bv-bank-aflossen.html
Eerste voordeel is gelijk aan eerste schijf IB inderdaad, dus die heb je dan al terug. En ze hebben gelijk als je via VpB en box II gaat, dan leg je erop toe. Maar je kan een andere route nemen.
Heeft je partner bijvoorbeeld inkomen van 20K bij een werkgever is een 4-6K loon vanuit de BV belast met 35,82% van de eerste schijf, maar wordt gereduceert met 30,03% door de arbeidskorting (tussen 12 en 26K) en weer belast met 5,26% Zvw. Oftewel, naast de 37,48% via HRA krijg je dan nog eens 100-35,82+30,03-5,26= 88,96% netto loon erbij (126,44%) zodat je voor elke €1000 rente dan €1264 terugkrijgt. En bij de BV geen extra VpB aangezien je geen extra winst maakt indien renteopbrengst==brutoloon.
Moet je partner wel werk in de BV uitvoeren natuurlijk, zoals boekhouding en aangiftes. Hoef jij dat ook niet meer te doen. Daar vereist de BD dan een gebruikelijk loon voor, waaraan je volgaarne voldoet en netjes afdracht over doet.
Vergis je niet met dividend, naast de 24,5 tot 31% is dat box2 inkomen ook bepalend voor de algemene heffingskorting, dus kan eventueel nog met extra 6,337% belast worden tot max €3068 pp door verlies van de AHK, afhankelijk van je gebruikelijk loon en evt. loon van partner.
Disclaimer: ik ben geen fiscalist, dus bespreek het met een echte