Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkc
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb de laatste firmware (met disconnect mode ) geïmplementeerd voor de open duco mini. Ik heb maar 2 entity, bediening on/off en sensor RPM. Ik verwachte nog een extra bediening om de fan RPM te bedienen. In de Web gui is deze optie beschikbaar. Nog iemand anders deze ervaring ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgUyorhwyLTN5NfGvFZhYIDdgjw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/47tUdLiHydzaNI5eoP8GnJU0.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Dirkc op 19-04-2023 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:06
Dirkc schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:03:
Ik heb de laatste firmware (met disconnect mode ) geïmplementeerd voor de open duco mini. Ik heb maar 2 entity, bediening on/off en sensor RPM. Ik verwachte nog een extra bediening om de fan RPM te bedienen. In de Web gui is deze optie beschikbaar. Nog iemand anders deze ervaring ?

[Afbeelding]
Lekker bezig! Even lang klikken op de entity on off ls het goed is opent HA dan een nieuw scherm waar de RPM kan instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkc
Geprobeerd maar geen verschil, enkel on/off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Dirkc schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:38:
Geprobeerd maar geen verschil, enkel on/off
ook niet als je hem hebt toegevoegd aan een dashboard? zo niet dan zal ik vanavond even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkc
Neen, juist hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSJE42QrIFRCMXsXBLiAKXM54l4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RE0eHDM5yj3qbhYMR3YEhxCW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirkc
Probleem opgelost.
De speed slider zit achter het ventielatie icoon. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-02 18:11
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:43:
Update:

Na een lange stilte is het eindelijk zo ver! De AIR sense is zo goed als af. De V1.0.0 zal over twee weken beschikbaar zijn. De eerste units zijn verzonden naar vrienden en testers.

Air Sense
Wat is nu de status hiervan? Verwachten jullie deze op korte termijn beschikbaar te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
IKKE86 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:49:
[...]

Wat is nu de status hiervan? Verwachten jullie deze op korte termijn beschikbaar te hebben?
Via PB zijn er een paar V1.0 Varianten te krijgen. (ik heb er nu een stuk of vijf liggen) Deze zijn geprint in prusament marble grey!
Deze missen de USB load swithces :X , hier zat helaas een foutje in de footprint van het part. Verder zijn ze volledig functioneel.
Door het missen van de Load Switches en de relatief grote capaciteit op de 3.3V bus, kan het zijn dat bepaalde (oudere apparaten) moeite hebben met het voeden van de AIR Sense (denk dan vooral aan PC's/Laptops). Oude telefoonladers, of elke 5V usb 1A adapter zal hier geen moeite mee hebben.
Wij hebben helaas de afgelopen weken geen tijd gehad hier aan te werken. Hopelijk gaan we ergens in de komende weken het redesign maken. Daarna zal het even duren voordat de printjes binnen zijn , assemblage is gedaan en ze getest zijn.
Ik durf nu geen deadline te geven. Maar we doen ons best :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Nog een kleine uitleg van de status LEDS (deze is ook te vinden op Github)

Open AIR Mini:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZu7dU6kZ62SutZZdsw8bDyAqN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7eS49HkqctJrNxa7eo61EdJX.png?f=user_large
De Open AIR Mini vanaf versie V1.3.0 en hoger bevatten vijf LED's. De eerste LED (AC/DC) geeft de status weer van de Meanwell AC-> DC Converter. Als deze uit is, heeft het apparaat geen 230VAC-stroomvoorziening. De tweede en derde LED's (Sense LED en Sense LED 2) geven respectievelijk de 5V- en 3,3V-sensorvoeding aan. De vierde LED (ESP32 LED) geeft de 3,3V-voeding aan voor de ESP32 en de vijfde LED (Motor) geeft de 10V-uitvoer van de motor aan. Alle LED's moeten tijdens normaal bedrijf aan zijn.

Open AIR Valve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHtCBwMDFmR1ezSqX2QyKglGudc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rZCCwYjTBYst2DqsqcYmQnK8.png?f=user_large
De Open AIR Valve vanaf versie V1.3.0 en hoger bevatten vijf LED's. De eerste LED (HOME) geeft de status van de Home switch aan. Als deze aan staat staat de klep dicht. De tweede en derde LED's (Sense LED en Sense LED 2) geven respectievelijk de 5V- en 3,3V-sensorvoeding aan. De vierde LED (ESP32 LED) geeft de 3,3V-voeding aan voor de ESP32 en de vijfde LED (Motor) geeft de 12V-voeding van de motor aan. Alle LED's (minus de HOME LED, dit is afhankelijk van de positie van de klep) moeten tijdens normaal bedrijf aan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 22-04-2023 17:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luuba
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
@The_ Mad_Ping Zijn de originele rode pijlen niet verkeerd om getekend op de website https://www.flamingo-tech.nl/2022/11/20/open-air-valve-installation/ en dan specifiek het plaatje "Single power supply cable example"? Ik heb het plaatje even horizontaal gespiegeld, zodat het correct afgebeeld is. Zie onderstaand plaatje. Moet de stroonkabel niet links aangesloten worden bij power input (blauwe pijl) en dan vanuit power output (rechter blauwe pijl) met de air mini verbinden. Ik heb trouwens versie 1.1 van de air valve power supply board.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNtHyX8CFSp6nW9FkzZzolboBJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lwVZ8mkgNEHBwd6IiLDv6rjb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
@luuba je hebt helemaal gelijk! Goed gespot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vandaag mijn groen met witte box binnen gekregen. De Open Air Mini was al een tijdje binnen... :)
Nu heb ik alleen een co2 sensor (dé Open Air sensor van de Flamingo-boys), maar vroeg me af of het interessant is om ook voor die use-case een disconnected-modus te maken, zoals @The_ Mad_Ping hier https://gathering.tweaker...message/75071522#75071522 introduceerde. Of heeft dat geen 'nut' met een Co2 sensor... wel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 20:13
dicespark schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:33:
Vandaag mijn groen met witte box binnen gekregen. De Open Air Mini was al een tijdje binnen... :)
Nu heb ik alleen een co2 sensor (dé Open Air sensor van de Flamingo-boys), maar vroeg me af of het interessant is om ook voor die use-case een disconnected-modus te maken, zoals @The_ Mad_Ping hier https://gathering.tweaker...message/75071522#75071522 introduceerde. Of heeft dat geen 'nut' met een Co2 sensor... wel toch?
Een gekoppelde CO2 sensor in een klep of via seriële kabel zou ik de waardes wel van gebruiken in disconnected modus. Ik hoop dat ook te realiseren. Externe sensoren gaan misschien wat lastiger om te gebruiken in deze modus, omdat in disconnect je wifi wss eruit ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-04 12:57
Als je alles op hetzelfde bord hebt aangesloten (zonder de kleppen dus) en het hebt over een ingebouwde sensor in het luchtkanaal, heeft een disconnected mode niet zoveel nut. Je blijft immers beschikken over de sensorgegevens, ook als de wifi eruit knalt.

Dit verondersteld wel dat je de logica om de fan harder/zachter te laten draaien ook echt lokaal op het bord draait (via ESPHome conditions/YAML).

De disconnected mode heeft m.i. alleen echt zin als je 1) sensoren op de kleppen gebruikt of externe sensoren (die met elkaar via WiFi of HA moeten communiceren om hun sensordata uit te wisselen), of 2) de logica voor het aanpassen van de fan speeds in HA draait.

PS: Ik vind een 'disconnected mode' best wel uitgebreid klinken. Wellicht zou een 'fallback' mode een betere omschrijving zijn geweest? Ik dacht in eerste instantie dat jullie lokaal i2c/uart communicatie gefikst hadden. Dat zou toch eens mooi geweest zijn. 8) Maarja, iets met muggen.

[ Voor 10% gewijzigd door _BLAST3R op 02-05-2023 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
De benodigde aanpak hangt af van de verwachte CO2-waarden die je wilt meten. In het geval van vochtigheid is het makkelijk, omdat de meeste mensen een aansluiting hebben vanuit hun douche. Als de wifi uitvalt of het home automation-systeem (HA) een update uitvoert, zal de AIR Mini gewoon doorgaan in de "Disconnected mode" (Fall back mode) zonder aansturing vanuit HA.

Het is zeker mogelijk om dit ook te doen voor CO2-metingen, maar dit is vaak minder zichtbaar dan het teveel aan vocht in de badkamer. Als je de Yaml-bestanden bekijkt, zul je zien dat dit relatief eenvoudig te realiseren is.

[ Voor 15% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 02-05-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
hjw-001 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:28:
[...]

Een gekoppelde CO2 sensor in een klep of via seriële kabel zou ik de waardes wel van gebruiken in disconnected modus. Ik hoop dat ook te realiseren. Externe sensoren gaan misschien wat lastiger om te gebruiken in deze modus, omdat in disconnect je wifi wss eruit ligt?
Juist! Zoals eerder vermeld, is het eigenlijk niet anders dan CO2 te gebruiken waar nu RH staat en de juiste waarden in te vullen.

[ Voor 9% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 02-05-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
_BLAST3R schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:36:
[...]

Als je alles op hetzelfde bord hebt aangesloten (zonder de kleppen dus) en het hebt over een ingebouwde sensor in het luchtkanaal, heeft een disconnected mode niet zoveel nut. Je blijft immers beschikken over de sensorgegevens, ook als de wifi eruit knalt.

Dit verondersteld wel dat je de logica om de fan harder/zachter te laten draaien ook echt lokaal op het bord draait (via ESPHome conditions/YAML).

De disconnected mode heeft m.i. alleen echt zin als je 1) sensoren op de kleppen gebruikt of externe sensoren (die met elkaar via WiFi of HA moeten communiceren om hun sensordata uit te wisselen), of 2) de logica voor het aanpassen van de fan speeds in HA draait.

PS: Ik vind een 'disconnected mode' best wel uitgebreid klinken. Wellicht zou een 'fallback' mode een betere omschrijving zijn geweest? Ik dacht in eerste instantie dat jullie lokaal i2c/uart communicatie gefikst hadden. Dat zou toch eens mooi geweest zijn. 8) Maarja, iets met muggen.
Ik heb een beetje moeite om te begrijpen wat je zegt in dit stuk: Als je alles op hetzelfde bord hebt aangesloten (zonder de kleppen dus) en het hebt over een ingebouwde sensor in het luchtkanaal, heeft een disconnected mode niet zoveel nut. Je blijft immers beschikken over de sensorgegevens, ook als de wifi eruit knalt.

Dit: Ik vind een 'disconnected mode' best wel uitgebreid klinken. Wellicht zou een 'fallback' mode een betere omschrijving zijn geweest?
Is zeker waar! Dit gaan we aanpassen op Github om misverstande to voorkomen :) Sommige muggen zijn belangrijke muggen!

Ik dacht in eerste instantie dat jullie lokaal i2c/uart communicatie gefikst hadden. Dat zou toch eens mooi geweest zijn.
Bovenstaande gaan we helaas niet aan beginnen, we hebben nog een hoop te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-04 12:57
The_ Mad_Ping schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:33:
[...]

Ik heb een beetje moeite om te begrijpen wat je zegt in dit stuk: Als je alles op hetzelfde bord hebt aangesloten (zonder de kleppen dus) en het hebt over een ingebouwde sensor in het luchtkanaal, heeft een disconnected mode niet zoveel nut. Je blijft immers beschikken over de sensorgegevens, ook als de wifi eruit knalt.
Ik probeerde hier aan te geven dat indien je alles lokaal draait (logica in YAML), en de sensor ook aan het main board hangt, je geen disconnected mode nodig hebt omdat de logica geen WiFi connectivity vereist om te functioneren. E.g. pure standalone mode. Maar snap de confusion wel. :D
[...]

Dit: Ik vind een 'disconnected mode' best wel uitgebreid klinken. Wellicht zou een 'fallback' mode een betere omschrijving zijn geweest?
Is zeker waar! Dit gaan we aanpassen op Github om misverstande to voorkomen :) Sommige muggen zijn belangrijke muggen!
En muggen zijn er om plat te slaan. 8)
[...]
Ik dacht in eerste instantie dat jullie lokaal i2c/uart communicatie gefikst hadden. Dat zou toch eens mooi geweest zijn.
Bovenstaande gaan we helaas niet aan beginnen, we hebben nog een hoop te doen :+
Haha, no worries. Betekend dat het op mijn eigen lijstje blijft staan.. Voornemens genoeg, ook hier. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ducky
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-03 13:08
thomasv schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:07:
[...]

Reserve onderdelen van een DUCO box worden ook gewoon aangeboden via verschillende wegen, wellicht als je ze echt niet wilt hebben zou je ze op den duur wel via marktplaats kunnen aanbieden. Even googlen leert dat soms een PCB van zo'n ventilatiesysteem duurder is dan een nieuwe kopen. Als je dus een redelijke prijs vraagt voor zo'n PCB/afstandsbediening kom je er vast wel vanaf en is het weer wat minder zonde.

Een plastic canvas zou inderdaad het mooiste zijn maar is een stuk lastiger aangezien het niet een open supply chain is waar je gewoon even op in kan prikken (grotendeels).
Na een paar maanden is idd gebleken dat niemand op dat soort printjes zit te wachten. En dan heb ik er niet eens prijs bij gezet... dus ja, zoals ik al dacht, gaat niet vliegen... Nu zit ik met twee van die printjes... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04 20:54
Ducky schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Na een paar maanden is idd gebleken dat niemand op dat soort printjes zit te wachten. En dan heb ik er niet eens prijs bij gezet... dus ja, zoals ik al dacht, gaat niet vliegen... Nu zit ik met twee van die printjes... :(
Bedankt voor het terugkoppelen Ducky, dat is dan ook een duidelijke boodschap voor ieder ander op dit moment: je houdt iets over wat je terug kan plaatsen bijvoorbeeld bij verkoop van je woning, en verder heb je er op dit moment niet heel veel meer dan dat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjw-001
thomasv schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Bedankt voor het terugkoppelen Ducky, dat is dan ook een duidelijke boodschap voor ieder ander op dit moment: je houdt iets over wat je terug kan plaatsen bijvoorbeeld bij verkoop van je woning, en verder heb je er op dit moment niet heel veel meer dan dat aan.
Mijn ervaringen

Marktplaats animo:
0,0 Mainboard Duco Silent
Aardig animo: RF afstandsbediening badkamer op batterijen
Beetje animo: 230V CO2 sensor en afstandsbediening voor woonkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjw-001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_6fUgRyce11LAhbTnIe-SG9XWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w1aKOwcWR5fG2iyqCPGmv0eN.png?f=user_large

De Open Air Mini heb ik inmiddels ook geïnstalleerd, duurde beetje lang voordat ik de order doorzette :P Maar inmiddels ook bezig met de aansturing van de Home Assistant. Het dashboard is redelijk :+ goed gelukt, maar hebben jullie nog goede tips om die 'afloop programma's' te configureren? Ik zit nu te klooien met booleans + timers (HA:Helpers) and scripts (HA:Scripts)

Program1: 15min timer + fan percentage <15>
Program2: 15min timer + fan percentage <50>
Program3: 15min timer + fan percentage <80>
+ auto mode (luisteren naar de CO2 sensor en RH sensor waardes)

Ik heb wel behoefte aan wat goede voorbeelden... wie trapt m af? _/-\o_ Eigenlijk wil ik dat alles automatisch loopt :*) op de RH sensor voor de badkamer en CO2 sensor voor de woonkamer en manueel via stand 2 en stand 3 even kortstondig or langdurig verhoogd ventileren..

Deze sensor waardes kan ik natuurlijk meenemen via een drempel-waarde en dan actie. Of via een afgeleide en of die positief (toenemende trend) is of negatief (afnemende trend) watt zijn jullie ervaringen?

[ Voor 9% gewijzigd door hjw-001 op 08-05-2023 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjw-001
Nog beetje lopen stoeien met het Home Assisant dashboard.

Wat je ziet is een combinatie van "stapel" cards in kolommen. Met de HACS addon kan je community addons downloaden en daarvan heb ik de volgende addon's toegevoegd
* 'Waves' thema.
* Mushroom Cards
* Stack in Card

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSmHmeAOPox0d_p9FxK-NHL3jxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3g6UicUIijsldZ18dgZgcJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Voor ieder programma knop (net zoals de DUCO afstandsbediening) een switch entiteit aangemaakt. Die kan je tonen in de mushroom cards. Elke switch heeft een automatisering om de andere switches uit te schakelen bij het inschakelen , zodat er maar 1 programma actief is. Voor iedere Preset/Program een scriptje (herstart) geschreven met de acties voor Open Air en de OpenAir kleppen. Enkel Program Auto heeft triggers op de vochtsensoren en co2 sensoren. Daarmee zijn de andere presets een handmatige override (ik weet nog niet of dat handig is). Maar de handmatige overrides hebben een timer en als die afloopt gaat alles weer naar program:Auto.

Op deze manier heb ik geprobeerd de gedragingen van de DUCO afstandsbedieningen na te bootsen.

Success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
hjw-001 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:50:
Nog beetje lopen stoeien met het Home Assisant dashboard.

Wat je ziet is een combinatie van "stapel" cards in kolommen. Met de HACS addon kan je community addons downloaden en daarvan heb ik de volgende addon's toegevoegd
* 'Waves' thema.
* Mushroom Cards
* Stack in Card

[Afbeelding]

Voor ieder programma knop (net zoals de DUCO afstandsbediening) een switch entiteit aangemaakt. Die kan je tonen in de mushroom cards. Elke switch heeft een automatisering om de andere switches uit te schakelen bij het inschakelen , zodat er maar 1 programma actief is. Voor iedere Preset/Program een scriptje (herstart) geschreven met de acties voor Open Air en de OpenAir kleppen. Enkel Program Auto heeft triggers op de vochtsensoren en co2 sensoren. Daarmee zijn de andere presets een handmatige override (ik weet nog niet of dat handig is). Maar de handmatige overrides hebben een timer en als die afloopt gaat alles weer naar program:Auto.

Op deze manier heb ik geprobeerd de gedragingen van de DUCO afstandsbedieningen na te bootsen.

Success
Wat super vet dat je dit hebt gemaakt! Die details in die afbeelding O+ Super vet dat je daar de Open AIR printjes in hebt zitten! Het ziet er echt super netjes uit!

Zou jij je automations misschien willen delen? Gezien de hoeveelheid zorg waarmee je dit allemaal hebt gemaakt kunnen andere mensen daar nog veel aan hebben! Kudos voor je werk!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hjw-001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXFp6nOgfDNjU_9yUc-PtWS-jes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SDsytBwzKJTIkqQzG418hS9N.png?f=user_large
Voor de liefhebber

OpenAir minimalistic dashboard

Vereiste HACS addons
-mushroom
-card-mod
-vertical stack in card
-stack in card
-mini-graph-card
-waves [thema]
Preview:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXxbUUZcQfEvkjKkK5yOrMFrOsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6RDyiccBgB3B2KLPlm6aeavT.png?f=fotoalbum_large
Mijn doel was vooral een dashboard waarin je in 1 oogopslag de belangrijkste informatie ziet en een paar knoppen hebt om de boel te bedienen. Oh ja, en het moest er goed uitzien op de smartphone :P. De screenshots (rechts) zijn enkel om e.e.a. te configureren, maar gebruik ik eigenlijk niet op de smartphone app van home assistant.

Iedere knop activeert dus een preset/automatisering. De acties m.b.t. OpenAir of Kleppen kan je daar zelf configureren. Neem even een actie mee om alle andere actieve switches 'knoppen' uit te schakelen, zo blijft je dashboard mooi 1 actieve knop weergeven.

Zo hebben we toch weer een aardig dashboard tegen de OpenAir hardware aan kunnen klussen, al zeg ik het zelf. :9
Dashboard YAML voorbeelden
Lovelace yaml variant1
Uitgezonderd:
-begroeting
-afbeelding
-timer-card

Je vervangt de entiteiten voor je eigen entiteiten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
type: vertical-stack
cards:
  - square: true
    columns: 3
    type: grid
    cards:
      - type: custom:mushroom-entity-card
        entity: input_boolean.air_mini_switch_automation
        icon_color: teal
        tap_action:
          action: toggle
        layout: vertical
        primary_info: name
        name: Auto
        fill_container: true
        secondary_info: state
        hold_action:
          action: none
        double_tap_action:
        card_mod:
          style: |
            :host {
              --mush-icon-size: 2.2em;
              --mush-icon-symbol-size: 1.3em;
            }
        entity: input_boolean.air_mini_switch_med_180min
        icon_color: purple
        name: Preset 1
        tap_action:
        card_mod:
            }
        entity: input_boolean.air_mini_switch_high_180min
        tap_action:
        name: Preset 2
        card_mod:
            }
        entity: input_boolean.air_mini_switch_low_15min
        icon_color: light-green
        tap_action:
        secondary_info: none
        name: Low
        hold_action:
          action: call-service
          service: input_boolean.turn_on
          target:
            entity_id: input_boolean.air_mini_switch_low_180min
          data: {}
        card_mod:
            }
        entity: input_boolean.air_mini_switch_med_15min
        icon_color: lime
        tap_action:
        name: Medium
        card_mod:
            }
        entity: input_boolean.air_mini_switch_high_15min
        icon_color: amber
        tap_action:
        name: High
        card_mod:
            }
  - type: custom:stack-in-card
    mode: horizontal
    cards:
      - type: custom:mushroom-chips-card
        chips:
          - type: template
            content: Woonkamer
            icon: ''
            card_mod:
                ha-card {
                  --chip-background: none;
                  --chip-box-shadow: none;
                -shadow: 0px;
                }
            entity: sensor.temp_woonkamer_gem
            content: '{{(states(''sensor.temp_woonkamer_gem'')|round(0))}}°C'
            icon: mdi:home-thermometer-outline
            icon_color: |-
              {% set ic = states('sensor.temp_woonkamer_gem') | int %}
              {% if ic >= 21 %} orange
              {% elif ic < 21 %} green
              {% else %} grey
              {% endif %}
            tap_action: null
            entity: sensor.0air_monitor_lite_humidity
            content: '{{(states(''sensor.0air_monitor_lite_humidity'')|round(0) )}}%'
            icon: mdi:water-circle
            icon_color: green
            entity: sensor.co2_open_air_valve_1_bg
            content: '{{(states(''sensor.co2_open_air_valve_1_bg''))}} ppm'
            icon: mdi:molecule-co2
    cards:
        chips:
            content: Badkamer
            card_mod:
                ha-card {
                -shadow: 0px;
                }
            entity: sensor.meter_badkmr_temperature
            content: '{{(states(''sensor.meter_badkmr_temperature'')|round(0))}}°C'
            icon: mdi:home-thermometer-outline
            icon_color: blue
            entity: sensor.meter_badkmr_humidity
            content: '{{(states(''sensor.meter_badkmr_humidity''))}}%'
    cards:
        chips:
            content: Open Air Mini
            card_mod:
                ha-card {
                }
            content: '{{state_attr(''fan.open_air_mini'', ''percentage'')}}%'
            icon: mdi:fan
            icon_color: blue-grey
            entity: sensor.air_mini_rpm
            content: '{{states(''sensor.air_mini_rpm'') | round(0) }} rpm'
            icon: mdi:speedometer
            entity: binary_sensor.valve_2_closed_switch
            content: >-
              {% if is_state('binary_sensor.valve_1_bg_closed_switch', 'off')
              %} 
                klep: open
              {% else %}
                klep: gesloten
              {% endif %}
            icon: >-
              {% if is_state('binary_sensor.valve_1_bg_closed_switch', 'off')
              %} 
                mdi:valve-open
              {% else %}
                mdi:valve-closed
              {% endif %}
            card_mod:
                ha-card {
                }
Lovelace yaml variant2
Uitgezonderd:
-begroeting
-afbeelding

Je vervangt de entiteiten voor je eigen entiteiten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
  - square: true
    cards:
        tap_action:
        hold_action:
          action: more-info
        double_tap_action:
        entity: input_boolean.air_mini_switch_med_180min
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
        entity: input_boolean.air_mini_switch_high_180min
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
  - type: custom:mini-graph-card
    entities:
      - entity: sensor.co2_open_air_valve_1_bg
        name: CO2 (ppm)
        color: var(--green-color)
      - entity: sensor.air_mini_humidity
        name: humidity
        color: var(--blue-color)
        y_axis: secondary
    hours_to_show: 12
    points_per_hour: 20
    line_width: 1.5
    font_size: 50
    animate: false
    smoothing: false
    show:
      name: false
      icon: false
      state: false
      legend: false
      fill: fade
    chips:
        card_mod:
            ha-card {
            }
        content: '{{(states(''sensor.0air_monitor_lite_humidity'')|round(0))}}%'
        card_mod:
            ha-card {
            }
        content: >-
          {{(state_attr('fan.open_air_mini', 'percentage'))}}% fan
          {{(states('sensor.air_mini_rpm')|round(0) )}} rpm
        icon: mdi:fan
        card_mod:
            ha-card {
            }
        entity: binary_sensor.valve_2_closed_switch
        content: |-
          {% if is_state('binary_sensor.valve_1_bg_closed_switch', 'off') %} 
          {% else %}
            klep: dicht
          {% endif %}
        icon: |-
          {% else %}
          {% endif %}
        card_mod:
            ha-card {
            }
    alignment: center

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

hneel

denkt er het zijne van

Ik ben al een tijdje aan het overwegen een type D WTW systeem in onze bestaande woning in te gaan bouwen. (Momenteel hebben we nog Type A, oftewel ARKO)

Nog geen idee welk merk en type ik ga aanschaffen.

Is iets als ook voor WTW systemen verkrijgbaar? Het moet daar toch ook mogelijk om de bestaande print te vervangen? Het is toch geen rocket science wat daar in gebeurd? Wat temperaturen opmeten en een ventilator aansturen.

(Ik heb al HA en overal in het huis sensoren (temp,hum,co2,ppm)

[ Voor 7% gewijzigd door hneel op 22-05-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
hneel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:12:
Ik ben al een tijdje aan het overwegen een type D WTW systeem in onze bestaande woning in te gaan bouwen. (Momenteel hebben we nog Type A, oftewel ARKO)

Nog geen idee welk merk en type ik ga aanschaffen.

Is iets als ook voor WTW systemen verkrijgbaar? Het moet daar toch ook mogelijk om de bestaande print te vervangen? Het is toch geen rocket science wat daar in gebeurd? Wat temperaturen opmeten en een ventilator aansturen.

(Ik heb al HA en overal in het huis sensoren (temp,hum,co2,ppm)
Hey!

Helaas worden WTW-systemen op dit moment nog niet ondersteund. We spelen wel met de gedachte om ondersteuning voor een Duco WTW te bieden. Deze zijn echter behoorlijk kostbaar. Een WTW biedt ook meer functionaliteiten dan een standaard ventilatiebox, zoals vorstbescherming, het openen en sluiten van kleppen, en het streven naar het hoogst mogelijke rendement waar mogelijk.
Het is vooral de hoge aanschafprijs die ons momenteel ervan weerhoudt om met een WTW te experimenteren.
Verder lijkt het eenvoudig echter, ligt de complexiteit voornamelijk in het compatibel maken van ESPhome met de bestaande Duco WTW-hardware. We moeten per slot van rekening dezelfde motor, klep en sensoren kunnen aansturen.

Edit: Mocht iemand zijn Duco WTW willen verkopen, dan houd ik mij aanbevolen. :+

[ Voor 12% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 22-05-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
hjw-001 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:26:
[Afbeelding]
Voor de liefhebber

OpenAir minimalistic dashboard

Vereiste HACS addons
-mushroom
-card-mod
-vertical stack in card
-stack in card
-mini-graph-card
-waves [thema]
Preview:
[Afbeelding]
Mijn doel was vooral een dashboard waarin je in 1 oogopslag de belangrijkste informatie ziet en een paar knoppen hebt om de boel te bedienen. Oh ja, en het moest er goed uitzien op de smartphone :P. De screenshots (rechts) zijn enkel om e.e.a. te configureren, maar gebruik ik eigenlijk niet op de smartphone app van home assistant.

Iedere knop activeert dus een preset/automatisering. De acties m.b.t. OpenAir of Kleppen kan je daar zelf configureren. Neem even een actie mee om alle andere actieve switches 'knoppen' uit te schakelen, zo blijft je dashboard mooi 1 actieve knop weergeven.

Zo hebben we toch weer een aardig dashboard tegen de OpenAir hardware aan kunnen klussen, al zeg ik het zelf. :9
Dashboard YAML voorbeelden
[...]

[...]
Thanks man! Echt super vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 22:29

Eraser127

Nijkerk

@hneel Je zou ook kunnen kijken voor een WTW met modbus, zelf heb ik een Brink Flair 300 die ik met een ESP8266 en modbus shield kan besturen in Home Assistant.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:57
@The_ Mad_Ping op github zie ik dat er gerber files beschikbaar zijn, heb je misschien ook CPL / placement files?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
LinuZZ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:37:
@The_ Mad_Ping op github zie ik dat er gerber files beschikbaar zijn, heb je misschien ook CPL / placement files?
scherp! komen er aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
LinuZZ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:37:
Voila:

Mini: https://github.com/Flamin...n_AIR_Mini_V1.3.1_PNP.txt
Valve: https://github.com/Flamin..._AIR_Valve_V1.3.0_PNP.txt

Veel plezier ermee! Ga je ze zelf assembleren ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Het is een tijdje stil geweest :+ Door het warme weer en de drukte met bestellingen hadden we de laatste tijd iets minder gelegenheid om verder te ontwikkelen.

Er zijn echter wel enkele kleine vooruitgangen geboekt. We hebben een nieuwe installatiehandleiding opgesteld, die u hier kunt raadplegen: Handleiding

Daarnaast zijn we nog steeds volop bezig met de ontwikkeling van de Open AIR Sense. We ervaren enige moeilijkheden bij het koelen ervan zonder het gebruik van een ventilator. De temperatuur van de LDO's veroorzaakt een verschuiving in de metingen die we moeten corrigeren. Dit wordt deels gedaan via software en deels via een herontwerp. Dit komt eraan!

O+ The Mad Ping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuba
@The_ Mad_Ping Kan het kloppen dat de klep niet op de linksboven plek op de DucoBox Silent past? Bij ongeveer 50-60% opening van de klep raakt deze de binnenkant van de box aan (zie foto). De klep opent op deze manier van - naar \ en raakt dan de binnenkant. Als de klep volgens mij in de andere kant open zou gaan, dus van - naar /, zou het volgens mij wel passen (misschien met recalibratie niet, aangezien de klep dan volgens mij de andere kant opdraait). Gaat hier iets fout of is de linksboven plek op de DucoBox Silent inderdaad niet bruikbaar voor een klep.

Ik had trouwens ook een klep geleverd gekregen waar de top met electronica 180 graden verdraaid was. Heb deze losgeschroefd, 180 graden gedraaid en weer vastgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVsoRIUSPhUBdpkM_9JK68-CSQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GWRRBWR4jPoO9zqCpRy37SVd.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwmSBOqRdoFmvOI27XU-g-dwR1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Efb0s1r6JC8Gz57Ag5EdsFZk.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door luuba op 19-06-2023 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
luuba schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:58:
@The_ Mad_Ping Kan het kloppen dat de klep niet op de linksboven plek op de DucoBox Silent past? Bij ongeveer 50-60% opening van de klep raakt deze de binnenkant van de box aan (zie foto). De klep opent op deze manier van - naar \ en raakt dan de binnenkant. Als de klep volgens mij in de andere kant open zou gaan, dus van - naar /, zou het volgens mij wel passen (misschien met recalibratie niet, aangezien de klep dan volgens mij de andere kant opdraait). Gaat hier iets fout of is de linksboven plek op de DucoBox Silent inderdaad niet bruikbaar voor een klep.

Ik had trouwens ook een klep geleverd gekregen waar de top met electronica 180 graden verdraaid was. Heb deze losgeschroefd, 180 graden gedraaid en weer vastgezet.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Hey @luuba,

Oei dit is wel een beetje pijnlijk, hij past idd niet op die plek (net getest bij mij thuis) |:( |:( Ik ben bang dat ik die plek niet getest heb :-( (Ik heb de aanname gedaan dat al die openingen hetzelfde waren)
Zelfs als we de software aanpassen gaat dit maar half werken... Je kan de klep als je wilt terug sturen dan krijg je je geld terug! Verder zal ik dit weekend duidelijk maken in de documentatie dat deze op die plek niet werkt :F
Excuus voor het ongemak :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 18:26
Gaaf project! Weet je toevallig of dit ook werkt op een buva boxstream ?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
The_ Mad_Ping schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:29:
[...]
Oei dit is wel een beetje pijnlijk, hij past idd niet op die plek (net getest bij mij thuis) |:( |:( Ik ben bang dat ik die plek niet getest heb :-( (Ik heb de aanname gedaan dat al die openingen hetzelfde waren)[...]
Het is ook wel een beetje een rare positie voor de aanzuig. Ze hebben best wat van dat schuim nodig gehad om die airflow goed genoeg te krijgen dat die ook daadwerkelijk afzuigt. 1 voordeel dat die plek wel heeft is dat als er iets opgezogen wordt bij een inlaat het netjes onderin die unit komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
remcoXP schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:13:
Gaaf project! Weet je toevallig of dit ook werkt op een buva boxstream ?
Afhankelijk van welke printplaat er in zit wel, als je een foto deelt zien we dat snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Caelorum schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Het is ook wel een beetje een rare positie voor de aanzuig. Ze hebben best wat van dat schuim nodig gehad om die airflow goed genoeg te krijgen dat die ook daadwerkelijk afzuigt. 1 voordeel dat die plek wel heeft is dat als er iets opgezogen wordt bij een inlaat het netjes onderin die unit komt te liggen.
True, alleen geen excuus om hem niet te testen. Ik heb hem bij mij thuis in de gebruikte kanalen getest en daar zat die niet tussen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuba
The_ Mad_Ping schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:29:
[...]

Hey @luuba,

Oei dit is wel een beetje pijnlijk, hij past idd niet op die plek (net getest bij mij thuis) |:( |:( Ik ben bang dat ik die plek niet getest heb :-( (Ik heb de aanname gedaan dat al die openingen hetzelfde waren)
Zelfs als we de software aanpassen gaat dit maar half werken... Je kan de klep als je wilt terug sturen dan krijg je je geld terug! Verder zal ik dit weekend duidelijk maken in de documentatie dat deze op die plek niet werkt :F
Excuus voor het ongemak :X
Geen probleem. Verplaats ik die aansluiting naar een ander punt. Verder zeer tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 18:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0qPeobG3Zcme2otAiVQO-1eirw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMZfCjdina8M7ufQzbPU9M4V.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kan je hier uits uit herleiden?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
remcoXP schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 06:52:
[Afbeelding]

Hopelijk kan je hier uits uit herleiden?
Helaasgaat dat met die versie niet werken. Als je Buva er zo (zie afbeelding hier onder) uitziet, dan wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsrWTAFZ5A-mtl_h2woyYIIUyrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/cBCg1y6W5r0pfGJ9o1AJY0LY.gif?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 20-06-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
luuba schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Geen probleem. Verplaats ik die aansluiting naar een ander punt. Verder zeer tevreden. :)
Ook makkelijk opgelost 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ianmen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 15:54
Ik heb mijn open air mini en open air valve ook binnen.

Installatie van de open air mini ging vlot en goed.

Voor de valve zit ik toch nog met een probleem. Voor mijn gevoel komt de klep niet op zijn 'home' point, de switch is niet geraakt en de moter blijft maar draaien bij het caliberen. Dus ik denk dat of de klep vast zit of de switch niet goed raakt. De entity in HA valve_closed_switch blijft maar op OFF staan terwijl ik de motor wel hoor draaien en deze warm is.

Ik wil dus graag even naar de valve kijken, alleen krijg ik hem nu niet meer uit de DUCO box. Er zit wel een klein beetje beweging in maar niet genoeg om de valve uit de box te krijgen. Wellicht komt dit omdat de klep open staat en ik daardoor de hele unit niet eruit krijg

Is er een optie om de klep manueel te bewegen? Zodat ik kan controleren of hij dicht staat en dan nog maals kan proberen om de hele unit uit de duco box te halen voor verificatie van de bewegende onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04 20:54
ianmen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:30:

Voor de valve zit ik toch nog met een probleem. Voor mijn gevoel komt de klep niet op zijn 'home' point, de switch is niet geraakt en de moter blijft maar draaien bij het caliberen. Dus ik denk dat of de klep vast zit of de switch niet goed raakt. De entity in HA valve_closed_switch blijft maar op OFF staan terwijl ik de motor wel hoor draaien en deze warm is.

Ik wil dus graag even naar de valve kijken, alleen krijg ik hem nu niet meer uit de DUCO box. Er zit wel een klein beetje beweging in maar niet genoeg om de valve uit de box te krijgen. Wellicht komt dit omdat de klep open staat en ik daardoor de hele unit niet eruit krijg

Is er een optie om de klep manueel te bewegen? Zodat ik kan controleren of hij dicht staat en dan nog maals kan proberen om de hele unit uit de duco box te halen voor verificatie van de bewegende onderdelen.
Stroom er af, stroom er op -> wachten tot klep dicht genoeg staat -> stroom er af een optie (of de reset knop gebruiken, zou ook een hercalibratie moeten triggeren)?

[ Voor 3% gewijzigd door thomasv op 22-06-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
ianmen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:30:

Hallo! Mogelijk is het volgende aan de hand: Tijdens de installatie is het van cruciaal belang dat de klep "achter" de schakelaar wordt geplaatst. Als dit niet het geval is, blijft de klep draaien. Wanneer er een sensor aan verbonden is, kan deze vastlopen op de draden. Dit staat beschreven in stap 2 op deze link: https://www.flamingo-tech...n-air-valve-installation/

Mijn advies zou zijn om eerst de klep tijdelijk te verwijderen en te controleren wat de positie van de klep is. Als deze inderdaad voorbij de schakelaar zit, is de enige optie het losdraaien van de aanvoer en de klep handmatig te draaien.

Je kunt ook proberen om via een afgedopte aanvoer je hand naar binnen te steken en de klep dan even met de hand te draaien. (Let op: haal eerst de stekker uit je ducobox om jezelf niet te bezeren).

Verder kan je hem dan even buiten je Ducobox testen om te kijken wat er gebeurd.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Mocht dit niet de oorzaak zijn, dan zorg ik uiteraard voor een passende oplossing. :)

[ Voor 15% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 23-06-2023 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ianmen
Je kunt ook proberen om via een afgedopte aanvoer je hand naar binnen te steken en de klep dan even met de hand te draaien. (Let op: haal eerst de stekker uit je ducobox om jezelf niet te bezeren).
Dank voor de snelle reacties, op deze manier heb ik uiteindelijk de klep los gekregen. Ik kwam erachter dat er een stuk flexibel geluidsdeppende buis aan de binnenkant uitstak. Hierdoor kan de klep niet goed draaien. Ik heb de buis wat naar achter geduwt zodat deze niet zo dicht bij de Duco Box zit en dit lijkt het probleem opgelost te hebben.

Binnenkort hoop ik nog 2 andere kleppen erbij te kunnen plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
hjw-001 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:50:

Mooi werk en heb je 'dashboard' inmiddels in gebruik. Zou leuk / fijn zijn als je ook je automations voor die switches zou kunnen delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Het was even stil, maar we zijn terug!
Recentelijk hebben we een herontwerp van de AIR sense doorgevoerd, gebaseerd op de feedback die we hebben ontvangen van de Tweakers die een testexemplaar hebben, alsook van onze eigen tests.

We worden nu geconfronteerd met een uitdaging: de elektronica in de relatief compacte behuizing zorgt ervoor dat de vochtigheids- en temperatuursensor opwarmt met enkele graden. Dit leidt tot meetresultaten die afwijken van de werkelijkheid.

Hierbij een voorbeeld van hoe zo'n test eruitziet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B2Vyj6Lv6sMvLJhGZkgmP07JZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAjcXFAJJXgswrB47aIKKc40.jpg?f=fotoalbum_large

De hotplate verwarmt alle sensoren tot ongeveer 50 graden Celsius.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcfQEg-c8rFZDTaUy996bU7_Y6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbMtNoi5MlaRLQ5cZ3zD2Nnr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ziet:
3 Air Sense modules (zonder ventilator):
  • V1.1.0 Print met nieuwe behuizing.
  • V1.2.0 Print met nieuwe behuizing
  • V1.2.0 Print met oude behuizing.
1 Open Air RH + Temp + Co2 Sensor

Resultaat:
Temp Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUjxOevfHlReeglK9pOd5QkPK2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSbBisSuRUyszk8NmilRs45F.png?f=fotoalbum_large

Hieruit kun je het volgende opmaken: de lichtpaarse lijn (onderaan) representeert de huidige temperatuur in de pan. Daaropvolgend komen de AIR sense modules. Gemiddeld is er een temperatuurverschil van 3 graden tussen de werkelijke temperatuur en die gemeten door de AIR sense modules. (Er is een uitzondering op 50 graden, maar als die temperatuur je huis bereikt, heb je een ander probleem). De gele lijn vertegenwoordigt de oude printplaat in een nieuwe behuizing. De andere twee lijnen zijn de nieuwe printplaten in nieuwe en oude behuizingen. We zien dus weinig verschil tussen deze twee laatste scenario's.

Luchtvochtigheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUpdxeeaCLM_ZEtBdwCL-VMA9XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Cs4kVBxs9P1ytiKTT82Ww0m.png?f=fotoalbum_large
De oranje lijn representeert de huidige relatieve luchtvochtigheid (RH) in de pan. (Ik heb de pan soms geopend of de hotplate uitgeschakeld.)
De rest van de lijnen vertegenwoordigen de AIR sense modules. Hierbij zien we een gemiddeld verschil van 5%.

Co2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKGEG4qdskSpJJA1ZcGNVAW72wU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kr19vzGNMpzdY9DGmaDQdPVJ.png?f=fotoalbum_large
Zien we eigenlijk geen substantiele afwijkingen :)

Ga je een offset maken + die fan soms aanzetten dan zien je metingen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzFpFhlrMatStkXYcds6c0GRl8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5m5rpTLSMFvqtmcSsFKusUKt.png?f=user_large
@IKKE86 Bedankt voor de afbeelding.
Daar word ik niet echt vrolijk van...

Nu komen we bij de volgende kwestie:

In de firmware kunnen we een standaardcorrectie voor de relatieve luchtvochtigheid en temperatuur opnemen. Dit is handig als je geen ventilator wilt gebruiken.
Als je echter de ventilator inschakelt, koelt de printplaat netjes af, waardoor je de standaardcorrectie in de firmware krijgt als "meetfout". (zie de bovenstaande afbeelding)

Het voordeel van een ventilator is dat de meetsnelheid toeneemt en de resultaten nauwkeuriger zijn. Het nadeel is dat het een slijtagegevoelig onderdeel is en geluid maakt.

In het huidige hardware-ontwerp kun je de ventilator op een rudimentaire manier met pulse-width modulation (PWM) aansturen. Dit vermindert het geluid.

Nu is de vraag: wel of geen ventilator? We zouden heel graag jullie feedback hierover willen. Zouden jullie dit formulier willen invullen: Questionaire

Dit helpt ons bij het maken van de juiste keuze. :)

Daarnaast gaan we nog een aantal kleine wijzigingen doorvoeren om versie 1.3.0 te kunnen uitbrengen. Deze zal dan ook verkrijgbaar zijn via Tindie... (eindelijk!)

Aanpassingen na feedback:
  • Mogelijkheid tot uitschakelen van feedback LEDS (Dark mode)
  • RGB WS2812-2020 LEDs (3stuks) intern om een status te kunnen weergeven vanuit HA
  • Wat bug fixes in hardware
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Weet iemand de default threshold / automatisering die bij de originele Duco vochtsensor hoort?

Ik merk dat de luchtvochtigheid in het huis nu 70% meet en helaas is mijn automatisering ook ingesteld om boven de 70% te gaan afzuigen.

Met de originele ducobox print + vochtsensor was dit niet het geval.

Ik denk dat ik dus nog wat stukjes intelligentie mis.
Heeft iemand hier ideeën over?

Of heeft iemand zelf een automatisering die hij/zij wil delen? :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:05
Tanuki schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:17:
Weet iemand de default threshold / automatisering die bij de originele Duco vochtsensor hoort?

Ik merk dat de luchtvochtigheid in het huis nu 70% meet en helaas is mijn automatisering ook ingesteld om boven de 70% te gaan afzuigen.

Ik meet een afwijking in % ten opzichte van de gemiddelde luchtvochtigheid in een bepaalde periode, ik geloof dat ik deze op 5 minuten heb staan. Wanneer er meer dan 10% toename is, springt de Duco een stand hoger om de vochtige lucht uit mijn badkamer te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:05

Ik heb een sensor die “gokt” of het om bad of douche luchtvochtigheid gaat. Combineert de waardes van de watermeter (boven 120 liter in afgelopen 30 min bij bad bijv) en de afwijking tussen een vochtigheidssensor in een compleet andere kamer t.o.v. die in de badkamer om te bepalen welke van de 2 cases het is. Als fallback gaat hij bij een erg grote afwijking sowieso op hoog, anders probeert hij in geval van bad het op medium bij te benen.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrad
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09-2024
The_ Mad_Ping schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:39:
"Ter aanvulling van @thomasv:

Als je een nieuwe .YAML maakt voor je Open AIR Mini, kun je ervoor kiezen om de disconnect-modus te gebruiken. Dit betekent dat wanneer je Wi-Fi of Home Assistant om welke reden dan ook niet beschikbaar is, de AIR Mini en je ventilatiesysteem op 25% aangaan. Als je dit hoger of lager of uit wilt hebben, kun je de volgende globale instelling aanpassen in je yaml bestand:
code:
1
2
3
4
- id: disconnected_default_fan_speed
  type: int
  restore_value: no
  initial_value: "25"

Let op: één van de volgende twee regels mag actief zijn, niet allebei. Voor de regel die je niet gebruikt, plaats je een "#" of verwijder je deze volledig uit de code.
[code]script:
!include disconnected-mode-without-humidity.yaml
Bij de declaratie van de vochtsensor heb ik het id aangepast naar 'air_humidity':

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
i2c:
#I2C For Sensor 1
- id: air_humidity
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
  scan: false
  frequency: 400kHz
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

Ik probeer de disconnected mode toe te voegen aan mijn bestaande configuratie maar krijg bij het compilen deze fout:

Bash:
1
2
disconnected-mode-with-humidity.yaml: In lambda function:
disconnected-mode-with-humidity.yaml:9:32: error: 'class esphome::i2c::ArduinoI2CBus' has no member named 'state'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
---
- id: disconnected_mode
  mode: single
  then:
    - logger.log: "Disconnected Mode Triggered"
    - fan.turn_on: 
        id: fan_motor
        speed: !lambda |-
          auto hum = id(air_humidity).state;
          if (hum >= id(disconnected_hum_level_max_speed)) {
            return id(disconnected_max_fan_speed);
          } else if (hum >= id(disconnected_hum_level_medium_speed)) {
            return id(disconnected_medium_fan_speed);
          } else {
            return id(disconnected_default_fan_speed);
          }

Online en met overige voorbeelden kom ik niet verder, heeft iemand enig idee wat hier verkeerd gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjw-001

Ik heb het op 80% ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
wrad schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:14:
[...]

Bij de declaratie van de vochtsensor heb ik het id aangepast naar 'air_humidity':

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
i2c:
#I2C For Sensor 1
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

Ik probeer de disconnected mode toe te voegen aan mijn bestaande configuratie maar krijg bij het compilen deze fout:

Bash:
1
2
disconnected-mode-with-humidity.yaml: In lambda function:
disconnected-mode-with-humidity.yaml:9:32: error: 'class esphome::i2c::ArduinoI2CBus' has no member named 'state'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
---
- id: disconnected_mode
  then:
    - logger.log: "Disconnected Mode Triggered"
    - fan.turn_on: 
        id: fan_motor
        speed: !lambda |-
          auto hum = id(air_humidity).state;
          if (hum >= id(disconnected_hum_level_max_speed)) {
            return id(disconnected_max_fan_speed);
          } else if (hum >= id(disconnected_hum_level_medium_speed)) {
            return id(disconnected_medium_fan_speed);
          } else {
          }

Online en met overige voorbeelden kom ik niet verder, heeft iemand enig idee wat hier verkeerd gaat?
Hey @wrad

Voor zover ik kan zien, heb je enkel de I2C-instance aangepast naar:

code:
1
2
3
i2c:
#I2C For Sensor 1

Echter, je zou het oorspronkelijke ID moeten behouden:

code:
1
- id: i2c_sensor_1

Daarnaast zou je de volgende code moeten toevoegen aan het einde van je AIR mini YAML-bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
script:
  # Below includes for disconnected mode are mutually exclusive. Only use one at a time!
  #!include disconnected-mode-without-humidity.yaml
   !include disconnected-mode-with-humidity.yaml

interval:
  - interval: 30s
    then:
      - logger.log: "API Connectivity Check for Disconnected Mode"
      - if:
          condition:
            not:
              api.connected:
          then:
            - logger.log: "API disconnected"
            - script.execute: disconnected_mode
          else:
            - logger.log: "API connected"
            - script.stop: disconnected_mode

Vervolgens moet je dit YAML-bestand toevoegen aan dezelfde map waar je AIR mini YAML zich bevindt: https://github.com/Flamin...d-mode-with-humidity.yaml

Je zult ook je RH-sensor correct moeten instellen. Welke sensor heb je? Een SHT-20, een SHT-3X, een CO2 Combi? Of gebruik je de originele Duco sensoren?

Ik hoop dat deze informatie je helpt. Laat het me uiteraard weten als je verdere hulp nodig hebt! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFalconbury
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-09-2024
luuba schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:58:

[Afbeelding] [Afbeelding]
@The_ Mad_Ping Dit is onze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3tRCyBysnmBEIYjfP3lLYxCj0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pouXlkJw9DnmsekfiGHu2zIy.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet wel dat het lastig wordt om een andere ingang te gebruiken... Voordat ik het ga inbouwen hoop ik het probleem theoretisch op te lossen, anders zitten we straks een tijd zonder ventilatie.

We sturen straks alle valves afzonderlijk in HA aan. Zijn de valves in een negatieve stand te krijgen? Of misschien zo te calibreren dat de klep (ongeveer) 90 graden gedraaid is zodat open en closed omgedraaid zijn? Dan zou het probleem ook opgelost kunnen zijn. Of zou de flow dan raar worden? Of in het meest extreme geval een stukje van het kunststof afsnijden?

Heleboel vragen voor mogelijke oplossingen, hopelijk kan het -in theorie tenminste- opgelost worden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
MrFalconbury schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:18:
[...]

@The_ Mad_Ping Dit is onze situatie:

[Afbeelding]

Je ziet wel dat het lastig wordt om een andere ingang te gebruiken... Voordat ik het ga inbouwen hoop ik het probleem theoretisch op te lossen, anders zitten we straks een tijd zonder ventilatie.

We sturen straks alle valves afzonderlijk in HA aan. Zijn de valves in een negatieve stand te krijgen? Of misschien zo te calibreren dat de klep (ongeveer) 90 graden gedraaid is zodat open en closed omgedraaid zijn? Dan zou het probleem ook opgelost kunnen zijn. Of zou de flow dan raar worden? Of in het meest extreme geval een stukje van het kunststof afsnijden?

Heleboel vragen voor mogelijke oplossingen, hopelijk kan het -in theorie tenminste- opgelost worden!
Hey @MrFalconbury

We gaan kijken of we middels een speciale firmware dit kunnen verhelpen. Als we de klep de andere kant op laten draaien is het probleem verholpen :). Ik verwacht binnen vier weken een oplossing voor die klep locatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFalconbury
The_ Mad_Ping schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Hey @MrFalconbury

We gaan kijken of we middels een speciale firmware dit kunnen verhelpen. Als we de klep de andere kant op laten draaien is het probleem verholpen :). Ik verwacht binnen vier weken een oplossing voor die klep locatie!
Oh wauw dat is cool! Laat maar weten, dan wacht ik nog even met installeren van de laatste valve. Ik zal wel de rest installeren om te kijken hoe het werkt. Thanks!

Ik heb de programmer ook meegekregen geloof ik (USB kabel met klein boardje en plugjes), die is zeker nodig om de firmware te installeren?

[ Voor 11% gewijzigd door MrFalconbury op 30-07-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
MrFalconbury schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Oh wauw dat is cool! Laat maar weten, dan wacht ik nog even met installeren van de laatste valve. Ik zal wel de rest installeren om te kijken hoe het werkt. Thanks!

Ik heb de programmer ook meegekregen geloof ik (USB kabel met klein boardje en plugjes), die is zeker nodig om de firmware te installeren?
Die is idd nodig om te programeren. Als ze eenmaal in je netwerk hangen dan kan dat ook via OTA. Ik hou je op de hoogte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrad
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09-2024
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Hey @wrad

Voor zover ik kan zien, heb je enkel de I2C-instance aangepast naar:

code:
1
2
3
i2c:
#I2C For Sensor 1

Echter, je zou het oorspronkelijke ID moeten behouden:

code:
1
- id: i2c_sensor_1

Daarnaast zou je de volgende code moeten toevoegen aan het einde van je AIR mini YAML-bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
script:
  # Below includes for disconnected mode are mutually exclusive. Only use one at a time!
  #!include disconnected-mode-without-humidity.yaml
   !include disconnected-mode-with-humidity.yaml

interval:
  - interval: 30s
    then:
      - logger.log: "API Connectivity Check for Disconnected Mode"
      - if:
          condition:
            not:
              api.connected:
          then:
            - logger.log: "API disconnected"
            - script.execute: disconnected_mode
          else:
            - logger.log: "API connected"
            - script.stop: disconnected_mode

Vervolgens moet je dit YAML-bestand toevoegen aan dezelfde map waar je AIR mini YAML zich bevindt: https://github.com/Flamin...d-mode-with-humidity.yaml

Je zult ook je RH-sensor correct moeten instellen. Welke sensor heb je? Een SHT-20, een SHT-3X, een CO2 Combi? Of gebruik je de originele Duco sensoren?

Ik hoop dat deze informatie je helpt. Laat het me uiteraard weten als je verdere hulp nodig hebt! O+
Bedankt! Dit had ik net nodig. Ik had in mij oude config van de SHT-20 sensor geen id bij de sensoren waardoor ik de verkeerde id (i2c_id) aangepast 8)7

Met je aanwijzingen en deze pagina is het nu gelukt.

Uiteindelijk is dit de config van de sensor voor de SHT-20 geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:
# Pulse counter sensor to measure motor RPM
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO14
    unit_of_measurement: 'RPM'
    name: 'Duco RPM'        
# Vochtsensor badkamer
  - platform: sht3xd
    temperature:
      name: "Temperatuur badkamer"
      id: air_temperature
    humidity:
      name: "Humidity badkamer"
      id: air_humidity
    address: 0x44
    update_interval: 10s
    i2c_id: i2c_sensor_1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hjw-001
Kleine update:
Inmiddels Sonoff NS Panel Pro in gebruik. Vierkant touchpaneel voor aan de muur. De PRO versie draait op Android en je kan er de Home Assistant companion app op draaien.

De afmetingen vergen wel een iets andere lay-out van je dashboards en wat grotere lettertypen. Maar onderstaande past er prima op en is goed leesbaar.
Uiteindelijk wil je dat alles automatisch draait en enkel overrulen in sommige gevallen vandaar dat ik nu enkel Medium en High naast de Automatische modus heb als knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOfJSc0uxkSdj0hYo7UqX_-3_JQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vdvpfnITZDjLQhuuVwx8ptRr.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
cards:
  - square: false
    cards:
        tap_action:
          target:
            entity_id: input_boolean.air_mini_switch_automation
        hold_action:
        double_tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
              --ha-card-background: none;
              --ha-card-box-shadow: none;
                margin: 5px 0px 0px 0px;
            } 
                  --mush-icon-size: 2.0em;
             }
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
          service_data:
            entity_id: input_boolean.air_mini_switch_med_180min
          target: {}
        card_mod:
            ha-card {
            } 
                  --mush-icon-size: 2em;
             }
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
          service_data:
            entity_id: input_boolean.air_mini_switch_high_180min
        card_mod:
            ha-card {
            } 
             }
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - type: vertical-stack
        cards:
          - type: custom:mushroom-template-card
            entity: fan.open_air_mini
            primary: Open Air Mini
            tap_action:
            layout: horizontal
            card_mod:
                ha-card {
                } 
            primary: |-
              {{(state_attr('fan.open_air_mini', 'percentage'))}}% snelheid
            tap_action:
            card_mod:
                ha-card {
                  margin: -10px 0px 0px 0px;
                } 
        cards:
            chips:
              - type: action
                icon: mdi:rewind-15
                tap_action:
                  service: timer.start
                  data:
                    duration: '00:15:00'
                  target:
                    entity_id: timer.air_mini_timer_program
                double_tap_action:
                  service: timer.cancel
                  target:
                card_mod:
                    ha-card {
                    }             
                icon: mdi:rewind-30
                tap_action:
                  data:
                    duration: '00:30:00'
                  target:
                double_tap_action:
                  target:
                card_mod:
                    ha-card {
                    } 
                icon: mdi:rewind-60
                tap_action:
                  data:
                    duration: '1:00:00'
                  target:
                double_tap_action:
                  target:
                card_mod:
                    ha-card {
                    } 
            entity: timer.air_mini_timer_program
            tap_action: none
            secondary: |-
              {% if is_state('timer.air_mini_timer_program', 'active') %}
                {{ (states('input_select.open_air_program_active')) }} loopt: {{(states('sensor.openair_timer'))}}
              {% else %}
                {{ (states('input_select.open_air_program_active')) }}
              {% endif %}
                mdi:clock-alert
              {% else %}
                mdi:fan
              {% endif %}   
                orange
              {% else %}
                grey
              {% endif %}    
            multiline_secondary: false
            fill_container: false
            primary: ''
            card_mod:
                ha-card {
                  margin: -8px 0px -8px -8px;
                } 
                  --mush-icon-size: 1.4em;
                  --mush-icon-symbol-size: 0.9em;
                }
    chips:
        entity: sensor.0air_monitor_lite_temperature
        content: 'Wookamer: {{states(''sensor.0air_monitor_lite_temperature'')}}°C'
        tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
              --chip-font-size: 14px;
            }    
        card_mod:
            ha-card {
              margin: 0px 0px 0px -10px;
            }
        card_mod:
            ha-card {
              margin: 0px -20px 0px -20px;
            }
        entity: cover.valve_1_bg
          {% else %}
          {% endif %}
          {% else %}
          {% endif %}
        tap_action:
        double_tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
            }
    alignment: left
    chips:
        content: 'Badkamer: {{states(''sensor.meter_badkmr_temperature'')}}°C'
        tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
            }        
      - type: entity
        tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
              margin: 0px 0px 0px -20px;
            }        
        entity: sensor.meter_plus_32af_temperatuur
        content: 'Zolder: {{states(''sensor.meter_plus_32af_temperatuur'')}}°C'
        tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
              --chip-spacing: none;
              margin: 0px 0px 0px 0px;
            }          
        entity: cover.valve_2
          {% if is_state('binary_sensor.valve_2_closed_switch', 'off') %} 
          {% else %}
          {% endif %}
          {% else %}
          {% endif %}
        tap_action:
        double_tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
            }

Voor degene die het na wilt maken ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plGluZ0QcvLS5QgbEOFtojnJNkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smsCYm2L4MVxHVZVDYfbllyj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 13:10
Is er toevallig al iemand die wat meer weet over de Homey app :) ? Ik wil heel graag het systeem gaan gebruiken, maar gebruik een Homey Pro om thuis alles aan te sturen.

gewoon nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
Bloemstukje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:09:
Is er toevallig al iemand die wat meer weet over de Homey app :) ? Ik wil heel graag het systeem gaan gebruiken, maar gebruik een Homey Pro om thuis alles aan te sturen.
Je zou kunnen overwegen de ESPhome app te installeren op homey.

https://homey.app/nl-nl/app/nl.inversion.esphome/ESPhome/

Vandaag is mijn air mini binnengekomen, en wat een vet apparaat is dit! ik ben helemaal blij met de Home Assistant integratie!

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wellicht ten overvloede, maar is of gaat het mogelijk zijn om de originele Duco kleppen incl sensoren te blijven gebruiken met een DucoBox Focus?

Reden is dat ik voor de komende twee jaar graag monitoring en aansturing via HA zou willen. Over twee jaar verwacht ik dat ik overstap naar een WTW. Omdat ik niet weet welk merk ik dan plaats wil ik voor de aansturing geen €100+ uit geven. Hierdoor valt een Duco communicatie print af, maar ook het vervangen van de kleppen en aansturing.

Verder kom ik wat Python scripts tegen die gebruik maken van de usb kabel, echter gaat het dan alleen om uitlezen. Aansturen blijkt via de usb kabel niet mogelijk te zijn. Een benodigde pi heb ik nog wel liggen en hoeft niet aangeschaft te worden.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
hjw-001 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:52:
Kleine update:
Inmiddels Sonoff NS Panel Pro in gebruik. Vierkant touchpaneel voor aan de muur. De PRO versie draait op Android en je kan er de Home Assistant companion app op draaien.

De afmetingen vergen wel een iets andere lay-out van je dashboards en wat grotere lettertypen. Maar onderstaande past er prima op en is goed leesbaar.
Uiteindelijk wil je dat alles automatisch draait en enkel overrulen in sommige gevallen vandaar dat ik nu enkel Medium en High naast de Automatische modus heb als knop.

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
cards:
  - square: false
    cards:
        tap_action:
          target:
            entity_id: input_boolean.air_mini_switch_automation
        hold_action:
        double_tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
            } 
                  --mush-icon-size: 2.0em;
             }
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
          service_data:
            entity_id: input_boolean.air_mini_switch_med_180min
        card_mod:
            ha-card {
            } 
             }
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
          service_data:
            entity_id: input_boolean.air_mini_switch_high_180min
        card_mod:
            ha-card {
            } 
             }
  - type: horizontal-stack
    cards:
        cards:
            primary: Open Air Mini
            tap_action:
            card_mod:
                ha-card {
                } 
            primary: |-
              {{(state_attr('fan.open_air_mini', 'percentage'))}}% snelheid
            tap_action:
            card_mod:
                ha-card {
                  margin: -10px 0px 0px 0px;
                } 
        cards:
            chips:
                icon: mdi:rewind-15
                tap_action:
                  data:
                    duration: '00:15:00'
                  target:
                double_tap_action:
                  target:
                card_mod:
                    ha-card {
                    }             
                icon: mdi:rewind-30
                tap_action:
                  data:
                    duration: '00:30:00'
                  target:
                double_tap_action:
                  target:
                card_mod:
                    ha-card {
                    } 
                icon: mdi:rewind-60
                tap_action:
                  data:
                    duration: '1:00:00'
                  target:
                double_tap_action:
                  target:
                card_mod:
                    ha-card {
                    } 
            entity: timer.air_mini_timer_program
            tap_action: none
            secondary: |-
                {{ (states('input_select.open_air_program_active')) }} loopt: {{(states('sensor.openair_timer'))}}
              {% else %}
                {{ (states('input_select.open_air_program_active')) }}
              {% endif %}
                mdi:clock-alert
              {% else %}
                mdi:fan
              {% endif %}   
                orange
              {% else %}
                grey
              {% endif %}    
            multiline_secondary: false
            fill_container: false
            primary: ''
            card_mod:
                ha-card {
                  margin: -8px 0px -8px -8px;
                } 
                  --mush-icon-size: 1.4em;
                  --mush-icon-symbol-size: 0.9em;
                }
    chips:
        entity: sensor.0air_monitor_lite_temperature
        content: 'Wookamer: {{states(''sensor.0air_monitor_lite_temperature'')}}°C'
        tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
            }    
        card_mod:
            ha-card {
              margin: 0px 0px 0px -10px;
            }
        card_mod:
            ha-card {
            }
        entity: cover.valve_1_bg
          {% else %}
          {% endif %}
          {% else %}
          {% endif %}
        tap_action:
        double_tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
            }
    chips:
        content: 'Badkamer: {{states(''sensor.meter_badkmr_temperature'')}}°C'
        tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
            }        
      - type: entity
        tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
              margin: 0px 0px 0px -20px;
            }        
        entity: sensor.meter_plus_32af_temperatuur
        content: 'Zolder: {{states(''sensor.meter_plus_32af_temperatuur'')}}°C'
        tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
              --chip-spacing: none;
              margin: 0px 0px 0px 0px;
            }          
        entity: cover.valve_2
          {% else %}
          {% endif %}
          {% else %}
          {% endif %}
        tap_action:
        double_tap_action:
        card_mod:
            ha-card {
            }

Voor degene die het na wilt maken ;-)

[Afbeelding]
Wow wat super vet! ik ga hier speciaal zo'n display voor aan schaffen :*) Echt super vet dat je dit hebt gemaakt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
MrFalconbury schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Voor het gebruik van de klep op positie G, naast de uitlaat van de Ducobox, is een firmware-aanpassing vereist. Hier volgt de benodigde wijziging:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
stepper:
  - platform: uln2003
    id: my_stepper
    pin_d: GPIO12
    pin_c: GPIO13
    pin_b: GPIO14
    pin_a: GPIO15
    max_speed: 350 steps/s
    acceleration: inf
    deceleration: inf
    sleep_when_done: true

In deze configuratie zijn de GPIO-instellingen aangepast waardoor de klep de andere richting op draait. Let wel: pas dit enkel toe bij de klep die zich op de G-locatie bevindt.

Volgende week zal deze informatie ook netjes op Github staan.

@thomasv Bedankt voor de nette oplossing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
fenrir schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:34:
Wellicht ten overvloede, maar is of gaat het mogelijk zijn om de originele Duco kleppen incl sensoren te blijven gebruiken met een DucoBox Focus?

Reden is dat ik voor de komende twee jaar graag monitoring en aansturing via HA zou willen. Over twee jaar verwacht ik dat ik overstap naar een WTW. Omdat ik niet weet welk merk ik dan plaats wil ik voor de aansturing geen €100+ uit geven. Hierdoor valt een Duco communicatie print af, maar ook het vervangen van de kleppen en aansturing.

Verder kom ik wat Python scripts tegen die gebruik maken van de usb kabel, echter gaat het dan alleen om uitlezen. Aansturen blijkt via de usb kabel niet mogelijk te zijn. Een benodigde pi heb ik nog wel liggen en hoeft niet aangeschaft te worden.
Helaas zijn de originele ducokleppen niet compatible. In jouw situatie weet ik niet zo goed wat ik zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
fenrir schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:34:

Voordat ik de open air bestelde was ik van plan een esptje te gaan gebruiken met een simpel Rf zendertje. (De Duco schakelaars en sommige sensors werken met Rf) Ik heb die nog liggen maar nooit aan toegekomen :D (pm bij interesse) dat is in ieder geval goedkoper dan de open air, met uiteraard minder mogelijkheden

Voorbeeld dat ik zo snel even vond: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

Ik heb in de tussentijd altijd een Shelly 2,5 op de 230v inputs gehad in plaats van de standen schakelaar, dat werkte ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

@LinuZZ die was ik ook al tegengekomen in mij zoektocht, alleen is het mij niet duidelijk of dit nu de hele box schakelt of per zone. Ik heb in mijn Focus 3 kleppen zitten waarbij elke klep zijn eigen sensor heeft en er dus ook per klep geschakeld kan worden. Kan dit met een enkele esp of heb ik er dan meerdere nodig?

Doordat de sensoren in de kleppen zitten, heb ik dus ook geen sensoren ergens anders in huis hangen. Dit zit allemaal in de ventilatieunit.

@The_ Mad_Ping ik was er al bang voor, dank voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gedoetje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-09-2024
Hey allen, mn eerste tweaker post, volgens mij... Had blijkbaar al wel een account..

Ik zit in de prachtige situatie dat ik mn ventilatiesysteem nog helemaal van begin moet inrichten en dus met niks bestaands zit. Alleen de kanalen al liggen, waar ik niet meer bij kan.

Ik kwam er achter dat vraag gestuurde ventilatieboxen je hele huis beginnen te ventileren als alleen je slaapkamer dat nodig heeft. En dat klonk mij wat onacceptabel beun. En de oplossing van duco wat belachelijk duur is en je zit zo gesloten in hun opties. Zo doende hier te recht gekomen. Ziet mij er echt top uit.

Ik wil de volgende kamers, elk apart geregeld, kunnen ventileren.
- woonkamer/keuken (100m3)
- slaapkamer1 (30m3)
- werkkamer (30m3)
- slaapkamer2 (25m3)
- badkamer heeft eigen afzuig op basis van luchtvochtigheid, lijkt me prima en hoeft van mij niet op centrale afzuig. Mochten daar mega voordelen voor zijn, dan hoor ik het graag.

Verder heb ik een water/water warmtepomp waarmee ik kan verwarmen en koelen. Verwarmen is allemaal prima geregeld, maar voor koelen ga ik koelplafonden maken (vloerverwarming door het plafond).
Om redenen wat te lang om uit te leggen, zet ik een pomp direct over de bron ipv via de warmtepomp voor deze koelplafonden.

-Hiervoor zoek ik een klep die per kamer geregeld kan worden met een app of thermostaat of iets. Zou dat ook hiermee kunnen?
-hiervoor zoek ik een manier om automatisch de pomp te laten draaien en stoppen. Zou dat ook hiermee kunnen?

Ben geen programmeur, maar durf wel een uitdaging aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ianmen
Voor extern gebruik komt er nog een behuizing. Dit zodat je ze waar je maar wilt kan plaatsen los van je ventilatie systeem/type.
Ik zou nog een nieuwe valve willen bestellen, maar die zou dan wel in de 125mm buis geplaatst moeten worden. Is er toevallig al een externe behuizing beschikbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Geen externe behuizing maar ik ben zelf hier mee bezig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3hc7C5yUAH0OTwhObx_WrvLUmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ty7IJsZvOwsryGZeQ90IIxS8.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moest een klep hebben welke verderop in mijn 100mm ventilatie moest komen. Op zich ook prima te maken voor 125.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Ik ben ook eindelijk overstag gegaan en heb een bestelling geplaatst.

Het is me alleen niet duidelijk of er ook een programmer zit bij de Open AIR Mini.

Ik heb er bij de valves 1 erbij besteld en gok dat die ook voor de Open AIR Mini gebruikt kan worden. Maar als je geen valve erbij besteld dan heb je ook geen programmer erbij zitten toch?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Gedoetje schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:23:
Hey allen, mn eerste tweaker post, volgens mij... Had blijkbaar al wel een account..

Ik zit in de prachtige situatie dat ik mn ventilatiesysteem nog helemaal van begin moet inrichten en dus met niks bestaands zit. Alleen de kanalen al liggen, waar ik niet meer bij kan.

Ik kwam er achter dat vraag gestuurde ventilatieboxen je hele huis beginnen te ventileren als alleen je slaapkamer dat nodig heeft. En dat klonk mij wat onacceptabel beun. En de oplossing van duco wat belachelijk duur is en je zit zo gesloten in hun opties. Zo doende hier te recht gekomen. Ziet mij er echt top uit.

Ik wil de volgende kamers, elk apart geregeld, kunnen ventileren.
- woonkamer/keuken (100m3)
- slaapkamer1 (30m3)
- werkkamer (30m3)
- slaapkamer2 (25m3)
- badkamer heeft eigen afzuig op basis van luchtvochtigheid, lijkt me prima en hoeft van mij niet op centrale afzuig. Mochten daar mega voordelen voor zijn, dan hoor ik het graag.

Verder heb ik een water/water warmtepomp waarmee ik kan verwarmen en koelen. Verwarmen is allemaal prima geregeld, maar voor koelen ga ik koelplafonden maken (vloerverwarming door het plafond).
Om redenen wat te lang om uit te leggen, zet ik een pomp direct over de bron ipv via de warmtepomp voor deze koelplafonden.

-Hiervoor zoek ik een klep die per kamer geregeld kan worden met een app of thermostaat of iets. Zou dat ook hiermee kunnen?
-hiervoor zoek ik een manier om automatisch de pomp te laten draaien en stoppen. Zou dat ook hiermee kunnen?

Ben geen programmeur, maar durf wel een uitdaging aan.
Hey @Gedoetje ,

Welkom dan! Cool dat je de moeite hebt genomen een post te schrijven! Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te antwoorden, schroom verder niet om vragen te stellen :)

Hiervoor zoek ik een klep die per kamer geregeld kan worden met een app of thermostaat of iets. Zou dat ook hiermee kunnen?
Dit kan zeker! zolang je maar voor elke kamer een apparte aansluiting hebt op een Ducobox Siltent dan kan dit! Je kan de HA (Home Assistant) App op je telefoon installeren voor het bedienen van de kleppen. Of je kan alles weg automatiseren dan hoef je helemaal niks meer te doen. (Dat zullen de meeste Tweakers hier doen)
Let wel op , Je moet HA draaien ergens op een Raspberry pi (die altijd aanstaat) om dit systeem succesvol te kunnen gebruiken. Voor meer informatie over HA: https://www.home-assistant.io/
Dat gaat niet met de huidige printen, aangezien deze geen pomp kunnen aansturen maar alleen op ventilatie van toepassing zijn. Afhankelijk van hoe je pomp er uit ziet/het vermogen van je pomp zijn daar wel oplossingen voor te verzinnen die ook via HA werken :) (je kan mij een PM sturen als je daar wat hulp bij nodig hebt)

Klinkt als een mooie uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
ianmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Ik zou nog een nieuwe valve willen bestellen, maar die zou dan wel in de 125mm buis geplaatst moeten worden. Is er toevallig al een externe behuizing beschikbaar?
Helaas door alle drukte zit dat een beetje op een laag pitje. Wij hebben op het moment wat moeite om alles gemaakt te krijgen.. (dat krijg je als je alles zelf wilt doen en of in Nederland) Wij zijn nog steeds voornemens om dit te maken. Echter zal dit wel een behuizing zijn waar je de bestaande klep in klikt. Dit zorgt dan voor compatibility met bestaande producten/onderdelen. Deze kunnen mensen dan zelf printen/laten printen/bestellen. Wel moet er een custom voedingsprint bij, die zal nog ontworpen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
h3nr1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:14:
Geen externe behuizing maar ik ben zelf hier mee bezig
[Afbeelding]
Ik moest een klep hebben welke verderop in mijn 100mm ventilatie moest komen. Op zich ook prima te maken voor 125.
Vet dat je zelf aan de slag bent gegaan! Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gebouwd hebt! Hou ons op de hoogte! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
DutchKel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:55:
Ik ben ook eindelijk overstag gegaan en heb een bestelling geplaatst.

Het is me alleen niet duidelijk of er ook een programmer zit bij de Open AIR Mini.

Ik heb er bij de valves 1 erbij besteld en gok dat die ook voor de Open AIR Mini gebruikt kan worden. Maar als je geen valve erbij besteld dan heb je ook geen programmer erbij zitten toch?
@DutchKel Er zit standaard geen programmer bij, echter is deze wel bij te bestellen. Dit is een standaard USB->UART (3.3V) adapter. (wel zelf gemaakt uiteraard). Deze past op de kleppen, AIR Mini, komende producten met een ESP-32 (mits ruimte dit toelaat) en de originele duco-printplaat. Verder zit er ook een 2.54 pin header op alle devices zodat je ook met standaard adapters de boel kan programeren.
Als het goed is , is het nu op Tindie aangepast en kan je ook bij een AIR-Mini een programmer kopen! Thx voor het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:21
Blijkbaar was ik te ongeduldig oid, want zonder enige changes aan onderstaand, lijken de automatiseringen toch goed te werken!

Ik heb gister de printplaat en de sensor geplaatst en na wat strubbelingen komt alles correct binnen in Home Assistant en kan ik de ventilatie handmatig harder en zachter zetten.

Op basis van een voorbeeld in dit topic heb ik o.a. de volgende automatisering toegevoegd:
[code]
alias: Badkamer - afzuiging op 70% bij hogere vochtigheid
description: ""
trigger:
- type: humidity
platform: device
device_id: b4d061faa85c194f6a473dfbf0ba9cd1
entity_id: 43f493a127d820203af08f19fd8cca27
domain: sensor
above: 65
below: 85
condition: []
action:
- type: turn_on
device_id: b4d061faa85c194f6a473dfbf0ba9cd1
entity_id: fan.open_air_mini
domain: fan
- service: fan.set_percentage
data:
percentage: 70
target:
[/code]
In de UI ziet dit er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dc4_VMFxF_43FrKhN3GrpGtCFS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wzj9gBZzJXrMSkZP5v7xwO30.png?f=fotoalbum_large

Echter lijkt de trigger 'Open AIR Humidity 3 vochtigheidsgraad gewijzigd' nooit plaats te vinden, want de automatisering wordt nooit getriggerd, hoewel deze (en nog 2 andere automatiseringen) wel in de vochtigheidsrange van de trigger vielen. Als ik de automatisering handmatig via de UI trigger, wordt de ventilatie wel op de ingestelde stand gezet, dus het lijkt alleen in de trigger te zitten. Enig idee wat dit kan zijn?

Nog een andere kleine vraag. Tijdens het instellen van de SSID, toonde de volgende tekst:
The ESP will now try to connect to the network...
Please give it some time to connect.
Note: Copy the changed network to your YAML file - the next OTA update will overwrite these settings.
Welke YAML file wordt hiermee bedoeld?

[ Voor 3% gewijzigd door xinq op 29-08-2023 11:27 . Reden: correctie van vraag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
xinq schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:51:

Nog een andere kleine vraag. Tijdens het instellen van de SSID, toonde de volgende tekst:

[...]

Welke YAML file wordt hiermee bedoeld?
De esphome yaml file van je air mini binnen de esphome plugin van home assistant (daar kun je dan een ota update pushen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cabrinii
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-04 07:26
Gaaf project! Ik ben blij dat ik deze tegen gekomen ben!

Mijn huidige mechanische ventilatie is verouderd en het kan geen kwaad deze te vervangen.
Tevens merk ik dat we de vochtigheid niet uit de badkamer krijgen met de huidige ventilatie.
Daarom heb ik gekeken of er systemen zijn waarbij je individueel kan schakelen met kleppen.
Wij hebben namelijk voor de badkamer een losse buis aangelegd.
En gaat er een andere buis naar de begane grond die voor de toilet en woonkamer gebruikt wordt.
De Duco Focus box nogal erg prijzig, en dit lijkt me een zeer goed alternatief.

Ik zou voor de badkamer willen dat hij op basis van de vochtigheid de klep voor de toilet/woonkamer dicht zet (misschien op 95% dicht) en de badkamer volledig open zodat de vochtigheid zo snel mogelijk afgezogen kan worden op 100% capaciteit van de motor.
Van wat ik gelezen heb zou dit mogelijk moeten zijn met Open Air in Combinatie met HA. Ik heb al een RaspberryPI draaien voor de Unify omgeving, dus daar zou ik HA wel naast kunnen zetten.

Voor de toilet/woonkamer wil ik dat hij overdag op een laag toerental draait en alleen als de vochtigheid in de woonkamer (door een erg natte hond) extra gaat afzuigen als dit nodig is.

Ik heb gezien dat het mogelijk is om een vochtigheidssensor aan te sluiten, maar twijfel ik of het mogelijk is om dat per kamer te regelen?
Daarbij zou ik ook graag willen dat het toerental voor de toilet/woonkamer via een afstandsbediening omhoog gebracht kan worden voor 15/30 minuten zodat iemand kan zorgen dat de stand na een nummertje 2 snel afgezogen wordt.
Daarover heb ik zo niks kunnen vinden. Heb je hier misschien wat informatie over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Cabrinii schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:47:
Gaaf project! Ik ben blij dat ik deze tegen gekomen ben!

Mijn huidige mechanische ventilatie is verouderd en het kan geen kwaad deze te vervangen.
Tevens merk ik dat we de vochtigheid niet uit de badkamer krijgen met de huidige ventilatie.
Daarom heb ik gekeken of er systemen zijn waarbij je individueel kan schakelen met kleppen.
Wij hebben namelijk voor de badkamer een losse buis aangelegd.
En gaat er een andere buis naar de begane grond die voor de toilet en woonkamer gebruikt wordt.
De Duco Focus box nogal erg prijzig, en dit lijkt me een zeer goed alternatief.

Ik zou voor de badkamer willen dat hij op basis van de vochtigheid de klep voor de toilet/woonkamer dicht zet (misschien op 95% dicht) en de badkamer volledig open zodat de vochtigheid zo snel mogelijk afgezogen kan worden op 100% capaciteit van de motor.
Van wat ik gelezen heb zou dit mogelijk moeten zijn met Open Air in Combinatie met HA. Ik heb al een RaspberryPI draaien voor de Unify omgeving, dus daar zou ik HA wel naast kunnen zetten.

Voor de toilet/woonkamer wil ik dat hij overdag op een laag toerental draait en alleen als de vochtigheid in de woonkamer (door een erg natte hond) extra gaat afzuigen als dit nodig is.

Ik heb gezien dat het mogelijk is om een vochtigheidssensor aan te sluiten, maar twijfel ik of het mogelijk is om dat per kamer te regelen?
Daarbij zou ik ook graag willen dat het toerental voor de toilet/woonkamer via een afstandsbediening omhoog gebracht kan worden voor 15/30 minuten zodat iemand kan zorgen dat de stand na een nummertje 2 snel afgezogen wordt.
Daarover heb ik zo niks kunnen vinden. Heb je hier misschien wat informatie over?
Als je elke ruimte met een eigen/aparte buis tot aan je mv hebt dan krijg je dit wel voorelkaar. Elke klep een sensor en klaar ben je.

Waarom wil je een knop voor de wc? Kan het toch op basis van de co2 sensor in de klep? Zo heeft Duco het zelf ook geregeld voor de focus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cabrinii
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-04 07:26
fenrir schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:03:
[...]

Als je elke ruimte met een eigen/aparte buis tot aan je mv hebt dan krijg je dit wel voorelkaar. Elke klep een sensor en klaar ben je.

Waarom wil je een knop voor de wc? Kan het toch op basis van de co2 sensor in de klep? Zo heeft Duco het zelf ook geregeld voor de focus.
Ik had helemaal niet gezien dat je per valve sensors kon laten inbouwen. Dat maakt dat stuk inderdaad erg makkelijk!

Voor de toilet is het lastiger aangezien die een buis deelt met de woonkamer. Het zal lastig worden denk ik omdat op basis van CO2 te doen, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 17-03 09:43
Moet je hooguit wat nauwer zitten in de grenswaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjw-001
Vergeet niet dat je ook gewoon zigbee/wifi/BLE sensoren aan je HomeAssistant kan koppelen en plaatsen in de ruimte zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Cabrinii schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:29:
[...]

Ik had helemaal niet gezien dat je per valve sensors kon laten inbouwen. Dat maakt dat stuk inderdaad erg makkelijk!

Voor de toilet is het lastiger aangezien die een buis deelt met de woonkamer. Het zal lastig worden denk ik omdat op basis van CO2 te doen, of zie ik dat verkeerd?
Er waren/zijn ook plannen voor kleppen die je in een buis kunt zitten ipv in de unit. Weet zelf de status even niet, maar @The_ Mad_Ping weet dat vast wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gedoetje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-09-2024
Hey! Bedankt voor je reactie.

Ik zie dat mijn bericht niet helemaal duidelijk was. Wat ik zoek is een water klep die ik wil aansturen. Zodat ik per kamer apart het koelplafond kan aktiveren.
Zou dat lukken met dit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjw-001
Gedoetje schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:14:

Ik zie dat mijn bericht niet helemaal duidelijk was. Wat ik zoek is een water klep die ik wil aansturen. Zodat ik per kamer apart het koelplafond kan aktiveren.
Nee. Niet met open air.

Als je een domme regelaar voor vloerverwarming installeert, die werkt met thermostaten open/dicht per zone, kan regelaar die kleppen van de regelaar openzetten. Met bijvoorbeeld een Shelly kan je potentiaal vrij schakelen op de ingang van de thermostaten en Shelly heeft wifi en dat kan je weer integreren aan je HomeAssistant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
Gedoetje schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:14:

Nee. Niet met open air.

Als je een domme regelaar voor vloerverwarming installeert, die werkt met thermostaten open/dicht per zone, kan regelaar die kleppen van de regelaar openzetten. Met bijvoorbeeld een Shelly kan je potentiaal vrij schakelen op de ingang van de thermostaten en Shelly heeft wifi en dat kan je weer integreren aan je HomeAssistant...

Potentiaal vrij schakelen kan je vaak ook een CV ketel mee aansturen. Zoek eens uit of je een signaal koelen kan geven aan je pomp op een potentiaal vrij kontakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFalconbury
The_ Mad_Ping schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Voor het gebruik van de klep op positie G, naast de uitlaat van de Ducobox, is een firmware-aanpassing vereist. Hier volgt de benodigde wijziging:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
stepper:
  - platform: uln2003
    id: my_stepper
    pin_d: GPIO12
    pin_c: GPIO13
    pin_b: GPIO14
    pin_a: GPIO15
    max_speed: 350 steps/s
    acceleration: inf
    deceleration: inf
    sleep_when_done: true

In deze configuratie zijn de GPIO-instellingen aangepast waardoor de klep de andere richting op draait. Let wel: pas dit enkel toe bij de klep die zich op de G-locatie bevindt.

Volgende week zal deze informatie ook netjes op Github staan.

@thomasv Bedankt voor de nette oplossing _/-\o_
Oh wauw, te gek! Bedankt @The_ Mad_Ping en @thomasv ! Nu nog kijken hoe ik de firmware aanpassing er op ga zetten, met de programmeermodule neem ik aan? Gelukkig heb ik die erbij besteld ;)

Verder moet ik nu gaan programmeren wat ik ermee wil, ik zal even de vraag uitzetten of er een soort framework is dat is aan te passen in een nieuwe post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Ik krijg helaas de open duco mini niet geprogrammeerd. Ik vermoed dat het ergens mis gaat met het op de prog knop ingedrukt houden en erna de reset knop indrukken.

Wat gaat er goed. Ik heb alle stappen doorlopen mbt het instellen en builden van de firmware.

Ik heb alles boven captive_portal: laten staan en eronder heb ik de yaml indeling van de flamingo-tech site overgenomen (alles na captive_portal, ik heb dus geen duplicate yaml erin staan).

Het builden gaat prima totdat ik verbinding moet maken met het bordje. Ik kies de juiste verbinding (in mijn geval COM5, de drivers zijn ook geïnstalleerd), vervolgens druk ik op de prog knop en houd die ingedrukt, vervolgens druk ik kort op de reset knop.

Het resultaat:
Found multiple options for uploading, please choose one:
[1] COM5 (Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge (COM5))
[2] Over The Air (open_duco_mini.local)
(number): 1
esptool.py v4.6.2
Serial port COM5
Connecting......................................
ERROR Running command failed: Failed to connect to ESP32: No serial data received.
For troubleshooting steps visit: https://docs.espressif.co...test/troubleshooting.html
ERROR Please try running esptool.py --before default_reset --after hard_reset --baud 460800 --port COM5 --chip esp32 write_flash -z --flash_size detect 0x10000 'C:\Users\Gebruikersnaam\OneDrive\Documenten\Flamingo\.esphome\build\open_duco_mini\.pioenvs\open_duco_mini\firmware.bin' 0x1000 'C:\Users\Gebruikersnaam\OneDrive\Documenten\Flamingo\.esphome\build\open_duco_mini\.pioenvs\open_duco_mini\bootloader.bin' 0x8000 'C:\Users\Gebruikersnaam\OneDrive\Documenten\Flamingo\.esphome\build\open_duco_mini\.pioenvs\open_duco_mini\partitions.bin' 0xe000 'C:\Users\Gebruikersnaam\.platformio\packages\framework-arduinoespressif32\tools\partitions\boot_app0.bin' locally.
INFO Upload with baud rate 460800 failed. Trying again with baud rate 115200.
esptool.py v4.6.2
Serial port COM5
Connecting......................................
ERROR Running command failed: Failed to connect to ESP32: No serial data received.
For troubleshooting steps visit: https://docs.espressif.co...test/troubleshooting.html
ERROR Please try running esptool.py --before default_reset --after hard_reset --baud 115200 --port COM5 --chip esp32 write_flash -z --flash_size detect 0x10000 'C:\Users\Gebruikersnaam\OneDrive\Documenten\Flamingo\.esphome\build\open_duco_mini\.pioenvs\open_duco_mini\firmware.bin' 0x1000 'C:\Users\Gebruikersnaam\OneDrive\Documenten\Flamingo\.esphome\build\open_duco_mini\.pioenvs\open_duco_mini\bootloader.bin' 0x8000 'C:\Users\Gebruikersnaam\OneDrive\Documenten\Flamingo\.esphome\build\open_duco_mini\.pioenvs\open_duco_mini\partitions.bin' 0xe000 'C:\Users\Gebruikersnaam\.platformio\packages\framework-arduinoespressif32\tools\partitions\boot_app0.bin' locally.
Kan iemand me zeggen wat ik verkeerd doe?

Edit: ik heb het zelf al gevonden. je moet ook de stroomkabel verbinden (met 230V). Ik ging er vanuit dat er wel 5V via de programmer kabel werd meegestuurd.

@MrFalconbury Ik heb inmiddels wel wat ervaring met updates. Als de ESPHome apparaten via WiFi zijn verbonden dan kun je ze via WiFi updaten. Dan hoef je niet moeilijk te doen met dingen uitbouwen e.d.

Ik kan je aanraden om de WiFi instellingen direct erbij te uploaden waardoor je apparaat weer direct verbonden is na de firmware update.

Edit 2: Ik ben de hele avond bezig geweest met de automatisering van de Open Air Mini. Het is een hel van een automation geworden in Home Assistant en ik heb hem nog niet helemaal op orde.

Ik zal hem morgen hier delen met een korte instel handleiding.

Mijn setup:
Open Air Mini
3 Valves, 2 met co2 en vochtmeter, de 3e valve bedien ik niet automatisch.

Aanpak:
Losse triggers maken voor elke nieuwe situatie (het zijn 12 triggers, 3 standen per sensor en er zijn 4 sensoren)
Vervolgens bepaal ik welke trigger is afgegaan en van daaruit zet ik een waarde bij welke bij de sensor hoort welke in een hulp entiteit staat.
Dan bepaal ik welke stand voor elke valve gewenst is.
En als laatste stap zet ik de ventilator op een bepaalde snelheid aan de hand van welke stand gewenst is.

Ik heb 3 standen bepaald, laag, middel en hoog
Laag is 0-65% vochtigheid of 0-800 co2
Middel is 65-80% vochtigheid of 800-1200 co2
Hoog is 80-100% vochtigheid of 1200-10000 co2

De hoogste waarde van vochtigheid of co2 bepaald de stand van de valve, 30, 60 of 100%.
De hoogste waarde van beide valves bepaald de ventilatiesnelheid 15% (beide valves staan op laag), 40% (een of beide valves staan op middel), 60% (indien een van de 2 valves op hoog staat), 80% (indien beide valves op hoog staan).

[ Voor 22% gewijzigd door DutchKel op 08-09-2023 21:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
Hier is zoals beloofd in mijn vorige bericht mijn automation voor de open air mini en 2 valves met beide sensoren.

De automation is nog niet perfect en er is nog genoeg ruimte om te tweaken. Vandaag heb ik voornamelijk gekeken of er nog fouten in zaten, aangezien het veel knip en plak werk was en dingen uit proberen had ik op sommige plekken het verkeerde apparaat wat ik instelde of gebruikte.

Als eerste maak je 6 hulp entiteiten aan om de status van de valves op te slaan, immers krijg je erna alleen een voor een de wijzigingen door en zo hoef je niet telkens de status op te vragen aan de entiteiten. Dit zijn eigenlijk hulp variabelen om het geheel wat makkelijker en overzichtelijker te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6ex6DpF7SVOoY_nD23FPW_dq7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8nrubhIcmFn35HJWYSn0SF4.png?f=fotoalbum_large

Het zijn 6 keuzelijsten (in het engels waarschijnlijk choicelists), deze kun je aanmaken bij instellingen -> integraties en dan het tabblad Helpers.

Elke keuzelijst heeft de keuze uit Hoog, Middel en Laag

Maak vervolgens een nieuwe automation aan via de gebruikersinterface en schakel over naar de YAML weergave. Hieronder vind je de YAML code van mijn automation.

Let op alles binnen < en > dient te worden vervangen met de device id's. Aangezien ik andere id's heb dan jullie (dit zijn geen namen maar gegenereerde id's) heb ik ze dus vervangen door een alternatieve tekst. De device namen zijn wel makkelijk eruit te halen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
alias: Ventilatie automatisering
description: ""
trigger:
    device_id: <Valve1>
    entity_id: <Vochtigheidssensor>
    above: 0
    below: 65
    id: V1V1
    below: 80
    id: V1V2
    above: 80
    below: 100
    id: V1V3
  - type: carbon_dioxide
    entity_id: <Kooldioxidesensor>
    below: 1200
    id: V1K1
    above: 1200
    below: 1600
    id: V1K2
    above: 1600
    below: 10000
    id: V1K3
    device_id: <Valve2>
    below: 65
    id: V2V1
    below: 80
    id: V2V2
    above: 85
    below: 100
    id: V2V3
    below: 1200
    id: V2K1
    id: V2K2
    above: 1200
    below: 1600
    above: 1600
    below: 10000
    id: V2K3
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - V1V1
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: Laag
            target:
              entity_id: input_select.valve1_vochtigheid
      - conditions:
            id:
              - V1V2
        sequence:
            data:
              option: Middel
            target:
      - conditions:
            id:
              - V1V3
        sequence:
            data:
              option: Hoog
            target:
      - conditions:
            id:
              - V1K1
        sequence:
            data:
            target:
              entity_id: input_select.valve1_kooldioxide
      - conditions:
            id:
              - V1K2
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
            id:
              - V1K3
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
            id:
              - V2V1
        sequence:
            data:
            target:
              entity_id: input_select.valve2_vochtigheid
      - conditions:
            id:
              - V2V2
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
            id:
              - V2V3
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
            id:
              - V2K1
        sequence:
            data:
            target:
              entity_id: input_select.valve2_kooldioxide
      - conditions:
            id:
              - V2K2
        sequence:
            data:
              option: " Middel"
            target:
      - conditions:
            id:
              - V2K3
        sequence:
            data:
            target:
    alias: Individuele standen in variabelen zetten
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: state
                state: Laag
        sequence:
            data:
            target:
              entity_id: input_select.valve1_stand
          - device_id: <Valve1>
            domain: number
            entity_id: <Stand van de valve>
            type: set_value
            value: 30
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                state: Hoog
        sequence:
            data:
            target:
            value: 100
    alias: Valve 1 in gewenste standen zetten
    default:
        data:
        target:
        value: 60
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
              entity_id: input_select.valve2_stand
            value: 30
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
          - device_id: <Valve2>
            value: 100
    alias: Valve 2 in gewenste standen zetten
    default:
        data:
        target:
      - device_id: <Valve2>
        domain: cover
        type: open
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
              percentage: 15
            target:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
              - condition: not
                conditions:
                    conditions:
        sequence:
            data:
              percentage: 60
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
              percentage: 80
            target:
    alias: Ventilator gewenste standen zetten
    default:
        data:
          percentage: 35
        target:

@hjw-001 Ik heb de automation inmiddels gecombineerd met jou NSPanel Pro dashboard. Het was nog wel een hele kluif met alle booleans aanmaken e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2eBIOatO9LJNGA3l9sbRqsKElw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vQ0ybnKvgLEcdJxpi9H8oDYd.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een kleine verbetering toegevoegd die voor jou ook wel handig is. Je had een sensor aangemaakt om de resterende tijd te laten zien. Deze heb ik niet toegevoegd maar ik heb daarvoor in plaats de volgende template rechtstreeks in de yaml kunnen zetten. Dat bespaarde weer een template.

De automation heb ik ook erop aangepast, ik ga het binnenkort op github zetten en dan deel ik het wel met jullie. Dat is makkelijker dan telkens hier de code neer te zetten.
code:
1
 {{ (states('input_select.open_air_program_active')) }} loopt: {{ [ 0, ( as_timestamp( state_attr('timer.air_mini_timer_program','finishes_at') ) - now().timestamp() )/60]|max|round(0) }} minuten

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 11-09-2023 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:15
Zojuist ook een bestelling voor de openair gezet, ben heel benieuwd. Onze MV moet vervangen worden want maakt een t*ringherrie, dus een nieuwe DucoBox Silent besteld waarin ik meteen deze OpenAir zet.

Qua sensoren even kijken wat ik (later) doe, er worden wat kanalen gedeeld dus ik moet even zoeken naar de juiste plek om ze te plaatsen. Evt ook nog met kleppen..... Ideeën zat!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:36
The_ Mad_Ping schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:54:
On topic: Er komt een adapter boardje aan zodat je de stekkertjes van de Orcon boxen er niet meer af hoeft te knippen! Met dank aan een vriendelijke tweaker , die mij zijn stekkertjes heeft opgestuurd!

@willemvdvliet Thanks man _/-\o_

[Afbeelding]

Ps De motor stekker zit geïntegreerd in de AIR mini V1.3.0
Is deze inmiddels ergens te bestellen? Als ik niet hoef te knippen is dat altijd beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:15
Hmmbob schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:07:
Qua sensoren even kijken wat ik (later) doe, er worden wat kanalen gedeeld dus ik moet even zoeken naar de juiste plek om ze te plaatsen. Evt ook nog met kleppen..... Ideeën zat!
Hmm, blijkbaar zit de badkamer op zolder op 1 aparte buis de box in, en de rest van het hele huis op de andere buis. Dat wordt nog een leuke puzzel.

Aan de andere kant: die badkamer op zolder heeft verder geen ventilatiemogelijkheden (zoals een raam), dus die apart kunnen afzuigen zou wel prima zijn

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicule80
  • Laatst online: 17-04 13:47
DutchKel schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:44:
Hier is zoals beloofd in mijn vorige bericht mijn automation voor de open air mini en 2 valves met beide sensoren.

De automation is nog niet perfect en er is nog genoeg ruimte om te tweaken. Vandaag heb ik voornamelijk gekeken of er nog fouten in zaten, aangezien het veel knip en plak werk was en dingen uit proberen had ik op sommige plekken het verkeerde apparaat wat ik instelde of gebruikte.
Thanks for sharing!
Ik ben (ook) bezig met deze automatisering. Ik heb 5 kleppen, 2 rv en 2 co2, 1 zonder. Best pittig om het allemaal te combineren!
Ik kwam deze blueprint tegen die niet naar boven en ondergrens kijkt voor rv, maar naar verandering. Dat lijkt me een goed uitgangspunt om in de automatisering op te nemen!

Hm... Yes... Clearly some sort of ware...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjw-001
Ridicule80 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:23:
[...]

Thanks for sharing!
Ik ben (ook) bezig met deze automatisering. Ik heb 5 kleppen, 2 rv en 2 co2, 1 zonder. Best pittig om het allemaal te combineren!
Ik kwam deze blueprint tegen die niet naar boven en ondergrens kijkt voor rv, maar naar verandering. Dat lijkt me een goed uitgangspunt om in de automatisering op te nemen!
Vector (verandering) van de luchtvochtigheid kan je inderdaad helpen. Harde grenzen, drempelwaardes houden geen rekening met droog weer en heel vochtig weer. Afgelopen weken was het hier soms buiten 80-90% aan luchtvochtigheid, dan kan je hard pompen met je ventilator maar trek je lucht naar binnen met dezelfde vochtigheid. Dat schiet natuurlijk weinig op 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjw-001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYGlSzmzmU5SJaHIdEYE4MlryUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0RHjkjNJCo4ZqlVPe8z81K4D.png?f=user_large

Ik ben een aantal aanpassingen verder. Heb nu gekozen voor vraag gestuurde ruimtes op basis van allerlei sensoren. Die map ik naar bepaalde kleppen configuratie in een script. Ergens Medium en High demand heeft weer invloed op de snelheid van de ventilator via een script.

Qua bediening wil je dus eigenlijk niet zoveel bedienen... misschien af en toe wat zaken overrulen en voor mij is dat genoeg:

automatisch (luisteren naar alle sensoren)
tik - stille modus (auto maar minder RPM)
lange tik - vakantie modus
dubbel tik - prioriteitsmodus (bevriezen van de kleppenstanden en snelheid gedurende de timer)

De klassieke DUCO remote met Low Medium High, geeft mij dus niet de flexibileit om gericht te ventileren. Nu draai ik het om. Ik zeg voor bepaalde ruimtes 'default' of 'medium' of 'high' demand en wil dat ook op mijn HA dashboard zien.

[ Voor 12% gewijzigd door hjw-001 op 21-09-2023 17:39 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Het was even stil, maar in de tussentijd hebben we zeker niet stilgezeten! Binnenkort introduceren we de externe valve. Dit is een behuizing inclusief een compacte voeding waarin je de bestaande klep eenvoudig kunt plaatsen. Alle bestaande sensoren + kleppen passen hier in!

Paar renders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH9ygpQuiH_aNHiKM3KeECa1x9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RueyxvsvDJiyDoYnzwutlYz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc8sJ7LwdzJgu0AdTEFXLDV8Ba8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmcV9jo1MV2OgXMC6OQDn2DV.png?f=fotoalbum_large
De eerste exemplaren zijn reeds geprint en worden momenteel bij mij thuis getest. De buismaat bedraagt 125mm, wat overeenkomt met de meeste ventilatieboxen. Binnen twee weken verwachten we de laatste geprinte stukken te ontvangen. Vervolgens zullen alle bestanden op Github worden geplaatst. De behuizing en het printje zijn afzonderlijk verkrijgbaar, zodat je de behuizing zelf kunt printen. Ter referentie: het printen is zelfs mogelijk op een Prusa Mini; het past precies!

Wat betreft de voeding: er is een 12V >500mA adapter nodig met een 2.5mm jack waarbij de middelste pin positief is. De meeste tweakers hebben waarschijnlijk al zo'n adapter ergens rondslingeren.

De komende twee weken zullen we nog enkele interessante updates en aankondigingen doen!

[ Voor 0% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 24-09-2023 16:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:36
Ik heb inmiddels de ORCON MVS15RH, met vochtsensor. Ik heb hem ook al in home assistant hangen, maar ik kom er nu achter dat ik geen vochtsensor mee krijg.

Opzich kan ik flashen, dus dat moet wel goed komen. Alleen hoe krijg ik die vochtsensor er in? Want ik zie dat alleen duco sensoren ondersteunt worden, of is dit gelijk aan de ORCON?

Hij werkt verder als een malle!

• The_ Mad_Ping
Hey @Ferrox1

Helaas werken de originele Orcon sensoren niet. Echt alleen duco of de Open AIR sensoren zijn supported. Als je wat foto's in dit topic kan gooien van de ORCON vochtsensor kan ik kijken of ik een adapter boardje kan maken :)

Goed om te horen dat hij als een malle werkt ^^
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste