Ik heb de laatste firmware (met disconnect mode ) geïmplementeerd voor de open duco mini. Ik heb maar 2 entity, bediening on/off en sensor RPM. Ik verwachte nog een extra bediening om de fan RPM te bedienen. In de Web gui is deze optie beschikbaar. Nog iemand anders deze ervaring ?
[Voor 28% gewijzigd door Dirkc op 19-04-2023 13:05]
Dirkc schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:03:
Ik heb de laatste firmware (met disconnect mode ) geïmplementeerd voor de open duco mini. Ik heb maar 2 entity, bediening on/off en sensor RPM. Ik verwachte nog een extra bediening om de fan RPM te bedienen. In de Web gui is deze optie beschikbaar. Nog iemand anders deze ervaring ?
Na een lange stilte is het eindelijk zo ver! De AIR sense is zo goed als af. De V1.0.0 zal over twee weken beschikbaar zijn. De eerste units zijn verzonden naar vrienden en testers.
Air Sense
Wat is nu de status hiervan? Verwachten jullie deze op korte termijn beschikbaar te hebben?
Wat is nu de status hiervan? Verwachten jullie deze op korte termijn beschikbaar te hebben?
Via PB zijn er een paar V1.0 Varianten te krijgen. (ik heb er nu een stuk of vijf liggen) Deze zijn geprint in prusament marble grey!
Deze missen de USB load swithces , hier zat helaas een foutje in de footprint van het part. Verder zijn ze volledig functioneel.
Door het missen van de Load Switches en de relatief grote capaciteit op de 3.3V bus, kan het zijn dat bepaalde (oudere apparaten) moeite hebben met het voeden van de AIR Sense (denk dan vooral aan PC's/Laptops). Oude telefoonladers, of elke 5V usb 1A adapter zal hier geen moeite mee hebben.
Wij hebben helaas de afgelopen weken geen tijd gehad hier aan te werken. Hopelijk gaan we ergens in de komende weken het redesign maken. Daarna zal het even duren voordat de printjes binnen zijn , assemblage is gedaan en ze getest zijn.
Ik durf nu geen deadline te geven. Maar we doen ons best
Nog een kleine uitleg van de status LEDS (deze is ook te vinden op Github)
Open AIR Mini:
De Open AIR Mini vanaf versie V1.3.0 en hoger bevatten vijf LED's. De eerste LED (AC/DC) geeft de status weer van de Meanwell AC-> DC Converter. Als deze uit is, heeft het apparaat geen 230VAC-stroomvoorziening. De tweede en derde LED's (Sense LED en Sense LED 2) geven respectievelijk de 5V- en 3,3V-sensorvoeding aan. De vierde LED (ESP32 LED) geeft de 3,3V-voeding aan voor de ESP32 en de vijfde LED (Motor) geeft de 10V-uitvoer van de motor aan. Alle LED's moeten tijdens normaal bedrijf aan zijn.
Open AIR Valve:
De Open AIR Valve vanaf versie V1.3.0 en hoger bevatten vijf LED's. De eerste LED (HOME) geeft de status van de Home switch aan. Als deze aan staat staat de klep dicht. De tweede en derde LED's (Sense LED en Sense LED 2) geven respectievelijk de 5V- en 3,3V-sensorvoeding aan. De vierde LED (ESP32 LED) geeft de 3,3V-voeding aan voor de ESP32 en de vijfde LED (Motor) geeft de 12V-voeding van de motor aan. Alle LED's (minus de HOME LED, dit is afhankelijk van de positie van de klep) moeten tijdens normaal bedrijf aan zijn.
[Voor 5% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 22-04-2023 17:46]
@The_ Mad_Ping Zijn de originele rode pijlen niet verkeerd om getekend op de website https://www.flamingo-tech.nl/2022/11/20/open-air-valve-installation/ en dan specifiek het plaatje "Single power supply cable example"? Ik heb het plaatje even horizontaal gespiegeld, zodat het correct afgebeeld is. Zie onderstaand plaatje. Moet de stroonkabel niet links aangesloten worden bij power input (blauwe pijl) en dan vanuit power output (rechter blauwe pijl) met de air mini verbinden. Ik heb trouwens versie 1.1 van de air valve power supply board.
Vandaag mijn groen met witte box binnen gekregen. De Open Air Mini was al een tijdje binnen...
Nu heb ik alleen een co2 sensor (dé Open Air sensor van de Flamingo-boys), maar vroeg me af of het interessant is om ook voor die use-case een disconnected-modus te maken, zoals @The_ Mad_Ping hier https://gathering.tweaker...message/75071522#75071522 introduceerde. Of heeft dat geen 'nut' met een Co2 sensor... wel toch?
dicespark schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:33:
Vandaag mijn groen met witte box binnen gekregen. De Open Air Mini was al een tijdje binnen...
Nu heb ik alleen een co2 sensor (dé Open Air sensor van de Flamingo-boys), maar vroeg me af of het interessant is om ook voor die use-case een disconnected-modus te maken, zoals @The_ Mad_Ping hier https://gathering.tweaker...message/75071522#75071522 introduceerde. Of heeft dat geen 'nut' met een Co2 sensor... wel toch?
Een gekoppelde CO2 sensor in een klep of via seriële kabel zou ik de waardes wel van gebruiken in disconnected modus. Ik hoop dat ook te realiseren. Externe sensoren gaan misschien wat lastiger om te gebruiken in deze modus, omdat in disconnect je wifi wss eruit ligt?
Als je alles op hetzelfde bord hebt aangesloten (zonder de kleppen dus) en het hebt over een ingebouwde sensor in het luchtkanaal, heeft een disconnected mode niet zoveel nut. Je blijft immers beschikken over de sensorgegevens, ook als de wifi eruit knalt.
Dit verondersteld wel dat je de logica om de fan harder/zachter te laten draaien ook echt lokaal op het bord draait (via ESPHome conditions/YAML).
De disconnected mode heeft m.i. alleen echt zin als je 1) sensoren op de kleppen gebruikt of externe sensoren (die met elkaar via WiFi of HA moeten communiceren om hun sensordata uit te wisselen), of 2) de logica voor het aanpassen van de fan speeds in HA draait.
PS: Ik vind een 'disconnected mode' best wel uitgebreid klinken. Wellicht zou een 'fallback' mode een betere omschrijving zijn geweest? Ik dacht in eerste instantie dat jullie lokaal i2c/uart communicatie gefikst hadden. Dat zou toch eens mooi geweest zijn. Maarja, iets met muggen.
[Voor 10% gewijzigd door _BLAST3R op 02-05-2023 18:39]
De benodigde aanpak hangt af van de verwachte CO2-waarden die je wilt meten. In het geval van vochtigheid is het makkelijk, omdat de meeste mensen een aansluiting hebben vanuit hun douche. Als de wifi uitvalt of het home automation-systeem (HA) een update uitvoert, zal de AIR Mini gewoon doorgaan in de "Disconnected mode" (Fall back mode) zonder aansturing vanuit HA.
Het is zeker mogelijk om dit ook te doen voor CO2-metingen, maar dit is vaak minder zichtbaar dan het teveel aan vocht in de badkamer. Als je de Yaml-bestanden bekijkt, zul je zien dat dit relatief eenvoudig te realiseren is.
[Voor 15% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 02-05-2023 22:30]
Een gekoppelde CO2 sensor in een klep of via seriële kabel zou ik de waardes wel van gebruiken in disconnected modus. Ik hoop dat ook te realiseren. Externe sensoren gaan misschien wat lastiger om te gebruiken in deze modus, omdat in disconnect je wifi wss eruit ligt?
Juist! Zoals eerder vermeld, is het eigenlijk niet anders dan CO2 te gebruiken waar nu RH staat en de juiste waarden in te vullen.
[Voor 9% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 02-05-2023 22:30]
Als je alles op hetzelfde bord hebt aangesloten (zonder de kleppen dus) en het hebt over een ingebouwde sensor in het luchtkanaal, heeft een disconnected mode niet zoveel nut. Je blijft immers beschikken over de sensorgegevens, ook als de wifi eruit knalt.
Dit verondersteld wel dat je de logica om de fan harder/zachter te laten draaien ook echt lokaal op het bord draait (via ESPHome conditions/YAML).
De disconnected mode heeft m.i. alleen echt zin als je 1) sensoren op de kleppen gebruikt of externe sensoren (die met elkaar via WiFi of HA moeten communiceren om hun sensordata uit te wisselen), of 2) de logica voor het aanpassen van de fan speeds in HA draait.
PS: Ik vind een 'disconnected mode' best wel uitgebreid klinken. Wellicht zou een 'fallback' mode een betere omschrijving zijn geweest? Ik dacht in eerste instantie dat jullie lokaal i2c/uart communicatie gefikst hadden. Dat zou toch eens mooi geweest zijn. Maarja, iets met muggen.
Ik heb een beetje moeite om te begrijpen wat je zegt in dit stuk: Als je alles op hetzelfde bord hebt aangesloten (zonder de kleppen dus) en het hebt over een ingebouwde sensor in het luchtkanaal, heeft een disconnected mode niet zoveel nut. Je blijft immers beschikken over de sensorgegevens, ook als de wifi eruit knalt.
Dit: Ik vind een 'disconnected mode' best wel uitgebreid klinken. Wellicht zou een 'fallback' mode een betere omschrijving zijn geweest?
Is zeker waar! Dit gaan we aanpassen op Github om misverstande to voorkomen Sommige muggen zijn belangrijke muggen!
Ik dacht in eerste instantie dat jullie lokaal i2c/uart communicatie gefikst hadden. Dat zou toch eens mooi geweest zijn.
Bovenstaande gaan we helaas niet aan beginnen, we hebben nog een hoop te doen
Ik heb een beetje moeite om te begrijpen wat je zegt in dit stuk: Als je alles op hetzelfde bord hebt aangesloten (zonder de kleppen dus) en het hebt over een ingebouwde sensor in het luchtkanaal, heeft een disconnected mode niet zoveel nut. Je blijft immers beschikken over de sensorgegevens, ook als de wifi eruit knalt.
Ik probeerde hier aan te geven dat indien je alles lokaal draait (logica in YAML), en de sensor ook aan het main board hangt, je geen disconnected mode nodig hebt omdat de logica geen WiFi connectivity vereist om te functioneren. E.g. pure standalone mode. Maar snap de confusion wel.
Dit: Ik vind een 'disconnected mode' best wel uitgebreid klinken. Wellicht zou een 'fallback' mode een betere omschrijving zijn geweest?
Is zeker waar! Dit gaan we aanpassen op Github om misverstande to voorkomen Sommige muggen zijn belangrijke muggen!
En muggen zijn er om plat te slaan.
The_ Mad_Ping schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:33:
[...] Ik dacht in eerste instantie dat jullie lokaal i2c/uart communicatie gefikst hadden. Dat zou toch eens mooi geweest zijn.
Bovenstaande gaan we helaas niet aan beginnen, we hebben nog een hoop te doen
Haha, no worries. Betekend dat het op mijn eigen lijstje blijft staan.. Voornemens genoeg, ook hier.
Reserve onderdelen van een DUCO box worden ook gewoon aangeboden via verschillende wegen, wellicht als je ze echt niet wilt hebben zou je ze op den duur wel via marktplaats kunnen aanbieden. Even googlen leert dat soms een PCB van zo'n ventilatiesysteem duurder is dan een nieuwe kopen. Als je dus een redelijke prijs vraagt voor zo'n PCB/afstandsbediening kom je er vast wel vanaf en is het weer wat minder zonde.
Een plastic canvas zou inderdaad het mooiste zijn maar is een stuk lastiger aangezien het niet een open supply chain is waar je gewoon even op in kan prikken (grotendeels).
Na een paar maanden is idd gebleken dat niemand op dat soort printjes zit te wachten. En dan heb ik er niet eens prijs bij gezet... dus ja, zoals ik al dacht, gaat niet vliegen... Nu zit ik met twee van die printjes...
Na een paar maanden is idd gebleken dat niemand op dat soort printjes zit te wachten. En dan heb ik er niet eens prijs bij gezet... dus ja, zoals ik al dacht, gaat niet vliegen... Nu zit ik met twee van die printjes...
Bedankt voor het terugkoppelen Ducky, dat is dan ook een duidelijke boodschap voor ieder ander op dit moment: je houdt iets over wat je terug kan plaatsen bijvoorbeeld bij verkoop van je woning, en verder heb je er op dit moment niet heel veel meer dan dat aan.
Bedankt voor het terugkoppelen Ducky, dat is dan ook een duidelijke boodschap voor ieder ander op dit moment: je houdt iets over wat je terug kan plaatsen bijvoorbeeld bij verkoop van je woning, en verder heb je er op dit moment niet heel veel meer dan dat aan.
Mijn ervaringen
Marktplaats animo:
0,0 Mainboard Duco Silent
Aardig animo: RF afstandsbediening badkamer op batterijen
Beetje animo: 230V CO2 sensor en afstandsbediening voor woonkamer
De Open Air Mini heb ik inmiddels ook geïnstalleerd, duurde beetje lang voordat ik de order doorzette Maar inmiddels ook bezig met de aansturing van de Home Assistant. Het dashboard is redelijk goed gelukt, maar hebben jullie nog goede tips om die 'afloop programma's' te configureren? Ik zit nu te klooien met booleans + timers (HA:Helpers) and scripts (HA:Scripts)
Program1: 15min timer + fan percentage <15>
Program2: 15min timer + fan percentage <50>
Program3: 15min timer + fan percentage <80>
+ auto mode (luisteren naar de CO2 sensor en RH sensor waardes)
Ik heb wel behoefte aan wat goede voorbeelden... wie trapt m af? Eigenlijk wil ik dat alles automatisch loopt op de RH sensor voor de badkamer en CO2 sensor voor de woonkamer en manueel via stand 2 en stand 3 even kortstondig or langdurig verhoogd ventileren..
Deze sensor waardes kan ik natuurlijk meenemen via een drempel-waarde en dan actie. Of via een afgeleide en of die positief (toenemende trend) is of negatief (afnemende trend) watt zijn jullie ervaringen?
[Voor 9% gewijzigd door hjw-001 op 08-05-2023 16:03]
Nog beetje lopen stoeien met het Home Assisant dashboard.
Wat je ziet is een combinatie van "stapel" cards in kolommen. Met de HACS addon kan je community addons downloaden en daarvan heb ik de volgende addon's toegevoegd * 'Waves' thema.
* Mushroom Cards
* Stack in Card
Voor ieder programma knop (net zoals de DUCO afstandsbediening) een switch entiteit aangemaakt. Die kan je tonen in de mushroom cards. Elke switch heeft een automatisering om de andere switches uit te schakelen bij het inschakelen , zodat er maar 1 programma actief is. Voor iedere Preset/Program een scriptje (herstart) geschreven met de acties voor Open Air en de OpenAir kleppen. Enkel Program Auto heeft triggers op de vochtsensoren en co2 sensoren. Daarmee zijn de andere presets een handmatige override (ik weet nog niet of dat handig is). Maar de handmatige overrides hebben een timer en als die afloopt gaat alles weer naar program:Auto.
Op deze manier heb ik geprobeerd de gedragingen van de DUCO afstandsbedieningen na te bootsen.
Wat je ziet is een combinatie van "stapel" cards in kolommen. Met de HACS addon kan je community addons downloaden en daarvan heb ik de volgende addon's toegevoegd * 'Waves' thema.
* Mushroom Cards
* Stack in Card
Voor ieder programma knop (net zoals de DUCO afstandsbediening) een switch entiteit aangemaakt. Die kan je tonen in de mushroom cards. Elke switch heeft een automatisering om de andere switches uit te schakelen bij het inschakelen , zodat er maar 1 programma actief is. Voor iedere Preset/Program een scriptje (herstart) geschreven met de acties voor Open Air en de OpenAir kleppen. Enkel Program Auto heeft triggers op de vochtsensoren en co2 sensoren. Daarmee zijn de andere presets een handmatige override (ik weet nog niet of dat handig is). Maar de handmatige overrides hebben een timer en als die afloopt gaat alles weer naar program:Auto.
Op deze manier heb ik geprobeerd de gedragingen van de DUCO afstandsbedieningen na te bootsen.
Success
Wat super vet dat je dit hebt gemaakt! Die details in die afbeelding Super vet dat je daar de Open AIR printjes in hebt zitten! Het ziet er echt super netjes uit!
Zou jij je automations misschien willen delen? Gezien de hoeveelheid zorg waarmee je dit allemaal hebt gemaakt kunnen andere mensen daar nog veel aan hebben! Kudos voor je werk!
-mushroom
-card-mod
-vertical stack in card
-stack in card
-mini-graph-card
-waves [thema]
Preview:
Mijn doel was vooral een dashboard waarin je in 1 oogopslag de belangrijkste informatie ziet en een paar knoppen hebt om de boel te bedienen. Oh ja, en het moest er goed uitzien op de smartphone . De screenshots (rechts) zijn enkel om e.e.a. te configureren, maar gebruik ik eigenlijk niet op de smartphone app van home assistant.
Iedere knop activeert dus een preset/automatisering. De acties m.b.t. OpenAir of Kleppen kan je daar zelf configureren. Neem even een actie mee om alle andere actieve switches 'knoppen' uit te schakelen, zo blijft je dashboard mooi 1 actieve knop weergeven.
Zo hebben we toch weer een aardig dashboard tegen de OpenAir hardware aan kunnen klussen, al zeg ik het zelf.
Ik ben al een tijdje aan het overwegen een type D WTW systeem in onze bestaande woning in te gaan bouwen. (Momenteel hebben we nog Type A, oftewel ARKO)
Nog geen idee welk merk en type ik ga aanschaffen.
Is iets als ook voor WTW systemen verkrijgbaar? Het moet daar toch ook mogelijk om de bestaande print te vervangen? Het is toch geen rocket science wat daar in gebeurd? Wat temperaturen opmeten en een ventilator aansturen.
(Ik heb al HA en overal in het huis sensoren (temp,hum,co2,ppm)
[Voor 7% gewijzigd door hneel op 22-05-2023 14:14]
hneel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:12:
Ik ben al een tijdje aan het overwegen een type D WTW systeem in onze bestaande woning in te gaan bouwen. (Momenteel hebben we nog Type A, oftewel ARKO)
Nog geen idee welk merk en type ik ga aanschaffen.
Is iets als ook voor WTW systemen verkrijgbaar? Het moet daar toch ook mogelijk om de bestaande print te vervangen? Het is toch geen rocket science wat daar in gebeurd? Wat temperaturen opmeten en een ventilator aansturen.
(Ik heb al HA en overal in het huis sensoren (temp,hum,co2,ppm)
Hey!
Helaas worden WTW-systemen op dit moment nog niet ondersteund. We spelen wel met de gedachte om ondersteuning voor een Duco WTW te bieden. Deze zijn echter behoorlijk kostbaar. Een WTW biedt ook meer functionaliteiten dan een standaard ventilatiebox, zoals vorstbescherming, het openen en sluiten van kleppen, en het streven naar het hoogst mogelijke rendement waar mogelijk.
Het is vooral de hoge aanschafprijs die ons momenteel ervan weerhoudt om met een WTW te experimenteren.
Verder lijkt het eenvoudig echter, ligt de complexiteit voornamelijk in het compatibel maken van ESPhome met de bestaande Duco WTW-hardware. We moeten per slot van rekening dezelfde motor, klep en sensoren kunnen aansturen.
Edit: Mocht iemand zijn Duco WTW willen verkopen, dan houd ik mij aanbevolen.
[Voor 12% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 22-05-2023 17:47]
-mushroom
-card-mod
-vertical stack in card
-stack in card
-mini-graph-card
-waves [thema]
Preview:
[Afbeelding]
Mijn doel was vooral een dashboard waarin je in 1 oogopslag de belangrijkste informatie ziet en een paar knoppen hebt om de boel te bedienen. Oh ja, en het moest er goed uitzien op de smartphone . De screenshots (rechts) zijn enkel om e.e.a. te configureren, maar gebruik ik eigenlijk niet op de smartphone app van home assistant.
Iedere knop activeert dus een preset/automatisering. De acties m.b.t. OpenAir of Kleppen kan je daar zelf configureren. Neem even een actie mee om alle andere actieve switches 'knoppen' uit te schakelen, zo blijft je dashboard mooi 1 actieve knop weergeven.
Zo hebben we toch weer een aardig dashboard tegen de OpenAir hardware aan kunnen klussen, al zeg ik het zelf.
@hneel Je zou ook kunnen kijken voor een WTW met modbus, zelf heb ik een Brink Flair 300 die ik met een ESP8266 en modbus shield kan besturen in Home Assistant.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details