Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07 21:57
Hoi @The_ Mad_Ping :)

Deze zou er in moeten zitten: https://intovent.nl/produ...mvs-15rh-en-hrc-itv050786

Echter, ik zie deze niet zitten. Mijn vermoeden is dat deze net als de motor sensor op de i2c bus zit (of ik heb er 1 zonder sensor gekregen :o ). Dus ik denk dat het zelfs een kwestie van alleen programmeren is (alleen geen idee waar ik op moet letten of kan debuggen om dit uit te proberen?).

Vooralsnog geen probleem, heb genoeg andere sensoren om hem aan te zwiepen vanuit HASS.

Het ziet er bij mij exact hetzelfde uit als deze:
met als enige verschil dat ik het nieuwe printje heb met de orcon stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 23:01
Ferrox1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:54:
Hoi @The_ Mad_Ping :)

Deze zou er in moeten zitten: https://intovent.nl/produ...mvs-15rh-en-hrc-itv050786

Echter, ik zie deze niet zitten. Mijn vermoeden is dat deze net als de motor sensor op de i2c bus zit (of ik heb er 1 zonder sensor gekregen :o ). Dus ik denk dat het zelfs een kwestie van alleen programmeren is (alleen geen idee waar ik op moet letten of kan debuggen om dit uit te proberen?).

Vooralsnog geen probleem, heb genoeg andere sensoren om hem aan te zwiepen vanuit HASS.

Het ziet er bij mij exact hetzelfde uit als deze:

[...]
Dat ziet er uit als een Senserion SHT-21 Sensor. Zou je eens kunnen kijken wat er op dat zwarte dingentje met dat raampje staat? (De gene in jouw ORCON) dan zou een adapter printje mogelijk zijn! dan is het een kwestie van programeren en gaan!

EDIT: Je motor zit niet op een I2C bus. Hij zal dan toch ergens anders moeten zitten :P

[ Voor 5% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 28-09-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
The_ Mad_Ping schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:01:
[...]

Dat ziet er uit als een Senserion SHT-21 Sensor. Zou je eens kunnen kijken wat er op dat zwarte dingentje met dat raampje staat? (De gene in jouw ORCON) dan zou een adapter printje mogelijk zijn! dan is het een kwestie van programeren en gaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gJkwMbOTwXglsdX9wic03JxKws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J53mfIFqTnb4bKLL4Bzy1Ll9.jpg?f=fotoalbum_large

Het is zo klein dat ik het met het blote oog niet kan lezen. Maar hij zit dus verstopt idd en niet op de i2c bus. Zag dat hij op de print gesoldeerd is en dus uitsteekt in de uitblaas opening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
aaah dat is een SHT-30 ook van senserion! Zit er dezelfde connector op als die andere sensor? (die jij in je linkje stuurde?)
Bovenstaande sensor is namelijk te integreren echter heb je dan wel verloop kabeltje/printje nodig! Als je die sensor tijdelijk kan missen dan kan ik een printje maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzKDs7UYUuymuY-zTKq9_xerjO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zM4obsxa3hFIaj4CLQHQ6l3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oS-eqzTh78C2gUgyVYUmnWn9_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZAH9PBqodZkw4uOuZF5WCci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgs1VFHWwAKdmA1InrvqeuAyJko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZLRhbmnd2Roqc9jen9ADBmd.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zit alleen vast gesoldeerd. Ik heb ook pigtails liggen, maar ik weet niet of het daar mee lukt. Ik kan hem er wel een keer af solderen als dat nodig is. Het hele bordje opsturen met dat uitstekende ding lijkt me nogal ehhh... fragiel :X

Edit: Zit inderdaad dezelfde connector op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Ow, hij zit niet vast... dit systeem is nieuw voor mij... (vond de solderingen al vreemd zitten..)

Ik wil hem best opsturen :). DM me maar waar hij heen mag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Ferrox1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij zit alleen vast gesoldeerd. Ik heb ook pigtails liggen, maar ik weet niet of het daar mee lukt. Ik kan hem er wel een keer af solderen als dat nodig is. Het hele bordje opsturen met dat uitstekende ding lijkt me nogal ehhh... fragiel :X

Edit: Zit inderdaad dezelfde connector op.
Thanks voor de foto's! Ik denk dat als je hard aan dat onderste printje trekt dat hij wel los komt :9 Ze hebben een connector gesoldeerd en daar wordt hij dan aan de onderkant van de print in gestoken. (zo lijkt het)

Dan kan ik daarvoor een mooi adapterje maken!

[ Voor 4% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 28-09-2023 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Met dank aan @Ferrox1 binnenkort dus ook een adapter printje voor de Orcon RH sensoren, dit zal alleen de SHT-20 of SHT-30 variant zijn. (ze hebben bij de oudere systemen ook nog een andere obscure sensor gebruikt) als alles klaar is zal ik op Github beschrijven wat de verschillen zijn en hoe je dat kan zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik heb thuis ook een Orcon MVS-15RH die ik graag in Home Assistant wil opnemen. Ik heb gekeken naar deze usb-stick maar deze lijkt niet meer leverbaar en deze oplossing lijkt mij ook beter.

In de woonkamer hangt een RF CO2-sensor met ook handmatige bediening. Blijft deze met dit bordje werkzaam? Ik heb een andere CO2-sensor waarop ik zou kunnen sturen, echter de CO2-sensor van Orcon hangt aan de muur en zou dan nutteloos worden.

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 29-09-2023 14:05 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-06 21:32
manusjevanalles schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:04:
Ik heb thuis ook een Orcon MVS-15RH die ik graag in Home Assistant wil opnemen. Ik heb gekeken naar deze usb-stick maar deze lijkt niet meer leverbaar en deze oplossing lijkt mij ook beter.

In de woonkamer hangt een RF CO2-sensor met ook handmatige bediening. Blijft deze met dit bordje werkzaam? Ik heb een andere CO2-sensor waarop ik zou kunnen sturen, echter de CO2-sensor van Orcon hangt aan de muur en zou dan nutteloos worden.
Waarom neem je niet een losse CO2, vocht en temperatuur sensor die rapporteert aan je Home Assistant. Switchbot of Qingping heeft wel mooie sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
hjw-001 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:05:
[...]

Waarom neem je niet een losse CO2, vocht en temperatuur sensor die rapporteert aan je Home Assistant. Switchbot of Qingping heeft wel mooie sensoren
Ik heb al de juiste sensoren in Home Assistant. De vraag was meer of de Orcon CO2-sensor nog werkzaam blijft met deze printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
manusjevanalles schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:16:
[...]

Ik heb al de juiste sensoren in Home Assistant. De vraag was meer of de Orcon CO2-sensor nog werkzaam blijft met deze printplaat.
Helaas, deze zijn niet meer bruikbaar. Zowel Orcon als Duco gebruiken een closed source RF systeem. Dat reverse engineeren/debuggen kost mij teveel tijd.

• manusjevanalles
  • Nu online
The_ Mad_Ping schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:00:
[...]

Helaas, deze zijn niet meer bruikbaar. Zowel Orcon als Duco gebruiken een closed source RF systeem. Dat reverse engineeren/debuggen kost mij teveel tijd.
Dat is jammer. Ik begrijp nu dat de hele printplaat wordt vervangen. Dan snap ik dat de remotes niet meer werken. Wel jammer. Ik laat hem maar hangen denk ik, zit verder niet in de weg en wel handig bij een eventuele verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenhofmans
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-04 11:07
Vraagje! Werken de originele Duco CO2- en vochtsensor nog met deze opensource controller? Excuus als deze vraag al gesteld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjw-001
rubenhofmans schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:53:
Vraagje! Werken de originele Duco CO2- en vochtsensor nog met deze opensource controller? Excuus als deze vraag al gesteld is.
Enkel die met een draad op je duco moederbord zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
rubenhofmans schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:53:
De originele sensoren die IN de ventilator worden geplaatst werken met de opensource controller.
De draadloze sensoren/bediening werkt niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Kleine huishoudelijke mededeling: Tindie is dicht van 02-10 tot 15-10 en 01-11 tot 04-12 ivm vakanties. 16 oktober volgt nog iets leuks...

O+ The Mad Ping

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

canonball schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

De originele sensoren die IN de ventilator worden geplaatst werken met de opensource controller.
De draadloze sensoren/bediening werkt niet meer.
Maar dan weer niet als deze sensoren in de originele Duco kleppen zitten, want deze kleppen zijn niet compatibel.

[ Voor 5% gewijzigd door fenrir op 02-10-2023 22:06 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 20:15
Prachtig initiatief! Ben bij de renovatie van het huis de ventilatie vergeten goed mee te nemen, dus zit helaas nu met een suboptimale type-C ventilatie ipv WTW. Er staat hier een Vasco C400 RF unit, welke ik heb uitgebreid met twee vochtsensor om zo goed mogelijk vraaggestuurd te ventileren. Blijkt ik praktijk lastig om deze goed af te stellen, dus systeem staat nu soms.gewoon 48 uur op hoogste stand te blazen als het buiten vochtig weer is. Wil de aansturing laten lopen via Homey met bestaande CO2 en vocht sensoren.

De grote vraag is of het OpenAir bordje ook de Vasco unit kan aansturen. Zie veel gelijkenissen met de Duco box (AC motor + 4 control lijnen), dus ben hoopvol. Maar graag jullie beoordeling obv onderstaande foto's!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnsV8AwbUmci3T9YHVt84aI7Rac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5KXMvCRPSOQEe4cphzpj6pq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQqhOXqJEhoyi0QbZZZhC6rMubM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSbxkCjJwGQXbYesKWHVpdne.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMkR1kq4Zen1fb7x98FUWFKTtdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR86dobPRqsZoZL66FIduyDh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
Hebben andere mensen er ook last van dat de pulse counter zo langzaam wordt bijgewerkt? Bij mij is het 1* per 30 seconden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
hjw-001 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:26:
Hebben andere mensen er ook last van dat de pulse counter zo langzaam wordt bijgewerkt? Bij mij is het 1* per 30 seconden.
Volgens mij is dat de standaard interval instelling.

Je kunt bij de firmware build interval toevoegen in het yaml bestand.

code:
1
2
3
4
5
6
sensor: 
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO14
    unit_of_measurement: 'RPM'
    name: 'AIR Mini RPM'
    update_interval: 15s

Zoals hierboven bijvoorbeeld. Ik heb het zelf niet geprobeerd aangezien ik geen problemen heb met een update in 30s.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 20:19
Ik heb een foutje gemaakt met het instellen van de SSID van mijn Open AIR. Deze is nu verbonden met een ander netwerk dan waar mijn HA op draait. Hoe kan ik het netwerk weer veranderen? Inmiddels heb ik contact met de Open AIR op het netwerk, maar heb geen optie kunnen ontdekken om te verbinden met een ander netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
GoldenLeafBird schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:34:
Ik heb een foutje gemaakt met het instellen van de SSID van mijn Open AIR. Deze is nu verbonden met een ander netwerk dan waar mijn HA op draait. Hoe kan ik het netwerk weer veranderen? Inmiddels heb ik contact met de Open AIR op het netwerk, maar heb geen optie kunnen ontdekken om te verbinden met een ander netwerk.
Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt als je ermee kunt verbinden nieuwe firmware uploaden waarin de SSID al is ingevuld of de instellingen resetten.

Echter lijkt mij het makkelijkste om met de Open AIR alleen even naar een plek te gaan waar het desbetreffende netwerk geen bereik heeft. Dan krijg je dat de standaard SSID van Open AIR weer wordt aangezet waarna je als het goed is de SSID weer kunt invullen om daarmee te verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
DutchKel schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt als je ermee kunt verbinden nieuwe firmware uploaden waarin de SSID al is ingevuld of de instellingen resetten.

Echter lijkt mij het makkelijkste om met de Open AIR alleen even naar een plek te gaan waar het desbetreffende netwerk geen bereik heeft. Dan krijg je dat de standaard SSID van Open AIR weer wordt aangezet waarna je als het goed is de SSID weer kunt invullen om daarmee te verbinden.
Dankuwel. Uiteindelijk heb ik m'n accesspoint even uit de lucht gehaald, toen kwam de fallback weer terug, even opnieuw ingesteld en nu werkt het als een zonnetje. d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchKel
Is er interesse in een automation die we met z'n alle ontwikkelen om deze zo efficiënt mogelijk te maken? Ik had een paar pagina's terug mijn automation al erin gezet, echter zoals andere opmerkte hield deze geen rekening met de vochtigheid van buiten e.d.

Is het idee om hier een github repository voor op te zetten?

Ook moet het makkelijker gemaakt worden om de verschillende id's die gebruikt worden in het script ergens centraal vast te leggen (variabelen?).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjw-001
DutchKel schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:11:
Is er interesse in een automation die we met z'n alle ontwikkelen om deze zo efficiënt mogelijk te maken? Ik had een paar pagina's terug mijn automation al erin gezet, echter zoals andere opmerkte hield deze geen rekening met de vochtigheid van buiten e.d.

Ook moet het makkelijker gemaakt worden om de verschillende id's die gebruikt worden in het script ergens centraal vast te leggen (variabelen?).
Ik vind het een goed idee. Ik zat er alleen laatst over te denken een aantal zaken te verplaatsen naar de ESP YAML van OpenAir zelf. Zoals hieronder, de stille modus en 3 gekozen snelheden (standaard / mid / high). Ik meende dat het wat gemakkelijker zou zijn als Open Air zelf de snelheid RPM uitrekent ipv in HomeAssistant scripts/automatiseringen.

Maar uiteindelijk/momenteel heb ik het uit alle automatiseringen getrokken en in 1 script gestopt. Min of meer hetzelfde voordeel :+.

Via de ESP YAML tackelen we misschien dat probleem met verschillende identifiers wat gemakkelijker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrr6x6hHL2NapcBLX0eBCxBdpj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VWDcWFLJaqnEytupVcxoJvIz.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door hjw-001 op 10-10-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicule80
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-07 12:16
hjw-001 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Ik vind het een goed idee. Ik zat er alleen laatst over te denken een aantal zaken te verplaatsen naar de ESP YAML van OpenAir zelf. Zoals hieronder, de stille modus en 3 gekozen snelheden (standaard / mid / high). Ik meende dat het wat gemakkelijker zou zijn als Open Air zelf de snelheid RPM uitrekent ipv in HomeAssistant scripts/automatiseringen.
Ja, vind ik ook een goed plan! Blueprint, meer naar YAML, wat de beste optie ben ik nog niet uit, maar ik denk en ontwikkel graag mee!

Hm... Yes... Clearly some sort of ware...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
DutchKel schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:11:

Leuk idee, daar ben ik zeker bij. Ik zal ook al te kijken hoe ik m'n ventilatie wilde gaan aansturen om de meetwaarden binnen de gestelde parameters (CO2, luchtvochtigheid, geluidsproductie) te houden en tegelijkertijd de ventilatie zo min mogelijk laat draaien (energieverbruik) en met zo min mogelijk input van mijn kant als gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
hjw-001 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Maar uiteindelijk/momenteel heb ik het uit alle automatiseringen getrokken en in 1 script gestopt. Min of meer hetzelfde voordeel :+.

Via de ESP YAML tackelen we misschien dat probleem met verschillende identifiers wat gemakkelijker?

[Afbeelding]
Dit klinkt ook niet verkeerd om de yaml uit te bereiden. @The_ Mad_Ping mogelijk wil jij hier ook bij ondersteunen aangezien je het geheel ook voorgeprogrammeerd verkoopt. Dan kun je een completer pakket verkopen.

Alle ideeën zijn uiteraard welkom.

In de huidige template die ik heb gebruikt krijgen de kleppen ook deels een gegenereerde id. Die is natuurlijk ook handiger om vast te zetten (klep1 ofzo ipv klepegsqy1).

Ik ga volgende week op vakantie dus ik kan nu nog niet veel tijd hierin steken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ferrox1
Wellicht wel leuk, ik heb namelijk wel een flinke automation er op zitten die automatisch regelt aan de hand van de vochtigheid buiten.

Ik reken namelijk het absolute vochtigheidsverschil uit met buiten radar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Relative vochtigheid buiten op kamer temperatuur
    - name: 'relatieve_vochtigheid_buiten_op_kamertemperatuur'
      # Set unique_id to a 32-digit random number or UUID
      unique_id: '5da7ba7e3447a8366d81071ca11129f4'
      device_class: 'humidity'
      state_class: 'measurement'
      unit_of_measurement: '%'
      state: >
        {%  set tempbuiten = (states('sensor.buienradar_temperature') | float ) %}
        {%  set esbuiten = 6.11 * 10 * ((7.5 * tempbuiten) / (237.3 + tempbuiten))%}
        {%  set tempbinnen = (states('sensor.temperatuur_beneden') | float ) %}
        {%  set esbinnen = 6.11 * 10 * ((7.5 * tempbinnen) / (237.3 + tempbinnen))%}
        {%  set ebuiten = ((states('sensor.buienradar_humidity')| float ) / 100) * esbuiten %}
        {%  set rhbuitentempbinnen = (ebuiten/esbinnen) * 100 %}
        {{ rhbuitentempbinnen | round(2) }}
    - name: 'relatieve_vochtigheid_verschil_buiten_binnen'
      unique_id: '5da7ba7e3447a8366d81071ca11129f5'
        {{ (states('sensor.vochtigheid_beneden') | float ) -  (states('sensor.relatieve_vochtigheid_buiten_op_kamertemperatuur') | float ) }}

Daarnaast heb ik 4 input helpers gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQQz2Ehd7wWRILXPi4DZBBVXBiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfqV2I6JBy0mrORJezj9jK1p.png?f=fotoalbum_large

- Maximale snelheid (de WAF vond 100 % te veel herrie...)
- maximale vochtigheid verschil waarop de ventilator maximaal gaat draaien
- Gewenste vochtigheid, waarbij hij dus op een minimale loop gaat zitten
- douche stand. (die wordt automatisch als ik de interne vochtsensor kan aansluiten, daar is @The_ Mad_Ping mee bezig

tevens kijk ik of er iemand thuis is en in de nacht regelt hij terug naar 30%. Die 70 staat overigens hardcoded in de automatisering, maar kun je zelf aanpassen als je wil. Ook houd ik rekening mee dat de verwarming aan staat... beetje zonde om alle warmte gelijk naar buiten te blazen..

De automation zelf:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
alias: Ventilatie Regeling
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.relatieve_vochtigheid_verschil_buiten_binnen
    id: Vochtigheid Verschil
    entity_id:
      - input_boolean.iemand_thuis
    id: Iemand Thuis
    entity_id:
      - input_number.max_ventilator
    id: Max Ventilator
    entity_id:
      - input_number.max_vochtigheid_verschil
    id: Max Difference
    entity_id:
      - input_boolean.douchestand
    id: Douchen
  - platform: time
    at: "22:00:00"
    id: Nacht Regeling
    at: "07:00:00"
    id: Dag Regeling
    entity_id:
      - input_boolean.verwarming_aan
    id: Verwarming
    from: "off"
    to: "on"
condition: []
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: trigger
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.douchestand
            state: "on"
    then:
      - if:
        then:
          - service: input_number.set_value
            data:
              value: 100
            target:
              entity_id: input_number.max_ventilator
          - service: fan.set_percentage
            data:
              percentage: "{{states.input_number.max_ventilator.state | float}}"
            target:
              entity_id: fan.open_air_mini
          - stop: Douchestand actief
    alias: Douchen Actief
  - if:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{states.sensor.relatieve_vochtigheid_verschil_buiten_binnen.state
              | float <= 0}}
    then:
      - service: fan.turn_off
        data: {}
        target:
      - stop: Het is buiten vochtiger dan binnen
    alias: Buiten Vochtiger dan binnen
  - if:
        conditions:
              {{states.sensor.vochtigheid_beneden.state | float <=
              states.input_number.acceptabele_vochtigheid.state | float}}
    then:
        data:
          percentage: 15
        target:
      - stop: Droog genoeg in huis
    alias: Gewenste vochtigheid binnen bereikt
  - if:
        conditions:
          - condition: time
            before: "06:30:00"
            after: "22:30:00"
    then:
        data:
          value: 30
        target:
      - stop: Nachtregeling Actief
    alias: Nachtregeling
  - if:
        conditions:
            entity_id: input_boolean.verwarming_aan
    then:
        data:
          value: 50
        target:
    alias: Verwarming Aan Regeling
    else: []
  - if:
        conditions:
    then:
      - if:
              | float < states.input_number.max_vochtigheid_verschil.state |
              float}}
        then:
            data:
              percentage: >-
                | float / states.input_number.max_vochtigheid_verschil.state |
                float * states.input_number.max_ventilator.state | float}}
            target:
        else:
            data:
            target:
    alias: Normale regeling
  - if:
        conditions:
            enabled: true
    then:
      - if:
            entity_id: input_boolean.iemand_thuis
            state: "off"
        then:
            data:
            target:
        else:
            data:
              value: 70
            target:
    alias: Terug zetten max ventilator bij dagregeling en iemand thuis
mode: queued
max: 3
trace:
  stored_traces: 50

Mogelijk hebben jullie er wat aan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ferrox1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:02:
Wellicht wel leuk, ik heb namelijk wel een flinke automation er op zitten die automatisch regelt aan de hand van de vochtigheid buiten.

Ik reken namelijk het absolute vochtigheidsverschil uit met buiten radar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Relative vochtigheid buiten op kamer temperatuur
    - name: 'relatieve_vochtigheid_buiten_op_kamertemperatuur'
      unique_id: '5da7ba7e3447a8366d81071ca11129f4'
        {%  set tempbuiten = (states('sensor.buienradar_temperature') | float ) %}
        {%  set esbuiten = 6.11 * 10 * ((7.5 * tempbuiten) / (237.3 + tempbuiten))%}
        {%  set tempbinnen = (states('sensor.temperatuur_beneden') | float ) %}
        {%  set esbinnen = 6.11 * 10 * ((7.5 * tempbinnen) / (237.3 + tempbinnen))%}
        {%  set ebuiten = ((states('sensor.buienradar_humidity')| float ) / 100) * esbuiten %}
        {%  set rhbuitentempbinnen = (ebuiten/esbinnen) * 100 %}
        {{ rhbuitentempbinnen | round(2) }}
    - name: 'relatieve_vochtigheid_verschil_buiten_binnen'
      unique_id: '5da7ba7e3447a8366d81071ca11129f5'
        {{ (states('sensor.vochtigheid_beneden') | float ) -  (states('sensor.relatieve_vochtigheid_buiten_op_kamertemperatuur') | float ) }}

Daarnaast heb ik 4 input helpers gemaakt:

[Afbeelding]

- Maximale snelheid (de WAF vond 100 % te veel herrie...)
- maximale vochtigheid verschil waarop de ventilator maximaal gaat draaien
- Gewenste vochtigheid, waarbij hij dus op een minimale loop gaat zitten
- douche stand. (die wordt automatisch als ik de interne vochtsensor kan aansluiten, daar is @The_ Mad_Ping mee bezig

tevens kijk ik of er iemand thuis is en in de nacht regelt hij terug naar 30%. Die 70 staat overigens hardcoded in de automatisering, maar kun je zelf aanpassen als je wil. Ook houd ik rekening mee dat de verwarming aan staat... beetje zonde om alle warmte gelijk naar buiten te blazen..

De automation zelf:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
alias: Ventilatie Regeling
trigger:
    entity_id:
      - sensor.relatieve_vochtigheid_verschil_buiten_binnen
    entity_id:
      - input_boolean.iemand_thuis
    entity_id:
      - input_number.max_ventilator
    entity_id:
      - input_number.max_vochtigheid_verschil
    entity_id:
      - input_boolean.douchestand
    at: "22:00:00"
    at: "07:00:00"
    entity_id:
      - input_boolean.verwarming_aan
    from: "off"
    to: "on"
action:
  - if:
        conditions:
    then:
      - if:
        then:
            data:
            target:
            data:
            target:
          - stop: Douchestand actief
    alias: Douchen Actief
  - if:
        conditions:
              | float <= 0}}
    then:
      - service: fan.turn_off
        data: {}
        target:
      - stop: Het is buiten vochtiger dan binnen
    alias: Buiten Vochtiger dan binnen
  - if:
        conditions:
              {{states.sensor.vochtigheid_beneden.state | float <=
              states.input_number.acceptabele_vochtigheid.state | float}}
    then:
        data:
          percentage: 15
        target:
      - stop: Droog genoeg in huis
    alias: Gewenste vochtigheid binnen bereikt
  - if:
        conditions:
          - condition: time
            before: "06:30:00"
            after: "22:30:00"
    then:
        data:
          value: 30
        target:
      - stop: Nachtregeling Actief
    alias: Nachtregeling
  - if:
        conditions:
            entity_id: input_boolean.verwarming_aan
    then:
        data:
          value: 50
        target:
    alias: Verwarming Aan Regeling
    else: []
  - if:
        conditions:
    then:
      - if:
              | float < states.input_number.max_vochtigheid_verschil.state |
              float}}
        then:
            data:
              percentage: >-
                | float / states.input_number.max_vochtigheid_verschil.state |
                float * states.input_number.max_ventilator.state | float}}
            target:
        else:
            data:
            target:
    alias: Normale regeling
  - if:
        conditions:
            enabled: true
    then:
      - if:
            entity_id: input_boolean.iemand_thuis
            state: "off"
        then:
            data:
            target:
        else:
            data:
              value: 70
            target:
    alias: Terug zetten max ventilator bij dagregeling en iemand thuis
mode: queued
max: 3
trace:
  stored_traces: 50

Mogelijk hebben jullie er wat aan 8)
Bedankt voor het delen, dit kan ik goed gebruiken als input voor mijn ventilatie-automatisering. Heb je geen automatische "koel-modus" als het buiten kouder is dan binnen in de zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Nee, die heb ik er nog niet in zitten. Wel een goede trouwens.

Overigens verwacht ik dan snel dat de vochtigheid binnen beter is dan buiten op dat moment. Daarnaast hebben we ook een airco hangen. Dan wordt het al snel droger binnen dan buiten en schakelt hij uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Het ligt er ook aan wat je belangrijker vindt, koelen of luchtvochtigheid op peil houden. Maar als je een airco hebt dan is koelen via de ventilatie wellicht niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Klopt. Ik speel wel met het idee om een CO2 meter neer te zetten beneden en daar ook mee te gaan sturen. Maar dat is allemaal nog voor de toekomst. Ik heb vooral last van vocht in het huis, dus dat was mijn speerpunt. Helaas is het vaak dan ook behoorlijk vochtig buiten en dat komt sneller binnen dan het er uit gaat is tot nu toe mijn conclusie. Ik heb wel met een slecht werkende ventilatie gezeten (vandaar ook de vervanging) dus ik moet nog ervaren hoe het de komende tijd zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Hallo! We zijn blij om aan te kondigen dat we weer open zijn! (De komende twee weken dan)

En nu voor het goede nieuws: we hebben nieuwe sensoren! Vanaf nu kost een RH + CO2-sensor $20 minder. Dit is mogelijk gemaakt door de overstap naar Sensirion SCD-40-sensoren. Het grote voordeel van deze sensoren is dat ze voordeliger zijn dan de Senseair S8-sensoren en bovendien hebben ze de RH-sensor geïntegreerd.
Dit zorgt voor minder verschillende varianten die we moeten ondersteunen. Deze sensor gaat Straks ook in de AIR Sense gebruikt worden.

Let op 1 nadeel: Ze zijn niet backwards compatible met de Ducoboxen. Als je deze inpluggen in je originele duco mainboard dan werkt deze dus niet!

Source files + uitleg volgt in December. (November zijn we dicht)

Uitleg hoe deze sensor werkt: https://sensirion.com/products/catalog/SCD40

Daarnaast hebben we nu ook een VOC + NOx-sensor beschikbaar, gebaseerd op de SGP-41-sensor van Sensirion. Voor meer informatie over deze sensor kun je hier terecht: https://sensirion.com/products/catalog/SGP41

Verder zijn we nog druk bezig met de externe klep testen! Deze kan verwacht worden in Januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Verder bovenstaande posts van: @Ferrox1 & @manusjevanalles & @hjw-001 & @DutchKel & @GoldenLeafBird & @Ridicule80 Fantastisch intiatief! Super vet dat jullie dit delen en zo actief zijn! Ik ben helaas niet zo'n software held maar als ik ergens mee kan assisteren dan hoor ik dat natuurlijk graag :D
Ik vind het sowieso een goed idee om vanaf volgend jaar in de AIR mini Yaml een paar default standen mee te geven. iets in de trant van:

1: OFF
2: Silent
3: Medium
4: Turbo

Mochten jullie nog ideeen hebben over namen + hoeveel RPM die opties zouden moeten zijn dan hoor ik dat graag.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Volgens mij gaat er iets niet goed met mijn humidity sensor (en temperatuur trouwens).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdrWB7pmYw5vmeQLdhD0WGbHSR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I2gKTBf0HRWbtVF6Ud8AUSyf.png?f=user_large

Is er iets dat ik zelf kan fixen of zou het toch hardwarematig zijn. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
GoldenLeafBird schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:39:
Volgens mij gaat er iets niet goed met mijn humidity sensor (en temperatuur trouwens).
[Afbeelding]

Is er iets dat ik zelf kan fixen of zou het toch hardwarematig zijn. :-(
Dit ziet er idd vreemd uit, Hoe is je WI-FI ontvangst op de locatie waar je ventilatiebox hangt? (kan je eens kijken of de AIR mini wel verbonden blijft?)

Mocht bovenstaande goed zijn zal ik je een nieuw setje toesturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
@The_ Mad_Ping Ik zou graag een OpenAIR willen bestellen voor mijn Orcon, maar zou graag direct het extra printplaatje meebestellen zodat ik de originele vochtsensor van Orcon ook nog kan gebruiken. Weet je al wanneer het printplaatje ongeveer te bestellen zal zijn? (zoals besproken met @Ferrox1 )?

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 17-10-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
manusjevanalles schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:04:
@The_ Mad_Ping Ik zou graag een OpenAIR willen bestellen voor mijn Orcon, maar zou graag direct het extra printplaatje meebestellen zodat ik de originele vochtsensor van Orcon ook nog kan gebruiken. Weet je al wanneer het printplaatje ongeveer te bestellen zal zijn? (zoals besproken met @Ferrox1 )?
Hey @manusjevanalles , die print adapter duurt helaas nog wel even. Ik verwacht pas in jan/begin feb deze getest + binnen te hebben. Overigens is niet elke sensor die ooit geleverd zijn door Orcon compatible. Zeker bij de ouderre ventilatie boxen gebruikte ze nog geen Senserion. (ik moet daar ook nog een stukje over schrijven)
sorry B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik weet nog niet welke sensor erin zit, moet hem nog openen. Maar dan ga ik hem waarschijnlijk maar bestellen en dan bestel ik wellicht later het printplaatje.

Edit: wat is nu de oplossing om te voorkomen dat de stekker in de Orcon moet worden doorgeknipt? Zit het losse printplaatje voor de motorstekker er gewoon bij?

[ Voor 33% gewijzigd door manusjevanalles op 17-10-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Clock schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:18:
Prachtig initiatief! Ben bij de renovatie van het huis de ventilatie vergeten goed mee te nemen, dus zit helaas nu met een suboptimale type-C ventilatie ipv WTW. Er staat hier een Vasco C400 RF unit, welke ik heb uitgebreid met twee vochtsensor om zo goed mogelijk vraaggestuurd te ventileren. Blijkt ik praktijk lastig om deze goed af te stellen, dus systeem staat nu soms.gewoon 48 uur op hoogste stand te blazen als het buiten vochtig weer is. Wil de aansturing laten lopen via Homey met bestaande CO2 en vocht sensoren.

De grote vraag is of het OpenAir bordje ook de Vasco unit kan aansturen. Zie veel gelijkenissen met de Duco box (AC motor + 4 control lijnen), dus ben hoopvol. Maar graag jullie beoordeling obv onderstaande foto's!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hey @Clock Excuus voor de late reactie! :X

Dit ziet er zeker uit alsof dit gaat werken! Ik heb net even de datasheets naast elkaar gelegd, en dit ziet er positief uit. Het enige verschil is dat zij een groen draadje gebruiken voor de 0V/GND en EBM-Papst een blauwe. Ik kan lastig zien welke connector ze gebruiken voor de motor, maar de pinout is hetzelfde als die van de X8 Connector op de AIR mini. Als dit toevallig dezelfde connector is, dan kun je hem er zo inprikken :). Wel moet je voor de 230Vac je connector afknippen om hier adereindhulzen op te knijpen en deze vervolgens op de AIR mini aan te sluiten.
Mocht je willen bestellen, bestel dan de versie met Orcon Base board, dan zit x8 gesoldeerd + een 3d geprint stuk met dubbelzijdige tape om dit goed te kunnen bevestigen.
Hou ons op de hoogte :D!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 20:15
The_ Mad_Ping schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Hey @Clock Excuus voor de late reactie! :X

Dit ziet er zeker uit alsof dit gaat werken! Ik heb net even de datasheets naast elkaar gelegd, en dit ziet er positief uit. Het enige verschil is dat zij een groen draadje gebruiken voor de 0V/GND en EBM-Papst een blauwe. Ik kan lastig zien welke connector ze gebruiken voor de motor, maar de pinout is hetzelfde als die van de X8 Connector op de AIR mini. Als dit toevallig dezelfde connector is, dan kun je hem er zo inprikken :). Wel moet je voor de 230Vac je connector afknippen om hier adereindhulzen op te knijpen en deze vervolgens op de AIR mini aan te sluiten.
Mocht je willen bestellen, bestel dan de versie met Orcon Base board, dan zit x8 gesoldeerd + een 3d geprint stuk met dubbelzijdige tape om dit goed te kunnen bevestigen.
Hou ons op de hoogte :D!
Thanks, besteld! Keep you posted :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Hoi Allen,

Helaas zit er een bug in de laatste versies van ESPHome (ik weet nog niet vanaf welke versie deze er in zit) waardoor de fallback hotspot niet meer goed werkt + alle I2C en Uart verkeer vertraagd lijkt te zijn (dit geeft errors in de debug window). Edit : Lezen is een vak... 8)7 Thanks @LinuZZ

Voor nu is de workaround een wat oudere versie van esphome te installeren. Op de PC kan dit met:
code:
1
pip install esphome==2023.9.0
In deze versie werkt alles nog goed!

Let op die output dat de sensor te langzaam reargeert is blijkbaar een "feature" :+

FYI:
Edit: Vanaf versie 2023.7.0 zijn die delay meldingen geintroduceerd. Vanaf versie 2023.10.0 werkt de fallback hotspot niet meer.

Dit heeft alleen gevolgen voor de mensen die hem zelf programeren.

[ Voor 33% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 21-10-2023 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-07 21:33
The_ Mad_Ping schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:35:
Hoi Allen,

Helaas zit er een bug in de laatste versies van ESPHome (ik weet nog niet vanaf welke versie deze er in zit) waardoor de fallback hotspot niet meer goed werkt + alle I2C en Uart verkeer vertraagd lijkt te zijn (dit geeft errors in de debug window).

Ik ga hier van het weekend verder naar kijken.

Voor nu is de workaround een wat oudere versie van esphome te installeren. Op de PC kan dit met:
code:
1
pip install esphome==2023.6.5
In deze versie werkt alles nog goed!

FYI:
Edit: Vanaf versie 2023.7.0 zijn die delays geintroduceerd. Dus tot 2023.6.5 werkt alles nog goed.
Vanaf versie 2023.10.0 werkt de fallback hotspot niet meer.

Dit heeft alleen gevolgen voor de mensen die hem zelf programeren.
https://esphome.io/change...a-new-warning-in-the-logs

Dit is geen nieuwe vertraging op de i2c bus, alleen een waarschuwing die een ander loglevel heeft gekregen. Volgens mij is dat een harmless dingetje die je kan negeren als je de esp niet voor andere zaken gebruikt.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
LinuZZ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:22:
[...]

https://esphome.io/change...a-new-warning-in-the-logs

Dit is geen nieuwe vertraging op de i2c bus, alleen een waarschuwing die een ander loglevel heeft gekregen. Volgens mij is dat een harmless dingetje die je kan negeren als je de esp niet voor andere zaken gebruikt.
Scherp! Thanks, ik heb mijn reactie aangepast :)

[ Voor 4% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 21-10-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mechanik
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
en is er nog hoop voor een monitring van WTW sytemen? Ik heb een DUCO COMFORT D400 en zou deze graag monitoren ... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
mechanik schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:51:
en is er nog hoop voor een monitring van WTW sytemen? Ik heb een DUCO COMFORT D400 en zou deze graag monitoren ... :-)
Ben je al bekend met de Open Air? Daarmee kun je in Home Assistant alles monitoren wat je maar wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-07 20:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtlE9SClYFff3vrd7wQbdHEAIGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxTBzXyxKeGQPjYpNADEQ5OD.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie is echt een fluitje van een cent, knap gedaan! Integratie met HA is ook binnen no time gedaan. Heb het project ook al bij een paar vrienden aangeraden :)

Wel een vraagje over de NOx sensor, die blijft bij mij op 1 staan. Betekend dat goed, of slecht? Kan het op Github niet vinden volgens mij. Als dat zou moeten veranderen, is er ergens een tabel waar ik de waarde langs kan leggen om op die manier te bepalen welke waardes goed of slecht zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
mechanik schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:51:
Hey @mechanik Deze is niet supported. Ik wil nog wel graag printjes maken voor de WTW's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Takkeding schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:06:
[Afbeelding]

Installatie is echt een fluitje van een cent, knap gedaan! Integratie met HA is ook binnen no time gedaan. Heb het project ook al bij een paar vrienden aangeraden :)

Wel een vraagje over de NOx sensor, die blijft bij mij op 1 staan. Betekend dat goed, of slecht? Kan het op Github niet vinden volgens mij. Als dat zou moeten veranderen, is er ergens een tabel waar ik de waarde langs kan leggen om op die manier te bepalen welke waardes goed of slecht zijn?
Hey @Takkeding (goede naam) Super tof! Fijn om te horen dat alles goed is gegaan :)

Meer info over VOC en NOX is hier te vinden

NOx: https://sensirion.com/resource/application_note/nox_index
VOC: https://sensirion.com/resource/application_note/voc_index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-07 21:33
Is het mogelijk de voc / NOx sensor los te kopen? Ik heb de open air mini al en zou hen graag uitbreiden :)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:41
Heb een set besteld met co2 en vocht sensor.
Ben erg benieuwd over de werking.

Is de bedrade aansluiting van de Duco dan nog wel te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
fonias schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:20:
Is de bedrade aansluiting van de Duco dan nog wel te gebruiken?
Welke draad? Nu is het niet duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
hjw-001 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Welke draad? Nu is het niet duidelijk...
Heb in de woonkamer een remote welke bedraad is aangesloten, is ook CO2 sensor had ik begrepen.
Of ben ik hierover verkeerd geïnformeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjw-001
fonias schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Heb in de woonkamer een remote welke bedraad is aangesloten, is ook CO2 sensor had ik begrepen.
Of ben ik hierover verkeerd geïnformeerd?
Heeft deze remote in de woonkamer enkel stroom (nul draad en fase draad) ? Dan is deze niet bedraad aangesloten aan je DUCO box maar bedraad aan je stroomnet, in dat geval gaat de communicatie draadloos met je DUCO box en is deze remote niet geschikt voor een draadloze koppeling met het Open Air moederbord.

Ik adviseer je dan om de CO2 meting van je kleppen te gebruiken , die is vaak net zo nauwkeurig als de CO2 waarde in de woonkamer zelf (zo lang er maar een klein beetje lucht blijft stromen). Wil je CO2 waardes kunnen aflezen in de ruimte zelf zijn er tal van apparaatjes die dat kunnen weergeven, tegelijkertijd ook kunnen rapporteren aan HomeAssistant en zo kan je die weer inzetten in automatiseringen voor je OpenAir.

Bijvoorbeeld Air Monitor Lite van QingPing.

Je DUCO CO2 Remote aan de wand is dus niet bruikbaar. Kan je apart leggen voor wanneer je de woning doorverkoopt of je kan deze nog wel redelijk goed kwijt op Marktplaats. Nu zit je met een zwart doosje aan de muur wat geen functie meer heeft straks > ik heb die aansluiting gebruikt voor een Sonoff NS Panel (touchscreen paneeltje) waarop een Home Assistant Companion App draait en zo is dat gat in de muur nu de plaats geworden van ons smart home bediening vanuit de woonkamer _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door hjw-001 op 26-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
Vanmorgen de print en co2/vocht sensor ontvangen.
Inmiddels ingebouwd en aan Wifi gekoppeld wat super simpel en snel voor elkaar was :)
Home Assistant herkende deze direct.

Wat mij alleen niet duidelijk is de plaatsing van de sensor.
Klem ik die aan de zijkant of aan de bovenkant voor de optimale luchtstroom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ7Avs3SvM30DqaB6QiVdZLQy7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/35orzcjS9nhIkoNsqB8vc8dA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
fonias schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:06:
Vanmorgen de print en co2/vocht sensor ontvangen.
Inmiddels ingebouwd en aan Wifi gekoppeld wat super simpel en snel voor elkaar was :)
Home Assistant herkende deze direct.

Wat mij alleen niet duidelijk is de plaatsing van de sensor.
Klem ik die aan de zijkant of aan de bovenkant voor de optimale luchtstroom?

[Afbeelding]
Fijn om te horen dat alles zo voorspoedig is gegaan :D

Op het B stukje is hij het beste te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Fijn om te horen dat alles zo voorspoedig is gegaan :D

Op het B stukje is hij het beste te plaatsen :)
Top, daar heb ik deze ook geplaatst :)

Het is echt super simpel te installeren en te configureren, hulde _/-\o_

Nu nog ff uitvogelen hoe ik het allemaal automatisch kan schakelen.
Wat zijn de optimale waarden voor in- en uitschakelen voor Co2 en vocht niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenhofmans
Vandaag mijn Open Air Mini binnengekregen, helemaal top! :D Middagje aan het knutselen geweest en ik heb nagenoeg alles werkend. Ik heb zowel de originele Duco vocht- als de Co2-sensor (box). De vochtsensor heb ik met aanvullende configuratie werkend maar de Co2-sensor werkt nog niet. Is hiervoor ook aanvullende configuratie vereist? Zo ja, kan iemand me op weg helpen? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Hey @rubenhofmans

De configuratie voor je Co2 sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:
  - platform: scd4x
    i2c_id: i2c_sensor_1 #Of sensor 2 (afhankelijk van waar deze op zit)
    co2:
      name: "Open AIR Mini Sensor 1 CO2"
      id: air_Co2
      accuracy_decimals: 0
    temperature:
      name: "Open AIR Mini Sensor 1 Temperature"
      id: air_temperature
      accuracy_decimals: 2
    humidity:
      name: "Open AIR Mini Sensor 1 Humidity"
      id: air_humidity
    update_interval: 30s
    measurement_mode: periodic

Voor de Nox en VOC mocht iemand deze al hebben is het:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: sgp4x
    i2c_id: i2c_sensor_1  #Of sensor 2 (afhankelijk van waar deze op zit)
    voc:
      name: "VOC Index"
      id: air_VOC
    nox:
      name: "NOx Index"
      id: air_NOx
    compensation:
      temperature_source: air_temperature
      humidity_source: air_humidity

veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenhofmans
The_ Mad_Ping schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:03:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
sensor:
    i2c_id: i2c_sensor_1 #Of sensor 2 (afhankelijk van waar deze op zit)
    co2:
      name: "Open AIR Mini Sensor 1 CO2"
    temperature:
      name: "Open AIR Mini Sensor 1 Temperature"
    humidity:
      name: "Open AIR Mini Sensor 1 Humidity"
Bedankt voor je reactie! Ik heb je code toegevoegd maar nog zonder resultaat helaas. De Co2-sensor is aangesloten op de tweede aansluiting, de vochtsensor op de eerste. Ik gebruik nu de volgende code onder 'captive portal':
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
#
uart:
#UART For Sensor 1
 - rx_pin: GPIO13
   tx_pin: GPIO12
   baud_rate: 9600
   id: uart_sensor_1
#UART For Sensor 2
 - rx_pin: GPIO25
   tx_pin: GPIO26
   id: uart_sensor_2

i2c:
#I2C For Sensor 1
- id: i2c_sensor_1
  sda: GPIO19
  scl: GPIO18
  scan: false
  frequency: 400kHz
#I2C For Sensor 2
- id: i2c_sensor_2
  sda: GPIO16
  scl: GPIO4

# Status led
status_led:
  pin:
    number: GPIO33

#PWM output for controlling the motor.
output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO15
    inverted: true
    id: open_duco

fan:
  - platform: speed
    output: open_duco
    name: "Open Duco"

sensor:
    i2c_id: i2c_sensor_2
    co2:
      name: "Open AIR Mini CO2"
    temperature:
      name: "Open AIR Mini Temperature"
    humidity:
      name: "Open AIR Mini Humidity"

name: 'Duco RPM'

- platform: custom
    lambda: |-
      auto sht20 = new SHT20();
      App.register_component(sht20);
      return {sht20->temperature_sensor, sht20->humidity_sensor, sht20->vpd_sensor, sht20->dew_point_sensor};
    sensors:
      - name: "Duco Temperature"
        id: sensor_temperature
        unit_of_measurement: °C
      - name: "Duco Humidity"
        id: sensor_humidity
        unit_of_measurement: "%"
      - name: "Duco Vapour-pressure deficit"
        id: sensor_vpd
        unit_of_measurement: "kPa"
      - name: "Duco Dew point"
        id: sensor_dew_point

Bij het opstarten wordt de volgende logging weergegeven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
...
[01:19:54][C][scd4x:094]: scd4x:
[01:19:54][C][scd4x:095]:   Address: 0x62
[01:19:54][W][scd4x:099]: Communication failed! Is the sensor connected?
[01:19:54][C][scd4x:112]:   Automatic self calibration: ON
[01:19:54][C][scd4x:121]:   Ambient pressure compensation disabled
[01:19:54][C][scd4x:122]:   Altitude compensation: 0m
...

Zie ik iets over het hoofd? |:( Ik heb zowel 'i2c_sensor_1' als 'i2c_sensor_2' geprobeerd maar in beide gevallen geen verbinding met de sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
rubenhofmans schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:42:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik heb je code toegevoegd maar nog zonder resultaat helaas. De Co2-sensor is aangesloten op de tweede aansluiting, de vochtsensor op de eerste. Ik gebruik nu de volgende code onder 'captive portal':
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
#
uart:
#UART For Sensor 1
 - rx_pin: GPIO13
   tx_pin: GPIO12
   id: uart_sensor_1
#UART For Sensor 2
 - rx_pin: GPIO25
   tx_pin: GPIO26
   id: uart_sensor_2

i2c:
#I2C For Sensor 1
#I2C For Sensor 2

# Status led
status_led:
  pin:
    number: GPIO33

#PWM output for controlling the motor.
output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO15
    inverted: true
    id: open_duco

fan:
  - platform: speed
    output: open_duco
    name: "Open Duco"

sensor:
    co2:
      name: "Open AIR Mini CO2"
    temperature:
      name: "Open AIR Mini Temperature"
    humidity:
      name: "Open AIR Mini Humidity"

name: 'Duco RPM'

- platform: custom
      auto sht20 = new SHT20();
      App.register_component(sht20);
      return {sht20->temperature_sensor, sht20->humidity_sensor, sht20->vpd_sensor, sht20->dew_point_sensor};
    sensors:
      - name: "Duco Temperature"
        id: sensor_temperature
      - name: "Duco Humidity"
        id: sensor_humidity
        unit_of_measurement: "%"
      - name: "Duco Vapour-pressure deficit"
        id: sensor_vpd
        unit_of_measurement: "kPa"
      - name: "Duco Dew point"
        id: sensor_dew_point

Bij het opstarten wordt de volgende logging weergegeven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
...
[01:19:54][C][scd4x:094]: scd4x:
[01:19:54][C][scd4x:095]:   Address: 0x62
[01:19:54][W][scd4x:099]: Communication failed! Is the sensor connected?
[01:19:54][C][scd4x:112]:   Automatic self calibration: ON
[01:19:54][C][scd4x:121]:   Ambient pressure compensation disabled
[01:19:54][C][scd4x:122]:   Altitude compensation: 0m
...

Zie ik iets over het hoofd? |:( Ik heb zowel 'i2c_sensor_1' als 'i2c_sensor_2' geprobeerd maar in beide gevallen geen verbinding met de sensor.
Hey Ruben,

Ik denk dat jij de originele duco sensor hebt :P!

Dan heb je de volgende code nodig:

code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: senseair
    uart_id: uart_sensor_2
    co2:
      name: "CO2 Open AIR Mini "
      id: air_co2
    update_interval: 60s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenhofmans
@The_ Mad_Ping Klopt, bedankt! Het werkt perfect nu ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-07 12:01
Voor de gebruikers van de SHT20 module heb ik een begin gemaakt voor een native ESPHome component. Ik moet nog even een pull request maken zodra ik ook de documentatie gedaan heb, maar met dit component hoef je geen header files / lambas meer te gebruiken. Mocht je nu al willen testen kan je dit toevoegen aan je yaml:

YAML:
1
2
3
external_components:
  - source: github://dmaasland/esphome@sht2x
    components: [ sht2x ]

Vervolgens kan je dit platform toevoegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - platform: sht2x
    temperature:
      name: "Bathroom Temperature"
      id: sensor_bathroom_temperature
    humidity:
      name: "Bathoom Humidity"
      id: sensor_bathroom_humidity

Zorg uiteraard wel dat je ook de relevantie i2c configuratie hebt voor de poort waar hij aangesloten is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
i2c:
  #I2C For Sensor 1
  #I2C For Sensor 2

Code hier als je nieuwsgierig bent: https://github.com/dmaasl.../esphome/components/sht2x

[ Voor 4% gewijzigd door Slurpgeit op 30-10-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik heb het afgelopen weekend de Open AIR in mijn Orcon geïnstalleerd. Het werkt perfect. Wat ik zelf nog heb toegevoegd aan de code is onderstaande stukje code. Ik miste een optie om makkelijk de actuele ventilatiesnelheid in een percentage toe te voegen in HA. Wellicht heeft er iemand nog wat aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: template
    name: "Open AIR percentage"
      return id(rpm_motor).state / 3250 * 100;

Je moet zelf zonodig die 3250 aanpassen, dat is de maximale RPM als je de ventilator handmatig op 100% zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:47
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hmmbob op 30-10-2023 21:43 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Slurpgeit schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:37:
Voor de gebruikers van de SHT20 module heb ik een begin gemaakt voor een native ESPHome component. Ik moet nog even een pull request maken zodra ik ook de documentatie gedaan heb, maar met dit component hoef je geen header files / lambas meer te gebruiken. Mocht je nu al willen testen kan je dit toevoegen aan je yaml:

YAML:
1
2
3
external_components:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    temperature:
    humidity:

Zorg uiteraard wel dat je ook de relevantie i2c configuratie hebt voor de poort waar hij aangesloten is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
i2c:
  #I2C For Sensor 1
  #I2C For Sensor 2

Code hier als je nieuwsgierig bent: https://github.com/dmaasl.../esphome/components/sht2x
Hey @Slurpgeit super vet :D! Ik zal dit als we weer terug zijn integreren op onze GIT pagina!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
manusjevanalles schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:20:
Ik heb het afgelopen weekend de Open AIR in mijn Orcon geïnstalleerd. Het werkt perfect. Wat ik zelf nog heb toegevoegd aan de code is onderstaande stukje code. Ik miste een optie om makkelijk de actuele ventilatiesnelheid in een percentage toe te voegen in HA. Wellicht heeft er iemand nog wat aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
    name: "Open AIR percentage"
      return id(rpm_motor).state / 3250 * 100;

Je moet zelf zonodig die 3250 aanpassen, dat is de maximale RPM als je de ventilator handmatig op 100% zet.
Super vet! Ook een hele nette toevoeging! Ik zal deze ook meenemen op GIT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slurpgeit
Slurpgeit schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:37:

YAML:
1
2
3
external_components:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    temperature:
    humidity:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
i2c:
  #I2C For Sensor 1
  #I2C For Sensor 2

Pull request staat live: https://github.com/esphome/esphome/pull/5635. Heb ook een blogje geschreven over de installatie en configuratie: https://blog.unauthorized...n-duco-with-open-air.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
Beste allemaal,

Voordat ik aan boord van mijn vlucht stap, wil ik helaas een kleine vervelende mededeling delen.

Er lijkt af en toe een probleem te zijn met de nieuwe CO2-sensor. Dit issue is opgemerkt door @Slurpgeit. Helaas kon ik dit probleem zelf slechts eenmaal reproduceren, en ik heb nog geen idee wat de oorzaak is. Op internet wordt gesuggereerd dat het mogelijk te maken heeft met de stroomvoorziening van de sensor, hoewel deze theoretisch gezien voldoende zou moeten zijn. Ik heb spanning en stroom gemeten, zoals te zien is in de afbeelding hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cejsYIeWRuYCz4FTaCaXdGsQHfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PK55eRtL6FmJ4mE337KAEKAI.png?f=fotoalbum_large
Blauw is spanning
Geel is stroom.

Bij problemen met de stroom voorziening zou je verwachten dat de spanning (Blauw, zakt wanneer er een stroom piek is (

Ik vind het vervelend dat ik dit probleem nu niet kan oplossen. Vanaf 4 december ga ik ermee aan de slag en zal ik ervoor zorgen dat we de exacte reden achter de sensorstoring achterhalen, evenals een oplossing bieden voor iedereen met een vergelijkbare nieuwe sensor. Iedereen met zo'n sensor ontvangt ook een e-mail om op de hoogte te worden gebracht.

We zouden het enorm waarderen als mensen die dit probleem tegenkomen een e-mail sturen naar: flamingo-tech@protonmail.com. Hopelijk kunnen we op die manier het probleem sneller identificeren. Als je een nieuwe sensor hebt en dit probleem de komende maand niet ervaart, horen we dat ook graag :)

Edit: Dit is alleen van toepassingen op bestellingen gedaan na 15 Okt 2023!

Excuses voor het ongemak :F

Houd er rekening mee dat ik de komende maand helaas niet beschikbaar ben om jullie vragen te beantwoorden! Tot over vier weken :w

Groetjes

The Mad Ping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
Aangezien de originele Duco transmitters nu niet meer werken wil ik deze graag dmv een Ikea remote aansturen.
Ben hiermee al aan het stoeien maar de opdracht wordt niet doorgevoerd naar de Open Air mini.
Heb ook alleen maar de mogelijkheid om in te stellen voor aan of uit.
Had graag gezien dat ik met een automatisering bij aan op 100% wordt gezet en bij ui op 20%.
Moet ik hiervoor in de code duiken of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
fonias schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:41:
Aangezien de originele Duco transmitters nu niet meer werken wil ik deze graag dmv een Ikea remote aansturen.
Ben hiermee al aan het stoeien maar de opdracht wordt niet doorgevoerd naar de Open Air mini.
Had graag gezien dat ik met een automatisering bij aan op 100% wordt gezet en bij ui op 20%.
Wat gebruik je als software om dit aan elkaar te knopen? Je noemt het nu niet. Je zal iets van home assistant moeten gebruiken om de remote van Ikea te koppelen aan de Open AIR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
Sorry, vergeten te vermelden.
Stuur het aan met Home Assistant.
De Open Air is gekoppeld in HA en is aan te sturen.
Ook de Ikea Strybar is gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
fonias schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:41:
Blijkbaar moet er in Yaml de entity_id aangepast worden.
De visuele editor zet een string neer als id.
Deze heb ik aangepast naar de open air.

Niet werkend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Duco aan links
trigger:
  - device_id: 64cfe6ec970d8-------------------
    domain: zha
    platform: device
    type: remote_button_short_press
    subtype: left
action:
  - type: turn_on
    device_id: e01f0e9883f-------------------
    entity_id: 8a23bfb6726-------------------
    domain: fan
mode: single

Wel werkend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: BK2 duco aan links
trigger:
  - device_id: 64cfe6ec970-------------------
    domain: zha
    platform: device
    type: remote_button_short_press
    subtype: left
action:
  - type: turn_on
    device_id: e01f0e9883f-------------------
    domain: fan

Iemand een idee hoe dit met fan speed percentages in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicule80
MrFalconbury schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:20:
[...]

Oh wauw, te gek! Bedankt @The_ Mad_Ping en @thomasv ! Nu nog kijken hoe ik de firmware aanpassing er op ga zetten, met de programmeermodule neem ik aan? Gelukkig heb ik die erbij besteld ;)
Is het aanpassen van de firmware gelukt?
Ik heb (ook) een klep op positie G en bij ontvangst begreep ik dat de aangepaste firmware (voor positie G) er al op moet staan, maar bij het plaatsen lijkt hij niet de juiste kant op te draaien - dan blijft hij hangen. Ligt dat aan de firmware of aan de klep?
Als ik op Github kijk zie ik de code die als aanpassing genoemd staat als de standaard code. Misschien snap ik het niet goed, maar ik verwachtte ergens een specifieke yaml voor de klep op positie G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sappels
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:54
Je zult de code zelf moeten aanpassen wanneer deze niet specifiek voor positie g is aangepast. De pinnen krijgen een andere GPIO aangewezen als ik het zo even snel bekijk.

Default open-air-valve.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
stepper:
  - platform: uln2003
    id: my_stepper
    pin_a: GPIO12
    pin_b: GPIO13
    pin_c: GPIO14
    pin_d: GPIO15

De oplossing voor positie G:

code:
1
2
3
4
5
6
7
stepper:
  - platform: uln2003
    id: my_stepper
    pin_d: GPIO12
    pin_c: GPIO13
    pin_b: GPIO14
    pin_a: GPIO15

[ Voor 5% gewijzigd door sappels op 15-11-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicule80
Ah, nu zie ik het, de volgorde van de pins is omgedraaid. Bedankt voor hint.
Ik ga hem opnieuw compilen voor Positie G en eens kijken hoe de klep dan draait.

Blijkbaar staat er op Github / flamingo tech site dan nog geen aanvullende informatie over de code voor Positie G.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Didiers
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-06 21:10
Beautiful evening to you enthusiasts ;)

Little off topic that might interest some of us.
I am thinking essentially of the on-demand controlled closure opening system.

YouTube: Building a Smart Motorized Air Duct Shutter

Files and code : https://github.com/danberwolf/AutoDuct

Didier

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Slurpgeit
Ik ben er eindelijk aan toegekomen een poging te doen de functionaliteit van de originele Duco remote na te bouwen in ESPHome. Volgens mij ben ik een heel eind gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8fcsbcyahJIj05ZBfieZqLIBWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1OjAoacyE1gZXdjNXngqRgje.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGYTHidkGMRpnvaKDLF21TgXcaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onl4sEG79zFC71uTOJ8yINQv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWLgBj8GhHrg8uMLy56QCohyQzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mffSQfsdT0JnZxWVlNgudEBm.png?f=fotoalbum_large

- Automatische stand zet de fan harder en zachter op basis van luchtvochtigheid in de badkamer (CO2 toevoegen moet ik nog doen)
- Handmatige stand schakelt terug naar automatische stand na 20 minuten (Icoontje is wit)
- Knop ingedrukt houden houdt de stand permanent (Paars icoontje)

Alles draait op de ESP zelf, dus als Home Assistant offline gaat werkt automatische stand ook nog. Hier is de ESPHome code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
globals:
  # Humidity thresholds
  - id: hum_threshold_high
    type: int
    initial_value: "75"
    restore_value: no
  - id: hum_threshold_medium
    initial_value: "60"

# Fan modes
  - id: fan_speed_new
    initial_value: "25"

- id: fan_hold
    type: bool
    initial_value: "false"

# Fan speed presets
  - id: fan_speed_low
    initial_value: "25"
  - id: fan_speed_medium
    initial_value: "60"
  - id: fan_speed_high
    initial_value: "100"

# Fan globals
  - id: fan_button_hold_minutes
    initial_value: "20"
  - id: fan_speed_auto
    type: bool
    initial_value: "true"

button:
    name: Fan speed low
    on_press:
      - script.execute:
          id: fan_speed_button
          hold: false
          speed: !lambda return id(fan_speed_low);

name: Fan speed medium
    on_press:
      - script.execute:
          speed: !lambda return id(fan_speed_medium);

name: Fan speed high
    on_press:
      - script.execute:
          speed: !lambda return id(fan_speed_high);

name: Fan speed low hold
    on_press:
      - script.execute:
          hold: true

name: Fan speed medium hold
    on_press:
      - script.execute:
          speed: !lambda return id(fan_speed_medium);

name: Fan speed high hold
    on_press:
      - script.execute:
          speed: !lambda return id(fan_speed_high);

binary_sensor:
    name: Fan low mode
    lambda: return !id(fan_speed_auto) && (id(fan_motor).speed == id(fan_speed_low));
    name: Fan medium mode
    lambda: return !id(fan_speed_auto) && (id(fan_motor).speed == id(fan_speed_medium));
    name: Fan high mode
    lambda: return !id(fan_speed_auto) && (id(fan_motor).speed == id(fan_speed_high));
    name: Fan hold
    lambda: return id(fan_hold);

switch:
    name: Fan auto mode
    id: fan_auto_mode
    restore_mode: ALWAYS_ON
    lambda: return id(fan_speed_auto);
    turn_on_action:
      - globals.set:
          id: fan_speed_auto
          value: "true"
      - globals.set:
          id: fan_hold
          value: "false"
    turn_off_action:
      - globals.set:

script:
  - id: fan_speed_button
    mode: restart
    parameters:
      hold: bool
      speed: int
    then:
      - globals.set:
      - fan.turn_on:
          id: fan_motor
          speed: !lambda return speed;
      - if:
          condition:
            not:
                return hold;
          then:
            - globals.set:
            - delay: !lambda return id(fan_button_hold_minutes) * 1000 * 60;
            - globals.set:
          else:
            - globals.set:

- id: auto_mode_fan_speed
    then:
      - globals.set:
          id: fan_speed_new
          value: !lambda |-
            // Use ceil() to avoid rapid speed switching on percentage points
            auto hum = ceil(id(sensor_humidity).state);

if (hum >= id(hum_threshold_high)) {
              return id(fan_speed_high);
            }

if (hum >= id(hum_threshold_medium)) {
              return id(fan_speed_medium);
            }
            return id(fan_speed_low);
      - if:
          condition:
            not:
              lambda: return id(fan_motor).speed == id(fan_speed_new);
          then:
            - fan.turn_on:
                speed: !lambda return id(fan_speed_new);

interval:
  - interval: 10s
    then:
      - if:
          condition:
            not:
              lambda: return id(fan_motor).state;
          then:
            - logger.log: Setting default fan speed
            - fan.turn_on:
      - if:
          condition:
            lambda: return id(fan_speed_auto);
          then:
            - script.execute: auto_mode_fan_speed

Hier is de 20-minuten timeout in actie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[11:45:14][D][button:010]: 'Fan speed high' Pressed.
[11:45:14][D][fan:021]: 'Fan' - Setting:
[11:45:14][D][fan:024]:   State: ON
[11:45:14][D][fan:030]:   Speed: 100
[11:45:14][D][fan:092]: 'Fan' - Sending state:
[11:45:14][D][fan:093]:   State: ON
[11:45:14][D][fan:095]:   Speed: 100
[..]
[12:05:14][D][switch:055]: 'Fan auto mode': Sending state ON
[12:05:17][D][main:256]: Setting new fan speed
[12:05:17][D][fan:021]: 'Fan' - Setting:
[12:05:17][D][fan:024]:   State: ON
[12:05:17][D][fan:030]:   Speed: 25
[12:05:17][D][fan:092]: 'Fan' - Sending state:
[12:05:17][D][fan:093]:   State: ON
[12:05:17][D][fan:095]:   Speed: 25

[ Voor 66% gewijzigd door Slurpgeit op 17-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
Fantastisch, dit wil ik ook.
Ben alleen een noob hierin.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurpgeit
fonias schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:20:
Fantastisch, dit wil ik ook.
Ben alleen een noob hierin.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Post even je huidige esphome config (zonder wachtwoorden) dan kijk ik of ik het erin kan krijgen voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
Slurpgeit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:32:
[...]

Post even je huidige esphome config (zonder wachtwoorden) dan kijk ik of ik het erin kan krijgen voor je :)
Van de Open Air heb ik nog niets in ESPhome staan. Alleen een NSpanel.
De OpenAir heb preconfigered/programmed aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
fonias schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:25:
[...]

Van de Open Air heb ik nog niets in ESPhome staan. Alleen een NSpanel.
De OpenAir heb preconfigered/programmed aangeschaft.
Ah, heb je de Open Air ook niet ge-adopt in ESPHome? Ik heb er zelf geen ervaring mee moet ik zeggen maar theoretisch gezien zou dat moeten werken (hangt een beetje af van de config waar @The_ Mad_Ping hem mee geflashed heeft I guess)

Als de webserver aan staat (wat in de default config op github wel het geval is) kan je die gewoon gebruiken om een nieuwe image te uploaden, even testen of je met je browser naar het IP adres van de Open Air kan gaan :)

[ Voor 18% gewijzigd door Slurpgeit op 18-11-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sappels
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:54
Pre-configured wil zeggen dat er een basic config op staat met OTA functionaliteit. Je krijgt het device volgens mij niet zomaar in ESPHome zonder een yaml te compilen en de OTA functie gebruiken om de binary te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
Ja, maar dat is vrij simpel als de web interface aan staat. Kwestie van een nieuw device in ESPHome maken en de firmware die eruit komt in de web interface uploaden.

Of, als je het OTA password weet, direct updaten vanuit ESPHome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-07 20:03
Ik kan bevestigen dat het via de esphome gewoon werkt met een pre programmed openair, de yaml op github bevat ook het juiste ota wachtwoord:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:02
Met veel interesse dit topic aan het volgen en zodra ze weer bestelbaar zijn ga ik zeker een OpenAIR bestellen.

Aangezien in dit topic vermoedelijk een hoop kennis aanwezig is van ventilatie ben ik benieuwd of iemand een vraag kan beantwoorden. We hebben een zolderkamer ingericht als kantoor met alleen een dakraam. Werken met dakraam open is vaak niet fijn ivm lawaai, maar met dakraam dicht wordt het toch vrij snel warm en benauwd. Onze Duco Silent zit in een technische ruimte naast deze kamer, het is dus eenvoudig om een ventilatiekanaal aan te brengen en aan te sluiten op de Duco. Zou dit een oplossing zijn om te zorgen voor meer frisse lucht en hopelijk enige verkoeling? Het dakraam heeft een ventilatierooster.

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand weet of er iets bestaat om de luchtroosters ook op afstand te kunnen bedienen, dat is iets wat mij ook zeer handig lijkt om optimaal te kunnen ventileren en energie te besparen door de roosters dicht te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
Ascension schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:33:
Met veel interesse dit topic aan het volgen en zodra ze weer bestelbaar zijn ga ik zeker een OpenAIR bestellen.

Aangezien in dit topic vermoedelijk een hoop kennis aanwezig is van ventilatie ben ik benieuwd of iemand een vraag kan beantwoorden. We hebben een zolderkamer ingericht als kantoor met alleen een dakraam. Werken met dakraam open is vaak niet fijn ivm lawaai, maar met dakraam dicht wordt het toch vrij snel warm en benauwd. Onze Duco Silent zit in een technische ruimte naast deze kamer, het is dus eenvoudig om een ventilatiekanaal aan te brengen en aan te sluiten op de Duco. Zou dit een oplossing zijn om te zorgen voor meer frisse lucht en hopelijk enige verkoeling? Het dakraam heeft een ventilatierooster.

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand weet of er iets bestaat om de luchtroosters ook op afstand te kunnen bedienen, dat is iets wat mij ook zeer handig lijkt om optimaal te kunnen ventileren en energie te besparen door de roosters dicht te kunnen zetten.
Ik heb motortje op de velux gezet. Stuur ik aan vanuit HA automations. Even ventileren af en toe. En inderdaad een extra ventilatie kanaal aanleggen helpt ook, maar het beste is wel om af en toe op zolder het raam open te zetten. Door de roosters van de Velux is maar weinig luchtstroom heb ik gemerkt, vandaar dat ik ze vaak op een kier heb staan (mbv de motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 08:20
hjw-001 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:57:
[...]

Ik heb motortje op de velux gezet. Stuur ik aan vanuit HA automations. Even ventileren af en toe. En inderdaad een extra ventilatie kanaal aanleggen helpt ook, maar het beste is wel om af en toe op zolder het raam open te zetten. Door de roosters van de Velux is maar weinig luchtstroom heb ik gemerkt, vandaar dat ik ze vaak op een kier heb staan (mbv de motor).
Is dat een standaard Velux motor, en hoe stuur je die aan vanuit HA?

[ Voor 9% gewijzigd door thomasv op 24-11-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
thomasv schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:39:
[...]

Is dat een standaard Velux motor, en hoe stuur je die aan vanuit HA?
Dat is een standaard Velux ombouwset. De motor werkt op een zonnepaneel. Die komt met een eigen afstandsbediening maar is ook aan te sturen via het IO protocol.

De Somfy Tahoma Box vertaald dat voor mij naar een platform met een App en een API die je kan integreren in HomeAssistant. Deze box is helaas ook weer 150 euro maar naast Velux kan je er ook Somfy producten mee aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 08:20
hjw-001 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:39:
[...]

Dat is een standaard Velux ombouwset. De motor werkt op een zonnepaneel. Die komt met een eigen afstandsbediening maar is ook aan te sturen via het IO protocol.

De Somfy Tahoma Box vertaald dat voor mij naar een platform met een App en een API die je kan integreren in HomeAssistant. Deze box is helaas ook weer 150 euro maar naast Velux kan je er ook Somfy producten mee aansturen.
Ah uiteraard, was mij ontschoten dat de Velux draadloze apparaten ook IO gebruiken net als Somfy. Ik ben bekend met de Tahoma (en de prijs), heb er ook aan toegegeven aangezien het voorlopig de enige manier is om met dat protocol om te kunnen gaan als het op huisautomatisering aan komt (en met meerdere zonweringen wel zo praktisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
hjw-001 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:39:
[...]

Mooie oplossing, wel vrij prijzig om een Velux dakraam om te bouwen maar zeker het overwegen waard.

Maar was eigenlijk meer benieuwd of iemand ook iets weet voor de Duco lucht roosters in normale ramen. Duco heeft zelf wel iets maar ombouwen lijkt me vrij kostbaar. Een elektromotortje dat remote aan te sturen is zou ideaal zijn, bij voorkeur op batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 13:12
Heeft er toevallig nog iemand een foam block over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
Ascension schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:54:
[...]

Mooie oplossing, wel vrij prijzig om een Velux dakraam om te bouwen maar zeker het overwegen waard.
Maar was eigenlijk meer benieuwd of iemand ook iets weet voor de Duco lucht roosters in normale ramen. Duco heeft zelf wel iets maar ombouwen lijkt me vrij kostbaar. Een elektromotortje dat remote aan te sturen is zou ideaal zijn, bij voorkeur op batterij.
De lucht stroomt pas wanneer je de DUCO ventilator inschakelt. Ik heb ze altijd helemaal open staan en pas bij een beetje trek begint er lucht te stromen of heb ik wat tocht. Wil je dat even niet, dan zet je toch gewoon je klep dicht of de duco heel laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
hjw-001 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:27:
[...]

De lucht stroomt pas wanneer je de DUCO ventilator inschakelt. Ik heb ze altijd helemaal open staan en pas bij een beetje trek begint er lucht te stromen of heb ik wat tocht. Wil je dat even niet, dan zet je toch gewoon je klep dicht of de duco heel laag?
Heb eigenlijk altijd wel wat tocht, ook bij lage ventilatorstand (heb nog geen kleppen). Daarnaast komt er aan een kant van onze woning helaas ook wat lawaai van verkeer binnen door het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen wat de programeer optie precies is? Is dit nodig voor standaard werking met HA? Het is wat verwarrend omdat er wifi staat.. maar dit is toch zigbee?

Ik heb een Orcon MVS-15R en geen Duco.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/12/05/image.png

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 05-12-2023 13:42 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26
Workaholic schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:37:
Kan iemand mij vertellen wat de programeer optie precies is? Is dit nodig voor standaard werking met HA? Het is wat verwarrend omdat er wifi staat.. maar dit is toch zigbee?
[Afbeelding]
De Open AIR heeft geen zigbee maar werkt via wifi. Als je hem laat programmeren wordt er ESPHome opgezet, waar je mee kunt verbinden om draadloos je eigen configuratie te uploaden. Als je hem niet laat programmeren moet je dit zelf doen met een usb naar serial adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dirkus7 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:03:
[...]

De Open AIR heeft geen zigbee maar werkt via wifi. Als je hem laat programmeren wordt er ESPHome opgezet, waar je mee kunt verbinden om draadloos je eigen configuratie te uploaden. Als je hem niet laat programmeren moet je dit zelf doen met een usb naar serial adapter.
Helder. Thnx! Zijn er nog nadelen om dit te gebruiken? Beheer? security risk? Is er ook een usb variant in omloop hier op tweakers die de Orcon zou kunnen aansturen (RF) en dit gebruikt geen ESPhome. Dus moet even de afweging maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 05-12-2023 14:16 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26
Workaholic schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:11:
[...]

Helder. Thnx! Zijn er nog nadelen om dit te gebruiken? Beheer? security risk? Is er ook een usb variant in omloop hier op tweakers die de Orcon zou kunnen aansturen (RF) en dit gebruikt geen ESPhome. Dus moet even de afweging maken.
Het grootste nadeel zou denk ik zijn dat je bestaande bedrade of draadloze knoppen niet kunt gebruiken als je die hebt. Ook moet je zorgen dat je wifi ontvangst hebt op de plek waar je ventilatiebox hangt.
Als je zelf de configuratie wilt maken zul je misschien wat kennis van ESPHome nodig hebben, maar er zijn in dit topic en op de Github pagina van Open AIR veel voorbeelden te vinden die je rechtstreeks kunt gebruiken.

Een groot voordeel van dit systeem vind ik dat mijn ventilatie ook automatisch blijft werken als Home Assistant of mijn wifi het even niet doet. En dat er veel configuratiemogelijkheden zijn met de verschillende sensoren en eventueel met de kleppen.
Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste