Acties:
  • +10Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-03 22:23
Als een vervolg op dit topic: link, zal dit topic specifiek over de FanX RF USB Dongle gaan:

Kort samengevat: met deze RF USB dongle is het mogelijk om de mechanische ventilatie zoals de Orcon MVS 15R draadloos (868MHz) te bedienen en monitoren via bijvoorbeeld Home Assistant. Er wordt op dit moment nog hard gewerkt aan de software van de Dongle en de Home Assistant integratie.

Zowel de hardware als de software is open source gepubliceerd. De Dongle bevat een ATmega32u4 microcontroller met een Arduino bootloader. De dongle is via de Arduino IDE te flashen. De huidige software is gebaseerd op Firmata of MySensors om met Home Assistant te communiceren. Dit zal in de nabije toekomst veranderen.

De Dongle staat hier bij vraag & aanbod

[Voor 30% gewijzigd door Willie-wortel op 11-02-2023 10:46]

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-03 23:28

robertwebbe

Robert Webbe

Foute topic

[Voor 126% gewijzigd door robertwebbe op 02-07-2022 11:27]

http://www.robertwebbe.nl

• Willie-wortel
Omdat de dongle Firmata gebruikt voor de communicatie naar de computer, kan de Windows applicatie "Windows Remote Arduino Experience" worden gebruikt om de dongle te testen:

Op het moment is het alleen mogelijk om de huidige stand van de FAN uit te lezen, mits de afstandsbediening al gekloond was:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mooie ontwikkeling, gaat dit ook werken voor een Orcon HRC-400 ecomax? Deze wordt nu bediend door een 15RF afstandsbediening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
ATCO schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:06:
Mooie ontwikkeling, gaat dit ook werken voor een Orcon HRC-400 ecomax? Deze wordt nu bediend door een 15RF afstandsbediening.
Thnx! Waarschijnlijk werkt dat met de huidige software al prima, al kan ik dat nu niet met zekerheid zeggen omdat ik het alleen op een Orcon mvs R15 heb kunnen testen. Op het moment worden er dongles verstuurd naar andere Tweakers die dit gaan testen. Daarnaast wordt er gewerkt aan de software.

Ook wordt er op het moment onderzocht of de ramses_cc kan werken op deze dongle.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
ATCO schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:06:
Mijn MVS-15R heeft ook een 15RF afstandsbediening, dus zal het zelfde signaal zijn :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-03 16:50
Thuis hangt er ook een HRC300/400 WTW die ik wil gaan aansturen met deze dongle, ervaring worden (uiteraard) hier gedeeld :)

[Voor 21% gewijzigd door Xilvaro op 04-07-2022 16:16]

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 13:59
Ik heb ook een HRC400 en ben zeer geïnteresseerd naar de ervaringen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Vandaag via de post ontvangen van Willie en hij werkt perfect in Home Assistant op mijn Orcon MVS-15RH CO2B MAX. Ik heb hem gekloond via een 15RF.

[Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 10-07-2022 17:31]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ook ik kreeg post. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Clone lukt met Orcon HRC400 SmartComfort, maar alleen met de RF15 display die in dezelfde ruimte als de WTW unit hangt.
Clonen naast een CO2 RF15 in de woonkamer is mij nog niet gelukt. (Afstand?)

Daarna lukt het uitlezen van de fanspeed nog niet:

(standalone firmware)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 > CC1101 radio initialized
> Enter cloning mode 
> Press button on RF15
> Clone succesfull!

> Using source device id: 96 9E A5 
> Using target device id: 82 D 2E 

> Enter idle mode
> CRC Error!
> CRC Error!
> CRC Error!
Error requesting fan speed...
> CRC Error!
> CRC Error!
> CRC Error!

Ik heb vandaag weinig tijd, maar als ASAP nogmaals proberen te clonen en zien of de device-IDs wel identiek zijn. Uit rtl_433 met rtl-sdr-dongle *lijk* ik andere device-IDs te krijgen. Maar ik weet niet of ik die data juist interpreteer.

[Voor 18% gewijzigd door vliegnerd op 06-07-2022 07:46]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:36:
Ook ik kreeg post. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Clone lukt met Orcon HRC400 SmartComfort, maar alleen met de RF15 display die in dezelfde ruimte als de WTW unit hangt.
Clonen naast een CO2 RF15 in de woonkamer is mij nog niet gelukt. (Afstand?)

Daarna lukt het uitlezen van de fanspeed nog niet:

(standalone firmware)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
> Enter cloning mode 
> Press button on RF15
> Clone succesfull!

> Enter idle mode
> CRC Error!
> CRC Error!
> CRC Error!
> CRC Error!
> CRC Error!
> CRC Error!

Ik heb vandaag weinig tijd, maar als ASAP nogmaals proberen te clonen en zien of de device-IDs wel identiek zijn. Uit rtl_433 met rtl-sdr-dongle *lijk* ik andere device-IDs te krijgen. Maar ik weet niet of ik die data juist interpreteer.
Hi @vliegnerd,
Ik zie dat je de andere (test)software erop hebt gezet via Arduino, dat is goed want hiermee is het makkelijker te debuggen. Je zou via deze code kunnen proberen fan speed 2 te sturen om te kijken of dit wordt ontvangen op de Orcon.

Mogelijk gaat het ontvangen op de dongle niet goed om een bepaalde reden. Als dat zo is dan zou je een dump kunnen doen van het ontvangen dataframe om te zien wat er afwijkt. Laat maar weten of je daar uit komt, anders kan ik je wel helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:32:
[...]

Mogelijk gaat het ontvangen op de dongle niet goed om een bepaalde reden. Als dat zo is dan zou je een dump kunnen doen van het ontvangen dataframe om te zien wat er afwijkt. Laat maar weten of je daar uit komt, anders kan ik je wel helpen.
@Willie-wortel: Dat was ik inderdaad van plan. Maar helaas zal het wel weekend worden voordat ik er tijd voor heb.

Ik ga in ieder geval de dataframes van het clone deel dumpen en kijken wat er nou eigenlijk gebeurt.

Ik zit hier overigens wel in een nieuwbouwwijk met een huis met 15+ apparaten die op 868Mhz berichten sturen. (WTW maar ook thermostaten, vloerverwarmingsverdelers enz). En dan ontvang je ook nog de buren, die een identieke woning hebben met dezelfde apparaten. Dus elke seconde komen er berichten langs. Wellicht dat de dongle er wel veel minder ontvangt dan mijn RTL-SDR usb stick met grote antenne.

Enfin, in het weekend kan ik ermee spelen en ik zet de resultaten zeker hier neer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
De eerste rekenen met een HRC-400 zijn goed. Ik kan de Home Assistant integratie nog niet testen omdat ik eerst wat aan mijn installatie moet doen. Ik draai Home Assistant nu onder hyper-v en mis daardoor de usb-passthrough.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb net nogmaals geprobeerd te clonen met een RF15 display (gepaired met HRC400), nu met dump van het dataframe:

Gelukkig dezelfde source/target ID dus de RF15 wordt juist gecloned.
EDIT: Maar dit is niet reproduceerbaar. Heel vaak komt er al een ander bericht binnen. (Van een ruimtethermostaat, denk ik) Voordat ik de kans heb om een commando met de RF15 te zenden.
(Zie ook bericht hieronder) De andere berichten zijn er, maar zijn niet problematisch. Ik kan de RF15 display reproduceerbaar clonen. Het lukt niet met een RF15 CO2.

Dit clonen werkt alleen als je in een relatief "lege" RF omgeving woont, en niet zoals ik in een nieuwbouwwijk met 1 bericht per seconde.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
> Enter cloning mode 
> Press button on RF15
> Clone succesfull!

> RF Buffer: 33 55 53 A9 5A 69 96 69 56 66 99 6A A6 AA 59 A6 56 A6 A6 55 A9 AA A5 AA AA AA AA AA 95 A5 A9 35 55

> Enter idle mode

fanspeed zenden/sturen lukt:

code:
1
        radio.tx_orcon(2);

Zorgt ervoor dat ik de display van de orcon naar stand 2 zie gaan.

Voor de liefhebber, ik heb in CC1101::transmit_data en dump gezet van het ontvangen dataframe (deze regel).
De output op pastebin: https://pastebin.com/0sz7Gq5d

Ik zal mijn branch naar github pushen, zodat mijn code ook voor iedereen leesbaar is. Nu weer ff verder met gezinsdingen.

[Voor 53% gewijzigd door vliegnerd op 10-07-2022 10:58]

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:44:
Ik heb net nogmaals geprobeerd te clonen met een RF15 display (gepaired met HRC400), nu met dump van het dataframe:

Gelukkig dezelfde source/target ID dus de RF15 wordt juist gecloned.
EDIT: Maar dit is niet reproduceerbaar. Heel vaak komt er al een ander bericht binnen. (Van een ruimtethermostaat, denk ik) Voordat ik de kans heb om een commando met de RF15 te zenden. Dit clonen werkt alleen als je in een relatief "lege" RF omgeving woont, en niet zoals ik in een nieuwbouwwijk met 1 bericht per seconde.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
> Enter cloning mode 
> Press button on RF15
> Clone succesfull!

> RF Buffer: 33 55 53 A9 5A 69 96 69 56 66 99 6A A6 AA 59 A6 56 A6 A6 55 A9 AA A5 AA AA AA AA AA 95 A5 A9 35 55

> Enter idle mode

fanspeed zenden/sturen lukt:

code:
1
        radio.tx_orcon(2);

Zorgt ervoor dat ik de display van de orcon naar stand 2 zie gaan.

Voor de liefhebber, ik heb in CC1101::transmit_data en dump gezet van het ontvangen dataframe (deze regel).
De output op pastebin: https://pastebin.com/0sz7Gq5d

Ik zal mijn branch naar github pushen, zodat mijn code ook voor iedereen leesbaar is. Nu weer ff verder met gezinsdingen.
Mooi dat het is gelukt! In principe hoeft dit maar eenmalig. Daarnaast is het makkelijker als je zo snel mogelijk op je RF15 een knop indrukt na het inpluggen van de Dongle om te voorkomen dat hij een andere kloont. Uit mijn hoofd zit er in de test software nog geen retry mechanisme, dus kan zijn dat het versturen van een stand niet meteen de eerste keer wordt ontvangen. In de Firmata versie (de software die standaard op de dongle staat) zit er wel een retry met een max van 5 keer.

• Willie-wortel
Misschien is het een idee om de “klone modus” te verbeteren:

De dongle luistert gedurende 5sec en kloont dan het adres met de beste rssi.

Het is dan nodig om de ontvangen adressen tijdelijk op te slaan in een array met de rssi waarde, na de 5sec wordt de keuze gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:03:
Misschien is het een idee om de “klone modus” te verbeteren:

De dongle luistert gedurende 5sec en kloont dan het adres met de beste rssi.

Het is dan nodig om de ontvangen adressen tijdelijk op te slaan in een array met de rssi waarde, na de 5sec wordt de keuze gemaakt.
Ik heb het bericht hierboven aangepast:
  • Ik kan een RF15 display (reproduceerbaar) clonen. Werkt eigenlijk vrijwel altijd.
  • Timeout heb ik op 15 sec gezet: De RF15 display/CO2 werkt trager dan een RF15 met fysieke knoppen. Je kunt niet gewoon op een toets drukken, maar je moet minstens 2x klikken op capacitieve toetsen.
  • RF15 CO2 clonen lukt niet. Ik heb het met twee verschillende geprobeerd.
Wat betreft clonen RF14 CO2, CC1101::clone_mode() komt nooit bij: https://github.com/Marcel...tandalone/cc1101.cpp#L216
Ik vermoed dat het bericht langer/anders/korter is zodat byte 32 geen 0x35. Zal ik ook gaan testen...

EDIT: Het bericht dat de RF15 CO2 stuurt om de ventilator stand te wijzigen lijkt een 22F3 te zijn, in plaats van het veel kortere 22F1. (Of ik mis het 22F1 bericht en zie toevallig een 22F3... zucht)

EDIT2: De RF15 CO2 stuurt inderdaad 22F3 berichten. Zoals ook door @nl0pvm ontdekt: nl0pvm in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz" Dit klopt ook met de functionaliteit. Aan elke stand is een tijd gekoppeld. Stand 3 is niet oneindig lang stand 3, maar "stand 3 voor 1 uur" enz.

Het is niet al te moeilijk om clone te laten werken met de RF15 CO2. Dit gaat voor mij op een laag pitje vanwege vakantie.

Op basis van deze info is het niet moelijk. ("note to self"):

sniff van 22F3 bericht van de RF15 CO2:
code:
1
2
3
4
> RF Buffer: 
 0 33 55 53 A9 5A 69 9A A9 99 56 6A 6A A6 AA 99 A5 A5 A6 A6 55 A9 AA A5 AA AA AA 9A AA 9A 95 65 35 
> Decoded Payload: 
 1C 94 15 E8 82 5 33 22 F1 3 0 4 4 7B F 39 10 0 FF EF 21 DA 21 BE F FF FF FF

De payload heeft waarschijnlijk random trailing bytes. Ik heb de lengte niet berekend.

Ondertussen heb ik eigenlijk gewoon behoefte aan een evofw3/ramses_rf combinatie zoals dat door @Swazija gebruikt wordt in het Orcon topic.
evofw3 draait op een atmega32u4. Iemand al getest of dat werkt op de FanX? Zou een hoop helpen met debuggen om een werkende evofw3 ernaast te hebben. Helaas werkt met pro micro met gesoldeerde CC1101 niet. (Ik vermoed een hardware probleem)

[Voor 26% gewijzigd door vliegnerd op 11-07-2022 09:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-03 13:24
  • Ik kan een RF15 display (reproduceerbaar) clonen. Werkt eigenlijk vrijwel altijd.
  • Timeout heb ik op 15 sec gezet: De RF15 display/CO2 werkt trager dan een RF15 met fysieke knoppen. Je kunt niet gewoon op een toets drukken, maar je moet minstens 2x klikken op capacitieve toetsen.
  • RF15 CO2 clonen lukt niet. Ik heb het met twee verschillende geprobeerd.
Wat betreft clonen RF14 CO2, CC1101::clone_mode() komt nooit bij: https://github.com/Marcel...tandalone/cc1101.cpp#L216
Ik vermoed dat het bericht langer/anders/korter is zodat byte 32 geen 0x35. Zal ik ook gaan testen...

EDIT: Het bericht dat de RF15 CO2 stuurt om de ventilator stand te wijzigen lijkt een 21F3 te zijn, in plaats van het veel kortere 21F1. (Of ik mis het 21F1 bericht en zie toevallig een 21F3... zucht)

EDIT2: De RF15 CO2 stuurt inderdaad 22F3 berichten. Zoals ook door @nl0pvm ontdekt: nl0pvm in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz" Dit klopt ook met de functionaliteit. Aan elke stand is een tijd gekoppeld. Stand 3 is niet oneindig lang stand 3, maar "stand 3 voor 1 uur" enz.
Ik heb zelf een 15RF met display gekocht en alle functionaliteit daarvan zit ondertussen al ingebakken in ramses_rf. Benaderbaar maken in HA met ramses_cc is de volgende stap waar de maker van ramses_cc mee bezig is. Alle commando's van de remote zullen als service call in HA te gebruiken zijn. De data ontvangen uit 31DA en 31D9 structuren wordt al goed ondersteund. De fan geeft nu allemaal losse entities per dataset, maar dat wordt een climate entity per fan in de nieuwe versie (huidige master heeft een eerste opzetje daarvoor). Verder heb ik een CO2 remote besteld (niet inbouw) om eens uit te pluizen wat daar aan commando's uitkomen. Daar ga ik volgende week mee aan de slag (komt dinsdag binnen als het goed is) en die zal ook in ramses_rf terecht komen. Het zou inderdaad mooi zijn als dit werkend te krijgen is op deze dongle van Willie Wortel. In principe zou het moeten kunnen aangezien de gebruikte hardware ondersteund wordt door evofw3.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-03 22:13
Willie-wortel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:10:
Omdat de dongle Firmata gebruikt voor de communicatie naar de computer, kan de Windows applicatie "Windows Remote Arduino Experience" worden gebruikt om de dongle te testen:

[Afbeelding]

Op het moment is het alleen mogelijk om de huidige stand van de FAN uit te lezen, mits de afstandsbediening al gekloond was:

[Afbeelding]
Dit werkt, maar in welke yaml moet het firmata script?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

bbn_ldp schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Dit werkt, maar in welke yaml moet het firmata script?[
In /config/configuration.yaml.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbn_ldp
En welke map wordt bedoeld met bovengenoemde map?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
bbn_ldp schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:45:
En welke map wordt bedoeld met bovengenoemde map?[Afbeelding]
Die Local, daar wordt de “www” mee bedoelt.

Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Home Assistant gemigreerd van Hyper-V naar virtuelbox zodat de USB stick zichtbaar is.
Het uitlezen lukt maar niet consistent en andere stand sturen is nog niet gelukt.
Ik ben bang dat de afstand icm nieuwbouw woning een issue is, wellicht dat de originele remote net wat krachtiger is qua zenden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik kon ook de afstand van mijn meterkast maar de zolder niet halen. Pas toen ik mij Pi op zolder had, werkte het goed.

Is er nog een tweak te maken met een externe antenne @Willie-wortel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:15:
Ik kon ook de afstand van mijn meterkast maar de zolder niet halen. Pas toen ik mij Pi op zolder had, werkte het goed.

Is er nog een tweak te maken met een externe antenne @Willie-wortel?
Zal binnenkort nog eens kritisch naar de chip antenne performance kijken! Zelf heb ik de meterkast ook op een redelijke afstand van de Orcon en dat werkt wel goed. Misschien is het mogelijk de chip antenne te vervangen voor een draad antenne. Kom er op terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Zojuist mijn server verplaatst naar de meterkast (de Orcon zit in een technische ruimte vlak daarnaast) en nu werkt het helemaal top!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Het zou mooi zijn als er softwarematig misschien nog iets verbeterd kan worden. Of een variant met een uFL connector in plaats van een print antenne en een externe antenne op de behuizing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Relaxed2000
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:04
Ik volg dit draadje al weer een ff... Heb zelf ook een Orcon HR425 en heb recent een 15RF met display gekocht. Wat ik graag zou willen is de fanspeed aanpassen. Liefst straks ook vanuit de dongel. Dit kan je doen mbv de 15RF naar het hoofdmenu te gaan. Onderste knop 10s indrukken en dan het wieltje selecteren. Je kan dan fan speeds aanpassen. Ik heb ze aangepast, het heeft echter geen effect op de draaisnelheid van de motoren.

Aangezien wij ook CO2 meters hebben die aan een soort "voor kastje" gekoppeld zit aan de Orcon heb ik het gevoel dat die elkaar in de weg zitten.

De display 15RF heb ik aan de Orcon zelf gekoppeld en alle andere RF's en CO2 meters zitten aan dat "tussenkastje"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-03 13:24
De 15RF met display stelt de fansnelheid per mode in. Dus stand 1, 2 of 3 en dan een bepaald fan percentage voor zowel de aan- als afvoer. Dat jij geen verschil merkt zal komen doordat je fan in auto modus staat en gekoppeld zit met je CO2 sensoren. Zet hem eens in stand 1 en verander de fansnelheid voor stand 1, dan zou je het wel moeten merken. Ik heb ook een 15RF met display en CO2 sensoren en dat gaat prima samen.

Edit: Ik denk overigens dat deze vraag meer iets is voor het Orcon ventilator aansturen topic: https://gathering.tweaker...ist_messages/1806429/last

[Voor 17% gewijzigd door Swazija op 13-07-2022 16:05]

• Willie-wortel
Volgens mij wel, mogelijk kunnen de anderen dit bevestigen? Zelf heb ik geen HRC.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:48:
[...]

Volgens mij wel, mogelijk kunnen de anderen dit bevestigen? Zelf heb ik geen HRC.
Is het plug en play? Dan wil ik ‘t best testen ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Bij mij werkt het perfect met de HRC-400 ecomax

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bbn_ldp
Willie-wortel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:48:
[...]

Ook bij mijn oude hrc400 werkt het. Ben benieuwd of er nog wat uitbreidingen mogelijk zijn zoals bv bypass stand. Zou mooi zijn als ook de bijpass temperatuur kan worden aangepast, maar dat is misschien teveel van het goede😁

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik ben weer terug van vakantie.

Bij mijn HRC400 werkt het niet out-of-the-box, maar dat komt doordat ik RF15 CO2 remotes heb.
De RF15 CO2s sturen geen 22F1 (vent mode) maar 22F3 (ventmode+timer) berichten.

Wellicht dat "pairen" met FanX wel lukt als je naar "auto" stand gaat op een RF15 CO2, want dat is zonder timer.

Helaas heb ik net de dongle stuk geflashed. Ben ondertussen ook met evofw3 bezig met een Arduino Pro Micro en nu heb ik de verkeerde bootloader erin geflashed --denk ik-- :-( FanX wordt niet meer door windows herkend.

Moet wellicht even met een los kabeltje opnieuw flashen. @Willie-wortel is de 6 pin header op het RevB board een 6 pin AVR ISP zoals op de schematics staat?
Als ik de traces volg lijkt de CC1101 SPI verbonden met deze header, maar zal wel beide chips zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
Moet wellicht even met een los kabeltje opnieuw flashen. @Willie-wortel is de 6 pin header op het RevB board een 6 pin AVR ISP zoals op de schematics staat?
Als ik de traces volg lijkt de CC1101 SPI verbonden met deze header, maar zal wel beide chips zijn?
Ja klopt, je kan via deze header de arduino micro bootloader erin flashen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Uiteindelijk kon het gelukkig toch nog gewoon met de Arduino IDE (want ik heb geen 3.3V avrISP. ;-( )

Als iemand anders hier tegenaan loopt:

Symptoom: Windows USB geeft foutmelding bij inpluggen / FanX wordt niet als Arduino micro herkent.

Laadt een sketch (Mechfan.ino of blink.ino maakt niet uit) en kies Arduino Micro als board.

Door 2x snel achterelkaar te resetten krijg je wel een COM poort te zien in de IDE. Kies die.
Flash de sketch. Even compileren afwachten. Bij proberen te flashen zie je dat het niet werkt.
Tijdens het telkens opnieuw proberen van de niet meer werkende COM port: 1x resetten.
Nu flashed avrdude de sketch+bootloader.

RESET verbinden aan GND. (Dat zijn de twee pins op de 6 pins AVRISP header die aan de kant van de USB poort zitten)

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik ben aan het puzzelen geweest. Omdat ik echt de berichten moet kunnen "ontcijferen" heb ik van de FanX dongle een soort evohome gateway proberen te maken:

FanX luistert naar evohome frames and decodeert de frames zoals een HGI80 dat doet. Zoals ook dongles met *evofw3* doen.
Ik heb de trancoder van evofw2 (oud, simpel) gepakt en gooi de (manchester decoded) payload van het ontvangen frame erdoor heen.
Dat levert dit soort output:

code:
1
2
3
4
5
0 ---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31DA 030 00EF007FFF403708FC08B6089508DCF800001880
0 ---  I --- 37:005608 --:------ 37:005608 1298 003 000350   
0 ---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31DA 030 00EF007FFF403808F208B6089508D9F800001858
0 ---  I --- 37:005608 32:132403 --:------ 31E0 008 000000000100AA00     
0 ---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0004000020202020202020202020202004

Als je dat door **ramses_rf** haalt, levert dat:

code:
1
2
3
14:23:22.332 || HVC:005608 |            |  I | co2_level        |      || {'co2_level': 848.0}
14:23:22.332 || HVC:005608 |  32:132403 |  I | fan_demand       |      || {'vent_demand': 0.0, 'flags_1': '00', '_unknown_3': '000100AA00'}
14:23:22.332 || HVC:132403 |            |  I | fan_state        |      || {'exhaust_fan_speed': 0.0, 'fan_mode': '00', 'passive': False, 'damper_only': True, 'filter_dirty': False, 'frost_cycle': False, 'has_fault': False, '_flags': [0, 0, 0, 0, 0, 1, 0,

Ik mis nog berichten (code te traag, denk ik) en niet alle berichten worden geaccepteerd door ramses_rf. (De 31DA berichten verdwijnen). Moet dus nog een beetje puzzelen. Maar op deze manier kan ik erachter komen welke berichten met RF15 CO2s uitzenden en welk bericht er dan terugkomt.

De code staat in mijn fork, branch `evolisten` (https://github.com/tomkooij/orcon-usb-dongle/tree/evolisten). Ik heb nog geen PR gemaakt voor @Willie-wortel want dit is allemaal inelkaar gehacked. Zeker niet echt bruikbaar.

Wel leuk >:)

[Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 01-08-2022 17:42]

• Willie-wortel
@vliegnerd Wat gaaf dat je er zo in duikt! :)

Helaas heb ik geen RF15 CO2 remote, maar als de berichten overeen komen met de timerknop van de normale RF15 kan ik je wel helpen denk ik :)

Het frame voor de timer ziet er als volgt uit:

Dus als je dat vergelijkt met een knop 1, 2 of 3, dan is het bericht vooral langer, 41 ipv 33. Om te kunnen klonen met de RF15 CO2 zal je dan ook alleen wat posities en de berichtlengte moeten aanpassen in de functie: CC1101::clone_mode(void).

Laat maar even weten of dat lukt, anders kan ik het wel voor je doen? Misschien kan ik (of iemand anders) de kloon functie zo maken dat ie zowel met de RF15 als met de RF15 CO2 kloont.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

@Willie-wortel handige spreadsheet! (Ik heb maar een stukje python geschreven...)

De RF15 CO2 stuurt 22F3 berichten (lengte 7) zoals in jouw voorbeeld in stand 1, 2, 3. Met timer dus.
Maar als je de RF15 van stand 1,2 of 3 naar auto zet, dan stuurt de RF15 CO2 een 22F1 bericht. Daarom kun je clonen.

Ik wil eigenlijk zorgen dat beide berichten ontvangen worden met clonen. Dus variabele lengte berichten zoals in `CC1101::transmit_data()`, maar dan moet ook het type bericht (opcode) worden gecontrolleerd. Maar wie weet heeft iemand ander meer tijd.

Ik heb een Orcon HRC400 met SmartComfort kleppen ("EcoSmart" ofzo). De RF15 CO2 zit gepaired aan de zonekleppen unit en die unit praat weer (ook via RF/evohome) met de Orcon unit. De antwoorden die gestuurd worden zijn ook weer anders dus daar moet ook `CC1101::transmit_data()` worden aanpast.

Ik vermaak mij ondertussen wel ;-)

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

WIP, meer info voor mezelf, maar wie weet zijn er anderen die melezen:

Een RF15 display die een 22F1 "fanmode 4 (auto)" commando geeft aan een HRC400 fan unit.

code:
1
2
0  I --- 37:171685 32:134446 --:------ 22F1 003 000407
0  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31D9 017 000A040020202020202020202020202008

37:171685 ==> RF15 display
32:134446 ==> FAN

Een RF15 CO2 remote die hetzelfde 22F1 "fanmode 4 (auto)" command geeft. Deze gaat echter naar de Smartcomfort valve die het commando doorgeeft aan de HRC 400 fan unit.

code:
1
2
3
4
0  I --- 37:005608 32:132403 --:------ 22F1 003 000404
0  I --- 32:132403 32:134446 --:------ 22F1 003 000404
0  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31D9 017 000A040020202020202020202020202008
0  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0004040020202020202020202020202004

37:005608 ==> RF15 CO2
32:132403 ==> SmartComfort klepunit

Opzich geeft de smartcomfort valve het 31D9 status bericht ook weer door.

Het is dus mogelijk om te "clonen" door de RF15 CO2 naar stand auto te zetten. Dan moeten alleen de 31D9 berichten juist gelezen worden.

EDIT2:
`request_orcon_state` stuurt een 31E0 bericht.
Dat is wel raar want 31E0 lijkt "fan demand" te zijn. De RF15 CO2 gebruikt die berichten in AUTO mode om een bepaalde fan snelheid te vragen, afhankelijk van het CO2 niveau.

Als je dat 31E0 bericht als RF15 CO2 naar de Zoneklep stuurt komt er GEEN reactie. (Ik zie dat bericht heel vaak langskomen van CO2 meters, maar er is geen reactie, wellicht alleen als de FAN echt zijn meer/minder gaat leveren, maar dat heb ik nog niet gezien).
Het lukt dus niet om de status uit te lezen. Als de RF15 CO2 status wil weten stuurt het ding een `31DA 01 00` bericht. Dat wordt beantwoord met een 31DA bericht met de volledige status.

Als FanX dat 31E0 bericht als RF15 remote naar de HRC stuurt komt er WEL een 31D9 bericht als reactie, maar deze berichten worden niet juist gelezen. Op zich lijkt de fan-state wel op het juist byte te staan (payload[12]) maar wellicht klopt de CRC niet, er komen veel CRC Error! meldingen langs.

[Voor 30% gewijzigd door vliegnerd op 02-08-2022 14:17]

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik krijg als het goed is vandaag de stick binnen en hebt een 15RF afstandsbediening. Is het inderdaad zo eenvoudig door de stick via USB aan te sluiten en dan op knop 1, 2 of 3 te drukken binnen 5 seconde?

• Willie-wortel
Toppe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:06:
Ik krijg als het goed is vandaag de stick binnen en hebt een 15RF afstandsbediening. Is het inderdaad zo eenvoudig door de stick via USB aan te sluiten en dan op knop 1, 2 of 3 te drukken binnen 5 seconde?
Ja :)

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik heb hem binnen en ben er meteen me aan de slag gegaan, nu loop ik (denk ik) tegen wat aan en kom er niet achter wat ik fout doe. Ik heb niets gedaan qua software oid.

Stappen:
Stick in PC
Binnen 5 seconde de 2 knop ingedrukt
HA Configuratie aangepast (copy&paste van de website, /dev/serial/by-id/ wel gecontroleerd)
HA Herstart, Firmata stond er na de herstart al in (geen intergratie moeten toevoegen)

Ik heb twee nieuwe entiteiten:
light.fan_speed
sensor.fan_speed

Bij sensor.fan_speed gebeurt helemaal niets, die blijft op 0 staan.

Als ik light.fan_speed aanzet dan gebeurt er niets, ook niet als ik de "helderheid" omhoog zet. Zet ik met de 15RF de MV aan dan kan ik hem wél uitzetten met light,fan_speed.

Ik dacht in eerste instantie dan ook dat het koppelen van de AB niet lukt maar dan zou je hem ook niet moeten kunnen uitzetten lijkt me.

Heb ook de Lovelace card aangemaakt en waar ik daar ook op druk, er gebeurt helemaal niets.

Ik had ook de aanname gedaan dat de status in HA zou wijzigen zodra ik één van de knoppen op de AB zou gebruiken, is dat een foute aanname?

[Voor 5% gewijzigd door Toppe op 04-08-2022 13:33]

• Willie-wortel
Toppe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:29:
Ik heb hem binnen en ben er meteen me aan de slag gegaan, nu loop ik (denk ik) tegen wat aan en kom er niet achter wat ik fout doe. Ik heb niets gedaan qua software oid.

Stappen:
Stick in PC
Binnen 5 seconde de 2 knop ingedrukt
HA Configuratie aangepast (copy&paste van de website, /dev/serial/by-id/ wel gecontroleerd)
HA Herstart, Firmata stond er na de herstart al in (geen intergratie moeten toevoegen)

Ik heb twee nieuwe entiteiten:
light.fan_speed
sensor.fan_speed

Bij sensor.fan_speed gebeurt helemaal niets, die blijft op 0 staan.

Als ik light.fan_speed aanzet dan gebeurt er niets, ook niet als ik de "helderheid" omhoog zet. Zet ik met de 15RF de MV aan dan kan ik hem wél uitzetten met light,fan_speed.

Ik dacht in eerste instantie dan ook dat het koppelen van de AB niet lukt maar dan zou je hem ook niet moeten kunnen uitzetten lijkt me.

Heb ook de Lovelace card aangemaakt en waar ik daar ook op druk, er gebeurt helemaal niets.

[Afbeelding]
Als je “Windows Remote Arduino Experience” gebruikt, kan je dan de juiste stand zien bij de tab: "Analog"? Probeer hem dan ook te veranderen met je RF15.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

Als je “Windows Remote Arduino Experience” gebruikt, kan je dan de juiste stand zien bij de tab: "Analog"? Probeer hem dan ook te veranderen met je RF15.
Probleem is dat ik geen windows machine in huis heb :')

• Willie-wortel
Ah ok, maar idd, als je hem kan uit zetten, dan is hij gekoppeld.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:35:
Ah ok, maar idd, als je hem kan uit zetten, dan is hij gekoppeld.
Hoe zou je hem aan moeten zetten? Heb wel een aan/uit schakelaar, wat doet die precies?

• Willie-wortel
Ik had ook de aanname gedaan dat de status in HA zou wijzigen zodra ik één van de knoppen op de AB zou gebruiken, is dat een foute aanname?
Nee dat moet gewoon werken.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Wat zou het dan kunnen zijn? Want er gebeurt echt niets als ik de knoppen op de AB gebruik. Kan ik hem zonder windows PC opnieuw koppelen?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Toppe Het bereik van de dongel is niet zo groot als de afstandsbediening. Ik heb het voorlopig even opgelost door mijn Pi vlakbij de ventilatie unit te leggen.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

robertwebbe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:54:
@Toppe Het bereik van de dongel is niet zo groot als de afstandsbediening. Ik heb het voorlopig even opgelost door mijn Pi vlakbij de ventilatie unit te leggen.
Hij ligt er serieus nog geen meter naast :D

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:54:
Klopt, maar hij kan hem wel uit zetten, dus dat is wel opmerkelijk.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Goed,

Ik heb geen idee wat ik nou precies gedaan heb maar ik kan hem bedienen vanaf de Lovelace kaart. Hij is nog steeds ongewijzigd:

Zodra ik de knoppen 1, 2 of 3. gebruik dan werkt werkt het maar de knop kleuren blijven altijd gelijk. Ook veranderd er niets in de entiteit. sensor.fan_speed is 0 en blijft 0.

Andere browser geprobeerd, cache geleegd, niets maakt verschil.

• Willie-wortel
Het lijkt erop dat de huidige FAN speed niet goed wordt ontvangen. Als de entiteit niet veranderd, dan zal de Lovelace kaart ook niet veranderen. Volgens mij heeft @vliegnerd ook een HRC400, hij heeft alleen de RF15 weer niet, mogelijk dat hij weet wat er fout gaat?

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

@Willie-wortel @Toppe

Ik heb inderdaad HRC400. En daaraan een RF15 display gekoppeld, die zendt hoogstwaarschijnlijk dezelfde berichten. (Want gewoon 22F1 fanstate)

Ik heb daarmee precies hetzelfde probleem als Toppe: Je kunt wel commando's geven en die worden ontvangen. Maar de USB dongle ontvangt de fan_state berichten niet.
Als ik mijn zelf geprustst "afluister" software gebruik dan zie ik wel gewoon die berichten:

Let op!
RF15 display is 37:171685 gekoppeld aan de FAN 32:134446. Die 132403 ertussen door is de SmartComfort valve. Die berichten worden geheel genegeerd door FanX.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

-
---  I --- 37:171685 32:134446 --:------ 22F1 003 000307
---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31D9 017 000A030020202020202020202020202008
---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0004020020202020202020202020202004
---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31DA 030 00EF007FFF443C0A5A08F208BC0A4FF800000358
---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0104020020202020202020202020202004
---  I --- 32:134446 32:132403 --:------ 22F1 003 000307
---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0004030020202020202020202020202004
---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0104030020202020202020202020202004
---  I --- 32:132403 32:134446 --:------ 31E0 004 00009C00
---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31D9 017 000A030020202020202020202020202008
---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0004030020202020202020202020202004
---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31DA 030 00EF007FFF443C0A5A08F208BC0A4EF80000039C
---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0104030020202020202020202020202004
[paar seconde pauze]
---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31DA 030 00EF007FFF443C0A5A08F208BB0A4EF80000039C
[paar seconde pauze]
---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31DA 030 00EF007FFF443D0A5A08F208BC0A4FF80000039C

(eerste stuk is bijna een "burst" ik moet nog iets van tijdcodes toevoegen of ramses_rf gebruiken)

Het zijn gewoon 31D9 berichten die leesbaar moeten zijn met de huidige versie van de software. Maar ze worden niet opgepikt. Danwel doordat de CRC niet goed is, danwel omdat het toch een andere "format" is.

De USB-dongle software ontvangt de berichten in ieder geval prima. Afstand 10m in nieuwbouw-beton-bunker.

@Toppe Als je wat Arduino kennis hebt kun je het best even met de standalone versie prutsen. Die geeft console feedback, werkt ook op niet Windows computers.

Ik was eigenlijk bezig om **evofw3** draaiend te krijgen op de FanX dongle, zodat ik niet alleen die berichten zoals hierboven kan zien, maar ook zenden enzo. Maar dat werkt nog niet :-(
Ik zal kijken of ik niet eerst die 31D9 berichten kan fixen.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

O, maar nu herinner ik het mij weer... `CC1101:request_orcon_state()` stuurt een 31E0 bericht. Het is maar de vraag of HRC fanunit wel op een 31E0 reageert.

Een paar berichten hierboven had ik uitgepuzzeld dat de SmartComfort valve *NIET* reageert op 31E0.

Ik zal die ook controleren met de RF15<>HRC400. Dat is een beetje gedoe, maar ik controleer het nu meteen.

• Willie-wortel
@vliegnerd
Denk je dat de request van de FanX dongle goed is voor de HRC400? Dus dat alleen het antwoord niet wordt geaccepteerd? Als dat zo is, dan zou ik graag een ruwe dump zien van het ontvangen frame, dus nog encoded.

Deze dump kan je verkrijgen door deze code in de "standalone" versie toe te voegen in CC1101.cpp, na de CRC error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Serial.println("> CRC Error!");

for (uint8_t i = 0; i < buff_lenght - 1; i++)
{
  Serial.print(rx_buffer[i]);
  Serial.print(" ");
}
Serial.println("");

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

@Willie-wortel
Ik wordt hier beter in. Ik zie direct antwoorden, in de evohome gateway formaat:

code:
1
2
--- I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31D9 017 000A020020202020202020202020202008
--- I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0004020020202020202020202020202004

De HRC reageert dus wel op het 31E0 bericht. Het ontvangen van de 31D9 gaat mis.

Ik ga de ruwe bytestream voor je opvangen.
Ik heb die code inderdaad al toegevoegd als `CC1101:print_rf_buffer` ofzo ;-)

[Voor 18% gewijzigd door vliegnerd op 04-08-2022 15:10]

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Toppe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:31:
Goed,

Ik heb geen idee wat ik nou precies gedaan heb maar ik kan hem bedienen vanaf de Lovelace kaart. Hij is nog steeds ongewijzigd:

[Afbeelding]

Zodra ik de knoppen 1, 2 of 3. gebruik dan werkt werkt het maar de knop kleuren blijven altijd gelijk. Ook veranderd er niets in de entiteit. sensor.fan_speed is 0 en blijft 0.

Andere browser geprobeerd, cache geleegd, niets maakt verschil.
Geen idee hoe, maar nu stopt hij weer met werken |:(

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

@Willie-wortel ik heb de dump wel in HEX gedaan:

standalone.ino slaat (bij mij) clonen over.
Zender: RF15 Display 96 9E A5 --> 37:171685
Ontvangen: 82 0D 2E --> 32:134446
De zoneklep die er mogelijk ertussendoor komt heeft ID: 82 05 33

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
> CRC Error! transmit_data()
A5 59 AA 66 A5 5A AA 6A 55 5A AA 6A 65 A5 AA 66 9A 95 55 6A AA AA AA AA AA A5 69 5A 55 55 55 55 55 55 55 55 55 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 99 A5 A5 6A A6 AA 99 A5 A5 9A AA A5 A9 59 69 A9 A9 AA A9 AA 9A AA A5 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 9A 6A 65 
11 1E 48 BD D3 89 3D 82 89 40 51 27 A5 65 44 3E 99 E5 E F 3 2F E9 90 6 A3 4 88 C0 1E 82 25 40 84 10 66 B9 38 83 30 CC AB 96 41 61 93 12 A2 67 3D 65 63 52 60 10 CE 88 E4 F4 11 39 C1 20 29 7B EF C C0 6 CA 6F DA C9 80 A4 30 AD 5B 38 8B 24 6 39 4F 87 ED A0 2 10 AD 55 8C 80 A0 3 9 60 A4 F4 
48 BD D3 89 3D 82 89 40 51 27 A5 65 44 3E 99 E5 E F 3 2F E9 90 6 A3 4 88 C0 1E 82 25 40 84 10 66 B9 38 83 30 CC AB 96 41 61 93 12 A2 67 3D 65 63 52 60 10 CE 88 E4 F4 11 39 C1 20 29 7B EF C C0 6 CA 6F DA C9 80 A4 30 AD 5B 38 8B 24 6 39 4F 87 ED A0 2 10 AD 55 8C 80 A0 3 9 60 A4 F4 35 0 
AA AA AA AA A5 69 5A 69 5A AA AA AA AA 56 55 56 55 A6 A9 59 66 A6 A9 59 66 AA AA D6 55 55 55 55 55 55 55 55 F5 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 99 A5 A5 6A A6 AA 99 A5 A5 9A 6A A5 A9 59 69 A9 A9 AA A9 AA 9A AA A5 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 9A 6A A5 
55 B0 E2 C8 12 70 62 96 15 D4 66 3E F C 85 2F 7A F5 EB 8D A6 A0 A F 19 E1 97 A3 E0 1C E0 5 82 4 14 9 C4 EB 99 6D 1E 3E 15 23 F9 45 B6 E4 22 D0 36 60 29 68 1C 79 4 38 AB 12 22 40 1B 18 DE BD E0 65 F9 36 6B 78 D 42 B6 AC 90 28 16 7 10 86 39 A8 5F E3 AD 84 A0 62 61 A3 5B 1C 90 38 B9 23 39 
96 15 D4 66 3E F C 85 2F 7A F5 EB 8D A6 A0 A F 19 E1 97 A3 E0 1C E0 5 82 4 14 9 C4 EB 99 6D 1E 3E 15 23 F9 45 B6 E4 22 D0 36 60 29 68 1C 79 4 38 AB 12 22 40 1B 18 DE BD E0 65 F9 36 6B 78 D 42 B6 AC 90 28 16 7 10 86 39 A8 5F E3 AD 84 A0 62 61 A3 5B 1C 90 38 B9 23 39 35 3B EE 93 EE 1C 90 
55 6A AA AA AA AA AA A5 69 5A 69 5A AA AA AA AA 56 55 56 55 A6 A9 59 66 A6 A9 59 66 55 55 55 55 55 55 55 55 55 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 99 A5 A5 6A A6 AA 99 A5 A5 9A 66 A5 A9 59 69 A9 A9 AA A9 AA 9A AA A5 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 9A 6A A9 
66 9A 66 55 6A AA AA AA AA AA A5 69 5A 69 5A AA AA AA AA 56 55 56 55 A6 A9 55 96 A6 55 55 55 55 55 55 55 55 F5 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 99 A5 A5 6A A6 AA 99 A5 A5 9A 5A A5 A9 59 69 A9 A9 AA A9 AA 9A AA A5 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 9A 95 55 
98 F 2 21 9 26 BB 48 1B B9 46 B9 B2 4C 28 51 75 B4 10 91 82 50 A2 28 8A 8 3A 0 61 34 12 52 B2 B8 7F BE F 90 44 D1 33 70 80 75 98 53 CA A6 9F 5A 18 28 57 D5 B0 6F 44 F2 40 B2 76 70 14 85 D4 FC 19 DF 9F 1F F6 30 51 F5 9E 87 B3 9C A8 23 D1 1D 56 44 C4 6B 88 E 4A 0 41 99 70 17 99 B A7 EC 18 
3F 11 86 B5 BA 5A A 14 F4 12 C3 82 0 81 41 A9 D 78 23 69 6D 40 99 B0 C2 15 64 7E A8 5A E4 52 3 E9 EA 8E F2 E1 A7 A7 6E 22 D6 48 EE 1B D 3B D5 41 E5 E8 80 E4 BF 5D 94 84 3A F4 23 97 D9 39 4 65 CC 55 47 88 46 15 A2 C6 D E3 B2 1 74 8 2 1D CD 62 B1 D7 D5 3 29 32 87 5A 6D 4E 82 10 A0 52 44 
46 22 CF E5 21 68 8 83 41 54 CD 80 80 EC 1 4D 37 6D 6C 5 DE 2D CB 30 38 50 91 3 1E 4A 77 EB 14 38 28 AD 46 52 1A A5 0 39 9C 86 D3 12 47 B2 5A E2 DD 2B 96 86 67 E4 EC 31 8D 10 61 53 C3 C8 5B 69 31 F6 F4 59 1B 5B 6E 37 2C DD A1 3 A4 CD 4B FF BE B1 42 C5 4C 4D CC 61 2 8B 64 63 38 16 D4 3C A4 
9A 96 AA 6A 55 5A AA 6A 65 A6 AA 66 9A 65 55 6A AA AA AA AA AA A5 69 5A 69 5A AA AA 55 55 55 55 55 55 55 55 F5 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 99 A5 A5 6A A6 AA 99 A5 A5 99 A6 A5 A9 59 69 A9 A9 AA A9 AA 9A AA A5 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 9A 95 69 
2C 50 C 16 13 DC A6 48 8E 92 4 9 1C D5 33 54 44 7A D5 80 8B 6 3C 85 82 9 60 54 47 B3 90 D5 48 43 8 DD 63 42 79 EB E9 F1 32 11 BC 75 EB AE D0 DC 4E 89 B3 B9 84 2A 9 87 A0 58 9C 81 27 94 B9 75 52 93 31 8A 2E 50 88 3A E5 25 EF 9B 83 DE 13 61 FD 19 29 A4 97 87 43 98 71 42 87 6A D0 84 34 10 81 
AA AA AA AA AA A5 69 5A 69 5A AA AA AA AA 56 55 56 55 A6 A9 6A 95 A6 A9 65 56 AA 5A 55 55 55 55 55 55 55 55 FD 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 99 A5 A5 6A A6 AA 99 A5 A5 99 9A A5 A9 59 69 A9 A9 AA A9 AA 9A AA A5 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 9A 95 95 
8D C E7 3A 2 D 8B 80 45 2 F8 13 BB 4 85 16 C3 4C 4E B7 F8 69 46 B6 1A D9 1 29 C5 84 EA E3 72 2A 70 8D 92 FA A BC FC 28 30 DD 51 B8 81 1F 60 15 80 C9 F7 38 82 E1 65 AB BD F2 4A 40 8A 38 67 40 21 80 1 61 E4 19 67 28 68 B0 D8 0 85 90 D5 5 D1 99 49 C2 9 C 85 F0 7C 34 4E 1B 28 C 8 1 54 
10 89 32 9 51 16 45 33 20 91 84 A E7 F5 A1 8 82 F6 E1 E2 2D E6 90 10 F0 A5 F2 22 7F 4 D0 38 84 25 4 26 66 7B D8 D 9 63 85 8B 26 DA 25 F8 C3 6F 19 E1 B0 B1 57 C8 61 6E 41 92 69 A0 6A 16 C B9 17 CB 1E A0 CA 79 91 30 53 19 D4 4A 5C 5E 6F 40 0 65 49 86 25 3 85 51 F5 57 92 15 20 C8 9F 8F 4E 

Let op dat er bij mij ook een heleboel andere evohome devices tussendoor chirpen. (En ook Orcons van buren). In mijn dumps haal ik die altijd er tussenuit. Nu kunnen ze er tussendoor zitten.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ben ik de enige met deze ellende?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.firmata.board
Source: components/firmata/board.py:66 
Integration: Firmata (documentation, issues) 
First occurred: 15:30:58 (1 occurrences) 
Last logged: 15:30:58

Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_FanX_RF_Dongle-if00:

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

@Willie-wortel Dit is wellicht een beter verwerkbare output.
Hier roep ik `request_orcon_state()` maar op het moment dat die naar RX gaat heb ik daar een return gezet. En daarna log ik de replies, zowel het hele RF buffer en het gedecodeerde bericht. Of die CRC errors geven zie ik dan weer niet natuurlijk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

> request_orcon_state() SEND 31E0 only
> Back to recieving

Frame: 
> RF Buffer: 
 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 59 A6 56 6A A6 AA 59 A6 56 55 56 A5 A9 59 69 A9 A9 AA AA AA 66 AA A6 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 6A 65 55 35 55 55

---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31D9 017 000A020020202020202020202020202008
Frame: 
> RF Buffer: 
 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 99 A5 A5 6A A6 AA 99 A5 A5 A9 99 A5 A9 59 69 A9 A9 AA AA AA 9A AA A6 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 9A 65 6A 35 55 55

---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0004020020202020202020202020202004
Frame: 
> RF Buffer: 
 0 33 55 53 A9 6A 6A A6 AA 59 A6 56 6A A6 AA 59 A6 56 A5 A9 59 66 A9 56 AA AA 56 55 AA AA 95 55 55 55 9A 9A A5 55 AA 66 99 AA AA 6A 55 A6 AA 6A 65 AA AA 66 9A 55 55 6A AA AA AA AA AA A6 99 6A 99

---  I --- 32:134446 --:------ 32:134446 31DA 030 00EF007FFF443F0A5008F208B00A4FF800000258
Frame: 
> RF Buffer: 
 0 33 55 53 A9 66 6A A6 AA 99 A5 A5 6A A6 AA 99 A5 A5 A9 96 A5 A9 59 69 A9 A9 AA A9 AA 9A AA A6 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 9A 65 96 35 55 55

---  I --- 32:132403 --:------ 32:132403 31D9 017 0104020020202020202020202020202004
Frame: 
> RF Buffer: 
 0 33 55 53 A9 5A 69 9A A9 96 AA A9 6A A6 AA AA 95 A6 A5 A9 56 AA AA 6A AA AA AA AA AA AA AA AA AA A9 AA AA A9 56 AA AA AA 59 35 55 24 E2 5D 60 46 B1 1E 4 72 55 46 CB D0 72 C2 7D 4 72 E4 A6 

---  I --- 37:005633 32:131186 --:------ 31E0 008 0000000001001E00

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

@Willie-wortel

Bovenstaande lijst is volgens mij wel het antwoord:

Je zoekt een 31D9 bericht. Die wordt gestuurd met A9 66 ipv A9 6A. Dat wil zeggen: ADDR0+ADDR2 en dat is beide de zender.

Zowel de header detectie als zender check moet dus aangepast worden voor transmit_data(). Maar dat werkt dan weer niet op een MVS box.
EDIT: Met A9 66 in de header detectie werkt het hier.
EDIT2: Nee toch niet... 8)7 8)7 8)7 8)7

[Voor 17% gewijzigd door vliegnerd op 04-08-2022 15:57]

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ok, even laatste update, tijd om in de zon te zitten.

A9 66 als header werkt. Maar in het 31D9 bericht dat dan [hopelijk] ontvangen wordt, eigenlijk moet je die opcode ook checken, staat de fanmode op byte [13]:

Een dump van `tx_orcon(speed)` en dan het ontvangen frame (al manchester decoded).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
> Sending SPEED: 1
> Mandecoded frame: 1A 82 D 2E 82 D 2E DF 31 D9 11 0 A 1 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 DF A9 
Dataframe_decoded[12]: 10

> Sending SPEED: 2
> Mandecoded frame: 1A 82 D 2E 82 D 2E E1 31 D9 11 0 A 2 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 DC A9 

> Sending SPEED: 3
> Mandecoded frame: 1A 82 D 2E 82 D 2E E2 31 D9 11 0 A 3 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 DA A9 

> Sending SPEED: 4
> Mandecoded frame: 1A 82 D 2E 82 D 2E DE 31 D9 11 0 A 4 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 DD A9 

Je ziet dat de fanmode op `dataframe_decoded[13]` staat. Maar volgens mij zijn [12] en [13] beide de fanmode.
Althans volgens de parser in ramses_rf: https://github.com/zxdavb...protocol/parsers.py#L1957

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:18:
Ok, even laatste update, tijd om in de zon te zitten.

A9 66 als header werkt. Maar in het 31D9 bericht dat dan [hopelijk] ontvangen wordt, eigenlijk moet je die opcode ook checken, staat de fanmode op byte [13]:

Een dump van `tx_orcon(speed)` en dan het ontvangen frame (al manchester decoded).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
> Sending SPEED: 1
> Mandecoded frame: 1A 82 D 2E 82 D 2E DF 31 D9 11 0 A 1 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 DF A9 

> Sending SPEED: 2
> Mandecoded frame: 1A 82 D 2E 82 D 2E E1 31 D9 11 0 A 2 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 DC A9 

> Sending SPEED: 3
> Mandecoded frame: 1A 82 D 2E 82 D 2E E2 31 D9 11 0 A 3 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 DA A9 

> Sending SPEED: 4
> Mandecoded frame: 1A 82 D 2E 82 D 2E DE 31 D9 11 0 A 4 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 DD A9 

Je ziet dat de fanmode op `dataframe_decoded[13]` staat. Maar volgens mij zijn [12] en [13] beide de fanmode.
Althans volgens de parser in ramses_rf: https://github.com/zxdavb...protocol/parsers.py#L1957
Volgens mij komt het neer op:
  1. de check in de header op:
    code:
    1

(rx_buffer[99] == 0x6A)
    verwijderen
  2. Door het decoded array heen scannen op 31D9, dan plus 4 array posities, dat is in het geval van de MVS15 en de HRC de huidige FAN speed
Zie ook deze afbeelding eerder gedeeld in ander topic (betreft log van de Orcon MVS 15):

• Willie-wortel
@vliegnerd lukt je dat zelf of moet ik een schot voor de boeg doen? Laat maar weten.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

@Willie-wortel ik kan dat wel implementeren.

@Toppe heb jij een arduino IDE ter beschikking zodat je de code opnieuw kan flashen?

Eerlijk gezegd wil ik zelf “meer”. CO2 waarden uitlezen en eventueel fan bij regelen. Vandaar dat ik probeer een evohome gateway a la evofw3 aan de gang te krijgen. (Zodat ik ramses_cc kan gebruiken, dwz de dongle alleen gateway en alle logical op de PC/RPI)

Maar ik zal ondertussen proberen mijn steentje bij te dragen aan FanX.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

vliegnerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:15:

@Toppe heb jij een arduino IDE ter beschikking zodat je de code opnieuw kan flashen?

Eerlijk gezegd wil ik zelf “meer”. CO2 waarden uitlezen en eventueel fan bij regelen. Vandaar dat ik probeer een evohome gateway a la evofw3 aan de gang te krijgen. (Zodat ik ramses_cc kan gebruiken, dwz de dongle alleen gateway en alle logical op de PC/RPI)

https://www.arduino.cc/en/Guide/macOS

Zoiets kan ik gewoon installeren, of is het een hardwarematige tool?

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Volgens mij komt het neer op:
  1. de check in de header op:
    code:
    1

(rx_buffer[99] == 0x6A)
    verwijderen
  2. Door het decoded array heen scannen op 31D9, dan plus 4 array posities, dat is in het geval van de MVS15 en de HRC de huidige FAN speed
Zie ook deze afbeelding eerder gedeeld in ander topic (betreft log van de Orcon MVS 15):

[Afbeelding]
Dat ziet er indrukwekkend uit :D

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Toppe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:35:
[...]

https://www.arduino.cc/en/Guide/macOS

Zoiets kan ik gewoon installeren, of is het een hardwarematige tool?
Ja, dat is het. Gewoon installeren. Is verder niet zo ingewikkeld.
firmata.ino sketch openen, dan in het Tools/Hulpmidellen "Board" op "Arduino Micro" zetten en "Poort" selecteren. (Als dat niet automatisch gaat).
Daarna kun je gewoon met het pijltje linksboven "Upload Sketch" de nieuwe code in de dongle flashen.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

vliegnerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:57:
[...]

Ja, dat is het. Gewoon installeren. Is verder niet zo ingewikkeld.
firmata.ino sketch openen, dan in het Tools/Hulpmidellen "Board" op "Arduino Micro" zetten en "Poort" selecteren. (Als dat niet automatisch gaat).
Daarna kun je gewoon met het pijltje linksboven "Upload Sketch" de nieuwe code in de dongle flashen.
Ah moet lukken. Als je zover bent stuur je dan de code naar me? :D

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:15:

Het zou supervet zijn als die evofw3 op de Dongle draait, komt in principe neer op de pinning tussen de cc1101 en Atmega32u4 goed mappen. Ik heb er zelf ook even kort naar gekeken maar kon zo snel niet helemaal achterhalen hoe de huidige pinning werkt, vooral de combinatie hw Uart met de GDOx pinnen die wel of niet als ISR worden gebruikt. Wil daar nog een keer naar kijken maar als het jou lukt zou dat super zijn.

Verder wil ik ook nog kijken of ik de dongle werkend kan krijgen met MySensors, dat ziet er net wat gebruiksvriendelijker uit dan Firmata. En voor basisfuncties goed genoeg.

Heb ook wat zitten testen met een custom HA integratie, maar dat is nog wat lastig.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:21:
[...]

Het zou supervet zijn als die evofw3 op de Dongle draait, komt in principe neer op de pinning tussen de cc1101 en Atmega32u4 goed mappen. Ik heb er zelf ook even kort naar gekeken maar kon zo snel niet helemaal achterhalen hoe de huidige pinning werkt, vooral de combinatie hw Uart met de GDOx pinnen die wel of niet als ISR worden gebruikt. Wil daar nog een keer naar kijken maar als het jou lukt zou dat super zijn.
Je hebt de CC (chipselect) op poort PD4 gezet terwijl de SPI poort PORTB is, dat is wat onhandig, maar simpel in software op te lossen. Dat heb ik gedaan (zie fork hieronder) en dan werkt het communceren met de CC1101 chip via SPI zoals het hoort.

Ik heb mijn fork net gepushed (is eigenlijk helemaal niet publiceerbaar, maar ik commit zo nu en dan een werkende tussenstand). Dit is de commit die SPI fixt, samen met heel veel andere troep: https://github.com/tomkoo...c834cde27961ecf429d5a34e9

Het lukt mij helaas nog niet om RF data te lezen... :-(

evofw3 hardware heeft normaal gezien de CC1101 GDO0 op poort RX/PD2/INT2 en GDO2 op TX/PD3/INT3. Of omgedraaid.
Maar FanX heeft GDO2 op PD7 (?) en GDO0 aan PD2 en PD3. Maar volgens mij zet je 1 van die poorten op "INPUT" (hoge impedantie) in RX mode. PD7 (digital 11) gaat naar INPUT mode.

Enfin, ik denk dus dat GDO0 aan RX/PD2/INT2 moet zitten, maar lukt mij totaal niet om byte te lezen met de UART. PD3/INT3 en PD7/PCINT7 werken ook niet. Althans ik krijg het niet voor elkaar.
(TX laat ik voorlopig voor wat het is).

Ik heb ook al geprobeerd om het dan toch maar met arduinio Serial1 te doen (je moet dan echt de UART ISR routines eruit gooien) maar ook dat werkt voor mij nog niet. https://github.com/tomkoo...a6696d0ca47b216181216235d

EDIT: wellicht dat er ook nog een CC1101 config register anders staat… heb ik wel vluchtig gecontroleerd maar moet nog meer systematisch doen.

[Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 04-08-2022 19:53]

• Willie-wortel
Thanks voor de info. Klopt, chip select is geen probleem.

Wat ik heb gedaan is eigenlijk precies zoals het op de RF15 is geïmplementeerd. Ik heb PD2 en PD3 aan elkaar gemaakt (via een stroom begrenzende weerstand natuurlijk), deze samen aan GDO0 gehangen. In de software wordt GDO0 dan op zijn beurt als RX of TX geconfigureerd.

Dus bijvoorbeeld bij het opvragen van de huidige fan speed:
1. Bereid TX buffer voor
2. Stel CC1101 GDO0 in als RF TX (pin serial RX) middels deze functie: setTxState();
3. Verstuur het bericht
4. Stel CC1101 GDO0 in als RF RX (pin serial TX) middels deze functie: setRxState();
5. Luister xx tijd naar valide bericht

Let er trouwens op dat de FanX hardware UART gebruikt als communicatie naar de CC1101.

[Voor 6% gewijzigd door Willie-wortel op 04-08-2022 20:09]

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik zat net je berichten in het Orcon topic terug te lezen met een salae aan gdo0. Mooi speurwerk!

Het moet bijna wel dat evofw3 de CC1101 in een andere RX mode zet ofzo. Ik ga er (later) nog een mee puzzelen. Het moet iig kunnen werken.

Nogmaals complimenten voor je hardware kunsten!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:21:
Ik zat net je berichten in het Orcon topic terug te lezen met een salae aan gdo0. Mooi speurwerk!

Het moet bijna wel dat evofw3 de CC1101 in een andere RX mode zet ofzo. Ik ga er (later) nog een mee puzzelen. Het moet iig kunnen werken.

Nogmaals complimenten voor je hardware kunsten!
Thanks! Ik zal toch proberen vanavond die fix voor de HRC400 te maken, ik kan hem alleen niet zelf testen omdat ik de MVS 15 heb. Was er ook nog een probleem met pairen? Of lukt dat?

• Willie-wortel
Ok, als het goed is moet deze dan werken: klik hier

Let op, dit is nog niet de versie voor Home Assistant, slechts de standalone versie. Als dit goed werkt is het makkelijk om de update door te voeren op de HA versie.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:49:
Ok, als het goed is moet deze dan werken: klik hier

Let op, dit is nog niet de versie voor Home Assistant, slechts de standalone versie. Als dit goed werkt is het makkelijk om de update door te voeren op de HA versie.
Ja, deze werkt op mijn HRC400!

Tussendoor: ik krijg dit in Arduino IDE alleen ingeladen als ik Mechfan.ino hernoem naar standalone.ino. Want bij mij moet de sketch altijd dezelfde naam hebben als de map. Hoe doe jij dat?

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

vliegnerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Ja, deze werkt op mijn HRC400!

Tussendoor: ik krijg dit in Arduino IDE alleen ingeladen als ik Mechfan.ino hernoem naar standalone.ino. Want bij mij moet de sketch altijd dezelfde naam hebben als de map. Hoe doe jij dat?
Ben benieuwd of je hiermee ook de status in HA weer kan krijgen :D

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Toppe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Ja zou moeten werken, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet geïmplementeerd in HA. Ik gebruik/test voorlopig alleen de standalone versie.

• Willie-wortel
Toppe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Yes, hij staat hier: link
Als je deze erin zet, zou het moeten werken :)

Let er wel op dat dit niet je usb problemen oplost, dat is iets anders....

[Voor 10% gewijzigd door Willie-wortel op 04-08-2022 22:03]

• Willie-wortel
@vliegnerd Ja klopt, misschien moet ik de map naam gelijk maken aan de Sketch map.

Werkt het klonen met de HRC400 nu wel ok? Of moet je nog een trucje toepassen? Anders kan ik dat meteen fixen, laat maar even horen.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:16:
[...]

@vliegnerd Ja klopt, misschien moet ik de map naam gelijk maken aan de Sketch map.

Werkt het klonen met de HRC400 nu wel ok? Of moet je nog een trucje toepassen? Anders kan ik dat meteen fixen, laat maar even horen.
Clone met RF15 display werkt soepel.
Clone met RF15 CO2 werkt alleen als je naar stand auto gaat tijdens clonen. Want dat is 22F1. Alle andere standen zijn met timer 22F3 en dus andere lengte. (Zie eerder in topic voor dump)
Die zou je nog kunnen implementeren, maar hoeft niet per se.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Yes, hij staat hier: link
Als je deze erin zet, zou het moeten werken :)

Let er wel op dat dit niet je usb problemen oplost, dat is iets anders....
Ik heb het zelfde USB probleem ook op een andere HA installatie. Uiteindelijk het seriële apparaat gewoon /dev/ttyAM0 gegeven (ofzo) en dat werkte wel.

Morgen de nieuwe versie maar eens uploaden :D

@Willie-wortel kan ik ergens zelf die 5 seconde aanpassen? Zou dat zelf graag iets langer hebben namelijk.

Is dat MechFAN_Firmata.ino de regel ORCON_INTERVAL?

[Voor 13% gewijzigd door Toppe op 04-08-2022 22:28]

• Willie-wortel
Toppe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Ik heb het zelfde USB probleem ook op een andere HA installatie. Uiteindelijk het seriële apparaat gewoon /dev/ttyAM0 gegeven (ofzo) en dat werkte wel.

Morgen de nieuwe versie maar eens uploaden :D

@Willie-wortel kan ik ergens zelf die 5 seconde aanpassen? Zou dat zelf graag iets langer hebben namelijk.

Is dat MechFAN_Firmata.ino de regel ORCON_INTERVAL?
Is dat USB probleem toevallig ontstaan nadat je er nieuwe software op hebt gezet via de Arduino IDE? Dan kan dat te maken hebben met de naamgeving van de Dongle, die wordt dan overschreven.

Vwb de kloon tijd moet je in cc1101.h kijken bij PAIR_TIME_OUT

Succes!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:23:
[...]

Clone met RF15 CO2 werkt alleen als je naar stand auto gaat tijdens clonen. Want dat is 22F1. Alle andere standen zijn met timer 22F3 en dus andere lengte. (Zie eerder in topic voor dump)
Ok, ga ik daar morgen nog even naar kijken, want het zou natuurlijk wel gaaf zijn als dat klonen altijd makkelijk werkt :)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel & @vliegnerd: goed bezig, complimenten voor jullie werk! d:)b

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik ben er weer even mee aan de slag. Het flashen van de nieuwe firmware lijkt gelukt te zijn. Op een of andere manier blijf ik tegen dat USB probleem aanlopen.

Online wordt ik er ook niet veel wijzer uit want er zijn heel weinig mensen met die foutmelding, dat maakt het zoeken naar een oplossing een stuk ingewikkelder.

Ik draai HA (supervisor) in een docker container, zijn er meer mensen die dat hier doen? Mijn Conbee stick werkt bijvoorbeeld perfect.

Op dit moment ben ik bezig met een kale HAOS installatie op een Raspberry Pi om te kijken of dat werkt.

Ik weet. het even niet, wie heeft er een idee?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Toppe Heb je hem direct in de USB poort of via een verlengkabel? Ik heb wel een soortgelijk probleem gehad toen bleek de verlengkabel het probleem te zijn.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

robertwebbe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:11:
@Toppe Heb je hem direct in de USB poort of via een verlengkabel? Ik heb wel een soortgelijk probleem gehad toen bleek de verlengkabel het probleem te zijn.
Direct aangesloten op een USB 3.0, heb geen 2.0 op m’n server zitten.

• Willie-wortel
Is de dongle zichtbaar in je hardware overzicht?

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:57:
Is de dongle zichtbaar in je hardware overzicht?
[Afbeelding]
Zal hem zo eens om pluggen. Nu heb ik een nieuwe HAOS installatie gedaan en dat werkt prima, gek genoeg.

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:23:
[...]

@vliegnerd
Heb dit zojuist geïmplementeerd in de standalone versie, bijkomend voordeel is dat het klonen bij de RF15 nu ook met elke knop kan (incl. timer). Zou je dit met de RF15 CO2 willen checken? Zie hier: Link

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Zijn er ook plannen om de timer knop op te nemen in HA?

• Willie-wortel
Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:28:
Zijn er ook plannen om de timer knop op te nemen in HA?
Je bedoelt om te klonen?

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Nee om te gebruiken op de zelfde manier als de knoppen. Als we douche dan drukken we altijd op de timer knop en het zou prettig zijn als je in HA zou kunnen kijken of er een timer aanstaat :)

• Willie-wortel
ah ok, op die manier. Ja zal hem op mijn lijstje zetten. De code is open source dus hulp is welkom ;)
Werkt hij bij jou inmiddels?

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:45:
ah ok, op die manier. Ja zal hem op mijn lijstje zetten. De code is open source dus hulp is welkom ;)
Werkt hij bij jou inmiddels?
Op de nieuwe installatie werkt hij zonder problemen en ik ben nu bezig met de intergratie richting homekit. Helaas is mijn programmeer (en HA) kennis hierin niet zo groot dat ik echt een nuttige bijdrage kan leveren :') :$

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

@Willie-wortel Schiet mij maar lek. Net een herstart gedaan en exact de zelfde foutmelding als eerst:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.firmata.board
Source: components/firmata/board.py:66 
Integration: Firmata (documentation, issues) 
First occurred: 14:03:53 (1 occurrences) 
Last logged: 14:03:53

Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00:

[Voor 28% gewijzigd door Toppe op 05-08-2022 14:05]

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee