Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:10

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb er 1 zonder sensoren. Het meest simpele model. Aansturing gaat (automatisch) via Domoticz icm met een Aqara vochtsensor in de badkamer. En als fallback met de originele AB.

MV staat gewoon op de laagste stand behalve als het vochtpercentage in de badkamer significant hoger is als in de andere twee kamers op de 1e verdieping

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 12:33
- J.W. - schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:00:
Ik zou nog heeeeeel graag de bypass kunnen besturen, de implementatie van Orcon vind ik maar matig / erg conservatief.. :/

Ik wil best helpen waar nodig.. maar ik snap bijvoorbeeld niet hoe ik de Ramses_cc bits en bytes moet vertalen naar de commando's in FanX .. B)

Sowieso kan ik helpen met het testen bij implementaties hiervan.. (Orcon HRC 500)
Goed nieuws, na wat uurtjes zelf debuggen door de code heb ik de bypass aansturen nu werkend! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncomb-E3L0t4p7nt6ps4Ri4EW6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lfu8S1Fx2eny9pTLtc1qvXls.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door - J.W. - op 29-07-2024 19:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:48
- J.W. - schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Goed nieuws, na wat uurtjes zelf debuggen door de code heb ik de bypass aansturen nu werkend! *O*

[Afbeelding]
Held, je weet dat het zomer is.
25 graden zon buiten en zo.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemTecS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-06 22:10
- J.W. - schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:51:
[...]

[Afbeelding]
Wauw, netjes, dat is mooi nieuws inderdaad! In HA? Zou je ons mee kunnen nemen in jouw oplossing? Ik zou het zelf ook heel graag werkend krijgen. Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• - J.W. -
blaaspijp schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Held, je weet dat het zomer is.
25 graden zon buiten en zo.....
Dat was exact de motivatie inderdaad :P
SemTecS schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Wauw, netjes, dat is mooi nieuws inderdaad! In HA? Zou je ons mee kunnen nemen in jouw oplossing? Ik zou het zelf ook heel graag werkend krijgen. Alvast bedankt!
Het zijn wijzigingen in de firmware van de FanX USB Dongle. Ik heb daar wat logica en commando's aangepast / toegevoegd.
Uiteraard ga ik alles delen, misschien via de git van @Willie-wortel om het een beetje centraal te houden (?), dan kun je vanuit daar nieuwe firmware proberen.

Besturen vanuit HA werkt hier al - praktisch identiek als de huidige fan aansturing in FanX.

Ik had overigens ergens gelezen dat de bypass alleen aangepast kan worden als de fan niet hard draait.
In dat geval zal eerst de fan zacht gezet moeten worden, dan de bypass omgezet, en dan de fan weer terug naar de oude stand. Zulke soort zaken heb ik iig nog niet uitgeprobeerd..
<-- edit: dit managed de warmtepomp zelf d:)b

[ Voor 19% gewijzigd door - J.W. - op 30-07-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemTecS
Dan wacht ik 'rustig' af 😀
Dank alvast!
PS. Uit welk jaar is jouw WTW? Er zit verschil in aansturing van de bypass in WTW's van voor en na 2021. Latere modellen kunnen de comfort temperatuur wijzigen.

[ Voor 65% gewijzigd door SemTecS op 30-07-2024 06:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• - J.W. -
SemTecS schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:46:
Dan wacht ik 'rustig' af 😀
Dank alvast!
PS. Uit welk jaar is jouw WTW? Er zit verschil in aansturing van de bypass in WTW's van voor en na 2021. Latere modellen kunnen de comfort temperatuur wijzigen.
Ja, behoorlijk recent, het is heb een Orcon HRC500 uit 2022.
Op zich als de commando's bekend zijn is extra dingen implementeren niet zo lastig :)

Voor wie niet kan wachten om het te testen ;)

cc1101.cpp
cc1101.h
mysensors.ino

(correponderende met de mysensors folder van FanX)

---
Voor makkelijkere besturing in HA, voeg onderstaande fan toe onder fans (zie Toppe in "FanX RF USB Dongle") - let op, de entity_id is mogelijk anders:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    heatpump_bypass:
      friendly_name: "Heatpump Bypass"
      unique_id : "heatpump_bypass"
      value_template: "{{ states('light.bypass_mode_1_2_3') }}"
      preset_mode_template: >
        {% set output = ['Auto','Open','Close'] %}
        {% set idx = state_attr('light.bypass_mode_1_2_3', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
        {{ output[idx] }}
      turn_on:
        service: homeassistant.turn_on
        entity_id: light.bypass_mode_1_2_3
      turn_off:
        service: homeassistant.turn_off
      set_preset_mode:
        service: light.turn_on
        data:
          brightness_pct: >
            {% set mapper = {'Auto': 1, 'Open': 2, 'Close': 3 } %}
            {{ mapper[preset_mode] }}
      preset_modes:
        - Auto
        - Open
        - Close

Als mogelijke automation:

Voeg binary sensor toe (onder template --> - binary_sensor):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- name: ByPass Cooling Triggering
  unique_id : "2d7ba884-cf38-40cd-8130-10d8829ff1db"
  state: >-
    {% set outdoorTemperature = states('sensor.outdoor_temperature_oc')|float(default=0) %}
    {% set indoorTemperature = states('sensor.indoor_temperature_oc')|float(default=0) %}
    {% set minOutdoorTemperature = 12 %}
    {% set minIndoorTemperature = 22 %}
    {% set delta = indoorTemperature - outdoorTemperature %}
    {% set deltaMin = 1 %}
    {% set deltaMax = 12 %}
    {{ outdoorTemperature >= minOutdoorTemperature and indoorTemperature >= minIndoorTemperature and delta >= deltaMin and delta <= deltaMax }}
  delay_on:
    hours: 0
    minutes: 0
    seconds: 0
  delay_off:
    minutes: 15

updated: deltaMin verlaagt van 2 naar 1 voor nog meer koeling
(let wederom op dat de entities mogelijk anders heten in andere configs..)

Deze sensor kijkt dus naar de indoor en outdoor temperatuur, heeft voor beide een minimum, en kijkt naar het verschil. Verder een delay voor het uitgaan zodat hij niet kan gaan stuiteren.

De expliciete waarden zul je waarschijnlijk lichtelijk moeten fine tunen naar jouw situatie.

En dan als automation op deze binary sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- id: '63e582cc-af1f-41dc-bce1-99eb9206de88'
  alias: 'Control: Heat Pump Bypass'
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - binary_sensor.bypass_cooling_triggering
    to: 'off'
    entity_id:
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - if:
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.bypass_cooling_triggering
      state: 'on'
    then:
    - service: fan.set_preset_mode
      data:
        preset_mode: Open
      target:
        entity_id: fan.heatpump_bypass
    else:
      data:
        preset_mode: Auto
      target:
  mode: single

[ Voor 75% gewijzigd door - J.W. - op 01-08-2024 09:01 . Reden: HA code toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• - J.W. -
- J.W. - schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Ja, behoorlijk recent, het is heb een Orcon HRC500 uit 2022.
Op zich als de commando's bekend zijn is extra dingen implementeren niet zo lastig :)

Voor wie niet kan wachten om het te testen ;)

cc1101.cpp
cc1101.h
mysensors.ino

(correponderende met de mysensors folder van FanX)

---
Voor makkelijkere besturing in HA, voeg onderstaande fan toe onder fans (zie Toppe in "FanX RF USB Dongle") - let op, de entity_id is mogelijk anders:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    heatpump_bypass:
      friendly_name: "Heatpump Bypass"
      unique_id : "heatpump_bypass"
      value_template: "{{ states('light.bypass_mode_1_2_3') }}"
      preset_mode_template: >
        {% set output = ['Auto','Open','Close'] %}
        {% set idx = state_attr('light.bypass_mode_1_2_3', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
        {{ output[idx] }}
      turn_on:
        service: homeassistant.turn_on
      turn_off:
        service: homeassistant.turn_off
      set_preset_mode:
        service: light.turn_on
        data:
          brightness_pct: >
            {% set mapper = {'Auto': 1, 'Open': 2, 'Close': 3 } %}
            {{ mapper[preset_mode] }}
      preset_modes:
        - Auto
        - Open
        - Close

Als mogelijke automation:

Voeg binary sensor toe (onder template --> - binary_sensor):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- name: ByPass Cooling Triggering
  unique_id : "2d7ba884-cf38-40cd-8130-10d8829ff1db"
  state: >-
    {% set outdoorTemperature = states('sensor.outdoor_temperature_oc')|float(default=0) %}
    {% set indoorTemperature = states('sensor.indoor_temperature_oc')|float(default=0) %}
    {% set minOutdoorTemperature = 12 %}
    {% set minIndoorTemperature = 22 %}
    {% set delta = indoorTemperature - outdoorTemperature %}
    {% set deltaMin = 2 %}
    {% set deltaMax = 12 %}
    {{ outdoorTemperature >= minOutdoorTemperature and indoorTemperature >= minIndoorTemperature and delta >= deltaMin and delta <= deltaMax }}
  delay_on:
    minutes: 0
  delay_off:
    minutes: 15

(let wederom op dat de entities mogelijk anders heten in andere configs..)

Deze sensor kijkt dus naar de indoor en outdoor temperatuur, heeft voor beide een minimum, en kijkt naar het verschil. Verder een delay voor het uitgaan zodat hij niet kan gaan stuiteren.

En dan als automation op deze binary sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- id: '63e582cc-af1f-41dc-bce1-99eb9206de88'
  alias: 'Control: Heat Pump Bypass'
  description: ''
  trigger:
    entity_id:
    to: 'off'
    entity_id:
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - if:
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.bypass_cooling_triggering
      state: 'on'
    then:
      data:
        preset_mode: Open
      target:
    else:
      data:
        preset_mode: Auto
      target:
  mode: single
Het werkte perfect vannacht d:)b

Normaliter zou de bypass amper open gegaan zijn met de standaard logica van Orcon (want door de zwoele nacht was het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur grotendeels <5 graden), terwijl hij nu bijna de hele nacht open gestaan heeft en voor een verkoelend briesje gezorgd heeft (y)

De automation heeft hem netjes Open gezet toen het verschil >2 werd, en weer op Auto ( => Close) gezet een kwartier nadat het weer <2 werd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NR2ZsJ84z-zs-P0tF40oLHkkJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ISfFpTZvhhFnnkSrR1tbEq61.png?f=fotoalbum_large

Dus bij deze zou ik iedereen willen uitnodigen het ook uit te proberen, zeker ook met andere modelen! :)

Vraagje: Orcon lijkt ook nog logica te hebben aangaande vochtigheid (bijv. als de buitenlucht vochtigheid heel laag wordt lijkt hij hem ook te sluiten?). Ik heb geen idee waarom Orcon dat zou doen, dus als iemand daar nog informatie over heeft (en of dat ook geimplementeerd moet worden), hoor ik dat graag! :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemTecS
- J.W. - schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:19:
[...]

Het werkte perfect vannacht d:)b

Normaliter zou de bypass amper open gegaan zijn met de standaard logica van Orcon (want door de zwoele nacht was het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur grotendeels <5 graden), terwijl hij nu bijna de hele nacht open gestaan heeft en voor een verkoelend briesje gezorgd heeft (y)

De automation heeft hem netjes Open gezet toen het verschil >2 werd, en weer op Auto ( => Close) gezet een kwartier nadat het weer <2 werd:
[Afbeelding]

Dus bij deze zou ik iedereen willen uitnodigen het ook uit te proberen, zeker ook met andere modelen! :)

Vraagje: Orcon lijkt ook nog logica te hebben aangaande vochtigheid (bijv. als de buitenlucht vochtigheid heel laag wordt lijkt hij hem ook te sluiten?). Ik heb geen idee waarom Orcon dat zou doen, dus als iemand daar nog informatie over heeft (en of dat ook geimplementeerd moet worden), hoor ik dat graag! :Y
BAAS!!! bij mij ook werkend met een HRC-400 Ecomax. Dank je wel _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1984Jeroen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-05 22:34
Al enige tijd gebruik ik met veel plezier de FanX Dongle incl het volgen van deze discussie.
Het aansturen van de Bypass is het laatste ontbrekende deel en vooral tijdens warme dagen erg nuttig :)
J.W. dank voor het oppakken van de bypass integratie!

Ik heb de versie (1.9) van J.W getest, echter werkt de aansturing van de bypass nog niet bij mij :-(
Heb een FanX dongle V2
Orcon HRC-400 Ecomax (2021), versie waarbij je comfort temperatuur niet kan instellen. Wellicht zit daar het verschil? Gezien J.W. en SemTecS een model van na 2021 hebben.

Wellicht doe ik ergens iets fout in de FW upgrade/installatie, mijn stappen:
- FW upload middels Arduino IDE 2.3.2 (met hulp van de Wiki van Willie-Wortel)
- Mysensor integratie verwijderen
- Persistent file verwijderen
- HA reboot
- Mysensor integratie installeren
- FanX Dongle aansluiten
- FanX Dongle toevoegen aan de Mysensor integratie

Observaties:
- FW versie staat in de Mysensor integratie op 1.9, dus de FW upload lijkt OK te zijn.
- Sensorwaardes komen direct binnen, ik hoef de FanX niet opnieuw te clonen. Is dit normaal gedrag bij een nieuwe FW upload?
- Ik kan geen entity_id: light.bypass_mode_xxx vinden. Ook is er geen nieuwe "Bediening" toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heIhAxZ1ai2njlnUJoJ3o6qqXFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jIsPVTaqxbUY0Mr4CR2EXqIf.png?f=user_large

- Als ik de Dongle gebruik met MYSController dan blijft sensor 16 constant, ook als ik handmatig op de 15RF de bypass positie aanpas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKnsyS45rWpLiN3vrMbGnKa0uMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBQeHJ9FiCjvkBaQtgabBaHw.png?f=fotoalbum_large

Verneem graag als jullie meer info nodig hebben of al kunnen zien waar dat ik de fout in ga :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
1984Jeroen schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:15:
Al enige tijd gebruik ik met veel plezier de FanX Dongle incl het volgen van deze discussie.
Het aansturen van de Bypass is het laatste ontbrekende deel en vooral tijdens warme dagen erg nuttig :)
J.W. dank voor het oppakken van de bypass integratie!

Ik heb de versie (1.9) van J.W getest, echter werkt de aansturing van de bypass nog niet bij mij :-(
Heb een FanX dongle V2
Orcon HRC-400 Ecomax (2021), versie waarbij je comfort temperatuur niet kan instellen. Wellicht zit daar het verschil? Gezien J.W. en SemTecS een model van na 2021 hebben.

Wellicht doe ik ergens iets fout in de FW upgrade/installatie, mijn stappen:
- FW upload middels Arduino IDE 2.3.2 (met hulp van de Wiki van Willie-Wortel)
- Mysensor integratie verwijderen
- Persistent file verwijderen
- HA reboot
- Mysensor integratie installeren
- FanX Dongle aansluiten
- FanX Dongle toevoegen aan de Mysensor integratie

Observaties:
- FW versie staat in de Mysensor integratie op 1.9, dus de FW upload lijkt OK te zijn.
- Sensorwaardes komen direct binnen, ik hoef de FanX niet opnieuw te clonen. Is dit normaal gedrag bij een nieuwe FW upload?
- Ik kan geen entity_id: light.bypass_mode_xxx vinden. Ook is er geen nieuwe "Bediening" toegevoegd

[Afbeelding]

- Als ik de Dongle gebruik met MYSController dan blijft sensor 16 constant, ook als ik handmatig op de 15RF de bypass positie aanpas:

[Afbeelding]

Verneem graag als jullie meer info nodig hebben of al kunnen zien waar dat ik de fout in ga :)
Ik zit op vakantie, dus kan helaas niet de stappen doorlopen die jij gedaan hebt (helemaal verwijderen).

Als jij momenteel de bypass met remote kunt bedienen kan ik me moeilijk voorstellen dat dit niet zou werken voor jou, maar let's see!

Het probleem lijkt te zijn dat je er geen sensor verschijnt in HA (light.bypass_...).

Voor zover ik mysensors begrijp zou dat met de 'present' gebeuren (correct @Willie-wortel ?), dit gebeurt tijdens booten. Heb je de stick er al een keer extra er in en er uit gedaan? (terwijl HA etc draait).

Aangaande het updaten via de remote control: de on/off/auto wordt niet terug gelezen vanuit de wtw, en representeert eigenlijk het laatst succesvolle commando verstuurt via HA. Mocht deze state ergens in een message staan :? , wil ik die best implementeren!
Tl;dr: het klopt dat wijzigingen via de remote niet opgepakt worden.
De bypass positie zelf kun je wel zien, dit zat al in de FW.

Aangaande de besturing in HA: had je de extra fan code wel toegevoegd aan de configuration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1984Jeroen
De light.bypass_... verschijnt niet en daar lijkt ook het probleem te liggen denk ik.
Bypass positie zie ik wel, echter verschijnt die entity pas wanneer ik de bypass op de remote aanpas.
Wellicht moet de bypass_mode ook eerst "een keer voorbij komen" voordat HA hem ziet?

Dongle al meerdere keren in/uit de usb gehaald, zonder resultaat.

De code heb ik toegevoegd aan de configuration, echter klaagt die in de logging dat de light.bypass_... entity niet beschikbaar is. Wat logisch is gezien bovenstaande lijkt me.

Wellicht doe ik iets fout bij de FW upload/update? Ik heb namelijk geen ervaring met Arduino IDE.
- MySensors 2.3.2 library geinstalleerd
- Ardruino AVR boards 1.8.6 geinstalleerd
- Sparkfun Pro Mirco board geselecteerd
- Heb de 3 files (cc1101.cpp, cc1101.h en mysensors.ino) in 1 folder geplaatst en dan open ik de .ino
- De andere 2 files openen automatisch in aparte tabs
- Dan klik ik verify gevolgd door upload
- Upload completed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
1984Jeroen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:10:
De light.bypass_... verschijnt niet en daar lijkt ook het probleem te liggen denk ik.
Bypass positie zie ik wel, echter verschijnt die entity pas wanneer ik de bypass op de remote aanpas.
Wellicht moet de bypass_mode ook eerst "een keer voorbij komen" voordat HA hem ziet?

Dongle al meerdere keren in/uit de usb gehaald, zonder resultaat.

De code heb ik toegevoegd aan de configuration, echter klaagt die in de logging dat de light.bypass_... entity niet beschikbaar is. Wat logisch is gezien bovenstaande lijkt me.

Wellicht doe ik iets fout bij de FW upload/update? Ik heb namelijk geen ervaring met Arduino IDE.
- MySensors 2.3.2 library geinstalleerd
- Ardruino AVR boards 1.8.6 geinstalleerd
- Sparkfun Pro Mirco board geselecteerd
- Heb de 3 files (cc1101.cpp, cc1101.h en mysensors.ino) in 1 folder geplaatst en dan open ik de .ino
- De andere 2 files openen automatisch in aparte tabs
- Dan klik ik verify gevolgd door upload
- Upload completed
De stappen lijken mij prima.

Ik zit even ik de HA / mysensors integratie documentatie te lezen, het lijkt er op dat je ook een initiële waarde moet sturen omdat HA anders de device niet aanmaakt :X

Dat zal dan nog toegevoegd moeten worden. Wellicht als je HA uitzet en een entry gelijk aan de fan (maar dan met andere device id en beschrijving, etc) toevoegt aan de mysensors json dat hij dan verschijnt? :? ). Anders zal ik het over 2 weken (na vakantie) toevoegen aan de FW...

@SemTecS Werd de device bij jou wel meteen toegevoegd in HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemTecS
- J.W. - schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

De stappen lijken mij prima.

Ik zit even ik de HA / mysensors integratie documentatie te lezen, het lijkt er op dat je ook een initiële waarde moet sturen omdat HA anders de device niet aanmaakt :X

Dat zal dan nog toegevoegd moeten worden. Wellicht als je HA uitzet en een entry gelijk aan de fan (maar dan met andere device id en beschrijving, etc) toevoegt aan de mysensors json dat hij dan verschijnt? :? ). Anders zal ik het over 2 weken (na vakantie) toevoegen aan de FW...

@SemTecS Werd de device bij jou wel meteen toegevoegd in HA?
Ik had de dongle al een poos draaien, dus de bypass was al aanwezig. Ik kon hem alleen niet aansturen. Let op dat het een een actie is op apparaat FanX 0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTAGnaURJsmc63i7l45q_typo4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ybez6voPxvGt24D5qAfh8k4k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1984Jeroen
@SemTecS, dank

Welke FW hadden jullie op de dongle alvorens de update naar 1.9 (huidige)?
Er zijn op dit forum een aantal "bypass versies" voorbij gekomen, wellicht dat:

1.7 --> 1.9 niet werkt (mijn route)
1.8 (niet werkende bypass aansturing, maar wel juist entity toevoeging) --> 1.9 wel werkt

1.8 kan ik hier niet meer vinden, dus ik kan het helaas niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemTecS
1984Jeroen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:33:
@SemTecS, dank

Welke FW hadden jullie op de dongle alvorens de update naar 1.9 (huidige)?
Er zijn op dit forum een aantal "bypass versies" voorbij gekomen, wellicht dat:

1.7 --> 1.9 niet werkt (mijn route)
1.8 (niet werkende bypass aansturing, maar wel juist entity toevoeging) --> 1.9 wel werkt

1.8 kan ik hier niet meer vinden, dus ik kan het helaas niet proberen.
Ik had (denk ik, vrijwel zeker) v1.8, maar zou dat de oorzaak kunnen zijn? Een firmware update is geen patch maar een complete update, lijkt me. Maar goed dat weet ik ook niet zeker. Heb even gezocht maar ik kon zelf 1.8 niet meer vinden.. Misschien iemand anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacWeetjes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-06 11:17
Ik heb het zelfde issue als @1984Jeroen. Update van mysensor 1.7 naar 1.9 (met aangepaste bestanden)
Orcon HRC-400 Ecomax pre 2021.

Bij mij sensor.bypass_mode_0_1_2 was al aanwezig, maar de light.bypass_mode_1_2_3 niet en wordt nog steeds niet getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1984Jeroen
Opgelost :) :*)

Heb het volgende toegevoegd:

Op regel 70 van mysensors.ino:
code:
1
MyMessage msgBypassstate(CHILD_ID_BYPASS_MODE, V_STATUS);

en op regel 251 en 252:
code:
1
2
      send(msgBypassMODE_VAL.set(1));
      send(msgBypassstate.set(0));

Hiermee komt de sensor incl status 1x voorbij (net zoals de fan zelf) en maakt HA wel de juiste entity aan.
@MacWeetjes, kun jij dit eens proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb zojuist ook versie 1.9 geprobeerd maar na het klonen zijn zowel mijn target als source adress hetzelfde.

Het lukt me nu ook niet meer om via home assistant de fan speed aan te passen maar wijzigingen via de RF15 zie ik wel in de home assistant logging.

Heefit iemand een idee wat er fout gaat?

EDIT:

Na het clonen meerdere malen geprobeerd te hebben heb ik nu wel aparte adressen en werkt het weer.

[ Voor 15% gewijzigd door ATCO op 20-08-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1984Jeroen
Bij de 1.9 FW update nam de dongle direct juiste target & source address over bij mij. Die staan namelijk opgeslagen in het geheugen (EPROM) van de dongle. Dus ik heb niet opnieuw de clone procedure uit uitgevoerd.

Wellicht de clone procedure nog eens proberen? Of anders met 1.7 proberen en zodra het weer werkt naar 1.9. Echter dan niet de clone procedure uitvoeren (zou niet nodig moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
1984Jeroen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:06:
Opgelost :) :*)

Heb het volgende toegevoegd:

Op regel 70 van mysensors.ino:
code:
1
MyMessage msgBypassstate(CHILD_ID_BYPASS_MODE, V_STATUS);

en op regel 251 en 252:
code:
1
2
      send(msgBypassMODE_VAL.set(1));
      send(msgBypassstate.set(0));

Hiermee komt de sensor incl status 1x voorbij (net zoals de fan zelf) en maakt HA wel de juiste entity aan.
@MacWeetjes, kun jij dit eens proberen?
Top d:)b
ATCO schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:23:
Ik heb zojuist ook versie 1.9 geprobeerd maar na het klonen zijn zowel mijn target als source adress hetzelfde.

Het lukt me nu ook niet meer om via home assistant de fan speed aan te passen maar wijzigingen via de RF15 zie ik wel in de home assistant logging.

Heefit iemand een idee wat er fout gaat?

EDIT:

Na het clonen meerdere malen geprobeerd te hebben heb ik nu wel aparte adressen en werkt het weer.
Fijn dat het clonen weer gelukt is, die code zou hetzelfde moeten zijn / niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWeetjes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-06 11:17
@- J.W. - Bedankt voor de hulp, helaas met de toegevoegde regels nog geen light.bypass_mode_1_2_3 enitiy in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1984Jeroen
Ik ga ervanuit dat:
- Je de USB dongle al meerdere malen in/uit de USB hebt gehaald
- Het verwijderen van de persistent file ook niet geholpen heeft
- Er geen andere light.bypass_xxx entity is aangemaakt

In dat geval zit er toch nog iets niet goed in de FW. Ik ken de mysensor integratie niet goed genoeg om het probeer echt op te lossen.

Ik heb tijdens het debuggen ook een aantal dingen in HA aangepast/geprobeerd, welke mogelijk toch een positief effect hebben gehad.

Probeer eens (indien mijn aannames correct zijn, anders die eerst even proberen) om de entity handmatig aan te maken (Ontwikkelhulpmiddelen --> Statussen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LKbJdPrqvELPvh8DtjSZPpGzpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vf03VRCwD94IUmGOIp6B9mwS.png?f=fotoalbum_large

Structuur kun je kopiëren van de light.fan_speed, echter zijn er een paar waardes anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mariuss
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10-2024
Hey@Willie-wortel, ik zie dat de dongles niet meer te verkrijgen zijn. Worden er nog nieuwe geproduceerd?

Ik ben zeer geïnteresseerd!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:37

vliegnerd

Nintendo fan.

Mariuss schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 03:42:
Hey@Willie-wortel, ik zie dat de dongles niet meer te verkrijgen zijn. Worden er nog nieuwe geproduceerd?

Ik denk dat @Willie-wortel ze niet meer maakt, maar dat moet hij zelf beantwoorden natuurlijk. Wellicht is er een FanX via V&A te vinden?

Er zijn wel alternatieven: In de startpost van het Orcon WTW topic heb ik een start gemaakt voor een handleiding om een Orcon WTW (of MVS) met de integratie ramses_cc in Home Assistant te besturen.

Daarvoor heb je een evofw3 of ramses ESP dongle nodig. Dat lijkt heel erg op een FanX (atmega 32u4 met cc1101 module) maar net anders en helaas niet onderling uitwisselbaar.

In het topic staat ook wel gelinkt hoe je zo'n ding koopt of zelf maakt.

(Ik heb al lang op mijn TODO lijst staan om eens een DIY FanX te maken zodat mensen het kunnen nabouwen, dat is niet heel moeilijk, maar uiteindelijk is een ramses ESP kopen makkelijk genoeg *en* je kunt er uiteindelijk veel meer mee)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mariuss schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 03:42:

Er is nog een optie als je de mechanische ventilatie hebt (dus geen WTW). Dat is de openair mini (zie topic hier op tweakers). Heeft veel voordelen, alleen kan je je huidige sensoren en afstandbediening niet meer gebruiken dan.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buoy
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-07 14:41
vliegnerd schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Ik denk dat @Willie-wortel ze niet meer maakt, maar dat moet hij zelf beantwoorden natuurlijk. Wellicht is er een FanX via V&A te vinden?
@Willie-wortel bevestigde per e-mail dat hij ze inderdaad niet meer maakt. Ik overwoog de mijne namelijk om te bouwen voor mijn Hörmann garagedeuropener omdat ik nu in een huis zonder mechanische ventilatie woon.

Gelet op de grote vraag en beperkte aanbod, lijkt het mij beter om hem beschikbaar te stellen aan iemand die op zoek is naar een FanX dongle. Geïnteresseerd? Hit me up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelander-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 07:08
Hi @buoy ik zou hem graag van je overnemen! Groet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibrou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-06 18:50
Hey, Indien er mensen zijn zie hun FanX van de hand willen doen, hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 09-07 10:07
Ik heb nog een Fan-X module in de aanbieding. Het gaat om versie 2.0. Graag een PM bij interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Na een tijdje wat minder actief hiermee wil ik mijn automatisering nog wat optimaliseren en ik blijft wat issues met de WTW hebben.

Mijn situatie:
Orcon HRC-400 Ecomax 2019
FanX v1.0
Mysensor 1.7 en 1.9 firmware geprobeerd
Zowel de 15RF remote als CO2 remote gecloned met zelfde resultaat.

Problemen:
-Weinig entities zichtbaar (target/source adressen, clone, fan speed, battery, bypass mode)
Handmatig in persistent file toevoegen geeft er meer maar ze worden niet toegevoegd
-Na wijzigen fan speed wordt direct daarna de verkeerde waarde vertoond. (dit zie je ook terug in de myscontroller sceenshots, na TX komt een correcte RX en daarna een RX met 1 procent hogere waarde)

Iemand suggesties? Of zou mijn unit echt niet meer info sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXw1GKcoG81iHg0k9Ul9s6_oXu4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bKliAZkgmuT1cJ1Q5vzD6vuA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4UhjpZMel2ENBxTmkXZ0fs-kFk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0NalGuvsBa3IXDINSR5caHSs.png?f=fotoalbum_tile

p.s. de javascript file is toch niet meer nodig bij gebruik van native cards?

[ Voor 94% gewijzigd door ATCO op 04-05-2025 20:09 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 10:58
Ik heb volgens mij exact dezelfde setup als jij en ervaar dezelfde issues.

Helaas nog geen oplossing gevonden en heb het (voor nu) even gelaten voor wat het is. Maar blijf dit topic wel volgen :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Ik ben een klein stapje verder.

Na een commando van de afstandsbediening TX zie ik een enkele RX terugkomen, indien de TX vanaf de dongle komt dan reageert de WTW met 2 achtereenvolgende RX'en met verschillende waardes. Dat verklaart waarschijnlijk de sprong in Home Assistant.

Tevens verwacht Home Assistant voor een fan volgens mij de waardes 0,1,2,3 terwijl mijn WTW doorstuurt:
1 afwezig
2 laag
3 mid
4 hoog
5 auto

Ik heb nu in cc1101.cpp vanaf regel 601 wat aanpassingen gemaakt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
bool CC1101::tx_fanspeed(uint8_t fan_speed)
{
  uint8_t payload[14];
  uint8_t fan_speed_corrected = fan_speed-1;
  uint8_t ARR_SIZE = sizeof(payload) / sizeof(payload[0]);

// header[RQ = 0x0C, I = 0x1C, W = 0x2C, RP = 3C]
  payload[0] = 0x1C;

// Get souce and target address
  for (uint8_t i = 1; i < 7; i++)
    payload[i] = new_fan_state.address[i - 1];

// Opcode[FAN speed status]
  payload[7] = 0x22;
  payload[8] = 0xF1;

// Command lenght
  payload[9] = 0x03;

// Payload
  payload[10] = 0x00;
  payload[11] = fan_speed_corrected;
  payload[12] = 0x04;

payload[ARR_SIZE - 1] = calc_crc(payload, ARR_SIZE);

#ifdef DEBUG_MODE
  Serial.println("Set fan speed");
#endif

// Returns bool
  return transmit_data(payload, ARR_SIZE) == 0;

}

In home assistant heb ik een sensor template die de waarde omzet naar een leesbare status.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% set value = states('sensor.percentage_instelling_mechanische_ventilatie') | int(0) %}
{% if value == 1 %}
 Afwezig
{% elif value == 2 %}
 Laag
{% elif value == 3 %}
 Mid
{% elif value == 4 %}
 Hoog
{% elif value == 5 %}
 Auto
{% else %}
 Onbekend
{% endif %}

Nu kan ik een losse entitie met knoppen maken en werk alles, alleen niet helemaal native dus ik ga nog even verder puzzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 09-07 10:07
peetgate schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:37:
Ik heb nog een Fan-X module in de aanbieding. Het gaat om versie 2.0. Graag een PM bij interesse!
verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19

Toppe

Oké ✅

ATCO schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:35:
Ik ben een klein stapje verder.

Na een commando van de afstandsbediening TX zie ik een enkele RX terugkomen, indien de TX vanaf de dongle komt dan reageert de WTW met 2 achtereenvolgende RX'en met verschillende waardes. Dat verklaart waarschijnlijk de sprong in Home Assistant.

Tevens verwacht Home Assistant voor een fan volgens mij de waardes 0,1,2,3 terwijl mijn WTW doorstuurt:
1 afwezig
2 laag
3 mid
4 hoog
5 auto

Ik heb nu in cc1101.cpp vanaf regel 601 wat aanpassingen gemaakt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
bool CC1101::tx_fanspeed(uint8_t fan_speed)
{
  uint8_t payload[14];
  uint8_t fan_speed_corrected = fan_speed-1;
  uint8_t ARR_SIZE = sizeof(payload) / sizeof(payload[0]);

// header[RQ = 0x0C, I = 0x1C, W = 0x2C, RP = 3C]
  payload[0] = 0x1C;

// Get souce and target address
  for (uint8_t i = 1; i < 7; i++)
    payload[i] = new_fan_state.address[i - 1];

// Opcode[FAN speed status]
  payload[7] = 0x22;
  payload[8] = 0xF1;

// Command lenght
  payload[9] = 0x03;

// Payload
  payload[10] = 0x00;
  payload[11] = fan_speed_corrected;
  payload[12] = 0x04;

payload[ARR_SIZE - 1] = calc_crc(payload, ARR_SIZE);

#ifdef DEBUG_MODE
  Serial.println("Set fan speed");
#endif

// Returns bool
  return transmit_data(payload, ARR_SIZE) == 0;

}

In home assistant heb ik een sensor template die de waarde omzet naar een leesbare status.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% set value = states('sensor.percentage_instelling_mechanische_ventilatie') | int(0) %}
{% if value == 1 %}
 Afwezig
{% elif value == 2 %}
 Laag
{% elif value == 3 %}
 Mid
{% elif value == 4 %}
 Hoog
{% elif value == 5 %}
 Auto
{% else %}
 Onbekend
{% endif %}

Nu kan ik een losse entitie met knoppen maken en werk alles, alleen niet helemaal native dus ik ga nog even verder puzzelen.
Normaliter zou een fabrikant dit niet per bouwjaar of model wijzigen omdat je dan zit met de rest van de toebehoren. Dat brengt mij de vraag, zal dit niet bij elke unit dan zo zijn? Mijn unit doet boven de 4 niets maar dat kan natuurlijk komen door een niet kloppende code..?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Geen idee hoe dit zit. Het kan ook zijn dat de mysensors code de signalen van mijn WTW verkeerd interpreteert aangezien ik ook geen humidity of andere waardes ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@ATCO Als je een ecomax hebt dan heb je ook een zonneklep regeling?

De rf15 en co2 sturen waarschijnlijk berichten naar de zonneklep die het dan doorstuurt naar de WTW.
Ik weet niet of je de WTW of zoneklep in de config hebt staan. Alleen de WTW stuurt de 31DA berichten met temperaturen fan speed in en uit enzo. Wellicht ligt het daaraan.
Jammer dat je niet makkelijk een overzicht uit de FanX kan krijgen van alle berichten die heen en weer gaan.

Omdat beide devices uit jouw config beginnen met 32: zou het best kunnen zijn dat dit de klepunit en wtw zijn en dat de clone functie de berichten tussen deze twee heeft opgevangen.

Maar dan zou je juist wel werkende 31DA informatie berichten met temperatuur enzo…

Lastig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Nee ik heb geen zoneklep, wel bypass.

Mijn WTW begint zeker met 32 en mijn Co2 remote ook. Als ik de gewone RF 15 remote clone dan heb ik een device beginnend met 29.

Het belangrijkste is dat ok de aansturing en uitlezing van standen nu wel voor elkaar heb en ook kan automatiseren maar het blijft toch irritant dat ik het niet 100% voor elkaar heb zoals ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Zou de Baud rate nog een issue kunnen zijn? Ik lees dat mysensors in principe 115200 gebruikt en de fanx code gebruikt 38400.
Hoewel het dan raar is dat het bij anderen wel correct werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Is dat de usb serial of de uart aan de cc1101 chip?

De RF verbinding over 868 MHz gebruikt 38400bps. Serial1 uart zit aan de cc1101 tx/rx pinnen. Die moet dus 38400 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-07 15:16
Er bestaan 2 verschillende versies printplaten voor de HRC 400 EcoMax (voor en na 2021).
Als je zoekt op "wasco 22900715" krijg je de oude te zien.

In principe werkt de nieuwe printplaat ook in de oude Orcon, alleen moet een van de sensors ook vervangen worden (ik weet niet meer precies welke).

Kwam hierachter doordat ik problemen had met mijn EcoMax die in eerste instantie veroorzaakt leken te worden door de printplaat, maar uiteindelijk een sensor issue op een van de motoren was.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste