Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:52
Vaevictis_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:54:
[...]

Ja @Willie-wortel ik heb inderdaad evofw3 en gebruik nu rames_cc maar krijg bypass niet werkend. Mysensors niet in gebruik maar dat zou moeten werken?
Je hebt wel een Fanx dongle? Ik heb een testversie online gezet, dat is V1.8, daarbij zou je de bypass mee moeten kunnen aansturen, maar ik heb nog geen terugkoppeling of dat werkt met deze versie? Helaas heb ik zelf geen WTW om dit te kunnen testen.
Toppe schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:55:
[...]

Mis ik wat? Ik dacht dat we alleen nog konden uitlezen?
V1.8 is testversie voor aansturen bypass. Zie boven.

Btw, automatisering middels één configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5toz89hBNZHje9y-RbdgEDZMQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TLOzaFkeC6O4NP5CK9gN2OF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Willie-wortel op 20-06-2023 22:04 ]

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:32
Willie-wortel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Je hebt wel een Fanx dongle? Ik heb een testversie online gezet, dat is V1.8, daarbij zou je de bypass mee moeten kunnen aansturen, maar ik heb nog geen terugkoppeling of dat werkt met deze versie? Helaas heb ik zelf geen WTW om dit te kunnen testen.

[...]

V1.8 is testversie voor aansturen bypass. Zie boven.

Btw, automatisering middels één configuratie:

[Afbeelding]
Nope @Willie-wortel https://github.com/ghoti57/evofw3 het zou mooi zijn als ik er een andere fanx firmware op kan flashen maar weet niet of de hw compatible is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:01
Iemand hier toevallig ervaring met Ser2Net ? De afstand tussen mijn zolder en meterkast is net te groot voor mijn V1 stick. Dus ik denk, ik heb nog zo'n Pine64 bordje, Armbian dr op en gaan. Maar ik krijg Ser2Net met geen mogelijkheid lekker werkend icm Home Assistant.

Misschien iemand hier een idee? Of een andere oplossing :+

EDIT: Ik wist niet dat er ook een USB Redirector voor Linux bestond, deze geïnstalleerd en lijkt te doen wat hij moet doen :) 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Xilvaro op 21-06-2023 16:47 ]

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
Vaevictis_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:48:
[...]

Nope @Willie-wortel https://github.com/ghoti57/evofw3 het zou mooi zijn als ik er een andere fanx firmware op kan flashen maar weet niet of de hw compatible is.
De FanX software zou prima op een willekeurig Atmega32u4 icm cc1101 board moeten werken. Mogelijk moet de interfacing worden aangepast, op dit moment wordt namelijk de GDO0 pin voor zowel uart RX als TX gebruikt. Verder moeten de SPI pinnen natuurlijk goed geconfigureerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:45
Zo zie ik met versie 1.8 de bypass in HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GB9tQbWpdFwkq2vVi_HUU0e-xY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yu4b4gj2G1LdYBT8UOGOqlRr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWwNEr9k4_L1iSXqnq1ocM1BpdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7TnR6ZcUI3i52PleLUytXiv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemTecS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-06 22:10
Kun jij de ByPass (wel) aansturen dan?? Want dan ben ik benieuwd wat jij anders hebt ingesteld dan ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Beide staan als "oogje" in homeassistant.
Hier moet ik proberen een bedienbaar iets van te maken.

Antwoord is nu nog Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Ik heb ook het idee dat ik helemaal niet meer kan bedienen.
Er veranderd niets aan de flow als ik de stand verander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjhofvHYYOZnJWY8cxOMCGEAeas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2tnmCwZ7JlIUlsM4jaz7d45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY6bNKkYq7xngXWOP7ncBXduryw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjQaytekGxRT4lTaCCoytnHS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GosZk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-06 10:21
Mag ik hier ook Home Assistant vragen stellen als het FanX gerelateerd is?

Wil ik nu heb ingesteld gaat de badkamer ventilatie automatisch dertig minuten in de hoogste stand als een losse badkamer sensor een vochtwaarde detecteert van boven de 75 procent. Hiervan wordt ook een berichtje gestuurd en nu wil ik graag twee dingen toevoegen.

1) Omdat we de badkamer ventilatie ook handmatig met eigen remote bedienen wil ik een voorwaarde op bovenstaande om te voorkomen dat ik onnodig berichten krijg. Ik dacht dat ik dit kon instellen met een 'Niet' voorwaarde kon instellen maar dat werkt niet omdat hij dan alsnog 'afvuurt' ook al staat hij dus al in modus 3/de hoogste stand. Heb hiervoor deze code gebruikt:

condition: not
conditions:
- condition: state
entity_id: light.fan_speed_2
attribute: V_PERCENTAGE
state: "3"

2)
Kan ik een cyclus van twee keer instellen en dan een rust periode van acht uur? Om te voorkomen dat hij op vochtige dagen om de dertig minuten blijft doorgaan maar dat hij dus wel twee sessies mag doen?

Hoop dat ik het duidelijk heb verwoord maar mocht ik iets kunnen toelichten, vraag vooral.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-07 15:16
GosZk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:33:
Mag ik hier ook Home Assistant vragen stellen als het FanX gerelateerd is?
Ik heb je punt 2 opgelost door niet met absolute vochtigheid, maar met trend sensoren te werken. Je kan dit toevoegen aan configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
binary_sensor:
  - platform: trend
    sensors:
      douche_1_vochtigheid_stijging:
        friendly_name: Douche 1 Vochtigheid Stijging
        entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity
        # entity_id: input_number.test_entity
        min_gradient: 0.1 #(6%/min)

- platform: trend
    sensors:
      douche_1_temp_stijging:
        friendly_name: Douche 1 Temperatuur Stijging
        entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_temperature
        min_gradient: 0.006 #(0.36gr/min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-07 20:15
Waar vind ik de v1.8 en wat gaat er fout bij onderstaand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYif6gPyjYkDnuJKWsZ8_3zSUjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yUqorvbjid4QqeYBj7bppHSe.png?f=user_large

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GosZk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-06 10:21
@vervlogen , thanks! Daar ga ik even in duiken.
@bbn_ldp , denk dat je vraag voor een deel hier opgelost kan worden: Recoil in "FanX RF USB Dongle"

Wellicht kunnen meer ervaren gebruikers dit bevestigen en je vragen volledig beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbn_ldp
GosZk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:39:
@vervlogen , thanks! Daar ga ik even in duiken.
@bbn_ldp , denk dat je vraag voor een deel hier opgelost kan worden: Recoil in "FanX RF USB Dongle"

Wellicht kunnen meer ervaren gebruikers dit bevestigen en je vragen volledig beantwoorden.
Bedankt! Was blijkbaar onderstaand vergeten.

type: tile
entity: fan.mechanische_ventilatie
features:
- type: fan-speed

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
Inmiddels staat de handleiding ook hier: link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Een groot nadeel van het klonen van de RF15 display is dat als er een stroomstoring is geweest (bij mij dus) de RF15 display niet meer kan verbinden omdat de stick dit adres al claimt. Ik ga dus toch een ander / eigen adres gebruiken. @vliegnerd @Swazija

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-07 00:42
Is bekend wanneer deze weer op voorraad/leverbaar is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:11
@Willie-wortel komt er nog een batch? Ik zou er graag een aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 20-07-2023 06:39 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een hele tijd de mysensor 1.1 versie zonder problemen gedraaid maar was benieuwd naar de bypass mogelijkheden. Na het flashen naar de 1.8 bèta heb ik echter wat vreemde issues in home assistant.

Er lijken behalve de adressen geen sensoren uitgelezen te worden.

Tevens gedraagt de lovelace card zich vreemd. Als ik bijvoorbeeld stand middel inschakel dan werkt dit wel maar springt de weergave na een aantal seconden naar hoog.

Weet iemand waar het fout gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbZ9A2zM68ppWxM0Hq7pZIF5YOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0QCRh7b83PjxvzQ24n3RJ5w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vervlogen
Kijk even naar de eerdere posts van mij in dit topic. Hetzelfde probleem. Ik heb het niet kunnen oplossen. De aansturing gaat wel goed, maar na een aantal seconden springt altijd 1 stand omhoog.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik een van de eerste Orcon HRC Ecomax heb en dat de software iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
vervlogen schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:12:
Kijk even naar de eerdere posts van mij in dit topic. Hetzelfde probleem. Ik heb het niet kunnen oplossen. De aansturing gaat wel goed, maar na een aantal seconden springt altijd 1 stand omhoog.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik een van de eerste Orcon HRC Ecomax heb en dat de software iets anders is.
Dan kan je het beste de normale versie gebruiken: link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Ok, zal vandaag de 1.7 versie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vervlogen
Willie-wortel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Dan kan je het beste de normale versie gebruiken: link
Ik heb dit bij versie 1.7 ook. Al sinds de overstap naar mySensors. Bij Firmata had ik dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
vervlogen schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:34:
[...]

Ik heb dit bij versie 1.7 ook. Al sinds de overstap naar mySensors. Bij Firmata had ik dit niet.
En als je de Dongle eruit haalt, de MySensor integratie verwijderd, de persistent file ook verwijderd en dan opnieuw de installatie doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Ik zit nu op 1.7 en de indicatie klopt weer, qua sensoren zie ik nu nog steeds alleen de source en target adressen.

Edit: Te vroeg deze conclusie getrokken, na herstart home assistant is de indicatie ook weer fout.

[ Voor 30% gewijzigd door ATCO op 05-08-2023 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
Dat probleem herken ik. Ik draai nu MySensors, versie 1.7 (gister geflashed). Vandaag de integratie verwijderd en de JSON files. Opnieuw toegevoegd en dit is wat ik zie, ook springt het dashboard steeds terug naar het eerste bolletje in plaats van te blijven staan op de stand waar ik op klik.

Hier had ik namelijk op 3 geklikt, maar na 2 seconde springt hij terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ0vOv9QFhg752xetP1GNh-rrVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RFi9a9nd94EFKMLWfeE8ov7V.png?f=user_large

En hier zie ik alleen deze entiteiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmDYIOzeosANOZgWn0L1dpI2kRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AWTSN9HQmxlKvsg8TqbFV8yI.png?f=user_large

Overigens werkt het wel, hij staat nu af te zuigen op 3, maar kan dus niet terug naar 0 zonder eerst weer 1,2 of 3 te kiezen en direct 0 te drukken (voor hij zelf terugspringt).

[ Voor 10% gewijzigd door Xilvaro op 21-08-2023 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemTecS
Heb op dit moment een RF15 Display te leen. Ik hoopte dat door het adres van dit apparaatje te clonen de bypass van de HRC-400 wel te kunnen aansturen. Dat werkt ook niet, helaas.

Is het mogelijk om de commando's die met de RF15 Display worden verzonden uit te lezen met de dongle en deze dan te clonen oid? Met de RF15 Display kan ik wel de bypass van de HRC-400 goed instellen namelijk, op ON/OFF/AUTO. Heeft iemand een korte handleiding hiervoor?

PS.
Ik heb wel gezien dat WTW's met bypass (zoals de HRC-4000) 2 versies hebben; ouder dan 2021 kunnen enkel de bypass op ON/OFF/AUTO schakelen, met nieuwere versies (2021 en jonger) kan de comfort-temperatuur ingesteld worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m01qSfb42QHOaEDVJoCcHrSJkHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JEiDhB90jmXK8jF51yfSNq2P.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:25

Toppe

Oké ✅

Xilvaro schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:38:
Dat probleem herken ik. Ik draai nu MySensors, versie 1.7 (gister geflashed). Vandaag de integratie verwijderd en de JSON files. Opnieuw toegevoegd en dit is wat ik zie, ook springt het dashboard steeds terug naar het eerste bolletje in plaats van te blijven staan op de stand waar ik op klik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens werkt het wel, hij staat nu af te zuigen op 3, maar kan dus niet terug naar 0 zonder eerst weer 1,2 of 3 te kiezen en direct 0 te drukken (voor hij zelf terugspringt).
@Willie-wortel al wat verder hiermee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:36

vliegnerd

Nintendo fan.

SemTecS schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:48:
Is het mogelijk om de commando's die met de RF15 Display worden verzonden uit te lezen met de dongle en deze dan te clonen oid? Met de RF15 Display kan ik wel de bypass van de HRC-400 goed instellen namelijk, op ON/OFF/AUTO. Heeft iemand een korte handleiding hiervoor?
De commando’s zijn allemaal bekend. Wat wil je weten? Je zal ze in de code van FanX moeten toevoegen.

Als je een device hebt dat je evofw3 kan draaien (SSM-D2 of nanocul) dan kun je die commando’s zelf bekijken en sturen met bijvoorbeeld de ramses_cc HA integratie. Werkt prima.

Ik heb geen FanX meer, dus kan ze niet inbouwen/testen.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 10-09-2023 14:59 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comnectech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-07 09:04
Waar kan ik een fanX dongle kopen, ze zijn uitverkocht. Wordt er nog voor ontwikkeld? komt er een nieuwe voorraad? Zijn er (betere) alternatieven?

[ Voor 12% gewijzigd door Comnectech op 11-09-2023 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Comnectech schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:29:
Waar kan ik een fanX dongle kopen, ze zijn uitverkocht. Wordt er nog voor ontwikkeld? komt er een nieuwe voorraad? Zijn er (betere) alternatieven?
Je kunt ramses_cc in HA gebruiken. Je kunt dan veel meer, maar de leercurve is steil. Het kan best lastig zijn het aan de praat te krijgen...

Als hardware kun je het best een SSM-D2 gebruiken ipv een nanocul. Dat werkt veel betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:19
Comnectech schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:29:
Of zijn er nog tweakers die er toevallig eentje op de plank hebben liggen? In dat geval ben ik ook in de markt voor een exemplaar.
Van alle oplossingen die ik heb gevonden om mijn Orcon WTW te koppelen aan HA lijkt dit mij de meest handige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Xilvaro schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was hier al een oplossing voor, want HA is 2 weken geleden gecrashed en sindsdien heb ik ook last van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanjjansen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-05 07:27
Hi @Willie-wortel, komt er nog een nieuwe batch van de Dongle? Ben er erg in geinteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-07 10:47
Idem hier, twee weken terug met HA aan de slag gegaan en zou graag mijn HRC er ook aan koppelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:17

JWT

Me 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:34:
[...]

Je kunt ramses_cc in HA gebruiken. Je kunt dan veel meer, maar de leercurve is steil. Het kan best lastig zijn het aan de praat te krijgen...

Als hardware kun je het best een SSM-D2 gebruiken ipv een nanocul. Dat werkt veel betrouwbaarder.
@XElD @JWT is ook een goed alternatief. Ben er blij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-07 10:47
@Vaevictis_, dank voor de suggestie. Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt en de SSM-D2 besteld. Flink leercurve is acceptabel. Heb de WTW zelf ook geïnstalleerd dat was ook het nodige uitzoekwerk :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Willie-wortel
daanjjansen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:04:
Hi @Willie-wortel, komt er nog een nieuwe batch van de Dongle? Ben er erg in geinteresseerd!
Hi, dit jaar ga ik nog één batch laten maken :) Voor meer info stuur even een DM, dan houden we dit topic alleen voor de technische dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Super dit @Willie-wortel ! Gaat dit ook werken met 2x Orcon MVS-15R in 1 woning? Kan ik dan af met 1 dongle die naar unique ID's stuurt? Of kan ik maar koppelen met 1 unit? Beetje zonde om 2 dongles te moeten plaatsen..
Willie-wortel schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:18:
[...]

Hi, dit jaar ga ik nog één batch laten maken :) Voor meer info stuur even een DM, dan houden we dit topic alleen voor de technische dingen.
top! Ik heb je een bericht gestuurd.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Workaholic schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:41:
Super dit @Willie-wortel ! Gaat dit ook werken met 2x Orcon MVS-15R in 1 woning? Kan ik dan af met 1 dongle die naar unique ID's stuurt? Of kan ik maar koppelen met 1 unit? Beetje zonde om 2 dongles te moeten plaatsen..

[...]

top! Ik heb je een bericht gestuurd.
Helaas ondersteund de software dat op dit moment niet, theoretisch moet het wel kunnen natuurlijk.

De vraag is eerder gesteld volgens mij, stel dat je één 15RF bediening koppelt met die beide Orcon units, dan kloon je die 15RF met de Dongle, mogelijk dat het dan werkt? Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Misschien weet iemand anders het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Willie-wortel schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:15:
[...]

Helaas ondersteund de software dat op dit moment niet, theoretisch moet het wel kunnen natuurlijk.

De vraag is eerder gesteld volgens mij, stel dat je één 15RF bediening koppelt met die beide Orcon units, dan kloon je die 15RF met de Dongle, mogelijk dat het dan werkt? Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Misschien weet iemand anders het?
Worst case dan maar met één beginnen :).

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnyworks
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-06 22:09
Goedendag mensen,

Ik zou heel graag in bezit komen van deze dongle. Kan iemand mij hieraan helpen?

groeten,

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Sunnyworks schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:13:
Goedendag mensen,

Ik zou heel graag in bezit komen van deze dongle. Kan iemand mij hieraan helpen?

groeten,

Bas
Stuur een DM aan Willie-Wortel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Xilvaro schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:36:
Iemand hier toevallig ervaring met Ser2Net ? De afstand tussen mijn zolder en meterkast is net te groot voor mijn V1 stick. Dus ik denk, ik heb nog zo'n Pine64 bordje, Armbian dr op en gaan. Maar ik krijg Ser2Net met geen mogelijkheid lekker werkend icm Home Assistant.

Misschien iemand hier een idee? Of een andere oplossing :+

EDIT: Ik wist niet dat er ook een USB Redirector voor Linux bestond, deze geïnstalleerd en lijkt te doen wat hij moet doen :) 8)7
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik heb bijv. Zigbee2Mqtt over ser2net werkend maar dezelfde setup lijkt niet te werken met de FanX dongle en de HA integratie.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
Zie mijn edit :) UsbRedirector werkt zoals je mag verwachten.

Op mijn Pine64 draait de server met de dongle erin, op mijn Proxmox host draait de client en via Proxmox geef ik de ArduinoMicro door aan HomeAssistant VM d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ok helder, in dezelfde gedachtegang zou ik dus ser2net op de pi kunnen gebruiken voor het exposen van de serial port. Deze vervolgens virtueel aanmaken met socat op de ProxMox host en die nieuwe virtuele poort als passthrough opgeven aan de VM (i.p.v. rechtstreeks in vm wegens ontbreken socat op HA).

Ik ga er later mee spelen. Voor nu maar gewoon in de server geplugd, maar dan gaat het verbruik van c.a. 13W naar 20W+ door gebruik USB-controller.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
@Willie-wortel FanX RF USB dongle binnen! Super blij! Dank!! Nu alleen nog een handleiding zoeken voor de installatie :D Misschien een tip om dit digitaal mee te sturen oid?

Edit; Wiki gevonden via jouw V&A advertentie. dank!

@Willie-wortel Hij doet het! Dank je wel! Heel erg blij mee. Nu alleen nog even uitvogelen hoe ik jouw entity card kan vertalen naar een toggle knopje die tussen de verschillende standen switched. Voordeel hiervan is maar een enkel / minimalistisch icoontje die toggled tussen de standen.

Hieronder mijn oude switch voor de badkamer ventilator. Hoe zet ik dit nou om naar jouw versie?
code:
1
2
3
4
5
6
7
              - type: entity
                entity: switch.badkamerventilatoren
                icon: mdi:fan
                icon_color: accent
                content_info: none
                tap_action:
                  action: toggle

Daarnaast hoe kan ik mijn sensor gebruiken om bij beweging tijdelijk - voor 1 uur de stand op 3 te laten zetten en daarna weer terug naar 1? Hieronder huidige code, ik hoop op een kleine aanpassing?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: DoucheOuders
description: ""
trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: ce5f7893cb43ca7366e3402bf3aca1ca
    entity_id: 57b043de7dfd1d1245e6c2a9938353bf
    domain: binary_sensor
    id: Doucheaan
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
  - type: not_occupied
    for:
      minutes: 59
      seconds: 0
    id: Doucheuit
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Doucheaan
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            data: {}
            target:
              device_id: abcaa141710f3f7bc300449d8ade9f8c
      - conditions:
            id:
              - Doucheuit
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
mode: single

[ Voor 115% gewijzigd door Workaholic op 20-12-2023 22:14 ]

Mijn V&A

• Xilvaro
Mirabis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:58:
Ok helder, in dezelfde gedachtegang zou ik dus ser2net op de pi kunnen gebruiken voor het exposen van de serial port. Deze vervolgens virtueel aanmaken met socat op de ProxMox host en die nieuwe virtuele poort als passthrough opgeven aan de VM (i.p.v. rechtstreeks in vm wegens ontbreken socat op HA).

Ik ga er later mee spelen. Voor nu maar gewoon in de server geplugd, maar dan gaat het verbruik van c.a. 13W naar 20W+ door gebruik USB-controller.
Correct, hoewel ik niet naar stroomverbruik kijk (neem ik voor lief), heb ik diverse manier geprobeerd omdat de kernel van mijn Pine64 die ik draaide te nieuw was voor UsbRedirector. Uiteindelijk neergelegd en later opnieuw geprobeerd, toen werkte het wel met de nieuwe kernel :)

Ik kan de dongle helaas niet rechtstreeks in mijn server (in de hal bij de voordeur) steken, dan heeft hij geen verbinding met mijn Orcon HRC op zolder |:(

Edit: Maar met de huidige oplossing werkt het zoals verwacht :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Xilvaro op 21-12-2023 10:24 ]

• Willie-wortel
Workaholic schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:33:
@Willie-wortel FanX RF USB dongle binnen! Super blij! Dank!! Nu alleen nog een handleiding zoeken voor de installatie :D Misschien een tip om dit digitaal mee te sturen oid?

Edit; Wiki gevonden via jouw V&A advertentie. dank!

@Willie-wortel Hij doet het! Dank je wel! Heel erg blij mee. Nu alleen nog even uitvogelen hoe ik jouw entity card kan vertalen naar een toggle knopje die tussen de verschillende standen switched. Voordeel hiervan is maar een enkel / minimalistisch icoontje die toggled tussen de standen.

Hieronder mijn oude switch voor de badkamer ventilator. Hoe zet ik dit nou om naar jouw versie?
code:
1
2
3
4
5
6
7
              - type: entity
                entity: switch.badkamerventilatoren
                icon: mdi:fan
                icon_color: accent
                content_info: none
                tap_action:
                  action: toggle

Daarnaast hoe kan ik mijn sensor gebruiken om bij beweging tijdelijk - voor 1 uur de stand op 3 te laten zetten en daarna weer terug naar 1? Hieronder huidige code, ik hoop op een kleine aanpassing?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: DoucheOuders
trigger:
    for:
    for:
      minutes: 59
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Doucheaan
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
      - conditions:
            id:
              - Doucheuit
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
Leuk om te horen dat hij goed werkt :)

Als je vraag is hoe je de UI zo krijgt zoals in de voorbeelden, dat staat allemaal in de Wiki: link. Maar mogelijk heb ik je vraag niet goed begrepen en wil je iets anders bereiken?
Waarschijnlijk is dit heel simpel, maar ik durf het zo even niet te zeggen, mogelijk weet iemand anders deze vraag te beantwoorden?

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb het ook even in de home assistant topic gepost. Ik ben aan de hand van jouw wiki al iets verder maar als ik fan probeer aan te roepen via een automation dan werkt het helaas niet

Dit deel dus
- service: light.turn_on
target:
entity_id: light.fan_speed
data:
brightness_pct: 100
Het klopt toch dat je een light turn on moet doen en dan brightness naar 100 voor stand 3? Ik heb ook geen unique device id voor de mechanische ventilatie integratie, enige idee waarom dit is? Hieronder volledige automation

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: DoucheOudersMechVentilatie
trigger:
    for:
    for:
      hours: 1
      minutes: 15
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Doucheaan
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
            id:
              - Doucheuit
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - light.fan_speed
              device_id: []
              area_id: []
            data:
              brightness_pct: 33

@robertwebbe andere vraag: ik zag dat jij de unique id error had opgelost door zelf een unique id toe te voegen aan de configuration yaml. Is dit een zelf verzonnen unique id? Of haal je deze ergens vandaan ?

[ Voor 60% gewijzigd door Workaholic op 22-12-2023 00:02 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Workaholic schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:39:
Ik heb het ook even in de home assistant topic gepost. Ik ben aan de hand van jouw wiki al iets verder maar als ik fan probeer aan te roepen via een automation dan werkt het helaas niet

Dit deel dus

[...]

Het klopt toch dat je een light turn on moet doen en dan brightness naar 100 voor stand 3? Ik heb ook geen unique device id voor de mechanische ventilatie integratie, enige idee waarom dit is? Hieronder volledige automation

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: DoucheOudersMechVentilatie
trigger:
    for:
    for:
      hours: 1
      minutes: 15
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Doucheaan
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
            id:
              - Doucheuit
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - light.fan_speed
              device_id: []
              area_id: []
            data:
              brightness_pct: 33

@robertwebbe andere vraag: ik zag dat jij de unique id error had opgelost door zelf een unique id toe te voegen aan de configuration yaml. Is dit een zelf verzonnen unique id? Of haal je deze ergens vandaan ?
Zelf heb ik het zoals hier beschreven. Werk dat bij jou wel?
Het klopt toch dat je een light turn on moet doen en dan brightness naar 100 voor stand 3
Nee, het komt overeen met dit:
code:
1
{'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:37:
Ik ben nog steeds bezig. (Maar in de vakantie op een laag pitje, zo nu en dan een momentje tijd...).

Ik heb nu ook een nanoCUL. Waarop ik ook evofw3 draai. Dan helpt enorm met debuggen. Ik kan de twee devices vergelijken.

De ontvangst van FanX is niet zo super. Maar is in principe voor mijn betonnen nieuwbouwbunker voldoende. Dus: goed genoeg. (En daarmee voor de meeste gebruikers goed genoeg, schat ik).

Ik ontvang de meeste dingen met RSSI waarden tussen de -110 en -80 dBm. Maar ik ontvang wel alle berichten in mijn eigen software implementatie. Nogmaals: goed genoeg dus.

Helaas in evofw3 nog niet. Daar mis is heel veel berichten. Ontvangst niet goed genoeg. Wellicht worden alle berichten met RSSI lager dan -100 dBm geblockeerd ofzo. Dat moet ik nog uitzoeken.

Ondertussen krijg ik wel dit soort grafiekjes in HA, daar wordt ik dan wel blij van (RF15 CO2 ontvangen door evofw3 op FanX):
[Afbeelding]
Begrijp ik hieruit nu goed dat de CO2 waarden in de niet-WTW versies van Orcon wél door de lucht gaan? Is dit ook in een mysensors versie geïntegreerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-07 21:27

robertwebbe

Robert Webbe

Workaholic schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:39:
[…]
Zelf verzonnen. Een andere bestaande gekopieerd (voor het juiste format) en deze aangepast zodat die uniek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Recoil schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:42:
[...]

Begrijp ik hieruit nu goed dat de CO2 waarden in de niet-WTW versies van Orcon wél door de lucht gaan? Is dit ook in een mysensors versie geïntegreerd?
Die CO2 waarden worden door de RF15 CO2 afstandsbediening (muur unit) verstuurd.

Ik heb overigens wel een WTW, maar dat maakt niet uit. Het gaat om de CO2 sensor in de kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:20:
[...]

Die CO2 waarden worden door de RF15 CO2 afstandsbediening (muur unit) verstuurd.

Ik heb overigens wel een WTW, maar dat maakt niet uit. Het gaat om de CO2 sensor in de kamers.
Weet jij toevallig of deze worden opgevraagd vanuit de unit, of dat de CO2 remote deze op eigen initiatief verstuurd? Verder, wordt de waarde van de CO2 sensor onthouden door de unit, en zijn die opvraagbaar door bijv de dongle? Net zoals de 31DA berichten?

Of zou het er dan echt op neerkomen dat de dongle continu moet luisteren naar de CO2 berichten van de remote die eens per x tijd worden verstuurd?

Edit: stuurt de CO2 echt CO2 waarden of regelt hij slechts de FAN stand?

[ Voor 5% gewijzigd door Willie-wortel op 22-12-2023 18:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:38:
[...]

Weet jij toevallig of deze worden opgevraagd vanuit de unit, of dat de CO2 remote deze op eigen initiatief verstuurd? Verder, wordt de waarde van de CO2 sensor onthouden door de unit, en zijn die opvraagbaar door bijv de dongle? Net zoals de 31DA berichten?

Of zou het er dan echt op neerkomen dat de dongle continu moet luisteren naar de CO2 berichten van de remote die eens per x tijd worden verstuurd?

Edit: stuurt de CO2 echt CO2 waarden of regelt hij slechts de FAN stand?
Hij stuurt zowel co2 waarden als fan stand vraag in aparte berichten.
De Orcon wtw reageert alleen op de fan stand berichten. De co2 waarden worden niet opgeslagen en zijn niet opvraagbaar bij de wtw. Ze zitten niet in 31DA achtinge berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Willie-wortel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:22:
[...]

Zelf heb ik het zoals hier beschreven. Werk dat bij jou wel?

[...]

Nee, het komt overeen met dit:
code:
1
Gelukt! Hij werkt nu, dank!

Hoe zit het eigenlijk met de "unieke" RF code, je hebt de module 1x kunnen inleren, kan ik een backup maken van deze koppeling / adres oid? Ik heb deRF15 ab geleend dus onhandig als de instellingen weg zijn.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartjeBee
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-07 18:10
Ik heb ‘m via Mysensors in Domoticz geïnstalleerd.

Je krijgt dan automatisch een FANX node met een aantal childID’s .

Bij devices krijg ik automatisch 3 ID’s: humidity, speed en clone.

De speed komt als switch en als switch type heb ik dimmer gekozen.
Ik kan nu de snelheid regelen door de speed op 1,2,3 of 4% te zetten.

De values van Target en Source address zijn niet zichtbaar in het mySensors overzicht.
De value van de speed daarentegen is wel zichtbaar en update zelfs als ik met een willekeurige remote de snelheid aanpas!

Het zou mooi zijn als alle functies die de 15RF remote kan sturen, beschikbaar zijn via de dongle:
4 bedieningsstanden: hoog/midden/laag/afwezig
Timerfunctie: 15, 30 of 60 min.
Automatische stand
Tweekleuren LED geeft de status van het systeem aan

En natuurlijk de functies van de CO2 remote:
tijdelijk laag (60 minuten)
tijdelijk midden (13 uur)
tijdelijk hoog (60 minuten)
CO2 uitlezen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
MartjeBee schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:03:

De values van Target en Source address zijn niet zichtbaar in het mySensors overzicht.
De value van de speed daarentegen is wel zichtbaar en update zelfs als ik met een willekeurige remote de snelheid aanpas!

Het zou mooi zijn als alle functies die de 15RF remote kan sturen, beschikbaar zijn via de dongle:
Automatische stand

CO2 uitlezen !!
Gaaf om te horen dat hij in Domoticz ook werkt, ik had al gezien dat dat theoretisch zou moeten werken, maar nooit echt zelf getest. Wel vreemd dat die adressen niet zichtbaar worden, want dat zijn ook gewoon standaard MySensor entiteiten.
Automatische stand
Op het moment zou de dongle al alles moeten kunnen wat de RF15 kan? Behalve die timer omdat je dat zelf middels een automatiseringsregel kan instellen. Zoals hierboven aangegeven:
code:
1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartjeBee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYiNPoR4PjXTYtTEuS8U205nXKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/df7jj6bRoSLM0Pt7bT1KCOaL.jpg?f=fotoalbum_large

Die timers zelf maken kan inderdaad.

De away functie heb ik nog niet echt door.
Is level=0 away?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
MartjeBee schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:47:
[Afbeelding]

Die timers zelf maken kan inderdaad.

De away functie heb ik nog niet echt door.
Is level=0 away?
Ja klopt, 0 zou moeten overeenkomen met away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 22:25
Ik heb 'afwezig' nu werkend, met deze code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto','Afwezig'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4, 'Afwezig': 0} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        percentage_template: >
          {% set output_perc = ['33','66','100','0'] %}
          {% set idx_perc = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output_perc[idx_perc] }}
        set_percentage:
            data:
              brightness_pct: >
                {% set mapper = {0: 4, 33: 1, 66: 2, 100: 3, 4: 0} %}
                {{ mapper[percentage] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto
          - Afwezig
        speed_count: 3

Enige nadeel is dat ik de afwezig-modus nu niet kan inschakelen met de widget, lukt me niet om dat werkend te krijgen. Maar via de entiteit werkt het prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmKFLW0femeow8LMONCVbYCQCMA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qPRJsMev1mHX3nOxTIAI3gRX.png?f=fotoalbum_medium

Update: ik merk nu dat uitschakelen via de widget ook gewoon werkt, dan gaat ie automatisch naar 'afwezig' :)

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnyworks
Onderwerp: Problemen met het Klonen van RF15 CO2 voor Mechanische Ventilatie Bediening

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs de Open source FanX RF Dongle van Willie ontvangen en probeer deze te gebruiken voor het bedienen van mijn Orcon MVS R15 mechanische ventilatie. De installatie in Home Assistant ging vlekkeloos. Echter, ik ondervind problemen bij het klonen van de bediening.

Wanneer ik de RF15 CO2-afstandsbediening gebruik om de ventilatie op stand drie te zetten, kan ik deze met de dongle wel terug naar een lagere stand schakelen. Maar het opschakelen naar een hogere stand of het gebruik van andere functies lukt niet. Het apparaat reageert wel op de kloonpoging (het schakelt uit de kloonmodus wanneer ik op de 15RF CO2 druk), maar ik krijg geen extra bedieningsopties.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips over hoe ik dit eenvoudig aan de praat kan krijgen? Of zou het verstandiger zijn om een andere afstandsbediening aan te schaffen? Ik heb op het forum gezocht, maar geen kant-en-klare oplossing gevonden. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Sunnyworks schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:52:
Onderwerp: Problemen met het Klonen van RF15 CO2 voor Mechanische Ventilatie Bediening

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs de Open source FanX RF Dongle van Willie ontvangen en probeer deze te gebruiken voor het bedienen van mijn Orcon MVS R15 mechanische ventilatie. De installatie in Home Assistant ging vlekkeloos. Echter, ik ondervind problemen bij het klonen van de bediening.

Wanneer ik de RF15 CO2-afstandsbediening gebruik om de ventilatie op stand drie te zetten, kan ik deze met de dongle wel terug naar een lagere stand schakelen. Maar het opschakelen naar een hogere stand of het gebruik van andere functies lukt niet. Het apparaat reageert wel op de kloonpoging (het schakelt uit de kloonmodus wanneer ik op de 15RF CO2 druk), maar ik krijg geen extra bedieningsopties.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips over hoe ik dit eenvoudig aan de praat kan krijgen? Of zou het verstandiger zijn om een andere afstandsbediening aan te schaffen? Ik heb op het forum gezocht, maar geen kant-en-klare oplossing gevonden. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Bas
Mij is het ook niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet mogelijk is. @Recoil is het jou gewoon gelukt om deze te klonen en te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost
Ik heb een RF15 succesvol gekloond, het was even klooien. Ik had het idee dat de clone-modus af en toe onterecht het retoursignaal van de MV-box pakte ipv het signaal vanaf de RF15. De clone-modus aanzetten en dezelfde seconde nog op een knop drukken werkte voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Joost schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:14:
Ik heb een RF15 succesvol gekloond, het was even klooien. Ik had het idee dat de clone-modus af en toe onterecht het retoursignaal van de MV-box pakte ipv het signaal vanaf de RF15. De clone-modus aanzetten en dezelfde seconde nog op een knop drukken werkte voor mij.
Het gaat om de 15RF CO2 bedieningssensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Willie-wortel schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Mij is het ook niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet mogelijk is. @Recoil is het jou gewoon gelukt om deze te klonen en te gebruiken?
Zeker, de CO2 bedieningssensor (deze dus) is in mijn systeem gekloond. Alle ventilatiestanden (afwezig, auto, 1, 2, 3) zijn te bedienen.

Mysensors firmware versie 1.7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost
Willie-wortel schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Het gaat om de 15RF CO2 bedieningssensor
Een foto erbij zou wellicht helpen. Ik heb deze twee succesvol weten te klonen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWHC9zd3gZmN-oKxVtfyP09u2TY=/234x176/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/QApMT39U6scBs2PLOEzoSWoJ.webp?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vi86EX_yvCh0tBfTGjeATAbqgdY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvwBtS2GGaJSMKcT0qwcUXyA.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnyworks
dank voor alle hulp. Ik ben nog twee keer helemaal van voor af aan gestart, dus alles gewist, HA opnieuw gestart en de installatie opnieuw gedaan. het lijkt allemaal volgens beschrijving te gaan incl "Configuration.yaml"

ik heb de code toegevoegd, er verschijnt ook een entiteit met de verschillende modussen. so far so good, alleen het lukt me dus niet de ventilator te bedienen met HA. zie iemand wellicht nog iets wat ik kan proberen?

dank! BasAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7sSIGAIwZcsyr3BH5jrMCpIYnk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ufXZOQ5JOWjsBpf3khRBYIr5.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x36oxtCKkU1t2F5JKuumQOf2vJY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Gh9aaUFrUxPnAZrHk6dT1zwV.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stuSCtrQir29wRCi2B_kZ8A7DsQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2S4JO1zPSnpGX2chL4GBPjMy.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js_IHkFl6_aL5cLuMDJP37T_N3E=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dOdefFljdbkHmDAGSjcirVNS.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Sunnyworks op 05-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Sunnyworks schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:28:
dank voor alle hulp. Ik ben nog twee keer helemaal van voor af aan gestart, dus alles gewist, HA opnieuw gestart en de installatie opnieuw gedaan. het lijkt allemaal volgens beschrijving te gaan incl "Configuration.yaml"

ik heb de code toegevoegd, er verschijnt ook een entiteit met de verschillende modussen. so far so good, alleen het lukt me dus niet de ventilator te bedienen met HA. zie iemand wellicht nog iets wat ik kan proberen?

dank! Bas[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lukt het je wel via Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

MartjeBee schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:03:

Automatische stand

CO2 uitlezen !!
Ik heb ook Domoticz..

Die timer-dingen kan ik zelf wel regelen, ik heb niet voor niet Domoticz :)

Bij mij worden er echter geen devices aangemaakt... :(

Het clonen van de AB was al een probleem, maar dat heb ik uiteindelijk via MYSController gedaan (ipv in Domoticz)..

Daarna kon ik met de Myscontroller ook gewoon de fanspeed op 1/2/3 zetten..

Daarna de dongle weer aan Domoticz gekoppeld en als ik nu op de afstandsbedieding (fan harder en zachter) druk zie ik deze waarde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLNLWSkfWpDIjqB53AhY-OoRb00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43xYP0o49r798llSRP7O6sIk.jpg?f=fotoalbum_large

veranderen

Het lijkt me dus dat ik iig de AB gecloned heb op de Fanx Dongle en dat Domoticz het ook nog " snapt" ..

Alleen worden er dus geen devices aangemaakt bij mij..

/EDIT
Niet goed gekeken, er werden wel degelijk 2 devices aangemaakt ("Clone Switch" en "Fan Speed")..

Die laatste kun je dus toevoegen en dan omzetten naar dimmer en dan inderdaad alleen 1/2/3 % gebruiken.. Boven de 3% doet hij niks. Eens kijken of ik dat netter kan maken nog :)

/edit2

Dummy selector switch gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whfrGTKgoW7X55WgIKlE4Nhgaqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3l9jphHqOq3GCHaT1iAMxFQE.jpg?f=fotoalbum_large

En in de actions van level1/level2/level3 dit gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRiC0YYUEqQPHHal5xmglh1PyP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfxrriKuAJj6ftmPA3Pwsthp.jpg?f=fotoalbum_large

Die FAN Speed switch haal ik dan gewoon weer weg (zodat deze niet in het dashboard terug komt) en de eigenlijke besturing (en automatisering) doe ik dan met Fanx-Dummy :)

Goed genoeg voor mij :)

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 08-01-2024 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartjeBee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKbbI9lLhCc-nE783UmwsigcnPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3mIg5EjaH5yr78Y0Te5DBBOd.jpg?f=user_large

Zo krijg je away, 1,2,3 en auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
FreakNL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb ook Domoticz..

Die timer-dingen kan ik zelf wel regelen, ik heb niet voor niet Domoticz :)

Bij mij worden er echter geen devices aangemaakt... :(

Het clonen van de AB was al een probleem, maar dat heb ik uiteindelijk via MYSController gedaan (ipv in Domoticz)..

Daarna kon ik met de Myscontroller ook gewoon de fanspeed op 1/2/3 zetten..

Daarna de dongle weer aan Domoticz gekoppeld en als ik nu op de afstandsbedieding (fan harder en zachter) druk zie ik deze waarde:

[Afbeelding]

veranderen

Het lijkt me dus dat ik iig de AB gecloned heb op de Fanx Dongle en dat Domoticz het ook nog " snapt" ..

Alleen worden er dus geen devices aangemaakt bij mij..

/EDIT
Niet goed gekeken, er werden wel degelijk 2 devices aangemaakt ("Clone Switch" en "Fan Speed")..

Die laatste kun je dus toevoegen en dan omzetten naar dimmer en dan inderdaad alleen 1/2/3 % gebruiken.. Boven de 3% doet hij niks. Eens kijken of ik dat netter kan maken nog :)

/edit2

Dummy selector switch gemaakt:

[Afbeelding]

En in de actions van level1/level2/level3 dit gezet:

[Afbeelding]

Die FAN Speed switch haal ik dan gewoon weer weg (zodat deze niet in het dashboard terug komt) en de eigenlijke besturing (en automatisering) doe ik dan met Fanx-Dummy :)

Goed genoeg voor mij :)
Het klonen via de Windows applicatie is een goeie workaround. Verder, ik weet niet of je een WTW of mechanische ventilatie hebt, maar als je een mechanische ventilatie hebt kan het kloppen dat de rest van de entiteiten niet worden aangemaakt, in HA gaat dat min of meer op dezelfde manier, alle entiteiten staan wel in het persistent bestand, maar alleen degene die echt content bevatten worden aangemaakt als entiteit. Mijn idee was dat je in het geval van een mechanische ventilatie liever niet al die fancy dingen ziet die je met een WTW wel uit kan lezen :)

Edit:
In de eerste minuut gaat de Dongle proberen 31DA berichten op te vragen, als daar meerdere malen geen antwoord op komt, dan beschouwt de Dongle de unit als mechanische ventilatie, anders als WTW. Als het geen WTW is, stopt de dongle ook met het opvragen van 31DA berichten.

[ Voor 5% gewijzigd door Willie-wortel op 08-01-2024 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

En wat is 0? Is dat helemaal uit? 0 heb ik niet op mijn afstandsbediening :)

@Willie-wortel
Ik heb de simpelste Orcon, zonder CO of vochtmeter (ben van plan alles via Domotica te regelen). Geen WTW, puur MV...

Heb er wel een AB bij "moeten" kopen om te kunnen clonen.. En voor een eventuele verkoop van huis (je weet nooit)...

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 08-01-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
FreakNL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:42:
[...]

En wat is 0? Is dat helemaal uit? 0 heb ik niet op mijn afstandsbediening :)

@Willie-wortel
Ik heb de simpelste Orcon, zonder CO of vochtmeter (ben van plan alles via Domotica te regelen).

Heb er wel een AB bij "moeten" kopen om te kunnen clonen.. En voor een eventuele verkoop van huis (je weet nooit)...
0: off/away
1: Laag
2: Mid
3: Hoog
4: Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ah afwezigheidsstand. Die staat ook in de handleiding en is op de originele AB een huisje met een pijltje wat naar buiten wijst.

Is het verstandig om die in de nacht erop te zetten? Of beter van niet? Stand 1 gebruikt ook maar 4 watt overigens ….

/Stand 1 en afwezig doen beiden 4watt hier.. Dus dat lijkt geen verschil te maken..... Of zou hij bij afwezig af en toe nog verder terug schakelen?

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 08-01-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunnyworks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkVsC7BTB_uR2Fq4lp9rsMRSGrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYhU6j0q58mQWD5hPWnA0XdM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnyworks
Ik zie bovenstaande als ik op een Windows laptop die stick inplug, lijkt zover ik zie zoals voorbeeld. Ik check of ik kan klonen op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Ziet er goed uit, kan je de stand ook veranderen met deze applicatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is toch gewoon de MYScontroller?

Daarmee heb ik de originele AB ook gecloned :)

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
FreakNL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:24:
Dat is toch gewoon de MYScontroller?

Daarmee heb ik de originele AB ook gecloned :)
Ja klopt, als het goed is moet je de stand van de unit kunnen veranderen door het juiste commando te versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, dat kan zeker... Heb ik ook gedaan :)

Ik weet niet meer exact hoe, maar het was vrij simpel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartjeBee
Domoticz was mijn Fan-X kwijtgeraakt.
Uiteindelijk in hardware de Mysensors gateway ge-update en de port bijgewerkt van ttyACM0 naar de by-id ….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiQ5en_UsWMfEGybarmuilMpaXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEzW04joaOSlfsPcBol4ZB1K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunnyworks
Willie-wortel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Ziet er goed uit, kan je de stand ook veranderen met deze applicatie?
hoi, nee, is helaas niet gelukt; zie ook niet echt hoe ik dit met die windows applicatie kan doen.
Het enige dat werkt, is als ik handmatig de ventilator met de Orcon afstandsbediening omhoog zet, kan ik hem met home assistent terugzetten naar "automatisch" . Ik kan verder geen standen veranderen. Ik ga hulp inroepen van een buurman, die heeft dezelfde ventilatie unit en ook een Fanx dongle, die heeft het wel werken, wellicht ziet hij waar het misgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunnyworks
kan de stand veranderen met de windows app :) volgens mij gaat er er iets niet goed met de configuration.yaml entry, wellicht komt dit door mijn co2 remote? kreeg het werkend in de windows app toen ik v_status voor stand uit en automatisch gebruikte, an v_percentage voor 1,2 en 3. heb het idee dat dit nog niet goed gaat in HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunnyworks
heb hem nu ineens aan de praat :) thanks all voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-07 12:00
Mocht iemand een stick over hebben dan bied ik mij aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
PMuizen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:24:
Mocht iemand een stick over hebben dan bied ik mij aan :)
Wellicht heb ik een evo3 over dus geen FanX RF mag weg tegen kostprijs. DM bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelander-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:25
Kwam dit topic op het spoor, helaas is de dongel niet meer leverbaar. Mocht iemand hem in de kast hebben liggen en niks meer mee doen zou ik hem graag overnemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Van het weekend eindelijk weer tijd gehad om verder te gaan met de automatisering vd dongle.

In een opwelling een ChatGPT accountje aangemaakt en na wat heen-en-weer gevraag op dit script uitgekomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
-- This script runs every minute
-- It checks the humidity level of a defined sensor (define below)
-- If the humidity level is higher then the threshold (define below) it switches on the MV (level 3) (define switch below)
-- It also checks last update of humidity sensor. If above one hour, sensor is not reliable (battery dead, no range) so nothing is switched on
-- If humidity is below threshold, it switches off the MV (level 1)

return {
    on = {
        timer = {'every minute'}
    },
    execute = function(domoticz)
        -- Define the humidity sensor and device to control
        local humiditySensor = domoticz.devices('Badkamer (Humidity)')   -- Replace 'YourHumiditySensorName' with the name of your humidity sensor
        local ventDevice = domoticz.devices('45-minuten-ventileren')  -- Replace '45-minuten-ventileren' with the name of your ventilation device

-- Define the threshold humidity level (you can adjust this value)
        local thresholdHumidity = 70  -- Example threshold value (you can adjust this as needed)

print('running HumidityCheck3')

-- Check if humidity level is higher than the threshold
        if humiditySensor and humiditySensor.humidity > thresholdHumidity then
            -- Check if last update of humidity sensor was less than 1 hour ago
            local lastUpdateHumidity = humiditySensor.lastUpdate.minutesAgo
            if lastUpdateHumidity < 60 then  -- 1 hour = 60 minutes
                -- Turn on the ventilation device
                ventDevice.switchOn()
                domoticz.log('Humidity level is higher than the threshold and last update of humidity sensor is less than 1 hour ago. Ventilation turned on.', domoticz.LOG_INFO)
            else
                domoticz.log('Humidity level is higher than the threshold but last update of humidity sensor is more than 1 hour ago. Ventilation not turned on.', domoticz.LOG_INFO)
            end
        else
            -- Turn off the ventilation device (optional)
            ventDevice.switchOff()
            domoticz.log('Humidity level is not higher than the threshold. Ventilation turned off.', domoticz.LOG_INFO)
        end
    end
}

Het script schakelt een "switch";

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0D_uA5buCGAec62wa61OC42sjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7oYyMC3s4xQHDgTUwJ1jVhU.jpg?f=fotoalbum_large

De switch schakelt op zijn beurt weer de MV aan of uit met een JSON commando.

http://192.168.0.100:8080...chcmd=Set%20Level&level=3

http://192.168.0.100:8080...chcmd=Set%20Level&level=1

Ook een off delay van 45 minuten, maar deze is eigenlijk onnodig, meer een failsave

Ik had ook direct de dimmer die aangemaakt wordt in domoticz kunnen aansturen.. Maar ik heb hiervoor gekozen.

Er is vast nog een hoop te verbeteren. Nadeel van dit script is ook dat als je handmatig de MV op een hogere stand zet deze meteen weer naar level 1 gaat als de humidity lager dan 70 is.. Maargoed, het is natuurlijk de bedoeling dat je deze niet meer handmatig gaat schakelen..

Meteen even geprobeerd van het weekend. Na een minuut of 5 douchen schakelt de MV naar level 3. En naderhand (na het uitzetten van de douche) blijft hij nog een goeie 30-40 minuten draaien voordat de humidity weer onder de 70 zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-f2876cm1tadRQUxvhBp_0kg3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mllwsNUY7qsZ1hCBXCOj4hIE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 12-02-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:13
Hallo, ik heb deze hele thread aandachtig doorgenomen, en ben onder de indruk van de samenwerking en het onderzoek hier.
Zelf heb ik een 2-zone WTW van Orcon, en de zonekleppen zijn in dit topic nog niet besproken. Weet iemand of die klepstanden ook via rf worden gecommuniceerd en dus uitleesbaar zouden zijn middels deze dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ADutchGuy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:05:
Hallo, ik heb deze hele thread aandachtig doorgenomen, en ben onder de indruk van de samenwerking en het onderzoek hier.
Zelf heb ik een 2-zone WTW van Orcon, en de zonekleppen zijn in dit topic nog niet besproken. Weet iemand of die klepstanden ook via rf worden gecommuniceerd en dus uitleesbaar zouden zijn middels deze dongle?
Ja dat kan met ramses_cc in iedergeval. Weet niet of het met FanX ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:13
Vaevictis_ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Ja dat kan met ramses_cc in iedergeval. Weet niet of het met FanX ook kan.
Dankjewel. De hardware voor ramses_cc (voor evofw3) is voor zover ik zie niet of slecht leverbaar toch? Wellicht heeft @Willie-wortel interesse in een testcase voor deze aanvullende functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Hi allen, kan het zijn dat de FanX integratie niet meer helemaal werkt? Heeft tot op heden altijd perfect gewerkt, maar een recente HA update zorgt voor issues.

Recente HA update zorgt er voor dat de automation niet meer werkt. Even een cross topic post.
Workaholic in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 08-04-2024 14:52 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-07 21:27

robertwebbe

Robert Webbe

@Workaholic Bij mij werkt die nog prima (met os 12.1, core 2024.4.2 en supervisor 2024.04.0).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:58
Werkt hier ook prima icm Docker op een RPi (HA tag 2024.4.2). @Workaholic

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 08-04-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-07 10:38
Zal evo3 ook met een RFXtrxUSB werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-07 09:32
Gebruikt iemand de dongle in combinatie met deze blueprint voor Home assistant? https://community.home-as...ity-exhaust-fan/509992/12

Zo ja zou je je instellingen willen delen? Hartelijk dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:58
Ik zou nog heeeeeel graag de bypass kunnen besturen, de implementatie van Orcon vind ik maar matig / erg conservatief.. :/

Ik wil best helpen waar nodig.. maar ik snap bijvoorbeeld niet hoe ik de Ramses_cc bits en bytes moet vertalen naar de commando's in FanX .. B)

Sowieso kan ik helpen met het testen bij implementaties hiervan.. (Orcon HRC 500)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemTecS
FreakNL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:16:
Ah afwezigheidsstand. Die staat ook in de handleiding en is op de originele AB een huisje met een pijltje wat naar buiten wijst.

Is het verstandig om die in de nacht erop te zetten? Of beter van niet? Stand 1 gebruikt ook maar 4 watt overigens ….

/Stand 1 en afwezig doen beiden 4watt hier.. Dus dat lijkt geen verschil te maken..... Of zou hij bij afwezig af en toe nog verder terug schakelen?
Ik zou 'm op stand 'auto' laten staan.
Bij stand 'afwezig' blijft de ventilator altijd in de laagste stand draaien. Bij stand 'auto':
1- toert de ventilator op bij een te hoog CO2 gehalte (als je CO2-sensors hebt, zitten vaak in de woonkamer en de hoofdslaapkamer). Je hebt 's ochtends nooit muffe lucht in de slaapkamer!
2- toert de ventilator op bij een hoog vochtpercentage (douchen en koken)
3- werkt de bypass (standaardinstelling: als het binnen warmer is dan 23 graden en buiten is het koeler dan binnen, dan opent de bypass). Weet niet helemaal zeker of deze in afwezig-stand niet werkt overigens..
Bij Orcon WTW-modellen na 2021 kun je de comforttemperatuur (die 23 graden) instellen met de 15RF-display afstandsbediening (zie manual: https://orcon.nl/download/3967/?tmstv=1681999960). Instellen van de bypass via de FanX dongle is tot nu toe nog niet gelukt.
Als het je gaat om energiebesparing; bedenk dat je met de WTW al enorm veel bespaart (zeker in de winter, maar als je airco of andere actieve koeling hebt ook in de zomer), maar je kunt met de dip-switches op de WTW zelf (of via de 15RF display) instellen wat stand 1 voor snelheid en dus wattage betekent. Voldoende frisse (en gefilterde) lucht in je huis is echter ook wel wat wattjes waard ;). Maar goed dat is ook maar een mening.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste