Ja de foutcodes staat in de installatiehanding zoek even op de site van Orcon. Zijn meerdere foutmeldingen mogelijk.blaaspijp schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:32:
Iemand hier bekend met een rood oranje knipperend lampje op de Omcron?
Ja klopt, dan wordt de data opgevraagd door de Dongle (polling). Dat gebeurt ook als je op een knop op je 15RF afstandsbediening drukt.blaaspijp schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:32:
[Voor 12% gewijzigd door Willie-wortel op 27-03-2023 20:52]
Hangt van de sequence af volgens mij (hoeveel keer rood, hoeveel keer oranje), het staat ook in de handleiding van je apparaat. Misschien filters vervangen? Welk apparaat heb je?blaaspijp schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:32:
edit: excuus, overbodig, zag niet dat er al gereageerd was...
[Voor 8% gewijzigd door SemTecS op 29-03-2023 12:32]
Dat is bij mij inderdaad ook zo:Toppe schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:56:
@Willie-wortel
Exhaust FAN (%) en Supply FAN (%) zijn beiden bij mij 180 als ik hem op hoog heb staan, dat zou toch 100% moeten zijn? En ik mis de bypass position maar die komt er misschien in als het nodig is?
stand 1 = 34% (verbruik ca. 10Watt), flow 67m³/u
stand 2 = 88% (verbruik ca. 30Watt), flow 176m³/u
stand 3 = 196% (verbruik ca. 150Watt), flow 390m³/u
Zal wel zo bedacht zijn om aan te geven dat stand 3 super-turbo is. Lawaai is daar dan ook naar..
Bypass aansturen wacht ik ook nog op, zou heel mooi zijn als die aangestuurd kan worden. Al was het alleen maar aan, uit of auto.
Supply = temperatuur van de in je woning ingeblazen lucht (na de bypass)Toppe schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:56:
@Willie-wortel
Edit: Is er ergens een lijstje wat wat nou exact is? Ik zie 'supply' temperatuur, uitlaat temperatuur en buiten temperatuur.
Supply = Temperatuur van de lucht richting inblaas?
Exhaust = Temperatuur van de wisselaar?
Buiten temperatuur = Temperatuur van de buitenlucht?
Exhaust = temperatuur van de naar buiten uitgeblazen lucht (ook na de bypass)
Indoor = temperatuur van de uit je woning afgezogen lucht (voor de bypass)
Outdoor = temperatuur van de van buiten aangezogen lucht (voor de bypass)
Hiermee kun je ook het rendement berekenen, leuke extra waarde:
(Supply-Outdoor) / ( Indoor-Exhaust) = rendement
Zie ook post ergens in dit topic: Orcon HRC RF modbus in ESPHome
... daar staat een mooie graphic in hoe je het moet zien.
Hieronder de extra sensor rendement (in configuration.yaml plaatsen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| # sensors Ventilatie - name: ventilatie_rendement state: "{{ ((((states.sensor.supply_temperature_oc.state|float) - (states.sensor.outdoor_temperature_oc.state|float)) / ((states.sensor.indoor_temperature_oc.state|float) - (states.sensor.outdoor_temperature_oc.state|float)))*100) | round(0) }}" unit_of_measurement: "%" - name: ventilatie_buitenbinnentemp state: "{{ (((states.sensor.indoor_temperature_oc.state|float) - (states.sensor.outdoor_temperature_oc.state|float))) | round(2) }}" unit_of_measurement: "°C" - name: ventilatie_warmteverschil state: "{{ (((states.sensor.supply_temperature_oc.state|float) - (states.sensor.outdoor_temperature_oc.state|float))) | round(2) }}" unit_of_measurement: "°C" |
[Voor 6% gewijzigd door SemTecS op 29-03-2023 13:00]
@Willie-wortel Kan de fanx stick de DA31 loggen, of heb ik dan een evofw3 stick nodig?
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
De Dongle logt zelf niks, dat doet HA. In HA worden de entiteiten gelogd. Wel kan hij inmiddels 31DA berichten ontvangen en verwerken. Ik heb je meer info via PB gestuurd.bbn_ldp schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:53:
@Willie-wortel Kan de fanx stick de DA31 loggen, of heb ik dan een evofw3 stick nodig?
[Voor 15% gewijzigd door Willie-wortel op 31-03-2023 20:24]
@Willie-wortel ik heb hem nu weer een weekje draaien maar klopt het dat de by-pass niet zichtbaar is?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Entiteiten worden zichtbaar op het moment dat de waarde een keer veranderd. Deze zou dus zichtbaar moeten worden op den duur? Kan je deze zelf instellen zodat ie veranderd?Toppe schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:28:
@Willie-wortel ik heb hem nu weer een weekje draaien maar klopt het dat de by-pass niet zichtbaar is?
Uh, volgens mij niet. Of het moet met de afstandsbediening kunnen maar dat kan volgens mij niet.Willie-wortel schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:30:
[...]
Entiteiten worden zichtbaar op het moment dat de waarde een keer veranderd. Deze zou dus zichtbaar moeten worden op den duur? Kan je deze zelf instellen zodat ie veranderd?
Het kan met een display wel; dan lijkt het me dat er een code achterkant en dat je het dus ook via HA moet kunnen?
[Voor 13% gewijzigd door Toppe op 01-04-2023 11:37]
Hierbij het plaatje zonder de luchtvochtigheid aan de onderzijde. Mag ook op github worden gedeeld.
Voor wie wil, heb hem nu zelf zo:
De code daarvoor is:
Alleen zelf even 't plaatje ergens opslaan
De code daarvoor is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| type: picture-elements elements: - type: state-label entity: sensor.outdoor_temperature_oc style: top: 20% left: 12% - type: state-label entity: sensor.outdoor_humidity style: top: 28% left: 10% - type: state-label entity: sensor.supply_temperature_oc style: top: 77% left: 90% - type: state-label entity: sensor.exhaust_temperature_oc style: top: 77% left: 12% - type: state-label entity: sensor.indoor_temperature_oc style: top: 20% left: 90% - type: state-label entity: sensor.indoor_humidity style: top: 28% left: 88% - type: state-label entity: sensor.supply_flow_m3_h suffix: ' m3' style: top: 40% left: 73% - type: state-label entity: sensor.exhaust_flow_m3_h suffix: ' m3' style: top: 40% left: 27% - type: state-label entity: sensor.wtw_rendement suffix: ' Rendement' style: top: 92% left: 50% image: >- https://tweakers.net/i/AU1QbvcIXugsOFWVbG84f1JpLvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ir305yyQOKF4P1JIhQpFeneb.png?f=user_large |
Alleen zelf even 't plaatje ergens opslaan
Zo te zien biedt @Willie-wortel de stick niet meer aan?
Ik heb ook interesse; wil graag mijn Orcon HRC-425 koppelen aan Home Assistant.
Is de stick nog ergens te krijgen?
Photofacts; weblog over fotografie..
Willy Wortel maakt ze zelf.Elja schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:51:
Misschien wacht hij nog op meer aanmeldingen en mogelijke verbeteringen.
Ik heb destijds een vriendelijk verzoekje als PM naar hem verstuurd. En toen kwam ik op de wachtlijst.
Zou het mogelijk zijn om de huidige fan-control-row.js qua library om te bouwen naar Lit? Aangezien HA vanaf 2023.5 geen Polymer meer ondersteunt. Nog mooier zou natuurlijk zijn als je hem zo kunt aanbieden dat de nieuwe fan control tile cards hem op kunnen pikken. Dan is alles native en toekomstbestendiger.
Zelf wat geknutseld, in combinatie met mysensors volledig native en toekomstbestendig.Recoil schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:41:
Zou het mogelijk zijn om de huidige fan-control-row.js qua library om te bouwen naar Lit? Aangezien HA vanaf 2023.5 geen Polymer meer ondersteunt. Nog mooier zou natuurlijk zijn als je hem zo kunt aanbieden dat de nieuwe fan control tile cards hem op kunnen pikken. Dan is alles native en toekomstbestendiger.
configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| fan: - platform: template fans: mechanische_ventilatie: friendly_name: "Mechanische Ventilatie" value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}" preset_mode_template: > {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %} {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %} {{ output[idx] }} turn_on: service: homeassistant.turn_on entity_id: light.fan_speed turn_off: service: homeassistant.turn_off entity_id: light.fan_speed set_preset_mode: service: light.turn_on entity_id: light.fan_speed data: brightness_pct: > {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %} {{ mapper[preset_mode] }} percentage_template: > {% set output_perc = ['33','66','100','0'] %} {% set idx_perc = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %} {{ output_perc[idx_perc] }} set_percentage: - service: light.turn_on entity_id: light.fan_speed data: brightness_pct: > {% set mapper = {0: 4, 33: 1, 66: 2, 100: 3} %} {{ mapper[percentage] }} preset_modes: - Laag - Mid - Hoog - Auto speed_count: 3 |
Lovelace:
code:
1
2
3
4
| type: tile entity: fan.mechanische_ventilatie features: - type: fan-speed |
Geeft:
Let hierbij op dat de modus waar hij nu op staat (dus ventilatie met streep erdoor) de automatische modus is. Away (uit) bereik je door linksboven te klikken.
Nice!
Heb net alles toegevoegd, maar krijg op mijn lovelace het volgende:
Unknown type encountered: fan-speed
Mist er nog iets?
Mist er nog iets?
Recoil schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:49:
[...]
Zelf wat geknutseld, in combinatie met mysensors volledig native en toekomstbestendig.
Zit je op de laatste versie van Home Assistant? De fan-speed optie voor de tile card is geïntroduceerd in versie 2023.4.vervlogen schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:24:
Nice!
Mist er nog iets?
[...]
HI allemaal,Razor109 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:04:
[...]
Stappen zijn alsvolgt:
1. Download Arduino IDE software (https://www.arduino.cc/en/software)
2. Open Arduino IDE software
3. Installeer in de library manager (3e knopje van boven links in kolom de boeken) een addon genaamd ' mysensors (v 2.3.2)
4. Mocht je V 2.0 van de dongle hebben. moet je nog de Sparkfun board URL in de instellingen invoeren en het Sparkfun Micro Pro board installeren in Arduino IDE
(https://learn.sparkfun.co...ith-arduino-board-manager)
5. Download de 3 bestanden in https://github.com/Marcel...n/src/data/mysensors_beta
6. Zet de 3 betstanden in een map die mysensors_beta heet
7. Veranderd eventueel de “micro.name=Arduino Micro” and change this param: micro.build.usb_product=”FanX RF Dongle” in boards.txt (zoals in https://github.com/Marcel...pdate-the-dongle-software)
8. Open de mysensors_beta.ino in Arduino_IDE, selecteer de juiste COM poort hier zou je de Module moeten zien. Voor V1 Dongle selecteer je Arduino Micro board en voor V2 dongle SparkFun Pro Micro. (BELANGRIJK)
9. Klik op UPLOAD (pijltje naar rechts)
Ps. ik heb dit via een windows laptop gedaan. Op een MAC wilde hij niet flashen maar dat kan mogelijk komen door een USB-C -> USB verloopstekker ertussen had ik gelezen.
Eea staat ook al in de WIKI (https://github.com/Marcel...pdate-the-dongle-software)
Echter letop dat je bij V2.0 dongle de SPARK FUN PRO MICRO selecteert en dus installeert zoals in stap 4.!!!!!
Mocht je je USB Dongle verkeerd flashen (eigen ervaring, per ongeluk Arduino Micro board gekozen bij V2 dongel) dan zie je de USB stick niet meer verschijnen in windows en komt er een ' USB Device Not Recognised'. Dit kun je dit op de volgende manier weer fixen door hem opnieuw te flashen met de goede instelling. (https://learn.sparkfun.co...e/troubleshooting-and-faq) (Dank Willie-Wortel).
Edit: even stappen nog verduidelijkt en unbrick methode toegevoegd voor de compleetheid.
ik heb geprobeerd deze stappen te volgen om mijn V2.0 stick opnieuw te flashen maar ik krijg compilatie errors.
code:
1
| Compilation error: 'struct CC1101::datapoints' has no member named 'bypass_mode'; did you mean 'bypass_position'? |
heb deze error gevolgd en krijg dan meer van dit soort compilatie fouten. Aangezien ik daar verder niets over lees leek me dit niet te kloppen. Zie ik iets over het hoofd?
Iemand die me misschien verder kan helpen?

Probleem opgelost, heb mijn stick via de optie met het script opnieuw geflashed. Dit lukte in eerste instatie niet omdat de naam anders was, dus het script kon mijn stick niet vinden. Script aangepast en toen werkte het als een zonnetje!
[Voor 5% gewijzigd door Gerrit92 op 18-04-2023 11:53. Reden: probleem niet meer van toepassing.]
Meer mensen hier met een HRC-400? Ik heb deze unit hier hangen en V1.7 geïnstalleerd maar ik zie geen by-pass informatie voorbij komen.
Bypass werkt bij mij (ook hrc-400) ook nog niet helaas, ik hoop dat @Willie-wortel hier nog een oplossing voor kan vinden!Toppe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:00:
Meer mensen hier met een HRC-400? Ik heb deze unit hier hangen en V1.7 geïnstalleerd maar ik zie geen by-pass informatie voorbij komen.
Heb je een ecomax of de oude hrc400?Toppe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:00:
Ik heb namelijk de voorloper van de ecomax en ik kan alleen maar de schakelstanden zien en verder geen van de gegevens.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ecomax. Alle andere info zie ik wel. Gaat puur om de by-passbbn_ldp schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:45:
[...]
Heb je een ecomax of de oude hrc400?
Ik heb namelijk de voorloper van de ecomax en ik kan alleen maar de schakelstanden zien en verder geen van de gegevens.
Bedoel je dat je de bypass niet kan uitlezen of dat je hem graag wilt bedienen?Toppe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:58:
[...]
Ecomax. Alle andere info zie ik wel. Gaat puur om de by-pass
Beide zou mooi zijn maar kan hem -op dit moment- niet uitlezenWillie-wortel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:00:
[...]
Bedoel je dat je de bypass niet kan uitlezen of dat je hem graag wilt bedienen?
Maar je ziet deze entiteit wel staan in het overzicht?Toppe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:00:
[...]
Beide zou mooi zijn maar kan hem -op dit moment- niet uitlezen
Nee.Willie-wortel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:01:
[...]
Maar je ziet deze entiteit wel staan in het overzicht?
Ik heb op github een issue aangemaakt voor Ramses CC, is onderzocht en bevestigd dat dit niet werkt.https://github.com/zxdavb...1#issuecomment-1493245569Toppe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:00:
[...]
Beide zou mooi zijn maar kan hem -op dit moment- niet uitlezen
[Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 29-04-2023 12:22]
Wat niet? Uitlezen of bedienen? Heb je een link?Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:21:
[...]
Ik heb op github een issue aangemaakt voor Ramses CC, is onderzocht en bevestigd dat dit niet werkt.https://github.com/zxdavb...1#issuecomment-1493245569
Bedienen, uitlezen gaat wel. Ik zal eens kijken of ik met de RF15 de status van bypass wel doorkomt.Willie-wortel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:22:
[...]
Wat niet? Uitlezen of bedienen? Heb je een link?
Heb een V1.0 stick dankzij @vliegnerd ontvangen en heb deze een tijdje met 'Firmata' gebruikt maar deze blijft de verbinding verliezen. Wil dus upgraden naar 'MySensor' om een stabiele setup te krijgen.
Ik heb gepoogd dit te doen middels Arduino IDE. Heb de stick USB (Windows) aangesloten en in Arduino de juiste poort gekozen. Daarna in 'Library manager' gekozen voor 'MySensors by MySensors Team' gekozen en daarna via 'Tools', 'Sketch' 'Upload' gekozen maar krijg dan 'Device code: 0x44'.
Leuk geprobeerd maar niet gelukt. De stick wordt overigens nog wel herkend als ik deze USB aansluit.
Op de volgende pagina, https://github.com/Marcelh1/fanx/wiki/1.-Hardware-versions , wordt duidelijk gemaakt dat je de juiste versie moet kiezen voor in mijn geval de V1.0 versie = Arduino micro.
Ook heb ik de volgende link gevonden (via de huidige thread) https://github.com/Marcel...n/src/data/mysensors_beta, hierop zijn vier bestanden te vinden maar hoe kan ik bepalen welke ik moet gebruiken voor V1.0 en hoe kan ik de huidige stick hiermee upgraden?
M.a.w. heeft iemand een stap voor stap instructies voor iemand die Arduino IDE voor het eerst geïnstalleerd en een upgrade wil doen?
Ik heb gepoogd dit te doen middels Arduino IDE. Heb de stick USB (Windows) aangesloten en in Arduino de juiste poort gekozen. Daarna in 'Library manager' gekozen voor 'MySensors by MySensors Team' gekozen en daarna via 'Tools', 'Sketch' 'Upload' gekozen maar krijg dan 'Device code: 0x44'.
Leuk geprobeerd maar niet gelukt. De stick wordt overigens nog wel herkend als ik deze USB aansluit.
Op de volgende pagina, https://github.com/Marcelh1/fanx/wiki/1.-Hardware-versions , wordt duidelijk gemaakt dat je de juiste versie moet kiezen voor in mijn geval de V1.0 versie = Arduino micro.
Ook heb ik de volgende link gevonden (via de huidige thread) https://github.com/Marcel...n/src/data/mysensors_beta, hierop zijn vier bestanden te vinden maar hoe kan ik bepalen welke ik moet gebruiken voor V1.0 en hoe kan ik de huidige stick hiermee upgraden?
M.a.w. heeft iemand een stap voor stap instructies voor iemand die Arduino IDE voor het eerst geïnstalleerd en een upgrade wil doen?
Ik zie hier geen reactie meer op in dit topic, en de advertenties staat op vervallen.Elja schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:51:
@Willie-wortel wat is de status van de USB sticks, ben je daarmee gestopt?
Kun je de hele output van de upload opdracht hier neerzetten?GosZk schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:00:
Heb een V1.0 stick dankzij @vliegnerd ontvangen en heb deze een tijdje met 'Firmata' gebruikt maar deze blijft de verbinding verliezen. Wil dus upgraden naar 'MySensor' om een stabiele setup te krijgen.
Ik ken de foutmelding niet, maar als ik google, dan lijkt het wellicht geen foutmelding: https://forum.arduino.cc/...ogramming-issue/1066066/5
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
*knip* graag in V&A
[Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 12-05-2023 14:02]
Heb exact dezelfde melding en ik ga het morgen opnieuw proberen en dan beter letten wat er rechtsonder in beeld staatvliegnerd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Kun je de hele output van de upload opdracht hier neerzetten?
Ik ken de foutmelding niet, maar als ik google, dan lijkt het wellicht geen foutmelding: https://forum.arduino.cc/...ogramming-issue/1066066/5

Heb te snel geconcludeerd dat het een foutmelding was en dat ik verkeerde stappen doorliep.
[Voor 9% gewijzigd door GosZk op 11-05-2023 14:09]
De upload is succesvol dus ben weer een stapje verder. Maar het werkt helaas nog niet.
Ik heb de stick weer aangesloten op de HA. Daarna MySensors geïnstalleerd > Configureer een seriële gateway.
Seriële poort: /dev/ttyACM0 (gekopieerd vanuit 'Ale hardware' bij 'Arduino_Micro' vanuit homeassistant)
Baudrate: 38400
Mysensors-versie: 2.3.2
Stick een paar keer los gehaald, opnieuw gekoppeld en HA opnieuw opgestart maar er komen geen Entities bij.
Waar zou ik kunnen beginnen te troubleshooten? Is er een manier om te controleren dat de stick goed is Geüpgraded?
Ik heb de stick weer aangesloten op de HA. Daarna MySensors geïnstalleerd > Configureer een seriële gateway.
Seriële poort: /dev/ttyACM0 (gekopieerd vanuit 'Ale hardware' bij 'Arduino_Micro' vanuit homeassistant)
Baudrate: 38400
Mysensors-versie: 2.3.2
Stick een paar keer los gehaald, opnieuw gekoppeld en HA opnieuw opgestart maar er komen geen Entities bij.
Waar zou ik kunnen beginnen te troubleshooten? Is er een manier om te controleren dat de stick goed is Geüpgraded?
Op het moment ben ik helaas vrij druk en zie ik even geen kans om een extra batch te laten maken, sorry daarvoor! Mocht dat binnenkort anders worden dan laat ik dat weten.jmachiels schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:42:
Ik heb ook interesse in deze stick, dus ben ook wel benieuwd.
Je zou in HA kunnen kijken of de laatste software versie wordt weergegeven, ook zou je de Windows tool kunnen gebruiken om de dongle te testen: zie de FAQWaar zou ik kunnen beginnen te troubleshooten? Is er een manier om te controleren dat de stick goed is Geüpgraded?
Ja dit is echt waardeloos, ik denk ook vaak dat er een probleem is door die meldingen in het rood.Heb exact dezelfde melding en ik ga het morgen opnieuw proberen en dan beter letten wat er rechtsonder in beeld staat
Heb te snel geconcludeerd dat het een foutmelding was en dat ik verkeerde stappen doorliep.
Thanks Willie-wortel.
De stick is niet goed geüpgraded. Wat zijn de juiste stappen voor het upgraden? Volgens mij moet ik (deels) deze bestanden uploaden: https://github.com/Marcel...n/src/data/mysensors_beta
Maar ik lees ook vaak "let op juiste versie" met een verwijzing naar https://github.com/Marcelh1/fanx/wiki/1.-Hardware-versions
Zoals gezegd heb ik een V1.0 stick maar ik zie niets terug over versies nummers bij de bestanden die ik volgens mij moet uploaden. En als ik weet om welke bestanden het gaat, hoe werkt dit uploaden precies? Vermoed dat hier ook iets mis gaat.
De stick is niet goed geüpgraded. Wat zijn de juiste stappen voor het upgraden? Volgens mij moet ik (deels) deze bestanden uploaden: https://github.com/Marcel...n/src/data/mysensors_beta
Maar ik lees ook vaak "let op juiste versie" met een verwijzing naar https://github.com/Marcelh1/fanx/wiki/1.-Hardware-versions
Zoals gezegd heb ik een V1.0 stick maar ik zie niets terug over versies nummers bij de bestanden die ik volgens mij moet uploaden. En als ik weet om welke bestanden het gaat, hoe werkt dit uploaden precies? Vermoed dat hier ook iets mis gaat.
Die heb ik sinds kort ook, nog geen oplossing kunnen vinden helaas.
What seems to be the officer, problem?
Dit is de oplossing.Recoil schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:49:
[...]
Zelf wat geknutseld, in combinatie met mysensors volledig native en toekomstbestendig.
configuration.yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 fan: - platform: template fans: mechanische_ventilatie: friendly_name: "Mechanische Ventilatie" value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}" preset_mode_template: > {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %} {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %} {{ output[idx] }} turn_on: service: homeassistant.turn_on entity_id: light.fan_speed turn_off: service: homeassistant.turn_off entity_id: light.fan_speed set_preset_mode: service: light.turn_on entity_id: light.fan_speed data: brightness_pct: > {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %} {{ mapper[preset_mode] }} percentage_template: > {% set output_perc = ['33','66','100','0'] %} {% set idx_perc = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %} {{ output_perc[idx_perc] }} set_percentage: - service: light.turn_on entity_id: light.fan_speed data: brightness_pct: > {% set mapper = {0: 4, 33: 1, 66: 2, 100: 3} %} {{ mapper[percentage] }} preset_modes: - Laag - Mid - Hoog - Auto speed_count: 3
Lovelace:
code:
1 2 3 4 type: tile entity: fan.mechanische_ventilatie features: - type: fan-speed
Geeft:
[Afbeelding]
Let hierbij op dat de modus waar hij nu op staat (dus ventilatie met streep erdoor) de automatische modus is. Away (uit) bereik je door linksboven te klikken.
@Willie-wortel @Recoil Ik mis in deze code nog 2 dingetjes:
1) Een unique_id in de configuration.yaml
2) In Lovelace mis ik nog de AUTO en TIMER knop.
De eerste kon ik zelf nog wel oplossen door tussen regel 5 en 6 deze code toe te voegen:
unique_id: 0fc812db-a903-4897-911f-b40e0e41eabc
Maar voor de tweede heb ik geen idee hoe ik deze erbij krijg.
Edit: O, wacht. Ik zie nu dat de eerste knop (met uit icoon) de ventilatie op AUTO zet.
Wel een beetje verwarrend met het icoon. Enig idee hoe je in de lovelace card hier het icoon fan_auto kunt krijgen en de tekst Auto in plaats van Aan?
1) Een unique_id in de configuration.yaml
2) In Lovelace mis ik nog de AUTO en TIMER knop.
De eerste kon ik zelf nog wel oplossen door tussen regel 5 en 6 deze code toe te voegen:
unique_id: 0fc812db-a903-4897-911f-b40e0e41eabc
Maar voor de tweede heb ik geen idee hoe ik deze erbij krijg.
Edit: O, wacht. Ik zie nu dat de eerste knop (met uit icoon) de ventilatie op AUTO zet.
Wel een beetje verwarrend met het icoon. Enig idee hoe je in de lovelace card hier het icoon fan_auto kunt krijgen en de tekst Auto in plaats van Aan?
[Voor 58% gewijzigd door robertwebbe op 19-05-2023 13:34]
Wellicht door de tile-card te forken en een aangepaste versie via HACS aan te bieden. Dan moet je die (relatief kleine aanpassing) echter wel weer zelf bij gaan houden, wat gegarandeerd een keer stuk gaat met het tempo waarin Home Assistant ontwikkeld wordt.
Voor zover ik weet is er geen optie voor custom icons in de standaard Tile card.
Voor zover ik weet is er geen optie voor custom icons in de standaard Tile card.
Moet ik dit alleen in de yaml file wijzigen of moet het via Arduino, en is de Lovelace code aan te passen via de UI? In de kaartconfiguratie staat nu:Recoil schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:49:
[...]
configuration.yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 fan: - platform: template fans: mechanische_ventilatie: friendly_name: "Mechanische Ventilatie" value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}" preset_mode_template: > {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %} {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %} {{ output[idx] }} turn_on: service: homeassistant.turn_on entity_id: light.fan_speed turn_off: service: homeassistant.turn_off entity_id: light.fan_speed set_preset_mode: service: light.turn_on entity_id: light.fan_speed data: brightness_pct: > {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %} {{ mapper[preset_mode] }} percentage_template: > {% set output_perc = ['33','66','100','0'] %} {% set idx_perc = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %} {{ output_perc[idx_perc] }} set_percentage: - service: light.turn_on entity_id: light.fan_speed data: brightness_pct: > {% set mapper = {0: 4, 33: 1, 66: 2, 100: 3} %} {{ mapper[percentage] }} preset_modes: - Laag - Mid - Hoog - Auto speed_count: 3
Lovelace:
code:
1 2 3 4 type: tile entity: fan.mechanische_ventilatie features: - type: fan-speed
Geeft:
[Afbeelding]
type: vertical-stack
cards:
- type: entities
entities:
- entity: fan.mechanische_ventilatie
name: FAN
type: custom:custom-fan-card
tap_action:
action: none
[Voor 5% gewijzigd door bbn_ldp op 20-05-2023 12:32]
@vliegnerd kun jij misschien een toelichting geven of is er iemand anders die hierbij kan helpen?GosZk schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:20:
Thanks Willie-wortel.
Ik neem aan dat je deze repo gecloned hebt (gedownload): https://github.com/Marcelh1/fanxGosZk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:53:
[...]
@vliegnerd kun jij misschien een toelichting geven of is er iemand anders die hierbij kan helpen?
Omdat je een v1 dongle hebt, kun je het avrdude script niet gebruiken maar moet je handmatig uploaden via de Arduino IDE (Ik gebruik v1).
Open de sketch "mysensors.ino" in de arduino ide.
Steek de FanX dongle in de USB poort.
In de Arduino IDE onder "hulpmiddelen" > "Poort" > kun je nu de juiste COM poort selecteren.
Onder "hulpmiddelen" "Board" kies je "Arduino AVR boards" > "Arduino Micro".
En dan uploaden met het pijlje op "Schets">"Upload" (Ctrl-U).
Plak de output dan hier.
Helaas heb ik nu geen Arduino Micro in de buurt, anders zou ik een schermfilmpje plakken.
Het blok in configuration.yaml is bestemd voor de config van Home Assistant.bbn_ldp schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:30:
[...]
Moet ik dit alleen in de yaml file wijzigen of moet het via Arduino, en is de Lovelace code aan te passen via de UI? In de kaartconfiguratie staat nu:
type: vertical-stack
cards:
- type: entities
entities:
- entity: fan.mechanische_ventilatie
name: FAN
type: custom:custom-fan-card
tap_action:
action: none
Het stuk voor Lovelace kun je ook bereiken door een nieuwe Tile card toe te voegen in de UI en daar de fan.mechanische_ventilatie in te selecteren.
Is er al een optie om de bypass handmatig open te zetten?
Nu staat deze alleen in de nacht open en is mijn woning binnen inmiddels 24 graden
Nu staat deze alleen in de nacht open en is mijn woning binnen inmiddels 24 graden
Ik kom verder maar krijg het nog niet werkend. Op verzoek even een tag voor @vliegnerd
Na de stick upgrade naar MySensors heb ik deze weer aangesloten aan HA en gekoppeld volgens de uitleg in deze link.
Heb daarna opnieuw gekloned en enige tijd later werden de sensoren waardes uitgebreid. En dag later (gisteren) wilde ik verder gaan met de config maar er leek geen connectie te zijn tussen stick en HA.
'FAN speed' stond uit en als ik deze aanzette ging ie even later automatisch weer uit. Vandaag de stick opnieuw gekoppeld en ook maar opnieuw gecloned. De sensore waardes worden weer bijgewerkt en 'FAN speed' staat weer aan.
Uiteraard krijg ik in lovelace ook de melding 'Custom element doesn't exist: custom-fan-card'. Heb daarop de 'Fan code' van Recoil (thanks!) toegevoegd aan mijn config file en even later het 'unique_id' stukje van Robertwebbe (Thanks!) want daar kreeg ik ook een melding van dat het eerst miste. Even doorlezen i.p.v. meteen aanpassen blijft lastig
Als ik vervolgens het 'Lovelace' stukje van Recoil toevoeg blijft deze echter op 'Uit' staan, lijkt grayed out en reageert ook niet op de knoppen. Heb HA reboot gedaan, stick opnieuw koppelt (niet weer gecloned
) en inmiddels HA update naar 5.4 uitgevoerd. Voor de volledigheid:
Home Assistant 2023.5.4
Supervisor 2023.04.1
Operating System 10.1
Frontend-versie: 20230503.3
Heb daarna alle stappen gecontroleerd en ongetwijfeld mis ik ergens iets maar kan het niet vinden. Wat wel op valt zijn de hoge sensorwaarden met bijvoorbeeld een 'Outdoor temperature (ºC)' van 327,7 °C.
Hebben jullie een idee of troubleshoot tip?
Heb trouwens een Orcon Smartline MVS-15RHB.
Na de stick upgrade naar MySensors heb ik deze weer aangesloten aan HA en gekoppeld volgens de uitleg in deze link.
Heb daarna opnieuw gekloned en enige tijd later werden de sensoren waardes uitgebreid. En dag later (gisteren) wilde ik verder gaan met de config maar er leek geen connectie te zijn tussen stick en HA.
'FAN speed' stond uit en als ik deze aanzette ging ie even later automatisch weer uit. Vandaag de stick opnieuw gekoppeld en ook maar opnieuw gecloned. De sensore waardes worden weer bijgewerkt en 'FAN speed' staat weer aan.
Uiteraard krijg ik in lovelace ook de melding 'Custom element doesn't exist: custom-fan-card'. Heb daarop de 'Fan code' van Recoil (thanks!) toegevoegd aan mijn config file en even later het 'unique_id' stukje van Robertwebbe (Thanks!) want daar kreeg ik ook een melding van dat het eerst miste. Even doorlezen i.p.v. meteen aanpassen blijft lastig

Als ik vervolgens het 'Lovelace' stukje van Recoil toevoeg blijft deze echter op 'Uit' staan, lijkt grayed out en reageert ook niet op de knoppen. Heb HA reboot gedaan, stick opnieuw koppelt (niet weer gecloned

Home Assistant 2023.5.4
Supervisor 2023.04.1
Operating System 10.1
Heb daarna alle stappen gecontroleerd en ongetwijfeld mis ik ergens iets maar kan het niet vinden. Wat wel op valt zijn de hoge sensorwaarden met bijvoorbeeld een 'Outdoor temperature (ºC)' van 327,7 °C.
Ik heb helaas geen ervaring met de Mysensors versie en het troubleshooten daarvan.GosZk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:09:
Ik kom verder maar krijg het nog niet werkend. Op verzoek even een tag voor @vliegnerd
Ontvang je data van de Fan? Klopt het ID?
Thanks voor je snelle reactie Vliegnerd! Naar mijn idee ontvang ik data, de luchtvochtigheids waarden worden bijgewerkt.
Welk ID bedoel je precies? Neem aan het 'unique_id'. Ik kon en kan deze nergens vinden dus heb zelf eentje bepaald. Daar zou er dus iets mis kunnen gaan, hoe kan ik het juiste unique_id achterhalen? Bij de gekoppelde hardware aan HA kan ik heel ID's vinden maar net geen unique_id
Welk ID bedoel je precies? Neem aan het 'unique_id'. Ik kon en kan deze nergens vinden dus heb zelf eentje bepaald. Daar zou er dus iets mis kunnen gaan, hoe kan ik het juiste unique_id achterhalen? Bij de gekoppelde hardware aan HA kan ik heel ID's vinden maar net geen unique_id

Target address. Dat moet het id van je Orcon dan zijn. Staat soms op een sticker met QR code achtig ding op het apparaat. Is vaak 3 hexbytes die je kunt omrekenen. Plaats evt een foto hier.GosZk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:41:
Thanks voor je snelle reactie Vliegnerd! Naar mijn idee ontvang ik data, de luchtvochtigheids waarden worden bijgewerkt.
Maar als je hum data ontvangt dan klopt dat
Denk dat die bij het clonen mee komt.
Hopelijk is er nog iemand met Mysensors-kennis die nog tips heeft
Hopelijk is er nog iemand met Mysensors-kennis die nog tips heeft

Instellen van de ByPass staat nu ook nog (als enige) bovenaan mijn wish-list. Ik heb eerder in dit topic begrepen dat dit nog tegenvalt om te wijzigen. Toch @Willie-wortel?
Eventueel zou het instellen van de omslagtemperatuur (die standaard op 23 graden staat bij Orcon HRC-400) nog een alternatief kunnen zijn. Die zou best iets lager kunnen (22 of 21 graden), maar geen idee of die aanstuurbaar is.
@Vaevictis_ jij bent ook via een andere weg (modbus) bezig om de bypass in te stellen toch? Hebben jullie dit al kunnen inregelen?
Eventueel zou het instellen van de omslagtemperatuur (die standaard op 23 graden staat bij Orcon HRC-400) nog een alternatief kunnen zijn. Die zou best iets lager kunnen (22 of 21 graden), maar geen idee of die aanstuurbaar is.
@Vaevictis_ jij bent ook via een andere weg (modbus) bezig om de bypass in te stellen toch? Hebben jullie dit al kunnen inregelen?
Of moet ik de orcon open schroeven en dan met een andere interface iets instellen. En wat heb ik daar dan voor nodig?
Is @Willie-wortel hier überhaupt nog actief?
De laatste tijd ben ik wat minder actief, dat klopt. Ik wil binnenkort nog wel een testversie proberen te maken met aanstuurbare bypass. Dan moet ik weer even in de berichten duiken welke daarvoor nodig zijn.
Helaas ben ik niet verder gegaan met de modbus gateway geen tijd voor en ik had een andere modbus klus die voorrang had die van de batterij omvormer. Er is ook een RF cloud gateway die heb ik ook gehad daarmee kan ook op afstand instellingen of firmware worden gewijzigd. Kreeg alleen geen toegang tot deze OEM portaal van Orcon. Helaas.SemTecS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:41:
Instellen van de ByPass staat nu ook nog (als enige) bovenaan mijn wish-list. Ik heb eerder in dit topic begrepen dat dit nog tegenvalt om te wijzigen. Toch @Willie-wortel?
Overigens met een RF15 display kun je wel handmatig de bypass open of dicht zetten. Met de modbus gateway kon je een percentage meegeven. Ik kan wel voor @Willie-wortel de berichten afvangen voor open en dichtzetten bypass? Gebruik zelf alleen ramses_cc dus niet mysensors.SemTecS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:41:
Ja als je dat wilt doen graag, enige tijd geleden had ik een versie gemaakt maar volgens mij bleek later dat die berichten niet OK waren? Ik had die info van de Ramses GIT volgens mij.Vaevictis_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:04:
[...]
Overigens met een RF15 display kun je wel handmatig de bypass open of dicht zetten. Met de modbus gateway kon je een percentage meegeven. Ik kan wel voor @Willie-wortel de berichten afvangen voor open en dichtzetten bypass? Gebruik zelf alleen ramses_cc dus niet mysensors.
[Voor 4% gewijzigd door Willie-wortel op 01-06-2023 20:14]
Nice, dat is nu de eerste keer dan? En de afgelopen tijd is die bypass niet veranderd denk je?
Maar hoe voorkomen we daarna dat die ventilatie weer zijn eigen automatische programma doet en de bypass dicht zet?
Hij is van de week naar 160 gegaanWillie-wortel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:15:
[...]
Nice, dat is nu de eerste keer dan? En de afgelopen tijd is die bypass niet veranderd denk je?

Als hij niet op auto staat dan doet die dat nietblaaspijp schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:57:
Maar hoe voorkomen we daarna dat die ventilatie weer zijn eigen automatische programma doet en de bypass dicht zet?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 2023-06-02T07:48:49.344281 067 RQ --- 37:171658 32:155021 --:------ 1470 001 00 2023-06-02T07:48:49.364272 079 RP --- 32:155021 37:171658 --:------ 1470 008 00B30E60802A0108 2023-06-02T07:48:55.051266 068 RQ --- 37:171658 32:155021 --:------ 22F7 001 00 2023-06-02T07:49:02.678329 069 W --- 37:171658 32:155021 --:------ 22F7 003 00C8EF 2023-06-02T07:49:02.699296 079 I --- 32:155021 37:171658 --:------ 22F7 003 00C800 2023-06-02T07:49:05.321281 080 I 070 32:155021 --:------ 32:155021 31D9 017 001A040020202020202020202020202008 2023-06-02T07:49:05.424311 079 I --- 32:155021 --:------ 32:155021 31DA 030 00EF007FFF384807DA067207E105AE68001A1822220000EFEF0760076000 2023-06-02T07:49:15.317283 079 I --- 32:155021 --:------ 32:155021 31DA 030 00EF007FFF384807DA067207E105AE68007A1822220000EFEF077C076000 2023-06-02T07:49:18.431359 070 I --- 32:104155 32:155021 --:------ 31E0 008 0000000001001E00 2023-06-02T07:49:18.465317 078 I 071 32:155021 --:------ 32:155021 31D9 017 001A040020202020202020202020202008 2023-06-02T07:49:18.558301 080 I --- 32:155021 --:------ 32:155021 31DA 030 00EF007FFF384807DA067207E205AE6800991822220000EFEF0745076000 2023-06-02T07:49:25.305266 079 I --- 32:155021 --:------ 32:155021 31DA 030 00EF007FFF384807DA067207E205AD6800C81822220000EFEF0729076000 2023-06-02T07:50:46.821248 079 I 072 32:155021 --:------ 32:155021 31D9 017 001A040020202020202020202020202008 2023-06-02T07:50:47.075228 080 I 073 32:155021 --:------ 32:155021 31D9 017 001A040020202020202020202020202008 2023-06-02T07:50:47.174264 080 I --- 32:155021 --:------ 32:155021 31DA 030 00EF007FFF384707D0068607E205AC6800C81822220000EFEF0760076000 2023-06-02T07:51:26.838279 074 I --- 32:097136 --:------ 32:097136 1298 003 0002B5 2023-06-02T07:52:05.878187 071 I --- 32:104155 --:------ 32:104155 1298 003 0001DB 2023-06-02T07:52:25.074253 078 I 074 32:155021 --:------ 32:155021 31D9 017 001A040020202020202020202020202008 2023-06-02T07:52:31.080331 079 I 075 32:155021 --:------ 32:155021 31D9 017 001A040020202020202020202020202008 2023-06-02T07:52:31.320197 079 I 076 32:155021 --:------ 32:155021 31D9 017 001A040020202020202020202020202008 2023-06-02T07:52:31.413173 079 I --- 32:155021 --:------ 32:155021 31DA 030 00EF007FFF3846079E06B807E205AD6800C81822220000EFEF0760076000 2023-06-02T07:53:12.888249 044 I --- 32:106413 32:155021 --:------ 31E0 008 0000000001001E00 |
@Willie-wortel @vliegnerd Hier zou ie tussen moeten staan. In de ramses_cc zie ik hem wel doorkomen dus bypass gaat ook in HA naar AAN.
Jezelf quoten is waarschijnlijk een 'no go' maar vrees dat ik zonder hulp niet verder kom. Heb alles nog eens nagelopen maar met helaas dezelfde uitkomst. Heeft er iemand een tip?GosZk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:09:
Als ik vervolgens het 'Lovelace' stukje van Recoil toevoeg blijft deze echter op 'Uit' staan, lijkt grayed out en reageert ook niet op de knoppen. Heb HA reboot gedaan, stick opnieuw koppelt (niet weer gecloned) en inmiddels HA update naar 5.4 uitgevoerd. Voor de volledigheid:
Home Assistant 2023.5.4
Supervisor 2023.04.1
Operating System 10.1
[Afbeelding]
Ik heb David Bonnes (auteur rames_cc) hulp aangeboden om het HVAC deel van Orcon voor mijn rekening te nemen. Even zien hoe ver we dit kunnen brengen. @vliegnerd @Willie-wortel
Het is 22F7 voor aansturen en status bypass.Vaevictis_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:57:
code:
1 2 3 2023-06-02T07:48:55.051266 068 RQ --- 37:171658 32:155021 --:------ 22F7 001 00 2023-06-02T07:49:02.678329 069 W --- 37:171658 32:155021 --:------ 22F7 003 00C8EF 2023-06-02T07:49:02.699296 079 I --- 32:155021 37:171658 --:------ 22F7 003 00C800
@Willie-wortel @vliegnerd Hier zou ie tussen moeten staan. In de ramses_cc zie ik hem wel doorkomen dus bypass gaat ook in HA naar AAN.
Zie de ramses_rf code voor inhoud/werking van het bericht: https://github.com/zxdavb...protocol/parsers.py#L1669
Let op: Orcon verstelt bypass alleen als fan laag staat. Als je 22F7 stuurt tijdens stand 3 kan het lijken of er weinig gebeurt.
(Nu even geen tijd voor uitgebreidere reactie)
De status van de bypass klep staat ook in 31DA.
ramses_cc haalt op dit moment alleen de status van de bypassklep uit 31DA. De 22F7 berichten kun je wel sturen, maar de status/stand wordt niet uitgelezen. Ik heb een halve PR liggen die dat implementeert, maar geen tijd/prioriteit.
[Voor 61% gewijzigd door vliegnerd op 02-06-2023 12:14]
Misschien ligt het aan de afstand tussen WTW en RF Dongle? Storende (electrische of betonnen) elementen?GosZk schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:11:
[...]
Jezelf quoten is waarschijnlijk een 'no go' maar vrees dat ik zonder hulp niet verder kom. Heb alles nog eens nagelopen maar met helaas dezelfde uitkomst. Heeft er iemand een tip?
Inmiddels help ik via DM, is ander probleem. Het lijkt of de beta software erop is gezet.SemTecS schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:56:
[...]
Misschien ligt het aan de afstand tussen WTW en RF Dongle? Storende (electrische of betonnen) elementen?
@vliegnerd dus bypass open zou dan zo moeten werken?vliegnerd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Het is 22F7 voor aansturen en status bypass.
Zie de ramses_rf code voor inhoud/werking van het bericht: https://github.com/zxdavb...protocol/parsers.py#L1669
Let op: Orcon verstelt bypass alleen als fan laag staat. Als je 22F7 stuurt tijdens stand 3 kan het lijken of er weinig gebeurt.
(Nu even geen tijd voor uitgebreidere reactie)
De status van de bypass klep staat ook in 31DA.
ramses_cc haalt op dit moment alleen de status van de bypassklep uit 31DA. De 22F7 berichten kun je wel sturen, maar de status/stand wordt niet uitgelezen. Ik heb een halve PR liggen die dat implementeert, maar geen tijd/prioriteit.
code:
1
2
3
4
5
6
| service: ramses_cc.send_packet data: device_id: "37:171658" verb: W code: 22F7 payload: "00C8EF" |
Volgens mij zou dat moeten werken. Het 22F7 commando is juist.Vaevictis_ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:52:
[...]
@vliegnerd dus bypass open zou dan zo moeten werken?
code:
1 2 3 4 5 6 service: ramses_cc.send_packet data: device_id: "37:171658" verb: W code: 22F7 payload: "00C8EF"
Ik gebruik:
code:
1
2
3
4
| service: remote.send_command data: command: bypass_auto entity_id: remote.29_162275 |
en in mijn configuration.yaml staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| ramses_cc: [...] known_list: [...] 29:162275: # RF15 switch bathroom. Not in use. Faked. class: REM faked: True _note: Orcon 15RF commands: request31DA: 'RQ --- 29:162275 32:134446 --:------ 31DA 001 00' request10D0: 'RQ --- 29:162275 32:134446 --:------ 10D0 001 00' # filter low: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000107' high: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000307' away: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000007' medium: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000207' auto: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000407' auto2: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000507' boost: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000607' disable: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000707' bypass_open: ' W --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F7 003 00C8EF' bypass_close: ' W --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F7 003 0000EF' bypass_auto: ' W --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F7 003 00FFEF' high_60: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00123C03040404' med_60: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00123C02040404' high_30: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00121E03040404' high_15: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00120F03040404' reset_filter: ' W --- 29:162275 32:134446 --:------ 10D0 002 00FF' |
packet.log:
code:
1
2
| 2023-06-04T12:19:44.949335 000 W --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F7 003 00FFEF 2023-06-04T12:19:44.972481 076 I --- 32:134446 29:162275 --:------ 22F7 003 00FF00 |
32:134446 is de Orcon fan.
(Zie nu dat dit wellicht een beetje off-topic is, want ramses_rf/ramses_cc, maar kan ongetwijfeld helpen om 22F7 ook in FanX juist te implementeren)
[Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 04-06-2023 12:27]
Ok, hierbij een testversie: LINK
Let op dat ik deze dus zelf niet kan testen omdat ik geen WTW heb. Als het goed is krijg een je een extra entiteit "Bypass mode" te zien:
1 = Auto
2 = Open
3 = Close
De huidige status van de entiteit wordt nog niet opgevraagd, dus als deze via een andere manier wordt gewijzigd zal de status niet veranderen. Dit kan ik later nog toevoegen. Graag hoor ik of dit werkt?
Ik hoop dat 1, 2 en 3 overeenkomt met on, off etc:
Let op dat ik deze dus zelf niet kan testen omdat ik geen WTW heb. Als het goed is krijg een je een extra entiteit "Bypass mode" te zien:
1 = Auto
2 = Open
3 = Close
De huidige status van de entiteit wordt nog niet opgevraagd, dus als deze via een andere manier wordt gewijzigd zal de status niet veranderen. Dit kan ik later nog toevoegen. Graag hoor ik of dit werkt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| if(bypass_mode == 1) // Auto { payload[10] = 0x00; payload[11] = 0xFF; payload[12] = 0xEF; } if(bypass_mode == 2) // on { payload[10] = 0x00; payload[11] = 0xC8; payload[12] = 0xEF; } if(bypass_mode == 3) // off { payload[10] = 0x00; payload[11] = 0x00; payload[12] = 0xEF; } |
@vliegnerd Hmmm, deze configuratie heb ik ook alleen kan ik de WTW niet meer aansturen. Heb dat wel eens meer gehad, na een reset van de WTW (uit/aanzetten) ging het weer even goed. Toch iets met fake remote dat niet helemaal lekker gaat. Uitlezen gaat wel goed.vliegnerd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:23:
[...]
Volgens mij zou dat moeten werken. Het 22F7 commando is juist.
Ik gebruik:
code:
1 2 3 4 service: remote.send_command data: command: bypass_auto entity_id: remote.29_162275
en in mijn configuration.yaml staat:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ramses_cc: [...] known_list: [...] 29:162275: # RF15 switch bathroom. Not in use. Faked. class: REM faked: True _note: Orcon 15RF commands: request31DA: 'RQ --- 29:162275 32:134446 --:------ 31DA 001 00' request10D0: 'RQ --- 29:162275 32:134446 --:------ 10D0 001 00' # filter low: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000107' high: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000307' away: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000007' medium: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000207' auto: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000407' auto2: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000507' boost: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000607' disable: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000707' bypass_open: ' W --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F7 003 00C8EF' bypass_close: ' W --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F7 003 0000EF' bypass_auto: ' W --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F7 003 00FFEF' high_60: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00123C03040404' med_60: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00123C02040404' high_30: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00121E03040404' high_15: ' I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00120F03040404' reset_filter: ' W --- 29:162275 32:134446 --:------ 10D0 002 00FF'
packet.log:
code:
1 2 2023-06-04T12:19:44.949335 000 W --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F7 003 00FFEF 2023-06-04T12:19:44.972481 076 I --- 32:134446 29:162275 --:------ 22F7 003 00FF00
32:134446 is de Orcon fan.
(Zie nu dat dit wellicht een beetje off-topic is, want ramses_rf/ramses_cc, maar kan ongetwijfeld helpen om 22F7 ook in FanX juist te implementeren)
Let op: dit gaat over ramses_cc niet FanX. (Hoewel de RF berichten natuurlijk gelijk zijn)Vaevictis_ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:30:
[...]
@vliegnerd Hmmm, deze configuratie heb ik ook alleen kan ik de WTW niet meer aansturen. Heb dat wel eens meer gehad, na een reset van de WTW (uit/aanzetten) ging het weer even goed. Toch iets met fake remote dat niet helemaal lekker gaat. Uitlezen gaat wel goed.
Stuurt ramses_cc wel de juiste packetten, dat wil zeggen staan ze in packet.log?
Bij mij werkt het soms op twee manieren niet:
- De faked remote heeft helemaal geen "entity" meer in HA, na herstart HA. Ik moet de remote dan opnieuw faken. send_command werkt dan niet en er staan geen 22F7 packets in packet.log. Eerlijk gezegd heb ik dit probleem al een tijdje niet meer.
- Als de fan op een hoge stand draait, dan wil de bypass klep niet naar een andere stand. Ik denk dat de status wel naar andere modus gaat (te zien in 22F7 reply van de Orcon, maar nog niet getest/opgezocht) en als je even stand 1 selecteert dan verschuift de bypass klep naar de juiste positie.
Als je de WTW helemaal niet meer kan aansturen met een faked remote en er *wel* packets in packet.log staan, dan heb je een probleem dat ik (gelukkig / nog) niet heb.
[Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 07-06-2023 07:36]
Goede tip van je @vliegnerd om voor de fake remote het ID van de RF15 te gebruiken, dat werkt wel goed. Ik had een willekeurig ID en die was blijkbaar niet meer gepaired door de RF15 te nemen kun je altijd controleren of die het nog wel doet i.e. gepaired is.vliegnerd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:03:
[...]
Stuurt ramses_cc wel de juiste packetten, dat wil zeggen staan ze in packet.log?
Bij mij werkt het soms op twee manieren niet:
- De faked remote heeft helemaal geen "entity" meer in HA, na herstart HA. Ik moet de remote dan opnieuw faken. send_command werkt dan niet en er staan geen 22F7 packets in packet.log. Eerlijk gezegd heb ik dit probleem al een tijdje niet meer.
- Als de FAN niet op hele lage stand draait, dan wil de bypass klep niet naar een andere stand. Ik denk dat de status wel naar andere modus gaat (te zien in 22F7 reply van de Orcon, maar nog niet getest/opgezocht) en als je even stand 1 selecteert dan verschuift de bypass klep naar de juiste positie.
Als je de WTW helemaal niet meer kan aansturen met een faked remote en er *wel* packets in packet.log staan, dan heb je een probleem dat ik (gelukkig / nog) niet heb.
Wat late test, door griep.. heb net 1.8 op de FanX gezet:Willie-wortel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:13:
Ok, hierbij een testversie: LINK
1 = Auto
2 = Open
3 = Close
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 if(bypass_mode == 1) // Auto { payload[10] = 0x00; payload[11] = 0xFF; payload[12] = 0xEF; } if(bypass_mode == 2) // on { payload[10] = 0x00; payload[11] = 0xC8; payload[12] = 0xEF; } if(bypass_mode == 3) // off { payload[10] = 0x00; payload[11] = 0x00; payload[12] = 0xEF; }
De extra entity Bypass Mode had ik er al tussen staan, maar wijzigen hiervan heeft bij mij nog steeds geen invloed op de Bypass Position. Niet in HA maar ik hoor ook niets in de WTW wijzigen. WTW heb ik een keer herstart. Kan het ermee te maken hebben dat de HRC-400 enkel Bypass-zaken accepteert van een (fake) RF15 display remote? Zoals @Vaevictis_ hierboven volgens mij suggereert? Ik heb enkel een CO2 remote en die kan standaard geen bypass instellen. Ik heb geen idee of/waar ik dat (source adress?) zou kunnen aanpassen alleen..
Heeft het niet te maken met het percentage van de helderheid van de bypass welke je instelt. Als je de fan instelt op een helderheid van 10% doet die ook niks.
Klopt, je moet 1, 2 of 3 instellen.blaaspijp schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:42:
Heeft het niet te maken met het percentage van de helderheid van de bypass welke je instelt. Als je de fan instelt op een helderheid van 10% doet die ook niks.
Gaat dit over de Dongle software? Ik kan het niet helemaal volgen.Vaevictis_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:26:
[...]
Goede tip van je @vliegnerd om voor de fake remote het ID van de RF15 te gebruiken, dat werkt wel goed. Ik had een willekeurig ID en die was blijkbaar niet meer gepaired door de RF15 te nemen kun je altijd controleren of die het nog wel doet i.e. gepaired is.
Nee, sorry, dit gaat over ramses_cc. Het was een off-topic spinoff van een vraag over het regelen van de bypass met behulp van 22F7.Willie-wortel schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:56:
[...]
Gaat dit over de Dongle software? Ik kan het niet helemaal volgen.
Ah ok, geen probleem hoor, ik was het even kwijt dacht ik 😉vliegnerd schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Nee, sorry, dit gaat over ramses_cc. Het was een off-topic spinoff van een vraag over het regelen van de bypass met behulp van 22F7.