• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:17
Gaat de temperatuur vervolgens vanaf 655 aftellen als het nog kouder wordt?

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

SemTecS schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:01:

Ik zie nog wel wat vreemds bij mijn temperatuur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik andere sensors terugkijk dan lijkt de waarde verkeerd te worden afgelezen als deze onder 0 schiet (dat was vannacht rond 3:30).

edit: dat lijkt te kloppen, net is de temperatuur weer boven nul gekomen en wordt de waarde weer correct weergegeven.
654,9 = 65490 = 0xFFD2
Dat is “2s complement” (signed 16b int) voor:
-46 = -0,46 graden C.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

blaaspijp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:02:
Gaat de temperatuur vervolgens vanaf 655 aftellen als het nog kouder wordt?
Ja het is gewoon een standaard signed integer.

• SemTecS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03 11:46
Mooi, dan lijkt dat logisch en oplosbaar!

Vraagje; hoe krijg ik het voor elkaar om de bypass uit-, aan- of op auto te schakelen? Ik kom daar niet uit.. alvast bedankt!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:19
Als ik de USB in de Pi steek worden er een aantal default waardes doorgegeven (bijv. 0), wat niet zo handig is voor de gemiddeldes, de FAN sprong zojuist naar High, en gaat dit nog wel een tijdje pushen vrees ik :P

Weet niet of je de initializatie (oid) kunt detecteren en die dan niet doorsturen @Willie-wortel?

Zie bijv:

edit: ik ga mijn statistics sensor iig ff updaten van 'average_linear' naar 'average_step', dan telt zo'n dipje niet zo zwaar meer...

[Voor 17% gewijzigd door - J.W. - op 09-02-2023 15:01]

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-03 22:13
De (oude)orcon hrc bypass werkt standaard toch op een temperatuur van 23 graden.? Is het niet mogelijk om de temperatuur zelf instelbaar te maken?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

bbn_ldp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:01:
De (oude)orcon hrc bypass werkt standaard toch op een temperatuur van 23 graden.? Is het niet mogelijk om de temperatuur zelf instelbaar te maken?
Nee.

Je kunt wel een automation in HA maken die de bypass opent en sluit op basis van de buitentemperatuur, door een 22F7 te sturen.

• bbn_ldp
vliegnerd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Nee.

Je kunt wel een automation in HA maken die de bypass opent en sluit op basis van de buitentemperatuur, door een 22F7 te sturen.
Dat zou ook een mooie oplossing zijn.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-03 22:23
vliegnerd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:20:
[...]

654,9 = 65490 = 0xFFD2
Dat is “2s complement” (signed 16b int) voor:
-46 = -0,46 graden C.
Mooi dat we er nu achter komen omdat het buiten vriest :) Dit ga ik fixen natuurlijk!
- J.W. - schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:25:
Als ik de USB in de Pi steek worden er een aantal default waardes doorgegeven (bijv. 0), wat niet zo handig is voor de gemiddeldes, de FAN sprong zojuist naar High, en gaat dit nog wel een tijdje pushen vrees ik :P

Weet niet of je de initializatie (oid) kunt detecteren en die dan niet doorsturen @Willie-wortel?

Zie bijv:
[Afbeelding]

edit: ik ga mijn statistics sensor iig ff updaten van 'average_linear' naar 'average_step', dan telt zo'n dipje niet zo zwaar meer...
Goed punt, neem ik mee!

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

• Willie-wortel
SemTecS schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:52:
Mooi, dan lijkt dat logisch en oplosbaar!

Vraagje; hoe krijg ik het voor elkaar om de bypass uit-, aan- of op auto te schakelen? Ik kom daar niet uit.. alvast bedankt!
Kan je bij "Ontwikkelhulpmiddelen", dan bij "Statussen", entiteit: "Bypass mode" veranderen in 0,1 of 2? In ieder geval om te testen?

edit: ik twijfel trouwens of dit zal werken, mogelijk moet ik toch de entiteit type veranderen

[Voor 11% gewijzigd door Willie-wortel op 09-02-2023 21:29]

• SemTecS
Willie-wortel schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Kan je bij "Ontwikkelhulpmiddelen", dan bij "Statussen", entiteit: "Bypass mode" veranderen in 0,1 of 2? In ieder geval om te testen?

edit: ik twijfel trouwens of dit zal werken, mogelijk moet ik toch de entiteit type veranderen
Ik kan inderdaad hier de status en/of het percentage instellen van de WTW, alleen heeft dit geen effect op de supply temperatuur:

Ik zou verwachten dat deze fors omlaag zou schieten, maar dit lijkt niet zo te zijn. Ik hoor verder ook niets als ik bij de WTW sta en deze waarden verander...

• Willie-wortel
SemTecS schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:23:
[...]

Ik kan inderdaad hier de status en/of het percentage instellen van de WTW, alleen heeft dit geen effect op de supply temperatuur:
[Afbeelding]
Ik zou verwachten dat deze fors omlaag zou schieten, maar dit lijkt niet zo te zijn. Ik hoor verder ook niets als ik bij de WTW sta en deze waarden verander...
Ok duidelijk, ik ga er even in duiken.

• SemTecS
edit 10-02-2023 13:05
Phew.... Inmiddels zijn de verbruikswaarden weer normaal, wellicht iets zelflerends in het systeem ofzo. We wonen niet voor niets ver weg van vliegvelden, snelwegen, windmolens enzo :)

OK, thanks. Update van hier:
Vanmorgen werd ik wakker met de WTW op 100% (het was hier net schiphol):

... waar deze nomaal gesproken 's nachts optoert naar waarden die rond stand 2 liggen (verbruik rond de 40Watt op op de (eigen) 02 WTW SmartPowerPlug). Zie hieronder voor geschiedenis van 2 nachten waar je het optoeren 's nachts goed kunt zien (ook het verschil in waarden):

De standaard waarden lijken nu ook aangepast, als ik kijk naar het verbruik:
1 = 20 Watt (ipv 10Watt)
2 = 120 Watt (ipv 40Watt)
3 = 220 Watt (ipv 150Watt)
De weergegeven flows lijken wel conform de eerdere waarden maar hij lijkt wel in een turbo stand te staan en de werkelijke flow is zowel aan het energieverbruik te zien als aan het lawaai te horen flink te hoog. Heb jij hier een verklaring voor?

edit:
Ik heb gister met beide bypass-waarden gespeeld, om te kijken of ik iets hoorde in de WTW, maar voor beiden weer geëindigd met 0 (ze hebben ook allebei op 100 gestaan bijvoorbeeld).

[Voor 11% gewijzigd door SemTecS op 10-02-2023 13:06. Reden: nieuwe/aanvullende gegevens]

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-03 08:57
Een tijdje geleden heb ik ook deze stick besteld (v2 versie met externe antenne) en in Home Assistant toegevoegd met de MySensors integratie. Helaas krijg ik de remote niet gecloned. Misschien dat iemand nog ideeën heeft? Ik ben helaas een Arduino-n00b, dus please be gentle met eventuele uitleg ;)

Omgeving:
- HA op een Synology VM.
- Stick aangesloten via een USB-hub.
- Orcon HRC unit met RF15 remote
- signaalversterker op eerste verdieping (mijn huis heeft drie verdiepingen).

Wat werkt er wel? Ik zie de 4 entiteiten in HA. Ik zie dat firmwareversie v1.1 op de stick staat.

Wat werkt er niet? Nadat ik op de clone knop druk en daarnaast de knoppen op de afstandsbediening indruk veranderen de source- en target adressen niet (deze zijn hetzelfde als uit de screenshots van willie).

Wat heb ik al geprobeerd? Ik heb al eens mijn Diskstation naar de WTW toe gesleept om te testen of het iets met bereik te maken had. Remote mee en proberen te clonen. Helaas ook geen soelaas (met of zonder ingeschakelde signaalversterker).

Wat heb ik nog niet geprobeerd? Hele systeem resetten volgens de suggestie van @Kenmar De vorige keer dat ik opnieuw ging koppelen kreeg ik een hele tijd de signaalversterker niet opnieuw gekoppeld, ik stel deze stap graag zo lang mogelijk uit dus ;)

- Heeft er iemand ervaring met signaalversterkers in combinatie met de FanX-stick?
- Iemand nog een andere suggestie dan de great reset? (ijdele hoop).

• Willie-wortel
peetgate schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:57:
Een tijdje geleden heb ik ook deze stick besteld (v2 versie met externe antenne) en in Home Assistant toegevoegd met de MySensors integratie. Helaas krijg ik de remote niet gecloned. Misschien dat iemand nog ideeën heeft? Ik ben helaas een Arduino-n00b, dus please be gentle met eventuele uitleg ;)

Omgeving:
- HA op een Synology VM.
- Stick aangesloten via een USB-hub.
- Orcon HRC unit met RF15 remote
- signaalversterker op eerste verdieping (mijn huis heeft drie verdiepingen).

Wat werkt er wel? Ik zie de 4 entiteiten in HA. Ik zie dat firmwareversie v1.1 op de stick staat.

Wat werkt er niet? Nadat ik op de clone knop druk en daarnaast de knoppen op de afstandsbediening indruk veranderen de source- en target adressen niet (deze zijn hetzelfde als uit de screenshots van willie).

Wat heb ik al geprobeerd? Ik heb al eens mijn Diskstation naar de WTW toe gesleept om te testen of het iets met bereik te maken had. Remote mee en proberen te clonen. Helaas ook geen soelaas (met of zonder ingeschakelde signaalversterker).

Wat heb ik nog niet geprobeerd? Hele systeem resetten volgens de suggestie van @Kenmar De vorige keer dat ik opnieuw ging koppelen kreeg ik een hele tijd de signaalversterker niet opnieuw gekoppeld, ik stel deze stap graag zo lang mogelijk uit dus ;)

- Heeft er iemand ervaring met signaalversterkers in combinatie met de FanX-stick?
- Iemand nog een andere suggestie dan de great reset? (ijdele hoop).
Zou je dit eens kunnen proberen: link

Het klonen zou heel eenvoudig moeten gaan :)

• peetgate
Willie-wortel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Zou je dit eens kunnen proberen: link

Het klonen zou heel eenvoudig moeten gaan :)
Oh ja, deze hoort ook op het lijstje van dingen die ik geprobeerd heb :P . Net nog weer even geprobeerd, maar bij mij loopt ie vast. Het programma draait een paar seconden en loopt dan vast (programma reageert niet). Ik heb windows firewall alle verkeer laten blokkeren naar het programma.

update: nu op mijn PC geopend in plaats van op mijn laptop en MYSController loopt niet meer vast. Ik lijk ook contact te krijgen (zie screenshot) maar daar zit geen regel bij met 'clone'.

edit 2: ik heb de payload verstuurd aan sensor 2, deze blijft een paar seconden op 1 staan en schakelt dan terug naar 0. Helaas blijven de adressen onveranderd bij koppelpoging.

[Voor 36% gewijzigd door peetgate op 10-02-2023 16:57]

• Willie-wortel
peetgate schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Oh ja, deze hoort ook op het lijstje van dingen die ik geprobeerd heb :P . Net nog weer even geprobeerd, maar bij mij loopt ie vast. Het programma draait een paar seconden en loopt dan vast (programma reageert niet). Ik heb windows firewall alle verkeer laten blokkeren naar het programma.

update: nu op mijn PC geopend in plaats van op mijn laptop en MYSController loopt niet meer vast. Ik lijk ook contact te krijgen (zie screenshot) maar daar zit geen regel bij met 'clone'.

[Afbeelding]
Even de Gateway (links boven in het scherm openklappen, dan volgen wat hier onderaan pagina staat: link

• peetgate
Willie-wortel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Even de Gateway (links boven in het scherm openklappen, dan volgen wat hier onderaan pagina staat: link
Blijft hetzelfde dan:

• Willie-wortel
Versie 1.6 staat online, link.

- Temperatuur fix (signed int)
- Bypass mode entity type gewijzigd
- Initiële waarden worden niet gestuurd

De temperatuur waarden zouden nu goed moeten zijn.

De Bypass mode entity type is gewijzigd, deze is nu via een light slider te bedienen:
waarde 1 => auto
waarde 2 => open
waarde 3 => close

(Waardes < 1 wordt 1, waardes > 3 wordt 3), dus 100 sturen heeft geen zin.

Zo ziet de RF data eruit:
code:
1
uint8_t bypass_code[3] = {0xFF, 0xC8, 0x00}; // auto, open, close

Het beste is om even de MySensor device en de persistent file te verwijderen, dan opnieuw instellen. Het kan zijn dat je na het instellen nog eenmalig de dongle uit/in moet pluggen zodat de entiteiten goed worden geüpdate (ben nog aan het uitzoeken waarom dit nodig is).

Bij het opstarten worden vanaf nu geen 0 waarden meer geschreven, dit heeft wel tot gevolg dat bij een eerste installatie, de entiteiten pas zichtbaar worden wanneer ze de eerste keer worden opgevraagd en ongelijk zijn aan 0, voordeel is dat bij mensen met een mechanische ventilatie (zoals ik), de onbruikbare entiteiten niet zichtbaar zullen zijn, nadeel kan zijn dat sommigen entiteiten bij de WTWs pas zichtbaar worden na enige tijd.

• peetgate
Ik krijg ook wisselende namen bij de nodes. Soms staat er niks bij de nodes, soms staat er alleen source address en target address en net kreeg ik er 1 keer wel clone switch bij te staan. Ik heb echt geen idee wat ik aan het doen ben :'( :'( ;)

Heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe trouwens! :) Echt mooi dat je zo betrokken bezig bent met je project @Willie-wortel

• SemTecS
v1.6 geflashed. Ik krijg de volgende gegevens:

Ik krijg geen veranderingen in beeld.
Hieronder Bypass op 3%, :

Hieronder Bypass op 2%, als de bypass openstaat zou de supply-temp naar beneden moeten schieten volgens mij, maar dat gebeurt bij mij nog niet:

Is er nog iets anders wat ik kan doen/testen?

edit: MySensor device heb ik verwijderd en opnieuw toegevoegd. Enkel de 'persistent file' heb ik niet verwijderd. Hoe/Waar doe ik dat?

[Voor 5% gewijzigd door SemTecS op 10-02-2023 22:39]

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 21:52
peetgate schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:29:
[...]

Ik krijg ook wisselende namen bij de nodes. Soms staat er niks bij de nodes, soms staat er alleen source address en target address en net kreeg ik er 1 keer wel clone switch bij te staan. Ik heb echt geen idee wat ik aan het doen ben :'( :'( ;)

Heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe trouwens! :) Echt mooi dat je zo betrokken bezig bent met je project @Willie-wortel
Ik ben wel benieuwd naar welke signaal versterker jij gebruikt voor je Orcon?

En eventueel al geprobeerd de FanX te updaten naar nieuwere versie, dat zou ik nog proberen om te zien wat er dan gebeurt. Misschien toch in de firmware iets niet goed nu?

• Willie-wortel
SemTecS schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:34:
v1.6 geflashed. Ik krijg de volgende gegevens:
[Afbeelding]
Ik krijg geen veranderingen in beeld.
Hieronder Bypass op 3%, :
[Afbeelding]

Hieronder Bypass op 2%, als de bypass openstaat zou de supply-temp naar beneden moeten schieten volgens mij, maar dat gebeurt bij mij nog niet:
[Afbeelding]

Is er nog iets anders wat ik kan doen/testen?

edit: MySensor device heb ik verwijderd en opnieuw toegevoegd. Enkel de 'persistent file' heb ik niet verwijderd. Hoe/Waar doe ik dat?
Alles lijkt er goed uit te zien! De bypass mode zou gewoon moeten werken :P Zie je de entiteit "Bypass position (%)" wel veranderen? Dat kan ik niet uit je plaatjes herleiden?

• SemTecS
Willie-wortel schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Alles lijkt er goed uit te zien! De bypass mode zou gewoon moeten werken :P Zie je de entiteit "Bypass position (%)" wel veranderen? Dat kan ik niet uit je plaatjes herleiden?
Bypass position was nog niet als sensor weergegeven zag ik, net opnieuw opgestart en nu staat hij er tussen. Ik zie hier echter niets in veranderen, als ik de bypassmode op 1, 2 of 3 schakel:

Is er iemand die de bypass al wel kan aansturen?

Edit: ik heb een Orcon HRC-400 Ecomax, of worden de bypasses op alle Orcon modellen gelijk aangestuurd, weet iemand dat?

[Voor 6% gewijzigd door SemTecS op 13-02-2023 18:19]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Ik heb sinds een aantal dagen dat ik geen berichten in HA meer ontvang van de HRC 400 (evo3), heeft wel gewerkt maar CO2 sensors werken nog wel.

Wat kan er aan de hand zijn en hoe los ik het op?

• Razor109
Vaevictis_ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:36:
Ik heb sinds een aantal dagen dat ik geen berichten in HA meer ontvang van de HRC 400 (evo3), heeft wel gewerkt maar CO2 sensors werken nog wel.

Wat kan er aan de hand zijn en hoe los ik het op?
Heb je al geprobeerd de USB dongle opnieuw in te pluggen?
SemTecS schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:30:
[...]

Bypass position was nog niet als sensor weergegeven zag ik, net opnieuw opgestart en nu staat hij er tussen. Ik zie hier echter niets in veranderen, als ik de bypassmode op 1, 2 of 3 schakel:
[Afbeelding]
Is er iemand die de bypass al wel kan aansturen?

Edit: ik heb een Orcon HRC-400 Ecomax, of worden de bypasses op alle Orcon modellen gelijk aangestuurd, weet iemand dat?
Ik ga v1.6 vanavond thuis eens testen dan kan ik het laten weten of het bij mij wel werkt.

[Voor 51% gewijzigd door Razor109 op 14-02-2023 09:14]

• Vaevictis_
Razor109 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Heb je al geprobeerd de USB dongle opnieuw in te pluggen?

[...]

Ik ga v1.6 vanavond thuis eens testen dan kan ik het laten weten of het bij mij wel werkt.
Ok dat heeft gewerkt. komt dit vaker voor?

• Razor109
Vaevictis_ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Ok dat heeft gewerkt. komt dit vaker voor?
Onduidelijk hoeveel dit voorkomt volgens mij, gebruik je een verlengkabel? en welke versie heb je geïnstalleerd?

Ik weet niet hoe je Hass hebt lopen, ik heb Docker op Ubuntu draaien en gebruik dan een ' usbreset' commando via SSH, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74324874

[Voor 24% gewijzigd door Razor109 op 14-02-2023 14:11]

• Vaevictis_
Razor109 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Onduidelijk hoeveel dit voorkomt volgens mij, gebruik je een verlengkabel? en welke versie heb je geïnstalleerd?
Geen verlengkabel maar gebruik de evofw3 https://indalo-tech.onlineweb.shop/

• Razor109
Oh geen idee hoe dat werkt niet de Fan X dongle dus die hier gebruikt wordt?

• Razor109
Willie-wortel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:11:
Versie 1.6 staat online, link.

- Temperatuur fix (signed int)
- Bypass mode entity type gewijzigd
- Initiële waarden worden niet gestuurd

De temperatuur waarden zouden nu goed moeten zijn.

De Bypass mode entity type is gewijzigd, deze is nu via een light slider te bedienen:
waarde 1 => auto
waarde 2 => open
waarde 3 => close

(Waardes < 1 wordt 1, waardes > 3 wordt 3), dus 100 sturen heeft geen zin.

Zo ziet de RF data eruit:
code:
1
uint8_t bypass_code[3] = {0xFF, 0xC8, 0x00}; // auto, open, close

Het beste is om even de MySensor device en de persistent file te verwijderen, dan opnieuw instellen. Het kan zijn dat je na het instellen nog eenmalig de dongle uit/in moet pluggen zodat de entiteiten goed worden geüpdate (ben nog aan het uitzoeken waarom dit nodig is).

Bij het opstarten worden vanaf nu geen 0 waarden meer geschreven, dit heeft wel tot gevolg dat bij een eerste installatie, de entiteiten pas zichtbaar worden wanneer ze de eerste keer worden opgevraagd en ongelijk zijn aan 0, voordeel is dat bij mensen met een mechanische ventilatie (zoals ik), de onbruikbare entiteiten niet zichtbaar zullen zijn, nadeel kan zijn dat sommigen entiteiten bij de WTWs pas zichtbaar worden na enige tijd.
Hier ook ondertussen v1.6 draaien, en net als eerder aangegeven lijkt het besturen van de bypass nog niet te werken.

Ik heb een Orcon HRC300.

Hieronder stukje relevante code mogelijk heb je daar wat aan?

Buiten deze vermelding in de log komt er geen update van de bypass position en veranderen de temperaturen niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
2023-02-14 19:35:46.506 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Sending 0;16;1;1;3;2
2023-02-14 19:35:46.507 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;16;1;1;3;2
2023-02-14 19:35:46.508 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 16
2023-02-14 19:35:46.509 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;16;1;0;3;2
2023-02-14 19:35:46.510 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 16
2023-02-14 19:35:46.609 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: Bypass mode (1, 2, 3): value_type 3, value = 2
2023-02-14 19:35:46.609 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: Bypass mode (1, 2, 3): value_type 2, value = 1

[Voor 4% gewijzigd door Razor109 op 14-02-2023 20:04]

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
Van het weekend een Orcon mvs15rh op de kop getikt. Zo'n sticky lijkt mij een mooie uitbereiding. Alleen zijn mij nog een paar dingen niet duidelijk.

Heb ik voor het 'pairen' een afstandsbediening nodig? Ik heb heb de CO2 versie. Gaat dat sowieso lukken?

Kan ik de vocht meter uitlezen, of is dit alleen voor de HRC modellen?

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

SemTecS schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 06:58:
edit 10-02-2023 13:05
OK, thanks. Update van hier:
Vanmorgen werd ik wakker met de WTW op 100% (het was hier net schiphol):
[Afbeelding]
... waar deze nomaal gesproken 's nachts optoert naar waarden die rond stand 2 liggen (verbruik rond de 40Watt op op de (eigen) 02 WTW SmartPowerPlug). Zie hieronder voor geschiedenis van 2 nachten waar je het optoeren 's nachts goed kunt zien (ook het verschil in waarden):
[Afbeelding]

De standaard waarden lijken nu ook aangepast, als ik kijk naar het verbruik:
1 = 20 Watt (ipv 10Watt)
2 = 120 Watt (ipv 40Watt)
3 = 220 Watt (ipv 150Watt)
De weergegeven flows lijken wel conform de eerdere waarden maar hij lijkt wel in een turbo stand te staan en de werkelijke flow is zowel aan het energieverbruik te zien als aan het lawaai te horen flink te hoog. Heb jij hier een verklaring voor?
Beetje laat maar: ik heb dit eerder ook gehad toen het heel vochtig buiten was. Het leek wel
Of het F7 filter dicht zat met vocht. Het was heel mistig buiten.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49

Toppe

Oké ✅

mennoo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:21:
Van het weekend een Orcon mvs15rh op de kop getikt. Zo'n sticky lijkt mij een mooie uitbereiding. Alleen zijn mij nog een paar dingen niet duidelijk.

Heb ik voor het 'pairen' een afstandsbediening nodig? Ik heb heb de CO2 versie. Gaat dat sowieso lukken?

Kan ik de vocht meter uitlezen, of is dit alleen voor de HRC modellen?
Voor het pairen heb je een AB nodig ja. De software doet zich voor of het jou fysieke AB is.

Volgens mij heeft de MVS geen vochtsensor, @Willie-wortel heb jij die ook?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• bbn_ldp
Razor109 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:04:
[...]

Stappen zijn alsvolgt:

1. Download Arduino IDE software (https://www.arduino.cc/en/software)
2. Open Arduino IDE software
3. Installeer in de library manager (3e knopje van boven links in kolom de boeken) een addon genaamd ' mysensors (v 2.3.2)
4. Mocht je V 2.0 van de dongle hebben. moet je nog de Sparkfun board URL in de instellingen invoeren en het Sparkfun Micro Pro board installeren in Arduino IDE
(https://learn.sparkfun.co...ith-arduino-board-manager)
5. Download de 3 bestanden in https://github.com/Marcel...n/src/data/mysensors_beta
6. Zet de 3 betstanden in een map die mysensors_beta heet
7. Veranderd eventueel de “micro.name=Arduino Micro” and change this param: micro.build.usb_product=”FanX RF Dongle” in boards.txt (zoals in https://github.com/Marcel...pdate-the-dongle-software)
8. Open de mysensors_beta.ino in Arduino_IDE, selecteer de juiste COM poort hier zou je de Module moeten zien. Voor V1 Dongle selecteer je Arduino Micro board en voor V2 dongle SparkFun Pro Micro. (BELANGRIJK)
9. Klik op UPLOAD (pijltje naar rechts)

Ps. ik heb dit via een windows laptop gedaan. Op een MAC wilde hij niet flashen maar dat kan mogelijk komen door een USB-C -> USB verloopstekker ertussen had ik gelezen.

Eea staat ook al in de WIKI (https://github.com/Marcel...pdate-the-dongle-software)

Echter letop dat je bij V2.0 dongle de SPARK FUN PRO MICRO selecteert en dus installeert zoals in stap 4.!!!!!

Mocht je je USB Dongle verkeerd flashen (eigen ervaring, per ongeluk Arduino Micro board gekozen bij V2 dongel) dan zie je de USB stick niet meer verschijnen in windows en komt er een ' USB Device Not Recognised'. Dit kun je dit op de volgende manier weer fixen door hem opnieuw te flashen met de goede instelling. (https://learn.sparkfun.co...e/troubleshooting-and-faq) (Dank Willie-Wortel).

Edit: even stappen nog verduidelijkt en unbrick methode toegevoegd voor de compleetheid.
Is het programmeren goed gegaan als ik onderstaand tezien krijg? En het bricken kan alleen bij een V2 versie?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bbn_ldp schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:47:
[...]

Is het programmeren goed gegaan als ik onderstaand tezien krijg? En het bricken kan alleen bij een V2 versie?
[Afbeelding]
Hier gaat iets niet goed :9

• Willie-wortel
Toppe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Voor het pairen heb je een AB nodig ja. De software doet zich voor of het jou fysieke AB is.

Volgens mij heeft de MVS geen vochtsensor, @Willie-wortel heb jij die ook?
De Orcon mvs 15rh heeft wel een vochtsensor, die is uitleesbaar via de FanX inmiddels.
[...]

[Afbeelding]
Goeie vraag! Ik vind dit met de nieuwe Arduino IDE ook niet duidelijk, volgens mij moet je op een popup venster rechts onder letten, daar wordt gemeld of het is gelukt dacht ik, de oudere IDE is duidelijker vind ik.

• Willie-wortel
Razor109 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Hier ook ondertussen v1.6 draaien, en net als eerder aangegeven lijkt het besturen van de bypass nog niet te werken.

Ik heb een Orcon HRC300.

Hieronder stukje relevante code mogelijk heb je daar wat aan?

Buiten deze vermelding in de log komt er geen update van de bypass position en veranderen de temperaturen niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
2023-02-14 19:35:46.506 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Sending 0;16;1;1;3;2
2023-02-14 19:35:46.507 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;16;1;1;3;2
2023-02-14 19:35:46.508 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 16
2023-02-14 19:35:46.509 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;16;1;0;3;2
2023-02-14 19:35:46.510 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 16
2023-02-14 19:35:46.609 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: Bypass mode (1, 2, 3): value_type 3, value = 2
2023-02-14 19:35:46.609 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: Bypass mode (1, 2, 3): value_type 2, value = 1
Thnx voor testen! Vreemd dat het niet werkt.... zal er nog eens naar kijken!

• Razor109
[...]

[Afbeelding]
Als ik hem op Ubuntu via arduino-cli upload krijg ik die melding ook, dan is uploaden gewoon gelukt.

Ik zou zeggen probeer hem even of hij werkt in Hass maar ik denk het wel.

[Voor 3% gewijzigd door Razor109 op 15-02-2023 19:47]

• Willie-wortel
Razor109 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Als ik hem op Ubuntu via arduino-cli upload krijg ik die melding ook, dan is uploaden gewoon gelukt.

Ik zou zeggen probeer hem even of hij werkt in Hass maar ik denk het wel.
Ja en check dan ook even de SW versie in HA. Dan weet je het zeker.

• Razor109
Willie-wortel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Thnx voor testen! Vreemd dat het niet werkt.... zal er nog eens naar kijken!
Wat me opvalt is dat ook de bypass_position niet meer als entiteit erbij komt, hij ontving eerder geen update viel me op zodoende net opnieuw de Fan X integratie aan Hass toegevoegd en persistent bestand verwijderd inclusief stick erin/uit maar nu wordt de bypass_position niet meer weergeven.

Misschien omdat de waarde 0 is en je die niet laat verwerken?

[Voor 11% gewijzigd door Razor109 op 15-02-2023 20:32]

• Willie-wortel
Razor109 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Wat me opvalt is dat ook de bypass_position niet meer als entiteit erbij komt, hij ontving eerder geen update viel me op zodoende net opnieuw de Fan X integratie aan Hass toegevoegd en persistent bestand verwijderd inclusief stick erin/uit maar nu wordt de bypass_position niet meer weergeven.

Misschien omdat de waarde 0 is en je die niet laat verwerken?
Ja klopt.

• blaaspijp
Vannacht is de entiteit van de ventilatie ineens veranderd.
Gebeurt dat vaker?

• Willie-wortel
blaaspijp schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:22:
Vannacht is de entiteit van de ventilatie ineens veranderd.
Gebeurt dat vaker?
Hoe bedoel je precies?

• blaaspijp
https://tweakers.net/i/t2XGXiLAa6z3iM53SZc2SIEs7uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hW9JtZ794XODFKQUL8mT2AF9.png?f=fotoalbum_large

De eerste entiteit is ineens een template geworden en er was een nieuwe entiteit met volgnummer 2 er achter.
Waarschijnlijk gewoon een foutje in HA

• blaaspijp
Is het mogelijk om met de Dongle ook Somfy te bedienen?
Dat is toch dezelfde frequentie.

• Willie-wortel
blaaspijp schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:06:
[...]

[Afbeelding]

De eerste entiteit is ineens een template geworden en er was een nieuwe entiteit met volgnummer 2 er achter.
Waarschijnlijk gewoon een foutje in HA
Komt mij niet bekend voor, lijkt me dat er in HA iets fout is gegaan, de "Mechanische ventilatie" is ook iets dat vanuit de configuration.yaml komt.

Somfy werkt helaas niet :)

• bbn_ldp
Als ik van firmata overstap naar mysensors moet ik dan in HA opnieuw beginnen?
En moet ik kiezen voor MQTT?

[Voor 16% gewijzigd door bbn_ldp op 16-02-2023 20:11]

• Willie-wortel
bbn_ldp schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:01:
Als ik van firmata overstap naar mysensors moet ik dan in HA opnieuw beginnen?
En moet ik kiezen voor MQTT?
Overnieuw beginnen klinkt een beetje zwaar, maar ja je moet wel alles aanpassen. Op zich vallen deze wijzigingen mee, maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoeveel HA ervaring je hebt. De instructies staan iig hier: link

En mocht je vastlopen dan is dit topic er 🙂

• bbn_ldp
Willie-wortel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Overnieuw beginnen klinkt een beetje zwaar, maar ja je moet wel alles aanpassen. Op zich vallen deze wijzigingen mee, maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoeveel HA ervaring je hebt. De instructies staan iig hier: link

En mocht je vastlopen dan is dit topic er 🙂
Als ik de link volg zie ik onderstaand. Gaat dat goed?

In het stappenplan staat Configuration depends on the type of Gateway you use: Hoe weet ik welke gateway ik gebruik? Welke moet ik kiezen van de 3?

[Voor 7% gewijzigd door bbn_ldp op 17-02-2023 17:55]

• Willie-wortel
bbn_ldp schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:43:
[...]

Als ik de link volg zie ik onderstaand. Gaat dat goed? [Afbeelding]

In het stappenplan staat Configuration depends on the type of Gateway you use: Hoe weet ik welke gateway ik gebruik? Welke moet ik kiezen van de 3?
Je dongle gebruikt zo te zien "/dev/ttyACM2"

• bbn_ldp
Willie-wortel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Je dongle gebruikt zo te zien "/dev/ttyACM2"
En welke keuze moet ik dan maken? MQTT of 1 van de andere? Ik wordt daar niet echt wijs uit wat ik moet kiezen en welke instellingen/velden ik dan moet invullen bij die keuze.

• Willie-wortel
Heb versie 1.7 online gezet bij de normale release, dit is zonder de bypass mode entiteit. Zie hier: link

Vooralsnog lijkt deze stabiel voor zowel mechanische ventilatie als WTW units. Het mooie is dat deze versie bij de mechanische ventilatoren (MVS 15R etc) alleen de entiteiten laat zien die beschikbaar zijn:

Dus dan krijg je geen lijst met alle waarden op 0 om jaloers op te worden zoals hij er bij de WTWs uit ziet :)

Zal binnenkort kijken wat er precies moet gebeuren om de bypass te kunnen regelen vanuit HA.

• Willie-wortel
bbn_ldp schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:58:
[...]

En welke keuze moet ik dan maken? MQTT of 1 van de andere? Ik wordt daar niet echt wijs uit wat ik moet kiezen en welke instellingen/velden ik dan moet invullen bij die keuze.
"Seriele gateway", het is een virtuele com poort zeg maar.

• bbn_ldp
Willie-wortel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:00:
[...]

"Seriele gateway", het is een virtuele com poort zeg maar.
Bedankt dan ga ik eerst de 1.7 erop zetten. Zie dat het geen mysensors.beta.ino bestandnaam meer heeft klopt dat?

• Willie-wortel
bbn_ldp schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:05:
[...]

Bedankt dan ga ik eerst de 1.7 erop zetten. Zie dat het geen mysensors.beta.ino bestandnaam meer heeft klopt dat?
Ja klopt

• bbn_ldp
Versie 1.7 blijft bij mij op upload hangen

en uiteindelijk de melding

[Voor 50% gewijzigd door bbn_ldp op 17-02-2023 19:49]

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-03 17:08
Willie-wortel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:59:
Heb versie 1.7 online gezet bij de normale release, dit is zonder de bypass mode entiteit. Zie hier: link

Vooralsnog lijkt deze stabiel voor zowel mechanische ventilatie als WTW units. Het mooie is dat deze versie bij de mechanische ventilatoren (MVS 15R etc) alleen de entiteiten laat zien die beschikbaar zijn:
snip
Dus dan krijg je geen lijst met alle waarden op 0 om jaloers op te worden zoals hij er bij de WTWs uit ziet :)

Zal binnenkort kijken wat er precies moet gebeuren om de bypass te kunnen regelen vanuit HA.
Werkt bij mij goed!

• bbn_ldp
Heeft iemand alle sensor entiteiten op het oude model Orcon HRC300 of 400 in Home Assistant?

[Voor 50% gewijzigd door bbn_ldp op 26-02-2023 19:25]

• SemTecS
bbn_ldp schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:21:
Heeft iemand alle sensor entiteiten op het oude model Orcon HRC300 of 400 in Home Assistant?[Afbeelding]
Ik heb een Orcon HRC-400 Ecomax en heb alle items die in de afbeelding staan. De bypass wordt alleen nog niet aangestuurd.
(Heb v1.6 nog op de stick staan overigens, in 1.7 worden de items die niet wijzigen niet weergegeven geloof ik, toch @Willie-wortel?)

[Voor 11% gewijzigd door SemTecS op 27-02-2023 19:38]

• bbn_ldp
SemTecS schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:36:
[...]

Ik heb een Orcon HRC-400 Ecomax en heb alle items die in de afbeelding staan. De bypass wordt alleen nog niet aangestuurd.
(Heb v1.6 nog op de stick staan overigens, in 1.7 worden de items die niet wijzigen niet weergegeven geloof ik, toch @Willie-wortel?)
De ecomax is een nieuwer model dan die van mij. Ik heb de grijze met aan de bovenzijde schuine aansluitpunten. Hij heeft wel dezelfde afstandbediening.

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 20:10
Fan-x v2.0 icm Orcon HRC-400 Ecomax
Net omgezet van firmata naar MySensors.
v1.7 Geflashed via script.

Het klonen gaat goed, maar ik krijg zelfs na 2 nachten niet meer dan 4 entiteiten.
Daarnaast gaat het aanpassen van fan.mechanische_ventilatie niet goed.
Als ik een stand selecteer gaat hij automatisch na 2 seconden naar de eerstvolgende stand -->
laag-->med
med--> hoog
hoog-->auto
auto--> null

Enig idee? Ik heb al opnieuw sensor toegevoegd incl persistent bestand verwijderen.

• Willie-wortel
vervlogen schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:50:

Het klonen gaat goed, maar ik krijg zelfs na 2 nachten niet meer dan 4 entiteiten.
Als ik een stand selecteer gaat hij automatisch na 2 seconden naar de eerstvolgende stand -->
laag-->med
med--> hoog
hoog-->auto
auto--> null

Enig idee? Ik heb al opnieuw sensor toegevoegd incl persistent bestand verwijderen.
Welke entiteiten zie je in het persistent bestand?

• vervlogen
{
"0": {
"sensor_id": 0,
"children": {
"1": {
"id": 1,
"type": 4,
"description": "FAN speed",
"values": {
"3": "2",
"2": "1"
}
},
"2": {
"id": 2,
"type": 3,
"description": "Clone switch",
"2": "0"
}
},
"3": {
"id": 3,
"type": 23,
"description": "Target address",
"24": "32:141997"
}
},
"4": {
"id": 4,
"description": "Source address",
"24": "29:154405"
}
},
"5": {
"id": 5,
"type": 7,
"description": "Indoor humidity (%)",
"values": {}
},
"6": {
"id": 6,
"description": "Outdoor humidity (%)",
},
"7": {
"id": 7,
"type": 6,
"description": "Exhaust temperature (\u00baC)",
},
"8": {
"id": 8,
"description": "Supply temperature (\u00baC)",
},
"9": {
"id": 9,
"description": "Bypass position (%)",
},
"10": {
"id": 10,
"description": "Exhaust FAN (%)",
},
"11": {
"id": 11,
"description": "Supply FAN (%)",
},
"12": {
"id": 12,
"description": "Supply flow (m3/h)",
},
"13": {
"id": 13,
"description": "Exhaust flow (m3/h)",
},
"14": {
"id": 14,
"description": "Indoor temperature (\u00baC)",
},
"15": {
"id": 15,
"description": "Outdoor temperature (\u00baC)",
}
},
"type": 17,
"sketch_name": "FanX",
"sketch_version": "1.7",
"battery_level": 0,
"protocol_version": "2.3.2",
"heartbeat": 0
}
}

• bbn_ldp
vervlogen schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:50:

laag-->med
med--> hoog
hoog-->auto
auto--> null

Ook ik krijg maar 4 entiteiten. Het schakelen van de standen werkt wel.

• Willie-wortel
Vreemd, zou je de Dongle er eens uit kunnen halen en weer terugpluggen? Dan even paar min wachten en kijken of de waardes alsnog komen?

• vervlogen
Willie-wortel schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:07:
Vreemd, zou je de Dongle er eens uit kunnen halen en weer terugpluggen? Dan even paar min wachten en kijken of de waardes alsnog komen?
Al 2 keer geprobeerd, maar er gebeurt niks.

• bbn_ldp
vervlogen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Al 2 keer geprobeerd, maar er gebeurt niks.
Ook bij mij heeft dat geen resultaat

• vervlogen
Verder nog ideeën heren?

Ik heb ondertussen ook nog geprobeerd om de stick te flashen via Arduino IDE, ipv het script, maar dat verandert niets.

Verder getroubleshoot:

Bij wijzigen preset_mode wordt de WTW wel naar de goede strand geschakeld. Na een aantal seconden schakelt in HA de preset_mode en V_PERCENTAGE door naar een hogere stand (maar de WTW dus niet).

Ik draai HA op een Intel NUC met HASSOS.

• - J.W. -
@vervlogen
Ik zie dat de values leeg zijn bij een aantal. Ik heb daar ook last van gehad, en had het toen met de hand in de json geupdate.

Ter inspiratie hierbij de values van mijn json van jouw missende waardes:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
                    "1": "37"
                }
            },
                    "1": "26"
                }
            },
                    "0": "8.1"
                }
            },
                    "0": "18.2"
                }
            },
                    "24": "0"
                }
            },
                    "24": "66"
                }
            },
                }
            },
                    "24": "165.0"
                }
            },
                    "24": "164.0"
                }
            },
                    "0": "20.5"
                }
            },
                    "0": "6.9"
                }
            },

• Willie-wortel
vervlogen schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:44:
Verder nog ideeën heren?

Ik heb ondertussen ook nog geprobeerd om de stick te flashen via Arduino IDE, ipv het script, maar dat verandert niets.

Verder getroubleshoot:

Bij wijzigen preset_mode wordt de WTW wel naar de goede strand geschakeld. Na een aantal seconden schakelt in HA de preset_mode en V_PERCENTAGE door naar een hogere stand (maar de WTW dus niet).

Ik draai HA op een Intel NUC met HASSOS.
Vreemd, kan even een testversie maken die sowieso de entiteiten aanmaakt, maar dan ben ik bang dat de waarden op 0 zullen blijven staan. Het lijkt er namelijk op dat er geen antwoord komt op de 31DA aanvragen, daarop maakt de Dongle de keuze de entiteiten niet aan te maken en geen verdere 31DA berichten op te vragen.

• vervlogen
- J.W. - schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:27:
@vervlogen
Ik zie dat de values leeg zijn bij een aantal. Ik heb daar ook last van gehad, en had het toen met de hand in de json geupdate.

Ik heb ook geprobeerd de waardes te updaten. Ze worden dan idd wel zichtbaar, maar ze updaten niet...

• vervlogen
Willie-wortel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Vreemd, kan even een testversie maken die sowieso de entiteiten aanmaakt, maar dan ben ik bang dat de waarden op 0 zullen blijven staan. Het lijkt er namelijk op dat er geen antwoord komt op de 31DA aanvragen, daarop maakt de Dongle de keuze de entiteiten niet aan te maken en geen verdere 31DA berichten op te vragen.
Hoe kan ik debuggen waarom het niet werkt?

• vervlogen
Al uitgevonden hoe debuggen aan te zetten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2023-03-08 15:27:52.319 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script.mechanische_ventilatie] Mechanische Ventilatie: Running template script
2023-03-08 15:27:52.319 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script.mechanische_ventilatie] Mechanische Ventilatie: Executing step call service
2023-03-08 15:27:52.324 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Sending 0;1;1;1;3;2
2023-03-08 15:27:52.327 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;1;3;2
2023-03-08 15:27:52.329 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:27:52.336 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;2
2023-03-08 15:27:52.338 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:27:52.446 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 3, value = 2
2023-03-08 15:27:52.446 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 2, value = 1
2023-03-08 15:27:54.924 DEBUG (SyncWorker_12) [mysensors.persistence] Saving sensors to persistence file /config/mysensors_6419df49132eff583f249e4c1fbca3cf.json
2023-03-08 15:27:58.493 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;3
2023-03-08 15:27:58.495 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:27:58.599 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 3, value = 3
2023-03-08 15:27:58.599 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 2, value = 1
2023-03-08 15:28:01.557 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script.mechanische_ventilatie] Mechanische Ventilatie: Running template script
2023-03-08 15:28:01.557 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script.mechanische_ventilatie] Mechanische Ventilatie: Executing step call service
2023-03-08 15:28:01.558 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Sending 0;1;1;1;3;4
2023-03-08 15:28:01.561 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;1;3;4
2023-03-08 15:28:01.562 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:28:01.563 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;4
2023-03-08 15:28:01.564 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:28:01.668 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 3, value = 4
2023-03-08 15:28:01.668 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 2, value = 1
2023-03-08 15:28:04.932 DEBUG (SyncWorker_0) [mysensors.persistence] Saving sensors to persistence file /config/mysensors_6419df49132eff583f249e4c1fbca3cf.json
2023-03-08 15:28:08.492 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;5
2023-03-08 15:28:08.494 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:28:08.597 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 3, value = 5
2023-03-08 15:28:08.597 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 2, value = 1
2023-03-08 15:28:08.602 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable warning: list object has no element 4 when rendering '{% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %} {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %} {{ output[idx] }}'
2023-03-08 15:28:08.606 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.fan] Received invalid preset_mode:  for entity fan.mechanische_ventilatie. Expected: Auto

Dit was bij het zetten van stand 2 en daarna weer terug naar auto.

• SemTecS
Misschien de afstand tussen Orcon en de dongle verkleinen? Dat het verzenden van opdrachten van dongle naar WTW nog net wel lukt, maar het terugontvangen van statussen van WTW naar dongle niet? Bij mij zit er 'enkel' een kanaalplaat tussen dongle en Orcon. Wat is bij jou de afstand? Zitten er storende factoren tussen (betonwanden/vloeren, elektrische apparaten, andere RF-gebruikers)?

• vervlogen
SemTecS schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:29:
[...]

Misschien de afstand tussen Orcon en de dongle verkleinen? Dat het verzenden van opdrachten van dongle naar WTW nog net wel lukt, maar het terugontvangen van statussen van WTW naar dongle niet? Bij mij zit er 'enkel' een kanaalplaat tussen dongle en Orcon. Wat is bij jou de afstand? Zitten er storende factoren tussen (betonwanden/vloeren, elektrische apparaten, andere RF-gebruikers)?
Goede tip, gaan we even mee testen. Er zit idd wat afstand tussen.

• Willie-wortel
vervlogen schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:34:
Al uitgevonden hoe debuggen aan te zetten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2023-03-08 15:27:52.319 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script.mechanische_ventilatie] Mechanische Ventilatie: Running template script
2023-03-08 15:27:52.319 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script.mechanische_ventilatie] Mechanische Ventilatie: Executing step call service
2023-03-08 15:27:52.324 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Sending 0;1;1;1;3;2
2023-03-08 15:27:52.327 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;1;3;2
2023-03-08 15:27:52.329 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:27:52.336 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;2
2023-03-08 15:27:52.338 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:27:52.446 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 3, value = 2
2023-03-08 15:27:52.446 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 2, value = 1
2023-03-08 15:27:54.924 DEBUG (SyncWorker_12) [mysensors.persistence] Saving sensors to persistence file /config/mysensors_6419df49132eff583f249e4c1fbca3cf.json
2023-03-08 15:27:58.493 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;3
2023-03-08 15:27:58.495 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:27:58.599 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 3, value = 3
2023-03-08 15:27:58.599 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 2, value = 1
2023-03-08 15:28:01.557 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script.mechanische_ventilatie] Mechanische Ventilatie: Running template script
2023-03-08 15:28:01.557 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script.mechanische_ventilatie] Mechanische Ventilatie: Executing step call service
2023-03-08 15:28:01.558 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Sending 0;1;1;1;3;4
2023-03-08 15:28:01.561 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;1;3;4
2023-03-08 15:28:01.562 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:28:01.563 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;4
2023-03-08 15:28:01.564 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:28:01.668 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 3, value = 4
2023-03-08 15:28:01.668 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 2, value = 1
2023-03-08 15:28:04.932 DEBUG (SyncWorker_0) [mysensors.persistence] Saving sensors to persistence file /config/mysensors_6419df49132eff583f249e4c1fbca3cf.json
2023-03-08 15:28:08.492 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;5
2023-03-08 15:28:08.494 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2023-03-08 15:28:08.597 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 3, value = 5
2023-03-08 15:28:08.597 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FAN speed: value_type 2, value = 1
2023-03-08 15:28:08.602 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable warning: list object has no element 4 when rendering '{% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %} {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %} {{ output[idx] }}'
2023-03-08 15:28:08.606 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.fan] Received invalid preset_mode:  for entity fan.mechanische_ventilatie. Expected: Auto

Dit was bij het zetten van stand 2 en daarna weer terug naar auto.
Gebruik je trouwens de laatste versie van het Javascript? Check hier even: link

• bbn_ldp
- J.W. - schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:27:
@vervlogen

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
                    "1": "37"
                }
            },
                    "1": "26"
                }
            },
                    "0": "8.1"
                }
            },
                    "0": "18.2"
                }
            },
                    "24": "0"
                }
            },
                }
            },
                }
            },
                    "24": "165.0"
                }
            },
                    "24": "164.0"
                }
            },
                    "0": "20.5"
                }
            },
                    "0": "6.9"
                }
            },
Hoe kom ik bij deze file?

Mijn debug file is nogal groot. Welk stuk is belangrijk voor jullie om het probleem eventueel te kunnen zien?

• vervlogen
Willie-wortel schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Gebruik je trouwens de laatste versie van het Javascript? Check hier even: link
Ja, gebruik de laatste versie.

Heb net ook even getest met HA en stick naast de WTW. Nog steeds geen waardes voor de extra sensoren, ook niet als ik ze eerst handmatig invul. Heb getest door de WTW van stand te veranderen, zou dan verwachten dat de flow sensoren veranderen, maar jammer genoeg niet...

• vervlogen
bbn_ldp schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Hoe kom ik bij deze file?

Mijn debug file is nogal groot. Welk stuk is belangrijk voor jullie om het probleem eventueel te kunnen zien?
Deze staat in [HA root]/config.

• bbn_ldp
vervlogen schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Deze staat in [HA root]/config.
Dan krijg ik onderstaand te zien.

},
},
},
},
},
},
},
},
},
},
}
},
"type": 17,
"sketch_name": "FanX",
"sketch_version": "1.7",
"battery_level": 0,
"protocol_version": "2.3.2",
"heartbeat": 0
}
}

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 20:52

Elektronicanet

Leds do it!

Interessant project :)

Ik vroeg me af of er naast de USB dongle misschien ook interesse is voor een standalone RF dongle? Mijn Raspberry Pi met Home Assistant draait op de benedenverdieping, en ik ben zo te zien niet de enige waar de ventilatiebox op zolder staat.

Zou het niet interessant zijn om een zelfstandige module te maken, gebaseerd op ESPHome, met RF module zoals de CC1101 of hoperf-rfm69hw?

Er zijn ook ESP32s met LoRa (standaard voorzien van 866 MHz antenne), zouden die compatible kunnen zijn? Of is dit wel echt een ander protocol en lukt dat alleen met die CC1101?

Misschien is het ook volledig compatible te houden met dit project, als de Arduino OTA te programmeren is.

[Voor 6% gewijzigd door Elektronicanet op 15-03-2023 21:11]

Nederlander in België

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:56
Elektronicanet schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:10:
Interessant project :)

Ik vroeg me af of er naast de USB dongle misschien ook interesse is voor een standalone RF dongle? Mijn Raspberry Pi met Home Assistant draait op de benedenverdieping, en ik ben zo te zien niet de enige waar de ventilatiebox op zolder staat.

Zou het niet interessant zijn om een zelfstandige module te maken, gebaseerd op ESPHome, met RF module zoals de CC1101 of hoperf-rfm69hw?

Er zijn ook ESP32s met LoRa (standaard voorzien van 866 MHz antenne), zouden die compatible kunnen zijn? Of is dit wel echt een ander protocol en lukt dat alleen met die CC1101?

Misschien is het ook volledig compatible te houden met dit project, als de Arduino OTA te programmeren is.
Ik heb het hier draaien met de computer in de meterkast en de MV op zolder. Na het verlengen van de dongle buiten de meterkast, wat lager dan het plafond is het bereik 100%. Gaat door/langs twee betonnen verdiepingsvloeren (nieuwbouw). En heb de versie zonder externe antenne, V2 volgens mij. De huidige versie zal dus nog beter zijn.

Verder super blij ermee, met een Hue bewegingssensor heb ik nu een automation gemaakt dat bij beweging in de douche de MV 15 minuten gaat draaien op stand 3. Dit zorgt voor een enorme verbetering in luchtkwaliteit, luchtvochtigheid blijft nu goed - in het verleden had ik problemen met schimmel in de badkamer.

Dank @Willie-wortel !!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Ik heb het hier draaien met de computer in de meterkast en de MV op zolder. Na het verlengen van de dongle buiten de meterkast, wat lager dan het plafond is het bereik 100%. Gaat door/langs twee betonnen verdiepingsvloeren (nieuwbouw). En heb de versie zonder externe antenne, V2 volgens mij. De huidige versie zal dus nog beter zijn.

Verder super blij ermee, met een Hue bewegingssensor heb ik nu een automation gemaakt dat bij beweging in de douche de MV 15 minuten gaat draaien op stand 3. Dit zorgt voor een enorme verbetering in luchtkwaliteit, luchtvochtigheid blijft nu goed - in het verleden had ik problemen met schimmel in de badkamer.

Dank @Willie-wortel !!
Geheel offtopic maar als je last hebt van schimmel bij nieuwbouw dan zou ik de aannemer maar even terug laten komen want dan zit er iets niet goed.

• Vaevictis_
Toppe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Geheel offtopic maar als je last hebt van schimmel bij nieuwbouw dan zou ik de aannemer maar even terug laten komen want dan zit er iets niet goed.
Geheel offtopic, dat hangt er maar net vanaf badkamer is altijd een moeilijke plek qua ventilatie. Als je kijkt naar afstandshouders van triple glas zijn die vaak van aluminium waardoor je een thermische brug krijgt bij de glaslatten en dus schimmelvorming. Kan een aannemer niet veel aan doen behalve warm edge spacers te kiezen. Klant vraagt hier niet om. |:(

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:56
Toppe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Laatste geheel off-topic, is in het verleden ook wel totale onbekendheid geweest met nut en noodzaak van ventileren. Punt was: de Fanx helpt bij het extra ventileren

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:34:
[...]

Laatste geheel off-topic, is in het verleden ook wel totale onbekendheid geweest met nut en noodzaak van ventileren. Punt was: de Fanx helpt bij het extra ventileren
Nee dat snap ik, maar je gaf aan dat het nieuwbouw is en als je dan last hebt van schimmel dan zou ik toch echt even aan de bel trekken want dat hoort niet.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vaevictis_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:31:
[...]

Geheel offtopic, dat hangt er maar net vanaf badkamer is altijd een moeilijke plek qua ventilatie. Als je kijkt naar afstandshouders van triple glas zijn die vaak van aluminium waardoor je een thermische brug krijgt bij de glaslatten en dus schimmelvorming. Kan een aannemer niet veel aan doen behalve warm edge spacers te kiezen. Klant vraagt hier niet om. |:(
Je gaat er vanuit dat elke woning een badkamer met raam heeft, dat is geen vereiste vanuit het bouwbesluit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• - J.W. -
Allereerst werkt het bij mij gewoon heel goed nu _/-\o_

Ben wel benieuwd naar de volgende plannen @Willie-wortel

Mijn wensen lijstje ;) :
- Net zoals de afstandsbediening kunnen opgeven dat hij op stand X moet voor X minuten (iig kan dat met de afstandsbediening voor stand High)
- CO2 sensor emuleren (i.e berichten kunnen versturen zoals de Orcon CO2 meters dat doen, dan kan ik eigen co2 meters koppelen met bijv HA).
- Echt sturen van de Orcon, dus niet alleen Auto/Medium/High, maar echt qua debiet, geen idee of dat mogelijk is?

[Voor 12% gewijzigd door - J.W. - op 17-03-2023 17:52]

• Vaevictis_
- J.W. - schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:41:
Allereerst werkt het bij mij gewoon heel goed nu _/-\o_

Ben wel benieuwd naar de volgende plannen @Willie-wortel

Mijn wensen lijstje ;) :
- Net zoals de afstandsbediening kunnen opgeven dat hij op stand X moet voor X minuten (iig kan dat met de afstandsbediening voor stand High)
- CO2 sensor emuleren (i.e berichten kunnen versturen zoals de Orcon CO2 meters dat doen, dan kan ik eigen co2 meters koppelen met bijv HA).
- Echt sturen van de Orcon, dus niet alleen Auto/Medium/High, maar echt qua debiet, geen idee of dat mogelijk is?
Echt sturen kan niet, ik heb ook de honeywell modbus documentatie (en gateway) waarmee je alles kunt aansturen. Het is vraagsturing en die paar vaste standen. Niet traploosregelbaar behalve de bypass.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee