• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:04:
@Willie-wortel Schiet mij maar lek. Net een herstart gedaan en exact de zelfde foutmelding als eerst:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.firmata.board
Source: components/firmata/board.py:66 
Integration: Firmata (documentation, issues) 
First occurred: 14:03:53 (1 occurrences) 
Last logged: 14:03:53

Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00:
[Afbeelding]
Wordt hij wel herkend bij het hardware overzicht?

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:12

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Wordt hij wel herkend bij het hardware overzicht?
Hier niet, maar klik ik rechts boven in op alle hardware dan staat hij wél in het lijstje. Dit is dus een schone installatie zonder extra apparatuur er op.

[Voor 5% gewijzigd door Toppe op 05-08-2022 14:10]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Willie-wortel
Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Hier niet, maar klik ik rechts boven in op alle hardware dan staat hij wél in het lijstje. Dit is dus een schone installatie zonder extra apparatuur er op.
[Afbeelding]
Vreemd, dat heb ik nog nooit gezien :S

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Vreemd, dat heb ik nog nooit gezien :S
Zou het kunnen dat die stick niet helemaal lekker is? Geen idee hoeveel je er al verkocht hebt maar lijkt er op dat ik de enige ben met dit probleem??

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:36

vliegnerd

Nintendo fan.

@Toppe (en @Willie-wortel )

De Arduino bootloader doet het volgende na reset:

Start bootloader en kijk op de USB poort of er een nieuwe sketch ingelezen moet worden. Hiervoor wordt een serial USB device aangeboden aan de USB host. Deze zie je volgens mij in het bovenstaande voorbeeld.

Na paar seconde:
Start de sketch. Maar deze heeft een "pre-amble" die ook de virtuele USB poort activeert. (Want die poort zit op de atmega32u4 en is geen aparte chip zoals bij een arduino UNO ofzo). Nu wordt een ander USB device aangeboden.

Het lijkt erop dat HA verbinding heeft gemaakt met de bootloader?

Ik heb verder weinig ervaring met eventuele oplossingen (andere bootloader/geen bootloader/configuratie in HA aanpassen)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Willie-wortel
Zou het kunnen dat die stick niet helemaal lekker is? Geen idee hoeveel je er al verkocht hebt maar lijkt er op dat ik de enige ben met dit probleem??
Dat zou natuurlijk kunnen, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Het zou mooi zijn als je de dongle kan testen met Windows oid. Als hij daar wel continu wordt herkend en geen problemen maakt, dan is het iets anders. Zelf gebruik ik een Raspberry Pi 4, mogelijk dat de 3 net iets anders werkt?

Wat je zou kunnen proberen, is om de timing wat relaxer te zetten, zie ook hier: link

Bijv:
arduino_wait, naar bijvoorbeeld 10
sleep_tune, zet deze eens op 10
sampling_interval, zet deze eens op 500

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:17:
@Toppe (en @Willie-wortel )

De Arduino bootloader doet het volgende na reset:

Start bootloader en kijk op de USB poort of er een nieuwe sketch ingelezen moet worden. Hiervoor wordt een serial USB device aangeboden aan de USB host. Deze zie je volgens mij in het bovenstaande voorbeeld.

Na paar seconde:
Start de sketch. Maar deze heeft een "pre-amble" die ook de virtuele USB poort activeert. (Want die poort zit op de atmega32u4 en is geen aparte chip zoals bij een arduino UNO ofzo). Nu wordt een ander USB device aangeboden.

Het lijkt erop dat HA verbinding heeft gemaakt met de bootloader?

Ik heb verder weinig ervaring met eventuele oplossingen (andere bootloader/geen bootloader/configuratie in HA aanpassen)
@vliegnerd Waarom denk je dat hij verbinding heeft gemaakt met de bootloader? @Toppe geeft aan dat hij wel gewoon in het hardware lijstje staat?

Edit:
"usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00"
Dit is gewoon de default naam van een Arduino Micro. Je zal in de configurations.yaml natuurlijk wel naar dezelfde "name" moeten verwijzen.

[Voor 8% gewijzigd door Willie-wortel op 05-08-2022 14:24]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

@vliegnerd Waarom denk je dat hij verbinding heeft gemaakt met de bootloader? @Toppe geeft aan dat hij wel gewoon in het hardware lijstje staat?

Edit:
Dit is gewoon de default naam van een Arduino Micro. Je zal in de configurations.yaml natuurlijk wel naar dezelfde "name" moeten verwijzen.
Uiteraard, die is ook aangepast ;)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Dat zou natuurlijk kunnen, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Het zou mooi zijn als je de dongle kan testen met Windows oid. Als hij daar wel continu wordt herkend en geen problemen maakt, dan is het iets anders. Zelf gebruik ik een Raspberry Pi 4, mogelijk dat de 3 net iets anders werkt?

Wat je zou kunnen proberen, is om de timing wat relaxer te zetten, zie ook hier: link

Bijv:
arduino_wait, naar bijvoorbeeld 10
sleep_tune, zet deze eens op 10
sampling_interval, zet deze eens op 500
Ik vermoed dat het hier wel mee te maken heeft. Net eens "Reload" gedaan nadat hij in de foutmelding zat en toen kwam hij wél online.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Edit:
Ik heb het mis. Dit lijkt op de sketch. Door de naam Arduino Micro dacht ik even aan de bootloader. Maar dat klopt niet, denk ik

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

@vliegnerd
Heb dit zojuist geïmplementeerd in de standalone versie, bijkomend voordeel is dat het klonen bij de RF15 nu ook met elke knop kan (incl. timer). Zou je dit met de RF15 CO2 willen checken? Zie hier: Link
@Willie-wortel
Helaas het werkt wel en niet.

Het is met een beetje proberen gelukt om de RF15 CO2 te klonen met knop 1 (timer stand 1, 22F3 bericht).
Zender/ontvanger kloppen met de data die ik heb.
Maar dan lukt het niet om de berichten juist te ontvangen :-(
De CO2 zit niet aan de FAN maar aan de SmartComfort zoneklep en daar is blijkbaar weer iets anders.

Maar veel erger: Meestal cloned hier vrijwel meteen met andere devices. (Ik vermoed Itho Spider kamerthermostaten). Die zenden natuurlijk geen 22F1 of 22F3 maar wel berichten met blijkbaar de juiste lengte enzo.

Ik kan nu geen dump sturen, maar die kan ik zonodig wel maken.

Ik heb ondertussen even mijn haren uit zitten trekken om evofw3 aan de praat te krijgen.
Als ik een zo simpel mogelijke sketch maak die radio.init()/rx mode/enz doet. Dan ontvang ik simpel bytes met Serial1.read(). Als ik "precies" dezelfde sketch maak met de SPI/cc1101 code van evofw3 werkt het niet. Terwijl ik ALLE config registers zelfs na schrijven opnieuw uitlees en controleer of ze goed staan. Echt om dol van te worden. Alles lijkt helemaal hetzelfde te zijn, maar geen bitje komt binnen.
Ik kan niets meer verzinnen waarom de cc1101 niet gewoon bytes zou moeten versturen. Maar er lijken er 0 in/uit UART1 van de atmega32u4 te komen.

EDIT: Nog een keertje de hele config van FanX overgenomen en nu werkte het (reproduceerbaar) WEL.
Nu nog uitzoeken wat er nou precies anders is!

[Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 05-08-2022 19:01]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34

robertwebbe

Robert Webbe

Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
Nee om te gebruiken op de zelfde manier als de knoppen. Als we douche dan drukken we altijd op de timer knop en het zou prettig zijn als je in HA zou kunnen kijken of er een timer aanstaat :)
Je kunt beter een losse vochtmeter in je badkamer plaatsen en op basis van meting de ventilatie sturen. Ik heb zelf een Aqara TVOC air quality monitor en deze lees ik uit via mijn ZigBee stick. Werkt fantastisch!

http://www.robertwebbe.nl

• Toppe

Toppe

Oké ✅

robertwebbe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Je kunt beter een losse vochtmeter in je badkamer plaatsen en op basis van meting de ventilatie sturen. Ik heb zelf een Aqara TVOC air quality monitor en deze lees ik uit via mijn ZigBee stick. Werkt fantastisch!
Klopt, en die heb ik ook wel in de badkamer zitten. Moet alleen even goed gaan kijken hoe en wanneer ik hem wil aansturen, en wanneer niet. Daarbij helpt het al enorm als je de MV aanzet vóórdat de douche aanstaat.

Voor onze dochter is het makkelijk. Die doucht altijd toch ergens tussen 18:30 en 19:00. Haar afspeellijst gaat aan en nu ook de MV.

Hij werkt nu ook in HomeKit:

[Voor 21% gewijzigd door Toppe op 05-08-2022 19:26]

• Willie-wortel
Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Klopt, en die heb ik ook wel in de badkamer zitten. Moet alleen even goed gaan kijken hoe en wanneer ik hem wil aansturen, en wanneer niet. Daarbij helpt het al enorm als je de MV aanzet vóórdat de douche aanstaat.

Voor onze dochter is het makkelijk. Die doucht altijd toch ergens tussen 18:30 en 19:00. Haar afspeellijst gaat aan en nu ook de MV.

Hij werkt nu ook in HomeKit:

[Afbeelding]
Is dat met de dongle? Hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen? Ervaar je nu nog problemen?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Is dat met de dongle? Hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen? Ervaar je nu nog problemen?
Yep, dit is met jou dongle.

In HA een helper aanmaken en de status van jou stick synchroniseren met die helper en visa versa! :D

En nee, lijkt nu perfect te werken. Aankomende dagen maar even proberen.

• Willie-wortel
Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:15:
[...]

Yep, dit is met jou dongle.

In HA een helper aanmaken en de status van jou stick synchroniseren met die helper en visa versa! :D

En nee, lijkt nu perfect te werken. Aankomende dagen maar even proberen.
Gaaf! Maar wat heb je nu gedaan zodat het goed werkt?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Gaaf! Maar wat heb je nu gedaan zodat het goed werkt?
De optie herlaad kiezen na dat hij de foutmelding geeft 8)

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb evofw3 als ontvanger draaien op FanX. Verzenden heb ik nog niet aangewerkt.

Ik probeer nu met evofw3 de instellingen van beste ontvangst uit te vogelen.

@Willie-wortel In de FanX code heb je het laagste byte van de frequentie instelling CC1101_FREQ0 een afwijkende waarde gegeven. Heb je die zelf gekozen/bepaald?

code:
1
2
Standaard 868.3 MHz: CC1101_FREQ2 0x21 0x65 0x6A
FanX: 0x21 0x65 0x8A

Als ik evofw3 autotune gebruik dan lijkt een nog wat hogere waarde zelfs beter (voor mijn stick), maar autotune is ook niet alles, ik zal zelf proberen e.e.a. wat te optimaliseren.

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:48:
Ik heb evofw3 als ontvanger draaien op FanX. Verzenden heb ik nog niet aangewerkt.

Ik probeer nu met evofw3 de instellingen van beste ontvangst uit te vogelen.

@Willie-wortel In de FanX code heb je het laagste byte van de frequentie instelling CC1101_FREQ0 een afwijkende waarde gegeven. Heb je die zelf gekozen/bepaald?

code:
1
2
Standaard 868.3 MHz: CC1101_FREQ2 0x21 0x65 0x6A
FanX: 0x21 0x65 0x8A

Als ik evofw3 autotune gebruik dan lijkt een nog wat hogere waarde zelfs beter (voor mijn stick), maar autotune is ook niet alles, ik zal zelf proberen e.e.a. wat te optimaliseren.
Dit is een exacte copy van hoe de register instelling op de RF15 werkt :)

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Dit is een exacte copy van hoe de register instelling op de RF15 werkt :)
Ah, duidelijk. Ik kan met evofw3 iets meer signaalsterkte krijgen als ik het laagste byte van de frequentie instellingen aanpas. (Feitelijk compenseer je dan voor de afwijking van de 26.000 MHz oscillator, maar hopelijk is die voor de hele serie een beetje gelijk).

Voorlopig is mijn beste instelling:
code:
1
0x21 0x65 0xA0

Maar de RSSI van berichten is laag. RF15 op 1m afstand "070" of "075" de HRC verdieping hoger boven de 090. En net boven de 090 lijkt ook de bovengrens. (Het is sowieso raar dat het een positief getal is, maar wellicht is 090 gewoon -90 dBm. Dat klinkt logisch).

Dus op 1m afstand -70 dBm dat is niet goed. Waarschijnlijk toch weer een of andere setting. Ik ga het t.z.t. met de standaad FanX cc1101 library checken. Zal wel na het weekend worden.

Ik vermoed dat ik met de standaard FanX code betere RSSI waarden haal, want ik zie geen berichten van mijn RF15 CO2 meters via evofw3, terwijl ik die met mijn zelf gehackte code wel zie.

[Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 06-08-2022 14:12]

• Willie-wortel
Vandaag geprobeerd MySensors werkend te krijgen met een standaard Arduino Micro: link

Als dit werkt zal dit een mooiere oplossing zijn dan Firmata, omdat deze een “Climate” (HVAC) entiteit ondersteund waaronder FAN speed. Ook ondersteund MySensors autodetectie van de Arduino.

Zie de link en dan het voorbeeld, ik heb de Arduino ingesteld als gateway en gebruik de nRF24 optie dus niet, uiteindelijk gebruik ik dan lokale “sensoren”. Tijdens het testen kijk ik alleen even naar MySensors, dus zonder draadloze communicatie naar de Orcon.

Helaas lijkt het erop dat er uitgerekend met de HVAC Grote problemen bestaan icm Home Assistant….. zie hier (ik ervaar exact hetzelfde issue als laatst genoemde in dit topic):

https://community.home-as...c-not-showing-up/22540/29

https://github.com/home-assistant/core/issues/52781

Zover ik kan zien lijkt dit niet opgelost 🙁

[Voor 3% gewijzigd door Willie-wortel op 06-08-2022 21:56]

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik ben nog steeds bezig. (Maar in de vakantie op een laag pitje, zo nu en dan een momentje tijd...).

Ik heb nu ook een nanoCUL. Waarop ik ook evofw3 draai. Dan helpt enorm met debuggen. Ik kan de twee devices vergelijken.

De ontvangst van FanX is niet zo super. Maar is in principe voor mijn betonnen nieuwbouwbunker voldoende. Dus: goed genoeg. (En daarmee voor de meeste gebruikers goed genoeg, schat ik).

Ik ontvang de meeste dingen met RSSI waarden tussen de -110 en -80 dBm. Maar ik ontvang wel alle berichten in mijn eigen software implementatie. Nogmaals: goed genoeg dus.

Helaas in evofw3 nog niet. Daar mis is heel veel berichten. Ontvangst niet goed genoeg. Wellicht worden alle berichten met RSSI lager dan -100 dBm geblockeerd ofzo. Dat moet ik nog uitzoeken.

Ondertussen krijg ik wel dit soort grafiekjes in HA, daar wordt ik dan wel blij van (RF15 CO2 ontvangen door evofw3 op FanX):

[Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 10-08-2022 16:38]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@vliegnerd Is het met de FanX dongel in theorie ook mogelijk om andere apparatuur op 868 MHz te bedienen naast het aansturen van een Orcon? Of kun je maar 1 protocol doen?

Er zijn best veel leuke smarthome apparaten die op 868 MHz werken en het zou mooi zijn als je met 1 USB transceiver dit zou kunnen aansturen.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Als je continu wil luisteren naar berichten, dan gaat dat niet zomaar. (Je wil bijvoorbeeld continu luisteren om CO2 waarden en status berichten te loggen in HA.)

Je zet de CC1101 transciever chip in een bepaalde mode en frequentie.

"868 MHz" is niet altijd hetzelfde.
Evohome gebruikt 868,3 MHz. Somfy IO 868,9 MHz (en volgens mij is Somfy IO nog niet te decoderen). Enz.

Ik kan mij niet goed voorstellen dat de atmega32u4 "even tussendoor" een Zigbee 868 MHz frame van een Philips Hue decodeert tussen de evohome frames door.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dan maar hopen dat alle fabrikanten in de toekomst Thread gaan gebruiken.

• Willie-wortel
Denk dat het voor basis functionaliteit wel mogelijk is om meerdere protocollen te ondersteunen. Dat werkt goed als je verschillende request-response berichten hebt (zoals de Orcon, afgezien van de co2) en dus geen berichten waar je op moet wachten totdat hij langs komt.

De protocollen, modulatie, freq etc moet dan wel matchen met de cc1101 natuurlijk.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Willie-wortel hij doet het hier al een paar dagen perfect!

• Willie-wortel
Willie-wortel schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:52:
Vandaag geprobeerd MySensors werkend te krijgen met een standaard Arduino Micro: link

Als dit werkt zal dit een mooiere oplossing zijn dan Firmata, omdat deze een “Climate” (HVAC) entiteit ondersteund waaronder FAN speed. Ook ondersteund MySensors autodetectie van de Arduino.

Zie de link en dan het voorbeeld, ik heb de Arduino ingesteld als gateway en gebruik de nRF24 optie dus niet, uiteindelijk gebruik ik dan lokale “sensoren”. Tijdens het testen kijk ik alleen even naar MySensors, dus zonder draadloze communicatie naar de Orcon.

[Afbeelding]

Helaas lijkt het erop dat er uitgerekend met de HVAC Grote problemen bestaan icm Home Assistant….. zie hier (ik ervaar exact hetzelfde issue als laatst genoemde in dit topic):

https://community.home-as...c-not-showing-up/22540/29

https://github.com/home-assistant/core/issues/52781

Zover ik kan zien lijkt dit niet opgelost 🙁
Inmiddels heb ik het werkend met MySensors, daarbij maak ik gebruik van S_DIMMER en V_PERCENTAGE. Eigenlijk is dat dan hetzelfde als met de Firmata implementatie. Zal hem binnenkort op Github zetten. Dat zou betekenen dat hij dus ook met Domoticz kan werken 😎

Toch had ik ergens gehoopt dat er een soort van FAN speed entiteit beschikbaar was.

Vwb Home Assistant, waarschijnlijk kan het JavaScript en de Lovelace card hetzelfde blijven en kan je dus kiezen tussen het gebruik van Firmata of MySensors voor de communicatie naar FanX.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel Het liefst zou ik ook via Google Assistent de Orcon willen bedienen door bijvoorbeeld ‘Hey Google, zet Orcon op 1, 2, 3, automatisch of vakantiestand’ te roepen. Volgens mij kan dit nu niet vanwege het JavaScript. Kan dit wel via de MySensors methode?

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:08:
@Willie-wortel Het liefst zou ik ook via Google Assistent de Orcon willen bedienen door bijvoorbeeld ‘Hey Google, zet Orcon op 1, 2, 3, automatisch of vakantiestand’ te roepen. Volgens mij kan dit nu niet vanwege het JavaScript. Kan dit wel via de MySensors methode?
Werkt nu al. Net even getest bij ons, wij hebben ook Google assistant. Enige minpuntje is dat Google bevestigt met: “prima, ik zet de helderheid van fan speed op 2”

Hij denkt dat het een lamp is natuurlijk.

Als je “Orcon” wilt zeggen moet je fan speed wijzigen in Orcon, maar dan moet je dat ook even doen in je JavaScript en evt. Automatiseringen.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

O, dat ga ik straks even proberen. _/-\o_

• Willie-wortel
En met MySensors moet het natuurlijk ook gewoon werken.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Willie-wortel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Werkt nu al. Net even getest bij ons, wij hebben ook Google assistant. Enige minpuntje is dat Google bevestigt met: “prima, ik zet de helderheid van fan speed op 2”

Hij denkt dat het een lamp is natuurlijk.

Als je “Orcon” wilt zeggen moet je fan speed wijzigen in Orcon, maar dan moet je dat ook even doen in je JavaScript en evt. Automatiseringen.
@Willie-wortel Volgens mij moet er bij jouw instructie nog "procent" worden toegevoegd, toch?
Dus: Hey Google, fan speed 3 procent.

En 4% voor auto en 0% voor away.

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:40:
[...]

@Willie-wortel Volgens mij moet er bij jouw instructie nog "procent" worden toegevoegd, toch?

Voor 1, 2 en 3 kan je gewoon zeggen: zet fan speed op x. Vwb 0 en 4 heb je gelijk.

Ik zal de developer van Firmata en MySensors eens benaderen of ze in de toekomst een FAN entiteit kunnen toevoegen.

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:40:
[...]

Zou je misschien iets met Templates kunnen doen om een echte FAN entiteit te kunnen maken: link!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb ondertussen de sensor al even een tijdje draaien maar hij stopt na een dag met werken in HA, ik moet HA dan herstarten en dan doet hij het weer een dag.

Meer mensen last van?

• Willie-wortel
Hi Toppe,

Zou je de laatste software er eens op kunnen zetten om te kijken of het probleem dan over is? Deze staat hier: Link

Hierin wordt de com poort geopend en gewacht totdat dit gereed is, bij de ATmega32u4 is dat nodig omdat deze dedicated usb heeft, zeg maar zonder ftdi chip oid.

code:
1
2
3
4
5
        Serial.begin(57600);
        while (!Serial) {
          ; // wait for serial port to connect. Needed for ATmega32u4-based boards and Arduino 101
        }
        Firmata.begin(Serial);

• Toppe

Toppe

Oké ✅

.

[Voor 100% gewijzigd door Toppe op 02-09-2022 08:29]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

.

[Voor 97% gewijzigd door Toppe op 02-09-2022 08:29]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:48:
Hi Toppe,

Zou je de laatste software er eens op kunnen zetten om te kijken of het probleem dan over is? Deze staat hier: Link

Hierin wordt de com poort geopend en gewacht totdat dit gereed is, bij de ATmega32u4 is dat nodig omdat deze dedicated usb heeft, zeg maar zonder ftdi chip oid.

code:
1
2
3
4
5
        Serial.begin(57600);
        while (!Serial) {
          ; // wait for serial port to connect. Needed for ATmega32u4-based boards and Arduino 101
        }
        Firmata.begin(Serial);
Zojuist nog even geprobeerd en dit lijkt inderdaad de oplossing!

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03 19:54
Ik heb het probleem dat de in Home Assistant hij na een tijdje niet meer reageert. De ontvangst is prima voor een dag ofzo en daarna worden de knoppen allemaal blauw en zend/ontvangt hij niks meer. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan debuggen/fixen?

EDIT: een HA restart werkt niet.

[Voor 6% gewijzigd door Jojos104 op 19-09-2022 08:08]

• Willie-wortel
Jojos104 schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:08:
Ik heb het probleem dat de in Home Assistant hij na een tijdje niet meer reageert. De ontvangst is prima voor een dag ofzo en daarna worden de knoppen allemaal blauw en zend/ontvangt hij niks meer. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan debuggen/fixen?

EDIT: een HA restart werkt niet.
Heb je de laatste software erop? Toppe had dit probleem namelijk ook en kon het oplossen met de laatste software.

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik had dit ook na een paar weken en de laatste software was bij mij ook de oplossing.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:18:
[...]

Heb je de laatste software erop? Toppe had dit probleem namelijk ook en kon het oplossen met de laatste software.
Toch had ik gister ook weer dit probleem, geen idee waarom |:(

• Jojos104
Ja ik heb de laatste software geflashed van de git.
@Toppe hoe los jij dit normaal op? Zij het tijdelijk?

[Voor 36% gewijzigd door Jojos104 op 19-09-2022 09:13]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jojos104 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:13:
Ja ik heb de laatste software geflashed van de git.
@Toppe hoe los jij dit normaal op? Zij het tijdelijk?
Herstart en als de intergratie dan niet wil laden die alleen opnieuw inladen.

@Willie-wortel het lijkt er op dat de software na een aantal uur niet meer kan communiceren met de stick, zit er iets van een time-out in de software?

• Jojos104
Bij mij lijkt het wel alsof alleen opnieuw pairen werkt. Alsof de EEPROM gewist wordt na een tijdje.

• Willie-wortel
Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat de eeprom gewist wordt. Wat waarschijnlijk helpt is de Dongle even uit de usb poort halen en Home Assistant herstarten. Gebruiken jullie beide een Raspberry Pi? Bij mij is de dongle al weken actief zonder issues. Kunnen jullie de logger eens aan zetten:
code:
1
2
3
4
5
#logger:
  default: critical
  logs:
    homeassistant.components.serial: debug
    homeassistant.components.firmata: debug

Ondertussen is de MySensors implementatie bijna klaar, misschien is dat ook een idee om te proberen of het dan beter gaat.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:12:
Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat de eeprom gewist wordt. Wat waarschijnlijk helpt is de Dongle even uit de usb poort halen en Home Assistant herstarten. Gebruiken jullie beide een Raspberry Pi? Bij mij is de dongle al weken actief zonder issues. Kunnen jullie de logger eens aan zetten:
code:
1
2
3
4
5
#logger:
  logs:

Ondertussen is de MySensors implementatie bijna klaar, misschien is dat ook een idee om te proberen of het dan beter gaat.
Yep. Pi hier. Moet nog eens testen op de main instance van HA, maar dat ging meteen bij de eerste test al fout.

Wissen eeprom is inderdaad beetje gek.

@Willie-wortel ik zal straks de logging eens aanzetten maar er zit niet ergens een inactief tijd? Na 12 uur geen communicatie dat hij dan z’n verbinding verliest?

Zal ook eens kijken wat er gebeurt als hij 4 keer per dag van snelheid wisselt :)

[Voor 13% gewijzigd door Toppe op 19-09-2022 19:19]

• Willie-wortel
Toppe schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:18:
[...]

Yep. Pi hier. Moet nog eens testen op de main instance van HA, maar dat ging meteen bij de eerste test al fout.

Wissen eeprom is inderdaad beetje gek.

@Willie-wortel ik zal straks de logging eens aanzetten maar er zit niet ergens een inactief tijd? Na 12 uur geen communicatie dat hij dan z’n verbinding verliest?

Zal ook eens kijken wat er gebeurt als hij 4 keer per dag van snelheid wisselt :)
Nee er zit geen time-out op oid. Hopelijk laat het log wat meer zien.

• Jojos104
Willie-wortel schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:12:
code:
1
2
3
4
5
#logger:
  logs:

Lijkt mij ook niet, maar toch is het raar dat opnieuw USB pluggen niks uithaalt, HA restart ook niet...
Als ik opnieuw pair werkt het daarna direct weer.

overigens draai ik HA als VM in een oude Chromebox (debian). De USB wordt wel direct doorgelust naar de VM trouwens.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:11
Waar hebben jullie de dongle hangen? Bij mij hangt hij in de meterkast maar ontvangt hij maar sporadisch signalen.

Is er een manier om de ontvangst te vergroten met bijvoorbeeld een verlengkabel? De pi moet in de meterkast blijven ivm s0 en p1 usb.

• Jojos104
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:20:
Waar hebben jullie de dongle hangen? Bij mij hangt hij in de meterkast maar ontvangt hij maar sporadisch signalen.

Is er een manier om de ontvangst te vergroten met bijvoorbeeld een verlengkabel? De pi moet in de meterkast blijven ivm s0 en p1 usb.
Bij mij hangt hij inderdaad in de meterkast. Heb heb hem zo hoog mogelijk gehangen met USB verlengkabel maar niet tegen het cement aan ofzo.

• Kiwi_Kevin
Ok, ga ik dat eens proberen

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb mijn Pi op zolder aangesloten zodat die dichterbij de ventilatie unit zit. Als ik hem in de meterkast heb hangen, dan is het bij mij niet betrouwbaar.

• Willie-wortel
Jojos104 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:46:
[...]

Lijkt mij ook niet, maar toch is het raar dat opnieuw USB pluggen niks uithaalt, HA restart ook niet...
Als ik opnieuw pair werkt het daarna direct weer.

overigens draai ik HA als VM in een oude Chromebox (debian). De USB wordt wel direct doorgelust naar de VM trouwens.
Dat is wel vreemd, want USB uitpluggen, dan er weer in en restart HA zou eigenlijk altijd moeten werken. Of hij is in de tijd dat hij in klone modus staat toevallig gekoppeld met een andere Orcon unit? Ik zal vanavond de MySensors versie op GIT zetten, de Arduino sketch is klaar maar de HA card nog niet. Je zou dan in ieder geval kunnen testen of het beter gaat met de MySensors integratie. Heb je nog fouten teruggevonden in het LOG?

Wat helpt is zoveel mogelijk wegblijven van metalen objecten, daarnaast er van uitgaande dat de Orcon unit boven de meterkast hangt, de Dongle met het label naar boven plaatsen.

• Willie-wortel
De MySensors sketch staat hier: link.

In Home Assistant moet je de integratie MySensors (Serial) installeren, vervolgens de settings gebruiken zoals vermeld in de GIT. Als het goed is wordt de Dongle dan direct zichtbaar. Je kan het apparaat FanX direct toevoegen aan het dashboard. De card ziet er dan wel uit als een lamp slider en niet zoals het was met Firmata. Dat moet ik nog even uitzoeken.

• Kiwi_Kevin
5m usb verlengkabel binnen, maar 1 meter was genoeg. Dongle net via de ventilatieopening buiten de meterkast gehangen en tadaa! Besturing vanuit HA :)

Nu nog de nieuwste software flashen.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:05:
De MySensors sketch staat hier: link.

In Home Assistant moet je de integratie MySensors (Serial) installeren, vervolgens de settings gebruiken zoals vermeld in de GIT. Als het goed is wordt de Dongle dan direct zichtbaar. Je kan het apparaat FanX direct toevoegen aan het dashboard. De card ziet er dan wel uit als een lamp slider en niet zoals het was met Firmata. Dat moet ik nog even uitzoeken.
Zou er een reden zijn dat je MySensors wil gebruiken ipv Firmata?

• Willie-wortel
Toppe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:13:
[...]

Zou er een reden zijn dat je MySensors wil gebruiken ipv Firmata?
Nee niet perse, mogelijk werkt MySensors wel stabiel voor de mensen die soms problemen hebben met Firmata, daarnaast lijkt MySensors "hot pluggable", ook zou MySensors toegepast kunnen worden in Domoticz.

Bij mij draait hij op MySensors al een week stabiel, maargoed, dat doet Firmata bij mij ook.

• Kiwi_Kevin
Ik heb de nieuwe software erop gezet - denk ik. Voor de leken zoals ik misschien nog handig om toe te voegen aan de FAQ van de site?

Mijn stappen waren:

1. Sluit de Fan-X dongle aan op je computer
2. Installeer Arduino IDE en start het programma
3. Maak via de drie puntjes knop een nieuw tabblad aan (Sketch). Geef deze de namen van de files op Github (bijv. cc1101.h) Let op dat je de juiste files pakt, die passen bij de versie van jouw dongle.
4. Copy paste de code van Github en klik op upload
5. Herhaal stappen voor de andere twee files.

Het klonen wil alleen nog niet echt soepel verlopen, mogelijk veel ruis in de omgeving. Klopt het dat bij een power cycle de dongle altijd opnieuw gekloond moet worden?

• Willie-wortel
Kiwi_Kevin schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:55:
Ik heb de nieuwe software erop gezet - denk ik. Voor de leken zoals ik misschien nog handig om toe te voegen aan de FAQ van de site?

Mijn stappen waren:

1. Sluit de Fan-X dongle aan op je computer
2. Installeer Arduino IDE en start het programma
3. Maak via de drie puntjes knop een nieuw tabblad aan (Sketch). Geef deze de namen van de files op Github (bijv. cc1101.h) Let op dat je de juiste files pakt, die passen bij de versie van jouw dongle.
4. Copy paste de code van Github en klik op upload
5. Herhaal stappen voor de andere twee files.

Het klonen wil alleen nog niet echt soepel verlopen, mogelijk veel ruis in de omgeving. Klopt het dat bij een power cycle de dongle altijd opnieuw gekloond moet worden?
Nee de adressen worden opgeslagen in de eeprom, daarom niet nodig om opnieuw te klonen. Let wel, bij een powercycle staat hij wel in klone modus gedurende 5sec. Dus als er een andere ventilatie uit de buurt net op dat moment wordt bediend, gaat het mis. Ik heb er wel eens aan gedacht om een functie te maken die kloont met hoogste signaalsterkte, of kloon knopje toevoegen aan Home Assistant.

Welke software heb je erop gezet, Firmata of MySensors?

• Kiwi_Kevin
Firmata, gisteren zag ik in de debug log wel de "latch" meldingen voorbij komen - volgens mij terugkoppeling dat het signaal ontvangen is waardoor de knoppen in het HA dashboard ook verspringen. Nu zie ik wel dat alles goed opstart binnen HA en settings verstuurd worden, maar niet bevestigd.

Vandaar mijn vermoeden dat de kloon niet goed is gegaan. Is er nog een volgordelijkheid in opstarten? Nu zet ik de stick in kloon modus, probeer te klonen en herstart daarna HA. Ook geprobeerd zonder HA herstarten uiteraard, maar dat geeft hetzelfde resultaat.

Edit: bij troubleshooten altijd handig om te vermelden wat er gewijzigd is, ik heb alle devices in de meterkast stroomloos gehad ivm vervangen verdeeldoos.

[Voor 12% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 25-09-2022 12:28]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Willie-wortel schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:23:
[...]
, of kloon knopje toevoegen aan Home Assistant.
[…]
Yes please!

• Kiwi_Kevin
Ok hij doet het weer. Het lijkt erop alsof de plaatsing van de dongle heel nauw luistert.

• Jojos104
@Willie-wortel wat moet ik aanpassen in de .js voor lovelace zodat het werkt met MySensors? Ik krijg het niet werkend door alleen light.fan_speed te veranderen door light.fanx helaas...

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wellicht ook handig om 2 knoppen te gebruiken voor het koppelen. Bijvoorbeeld stand 3 en auto binnen 15 seconde ofzo. Op die manier scheelt het foutief koppelen weer aanzienlijk :)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Is het ook mogelijk om een diagnostic te tonen waarin je je ID/sleutel kunt zien zodat je ziet dat de juiste nog is opgeslagen?

En ik heb ook best vaak dat mijn unit op Away modus staat terwijl ik hem daar zelf niet op heb gezet. Ongeveer 3 keer in de week zet ik hem dan weer op Auto modus. Iemand een idee wat de oorzaak is dat die op Away springt?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

robertwebbe schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:40:
Is het ook mogelijk om een diagnostic te tonen waarin je je ID/sleutel kunt zien zodat je ziet dat de juiste nog is opgeslagen?

En ik heb ook best vaak dat mijn unit op Away modus staat terwijl ik hem daar zelf niet op heb gezet. Ongeveer 3 keer in de week zet ik hem dan weer op Auto modus. Iemand een idee wat de oorzaak is dat die op Away springt?
Heb daar geen last van, misschien eens opnieuw koppelen?

• Kenmar
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-03 11:17
robertwebbe schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:40:

Volgens mij gebeurt dit elke keer wanneer je HA opnieuw opstart. Ik knutsel regelmatig aan mijn HA dus ja dan komt het vaak voor dat ik de fan weer op auto moet zijn.

Check, heb het net nog getest en bij een restart zet hij de fan op away.

[Voor 5% gewijzigd door Kenmar op 26-09-2022 14:13]

• Willie-wortel
Kenmar schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:12:
[...]

Volgens mij gebeurt dit elke keer wanneer je HA opnieuw opstart. Ik knutsel regelmatig aan mijn HA dus ja dan komt het vaak voor dat ik de fan weer op auto moet zijn.

Check, heb het net nog getest en bij een restart zet hij de fan op away.
Klopt, zie ook de eerste "warning" op deze pagina: link

"Firmata does not store the last state across power cycles. This means that with every powerup the pins are set to off/low and after every initialization, they will be set to the default that you have configured in YAML."

Ik zal kijken of ik daar wat op kan vinden zodat de huidige stand (na restart) wordt opgevraagd en gepust naar HA.

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:41
Kan ik met de dongle fan speed uitlezen/loggen? Sluit hij aan Raspberry pi?

• Willie-wortel
Jojos104 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:25:
@Willie-wortel wat moet ik aanpassen in de .js voor lovelace zodat het werkt met MySensors? Ik krijg het niet werkend door alleen light.fan_speed te veranderen door light.fanx helaas...
Klopt, dat moet ik nog even uitzoeken. Wat je ondertussen kan doen is het apparaat toevoegen aan de startpagina en dan de light slider kiezen. Dan komt hij er zo uit te zien:

Niet ideaal, maar kan je toch bedienen/uitlezen tijdelijk.
Kan ik met de dongle fan speed uitlezen/loggen? Sluit hij aan Raspberry pi?
Ja klopt beide.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Willie-wortel schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:58:
[...]

Klopt, zie ook de eerste "warning" op deze pagina: link

"Firmata does not store the last state across power cycles. This means that with every powerup the pins are set to off/low and after every initialization, they will be set to the default that you have configured in YAML."

Ik zal kijken of ik daar wat op kan vinden zodat de huidige stand (na restart) wordt opgevraagd en gepust naar HA.
Tot die tijd maar even een automation toegevoegd om hem na iedere start even op Auto te zetten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Ventilatie: op Auto na herstart
description: ""
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
condition: []
action:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - type: turn_on
    device_id: 017dab50102b02fb32ef74bba83830c4
    entity_id: light.fan_speed
    domain: light
    brightness_pct: 4
mode: single

[Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 27-09-2022 10:24]

• Jojos104
Willie-wortel schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:15:
[...]

Klopt, dat moet ik nog even uitzoeken. Wat je ondertussen kan doen is het apparaat toevoegen aan de startpagina en dan de light slider kiezen. Dan komt hij er zo uit te zien:

[Afbeelding]

Niet ideaal, maar kan je toch bedienen/uitlezen tijdelijk.

[...]

Ja klopt beide.
Ik heb het nu opgelost met de volgende template zodat het een HA Fan wordt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fanx') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fanx', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
          entity_id: light.fanx
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:56
Misschien een Stomme vraag.
Ik krijg alleen een aan en uit knop en kan evt schuiven van 0-100 het werkt wel. Maar Hoe krijgen jullie die knoppen?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jojos104 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:47:
[...]

Ik heb het nu opgelost met de volgende template zodat het een HA Fan wordt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        value_template: "{{ states('light.fanx') }}"
          {% set idx = state_attr('light.fanx', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
        turn_off:
        set_preset_mode:
          data:
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto
Werkt dit ook met firmata?

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:41
Misschien goed idee om topic start bijwerken van “bedienen” naar “bedienen en monitoren”. Er zit ook nergens enkele screenshot of beschrijving van “fan speed monitoring”.

• Jojos104
Toppe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:43:
[...]

Werkt dit ook met firmata?
Gezien beide zich melden als light denk ik het wel.
EDIT: je moet dan wel lights.fan_speed gebruiken en kijken welke attr deze 'light' heeft voor brightness percentage (niet te verwarren met brightness die van 0-255 gaat). Dat kan je zien in developer tools -> zoek je lamp en kijk welke attributen hij heeft.

[Voor 39% gewijzigd door Jojos104 op 28-09-2022 09:23]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jojos104 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:20:
[...]

Gezien beide zich melden als light denk ik het wel.
EDIT: je moet dan wel lights.fan_speed gebruiken en kijken welke attr deze 'light' heeft voor brightness percentage (niet te verwarren met brightness die van 0-255 gaat). Dat kan je zien in developer tools -> zoek je lamp en kijk welke attributen hij heeft.
Dit werkt prima!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}"
          {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'brightness') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
        turn_off:
        set_preset_mode:
          data:
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

• Jojos104
Toppe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:37:
[...]

Dit werkt prima!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
          {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'brightness') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
        turn_off:
        set_preset_mode:
          data:
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto
Fijn om te horen dat het werkt :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Jojos104 ik heb hem wat aangepast, deze werkt alleen met Firmata gok ik. Alleen nog eens uitzoeken waarom hij in homekit geen status doorvoert. Ik zou verwachten dat als ik "Hoog" kies en daarna "Laag" dat hij "Hoog" weer uitschakelt. dat is helaas (nog) niet het geval.

YAML: configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
          {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'brightness_pct') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
        turn_off:
        set_preset_mode:
          data:
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

template:
  - sensor:
      - name: "Ventilatie"
        state: >-
            {% set s = states('sensor.fan_speed')|float %}
            {% if s == 1 -%}
              Laag
            {% elif s == 2 %}
              Middel
            {% elif s == 3 %}
              Hoog
            {% elif s == 4 %}
              Automatisch
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
        icon: >-
            {% set i = {
              'Laag': 'mdi:fan-speed-1',
              'Middel': 'mdi:fan-speed-2', 
              'Hoog': 'mdi:fan-speed-3', 
              'Automatisch': 'mdi:fan-auto',
              'Error': 'mdi:fan-alert'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ states('sensor.fan_speed')|is_number }}"

Je krijgt dan automatisch in HA een nieuwe entiteit genaamd Ventilatie die netjes mee schakelt met de huidige waarde inclusief een net icoon :)

Ik heb er dit van gemaakt.

HACS voor filter

Deze automation gebruik ik, moet je 4 nieuwe helpers aanmaken met input_number als type.
YAML: automations.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: Mechanische Ventilatie
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.badkamer_2
    enabled: true
condition: []
action:
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.badkamer_2
        below: input_number.mv_laag
    then:
      - service: fan.set_preset_mode
        data:
          preset_mode: Auto
        target:
          entity_id: fan.mechanische_ventilatie
    alias: Humidity is below 'Laag'
  - if:
        above: input_number.mv_laag
        below: input_number.mv_middel
    then:
        data:
          preset_mode: Laag
        target:
    alias: Humidity is between 'Laag' and 'Middel'
  - if:
        above: input_number.mv_middel
        below: input_number.mv_hoog
    then:
        data:
          preset_mode: Mid
        target:
    alias: Humidity is between 'Middel' and 'Hoog'
  - if:
        above: input_number.mv_hoog
    then:
        data:
          preset_mode: Hoog
        target:
    alias: Humidity is above 'Hoog'
mode: single

@Willie-wortel na de laatste update werkt hij prima!

[Voor 39% gewijzigd door Toppe op 02-10-2022 17:47]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Willie-wortel toch weer foutjes:
2022-10-05 15:10:33.590 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.firmata.board] Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00:
Hij staat netjes in de hardware lijst van Home Assistant:
DEVLINKS: >-
/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00
/dev/serial/by-path/pci-0000:03:00.3-usb-0:2:1.0
DEVNAME: /dev/ttyACM1
DEVPATH: /devices/pci0000:00/0000:00:08.1/0000:03:00.3/usb1/1-2/1-2:1.0/tty/ttyACM1
ID_BUS: usb
ID_MM_CANDIDATE: '1'
ID_MODEL: Arduino_Micro
ID_MODEL_ENC: Arduino\x20Micro
ID_MODEL_FROM_DATABASE: Raven2 USB 3.1
ID_MODEL_ID: '8037'
ID_PATH: pci-0000:03:00.3-usb-0:2:1.0
ID_PATH_TAG: pci-0000_03_00_3-usb-0_2_1_0
ID_PCI_CLASS_FROM_DATABASE: Serial bus controller
ID_PCI_INTERFACE_FROM_DATABASE: XHCI
ID_PCI_SUBCLASS_FROM_DATABASE: USB controller
ID_REVISION: '0100'
ID_SERIAL: Arduino_LLC_Arduino_Micro
ID_TYPE: generic
ID_USB_DRIVER: cdc_acm
ID_USB_INTERFACES: ':020200:0a0000:'
ID_USB_INTERFACE_NUM: '00'
ID_VENDOR: Arduino_LLC
ID_VENDOR_ENC: Arduino\x20LLC
ID_VENDOR_FROM_DATABASE: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD]
ID_VENDOR_ID: '2341'
MAJOR: '166'
MINOR: '1'
SUBSYSTEM: tty
TAGS: ':systemd:'
USEC_INITIALIZED: '85901191129'
code:
1
2
3
4
Pymata Express Version 1.19
2022-10-05 15:12:41.796 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.firmata.board] Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00: 
Copyright (c) 2018-2020 Alan Yorinks All rights reserved.
Opening /dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00 ...

[Voor 80% gewijzigd door Toppe op 05-10-2022 15:14]

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-03 22:28
Ik kan via HA niet meer schakelen tussen de verschillende standen. Ik krijg wel de standen van de afstandsbediening door. Moet ik iets herstarten of de stick een keer uit de odroid halen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Willie-wortel
bbn_ldp schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:02:
Ik kan via HA niet meer schakelen tussen de verschillende standen. Ik krijg wel de standen van de afstandsbediening door. Moet ik iets herstarten of de stick een keer uit de odroid halen?
Gaat het om Firmata of MySensors? Kan je de stand wel veranderen via automations?

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-03 22:28
Willie-wortel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Gaat het om Firmata of MySensors? Kan je de stand wel veranderen via automations?
Net een update van HA gedaan en het werkt weer. Ik heb de standaard stick, en daar niets aan veranderd. Is firmata denk

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Nick1816
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-03 21:45
vliegnerd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:37:
Ik ben nog steeds bezig. (Maar in de vakantie op een laag pitje, zo nu en dan een momentje tijd...).

Ik heb nu ook een nanoCUL. Waarop ik ook evofw3 draai. Dan helpt enorm met debuggen. Ik kan de twee devices vergelijken.

De ontvangst van FanX is niet zo super. Maar is in principe voor mijn betonnen nieuwbouwbunker voldoende. Dus: goed genoeg. (En daarmee voor de meeste gebruikers goed genoeg, schat ik).

Ik ontvang de meeste dingen met RSSI waarden tussen de -110 en -80 dBm. Maar ik ontvang wel alle berichten in mijn eigen software implementatie. Nogmaals: goed genoeg dus.

Helaas in evofw3 nog niet. Daar mis is heel veel berichten. Ontvangst niet goed genoeg. Wellicht worden alle berichten met RSSI lager dan -100 dBm geblockeerd ofzo. Dat moet ik nog uitzoeken.

Ondertussen krijg ik wel dit soort grafiekjes in HA, daar wordt ik dan wel blij van (RF15 CO2 ontvangen door evofw3 op FanX):
[Afbeelding]
Interessant project! Ben benieuwd hoe het ermee staat. Is de ontvangst van de nanoCUL beter of kan je dat nog niet zeggen? Ik zou graag ook evofw3 willen draaien en heb de FanX nog niet besteld omdat ik mij een beetje zorgen maak of hij de zolder wel haalt vanaf de meterkast op de begane grond...

Btw, is het ook mogelijk om te pairen (eventueel d.m.v. "debuggen" van de communicatie) zonder RF15? Ik heb de Perilex versie van de MVS-15 en heb de afstandbediening verder ook niet nodig. Ik wil het systeem vraaggestuurd maken en bedienen via HA.

[Voor 7% gewijzigd door Nick1816 op 16-10-2022 20:16]

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Nick1816 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Interessant project! Ben benieuwd hoe het ermee staat. Is de ontvangst van de nanoCUL beter of kan je dat nog niet zeggen? Ik zou graag ook evofw3 willen draaien en heb de FanX nog niet besteld omdat ik mij een beetje zorgen maak of hij de zolder wel haalt vanaf de meterkast op de begane grond...
Nanocul ontvangst is wel wat beter. Maar ook die haalt meterkast <> zolder niet…
Ik moet nog steeds een RPi ophangen in een slaapkamer ergens ertussen. In de hoop zowel CO2 woonkamer als fan op zolder te ontvangen.
Btw, is het ook mogelijk om te pairen (eventueel d.m.v. "debuggen" van de communicatie) zonder RF15? Ik heb de Perilex versie van de MVS-15 en heb de afstandbediening verder ook niet nodig. Ik wil het systeem vraaggestuurd maken en bedienen via HA.
Met FanX software nu niet, maar wel makkelijk te bouwen.
Met nanocul (evofw3) / HA / ramses_cc kun je een fake RF15 pairen.

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-03 19:53
Hallo, ik wil ook aan de gang met de FanX maar nog niet zover in het uitlezen van berichten. Ik heb wel een vraag waar jullie wellicht wel al een antwoord op hebben: ik heb zowel 15RF CO2 (zonder display) als de "gewone" RF15 remote.
Nu zou ik eigenlijk de CO2 willen monitoren, en de fanstand (benieuwd naar het gedrag), maar ook de stand op basis van vochtigheid op stand 3 met timer 60 minuten willen kunnen zetten.
Op de "gewone" remote is de timer een aparte handeling (3x igv 60 min), maar op de CO2 variant is de timer stand altijd van toepassing (geen variatie in aankiezen mogelijk).
Mijn vraag is nu: als ik de CO2 kloon, dan kan ik neem ik aan CO2 en fanstand monitoren, maar als ik naar 3 schakel, neemt ie dan de timer duur mee?

Mochten jullie het niet weten, dan ga ik uiteraard proberen wijs te worden uit de berichten structuur...

Mvg

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@Huey De RF15 CO2 stuurt een 22F3 (timer) bericht en de RF15 een 22F1 zonder timer.

Het hangt dus af welk bericht je laat sturen door FanX. Maar de huidige software stuurt volgens mij 22F1 zonder timer.

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-03 19:53
vliegnerd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:20:
@Huey De RF15 CO2 stuurt een 22F3 (timer) bericht en de RF15 een 22F1 zonder timer.

Het hangt dus af welk bericht je laat sturen door FanX. Maar de huidige software stuurt volgens mij 22F1 zonder timer.
Ok, dank. Dan ga ik zodra ik de fanX gekoppeld heb gekregen eens kijken of ik de berichten structuur kan vangen en herleiden. Wil dat eigenljik via nodered aan gaan sturen. Eens rustig kijken hoe we dit voorelkaar gaan krijgen.

• Nick1816
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-03 21:45
vliegnerd schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:24:
Nanocul ontvangst is wel wat beter. Maar ook die haalt meterkast <> zolder niet…
Ik moet nog steeds een RPi ophangen in een slaapkamer ergens ertussen. In de hoop zowel CO2 woonkamer als fan op zolder te ontvangen.
Jammer, valt me toch wat tegen eigenlijk. Ik wil het liefst geen extra RPi's oid plaatsen, het zou ook wel zonder moeten kunnen want de RF15 werkt toch ook prima op die afstand? Ik vraag me af of de nancul i.c.m. de losse grote antenne een verbetering zou kunnen geven?
Ik heb de Orcon MVS-15P trouwens omgeruild voor een MVS-15RHBP omdat ik in de documentatie zag dat de MVS-15P niet uit te breiden is met een afstandbediening...
Top, goed om te weten! Bij de MVS-15RHBP zit natuurlijk wel weer een RF15 :)
Is er ergens duidelijke documentatie hoe het werkt en wat er precies kan met de combi evofw3 / HA / ramses_cc? Sinds een tijdje ondersteunen ze HVAC zag ik maar verder is er nog niet zoveel over te vinden.

Is het mogelijk om op of één andere manier een externe antenne aan te sluiten op de FanX of het vermogen op te schroeven?

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-03 13:55
Toppe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:12:
@Willie-wortel toch weer foutjes:

[...]

Hij staat netjes in de hardware lijst van Home Assistant:

[...]

code:
1
2
3
4
Pymata Express Version 1.19
2022-10-05 15:12:41.796 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.firmata.board] Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00: 
Copyright (c) 2018-2020 Alan Yorinks All rights reserved.
Opening /dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00 ...
Heb jij deze error op kunnen lossen? Ik heb dezelfde nadat de stick een paar weken goed heeft gewerkt..

code:
1
2022-10-21 08:53:12.037 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.firmata.board] Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_FanX_RF_Dongle-if00:

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Gunner0616 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Heb jij deze error op kunnen lossen? Ik heb dezelfde nadat de stick een paar weken goed heeft gewerkt..

code:
1
2022-10-21 08:53:12.037 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.firmata.board] Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_FanX_RF_Dongle-if00:
Op advies van @Willie-wortel MySensors geïnstalleerd. Ben in één klap van alle ellende af.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Nick1816 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:27:

Top, goed om te weten! Bij de MVS-15RHBP zit natuurlijk wel weer een RF15 :)
Is er ergens duidelijke documentatie hoe het werkt en wat er precies kan met de combi evofw3 / HA / ramses_cc? Sinds een tijdje ondersteunen ze HVAC zag ik maar verder is er nog niet zoveel over te vinden.
De documentatie staat in principe in de wiki op Github: https://github.com/zxdavb/ramses_cc/wiki
Maar voor mij was het best een stijle leercurve. Vooral omdat ramses_cc vollop in ontwikkeling is en de configuration.yaml nog steeds aan het wijzigen is. (was).

In het HA forum: https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584 Is de maker van ramses_cc (David Bonnes) heel actief. Je kunt hem ook wel op gitter vinden: https://gitter.im/evohome_rf/community

Je mag mij ook altijd pingen in een eventueel nieuw GoT topic om de config werkend te krijgen.
(Liever in een topic dan via DM, omdat dan ook anderen kunnen profiteren en helpen)
Is het mogelijk om op of één andere manier een externe antenne aan te sluiten op de FanX of het vermogen op te schroeven?
Ik weet dat @Willie-wortel daar wel mee bezig was, maar wellicht meer voor een nieuwe productierun oid. Ikzelf weet het niet.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Nick1816 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

Jammer, valt me toch wat tegen eigenlijk. Ik wil het liefst geen extra RPi's oid plaatsen, het zou ook wel zonder moeten kunnen want de RF15 werkt toch ook prima op die afstand?
Mijn RF15 CO2 in de woonkamer heeft ook wel eens verbindingsproblemen met de fanunit op zolder. Gelukkig niet te vaak, hij haalt het net.
Maar het moet wel kunnen want een "officiele" HGI80 in de meterkast ontvangt alles prima.

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-03 13:55
Toppe schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Op advies van @Willie-wortel MySensors geïnstalleerd. Ben in één klap van alle ellende af.
Dat klinkt goed, alleen ik krijg het niet zo 1,2,3 werkend. Is er ergens een how-to?

Ik heb nu mysensors toegevoegd (in HA) met de settings die op github staan.

Volgens mij moet ik daarna een my sensors sketch kunnen toevoegen, maar ik zie daarvoor geen optie verschijnen?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Gunner0616 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Dat klinkt goed, alleen ik krijg het niet zo 1,2,3 werkend. Is er ergens een how-to?

Ik heb nu mysensors toegevoegd (in HA) met de settings die op github staan.

[Afbeelding]

Volgens mij moet ik daarna een my sensors sketch kunnen toevoegen, maar ik zie daarvoor geen optie verschijnen?
Je moet de stick voorzien van nieuwe software. Daarna toevoegen als mysensors en klaar :)

• Willie-wortel
Heb je de laatste versie van Firmata erop staan? Zo ja, dan kan de MySensors variant inderdaad oplossing bieden zoals Toppe aangeeft. De link staat hier: https://github.com/Marcelh1/fanx/tree/main/mysensors
Je moet deze Sketch dus in je Dongle zetten en de MySensors plugin installeren op je HA. (ok, @Toppe heeft net geantwoord tijdens dit schrijven :P)
Ik weet dat @Willie-wortel daar wel mee bezig was, maar wellicht meer voor een nieuwe productierun oid. Ikzelf weet het niet.
Met de huidige versie is dat lastig, je zou kunnen proberen een draadje aan te sluiten (solderen) en dan net zo lang stukje afknippen totdat de ontvangst goed is, maar dit is vrij bewerkelijk en de kleine eilandjes zijn wat kwetsbaar. Hiervoor moet je dan ook de chip antenne weghalen (eigen risico natuurlijk). De huidige FanX met chip antenne lijkt bij de meeste mensen goed te werken, maar niet bij iedereen. Dat zal afhankelijk zijn van de afstand en aantal verdiepingen, metaal in muren etc. etc. Wat mogelijk ook helpt is hem anders positioneren in de meterkast (als hij daar staat), verder weg van metalen objecten en met het label omhoog plaatsen.

Ondertussen heb ik enkele stuks beschikbaar met externe antenne, met deze heb ik range testen gedaan met een korte antenne, dat lijkt al wel een stukje beter dan de chip antenne versie, maar toen ik een wat langere antenne aansloot kwam ik echt significant verder (paar huizen).
Hier heb ik enige tijd geleden naar gekeken, theoretisch moet dat mogelijk zijn, zit alleen vast op hoe de communicatielijntjes zijn aangesloten tussen CC1101 en de ATmega32u4. De FanX gebruikt slechts 1 lijn voor RX en TX, de nanocul gebruikt er 2, dat betkent dat er via SPI moet worden geschakeld tussen functies. Ben er niet verder mee gegaan, mogelijk ziet iemand anders de kans om dat te doen? Ik vind overigens de stappen om dit in HA werkend te krijgen ook best lastig, heb het idee met Firmata of MySensors dat het veel eenvoudiger en dus laagdrempelig is. Maar inderdaad, met de ramses_cc kan je volgens mij wel meer uitlezen etc.

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee