Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
Helaas,

Ik krijg het niet voor elkaar de dongle te clonen. Wilde natuurlijk de co2 variant, maar nu maar geprobeerd de rf15 remote. ook die lukt niet, zelfs niet als ik naast de wtw op zolder sta...
Wat doe ik fout?
Ik heb de 2 versie dongle. Daar zit toch ook gewoon de standaard variant al in en is een kwestie van in usb poort stoppen en binnen 5 seconden op 1,2 of 3 van de rf remote drukken?
De Arduino Experience app pin A0 blijft 0 geven. (klopt het dat ik die ook zelf aan moet schakelen?)
Zie overigens met de serial monitor van de arduino ide firmata.ino voorbijkomen, maar verder bij schakelen op de rf15 niets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenmar
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-04 17:01

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 19:15
Gunner0616 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Dat klinkt goed, alleen ik krijg het niet zo 1,2,3 werkend. Is er ergens een how-to?

Ik heb nu mysensors toegevoegd (in HA) met de settings die op github staan.

[Afbeelding]

Volgens mij moet ik daarna een my sensors sketch kunnen toevoegen, maar ik zie daarvoor geen optie verschijnen?
Mocht iemand net zoals ik een totale noob met arduino zijn, hier de tutorial (en daaronder de tutorial voor als het fout gaat.. ask me how I found out):

1. Download the Arduino IDE en plaats de sketch in je sketch folder (bij mij documents/arduino/mysensors).
2. Haal hier de juiste bootloader voor de SparkFun Pro Micro: https://github.com/sparkfun/Arduino_Boards
3. Voor de Pro Micro moet je VOOR het uploaden van je sketch ook de processor juist zetten (onder tools in de IDE), dat is de 3.3v versie.
4. Vervolgens heb ik ook de programmer op arduino as ISP (ATMega...) staan.
5. Daarna kan je de mysensors sketch uploaden naar de fanx dongle.Dit moet je voor elk (3) bestandje apart doen.

---

Mocht je net als ik de fout maken om de dongle te flashen met een verkeerde bootloader, dan hier de oplossing.
1. Demonteer de FanX dongle uit de behuizing
2. Op de FanX dongle zit een rechthoekje met 6 puntjes, als je het boardje zo houdt dat die naar je toewijzen (dus de usb connector aan de rechterkant van het board zit). Dan zitten GRND en RESET ook aan de rechterkant (precies boven elkaar).
3. Zet in de preferences verbose logging aan voor upload en compile (als je de IDE nog niet hebt volg dan eerst de stappen hierboven om de juiste bootloader te downloaden)
4. Open een lege sketch (file/examples/Basic/BareMinimum bijvoorbeeld)
5. Omdat door de foute software de stick niet herkend wordt moet je eerst twee keer snel achter elkaar de GRND en RESET met elkaar verbinden en in de IDE dropdown de SparkFun Pro Micro selecteren inclusief poort. Na 8 seconden verlaat de Pro Micro deze modus weer.
6. Verbind de reset poort weer twee keer, start de upload
8. De upload loopt vast
code:
1
2
Performing 1200-bps touch reset on serial port COM7
Waiting for upload port...

9. Verbind de reset poort weer twee keer, de upload wordt afgerond
10. Als het goed is kan je de Pro Micro nu weer vinden in de dropdown
11. Volg de stappen hierboven om de mysensors sketch met juiste bootloader er op te zetten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner0616 op 28-10-2022 16:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MasterMouse
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-08-2024
Hulde aan @Gunner0616 @Jojos104 en uiteraard @Willie-wortel !!!

Recentelijk nog een dongle kunnen bestellen bij @Willie-wortel
Problemen met Firmata, gebricked naar MySensors, hersteld met dank aan @Gunner0616 en verder cosmetisch verfijnt met dank aan @Jojos104

Met 90x Zwave devices, 11x Roomba`s, 21 Hunter Duglas Schermen en 11 screens, mocht de Orcon niet achterblijven.....

Echt goed werk mensen! Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 10:09
Gunner0616 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Mocht iemand net zoals ik een totale noob met arduino zijn, hier de tutorial (en daaronder de tutorial voor als het fout gaat.. ask me how I found out):

1. Download the Arduino IDE en plaats de sketch in je sketch folder (bij mij documents/arduino/mysensors).
2. Haal hier de juiste bootloader voor de SparkFun Pro Micro: https://github.com/sparkfun/Arduino_Boards
3. Voor de Pro Micro moet je VOOR het uploaden van je sketch ook de processor juist zetten (onder tools in de IDE), dat is de 3.3v versie.
5. Daarna kan je de mysensors sketch uploaden naar de fanx dongle.Dit moet je voor elk (3) bestandje apart doen.

---

Mocht je net als ik de fout maken om de dongle te flashen met een verkeerde bootloader, dan hier de oplossing.
2. Op de FanX dongle zit een rechthoekje met 6 puntjes, als je het boardje zo houdt dat die naar je toewijzen (dus de usb connector aan de rechterkant van het board zit). Dan zitten GRND en RESET ook aan de rechterkant (precies boven elkaar).
3. Zet in de preferences verbose logging aan voor upload en compile (als je de IDE nog niet hebt volg dan eerst de stappen hierboven om de juiste bootloader te downloaden)
5. Omdat door de foute software de stick niet herkend wordt moet je eerst twee keer snel achter elkaar de GRND en RESET met elkaar verbinden en in de IDE dropdown de SparkFun Pro Micro selecteren inclusief poort. Na 8 seconden verlaat de Pro Micro deze modus weer.
8. De upload loopt vast
code:
1
2

11. Volg de stappen hierboven om de mysensors sketch met juiste bootloader er op te zetten :)
Super deze uitgebreide instructie! Ik zal zsm een guide op de github erbij zetten!

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel @Gunner0616
In het proces heb ik Verify geklikt voor het programmeren en dan krijg ik een foutmelding te zien, er lijkt iets te ontbreken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJYR6WcpYlTspH0owOBUXzgrItg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6W4zpu2ckykVvQaRWGxeMsHp.png?f=user_large

Wat nu te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:48:
@Willie-wortel @Gunner0616
In het proces heb ik Verify geklikt voor het programmeren en dan krijg ik een foutmelding te zien, er lijkt iets te ontbreken:

[Afbeelding]

Wat nu te doen?
Denk dat je de MySensors library nog moet installeren, dat kan je in de library manager doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel Dank voor de snelle reactie!

Ik ben weer een stap verder maar nu weer deze error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pBJnzgfHlb2mXG1wP6S2GDiDBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xiadAZD3Gjr7K2yIGyd0AjwK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB2k5koVEQjmAX7wN5bXe14GOwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cJpjQIwkBMoAIibfwwwjIc2Q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZoD__bx8L6wbtWVYo9cwqk7xs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iWYTeX1sD50ODVmwvwKtxipB.png?f=user_large

Help...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Instellingen staan goed. Probeer de Dongle er eens uit te halen en weer in de usb poort te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

.

[ Voor 255% gewijzigd door robertwebbe op 29-10-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel Ik denk dat het mij nu gelukt is. Mogelijk heeft het er niets mee te maken maar ik heb nu eerst de cc1101.h, daarna de cc1101.ccp en toen pas de mysensors.ino gedaan. Bij hardware zie ik hem nu staan, zie hier.

Vervolgens de MySensors intergratie toegevoegd, zie hier, hier en hier.
Via de file editor zag ik dat er automatisch een mysensor json file was toegevoegd, zie hier.
En hij wordt getoond in de integratie, zie hier en hier.
In de configuration.yaml heb ik onder de bestaande firmata regels de yaml code van @Jojos104 toegevoegd (zie hier).

[ Voor 148% gewijzigd door robertwebbe op 29-10-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel
Alle stappen gedaan maar.... de ventilatie reageert niet. :F Mis ik nog een stap?

Als ik de Windows Remote Arduino Experience app draai dan krijg ik onderin een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yipXh1_5NHUn0naLq5mNPSvwpyQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/muRmJuyef63WVOOE9NoaezEy.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij heb ik dan toch nog iets fout gedaan...

Tijdens het uploaden van cc1101.cpp zag ik overigens nog wel rode tekst onderin, weet niet of dit ernstig is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PlMUygMk0g8JtJKuOWy0YTyFgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24HtwOkFVkvkPbYGOUWHweum.png?f=fotoalbum_large

Of had ik nog een library moeten includen (zie hier)?

[ Voor 50% gewijzigd door robertwebbe op 29-10-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMouse
@robertwebbe
Jou Windows Arduino tool geeft een melding dat ie niet kan connecten met Firmata.
En dat lijkt me logisch als je hem net naar MySensors hebt geprogrammeerd.
Ik heb mijn dongle direct in HA werkend gekregen na de MySensors flash.

In MySensors in HA moet je de juiste ttyACMx invullen.
Deze kun je vinden door en ls op /dev te doen.
ReSeat je dongle en je ziet de ACM die je moet hebben.
Vaak de laatste.

Rode output hoort er bij. Dat is ook part van je Arduino programeer stappen.

Mocht je twijfels hebben over je flash, je kunt deze procedure altijd herhalen.
Zoals @Gunner0616 het beschrijft kun je altijd weer terug naar een lege stick.
Ik had de mijne eerst geflashed met de verkeerde bootloader.....

De MySensor variant van het HA device is wat kaler in zijn standaard vorm.
Zie @Jojos104 voor een betere / uitgebreidere implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMouse
For what its worth.

In zowel op Firmata als op MySensors werkt mijn dongle een paar uur. (3 a 4)
Hierna stopt deze met status updates door te geven nog te verwerken.

In de MySensor variant kan ik hem echter met een relay simpelweg reseaten.
Dus als status niet meer word bijgewerkt, reseat ik de USB plug als work arround.
Dit doe ik met een Relays tussen de USB poort, geschakeld door een Zwave module :)
Ik hoef hem dan niet met de AR15 te bonden. een reseat binnen 2 sec is voldoende.

Dit zal vast eleganter kunnen, maar dit was mijn workarround hiervoor,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 09:26
Het is toch gek dat 'ie na een tijd stopt? Ik snap er niks van, die van mij doet dat ook nog steeds. Doe hem dan inderdaad reseaten en dan doet 'ie het weer. Jammer voor een verder goed werkende oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Jojos104 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:16:
Het is toch gek dat 'ie na een tijd stopt? Ik snap er niks van, die van mij doet dat ook nog steeds. Doe hem dan inderdaad reseaten en dan doet 'ie het weer. Jammer voor een verder goed werkende oplossing!
Doet ie dat met MySensors ook nog steeds? Kun je wat meer info achterhalen dmv een log oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojos104
Willie-wortel schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Doet ie dat met MySensors ook nog steeds? Kun je wat meer info achterhalen dmv een log oid?
Ik zal een nieuwe poging wagen maar de laatste keer toen ik zocht naar info was er simpelweg niks (qua logging) aan de HA kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojos104
Na een reboot van HA OS krijg ik een warning, zal ev. errors die volgen plaatsen:
code:
1
2
3
4
5
6
Logger: mysensors.sensor
Source: runner.py:119
First occurred: 09:54:30 (1 occurrences)
Last logged: 09:54:30

child_id 1 already exists in children of node 0, cannot add child

[ Voor 7% gewijzigd door Jojos104 op 30-10-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Helaas reageert die van mij nu ook niet meer. Had hier gisteravond ook al een paar keer last van. Na het opnieuw uithalen en insteken van de dongle doet die het weer een poosje.

Volgens mij (met mijn beperkte kennis) zouden 2 dingen de oorzaak kunnen zijn:
- slechte ontvangst van het signaal
- voedingsprobleem op de Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:32:
Helaas reageert die van mij nu ook niet meer. Had hier gisteravond ook al een paar keer last van. Na het opnieuw uithalen en insteken van de dongle doet die het weer een poosje.

De software op de Dongle vraagt periodiek de status van de Orcon op, als dit niet lukt wordt het tot 5x toe opnieuw geprobeerd voordat hij het opgeeft en wacht op de volgende aanvraag (periodiek). Dus mocht de stand een keer niet door komen zou dat de volgende keer goed moeten komen.

Helaas kan ik de problemen zelf niet reproduceren, dat zou het debuggen wat makkelijker maken.

Ik zal vandaag/morgen een MySensors versie op de git zetten met een Watchdog timer die de Dongle reset op het moment dat hij ergens vast hangt in de code, mogelijk helpt het om vanuit daar verder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojos104

Mijn dongle hangt aan een chromebox en die heeft echt wel genoeg power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Jojos104 Dan kunnen we dat uitsluiten.

Ik zie wel dat als ik de dongel buiten de meterkast hang, en ik druk op de afstandsbediening een knop, dat het redelijk snel op het dasbhoard wordt gewijzigd. Als ik hem in de meterkast hang, duurt het veel langer. En ik heb notabene de dongle met de externe antenne waarbij ik ook nog eens een grotere antenne heb aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojos104
Ik ga dit eens proberen binnenkort:
https://www.mysensors.org/build/esp8266_gateway en dan hang ik hem dichterbij de Orcon.

Bij nader inzien is dit toch niet zo makkelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Jojos104 op 30-10-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616

Ik heb ditzelfde probleem met de dongle! Verbonden met een PI 4 in een usb hub die een apparte voeding heeft. En inderdaad in en uitpluggen dan werk hij weer een paar uur perfect.

Home assistant draait bij mij in een docker container.

Hoe kan ik helpen qua logs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Gunner0616 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Ik heb ditzelfde probleem met de dongle! Verbonden met een PI 4 in een usb hub die een apparte voeding heeft. En inderdaad in en uitpluggen dan werk hij weer een paar uur perfect.

Home assistant draait bij mij in een docker container.

Hoe kan ik helpen qua logs?
Is dit redelijk reproduceerbaar? Dus na x aantal uur werkt hij niet meer? Ik zit te denken om een test versie te maken die slechts elke sec een teller update, zonder RF communicatie naar de Orcon. Zouden jullie willen testen of dat blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Hier staat een versie van MySensors die van 1 naar 4 telt elke 5 sec: Link

Zou één van jullie dit willen testen om te zien of dat blijft werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
ja ik zal 'm vanavond of morgen even updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanvanvuuren
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 18:17
Wellicht een domme vraag, maar is het mogelijk om met deze dongle 2 WTW-units te koppelen? Ik beheer een HA-instantie op de lokale scoutingvereniging en het zou ideaal (en vooral leuk) zijn om via deze dongle te WTW's enigszins te automatiseren. We hebben 5 ruimtesensoren (RC15) hangen en volgens mij 2 hrc-400 WTW-units, dit is iets wat ik sowieso zal gaan controleren voordat ik tot bestelling overga, maar ik ben er komend weekend pas weer dus vandaar alvast de vraag :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:02

Toppe

Oké ✅

daanvanvuuren schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:52:
Wellicht een domme vraag, maar is het mogelijk om met deze dongle 2 WTW-units te koppelen? Ik beheer een HA-instantie op de lokale scoutingvereniging en het zou ideaal (en vooral leuk) zijn om via deze dongle te WTW's enigszins te automatiseren. We hebben 5 ruimtesensoren (RC15) hangen en volgens mij 2 hrc-400 WTW-units, dit is iets wat ik sowieso zal gaan controleren voordat ik tot bestelling overga, maar ik ben er komend weekend pas weer dus vandaar alvast de vraag :')
Als beide afstandsbedieningen op beide WTW's zijn ingeleerd dan kan dat prima.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 14:50
Even iets anders, ik heb een Resido (honeywell) bridge die met de Orcon HRC-450 is gekoppeld en gegevens doorstuurt naar hun cloud. Orcon kan daar wel bij maar ik zelf niet is iemand bekend hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
[...]

8. De upload loopt vast
code:
1
2

Heb de dongle idd weer herkenbaar gekregen, dank Gunner0616!

Overigens hielp bij mij ook een arduino.cc forum pagina nog, die me wist te vertellen dat de com poort eigenlijk niet relevant is tijdens de reset van de bootloader. Wat tijd verloren met pogingen de usb poort terug te krijgen onder windows, maar omdat de usb niet herkend wordt, kan dat natuurlijk niet...
De te gebruiken com poort is eigenlijk dummy, en moet ook NIET door iets anders worden gebruikt, zodat er een "lokale" terug copy actie op de chip plaats kan vinden.
Ook moet de reset vlak na de compile bij begin upload plaatsvinden. Dat stukje timing koste wat moeite maar maakte wel het verschil.

Nu maar eens kijken of ik de standalone versie erop krijg en wat aan de (hopelijk voorbijkomende) messages kan gaan zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:25

vliegnerd

Nintendo fan.

Vaevictis_ schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:05:
Even iets anders, ik heb een Resido (honeywell) bridge die met de Orcon HRC-450 is gekoppeld en gegevens doorstuurt naar hun cloud. Orcon kan daar wel bij maar ik zelf niet is iemand bekend hiermee?
Die resido bridge gebruikt het Honeywell evohome protocol om via RF te Orcon te besturen en/of te monitoren.
Dat is precies wat FanX ook doet, maar FanX zorgt alleen voor besturing.

Als je de gegevens die van/naar de bridge worden gestuurd ook zelf wil bekijken in Home Assistant dan heb je een honeywell HGI80 (of arduino met evofw3) nodig en iets als ramses_cc.
Een HGI80 is net als de FanX een USB device die de RF signalen leest en naar als seriele data op de USB bus zet.
Zie: https://community.home-as...s-chronotherm/151584/3044
https://github.com/zxdavb/ramses_cc/wiki

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:08:
[...]

Die resido bridge gebruikt het Honeywell evohome protocol om via RF te Orcon te besturen en/of te monitoren.
Dat is precies wat FanX ook doet, maar FanX zorgt alleen voor besturing.

Als je de gegevens die van/naar de bridge worden gestuurd ook zelf wil bekijken in Home Assistant dan heb je een honeywell HGI80 (of arduino met evofw3) nodig en iets als ramses_cc.
Een HGI80 is net als de FanX een USB device die de RF signalen leest en naar als seriele data op de USB bus zet.
Zie: https://community.home-as...s-chronotherm/151584/3044
https://github.com/zxdavb/ramses_cc/wiki
Ik heb wel een BDR91 een draadloze modbus gateway. deze heeft ook een interne usb poort is die ook te gebruiken? @vliegnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Vaevictis_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:45:
[...]

Ik heb wel een BDR91 een draadloze modbus gateway. deze heeft ook een interne usb poort is die ook te gebruiken? @vliegnerd
Zo'n BDR91 is toch een boiler gateway? Ik denk niet dat je die als HGI80/evofw3-device kan gebruiken. Ik ken daar geen voorbeelden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:56:
[...]

Zo'n BDR91 is toch een boiler gateway? Ik denk niet dat je die als HGI80/evofw3-device kan gebruiken. Ik ken daar geen voorbeelden van.
Dit moet zijn BRDG-02R13. kastje is hetzelfde inhoud anders. Het is een modbus RF gateway deze werkt in combinatie met de Orcon HRC-350. @vliegnerd onder Windows krijg ik een USB - RS485 bridge te zien.

https://www.airios.eu/brdg-02r13

[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-11-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Vaevictis_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:03:
[...]

Dit moet zijn BRDG-02R13. kastje is hetzelfde inhoud anders. Het is een modbus RF gateway deze werkt in combinatie met de Orcon HRC-350. @vliegnerd onder Windows krijg ik een USB - RS485 bridge te zien.

https://www.airios.eu/brdg-02r13
Een HGI80 of een evofw-3 device hebben een seriele verbinding over de USB poort. Waarbij de inhoud van de ramses-II RF berichten als 115200-8N1 tekst gestuurd wordt.
Zoiets:
code:
1
2
050  I --- 37:154011 --:------ 37:154011 1FC9 030  
083  W --- 18:126620 37:154011 --:------ 1FC9 012 0031D949EE9C0031DA49EE9C

Dit is gewoon een tekst beschrijving van een verzonden en ontvangen RF bericht. (1FC9 commando)

De communicatie tussen de Orcon en BRDG-02R13 zal vrijwel zeker ramses-II over RF zijn (Honeywell evohome protocol, zoals hierboven) maar de communicatie tussen PC en BRDF-02R13 over de USB poort is modbus en geen tekst.

Hoe en of je dat op een bruikbare manier op de USB poort krijgt zodat je het in Home Assistant ofzo kan gebruiken weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 02-11-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Gunner0616 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:09:
ja ik zal 'm vanavond of morgen even updaten.
Is dit nog gelukt? Wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:32:
[...]

Pas net de tijd gehad om 'm er op te zetten. Hij telt nu inderdaad van 1 tot 4, zal morgen ochtend even kijken of dat zo blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanvanvuuren
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 18:17
Toppe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:00:
[...]

Als beide afstandsbedieningen op beide WTW's zijn ingeleerd dan kan dat prima.
Bedankt voor je reactie. Volgens mij is dat niet het geval, en draaien er 2 WTW's los van elkaar. 1 voor de ene helft van het gebouw (3 remotes) en de andere voor de andere kant (2 remotes). Is dit logisch/kan dit? Wellicht heb ik het een tijdje terug verkeerd begrepen. Maar zou het mogelijk zijn 2 remotes (die dus allebei een andere WTW aansturen) aan te sluiten op zo'n dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

daanvanvuuren schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:50:
[...]

Bedankt voor je reactie. Volgens mij is dat niet het geval, en draaien er 2 WTW's los van elkaar. 1 voor de ene helft van het gebouw (3 remotes) en de andere voor de andere kant (2 remotes). Is dit logisch/kan dit? Wellicht heb ik het een tijdje terug verkeerd begrepen. Maar zou het mogelijk zijn 2 remotes (die dus allebei een andere WTW aansturen) aan te sluiten op zo'n dongle?
Apart aansturen kan volgens mij niet. @Willie-wortel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Toppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:52:
[...]

Apart aansturen kan volgens mij niet. @Willie-wortel ?
Nee dat kan nu niet, natuurlijk moet het mogelijk zijn om de software zo te maken dat er meerdere afstandsbedieningen gekloond worden en dan vanuit HA worden aangeroepen, maar dat zal je dan zelf moeten doen.

Is het niet mogelijk om één enkele 15RF bediening te koppelen met meerdere Orcon units, dan vervolgens deze te klonen met de Dongle? Geen idee of dat zou werken, ook omdat de Orcon units een response terug sturen die dan zal conflicteren omdat je 2x hetzelfde terug krijgt op ongeveer hetzelfde moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:56:
[...]

Nee dat kan nu niet, natuurlijk moet het mogelijk zijn om de software zo te maken dat er meerdere afstandsbedieningen gekloond worden en dan vanuit HA worden aangeroepen, maar dat zal je dan zelf moeten doen.

Is het niet mogelijk om één enkele 15RF bediening te koppelen met meerdere Orcon units, dan vervolgens deze te klonen met de Dongle? Geen idee of dat zou werken, ook omdat de Orcon units een response terug sturen die dan zal conflicteren omdat je 2x hetzelfde terug krijgt op ongeveer hetzelfde moment.
2 losse dongles werkt wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:32:
[...]

Na 24 uur werkt de teller nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Gunner0616 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:10:
[...]

Na 24 uur werkt de teller nog steeds.
Voor de zekerheid even laten doorlopen? Of had je nu allang een vastloper gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:13:
[...]

Voor de zekerheid even laten doorlopen? Of had je nu allang een vastloper gehad?
Ja tegen deze tijd had ik meestal wel een vastloper gehad. Dat duurde maar een paar uur. Weet alleen niet precies wat onze conclusie dan is, dat er iets aan de hand is met het verzenden en ontvangen van RF signalen? Of dat die timed out zoals je aangaf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
Gunner0616 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:17:
[...]

Ja tegen deze tijd had ik meestal wel een vastloper gehad. Dat duurde maar een paar uur. Weet alleen niet precies wat onze conclusie dan is, dat er iets aan de hand is met het verzenden en ontvangen van RF signalen? Of dat die timed out zoals je aangaf?
De testsoftware vraagt nu geen status op via RF, maar communiceert wel elke seconde met HA door een nieuwe waarde te updaten. Er lijkt dus iets mis te gaan in het RF gedeelte. Ik zal daar naar kijken, mogelijk kom ik weer met een testversie die weer een stukje code aan zet, want zelf krijg ik dit (helaas) niet gereproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:29:
[...]

De testsoftware vraagt nu geen status op via RF, maar communiceert wel elke seconde met HA door een nieuwe waarde te updaten. Er lijkt dus iets mis te gaan in het RF gedeelte. Ik zal daar naar kijken, mogelijk kom ik weer met een testversie die weer een stukje code aan zet, want zelf krijg ik dit (helaas) niet gereproduceerd.
Zou je eventueel een aparte 'sensor' kunnen aanmaken voor het tellen naast de RF Fan data? Dan kunnen we kijken of dat tellen wel blijft werken terwijl de RF data niet meer doorkomt? Of in het andere geval dat het er gewoon helemaal mee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:29:
[...]

Kan het niet een time-out van de verbinding met HA zijn, bijvoorbeeld de seriële poort over USB van de stick? Die time-out wordt nu voorkomen door de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:41:
[...]

Kan het niet een time-out van de verbinding met HA zijn, bijvoorbeeld de seriële poort over USB van de stick? Die time-out wordt nu voorkomen door de teller.
Dat lijkt me niet waarschijnlijk, of HA moet de verbinding dan verbreken. Maar lijkt me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Gunner0616 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:33:
[...]

Zou je eventueel een aparte 'sensor' kunnen aanmaken voor het tellen naast de RF Fan data? Dan kunnen we kijken of dat tellen wel blijft werken terwijl de RF data niet meer doorkomt? Of in het andere geval dat het er gewoon helemaal mee stopt.
Zou je nu deze willen proberen: Link

Deze doet wel een request aan de Orcon door een bericht te sturen, maar gaat niet proberen om de info te ontvangen. In Home Assistant zal je nog steeds dezelfde teller moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:01:
[...]

Zou je nu deze willen proberen: Link

Deze doet wel een request aan de Orcon door een bericht te sturen, maar gaat niet proberen om de info te ontvangen. In Home Assistant zal je nog steeds dezelfde teller moeten zien.
Deze werkt ook nog na een nachtje draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willie-wortel
Mogelijk heb ik 2 issues gevonden in de MySensors implementatie, de Sketch slaat de Orcon adressen rechtstreeks (lowlevel) op in de eeprom, dat kan conflicteren met de MySensors implementatie die ook naar de eeprom schrijft. Daarom ga ik proberen de "SaveState" functie te gebruiken van MySensors om dit probleem te voorkomen. Daarnaast kan het voorkomen bij een reset van de Dongle dat hij onbedoelt een verkeerd adres kloont, daarom wil ik niet automatisch meer naar kloon modus tijdens het opstarten, maar een knopje toevoegen in HA waarbij je kloon modus (bedoeld) kan activeren.

Als hij de eerste keer tijdens het opstarten een leeg eeprom ziet, zal hij wel naar kloon modus gaan. Zal proberen zsm de nieuwe code online te zetten, hopelijk lost dit het op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojos104
Willie-wortel schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:12:
Mogelijk heb ik 2 issues gevonden in de MySensors implementatie, de Sketch slaat de Orcon adressen rechtstreeks (lowlevel) op in de eeprom, dat kan conflicteren met de MySensors implementatie die ook naar de eeprom schrijft. Daarom ga ik proberen de "SaveState" functie te gebruiken van MySensors om dit probleem te voorkomen. Daarnaast kan het voorkomen bij een reset van de Dongle dat hij onbedoelt een verkeerd adres kloont, daarom wil ik niet automatisch meer naar kloon modus tijdens het opstarten, maar een knopje toevoegen in HA waarbij je kloon modus (bedoeld) kan activeren.

Als hij de eerste keer tijdens het opstarten een leeg eeprom ziet, zal hij wel naar kloon modus gaan. Zal proberen zsm de nieuwe code online te zetten, hopelijk lost dit het op!
Super! Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
De nieuwe versie van de MySensors sketch staat hier: link

Deze is dus helemaal functioneel en zou (hopelijk) de problemen moeten oplossen. Ook zit er nieuwe functionaliteit in. Lees ook vooral even de omschrijving op de GIT pagina.

Ik ben erg benieuwd of deze versie de problemen oplost :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fAsUVf4h4vjy9n2hQmzneuZDTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/377OwOiGCDC75z7e9attJrRH.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Willie-wortel op 08-11-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:31:
De nieuwe versie van de MySensors sketch staat hier: link

Deze is dus helemaal functioneel en zou (hopelijk) de problemen moeten oplossen. Ook zit er nieuwe functionaliteit in. Lees ook vooral even de omschrijving op de GIT pagina.

Ik ben erg benieuwd of deze versie de problemen oplost :)

[Afbeelding]
Helaas is deze er na een paar acties mee opgehouden. Nu kan ik via home assistant the waarde wel aanpassen maar verandert de 'brightness' niet meer. Ook als ik de afstandbediening gebruik dan verandert de brightness niet.

Zal 'm even in en uitpluggen en een nachtje met rust laten om te kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Gunner0616 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:34:
[...]

Helaas is deze er na een paar acties mee opgehouden. Nu kan ik via home assistant the waarde wel aanpassen maar verandert de 'brightness' niet meer. Ook als ik de afstandbediening gebruik dan verandert de brightness niet.

Zal 'm even in en uitpluggen en een nachtje met rust laten om te kijken wat er gebeurt.
Dat is balen, lukt het je nog wel om de Dongle in kloon modus te krijgen via de switch in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:51:
[...]

Dat is balen, lukt het je nog wel om de Dongle in kloon modus te krijgen via de switch in HA?
Dat lijkt niet te werken, switch gaat wel om maar ik zie geen lampjes knipperen op de fanx.

Heb 'm nu uit en in geplugd dus even kijken wat er vannacht gebeurt.

**Helaas, na een nachtje is deze versie er ook mee opgehouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner0616 op 09-11-2022 07:14 ]

• pompom11
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-06 14:32
[...]

---

8. De upload loopt vast
code:
1
2

Ik volg deze stappen maar bij het uploaden van mijn sketch krijg ik een foutmelding. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd maar heb geen idee hoe het op te lossen. Volgens mij staan al mijn instellingen goed. Ik heb ook meerdere usb porten geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiSbhuyRd7W6uuZ_wozthXK0w-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIG6k80hS31qgF8aVjfUqz9w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7pTAaHvJMNhWVj5EBwLOWd72gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQ2kVEL5cczyhP7XB7BHoMo1.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
pompom11 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:13:
[...]

Kan iemand mij verder helpen?
Moet eerlijk zeggen dat ik deze error nu ook een paar keer heb gehad, programmer is not responding. Bij mij maakte het uiteindelijk uit welke poort ik gebruikte en hielp een restart van de pc ook. Maar een echt goede oplossing heb ik niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pompom11
Ik heb alle poorten meerdere keren geprobeerd en ook de laptop vaker opnieuw opgestart. Dit helpt helaas niet. Ik heb geen tweede computer om het te kunnen proberen. Jammer want ik zou graag de sketch proberen. De firmata variant valt weg na een paar uur en kan ik alleen weer opstarten door de dongle te ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@pompom11 Bij mij bleek de oplossing te liggen in het installeren van een driver voor Windows11. Weet alleen even niet meer welke precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@Willie-wortel Mijn FanX wordt alleen direct na flashen vanuit de Arduino IDE herkend als USB serial device.
USB erin/eruit dan werkt ie niet meer. Op Windows 11.
(In een Linux computer is er geen ttyUSB maar ttyACM0 wordt niet als USB serial herkend)

Dit lijkt mij niet het juiste gedrag, toch?

Ik heb maanden geleden echt zitten prutsen en bootloader gebrand. Wellicht wat stuk gemaakt. Ik zal proberen nieuwe bootloader te branden, maar dat lukte niet meteen. Dus voordat ik met een Arduino UNO ofzo de SPI poort ga gebruiken om de FanX arduino micro opnieuw te flashen, ben ik benieuwd of dit gedrag bekend voorkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Hi @vliegnerd, volgens mij is het tot nu toe altijd mogelijk geweest om de Dongle te herstellen met de speciale reset via de 2 pinnetjes. Zie Git voor de instructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:28:
Hi @vliegnerd, volgens mij is het tot nu toe altijd mogelijk geweest om de Dongle te herstellen met de speciale reset via de 2 pinnetjes. Zie Git voor de instructie.
Ja, inderdaad: Dat doe ik ook.

Ik heb als test er gewoon een verkeerde bootloader ingeflashed. Windows zegt dan "dit apparaat wordt niet herkend" bij inpluggen.
Dan "Arduino Micro" kiezen en uploaden, even RESET aan GND. Een prima, werkende FanX.

Maar als ik de FanX verwijder en weer in de USB poort stop, dan start de sketch (standalone.ino) niet :-( En Linux herkent de FanX niet als USB serial device.
De onboard LED gaat ook niet aan, terwijl dat de eerste regel van setup() is. :?\\

EDIT: Dit is standalone.ino, maar firmata.ino heeft dit gedrag niet. Geen hardware issue dus. Als ik de USB serial niet gebruik werkt het prima.
Volgens Google moet Serial1 gebruikt worden als USB over serial, maar deze is bij FanX in gebruik voor seriële communicatie tussen CC1101 RF chip en de arduino microcontroller.
Note to self: Serial niet gebruiken, anders dan voor testen zoals bij standalone.ino.

[ Voor 28% gewijzigd door vliegnerd op 04-12-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel Ben even heel weinig online geweest afgelopen weken wegens vakantie.
Is er inmiddels een oplossing voor het probleem dat de FanX na een paar uur stopt met werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:31:
[...]

Ja, inderdaad: Dat doe ik ook.

Ik heb als test er gewoon een verkeerde bootloader ingeflashed. Windows zegt dan "dit apparaat wordt niet herkend" bij inpluggen.
Dan "Arduino Micro" kiezen en uploaden, even RESET aan GND. Een prima, werkende FanX.

Maar als ik de FanX verwijder en weer in de USB poort stop, dan start de sketch (standalone.ino) niet :-( En Linux herkent de FanX niet als USB serial device.
De onboard LED gaat ook niet aan, terwijl dat de eerste regel van setup() is. :?\\

EDIT: Dit is standalone.ino, maar firmata.ino heeft dit gedrag niet. Geen hardware issue dus. Als ik de USB serial niet gebruik werkt het prima.
Volgens Google moet Serial1 gebruikt worden als USB over serial, maar deze is bij FanX in gebruik voor seriële communicatie tussen CC1101 RF chip en de arduino microcontroller.
Note to self: Serial niet gebruiken, anders dan voor testen zoals bij standalone.ino.
Ok vreemd, als je de mogelijkheid hebt kan je misschien de software via de ISP header er opnieuw in zetten?
@Willie-wortel Ben even heel weinig online geweest afgelopen weken wegens vakantie.
Is er inmiddels een oplossing voor het probleem dat de FanX na een paar uur stopt met werken?
Ik krijg de problemen simpelweg en gek genoeg niet gereproduceerd hier. De Dongle werkt weken achter elkaar zonder problemen. Ik draai nu zelf de MySensors versie. Dus als iemand wat meer info heeft in de vorm van een log oid is dat erg welkom!

Ben op het moment wat druk, zal proberen aankomende week nog eens kritisch te kijken naar de verwerking van de ontvangen data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:52:
[...]

Ok vreemd, als je de mogelijkheid hebt kan je misschien de software via de ISP header er opnieuw in zetten?

[...]

Ik krijg de problemen simpelweg en gek genoeg niet gereproduceerd hier. De Dongle werkt weken achter elkaar zonder problemen. Ik draai nu zelf de MySensors versie. Dus als iemand wat meer info heeft in de vorm van een log oid is dat erg welkom!

Ben op het moment wat druk, zal proberen aankomende week nog eens kritisch te kijken naar de verwerking van de ontvangen data.
Wat voor logs zouden handig zijn? Ik heb wat dingen proberen aan te zetten maar ik zie bar weinig verschijnen in home assistant..

Zou het één van deze issues kunnen zijn?
https://github.com/NorthernMan54/rtl_433_ESP/issues/16

https://e2e.ti.com/suppor...eceiving-after-some-hours

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner0616 op 10-12-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
robertwebbe schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:41:
Robert is het een idee dat wij even onze PI setup na lopen? Ik heb namelijk de stick nu al meer dan 24 draaien op m'n laptop met debug en er gebeurt niets vreemds. Bij Willie werkt het ook allemaal naar behoren dus het lijkt mij dat wij iets hebben draaien/in onze setup hebben waardoor de stick crasht?

Mijne is een PI4 met daaraan een USB Hub (powered) daar zit de stick in met een aantal andere USB devices (deze zit op de USB 3 poort trouwens).
De PI4 draait Home assistant in Docker, Verder heb ik een volledige backup draaien elke week, maar die frequentie is dus te laag om elke 24u problemen te veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Gunner0616 @Willie-wortel
Ik heb ook een Pi 4B, de FanX zit met een USB verlengkabel direct op de Pi. Ik heb ook een SSD aangesloten via USB en een Zigbee stick. In eerste instantie dacht ik aan een power probleem maar als ik mijn Pi boven op zolder aansluit (vlakbij de ventilatie unit), dan heb ik geen probleem. Maar dat is niet de handigste plek voor mijn Pi.

Ik heb ook een versie met externe antenne, helaas geen verbetering. Ik heb ook nog een betere antenne aangeschaft, helaas ook niet.

Inmiddels heb ik de FanX er maar uit gehaald en gebruik ik de Orcon WiFi Controller van @hupie679. In verschillende kamers heb ik een klimaatsensor hangen en die stuurt de Orcon aan. Eigenlijk passeert die de Orcon print en kan ik het volle vermogen van de motor gebruiken in plaats van hoe deze ingesteld is via de dipswitches.

Edit: ik bedenk mij net dat ik ook nog een Pi 3B heb liggen, ik zal van de week hier even Home Assistent op zetten en testen met alleen de FanX. Gewoon om even te zien wat het dan doet.

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 12-12-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:08
Gunner0616 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:49:
[...]

Robert is het een idee dat wij even onze PI setup na lopen? Ik heb namelijk de stick nu al meer dan 24 draaien op m'n laptop met debug en er gebeurt niets vreemds. Bij Willie werkt het ook allemaal naar behoren dus het lijkt mij dat wij iets hebben draaien/in onze setup hebben waardoor de stick crasht?

Mijne is een PI4 met daaraan een USB Hub (powered) daar zit de stick in met een aantal andere USB devices (deze zit op de USB 3 poort trouwens).
De PI4 draait Home assistant in Docker, Verder heb ik een volledige backup draaien elke week, maar die frequentie is dus te laag om elke 24u problemen te veroorzaken.
Hier ook instabiliteit, ik zie dan de melding in Home Assistant "Error connecting to pymata board". Hij draait wel langer dan een dag, maar nog niet langer dan een week. Ik gok dat hij zo'n 2 a 3 dagen draait. Volledige power cycle verhelpt het issue (herstarten van HA niet). Home Assistant draait in een VM op een intel NUC, USB hangt via een verlengkabel buiten de meterkast voor voldoende bereik.

Hoe kan ik logs van de USB downloaden? Ik help graag mee met troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Logs vanuit home assistant bij het inpluggen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
2022-12-12 19:50:53.295 INFO (MainThread) [mysensors.transport] Connected to Serial<id=0x9db20ec8, open=True>(port='/dev/serial/by-id/usb-SparkFun_SparkFun_Pro_Micro-if00', baudrate=38400, bytesize=8, parity='N', stopbits=1, timeout=0, xonxoff=False, rtscts=False, dsrdtr=False)
2022-12-12 19:50:53.311 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;255;3;0;9;5750 MCO:BGN:INIT GW,CP=R-NGA---,FQ=8,REL=255,VER=2.3.2
2022-12-12 19:50:53.315 DEBUG (MainThread) [mysensors.handler] n:0 c:255 t:3 s:9 p:5750 MCO:BGN:INIT GW,CP=R-NGA---,FQ=8,REL=255,VER=2.3.2
2022-12-12 19:50:53.317 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;255;3;0;14;Gateway startup complete.
2022-12-12 19:50:53.320 INFO (MainThread) [mysensors.handler] n:0 c:255 t:3 s:14 p:Gateway startup complete.
2022-12-12 19:50:53.321 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 255
2022-12-12 19:50:53.322 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Sending 255;255;3;0;20;
2022-12-12 19:50:53.323 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;255;0;0;17;2.3.2
2022-12-12 19:50:53.331 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 255
2022-12-12 19:50:53.332 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;255;3;0;11;FanX
2022-12-12 19:50:53.336 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 255
2022-12-12 19:50:53.336 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;255;3;0;12;1.0
2022-12-12 19:50:53.342 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 255
2022-12-12 19:50:53.342 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;0;0;4;FanX
2022-12-12 19:50:53.347 WARNING (MainThread) [mysensors.sensor] child_id 1 already exists in children of node 0, cannot add child
2022-12-12 19:50:53.363 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;2;0;0;3;Clone switch
2022-12-12 19:50:53.365 WARNING (MainThread) [mysensors.sensor] child_id 2 already exists in children of node 0, cannot add child
2022-12-12 19:50:53.367 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;255;3;0;9;5754 MCO:BGN:STP
2022-12-12 19:50:53.369 DEBUG (MainThread) [mysensors.handler] n:0 c:255 t:3 s:9 p:5754 MCO:BGN:STP
2022-12-12 19:50:53.370 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;255;3;0;9;5756 MCO:REG:NOT NEEDED
2022-12-12 19:50:53.372 DEBUG (MainThread) [mysensors.handler] n:0 c:255 t:3 s:9 p:5756 MCO:REG:NOT NEEDED
2022-12-12 19:50:53.372 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;255;3;0;9;5756 MCO:BGN:INIT OK,TSP=NA
2022-12-12 19:50:53.373 DEBUG (MainThread) [mysensors.handler] n:0 c:255 t:3 s:9 p:5756 MCO:BGN:INIT OK,TSP=NA
2022-12-12 19:50:53.419 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;2;1;0;2;0
2022-12-12 19:50:53.421 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 2
2022-12-12 19:50:53.421 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;2;1
2022-12-12 19:50:53.422 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2022-12-12 19:50:53.428 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;1
2022-12-12 19:50:53.430 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2022-12-12 19:50:53.470 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FanX: value_type 2, value = 1
2022-12-12 19:50:53.470 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FanX: value_type 3, value = 1
2022-12-12 19:50:53.471 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: Clone switch: value_type 2, value = 0
2022-12-12 19:50:53.554 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Receiving 0;1;1;0;3;4
2022-12-12 19:50:53.556 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.gateway] Node update: node 0 child 1
2022-12-12 19:50:53.659 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FanX: value_type 2, value = 1
2022-12-12 19:50:53.660 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mysensors.device] Entity update: FanX: value_type 3, value = 4
2022-12-12 19:51:03.305 DEBUG (SyncWorker_7) [mysensors.persistence] Saving sensors to persistence file /config/mysensors_82d37aa9ca4f00a42060bf0274a685a0.json

Vandaag proberen de snelheid te veranderen, maar daar reageert hij niet op:
code:
1
2022-12-13 17:29:37.021 DEBUG (MainThread) [mysensors.transport] Sending 0;1;1;1;3;3

Tussen de twee snippets hierboven verder geen mysensors logs in home assistant (heb de afstand bediening of home assistant opties ook niet gebruikt voor de orcon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Zojuist deze versie gemaakt: LINK

Deze heeft een watchdog op 8 sec, als het programma ergens hangt wordt er een reset gedaan, kan je deze erop zetten en controleren wat je dan in de logs ziet?

edit: betreft voor nu alleen de MySensors versie, getest op Dongle V1.0

[ Voor 12% gewijzigd door Willie-wortel op 13-12-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

robertwebbe schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:41:
@Gunner0616 @Willie-wortel
Ik heb ook een Pi 4B, de FanX zit met een USB verlengkabel direct op de Pi. Ik heb ook een SSD aangesloten via USB en een Zigbee stick. In eerste instantie dacht ik aan een power probleem maar als ik mijn Pi boven op zolder aansluit (vlakbij de ventilatie unit), dan heb ik geen probleem. Maar dat is niet de handigste plek voor mijn Pi.

Ik heb ook een versie met externe antenne, helaas geen verbetering. Ik heb ook nog een betere antenne aangeschaft, helaas ook niet.

Inmiddels heb ik de FanX er maar uit gehaald en gebruik ik de Orcon WiFi Controller van @hupie679. In verschillende kamers heb ik een klimaatsensor hangen en die stuurt de Orcon aan. Eigenlijk passeert die de Orcon print en kan ik het volle vermogen van de motor gebruiken in plaats van hoe deze ingesteld is via de dipswitches.

Edit: ik bedenk mij net dat ik ook nog een Pi 3B heb liggen, ik zal van de week hier even Home Assistent op zetten en testen met alleen de FanX. Gewoon om even te zien wat het dan doet.
Kan je hier dan ook informatie mee uitlezen zoals fan snelheid en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb in het begin ook redelijk veel ‘gezeik’ gehad met de software maar na ik van Firmata af ben werkt het best prima. Zo eens per 4 weken dat hij er mee stopt, stick er even opnieuw inpluggen en gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:18:
Ik heb in het begin ook redelijk veel ‘gezeik’ gehad met de software maar na ik van Firmata af ben werkt het best prima. Zo eens per 4 weken dat hij er mee stopt, stick er even opnieuw inpluggen en gaan :D
Fijn dat het beter werkt, maar zou eigenlijk gewoon continu moeten werken. De watchdog timer simuleert mogelijk het uit/inpluggen. Dit is niet de mooiste oplossing, maar geeft wel wat meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:21:
[...]

Fijn dat het beter werkt, maar zou eigenlijk gewoon continu moeten werken. De watchdog timer simuleert mogelijk het uit/inpluggen. Dit is niet de mooiste oplossing, maar geeft wel wat meer info.
Ach, ik vindt het niet z’n ramp om dat af en toe even te doen. Het zou fijner zijn als je een melding in HA zou krijgen als die stick niet reageert maar ja, dat is wel lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:11:

Deze heeft een watchdog op 8 sec, als het programma ergens hangt wordt er een reset gedaan, kan je deze erop zetten en controleren wat je dan in de logs ziet?

Zijn allle versies de we geprobeerd hebben voor v1 geweest? Ik heb dongle v2 namelijk dus dat zou ook al een probleem kunnen verklaren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Gunner0616 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:53:
[...]

Zijn allle versies de we geprobeerd hebben voor v1 geweest? Ik heb dongle v2 namelijk dus dat zou ook al een probleem kunnen verklaren 8)7
Nee Firmata en MySensors draait op beide versies, maar ik had vanavond alleen tijd om die debug versie op V2 te testen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fanx') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
          entity_id: light.fanx
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

Voor de geïnteresseerde, een werkende fan sensor in HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Willie-wortel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:11:

Iemand al ervaringen met deze versie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:26:
[...]

Iemand al ervaringen met deze versie?
Gisteren er op gezet en hij werkt vanavond nog! Vorige keren reageerde hij nu al niet meer.

Zal morgen avond weer checken. Maar het lijkt dus positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GosZk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 10:31
Is er misschien iemand die een FanX RF USB Dongle beschikbaar heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GosZk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:29:
Is er misschien iemand die een FanX RF USB Dongle beschikbaar heeft?
v&a aangeboden: FanX RF USB Dongle

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Gunner0616 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:39:
[...]

Gisteren er op gezet en hij werkt vanavond nog! Vorige keren reageerde hij nu al niet meer.

Zal morgen avond weer checken. Maar het lijkt dus positief!
Werkt nog steeds!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Werkt het nog steeds? Ik heb hem inmiddels naar de algemene MySensor branch gezet: link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:55:
[...]

Werkt het nog steeds? Ik heb hem inmiddels naar de algemene MySensor branch gezet: link
Ja werkt helemaal perfect voor mij. Heeft die watchdog nog negatieve effecten (zie ik zelf niet overigens) of is het gewoon een minder nette oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pompom11
Willie-wortel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:55:
[...]

Ik heb deze inmiddels ook al een tijdje draaien en deze werkt perfect! veel dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
Gunner0616 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:24:
[...]

Ja werkt helemaal perfect voor mij. Heeft die watchdog nog negatieve effecten (zie ik zelf niet overigens) of is het gewoon een minder nette oplossing?
Het is inderdaad een minder nette oplossing. Als ik wat meer tijd heb, wil ik nog steeds kijken of ik kan vinden waar hij vastloopt, waarschijnlijk is dat ergens in het verwerken van de RX data, of het omschakelen van TX naar RX tussen de CC1101 en de mcu. Deze versie moet verder geen negatieve effecten hebben, ik heb er wel net nog even een kleine schoonheidsfout uitgehaald zodat bij een reset (of eerste keer opstarten), altijd even de huidige fan level update naar HA, dat zat er al in, maar niet als de huidige fan level 1 was. Dus deze zou foutloos moeten draaien :) Natuurlijk hoor ik graag of dat dan ook zo is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout1976
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-08-2024
Gaat dit ook werken op een Synology NAS met virtual machine HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Willie-wortel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:13:
[...]

Het is inderdaad een minder nette oplossing. Als ik wat meer tijd heb, wil ik nog steeds kijken of ik kan vinden waar hij vastloopt, waarschijnlijk is dat ergens in het verwerken van de RX data, of het omschakelen van TX naar RX tussen de CC1101 en de mcu. Deze versie moet verder geen negatieve effecten hebben, ik heb er wel net nog even een kleine schoonheidsfout uitgehaald zodat bij een reset (of eerste keer opstarten), altijd even de huidige fan level update naar HA, dat zat er al in, maar niet als de huidige fan level 1 was. Dus deze zou foutloos moeten draaien :) Natuurlijk hoor ik graag of dat dan ook zo is :P
Ontzettend bedankt voor alle nazorg in elk geval. Ben er super blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
wout1976 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:39:
Gaat dit ook werken op een Synology NAS met virtual machine HA?
Geen idee eigenlijk. Als je een Arduino kan uitlezen via een virtual com zou het moeten werken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GosZk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 10:31
Heb van een forum lid een FanX mogen overkopen (nogmaals dank! :) ) en kreeg hem in eerste instantie niet aan de praat. Fan bleef op 0 staan zowel in HA als via Remote Arduino Experience. Nadat ik bovenstaande reset stappen had doorlopen en de FanX opnieuw had gekoppeld kreeg ik in Remote Arduino Experience de status wel te zien. Daarna weer aan HS gekoppeld en na een reboot werkt het perfect.

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
De MySensors versie heeft een update gehad, in deze versie:

- zoveel mogelijk "edge cases" afgevangen in de RX functie om problemen te voorkomen
- de source en target adres zichtbaar in Home Assistant als entiteit, deze worden geupdate als het klonen is gelukt

De laatstse versie staat hier: link.

Let erop dat de "fanx" entiteit is vervangen door "fan speed" in deze versie, mogelijk moet je daardoor je configuration.yaml aanpassen zodat de FAN entiteit weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney69
  • Niet online
Ik was eigenlijk al heel lang op zoek naar zoiets als dit. Gezien de dongle uitverkocht is...? Is het mogelijk om zelf dit in elkaar te zetten? welke onderdelen zijn hierbij gebruikt? of waar kan ik de stick alsnog krijgen?

Looney--> Live your life!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-06 21:15

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Ik wil jullie graag even bedanken voor de vele info die ik uit dit topic heb kunnen halen, het is gisteren gelukt om van Firmata over te stappen naar MySensors. Hier en daar nog wat extra hulp nodig gehad van google om mijn Noob status rond Arduino te compenseren maar ik hij draait nu perfect. Zonder jullie moeite om informatie te delen in dit topic was dit nooit gelukt!

Ook de “oude” frontend werkt weer bijna identiek. In de vorige situatie werd de stand in de knoppen grijs, nu blijven de knoppen allemaal blauw en is het niet in 1 oogopslag te zien waar hij op staat. Ik kan wel de knoppen bedienen en via een andere entity card de status on/off opvragen maar juist snel de stand in deze knoppenbalk vonden wij wel prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UKy9Zpw93CTSRFeCFLSDt1nl-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZNdUSQpabYErgeI3a7pSlOZ.jpg?f=fotoalbum_large

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-06 21:15

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Ik heb wellicht nog even wat hulp nodig, via de brightness van de light.fan_speed entity kan ik nu beweging krijgen in de ventilatie.

Met brightness 1 gaat hij in stand 1, idem voor 2 en 3. De away, auto en timer stand lukt mij niet om te activeren. Ik heb de fan-control-row.js nog bekeken en viel me daarin op dat de away stand speed 0 krijgt, echter bestaat die waarde als brightness niet (1-100)? Heeft dat er wellicht mee te maken?

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willie-wortel
BehindCorner schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:13:
Ik heb wellicht nog even wat hulp nodig, via de brightness van de light.fan_speed entity kan ik nu beweging krijgen in de ventilatie.

Met brightness 1 gaat hij in stand 1, idem voor 2 en 3. De away, auto en timer stand lukt mij niet om te activeren. Ik heb de fan-control-row.js nog bekeken en viel me daarin op dat de away stand speed 0 krijgt, echter bestaat die waarde als brightness niet (1-100)? Heeft dat er wellicht mee te maken?
De knoppenbar icm MySensors heb ik nog niet werkend. Ook nog niet veel tijd aan besteed. Mogelijk weet iemand hoe dat gedaan kan worden, lijkt mij ook gaaf :) Wat wel werkt is de oplossing die @Toppe heeft gedeeld eerder:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
          entity_id: light.fan_speed
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

De fan entiteit kan je dan makkelijk op je dashboard zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIItXf9YChXV_XsV8TKGC1ucF7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRN7nZOgOkGaluBjMDJim4p0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Willie-wortel op 06-01-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Mocht iemand willen weten hoe de source en target adressen worden bepaald.

Dit is achterhaalde info.

[ Voor 79% gewijzigd door Willie-wortel op 08-01-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:17:
Mocht iemand willen weten hoe de source en target adressen worden bepaald:
Is het niet handiger om de "standaard" ramses II notatie te gebruiken:
https://github.com/zxdavb...ng-Data-Fields#device-ids

Ik ken mijn WTW als 32:134446 (dat is ramses notatie).
Ik weet dat dit ook: 0x820D2E (hex notatie, raw bytes die verstuurd worden)
Maar om nou ook nog 8523054 te gaan onthouden/noteren??

Het is overigens superfijn dat je deze informatie in HA zichtbaar maakt, beter deze decimale notatie dan helemaal niks.
Maar als je het nog wil verbeteren dan is de hex notatie over liever de ramses notatie veel duidelijker voor gebruikers die ook andere systemen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Is het niet handiger om de "standaard" ramses II notatie te gebruiken:
https://github.com/zxdavb...ng-Data-Fields#device-ids

Ik ken mijn WTW als 32:134446 (dat is ramses notatie).
Ik weet dat dit ook: 0x820D2E (hex notatie, raw bytes die verstuurd worden)
Maar om nou ook nog 8523054 te gaan onthouden/noteren??

Het is overigens superfijn dat je deze informatie in HA zichtbaar maakt, beter deze decimale notatie dan helemaal niks.
Maar als je het nog wil verbeteren dan is de hex notatie over liever de ramses notatie veel duidelijker voor gebruikers die ook andere systemen gebruiken.
Goed punt! Zal dat meenemen in de volgende update :)

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste