Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 10:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvdJN_1svs-D5JRuDh9yBYq6Y94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ICQsVnqnTLEEStVaqZIZdvoR.png?f=user_large

Hij zit erin en staat op Github :)

Kan het zijn dat mijn unit 29 heeft als device type?

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 09:11
Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:58:
Kan het zijn dat mijn unit 29 heeft als device type?
Volgens mij zijn de device id's bij fans niet heel strict en kan een 29 of 32 worden gebruikt. Voor afstandsbedieningen en sensoren heb ik 29 en 37 gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

Vandaag ook eindelijk de tijd gevonden om mijn fanX te updaten naar Willie's code van vanmorgen.

@BehindCorner @Willie-wortel
Voor de weergave op mijn lovelace dasbhoard heb ik deze vertical stack gemaakt,
voor zolang we de huidige stand niet aan de kleur van de knop kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxHRsrlgdZ_mExgSxG1JlFtKWzU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DPKBbdM5ujTX7giKDF93vyRL.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: vertical-stack
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: light.fanx
        name: Stand
        type: custom:custom-fan-card
        tap_action:
          action: none
    title: fanX
  - type: entity
    entity: fan.mechanische_ventilatie
    name: Huidige stand
    attribute: preset_mode

Ik heb trouwens ook nog:
- een Orcon Wifi Controller (van @hupie679),
- een aantal Aqara Air Quality Monitors,
- een Aquara Door & Window sensors,
- een TP-Link KP115 slimme stekker die het energieverbruik meet en
- een Alecto WS-5500 Weerstation
en daarmee heb ik dit Ventilatie dashboard gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUSGQ4yrQMfK3fnRU5IkpeJGb2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5rLpBWHXnEPL637fcPIlmsBH.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door robertwebbe op 08-01-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-06 21:15

BehindCorner

Battlcruiser operational!

robertwebbe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:12:
Vandaag ook eindelijk de tijd gevonden om mijn fanX te updaten naar Willie's code van vanmorgen.

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
cards:
    entities:
        tap_action:

Ik heb trouwens ook nog:

[Afbeelding]
Top! Werkt en voldoet ook prima zo.

Ik moest nog even de entity aanpassen naar light.fan_speed, volgens mij is dit een aanpassing in de laatste update.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:12:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
cards:
    entities:
        tap_action:

Ik heb trouwens ook nog:

[Afbeelding]
Mooi dat het is gelukt! Ik zal binnenkort even kijken of ik die knoppenbar weer werkend kan krijgen :)

Beetje offtopic, maar ik heb ook die WS-5500, een tip: kijk eens naar de mini-graph-card integratie. Of de compass-card.

Zie mijn dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r73dY96BQShJCDlFe7i-1nBp624=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m9DxhEfxl6bvAMlVsIja3CE4.png?f=fotoalbum_large
Top! Werkt en voldoet ook prima zo.

Ik moest nog even de entity aanpassen naar light.fan_speed, volgens mij is dit een aanpassing in de laatste update.
Ja klopt, entiteit is aangepast. Dat was wat duidelijker zo, ook omdat ik hoop in de aankomende tijd meer entiteiten toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:38

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Dat was wat duidelijker zo, ook omdat ik hoop in de aankomende tijd meer entiteiten toe te voegen.
Welke zou je willen toevoegen dan? Lijkt me wel handig om de rpm enzo te zien maar lijkt me vrijwel onmogelijk omdat ze dit niet als RF uitsturen volgens mij?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Toppe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Welke zou je willen toevoegen dan? Lijkt me wel handig om de rpm enzo te zien maar lijkt me vrijwel onmogelijk omdat ze dit niet als RF uitsturen volgens mij?
Ik hoop dat bijv. de humidity of temperatuur uit te lezen is middels een 31DA bericht, maar ik weet nog steeds niet zeker of dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
@robertwebbe

Hierbij de werkende fan-control-row.js voor de MySensors implementatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNBE3aIwU5TUb8ydCs7OX7j-smg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7mEt8Rlsrx0YTfED1zhtqJ4F.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
class CustomFanCard extends Polymer.Element {

static get template() {
        return Polymer.html`
            <style>
                .flex-container {
                    display: flex;
                    justify-content: center;
                    align-items: center;
                }
                @keyframes mdc-ripple-fg-radius-in{from{animation-timing-function:cubic-bezier(0.4, 0, 0.2, 1);transform:translate(var(--mdc-ripple-fg-translate-start, 0)) scale(1)}to{transform:translate(var(--mdc-ripple-fg-translate-end, 0)) scale(var(--mdc-ripple-fg-scale, 1))}}@keyframes mdc-ripple-fg-opacity-in{from{animation-timing-function:linear;opacity:0}to{opacity:var(--mdc-ripple-fg-opacity, 0)}}@keyframes mdc-ripple-fg-opacity-out{from{animation-timing-function:linear;opacity:var(--mdc-ripple-fg-opacity, 0)}to{opacity:0}}.mdc-ripple-surface--test-edge-var-bug{--mdc-ripple-surface-test-edge-var: 1px solid #000;visibility:hidden}.mdc-ripple-surface--test-edge-var-bug::before{border:var(--mdc-ripple-surface-test-edge-var)}.mdc-button{font-family:Roboto,sans-serif;-moz-osx-font-smoothing:grayscale;-webkit-font-smoothing:antialiased;font-size:.875rem;line-height:2.25rem;font-weight:500;letter-spacing:.0892857143em;text-decoration:none;text-transform:uppercase;--mdc-ripple-fg-size: 0;--mdc-ripple-left: 0;--mdc-ripple-top: 0;--mdc-ripple-fg-scale: 1;--mdc-ripple-fg-translate-end: 0;--mdc-ripple-fg-translate-start: 0;-webkit-tap-highlight-color:rgba(0,0,0,0);will-change:transform,opacity;padding:0 8px 0 8px;display:inline-flex;position:relative;align-items:center;justify-content:center;box-sizing:border-box;min-width:64px;height:36px;border:none;outline:none;line-height:inherit;user-select:none;-webkit-appearance:none;overflow:hidden;vertical-align:middle;border-radius:4px}.mdc-button::before,.mdc-button::after{position:absolute;border-radius:50%;opacity:0;pointer-events:none;content:""}.mdc-button::before{transition:opacity 15ms linear,background-color 15ms linear;z-index:1}.mdc-button.mdc-ripple-upgraded::before{transform:scale(var(--mdc-ripple-fg-scale, 1))}.mdc-button.mdc-ripple-upgraded::after{top:0;left:0;transform:scale(0);transform-origin:center center}.mdc-button.mdc-ripple-upgraded--unbounded::after{top:var(--mdc-ripple-top, 0);left:var(--mdc-ripple-left, 0)}.mdc-button.mdc-ripple-upgraded--foreground-activation::after{animation:225ms mdc-ripple-fg-radius-in forwards,75ms mdc-ripple-fg-opacity-in forwards}.mdc-button.mdc-ripple-upgraded--foreground-deactivation::after{animation:150ms mdc-ripple-fg-opacity-out;transform:translate(var(--mdc-ripple-fg-translate-end, 0)) scale(var(--mdc-ripple-fg-scale, 1))}.mdc-button::before,.mdc-button::after{top:calc(50% - 100%);left:calc(50% - 100%);width:200%;height:200%}.mdc-button.mdc-ripple-upgraded::after{width:var(--mdc-ripple-fg-size, 100%);height:var(--mdc-ripple-fg-size, 100%)}.mdc-button::-moz-focus-inner{padding:0;border:0}.mdc-button:active{outline:none}.mdc-button:hover{cursor:pointer}.mdc-button:disabled{background-color:transparent;color:rgba(0,0,0,.37);cursor:default;pointer-events:none}.mdc-button.mdc-button--dense{border-radius:4px}.mdc-button:not(:disabled){background-color:transparent}.mdc-button:not(:disabled){color:#6200ee;color:var(--mdc-theme-primary, #6200ee)}.mdc-button::before,.mdc-button::after{background-color:#6200ee}@supports not (-ms-ime-align: auto){.mdc-button::before,.mdc-button::after{background-color:var(--mdc-theme-primary, #6200ee)}}.mdc-button:hover::before{opacity:.04}.mdc-button:not(.mdc-ripple-upgraded):focus::before,.mdc-button.mdc-ripple-upgraded--background-focused::before{transition-duration:75ms;opacity:.12}.mdc-button:not(.mdc-ripple-upgraded)::after{transition:opacity 150ms linear}.mdc-button:not(.mdc-ripple-upgraded):active::after{transition-duration:75ms;opacity:.16}.mdc-button.mdc-ripple-upgraded{--mdc-ripple-fg-opacity: 0.16}.mdc-button .mdc-button__icon{margin-left:0;margin-right:8px;display:inline-block;width:18px;height:18px;font-size:18px;vertical-align:top}[dir=rtl] .mdc-button .mdc-button__icon,.mdc-button .mdc-button__icon[dir=rtl]{margin-left:8px;margin-right:0}.mdc-button svg.mdc-button__icon{fill:currentColor}.mdc-button--raised .mdc-button__icon,.mdc-button--unelevated .mdc-button__icon,.mdc-button--outlined .mdc-button__icon{margin-left:-4px;margin-right:8px}[dir=rtl] .mdc-button--raised .mdc-button__icon,.mdc-button--raised .mdc-button__icon[dir=rtl],[dir=rtl] .mdc-button--unelevated .mdc-button__icon,.mdc-button--unelevated .mdc-button__icon[dir=rtl],[dir=rtl] .mdc-button--outlined .mdc-button__icon,.mdc-button--outlined .mdc-button__icon[dir=rtl]{margin-left:8px;margin-right:-4px}.mdc-button--raised,.mdc-button--unelevated{padding:0 16px 0 16px}.mdc-button--raised:disabled,.mdc-button--unelevated:disabled{background-color:rgba(0,0,0,.12);color:rgba(0,0,0,.37)}.mdc-button--raised:not(:disabled),.mdc-button--unelevated:not(:disabled){background-color:#6200ee}@supports not (-ms-ime-align: auto){.mdc-button--raised:not(:disabled),.mdc-button--unelevated:not(:disabled){background-color:var(--mdc-theme-primary, #6200ee)}}.mdc-button--raised:not(:disabled),.mdc-button--unelevated:not(:disabled){color:#fff;color:var(--mdc-theme-on-primary, #fff)}.mdc-button--raised::before,.mdc-button--raised::after,.mdc-button--unelevated::before,.mdc-button--unelevated::after{background-color:#fff}@supports not (-ms-ime-align: auto){.mdc-button--raised::before,.mdc-button--raised::after,.mdc-button--unelevated::before,.mdc-button--unelevated::after{background-color:var(--mdc-theme-on-primary, #fff)}}.mdc-button--raised:hover::before,.mdc-button--unelevated:hover::before{opacity:.08}.mdc-button--raised:not(.mdc-ripple-upgraded):focus::before,.mdc-button--raised.mdc-ripple-upgraded--background-focused::before,.mdc-button--unelevated:not(.mdc-ripple-upgraded):focus::before,.mdc-button--unelevated.mdc-ripple-upgraded--background-focused::before{transition-duration:75ms;opacity:.24}.mdc-button--raised:not(.mdc-ripple-upgraded)::after,.mdc-button--unelevated:not(.mdc-ripple-upgraded)::after{transition:opacity 150ms linear}.mdc-button--raised:not(.mdc-ripple-upgraded):active::after,.mdc-button--unelevated:not(.mdc-ripple-upgraded):active::after{transition-duration:75ms;opacity:.32}.mdc-button--raised.mdc-ripple-upgraded,.mdc-button--unelevated.mdc-ripple-upgraded{--mdc-ripple-fg-opacity: 0.32}.mdc-button--raised{box-shadow:0px 3px 1px -2px rgba(0, 0, 0, 0.2),0px 2px 2px 0px rgba(0, 0, 0, 0.14),0px 1px 5px 0px rgba(0,0,0,.12);transition:box-shadow 280ms cubic-bezier(0.4, 0, 0.2, 1)}.mdc-button--raised:hover,.mdc-button--raised:focus{box-shadow:0px 2px 4px -1px rgba(0, 0, 0, 0.2),0px 4px 5px 0px rgba(0, 0, 0, 0.14),0px 1px 10px 0px rgba(0,0,0,.12)}.mdc-button--raised:active{box-shadow:0px 5px 5px -3px rgba(0, 0, 0, 0.2),0px 8px 10px 1px rgba(0, 0, 0, 0.14),0px 3px 14px 2px rgba(0,0,0,.12)}.mdc-button--raised:disabled{box-shadow:0px 0px 0px 0px rgba(0, 0, 0, 0.2),0px 0px 0px 0px rgba(0, 0, 0, 0.14),0px 0px 0px 0px rgba(0,0,0,.12)}.mdc-button--outlined{border-style:solid;padding:0 14px 0 14px;border-width:2px}.mdc-button--outlined:disabled{border-color:rgba(0,0,0,.37)}.mdc-button--outlined:not(:disabled){border-color:#6200ee;border-color:var(--mdc-theme-primary, #6200ee)}.mdc-button--dense{height:32px;font-size:.8125rem}.material-icons{font-family:var(--mdc-icon-font, "Material Icons");font-weight:normal;font-style:normal;font-size:var(--mdc-icon-size, 24px);line-height:1;letter-spacing:normal;text-transform:none;display:inline-block;white-space:nowrap;word-wrap:normal;direction:ltr;-webkit-font-feature-settings:"liga";-webkit-font-smoothing:antialiased}:host{display:inline-flex;outline:none}.mdc-button{flex:1}
                :host {
                    display: inherit;
                }
                .speeds button:host {
                    display: inline-flex;
                    outline: none;
                }
                .speeds button {
                    min-width: 34px !important;
                    width: 34px;
                    font-size: 11px !important;
                }
            </style>

<hui-generic-entity-row hass="[[hass]]" config="[[_config]]">
                <div class='flex-container' on-click="stopPropagation">
                    <div class='speeds'>
                        <button
                            class='mdc-button mdc-button--raised mdc-ripple-upgraded'
                            toggles name="Laag"
                            on-tap='setSpeed'
                            on-click='setSpeed'
                            disabled='[[_isOneSpeed]]'>
                            <span class="mdc-button__label">1</span>
                        </button>
                        <button
                            toggles name="Mid"
                            on-tap='setSpeed'
                            on-click='setSpeed'
                            disabled='[[_isTwoSpeed]]'>
                            <span class="mdc-button__label">2</span>
                        </button>
                        <button
                            toggles name="Hoog"
                            on-tap='setSpeed'
                            on-click='setSpeed'
                            disabled='[[_isThreeSpeed]]'>
                            <span class="mdc-button__label">3</span>
                        </button>
                        <button
                            toggles name="Auto"
                            on-tap='setSpeed'
                            on-click='setSpeed'
                            disabled='[[_isAutoSpeed]]'>
                            <span class="mdc-button__label">Aut</span>
                        </button>
                        <button
                            toggles name="Off"
                            on-tap='setOff'
                            on-click='setOff'
                            disabled='[[_isAwaySpeed]]'>
                            <span class="mdc-button__label">Awy</span>
                        </button>                          
                    </div>
                </div>
            </hui-generic-entity-row>
        `;
    }

static get properties() {
        return {
            hass: {
                type: Object,
                observer: 'hassChanged'
            },
            _config: Object,
            _stateObj: Object,
            _isOff: Boolean,
            _isOneSpeed: Boolean,
            _isTwoSpeed: Boolean,
            _isThreeSpeed: Boolean,
            _isAutoSpeed: Boolean,
            _isAwaySpeed: Boolean
        }
    }

setConfig(config) {
        this._config = config;
    }

hassChanged(hass) {

const config = this._config;
        const stateObj = hass.states[config.entity];

let mode;
        if (stateObj && stateObj.attributes) 
        {
            mode = stateObj.attributes.preset_mode || 'off';
        }

this.setProperties({
            _stateObj: stateObj,
            _isOneSpeed:   mode === 'Laag' && stateObj.state === 'on',
            _isTwoSpeed:   mode === 'Mid' && stateObj.state === 'on',
            _isThreeSpeed: mode === 'Hoog' && stateObj.state === 'on',
            _isAutoSpeed: mode === 'Auto' && stateObj.state === 'on',
            _isAwaySpeed: stateObj.state === 'off'
        });
    }

stopPropagation(e) 
    {
        e.stopPropagation();
    }

setOff(e) 
    {
        this.hass.callService('fan', 'turn_off', {
            entity_id: this._config.entity
         });
    }

setSpeed(e) 
    {
        const mode = e.currentTarget.getAttribute('name');
        this.hass.callService('fan', 'set_preset_mode', {entity_id: this._config.entity, preset_mode: mode});
    }
}

customElements.define('custom-fan-card', CustomFanCard);

Daarnaast maak je een kaart middels deze code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: entities
entities:
  - entity: fan.mechanische_ventilatie
    name: FAN
    tap_action:
title: Mechanische ventilatie

Laat maar even weten of het werkt. Je hebt alsnog die template code voor de FAN nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel 🙏🏻 Heb je hem getest met dark mode theme?

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 08-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:19

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Ik hoop dat bijv. de humidity of temperatuur uit te lezen is middels een 31DA bericht, maar ik weet nog steeds niet zeker of dat mogelijk is.
Ja, die informatie zit in het 31DA bericht dat de WTW zendt.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:10:
@Willie-wortel 🙏🏻 Heb je hem getest met dark mode theme?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a4SXEh-QKcTm7g0I4RAugEj9n0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c9th7pv1yyoogKisyLL9qy1X.png?f=user_large

Misschien voor verbetering vatbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:11:
[...]

Ja, die informatie zit in het 31DA bericht dat de WTW zendt.
Doet een simpele mechanische ventilatie dat ook sturen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:14:
[...]
Doet een simpele mechanische ventilatie dat ook sturen? :)
:)

Ik kan het niet testen, maar ik denk dat jij getest hebt dat het NIET verzonden wordt?
Als je wil testen kan ik wel de 31DA request berichten doorsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:13:
[...]

[Afbeelding]

Misschien voor verbetering vatbaar?
Ik heb even gekeken of ik het zelf kon fixen maar javascript is mij toch wat te ingewikkeld...

[ Voor 25% gewijzigd door robertwebbe op 09-01-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 06:41
Op een Orcon HRC had ik de grootste moeite om de entities in HA te krijgen met MySensors.

Het bleek dat alle values secties leeg waren in de mysensors_{some guid}.json. Nadat ik met de hand aantal values had ingevuld werkte het meteen.*

Voor degene die hier ook mee stoeien, hier een, althans voor mij, werkende (begin) json:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
{
    "0": {
        "sensor_id": 0,
        "children": {
            "1": {
                "id": 1,
                "type": 4,
                "description": "FAN speed",
                "values": {
                    "2": "1",
                    "3": "4"
                }
            },
            "2": {
                "id": 2,
                "type": 3,
                "description": "Clone switch",
                    "2": "0"
                }
            },
            "3": {
                "id": 3,
                "type": 23,
                "description": "Target address",
                }
            },
            "4": {
                "id": 4,
                "type": 23,
                "description": "Source address",
                }
            }
        },
        "type": 17,
        "sketch_name": "FanX",
        "sketch_version": "1.0",
        "battery_level": 0,
        "protocol_version": "2.3.2",
        "heartbeat": 0
    }
}

Het gaat hier om de ingevulde values voor 'FAN speed' en 'Clone switch'.

*Ook was some de gehele json leeg. Als ik snel na insteken usb-stick hem toevoegde in HA ging het goed (afgezien van de lege values secties dus)

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 09-01-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:10:
[...]

:)

Ik kan het niet testen, maar ik denk dat jij getest hebt dat het NIET verzonden wordt?
Als je wil testen kan ik wel de 31DA request berichten doorsturen.
Ja klopt, eigenlijk ben ik ook niet helemaal zeker van het bericht dat ik weg moet sturen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar ik krijg of geen reactie of een 31D9 bericht terug. Zie ook dit antwoord.
Ik heb even gekeken of ik het zelf kon fixen maar javascript is mij toch wat te ingewikkeld...
Jawel @robertwebbe! Dat gaat jou lukken :)
Check deze link bij kopje: "Implement the Frontface card".
Op een Orcon HRC had ik de grootste moeite om de entities in HA te krijgen met MySensors.
Dit zou gewoon vanzelf moeten gaan eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Willie-wortel op 09-01-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Ja klopt, eigenlijk ben ik ook niet helemaal zeker van het bericht dat ik weg moet sturen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar ik krijg of geen reactie of een 31D9 bericht terug. Zie ook dit antwoord.

[...]
Het 31DA-bericht uit het gelinkte forumbericht van ArjenHiemstra klopt. Dit is een bericht van mijn RF15 display (37:171685) aan mijn WTW (32:134446) met antwoord.

code:
1
2
2023-01-09T19:04:53.429919 055 RQ --- 37:171685 32:134446 --:------ 31DA 001 00
2023-01-09T19:04:53.472970 063 RP --- 32:134446 37:171685 --:------ 31DA 030 00EF007FFF3A2B046A071C07C3038AF80000182F2F0000EFEF0A4E0A3300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:05:
@robertwebbe

[Afbeelding]
[knip]

Daarnaast maak je een kaart middels deze code:
[knip]

Laat maar even weten of het werkt. Je hebt alsnog die template code voor de FAN nodig.
Het goede nieuws is dat de verbinding blijft bestaan en ik deze kan bedienen *O*

Alleen werken de knoppen niet meer zoals voorheen. Ik had het eerst werkend met de laatste code maar na wat gepiel met het javascript werkte het niet meer. Dus zojuist beide Willie's oorspronkelijke scripts opnieuw gekopieerd en Home Assistant gereboot maar zelfde probleem, de huidige state wordt niet meer weergegeven. Als ik op de knop druk dan wordt dit ook uitgestuurd maar de knop wordt niet grijs.
Zelfs met een andere browser even gekeken, geen succes.

Ik heb geen idee hoe ik dit opgelost kan krijgen...

Edit:
Ik heb ook dit stukje code nog in mijn configuration.yaml staan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
# FanX
firmata:
  - serial_port: /dev/serial/by-id/usb-SparkFun_SparkFun_Pro_Micro-if00
    serial_baud_rate: 38400
    lights:
      - name: fan speed
        pin_mode: PWM
        pin: 3
        minimum: 0
        maximum: 99
    sensors:
      - name: fan speed
        pin_mode: ANALOG
        pin: A0
        differential: 1
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        unique_id: 094412db-5903-4897-911f-b40e0e41ea22
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fanx') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fanx', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
          entity_id: light.fanx
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Away': 0,'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        preset_modes:
          - Away
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

[ Voor 37% gewijzigd door robertwebbe op 10-01-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Het goede nieuws is dat de verbinding blijft bestaan en ik deze kan bedienen *O*

Alleen werken de knoppen niet meer zoals voorheen. Ik had het eerst werkend met de laatste code maar na wat gepiel met het javascript werkte het niet meer. Dus zojuist beide Willie's oorspronkelijke scripts opnieuw gekopieerd en Home Assistant gereboot maar zelfde probleem, de huidige state wordt niet meer weergegeven. Als ik op de knop druk dan wordt dit ook uitgestuurd maar de knop wordt niet grijs.
Zelfs met een andere browser even gekeken, geen succes.

Ik heb geen idee hoe ik dit opgelost kan krijgen...
Voor de zekerheid geschiedenis wissen van je browser, in de App je “front-edge” cache resetten.

Edit: dat Firmata stuk uit de code kan weg als je MySensors gebruikt.

Edit: weet je zeker dat je dit script in je www folder hebt staan (die voor Firmata is anders): link

[ Voor 13% gewijzigd door Willie-wortel op 10-01-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Willie-wortel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Voor de zekerheid geschiedenis wissen van je browser, in de App je “front-edge” cache resetten.
Ja. Zelfs andere browser geprobeerd en via mobiele app getest. No luck.
Edit: dat Firmata stuk uit de code kan weg als je MySensors gebruikt.
Verwijderd.
Edit: weet je zeker dat je dit script in je www folder hebt staan (die voor Firmata is anders): link
Ja:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hn_DFWfZ28XNro--XEWNJqhf4Bg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0onE8ZKDz9h6aHxUTyoF3Fmf.png?f=user_large

Deze intergration staat bij mij settings > devices":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QS0euVldNFwLKh8yNsagGYhuzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pjtVvFSMocpayo1AzsVLPONa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se0C5s9TYeXmWDKyDle2Xlnppb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jGGMco08oycVXlq1j37cANu8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM86QBv5uDC6IDk7w1WJFxSA_9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XRjHQRmsMcEFocL9qPhh7Q4m.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 10-01-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Ja:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt allemaal prima, heb je de Firmata integratie verwijderd? Een restart gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nieuwveen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 23:01
@Willie-wortel
Komen er binnenkort nog nieuwe FanX dongles op voorraad? Lijkt mij erg leuk om mijn huidige WTW slimmer te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Ik zou er ook graag één aanschaffen om mijn Orcon aan HA te koppelen.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

robertwebbe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Ja. Zelfs andere browser geprobeerd en via mobiele app getest. No luck.

[...]

Verwijderd.

[...]

Ja:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor wat het waard is, ik had exact hetzelfde probleem en op een of andere manier werkt het nu naar behoren, ik kan helaas niet exact zeggen welke wijziging de fix was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Ik wil graag de fan laten optoeren als het vochtig in de badkamer (het apparaat zelf is daar nogal behoudend in).
Geeft dit bericht dan de gemeten vochtigheid in het apparaat weer, of zal ik daarvoor een extra hygrometer in de badkamer voor moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

- J.W. - schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Ik wil graag de fan laten optoeren als het vochtig in de badkamer (het apparaat zelf is daar nogal behoudend in).
Geeft dit bericht dan de gemeten vochtigheid in het apparaat weer, of zal ik daarvoor een extra hygrometer in de badkamer voor moeten hebben?
Als je een WTW gebruikt (ik heb een HRC425) dan staat de humidity in 31DA bericht. Dat is gevoelig genoeg (reageert snel genoeg) om op basis van die sensor de fan "automatisch" op te laten toeren, sneller dan de WTW dat zelf wil doen.
(Ik moet dat nog bouwen voor mijzelf...)

Of het bij MVS unit ook werkt, vraag ik mij af, want het lijkt erop dat die wellicht die 31DA berichten niet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buoy
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-04 11:44
nieuwveen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:35:
@Willie-wortel
Komen er binnenkort nog nieuwe FanX dongles op voorraad? Lijkt mij erg leuk om mijn huidige WTW slimmer te maken
Same!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

- J.W. - schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Ik heb een MVS-15RH en daar zit in de unit een vochtsensor. Het ventiel zit pal boven de douche en precies daar boven zit de unit. Maar toch vond ik de prestaties kwalitatief uitermate teleurstellend.

Nu heb ik (via Home Assistant) een aparte vochtsensor in de badkamer en daarbij is het mogelijk om de update interval van het vochtgehalte naar 1 minuut te zetten (bij verandering) en nu draait de afzuiging al heel snel op volle toeren als ik de douche aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
vliegnerd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Als je een WTW gebruikt (ik heb een HRC425) dan staat de humidity in 31DA bericht. Dat is gevoelig genoeg (reageert snel genoeg) om op basis van die sensor de fan "automatisch" op te laten toeren, sneller dan de WTW dat zelf wil doen.
(Ik moet dat nog bouwen voor mijzelf...)

Of het bij MVS unit ook werkt, vraag ik mij af, want het lijkt erop dat die wellicht die 31DA berichten niet sturen.
Wij hebben HRC-500, dus dat zou dan goed moeten komen qua bericht. Dan wacht ik de interpretatie van dit bericht af en daarna een poging wagen!
robertwebbe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Ik heb een MVS-15RH en daar zit in de unit een vochtsensor. Het ventiel zit pal boven de douche en precies daar boven zit de unit. Maar toch vond ik de prestaties kwalitatief uitermate teleurstellend.

Nu heb ik (via Home Assistant) een aparte vochtsensor in de badkamer en daarbij is het mogelijk om de update interval van het vochtgehalte naar 1 minuut te zetten (bij verandering) en nu draait de afzuiging al heel snel op volle toeren als ik de douche aan zet.
Ik las in de handleiding dat sowieso tenminste 25% van de totaal afgezogen lucht vanuit de badkamer zou moeten komen, wat niet echt realistisch is gezien wij 6 afzuig units hebben :?

Dus ik hoop door zelf aggresiever op luchtvochtigheids verschillen te schakelen het wel lukt, en anders maar een losse luchtvochtigheids meter inderdaad!

Maar het is eigenlijk van de gekke, dat apparaat zou het gewoon zelf moeten regelen, zonder HA etc, maar goed..

[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 11-01-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

- J.W. - schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Ik las in de handleiding dat sowieso tenminste 25% van de totaal afgezogen lucht vanuit de badkamer zou moeten komen, wat niet echt realistisch is gezien wij 6 afzuig units hebben :?
Je kan het ventiel van de badkamer toch gewoon verder open draaien dan de overige ventielen? Daarmee kan je genoeg sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Toppe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Je kan het ventiel van de badkamer toch gewoon verder open draaien dan de overige ventielen? Daarmee kan je genoeg sturen.
Dat klopt op zich, alleen de bouwer heeft het zo doorgerekend en ingesteld (nieuw huis), met neem ik aan (?) rekening houdend met voldoende afzuiging in de (open) keuken/WC's/werkkamer/..

Bij maximale stand, ingeregeld op ~440 m3/u, wordt er ~50 m3/u afgezogen in de badkamer, dus dat is slechts 11%, dus dan zou dat ook best wel drastisch om moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik wilde van firmata naar de mysensors versie.

Ik ben nog een leek met Arduino, maar krijg een error bij het uploaden van de mysensors sketch. USB ingeprikt, goede board geselecteerd, Library geïnstalleerd, maar de error is: Compilation error: 'MyMessage' does not name a type, did you mean 'MyMessage_h'?

Hij struikelt over regel 242 van mysensors.ino: "void receive(const MyMessage &message)". Iemand hier ook tegenaan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:36:
Ik wilde van firmata naar de mysensors versie.

Ik ben nog een leek met Arduino, maar krijg een error bij het uploaden van de mysensors sketch. USB ingeprikt, goede board geselecteerd, Library geïnstalleerd, maar de error is: Compilation error: 'MyMessage' does not name a type, did you mean 'MyMessage_h'?

Hij struikelt over regel 242 van mysensors.ino: "void receive(const MyMessage &message)". Iemand hier ook tegenaan gelopen?
Heb je de MySensors lib geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
Willie-wortel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Heb je de MySensors lib geïnstalleerd?
Yes, 2.3.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Welke Arduino IDE versie gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
Willie-wortel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Welke Arduino IDE versie gebruik je?
Vanaf een andere computer (zonder virtualisatielagen) lukte het wel! Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

Ik wil nog graag even 1 ding fixen en dan werkt hij echt 'ega' proof.

- De Awy knop op de custom fan card past netjes de light_fan.speed en fan.mechanische.ventilatie entities aan. Ze verspringen precies zoals ik zou verwachten bij iedere aanpassing.
- Echter.. De Orcon lijkt er niet op te reageren, hij blijft in zijn stand 1, 2, 3 of auto.
- via automation op de light_fan.speed entity gaat de orcon netjes uit. ook als ik deze handmatig aanpas, gaat het ook goed.

ik heb ondertussen al een paar uur zitten zoeken in zowel de configuration.yaml and het javascript bestandje, helaas ben ik niet genoeg in thuis om te zeggen waar het nou mis gaat.

Wat ik al gedaan heb:

- alle bestanden overschreven met de laatste versie uit de Github.
- de 'Away' als een pre set mode toegevoegd in zowel de yaml als javascript (inmiddels weer verwijderd).
- Mode toegevoegd op regel 113 van het javascript, voor state object off, gelijk aan de andere preset modes (inmiddels weer verwijderd).
- De extra preset mode heb ik ook geprobeerd met brightness 0 in de yaml.

iemand nog suggesties waar ik het moet zoeken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie-wortel
BehindCorner schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:07:

- De Awy knop op de custom fan card past netjes de light_fan.speed en fan.mechanische.ventilatie entities aan. Ze verspringen precies zoals ik zou verwachten bij iedere aanpassing.
- Echter.. De Orcon lijkt er niet op te reageren, hij blijft in zijn stand 1, 2, 3 of auto.
- via automation op de light_fan.speed entity gaat de orcon netjes uit. ook als ik deze handmatig aanpas, gaat het ook goed.

ik heb ondertussen al een paar uur zitten zoeken in zowel de configuration.yaml and het javascript bestandje, helaas ben ik niet genoeg in thuis om te zeggen waar het nou mis gaat.

Wat ik al gedaan heb:

- de 'Away' als een pre set mode toegevoegd in zowel de yaml als javascript (inmiddels weer verwijderd).
- Mode toegevoegd op regel 113 van het javascript, voor state object off, gelijk aan de andere preset modes (inmiddels weer verwijderd).

Misschien iets doms, maar ik merk dat bij aanpassingen je soms de geschiedenis van de browser/App moet verwijderen. Ook restart HA helpt soms?

edit: net even getest, ik heb dat ook, zal er even naar kijken wat het probleem is!

[ Voor 3% gewijzigd door Willie-wortel op 14-01-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
Hier super tevreden met de stabiele werking van de mysensors integratie (ipv firmata)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
BehindCorner schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:07:

Wat ik al gedaan heb:

Is gefixt in de nieuwe software van de Dongle op de GIT: link. Home Assistant heeft geen aanpassingen nodig verder. Als het goed is moeten alle combinaties (mix van bediening via HA en met de RF15) van bedienen nu werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BehindCorner

BehindCorner

Willie-wortel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Is gefixt in de nieuwe software van de Dongle op de GIT: link. Home Assistant heeft geen aanpassingen nodig verder. Als het goed is moeten alle combinaties (mix van bediening via HA en met de RF15) van bedienen nu werken :)
Top, binnen paar minuten de nieuwe software er op gezet en werkt nu echt super.

Nogmaals dank voor de support, much appreciated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Toen ik gisteren keek, deden mijn knoppen in het dashboard het ook ineens weer, zonder dat ik iets had gewijzigd. Zojuist toch even Willie's laatste update van gisteren er op gezet.

Ik heb overigens nog een v1 dongle liggen die ik niet meer gebruik sinds ik een v2 met externe antenne heb. Deze v1 is door Willie aangepast om de printantenne te verbeteren dus eigenlijk een special edition.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZz_AToO-Hd8kh8N5oXU1tIlWTQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wAyCa0l5liRdbPDcIPAv6sHy.jpg?f=user_large

Iemand interesse?
Edit: Niet meer beschikbaar.

@Willie-wortel
Ik heb ook een 15RF afstandsbediening, daar zit een timer knopje op. Als ik hier 1x op druk dan gaat de afzuiging 10 minuten op de hoogste stand, 2x drukken 20 minuten, etc.
Is het mogelijk om dit commando ook te integreren? Voor sommige scenario’s is dat wel handig.

[ Voor 19% gewijzigd door robertwebbe op 18-01-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik heb onlangs een SSM-D2 module in gebruik genomen met Ramses rf custom component in home assistant werkt goed.

Is deze compatible met fanxrf oplossing? Kan ik de sensors die hier worden besproken dus ook gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Vaevictis_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:48:
Ik heb onlangs een SSM-D2 module in gebruik genomen met Ramses rf custom component in home assistant werkt goed.

Is deze compatible met fanxrf oplossing? Kan ik de sensors die hier worden besproken dus ook gebruiken?
Bedoel je de software van de FanX op de ssm-d2 printplaat? Of de setup in HA?
Ik heb ook een 15RF afstandsbediening, daar zit een timer knopje op. Als ik hier 1x op druk dan gaat de afzuiging 10 minuten op de hoogste stand, 2x drukken 20 minuten, etc.
Is het mogelijk om dit commando ook te integreren? Voor sommige scenario’s is dat wel handig.
Geen idee of de timer functie op de Orcon of de RF15 loopt eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
[quote][b]robertwebbe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:47:

[Afbeelding]

Iemand interesse?

PB gestuurd :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:55:
Zit in 22F1 en of 22F3 betichten. Ik kan ze wel opzoeken/uitschrijven als @Willie-wortel ze wil implementeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
vliegnerd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Zit in 22F1 en of 22F3 betichten. Ik kan ze wel opzoeken/uitschrijven als @Willie-wortel ze wil implementeren.
Ja dat zou super zijn! Ik weet wel hoe de timer wordt gestuurd vanuit de RF15, maar niet hoe je de timer status op vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@vliegnerd & @Willie-wortel: jullie zijn de beste! oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Willie-wortel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Ja dat zou super zijn! Ik weet wel hoe de timer wordt gestuurd vanuit de RF15, maar niet hoe je de timer status op vraagt.
De WTW houdt de timer bij. Die info staat in 31DA berichten. https://github.com/zxdavb...protocol/parsers.py#L2188

De RF15 zendt een bepaald 22F3 bericht. Als je op de non-CO2 RF15 meerdere keren op de timer knop drukt stuurt hij bijvoorbeeld:

code:
1
 I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F3 007 00020F03040000

(ik weet niet precies hoeveel tijd dit is/was. 15/30/60min naar stand hoog)
Zie: https://github.com/zxdavb...protocol/parsers.py#L1637

Voor een uur naar stand hoog stuurt mijn CO2 RF15:
code:
1
 I --- 37:005608 32:132403 --:------ 22F3 007 00123C03040404

(De ontvanger is anders, want de CO2 RF15 is verbonden aan een zone klep, die stuurt het bericht door aan de WTW)

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 17-01-2023 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Willie-wortel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Bedoel je de software van de FanX op de ssm-d2 printplaat? Of de setup in HA?

[...]

@Willie-wortel de setup in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
@Willie-wortel @Swazija @vliegnerd Ik heb een modbus tool en krijg daar meer informatie uit b.v. over foutmeldingen. Hebben jullie deze al werkend gekregen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dORUU5S9D3G4vgWQpcRhTgcn2hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jnYaLkuuDuTW22fWGfvzfRp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Vaevictis_ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:30:
@Willie-wortel @Swazija @vliegnerd Ik heb een modbus tool en krijg daar meer informatie uit b.v. over foutmeldingen. Hebben jullie deze al werkend gekregen?

[Afbeelding]
Foutcode zit niet in 31DA RF berichten. De temperaturen wel: https://github.com/zxdavb...protocol/parsers.py#L2193

Ook in ramses_cc/HA

Filterinfo dacht ik ook, maar weet niet precies en ook niet welke info wel en niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
vliegnerd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Foutcode zit niet in 31DA RF berichten. De temperaturen wel: https://github.com/zxdavb...protocol/parsers.py#L2193

Ook in ramses_cc/HA

Filterinfo dacht ik ook, maar weet niet precies en ook niet welke info wel en niet.
@vliegnerd Jawel maar niet in de code. Ik heb namelijk een echte RF15 display en daar kan het wel mee. Ook vuil filter melding en nadraaitijd vochtsensor, gevoeligheid sensor zitten hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Vaevictis_ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:57:
[...]

@vliegnerd Jawel maar niet in de code. Ik heb namelijk een echte RF15 display en daar kan het wel mee. Ook vuil filter melding en nadraaitijd vochtsensor, gevoeligheid sensor zitten hierin.
O top!

Ik heb namelijk ook een RF15 display :9

Ik heb nog een hele stapel verbeteringen die ik moet doorzetten naar David Bonnes de auteur van ramses_rf/ramses_cc.
Ik kan die dingen "sniffen" en implementeren.

Zoveel dingen te doen, zo weinig tijd :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swazija
Vuil filter melding zit in 31D9 en komt maar sporadisch langs. Het instellen van de vuil filter tijd is een 2411 commando:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Stel tijd tot filter vervangen in menu optie 10 van 180 naar 150
2022-06-05T10:04:27.512777 077 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 2411 003 000031
2022-06-05T10:04:27.555031 070 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 2411 023 0000312E10000000B400000000000007080000001EA62C
2022-06-05T10:05:14.039880 073  W --- 37:171871 32:155617 --:------ 2411 023 00003100100000009600000000000007080000001E002C
2022-06-05T10:05:14.055070 068  I --- 32:155617 37:171871 --:------ 2411 023 0000312E100000009600000000000007080000001EA62C
2022-06-05T10:05:16.031789 074 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 2411 003 000031
2022-06-05T10:05:16.056361 070 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 2411 023 0000312E100000009600000000000007080000001EA62C

De filter vervang tijd zit in een 10D0 en komt ook maar sporadisch langs.

Nadraaitijd vochtsensor en gevoeligheid sensor zijn ook een 2411 commando en allemaal worden ze ondersteund door de ramses_rf parser.py. Je krijgt ze niet als entiteiten, maar kunt ze wel aanpassen:
code:
1
2
3
4
5
6
Stel nadraaitijd vochtsensor in (min) menu optie 13 van 15 naar 20
2022-06-05T10:11:16.263413 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 2411 003 000054
2022-06-05T10:11:16.305472 068 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 2411 023 0000544C000000000F0000000F0000003C00000001A62A
2022-06-05T10:11:50.155862 076  W --- 37:171871 32:155617 --:------ 2411 023 0000540000000000140000000F0000003C00000001002A
2022-06-05T10:11:50.180678 067  I --- 32:155617 37:171871 --:------ 2411 023 0000544C00000000140000000F0000003C00000001A62A
2022-06-05T10:11:52.136892 076 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 2411 003 000054

Nu ik je bericht zie denk ik dat die foutmeldingen wel eens in een 0001 request zouden kunnen zitten. Dit is wat ik zie tijdens opstarten van de remote:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
2022-06-04T18:59:06.180320 076 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 00800000FF
2022-06-04T18:59:06.198752 065 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 007 00800000200001
2022-06-04T18:59:06.347918 075 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 00A00002FF
2022-06-04T18:59:06.370385 065 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 007 00A00002100000
2022-06-04T18:59:06.517953 077 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 00A00001FF
2022-06-04T18:59:06.537728 066 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 006 00A000010064
2022-06-04T18:59:06.688214 078 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000004
2022-06-04T18:59:06.706537 065 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 00200000003D0100
2022-06-04T18:59:06.857087 078 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000104
2022-06-04T18:59:06.885818 065 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 00200001003E0200
2022-06-04T18:59:07.026939 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000204
2022-06-04T18:59:07.051146 065 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 00200002003F0300
2022-06-04T18:59:07.195792 077 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000304
2022-06-04T18:59:07.221613 065 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000300400400
2022-06-04T18:59:07.364951 078 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000404
2022-06-04T18:59:07.400188 066 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000400410500
2022-06-04T18:59:07.535175 078 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000504
2022-06-04T18:59:07.707592 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000604
2022-06-04T18:59:07.728836 066 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000600430700
2022-06-04T18:59:07.873784 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000704
2022-06-04T18:59:07.896616 067 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000700440800
2022-06-04T18:59:08.042971 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000804
2022-06-04T18:59:08.065471 066 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000800950900
2022-06-04T18:59:08.213237 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000904
2022-06-04T18:59:08.235701 067 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000900310A00
2022-06-04T18:59:08.383587 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000A04
2022-06-04T18:59:08.399591 067 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000A004E0B00
2022-06-04T18:59:08.553747 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000B04
2022-06-04T18:59:08.571129 066 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000B00520C00
2022-06-04T18:59:08.722721 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000C04
2022-06-04T18:59:08.882056 067 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000C00540D00
2022-06-04T18:59:08.908663 078 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000D04
2022-06-04T18:59:08.935812 065 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000D00750E01
2022-06-04T18:59:09.061943 079 RQ --- 37:171871 32:155617 --:------ 0001 005 0020000E04
2022-06-04T18:59:09.084852 066 RP --- 32:155617 37:171871 --:------ 0001 008 0020000E00000000

Ik heb alle knopjes van een remote met display al eens doorgelopen en alles zit al in de parser behalve die 0001 commando's. Kan je wat tijd besparen @Vaevictis_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Willie-wortel enig idee of en wanneer er andere sensoren beschikbaar komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Is het mogelijk om twee Orcon 15R's op 1 FanX stick te laten werken? Of is dit beperkt to 1 unit?

[ Voor 10% gewijzigd door lampie1979 op 20-01-2023 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
Toppe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:16:
@Willie-wortel enig idee of en wanneer er andere sensoren beschikbaar komen?
Dit wil ik in de aankomende weken proberen, punt is alleen dat ik zelf een MVS 15R heb. Het lijkt er nu op dat alleen de HRC modellen in staat zijn meer feedback te sturen zoals temperaturen, humidity etc? Dit maakt het testen etc wat lastig. Het is mij eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal duidelijk of de MVS 15R ook meer info terug kan sturen.
Is het mogelijk om twee Orcon 15R's op 1 FanX stick te laten werken? Of is dit beperkt to 1 unit?
Standaard werkt het met 1 unit. Ik denk ook niet dat het mogelijk is om meerdere units met een RF15 remote te pairen? Andersom kan het denk ik wel, meerdere RF15s aan 1 unit. Mogelijk kan iemand anders dit bevestigen.

Theoretisch zou het natuurlijk wel moeten kunnen als je de software aanpast, weet niet of je handig bent met Arduino? In principe zou je een extra entiteit moeten toevoegen en die ook moeten klonen/pollen etc.

Het hele idee van deze dongle is dat je relatief eenvoudig een bestaande RF15 bediening kan klonen en dus vergelijkbare berichten stuurt, ik weet niet of je nu ook twee RF15 bedieningen gebruikt (die je kan klonen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swazija
Willie-wortel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:
Ik denk ook niet dat het mogelijk is om meerdere units met een RF15 remote te pairen?
Jawel, dat kan. Je kunt dan naar beide units tegelijkertijd hetzelfde commando sturen. Ik heb dit thuis met zowel een echte als een faked remote :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 13:51
wat is er momenteel mogelijk qua functies met de FanX controller?

Ik heb mijn HRC 300 WTW nu middels een Shelly aangesloten waardoor ik wel de fan speed kan instellen, echter kan ik deze niet ' uitlezen ' als deze met een RF15 wordt veranderd.

Wordt er bij deze methode wel gebruik gemaakt van een 2-way communicatie? Dwz als ik op een normale RF15 de ventilatie verander wordt deze snelheid dan terug gecommuniceerd naar Home Assistant?

En zaken zoals de status van de Bypass en deze evt sturen zoals ik gelezen had in een oplossing middels modbus is dat via deze manier ook beschikbaar? (YouTube: ORCON HRC Bypass bedienen met de HRC display inbouw 15RF)

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Razor109 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:24:
wat is er momenteel mogelijk qua functies met de FanX controller?

Ik heb mijn HRC 300 WTW nu middels een Shelly aangesloten waardoor ik wel de fan speed kan instellen, echter kan ik deze niet ' uitlezen ' als deze met een RF15 wordt veranderd.

Wordt er bij deze methode wel gebruik gemaakt van een 2-way communicatie? Dwz als ik op een normale RF15 de ventilatie verander wordt deze snelheid dan terug gecommuniceerd naar Home Assistant?

En zaken zoals de status van de Bypass en deze evt sturen zoals ik gelezen had in een oplossing middels modbus is dat via deze manier ook beschikbaar? (YouTube: ORCON HRC Bypass bedienen met de HRC display inbouw 15RF)
Ja klopt, je ziet de actuele stand van de Orcon in HA. Bypass status zit er (nog) niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Wie van jullie met een HRC unit zou voor mij deze code kunnen flashen: link

Deze code stuurt een 31DA request en geeft het resultaat weer in een terminal. Graag zou ik dan zien of en wat er terug komt als antwoord :)

Let op, deze versie is niet geschikt voor Home Assistant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Willie-wortel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Dit wil ik in de aankomende weken proberen, punt is alleen dat ik zelf een MVS 15R heb. Het lijkt er nu op dat alleen de HRC modellen in staat zijn meer feedback te sturen zoals temperaturen, humidity etc? Dit maakt het testen etc wat lastig. Het is mij eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal duidelijk of de MVS 15R ook meer info terug kan sturen.

[...]

Standaard werkt het met 1 unit. Ik denk ook niet dat het mogelijk is om meerdere units met een RF15 remote te pairen? Andersom kan het denk ik wel, meerdere RF15s aan 1 unit. Mogelijk kan iemand anders dit bevestigen.

Theoretisch zou het natuurlijk wel moeten kunnen als je de software aanpast, weet niet of je handig bent met Arduino? In principe zou je een extra entiteit moeten toevoegen en die ook moeten klonen/pollen etc.

Het hele idee van deze dongle is dat je relatief eenvoudig een bestaande RF15 bediening kan klonen en dus vergelijkbare berichten stuurt, ik weet niet of je nu ook twee RF15 bedieningen gebruikt (die je kan klonen)?
Dank voor je reactie!

Het gaan om twee individuele units met ieder hun eigen remote. Ik zou ze dan ook graag los van elkaar willen aansturen. Is dit mogelijk met 1 FanX dongle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:04:

Deze code stuurt een 31DA request en geeft het resultaat weer in een terminal. Graag zou ik dan zien of en wat er terug komt als antwoord :)

Heb je ze nog zonder antenne? Ik wil het best proberen maar dan gebruik ik liever een losse stick aangezien hij nu perfect werkt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

lampie1979 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Dank voor je reactie!

Het gaan om twee individuele units met ieder hun eigen remote. Ik zou ze dan ook graag los van elkaar willen aansturen. Is dit mogelijk met 1 FanX dongle?
In de handleiding staat het volgende:
Om 1 afstandsbediening op meerdere toestellen aan te melden wordt bovenstaande aanmeld procedure herhaald alleen dient dan toets ‹2› en ‹auto› (3 seconden) tegelijk ingedrukt te worden om de afstandsbediening aan te melden. Om een afstands- bediening te vervangen zullen alle componenten op de ontvanger printplaat afgemeld moeten worden. Daarna moeten alle componenten opnieuw worden aangemeld.
Ik verwacht dus dat de codes onderling het zelfde zullen zijn. Kan me voorstellen dat dit lastig testen is voor @Willie-wortel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
lampie1979 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Dank voor je reactie!

Ik verwacht dus dat de codes onderling het zelfde zullen zijn. Kan me voorstellen dat dit lastig testen is voor @Willie-wortel
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het stabiel zal werken, en inderdaad, dat kan ik niet testen. Daarnaast, als je een 2de unit wilt koppelen moet je dus een andere toetscombi gebruiken, dat suggereert dat er een ander (extra) adres wordt gegenereerd.
Heb je ze nog zonder antenne? Ik wil het best proberen maar dan gebruik ik liever een losse stick aangezien hij nu perfect werkt :D
Kan ik je (of iemand) overhalen met deze printscreen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn4zOwwQHh7MlKV0tof5x3pQXKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xw0Ec107WWnNPd8vwmrWe4WW.png?f=fotoalbum_large

Disclaimer: dit werkt tot nu toe nog niet, slechts de entiteiten worden aangemaakt in HA

[ Voor 3% gewijzigd door Willie-wortel op 23-01-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
Willie-wortel schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:04:

Heb hem gepatched, welke terminal/wat moet ik doen? :)

Iig hierbij de output van de Serial Monitor in Arduino IDE..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
0;255;3;0;14;Gateway startup complete.
0;255;0;0;17;2.3.2
0;255;3;0;11;FanX
0;255;3;0;12;1.1
0;1;0;0;4;FAN speed
0;2;0;0;3;Clone switch
0;3;0;0;23;Target address
0;4;0;0;23;Source address
0;5;0;0;7;Indoor humidity
0;6;0;0;7;Outdoor humidity
0;7;0;0;6;Indoor temperature
0;8;0;0;6;Outdoor temperature
0;3;1;0;24;0
0;4;1;0;24;0
0;2;1;0;2;0
0;1;1;0;3;0
0;1;1;0;2;0
0;5;1;0;1;0
0;6;1;0;1;0
0;7;1;0;0;0
0;8;1;0;0;0
0;3;1;0;24;32:154047
0;4;1;0;24;29:163999
> TX DATA: C 76 80 9F 82 59 BF 31 DA 1 0 B9 
[etc -- zelfde bericht again and again]

[ Voor 84% gewijzigd door - J.W. - op 23-01-2023 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
- J.W. - schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Heb hem gepatched, welke terminal/wat moet ik doen? :)

Iig hierbij de output van de Serial Monitor in Arduino IDE..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
0;255;3;0;14;Gateway startup complete.
0;255;0;0;17;2.3.2
0;255;3;0;11;FanX
0;255;3;0;12;1.1
0;1;0;0;4;FAN speed
0;2;0;0;3;Clone switch
0;3;0;0;23;Target address
0;4;0;0;23;Source address
0;5;0;0;7;Indoor humidity
0;6;0;0;7;Outdoor humidity
0;7;0;0;6;Indoor temperature
0;8;0;0;6;Outdoor temperature
0;3;1;0;24;0
0;4;1;0;24;0
0;2;1;0;2;0
0;1;1;0;3;0
0;1;1;0;2;0
0;5;1;0;1;0
0;6;1;0;1;0
0;7;1;0;0;0
0;8;1;0;0;0
0;3;1;0;24;32:154047
0;4;1;0;24;29:163999
[etc -- zelfde bericht again and again]
Dank je! Ik had RX berichten verwacht, geen idee waarom die niet zichtbaar worden. Ik ga ernaar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Willie-wortel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Dank je! Ik had RX berichten verwacht, geen idee waarom die niet zichtbaar worden. Ik ga ernaar kijken.
Ik zat er nog eens naar te staren en wilde proberen wat log messages toe te voegen in de code, maar eens in de zoveel tijd decode hij iets!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
> RX DATA: A9 66 6A A6 99 69 65 55 6A A6 99 69 65 55 6A AA A5 A9 59 69 A9 A9 AA AA AA 66 AA A5 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 6A 6A A6 35 
> DECODED RX DATA: 1A 82 59 BF 82 59 BF 80 31 D9 11 0 A 3 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 82 
0;1;1;0;2;1
0;1;1;0;3;3

Edit:
Had nog ff een log regel toegevoegd bij alle exits van de transmit_data functie, en die geeft dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Abort: Time-out!
...

Hier dus:
https://github.com/Marcel...nsors_HRC/cc1101.cpp#L344

Dus kennelijk time-out hij vaak, maar niet altijd dus.. :P

Edit 2:
Time-out verhogen naar RX_TIME_OUT= 5000 helpt niet, hij geeft denk ik echt geen antwoord.

Edit 3:
Ik bedenk me dat ik dit op een andere locatie dan 'normaal' is (werkkamer vs in de meterkast). Wellicht kan hij de Orcon gewoon niet goed bereiken vanuit de werkkamer, ik zal het vanavond nog een keer proberen dichter bij de unit..

[ Voor 21% gewijzigd door - J.W. - op 24-01-2023 11:43 . Reden: debuggen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
- J.W. - schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Ik zat er nog eens naar te staren en wilde proberen wat log messages toe te voegen in de code, maar eens in de zoveel tijd decode hij iets!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
> RX DATA: A9 66 6A A6 99 69 65 55 6A A6 99 69 65 55 6A AA A5 A9 59 69 A9 A9 AA AA AA 66 AA A5 AA AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA A6 AA AA 6A 6A A6 35 
> DECODED RX DATA: 1A 82 59 BF 82 59 BF 80 31 D9 11 0 A 3 0 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 8 82 
0;1;1;0;2;1
0;1;1;0;3;3

Edit:
Had nog ff een log regel toegevoegd bij alle exits van de transmit_data functie, en die geeft dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
...

Hier dus:
https://github.com/Marcel...nsors_HRC/cc1101.cpp#L344

Dus kennelijk time-out hij vaak, maar niet altijd dus.. :P

Edit 2:
Time-out verhogen naar RX_TIME_OUT= 5000 helpt niet, hij geeft denk ik echt geen antwoord.

Edit 3:
Ik bedenk me dat ik dit op een andere locatie dan 'normaal' is (werkkamer vs in de meterkast). Wellicht kan hij de Orcon gewoon niet goed bereiken vanuit de werkkamer, ik zal het vanavond nog een keer proberen dichter bij de unit..
Dank je voor het uitzoeken :)

Ik verwacht eerlijk gezegd dat het niet het juiste TX bericht is (er van uitgaande dat je een HRC unit hebt natuurlijk).

Zou je de CC1101.cpp eens willen updaten met deze versie: link

Deze versie stuurt een 31E0 bericht, bij mij geeft de MVS 15R een reply met een 31D9 bericht.

@nl0pvm Weet jij hoe het kan dat jij een 31DA bericht ontvangt bij het wegsturen van een 31E0 bericht, zie ook: link

[ Voor 4% gewijzigd door Willie-wortel op 24-01-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:33
Oke ik heb de instructie van Gunner gevolgd en nu krijg ik onderstaande foutmelding.
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\cc1101.cpp:72:34: error: stray '\302' in program
<title>fanx/cc1101.cpp at main · Marcelh1/fanx</title>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\cc1101.cpp:72:35: error: stray '\267' in program
<title>fanx/cc1101.cpp at main · Marcelh1/fanx</title>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\cc1101.cpp:223:10: error: missing terminating ' character
<!-- '"` --><!-- </textarea></xmp> --></option></form><form class="js-site-search-form" role="search" aria-label="Site" data-scope-type="Repository" data-scope-id="529202537" data-scoped-search-url="/Marcelh1/fanx/search" data-owner-scoped-search-url="/users/Marcelh1/search" data-unscoped-search-url="/search" data-turbo="false" action="/Marcelh1/fanx/search" accept-charset="UTF-8" method="get">
^~~~~~~
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4000:74: error: expected unqualified-id before '<' token
<td id="LC313" class="blob-code blob-code-inner js-file-line">}</td>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4065:74: error: expected unqualified-id before '<' token
<td id="LC329" class="blob-code blob-code-inner js-file-line">}</td>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4110:74: error: expected unqualified-id before '<' token
<td id="LC340" class="blob-code blob-code-inner js-file-line">}</td>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4131:74: error: expected unqualified-id before '<' token
<td id="LC345" class="blob-code blob-code-inner js-file-line">}</td>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4152:74: error: expected unqualified-id before '<' token
<td id="LC350" class="blob-code blob-code-inner js-file-line">}</td>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4173:74: error: expected unqualified-id before '<' token
<td id="LC355" class="blob-code blob-code-inner js-file-line">}</td>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4194:74: error: expected unqualified-id before '<' token
<td id="LC360" class="blob-code blob-code-inner js-file-line">}</td>
^
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4302:16: error: expected unqualified-id before numeric constant
© 2023 GitHub, Inc.
^~~~
C:\Users\mauri\Downloads\mysensors\mysensors.ino:4395:5: error: expected unqualified-id before '<' token
</style>
^

exit status 1

Compilation error: stray '\302' in program
Gunner0616 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Mocht iemand net zoals ik een totale noob met arduino zijn, hier de tutorial (en daaronder de tutorial voor als het fout gaat.. ask me how I found out):
Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
blaaspijp schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:06:
Oke ik heb de instructie van Gunner gevolgd en nu krijg ik onderstaande foutmelding.

[...]

[...]

Kan iemand mij verder helpen?
Deze errors zeggen mij niet zoveel, wel merk ik dat het updaten van de software regelmatig wat tegenvalt, daarom zal ik zsm een instructie maken voor software update via een GUI op basis van avrdude. Dat zou veel makkelijker moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Willie-wortel schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Dank je voor het uitzoeken :)

Ik verwacht eerlijk gezegd dat het niet het juiste TX bericht is (er van uitgaande dat je een HRC unit hebt natuurlijk).

Zou je de CC1101.cpp eens willen updaten met deze versie: link

Deze versie stuurt een 31E0 bericht, bij mij geeft de MVS 15R een reply met een 31D9 bericht.

@nl0pvm Weet jij hoe het kan dat jij een 31DA bericht ontvangt bij het wegsturen van een 31E0 bericht, zie ook: link
Vraag me niet waarom maar ik krijg deze sketch met geen mogelijkheid op het device (met Arduino IDE). 3x geprobeerd, zelfs nog een keer met andere USB poort.. :'(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
Sketch uses 18260 bytes (63%) of program storage space. Maximum is 28672 bytes.
Global variables use 1324 bytes (51%) of dynamic memory, leaving 1236 bytes for local variables. Maximum is 2560 bytes.
Performing 1200-bps touch reset on serial port COM4
Waiting for upload port...
No upload port found, using address:"COM4" label:"COM4" protocol:"serial" protocol_label:"Serial Port (USB)" properties:{key:"pid" value:"0x9204"} properties:{key:"serialNumber" value:""} properties:{key:"vid" value:"0x1B4F"} as fallback

avrdude: Version 6.3-20190619
         Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
         Copyright (c) 200"C:\Users\JW\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\tools\avrdude\6.3.0-arduino17/bin/avrdude" "-CC:\Users\JW\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\tools\avrdude\6.3.0-arduino17/etc/avrdude.conf" -v -V -patmega32u4 -cavr109 -PCOM4 -b57600 -D "-Uflash:w:C:\Users\JW\AppData\Local\Temp\arduino-sketch-BA1AB3C06796B5C902B1C1F517ADF927/MechFAN_MySensors_HRC.ino.hex:i"
7-2014 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "C:\Users\JW\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\tools\avrdude\6.3.0-arduino17/etc/avrdude.conf"

Using Port                    : COM4
         Using Programmer              : avr109
         Overriding Baud Rate          : 57600
         AVR Part                      : ATmega32U4
         Chip Erase delay              : 9000 us
         PAGEL                         : PD7
         BS2                           : PA0
         RESET disposition             : dedicated
         RETRY pulse                   : SCK
         serial program mode           : yes
         parallel program mode         : yes
         Timeout                       : 200
         StabDelay                     : 100
         CmdexeDelay                   : 25
         SyncLoops                     : 32
         ByteDelay                     : 0
         PollIndex                     : 3
         PollValue                     : 0x53
         Memory Detail                 :

Block Poll               Page                       Polled
           Memory Type Mode Delay Size  Indx Paged  Size   Size #Pages MinW  MaxW   ReadBack
           ----------- ---- ----- ----- ---- ------ ------ ---- ------ ----- ----- ---------
           eeprom        65    20     4    0 no       1024    4      0  9000  9000 0x00 0x00
           flash         65     6   128    0 yes     32768  128    256  4500  4500 0x00 0x00
           lfuse          0     0     0    0 no          1    0      0  9000  9000 0x00 0x00
           hfuse          0     0     0    0 no          1    0      0  9000  9000 0x00 0x00
           efuse          0     0     0    0 no          1    0      0  9000  9000 0x00 0x00
           lock           0     0     0    0 no          1    0      0  9000  9000 0x00 0x00
           calibration    0     0     0    0 no          1    0      0     0     0 0x00 0x00
           signature      0     0     0    0 no          3    0      0     0     0 0x00 0x00

Programmer Type : butterfly
         Description     : Atmel AppNote AVR109 Boot Loader

Connecting to programmer: .avrdude: butterfly_recv(): programmer is not responding

avrdude: butterfly_recv(): programmer is not responding
Found programmer: Id = "v"; type = @
    Software Version = >.w; Hardware Version = �. 
avrdude: error: buffered memory access not supported. Maybe it isn't
a butterfly/AVR109 but a AVR910 device?
avrdude: initialization failed, rc=-1
         Double check connections and try again, or use -F to override
         this check.

avrdude: error: programmer did not respond to command: leave prog mode
avrdude: error: programmer did not respond to command: exit bootloader

avrdude done.  Thank you.

Failed uploading: uploading error: exit status 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Ik heb vandaag een FanX module mogen ontvangen, geinstalleerd en hij werkt op mijn HRC300. Althans ik kan mijn ventilatie bedienen. Echter als ik de ventilatie bedien met de oude afstandsbediening wordt de status in HASS niet bijgewerkt.

Hoelang kan dit duren? En kan het zijn dat het ontvangstbereik slechter is dan zendbereik?

Zoja heeft er iemand ervaring om deze stick over USB-over-UTP te verbinden?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Razor109 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:28:
Ik heb vandaag een FanX module mogen ontvangen, geinstalleerd en hij werkt op mijn HRC300. Althans ik kan mijn ventilatie bedienen. Echter als ik de ventilatie bedien met de oude afstandsbediening wordt de status in HASS niet bijgewerkt.

Hoelang kan dit duren? En kan het zijn dat het ontvangstbereik slechter is dan zendbereik?

Zoja heeft er iemand ervaring om deze stick over USB-over-UTP te verbinden?
Ontvangen zou ook moeten werken als je kan zenden. Max bijwerktijd is rond de 5sec. Zie je de fan entiteit v_percentage niet veranderen? Of zie je de blauwe knoppen niet verspringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
Willie-wortel schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Ontvangen zou ook moeten werken als je kan zenden. Max bijwerktijd is rond de 5sec. Zie je de fan entiteit v_percentage niet veranderen? Of zie je de blauwe knoppen niet verspringen?
Ik schat dat het toch een bereik probleem is, de RF15 doet het ook niet vanaf de plek van de server. Er kwam geen update van de V-PERCENTAGE. En nu verstuurd hij ook geen commando's meer.

Ik ga USB over ethernet proberen en anders kijken of ik de server wat dichter bij ventilatie kan zetten.

Alternatief eventueel nog een losse Rpi op zolder met een slave-HA die via MQTT dan de server update. (https://community.home-as...stream-integration/347945).

Of zijn er nog mensen met een ander idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Razor109 op 25-01-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjeh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 15:01
Hier ook de FanX module vandaag binnengekregen. Werkt echt top hier. Zenden en ontvangen vanuit de meterkast (nieuwbouw woning 2022) werkt en de installatie was simpel met de instructies op github. :)

Bedankt @Willie-wortel voor het maken van de stick en de tijd die je er in steekt! _/-\o_

M3 - RWD / Ultra Red - https://ts.la/florian39171

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
oke, de stick wordt gezien door mijn HA.
Alleen krijg ik in het dashboard de melding dat de custom-card niet bestaat, hier heb ik de handleiding op github gevolgd.

Custom element doesn't exist: custom-fan-card.
tap_action:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjeh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 15:01
blaaspijp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:26:
Alleen krijg ik in het dashboard de melding dat de custom-card niet bestaat, hier heb ik de handleiding op github gevolgd.

tap_action:
Toevallig HA al een reboot gegeven nadat je de files aan de www folder hebt toegevoegd en de source geadd hebt in settings?

M3 - RWD / Ultra Red - https://ts.la/florian39171

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Reboot gedaan, en de bestanden staan in de www folder.
Alleen snap ik dan niet waarom volgens de instructie de recourse naar "local" moet verwijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxF4-WQOzuTeNL5lb8pQQrXAhcI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8aAM7LVMTAbKkqFamT3IhfY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLIa6t_Nr8u8lyuoR8MqAiPqhms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/00OyFNLCoSnQcbXVXM8RNrAT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
blaaspijp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:26:

tap_action:
Bestaat de entiteit: “fan.mechanische_ventilatie” wel? Werkt deze ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
blaaspijp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:42:
Reboot gedaan, en de bestanden staan in de www folder.
Alleen snap ik dan niet waarom volgens de instructie de recourse naar "local" moet verwijzen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij bronnen, heb je JavaScript geselecteerd en niet stylesheet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Javascript dat moest toch of heb ik verkeerd gelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUoln8FZQk1AftNt6CRSFe7WGD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaBHYe4PrRLaqFyhECEqv9wX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Heb je geen "info" tab?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yY8fxDxKV6JhZptWDtORRTG_vLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2RGFLlE1KD5sasKrj7XkxGaN.png?f=user_large

Deze zou je moeten kunnen bedienen en uitlezen als je hem met de 15RF bediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Willie-wortel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Heb je geen "info" tab?

[Afbeelding]

Laatste update van eergisteren, klopt dat wel? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 25-01-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Willie-wortel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Heb je geen "info" tab?

De info tab heb ik wel maar ik kan hem niet uitlezen als ik deze met de 15RF bedien.
Ik heb wel de clone gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Toppe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:34:
[...]
Laatste update van eergisteren, klopt dat wel? :+
Ik heb de dongle pas gisteren ontvangen. ik heb voor die tijd geen versies gedownload

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

blaaspijp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Ik heb de dongle pas gisteren ontvangen. ik heb voor die tijd geen versies gedownload
Zet ‘m eens op een andere stand, blijft hij dan ook op twee dagen staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemTecS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 22:32
Na veel gepruts de stick in HA werkend gekregen; MYSController.exe sloeg constant vast en ook in HA werd de FanX in eerste instantie niet herkend. Uiteindelijk gevonden dat bij de MySensors integratie de seriele poort standaard op ttyACM0 werd gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZe4ary_bKas-xJtHesEkkmF3k4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iKUhJtWV595AxuNOPwuWAKJE.png?f=user_large
Dit moest ACM1 zijn (op 0 zit waarschijnlijk mijn Conbee stick):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MHVMNGPR_pS_jsoMxvTsGX_zOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/deQzsWljZIf5PjiCG2gIFrB3.png?f=user_large

ter info: WTW (HRC-400) is gecloned middels RF15 CO2 sensor en kan ik nu via HA aansturen via entiteit Mechanische Ventilatie.

Nu krijg ik alleen de custom-fan-card niet geladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmDQj14L28S-3Kw2pummanG7_Jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ya7qIfBL9LwBeR6VvxJ6xHEz.png?f=user_large

fan-control-row.js staat in www en de bron heb ik toegevoegd. Wat doe ik verkeerd?

*edit*
gevonden, in configuration.yaml de fan-control-row.js file toegevoegd:
frontend:
extra_module_url:
- /config/www/lovelace-card-mod-master/card-mod.js
- /config/www/fan-control-row.js
*edit*

[ Voor 9% gewijzigd door SemTecS op 26-01-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
Toppe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Zet ‘m eens op een andere stand, blijft hij dan ook op twee dagen staan?
@Toppe Eergisteren is een printscreen van mijn HA 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
SemTecS schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:33:
Na veel gepruts de stick in HA werkend gekregen; MYSController.exe sloeg constant vast en ook in HA werd de FanX in eerste instantie niet herkend. Uiteindelijk gevonden dat bij de MySensors integratie de seriele poort standaard op ttyACM0 werd gezet:
[Afbeelding]
Dit moest ACM1 zijn (op 0 zit waarschijnlijk mijn Conbee stick):
[Afbeelding]

ter info: WTW (HRC-400) is gecloned middels RF15 CO2 sensor en kan ik nu via HA aansturen via entiteit Mechanische Ventilatie.

Nu krijg ik alleen de custom-fan-card niet geladen:
[Afbeelding]

fan-control-row.js staat in www en de bron heb ik toegevoegd. Wat doe ik verkeerd?
Klopt inderdaad dat in die MysController Applicatie een bug zit, zie ook de toelichting onderaan deze pagina: link

Voor wat betreft de juiste com poort moet je inderdaad bij instellingen, systeem, Hardware en dan bronnen kijken welke com poort is toegewezen aan de Dongle.

Vwb de custom card, al een HA restart gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemTecS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 22:32
Willie-wortel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:10:
[...]

Vwb de custom card, al een HA restart gedaan?
Dank voor je snelle reactie! Had inderdaad al een restart gedaan (via Instellingen>Systeem>Herstarten neem ik aan), maar dat werkte niet..

Ik heb de .js file nu in configuration.yaml gezet:
frontend:
extra_module_url:
- /config/www/lovelace-card-mod-master/card-mod.js
- /config/www/fan-control-row.js

En het werkt nu, top!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nslqsp75OfA1iquyKIu9MrHFKvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FIaWQ2F994om8b5CfejGkYde.jpg?f=user_small
Ik heb onze Orcon HRC-400 op een TZ3000 powerplug+vermogensmeter gezet, dat is de kaart erboven. Daarmee lees ik uit wat de stand is (basis-stand 1 is ca. 10W, stand 2 is 40W en stand 3 is 140W). Of wordt de stand altijd teruggekoppeld naar de FanX dongle en kan deze accuraat worden uitgelezen (oftewel dat moet ik nog uitzoeken, ook een vraag voor mezelf :))?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Gh--uPg0m5CYXzYGho5Pt_iiK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NvnafF9RhPkhHezwIHVxYdRG.jpg?f=user_large
Maar, nu is het tijd voor automatiseringen:
  • kookplaat aan --> stand 2, kookplaat uit --> terug stand auto
  • WC licht aan --> 10min stand 2
  • extra CO2 sensoren op de slaapkamers van de kinderen
  • betere vochtsensor op de badkamer
etc. Super leuk dit! Dank @Willie-wortel (en de andere pro's hier uiteraard) voor de hardware, software en support.

Wensenlijstje..:
  • uitlezen en aansturen van Bypass (nu gaat de bypass er pas op als de buitentemp lager is dan 23graden en als het binnen 23 graden of warmer is, waardoor hij in de zomer(nacht) nooit verder koelt dan die 23 graden... volgens mij is dat aan te sturen toch?)
  • ventilator op percentage aansturen, het verschil tussen stand 1-2-3 is vrij groot, zeker ook in geluid-productie.. je ziet in de grafiek heel mooi dat de ventilator geleidelijk moduleert naar gelang het gemeten CO2 gehalte, je kunt zelfs zien wanneer er iemand naar het toilet gaat (en de deur open gaat)
  • uitlezen ingaande en uitgaand lucht-temperatuur
  • uitlezen vochtpercentage (in en uitgaand?)
Zijn dat zaken waarvan jij verwacht dat dit op termijn mogelijk wordt met de FanX dongle? Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
onderstaand een stukje log na het herstarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W5R7RAg3gLzz2TpPYM1WyyYiqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEbkTnICupP1VCfTDks9VSJC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:05:
@robertwebbe

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
class CustomFanCard extends Polymer.Element {

static get template() {
.....
title: Mechanische ventilatie

Waarom heeft mijn fan-control-row.js 3564 regels en bovenstaande 136 regels.
Ik heb deze gewoon van GitHub gedownload op de locatie waar Willy hem heeft gezet.

Kan ik gewoon de bovenstaande code (maar dan compleet) kopieren?

[ Voor 12% gewijzigd door blaaspijp op 26-01-2023 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razor109
Razor109 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Ik schat dat het toch een bereik probleem is, de RF15 doet het ook niet vanaf de plek van de server. Er kwam geen update van de V-PERCENTAGE. En nu verstuurd hij ook geen commando's meer.

Ik ga USB over ethernet proberen en anders kijken of ik de server wat dichter bij ventilatie kan zetten.

Alternatief eventueel nog een losse Rpi op zolder met een slave-HA die via MQTT dan de server update. (https://community.home-as...stream-integration/347945).

Of zijn er nog mensen met een ander idee?
Even een kleine update mochten er mensen in de toekomst aanlopen tegen het bereik probleem.

Ik heb middels een USB over UTP de FanX dongle ingestoken en ligt nu vrijwel naast de HRC300. (circa 10 - 15 meter UTP). Nu werkt de dongle prima. ( https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details )

Kan de WTW bedienen en krijgt ook een update als ik hem met afstandsbediening bedien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Ondertussen heb ik een kleine Wiki opgezet op de GIT: link naar de wiki

Daarnaast merk ik dat het updaten toch vrij lastig is met de Arduino IDE, daarom een klein script gemaakt daarvoor, dat kan (als het goed is) niet mis gaan: link

Doordat het updaten op deze manier eenvoudiger is, hoop ik dat de drempel om 31DA berichten te implementeren en testen lager wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Is er ook een manier om de vocht sensor van de Omcron uit te lezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
blaaspijp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:40:
Is er ook een manier om de vocht sensor van de Omcron uit te lezen?
Als je een mechanische ventilatie (MVS 15R) hebt zoals ik, kan dat volgens mij niet. Heb je een WTW (HRC), kan dat hopelijk binnenkort (wordt aan gewerkt!)

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste