Over een tijdje krijg ik een Orcon HRC-400 en ik ben opzoek naar een makkelijke en betrouwbare manier om deze via Homey te bedienen.
Ik heb een tijdje mee zitten lezen (ook in verwante topics) en kom tot de conclusie dat er volgens mij (nog) geen eenvoudige manier is om deze WTW unit aan te sturen zonder te programmeren en/of zonder fysiek onder de kap dingen aan te sluiten.
Ik zat daarom een hele andere kant op te denken en vraag me af of dit haalbaar is:
namelijk door de fysieke knoppen op een reguliere Orcon afstandsbediening te gebruiken d.m.v. smarthome-apparaatjes die knopjes in kunnen drukken zoals
Switchbot bot of
Fingerbot.
Op deze manier kan de WTW gewoon z'n reguliere werk doen op basis van vocht- en CO2-sensoren (wisselen tussen stand 1 en 2) en dan kun je dit uitbreiden/overrulen met stand 3 en afwezigheids-stand via smarthome en terug naar de auto-stand (al dan niet met automatisering).
De knop-bots moeten dan op de simpelste Orcon
afstandsbediening RF15 geplaatst worden, dat ziet er dan zo uit (op schaal):
Ik heb de Switchbot als voorbeeld genomen omdat die het grootst is qua oppervlakte en dat lijkt dus te passen. Of het goed blijft zitten is een ander verhaal, maar daar is altijd wel wat op te verzinnen. Het idee is dat je deze afstandsbediening dan alleen hiervoor gebruikt, dus desnoods maak je een frame zodat het goed blijft zitten allemaal en je kunt 'm ook horizontaal wegleggen ergens in de buurt van, of op de WTW-unit.
Tegelijk las ik dat de knopjes soms best lastig in te drukken zijn, maar je zou eventueel gaatjes kunnen boren in de voorkant en zo de knoppen rechtstreeks op de printplaat indrukken. Met een beetje knutselen lijkt me dit heel goed mogelijk. Heb al ervaringen gelezen van mensen die ook voor betere handmatige bediening de voorkant hadden verbouwd, dat gaat prima.
Enige is dat je dus geen directe feedback krijgt of de knop daadwerkelijk is ingedrukt. Maar dat kun je volgens mij oplossen door bijvoorbeeld een slimme stekker met stroommeting te plaatsen (zoals
Fibaro Wall Plug 2) tussen WTW-unit en stopcontact. De verschillen in wattage/ampèrage zijn meestal groot genoeg om de standen te onderscheiden.
Allemaal niet gratis natuurlijk, voor puur de genoemde onderdelen ben je dan het volgende kwijt:
- 1x Orcon Afstandsbediening 15RF = € 75
- 3x Switchbot Bot/ Fingerbot Plus = € 90
- 1x Fibaro Wall Plug 2 = € 50
Totaal = € 215
(met goed zoeken en wachten op prijsdalingen is onder de € 200 wel mogelijk)
Niet goedkoop, maar alles blijft wel origineel en wellicht een alternatief voor mensen die niet kunnen programmeren, wel kunnen knutselen en bij wie geld niet het grootste probleem is. Ik wil het t.z.t. wel proberen (maar dat duurt nog wel even), tenzij iemand hier aangeeft dat dit niks gaat worden op deze manier

.