Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:06
davevleugel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Ik zie deze post nu pas.

Stepper voor de shelly (zodat deze 10 volt is, ze zeggen dat hij maar vanaf 12v werkt, maar werkt hier al half jaar op 10v zonder problemen) wel aparte voeding eraan.
Het is bij mij eenvoudig gebleven met een JST tussenstekkertje en een aparte externe 12v adapter voor de voeding. Om te voorkomen dat de Shelly meer dan 10v uitstuurt heb ik dit beperkt in Home Assistent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwzNWrPEZvDuTuEP0BU2Ls1D_qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKWpnzyw2HiKBYKpC7Wcvol5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 06:56
Ja bij mij was het bordje dus stuk dus moest even externe voeding pakken. Je kan hem inderdaad limiteren op uitsturing om te voorkomen dat je te hoge voltage krijg.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 17:15
Ik heb zelf ook de Orcon MVS15 RHB uit 2014, alleen is bij mij de vochtsensor sinds enkele dagen kapot.
(Enkele pootjes op de chip zijn in de loop der jaren weg-geoxideerd)

Het apparaat zelf geeft een storingscode 2x rood knipperen en via de afstandsbediening is deze niet meer aan te zetten.
Ook als ik de vochtsensor er uit haal is het niet mogelijk om de unit met de afstandsbediening aan te zetten.

Het zou toch wel mogelijk moeten zijn om hem zonder de vochtsensor te gebruiken? (zo heb ik hem namelijk altijd gebruikt. Ik gebruik hem alleen als afzuiger in de badkamer)

Enige hulp of tips zijn welkom.

Nou heb ik Orcon support gebeld* maar daar werd mij verteld dat ik naast een nieuwe sensor 21915078 ook een nieuwe printplaat 21915077 nodig heb. (lees: bijna €140 verder ben..)
Omdat mijn model uit 2014 een ander type sensor zou hebben dan nog verkocht wordt..

Iemand die me hier mee kan helpen / tips heeft?
Een nieuwe sensor van €50 is geen probleem, maar als dat ook een nieuwe printplaat betekend koop ik liever een compleet nieuwe ventilatie unit.. En om eerlijk te zijn is dat net wat te gek voor een kapotte sensor. :/

[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 13-10-2022 15:04 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Off-topic, daar ben ik zelf ook huiverig voor.

Ik zit tegen een nieuwe mV aan te kijken maar ik twijfel tussen wel of niet extra sensoren…

Het liefst had ik een ding met WiFi zonder eigen slimmigheden. Dan regel ik het zelf wel met Domoticz met als backup de afstandsbediening of schakelaar.

Ik zie dat er wel een oplossing is van @hupie679 maar dat lijkt zich echt toe te spitsen op HomeAssistant… Geen idee of ik op andere manieren tegen die OWC kan praten…

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
SmiGueL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:00:
Ik heb zelf ook de Orcon MVS15 RHB uit 2014, alleen is bij mij de vochtsensor sinds enkele dagen kapot.
(Enkele pootjes op de chip zijn in de loop der jaren weg-geoxideerd)

Het apparaat zelf geeft een storingscode 2x rood knipperen en via de afstandsbediening is deze niet meer aan te zetten.
Ook als ik de vochtsensor er uit haal is het niet mogelijk om de unit met de afstandsbediening aan te zetten.

Het zou toch wel mogelijk moeten zijn om hem zonder de vochtsensor te gebruiken? (zo heb ik hem namelijk altijd gebruikt. Ik gebruik hem alleen als afzuiger in de badkamer)

Enige hulp of tips zijn welkom.

Nou heb ik Orcon support gebeld* maar daar werd mij verteld dat ik naast een nieuwe sensor 21915078 ook een nieuwe printplaat 21915077 nodig heb. (lees: bijna €140 verder ben..)
Omdat mijn model uit 2014 een ander type sensor zou hebben dan nog verkocht wordt..

Iemand die me hier mee kan helpen / tips heeft?
Een nieuwe sensor van €50 is geen probleem, maar als dat ook een nieuwe printplaat betekend koop ik liever een compleet nieuwe ventilatie unit.. En om eerlijk te zijn is dat net wat te gek voor een kapotte sensor. :/
Je kan ook een potmeter aansluiten op de ventilator motor en zo je toerental kiezen. Eventueel een wifi schakelaar er tussen en je kan hem weer bedienen. Is dat wat?
Google op EBM-Papst R3G190-RC05-20 pinout.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hupie679
FreakNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:09:
Off-topic, daar ben ik zelf ook huiverig voor.

Ik zit tegen een nieuwe mV aan te kijken maar ik twijfel tussen wel of niet extra sensoren…

Het liefst had ik een ding met WiFi zonder eigen slimmigheden. Dan regel ik het zelf wel met Domoticz met als backup de afstandsbediening of schakelaar.

Ik zie dat er wel een oplossing is van @hupie679 maar dat lijkt zich echt toe te spitsen op HomeAssistant… Geen idee of ik op andere manieren tegen die OWC kan praten…
De OWC kan Tasmota draaien en dus MQTT aan. Ik hoop dat ik voor het eind van het jaar weer voorraad te hebben. Als het niet werkt of je niet tevreden bent krijg je je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Klinkt interessant. Ik wil je echter ook weer niet overladen met vragen.

Ik heb zelf nog bijna niks met Tasmota gedaan en niks met MQTT.

Tijd om me erin te verdiepen dus. Ik lees dat je met Tasmota al simpele web-requests naar je device kan doen. Dat zou al zo’n beetje voldoende zijn, zo stuur ik mijn gehackte toon ook aan.

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 17:15
hupie679 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:21:
Je kan ook een potmeter aansluiten op de ventilator motor en zo je toerental kiezen. Eventueel een wifi schakelaar er tussen en je kan hem weer bedienen. Is dat wat?
Google op EBM-Papst R3G190-RC05-20 pinout.
De verbinding met de afstandsbediening is (voor zover ik weet) prima. Het probleem is simpelweg dat de vochtsensor kapot is, en de unit daardoor in storing gaat.

Aangezien dit model (MVS15 RHB) ook zonder vochtsensor te koop is had ik gehoopt dat deze met een simpele switch / instelling uit te schakelen is. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GosZk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 10:31
Hoi!

Zijn er nog (komende) projecten om te kunnen instappen voor een OrconWifiController ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:47
GosZk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:09:
Hoi!

Zijn er nog (komende) projecten om te kunnen instappen voor een OrconWifiController ?
FanX RF USB Dongle
Volg je deze al?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
GosZk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:09:
Hoi!

Onderdelen liggen op m'n bureau. Voor het eind van het jaar heb ik weer voorraad.
Vind het wel leuk om te doen, maar heb gewoon niet zo veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GosZk
  • Laatst online: 26-05 10:31
@bbn_ldp , thanks! Volg hem nu wel. Ps, bij welke post zit je? Ik Zoutkamp :)

@hupie679 Dank voor je snelle reactie. Ik wacht de ontwikkelingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-03 06:52
@hupie679 Bij werkt het als een zonnetje. Heb veel liever deze oplossing is een stuk stabieler dan een USB stick en binnen een minuut werkt het. Heb een eigen humidity sensor en in mijn huis CO2 en PM 2.5 mm sensoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:38

vliegnerd

Nintendo fan.

Het is mijn eindelijk gelukt een werkende versie van evofw3 op een nanocul te flashen, waarmee ik kan ontvangen EN zenden.

Het was wel een heel gedoe om de boel te flashen: vliegnerd in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"

(EDIT: Dit is uiteindelijk nooit betrouwbaar gebleken... De atmega328p vervangen door 32u4 werkt wel: vliegnerd in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf")

[ Voor 27% gewijzigd door vliegnerd op 29-03-2024 19:21 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 11:28
@vliegnerd knap gedaan! Wat is het verschil dus deze approach en die van Willy wortel? (FanX RF USB Dongle)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Megalomania schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:29:
@vliegnerd knap gedaan! Wat is het verschil dus deze approach en die van Willy wortel? (FanX RF USB Dongle)
FanX werkt alleen voor Orcon fans/WTWs en is eenvoudig te installeren in HA.

Evofw3 en ramses_cc kan veel meer verschillende apparaten uitlezen en besturen, maar de hardware, software en configuratie is veel complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 16:28
Toevallig niemand die een ventilatiesysteem type D aanstuurt met home assistant?
Meer bepaald de comair hruc-e ?
Google levert niet veel op. Het enige wat ik kan vinden is dat ik een aparte module nodig zou hebben?
https://www.ventilatielan...le-voor-de-hruc-e-dm.html

Alleen lijkt me pokkeduur om 3 standen aan te sturen... en dan nog ...
Misschien dat dit anders zou kunnen maar totaal geen idee.

In topic HA ook gevraagd, die verwezen naar hier, dus ff mn licht opsteken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Swazija schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:32:
[...]

Sorry, ik ben alleen bekend met de evofw3 implementatie. Weet niet hoe dat er in de fanX uitziet. In principe zou ik verwachten dat het hetzelfde is als een 22F1 commando. Implementatie zou vergelijkbaar moeten zijn. Ik heb zelf overigens ook alleen een HRC en heb dus geen idee of een MVS 15R ook 31DA berichten verstuurd.
Kan iemand inmiddels bevestigen of 31DA berichten door de MVS 15R ondersteund worden? Ik zou graag de humidity willen toevoegen aan de FanX, maar krijg bij testen geen 31DA berichten terug van mijn Orcon unit.

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nick1816
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-05 17:15
Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:28:
Kan iemand inmiddels bevestigen of 31DA berichten door de MVS 15R ondersteund worden? Ik zou graag de humidity willen toevoegen aan de FanX, maar krijg bij testen geen 31DA berichten terug van mijn Orcon unit.
Het lijkt erop van niet. Ik krijg wel 31D9 responses als ik een 31D9 request stuur (Orcon MVS-15RHBP). Zie ook https://community.home-as...rm/151584/3293?u=nickasdf

Het 31D9 bericht wordt niet periodiek verzonden door de Orcon unit maar wordt naar zichzelf (?) verzonden als de fan mode wordt gewijzigd d.m.v. de afstandbediening etc en daarnaast kan je dus een 31D9 request sturen (RQ) waarop je een response krijgt (RP). Mogelijk worden er wel meer berichten gestuurd als de unit in Auto mode staat, dit moet ik nog verder monitoren.

De inhoud van de responses moet ik nog verder uitzoeken en gaan gebruiken in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 13:24
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de MVS 15R berichttype 31DA ondersteunt.

Bij de beschrijving van het Inbouw HRC bediening display 15RF staat de MVS ook niet genoemd (dit display visualiseert de inhoud van 31DA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
  • Laatst online: 22:31
Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Je zou kunnen kijken of er 1280 (outdoor humidity) of 12A0 (indoor humidity) commando's langskomen. Dat zijn luchtvochtigheid metingen. Mijn WTW spuugt die uit als de fan speed omhoog gaat door een te hoge luchtvochtigheid (bijvoorbeeld bij douchen). Wellicht dat de MVS 15R dat ook doet. Geen idee of je ook een request daarop zou kunnen sturen, maar dat kun je natuurlijk altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Genious
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
Even een korte vraag aan andere Orcon eigenaren. Ik heb de HRC425 wtw in huis en heb pas het inbouwscherm gekoppeld. Weet iemand wat instelling 16-18 doen? Dit staat niet in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-05 09:57
Als ik een 0-10v PWM aansluit op de JST connector en dus niks aansluit op het originele bord, gaat dit dan goed? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comnectech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-05 10:14
De JST connector is mij onbekend. Vanaf de controller PCB worden twee fans aangestuurd. Met dus twee aparte connectors die onder, rechts de pcb bevinden (2x 3 pins blauw bruin en geel) in principe zou je deze twee connectoren moeten hebben als je ze direct wil aansturen en niet via de de modbus.

[ Voor 6% gewijzigd door Comnectech op 23-08-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:58
@davevleugel @hpmkruit heb je toevallig een schema, welke draad van shelly Rgbw gaat waarnaartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerrobin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkiGeKTk4IdJvzqFRHqTeDCO9Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awP0Gb6I9QVaZzMyeZOFm4Ju.jpg?f=fotoalbum_large

pcb van de orcon hrc series

[ Voor 3% gewijzigd door tweakerrobin op 23-08-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:06
andru123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:06:
@davevleugel @hpmkruit heb je toevallig een schema, welke draad van shelly Rgbw gaat waarnaartoe?
Vanaf de Shelly gaat er maar 1 draad terug, nl. 1 van de dimmer kanalen naar de 1-10v aansturing van de MV. De andere 2 draden zijn + en - van de externe 12v voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
ik zie iets meer.. 4 in Shelly, 4 in Printplaat, verloopstuk heeft 5? en onbekende aantal gaat ergens naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 06:56
Hij zit rechtstreeks op de pwm draden, die andere zijn feedback waar je met de shelly niks aan. Ik gebruik dus maar 1 kanaal van de shelly. Ondertussen draait het nog steeds vlekkeloos!

Dus 2 voor voeding en 2 voor pwm (0..10v)

[ Voor 10% gewijzigd door davevleugel op 24-08-2023 16:39 ]

PVOutput

• ramonspaan
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-12-2023
Beste tweaker vrienden, ik heb een mvs15r gekocht, maar had de mvs15 met perilex moeten bestellen voor mijn 3 stnaden schakelaars.Nu wil ik de printplaat zelf ombouwen zodat hij wel aangestuurd kan worden met de 3 standenschakelaar. Ik zie in dit forum foto's van dit board met de bijbehorende componenten zoals 4 weerstanden (2x2 in serie) van volgens mij 47Kohm, en een paar micro weerstanden aan rechts van de 2 optocouplers EL817 en volgens mij 2 diodes aan links van de optocouplers.
Na het bekijken van de foto’s kan ik helaas niet goed herkennen welke diodes en micro weerstanden het precies zijn.
Weet iemand dit wellicht wel?

[ Voor 34% gewijzigd door ramonspaan op 18-09-2023 21:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 09:55
Hier ook een Orcon MVS15 en vond de humidity sensor maar een beetje vaag (werkt naar mijn idee niet goed genoeg) en besloot hem maar zelf te automatiseren.
Met behulp van wat informatie in dit topic een Qubino 0-10V dimmer gekocht en het volgende ervan gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QkjrQyF/20231006-133826-lmc-8-4-MP.jpg
Werkt goed en heb nu eindelijk weer controle over wanneer er extra geventileerd moet worden (bij een vochtige badkamer).
Dank voor de info in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@hupie679 Heb HA weer eens geupdate en de mvtest is verdwenen uit ESPhome. Heb je dit vaker gehoord?
Wat is de makkelijkste manier op het weer terug te krijgen? (het is alweer een tijdje geleden dat ik dit geinstalleerd heb. Wel een goed teken, draait erg stabiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

@Megalomania In veel gevallen worden integraties automatisch herkend en aangeboden na een herstart. Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@robertwebbe dank voor het meedenken: bedoel je herstart van de Orcon?

(HA zelf is al meerdere malen herstart aangezien ook mqtt2zigbee problemen gaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

@Megalomania Nee, home assistant.
Ik heb hem van het weekend ook verhuisd van de ene Pi naar een andere. Daar popte die op nadat ik de ESPhome add-on had geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
Megalomania schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:31:
@hupie679 Heb HA weer eens geupdate en de mvtest is verdwenen uit ESPhome. Heb je dit vaker gehoord?
Wat is de makkelijkste manier op het weer terug te krijgen? (het is alweer een tijdje geleden dat ik dit geinstalleerd heb. Wel een goed teken, draait erg stabiel)
Nee dit heb ik nog niet meegemaakt. Goed om te horen dat hij zo stabiel draait.
In principe zou HA hem inderdaad automatisch moeten herkennen. Probeer een restart van HA of een power cycle van de Orcon. Dan zou hij bij notificaties moeten komen te staan, en kan je hem zo toevoegen.
En anders nog via Settings --> Devices & Services --> Add Integration --> ESPHome --> IP Adres / Hostname invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Ben er inmiddels verder, er zijn nieuwe entities gemaakt. Ze heten nu allemaal entityname_2.

Zal toch wel wat met de 23-11 versie van HA te maken hebben, hoorde al eerder iets hierover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL0m3AHfxHtBcTQx7HsWHR6WZXs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JodS1MMCLcjjUomPcsqwApeC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-11-2023
rschouten schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:32:
Hoi, net lid geworden van Tweakers.
Ik denk dat vrijwel alle moderne ventilatoren hetzelfde werken.
Motor heeft een voeding van 230VAC, maar ingebouwde regelaar die te besturen is middels de gele stuurdraad die van 0 tot 10V kan hebben.

Dus welke 0-10V regelaar je ook wilt gebruiken:
[Afbeelding]

middels de diodes voorkom je terugkoppeling richting de besturing. Dan zou de afstandsbediening en eventueel vochtsensor dus blijven werken.

Met dit schema is de omschrijving van Pauldebolleboos ineens duidelijk!
Zou dit ook kunnen werken met de nieuwe Shelly Plus 0-10v dimmer? Of moet er dan nog een separate driver tussengeplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmo
  • Laatst online: 11-03 11:24

wmo

Ik heb heel wat pagina's nu gelezen van dit topic maar ik ben het even kwijt :)

Heb zelf een Orcon MVS-15RH met Vochsensor. Wat ik wil bereiken is dat ie traploos de ventilatie aanpast al naar gelang van de vochtigheid. Nu doet ie dat alleen automatisch vanuit de fabriek van stap 1 naar stap 2. Naar stap 3 schakelt ie nooit over.

Kan iemand aangeven wat ik daar voor nodig zou hebben?

wmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
Als je Home Assistant en een OrconWifiController hebt kan je alles doen wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmo
  • Laatst online: 11-03 11:24

wmo

hupie679 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:38:
Als je Home Assistant en een OrconWifiController hebt kan je alles doen wat je wilt
Schakelt ie dan ook traploos obv de vochtsensor die ingebouwd is? En de normale 15 RF afstandsbediening kan dan ook gewoon nog gebruikt worden?

wmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Heeft iemand zich eigenlijk gewaagd aan een http://www.rfxcom.com/epa...s/78165469/Products/23103 ?

Deze zou in principe ook een Orcon moeten kunnen aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-05 14:53

BPi

BPi schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:02:
[...]

Yes, gelukt aan mijn Homey te koppelen en vooralsnog alleen handmatig de snelheid te regelen.
Vervelend is echter dat hij nu in de ruststand (1 via de originele afstandsbediening) een hoger toerental is gaan draaien. Heeft iemand daar een verklaring voor/oplossing voor?

Lijkt alsof de stuurdraad in ruste spanning/signaal krijgt. Ik zou graag standaard in de 1-stand willen hebben.
Ik heb de 0-10v (gevoede) dimmer alleen tussen de gele en blauwe draad zitten, met twee diodes om te voorkomen dat de spanning de verkeerde kant op kan stromen.
Rode en witte draad heb ik onveranderd.
2 jaar geleden ben ik met pielen gestopt omdat de afzuiger in ruste (stand 1) teveel toeren maakt, veel meer dan zonder de Qubino flus dimmer 0-10v er tussen. Ik stuur aan via Homey Pro.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij een nieuwe poging om het wel goed draaiend te krijgen. Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:10:
Heeft iemand zich eigenlijk gewaagd aan een http://www.rfxcom.com/epa...s/78165469/Products/23103 ?

Deze zou in principe ook een Orcon moeten kunnen aansturen
Ik heb destijds zowel de RFX868XL als de 433 variant gekocht om mijn Orcon aan te sturen via HomeAssistant (HA). Vervelende was dat mijn rolluiken 868 vereisten en de Orcon 433 dacht ik.... maar ik kon niet beide gelijktijdig koppelen (limitatie van de HA integratie). Daarna opgegeven dus geen idee of het nu wel werkt.

[ Voor 1% gewijzigd door Mirabis op 08-12-2023 13:53 . Reden: Kan je dus helaas niet vertellen of het werkt ]

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanvanvuuren
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:17
Mirabis schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb destijds zowel de RFX868XL als de 433 variant gekocht om mijn Orcon aan te sturen via HomeAssistant (HA). Vervelende was dat mijn rolluiken 868 vereisten en de Orcon 433 dacht ik.... maar ik kon niet beide gelijktijdig koppelen (limitatie van de HA integratie). Daarna opgegeven dus geen idee of het nu wel werkt.
Heeft een van jullie toevalligen al successen geboekt met de RFXCOM? Zit zelf ook de aanschaf hiervan te overwegen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Ik heb afgelopen weekend de Orcon MVS15RHB aan de praat gekregen met Een CC1101 868MHz chip op een ESP8266 met ESPEasy via de Itho plugin. Zitten nog wel wat bugs in omdat Orcon en Itho voor verschillende standen dezelfde bytereeks gebruiken, maar verder werkt het goed.

Vanavond na een paar uur prutsen ook de Orcon ondersteuning weten toe te voegen aan een ESPHome port van die plugin, ook de bug gefixt mbt Itho/Orcon overlap. Module zit nu in een Resideo CO2 meter gebouwd, doel is om op CO2 de Orcon aan te gaan sturen vanuit HomeAssistant.

Zal morgen later op de dag de code online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
En bij deze de code:
https://github.com/JandeGrootDuracom/ESPHOME-Orcon

Ik ben nog vrij nieuw in HA en ESPHome, dus mochten er verbeteringen mogelijk zijn: graag.
Module staat hardcoded met Orcon ondersteuning ingeschakeld. Ik heb in de yaml ook alleen de knoppen gemaakt die ik evt ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
_JGC_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 00:25:
Ik heb afgelopen weekend de Orcon MVS15RHB aan de praat gekregen met Een CC1101 868MHz chip op een ESP8266 met ESPEasy via de Itho plugin.
Bedoel je deze module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nee, bij die module vervang je hardware in de box. Dit betreft aansturing via reverse engineered RF protocol. Originele afstandsbediening blijft ook gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
_JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:04:
Nee, bij die module vervang je hardware in de box. Dit betreft aansturing via reverse engineered RF protocol. Originele afstandsbediening blijft ook gewoon werken.
welke module dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:07
_JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:04:
[...]

Leuke toevoeging/wijzigingen aan de lib.

Kleine correctie; vervangt niet de hardware, voegt er iets aan toe waarop dezelfde kub draait als je nu gebruikt.

Als je naar mijn laatste versie kijkt, daar zit inmiddels algemene zend code in welke alle merken en commando’s (ook niet speed commando’s zoals co2 berichten e.d.) ondersteund. Just my 2 cents mocht je daar nog iets mee willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
arjenhiemstra schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Leuke toevoeging/wijzigingen aan de lib.

Kleine correctie; vervangt niet de hardware, voegt er iets aan toe waarop dezelfde kub draait als je nu gebruikt.

Als je naar mijn laatste versie kijkt, daar zit inmiddels algemene zend code in welke alle merken en commando’s (ook niet speed commando’s zoals co2 berichten e.d.) ondersteund. Just my 2 cents mocht je daar nog iets mee willen.
Ah, heb de lib gevonden in je project, die heb je ook redelijk verbouwd zie ik. Uiteindelijk forken we via-via allebei van dezelfde base lib.

Reden waarom ik je project niet gevonden had was omdat overal de focus op Itho ligt, met hardware die je toevoegt aan een Itho box. Ik heb in principe gewoon de werking van een Orcon 15RF afstandsbediening gekloond en de software luistert af wat er zoal door de lucht gaat. Dit is ook wat ESPEasy doet met de Itho plugin waar ze die Orcon ondersteuning bij in hebben gehackt.

Module en soldeerinstructies staan hier:
https://espeasy.readthedocs.io/en/latest/Plugin/P118.html

Interrupt pin heb ik op GPIO5 (D1) zitten.

Ik heb 'm gecombineerd met de Resideo R200 die hier besproken wordt: CO2-meters voor in huis

Module zit weggewerkt in de Resideo R200, heb nu voor 75 euro en een paar uurtjes knutselen een tweetal CO2 sensoren en een RF ontvanger/zender waarmee ik de box CO2-gestuurd kan regelen zonder die dure units van Orcon te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
_JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Ah, heb de lib gevonden in je project, die heb je ook redelijk verbouwd zie ik. Uiteindelijk forken we via-via allebei van dezelfde base lib.

Reden waarom ik je project niet gevonden had was omdat overal de focus op Itho ligt, met hardware die je toevoegt aan een Itho box. Ik heb in principe gewoon de werking van een Orcon 15RF afstandsbediening gekloond en de software luistert af wat er zoal door de lucht gaat. Dit is ook wat ESPEasy doet met de Itho plugin waar ze die Orcon ondersteuning bij in hebben gehackt.

Module en soldeerinstructies staan hier:
https://espeasy.readthedocs.io/en/latest/Plugin/P118.html

Interrupt pin heb ik op GPIO5 (D1) zitten.

Ik heb 'm gecombineerd met de Resideo R200 die hier besproken wordt: CO2-meters voor in huis

Module zit weggewerkt in de Resideo R200, heb nu voor 75 euro en een paar uurtjes knutselen een tweetal CO2 sensoren en een RF ontvanger/zender waarmee ik de box CO2-gestuurd kan regelen zonder die dure units van Orcon te kopen.
sorry, link is wel handig idd. meest recente versie staat hier als losse repo:
https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT

idd veel focus op itho maar uiteindellijk blijkt alle communicatie honeywell ramses-ii, hier staat heel veel info daarover, wellicht ook nuttig mocht je die niet kennen: https://github.com/zxdavb/ramses_protocol/wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
arjenhiemstra schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:22:
[...]

sorry, link is wel handig idd. meest recente versie staat hier als losse repo:
https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT

idd veel focus op itho maar uiteindellijk blijkt alle communicatie honeywell ramses-ii, hier staat heel veel info daarover, wellicht ook nuttig mocht je die niet kennen: https://github.com/zxdavb/ramses_protocol/wiki
Die lib heb je mooi opgeschoond. Maakt het toevoegen van afstandsbedieningen ook een stuk eenvoudiger.
Mijn huidige code werkt, maar kan idd een stuk schoner met jouw versie van de lib. Wil wel eens kijken of ik het daarmee aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@arjenhiemstra De lib die ik gebruik heeft een destinationID die je kunt instellen in de verzonden packets. Weet niet in hoeverre die idd zo de lucht in gaan nadat de lib erover is geweest, maar ik zie niet direct of jouw implementatie dat ook ondersteunt.
Weet jij zo of Orcon zonder een destinationID kan werken? Bij ESPHome hebben ze dat juist toegevoegd aan die lib voor ondersteuning van Orcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
_JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:12:
@arjenhiemstra De lib die ik gebruik heeft een destinationID die je kunt instellen in de verzonden packets. Weet niet in hoeverre die idd zo de lucht in gaan nadat de lib erover is geweest, maar ik zie niet direct of jouw implementatie dat ook ondersteunt.
Weet jij zo of Orcon zonder een destinationID kan werken? Bij ESPHome hebben ze dat juist toegevoegd aan die lib voor ondersteuning van Orcon.
Op dit moment niet specifiek. Itho gebruikt idd broadcast ID (deviceid2 in mijn code) ipv destination id (deviceid1 in mijn code)

https://github.com/arjenh.../IthoCC1101.cpp#L575-L590

code:
1
2
3
 message.deviceid2[0] = static_cast<uint8_t>((ithoRF.device[remote_index].deviceId >> 16) & 0xFF);
 message.deviceid2[1] = static_cast<uint8_t>((ithoRF.device[remote_index].deviceId >> 8) & 0xFF);
 message.deviceid2[2] = static_cast<uint8_t>(ithoRF.device[remote_index].deviceId & 0xFF);

wijzigen naar:
code:
1
2
3
 message.deviceid1[0] = static_cast<uint8_t>((ithoRF.device[remote_index].deviceId >> 16) & 0xFF);
 message.deviceid1[1] = static_cast<uint8_t>((ithoRF.device[remote_index].deviceId >> 8) & 0xFF);
 message.deviceid1[2] = static_cast<uint8_t>(ithoRF.device[remote_index].deviceId & 0xFF);

zou dan voldoende moeten zijn.
---
edit: wss niet bedenk ik nu. als niet deviceid2 maar deviceid1 aanwezig is zal er ook een deviceid0 zijn en moet de header anders worden dan 0x16.
zie hier voor meer info over de header structuur: https://github.com/ghoti57/evofw3/wiki/Message-Body
---

In principe kun je een simpele functie maken zoals die hierboven vie github link die de RFmessage struct vult met alles wat je nodig hebt (alle ramses-ii mogelijkheden worden ondersteund in die struct) en daarna gooi je die struct richting sendRFMessage(RFmessage &struct)
die maakt er een ramses-ii compatible bericht van en stuurt het op de juiste manier via de CC1101 eruit.

Zal hier eens testen met de orcon remote die ik heb, ben wel benieuwd, nog niet getest.

[ Voor 6% gewijzigd door arjenhiemstra op 21-02-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
arjenhiemstra schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:04:
[...]

---
edit: wss niet bedenk ik nu. als niet deviceid2 maar deviceid1 aanwezig is zal er ook een deviceid0 zijn en moet de header anders worden dan 0x16.
zie hier voor meer info over de header structuur: https://github.com/ghoti57/evofw3/wiki/Message-Body
---
Klopt, volgens https://github.com/JandeG...C1101.cpp#L545C20-L545C30 moet dat 0x1C zijn.

// The bits are used as follows <00TTAAPP>
// 00 - Unused
// TT - Message type
// AA - Present DeviceID fields
// PP - Present Params

Edit: in jouw geval 1E waarschijnlijk vanwege de "present params", voor zover die meegestuurd moeten worden dan.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 21-02-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
_JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:28:
[...]

Klopt, volgens https://github.com/JandeG...C1101.cpp#L545C20-L545C30 moet dat 0x1C zijn.

// The bits are used as follows <00TTAAPP>
// 00 - Unused
// TT - Message type
// AA - Present DeviceID fields
// PP - Present Params

Edit: in jouw geval 1E waarschijnlijk vanwege de "present params", voor zover die meegestuurd moeten worden dan.
Ok check, 0x1C voor orcon remote messages dan idd. Itho gebruikt alleen 0x16 voor remotes (iig voor de standaard low, med enz.) zover ik tot nu toe gezien heb.

• andru123
@arjenhiemstra is er kans om met je module ook orcon aansturen? Je module is makkelijk te krijgen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
andru123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 04:10:
@arjenhiemstra is er kans om met je module ook orcon aansturen? Je module is makkelijk te krijgen namelijk.
Qua hardware zeker (de non-cve variant kan prima standalone draaien), er zullen een paar aanpassingen nodig zijn in de huidige firmware om het met Orcon te laten werken maar dat zal minor zijn. Er zit een standaard ESP32 + CC1101 op die via de USB aansluting te programmeren is. Kan dus ook makkelijk een andere firmware draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Over een tijdje krijg ik een Orcon HRC-400 en ik ben opzoek naar een makkelijke en betrouwbare manier om deze via Homey te bedienen.

Ik heb een tijdje mee zitten lezen (ook in verwante topics) en kom tot de conclusie dat er volgens mij (nog) geen eenvoudige manier is om deze WTW unit aan te sturen zonder te programmeren en/of zonder fysiek onder de kap dingen aan te sluiten.

Ik zat daarom een hele andere kant op te denken en vraag me af of dit haalbaar is:
namelijk door de fysieke knoppen op een reguliere Orcon afstandsbediening te gebruiken d.m.v. smarthome-apparaatjes die knopjes in kunnen drukken zoals Switchbot bot of Fingerbot.

Op deze manier kan de WTW gewoon z'n reguliere werk doen op basis van vocht- en CO2-sensoren (wisselen tussen stand 1 en 2) en dan kun je dit uitbreiden/overrulen met stand 3 en afwezigheids-stand via smarthome en terug naar de auto-stand (al dan niet met automatisering).

De knop-bots moeten dan op de simpelste Orcon afstandsbediening RF15 geplaatst worden, dat ziet er dan zo uit (op schaal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKpR8vYf1sDRgCYOJXqfrMQ1T3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEZ0ar5TG9JECDf1eB7GiI75.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Switchbot als voorbeeld genomen omdat die het grootst is qua oppervlakte en dat lijkt dus te passen. Of het goed blijft zitten is een ander verhaal, maar daar is altijd wel wat op te verzinnen. Het idee is dat je deze afstandsbediening dan alleen hiervoor gebruikt, dus desnoods maak je een frame zodat het goed blijft zitten allemaal en je kunt 'm ook horizontaal wegleggen ergens in de buurt van, of op de WTW-unit.

Tegelijk las ik dat de knopjes soms best lastig in te drukken zijn, maar je zou eventueel gaatjes kunnen boren in de voorkant en zo de knoppen rechtstreeks op de printplaat indrukken. Met een beetje knutselen lijkt me dit heel goed mogelijk. Heb al ervaringen gelezen van mensen die ook voor betere handmatige bediening de voorkant hadden verbouwd, dat gaat prima.

Enige is dat je dus geen directe feedback krijgt of de knop daadwerkelijk is ingedrukt. Maar dat kun je volgens mij oplossen door bijvoorbeeld een slimme stekker met stroommeting te plaatsen (zoals Fibaro Wall Plug 2) tussen WTW-unit en stopcontact. De verschillen in wattage/ampèrage zijn meestal groot genoeg om de standen te onderscheiden.

Allemaal niet gratis natuurlijk, voor puur de genoemde onderdelen ben je dan het volgende kwijt:
  • 1x Orcon Afstandsbediening 15RF = € 75
  • 3x Switchbot Bot/ Fingerbot Plus = € 90
  • 1x Fibaro Wall Plug 2 = € 50
Totaal = € 215
(met goed zoeken en wachten op prijsdalingen is onder de € 200 wel mogelijk)

Niet goedkoop, maar alles blijft wel origineel en wellicht een alternatief voor mensen die niet kunnen programmeren, wel kunnen knutselen en bij wie geld niet het grootste probleem is. Ik wil het t.z.t. wel proberen (maar dat duurt nog wel even), tenzij iemand hier aangeeft dat dit niks gaat worden op deze manier :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 14:32
Mooi uitgewerkt!
Heb je ook de FanX gezien?

Geen hardware aanpassingen nodig. Weet alleen niet of je het met Homey aan de praat krijgt. Gebruik zelf HA en werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
vervlogen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:41:
Mooi uitgewerkt!
Heb je ook de FanX gezien?

Geen hardware aanpassingen nodig. Weet alleen niet of je het met Homey aan de praat krijgt. Gebruik zelf HA en werkt als een trein.
Bedankt! Ik ken het topic van FanX inderdaad en ook helemaal gelezen, kwam nog het meest in de buurt van wat ik wilde. Inderdaad alleen met HA en al met al toch wel redelijk technisch i.c.m. (opzetten) HA.

Het is nog steeds een optie hoor, denk dat ik er wel uitkom uiteindelijk. Alleen de oplossing die ik heb werkt mogelijk ook en (voor mij) makkelijker en overzichtelijker.
Het lijkt er echter sowieso op dat er geen FanX sticks meer geleverd worden. Maar heb het ook nu nog niet nodig, dus hou het een beetje in de gaten of er nog een levering komt. Een alternatieve stick waar soms naar verwezen wordt (SSM-D2 met Ramses II) is nog technischer en dat valt af voor mij (voor nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comnectech
De Orcon HRC heeft ook een CV-3 perilex aansluiting. Hierop kan je een zigbeeschakelaar en/of /curtain module van bijvoorbeeld Tuya aansluiten en de slimmigheden via Homey flows laten verlopen. Op deze manier kan je de 3 modussen en aan/uit aansturen.

[ Voor 12% gewijzigd door Comnectech op 08-04-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
Comnectech schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:16:
De Orcon HRC heeft ook een CV-3 perilex aansluiting. Hierop kan je een zigbeeschakelaar en/of /curtain module van bijvoorbeeld Tuya aansluiten en de slimmigheden via Homey flows laten verlopen. Op deze manier kan je de 3 modussen en aan/uit aansturen.
Klopt inderdaad, ze hebben zelfs een filmpje hoe je dit moet aansluiten. Zo heb ik het nu al jaren prima werken bij m'n huidige Itho MV-box (met klikaanklikuit). Verschil is wel dat ik die alleen aanstuur via smarthome en geen andere manier, ook zijn er maar 3 standen.

Bij Orcon HRC kan ik niet goed vinden hoe de combinatie Perilex + RF exact werkt. Er staat in de documentatie bij Perilex:
Indien uw toestel is uitgevoerd met een perilex aansluiting en 3 standen schakelaar, zijn de ventilatiestanden uit onderstaande tabel in te stellen. Als er meerdere schakelaars of bedieningen zijn toegepast in uw woning is altijd de laatst gekozen ventilatiestand leidend.
Maar op andere plekken staat weer dat de vocht- en CO2-sensor alleen werken in de auto-stand.

De volgende scenario's zijn me niet duidelijk uit de documentatie:
  1. Je zet Perilex op stand 2 (maakt niet uit hoe) en je gaat douchen, gaat deze dan automatisch (tijdelijk) naar stand 3? (indien vochtsensor op stand 3 is ingesteld). En daarna terug naar stand 2?
  2. Je zet Perilex op stand 3 en een CO2-sensor registreert teveel CO2 en wil stand 2. Gaat ie dan naar stand 2 of blijft stand 3?
  3. Je zet Perilex op stand 2 en alle sensoren willen naar stand 1 (vocht en CO2 overal OK), gaar ie dan naar stand 1, of blijft stand 2
  4. Je zet Perilex op stand 1 en een CO2-sensor registreert teveel CO2 en wil stand 2. Gaat ie dan naar stand 2 of blijft stand 1?
Intuitief zou ik verwachten dat als je Perilex met een klassieke 3-standen schakelaar hebt, dat stand 1 de auto-stand is en de rest een geforceerde stand is die niet overschreven kan worden (of alleen hoger). Maar dat staat nergens.
In dat geval kun je stand 1 sowieso niet forceren via Perilex en de afwezig-stand is ook geen optie.

Als in alle bovenstaande scenario's de Perilex-stand simpelweg overschreven wordt door het eerste de beste signaal (wat er eigenlijk staat), dan heb ik er weinig aan om het zo aan te sluiten. Het doel is juist om de orcon-sensoren kunnen overrulen (niet andersom).

Daarom kwam ik op de manier van fysiek bedienen via RF, daar is de werking wat voorspelbaarder.

Opzich kan ik het t.z.t. gewoon testen of Perilex-standen werken zoals ik wil (goedkoper en betrouwbaarder), maar ik denk dat je dan toch situaties houdt die je niet kunt sturen. Tenzij je een heleboel regels verzint om constant bij te sturen op basis van huidige stand en gewenste (geforceerde) stand.

[ Voor 10% gewijzigd door floduR op 12-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comnectech
BIj mij werkt het zo: Als hij aan staat in stand 1, dan schaalt hij zelf automatisch op op basis van de sensoren wanneer nodig. naar stand 2. (of 3, net wat geconfigureerd is)

Ik heb zelf een Tuya Zigbee op stand 3, die aan gaat wanneer we gaan koken. Zelf heb ik geen RF module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

floduR schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:50:
[...]

Bedankt! Ik ken het topic van FanX inderdaad en ook helemaal gelezen, kwam nog het meest in de buurt van wat ik wilde. Inderdaad alleen met HA en al met al toch wel redelijk technisch i.c.m. (opzetten) HA.

Het is nog steeds een optie hoor, denk dat ik er wel uitkom uiteindelijk. Alleen de oplossing die ik heb werkt mogelijk ook en (voor mij) makkelijker en overzichtelijker.
Het lijkt er echter sowieso op dat er geen FanX sticks meer geleverd worden. Maar heb het ook nu nog niet nodig, dus hou het een beetje in de gaten of er nog een levering komt. Een alternatieve stick waar soms naar verwezen wordt (SSM-D2 met Ramses II) is nog technischer en dat valt af voor mij (voor nu).
Domoticz werkt ook met Fanx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
Comnectech schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:16:
BIj mij werkt het zo: Als hij aan staat in stand 1, dan schaalt hij zelf automatisch op op basis van de sensoren wanneer nodig. naar stand 2. (of 3, net wat geconfigureerd is)

Ik heb zelf een Tuya Zigbee op stand 3, die aan gaat wanneer we gaan koken. Zelf heb ik geen RF module
Thx, dat is ook precies één van mijn scanario's. Maar wat gebeurt er als je Tuya Zigbee op stand 3 staat en één van de sensoren wil naar 2? (Dat is dus de situatie dat een sensor een lage vocht/co2-waarde heeft terwijl Stand 3 al aanstaat via Zigbee, vervolgens constateert de sensor een verhoogde stand en stuurt een RF-signaal voor stand 2)

Blijft ie dan in stand 3, of schakelt ie terug naar 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerrobin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:51
Het is bij mij niet voorgekomen dat de Orcon vanuit stand 3 is teruggeschakeld naar stand 2 zonder dat ik stand 3 had uitgezet. Let wel op ik heb geen RF module.

Anders gezegd als stand 3 aan staat dan blijft deze aanstaan, als stand 1 aanstaat dan kan hij obv sensoren moduleren.

[ Voor 27% gewijzigd door tweakerrobin op 15-04-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
_JGC_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:24:
En bij deze de code:
https://github.com/JandeGrootDuracom/ESPHOME-Orcon

Ik ben nog vrij nieuw in HA en ESPHome, dus mochten er verbeteringen mogelijk zijn: graag.
Module staat hardcoded met Orcon ondersteuning ingeschakeld. Ik heb in de yaml ook alleen de knoppen gemaakt die ik evt ga gebruiken.
Ik ben nu bezig dit te implementeren.

Klein foutje in de yaml config:
https://github.com/JandeG...ter/HA_configuration.yaml

code:
1
2
3
fan:
  - platform: template
    fans:

Twee spaties nodig op de tweede regel.

Ik heb de communicatie volgens mij voor elkaar. Met behulp van een RTL DR stick en de afstandsbediening kan ik constateren dat er signalen in de lucht zijn op de juiste frequentie bij het opstarten van de ESP en bij het bedienen in HA.

Ik vraag me af of ik de ID's goed heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  on_boot:
    then:
      - lambda: |-
          Idlist[0]={"51,40,61","Badkamer"};
          Idlist[1]={"73,82,11","Toilet"};
          Idlist[2]={"ID3","ID3"};
          srcID[0] = 32;
          srcID[1] = 113;
          srcID[2] = 66;
          destID[0] = 32;
          destID[1] = 113;
          destID[2] = 02;
          Mydeviceid="Homeassistant";

MV-unit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYVAIAj_To02iiuqVz6Go26CZZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WmQ7wxEuE3bFFz3feidfGBG.jpg?f=fotoalbum_large

QR code: 15004200151100045710207102 01

Dan denk ik: 207102 -> 20 / 71 / 02 van hex naar dec 32 / 113 / 02

Remote
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVGVJInDYaxjzke9ps1dEmECgGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6IMnFrdCl8xmlJCXu3LWb2y.jpg?f=fotoalbum_large

QRcode: 19005220191200415510207142 01

Dan denk ik: 207102 -> 20 / 71 / 42 van hex naar dec 32 / 113 / 66

Helaas werkt dat dus niet.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Scout77 Andere kant van de print, bruin onderdeel met sticker, laatste 6 cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Ik heb aan de andere kant alleen nog maar een serienummer, kan ik daar nog wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E_HKukerR5f2nh6ELr2T2OhqVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgT2rklIAg0CncSUZA7Wvvkz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1ez8kO8UvNaSCh_0xH-3wUE-eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYDYjSbVkQXgtvWUXLuMvPrF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5D4Fn5SrYmKpUExbBtbiWGNGqJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo91VhQhGfHIkuLA8uaufmO7.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ah bij jou is dat onderdeel groen, bij mij zit er een sticker op met laatste regel 6 cijfers met het ID in hex.
Ben bang dat je mag gaan sniffen, kan zijn dat je de ontvangst code moet laten printen daarvoor. Als je op de afstandsbediening een knop indrukt krijg je altijd een bevestiging van de box.

Je zou van beide stickers de laatste 6 cijfers kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@Scout77 Helaas staan die device IDs niet op de sticker. Althans niet bij mijn Orcon RF15. (Zelfde MVS- code als die van jou). Ze begin vaak met hex 54 of hex 8x.

Als je een werkende CC1101 chip hebt aan een arduino of esp8266/esp32 dan moet het niet al te moeilijk zijn om de device id's eruit te filteren/sniffen.

Ik gebruik zelf evofw3 op een arduino pro micro dat is een algemene RF naar USB bridge (kloon van een Honeywell HGI80) zodat je het hele RF gedeelte modulair en alle ramses II devices/communicatie hebt.
Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Ik ga eens ff in de code duiken om te zien waar de remote ID wordt opgepikt en uitgevoerd naar het log. Dan moet dat ook van te fixen zijn voor het ID van de MV zelf.

Misschien een idee om die ergens standaard naartoe weg te laten schrijven? Er zijn blijkbaar meer mensen die geen ID stickers hebben.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Scout77 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:29:
Ik ga eens ff in de code duiken om te zien waar de remote ID wordt opgepikt en uitgevoerd naar het log. Dan moet dat ook van te fixen zijn voor het ID van de MV zelf.

Misschien een idee om die ergens standaard naartoe weg te laten schrijven? Er zijn blijkbaar meer mensen die geen ID stickers hebben.
Als het goed is kan je in de log al een "ignored device id" melding zien als je je remote ID nog niet goed hebt staan. Dat print IthoCheck bij elk RF bericht van een onbekende afstandsbediening.

Als het goed is moet je bij elke druk op de knop 2 IDs zien: je afstandsbediening die het commando stuurt en de box die antwoordt daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Geen ID's in het log. Wel lijkt er iets niet helemaal goed te gaan omdat iets lang duurt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
INFO ESPHome 2024.4.2
INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-dc39d9.yaml...
INFO Starting log output from 10.5.0.48 using esphome API
INFO Successfully connected to esphome-web-dc39d9 @ 10.5.0.48 in 0.009s
INFO Successful handshake with esphome-web-dc39d9 @ 10.5.0.48 in 0.021s
[02:52:58][I][app:100]: ESPHome version 2024.4.2 compiled on May  5 2024, 02:49:23
[02:52:58][I][app:102]: Project esphome.web version 1.0
[02:52:58][C][wifi:580]: WiFi:
[02:52:58][C][wifi:408]:   Local MAC: E8:DB:84:DC:39:D9
[02:52:58][C][wifi:413]:   SSID: [redacted]
[02:52:58][C][wifi:416]:   IP Address: 10.5.0.48
[02:52:58][C][wifi:419]:   BSSID: [redacted]
[02:52:58][C][wifi:421]:   Hostname: 'esphome-web-dc39d9'
[02:52:58][C][wifi:423]:   Signal strength: -84 dB ▂▄▆█
[02:52:58][C][wifi:427]:   Channel: 11
[02:52:58][C][wifi:428]:   Subnet: 255.255.255.0
[02:52:58][C][wifi:429]:   Gateway: 10.5.0.1
[02:52:58][C][wifi:430]:   DNS1: 10.5.0.12
[02:52:58][C][wifi:431]:   DNS2: 8.8.8.8
[02:52:58][C][logger:166]: Logger:
[02:52:58][C][logger:167]:   Level: DEBUG
[02:52:58][C][logger:169]:   Log Baud Rate: 115200
[02:52:58][C][logger:170]:   Hardware UART: UART0
[02:52:58][C][captive_portal:088]: Captive Portal:
[02:52:58][C][web_server:169]: Web Server:
[02:52:58][C][web_server:170]:   Address: esphome-web-dc39d9.local:80
[02:52:58][C][mdns:115]: mDNS:
[02:52:58][C][mdns:116]:   Hostname: esphome-web-dc39d9
[02:52:58][C][ota:096]: Over-The-Air Updates:
[02:52:58][C][ota:097]:   Address: esphome-web-dc39d9.local:8266
[02:52:58][C][ota:103]:   OTA version: 2.
[02:52:58][C][api:139]: API Server:
[02:52:58][C][api:140]:   Address: esphome-web-dc39d9.local:6053
[02:52:58][C][api:144]:   Using noise encryption: NO
[02:52:58][C][improv_serial:032]: Improv Serial:
[02:54:28][D][switch:012]: 'FanSendAuto' Turning ON.
[02:54:30][W][component:237]: Component api took a long time for an operation (2061 ms).
[02:54:30][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
[02:54:30][D][text_sensor:064]: 'fanspeed': Sending state 'Auto'
[02:54:30][D][text_sensor:064]: 'fantimer': Sending state '0'
[02:54:30][D][text_sensor:064]: 'lastid': Sending state 'Homeassistant'
[02:54:37][D][switch:012]: 'FanSendAuto' Turning ON.
[02:54:39][W][component:237]: Component api took a long time for an operation (2060 ms).
[02:54:39][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.

Lekker belangrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Scout77 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 02:57:
Geen ID's in het log. Wel lijkt er iets niet helemaal goed te gaan omdat iets lang duurt.
Weet je zeker dat de CC1101 module werkt?
Ik heb behoorlijk zitten prutsen met die modules van Aliexpress:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygBVCN2P231hUdrT2NUNTrxSIyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/juG4MxBx46mHpB3Dr3Xy2ihJ.png?f=user_large

Ik heb twee stuks die lijken op het rechter plaatje:
De antenne is grof (de spoed van de spoel is groot, maar een paar windingen). De achterkant is groen.
Ze doen het, dat wil zeggen er is contact via de SPI bus mogelijk, maar ik ontvang vrijwel niets. Ik heb van één van de modules de antenne vervangen door een SMA stekker om er een goed werkende antenne op aan te sluiten: Geen verbetering.
Ze zijn "ChipVersion 0x04". Dat is een verouderde versie. Ik denk dat het een (slechte) China kopie is van het TI origineel. evofw3 heeft een autotune optie om afwijkingen van het kristal op te vangen, maar de problemen zijn erger.

Ik heb een werkende die op een nanocul zat. Maar die nanocul had dan weer een 8MHz atmega328p die te langzaam is voor evofw3. 8)7
Die werkende lijkt er op het linker plaatje. Fijne antenne spoed en witte achterkant. Het blijft een gok.

Je ziet/leest: Het is een gedoe om werkende CC1101 modules te vinden. Je zult ze echt moeten testen. En je hebt dat wel software nodig waarbij je echt kan zien wat er misgaat. Ik heb geen ervaring met deze ESPHome sensor, weet niet hoe je dit het best kan testen.
(Ik zou https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT oid erop zetten en dat eerst testen)

Misschien kan @arjenhiemstra verklappen waar hij zijn CC1101 modules koopt?

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 05-05-2024 16:41 . Reden: rare typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scout77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w00Hm0gCibKjkn1SwuTb8SqNu6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCC8NLysAmuCSZEw9Sqe4i8q.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er wel naar uit dat ik de goede heb. Die met de grove spoed lijkt ook meer een antenne voor 433mhz, ff aan de antenne analyzer hangen om het zeker te weten.

Zie hier ook op de juiste frequentie signalen doorkomen wanneer er een actie gestart wordt in HA.

Ik ben nu met SDR Console en een scanner aan het kijken of ik de signalen zelf kan decoderen om er zo achter de ID's te komen.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Scout77 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:02:

Ziet er wel naar uit dat ik de goede heb. Die met de grove spoed lijkt ook meer een antenne voor 433mhz, ff aan de antenne analyzer hangen om het zeker te weten.
De 433 MHz antenne's zijn twee keer zo lang. De lengte klopt wel. Maar het bordje werkt niet :|
Fijn dat jij een andere hebt, is de achterkant ook wit?
Volgens mij zie je ook wat andere componenten aan de aansluit/soldeerzijde zitten.
Ik zal er sowieso een keertje eentje bestellen als ik weer eens een Ali bestelling doe.

Ik een foto gemaakt van een werkende CC1101 module (RECHTS) uit een nanocul. Die ziet eruit zoals jouw module.
De linker werkt niet. (De SMA connector heb ik er als test opgesoldeerd, er zat een antenne op, maar beide werkt niet)
Ik heb rood de duidelijk verschillende componenten gemarkeerd. Hiermee is de juiste versie als het goed is te herkennen en hopelijk te bestellen op Ali. (En dan hopen dat je de juiste krijgt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trvOIFwjUXzZHgP14s5CQv1u6ac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3kWVLduee0PAyxYuVy3bCIpT.png?f=fotoalbum_large
Zie hier ook op de juiste frequentie signalen doorkomen wanneer er een actie gestart wordt in HA.
Mooi! Je hebt al meer resultaat dan ik ooit gehad hebt met die bordjes O-)

[ Voor 51% gewijzigd door vliegnerd op 05-05-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:09:
[...]

Weet je zeker dat de CC1101 module werkt?
Ik heb behoorlijk zitten prutsen met die modules van Aliexpress:
[Afbeelding]

Ik heb twee stuks die lijken op het rechter plaatje:
De antenne is grof (de spoed van de spoel is groot, maar een paar windingen). De achterkant is groen.
Ze doen het, dat wil zeggen er is contact via de SPI bus mogelijk, maar ik ontvang vrijwel niets. Ik heb van één van de modules de antenne vervangen door een SMA stekker om er een goed werkende antenne op aan te sluiten: Geen verbetering.
Ze zijn "ChipVersion 0x04". Dat is een verouderde versie. Ik denk dat het een (slechte) China kopie is van het TI origineel. evofw3 heeft een autotune optie om afwijkingen van het kristal op te vangen, maar de problemen zijn erger.

Ik heb een werkende die op een nanocul zat. Maar die nanocul had dan weer een 8MHz atmega328p die te langzaam is voor evofw3. 8)7
Die werkende lijkt er op het linker plaatje. Fijne antenne spoed en witte achterkant. Het blijft een gok.

Je ziet/leest: Het is een gedoe om werkende CC1101 modules te vinden. Je zult ze echt moeten testen. En je hebt dat wel software nodig waarbij je echt kan zien wat er misgaat. Ik heb geen ervaring met deze ESPHome sensor, weet niet hoe je dit het best kan testen.
(Ik zou https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT oid erop zetten en dat eerst testen)

Misschien kan @arjenhiemstra verklappen waar hij zijn CC1101 modules koopt?
De ervaringen met modules van ali zijn bijzonder wisselend. Na heel veel slechte modules had ik een leverancier in China die relatief dure maar wel hele constante en goede kwaliteit modules kon leveren. Helaas is die ermee gestopt ergens augustus vorig jaar. Daarna verschillende leveranciers geprobeerd maar helaas geen goede meer gevonden.
Ik ben nu overgestap op modules van eByte (E07-900) maar die hebben een andere form factor en zijn wat aan de kleine kant om te solderen (10x10mm) maar wel goede kwaliteit.
Ze zijn "ChipVersion 0x04". Dat is een verouderde versie.
Klopt, dat is inderdaad de oudere chip revisie, maar de performance zou niet anders moeten zijn dan de huidige 0x14 silicon revisie. Volgens Ti is dit alleen een intern nummer en is de datasheet op beide silicon revisies van toepassing. Er schijnen wel fake module te zijn met een ander nummer.
Ik heb geen ervaring met deze ESPHome sensor, weet niet hoe je dit het best kan testen.
In de laatste versie van de lib die ik net een paar dagen geleden in beta heb gereleased met de laatste versie van de ithowifi firmware zit code om te detecteren of de chip aanwezig is en heeft een functie om de silicon revisie te loggen. Dan kun je zien of de module goed communiceert via SPI en de code is niet langer blocking zoals bij de eerdere versies van de lib die ook door de ESPHome versie in gebruik is.
Ik moet dit echter nog backporten naar de generieke lib op https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT
Tot die tijd is de lib hier te vinden voor diegenen die ermee willen knutselen:
https://github.com/arjenh...NRG_itho_wifi/main/cc1101

edit:
De antenne is grof (de spoed van de spoel is groot, maar een paar windingen).
Die antennes zijn prima, ik heb ze getest met een VNA en zijn precies goed qua frequentie range.
Die met de fijne wikkeling zijn waardeloos is mijn ervaring. Die heb ik ook getest maar zaten er 200Mhz naast ofzo.

edit 2:
Ik heb rood de duidelijk verschillende componenten gemarkeerd. Hiermee is de juiste versie als het goed is te herkennen en hopelijk te bestellen op Ali. (En dan hopen dat je de juiste krijgt)
Ik las hier net over heen. Voor de duidelijkheid, het is niet aan het ontwerp van het bordje te zien of het om goede of slechte gaat. Ik kan aan de chip package zien dat de linker revisie 0x04 is en de rechter 0x14 maar ik heb van beide revisies goede en slechte gehad. Het schijnt met name met de kwaliteit van het kristal te maken te hebben (en dat is helaas onmogelijk om van de buitenkant te checken)

[ Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-05-2024 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb zelf deze van Amazon gekocht:
https://amzn.eu/d/2bkVQLI

Werkte vrijwel direct. Is wel priegelen met solderen, is allemaal erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Scout77 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 02:57:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
INFO ESPHome 2024.4.2
INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-dc39d9.yaml...
INFO Starting log output from 10.5.0.48 using esphome API
INFO Successfully connected to esphome-web-dc39d9 @ 10.5.0.48 in 0.009s
INFO Successful handshake with esphome-web-dc39d9 @ 10.5.0.48 in 0.021s
[02:52:58][I][app:100]: ESPHome version 2024.4.2 compiled on May  5 2024, 02:49:23
[02:52:58][I][app:102]: Project esphome.web version 1.0
[02:52:58][C][wifi:580]: WiFi:
[02:52:58][C][wifi:408]:   Local MAC: E8:DB:84:DC:39:D9
[02:52:58][C][wifi:413]:   SSID: [redacted]
[02:52:58][C][wifi:416]:   IP Address: 10.5.0.48
[02:52:58][C][wifi:419]:   BSSID: [redacted]
[02:52:58][C][wifi:421]:   Hostname: 'esphome-web-dc39d9'
[02:52:58][C][wifi:423]:   Signal strength: -84 dB ▂▄▆█
[02:52:58][C][wifi:427]:   Channel: 11
[02:52:58][C][wifi:428]:   Subnet: 255.255.255.0
[02:52:58][C][wifi:429]:   Gateway: 10.5.0.1
[02:52:58][C][wifi:430]:   DNS1: 10.5.0.12
[02:52:58][C][wifi:431]:   DNS2: 8.8.8.8
[02:52:58][C][logger:166]: Logger:
[02:52:58][C][logger:167]:   Level: DEBUG
[02:52:58][C][logger:169]:   Log Baud Rate: 115200
[02:52:58][C][logger:170]:   Hardware UART: UART0
[02:52:58][C][captive_portal:088]: Captive Portal:
[02:52:58][C][web_server:169]: Web Server:
[02:52:58][C][web_server:170]:   Address: esphome-web-dc39d9.local:80
[02:52:58][C][mdns:115]: mDNS:
[02:52:58][C][mdns:116]:   Hostname: esphome-web-dc39d9
[02:52:58][C][ota:096]: Over-The-Air Updates:
[02:52:58][C][ota:097]:   Address: esphome-web-dc39d9.local:8266
[02:52:58][C][ota:103]:   OTA version: 2.
[02:52:58][C][api:139]: API Server:
[02:52:58][C][api:140]:   Address: esphome-web-dc39d9.local:6053
[02:52:58][C][api:144]:   Using noise encryption: NO
[02:52:58][C][improv_serial:032]: Improv Serial:
[02:54:28][D][switch:012]: 'FanSendAuto' Turning ON.
[02:54:30][W][component:237]: Component api took a long time for an operation (2061 ms).
[02:54:30][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
[02:54:30][D][text_sensor:064]: 'fanspeed': Sending state 'Auto'
[02:54:30][D][text_sensor:064]: 'fantimer': Sending state '0'
[02:54:30][D][text_sensor:064]: 'lastid': Sending state 'Homeassistant'
[02:54:37][D][switch:012]: 'FanSendAuto' Turning ON.
[02:54:39][W][component:237]: Component api took a long time for an operation (2060 ms).
[02:54:39][W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
Ik zat nog even terug te lezen, ik denk dat de hint hier zit:
code:
1

In de ESPHOME-Orcon repo is deze regel:
code:
1
      rf->init();

van dit stukje setup code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    void setup()
    {
      InsReffanspeed = this->fanspeed; // Make textsensor outside class available, so it can be used in Interrupt Service Routine
          rf = new IthoCC1101(15, 12);
          rf->enableOrcon(true);
      rf->init();
      // Followin wiring schema, change PIN if you wire differently
      pinMode(5, INPUT);
      attachInterrupt(5, ITHOinterrupt, FALLING);
      rf->initReceive();
      InitRunned = true;
    }

link: https://github.com/JandeG...4151ce3a/itho.h#L114-L125

Blocking als er geen succesvolle SPI communicatie opgezet kan worden met de CC1101 module. Blijkbaar zit er een beveiliging in de ESPHome code om te voorkomen dat alles dan vastloopt (slim!) en zie je deze logmelding voorbij komen.

10 tegen 1 dat je module toch niet goed aangesloten is of dat er ergens een pin config niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFmNdGbKNr7sCB9PWyvciWUDKr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0SN0A5cTAUqLs3oLPiiGIwX.jpg?f=fotoalbum_large

Bedrading gecontroleerd met de pinout volgens Espeasy.

Heb alleen pin 7 aangesloten die bij Espeasy niet is aangesloten. Pin 6 zit aangesloten op mijn d1 mini op D1 gpio5 volgens de pinout.

Ga hem nu testen en als dat niet werkt gaan ik de D1 mini vervangen door een ESP32.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Filmpje van de interactie tussen de Orcon remote knop 1 en de MV box.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77

Het signaal van de C1101 is toch en stuk zwakker of geheel off-frequency. De afstand tussen de SDR antenne en de antenne op de C1101 is toch zeker wel 10cm.

De Orcon MV reageert er niet op, we verplaatsten de c1101 dichter naar de ontvanger.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vETerpV9NlWZDUVrE-l8tXpKupg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ty3fQfvGBaduySI3vdXtIWS7.jpg?f=fotoalbum_large

Geen ontvangst meer op SDR, circa 5 meter. MV box reageert niet.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Aangezien de ID's nog niet goed zijn is dat laatste eigenlijk niet verwonderlijk.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
arjenhiemstra schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:13:
[...]Die antennes zijn prima, ik heb ze getest met een VNA en zijn precies goed qua frequentie range.
Die met de fijne wikkeling zijn waardeloos is mijn ervaring. Die heb ik ook getest maar zaten er 200Mhz naast ofzo.
Gezien de response van de c1101 op de RTLSDR is er waarschijnlijk nog wat te tweaken. De Mini VNA maar eens tevoorschijn halen om de antenne af te stemmen.

En zoek nog steeds een methode om de ID's te achterhalen. Zijn die niet uit te voeren naar het log? Het gehele verwerken van berichten zit al in de code, kan me voorstellen dat het wegschrijven van het ID naar het log niet erg ingewikkeld is voor iemand die helemaal in de code zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Scout77 op 06-05-2024 07:12 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Scout77 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:03:
[...]

Gezien de response van de c1101 op de RTLSDR is er waarschijnlijk nog wat te tweaken. De Mini VNA maar eens tevoorschijn halen om de antenne af te stemmen.

En zoek nog steeds een methode om de ID's te achterhalen. Zijn die niet uit te voeren naar het log? Het gehele verwerken van berichten zit al in de code, kan me voorstellen dat het wegschrijven van het ID naar het log niet erg ingewikkeld is voor iemand die helemaal in de code zit.
Ik gebruik daar zelf een HGI80 of evofw3 HGI80 kloon voor, maar vooral omdat ik in mijn nieuwbouwstraat heel veel ramsesII berichten zie. Buren hebben dezelfde installaties, met >10 devices per huis. Je moet dan echt de berichten helemaal decoderen om ze te linken, want ongeveer 1 bericht per seconde of meer.

Maar in jouw geval is de code van Arjen wellicht de snelste optie als tussenoplossing. Als je dan weet dat de hardware werkt en de IDs bekend zijn kun je naar esphome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scout77
vliegnerd schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:27:
[...]
Ik gebruik daar zelf een HGI80 of evofw3 HGI80 kloon voor, maar vooral omdat ik in mijn nieuwbouwstraat heel veel ramsesII berichten zie. Buren hebben dezelfde installaties, met >10 devices per huis. Je moet dan echt de berichten helemaal decoderen om ze te linken, want ongeveer 1 bericht per seconde of meer.
Ik weet dat er meer Orcon ventilatieboxen in de wijk zijn geïnstalleerd maar het signaal wat nu binnenkomt is wel zo hard .. dat kan alleen maar die van mij zijn. En aan de andere kant, laat het er eens 10 stuks zijn, die zijn nog een eens keer met de hand langs te lopen tot de juiste box reageert. 8)

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Scout77 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:36:
[...]

Ik weet dat er meer Orcon ventilatieboxen in de wijk zijn geïnstalleerd maar het signaal wat nu binnenkomt is wel zo hard .. dat kan alleen maar die van mij zijn. En aan de andere kant, laat het er eens 10 stuks zijn, die zijn nog een eens keer met de hand langs te lopen tot de juiste box reageert. 8)
De lib die @vliegnerd deelde bevat standaard code om alle inkomende Ramses II berichten te loggen. je kunt de voorbeeld code hiervoor gebruiken. Deze logging is incl source, destination en broadcast ID’s (indien aanwezig in het RF bericht). Hiermee zou je heel snel alle ID’s moeten kunnen achterhalen

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 06-05-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:34
fvdz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:28:
Ik zie dat jullie heel ver zijn met die ventilatie.

Ik heb eigenlijk een vraag over een probleem
dat ik nergens kan vinden. Het lampje van mijn rf15 afstandsbediening knippert 3x rood na een commando.
In een handleiding lees ik dat dit staat voor RF communicatie probleem maar nergens te vinden hoe dit te verhelpen.

Alle varianten van resetten inmiddels wel een paar keer geprobeerd
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik heb hetzelfde issue. Ook al geprobeerd te resetten en opnieuw aanmelden. Heeft allemaal geen nut. Afstandsbediening blijft fout geven.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-11-2024
Heeft iemand de ervaring / uitleg wat er gebeurt als je dimmer 100% staat en knop 3 van de afstandsbediening wordt in gedrukt? Als ik dit schema bekijk, kan er dan 2x 10V op de motor komen te staan. Klopt mijn gedachte en zoja kan de motor daar tegen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkLBrSk5EKkkQE627-uOJwfb6w0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/pPy9apZx7trFt7B4Lrhr4tkH.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-11-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door superwuppie op 24-11-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 00:25
@hupie679
Ik wil graag de OrconWifiController in mijn MVS plaatsen, maar 1 ding is mij nog niet helemaal duidelijk.

Is het mogelijk om de MV te besturen via de afstandsbedieningen EN HA?

Op github zie ik dat er via een relay geschakeld wordt tussen de fabrieks pcb en OWC. Is dit een hardware relay (jumpers/pins) of kan deze geschakeld worden in HA?

Als deze via HA geschakeld kan worden, kan ik dan een automatisering maken dat bij elke HA command de relay aan gaat en na de command weer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
Het bypass relais wordt via HA geschakeld. Je kan ten alle tijden de gevraagde snelheid van de afstandsbediening uitlezen en daarop acteren via automations.
De ESP8266 genereert een PWM signaal, het zijn dus geen losse commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 00:25
hupie679 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:30:
Het bypass relais wordt via HA geschakeld. Je kan ten alle tijden de gevraagde snelheid van de afstandsbediening uitlezen en daarop acteren via automations.
De ESP8266 genereert een PWM signaal, het zijn dus geen losse commando's.
De bypass relais kan dus eigenlijk altijd aan blijven als je de correcte automations hebt aangemaakt voor de afstandbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 12:51
fluppie007 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:05:
In de handleiding van de EBM Papst fan vind ik de pinout van de kabeltjes. Blijkbaar kan deze fan zelfs een 0-10V sturing aan.
[Afbeelding]
Sorry voor een oud topic van onder he stot te halen, ik begrijp de PWM variant niet zo goed.
Waarom 15 V, en een zener voor 12 volt (spanning begrenzen?) > Waarom dan niet direct 12V voeden?
Imax is relevant voor? De zener te beschermen (zou de ontwerper toch wel zelf moeten kunnen bedenken)?

Waarom wordt er niet gewerkt met de interne 10V?
Men kan deze toch met een transistor naar GND laten geleiden om zo < 1V te bekomen?
Het nadeel is wel dat deze hoog moet zijn om de ventilator te stoppen.
Imax 1,1mA is de interne stroombegrenzing of een weerstand die een spanningsval veroorzaakt?
Het zou het printplaatje van de unit toch veel simpeler kunnen maken dan met 2 spanningen te hoeven werken.

Hoe werkt het intern dat zowel PWM als spanning werkt?
PWM / spanning wordt omgezet door de spanningsdeler over de 47k weerstanden naar 5v, vervolgens wordt de condensator geladen/ontladen tot een spanning, die optocoupler is toch maar symbolisch (anders maakt het toch niet uit hoe hoog de spanning zou zijn en telt de duty cycle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjen27
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-04 20:36
@hupie679 heb je nog Orcon Wifi controllers op voorraad?
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste