Toon posts:

Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00
Swazija schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:40:
31DA request doe je met dit commando:

“RQ xx:xxxxxx xx:xxxxxx xx:xxxxxx 31DA 001 00”

Je krijgt dan een I 31DA terug met de luchtvochtigheid waarden erin
Het complete bericht dat ik verstuur moet er dan zo uit zien toch?

code:
1
RQ - 6xADR - OPCODE - LENGHT - DATA - CRC

code:
1
0x0C 0x76 0x5B 0x2E 0x77 0x82 0x33 0x31 0xDA 0x01 0x00 0xBD
Turrican schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:14:
Die 31DA-berichten worden ook gewoon spontaan door de fan verstuurd, kun je daar niet naar luisteren?
Geldt dat ook voor een Orcon mvs 15R met alleen een 15RF afstandsbediening?

[Voor 24% gewijzigd door Willie-wortel op 10-09-2022 10:31]

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:01
Willie-wortel schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:29:

[...]

Dat weet ik niet, ik heb een HRC, maar de fan stuurt die berichten niet naar een sensor lijkt het, maar naar zijn eigen adres(?), althans, in de logging van ramses_rf zie ik het adres van de fan 2 keer:

code:
1
2022-09-09T00:06:10.787107 037  I --- 32:xxxxxx --:------ 32:xxxxxx 31DA 030 00EF007FFF3F3706D6088408A00682F800000258580000EFEF1318131800

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:38
Willie-wortel schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:29:
[...]

Het complete bericht dat ik verstuur moet er dan zo uit zien toch?

code:
1
RQ - 6xADR - OPCODE - LENGHT - DATA - CRC

code:
1
0x0C 0x76 0x5B 0x2E 0x77 0x82 0x33 0x31 0xDA 0x01 0x00 0xBD

[...]

Sorry, ik ben alleen bekend met de evofw3 implementatie. Weet niet hoe dat er in de fanX uitziet. In principe zou ik verwachten dat het hetzelfde is als een 22F1 commando. Implementatie zou vergelijkbaar moeten zijn. Ik heb zelf overigens ook alleen een HRC en heb dus geen idee of een MVS 15R ook 31DA berichten verstuurd.

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 20:11
hpmkruit schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Hoe voorzie jij de Shelly rgbw van stroom? Externe adapter? Ik heb de Orcon binnen als vervanging van mijn huidige oude unit en heb nog een Shelly rgbw liggen om te gebruiken.

Voor de aansturing van de afzuiging maak ik al gebruik van 2 inputs: een aqara ht sensor in de badkamer en een Shelly 1 in het toilet op de lichtschakelaar.

Voor de aansturing denk ik dat ik de 0-10v ingang gebruik, maar hoe heb je de pwm aansturing gemaakt?
Ik zie deze post nu pas.

Stepper voor de shelly (zodat deze 10 volt is, ze zeggen dat hij maar vanaf 12v werkt, maar werkt hier al half jaar op 10v zonder problemen) wel aparte voeding eraan.

PVOutput

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:36
davevleugel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Ik zie deze post nu pas.

Stepper voor de shelly (zodat deze 10 volt is, ze zeggen dat hij maar vanaf 12v werkt, maar werkt hier al half jaar op 10v zonder problemen) wel aparte voeding eraan.
Het is bij mij eenvoudig gebleven met een JST tussenstekkertje en een aparte externe 12v adapter voor de voeding. Om te voorkomen dat de Shelly meer dan 10v uitstuurt heb ik dit beperkt in Home Assistent.

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 20:11
Ja bij mij was het bordje dus stuk dus moest even externe voeding pakken. Je kan hem inderdaad limiteren op uitsturing om te voorkomen dat je te hoge voltage krijg.

PVOutput

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:46
Ik heb zelf ook de Orcon MVS15 RHB uit 2014, alleen is bij mij de vochtsensor sinds enkele dagen kapot.
(Enkele pootjes op de chip zijn in de loop der jaren weg-geoxideerd)

Het apparaat zelf geeft een storingscode 2x rood knipperen en via de afstandsbediening is deze niet meer aan te zetten.
Ook als ik de vochtsensor er uit haal is het niet mogelijk om de unit met de afstandsbediening aan te zetten.

Het zou toch wel mogelijk moeten zijn om hem zonder de vochtsensor te gebruiken? (zo heb ik hem namelijk altijd gebruikt. Ik gebruik hem alleen als afzuiger in de badkamer)

Enige hulp of tips zijn welkom.

Nou heb ik Orcon support gebeld* maar daar werd mij verteld dat ik naast een nieuwe sensor 21915078 ook een nieuwe printplaat 21915077 nodig heb. (lees: bijna €140 verder ben..)
Omdat mijn model uit 2014 een ander type sensor zou hebben dan nog verkocht wordt..

Iemand die me hier mee kan helpen / tips heeft?
Een nieuwe sensor van €50 is geen probleem, maar als dat ook een nieuwe printplaat betekend koop ik liever een compleet nieuwe ventilatie unit.. En om eerlijk te zijn is dat net wat te gek voor een kapotte sensor. :/

[Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 13-10-2022 15:04]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

FreakNL

Well do ya punk?

Off-topic, daar ben ik zelf ook huiverig voor.

Ik zit tegen een nieuwe mV aan te kijken maar ik twijfel tussen wel of niet extra sensoren…

Het liefst had ik een ding met WiFi zonder eigen slimmigheden. Dan regel ik het zelf wel met Domoticz met als backup de afstandsbediening of schakelaar.

Ik zie dat er wel een oplossing is van @hupie679 maar dat lijkt zich echt toe te spitsen op HomeAssistant… Geen idee of ik op andere manieren tegen die OWC kan praten…

[Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2022 19:23]

• hupie679
  • Laatst online: 19:11
SmiGueL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:00:
Ik heb zelf ook de Orcon MVS15 RHB uit 2014, alleen is bij mij de vochtsensor sinds enkele dagen kapot.
(Enkele pootjes op de chip zijn in de loop der jaren weg-geoxideerd)

Het apparaat zelf geeft een storingscode 2x rood knipperen en via de afstandsbediening is deze niet meer aan te zetten.
Ook als ik de vochtsensor er uit haal is het niet mogelijk om de unit met de afstandsbediening aan te zetten.

Het zou toch wel mogelijk moeten zijn om hem zonder de vochtsensor te gebruiken? (zo heb ik hem namelijk altijd gebruikt. Ik gebruik hem alleen als afzuiger in de badkamer)

Enige hulp of tips zijn welkom.

Nou heb ik Orcon support gebeld* maar daar werd mij verteld dat ik naast een nieuwe sensor 21915078 ook een nieuwe printplaat 21915077 nodig heb. (lees: bijna €140 verder ben..)
Omdat mijn model uit 2014 een ander type sensor zou hebben dan nog verkocht wordt..

Iemand die me hier mee kan helpen / tips heeft?
Een nieuwe sensor van €50 is geen probleem, maar als dat ook een nieuwe printplaat betekend koop ik liever een compleet nieuwe ventilatie unit.. En om eerlijk te zijn is dat net wat te gek voor een kapotte sensor. :/
Je kan ook een potmeter aansluiten op de ventilator motor en zo je toerental kiezen. Eventueel een wifi schakelaar er tussen en je kan hem weer bedienen. Is dat wat?
Google op EBM-Papst R3G190-RC05-20 pinout.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• hupie679
FreakNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:09:
Off-topic, daar ben ik zelf ook huiverig voor.

Ik zit tegen een nieuwe mV aan te kijken maar ik twijfel tussen wel of niet extra sensoren…

Het liefst had ik een ding met WiFi zonder eigen slimmigheden. Dan regel ik het zelf wel met Domoticz met als backup de afstandsbediening of schakelaar.

Ik zie dat er wel een oplossing is van @hupie679 maar dat lijkt zich echt toe te spitsen op HomeAssistant… Geen idee of ik op andere manieren tegen die OWC kan praten…
De OWC kan Tasmota draaien en dus MQTT aan. Ik hoop dat ik voor het eind van het jaar weer voorraad te hebben. Als het niet werkt of je niet tevreden bent krijg je je geld terug.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

FreakNL

Well do ya punk?

Klinkt interessant. Ik wil je echter ook weer niet overladen met vragen.

Ik heb zelf nog bijna niks met Tasmota gedaan en niks met MQTT.

Tijd om me erin te verdiepen dus. Ik lees dat je met Tasmota al simpele web-requests naar je device kan doen. Dat zou al zo’n beetje voldoende zijn, zo stuur ik mijn gehackte toon ook aan.

[Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2022 20:49]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:46
hupie679 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:21:
Je kan ook een potmeter aansluiten op de ventilator motor en zo je toerental kiezen. Eventueel een wifi schakelaar er tussen en je kan hem weer bedienen. Is dat wat?
Google op EBM-Papst R3G190-RC05-20 pinout.
De verbinding met de afstandsbediening is (voor zover ik weet) prima. Het probleem is simpelweg dat de vochtsensor kapot is, en de unit daardoor in storing gaat.

Aangezien dit model (MVS15 RHB) ook zonder vochtsensor te koop is had ik gehoopt dat deze met een simpele switch / instelling uit te schakelen is. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• GosZk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 12:20
Hoi!

Zijn er nog (komende) projecten om te kunnen instappen voor een OrconWifiController ?

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:47
GosZk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:09:
Hoi!

Zijn er nog (komende) projecten om te kunnen instappen voor een OrconWifiController ?
FanX RF USB Dongle
Volg je deze al?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• hupie679
GosZk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:09:
Hoi!

Onderdelen liggen op m'n bureau. Voor het eind van het jaar heb ik weer voorraad.
Vind het wel leuk om te doen, maar heb gewoon niet zo veel tijd.

• GosZk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 12:20
@bbn_ldp , thanks! Volg hem nu wel. Ps, bij welke post zit je? Ik Zoutkamp :)

@hupie679 Dank voor je snelle reactie. Ik wacht de ontwikkelingen af.

• kasteel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-01 11:21
@hupie679 Bij werkt het als een zonnetje. Heb veel liever deze oplossing is een stuk stabieler dan een USB stick en binnen een minuut werkt het. Heb een eigen humidity sensor en in mijn huis CO2 en PM 2.5 mm sensoren.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Het is mijn eindelijk gelukt een werkende versie van evofw3 op een nanocul te flashen, waarmee ik kan ontvangen EN zenden.

Het was wel een heel gedoe om de boel te flashen: vliegnerd in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:30
@vliegnerd knap gedaan! Wat is het verschil dus deze approach en die van Willy wortel? (FanX RF USB Dongle)

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Megalomania schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:29:
@vliegnerd knap gedaan! Wat is het verschil dus deze approach en die van Willy wortel? (FanX RF USB Dongle)
FanX werkt alleen voor Orcon fans/WTWs en is eenvoudig te installeren in HA.

Evofw3 en ramses_cc kan veel meer verschillende apparaten uitlezen en besturen, maar de hardware, software en configuratie is veel complexer.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49
Toevallig niemand die een ventilatiesysteem type D aanstuurt met home assistant?
Meer bepaald de comair hruc-e ?
Google levert niet veel op. Het enige wat ik kan vinden is dat ik een aparte module nodig zou hebben?
https://www.ventilatielan...le-voor-de-hruc-e-dm.html

Alleen lijkt me pokkeduur om 3 standen aan te sturen... en dan nog ...
Misschien dat dit anders zou kunnen maar totaal geen idee.

In topic HA ook gevraagd, die verwezen naar hier, dus ff mn licht opsteken...

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00
Swazija schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:32:
[...]

Sorry, ik ben alleen bekend met de evofw3 implementatie. Weet niet hoe dat er in de fanX uitziet. In principe zou ik verwachten dat het hetzelfde is als een 22F1 commando. Implementatie zou vergelijkbaar moeten zijn. Ik heb zelf overigens ook alleen een HRC en heb dus geen idee of een MVS 15R ook 31DA berichten verstuurd.
Kan iemand inmiddels bevestigen of 31DA berichten door de MVS 15R ondersteund worden? Ik zou graag de humidity willen toevoegen aan de FanX, maar krijg bij testen geen 31DA berichten terug van mijn Orcon unit.

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

• Nick1816
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-05 23:20
Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:28:
Kan iemand inmiddels bevestigen of 31DA berichten door de MVS 15R ondersteund worden? Ik zou graag de humidity willen toevoegen aan de FanX, maar krijg bij testen geen 31DA berichten terug van mijn Orcon unit.
Het lijkt erop van niet. Ik krijg wel 31D9 responses als ik een 31D9 request stuur (Orcon MVS-15RHBP). Zie ook https://community.home-as...rm/151584/3293?u=nickasdf

Het 31D9 bericht wordt niet periodiek verzonden door de Orcon unit maar wordt naar zichzelf (?) verzonden als de fan mode wordt gewijzigd d.m.v. de afstandbediening etc en daarnaast kan je dus een 31D9 request sturen (RQ) waarop je een response krijgt (RP). Mogelijk worden er wel meer berichten gestuurd als de unit in Auto mode staat, dit moet ik nog verder monitoren.

De inhoud van de responses moet ik nog verder uitzoeken en gaan gebruiken in Home Assistant.

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:01
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de MVS 15R berichttype 31DA ondersteunt.

Bij de beschrijving van het Inbouw HRC bediening display 15RF staat de MVS ook niet genoemd (dit display visualiseert de inhoud van 31DA).

• Swazija
  • Laatst online: 09:38
Willie-wortel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Je zou kunnen kijken of er 1280 (outdoor humidity) of 12A0 (indoor humidity) commando's langskomen. Dat zijn luchtvochtigheid metingen. Mijn WTW spuugt die uit als de fan speed omhoog gaat door een te hoge luchtvochtigheid (bijvoorbeeld bij douchen). Wellicht dat de MVS 15R dat ook doet. Geen idee of je ook een request daarop zou kunnen sturen, maar dat kun je natuurlijk altijd proberen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee