Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 10:39
Oke,

Het bovenste signaal is van de 15RF het onderste signaal is van mijn code. Die zijn dus bijna volledig hetzelfde en het lijkt er op dat alleen het uiteinde afwijkt. Daarmee is het weer volledig verklaarbaar waarom de code van Arjan zowel de data uit de de 15RF als ook de data uit mijn code goed laat zien en alleen het uiteinde iets anders is. Ik weet niet goed hoe relevant de data daar is omdat het pakket eigenlijk al klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJy29TMiIpvzG0s6RfjIas9G1r0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yoaSESVduRyuTBmUsfIMTSkb.png?f=fotoalbum_large

Wel valt het op dat de beide signalen niet precies hetzelfde zijn, want deze worden alleen maar met 1 instelling tegelijkertijd zichtbaar. (27 samples/symbol en een Error tolerance van 3)

Overigens is mij wel duidelijk dat URH inderdaad niet om kan gaan van de manchester codering die in dit RAMSESII protocol wordt toegepast (met start en stop bits etc)

Al met al ben ik iets wijzer maar nog geen stap verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:12
nl0pvm schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:31:
Oke,

Het bovenste signaal is van de 15RF het onderste signaal is van mijn code. Die zijn dus bijna volledig hetzelfde en het lijkt er op dat alleen het uiteinde afwijkt. Daarmee is het weer volledig verklaarbaar waarom de code van Arjan zowel de data uit de de 15RF als ook de data uit mijn code goed laat zien en alleen het uiteinde iets anders is. Ik weet niet goed hoe relevant de data daar is omdat het pakket eigenlijk al klaar is.

[Afbeelding]

Wel valt het op dat de beide signalen niet precies hetzelfde zijn, want deze worden alleen maar met 1 instelling tegelijkertijd zichtbaar. (27 samples/symbol en een Error tolerance van 3)

Overigens is mij wel duidelijk dat URH inderdaad niet om kan gaan van de manchester codering die in dit RAMSESII protocol wordt toegepast (met start en stop bits etc)

Al met al ben ik iets wijzer maar nog geen stap verder :P
Er zit een stukje non manchester encoded data in de ruwe RF stream die URH over z'n nek laat gaan.
Je hebt nu de hex data, zou je eens de 0/1 data kunnen posten?
Bij mij zat het issue ook in het einde, kan best van belang zijn dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
heb je de data gestuurd in een privé bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 11:39
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
uint8_t *CC1101::manchester_decode(uint8_t rx_buff[], uint8_t len, uint8_t *rx_payload)
{
    uint8_t payload_cntr = 0;
    uint8_t mch_lookup[16] = { 0xAA, 0xA9, 0xA6, 0xA5, 0x9A, 0x99, 0x96, 0x95, 0x6A, 0x69, 0x66, 0x65, 0x5A, 0x59, 0x56, 0x55
    };

for (uint8_t i = 0; i < len; i++)
    {
        for (uint8_t x = 0; x < 16; x++)
        {
            if (rx_buff[i + 1] == mch_lookup[x])
                rx_payload[payload_cntr] = x;
        }
        for (uint8_t x = 0; x < 16; x++)
        {
            if (rx_buff[i] == mch_lookup[x])
                rx_payload[payload_cntr] |= x << 4;
        }
        payload_cntr++;
        i++;
    }

return rx_payload;
}

uint8_t *CC1101::manchester_encode(uint8_t tx_buff[], uint8_t len, uint8_t *payload_encoded)
{
    uint8_t mch_lookup[16] = { 0xAA, 0xA9, 0xA6, 0xA5, 0x9A, 0x99, 0x96, 0x95, 0x6A, 0x69, 0x66, 0x65, 0x5A, 0x59, 0x56, 0x55
    };
    uint8_t encode_frame_size = (len *2) + 15;  // Example 14 * 2 + 15 = 43, array from 0 - 42

// Manchester encode    
    uint8_t tx_cntr = 0;
    uint8_t temp_var = 0;

for (int i = 0; i < len; i++)
    {
        temp_var = tx_buff[i] &B11110000;
        payload_encoded[tx_cntr] = mch_lookup[temp_var >> 4];
        tx_cntr++;
        temp_var = tx_buff[i] &B00001111;
        payload_encoded[tx_cntr] = mch_lookup[temp_var];
        tx_cntr++;
    }

return payload_encoded;
}

Dit gebruik ik voor encoding, decoding.

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:33
gebruiker_brink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:31:
Als je je ventilator zelf niet wilt modden kun je ook een extra RF remote aan een ESP hangen.

Lees op deze pagina https://community.home-as...ensor-not-woring/224593/6 hoe Frank_R dit gedaan heeft.
Ik was hier al ff naar opzoek naar nu eindelijk gevonden!
Probeer het via deze weg werkend te maken. Maar ergens gaat het nog mis.

Via domoticz krijg ik de gpio’s getriggerd op de Nodemcu. Doe dit via longpulse 500ms.

Alleen de Orcon RF reageert daar niet altijd even goed op. Hij word elke keer gereset als ik hem aan de Nodemcu hang. De pinnen maken onderling geen contact en gpio’s gaan ook weer uit nadat ze getriggerd zijn.

Iemand die het werkend heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Ik dacht het meest lastige gedeelte werkend te hebben.... even de integratie met Firmata en gaan :)

Als ik de Firmata code een klein beetje aanpas, met een tellertje, dan gaat het helemaal mis, zie hier de geïsoleerde probleemomschrijving:
https://community.home-as...alues-from-arduino/415810

Dit is echt het laatste deel waar ik tegenaan loop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emrvb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-12-2022
Willie-wortel schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:34:
Ik dacht het meest lastige gedeelte werkend te hebben.... even de integratie met Firmata en gaan :)

Als ik de Firmata code een klein beetje aanpas, met een tellertje, dan gaat het helemaal mis, zie hier de geïsoleerde probleemomschrijving:
https://community.home-as...alues-from-arduino/415810

Dit is echt het laatste deel waar ik tegenaan loop.
Ik wil zelf ook mijn Orcon gaan bedienen via Home Assistant dus las dit topic net met veel interesse. Ik ben niet bekend met Firmata maar in de documentatie van de integratie lees ik het volgende voor analoge sensor inputs:
differential integer (optional, default: 40)
Minimum difference in value to update. The absolute value of the difference between the old and new value must be greater than or equal to this option for the update to register in Home Assistant. This is set to 40 by default to prevent an unconnected pin from clogging the Home Assistant history with updates. Set this to 1 to register all updates in Home Assistant. Updates are registered as fast as the board can send them (very fast). The minimum value that may be set is 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
emrvb schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:50:
[...]

Ik wil zelf ook mijn Orcon gaan bedienen via Home Assistant dus las dit topic net met veel interesse. Ik ben niet bekend met Firmata maar in de documentatie van de integratie lees ik het volgende voor analoge sensor inputs:

[...]
Verrek het werkt! 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 Wat dom dat ik daar overheen gelezen heb zeg :S

Waarschijnlijk heeft mijn allereerste implementatie al gewerkt omdat dit niet goed stond....

Bedankt @emrvb !

[ Voor 10% gewijzigd door Willie-wortel op 26-04-2022 23:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Willie-wortel
Hij werkt in Home Assistant :) Aanschouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92_YFrTlCgnYt5MYhOnoPeuxj60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rBX8e7hh46UIrR00872p1JKJ.png?f=user_large

Op het moment gebruik ik twee entiteiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtqakKBk4MvWLhZq1_da1eYAHmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yYh7lKrBKn80rBEFiHZnV0XZ.png?f=user_large

Eigenlijk misbruik ik de "lights" entiteit voor de FAN speed terugkoppeling.... een beter idee had ik niet? De entiteiten zijn als volgt geconfigureerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- serial_port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_ORCON_RF_Dongle-if00
  serial_baud_rate: 57600
  lights:
    - name: fan speed
      pin_mode: PWM
      pin: 3
      minimum: 0
      maximum: 99
  sensors:
    - name: fan speed
      pin_mode: ANALOG
      pin: A0
      differential: 1

In Home Assistant wordt verlichting normaal in percentages aangestuurd van 0-100, omdat de sensor een geconfigureerde min/max heeft van 0-99 (ipv de default 0-255), is de correlatie 1 op 1. Dat maakt het ook makkelijker om automatiseringen te maken zonder dat je percentages hoeft te berekenen.

De USB dongle staat 2,5sec in pairingsmodus wanneer hij spanning heeft, vervolgens vraagt hij elke 5 sec de huidige ventilatiestand op, dit kan je ook zien doordat de oranje led op de Orcon unit dan een keer knippert. Wanneer je met de RF15 afstandsbediening een stand kiest, is deze na enkele seconden te zien in Home Assistant. Wanneer je een stand kiest in Home Assistant via de knoppen, wordt deze direct, zonder vertraging naar de Orcon gestuurd.

Op het moment ben ik nog aan het uitzoeken waarom ik de buttons in Home Assistant wel op de mobiel kan bedienen, maar niet via de PC? Verder lijkt het mij ook gaaf om de humidity sensor uit te lezen en terug te koppelen naar Home Assistant. @nl0pvm, jij misschien een idee welk bericht ik daarvoor moet sturen?
De "timer" functie zit er niet in, maar die is mogelijk ook overbodig vanwege de mogelijkheid om te automatiseren, bijv. als alle mobiels op "afwezig" staan en er komt een warme zomerdag aan, ga dan om stand 3 ventileren in de ochtend totdat de buitentemperatuur boven een bepaalde waarde is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
Mooi! Ik zie graag een keer je laatste code voor de arduino en je home assistant code online verschijnen. Tevens zou een aansluitschema wel mooi zijn, dan ga ik het nabouwen :) Heb net even op de code op je github gekeken en als ik het goed begrijp doe je dit:

1. Start de CC1101
2. Kopieer je id van je RF remote (druk
3. Verstuur commando's via home asssistant usb seriele poort naar arduino en via cc1101 naar je orcon of lees iedere 2.5 sec de waarde van de orcon uit

Heb ik dat goed begrepen? Ik heb 2 WTW systemen hangen en zou ze allebei apart aan willen sturen (heb 2 remotes waarvan 1 ongebruikt op het moment), dus ik zal wat aan je code gaan verbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
Swazija schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:02:
Mooi! Ik zie graag een keer je laatste code voor de arduino en je home assistant code online verschijnen. Tevens zou een aansluitschema wel mooi zijn, dan ga ik het nabouwen :) Heb net even op de code op je github gekeken en als ik het goed begrijp doe je dit:

1. Start de CC1101
2. Kopieer je id van je RF remote (druk
3. Verstuur commando's via home asssistant usb seriele poort naar arduino en via cc1101 naar je orcon of lees iedere 2.5 sec de waarde van de orcon uit

Heb ik dat goed begrepen? Ik heb 2 WTW systemen hangen en zou ze allebei apart aan willen sturen (heb 2 remotes waarvan 1 ongebruikt op het moment), dus ik zal wat aan je code gaan verbouwen.
Alles staat hier: https://github.com/Marcelh1/orcon-usb-dongle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:45
Werkt dit nu op alle orcon’s of alleen op de gewone ventilatie boxen, of doen de wtw kasten, zoals de oude hrc 300/400 het ook?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
bbn_ldp schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:32:
Werkt dit nu op alle orcon’s of alleen op de gewone ventilatie boxen, of doen de wtw kasten, zoals de oude hrc 300/400 het ook?
Zolang de Orcon’s te bedienen zijn met de RF15 afstandsbediening, moet het hardwarematig kunnen. Voor wat betreft de software, het zou kunnen dat er wat protocol verschillen zijn natuurlijk, maar dat zou dan een kwestie zijn van de software aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:45
Willie-wortel schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:41:
[...]

Zolang de Orcon’s te bedienen zijn met de RF15 afstandsbediening, moet het hardwarematig kunnen. Voor wat betreft de software, het zou kunnen dat er wat protocol verschillen zijn natuurlijk, maar dat zou dan een kwestie zijn van de software aanpassen.
Ik bedien ook met de RF15 zoals te zien op onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtT6ICOA9KJNirEkzpQAB1UHNkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JP4l3yhgDw055Q1WdFoqUUyh.jpg?f=fotoalbum_large
CC1101 heb ik evenals esp bordjes, dus ik ga mij even verdiepen in wat ik moet doen, of heb ik een arduino nodig of zelfs de door jou gemaakte stick? Staat er ergens een handleiding of heb ik daar al overheen gelezen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
Kan het zijn dat deze repository offline is gegaan? Ik krijg een 404.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:04

robertwebbe

Robert Webbe

Ik hoop niet dat @Willie-wortel nu allerlei gezeik heeft met claims...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
robertwebbe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:39:
Ik hoop niet dat @Willie-wortel nu allerlei gezeik heeft met claims...
Ik hoop het ook; Het wachten is op het verlossende woord van @Willie-wortel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Willie-wortel
Hij is weer online.... sorry daarvoor. Geen claims hoor ;)

Ik ga even uitzoeken wat de kosten zijn van een kleine productieserie van de USB dongle, kom erop terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
Willie-wortel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:48:

Ik ga even uitzoeken wat de kosten zijn van een kleine productieserie van de USB dongle, kom erop terug!
Nice, ik wacht nog even met namaken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
Nice _/-\o_
Verder lijkt het mij ook gaaf om de humidity sensor uit te lezen en terug te koppelen naar Home Assistant.@nl0pvm, jij misschien een idee welk bericht ik daarvoor moet sturen?
Ik vermoed dat het bericht wat je zoekt het 31DA bericht is. Deze bevat waarschijnlijk niet alleen de humidity maar misschien ook andere waarden zie hier, Deze wordt getriggerd door een 31E0 bericht.
code:
1
2
31E0 00,00,00,00,01,00,64,00
31DA 00,6F,00,7F,FF,33,1F,07,9E,08,8E,08,6C,07,0F,30,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
Geen idee of het nuttig is, maar paragraaf 6.4 en 6.5 uit de remote voor de 15rf afstandsbediening met display geeft dit als opties voor de WTW systemen. Echter zegt dit natuurlijk niets over de daadwerkelijke toewijziging aan waardes.
Uitlezen instellingen:
Nr. Beschrijving
1 Software versie
4 RV waarde in woning (%)
5 RV waarde toevoer lucht (%)
6 Temperatuur afvoerlucht naar buiten (°C)
7 Temperatuur toevoerlucht naar woning (°C)
8 Temperatuur uit woning (°C)
9 Temperatuur buiten (°C)
10 Bypass positie
11 Snelheid afvoer ventilator (%)
12 Snelheid toevoer ventilator (%)
13 Resterende na draaitijd (vochtscenario) (min.)
14 Aansturing voorverwarmer (MaxComfort) (%)
16 Actueel toevoer debiet (m3/h)
17 Actueel afvoer debiet (m3/h)

Wijzigen instellingen:
Nr. Beschrijving
1 Snelheid afwezigheidstand Toevoer ventilator (%)
2 Snelheid afwezigheidstand Afvoer ventilator (%)
3 Laag Toevoer ventilator (%)
4 Laag Afvoer ventilator (%)
5 Midden Toevoer ventilator (%)
6 Midden Afvoer ventilator (%)
7 Hoog Toevoer ventilator (%)
8 Hoog Afvoer ventilator (%)
9 Boost stand (%) *
10 Tijd tot filter vervangen (dagen) *
11 Stand vochtscenario 0=midden,1=hoog
12 Gevoeligheid sensor (%) *
13 Nadraaitijd vochtsensor (Min) *
14 Comfort temperatuur (oC) *
* Instellingen beschikbaar voor HRC geproduceerd na 2021.
* Instelling Nr. 10 voor HRC geproduceerd voor 2021 is: Test Bypass klep 0= normaal in bedrijf, 1= Open, 2= Gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 13:57

Count me in :*) _/-\o_

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep01
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07-2024
Ik volg dit topic met enige interesse, zou namelijk graag mijn Orcon MVS-15RHCO2B ventilatie aan willen sturen met Homey.
Bij het lezen van dit topic zie ik dat er met een Qubino Flush dimmer een connectie met Homey is gemaakt (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65316322), dit zou een optie zijn.
Hebben andere tweakers ervaring met deze opstelling?

Of weet iemand of de printplaat van hupie679 werkt met Homey?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nl0pvm
Een korte update van mijn werk aan de ESPEASY Plugin. Voor de mensen die mee willen kijken zie mijn github

Tot nu toe worden de volgende commando's ondersteund:
  1. OrconStandBy
  2. OrconLow
  3. OrconMedium
  4. OrconHigh
  5. OrconAuto
  6. OrconTimer0
  7. OrconTimer1
  8. OrconTimer2
  9. OrconTimer3
  10. OrconAutoCO2
Wat nog niet werkt:
  1. De BuitenGewoonGoed Auto Modus (Automatische regeling op basis van C02 <950 ppm)
  2. Het ontvangen van de Orcon berichten van andere remotes
Features die ik wil gaan toevoegen:
  1. Het decoderen van de CO2 waarden
  2. Het decoderen van de status berichen (31DA/31D9)
    Hier is niets online over te vinden anders dan de al eerder gepostte link. Dat wordt een soort brute-force achtige aanpak op basis van een groot aantal berichten. Hopelijk zie ik daar trends in en kan ik op basis van de trends de conclusie trekken wat welke byte precies betekent.

[ Voor 2% gewijzigd door nl0pvm op 08-05-2022 17:52 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:21
Joep01 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:17:
Ik volg dit topic met enige interesse, zou namelijk graag mijn Orcon MVS-15RHCO2B ventilatie aan willen sturen met Homey.
Bij het lezen van dit topic zie ik dat er met een Qubino Flush dimmer een connectie met Homey is gemaakt (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65316322), dit zou een optie zijn.
Hebben andere tweakers ervaring met deze opstelling?

Of weet iemand of de printplaat van hupie679 werkt met Homey?
Iemand nog tips voor een 0-10v dimmer die werkt op Zigbee of WiFi? Ik heb zelf geen Z-Wave spullen in gebruik. Ik zat te denken aan een Shelly RGBW dimmer, maar die heeft een hogere max uitgangsspanning dan nodig. Bij de specificaties van andere merken/opties wordt vaak de max uitgangsspanning niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Overigens zijn er hier mensen met een Itho, een esp8266 en een cc1101 die de code voor de Itho kunnen verifiëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:51:
Een korte update van mijn werk aan de ESPEASY Plugin. Voor de mensen die mee willen kijken zie mijn github

Tot nu toe worden de volgende commando's ondersteund:
  1. OrconStandBy
  2. OrconLow
  3. OrconMedium
  4. OrconHigh
  5. OrconAuto
  6. OrconTimer0
  7. OrconTimer1
  8. OrconTimer2
  9. OrconTimer3
  10. OrconAutoCO2
Wat nog niet werkt:
  1. De BuitenGewoonGoed Auto Modus (Automatische regeling op basis van C02 <950 ppm)
Features die ik wil gaan toevoegen:
  1. Het decoderen van de CO2 waarden
  2. Het decoderen van de status berichen (31DA/31D9)
    Hier is niets online over te vinden anders dan de al eerder gepostte link. Dat wordt een soort brute-force achtige aanpak op basis van een groot aantal berichten. Hopelijk zie ik daar trends in en kan ik op basis van de trends de conclusie trekken wat welke byte precies betekent.
Wat betreft de 31DA/31D9 berichten; hier een link naar mijn code voor het decoden van deze berichten, misschien heb je er iets aan:

31DA: https://github.com/arjenh.../IthoSystem.cpp#L766-1067

31D9: https://github.com/arjenh...thoSystem.cpp#L1069-L1157

en de labels:
https://github.com/arjenh...or_info_labels.h#L84-L111

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 08:16
Ik heb zelf wat zitten experimenteren met de IthoEcoFanRFT code van @arjenhiemstra om mijn Orcon HRC 350 te besturen (vooraleer ik dit topic ontdekt had), waarbij ik veel issues had met het decoden van pakketten (random trailing bytes, nonsense pakketten, etc). Aangezien ik die problemen niet had met mijn RTL-SDR ontvanger en de rtl_443 software, heb ik de decoder daarvan genomen en in mijn IthoEcoFanRFT fork gestoken: https://github.com/malead...ho/RAMSES.cpp#L847-L925=. De code is verder helemaal onbruikbaar (WIP, experimenteel, etc), maar misschien kan dit wel nuttig zijn voor iemand aangezien ik er veel beter pakketten mee kan ontvangen.

Anyhow, ondertussen ben ik eerder aan het kijken naar evofw3/ramses_rf, aangezien daar al een Home Assistant integratie voor bestaat. De meeste pakketten van mijn Orcon lijken ook al ondersteund, incl. de 31DA berichten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ python client.py monitor /dev/cu.usbmodem3101
client.py: Starting ramses_rf...

# knop 1 duwen
11:30:09.658 || HVC:150155 |  32:134044 |  I | switch_speed     |      || {'rate': 0.5, '_step_idx': 2, '_step_max': 4, 'fan_mode': 'low'}
11:30:09.690  I --- 32:134044 --:------ 32:134044 31D9 004 00000200 < Corrupt payload: Payload doesn't match '^(00|01|21)[0-9A-F]{4}((00|FE)(00|20){12}(00|08))?$': 00000200
# reply wordt nog niet ondersteund

# 31DA info
11:30:13.210 || HVC:134044 |            |  I | vent_31da        |      || {'exhaust_fan_speed': 0.55, 'remaining_time': 0.0, 'co2_level': None, 'indoor_humidity': 0.52, 'air_quality': None, 'air_quality_base': 0, 'outdoor_humidity': 0.49, 'exhaust_temperature': 22.8, 'supply_temperature': 22.4, 'indoor_temperature': 22.23, 'outdoor_temperature': 22.38, 'speed_cap': 63488, 'bypass_pos': 0.0, 'fan_info': 'speed 3', 'supply_fan_speed': 0.55, 'post_heat': None, 'pre_heat': None, 'supply_flow': 61.08, 'exhaust_flow': 60.52}

[ Voor 0% gewijzigd door maleadt op 10-05-2022 17:05 . Reden: Typo. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mummie41
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 19:48

Ik ben ook geïnteresseerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie-wortel
Mummie41 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Ik ben ook geïnteresseerd
Inmiddels heb ik een offerte ontvangen voor een kleine productierun, maar de huidige componentenmarkt is echt absurd, zeker wanneer je relatief lage aantallen besteld. Kostprijs voor een enkele USB dongle zal rond de 40,- komen, dat vind ik erg hoog. Ter vergelijking, een Arduino Micro kost ongeveer 20,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
Ik heb afgelopen weekend wat lopen spelen met een wemos d1 met cc11011 en de IthoEcoFanRFT code van Arjen. Hiermee loop ik tegen dezelfde problemen aan als malaedt. 31DA en 31D9 berichten worden niet goed weergeven en als ik de payload van die berichten op dezelfde manier verwerk als deze code dan komt er ook onzin uit. De helft van de berichten zijn volledig 00, maar ook de eerste waardes zijn raar. Ik heb een arduino pro micro gekocht en ga de ramses_rf code eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Swazija schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:56:
Ik heb afgelopen weekend wat lopen spelen met een wemos d1 met cc11011 en de IthoEcoFanRFT code van Arjen. Hiermee loop ik tegen dezelfde problemen aan als malaedt. 31DA en 31D9 berichten worden niet goed weergeven en als ik de payload van die berichten op dezelfde manier verwerk als deze code dan komt er ook onzin uit. De helft van de berichten zijn volledig 00, maar ook de eerste waardes zijn raar. Ik heb een arduino pro micro gekocht en ga de ramses_rf code eens proberen :)
Dat gaat helaas ook niet zomaar werken, tot aan de opcode van het commando gaat het goed, daarna missen in de code de specifieke commando's voor de orcon (die wijken iets af)

Hier staan alle itho codes:
https://github.com/arjenh...src/IthoPacket.h#L77-L127

Daar moeten de orcon codes aan toegevoegd worden.
Sowieso loopt helaas (tijdgebrek) de code van de repo IthoEcoFanRFT iets achter op de code die ik nu gebruik voor het ithowifi project. Ik zal zsm even backporten en orcon support toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
arjenhiemstra schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Dat gaat helaas ook niet zomaar werken, tot aan de opcode van het commando gaat het goed, daarna missen in de code de specifieke commando's voor de orcon (die wijken iets af)

Hier staan alle itho codes:
https://github.com/arjenh...src/IthoPacket.h#L77-L127

Daar moeten de orcon codes aan toegevoegd worden.
Sowieso loopt helaas (tijdgebrek) de code van de repo IthoEcoFanRFT iets achter op de code die ik nu gebruik voor het ithowifi project. Ik zal zsm even backporten en orcon support toevoegen.
Ik heb puur de output van de WTW ontvangen en dus nog niets proberen te versturen. Via de orcon remote stuur ik een commando. Als reactie daarop komen er bij mij 31DA en 31D9 berichten terug. Die komen terecht in een ithopacket en daaruit pak ik de dataDecoded waardes. Dit is wat ik bedoel met rare waardes:

code:
1
2
3
4
5
11:24:18.429 -> LastMessageDecoded: 31DA
11:24:18.429 ->  W --- 82,5F,E1 --,--,-- 82,5F,E1 31DA 30:00,EF,00,7F,FF,33,2B,07,BC,08,A2,08,B1,07,97,F0,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00

11:33:10.743 -> LastMessageDecoded: 31D9
11:33:10.743 ->  W 77 82,5F,E1 --,--,-- 82,5F,E1 31D9 17:00,0A,02,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00,00

De laatste waardes zijn allemaal 00 wat volgens mij niet klopt en ook de 20 in de 31D9 structuren lijkt me niet correct.

De orcon remote berichten kloppen wel:
code:
1
2
11:33:09.206 -> LastMessageDecoded: 22F1
11:33:09.206 ->  W --- 76,69,E7 --,--,-- 76,69,E7 22F1 3:00,02,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Swazija schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb puur de output van de WTW ontvangen en dus nog niets proberen te versturen. Via de orcon remote stuur ik een commando. Als reactie daarop komen er bij mij 31DA en 31D9 berichten terug. Die komen terecht in een ithopacket en daaruit pak ik de dataDecoded waardes. Dit is wat ik bedoel met rare waardes:

code:
1
2
3
4
5
11:24:18.429 -> LastMessageDecoded: 31DA
11:24:18.429 ->  W --- 82,5F,E1 --,--,-- 82,5F,E1 31DA 30:00,EF,00,7F,FF,33,2B,07,BC,08,A2,08,B1,07,97,F0,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00

11:33:10.743 -> LastMessageDecoded: 31D9
11:33:10.743 ->  W 77 82,5F,E1 --,--,-- 82,5F,E1 31D9 17:00,0A,02,00,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,20,00,00

De laatste waardes zijn allemaal 00 wat volgens mij niet klopt en ook de 20 in de 31D9 structuren lijkt me niet correct.

De orcon remote berichten kloppen wel:
code:
1
2
11:33:09.206 -> LastMessageDecoded: 22F1
11:33:09.206 ->  W --- 76,69,E7 --,--,-- 76,69,E7 22F1 3:00,02,04
Ah, dat stukje code doet alleen de decoding volgens de ramses II standaard. Ik zie op zich ook niet iets raars. Dat het bericht padding 0x00 of 0x20 bevat zou best eens kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
Ah, ik had verwacht dat alle data iedere keer in een 31DA of 31D9 zou zitten, maar het kan dus dat niet alle informatie meegestuurd wordt en ontbrekende waardes worden dan gevuld met 00 of 20 waardes? Ik zal komende dagen eens proberen om een request te versturen voor een 31DA om te kijken of er dan meer data in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Swazija schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:53:
Ah, ik had verwacht dat alle data iedere keer in een 31DA of 31D9 zou zitten, maar het kan dus dat niet alle informatie meegestuurd wordt en ontbrekende waardes worden dan gevuld met 00 of 20 waardes? Ik zal komende dagen eens proberen om een request te versturen voor een 31DA om te kijken of er dan meer data in zit.
Ik zou het zeker niet uitsluiten, zeker niet als de lengte ook telkens 17 en 30 is bijvoorbeeld. Als dat iedere keer alle kanten op gaat kan het zijn dat de ontvangst niet stabiel is en er bogus data mee komt. (je kunt dit ondervangen door de CRC check aan te zetten of de inpacket error value te checken/printen (die is 2 als de CRC niet ok is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
arjenhiemstra schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Ik zou het zeker niet uitsluiten, zeker niet als de lengte ook telkens 17 en 30 is bijvoorbeeld. Als dat iedere keer alle kanten op gaat kan het zijn dat de ontvangst niet stabiel is en er bogus data mee komt. (je kunt dit ondervangen door de CRC check aan te zetten of de inpacket error value te checken/printen (die is 2 als de CRC niet ok is)
Bedankt, ik ga er naar kijken zodra ik tijd heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
Hmm, ik denk dat ik zelf een foutje gemaakt heb ergens. Heb nu eens met de hand die 31DA bekeken (alle 0 waardes genegeerd) en dit krijg ik eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
HEX: 0  EF  0   7F  FF  33  2B  7   BC  8   A2  8   B1  7   97  F0
DEC: 0  239 0   127 255 51  43  7   188 8   162 8   177 7   151 240

CO2         NA      #4*256+#5?                                                  
hum in      51      #6                                              
hum out     43      #7                                              
T exhaust   19.8    (#8*256 + #9)/100                                               
T supply    22.1    (#10*256 + #11)/100                                             
T indoor    22.25   (#12*256 + #13)/100                                                 
T outdoor   19.43   (#14*256 + #15)/100

Dat ziet er allemaal wel logisch uit. Alleen de F0 aan het eind heb ik dan nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie12121
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:35
Hallo,

aangezien het duidelijk is dat hier veel experts zitten zou ik graag iets willen vragen. De afstandsbediening van onze orcon mvs-10RH ventilator werkt niet meer, de groene led blijft continue branden en de ventilator reageert niet. Ik heb de batterij al vervangen en geprobeerd hem opnieuw op de unit aan te melden maar ook dan blijft de led op de AB continu groen branden.
Heeft iemand een idee wat dit kan betekenen en tevens weet iemand of ook een andere (orcon) afstandsbediening zou moeten werken op de mvs-10RH aangezien dit model bijna niet meer leverbaar is ?

Ps Onze andere afstandsbediening werkt prima en kan ik ook opnieuw aanmelden zonder problemen.

Bedankt alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 11:33
Enige tijd geleden melde ik dat het printje stuk was (nieuw uit verpakking). Ondertussen alles eruit gehaald qua elektronica op de motor na.

- Shelly RGBW toegepast met voltage stepper (van 12 naar 10VDC), deze stuurt via PWM de motor aan;
- Shelly UNI toegepast met een H&T sensor, bij 80% stuur ik mn uitgang hoog die op de RGBW input (50%)aangesloten is (drukknop ingang) en bij 60% wordt het contact weer laag (10%);

Dus het werkt volledig zonder wifi maar als ik wil kan ik toch alles via wifi via mqtt o.a. vanaf mn domotica systeem.

Dit ter info als oplossing, werkt nu al een aantal weken perfect!

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenmar
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-04 17:01
Willie-wortel schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Inmiddels heb ik een offerte ontvangen voor een kleine productierun, maar de huidige componentenmarkt is echt absurd, zeker wanneer je relatief lage aantallen besteld. Kostprijs voor een enkele USB dongle zal rond de 40,- komen, dat vind ik erg hoog. Ter vergelijking, een Arduino Micro kost ongeveer 20,-
Prijs is voor mij geen probleem. Ik ben echt op zoek naar een mooie oplossing om de Orcon te intergreren in HA.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willie-wortel
Kenmar schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Prijs is voor mij geen probleem. Ik ben echt op zoek naar een mooie oplossing om de Orcon te intergreren in HA.
Wordt aan gewerkt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:21
davevleugel schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:09:
Enige tijd geleden melde ik dat het printje stuk was (nieuw uit verpakking). Ondertussen alles eruit gehaald qua elektronica op de motor na.

- Shelly RGBW toegepast met voltage stepper (van 12 naar 10VDC), deze stuurt via PWM de motor aan;
- Shelly UNI toegepast met een H&T sensor, bij 80% stuur ik mn uitgang hoog die op de RGBW input (50%)aangesloten is (drukknop ingang) en bij 60% wordt het contact weer laag (10%);

Dus het werkt volledig zonder wifi maar als ik wil kan ik toch alles via wifi via mqtt o.a. vanaf mn domotica systeem.

Dit ter info als oplossing, werkt nu al een aantal weken perfect!
Hoe voorzie jij de Shelly rgbw van stroom? Externe adapter? Ik heb de Orcon binnen als vervanging van mijn huidige oude unit en heb nog een Shelly rgbw liggen om te gebruiken.

Voor de aansturing van de afzuiging maak ik al gebruik van 2 inputs: een aqara ht sensor in de badkamer en een Shelly 1 in het toilet op de lichtschakelaar.

Voor de aansturing denk ik dat ik de 0-10v ingang gebruik, maar hoe heb je de pwm aansturing gemaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door hpmkruit op 28-05-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 13:57
Kenmar schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Hier sluit ik me bij aan d:)b

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
arjenhiemstra schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Zover ik kan zien past mijn ORCON de CRC nooit toe op 31DA en 31D9 berichten (CRC byte altijd 00)

Ook opvallend; T outdoor kan naast de temperatuur ook de waarde 256 en 0 hebben:
code:
1
0x00 0x00 = [dec]0
en ook
code:
1
0x01 0x00 = [dec]2,56

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de bypass klep die open zou kunnen staan. Alleen wordt er volgens mij niet aan de bypass voorwaarden Bron voldaan:
Activeringsvoorwaarden bypass:
Temperatuur binnen is warmer dan 23°C
En: Buitentemperatuur is minimaal 3°C kouder dan binnen-temperatuur.
En: Temperatuur toevoerlucht van buiten niet kouder dan 15°C.
En: Bypassklep is minimaal 30 minuten gesloten geweest.
Visueel ziet dit er zo uit.

Meting 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRbIMxoGrLxQjQD3YMaTL5LZy88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8nBg7PDZBTRru59RvkXEQmnZ.png?f=user_large

Meting 2, let op andere schaal én zie de rare waarde voor T Outdoor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntjYeuNZzg-lUr7IZn3Pj9LyHm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sTXWNiwTN6xnlH1TB21xpABG.png?f=user_large

Jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
Ik heb dit weekend de Ramses_rf implementatie met evofw3 firmware aan de praat gekregen in home assistant. Mijn WTW wordt herkend. De 31DA en 31D9 berichten worden herkend en (nog niet helemaal correct) verwerkt. Versturen van commando’s werkt niet. De rare 00 en 20 waardes in de 31DA en 31D9 berichten zie ik met de ramses_rf code niet terug, dus ik denk dat er wat mis gaat in de IthoEcoFanRFT code.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Swazija
31DA structs doen het bij mij met ramses_rf :)
Volgende stap is commando's versturen. Wellicht eerst even die onbalans nakijken in mijn WTW beneden... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6UKqpp5uIOlIIWMjv_BL62NMoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpX4WFrrzs8j0YXNjnJzSukH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Swazija schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:18: Wellicht eerst even die onbalans nakijken in mijn WTW beneden... :)
Mogelijk 2 verschillende filters :) 1 pollen en 1 coarse filter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:38
Ook hier intresse (heb de MVS-15R hangen) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:42
Hier ook interesse, ons nieuwe huis heeft een Orcon HRC 400 EcoMax.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

torretje2012 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Ook hier intresse (heb de MVS-15R hangen) :)
Same here! Via RF aansturen zou een fantastische integratie zijn binnen HA.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
Een korte update:
Het complete projectlog staat inmiddels hier: Link!
Hier staat hoe ik de Home Assistant automatisering heb ingesteld: Link!

Ben erg benieuwd hoe dit werkt aankomende zomer, want het is dus even wachten op de warme dagen 8)

Binnen enkele weken verwacht ik de eerste RF dongles te ontvangen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
Willie-wortel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:15:
Een korte update:
Het complete projectlog staat inmiddels hier: Link!
Hier staat hoe ik de Home Assistant automatisering heb ingesteld: Link!

Ben erg benieuwd hoe dit werkt aankomende zomer, want het is dus even wachten op de warme dagen 8)

Binnen enkele weken verwacht ik de eerste RF dongles te ontvangen :)
Tof, laat je alles gelijk in china oid solderen of ga je zelf bezig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie-wortel
torretje2012 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Tof, laat je alles gelijk in china oid solderen of ga je zelf bezig?
Complete assemblage gebeurt in China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel Al enig idee wat je ervoor gaat vragen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:59:
@Willie-wortel Al enig idee wat je ervoor gaat vragen?
Hi Robert, dat wordt ongeveer 35,- verwacht ik. Dat is rond de kostprijs. Op het moment is de software nog redelijk eenvoudig en beperkt in functies. Eigenlijk zou het mooi zijn als degene die geïnteresseerd zijn in een dongle mee kunnen helpen met de software ontwikkeling. Ook zou het uiteindelijk supergaaf zijn om via de community een dedicated HA integratie te bouwen als vervanging van Firmata.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZCcN8P9v2OjZ8haKtG4mWRfznw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dBcqJkf2fw12eE7DLc6u8Sdc.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Willie-wortel op 12-06-2022 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel Ik ben zeer geïnteresseerd maar ben geen programmeur of ontwikkelaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• torretje2012
Willie-wortel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Hi Robert, dat wordt ongeveer 35,- verwacht ik. Dat is rond de kostprijs. Op het moment is de software nog redelijk eenvoudig en beperkt in functies. Eigenlijk zou het mooi zijn als degene die geïnteresseerd zijn in een dongle mee kunnen helpen met de software ontwikkeling. Ook zou het uiteindelijk supergaaf zijn om via de community een dedicated HA integratie te bouwen als vervanging van Firmata.

[Afbeelding]
Met alle werk die je er in stopt, kan je prima een paar euro aan winst er bij opdrukken? Zodat je in de toekomst bij een eventuele slechte batch niet gelijk failliet gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Willie-wortel
torretje2012 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:26:
[...]

Met alle werk die je er in stopt, kan je prima een paar euro aan winst er bij opdrukken? Zodat je in de toekomst bij een eventuele slechte batch niet gelijk failliet gaat.
Bedankt voor de tip, gaat goed komen. De meest kritische componenten voor assemblage zijn binnen bij de leverancier, maar het is nog even wachten op de laatste componenten. De stickervellen met labels zijn er al wel :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pi7C9vNSuzKD_MGeA-qWocAOXhg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNXhFCucyHsOi7wAjRYnpCUK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmB5fqYth-L68ytB8N3EfePQrbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B93zDIACmgIQiAcG2jGLpHbu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:17
robertwebbe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:20:
@nl0pvm Dan kun je central controller gaan spelen voor de hele buurt.
@nl0pvm
Dus alle comm is niet versleutered? Dat is scary. Ik hoop dat er geen kinderen die dit topic meelezen, anders gaat een hacker voor de lol rondreizen en alle units op stand 3 zetten. Bye bye energie besparing.
Kan ik die RF controller ingang uitschakelen, als ik niet thuis bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nl0pvm
andru123 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:59:
[...]
@nl0pvm
Dus alle comm is niet versleutered?
Klopt
Dat is scary.
Klopt
Ik hoop dat er geen kinderen die dit topic meelezen, anders gaat een hacker voor de lol rondreizen en alle units op stand 3 zetten.
Dat zou zo maar kunnen.
Kan ik die RF controller ingang uitschakelen, als ik niet thuis bent?
Niet op mijn unit.

Overigens vind ik het onverantwoord gedrag van Orcon en Daalderop Itho om apparatuur met dit communicatieprotocol in 2022 nog uit te leveren (die 10-15 jaar mee gaat). Zelfs het RTS Protocol van Somfy is iets beter beschermd dan dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
nl0pvm schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:07:
[...]
Klopt
[...]
Klopt
[...]
Dat zou zo maar kunnen.
[...]
Niet op mijn unit.

Overigens vind ik het onverantwoord gedrag van Orcon en Daalderop Itho om apparatuur met dit communicatieprotocol in 2022 nog uit te leveren (die 10-15 jaar mee gaat). Zelfs het RTS Protocol van Somfy is iets beter beschermd dan dit.
Zij zijn zeker niet de enige hoor! Wat dacht je bijvoorbeeld van de KlikAanKlikUit producten. Op zich is dat niet zo heel bijzonder. Daarnaast kan je niet zomaar met een enkel commando alle units in de wijk bedienen, volgens mij moet de combi fan id en remote ID bekend zijn. Dan moet je een paar uur luisteren of soort van spoofen. Lijkt me allemaal redelijk bewerkelijk.

Kijk maar eens voor de grap wat er allemaal niet encrypted in de lucht hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOyd5C4pELD7Xxa-Jh45jpYDMYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG5lmqa9HBtvEWvbVVLQrIjM.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: RFXtrx433E pagina

Btw, Somfy staat daar ook tussen.

[ Voor 31% gewijzigd door Willie-wortel op 18-06-2022 14:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nl0pvm
Ik heb de ESPEasy plugin voor de Orcon HRC 300/400 EcoMax / Maxcomfort / e.a. aan de praat. Een pull request naar ESPEasy is in de maak. Voor de mensen die niet kunnen wachten de code staat op mijn GitHub

In homeassistant ziet het er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMB8FyvRCBSU8SZFpdYi1tWyYuE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nnsqCcHnDfF1ck0JvXKyJ9vG.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
Willie-wortel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:13:
[...]
Zij zijn zeker niet de enige hoor! Wat dacht je bijvoorbeeld van de KlikAanKlikUit producten. Op zich is dat niet zo heel bijzonder.
Klopt maar de KlikAanKlikUit producten kosten €15 per stuk. Hier gaat het om ventilatiesystemen en warmtepompen van €1.500 - €10.000 met een verwachtte levensduur van 10-15 jaar.
Daarnaast kan je niet zomaar met een enkel commando alle units in de wijk bedienen, volgens mij moet de combi fan id en remote ID bekend zijn. Dan moet je een paar uur luisteren of soort van spoofen. Lijkt me allemaal redelijk bewerkelijk.
In mijn geval (Orcon HRC + CO2 sensor-Afstandsbediening) heb je binnen 5 minuten alle benodigde informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Als ik batterij uit remote haal voor op vakantie, gaat het helpen? Of moet ik de remote beter afmelden helemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:07:
[...]
Klopt
[...]
Klopt
[...]
Dat zou zo maar kunnen.
[...]
Niet op mijn unit.

Niet alleen Orcon en itho, het protocol is van Honeywell, 1x raden waar het ook in gebruik is?
Yep, draadloze thermostaten van Honeywell!

Ik kan hier door even te luisteren naar wat communicatie zonder problemen de thermostaat van de buurman op 30 graden zetten… er zit geen enkele beveiliging op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
wij konden ook van het hele appartementencomplex de verwarmingsmeters draadloos benaderen, handig om te kijken of je buren thuis zijn en een inbraak te plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
Toch zijn dit dan nog relatief onschuldige dingen, beetje zelfde als vroeger met zo’n horloge met geïntegreerde tv afstandsbediening door de wijk 🙈

Ben het er wel mee eens dat je dit liever niet hebt als je er veel geld voor hebt betaald.

Meer serieus (en ook leuk om te kijken!) zijn deze hacks: link!

Wordt nog veelvuldig gebruikt in bedrijfspanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie-wortel op 18-06-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Yikes!
1000€ bill op terugkomst van vakantie.

Als ik batterij uit remote haal voor vakantie, gaat het helpen?
Of moet ik de remote beter afmelden helemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
andru123 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:42:
Yikes!
1000€ bill op terugkomst van vakantie.

Als ik batterij uit remote haal voor vakantie, gaat het helpen?
Of moet ik de remote beter afmelden helemaal?
Dat ligt eraan of @nl0pvm of @torretje2012 je buurman is 😉

Ik zou me niet zo druk maken, die rfx433 voor HA bijv. doet iets soortgelijks met RF apparaten, die kan je ook in luister modus zetten voor van alles en nog wat… ik heb ook draadloze rookmelders, KaKu en meer van de buurt gezien, daar is ook mee te rotzooien op een vervelende manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
Met mij als buurman heb je hele andere zorgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
nl0pvm schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:15:
Een pull request naar ESPEasy is in de maak.
Pull request gedaan zie 4099 :+

Helaas blijkt er in een parallel pad gewerkt te worden aan het herstructureren van dezelfde plugin. Dus mijn pull request wordt niet 1:1 overgenomen maar zal handmatig in een ander pull request verwerkt worden..... daar ging mijn kans op een eerste geslaagde pull ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Relaxed2000
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 08:50
Wow dit is super. Echt mega cool. Zodra je het verkoopt koop ik het graag van je :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik ben begonnen met mijn automatiseringen online te documenteren en het eerste project wat ik uitgebreid heb uitgewerkt is de aansturing van mijn Orcon via een extra 15RF remote die ik aanstuur met een ESP8266.

Op deze pagina vind je ook 3 verschillende design om deze via Home Assistant aan te sturen, inclusief de bijbehorende code.
Ik las dat mensen nog opzoek waren hier naar. Dus ik hoop dat je dit ook goed kunt gebruiken.

Zie https://vdbrink.github.io/esphome/orcon_mechanic_ventilation voor mijn project beschrijving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ot2EXGch6dKcPkiVBFywUk_XixQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVGB2OHUBc8LZ1KHkNA0EwSf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM-71tmokkS4iTNjF48vMZaOYmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yd8jeJjI5tCcYhARRoacTJrQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
gebruiker_brink schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:16:
Ik ben begonnen met mijn automatiseringen online te documenteren en het eerste project wat ik uitgebreid heb uitgewerkt is de aansturing van mijn Orcon via een extra 15RF remote die ik aanstuur met een ESP8266.

Op deze pagina vind je ook 3 verschillende design om deze via Home Assistant aan te sturen, inclusief de bijbehorende code.
Ik las dat mensen nog opzoek waren hier naar. Dus ik hoop dat je dit ook goed kunt gebruiken.

Zie https://vdbrink.github.io/esphome/orcon_mechanic_ventilation voor mijn project beschrijving.

[Afbeelding][Afbeelding]
Tof, misschien eens met willie wortel contact opnemen... met zijn usb stick lijkt het allemaal een stuk makkelijker werken dan een losse ab te modden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willie-wortel
Kleine update, als het goed is wordt vandaag de eerste serie geleverd, dan heb ik nog even tijd nodig om ze te testen, flashen en in de behuizing te monteren. Zal binnenkort een nieuw topic openen waar we ervaringen kunnen uitwisselen en de software verder kunnen uit ontwikkelen. Op het moment probeer ik bijvoorbeeld een custom integratie (python) voor de Dongle in Home Assistant te maken. Soms is het lastig om de tijd te vinden om eraan te werken, waarschijnlijk herkenbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenmar
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-04 17:01
Willie-wortel schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:00:
Kleine update, als het goed is wordt vandaag de eerste serie geleverd, dan heb ik nog even tijd nodig om ze te testen, flashen en in de behuizing te monteren. Zal binnenkort een nieuw topic openen waar we ervaringen kunnen uitwisselen en de software verder kunnen uit ontwikkelen. Op het moment probeer ik bijvoorbeeld een custom integratie (python) voor de Dongle in Home Assistant te maken. Soms is het lastig om de tijd te vinden om eraan te werken, waarschijnlijk herkenbaar :)
Heb hier een student thuis zitten en die kan ik makkelijk met een paar vrienden aan het werk zetten in python :*)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Willie-wortel
Een close-up foto van de pcb's :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLPpZLVfPKr_AyKXt9JpGCzEK2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Xvjb5hvwzRDzvzQcBxaqGK0.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist alvast één getest, deze werkt. Ziet er goed uit dus 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
Toch nog wat soldeer werk zo te zien :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swazija
Ik zou ook eens kijken of evofw3 icm ramses_cc op je bordje werkt. Daar bestaat al een HA integratie voor en hij is bezig met ondersteuning voor Orcon/Itho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie-wortel
torretje2012 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:32:
Toch nog wat soldeer werk zo te zien :P
Ja klopt, de usb connector. Valt mee gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Willie-wortel Al bedacht wat je er voor gaat vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie-wortel
robertwebbe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:00:
@Willie-wortel Al bedacht wat je er voor gaat vragen?
Ja dat wordt zoals eerder gezegd rond de kostprijs. De eerste dongles zijn getest en klaar. Voor wie een dongle wilt, hij staat hier: link naar vraag en aanbod. Een foto van de eerste dongles:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22lizW6zb_xDZ1Lw4AICc9T59YA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HbumKXGBdndK5mZnQWkJXXHa.jpg?f=user_large

Om dit topic niet te veel te vervuilen, hierbij de link naar het nieuwe topic: Link!

[ Voor 7% gewijzigd door Willie-wortel op 04-07-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Willie-wortel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:13:
..volgens mij moet de combi fan id en remote ID bekend zijn.
Waarschijnlijk maakt dat gebruik van een rolling code, langere tijd luisteren om deze te kraken gaat ook niet helpen, je moet communicatie tussen beiden zien te onderbreken (jammen) om hier iets mee te kunnen doen.
Kijk maar eens voor de grap wat er allemaal niet encrypted in de lucht hangt:
Btw, Somfy staat daar ook tussen.
Alleen de RTS versie, en meteen een mooi voorbeeld van niet encrypted maar wel beveiligd middels een rolling code.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
DukeBox schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:56:
[...]
Waarschijnlijk maakt dat gebruik van een rolling code, langere tijd luisteren om deze te kraken gaat ook niet helpen, je moet communicatie tussen beiden zien te onderbreken (jammen) om hier iets mee te kunnen doen.
Zoals ik in mijn reactie al schreef wordt er geen gebruik gemaakt van een rolling code én weet je in het geval van een actieve Orcon co2 sensor/afstandsbediening binnen 5 minuten alle gegevens.
Alleen de RTS versie, en meteen een mooi voorbeeld van niet encrypted maar wel beveiligd middels een rolling code.
Eh ja en ook meteen een voorbeeld van dat dat iets beter is dan helemaal niks zoals Orcon en Itho... maar ook niet echt om over naar huis te schrijven zie hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swazija
nl0pvm schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:51:

Wat nog niet werkt:
Ik heb gisteravond met mijn CO2 sensoren wat zitten testen en de buitengewoon goed modus is een setting van de remote en doet niets met de fan. De manier waarop het werkt is het volgende:

1. Remote meet CO2 en stuurt een 1298 commando uit met de CO2 waarde
2. Remote stuurt een 31E0 commando waarin staat hoe hard de fan moet gaan (in %) waar de Orcon op reageert als hij in auto modus staat (22F1 000404)

De buitengewoon goed modus of energiebesparende modus is dus een setting in de remote en op basis daarvan past de remote het 31E0 bericht aan. Er valt niets te implementeren in de ESPeasy code om de buitengewoon goed auto modus te laten werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Swazija schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:09:
[...]De buitengewoon goed modus of energiebesparende modus is dus een setting in de remote en op basis daarvan past de remote het 31E0 bericht aan. Er valt niets te implementeren in de ESPeasy code om de buitengewoon goed auto modus te laten werken denk ik.
Mijn 2 co2 remotes syncen de buitengewoon goed en normale modus. Dus dat is iets waar we wat mee kunnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
nl0pvm schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:39:
[...]

Mijn 2 co2 remotes syncen de buitengewoon goed en normale modus. Dus dat is iets waar we wat mee kunnen. :)
Mijn CO2 sensoren (opbouw, geen tijdelijke fan stand knoppen) syncen niet tussen modi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
Swazija schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:08:
[...]
Mijn CO2 sensoren (opbouw, geen tijdelijke fan stand knoppen) syncen niet tussen modi.
lekker logisch.... 8)7 de C in orCon moet wel staan voor "chaos" :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swazija
ramses_cc kan deze co2 sensoren trouwens ook prima detecteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Gck0olhSt2uLfolcIYRzujJNMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CMLXmk92MFke4DOvYywyUKZr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Swazija schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:37:
ramses_cc kan deze co2 sensoren trouwens ook prima detecteren:

[Afbeelding]
Hoe haalbaar is het om dit uit te lezen zonder programmerings-skills :+
Zou mooi zijn als ik de PPM kan uitlezen, is dit draadje een goede start om te beginnen, of is dat voor een andere sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
Source90 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Hoe haalbaar is het om dit uit te lezen zonder programmerings-skills :+
Zou mooi zijn als ik de PPM kan uitlezen, is dit draadje een goede start om te beginnen, of is dat voor een andere sensor?
Je moet de id's weten van je remotes en fan. Die kun je vinden door ramses_cc een tijdje te laten draaien met een minimale configuration.yaml file (staat in de wiki van ramses_cc wat dat is). Vervolgens kijk je in de packet.log file of in de home assistant log file voor je id's van je remotes en fan. Mijn fan id's zijn allemaal 32:xxxxxx en de remotes zijn 29:xxxxxx of 37:xxxxxx. Zodra je de id's van je remote hebt moet je de configuration.yaml aanvullen met die id's en de classes definieren (CO2, FAN etc..). Vervolgens krijg je deze id's als entiteit terug in HA en kun je dit soort plaatjes maken. Je hoeft er dus alleen voor te kunnen typen en lezen, programmeren is niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swazija
De laatste master van ramses_cc ondersteunt nu het versturen van commando's voor fan systemen. Zie https://github.com/zxdavb...-Support-for-HVAC-systems

• Comnectech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-04 13:10
Wat een fantastische dongle om de Orcon ventilator aan te sturen. Aangezien je de aansturing van de Orcon remote overneemt is het zeker niet mogelijk om in de toekomst bijvoorbeeld de bypass klep van de HRC aan te sturen?

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
@Comnectech de dongle heeft een eigen topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
Comnectech schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:42:
Wat een fantastische dongle om de Orcon ventilator aan te sturen. Aangezien je de aansturing van de Orcon remote overneemt is het zeker niet mogelijk om in de toekomst bijvoorbeeld de bypass klep van de HRC aan te sturen?
De bypass stuur je aan met een 22F7 commando. Ramses_cc ondersteunt dat al en er is geen reden waarom een fanX dat niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
nl0pvm schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:22:
[...]

Nice _/-\o_

[...]

Ik vermoed dat het bericht wat je zoekt het 31DA bericht is. Deze bevat waarschijnlijk niet alleen de humidity maar misschien ook andere waarden zie hier, Deze wordt getriggerd door een 31E0 bericht.
code:
1
2
31E0 00,00,00,00,01,00,64,00
31DA 00,6F,00,7F,FF,33,1F,07,9E,08,8E,08,6C,07,0F,30,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00
Dit is een quote van een wat ouder bericht, maar ik zou graag willen weten of het mogelijk is om de humidity sesnor waarde van mijn Orcon MVS 15R op te vragen. Dan zou ik deze graag in de FanX dongle willen implementeren. Als ik een 0x31DA bericht stuur, komt er niks terug. Welke opcode, command lenght etc moet ik sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
31DA request doe je met dit commando:

“RQ xx:xxxxxx xx:xxxxxx xx:xxxxxx 31DA 001 00”

Je krijgt dan een I 31DA terug met de luchtvochtigheid waarden erin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:42
Die 31DA-berichten worden ook gewoon spontaan door de fan verstuurd, kun je daar niet naar luisteren?
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste