• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:47
Kan iemand mij vertellen wat ik in espeasy bij de wifi ip settings moet instellen om de esp een vast ip adres te geven?

Ook kom ik in het doorlopen van de uitleg niet verder dan onderstaand uit de uitleg van https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21 onder software configuratie punt 4. Wat doe ik fout?

Ik heb al meerder keren opnieuw geflashed en ook de nieuwste ESP_Easy_mega_20211224_normal_ESP8266_4M1M gebruikt, maar daar zit de itho niet onder devices.

Ik heb de vraag ook gesteld in DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter. Het is jammer dat er niet meer mensen bezig zijn met het zoeken van de rf signalen in een Orcon wtw HRC, maar misschien kom ik er met de nodige hulp wel uit.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 23:17
bbn_ldp schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:01:
Ik heb de vraag ook gesteld in DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter. Het is jammer dat er niet meer mensen bezig zijn met het zoeken van de rf signalen in een Orcon wtw HRC, maar misschien kom ik er met de nodige hulp wel uit.
Ik heb net een 868mhz snifferding binnen, weet nog niet zo goed wat er mee ga doen en hoe ik dat ga doen haha.

Ik heb een Orcon HRC300 WTW unit hangen, in de woonkamer de 230V RF/CO2 module en verder niets. Wil hem graag in HA hebben voor uitlezing en besturing, maar heb niet echt een idee waar ik moet beginnen :)

What seems to be the officer, problem?

• bbn_ldp
Xilvaro schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb net een 868mhz snifferding binnen, weet nog niet zo goed wat er mee ga doen en hoe ik dat ga doen haha.

Ik heb een Orcon HRC300 WTW unit hangen, in de woonkamer de 230V RF/CO2 module en verder niets. Wil hem graag in HA hebben voor uitlezing en besturing, maar heb niet echt een idee waar ik moet beginnen :)
Zoals in onderstaand te lezen heb ik het crashen van de nodemcu nog niet kunnen oplossen. Ook niet met een andere cc1101 sniffer. Mogelijk moet het sniffen op een andere manier dan met de itho espeasy bin.
bbn_ldp in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je je ventilator zelf niet wilt modden kun je ook een extra RF remote aan een ESP hangen.

Lees op deze pagina https://community.home-as...ensor-not-woring/224593/6 hoe Frank_R dit gedaan heeft.
Ik was hier al ff naar opzoek naar nu eindelijk gevonden!

• bbn_ldp
gebruiker_brink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:31:
Als je je ventilator zelf niet wilt modden kun je ook een extra RF remote aan een ESP hangen.

Lees op deze pagina https://community.home-as...ensor-not-woring/224593/6 hoe Frank_R dit gedaan heeft.
Ik was hier al ff naar opzoek naar nu eindelijk gevonden!
Heb je de spullen al besteld en is het gelukt?

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
@bbn_ldp zeker besteld dus nu ff wachten maar ondertussen alles zover mogelijk voorbereiden en in Home Assistant een mooie love lace card maken met knoppen die lijkt op de normale remote. Zodra dit allemaal werkt zal ik er een beschrijving van maken.

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00
Ook ik ben op zoek naar een mogelijkheid om onze Orcon box aan te sturen via RF, wij hebben de RF15 afstandsbediening. Ben de meeste topics/websites met dit onderwerp doorgegaan, als ik het goed heb bestaat er nog steeds geen oplossing om de Orcon MVS 15R direct via RF te bedienen? Het liefst zou ik een RF USB dongle hebben die ik rechtstreeks in mijn RPi steek en via Home Assistent kan benaderen om zo de ventilatiebox te bedienen/uit te lezen.

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:11
Er valt sowieso niet veel uit te lezen, mocht zo'n dongle al bestaan. Motor toerental en vochtigheid worden volgens mij niet terug naar zo'n afstandbediening gestuurd.

De meeste Tweakers willen ook een traploze regeling, in plaats van alleen standje 1, 2 of 3.

Zie mijn signature voor meer info ;)
Daarmee krijg je motortoerental, gevraagde snelheid en optioneel ook vochtigheid terug, allemaal binnen in Home Assistant. En natuurlijk traploze regeling van 0 naar 100%.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• Willie-wortel
Heb die RF15 aan een logic analyzer gehangen, inmiddels het protocol tot op zekere hoogte uitgezocht. Zo te zien komt er een bericht terug die de huidige stand aangeeft. Het is mij gelukt om middels een Arduino direct aangesloten op een CC1101 transceiver de Orcon box te bedienen. Geen idee of dat ook traploos werkt, zal eens proberen.

Als er nog geen USB dongle van bestaat moet ik hem zelf maken :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:40
Willie-wortel schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:25:
Heb die RF15 aan een logic analyzer gehangen, inmiddels het protocol tot op zekere hoogte uitgezocht. Zo te zien komt er een bericht terug die de huidige stand aangeeft. Het is mij gelukt om middels een Arduino direct aangesloten op een CC1101 transceiver de Orcon box te bedienen. Geen idee of dat ook traploos werkt, zal eens proberen.

[Afbeelding]

Als er nog geen USB dongle van bestaat moet ik hem zelf maken :P
Oeee nice one. Ik heb hier ook wel interesse in. Ik heb geen zin om een veel te duur voorgemaakt printje aan te kopen...

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +5Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-11-2022
A1AD schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:23:
[...]

Oeee nice one. Ik heb hier ook wel interesse in. Ik heb geen zin om een veel te duur voorgemaakt printje aan te kopen...
Er is niemand die jou verplicht dat te kopen en behalve een sneer naar de maker ervan voegt je laatste opmerking werkelijks niks toe.

PVOutput

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Willie-wortel
Het principe van de RF15 werkt grofweg als volgt:

1. Bij het plaatsen van de batterij wordt de CC1101 gereset (0x30) en vervolgens geïnitialiseerd via de SPI interface

2. Na stap 1 wordt de chip in low power mode gezet (0x39)

3. Bij het indrukken van een knop op de RF15, volgt eerst stap 1 (reset+init), daarna wordt IO GDO0 aan de TX FIFO gekoppeld, zie ook table 41 van de CC1101 datasheet

4. Vervolgens wordt de payload via 38k4 verstuurd vanuit de host mcu, het frame van de berichten is voor motorstand 1, 2 en 3 altijd hetzelfde, alleen de motorstand en checksum is anders. De frames van de andere knoppen, zoals timer, away en auto zien er iets afwijkend uit, vooral in lengte.

5. Wanneer het bericht is verstuurd, word GDO0 aan de RX FIFO gekoppeld, er komt dan een tijdje random data binnen, totdat het dataframe van de Orcon unit zelf binnenrolt. Deze ziet er voor de motorstanden ook elke keer hetzelfde uit, afgezien van de huidige motorstand + checksum.

6. Als laatste wordt de CC1101 weer in low power mode gezet (0x39)

Mijn RF15 met reverse engineer draadjes:

De setup om de Orcon MVS te bedienen:

De data is waarschijnlijk Manchester gecodeerd, op het moment heb ik niet zoveel tijd om dat uit te zoeken en zit ik te denken om een USB dongle te maken die de eerste 5 seconden bij spanning in "pairingsmodus" staat, als je binnen 5sec. op een knop van de RF15 drukt kopieert hij simpelweg het complete frame van de RF15. Voor stand 1, 2 en 3 weet je dan welk veld je moet veranderen en welke checksum erbij hoort.

Zo gaat hij eruit zien, waarschijnlijk in het zwart:

[Voor 4% gewijzigd door Willie-wortel op 13-03-2022 19:39]

• A1AD
phlinx schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Er is niemand die jou verplicht dat te kopen en behalve een sneer naar de maker ervan voegt je laatste opmerking werkelijks niks toe.
Wie ben jij om mij op mijn vingers te tikken |:( Volgens mij mogen we hier nog steeds onze mening kwijt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
Om met Home Assistant te kunnen communiceren, zit ik te denken om Firmata (link) op de USB dongle te zetten, dan kan je met enkele regels YAML de Orcon bediening als een entiteit instellen.

Mocht iemand een beter alternatief weten om met HA te communiceren hoor ik dat graag :)

• A1AD
Willie-wortel schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:29:
Om met Home Assistant te kunnen communiceren, zit ik te denken om Firmata (link) op de USB dongle te zetten, dan kan je met enkele regels YAML de Orcon bediening als een entiteit instellen.

Mocht iemand een beter alternatief weten om met HA te communiceren hoor ik dat graag :)
Mijn stem gaat naar MQTT.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:09

robertwebbe

Robert Webbe

Kort geleden is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en hier zit een MVS-15RH CO2B MAX. Uiteraard wil ik deze graag in HomeAssistant zien en bedienen. Ik had al bijna de OrconWifiController besteld maar ik zag net op tijd dat er een probleem is met CO2 versies. @hupie679, heb je al een idee of dit gefixt kan worden?

Het idee van @Willie-wortel lijkt mij ook wel wat, in de basis zal dat voldoende zijn. Kunnen we bij jou straks ook een kant-en-klare USB dongle bestellen?

http://www.robertwebbe.nl

• hupie679
Nee @robertwebbe, is nog niet gefixt en zal waarschijnlijk ook nooit gefixt worden, tenzij iemand het voor mij kan doen. Ik heb daar nu echt geen tijd meer voor om dat helemaal te troubleshooten. Je mag em ook (gratis) uitproberen en als je het niets vindt (of hij werkt gewoon want ik heb maar 1 melding gehad en ik kan het zelf niet verifiëren) dan stuur je em gewoon terug en krijg je je geld terug.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@hupie679 Als er maar 1 melding van geweest is dan wil ik het graag uittesten. Mijn programmeer skills zijn zeer beperkt dus als het niet werkt kan ik het niet zelf oplossen. Wellicht met wat hulp van andere Tweakers. En anders stuur ik hem inderdaad terug.
Gaan we het via een PB afhandelen? Of bestel ik via Tindie.com?

• hupie679
Ik stuur je PB.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
De tabel met manchester decoded berichten, de motorstanden (in het groen) zijn nu duidelijk te zien. Ook is de checksum berekening nu te herleiden, het betreft een normale checksum berekening over de payload. De motorstand is ook duidelijk in de RX berichten terug te zien.

Nu nog achterhalen wat de rest van de payload berichten betekenen, waarschijnlijk RF15 identificatienummer, command etc....

[Voor 3% gewijzigd door Willie-wortel op 14-03-2022 20:31]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Goed bezig @Willie-wortel, altijd leuk om een beetje reverse engineering in actie te zien :)

• Willie-wortel
Thanks! Zie hier, work in progress :)

[Voor 21% gewijzigd door Willie-wortel op 17-03-2022 22:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 14:58
Kunnen we er ook eentje bij je bestellen @Willie-wortel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xilvaro
Ik ben ook wel in voor zo'n dongle :) Goed bezig!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik ook.

• Willie-wortel
Bestellen zou theoretisch kunnen, alleen zijn er een paar uitdagingen:
- pcb's laten assembleren in lage oplage is vrij kostbaar
- hand solderen is geen optie vanwege tijd en de kleine componenten (0402/QFN packages)
- op het moment zijn chips zeer slecht verkrijgbaar, waaronder de CC1101

Het wordt op het moment zelfs een uitdaging om slechts één proto te maken denk ik. Mogelijk moet ik een CC1101 de-solderen van de dev-kit.

[Voor 6% gewijzigd door Willie-wortel op 18-03-2022 18:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Edit: o wacht, je wil natuurlijk alleen de losse IC…

[Voor 61% gewijzigd door robertwebbe op 18-03-2022 19:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 11:30

• Willie-wortel
Bedankt voor het meedenken! Maar dat is een andere chip helaas. Op mijn design zit de QFN20: stock check!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 08:03
Willie-wortel schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:30:
De tabel met manchester decoded berichten, de motorstanden (in het groen) zijn nu duidelijk te zien. Ook is de checksum berekening nu te herleiden, het betreft een normale checksum berekening over de payload. De motorstand is ook duidelijk in de RX berichten terug te zien.

[Afbeelding]

Nu nog achterhalen wat de rest van de payload berichten betekenen, waarschijnlijk RF15 identificatienummer, command etc....
Als ik zo naar de manchester encoded data kijk is dit het RAMSES II protocol van Honeywell. Dit is hetzelfde protocol als itho gebruikt voor zijn fans.
Je zou misschien de CC1101 lib kunnen gebruiken die daarvoor gemaakt is:
https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT

Goede info over het packet formaat is hier te vinden:
https://github.com/ghoti5...cket-Format#packet-format

En hier staat een hoop info over het protocol zelf (data types e.d.):
https://github.com/zxdavb/ramses_protocol/wiki

Helaas kwam ik daar pas achter na ook een hele analyse in excel, ik hoop dat dit nog niet te laat is om je wat tijd te besparen ;)

• arjenhiemstra
Willie-wortel schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:30:

[Afbeelding]

Hierbij een stukje duiding van de verschillende onderdelen van het bericht in je sheet gezet:

edit:
itho gebruikt in de basis exact dezelfde commando's zo te zien (22F1, 3 bytes, cmd zelf is ook gelijk).
Het verschil zit in de header (en daarmee de aanwezige address fields / param fields), bij itho remotes wordt alleen het addr2 field gebruikt en een param als counter.
Dat zal ook de reden zijn dat de oplossingen die gebruik maken van de oudere CC1101 libs (de versie van supersjimmie en Klusjesman) niet werken met de orcon. Ontvangen werkt wel met mijn aangepaste lib verwacht ik, versturen zeker niet.

edit2:
join/leave volgt ongeveer hetzelfde patroon, hierbij hoe die structuur er qua commando ongeveer uit zal zien:
join voorbeeld:
code:
1
2
< opcode  ><len ><    command    ><    device ID    ><    command    ><    device ID    >
0x1F, 0xC9, 0x0C, 0x00, 0x22, 0xF1, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0x10, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00

leave voorbeeld:
code:
1
2
< opcode  ><len ><    command    ><    device ID    >
0x1F, 0xC9, 0x06, 0x00, 0x1F, 0xC9, 0x00, 0x00, 0x00

ik heb even een orcon remote besteld om te testen, dan kan ik wat betreft de laatste commando's nog wat duidelijkheid geven.

[Voor 33% gewijzigd door arjenhiemstra op 24-03-2022 19:57]

• Willie-wortel
Bedankt voor je support! Zeker de uitsplitsing in het Excel plaatje geeft meer inzicht (y)
Ik ga de links bestuderen. Wat bedoel je met join/leave? Bedoel je daarmee het "pairen" met de Orcon unit? Zelf zat ik te denken om gedurende 5sec na power de usb dongle in pairing te zetten, op het moment dat je dan een willekeurige knop van de RF15 indrukt, wordt hij gekloond. Daarmee is het dan niet nodig om de usb dongle nog apart te moeten pairen met de Orcon.

De eerste versie van de pcb is onderweg, inmiddels heb ik ook een aantal CC1101's weten te bemachtigen.

btw, denk je dat het mogelijk is om de actuele status (state request) op te vragen van de Orcon zonder direct de instelling te veranderen?

• Willie-wortel
Helaas kwam ik daar pas achter na ook een hele analyse in excel, ik hoop dat dit nog niet te laat is om je wat tijd te besparen ;)
Alle info is welkom natuurlijk! Het decoden in Excel ging vrij eenvoudig middels een lookup table en VBA script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Function tx_manchester_decode_column()

Dim temp_string As String
Dim column_num As Integer

tx_column_num = 18

For i = 21 To 48

For x = 11 To 26
            If Me.Cells(i, tx_column_num) = Blad3.Cells(x, 2) Then
                temp_string = CStr(Blad3.Cells(x, 3))
            End If
        Next x

i = i + 1

For x = 11 To 26
                temp_string = temp_string & CStr(Blad3.Cells(x, 3))
            End If
        Next x

Me.Cells(i, tx_column_num + 1) = temp_string

Next i

End Function

De tabel:
0xAA 0
0xA9 1
0xA6 2
0xA5 3
0x9A 4
0x99 5
0x96 6
0x95 7
0x6A 8
0x69 9
0x66 A
0x65 B
0x5A C
0x59 D
0x56 E
0x55 F

• arjenhiemstra
Willie-wortel schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:27:
Bedankt voor je support! Zeker de uitsplitsing in het Excel plaatje geeft meer inzicht (y)
Ik ga de links bestuderen. Wat bedoel je met join/leave? Bedoel je daarmee het "pairen" met de Orcon unit? Zelf zat ik te denken om gedurende 5sec na power de usb dongle in pairing te zetten, op het moment dat je dan een willekeurige knop van de RF15 indrukt, wordt hij gekloond. Daarmee is het dan niet nodig om de usb dongle nog apart te moeten pairen met de Orcon.

De eerste versie van de pcb is onderweg, inmiddels heb ik ook een aantal CC1101's weten te bemachtigen.

btw, denk je dat het mogelijk is om de actuele status (state request) op te vragen van de Orcon zonder direct de instelling te veranderen?
net ff de handleiding van orcon bekeken, join/leave is bij orcon aanmelden/afmelden. Pairen inderdaad.
Nadeel van een willekeurige knop gebruiken als pairing is dat dit niet heel specifiek is (andere RF devices die RAMSES II gebruiken zouden ook wel eens net iets kunnen versturen).
Als je de aanmeld functie van de remote gebruikt zul je waarschijnlijk het 1FC9 bericht voorbij zien komen, die gebruik ik zelf ook om remotes aan mijn add-on te koppelen / het device ID te kopieren)
Wat bedoel je met instelling veranderen?

• arjenhiemstra
Willie-wortel schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Alle info is welkom natuurlijk! Het decoden in Excel ging vrij eenvoudig middels een lookup table en VBA script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Function tx_manchester_decode_column()

Dim temp_string As String
Dim column_num As Integer

tx_column_num = 18

For i = 21 To 48

For x = 11 To 26
                temp_string = CStr(Blad3.Cells(x, 3))
            End If
        Next x

i = i + 1

For x = 11 To 26
                temp_string = temp_string & CStr(Blad3.Cells(x, 3))
            End If
        Next x

Me.Cells(i, tx_column_num + 1) = temp_string

Next i

End Function

De tabel:
0xAA 0
0xA9 1
0xA6 2
0xA5 3
0x9A 4
0x99 5
0x96 6
0x95 7
0x6A 8
0x69 9
0x66 A
0x65 B
0x5A C
0x59 D
0x56 E
0x55 F
Je leest de CC1101 via serial uit vermoed ik? Dan ben je dus je start en stop bits al kwijt blijkbaar? Ik lees via SPI de CC1101 RX buffer uit en daar zitten ook de start en stop bits nog in, dat maakte het decoden iets lastiger... misschien moet ik toch maar eens naar serial overstappen.

• Willie-wortel
Nadeel van een willekeurige knop gebruiken als pairing is dat dit niet heel specifiek is (andere RF devices die RAMSES II gebruiken zouden ook wel eens net iets kunnen versturen).
Ik kan gedurende de 5sec luisteren naar RF15 berichten, als dat treintje voorbij komt kopieer ik gewoon de adressen en gebruik ik die om de Orcon te bedienen. Uiteindelijk zullen dan de berichten van de RF15 en usb dongle gelijk zijn.
Wat bedoel je met instelling veranderen?
Stel dat ik graag de actuele stand wil weten in home assistant, hoe kan de usb dongle de actuele stand opvragen, ook ervanuit gaande dat de losse RF15 bediening ook de stand gewijzigd kan hebben.

• Willie-wortel
Je leest de CC1101 via serial uit vermoed ik? Dan ben je dus je start en stop bits al kwijt blijkbaar? Ik lees via SPI de CC1101 RX buffer uit en daar zitten ook de start en stop bits nog in, dat maakte het decoden iets lastiger... misschien moet ik toch maar eens naar serial overstappen.
De RF15 gebruikt de GDO0 voor zowel RX als TX 38k4. Via SPI worden er geen dataframes verstuurd of ontvangen.

• arjenhiemstra
[edit: verkeerde bericht geedit]

[Voor 188% gewijzigd door arjenhiemstra op 24-03-2022 21:21]

• Willie-wortel
Dat kan, het is soms wat druk in de lucht dus hoe specifieker hoe beter is mijn ervaring.
Ah ok, misschien juist omdat het druk is goed om dichtbij met de RF15 te pairen/klonen ipv de Orcon die ver weg geplaatst is. Daarnaast doe ik een CRC check.
Niet dat ik weet. Na elk commado verstuurd een itho het 31D9 status bericht, daarna ook elke 10 minuten. Wellicht dat de orcon net zoiets doet.
Dat is een goeie, zal eens een tijdje luisteren in de lucht. Toch zou het ook fijn zijn om op aanvraag de actuele status op te kunnen vragen, als je dan de Orcon via de RF15 bedient, zie je iig binnen enkele seconden de motorstand veranderen in Home Assistent.

[Voor 3% gewijzigd door Willie-wortel op 24-03-2022 20:56]

• arjenhiemstra
Net even wat testjes gedaan, misschien dat het wel kan. De itho RV remote vraagt de fan status op als je op de knop drukt. Orcon heeft een CO2 sensor met ongeveer dezelfde functionaliteit, daar moet het dus ook kunnen denk ik.

Dit zie ik voorbij komen vanaf de RV sensor richting de itho:

code:
1
2
3
24-3-2022 21:09:27: RQ --- 97,95,41 94,D8,2B --,--,-- 31DA 1:00 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:09:26: RQ --- 97,95,41 94,D8,2B --,--,-- 31DA 1:00 (cmd:unknown)

RQ --- = request, geen params (header: 0b00001100)
addr0 = 97,95,41 (remote id)
addr1 = 94,D8,2B (itho fan id)

opcode: 31DA
len: 1
cmd: 0

Als de itho aan staat komt er een hele reeks aan berichten terug waarna de fan status op de RV sensor zichtbaar is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 042F 9:00,FF,20,BF,FF,FF,FF,5F,B3 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 042F 9:00,FF,1F,B7,E1,0F,2B,28,20 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 10E0 38:00,00,01,00,1B,37,1B,01,FE,FF,FF,FF,FF,FF,1D,08,07,E3,43,56,45,2D,52,46,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 3120 7:00,70,B0,00,00,F0,FF (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 042F 9:00,FF,1E,B7,E1,0F,2A,DC,70 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:08: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 042F 9:00,FF,FF,FF,FF,B8,DD,27,F6 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:03: _W --- 97,95,41 --,--,-- 97,95,41 3120 7:00,00,B0,00,00,00,FF (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:01: RQ --- 97,95,41 94,D8,2B --,--,-- 31DA 1:00 (cmd:unknown)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 22:59
@arjenhiemstra @Willie-wortel Mannen ik vraag mij af of ik een bijdrage kan leveren. Ik heb namelijk ook een Orcon HRC hangen en uiteraard een cc1101 thuis. Ik zou graag de ondersteuning voor Orcon toevoegen aan de espeasy plugin die Arjan heeft gemaakt :)

Ik heb al gezocht of ik een esp + cc1101 in een scanner/debug/dump modus kan zetten maar vooralsnog niets gevonden.

Wel lijkt de evofw3 firmware misschien een idee te zijn omdat deze dezelfde header en EOF bytes gebruikt

[Voor 12% gewijzigd door nl0pvm op 25-03-2022 21:23. Reden: opmerking over de evofw3 firmware toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjenhiemstra
Hierbij een capture van alle knoppen. Commando's zijn deels hetzelfde als de itho remote alleen de mapping is net anders. Dit zou vrij eenvoudig aan de bestaande itho CC1101 lib toegevoegd kunnen worden waarmee die ook bruikbaar wordt voor de Orcon.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
away:
25-3-2022 22:05:00: _W --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 22F1 3:00,00,04 (cmd:unknown)

auto:
25-3-2022 22:05:14: _W --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 22F1 3:00,04,04 (cmd:high)

button1:
25-3-2022 22:05:25: _W --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 22F1 3:00,01,04 (cmd:away)

button2:
25-3-2022 22:05:51: _W --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 22F1 3:00,02,04 (cmd:low)

button3:
25-3-2022 22:06:02: _W --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 22F1 3:00,03,04 (cmd:medium)

timer1:
25-3-2022 22:04:05: _W --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 22F3 7:00,02,0F,03,04,00,00 (cmd:unknown)

timer2:
25-3-2022 22:04:28: _W --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 22F3 7:00,02,1E,03,04,00,00 (cmd:unknown)

timer3:
25-3-2022 22:04:38: _W --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 22F3 7:00,02,3C,03,04,00,00 (cmd:unknown)

filter clean:
25-3-2022 22:03:41: _I --- 76,8F,09 F8,20,40 --,--,-- 10D0 2:00,FF (cmd:unknown)

aanmelden:
25-3-2022 22:07:28: _W --- 76,8F,09 FF,FF,FE --,--,-- 1FC9 18:00,22,F1,76,8F,09,00,22,F3,76,8F,09,67,10,E0,76,8F,09 (cmd:unknown)

battery status:
25-3-2022 22:07:29: _W --- 76,8F,09 --,--,-- 76,8F,09 1060 3:00,FF,01 (cmd:unknown)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:04:
@arjenhiemstra @Willie-wortel Mannen ik vraag mij af of ik een bijdrage kan leveren. Ik heb namelijk ook een Orcon HRC hangen en uiteraard een cc1101 thuis. Ik zou graag de ondersteuning voor Orcon toevoegen aan de espeasy plugin die Arjan heeft gemaakt :)

Ik heb al gezocht of ik een esp + cc1101 in een scanner/debug/dump modus kan zetten maar vooralsnog niets gevonden.

Wel lijkt de evofw3 firmware misschien een idee te zijn omdat deze dezelfde header en EOF bytes gebruikt
Er zit in de lib een debug functie hier:
https://github.com/arjenh.../Itho/IthoCC1101.cpp#L905

waarmee ik al het RF debuggen doe en de info van de vorige post gegenereerd heb.

Ik heb de espeasy plugin niet gemaakt en weet niet of de maker van de plugin (@Sten Vollebregt) de debug functie ook beschikbaar heeft via de plugin. Sowieso gebruikt de plugin een wat oudere versie van de lib meen ik waardoor niet alle RAMSES II communicatie zichtbaar zal zijn.
Als je een ESP + CC1101 hebt zou je de IthoEcoFanRFT lib rechtstreeks kunnen gebruiken.

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 23:01
Niet standaard, maar dat is eventueel wel toe te voegen.

De plugin zit nog op v2.0, met de nieuwste versie werkt pakketjes ontvangen niet meer. Daarnaast is iemand van het ESPEasy team bezig om CS programmeerbaar te maken en wait states die voor een totale freeze kunnen zorgen bij communicatie problemen eruit te halen.

My case has so many fans that it hovers above the ground

• nl0pvm
arjenhiemstra schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:44:
[...]
Er zit in de lib een debug [...] waarmee ik al het RF debuggen doe en de info van de vorige post gegenereerd heb.
[...]
Als je een ESP + CC1101 hebt zou je de IthoEcoFanRFT lib rechtstreeks kunnen gebruiken.
@arjenhiemstra Ik heb de koe meteen bij de horens gevat en ben aan de slag gegaan met jouw IthoEcoFanRFT library. Alleen ik krijg ik het nog niet voor elkaar om data van de Orcon 15RF of de HRC300eco te laten zien. Ik moet zeggen het is een behoorlijke deepdive gegeven de complexiteit van de CC1101 en het protocol.

Concreet heb ik geprobeerd om de loop() zo simpel mogelijk te maken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
void loop(void) {
  // do whatever you want, check (and reset) the ITHOhasPacket flag whenever you like
  if (ITHOhasPacket) {
    ITHOhasPacket = false; //clear the interrupt flag
    rf.receivePacket();

Serial.print("getLastMessagestr: ");
    Serial.println(rf.getLastMessagestr(true));
    Serial.print("LastMessageDecoded: ");
    Serial.println(rf.LastMessageDecoded());
  }
}

Ik vermoed dat het bij mij fout gaat met de start/sync bytes.
code:
1
2
3
4
#define STARTBYTE 6 
#define SYNC1 0x33
#define SYNC0 0x00
#define MDMCFG2 0x02 //16bit sync word / 16bit specific

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:05:
[...]

@arjenhiemstra Ik heb de koe meteen bij de horens gevat en ben aan de slag gegaan met jouw IthoEcoFanRFT library. Alleen ik krijg ik het nog niet voor elkaar om data van de Orcon 15RF of de HRC300eco te laten zien. Ik moet zeggen het is een behoorlijke deepdive gegeven de complexiteit van de CC1101 en het protocol.

Concreet heb ik geprobeerd om de loop() zo simpel mogelijk te maken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
void loop(void) {
  // do whatever you want, check (and reset) the ITHOhasPacket flag whenever you like
  if (ITHOhasPacket) {
    ITHOhasPacket = false; //clear the interrupt flag
    rf.receivePacket();

Serial.print("getLastMessagestr: ");
    Serial.println(rf.getLastMessagestr(true));
    Serial.print("LastMessageDecoded: ");
    Serial.println(rf.LastMessageDecoded());
  }
}

Ik vermoed dat het bij mij fout gaat met de start/sync bytes.
code:
1
2
3
4
#define STARTBYTE 6 
#define SYNC1 0x33
#define SYNC0 0x00
De startbytes kun je het beste zo laten staan als ze stonden (mits je SPI gebruikt). Ik heb dit zo gekozen dat praktisch alleen RAMSES II verkeer door de CC1101 wordt doorgegeven en de filtering is op de ruwe manchester data.

Als je met je printje van de serial optie gebruik maakt en je zet je decoded data in een IthoPacket instance dan kun je die buffer gebruiken om door de parseMessageCommand() functie heen te halen.

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Vraag: als ik een orcon met randaardestekker heb, is het mogelijk:
1) de orcon naar perilex stekker om te bouwen?
2) op enige manier te monitoren ( niet aansturen)?

[Voor 18% gewijzigd door andru123 op 27-03-2022 21:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nl0pvm
arjenhiemstra schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:17:
[...]
De startbytes kun je het beste zo laten staan als ze stonden (mits je SPI gebruikt). Ik heb dit zo gekozen dat praktisch alleen RAMSES II verkeer door de CC1101 wordt doorgegeven en de filtering is op de ruwe manchester data.
oke, |:( nadat ik de rotte soldeerverbindingen had gefixt, werkt het. En niet een klein beetje; het is hier spitsuur. Iets met "alle huizen in een nieuwbouwwijk hebben hetzelfde apparaat"...
en ...
hij is gigantisch gevoelig: Ik zie ~120 unieke ID's :D

[Voor 0% gewijzigd door nl0pvm op 28-03-2022 23:10. Reden: cynisme beter verwoord :P]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@nl0pvm Dan kun je central controller gaan spelen voor de hele buurt.

Mooi dat het goed werkt, ik hoop dat er uiteindelijk een bestelbaar product uit gaat komen zoals @Willie-wortel had bedacht.

• hupie679
andru123 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:58:
Vraag: als ik een orcon met randaardestekker heb, is het mogelijk:
1) de orcon naar perilex stekker om te bouwen?
2) op enige manier te monitoren ( niet aansturen)?
1
Dat is volgens mij niet mogelijk zonder de printplaat te vervangen.
2
Ja dat kan hiermee: https://www.tindie.com/pr...troller-for-orcon-mvs-15/

• nl0pvm
hupie679 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:21:
[...]
1
Dat is volgens mij niet mogelijk zonder de printplaat te vervangen.
Voor de HRC serie bijvoorbeeld kan je dit in de handleiding vinden op blz 12-14 zie: https://www.lueftungsland...fort-EN_5063761938093.pdf

• andru123
  • Nu online
Ik keek naar Orcon perilex snoer met stekker voor mvs box artikel 21915404. Het is een officiele snoer voor mvs box.
Er staat wel op de site: LET OP: indien u een MVS15R of MVS15RHB heeft kunt u de vaste 3-standenschakelaar niet meer gebruiken. Een MVS15RP kunt u gebruiken indien u bedraad en draadloos wenst te schakelen.
Dus alleen maar een snoer is niet genoeg, blijkbaar?

• hupie679
Als je naar deze post kijkt zie je dat de printplaten anders zijn: baggerwerkert in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz"

Als je dit topic even doorscrollt met alleen plaatjes dan zie je snel genoeg de verschillen tussen een randaarde en een perilex printplaat.

Maar wat is precies je bedoeling? Een randaarde ombouwen naar Perilex? Waarom? Om hem via de schakelaar te bedienen? Dan kan je volgens mij beter zo'n losse afstandsbediening er bij kopen.

• nl0pvm
Ik heb zowel de 15RF thuis als ook de CO2 Inbouwsensor 15RF. Inderdaad .. bij Orcon is er weinig creativiteit op het gebied van naamgeving wat voor ons het online zoeken erg lastig maakt.

Desalniettemin ondersteunt deze dus het sturen op basis van CO2 niveau. Daarnaast werkt deze totaal anders dan de 15RF. Want iedere snelheidsinstelling is een timer commando:

code:
1
2
3
opcode 22F3 command 00,52,0D,02,04,04,04 = volgens manual Timer 0x0D=13 uur (?0x82?)+ speed 2
opcode 22F3 command 00,12,3C,03,04,04,04 = volgens manual Timer 0x3C=60 minuten (?0x12?) + speed 3
opcode 22F3 command 00,12,3C,01,04,04,04 = volgens manual Timer 0x3C=60 minuten (?0x12?)  + speed 1

In mijn huis zijn er 2 CO2 Inbouwsensor 15RF's en 1 gewone 15RF. De CO2 Inbouwsensor 15RF's volgen middels de led's elkaars instelling. Hier zie ik volgens mij ook berichtenverkeer voor langskomen. Hier ga ik morgen mee verder :)

@Willie-wortel @arjenhiemstra Is het normaal dat ik bits (in b.v. de device ID's) zie omvallen?

[Voor 9% gewijzigd door nl0pvm op 30-03-2022 22:56. Reden: verduidelijking, aanvulling op de timers]

• Willie-wortel

PCB ontvangen, nu nog de tijd vinden om de componenten erop te zetten :)

• Xilvaro
Vet! Als je nog testers zoekt houdt ik me prettig aanbevolen. Ik heb een HRC300 WTW unit hangen thuis :)

• andru123
  • Nu online
tweaker VdR schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:58:
[...]

hupie679 heeft een veel betere oplossing voor je. Ga ervoor!
Even wachten. Wat is het verschil eigenlijk? De plaat van @tweaker VdR is een non-invasive oplossing, en die van @hupie679 is meer dan dat?

• hupie679
Voor zover ik kan zien zit er geen verschil tussen beide. Ze kunnen beide het huidige toerental uitlezen, het gevraagde toerental uitlezen en de motor snelheid besturen.
Bij mij is ie nog op voorraad, maar bij tweaker_VdR weet ik niet of ie nog units maakt voor Tweakers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@andru123 Zo invasive is de oplossing van @hupie679 niet, de printplaat klikt perfect in de behuizing, dat heeft hij perfect gedaan. Alleen als je de extra BME280 sensor neemt, dan zul je een gleufje in de behuizing moeten maken.

Zonder de sensor kun je het dus gewoon weer simpel naar origineel herstellen als je wilt.

Ik heb zelf wel gekozen voor de extra sensor. Met een kleine boor heb ik een paar gaatjes naast elkaar geboord en het netter gemaakt met een stukje zwarte tape:

[Voor 39% gewijzigd door robertwebbe op 01-04-2022 06:47]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Willie-wortel
Update: componenten erop, getest en hij werkt :)
Ik was in staat om mijn Orcon unit te bedienen, na het uploaden van de Arduino micro bootloader via de 6p pinheader, is hij verder gewoon via de Arduino IDE te flashen (USB poort). Nu verder met de software bouwen.

Voor de oplettende kijker, er zijn 2 bugfixes toegepast ;)

• Willie-wortel
code:
1
2
3
4
5
> CC1101 radio initialized, goto RF15 cloning mode...
> Message received:
0 33 55 53 A9 5A 95 96 99 65 A6 56 95 95 6A A6 A5 A5 A6 A6 55 A9 AA A5 AA AA AA A9 AA 9A 69 56 35 
> Message received:
0 33 55 53 A9 6A 95 95 6A A6 A5 A5 95 95 6A A6 A5 A5 A5 A9 59 69 AA A5 AA AA AA AA AA A9 6A A6 35

Even een vraagje, hopelijk weet iemand het antwoord :)

Mijn idee is om de RF15 te klonen, zie bovenstaand voorbeeld, hierbij druk ik op een knop van de RF15, dan komt eerst het bericht van de RF15 binnen, daarna het antwoord van de Orcon unit. Hoe kan ik aan het eerste bericht zien dat dit van de RF15 komt? Stel dat ik die eerste mis, dan zou het kunnen zijn dat ik verkeerde adressen kopieer.....

Edit: volgens mij heb ik het antwoord al gevonden: link

[Voor 8% gewijzigd door Willie-wortel op 02-04-2022 15:04. Reden: oplossing gevonden]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Willie-wortel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:23:
Update: componenten erop, getest en hij werkt :)
Ik was in staat om mijn Orcon unit te bedienen, na het uploaden van de Arduino micro bootloader via de 6p pinheader, is hij verder gewoon via de Arduino IDE te flashen (USB poort). Nu verder met de software bouwen.

[Afbeelding]

Voor de oplettende kijker, er zijn 2 bugfixes toegepast ;)
Ik weet niet hoeveel last je van OCD hebt maar mocht je een nieuwe, gecorrigeerde perfecte versie maken dan wil ik graag deze met bug fixes van je overnemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willie-wortel
Ik weet niet hoeveel last je van OCD hebt maar mocht je een nieuwe, gecorrigeerde perfecte versie maken dan wil ik graag deze met bug fixes van je overnemen.
Haha, met de huidige chiptekorten heb ik daar wat minder last van, sorry :)

Ben inmiddels al een eindje op weg met de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
> CC1101 radio initialized
> Enter cloning mode 
> Press button on RF15 [timeout after 10.00s]
> No RF15 messages received!

> Using source device id: 76 5B 2E 
> Using target device id: 77 82 33 

> Enter idle mode

Het klonen werkt goed, de adressen worden opgeslagen in de eeprom. Ook kan ik de FAN snelheid veranderen middels functie:
code:
1
bool radio.tx_orcon(2)

Deze functie geef terug of het is gelukt, maw, er wordt gecheckt of de CRC's kloppen en de verstuurde stand gelijk is aan de door de Orcon terug gerapporteerde stand.

Ben nu een beetje aan het puzzelen of het mogelijk is om de huidige FAN speed op te vragen.... ik denk dat o.a. moet kunnen door ipv "W" (write) te sturen, een "RQ" (request) te versturen.

Wordt vervolgd...

• Willie-wortel
arjenhiemstra schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:21:
Net even wat testjes gedaan, misschien dat het wel kan. De itho RV remote vraagt de fan status op als je op de knop drukt. Orcon heeft een CO2 sensor met ongeveer dezelfde functionaliteit, daar moet het dus ook kunnen denk ik.

Dit zie ik voorbij komen vanaf de RV sensor richting de itho:

code:
1
2
3
24-3-2022 21:09:26: RQ --- 97,95,41 94,D8,2B --,--,-- 31DA 1:00 (cmd:unknown)

RQ --- = request, geen params (header: 0b00001100)
addr0 = 97,95,41 (remote id)
addr1 = 94,D8,2B (itho fan id)

opcode: 31DA
len: 1
cmd: 0

Als de itho aan staat komt er een hele reeks aan berichten terug waarna de fan status op de RV sensor zichtbaar is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 042F 9:00,FF,20,BF,FF,FF,FF,5F,B3 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 042F 9:00,FF,1F,B7,E1,0F,2B,28,20 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 10E0 38:00,00,01,00,1B,37,1B,01,FE,FF,FF,FF,FF,FF,1D,08,07,E3,43,56,45,2D,52,46,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 3120 7:00,70,B0,00,00,F0,FF (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:09: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 042F 9:00,FF,1E,B7,E1,0F,2A,DC,70 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:08: _W --- 94,D8,2B --,--,-- 94,D8,2B 042F 9:00,FF,FF,FF,FF,B8,DD,27,F6 (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:03: _W --- 97,95,41 --,--,-- 97,95,41 3120 7:00,00,B0,00,00,00,FF (cmd:unknown)
24-3-2022 21:10:01: RQ --- 97,95,41 94,D8,2B --,--,-- 31DA 1:00 (cmd:unknown)
@arjenhiemstra Als ik hetzelfde doe (met de juiste adressen etc) krijg ik geen reactie helaas :(

Mocht iemand tips hebben dan hoor ik dat graag :)

• Willie-wortel
@nl0pvm kan jij misschien zien adhv die CO sensor welk bericht ik naar de Orcon moet versturen om de huidige stand terug te krijgen?

Op het moment zit ik te denken aan:

Encoded:
code:
1
0 33 55 53 AA 5A 95 96 99 65 A6 56 95 95 6A A6 A5 A5 A6 A6 55 A9 AA A9 AA AA 65 99 35

Niet encoded zonder BOF en EOF:
code:
1
0C XX XX XX XX XX XX 22 F1 01 00 CRC

XX = adressen

0C zou Request moeten zijn? Verder twijfel ik over de Opcode (22 F1), command lenght (01) en de payload.... eigenlijk alles :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nl0pvm
Willie-wortel schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:16:
@nl0pvm kan jij misschien zien adhv die CO sensor welk bericht ik naar de Orcon moet versturen om de huidige stand terug te krijgen?
Als mijn remote het onderstaande stuurt krijgt hij antwoord met een 31DA bericht
code:
1
   W    --- AA,BB,CC    DD,EE,FF    --,--,--    31E0    8   00,00,00,00,01,00,64,00

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
@nl0pvm Yes, dat werkt! Super bedankt! Ik zie de stand veranderen op het moment dat ik deze met de RF15 wijzig :)

• Swazija
  • Laatst online: 09:38
Ik volg je ontwikkelingen met interesse Willie-wortel. Zou gaaf zijn als de functionaliteit van het inbouwdisplay ook reversed kan worden zodat er nog wat meer met de WTW mogelijk wordt.
https://www.orcon.nl/producten/hrc-display-inbouw-15rf/

• Willie-wortel
nl0pvm schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:02:
[...]

Als mijn remote het onderstaande stuurt krijgt hij antwoord met een 31DA bericht
code:
1
   W    --- AA,BB,CC    DD,EE,FF    --,--,--    31E0    8   00,00,00,00,01,00,64,00
Eigenlijk best vreemd dat je een W (write) stuurt voor het opvragen van data? Zijn de codes zoals 31 E0 en de inhoud van de payload ergens bekend? Ik bedoel, nu kopiëren we gewoon wat die bestaande CO sensor doet, maar weten wat dat betekent doen we niet.
Swazija schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:02:
Ik volg je ontwikkelingen met interesse Willie-wortel. Zou gaaf zijn als de functionaliteit van het inbouwdisplay ook reversed kan worden zodat er nog wat meer met de WTW mogelijk wordt.
https://www.orcon.nl/producten/hrc-display-inbouw-15rf/
Thnx, inderdaad gaaf als dat er in kan, maar dan moet ik weten welke aanvraag ik moet sturen om die info te ontvangen.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:30
@hupie679 moet ik voeding van de fan aansluiten op de linker of rechter aansluiting?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Megalomania Zo heb ik het aangesloten:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hupie679
Die 2 connectoren zijn gelijk aan elkaar dus het maakt niet uit welke je kiest.

• Megalomania
Dat vermoedde ik al. Hij past er netjes in trouwens, mooi gedaan!

• Megalomania
Twanniej schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:54:
Ik loop hier ook tegenaan, met bypass uit, stand 3 aan komt hij tot 3000 pulses/min
zodra ik bypass aan zet en op 100% kom ik tot 2800 pulses/min

Is dit nog ergens aan te passen?
[...]
@Twanniej @HomeAut03 Zijn jullie hier nog verder meegekomen?

Wat is de functie van de bypass uberhaupt?
Edit: Ok zonder bypass aan volgt hij niet de instelde stand op de wificontroller.

[Voor 9% gewijzigd door Megalomania op 08-04-2022 12:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swazija
  • Laatst online: 09:38
Willie-wortel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:50:
Thnx, inderdaad gaaf als dat er in kan, maar dan moet ik weten welke aanvraag ik moet sturen om die info te ontvangen.
Wellicht dat er hier iemand is die die remote heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andru123
  • Nu online
@Willie-wortel zou je een pcb maken voor mensen met grotere handen :) Of misschien de schematics publiceren, als iemand wilt toch knutselen. Grootte van dit bord maakt niet uit voor mij, bijv - ik hou van blote electronika of het gaat naar metercast zowiezo. Wat is het bereik van dit bord? Van beneden naar zolder door 2 beton vloeren mogelijk?

• Willie-wortel
andru123 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:17:
@Willie-wortel zou je een pcb maken voor mensen met grotere handen :) Of misschien de schematics publiceren, als iemand wilt toch knutselen. Grootte van dit bord maakt niet uit voor mij, bijv - ik hou van blote electronika of het gaat naar metercast zowiezo. Wat is het bereik van dit bord? Van beneden naar zolder door 2 beton vloeren mogelijk?
De USB dongle heeft vooral 0402 componenten en twee QFN packages, vrij klein dus. Mijn design is gebaseerd op de Arduino micro met uitzondering van de I/O voedingsspanning, ik gebruik +3V3 ipv +5V omdat de CC1101 op +3V3 werkt, anders zitten je I/O levels verkeerd. Volgens mij moet het mogelijk zijn om een Arduino board te gebruiken die +3V3 I/O heeft icm met een CC1101 module, een ESP32 board zou ook moeten kunnen. Verder zit er slechts een enkele weerstand tussen GDO0 van de CC1101 en TX van de Arduino, de RX zit rechtstreeks aan de GDO0. Pin GDO0 wordt op zijn beurt ingesteld als RX en TX, vandaar de weerstand, mogelijk is dit zo te configureren dat het met twee GDO's kan, dan is de weerstand niet nodig.

Zal binnenkort alles online zetten, schema's, software etc. Bereik van de USB dongle is voor mij ver zat op het moment, hoewel de antenne nog niet gestemd is. Zal binnenkort eens kijken hoever de module komt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nl0pvm
Voor de mensen die ESPEASY gebruiken; Ik heb de eerste stapjes gezet om de ESPEASY plugin aan te passen voor de Orcon HRC 300/400 EcoMax / Maxcomfort series.

Uiteindelijk zal ik een pull request doen naar het hoofdproject. Wil je tot die tijd mijn vorderingen zien zie; https://github.com/nl0pvm/ESPEasy

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nl0pvm
Ik loop vast: In mijn test setup gebruik ik de code van Arjan in een controle ESP om te zien wat mijn andere ESP met de door mij aangepaste ESPEASY library verstuurt. Dit gaat super. Met wat minieme aanpassingen laat de controle ESP eigenlijk alle bytes van het bericht zien behalve de preamble en de sync bytes. Op deze manier kan ik de ESPEASY library aanpassen en zien wat ik aan het doen ben met de andere ESP.

So far so good ....

Alleen kom ik nu op het punt dat mijn ESPEASY library exact dezelfde bytes verstuurt als mijn RFT en inbouw RFT+CO2 sensor. Alleen...... de ORCON HRC reageert he-le-maal niet....

Dus het enige wat nu nog over is in mijn hoofd is een afwijkende preamble..

Ik heb de preamble gebruikt die @Willie-wortel eerder in deze thread in het screenshot deelde.Overigens bevat deze twee sync bytes niet terwijl een RFT commando wel deze sync bytes bevat:
code:
1
2
#define SYNC1 179
#define SYNC0 42

De preamble uti het screenshot van @Willie-wortel (die niet werkt):
code:
1
2
HEX 55  ff  00  33  55  53  A9 
DEC 85  255 0   51  85  83  169

De standaard Itho preamble (die ook niet werkt):
code:
1
2
HEX AA  AB  FE  0   B3  2A  AB  2A 
DEC 170 171 254 0   179 42  171 42

@Willie-wortel @arjenhiemstra Hebben jullie nog ideeën?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie-wortel
@nl0pvm Zie hier mijn werkende (en uitgeklede) code tot nu toe: LINK. Misschien heb je er wat aan. Deze werkt stabiel. Zal het nog wel meer optimaliseren als ik tijd heb. Daarnaast wil ik deze code graag integreren in Firmata, dat is gelukt tot op zekere hoogte.... de Windows test applicatie voor Firmata kan ermee overweg, mijn Home Assistent om een bepaalde reden niet :S Dus ik loop ook een beetje vast op het moment. Het lijkt erop dat TimerOne conflicteert met de Firmata lib. Mogelijk sloop ik deze eruit en zal ik de timeouts anders oplossen.

Helaas ken ik de implementatie die jij gebruikt niet zo goed, misschien een manier proberen te vinden om het hele TX dataframe te kunnen vergelijken?

• nl0pvm
[@Willie-wortel Dankjewel voor het delen van je code helaas ben ik er niet direct verder mee gekomen. Ik snap niet waarom maar mijn orcon 15RF gebruikt toch echt de ITHO preamble: AA,AB,FE,00,B3,2A,AB,2A // 170,171,254,0,179,42,171,42. |:( |:( |:(

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:57:
[@Willie-wortel Dankjewel voor het delen van je code helaas ben ik er niet direct verder mee gekomen. Ik snap niet waarom maar mijn orcon 15RF gebruikt toch echt de ITHO preamble: AA,AB,FE,00,B3,2A,AB,2A // 170,171,254,0,179,42,171,42. |:( |:( |:(
Mijn ervaring is dat het heel nauw luisterd, uiteindelijk scheelde het bij mij 1 bit tussen wel en niet werken. Bij mij zat het niet in de premable maar in de footer van het bericht. Kan het waard zijn om daar ook even te checken. Uiteindelijk met een RTL-SDR usb stick de ruwe RF communicatie goed kunnen vergelijken en het issue kunnen spotten.

edit: als je er zin en interesse in hebt kan ik de RTL-SDR van mij wel even naar je opsturen, voorlopig doe ik er toch ff niets mee

[Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 21-04-2022 21:42]

• nl0pvm
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:41:
[...]
Uiteindelijk met een RTL-SDR usb stick de ruwe RF communicatie goed kunnen vergelijken en het issue kunnen spotten.
Ik heb een RTL-SDR usb stick. Weliswaar is deze in gebruik maar flightradar kan mijn station best even missen :D

Welke software heb jij gebruikt?

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:51:
[...]

Ik heb een RTL-SDR usb stick. Weliswaar is deze in gebruik maar flightradar kan mijn station best even missen :D

Welke software heb jij gebruikt?
Dat maakt het al een stuk makkelijker :))
Ik heb Universal Radio Hacker (URH) gebruikt

• nl0pvm
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:06:
[...]
Dat maakt het al een stuk makkelijker :))
Ik heb Universal Radio Hacker (URH) gebruikt
I'm on it :P

• arjenhiemstra
Ik sluit em nu ook ff aan, laat je zo ff weten welke instellingen het handigst zijn (tenminste, denk ik, I'm not pro either :))

• nl0pvm
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:07:
[...]Ik sluit em nu ook ff aan, laat je zo ff weten welke instellingen het handigst zijn (tenminste, denk ik, I'm not pro either :))
oh wow, ik heb nu al de ruwe data in beeld. Wat een krachtige tool!

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:15:
[...]

oh wow, ik heb nu al de ruwe data in beeld. Wat een krachtige tool!
It sure is! Helaas is niet alles manchester encoded dus ik had wat moeite om de manchester decoded data met de tool op de juiste plek te krijgen. Uiteindelijk heb ik gewoon de ruwe 0 en 1 data in excel gedumpt en heb daar de analyse gedaan (incl. manchester decoding van het interessante deel van het bericht)
Kan je de excel wel ff delen mocht het helpen

• nl0pvm
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:18:
[...] It sure is! Helaas is niet alles manchester encoded dus ik had wat moeite om de manchester decoded data met de tool op de juiste plek te krijgen. Uiteindelijk heb ik gewoon de ruwe 0 en 1 data in excel gedumpt en heb daar de analyse gedaan (incl. manchester decoding van het interessante deel van het bericht)
Kan je de excel wel ff delen mocht het helpen
Nou ik heb dus ruwe data maar ik heb nog niet data die ik herken.....

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:59:
[...]

Nou ik heb dus ruwe data maar ik heb nog niet data die ik herken.....

vb. klein stukje van de excel, hiermee kom je van ruwe 0 en 1 naar de manchester decoded data (hier in decimaal maar hex kan natuurlijk ook makkelijk)

• Willie-wortel
Heb je niet toevallig de mogelijkheid om de RF15 uit te lezen met een Saleae Logic analyzer ? Denk dat je een eind komt met alleen de GDO0 uitlezen. Dan heb je het direct serieel in hex staan. Baudrate op 38k4.

[Voor 4% gewijzigd door Willie-wortel op 21-04-2022 23:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjenhiemstra
Willie-wortel schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:25:
Heb je niet toevallig de mogelijkheid om de RF15 uit te lezen met een Saleae Logic analyzer ? Denk dat je een eind komt met alleen de GDO0 uitlezen. Dan heb je het direct serieel in hex staan. Baudrate op 38k4.
Vraag mij alleen af hoe dat zit voor versturen van data, een deel van het bericht voldoet namelijk niet aan de manchester encoding, hoe ga je daar mee om?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nl0pvm
Gisteravond ben ik tot middernacht bezig geweest. Mijn observaties tot nu toe: Het lijkt er op dat de echte RF15 en mijn ESPEASY implementatie totaal verschillende data versturen. Dat verklaart waarom het niet werkt. Alleen ik breek mijn hoofd op het punt dat ik beide bitstreams wel tegelijkertijd kan ontvangen met de code van Arjan met dezelfde SYNC0/SYNC1 bits.

Ik ontvang va de data van beide implementaties met:
code:
1
2
3
4
5
/original sync byte pattern
#define STARTBYTE 6 //relevant data starts 6 bytes after the sync pattern bytes 170/171
#define SYNC1 170
#define SYNC0 171
Werkt
En:
code:
1
2
3
4
5
//alternative sync byte pattern (filter much more non-itho messages out. Maybe too strict? Testing needed.
#define STARTBYTE 0 //relevant data starts 0 bytes after the sync pattern bytes 179/42/171/42
#define SYNC1 187 //byte11 = 179, byte13 = 171 with SYNC1 = 163, 179 and 171 differ only by 1 bit
#define SYNC0 42
#define MDMCFG2 0x03 //32bit sync word / 30bit specific
Werkt ook
En:
code:
1
2
3
4
5
//alternative sync byte pattern
#define STARTBYTE 2 //relevant data starts 2 bytes after the sync pattern bytes 179/42
#define SYNC1 179
#define SYNC0 42
Werkt ook

Terwijl ik in Universal Radio Hacker (URH) toch echt de matchende SYNC0/SYNC1 niet kan vinden in de preamble van de RF15......

8)7 |:( 8)7 |:(

• Willie-wortel
arjenhiemstra schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:18:
[...]

Vraag mij alleen af hoe dat zit voor versturen van data, een deel van het bericht voldoet namelijk niet aan de manchester encoding, hoe ga je daar mee om?
De data uit mijn Excel zoals eerder getoond, is een rechtstreekse import van de Saleae. In Excel heb ik de Manchester decoding gedaan. Die Saleae heeft een UART analyzer, je krijgt direct de uart bytes te zien. Deze bytes importeer je simpelweg in Excel.

Het mooie is dat die GDO0 eerst de TX laat zien (het bericht dat wordt verstuurd), vervolgens laat deze de RX zien (wat er van de Orcon terug komt).

[Voor 16% gewijzigd door Willie-wortel op 22-04-2022 13:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjenhiemstra
nl0pvm schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:45:
Gisteravond ben ik tot middernacht bezig geweest. Mijn observaties tot nu toe: Het lijkt er op dat de echte RF15 en mijn ESPEASY implementatie totaal verschillende data versturen. Dat verklaart waarom het niet werkt. Alleen ik breek mijn hoofd op het punt dat ik beide bitstreams wel tegelijkertijd kan ontvangen met de code van Arjan met dezelfde SYNC0/SYNC1 bits.

Ik ontvang va de data van beide implementaties met:
code:
1
2
3
4
5
/original sync byte pattern
#define STARTBYTE 6 //relevant data starts 6 bytes after the sync pattern bytes 170/171
#define SYNC1 170
#define SYNC0 171
Werkt
En:
code:
1
2
3
4
5
//alternative sync byte pattern (filter much more non-itho messages out. Maybe too strict? Testing needed.
#define STARTBYTE 0 //relevant data starts 0 bytes after the sync pattern bytes 179/42/171/42
#define SYNC1 187 //byte11 = 179, byte13 = 171 with SYNC1 = 163, 179 and 171 differ only by 1 bit
#define SYNC0 42
#define MDMCFG2 0x03 //32bit sync word / 30bit specific
Werkt ook
En:
code:
1
2
3
4
5
//alternative sync byte pattern
#define STARTBYTE 2 //relevant data starts 2 bytes after the sync pattern bytes 179/42
#define SYNC1 179
#define SYNC0 42
Werkt ook

Terwijl ik in Universal Radio Hacker (URH) toch echt de matchende SYNC0/SYNC1 niet kan vinden in de preamble van de RF15......

8)7 |:( 8)7 |:(
De verschillende sync byte definities zijn alleen om de CC1101 hardware filtering te laten doen. Het ene patroon laat meer onbruikbare data door dan het andere. Als een goed bericht matched op een sync byte pattern komt er bij alle sync byte patterns dezelfde data uit.

Het heeft ook niet zoveel zin om in URH te proberen dezelfde sync bytes te matchen. Zie daarvoor mijn eerdere opmerking en de reden dat ik dit in excel heb gedaan.

• arjenhiemstra
Willie-wortel schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:12:
[...]

De data uit mijn Excel zoals eerder getoond, is een rechtstreekse import van de Saleae. In Excel heb ik de Manchester decoding gedaan. Die Saleae heeft een UART analyzer, je krijgt direct de uart bytes te zien. Deze bytes importeer je simpelweg in Excel.
Ik zie het, interessant, in de ruwe RF zit een sync-word patroon op bit niveau 0xFF00 waardoor het bericht niet volledig manchester encoded is maar in je excel komen ze prima door... hoe regel je het versturen van dit patroon? Staat je source code misschien ergens?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willie-wortel
arjenhiemstra schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:24:
[...]

Ik zie het, interessant, in de ruwe RF zit een sync-word patroon op bit niveau 0xFF00 waardoor het bericht niet volledig manchester encoded is maar in je excel komen ze prima door... hoe regel je het versturen van dit patroon? Staat je source code misschien ergens?
https://github.com/Marcelh1/orcon-usb-dongle

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 20:11
Toevallig deze ventilator gekocht maar hij doet het niet, via marktplaats gekocht.... nieuw in doos etc. naja lang verhaal kort ik zie dat er een chip losgebroken is en nu de vraag, weten jullie wat dit is? Dan kan ik een nieuwe bestellen, lijkt op een transistor..

Geen remote of co2 sensor alleen op RF wil ik hem gebruiken. De ventilator draait dus niet (motor) meet wel 230vac op de motor, led knipper groen kort. Support van Orcon benaderd en van hun moet ik hem via de "groothandel" terug sturen maar dat gaat dus niet, tweedehands.. etc jaja ik weet het had beter moeten checken enzo maar hij is echt splinter nieuw, helemaal schoon en netjes in de verpakking etc. ik wil gewoon technisch afhandelen ipv discussie hoe stom het is :P 8)7

[Voor 28% gewijzigd door davevleugel op 22-04-2022 14:55]

PVOutput

• Willie-wortel
davevleugel schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:53:
Toevallig deze ventilator gekocht maar hij doet het niet, via marktplaats gekocht.... nieuw in doos etc. naja lang verhaal kort ik zie dat er een chip losgebroken is en nu de vraag, weten jullie wat dit is? Dan kan ik een nieuwe bestellen, lijkt op een transistor..

Geen remote of co2 sensor alleen op RF wil ik hem gebruiken. De ventilator draait dus niet (motor) meet wel 230vac op de motor, led knipper groen kort. Support van Orcon benaderd en van hun moet ik hem via de "groothandel" terug sturen maar dat gaat dus niet, tweedehands.. etc jaja ik weet het had beter moeten checken enzo maar hij is echt splinter nieuw, helemaal schoon en netjes in de verpakking etc. ik wil gewoon technisch afhandelen ipv discussie hoe stom het is :P 8)7

[Afbeelding]
Als alle drie poten zijn aangesloten is het waarschijnlijk geen diode, dan kan het een transistor of mosfet zijn, als de gate/basis (pin 1) weerstand groter is dan 1k zal het een transistor zijn, dan moet je nog weten of het een nmos/pmos of npn/pnp type is. Makkelijst is als je beetje weet waarvoor hij dient en hoe hij is aangesloten, één van deze SOT-23 types zal het zijn:

Mosfet:
- BSS123 of 2N7002 (nmos)
- Pmos SOT23 weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Transistor:
- BC817 (npn)
- BC807 (pnp)

Helaas ken ik de pcb verder niet..... mogelijk kan iemand anders je helpen.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee