Toon posts:

Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• RikDC
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-03-2021
Goedemorgen ,

Mijn naam is Rik en ik woon in de Belgische Ardennen.
Ik ontdekte het forum hier bij een zoektocht naar informatie i.v.m. een extra sturing van mijn ventilator Orcon MVS15 RHB.

Ik las elders op het forum dat men een min of meer soortgelijk probleem aanpakte van een ventilator (Itho geloof ik ).

Verleden week kocht ik dus de vermelde ventilator dewelke op de zolder zal geplaatst worden teneinde ons huis van een permanente ventilatie te voorzien.

Bovendien kan de snelheid nog aangepast worden via de draadloze afstandsbediening .

Als extra zit in het slakkenhuis van de ventilator een vochtsensor dewelke automatisch de ventilator op de hoogste stand laat draaien.

De zender van de installatie geeft een RF frequentie aan van 868,3 MHz.

Waar ik naartoe wil is waarschijnlijk wel een klassieker , ik wil die hoogste ventilatie stand ook activeren als iemand het toilet (2 ) bezoekt en dit via bewegingsmelder of het licht.

Ik zou gebruik kunnen maken van de voorziening van de vochtsensor dewelke 15 tot 30 minuten de ventilator laat na draaien maar waarschijnlijk is het eenvoudiger om gebruik te maken van de derde en hoogste ventilatorstand en een aparte "nadraai " module te voorzien.

Let wel , ik leg het hier allemaal uit maar mijn kennis hiervan is beperkt.

Bij de discussie over min of meer soortgelijke materie over de "vraagsturing van de Litho " zie ik een voor een leek onoverzichtelijk kluwen ......

Is hier niks standaard te verkrijgen in de handel of is er iemand die tegen betaling iets kan en wil doen.

Dank bij voorbaat.

Rik

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 23:55
RikDC schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:26:
Goedemorgen ,

Ik ontdekte het forum hier bij een zoektocht naar informatie i.v.m. een extra sturing van mijn ventilator Orcon MVS15 RHB.
Is hier niks standaard te verkrijgen in de handel of is er iemand die tegen betaling iets kan en wil doen.
Bij mijn weten nog niet, maar hou dit topic in de gaten op www.domoticz.com
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16871

[Voor 1% gewijzigd door Templar op 19-10-2017 13:03. Reden: opmaakfout]

• RikDC
  • Laatst online: 18-03-2021
Bedankt Templar ,

Ik probeer er wijs uit te geraken......

Rik

• janguit
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-05-2022
Heeft u dit al werkend gekregen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pauldebolleboos
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-07-2020
Ja ik heb deze met een klikaanuit aan de gang gekregen.
Ik gebruikte al een basisstation ICS2000. Ik heb een Leddimmer ACM-LV10 Mini-LED-controller 0-10V (Klikaantuit) toegevoegd in de Orcon.
Om de Led-controllor te voeden heb ik nog een oude laptopvoeding toegevoegd.

Op de controllerprint zit een stekker met een rode, blauwe, gele en zwarte draad. Dit is de snelheidssturing van de ventilator motor. Hiervan hebben we alleen de blauwe en de gele draad nodig om de nieuwe regeling (parallel) toe te voegen.
Van de blauwe draad takken we de aansluiting voor de -(min) af voor de led controller.
De gele moeten we splitsen. Aan de stekker zijde (input naar motor) moeten nu twee draden gehangen worden. Echter je moet ook twee diodes met sperrichting, richting input toegevoegd worden.Deze zijn noodzakelijk aan werkt de schakeling niet meer.
Geheel aansluiten en nu is de ventilatie traploos regelbaar via de app. Uiteindelijk heb ik op de badkamer een temperatuur/vochtsensor geplaatst (ZTHS100 klikaanuit) en op het toilet een bewegingssensor. Hiervoor kun je de afhandeling in de ICS2000 via de app instellen.(Bij xx% vochtigheid naar 80% vermogen etc). De echte enige hik was inderdaad de noodzakelijkheid om de twee diodes te plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
@Pauldebolleboos bedankt voor het delen.

Ik ben al avonden op zoeken voor een oplossing.

Het liefst om zelf het signaal te versturen wat de remote ook verstuurd. Al aan het kijken via RF Replay Attack van het signaal maar ik vrees dat dit niet zal gaan werken.
Het is een tweeweg koppeling via een gesloten (Ramses II) protocol en waarschijnlijk met een sorry handshake.
Het voordeel hierdoor zou wel zijn dat ik geen aanpassing hoef te doen aan de huidige hardware en kan de normale remote ook nog erbij gebruikt worden. Met jouw oplossing kun je de originele remote toch niet meer gebruiken? Doordat je dan 2x stroom naar de motor krijgt?

Alle overige sensoren heb ik al wel in place.
Via een smart power measurment socket kan ik nu al wel zien of hij al aan staat.
Ik krijg nu meldingen via pushbullet als hij weer uit kan of als hij nog niet aan is terwijl het wel te vochtig is in de badkamer. Dus ik hoop dat ik dit ook nog voor elkaar krijg.

Zou je misschien nog iets meer info kunnen delen met wat foto's van de aansluitingen en/of een aansluitschema?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-03 22:43
Zou het ook niet werken als je de aansluitingen van de versie met Perilex stekker benut?
https://www.ventilatiesho...nsor-en-afstandbediening/ ik bedoel dan dit model.

Ik kijk zelf om deze unit aan te schaffen, maar wil ook bepaalde sturingen kunnen overrulen via de KNX installatie en via Home Assistant. Mogelijks wil ik ook een hall sensor op de waaier/impeller monteren om zo het toerental van de motor te kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
@fluppie007 klopt.
Die handleiding heb ik ook gezien en is veel uitgebreider dan die van de Compact-10RHB (die ik heb) die helaas ook geen periflex aansluiting heeft.
Er zitten wel meerdere connectors op het board maar nergens in een technische handleiding staat iets vermeld waarvoor deze te gebruiken zijn.

Als ik jou was zou zo'n CV-3 ideaal zijn. Zodat je beide opties tegelijk kunt blijven gebruiken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fluppie007
Zou die printplaat niet gelijk zijn?
https://www.ventilatielan...2010rh_11932510065900.pdf

Maak eens een scherpe foto van jouw controller printplaat, fabrikanten maken zelden verschillende PCB's, kan goed zijn dat je met enkele eenvoudige connectors toe te voegen er al komt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online

Waar is de witte connector links voor en onderin zit ook een zwart blokje voor pins.

• fluppie007
Volgens mij moeten we nu nog achterhalen welke componenten missen links van het trafootje. Vermoed dat dat diodes en optocouplers zijn.

Als je iemand kan vinden met de perilex versie MVS-15RHBP dan kan je kijken welke componenten je zou kunnen bijsolderen. Soms zit er ook heel simpel een seriële interface (GND/RXD/TXD) op die je kan uitlezen via een Arduino. Eens kijken welke pinnen van die headers naar de MCU teruglopen?
Vooral die 4 grote gouden pads onderaan lijken mij een diagnose connector. Gokje dat 1 vd 4 GND is, mogelijks eentje VCC/voeding en dan de overigen RXD/TXD?

Ik zie ook een radiochip CC1101 van Texas zitten: https://www.ti.com/product/CC1101
Mogelijks kan je de signalen afvangen die tussen Microcontroller (ik denk die Atmel) en de CC1101 module lopen?
Ze spreken op hun site over de wireless M-bus?
Protocols Wireless M-Bus (T, S, C mode)

[Voor 9% gewijzigd door fluppie007 op 20-07-2020 00:28]

• gebruiker_brink
  • Niet online
Ik had ergens gevonden dat het wireless protocol wat ze gebruiken Honeywell Ramses II is.
Dit is alleen een gesloten protocol. Ik heb het internet al afgestroopt opzoek naar een implementatie hiervan. Tot op heden niks van gevonden. Zelfs lees ik nergens dat Homey dit ondersteunt.
Dat zou het meest ideale zijn zodat ik daarmee zelf een eigen remote zou kunnen maken.
Ik heb een CC1101 voor 868 MHz transmitter en receiver al wel liggen.

Als laatste optie kan ook altijd nog een extra remote gekocht worden en de drukknoppen via signalen van een eigen mcu aansturen. Al zijn die flink aan de prijs met 60,- en heeft een minder tweakers gehalte.

• Robwp
  • Laatst online: 17:03
Zelfde systeem en rfxkastje hangen. Navraag bij robbshop en rfx.com heeft geen oplossing geboden.

Volg jullie bevindingen graag ;)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

• fluppie007
Ik heb zojuist de Orcon MVS-15RHBP besteld, dus met Perilex stekker. Zal mijn printplaat binnenkort even fotograferen en kunnen we mogelijks ontdekken welke componentjes je kan bijsolderen om de de 3-standen schakelaar functionaliteit te kunnen toevoegen :).

• fluppie007
Hier zie je ook de printplaat van een Perilex model: YouTube: Mechanische ventilatie (Orcon & Itho) – Besparingen en Duurzaamheid

• fluppie007

Zijn dus enkele simpele weerstanden in serie naar een EL817 optocoupler.
Volgens mij wil dat dus zeggen dat als je de 2 soldeerpads rechts (op mijn ingezoomde detailfoto) van de optocoupler kortsluit, je de fan-speed kan beinvloeden. Pinnetje 3 en 4 van de optocoupler, de 2 verste van de weerstanden.

In de handleiding van de EBM Papst fan vind ik de pinout van de kabeltjes. Blijkbaar kan deze fan zelfs een 0-10V sturing aan.

• Robwp
Mmmm. Precies zelfde printplaat als mijn orcon

Een 0-10v Qubino er tussen en werken zou fantastisch zijn. Irriteer mij eraan dat mijn mv niet te bedienen is en werkt zoals ik denk dat het beter kan 😇

Ik wacht jou bevindingen verder af. Want begrijp er niet veel van. Maar enkele electra draadjes aansluiten moet mij ook nog wel lukken.

Ik wacht het rustig af wat jij bedenkt als oplossing. Gr

• fluppie007
Hoi, probeer eens met een draadje die 2 contacten kort te sluiten, heb ik net getest en werkt. Hoef je misschien die weerstanden en optocoupler niet te plaatsen :-)

Blauw bruggetje is snelheid 2
Rood bruggetje is snelheid 3
Oranje lijntjes is waar er op mijn printplaat nog een weerstandje of condensatortje zit. Geen idee of die noodzakelijk zijn.
Normaal moet de fan binnen de 1-2s in snelheid toenoemen als hij op standje 1 staat.

• gebruiker_brink
  • Niet online
@fluppie007 Dat zou ideal zijn als dat het enige is! Dat maakt het een stuk makkelijker te realiseren.

Stand 2 gebruik ik toch niet.
2 draadjes eraan solderen en dan opzoek naar een schema en code om met een ESP het contact te maken.

• fluppie007
2 relais aansluiten op je ESP, heb je gelijk elektrische isolatie tussen ESP8266 en de Orcon unit.
Een optocoupler kan natuurlijk ook :-)

Test je even uit of het kortsluiten van die contactjes effectief werkt? Eerst op standje 1 zetten hé :)

[Voor 28% gewijzigd door fluppie007 op 14-08-2020 16:19]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je dan toch bezig bent met een ESP, dan zou ik gewoon voor de route van de 0-10V aansturing gaan. Het traploos aansturen van mijn mechanische ventilatie vind ik achteraf gezien een veel grotere vooruitgang in comfort dan überhaupt de mogelijkheid om draadloos de MV aan te sturen en op te nemen in de rest van de domotica.

Het enige wat je nodig hebt is een PWM -> 10V convertor van minder dan €2. Goedkoper dan met relais aan de slag gaan en alles gaat traploos i.p.v. in 3 nogal grove stappen. Heb hier ooit een boodschappenlijstje geplaatst.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• fluppie007
Lol ja, dat kan ook. Maar dan volstaat het om die 4-pins connector los te halen en daar je ESP/Arduino op aan te sluiten. Je kan rechtstreeks PWM voeden.
Blauwe kabeltje = pin 1
Gele kabeltje = pin 2

Langs de andere kant, is een traploze regeling een noodzaak? Voordeel van de 3-standen is dat je de originele besturing volledig in takt laat. Dus ze zijn complementair aan elkaar.

[Voor 4% gewijzigd door fluppie007 op 14-08-2020 23:05]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is helemaal makkelijk dan :)
Langs de andere kant, is een traploze regeling een noodzaak?
Ik vind het een duidelijke meerwaarde hebben, want je MV valt veel minder op qua geluid: de duidelijke wisselingen tussen bijvoorbeeld stand 2 en 3 zijn verleden tijd. Ook kun je veel nauwkeuriger ventileren. Ik stuur mijn MV aan op basis van CO2 -, vocht- en fijnstofmetingen in huis. Met een traploze regeling ben je af van pendelgedrag.

En het is ook nog eens de oplossing met de minste onderdelen.
Voordeel van de 3-standen is dat je de originele besturing volledig in takt laat. Dus ze zijn complementair aan elkaar.
Ik weet niet hoe het bij deze Orcon werkt, maar mijn Zehnder Comfofan gaat uit van de hoogste input voor het bepalen van de snelheid. Dus krijgt hij via 0-10V 1V binnen (dus 10%) en zet je de knop op stand 3, dan gaat de MV op 100% :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 21:19
Heb mijn MVS15 ook even open gehaald en zag dat er nog plaats is voor een printje bovenin de behuizing.

Kleine moeite om even een printje te maken met wat connectoren en twee schottky diodes, zodat je gewoon plug and play een 0-10v Qubino kunt aansluiten en wegwerken in de MVS15.

Iets grotere moeite is het om een printje te maken met een esp maar misschien nog wel een mooiere oplossing.

• Robwp
Mocht iemand iets werkends in elkaar knutselen dan zou ik tegen betaling er ook een variant van willen bemachtigen. Is voor mij teveel abracadabra. Qubino aansluiten lukt nog maar solderen enz kan ik wel vergeten helaas.

• fluppie007
Ik heb het deels aan de praat via een simpele BC337, een 2k weerstandje tussen de 12V en collector en een 1k weerstand tussen basis en D7/GPIO13 van een ESP8266. Dat werkt goed, enkel haal ik pas vanaf 38-40% PWM values 1V om de ventilator aan te schakelen. Ergens rond 84% zitten we op 10V = max speed ventilator.

Nu zou ik liever hebben dat 10% PWM overeenkomt met 1V en 100% met 10V. Iemand met kennis van transistors die dan kan zeggen welke waardes voor Rcollector en Rbasis ik nodig heb? Door het circuit mag max. 10mA lopen. Zelf houd ik liever 5mA aan om de fan zeker niet stuk te maken.

• fluppie007
Het werkt ook met de interne 10V referentie. Je haalt dan niet het max toerental, gezien in volle geleiding er "maar" 9V naar de motor gaat. Dit is in ieder geval een stuk harder dan het originele standje 3. Lijkt me een non-issue. Ik kan de motor op 55 verschillende standjes zetten. Lijkt me ook traploos genoeg tov de originele 3.

Volgende stap is een klein prototype te solderen om het wat netter te kunnen installeren.

• rschouten
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-01-2021
Hoi, net lid geworden van Tweakers.
Ik denk dat vrijwel alle moderne ventilatoren hetzelfde werken.
Motor heeft een voeding van 230VAC, maar ingebouwde regelaar die te besturen is middels de gele stuurdraad die van 0 tot 10V kan hebben.

Dus welke 0-10V regelaar je ook wilt gebruiken:

middels de diodes voorkom je terugkoppeling richting de besturing. Dan zou de afstandsbediening en eventueel vochtsensor dus blijven werken.

Met dit schema is de omschrijving van Pauldebolleboos ineens duidelijk!

• Ali_van_G
Weet iemand welke connectoren er aan de ventilator zitten? Volgens mij zijn ze van JST, maar welk type kan ik zo niet zien.

• l.vr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09-2022
Ik heb een Orcon MVS-15RHB box op zolder hangen en wil deze graag via KAKU (ICS-2000) kunnen aansturen.

Goed gevonden pauldebolleboos en rschouten, jullie uitleg en plaatje helpen mij goed opweg! Ik heb nog wel wat vragen, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. (ben een beginner op het gebied van printplaatjes en fijne elektronica)

1. de snelheidsturing van de motor wordt beschreven zijnde vier draden: rood,blauw,geel en zwart. Bij mij zijn dit rood, blauw, geel en wit. Kan ik er dan alsnog vanuit gaan dat het enkel gaat om de gele en blauwe draad? Dus het verschil wit/zwart negeren?

2. Wat voor soort diode moet ik kopen? Het concept ervan begrijp ik, maar er zijn nogal wat verschillende te koop.

3. Pauldebolelboos beschrijft dat de gele draad gesplitst moet worden, kunt u dit toelichten? Ik zie dit niet terug in het plaatje van rschouten.

Alvast bedankt.

• rschouten
Hoi I.lv.

bij mij was de 'zwarte'ook wit. Maakt niet uit, het gaat alleen om de gele, dat is de stuurspanning. De blauwe is de bijbehorende nul.

Qua diode, maakt ook niks uit. Zolang die maar 10V aankan. Denk niet dat er diodes bestaan die geen 10V aankunnen.
In mijn schema wordt de gele draad ook gesplits als je kijkt vanuit de motor. 1 naar bestaande regeling en 1 naar de kaku ACM-LV10. Zodoende kunnen beide regelaars 0-10V sturen en door de diodes sturen ze elkaar niet aan / in de war.

Succes.

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-03 17:20
rschouten schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:18:
Zodoende kunnen beide regelaars 0-10V sturen en door de diodes sturen ze elkaar niet aan / in de war.
Bedankt voor het delen van de tekening. Maakt het erg duidelijk hoe dit aangesloten moet worden.
Ik wil hier ook mee aan de slag voor mijn Orcon MV en ga een Qubino dimmer 0-10v kopen en 2 schottky diodes.

Even nog een vraagje over de diode op de gele draad naar de dimmer. Kun je die ook weglaten en dan via de status van de dimmer zien of de MV aan is gezet door de afstandsbediening en op welke stand (percentage) die dan actief is? Of mis ik dan even wat basis elektronica kennis ;)

[Voor 3% gewijzigd door Gimme op 08-10-2020 19:48]

• rschouten
Nee, ik denk niet dat de dimmer ook input "leest". Beter diodes er tussen laten.

• Anda33
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-07-2021
Beste collega’s,

Kan iemand mij helpen aan de weerstandswaarde van die kleine zwarte weerstanden die bij de optocoupler zitten aan de kant van de processor.
Voor mijn toepassing is het voldoende om gebruik te maken van de mogelijkheid om op te toeren naar stand 2 of 3. (Even voor de duidelijkheid ik heb zelf de versie zonder die componenten) :-(
Alvast bedankt.

[Voor 34% gewijzigd door Anda33 op 11-10-2020 13:15. Reden: Foto bijgevoegd]

• Ali_van_G
Ali_van_G schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:33:
Weet iemand welke connectoren er aan de ventilator zitten? Volgens mij zijn ze van JST, maar welk type kan ik zo niet zien.
Volgens mijn worden de volgende connectoren gebruikt.
JST NV serie voor de 230 Vac https://www.jst-mfg.com/product/detail_e.php?series=186
JST PH serie voor het aansturen van de motor https://www.jst-mfg.com/product/detail_e.php?series=199

Voor de PH serie zijn aangekrompen kabels te koop. Dan kan je de originele bekabeling heel houden door een tussen kabel te maken. https://www.digikey.com/e...inc/ASPHSPH24K305/6009459

Voor je NV serie heb ik deze jammer genoeg niet kunnen vinden

• Gimme
Ik heb een Qubino Flush dimmer 0-10v gekocht en wil de aansluiten volgens het schema van @rschouten.

Ik wil graag een verlengkabel aansluiten tussen het bord en de kabel die naar de motor loopt, zodat ik het kan aansluiten zonder originele kabels door te knippen en gedoe met garantie te krijgen.

De kabel lijkt op een aansluitkabel van een PC ventilator zoals hier -> https://www.conrad.nl/p/a...100-m-bont-delock-1881113
maar is toch net anders gelet op de uitsparingen. Heeft iemand een idee wat voor verlengkabel ik hiervoor moet hebben? Heb druk lopen googlen, maar kom nog niet verder dan de PC ventilator verlengkabels die dus net niet lijken te passen.

Ik heb ook dupont kabels geprobeerd, maar dan krijg ik er niet 4 naast elkaar in de oranje aansluit unit.

Zie de plaatjes hieronder voor de kabel van de Orcon mechanische ventilatie unit.

https://tweakers.net/i/DczX2IrjnNLhhOVHNdPymlQlQ5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Y1EW1kvPiF18BQRgcmIpR84.png?f=user_large

[Voor 4% gewijzigd door Gimme op 01-11-2020 20:37]

• Robwp
Plaatst jij er nog een diode tussen ? Benieuwd naar de werking.
Kan ik het schaamteloos kopiëren ;)

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 19:47
Gimme schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:35:
Heeft iemand een idee wat voor verlengkabel ik hiervoor moet hebben? Heb druk lopen googlen, maar kom nog niet verder dan de PC ventilator verlengkabels die dus net niet lijken te passen.

Ik heb ook dupont kabels geprobeerd, maar dan krijg ik er niet 4 naast elkaar in de oranje aansluit unit.
Het zijn JST PH 2.0 stekkers. Die vind je met kabeltjes eraan wel op ali.
Ali_van_G schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:41:
Kleine moeite om even een printje te maken met wat connectoren en twee schottky diodes, zodat je gewoon plug and play een 0-10v Qubino kunt aansluiten en wegwerken in de MVS15.
Het volgens mij òf 0-10V òf PWM. Maar een 0-10V signaal van een dimmer gelijktijdig koppelen met het signaal van de printplaat om ook nog de Orcon vochtsensor of Orcon afstandsbediening te gebruiken zal raar werken denk ik. De printplaat van de Orcon stuurt de motor namelijk aan via een 2kHz PWM signaal. Dat mengt niet echt.

Ik wilde ook zoiets doen en heb voor de zekerheid eerst de scope aangesloten om te kijken wat voor signaal eruit kwam. Het is dus PWM:

PH 2.0 snoertje, stekker/contra-stekker via printplaatje om signalen te kunnen meten:

Met de Orcon afstandsbediening op stand 'weg': een 10% PWM signaal naar de motor:

En met de Orcon afstandsbediening op stand 3: een 55% PWM signaal:

Wanneer je toch gaat aansturen via meerdere 0-10V bronnen (met diodes) heb je volgens mij altijd de vraag hoe hard de ventilator nou werkelijk draait. De hoogste spanning wint. Maar deze motor geeft een tacho-signaal terug om dat te meten :) Een 5V signaal, waarbij de frequentie verandert met de daadwerkelijk snelheid. De laagste stand gaf bij mij een 6Hz signaal, de hoogste 30.5Hz.

• Ali_van_G
Snelletomaat schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:03:
[...]

Het zijn JST PH 2.0 stekkers. Die vind je met kabeltjes eraan wel op ali.

[...]

Het volgens mij òf 0-10V òf PWM. Maar een 0-10V signaal van een dimmer gelijktijdig koppelen met het signaal van de printplaat om ook nog de Orcon vochtsensor of Orcon afstandsbediening te gebruiken zal raar werken denk ik. De printplaat van de Orcon stuurt de motor namelijk aan via een 2kHz PWM signaal. Dat mengt niet echt.

Ik wilde ook zoiets doen en heb voor de zekerheid eerst de scope aangesloten om te kijken wat voor signaal eruit kwam. Het is dus PWM:

PH 2.0 snoertje, stekker/contra-stekker via printplaatje om signalen te kunnen meten:
[Afbeelding]

Met de Orcon afstandsbediening op stand 'weg': een 10% PWM signaal naar de motor:
[Afbeelding]

En met de Orcon afstandsbediening op stand 3: een 55% PWM signaal:
[Afbeelding]

Wanneer je toch gaat aansturen via meerdere 0-10V bronnen (met diodes) heb je volgens mij altijd de vraag hoe hard de ventilator nou werkelijk draait. De hoogste spanning wint. Maar deze motor geeft een tacho-signaal terug om dat te meten :) Een 5V signaal, waarbij de frequentie verandert met de daadwerkelijk snelheid. De laagste stand gaf bij mij een 6Hz signaal, de hoogste 30.5Hz.
Voor de JST PH zijn ook aan gekrompen kabels te koop bij de standaard distributeurs. Zie mijn eerdere post. Voor de andere connector kan ik dit echter niet vinden en mijn zoektocht op ali heeft ook nog niets opgeleverd (in ieder geval geen bedrijven die me daadwerkelijk een quote willen sturen). Jammer want dit zou me wat meer motiveren om het printje af te tekenen ;)

Eerder is in dit topic is het schema gedeeld van de de motor. Hierin is te lezen dan op de V/PWM input een RC filter zit. Hierdoor maakt het niet uit of je de motor aanstuurt met PWM of analoge spanning en kan je ze dus ook gewoon mixen wanneer je twee (schottky) diodes gebruikt.

Verder is mijn vermoeden dat de Orcon elektronika regelt op het tacho signaal, dus wanneer je er een diode tussen zet maakt het niet uit want hij regelt zelf toch wel bij. Wanneer je er een hoger signaal op zet zal hij dus zichzelf mogelijk wegregelen, waardoor je er geen last van hebt. Nogmaals dit is een aanname van mij heb het zelf niet getest of gemeten.

[Voor 6% gewijzigd door Ali_van_G op 07-11-2020 19:59]

• Snelletomaat
Ali_van_G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:55:
[...]

Eerder is in dit topic is het schema gedeeld van de de motor. Hierin is te lezen dan op de V/PWM input een RC filter zit. Hierdoor maakt het niet uit of je de motor aanstuurt met PWM of analoge spanning en kan je ze dus ook gewoon mixen wanneer je twee (schottky) diodes gebruikt.
Het werkt beter dan dat ik dacht! Ik heb het RC filter met diodes op een prikbord gezet en van het PWM signaal blijft niets over, er komt een DC spanning uit. Maar het resultaat van het mixen van 2 bronnen lijkt niet helemaal wat ik wil. Ik wil graag dat de hoogste ventilatievraag bepaalt maar nu vindt er een soort optelling plaats wanneer de signalen in elkaars buurt komen:
  • 50% PWM + 30% 0-10V (3V): 50%, (y) (dit gaat goed van 10% tot 30%)
  • 50% PWM + 50% 0-10V (5V): 65% :S
Maar misschien is dit bij anderen wel precies wat ze willen. :)

• l.vr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09-2022
rschouten schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:18:
Hoi I.lv.

bij mij was de 'zwarte'ook wit. Maakt niet uit, het gaat alleen om de gele, dat is de stuurspanning. De blauwe is de bijbehorende nul.

Qua diode, maakt ook niks uit. Zolang die maar 10V aankan. Denk niet dat er diodes bestaan die geen 10V aankunnen.
In mijn schema wordt de gele draad ook gesplits als je kijkt vanuit de motor. 1 naar bestaande regeling en 1 naar de kaku ACM-LV10. Zodoende kunnen beide regelaars 0-10V sturen en door de diodes sturen ze elkaar niet aan / in de war.

Succes.
Dank voor de tips, het is gelukt. Werkt super!
Door gebruikt te maken van de KaKu dimmer (ACM-LV10) heb ik deze nu ook toe kunnen voegen aan de KaKu app (ICS-2000). Dus de ventilator is nu traploos in te stellen in regels/scenes. (Toilet bezoek --> Licht aan = ventilator op 50% --> wacht 5 minuten --> ventialtor uit.)
Snelletomaat schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:15:
[...]

Het werkt beter dan dat ik dacht! Ik heb het RC filter met diodes op een prikbord gezet en van het PWM signaal blijft niets over, er komt een DC spanning uit. Maar het resultaat van het mixen van 2 bronnen lijkt niet helemaal wat ik wil. Ik wil graag dat de hoogste ventilatievraag bepaalt maar nu vindt er een soort optelling plaats wanneer de signalen in elkaars buurt komen:
  • 50% PWM + 30% 0-10V (3V): 50%, (y) (dit gaat goed van 10% tot 30%)
  • 50% PWM + 50% 0-10V (5V): 65% :S
Maar misschien is dit bij anderen wel precies wat ze willen. :)
Bij mij is er geen sprake van een optelling (of ik kan niet goed meten). Ik heb het voltage tussen de gele en blauwe draad naar de motor gemeten en deze bleef stabiel waarbij de source met de hoogste spanning "won". Dus besturing of via remote, of via dimmer/app.

• Snelletomaat
l.vr schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:20:
[...]
Bij mij is er geen sprake van een optelling (of ik kan niet goed meten). Ik heb het voltage tussen de gele en blauwe draad naar de motor gemeten en deze bleef stabiel waarbij de source met de hoogste spanning "won". Dus besturing of via remote, of via dimmer/app.
Als het naar tevredenheid werkt is het goed :)

Als je op de blauwe/gele draad meet, meet je nog voor het RC-filter. Ik heb achter het RC-filter gemeten.
Aanvulling, nog een keer nagemeten: ik krijg dezelfde resultaten. 50% van alleen de 0-10V aansturing wordt 5V. Zet ik er een 50% 10V PWM signaal bij, wordt het resultaat 6,8V.

[Voor 10% gewijzigd door Snelletomaat op 15-11-2020 17:45]

• llevering
  • Laatst online: 22:43
Snelletomaat schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:03:
[...]

Zou je van de +10vdc genoeg vermogen kunnen aftappen om een ESP8266 bordje te voeden. Want ik vermoed dat jij ook die kant op wil en dat misschien al weet voordat ik het ga proberen uit te vinden...

• Snelletomaat
llevering schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:53:
[...]

Zou je van de +10vdc genoeg vermogen kunnen aftappen om een ESP8266 bordje te voeden. Want ik vermoed dat jij ook die kant op wil en dat misschien al weet voordat ik het ga proberen uit te vinden...
Nee, die +10V uit de motor levert max. 1mA. Da's veels te weinig. En het is ook te weinig om het aliexpress bordje te voeden dat de PWM->0-10V omzetting doet. Dat bordje vraagt 5mA.

• llevering
Snelletomaat schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:54:
[...]

Nee, die +10V uit de motor levert max. 1mA. Da's veels te weinig. En het is ook te weinig om het aliexpress bordje te voeden dat de PWM->0-10V omzetting doet. Dat bordje vraagt 5mA.
Dank je, duidelijk dan maar extern voeden

• Gimme
Ik heb het hier ook aangesloten en het werkt super. Bedankt voor alle tips en het schema!

Dit heb ik gebruikt:
  • Qubino ZMNHVD1 Flush dimmer
  • 2 diodes
  • JST PH 2.0 stekkers (zodat ik de dimmer er eenvoudig tussen uit kan halen)
@Snelletomaat @l.vr @rschouten zetten jullie de dimmer ook uit als je de ventilator in de standaard stand wil zetten? Of laat je de dimmer altijd op een laag % staan? Ik ga ervan uit dat de mechanische ventilator gewoon in default stand blijft draaien als je de dimmer uitzet, maar ben benieuwd hoe jullie dit doen.

• Pedeve
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-12-2020
Via dit forum veel informatie opgedaan over de MVS15 en daar vervolgens zelf mee aan de gang gegaan. Ik ben zelf niet zo'n fan van experimenteerprintjes en hier en daar er wat tussen 'plakken'. Mijn idee was sowieso om de aansturing volledig zelf in de hand te hebben, dus ik maak geen gebruik van sensoren van Orcon zelf. Dat maakte de keuze voor mij makkelijk om de hele orginele PCB te vervangen voor een PCB van mezelf.

Het was even zoeken naar de juiste connectoren, maar daar biedt Alie altijd de juiste oplossing voor. :) Vervolgens een PCB ontworpen met daarop een ESP8266 om de PWM aansturing voor zijn rekening te nemen. Het resultaat is een unit die via http en websocket aan te sturen is en dus gelijk een webinterface heeft.En omdat er ook een tacho puls beschikbaar is, is het gelijk mogelijk het actuele toerental van de ventilator te meten.

Nu nog wachten op de PCB van de CO sensor zodat op basis daarvan de ventilatie geregeld kan gaan worden. Evenals detectie van gebruik van de kookplaat en toilet. En bij voldoende natuurlijke ventilatie, dan kan de unit gewoon uit. ;)

PCB in Unit

Close up

Tacho Signaal

[Voor 35% gewijzigd door Pedeve op 19-12-2020 15:58]

• gebruiker_brink
  • Niet online
Pedeve schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:54:
Via dit forum veel informatie opgedaan over de MVS15 ..
Dat ziet er heel strak uit!
Dat is wel een hele andere benadering als de rest!

Ik hoop dat iemand hier nog een keer een handleiding maakt met een handleiding die ik kan volgen zodat het ook voor de minder electrotechnische mensen te realiseren is.
Of iemand die een kant-en-klare oplossing te koop aanbiedt waarmee hij via http aan te sturen is.

Als ik hier zo de kosten met een Z-wave dimmer zie zou je daarvoor ook een extra 15RF remote aan kunnen schaffen en deze via een ESP aan kunnen sturen. Dit heb ik alleen nog niemand zien doen, blijkbaar niet interressant.
Tevens is er over het protocol (Honeywell Ramses II) van de 15RF remote weinig openlijk bekend wat het faken ervan niet mogelijk maakt.

Zelf heb ik de sensoren al wel voor elkaar.
Voor de badkamer heb ik een temperatuur met vochtigheid sensor gelegd in het afzuigkanaal.
Voor het fornuis heb ik ook zo'n temperatuur sensor in de afzuigkap geplaatst en voor het toilet gebruik ik een licht sensor.
Voor het toilet ben ik nog opzoek naar een beter oplossing en daarvoor heb ik nu meerdere MQ (2,4,9,135) gas sensoren besteld om daarmee te gaan experimenteren.

Om te zien of de afzuiging actief is heb ik een smart socket, die het stroomverbruik meet, aan de Orcon Compact-10RH gehangen.

Vervolgens heb ik in Node Red flows gemaakt die al deze waardes uitlezen, controleren en acteren.

Voor nu krijg ik op mijn telefoon een push notificatie wanneer ik de ventilator aan/uit kan zetten.

• Gimme
Gimme schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:19:
Ik heb het hier ook aangesloten en het werkt super. Bedankt voor alle tips en het schema!

Dit heb ik gebruikt:
  • Qubino ZMNHVD1 Flush dimmer
  • 2 diodes
  • JST PH 2.0 stekkers (zodat ik de dimmer er eenvoudig tussen uit kan halen)
Ik heb parameter 61. Maximum dimming value van de Qubino op 60 gezet. Als je dan in Home Assistant de dimmer op 100% zet, dan draait de motor op 6v ipv 10v. Hiermee wordt voorkomen dat de motor volle bak gaat draaien, omdat dit met de standaard afstandsbediening en sensoren van Orcon niet het geval is. Ik weet niet tot hoever de motor gaat via stand 3 op de afstandsbediening, maar het geluid komt aardig overeen met 6v op de Qubino dimmer.

[Voor 10% gewijzigd door Gimme op 21-12-2020 14:17]

• Snelletomaat
@Gimme Ik laat de ventilator altijd in een minimale stand draaien. Ik woon in een goed geïsoleerd huis en als de ventilatiebox echt uit gaat (was benieuwd, heb het geprobeerd :) ) zie ik de CO2-waarden vrij vlot flink oplopen. Er komt gewoon onvoldoende frisse lucht binnen zonder. Die mechanische ventilatie is echt nodig.

@Pedeve Mooie oplossing en netjes gemaakt! Ik overweeg zoiets ook nog. Eigenlijk wil ik het geheel via Domoticz sturen, de rest is overbodig.

• baggerwerkert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-03 14:39
gebruiker_brink schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:23:
[...]

Ik hoop dat iemand hier nog een keer een handleiding maakt met een handleiding die ik kan volgen zodat het ook voor de minder electrotechnische mensen te realiseren is.
Of iemand die een kant-en-klare oplossing te koop aanbiedt waarmee hij via http aan te sturen is.
Ik sluit mij hierbij aan. Ik heb recent een Orcon MVP15 RHBP aangeschaft. Het zou erg interessant zijn als iemand die een werkende setup heeft een korte tutorial/handleiding opstelt.

• CrazyTurk
  • Laatst online: 07-03 22:05
fluppie007 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:57:
Hoi, probeer eens met een draadje die 2 contacten kort te sluiten, heb ik net getest en werkt. Hoef je misschien die weerstanden en optocoupler niet te plaatsen :-)

Blauw bruggetje is snelheid 2
Rood bruggetje is snelheid 3
Oranje lijntjes is waar er op mijn printplaat nog een weerstandje of condensatortje zit. Geen idee of die noodzakelijk zijn.
Normaal moet de fan binnen de 1-2s in snelheid toenoemen als hij op standje 1 staat.

[Afbeelding]
Kan iemand bevestigen of dit werkt? Ik wil simpelweg handmatig de stand 3 kunnen aanzetten.
Dus zoals op de foto de rode gemarkeerde overbruggen met een relais zou voldoende moeten zijn?

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
fluppie007 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:44:
Het werkt ook met de interne 10V referentie. Je haalt dan niet het max toerental, gezien in volle geleiding er "maar" 9V naar de motor gaat. Dit is in ieder geval een stuk harder dan het originele standje 3. Lijkt me een non-issue. Ik kan de motor op 55 verschillende standjes zetten. Lijkt me ook traploos genoeg tov de originele 3.

[Afbeelding]

Volgende stap is een klein prototype te solderen om het wat netter te kunnen installeren.
@fluppie007 ben je hier nog verder mee gekomen.?

7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Robwp
Gimme schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:10:
[...]

Ik heb parameter 61. Maximum dimming value van de Qubino op 60 gezet. Als je dan in Home Assistant de dimmer op 100% zet, dan draait de motor op 6v ipv 10v. Hiermee wordt voorkomen dat de motor volle bak gaat draaien, omdat dit met de standaard afstandsbediening en sensoren van Orcon niet het geval is. Ik weet niet tot hoever de motor gaat via stand 3 op de afstandsbediening, maar het geluid komt aardig overeen met 6v op de Qubino dimmer.
Stand 3 was altijd 40watt. Nu op 100% kom ik op 60watt

Draai nu 24/7 op stand 1.
En als de luchtvochtigheid te hoog is gaat ie automatisch naar 90% afzuiging. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:37
Via dit forum veel informatie opgedaan over de MVS15 en daar vervolgens zelf mee aan de gang gegaan. Ik ben zelf niet zo'n fan van experimenteerprintjes en hier en daar er wat tussen 'plakken'. Mijn idee was sowieso om de aansturing volledig zelf in de hand te hebben, dus ik maak geen gebruik van sensoren van Orcon zelf. Dat maakte de keuze voor mij makkelijk om de hele orginele PCB te vervangen voor een PCB van mezelf.

Het was even zoeken naar de juiste connectoren, maar daar biedt Alie altijd de juiste oplossing voor. :) Vervolgens een PCB ontworpen met daarop een ESP8266 om de PWM aansturing voor zijn rekening te nemen. Het resultaat is een unit die via http en websocket aan te sturen is en dus gelijk een webinterface heeft.En omdat er ook een tacho puls beschikbaar is, is het gelijk mogelijk het actuele toerental van de ventilator te meten.

Nu nog wachten op de PCB van de CO sensor zodat op basis daarvan de ventilatie geregeld kan gaan worden. Evenals detectie van gebruik van de kookplaat en toilet. En bij voldoende natuurlijke ventilatie, dan kan de unit gewoon uit. ;)

PCB in Unit

[Afbeelding]

Close up

[Afbeelding]

Tacho Signaal

[Afbeelding]
Dat heb je zeer netjes gedaan. Is er een manier dat ik ook aan dit bordje kan komen?

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19
Simply_jeroen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:34:
[...]

Dat heb je zeer netjes gedaan. Is er een manier dat ik ook aan dit bordje kan komen?
Heb ook stiekem wel interesse. Klinkt als een hele mooie oplossing _/-\o_ :9~

• llevering
Zijn jullie bereid om zelf te solderen. Ik heb inmiddels (en eerlijk is eerlijk na veel prutsen en tobben) een goede oplossing weten te maken, maar vergt wel het één en ander zelf in elkaar solderen. Ik heb een bordje gemaakt dat tussen de stekker van de motor en moederbordje gaat. Met een ESP8266 erop. Daarmee kan ik vanuit Home Assistant, de gewenste snelheid op de afstandsbediening uitlezen, de tacho van de motor uitlezen en de gewenste snelheid op de motor aansturen. Ook heb ik een relay toegevoegd, als er geen spanning op mijn bordje staat dan valt het systeem terug op de aansturing direct tussen moederbordje en MV en motor. Mocht er ooit iets misgaan kan je dan altijd de stekker er nog uittrekken en werkt het weer als oorspronkelijk bedoeld.

Het is alleen even wat werk om het schema op papier te zetten, maar bij interesse wil ik dat uiteraard doen. Ik heb zelf ook veel aan alle tips in dit topic, anders was het niks geworden :)

• bdu
llevering schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:28:
Zijn jullie bereid om zelf te solderen. Ik heb inmiddels (en eerlijk is eerlijk na veel prutsen en tobben) een goede oplossing weten te maken, maar vergt wel het één en ander zelf in elkaar solderen. Ik heb een bordje gemaakt dat tussen de stekker van de motor en moederbordje gaat. Met een ESP8266 erop. Daarmee kan ik vanuit Home Assistant, de gewenste snelheid op de afstandsbediening uitlezen, de tacho van de motor uitlezen en de gewenste snelheid op de motor aansturen. Ook heb ik een relay toegevoegd, als er geen spanning op mijn bordje staat dan valt het systeem terug op de aansturing direct tussen moederbordje en MV en motor. Mocht er ooit iets misgaan kan je dan altijd de stekker er nog uittrekken en werkt het weer als oorspronkelijk bedoeld.

Het is alleen even wat werk om het schema op papier te zetten, maar bij interesse wil ik dat uiteraard doen. Ik heb zelf ook veel aan alle tips in dit topic, anders was het niks geworden :)
Met een beetje solderen heb ik geen probleem, wel wat ervaring mee. Integratie in HA zou helemaal geweldig zijn.

• Gimme
Het is alleen even wat werk om het schema op papier te zetten, maar bij interesse wil ik dat uiteraard doen.
Ben benieuwd naar je oplossing en schema. Top oplossing, zeker ook gelet op de prijs van een ESP8266.
Snelletomaat schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:37:
@Gimme Ik laat de ventilator altijd in een minimale stand draaien. Ik woon in een goed geïsoleerd huis en als de ventilatiebox echt uit gaat (was benieuwd, heb het geprobeerd :) ) zie ik de CO2-waarden vrij vlot flink oplopen. Er komt gewoon onvoldoende frisse lucht binnen zonder. Die mechanische ventilatie is echt nodig.
Ik woon ook in een goed geïsoleerd huis, dus ik wil de MV zeker ook altijd aan hebben.
Maar ik heb gecontroleerd of de MV het blijft doen als ik de Qubino uitzet en dat is het geval. De MV staat dan in stand 1 (van de afstandsbediening) en gebruikt ongeveer 5-7 W. Als ik stand 2 of 3 aanzet (die gaan hier even hard), is het verbruik 29-31 W.

Ik heb de Qubino zoals eerder vermeld op 60 ingesteld voor de Maximum dimming value.
Als ik dan de Qubino op 65% zet, dan gebruikt de MV 12-13W en als ik die op 100% zet dan gebruikt die 24-25W, dus nog wat lager dan stand 2/3.

M.b.v. een Xiaomi temp/humidity sensor bepaal ik nu wanneer de MV aan moet gaan als er iemand onder de douche staat. Dat werkt erg goed. Wel jammer dat je niet kan zien of de MV ook al aangaat via de standaard Orcon sensoren in huis. Maar heb er nu een slimme stekker met verbruiksmeter tussen gezet. Dus zo kan ik het wel monitoren en evt. nog in de automations meenemen.

• llevering
Vanavond heb ik de tijd genomen om even het e.e.a kort op een rijtje te zetten. Ik wilde eerst een nieuw net schema maken, maar dan duurt het nog wel een week voor dat ik m'n idee kan delen dat vind ik te lang duren. Ik was eerst van plan een PCB te laten maken en het schema daarvan heb ik nog in EasyEDA, maar heb het uiteindelijk toch allemaal handmatig gesoldeerd en vind het wel best... Ik heb alle info bij elkaar op Github gezet:
https://github.com/llevering/orcon-mvs-15r-esp8266

Hopelijk doen andere mensen hier weer leuke ideeën voor projectjes uit op. Ik ben erg blij met alle stukjes informatie die in dit topic bij elkaar gekomen zijn. In principe was het allemaal te vinden geweest, maar ik was er zelf niet opgekomen. Dus bedankt aan alle posters in dit topic!

• bdu
llevering schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:32:
Vanavond heb ik de tijd genomen om even het e.e.a kort op een rijtje te zetten. Ik wilde eerst een nieuw net schema maken, maar dan duurt het nog wel een week voor dat ik m'n idee kan delen dat vind ik te lang duren. Ik was eerst van plan een PCB te laten maken en het schema daarvan heb ik nog in EasyEDA, maar heb het uiteindelijk toch allemaal handmatig gesoldeerd en vind het wel best... Ik heb alle info bij elkaar op Github gezet:

Hopelijk doen andere mensen hier weer leuke ideeën voor projectjes uit op. Ik ben erg blij met alle stukjes informatie die in dit topic bij elkaar gekomen zijn. In principe was het allemaal te vinden geweest, maar ik was er zelf niet opgekomen. Dus bedankt aan alle posters in dit topic!
Mooi werk _/-\o_ maar dit gaat voor mij ervaring toch echt iets te ver helaas. :'( :?

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-03 19:01
Een simpele variant on een MVS15 die aanstuurbaar is via Domoticz kan je hier vinden.

[SHOWCASE] DIY Vraag gestuurd, Duo Zone ventilatie systeem

Ik heb de print van de MVS helemaal buitenwerking gesteld en stuur hem aan via 0-10v led aansturing via KAKU vanuit Domoticz.

Nadeel is dat je een RFlink nodig hebt om de KaKu rechtstreeks aan te sturen, dat zijn extra kosten ten opzicht van een Wifi oplossing.

Ik meet geen snelheid van de ventilator maar de CO2 in de ruimtes. Die bepalen via 0-10v de snelheid van de fan en daarmee de snelheid waarmee er wordt geventileerd. Door meerdere CO2 meters toe te passen en kleppen met actuators heb ik nu 3 zones in mijn huis die afhankelijk van het CO2 niveau geventileerd worden

• bdu
frk123 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:11:
Een simpele variant on een MVS15 die aanstuurbaar is via Domoticz kan je hier vinden.

[SHOWCASE] DIY Vraag gestuurd, Duo Zone ventilatie systeem

Ik heb de print van de MVS helemaal buitenwerking gesteld en stuur hem aan via 0-10v led aansturing via KAKU vanuit Domoticz.

Nadeel is dat je een RFlink nodig hebt om de KaKu rechtstreeks aan te sturen, dat zijn extra kosten ten opzicht van een Wifi oplossing.

Ik meet geen snelheid van de ventilator maar de CO2 in de ruimtes. Die bepalen via 0-10v de snelheid van de fan en daarmee de snelheid waarmee er wordt geventileerd. Door meerdere CO2 meters toe te passen en kleppen met actuators heb ik nu 3 zones in mijn huis die afhankelijk van het CO2 niveau geventileerd worden
Ik heb een RFXCom hangen dus dat moet zeker kunnen werken. Zal ik ook eens naar kijken. Dank.

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 13:49
llevering schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:32:

Goed werk d:)b

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• hupie679
Weet iemand of er 5/12/24/X volt aanwezig is op de Orcon printplaat om een ESP mee te voeden?

• Anda33
Meet even op de gelijkrichtbrug die tussen de transformator ( grote groene blok) en de dipswitches (rode blokje met witte schuifjes) In zit er staat een + en een - op er zal rond de 7,26volt op staan.

• llevering
Anda33 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:03:
Meet even op de gelijkrichtbrug die tussen de transformator ( grote groene blok) en de dipswitches (rode blokje met witte schuifjes) In zit er staat een + en een - op er zal rond de 7,26volt op staan.
Dan zou je deze shield voor een Wemos D1 kunnen gebruiken om hem te voeden. Alleen de opbouwhoogte wordt dan misschien te hoog om het in de ventilator behuizing te plaatsen :)

• hupie679
CrazyTurk schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:28:
[...]

Kan iemand bevestigen of dit werkt? Ik wil simpelweg handmatig de stand 3 kunnen aanzetten.
Dus zoals op de foto de rode gemarkeerde overbruggen met een relais zou voldoende moeten zijn?
Net een draadje op beide bruggetjes gedaan, maar bij mij spint ie niet op.
Anda33 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:03:
Ik meet daar ongeveer 20V AC en iets van 8V DC, allebei op de + en de -. Ook als ik daar een buck converter op aansluit komt daar geen zinnig voltage uit. Ik denk dat ik maar een USB oplader open en die in de Orcon monteer.
Nogmaals bedankt voor het schema. Ik krijg hem helaas niet aan de praat op de manier zoals het in het schema staat. Als ik R2 vervang van 10M naar 10k werkt alles prima. Met 10M zie ik totaal geen PWM signaal op "Fan speed to relay", met 10k komt er een mooi PWM signaal tevoorschijn.

[Voor 56% gewijzigd door hupie679 op 29-01-2021 16:00]

• llevering
hupie679 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:53:

Nogmaals bedankt voor het schema. Ik krijg hem helaas niet aan de praat op de manier zoals het in het schema staat. Als ik R2 vervang van 10M naar 10k werkt alles prima. Met 10M zie ik totaal geen PWM signaal op "Fan speed to relay", met 10k komt er een mooi PWM signaal tevoorschijn.
Dat zou goed kunnen hoor, ik heb op het laatst nog wat gerommeld voor het goed werkte en het kan zijn dat ik aanpassingen vergeten ben. Ik weet in ieder geval dat ik op het laatst nog een weerstand gewisseld heb, dus die ben jij tegengekomen :). Ik zal proberen het schema bij te werken.

• llevering
hupie679 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Schema bijgewerkt, scheelt de volgende weer zoeken, bedankt voor het melden. :)

De yaml voor ESPHome is ook bijgewerkt zodat de stand die de afstandbediening vraagt 'Afwezig / 1 / 2 / 3' door de ESP bepaald wordt en direct in Home Assistant gebruikt kan worden.

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:46

PCB in Unit

[Afbeelding]

Close up

[Afbeelding]

Tacho Signaal

[Afbeelding]
Ooo <3
Deel je jou werk? Ik dacht er eerst een ESP tussen te hangen met een PWM > 0-10v bordje. Maar jou manier vind ik vele beter. Ik zou enkel sturen dmv een vocht sensors. De vochtsensor die er nu inzit is waardeloos. Op welke manier lees je de tacho in? Ik heb wel wat ervaring met arduino spul maar tegenwoordig is het esphome en ben er wat uit geraakt.

edit: ik zie net dat @llevering een ESPhome config heeft gemaakt, nice!
edit2: weg < dom

[Voor 5% gewijzigd door A1AD op 01-02-2021 20:27]

I don't fail. I successfully identify suboptimal methods. iRP

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 12:38
gebruiker_brink schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:23:
[...]

Zelf heb ik de sensoren al wel voor elkaar.
Voor de badkamer heb ik een temperatuur met vochtigheid sensor gelegd in het afzuigkanaal.
Dat zou ik ook willen doen maar ik ben op dit gebied nog een absolute beginner. Welke sensor heb je hiervoor gebruikt? Hoe wordt deze gevoed? Is het geen probleem dat het afzuigkanaal van metaal is, ik bedoel voor het versturen van de meetwaardes?

edit: aha, zoiets waarschijnlijk: https://www.robbshop.nl/t...ensor-zigbee-aqara-xiaomi
Sorry, beginner hier...

[Voor 10% gewijzigd door Blurk62 op 02-02-2021 14:23]

• llevering
Blurk62 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:06:
[...]

Dat zou ik ook willen doen maar ik ben op dit gebied nog een absolute beginner. Welke sensor heb je hiervoor gebruikt? Hoe wordt deze gevoed? Is het geen probleem dat het afzuigkanaal van metaal is, ik bedoel voor het versturen van de meetwaardes?
Zelf gebruik ik deze:
https://www.reichelt.nl/n...qbCjNTJgyW5RoCQ3oQAvD_BwE

Zigbee sensor, gevoed op batterij. De waardes gaan naar Home Assistant en die regelt het gewenste ventilatie niveau. Ik wil (minimaal 1) ook nog eens in het ventilatie kanaal leggen om het effect te bekijken qua bereik. Maar nu staat er ééntje los in de badkamer en op de overloop staat er één die dienst als referentie (er zijn allerlei slimme dingen te maken met 1 sensor, maar ik hou van de eenvoud van deze oplossing en voor 10'tje per stuk, ik had ze zelf van Ali) vind ik het prima.

• Blurk62

Ik ben onder de indruk van wat ik in dit topic allemaal langs zie komen _/-\o_ . Het schema met de KAKU dimmer kan ik met de foto van l.vr wel nabouwen. De oplossing van Pedeve is helemaal briljant maar die heeft slechts één post op Tweakers dus ik vrees dat we daar nooit meer iets van horen.
Jouw oplossing is er ook wel een voor gevorderden, het schema in de pdf op github snap ik helaas niet goed. Ik denk dat ik er een boodschappenlijstje uit kan halen en dat de blauwe labeltjes met gelijke naam aan elkaar gesoldeerd moeten worden. Heb je misschien ook een foto van hoe het resultaat er bij jou uitziet?

• A1AD
Blurk62 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:41:
[...]

Ik ben onder de indruk van wat ik in dit topic allemaal langs zie komen _/-\o_ . Het schema met de KAKU dimmer kan ik met de foto van l.vr wel nabouwen. De oplossing van Pedeve is helemaal briljant maar die heeft slechts één post op Tweakers dus ik vrees dat we daar nooit meer iets van horen.
Jouw oplossing is er ook wel een voor gevorderden, het schema in de pdf op github snap ik helaas niet goed. Ik denk dat ik er een boodschappenlijstje uit kan halen en dat de blauwe labeltjes met gelijke naam aan elkaar gesoldeerd moeten worden. Heb je misschien ook een foto van hoe het resultaat er bij jou uitziet?
Ik vind het ook niet zo overzichtelijk, het zou duidelijker zijn indien het 1 grote tekening was ipv het te splitsen, zo groot is het schema nu ook weer niet. Maar ik kan er wel weg mee.

• llevering
Blurk62 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:41:
[...]

Heb je misschien ook een foto van hoe het resultaat er bij jou uitziet?
Het klopt de labels met dezelfde naam moeten aan elkaar verbonden worden :).

Van het eindresultaat heb ik geen foto, was blij dat het ein-de-lijk werkte. Op Github, in het enige issue, kan je wel enkele foto's van het breadboard prototype vinden, maar eerlijk is eerlijk super duidelijk wordt het niet.

Mijn oplossing heeft maar één echte meerwaarde, dat je nog iets met de input van de afstandbediening kunt doen. Als je daar geen/weinig waarde aan echt zou ik echt voor 0-10v sturing gaan met Kaku/Wifi/Zigbee/Z-wave dimmer gaan. Als je de afstandsbediening altijd op 'Afwezig' zet heb je het verder helemaal zelf in de hand. Mocht je nog willen controleren hoe hard de ventilator draait kun je met slimme tussenstekker het stroom verbruik meten. Het stand-by verbruik is ongeveer 3,5watt alle verbruik daarboven houdt verband de snelheid waarop de ventilator draait.

Op het onderstaande link met een snapshot uit mijn Grafana overzicht van vanochtend kun je het goed zien met een douchebeurt, eerst gaat hij vol omdat ik 15 minuten lang het hoogste niveau vraag met de afstandsbediening. Daarna wordt de aansturing bepaald door de delta tussen de twee vochtsensoren en bouwt langzaam af.
https://snapshot.raintank...05yAMuD2FjffQQTpUMJ0Ki0Aq

• Blurk62
Die foto's op Github had ik gemist. Als ik die bekijk levert dat bij mij weer zo'n momentje op van had ik ook maar een vak geleerd 8)7
De meerwaarde van jouw oplossing lijkt mij juist het nauwkeurig(er) kunnen uitlezen van de ventilatorsnelheid.
Ik ben gek op grafiekjes, helemaal als ze kloppen :P
Voor nu inderdaad maar eens beginnen met zo'n dimmer, voor mij al ingewikkeld genoeg.

• hupie679
Ik ben bezig met om een PCB te maken, aan de hand van het schema van llevering. Gewoon voor de hobby. Is iemand geïnteresseerd om deze te testen? Mijn eigen unit hangt op een hele onhandige plek, dus ik kan hem niet makkelijk testen.

• Gimme
hupie679 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:24:
Ik ben bezig met om een PCB te maken, aan de hand van het schema van llevering. Gewoon voor de hobby. Is iemand geïnteresseerd om deze te testen? Mijn eigen unit hangt op een hele onhandige plek, dus ik kan hem niet makkelijk testen.
Ben zeker geïnteresseerd. Wil dat zelf ook wel gebruiken, maar zoiets zelf maken is me wat te complex. Even via PM verder afstemmen?

[Voor 3% gewijzigd door Gimme op 06-02-2021 11:45]

• tweaker VdR
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-04-2021
Ik heb dit bericht met veel interesse gevolgd. Ik heb een ORCON ventilator (zonder Perilex) die ik met de rest van de home automation (Home Assistant and ESPHome) will integreren. De oplossing van Pedeve is natuurlijk fantastisch, maar ik will dat de bestaande afstandsbediening en vochtigheidssensor gewoon blijven werken.

Het eenvoudigste dat ik tot nu toe heb kunnen bedenken is:

De ESP leest op D1 het PWM signaal. In 'auto' modus stuurt de ESP hetzelfde PWM signaal dan uit op D3 Alles is zoals voorheen (geen relais nodig). In 'override' modus stuurt de ESP het gewenste PWM signaal uit op D3. De ESP leest op D2 het Tacho signaal om de snelheid the rapporteren en eventueel the regelen.

De simpele diode interface voor het PWM en Tacho signaal werkt als het signaal door de driver maar ver genoeg naar beneden getrokken wordt om, ondanks de diode, onder de ESP drempel voor een laag signaal (0.825V) te komen. In andere toepassing was dat geen probleem.

De PWM uitgang heeft helaas een klein circuit nodig om het 10V PWM signaal te kunnen geven. Iets aangepast van het door PAPST voorgestelde circuit. De 20k staat in serie met 2x 47k dus 10V output.

Heeft iemand ervaring met wat er met het PWM signaal gebeurt wanneer de ventilator door een ander PWM signaal aangestuurd wordt? Probeert de electronica op basis van het Tacho signaal bij te sturen?

Mijn ventilator hangt ver weg hoog in het dak. Het kan even duren voor ik er aan toe kom dit te realiseren en testen.

ER IS EEN UPDATE VAN HET SCHEMA VERDEROP

• tweaker VdR
CrazyTurk schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:28:
[...]

Bij mij zijn die twee weerstandjes of diodes NIET geplaatst en het overbruggen zoals in de foto werkt niet. Weet iemand wat voor componenten dat precies zijn?

• CrazyTurk
  • Laatst online: 07-03 22:05
tweaker VdR schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:46:
[...]

Bij mij zijn die twee weerstandjes of diodes NIET geplaatst en het overbruggen zoals in de foto werkt niet. Weet iemand wat voor componenten dat precies zijn?
Same here. Ik heb niet veel verstand van elektronica componenten maar er zou toch ergens een simpel oplossing moeten zijn om gemakkelijk stand 3 aan te kunnen zetten met een relais tussen :P

• LaurensP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-02 20:23
Dank voor alle inspiratie van alle bijdragers hiervoor!
Ik heb Orcon gevraagd of zij niet een product kennen dat de MV inschakelt als het licht in de wc beneden aan gaat. Dat lijkt me een basisfunctionaliteit. Hebben ze niet, kwam ik achter. Ik heb gevraagd of ik contact kon krijgen met engineerIng om te kijken of ze me op weg konden helpen, en mogelijk dat er voor hun ook een verkoopbaar product uit zou kunnen komen. Daar waren ze niet in geïnteresseerd.
Dus dan ook net als de meesten hier maar zelf aan de slag. Ik heb gekozen voor standaard componenten. Wel iets duurder, maar bij mogelijk defect later makkelijker te herstellen, hoop ik. Ik heb de spullen zojuist besteld, nu hopen dat ik geen denkfout heb gemaakt

Reacties zijn welkom, uiteraard.
Grt!
Laurens

• tweaker VdR
Bijna gedaan. Alleen nog de juiste pitch voor de connectors 8)7 .

12 Volt adapter uit de oude spullen doos voor het het 10V PWM signaal. LM2596 voor de 5V Volt verzorging. NodeMCU met ESPHome code voor Home Assistant. En toch maar een relais voor het PWM signaal zodat als de module geen stroom heeft alles functioneert zoals voorheen. Gemonteerd op een 3D print die op de vrije plaats is geklemd.

• tweaker VdR
Terwijl ik wacht op de juiste connectoren (dat kan even duren), heb ik de module toch even aangesloten alleen om de signalen te kunnen lezen. Dit heb ik gevonden:

'position' is de stand gegeven vanaf de afstandsbediening
'demand' is de duty cycle van het 10V PWM signaal naar de motor
'speed' is het tacho signaal van de motor
'power' is het vermogen gemeten met de Fritz!dect200 die ik hiervoor tijdelijk gebruik.

Interessant is dat het PWM signaal niet verder gaat dan 55%, toch bereikt de ventilator zijn nominaal toerental (3200 rpm). De regeling is analoog op basis van het gefilterde PWM signaal dus het hangt af van Vpp. Geen issue.

De snelheid is niet overdreven stabiel en het lijkt er niet op dat de unit bijstuurt op basis van het tacho signaal. Waarom ook, het is een ventilator ... Het PWM signaal is stabiel.

Ik kan het 'speed' en 'power' signaal meten om mijn eigen PWM signaal in te regelen. Het kan zijn dat ik andere duty cycles nodig heb omdat ik een andere spanning gebruik. Geen probleem.

Tijdelijk Home Assistent Dashboard (de bediening werkt dus nog niet):

Over 24 uur. Stand 1, automatische schakelen naar stand 2 en terug naar 1 door luchtvochtigheid (gebruik douche). PWM vast, snelheid niet erg stabiel.

[Voor 14% gewijzigd door tweaker VdR op 07-03-2021 11:01]

• tweaker VdR
De interface zit nu op een klein printje, maar met de nieuwe connectors ga ik deze in de harness inbouwen omdat dat eenvoudiger is.

• Anda33
Hoi tweaker VdR,

Kun je de inhoud van de esp posten?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tweaker VdR
Ja natuurlijk:

ESPHome code (relevante deel):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
 ORCON ventilation interface
# ===========================

# Outputs

switch:

# Override relay
  - platform: gpio
    name: "ORCON Speed Override"
    pin:
      number: D1
      inverted: no
    id: override

# Status LED
  - platform: gpio
    name: "ORCON Status LED"
    pin:
      number: D4
      inverted: yes
    id: led

output:

# Fan speed control
  - platform: esp8266_pwm
    pin:
      number: D2
      inverted: yes
    frequency: 2 kHz
    id: control

# Inputs

sensor:

# Fan speed demand
  - platform: duty_cycle
    name: "ORCON Speed Demand"
    unit_of_measurement: "%"
    accuracy_decimals: 0
    pin:
      number: D5
      mode: INPUT_PULLUP
    update_interval: 1s
    filters:
      lambda: return int(x) ;
    id: demand

# Fan speed sensor (tacho)
  - platform: pulse_counter
    name: "ORCON Speed Sensor"
    unit_of_measurement: "rpm"
    accuracy_decimals: 0    
    pin:
      number: D6
      mode: INPUT_PULLUP
    update_interval: 5s
    id: tacho

binary_sensor:

# Ventilation controls
  - platform: homeassistant
    name: "ORCON away"
    entity_id: input_boolean.orcon_away
    on_press:
      then:
        - switch.turn_on: override
        - output.set_level:
            level: 0%

name: "ORCON auto"
    entity_id: input_boolean.orcon_auto
    on_press:
      then:
        - switch.turn_off: override
        - output.set_level:
            level: 0%

name: "ORCON timer"
    entity_id: input_boolean.orcon_timer
    on_press:
      then:
        - output.set_level:
            level: 40%

name: "ORCON setting 1"
    entity_id: input_boolean.orcon_setting_1
    on_press:
      then:
        - output.set_level:
            level: 15%

name: "ORCON setting 2"
    entity_id: input_boolean.orcon_setting_2
    on_press:
      then:
        - output.set_level:
            level: 33%

name: "ORCON setting 3"
    entity_id: input_boolean.orcon_setting_3
    on_press:
      then:
        - output.set_level:
            level: 55%

# Status
  - platform: status
    name: "ORCON Status"
    on_state:
      then:
        - switch.turn_on: led

# End

Home Assistant YAML:
(voor iedere button op het dashboard is een input_boolean gedefinieerd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
input_boolean:

# Ventilation
    orcon_away:
        name: "ORCON away button"

orcon_auto:
        name: "ORCON auto button"

orcon_timer:
        name: "ORCON timer button"

orcon_setting_1:
        name: "ORCON setting 1 button"

orcon_setting_2:
        name: "ORCON setting 2 button"

orcon_setting_3:
        name: "ORCON setting 3 button"

De scripts voor de bediening:
(de scripts schakelen op knopdruk eenvoudig de gevraagde state aan en alle ander states uit)
(er is beslist een slimmer manier om dit te doe, maar ik word in het algemeen niet veel wijs van de home assistant documentatie)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
# Ventilation scripts

orcon_away:
    sequence:
    - service: input_boolean.turn_on

- service: input_boolean.turn_off

orcon_auto:
    sequence:

orcon_timer:
    sequence:

- delay:
        seconds: 30

orcon_setting_1:
    sequence:

orcon_setting_2:
    sequence:

orcon_setting_3:
    sequence:

En dan nog voor het Home Assistant dasboard:
(dit is nog tijdelijk voor ontwikkeling, maar alle elementen zijn aanwezig)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
type: vertical-stack
cards:
  - type: button
    name: VENTILATION
  - type: horizontal-stack
    cards:
        name: Away
        entity: input_boolean.orcon_away
        tap_action:
          action: call-service
          service: script.orcon_away
        icon: 'hass:home-outline'
        icon_height: 50px
        name: Auto
        entity: input_boolean.orcon_auto
        tap_action:
          service: script.orcon_auto
        icon: 'hass:water-outline'
        name: Timer
        entity: input_boolean.orcon_timer
        tap_action:
          service: script.orcon_timer
        icon: 'hass:clock-outline'
  - type: horizontal-stack
    cards:
        name: I
        entity: input_boolean.orcon_setting_1
        tap_action:
          service: script.orcon_setting_1
        icon: 'hass:numeric-1-box-outline'
        name: II
        entity: input_boolean.orcon_setting_2
        tap_action:
          service: script.orcon_setting_2
        icon: 'hass:numeric-2-box-outline'
        name: III
        entity: input_boolean.orcon_setting_3
        tap_action:
          service: script.orcon_setting_3
        icon: 'hass:numeric-3-box-outline'
  - type: gauge
    name: Demand
    min: 0
    max: 100
    entity: sensor.orcon_speed_demand
  - type: gauge
    name: Speed
    min: 0
    max: 5000
    entity: sensor.orcon_speed_sensor
    entity: switch.orcon_speed_override
  - type: glance
    entities:
      - entity: sensor.orcon_speed_sensor
        name: Speed
        icon: 'hass:fan'
      - entity: sensor.fritz_08761_0445337_power
        name: Power
        icon: 'hass:flash'
      - entity: sensor.fritz_08761_0445337_energy
        name: Energy
        icon: 'hass:flash'

• A1AD
@tweaker VdR Nice! Zo wil ik het ook graag gaan doen. Hou je ons op de hoogte aub.

• tweaker VdR
Update van het schema met de relais module en de juiste in/uitgangen:

[Voor 20% gewijzigd door tweaker VdR op 04-03-2021 19:25]

• baggerwerkert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-03 14:39
Weet iemand toevallig al van welk type de omcirkelde stekkers in benedenstaande foto zijn?

Zou het dit kunnen zijn?
https://www.conrad.nl/p/j...tm_campaign=shopping-feed

Ik wil een Shelly 2.5 inbouwen in de orcon box (met perilex stekker), maar knip liever geen snoer door.

• hupie679

• vlaflipper
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-03 12:59
tweaker VdR schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:16:
Terwijl ik wacht op de juiste connectoren (dat kan even duren), heb ik de module toch even aangesloten alleen om de signalen te kunnen lezen. Dit heb ik gevonden:

[Afbeelding]

'position' is de stand gegeven vanaf de afstandsbediening
'demand' is de duty cycle van het 10V PWM signaal naar de motor
'speed' is het tacho signaal van de motor
'power' is het vermogen gemeten met de Fritz!dect200 die ik hiervoor tijdelijk gebruik.

Interessant is dat het PWM signaal niet verder gaat dan 55%, toch bereikt de ventilator zijn nominaal toerental (3200 rpm). De regeling is analoog op basis van het gefilterde PWM signaal dus het hangt af van Vpp. Geen issue.

De snelheid is niet overdreven stabiel en het lijkt er niet op dat de unit bijstuurt op basis van het tacho signaal. Waarom ook, het is een ventilator ... Het PWM signaal is stabiel.

Ik kan het 'speed' en 'power' signaal meten om mijn eigen PWM signaal in te regelen. Het kan zijn dat ik andere duty cycles nodig heb omdat ik een andere spanning gebruik. Geen probleem.

Tijdelijk Home Assistent Dashboard (de bediening werkt dus nog niet):

[Afbeelding]

Over 24 uur. Stand 1, automatische schakelen naar stand 2 en terug naar 1 door luchtvochtigheid (gebruik douche). PWM vast, snelheid niet erg stabiel.

[Afbeelding]
Zou je voor mij ook een dergelijke module kunnen bouwen?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• hupie679
vlaflipper schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Als je interesse hebt in deze module stuur me dan een PM. Tweaker @Gimme heeft er toevallig vanochtend al eentje ontvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweaker VdR
vlaflipper schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:49:
[...]

hupie679 heeft een veel betere oplossing voor je. Ga ervoor!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweaker VdR
hupie679 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Als je interesse hebt in deze module stuur me dan een PM. Tweaker @Gimme heeft er toevallig vanochtend al eentje ontvangen.

[Afbeelding]
Dat ziet er perfect uit! Zo moet het zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gimme
hupie679 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb deze module geïnstalleerd en het werkt super. Je kunt de waarden uitlezen die de MV ontvangt van de standaard sensoren en deze overrulen met je eigen acties. Zeer nette board en als het nodig is haal je deze er zo weer tussenuit en is je MV weer in de originele staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:21
Gimme schreef op maandag 22 maart 2021 @ 23:33:
[...]

Ik heb deze module geïnstalleerd en het werkt super. Je kunt de waarden uitlezen die de MV ontvangt van de standaard sensoren en deze overrulen met je eigen acties. Zeer nette board en als het nodig is haal je deze er zo weer tussenuit en is je MV weer in de originele staat.
Ook voor mij heeft @hupie679 een module gemaakt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

De module is zeer netjes afgewerkt, is 'plug and play' te monteren in de MV en werkt super!

• Blurk62
Heb er ook een mogen bestellen. Verheug me er al op :P

Acties:
  • +10Henk 'm!

• hupie679
Het begint allemaal met losse printplaten:

De eerste componenten er op gesoldeerd:

Test opstelling:

Eindproduct:

Acht printplaten, waarvan er al zes voorTweakers gereserveerd zijn:

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee