Toon posts:

[SHOWCASE] DIY Vraag gestuurd, Duo Zone ventilatie systeem

Pagina: 1
Acties:

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 22:30
DEZE IS NOG OH WERK IVM met foto grotes… pffff

[SHOWCASE] DIY Vraag gestuurd, Duo Zone ventilatie systeem

Hierbij mijn SHOWCASE DIY Topic waar ik in uitleg wat er allemaal bij komt kijken als je een vraag gestuurd ventilatie systeem gaat aanleggen.

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met het isoleren van ons huis. Ik kwam er al snel achter dat ik veel plastic aan het plakken was en het huis luchtdicht aan het maken was. Na wat onderzoek op het Internet werd het mij duidelijk dat ik hier iets aan moest doen. Ons huis is nog uit de periode dat er vanuit werd gegaan dat de ramen en de openingen in het dak voor ventilatie zouden zorgen. Met al mijn Isolatie woede was dat niet meer het geval.

Meten is weten
Ik heb een Netatmo Healthy Home Coach (hierna te noemen NHHC) gekocht (2) om te meten wat dit voor invloed had op de luchtkwaliteit in mijn huiskamer en slaapkamer.

Foto 1 NHHC

Afijn, ik ben mij toen kapot geschrokken over de hoeveelheid CO2 je produceert als je met wat mensen in een huiskamer zit, maar ook als je slaapt (ook met het raam open!).

Foto 2 screen shot NHHC app

Mechanische ventilatie
Ik ben toen begonnen met het aanleggen van een Mechanisch Ventilatie systeem type C (met raamroosters) met als optie om dit later om te bouwen naar een type D (WTW). Ik heb gekozen voor een Orcon MVS15 omdat deze als stil bestempeld werd. Met 2 remote afstand bedieningen kon ik vanuit de huiskamer en op de overloop stand 1, 2 of 3 inschakelen. Helaas ging als snel van de Orcon de vocht meter kapot. Omdat ik de ventilatie unit nieuw/gebruikt van marktplaats had heb ik geen garantie.. helaas.

Foto 3 en 4 ventilatie systeem.

Ik heb de slaapkamers hierop aan gesloten. In de 2e fase heb ik een gat laten boren van de eerste verdieping naar de huiskamer van 160mm. Het systeem heb ik uitgebreid met een T-Stuk en 2 kleppen met Actuators (uit China) en KAKU rolluik bediening.

Foto 5 en 6 actuator en Kaku.

Met een ICS1000 ben ik toen tijd gestuurd de kleppen gaan aansturen voor boven (s’nachts ventileren) en beneden (overdag ventileren).
In het begin ging dat prima totdat het buiten kouder werd. Dan komt er toch een hoop kou van buiten naar binnen. Daarnaast moet je zelf bepalen (handmatig) welke stand de ventilator moet hebben om een juist niveau CO2 te houden in je huiskamers of slaapkamers.

Domoticz
Ik vond dat het handiger moest kunnen en omdat ik al 2 NHHC’s had ben ik gaan kijken hoe ik daarmee de aansturing zou kunnen regelen van de ventilatie unit en de kleppen.
Domoticz bleek de oplossing te zijn. En omdat ik al 2 Raspberry pi’s heb draaien (1 voor Homebridge en 1 voor P1 monitoring (ZTATZ)) was dat voor mij het beste platform. Met een Raspberry pi4 ben ik aan de gang gegaan om uit de portal van Netatmo, middels de API, de informatie op te halen van mijn 2 NHHC’s. Deze informatie kan je dan “laden” in Domoticz. Ik heb hiervoor de informatie gebruikt van onderstaande site

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=21974

De informatie wordt 6* per uur uitgelezen en in Domoticz geplaatst.
LETOP: Tip 1 het MAC adres moet in kleine letters in je script staan. Tip2 in Domoticz een username en wachtwoord opvoeren en deze in het script toevoegen, anders kreeg ik het niet aan de praat.
Hiermee lukte het om de informatie in Domoticz zichtbaar te maken.
Foto Domiticz 7 CO2 waarde NHHC’s

Aansturing kleppen via Domoticz/RFlink
De volgende uitdaging was het aansturen van de KAKU rolluikbediening. Na onderzoek bleek dat dit niet via de ICS1000 of ICS2000 en/of homebridge gaat. Dit betekent dat ik Domoticz zelf de aansturing moet laten doen via 433mhz (KAKU). Hier zijn 3 opties voor.
1. helemaal zelf bouwen met spul uit China
2. RFxcom kopen (gebouwd)
3. RFlink bouwpakket kopen
Ik heb gekozen voor de laatste variant en omdat ik geen zin had in solderen heb ik gebruik gemaakt van de soldeerservice van de Nodoshop. Meer over RFlink vindt je hier.

http://www.rflink.nl/blog2/

Deze keuze is gemaakt vanwege de kosten, maar ook omdat het systeem uitbreidbaar is met 2,4 Ghz technologie.
Na ontvangst van het pakketje is het redelijk simpel om dit bouwpakket in elkaar te zetten. De RFlink software kan je downloaden. De handleiding is opgenomen in de archive om de firmware in de Mega Arduino te laden (met een Windows PC).

Foto Rasp en RFlink

Deze RFlink aansluiten gaat via een USB kabel. Opnieuw opstarten van de RaspberryPi gaf gelijk inzicht in de KAKU apparatuur die er in gebruik is in huis. Omdat dit project echt bedoelt is voor de ventilatie laat ik al het andere nog via de ICS1000 en homebridge lopen. Ik heb alleen de 2 KAKU rolluikbediening kenbaar gemaakt in Domoticz. Met een simpel blocky script heb ik de kleppen laten sturen op basis van de hoogte van de CO2 waarde die de NHHC’s aanleverden. (De aansturing met tijd via de ICS1000 heb ik gepauzeerd).

Dit heeft als voordeel dat als de waarde laag genoeg is de ruimte niet geventileerd wordt er en ook geen warmte verloren gaat.

Aansturing Orcon via Domoticz/RFlink
Er zijn al vele threats waarin gesproken wordt om de ventilatie boxen aan te sturen via de fabrikant eigen protocollen. Ik vind dat een hoop gedoe en heb daarom gekozen voor de makkelijke weg. KAKU heeft de ACM-LV10. Hiermee kan je LEDstrips aansturen met een 0-10Volt regeling. Laat nu de motor van een Orcon ook met 0-10Volt aangestuurd kunnen worden. Op een aparte 12 voeding wordt de ACM-LV10 aangesloten. Deze 0-10V aansluiten op de motor en 220Volt aansluiten op de Motor.
LETOP: Tip 3. Als je het geheel dan aanzet gaat je motor “raar” doen. Dit klopt, dat is namelijk de ACM-LV10 die in leer modus staat en de fan laat opspinnen en weer terug laat gaan. Daarna gaat de motor draaien op basis van de slider in Domoticz (of en script in Domoticz). De print van de fabrikant sluit je helemaal uit en is ook niet meer aangesloten op de netspanning.

Ventilatiesnelheid afhankelijk maken van de CO2 waardes.
In Domoticz zijn nu alle gegevens aanwezig en schakelaars om de vraag gestuurd ventilatie te programmeren. Ik heb dit met het onderstaande blocky script geregeld.

Foto 9 blocky script ventilatie snelheid.

Foto 8 blocky script & klepsturing

Nadeel van dit model is dat als er niet geventileerd wordt in de huiskamer en je daar gaat zitten in eerste instantie er niets gebeurt, daarna de klep opengaat en omdat de CO2 snel en hoog gestegen is en de ventilatie op een hoge stand begint te ventileren. Waarna bij een lager niveau de ventilator ook weer langzamer gaat draaien. Daar moet ik nog wat op vinden. Ik wil graag dat als er voor een bepaalde tijd persoenen in de huiskamer zijn de klep dan alvast open gaat, maar ik wil ook graag het aantal klep bewegingen niet extreem laten worden door in en uitlopen in de huiskamer. Als iemand een idee heeft dan houd ik mij aanbevolen.
Een tweede aanpassing is nog dat ik ook de mate van ventileren laten aanpassen aan de buiten temperatuur totdat ik het systeem heb omgebouwd naar een type D systeem.

Lucht vochtigheid badkamer.
Zoals ik al eerder melde werkte de luchtvochtigheidssensor van mijn Orcon niet meer. Dit deden wij handmatig met de klok button van de RF15 Remote van Orcon. Met het buiten gebruik stellen van de printplaat van de fabrikant werkt dat nu ook niet meer. Ik ben dan ook opzoek naar een goedkope luchtvochtigheid sensor die ik kan uitlezen met Domoticz en RFlink (of Wifi). Voor nu ga ik kijken of ik dit met een KAKU remote en een timer script kan regelen.

Scripting
Zoals jullie al gelezen hebben maak ik gebruik van Blocky. Nu zijn er alternatieven zoals LUA, NodeRED etc. Mijn kennis en interesse gaat op dit moment echter niet ver genoeg om mij hierin te verdiepen. Op een later tijdstip kan dat nog veranderen. Als er iemand is die een alternatief scipt kan schrijven dan zou dat mooi zijn. Echter instellingen zouden ook in een soort portaal moeten plaatsvinden en niet door aanpassing van het script.

Future
Openstaande vragen/acties en TODO’s:
1. Badkamer ventilatie op basis van KAKU remote
2. Badkamer ventilatie op basis van luchtvochtigheid
3. Zolder kamer zone 3 installeren met CO2 meting en /of aanwezigheid (klep reeds aanwezig)
4. Systeem ombouwen naar type D (met Brinck Sky 300plus met 0-10V aansturing) en systeem weg bouwen boven het plafond op de zolder.
5. Script verbeteren op basis van Blocky of andere script taal
6. Klepsturing op basis van aanwezigheid en CO2.
7. KAKU vervangen door Zigbee/Zwave

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tip: Gebruik adereindhulsjes voor flexibel snoer als je kroonsteentjes gebruikt. Adereindhulsjes en krimptang zijn via AliExpress wel te koop (zoek op 'ferrule crimp'). Of de kroonsteentjes vervangen door Wago lasklemmen (grijs met oranje hendeltjes). Het werkt nu wel, maar je draait de aders kapot met de kroonsteen, waardoor de draad los kan breken.

Ik heb in mijn ventilatiebox een Sonoff Dual module gebouwd. Dat is een tweevoudig relais o.b.v. een ESP8266 die via wifi is aan te sturen. Is betrouwbaarder en simpeler dan via KlikAanKlikUit naar mijn idee. Is ook wat voordeliger dan allerlei KlikAanKlikUit-modules en een 433Mhz zender. Uitvoering met twee relais is genoeg, want zodra ik spanning op mijn Itho box zet dan draait hij op de laagstand. Vervolgens heb ik twee draden waar ik 230V op kan zetten, voor respectievelijk midden- en hoogstand. Zelfde idee als wat een driestandenschakelaar doet.

Verder een leuk project, maar de conclusie (en daar loop ik bij mij thuis ook tegenaan met mijn type C ventilatie) is toch dat je, ondanks het volledig geautomatiseerd ventileren, in de winter ijskoude lucht naar binnen blijft trekken wat voor tocht zorgt. Een WTW-systeem is toch wel een pak beter dan. Helaas lastig te realiseren zonder extra leidingen te moeten leggen.

Ventilatie harder bij douchen doe ik door met een DS18B20 temperatuursensor de warmwaterleiding die vanaf de ketel naar de douche gaat te meten. Werkt perfect, binnen een minuut na aanzetten douche toert de ventilatiebox op. Heb bij de ketel een ESP8266 hangen met 3x zo'n temperatuursensor eraan: tapwater en ook aanvoer en retour i.v.m. CV-tuning.

CO2-niveau meet ik in de huiskamer met een zelfbouwsensor, o.b.v MH-Z19B sensor en een ESP8266.

Ventilatie gaat hier volledig automatisch, zowel woonkamer als badkamer. Enige waar ik voor moet zorgen is dat er roosters open staan. De logica draait bij mij in Node-RED (soort meer geavanceerde Blockly scripting). CO2-niveau < 800 ppm is stand 1, >=800 ppm is stand 2, >=1200 ppm is stand 3

[Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2020 13:21]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 11:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leuk systeem :) Wat ideeën / tips van mijn kant:
Nadeel van dit model is dat als er niet geventileerd wordt in de huiskamer en je daar gaat zitten in eerste instantie er niets gebeurt, daarna de klep opengaat en omdat de CO2 snel en hoog gestegen is en de ventilatie op een hoge stand begint te ventileren.
Je foto's van je Blockly zijn nu nog niet zichtbaar, maar ik neem aan dat je nu met stappen werkt (tot X ppm geen actie, vanaf Y PPM zacht ventileren, vanaf Z PPM hard ventileren).

Doordat je met stappen werkt én het verschil tussen de stappen vrij groot is, valt dat je ook in de praktijk op. Van niet of zacht ventileren naar standje turbo merk je gewoon. Ik had dat zelf ook en vond het vrij irritant, dus ik heb het nu traploos ingesteld in Node Red. Hier wat meer informatie daarover. Traploos is echt een wereld van verschil :)
3. Zolder kamer zone 3 installeren met CO2 meting en /of aanwezigheid (klep reeds aanwezig)
Ik hou er altijd van om dingen beter en/of goedkoper te realiseren dan je met een kant-en-klaar product van een fabrikant doet.

Een eigen betrouwbare CO2-meter maak je voor zo'n €18 met een MH-Z19B sensor en een ESP8266-bordje zoals de Wemos D1 mini of nodeMCU. Dat werkt gewoon via wifi, je bent niet afhankelijk van een externe cloud en dus een dienstverlener. En dat voor een fractie van de prijs.
6. Klepsturing op basis van aanwezigheid en CO2.
Ik zou zeggen op basis van louter CO2. Als er een verhoogd niveau wordt gemeten zijn er per definitie mensen (ok, of grote huisdieren) in die ruimte aanwezig. Dat is voldoende informatie.
7. KAKU vervangen door Zigbee/Zwave
Ik wil je aanraden om voor wifi te gaan. Geen extra hardware nodig en de onderdelen zijn goedkoper. Zo kost een 0-10v Z-wave dimmer €60 terwijl je het voor €6 maakt met (wederom) een ESP8266-bordje en een 0-10v convertor.

Daarbij is mijn ervaring dat het veel stabieler is dan Z-wave: ik ben geregeld weer een deel van m'n Z-wave nodes kwijt en mag dan het huis door om overal op 'include'-knopjes te drukken als een reset van de controller niks oplevert.

edit: Volgende keer moet ik eerst refreshen om te kijken of @ThinkPad al gereageerd heeft :P Al zou ik jou ook willen aanraden om de regeling traploos te maken, als je toch al bezig bent in NR.

[Voor 4% gewijzigd door Gizz op 02-02-2020 13:26]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ThinkPad

ThinkPad

Traploos ook wel naar gekeken, maar bij mijn Itho Ecofan moet er een extra PWM-print in a €40-50. De Sonoff was maar €7 :+ Plus de ventilatiebox draait vaak alleen op max als we een verjaardag hebben (en er dus veel mensen in huis zijn). Over het algemeen is het dan zo rumoerig dat je de ventilatie toch niet meer hoort :+

• frk123
Mijn regeling is bijna traploos, maar dat kan ik straks laten zien als ik het blocky script online heb. Daarom gebruik ik ook de ACM-LV 10.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ThinkPadd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:29:
Traploos ook wel naar gekeken, maar bij mijn Itho Ecofan moet er een extra PWM-print in a €40-50. De Sonoff was maar €7 :+
Ah dat is wel een beetje jammer inderdaad :P
frk123 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:54:
Mijn regeling is bijna traploos, maar dat kan ik straks laten zien als ik het blocky script online heb. Daarom gebruik ik ook de ACM-LV 10.
Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet! Zelf kwam ik er niet uit met Blockly, maar ik ben daar sowieso niet echt een fan van.

Zoveel onlogische zaken (iets dat letterlijk if, else if heet maar helemaal niet zo functioneert want het gedraagt zich als allemaal simpele if'jes achter elkaar. Of eigen variabelen die je niet als trigger kunt gebruiken, het moet altijd een sensor zijn die een update doorgeeft) en beperkingen dat ik het heb opgegeven en gewoon met Node Red verder ben gegaan.

Een simpele editor is een prima uitgangspunt, maar stop er dan niet meteen zoveel foutieve benamingen en andere gekkigheden in waardoor je als gebruiker allemaal maar geïrriteerd raakt.

/Blockly rant :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• frk123
Dank jullie wel voor jullie reacties.

[quote]ThinkPadd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:12:
Verder een leuk project, maar de conclusie (en daar loop ik bij mij thuis ook tegenaan met mijn type C ventilatie) is toch dat je, ondanks het volledig geautomatiseerd ventileren, in de winter ijskoude lucht naar binnen blijft trekken wat voor tocht zorgt. Een WTW-systeem is toch wel een pak beter dan. Helaas lastig te realiseren zonder extra leidingen te moeten leggen.

Hallo Thinkpad.
Met betrekking tot een type C naar D conversie ga ik de aanwezige kanalen om lucht in te brengen en het trapgat naar zolder gebruiken om de lucht af te voeren. Dit heeft meteen als voordeel dat alleen in de badkamer en op zolder (waar de lucht temperatuur het warmst is) lucht wordt afgezogen. In de kamers breng je lucht in met een lichte overdruk

mbt .v MH-Z19B sensor en een ESP8266. en DS18B20 temperatuursensor en een ESP8266 vind ik nergens een handleiding die ik kan toepassen.

Ik kan best wat knutselen, maar tussen alle opmerkingen op tweakers de juiste info halen gaat net wat te ver.
Dus als jullie een Handleiding hebben om andere sensoren te gebruiken graag, maar dan alleen een handleiding die compleet is. Dat is ook wat ik probeer te bereiken met deze Post. Als je de stappen volgt kan je dit zelf ook realiseren.

En als het niet lukt kan je altijd vragen.
Gr,
Andre
PS ik heb de meest foto's nu online.
PS2 ik had al heel veel KAKU en met aanbiedingen waren de kosten total 42 euro voor de 3 KAKU dingen
PS3 ombouwen naar WIFI wil ik wel omdat ik het geheel dan op een enkele RaspZero W kan plaatsen maar dan heb ik wel CO2/Luchtvochtigheid en /of temparatuur en een 0-10 volt regeling op basis van Wifi nodig

[Voor 31% gewijzigd door frk123 op 03-02-2020 18:40]

• frk123
empty

[Voor 99% gewijzigd door frk123 op 03-02-2020 18:40]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vermoedde al dat je met Blockly op ongeveer zo'n manier traploos na zou proberen te bootsen. Geeft heel mooie de beperkingen van Blockly weer, want dit is natuurlijk eigenlijk een belachelijke hoeveelheid code/blokjes voor iets relatief simpels. Maar ja, het werkt uiteindelijk wel :P

In Node Red heb ik één range node(blokje) waar het gemeten CO2-niveau in gaat. Dat ene blokje zet het binnenkomende getal in een range van 450 - 1300 om naar een getal in de range van 0-100. En dat percentage gaat naar de dimmer. Klaar. En wil ik een keer finetunen, dan verander ik simpelweg de getallen in dat ene blokje. Met zo'n gigantisch Blockly-script moet je elke regel aan gaan passen.

Doet verder niks af aan dat het bij jou werkt natuurlijk :) Maar wellicht is het een idee om eens naar alternatieven te kijken, mocht je in de toekomst tegen de beperkingen van Blockly aan blijven lopen (qua functionaliteit, of omdat je script 50 regels worden omdat het niet anders kan :P ). Het wordt snel een nog grotere muur aan tekst en blokjes als je nog een paar CO2-sensoren gaat toevoegen, je de luchtvochtigheid in een of meerdere ruimtes wil meepakken enzovoorts.

[Voor 7% gewijzigd door Gizz op 04-02-2020 18:43]

• frk123
Gizz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:22:
Leuk systeem :) Wat ideeën / tips van mijn kant:

[...]

Je foto's van je Blockly zijn nu nog niet zichtbaar, maar ik neem aan dat je nu met stappen werkt (tot X ppm geen actie, vanaf Y PPM zacht ventileren, vanaf Z PPM hard ventileren).

Doordat je met stappen werkt én het verschil tussen de stappen vrij groot is, valt dat je ook in de praktijk op. Van niet of zacht ventileren naar standje turbo merk je gewoon. Ik had dat zelf ook en vond het vrij irritant, dus ik heb het nu traploos ingesteld in Node Red. Hier wat meer informatie daarover. Traploos is echt een wereld van verschil :)

[...]

Ik hou er altijd van om dingen beter en/of goedkoper te realiseren dan je met een kant-en-klaar product van een fabrikant doet.

Een eigen betrouwbare CO2-meter maak je voor zo'n €18 met een MH-Z19B sensor en een ESP8266-bordje zoals de Wemos D1 mini of nodeMCU. Dat werkt gewoon via wifi, je bent niet afhankelijk van een externe cloud en dus een dienstverlener. En dat voor een fractie van de prijs.

[...]

Ik zou zeggen op basis van louter CO2. Als er een verhoogd niveau wordt gemeten zijn er per definitie mensen (ok, of grote huisdieren) in die ruimte aanwezig. Dat is voldoende informatie.

[...]

Ik wil je aanraden om voor wifi te gaan. Geen extra hardware nodig en de onderdelen zijn goedkoper. Zo kost een 0-10v Z-wave dimmer €60 terwijl je het voor €6 maakt met (wederom) een ESP8266-bordje en een 0-10v convertor.

Daarbij is mijn ervaring dat het veel stabieler is dan Z-wave: ik ben geregeld weer een deel van m'n Z-wave nodes kwijt en mag dan het huis door om overal op 'include'-knopjes te drukken als een reset van de controller niks oplevert.

edit: Volgende keer moet ik eerst refreshen om te kijken of @ThinkPad al gereageerd heeft :P Al zou ik jou ook willen aanraden om de regeling traploos te maken, als je toch al bezig bent in NR.
Hallo Gizz, het is al weer een tijd geleden dat ik een update heb gegeven over mijn project. Ik heb ondertussen een derde CO2 sensor toegevoegd met een extra klep voor de zolder. Toch ben ik wel geinterreseerd om 433mhz apparatuur om te zetten naar Wifi. Kan je mij helpen aanduidelijke beschrijvingen voor wifi CO2 meters en de 0-10v aansturing via wifi gebaseerd op esp boardjes.

Alvast bedankt,
Andre

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@frk123 Hier een stappenplan (en boodschappenlijstje) voor het maken van de CO2-sensor. In dat topic is sowieso veel informatie terug te vinden.

En hier hetzelfde maar dan voor het 0-10V signaal: Gizz in "Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino"

Succes :)

• frk123
Gizz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:40:
[...]

Ik vermoedde al dat je met Blockly op ongeveer zo'n manier traploos na zou proberen te bootsen. Geeft heel mooie de beperkingen van Blockly weer, want dit is natuurlijk eigenlijk een belachelijke hoeveelheid code/blokjes voor iets relatief simpels. Maar ja, het werkt uiteindelijk wel :P

In Node Red heb ik één range node(blokje) waar het gemeten CO2-niveau in gaat. Dat ene blokje zet het binnenkomende getal in een range van 450 - 1300 om naar een getal in de range van 0-100. En dat percentage gaat naar de dimmer. Klaar. En wil ik een keer finetunen, dan verander ik simpelweg de getallen in dat ene blokje. Met zo'n gigantisch Blockly-script moet je elke regel aan gaan passen.
Hallo Gizz,

De onderdelen staan in bestelling om de CO2 meter te bouwen uit de onderdelen die jij hebt aangedragen.

Ben nu ook naar Node-Red aan het kijken. Wat heb ik ondertussen gedaan.
1) PI geupdate
2) rpi monitor er afgehaald (deinstallatie ging niet goed dus tijdje zitten hannesen voordat ik dat voor elkaar had.)
3) MQTT Broker geïnstalleerd op PI
4) MQTT Broker als Device kenbaar gemaakt in Domoticz
5) Node red geïnstalleerd op PI
6) input en output weten te creëren tussen Node Red en Domoticz.

Ben dus al aardig op weg. Maar nu komt mijn onkunde op het gebied van programmeren in beeld. Heb al overal documenten gelezen maar dat helpt niet. Het enige programmeren wat ik ooit gedaan heb is in DCL en een beetje linux op OS niveau. Daarom lukt het mij ook om een PI in de lucht te brengen en te houden :-). Scripting (python, C# etc), en de syntax ervan nooit gedaan (jaja dat zegt ook wat over mijn leeftijd).

Ik ben zeer benieuwd hoe je in node red de functies krijgt die ik nodig heb. Ik kan nu met een inject kleppen schakelen en de snelheid van de ventilator regelen. Maar dat wat er tussen in moet om het te automatiseren is wat onduidelijk voor mij. Dat blokje met die range heb ik ook gevonden maar hoe ik dat dan uit de MQTT broker bericht haal en na omzetting er weer naar toe stuur is de uitdaging. Kan je mij hier wat adviezen geven of voorbeelden.

Wat ik moet regelen is:
1) ventilatie snelheid afhankelijk van het CO2 niveau van 3 sensoren
2) kleppen open/dicht op basis van het CO2 niveau. van 3 sensoren zodat ik in 3 zones de kleppen open of dicht kan zetten.

Alvast bedankt voor je reactie.
groet,

Andre

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@frk123 In het Node-RED topic heb ik een voorbeeld staan, met zowel input als output op basis van MQTT: Gizz in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

Sowieso is dat een handig topic voor vragen die specifiek met Node-RED te maken hebben :)

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:30
@frk123 hoe gaat dit project? Ik ben erg geïnteresseerd! Welke kleppen gebruik je precies? Ga je die nu uiteindelijk toch ook met een esp bordje? Of alleen je orcon? 160mm kanalen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frk123
Megalomania schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 06:19:
@frk123 hoe gaat dit project? Ik ben erg geïnteresseerd! Welke kleppen gebruik je precies? Ga je die nu uiteindelijk toch ook met een esp bordje? Of alleen je orcon? 160mm kanalen?
Hoi,
Ik gebruik kleppen van ventilatieshop. Daarheb ik ali actuators op aangesloten. Die stuur ik aan met kaku rolluik bediening. Via domoticz. Ik gebruik 160 mm spirobuizen.

Wat heb ik nog meer gedaan:

1. Badkamer ventilatie op basis van KAKU remote: Gedaan
2. Badkamer ventilatie op basis van luchtvochtigheid: sensors gebouwd met espeasy, nog niet in programmering opgenomen.
3. Zolder kamer zone 3 installeren met CO2 meting en /of aanwezigheid (klep reeds aanwezig) Gedaan
4. Systeem ombouwen naar type D (met Brinck Sky 300plus met 0-10V aansturing) en systeem weg bouwen boven het plafond op de zolder. 2 weken terug een VASCO D275 gescoord met 0-10v aansturing. Plannen aan het maken om deze te installeren.
5. Script verbeteren op basis van Blocky of andere script taal Nodered geinstalleerd en werkend.
6. Klepsturing op basis van aanwezigheid en CO2. Ga ik niet meer doen. CO2 is het en blijft het.
7. KAKU vervangen door Zigbee/Zwave. Kaku wordt vervangen door espeasy. Onderdelen aanwezig programmeren moet nog.

Ben nog lekker bezig, maar het werkt al goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• frk123
Ben vandaag ook al bezig geweest onder vloer en heb wat foto's gemaakt. Als ik dan toch bezig ben kan ik ook wel een update geven over het ventilatie systeem.

Blocky gebruik ik niet meer, ben volledig over gestapt op NODE RED. Dat werkt goed alhoewel het wel complex is. De CO2 sturing op basis van Netatmo werkt goed. De Luchtvochtigheidssturing van de badkamer op basis van ESPeasy levert nog een probleem op, maar ook dat gaat ook nog wel lukken.

Ik heb de Orcon MVS 15 vervangen voor een Vasco D275II WTW. Ik gebruik hierbij het trapgat om in te blazen en de aangelegde buizen om lucht af te voeren (zone gestuurd op basis van de Netatmo's) Op het dak, volgens de regels, een luchtinlaat en luchtuitlaat laten maken van beide rond 150.

Uitdagingen die ik nu heb zijn:

1) rooklucht van houtkachels door de geplaatste WTW | oplossing is het plaatsen vaneen actief koolstof filter. gaat in december 2021 plaatsvinden

2) Onvoldoende luchttoevoer in de huiskamer door de hiervoor aanwezige deurkieren en roosters bij gebruik van kaarsen en/of veel personen aanwezig in de woonkamer.

3) het ziet er nu op zolder wel een beetje uit als een fabriek. Daar moet ik nog een keer wat aan doen door netjes weg te werken achter een wandje.

[Voor 6% gewijzigd door frk123 op 04-12-2021 15:22. Reden: foto Domoticz toegevoegd]

• ThinkPad

ThinkPad

@frk123 Interessant om te zien, had deze update destijds niet voorbij zien komen. Blijft toch wel een uitdaging om een woning achteraf van type D (WTW) ventilatie te voorzien blijkt wel :o

Merk je veel verschil in comfort en gasverbruik sinds plaatsen van de WTW? En wat voor CO2-waardes heb je nu gemiddeld in de woonkamer als jullie daar aanwezig zijn?

• frk123
ThinkPad schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:04:
@frk123 Interessant om te zien, had deze update destijds niet voorbij zien komen. Blijft toch wel een uitdaging om een woning achteraf van type D (WTW) ventilatie te voorzien blijkt wel :o

Merk je veel verschil in comfort en gasverbruik sinds plaatsen van de WTW? En wat voor CO2-waardes heb je nu gemiddeld in de woonkamer als jullie daar aanwezig zijn?
Hoi Thinkpad,
Om uit te zoeken wat nu echt de verlaging veroorzaakt is een uitdaging, omdat ik ook de cvketel vervangen heb.

Maar als ik nu op mindergas kijk verbruik ik 15% minder gas ( graaddagen) als voorheen in de zelfde periode. Toen hing al wel de nieuwe cv. Dus ja het verbruik daalt, maar wat vooral opvalt is dat de bovenverdieping niet meer zo koud is.

CO2 is nu zonder kaarsen met 3 personen in de kamer 900 ppm.

Ik ben van plan om actief lucht uit de gang/ trappenhuis naar de huiskamer te brengen. Doe in de keuken als ik de nieuwe keuken zet. Ook co2 gestuurd met hele stille computer ventilatoren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee