Dit. Echt niet normaal zo plug & play, installeren is mij zelfs gelukt 😜 en direct werken in HA. Heel erg blij mee 😀. Op naar het volgende project!harmen76 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:30:
[...]
Ook voor mij heeft @hupie679 een module gemaakt![]()
![]()
![]()
De module is zeer netjes afgewerkt, is 'plug and play' te monteren in de MV en werkt super!
Nadat ik dit projectje in het begin van dit jaar ben begonnen, heeft het mij veel plezier opgeleverd. Ik had nooit gedacht dat ik zo'n pcb kon maken en dat het dan ook nog werkte. Laat staan dat andere mensen dit zouden willen kopen. Maar dat betekent ook dat ik er ook een hoop tijd aan kwijt ben. Daarom heb ik nu besloten dat ik alleen nog in batches van minimaal 10 te werk ga. Mochten er nog geïnteresseerden zijn voor een OrconWifiController, verenigt uzelf en stuur mij een PM zodra er 10 gegadigden zijn die zeker willen overgaan tot aanschaf. De prijs die ik nu hanteer is 65 euro per stuk. Daarvoor krijg je een ESP8266 (Lolin/Wemos) met ESPHome firmware, de printplaat en een 220V aansluitkabel. Als iemand nog suggesties heeft over wat het beste platform hier voor is, laat dat dan vooral hier weten zodat mensen daar gebruik van kunnen maken.
Voor meer info, zie https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Voor meer info, zie https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Ik heb nog geen MV hier (jaren 30 huis) maar Orcon wordt aangeraden door ventilatieland aangezien ze mooi stil zijn. Ik ben me aan het verdiepen in het hele MV verhaal: Ik heb zelfbouw Co2 sensoren van senseair op esphome aan HA hangen, dus met deze unit van @hupie679 voldoet de meest simpele MVS-15?
Zone regeling is alleen mogelijk doormiddel van zelfbouw kleppen of meerdere MV boxen correct?
Zone regeling is alleen mogelijk doormiddel van zelfbouw kleppen of meerdere MV boxen correct?
Ik heb deze ook via @hupie679
Past perfect in de MVS 15, hangt aan de reeds aanwezige clips dus vast zonder schroeven en ook weer eruit als nodig zonder sporen achter te laten. Tien minuten werk in ESP home en alles is draaiende via HA en ziet er keurig netjes uit. Aanrader
Past perfect in de MVS 15, hangt aan de reeds aanwezige clips dus vast zonder schroeven en ook weer eruit als nodig zonder sporen achter te laten. Tien minuten werk in ESP home en alles is draaiende via HA en ziet er keurig netjes uit. Aanrader
Gebruikt hij niet het schema van @llevering? Ik vind het een beetje jammer dat het niet open gebleven is. Ik begrijp dat er wat tijd in zit, maar als we een "opensource" versie maken kunnen er verschillende mensen aan werken.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
@84dasilva
Je kan gewoon tasmota op de wemos mini zetten en in domoticz gebruiken lijkt me.Zodra het met domoticz werkt neem ik er graag 1 af
Ik heb dat even geprobeerd via de webserver van de ESP node en werkt prima met een tasmota-lite.bin en via de tasmota upgrade page weer terug naar esphome met de ESP.bin zoals gedownload in esphomeJe kan gewoon tasmota op de wemos mini zetten en in domoticz gebruiken lijkt me.
@TheDoc0097 Bedankt voor de update. Maar werkt alles dan ook zoals het bedacht is?
@84deasilva nee, je moet de template instellen, wellicht kan iemand uit deze groep je daarmee helpen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XuC1r34SFqTtmNGD8CE7MAeR.jpg?f=user_large)
Als het goed is heeft die ook gewoon een fabrieksprintplaat, dus dan zou het moeten werken. En anders stuur je je MVS weer terug naar Ventilatieland en de printplaat naar mij en dan krijg je van beiden je geld terug.Megalomania schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:10:
Dus met deze unit van @hupie679 voldoet de meest simpele MVS-15?
CorrectMegalomania schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:10:
Het relais en de PWM aanstuing heb ik wel werkend gekregen in Tasmota. Volgens mij het huidige toerental ook, maar dat weet ik niet meer zeker. Je moet iets met rules doen om bij elke Telemetry Periode (TelePeriod) de counter weer naar 0 te resetten dacht ik. De gevraagde snelheid (vanuit de fabrieksprintplaat) heb ik niet werkend gekregen. Misschien kan je hier nog iets mee, onder het kopje "Leading edge dimmer": https://tasmota.github.io/docs/Lights/TheDoc0097 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:07:
@84dasilva
[...]
Je kan gewoon tasmota op de wemos mini zetten en in domoticz gebruiken lijkt me.
Ik kan nu ook niet verder testen want mijn Orcon hang op een hele onhandige plek (ik moet via een lichtkoepel op zolder het platte dak op en dan in de gemeenschappelijke ventilatieschacht klauteren om er bij te kunnen).
Verder blijf ik maar aanvragen krijgen in de PM dus ik heb toch maar besloten om nu van tevoren een batch van 10 te maken en te kijken hoeveel vraag er naar is. Orcon Nederland liet trouwens weten dat ze geen interesse hadden in een samenwerking met mij.
@hupie679 sorry ik snap je antwoord niet. Welke orcon werkt printplaat? Elke mvs15?
Ik kan in ieder geval bevestigen dat het printplaatje ook prima werkt op de Perilex uitvoering van de MVS15. De fabrieksprintplaat hiervan is een klein beetje anders dan die van een niet-Perilex MVS15, maar als deze echt heel anders was geweest hadden ze bij Orcon vast een andere type aanduiding gebruikt.Megalomania schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:57:
@hupie679 sorry ik snap je antwoord niet. Welke orcon werkt printplaat? Elke mvs15?
Ik denk dat je er wel zeker van kunt zijn dat het op alle MVS15 uitvoeringen zal werken.
Edit: ik bedoelde de MVS-15RHBP. Er is ook een MVS-15P met een nog afwijkender printplaat maar dat zit hem denk ik alleen in het ontbreken van de onderdelen voor de draadloze bediening, de timer en de sensor functies. De aansturing van de motor zal vast hetzelfde zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Blurk62 op 02-05-2021 13:54 ]
Ik ben niet zo technisch maar sluit me graag aan!
Damn it's good 2b a Tweaker!
Hey Iedereen,
Ik heb de module dit weekend geinstaleerd en werkt als een zonnetje.
Zelfs zonder technische kennis is het prima te installeren :-)
Klepje open klikken, module installeren, kabeltjes pluggen en klaar is kees.
Hoe stuur je hem aan? Met domoticz? Ik gebruik domoticz en wil er ook eentje gaan bestellen.vlaflipper schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:52:
Hey Iedereen,
Zelf gebruik ik ESPHome icm Home Assistant, maar je kan ESPHome ook gebruiken met domoticz.Twanniej schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:48:
[...]
Hoe stuur je hem aan? Met domoticz? Ik gebruik domoticz en wil er ook eentje gaan bestellen.
Als je een ander ESP platform gebruikt moet je de config omzetten naar het andere platform.
[ Voor 37% gewijzigd door vlaflipper op 11-05-2021 12:12 . Reden: quote ]
Ik sluit mij hierbij ook graag aan.Recoil schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:48:
Is er een batch van 10 in opbouw waar ik me bij aan kan sluiten? Prachtproject!
Zelf hat ik wat problemen dat de fan af en toe op 100% draaide. Dus ik heb zelf de code voor ESPHome aangepast. Als het relais ingeschakeld is wordt altijd de waarde van homeassistant fanspeed gebruikt (overrule). Indien deze uitgeschakeld is gebruikt hij de waarde van de afstandsbediening.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z8ksQG7VvoGAjg3JQDMxGdvr.png?f=user_large)
ESPHome:
Lovelace:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z8ksQG7VvoGAjg3JQDMxGdvr.png?f=user_large)
ESPHome:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| esphome: name: centrale_afzuiging platform: ESP8266 board: d1_mini wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password logger: api: ota: sensor: - platform: pulse_counter pin: D2 name: Orcon Tachometer id: orcon_mv_tachometer update_interval: 2s accuracy_decimals: 0 internal_filter: 250us unit_of_measurement: rpm fan: - platform: speed output: orcon_mv_pwm_out name: "Orcon MV Fan" id: orcon_mv_fan output: - platform: esp8266_pwm pin: D6 frequency: 1000 Hz id: orcon_mv_pwm_out inverted: true switch: - platform: gpio id: orcon_mv_control_relay name: "Orcon MV Control relay" pin: number: D8 inverted: False - platform: restart name: "Orcon MV ESPHome Restart" |
Lovelace:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: entities entities: - entity: switch.orcon_mv_control_relay - entity: sensor.orcon_tachometer - entity: switch.orcon_mv_esphome_restart - type: 'custom:slider-entity-row' entity: fan.centrale_afzuiging title: Washok / Technische Ruimte |
Hello Iam interested in purchasing one , I have sent private pm
hupie679 schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:52:
Het begint allemaal met losse printplaten:
[Afbeelding]
De eerste componenten er op gesoldeerd:
[Afbeelding]
Test opstelling:
[Afbeelding]
Eindproduct:
[Afbeelding]
Acht printplaten, waarvan er al zes voorTweakers gereserveerd zijn:
[Afbeelding]
Met interesse dit topic gelezen. Heb zelf een Orcon HRCnogwat unit staan, welke ik graag aan HomeAssistant wil koppelen.
Echter, bij het vervangen van de printplaat wordt er te geen gebruik gemaakt van de aanwezige sensoren (4x temp, 1x CO) en features (bypass bij warme nachten).
Vooral die bypass vind ik met dit weer erg prettig om wel te gebruiken; in plaats van ramen open de ventilatie aan die koude buitenlucht (warmte uitwisseling bypass) het huis in blaast.
Zelf ben ik niet zo'n electronica-held, maar wil graag op een andere manier helpen om de printplaat uit te breiden
Echter, bij het vervangen van de printplaat wordt er te geen gebruik gemaakt van de aanwezige sensoren (4x temp, 1x CO) en features (bypass bij warme nachten).
Vooral die bypass vind ik met dit weer erg prettig om wel te gebruiken; in plaats van ramen open de ventilatie aan die koude buitenlucht (warmte uitwisseling bypass) het huis in blaast.
Zelf ben ik niet zo'n electronica-held, maar wil graag op een andere manier helpen om de printplaat uit te breiden
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Je kan beginnen met foto's maken van de binnenkant van de unit. Maak foto's van de componenten die er in zitten. Zoek de datsheets op van deze componenten. Maak een schematisch overzicht van hoe alles aangesloten zit aan de binnenkant. Kijk of er nog ruimte is om een extra printplaat te monteren. Google net zo lang totdat je exact weet welke connectoren er gebruikt worden. En post je voortgang hier uiteraarddecramy schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:54:
Met interesse dit topic gelezen. Heb zelf een Orcon HRCnogwat unit staan, welke ik graag aan HomeAssistant wil koppelen.
Dat zijn ongeveer wel de beginstappen.
Heeft iemand de print al werkend gekregen met domoticz?
Niet verder geprobeerd, jaren geleden overgestapt naar HA en nooit meer omgekeken.Heeft iemand de print al werkend gekregen met domoticz
Hoe heb je de code geflashed? ESPhome doet alsof het iets OTA upload and flashed, maar geen van mijn wijzigingen worden geaccepteerd? Moet het perse via de USB van de Wemos mini?vlaflipper schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:49:
Zelf hat ik wat problemen dat de fan af en toe op 100% draaide. Dus ik heb zelf de code voor ESPHome aangepast. Als het relais ingeschakeld is wordt altijd de waarde van homeassistant fanspeed gebruikt (overrule). Indien deze uitgeschakeld is gebruikt hij de waarde van de afstandsbediening....
Da's vreemd. De initiële code heb ik inderdaad met usb gedaan, maar daarna heb ik zonder problemen ook nog OTA updates gedaan.Klapperman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:11:
[...]
Hoe heb je de code geflashed? ESPhome doet alsof het iets OTA upload and flashed, maar geen van mijn wijzigingen worden geaccepteerd? Moet het perse via de USB van de Wemos mini?
Gelukt ondertussen, had even beter moeten opletten met het intypen van de vorige naam bij use_addresshupie679 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:19:
[...]
Da's vreemd. De initiële code heb ik inderdaad met usb gedaan, maar daarna heb ik zonder problemen ook nog OTA updates gedaan.

Heb de Wifi module ook net ontvangen. Wat een mooi ding!vlaflipper schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:49:
Zelf hat ik wat problemen dat de fan af en toe op 100% draaide. Dus ik heb zelf de code voor ESPHome aangepast. Als het relais ingeschakeld is wordt altijd de waarde van homeassistant fanspeed gebruikt (overrule). Indien deze uitgeschakeld is gebruikt hij de waarde van de afstandsbediening.
[Afbeelding]
ESPHome:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 esphome: name: centrale_afzuiging platform: ESP8266 board: d1_mini wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password logger: api: ota: sensor: - platform: pulse_counter pin: D2 name: Orcon Tachometer id: orcon_mv_tachometer update_interval: 2s accuracy_decimals: 0 internal_filter: 250us unit_of_measurement: rpm fan: - platform: speed output: orcon_mv_pwm_out name: "Orcon MV Fan" id: orcon_mv_fan output: - platform: esp8266_pwm pin: D6 frequency: 1000 Hz id: orcon_mv_pwm_out inverted: true switch: - platform: gpio id: orcon_mv_control_relay name: "Orcon MV Control relay" pin: number: D8 inverted: False - platform: restart name: "Orcon MV ESPHome Restart"
Lovelace:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 type: entities entities: - entity: switch.orcon_mv_control_relay - entity: sensor.orcon_tachometer - entity: switch.orcon_mv_esphome_restart - type: 'custom:slider-entity-row' entity: fan.centrale_afzuiging title: Washok / Technische Ruimte
Hier nog een suggestie om in plaats van puls-lengte de gevraagde snelheid uit te drukken in percentage van het maximale debiet. (gecalibreerd aan de hand van mijn eigen unit, en de debieten uit de handleiding). En een delta filter toegevoegd om de output minder jittery te maken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| sensor: - platform: pulse_counter pin: D5 name: "mv_tacho" force_update: true update_interval: 60s accuracy_decimals: 0 internal_filter: 250us filters: - delta: 30 - platform: pulse_width pin: D7 name: "mv_speed_requested" filters: - calibrate_polynomial: degree: 2 datapoints: # Map 0.0 (from sensor) to 0.0 (true value) - 0.000086 -> 16 - 0.00019 -> 43 - 0.0004 -> 86 - delta: 5 unit_of_measurement: "%" update_interval: 60s accuracy_decimals: 0 |
Ik heb geen tijd om dit printje werkende te krijgen in domoticz. Dus mijn printje gaat in de verkoop. Mocht iemand hier interesse hebben?
Het nadeel nu is dat de perilex standenschakelaar niet meer werkt met het printje aangesloten.
Dus ik ga een sonoff dual ertussen zetten om zo te kunnen schakelen tussen de standen.
Het nadeel nu is dat de perilex standenschakelaar niet meer werkt met het printje aangesloten.
Dus ik ga een sonoff dual ertussen zetten om zo te kunnen schakelen tussen de standen.
Ik wel!Lieuwe15 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:13:
Ik heb geen tijd om dit printje werkende te krijgen in domoticz. Dus mijn printje gaat in de verkoop. Mocht iemand hier interesse hebben?
Er was iemand via de DM je net voor helaas. Wellicht dat hupie679 nog wat heeft?
Werkt dit printje ook samen met de ingebouwde vochtsensoren en CO2 ruimtesensoren? Met andere woorden, kun je (via home assistant) bepalen of het systeem in 'auto' modus draait (en uitlezen) en dit 'overriden' met een eigen snelheid?
Ik heb van 1 persoon melding gehad dat het rode lampje ging knipperen als je via de printplaat wilt overriden. Hij heeft ook een CO2 unit. Dit gaat pas over bij een powercycle. Ik heb hier nog geen oplossing voor.
Met alleen de ingebouwde vochtsensor werkt het prima. Met de toevoeging van @schijndel hierboven krijg je een percentage terug die je dan weer in home Assistant in automations kan gebruiken. Zonder die toevoeging krijg je de pulslengte terug van het signaal van de fabrieksprintplaat naar de motor.
Zie ook: https://github.com/hubert...troller/blob/main/HA2.png
En
https://github.com/hubert...ller/blob/main/Graphs.png
Met alleen de ingebouwde vochtsensor werkt het prima. Met de toevoeging van @schijndel hierboven krijg je een percentage terug die je dan weer in home Assistant in automations kan gebruiken. Zonder die toevoeging krijg je de pulslengte terug van het signaal van de fabrieksprintplaat naar de motor.
Zie ook: https://github.com/hubert...troller/blob/main/HA2.png
En
https://github.com/hubert...ller/blob/main/Graphs.png
Fluctueert de pulslengte van de originele controller bij jullie ook zo?
Ik zie 'm op de laagste stand soms van 17% naar 75% springen, terwijl er niets verandert aan de rpm (fan tacho).
Of lees ik 'm verkeerd uit?
(mapping a.d.h.v. mijn eigen instellingen en het debiet volgens de tabellen in de handleiding)
Ik zie 'm op de laagste stand soms van 17% naar 75% springen, terwijl er niets verandert aan de rpm (fan tacho).
Of lees ik 'm verkeerd uit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - platform: pulse_width pin: number: D1 mode: INPUT_PULLUP inverted: no name: "Orcon Attic Original Controller Requested" id: orcon_attic_speed_requested filters: - calibrate_polynomial: degree: 2 datapoints: # Map 0.0 (from sensor) to 0.0 (true value) - 0.00010 -> 17 - 0.00019 -> 34 - 0.00036 -> 59 - lambda: "return int(x);" - delta: 3 unit_of_measurement: "%" update_interval: 5s accuracy_decimals: 0 |
(mapping a.d.h.v. mijn eigen instellingen en het debiet volgens de tabellen in de handleiding)
Bij mij blijft ie netjes constant, maar ik heb wel een filter:
code:
1
2
3
4
| filters: - sliding_window_moving_average: window_size: 20 send_every: 20 |
Ik ben ook op zoek naar een groepje! Lijkt me prachtig
Het beste kan je je inschrijven op de Tindie website:
https://www.tindie.com/pr...nson/orconwificontroller/
https://www.tindie.com/pr...nson/orconwificontroller/
Cool!
Ik heb een Orcon HRC300 (of 350 of 400
)
Heeft iemand daar al iets soortgelijks briljants voor gemaakt toevallig?
Ik heb een Orcon HRC300 (of 350 of 400
What seems to be the officer, problem?
Mooi product hupie679. Zelf zoek ik een mogelijkheid om de Orcon MVS 15 op mijn KNX installatie te gebruiken. Zelf gebruik ik alleen stand 3 tijdens het douchen. Deze wil ik zelf aan/uit kunnen zetten. Kan ik in mijn geval een binaire sensor gebruiken zoals deze? https://www.elsner-elektr...a2-up-knx-s1r-ba4-up.html
Voor zover ik weet bestaat dat niet. Collega Tweaker @decramy had ook al zoiets gevraagd, en toen heb ik het volgende gecomment:Xilvaro schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:03:
Cool!
Ik heb een Orcon HRC300 (of 350 of 400)
Je kan beginnen met foto's maken van de binnenkant van de unit. Maak foto's van de componenten die er in zitten. Zoek de datsheets op van deze componenten. Maak een schematisch overzicht van hoe alles aangesloten zit aan de binnenkant. Kijk of er nog ruimte is om een extra printplaat te monteren. Google net zo lang totdat je exact weet welke connectoren er gebruikt worden. En post je voortgang hier uiteraard
Ik denk dat het het handigste is om het PWM signaal te onderbreken dmv een KNX S1R-UP. De fan stopt met draaien terwijl de controller nog denkt dat stand 3 geactiveerd is. PWM is als het goed is het gele draadje van de fan.DNAxtreme schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:25:
Mooi product hupie679. Zelf zoek ik een mogelijkheid om de Orcon MVS 15 op mijn KNX installatie te gebruiken. Zelf gebruik ik alleen stand 3 tijdens het douchen. Deze wil ik zelf aan/uit kunnen zetten. Kan ik in mijn geval een binaire sensor gebruiken zoals deze? https://www.elsner-elektr...a2-up-knx-s1r-ba4-up.html
Is het tevens mogelijk deze module middels IFTTT aan te sturen?
Op de Wemos D1 Mini (Pro) kan ESPHome of Tasmota draaien. Voor zover ik kan Googlen werk dat niet samen met IFTTT.DNAxtreme schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:50:
Is het tevens mogelijk deze module middels IFTTT aan te sturen?
@hupie679 mooi project heb je voor elkaar gekregen!
Enig idee wanneer je genoeg aanmeldingen voor een nieuwe batch heb? Ik heb momenteel nog helemaal geen MV en anders koop ik voor de time being er een RF afstandbediening bij.
Edit:
Is zo'n afstandbediening trouwens te gebruiken icm met de unit?
Enig idee wanneer je genoeg aanmeldingen voor een nieuwe batch heb? Ik heb momenteel nog helemaal geen MV en anders koop ik voor de time being er een RF afstandbediening bij.
Edit:
Is zo'n afstandbediening trouwens te gebruiken icm met de unit?
[ Voor 13% gewijzigd door Megalomania op 12-08-2021 21:48 ]
Ik heb van de week alles omgezet van KiCad naar EasyEDA. Als het goed is komen er wat meer SMD componenten op, zodat ik minder hoef te solderen. Met vakantie, klusjes en andere dingen nog te doen is mijn beste gok ergens Q4 van dit jaar. Ik zou er een afstandsbediening bij kopen
.
Volgens mij heb ik nu zo'n 10 mensen op de waitlist, dus dat zijn er wel genoeg.
Afstandsbediening blijft werken. Als je de bypass activeert dan bestuurt de Wemos de MVS, en anders de fabrieksprintplaat/afstandsbediening.
Volgens mij heb ik nu zo'n 10 mensen op de waitlist, dus dat zijn er wel genoeg.
Afstandsbediening blijft werken. Als je de bypass activeert dan bestuurt de Wemos de MVS, en anders de fabrieksprintplaat/afstandsbediening.
@hupie679 super mooi project!
Werkt de OrconWifiController ook met de Compact-10RHB Ventilator met RF bediening en vochtsensor zonder periplex stekker? Zo te zien heeft deze ook de dezelfde printplaat als 15 RHB.
En werkt de OrconWifiController ook met Homey. Of zijn hier nog plannen voor in de toekomst?
Werkt de OrconWifiController ook met de Compact-10RHB Ventilator met RF bediening en vochtsensor zonder periplex stekker? Zo te zien heeft deze ook de dezelfde printplaat als 15 RHB.
En werkt de OrconWifiController ook met Homey. Of zijn hier nog plannen voor in de toekomst?
/f/image/Bm2uJCJoVa8Ty1xvbDumyPck.png?f=fotoalbum_large)
Ziet er wel het zelfde uit inderdaad. Ik kan het niet garanderen want ik heb het niet getest. Maar als het niet werkt dan stuur je em gewoon terug en dan krijg je je geld terug.XeNoN62 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:35:
@hupie679 super mooi project!
[Afbeelding]
Volgens mij heeft Homey geen directe ondersteuning voor ESPhome, maar dat zou je even moeten Googlen.
@XeNoN62
Heb je al uitgevonden of het op Homey werkt?
Indien ja, dan heb ik ook zeer zeker interesse.
Vooral nu op de afstandsbediening stand 3 niet meer doet nadat de kinderen die in het water hebben laten vallen.
Heb je al uitgevonden of het op Homey werkt?
Indien ja, dan heb ik ook zeer zeker interesse.
Vooral nu op de afstandsbediening stand 3 niet meer doet nadat de kinderen die in het water hebben laten vallen.
@BPi
Yep! Ik heb precies hetzelfde gedaan net als @Gimme .
Deze post dus: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65316322
Het werkt super met de Qubino ZMNHVD1 Flush dimmer! Zodra vochtigheid in de badkamer hoger wordt, dan gaat de ventilator harder draaien.
Yep! Ik heb precies hetzelfde gedaan net als @Gimme .
Deze post dus: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65316322
Het werkt super met de Qubino ZMNHVD1 Flush dimmer! Zodra vochtigheid in de badkamer hoger wordt, dan gaat de ventilator harder draaien.
Top. Dat ga ik eens bekijken. Waar de materialen te vinden...
[ Voor 51% gewijzigd door BPi op 13-09-2021 07:37 ]
@BPi Onderdelen heb ik hier vandaan gehaald:
JST PH 2.0: https://www.otronic.nl/a-...nector-setje-male-female/
Diode 1N5819: https://www.otronic.nl/a-...chottky-rectifier-40v-1a/
Qubino ZMNHVD1 Flush dimmer: https://www.robbshop.nl/q...-0-10v-z-wave-plus-inbouw
Qubino ZMNHVD1 Flush dimmer: https://www.robbshop.nl/q...-0-10v-z-wave-plus-inbouw
Wachtlijst +1... is er zicht op een termijn dat er weer genoeg zijn?hupie679 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:04:
Ik heb van de week alles omgezet van KiCad naar EasyEDA. Als het goed is komen er wat meer SMD componenten op, zodat ik minder hoef te solderen. Met vakantie, klusjes en andere dingen nog te doen is mijn beste gok ergens Q4 van dit jaar. Ik zou er een afstandsbediening bij kopen.
We love the smell of innovation in the morning!
Ben ik ook erg benieuwd naar !
Die afstand bediening van Orcon is echt waardeloos! Wat een slecht paneel
Die afstand bediening van Orcon is echt waardeloos! Wat een slecht paneel
Allemaal aangeschaft en gemonteerd, zo ver ik heb kunnen zien conform schema. Nu de uitdaging om te koppelen aan homey. Wie weet de oplossing? Optie 1 lukt niet omdat aan input 1 niets hangt. Kan ik dat forceren door iets er op aan te sluiten?XeNoN62 schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:01:
En optie 2 kan niet doordat aangesloten op 12v.
Ontdekken welke instellingen ik moet doen in Homey is daarna de opgave.Activeer exclusie modus op de Flush Dimmer 0 - 10V (ZMNHVD) via een van de volgende methoden:
1. Schakel de schakelaar verbonden aan input 1 drie keer binnen drie seconden.
2. Als het apparaat is aangesloten op 24V SELV: houd dan 2 tot 6 seconden de S (Service) knop ingedrukt.
Let op: wanneer de S knop langer dan 6 seconden wordt ingehouden wordt het apparaat teruggezet naar fabrieksinstellingen.
Vrijdag ga ik beginnen met een batch van 50 stuks. De wachtlijst staat inmiddels op 33.NoE schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:30:
[...]
Wachtlijst +1... is er zicht op een termijn dat er weer genoeg zijn?
Ik hoop binnen 3 weken klaar te zijn. Mijn eigen deadline is 8 november, want dat is de uitgerekende datum van mijn vriendin
:strip_exif()/f/image/MvaHrUBJNcSHnT53JVtNGLso.jpg?f=fotoalbum_large)
Yes, gelukt aan mijn Homey te koppelen en vooralsnog alleen handmatig de snelheid te regelen.BPi schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:35:
[...]
Allemaal aangeschaft en gemonteerd, zo ver ik heb kunnen zien conform schema. Nu de uitdaging om te koppelen aan homey. Wie weet de oplossing? Optie 1 lukt niet omdat aan input 1 niets hangt. Kan ik dat forceren door iets er op aan te sluiten?
En optie 2 kan niet doordat aangesloten op 12v.
[...]
Ontdekken welke instellingen ik moet doen in Homey is daarna de opgave.
Vervelend is echter dat hij nu in de ruststand (1 via de originele afstandsbediening) een hoger toerental is gaan draaien. Heeft iemand daar een verklaring voor/oplossing voor?
Lijkt alsof de stuurdraad in ruste spanning/signaal krijgt. Ik zou graag standaard in de 1-stand willen hebben.
Ik heb de 0-10v (gevoede) dimmer alleen tussen de gele en blauwe draad zitten, met twee diodes om te voorkomen dat de spanning de verkeerde kant op kan stromen.
Rode en witte draad heb ik onveranderd.
Ik zie dat jullie heel ver zijn met die ventilatie.
Ik heb eigenlijk een vraag over een probleem
dat ik nergens kan vinden. Het lampje van mijn rf15 afstandsbediening knippert 3x rood na een commando.
In een handleiding lees ik dat dit staat voor RF communicatie probleem maar nergens te vinden hoe dit te verhelpen.
Alle varianten van resetten inmiddels wel een paar keer geprobeerd
Ik heb eigenlijk een vraag over een probleem
dat ik nergens kan vinden. Het lampje van mijn rf15 afstandsbediening knippert 3x rood na een commando.
In een handleiding lees ik dat dit staat voor RF communicatie probleem maar nergens te vinden hoe dit te verhelpen.
Alle varianten van resetten inmiddels wel een paar keer geprobeerd
@fvdz dat resetten lukte bij mij ook niet: het kwam omdat die knopen van de afstandsbediening gewoon heel slecht zijn. Als je de helpdesk belt, zullen ze je vragen het ding open te maken en dat de reset uit te voeren door de knoppen op de printplaat rechtstreeks in te drukken. Probeer dat eens!
Hoi, ik heb de controller ontvangen. Ik ben redelijk newbee op het ESP gedeelte. Kan iemand mij op weg helpen? Als ik de cotroller aansluit zie ik wel een SSID OrconWifiController. Moet ik daar beginnen of moet ik zelf gaan flashen
grt
GErard
grt
GErard
Jaja heb hem ook mogen ontvangen maar ik sluit mij bij je aan. Heb nu alles aangesloten, hardwarematig en er lijkt geen rook uit te komen, dus das een goed tekenGRJans schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:01:
Hoi, ik heb de controller ontvangen. Ik ben redelijk newbee op het ESP gedeelte. Kan iemand mij op weg helpen? Als ik de cotroller aansluit zie ik wel een SSID OrconWifiController. Moet ik daar beginnen of moet ik zelf gaan flashen
grt
GErard
Dus ik vol goede moed zowaar de RTFM lezen maar nu zie ik dat een YAML moest pasten... que? ik neem aan een bestand in de ESPhome folder. Moet dat een bepaalde naam hebben? (ik had nog geen ESPhome integratie dus daar ben ik ook newbie op. Moet ik eerst de OrconWifiController op mijn eigen netwerk aansluiten (lijkt mij logisch) of doet esphome dat voor mij? ik zie wat wemos bestanden?
Ik zal het zo ff verduidelijken.
De ESPHome nodes in de addon worden volgens mij alleen gebruikt voor het monitoren/updaten van een ESP.
De entities (sensoren) worden pas toegevoegd op het moment dat je een ESPHome integratie toevoegt.
Ik heb alle modules geflasht met deze YAML. Als je nog niets geflasht hebt moet die dus nog draaien.
Zodra er spanning op de module staat, gaat de Wemos zoeken naar een Wifi netwerk. Om te testen gebruik ik OrconTestWifi/WifiModule1234. Als dit netwerk niet gevonden wordt binnen 1 minuut (dacht ik), start het fallback hotspot: OrconWifiController/12341234. Als je hiermee verbindt kan je de gegevens van je eigen wifi netwerk invullen. Na een reboot zal daarmee verbinding worden gemaakt.
Als ie eenmaal verbinding heeft, kan je een integration toevoegen:
Configuration --> Integrations --> Add integration --> ESPHome
Vul het ipadres in van de module (of de hostname, mvtest13.local in dit geval)
De entities worden nu aangemaakt in Home Assistant, en kan je nu toevoegen in Lovelace.
Als je dit zo wilt laten draaien, dan is het helemaal prima en zal het altijd blijven werken.
Als je nog iets wilt veranderen, zoals bijvoorbeeld de naamgeving van de entities of de update rate van de sensoren, dan moet je de Wemos opnieuw flashen.
Dan zou ik een nieuwe node maken in ESPHome, en als basis de mvtest13 nemen. Maak je wijzigingen, klik op Install en dan Manual download. Download de firmware en flash via een usb kabel (met Tasmotizer, ESPEasyflasher (https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases) of volgens mij kan het tegenwoordig ook via de Home Assistant frontend in Google Chrome).
Excuus voor de onduidelijkheid @GRJans, @NoE en @ziconl Ik ga het zo ook aanpassen op Github en Tindie.com
De entities (sensoren) worden pas toegevoegd op het moment dat je een ESPHome integratie toevoegt.
Ik heb alle modules geflasht met deze YAML. Als je nog niets geflasht hebt moet die dus nog draaien.
Zodra er spanning op de module staat, gaat de Wemos zoeken naar een Wifi netwerk. Om te testen gebruik ik OrconTestWifi/WifiModule1234. Als dit netwerk niet gevonden wordt binnen 1 minuut (dacht ik), start het fallback hotspot: OrconWifiController/12341234. Als je hiermee verbindt kan je de gegevens van je eigen wifi netwerk invullen. Na een reboot zal daarmee verbinding worden gemaakt.
De entities worden nu aangemaakt in Home Assistant, en kan je nu toevoegen in Lovelace.
Als je dit zo wilt laten draaien, dan is het helemaal prima en zal het altijd blijven werken.
Als je nog iets wilt veranderen, zoals bijvoorbeeld de naamgeving van de entities of de update rate van de sensoren, dan moet je de Wemos opnieuw flashen.
Dan zou ik een nieuwe node maken in ESPHome, en als basis de mvtest13 nemen. Maak je wijzigingen, klik op Install en dan Manual download. Download de firmware en flash via een usb kabel (met Tasmotizer, ESPEasyflasher (https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases) of volgens mij kan het tegenwoordig ook via de Home Assistant frontend in Google Chrome).
Excuus voor de onduidelijkheid @GRJans, @NoE en @ziconl Ik ga het zo ook aanpassen op Github en Tindie.com
Board binnen en werkt perfect ! Ik gebruik de OWC standalone. Weet iemand de homeassistant percentage/ pulse/sec values voor de standen 1,2 en 3 van de originele ORCON afstandbediening? is dit -
Stand 1: 15%
Stand 2: 70%
Stand 3: 78% ?
[ Voor 15% gewijzigd door HomeAut03 op 06-11-2021 18:20 ]
Helemaal super, werkt als een tierelier, zal nog even duiken in dat YAML stuk om wat mooiere naampjes te hebben. De additionele trio sensor werkt ook!. Na 5 jaar stom-op-dat-ene-kastje moeten drukken frustratie eindelijk van mijn automatisatie lijstje kunnen schrappen!. Nu alleen nog mijn ali-tuinsproeierhupie679 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:42:
De ESPHome nodes in de addon worden volgens mij alleen gebruikt voor het monitoren/updaten van een ESP.

Top, goed om te horen. Hier heb ik trouwens een nog uitgebreider stappenplan beschreven: https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController
Dat hangt af van de standen van de dipswitch. Bij mij staan alle dipswitches uit en heb ik de volgende waardes:HomeAut03 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:12:
Board binnen en werkt perfect ! Ik gebruik de OWC standalone. Weet iemand de homeassistant percentage/ pulse/sec values voor de standen 1,2 en 3 van de originele ORCON afstandbediening? is dit -
Stand 1
0.0000760 s en 250 rpm
Stand 2
0.000167 s en 530 rpm
Stand 3
0.000275 s en 900 rpm
Verder wordt er hij de instructie verwijzen naar yaml files, maar zonder een link. In jouw berichten en op het forum zijn verschillende yamls. Soms voor flashen, soms om toe te voegen aan yaml file in esphome node. Ik snap er nu niets meer van.
in theorie hoef je alleen de intergratie bij HA te doen nadat je het wifinetwerk hebt veranderd van de wificontroller.ziconl schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:08:
Verder wordt er hij de instructie verwijzen naar yaml files, maar zonder een link. In jouw berichten en op het forum zijn verschillende yamls. Soms voor flashen, soms om toe te voegen aan yaml file in esphome node. Ik snap er nu niets meer van.
Ik was al begonnen met installeren, voordat ik de nieuwe instructie kreeg. Dezd nu wel gevolgd en controller geïnstalleerd via WiFi OTA. HA herkent de controller lijkt 't (zie afbeelding) maar entities staan op offline. Ook de MV draait opeens voluit en afstandsbediening is niet meer te pairen. Is me nog steeds niet duidelijk of ik nu volledig opnieuw moet flashen. Zo ja, hoe doe ik dat op een mac?
:strip_exif()/f/image/YskDGIbeqhEcGbFyJU9NcFFQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door ziconl op 07-11-2021 12:36 ]
@NoE thx, heb jouw aansluit schema aangehouden (mv15RHB), maar resultaat hetzelfde: MV blaast op Max en AB doet 't niet meer. En zie maar 3 entities in HA. Ik zal vast iets verkeerd doen, ik kijk later nog eens.
mijn aansluiting gaat alleen op voor de perilex varianten (MVS-15RP). waarbij ik later een remote bij heb toegevoegd, maar geen sensoren zoals vocht iig. Zie ook eerder schema in deze thread (pag4 geloof ik). heb ook zo'n groene connector op het board. Zou wel verklaren waarom ie bij jouw op 100% draait. Heb nu ook de extra sensor erbij, dus +3 entiteiten. (druk, temp & vocht)ziconl schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:09:
@NoE thx, heb jouw aansluit schema aangehouden (mv15RHB), maar resultaat hetzelfde: MV blaast op Max en AB doet 't niet meer. En zie maar 3 entities in HA. Ik zal vast iets verkeerd doen, ik kijk later nog eens.
Schema:
https://tweakers.net/i/FC...01XRbasH.png?f=user_large
[ Voor 14% gewijzigd door NoE op 07-11-2021 17:50 ]
@hupie679 Dank !! bij mij staat alleen 5 en 6 aan. ik heb de waardes inmiddels uitgelezen. stand 3 is met dipswitch 5,6 aan - 0,0003900 met 1260 rpmhupie679 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:55:
[...]
Dat hangt af van de standen van de dipswitch. Bij mij staan alle dipswitches uit en heb ik de volgende waardes:
Stand 1
0.0000760 s en 250 rpm
Stand 2
0.000167 s en 530 rpm
Stand 3
0.000275 s en 900 rpm
[ Voor 25% gewijzigd door HomeAut03 op 08-11-2021 20:17 ]
Ik heb hem ook binnen en geinstalleerd. Installatie was een fluitje van een cent, maar ik begrijp iets niet.
Ik wil de standen van de afstandbediening nabouwen in HA. Als ik de ventilator aanstuur via de afstandsbediening (bypass staat uit) dan zie ik op de tacho 1350 bij stand 3.
Vervolgens zet ik bypass aan en voer ik mv_pwm_out op tot ik ook op 1350 tacho zit. Maar de ventilator draait dan in het echt langzamer. Er is een groot verschil in het geluid wat de ventilator dan ook maakt.
Wat doe ik fout?
ESP config (relevant deel)
Ik wil de standen van de afstandbediening nabouwen in HA. Als ik de ventilator aanstuur via de afstandsbediening (bypass staat uit) dan zie ik op de tacho 1350 bij stand 3.
Vervolgens zet ik bypass aan en voer ik mv_pwm_out op tot ik ook op 1350 tacho zit. Maar de ventilator draait dan in het echt langzamer. Er is een groot verschil in het geluid wat de ventilator dan ook maakt.
Wat doe ik fout?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| output: - platform: esp8266_pwm pin: D6 frequency: 1000 Hz id: mv_pwm_out inverted: true switch: - platform: gpio id: bypass name: "mv_unit_speed_bypass" pin: number: D8 inverted: False light: - platform: monochromatic output: mv_pwm_out name: "mv_unit_speed" gamma_correct: 1 sensor: - platform: pulse_counter pin: D5 name: "mv_tacho" force_update: true update_interval: 10s accuracy_decimals: 0 internal_filter: 250us unit_of_measurement: rpm - platform: pulse_width pin: D7 name: "mv_speed_requested" update_interval: 10s accuracy_decimals: 8 |
[ Voor 41% gewijzigd door Revolt463 op 09-11-2021 11:46 . Reden: esp code toegevoegd ]
Dat is interessant. Ik zou dit wel willen testen voor je maar ik heb erg weinig tijd.Revolt463 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:45:
Ik heb hem ook binnen en geinstalleerd. Installatie was een fluitje van een cent, maar ik begrijp iets niet.
Wat doe ik fout?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 output: - platform: esp8266_pwm pin: D6 frequency: 1000 Hz id: mv_pwm_out inverted: true switch: - platform: gpio id: bypass name: "mv_unit_speed_bypass" pin: number: D8 inverted: False light: - platform: monochromatic output: mv_pwm_out name: "mv_unit_speed" gamma_correct: 1 sensor: - platform: pulse_counter pin: D5 name: "mv_tacho" force_update: true update_interval: 10s accuracy_decimals: 0 internal_filter: 250us unit_of_measurement: rpm - platform: pulse_width pin: D7 name: "mv_speed_requested" update_interval: 10s accuracy_decimals: 8
Kan je je tacho/speed requested waardes geven voor stand afwezigheid, 1, 2 en 3? En wat zijn de standen van je dipswitches? En wat is je tacho bij 50, 100 en 150 %
ik heb exact hetzelfde probleem met dipswitch 5 en 6 aan.Revolt463 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:45:
Wat doe ik fout?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 output: - platform: esp8266_pwm pin: D6 frequency: 1000 Hz id: mv_pwm_out inverted: true switch: - platform: gpio id: bypass name: "mv_unit_speed_bypass" pin: number: D8 inverted: False light: - platform: monochromatic output: mv_pwm_out name: "mv_unit_speed" gamma_correct: 1 sensor: - platform: pulse_counter pin: D5 name: "mv_tacho" force_update: true update_interval: 10s accuracy_decimals: 0 internal_filter: 250us unit_of_measurement: rpm - platform: pulse_width pin: D7 name: "mv_speed_requested" update_interval: 10s accuracy_decimals: 8
Uitgelezen zonder bypass
Stand 1 250 RPM 00007600s
Stand 2 530 RPM 00016600 s
Stand 3 1320 RPM 00039100 s
Met bypass :
Tacho 25 % bypass - 625 RPM
Tacho 50% bypass - 1350 RPM
Tacho 75% bypass - 2070 RPM
Tacho 100% bypass - 2750 RPM
[ Voor 7% gewijzigd door HomeAut03 op 13-11-2021 15:35 ]
Ik kwam gisteren did draadje op tweakers tegen, grappig hoe er simultaan aan verschillende oplossingen gewerkt kan worden 
Ik heb samen met de Flamingo een volledig opensource boardje ontworpen omdit zelfde te doen met een ducobox Silent. Nou zie ik dat de stork MVS-15R eenzelfde ventilator gebruikt als de DucoBox Silent. Dus de Open Duco Mini Compatible is met de MVS-15R.
Voor meer informatie zie: Tweakers V&A
Files: https://github.com/Flamingo-tech/Open_Duco
Voorbeeld van Home-Assistant intergratie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BJEXNSvmAE3wAsKvwCHGmWnx.jpg?f=user_large)
Mijn aanpak is iets anders, dit boardje is echt een vervanger voor de main controller. (deze kan je mooi voor een paar centen verkopen)
Aangezien ik zelf geen MVS-15R heb vroeg ik mij af of iemand mij kon helpen met 3D geprinte adapter plaat om de Open Duco Mini passend te maken?
Ik heb samen met de Flamingo een volledig opensource boardje ontworpen omdit zelfde te doen met een ducobox Silent. Nou zie ik dat de stork MVS-15R eenzelfde ventilator gebruikt als de DucoBox Silent. Dus de Open Duco Mini Compatible is met de MVS-15R.
Voor meer informatie zie: Tweakers V&A
Files: https://github.com/Flamingo-tech/Open_Duco
Voorbeeld van Home-Assistant intergratie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BJEXNSvmAE3wAsKvwCHGmWnx.jpg?f=user_large)
Mijn aanpak is iets anders, dit boardje is echt een vervanger voor de main controller. (deze kan je mooi voor een paar centen verkopen)
Aangezien ik zelf geen MVS-15R heb vroeg ik mij af of iemand mij kon helpen met 3D geprinte adapter plaat om de Open Duco Mini passend te maken?
[ Voor 8% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 14-11-2021 13:55 ]
Bedoel je een adapterplaat om jouw 'Duco' print te kunnen toepassen in een Orcon MV? Ik heb zelf een Orcon MVS 15RHB en volg dit topic met interesse om evt de MV in HA te kunnen integreren. Maar hoogstwaarschijnlijk gaan we over een klein jaar een WTW systeem installeren. Zodoende wil ik er niet teveel kosten aan maken. (Heb wel een vriend met 3D-printer, dus wil best wat testen als de kosten verder meevallen ;-) )
Hey Onno!Onno ! schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:03:
Bedoel je een adapterplaat om jouw 'Duco' print te kunnen toepassen in een Orcon MV? Ik heb zelf een Orcon MVS 15RHB en volg dit topic met interesse om evt de MV in HA te kunnen integreren. Maar hoogstwaarschijnlijk gaan we over een klein jaar een WTW systeem installeren. Zodoende wil ik er niet teveel kosten aan maken. (Heb wel een vriend met 3D-printer, dus wil best wat testen als de kosten verder meevallen ;-) )
Je zou mij al helpen als je een foto van de bovenkant van een open MVS 15RHB kan maken met daarop een liniaal/rolmaat/duimstok. Dan kan ik in Fusion een adapterplaat tekenen en printen!
Ik loop hier ook tegenaan, met bypass uit, stand 3 aan komt hij tot 3000 pulses/min
zodra ik bypass aan zet en op 100% kom ik tot 2800 pulses/min
Is dit nog ergens aan te passen?
zodra ik bypass aan zet en op 100% kom ik tot 2800 pulses/min
Is dit nog ergens aan te passen?
HomeAut03 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:26:
[...]
ik heb exact hetzelfde probleem met dipswitch 5 en 6 aan.
Uitgelezen zonder bypass
Stand 1 250 RPM 00007600s
Stand 2 530 RPM 00016600 s
Stand 3 1320 RPM 00039100 s
Met bypass :
Tacho 25 % bypass - 625 RPM
Tacho 50% bypass - 1350 RPM
Tacho 75% bypass - 2070 RPM
Tacho 100% bypass - 2750 RPM
Geachte RSchouten,
Ik zag je post en elektrisch schema om de motor van de Orcon MVS-15 aan te sturen met een KAKU 1-10V DC en wellicht kun jij een en ander verduidelijken voor mij, ik wil namelijk hetzelfde realiseren.
Even ter info: mijn Orcon gaat 100% perfect aan bij vocht meting (interne vocht meter Orcon) echter blijft hij 80% van de douche beurten gewoon verder draaien, dus de vocht sensor in de Orcon unit is niet geweldig kunnen we stellen. Blijkt dat hij vocht meet terwijl de badkamer helemaal droog is.
Ik wil een wireless vocht sensor plaatsen in de badkamer die dan de 1-10V Kaku sturing van de motor regelt via een app en % vocht settings.
Bij zo een constructie heb ik volgende vragen, zou u zo vriendelijk willen zijn je bevindingen even te vermelden.
1/ als de wireless vocht sensor in de badkamer vocht meet hoger dan de ingestelde waarde zal de Kaku de motor aansturen volgens de setting in de app, dus allemaal heel goed MAAR dan zal ook de Orcon ingebouwde sensor vocht meten en de Orcon in stand 2 zetten ? Krijgen we dan geen conflict met de Kaku sturing naar de motor ? Hoe werkt dit dan ? Wie is er leading in de sturing ?
2/ en nu andersom, stel dat de wireless vocht sensor in de badkamer geen vocht meer meet, dan zal de Kaki sturing de motor niet verder aansturen of wellicht een minimum waarde voor ventilatie (app setting), ook allemaal heel goed MAAR stel dat de ingebouwde sensor van de Orcon toch nog vocht meet (aangezien dit een waardeloze sensor is) dan zal de fabrieks print plaat de motor aansturen op stand 2 en de motor verder blijven draaien terwijl er eigenlijk geen vocht meer in de badkamer is ?
Ben nieuwsgierig hoe dit allemaal moet werken en hoe dat bij jouw werkt !
Stel dat wat hierboven toch een probleem blijft is hier dan een oplossing voor zoals bv interne Orcon sensor loskoppelen of Orcon print plaat loskoppelen of Orcon forceren op stand 1 (hoe doe ik dat ) etc
Alvast hartelijk bedankt,
Ik zag je post en elektrisch schema om de motor van de Orcon MVS-15 aan te sturen met een KAKU 1-10V DC en wellicht kun jij een en ander verduidelijken voor mij, ik wil namelijk hetzelfde realiseren.
Even ter info: mijn Orcon gaat 100% perfect aan bij vocht meting (interne vocht meter Orcon) echter blijft hij 80% van de douche beurten gewoon verder draaien, dus de vocht sensor in de Orcon unit is niet geweldig kunnen we stellen. Blijkt dat hij vocht meet terwijl de badkamer helemaal droog is.
Ik wil een wireless vocht sensor plaatsen in de badkamer die dan de 1-10V Kaku sturing van de motor regelt via een app en % vocht settings.
Bij zo een constructie heb ik volgende vragen, zou u zo vriendelijk willen zijn je bevindingen even te vermelden.
1/ als de wireless vocht sensor in de badkamer vocht meet hoger dan de ingestelde waarde zal de Kaku de motor aansturen volgens de setting in de app, dus allemaal heel goed MAAR dan zal ook de Orcon ingebouwde sensor vocht meten en de Orcon in stand 2 zetten ? Krijgen we dan geen conflict met de Kaku sturing naar de motor ? Hoe werkt dit dan ? Wie is er leading in de sturing ?
2/ en nu andersom, stel dat de wireless vocht sensor in de badkamer geen vocht meer meet, dan zal de Kaki sturing de motor niet verder aansturen of wellicht een minimum waarde voor ventilatie (app setting), ook allemaal heel goed MAAR stel dat de ingebouwde sensor van de Orcon toch nog vocht meet (aangezien dit een waardeloze sensor is) dan zal de fabrieks print plaat de motor aansturen op stand 2 en de motor verder blijven draaien terwijl er eigenlijk geen vocht meer in de badkamer is ?
Ben nieuwsgierig hoe dit allemaal moet werken en hoe dat bij jouw werkt !
Stel dat wat hierboven toch een probleem blijft is hier dan een oplossing voor zoals bv interne Orcon sensor loskoppelen of Orcon print plaat loskoppelen of Orcon forceren op stand 1 (hoe doe ik dat ) etc
Alvast hartelijk bedankt,
Zou het ook mogelijk zijn om de qubino te vervangen door een shelly rgbw2?XeNoN62 schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:01:
Die heb ik nog liggen, en dan zou ik met 2 diodes klaar kunnen zijn.
Tijd van werken, tijd van rusten
@Driek als deze 0-10 volt kan aansturen, dan kan je deze ook daarvoor gebruiken. Ben niet zo thuis in Shelly spul.
ik zal eens gaan meten, denk dat deze tot 12v loopt. Maar dat zou dan een kwestie van niet maximaal openzetten zijn.XeNoN62 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:21:
@Driek als deze 0-10 volt kan aansturen, dan kan je deze ook daarvoor gebruiken. Ben niet zo thuis in Shelly spul.
ok de shelly zou denk ik moeten werken.
de pin layout:
https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-rgbw2/
waarbij shelly zelf aangeeft ook ventilation control te ondersteunen.
het verschil met de kaku/qubino is dat de shelly geen losse ground voor de fan heeft.
De pinlayout is:
dc
gnd
r
g
b
w
Waarbij de dc en gnd door de voeding worden aangesloten, en de gnd, en 1 van de r (gbw) de fan moet aansturen. (een led gaat branden bij aansluiten dc en 1 van de r (gbw).
Mijn logica is dan dat de gele draad van de orcon op de dc komt, en de blauwe op 1 van de r (gbw).
klopt mijn logica?
Net even getest, door geel en blauw los te koppelen en alleen via de shelly aan te sluiten > werkt
Dus nu wachten op de diodes en ik ben klaar.
de pin layout:
het verschil met de kaku/qubino is dat de shelly geen losse ground voor de fan heeft.
De pinlayout is:
dc
gnd
r
g
b
w
Waarbij de dc en gnd door de voeding worden aangesloten, en de gnd, en 1 van de r (gbw) de fan moet aansturen. (een led gaat branden bij aansluiten dc en 1 van de r (gbw).
Mijn logica is dan dat de gele draad van de orcon op de dc komt, en de blauwe op 1 van de r (gbw).
klopt mijn logica?
Net even getest, door geel en blauw los te koppelen en alleen via de shelly aan te sluiten > werkt
[ Voor 10% gewijzigd door Driek op 30-12-2021 16:01 ]
Ik ben ook wel benieuwd, maar heb totaal geen verstand van printplaten. Heb wel foto's van de printplaten HRC400 van Orcon. Zo weet ik dat er een CC1101 in zit voor de communicatie en heb ik de datasheet van de Atmel 329PA microcontroller. Op de hrc400 zit ook een compoort UTP, maar wat daar mee kan weet ik niet. Orcon heeft wel de Corrigo software op de site staan.hupie679 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:00:
[...]
Voor zover ik weet bestaat dat niet. Collega Tweaker @decramy had ook al zoiets gevraagd, en toen heb ik het volgende gecomment:
Je kan beginnen met foto's maken van de binnenkant van de unit. Maak foto's van de componenten die er in zitten. Zoek de datsheets op van deze componenten. Maak een schematisch overzicht van hoe alles aangesloten zit aan de binnenkant. Kijk of er nog ruimte is om een extra printplaat te monteren. Google net zo lang totdat je exact weet welke connectoren er gebruikt worden. En post je voortgang hier uiteraard.
Verder lijkt de communicatieprint veel op de hier gebruikte print van de MVS ventilatoren.
:strip_exif()/f/image/8awLqSTKJZxufQgC7UBRs2UN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bdI5rJZAdl0Ev9CEI0oSyocf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vz2adKfF0c01wdz0o5KgHVNi.jpg?f=fotoalbum_large)
Op bovenstaande afbeelding heb ik geprobeerd e.e.a. in beeld te krijgen. Verder hoop ik dat iemand mij tips kan geven hoe ik bv via het RF signaal kan koppelen met HA of misschien wel via de RJ45 utp aansluiting.
[ Voor 17% gewijzigd door bbn_ldp op 12-01-2022 17:21 ]
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ik heb een orcon mvs 15. Deze heb ik aangesloten via een qubino dimmer 0-10v. Ik heb het op de volgende manier gedaan.
Ik heb de volgende dingen besteld:
1) Qubino ZMNHVD1 Flush Dimmer 0-10V https://www.amazon.nl/dp/...1XM4?_encoding=UTF8&psc=1
2) Jst Ph connectors: https://www.amazon.nl/dp/B01DU9P03Y?ref=ppx_pop_mob_ap_share
3) een 12v voeding: https://www.amazon.nl/dp/B01G0Q3RWU?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Daarna heb ik het volgende gedaan:
1) De adapter aangesloten op de + en - van de qubino.
2) De female connector van de ph stekkertjes heb ik in de male connector gedrukt en deze vastgelijmd (nu heb je dus 1 kabel met een female connector)
3) de middenste twee aders van de kabel aangesloten op de A0 en - van de qubino.
4) ik heb de orcon uitgezet en de bestaande fan connector losgehaald. Daarna heb ik de qubino stekker erin gedrukt en de spanning er weer opgezet.
Hierna kon ik de dimmer koppelen en bedienen en werkte het. Ik heb nu dus wel de bestaande besturing omzeilt. Dit werkt voor nu prima.
Ik heb de volgende dim percentages gebrukt:
Stand 1: 10%
Stand 2: 36%
Stand 3: 55%
Ik heb de volgende dingen besteld:
1) Qubino ZMNHVD1 Flush Dimmer 0-10V https://www.amazon.nl/dp/...1XM4?_encoding=UTF8&psc=1
2) Jst Ph connectors: https://www.amazon.nl/dp/B01DU9P03Y?ref=ppx_pop_mob_ap_share
3) een 12v voeding: https://www.amazon.nl/dp/B01G0Q3RWU?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Daarna heb ik het volgende gedaan:
1) De adapter aangesloten op de + en - van de qubino.
2) De female connector van de ph stekkertjes heb ik in de male connector gedrukt en deze vastgelijmd (nu heb je dus 1 kabel met een female connector)
3) de middenste twee aders van de kabel aangesloten op de A0 en - van de qubino.
4) ik heb de orcon uitgezet en de bestaande fan connector losgehaald. Daarna heb ik de qubino stekker erin gedrukt en de spanning er weer opgezet.
Hierna kon ik de dimmer koppelen en bedienen en werkte het. Ik heb nu dus wel de bestaande besturing omzeilt. Dit werkt voor nu prima.
Ik heb de volgende dim percentages gebrukt:
Stand 1: 10%
Stand 2: 36%
Stand 3: 55%
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Kan je dit eens op een tekening zetten, ik zou ook graag een shelly gebruiken. Met wat ga je de shelly aansturen? HA?Driek schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:51:
ok de shelly zou denk ik moeten werken.
de pin layout:
De pinlayout is:
dc
gnd
r
g
b
w
klopt mijn logica?
ik heb de shelly op de witte modus gezet, dan krijg je 4 schakelaars.A1AD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:36:
[...]
Kan je dit eens op een tekening zetten, ik zou ook graag een shelly gebruiken. Met wat ga je de shelly aansturen? HA?
Eigenlijk heb ik het plaatje uit deze post gebruikt
rschouten in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz"
En daarvan gebruik je dan: DC als geel, en R (of een van de nadere als) blauw.
En dan aansluiten volgens plaatje, dus met de diodes.
Omdat de shelly tot 12v kan heb ik in HA een rule gemaakt die boven een bepaald niveau automatisch terugzet naar de max.
De max is bij mij brightness 190.
ik heb trouwens nog kabeltjes en diodes over, dm me maar als je ze wilt overnemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Driek op 13-01-2022 18:51 ]
Ik heb wel eens dat een regel niet werkt in HA, wil dat dan zeggen dat je teveel spanning zet op je ventilatiesysteem?Driek schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:31:
[...]
ik heb de shelly op de witte modus gezet, dan krijg je 4 schakelaars.
Eigenlijk heb ik het plaatje uit deze post gebruikt
rschouten in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz"
En daarvan gebruik je dan: DC als geel, en R (of een van de nadere als) blauw.
En dan aansluiten volgens plaatje, dus met de diodes.
Omdat de shelly tot 12v kan heb ik in HA een rule gemaakt die boven een bepaald niveau automatisch terugzet naar de max.
De max is bij mij brightness 190.
ik heb trouwens nog kabeltjes en diodes over, dm me maar als je ze wilt overnemen.
wat bedoel je met dat een regel niet werkt?A1AD schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:00:
[...]
Ik heb wel eens dat een regel niet werkt in HA, wil dat dan zeggen dat je teveel spanning zet op je ventilatiesysteem?
Ik heb het nog niet goed nagekeken. Ik heb een eenvoudige regel dat mijn verwarming uitschakelt wanneer er een raam of deur lager dan 5min openstaat. En deze regel werkt soms niet. En staat de verwarming lekker de buitenlucht te verwarmen :-)
Dat ligt dan aan die automation, en heeft als het goed is hier niks mee te maken.A1AD schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:18:
[...]
Ik heb het nog niet goed nagekeken. Ik heb een eenvoudige regel dat mijn verwarming uitschakelt wanneer er een raam of deur lager dan 5min openstaat. En deze regel werkt soms niet. En staat de verwarming lekker de buitenlucht te verwarmen :-)
Ik wil maar zeggen. Als je regel eens niet werkt komt er 12v op je sturing.Driek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Dat ligt dan aan die automation, en heeft als het goed is hier niks mee te maken.
Dat hoeft dus niet, want hoe komt deze dan boven de grens?A1AD schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:57:
[...]
Ik wil maar zeggen. Als je regel eens niet werkt komt er 12v op je sturing.
Daarnaast heb ik het dummy proof gemaakt, mocht toch iemand iets doen wat niet mag dan zet een automation hem weer onder de max
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - id: afzuiging alias: afzuiging begrenzen trigger: - platform: numeric_state entity_id: light.shelly_rgbw2 attribute: brightness above: '191' condition: [] action: - service: light.turn_on data: entity_id: light.shelly_rgbw2 brightness: 190 |