Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 11:57
Gezien er in het nieuwbouwtopic al vaker is geschreven over het master/slave prinicpe en er veel meningen over zijn, een eigen topic.

In het bouwbesluit sinds maart 2020 zijn er tevens ook artikelen gewijzigd. De vraag die vaak aan aankoopbegeleiders wordt, en kan worden gesteld is "Hoe zorgt de master/slave er voor dat de temperatuur behouden blijft op ruimtes met een slave, die de master volgt en waar de master alleen warmte vraagt."

Er zijn verschillen tussen SWK en Woningborg met wat zij voorschrijven. Woningborg heeft een notitie online staan met toelichting, SWK keurt deze installaties wel goed.

Een veel gehoord argument vanuit de bouwer is dat de master/slave voldoet:
"Doordat de thermostatische radiatorknop al als voorbeeld is gegeven, kun je herleiden dat het master-slave principe bij nieuwbouw voldoet."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPfrmA1deex8ldImPNOGC5tqj64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xm8OG3FRv3X9aQlQo5iUdMN7.png?f=user_large

[mbr]Afgesplitst vanuit Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3 [/mbr]

[ Voor 54% gewijzigd door Haassiej op 29-01-2022 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Haassiej schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:53:
In dit topic is het al vaker gegaan over master-slave in nieuwbouw en daarbij de nieuwe regelementen in het bouwbesluit sinds maart 2020.

Nu heb ik dit meerdere malen aangegeven en gevraagd bij onze aankoopbegeleider hoe ze de slaapkamers op temperatuur houden etc, alleen krijg ik onderstaan antwoord terug. Er wordt beweerd dat een master/slave gewoon mag.

***members only***

Ook hebben zij extern advies ingewonnen en die stuurt o.a. :

***members only***

In hoeverre valt hier voor mij, als koper, hier nog iets van te maken? Zij vinden zelf dat ze volledig in hun recht staan qua gelijk, en willen de huizen dus opleveren met een master/slave installatie met op de kamers een naregeling thermostaat, welke niet hoger kan worden ingesteld als dat de hoofdthermostaat staat in de woonkamer.

In het topic heb ik meerder berichten gezien dat zelfs bouwers hun "fout" toegeven. Dus mocht iemand een zet(je) in de goede richting kunnen geven, graag :)
toon volledige bericht
Als je er invloed op kunt uitoefenen zou ik het zeker doen, onze nieuwbouw een 2 kapper met warmtepomp en master / slave vloerverwarming kan het niet bijbenen.
De boven verdieping is nog nooit hoger in temperatuur geweest als 18,5, ook niet wanneer we de dauerlufters helemaal dicht zetten ;(

Niet dat een slaapkamer veel warmer hoeft, de badkamervloer is standaard koud, ze halen de cijfers gewoon niet.
Atag benoemt dat de pomp naar behoren werkt en de installateur geeft aan dat er "niets mis is" met de vloerverwarming op de bovenverdieping.... |:(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15
@Haassiej @kevinvi Het voorbeeld van thermostaatknoppen is bedoeld in combinatie met een weersafhankelijke regeling van de bron. Dat is dus niet Master/Slave, maar Master/Master waarbij iedere thermostaatknop een Master is en waarbij de ketel continu stookt. Een regeling waarbij er 1 referentieruimte is en vervolgens thermostaatknoppen op de slaapkamers voldoet niet.

Maar, als de bouwer niet wil bewegen is het enige wat je nu dus nog kunt doen het volgende:

Bij oplevering laat je opmerken op de formulieren dat je het er niet mee eens bent dat de installatie op deze manier is uitgevoerd en dat je grote twijfels hebt of de installatie inderdaad in staat is de temperatuur te behouden. Ook geef je aan dat je het tweede opleverformulier pas gaat tekenen als duidelijk is dat de installatie wel voldoet. Daarbij houd je al die tijd een deel van de bankgarantie vast. Dat kan prima jaren lang hoor, een van onze buren houdt de bankgarantie nu al 1,5 jaar deels achter.

Is de oplevering in de winter, dan heb je mazzel, want kun je meteen testen. Is de oplevering in de zomer, heeft de aannemer pech. Hij zal dan een stookseizoen moeten wachten.

Ook dien je, direct na oplevering, een klacht in bij SWK/Woningborg dat volgens jou de installatie niet voldoet. Daar haal je opnieuw de eerder genoemde argumenten aan, en wijs je het argument van de thermostaatknoppen van de hand met bovenstaande uitleg (die mogen dus alleen bij weersafhankelijk stoken).

Het risico dat je loopt is dat de aannemer de installatie ombouwt naar weersafhankelijk. Dat is technische correct, maar niet bepaald energiezuinig. Weersafhankelijk stoken moet je vergelijken met de situatie dat de thermostaat van de CV niet in de woonkamer, maar buiten hangt. Je vraagt aan de warmtepomp dus altijd warm water, afhankelijk van de temperatuur buiten, maar per ruimte regel je na.

Een iets intelligentere versie is al dat je alleen warmte vraagt aan de WP als er tenminste 1 ruimte ook warmte vraagt. Dat kan niet met thermostaatknoppen, maar kan wel met veel andere systemen.

PS. Zorg ervoor dat dit ook nu al duidelijk aan de koperbegeleider laat weten, maar zet het vooralsnog niet op de mail. Bespreek het gewoon met hem of haar.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 14-01-2022 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

Niwla

dat dus....

Blihi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:37:
@Haassiej @kevinvi Het voorbeeld van thermostaatknoppen is bedoeld in combinatie met een weersafhankelijke regeling van de bron. Dat is dus niet Master/Slave, maar Master/Master waarbij iedere thermostaatknop een Master is en waarbij de ketel continu stookt. Een regeling waarbij er 1 referentieruimte is en vervolgens thermostaatknoppen op de slaapkamers voldoet niet.

Maar, als de bouwer niet wil bewegen is het enige wat je nu dus nog kunt doen het volgende:

Bij oplevering laat je opmerken op de formulieren dat je het er niet mee eens bent dat de installatie op deze manier is uitgevoerd en dat je grote twijfels hebt of de installatie inderdaad in staat is de temperatuur te behouden. Ook geef je aan dat je het tweede opleverformulier pas gaat tekenen als duidelijk is dat de installatie wel voldoet. Daarbij houd je al die tijd een deel van de bankgarantie vast. Dat kan prima jaren lang hoor, een van onze buren houdt de bankgarantie nu al 1,5 jaar deels achter.

Is de oplevering in de winter, dan heb je mazzel, want kun je meteen testen. Is de oplevering in de zomer, heeft de aannemer pech. Hij zal dan een stookseizoen moeten wachten.

Ook dien je, direct na oplevering, een klacht in bij SWK/Woningborg dat volgens jou de installatie niet voldoet. Daar haal je opnieuw de eerder genoemde argumenten aan, en wijs je het argument van de thermostaatknoppen van de hand met bovenstaande uitleg (die mogen dus alleen bij weersafhankelijk stoken).

Het risico dat je loopt is dat de aannemer de installatie ombouwt naar weersafhankelijk. Dat is technische correct, maar niet bepaald energiezuinig. Weersafhankelijk stoken moet je vergelijken met de situatie dat de thermostaat van de CV niet in de woonkamer, maar buiten hangt. Je vraagt aan de warmtepomp dus altijd warm water, afhankelijk van de temperatuur buiten, maar per ruimte regel je na.

Een iets intelligentere versie is al dat je alleen warmte vraagt aan de WP als er tenminste 1 ruimte ook warmte vraagt. Dat kan niet met thermostaatknoppen, maar kan wel met veel andere systemen.

PS. Zorg ervoor dat dit ook nu al duidelijk aan de koperbegeleider laat weten, maar zet het vooralsnog niet op de mail. Bespreek het gewoon met hem of haar.
toon volledige bericht
Wij krijgen straks een bodemwarmtepomp en vloerverwarming op 3 verdiepingen met daarbij op iedere verdieping een thermostaat op de overloop. Ik ben, mede door wat ik hier gelezen heb, van mening dat dit niet voldoet aan het bouwbesluit en iedere ruimte een eigen thermostaat zou moeten hebben. (naregeling per ruimte kan wel als meerwerkoptie geleverd worden). Bouwer geeft aan dat een thermostaat op iedere verdieping volstaat voor dat thermische gebied. Gister contact gehad met vereniging eigen huis en die geven aan dat de bouwer hiermee op het randje voldoet aan het bouwbesluit.

Ik vraag me nu af of ik het hierbij moet laten of toch Woningborg nog eens moet vragen.

Maar bij de oplevering dit voorbehoud maken vind ik wel een hele goede. _/-\o_ Onze woning wordt waarschijnlijk in het najaar opgeleverd dus heel lang hoeven we dan niet te wachten om te zien of aan de warmtevraag voldaan wordt.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

Toppe

Oké ✅

Niwla schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:33:
[...]

Wij krijgen straks een bodemwarmtepomp en vloerverwarming op 3 verdiepingen met daarbij op iedere verdieping een thermostaat op de overloop. Ik ben, mede door wat ik hier gelezen heb, van mening dat dit niet voldoet aan het bouwbesluit en iedere ruimte een eigen thermostaat zou moeten hebben. (naregeling per ruimte kan wel als meerwerkoptie geleverd worden). Bouwer geeft aan dat een thermostaat op iedere verdieping volstaat voor dat thermische gebied. Gister contact gehad met vereniging eigen huis en die geven aan dat de bouwer hiermee op het randje voldoet aan het bouwbesluit.

Ik vraag me nu af of ik het hierbij moet laten of toch Woningborg nog eens moet vragen.

Maar bij de oplevering dit voorbehoud maken vind ik wel een hele goede. _/-\o_ Onze woning wordt waarschijnlijk in het najaar opgeleverd dus heel lang hoeven we dan niet te wachten om te zien of aan de warmtevraag voldaan wordt.
Als het volgens VEH voldoet, al is het op het randje, waarom zou je dan woningborg hiermee lastig vallen?

In algemene zin:
Ik snapt überhaupt niet waarom je een huis koopt om dan achteraf te klagen dat het ‘mogelijk’ niet voldoet.

Misschien had je je dan beter in moeten lezen of je had de vragen eerder moeten stellen voordat je een KAO tekent.

Wat is de volgende stap, 2 jaar na tekenen een sleutel krijgen en dan roepen ‘ja ik vind de indeling toch niet handig, doe maar anders!’ ???

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 10:08 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Volgens mij, maar verbeter mij als het niet zo is, wordt veel nieuwbouw met warmtepomp opgeleverd in combinatie met een buffervat? Dat buffervat wordt continu op temperatuur gehouden.

Dan is het met thermostaatknopppen toch prima op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-04 20:47
kevinvi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:26:
[...]

Als je er invloed op kunt uitoefenen zou ik het zeker doen, onze nieuwbouw een 2 kapper met warmtepomp en master / slave vloerverwarming kan het niet bijbenen.
De boven verdieping is nog nooit hoger in temperatuur geweest als 18,5, ook niet wanneer we de dauerlufters helemaal dicht zetten ;(

Niet dat een slaapkamer veel warmer hoeft, de badkamervloer is gewoon standaard koud, ze halen de cijfers gewoon niet.
Atag benoemt dat de pomp naar behoren werkt en de installateur geeft aan dat er "niets mis is" met de vloerverwarming op de bovenverdieping.... |:(
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Als het volgens VEH voldoet, al is het op het randje, waarom zou je dan woningborg hiermee lastig vallen?

Ik snapt überhaupt niet waarom je een huis koopt om dan achteraf te klagen dat het ‘mogelijk’ niet voldoet.

In algemene zin:
Misschien had je je dan beter in moeten lezen of je had de vragen eerder moeten stellen voordat je een KAO tekent.
Balletje is gaan rollen doordat ik hier verhalen zag van mensen met dezelfde casus (en ja, dat was ná het tekenen van de KOA 8) ) die door zich te beroepen op het bouwbesluit de meerwerkoptie naregeling tegen €0,- kregen. Vandaar was mijn nieuwsgierigheid gewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij een master-slave kan de naregeling prima hoger qua temperatuur staan dan de hoofdthermostaat. Echter wordt die ruimte enkel verwarmd als én de hoofdthermostaat om capaciteit vraagt én de naregeling. Afhankelijk van de inregeling kun je prima een kamer boven (zeg, een badkamer) op 21-22 graden krijgen en de woonkamer op 19-20.

Daarnaast is het met de huidige isolatienormen boven vrijwel altijd net zo warm of warmer dan beneden, tenzij je de WTW goed gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 14-01-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Omdat als iets op het randje voldoet, het zomaar kan zijn dat het in de praktijk niet voldoet. De eisen van Woningborg/SWK zijn hoger dan het bouwbesluit en helaas kun je de papieren werkelijkheid niet altijd vertrouwen.
In algemene zin:
Omdat de ervaringen van anderen erop wijzen dat het wel eens niet kan voldoen en dan geldt: "meten is weten". Helaas kan dat pas in het stookseizoen.
Dat is te kort door de bocht.
Wat is de volgende stap, 2 jaar na tekenen een sleutel krijgen en dan roepen ‘ja ik vind de indeling toch niet handig, doe maar anders!’ ???
Nee. De indeling is wel gespecificeerd, maar de installaties worden meestal bewust vaag gehouden in de documentatie omdat aannemers zich niet vast willen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
pagani schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:15:
Bij een master-slave kan de naregeling prima hoger qua temperatuur staan dan de hoofdthermostaat. Echter wordt die ruimte enkel verwarmd als én de hoofdthermostaat om capaciteit vraagt én de naregeling. Afhankelijk van de inregeling kun je prima een kamer boven (zeg, een badkamer) op 21-22 graden krijgen en de woonkamer op 19-20.
Bij mij zou dat nooit kunnen. De badkamer heeft vrijwel 100% van de tijd vraag, terwijl de woonkamer dat absoluut niet heeft. Dan zou de hoofdthermostaat dus in de badkamer moeten hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:18:
[...]

Bij mij zou dat nooit kunnen. De badkamer heeft vrijwel 100% van de tijd vraag, terwijl de woonkamer dat absoluut niet heeft. Dan zou de hoofdthermostaat dus in de badkamer moeten hangen.
Dan is je systeem niet goed waterzijdig ingeregeld. Dan zou je de groepen van de woonkamer (áls vloerverwarming) moeten knijpen en/of de boel op de bovenverdieping anders inregelen. (let wel: dit doe je dus inderdaad alleen bij master-slave)

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 14-01-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Omdat als iets op het randje voldoet, het zomaar kan zijn dat het in de praktijk niet voldoet. De eisen van Woningborg/SWK zijn hoger dan het bouwbesluit en helaas kun je de papieren werkelijkheid niet altijd vertrouwen.
Er wordt aangegeven dat de ‘xx’ aangeeft dat ze aan de SWK voldoen.
Omdat de ervaringen van anderen erop wijzen dat het wel eens niet kan voldoen en dan geldt: "meten is weten". Helaas kan dat pas in het stookseizoen.
Dat is te kort door de bocht.
Want? Voor een leek misschien wel, maar de mensen die hier zitten weten dondersgoed wat ze willen en wat wel/niet kan. Om dan je mond te houden tot ruim na het tekenen om dan te roepen ‘het klopt misschien niet’ is kort door de bocht.
Nee. De indeling is wel gespecificeerd, maar de installaties worden meestal bewust vaag gehouden in de documentatie omdat aannemers zich niet vast willen leggen.
Je snapt wat ik bedoel. Dat de installaties ‘vaag’ worden gehouden komt ook omdat er ruim van te voren gepland moet worden. Als ze nu zeggen je krijgt een WP met type ‘23XGJ9A’ en die is over een jaar niet meer te verkrijgen dan moest het aangepast worden, klopt de TO niet meer en valt iedereen daar weer over.

Verder blijf ik van mening dat een ieder die hier mee leest meer kennis heeft of kan opdoen dan de gemiddelde leek. Dan moet je informatie opdoen op het juiste moment de juiste vragen stellen.

Nieuwbouw topic blijft nu weer lekker schoon en ik zie jullie daar wel weer!

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

[...]

Misschien was dat inderdaad wel gewoon de kern van mijn vraag. Maakt VEH zich er makkelijk vanaf en zou Woningborg hier kritischer naar kijken |:( Dus heeft het zin die nog eens te benaderen met deze casus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
-edit; dacht dat ik in het nieuwbouw topic zat

[ Voor 94% gewijzigd door Stealth2000 op 14-01-2022 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
pagani schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Dan is je systeem niet goed waterzijdig ingeregeld. Dan zou je de groepen van de woonkamer (áls vloerverwarming) moeten knijpen en/of de boel op de bovenverdieping anders inregelen. (let wel: dit doe je dus inderdaad alleen bij master-slave)
Haha. Nee. de waterzijdige inregeling is hier echt het probleem niet (zie ook mijn vrij actieve posts in het CV-tuning topic).

De badkamer ligt op het noorden en heeft een vrij beperkt vloeroppervlak. Er staat nooit zonlicht op en het vermogen van de vloer is maar zo'n 1000 Watt. Om de 22 graden daar te halen en te houden moet je eigenlijk continu 35 graden water door de vloer sturen.

De woonkamer/keuken heeft instraling van de zon (de hele dag via verschillende ramen rondom) en een afgiftevermogen dat vele malen groter is dan nodig (75 m2 vloer). Voor die ruimte is eigenlijk geen verwarming nodig zodra er een paar minuten zon op de ramen heeft gestaan. Dat heeft niets met waterzijdige inregeling te maken.

Mijn CV is overigens perfect onder controle, maar ik heb dan ook master/master regeling met thermostaten in 8 ruimtes. De door de installateur opgeleverde installatie voldeed formeel wel, maar was (a) niet waterzijdig ingeregeld, (b) weersafhankelijk gemaakt zonder referentieruimte en (c) buiten HR bereik afgesteld.

Mijn aannemer heeft dan ook de kosten van het gasverbruik tijdens de zomer 2020 voor zijn rekening genomen. Het is vrij bizar dat je CV namelijk meerdere m3 gas per dag wegstookt terwijl het buiten 30 graden is. Dat was hij wel met me eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
Dankjewel, het typische is dat van de 11 woningen er 6/7 zijn waar ze op de eerste verdieping de ramen overdag open hebben omdat het anders veel te warm is boven, terwijl de thermostaat beneden op 20 graden staat.

Wij moeten alles dicht houden, hebben de thermostaat op 21,5 en boven is het gemiddeld 18 graden. Het lijkt er echt op de vloerverwarming op de bovenverdieping gewoon niet z'n werk doet. :/

Het is een systeem waarbij er een buitensensor is, afhankelijk van de buiten temperatuur wordt de aanvoer temperatuur van het water verhoogd.

[ Voor 11% gewijzigd door kevinvi op 14-01-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@kevinvi Zoek eens op waterzijdig inregelen. Dat is waarschijnlijk waar je moet beginnen en dan zou het zomaar kunnen dat je al een heel eind komt. Je kunt dit, met behulp van wat simpele tools, zelf doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan een installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-04 16:09
kevinvi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Dankjewel, het typische is dat van de 11 woningen er 6/7 zijn waar ze op de eerste verdieping de ramen overdag open hebben omdat het anders veel te warm is boven, terwijl de thermostaat beneden op 20 graden staat.

Wij moeten alles dicht houden, hebben de thermostaat op 21,5 en boven is het gemiddeld 18 graden. Het lijkt er echt op de vloerverwarming op de bovenverdieping gewoon niet z'n werk doet. :/

Het is een systeem waarbij er een buitensensor is, afhankelijk van de buiten temperatuur wordt de aanvoer temperatuur van het water verhoogd.
Ik heb veel gehad aan dit kanaal op Youtube: John Visser cv-optimalisatie. Iets van achtergrondkennis is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik krijg net door dat onze woning (3 thermostaten en vloerkoeling) opgeleverd wordt als Master-Slave. Is dit achteraf eenvoudig om te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
- ander topic wellicht beter

[ Voor 98% gewijzigd door 896gerard op 14-01-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 16:22
[...]

Exact dit. Bij mijn bouwtekening staat de thermostaat in de woonkamer ingetekend, in de TO staat dat er zoneverwarming gaat plaatsvinden in de woning. Maar waar de andere thermostaten en de verdelers van de vloerverwarming komen zijn niet ingetekend (vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen). De vraag staat overigens al 4 weken uit, maar daarop nog geen respons.

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 14-01-2022 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wanne-B88
Blik1984 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Exact dit. Bij mijn bouwtekening staat de thermostaat in de woonkamer ingetekend, in de TO staat dat er zoneverwarming gaat plaatsvinden in de woning. Maar waar de andere thermostaten en de verdelers van de vloerverwarming komen zijn niet ingetekend. De vraag staat overigens al 4 weken uit, maar daarop nog geen respons.
Hier idem wat betreft de thermostaat op één plek in de woning. Ik heb verwezen naar artikel 6.55 lid 3 van het bouwbesluit. De bouwer gaf aan met thermostatische radiatorkranen op de verdiepingen te werken, en dat dit voldeed aan 'zelfregulerende apparatuur'. Dit heb ik uitgewerkt en voorgelegd aan Woningborg, waarbij ik ook aspecten als comfort en energieverbruik heb meegenomen. Reactie moet nog komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wanne-B88 op 14-01-2022 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 16:22
Wanne-B88 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Hier idem wat betreft de thermostaat op één plek in de woning. Ik heb verwezen naar artikel 6.55 lid 3 van het bouwbesluit. De bouwer gaf aan met thermostatische radiatorkranen op de verdiepingen te werken, en dat dit voldeed aan 'zelfregulerende apparatuur'. Dit heb ik uitgewerkt en voorgelegd aan Woningborg, waarbij ik ook aspecten als comfort en energieverbruik heb meegenomen. Reactie moet nog komen.
Ik heb vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen, voor mij gaat dat niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:19
Oeh, dit is wel even een topic om in de gaten te houden. Wij zitten midden in de start van een nieuwbouw project en hebben ook hier de vraag uitgezet hoe de vloerverwarming ingeregeld is. Wij krijgen op alle verdiepingen vloerverwarming en tot nu toe is het voor ons nog niet duidelijk hoe dit ingericht gaat worden, deze vraag staat uit bij de kopersbegeleiding. Project gaat via de woningborgregeling nieuwbouw 2021.

Kopersbegeleiding ging er vanuit dat in alle ruimt een thermostaat zou komen dat je die afzonderlijk kan regelen.

Na even zoeken zou er dus op basis van onderstaande overzicht (warmtepomp, met warmte en koeling zonder wtw) een regeling per vertrek of zone moeten komen. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DPZ0HDp9n-4DbV9BINIwDdmNyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mq4etOJRnAMFO3Fy1eXvbBzU.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Agostino op 14-01-2022 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Wanne-B88 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb veel gehad aan dit kanaal op Youtube: John Visser cv-optimalisatie. Iets van achtergrondkennis is dan wel handig.
Ja, maar pas op.... John Visser is veel the agressief in zijn tuning en gaat meestal uit van een slecht geïsoleerd huis met radiatoren en een enkele referentieruimte. Bij zone-regeling en zeker bij master/master moet de afstelling van de ketel echt anders.

Als ik mijn installatie inregel op de manier die hij steeds voorstelt (met minimale pompsnelheden en een maximaal beperkt ketelvermogen), dan heb ik het altijd koud....

In mijn geval staat de CV pomp bijna maximaal en de ketel verder vrijwel automatisch. Juist bij vloerverwarming moet je de pomp veel harder laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wanne-B88 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Ja, maar dat mag dus alleen in combinatie met een weersafhankelijke regeling van de installatie. Thermostaatkranen op de radiatoren boven in combinatie met een thermostaat in de referentieruimte is niet voldoende.

Je kunt dan namelijk de temperatuur in de koudste slaapkamer niet vasthouden als de verwarming in de woonkamer niet aanslaat omdat de zon er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Natuurlijk is het zo dat een aannemer een correct functionerende verwarming moet (laten) aanleggen in een nieuwbouwhuis, maar bespaar je jezelf niet heel veel moeite en gezeik door gewoon lekker achteraf een slim thermostaatsysteem zoals Tado aan te schaffen? Bij dat systeem sturen de radiatorknoppen een draadloos signaal naar de hoofdthermostaat waardoor die de ketel opdracht geeft om warm water te gaan maken . Komt een kamer op temperatuur dan slaat de ketel weer af. Zo kan je in elke kamer echt een eigen temperatuur instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
Blihi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Ja, maar dat mag dus alleen in combinatie met een weersafhankelijke regeling van de installatie. Thermostaatkranen op de radiatoren boven in combinatie met een thermostaat in de referentieruimte is niet voldoende.

Je kunt dan namelijk de temperatuur in de koudste slaapkamer niet vasthouden als de verwarming in de woonkamer niet aanslaat omdat de zon er op staat.
Deze had ik al in mijn achterhoofd zitten naar aanleiding van een eerdere post van jou, dus thanks! Want ik begreep ook dat een weersafhankelijke regeling niet wenselijk is met het oog op verbruik.

Misschien heb ik er overheen gelezen (ik heb het bouwbesluit en de artikelgewijze toelichting doorgenomen), maar waar blijkt bovenstaande stelling uit?

Ik ben overigens ook oprecht benieuwd naar de visie van Woningborg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Wanne-B88 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Deze had ik al in mijn achterhoofd zitten naar aanleiding van een eerdere post van jou, dus thanks! Want ik begreep ook dat een weersafhankelijke regeling niet wenselijk is met het oog op verbruik.

Misschien heb ik er overheen gelezen (ik heb het bouwbesluit en de artikelgewijze toelichting doorgenomen), maar waar blijkt bovenstaande stelling uit?

Ik ben overigens ook oprecht benieuwd naar de visie van Woningborg.
Een regeling waarbij boven thermostaatkranen zijn toegepast (of een zoneregelaar met thermostaten die de ketel niet aansturen) maken het onmogelijk om de ruimtetemperatuur vast te houden bij gelijktijdig verwarmen.

Het venijn zit hem in het bereiken en vasthouden van de temperatuur bij gelijktijdig verwarmen. Dat is namelijk wat het bouwbesluit eist, althans, volgens de nota van toelichting:
Het derde lid bepaalt dat een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, zelfregulerend moet zijn per verblijfsruimte of verblijfsgebied. Dit geldt ook voor stadverwarming of -koeling (levering van warmte- en/of koude). Zelfregulerend wil zeggen dat de temperatuur voor elke kamer apart (verblijfsruimte), of voor een bepaalde zone (verblijfsgebied) moet worden gereguleerd. De apparatuur moet automatisch de verwarmings- en koelingsoutput van de systemen voor ruimteverwarming en ruimte koeling kunnen aanpassen op basis van wisselingen in de binnentemperatuur (thermostatisch) en eventuele andere parameters op basis van (handmatig) vooraf ingevoerde instellingen.
Radiatoren met thermostaatknoppen, waarbij een referentieruimte de vraag bepaalt (master) en de overige ruimtes alleen maar 'meedraaien' voldoen alleen in het geval dat er geen enkel verschil is in wisselingen in binnentemperatuur.

Dat laatste gaat bijvoorbeeld niet op als je een woonkamer met zon-instraling hebt en een volledig inpandige badkamer, of een slaapkamer op het noorden. Zodra de zon op de ruiten staat valt de vraag in de woonkamer weg en is het niet meer mogelijk om de slaapkamer op temperatuur te krijgen en/of houden.

Een master/slave regeling voldoet niet aan de laatste zin. Deze kunnen namelijk alleen de verwarming- en koelingsoutput van de systemen verminderen op basis van wisselingen in binnentemperatuur, maar dus niet vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
Blihi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Een regeling waarbij boven thermostaatkranen zijn toegepast (of een zoneregelaar met thermostaten die de ketel niet aansturen) maken het onmogelijk om de ruimtetemperatuur vast te houden bij gelijktijdig verwarmen.

Het venijn zit hem in het bereiken en vasthouden van de temperatuur bij gelijktijdig verwarmen. Dat is namelijk wat het bouwbesluit eist, althans, volgens de nota van toelichting:

[...]

Radiatoren met thermostaatknoppen, waarbij een referentieruimte de vraag bepaalt (master) en de overige ruimtes alleen maar 'meedraaien' voldoen alleen in het geval dat er geen enkel verschil is in wisselingen in binnentemperatuur.

Dat laatste gaat bijvoorbeeld niet op als je een woonkamer met zon-instraling hebt en een volledig inpandige badkamer, of een slaapkamer op het noorden. Zodra de zon op de ruiten staat valt de vraag in de woonkamer weg en is het niet meer mogelijk om de slaapkamer op temperatuur te krijgen en/of houden.

Een master/slave regeling voldoet niet aan de laatste zin. Deze kunnen namelijk alleen de verwarming- en koelingsoutput van de systemen verminderen op basis van wisselingen in binnentemperatuur, maar dus niet vergroten.
toon volledige bericht
Top, exact deze passage en voorbeeld (zon-instraling) had ik ook verwerkt in mijn reactie naar Woningborg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik snap gewoon niet waarom installateurs zo moeilijk doen. Meestal is het helemaal niet lastiger of duurder om master/master aan te leggen dan master/slave. Er wordt vaak toch al gebruik gemaakt van digitale systemen, zoals van Honeywell (HCE20 of HCE80) of Watts en dan is het werkelijk een eitje om het meteen goed te doen. Soms is een extra zoneklep voor de woonkamer al genoeg. Dat kost misschien 200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:03:
Ik snap gewoon niet waarom installateurs zo moeilijk doen. Meestal is het helemaal niet lastiger of duurder om master/master aan te leggen dan master/slave. Er wordt vaak toch al gebruik gemaakt van digitale systemen, zoals van Honeywell (HCE20 of HCE80) of Watts en dan is het werkelijk een eitje om het meteen goed te doen. Soms is een extra zoneklep voor de woonkamer al genoeg. Dat kost misschien 200 euro.
Waarschijnlijk mogen ze die € 200 niet uitgeven van de aannemer... Zou zo iets nog makkelijk achteraf te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

RegularJohn schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:46:
[...]
Zou zo iets nog makkelijk achteraf te doen zijn?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
Dank voor de vele reacties, en blijkt dat toch veel mensen hier tegenaan lopen en/of een mening over hebben.
Is een thermostaatknop altijd rechtstreeks aangesloten op de ketel/warmtepomp? Zodat hij zelf de temperatuur kan regelen. Als ik google op de precieze werkwijze van de knop vind ik:
In de kraan zit een thermostatische balg die een vloeistof, gel of gas bevat. Die balg zet uit of krimpt afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Daarmee opent of sluit hij de klep waardoor het water in de radiator stroomt. De reactie van de thermostaatkraan hangt af van de omstandigheden in de kamer.
Is dit dan verbonden met een referentie thermostaat (bijv. in de woonkamer) of naar de warmte unit (cv/wp)? Want de aanname "Doordat de thermostatische radiatorknop al als voorbeeld is gegeven, kun je herleiden dat het master-slave principe bij nieuwbouw voldoet." gaat dan niet op bij een master/slave.

Tevens snap ik de referentie niet naar de thermostaatknopppen omdat we alleen vloerverwarming door het hele huis hebben, geen radiatoren o.i.d.
[...]

In algemene zin:

Niet om een discussie hierover te starten, maar is dit niet heel kort door de bocht? In het begin dat je tekent heb je nog geen idee waar je allemaal op moet liggen, althans niet (in mijn geval) bij het 1e nieuwbouwhuis.

Naarmate je bijv. het nieuwbouwtopic leest pik je veel handige dingen op, waaronder ook dit. En je ziet eigenlijk al dat veelal de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht om geld te besparen ten koste van de kopers.
Agostino schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:07:
Oeh, dit is wel even een topic om in de gaten te houden. Wij zitten midden in de start van een nieuwbouw project en hebben ook hier de vraag uitgezet hoe de vloerverwarming ingeregeld is. Wij krijgen op alle verdiepingen vloerverwarming en tot nu toe is het voor ons nog niet duidelijk hoe dit ingericht gaat worden, deze vraag staat uit bij de kopersbegeleiding. Project gaat via de woningborgregeling nieuwbouw 2021.

Kopersbegeleiding ging er vanuit dat in alle ruimt een thermostaat zou komen dat je die afzonderlijk kan regelen.

Na even zoeken zou er dus op basis van onderstaande overzicht (warmtepomp, met warmte en koeling zonder wtw) een regeling per vertrek of zone moeten komen. :-)

[Afbeelding]
Dit plaatje kom je inderdaad veel tegen, alleen regeling per vertrek kan zowel master/slave of master/master zijn, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:35
Wij hebben bij onze project bouw nieuwbouw woning gewoon gevraagd wat het kost om een master-master systeem te installeren. Daar hebben we erna een offerte van gekregen en daar dus een goedkeuring op gegeven.

Kan dat tegenwoordig niet meer dan? Jullie zijn toch de klant die dat kan eisen? Ik zou anders zeggen: installeer anders maar niks ervan, behalve de slangen in de vloer dan regelen we wel een ander bedrijf die het naar onze wens installeert.

De slaapkamers zijn overigens standaard op 18 graden ingecalculeerd en de badkamer op 22 graden (deze heeft meestal ook een bijverwarming nodig om de 22 graden te bereiken).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

DutchKel schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:13:
Wij hebben bij onze project bouw nieuwbouw woning gewoon gevraagd wat het kost om een master-master systeem te installeren. Daar hebben we erna een offerte van gekregen en daar dus een goedkeuring op gegeven.

Kan dat tegenwoordig niet meer dan? Jullie zijn toch de klant die dat kan eisen? Ik zou anders zeggen: installeer anders maar niks ervan, behalve de slangen in de vloer dan regelen we wel een ander bedrijf die het naar onze wens installeert.
Ik weet niet wat er bij ons nog mogelijk is na start bouw. Daar ga ik naar informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:35
Niwla schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Ik weet niet wat er bij ons nog mogelijk is na start bouw. Daar ga ik naar informeren.
Bij ons is de hele warmtepomp pas na de start van de bouw besloten (de woning zou oorspronkelijk met een CV ketel worden opgeleverd).

Ter referentie een beetje een indicatie van datums:
Mei 2019 gekeken op de site van het project. Aangegeven dat we interesse hadden in een bepaalde woning.
Juni 2019 samen gezeten met de makelaar, aangegeven dat we een w/w warmtepomp wilde ipv een cv ketel (vrijwel alle woningen hier zijn dus met cv ketel opgeleverd).
Juni 2019 bouw gestart.
Augustus 2019 aangegeven dat we de woning wilde hebben, inmiddels was de plattegrond al een aantal keren aangepast naar onze wensen.
September 2019 met de bouwer een gesprek aangegaan omtrent de warmtepomp omdat deze voor ons erg belangrijk was. Deze had door gekregen dat we een l/w warmtepomp wilde. Dus we hebben even duidelijk gemaakt dat we dat absoluut niet wilde.
Oktober 2019 naar de notaris.
November 2019 aangegeven dat we een master-master systeem wilde hebben voor de verwarming.
Januari 2020 hebben we de laatste aanpassingen op de tekening gekregen omtrent de warmtepomp en verwarming. Ervoor stond er nog 1 verdeler op een verkeerde plek (voor een raam die vanaf de vloer tot het plafond reikte). Daar moesten wij zelf achter komen en doorgeven waar we de verdeler dan wel wilde hebben. De overige 2 verdelers waren wel op logische plaatsen neergezet.
Na de laatste aanpassingen in januari 2020 was de woning dusdanig afgebouwd dat er geen wijzigingen meer konden worden gedaan. Dachten we… uiteindelijk bleek dat in de ruimte waar de warmtepomp zou komen te weinig ruimte was. Ze hebben daarvoor 1 muur weg gelaten. Oorspronkelijk zou er tussen de meterkast en de ruimte van de warmtepomp nog wat loze ruimte zijn waar de afvoer van vuil water achter liep. Hier hebben ze dus maar een dunne houten wand omheen gezet waardoor er wat meer ruimte over bleef. Dit wilde ze in eerst instantie bij ons neerleggen maar wij zeiden stellig: we hebben in het begin aangegeven wat we wilde. Jullie zorgen maar dat het erin past.

Overigens helpt het ook als je af en toe wat lekkers naar de uitvoerder brengt. Wij hebben 2 keer een hele zak met allerlei snoep zoals mars, Snickers enz. daar afgegeven. Dan zijn ze wel bereid om wat meer voor je te doen.

Overigens is het ook mogelijk om de woning zonder verwarming op te leveren waarbij je zelf dan een extern bedrijf kunt inschakelen om alles te installeren. Dat heeft ook 1 persoon hier in de straat gedaan. Alleen de leidingen van de vloerverwarming zijn daar gelegd.

Edit: aanvullend als je het door de bouwer laat uitvoeren kost het uiteindelijk wel een stuk meer omdat er meer partijen zijn die er winst op willen maken. Wij hebben hier wel bewust voor gekozen omdat we het idee kregen dat we dan de beste oplossing kregen omdat de warmtepomp bij ons niet in de garage kon (losstaande niet geïsoleerde garage). Als we een vaste garage hadden die we konden laten isoleren dan hadden we mogelijk meer vergeleken met andere aanbieders. Als voorbeeld het master-slave systeem omzetten naar master-master kostte ongeveer 1000 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 15-01-2022 12:47 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Haassiej schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:46:

Niet om een discussie hierover te starten, maar is dit niet heel kort door de bocht? In het begin dat je tekent heb je nog geen idee waar je allemaal op moet liggen, althans niet (in mijn geval) bij het 1e nieuwbouwhuis.
Maar als je een auto, wasmachine of nieuwe laptop koopt ga je je er ook eerst in verdiepen voordat je het koopt toch?

Een SWK/Woningborg geeft de certificaten uit voordat ze een certificaat verstrekken worden er allerlei technische toetsingen op uitgevoerd. Weet ik dit zeker? Ja, want bij ons zat Woningborg te wachten op aanvullende technische stukken omdat de door de aannemer eerder versterkte niet voldoende/helder waren.

Volgens SWK/Woningborg voldoet een woning met certificaat dus aan de door hun gestelde eisen. Als die eisen hoger zijn dan het bouwbesluit dan is het toch een heldere zaak?
Naarmate je bijv. het nieuwbouwtopic leest pik je veel handige dingen op, waaronder ook dit. En je ziet eigenlijk al dat veelal de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht om geld te besparen ten koste van de kopers.
Ik weet niet of het ‘opzoeken van grenzen’ de juiste benaming is. Zolang er voldaan wordt aan de eisen is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Naar aanleiding van eerdere discussies hier op het forum heb ik ook bij onze kopersbegeleier navraag gedaan of sprake is van een master/slave of master/master systeem. Als ik het onderstaande goed lees is sprake van een master/master indeling en zou alles goed moet staan. Dat gaan we natuurlijk na de oplevering nog na, maar dit geeft wel goede hoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq6AIgxamKTNb54NXhbBnYs52LQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ogUxPBJhnJNq2cgD9yCoUKaV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Niwla schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar 😉
Dat gaat afvangen van de componenten die gebruikt zijn.
Wij hebben een Itho W/W WP met een enkele thermostaat in de woonkamer.
Door de tegelvloer (hoge warmtetransmissie) en grote schuifpui is het in de woonkamer prima warm te krijgen, maar de andere kamers, en vooral de zolder is een kansloze missie.

Ombouw naar per-kamer regeling zou +- €3500 gaan kosten:
- nieuwe verdelers (1x zones, 1x 8 zones)
- 11x motoren + aansturing
- 6 thermostaten (wk, bk, 3x slaap, 1x zolder)
- 1 dag arbeid

Een hoop geld, maar als dit 100% het probleem oplost dat ik per kamer kan verwarmen én koelen, dan wil ik er serieus over nadenken. Maar na 2x de 'koeling per kamer'-vraag gesteld te hebben aan de leverancier zonder antwoord, dit maar opgegeven...
Ohja, dat ze nog 35% marge op de adviesprijs van de componenten gooien vind ik ook wat enthousiast, zeker omdat het hier een van de grote jongens in Zuid Holland betreft, dus die zullen ook best wat korting krijgen...

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

SlinkingAnt schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Dat gaat afvangen van de componenten die gebruikt zijn.
Wij hebben een Itho W/W WP met een enkele thermostaat in de woonkamer.
Door de tegelvloer (hoge warmtetransmissie) en grote schuifpui is het in de woonkamer prima warm te krijgen, maar de andere kamers, en vooral de zolder is een kansloze missie.

Ombouw naar per-kamer regeling zou +- €3500 gaan kosten:
- nieuwe verdelers (1x zones, 1x 8 zones)
- 11x motoren + aansturing
- 6 thermostaten (wk, bk, 3x slaap, 1x zolder)
- 1 dag arbeid

Een hoop geld, maar als dit 100% het probleem oplost dat ik per kamer kan verwarmen én koelen, dan wil ik er serieus over nadenken. Maar na 2x de 'koeling per kamer'-vraag gesteld te hebben aan de leverancier zonder antwoord, dit maar opgegeven...
Ohja, dat ze nog 35% marge op de adviesprijs van de componenten gooien vind ik ook wat enthousiast, zeker omdat het hier een van de grote jongens in Zuid Holland betreft, dus die zullen ook best wat korting krijgen...
toon volledige bericht
Maar dan heb je het per kamer geregeld. Is het ook per verdieping te regelen als deze alle drie voorzien zijn van een eigen thermostaat? Of heb je dan ook de hele rambam nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ja, je moet alle groepen van je vv dan voorzien van een motor + sturing. Maar 2 verdelers hier, 1tje beneden (3 lussen) en eentje op zolder (8lussen). Scheelt dan een paar honderd euro aan extra thermostaten, maar dat is dan de meerprijs wel waard.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agostino
Haassiej schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:46:

[...]

Dit plaatje kom je inderdaad veel tegen, alleen regeling per vertrek kan zowel master/slave of master/master zijn, denk ik.
in dezelfde notitie (https://www.woningborg.nl...e-verwarmen-en-koelen.pdf) van woningborg staat het volgende;

ad 2A. Regeling per vertrek
Per definitie wordt met een regeling per vertrek bedoeld dat alle ruimten (met uitzondering van verkeersruimten en in
sommige gevallen de badkamer) onafhankelijk van elkaar geregeld kunnen worden.
.....
Bij toepassing van een warmtepomp collectief met vloerverwarming/-koeling dienen alle ruimten te worden voorzien van
een kamerthermostaat welke de desbetreffende groep(en) aanstuurt(aansturen).

Dat lijkt mij dan toch Master/Master? Bij een Master / Slave kun je het toch niet onafhankelijk van elkaar regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Agostino schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:13:
[...]

in dezelfde notitie (https://www.woningborg.nl...e-verwarmen-en-koelen.pdf) van woningborg staat het volgende;

Per definitie wordt met een regeling per vertrek bedoeld dat alle ruimten (met uitzondering van verkeersruimten en in
.....
Bij toepassing van een warmtepomp collectief met vloerverwarming/-koeling dienen alle ruimten te worden voorzien van

Dat lijkt mij dan toch Master/Master? Bij een Master / Slave kun je het toch niet onafhankelijk van elkaar regelen?
Bedankt voor het document. Kan jij misschien toelichten wat bedoeld wordt met: "Alle kanalen in
verwarmde vloeren" en "Niet alle kanalen in verwarmde vloeren" ? Wat zijn die kanalen? En wat is de definitie van een "verwarmde vloer"?

Ook lees ik dat een thermostaat op een overloop geen toegevoegde waarde heeft aangezien dit geen goede referentieruimte is, mocht je een slaapkamer als kantoor willen gebruiken en daar dus altijd warmteafgifte/koeling wil hebben. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 22:25
Hallo allemaal,

Met veel plezier lees ik al ruim een jaar mee met dit forum. In oktober 2020 hebben we getekend voor ons huis (tweekapper) , in maart 2021 is de bouw begonnen en op 2 december 2021 kregen we de sleutel. Met stoom en kokend water een hele batterij vaklui erin en 20 december zijn we verhuisd.
Uiteraard heb ik de discussie over de verwarmingsregeling gevolgd (ik weet dat er een apart topic voor is, maar m'n vraag gaat eigenlijk daar niet over). Ons huis is opgeleverd met een master-slave regeling en net als meer mensen hier vraag ik me af of dit voldoet volgens het bouwbesluit. We kwamen hierop omdat de badkamer onvoldoende warm wordt.

Ik heb gelezen dat het bouwbesluit veranderd is op 4 maart 2020. Onze omgevingsvergunning is van 12 oktober 2020. Deze vragen heb ik al gemaild aan onze kopersbegeleider vandaag, nog geen reactie. Maar nu komt het gekke.
Vandaag kwam de uitvoerder de sleutel terugbrengen, dus ik vroeg hem hiernaar. Zijn reactie was dat het inderdaad klopt dat de datum na het nieuwe bouwbesluit ligt, maar dat ze bij de vergunningaanvraag hebben aangegeven in de tekst dat ze nog vallen onder de oude regeling, want ja, je kan toch niet alles opnieuw uitrekenen.
Ik ben dus eens in het bouwbesluit gedoken en bij sommige artikelen staat inderdaad een overgangsregeling/overgangsrecht, maar artikel 6.55 (over de verwarmingsregeling) staat niks.
Wie kan mij helpen aan meer informatie? Mag dit wat de aannemer doet? En zo ja, hoe lang mag je dit doen? Er zit ruim 7 maanden tussen de wijziging in het bouwbesluit en het indienen van de vergunning.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Agostino schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:13:
[...]

.....

Bij de slotopmerking staat vermeld:
Zoals eerder aangegeven is de regeling per vertrek geen eis vanuit de GWRN 2016 maar een middel om aan de de gegarandeerde temperaturen te kunnen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
Toppe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Maar als je een auto, wasmachine of nieuwe laptop koopt ga je je er ook eerst in verdiepen voordat je het koopt toch?
Hier wil ik toch wel even op reageren.

De bouw, zeker project bouw, dat is toch iets anders dan eeen auto, wasmachine of laptop. Wanneer je voor het eerst naar een brochure en technische omschrijving kijkt van een woning dan komt er een hoop op je af. Niemand geeft heldere en concrete antwoorden op je vragen En je moet de beslissing onder tijdsdruk nemen. Waarbij je er vanuit moet gaan dat de bouwer de getekende afspraken nakomt. Daarnaast weet je tijdens de onderzoeksfase nog niet aan welke regels de bouwer moet voldoen. Getuige mensen die december 2019 hebben getekend. Waarbij pas eind december 2020 de omgevingsvergunning is aangevraagd.

In het verleden is gebleken dat bouwers vaak een loopje nemen met hun klanten. Dit doen ze door net iets minder te doen, net iets mindere kwaliteit te leveren, zeggen dat iets volgens bouwbesluit is wat het duidelijk niet is. En nog een legio andere manieren. De beleidsbepalers zien dat ook. Daarom is sinds 1 januari 2021 de Wet Kwaliteitsborging van toepassing voor het bouwen. Hierdoor moet de bouwer pro-actief gaan aangeven hoe zij voldoet aan het getekende contract en bouwbesluit.

Daarnaast moet de bouwer goed en deugdelijk werk leveren. Daar lijkt mij geen sprake van wanneer het hele huis ijskoud is omdat er een laf zonnetje op de woonkamer heeft geschenen. Dat vind overigens niet alleen ik. Er is ook jurisprudentie over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MadDonkey schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Hier wil ik toch wel even op reageren.

De bouw, zeker project bouw, dat is toch iets anders dan eeen auto, wasmachine of laptop. Wanneer je voor het eerst naar een brochure en technische omschrijving kijkt van een woning dan komt er een hoop op je af. Niemand geeft heldere en concrete antwoorden op je vragen En je moet de beslissing onder tijdsdruk nemen. Waarbij je er vanuit moet gaan dat de bouwer de getekende afspraken nakomt. Daarnaast weet je tijdens de onderzoeksfase nog niet aan welke regels de bouwer moet voldoen. Getuige mensen die december 2019 hebben getekend. Waarbij pas eind december 2020 de omgevingsvergunning is aangevraagd.

In het verleden is gebleken dat bouwers vaak een loopje nemen met hun klanten. Dit doen ze door net iets minder te doen, net iets mindere kwaliteit te leveren, zeggen dat iets volgens bouwbesluit is wat het duidelijk niet is. En nog een legio andere manieren. De beleidsbepalers zien dat ook. Daarom is sinds 1 januari 2021 de Wet Kwaliteitsborging van toepassing voor het bouwen. Hierdoor moet de bouwer pro-actief gaan aangeven hoe zij voldoet aan het getekende contract en bouwbesluit.

Daarnaast moet de bouwer goed en deugdelijk werk leveren. Daar lijkt mij geen sprake van wanneer het hele huis ijskoud is omdat er een laf zonnetje op de woonkamer heeft geschenen. Dat vind overigens niet alleen ik. Er is ook jurisprudentie over te vinden.
toon volledige bericht
Misschien kan je de jurisprudentie delen waarin bepaald wordt dat er per ruimte een thermostaat aanwezig moet zijn want hij ontbreekt hier, maar ook in het oorspronkelijke topic.

Het huidige bouwbesluit is niet duidelijk en een ieder leest hem zodat hij voor hem voordelig is. En laten we eerlijk wezen, als we er een voordeel uit kunnen halen dan doen we dat ook.

Maar goed, ik heb er allemaal vrij weinig aan, hebben gekozen voor een andere verwarming dan vloerverwarming in de slaapkamers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Bij de slotopmerking staat vermeld:

[...]
Precies.... Dat laatste zet al het bovenstaande op losse schroeven en redelijk uit het verband getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelmous
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb een vraag over een nieuwbouw project waar gewerkt wordt met een temperatuur garantie van 22 graden voor de badkamer. Bouwer wil alleen een thermostaat op de elektrische radiator en dat de LTV meeloopt met de vloerverwarming van de begane grond. Reden zou zijn dat een thermostaat voor LTV in badkamer tegen de elektrische radiator zou werken met als gevolg altijd een koude vloer. En alleen een thermostaat voor de LTV zou niet voldoende zijn om de temperatuur te halen.
Hoe zijn jullie ervaringen in de badkamer qua vloerverwarming? Hebben jullie een thermostaat op alleen de radiator? En werkt dit naar tevredenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:00
Een tijdje terug ging het hier over het niet kunnen regelen van de temperatuur per ruimte en dat dit niet volgens het bouwbesluit is.

Bij ons nieuwbouwproject kan ik per kamer een aparte thermostaat als meerwerkoptie kiezen (a €450 per stuk). Ik heb bij de kopersbegeleider aangegeven dat volgens het bouwbesluit de temperatuur per kamer geregeld moet kunnen worden en dat ik er daarom vanuit ging dat dit standaard zo geleverd zou moeten worden.

Zij geeft het volgende aan:
Members only:

Zijn er anderen die hun aannemer hier ook op gewezen hebben en toen gelijk hebben gekregen?

Daarnaast willen we ook graag vloerverwarming op zolder. Dit is ook een meerwerkoptie. Ze geeft daarbij aan dat de vloerverwarming op zolder sowieso zonder naregeling is, aangezien dit geen verblijfsruimte is. De zolder staat nu als onbenoemde ruimte vermeld op de plattegrond. Klopt dit?
Ik zou niet altijd willen stoken op zolder namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Zandah schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:12:
Een tijdje terug ging het hier over het niet kunnen regelen van de temperatuur per ruimte en dat dit niet volgens het bouwbesluit is.

Bij ons nieuwbouwproject kan ik per kamer een aparte thermostaat als meerwerkoptie kiezen (a €450 per stuk). Ik heb bij de kopersbegeleider aangegeven dat volgens het bouwbesluit de temperatuur per kamer geregeld moet kunnen worden en dat ik er daarom vanuit ging dat dit standaard zo geleverd zou moeten worden.

***members only***

Zijn er anderen die hun aannemer hier ook op gewezen hebben en toen gelijk hebben gekregen?

Daarnaast willen we ook graag vloerverwarming op zolder. Dit is ook een meerwerkoptie. Ze geeft daarbij aan dat de vloerverwarming op zolder sowieso zonder naregeling is, aangezien dit geen verblijfsruimte is. De zolder staat nu als onbenoemde ruimte vermeld op de plattegrond. Klopt dit?
toon volledige bericht
Wij hebben deze poging ook gedaan maar met een thermostaat pér verdieping (verblijfsgebied) wordt voldaan aan het bouwbesluit. Daar hebben we het bij gelaten.
Wij krijgen ook vloerverwarming op zolder maar ook 2 slaapkamers. Last minute is er een thermostaat toegevoegd op de overloop op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

***members only***

toon volledige bericht
Deze zin klopt niet:
en dat dit niet volgens het bouwbesluit is.
Dit moet zijn:
en dat dit mogelijk niet volgens het bouwbesluit is.
Er word veel geroepen dat een aannemer dit verplicht is en dat er ook een juridische basis voor is, maar volgens mij heeft vrijwel niemand hier deze discussie met de aannemer gewonnen of een jurisprudentie hiervoor gevonden.

Zolang niemand dit wint en er geen link naar eventuele jurisprudentie gedeeld wordt is dit in mijn ogen een kansloze missie.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 21-01-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Deze zin klopt niet:

[...]

Dit moet zijn:

[...]

Er word veel geroepen dat een aannemer dit verplicht is en dat er ook een juridische basis voor is, maar volgens mij heeft vrijwel niemand hier deze discussie met de aannemer gewonnen of een jurisprudentie hiervoor gevonden.

Zolang niemand dit wint en er geen link naar eventuele jurisprudentie gedeeld wordt is dit in mijn ogen een kansloze missie.
toon volledige bericht
Ik ken twee gevallen waarbij de bouwer meegegaan is in deze “eis”. Maar dat schaar ik meer onder “goodwill” inderdaad. Mijn bouwer had naregeling per ruimte in de meerwerklijst staan dus verwijst daar erg snel naar.

Ik heb het er idd bij gelaten nadat VEH mij bevestigde dat een verdieping voldoet als thermisch/gebruiksgebied en daarmee wordt voldaan aan het bouwbesluit. De gang naar Woningborg heb ik niet meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
In hoeverre is informatie vanuit de Kopersbegeleiding rechtsgeldig? Ik heb expliciet de volgende vraag gesteld:

In de veel gestelde vragen staat dat er in elke verblijfsruimte een themostaat komt. Wil dit ook zeggen dat elke ruimte afzonderlijk van elkaar te regelen is, als in een master/master instelling? Dus dat wanneer de woonkamer geen warmte vraagt of op temperatuur is er op de slaapkamer op de 3de verdieping nog wel de mogelijkheid om meer warmte te vragen?

Antwoord vanuit de Kopersbegeleiding:
Klopt, de kamers zijn apart van elkaar te regelen.

Deze info krijgen wij alleen door een simpel berichtje en staat nergens in een technische omschrijving oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Agostino schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 01:03:
In hoeverre is informatie vanuit de Kopersbegeleiding rechtsgeldig? Ik heb expliciet de volgende vraag gesteld:

In de veel gestelde vragen staat dat er in elke verblijfsruimte een themostaat komt. Wil dit ook zeggen dat elke ruimte afzonderlijk van elkaar te regelen is, als in een master/master instelling? Dus dat wanneer de woonkamer geen warmte vraagt of op temperatuur is er op de slaapkamer op de 3de verdieping nog wel de mogelijkheid om meer warmte te vragen?

Antwoord vanuit de Kopersbegeleiding:
Klopt, de kamers zijn apart van elkaar te regelen.

Deze info krijgen wij alleen door een simpel berichtje en staat nergens in een technische omschrijving oid.
Een duidelijker antwoord dan dit kan je toch niet krijgen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
Dankjewel voor de reacties allemaal. Een thermostaat per verdieping zou al een hele verbetering zijn tov 1 thermostaat voor het hele huis.

Hopelijk gaat onze aannemer erin mee. Heb weinig zin in juridisch getouwtrek namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Zandah schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:39:
Dankjewel voor de reacties allemaal. Een thermostaat per verdieping zou al een hele verbetering zijn tov 1 thermostaat voor het hele huis.

Hopelijk gaat onze aannemer erin mee. Heb weinig zin in juridisch getouwtrek namelijk.
Ik denk dat 1 thermostaat voor de hele woning echt te weinig is en je daar inderdaad wel een potje over kan breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zandah schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:39:
Getouwtrek zal je niet krijgen. Er zijn meerdere mensen die roepen dat de aannemer iets moet, die zelfde mensen blijven nu angstvallig stil als ik (of andere) vragen waar ze dit op baseren.

Voor nu nemen jullie allemaal de positie in dat je er recht op hebt en dat dus elke aannemer stelselmatig de wet overtreed. Als dat al zo zou zijn dan zijn er een hele boel mensen betrokken bij deze ‘oplichting’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDonkey
Toppe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Getouwtrek zal je niet krijgen. Er zijn meerdere mensen die roepen dat de aannemer iets moet, die zelfde mensen blijven nu angstvallig stil als ik (of andere) vragen waar ze dit op baseren.

Voor nu nemen jullie allemaal de positie in dat je er recht op hebt en dat dus elke aannemer stelselmatig de wet overtreed. Als dat al zo zou zijn dan zijn er een hele boel mensen betrokken bij deze ‘oplichting’
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Daar is geen sprake van wanneer we alle regels en bepalingen gaan stapelen en bij elkaar brengen.
En opnieuw: het is maar net hoe je het leest. Een woning die via Woningborg (of vergelijkbaar) wordt gebouwd moet getoetst worden voordat er een certificaat wordt afgegeven. Volgens mij is de som dan vrij makkelijk: Geen kloppend technisch verhaal = geen certificaat = niet bouwen.

Maar in dit geval doet een Wonigborg (of vergelijkend) dus net zo hard mee aan de oplichting.

Nog een stukje uit die link die je mee stuurt:
Het is inmiddels vaste jurisprudentie dat met het niet halen van de gewenste temperaturen niet wordt voldaan aan de eisen van goed en deugdelijk werk, aldus de arbiter.
Er is een verschil tussen het halen van een gewenste temperatuur en het vasthouden van die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Toppe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:06:
[...]

[...]

En opnieuw: het is maar net hoe je het leest. Een woning die via Woningborg (of vergelijkbaar) wordt gebouwd moet getoetst worden voordat er een certificaat wordt afgegeven. Volgens mij is de som dan vrij makkelijk: Geen kloppend technisch verhaal = geen certificaat = niet bouwen.

Maar in dit geval doet een Wonigborg (of vergelijkend) dus net zo hard mee aan de oplichting.

Nog een stukje uit die link die je mee stuurt:

[...]

Er is een verschil tussen het halen van een gewenste temperatuur en het vasthouden van die temperatuur.
toon volledige bericht
We gaan een beetje van de kern afwijken. Maar ik denk dat deze discussie wat toevoegd aan dit topic.

Jij noemt het oplichting. Het is een genuanceerder verhaal. Bijvoorbeeld wanneer noem je het behalen en wanneer noem je het behouden? En wat wanneer de temperatuur niet gehaald kan worden door andere beperkingen dan de capaciteit van de warmte installatie?

De laatste vraag met een mooi praktijkvoorbeeld; woonkamer komt moeilijk onder de 21 graden, hierdoor slaat de verwarming eigenlijk nooit aan. Maar de badkamer is hierdoor maximaal 17 graden. Volgens de berekeningen zou in de badkamer makkelijk 22+ graden gehaald moeten worden met de geinstalleerde warmte bronnen. Maar die haal je nooit omdat er geen warmte vraag wordt gegenereerd.

Het klopt dat volgens alle berekeningen de temperatuur gehaald moet kunnen worden, daar is je WB certificaat op afgegeven. Maar dat staat hier niet ter discussie. Hier is de discussie of je recht hebt op een installatie die zorgt dat de warmte(vraag) daar is waar de warmte nodig is.

Daar lijkt het antwoord toch wel een volmondig 'ja' te zijn, wanneer je alles naleest. Dat past ook beter in het groene karakter van de huidige bouwnormen. Het kan niet de bedoeling zijn dat je je woonkamer naar 24+ graden stookt om niet te hoeven bibberen in je badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MadDonkey schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:41:
[...]

We gaan een beetje van de kern afwijken. Maar ik denk dat deze discussie wat toevoegd aan dit topic.

Jij noemt het oplichting. Het is een genuanceerder verhaal. Bijvoorbeeld wanneer noem je het behalen en wanneer noem je het behouden? En wat wanneer de temperatuur niet gehaald kan worden door andere beperkingen dan de capaciteit van de warmte installatie?

De laatste vraag met een mooi praktijkvoorbeeld; woonkamer komt moeilijk onder de 21 graden, hierdoor slaat de verwarming eigenlijk nooit aan. Maar de badkamer is hierdoor maximaal 17 graden. Volgens de berekeningen zou in de badkamer makkelijk 22+ graden gehaald moeten worden met de geinstalleerde warmte bronnen. Maar die haal je nooit omdat er geen warmte vraag wordt gegenereerd.

Het klopt dat volgens alle berekeningen de temperatuur gehaald moet kunnen worden, daar is je WB certificaat op afgegeven. Maar dat staat hier niet ter discussie. Hier is de discussie of je recht hebt op een installatie die zorgt dat de warmte(vraag) daar is waar de warmte nodig is.

Daar lijkt het antwoord toch wel een volmondig 'ja' te zijn, wanneer je alles naleest. Dat past ook beter in het groene karakter van de huidige bouwnormen. Het kan niet de bedoeling zijn dat je je woonkamer naar 24+ graden stookt om niet te hoeven bibberen in je badkamer.
toon volledige bericht
De basis blijft: Vanuit de wet wordt er nergens bepaald dat alleen een master-master systeem volstaat voor het regelen van de temperatuur.

Dat de aannemer verantwoordelijk is voor hetgeen wat er verkocht is, en dus ook de temperaturen: Ja. Alleen zijn er meerdere wegen naar Rome om dat te kunnen bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-04 07:59
Wat zijn de kosten/ voor nodig om zoiets om te bouwen naar master/master? En is dat achteraf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzbear
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-05-2024
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Gaat het enkel om andere aansturing (electronica) of komen er ook fysieke aanpassingen bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

xares schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:51:
Wat zijn de kosten/ voor nodig om zoiets om te bouwen naar master/master? En is dat achteraf te doen?
Jazzbear schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:57:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Gaat het enkel om andere aansturing (electronica) of komen er ook fysieke aanpassingen bij kijken?
Verdelers moeten voor zover ik weet vervangen worden. Geen idee (nog) wat de kosten dan zijn.
Ik weet dat het achteraf omzetten naar zoneregeling voor 2 verdiepingen ca. €3500,- is. (als meerwerk bij bouwer €5500,-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haassiej
Hier raak je denk ik precies de essentie van het gehele 'probleem'. Er lijkt geen eenduidig antwoord bij geen van de partijen.

Members only:

Edit:

Als je dit leest in het bouwbesluit, dan interpreteer je dat als een slave niet voldoet.

"..voor het reguleren van de temperatuur per kamer of zone voor te schrijven" + "Bij nieuwbouw moet de zelfregulerende apparatuur de systemen voor ruimteverwarming en ruimtekoeling kunnen aansturen.." -> een slave kan dit niet
Members only:

[ Voor 32% gewijzigd door Haassiej op 30-01-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Toppe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Klopt het antwoord is ook best duidelijk, alleen staat dit nu alleen geregistreerd in het portal van de kopersbegeleiding niet in een technische document vanuit de aannemer. Stel het gaat toch op een andere manier uitgevoerd worden, hoeveel sterk sta ik dan met dit antwoord vanuit de Kopersbegeleiding?

Ik geloof best dat het allemaal goed gaat, maar ben even benieuwd hoe sterk je staat met dit antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Agostino schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Klopt het antwoord is ook best duidelijk, alleen staat dit nu alleen geregistreerd in het portal van de kopersbegeleiding niet in een technische document vanuit de aannemer. Stel het gaat toch op een andere manier uitgevoerd worden, hoeveel sterk sta ik dan met dit antwoord vanuit de Kopersbegeleiding?

Ik geloof best dat het allemaal goed gaat, maar ben even benieuwd hoe sterk je staat met dit antwoord.
Screenshot van maken of iets, uiteindelijk heb je de juiste vraag gesteld met het juiste antwoord. Als ze daar dan toch van afwijken kunnen ze het later gewoon nog herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandah

***members only***

toon volledige bericht
Update: de kopersbegeleider geeft nu het volgende aan:

Members only:

In ieder geval al beter dan maar 1 thermostaat voor de hele woning.
Dit is dan geen master-slave neem ik aan. Dus je kunt de temperatuur op de eerste verdieping instellen, maar als er beneden geen warmtevraag is wordt de eerste verdieping niet verwarmd.
Op zolder hebben we ook vloerverwarming, maar daar komt geen naregeling, omdat dat officieel geen verblijfsruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zandah schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Update: de kopersbegeleider geeft nu het volgende aan:

***members only***

In ieder geval al beter dan maar 1 thermostaat voor de hele woning.
Dit is dan geen master-slave neem ik aan. Dus je kunt de temperatuur op de eerste verdieping instellen, maar als er beneden geen warmtevraag is wordt de eerste verdieping niet verwarmd.
Op zolder hebben we ook vloerverwarming, maar daar komt geen naregeling, omdat dat officieel geen verblijfsruimte is.
Of het wel of geen master/slave is staat hier los van. De aannemer voldoet hiermee aan de gestelde eisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wanne-B88
Inmiddels heb ik een reactie vanuit Woningborg. De notite waar naar verwezen wordt is de Notitie “regeling verwarmings-/koelinstallaties” woningen/appartementen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Wanne-B88 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:54:
Inmiddels heb ik een reactie vanuit Woningborg. De notite waar naar verwezen wordt is de Notitie “regeling verwarmings-/koelinstallaties” woningen/appartementen.

***members only***
Bedankt!

Toch nog wel een beetje algemene bewoording. Niet echt een harde eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 21:20
Wij hebben nog geen kopersbegeleider dus ik stel de vragen even hier.

In onze nieuwe woning hebben we in elke kamer een thermostaat die werkt obv naregeling. Dit is toch een master-slave systeem?

Bij een master-master systeem kan er derhalve toch geen sprake zijn van naregeling? In principe is daarbij elke thermostaat een 'master' toch? Of haal ik termen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:10
Dit is interessant en ik begrijp de materie niet helemaal.

Bij ons te bouwen woning kwamen we er achter dat de badkamer en zolder geen thermostaat hebben en aangaan samen met de woonkamer (master). Vervolgens is er nog 1 master op de slaapkamer en 2 slaves op de 2 kleinere slaapkamers.
Dus totaal 2 master en 2 slaves. Geen master danwel slave op badkamer en zolder ( maar wel vloerverwarming).

Kan iemand zeggen of dit voldoet aan de regels? Ik vind het zeer onlogisch dat ik de vloerverwarming op zolder en op de badkamer niet kan regelen en niet kan uitzetten ( zonder de woonkamer uit te zetten of te klooien met de vloerverwarming verdeler kleppen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Iemand wellicht feedback op mijn vraag? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Draakje5 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:55:
Iemand wellicht feedback op mijn vraag? :-)
Hier zit de badkamer ook ‘gewoon’ op de normale vaste thermostaat. Wel heeft hij een eigen knop waarmee je het kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Hier zit de badkamer ook ‘gewoon’ op de normale vaste thermostaat. Wel heeft hij een eigen knop waarmee je het kan regelen.
Ja, de aparte knop werkt dan als 'slave' juist?
Dat hebben wij niet. Alleen 2 slaves op de slaapkamers en 1 master woonkamer en 1 master slaapkamer. Badkamer gaat dus mee met de woonkamer en kan je niet lager zetten of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Draakje5 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Ja, de aparte knop werkt dan als 'slave' juist?
Dat hebben wij niet. Alleen 2 slaves op de slaapkamers en 1 master woonkamer en 1 master slaapkamer. Badkamer gaat dus mee met de woonkamer en kan je niet lager zetten of uit.
Heb je geen aparte RTL box in de badkamer zitten? Als die er zit kan je hem wel uitzetten of verlagen. Aanzetten gebeurt nog steeds met de hoofdthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Toppe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Klopt een duidelijker antwoord is er niet. Inmiddels wonen we een half jaar in onze woning en hebben sinds een weken pas de verwarming aan. Na diverse problemen heb ik vorige week van de installateur vernomen (en gister via de aannemer die stuurde instructies door) dat wij een master/slave systeem hebben gekregen.

Ga vandaag de aannemer maar even vragen waarom niet geleverd is wat er destijds via de koopbegeleiding is doorgegeven of waar wij naar hebben geinformeerd.

Weet iemand in welk artikel ik de bouwbesluiteisen kan vinden? Ik had vandaag Woningborg aan de telefoon en die hebben alleen een richtlijn maar geen harde eis. Wel toesten ze of het volgens het bouwbesluit gebouwd is, daar had de adviseur aan de telefoon zijn twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Ik snap het nu even allemaal niet meer, zoals in mijn post hierboven heeft mijn koopbegeleiding aangegeven dat wij een Master/Master regeling zouden krijgen maar is er een Master/slave regeling geinstalleerd.

Nu krijg ik vanuit de aannemer / installateur door dit een misverstand moet zijn en dat het juiste geleverd is. Hier ga ik nog wel een punt van maken. Echter wil ik eerst even exact weten wat er nu vanuit het bouwbesluit voorgeschreven is en in hoeverre dit afwijkt van de situatie die nu gerealiseerd is.
Bouwbesluit
2.3 Zelfregulerende apparatuur voor het reguleren van temperatuur
Met dit wijzigingsbesluit is de verplichting uit EPBD III geïmplementeerd om zelfregulerende apparatuur voor het reguleren van de temperatuur per kamer of zone voor te schrijven. De zelfregulerende apparatuur moet automatisch de verwarmings- en koelingsoutput van de systemen voor ruimteverwarming en ruimtekoeling kunnen aanpassen op basis van wisselingen in de binnentemperatuur (thermostatisch) en eventuele andere parameters op basis van (handmatig) vooraf ingevoerde instellingen. Voorbeelden van apparatuur die aan de voorwaarden voldoen zijn een thermostatische radiatorknop, een kamerthermostaat, een thermostaat van een ventilatorconvector en gebouwautomatisering en -controlesystemen die de temperatuur kunnen reguleren per kamer of zone. Deze zelfregulerende apparatuur moet worden geïnstalleerd bij nieuwbouw of bij het vervangen van één van de centrale warmteopwekkers in bestaande bouw. Bij nieuwbouw moet de zelfregulerende apparatuur de systemen voor ruimteverwarming en ruimtekoeling kunnen aansturen.
Gerealiseerde situatie
Atag Warmtepomp (Energion M Plus 50 + CVS 300 E) met een Master thermostaat (Atag Zone one) in de woonkamer. Op de overige kamers (3 slaapkamers en badkamer) hangt een Danfoss Icon

Indien er op dit moment geen warmtevraag is in de woonkamer is er op de overige verdiepingen ook geen mogelijkheid tot verwarmen / verkoelen. Alleen de thermostaat in de woonkamer heeft een direct connectie met de warmtepomp. Overige naregelingen werken door middel van thermostaatknoppen op de vloerverdelers.

Als ik dit zo lees is dit toch tegenstrijdig met het bouwbesluit, de zelfregulerende apparatuuur kan nu het systeem voor de ruimteverwarming en ruimte koeling niet aansturen. Of zie ik dit verkeerd?

Via de installateur ontving ik ook nog deze opmerking;
Een warmtepomp is altijd Master-Slave met een minimale afname van liters.
Tevens lage temperatuurverwarming wat continue in bedrijf moet staan volgens de ISSO.
Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door Agostino op 15-11-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
in onze technische omschrijving van het huis staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac6TMfg79Wm4XES4yeWFI5wqxNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r40Ia59lhVd5NulRM1yTZzAp.jpg?f=fotoalbum_large

we hebben recentelijke een erratum ontvangen met daarin mede gedeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA2W0J_5D8IUgJzavzRS70qrygo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q69gnMHnWi5UTrH84kuCEA8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Mag dit conform woningbouw / bouwbesluit?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Breud schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:00:
Mag dit conform woningbouw / bouwbesluit?
volgens de letter van het besluit niet maar in de praktijk moet het zo wel om te voorkomen dat de WP moet gaan draaien om 1 klein kamertje van 3x4 warm te stoken. dat lukt hem niet natuurlijk en zal gaan pendelen als een gek. als je slaapkamer onder de 20 is want je gang/overloop is 18 en je wilt alleen de slaapkamer verwarmen klopt er iets anders niet in je huis.

nog beter zou zijn als ze gewoon de boel fatsoenlijk waterzijdig inregelen zodat je al die thermostaten niet nodig hebt en je woonkamer gewoon leidend is en de rest van de kamers gewoon automatisch meegaan.

zolang je niet in een maatje gooise villa woont van 400+m2 is zoneregeling of naregeling uberhaupt gewoon nutteloos (uitzonderingen daargelaten) en moet er gewoon uit alsmede het buffervat en aanverwante troep wat daarbij hoort.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 12:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
kevinvi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:26:
[...]

Niet dat een slaapkamer veel warmer hoeft, de badkamervloer is standaard koud, ze halen de cijfers gewoon niet.
2 jaar later, we hebben een flinke strijd gevoerd met de installateur en de bouwer. Ondanks dat de grootste slaapkamer op het noordoosten ligt is het niet acceptabel dat een slaapkamer de 15 graden niet aantikt bij een strenge nachtvorst afgelopen winter.

Er was de hele nacht warmtevraag vanuit de thermostaat beneden, er draaide geen salmonella run en boven waren alle dauerlufters dicht, de afzuiging stond vastgezet op de laagste stand.

Daarop hebben ze de hoeveelheid waterflow aangepast en de vermogens anders verdeeld op de bovenverdieping. Daarmee is het probleem opgelost! 2 jaar strijd om het vervolgens in een uur op te lossen....

Mijn tip: kies voor een master/master oplossing ipv. master/slave. We kunnen het nu achteraf nog laten ombouwen maar dan kost het alsnog ergens tussen de 2.5 en 3k euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:20
Onze woning is vorig jaar opgeleverd met een master-slave systeem.

In de verkoopbrochure en technische omschrijving stond:
De woning is voorzien van een onafhankelijke ruimteregeling in verblijfsruimtes.
Een aantal bewoners heeft daar een zaak van gemaakt en uiteindelijk is de aannemer overstag gegaan. Alle bewoners kunnen het systeem op kosten van de aannemer laten aanpassen naar een master-master oplossing.

De aannemer waarschuwde wel dat het energieverbruik zal toenemen en dat de slijtage op de warmtepomp hoger zal zijn, omdat deze vaker aan het werk gezet zal worden. Is dit een terechte waarschuwing of vooral een manier om bewoners te ontmoedigen om voor deze kostbare aanpassing te kiezen?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-04 22:06
Ik haak even in met mijn situatie.

Aannemer aangesproken over de master-slave situatie die in ons nieuwbouwhuis wordt gerealiseerd, hier zit enkel een thermostaat op iedere bouwlaag, dus woonkamer, overloop 1e verdieping en de zolder.

Ik geef aan dat er voldaan moet worden aan het bouwbesluit 2012 (artikel 6.55 lid 3) waarin sinds maart 2020 een wijziging is opgenomen mbt zelfregulerende apparatuur om per verblijfsruimte de temperatuur te kunnen regelen (EPBD III)

Ik vraag hoe er gegarandeerd kan worden dat wanneer de thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag heeft en ik op 1 v/d 3 slaapkamers het warmer wil gaan krijgen ik deze temperatuur ga behalen, mijn inziens gaat dit niet als er geen warmtevraag is vanuit de woonkamer.

Ik krijg volgend antwoord terug van de aannemer

Members only:

Nu is mijn vraag of dit verhaal klopt, en wat mag ik zien als een verblijfsruimte? Ook valt me op dat de aannemer het steeds heeft over een verblijfsgebied ipv ruimte.

Quote uit het BB2012
In beginsel moet de apparatuur de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte. In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende verblijfruimtes onderdeel uitmaken van hetzelfde thermische gebied mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren.
Nu worden alle slaapkamers op de 1e verdieping geschaard onder 1 verblijfsruimte en zou dus de enkele thermostaat op de overloop voldoen?

Nu krijg ik wel het idee dat het maar is hoe je bepaalde normen leest en hoe het wordt geïnterpreteerd.
De vraag begint dan ook te rijzen of het de moeite waard is om per slaapkamer een thermostaat te "eisen" icm een master/master regulering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wij zijn bezig met de koop van een nieuwbouwwoning welke zal worden aangesloten op stadsverwarming. In de technische omschrijving lees ik het volgende over de verwarming:

Verwarming op de begane grond en eerste verdieping door middel van vloerverwarming. De temperatuurregeling geschiedt middels een thermostaat in de keuken/woonkamer en de hoofdslaapkamer. De overige ruimtes lopen mee met de hiervoor bedoelde ruimtes.

De badkamer en de bovenste verdieping worden voorzien van een elektrische radiator. Deze radiator is voorzien van thermostaatknoppen. Dit betreft een naregeling. Hiermee kan de temperatuur in de badkamer en zolder geregeld worden ten opzichte van de woonkamer/keuken. Indien er geen warmtevraag is in de woonkamer/keuken, zullen de slaapkamers en badkamer ook niet verwarmd worden.

Nu lees ik hier verder niets over een kamerthermostaat of thermostatische radiatorknop per ruimte, terwijl ik er vanuit ging dat dit wel verplicht zou zijn?

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:00
Hier ook een nieuwbouwwoning, waar ik wat twijfels krijg over wat we gaan krijgen.
De tekst in de technische omschrijving insinueert een master-master regeling, zie onder:

"De installatie wordt door de installateur berekend en gegarandeerd op handhaving van onderstaande
temperaturen bij volledig in gebruik zijn van alle aanwezige verwarmingselementen. E.e.a. conform
de voorwaarden van Woningborg.

Ruimte temperatuur
Entree/overloop 18°C
Woonkamer 22°C
Keuken 22°C
Toilet 18°C
Slaapkamers 22°C
Badkamers 22°C
Technische ruimte onverwarmd
Onbenoemde ruimte 18°C
(Buiten)berging onverwarmd

• De temperatuur garantie zoals bovenstaand is weergegeven is alleen van toepassing voor het verwarmen van de woning.
Deze ruimte temperaturen kunnen niet afgegeven worden voor het koelen in de zomer.

• De temperatuurregeling van de vloerverwarming van de woning geschiedt door middel van een
hoofdthermostaat in de woonkamer/keuken en een thermostatische regeling in de slaapkamers. De
thermostatische regeling kan de temperatuur naar behoefte voor de betreffende ruimte schakelen
t.o.v. de hoofdthermostaat in de woonkamer"

Met name die laatste bullet geeft mij aan dat het een master-master regeling is, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 22:58
Hoi allen

In onze nieuwe woning krijgen wij een master slave regeling, in de brochure staat het volgende:
Er zal vloerverwarming op de begane grond en 1e verdieping worden aangebracht en een aanvullende
elektrische radiator in de badkamer (Zehnder Aura E, 300 Watt). De 2e verdieping is onverwarmd.
De temperatuurregeling vindt plaats door middel van drie thermostaten. Eén in de woonkamer en één in
slaapkamer 1 en één in slaapkamer 2 op de eerste verdieping.
De temperatuurregeling geschiedt middels een master-slave regeling. In de woonkamer bevindt zich de
hoofdthermostaat (Master), waarmee je de gewenste temperatuur kan instellen. Middels de thermostaten op
de 1e verdieping (slave) is naregeling van de vloerverwarming van de slaapkamers mogelijk, indien hier geen
warmtevraag is. Dit is vergelijkbaar met een kraan op de radiator, bij warmtevraag van de hoofdthermostaat
beneden de warmtevraag naar de slaapkamers indien benodigd te knijpen en daarmee te reduceren. Aangezien
deze enkel de warmtelevering kan knijpen, is deze niet in staat om warmte te laten leveren als deze niet wordt
gevraagd door de hoofdthermostaat beneden (master), dit zoals aangegeven vergelijkbaar met de
radiatorkraan. Hiermee kan een beperkt temperatuurverschil van een paar graden worden voorzien voor de
slaapkamers, waarbij deze door te knijpen koeler kan zijn dan de temperatuur in de woonkamer gedurende het
stookseizoen.
Let op: de thermostaat in slaapkamer 2 werkt voor slaapkamer 2 en 3.

Ik snap echter niet wat nu exact bedoeld is hiermee, beneden snap ik, dat is de master, maar op de eerste verdieping zijn dan 2 thermostaten, die dan beide werken volgends de slave regeling? Maar dat is dan toch ook niet nodig? Ze krijgen dan toch geen afzonderlijk warmte als beneden aanstaat?

Volgens mij snap ik heel dit blok gewoon niet.... Is het iets waar ik me druk om moet maken? Mag dit dan wel zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomk10
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 11:35
_dizzy_ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:17:
Hoi allen

In onze nieuwe woning krijgen wij een master slave regeling, in de brochure staat het volgende:
Er zal vloerverwarming op de begane grond en 1e verdieping worden aangebracht en een aanvullende
elektrische radiator in de badkamer (Zehnder Aura E, 300 Watt). De 2e verdieping is onverwarmd.
De temperatuurregeling vindt plaats door middel van drie thermostaten. Eén in de woonkamer en één in
slaapkamer 1 en één in slaapkamer 2 op de eerste verdieping.
De temperatuurregeling geschiedt middels een master-slave regeling. In de woonkamer bevindt zich de
hoofdthermostaat (Master), waarmee je de gewenste temperatuur kan instellen. Middels de thermostaten op
de 1e verdieping (slave) is naregeling van de vloerverwarming van de slaapkamers mogelijk, indien hier geen
warmtevraag is. Dit is vergelijkbaar met een kraan op de radiator, bij warmtevraag van de hoofdthermostaat
beneden de warmtevraag naar de slaapkamers indien benodigd te knijpen en daarmee te reduceren. Aangezien
deze enkel de warmtelevering kan knijpen, is deze niet in staat om warmte te laten leveren als deze niet wordt
gevraagd door de hoofdthermostaat beneden (master), dit zoals aangegeven vergelijkbaar met de
radiatorkraan. Hiermee kan een beperkt temperatuurverschil van een paar graden worden voorzien voor de
slaapkamers, waarbij deze door te knijpen koeler kan zijn dan de temperatuur in de woonkamer gedurende het
stookseizoen.
Let op: de thermostaat in slaapkamer 2 werkt voor slaapkamer 2 en 3.

Ik snap echter niet wat nu exact bedoeld is hiermee, beneden snap ik, dat is de master, maar op de eerste verdieping zijn dan 2 thermostaten, die dan beide werken volgends de slave regeling? Maar dat is dan toch ook niet nodig? Ze krijgen dan toch geen afzonderlijk warmte als beneden aanstaat?

Volgens mij snap ik heel dit blok gewoon niet.... Is het iets waar ik me druk om moet maken? Mag dit dan wel zo?
toon volledige bericht
Die 2 thermostaten op de eerste verdieping zorgen ervoor dat je daar de temperatuur lager kunt instellen dan beneden en dus af kunt knijpen zodat het op de slaapkamers koeler blijft. Wij hebben hier thuis dezelfde regeling en ik zet de temperatuur in de slaapkamers ook lager dan in de woonkamer, voor ons slaapt het niet fijn in een warme slaapkamer.

Als je die 2 thermostaten boven niet hebt zou het boven even warm moeten worden als beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:45

lasharor

7 december 2004

Zie alles als 1 systeem.

De thermostaat beneden is verbonden met de warmtepomp. Dus die zegt tegen de warmtepomp dat deze warmte moet genereren.

Thermostaat 2 en 3 zijn verbonden met het zelfde systeem maar controleren alleen een klep ergens op de 1ste verdieping. Die klep kan je dan vervolgens op basis van temperatuur dicht laten gaan zodat hij de verbinding met het rest van het systeem sluit.

Je zorgt er dan dus gewoon voor dat het warme water niet meer in die ruimtes kan komen en daarmee verwarm je daar dus niet.

Ze proberen hier voornamelijk te zeggen dat die thermostaat beneden dus het signaal geeft aan de warmtepomp. Die andere 2 alleen aan die kleppen. Boven de thermostaat op 30 zeggen en beneden op 20 zorgt er dus nog steeds voor dat er overal 20 doorheen stroomt. Want, die bovenste termostaat controleert de warmtepomp niet.

[ Voor 23% gewijzigd door lasharor op 10-03-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 22:58
lasharor schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:29:
Zie alles als 1 systeem.

De thermostaat beneden is verbonden met de warmtepomp. Dus die zegt tegen de warmtepomp dat deze warmte moet genereren.

Thermostaat 2 en 3 zijn verbonden met het zelfde systeem maar controleren alleen een klep ergens op de 1ste verdieping. Die klep kan je dan vervolgens op basis van temperatuur dicht laten gaan zodat hij de verbinding met het rest van het systeem sluit.

Je zorgt er dan dus gewoon voor dat het warme water niet meer in die ruimtes kan komen en daarmee verwarm je daar dus niet.

Ze proberen hier voornamelijk te zeggen dat die thermostaat beneden dus het signaal geeft aan de warmtepomp. Die andere 2 alleen aan die kleppen. Boven de thermostaat op 30 zeggen en beneden op 20 zorgt er dus nog steeds voor dat er overal 20 doorheen stroomt. Want, die bovenste termostaat controleert de warmtepomp niet.
Oke ik denk duidelijk. Dit wil dus eigenlijk zeggen dat als ik de temperatuur beneden op 20 heb staan het overal 20 wordt, tenzij ik die van boven lager zet.

Boven kan dus nooit hoger worden dan beneden? Dat is op zich wel jammer, want 1 van die kamers moet een werk kamer worden. (even factoren zoals zon etc niet meegenomen)

Is dit wel volgens de regels zoals het mag? Wat ik eerder las dat alle verdiepingen afzonderlijk gereguleerd moeten kunnen worden klopt dus niet?
Pagina: 1