"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Wij zijn met Groothuisbouw in zee gegaan, en tot nu toe goede ervaringen. Korte communicatie lijnen en goed meedenken. We zitten nog in de vergunningen fase, dus verdere afhandeling kan ik nog niet beoordelen. Heb wel goede ervaringen gehoord, ook hier uit de buurt.H.FR schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:31:
[...]
Heb je nog wat meer details? Ik lees ook wel veel goede reviews. En ik dacht dat ze nagenoeg alles zelf deden. Bij ons zitten ze nog in de overweging, samen met Selekthuis en Brummelhuis.
Kijk eens naar het profiel van de persoon die dit heeft gepost, profiel aangemaakt op tweakers en 2x actief geweest. Beide comments zijn negatief over GHB, het lijkt erop dat deze persoon speciaal een profiel heeft aangemaakt om groothuisbouw zwart te maken. Commentaar prima maar wel graag onderbouwen.Pimirene schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:18:
[...]
Wij zijn met Groothuisbouw in zee gegaan, en tot nu toe goede ervaringen. Korte communicatie lijnen en goed meedenken. We zitten nog in de vergunningen fase, dus verdere afhandeling kan ik nog niet beoordelen. Heb wel goede ervaringen gehoord, ook hier uit de buurt.
Kijk even onder Google Reviews en je komt z'n verhaal wel tegen.whipcheck schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:59:
Beide comments zijn negatief over GHB, het lijkt erop dat deze persoon speciaal een profiel heeft aangemaakt om groothuisbouw zwart te maken.
Ik heb het wel eens eerder gezegd, een huis bouwen is een (tijdelijk) huwelijk aangaan met een aannemer en dat gaat altijd met ups en downs. En soms eindigt het gewoon in ruzie.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik had het gezien, wat gedoe over zonnepanelen. Ik ken het verhaal, we hebben ons huis beschikbaar gesteld voor een open dag van GHB. Naar de review gevraagd en een beknopte uitleg gehad.Conrado schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:25:
[...]
Kijk even onder Google Reviews en je komt z'n verhaal wel tegen.
Ik heb het wel eens eerder gezegd, een huis bouwen is een (tijdelijk) huwelijk aangaan met een aannemer en dat gaat altijd met ups en downs. En soms eindigt het gewoon in ruzie.
Ook bij een catalogus huis zal je je moeten verdiepen in sommige zaken. Zonnepanelen kan je beter zelf regelen, stuk voordeliger en de panelen waren efficienter.
Eens, dat is ook mijn gedachte want 'verdienen' geloof ik niet in. En je hebt gelijk, dat weten we pas achteraf.PASware schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:43:
Voor iedereen weer anders. Mijn motivatie zou lagere maandlasten zijn, al moet ik daar wel een redelijke investering voor doen, of die na 10 jaar de juiste is gebleken, tja...dat zie ik dan wel, maar heb wel lagere lasten gehad.
Misschien gaat de elektriciteitsprijs door het dak, misschien de belasting er op, of misschien ook niet....
Ben benieuwd! Zoals eerder hier geschreven, dit is het moment om echt overal over na te denken want later is het zoveel lastiger en duurder dat vele aanpassingen gewoon niet meer gedaan zullen worden. Dus het zou super zijn als jullie mee zouden willen denken.
/f/image/5mmEQoFB8bVqe5GpCHZXMr3b.png?f=fotoalbum_large)
Het kavel is langwerpig naar achteren, we hebben 1 meter ruimte aan de rechterkant bij de berging en ongeveer 3,5 meter aan de linkerkant. Dit ivm de locatie van het bouwvlak. We hopen dat de gemeente het goed vindt als we het geheel iets naar links opschuiven, maar dat is afwachten.
We willen aan de zuid- en westzijde graag buitenjaloezieen toevoegen, al overwegen we aan de westzijde ook een inschuifbare overkapping.
Verder komt er een waskoker onder de trap naar de 2e verdieping, die komt dan mooi uit in de bijkeuken waar de wasmachine zal staan.
Zou je niet - het is allemaal persoonlijk natuurlijk - de deur van de bijkeuken in de keuken laten uitkomen, ipv de hal. In onze routing zou dat logischere zijn.Bernoulli schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:07:
Na het al tijden volgen van dit topic, het teruglezen van deze en de eerdere topics, zijn wij ook op het punt gekomen dat het concreter wordt. Nu kan ik zelf iets delen, wat zijn jullie gedachtes bij deze plattegronden?
Met de BG kun je nog spelen om dat de WK eigenlijk een uitbouw is. Als je de bijkeukendeur niet in de hal laat uitkomen, kun je zitkamer en werkkamer omwisselen, de Trap + toliet naar de ander kant verplaatsen en de werkkamer met een deur op de hal laten uitkomen.
Zo zijn er nog wat mogelijkheden
Verder eens met het commentaar van @Fimke; de trap in het midden van de zolder is gewoon handiger. Daarnaast ben je nu relatief veel ruimte kwijt rond de vide om naar de zoldertrap te kunnen lopen. Dit soort trappenhuizen zie je veel in notariswoningen en er staan in dit draadje voldoende alternatieve voorbeelden.
De berging is binnen de thermische schil gelegen, is dat bewust? Dat betekent dat je geïsoleerde ‘garage’ deuren moet plaatsen. En ga je een auto parkeren (stallingsruimte voor motorvoertuigen volgens Bbl), dan moet deze ruimte sterk geventileerd worden. En dus moet je eigenlijk de wand met de bijkeuken isoleren.Bernoulli schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:07:
Na het al tijden volgen van dit topic, het teruglezen van deze en de eerdere topics, zijn wij ook op het punt gekomen dat het concreter wordt. Nu kan ik zelf iets delen, wat zijn jullie gedachtes bij deze plattegronden?
Ben benieuwd! Zoals eerder hier geschreven, dit is het moment om echt overal over na te denken want later is het zoveel lastiger en duurder dat vele aanpassingen gewoon niet meer gedaan zullen worden. Dus het zou super zijn als jullie mee zouden willen denken.
[Afbeelding]
Het kavel is langwerpig naar achteren, we hebben 1 meter ruimte aan de rechterkant bij de berging en ongeveer 3,5 meter aan de linkerkant. Dit ivm de locatie van het bouwvlak. We hopen dat de gemeente het goed vindt als we het geheel iets naar links opschuiven, maar dat is afwachten.
We willen aan de zuid- en westzijde graag buitenjaloezieen toevoegen, al overwegen we aan de westzijde ook een inschuifbare overkapping.
Verder komt er een waskoker onder de trap naar de 2e verdieping, die komt dan mooi uit in de bijkeuken waar de wasmachine zal staan.
Verder begrijp ik de plaats van de 2de trap niet, kost veel ‘overloop’ ruimte op de verdieping en komt m.i. op want onhandige plek op de zolderverdieping. Wil je die nog indelen?
Verder lijkt het mij een fijn huis om in te wonen.
Qua zonnepanelen hebben wij voor het minimale aantal gekozen , maar wel die aangestuurd kunnen worden door een accupakket . Daarnaast hebben wij wel genoeg ruimte over om flink uit te breiden. Hierdoor genoeg opwek in de zomer zonder terugleveren , en in de winter een vlakkere rekening .KrullenO schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:59:
Hier is het DO zo goed als af. Volgende stappen zijn de constructeur aan het werk zetten en de BENG berekening laten doen. Wat adviseren jullie qua BENG? Nog specifieke dingen waar we op moeten letten of waar we om moeten vragen? We hebben niet echt heel specifieke eisen maar willen natuurlijk wel een goed geïsoleerd huis dat we vooral ook in de zomer goed koel kunnen houden. We gaan waarschijnlijk voor een grond warmtepomp (als het uiteindelijke budget het toelaat) en qua zonnepanelen twijfel ik nog tussen het minimaal vereiste of juist het hele dag vol leggen (stuk of 50). Nog andere dingen? Van zaken als RC waarde heb ik echt geen flauw idee waar we op moeten letten...
Daarnaast hebben wij veel gekeken naar warmte wering met screens , plaatsing overkapping en vloerkoeling .
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 04-12-2025 08:33 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Vooral dat alle (specifieke) voorziening netjes worden meegenomen en ook later worden toegepast in het huis en ook in de definitieve Beng berekening terug komen. Zoals juiste U waarden van glas, deuren, vloer-, muur en dak isolatie.KrullenO schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:59:
Hier is het DO zo goed als af. Volgende stappen zijn de constructeur aan het werk zetten en de BENG berekening laten doen. Wat adviseren jullie qua BENG? Nog specifieke dingen waar we op moeten letten of waar we om moeten vragen? We hebben niet echt heel specifieke eisen maar willen natuurlijk wel een goed geïsoleerd huis dat we vooral ook in de zomer goed koel kunnen houden. We gaan waarschijnlijk voor een grond warmtepomp (als het uiteindelijke budget het toelaat) en qua zonnepanelen twijfel ik nog tussen het minimaal vereiste of juist het hele dag vol leggen (stuk of 50). Nog andere dingen? Van zaken als RC waarde heb ik echt geen flauw idee waar we op moeten letten...
Waarschijnlijk weet je nog niet welke apparatuur je allemaal krijgt, Type Warmtepomp, Type ventilatie, wel of geen Douche WTW, Luchtdichtheid klasse etc. dit maakt allemaal wel uit voor de BENG berekening. Hoe meer/beter dit bekent is, hoe preciezer de Beng berekening wordt. Wat zonnepanelen betreft het liefst heb je geen zonnepanelen nodig om de Beng norm te behalen
Heb zelf de voorbereidingen voor de zonnepanelen (loze leidingen, dakdoorvoeren, extra groep in meterkast) wel meegenomen, maar de zonnepanelen, omvormer evt accu en aanleg, buiten de aanneemovereenkomst gehouden.
Mag ik vragen hoe je zonder zonnepanelen uitkomt in je BENG?Epep schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:43:
[...]
Vooral dat alle (specifieke) voorziening netjes worden meegenomen en ook later worden toegepast in het huis en ook in de definitieve Beng berekening terug komen. Zoals juiste U waarden van glas, deuren, vloer-, muur en dak isolatie.
Waarschijnlijk weet je nog niet welke apparatuur je allemaal krijgt, Type Warmtepomp, Type ventilatie, wel of geen Douche WTW, Luchtdichtheid klasse etc. dit maakt allemaal wel uit voor de BENG berekening. Hoe meer/beter dit bekent is, hoe preciezer de Beng berekening wordt. Wat zonnepanelen betreft het liefst heb je geen zonnepanelen nodig om de Beng norm te behalenDat kan namelijk wel degelijk!
Heb zelf de voorbereidingen voor de zonnepanelen (loze leidingen, dakdoorvoeren, extra groep in meterkast) wel meegenomen, maar de zonnepanelen, omvormer evt accu en aanleg, buiten de aanneemovereenkomst gehouden.
Wij zitten nog op 3 panelen met bodemwarmtepomp, douche WTW, Rc-waarden: vloer 3,70 - gevel 4,70 - dak 6,30 -
- ramen/schuifpui/glasdeur = Uw-waarde 1,24 (aluminium kozijnen met triple glas) (GGL-waarde 0,60)
- deuren = Uw-waarde 1,65
- dakramen = Uw-waarde 1,30
zo werkt het ja. uitgeknepen startprijs om goedkoop te lijken/ te kunnen concureren en dan voor elk stukje meerwerk schrijven.humme schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:14:
Het is een bijzondere wereld, die huizenbouw. We hebben een optie op een kavel en willen graag een kleine, eenvoudige woning met een slaapkamer op de begane grond. Bij Groothuis zijn we op bezoek geweest; zij kunnen een huis bouwen voor €430.000. In de brochure van Brummelhuis vonden we een woning voor €350.000 – dat is voor ons een stuk beter passend. We vroegen om een offerte met een paar kleine aanpassingen, maar vier weken later ontvingen we een offerte van maar liefst €520.000…
De kunst is zo min mogelijk meerwerk te nemen. Gewoon een goed huis in basic laten bouwen. De rest zelf doen, of via eigen aannemers. Wij maken steeds die afweging , doen alleen meerwerk wat later moeilijk te realiseren is.twain4me schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:36:
[...]
zo werkt het ja. uitgeknepen startprijs om goedkoop te lijken/ te kunnen concureren en dan voor elk stukje meerwerk schrijven.
Voornamelijk beter isoleren, 5 RC vloer, 5,7 RCgevel en bijna 8 RC voor dak. Luchtdichtheid van 0,2(blowerdoortest) en ramen 1,1 U (met veel ramen en schuifpui overal hout met glas U= 0,6 ), deuren 1,3 U. Verder ook bodemwarmtepomp(S1156), Douche WTW (HR Tube 2-21 Twin) en Lucht WTW(Q600 met EVR) Compactheid factor is 2,2.(Vrijstaande woning met 2 etages en berging) En dan haal ik het net. 😉Rell schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:36:
[...]
Mag ik vragen hoe je zonder zonnepanelen uitkomt in je BENG?
Wij zitten nog op 3 panelen met bodemwarmtepomp, douche WTW, Rc-waarden: vloer 3,70 - gevel 4,70 - dak 6,30 -
- ramen/schuifpui/glasdeur = Uw-waarde 1,24 (aluminium kozijnen met triple glas) (GGL-waarde 0,60)
- deuren = Uw-waarde 1,65
- dakramen = Uw-waarde 1,30
Ik heb een licht vermoeden dat jouw deuren als forfaire waarden zijn opgenomen en in werkelijkheid beter dan de 1,6U zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Epep op 13-12-2025 08:53 ]
Kun je jullie wensen vertellen, daar leren anderen ook weer van?humme schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:14:
We vroegen om een offerte met een paar kleine aanpassingen….
We hebben het hier vaak over de m3-prijs, en daar kom je toch steevast op uit.Pimirene schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:40:
De kunst is zo min mogelijk meerwerk te nemen. Gewoon een goed huis in basic laten bouwen. De rest zelf doen, of via eigen aannemers.
Ik heb al veel gelezen op dit forum, eindelijk een account aangemaakt.
Ben aan het oriënteren om met een prefab bouwer in zee te gaan, mede omdat de woning in Natura2000 gebied zal worden gerealiseerd en prefab dan qua aantal verkeersbewegingen de voorkeur heeft bij de gemeente. Ben dit nog aan het onderzoeken.
Heeft iemand specifiek ervaring met Allurebouw? Van de drie partijen die ik heb bezocht (Selekt, Brummel en Allure) spreekt deze mij het meeste aan. Maar ben dus nog in de verkennende fase.
Alvast bedankt
Welkom!Charly1998 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:56:
Hoi mensen, newbie hier,
Ben aan het oriënteren om met een prefab bouwer in zee te gaan, mede omdat de woning in Natura2000 gebied zal worden gerealiseerd en prefab dan qua aantal verkeersbewegingen de voorkeur heeft bij de gemeente. Ben dit nog aan het onderzoeken.
Heeft iemand specifiek ervaring met Allurebouw? Van de drie partijen die ik heb bezocht (Selekt, Brummel en Allure) spreekt deze mij het meeste aan. Maar ben dus nog in de verkennende fase.
Alvast bedankt
Ik heb geen ervaring met die partijen maar wil wel zeggen dat catalogus bouw niet hetzelfde is als prefab. Prefab kan ook met architect en wellicht is er ook catalogus wat niet met prefab werkt. Prefab is niets anders dat de elementen in een fabriek of werkplaats worden gemaakt ipv op locatie. Dit kan dus ook helemaal op maat.
Ons HSB woning is in (prefab) elementen gebracht en vervolgens in 3 dagen in elkaar gezet. Daarna nog flink wat werk, maar de meeste vervoersbewegingen waren de bestelbusjes om de mensen op de bouw te krijgen (ze hadden een container geplaatst met alle gereedschap, dus ze hadden ook met ov kunnen komen
Dank je!ArnaudYK schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:19:
[...]
Welkom!
Ik heb geen ervaring met die partijen maar wil wel zeggen dat catalogus bouw niet hetzelfde is als prefab. Prefab kan ook met architect en wellicht is er ook catalogus wat niet met prefab werkt. Prefab is niets anders dat de elementen in een fabriek of werkplaats worden gemaakt ipv op locatie. Dit kan dus ook helemaal op maat.
Ons HSB woning is in (prefab) elementen gebracht en vervolgens in 3 dagen in elkaar gezet. Daarna nog flink wat werk, maar de meeste vervoersbewegingen waren de bestelbusjes om de mensen op de bouw te krijgen (ze hadden een container geplaatst met alle gereedschap, dus ze hadden ook met ov kunnen komen).
Ja, sorry.. dat had ik beter kunnen verwoorden. Wat jij zegt klopt helemaal.
De elementen in een fabriek of werkplaats maken, spreekt me aan. Kortere bouwperiode, snel of eigenlijk vrijwel direct wind- en waterdicht etc.
Bij zowel Selekt als Brummelhuis viel me op dat ze meer ter plekke doen (geen idee of dat nieuw is) en dat Allure de muren ook in de fabriek maakt. Bij de andere twee kreeg je eigenlijk alleen de kap prefab.
Prima, maar dan zijn er meer mogelijkheden dan de catalogusbouwers (zoals de drie die je noemde). Om een beeld te geven, zo ging het bij ons: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79025086 . Het is wel een wat kleiner huis. Twee maanden hierna was de oplevering.Charly1998 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:40:
[...]
Dank je!
Ja, sorry.. dat had ik beter kunnen verwoorden. Wat jij zegt klopt helemaal.
De elementen in een fabriek of werkplaats maken, spreekt me aan. Kortere bouwperiode, snel of eigenlijk vrijwel direct wind- en waterdicht etc.
Bij zowel Selekt als Brummelhuis viel me op dat ze meer ter plekke doen (geen idee of dat nieuw is) en dat Allure de muren ook in de fabriek maakt. Bij de andere twee kreeg je eigenlijk alleen de kap prefab.
Ga ook eens kijken bij Groothuisbouw, wij zijn er erg tevreden over.Charly1998 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:56:
Hoi mensen, newbie hier,
Alvast bedankt
Ze Hebben naast de showroom , 6 woningen in Emmeloord staan om te bekijken. Mooie materialen en korte doorlooptijden. Tot nu toe alles volgens afspraak.
Nu willen we het WKB-gedeelte in eigen beheer doen (WKB-er + documentatie). De aan te leveren BENG-dossiervorming lijkt veel overlap te hebben met het de aan te leveren dossiervorming voor de WKB.
Wat is jullie ervaring hierin? Is het logisch om dit ook in eigen beheer te doen wanneer we de WKB ook in eigen beheer doen?
Neem aan dat je bedoelt dat je iemand anders aanwijst en betaald om die WKB werkzaamheden uit te voeren? Want het zelf doen mag denk ik niet. Zou mij niet verbazen als de gemeente moeilijk gaat doen.Rell schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:26:
In onze begroting/offerte staat beschreven: 'BENG-dossiervorming en blowerdoortest'.
Nu willen we het WKB-gedeelte in eigen beheer doen (WKB-er + documentatie). De aan te leveren BENG-dossiervorming lijkt veel overlap te hebben met het de aan te leveren dossiervorming voor de WKB.
Wat is jullie ervaring hierin? Is het logisch om dit ook in eigen beheer te doen wanneer we de WKB ook in eigen beheer doen?
Lees in je reactie dat jullie een externe kwaliteitsborger aanstellen. Kan heel goed samengaan, maar je hebt nog steeds hulp nodig van je aannemer voor afleverbonnen/bestellinggegevens als mede toegang tot het bouwterrein om uitgebreide foto's te maken voor het Bengdossier.
[ Voor 13% gewijzigd door Epep op 14-12-2025 20:16 ]
Klopt inderdaad. We stellen een WKB'er aan en leveren zelf het bewijsmateriaal (foto's en dergelijke). Die fotos worden ook weer gevraagd voor de BENG-dossiervorming.Rell schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:26:
In onze begroting/offerte staat beschreven: 'BENG-dossiervorming en blowerdoortest'.
Livingstone was duidelijk van binnenuit begonnen. We overwegen nog een tekening van een architect ernaast te laten leggen alleen gaan de prijzen bij Livingstone per 1 januari 3 % omhoog. Dat is serieus geld.
Verder proberen we te budgetteren wat de inrichting, zonwering, vloeren, gordijnen etc kost maar daar een betrouwbare inschatting van maken valt allemaal nog niet mee.
Welkom!Isniedood schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:28:
.... alleen gaan de prijzen bij Livingstone per 1 januari 3 % omhoog. Dat is serieus geld.
3% is idd veel geld, maar staar je daar niet op blind. Als je achteraf niet de beste keuze hebt gemaakt, is het weer peanuts. Heb je al een offerte en hoelang is deze geldig? Kun je de offerte verlengen? Verhogen andere bouwers ook per 1-01?
Kortom, voorkom dat je (tijds)druk krijgt, want dat is helaas een recept voor verkeerde beslissingen.
Hoewel je dit soort dingen niet moet overhaasten, zou ik wel bekijken welke implicaties die 3% op je budget heeft.Isniedood schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:28:
Als lurker zal ik ook eens delen. Inmiddels een mooie tekening van Livingstone. Was in ons geval beter dan Brummelhuis. Daar zaten 2 slaapkamers voor de kinderen in van 25m2. Voelde erg alsof eerst de buitenkant ontworpen was en daarna de binnenkant.
Livingstone was duidelijk van binnenuit begonnen. We overwegen nog een tekening van een architect ernaast te laten leggen alleen gaan de prijzen bij Livingstone per 1 januari 3 % omhoog. Dat is serieus geld.
Verder proberen we te budgetteren wat de inrichting, zonwering, vloeren, gordijnen etc kost maar daar een betrouwbare inschatting van maken valt allemaal nog niet mee.
Wij maken deze week de keuze tussen Brummelhuis & Groothuisbouw.
Die prijsverhogingen zien wij ook, GHB gaf zelfs aan 4%. Dat is op onze begroting zo'n beetje de prijs van de keuken. Na accepteren van de offerte kan je het meeste nog wel aanpassen op basis van de huidige prijzen.
M.b.t. vloeren heb ik al offertes opgevraagd, voor raamdecoratie binnen & buiten krijgen we er een eind v/d week.
Vloeren zitten wij incl. arbeid, excl. plinten op een offerte met het volgende:
Tegels met natuursteenlook (goede kwaliteit) 187eur/m2
PVC met goede kwaliteit, maar geen ingewikkelde legmethode 65eur/m2.
Dit volgens de vloerenzaak incl. korting als we alles door hen laten doen.
Heb je al nagedacht over je trappen? Beide partijen rekenen ca. 2000eur per trap voor een luxere aankleding met bijv. eikenhouten treden ipv de reguliere trappen.
Welke fase zitten jullie momenteel? Wij neigen ook naar GHB. Ben benieuwd of je nog tips hebt om rekening mee te houden of na te vragen.Pimirene schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:57:
[...]
Ga ook eens kijken bij Groothuisbouw, wij zijn er erg tevreden over.
Ze Hebben naast de showroom , 6 woningen in Emmeloord staan om te bekijken. Mooie materialen en korte doorlooptijden. Tot nu toe alles volgens afspraak.
Op welke termijn ze denken te kunnen gaan bouwen. Toen wij in gesprek gingen hadden ze het over 2 jaar.H.FR schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:22:
[...]
Welke fase zitten jullie momenteel? Wij neigen ook naar GHB. Ben benieuwd of je nog tips hebt om rekening mee te houden of na te vragen.
Dan zouden wij nu nog een jaar moeten wachten.. (wonen er sinds eind augustus)
Had het over maart/april 2027, maar mogelijk eerder als de omgevingsvergunning snel rond is.Frantic schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:41:
[...]
Op welke termijn ze denken te kunnen gaan bouwen. Toen wij in gesprek gingen hadden ze het over 2 jaar.
Dan zouden wij nu nog een jaar moeten wachten.. (wonen er sinds eind augustus)
Dan zal de gemeente zoiets helemaal mooi vinden wellichtCharly1998 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:56:
Maar dan ga je denk ik wel een traject in met zelf met een architect in zee gaan en een bouwer erbij zoeken. Hoeft natuurlijk niet erg te zijn, maar voor ons was destijds de keuze dat we alles all-in wilden bij 1 partij, voor 1 vaste heldere prijs vooraf. Dus viel deze route voor ons af.
Wij hebben de vergunningen bijna rond. Alleen de bodemonderzoeken nog. Tevens het laatste onderzoek als er niets bijzonders uitkomt.H.FR schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:22:
[...]
Welke fase zitten jullie momenteel? Wij neigen ook naar GHB. Ben benieuwd of je nog tips hebt om rekening mee te houden of na te vragen.
De bouw start in april en voor de bouwvak hopen we de sleutel te krijgen.
Tips? Belangrijkste is m.i.dat je weet wat je wilt en goed budgetteren. Komen altijd onverwachte kosten bij.
Wow dat is wel heel erg snel...Pimirene schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:45:
Of is het alleen de ruwbouw zonder installaties?
Bij ons (houtskeletbouw van 1180 m3) begint de aannemer in de 2e week van januari en geeft aan in december op te leveren. Is wel inclusief e- en W-installaties, tegelwerk natte ruimtes en schilderen wanden...
Helemaal compleet. Is prefab bouw. Wordt helemaal in fabriek voorbereid, in 3 maanden klaar op locatie.RogerSch schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:06:
[...]
Wow dat is wel heel erg snel...
Bij ons (houtskeletbouw van 1180 m3) begint de aannemer in de 2e week van januari en geeft aan in december op te leveren. Is wel inclusief e- en W-installaties, tegelwerk natte ruimtes en schilderen wanden...
In de prefab wereld is het nieteens belachelijk snel. 11 maanden voor HSB is dan weer wel vrij ruim gerekend maargoed dat kan komen door (design) keuzes.RogerSch schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:06:
[...]
Wow dat is wel heel erg snel...
Wat was bij jullie zoal onverwacht, als ik vragen mag?Pimirene schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:45:
[...]
Wij hebben de vergunningen bijna rond. Alleen de bodemonderzoeken nog. Tevens het laatste onderzoek als er niets bijzonders uitkomt.
Tips? Belangrijkste is m.i.dat je weet wat je wilt en goed budgetteren. Komen altijd onverwachte kosten bij.
Meerkosten: Hebben wat extra wandcontactdozen, extra stroom en datapunten, extra draaikiepraam, mooiere voordeur, extra badkamerraam en dichte trap. Extra asbestsanering oude schuren en huis. Sowieso zijn sloopkosten erg hoog.H.FR schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:41:
[...]
Wat was bij jullie zoal onverwacht, als ik vragen mag?
Minderkosten :er hoeft niet geheid te worden, OPA procedure ipv duurdere BOPA, kleiner huis moeten nemen omdat we anders niet binnen bestemmingsplan bleven. En kunnen tijdens bouw in oude huis blijven wonen, scheelt ook weer kosten.
Bodemonderzoek moet nog worden gedaan, als laatste , hoop dat daar niets uitkomt wat extra kosten gaat geven.
Keuken met kamer-en-suite is een flinke kostenpost. Maar ingecalculeerd. Ook tegelzetter vraagt aardig wat per m2. Verder doen we veel zelf.
Kortom, tonnetje extra ben je zo kwijt.
Het is niet helemaal prefabbouw, er worden wel veel prefab elementen toegepast. De muren worden ouderwets opgemetseld en gevoegd. Wel erg efficiënt allemaal, wij waren in 3.5-4 maanden klaar als we de fundering mee rekenen.Pimirene schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:23:
[...]
Helemaal compleet. Is prefab bouw. Wordt helemaal in fabriek voorbereid, in 3 maanden klaar op locatie.
Van onderbouw naar sleutel overdracht was wel precies 3 maanden.
Klopt, binnen een week is het waterdicht, de rest op locatie.whipcheck schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:07:
[...]
Het is niet helemaal prefabbouw, er worden wel veel prefab elementen toegepast. De muren worden ouderwets opgemetseld en gevoegd. Wel erg efficiënt allemaal, wij waren in 3.5-4 maanden klaar als we de fundering mee rekenen.
Van onderbouw naar sleutel overdracht was wel precies 3 maanden.
Zijn jullie tevreden over het hele proces en het resultaat ?
Valide punten en fijn dat je die prijzen deelt. Ik had ook al 150eur/m2 gevonden voor keramische vloeren. Dat komt vermoedelijk bij ons beneden.H.FR schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:20:
[...]
Hoewel je dit soort dingen niet moet overhaasten, zou ik wel bekijken welke implicaties die 3% op je budget heeft.
Wij maken deze week de keuze tussen Brummelhuis & Groothuisbouw.
Die prijsverhogingen zien wij ook, GHB gaf zelfs aan 4%. Dat is op onze begroting zo'n beetje de prijs van de keuken. Na accepteren van de offerte kan je het meeste nog wel aanpassen op basis van de huidige prijzen.
M.b.t. vloeren heb ik al offertes opgevraagd, voor raamdecoratie binnen & buiten krijgen we er een eind v/d week.
Vloeren zitten wij incl. arbeid, excl. plinten op een offerte met het volgende:
Tegels met natuursteenlook (goede kwaliteit) 187eur/m2
PVC met goede kwaliteit, maar geen ingewikkelde legmethode 65eur/m2.
Dit volgens de vloerenzaak incl. korting als we alles door hen laten doen.
Heb je al nagedacht over je trappen? Beide partijen rekenen ca. 2000eur per trap voor een luxere aankleding met bijv. eikenhouten treden ipv de reguliere trappen.
Trap is in ons geval al inclusief. Standaard eiken bij Livingstone. Net de architect gesproken en we denken toch dat we hem een schets gaan laten maken. Te benieuwd of hij met iets uniekers kan komen. Doordat je vervolgens meerdere aannemers kan laten bieden en zelf de keuken-/vloeren-/sanitairboeren uit kan kiezen ben je ook flexibel en hoeft het niet duurder te zijn.
Uiteraard zijn er ook genoeg all-in bouwers waarbij je ook zelf de keuken ergens anders kan laten doen.
Lees mijn berichten even na, erg tevreden.Pimirene schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:30:
[...]
Klopt, binnen een week is het waterdicht, de rest op locatie.
Zijn jullie tevreden over het hele proces en het resultaat ?
Groot deel teruggelezen. Mooi huis geworden. Wij hebben ook de GL5, maar in notarisuitvoering en slaapkamer en badkamer beneden.whipcheck schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:26:
[...]
Lees mijn berichten even na, erg tevreden.
Blijft het stuc werk van de v naden in het plafond mooi? Die optie hebben wij er namelijk ook bijgenomen met het risico op werking…
En heb je het onderhoudscontract voor de warmtepomp met hen afgesloten of een lokaal bedrijf hiervoor ingeschakeld?
[ Voor 12% gewijzigd door Pimirene op 15-12-2025 22:29 ]
Dankje, wij rekenen zelfs op 175k voor die zaken en muurafwerking vloeren etc.Pimirene schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:01:
[...]
Meerkosten: Hebben wat extra wandcontactdozen, extra stroom en datapunten, extra draaikiepraam, mooiere voordeur, extra badkamerraam en dichte trap. Extra asbestsanering oude schuren en huis. Sowieso zijn sloopkosten erg hoog.
Minderkosten :er hoeft niet geheid te worden, OPA procedure ipv duurdere BOPA, kleiner huis moeten nemen omdat we anders niet binnen bestemmingsplan bleven. En kunnen tijdens bouw in oude huis blijven wonen, scheelt ook weer kosten.
Bodemonderzoek moet nog worden gedaan, als laatste , hoop dat daar niets uitkomt wat extra kosten gaat geven.
Keuken met kamer-en-suite is een flinke kostenpost. Maar ingecalculeerd. Ook tegelzetter vraagt aardig wat per m2. Verder doen we veel zelf.
Kortom, tonnetje extra ben je zo kwijt.
Dat hangt af van dingen waar je geen of weinig invloed op hebt tijdens de bouw. Ik ben ooit betrokken gewest bij een project met 60 dezelfde woningen waar 2/3 ongeveer had gekozen voor dicht gesmeerde naden bij kanaalplaatvloeren. Je kon dat gerust een loterij noemen. Daarnaast heb je er ook zelf nog invloed op met de belasting van de vloer. Kanaalplaten liggen eigenlijk gewoon los naast elkaar. (naden dicht storten koppeld ze maar beperkt) dus 1 zwaar belasten en de 2 aangrensende niet kan al scheurvorming geven. daarom hebben overgedimensoneerde platen er minder last van. Zelf ben ik van mening dat het mee laten nemen door een losse stucadoor doorgaans betere resultaen geeft dan de bouwer het laten doen.. die smeert ze namelijk vrij vroeg in het bouwproses dicht waar een losse stucadoor pas langs komt als het huis is opgeleverd en al kans heeft gehad om te zetten.Pimirene schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:49:
[...]
Blijft het stuc werk van de v naden in het plafond mooi? Die optie hebben wij er namelijk ook bijgenomen met het risico op werking…
Hoe is e.e.a. verlopen met betalen? GHB is natuurlijk achteraf betalen, maar normaal is er ook de 5% regeling, waar je een bedrag achter houdt als stok achter de deur in geval met gebreken in de eerste 3 maanden. Is dat ergens in het contract goed geregeld, of is dat een concessie die je doet irt achteraf betalen?whipcheck schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:26:
[...]
Lees mijn berichten even na, erg tevreden.
Wij hebben 1 haarscheur in 1 van de v naden en verder nergens last van. Huis is minder dan een jaar opgeleverd, wacht het nog even af tot het voorjaar dan zal ik deze en evt. nieuwe scheurtjes bijwerken.Pimirene schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:49:
[...]
Groot deel teruggelezen. Mooi huis geworden. Wij hebben ook de GL5, maar in notarisuitvoering en slaapkamer en badkamer beneden.
En heb je het onderhoudscontract voor de warmtepomp met hen afgesloten of een lokaal bedrijf hiervoor ingeschakeld?
Geen onderhoudscontract, zien we later wel weer.
We hebben een voorinspectie gehad en inspectie bij oplevering, voor de oplevering is alles voldaan. De 3-4 opleverpunten waren relatief klein en binnen redelijk tijdsbestek opgelost.H.FR schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:49:
[...]
Hoe is e.e.a. verlopen met betalen? GHB is natuurlijk achteraf betalen, maar normaal is er ook de 5% regeling, waar je een bedrag achter houdt als stok achter de deur in geval met gebreken in de eerste 3 maanden. Is dat ergens in het contract goed geregeld, of is dat een concessie die je doet irt achteraf betalen?
Ik heb een andere mening hierin, als je het basis ontwerp neemt heb je in mijn ogen een simpel recht-toe rechtaan woning. Veel m2 voor zo min mogelijk geld.Pimirene schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:40:
[...]
De kunst is zo min mogelijk meerwerk te nemen. Gewoon een goed huis in basic laten bouwen. De rest zelf doen, of via eigen aannemers. Wij maken steeds die afweging , doen alleen meerwerk wat later moeilijk te realiseren is.
Met die extra opties personaliseer je juist.
Achteraf iets toevoegen is natuurlijk duurder dan tijdens de bouw meenemen, hier hebben ze rekening mee gehouden tijdens de prijs strategie.
Ga achteraf maar eens leidingwerk, stopcontacten, utp kabel trekken en afmonteren.
Waarom niet gewoon een campingaz setje voor noodgevallen ipv alsnog fossiele brandstoffen gebruiken? Bovendien kookt inductie veel fijner (imho)Charly1998 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:34:
Zijn er ook mensen hier die propaangas gebruiken voor verwarmen en koken? Ik ga dus slopen en dan vervalt de gasaansluiting. Doch propaan mag je wel blijven gebruiken. Dat is mijn wens, niet volledig afhankelijk zijn van elektra. Zou je dan middels een groot aantal zonnepanelen en een warmtepomp o.a. de BENG berekening kunnen halen?
campingaz is butaangas .. en dat heeft een verdampingspunt van vlak bij de 0 graden. Dus als het koud is .. is het vloeibaar en heb je geen gas om te verbranden. Daarom is propaan voor gebruik in nederland beter. (dus ook voor je noodpakket voor die 72 uur heb je meer aan een propaan dan een butaan)Deleon78 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:27:
[...]
Waarom niet gewoon een campingaz setje voor noodgevallen ipv alsnog fossiele brandstoffen gebruiken? Bovendien kookt inductie veel fijner (imho)
Je zwemt hiermee wel behoorlijk tegen de stroom in. Iedereen moet uiteraard zijn eigen keuzes maken, maar ik zou voor jezelf heel helder op een rij zetten waarom je dit precies wilt en wat het je concreet oplevert.Charly1998 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:34:
Zijn er ook mensen hier die propaangas gebruiken voor verwarmen en koken? Ik ga dus slopen en dan vervalt de gasaansluiting. Doch propaan mag je wel blijven gebruiken. Dat is mijn wens, niet volledig afhankelijk zijn van elektra. Zou je dan middels een groot aantal zonnepanelen en een warmtepomp o.a. de BENG berekening kunnen halen?
Is het idee dat je wilt kunnen koken bij een stroomstoring? Of je woning kunnen verwarmen zonder elektra? Verwarmen op propaan uit losse flessen is in de praktijk maar zeer beperkt haalbaar, en als je het serieus wilt doen kom je al snel uit op een vaste propaantank in de tuin.
Persoonlijk zie ik een full-electric oplossing, eventueel aangevuld met een thuisaccu, als een veel logischere en toekomstbestendige back-up. Daarmee ben je juist minder kwetsbaar voor korte storingen. Waar zit precies je zorg of angst om afhankelijk te zijn van elektriciteit?
Even een kleine kanttekening, het gros van de thuisaccu's is niet te gebruiken als noodaccu, hoe gek het ook klinkt schakelt een thuisaccu ook uit bij stroomuitval, je moet dan een variant hebben die echt als noodaccu kan werken.Tweedehans schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:09:
[...]
Persoonlijk zie ik een full-electric oplossing, eventueel aangevuld met een thuisaccu, als een veel logischere en toekomstbestendige back-up. Daarmee ben je juist minder kwetsbaar voor korte storingen. Waar zit precies je zorg of angst om afhankelijk te zijn van elektriciteit?
dan heb je je systeem niet goed opgezet in mijn ogen .. met 1 of meerdere (3 fase) Multiplus omvormers van Victron kan je huis prima (en naadloos) door blijven draaien als de stroom van buiten uitvalt. (als voorbeeld).FabianGTI schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:27:
[...]
Even een kleine kanttekening, het gros van de thuisaccu's is niet te gebruiken als noodaccu, hoe gek het ook klinkt schakelt een thuisaccu ook uit bij stroomuitval, je moet dan een variant hebben die echt als noodaccu kan werken.
voor meer details en de verdere discussie dit een betere plek waarschijnlijk:
Zelf een powerwall bouwen
Maar een Multiplus is toch geen thuisaccu? Je haalt nu dingen door elkaar.duvekot schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:31:
[...]
dan heb je je systeem niet goed opgezet in mijn ogen .. met 1 of meerdere (3 fase) Multiplus omvormers van Victron kan je huis prima (en naadloos) door blijven draaien als de stroom van buiten uitvalt. (als voorbeeld).
voor meer details en de verdere discussie dit een betere plek waarschijnlijk:
Zelf een powerwall bouwen
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De accu zelf gaat ook niet uit (een batterij kan niet "uit") .. maar de omvormer die de stroom uit de accu omzet naar 230V AC stopt met werken ... het kan best dat die samen met de accu in 1 apparaat is geïntegreerd .. maar het zijn twee losse functies. Door ze uit elkaar te halen, dus losse accu en losse omvormer heb je ineens meer mogelijkheden .. en als je omvormer dat ook nog de verbinding met het stroomnet beheert dan kan je prima totaal off-grid doorwerken bij een stroomstoring. Als ik de oudejaarstrekking van de staatsloterij win dan komt er hier ook een mooie installatieNo Hands schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:34:
[...]
Maar een Multiplus is toch geen thuisaccu? Je haalt nu dingen door elkaar.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Dat doe ik m'n hele leven al en het heeft me geen windeieren gelegdTweedehans schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:09:
[...]
Je zwemt hiermee wel behoorlijk tegen de stroom in. Iedereen moet uiteraard zijn eigen keuzes maken, maar ik zou voor jezelf heel helder op een rij zetten waarom je dit precies wilt en wat het je concreet oplevert.
Is het idee dat je wilt kunnen koken bij een stroomstoring? Of je woning kunnen verwarmen zonder elektra? Verwarmen op propaan uit losse flessen is in de praktijk maar zeer beperkt haalbaar, en als je het serieus wilt doen kom je al snel uit op een vaste propaantank in de tuin.
Ja, ik wil kunnen koken en verwarmen zonder elektra. Niet op één paard wedden. Propaantank ondergronds in de tuin dus.
Een standaard CV ketel doet niets zonder elektriciteit, dus je zult of een andere verwarmingsoplossing moeten kiezen of een noodstroomvoorziening voor je CV moeten treffen.Charly1998 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:49:
[...]
Dat doe ik m'n hele leven al en het heeft me geen windeieren gelegd![]()
Ja, ik wil kunnen koken en verwarmen zonder elektra. Niet op één paard wedden. Propaantank ondergronds in de tuin dus.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Steeds meer mensen kopen een noodaggregaat(je) verneem ik, die op diesel loopt.big bang schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:02:
[...]
Een standaard CV ketel doet niets zonder elektriciteit, dus je zult of een andere verwarmingsoplossing moeten kiezen of een noodstroomvoorziening voor je CV moeten treffen.
zonnepanelen en een accu is waarschijnlijk goedkoper en handiger om stroom te blijven houden voor belangrijke functies. je krijgt de energie dan "gratis" .. diesel raakt ook een keer op.Charly1998 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:11:
[...]
Steeds meer mensen kopen een noodaggregaat(je) verneem ik, die op diesel loopt.
Maar die verdere discussie kan prima in : Jezelf voorbereiden op "het ergste"
een houtkachel. koken, en verwarmen. als het heel lang duurt kun je zelfs je tafelpoten erin opstoken. als je propaan op is dan kun je niks meer.Charly1998 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:49:
[...]
Dat doe ik m'n hele leven al en het heeft me geen windeieren gelegd![]()
[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 17-12-2025 14:14 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Met 3000 liter kom je best een eind hoor. Vroeger had je potkachels, smeet men alles in. Ook nog een optieNo Hands schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:14:
[...]
een houtkachel. koken, en verwarmen. als het heel lang duurt kun je zelfs je tafelpoten erin opstoken. als je propaan op is dan kun je niks meer.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic