Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28

ChillPascal

In the end...

Dank voor de reactie en tips mannen. Dan blijven we in eerste instantie bij de 10% onvoorzien tot we in ieder geval de aanneemovereenkomst getekend hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:52
ChillPascal schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:35:
Dan blijven we in eerste instantie bij de 10% onvoorzien tot we in ieder geval de aanneemovereenkomst getekend hebben.
Zitten er in de overeenkomst stelposten? Dat zijn vaak de eerste kandidaten voor de post 'onvoorzien'....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Conrado schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

Zitten er in de overeenkomst stelposten? Dat zijn vaak de eerste kandidaten voor de post 'onvoorzien'....
Zo ver zijn we nog niet, maar zoals hierboven ook al werd benoemd. Gedurende het proces wordt steeds meer duidelijk en concreet. Telkens konden we de 'extra' zaken oppakken binnen het gestelde budget. Echter verwacht ik dat we binnenkort het budget gaan overschrijden als we zaken blijven toevoegen ;).

I.p.v. het verschuiven van budget van onvoorzien naar de bouwkosten gaan we dan toch gewoon keuzes (moeten) maken. Het potje voor onvoorziene kosten houden we dan nog wat langer achter de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:46
Wij laten een huis door een aannemer bouwen, de basis is een van de cataloguswoningen en deze wordt aangepast.
Hou je bij je budget ook rekening met de volgende kosten:
Leges (www.bouwleges.nl)
Aansluitkosten water, electra, riool.
Garantie & waarborgregeling 1,014% over de aanneemsom
Wet kwaliteitsborging - kwaliteitsborger bij ons bijna 6.000 euro.
Heien bij ons € 12.500, hoeft niet overal
Constructie en sonderingskosten en evt. stikstofberekening kleine € 3000 euro.

Ik zou de onvoorzien nu ook nog niet inzetten. Wij hebben te maken met prijsstijgingen omdat het hele traject langer duurt dan ons lief is, maar ook met nieuwe wetgeving met extra eisen en heb ook bijv. iemand gehoord die tijdens hun traject te maken kreeg met een btw stijging. Een aantal jaren terug schoten de prijzen ook ineens omhoog vanwege Corona, de oorlog in Oekraïne en een schip wat dwars in een kanaal zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:24
Wij zijn inmiddels offertes aan het opvragen bij aannemers. Het lijkt er steeds meer op dat we in eigen beheer gaan bouwen. Dus alles los regelen, misschien zelf nog de handen uit de mouwen steken.

Sonderen kwam niks geks uit, tot 7 meter geen grondwater, scheelt weer bemalen. Flora en fauna onderzoek loopt. Daar kwamen weinig schrikbarende zaken uit. Gaat echter nog wel flink wat tijd kosten. Die hebben we gelukkig. Vandaag de laatste hand gelegd aan het document tbv het vooroverleg met de gemeente. Hopelijk komt het ontwerp daar vrij ongeschonden doorheen. Wel een heel spannend en groot moment. Om je buitenplanseactiviteit zo bij ze te deponeren.

Het wordt nu echt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:47

backupdevice

No Risk , Full Push

ChillPascal schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Zo ver zijn we nog niet, maar zoals hierboven ook al werd benoemd. Gedurende het proces wordt steeds meer duidelijk en concreet. Telkens konden we de 'extra' zaken oppakken binnen het gestelde budget. Echter verwacht ik dat we binnenkort het budget gaan overschrijden als we zaken blijven toevoegen ;).

I.p.v. het verschuiven van budget van onvoorzien naar de bouwkosten gaan we dan toch gewoon keuzes (moeten) maken. Het potje voor onvoorziene kosten houden we dan nog wat langer achter de hand.
Goedzo. En daar aan vast houden . En zoveel mogelijk stel posten vermijden. Wij hadden alleen stelposten sanitair, trap en deuren . Rest allemaal vast.

Budget budget budget budget en budget

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Fimke schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:05:
Wij laten een huis door een aannemer bouwen, de basis is een van de cataloguswoningen en deze wordt aangepast.
Hou je bij je budget ook rekening met de volgende kosten:
Leges (www.bouwleges.nl)
Aansluitkosten water, electra, riool.
Garantie & waarborgregeling 1,014% over de aanneemsom
Wet kwaliteitsborging - kwaliteitsborger bij ons bijna 6.000 euro.
Heien bij ons € 12.500, hoeft niet overal
Constructie en sonderingskosten en evt. stikstofberekening kleine € 3000 euro.

Ik zou de onvoorzien nu ook nog niet inzetten. Wij hebben te maken met prijsstijgingen omdat het hele traject langer duurt dan ons lief is, maar ook met nieuwe wetgeving met extra eisen en heb ook bijv. iemand gehoord die tijdens hun traject te maken kreeg met een btw stijging. Een aantal jaren terug schoten de prijzen ook ineens omhoog vanwege Corona, de oorlog in Oekraïne en een schip wat dwars in een kanaal zat.
Goede tips, toevalligerwijs komen veel van deze bedragen aardig overeen met de begroten welke wij hebben opgesteld.

Wellicht kan ik met het delen van onze begroting mede-tweakers helpen, zoals ik hier ook zelf veel geholpen ben. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0zADHlc0c337vr8wCrNm4n6MUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Jr0capKJbExZ5bqHuoYrM7I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

ChillPascal schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Goede tips, toevalligerwijs komen veel van deze bedragen aardig overeen met de begroten welke wij hebben opgesteld.

Wellicht kan ik met het delen van onze begroting mede-tweakers helpen, zoals ik hier ook zelf veel geholpen ben. _/-\o_
[Afbeelding]
BENG berekening en eventuele overbruggings kosten ?

Daarnaast is 100 euro per m2 voor PVC wel heel duur . Wij hebben een prijs van 65 euro per m2 inclusief alles . Dus egaliseren, leggen , afkitten etc etc. Plinten waren 1000 euro.

Het leggen van de keramische tegels beneden komt bij ons wel op 100 euro per m2

[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 04-10-2025 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fimke
Bedankt voor je overzicht. Kan ik die van mij ook mee bijwerken. We zijn nu bij 2 bedrijven geweest voor zonwering, ene bedrijf kwam op 12.500 euro, andere op 14.000 euro. Gaat om zonwering voor 4 ramen op de slaapkamers en 3 ramen op de begane grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fimke
@ChillPascal ik heb ook nog een post bouwkundige keuring bij oplevering en buitenom schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 17:07
[...]

[Afbeelding]
Bizar eigenlijk dat in 2019 ik maar 300 (350) incl kelder) kwijt was. Wat een bedragen nu…
Ik zou graag nog 2 of 3 keer willen bouwen, maar die kans is in mn uppie toch wel erg klein geworden haha

Geniet van het proces!

[ Voor 8% gewijzigd door Deleon78 op 04-10-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goromo
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 10:16
Beste zelfbouwers,

Wij hebben een optie op een kavel gekregen en zijn ons nu o.a. aan het oriënteren met welke aannemer/bouwbedrijf wij dit avontuur aan willen gaan.
Iemand van jullie goede ervaringen met een partij in de Zuid-Limburg ?

Als je googled komen er uiteraard een heel aantal boven maar helaas maar met een enkele riview.
Vandaar dat ik de vraag hier stel, in hoop dat er een aantal tweakers goede ervaringen hebben.

Alsvst bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
[...]

[Afbeelding]
Mooi en redelijk compleet overzicht.

Zo nog een paar posten die je al dan niet apart kan/wil specificeren:
- Kosten WKB (of zit dat in de leges verwerkt?). Leges kan je al een goede inschatting maken op basis van de plaatselijke legesverordening.
- Grondwerk/afvoeren grond nav funderingswerkzaamheden.
- Installatiewerk zit in de bouwkosten inbegrepen? Kan ook in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Melniek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

- Kosten WKB (of zit dat in de leges verwerkt?). Leges kan je al een goede inschatting maken op basis van de plaatselijke legesverordening.
- Installatiewerk zit in de bouwkosten inbegrepen? Kan ook in de papieren lopen.
Ook benieuwd of de prijzen inclusief btw zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
....
Excuses, dit hoort in een ander draadje thuis.

[ Voor 96% gewijzigd door Conrado op 05-10-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Conrado schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:10:
NOS: GroenLinks-PvdA komt met miljardenplan voor woningbouw

Centraal staat een nieuw soort woningcorporatie voor de middenklasse. "We gaan volkshuisvesting weer als publieke taak zien, niet als vangnet voor de laagste inkomens", staat in het woonplan. GroenLinks-PvdA wil de maximale inkomensgrens voor corporatiewoningen verhogen, zodat twee derde van de Nederlandse huishoudens ervoor in aanmerking komt.

Verder willen ze een grondbank voor het opkopen van grond om speculatie tegen te gaan en willen ze rijksleningen verstrekken voor de bouw van rijkswoningen bedoeld als sociale huurbouw. Wel moet de moet de stikstofcrisis worden aangepakt, schrijven ze.

Allemaal mooie plannen - die natuurlijk wel in het straatje van de partij passen - maar geen enkel idee daarbij hoe ze daadwerkelijke bouw gaan vlot trekken. Je gaat niet even van 60K naar 100K bouwproductie. Ook nu staat het rijk al met veel geld klaar, maar dat helpt de bouw ook nu niet. Ergo, het wordt door lagere overheden zelfs tegengewerkt.
Geen handjes , geen productie , geen ruimte op het energie netwerk, geen mensen bij de gemeentes. Geen ruimte met stikstof

Dus veel blablabla.

Onze gemeente heeft zelfs een bouwstop afgekondigd voor projecten onder 5 huizen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Fimke schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:19:
@ChillPascal ik heb ook nog een post bouwkundige keuring bij oplevering en buitenom schilderen.
Scherp gezien, wij nemen echter wat onderhoudsarmere materialen op, zoals kunststof kozijnen en boeidelen.
Melniek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Leges is inderdaad op basis van de gemeentelijke website en o.b.v. de % bouwsom. WKB en installaties zitten in de aanneemsom.

Het grondwerk na uitgraven van de fundering is niet specifiek meegenomen, maar voor nu vanuitgegaan dat deze in de post tuin zit. Al is bekend dat deze post aan de lage kant is. Als het huis er straks staat maar eens zien wat er van de spaarpot nog over is om dit 20k aan te vullen ;)
backupdevice schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Ook benieuwd of de prijzen inclusief btw zijn.
Zijn inderdaad prijzen incl. btw. Heb je aanleiding om daarover te twijfelen? Met andere woorden; zie jij posten die significant te laag zijn ingeschat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
[b]ChillPascal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:23:
Zijn inderdaar prijzen incl. btw. Heb je aanleiding om daarover te twijfelen? Met andere woorden; zie jij posten die significant te laag zijn ingeschat?
Nee, dat niet, maar et is altijd handig om bij bouwkosten de BTW te melden. Het loopt hier wel vaker door elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wellicht kan ik met het delen van onze begroting mede-tweakers helpen, zoals ik hier ook zelf veel geholpen ben.
Zou je ook een m³-prijs kunnen noemen? Dat zou voor de lezers die aan het begin staan erg handige informatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Conrado schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Zou je ook een m³-prijs kunnen noemen? Dat zou voor de lezers die aan het begin staan erg handige informatie zijn.
Dat kan zeker. Wij zitten op dit moment nog in een schetsfase, maar heb al wel tekeningen waar ik de m3 op zou kunnen bepalen. Neem je hierin de volledige buitenafmetingen op? Zodoende dat de buitenmuren, verdiepingsvloeren en daken ook meegenomen worden in de m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

ChillPascal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Zijn inderdaad prijzen incl. btw. Heb je aanleiding om daarover te twijfelen? Met andere woorden; zie jij posten die significant te laag zijn ingeschat?
nvm

[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 06-10-2025 12:18 . Reden: blind as a bat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:51
backupdevice schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Ik mis hoe groot je wilt laten bouwen, en of je casco wilt laten opleveren. 500K inclusief voor een huis , afhankelijk van de afmetingen, is niet erg veel.
Dat valt ook wel weer mee, wij hebben een huis laten realiseren voor 575k, maar dat is inclusief WKB, sondering en boorpalen, badkamer, wc, installatie etc. etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

FabianGTI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Dat valt ook wel weer mee, wij hebben een huis laten realiseren voor 575k, maar dat is inclusief WKB, sondering en boorpalen, badkamer, wc, installatie etc. etc. ;)
Ah ja, niet goed gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
ChillPascal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Dat kan zeker. Wij zitten op dit moment nog in een schetsfase, maar heb al wel tekeningen waar ik de m3 op zou kunnen bepalen. Neem je hierin de volledige buitenafmetingen op? Zodoende dat de buitenmuren, verdiepingsvloeren en daken ook meegenomen worden in de m3?
Ja dat zijn de volledige buitenafmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Overigens, ons project om zelf wat te bouwen begint langzaam aan wat vorm te krijgen.

Veel tijd gaan zitten in allerlei discussies met de gemeente/welstand/aanpassingen aan het ontwerp, en sinds het opsturen van documenten voor het eerste vooroverleg eind december vorig jaar hebben we nu eindelijk een ontwerp wat min of meer goedgekeurd is en we (hopelijk) binnenkort de daadwerkelijke vergunningsaanvraag kunnen doen. Maar afgezien het van het huis zelf, ook de inrit was/is een heel moeilijk verhaal. Allerlei rapporten van een boomexpert nodig, komt nu waarschijnlijk een tijdelijke inrit voor tijdens de bouwfase etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:59
[...]

[Afbeelding]
Van een aantal kostenposten is weinig te zeggen, het is maar wat je zelf uit wil geven.
Wat mij opvalt zijn het volgende:
  • Tuin, 20k. Wat is inbegrepen? Tenzij je dit zelf gaat doen zal dit krap aan worden. Wij waren 20k kwijt aan mengranulaat, bestratingszand, compost en arbeid. Grondafvoer geluk mee gehad, de buurman kon het gebruiken voor zijn weiland. Dan moet je ook nog waaltjes/grind/tegels kopen. Dan staat er nog steeds geen enkele plant/boom/fietsenhok/schuur in je tuin. Irrigatie over nagedacht? Stroompunten/verlichting en een buitenkraan?
  • Gordijnen, 2k. Aantal ramen weet ik niet maar daar ga je snel overheen. Reken op 1000-1200 euro voor 1 gordijn van 3 meter breed bij een partij als Veneta. 200-350 euro voor een Plisse gordijn.
  • Lakken kozijnen /deuren 6k. Is dit alleen binnnen of heb je ook de buitenkant meegerekend? Als dit inclusief buitenschilderwerk is lijkt het mij aan de lage kant. Uit de bouw wordt bijna alles in de grondlak opgeleverd dan kan je alsnog binnen een jaar alles in de lak zetten.
  • 22.5k voor fundering lijkt hoog of het zijn veel (diepe) palen, of het zijn schroefpalen welke een stuk duurder zijn.
Pagina: 1 ... 44 45 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic