RonJ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:45:
[...]
- Ik zou de badkamer en-suite boven een kwartslag draaien, dan hou je een veel ruimere slaapkamer over, je krijgt nu een net te smal "halletje" ernaast om lekker een kast oid kwijt te kunnen. Evt. de dakkapel dan nog iets doortrekken.
Dat kan, maar dan moet de dakkapel wel doorgetrokken worden inderdaad. Anders past de douche niet, vanwege de schuine wand.
Het 'halletje' lijkt ons juist nog (net) ruim genoeg om een kast kwijt te kunnen tegen de muur van de badkamer. Hij is bijna 2 meter breed, kast is 60cm diep, dan blijft er nog 1.40m over. Het is geen balzaal inderdaad, maar het zal voldoen volgens mij. Gaan we nog even testen bij onze huidige kasten, hoe dat dan is als er 1.30-40 over is vóór de kast.
- Ik zou kijken of je de hal iets minder ver de leefruimtes in kan laten steken. Een 30-40cm minder is al winst, zoals het nu staat heb je imho te weinig doorkijk waardoor het veel kleiner oogt dan het is.
Dat hebben wij juist bewust gedaan. Niet dat de hal zo groot moet, maar de woonkamer en keuken enigszins van elkaar gescheiden. We hebben ook gedacht aan een roomdivider (evt. met 'doorkijkhaard') en dan de hal een stuk korter maken. Maar dat kwam niet helemaal lekker uit.
Wij willen niet dat het één grote lange/open ruimte is, maar iets meer een hoekje creëren. We zullen ook alleen in de woonkamer zitten om af en toe TV te kijken, verder niet. We zitten meestal in de keuken, ook met bezoek.
- Kan de erker niet net een stukje hoger zodat deze gelijk loopt met de hal? Dat oogt imho mooier en geeft je de mogelijkheid om er al dan niet later deuren in het verlengde van de muur tussen te plaatsen
Ja, dat is wel een goede tip inderdaad!
- Het wandje tussen berging en garage zou ik helemaal doortrekken en zorgen dat je het laatste deel kan verwarmen. Zeker als je het achterste deel als bijkeuken en/of wasruimte wil gebruiken. Evt. zou je daar ook nog een extra afscheiding kunnen toevoegen om deze functies te scheiden van je opslag.
We willen de berging als geheel verwarmd hebben, daar komt vloerverwarming. Het hoeft niet 20 graden te zijn, maar om de kou er af te halen en te zorgen dat het droogt als er natte fietsen of kleding o.i.d. neergezet worden.
Ook een interessant ontwerp! Hebben jullie hoge kasten tussen het kookeiland en de eettafel in? Hoe hebben jullie de woonkamer ingedeeld qua meubilair?
Conrado schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:53:
[...]
Welkom, en tips hebben we hier volop
In een ontwerp zijn zichtlijnen belangrijk: hoe verder je weg kunt kijken des te ruimtelijker of fraaier het geheel. En in dit ontwerp zijn er niet zoveel. Vanuit de hal kijk je door de dubbele deur tegen precies de hoek van de erker. Woon- en eetkamer zijn door de hal behoorlijk van elkaar gescheiden. Sowieso vind ik de verdeling tussen beiden wat onevenwichtig.
Die erker kunnen we wel wat naar boven plaatsen, dat ie in lijn is met de hal. Dat lijkt net wat beter inderdaad.
Of het fraaier is dat je ver weg kunt kijken, is natuurlijk smaak. Het lijkt wellicht wel ruimtelijker, maar dat is niet perse wat wij nastreven. Wij vinden het juist fijner als het wat meer gescheiden is. De woonkamer zullen we ook alleen gebruiken om af en toe TV te kijken, dan hoef ik niet tegelijkertijd ook de tuin in te kunnen kijken.
Het is al genoemd, de hal is lang zonder een echte functie. De MK is net zo diep als de WC terwijl 70cm voldoende is. Je kunt MK en WC bijvoorbeeld wat 'in elkaar' schuiven.
Ik hoop niet dat WP voor warmtepomp staat: dan heb ik te doen met de installateur die het daar in mag proppen...
Ook de badkamers boven zijn al door @
RonJ genoemd, daar sluit ik me bij aan.
Ja, WP staat wel voor warmtepomp
Wat daar de afmeting zou moeten zijn weet ik niet exact. Ik heb nu maar wat ingetekend. De aannemer waar we mee in contact zijn heeft daar ook nog niets over gezegd. Dat hokje kan prima wat groter, alleen hoe groot is groot genoeg daarvoor?
Bas.013 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:30:
[...]
Ziet er al leuk uit; goede tips zijn al aangegeven. Meterkast staat wat ver van de voordeur; check dit tijdig bij de netbeheerder of dit akkoord is. Of dat ze vasthouden aan de oude eis van 3 meter van de voordeur. En waar komt de kapstok in de hal?
We hebben een kapstok bedacht tegenover de WC aan de muur. Die zal er voornamelijk hangen als decoratie.. We hebben nu ook een kapstok in de hal, maar gebruiken die eigenlijk niet. Af en toe een gast die er een jas op hangt. We komen altijd binnen via de garage/achterdeur, dat zal in dit huis ook zo zijn. Dus daar maken we plek voor schoenen, jassen etc.
ArnaudYK schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:39:
[...]
Al eerder genoemd, maar je meterkast is heel diep. Ik zou die verplaatsen direct achter de voordeur. Dan haal je een klein stukje uit je werkkamer. Dan kun je of de hele hal korter maken (meer zichtlijnen van woonkamer naar eetkamer) of op de huidge locatie een garderobe maken.
Dat is wel een hele goede tip, de meterkast op die plek! Dat stukje kunnen we prima missen uit de werkkamer.
Verder vind ik de badkamer bij de master wat vreemd ingedeeld. Heel veel loze ruimte en een klein douchehokje. Een inloopdouche is heel fijn en denk ook aan wat kastruimte in de badkamer(s). Evt maak je de doucheruimte aan het eind (wel een beetje gek met een raam), maar dat is wel veel ruimtelijker.
Verder wel een originele indeling! Weer wat anders wat ik hier vaak zie.
Klopt dat er wat loze ruimte in die badkamer bij de master zit. Dat komt grotendeels door de schuine wand, de douche kan niet zomaar veel verder naar de zijkant, dan moet er een dakkapel komen. Of eigenlijk de dakkapel van de andere badkamer groter maken.
Mocht het budget het toelaten dan is dat nog wel een optie, moeten we even met de aannemer bespreken

Voor degenen die het hebben over de hal inkorten om zo meer zicht te creëren vanuit keuken en woonkamer op elkaar: waarom vinden jullie dat fijn? Is dat alleen vanwege het ruimtelijke gevoel, of zit er nog wat anders achter?