ArnaudYK schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:30:
Wat een keuze te moeten maken! Kan op 1 of andere manier niet beide? Triple glas: ja altijd doen, maar de screens of raffstores geven in de zomer echt heel veel extra comfort binnen. Je WTW zal alleen iets koelen als het buiten kouder is, maar dan is ramen open zetten effectiever. Een WTW werkt wel goed als het binnen koeler is dan buiten en je de warmte met screens oid buiten kan houden.
Tenzij je bedoelt koelen met warmtepomp, dat zal meer effect hebben. Blijft wel zonde van de energie. In goed geïsoleerde huizen is de uitdaging steeds meer de warmte buiten houden.
Dus als het zou kunnen op 1 of andere manier zou ik proberen voor beide te gaan. Desnoods niet in de spouw weggewerkt (ik zou in ieder geval vast loze leidingen/stroompunten aan laten leggen om het later alsnog te kunnen doen).
Oh ja, we kunnen absoluut voor beide gaan, het ging er meer om dat we al zouden voldoen aan de BENG,
dat een van de twee opties al voldoende was.
Je punt is volgens mij 100% valide, en ik wil mijn keuze ook niet per se verdedigen.
Onze begane vloer (op de eethoek en speelkamer na) is volledig overschaduwd.
De voorkant ligt op het noorden en de west-, oost- en zuidkant worden respectievelijk overschaduwd
door de fietsport, carport en de veranda.
En ja, eigenlijk bedoelde ik verkoelen met de warmtepomp (en dan houdt de WTW het als het ware binnen, hoop ik)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Die keuze snap ik niet helemaal, bij triple glas heb je het met name over isolatie waarde,
en niet over zon instraling, terwijl screens dan weer gaan om de zoninstraling (TO-juli),
en niet om de isolatie waarde.
Natuurlijk kan triple glas met een zoncoating helpen om de warmte buiten te houden,
maar dat is niet echt duidelijk uit je post. Of is die €3.700 de extra kosten voor de
zoncoating / warmtewering? Weet je ook met welke factor de zoninstraling wordt gereduceerd?
Wat betreft koeling van de woning via de WTW moet je niet te veel verwachten. De warmte die je woning in komt via de ramen warmt de woning snel op, aangezien in de zomer het buiten ook warm kan zijn valt er dan weing meer te wisselen. 's Nachts zal de bypass open gaan als het goed is om dan in ieder geval gebruik te maken van de koele buitenlucht. In de zomer heb je overdag alleen wat aan de WTW als je niet te veel zoninstraling hebt (en als je Airco hebt zal de uitgaande lucht ook de inkomende lucht verkoelen waardoor de airco efficienter werkt).
Mooi ontworpen woning overigens, best een flink volume?
Die €3.700 is puur voor triple beglazing (in alu kozijnen).
Ik snap wel dat mijn post verwarrend kan zijn, uiteindelijk is het een kostenoverweging geweest (misschien niet de slimste).
Ik verwacht eigenlijk nooit last te hebben van de "warmte",
omdat zoals ik eerder aangaf onze begane vloer (op de eethoek en speelkamer na) volledig overschaduwd is.
En zoals jij aangaf, in de avond/nacht de bypass aangaat.
Dus is het (hoop ik) als we gaan slapen al een stuk koeler.
Dank voor de compliment.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 4% gewijzigd door
seanpaul op 27-02-2026 10:39
]