Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:16
Conrado schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Ja, het is onder de streep kennis delen want @Lord Anubis heeft gelijk dat sommige aannemers wel’es onzorgvuldig zijn.

Ik vergeet nooit dat de inspecteur van de gemeente de wapening van onze verdiepingsvloer naliep, en vroeg “Zelfbouwer..?”. Het was niet negatief bedoeld, want ze vond dat het er zo mooi en volgens tekening in lag…..
Mede daarom is tegenwoordig de WKB van kracht, en geloof me, daar komt behoorlijk wat bij kijken.

Als ik bij ons zie hoeveel de aannemer/installateur moet aanleveren wat helemaal gecontroleerd wordt en hoeveel foto's ze van locatie moeten doorsturen voor controle, wat een werk... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:36
FabianGTI schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Mede daarom is tegenwoordig de WKB van kracht, en geloof me, daar komt behoorlijk wat bij kijken.

Als ik bij ons zie hoeveel de aannemer/installateur moet aanleveren wat helemaal gecontroleerd wordt en hoeveel foto's ze van locatie moeten doorsturen voor controle, wat een werk... :X
Heb jezelf de kwaliteitsborger ingehuurd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
RogerSch schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Heb jezelf de kwaliteitsborger ingehuurd?
Nee, is er eentje van onze aannemer waarmee ze dat standaard doen. ;)
Ik heb er nog nooit contact mee gehad, kon wel via het portaal waar onze vergunning is aangevraagd ook de WKB papieren zien, echt elk element van het huis wordt nagekeken en waar nodig moet er een aanpassing komen van de aannemer.

Klein voorbeeld is onze schoorstenen, ondanks dat ze allemaal nep zijn werden ze gecontroleerd op de tekening, aannemer moest extra isolatie plaatsen en op bepaalde plekken purren om aan de isolatie eis te voldoen.
Tijdens de bouw moeten ze ook foto's uploaden dat dit allemaal is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

FabianGTI schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb er nog nooit contact mee gehad, kon wel via het portaal waar onze vergunning is aangevraagd ook de WKB papieren zien, echt elk element van het huis wordt nagekeken en waar nodig moet er een aanpassing komen van de aannemer.

Klein voorbeeld is onze schoorstenen, ondanks dat ze allemaal nep zijn werden ze gecontroleerd op de tekening, aannemer moest extra isolatie plaatsen en op bepaalde plekken purren om aan de isolatie eis te voldoen.
Exact , hier ook. De keurder is niet door de aannemer maar door onze architect ingehuurd. Bij ons komt deze vanmiddag

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 15:21
FabianGTI schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Is dit een portaal van de kwaliteitsborger of van DSO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:35:
[...]

Is dit een portaal van de kwaliteitsborger of van DSO?
DSO.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Ah! Eens inloggen straks.

En goeie vraag. Bij ons willen ze iig ‘helemaal’ klaar zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Frantic op 15-05-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 15:33
Hoe kijken jullie tegen licht/elektra aan om het meteen als smart-home uit te voeren?

Alles opzetten als traditioneel huis, en daar smart-home overheen, of uitgaan van smart-home en bijvoorbeeld traditionele lichtschakelaars achterwege laten? En hoe dit mooi te integreren?

Bijvoorbeeld: Hue lamp in een slaapkamer. Bij nachtkastje zou ik in principe een Hue Tap Switch willen, maar mooiste is als dit naast een stopcontact zit in een enkel frame. Een enkel WCD in een frame en daarnaast lost een afstandbediening van Hue ziet er wat meer als een afterthought uit. Jammer dat Hue daar niet beter op aansluit.

Met Hue heb je in principe nooit een lichtschakelaar nodig. Dus huis nog vol lichtschakelaars voor elke lamp, of durven er van af te zien?

En bv een WCD hebben voor opladen telefoon naast het bed, of direct een plankje met ingebouwd Qi laden laten plaatsen?

Ethernet of Coax nog nodig, of vertrouwen op het WiFi van nu en de toekomst (gebruik zelf al 5 jaar geen ethernet of coax kabel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
@Hertog_Martin ik heb het ‘traditioneel’ opgezet. Met eis voor diepere inbouwdozen. En voldoende extra loze leidingen. Wil met shelly/zigbee units via home assistant gaan werken.

KNX is me te ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-05 23:34
Frantic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:14:
@Hertog_Martin ik heb het ‘traditioneel’ opgezet. Met eis voor diepere inbouwdozen. En voldoende extra loze leidingen. Wil met shelly/zigbee units via home assistant gaan werken.

Dit ga ik inderdaad ook doen. Geen last van vendor lock-in of afhankelijkheid van externe cloud diensten. Wil graag ook alles in eigen beheer houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 15:33
Frantic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:14:

Waarvoor de diepe inbouwdozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Hertog_Martin schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Zodat je iets als een Shelly of de Hue wall switch module kan inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@FabianGTI klopt t dat je op DSO alleen je borg plan ziet? En niet de verdere tussentijdse checks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Frantic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:26:
@FabianGTI klopt t dat je op DSO alleen je borg plan ziet? En niet de verdere tussentijdse checks?
In het DSO word inderdaad alleen het borginsplan/risicoanalyse geupload. Dat is een statisch document.
Verdere borging verloopt tussen borger en aannemer of tussenpersoon.

Gemeente zet bij de gereedmelding een stempel op de verklaring van de borger. Daar gaat ook zo'n 4 weken overheen. Dus dat zorgt voor zo'n 6-8weken vertraging tussen oplevering en dat de woning gereed is voor bewoning. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Afaik hebben ze 2 weken voor die gereed melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hertog_Martin schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:11:
Hoe kijken jullie tegen licht/elektra aan om het meteen als smart-home uit te voeren?
Ik heb een smart-home van de grond af aan ontworpen. Als je dat wilt is er maar één weg en dat is KNX. Dat heeft zichzelf al lang bewezen en werkt over 25 jaar nog. Huizen hebben immers een lange gebruiksvyclus.
Naast KNX gebruik ik verder de netwerken Dali, SMI, JA-bus en FA-bus. Als je dàt wilt, moet je het wel beheersen want op configureren loop je anders helemaal leeg.

Hue, Shelly, en andere systemen zijn consumenten oplossingen bedoeld als after montage. Dat is geen waarde-oordeel, maar wel wat anders.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-05 23:34
Conrado schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb een smart-home van de grond af aan ontworpen. Als je dat wilt is er maar één weg en dat is KNX. Dat heeft zichzelf al lang bewezen en werkt over 25 jaar nog. Huizen hebben immers een lange gebruiksvyclus.
Naast KNX gebruik ik verder de netwerken Dali, SMI, JA-bus en FA-bus. Als je dàt wilt, moet je het wel beheersen want op configureren loop je anders helemaal leeg.

Hue, Shelly, en andere systemen zijn consumenten oplossingen bedoeld als after montage. Dat is geen waarde-oordeel, maar wel wat anders.
Ben het helemaal met je eens, maar als je niet de kennis van KNX hebt, loop je niet alleen op configuratie leeg maar ook financieel (om het te laten doen). Ik heb ook niet de tijd om me daar helemaal in te verdiepen, dus dan kies ik voor iets dat ik ken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 20-05 21:54
Hertog_Martin schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:23:
[...]

En een blauwe draad bij je schakelaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Hertog_Martin schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:11:

Alles opzetten als traditioneel huis, en daar smart-home overheen, of uitgaan van smart-home en bijvoorbeeld traditionele lichtschakelaars achterwege laten? En hoe dit mooi te integreren?

Bijvoorbeeld: Hue lamp in een slaapkamer. Bij nachtkastje zou ik in principe een Hue Tap Switch willen, maar mooiste is als dit naast een stopcontact zit in een enkel frame. Een enkel WCD in een frame en daarnaast lost een afstandbediening van Hue ziet er wat meer als een afterthought uit. Jammer dat Hue daar niet beter op aansluit.

Met Hue heb je in principe nooit een lichtschakelaar nodig. Dus huis nog vol lichtschakelaars voor elke lamp, of durven er van af te zien?

En bv een WCD hebben voor opladen telefoon naast het bed, of direct een plankje met ingebouwd Qi laden laten plaatsen?

Ethernet of Coax nog nodig, of vertrouwen op het WiFi van nu en de toekomst (gebruik zelf al 5 jaar geen ethernet of coax kabel).
Ik ben een nieuwe trend gestart. Ik heb in onze nieuwbouw plannen zero smarthome gepland. Lampen op knoppen en alleen de screens draadloos . Heb echt bij elke onderaannemer verschillende keren moeten aangeven , nee,no,non,njet,nein.

Hoe minder gepriegel, hoe minder prikkels om te finetunen😀

Enige uitzondering worden de panelen en eventuele batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
backupdevice schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Ik ben een nieuwe trend gestart. Ik heb in onze nieuwbouw plannen zero smarthome gepland.
…..
Hoe minder gepriegel, hoe minder prikkels om te finetunen😀
Aha, analoge nieuwbouw. Ik weet niet of dat op Tweakers toegestaan is :)

Overigens mijn smart-home is een doel, geen hobby. We wonen er immers in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Rebel 4 life :7

Keuring goed doorstaan. Keurder was onder de indruk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Conrado schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Overigens mijn smart-home is een doel, geen hobby. We wonen er immers in.
Ik heb besloten, wij zitten nu in de fase voor de goedkeuring door welstand :X , om de E-installateur alleen beperkt deel te laten doen en zeker niet het domotica deel. Ik zal vragen voor de installatie van de Elektraverdelers (woonhuis en bijgebouw), de buizen en diepe inbouwdozen voor 230 volt, UTP en nog enkele ledigde dozen te laten plaatsen. Uiteraard elke inbouwdoos voor schakelaars zal ook van een blauwe draad worden voorzien. Zelf ga ik het schakelmateriaal (op dit moment gaat onze voorkeur uit naar GIRA E1 in mat wit) afmonteren. Definitieve beslissing kan ik dan ook veel later maken. Het idee is om verlichting te schakelen middels Zigbee schakelaars waarbij de basisverlichting ook lokaal, zonder een actief Home Automation systeem, geschakeld moet kunnen worden (bijvoorbeeld een Shelly Gen4).
Ik heb nu thuis als test een Shelly Wall Display getest als bediening voor de verlichting in 1 ruimte maar dat is geen succes (no WAF). Zeker niet het gebruik van Home Assistant screen erop is niet 100% proof.
En voor zaken als zonnepanelen, eventueel accu, energie management systeem en laadpaal wil ik niet nu al vastleggen maar zelf op een later tijdstip uitzoeken wat dan voor ons het beste geschikt is en wie het eventueel (deels) kan installeren. Uiteraard alle ledige voorzieningen en voldoende ruimte in de verdelers wordt voor gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 22:25
RogerSch schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:48:
[...]

Ik heb besloten, wij zitten nu in de fase voor de goedkeuring door welstand :X , om de E-installateur alleen beperkt deel te laten doen en zeker niet het domotica deel. Ik zal vragen voor de installatie van de Elektraverdelers (woonhuis en bijgebouw), de buizen en diepe inbouwdozen voor 230 volt, UTP en nog enkele ledigde dozen te laten plaatsen. Uiteraard elke inbouwdoos voor schakelaars zal ook van een blauwe draad worden voorzien. Zelf ga ik het schakelmateriaal (op dit moment gaat onze voorkeur uit naar GIRA E1 in mat wit) afmonteren. Definitieve beslissing kan ik dan ook veel later maken. Het idee is om verlichting te schakelen middels Zigbee schakelaars waarbij de basisverlichting ook lokaal, zonder een actief Home Automation systeem, geschakeld moet kunnen worden (bijvoorbeeld een Shelly Gen4).
Ik heb nu thuis als test een Shelly Wall Display getest als bediening voor de verlichting in 1 ruimte maar dat is geen succes (no WAF). Zeker niet het gebruik van Home Assistant screen erop is niet 100% proof.
En voor zaken als zonnepanelen, eventueel accu, energie management systeem en laadpaal wil ik niet nu al vastleggen maar zelf op een later tijdstip uitzoeken wat dan voor ons het beste geschikt is en wie het eventueel (deels) kan installeren. Uiteraard alle ledige voorzieningen en voldoende ruimte in de verdelers wordt voor gezorgd.
Ik zie vaak het blauwe draadje voorbij komen. Moderne domotica systemen hebben toch geen nuldraad meer nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
Nog een tip wellicht: lege centraaldoos + loze leiding in je plafond mee laten nemen voor wifi AP.

Members only:

En denk evt ook na over camera’s ‘hoog’ op de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
Frantic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:28:
Nog een tip wellicht: lege centraaldoos + loze leiding in je plafond mee laten nemen voor wifi AP.

***members only***

Wat een mazzel! Welke aannemer had je :*) Wij hebben 20 mei gesprekje bij Brummelhuis en ze hadden mij van te voren gezegd dat we een voorkeur voor aannemer konden uitspreken (al kunnen onze keuzes wel beperkt worden bij bepaalde beslissingen).

edit: maar waar heb je een centraaldoos voor nodig dan? Als je PoE hebt, is een loze leiding met UTP kabel niet voldoende dan?
Je kan je UTP uit de loze leiding trekken, aansluiten op je AP en weer terugvoeren in het buisje.
Zie deze post ter illustratie

[ Voor 23% gewijzigd door seanpaul op 15-05-2025 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
seanpaul schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:33:
[...]

Wat een mazzel! Welke aannemer had je :*) Wij hebben 20 mei gesprekje bij Brummelhuis en ze hadden mij van te voren gezegd dat we een voorkeur voor aannemer konden uitspreken (al kunnen onze keuzes wel beperkt worden bij bepaalde beslissingen).

edit: maar waar heb je een centraaldoos voor nodig dan? Als je PoE hebt, is een loze leiding met UTP kabel niet voldoende dan?
Je kan je UTP uit de loze leiding trekken, aansluiten op je AP en weer terugvoeren in het buisje.
Zie deze post ter illustratie
Wij hebben ThuisinBouwen.

Een doos vind ik netter dan een draad uit het plafond ;) en meer flexibiliteit als ik de doos vooor wat anders (of niet meer) wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch

***members only***

Allebei al meegenomen maar toch bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI

***members only***

Bij ons zijn er ook ineens een aantal internet punten bedraad terwijl we overal loze leidingen hadden afgesproken, zal wel iets in het bouwbesluit staan, net als het minimaal aantal stopcontacten per ruimte. :P

Qua domotica heb ik alleen extra loze leidingen laten leggen, het zal bij ons toch de instap variant worden aangezien ik er helaas niet al te veel verstand van heb.
Vooralsnog is het, Somfy buitenzonwering, Somfy gordijnen, Hue, Eufy, keukenapparatuur van Miele, en ik zal het waarschijnlijk koppelen met een Homey Pro, gewoon als leuke gimmick. :+

Daarover gesproken, iemand hier tips voor PoE, waarop te letten? Ik wil ons bestaande Tp-Link (Deco X50) uitbreiden met acces points welke op de muur komen.
Ik zat te denken aan iets als een TP-Link TL-SG1016PE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Dag tweakers, mijn vriedin en ik zijn sinds kort aan het zoeken naar een nieuwe woning. Nieuwbouw heeft onze voorkeur en tot voor kort waren wij voornamelijk gefocust op conceptbouw. Echter komen op korte termijn enkele mooie kavels te koop voor zelfbouw. Hier hadden wij nog niet bij stil gestaan, maar zijn daar nu toch in aan het verdiepen. Om de haalbaarheid in te schatten moeten we toch een beeld krijgen van de kosten. Aan de hand van woningconfigurators van catalogusbouwers en diverse fora/blogs heb ik de onderstaande inschatting gemaakt voor een huis van ca. 180-200 m2.

Zie ik zo significante posten over het hoofd voor een sleutelklaar huis?

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00
Div. overdracht € 5.000,00

Woning € 450.000,00
Opties € 50.000,00
Wandafwerking € 20.000,00

Vloerafwerking € 15.000,00
Tuin € 15.000,00
Keuken € 20.000,00
Badkamer € 15.000,00
Toilet € 5.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00
Gordijnen/jaloziën € 15.000,00
Maatwerk kasten € 10.000,00

Onvoorzien € 20.000,00

Totaal € 1.020.000,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:43
FabianGTI schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:30:
[...]

Bij ons zijn er ook ineens een aantal internet punten bedraad terwijl we overal loze leidingen hadden afgesproken, zal wel iets in het bouwbesluit staan, net als het minimaal aantal stopcontacten per ruimte. :P

Qua domotica heb ik alleen extra loze leidingen laten leggen, het zal bij ons toch de instap variant worden aangezien ik er helaas niet al te veel verstand van heb.
Vooralsnog is het, Somfy buitenzonwering, Somfy gordijnen, Hue, Eufy, keukenapparatuur van Miele, en ik zal het waarschijnlijk koppelen met een Homey Pro, gewoon als leuke gimmick. :+

Daarover gesproken, iemand hier tips voor PoE, waarop te letten? Ik wil ons bestaande Tp-Link (Deco X50) uitbreiden met acces points welke op de muur komen.
Ik zat te denken aan iets als een TP-Link TL-SG1016PE
Ik heb dezelfde combinatie, patch paneel, die switch en accespoints. Waarom neem je niet de platte x-50 met poe. Kan je aan muur of plafond bevestigen. Werkt goed, moet alleen nog een x-50 outdoor ophangen in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

ChillPascal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:31:
Dag tweakers, mijn vriedin en ik zijn sinds kort aan het zoeken naar een nieuwe woning. Nieuwbouw heeft onze voorkeur en tot voor kort waren wij voornamelijk gefocust op conceptbouw. Echter komen op korte termijn enkele mooie kavels te koop voor zelfbouw. Hier hadden wij nog niet bij stil gestaan, maar zijn daar nu toch in aan het verdiepen. Om de haalbaarheid in te schatten moeten we toch een beeld krijgen van de kosten. Aan de hand van woningconfigurators van catalogusbouwers en diverse fora/blogs heb ik de onderstaande inschatting gemaakt voor een huis van ca. 180-200 m2.

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00

Woning € 450.000,00
Opties € 50.000,00

Tuin € 15.000,00
Keuken € 20.000,00
Badkamer € 15.000,00
Toilet € 5.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00

Onvoorzien € 20.000,00

Totaal € 1.020.000,00
toon volledige bericht
Verwarming , WTW.

Zijn die prijzen van het huis in of ex de BTW. Ga je veel zelf doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00

Woning € 450.000,00
Opties € 50.000,00

Tuin € 15.000,00
Keuken € 20.000,00
Badkamer € 15.000,00
Toilet € 5.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00

Onvoorzien € 20.000,00

Totaal € 1.020.000,00
toon volledige bericht
Dat is moeilijk te zeggen:

450k huis het kan, is het catalogusbouw of zelfbouw?
Kavel 350k hangt van regio en grootte af.

Rest heb je zelf in de hand, ik denk dat de keuken en badkamer redelijk onderschat zijn.
Badkamer en toilet plaatsen, arbeid was bij ons alleen al 12k. Dan komt het materiaal er nog bij.

Tuin, 15k. Ik weet niet wat je van plan bent maar daar heb je waarschijnlijk niet eens het materiaal voor.

Ik heb eerder een kosten overzicht geplaatst. Deze heb ik een maand geleden geplaatst maar heb deze alweer overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:49

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00

Woning € 450.000,00
Opties € 50.000,00

Tuin € 15.000,00
Keuken € 20.000,00
Badkamer € 15.000,00
Toilet € 5.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00

Onvoorzien € 20.000,00

Totaal € 1.020.000,00
toon volledige bericht
Het hangt er een beetje vanaf wat je onder woning en opties verstaat.
Ga je een standaard woning vergroten?
Garage/berging?
Dan is het geld voor de opties al weg, denk aan eventuele volgende kostenposten:
- Kunstof kozijnen? En/of extra detaillering, hvl verbinding, vleugeldekkend paneel voordeur. (zo 15k)
- keramische dakpannen (5-10k)
- luxere baksteen (5-10k)
- extra ramen/tuindeuren/schuifpui (5-10k)
- trap (eiken treden, zwarte spijlen) (10k)
- keuken (25-30k minimaal)
- badkamer (20-30k)
- extra kamer beneden (5k)
- zolder afwerking (10k)
- welstand details (10k)
- omgevingsvergunning (10-20k)
- extra zonnepanelen (5-10k)
- erker (10-20k)
- extra dakramen (2k/stuk)

En zo is er nog best wat te bedenken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

8x15 met een goede afwerking kost veel meer dan 450K incl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

@whipcheck @backupdevice @Lieuwe15

Dank voor jullie waardevolle reacties _/-\o_

In het kort:
  • Grondprijs hebben we een goed beeld van. De prijzen van fase 2 zijn nog niet bekend, maar de prijzen van de onlangs uitgegeven kavels in fase 1 zijn nog online inzichtelijk.
  • Met de woning bedoel ik een samengestelde woning zoals deze bijvoorbeeld op de configurator bij GHB inzichtelijk is. Dus incl. aanbouw, dakkappel etc.
  • De opties zijn dan voor aanpassing aan installaties, deuren, afwijkende indeling etc.
  • Prijzen incl. BTW.
  • Grondprijs ook incl. BTW
  • Prijs woning incl. o.a. architect, aanvraag welstand en bouwvergunning, berekeningen (zoals bijv GHB doet)
  • Eventueel kleine zaken zelf doen in de afwerking, maar niks groots. Denk aan saus-/schilderwerk, vloer en plinten, afmontage WCD, etc.
Ziet het er ongeveer zo uit.

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00

Woning € 475.000,00 (ca. 180 - 200 m2, o.b.v. configurator catalogusbouwer)
Opties € 75.000,00 (meerwerk opties buiten configurator)

Tuin € 25.000,00
Keuken € 25.000,00
Badkamer € 20.000,00
Toilet € 8.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00

Onvoorzien € 20.000,00 € 100.000,00

Totaal € 1.093.000,00 € 1.173.000,00

Ontbreken hierin nog significante posten in jullie beeld? De vervolgstap is natuurlijk om in meer detail te treden voor de betreffende posten, maar het gaat er nu om een beeld te krijgen van de kosten en mogelijkheden voor een sleutelklaar huis.

[ Voor 15% gewijzigd door ChillPascal op 16-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
[b]ChillPascal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:40:
Ontbreken hierin nog significante posten in jullie beeld? De vervolgstap is natuurlijk om in meer detail te treden voor de betreffende posten….
Het is altijd lastig om te beoordelen wat niet in de lijst staat :)

Toch denk ik dat het best compleet is. Belangrijk zijn de opties bij de bouwer, want dat kan hard gaan.
Echter, er zijn heel veel posten die je zelf beheert en persoonlijk zijn. Een keuken bijvoorbeeld heb je al voor 15K, maar gemakkelijk ook voor 75K. Dat geldt voor alle afwerkingsposten. We hebben allemaal de neiging om toch voor het betere/luxere te gaan.

Dan vind ik 2% onvoorzien echt veel te laag. Eerder adviseerden we hier 10%, en dat bleek achteraf aardig te kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
Tuin is altijd een onderschatte post 😅 ik heb 15k begroot voor een oprit en pad naar de voordeur. Die ga ik zelf leggen. Als er wat over blijft wil ik de tuin nog egaliseren en de rest is voor komend jaar.

Wel voorzichtig aan t afspreken met buren voor een schutting, maar dat is voor ons echt pas komend jaar aan de orde.

[ Voor 22% gewijzigd door Frantic op 16-05-2025 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
ChillPascal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:40:

Mijn ervaring met GHB (de aannemer, niet die andere rommel :+ ) is dat je de online configuratie zo de kliko in kan gooien, de meerprijs die wij kregen was niet mals (op de GH1).
Ze bouwen wel erg mooi, dat wél. :P

Qua tuin heb ik net een offerte gekregen voor enkel het straatwerk + grondverzet (20cm afgraven en 40cm aanvullen zwarte grond), daarmee kwamen we op zo'n 100 euro per m². :X
Hier komt dus nog de beplanting, heg, schutting, overkapping en noem maar op nog bij.
Dus de prijs die je daarvoor rekent is afhankelijk van je perceel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

In het kort:
  • Grondprijs hebben we een goed beeld van. De prijzen van fase 2 zijn nog niet bekend, maar de prijzen van de onlangs uitgegeven kavels in fase 1 zijn nog online inzichtelijk.
  • Met de woning bedoel ik een samengestelde woning zoals deze bijvoorbeeld op de configurator bij GHB inzichtelijk is. Dus incl. aanbouw, dakkappel etc.
  • De opties zijn dan voor aanpassing aan installaties, deuren, afwijkende indeling etc.
  • Prijzen incl. BTW.
  • Prijs woning incl. o.a. architect, aanvraag welstand en bouwvergunning, berekeningen (zoals bijv GHB doet)
  • Eventueel kleine zaken zelf doen in de afwerking, maar niks groots. Denk aan saus-/schilderwerk, vloer en plinten, afmontage WCD, etc.

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00

Tuin € 25.000,00
Keuken € 25.000,00
Badkamer € 20.000,00
Toilet € 8.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00

Onvoorzien € 20.000,00

Totaal € 1.093.000,00

Ontbreken hierin nog significante posten in jullie beeld? De vervolgstap is natuurlijk om in meer detail te treden voor de betreffende posten, maar het gaat er nu om een beeld te krijgen van de kosten en mogelijkheden voor een sleutelklaar huis.
toon volledige bericht
Ik denk dat je te laag zit met je kosten van het huis. Zeker als je de aannemer veel wilt laten doen en een bovengemiddelde afwerking wilt.

Daarnaast heb je de Leges van de gemeente die je mee moet nemen en de kosten van de WKB, die bij mij samen 12K waren.

Idd grondwerken zijn duur. Wij hebben het geluk dat onze buren grondwerkers zijn en die niet zo flauw zijn dus schappelijk prijzen . Zwart zand kost hier 10 euro per kuub .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:04

In het kort:
  • Prijzen incl. BTW.

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00

Tuin € 25.000,00
Keuken € 25.000,00
Badkamer € 20.000,00
Toilet € 8.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00

Onvoorzien € 20.000,00

Totaal € 1.093.000,00

toon volledige bericht
Mag ik vragen wat jullie verwachten kwijt te zijn aan hypotheek in de mnd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Mijn ervaring met GHB (de aannemer, niet die andere rommel :+ ) is dat je de online configuratie zo de kliko in kan gooien, de meerprijs die wij kregen was niet mals (op de GH1).
Ze bouwen wel erg mooi, dat wél. :P

Qua tuin heb ik net een offerte gekregen voor enkel het straatwerk + grondverzet (20cm afgraven en 40cm aanvullen zwarte grond), daarmee kwamen we op zo'n 100 euro per m². :X
Hier komt dus nog de beplanting, heg, schutting, overkapping en noem maar op nog bij.
Dus de prijs die je daarvoor rekent is afhankelijk van je perceel.
100e/m2 is gemiddelde voor heel je tuin neem ik aan?

En helemaal eens met je GHB configurator opmerking.

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 16-05-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
DeBaroN schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Mag ik vragen wat jullie verwachten kwijt te zijn aan hypotheek in de mnd?
Ik begrijp het doel van de vraag niet, dit hangt af van rentepercentage en de hoeveelheid geld die je in brengt.

Kan tussen de 0 en 10k/maand liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

We gaan de laatste week in ... zo spannend allemaal! <3

De aannemer heeft ons via bouwstroom voorzien van een noodstroom oplossing waardoor we nu stroom in de woning hebben. Ook het water is via een noodoplossing aangesloten.
De warmtepomp buiten is op de binnenunit aangesloten en stond vanmiddag zijn opstookprotocol te draaien. Je voelde direct al verschil in temperatuur in de woning.

Daar waar we met smart zitten te wachten op de nuts, moest ik van de week ineens (met pijn in het hart) op de rem trappen voor de aanleg van glasvezel.
Out of the blue kregen we het bericht dat ze eerste week juni willen komen aanleggen.
Ontzettend tof natuurlijk, maar we zitten met het broedseizoen (half maart tot half juli) waardoor er niet (machinaal) gegraven mag worden.
Ach, we zijn pas een jaar bezig met stroom/water/riool/glasvezel dus dan kan een maandje extra wachten er ook nog wel bij.
Sowieso allang al blij dat Delta uiteindelijk gas erop heeft gegeven en onze woningen in zo'n afgelegen gebied wil aansluiten.

Vanaf maandag komen ze de serre bouwen, voor ons nu toch wel de kers op de taart van dit hele project.
De timelapse cam vandaag dus even verplaatst (de bult zand links op de foto word komende week uitgereden, dus die camera stond wat in de weg) en voorzien van verse batterijen en een lege SD kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFMSQzIBCT0VPVDJNS2o2dC-WB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gKMignc7cGQsG4XOx5D13Q3.png?f=fotoalbum_large

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Koffie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:11:
We gaan de laatste week in ... zo spannend allemaal! <3

De aannemer heeft ons via bouwstroom voorzien van een noodstroom oplossing waardoor we nu stroom in de woning hebben. Ook het water is via een noodoplossing aangesloten.
De warmtepomp buiten is op de binnenunit aangesloten en stond vanmiddag zijn opstookprotocol te draaien. Je voelde direct al verschil in temperatuur in de woning.

Daar waar we met smart zitten te wachten op de nuts, moest ik van de week ineens (met pijn in het hart) op de rem trappen voor de aanleg van glasvezel.
Out of the blue kregen we het bericht dat ze eerste week juni willen komen aanleggen.
Ontzettend tof natuurlijk, maar we zitten met het broedseizoen (half maart tot half juli) waardoor er niet (machinaal) gegraven mag worden.
Ach, we zijn pas een jaar bezig met stroom/water/riool/glasvezel dus dan kan een maandje extra wachten er ook nog wel bij.
Sowieso allang al blij dat Delta uiteindelijk gas erop heeft gegeven en onze woningen in zo'n afgelegen gebied wil aansluiten.

Vanaf maandag komen ze de serre bouwen, voor ons nu toch wel de kers op de taart van dit hele project.
De timelapse cam vandaag dus even verplaatst (de bult zand links op de foto word komende week uitgereden, dus die camera stond wat in de weg) en voorzien van verse batterijen en een lege SD kaart.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik zie de achtergevel van de buren... foei :+

Mooi dat de serre een betonnen vloer heeft, kun je perfect keramische tegels op leggen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

natural colour schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:29:
[...]

Ik zie de achtergevel van de buren... foei :+

Mooi dat de serre een betonnen vloer heeft, kun je perfect keramische tegels op leggen.
We leggen de tegels van de woonkamer door naar de serre :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Koffie, wordt dat een tuinkamer of echt het verlengde van je woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
Frantic schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:33:
[...]

Wij hebben ThuisinBouwen.

Een doos vind ik netter dan een draad uit het plafond ;) en meer flexibiliteit als ik de doos vooor wat anders (of niet meer) wil gebruiken.
En dan bedek je dat gapend gat met de AP zelf of zo? Moet je maar net een mounting bracket hebben die over het hele gat heen gaat, of zie ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
seanpaul schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:57:
[...]

En dan bedek je dat gapend gat met de AP zelf of zo? Moet je maar net een mounting bracket hebben die over het hele gat heen gaat, of zie ik dat mis?
Daar heb je kapjes voor, met een haakje of je schildert deze mee of je schroeft er gewoon iets in vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
seanpaul schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:57:
[...]

Unifi ap’s zijn groot zat om er overheen te vallen.

En als ik t niet gebruik komt er een plafond ornamentje overheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Conrado schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:45:
@Koffie, wordt dat een tuinkamer of echt het verlengde van je woonkamer?
Beide :+

Er komen gewoon meubels en een TV enzo in te staan.

Onze (catalogus)bouwer kon de serre die wij wilde niet bouwen, zat niet in hun assortiment.
Ze wilde ons wel helpen door deze in hun renders mee te nemen als impressie en ook als zodanig in de vergunningsaanvraag meegenomen.
Onze bouwer heeft de fundering en betonnen vloer ook doorgetrokken naar de serre.
Maar de buitenmuren van de woning zijn gewoon standaard gebleven qua isolatie. Ook gewoon een dubbele tuindeur met slot en dergelijke.

De serre zal niet voorzien zijn van HR++ glas (dat was toen niet mogelijk), dus de praktijk moet gaan uitwijzen hoe we daarmee om moeten gaan.
Er is bewust geen vloerverwarming doorgetrokken, maar er is wel voorbereiding voor een airco gemaakt. Deze zullen we na oplevering zelf installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Frantic schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:33:
Een doos vind ik netter dan een draad uit het plafond ;)
Dat zie ik echt anders, want ik heb een hekel aan die lelijke centraaldozen. Al mijn verlichting heb ik bijvoorbeeld in zwakstroom LED uitgevoerd, gewoon met een pijpje uit het plafond. Super minimalistisch!

Alle accespoints heb ik op verborgen plekken zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Smaken verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een andere vraag: ik krijg van mijnbouwer een factuur van de zonnepanelen met de mededeling dat ik deze kan gebruiken voor de BTW teruggave. Nu dacht ik dat deze afgeschaft was door de panelen op 0% te zetten, maar blijkbaar kun je met nieuwbouw en BTW toch nog wat terugkrijgen. Moet je wel een KOR worden.

Nu wil het geval dat wij op onze huidige woning in begin 2021 panelen hebben laten plaatsen en destijds via KOR de BTW teruggekregen hebben.
Wat is nu wijsheid? Afmelden van de KOR? Mijn vrouw onder KOR laten vallen en op haar naam terugvragen? Zelf nu nog afmelden van de KOR en dan weer opnieuw aanmelden voor KOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Koffie goed je factuur bekijken. Ik heb ook een aparte voor de zonnepanelen gekregen. Dit was een 0% btw facruur

Zie ook o.a. https://www.ikwordzzper.n...eondernemersregeling-kor/

[ Voor 34% gewijzigd door Frantic op 17-05-2025 02:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:42

empi_tweak

Solution creator

In het kort:
  • Prijzen incl. BTW.

Kavel € 350.000,00
Nuts € 5.000,00

Tuin € 25.000,00
Keuken € 25.000,00
Badkamer € 20.000,00
Toilet € 8.000,00

Verlichting € 5.000,00
Screens € 20.000,00

Onvoorzien € 20.000,00 € 100.000,00

Totaal € 1.093.000,00 € 1.173.000,00

toon volledige bericht
Ik mis het stukje duurzaamheid in je lijstje, voor wat voor isolatiewaarde, kozijnen, installatie etc betaal je die prijzen? Dat is ook wel handig om te weten als je wil kijken of dit een reeel bedrag is.

Vaak is het ook zo, hoe groter je investering nu, hoe lager je energierekening daarna.
Is er bij GHB een mogelijkheid om een passief huis te laten bouwen?

Dat is namelijk ook goed voor de waarde van je huis en je weet zeker dat je in de toekomst nooit meer hoeft te verduurzamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Frantic schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 02:26:
@Koffie goed je factuur bekijken. Ik heb ook een aparte voor de zonnepanelen gekregen. Dit was een 0% btw facruur

Zie ook o.a. https://www.ikwordzzper.n...eondernemersregeling-kor/
Hij is echt met 21% BTW

Veel meer duidelijkheid haal ik overigens niet uit het verhaal. Ik weet nog steeds niet wat ik met mijn huidige KOR moet.

Ik gok dat dit de beste route zal zijn:

- partner onder de KOR laten vallen en BTW terugvragen
- Na overdracht huidige woning uitschrijven van KOR

[ Voor 13% gewijzigd door Koffie op 17-05-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:36
Koffie schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:00:
[...]

Hij is echt met 21% BTW

Veel meer duidelijkheid haal ik overigens niet uit het verhaal. Ik weet nog steeds niet wat ik met mijn huidige KOR moet.

Ik gok dat dit de beste route zal zijn:

- partner onder de KOR laten vallen en BTW terugvragen
- Na overdracht huidige woning uitschrijven van KOR
Dan zul je geïntegreerde zonnepanelen hebben. Alle overige panelen op en bij woningen zijn vrijgesteld van BTW. Dus de meeste zullen (na 2023) geen BTW meer betaald hebben. Bij mij zaten ze wel op gelijke hoogte met de gevelbekleding (dus lijkt geïntegreerd) maar ze fungeren niet als dakbedekking (waterkering). Dus ook hier 0% btw op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:27
Hoe zouden jullie de erfafscheiding aanpakken?

Ik ga buren krijgen maar tot op heden heb ik er 0 van gezien. Heb de makelaar gemachtigd onze gegevens te delen maar heb niks gehoord en zij mogen natuurlijk niks met ons delen.

Onze tuin man wil uitvoorzorg 10 cm op eigen grond de erfafscheiding plaatsen. Zijn idee is liever 10cm minder tuin dan 10 jaar gezeik.
Moet ik hem gelijk in geven maar ik verwacht eigenlijk dat de buren, als ze uiteindelijk er komen wonen. Dat ze denken “tof er staat al een schutting”.

Hoe kan ik waarborgen dat ik die 10cm niet cadeau geef zeg maar?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 10:23
nils7 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:18:

Ik ga buren krijgen maar tot op heden heb ik er 0 van gezien. Heb de makelaar gemachtigd onze gegevens te delen maar heb niks gehoord en zij mogen natuurlijk niks met ons delen.

Onze tuin man wil uitvoorzorg 10 cm op eigen grond de erfafscheiding plaatsen. Zijn idee is liever 10cm minder tuin dan 10 jaar gezeik.
Moet ik hem gelijk in geven maar ik verwacht eigenlijk dat de buren, als ze uiteindelijk er komen wonen. Dat ze denken “tof er staat al een schutting”.

Je kan gewoon tot de grens bouwen, de buurman vertellen dat hij niets aan je schutting mag monteren anders zelf maar een schutting plaatsen. Het is tenslotte geen gezamenlijke schutting. Dat de buren straks denken ‘fijn een schutting’ zou ik niet om geven. Beter tegen je eigen schutting ( smaak) kijken dan de achter zijde van hun gedrocht.
Als je de makelaar/verkoper/project ontwikkelaar weet dan kan je hen een mail sturen met je wensen/eis. Niemand ligt er wakker van. Buren monteren er toch wat tegen , 1x waarschuwen daarna eraf meppen of brief.
Let wel op als je de palen in het beton zet dat het beton dan ook op je eigen grond zit, en dat is waarschijnlijk wat de tuinman bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:53

Hoelang gaat het duren voordat de buren er zijn? Kan je de erfafscheiding later doen? Als er al gebouwd wordt .. kan je vast wel iemand een briefje geven of zo ..

Samen bepalen wat er als schutting komt is altijd handiger in mijn ogen ...

Maar als je toch wat neer wil zetten.. dan kan je die idd wat van de grens zetten .. en als de buren er zijn kunnen ze zelf bepalen of ze een andere schutting willen aan hun kant .. formeel mogen ze jou schutting met geen vinger aanraken (omdat die op jou grond staat) .. en die 10cm ruimte zal ook van jou blijven als je maar goed meld dat er dus nog wat grond van jouw aan hun kant van de schutting zit.

Is je grond al helemaal definitief en vastgelegd bij het kadaster? Want ik begreep dat het soms pas veel later achteraf gedaan wordt .. en dan wordt je schutting misschien als basis genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Anders overwegen om wat goedkope paaltjes met schapengaas op de erfgrens in de grond te slaan om deze later te vervangen door een definitieve versie?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
….
Heb de makelaar gemachtigd onze gegevens te delen maar heb niks gehoord en zij mogen natuurlijk niks met ons delen.
Ik vind je voorstel 2x de verkeerde kant: jij betaalt én levert grond in. Voor pakweg € 100 zet een landmeter de grens exact uit.

Je kunt bij het kadaster de gegevens van de buurman zo opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@nils7 zrlffe schuitje.. wij hebben buren links. Die willen samen doen. Achter en rechts nog niks, is nog niet in ontwikkeling. Wij zetten t daar tegen de erfgrens aan. Maar dat is iets voor over een jaar, dus we wachten af of er in de tussentijd nog buren komen/iets in ontwikkeling komt.

[ Voor 26% gewijzigd door Frantic op 18-05-2025 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:27
Oh best veel reacties.
Ik reageer even in 1 post.
Wij hebben kavel 5 van 5 kavels gekocht. De laatste in de rij. En op dit moment op een hoek.

Kavel 6 twijfelt de gemeente over of ze die in de verkoop gaan gooien en als ze dat doen dan eind 2026 pas.
Die komt dus al 1 kant naast ons, misschien ooit.

De andere 4 kavels heb ik van 3 een omgevingsvergunning gezien.
Twee x een omgevingsvergunningen op het kavel naast ons, 1x in juli 2024 en 1x in november 2024.
Maar van alle 4 de kavels naast ons is er nog 0 gebeurt.
Geeft ons lekker de ruimte.
Onze omgevingsvergunning is van februari 2024 overigens.
In principe hadden mijn buren dus vanaf begin dit jaar kunnen beginnen.

Onze verhuis staat voor as zaterdag gepland.
Binnen is het, op de kasten van de meubelmaker na, helemaal af dan.

Maar de tuin nog niet. We hebben twee raskatten die ik, vanwege catnapping, zeker op eigen terrein wil houden.
Dus lang wachten met de erfafscheiding of iets losjes weg zetten zit er niet in.

Ons kavel is uitgezet door de gemeente (waarvan we het gekocht hebben, het kadaster is nog niet geweest).
Helaas zijn de stratenmakers nu bezig met de definitieve straat aan te leggen en missen we de voorste twee piket (?) paaltjes. Maar we kunnen die opnieuw laten uitzetten.
De achterste paaltjes staan er nog wel in.
Overigens hebben de stratenmakers ook een opritje gelegd voor alle kavels en die beginnen/stoppen waar de voorste piket paaltjes stonden.

[edit]

Heb net even de kadaster stukken gedownload.
Die van mijzelf en die van de buren.
Op de plek waar de namen van mij en mijn vrouw staan (ieder 1/2 staat er netjes). Staat er bij mijn buren niks.

Dus die zijn nog niet bij de notaris geweest dan..?

[ Voor 13% gewijzigd door nils7 op 18-05-2025 11:16 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ArnaudYK schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Dan zul je geïntegreerde zonnepanelen hebben. Alle overige panelen op en bij woningen zijn vrijgesteld van BTW. Dus de meeste zullen (na 2023) geen BTW meer betaald hebben. Bij mij zaten ze wel op gelijke hoogte met de gevelbekleding (dus lijkt geïntegreerd) maar ze fungeren niet als dakbedekking (waterkering). Dus ook hier 0% btw op de factuur.
Klopt, we hebben panelen die onderdeel zijn van het dak en dus 21% BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
nils7 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:49:
Oh best veel reacties.
Wij hebben kavel 5 van 5 kavels gekocht. De laatste in de rij. En op dit moment op een hoek.
Tja, daar ben he mooi klaar mee :)

Het is niet leuk, maak de investering in een goede omheining is overzichtelijk. Laat een landmeter de grenzen goed uitzetten. Maak ook foto’s, want zodra je buren gaan bouwen is jouw hekwerk ideaal ivoor opslag, vinden de bouwers althans.

Kennelijk zijn je buren (nog) geen eigenaar, check de gemeente voor de procedure en status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik lees links en rechts dat er sinds maart 2020 een verplichting is dat er bij grote verandering (of nieuwbouw) waterzijdig ingeregeld word.
Is het dan normaal dat je hier een soort inregel rapport van krijgt?
Moet ik op voorhand hiernaar vragen aan mijn bouwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:22
Wij zijn ons momenteel aan het oriënteren in materialen voor de kozijnen voor ons nieuw te bouwen huis.
Opties voor ons zijn:
- Kunststof (maar vragen ons af of een donkere kleur mooi blijft na vele jaren?)
- Volledig aluminium
- Hout-aluminium combinatie (hout aan binnenzijde, aluminium aan buitenzijde).

We vragen ons af wat jullie gekozen hebben en waarom?
We zijn vooral heel nieuwsgierig of er mensen zijn op dit forum die voor Hout-aluminium gekozen hebben en hoe dit bevalt. We vinden dat namelijk het allermooiste. Hebben jullie tips voor welke leverancier hierin?
We kunnen hier weinig over vinden online.

Alvast dank jullie wel voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rell op 18-05-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Rell schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:32:
Wij zijn ons momenteel aan het oriënteren in materialen voor de kozijnen voor ons nieuw te bouwen huis.
Opties voor ons zijn:
- Kunststof (maar vragen ons af of een donkere kleur mooi blijft na vele jaren?)
- Volledig aluminium

We zijn vooral heel nieuwsgierig of er mensen zijn op dit forum die voor Hout-aluminium gekozen hebben en hoe dit bevalt. We vinden dat namelijk het allermooiste. Hebben jullie tips voor welke leverancier hierin?

Als jullie dat mooi vinden en het binnen je budget past, dan koop je dat toch? De mensen hier hebben echt geen 3 decenia ervaring met dat type kozijn ;) Als je iets wil wat ruimer verkrijgbaar is en al vele jaren wordt gebruikt moet je iets conventionelers kiezen. ik heb het wel eens toegepast en opzich is er niets raars aan, het is dan ook niet veel anders dan een houten kozijn met een aluminium voorkant. veel van die kozijnen zijn trouwens geschikt voor een passief huis wellicht heb je daar een aanknopingspunt op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:22
Dank voor je reactie twain4me. Dat is natuurlijk zeker zo, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die deze overweging ook hebben gehad en wat de beweegredenen waren om voor het ene of het andere te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Wij hebben houtlook kunststof. Wist niet eens dat er een combo bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
We hebben aluminium kozijnen gekozen. Als je voor een minimalistische en filigraine uitstraling wilt gaan, is dat dé weg.
Echter, het is duur en niet alleen het materiaal. Hulpkozijnen maar ook de latere afwerking rond de kozijnen vragen continue aandacht en dus ook kosten.
We hebben grote kozijnen, en dan merk ook dat het een relatief zwak materiaal is.

Zou ik het nog’es kiezen? Ik denk van niet. Goed kunststof is toch wat handiger denk ik achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Wij hebben voor aluminium kozijnen gekozen. Dit vanwege de uitstraling en natuurlijk onderhoudsvrij. Kunstof kozijnen vinden wij persoonlijk net niet .
Conrado schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:16:
[...]

We hebben grote kozijnen, en dan merk ook dat het een relatief zwak materiaal is.
Wij krijgen ook grote kozijnen en weet dat de aannemer lang bezig is geweest met de leverancier en architect om het goed op papier te krijgen. Maar dan ( hoop ik ) krijg je ook wat :)

[ Voor 57% gewijzigd door backupdevice op 19-05-2025 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:52
Opties voor ons zijn:
- Volledig aluminium

Bij vrienden in Oostenrijk de hout-aluminium optie gezien en die kozijnen waren echt van hele goede kwaliteit! Ook de 3 rubbers op ieder profiel en de afwerking aan de binnenzijde die dan van volledig hout was zag er zeer goed uit.

Edit: Toen zelfs foto’s van gemaakt. Zie ook dat de integratie met screens heel mooi uitgewerkt was. Ter beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjILGL64IX1bvRqsJMbP6nSZCDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ia5nk5zR1DTP6FLG05h1aI9a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCmWJcM-k4LzHWkfYEiRsYBOJ1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8XUdvsl80rOP63aLeNqHHoN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door walletje-w op 19-05-2025 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RogerSch
walletje-w schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:22:
[...]

Bij vrienden in Oostenrijk de hout-aluminium optie gezien en die kozijnen waren echt van hele goede kwaliteit! Ook de 3 rubbers op ieder profiel en de afwerking aan de binnenzijde die dan van volledig hout was zag er zeer goed uit.

Edit: Toen zelfs foto’s van gemaakt. Zie ook dat de integratie met screens heel mooi uitgewerkt was. Ter beeldvorming:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er goed uit!

Vanwege kostenoverwegingen gaan wij deze keer toch voor kunststof kozijnen...
Bij een gedetailleerde kostenraming kwamen wij toch ver boven ons gewenste budget uit. Helaas.

20 jaar geleden bestond alu/hout nog niet. Toen kwam de Architect met het voorstel om houten glaslatten te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Bj9CItk0L_2Rltes_w17gEr0Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uBrobi3dgZkaDATqOFEJhhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het was lekker druk op de kavel vanochtend.

Er is gestart met het plaatsen van de infiltratiekratten voor HWA en de bouwers voor de serre zijn ook begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gclsDaf7y-vsaPsc5nQL-Pej9ak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwO0awko59Z7z30YX0ZBx6yB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1U9DfWXnaPFGy_rPDh9uwOUpzII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8VhGpfEgOpmRQTJ7PyOnHUp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXe_s5D_1EBUttAXnDtA8zgd3Os=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUFd5xuACF9VnOOLKQpaXHri.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEi7WNWme161R0nGg-0eDYsD7Kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HASH2E2BPNB0nU5ELsbtYoNx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1m1_UrjUJ9_uoSOspcmkRgeRgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8iLrm11VQUm2MxjzU8gGFe4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:36
Opties voor ons zijn:
- Volledig aluminium
Wij hadden heel graag hout-aluminium gehad (dan wel een heel goed geisoleerde variant). Helaas paste dat niet in ons budget, dus uiteindelijk gekozen voor een houten (passief huis) kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Koffie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:21:
Het was lekker druk op de kavel vanochtend.

Er is gestart met het plaatsen van de infiltratiekratten voor HWA en de bouwers voor de serre zijn ook begonnen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Wij hebben dezelfde stenen als jullie uitgezocht. :). Wij combineren deze met een donkere voeg op 4MM diepte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 19-05-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seanpaul
nils7 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:49:
Oh best veel reacties.

Kavel 6 twijfelt de gemeente over of ze die in de verkoop gaan gooien en als ze dat doen dan eind 2026 pas.
Die komt dus al 1 kant naast ons, misschien ooit.

De andere 4 kavels heb ik van 3 een omgevingsvergunning gezien.
Twee x een omgevingsvergunningen op het kavel naast ons, 1x in juli 2024 en 1x in november 2024.
Maar van alle 4 de kavels naast ons is er nog 0 gebeurt.
Geeft ons lekker de ruimte.
Onze omgevingsvergunning is van februari 2024 overigens.
In principe hadden mijn buren dus vanaf begin dit jaar kunnen beginnen.

Onze verhuis staat voor as zaterdag gepland.
Binnen is het, op de kasten van de meubelmaker na, helemaal af dan.

Maar de tuin nog niet. We hebben twee raskatten die ik, vanwege catnapping, zeker op eigen terrein wil houden.
Dus lang wachten met de erfafscheiding of iets losjes weg zetten zit er niet in.

Ons kavel is uitgezet door de gemeente (waarvan we het gekocht hebben, het kadaster is nog niet geweest).
Helaas zijn de stratenmakers nu bezig met de definitieve straat aan te leggen en missen we de voorste twee piket (?) paaltjes. Maar we kunnen die opnieuw laten uitzetten.
De achterste paaltjes staan er nog wel in.
Overigens hebben de stratenmakers ook een opritje gelegd voor alle kavels en die beginnen/stoppen waar de voorste piket paaltjes stonden.

[edit]

Heb net even de kadaster stukken gedownload.
Die van mijzelf en die van de buren.
Op de plek waar de namen van mij en mijn vrouw staan (ieder 1/2 staat er netjes). Staat er bij mijn buren niks.

Dus die zijn nog niet bij de notaris geweest dan..?
toon volledige bericht
Ik vermoed dat wij ongeveer hetzelfde zullen krijgen. We zitten namelijk tussen twee kavels in, in een rijtje van in totaal drie. Ik ben van plan om langs de zijkant een (beuken)haag te plaatsen op de erfgrens. Beukenhaag kun je op dit moment door werkelijk heel Nederland gratis ophalen (check marktplaats) en dan heb je ze al gelijk mooi hoog. Mooi en erg goedkoop (vergeleken met schutting). Omdat wij een redelijk grote kavel hebben, vind ik schutting over een lengte van (aan een zijde) 51 meter ook niet zo mooi als ik eerlijk mag zijn. Maar goed, wij hebben geen kat :X
Aan de achterkant wil ik waarschijnlijk wel een schutting met een poort of iets dergelijks plaatsen. Ik wil in ieder geval voorkomen dat men via de achterkant zomaar door de haag heen kan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
seanpaul schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:16:
Beukenhaag kun je op dit moment door werkelijk heel Nederland gratis ophalen (check marktplaats) en dan heb je ze al gelijk mooi hoog. Mooi en erg goedkoop (vergeleken met schutting).
Er is gelukkig heel wat meer te krijgen dan enkel een beukenhaag of een schutting:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een goed stuk prikkeldraad of mooi Berlijns beton is ook een optie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Wij gaan waarschijnlijk voor een laurier haag . Moeten 2 x 60 meter overbruggen. Aan 1 kant laurier & aan de andere kant berging , schuur buren en een stuk haag. Achterkant helemaal open . Kijken uit op platteland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Wij gaan voor rondom (plm 65 meter) schutting. Alles dicht ivm gewenste privacy. Achter en rechtsachter/rechts komen er nog minimaal 3 tuinen die scheiden aan de onze. Moet allemaal nog in ontwikkeling komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Frantic schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:38:
Wij gaan voor rondom (plm 65 meter) schutting. Alles dicht ivm gewenste privacy. Achter en rechtsachter/rechts komen er nog minimaal 3 tuinen die scheiden aan de onze. Moet allemaal nog in ontwikkeling komen.
Wij hebben aan de ene kant onze berging staan, met in het verlengde daarvan een schuur van de buren. Dat scheelt zo 30 meter aan schutting of hekwerk. Daar gaan wij dan ook leibomen enzo plaatsen. Andere kant is de tuin van de andere buren, maar die zitten verder naar achteren dus gaan wij werken met Laurier....
Achterkant is vrij zicht op weilanden dus laten wij open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:54
Heb je nog ergens een magneetfilter zitten? Zie hem zo snel niet zitten op je fotos. Die Nibe UKV tanks zijn namelijk van staal en daar kwam bij mij continu kleine stukjes/flakes metaal vanaf. Zonder filter kan je schade krijgen aan de pomp met permanente magneet. Je leidingen uit je SWW tank lijken allemaal vrij snel omhoog te lopen. Check in het algemene L/W forum even "eenpijps circulatie", want dit kan behoorlijk wat warmteverlies in je tank geven.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

We hebben een datum voor de nuts!! Woohoo!!!
In de laatste week is het een drukte van belang met allemaal partijen die overal de laatste hand aan leggen.
De HWA word eindelijk aangelegd waardoor we van die lelijke blauwe plastic slangen afzijn en daarvoor in de plaats mooie zinken regenpijpen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06MIkfASsWwbwYBxW_6_ed_3sDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDyjH0qmUagkFNov4LLyi6Bm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lIgtzNjjoo4rirmjvcfK0AgA-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBq9U2Y9akrpIvaUxriXFIXs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE_67CVizwg1X0u5Pv0FAmn9o-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4P7Qf5UGMJSX0AlE1Wz20mN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Koffie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:31:
In de laatste week is het een drukte van belang met allemaal partijen die overal de laatste hand aan leggen.
De HWA word eindelijk aangelegd waardoor we van die lelijke blauwe plastic slangen afzijn en daarvoor in de plaats mooie zinken regenpijpen krijgen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Feli!

Hier zijn ze bezig met het zetten van het peil op de fundering. Krijgen langzamerhand meer zicht op wat we gaan laten maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Koffie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:31:
To nuts, or not to nuts :+

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic