Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:20
Tja, wat kost een huis :)

Zonder verder onderbouwing is daar weinig van te zeggen. Ontwerp is een belangrijke factor: twee architecten voldeden niet. Heb je zulke specifieke wensen? Tweede factor is de grootte: Kleinere huizen zijn simpelweg duurder omdat alle basis- en techniekzaken door minder kuubs gedeeld worden. Derde factor is de techniek en afwerking: Aluminium kozijnen, (bodem) warmtepomp, ventilate-D, als voorbeelden, zijn behoorlijke kosten posten.

Als vuistregel: gemiddeld huis met gemiddelde afwerking is circa € 850/m3. Dat zijn de bouwkosten, dus wat de aannemer rekent, zonder keuken en met basis sanitair.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• big bang
  • Laatst online: 03:38
maarten_v schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:32:
Ik ben bezig met een nieuwbouwvilla, maar het traject verloopt niet echt soepel.

Ik heb eerst twee gerenommeerde architecten een ontwerp laten maken op basis van mijn programma van eisen, maar beide ontwerpen voldeden daar niet aan. Daarna ben ik naar een derde architect gegaan en dat ontwerp sloot gelukkig veel beter aan.

Alle architecten gaven aan dat ik ongeveer €1.000 per m³ moest rekenen, en volgens hen paste het ontwerp ook binnen mijn budget.

We werken met een bouwteam en inmiddels heb ik de eerste begroting van de aannemer ontvangen. Die ligt daar boven terwijl er allerlei zaken nog uitgesloten of vergeten zijn. Ik hoor ook van andere mensen dat de kosten flink hoger zijn.

Is alles opeens duurder geworden, of hebben architecten geen idee wat alles kost?

Waar komen anderen op uit qua kosten per kuub inclusief keuken, badkamer en afwerking en alles?
1000 per kuub klinkt realistisch, (3 jaar geleden zat dan nog rond de 800) echter:
- buitenschil is relatief duur, hoe meer je huis een kubus benaderd, hoe goedkoper
- kleine huizen zijn per m3 duurder dan grote huizen
- uiteraard kun je ruim boven de 1000 per m3 uitkomen met maar genoeg wensen cq eisen op je lijstje.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 21:14
Ik ben bezig met een nieuwbouwvilla, maar het traject verloopt niet echt soepel.

Ik heb eerst twee gerenommeerde architecten een ontwerp laten maken op basis van mijn programma van eisen, maar beide ontwerpen voldeden daar niet aan. Daarna ben ik naar een derde architect gegaan en dat ontwerp sloot gelukkig veel beter aan.

Alle architecten gaven aan dat ik ongeveer €1.000 per m³ moest rekenen, en volgens hen paste het ontwerp ook binnen mijn budget.

We werken met een bouwteam en inmiddels heb ik de eerste begroting van de aannemer ontvangen. Die ligt daar boven terwijl er allerlei zaken nog uitgesloten of vergeten zijn. Ik hoor ook van andere mensen dat de kosten flink hoger zijn.

Is alles opeens duurder geworden, of hebben architecten geen idee wat alles kost?

Waar komen anderen op uit qua kosten per kuub inclusief keuken, badkamer en afwerking en alles?
Ongeveer 1000 euro de m3, exclusief grond en exclusief tuinaanpak. Wij zijn in zee gegaan met een prefab bouwer (Groothuisbouw), kon helemaal naar onze wens. Uiteraard moet je dan kiezen uit de beschikbare materialen, maar die voldeden prima. We hebben alles kunnen doen wat op ons lijstje stond. Keuken, sanitair , vloeren, zonwering etc wordt niet door de bouwer gedaan, maar zit wel in deze m3 prijs. Tikt allemaal flink door.
Ook de aanvragen van vergunningen, bodemonderzoek ed zijn serieuze bedragen, zitten wel in mijn totaalprijs. Huis staat in 12 weken, achteraf betalen bij oplevering.

We hebben het ontwerp ook door een lokale aannemer laten uitrekenen, en die kwam significant hoger uit.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:37

Voor een huis van 1200 m3 zit ik op 1100 euro en hebben nog geen echt gekke / dure dingen.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:29
Toen wij anderhalf jaar terug voor kavels aan het kijken waren werd voor het huis en afwerking 1300 per m2 aangegeven.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:36

Conrado schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:43:

Zonder verder onderbouwing is daar weinig van te zeggen. Ontwerp is een belangrijke factor: twee architecten voldeden niet. Heb je zulke specifieke wensen? Tweede factor is de grootte: Kleinere huizen zijn simpelweg duurder omdat alle basis- en techniekzaken door minder kuubs gedeeld worden. Derde factor is de techniek en afwerking: Aluminium kozijnen, (bodem) warmtepomp, ventilate-D, als voorbeelden, zijn behoorlijke kosten posten.

Als vuistregel: gemiddeld huis met gemiddelde afwerking is circa € 850/m3. Dat zijn de bouwkosten, dus wat de aannemer rekent, zonder keuken en met basis sanitair.
Goede beschrijving.

Nog wel een aanvulling en op de vraag @maarten_v of architecten weten wat een huis kost...
Soms wel, maar lang niet altijd.

Wat een losse architect en los bouw team, die niet eerder samen werkten, als nadeel hebben... Ze weten niet wat elkaars sterke en zwakke punten zijn.
Elke aannemer / bouwer heeft zijn voorkeuren hoe ze goed kunnen/willen bouwen. Als een architect voorstellen doet daar die daar niet in meegaan, dan rekent een bouwer/aannemer (veel) extra.
Het kan best lastig zijn dat op elkaar af te stemmen.

Zelf gebouwd met eigen ontwerp via Allure bouw voor 440 euro per M3 in de basis en 620 euro per M3 allin (zonder kavel en zonder tuin) maar wel met luxe afwerking en hybride warmtepomp, zonnepanelen e.d.
Maarja, dat was prijspeil in eind 2017. Ik denk dat daar wel 40%-50% bij op mag tegenwoordig.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-05 00:54
Wij zitten bij huis met 1334m3 op een aanneemsom van 990000. Dit is excl keuken en sanitair. Zit wel een stelpost voor installatie badkamer in. Wel inclusief geschilderde muren en betegeling badkamers en toilet.

Vrijdag de aannemer uitgekozen. Wij hebben 2 aannemers laten aanbesteden met een open begroting. Zoals verwacht ontliep het elkaar niet veel en daarom hebben wij gekozen voor de aannemer waar onze architect veel mee werkt.

Tot zo ver is het proces heel prettig. Als de gemeente ook nog mee gaat werken zou dat helemaal top zijn

In de m3 zit ook een veranda. Dat ding is nog verrassend duur door het livium. Waarschijnlijk doen we de veranda later maar bereiden wij hem wel voor. Als de onvoorzien meevalt komt hij alsnog meteen.

Begroting voelt compleet dus goede hoop dat het meteen kan.

• Conrado
Een snelle rekensom maakt daar € 742 / m3 van. Da's actueel wel heel erg laag. Nu gun ik je dat van harte, en ik ga ervanuit dat de aannemers een goede offerte hebben afgegeven. Daarom vermoed ik dat er 'iets' met de kuubs niet goed gerekend is, zeker als een veranda daar ook onderdeel van is....

• Isniedood

Waarom heb je al een bouwteam voordat je een prijs hebt voor het ontwerp ?

Wij hebben een architect gekozen. Hij heeft een ontwerp gemaakt welke wij bij 2 aannemers hebben neergelegd. 1 aannemer die de architect heeft aangedragen en 1 die wij hadden uitgekozen. Vervolgens zijn zij beide met een open begroting gekomen.

Er zitten altijd nog wat open eindjes maar zo'n begroting is wel heel compleet. Staan er te veel stelposten in vraag dan door en om offertes. dan kies je de aannemer waar jij je het prettigst bij voelt en die wordt onderdeel van het bouwteam.

Voordeel is dat je zeker weet dat je een goede prijs krijgt. Ons huis kan gegarandeerd gebouwd worden voor de prijs van de open begroting.

Open punten zijn :
  • Heien( geen sondering gedaan)
  • Wat voor een trap willen we
  • E installaties (staat 75 k voor in volgens nen1010 maar er zullen wel een zooi extra elektra punten komen)
  • W installaties (staat ook 75k voor in, met offertes voor warmtepomp en wtw maar weet niet precies welke)
  • Sanitair (installatie is wel een stelpost voor)
Dit proces is hoe de architect het ons heeft voorgesteld en bevalt erg goed. Uiteindelijk hebben we dan ook de aannemer uitgekozen die hij had aangebracht omdat hij daar sowieso prettig mee werkt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:49
Conrado schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:17:
Een snelle rekensom maakt daar € 742 / m3 van. Da's actueel wel heel erg laag. Nu gun ik je dat van harte, en ik ga ervanuit dat de aannemers een goede offerte hebben afgegeven. Daarom vermoed ik dat er 'iets' met de kuubs niet goed gerekend is, zeker als een veranda daar ook onderdeel van is....
Valt wel mee toch, als ik bij groothuis een groot huis (pun intended) bij elkaar klik kom ik "afgebouwd" op nog veel minder (bv 6 ton voor 1200m3).
Natuurlijk komt daar nog wel een hoop bij, maar geen 6 ton.

• Isniedood
Conrado schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:17:
Het is +- 300 m2 woonoppervlakte en 50 m2 veranda. Veranda is +- 48k.

Woonoppervlakte is wel discutabel met schuine daken . Wordt gerekend vanaf 1,2m hoogte al loopt het vrij stijl omhoog.

Verder is de beneden verdieping traditionele bouw waarop ze 2 verdiepingen prefab heb zetten. Dat zou de kosten flink moeten drukken.

• Conrado
Voor veel beginners is de kuubprijs een belangrijke kapstok om mee te kunnen budgetteren. En we willen hier mensen zo realistic mogelijk informeren. Daarom mijn opmerking dat het me laag overkomt.
Eerlijk gezegd is het me niet duidelijk hoe je van 300m2 uitkomt op ruim 1300m3 komt.

@mitsumark, er zij hier veel collega's die met Groothuis en anderen gebouwd hebben, en die zullen vast nog wel reageren wat hun ervaring is.

• Pimirene
De serre bij ons vorige huis kostte compleet bijna een ton, 30 m2. Vier jaar geleden. Wel heel luxe.

Wat tikt ook door wat niet in de tool van Groothuisbouw zit: vergunningen gemeente, bodemonderzoek , als je pech hebt archeologisch onderzoek, flora en fauna e.d. . Stelposten voor palen na sondering, extra zand, drainage platen, bij ons 48 rijplaten voor 12 weken huren, aggregaat of bouwaansluiting maken, riool, aansluiten nutsvoorzieningen ( ook snel 5000 euro) , bij ons nog afbreken oude schuren en straks nog het oude woonhuis. Ik vergeet vast nog wat nu.

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 19:26
Conrado schreef op zondag 24 mei 2026 @ 00:06:
Voor veel beginners is de kuubprijs een belangrijke kapstok om mee te kunnen budgetteren. En we willen hier mensen zo realistic mogelijk informeren. Daarom mijn opmerking dat het me laag overkomt.
Eerlijk gezegd is het me niet duidelijk hoe je van 300m2 uitkomt op ruim 1300m3 komt.

@mitsumark, er zij hier veel collega's die met Groothuis en anderen gebouwd hebben, en die zullen vast nog wel reageren wat hun ervaring is.
Je kunt misschien iemand vinden die een aanbieding doet met een lager kuubprijs, maar mijn ervaring is dat je vaak wordt binnengehaald met de verwachting van een lage kuubprijs en dat de uiteindelijke echte aanbieding vaak een stuk hoger ligt. Als je dan niet verder gaat dan moet je nog wel ontwerpkosten betalen bij een architect, dat is zonde geld.
En als je een goedkope aanbieding krijgt dan is de kans groot dat je tijdens de bouw met allerlei meerwerk krijgt te maken.
Gebruik de kuubprijs dus alleen als richting. En je kunt overwegen om ook meer zaken zelf te doen, als je beetje handig bent kan dat veel geld schelen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:49
En met "de kuubprijs" bedoel je dan 750, of 1000, of 1250, nog meer? Het zegt nu nog niet zoveel, zeker niet zonder te weten wat erin zit.
Ik zou echt nog wat meer detail in het budget willen zien, zelfs tijdens het oriënteren naar mogelijkheden.

• Conrado
Wat @Tijgerhaai bedoelt is dat - welke prijs ook - de kuubprijs enkel een eerste indicatie is. Prima voor een eerste inschatting, maar meer ook niet.

Zoals al gezegd diverse mensen hier noemen nu kuubprijzen van rond de € 1000. Begin daar 'es mee. En ik snap, dat valt altijd tegen. En iedereen denkt dat het dan wel met wat minder kan. Maar dat gaat - achteraf - er echt anders uitzien.
En de kuubprijs gaat over wat de aannemer berekent. Daar komt dus nog grond, vergunningen/leges, keuken, sanitair, vloeren, textiel, tuin en nog wat zaken bij.

• Isniedood
Bij deze het ontwerp waarmee wij verder gaan. In eerste instantie was al het baksteen natuursteen, maar dat werd toch wat te duur. De kap is HSB, beneden traditioneel en de binnenmuren van de eerste verdieping kalkzandsteen.

Ben vooral benieuwd naar de BENG berekening met al het glas. Mogelijk meer overstek nodig of extra screens. Zoals gezegd zal de veranda waarschijnlijk later gebouwd worden en nu enkel voorbereid.

Voorzijde is niet helemaal in lijn met wat het geworden is. Bij de garage komt aan de linkerkant nog een 2 meter bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 71% gewijzigd door Isniedood op 24-05-2026 11:24 ]

• Conrado
Zo, da's een mooi en interessant ontwerp!

Ook duur trouwens ;)
Veel glas maakt het sowieso duur, maar vraagt ook constructief extra zaken. Er zal in de gevels behoorlijk wat staal moeten komen.
Hoe is de orientering?

• Pimirene
Isniedood schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:22:
Bij deze het ontwerp waarmee wij verder gaan. In eerste instantie was al het baksteen natuursteen, maar dat werd toch wat te duur. De kap is HSB, beneden traditioneel en de binnenmuren van de eerste verdieping kalkzandsteen.

Ben vooral benieuwd naar de BENG berekening met al het glas. Mogelijk meer overstek nodig of extra screens. Zoals gezegd zal de veranda waarschijnlijk later gebouwd worden en nu enkel voorbereid.

Voorzijde is niet helemaal in lijn met wat het geworden is. Bij de garage komt aan de linkerkant nog een 2 meter bij

***members only***
Ook aan de praktische zaken gedacht met al dat glas? Zonwering, hitte, schoonhouden, stookkosten, privacy?. Bij kantoorpanden met zoveel glas vond ik het niet prettig. Ook onze serre werd ondanks hittewerend glas en zonwering flink heet

• Isniedood
Conrado schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:53:
Zo, da's een mooi en interessant ontwerp!

Ook duur trouwens ;)
Veel glas maakt het sowieso duur, maar vraagt ook constructief extra zaken. Er zal in de gevels behoorlijk wat staal moeten komen.
Hoe is de orientering?
Thanks! Achtertuin licht op het Zuid oosten

Constructieberekening moet nog volgen. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Pimirene schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Ook aan de praktische zaken gedacht met al dat glas? Zonwering, hitte, schoonhouden, stookkosten, privacy?. Bij kantoorpanden met zoveel glas vond ik het niet prettig. Ook onze serre werd ondanks hittewerend glas en zonwering flink heet
Ja uiteraard. Ramen lappen is niet onze grote hobby en uitbesteed.

We kijken verder uit op een bomenstrook dus privacy zit goed.

Huidige aanneemsom is incl triple glas.

Met de BENG berekening zullen we een stuk wijzer worden hoe het zit qua hitte ed. Op zich hebben een redelijke overstek en dat kan nog wel meer. Screens zijn ook een optie maar de architect heeft al doel dat dat niet nodig is. Wij neigen naar aircos op de slaapkamers maar daar nog geen definitieve keuze over gemaakt.

Neemt niet weg dat het hitte verhaal wel ook mijn grootste zorg is. Denk dat een veranda dan wel veel doet helemaal met draaibaar livium

Wat niet heel goed te zien is in de afbeelding is dat aan de voorzijde de helft van de deur nog een stuk dieper ligt. Die kant komt wel goed.

[ Voor 56% gewijzigd door Isniedood op 24-05-2026 12:26 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:37
Isniedood schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Thanks! Achtertuin licht op het Zuid oosten

Constructieberekening moet nog volgen. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

[...]

Ja uiteraard. Ramen lappen is niet onze grote hobby en uitbesteed.

We kijken verder uit op een bomenstrook dus privacy zit goed.

Huidige aanneemsom is incl triple glas.

Met de BENG berekening zullen we een stuk wijzer worden hoe het zit qua hitte ed. Op zich hebben een redelijke overstek en dat kan nog wel meer. Screens zijn ook een optie maar de architect heeft al doel dat dat niet nodig is. Wij neigen naar aircos op de slaapkamers maar daar nog geen definitieve keuze over gemaakt.

Neemt niet weg dat het hitte verhaal wel ook mijn grootste zorg is. Denk dat een veranda dan wel veel doet helemaal met draaibaar livium

Wat niet heel goed te zien is in de afbeelding is dat aan de voorzijde de helft van de deur nog een stuk dieper ligt. Die kant komt wel goed.
Zoveel glas op het zuid-Oosten en dan geen screens/shutters etc. Dat wordt een interessante TO juli berekening....

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 18:58
Al dat glas tegenwoordig....en uiteindelijk allemaal maatregelen moeten nemen. Wat heb je er aan?

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-05 13:55
Isniedood schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:27:
[...]

Waarom heb je al een bouwteam voordat je een prijs hebt voor het ontwerp ?

Wij hebben een architect gekozen. Hij heeft een ontwerp gemaakt welke wij bij 2 aannemers hebben neergelegd. 1 aannemer die de architect heeft aangedragen en 1 die wij hadden uitgekozen. Vervolgens zijn zij beide met een open begroting gekomen.

Er zitten altijd nog wat open eindjes maar zo'n begroting is wel heel compleet. Staan er te veel stelposten in vraag dan door en om offertes. dan kies je de aannemer waar jij je het prettigst bij voelt en die wordt onderdeel van het bouwteam.

Voordeel is dat je zeker weet dat je een goede prijs krijgt. Ons huis kan gegarandeerd gebouwd worden voor de prijs van de open begroting.

Open punten zijn :
  • Heien( geen sondering gedaan)
  • Wat voor een trap willen we
  • E installaties (staat 75 k voor in volgens nen1010 maar er zullen wel een zooi extra elektra punten komen)
  • W installaties (staat ook 75k voor in, met offertes voor warmtepomp en wtw maar weet niet precies welke)
  • Sanitair (installatie is wel een stelpost voor)
Dit proces is hoe de architect het ons heeft voorgesteld en bevalt erg goed. Uiteindelijk hebben we dan ook de aannemer uitgekozen die hij had aangebracht omdat hij daar sowieso prettig mee werkt.
Zo hebben wij het ook aangepakt. Het verschil was ongeveer 150.000€ tussen beide aannemers.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RogerSch schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:03:
[...]

Zoveel glas op het zuid-Oosten en dan geen screens/shutters etc. Dat wordt een interessante TO juli berekening....
Ik moest even terugzoeken, maar ik neem aan dat het gaat om dit ontwerp: Isniedood in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3" van @Isniedood
Als die achtergevel op het ZO ligt, dan wordt het veel te warm in huis. Daar zal een airco permanent op hoog vermogen moeten draaien om het enigszins draaglijk te houden.
Die ramen met gekke vormen (eentje eindigt zelfs in een punt) zullen wel prijzig worden als je de prijzen bij de kozijnenboer opvraagt.
En ook zonwering (buitenjaloezieen) wordt dan een heel dure hobby, terwijl die bij zo'n ontwerp wel keihard nodig zijn.
De zon staat in NL vrij laag, en zeker op ZO zal een overstek nauwelijks helpen, de zon schijnt daar altijd onderdoor.
Iemand die zoiets voorstelt zonder zonwering is wat mij betreft niet helemaal lekker.
Ik ben bang dat de architect heeft gesteld dat dat niet nodig is, omdat ie niet weet hoe hij dat bij schuine ramen op moet lossen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik heb zelf een glazen gevel op NW en ik zou hem helemaal voor niets willen ruilen het licht is geweldig het accentueerd het ontwerp (gevel, vide, oude constructie) Dat het duurder was en nu moeilijker schoon maken het is allemaal helemaal prima als ik daarna weer van het geheel kan genieten. Ik heb ook een 10m2 pui op het zuid westen die op dit moment nog vol zon pakt, ik moet er nog een afdak plaatsen, dat ding vervloek ik dus ook op dit moment :P Al met Al is het goed dat de beng mensen iets beperkt en beschermd , maar in basis moet je natuurlijk zelf weten waar je je glas wil.

• Conrado
DeBaroN schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:06:
Al dat glas tegenwoordig....en uiteindelijk allemaal maatregelen moeten nemen. Wat heb je er aan?
Licht = Leven :)

• Conrado
twain4me schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:34:
Ik heb zelf een glazen gevel op NW en ik zou hem helemaal voor niets willen ruilen het licht is geweldig het accentueerd het ontwerp (gevel, vide, oude constructie)
Wij ook, en idd op het Noorden. Het licht is geweldig,

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Xq4vj05w/KVL142.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Conrado op 24-05-2026 15:42 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:40:
Wij ook, en idd op het Noorden. Het licht is geweldig,
[Afbeelding]
Op noord is dat inderdaad fantastisch (mits je met de inkijk kunt leven), maar had je dit op zuid (of ZO) willen hebben zonder zonwering?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Isniedood
Andrehj schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Ik moest even terugzoeken, maar ik neem aan dat het gaat om dit ontwerp: Isniedood in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3" van @Isniedood
Als die achtergevel op het ZO ligt, dan wordt het veel te warm in huis. Daar zal een airco permanent op hoog vermogen moeten draaien om het enigszins draaglijk te houden.
Die ramen met gekke vormen (eentje eindigt zelfs in een punt) zullen wel prijzig worden als je de prijzen bij de kozijnenboer opvraagt.
En ook zonwering (buitenjaloezieen) wordt dan een heel dure hobby, terwijl die bij zo'n ontwerp wel keihard nodig zijn.
De zon staat in NL vrij laag, en zeker op ZO zal een overstek nauwelijks helpen, de zon schijnt daar altijd onderdoor.
Iemand die zoiets voorstelt zonder zonwering is wat mij betreft niet helemaal lekker.
Ik beb bang dat de architect heeft gesteld dat dat niet nodig is, omdat ie niet weet hoe hij dat bij schuine ramen op moet lossen...
Offertes voor de kozijnen zijn er al. Viel eigenlijk mee

In principe ligt de onderste verdieping volledig in de schaduw van de veranda. De bovenste verdieping gaat wel lukken met overstek. Het is de eerste waar ik mij vooral zorgen om maak. Als we daar screens moeten dan is dat prima te doen

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:18

Heb je een schets of plattegrond, wellicht dat het wat meer inzicht geeft in waarom het duurder is.

Kuubprijs is een richtprijs.

Ga je allemaal moeilijker vormen hanteren en veel glas dan wordt het al snel duur.

• Conrado
Andrehj schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:08:
- mits je met de inkijk kunt leven -
Dat klopt, àls je veel glas toepast moet je daar ook op ontwerpen. Wij hebben in CAD de hele hal uitgewerkt en dusdanig opgezet dat de inkijk in het ontwerp past. Het kost natuurlijk wel tijd en aandacht.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vZzQnRtj/KVL143.jpg

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 13:26
Wij gaan deze week een knikarmscherm van 6x3 plaatsen in afwachting van de definitieve overkapping. Schuifpui van 4m pakt aardig wat zon met een tuin op het zuiden. De rest van het huis is lekker koel, warmtepomp houdt het, mits we alles dicht houden, binnen prima op 22-23 graden met koeling. Maar goed, de schuifpui staat op dit moment gewoon veel open. Je wil ook nog een beetje kunnen leven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 25-05-2026 13:50 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:43
Frantic schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:22:
Wij gaan deze week een knikarmscherm van 6x3 plaatsen in afwachting van de definitieve overkapping. Schuifpui van 4m pakt aardig wat zon met een tuin op het zuiden. De rest van het huis is lekker koel, warmtepomp houdt het, mits we alles dicht houden, binnen prima op 22-23 graden met koeling. Maar goed, de schuifpui staat op dit moment gewoon veel open. Je wil ook nog een beetje kunnen leven.

*knipje is makkelijker*
Wat is het probleem met die NoShow 1.0 ventielen?

[ Voor 49% gewijzigd door twain4me op 25-05-2026 13:52 . Reden: ivm mo tags ]

• Frantic
SquareOne schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Wat is het probleem met die NoShow 1.0 ventielen?
Fluiten

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:26
Ik heb een lamp op elke paal van de schutting gedaan ipv het scherm. Dat krijg je nooit echt onzichtbaar. De kabel zit dan in een sleuf die ik in elke hardhouten paal heb gefreest en dan weer verstopt achter een hardhouten lat in dezelfde breedtemaat als de paal. Je zou ook nog naar aluminium palen kunnen kijken, die zijn hol van binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsvikYdiKIxYCOG3jSED2_UTJ6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxfVmnM7G9aaqrZikxgCaRYR.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:58
Frantic schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:22:

***members only***
De betonpalen van hout beton schutting zijn met buis voor verlichting er in te bestellen. Weet natuurlijk niet wat voor schutting je naar aan het kijken bent.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Frantic
We hebben hout-beton, deze is reeds geplaatst. Achteraf idd die met buis moeten nemen. Maarja.. das nu te laat. Er is reeds 65m schutting geplaatst 😅

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 08:43
Scr33x0r schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Kennen jullie die grap van een kavel ovb gekocht? ;) We hebben er vanaf gezien. Omdat er vroeger een loonwerkbedrijf heeft gezeten en er al wat vervuiling aanwezig was op de kavel (wisten we, bult van 700m3) hebben we toch een voorbehoud bodemonderzoek bijgevoegd. Helaas blijkt dat er over de hele kavel heen verhoogde waardes van olie en mineralen waren aangetroffen. Nu blijkt dat na de sloop van de schuren de bult met eerst puin en later alleen grond, op meerdere plekken heeft gelegen en voor uitspoeling had gezorgd. We hebben een paar partijen offertes laten uitbrengen voor het saneren, de bult zelf, waarvan we al wisten, zat ongeveer op 60k, de rest van de grond schoon krijgen moesten we ook nog rekenen op een 100k extra. Elke keer als je vervolgens grond moet afvoeren komt er ook weer gezeik achter weg, denk aan 150m2 x 1.5m grondverbetering. Dan zou dat in eerste instantie iets van 11k kosten, maar omdat er 225m3 afgevoerd moet worden en niet hergebruikt mag worden komt er weer 20k bij.

Inmiddels hebben we een optie op een andere kavel in de buurt, nieuwbouwproject/wijk en ongeveer 1000m2, maar dus opnieuw terug naar de tekentafel, want dat moet weer in een bepaalde stijl etc etc..

We gaan weer lekker verder klooien :x
Nou, inmiddels ook hier wat schot in de zaak. We gaan eigenlijk zo goed als zeker met Selekthuis verder. Nu nog even kijken naar het huis en dan met name de stijl ervan. We hebben vanuit binnenuit gedacht hoe we willen wonen en dat ligt redelijk in lijn met hoe we dit wilden op de kavel waar we eerst een optie op hadden (die staat nog steeds te koop overigens). Enige nadeel van dit alles is dat we relatief wat ruimte willen, volgens het BKP mag er zelfs een hoogbouw woning geplaatst worden, maar de project architect vond dat toch echt niet kunnen. Daarnaast is het ook niet echt wat wij willen, dus dat is prima. Maar de projectarchitect had er een schuurwoning op getekend met een rieten 45gr kap, en hoewel de woning dan 15x9 is, wat beneden prima is, maakt het door die 45gr kap boven alles wel heel klein. We komen eigenlijk al gauw uit op een 55gr kap met een 44cm borstwering/muurplaatverhoger (zoals Selekthuis dat noemt). Je krijgt dan dit als doorsnede:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noLccWWOhuTlMKvDGX3zEHKsZ7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IzWNxLTUDHxzZqszkSFnowdM.png?f=fotoalbum_large Hier kan je wel redelijk veel in kwijt en scheelt met name boven dat bij de 1450mm knieschotten je nagenoeg alles gewoon kwijt kunt qua bureau, bed+hoofdbord etc. Echter vond de projectarchitect het eerste ontwerp (zoals we dat ook voor de andere kavel hadden) te modern, ging zeuren over de risaliet die we willen en het feit dat het dakvlak wel heel groot werd (ja mooi om te doorbreken toch met een risaliet?). Vervolgens vond hij juist dat het wel een simpel dakvlak moest zijn. Ze hebben daarop hun eigen sausje gedaan over wat we hadden, maar met behoud van volume en dat was best acceptabel. Ze willen graag een overstek met gebinten, ik vind dat onzin en weinig toevoegen, maar voegt wel direct 35-40k aan kosten toe. Als het goed is krijg ik ergens komende week de nieuwe schetsen van Selekthuis, dus ben benieuwd.

Over kosten gesproken, eerste offerte, redelijk compleet, incl sanitair, maar excl keuken etc, kwam op ongeveer 700k voor 985m3. Een kleine 725€ per m3, maar dat is dus excl keuken en "basis" sanitair.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:58
Frantic schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:25:
We hebben hout-beton, deze is reeds geplaatst. Achteraf idd die met buis moeten nemen. Maarja.. das nu te laat. Er is reeds 65m schutting geplaatst 😅
Haha ja dan ga je die niet meer omwisselen nee 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• NovaNLL
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 29-05 09:44
Ga deze ook maar eens volgen. Wij zitten een beetje in de oriënterende fase en of het slim is in de huidige markt blijft uiteraard een discussie. Ex grond heb ik een budget van 650.000 euro om een vrijstaande woning te bouwen. Voor wij met een aannemer of architect gaan zitten zijn wij wel benieuwd wat je daar nog voor neerzet. Het hoeft absoluut niet groter dan 180 tot 200m2 woonoppervlakte zijn.

• Pimirene
NovaNLL schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:40:
Ga deze ook maar eens volgen. Wij zitten een beetje in de oriënterende fase en of het slim is in de huidige markt blijft uiteraard een discussie. Ex grond heb ik een budget van 650.000 euro om een vrijstaande woning te bouwen. Voor wij met een aannemer of architect gaan zitten zijn wij wel benieuwd wat je daar nog voor neerzet. Het hoeft absoluut niet groter dan 180 tot 200m2 woonoppervlakte zijn.
Kijk een op de website van Groothuisbouw . Staat een tool waarmee je je huis kan ontwerpen en berekent direct de prijs. Dat is de basis. Extra opties tellen flink door. Ook vergunningen, grondonderzoek, aansluitingen, vloeren, zonwering, tuin, sanitair, keuken etc. Als je budget 650 is, zou ik een huis van 500 ontwerpen, en de rest voor de overige kosten.

• Isniedood
Ik zou eerst eens bij een all in bouwer informeren. Dan krijg je wel een goed idee. Bijvoorbeeld allure of Livingstone of 1 van de andere inde openingstopic. Dat zijn toevallig de 2 waarvan ik kennissen heb die heel tevreden waren

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 21:26
650k voor een dergelijke woning kan. Als dit de alleen de bouw is. Komt daar zaken als tuin (vergis je niet wat dat kan kosten), vergunning (leges), wkb, aansluiting op het net, architect etc bij dan kan de rekensom anders worden. Verder materiaal gebruik, keuken, sanitair, installaties, screens etc kunnen behoorlijke kostenposten zijn. Wil je verder alles afgewerkt hebben of doe je nog iets zelf?

Als je wilt probeer dan in ieder geval alle kostenposten die er mogelijk naast de bouw (aannemer) bij komen inzichtelijk te krijgen. En wees conservatief en dat weet je wat je voor de bouw te besteden hebt.

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Wij bouwen een huis van ca. 850 m3 (woonopp. ca. 200 m2 verdeeld over twee woonlagen).

Excl. grond, maar incl. alle bijkomende kosten (nuts, leges, zonwering, keuken, badkamer, vloer-/wandafwerking, basis tuin) komen wij op ca. €900/m3.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

Wij hebben net drie offertes gekregen voor ons nieuw te bouwen woning, en op basis daarvan zou ik zeggen dat E1000 per m3 moet kunnen. Maar bij ons zat er een best heel groot verschil tussen de hoogste en laagste offerte, dus wellicht moet je gewoon op zoek naar een andere aannemer.

• Tieske88
  • Laatst online: 07:07
Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren op het mogelijk in de toekomst zelf (laten) bouwen van een woning. Nu had ik iets bedacht en ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken of ervaring mee hebben.

Kavels worden hier sowieso maar beperkt aangeboden in de buurt en dan zijn ze over het algemeen ook nog een stuk kleiner dan onze wens is of ze liggen echt midden tussen de weilanden (wat voor mijn wederhelft een no-go is).

Echter zie ik hier wel regelmatig woningen binnen de bebouwde kom voorbij komen met voldoende perceel. Dit zijn dan gedateerde woningen, soms nog met funderingsproblematiek, die worden aangeboden voor 600-650k. Kavels met vergelijkbare afmetingen echter buiten de bebouwde kom zitten op 400k tot 450k.

Is het dan een gek idee (mits de gemeente daaraan wil meewerken) om zo'n woning te kopen en naast de bestaande woning een nieuwe woning te bouwen (als dat past binnen het bouwvlak)? Ja je betaalt 200k meer voor een "kavel" maar je hebt meteen een woning waar je prima een tijd kunt wonen, er is al een tuininrichting/oprit, nuts en aansluitingen liggen er al etc. Dit is dus al een kleine besparing maar daarnaast zorgt het ook voor minder tijdsdruk waardoor het mogelijk is om een groot deel zelf of tenminste in eigen beheer te doen. Ik ben zelf handig en ik werk zelf in de ontwikkeling/bouw dus heb daar ook wel contacten om e.e.a. zelf te regelen. Als het op die manier wat langer duurt, spullen in het buitenland bestelt of je even moet wachten tot een vakman tijd heeft dan is dat ook minder problematisch.

Denk ik hier nu te optimistisch over of is hier met wat doorzettingsvermogen wel een pad om te onderzoeken?

• Conrado
Tieske88 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:43:
Denk ik hier nu te optimistisch over of is hier met wat doorzettingsvermogen wel een pad om te onderzoeken?
Zonder optimisme komt geen enkel bouwplan van de grond :)

Het wordt best veel gedaan. Hier ligt een hele woonwijk in het bos. Zodra zo'n jaren-60 bungalow in de verkoop gaat, wordt het gesloopt en vervangen door een prachtig modern huis. Wat er wél of niet kan, hangt van de gemeente én het bestemmingsplan af. Kortom, ga met ze praten en laat je voorlichten.
Pas op met verkoopmakelaars, hun doel is de transactie, niet jouw plannen....

• Pimirene
Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren op het mogelijk in de toekomst zelf (laten) bouwen van een woning. Nu had ik iets bedacht en ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken of ervaring mee hebben.

Kavels worden hier sowieso maar beperkt aangeboden in de buurt en dan zijn ze over het algemeen ook nog een stuk kleiner dan onze wens is of ze liggen echt midden tussen de weilanden (wat voor mijn wederhelft een no-go is).

Echter zie ik hier wel regelmatig woningen binnen de bebouwde kom voorbij komen met voldoende perceel. Dit zijn dan gedateerde woningen, soms nog met funderingsproblematiek, die worden aangeboden voor 600-650k. Kavels met vergelijkbare afmetingen echter buiten de bebouwde kom zitten op 400k tot 450k.

Is het dan een gek idee (mits de gemeente daaraan wil meewerken) om zo'n woning te kopen en naast de bestaande woning een nieuwe woning te bouwen (als dat past binnen het bouwvlak)? Ja je betaalt 200k meer voor een "kavel" maar je hebt meteen een woning waar je prima een tijd kunt wonen, er is al een tuininrichting/oprit, nuts en aansluitingen liggen er al etc. Dit is dus al een kleine besparing maar daarnaast zorgt het ook voor minder tijdsdruk waardoor het mogelijk is om een groot deel zelf of tenminste in eigen beheer te doen. Ik ben zelf handig en ik werk zelf in de ontwikkeling/bouw dus heb daar ook wel contacten om e.e.a. zelf te regelen. Als het op die manier wat langer duurt, spullen in het buitenland bestelt of je even moet wachten tot een vakman tijd heeft dan is dat ook minder problematisch.

Ja hoor, kan prima. Ons huis is zo’n 140 jaar oud en daar achter zijn we nu een nieuwe woning aan het bouwen. In het omgevingsloket bij regels op de kaart kan je lezen welke eisen er aan nieuwbouw voor die plek worden gesteld. Komen wel veel kosten bij kijken, zoals afbreken oude huis, evt asbest in oude huizen, uitgebreid bodemonderzoek met kans op vervuilde grond met mogelijke sanering. Maar oude huizen staan vaak op de mooiste plekjes, leuker dan een nieuwbouwkavel. Je kan zo’n huisje ook renoveren, zeker als je zelf handig bent. Lokatie vinden wij belangrijker dan het huis. Als ons nieuwe huis klaar is moeten we na 3 maanden het oude afbreken.

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:56
Conrado schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:43:

Ik had misschien wel specifieke wensen, maar ik had bijvoorbeeld in mijn eisenlijstje een berging met ruimte voor m'n fiets, wat dan compleet werd vergeten. Moest ik maar een fietsenhok in de tuin zetten :)

Er is nu uitgegaan van aluminium kozijnen met hr+++ glas, lucht-water-warmtepomp, WTW systeem.
Het is 1184m³ waarvan 2 buiten garages en 2 binnen, die niet of nauwelijks zijn verwarmd / geïsoleerd, dus dat zouden goedkopere kuubs moeten zijn.

Ik begreep wel van de aannemer dat momenteel het kalkzandsteen en isolatie de laatste paar maanden duurder is geworden.

Dit is het ontwerp, hier staat de poort alleen op het kavel in plaats van op de brug (als ik überhaupt nog geld over hou voor een poort).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/varBS6DlP6Y7zfNeiBiIt2ejbYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hvCcdgjMrcEfITT6L8Z0Eftg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h_ldozwPk7EBEKFKUXAEzHQHZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bPcyHSTMmmlcZdMx9yJnjrjK.png?f=fotoalbum_large

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 16:54

Wom

Wom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:54:
Nadat we 11 jaar geleden al eens nieuwbouw hebben gepleegd (grotendeels zelf), zijn we nu opnieuw bezig met een bouwproject. Het perceel moet worden omgezet van tuingrond naar bouwgrond, maar helaas ligt dit nu bij de Raad van State (Speelt al een kleine drie jaar inmiddels). De gemeente heeft de vergunning afgegeven, maar hier is bezwaar op gekomen. Helaas is de omgevingswet sinds vorig jaar van kracht, waardoor de behandelingstermijnen in de praktijk allemaal langer zijn. Wanneer er uitspraak komt, is dus even af te wachten.

11-12 jaar geleden moesten we ook een aanpassing van bestemmingsplan doen (tuingrond naar bouwgrond), maar doordat er toen geen bezwaar was gekomen ging dat relatief snel (= anderhalf jaar van start tot bouwen). Vrees dat we dit keer er wel overheen gaan.
Moest even terugzoeken, maar 10 juni komt de zaak voor. Dan een week of zes tot acht wachten tot de uitspraak en hopen dat die positief voor ons uit valt. Als je ziet wat het verschil in offertes op een jaar tijd is, sla je recht achterover :+

We zijn ons overigens ook aan het oriënteren rond massieve houtbouw. Huidige woning was echt nog een klassieke bouw, dus dit voelt weer drie stappen vooruit (ook met alle andere regelgeving die veranderd is). Maar eerst fingers crossed maar d:)b

• ZveenT
  • Laatst online: 23:00
maarten_v schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Ik had misschien wel specifieke wensen, maar ik had bijvoorbeeld in mijn eisenlijstje een berging met ruimte voor m'n fiets, wat dan compleet werd vergeten. Moest ik maar een fietsenhok in de tuin zetten :)

Er is nu uitgegaan van aluminium kozijnen met hr+++ glas, lucht-water-warmtepomp, WTW systeem.
Het is 1184m³ waarvan 2 buiten garages en 2 binnen, die niet of nauwelijks zijn verwarmd / geïsoleerd, dus dat zouden goedkopere kuubs moeten zijn.

Ik begreep wel van de aannemer dat momenteel het kalkzandsteen en isolatie de laatste paar maanden duurder is geworden.

Dit is het ontwerp, hier staat de poort alleen op het kavel in plaats van op de brug (als ik überhaupt nog geld over hou voor een poort).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zitten die garages in dit gebouw? Of nog apart?

Zo op het oog zou je zeggen dat het niet heel duur moet zijn ;) , niet te duur voor je budget bedoel ik dan.

Wel wat glas,’maar ook geen spannende details - best wel recht toe recht aan. Dat kan best efficiënt bouwen zijn.

Heb je exotische materialen op je lijst?

Ik zou ook nog een andere aannemer aanschrijven.

• asdfke
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 16:32

Wij hebben ook een vergelijkbaar traject doorlopen. Een oude woning met groot bijgebouw gekocht. Bijgebouw is gesloopt en op die plek zijn we nu een nieuwe woning aan het bouwen. Later zal dan ook het huis plat gaan als we verhuisd zijn.

Het kan allemaal prima, maar hou wel rekening met een flinke doorlooptijd. Het kost volgens mij op deze manier toch allemaal net wat meer tijd. En je merkt dat je toch wat comfortabeler zit waardoor de drang om echt gas te geven bij ons in ieder geval ontbrak. Daardoor wel wat meer tijd genomen om keuzes goed doordacht te kunnen maken.

Hou er ook rekening mee dat je wel elke dag vanaf 7:00 uur mensen rond hebt lopen. Je moet daar tegen kunnen, al vind ik het wel tof om elke dag even een rondje te maken en alles te snappen wat er gaande is. Zal het nog gaan missen die bedrijvigheid...

• Pimirene
Hier staan ze om 6.00 uur al voor de deur, echter de bouw duurt slechts 12 weken bij Groothuisbouw . Ook bij ons komt het nieuwe huis op de plek van de oude schuren.

Hoe hebben jullie het gedaan met de opstal en inboedelverzekering voor het moment dat het nieuwe huis wordt opgeleverd ? Omdat het hetzelfde perceel is met zelfde huisnummer kunnen ict systemen dit niet aan. Ben al flink aan het rondbellen gegaan. Kan alleen het nieuwe huis verzekeren op moment van oplevering met inboedel, maar het oude huis kan niet in de opstalverzekering blijven tot moment van sloop . De vraag is natuurlijk is verzekeren dan nog relevant omdat het toch wordt afgebroken , als de inboedel maar in twee huizen verzekerd blijft. Hoe doen jullie dat en bij wie?

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:43
Wij zijn ondertussen al even bezig met het ontwerp van een nieuwbouwhuis. Lees hier al geruime tijd mee, en nu zijn we op een punt waarvan ik denk: Ik wil de indeling hier wel eens delen! Ik zie elke keer veel goede tips voorbij komen als iemand iets dergelijks deelt, wie weet wat wij allemaal nog gemist hebben :)

De kavel waar het op komt is +/- 1000m2, smal en lang. Ik heb het noorden aangegeven op de plaatjes, de tuin zit op ZZO.

Wat voor ons belangrijke eisen/punten zijn voor het huis:
  • Ruime woonkeuken
  • Ruime berging/garage
  • Kantoor begane grond (waar ook onze honden slapen 's nachts, en veelal ook overdag als ik daar werk :D )
  • 3 slaapkamers eerste verdieping
  • Toilet apart eerste verdieping
  • Pre: badkamer ensuite
We hebben al een paar keer met een aannemer/tekenaar om tafel gezeten. Naar aanleiding van de laatste tekeningen van hem hebben we nog wat wijzigingen doorgevoerd, die we eerst zelf getekend hebben. Ik heb ze in Floorplanner overgenomen zodat we wat makkelijker meubels kunnen 'intekenen'.

Hoofdwoning is +/- 9 x 15 meter, met aan de ene kant een erker met plat dak en aan de andere kant een garage/berging met plat dak, die aan de achterkant doorloopt in een veranda.

Geen idee hoe ik schuine wanden/daken kan maken in floorplanner, dus ik heb de 1,50m lijn op de eerste verdieping met stippellijntjes aangegeven.
Bij Badkamer 2 komt een dakkapel over de hele breedte. Alle andere ramen aan de zijkanten op de eerste verdieping zijn dakramen.

Wij zijn er nu tevreden over, maar misschien hebben we nog wat gemist. Hebben jullie nog tips? :*)

Afbeeldingen zijn klikbaar, zijn ze wat groter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G5B-RyDhKkYlh5B-YptOaNF_-8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SYS4WBgYFZVZC6NWilCdKfJ4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEIXxQHoo_IZtDKGwfv9-BtU9xU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RihXYZ5bM9cNboCPrIrs72zl.png?f=fotoalbum_tile

• RonJ
Tankiej schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:37:
Wij zijn ondertussen al even bezig met het ontwerp van een nieuwbouwhuis. Lees hier al geruime tijd mee, en nu zijn we op een punt waarvan ik denk: Ik wil de indeling hier wel eens delen! Ik zie elke keer veel goede tips voorbij komen als iemand iets dergelijks deelt, wie weet wat wij allemaal nog gemist hebben :)

De kavel waar het op komt is +/- 1000m2, smal en lang. Ik heb het noorden aangegeven op de plaatjes, de tuin zit op ZZO.

• Ruime woonkeuken
  • Ruime berging/garage
  • Kantoor begane grond (waar ook onze honden slapen 's nachts, en veelal ook overdag als ik daar werk :D )
We hebben al een paar keer met een aannemer/tekenaar om tafel gezeten. Naar aanleiding van de laatste tekeningen van hem hebben we nog wat wijzigingen doorgevoerd, die we eerst zelf getekend hebben. Ik heb ze in Floorplanner overgenomen zodat we wat makkelijker meubels kunnen 'intekenen'.

Hoofdwoning is +/- 9 x 15 meter, met aan de ene kant een erker met plat dak en aan de andere kant een garage/berging met plat dak, die aan de achterkant doorloopt in een veranda.

Geen idee hoe ik schuine wanden/daken kan maken in floorplanner, dus ik heb de 1,50m lijn op de eerste verdieping met stippellijntjes aangegeven.
Bij Badkamer 2 komt een dakkapel over de hele breedte. Alle andere ramen aan de zijkanten op de eerste verdieping zijn dakramen.

Wij zijn er nu tevreden over, maar misschien hebben we nog wat gemist. Hebben jullie nog tips? :*)

[Afbeelding][Afbeelding]
- Ik zou de badkamer en-suite boven een kwartslag draaien, dan hou je een veel ruimere slaapkamer over, je krijgt nu een net te smal "halletje" ernaast om lekker een kast oid kwijt te kunnen. Evt. de dakkapel dan nog iets doortrekken.
- Ik zou kijken of je de hal iets minder ver de leefruimtes in kan laten steken. Een 30-40cm minder is al winst, zoals het nu staat heb je imho te weinig doorkijk waardoor het veel kleiner oogt dan het is.
- Kan de erker niet net een stukje hoger zodat deze gelijk loopt met de hal? Dat oogt imho mooier en geeft je de mogelijkheid om er al dan niet later deuren in het verlengde van de muur tussen te plaatsen
- Het wandje tussen berging en garage zou ik helemaal doortrekken en zorgen dat je het laatste deel kan verwarmen. Zeker als je het achterste deel als bijkeuken en/of wasruimte wil gebruiken. Evt. zou je daar ook nog een extra afscheiding kunnen toevoegen om deze functies te scheiden van je opslag.

All-electric.

• Aurum
  • Laatst online: 27-05 20:14

• Ruime woonkeuken
  • Ruime berging/garage

[Afbeelding][Afbeelding]
Ons hoofdgebouw is 9*14 :) misschien heb je iets aan onze indeling. WIj hebben dan nog een vrij staande garage bijgebouwd voor de verdere fietsen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KghUjBLGefx_-_y_t3tDsc9XZVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aie6sAfPE6qw7IcxLBuWE7j0.png?f=user_large

• Conrado
Welkom, en tips hebben we hier volop :)

In een ontwerp zijn zichtlijnen belangrijk: hoe verder je weg kunt kijken des te ruimtelijker of fraaier het geheel. En in dit ontwerp zijn er niet zoveel. Vanuit de hal kijk je door de dubbele deur tegen precies de hoek van de erker. Woon- en eetkamer zijn door de hal behoorlijk van elkaar gescheiden. Sowieso vind ik de verdeling tussen beiden wat onevenwichtig.

Het is al genoemd, de hal is lang zonder een echte functie. De MK is net zo diep als de WC terwijl 70cm voldoende is. Je kunt MK en WC bijvoorbeeld wat 'in elkaar' schuiven.

Ik hoop niet dat WP voor warmtepomp staat: dan heb ik te doen met de installateur die het daar in mag proppen...

Ook de badkamers boven zijn al door @RonJ genoemd, daar sluit ik me bij aan.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-05 20:44

• Ruime woonkeuken
  • Ruime berging/garage

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er al leuk uit; goede tips zijn al aangegeven. Meterkast staat wat ver van de voordeur; check dit tijdig bij de netbeheerder of dit akkoord is. Of dat ze vasthouden aan de oude eis van 3 meter van de voordeur. En waar komt de kapstok in de hal?

• ArnaudYK
Al eerder genoemd, maar je meterkast is heel diep. Ik zou die verplaatsen direct achter de voordeur. Dan haal je een klein stukje uit je werkkamer. Dan kun je of de hele hal korter maken (meer zichtlijnen van woonkamer naar eetkamer) of op de huidge locatie een garderobe maken. Verder vind ik de badkamer bij de master wat vreemd ingedeeld. Heel veel loze ruimte en een klein douchehokje. Een inloopdouche is heel fijn en denk ook aan wat kastruimte in de badkamer(s). Evt maak je de doucheruimte aan het eind (wel een beetje gek met een raam), maar dat is wel veel ruimtelijker.

Verder wel een originele indeling! Weer wat anders wat ik hier vaak zie.

• Pimirene
asdfke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Wij hebben ook een vergelijkbaar traject doorlopen. Een oude woning met groot bijgebouw gekocht. Bijgebouw is gesloopt en op die plek zijn we nu een nieuwe woning aan het bouwen. Later zal dan ook het huis plat gaan als we verhuisd zijn.
Hoe hebben jullie het gedaan met de opstal en inboedelverzekering voor het moment dat het nieuwe huis wordt opgeleverd ? Omdat het hetzelfde perceel is met zelfde huisnummer kunnen ict systemen dit niet aan. Ben al flink aan het rondbellen gegaan. Kan alleen het nieuwe huis verzekeren op moment van oplevering met inboedel, maar het oude huis kan niet in de opstalverzekering blijven tot moment van sloop . De vraag is natuurlijk is verzekeren dan nog relevant omdat het toch wordt afgebroken , als de inboedel maar in twee huizen verzekerd blijft. Hoe doen jullie dat en bij wie?

• mabit_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 16:43
ZveenT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:26:
[...]

Zitten die garages in dit gebouw? Of nog apart?

Zo op het oog zou je zeggen dat het niet heel duur moet zijn ;) , niet te duur voor je budget bedoel ik dan.

Wel wat glas,’maar ook geen spannende details - best wel recht toe recht aan. Dat kan best efficiënt bouwen zijn.

Heb je exotische materialen op je lijst?

Ik zou ook nog een andere aannemer aanschrijven.
Eens, op basis van deze impressie zou je juist verwachten dat het redelijk efficient gebouwd kan worden, met kanaalplaatvloeren en (prefab) gevelpanelen.

De glazen puien zijn natuurlijk een behoorlijke kostenpost, maar de overige geveldelen zijn juist weer vrij duurzaam. Tenzij er nog een gigantische kelder onder zit, kan ik me moeilijk voorstellen dat de aanneemsom > 1.2M is?

• asdfke
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 16:32
Pimirene schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:43:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog geen moment over na heb gedacht. Zoveel om rekening mee te houden dat dit nog niet voorbij is gekomen. Ik zou zeggen dat het moment dat het nieuwe huis klaar is en opgeleverd is dit voor ons risico komt. En dat we dan de nieuwe woning moeten laten taxeren voor opstal? Wel is het bij onze verzekeraar mogelijk om verschillende gebouwen op het perceel te hebben die dan apart getaxeerd en verzekerd zijn. Dus ik ga er vanuit dat dit ook mogelijk is op het moment dat er een nieuw gebouw bij gekomen is.

Onze inboedel is niet zo spannend op dit moment, dus als dat onverhoopt niet verzekerd zou zijn maak ik me daar niet zo druk over.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 16:27
Conrado schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:53:
[...]

In een ontwerp zijn zichtlijnen belangrijk: hoe verder je weg kunt kijken des te ruimtelijker of fraaier het geheel.
Wat verfijning op basis van persoonlijke voorkeur:

Verder kijken geeft inderdaad een gevoel van ruimte, maar dat hoeft niet te betekenen dat het een open ruimte is. Ruimtes waar naar gehint wordt in je zichtlijnen, ook al is het maar een smalle zichtlijn, werken voor mij ook erg goed.

Ruimtelijker hoeft echter geen streven te zijn. Dat is maar een persoonlijke voorkeur. Knus is bv een aardige tegenhanger.

(wat een woord als je er even naar kijkt: knus 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 28-05-2026 11:46 ]

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:43
RonJ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:45:
[...]

- Ik zou de badkamer en-suite boven een kwartslag draaien, dan hou je een veel ruimere slaapkamer over, je krijgt nu een net te smal "halletje" ernaast om lekker een kast oid kwijt te kunnen. Evt. de dakkapel dan nog iets doortrekken.
Dat kan, maar dan moet de dakkapel wel doorgetrokken worden inderdaad. Anders past de douche niet, vanwege de schuine wand.
Het 'halletje' lijkt ons juist nog (net) ruim genoeg om een kast kwijt te kunnen tegen de muur van de badkamer. Hij is bijna 2 meter breed, kast is 60cm diep, dan blijft er nog 1.40m over. Het is geen balzaal inderdaad, maar het zal voldoen volgens mij. Gaan we nog even testen bij onze huidige kasten, hoe dat dan is als er 1.30-40 over is vóór de kast.
- Ik zou kijken of je de hal iets minder ver de leefruimtes in kan laten steken. Een 30-40cm minder is al winst, zoals het nu staat heb je imho te weinig doorkijk waardoor het veel kleiner oogt dan het is.
Dat hebben wij juist bewust gedaan. Niet dat de hal zo groot moet, maar de woonkamer en keuken enigszins van elkaar gescheiden. We hebben ook gedacht aan een roomdivider (evt. met 'doorkijkhaard') en dan de hal een stuk korter maken. Maar dat kwam niet helemaal lekker uit.
Wij willen niet dat het één grote lange/open ruimte is, maar iets meer een hoekje creëren. We zullen ook alleen in de woonkamer zitten om af en toe TV te kijken, verder niet. We zitten meestal in de keuken, ook met bezoek.
- Kan de erker niet net een stukje hoger zodat deze gelijk loopt met de hal? Dat oogt imho mooier en geeft je de mogelijkheid om er al dan niet later deuren in het verlengde van de muur tussen te plaatsen
Ja, dat is wel een goede tip inderdaad!
- Het wandje tussen berging en garage zou ik helemaal doortrekken en zorgen dat je het laatste deel kan verwarmen. Zeker als je het achterste deel als bijkeuken en/of wasruimte wil gebruiken. Evt. zou je daar ook nog een extra afscheiding kunnen toevoegen om deze functies te scheiden van je opslag.
We willen de berging als geheel verwarmd hebben, daar komt vloerverwarming. Het hoeft niet 20 graden te zijn, maar om de kou er af te halen en te zorgen dat het droogt als er natte fietsen of kleding o.i.d. neergezet worden.
Aurum schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Ons hoofdgebouw is 9*14 :) misschien heb je iets aan onze indeling. WIj hebben dan nog een vrij staande garage bijgebouwd voor de verdere fietsen etc.

[Afbeelding]
Ook een interessant ontwerp! Hebben jullie hoge kasten tussen het kookeiland en de eettafel in? Hoe hebben jullie de woonkamer ingedeeld qua meubilair?
Conrado schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:53:
[...]

Welkom, en tips hebben we hier volop :)

In een ontwerp zijn zichtlijnen belangrijk: hoe verder je weg kunt kijken des te ruimtelijker of fraaier het geheel. En in dit ontwerp zijn er niet zoveel. Vanuit de hal kijk je door de dubbele deur tegen precies de hoek van de erker. Woon- en eetkamer zijn door de hal behoorlijk van elkaar gescheiden. Sowieso vind ik de verdeling tussen beiden wat onevenwichtig.
Die erker kunnen we wel wat naar boven plaatsen, dat ie in lijn is met de hal. Dat lijkt net wat beter inderdaad.

Of het fraaier is dat je ver weg kunt kijken, is natuurlijk smaak. Het lijkt wellicht wel ruimtelijker, maar dat is niet perse wat wij nastreven. Wij vinden het juist fijner als het wat meer gescheiden is. De woonkamer zullen we ook alleen gebruiken om af en toe TV te kijken, dan hoef ik niet tegelijkertijd ook de tuin in te kunnen kijken.
Het is al genoemd, de hal is lang zonder een echte functie. De MK is net zo diep als de WC terwijl 70cm voldoende is. Je kunt MK en WC bijvoorbeeld wat 'in elkaar' schuiven.

Ik hoop niet dat WP voor warmtepomp staat: dan heb ik te doen met de installateur die het daar in mag proppen...

Ook de badkamers boven zijn al door @RonJ genoemd, daar sluit ik me bij aan.
Ja, WP staat wel voor warmtepomp :+
Wat daar de afmeting zou moeten zijn weet ik niet exact. Ik heb nu maar wat ingetekend. De aannemer waar we mee in contact zijn heeft daar ook nog niets over gezegd. Dat hokje kan prima wat groter, alleen hoe groot is groot genoeg daarvoor?
Bas.013 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:30:
[...]

Ziet er al leuk uit; goede tips zijn al aangegeven. Meterkast staat wat ver van de voordeur; check dit tijdig bij de netbeheerder of dit akkoord is. Of dat ze vasthouden aan de oude eis van 3 meter van de voordeur. En waar komt de kapstok in de hal?
We hebben een kapstok bedacht tegenover de WC aan de muur. Die zal er voornamelijk hangen als decoratie.. We hebben nu ook een kapstok in de hal, maar gebruiken die eigenlijk niet. Af en toe een gast die er een jas op hangt. We komen altijd binnen via de garage/achterdeur, dat zal in dit huis ook zo zijn. Dus daar maken we plek voor schoenen, jassen etc.
ArnaudYK schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Al eerder genoemd, maar je meterkast is heel diep. Ik zou die verplaatsen direct achter de voordeur. Dan haal je een klein stukje uit je werkkamer. Dan kun je of de hele hal korter maken (meer zichtlijnen van woonkamer naar eetkamer) of op de huidge locatie een garderobe maken.
Dat is wel een hele goede tip, de meterkast op die plek! Dat stukje kunnen we prima missen uit de werkkamer.
Verder vind ik de badkamer bij de master wat vreemd ingedeeld. Heel veel loze ruimte en een klein douchehokje. Een inloopdouche is heel fijn en denk ook aan wat kastruimte in de badkamer(s). Evt maak je de doucheruimte aan het eind (wel een beetje gek met een raam), maar dat is wel veel ruimtelijker.

Verder wel een originele indeling! Weer wat anders wat ik hier vaak zie.
Klopt dat er wat loze ruimte in die badkamer bij de master zit. Dat komt grotendeels door de schuine wand, de douche kan niet zomaar veel verder naar de zijkant, dan moet er een dakkapel komen. Of eigenlijk de dakkapel van de andere badkamer groter maken.
Mocht het budget het toelaten dan is dat nog wel een optie, moeten we even met de aannemer bespreken :)
Voor degenen die het hebben over de hal inkorten om zo meer zicht te creëren vanuit keuken en woonkamer op elkaar: waarom vinden jullie dat fijn? Is dat alleen vanwege het ruimtelijke gevoel, of zit er nog wat anders achter?

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-05 13:55
Over het 'knusse'. Ik heb hier onlangs nog een interessant filmpje over gezien : YouTube: Why Open Plans Never Feel Cozy (an architect's take)

[ Voor 8% gewijzigd door Rell op 28-05-2026 19:14 ]

• RonJ
Tankiej schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Dat kan, maar dan moet de dakkapel wel doorgetrokken worden inderdaad. Anders past de douche niet, vanwege de schuine wand.
Het 'halletje' lijkt ons juist nog (net) ruim genoeg om een kast kwijt te kunnen tegen de muur van de badkamer. Hij is bijna 2 meter breed, kast is 60cm diep, dan blijft er nog 1.40m over. Het is geen balzaal inderdaad, maar het zal voldoen volgens mij. Gaan we nog even testen bij onze huidige kasten, hoe dat dan is als er 1.30-40 over is vóór de kast.
Daar moet je ook nog 30cm voor de openstaande deuren bij rekenen waar je omheen moet. Het kan wel natuurlijk, maar met de badkamer een kwartslag gedraaid zou denk ik beter voelen en je een ruimer voelende kamer opleveren.
[...]
Voor degenen die het hebben over de hal inkorten om zo meer zicht te creëren vanuit keuken en woonkamer op elkaar: waarom vinden jullie dat fijn? Is dat alleen vanwege het ruimtelijke gevoel, of zit er nog wat anders achter?
Je voelt je minder opgesloten in 1 ruimte, je communiceert makkelijker (verbaal dan wel non verbaal) met elkaar, je hebt beter zicht op evt. kinderen/huisdieren. De resterende opening voelt naar verhouding voor mij erg smal tov de m2's van de ruimtes die je verbind.

All-electric.

• ArnaudYK
RonJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Daar moet je ook nog 30cm voor de openstaande deuren bij rekenen waar je omheen moet. Het kan wel natuurlijk, maar met de badkamer een kwartslag gedraaid zou denk ik beter voelen en je een ruimer voelende kamer opleveren.
Wel mee eens.

@Tankiej je zou het ook eens kunnen uittekenen. Je kan dan de badkamer ook iets breder maken. Wat ik nog wel mis in de tekening is hoe je om wil gaan met kasten in de slaapkamer en hoe dat gaat matchen met de ligging van je ramen. Want hoe ga je die ruimte naast de badkamer benutten?

Verder zijn slaapkamers 1 en 2 zijn erg groot en het lijkt alsof je ze exact hetzelfde aantal m2 wil geven. Kun je de badkamer (met raam) niet wat naar beneden verschuiven zodat in 1 lijn is met de deur. WC en douche van plek wisselen (anders wat onhandig met twee deuren vlak naast elkaar). Dan kun je de master badkamer groter maken (of ook iets verschuiven zodat die ruimte daarboven beter besteed kan worden met bijvoorbeeld kleding kasten). (dan daar ook douche en deur omwisselen).

Aan de andere kant heb je nu in slaapkamer 1 en 2 wel iets voor evt een kastenwand (al is dat met een diepte van 60cm wat aan de smalle kant).

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:13
Tankiej schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:20:
[...]

[...]

Dat hebben wij juist bewust gedaan. Niet dat de hal zo groot moet, maar de woonkamer en keuken enigszins van elkaar gescheiden. We hebben ook gedacht aan een roomdivider (evt. met 'doorkijkhaard') en dan de hal een stuk korter maken. Maar dat kwam niet helemaal lekker uit.
Wij willen niet dat het één grote lange/open ruimte is, maar iets meer een hoekje creëren. We zullen ook alleen in de woonkamer zitten om af en toe TV te kijken, verder niet. We zitten meestal in de keuken, ook met bezoek.

[...]

Ja, dat is wel een goede tip inderdaad!

[...]

We willen de berging als geheel verwarmd hebben, daar komt vloerverwarming. Het hoeft niet 20 graden te zijn, maar om de kou er af te halen en te zorgen dat het droogt als er natte fietsen of kleding o.i.d. neergezet worden.

[...]

Ook een interessant ontwerp! Hebben jullie hoge kasten tussen het kookeiland en de eettafel in? Hoe hebben jullie de woonkamer ingedeeld qua meubilair?

[...]

Die erker kunnen we wel wat naar boven plaatsen, dat ie in lijn is met de hal. Dat lijkt net wat beter inderdaad.

Of het fraaier is dat je ver weg kunt kijken, is natuurlijk smaak. Het lijkt wellicht wel ruimtelijker, maar dat is niet perse wat wij nastreven. Wij vinden het juist fijner als het wat meer gescheiden is. De woonkamer zullen we ook alleen gebruiken om af en toe TV te kijken, dan hoef ik niet tegelijkertijd ook de tuin in te kunnen kijken.

[...]

Ja, WP staat wel voor warmtepomp :+
Wat daar de afmeting zou moeten zijn weet ik niet exact. Ik heb nu maar wat ingetekend. De aannemer waar we mee in contact zijn heeft daar ook nog niets over gezegd. Dat hokje kan prima wat groter, alleen hoe groot is groot genoeg daarvoor?

[...]

We hebben een kapstok bedacht tegenover de WC aan de muur. Die zal er voornamelijk hangen als decoratie.. We hebben nu ook een kapstok in de hal, maar gebruiken die eigenlijk niet. Af en toe een gast die er een jas op hangt. We komen altijd binnen via de garage/achterdeur, dat zal in dit huis ook zo zijn. Dus daar maken we plek voor schoenen, jassen etc.

[...]

Dat is wel een hele goede tip, de meterkast op die plek! Dat stukje kunnen we prima missen uit de werkkamer.

[...]

Klopt dat er wat loze ruimte in die badkamer bij de master zit. Dat komt grotendeels door de schuine wand, de douche kan niet zomaar veel verder naar de zijkant, dan moet er een dakkapel komen. Of eigenlijk de dakkapel van de andere badkamer groter maken.
Mocht het budget het toelaten dan is dat nog wel een optie, moeten we even met de aannemer bespreken :)
Met alle respect maar ik zou je echt adviseren een architect in de arm te nemen, wellicht was dat sowieso al het plan en ben je nu de input aan het verzamelen?

Zelf bouwen geeft je de kans om iets unieks te ontwerpen. De oefening die je nu gedaan hebt is heel zinvol om beter te begrijpen wat je zelf belangrijk vindt, maar als je geen professional in de arm neemt ga je (naar mij idee) eindigen met een suboptimaal ontwerp. Dat zou zonde zijn. Een goed ontwerp maken is echt een vak, althans zo heb ik dat destijds ervaren.

• twain4me
  • Laatst online: 09:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

• Ruime woonkeuken
  • Ruime berging/garage

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie juist een duidelijke stempel van de toekomstige bewoners en zeker geen slecht ontwerp, ik zou wel nadenken over een pantry/ bijkeuken. Dat is een luxe die ik zelf nogal mis en die kan je in je huidige ontwerp denk ik vrij makkelijk inpassen. Het is goed om dit ontwerp eens 3d te visualiseren dan zie je vanzelf of de zichtlijnen/openheid/knusheid verhoudingen je bevallen. en of je kast in de slaapkamer past. Zelf vind ik die erkertjes op deze manier een beetje passee en je zit er (afhankelijk van het kavel) doorgaans ook niet heel erg bijzonder, in de meeste gevallen kijk je tegen de heg van de buren aan. Dat werdt in de jaren 90-2000 vrij veel gedaan bij U plattegronden ( de vorm van de gebruiksfuncties eetkamer,zitkamer en keuken) om het nadeel van de U een beetje weg te nemen.. maarja dan heb je ipv een schilderij een paar stoelen, waar eigenlijk nooit iemand zit. Neemt natuurlijk niet weg als de insteek heel erg anders is van de erker je hem vooral moet nemen. :)
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic