Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-10 17:22
Heeft iemand toevallig een ruwe schatting wat het toevoegen van utp naar alle kamers kost bij GHB?

Onze eigen offerte van GHB is verlopen omdat we wat vertraging hebben in het vergunningstraject en deze optie stond er ook nog niet in.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 12:21
ron36 schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:35:
Heeft iemand toevallig een ruwe schatting wat het toevoegen van utp naar alle kamers kost bij GHB?

Onze eigen offerte van GHB is verlopen omdat we wat vertraging hebben in het vergunningstraject en deze optie stond er ook nog niet in.
Vorig jaar 160 euro , alleen cat 6 kabel met blind plaatje ervoor, niet afgemonteerd

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:33

ChillPascal

In the end...

Iemand ervaring met de meest recente regelgeving omtrent houten gevelbekleding voor gezinswoningen? Ik lees wat tegenstrijdige/onduidelijke verhalen omtrent type B of D. In ons geval gaat het om een vrijstaande eengezinswoning. De afstand tot de woning van de buurman bedraagt ca. 10 meter.

Bijvoorbeeld:
Infoblad Bouwcenter. Hier staat een stroomschema. Echter is deze niet duidelijk met de tekst:
"Kijkt" de gevel naar een andere woning op korte afstand?
Een andere artikel komt van Veteka (houtleverancier). In dit artikel wordt gesproken over min. brandklasse B bij de onderste 2.5 meter in het geval van een gebouw hoger dan 5 meter. Echter is deze 2.5-meter eis weer niet van toepassing conform het eerste artikel. :?

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
ChillPascal schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:48:
Iemand ervaring met de meest recente regelgeving omtrent houten gevelbekleding voor gezinswoningen? Ik lees wat tegenstrijdige/onduidelijke verhalen omtrent type B of D. In ons geval gaat het om een vrijstaande eengezinswoning. De afstand tot de woning van de buurman bedraagt ca. 10 meter.

Bijvoorbeeld:
Infoblad Bouwcenter. Hier staat een stroomschema. Echter is deze niet duidelijk met de tekst:

[...]

Een andere artikel komt van Veteka (houtleverancier). In dit artikel wordt gesproken over min. brandklasse B bij de onderste 2.5 meter in het geval van een gebouw hoger dan 5 meter. Echter is deze 2.5-meter eis weer niet van toepassing conform het eerste artikel. :?
Hier worden wat zaken door elkaar gehaald. In basis hoeft voor eengezinswoningen de eerste 2,5m1 niet als brandklasse B te worden uitgevoerd, dat geldt alleen voor woongebouwen.

Wanneer je "dichtbij" je buurman bouwt dan heb je wel te maken met de weerstand tegen brandoverslag tussen 2 woningen. Hierbij gaat het niet om hoever de afstand tussen jouw woning en die van de buren is maar vooral om wat de afstand is tussen jouw woning en de perceelsgrens. Minder dan 2,5meter betekent sowieso brandwerende gevel, tussen de 2,5 en 7,5 betekent een berekening en meer dan 7,5meter betekent dat je veilig zit. Als je een brandwerende gevel moet hebben dan gaat de brandklasse ook weer meespelen.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 18:17
ChillPascal schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:48:

Bijvoorbeeld:

[...]

Weet niet hoe zelfbouwers dat hier doen, maar in de u-bouw kopen wij gevelbekleding bij een partij die ook het attest in de end-use opbouw kan overhandigen. Voor de opdrachtgever noodzakelijk, en wellicht ook voor wet kwaliteitsborging?

Het staat ook zo in dat document via Veteka;

Het is van belang dat dit compleet getest is en niet alle individuele producten bij elkaar een brandklasse bepalen, dus B+B+B is niet per definitie Brandklasse B.

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 11:03
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Heb gelijk ook een vraagje.
Onze installateur wil de doucheleiding liever niet vóór het storten door de breedplaatvloer laten steken, omdat deze tijdens het storten scheef kan gaan staan.

Hun voorstel: leiding vanuit de muur onderlangs het plafond naar de douche en het hele badkamerplafond 5 cm verlagen zodat de leiding uit het zicht is.

Wij willen juist de douche rechtstreeks uit het bestaande plafond. Hoe hebben jullie dit opgelost bij een breedplaatvloer?

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10 18:53
seanpaul schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:50:
Onze installateur wil de doucheleiding liever niet vóór het storten door de breedplaatvloer laten steken, omdat deze tijdens het storten scheef kan gaan staan.

Hun voorstel: leiding vanuit de muur onderlangs het plafond naar de douche en het hele badkamerplafond 5 cm verlagen zodat de leiding uit het zicht is.
Mooi project, leuk om de foto's te zien.

Dan je installateur :(
Wat hij eigenlijk zegt is dat 'ie dat zelf moet regelen maar liever met een flutoplossing komt en het jouw later laat oplossen. Of timmert hij ook af...?

Kijk, ik wilde ook pijpjes recht uit de breedplaat laten komen, en ja dat kan bewegen tijdens het storten. Dan zorg je dat, dat niet kan gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x11VKc72/KVL16.jpg

Omhoog kan ook, is nog een grotere uitdaging:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pVFJg9dF/KVL11.jpg

Mijn huis is slimmer dan ik...

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:36
Conrado schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:18:
[...]

Wat hij eigenlijk zegt is dat 'ie dat zelf moet regelen maar liever met een flutoplossing komt en het jouw later laat oplossen. Of timmert hij ook af...?

Kijk, ik wilde ook pijpjes recht uit de breedplaat laten komen, en ja dat kan bewegen tijdens het storten. Dan zorg je dat, dat niet kan gebeuren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies, als je niet wilt dat iets gaat bewegen, dan moet je het fixeren.

Een leiding fixeren lijkt mij persoonlijk minder werk dan een heel plafond moeten verlagen. Maar helaas is dit iets wat je volgens mij veel ziet gebeuren binnen de bouwwereld; het probleem verschuiven naar de volgende partij/persoon. Of betaald de installateur straks ook de timmerman die het plafond mag gaan verlagen?

Nee, dat bonnetje mag jij dan oppakken.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Erg netjes. Je kunt zien dat jij bij de bouw al vaker met dit bijltje had gehakt!
Hier is het uiteindelijk ook best goed gekomen. Ik heb me een dagje met de buizen vermaakt en toen zag het er zo uit (achterste rij is van de eerste breedplaatvloer, de voorste van de tweede, die buizen lopen over de muur van de 1e verdieping):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4yLjdeNSEFQ0O_r-RXsQAxA47A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSlnRkOpSDsnjfYDgHq8Rvmd.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• seanpaul
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, dat ziet er superslim uit. Heb de foto gelijk doorgestuurd naar de installateur. Uiteraard gaan ze niet aftimmeren! Heb echt het gevoel dat ze het minimale voor hun centen willen doen

• Conrado
seanpaul schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:32:
Heb echt het gevoel dat ze het minimale voor hun centen willen doen
Nou, kijk, een (onder)aannemer neemt aan. Het is dus logisch dat ‘ie dat doet dat afgesproken is. En dat kun je mooi dichttimmeren, er is altijd een balans of spanningsveld. In dit geval was het in ieder geval duidelijk.

Echt handig vind ik dit niet. De installateur heeft je op de hoogte gebracht van een mogelijk probleem waar je geen weet van had. Daarmee is ‘ie zelf de probleem eigenaar geworden.

Vraagje uit nieuwsgierigheid; heb jij de installateur gekozen of de aannemer?

• seanpaul
Conrado schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:08:
[...]

Nou, kijk, een (onder)aannemer neemt aan. Het is dus logisch dat ‘ie dat doet dat afgesproken is. En dat kun je mooi dichttimmeren, er is altijd een balans of spanningsveld. In dit geval was het in ieder geval duidelijk.

Echt handig vind ik dit niet. De installateur heeft je op de hoogte gebracht van een mogelijk probleem waar je geen weet van had. Daarmee is ‘ie zelf de probleem eigenaar geworden.

Vraagje uit nieuwsgierigheid; heb jij de installateur gekozen of de aannemer?
Ik kwam er per toeval achter dat de douche leiding niet uit het plafond zou komen. Als ik niets zei dan hadden ze gewoon de leiding onder het plafond laten lopen. Dan hebben ze aan onze wens voldaan, maar met een onfraaie oplossing.

De aannemer koos de installateur uit.

Hebben jullie die pijpjes zo strak gedaan voor de meterkast?

[ Voor 3% gewijzigd door seanpaul op 23-09-2026 19:37 ]

• Conrado
seanpaul schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:29:
De aannemer koos de installateur uit.
Dat vroeg ik om je, en anderen, advies mee te geven. Officieel is de aannemer jouw contractpartij, niet zijn onderaannemers. Jij hoeft bijvoorbeeld zijn sufoplossing ook niet af te timmeren, dat ligt dan bij de aannemer. Echter, als je er te nadrukkelijk mee bemoeit, zal de aannemer direct reageren dat het jouw zelfstandige beslissing is. Dan komen extra kosten, wel op jouw bordje.
Hebben jullie die pijpjes zo strak gedaan voor de meterkast?
Ja ook. Wij hebben ene smart-home gebouwd met meer dan 2 km pijp in het dek. Als je dat niet zorgvuldig doet, is het eind zoek. Heb ik afgekeken van een villabouwer.
Dit is overigens de aansturing van een deel van de verlichting in de kelder. Het eindresultaat ziet er zo uit. In de grote kast zitten alle LED drivers.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vT5fn6Lr/KVL151.jpg

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-10 19:27
Members only:

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:36
Dit lijkt mij toch gewoon ondernemersrisico? Hier hebben ze toch ook de post 'Risico' toch ook voor in het leven geroepen?

Vind het ook een beetje een rare uitspraak om te zeggen dat ze het geld anders wel via een andere manier doorberekenen. Je bent toch ergens een prijs overeengekomen waarvoor de woning gebouwd gaan worden?

Ik heb niet echt advies voor je, anders dan dat ik tegen de aannemer zou zeggen dat het geleverde werk niet conform afspraak is en dat hij het maar op moet lossen zonder dat het jouw geld gaat kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door maussert op 24-09-2026 10:36 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:42
Take your losses .. of zoek een andere warmtepomp die ook aan je benodigde specificaties voldoet die goedkoper is ...

Jij zou dat verschil ook niet op je nemen als je in hun schoenen stond .. en blijkbaar was er nog niet iets 100% definitief waardoor ze de warmtepomp niet al besteld hadden.

Ik neem aan dat je bij de importeur/fabrikant al nagevraagd had of die oorspronkelijke echt niet meer te leveren is? Of dat die nog ergens in een magazijn staat?

En voldoet de voorgestelde vervanger überhaupt aan je eisen en wensen? Krijg je meer "features" ?

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:30
Wel vreemd, punt 2 is zo ver als ik weet gewoon wettelijk verplicht in Nederland:
https://www.rvo.nl/files/file/2022-04/eisen-vanuit-de-epbd-iii-richtlijnen-voor-technische-bouwsystemen-in-bestaande-en-nieuwbouw-woningen-en-kleine-utiliteit.pdf

De vraag is wat natuurlijk de definitie van een verblijfsruimte is. Het moet per verblijfsruimte.

[ Voor 41% gewijzigd door marcdelange123 op 24-09-2026 10:53 ]

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 12:51
Ik zou in ieder geval verifieren of de 1157 wel zoveel duurder is als de laatste prijs van de 1156 en dat ze geen inflatiecorrectie afwentelen op het feit dat een bepaald apparaat niet meer beschikbaar is.

Mbt punt 2. Wat staat er in de offerte? Als het TO als uitganspunt wordt genoemd, dan hoort het er m.i. gewoon in.

[ Voor 15% gewijzigd door ArnaudYK op 24-09-2026 10:46 ]

• Rell
duvekot schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:34:
[...]

Take your losses .. of zoek een andere warmtepomp die ook aan je benodigde specificaties voldoet die goedkoper is ...

Jij zou dat verschil ook niet op je nemen als je in hun schoenen stond .. en blijkbaar was er nog niet iets 100% definitief waardoor ze de warmtepomp niet al besteld hadden.

Ik neem aan dat je bij de importeur/fabrikant al nagevraagd had of die oorspronkelijke echt niet meer te leveren is? Of dat die nog ergens in een magazijn staat?

En voldoet de voorgestelde vervanger überhaupt aan je eisen en wensen? Krijg je meer "features" ?
Deze loodgieter werkt met Nibe. Er zou een bepaald vulmiddel niet meer verkocht mogen worden, dus nieuw model staat vast. Verder 0 andere of betere functionaliteiten.

Maar als ik risico-opslag betaal en dit valt er niet onder.. wat valt dan wel onder risico?

• Rell
ArnaudYK schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:44:
[...]

Ik zou in ieder geval verifieren of de 1157 wel zoveel duurder is als de laatste prijs van de 1156 en dat ze geen inflatiecorrectie afwentelen op het feit dat een bepaald apparaat niet meer beschikbaar is.

Mbt punt 2. Wat staat er in de offerte? Als het TO als uitganspunt wordt genoemd, dan hoort het er m.i. gewoon in.
TO is inderdaad het uitgangspunt.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Rell schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:50:
[...]

Deze loodgieter werkt met Nibe. Er zou een bepaald vulmiddel niet meer verkocht mogen worden, dus nieuw model staat vast. Verder 0 andere of betere functionaliteiten.

Maar als ik risico-opslag betaal en dit valt er niet onder.. wat valt dan wel onder risico?
Goede vraag.

Het is geven en nemen in zo'n traject, dat dan weer wel. De aannemer is in ieder geval wel duidelijk en transparant. Puur op basis van je post zou ik niet vrolijk worden van z'n bericht, maar ik ken'm verder niet.

• Conrado
@Rell Volgens mij zijn beiden juridisch een appeltje-eitje:

Als de 1156 PC daadwerkelijk gespecificeerd staat, dan moet 'ie dat ook leveren. Nu deze niet meer beschikbaar is moet hij met een gelijkwaardige oplossing komen die jij ook accepteert. Als er alleen maar warmtepomp had gestaan, dan kan 'ie vrij kiezen.
Het tweede is andersom. Het doet 'r niet toe wat in de TO staat, de overeenkomst is leidend. We waarschuwen hier ook voor in de openingspost.
Zover mijn inschatting, beiden zou ik je rechtsbijstandverzekering voorleggen.

Overigens zou ik me over ruimteregeling niet druk maken. Heb ik ook niet en het werkt zo ook prima. Je kunt hooguit zorgen dat er loze dozen en pijpen zijn.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:50:
@Rell Volgens mij zijn beiden juridisch een appeltje-eitje:

Het tweede is andersom. Het doet 'r niet toe wat in de TO staat, de overeenkomst is leidend. We waarschuwen hier ook voor in de openingspost.
Ik neem aan dat in de aanneemovereenkomst verwezen wordt naar de TO, bij ons in ieder geval wel.

• Conrado
Daarom verwees ik naar de rechtsbijstand. Het ligt er aan hoe de koppeling met de TO omschreven is.

• Rell
Conrado schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:16:
Daarom verwees ik naar de rechtsbijstand. Het ligt er aan hoe de koppeling met de TO omschreven is.
'deze begroting is in hoofdlijnen gebaseerd op technische omschrijving dd. .....'
En in de technische omschrijving staat zowel ruimteregeling als het typenummer van de warmtepomp.
Lastig gevalletje. We willen niet nu al een vervelende verhouding met de aannemer.. we zijn nog niet eens gestart.

• twain4me
  • Laatst online: 22:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Members only:

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-10 15:14
Conrado schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:59:
[...]

Dat vroeg ik om je, en anderen, advies mee te geven. Officieel is de aannemer jouw contractpartij, niet zijn onderaannemers. Jij hoeft bijvoorbeeld zijn sufoplossing ook niet af te timmeren, dat ligt dan bij de aannemer. Echter, als je er te nadrukkelijk mee bemoeit, zal de aannemer direct reageren dat het jouw zelfstandige beslissing is. Dan komen extra kosten, wel op jouw bordje.

[...]

Ja ook. Wij hebben ene smart-home gebouwd met meer dan 2 km pijp in het dek. Als je dat niet zorgvuldig doet, is het eind zoek. Heb ik afgekeken van een villabouwer.
Dit is overigens de aansturing van een deel van de verlichting in de kelder. Het eindresultaat ziet er zo uit. In de grote kast zitten alle LED drivers.

[Afbeelding]
Je hebt een ster indeling dan? Dat de lichtknoppen en de lampen beide daar uit komen?
Mijn installateur wil dat niet doen omdat er dan teveel buizen naar één plek zouden lopen wat dan ook mogelijk een probleem zou zijn met de stevigheid van het plafond daar.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:09
Inderdaad, als dit al de instelling van de aannemer is voordat de bouw goed en wel gestart is dan gaat het een zwaar traject worden vrees ik. Ik weet niet precies waar je staat in het traject en hoe de markt voor de aannemers is op dit moment, maar ik zou ook zeker overwegen om een aannemer te zoeken waar je wèl op kunt bouwen.

Zijn reactie was wel mondeling geweest zijn? Anders goed om dit conflict schriftelijk (via de mail is voldoende) vast te leggen zodat je kunt laten zien dat je een geldige reden hebt om onder de aanneemovereenkomst uit te komen (hij zal dan vast niet meer de opmerking plaatsen dat ze hun geld toch wel binnen hengelen).

En zoals al genoemd: voorleggen aan rechtsbijstand.

• twain4me
  • Laatst online: 22:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
maarten_v schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:50:
[...]

Je hebt een ster indeling dan? Dat de lichtknoppen en de lampen beide daar uit komen?
Mijn installateur wil dat niet doen omdat er dan teveel buizen naar één plek zouden lopen wat dan ook mogelijk een probleem zou zijn met de stevigheid van het plafond daar.
Dat zou een vraag aan de constructeur moeten zijn in de onwerpfase ik heb eigenlijk nooit gehad dat het niet kan, alleen dat er voorwaarden aan zitten.

• Conrado
@Rell, daar was ik al bang voor. Vaak wordt dat wat vaag omschreven, dat valt pas op als iets aan de knikker is. Echter de aannemer heeft ook geen nadrukkelijk voorbehoud gemaakt. Dat geldt voor beide zaken.
Eerst juridisch advies inwinnen, dan pas met de aannemer in gesprek.

• Conrado
maarten_v schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:50:
Nee. ik heb een vertakt KNX-systeem dus sensoren, schakelaars etc hangen aan een bus die via diverse segmenten door het huis loopt.
De LED-drivers zijn wel lokaal gegroepeerd. In de kelder heb ik twee van dergelijke kasten voor alle verlichting daar. Op de BG en verdieping is dat weggewerkt. DALI komt vanaf de MK en wordt vervolgens met de LED-drivers. Op de foto zie je een sensor unit om wat signalen in de technische ruimte op.

Jouw installateur en @twain4me hebben allebei gelijk :)
Een constructeur moet de pijpen in het dek goedkeuren en je kunt dus even niet zomaar hele bossen pijp bij de MK laten uitkomen. Zeker in mijn geval waar de MK in de U-poot van een open vide zit, én de meeste pijpen door een stalen balk moesten.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:12:
@Rell, daar was ik al bang voor. Vaak wordt dat wat vaag omschreven, dat valt pas op als iets aan de knikker is. Echter de aannemer heeft ook geen nadrukkelijk voorbehoud gemaakt. Dat geldt voor beide zaken.
Eerst juridisch advies inwinnen, dan pas met de aannemer in gesprek.
Ben blij dat bij de (bouw)begeleiding vanuit onze architect o.a. ook het controleren van de aanneemovereenkomst zat, zijn wel typisch van die dingen die je mist als je het voor de eerste keer doet...

• Conrado
Oei, dat wist ik niet en dat vindt ik slordig. Je moet dan toch weten dat een zinsnede als 'in hoofdlijnen gebaseerd' tot verwarring kan leiden....

• Andrehj
  • Niet online
@Rell Verdiep je even in de warmtepomptopics. In de meeste woningen heb je heel die zoneregeling niet nodig. Sterker nog, zonder zoneregeling loopt een WP veel zuiniger.
Dus bespaar lekker die 3K en laat die zoneregeling weg. Zorg alleen dat er een loze leiding van je WP/technische ruimte naar de VVW-verdelers ligt zodat je hem, mocht je dit ooit willen, zelf eenvoudig kunt toevoegen.
Er is toch niemand die erop controleert en in eigen beheer kun je veel ritselen.

(Hier een woning van ca 280 verwarmde m², geen zoneregeling, geen buffervat, met in de winter meestal de hoogste cop in het L/W wp topic en superlage verwarmingskosten, WP verbruikte afgelopen winter slechts 1321 kWh voor verwarmen incl standbyverbruik).

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2026 20:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:30
Andrehj schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:00:
@Rell Verdiep je even in de warmtepomptopics. In de meeste woningen heb je heel die zoneregeling niet nodig. Sterker nog, zonder zoneregeling loopt een WP veel zuiniger.
Dus bespaar lekker die 3K en laat die zoneregeling weg. Zorg alleen dat er een loze leiding van je WP/technische ruimte naar de VVW-verdelers ligt zodat je hem, mocht je dit ooit willen, zelf eenvoudig kunt toevoegen.
Er is toch niemand die erop controleert en in eigen beheer kun je veel ritselen.

(Hier een woning van ca 280 verwarmde m², geen zoneregeling, geen buffervat, met in de winter meestal de hoogste cop in het L/W wp topic en superlage verwarmingskosten, WP verbruikte afgelopen winter slechts 1321 kWh voor verwarmen incl standbyverbruik).
Weet je zeker dat dit gaat lukken in combinatie met de WKB'er? Officieel zou die dit moeten checken. Ik vind het zelf ook niet nodig, maar ik heb vernomen dat dit wel verplicht is en gecontroleerd wordt. Mocht dit niet kloppen, dan hoor ik het heel graag.

• Rell
marcdelange123 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:49:
[...]

Weet je zeker dat dit gaat lukken in combinatie met de WKB'er? Officieel zou die dit moeten checken. Ik vind het zelf ook niet nodig, maar ik heb vernomen dat dit wel verplicht is en gecontroleerd wordt. Mocht dit niet kloppen, dan hoor ik het heel graag.
We hebben onze WKBer gebeld. Deze geeft aan dat ruimteregeling verplicht is sinds een aantal jaren. Echter wordt hier bijna niet op gecontroleerd. De WKBer mag namelijk zelf kiezen waar op gecontroleerd wordt en vaak worden er andere punten gekozen om op te controleren.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou er niet te stevig in gaan tenzij je nog een andere partij kunt kiezen.
Je kunt voorstellen om beide de helft te betalen en je verlies te nemen.

Aan de andere kant loop je dan risico dat je straks nog meer 'meerkosten' op je bordje krijgt.

Kiezen tussen 2 kwaden..

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2026 15:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Andrehj
  • Niet online
marcdelange123 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:49:
Twee opties:
  1. Zeggen dat je het later alsnog zelf gaat monteren. Zo heeft een buurman in het project waarin ik woon pas een paar jaar na de oplevering van zijn woning de zonnepanelen op het dak gemonteerd (die voor zijn vergunning en EPC-berekening wel degelijk nodig waren). Was geen probleem.
  2. Een zoneregeling voor weinig overnemen van marktplaats en die even voor het zicht aansluiten. Of het daadwerkelijk werkt wordt toch niet getest.

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 20:40
Hoi! Bij ons zijn ze inmiddels begonnen met bouwen. Ik heb een vraag over de isolatie. Die hebben ze al geplaatst en op veel plekken zie ik beschadigingen. Daarnaast ook een beschadiging van het deurkozijn, daar waar straks nog metselwerk voor komt te zitten. Is dat normaal/acceptabel, of is het goed om daar wat van te zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4sdBaCVfZJ0uos9-dcQg5_tJHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9S6SQEKyNlMYWaVgWLHMtu7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwXdnyVB617nNOcyVmdPdxRhreA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VPEApOR9AQaDRVHouVkox8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLw--Q0_ot1k3uCORA9vMlBjHXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHkZEEMCXnBc52YzfGMslLCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tm2XaZfMqr4KDCi4J5m_S9NYbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvSTfsDPwebNL8kfX8zMcSin.jpg?f=fotoalbum_large

• Conrado
H.FR schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:43:
Die hebben ze al geplaatst en op veel plekken zie ik beschadigingen. Daarnaast ook een beschadiging van het deurkozijn, daar waar straks nog metselwerk voor komt te zitten. Is dat normaal/acceptabel,...
In principe kan het geen kwaad en kozijnen zitten vaak vol beschadigingen. Er worden stellatten tegen aangespijkerd, en rijd iemand met een kruiwagen later tegenaan. Niet erg, is voor de schilder. Verder neem ik aan dat de open ruimtes rond de isolatie, straks met PUR gevuld worden.
Waar gewerkt wordt, vallen immers spaanders.

Echter Ik stoor me aan de slordigheden. Het hoeft niet beschadigd te worden, en er hoeven geen voetstappen op isolatieplaten te staan. De tape kun je ook in één keer netjes strak en vlak plakken. Als dit zo eraan toe gaat, hoe ziet dan straks het metselwerk er uit?
Slordig werken is niet sneller of goedkoper, dan net werken. Het is het verkeerd aanleren van routines. Doe het dan netjes :)

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 20:40
Conrado schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:51:
[...]

In principe kan het geen kwaad en kozijnen zitten vaak vol beschadigingen. Er worden stellatten tegen aangespijkerd, en rijd iemand met een kruiwagen later tegenaan. Niet erg, is voor de schilder. Verder neem ik aan dat de open ruimtes rond de isolatie, straks met PUR gevuld worden.
Waar gewerkt wordt, vallen immers spaanders.

Echter Ik stoor me aan de slordigheden. Het hoeft niet beschadigd te worden, en er hoeven geen voetstappen op isolatieplaten te staan. De tape kun je ook in één keer netjes strak en vlak plakken. Als dit zo eraan toe gaat, hoe ziet dan straks het metselwerk er uit?
Slordig werken is niet sneller of goedkoper, dan net werken. Het is het verkeerd aanleren van routines. Doe het dan netjes :)
Dankje, goed om te weten dat het op zich geen kwaad kan in ieder geval.

Helemaal mee eens. Best jammer, want het wordt allemaal in de fabriek in elkaar gezet en hier is het een pakketje, dus relatief makkelijker om netjes te werken. Lijkt mij in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door H.FR op 26-09-2026 18:57 ]

• Conrado
H.FR schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:56:
Best jammer, want het wordt allemaal in de fabriek in elkaar gezet en hier is het een pakketje, dus relatief makkelijker om netjes te werken. Lijkt mij in ieder geval.
Ja mee eens. Ze hebben vast op de website wel zo'n zin staan dat "...de productie vindt plaats onder de beste omstandigheden en voldoet kwalitatief aan de hoogte eisen...". Tijd om eens te vragen wát ze daarmee bedoelen :)

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:39

backupdevice

No Risk , Full Push

Andrehj schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:00:
nou , ondanks de hier de WKB een wassen neus was , werd er wel naar gekeken door de beste man EN expliciet aangegeven richting gemeente voor woonvergunning .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:50

Wom

Wom schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Beroep is niet-ontvankelijk verklaard eind juli. Het is nu wachten of de bezwaarmaker(s) het zien zitten naar Raad van State in Den Haag te gaan. Dat kan/mag tot 1 september heb ik begrepen. Daarna zal het traject voor ons hopelijk ook starten :Y)
Lang verhaal kort: we hebben vandaag overeenstemming bereikt over het perceel. Op naar de notaris! Dus binnenkort de trotse eigenaar van 890m2 bouwgrond. We kunnen nu echt concreet gaan beginnen :)

• Conrado
Gefeliciteerd @Wom!
Zijn de bezwaarmakers niet in beroep gegaan of heb je oa daarmee overeenstemming bereikt?

• Wom

Wom

Conrado schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 23:53:
Gefeliciteerd @Wom!
Zijn de bezwaarmakers niet in beroep gegaan of heb je oa daarmee overeenstemming bereikt?
Geen verder beroep meer na de uitspraak van de Raad van State. Concessie die gedurende het proces is gedaan, is een verplichting tot schutting/geluidsscherm aan 1 zijde. Moeten 1db geluidsdruk verlagen op de achtergevel. Dit scherm dient minimaal 2 meter hoog te zijn, geheel gesloten te worden uitgevoerd en een massa te hebben van minimaal 10 kg/m2.

• ZveenT
Wom schreef op woensdag 30 september 2026 @ 01:11:
[...]

Geen verder beroep meer na de uitspraak van de Raad van State. Concessie die gedurende het proces is gedaan, is een verplichting tot schutting/geluidsscherm aan 1 zijde. Moeten 1db geluidsdruk verlagen op de achtergevel. Dit scherm dient minimaal 2 meter hoog te zijn, geheel gesloten te worden uitgevoerd en een massa te hebben van minimaal 10 kg/m2.
En ga je HSB bouwen? Ik lees terug en zie massieve houtbouw, dat bedoel je daarmee, toch?

Succes met alle plannen en het budgeteren :)

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-10 20:59
ZveenT schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:55:
[...]

En ga je HSB bouwen? Ik lees terug en zie massieve houtbouw, dat bedoel je daarmee, toch?

Succes met alle plannen en het budgeteren :)
Massieve houtbouw is CLT

• Wom

Wom

Dit inderdaad. Normaal gezien gaan we volgende week kijken bij een aannemer die momenteel een project op deze manier aan het bouwen is.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 21:48
Er is hier ook een CLT draadje, niet heel actief maar wellicht toch handig: AMDFreak in "Het CLT-bouw (houtbouw) topic"

Zelf ook mee gebouwd, mooi spul, weer eens wat anders.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:26
Rell schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:50:
[...]

Plus, als ze ergens een meevallertje hebben van 1000 euro zullen ze zich ook zeker niet melden :N

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:30
Een ervaring rijker. Hier na 5 maanden gestopt met een potentiële bouwer. Elke keer was er weer wat. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Gelukkig hoeft niet alles opnieuw en kunnen we een hoop meenemen naar een nieuwe bouwer.

• Conrado
De bouwwereld heeft toch een merkwaardige mores.
Ik heb met één onderaannemer gewerkt; een installatiebureau voor de verwarming met brine warmtepomp. Zelf een bronboorder of de WP aanluiten ging zelfs mij te ver....

Is allemaal prima gegaan, op één ding na: de verdeler van de vloerverwarming op de verdieping was op een verkeerde plek geplaatst. Scheelde maar één meter, maar toch. Het stond wel goed op tekening.
Dus moest de hele slangenboel er uit, afgevoerd en nieuwe slang gelegd worden. Het installatie-bureau besteed dat altijd uit bij dezelfde leverancier. Die twee hebben tot op vandaag nog steeds ruzie over wie die kosten betaald!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:06
ebk71 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:56:
Een ervaring rijker. Hier na 5 maanden gestopt met een potentiële bouwer. Elke keer was er weer wat. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Gelukkig hoeft niet alles opnieuw en kunnen we een hoop meenemen naar een nieuwe bouwer.
Wat een nare ervring. Maar helemaal gelijk, beter ten halve gekeerd.

Kun je iets meer beschrijven wat er mis ging, zonder te vervallen in 100% negatief zijn. De bouwer/aannnemer hoeft niet genoemd te worden, maar wellicht dat anderen er van kunnen leren hoe jij het aangepakt hebt, wat er mis ging, wat er beter kon.. enz...

Nogmaals, zonder de aannemer in kwestie hier zwart te maken

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• ebk71
Loft schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:35:
[...]

Wat een nare ervring. Maar helemaal gelijk, beter ten halve gekeerd.

Kun je iets meer beschrijven wat er mis ging, zonder te vervallen in 100% negatief zijn. De bouwer/aannnemer hoeft niet genoemd te worden, maar wellicht dat anderen er van kunnen leren hoe jij het aangepakt hebt, wat er mis ging, wat er beter kon.. enz...

Nogmaals, zonder de aannemer in kwestie hier zwart te maken
De adviseur die met halve antwoorden kwam, vragen stellen waar je niets mee kon. Fouten maken in tekeningen. En n.a.v. een eerdere vraag hier gaf iemand aan alles vast te leggen per mail. Dit hebben wij vervolgens nog consequenter gedaan met nummering, gedeeld bestand etc. maar elke keer was er weer iets. En in het laatste gesprek waarin wij uitspraken er geen vertrouwen in te hebben was er totale desinteresse en geen enkel gevoel aan de andere kant om er nog iets van te maken.

Een aantal wensen die wij hadden speelde ongetwijfeld mee, maar die hebben wij al meteen bij het 1e gesprek kenbaar gemaakt. Dan had er een helder antwoord moeten komen: doen we gewoon niet en nu werd het halfslachtig gedoe.

Al met een andere bouwer in gesprek geweest. Dat was al een verademing. Die zei niet dat het allemaal eenvoudig zou zijn, maar begrijpt wel de wensen. Geeft snel en duidelijk antwoord met een prijs. En ook mooi meegenomen, de potentiële nieuwe bouwer kan gewoon meer zonder dat er ook een prijskaartje aanhangt. (Dat is er wel maar zit al in de totaalprijs).

Wat hield ons tegen om niet eerder te stoppen? Tijd, wij wilde eigenlijk zo snel mogelijk bouwen. En de prijs, maar if you pay peanuts.........

• Conrado
@ebk71, je spreekt over een potentiele bouwer. Dus er was nog geen overeenkomst?

• ebk71
Conrado schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:58:
@ebk71, je spreekt over een potentiele bouwer. Dus er was nog geen overeenkomst?
Nee, een 2e offerte ontvangen omdat er aanpassingen nodig waren en deze 2e offerte bevatte ook weer fouten. En de druppel was de opstelling van de adviseur. Een offerte moet je altijd goed controleren, maar je gaat bijna denken dat er nu bewust geknoeid werd.

• ZveenT
ebk71 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:08:
[...]

Nee, een 2e offerte ontvangen omdat er aanpassingen nodig waren en deze 2e offerte bevatte ook weer fouten. En de druppel was de opstelling van de adviseur. Een offerte moet je altijd goed controleren, maar je gaat bijna denken dat er nu bewust geknoeid werd.
Breek me de bek niet open :) .
Je moet echt wel opletten en weten wat je doet. Geen aannames doen, kan duur uitpakken.

Vooruitkijken en door :)
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic