Kon dat dan met alle stikstof perikelen?Pimirene schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:11:
Wij krijgen geen bouwaansluiting, maar een generator. Ook een aardige kostenpost.
In het projectmatig wonen topic zei @Blihi er van de week wat over. De moeite waard om even op te zoekenPimirene schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:11:
Meerkosten hangen ook af van je situatie. Koop je een kant en klaar bouwkavel of ga je bouwen op een perceel waar ook nog wat breekwerk moet gebeuren ( wij moeten schuren en oude huis afbreken).
Wij krijgen geen bouwaansluiting, maar een generator. Ook een aardige kostenpost.
Abonnement voor onderhoud warmtepomp is 43,50 per maand, voor jaarlijkse controle incl filters. Ik ben aan het uitzoeken of dat lokaal niet goedkoper kan.
Achteraf betalen is een grote pré vonden wij, omdat je dan ook geen verzekering hoef af te sluiten tegen faillissement van de bouwer.
Je bedoeld het vast niet zo, maar het klinkt toch een beetje als een reclamespot. Misschien kijk je door een roze bril, vandaar even wat tegengas om je te helpen de juiste keuze te maken.MooDyBLueS schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:52:
En ik moet zeggen dat ik steeds minder redenen zie om niet voor GHB te kiezen.
Betalen achteraf kan nooit ‘gratis’ zijn, die rentekosten zijn niet fictief maar daadwerkelijk zo hoog. Kortom je betaald het ergens zelf. Dat geldt ook voor verlengende garantie. Natuurlijk het is gemak, je hoeft geen afbouwgarantie te regelen maar dat heeft simpelweg een prijskaartje.
Daar zit ook een hele andere kant aan: GHB legt veel nadruk op de opleverdatum. Klinkt mooi maar het is simpelweg voor hun de factuurdatum. Als iets tegen zit, kost ze dat dus geld en loop je de kans op ‘afraffelen’. Een van de klagers van GHb, hier eerder benoemd, ging juist over de opleverdatum. Details weten we niet maar het is niet alleen maar rozegeur….
De overige zaken vind ik geen voordeel, dat kan immers bij iedere aannemer. Daar heb je overigens ook echt alle keuzevrijheid.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Oei, ik betaal net geen €200 per jaar voor abonnement op service en jaarlijkse controle voor een uitgebreid de brine wp installatie.Pimirene schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:11:
Abonnement voor onderhoud warmtepomp is 43,50 per maand, voor jaarlijkse controle incl filters.
Onderaan de streep moet je doen wat goed voor je voelt . Maar wat @Conrado aangeeft is waar , niks voor niks in de bouw.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Klopt, kijk wat bij je past.backupdevice schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:44:
Onderaan de streep moet je doen wat goed voor je voelt . Maar wat @Conrado aangeeft is waar , niks voor niks in de bouw.
Wij zijn al wat ouder en willen dus een snel traject om er zo veel mogelijk nog van te kunnen genieten. En zo min mogelijk gedoe.
We hebben ook niet zoveel bijzondere eisen, en GHB voldoet daar grotendeels aan.
Nog 1 stap tot de vergunning , en dan kan er gebouwd gaan worden!
Veel bouw plezier gewenstPimirene schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:28:
[...]
Klopt, kijk wat bij je past.
Wij zijn al wat ouder en willen dus een snel traject om er zo veel mogelijk nog van te kunnen genieten. En zo min mogelijk gedoe.
We hebben ook niet zoveel bijzondere eisen, en GHB voldoet daar grotendeels aan.
Hou even rekening met de wachttijden bij catalogus bouwers, de bouw is inderdaad snel klaar maar wachtlijsten lopen al snel tot dik n jaar en soms langer op. Dit is dus voordat ze überhaupt starten. Ik weet niet wat de wachttijden nu zijn, maar dit kan veel impact hebben of dat het “snel” klaar is.Pimirene schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:28:
[...]
Klopt, kijk wat bij je past.
Bij ons is alles al gepland. In april starten ze. Binnen het jaar hele traject van eerste gesprek tot geplande oplevering.Thomason schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:26:
[...]
Hou even rekening met de wachttijden bij catalogus bouwers, de bouw is inderdaad snel klaar maar wachtlijsten lopen al snel tot dik n jaar en soms langer op. Dit is dus voordat ze überhaupt starten. Ik weet niet wat de wachttijden nu zijn, maar dit kan veel impact hebben of dat het “snel” klaar is.
Langste duurt het verkrijgen van vergunningen.
Ik sluit me hierbij aan. Wij hadden voor de zomer geïnformeerd bij GHB en zouden meer dan een jaar moeten wachten voor start bouw.
Dat is waarschijnlijk worst case scenario, meerdere huizen in de buurt kregen een indicatie die vervolgens flink naar voren werd gehaald toen er daadwerkelijk ingepland werd.Rell schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:56:
Ik sluit me hierbij aan. Wij hadden voor de zomer geïnformeerd bij GHB en zouden meer dan een jaar moeten wachten voor start bouw.
Uit nieuwsgierigheid, in welke leeftijdsbandbreedte vallen jullie? Je schrijft dat we 'wat ouder' zijn, maar dat is voor iedereen relatief.Pimirene schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:28:
Net met pensioen.😀Conrado schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:27:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, in welke leeftijdsbandbreedte vallen jullie? Je schrijft dat we 'wat ouder' zijn, maar dat is voor iedereen relatief.
Dat schelen we niet zo gek veel, ik krijg over zo'n 4 jaar AOW. Ondernemers gaan niet met pensioen 
Alles kunnen regelen rond de hypotheek?
Ik heb juist nu nog gebouwd - en heel veel zelf gedaan - omdat ik het nog kan. Ik zoek nu wel een nieuwe uitdaging want de stappenteller is na de verhuizing meer dan gehalveerd.
Ik heb juist nu nog gebouwd - en heel veel zelf gedaan - omdat ik het nog kan. Ik zoek nu wel een nieuwe uitdaging want de stappenteller is na de verhuizing meer dan gehalveerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 25-12-2025 22:43 ]
Goed zo, altijd nieuwe uitdagingen opzoeken.Conrado schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:42:
Dat schelen we niet zo gek veel, ik krijg over zo'n 4 jaar AOW. Ondernemers gaan niet met pensioen
Financiën geen probleem. En we kunnen ook nog steeds veel zelf. Hebben een mooi landelijk plekje van bijna 6000 meter , en als het zelf niet meer lukt om te onderhouden dan huren we iemand in.
Waren eerder van altijd landelijk wonen naar een verstandige keuze in een wijkje verhuisd, maar daar werden wij niet gelukkig van. Dus maar weer terugverhuisd naar het buitengebied. Hier gaan we nooit meer weg. Ondanks alle propaganda dat we “verstandige “ keuzes moeten maken trappen we daar niet meer in. We leven nu.
Veel mensen vergeten exact dit stukje in hun levenPimirene schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:20:
[...]
Ondanks alle propaganda dat we “verstandige “ keuzes moeten maken trappen we daar niet meer in. We leven nu.
Het probleem van dat soort sociale druk, is dat het de indruk wekt dat andere keuzes dus 'onverstandig' zoiden zijn. Dat is niet zo, ze zijn hooguit anders.Pimirene schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:20:
Ondanks alle propaganda dat we “verstandige “ keuzes moeten maken trappen we daar niet meer in.
Dit draadje gaat over het zelf bouwen van een eigen huis. Dan behoren we tot een klein groepje bevoorrechten die hun eigen huis, en locatie, kunnen bepalen. En dat doen we allemaal op onze eigen manier, juist omdat er geen goed/fout, verstandig/onverstandig is
Gisteren het project Garage / Mancave eindelijk afgerondGrolsch schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Wederom een update, ze zijn begonnen met het plafond af te timmeren, het einde is in zicht![]()
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan worden de bar en het plafond heel donker gebeitst.
De deuren en kozijnen worden waarschijnlijk café rood
En aan de wanden komt een structuur behang, ik denk met groene tinten, maar daar ben ik nog niet over uit
Lampen etc. zijn ook besteld die komen deze week binnen.
5 jaar geleden begon het met het kopen van een stukje grond van de achterbuurman, en nu is dan eindelijk de Mancave "af"

Nu nog de verdere inrichting, bordjes en persoonlijke dingetjes
Voorlopig ben ik ff klaar met bouwen, maar blijf dit topic zeker volgen!
Weet iemand in hoeverre stucwerk is meegenomen in de webprijs van groothuis? Standaard is gespoten plafond zonder het dichtzetten van de naden dacht ik. Maar doen ze standaard ook al iets aan de wanden?
Naden plafond zouden we overigens wel dicht laten maken.
Wij hebben over een tijdje een afspraak op locatie, maar we proberen alvast een kosten idee te maken voor het afbouwen/afwerken.
Badkamer zit er hedendaags helemaal niet meer wat ik zo begrijp? Vroeger wel een basisuitvoering.
Wij hebben over een tijdje een afspraak op locatie, maar we proberen alvast een kosten idee te maken voor het afbouwen/afwerken.
Badkamer zit er hedendaags helemaal niet meer wat ik zo begrijp? Vroeger wel een basisuitvoering.
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Wanden worden behangklaar opgeleverd, plafonds gespoten, naden dichtmaken meerprijs. Geen badkamer, toilet en keuken.ron36 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:11:
Weet iemand in hoeverre stucwerk is meegenomen in de webprijs van groothuis? Standaard is gespoten plafond zonder het dichtzetten van de naden dacht ik. Maar doen ze standaard ook al iets aan de wanden?
Ik wil binnenkort ook een afspraak maken, kon je snel terecht of is het wel een tijdje wachten voordat je op locatie met ze om de tafel kan zitten?ron36 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:11:
Volgens mij moet je rekening houden met 1 tot 1,5 maand tot dat je terecht kunt.MooDyBLueS schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:09:
[...]
Ik wil binnenkort ook een afspraak maken, kon je snel terecht of is het wel een tijdje wachten voordat je op locatie met ze om de tafel kan zitten?
Beste toch even contact opnemen misschien hebben jullie geluk.
Zelf zijn we vooral benieuwd naar de prijzen van bepaalde opties in de huizen, kijken of het het een beetje binnen te perken kunnen houden. Voor ons lijkt het dat bepaalde basismodellen al bijna aan onze wensen voldoen. We kijken er naar uit in ieder geval.
@ron36, Heb je al een kavel...?
Ja die hebben we, ik zou niet een bouwbedrijf gaan lastigvallen als we niet serieus zouden zijn.
We willen eventueel wel nog een vergelijk maken met andere bedrijven, maar voorkeur is een partij zoals groothuis.
Dat neem ik direct aanron36 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:35:
Ja die hebben we, ik zou niet een bouwbedrijf gaan lastigvallen als we niet serieus zouden zijn.
Waar het me omgaat is dat je dan ook een omgevings- en eventueel beeldkwaliteitsplan hebt. Die kunnen invloed hebben op bijvoorbeeld goot- en nokhoogtes, gebruikte materialen of aanzichten. Ook dat gaat de uiteindelijke aanneemsom beïnvloeden. Dat geldt ook voor technische zaken als bijvoorbeeld het lokaal opvangen van regenwater.
Andere belangrijke post is natuurlijk de fundering....
Dat geldt voor ons ook, in principe zou ik de GH2 helemaal basis, nou ja... met middenrisaliet als optie erbij, al goed genoeg vinden. Dat is zo'n lel van een huis en wij geven niks om uiterlijk vertoon, maar wel om ruimte en van binnen (voor ons) mooie keuzes maken.ron36 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:45:
[...]
Volgens mij moet je rekening houden met 1 tot 1,5 maand tot dat je terecht kunt.
Beste toch even contact opnemen misschien hebben jullie geluk.
Zelf zijn we vooral benieuwd naar de prijzen van bepaalde opties in de huizen, kijken of het het een beetje binnen te perken kunnen houden. Voor ons lijkt het dat bepaalde basismodellen al bijna aan onze wensen voldoen. We kijken er naar uit in ieder geval.
Of een GL2 met wat opties.
Ik heb in het topic al vaker gelezen (middels terugzoeken) dat men aangeeft dat bij GHB al snel de prijzen de pan uitrijzen en ja, als ik los ga in de opties gaat het heel hard met 1/2/3 ton er bovenop. Maar ik vraag me volgens mij net als jou min of meer dan ook af welke van de 2 men nu eigenlijk bedoelt:
1. De internetprijzen zijn de basis en elke optie kost meer geld en daardoor wordt het snel (veel) meer; of:
2. De internetprijzen kloppen in de basis al niet en als je een GH2 die in de basis op 480k zit kiest kom je al op een (veel) hoger bedrag uit.
Het laatste zou ik namelijk misleidend vinden. Los daarvan hoor ik graag wat jullie ervaringen hierin zijn. En ik ga in ieder geval ook zelf maar even zsm een afspraak proberen te maken. Huidige optie op de kavel loopt tot begin februari, verlengen kan maar zal los van even een weekje verlengen wel kosten met zich meebrengen om hem nogmaals 2-3 maanden in optie te kunnen houden. Kosten die weliswaar verrekend worden bij koop van de kavel, maar niet als je er toch mee stopt.
Bij ons vallen de meerkosten wel mee. Niet anders dan bij een gewone bouwer. We hebben namelijk het huis laten doorrekenen door GHB en een lokale bouwer. Inclusief de opties. Lokale bouwer was zelfs duurder.
We laten alleen de zaken doen die later moeilijk of met veel kosten zijn te realiseren. De rest doen we later zelf wel.
Ook wij vinden de plek en de ruimte het belangrijkste. We hebben een mooi stuk grond in het buitengebied.
Zo hebben we slaapkamer en badkamer beneden en het huis (gl5) in notarisstijl. Dat is vanuit kosten en gemak beter om het nu direct te doen.
Maar een badkamer, wc of keuken via hen is duur, we zijn nu een fractie kwijt door alles los te bestellen bij lokale winkels en zelf of soms door een vakman te laten plaatsen.
Duur zijn ook bv horren, die kan je beter zelf later zelf aanbrengen.
Sommige zaken zijn reeel. Meerprijs voor andere binnendeuren kloppen aardig. Maar we kiezen binnen de standaarddeuren. Extra stopcontacten of data is prijzig, maar ook hier kijken we wat kunnen we zelf en wat laten we extra aanleggen, zoals bv de buiten stroom voor rolluiken en extra lichtpunten.
Goed kijken en rekenen dus.
We laten alleen de zaken doen die later moeilijk of met veel kosten zijn te realiseren. De rest doen we later zelf wel.
Ook wij vinden de plek en de ruimte het belangrijkste. We hebben een mooi stuk grond in het buitengebied.
Zo hebben we slaapkamer en badkamer beneden en het huis (gl5) in notarisstijl. Dat is vanuit kosten en gemak beter om het nu direct te doen.
Maar een badkamer, wc of keuken via hen is duur, we zijn nu een fractie kwijt door alles los te bestellen bij lokale winkels en zelf of soms door een vakman te laten plaatsen.
Sommige zaken zijn reeel. Meerprijs voor andere binnendeuren kloppen aardig. Maar we kiezen binnen de standaarddeuren. Extra stopcontacten of data is prijzig, maar ook hier kijken we wat kunnen we zelf en wat laten we extra aanleggen, zoals bv de buiten stroom voor rolluiken en extra lichtpunten.
De prijs die je ziet zal best kloppen als je niets personaliseert aan het huis. Zo goed als elke verandering ten opzichte van het basisontwerp is een meerprijs en dan kan het hard gaan. En soms worden de wijzigingen afgedwongen in het beeldkwaliteitsplan, bijvoorbeeld over de gevelsteen (kleur, voeg, metselverband etc), soort dakpan of ramen/kozijnen en dan moet je wel meebewegen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:31:
[...]
Ik heb in het topic al vaker gelezen (middels terugzoeken) dat men aangeeft dat bij GHB al snel de prijzen de pan uitrijzen en ja, als ik los ga in de opties gaat het heel hard met 1/2/3 ton er bovenop. Maar ik vraag me volgens mij net als jou min of meer dan ook af welke van de 2 men nu eigenlijk bedoelt:
1. De internetprijzen zijn de basis en elke optie kost meer geld en daardoor wordt het snel (veel) meer; of:
2. De internetprijzen kloppen in de basis al niet en als je een GH2 die in de basis op 480k zit kiest kom je al op een (veel) hoger bedrag uit.
Je zou eens bij Selekthuis op de site kunnen kijken naar de inspiratiewoningen, daar kun je calculaties inclusief opties opvragen gewoon via de mail. Bij ons kwam dit bijna overeen met de uiteindelijke offerte. Dat gaf ons een goed beeld qua kosten van de basis woningen + wat verschillende opties kosten.MooDyBLueS schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:31:
[...]
Dat geldt voor ons ook, in principe zou ik de GH2 helemaal basis, nou ja... met middenrisaliet als optie erbij, al goed genoeg vinden. Dat is zo'n lel van een huis en wij geven niks om uiterlijk vertoon, maar wel om ruimte en van binnen (voor ons) mooie keuzes maken.
Of een GL2 met wat opties.
Het laatste zou ik namelijk misleidend vinden. Los daarvan hoor ik graag wat jullie ervaringen hierin zijn. En ik ga in ieder geval ook zelf maar even zsm een afspraak proberen te maken. Huidige optie op de kavel loopt tot begin februari, verlengen kan maar zal los van even een weekje verlengen wel kosten met zich meebrengen om hem nogmaals 2-3 maanden in optie te kunnen houden. Kosten die weliswaar verrekend worden bij koop van de kavel, maar niet als je er toch mee stopt.
Kan een goede voorbereiding zijn op gesprekken met iedere bouwer.
Thanks! Jullie route klinkt aardig zoals wij het ook voor ogen hebben. Kijkend naar de GH2 willen bijv. wel gelijk de leidingen voor de badkamer op de 2e verdieping, maar vinden we het prima om alleen de badkamer op de 1e verdieping compleet af te maken in eerste instantie. Qua indeling zijn we ook nooit moeilijk, eerder praktisch, dus zolang de leidingen, elektra en afvoer op logische plekken zit, dan komt de betegeling, sanitair/meubels en verdere afwerking later wel. Scheelt toch al snel 8-15k voor een eenvoudige badkamer namelijk.Pimirene schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:25:
Bij ons vallen de meerkosten wel mee. Niet anders dan bij een gewone bouwer. We hebben namelijk het huis laten doorrekenen door GHB en een lokale bouwer. Inclusief de opties. Lokale bouwer was zelfs duurder.
Stopcontacten en data wil ik wel gelijk goed geregeld hebben, evenals inderdaad de stroompunten voor screens/zonwering en verlichtingspunten op de buitengevels.
Dat is goed om te horen. Ons beeldkwaliteitsplan geeft veel ruimte voor eigen keuzes, het is voornamelijk dat het een tweedeling is qua bouwstijlen en er in het gedeelte waar wij een kavel bemachtigd hebben een "notarisstijl" verwacht wordt, maar ook daarin zijn zeer klassieke alsmede modernere interpretaties mogelijk.Melniek schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:06:
[...]
De prijs die je ziet zal best kloppen als je niets personaliseert aan het huis. Zo goed als elke verandering ten opzichte van het basisontwerp is een meerprijs en dan kan het hard gaan. En soms worden de wijzigingen afgedwongen in het beeldkwaliteitsplan, bijvoorbeeld over de gevelsteen (kleur, voeg, metselverband etc), soort dakpan of ramen/kozijnen en dan moet je wel meebewegen.
Verder voor de meelezers even een greep uit het beeldkwaliteitsplan met de in mijn ogen belangrijkste zaken om rekening mee te moeten houden:
- 1 of 2 bouwlagen met kap
- vrijstaande volumes met grote voortuinen
- woningen staan in of achter de rooilijn (12-15m van de weg af, afhankelijk van je kavelpaspoort, bij ons 13m)
- afscheiding naar de straat middels hagen zoals beukenhagen, tuinmuren of hekwerk met toegangspoort met maximale hoogte van 180 cm
- bijgebouwen gesitueerd vóór de voorgevelrooilijn moeten meeontworpen zijn in de stijl van de woning (zijn wij niet van plan)
- gevelbeeld: opgaande gevels in classicistische architectuur (lees: notarisstijl te zien aan alle reeds gebouwde woningen) of een eigentijdse vertaling hiervan
- gevelbeeld: de voorgevel is representatief naar de straat
- gebruik van natuurlijke traditionele materialen: kunststof kozijnen zijn alleen toegestaan indien uitgevoerd als houtgelijkend profiel passend bij de architectuursstijl
- gevelmateriaal overwegend baksteen (in tinten rood, bruin, paars, zwart) of wit stuc/sauswerk (saillant detail: er zijn ook veel zeer lichtgrijze of beige woningen gebouwd, allemaal goedgekeurd)
- kozijnen en timmerwerk waaronder gevelbekleding en dakoverstekken wit of zwart
- kappen gedekt met gebakken pan (mat of matglans) in donkergrijs of zwart of rieten kap
Punten 2 en 3 zijn simpelweg de regels van het kavelpaspoort volgen, dus woning mag niet te dicht langs de erfgrens zoals ik al aangaf met 12-15m afstand, ons kavel is ook ruim 70m diep dus geen enkel probleem.
Punt 4 is onderdeel van het tuinontwerp en makkelijk te realiseren, wij willen beukenhagen met 2 pilaren (bij gebrek aan hoe het echt heet) naast een elektrische toegangspoort (dit idee, maar dan klassieker en niet wit).
Punt 5 doen we niet, er komt uiteindelijk een carport voor de auto's, achter de voorgevelrooilijn.
Thanks! Dat is een goede, ik ken Selekthuis wel maar wist niet dat het zo makkelijk was een calculatie op te vragen. Ik zal eens naar een voorbeeldwoning op zoek gaan en daarvoor die vraag uitzetten.Thomason schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:08:
[...]
Je zou eens bij Selekthuis op de site kunnen kijken naar de inspiratiewoningen, daar kun je calculaties inclusief opties opvragen gewoon via de mail. Bij ons kwam dit bijna overeen met de uiteindelijke offerte. Dat gaf ons een goed beeld qua kosten van de basis woningen + wat verschillende opties kosten.
Kan een goede voorbereiding zijn op gesprekken met iedere bouwer.
Die stopcontacten en datapunten vooraf laten doen, dat is achteraf veel meer (schoonmaak)werk en dito kosten.MooDyBLueS schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:36:
[...]
Thanks! Jullie route klinkt aardig zoals wij het ook voor ogen hebben. Kijkend naar de GH2 willen bijv. wel gelijk de leidingen voor de badkamer op de 2e verdieping, maar vinden we het prima om alleen de badkamer op de 1e verdieping compleet af te maken in eerste instantie. Qua indeling zijn we ook nooit moeilijk, eerder praktisch, dus zolang de leidingen, elektra en afvoer op logische plekken zit, dan komt de betegeling, sanitair/meubels en verdere afwerking later wel. Scheelt toch al snel 8-15k voor een eenvoudige badkamer namelijk.
Stopcontacten en data wil ik wel gelijk goed geregeld hebben, evenals inderdaad de stroompunten voor screens/zonwering en verlichtingspunten op de buitengevels.
Als je tijdens de bouw iets bij wil plaatsen zijn de onderaannemers vaak niet zo flauw, ze vinden het prima als jij een paar extra loze buizen op de vloer legt (Sleutel laten ze vaak in de bouwkeet liggen, kan je in het weekend nog een keer binnen kijken).
Tip! Alles wordt in grondverf opgeleverd, gebruik de stijgers en begin met aflakken voor de oplevering (mag officieel niet maar wie houdt je tegen in het weekend).
Hoi, wij zijn druk bezig met het toewerken naar een indeling tbv het maken van de tekeningen door GHB. Ik merk dat er hier wel veel mensen zijn die kijk hebben op de zaken, dus ben benieuwd naar jullie mening over deze indelingsvariant en eventuele tips.
Het huis komt dwars op de kavel te staan. De vaste afmetingen zijn 7.67x11.70. Daarnaast een uitbouw van ca.4.4x4.4 aan de achterkant.
De vaste indeling kan eventueel nog iets kleiner naar 7.24x11.70. Dan zouden we de uitbouw en de berging iets vergroten.
Het huis komt dwars op de kavel te staan. De vaste afmetingen zijn 7.67x11.70. Daarnaast een uitbouw van ca.4.4x4.4 aan de achterkant.
De vaste indeling kan eventueel nog iets kleiner naar 7.24x11.70. Dan zouden we de uitbouw en de berging iets vergroten.
Welkom !H.FR schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:10:
Hoi, wij zijn druk bezig met het toewerken naar een indeling tbv het maken van de tekeningen door GHB.
A ha, ruitjespapier. Zo zijn we waarschijnlijk allemaal wel begonnen. Hier is er minstens een blok doorheen gegaan
Gewoon wat algemene opmerkingen: ik weet niet of de MK niet te ver van de voordeur is. Verder heb je op deze manier in middendeel van de leefruimte relatief veel vrije vloer, terwijl de eetkamer en de keuken wat 'in de hoek gepropt' over komen. Ik zou zeker de keuken wat meer ruimte geven. De bijkeuken is ook aan de krappe kant, waar verder veel deuren het gebruik beperkt.
Bedankt voor je opmerkingen! Dit is ook zeker niet de eerste versie.Conrado schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:09:
[...]
Welkom !
A ha, ruitjespapier. Zo zijn we waarschijnlijk allemaal wel begonnen. Hier is er minstens een blok doorheen gegaan
Gewoon wat algemene opmerkingen: ik weet niet of de MK niet te ver van de voordeur is. Verder heb je op deze manier in middendeel van de leefruimte relatief veel vrije vloer, terwijl de eetkamer en de keuken wat 'in de hoek gepropt' over komen. Ik zou zeker de keuken wat meer ruimte geven. De bijkeuken is ook aan de krappe kant, waar verder veel deuren het gebruik beperkt.
Ik zit ook wel met dat vrije oppervlakte daar inderdaad. Voelt een beetje zonde. De keuken en eetkamer omdraaien zou op zich wel kunnen. We zouden ook het kantoor aan de voorkant vanuit de hal toegankelijk kunnen maken in plaats van vanuit de keuken/eetkamer om zo meer vrije muur beschikbaar te krijgen.
Zijn er hier nog meer die in freecad tekenen of hebben getekend?
De meterkast mag toch 3 of 5 meter van de (voor)deur verwijderd zijn? Hier is de stroomaansluiting op ruim 4 meter van de deur geplaatst, niks gehoord over de afstand tot de deur.
De meterkast mag toch 3 of 5 meter van de (voor)deur verwijderd zijn? Hier is de stroomaansluiting op ruim 4 meter van de deur geplaatst, niks gehoord over de afstand tot de deur.
Dat gevoel hadden wij ook, daarom een kamer-en-suite ertussen gezet zodat het de ruimtes breekt, enorm veel kastruimte aan beide zijden erbij krijgen en de keuken kunnen afsluiten (fijn met oliebollen bakken)H.FR schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:59:
[...]
Bedankt voor je opmerkingen! Dit is ook zeker niet de eerste versie.
Ik zit ook wel met dat vrije oppervlakte daar inderdaad. Voelt een beetje zonde.
Ruitjes papier kan handigzijn maar beperkt je (deels onbewust) in orthogonale vormen, net als een programma zoals autocad.Conrado schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:09:
[...]
Welkom !
Zelf gebruik ik altijd schetsrol dat kan je over een andere tekening of bv millimeter papier heen leggen dan kan je vrij snel diverse varianten maken. en je kan het met markers gebruiken (tegenwoordig bijna gratis bij de action) met als bijkomend voordeel dat je de liniaal laat liggen. Zoals een gewaardeerde professor ooit benoemde: je potlood (of liever pen) kan een punt op het papier berijken waar je hersenen nog niet aan toe zijn. bob ros zou het een happy accedent noemen.
Ook zou ik mensen adviseren die in een ontwerpproces zitten om altijd een dummy ( (schets)boekje zonder lijnen of ruitjes) bij zich te dragen, inspiratie krijg je op de raarste plekken (althans ik wel)
Ga je op zoek naar een lamp voor in de vide , en dan zie je de prijzen
Een huis voor 350K afgebouwd is niet echt mogelijk.humme schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:14:
Het is een bijzondere wereld, die huizenbouw. We hebben een optie op een kavel en willen graag een kleine, eenvoudige woning met een slaapkamer op de begane grond. Bij Groothuis zijn we op bezoek geweest; zij kunnen een huis bouwen voor €430.000. In de brochure van Brummelhuis vonden we een woning voor €350.000 – dat is voor ons een stuk beter passend. We vroegen om een offerte met een paar kleine aanpassingen, maar vier weken later ontvingen we een offerte van maar liefst €520.000…
Er komt namelijke van alles bij helaas.
Groothuis is leuk als je iets standaards ziet, meerwerk is prijstype extreem.
En wil je iets afwijkends dan kan het niet en geven ze een offerte waar je niet om gevraagd hebt.
We hadden een fhdsjkfa;hjk verkoper.
Heeft iemand ervaring met een hypotheekverstrekker die al financiering afgeeft voor een kavel, waarvoor nog geen omgevingsvergunning voor bouw is afgegeven?
Mijn partner en ik hebben een mondelinge overeenkomst op een kavel waarvoor reeds een bestemmingsplan voor bouw is goedgekeurd.
Nu betreft het een niche situatie: de verkoper woont nog op het perceel, waarbij hij zijn kavel heeft gesplitst in twee kavels. Zijn woonhuis staat op beide kavels.
Akte van het andere kavel passeert binnenkort; die koper heeft ook nog geen omgevingsvergunning voor bouw.
Echter, verkoper wilt ook verkoop van het andere kavel z.s.m. afronden. Nu is de grond aan de prijs, en hebben wij dat bedrag niet zelf. Zodra de woning gesloopt wordt, geldt dat het kavel bouwgrond wordt, en er 21% btw moet worden betaald i.p.v. 8% overdrachtsbelasting.
Alle banken die wij gesproken hebben geven pas financiering met omgevingsvergunning voor bouw.
Mijner ogen vreemd, want wij zouden zo voor 1 miljoen een hypotheek mogen afsluiten voor een bestaande woning.
Hopelijk heeft iemand nog tips.
Mijn partner en ik hebben een mondelinge overeenkomst op een kavel waarvoor reeds een bestemmingsplan voor bouw is goedgekeurd.
Nu betreft het een niche situatie: de verkoper woont nog op het perceel, waarbij hij zijn kavel heeft gesplitst in twee kavels. Zijn woonhuis staat op beide kavels.
Akte van het andere kavel passeert binnenkort; die koper heeft ook nog geen omgevingsvergunning voor bouw.
Echter, verkoper wilt ook verkoop van het andere kavel z.s.m. afronden. Nu is de grond aan de prijs, en hebben wij dat bedrag niet zelf. Zodra de woning gesloopt wordt, geldt dat het kavel bouwgrond wordt, en er 21% btw moet worden betaald i.p.v. 8% overdrachtsbelasting.
Alle banken die wij gesproken hebben geven pas financiering met omgevingsvergunning voor bouw.
Mijner ogen vreemd, want wij zouden zo voor 1 miljoen een hypotheek mogen afsluiten voor een bestaande woning.
Dat klopt. Een hypotheek is een lening met onderpand, en banken zien bouwgrond niet als onderpand.1nevitable schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:12:
Als je zaken met banken wilt doen, moet je onderpand hebben. Dat kan bijvoorbeeld met een tweede hypotheek als je voldoende overwaarde hebt. Misschien kun je binnen de familie zoiets regelen,
Een alternatieve route is via een private partij. Is er veel geld beschikbaar en private partijen zoeken daar een belegging voor. Echter, dat heeft een prijskaartje.
Ga de vide lamp maar eens ophangen, dat is een crime. Steiger gehuurd en op de steiger een trapje gezetbackupdevice schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:26:
Je hebt videlampen van 2-300 euro bijv bij lamp en licht, dan is het wel veelal plastic. Wij hebben de videlamp bij ztahl besteld en de zelfde serie in slaapkamer en woonkamer doorgetrokken.
Zelf maken??backupdevice schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:26:
Wij hebben onze woonkamer lamp nu ook zelf gemaakt en denk eraan om onze videlamp straks ook zelf te gaan maken.
Alvast een vergunning aanvragen, voor een basis ontwerp. Je hoeft hiervoor geen eigenaar van de grond te zijn. Wel is toestemming van de verkoper nodig. Zodra je vervolgens de financiering hebt geregeld kun je een nieuwe vergunning aanvragen voor de wijzigingen aan het ontwerp. Afhankelijk van de gemeente betaal je dan alleen leges voor de meerkosten of een bedrag voor de administratieve afhandeling.1nevitable schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:12:
Heeft iemand ervaring met een hypotheekverstrekker die al financiering afgeeft voor een kavel, waarvoor nog geen omgevingsvergunning voor bouw is afgegeven?
Wij hebben onze bouwkavel los kunnen verhypotheken via de regiobank (nu ASN bank). Daarvoor was een losse taxatie nodig voor de grond. Daarna vergunning voor de bouw aangevraagd en na goedkeuring een 2de hypotheek afgesloten voor de woning. Voor alsnog hadden we de keuze uit regiobank en de Nationale nederlanden.1nevitable schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:12:
Bedankt voor alle reacties.Aurum schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:19:
[...]
Wij hebben onze bouwkavel los kunnen verhypotheken via de regiobank (nu ASN bank). Daarvoor was een losse taxatie nodig voor de grond. Daarna vergunning voor de bouw aangevraagd en na goedkeuring een 2de hypotheek afgesloten voor de woning. Voor alsnog hadden we de keuze uit regiobank en de Nationale nederlanden.
Dan maar eens maandag bellen met hen.
Gelukkig kan de lamp deze week al gehangen worden. Ff de aannemer lief aankijken en vragen of hij de steiger een extra dag wilt laten staan.whipcheck schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Ga de vide lamp maar eens ophangen, dat is een crime. Steiger gehuurd en op de steiger een trapje gezet, Arbo technisch niet ok.
Je hebt videlampen van 2-300 euro bijv bij lamp en licht, dan is het wel veelal plastic. Wij hebben de videlamp bij ztahl besteld en de zelfde serie in slaapkamer en woonkamer doorgetrokken.
Op de valreep nog een mooie vide lamp gevonden die wij uit de showroom konden meenemen voor weinig
Wij hebben deze situatie ook en hebben dit uiteindelijk opgelost door een extra hypotheek op de huidige woning te nemen.1nevitable schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:12:
Ik adviseer je naar een hypotheekadviseur te gaan ipv een bank, er zijn wel aanbieders die dit aanbieden, maar niet veel.
Wij hebben ook overwogen om de grond middels familiebank constructie aan te schaffen, maar daar vanwege de administratieve last die dit op zou leveren voor de uitleners (zijn al wat ouder) van afgezien.
Dat kan alleen met stadsververwarming. o.i.d. Met een warmte pomp kan dat niet. (Of je plaats een windmolen oid) je moet namelijk 50% van het berekende verbruik terug winnen.Rell schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:36:
[...]
Mag ik vragen hoe je zonder zonnepanelen uitkomt in je BENG?
Wij zitten nog op 3 panelen met bodemwarmtepomp, douche WTW, Rc-waarden: vloer 3,70 - gevel 4,70 - dak 6,30 -
- ramen/schuifpui/glasdeur = Uw-waarde 1,24 (aluminium kozijnen met triple glas) (GGL-waarde 0,60)
- deuren = Uw-waarde 1,65
- dakramen = Uw-waarde 1,30
Ff een vraag meer ter kennis vergaring dan dat er wat aan de hand is: hoe zie je het verschil tussen krimp scheuren en oneigenlijke scheuren?
Ik ben niet ter zake kundig, maar ik kan me voorstellen dat je krimpscheuren kunt hebben op plekken daar waar (twee) materialen (koud) tegen elkaar gemaakt zijn. Vaak zijn deze oppervlakkig en makkelijk weg te werken (als ik naar onze huidige nieuwbouwwoning kijken iig). Bijvoorbeeld overgang tussen muur en plafond, of de welbekende v-naden in het plafond. Daar waar de kanaalplaten tegen elkaar aanliggen en 'werken' ten opzichte van elkaar.Frantic schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:39:
Ff een vraag meer ter kennis vergaring dan dat er wat aan de hand is: hoe zie je het verschil tussen krimp scheuren en oneigenlijke scheuren?
Daar waar je lijkt mij geen scheuren verwacht is in bijvoorbeeld gemetselde gevels, of in de (kalkzandsteen) bouwblokken van de binnenmuren. Maargoed ik laat me graag verbeteren door de experts hier
Niet; een scheur is een scheurFrantic schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:39:
hoe zie je het verschil tussen krimp scheuren en oneigenlijke scheuren?
Daar wat tegenvragen; heb je een probleem met scheuren of wil je ze voor zijn? En waar precies (verwacht je ze) dan?
Vraagje mbt voor het eerst een muur van verf voorzien . Is er nog iets voor of tegen tov schilderen VS spuiten ?
Schilderen kan je iets makkelijker bijwerken wanneer er een beschadiging ontstaat.backupdevice schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:34:
Vraagje mbt voor het eerst een muur van verf voorzien . Is er nog iets voor of tegen tov schilderen VS spuiten ?
Wanneer je spuitwerk bijwerkt met een kwast of roller zie je dit meteen terug.
Kan je eens een foto maken? Krimpscheuren zijn vaak makkelijk te herkennen in je stucwerk, vaak in hoeken van een kozijn.Frantic schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:39:
Ik zoek even wat advies over welke route nu het handigst is. Wij hebben dus een kavel in optie en hebben nu een afspraak met zowel het door de kaveluitgever geadviseerde ontwerpbureau als GHB en gaan ook nog met Selekthuis zitten.
Het type woning wat we willen bouwen zegt het ontwerpbureau van: uiteraard kunnen we die ontwerpen, maar grote kans dat die niet goedgekeurd wordt volgens het BKP. Nu heb ik de kaveluitgever ook al een mail gestuurd, want er is 1 kavel waarop ook zo'n woning gebouwd is, echt exact zoals wij hem willen. Dat de overige kavels allemaal andere bouwstijlen hanteren maakt in mijn ogen niet veel uit. Deze vallen allemaal onder hetzelfde BKP, die stamt uit 2022 (sindsdien niet meer gewijzigd) en de woning die gerealiseerd is stamt volgens wozwaardeloket.nl uit 2023.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik nu (zonder gelijk een bouwvergunning voor in te moeten dienen) zoveel mogelijk duidelijkheid krijgen over of dit nog altijd mag. Is dat via de gemeente? Of gaan die dat niet aangeven zonder vergunningsaanvraag?
Het type woning wat we willen bouwen zegt het ontwerpbureau van: uiteraard kunnen we die ontwerpen, maar grote kans dat die niet goedgekeurd wordt volgens het BKP. Nu heb ik de kaveluitgever ook al een mail gestuurd, want er is 1 kavel waarop ook zo'n woning gebouwd is, echt exact zoals wij hem willen. Dat de overige kavels allemaal andere bouwstijlen hanteren maakt in mijn ogen niet veel uit. Deze vallen allemaal onder hetzelfde BKP, die stamt uit 2022 (sindsdien niet meer gewijzigd) en de woning die gerealiseerd is stamt volgens wozwaardeloket.nl uit 2023.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik nu (zonder gelijk een bouwvergunning voor in te moeten dienen) zoveel mogelijk duidelijkheid krijgen over of dit nog altijd mag. Is dat via de gemeente? Of gaan die dat niet aangeven zonder vergunningsaanvraag?
Je kan informeel contact met de gemeente proberen op te nemen, andere stap is een vooroverleg. Maar als ik die jaartallen zo zie dan is de kans natuurlijk heel erg groot dat die woning uit een vergunningsproces komt dat nog niet onder het nieuwe beeldkwaliteitsplan viel (als deze inderdaad lijnrecht tegen dat plan gaat).
Waarschijnlijk eerder bouwvergunning aangevraagd. Kijk eens op de bagviewer van het kadaster. Bij het pand kun je ook de historie zien (99k de datum wanneer de vergunning is verleend etc). Het is wat zoeken, maar als je historie ziet je naast actueel een klein pijtje naar links.MooDyBLueS schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:09:
Deze vallen allemaal onder hetzelfde BKP, die stamt uit 2022 (sindsdien niet meer gewijzigd) en de woning die gerealiseerd is stamt volgens wozwaardeloket.nl uit 2023.
Goedenavond allemaal, ik hoop dat jullie fijne feestdagen hebben gehad en de beste wensen voor 2026!!
Een vraag: is er toevallig iemand hier in de groep die een Bibob-formulier moest invullen?
Een vraag: is er toevallig iemand hier in de groep die een Bibob-formulier moest invullen?
Gevonden. 4 versies, eerste van 4-4-2023, laatste van 19-12-2023.ArnaudYK schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:11:
[...]
Waarschijnlijk eerder bouwvergunning aangevraagd. Kijk eens op de bagviewer van het kadaster. Bij het pand kun je ook de historie zien (99k de datum wanneer de vergunning is verleend etc). Het is wat zoeken, maar als je historie ziet je naast actueel een klein pijtje naar links.
![]() | ![]() |
Inmiddels begreep ik dat er discussie was over deze woning specifiek omdat het oorspronkelijk niet mocht volgend BKP, maar uiteindelijk is dit dus wel toegelaten en nu staat de vraag uit of dit een foutje was die sindsdien niet meer toegelaten wordt of dat er nu sprake is van precedentwerking. Het is namelijk wel de enige en zeker niet de laatste gebouwde.
Midden op een muur van 8m recht over een elektra buis hebben we een scheur. Lijkt mij op zich, omdat die elektra buis daar loopt geen direct gekke plek.FabianGTI schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:45:
[...]
Kan je eens een foto maken? Krimpscheuren zijn vaak makkelijk te herkennen in je stucwerk, vaak in hoeken van een kozijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
ik heb altijd problemen met scheurenConrado schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Niet; een scheur is een scheur
Daar wat tegenvragen; heb je een probleem met scheuren of wil je ze voor zijn? En waar precies (verwacht je ze) dan?
[ Voor 10% gewijzigd door Frantic op 06-01-2026 13:52 ]
Lijkt mij precies de locatie waar de Elektrabuis zit, heb je een spanningsdetector?
Zo ja kan je de scheur volgen met de spanningsdetector en controleren of die aanname klopt.
Zo ja kan je de scheur volgen met de spanningsdetector en controleren of die aanname klopt.
Hier helemaal nietsFrantic schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:40:
ik heb altijd problemen met scheurennee we verwachten ze natuurlijk gewoon, meer benieuwd of er een verschil te zien is.
De binnenmuren zijn van ceramische snelbouwstenen. Ze zijn @&#%!! om te ver-/bewerken, maar scheuren doen ze niet. De aansluitingen van de breedplaat zijn dichtgezet en dat scheurt ook niet. Al het staal is met Wedi-plaat bekleed.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
/f/image/dl7yfc1Q9f7XEfA1jnXwHzrP.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/GFcUWXyWPHNbfNyPKlxN8KeN.png?f=fotoalbum_tile)