Cowo21 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:46:
Hallo,
Dat bouwen heel duur is, weten we intussen allemaal wel. Toch schrik ik met name van de prijzen voor de installaties. Is hier iemand die mij kan vertellen of een geoffreerd bedrag van ruim een ton voor water en ventilatie installatie enigszins redelijk is?
Woning: 225 M2
WTW met Enthalpiewisselaar (Brink Fair)
Bodem warmtepomp (Stiebel Eltron) 4 stuks aardsondes
Losse 300l boiler
Overal vloerverwarming.
En verder al het waterleiding werk.
Als hier iemand is die hier iets over wil zeggen heel graag. Alvast heel erg bedankt!
Ik vind dat serieus veel geld.
Als je wilt besparen kun je het meeste winnen door van een W/W warmtepomp naar een L/W warmtepomp te gaan. Dat zou wel eens 20k of (met jouw totaalprijs van een ton) 30k kunnen schelen.
Reken voor de grap eens uit hoe lang je er met de kleine cop-winst van de W/W warmtepomp erover doet om de meerprijs daarvan boven L/W terug te verdienen...
In 2020 was ik voor een nog iets grotere woning (met twee badkamers) het volgende kwijt:
- 10.5 k - Ventilatiesysteem met Zehnder Comfoair Q600 (zelf ingekocht en bijna alles zelf gedaan).
- 9 k - L/W warmtepomp met SWW-vat (zie signature)
- 11 k - Vloerverwarming 280 m², 18 mm slangen, grotendeels 15 cm HoH, 5 pomploze verdelers.
- 5 k - Waterleidingen
- 5 k - Riolering binnen en buiten.
Totaal 40.5 k€ en alles inclusief BTW (is jouw ton dat ook?)
Ik heb hiervan niks aan laten nemen, alles is gefactureerd op basis van nacalculatie. En daar heb ik (gezien de andere bedragen die ik hier tegenkom) geen spijt van. Het scheelt ook dat ik bij warmtepomp en vooral het ventilatiesysteem zelf veel heb gedaan, daar zal ik nog wel 5 k aan uren hebben bespaard.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.