Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:51
Conrado schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:15:
We hadden heir nog een klus liggen, want de waterleiding voor de beregening van de tuin was te dun. Die leverde gewoonweg te weinig water. Opgelost door 32mm PVC rond het huis te leggen, met een tijdelijke aansluiting.
En tja, om het definitief te maken moesten we wel even door de kelderwand….

[Afbeelding]

Deze week gedaan, want het is nu nog droog. Twee meter diep afgegraven maar geen water tegengekomen. Twee gaten laten boren, want nu ik toch bezig ben alvast de bekabeling voor een thuisbatterij gelegd, twee kabels 5x 6mm².

[Afbeelding]

Vandaag alles afgewerkt. Om de pijpen zitten kragen van Kraso die de gaten waterdicht afsluiten.
Boren in de kelderwand blijf ik toch altijd wel spannend vinden :+
Lekker bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:27
Conrado schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:15:
We hadden heir nog een klus liggen, want de waterleiding voor de beregening van de tuin was te dun. Die leverde gewoonweg te weinig water. Opgelost door 32mm PVC rond het huis te leggen, met een tijdelijke aansluiting.
En tja, om het definitief te maken moesten we wel even door de kelderwand….

[Afbeelding]

Deze week gedaan, want het is nu nog droog. Twee meter diep afgegraven maar geen water tegengekomen. Twee gaten laten boren, want nu ik toch bezig ben alvast de bekabeling voor een thuisbatterij gelegd, twee kabels 5x 6mm².

[Afbeelding]

Vandaag alles afgewerkt. Om de pijpen zitten kragen van Kraso die de gaten waterdicht afsluiten.
Tot waar loopt die PVC buis van je 5x6 heen?
Tot aan boven de grond of berging oid?
Heb je die aan beiden kanten nog dicht gepropt met iets?
Ik heb een PVC buis van 125mm vanuit de meterkast inde tuin liggen die naar de garage achter het huis loopt. Die is onverwarmd, daar kwam toch een partij jou doorheen zetten voordat ik het had dichtgepropt :X

Ik zie dat de gaten van je wanddozen net te groot zijn B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:07
elektriekert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:17:
Tot waar loopt die PVC buis van je 5x6 heen?
Naar de meterkast :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:41

Wom

Wom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:54:
Nadat we 11 jaar geleden al eens nieuwbouw hebben gepleegd (grotendeels zelf), zijn we nu opnieuw bezig met een bouwproject. Het perceel moet worden omgezet van tuingrond naar bouwgrond, maar helaas ligt dit nu bij de Raad van State (Speelt al een kleine drie jaar inmiddels). De gemeente heeft de vergunning afgegeven, maar hier is bezwaar op gekomen. Helaas is de omgevingswet sinds vorig jaar van kracht, waardoor de behandelingstermijnen in de praktijk allemaal langer zijn. Wanneer er uitspraak komt, is dus even af te wachten.

11-12 jaar geleden moesten we ook een aanpassing van bestemmingsplan doen (tuingrond naar bouwgrond), maar doordat er toen geen bezwaar was gekomen ging dat relatief snel (= anderhalf jaar van start tot bouwen). Vrees dat we dit keer er wel overheen gaan.
Plottwist hier. Er is opnieuw een omgevingsvergunning verleend door de gemeente voor hetzelfde perceel. Waren in afwachting van de procedure bij de RvS, maar nu komt dit er tussendoor gefietst. Ben aan het wachten op reactie van gemeente en probeer de aanvrager ook te pakken te krijgen. Begrijp niet zo goed hoe dit opeens kan. 8)7

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-10 17:03

Case_C

[Team Carrack]

Wom schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
Plottwist hier. Er is opnieuw een omgevingsvergunning verleend door de gemeente voor hetzelfde perceel. Waren in afwachting van de procedure bij de RvS, maar nu komt dit er tussendoor gefietst. Ben aan het wachten op reactie van gemeente en probeer de aanvrager ook te pakken te krijgen. Begrijp niet zo goed hoe dit opeens kan. 8)7
Wie is er eigenaar van de grond? Die zal daar toch van op de hoogte zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 01:41

Wom

Case_C schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Wie is er eigenaar van de grond? Die zal daar toch van op de hoogte zijn?
Die wil zijn telefoon nog niet echt opnemen. We hebben overeenkomst dat op moment dat vergunning definitief is, we eerste recht hebben om perceel te kopen. Maar communicatie is soms wat stroperig. Maar zou mij verbazen als er opnieuw een vergunningaanvraag is gedaan, wanneer er een lopend bezwaar is op een eerdere vergunningaanvraag.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:46

ChillPascal

In the end...

Wij overwegen verticale houten accenten (balken) toe te voegen aan onze gevel. Om tijdens het overleg goed beslagen ten ijs te komen heb ik mij verdiepd in de verschillende houtsoorten. De informatie is echter enigszins beperkt en richt zich vooral op een volledige gevelbekleding i.p.v. accent elementen, zoals verticale balken/staanders. Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250

Willen jullie je ervaringen of tips delen?

Voor de beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arW4Dif1F8AJW3IRHvwa9JB1IQw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ATugtytKX31sWHciT8TylvkA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWC9lvlbQT9Z1CyebBWJZgnexzM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MoO1TtiRU6gx3oKtC7Su7CI2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:02:
Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250

De balken hebben toch geen constructieve bijdrage aan het huis? Dan kun je alle soorten van gevelbekleding kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Conrado schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

De balken hebben toch geen constructieve bijdrage aan het huis? Dan kun je alle soorten van gevelbekleding kiezen.
Klopt, ze hebben geen constructieve waarde. Ik ga er hierbij wel vanuit dat het allemaal massieve balken betreft. Wellicht is dat een onjuiste aanname.

In het geval van massieve balken kan ik namelijk maar weinig informatie vinden en vind ik enkel bronnen over een gevelbekleding van planken, zowel horizontaal als verticaal. Vandaar dat ik op zoek was naar informatie over de toepassing van massieve balken als 'decoratie' aan de gevel. Wat zou de reden zijn om juist voor het duurdere eikenhout te gaan of waarom juist niet voor douglas? Er zullen vast Tweakers voor dezelfde keuze hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:51
Als het toch niet constructief is, zou je dan niet ook voor een laagje laminaat kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:35
ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Klopt, ze hebben geen constructieve waarde. Ik ga er hierbij wel vanuit dat het allemaal massieve balken betreft. Wellicht is dat een onjuiste aanname.

In het geval van massieve balken kan ik namelijk maar weinig informatie vinden en vind ik enkel bronnen over een gevelbekleding van planken, zowel horizontaal als verticaal. Vandaar dat ik op zoek was naar informatie over de toepassing van massieve balken als 'decoratie' aan de gevel. Wat zou de reden zijn om juist voor het duurdere eikenhout te gaan of waarom juist niet voor douglas? Er zullen vast Tweakers voor dezelfde keuze hebben gestaan.
Wij hebben ook “decoratie balken”. Zie foto’s in dit topic. Gekozen tussen Douglas en Eiken en toen voor massief Eiken gekozen gegeven de langere levensduur. De meerprijs (begin van corona tijd) was heel beperkt dus voor ons een no brainer destijds.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:26

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@ChillPascal Wij hebben gekozen voor fraké hout. Als je het niet behandelt vergrijst het, maar je kan het ook mooi bruin houden met olie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWzbjAfgnLUcEcuqCI9U_p7_WUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcMIJLi3qdlRtja97Gxu3KP8.jpg?f=fotoalbum_large

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wij overwegen verticale houten accenten (balken) toe te voegen aan onze gevel. Om tijdens het overleg goed beslagen ten ijs te komen heb ik mij verdiepd in de verschillende houtsoorten. De informatie is echter enigszins beperkt en richt zich vooral op een volledige gevelbekleding i.p.v. accent elementen, zoals verticale balken/staanders. Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250

Voor de beeldvorming:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn buren hebben ook van dit soort 'balken' aan de voorkant van de woning laten plaatsen. Dit zijn echter geen echte massieve balken, maar gewoon een plaatje hout.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:19:
balken van die afmetingen zijn kostbaar. daarnaast is het een natuurproduct dat gaat werken, tenzij het gelamineerd is, en dat is niet handig als in de gevel is verwerkt.

Zoals je al aan de reacties ziet wordt er veel achteraf gemonteerd en dat is net zo mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:26
Hier buren die massieve eiken balken hebben net als op je plaatjes. Hout werkt en vergrijst maar ziet er netjes uit.
Andere buren hebben eiken planken als een soort omkisting om hun stalen staanders geplaatst. Op afstand gezien ook mooi.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-10 12:47

Ik vind het zelf erg mooi. Bij ons stelt de ene bouwer voor douglas balken te gebruiken. 2 balken aan de voorkant staan voor 2300 op de offerte (ik denk dat ons huis wat hoger wordt dan dat van jullie). De andere bouwer stelt voor kaderbetimmering toe te passen in gemodificeerd ayous hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Fimke schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Ik vind het zelf erg mooi. Bij ons stelt de ene bouwer voor douglas balken te gebruiken. 2 balken aan de voorkant staan voor 2300 op de offerte (ik denk dat ons huis wat hoger wordt dan dat van jullie). De andere bouwer stelt voor kaderbetimmering toe te passen in gemodificeerd ayous hout.
Een van de bouwers bij ons stelt inderdaad ook douglas balken voor. Bij de andere bouwers hebben we hier nog niet specifiek over geschreven.

Heb jij inmiddels al een keuze gemaakt en wat was je afweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-10 11:12
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs een optie op een kavel kunnen krijgen en zijn druk aan het onderzoeken wat er mogelijk is.
Tot nu toe neigen we naar catalogusbouw en zijn al bij Groothuis langs geweest. Hier hebben we al positieve verhalen over gehoord.

Er zijn hier ongetwijfeld meer mensen via een catalogusbouwer gebouwd hebben, ben benieuwd naar wat ervaringen van jullie. Do's & do not's en aanbevelingen m.b.t. een bouwer zijn welkom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
H.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:24:
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs een optie op een kavel kunnen krijgen en zijn druk aan het onderzoeken wat er mogelijk is.
Tot nu toe neigen we naar catalogusbouw en zijn al bij Groothuis langs geweest. Hier hebben we al positieve verhalen over gehoord.

Er zijn hier ongetwijfeld meer mensen via een catalogusbouwer gebouwd hebben, ben benieuwd naar wat ervaringen van jullie. Do's & do not's en aanbevelingen m.b.t. een bouwer zijn welkom :)
catalogus bouwers maken prima woningen maar vaak veel minder goedkoop dan gedacht. Dat komt omdat de woningen veel mensen moeten aanspreken en daardoor doorgaans vrij veel loze ruimte hebben (niet zozeer op tekening maar in gebruik) de woning sluit dus minder goed aan op wat jij als individu nodig hebt. hierdoor koop je infeiten meer m3 huis dan je nodig hebt. daarnaast staat groothuis er redelijk om bekend opties met een vork te schrijven. dus erkertje hier, dubbel deurtje daar en je kan al snel beter een architect plus een lokale bouwer nemen. als je een "lastig" kavel hebt door ligging, vorm of afmeting zou ik echt voor een architect kiezen. maargoed als groothuis jullie droomhuis heeft , leker ontzorgt kopen en genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
twain4me schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

catalogus bouwers maken prima woningen maar vaak veel minder goedkoop dan gedacht. Dat komt omdat de woningen veel mensen moeten aanspreken en daardoor doorgaans vrij veel loze ruimte hebben (niet zozeer op tekening maar in gebruik) de woning sluit dus minder goed aan op wat jij als individu nodig hebt. hierdoor koop je infeiten meer m3 huis dan je nodig hebt. daarnaast staat groothuis er redelijk om bekend opties met een vork te schrijven. dus erkertje hier, dubbel deurtje daar en je kan al snel beter een architect plus een lokale bouwer nemen. als je een "lastig" kavel hebt door ligging, vorm of afmeting zou ik echt voor een architect kiezen. maargoed als groothuis jullie droomhuis heeft , leker ontzorgt kopen en genieten :)
Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je precies met loze ruimte?
Ik ben niet met Groothuis getrouwd, maar ik begrijp dat een architect al snel 30-50k kost. Dat vind ik echt ridicuul veel geld. Dan heb je dus nog niks. En ik heb al even geïnformeerd bij een betrouwbare lokale bouwer met wat voorbeelden en de inschatting op dit moment is dat dit bij elkaar veel duurder wordt dan via een dergelijke catalogusbouwer. Met name door de kosten van de architect.

Volledig afgebouwd inclusief alles (tuin, vloeren, BK etc.) hebben we ca. 600kEUR te besteden aan de woning zelf en met wat ik tot op heden zie lijkt dat toch al vrij krap te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
H.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:56:
Volledig afgebouwd inclusief alles (tuin, vloeren, BK etc.) hebben we ca. 600kEUR te besteden aan de woning zelf en met wat ik tot op heden zie lijkt dat toch al vrij krap te worden.
Hoeveel m³ zou je daarvoor willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
Conrado schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Hoeveel m³ zou je daarvoor willen hebben?
Goede vraag. Tot nu toe heb ik eigenlijk meer naar m2 woonoppervlak gekeken en dan willen we tussen de 180-200m2 + een vliering. Dan zit ik volgens mij rond de 700-750m3.

Is m3 meer relevant? Zo ja, waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
H.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:22:
Is m3 meer relevant? Zo ja, waarom?
Bouwen = Budgetteren :)

Als je aan het begin staat is het handig om met een m³-prijs te rekenen. Actueel zit die rond de € 750~800 m³.
Dat betekent dat de bouw dus rond de 600K uitkomt. Dat is dus met basis sanitair, maar zonder basis kosten*, keuken, vloeren, stoffering, zonwering, tuin, etc.
* Basis kosten = Kosten die nooit in de aanneemprijs zitten zoals vergunning, nuts leges, bouwstroom, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:32
Conrado schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:36:
[...]

Als je aan het begin staat is het handig om met een m³-prijs te rekenen. Actueel zit die rond de € 750~800 m³.
Dat betekent dat de bouw dus rond de 600K uitkomt. Dat is dus met basis sanitair, maar zonder basis kosten*, keuken, vloeren, stoffering, zonwering, tuin, etc.
* Basis kosten = Kosten die nooit in de aanneemprijs zitten zoals vergunning, nuts leges, bouwstroom, etc.
De offerte van de aannemer die ik hiervoor mij heb liggen zit op 890 euro (incl btw) per m3. En dat is voor een huis van 1180m3....
En dat ruwbouw, w- en e-installaties(basis), basis sanitair. Wel worden alle binnenmuren van het hele huis geschilderd.
Voor de rest geen bijzondere luxe...

Bouwen is heel duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
Conrado schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:36:
[...]

Dus also ik het omdraai; dan kan ik 450K uitgeven excl. afwerking (kosten 150k incl. basis tuin) en daar krijg ik dan blijkbaar ca. 600m3 voor. Pittig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
H.FR schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:25:
Dus also ik het omdraai; dan kan ik 450K uitgeven excl. afwerking (kosten 150k incl. basis tuin) en daar krijg ik dan blijkbaar ca. 600m3 voor. Pittig.
Ja, dat klopt.
Zoals @RogerSch al even duidelijk maakte, bouwen is een dure hobby. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest, maar de inflatie en drukte in de bouw verhogen de kosten sneller. Het belangrijkste is dat je dat van te voren beseft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Goede tips, toevalligerwijs komen veel van deze bedragen aardig overeen met de begroten welke wij hebben opgesteld.

Wellicht kan ik met het delen van onze begroting mede-tweakers helpen, zoals ik hier ook zelf veel geholpen ben. _/-\o_
[Afbeelding]
@H.FR even geleden heb ik hier ook een post geplaatst met onze huidige begroting, zie hierboven. Toevalligerwijs gaat het hier om een zeer gelijkwaardige grootte (ca. 190 m2 + vliering).

Uit de huidige gesprekken met de aannemer lijkt het daarvoor net te lukken, zonder gebruik te maken van het potje 'onvoorzien'. Hopelijk geeft dit je een goed beeld van alle bijkomende kosten en mogelijkheden voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
ChillPascal schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

@H.FR even geleden heb ik hier ook een post geplaatst met onze huidige begroting, zie hierboven. Toevalligerwijs gaat het hier om een zeer gelijkwaardige grootte (ca. 190 m2 + vliering).

Uit de huidige gesprekken met de aannemer lijkt het daarvoor net te lukken, zonder gebruik te maken van het potje 'onvoorzien'. Hopelijk geeft dit je een goed beeld van alle bijkomende kosten en mogelijkheden voor jullie.
Ah, super bedankt! Dat is inderdaad heel gelijkwaardig, zelfs het kavel. Als ik er zo doorheen kijk heb ik alles wel meegenomen, maar wel lagere bouwkosten gerekend (450k) en vermoedelijk ook geen heiwerkzaamheden nodig. Op totaal wil ik wel graag maximaal 1mEUR uitgeven, dus dat is toch behoorlijk wat minder dan jij.

Nouja, worst case blijf ik gewoon wonen waar ik nu woon. Niet van plan om alleen nog maar droog brood te gaan eten om die woning af te kunnen betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door H.FR op 22-10-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.FR
Conrado schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Ja, dat klopt.
Zoals @RogerSch al even duidelijk maakte, bouwen is een dure hobby. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest, maar de inflatie en drukte in de bouw verhogen de kosten sneller. Het belangrijkste is dat je dat van te voren beseft.
Het is zeker een dure hobby. Hoewel, als ik het met het gemiddelde project in de buurt vergelijk is het alsnog wel voordeliger om een kavel te kopen en zelf een aannemer te zoeken dan om een woning in een project te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10 14:48

backupdevice

No Risk , Full Push

Aah vandaag zijn de dakpannen geplaatst. Volgende week gaat de steiger weg. Week erna de kozijnen . ✅
H.FR schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Het is zeker een dure hobby. Hoewel, als ik het met het gemiddelde project in de buurt vergelijk is het alsnog wel voordeliger om een kavel te kopen en zelf een aannemer te zoeken dan om een woning in een project te kopen.
Ligt er helemaal aan hoe je het wilt hebben. Wij hebben hier het kleinste huis, maar met hoogwaardige afwerkingen en spullen boel. Wat dus weer duur is .

Wat ik daarmee wil zeggen is dat je voor jezelf inzichtelijk wilt hebben wat , hoe en hoeveel je er aan uit wilt geven . En hou je daar dan ook aan vast . Budget budget budget budget .

[ Voor 77% gewijzigd door backupdevice op 22-10-2025 16:27 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:17
H.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je precies met loze ruimte?
Ik ben niet met Groothuis getrouwd, maar ik begrijp dat een architect al snel 30-50k kost. Dat vind ik echt ridicuul veel geld. Dan heb je dus nog niks. En ik heb al even geïnformeerd bij een betrouwbare lokale bouwer met wat voorbeelden en de inschatting op dit moment is dat dit bij elkaar veel duurder wordt dan via een dergelijke catalogusbouwer. Met name door de kosten van de architect.

Nee joh, wij betalen onze architect 11k voor het hele traject t/m vergunning. En dan hebben we het over een grote (1100m3) vrijstaande woning die volledig vanaf scratch ontworpen wordt.

Op basis van wat ik hoor van mensen om ons heen (we bouwen in en plan waar nog 100 andere woningen worden gebouwd) is het voordeel van een catalogus bouwer niet zozeer dat het goedkoper is. Vooral dat het wat sneller gaat en dat je pas achteraf betaalt.

[ Voor 11% gewijzigd door KrullenO op 22-10-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

KrullenO schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:23:
[...]

Nee joh, wij betalen onze architect 11k voor het hele traject t/m vergunning. En dan hebben we het over een grote (1100m3) vrijstaande woning die volledig vanaf scratch ontworpen wordt.

Op basis van wat ik hoor van mensen om ons heen (we bouwen in en plan waar nog 100 andere woningen worden gebouwd) is het voordeel van een catalogus bouwer niet zozeer dat het goedkoper is. Vooral dat het wat sneller gaat en dat je pas achteraf betaalt.
11K is niet duur . Zit daar de constructeur kosten ook bij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.FR
[...]

Oh, dat is een behoorlijk verschil met de bedragen die ik tot nu toe te horen kreeg.
Wat is dan allemaal inclusief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:12
[...]

Wij waren ook ~12K kwijt. Daarin zaten ook de kosten van sonderen, constructeur, overige berekeningen zoals BENG t/m de vergunningsaanvraag. Maar dat was wel iemand die zich een bouwadviseur noemt en geen architect. Misschien dat daar nog een nuance in zit, ook qua kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
H.FR schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:12:
Oh, dat is een behoorlijk verschil met de bedragen die ik tot nu toe te horen kreeg.
Wat is dan allemaal inclusief?
Het honorarium van mijn architect (NBA) was 5K, constructie was 4k inclusief betonberekening kelder en het advieswerk 1K (BENG etc). Alles 2022.
Het was trouwens het enige voordelige aan de bouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

maussert schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Wij waren ook ~12K kwijt. Daarin zaten ook de kosten van sonderen, constructeur, overige berekeningen zoals BENG t/m de vergunningsaanvraag. Maar dat was wel iemand die zich een bouwadviseur noemt en geen architect. Misschien dat daar nog een nuance in zit, ook qua kosten.
Ja ok. Daar zit het verschil . Wij waren rond de 25k kwijt bij een architect. Dit was inclusief alles , ook aanbesteden en bouwteam.
Conrado schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:25:
Het was trouwens het enige voordelige aan de bouw :)
Ugh wat een geld goochelaar is dat zeg , dat bouwen .

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 23-10-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:25
Vergeet je WKB kosten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Zitten die niet in de aanneemsom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:25
Conrado schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

Zitten die niet in de aanneemsom?
Niet altijd, dus opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:12
Klopt. Wij hebben ook zelf een kwaliteitsborger uitgezocht en betaald. Dit liep buiten de aannemer om. Dus die kosten komen in ons geval nog bovenop de aanneemsom. Was ~6K. Eerste helft betaling na opleveren borgingsplan en andere helft straks na opleveren woning. De borger heeft veelvuldig contact met onze aannemer en komt zo nu en dan ook kijken op de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 00:02
maussert schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

Klopt. Wij hebben ook zelf een kwaliteitsborger uitgezocht en betaald. Dit liep buiten de aannemer om. Dus die kosten komen in ons geval nog bovenop de aanneemsom. Was ~6K. Eerste helft betaling na opleveren borgingsplan en andere helft straks na opleveren woning. De borger heeft veelvuldig contact met onze aannemer en komt zo nu en dan ook kijken op de bouw.
Ik vind daar ook veel voor te zeggen dat je die zelf uit zoekt. Als je dan toch de kosten hebt dan wil je ook wel dat je er waar voor hebt en niet een vriendje van de aannnemer die alles goed keurt waar ie mee weg komt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfke
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-10 12:57
backupdevice schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:41:
[...]
Ja ok. Daar zit het verschil . Wij waren rond de 25k kwijt bij een architect. Dit was inclusief alles , ook aanbesteden en bouwteam.
Ik zou in het vervolg altijd in een bouwteam werken. We hebben dat nu niet echt gedaan (we hebben ons dat te laat beseft), maar het gedoe van schakelen tussen alle partijen en alle extra kosten die dat meebracht had ik graag voorkomen. En ik weet ook zeker dat daardoor het resultaat beter zou zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
asdfke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:03:
Ik zou in het vervolg altijd in een bouwteam werken. We hebben dat nu niet echt gedaan (we hebben ons dat te laat beseft), maar het gedoe van schakelen tussen alle partijen en alle extra kosten die dat meebracht had ik graag voorkomen.
Ik begrijp want je bedoeld. Echter, schakelen en extra kosten zegt vooral iets over de (onder)aannemer, dat los je met een bouwteam niet 1-2-3 op.
Sommige (onder)aannemers zijn helaas gepokt en gemazeld in het spel "het ligt niet aan mij, ik doe precies wat afgesproken is". Die misbruiken het bouwteam voor hun eigen gelijk.
Dat los je o.a. het beste met checken vooraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

asdfke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Ik zou in het vervolg altijd in een bouwteam werken. We hebben dat nu niet echt gedaan (we hebben ons dat te laat beseft), maar het gedoe van schakelen tussen alle partijen en alle extra kosten die dat meebracht had ik graag voorkomen. En ik weet ook zeker dat daardoor het resultaat beter zou zijn geworden.
Dat,maar ook vooraf alle knelpunten in het ontwerp inzichtelijk krijgen via alle onderaannemers , en dat voor de bouw oplossen.

Resultaat tot nu toe ( terwijl fanatiek afkloppen op hout) geen onverziene kosten of last minute on site beslissingen . Tuurlijk zit er genoeg lucht in de overeenkomst , maar het geeft veel rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:17
backupdevice schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

11K is niet duur . Zit daar de constructeur kosten ook bij ?
Nee is excl constructeur en BENG. Verwacht rond de 1,5-2k voor elk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asdfke
Conrado schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Ik begrijp want je bedoeld. Echter, schakelen en extra kosten zegt vooral iets over de (onder)aannemer, dat los je met een bouwteam niet 1-2-3 op.
Sommige (onder)aannemers zijn helaas gepokt en gemazeld in het spel "het ligt niet aan mij, ik doe precies wat afgesproken is". Die misbruiken het bouwteam voor hun eigen gelijk.
Dat los je o.a. het beste met checken vooraf.
Tja, laten we het er maar op houden dat ik veel geleerd heb ondertussen. Vooral over de verschillende rollen en expertises. En het resultaat mag er straks hopelijk wel wezen. Ik had dingen beter moeten checken vooraf, dat ook zeker!
backupdevice schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Dat,maar ook vooraf alle knelpunten in het ontwerp inzichtelijk krijgen via alle onderaannemers , en dat voor de bouw oplossen.

Resultaat tot nu toe ( terwijl fanatiek afkloppen op hout) geen onverziene kosten of last minute on site beslissingen . Tuurlijk zit er genoeg lucht in de overeenkomst , maar het geeft veel rust.
Fijn... Goed om te horen, die rust is ook zeker wat waard, ben ik achter!

Ondertussen is hier de fundering gestort en daarop de eerste laag blokken geplaatst. Gisteren is de ruwe betonvloer gestort en ze hebben de kalkzandsteen blokken geleverd. Die gaan er volgende week op. Het gaat nu echt beginnen! :)

[ Voor 21% gewijzigd door asdfke op 23-10-2025 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

asdfke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:35:

[...]

Fijn... Goed om te horen, die rust is ook zeker wat waard, ben ik achter!

Ondertussen is hier de fundering gestort en daarop de eerste laag blokken geplaatst. Gisteren is de ruwe betonvloer gestort en ze hebben de kalkzandsteen blokken geleverd. Die gaan er volgende week op. Het gaat nu echt beginnen! :)
Nice ! Nieuwe fase . Ga je echt te contouren zien . Die dan weer veranderen als de breekplaat vloer erop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Laatst online: 22:15
Hello! Binnenkort hebben wij de vooroplevering van onze nieuwbouwwoning, en ik wil graag goed voorbereid zijn. Ik heb al wat dingen in mijn hoofd (zoals controleren op krassen, scheuren, vochtplekken, deuren die klemmen, stopcontacten testen, etc.), maar ik vroeg me af of iemand hier een handige checklist heeft of misschien zelf iets heeft gemaakt waar je alles kunt afvinken.

Mag ook gewoon een lijstje zijn van punten waar jullie achteraf van dachten: “Had ik dat maar even gecontroleerd tijdens de vooroplevering.”

Thanks alvast voor het meedenken!

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16
backupdevice schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:45:
Nice ! Nieuwe fase . Ga je echt te contouren zien . Die dan weer veranderen als de breekplaat vloer erop gaat.
Ik zou zou toch liever een vloer hebben die heel blijft. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowo21
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-10 18:41
Hallo,
Dat bouwen heel duur is, weten we intussen allemaal wel. Toch schrik ik met name van de prijzen voor de installaties. Is hier iemand die mij kan vertellen of een geoffreerd bedrag van ruim een ton voor water en ventilatie installatie enigszins redelijk is?
Woning: 225 M2
WTW met Enthalpiewisselaar (Brink Fair)
Bodem warmtepomp (Stiebel Eltron) 4 stuks aardsondes
Losse 300l boiler
Overal vloerverwarming.
En verder al het waterleiding werk.

Als hier iemand is die hier iets over wil zeggen heel graag. Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 22:57
Cowo21 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:46:
Hallo,
Dat bouwen heel duur is, weten we intussen allemaal wel. Toch schrik ik met name van de prijzen voor de installaties. Is hier iemand die mij kan vertellen of een geoffreerd bedrag van ruim een ton voor water en ventilatie installatie enigszins redelijk is?
Losse 300l boiler
Overal vloerverwarming.

Als hier iemand is die hier iets over wil zeggen heel graag. Alvast heel erg bedankt!
In 2020 was ik voor bodemwarmtepomp en wtw (Nilan Compact P) en twee horizontale douche wtw’s voor een woning van 159 m² 46k inclusief BTW. Offerte van ander installateur met ander merk warmtepomp en losse wtw ging ook richting de 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowo21
deejeebv schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

In 2020 was ik voor bodemwarmtepomp en wtw (Nilan Compact P) en twee horizontale douche wtw’s voor een woning van 159 m² 46k inclusief BTW. Offerte van ander installateur met ander merk warmtepomp en losse wtw ging ook richting de 100k.
Bedankt voor je reactie.
Dat is wel een behoorlijk verschil. Onderzoek loont dus zeker als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hallo,
Losse 300l boiler
Overal vloerverwarming.

Ik vind dat serieus veel geld.
Als je wilt besparen kun je het meeste winnen door van een W/W warmtepomp naar een L/W warmtepomp te gaan. Dat zou wel eens 20k of (met jouw totaalprijs van een ton) 30k kunnen schelen.
Reken voor de grap eens uit hoe lang je er met de kleine cop-winst van de W/W warmtepomp erover doet om de meerprijs daarvan boven L/W terug te verdienen...

In 2020 was ik voor een nog iets grotere woning (met twee badkamers) het volgende kwijt:
  • 10.5 k - Ventilatiesysteem met Zehnder Comfoair Q600 (zelf ingekocht en bijna alles zelf gedaan).
  • 9 k - L/W warmtepomp met SWW-vat (zie signature)
  • 11 k - Vloerverwarming 280 m², 18 mm slangen, grotendeels 15 cm HoH, 5 pomploze verdelers.
  • 5 k - Waterleidingen
  • 5 k - Riolering binnen en buiten.
Totaal 40.5 k€ en alles inclusief BTW (is jouw ton dat ook?)

Ik heb hiervan niks aan laten nemen, alles is gefactureerd op basis van nacalculatie. En daar heb ik (gezien de andere bedragen die ik hier tegenkom) geen spijt van. Het scheelt ook dat ik bij warmtepomp en vooral het ventilatiesysteem zelf veel heb gedaan, daar zal ik nog wel 5 k aan uren hebben bespaard.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 22:57
Cowo21 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Dat is wel een behoorlijk verschil. Onderzoek loont dus zeker als ik het zo lees.
De Nilan is een geïntegreerd apparaat met zowel een bodemwarmtepomp als een wtw. De wtw heeft ook een warmtepomp die zorgt voor het sanitair warm water. Bovendien functioneert die als topkoeling, waarbij de warmte naar het water gaat. In de winter kun je de lucht via de lucht warmtepomp ook verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Is hier iemand die mij kan vertellen of een geoffreerd bedrag van ruim een ton voor water en ventilatie installatie enigszins redelijk is?
Mijn offerte van drie jaar geleden voor tweemaal zoveel vloeroppervlak:
- Warmtepomp Nibe - 22,5K
- Vloerverwarming - 10,5K
- Boring (4x 100m) - 17 K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowo21
Andrehj schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Ik vind dat serieus veel geld.
Als je wilt besparen kun je het meeste winnen door van een W/W warmtepomp naar een L/W warmtepomp te gaan. Dat zou wel eens 20k of (met jouw totaalprijs van een ton) 30k kunnen schelen.
Reken voor de grap eens uit hoe lang je er met de kleine cop-winst van de W/W warmtepomp erover doet om de meerprijs daarvan boven L/W terug te verdienen...

In 2020 was ik voor een nog iets grotere woning (met twee badkamers) het volgende kwijt:
  • 10.5 k - Ventilatiesysteem met Zehnder Comfoair Q600 (zelf ingekocht en bijna alles zelf gedaan).
  • 9 k - L/W warmtepomp met SWW-vat (zie signature)
  • 11 k - Vloerverwarming 280 m², 18 mm slangen, grotendeels 15 cm HoH, 5 pomploze verdelers.
  • 5 k - Waterleidingen
  • 5 k - Riolering binnen en buiten.
Totaal 40.5 k€ en alles inclusief BTW (is jouw ton dat ook?)

Ik heb hiervan niks aan laten nemen, alles is gefactureerd op basis van nacalculatie. En daar heb ik (gezien de andere bedragen die ik hier tegenkom) geen spijt van. Het scheelt ook dat ik bij warmtepomp en vooral het ventilatiesysteem zelf veel heb gedaan, daar zal ik nog wel 5 k aan uren hebben bespaard.
Erg bedankt voor het delen. Bevestigt mijn vermoeden dat € 110.000 (wel incl. BTW) toch wel aan de hoge kant is. Maar mogelijk zie ik nog wel e.e.a. over het hoofd.
Overigens staat een W/W warmtepomp hoog op mijn verlanglijstje. Daar wil ik dus niet op gaan bezuinigen. Ben ook wel van mening dat wat het kost dat kost het. Alleen dan toch echt wel waar voor mijn zuur verdiende geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Cowo21 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:40:
Overigens staat een W/W warmtepomp hoog op mijn verlanglijstje. Daar wil ik dus niet op gaan bezuinigen.
Doen :)
Ben er ook erg tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:58
Hallo,
Losse 300l boiler
Overal vloerverwarming.

Ik schrik niet heel erg van die prijs. Ik was 96k kwijt voor 300m2. Begonnen in Feb 2024, overgehuisd in juni 2025. Brine warmtepomp van Stiebel, 2 bronnen a 110m, WTW van stiebel, 500l boiler, 300l buffer, vloerverwarming en plafondkoeling, en inclusief sanitair materiaal (10k). Grootste kostenpost is uurloon, ondanks dat ik redelijk wat W dingen zelf heb gedaan. Mocht ik nog een keer gaan bouwen, zou ik nog meer zelf doen, daar zit je besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:04:
Doen :)
Ben er ook erg tevreden mee!
@Cowo21
Dat een W/W WP goed werkt wordt ook door niemand hier bestreden. Maar dat doet een L/W WP ook.
En het veelgenoemde voordeel van gratis koelen is met de huidige energieprijzen ook al weg, want een L/W WP koelt in de zomer ook gratis (dan heb je toch stroom over waar je bij teruglevering niks voor krijgt).
Dan blijft alleen het voordeel van geen buitenunit over, maar daar staat tegenover dat de binnenunit meestal groter is. En dat terwijl de vierkantemeterprijs richting de 5 k€ gaat...
Daarmee is een W/W WP met een meerprijs van ~25 à 30 k€ t.o.v. L/W een erg dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:43
Wij wachten nog steeds op de legesfactuur voor de vergunning van onze woning. Vergunning is in maart van dit jaar definitief geworden. Woning wordt volgend jaar maart opgeleverd. Wanneer kregen jullie de factuur voor de leges? Uiteraard kan ik de gemeente bellen maar wil geen slapende honden wakker maken, dat die factuur op enig moment gaat komen, beseffen wij ons uiteraard, maar hoe later hoe beter :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asdfke
Wij hebben een paar maanden geleden de handtekening gezet onder een offerte. Het gaat bij ons (o.a.) om
Verwarmingsinstallatie water/water - 60.000
Ventilatie en luchtbehandeling - 13.500

Dit zijn de prijzen van de onderaannemer, dus er zijn nog staartkosten overheen gegaan van onze aannemer en BTW. Zo kwamen wij op net wat meer dan 98.000 euro. Veel geld dus...

Hiervoor krijgen we het volgende:
  • Volledige bodem/water-warmtepompinstallatie met Nibe S1156-8 en 400 L BA-st 4020 boiler, aangevuld met 100 L buffervat.
  • Gesloten bronsysteem: 4 boringen van ca. 58 m diep
  • Douche WTW verticaal
  • Warmteverliesberekening volgens NEN 5066 en ISSO 51/53/57, uitgangspunt −10 °C buitentemperatuur en 5,5 kW totaalverlies.
  • Vloerverwarming Altherm Comfort Pipe 16×2 mm op gehele BG en verdieping, geschikt voor verwarmen én passieve koeling.
  • Naregeling per ruimte met individuele regelaars en actuators; leidingen in PEX met Armaflex-isolatie.
  • Zehnder ComfoAir Q350 ERV WTW-unit (rendement 95%) met 2 CO₂-sensoren (woonkamer + ouderslaapkamer) en Duco-ventielen.
  • Ventilatieklasse LUKA D, luchtdebieten conform norm, kanalen deels ingestort in vloeren/plafonds.
  • Enthalpie wisselaar
Het zal vast goedkoper kunnen, maar voor ons was het belangrijk dat de aannemer goed met ze kan werken en dat we ook geen gedoe hebben. Tot nu toe tevreden wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfke
Sjors81 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:33:
Wij wachten nog steeds op de legesfactuur voor de vergunning van onze woning. Vergunning is in maart van dit jaar definitief geworden. Woning wordt volgend jaar maart opgeleverd. Wanneer kregen jullie de factuur voor de leges? Uiteraard kan ik de gemeente bellen maar wil geen slapende honden wakker maken, dat die factuur op enig moment gaat komen, beseffen wij ons uiteraard, maar hoe later hoe beter :-)
Volgens mij een maand of wat na verstrekken vergunning. Al denk ik dat dit gewoon erg veel verschilt per gemeente, en dan wellicht zelfs nog binnen gemeentes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:28:
Dat een W/W WP goed werkt wordt ook door niemand hier bestreden. Maar dat doet een L/W WP ook.
Niemand beweerde anders, maar jouw conclusie dat een W/W warmtepomp enkel een dure hobby is, is wel erg kort door de bocht.
Echter, daar zijn voldoende specialistische draadjes over, dus dat hoeven we hier niet (over) te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:16
Grolsch schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:13:
[...]

Het is alweer een jaar geleden sinds de laatste update, gebrek aan tijd van mijn bouwvrienden is de voornaamste oorzaak, maar ondertussen is wel de bar + lambrisering + beleg getimmerd en zit al het electrawerk erin.

Nu moet alles nog gebeitst worden en het plafond moet er nog in, en daarna de wandafwerking.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wederom een update, ze zijn begonnen met het plafond af te timmeren, het einde is in zicht _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wivjkZg.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Nv2THRO.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F5FH6Un.jpeg

Dan worden de bar en het plafond heel donker gebeitst.
De deuren en kozijnen worden waarschijnlijk café rood
En aan de wanden komt een structuur behang, ik denk met groene tinten, maar daar ben ik nog niet over uit :P

Lampen etc. zijn ook besteld die komen deze week binnen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:41
Binnen 2 weken na onherroepelijke vergunning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 00:02
Opmerkelijk genoeg was het sturen van de factuur het enige waar ze wel snel mee waren :9

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:43
Hallo,
Losse 300l boiler
Overal vloerverwarming.

wij laten een vergelijkbare woning qua omvang bouwen. Voor het al het installatiewerk betalen wij ongeveer 70k euro. Het betreft een woning met 2 badkamers, vloerverwarming op de bg verder 6 airco-units voor de 2 bovenverdiepingen en ook nog 1 op de bg. Onze woning is enorm goed geisoleerd waardoor wij meer de focus op koeling hebben gehad dan verwarming. Voor de BG/vloerverwarming maken we gebruik van een LW-wp. Wij hadden het geluk dat wij zelf op zoek mochten naar een onderaannemer voor het verwarmingsdeel. Daar hebben we flink op weten te besparen. BIj de vaste installateur betaalden we voor hetzelfde meer dan 95k. bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:16
Cowo21 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Erg bedankt voor het delen. Bevestigt mijn vermoeden dat € 110.000 (wel incl. BTW) toch wel aan de hoge kant is. Maar mogelijk zie ik nog wel e.e.a. over het hoofd.
Overigens staat een W/W warmtepomp hoog op mijn verlanglijstje. Daar wil ik dus niet op gaan bezuinigen. Ben ook wel van mening dat wat het kost dat kost het. Alleen dan toch echt wel waar voor mijn zuur verdiende geld :)
Waarom wil je perse een WW WP?

Ik kan maar 1 voordeel bedenken, namelijk geluid van de buitenunit, verder zie ik alleen maar nadelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:40
Grolsch schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:49:
[...]

Waarom wil je perse een WW WP?

Ik kan maar 1 voordeel bedenken, namelijk geluid van de buitenunit, verder zie ik alleen maar nadelen.
+ ruimte / aanzicht van de buitenunit, een heel klein beetje COP efficiëntie, en goedkoper koelen in de zomer.

Hier ook een LW WP overigens: Ruimte zat, buiten het (eigen ;) ) uitzicht, met dat beetje extra efficiëntie verdien ik de WW WP nooit terug, en koelen wil ik niet via een koude vloer doen, maar met lucht (instant koel, geen koude voeten en geen zorgen over, of beperkingen vanwege condens).

Maar ik vergeet vast nog wel een argument, en bijbehorend tegen argument :+
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic