Termy schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:36:
Iets anders, in ons project worden nu prefab meterkasten 'vooruitgeplaatst', zoals ze het noemen. Dit om vertraging door deze aansluiting te voorkomen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat dit er uiteindelijk uitzien als het af is en/of moet ik ergens rekening mee houden dat echt anders is dan de standaard meterkast van nieuwbouw afgelopen jaren?
***members only***
Daarnaast nog een vraag. Misschien dat dit beter past bij het WTW topic maar vrienden van me hebben recent een nieuwe woning betrokken en daar viel me op dat de WTW op volle toeren (ivm CO2) echt vrij luid is in de woonkamer, recht onder de ventielen. Ik liep toen ik dat hoorde naar boven en naast de unit was het voor mijn gehoor bijna even luid.
Dit lijkt me niet ok, toch? Is hier geblunderd in de bouw of wat is acceptabel? Ik zag wel van die flexibele demperbuis. Ik zou in ons nieuwe huis iig bijzonder ongelukkig worden als het zo luid is en dat ben ik ook helemaal niet gewend van een appartement waar ik eerder gewoon heb en toen was de unit zelf fysiek een stuk dichter bij dan in dit geval.
Wij hebben met onze WTW flink wat gezeik (gehad) met geluid. Internet staat er ook vol mee.
Er zijn gelukkig eisen in het bouwbesluit waar (alle) installaties in het huis aan moeten voldoen wat betreft geluid.
Je WTW mag 30 dB geluid maken in verblijfsruimtes (woonkamer, keuken, slaapkamers.), gemeten met de deuren dicht.
30 dB is zacht, maar wel hoorbaar en kan 's nachts irritant zijn
Met goede plaatsing van dempers en het goed inregelen van de ventielen zou je uit de ventielen niet veel moeten horen. Mits er voldoende ventielen staan. Als je 75 m3/h door 1 ventiel duwt of zuigt ga je meer horen dan wanneer je er 2 hebt waar 37.5 m3/h door ieder gaat.
Wij hebben veel herrie (gehad) van de unit zelf die op zolder hangt. Wanneer je een groot huis hebt zijn het echt flinke hoeveelheden lucht die verplaatst moeten worden door een paar buizen. Ons huis heeft 360 m3/h nodig voor het bouwbesluit. Dat is 100L per seconden. De ombouw dempte dat niet voldoende en een deel van de buizen loopt open op zolder.
We hebben de aannemer flink achter de broek moeten zitten om het geluid binnen de 30 dB te krijgen, zeker vanwege de open trap die we hebben in de woonkamer.
Wanneer de WTW in stand 1 / laag (200 m3/h bij ons) staat hoor je hem nauwelijks in huis.
Stand 2 voldoet in de slaapkamers met deuren dicht en woonkamer nu NET aan de 30 dB, maar in de woonkamer is het zeker hoorbaar, je hoort het geluid gewoon van de trap naar beneden komen helaas.
Stand 3 (Boost / douche) is alsof er iemand op zolder aan het stofzuigen is.... Gelukkig is dat dus maar tijdelijk.
Ik heb met CO2 sensors in alle slaapkamers, woonkamer en Home Assistent wel een mooie regeling gebouwd waardoor de WTW zo veel mogelijk op stand 1 staat en alleen omhoog regelt wanneer CO2 richting de 900 ppm in een kamer gaat. En dan ook volledig liniear zodat hij niet harder draait dan strict noodzakelijk om de CO2 goed te houden.
Ik ga nog aan de slag op zolder met extra geluids isolatie rondom de ombouw van de unit en ga nog een vliering bouwen waar de leidingen achter vallen. Hopelijk kan ik dan het geluid ook tegenhouden, maar omdat de installatie nu wel aan de 30 dB voldoet kan ik het niet eisen van de aannemer. Op de overloop en zolder is het dus wel een stuk harder dan 30 dB, maar het zijn geen verblijfsruimte dus de norm geldt daar niet.
[
Voor 9% gewijzigd door
auditor86 op 14-09-2026 11:28
]