WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Het is onze 3e nieuwbouwwoning. We wisten van tevoren dat alles 100% van tevoren tacklen qua meerwerk en aandachtspunten een illusie zou zijn, maar dan krijg je plotseling toch nog een curveball toegeworpen door de bouwer....
Ons huis ligt aan de rand van het buitengebied, met veel groen. Dat betekent ook relatief gezien wat meer muggen, vliegen etc. in de zomerperiode. De standaard uitvoering van de ramen die open kunnen was "draai". We hebben (à €200,- per raam) alle opengaande ramen laten uitvoeren in draai-/kiep. We hadden als plan om in ieder geval op de slaap-etage voor alle ramen die open gaan horren te laten plaatsen.
Wij hebben ventilatie type C, en nu kwamen we er met het inmeten van de raambekleding achter dat - op 1 kamer na - alle ventilatieroosters (incl. aan de buitenzijde uitstekend "afdakje") op het kiep-/kantelraam zitten en niet op het vaste raam. Hierdoor kunnen we geen horren op de slaapkamers laten maken....
Is op zich niet direct het einde van de wereld, maar het zijn van die keuzes door een projectbouwer dat je denkt.... waarom?
[ Voor 4% gewijzigd door Hoepla33 op 26-05-2026 13:12 ]
Hoever steken je luikjes uit in verhouding tot het raam? Ik heb recent horren van Keje besteld en voor uitsteeksels als luikjes/afwatergootjes hebben ze de mogelijk om een dieper profiel te leveren.Hoepla33 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:55:
Vorige week de vooroplevering gehad. Definitieve oplevering nog onbekend, maar de finish is in zicht. Het hangt nu met name om aansluiting op water + elektra.
Het is onze 3e nieuwbouwwoning. We wisten van tevoren dat alles 100% van tevoren tacklen qua meerwerk en aandachtspunten een ilusie zou zijn, maar dan krijg je plotseling toch nog een curveball toegeworpen door de bouwer....
Ons huis ligt aan de rand van het buitengebied, met veel groen. Dat betekent ook relatief gezien wat meer muggen, vliegen etc. in de zomerperiode. De standaard uitvoering van de ramen die open kunnen was "draai". We hebben (à €200,- per raam) alle opengaande ramen laten uitvoeren in draai-/kiep. We hadden als plan om in ieder geval op de slaap-etage voor alle ramen die open gaan horren te laten plaatsen.
Wij hebben ventilatie type C, en nu kwamen we er met het inmeten van de raambekleding achter dat - op 1 kamer na - alle ventilatieroosters (incl. aan de buitenzijde uitstekend "afdakje") op het kiep-/kantelraam zitten en niet op het vaste raam. Hierdoor kunnen we geen horren op de slaapkamers laten maken....
Is op zich niet direct het einde van de wereld, maar het zijn van die keuzes door een projectbouwer dat je denkt.... waarom?
Net voorbij de dag, waardoor er eigenlijk geen ruimte is. Wellicht is er nog een soort U-vorm mogelijk waardoor de hor als het ware iets voor het kozijn komt te hangen? Hoe is de situatie bij jou?nooberke schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:16:
[...]
Hoever steken je luikjes uit in verhouding tot het raam? Ik heb recent horren van Keje besteld en voor uitsteeksels als luikjes/afwatergootjes hebben ze de mogelijk om een dieper profiel te leveren.
Ik heb geen luikjesHoepla33 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Net voorbij de dag, waardoor er eigenlijk geen ruimte is. Wellicht is er nog een soort U-vorm mogelijk waardoor de hor als het ware iets voor het kozijn komt te hangen? Hoe is de situatie bij jou?
Als ik zo snel kijk kunnen ze tot 3.1cm extra profiel leveren...Misschien dat andere merken nog verder naar buiten kunnen?
Weet je meteen of het wel of niet gaat passen.
En anders aan de aircoRozeDwergbanaan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:47:
Wij wonen nu een maandje in ons nieuwbouwhuis. Het is wel even slikken met die hitte die vastgehouden wordt. In onze oude woning (begin 1900 gebouwd) bleef het tijdens een hittegolf in ieder geval beneden ongeveer 20-21 graden. Nu in onze nieuwbouwwoning liep het gisteren op tot 26 graden beneden, en 27 boven. We hebben extra betaald om onze warmtepomp te kunnen laten koelen, maar deze functie is kapot vanaf oplevering. Ze gaan het fixen maar het duurt erg lang. Nog even doorbijten dus.
Kan je de PV-opwek verstoken waar anders vanaf volgend jaar terugleverkosten voor gerekend worden.
Zou altijd zonwering eerst proberen, want dat werkt echt goed qua beperken van opwarmen aan de binnenkant van het huis. Scheelde bij ons zo 4-5 graden in huis tijdens een hittegolf (29 graden gemeten in onze slaapkamer op de 2de verdieping). Nu wordt het 24-25 graden in diezelfde slaapkamer. Bij een airco is het toch alsnog zo dat je zodra de airco uitgaat het alsnog heel warm wordt in huis en je dus al snel 24/7 die airco aan hebt staan.Source90 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:54:
[...]
En anders aan de airco![]()
Kan je de PV-opwek verstoken waar anders vanaf volgend jaar terugleverkosten voor gerekend worden.
Binnen de BENG normen zitten ook gewoon T0juli eisen om hitte in nieuwbouw te voorkomen. Exacte details van deze norm ken ik niet maar deze zouden bij recente nieuwbouwwoningen zeker voor moeten zorgen dat het niet te warm wordt binnen. Een woning die met 2 dagen mooi weer al opwarmt naar boven de 27 graden zal er niet aan voldoen. Maargoed je geeft zelf al aan dat de actieve koeling kapot is dus dat zal een aantal graden schelen.RozeDwergbanaan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:47:
Wij wonen nu een maandje in ons nieuwbouwhuis. Het is wel even slikken met die hitte die vastgehouden wordt. In onze oude woning (begin 1900 gebouwd) bleef het tijdens een hittegolf in ieder geval beneden ongeveer 20-21 graden. Nu in onze nieuwbouwwoning liep het gisteren op tot 26 graden beneden, en 27 boven. We hebben extra betaald om onze warmtepomp te kunnen laten koelen, maar deze functie is kapot vanaf oplevering. Ze gaan het fixen maar het duurt erg lang. Nog even doorbijten dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 27-05-2026 12:44 ]
Isolatie werkt 2 kanten op: als de warmte eenmaal binnen is, dan krijg je het er ook niet zo snel meer uit.hherrie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:21:
@RozeDwergbanaan Hoe kan het überhaupt zo warm zijn geworden? In onze al weer wat oudere woning (uit 2016) is het beneden niet warmer geworden dan 24 graden, terwijl de zonwering nog niet eens op orde is. (Betere zonwering is besteld, maar de levertijd is vrij lang.)
Die vloerkoeling had uitkomst geboden, maar de betonmassa zal nu lekker opgewarmd zijn en blijft nog wel even warmte afgeven. In onze woning uit ca 2009 is dit ook zo: na 4 dagen goede hitte, 'genieten' wij daar nog ruim een week van na
Dat begrijp ik. Maar ik was verbaasd dat de woning al zo ver is opgewarmd. Hoe warm wordt het dan als het écht lang heel warm is, vroeg ik me af...BBBrt schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:45:
[...]
Isolatie werkt 2 kanten op: als de warmte eenmaal binnen is, dan krijg je het er ook niet zo snel meer uit.
Als er in de berekening wordt meegenomen dat je warmtepomp koelt, maar dat deze in de praktijk niet werkt, dan kan het behoorlijk scheef gaan.
Als er in basis niet was uitgegaan van een warmtepomp dan had er om maar wat te noemen bijvoorbeeld zonwerend glas of bijvoorbeeld screens moeten worden toegepast om aan de TOjuli eis te voldoen.
https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor-activiteiten/technische-bouwactiviteit/nieuwbouw/rijksregels/oververhitting-woningen/
[ Voor 24% gewijzigd door Joeri op 27-05-2026 13:10 ]
Openslaande deuren en 2 slaapkamers recht op het zuiden. Twee schuine dakramen op zolder gelukkig op het noorden.
Beneden gisteravond om 21:00 24 graden en op de slaapkamer op het zuiden 25.2 graden.
Vloerkoeling schijnt wel met onze Mitsubishi Ecodan warmtepomp met FTC7 Controller mogelijk te zijn. Maar ik heb het nog niet ontdekt. Überhaupt zijn we wel een beetje in het diepe gegooid met zo'n systeem. Geen uitleg, enkel de handleiding van Mitsubishi van 400 pagina's. Geen idee of het allemaal naar behoren werkt. We hebben warm water, dat gaat goed.
Bij ons was tijdens de TOjuli berekening de warmtepomp en airco's uitgesloten, dus ondanks dat we dit beide zouden toepassen zouden ze dit niet meenemen in de berekening.Joeri schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:07:
Zoals gezegd hangt de opwarming samen met de TOjuli berekening.
Als er in de berekening wordt meegenomen dat je warmtepomp koelt, maar dat deze in de praktijk niet werkt, dan kan het behoorlijk scheef gaan.
Als er in basis niet was uitgegaan van een warmtepomp dan had er om maar wat te noemen bijvoorbeeld zonwerend glas of bijvoorbeeld screens moeten worden toegepast om aan de TOjuli eis te voldoen.
https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor-activiteiten/technische-bouwactiviteit/nieuwbouw/rijksregels/oververhitting-woningen/
Nadat het nog steeds niet goedgekeurd was door zonwering, warmtepomp en airco's (elke verdieping) hebben wij hier afstand van gedaan, de overgebleven opties die er nog waren wouden wij niet toepassen.
Zeker waar! Warmte die er niet in komt, hoeft er ook niet uit.Blik1984 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:43:
[...]
Zou altijd zonwering eerst proberen, want dat werkt echt goed qua beperken van opwarmen aan de binnenkant van het huis. Scheelde bij ons zo 4-5 graden in huis tijdens een hittegolf (29 graden gemeten in onze slaapkamer op de 2de verdieping). Nu wordt het 24-25 graden in diezelfde slaapkamer. Bij een airco is het toch alsnog zo dat je zodra de airco uitgaat het alsnog heel warm wordt in huis en je dus al snel 24/7 die airco aan hebt staan.
Desalniettemin, als wij onze slaapkamer (bijvoorbeeld gisteren) afkoelen met airco op turbo zodat de kamer 18c is voordat we naar bed gaan, blijft het volgende de thermometer van de slaapkamer bijna tot de ochtend koeler dan in de rest van de woning (Type D).
Net als warme, blijft koelte ook goed behouden in mijn beleving.
Vloerkoeling heb ik nooit echt merkbaar resultaat gezien. Kan ook dat dit (net als al het andere) ook ruk is ingeregeld door de bouw.
Bijzonder dat je zo nonchalant doet over het niet correct functioneren van je warmtepomp. Zo'n ding hoort toch gewoon te functioneren?Source90 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:54:
[...]
Zeker waar! Warmte die er niet in komt, hoeft er ook niet uit.
Desalniettemin, als wij onze slaapkamer (bijvoorbeeld gisteren) afkoelen met airco op turbo zodat de kamer 18c is voordat we naar bed gaan, blijft het volgende de thermometer van de slaapkamer bijna tot de ochtend koeler dan in de rest van de woning (Type D).
Vloerkoeling heb ik nooit echt merkbaar resultaat gezien. Kan ook dat dit (net als al het andere) ook ruk is ingeregeld door de bouw.
[ Voor 3% gewijzigd door Janpietertje89 op 27-05-2026 16:58 ]
Is het niet efficiënter om de airco al eerder op de dag aan te zetten in plaats van hem op het laatste moment vol gas te laten geven?Source90 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:54:
[...]
Zeker waar! Warmte die er niet in komt, hoeft er ook niet uit.
Hier ook het eerste voorjaar in nieuwbouwwoning, flinke ramen op zowel Oost als West en nul bescherming van andere bebouwing/bomen om het huis... Dus de hele dag zon op het glas...
Zonder zonwering warmt het op als een malle, zonwering is helaas nog niet binnen (wel besteld) maar de dikke gordijnen (met zo'n witte achterkant) maken al een enorm verschil. Gebrek aan zonwering/slecht gedrag ga je niet tegen op kunnen koelen.
Vloerkoeling fatsoenlijk draaiende krijgen had wat voeten in aarde. Vooral de onderliggende verdieping heeft profijt. Hebben hier koeling/verwarming op de BG en eerste verdieping.. Op de BG kon ik het daarmee prima op temperatuur houden met de gordijnen dicht aan de zonzijdes... Rond de 22/22,5 grootste deel van de dag... Boven is uitdagender... Daar helpt het vooral voor je gevoelstemperatuur mee...
Water temperatuur tussen de 16-19 graden grootste deel van de dag... Veel lager lijkt er ook niet in te zitten door het beperkte vermogen van de warmtepomp.
Als de zon tijdelijk niet op de ramen staat (want Oost/West) loopt de temperatuur in de woonkamer ook wat terug.. Benieuwd wat het straks doet als ik fatsoenlijke zonwering heb (1x knikarm, 1x rolluik, 3x buiten jaloezieën besteld)
Dat omschakelen is erg makkelijk op de FTC7:KerstRunner schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:14:
Wij zitten nu één week in onze nieuwbouwwoning.
Openslaande deuren en 2 slaapkamers recht op het zuiden. Twee schuine dakramen op zolder gelukkig op het noorden.
Beneden gisteravond om 21:00 24 graden en op de slaapkamer op het zuiden 25.2 graden.
Vloerkoeling schijnt wel met onze Mitsubishi Ecodan warmtepomp met FTC7 Controller mogelijk te zijn. Maar ik heb het nog niet ontdekt. Überhaupt zijn we wel een beetje in het diepe gegooid met zo'n systeem. Geen uitleg, enkel de handleiding van Mitsubishi van 400 pagina's. Geen idee of het allemaal naar behoren werkt. We hebben warm water, dat gaat goed.
Zie hier op 1:50
YouTube: Instructievideo FTC7 bediening | Thermostaat in woonkamer | Mitsubishi Electric Ecodan warmtepomp
Het enige dat je hoeft te doen is, vanuit het hoofdmenu:
- op het verwarmings menu klikken.
- Potloodje voor instellingen rechtsboven
- Modus wijzigen
In principe ben je dan klaar
Het makkelijkste is hem gewoon op vaste water temperatuur zetten, en die op 20 graden zetten. Je vloer wordt dan 20 graden en blijft dat ook gewoon. Nergens meer aankomen daarna :)
Andere optie is compensatie curve, dan gaat hij de vloer temperatuur verlagen afhankelijk van buiten temperatuur, maar daarbij ging hij bij ons veel pendellen.
Hier staat hij nu sinds dit weekend op koelen, water op 20 graden. De unit draait rustig de hele dag door, gebruikt een watt of 400 a 500 schat ik, en het huis is tussen de 21 en 23 graden.
We hebben wel zonwering ook.
Als ik LLM vraag wat het effect van Vloerkoeling is:Janpietertje89 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:58:
[...]
Bijzonder dat je zo nonchalant doet over het niet correct functioneren van je warmtepomp. Zo'n ding hoort toch gewoon te functioneren?
"Vloerkoeling met een bodem- (geothermische) warmtepomp verlaagt de temperatuur in huis met ongeveer 3 tot 5 graden ten opzichte van de buitentemperatuur."
Als het buiten 30c is, zet het weinig zoden aan de dijk, zeker als de warmte erg lang in de woning blijft. (Hier is het nu circa 23c binnen, vanwege ramen die open staan op zolder, wat de WTW ontregeld (recent gestuct), stukadoor wilde ramen open). Zonder ramen open is het een graad of wat koeler.
Na constatering van het belabberd inregelen van de balans ventilatie, heb ik er bijzonder weinig vertrouwen in dat de Vloerkoeling optimaal is ingesteld. Zijn genoeg filmpjes op YouTube, staat ergens erg laag op mijn to-do om eens in te verdiepen.
Hele wijk (van degene die wij spreken) merkt erg weinig van de koeling.
Qua energieverbruik zal het elkaar niet veel ontlopen. Wij hebben hier een thuisaccu staan, waardoor het wat mij betreft niet perse/enkel aan hoeft als de PV opwekt.nooberke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:03:
[...]
Is het niet efficiënter om de airco al eerder op de dag aan te zetten in plaats van hem op het laatste moment vol gas te laten geven?
Verbruik van een moderne airco is mijns ziens ook redelijk verwaarloosbaar. Bij inschakelen een piek van 410W, daarna contant 330W:
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 27-05-2026 18:30 ]
Super bedankt voor deze reactie! Hij staat nu op koelen. Fijn dat de aannemer dat ook heeft uitgelegd. Hij sprong wel standaard naar 12 graden. Is dat niet wat laag?auditor86 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:17:
[...]
Dat omschakelen is erg makkelijk op de FTC7:
Zie hier op 1:50
YouTube: Instructievideo FTC7 bediening | Thermostaat in woonkamer | Mitsubishi Electric Ecodan warmtepomp
Het enige dat je hoeft te doen is, vanuit het hoofdmenu:Let dus wel op, in koelen kun je geen kamertemperatuur instellen. Je kunt alleen de water temperatuur kiezen.
- op het verwarmings menu klikken.
- Potloodje voor instellingen rechtsboven
- Modus wijzigen
In principe ben je dan klaar
Het makkelijkste is hem gewoon op vaste water temperatuur zetten, en die op 20 graden zetten. Je vloer wordt dan 20 graden en blijft dat ook gewoon. Nergens meer aankomen daarna :)
Andere optie is compensatie curve, dan gaat hij de vloer temperatuur verlagen afhankelijk van buiten temperatuur, maar daarbij ging hij bij ons veel pendellen.
Hier staat hij nu sinds dit weekend op koelen, water op 20 graden. De unit draait rustig de hele dag door, gebruikt een watt of 400 a 500 schat ik, en het huis is tussen de 21 en 23 graden.
We hebben wel zonwering ook.
Weet niet of ik het helemaal eens ben met je LLM. Uiteindelijk is het een kwestie van hoeveel warmte er je woning inkomt én hoeveel vermogen je koeling heeft om dat te compenseren. Bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met goede zonwering zou het benodigd koelvermogen niet heel hoog hoeven zijn.Source90 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:23:
[...]
Als ik LLM vraag wat het effect van Vloerkoeling is:
"Vloerkoeling met een bodem- (geothermische) warmtepomp verlaagt de temperatuur in huis met ongeveer 3 tot 5 graden ten opzichte van de buitentemperatuur."
Als het buiten 30c is, zet het weinig zoden aan de dijk, zeker als de warmte erg lang in de woning blijft. (Hier is het nu circa 23c binnen, vanwege ramen die open staan op zolder, wat de WTW ontregeld (recent gestuct), stukadoor wilde ramen open). Zonder ramen open is het een graad of wat koeler.
Na constatering van het belabberd inregelen van de balans ventilatie, heb ik er bijzonder weinig vertrouwen in dat de Vloerkoeling optimaal is ingesteld. Zijn genoeg filmpjes op YouTube, staat ergens erg laag op mijn to-do om eens in te verdiepen.
Hele wijk (van degene die wij spreken) merkt erg weinig van de koeling.
Uitdaging met vloerkoeling is de luchtvochtigheid/dauwpunt en het concept dat kou omlaag gaat. Daarnaast uiteraard het relatief beperkte koelvermogen en de traagheid.
Hier had het behoorlijk wat voeten in aarde om het werkend te krijgen (Stiebel Eltron met ISG en Honeywell op de verdieping), uiteraard nul instructie van de bouw.
Thermostaat meet luchtvochtigheid en houd netjes regeling met het dauwpunt.
Overigens komt er hier in de slaapkamer en zolder ook gewoon een airco, maar denk dat ik op de begane grond prima weg kom met de vloerkoeling.
Die thuisaccu en extra zonnepanelen zou ik ook wel kunnen gebruiken momenteel, erg efficiënt lijkt de vloerkoeling niet te zijn.. Airco kan dat echt better.
12 graden aanvoer temp?KerstRunner schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:47:
[...]
Super bedankt voor deze reactie! Hij staat nu op koelen. Fijn dat de aannemer dat ook heeft uitgelegd. Hij sprong wel standaard naar 12 graden. Is dat niet wat laag?
Dan is je vloer wss binnen 30 -60 minuten nat van de condens.
Heel simpel "berekend". De zon leverd op een dag als gisteren 1000W m2 . Nu is dat door de hoek van het glas tov de zon en iets aan reflectie is dat effectief 600 watt ofzo per m2 glas. Daarnaast 100watt per persoon en dan nog koken etc. als je geen of beperkte zonwering hebt,kan een paar duizendwatt per uur opwarming dus makkelijk. En daar gaat nagenoeg niets meer van naar buiten,juist door de goede isolatie en aangezien je met een zelfde soort vermogen in de winter je huis aan het verwarmen bent lukt dat in de zomer zekerhherrie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:00:
[...]
Dat begrijp ik. Maar ik was verbaasd dat de woning al zo ver is opgewarmd. Hoe warm wordt het dan als het écht lang heel warm is, vroeg ik me af...
Iedereen die hier zegt dat zonwering eerst beter is heeft duidelijk geen airco
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
12 graden is wel erg laag, heeft het systeem dauwpunt regeling? Houd de thermostaat de luchtvochtigheid bij? Dauwpunt is hier 12.8 momenteel binnen... Daar wil je niet te dicht bij komen.KerstRunner schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:47:
[...]
Super bedankt voor deze reactie! Hij staat nu op koelen. Fijn dat de aannemer dat ook heeft uitgelegd. Hij sprong wel standaard naar 12 graden. Is dat niet wat laag?
Controleer vooral even goed of je groepen boven ook flow krijgen, dat levert meer koeling op dan je begane grond vloer.
Je wilt allebei! Een bak warmte van een glaspartij compenseren met een volle bak draaiende airco is niet iets wat ik persoonlijk als comfortabel zou ervaren.Termy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:02:
In ons appartement voor deze woning had het gebouw een WKO en kon je dus koelen in de zomer. Dat hield een woonkamer met zo'n 5m aan glas pal vrij op zuid in de zomer van 2019 toen het buiten 40 graden was gewoon op 24 graden met alle gordijnen open. Dat doet dus wel degelijk wat.
Iedereen die hier zegt dat zonwering eerst beter is heeft duidelijk geen airco. Het is maar dat ons nieuwe nieuwbouwhuis standaard zonwering krijgt anders had ik het niet gedaan. Veel te duur tov koeling, waarvan het gebruik toch praktisch gratis is met zonnepanelen. In dit huis koelen (en verwarmen) we met een airco die met de recente warmte de hele dag draait en dan 's avonds net aan 150W trekt. Daarmee slaap ik in een prettige ~20 graden ipv dat ik de hele avond lig te zweten met mokerhete muren.
Zonwering hoeft natuurlijk niet duur te zijn. Je kan ook folie plakken of goedkope screens met zuignappen in China bestellen. Ben je voor een paar tientjes per raam klaar.Termy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:02:
In ons appartement voor deze woning had het gebouw een WKO en kon je dus koelen in de zomer. Dat hield een woonkamer met zo'n 5m aan glas pal vrij op zuid in de zomer van 2019 toen het buiten 40 graden was gewoon op 24 graden met alle gordijnen open. Dat doet dus wel degelijk wat.
Iedereen die hier zegt dat zonwering eerst beter is heeft duidelijk geen airco. Het is maar dat ons nieuwe nieuwbouwhuis standaard zonwering krijgt anders had ik het niet gedaan. Veel te duur tov koeling, waarvan het gebruik toch praktisch gratis is met zonnepanelen. In dit huis koelen (en verwarmen) we met een airco die met de recente warmte de hele dag draait en dan 's avonds net aan 150W trekt. Daarmee slaap ik in een prettige ~20 graden ipv dat ik de hele avond lig te zweten met mokerhete muren.
Ik welnooberke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:13:
Je wilt allebei! Een bak warmte van een glaspartij compenseren met een volle bak draaiende airco is niet iets wat ik persoonlijk als comfortabel zou ervaren.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Beetje vergelijkbaar met de huizen van een aantal decennia geleden die niet/nauwelijks geisoleerd werden. Gas/stookolie kost toch niets.. Of zoals drinkwater gebruiken om toiletten door te spoelen. Het kan wel maar erg bewust of verstandig zou ik het niet noemen en al zeker niet promoten in een nieuwbouwwoning topic.Termy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Ik wel. Zeer comfortabel zelfs. Ik weet niet wat je denkt dat de airco moet doen in zo'n situatie maar zelfs met onze achtertuin op zuid met veel glas trekt de airco hoogstens ~600W (3 binnenunits, de zonnepanelen leveren op dat moment 5 kW) op de top van de instraling/hitte en is het gewoon een rustige stroom aan koele lucht. Begane grond op ongeveer 24 graden en 1e en 2e verdieping op ~20.
Dit is niet op rede gebaseerd, een airco is niet heel duur en de verbruikskosten zijn al helemaal bijna niks. Veel glas heeft 8 maanden van het jaar heel veel voordelen.Driehoek schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:54:
[...]
Beetje vergelijkbaar met de huizen van een aantal decennia geleden die niet/nauwelijks geisoleerd werden. Gas/stookolie kost toch niets.. Of zoals drinkwater gebruiken om toiletten door te spoelen. Het kan wel maar erg bewust of verstandig zou ik het niet noemen en al zeker niet promoten in een nieuwbouwwoning topic.
Nee, totaal niet vergelijkbaar. Je vergeet nl dat ik hier geen olie aan't stoken ben maar gratis zonneopwek gebruik. Als iets overweldigend aanwezig en kostenloos is slaat het nergens op om er zuinig mee te zijn. Sterker nog, op het heetst van de dag zijn de kale prijzen negatief en is het dus juist goed om stroom af te nemen/niet terug te leveren.Driehoek schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:54:
Beetje vergelijkbaar met de huizen van een aantal decennia geleden die niet/nauwelijks geisoleerd werden. Gas/stookolie kost toch niets.. Of zoals drinkwater gebruiken om toiletten door te spoelen. Het kan wel maar erg bewust of verstandig zou ik het niet noemen en al zeker niet promoten in een nieuwbouwwoning topic.
Hier ook geen zonnewering. Blijft gewoon 22 graden +/- 0,5 365 dagen per jaar.
Aircos gebruiken als de zon schijnt is juist goed voor het klimaat, want dat duwt de rendabiliteit van zonnepanelen naar boven. Momenteel zitten we met een gigantisch overschot aan stroom tijdens de zonnige uren wat een enorme rem zet op de uitrol van zonnepanelenhherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:08:
Als duurzaamheid ook belangrijk is, kan de afweging anders uitvallen. Maar goed, daar gaat dit topic niet echt over.
Gohja, thuis zitten en niks doen is ook beter voor het milieu ... Ik denk persoonlijk dat de som vanhherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
Maar iets in mij zegt dat géén airco aanschaffen (omdat zonwering, isolatie, e.d. afdoende zijn) toch beter is qua klimaatimpact.
- CO2-besparing door meer zonnepanelenopbrengst buiten hoogseizoen
- hogere productiviteit door betere werkomstandigheden
- beter comfort door gewenste lagere temperatuur
Hier niet posten is ook beter. Niet op vakantie gaan is ook beter. Geen kinderen is ook beter.hherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
Maar iets in mij zegt dat géén airco aanschaffen (omdat zonwering, isolatie, e.d. afdoende zijn) toch beter is qua klimaatimpact.
Leef en laat leven, ga niet hier aan anderen vertellen wat ze wel en niet moeten doen.
Met een bodem WP is het juist ook duurzamer om passief te koelen. Je warmt daarmee je bron op voor de winter waardoor je dan meer rendement zult hebben.Z___Z schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:51:
Tja, wat is duurzaam. Wij koelen passief met een bodem WP. Die draait dus 24/7 een bronpomp en een cv pomp. Dit verbruikt per 24 uur minder dan een airco, maar verbruikt ook tijdens de piekuren, en daarmee dus fossiele brandstof, terwijl je een airco puur op PV kan laten draaien.
Hier ook geen zonnewering. Blijft gewoon 22 graden +/- 0,5 365 dagen per jaar.
Ik heb me wel verbaasd over de kosten van zonwering. Wij waren 6000,- kwijt aan 4 somfy zipscreens....
Ik wilde alleen duidelijk maken waarom er ook argumenten zijn om geen airco, maar wel zonwering te nemen. Maar ik ben alweer weg hier!Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:50:
[...]
Leef en laat leven, ga niet hier aan anderen vertellen wat ze wel en niet moeten doen.
tsja bereken daar de productie, vervoer en installatie Co2 eens voor en na 20 jaar de afvoer.hherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
"De wandafwerking ter plaatse van de aansluiting wand/plafond bevat een zichtbare opstaande betonrand/sponning van circa 10 mm, welke niet expliciet is omschreven in de technische omschrijving. De uitvoering belemmert een reguliere behangafwerking en geeft een zichtbaar onvlak resultaat. Daarnaast is de rand plaatselijk niet recht uitgevoerd. Verzoek tot beoordeling of deze uitvoering voldoet aan de overeengekomen kwalificatie “behangklaar”."
Dura Vermeer blijft volhouden dat dit gewoon behangklaar is, hun antwoord (na ook klachten van andere kopers):
"Beste kopers,
Tijdens de kijkmomenten van [redacted] zijn er opmerkingen ontvangen over de afwerking
van de aansluiting van de HSB-wand en het plafond.
Wij hebben de door u genoemde aansluiting tussen wand en plafond beoordeeld.
De zichtbare afwerkstrook ter plaatse van de aansluiting tussen de betonconstructie en de
houtskeletbouwwand is onderdeel van de gekozen bouwkundige detaillering van het gebouw.
Hierbij komen verschillende materialen en constructiedelen samen, waardoor geringe hoogte-
en vlakheidsverschillen zichtbaar kunnen zijn.
De woning wordt opgeleverd conform de overeengekomen afwerkingsgraad “behangklaar”.
Dit houdt in dat de wanden geschikt zijn om na gebruikelijke voorbereidende werkzaamheden
te worden afgewerkt, zoals het aanbrengen van renovlies, behang of sauswerk.
Binnen deze afwerkingsgraad vallen beperkte oneffenheden, aansluitingen en toleranties die
inherent zijn aan de toegepaste bouwmethode en vallen binnen de geldende uitvoeringsnormen.
De door u genoemde rand en plaatselijke afwijkingen geven daarom geen aanleiding voor
aanvullende werkzaamheden vanuit Dura Vermeer.
Uiteraard staat het u vrij om bij de definitieve wandafwerking eventuele aanvullende egalisatie
of aftimmering toe te passen indien u een volledig strak eindbeeld wenst.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,"
Wat moet ik hiermee? Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat je hier niet overheen kan behangen tenzij je eerst een zeer dikke stuclaag aanbrengt. Volgens de norm van behangklaar groep 3 mogen er plaatselijke onregelmatig heden van max 1 mm zijn, in de vorm van bultjes, spaanslagen, en niveauverschillen in de textuurdiepte. Ik zou niet weten waar je zo'n afwerkstrook zou moeten plaatsen in deze definitie, maar dit lijkt mij niet conform groep 3. De personen van Dura Vermeer tijdens mijn kijkdag zeiden ook dat dit de eerste keer was dat ze deze constructie hadden gezien, en dat je "gewoon gipsplaten op de muur moet aanbrengen, en tja dat kost wel eigen geld maar tja jij wilt strakke muren".
Heb ik hier een redelijke casus om aan Dura Vermeer te eisen dat zij deze wand verder moeten afwerken, of dat ze mij hiervoor vergoeden? Tijdens de voorschouw van oplevering schakel ik ook al een bouwkundig inspecteur in. Nogmaals, dit stond nergens beschreven in de technische omschrijving of erratum hiervan.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Hoe meer energie je verspilt hoe sneller de zonnepanelen terugbetaald zijn?Danferno schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:09:
[...]
Aircos gebruiken als de zon schijnt is juist goed voor het klimaat, want dat duwt de rendabiliteit van zonnepanelen naar boven. Momenteel zitten we met een gigantisch overschot aan stroom tijdens de zonnige uren wat een enorme rem zet op de uitrol van zonnepanelen
Zeker gezien de huidige uitrol van opslagcapaciteit en het afschakelen van kernenergie in onze contreien komt het punt van energieoverschot (snel?) te vervallen .
Niet om mensen te zeggen dat ze geen airco mogen plaatsen maar als je totaal niks van zonwering doet en dan constant 600W moet verbruiken ben je niet echt toekomstgericht aan het werken lijkt me.
Los daarvan is het symptoombestrijding en geen oplossing voor het fundamentele probleem (van opwarming).
https://www.demorgen.be/snelnieuws/elektriciteit-vanavond-peperduur-door-hitte-en-airco-s-piek-van-meer-dan-445-euro-per-megawattuur~b8dcec3e/
De (net opgestarte) VVE was geen probleem, de architect wel. Die stelt helaas de eisen aan het gebouw.
VVE heeft via de aannemer contact gehad met architect wat er mogelijk was als zonwering.
Screens was acceptabel, maar wel eisen qua vorm van de bak, soort kleur van de bak en kleur van het screendoek. VVE heeft offerte uitstaan bij diverse zonweringsbedrijven, zodat er korting verkregen kan worden voor de deelnemers die screens willen hebben. Leverancier stuurt factuur naar de deelnemers, niet naar de VVE.
Ik bied je de keuze tussen twee investeringen. Eén die de helft van het jaar 2€/dag opwekt en de andere helft -1€/dag. De andere investering biedt je 2€/dag in de eerste helft en 0.2€/dag in de tweede helft. Welke kies je? In welke situatie gaat er meer capaciteit beschikbaar zijn in de eerste helft van het jaar?Driehoek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Dit slaat natuurlijk nergens op. Hoe meer energie je verspilt hoe sneller de zonnepanelen terugbetaald zijn?
Zeker gezien de huidige uitrol van opslagcapaciteit en het afschakelen van kernenergie in onze contreien komt het punt van energieoverschot (snel?) te vervallen .
Niet om mensen te zeggen dat ze geen airco mogen plaatsen maar als je totaal niks van zonwering doet en dan constant 600W moet verbruiken ben je niet echt toekomstgericht aan het werken lijkt me.
Los daarvan is het symptoombestrijding en geen oplossing voor het fundamentele probleem (van opwarming).
https://www.demorgen.be/snelnieuws/elektriciteit-vanavond-peperduur-door-hitte-en-airco-s-piek-van-meer-dan-445-euro-per-megawattuur~b8dcec3e/
Als je mijn post goed leest zie je ook dat ik expliciet vermeld om de airco enkel op te zetten als de zon schijnt
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht in Leeuwepoort, Leidsche Rijn. Oplevering wordt verwacht Q2 2028.
Gisteren ben ik wezen praten met de woonbegeleider, HomeStudios.
Aardig mens, maar bij werkelijk alles wat ook maar een millimeter afwijkt van het ontwerp is het antwoord Nee: afvoer in de meterkast voor de waterontharder? Kan niet (badkamer zit letterlijk recht tegenover de meterkast). Loze leidingen aanleggen? Vergeet het maar, doen we niet.
Dit frustreert mij behoorlijk: het is niet zo dat ik vraag om een verdieping op mijn appartement te zetten of de tuin op te hogen terwijl ik op de tweede verdieping woon.
Die loze leidingen kan ik nog omheen werken door alsnog wandcontactdozen aan te laten leggen en vervolgens weg te halen voor er vliesbehang overheen geplakt wordt, maar handig/prettig is dat niet natuurlijk.
Hebben meer mensen die ervaring en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Ja, ik kan een heel vriendelijk praatje houden, maar het is gewoon hoe het is. En je hebt dat te accepteren. Als je alles op maat wilt, dan moet je zelf een huis laten bouwen. Als je projectmatige bouw stapt, weet je dat er vaak weinig mogelijk is en dat alle opties behoorlijk aan de prijs zijnPietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:41:
Vraagje:
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht in Leeuwepoort, Leidsche Rijn. Oplevering wordt verwacht Q2 2028.
Aardig mens, maar bij werkelijk alles wat ook maar een millimeter afwijkt van het ontwerp is het antwoord Nee: afvoer in de meterkast voor de waterontharder? Kan niet (badkamer zit letterlijk recht tegenover de meterkast). Loze leidingen aanleggen? Vergeet het maar, doen we niet.
Dit frustreert mij behoorlijk: het is niet zo dat ik vraag om een verdieping op mijn appartement te zetten of de tuin op te hogen terwijl ik op de tweede verdieping woon.
Die loze leidingen kan ik nog omheen werken door alsnog wandcontactdozen aan te laten leggen en vervolgens weg te halen voor er vliesbehang overheen geplakt wordt, maar handig/prettig is dat niet natuurlijk.
Warmte die je weert en dus niet binnen komt hoeft er ook niet uit. Simpel als wat. Een airco is echt last resort. Die bakken zien er wat mij betreft (persoonlijk) niet uit, je verbruikt een bak stroom extra en bent dus altijd reactief bezig.Termy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Ik wel. Zeer comfortabel zelfs. Ik weet niet wat je denkt dat de airco moet doen in zo'n situatie maar zelfs met onze achtertuin op zuid met veel glas trekt de airco hoogstens ~600W (3 binnenunits, de zonnepanelen leveren op dat moment 5 kW) op de top van de instraling/hitte en is het gewoon een rustige stroom aan koele lucht. Begane grond op ongeveer 24 graden en 1e en 2e verdieping op ~20.
Hoe wou je de leidingen van wcd’s die je extra gaat aanleggen dan gebruiken? Gaan ze hier wel aparte leidingen voor leggen naar de groepenkast?Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:41:
Vraagje:
“TE simpel GEDACHT als wat” moet het eigenlijk zijn. Hoor namelijk graag je ideeen hoe ik het op zolder behaaglijk kan maken/houden. Het is daar nu 25 graden en het is begin van de middag. De warmte is er vrijwel niet uit te krijgen. De zuidkant heeft geen ramen want daar liggen de panelen. Ramen aan de noordzijde.GeeMoney schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:57:
[...]
Warmte die je weert en dus niet binnen komt hoeft er ook niet uit. Simpel als wat. Een airco is echt last resort. Die bakken zien er wat mij betreft (persoonlijk) niet uit, je verbruikt een bak stroom extra en bent dus altijd reactief bezig.
Overstekken, screens, rolluiken, folies, bomen en als laatste een airco. Ik zeg niet dat het verboden is natuurlijk, alleen ik zou het echt pas als laatste optie beschouwen.tjubbie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:18:
[...]
“TE simpel GEDACHT als wat” moet het eigenlijk zijn. Hoor namelijk graag je ideeen hoe ik het op zolder behaaglijk kan maken/houden. Het is daar nu 25 graden en het is begin van de middag. De warmte is er vrijwel niet uit te krijgen. De zuidkant heeft geen ramen want daar liggen de panelen. Ramen aan de noordzijde.
Ik ben erg tevreden met mijn bodemwarmtepomp die goed kan koelen in de zomer en in combinatie met screens blijft het hier zeer aangenaam ondanks vrijstaand en ook veel raam partijen op het zuid/zuid-westen.
Het wordt gewoon snel te warm en vloerkoeling werkt nauwelijks. Heb ook lopen spelen met wat instellingen van de warmtepomp maar krijg het niet voor elkaar om de doeltemperatuur op 18 graden te krijgen. Had er meer van verwacht, maar gelukkig had ik een vooruitziende blik en heb ik loze leidingen laten aanleggen om screens van stroom te voorzien.
Ja, ik heb de mogelijkheid om extra wandcontactdozen aan te laten leggen. En daar ook de mogelijkheid bij om die op een eigen groep aan te laten leggen. Maar dat is dus een best dure optie.Wolly schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:12:
[...]
Hoe wou je de leidingen van wcd’s die je extra gaat aanleggen dan gebruiken? Gaan ze hier wel aparte leidingen voor leggen naar de groepenkast?
@BBBrt ik vind het te makkelijk om te roepen “dan moet je maar zelf een huis laten bouwen”: het zijn geen bijzondere dingen die ik vraag. Maar wel zaken waarvan je weet dat ze achteraf niet of nauwelijks mogelijk zijn zonder enorme meerkosten en/of breekwerk.
Loze leidingen worden vaak genoeg in nieuwbouwwoningen aangeboden, zelfs in projecten. Dat een afvoer niet aangelegd kan worden (ondanks dat dat een standaardbuis is over nog geen 2 meter) kan ik me (met moeite) nog wel iets bij indenken.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Als je de woning graag wil hebben dan heb je helaas eigenlijk maar 1 keuze: Accepteren en omheen werken, veel meer kan je niet. Jij koopt iets wat hun aanbieden, thats it. Ze zijn niet verplicht om je te verkopen wat jij graag wil. Hoe groot of klein die wensen ook zijn. Let wel op dat extra wandcontactdozen doorgaans geen vervanging is voor een loze leiding die gaan in de meeste gevallen naar de centraaldoos (of zelfs naar een andere wcd) en niet direct naar bv de meterkast.Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:41:
Vraagje:
@Pietervs dit dus.twain4me schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
[...]
Als je de woning graag wil hebben dan heb je helaas eigenlijk maar 1 keuze: Accepteren en omheen werken, veel meer kan je niet. Jij koopt iets wat hun aanbieden, thats it. Ze zijn niet verplicht om je te verkopen wat jij graag wil. Hoe groot of klein die wensen ook zijn. Let wel op dat extra wandcontactdozen doorgaans geen vervanging is voor een loze leiding die gaan in de meeste gevallen naar de centraaldoos (of zelfs naar een andere wcd) en niet direct naar bv de meterkast.
En die elektra naar WCD gaat vaak met voorbedrade flexbuizen. Nieuwe kabels daardoorheen trekken is niet zo eenvoudig.
Ja ik bedoel het ook niet lullig naar jou toe, maar het is echt een gevalletje: het is wat het is. Je bent een overeenkomst aangegaan op basis van een technische omschrijving, wat tekeningen en een optielijst (waarschijnlijk) en dat is waar je het mee moet doen.Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Ja, ik heb de mogelijkheid om extra wandcontactdozen aan te laten leggen. En daar ook de mogelijkheid bij om die op een eigen groep aan te laten leggen. Maar dat is dus een best dure optie.
@BBBrt ik vind het te makkelijk om te roepen “dan moet je maar zelf een huis laten bouwen”: het zijn geen bijzondere dingen die ik vraag. Maar wel zaken waarvan je weet dat ze achteraf niet of nauwelijks mogelijk zijn zonder enorme meerkosten en/of breekwerk.
Loze leidingen worden vaak genoeg in nieuwbouwwoningen aangeboden, zelfs in projecten. Dat een afvoer niet aangelegd kan worden (ondanks dat dat een standaardbuis is over nog geen 2 meter) kan ik me (met moeite) nog wel iets bij indenken.
Je kunt wel een Samsung TV kopen en dan klagen dat hij geen Ambilight heeft, maar daar heeft Samsung geen boodschap aan
Het is ook heel logisch he. Het hele verdienmodel van projectmatige bouw is dat het... projectmatig is. En dan kan dus niet iedere klant eindeloos wensen blijven doorgeven.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat dat wel treurig is en vaak om beperkt werk en/of gemiste kansen gaat, maar dat is gewoon hoe het is.
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Zelfs een simpel stukje mantelbuis van 3 meter van de meterkast naar nét buiten de gevel is geen optie. Ik had vorige week een kijkmoment (funderingsbalken zijn net klaar) en heb echt spijt dat ik niet een schop achter in de auto had liggen, anders had ik het ter plekke zelf gedaan
Bieden ze ook geen "data" aansluitingen aan?Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:22:
Ja, ik heb de mogelijkheid om extra wandcontactdozen aan te laten leggen. En daar ook de mogelijkheid bij om die op een eigen groep aan te laten leggen. Maar dat is dus een best dure optie.
Zo'n meterkast is op voorhand al aardig goed gevuld, ik kan me wel voorstellen dat ze een speciaaltje om een afvoerbuis naar de badkamer/stamleiding aan te leggen niet iets is waar de aannemer trek in heeft.Dat een afvoer niet aangelegd kan worden (ondanks dat dat een standaardbuis is over nog geen 2 meter) kan ik me (met moeite) nog wel iets bij indenken.
Spel en typfouten voorbehouden
In ieder geval dank voor het meedenken en de tips!
Ik kan er naast zitten, maar ik kan me toch niet aan het idee onttrekken dat je nu wat onvrede uit naar de reacties die je hebt gehad. Ik weet alleen niet met welke 'workarounds' je wel tevreden was geweest.Pietervs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 01:25:
Right. Conclusie is dus dat er helaas niemand een workaround gevonden heeft
In ieder geval dank voor het meedenken en de tips!
Je kunt natuurlijk altijd proberen de projectontwikkelaar voor de rechter te slepen en dan een zaak beginnen dat je het aanbod en de opties buitenproportioneel vindt. Maar 1) dat kost geld, 2) dat ga je niet winnen en 3) je zit met een projectontwikkelaar die jou wel de nek kan omdraaien, maar die ook nog jouw huis moet bouwen. Ik vind dat persoonlijk geen goed uitgangspunt.
Overigens heb ik wel gehoord van mensen die onderaannemers aanspreken terwijl ze bezig zijn, om daarmee beetje handjeklap te doen. Maar dat was vrijwel allemaal buitenwerk, dus staartje van het project. (Met meerdere buren de grondwerker aangesproken en gevraagd of hij meer grond kon af- en aanvoeren dan het absoluut minimale. Voor een meerprijs natuurlijk).
Je zit er inderdaad naast.
Ik baal van het feit dat er op bepaalde fronten door de bouwer misbruik wordt gemaakt, maar ik snap en waardeer de reacties hier in het forum: er wordt wel degelijk meegedacht (zie bijvoorbeeld de terechte opmerkingen over de aanleg van electra die ik eerder beschreef) en dat is wel degelijk fijn.
De bouwer maakt nergens misbruik van, zij houden zich aan de koopovereenkomst die door jullie beiden is ondertekend. Ik snap niet zo goed waarom je hier zo emotioneel in zit, waarom trek je het je zo aan als de aannemer niet voldoet aan verwachtingen die niet afgesproken zijn?Pietervs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:35:
Ik kan er naast zitten, maar ik kan me toch niet aan het idee onttrekken dat je nu wat onvrede uit naar de reacties die je hebt gehad
Je zit er inderdaad naast.
Ik baal van het feit dat er op bepaalde fronten door de bouwer misbruik wordt gemaakt, maar ik snap en waardeer de reacties hier in het forum: er wordt wel degelijk meegedacht (zie bijvoorbeeld de terechte opmerkingen over de aanleg van electra die ik eerder beschreef) en dat is wel degelijk fijn.
Overigens kun je na oplevering aanpassen wat je wilt, niemand die je tegenhoudt. Ik begrijp het probleem niet zo goed.
De crux zit hem in de verwachting: je start met het idee dat je zelf een huis gaat bouwen. Gaandeweg kom je er op de harde manier achter dat projectbouw eigenlijk gewoon confectie is. Je koopt een standaardwoning waarbij je uit een vast menu wat vinkjes mag zetten. Elke afwijking van dat menu is voor de aannemer een verstoring van hun proces, en dus zijn ze star, onwillig of vragen ze de hoofdprijs. Dat voelt als misbruik, maar het is hun verdienmodel.
Mijn tip: probeer die knop voor jezelf om te zetten. Accepteer dat het geen maatwerk is, kies je gevechten met de aannemer zorgvuldig, en bewaar de echt unieke wensen (die de aannemer niet wilt doen of te duur maakt) voor een externe partij ná de oplevering. Scheelt je een hoop slapeloze nachten!
We hebben altijd al gezegd dat projectbouw na 2x wel genoeg is geweest, dat nooit meer, o.a. vanwege de beperkingen die hier ook al regelmatig de revue passeren.. Daarnaast is het comfort natuurlijk wel uitmuntend.. de energiekosten zijn gewoon extreem laag.
[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2026 17:30 ]
Dit is heel herkenbaar. Hier kon je in een online omgeving vrij veel meerwerken kiezen, maar niets wat er buiten viel. Ergens is het te begrijpen dat men niet een wir-war aan allerhande uniek opties wil hebben, maar aan de andere kant waren sommige verzoekjes dusdanig voor de hand liggend dat het niet zou misstaan wanneer ze in de standaard keuzelijst hadden gestaan.Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:41:
Vraagje:
Hier ben ik het grotendeels mee eens; pick your battles.BBBrt schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:35:
[...]
Je kunt natuurlijk altijd proberen de projectontwikkelaar voor de rechter te slepen en dan een zaak beginnen dat je het aanbod en de opties buitenproportioneel vindt. Maar 1) dat kost geld, 2) dat ga je niet winnen en 3) je zit met een projectontwikkelaar die jou wel de nek kan omdraaien, maar die ook nog jouw huis moet bouwen. Ik vind dat persoonlijk geen goed uitgangspunt.
Buiten de context van jouw post zou ik mij overigens niet zo heel veel zorgen maken hoe goed je relatie met de projectontwikkelaar is (binnen de grenzen der redelijkheid). Uiteraard moet je beschaafd/zakelijk blijven, maar je hoeft je niet al te veel zorgen te maken als het een keer botst (maar laat het dan wel inhoudelijk botsen). Uiteindelijk moet er geleverd worden conform contract, en daar toets je op.
Ik heb niet de indruk dat 'mijn' ontwikkelaar/aannemer zo dwaas zou zijn om er met de pet naar te gooien naar aanleiding van eerdere communicatie over de kwaliteit.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Voor de duidelijkheid: dat ben ik niet. Ja, ik kan ergens van balen, maar als ik weet dat ik er niks aan kan veranderen dan ga ik door.
Hier dus ook: ik heb bij de community informatie ingewonnen om te zien of er iets te doen is aan het feit dat de bouwer onevenredig gewicht in de schaal kan leggen. Blijkt niet zo te zijn, dus gaan we door: hypotheek is op een haar na rond, de keuken begint steeds meer vorm te krijgen, ik heb al wat informatie ingewonnen over de afwerking van de muren en ga dus lekker verder. Want over twee jaar wil ik wel ergens wonen wat naar mijn zin is
Wij zitten ook na te denken om zonnepanelen op de uitbouw (zowel achter als zijkant van het huis) te leggen. Is het handig om hier nog voorbereidingen voor te treffen? Of kan dit achteraf allemaal netjes richting de technische ruimte, op zolder, gebracht worden? Ik wil wel (meerdere) loze leidingen vanaf de meterkast naar de technische ruimte laten brengen (helaas allemaal 19mm)
[ Voor 128% gewijzigd door M3rcury op 01-06-2026 15:35 ]
No signature required.
Is het geen (meerwerk)optie? Wij hadden niet héél veel keus, maar wel de optie om voorbereiding voor zonnepanelen aan te laten leggen naar de tweede verdieping. De prijs daarvoor viel me, in vergelijking met andere opties, ook nog wel mee.M3rcury schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:33:
Wij hebben ook een project nieuwbouw gekocht (eigenlijk al een tijdje geleden), dus ben dit topic aandachtig aan het doorlezen.
Wij zitten ook na te denken om zonnepanelen op de uitbouw (zowel achter als zijkant van het huis) te leggen. Is het handig om hier nog voorbereidingen voor te treffen? Of kan dit achteraf allemaal netjes richting de technische ruimte, op zolder, gebracht worden? Ik wil wel (meerdere) loze leidingen vanaf de meterkast naar de technische ruimte laten brengen (helaas allemaal 19mm)
***members only***
Als je nadenkt over zonnepanelen in de toekomst, zou ik - waar mogelijk - de voorbereidingen nu laten doen.
Alles is mogelijk achteraf, maar je hebt altijd de kans dat je ergens dan net weer niet lekker bij kan ofzo.
Tenzij je op elke verdieping schachten hebt met manhoge inspectieluiken, dan hoef je niet zo moeilijk te doen
Nee helaas, alleen loze leidingen en alleen 19mm. Er zit een lepe hoek bij de trap. Kopersbegeleider heeft aangegeven dat die bereikbaar is en naar de kruipruimte gaat, dus daar is het eea. Wel mogelijk. Volgens Whoon hebben ze een zeer uitgebreide optielijst en doen daarom niet aan verzoekjes (al zijn er wel een paar gelukt).BBBrt schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:26:
[...]
Is het geen (meerwerk)optie? Wij hadden niet héél veel keus, maar wel de optie om voorbereiding voor zonnepanelen aan te laten leggen naar de tweede verdieping. De prijs daarvoor viel me, in vergelijking met andere opties, ook nog wel mee.
Als je nadenkt over zonnepanelen in de toekomst, zou ik - waar mogelijk - de voorbereidingen nu laten doen.
Alles is mogelijk achteraf, maar je hebt altijd de kans dat je ergens dan net weer niet lekker bij kan ofzo.
Tenzij je op elke verdieping schachten hebt met manhoge inspectieluiken, dan hoef je niet zo moeilijk te doen
Is het dan handig om loze leidingen naar de uitbouw te leggen vanaf de technische ruimte? En dat zouden er dan 2 moeten zijn, om de dc kabels door te laten lopen (plus en min gescheiden)?
[ Voor 3% gewijzigd door M3rcury op 01-06-2026 21:03 ]
No signature required.
Waarschijnlijk wil hij alles op dezelfde omvormer hebben die op zolder hangt, dan moet er dus wel een loze leiding naar zolderJoeri schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:04:
Waarom moeten de leidingen van de uitbouw naar de technische ruimte op zolder? De pv installatie op je uitbouw moet toch naar je meterkast lopen? Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Handig voor de airco afvoer/elektra die lepe hoek naar de kruipruimte.. :-)M3rcury schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:58:
[...]
Nee helaas, alleen loze leidingen en alleen 19mm. Er zit een lepe hoek bij de trap. Kopersbegeleider heeft aangegeven dat die bereikbaar is en naar de kruipruimte gaat, dus daar is het eea. Wel mogelijk. Volgens Whoon hebben ze een zeer uitgebreide optielijst en doen daarom niet aan verzoekjes (al zijn er wel een paar gelukt).
Is het dan handig om loze leidingen naar de uitbouw te leggen vanaf de technische ruimte? En dat zouden er dan 2 moeten zijn, om de dc kabels door te laten lopen (plus en min gescheiden)?
Is een separate string of micro-omvormers dan niet handiger? Lijkt mij sowieso beter als je verschillende dakvlakken en/of orientaties gaat combineren?Yellowneck schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:22:
[...]
Waarschijnlijk wil hij alles op dezelfde omvormer hebben die op zolder hangt, dan moet er dus wel een loze leiding naar zolder
We onderhandelen telkens, overwegen meerdere offertes en kiezen voor bekendere partijen die goed staan aangeschreven. Maar vrijwel altijd ontstaan er problemen met (onder)aannemers die zondermeer worden ingezet en waar geen verantwoordelijkheid voor wordt genomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
|
Ik snap dat het allemaal vervelend is, maar misschien kan je je troosten in de gedachte dat in meer of mindere mate iedereen dit doormaakt.
Ik heb in mijn hoofd dat de omvormer op zolder "hoort". Dus dat leek mij logisch. Micro omvormers is opzich wel een goed idee. Maar er passen 8 panelen op de zij uitbouw en 5 panelen op de achter uitbouw, dus dan kan het duur worden.Joeri schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:32:
[...]
Is een separate string of micro-omvormers dan niet handiger? Lijkt mij sowieso beter als je verschillende dakvlakken en/of orientaties gaat combineren?
Ik heb alleen op dit moment geen idee hoeveel we er willen. We hebben ook nog een garage waar er een aantal op kunnen (en makkelijker dan de uitbouw qua bekabeling).
Misschien dat ik nu te flexibel probeer te zijn. Dit is ons eerste nieuwbouwhuis.
No signature required.
In de woning zelf laten we renovlies plakken maar dit lijkt me niet geschikt voor in de garage. Ik wil echter wel dat de wanden er redelijk netjes uitzien ondanks dat het een garage is... Ideeën?
Old skool glasvezelbehang een optie?Wollie91 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:22:
Wat doen jullie met de wandafwerking van een geïsoleerde garage? In ons geval bestaat de binnenkant uit prefab betonmuren die "behangklaar" worden opgeleverd.
In de woning zelf laten we renovlies plakken maar dit lijkt me niet geschikt voor in de garage. Ik wil echter wel dat de wanden er redelijk netjes uitzien ondanks dat het een garage is... Ideeën?
Waarom niet? Als de garage geisoleerd is waarom kun je er geen renovlies op plakken?Wollie91 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:22:
Wat doen jullie met de wandafwerking van een geïsoleerde garage? In ons geval bestaat de binnenkant uit prefab betonmuren die "behangklaar" worden opgeleverd.
Ik zit hier toevallig ook net over na te denken, ik dacht zelf om dunpleister aan te brengen net zoals in de rest van het huis.Wollie91 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:22:
Onlangs heb ik de muren in de garage zelf voorzien van renovliesbehang. Ook dit was behangklaar opgeleverd.Wollie91 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:22:
Dit kan ook iets beter tegen een stoot dan nieuw stucwerk.
Renovlies vind ik ergens nog best prijzig voor een garage. Daarnaast ben ik bang dat het vrij snel beschadigd of valt dit mee? Er zal toch wel tuingereedschap tegenaan komen te hangen bijvoorbeeld.
Ik heb gewoon muurverf direct op de garage-muren gesmeerd, wel twee verschillende kleuren voor het modieuzeWollie91 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:53:
Bedankt voor jullie reacties.
Renovlies vind ik ergens nog best prijzig voor een garage. Daarnaast ben ik bang dat het vrij snel beschadigd of valt dit mee? Er zal toch wel tuingereedschap tegenaan komen te hangen bijvoorbeeld.
Ziet er het er perfect uit? Nee. Ziet het er goed uit voor een garage waar alleen fietsen en gereedschap staat/hangt? Jazeker
Wij hadden precies hetzelfde maar als de warmte eenmaal in je huis zit… het gaat heel langzaam en wij hadden laat de koeling ingeschakeld. Toen was het al warm buiten. Nu volop ramen open om de warmte eruit te krijgen en dan is het prima. Vond het eerst ook niet werken maar blijkbaar is de aanvoertemperatuur 18 graden en de afvoer zo’n 19 graden dus het neemt wel de warmte mee. Thermostaat staat op 18Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:50:
Ik woon nu 2 weken in mijn nieuwe huis en had iets meer verwacht van de vloerkoeling, maar ook van de WTW. Ik had gehoopt dat als de temp binnen 23 graden was en de buitentemperatuur 20, de bypassklep van de WTW vol open zou gaan. Ik kan het nog niet helemaal achterhalen maar het blijft hier 23,5 graden ondanks schermen. Maar alles is nog vrij nieuw dus nog verder experimenteren.
Met 3 graden verschil tussen binnen- en buitentemperatuur is je koelvermogen 450W, als je de WTW volle bak (450 m3/h) laat draaien.Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:50:
Ik woon nu 2 weken in mijn nieuwe huis en had iets meer verwacht van de vloerkoeling, maar ook van de WTW. Ik had gehoopt dat als de temp binnen 23 graden was en de buitentemperatuur 20, de bypassklep van de WTW vol open zou gaan. Ik kan het nog niet helemaal achterhalen maar het blijft hier 23,5 graden ondanks schermen. Maar alles is nog vrij nieuw dus nog verder experimenteren.
By-pass is een leuke marketing truc en uiteraard helpt het wel iets, maar het is geen actieve koeling van een warmtepomp laat staan een airco
Men roept dat je met een WTW eigenlijk de ramen dicht moet houden, dus daarom nog geen horren. Maar ik ga nu toch horren bestellen en snachts een raampje open zetten. Ook ga ik nog even bedenken hoe ik die WTW snachts kan verplichten om buitenlucht aan te zuigen. Volgens mij moet het nu binnen 23 zijn en buiten 15 voordat hij (koude) buitenlucht aan gaat zuigen. Dat zou ik al wel eerder willen.tjubbie schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:05:
[...]
Wij hadden precies hetzelfde maar als de warmte eenmaal in je huis zit… het gaat heel langzaam en wij hadden laat de koeling ingeschakeld. Toen was het al warm buiten. Nu volop ramen open om de warmte eruit te krijgen en dan is het prima. Vond het eerst ook niet werken maar blijkbaar is de aanvoertemperatuur 18 graden en de afvoer zo’n 19 graden dus het neemt wel de warmte mee. Thermostaat staat op 18
Ja dat ramen dichthouden is leuk maar dan blijft je warmte ook binnen. De vloerkoeling kan dat nooit aan en is ook niet zo bedoeld.Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:14:
[...]
Men roept dat je met een WTW eigenlijk de ramen dicht moet houden, dus daarom nog geen horren. Maar ik ga nu toch horren bestellen en snachts een raampje open zetten. Ook ga ik nog even bedenken hoe ik die WTW snachts kan verplichten om buitenlucht aan te zuigen. Volgens mij moet het nu binnen 23 zijn en buiten 15 voordat hij (koude) buitenlucht aan gaat zuigen. Dat zou ik al wel eerder willen.
Even een zijsprongetje: 1 van de redenen dat het warm blijft is dat veel warmte in massieve muren is opgeslagen. Heeft iemand ervaring met hoe dat gaat als je veel drywall muren hebt? Die kunnen weliswaar ook isolerend worden gebouwd, maar die hebben geen massa om energie vast te houden. Koelen die huizen dan sneller af?tjubbie schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:05:
[...]
Wij hadden precies hetzelfde maar als de warmte eenmaal in je huis zit…
Ramen dicht houden met WTW is een enorm hardnekkig misverstand en het klopt niet! Na heel het gedoe met WTW in Vathorst is ook aangegeven dat dat beter gecommuniceerd moet worden.Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:14:
[...]
Men roept dat je met een WTW eigenlijk de ramen dicht moet houden, dus daarom nog geen horren. Maar ik ga nu toch horren bestellen en snachts een raampje open zetten. Ook ga ik nog even bedenken hoe ik die WTW snachts kan verplichten om buitenlucht aan te zuigen. Volgens mij moet het nu binnen 23 zijn en buiten 15 voordat hij (koude) buitenlucht aan gaat zuigen. Dat zou ik al wel eerder willen.
Even naar de basis:
- Je moet zorgen dat er constant voldoende frisse lucht in je huis is (ventileren)
- tijdens het stookseizoen wil je voorkomen dat je huis warmte verliest.
Hiermee zorg je dat er ten alle tijden aan de minimale ventilatie behoefte voldaan wordt, terwijl je zo veel mogelijk warmte vast houdt. (Mits het systeem goed ingeregeld en geinstalleerd is.)
Echter, het is absoluut niet zo dat je ramen dicht moeten blijven. Je moet je alleen beseffen dat als je ramen open zet tijdens het stookseizoen, je warmte verliest, dus het huis in zijn geheel minder efficient wordt.
Maar we zitten op dit moment helemaal niet in het stook seizoen dus dat maakt niks uit!
Daarnaast zijn er ook tijdens het stookseizoen moment waarop je wat extra wilt ventileren, bijvoorbeeld als je op kerstavond aan het gourmetten bent, of tijdens feestjes met veel mensen in huis. Even een raam open zetten is geen probleem. Je verliest alleen wat warmte dus je verwarming moet wat harder draaien. Zeker ook omdat een ventilatie systeem is ontworpen voor "normaal" gebruik. Met 10 man in de woonkamer zitten valt niet onder normaal gebruik.
Voor de WTW zelf maakt het niks uit als er een raam open staat, die heeft daar geen last van, slijt niet sneller, gaat niet stuk, er gebeurt helemaal niks.
Het kost je alleen wat extra verwarming in de winter.
Waar je wel rekening mee moet houden is welke ramen je open zet. Maar dat is ook bij type C ventilatie.
Het is de bedoeling dat schone lucht in de ene ruimte wordt aangevoerd, en via de "natte" ruimte afgevoerd. Daarom zitten de afvoer ventielen in keuken, badkamer, WC.
De aanvoer bij een WTW, en roosters bij type C zitten in slaapkamers, woonkamer etc. Dus schone lucht stroomt normaal gesproken van die ruimtes naar de natte ruimtes en gaat naar buiten.
Zet je nu een raam op de badkamer of keuken open, dan zal de afzuiging in die ruimte lucht rechtstreeks uit dat open raam gaan afzuigen naar buiten. Voor de badkamer en keuken zelf is dat prima, maar gevolg is wel dat de luchtstroom uit woonkamer en slaapkamer verminderd wordt, hierdoor zal deze luchtkwaliteit dus achteruit gaan.
Beter dus om ramen in woonkamer of slaapkamer open te zetten.
Het is zelfs zo dat alle verblijfsruimte verplicht een raam moeten hebben wat open kan om te ventileren. Dat is niet zonder reden.
Wat voor warmtepompboiler is dat?Thomox schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:32:
Ik wil graag de warmtepompboiler wat stiller maken. Ik lees veel over mogelijke flexibele demperbuizen. Iemand advies? Het zou mooi zijn als ik die over een tijdje kan "hergebruiken" tbv een dakdoorvoer... Ik zit vooral met de afstand tot het schuine dak, iemand tips?
Maat is 160mm
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/cvbRc3WSlzw0a3bjv5WLa7rv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Uk0oKL4hq6mGz1q5oKXumNDl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XxCM0ADrvA0ojfiURZ1QmEiu.jpg?f=fotoalbum_tile)