Mensen die ervaring hebben met het zelf plaatsen van de keuken? We twijfelen om dit zelf te doen of te laten doen (zwart of door de keukenleverancier zelf).
Wij hebben naast de technische omschrijving ook een kleur- en materiaalstaat gekregen waarin de kleuren en materialen vermeld staan.MagniArtistique schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:47:
[...]
Nee? Wel een technische beschrijving maar daarin staat of baksteen kleur X of Y.
Zijn er hier nog tips met betrekking tot screens aan de buitenzijde volledig verduisterend?
Vrienden van mij hebben het merk Roma maar die klapperen nogal al is de vraag of dat niet komt door het doek.
Doordat hij verduisterend is, laat hij ook geen wind door en dus klappert het sneller dan een doek wat wel wind doorlaat is mijn simpele gedachte.
Het zijn al rits screens wat ze hebben en "storm" bestendig voor zover dat kan.
Veneta heeft geen screens die volledig verduisterend kunnen althans, bij mijn buren was dat het geval 3 maanden geleden.
Ik wil vooral de kamers donker kunnen maken ivm slapen van de kinderen, rolluiken vinden we niet mooi.
Dat het daarnaast nog wat extra warmte kan tegenhouden is mooi meegenomen
.
Iemand suggesties?
(Ik heb overal een loze leiding voorbereid) voor de warmte niet persé nodig maar onze oudste klaagt al jaren dat het echt veel te licht is om in slaap te vallen.
Vrienden van mij hebben het merk Roma maar die klapperen nogal al is de vraag of dat niet komt door het doek.
Doordat hij verduisterend is, laat hij ook geen wind door en dus klappert het sneller dan een doek wat wel wind doorlaat is mijn simpele gedachte.
Veneta heeft geen screens die volledig verduisterend kunnen althans, bij mijn buren was dat het geval 3 maanden geleden.
Ik wil vooral de kamers donker kunnen maken ivm slapen van de kinderen, rolluiken vinden we niet mooi.
Dat het daarnaast nog wat extra warmte kan tegenhouden is mooi meegenomen
Iemand suggesties?
(Ik heb overal een loze leiding voorbereid) voor de warmte niet persé nodig maar onze oudste klaagt al jaren dat het echt veel te licht is om in slaap te vallen.
[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2025 19:43 ]
Bij veel screens is het verschil tussen verduisterend en doorlatend slechts 1-3% in openheid. Dat zal voor de winddruk en het klapperen dus niet veel verschil maken (voor lichtdoorlaat wel). Het betreft dus waarschijnlijk een kwalitatief minder of minder goed gemonteerd screen...GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:34:
Zijn er hier nog tips met betrekking tot screens aan de buitenzijde volledig verduisterend?
Dat het daarnaast nog wat extra warmte kan tegenhouden is mooi meegenomen.
Iemand suggesties?
Maar ga je aan de binnenzijde geen gordijnen of raambekleding meer doen? Ik zou zelf namelijk altijd voor een wat opere screens gaan, zodat je nog enigs naar buiten kunt kijken. Het licht dat daar nog doorheen komt wordt wel weer geblokkeerd door de gordijnen aan de binnenzijde...
We hebben al duetten verduisterend en dat zit overal maar verduisterd niet genoeg.BBBrt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:57:
[...]
Bij veel screens is het verschil tussen verduisterend en doorlatend slechts 1-3% in openheid. Dat zal voor de winddruk en het klapperen dus niet veel verschil maken (voor lichtdoorlaat wel). Het betreft dus waarschijnlijk een kwalitatief minder of minder goed gemonteerd screen...
Maar ga je aan de binnenzijde geen gordijnen of raambekleding meer doen? Ik zou zelf namelijk altijd voor een wat opere screens gaan, zodat je nog enigs naar buiten kunt kijken. Het licht dat daar nog doorheen komt wordt wel weer geblokkeerd door de gordijnen aan de binnenzijde...
Ik wil de screens automatiseren dat ze dus rond bedtijd dicht gaan en als het donker genoeg is eventueel weer open gaan om dan vroeg in de ochtend weer te sluiten tot 07:30 uur ofzo.
Het gaat om alle slaapkamers op de eerste verdieping, verder niet.
Dan lekker voor 100% dicht/verduisterend gaan.GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:10:
[...]
We hebben al duetten verduisterend en dat zit overal maar verduisterd niet genoeg.
Ik wil de screens automatiseren dat ze dus rond bedtijd dicht gaan en als het donker genoeg is eventueel weer open gaan om dan vroeg in de ochtend weer te sluiten tot 07:30 uur ofzo.
Het gaat om alle slaapkamers op de eerste verdieping, verder niet.
En dan dus niet zorgen maken om de wind. Als je een goede ritsscreen hebt, dan kunnen die daar gewoon tegen. Het zou ook gek zijn als dat niet zo zou zijn
Ja, maar die klapperen bij vrienden dus en dat is een rits screen van roma. Het doek is helemaal dicht en daar kan dus geen wind doorheen waardoor hij sneller klappert. Gewoon storm garantie hebben ze ook maar ze zijn nu aan het kijken of dat klapperen verminderd kan worden met iets.BBBrt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:26:
[...]
Dan lekker voor 100% dicht/verduisterend gaan.
En dan dus niet zorgen maken om de wind. Als je een goede ritsscreen hebt, dan kunnen die daar gewoon tegen. Het zou ook gek zijn als dat niet zo zou zijn
Ik krijg morgen een staaltje binnen van 1% licht doorlatend. Wellicht dat dat icm de huidige duetten voldoende kan zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2025 20:56 ]
Ja maar mijn punt was dus dat het 1) niet zo'n goed merk is of 2) niet goed gemonteerd is. (Rits)screens horen niet te klapperen. En de lichtdoorlatende screens zijn nog steeds praktisch winddicht (gaat echt om paar procentjes verschil), dus dat gaat het verschil ook niet makenGeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:55:
[...]
Ja, maar die klapperen bij vrienden dus en dat is een rits screen van roma. Het doek is helemaal dicht en daar kan dus geen wind doorheen waardoor hij sneller klappert. Gewoon storm garantie hebben ze ook maar ze zijn nu aan het kijken of dat klapperen verminderd kan worden met iets.
Ik krijg morgen een staaltje binnen van 1% licht doorlatend. Wellicht dat dat icm de huidige duetten voldoende kan zijn?
Inmiddels de belastingaangifte ook weer moeten doen.
13-12-2024 akte gepasseerd voor de nieuwbouwwoning.
In de aangifte in principe de gehele huidige hypotheek op moeten geven voor de nieuwe woning.
Dit word in de aangifte dan bestempeld als ‘bouwdepot’ en daarmee valt het in box 3 (het is tenslotte beschikbaar vermogen voor, op dit moment, een 2e woning/grond).
Klopt dit zo? Mag onze belastingvrinden namelijk wat extra centen overmaken dus altijd goed nog een laatste dubbelcheck te doen
In de aangifte in principe de gehele huidige hypotheek op moeten geven voor de nieuwe woning.
Dit word in de aangifte dan bestempeld als ‘bouwdepot’ en daarmee valt het in box 3 (het is tenslotte beschikbaar vermogen voor, op dit moment, een 2e woning/grond).
Klopt dit zo? Mag onze belastingvrinden namelijk wat extra centen overmaken dus altijd goed nog een laatste dubbelcheck te doen
De onderbalk als het ware heeft speling, ik heb nu bij 4 vrienden en kennissen gekeken maar ze hebben het allemaal. Dat is ook waar het geklapper vandaan komt. Ik ben dus inderdaad op zoek naar praktijk ervaringen. 3 klagen niet over geklapper en 1 vriend dus wel en hij is precies degene met 100% verduisterendBBBrt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:58:
[...]
Ja maar mijn punt was dus dat het 1) niet zo'n goed merk is of 2) niet goed gemonteerd is. (Rits)screens horen niet te klapperen. En de lichtdoorlatende screens zijn nog steeds praktisch winddicht (gaat echt om paar procentjes verschil), dus dat gaat het verschil ook niet maken
https://www.belastingdien...oning_leeg_of_in_aanbouw/Sincere1983 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:30:
Inmiddels de belastingaangifte ook weer moeten doen.
Dat beantwoord niet helemaal mijn vraag. We hebben op dit moment dus bouwgrond in bezit en gaan er binnen nu en 3 jaar wonen.
Ik kan er alleen nou niet helemaal uit concluderen dat dus in box 3 valt en je er in die hoedanigheid dus vermogensbelasting over betaalt.
Als je aan de voorwaarden voldoet (welke op de pagina vermeld staan) dan valt het niet in box 3 en is de rente ook aftrekbaar.Sincere1983 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:43:
[...]
Dat beantwoord niet helemaal mijn vraag. We hebben op dit moment dus bouwgrond in bezit en gaan er binnen nu en 3 jaar wonen.
Ik kan er alleen nou niet helemaal uit concluderen dat dus in box 3 valt en je er in die hoedanigheid dus vermogensbelasting over betaalt.
Overigens lijkt mij dit meer iets voor Aangifte inkomstenbelasting 2024
[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-04-2025 22:51 ]
Roma heeft ook buiten lamellen/jaloezieën, kan mij voorstellen dat die beter verduisteren als je ze helemaal dichtklapt.GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:53:
[...]
De onderbalk als het ware heeft speling, ik heb nu bij 4 vrienden en kennissen gekeken maar ze hebben het allemaal. Dat is ook waar het geklapper vandaan komt. Ik ben dus inderdaad op zoek naar praktijk ervaringen. 3 klagen niet over geklapper en 1 vriend dus wel en hij is precies degene met 100% verduisterend.
Uit ervaring weet ik dat die ook enigszins rammelen in de wind, echter niet zo substantieel dat ik het geklapper zou noemen. Wel top tegen warmte en omdat je kan kantelen kan je de warmte buiten houden en alsnog licht binnen krijgen.
We hebben hier Harol screens en een buitenjaloezie laten installeren. We vangen aan die kant van het huis best wat wind maar heb nog niets gehoord van de zonwering (voor zover me is opgevallen). Het geluid van de motor is eigenlijk het meeste geluid dus we voorkomen vooral dat hij beweegt terwijl we nog slapen.GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:53:
[...]
De onderbalk als het ware heeft speling, ik heb nu bij 4 vrienden en kennissen gekeken maar ze hebben het allemaal. Dat is ook waar het geklapper vandaan komt. Ik ben dus inderdaad op zoek naar praktijk ervaringen. 3 klagen niet over geklapper en 1 vriend dus wel en hij is precies degene met 100% verduisterend.
We hebben onderhand ook wel wat wind gehad hier en tot nu toe is het stil.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Lab21 zou er met een boog omheen lopen..UltraInstinct schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:54:
Op internet zie ik LAB21 staan, qua reviews PVC goed, maar qua ZZP leggers is het Russian roulette..
verkoop wel oke, klantenservice ook nog wel te doen (al hadden ze te weinig mensen en dan ook nog een aantal die de stress niet aan konden qua boze klanten)
Maar montage en de afhandeling daar van man man man.. bijna een boek waardig.. Als je daar gekocht hebt en je krijgt ZZPer B****, dan heb ik medelij met je.
[ Voor 3% gewijzigd door vormulier op 01-05-2025 12:03 ]
Ik heb hier ook klik PVC gekocht. Degelijke kwaliteit en mooi materiaal voor een nette prijs. Alhoewel ze dezelfde kwaliteit voor verschillende prijzen wegzetten, dus je moet wel net ‘de aanbieding’ mooi vinden. Maar ik heb het wel zelf laten leggen. Tegenwoordig krijg je bij de meeste bedrijven een ZZP er doorgestuurd, en daar vertrouw ik liever niet op. Zelfs bij een gerenommeerd bedrijf met een eigen legservice heb ik het ‘geluk’ gehad om een stel ZZP’ers te krijgen die vooral de klus zo snel mogelijk hebben afgerond. Daar ben ik ook dan ook geen klant meer. En dat terwijl de eigen legservice alle oog voor kwaliteit heeft en vooral voor klanttevredenheid werkt.vormulier schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:02:
[...]
Lab21 zou er met een boog omheen lopen..
verkoop wel oke, klantenservice ook nog wel te doen (al hadden ze te weinig mensen en dan ook nog een aantal die de stress niet aan konden qua boze klanten)
Maar montage en de afhandeling daar van man man man.. bijna een boek waardig.. Als je daar gekocht hebt en je krijgt ZZPer B****, dan heb ik medelij met je.
Engineering
Snap ik, Bij lab21 houden ze er echter geen controlle over. De ZZPer die ze hadden ingehuurd, had weer andere ZZPers ingehuurd. Tjah en zo blijf je aan de gang natuurlijk en dat mag dan van lab21, en vinden ze prima en doen ze niks mee als het werk maar afkomt klant ervaring zal ze roesten..Tupolev schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:28:
[...]
Tegenwoordig krijg je bij de meeste bedrijven een ZZP er doorgestuurd, en daar vertrouw ik liever niet op.
Langverhaal kort: Klanten afzetten met smoesjes en excuses.
Voorbeeld: De egaline hebben we extra dik moeten leggen en daardoor komen we de rest later van de week doen want het moest langer drogen dan verwacht.. (en dan geen vocht meting komen doen, en kijken doe dik het er daadwerkelijk in lag etc. etc.)
Dit doen ze om zo naar de volgende klant te kunnen "beginnen met de klus" want dan is de klus van de ZZPer en heeft hij 30 dagen in zijn contract om het af te maken zit je dan met je strakke planning qua nieuwbouw, keuken die je hebt afgeroepen, je verhuiswagen etc. etc. en ze geven je geen andere legger tot die 30 dagen verstreken zijn
Ik heb Roma screens (vier Roma, zipSCREEN.2), openheidsfactor 1 %. Ik heb deze versie gekozen, niet om maximaal te verduisteren, maar voor maximale zonwering. Hoezo klapperen, nooit meegemaakt. Roma is prijzig, maar wordt beschouwd als een topmerk. Mijn screens zijn 1,2 m breed. Mogelijk zijn de screens van vrienden erg breed. Desondanks zou het klapperen bij zipscreens niet storend moeten zijn.GeeMoney schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:34:
Een behang vraagje, ik ben benieuwd naar jullie mening.
We willen onze muren laten behangen met glasvlies en hebben hier een paar offertes voor ontvangen.
Bedrijf A geeft aan: glasvlies behangen + schilderen in gewenste kleur kost X.
Muren dienen wel helemaal glad en behangklaar te zijn. Indien we hier nog extra werk aan moeten verichten, zoals stukjes stucen, hoekprofielen plaatsten etc dan komen er kosten bij.
Bedrijf B geeft aan: glasvlies behangen + schilderen in gewenste kleur kost Y.
Eventueel bijwerken om muren helemaal glad te maken voor het behangen zit in de prijs inbegrepen.
De definitie van behangklaar is erg vaag. Hij ontbreekt eigenlijk helemaal in onze technische omschrijving. Het kan alles betekenen.
X en Y liggen dicht bij elkaar qua prijs.
Makkelijke keus zou je zeggen, gaan voor B.
Echter.
Bedrijf B is onderaannemer van onze aannemer tijdens de bouw, en verantwoordelijk voor het behangklaar afwerken van de muren!
Ik vind eigenlijk dat B hier iets niet eerlijk speelt. Ze kunnen er immers nu voor kiezen tijdens de bouw wat slordiger te werken, zodat ze meer kans hebben om na oplevering de behangklus te krijgen, want ze zorgen er zo voor dat A duurder zal worden wanneer ze de randen van "behangklaar" opzoeken.
Daarnaast heb ik bij A opzich een goed gevoel, ze lijken voor kwaliteit te gaan, doen niet moeilijk met garantie of dingen herstellen geven ze aan. Waar we bij B al een flinke lijst met eisen kregen, ondermeer onder welke hoek je wel of niet mag kijken om te beoordelen of de kwaliteit goed is of niet, beperken van kleurkeuzes in de verf etc.
We willen onze muren laten behangen met glasvlies en hebben hier een paar offertes voor ontvangen.
Muren dienen wel helemaal glad en behangklaar te zijn. Indien we hier nog extra werk aan moeten verichten, zoals stukjes stucen, hoekprofielen plaatsten etc dan komen er kosten bij.
Eventueel bijwerken om muren helemaal glad te maken voor het behangen zit in de prijs inbegrepen.
De definitie van behangklaar is erg vaag. Hij ontbreekt eigenlijk helemaal in onze technische omschrijving. Het kan alles betekenen.
Echter.
Bedrijf B is onderaannemer van onze aannemer tijdens de bouw, en verantwoordelijk voor het behangklaar afwerken van de muren!
Ik vind eigenlijk dat B hier iets niet eerlijk speelt. Ze kunnen er immers nu voor kiezen tijdens de bouw wat slordiger te werken, zodat ze meer kans hebben om na oplevering de behangklus te krijgen, want ze zorgen er zo voor dat A duurder zal worden wanneer ze de randen van "behangklaar" opzoeken.
Daarnaast heb ik bij A opzich een goed gevoel, ze lijken voor kwaliteit te gaan, doen niet moeilijk met garantie of dingen herstellen geven ze aan. Waar we bij B al een flinke lijst met eisen kregen, ondermeer onder welke hoek je wel of niet mag kijken om te beoordelen of de kwaliteit goed is of niet, beperken van kleurkeuzes in de verf etc.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb op werkspot een vloerenlegger gevonden met 300+ positieve reviews. Ik denk dat ik het beste hem kan contacteren en af stemmen. Als hij aangeeft hoeveel PVC's, plinten ik etc moet kopen dan komt het wel goed.Tupolev schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:28:
[...]
Ik heb hier ook klik PVC gekocht. Degelijke kwaliteit en mooi materiaal voor een nette prijs. Alhoewel ze dezelfde kwaliteit voor verschillende prijzen wegzetten, dus je moet wel net ‘de aanbieding’ mooi vinden. Maar ik heb het wel zelf laten leggen. Tegenwoordig krijg je bij de meeste bedrijven een ZZP er doorgestuurd, en daar vertrouw ik liever niet op. Zelfs bij een gerenommeerd bedrijf met een eigen legservice heb ik het ‘geluk’ gehad om een stel ZZP’ers te krijgen die vooral de klus zo snel mogelijk hebben afgerond. Daar ben ik ook dan ook geen klant meer. En dat terwijl de eigen legservice alle oog voor kwaliteit heeft en vooral voor klanttevredenheid werkt.
Gaat mij niet om de materiaal maar om het leggen, ik hoor veel horror verhalen..
Kies je voor B dan is er blijkbaar 1 partij die verantwoordelijk is, kies je voor A dan kan die altijd zeggen dat de afwerking niet goed was en hij extra kosten moet maken.auditor86 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:37:toon volledige bericht
Echter.
***members only***
Precies, maar moreel gezien zit dat me niet lekker.deejeebv schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:51:
[...]
Kies je voor B dan is er blijkbaar 1 partij die verantwoordelijk is, kies je voor A dan kan die altijd zeggen dat de afwerking niet goed was en hij extra kosten moet maken.
Er zijn genoeg behangers die een totaal prijs per m2 bieden en schuren vooraf je wanden glad incl. kleine reparaties. Weet je gelijk hoe en wat qua prijs.auditor86 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:37:toon volledige bericht
Echter.
***members only***
Bijv. zoiets gevonden:
Topkwaliteit 150 tot 200 grams renovlies/glasvezelbehang
Hoogste kwaliteit, laagste prijs
A-merken & materialen (EinzA en SPS Multimat)
Machinaal schuren van de wanden
Kleine reparaties wanden
Professioneel aanbrengen glasvlies behang
Kitten en verven (RAL 9010, 9016, 9003)
Prijs incl voorrijkosten
Erkend vakbedrijf & 6 maanden garantie
In mijn aanneemcontract staat dat ze het appartement binnen 430 werkzame dagen willen opleveren. Geven ze altijd een ruim periode zodat ze safe staan en zijn ze gemiddeld vele malen sneller klaar dan de 430 werkdagen?
Ik mail de aannemer maar krijg geen reactie op m'n vraag...
Ik mail de aannemer maar krijg geen reactie op m'n vraag...
Dat is wel mijn ervaring (n=1). Uiteraard willen ze zichzelf indekken maar ook de aannemer is er bij gebaat om zo snel mogelijk op te leveren en te kunnen factureren. Bij ons was het 400 werkzame dagen en is het huis na 1 jaar en 3 maanden opgeleverd.UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:21:
[...]
Geven ze altijd een ruim periode zodat ze safe staan en zijn ze gemiddeld vele malen sneller klaar dan de 430 werkdagen?
Ja dat klopt. Dat zeiden ze ook tijdens een kennismaking want per termijn onderdeel kunnen ze factureren.emile schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:23:
[...]
Dat is wel mijn ervaring (n=1). Uiteraard willen ze zichzelf indekken maar ook de aannemer is er bij gebaat om zo snel mogelijk op te leveren en te kunnen factureren. Bij ons was het 400 werkzame dagen en is het huis na 1 jaar en 3 maanden opgeleverd.
/f/image/bzPupLoaEkxsiga9VDiIk6BW.png?f=fotoalbum_large)
1 jaar en 3 maanden zou zo perfect zijn... ik hoop echt dat ze bij ons snel klaar zijn...
Welk aannemer had jij als ik vragen mag?
[ Voor 10% gewijzigd door UltraInstinct op 02-05-2025 16:28 ]
Een appartement duurt doorgaans langer met bouwen dan een grondgebonden woning.UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:27:
[...]
Ja dat klopt. Dat zeiden ze ook tijdens een kennismaking want per termijn onderdeel kunnen ze factureren.
[Afbeelding]
1 jaar en 3 maanden zou zo perfect zijn... ik hoop echt dat ze bij ons snel klaar zijn...
Een standaard jaar heeft ongeveer 260 werkzame dagen.UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:27:
[...]
Ja dat klopt. Dat zeiden ze ook tijdens een kennismaking want per termijn onderdeel kunnen ze factureren.
[Afbeelding]
430 werkzame dagen is dus zeker geen 15 maanden
Klopt, maar emile gaf aan dat het bij hem 400 werkzame dagen waren en uiteindelijk is vele malen sneller gegaan haha. Ik kan altijd hopen, maar denk dat het toch 2 jaar zal duren.. we shall see.Wolly schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Een standaard jaar heeft ongeveer 260 werkzame dagen.
Werkbare dagen voor de bouw werken anders dan 'reguliere', reguliere is die 260 voor de bouw ligt lager circa 180. Als het een jaar is met weinig regen evt hoger maar van die 260 moeten igg de bouwvak, en andere feestdagen etc af.Wolly schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Een standaard jaar heeft ongeveer 260 werkzame dagen.
https://www.eigenhuis.nl/...eriode/werkbare-werkdagen
[ Voor 8% gewijzigd door suzanhe op 02-05-2025 17:03 ]
Ik lees op internet twee manieren voor de wandafwerking, namelijk renovlies en dunpleister. Nu vroeg ik mij af, is het ook mogelijk om de muren direct te voorzien van extra dik vliesbehang, zodat de muren niet gesaust hoeven te worden. Dit bespaart aanzienlijk in de kosten, omdat dit zelf gedaan kan worden en er hoeft niet gesaust te worden. Heeft er iemand toevallig ervaring mee?
Wist ik dit maar eerder, had mijn handtekening dan niet eens gezet. Binnen 2 jaar is wel te doen maar 2.5 jaar is wel imo teveel. 12 maanden geleden was het appartement online gezet op funda. En we zijn nog steeds niet naar de notaris geweest..........suzanhe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:02:
[...]
Werkbare dagen voor de bouw werken anders dan 'reguliere', reguliere is die 260 voor de bouw ligt lager circa 180. Als het een jaar is met weinig regen evt hoger maar van die 260 moeten igg de bouwvak, en andere feestdagen etc af.
https://www.eigenhuis.nl/...eriode/werkbare-werkdagen
Het is dus wel het echt max he, vanuit woningborg moet er de mogelijkheid bestaan dat het gebouw namelijk afgemaakt kan worden door een andere aannemer. Dus het zal echt wel minder zijn dan wat er staat maar hoeveel.. en het gaat natuurlijk pas lopen vanaf start bouw dus als je nog niet notaris bent geweest kan dat moment mis ook nog wel eventjes duren.. 😔 bij ons zit tussen notaris en start bouw ca 5/6 mnd waarschijnlijkUltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:48:
[...]
Wist ik dit maar eerder, had mijn handtekening dan niet eens gezet. Binnen 2 jaar is wel te doen maar 2.5 jaar is wel imo teveel. 12 maanden geleden was het appartement online gezet op funda. En we zijn nog steeds niet naar de notaris geweest..........
[ Voor 4% gewijzigd door suzanhe op 02-05-2025 17:53 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door suzanhe op 02-05-2025 17:54 ]
Er zijn wel meer opties.kaassouflé schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:29:
Ik lees op internet twee manieren voor de wandafwerking, namelijk renovlies en dunpleister. Nu vroeg ik mij af, is het ook mogelijk om de muren direct te voorzien van extra dik vliesbehang, zodat de muren niet gesaust hoeven te worden. Dit bespaart aanzienlijk in de kosten, omdat dit zelf gedaan kan worden en er hoeft niet gesaust te worden. Heeft er iemand toevallig ervaring mee?
Glasvlies (dat is glad zoals renovlies, maar sterker, doordat er geen papier in zit)
Glasvezel, dat spul met zo een ruitjes patroon.
Je kunt ook gewoon een bloemetjes behang kiezen.
Je kunt met spachtelputz aan de slag.
Je kunt echt stucen.
Dat is wel een lang periode, notaris zal in mei bij mij plaats vinden en bouw begin julisuzanhe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:53:
[...]
Het is dus wel het echt max he, vanuit woningborg moet er de mogelijkheid bestaan dat het gebouw namelijk afgemaakt kan worden door een andere aannemer. Dus het zal echt wel minder zijn dan wat er staat maar hoeveel.. en het gaat natuurlijk pas lopen vanaf start bouw dus als je nog niet notaris bent geweest kan dat moment mis ook nog wel eventjes duren.. 😔 bij ons zit tussen notaris en start bouw ca 5/6 mnd waarschijnlijk
In juli? Om vervolgens 2 weken later weer te stoppen vanwege de bouwvak?UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:52:
[...]
Dat is wel een lang periode, notaris zal in mei bij mij plaats vinden en bouw begin juli
Ja eind juli stoppen zeDraakje5 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:13:
[...]
In juli? Om vervolgens 2 weken later weer te stoppen vanwege de bouwvak?
:strip_exif()/f/image/hhRbaWUkriTOLaURZmtMOQU9.png?f=user_large)
[ Voor 28% gewijzigd door UltraInstinct op 02-05-2025 19:17 ]
Iemand ervaring met het indelen van de zolder na de bouw en dan met name wat te doen met de ventilatie, mijn mogelijk wat simplistische wereld beeld is dat het een kwestie van een T stuk op de aanvoer pijp is en die via het verlaagd plafond uit laten komen in de 2 kamers. En vervolgens alles opnieuw in laten regelen,
Is dit te simpel gedacht?
En wie maakt de berekening voor het opnieuw inregelen? Lever ik die aan bij een inregelmeneer of gaan die voor mij rekenen?
Is dit te simpel gedacht?
En wie maakt de berekening voor het opnieuw inregelen? Lever ik die aan bij een inregelmeneer of gaan die voor mij rekenen?
Members only:
Inloggen
Vergeet niet dat aannemers zo snel mogelijk willen werken omdat ze jou dan eerder kunnen factureren, of een bonus kunnen krijgen van hun opdrachtgever. Of beiden.UltraInstinct schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:48:
[...]
Wist ik dit maar eerder, had mijn handtekening dan niet eens gezet. Binnen 2 jaar is wel te doen maar 2.5 jaar is wel imo teveel. 12 maanden geleden was het appartement online gezet op funda. En we zijn nog steeds niet naar de notaris geweest..........
Bij mij bijvoorbeeld stond in de aannemingsovereenkomst 350 werkbare dagen, maar huis was in 13 mnd klaar. Vaak worden die werkbare dagen erg hoog aangehouden
Inregelmeneer hahaLupadi schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:54:
bij een inregelmeneer
Ja klopt, we shall see. Ze willen inderdaad ook hun geld.Skann schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:59:
[...]
Vergeet niet dat aannemers zo snel mogelijk willen werken omdat ze jou dan eerder kunnen factureren, of een bonus kunnen krijgen van hun opdrachtgever. Of beiden.
Bij mij bijvoorbeeld stond in de aannemingsovereenkomst 350 werkbare dagen, maar huis was in 13 mnd klaar. Vaak worden die werkbare dagen erg hoog aangehouden
Weinig antwoord op mijn vraag maar, Je hebt helemaal gelijk het kan ook een inregelmevrouw zijn
In de toekomst zouden we graag onze berging uitbouwen zoals in de afbeelding. We zouden dan een deur tussen keuken en uitbouw willen, een deur naar de achtertuin en op een van de twee plekken een wasbak. Voor voorkeur 1 zouden we een waterleiding via de mantelbuis naar de meterkast kunnen leggen, maar hebben we geen riolering. Voorkeur 2 zou water en riool vanuit de keuken kunnen gebruiken zodat je beiden hebt. Voorkeur 1 heeft onze voorkeur vanwege de locatie van de wasbak.
Binnenkort zullen wij de afbouwopties door moeten geven. Heeft iemand tips waar we aan zouden kunnen denken mbt afbouwopties? Alle tips zijn welkom, ook voor de uitbouw, elektra of andere zaken.
Binnenkort zullen wij de afbouwopties door moeten geven. Heeft iemand tips waar we aan zouden kunnen denken mbt afbouwopties? Alle tips zijn welkom, ook voor de uitbouw, elektra of andere zaken.
:strip_exif()/f/image/kkz3IB37lzjCEIMbgD9IZrbZ.png?f=user_large)
@GerardBouw je hebt nu niet de financiële middelen voor de uitbouw? Dat is in mijn ogen wel 9 van de 10x mooier dan achteraf eigenlijk.
Heb je geen kruipruimte anders? Je riolering van de keuken en dus ook warm en koud aanvoer lopen dan vermoedelijk ook door diezelfde kruipruimte dus die kan je dan makkelijk aftakken.
Ik zou daarvoor dan een zacht stuk laten aanbrengen in de fundering of een paar grote mantelbuizen inderdaad.
Later een doorgang maken naar je nieuwe uitbouw kan natuurlijk maar het is een spouwmuur en ook met de afwerking in je keuken etc. zit je anders straks allemaal te “klooien”.
Heb je geen kruipruimte anders? Je riolering van de keuken en dus ook warm en koud aanvoer lopen dan vermoedelijk ook door diezelfde kruipruimte dus die kan je dan makkelijk aftakken.
Ik zou daarvoor dan een zacht stuk laten aanbrengen in de fundering of een paar grote mantelbuizen inderdaad.
Later een doorgang maken naar je nieuwe uitbouw kan natuurlijk maar het is een spouwmuur en ook met de afwerking in je keuken etc. zit je anders straks allemaal te “klooien”.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 03-05-2025 14:12 ]
Wij hebben dezelfde indeling en laten wel direct alles doen. Ik vraag me af waarom je daar nog een extra deur naar de tuin zou willen als je er zo’n 1,5 meter al een in de keuken hebt. Dat is echt enorm zonde. Maak daar een raam van of iets. Die teee deuren zien er ook heel onhandig uit nuGerardBouw schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:33:
In de toekomst zouden we graag onze berging uitbouwen zoals in de afbeelding. We zouden dan een deur tussen keuken en uitbouw willen, een deur naar de achtertuin en op een van de twee plekken een wasbak. Voor voorkeur 1 zouden we een waterleiding via de mantelbuis naar de meterkast kunnen leggen, maar hebben we geen riolering. Voorkeur 2 zou water en riool vanuit de keuken kunnen gebruiken zodat je beiden hebt. Voorkeur 1 heeft onze voorkeur vanwege de locatie van de wasbak.
[Afbeelding]
Is je berging/uitbouw wel geïsoleerd? Als je de kans hebt zou ik alles direct doen. Zorgt later weer voor een hoop rommel
[ Voor 4% gewijzigd door tjubbie op 03-05-2025 16:53 ]
Helaas geen kruipruimte, was wel handiger geweest inderdaad. De deur van keuken naar berging willen we meteen bij oplevering erin zagen. Op dat moment zal dat dan een buitendeur worden, maar wordt het geen bende stof als we er al in wonen.GeeMoney schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:11:
@GerardBouw je hebt nu niet de financiële middelen voor de uitbouw? Dat is in mijn ogen wel 9 van de 10x mooier dan achteraf eigenlijk.
Die extra deur naar de tuin willen we zodat je wel met vieze spullen naar de berging meteen kan en niet door de keuken hoeft. Mocht de aanbouw er komen, dan willen we dit als volwaardige garage gebruiken waar geklust enzo wordt.tjubbie schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:38:
[...]
Wij hebben dezelfde indeling en laten wel direct alles doen. Ik vraag me af waarom je daar nog een extra deur naar de tuin zou willen als je er zo’n 1,5 meter al een in de keuken hebt. Dat is echt enorm zonde. Maak daar een raam van of iets. Die teee deuren zien er ook heel onhandig uit nu
Is je berging/uitbouw wel geïsoleerd? Als je de kans hebt zou ik alles direct doen. Zorgt later weer voor een hoop rommel
Berging is niet geisoleerd, dat was ongeveer €5000,- extra voor deze kleine berging (2500 mm x 2900 mm). We hebben met de buren overlegd om de uitbouw gezamenlijk te doen aangezien onze bergingen geschakeld zijn. Dit pakt voor ons veel goedkoper uit dan alles direct door de aannemer te laten doen.
Wij zijn laatst bij Lab21 uitgekomen voor een PVC vloer. We hadden de slechte reviews wel gelezen, maar omdat die vooral over het leggen gaan en wij onze vloer zelf gaan leggen toch maar gaan kijken. We hadden geen goede vibe bij het bedrijf, maar ‘helaas’ wel precies de vloer gevonden die we zochten. Merk Stech, wat ik online nergens anders kon vinden. En dat zat me ook niet helemaal lekker.
Enfin, andere winkels bezocht, maar die vloer was toch het mooist. Alleen toch echt geen goed gevoel bij het bedrijf, en het feit dat ik niets kon vinden over het merk. Voor toekomstige Tweakers die bij een Lab21 merk hun perfecte vloer tegenkomen:
Wij bestellen onze vloer ergens anders. Iemand ervaring met pvc.nl?
Enfin, andere winkels bezocht, maar die vloer was toch het mooist. Alleen toch echt geen goed gevoel bij het bedrijf, en het feit dat ik niets kon vinden over het merk. Voor toekomstige Tweakers die bij een Lab21 merk hun perfecte vloer tegenkomen:
Members only:
Inloggen
Heel veel woonwinkels geven de artikelen eigen namen en nummers, dat is niet vreemd.Nullah schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:07:
Wij zijn laatst bij Lab21 uitgekomen voor een PVC vloer. We hadden de slechte reviews wel gelezen, maar omdat die vooral over het leggen gaan en wij onze vloer zelf gaan leggen toch maar gaan kijken. We hadden geen goede vibe bij het bedrijf, maar ‘helaas’ wel precies de vloer gevonden die we zochten. Merk Stech, wat ik online nergens anders kon vinden. En dat zat me ook niet helemaal lekker.
***members only***
Goed rondkijken dus.
@GerardBouw Hier hebben we de optie "voorbereiding schrobput" besteld voor afvoer van de toekomstige aanbouw. Dat resulteerde in een afgedopt 50mm pijpje dat bij de fundering uitsteekt. Voor de aanvoer van het water hebben we een buitenkraan laten plaatsen.
Waar we achteraf beter rekening mee hadden moeten houden is de vloerverwarming. Daar hebben we geen voorzieningen voor getroffen en is nu niet meer aan te sluiten op het bestaande systemen. (we hebben hier ook geen kruipruimte)
Waar we achteraf beter rekening mee hadden moeten houden is de vloerverwarming. Daar hebben we geen voorzieningen voor getroffen en is nu niet meer aan te sluiten op het bestaande systemen. (we hebben hier ook geen kruipruimte)
Spel en typfouten voorbehouden
Altijd handig zo'n putje.FredvZ schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:18:
@GerardBouw Hier hebben we de optie "voorbereiding schrobput" besteld voor afvoer van de toekomstige aanbouw. Dat resulteerde in een afgedopt 50mm pijpje dat bij de fundering uitsteekt. Voor de aanvoer van het water hebben we een buitenkraan laten plaatsen.
Waarschijnlijk aangesloten op je rioolafvoer. Waar de hemelwater afvoer tegenwoordig op een overstort aangesloten wordt en dus ook niet alles zomaar op aangesloten kan worden.
Klopt helemaal. Ze zijn hier helemaal los gegaan met lokaal opslaan van regenwater: elke woning heeft zijn eigen ondergrondse waterberging met een overloop in een wadi.Draakje5 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:23:
Waarschijnlijk aangesloten op je rioolafvoer. Waar de hemelwater afvoer tegenwoordig op een overstort aangesloten wordt en dus ook niet alles zomaar op aangesloten kan worden.
Spel en typfouten voorbehouden
In ons geval kan je de schrobput niet als voorbereiding kiezen maar moet je die meteen afnemen. Maar ik kan dit natuurlijk altijd vragen. In de achtertuin is er geen riolering dus hier zat ik inderdaad ook al over na te denken.FredvZ schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:18:
Wat betreft de vloerverwarming. Ik denk dat dit een dure oplossing is voor iets waarvan ik waarschijnlijk weinig gebruik ga maken. Ik denk niet dat ik altijd heel die ruimte hoef te verwarmen, maar mocht de garage ooit weer worden veranderd naar kantoor/speelkamer is dit wel handig.
Bedankt voor de tips!
Beste Tweakers,
Ik heb onlangs mijn eerste nieuwbouwwoning gekocht en moet op vrij korte termijn al het meer en minderwerk aangeven. Hebben jullie nog suggesties voor aanpassingen? Bij voorbaat dank!
Zelf denk ik aan:
2 voudig contactdoos, linksonder de woonkamer (naast de trapkast)
Contactdoos in de hal? Nabij schakelaar a?
schakelaar F & G, linksboven de woonkamer (naast schuifpui, bij schakelaar h)
2 voudig contactdoos in de keuken links van het kleine raam (boven het aanrechtblad)
2 voudig contactdoos, linksboven naast de deur, slaapkamer 1
2 voudig contactdoos, rechtsonder, slaapkamer 2
Wellicht nog aansluitingen voor access points?
Ik heb onlangs mijn eerste nieuwbouwwoning gekocht en moet op vrij korte termijn al het meer en minderwerk aangeven. Hebben jullie nog suggesties voor aanpassingen? Bij voorbaat dank!
Zelf denk ik aan:
2 voudig contactdoos in de keuken links van het kleine raam (boven het aanrechtblad)
:strip_exif()/f/image/JqG6CHVQ6Hth4VC6ZLmyf2zS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe ga je 't licht regelen in je woonkamer? Je lampen automatiseren/slim maken is waarschijnlijk goedkoper dan die extra licht schakelaarsMark K schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:36:toon volledige bericht
Beste Tweakers,
Zelf denk ik aan:
[Afbeelding]
Ik ben er nog niet over uit of ik extra schakelaars wil hebben maar ik zal hoogstwaarschijnlijk overal Hue lampen installeren. Misschien naast de schuifpui om gemakkelijk het licht in de woonkamer aan/uit te zetten als ik naar of van de tuin kom.nooberke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:37:
[...]
Hoe ga je 't licht regelen in je woonkamer? Je lampen automatiseren/slim maken is waarschijnlijk goedkoper dan die extra licht schakelaars
Wij hebben dat voor de beneden verdieping wel gedaan. Heb niet naar jouw tekeningen gekeken, maar wij (stdrd. 2-1 kap U-vorm)hebben gekeken als je vanuit de schuur het huis in loopt wil je in ieder geval tot aan de hal de lampen aan kunnen doen zodat je niet door het donker loopt te spoken. Andersom idem, wil je vanuit de hal ingang naar de woonkamer daar de lampen in de keuken kunnen schakelen. Met een app is dat gewoon onhandig en duurt te lang voordat je de mobiel hebt unlocked, de app hebt aangeklikt en de lampen aandoet.Mark K schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:52:
[...]
Ik ben er nog niet over uit of ik extra schakelaars wil hebben maar ik zal hoogstwaarschijnlijk overal Hue lampen installeren. Misschien naast de schuifpui om gemakkelijk het licht in de woonkamer aan/uit te zetten als ik naar of van de tuin kom.
Voor boven voldoet een app zeker.
Ik heb in de woonkamer en slaapkamer een wcd voor achter de televisie laten plaatsen.Mark K schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:36:toon volledige bericht
Beste Tweakers,
Zelf denk ik aan:
[Afbeelding]
Heb je niet standaard (beneden) een lampje aan als het buiten donker is en je niet thuis bent...Majesteit schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:34:
[...]
Wij hebben dat voor de beneden verdieping wel gedaan. Heb niet naar jouw tekeningen gekeken, maar wij (stdrd. 2-1 kap U-vorm)hebben gekeken als je vanuit de schuur het huis in loopt wil je in ieder geval tot aan de hal de lampen aan kunnen doen zodat je niet door het donker loopt te spoken. Andersom idem, wil je vanuit de hal ingang naar de woonkamer daar de lampen in de keuken kunnen schakelen. Met een app is dat gewoon onhandig en duurt te lang voordat je de mobiel hebt unlocked, de app hebt aangeklikt en de lampen aandoet.

Hoef je niet door het donker te lopen en wek je tevens ook nog iets van aanwezigheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 05-05-2025 15:54 ]
@Mark K heeft het over Philips Hue... Gebruik die hier ook in de woonkamer... Raak nooit een lichtschakelaar aan...Majesteit schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:34:
[...]
Wij hebben dat voor de beneden verdieping wel gedaan. Heb niet naar jouw tekeningen gekeken, maar wij (stdrd. 2-1 kap U-vorm)hebben gekeken als je vanuit de schuur het huis in loopt wil je in ieder geval tot aan de hal de lampen aan kunnen doen zodat je niet door het donker loopt te spoken. Andersom idem, wil je vanuit de hal ingang naar de woonkamer daar de lampen in de keuken kunnen schakelen. Met een app is dat gewoon onhandig en duurt te lang voordat je de mobiel hebt unlocked, de app hebt aangeklikt en de lampen aandoet.
Gaan automatisch aan bij zonsondergang, gaan automatisch weer uit met half uur randomiser als ik niet thuis ben.
Uitzetten of handmatig aan met vragen aan Google Home of klikken op de Hue afstandsbediening, gebruik nooit de app.
Totdat je kinderen hebt die wel de lichtschakelaars aanraken of gewoon een uur eerder naar bed gaat en denkt laat ik de lampen vast uitzetten op weg naar boven want scheelt weer een uur stroom zonder de app er bij hoeven te pakken..
Ik heb mijn philips hue spul de deur uit gedaan en overal shelly dimmers gebruikt.
Ik heb mijn philips hue spul de deur uit gedaan en overal shelly dimmers gebruikt.
Exact dit doen wij ook. 50mm inbouwdozen zijn standaard bij ons en dan kan er nog een Shelly in. Voordeel is dat de schakelaar stand niet direct uitmaakt en je ook geen schreeuwend dure Hue helft te kopen maar gewoon domme lampen kan kopen.Draakje5 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:22:
Totdat je kinderen hebt die wel de lichtschakelaars aanraken of gewoon een uur eerder naar bed gaat en denkt laat ik de lampen vast uitzetten op weg naar boven want scheelt weer een uur stroom zonder de app er bij hoeven te pakken..
Loop eens in gedachten door de woning heen en bedenk je waar je graag het licht aan en uit wilt kunnen doen. Kijk daarna (pas) waar ze nu ingetekent zijn en het verschil moet je erbij hebben danwel laten verplaatsen.Mark K schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:36:toon volledige bericht
Beste Tweakers,
Zelf denk ik aan:
[Afbeelding]
Doe dit zelf en evt je partner ook. Doe het snel zonder er al teveel over na te denken en dan over een week weer. Als je dan hetzelfde doet weet je wat je moet nemen.
Alles leuk en aardig met Hue (en vergelijkbare oplossingen), maar initieel wilde ik gewoon schakelaars hebben waar je ze verwacht. En achter de meeste van die schakelaars heb ik inmiddels Shelly's zitten om e.e.a te automatiseren. Lampen werken altijd en toch ook de voordelen van home automation.
Idem doen voor WCD's. Je hoort nooit mensen klagen dat ze er teveel hebben. Wel te weinig.
Heb er ook 2 op plekken zitten waarvan ik toen dacht dat ik ze waarschijnlijk nauwelijks zou gebruiken, maar in de praktijk zijn het nu de 2 meest gebruikte. Vooral een die naast de bank zit waar vaak een laptop- of telefoonlader in zit.
Edit: Wel beetje veel reclame voor Shelly nu zie ik @Draakje5 en @Sincere1983
Hier wel alles Hue en gewoon Hue kastje achter de schakelaar en dan werkt het ook gewoon allemaal.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het grote nadeel hier van is dat er een batterij in het kastje zit en je na 5 jaar alles weer open kan gaan halen. (Heb het zelf ook)Kees_frl schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:47:
Hier wel alles Hue en gewoon Hue kastje achter de schakelaar en dan werkt het ook gewoon allemaal.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Als je ze gebruikt, ja.utbone schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:06:
[...]
Het grote nadeel hier van is dat er een batterij in het kastje zit en je na 5 jaar alles weer open kan gaan halen. (Heb het zelf ook)
Hier drie jaar geleden erin gedaan en mogelijk vijf keer de knop gebruikt. Batterij is nog steeds volledig vol volgens de app.
Beste Tweakers, al een tijdje hier aan het meelezen en onze oplevering is gepland rond september en het begint langzamerhand allemaal vorm te krijgen. Wij overwegen om de plafond te laten stuken en vroeg me af en de standaard ventielen te vervangen door de no-show ventielen. Hoe doen jullie het achteraf met het inregelen?
Gelukkig heb ik geen kinderenDraakje5 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:22:
Shelly en Home Assistent staan hier ook op de wensen lijst, niet op tijd gevraagd voor vergrote dozen dus geen idee of 't nog makkelijk gaat passen.
Pas als ik mijn huidige woning verkocht heb ga ik beslissen of ik nog budget heb voor extra investeringen in automation en een nieuwe WiFi oplossing.
Ik ben blij dat er na de home automation nog budget was voor een huis.nooberke schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:20:
[...]
Pas als ik mijn huidige woning verkocht heb ga ik beslissen of ik nog budget heb voor extra investeringen in automation en een nieuwe WiFi oplossing.
[ Voor 4% gewijzigd door KerstRunner op 06-05-2025 17:21 ]
Misschien nog een contactdoos in de tuin en een buitenkraan? Voorbereiding voor screens/zonnewering.Mark K schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:36:
Beste Tweakers,
Zelf denk ik aan:
Netwerk/server opstelling in de technische ruimte op zolder?
[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 07-05-2025 14:20 ]
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning (200m2, 2 badkamers en 1x met bad) een itho daalderop wpv200.
Nou zijn mij met 2 volwassenen en 2 (nu nog kleine) kinderen.
Keuken komt een Quooker.
Hij zal geplaatst worden met een wpu55 5g
Gaat een 200L boiler voldoende zijn als we bijvoorbeeld 3x willen douchen en 1x in bad per dag?
Keuken komt een Quooker.
Gaat een 200L boiler voldoende zijn als we bijvoorbeeld 3x willen douchen en 1x in bad per dag?
Waarschijnlijk kan een 200L vat voldoende zijn. Maar meer informatie is nodig. Zet je je boiler constant op 60 graden, douche je 2x in de ochtend en 1x in de avond plus 1 bad in de avond zal het ook wel lukken.Sincere1983 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:38:
Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning (200m2, 2 badkamers en 1x met bad) een itho daalderop wpv200.
Keuken komt een Quooker.
Ik kan je wel al zeggen dat een 200L vat volgens de woningborg voorwaarden in ieder geval als onvoldoende wordt geacht in jouw situatie.
Waar zou ik dat kunnen lezen in de woningborg voorwaarden?Draakje5 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:00:
[...]
Waarschijnlijk kan een 200L vat voldoende zijn. Maar meer informatie is nodig. Zet je je boiler constant op 60 graden, douche je 2x in de ochtend en 1x in de avond plus 1 bad in de avond zal het ook wel lukken.
Ik kan je wel al zeggen dat een 200L vat volgens de woningborg voorwaarden in ieder geval als onvoldoende wordt geacht in jouw situatie.
In principe moeten we er vanuit gaan dat in de nabije toekomst 4x gedoucht word in de ochtend en mogelijk dan nog een bad in de avond.
Ik zou een grotere boiler nemen. De op internet aangegeven douche-tijden zijn meestal ook nog op basis van een waterbesparende douchekop. Als jij de badkraan openzet of lekker onder je luxe regendouche wil staan is hij sneller leeg.Sincere1983 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:07:
[...]
Waar zou ik dat kunnen lezen in de woningborg voorwaarden?
In principe moeten we er vanuit gaan dat in de nabije toekomst 4x gedoucht word in de ochtend en mogelijk dan nog een bad in de avond.
De Woningborg voorwaarden zijn gewoon te lezen op hun website en gaat uit van het aantal slaapkamers + 1, is het aantal bewoners.Sincere1983 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:38:
Keuken komt een Quooker.
I.p.v. een groter boilervat kan je ook kiezen voor een douche WTW, zeker als een vertikale variant geplaats kan worden, dit geeft snel een 50% reductie op het benodigde warm water bij douchen.
Een bad gebruikt snel bijna je hele sanitair buffer. Zeker als het (vaak) 180L is en niet op 65 graden staat ingesteld, wat je liever niet wilt i.v.m. een lager rendement. Van die 180L kan je altijd effectief maar 80% gebruiken, wat 144L geeft, dus ongeveer 260L van 35 graden. Bij 55 graden in het vat is dat nog maar 226L van 35 graden.
Helaas linksom of rechtsom kost het geld en ruimte in je woning. Douche wtw bespaard in gebruik en kost iets meer, maar heeft geen toegevoegde waarde bij gebruik bad. Groter boilervat is ook nuttig bij gebruik bad.
Bedankt voor de reactie.Epep schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:54:
[...]
De Woningborg voorwaarden zijn gewoon te lezen op hun website en gaat uit van het aantal slaapkamers + 1, is het aantal bewoners.
I.p.v. een groter boilervat kan je ook kiezen voor een douche WTW, zeker een vertikale variant geplaats kan worden, dit geeft snel een 50% reductie op het benodigde warm water bij douchen.
Een bad gebruikt snel bijna je hele sanitair buffer. Zeker als het (vaak) 180L is en niet op 65 graden staat ingesteld, wat je liever niet wilt i.v.m. een lager rendement. Van die 180L kan je altijd effectief maar 80% gebruiken, wat 144L geeft, dus ongeveer 260L van 35 graden. Bij 55 graden in het vat is dat nog maar 226L van 35 graden.
Helaas linksom of rechtsom kost het geld en ruimte in je woning. Douche wtw bespaard in gebruik en kost iets meer, maar heeft geen toegevoegde waarde bij gebruik bad. Groter boilervat is ook nuttig bij gebruik bad.
We hebben ook een douchepijp wtw, dit staat althans zo in de BENG.
Ik heb de navraag al uitstaan wat een vergroting naar 270L zou kosten.
Maar als ik de voorwaarden zo zie (heb het gevonden). Dan zou het vat toch groter dan 200L moeten zijn)?
Met 3 slaapkamers en bad en douche wtw kom je volgens mij uit op een minimum eis van 193L. Dan zou het wel voldoen. Heb je 4 slaapkamers, moet dd bruto inhoud 21L extra zijn.Sincere1983 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:15:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Maar als ik de voorwaarden zo zie (heb het gevonden). Dan zou het vat toch groter dan 200L moeten zijn)?
Een 2e badkamer heeft geen invloed op de vereiste capaciteit.
Ook:
Als vooraf bekend is dat het Huis of het Privé-gedeelte wordt uitgevoerd en opgeleverd met
sanitair dat meer dan de algemeen gebruikelijke hoeveelheden warm water verbruikt
(bijvoorbeeld grote baden of een stortdouche), dan moet de capaciteit van de
warmwatervoorziening daarop worden aangepast.
[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2025 07:29 ]
Het huis heeft 5 slaapkamers, een douchepijp wtw en 2 badkamers waarvan 1 met bad.
Dan zou de bruto inhoud volgens mij minimaal 209L moeten zijn bij een boilertemperatuur van 55 graden.
Correct?
Dan zou de bruto inhoud volgens mij minimaal 209L moeten zijn bij een boilertemperatuur van 55 graden.
Correct?
Wij hebben dezelfde installatie als die jij hebt met 200liter vat en douche WTW.Sincere1983 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:15:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Gezin met drie jonge kinderen halen dit maar je past je er wel op aan.
Jouw situatie met 3x douchen en 1x in bad zou moeten lukken als dit niet rond het zelfde tijdstip is, dus 3x ochtend douchen 1x avond bad op comfortmode warmtepomp zou moeten lukken.
Wij hebben een zuinige regendouchekop, de keren dat we koud water hebben is als de kinderen in bad zitten en wij met zijn tweeën achter elkaar willen douchen.
[ Voor 6% gewijzigd door Kneepie op 08-05-2025 08:19 ]
Zijn het ook echt 'slaapkamers'? Ze ondervangen dit vaak door bijvoorbeeld de 2 ruimtes op zolder als 'onbestemde ruimte' aan te duiden.Sincere1983 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:15:
Het huis heeft 5 slaapkamers, een douchepijp wtw en 2 badkamers waarvan 1 met bad.
Correct?
In ons 'voorlopig energielabel' hadden staat ook douche-wtw. Na navragen zat dit er helemaal niet in, was zelfs nieteens mogelijk tegen bijbetaling. Dus zo'n douche-wtw wordt er in de voorcalculatie denk ik wel eens bijgesnoept voor wat extra puntjes.
[ Voor 4% gewijzigd door KerstRunner op 08-05-2025 08:48 ]
Duidelijke antwoorden.
Inmiddels bevestiging van de kopersbegeleider dat we een 270L boiler krijgen en niet 200. De BENG lijkt daarin dus niet te kloppen.
Inmiddels bevestiging van de kopersbegeleider dat we een 270L boiler krijgen en niet 200. De BENG lijkt daarin dus niet te kloppen.
Iemand die hier nog antwoord op weet?Sincere1983 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:41:
Aanvullende vraag; onze woningen van het project krijgen elk een eigen boiler.
Nu lijkt het erop dat een blok van meerdere woningen 1 bron krijgen. Is dit nadelig tov elke woning een eigen bron?
Sorry als dit niet de juiste plek is.
Wij krijgen 1 oktober de sleutel. Ben al aan het oriënteren op een pakketverzekering en alles bij één verzekeraar onder te brengen: heb nu wat losse verzekeringen hier en daar.
Ik heb zelf Interpolis en Unive vergeleken en ik neig naar Unive.
We hebben interesse in:
- Opstal
- Inboedel
- Doorlopende reisverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Rechtsbijstand
- Nog niet zeker: Ongevallen
Iemand tips of suggesties voor welke verzekeraar?
Wij krijgen 1 oktober de sleutel. Ben al aan het oriënteren op een pakketverzekering en alles bij één verzekeraar onder te brengen: heb nu wat losse verzekeringen hier en daar.
We hebben interesse in:
- Opstal
- Inboedel
- Rechtsbijstand
Ik zou de rechtsbijstand buiten het pakket houden, voor het geval je een conflict krijgt met je verzekeraarCheezborger schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:05:
We hebben interesse in:
- Opstal
- Inboedel
- Rechtsbijstand

Ah ja, dat is wel een slimme tip! Ik zit nu bij ABN Amro voor de rechtsbijstand. Dus dat kan ik inderdaad daar laten.Dronium schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:22:
[...]
Ik zou de rechtsbijstand buiten het pakket houden, voor het geval je een conflict krijgt met je verzekeraar
Ik zou de ongevallenpolis laten voor wat het is en kijken of je een schadeverzekering inzittenden (SVI) kan afsluiten. Een ongevallen verzekering is een zgn. sommmenverzekering, deze keert bij blijvende invaliditeit een X bedrag uit. Een svi dekt de totale schade en zal als eindbedrag vele malen hoger kunnen zijn. Informeer ook of je werkgever niet al een ongevallenpolis heeft afgesloten voor zijn/haar werknemers. Die van mij heeft dat bijvoorbeeld wel. Dubbel verzekeren zou zonde zijn.Cheezborger schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:05:
We hebben interesse in:
- Opstal
- Inboedel
- Rechtsbijstand
Wij overwegen om tijdens de bouw de berging al te laten betegelen door de partij die ook de badkamer en toilet betegeld. Zij vragen ongeveer €1400 voor het betegelen (en voegen) van 14m2, dus €100 per m2. Lijkt jullie dit een normale/‘eerlijke’ prijs?
Mijn berging komt ook ongeveer op dat bedrag uit incl. materiaal (excl. tegels). Heb wel een iiietjes grotere berging 5.8x2.8, maar gezien het een rechthoek is, zal dat niet veel uitmaken.TNThomas schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:49:
Wij overwegen om tijdens de bouw de berging al te laten betegelen door de partij die ook de badkamer en toilet betegeld. Zij vragen ongeveer €1400 voor het betegelen (en voegen) van 14m2, dus €100 per m2. Lijkt jullie dit een normale/‘eerlijke’ prijs?
Edit: Ik vind het overigens best een hoop geld, maar ik wil dat het goed gebeurt en het was in combinatie met de badkamer/wc
[ Voor 10% gewijzigd door ruudheijden op 09-05-2025 19:04 ]
Excl. tegels? Bij ons is die €100 per m2 incl. tegels. Fijn om te horen dat de prijs redelijk is in ieder geval.ruudheijden schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:01:
[...]
Mijn berging komt ook ongeveer op dat bedrag uit incl. materiaal (excl. tegels). Heb wel een iiietjes grotere berging 5.8x2.8, maar gezien het een rechthoek is, zal dat niet veel uitmaken.
Edit: Ik vind het overigens best een hoop geld, maar ik wil dat het goed gebeurt en het was in combinatie met de badkamer/wc
Vaak wordt er een beetje panisch gedaan hier over gaten in de gevel en daar doe ik aan mee.
Maar wij gaan nu airco's laten installeren en hoe wordt de isolatie normaal afgewerkt na het boren vsn een gat?
Je kan er moeilijk bij. Plakt men normaliter nog iets af met speciale tape rondom isolatie en leidingen? Of laat je het gat voor wat het is en stop je de leiding er door?
Maar wij gaan nu airco's laten installeren en hoe wordt de isolatie normaal afgewerkt na het boren vsn een gat?
Je kan er moeilijk bij. Plakt men normaliter nog iets af met speciale tape rondom isolatie en leidingen? Of laat je het gat voor wat het is en stop je de leiding er door?
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2025 15:52 ]
Ik ben hier ook in geïnteresseerd. Ook of deze daadwerkelijk "fluiten" - of niet.sedad schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:01:
Beste Tweakers, al een tijdje hier aan het meelezen en onze oplevering is gepland rond september en het begint langzamerhand allemaal vorm te krijgen. Wij overwegen om de plafond te laten stuken en vroeg me af en de standaard ventielen te vervangen door de no-show ventielen. Hoe doen jullie het achteraf met het inregelen?
Wij zitten een beetje in dubio over onderstaande optie:
Het maken van een voorbereiding t.b.v. een toekomstige thuisbatterij € 1.265,00
Betreft het leveren en aanbrengen van voorzieningen t.b.v. een toekomstige thuisbatterij.
In deze optie is rekening gehouden met:
- 1x AC kabel 5x4 mm² door duimse buis vanuit meterkast naar techniek
ruimte.
- 1x loze leiding leiding 19 mm vanuit meterkast naar techniekruimte t.b.v.
toekomstige UTP kabel.
- 1x krachtgroep t.b.v. Accu B20 400V.
Nou was mijn idee, we laten gewoon 2x een duimse buis ter voorbereiding leggen naar de technische ruimte, maar deze optie bied de aannemer niet omdat een kabel (voor een batterij) door de duimse buis trekken waarschijnlijk niet lukt.
De meterkast is bij ons beneden en de technische ruimte op de 2e verdieping.
Wat raden jullie aan? Alternatief is om de batterij (als we die ooit aanschaffen) bij de meterkast te plaatsen.
Betreft het leveren en aanbrengen van voorzieningen t.b.v. een toekomstige thuisbatterij.
ruimte.
toekomstige UTP kabel.
Nou was mijn idee, we laten gewoon 2x een duimse buis ter voorbereiding leggen naar de technische ruimte, maar deze optie bied de aannemer niet omdat een kabel (voor een batterij) door de duimse buis trekken waarschijnlijk niet lukt.
Wat raden jullie aan? Alternatief is om de batterij (als we die ooit aanschaffen) bij de meterkast te plaatsen.
Er zijn ook batterijen die je aan een hybride string-omvormer kan hangen. Dan laadt/ontlaadt je via de omvormer dus de bestaande kabel. Voorkom je ook conversieverliezen mee omdat de zonnestroom niet eerst omgezet wordt van DC naar AC om later in de batterij weer omgezet te worden in DC.Sincere1983 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:48:
Moeten omvormer en batterij wel compatibel zijn.
En je moet wel UTP hebben van omvormer naar groepenkast om een smart-meter uit te lezen na je hoofdschakelaar om te bepalen wanneer hij moet gaan laden/ontladen.
:strip_exif()/f/image/TJxsl2CqasNIKZGzsSJXmzWA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadeel is wel dat je een extra module moet toevoegen om off-grid te kunnen gaan bij stroomuitval. Normaliter schakelt een string-omvormer af als de netspanning weg valt. Maar zijn oplossingen voor.
Maar de door jou genoemde optie was ik nog niet eerder tegengekomen. De aannemers hebben weer iets nieuws bedacht om geld aan te verdienen. Enorm verneukeratief voor de terugverdientijd van zo'n batterij.
[ Voor 43% gewijzigd door KerstRunner op 12-05-2025 11:07 ]
Ik heb hier 5x4 door een 19mm buis, lengte ongeveer 6 meter, getrokken. Dat ging moeizaam, ook omdat ik er een YMVK doorheen heb getrokken ipv alleen de koperkabels.Sincere1983 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:48:toon volledige bericht
ruimte.
toekomstige UTP kabel.
Maar een 25mm buis zou moeiteloos moeten gaan tenzij deze ergens geknakt is oid.
Voor dit geld zou ik het trouwens niet overwegen.
Voor dat geld? Ik zou het laten varen...Sincere1983 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:48:toon volledige bericht
ruimte.
toekomstige UTP kabel.
Zelf heb ik een extra voorbereiding zonnepanelen afgenomen voor iets van 2** euro... Kreeg ik ook een 5x4mm kabel (+ werkschakelaar en 16A groep) was amper duurder dan een loze leiding en zo'n kabel komt altijd nog wel een keer van pas (zonnepanelen, airco, batterij etc)
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.