• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:03
Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Met 4500 euro zit je natuurlijk ook ongeveer in dezelfde range qua kosten (zou voor ons dus 1600 voor dicht en 3200 voor open zijn). Laminaat is in het algemeen ook iets goedkoper dan PVC.
[...]
HPL is niet te vergelijken met 'gewoon' laminaat. HPL trapbekleding is volgensmij duurder dan PVC.

Het is ook veel harder en krasvaster dan PVC (werd ons verteld).

[ Voor 7% gewijzigd door KerstRunner op 03-07-2026 12:41 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

Janpietertje89 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:39:
Anders ga ik gewoon voor een korrelige anti slip lak, dan ben ik voor een fractie klaar. Kan ik over een aantal jaren altijd nog eens kijken mocht de trap tegen die tijd wat beschadigd zijn.
Dit hebben we in onze huidige woning gedaan en ook hier gaan we vrijwel nooit met schoenen de trap op maar ziet de trap er na 6 jaar niet meer uit. Voor de verkoop gaan we het nog bijwerken maar in het volgende huis gaan we het niet meer zo afwerken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
Wij hebben de trappen laten schilderen met sigma trapverf, ziet er na 5 jaar nog keurig uit. Maar was wel een flinke klus, gronden en diverse lagen zijn aangebracht.
Onze trap heeft minder beschadigingen dan onze quickstep pvc vloer in de woon/keuken. Een grote zandkorrel onder een stoelfiltje trekt meteen krassen, daar hebben wij ons persoonlijk erg op verkeken. Veel minder robuust dan gedacht.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-07 09:59
Joeri schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:08:
Wij hebben de trappen laten schilderen met sigma trapverf, ziet er na 5 jaar nog keurig uit. Maar was wel een flinke klus, gronden en diverse lagen zijn aangebracht.
Onze trap heeft minder beschadigingen dan onze quickstep pvc vloer in de woon/keuken. Een grote zandkorrel onder een stoelfiltje trekt meteen krassen, daar hebben wij ons persoonlijk erg op verkeken. Veel minder robuust dan gedacht.
Tegen zandkorrels onder stoelen is zelfs de meest robuuste afwerking niet bestand. Eerste wat de tegelzetter ons vertelde toen hij de tripp trapp zag. Hij had zelfs premium merk tegels beschadigd zien worden door geschuif met de tripp trapp icm zand. En tegels zijn natuurlijk vele malen harder dan PVC.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:10
Klopt daarom met PVC vloer extra belangrijk om speciale "viltjes" te gebruiken die hoogpoliger zijn en het zand opnemen zoals de Scratch No More Footclick (https://scratchnomore.nl/en/products/footclick-2?srsltid=AfmBOoqECIxe0Dzwd57QN6mx65LtwqgRobTfZIq1ENoV4zBdGFm_uTqO)

HD4Life @ Full-HD

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:34
Ik heb voor beide trappen met pvc 3400 euro betaald. Alleen de onderkant niet. Ze hadden daar slechte ervaringen mee. misschien beetje onzin.. maar het is mooi geworden.

• Janpietertje89
DennusF schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:50:
Ik heb voor beide trappen met pvc 3400 euro betaald. Alleen de onderkant niet. Ze hadden daar slechte ervaringen mee. misschien beetje onzin.. maar het is mooi geworden.
Jij hebt dus een open trap laten bekleden met pvc enkel aan de bovenkant, voorkant en achterkant? Goed om te weten, heb je een foto misschien? De afbouw partij waar wij mee spraken had dit niet als optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Janpietertje89 op 06-07-2026 17:57 ]

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:36
Inmiddels hebben we de facturen al weer gehad voor gereed zijn van de ruwbouw gevels en ook voor het gereed zijn van de dekvloeren.

Nu moeten de daken nog waterdicht (plat dak en hellend dak, voor het hellend dak lagen zaterdag de dakpannen klaar op de steigers om vanaf gisteren te gaan plaatsen. Voor beide is een aparte factuur en dan resteert gereed stuc/spuit/tegelwerk en de oplevering.

Vraag me toch serieus af waarom de aannemer dan verwacht nog een half jaar minimaal nodig te hebben of vergis ik me hierin? Hoe lang was dat nog bij jullie?

Krijg sterk het idee dat voor het einde van het jaar de bouw wel gereed zal zijn maar de aansluiting op zich gaat laten wachten.

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:06
Sincere1983 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:01:
Inmiddels hebben we de facturen al weer gehad voor gereed zijn van de ruwbouw gevels en ook voor het gereed zijn van de dekvloeren.

Nu moeten de daken nog waterdicht (plat dak en hellend dak, voor het hellend dak lagen zaterdag de dakpannen klaar op de steigers om vanaf gisteren te gaan plaatsen. Voor beide is een aparte factuur en dan resteert gereed stuc/spuit/tegelwerk en de oplevering.

Vraag me toch serieus af waarom de aannemer dan verwacht nog een half jaar minimaal nodig te hebben of vergis ik me hierin? Hoe lang was dat nog bij jullie?

Krijg sterk het idee dat voor het einde van het jaar de bouw wel gereed zal zijn maar de aansluiting op zich gaat laten wachten.
Ik heb nog een filmpje dat ons dak (hoekwoning in een rij van 7) 17-10-2024 geplaatst werd (dus nog zonder de dakpannen) etc. Oplevering was 21-02-2025. Hoezo half jaar minimaal? Bedoel je qua werkbare dagen? Wat mij opviel is dat ze geen uitspraken doen en ruim rekenen. Ook al konden we goed met de bouwers als we iets vroegen over de resterende duur werd het weggelachen.

• Sincere1983
SillBro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:07:
[...]

Ik heb nog een filmpje dat ons dak (hoekwoning in een rij van 7) 17-10-2024 geplaatst werd (dus nog zonder de dakpannen) etc. Oplevering was 21-02-2025. Hoezo half jaar minimaal? Bedoel je qua werkbare dagen? Wat mij opviel is dat ze geen uitspraken doen en ruim rekenen. Ook al konden we goed met de bouwers als we iets vroegen over de resterende duur werd het weggelachen.
Laatste schatting voor gereed was Q1-2027. Terwijl de voortgang voor mijn gevoel al verder is. Ook de leidingen (opties als loze leidingen etc) worden al geplaatst.

• SillBro
Sincere1983 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:11:
[...]

Laatste schatting voor gereed was Q1-2027. Terwijl de voortgang voor mijn gevoel al verder is. Ook de leidingen (opties als loze leidingen etc) worden al geplaatst.
Welke regio ? Idd netcongestie kan wat betekenen nog maar anderzijds de aanvraag voor aansluiting is al gedaan voor de bouw begon. Is het een wijk waar ook wegen en infrastructuur nog aangelegd moeten worden? Bij ons moesten we daardoor nog iets langer wachten omdat vanwege vorst en hevige regenval ze de weg niet af konden maken. Je gevoel klopt waarschijnlijk ook gewoon. Maar ze houden altijd slag om de arm. Ons vertelden ze 2 weken voor oplevering pas dat ze daadwerkelijk op gingen leveren

[ Voor 12% gewijzigd door SillBro op 07-07-2026 23:15 ]

• Sincere1983
Gaat om regio Den Bosch. Infra is grotendeels al intact.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Sincere1983 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:01:

Buiten de aansluiting voor de NUTS is de aannemer waarschijnlijk ook afhankelijk van zijn onder-aannemers. Grote kans dat de aannemer de ruwbouw zelf doet maar de afwerking door anderen laat uitvoeren. Dat gaat dan niet alleen over stuc/spuit/tegelwerk maar ook elektra, loodgieters werk, verwarming, luchtbehandeling etc..

Tenzij je natuurlijk een casco woning gekocht hebt en dat allemaal zelf doet.

• SillBro
Sincere1983 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:22:
Gaat om regio Den Bosch. Infra is grotendeels al intact.
Dan komt de aansluiting ook wel goed. Idd de reactie hierboven!!

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:10
Hier zijn wij begin Q2 2026 gestart met het nieuwbouwtraject. Deze week hebben we vernomen dat de oplevering naar verwachting pas in Q3 of Q4 van 2027 zal plaatsvinden. Dat is toch wel een tegenvaller, zeker omdat we sinds oktober 2025 al betalen voor de grond.

Hopelijk gaat dit om een worstcasescenario en lukt het om de planning alsnog naar voren te halen, zodat de oplevering vóór de bouwvak van 2027 kan plaatsvinden.

[ Voor 52% gewijzigd door ExoFun op 08-07-2026 10:09 ]

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:23
Hier begonnen in maart 2025. Oplevering september 2026. Het is niet eens zozeer de bouwsnelheid, maar voornamelijk het totale gebrek aan communicatie en begrip vanuit de bouwer dat je als koper enig inzicht wil hebben in hun planning.

Ik begrijp volledig dat dingen kunnen uitlopen, wijzigen of tegenzitten, maar ze doen net alsof ze op een dag beginnen met graven en dan gedurende zo'n 1,5 jaar elke paar weken wel een beetje kijken hoe het allemaal loopt. Dat is natuurlijk flauwekul. Ze weten van grondwerk tot oplevering wat de beoogde planning is.

Dat deze fluide is en op tal van punten kan wijzigen is logisch, maar het is een black box. Ze delen niets, ze zeggen niets en communiceren niets. Wij hebben het kopen van projectbouw qua communicatie als zeer frustrerend ervaren. Als we ooit nog eens zoiets doen (wat ik niet verwacht), dan kopen we een kavel en bouwen we zelf.

• KerstRunner
Hoepla33 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:08:
Ze delen niets, ze zeggen niets en communiceren niets.
Goede ondertitel voor dit topic.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:49
Hoepla33 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:08:
Hier begonnen in maart 2025. Oplevering september 2026. Het is niet eens zozeer de bouwsnelheid, maar voornamelijk het totale gebrek aan communicatie en begrip vanuit de bouwer dat je als koper enig inzicht wil hebben in hun planning.

Ik begrijp volledig dat dingen kunnen uitlopen, wijzigen of tegenzitten, maar ze doen net alsof ze op een dag beginnen met graven en dan gedurende zo'n 1,5 jaar elke paar weken wel een beetje kijken hoe het allemaal loopt. Dat is natuurlijk flauwekul. Ze weten van grondwerk tot oplevering wat de beoogde planning is.

Dat deze fluide is en op tal van punten kan wijzigen is logisch, maar het is een black box. Ze delen niets, ze zeggen niets en communiceren niets. Wij hebben het kopen van projectbouw qua communicatie als zeer frustrerend ervaren. Als we ooit nog eens zoiets doen (wat ik niet verwacht), dan kopen we een kavel en bouwen we zelf.
Er wordt ongemerkt best wel gecommuniceerd, namelijk in de vorm van facturen. Daardoor heb je wel enig idee van voortgang. Maar inderdaad de tijd tussen de op een laatste en laatste is afwachten.

Wij hadden ook best een uitdaging toen onze woning plots 8 weken eerder werd opgeleverd dan we verwachtten. Enkele leveranciers (plafond en muren) konden naar voren schuiven, maar onze vloer kon maximaal een weekje naar voren schuiven. Hierdoor lagen alle werkzaamheden in ons huis eigenlijk bijna zes weken stil, omdat we erg weinig konden doen totdat de vloer er lag.

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 20:56
Wij hebben toen de begane grond vloer lag een prognose planning gekregen waarin 2 weken zijn aangegeven waarin de verwachte oplevering gaat plaatsvinden. In de planning is ook aangegeven wanneer de vloeren, dak, metselwerk, dekvloeren, stuc en tegelwerk gereed is. Toen het dak waterdicht was kregen we een herziene planning maar zonder verschuiving van de einddatum.

5 weken voor oplevering ontvangen we een indicatieve opleverdatum en 2 weken voor de tijd een definitieve datum.

We mogen niet klagen als ik sommige berichten lees... 😅 Onze oplevering staat gepland voor week 42,43 🤞

[ Voor 4% gewijzigd door Wollie91 op 09-07-2026 09:48 ]

• luuj
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 12:24
Wollie91 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:47:
Wij hebben toen de begane grond vloer lag een prognose planning gekregen waarin 2 weken zijn aangegeven waarin de verwachte oplevering gaat plaatsvinden. In de planning is ook aangegeven wanneer de vloeren, dak, metselwerk, dekvloeren, stuc en tegelwerk gereed is. Toen het dak waterdicht was kregen we een herziene planning maar zonder verschuiving van de einddatum.

5 weken voor oplevering ontvangen we een indicatieve opleverdatum en 2 weken voor de tijd een definitieve datum.

We mogen niet klagen als ik sommige berichten lees... 😅 Onze oplevering staat gepland voor week 42,43 🤞
Wanneer zijn ze bij jullie gestart met de bouw?

Bij ons zijn ze afgelopen maart gestart, wij hopen toch echt dat de oplevering nog voor de bouwvak van 2027 gaat zijn maar ik ben er bang voor..

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 20:56
luuj schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Wanneer zijn ze bij jullie gestart met de bouw?

Bij ons zijn ze afgelopen maart gestart, wij hopen toch echt dat de oplevering nog voor de bouwvak van 2027 gaat zijn maar ik ben er bang voor..
Midden december zijn ze begonnen met uitgraven. Als het volgens planning verloopt zal de bouwtijd ongeveer 10 maanden zijn. Het kan natuurlijk veel sneller want onze bouw heeft vooral in de beginfase weken stil gelegen omdat ze met andere woningen bezig zijn maar dat hoort bij project bouw.

• NotWise
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-07 14:34
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door NotWise op 09-07-2026 14:12 ]

• Janpietertje89
Ja die BENG en TOjuli norm hebben bij mij deze week ook voor een leuke verassing gezorgd. In mijn technische omschrijving stond opgenomen dat "daar waar nodig om het risico op oververhitting (TOjuli-eis conform BBL) van de woning te voorkomen zal zonwerend triple glas worden toegepast. Dit kan leiden tot tintverschil in de ramen". Bij aankoop woning en opvolgende koperskeuzegesprekken kon de koopbegeleiding geen uitsluitsel geven óf, en hoeveel, ramen daadwerkelijk zonwerend zouden worden. Dit was afhankelijk van de uiteindelijke BENG berekeningen en die waren nog niet beschikbaar.

We hebben toen dus toch maar gekozen een paar 1000 euro neer te leggen om stroompunten te realiseren in de negge van alle raamkozijnen (á 275euro per stuk) zodat we in de toekomst zonwering kunnen toepassen mocht dat nodig zijn. Nu krijg ik gister doodleuk te horen dat alle ramen van de oost, zuid, en west gevels uitgevoerd worden met zonwerend triple glas. Nou lekker dan...heb het toch maar bij de koopbegeleiding neergelegd in hoeverre we dit meerwerk nog kunnen wijzigen. Ze zijn nog niet begonnen met de muren dus er is praktisch nog geen werk aan die leidingen uitgevoerd maar heb er weinig vertrouwen in.

• NotWise
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-07 14:34
Janpietertje89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:21:
Ja die BENG en TOjuli norm hebben bij mij deze week ook voor een leuke verassing gezorgd. In mijn technische omschrijving stond opgenomen dat "daar waar nodig om het risico op oververhitting (TOjuli-eis conform BBL) van de woning te voorkomen zal zonwerend triple glas worden toegepast. Dit kan leiden tot tintverschil in de ramen". Bij aankoop woning en opvolgende koperskeuzegesprekken kon de koopbegeleiding geen uitsluitsel geven óf, en hoeveel, ramen daadwerkelijk zonwerend zouden worden. Dit was afhankelijk van de uiteindelijke BENG berekeningen en die waren nog niet beschikbaar.

We hebben toen dus toch maar gekozen een paar 1000 euro neer te leggen om stroompunten te realiseren in de negge van alle raamkozijnen (á 275euro per stuk) zodat we in de toekomst zonwering kunnen toepassen mocht dat nodig zijn. Nu krijg ik gister doodleuk te horen dat alle ramen van de oost, zuid, en west gevels uitgevoerd worden met zonwerend triple glas. Nou lekker dan...heb het toch maar bij de koopbegeleiding neergelegd in hoeverre we dit meerwerk nog kunnen wijzigen. Ze zijn nog niet begonnen met de muren dus er is praktisch nog geen werk aan die leidingen uitgevoerd maar heb er weinig vertrouwen in.
Ik zou sowieso zonwering nemen, zie link hieronder. Overigens worden er allerlei maatregelen genomen om aan die TOjuli eis te voldoen w.o. ook overstek e.d. Maar zoals dat gaat, doet men het minimale om aan de eisen te voldoen. Die zonneschermen verdienen zichzelf terug, want hoe minder de (ik neem aan) wamtepomp of airco hoeft te werken des beter voor de portemonnee.

Komt er bij triple glas net zoveel zon naar binnen als met dubbel glas?

Om even aan te geven hoe men aan de minimale eisen voldoet even een voorbeeld video over geleverde zonnepanelen bij een nieuwbouw woning (bij ons is hetzelfde aan de hand)

YouTube: Schaampanelen

• Janpietertje89
NotWise schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:46:
[...]

Ik zou sowieso zonwering nemen, zie link hieronder. Overigens worden er allerlei maatregelen genomen om aan die TOjuli eis te voldoen w.o. ook overstek e.d. Maar zoals dat gaat, doet men het minimale om aan de eisen te voldoen. Die zonneschermen verdienen zichzelf terug, want hoe minder de (ik neem aan) wamtepomp of airco hoeft te werken des beter voor de portemonnee.

Komt er bij triple glas net zoveel zon naar binnen als met dubbel glas?

Om even aan te geven hoe men aan de minimale eisen voldoet even een voorbeeld video over geleverde zonnepanelen bij een nieuwbouw woning (bij ons is hetzelfde aan de hand)

YouTube: Schaampanelen
Tja je bron schrijft dat zonwerend triple glas wordt afgeraden omdat de zon een groot deel van het jaar ook energie bespaart maar daar heb ik natuurlijk niets aan als het er sowieso door de aannemer ingezet wordt om aan regelgeving te voldoen. Ook is dat statement wel erg ongenuanceerd.

Maargoed, als ik zo even snel rondkijkt heeft zonwerend triple glas een g-factor van 0.35 oid. Het houdt dus al 65% van de warmteinstraling tegen, dat is toch al een flinke smak. Als ik dat combineer met vloerkoeling vanuit mijn W/W warmtepomp zou het zomaar kunnen dat dit voldoende koeling geeft in de zomer. Weet dan echt niet of zonwering nog wel nodig is.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
@Janpietertje89 ik heb hier overal dat triple glas zitten en nu ook, voor verduistering, sinds een jaar zonwering toegepast. Ook heb ik een bodemwarmtepomp die koelt in de zomer. Ondanks dat we het niet heet hadden op de slaapkamers scheelt het toch 1,5-2 graden met de jaren daarvoor en met dezelfde kamers vergeleken bij mijn buren.
Dat is toch mooi meegenomen want warmte die er niet in komt, hoeft er ook niet uit.

• Janpietertje89
GeeMoney schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:31:
@Janpietertje89 ik heb hier overal dat triple glas zitten en nu ook, voor verduistering, sinds een jaar zonwering toegepast. Ook heb ik een bodemwarmtepomp die koelt in de zomer. Ondanks dat we het niet heet hadden op de slaapkamers scheelt het toch 1,5-2 graden met de jaren daarvoor en met dezelfde kamers vergeleken bij mijn buren.
Dat is toch mooi meegenomen want warmte die er niet in komt, hoeft er ook niet uit.
Ja mijn idee is nu om op de benedenverdieping geen zonwering toe te passen omdat ik daar geen baat heb bij verduistering en deze verdieping ook ingesloten zit tussen 2 vloeren die koelen. Bovenverdieping heeft enkel koeling van onderuit en zal dus wat warmer worden,daar heb ik ook meer baat bij verduistering. Ook kan ik daar makkelijk rolluiken toepassen terwijl ik voor de benedenverdieping snel vast zou zitten aan esthetische mooiere maar ook duurdere oplossingen zoals buitenjaloezien oid.

Maargoed, eerst ook maar eens een jaartje wonen en kijken hoe het in de praktijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Janpietertje89 op 10-07-2026 09:51 ]

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-07 23:47
Janpietertje89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:21:

Ik heb ook overal loze leidingen laten plaatsen in de negge voor zonwering. Krijg ik doodleuk te horen dat ze screens gaan plaatsen op zonne-energie.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 11:27
Janpietertje89 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Ja mijn idee is nu om op de benedenverdieping geen zonwering toe te passen omdat ik daar geen baat heb bij verduistering en deze verdieping ook ingesloten zit tussen 2 vloeren die koelen. Bovenverdieping heeft enkel koeling van onderuit en zal dus wat warmer worden,daar heb ik ook meer baat bij verduistering. Ook kan ik daar makkelijk rolluiken toepassen terwijl ik voor de benedenverdieping snel vast zou zitten aan esthetische mooiere maar ook duurdere oplossingen zoals buitenjaloezien oid.

Maargoed, eerst ook maar eens een jaartje wonen en kijken hoe het in de praktijk is.
Paar screens schelen echt ontzettend veel warmte. Triple glas dat zo werend is is leuk, maar voorkomen dat die zon het glas raakt is vele male efficiënter en verhoogt het woongenot enorm.

laagstaande zon in het voor- en najaar is ook een dingetje, bij ons schijnt de zon precies recht in je gezicht aan de eettafel als je ‘s avonds gaat eten. Dan is een screen een enorm pluspunt.

• Janpietertje89
kaassouflé schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Ik heb ook overal loze leidingen laten plaatsen in de negge voor zonwering. Krijg ik doodleuk te horen dat ze screens gaan plaatsen op zonne-energie.
En dan zeker niet mee willen denken of die screens niet op de stroom aangesloten kunnen worden. Absurd. Ik vind zonwering op zonne energie sowieso een belachelijk concept bij nieuwbouw als je gewoon alle mogelijkheden hebt om een draadje te trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Janpietertje89 op 10-07-2026 23:58 ]

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:46
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met het kleine garantiefonds Afbouwborg? Ons nieuwbouwproject van 3 huizen werkt hiermee. Het heeft nogal wat implicaties voor het regelen van de hypotheek. (Kosten, gedoe, extra borg, geen NHG.) Ik weet niet wat ik ervan moet denken. (Googlen en hier door de zoekfunctie halen heeft weinig resultaat.)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:32

weebl

YARR!

Ik mag me hier ook melden.

Vorige week vrijdag te horen gekregen dat we onze eerste keus voor het project waar we op hebben ingeschreven toegewezen hebben gekregen. Binnenkort afspraak bij de makelaar en ga deze week de zaken voor de hypotheek verder in gang zetten. Erg spannend allemaal, want dit is en ons eerste koophuis en dus meteen ook een nieuwbouwwoning.

Planning is start bouw Q1/Q2 volgend jaar, met oplevering zelfde periode in 2028.

We waren nogal overdonderd door de hele waslijst aan mogelijke meerwerkopties, dus daar moeten we echt nog even goed voor gaan zitten. Heb wel gemerkt dat als je alles aan vinkt je flink wat mag optellen bij de prijs. Wordt waarschijnlijk sowieso de uitbouw en een andere kamerindeling op de eerste verdieping en op zolder (incl. doortrekken vloerverwarming). We hebben drie kinderen en die willen we allemaal een eigen kamer geven. Huis wordt met badkamer geleverd, maar die zal vrij basic zijn verwacht ik zodat je geneigd bent een hoop dure upgrades te kopen. En zonder keuken, dus dat komt er ook nog bij. En dan hebben we nog niet echt gekeken naar zaken als extra stopcontacten (incl. buiten), UTP-punten e.d. Wat is over het algemeen hier het advies over hoe je het beste om kan gaan hiermee? We willen in principe het huis zo compleet mogelijk hebben voor onze wensen, maar geven liever niet teveel geld uit voor zaken die we wellicht later (of zelf) kunnen doen.

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:52
weebl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:37:

Vorige week vrijdag te horen gekregen dat we onze eerste keus voor het project waar we op hebben ingeschreven toegewezen hebben gekregen. Binnenkort afspraak bij de makelaar en ga deze week de zaken voor de hypotheek verder in gang zetten. Erg spannend allemaal, want dit is en ons eerste koophuis en dus meteen ook een nieuwbouwwoning.

Planning is start bouw Q1/Q2 volgend jaar, met oplevering zelfde periode in 2028.

We waren nogal overdonderd door de hele waslijst aan mogelijke meerwerkopties, dus daar moeten we echt nog even goed voor gaan zitten. Heb wel gemerkt dat als je alles aan vinkt je flink wat mag optellen bij de prijs. Wordt waarschijnlijk sowieso de uitbouw en een andere kamerindeling op de eerste verdieping en op zolder (incl. doortrekken vloerverwarming). We hebben drie kinderen en die willen we allemaal een eigen kamer geven. Huis wordt met badkamer geleverd, maar die zal vrij basic zijn verwacht ik zodat je geneigd bent een hoop dure upgrades te kopen. En zonder keuken, dus dat komt er ook nog bij. En dan hebben we nog niet echt gekeken naar zaken als extra stopcontacten (incl. buiten), UTP-punten e.d. Wat is over het algemeen hier het advies over hoe je het beste om kan gaan hiermee? We willen in principe het huis zo compleet mogelijk hebben voor onze wensen, maar geven liever niet teveel geld uit voor zaken die we wellicht later (of zelf) kunnen doen.
Enige tip die ik mee kan geven is dat je goed rekening moet houden met je meterkast.

Wij hebben de meterkast midden in het huis zitten zonder een kruipruimte. Hierdoor hebben wij veel meerwerk van te voren moeten kiezen wat veel mensen vaak achteraf doen.
Denk aan leidingwerk voor zonnepanelen, EV, loze leidingen voor- en achtertuin, wateraansluitingen voor- en achtergevel. De stroom van de achtertuin op zijn eigen aardlekautomaat.

• weebl

weebl

YARR!

Playbunny schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Enige tip die ik mee kan geven is dat je goed rekening moet houden met je meterkast.

Wij hebben de meterkast midden in het huis zitten zonder een kruipruimte. Hierdoor hebben wij veel meerwerk van te voren moeten kiezen wat veel mensen vaak achteraf doen.
Denk aan leidingwerk voor zonnepanelen, EV, loze leidingen voor- en achtertuin, wateraansluitingen voor- en achtergevel. De stroom van de achtertuin op zijn eigen aardlekautomaat.
Goeie! Bij ons komt er ook geen kruipruimte geloof ik dus daar gaan wij ook mee te maken krijgen.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:27
weebl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:37:

Dat zijn dingen die je toch écht zelf moet beslissen, haha. Wij kunnen niet in jullie portemonnee kijken en kennen jullie situatie en wensen niet.

De aannemer een hoop laten doen heeft als voordeel dat je het na oplevering niet meer hoeft te doen. Nadeel is dat het relatief duur is.

Een klusser (of jij zelf als je handig bent), kan best na oplevering allerlei zaken oppakken, zoals leidingen frezen, extra groepen aanbrengen en weet ik veel wat. Maar 2 dingen daarbij zijn belangrijk om niet te vergeten: dat wat je zelf doet, daar heb je geen garantie op. Dus gaat er iets mis/kapot, dan betaal je het zelf. En een klusjesman kan tegenvallen qua afspraken en planning, maar in de volgorde zit hij behoorlijk vooraan (als het om leidingwerk etc gaat). Als je dan een beunhaas hebt die pas 2/3 weken later komt of traag werkt, dan lopen de stukadoor, schilder, etc etc ook uit. Allemaal gedoe. En als je nog een bestaand huis hebt, betaal je in die extra tijd ook nog dubbele lasten..

Allemaal afwegingen ;)

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:38
@weebl Mijn aanpak: laat alles doen, wat je graag wilt laten doen en wat je kunt betalen. Laat je niet afschrikken door de meerprijzen.

• Janpietertje89
LvanStaalduinen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:42:
@weebl Mijn aanpak: laat alles doen, wat je graag wilt laten doen en wat je kunt betalen. Laat je niet afschrikken door de meerprijzen.
Ziets als afbouw kan je in de meeste gevallen al heel veel mee besparen door gewoon met een afbouwbedrijf in zee te gaan. Zit nog steeds alles bij één partij qua planning, maar scheelde in ons geval ruim de helft in kosten ten opzichte van de prijs van onze bouwer. Prijzen voor behangklaar>geverfd waren echt te bizar voor woorden in onze meerwerk lijst.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:37
LvanStaalduinen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:42:
@weebl ik sluit mij hierbij aan. Ik heb 6 jaar terug een nieuwbouw woning aangeschaft. Ik heb toen de meer/minder werk lijst wel 10x doorgenomen. Steeds streep je weer iets weg of komt er weer iets bij. Ik zou sowieso de zaken die echt in de muren of vloeren komen direct meenemen (denk aan loze leidingen naar elke kamer). Dit is achteraf niet meer te doen. Ik heb nog wel achteraf veel stopcontacten laten verplaatsen bijvoorbeeld, maar dat was relatief simpel uitvoerwerk. Echter als ik het opnieuw zou doen zou ik wel zoveel mogelijk gelijk mee laten nemen in de bouw. Dat geeft je rust en dan hoef je na de oplevering niet meer als een deeltijd aannemer aan de slag om alles in goede banen te laten lopen :)

In eerste instantie lijkt de meer/minder werklijst een enorm bedrag en zal je waarschijnlijk gaan strepen om de kosten te drukken, ervaring leert wel dat als je achteraf bepaalde zaken nog laat doen, je wellicht iets goedkoper uit bent, maar het je wel meer stress bezorgd heeft. Dus zoals @LvanStaalduinen zegt, wil je het laten doen en kan je het betalen, gewoon doen! Daar merk je na een jaar niets meer van. Is het verschil echt heel groot zoals @Janpietertje89 aangeeft, dan kan je altijd nog zelf wat regelen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door hk12nl op 13-07-2026 14:52 ]

©2004

• weebl

weebl

YARR!

Duidelijk, dank voor de antwoorden! Gaan een lijstje maken en de rekensom maken.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 21:52
weebl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:59:
Duidelijk, dank voor de antwoorden! Gaan een lijstje maken en de rekensom maken.
Een tip die ik van hier had is om geen risico te nemen met loze leidingen. Hebben best wat meer betaald om op iedere verdieping utp te hebben naar de meterkast. Maar erg blij dat we dat gedaan hebben.

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:58
Als je een waterontharder wilt laten plaatsen zorg er dan voor dat er een afvoerbuis voor is. Die afvoer wordt niet standaard geplaatst in de meterkast. Als het niet op de meerwerklijst staat, er gewoon om vragen.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:23
Je kunt vrij gemakkelijk geld uitsparen door wel in elke ruimte een loze leiding te laten maken vanuit het meerwerk, maar deze niet te laten bedraden. Je kunt dit zelf doen, of via bijv. werkspot iemand voor inhuren. Wij betalen rond de €45 per uur om het te laten doen en dat is vele malen voordeliger dan vanuit het meerwerk bedraden (bij ons €160 per cai/utp).

• Wolly
  • Niet online
Hoepla33 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:19:
Je kunt vrij gemakkelijk geld uitsparen door wel in elke ruimte een loze leiding te laten maken vanuit het meerwerk, maar deze niet te laten bedraden. Je kunt dit zelf doen, of via bijv. werkspot iemand voor inhuren. Wij betalen rond de €45 per uur om het te laten doen en dat is vele malen voordeliger dan vanuit het meerwerk bedraden (bij ons €160 per cai/utp).
Dan moet je bouwer dat wel aanbieden :+

• BBBrt
Hoepla33 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:19:
Dat vind ik nu goedkoop klinken. Bij ons 400 per cai/utp. En apart loze leidingen is geen optie. Dus áls je het in de bouw wilt laten doen, betaal je dus 400 euro en kun je daarna zelf de utp kabel eruit trekken :+

• KerstRunner
BBBrt schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:41:
[...]

Dus áls je het in de bouw wilt laten doen, betaal je dus 400 euro en kun je daarna zelf de utp kabel eruit trekken :+
Dat dacht je, die worden met flex buis gelegd 8)7

Hier ligt voor €2675,- aan CAT6 vanuit de aannemer. En haal ik gewoon 2.5Gb mee naar al m'n AP's.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
Men koopt een trekveer, wat kabels en trekt alle loze leidingen zelf.

Doe wat handschoenen aan maar dit bij de vorige 2 nieuwbouwwoningen probleemloos gedaan met zn 2en.

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:01:
Men koopt een trekveer, wat kabels en trekt alle loze leidingen zelf.

Doe wat handschoenen aan maar dit bij de vorige 2 nieuwbouwwoningen probleemloos gedaan met zn 2en.
Knappe vent als je loze leidingen door muren en plafonds kan trekken :+

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:47
Wolly schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:23:
[...]

Dan moet je bouwer dat wel aanbieden :+
Bij ons waren loze leidingen ook geen optie, alleen bedraad (stroom, utp of coax). Achteraf snap ik dat ook wel, in de muren zaten vanuit de fabriek al de leidingen, op de bouw werd een stuk flex (willekeurig) op de vloer gelegd naar een leidingkoof of de meterkast en daarna werd de dekvloer er overheen gestort. Er is dus 0x gefreesd.

Loos was alleen een optie binnen 1 ruimte van A naar B. Zal wel voor luidsprekers oid bedacht zijn.

Ik heb er niet al te veel over nagedacht, gewoon gezorgd dat iedere kamer voldoende stopcontacten had, tenminste in alle hoeken, zodat we flexibel zijn met indelen en utp naar woonkamer, studeerkamer en zolderkamer zodat op iedere etage een AP en of switch kan komen.

• Draakje5
Wolly schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Knappe vent als je loze leidingen door muren en plafonds kan trekken :+
:+

• BBBrt
auditor86 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:37:
[...]

Bij ons waren loze leidingen ook geen optie, alleen bedraad (stroom, utp of coax). Achteraf snap ik dat ook wel, in de muren zaten vanuit de fabriek al de leidingen, op de bouw werd een stuk flex (willekeurig) op de vloer gelegd naar een leidingkoof of de meterkast en daarna werd de dekvloer er overheen gestort. Er is dus 0x gefreesd.

Loos was alleen een optie binnen 1 ruimte van A naar B. Zal wel voor luidsprekers oid bedacht zijn.

Ik heb er niet al te veel over nagedacht, gewoon gezorgd dat iedere kamer voldoende stopcontacten had, tenminste in alle hoeken, zodat we flexibel zijn met indelen en utp naar woonkamer, studeerkamer en zolderkamer zodat op iedere etage een AP en of switch kan komen.
Ja je zit wel op Tweakers, dus voor minder dan een utp in elke hoek van elke ruimte doen we het niet ;)

Maar precies deze keuze heb ik ook gemaakt. In de woonkamer in 2 hoeken utp, op de 1e in een werkkamer utp en op de 2e op de overloop utp. Goede AP's erop en klaar.

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
Vergeet ook niet een loze leiding naar je schuur voor je AP in de tuin of wellicht andere toepassingen.

• Mvw94
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 12:45
@weebl Gefeliciteerd met de toewijzing! Om wat voor woning gaat het precies? (Rijwoning, tweekapper, vrijstaand)?

Wij zitten nu zelf in de fase dat wij de elektrapunten moeten vastleggen voor onze eerste nieuwbouw rijwoning. De bouwkundige opties liggen nu vast. Onze (beperkte) ervaringen tot nu toe in dit hele proces:
  • Laat je vooral niet gek maken door de makelaar en buren.
  • Bij ons hielp het enorm om de optielijst op te delen in behapbare brokken en simpelweg de sluitingsdata van de bouwer te volgen voor het afvinken.
  • Deel je huis op papier in en kijk naar meerdere opstellingen. Hierdoor hebben wij een muurtje opgeschoven, elektrapunten gewijzigd en de grootte van de uitbouw beredeneerd. Zo kunnen wij straks elke kamer op meerdere manieren indelen zonder aanpassingen. Ook hebben wij twee uurtjes met een interieurarchitect gezeten om dit samen te doen en dat is een aanrader! Alleen al door het aantal onnodige stopcontacten dat hij schrapte, heeft hij zichzelf terugverdiend. Ook wordt de woonkamer door zijn ideeën een stukje praktischer en karaktervoller :D
  • Laat zoveel mogelijk bouwkundige zaken direct door de bouwer doen. Een uitbouw wordt vaak minder mooi als jet het niet direct doet. Ook konden wij achteraf kamers moeilijk splitsen door de plaatsing van de mv-toevoer en vloerverwarming. Enkele zaken hebben invloed op het vermogen van de bodemwarmtepomp. Elektra lijkt in ons geval achteraf via een elektricien niet veel duurder uit te vallen dan via de aannemer, dus voor die paar honderd euro laten wij het direct af bouw doen. UTP kabels trekken en een extra wcd op zolder plaatsen doen wij dan weer zelf. Die hebben geen haast. Uiteraard ligt dit aan je wensen en de hoeveelheden :) .
  • Vraag alles aan de bouwer, ook zaken die niet standaard op de lijst staan of out-of-the-box lijken! Bij ons kon er meer en dacht de bouwer goed mee.
Succes met alle keuzes en het hele traject!

[ Voor 18% gewijzigd door Mvw94 op 15-07-2026 15:59 ]

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-07 11:12
Let wel op met loze leidingen: in ons plan waren zo'n beetje de helft van de loze leidingen uiteindelijk niet bruikbaar omdat ze verstopt zaten (dus bij alle huizen). Ja natuurlijk is dat de schuld van de aannemer, maar die betaalt slechts je meerwerk terug en jij kunt alsnog geen draden naar bijv. zolder etc. trekken voor je zonnepanelen, utp etc. en heb je dus een probleem.

Ik weet het n=1, en meteen bedraad is weliswaar flink duurder maar kan dus wel dergelijke issues voorkomen

• leeri003
  • Laatst online: 24-07 08:48
Kijk of je contact kan leggen met andere toekomstige bewoners, bij ons bouwplan werd er door de verkoop begeleiding soms dingen toegestaan en bij een ander weer niet.

Bij mij en directe buren wel een dakraam op zolder werd bij de andere twee kappers niet toegestaan, uitbouw garage (verlengen) had een andere buurman ook gewild maar mocht of kon niet meer.

Wij hebben een uitbouw van 140 cm onze buren van 150 cm ziet er stom uit en als ze dat hadden aangegeven hadden we ook naar de 150 gegaan dat zullen de kosten niet zijn.

Verder als het kan loze leidingen naar alle ruimtes en naar buiten voor toekomstige airco die laatste heb ik dus niet gedaan maar was wel handig geweest. Ik had dan wel weer loze leidingen voor AP in het plafond gedaan in de hal en overloop en een grondbuis vanuit de meterkast naar buiten voor stroom water en netwerk.

Als ik het weer een keer moet doen maak ik weer nieuwe keuzes met de kennis van nu.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:27
leeri003 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:18:

Wij hebben een uitbouw van 140 cm onze buren van 150 cm ziet er stom uit en als ze dat hadden aangegeven hadden we ook naar de 150 gegaan dat zullen de kosten niet zijn.
kon je zelf het aantal centimeters bepalen? Dat heb ik nog nooit gehoord en kan dan inderdaad voor zoiets geks zorgen.

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-07 06:36

neliss

h00t h00t!

breagor schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:56:
Let wel op met loze leidingen: in ons plan waren zo'n beetje de helft van de loze leidingen uiteindelijk niet bruikbaar omdat ze verstopt zaten (dus bij alle huizen). Ja natuurlijk is dat de schuld van de aannemer, maar die betaalt slechts je meerwerk terug en jij kunt alsnog geen draden naar bijv. zolder etc. trekken voor je zonnepanelen, utp etc. en heb je dus een probleem.

Ik weet het n=1, en meteen bedraad is weliswaar flink duurder maar kan dus wel dergelijke issues voorkomen
Geld terug is in het geval van een verstopte loze leiding toch geen reële oplossing? Dat is een lachertje voor de aannemer. Het is niet alsof jij voor dat geld door een andere partij een leiding in de vloer kan laten frezen. Zeker met vloerverwarming.

Ik denk dat het aan de aannemer is om een passende oplossing aan te bieden, in plaats van dat bijv heel je zolder zonder internet komt te zitten. Hoe heb je dit gebrek destijds besproken met jouw aannemer?

• KerstRunner
neliss schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Ik denk dat het aan de aannemer is
en dat is fout gedacht.
[...]

in plaats van dat bijv heel je zolder zonder internet komt te zitten.
Hier moet ik wel om lachen. Denk je niet dat al je niet-Tweakers buren dat ook hebben? De aannemer ziet daar de ernst niet zo van in hoor.

[ Voor 54% gewijzigd door KerstRunner op 14-07-2026 10:57 ]

• leeri003
  • Laatst online: 24-07 08:48
tjubbie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:33:
[...]

kon je zelf het aantal centimeters bepalen? Dat heb ik nog nooit gehoord en kan dan inderdaad voor zoiets geks zorgen.
140 was de standaard maar kennelijk kon meer ook, maar werd niet gecommuniceerd.

Als die dame van de verkoop begeleiding had gezegd oh u wilt een uitbouw van 140 maar ze had ook gezegd dat de buren 150 deden waren we daarin mee gegaan.

Maar datzelfde geld dus voor de garage ik had bij een ander bouwplan de prijs doorgekregen van het verlengen van de garage en die viel mee hier dus ook gevraagd en was ongeveer hetzelfde dat was echt van doe maar.

• breagor
  • Laatst online: 24-07 11:12
[...]

Geld terug is in het geval van een verstopte loze leiding toch geen reële oplossing? Dat is een lachertje voor de aannemer. Het is niet alsof jij voor dat geld door een andere partij een leiding in de vloer kan laten frezen. Zeker met vloerverwarming.

Ik denk dat het aan de aannemer is om een passende oplossing aan te bieden, in plaats van dat bijv heel je zolder zonder internet komt te zitten. Hoe heb je dit gebrek destijds besproken met jouw aannemer?
Ik had zelf maar 2 loze leidingen. Die naar zolder voor mijn extra panelen was verstopt. Dit is uiteindelijk door de leverancier van mijn panelen 'opgelost' door een soort extra groepen kastje op de leiding van de droger te zetten. Had het liever anders gehad, maar werkte verder wel allemaal naar behoren

Veel buren hadden nog veel meer verstopte leidingen. Veel klachten geweest, maar uiteindelijk dus alleen meerwerkoptie vergoed gekregen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

weebl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:59:
maak in de buurt van iedere hoek een stopcontact, dan heb je later nooit lelijke draden door de kamers lopen.

Stopcontacten buiten, laat die op een aparte groep zetten, UTP uit het plafond op elke verdieping voor een accesspoint.

Als je een waterontharder wilt kan je nu al kijken welke kranen je wel/niet achter de ontharder wilt hebben. Wij vinden een ontharder super fijn maar het water minder lekker dus hebben het keuken eiland + vaatwasser en de buitenkranen buiten de ontharder laten leggen vanuit de bouw. Na oplevering kon het bedrijf van de waterontharder deze zo plaatsen.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Proficiat @weebl, ik heb zelf naar elke slaapkamer een lan aansluiting laten aanleggen, en in beide achterhoeken van de woonkamer de elektra uitgebreid en in beide hoeken een lan aansluiting. Daarnaast in de technische ruimte enkele stopcontacten op een eigen groep aan laten leggen voor de toekomst, en in de keuken idem (meer dan ik nodig ga hebben). Extra kosten voor elektra/netwerk waren hier ca. 10k, maar dat zal in de regel aanzienlijk lager kunnen blijven.
Vaak is de woning standaard dusdanig ingedeeld dat je richting bepaalde meerwerken wordt geduwd, bijvoorbeeld door een bepaalde ruimte geen separate verwarming/ventilatie te geven tenzij je optie X neemt (vaak op zolder).

Als tip zou ik mee willen geven om een begroting te maken met een aantal posten zoals ruwbouwopties, elektra, badkamer, keuken, vloerafwerking, tuin/schutting, wandafwerking, potje voor kleine zaken, inrichting, gordijnen/vitrage/rails, zonwering, horren, deuren/kozijnen, klein loodgieterswerk, potje elektricien voor aansluiten zwaar spul, gereedschap, etc.
Bedenk wat je per post ongeveer wilt uitgeven en hoeveel reserve je wilt hebben. Vervolgens kun je per post een tabblad maken waarin je de post in detail invult met behulp van de meerwerklijst. Wanneer je op een bepaalde post hoger uitkomt, dan zal je ergens wat moeten balanceren (of jezelf extra budget geven). Vergeet ook niet kostenposten zoals de hypotheekadviseur, notaris, reservering OZB tijdens de bouw, aansluitkosten, opleverkosten (bv inschakelen adviseur), grondrente, bouwrente, etc. Het grote voordeel hiervan is dat je het overzichtelijk maakt voor jezelf, en je daarmee ook wat rust in je hoofd krijgt.

Probeer onderscheid te maken welke dingen je nu moet doen, en dingen welke je ook nog later kunt doen. Je hoeft niet in een keer je droomkasteel klaar te hebben ;) .

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• 205Gutmann
  • Laatst online: 22:56
KerstRunner schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:51:
[...]

en dat is fout gedacht.

[...]

Hier moet ik wel om lachen. Denk je niet dat al je niet-Tweakers buren dat ook hebben? De aannemer ziet daar de ernst niet zo van in hoor.
Ik heb lang bij een installateur gewerkt, en wij moesten het gewoon oplossen als een loze leiding was verstopt, of de monteurs vergeten waren om deze aan te leggen.
Een simpele "oh sorry, hier is uw geld terug" werd niet geaccepteerd.
Die loze leiding is onderdeel van je SWK/Woningborg garantie.

Ik denk dat die aannemer zich er gewoon onderuit probeert te bluffen.
Een verstopte loze leiding is vaak nog wel te herstellen zonder alles te hoeven slopen.
Ons advies was wel altijd om loze leidingen te bedraden voordat je gaat beginnen met wand- en vloerafwerking. Mocht er breekwerk nodig zijn om de leiding weer toegankelijk te maken, hoeven ze niet je nieuwe vloer open te breken.

Het verhaal wordt anders als de bewoner de loze leiding onbruikbaar heeft gemaakt door bijvoorbeeld zeepsop te gebruiken als glijmiddel om kabels te trekken.

• Janpietertje89
205Gutmann schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Ik heb lang bij een installateur gewerkt, en wij moesten het gewoon oplossen als een loze leiding was verstopt, of de monteurs vergeten waren om deze aan te leggen.
Een simpele "oh sorry, hier is uw geld terug" werd niet geaccepteerd.
Die loze leiding is onderdeel van je SWK/Woningborg garantie.

Ik denk dat die aannemer zich er gewoon onderuit probeert te bluffen.
Een verstopte loze leiding is vaak nog wel te herstellen zonder alles te hoeven slopen.
Ons advies was wel altijd om loze leidingen te bedraden voordat je gaat beginnen met wand- en vloerafwerking. Mocht er breekwerk nodig zijn om de leiding weer toegankelijk te maken, hoeven ze niet je nieuwe vloer open te breken.

Het verhaal wordt anders als de bewoner de loze leiding onbruikbaar heeft gemaakt door bijvoorbeeld zeepsop te gebruiken als glijmiddel om kabels te trekken.
Ja lijkt me logisch dat dit een gebrek is. In mijn keuzekoper toelichting staat ook: "Voor alle standaard keuzemogelijkheden die door u worden opgedragen, gelden doorgaans dezelfde garantievoorwaarden als voor uw woning en blijft ook de standaard opleveringsregeling van toepassing."

• weebl

weebl

YARR!

Drum schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:22:
Proficiat @weebl, ik heb zelf naar elke slaapkamer een lan aansluiting laten aanleggen, en in beide achterhoeken van de woonkamer de elektra uitgebreid en in beide hoeken een lan aansluiting. Daarnaast in de technische ruimte enkele stopcontacten op een eigen groep aan laten leggen voor de toekomst, en in de keuken idem (meer dan ik nodig ga hebben). Extra kosten voor elektra/netwerk waren hier ca. 10k, maar dat zal in de regel aanzienlijk lager kunnen blijven.
Vaak is de woning standaard dusdanig ingedeeld dat je richting bepaalde meerwerken wordt geduwd, bijvoorbeeld door een bepaalde ruimte geen separate verwarming/ventilatie te geven tenzij je optie X neemt (vaak op zolder).

Als tip zou ik mee willen geven om een begroting te maken met een aantal posten zoals ruwbouwopties, elektra, badkamer, keuken, vloerafwerking, tuin/schutting, wandafwerking, potje voor kleine zaken, inrichting, gordijnen/vitrage/rails, zonwering, horren, deuren/kozijnen, klein loodgieterswerk, potje elektricien voor aansluiten zwaar spul, gereedschap, etc.
Bedenk wat je per post ongeveer wilt uitgeven en hoeveel reserve je wilt hebben. Vervolgens kun je per post een tabblad maken waarin je de post in detail invult met behulp van de meerwerklijst. Wanneer je op een bepaalde post hoger uitkomt, dan zal je ergens wat moeten balanceren (of jezelf extra budget geven). Vergeet ook niet kostenposten zoals de hypotheekadviseur, notaris, reservering OZB tijdens de bouw, aansluitkosten, opleverkosten (bv inschakelen adviseur), grondrente, bouwrente, etc. Het grote voordeel hiervan is dat je het overzichtelijk maakt voor jezelf, en je daarmee ook wat rust in je hoofd krijgt.

Probeer onderscheid te maken welke dingen je nu moet doen, en dingen welke je ook nog later kunt doen. Je hoeft niet in een keer je droomkasteel klaar te hebben ;) .
Thanks, heel nuttig advies! Een Excel maken met alle zaken lijkt me inderdaad een goed plan, al is het maar voor het overzicht. En vooral het laatste punt, ik merk dat ik nogal snel in een soort hebberige bui kom waardoor ik zaken mee neem die eigenlijk niet belangrijk zijn, maar eerder nice-to-have...

• kleinhuisje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-07 10:22
Beste tweakers,

De bouw van onze nieuwbouwwoning is gestart. Voor ons de eerste ervaring met nieuwbouw en nu komt de bouwer meteen met het bericht dat er een aanpassing van de verkooptekening gaat plaatsvinden, zie het volgende bericht;

De prefab betonnen wand is door de constructeur afgekeurd voor het frezen van sleuven. Dit betekent dat wij hierin geen leidingwerk mogen verwerken. Dit geldt ook wanneer jullie zelf bijvoorbeeld inbouwkranen zouden willen realiseren; constructief is het niet toegestaan om hiervoor sleuven in deze wand te maken. Daarnaast is het voor de installateur in dit materiaal ook technisch lastig om dergelijke voorzieningen te realiseren.

Wij zien op dit moment één mogelijke oplossing om de oorspronkelijke positie zoveel mogelijk te behouden. Dit is het maken van een voorzetwand in de trapkast. In deze wand kan het leidingwerk op hoogte worden weggewerkt. Kleine doorvoeren in deze wand zijn wel toegestaan, waardoor de aansluiting op de gewenste positie behouden kan blijven.

In de bijlage van dit bericht heb ik een schets toegevoegd waarin is weergegeven hoe deze voorzetwand in de trapkast zou komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-2MmS4WcIuqs41CQRSV39fp1s8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VchB8gZkUrGnVEgik9sJSVjQ.jpg?f=fotoalbum_large
de andere optie is de situatie accepteren waarbij het leidingwerk niet in de prefab betonwand kan worden verwerkt, maar wordt verplaatst naar de rechter wand op de tekening.

Wat vinden jullie hiervan? Voor welke optie zouden jullie kiezen?Indien de leidingen in de muur rechts geplaatst worden is het dan nog mogelijk om het toilet fontein zoals op de tekening te plaatsen?

alvast bedankt voor jullie advies!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
kleinhuisje schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:46:
Beste tweakers,

De bouw van onze nieuwbouwwoning is gestart. Voor ons de eerste ervaring met nieuwbouw en nu komt de bouwer meteen met het bericht dat er een aanpassing van de verkooptekening gaat plaatsvinden, zie het volgende bericht;

de andere optie is de situatie accepteren waarbij het leidingwerk niet in de prefab betonwand kan worden verwerkt, maar wordt verplaatst naar de rechter wand op de tekening.
Maar het leidingwerk komt toch al niet in de prefab wand, want dat mag immers niet van de constructeur? Dus dan komt het sowieso in de rechter wand op de tekening (als dat is wat ze hebben aangegeven) óf je moet voor die voorzetwand gaan.

Ik zou in ieder geval voor die voorzetwand gaan, dan ben je voor je indeling van de WC nog redelijk vrij en die 10cm in je trapkast overleef je wel.

Afhankelijk van welke leidingen erin komen vind ik 10cm wel fors overigens. Je zou zeggen dat ze met 5cm ook al wel voldoende hebben..

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:48
Beste tweakers,

De prefab betonnen wand is door de constructeur afgekeurd voor het frezen van sleuven. Dit betekent dat wij hierin geen leidingwerk mogen verwerken. Dit geldt ook wanneer jullie zelf bijvoorbeeld inbouwkranen zouden willen realiseren; constructief is het niet toegestaan om hiervoor sleuven in deze wand te maken. Daarnaast is het voor de installateur in dit materiaal ook technisch lastig om dergelijke voorzieningen te realiseren.

Wij zien op dit moment één mogelijke oplossing om de oorspronkelijke positie zoveel mogelijk te behouden. Dit is het maken van een voorzetwand in de trapkast. In deze wand kan het leidingwerk op hoogte worden weggewerkt. Kleine doorvoeren in deze wand zijn wel toegestaan, waardoor de aansluiting op de gewenste positie behouden kan blijven.

In de bijlage van dit bericht heb ik een schets toegevoegd waarin is weergegeven hoe deze voorzetwand in de trapkast zou komen. [Afbeelding]

Wat vinden jullie hiervan? Voor welke optie zouden jullie kiezen?Indien de leidingen in de muur rechts geplaatst worden is het dan nog mogelijk om het toilet fontein zoals op de tekening te plaatsen?

Welk fonteintje ga je plaatsen? Als je er eentje helemaal in de hoek rechtsboven plaatst maakt het m.i. niet zoveel uit of de wateraanvoer en afvoer van achter onder het fonteintje komt of van rechts.

• Wolly
  • Niet online
Beste tweakers,

In de bijlage van dit bericht heb ik een schets toegevoegd waarin is weergegeven hoe deze voorzetwand in de trapkast zou komen. [Afbeelding]

Wil je geen afvoerbuis zichtbaar in de vloer zien dan kies je de voorzetwand.

Zou mijn voorkeur wel hebben, zo'n buis in de tegelvloer is altijd rondom wat viezig.

• Drum
  • Niet online
Kunnen ze in de trapkast niet het lokale leidingwerk op de wand monteren i.p.v. het hele vlak dicht te zetten met een voorzetwand?

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• BBBrt
Ze kunnen natuurlijk ook af met een voorzetwand tot ca 1 m hoog. Zijn ze dat niet sowieso van plan? En max 6/7 cm diep lijkt me ook genoeg.

Ik zou daar altijd voor gaan vs. leidingen in zicht in het toilet.

En het gaat alleen om de leidingen van dit fonteintje, toch? Of moet er ook nog wat van de verdiepingen doorheen komen?

• kleinhuisje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-07 10:22
Dank voor de reacties. Het gaat inderdaad enkel om het leidingwerk van de fontein. In het voorstel is het idee om een voorzetwand over de gehele wand van de berging te plaatsen. Ik ga bij de bouwer navragen of dit beperkter kan en minder dik.

Op dit moment hebben we voor ogen een fontein met daaronder een kastje te plaatsen in de rechter bovenhoek zoals op de tekening. In dit kastje zou dan aan en afvoer de muur in moeten worden verwerkt. Zou er een constructie mogelijk zijn indien de leidingen vanaf de rechter wand komen, waarbij het kastje dan nog makkelijk open kan?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Onlangs eens een kijkje genomen in de kruipruimte van onze nieuwbouwwoning en daar zag ik dat de waterleidingen (blauw en rood, stadsverwarming) en de elektrakabel die naar de berging loopt gewoon los op de grond liggen. Ik had verwacht dat deze netjes opgehangen zouden zijn, net als de rioleringsbuizen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik heb even gezocht op Google maar kon niet direct een bepaling in het Bouwbesluit 2012 of bij Woningborg vinden die zegt dat alle leidingen in de kruipruimte moeten worden vastgemaakt.

• neliss

neliss

h00t h00t!

Deze week heeft onze aannemer de balustrades / franse balkons geinstalleerd. Deze dienen als valbescherming voor de ramen die vanaf de vloer lopen.

Tot mijn schrik blijkt er voor een constructie gekozen te zijn waarbij de balustrade op het raamkozijn gemonteerd is en een stuk uitsteekt tov. de gevel, wat mijns inziens een belemmering vormt voor het kunnen installeren van zonwering (rolluiken/screens). Zowel bij montage op de dag (op de gevel) als in de dag (tegen het kozijn) loopt het scherm tegen de balustrade vast. Ik heb een klacht ingediend over de vreemde/onpraktische constructie maar het lijkt er niet op dat de aannemer het gaat aanpassen.

Ironisch genoeg heeft onze aannemer de optie geboden voor loze leidingen bij de raamkozijnen (als stroomvoorziening voor zonwering), deze heb ik ook gekozen maar die blijken nu enkel voor de sier te zijn.

Ik vroeg me af wat je rechten zijn als koper in deze situatie. Is het reëel om te verwachten dat een woning geschikt wordt opgeleverd om zonwering te kunnen plaatsen? Er zijn geen maatregelen genomen gerelateerd aan de TOjuli voorschriften (zoals getint glas of koeling), we verwachten de zonwering hard nodig te gaan hebben in de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBQKxTyRf9bqDzeO06Q4k5ot_aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwguK8sSaoPBF9uWjY5MadFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_38Yzb-kTMp6N7PWJ0xRukXyAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIm5wWTw9rK3ofRsTrSKdWj9.jpg?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:05
neliss schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:47:
Ik vroeg me af wat je rechten zijn als koper in deze situatie. Is het reëel om te verwachten dat een woning geschikt wordt opgeleverd om zonwering te kunnen plaatsen? Er zijn geen maatregelen genomen gerelateerd aan de TOjuli voorschriften (zoals getint glas of koeling), we verwachten de zonwering hard nodig te gaan hebben in de zomer.
Wat staat er in de technische beschrijving van de woning over deze constructie?

Spel en typfouten voorbehouden

• Drum
  • Niet online
Je kunt de afstand van de geleiders tot de gevel vergroten door er vulprofielen tussen te zetten. Het is minder mooi dan een geleider direct op de gevel, maar je kunt er misschien net voldoende ruimte mee overbruggen.
Waar ik mij zelf nog zorgen over zou maken is het onderhoud van het kozijn; kom je overal nog bij om het te schilderen en is het contactvlak kopplaat/kozijn niet een erg gevoelig hoekje voor vocht?

• FredvZ
kleinhuisje schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:57:
Op dit moment hebben we voor ogen een fontein met daaronder een kastje te plaatsen in de rechter bovenhoek zoals op de tekening. In dit kastje zou dan aan en afvoer de muur in moeten worden verwerkt. Zou er een constructie mogelijk zijn indien de leidingen vanaf de rechter wand komen, waarbij het kastje dan nog makkelijk open kan?
Je kan ook het hele kastje een kwartslag draaien en tegen de rechtermuur zetten. Al vraag ik me wel af of dat muurtje dik genoeg is om een afvoerbuis goed in te verwerken.

Je kan ook voorstellen dat de bouwer een x-bedrag in mindering brengt en dat je het zelf naar eigen smaak aftimmert zodra het huis is opgeleverd.

• FredvZ
Let wel op met loze leidingen: in ons plan waren zo'n beetje de helft van de loze leidingen uiteindelijk niet bruikbaar omdat ze verstopt zaten (dus bij alle huizen).
Het is inderdaad hit or miss met die leidingen.

Ik woon nu in het 6e huis waar ik ben met loze leidingen aan de slag ben geweest en dit is het eerste huis waarin het gelukt is om alle loze leidingen daadwerkelijk te kunnen voorzien van bekabeling voor het beoogde gebruik.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:27
Deze week heeft onze aannemer de balustrades / franse balkons geinstalleerd. Deze dienen als valbescherming voor de ramen die vanaf de vloer lopen.

Tot mijn schrik blijkt er voor een constructie gekozen te zijn waarbij de balustrade op het raamkozijn gemonteerd is en een stuk uitsteekt tov. de gevel, wat mijns inziens een belemmering vormt voor het kunnen installeren van zonwering (rolluiken/screens). Zowel bij montage op de dag (op de gevel) als in de dag (tegen het kozijn) loopt het scherm tegen de balustrade vast. Ik heb een klacht ingediend over de vreemde/onpraktische constructie maar het lijkt er niet op dat de aannemer het gaat aanpassen.

Ironisch genoeg heeft onze aannemer de optie geboden voor loze leidingen bij de raamkozijnen (als stroomvoorziening voor zonwering), deze heb ik ook gekozen maar die blijken nu enkel voor de sier te zijn.
Kan je ze na oplevering niet zelf verwijderen? Ze gaan dit echt niet aanpassen

• neliss

neliss

h00t h00t!

FredvZ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:57:
[...]

Wat staat er in de technische beschrijving van de woning over deze constructie?
Technische omschrijving meldt:

Voor de ‘Franse balkons’ wordt een in kleur gemoffeld hekwerk of hardglazen valbeveiliging gemonteerd daar waar op de verkooptekening is weergegeven.

Op de verkooptekening staan de balkons ingetekend, hierop valt niet te zien dat ze uitsteken tov. de gevel. Je ziet enkel de onderdorpel uitsteken als je een zijaanzicht van een gevel bekijkt.

Ik weet niet in hoeverre je op basis van deze illustratie iets zou kunnen claimen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnOgF1ayGG6saoGMnTj2k7CWj54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrUQfmd35Qx2KcnhJaoyRekR.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kort antwoord: waarschijnlijk geen.

Iets langer: de woning moet voldoen aan de geldende regelgeving (meestal het Bouwbesluit/Bbl, afhankelijk van de vergunningsdatum) en aan wat contractueel is afgesproken. Daarnaast kunnen partijen zoals Woningborg aanvullende eisen stellen, maar voor zover ik weet stellen die geen eisen dat een woning zonder meer geschikt moet zijn voor het plaatsen van een specifiek type zonwering. De TOjuli-eisen gaan over het beperken van oververhitting van de woning, niet over de verplichting om screens of rolluiken te kunnen monteren.

Dan blijven vooral de contractstukken over: de technische omschrijving, verkooptekeningen en eventuele details. Uit tekeningen alleen zijn vaak lastig rechten te ontlenen; de technische omschrijving weegt meestal zwaarder.

Overigens wordt zonwering hier niet onmogelijk gemaakt, alleen een specifieke uitvoering. Als op-de-dag of standaard in-de-dag screens niet passen door de balustrade, zijn er nog alternatieven, zoals aangepaste of verder uitstekende geleiders, uitvalschermen, markiezen, een luifel etc. Dat de aannemer loze leidingen voor zonwering heeft aangeboden is wat ongelukkig, maar op zichzelf nog geen bewijs dat hij ook moest zorgen dat elk type zonwering zonder uitzondering op elke gewenste manier gemonteerd kan worden.

• Wolly
  • Niet online
neliss schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:07:
[...]

Technische omschrijving meldt:

Voor de ‘Franse balkons’ wordt een in kleur gemoffeld hekwerk of hardglazen valbeveiliging gemonteerd daar waar op de verkooptekening is weergegeven.

Op de verkooptekening staan de balkons ingetekend, hierop valt niet te zien dat ze uitsteken tov. de gevel. Je ziet enkel de onderdorpel uitsteken als je een zijaanzicht van een gevel bekijkt.

Ik weet niet in hoeverre je op basis van deze illustratie iets zou kunnen claimen.

[Afbeelding]
Volgens mij zijn alle Franse balkons zoals opgeleverd? Of heb je ook voorbeelden waar het is uitgevoerd zoals jij het had bedacht?

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:49

Gaat er blijkbaar echt om wie je hebt met die loze leidingen. Wij wilde oorspronkelijk cat6 in de leidingen, maar daar vroeg de aannemer €380 voor. Dus dan maar een loze leiding van €180.

Worden we een paar weken voor oplevering gebeld door de electricien met de mededeling dat hij geen trekdraad kan opleveren omdat de leiding niet helemaal goed is.

Hij kon wel een kabel er voor ons door trekken. Dus toen zeiden we, doe maar cat6. Zo gezegd, zo gedaan. Dus toen hadden we onverwacht gratis cat6 kabels.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

jvdmeer schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:03:
[...]

Gaat er blijkbaar echt om wie je hebt met die loze leidingen. Wij wilde oorspronkelijk cat6 in de leidingen, maar daar vroeg de aannemer €380 voor. Dus dan maar een loze leiding van €180.

Worden we een paar weken voor oplevering gebeld door de electricien met de mededeling dat hij geen trekdraad kan opleveren omdat de leiding niet helemaal goed is.

Hij kon wel een kabel er voor ons door trekken. Dus toen zeiden we, doe maar cat6. Zo gezegd, zo gedaan. Dus toen hadden we onverwacht gratis cat6 kabels.
Ha, hier dezelfde situatie met net iets andere prijzen. De bouw is pas net begonnen maar dit zou zeker een welkome verrassing zijn :).

Overigens in ons huidige huis geen verstopte leidingen gehad. Hopelijk in de volgende ook niet. Ik had er niet eens aan gedacht dat dit fout kon gaan dus misschien na oplevering maar wel meteen alles checken want we hebben nu naar elke kamer een loze leiding en ik wil er niet over 10 jaar achter komen dat ie niet bruikbaar is in de kinderkamer of zo.

Is dit te checken zonder daadwerkelijk meteen cat6a er door te trekken? Dat allemaal doen en afwerken heb ik ook weer niet zo'n zin in..

[ Voor 6% gewijzigd door Termy op 19-07-2026 00:16 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Drum
  • Niet online
Ik overweeg keramische tegels in de range 20x120 ~ 30x150 te laten leggen, en de tegelzaak geeft aan dat ze bij nieuwbouw nagenoeg nooit hoeven te egaliseren wanneer ze het levelling-systeem toepassen. In de offerte is egaliseren opgenomen als extra nader te bepalen kosten, en ik vrees dat zodra de offerte getekend is de noodzaak voor egaliseren wel eens de andere kant op kan vallen. De woning wordt gebouwd door een andere partij, en in de technische documentatie zijn geen vlakheidseisen opgenomen (😢).

Het wel/niet moeten egaliseren kan pas bepaald worden zodra de dekvloer erin zit, en dit gaat nog wel een tijdje duren (extra kosten circa 25eu/m2). Met ongeveer 150m2 is het wel/niet moeten egaliseren nog een vrij grote onzekerheid in de kosten, en ik probeer hier wat meer gevoel bij te krijgen.

Ik vroeg mij af of jullie hier al eens tegenaan zijn gelopen, en wat jullie ervaringen zijn met dekvloeren (zandcement) in relatie tot moeten egaliseren bij tegelvloeren (niets, alles, of slechts een deel)?

PS. Mocht iemand nog goede tegelzaken in/rond het groene hart weten welke de tegels ook kunnen (laten) leggen dan hoor ik het natuurlijk ook graag O-) .

• Wolly
  • Niet online
Drum schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:57:
Ik overweeg keramische tegels in de range 20x120 ~ 30x150 te laten leggen, en de tegelzaak geeft aan dat ze bij nieuwbouw nagenoeg nooit hoeven te egaliseren wanneer ze het levelling-systeem toepassen. In de offerte is egaliseren opgenomen als extra nader te bepalen kosten, en ik vrees dat zodra de offerte getekend is de noodzaak voor egaliseren wel eens de andere kant op kan vallen. De woning wordt gebouwd door een andere partij, en in de technische documentatie zijn geen vlakheidseisen opgenomen (😢).

Het wel/niet moeten egaliseren kan pas bepaald worden zodra de dekvloer erin zit, en dit gaat nog wel een tijdje duren (extra kosten circa 25eu/m2). Met ongeveer 150m2 is het wel/niet moeten egaliseren nog een vrij grote onzekerheid in de kosten, en ik probeer hier wat meer gevoel bij te krijgen.

Ik vroeg mij af of jullie hier al eens tegenaan zijn gelopen, en wat jullie ervaringen zijn met dekvloeren (zandcement) in relatie tot moeten egaliseren bij tegelvloeren (niets, alles, of slechts een deel)?

PS. Mocht iemand nog goede tegelzaken in/rond het groene hart weten welke de tegels ook kunnen (laten) leggen dan hoor ik het natuurlijk ook graag O-) .
Zoek op dit forum eens op "vlakheidsklasse" :+

Je moet wel een hele eerlijke vakman tegenkomen die € 3.750 laat liggen.

• Draakje5
Bij ons is de vloer ook niet ge egaliseerd voor het keramisch parket. Bij de gordijnen zien we wel dat er ongeveer 0.7 cm afwijking is met hoogste en laagste punt.

Als je het laat egaliseren, spreek dan wel duidelijk af wat de vlskheidsklasse wordt.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
Draakje5 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:40:
Bij ons is de vloer ook niet ge egaliseerd voor het keramisch parket. Bij de gordijnen zien we wel dat er ongeveer 0.7 cm afwijking is met hoogste en laagste punt.

Als je het laat egaliseren, spreek dan wel duidelijk af wat de vlskheidsklasse wordt.
Het is een misvatting dat egaline dat soort verschillen gaat opvangen.
Egaline wordt vooral gebruikt om de vloer gewoon glad te krijgen, niet om hoogte verschillen weg te werken. Daarom zie je in nieuwbouw niet vaak egaline gebruikt worden op de begane grond vloeren mits deze dus goed schoon opgeleverd worden.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32
Hier ook geen egaliseren toegepast. Heb de tegelzetter per DM verstuurd (ook groene hart).

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Vlak schuren is al genoeg voor moderne anhydrietvloeren. Als het niet recht loopt is dat zaak voor de bouwer, maar je zal vrijwel altijd het antwoord krijgen dat het in de marge valt.

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:10
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:44:
Onlangs eens een kijkje genomen in de kruipruimte van onze nieuwbouwwoning en daar zag ik dat de waterleidingen (blauw en rood, stadsverwarming) en de elektrakabel die naar de berging loopt gewoon los op de grond liggen. Ik had verwacht dat deze netjes opgehangen zouden zijn, net als de rioleringsbuizen.

***members only***

Ik heb even gezocht op Google maar kon niet direct een bepaling in het Bouwbesluit 2012 of bij Woningborg vinden die zegt dat alle leidingen in de kruipruimte moeten worden vastgemaakt.
Ik ben wel benieuwd of iemand hier een reactie op heeft die zeker weet wat de regels hiervoor zijn. Bij mijn ouders is er namelijk een soortgelijke situatie waarbij waterleidingen gewoon los op de grond liggen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32
Hier alle Tyleen waterleidingen los op de grond. De meerlagenbuizen voor (Drink)water binnenshuis zitten wel op beugels.

Alle grond kabels elektra voor bijvoorbeeld de berging, lagen -zoals de naam van de kabel al aangeeft- ook gewoon in het zand.

Beetje vage foto, voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d02OV26yehD0f5V0AAgDgN2tdSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ic91adLi3aVzaQIlFcWma9ea.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Source90 op 20-07-2026 08:38 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier wordt de begane grond niet geëgaliseerd. Wij hebben gekozen voor keramische tegels van 120x120 en ze gaan ze uit van een vrije/vlakke cementdekvloer klasse 1.

Boven komt dryback PVC, daar gaan de uiteraard wel egaliseren.

• Wolly
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:37:
[...]

Hier wordt de begane grond niet geëgaliseerd. Wij hebben gekozen voor keramische tegels van 120x120 en ze gaan ze uit van een vrije/vlakke cementdekvloer klasse 1.

Boven komt dryback PVC, daar gaan de uiteraard wel egaliseren.
Je weet dat vlakheidsklasse 1 niet voorkomt in woningbouw?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wolly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Je weet dat vlakheidsklasse 1 niet voorkomt in woningbouw?
Nee, maar ze hebben zelf aangegeven dat het egaliseren niet nodig zou zijn. (zonder de vloer gezien te hebben overigens)

• Draakje5
Dj-sannieboy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:00:
[...]

Nee, maar ze hebben zelf aangegeven dat het egaliseren niet nodig zou zijn. (zonder de vloer gezien te hebben overigens)
Omdat ze dus uitgaan van vlakheidsklasse 1 (zo lees ik je bericht)?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Draakje5 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Omdat ze dus uitgaan van vlakheidsklasse 1 (zo lees ik je bericht)?
Daar ga ik ook vanuit, zo staat het in ieder geval op de offerte.

• Draakje5
Dj-sannieboy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:46:
[...]

Daar ga ik ook vanuit, zo staat het in ieder geval op de offerte.
Vlakheidsklasse is doorgaans 4 bij een ruwe dekvloer.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

wesleyroy12 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:18:
[...]

Ik ben wel benieuwd of iemand hier een reactie op heeft die zeker weet wat de regels hiervoor zijn. Bij mijn ouders is er namelijk een soortgelijke situatie waarbij waterleidingen gewoon los op de grond liggen.
Woningborg geeft aan dat de rioleringsleidingen correct gebeugeld moeten zijn. Koperen leidingen worden bij voorkeur voorzien van een mantelbuis, terwijl flexibele slangen vrij in het zand moeten liggen. Op basis van de door mij aangeleverde foto lijkt het leidingwerk correct te zijn aangelegd.

[ Voor 18% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-07-2026 15:15 ]

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:22

Hier op alle verdiepingen 26,5 x 160 nergens geëgaliseerd. Tegelzetter gaf aan dat bij grotere formaten doorgaans niet hoeft tenzij de vloer echt heel scheef is maar dat komt bij nieuwbouw niet vaak voor. Heel goede ervaring met de verkoper en tegelzetter. Stuur maar DM als je interesse hebt.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Fleurclemens schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Wat zijn de opties als het energielabel lager blijkt dan eerder aangegeven? Wij hebben deze week definitief rapport ontvangen, met label A+++ en verbruik 30kwh/m2, terwijl eerder A++++ werd aangegeven en 0 verbruik.
Is hier nog iets uit gekomen? Bij ons is het definitieve label hetzelfde als het voorlopige label, maar ik heb van buren begrepen dat het definitieve label bij hun A++ is in plaats van A+++ van het voorlopig label.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-07-2026 20:23 ]

Pagina: 1 ... 376 377 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.