Wellicht komen ze met twee man? Of zijn ze twee dagen bezig.UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:20:
[...]
Deelde het totale bedrag door 8. Kost egaline dan zo duur? ik zie online 25 kg voor 18 euro
Je betaalt 65 euro per m2. Inclusief leggen en plinten. Ik heb niet precies opgezocht wat de kostprijs/kwaliteit van jouw exacte vloer is, maar dat is echt een nette prijs hoor...UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:20:
[...]
Deelde het totale bedrag door 8. Kost egaline dan zo duur? ik zie online 25 kg voor 18 euro
Op hun website staat 34 euro per m2 voor plak pvc Inclusief egaliseren of schuren en verlijmenBBBrt schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:32:
[...]
Je betaalt 65 euro per m2. Inclusief leggen en plinten. Ik heb niet precies opgezocht wat de kostprijs/kwaliteit van jouw exacte vloer is, maar dat is echt een nette prijs hoor...
Hoge plinten installeren kost 5 euro per m2
In hun offerte staat € 33,95 per m² voor het totaal van 72 m² ....UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
[...]
Op hun website staat 34 euro per m2 voor plak pvc Inclusief egaliseren of schuren en verlijmen
Dat heb je ook toch, voor 33,95 euro per m2 egaliseren, leggen en verlijmen?UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
[...]
Op hun website staat 34 euro per m2 voor plak pvc Inclusief egaliseren of schuren en verlijmen
34 euro per m2 voor dé PVC vloer + egaliseren en leggen is onmogelijk.
Wij waren (zwart) 12.50 per m2 kwijt voor egaliseren en 10.00 per m2 voor het leggen en verlijmen ( 2 jaar geleden ). Voor 88m2 vloer pvc (geen visgraat!).
Visgraat (meer uren dan recht leggen) + BTW kan misschien goedkoper dan 33,95, maar ik kan ook niet concluderen dat het extreem duur is.
Ja klopt 33,95 maar ik heb het nu even afgerond naar 34 euro per m2.arpeggio schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:57:
[...]
In hun offerte staat € 33,95 per m² voor het totaal van 72 m² ....
Plinten installeren is 5 euro per m2 erbovenop.
ow oke dan is het wel een goed bod. Ze geven ook aan de laagste prijs garantie te geven, als ik ergens anders goedkoper ben willen ze een offerte zien en dan passen ze het aan + geven me nog 5% korting erbij.Draakje5 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:59:
[...]
Dat heb je ook toch, voor 33,95 euro per m2 egaliseren, leggen en verlijmen?
34 euro per m2 voor dé PVC vloer + egaliseren en leggen is onmogelijk.
Wij waren (zwart) 12.50 per m2 kwijt voor egaliseren en 10.00 per m2 voor het leggen en verlijmen ( 2 jaar geleden ). Voor 88m2 vloer pvc (geen visgraat!).
Visgraat (meer uren dan recht leggen) + BTW kan misschien goedkoper dan 33,95, maar ik kan ook niet concluderen dat het extreem duur is.
Je bent enorm gefocust op prijs, en dat snap ik opzich wel. Maar veel belangrijker nog is de kwaliteit van het werk dat ze leveren en natuurlijk de kwaliteit van het PVC. Goedkoop is veelal duurkoop.UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:02:
[...]
ow oke dan is het wel een goed bod. Ze geven ook aan de laagste prijs garantie te geven, als ik ergens anders goedkoper ben willen ze een offerte zien en dan passen ze het aan + geven me nog 5% korting erbij.
Heb je de mogelijkheid om ergens geleverd werk te bekijken of ervaringen uit eerste hand over deze partij / gekozen vloer te verkrijgen?
Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden dan dat het een paar honderd euro goedkoper is.
Hallo allen,
Recentelijk was er een kijkmoment voor onze woning. Helaas konden wij hier bij zijn maar iemand anders heeft foto's gemaakt voor ons. En ik zit ze nu een beetje doorheen te kijken en ik zou graag wat input willen of dit normaal is.
Op de BG zit alles waar het zitten moet
Op de 1V zijn nog geen stopcontacten (leidingen e.d. waren er vorige keer wel). Dit zal nog opnieuw worden open geboord en geplaatst worden?
Maar meest spannende vind ik wat ik zag op onze zolder. Hier zit een technische ruimte met de WTW etc. en hier is ook een plek voor de WM. Echter ik zie nog geen kraan of afvoer (stopcontacten wel, zoals onze extra groep voor de droger). Die had ik wel al verwacht i.v.m. de dekvloer.
Tekening van de zolder en de hoek waar de WM komt:
:strip_exif()/f/image/HK2hTKvlFjm2QDw1IiP49vXB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou hier ook nog iets van ventilatie moeten zitten? Wij waren van plan om zelf nog een wandje te zetten voor een washok wat kleiner is dan wat via de aannemer kon.
Ook is er ook de naar mijn inziens verkeerde kant een leiding aanwezig voor koud water... Zie deze foto, deze zou naar mijn idee in de muur óf in de technische ruimte moeten zitten.
:strip_exif()/f/image/8LrNT1H80rAHPJtPdkJFuecS.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit iets om nu al te melden, of bij een voorschouw? Oplevering prognose is Juni.. ik zie het al gebeuren dat ze dit met een koof o.i.d. willen oplossen terwijl ik dan die hoek minder handig kan gebruiken.. maarja enige andere oplossing is dekvloer daar open maken?
Ook mis ik stopcontacten en loze leidingen (die er wel al waren eerder). Maar ik zie voor sommige plekken dus wel al van die blauwe doosjes en op andere plekken niet..
Of maak ik me onnodig zorgen omdat het onze eerste koopwoning is (vanwege horrorverhalen over opleverpunten etc) en zal dit waarschijnlijk netjes worden afgewerkt?
Recentelijk was er een kijkmoment voor onze woning. Helaas konden wij hier bij zijn maar iemand anders heeft foto's gemaakt voor ons. En ik zit ze nu een beetje doorheen te kijken en ik zou graag wat input willen of dit normaal is.
Op de BG zit alles waar het zitten moet
Op de 1V zijn nog geen stopcontacten (leidingen e.d. waren er vorige keer wel). Dit zal nog opnieuw worden open geboord en geplaatst worden?
Maar meest spannende vind ik wat ik zag op onze zolder. Hier zit een technische ruimte met de WTW etc. en hier is ook een plek voor de WM. Echter ik zie nog geen kraan of afvoer (stopcontacten wel, zoals onze extra groep voor de droger). Die had ik wel al verwacht i.v.m. de dekvloer.
:strip_exif()/f/image/HK2hTKvlFjm2QDw1IiP49vXB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou hier ook nog iets van ventilatie moeten zitten? Wij waren van plan om zelf nog een wandje te zetten voor een washok wat kleiner is dan wat via de aannemer kon.
Ook is er ook de naar mijn inziens verkeerde kant een leiding aanwezig voor koud water... Zie deze foto, deze zou naar mijn idee in de muur óf in de technische ruimte moeten zitten.
:strip_exif()/f/image/8LrNT1H80rAHPJtPdkJFuecS.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit iets om nu al te melden, of bij een voorschouw? Oplevering prognose is Juni.. ik zie het al gebeuren dat ze dit met een koof o.i.d. willen oplossen terwijl ik dan die hoek minder handig kan gebruiken.. maarja enige andere oplossing is dekvloer daar open maken?
Ook mis ik stopcontacten en loze leidingen (die er wel al waren eerder). Maar ik zie voor sommige plekken dus wel al van die blauwe doosjes en op andere plekken niet..
Of maak ik me onnodig zorgen omdat het onze eerste koopwoning is (vanwege horrorverhalen over opleverpunten etc) en zal dit waarschijnlijk netjes worden afgewerkt?
Kwaliteit van pvc heb ik opgezocht en het is topkwaliteit van mflor. Ik weet niet wie de leggers zijn, het gaat via luxuryfloors en die huren volgens mij zzp'ers in.maussert schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:02:
[...]
Je bent enorm gefocust op prijs, en dat snap ik opzich wel. Maar veel belangrijker nog is de kwaliteit van het werk dat ze leveren en natuurlijk de kwaliteit van het PVC. Goedkoop is veelal duurkoop.
Heb je de mogelijkheid om ergens geleverd werk te bekijken of ervaringen uit eerste hand over deze partij / gekozen vloer te verkrijgen?
Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden dan dat het een paar honderd euro goedkoper is.
Bij ons werden tijdens het behangklaar maken van de muren alle muren afgesmeerd met een dun laagje stuc, alle stopcontacten etc worden dan ook dicht gesmeerd. Op het einde, kort voor oplevering, werden alle stopcontacten weer geopend en de kapjes er op gemonteerd.Misayo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:32:
Hallo allen,
Op de BG zit alles waar het zitten moet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat werkt natuurlijk veel sneller dan proberen netjes om alle stopcontacten heen te werken.
Nadeel van dit soort toko's is dat ze ineens allemaal extra kosten die standaard gewoon inbegrepen zijn nu los berekend worden. Je ziet al dat er ineens voorrijkosten en bezorgkosten doorberekend worden (wtf?).UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
[...]
Je betaald ongeveer 75/m2, dat is een vrij nette all-in prijs voor plak pvc visgraat. Check wel ff dat ze een normale prijs vragen voor plinten, daar zit soms ineens de marge op.
Ja klopt. Bedankt voor de tip. Ik zal ook nog naar 2 andere plekken gaan en met zzp'ers met goede reviews contact opnemen en verder kijken.Thomg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:59:
[...]
Nadeel van dit soort toko's is dat ze ineens allemaal extra kosten die standaard gewoon inbegrepen zijn nu los berekend worden. Je ziet al dat er ineens voorrijkosten en bezorgkosten doorberekend worden (wtf?).
Je betaald ongeveer 75/m2, dat is een vrij nette all-in prijs voor plak pvc visgraat. Check wel ff dat ze een normale prijs vragen voor plinten, daar zit soms ineens de marge op.
Heb ook nog gezien dat er wat clowns tussenzitten die per vierkante meter rekenen op de hoeveelheid vloer die besteld word ipv wat er gelegd moet worden. Let daar ook op bij "budgetknallers".UltraInstinct schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Ja klopt. Bedankt voor de tip. Ik zal ook nog naar 2 andere plekken gaan en met zzp'ers met goede reviews contact opnemen en verder kijken.
Het is al eerder gezegd, maar ik zou ook vooral kijken naar het resultaat van de mensen die de klus doen. Of het nu gaat om stucen of een vloer leggen. Goedkoop is duurkoop en dit soort zaken doe je liever in één keer goed.
Melden kan én mag altijd. En je hoeft echt niet bang te zijn dat de aannemer dan opeens boos wordt en jouw woning 'afraffelt' ofzo.Misayo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:32:
Hallo allen,
Op de BG zit alles waar het zitten moet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien kunnen ze je meteen geruststellen. Of misschien behoed je ze wel van erger, door nu iets te melden wat ze zelf niet doorhadden. Dan zijn ze uiteindelijk alleen maar blij met je.
Doe het in ieder geval per mail. Dan ligt het ook goed vast. Stel dat het dan later - om wat voor reden dan ook - toch gedoe oplevert, dan heb je meteen jouw archief klaar
Ja maar als je met een bedrijf in zee gaat met zzp'ers hoe kan je weten hoe X zzp'er werkt? Tenzij je zelf zzp'er X inhuurt.SL65 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:27:
Het is al eerder gezegd, maar ik zou ook vooral kijken naar het resultaat van de mensen die de klus doen. Of het nu gaat om stucen of een vloer leggen. Goedkoop is duurkoop en dit soort zaken doe je liever in één keer goed.
Ja lastig, je kan het altijd vragen. Als het goed is werken de meeste partijen met een vaste groep zzp’ers maar dat is zeker bij grote partijen wel lastig ja. Opmerking was ook bedoeld, zoals eerder al door iemand aangehaald, dat goedkoop vaak duurkoop is (mijn inziens). En ja ik snap dat een nieuwbouw huis een hoop kosten met zich meebrengt dus dat je waar mogelijk niet teveel wilt uitgeven.UltraInstinct schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:12:
[...]
Ja maar als je met een bedrijf in zee gaat met zzp'ers hoe kan je weten hoe X zzp'er werkt? Tenzij je zelf zzp'er X inhuurt.
[ Voor 12% gewijzigd door SL65 op 07-05-2026 19:24 ]
Niks geks aan deze gespecificeerde offerte . Ze moeten ook minimaal 3x langskomen met hun busjes soms honderden km's , de boel in en uitladen en de brandstofkosten zijn tegenwoordig niet mals.Thomg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:59:
[...]
Nadeel van dit soort toko's is dat ze ineens allemaal extra kosten die standaard gewoon inbegrepen zijn nu los berekend worden. Je ziet al dat er ineens voorrijkosten en bezorgkosten doorberekend worden (wtf?).
Dus dat kan je vanzelfsprekend vinden of niet willen zien op een offerte maar anders zit het er toch ergens in .
Dit is puur om met de laagste prijs garantie te kunnen stunten op de arbeid.
Met de uiteindelijke prijs is niet veel mis, maar met partijen die schermen met laagste prijs per vierkante meter garantie rekenen vaak alle overige kosten los. Toko's die hier niet mee schermen (maar gewoon een nette prijs rekenen) zul je alleen de kosten voor egaline, vloer, plinten en arbeid of een combinatie hiervan zien.nuffy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:25:
[...]
Niks geks aan deze gespecificeerde offerte . Ze moeten ook minimaal 3x langskomen met hun busjes soms honderden km's , de boel in en uitladen en de brandstofkosten zijn tegenwoordig niet mals.
Dus dat kan je vanzelfsprekend vinden of niet willen zien op een offerte maar anders zit het er toch ergens in .
Dit is puur om met de laagste prijs garantie te kunnen stunten op de arbeid.
Dat is toch exact wat Nuffy zegt? Toko's met een "nette prijs" hebben al deze kosten simpelweg in de arbeid verrekend.Thomg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:49:
[...]
Met de uiteindelijke prijs is niet veel mis, maar met partijen die schermen met laagste prijs per vierkante meter garantie rekenen vaak alle overige kosten los. Toko's die hier niet mee schermen (maar gewoon een nette prijs rekenen) zul je alleen de kosten voor egaline, vloer, plinten en arbeid of een combinatie hiervan zien.
Vind het zelf wel netjes / transparant dat ze dit los benoemen.
Mwah, zo zit ik er niet in. Een partij die zegt 60/m2 all-in te doen met laagste prijs garantie was naar mijn ervaring uiteindelijk vaak duurder dan een partij die hier niet mee adverteert en onderaan de streep 65/m2 vraagt. Eerste partij vroeg uiteindelijk meer rond de 70/m2.Source90 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Dat is toch exact wat Nuffy zegt? Toko's met een "nette prijs" hebben al deze kosten simpelweg in de arbeid verrekend.
Vind het zelf wel netjes / transparant dat ze dit los benoemen.
Maar denk dat we een beetje oftopic gaan.
Nog bedankt voor de hulp. Ik wil zeker niet voor goedkoop gaan maar marktconform. Ik zal even meerdere partijen met positieve reviews benaderen en kijken. Zal dan een update hier posten.
Deze over het hoofd gezien.nooberke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Hier vergelijkbaar beeld, vier ventielen in de woonkamer maximaal geopend en slechts één in de master bedroom. Heb jij twee ventielen in je master bedroom? Hoe ziet je rapport er nu uit qua luchtverdeling?
[Afbeelding]
Op advies in het WTW topic getest met het ventiel op de slaapkamer maximaal open (25), als de WTW dan maximaal draait zit ik rond de 800/900ppm. Eigenlijk zou je dat soort waardes willen zien rond stand twee
De externe partij die het achteraf heeft gedaan rekent met m² × 3,26. Getal tussen haakjes is hoger, volgens hen is dit de wenselijke capaciteit omdat het om vochtige ruimtes gaat, waardoor de berekening te laag zou uitkomen. Berekening is in ieder geval niet op stand 1 gedaan (dacht 3).
Ik heb zelf ook deze direct na de WTW op de inblaas spiro-buizen geplaatst. Stuk flex eruit en deze paste er perfect tussen. Daarna laten inmeten. Hoor nu werkelijk niets meer op stand 1 of 2 in de slaapkamer. Co2 gestuurd bij ons (Orcon).
Berekening: ![]() | Nu: ![]() | Vanuit de bouw ![]() |
[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 07-05-2026 23:32 ]
3.26 is het goede getal om te rekenen. Dat is de 0,9 L/s van het bouwbesluit omgerekend naar m3/h.Source90 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:22:
[...]
Deze over het hoofd gezien.
De externe partij die het achteraf heeft gedaan rekent met m² × 3,26. Getal tussen haakjes is hoger, volgens hen is dit de wenselijke capaciteit omdat het om vochtige ruimtes gaat, waardoor de berekening te laag zou uitkomen. Berekening is in ieder geval niet op stand 1 gedaan (dacht 3).
Ik heb zelf ook deze direct na de WTW op de inblaas spiro-buizen geplaatst. Stuk flex eruit en deze paste er perfect tussen. Daarna laten inmeten. Hoor nu werkelijk niets meer op stand 1 of 2 in de slaapkamer. Co2 gestuurd bij ons (Orcon).De dipswitches (voor debiet) stonden bij ons ook allemaal verkeerd, waardoor de inmeter/WTW-man nog vroeg waarom plaatsen ze deze [Orcon HRC400] als ze hem instellen op het debiet van een HRC-220
Berekening: [Afbeelding] Nu: [Afbeelding] Vanuit de bouw [Afbeelding]
de tussen haakjes getallen zijn de minimale waardes voor badkamer, toilet en keuken.
Je moet dan zowel met de vloeroppervlakte als met een minimale eis rekenen, en zorgen dat je de hoogste van de 2 haalt.
Voor een toilet is dat bijvoorbeeld 25 m3/h, ongeacht hoe klein je toilet is, die 25 moet hij halen. Is je toilet erg groot, dan moet hij meer geventileerd worden op basis van het vloeroppervlak.
Voor keukens en badkamers zijn vergelijkbare eisen.
Tijdens de bouw hebben wij gekozen voor de optie "extra slaapkamer op zolder". Dit hield in: een extra wand, stroompunten en aangepaste vloerverwarming/WTW. Nu zien we echter dat de WTW-buis vanuit de technische ruimte naar de buitenmuur dwars door deze slaapkamer loopt (zie foto).
De aannemer geeft aan dat deze buis niet wordt afgetimmerd en dus in het zicht blijft. Volgens hen is dit "normaal" en wordt dit nooit weggewerkt.
Wij vinden dit vreemd, zeker omdat het een meerwerkoptie betreft om er een volwaardige slaapkamer van te maken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit gebruikelijk in de nieuwbouw, of kunnen we verzoeken dat dit alsnog netjes wordt afgetimmerd?
De aannemer geeft aan dat deze buis niet wordt afgetimmerd en dus in het zicht blijft. Volgens hen is dit "normaal" en wordt dit nooit weggewerkt.
Wij vinden dit vreemd, zeker omdat het een meerwerkoptie betreft om er een volwaardige slaapkamer van te maken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit gebruikelijk in de nieuwbouw, of kunnen we verzoeken dat dit alsnog netjes wordt afgetimmerd?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Een zolder is een onafgewerkte ruimte.TNThomas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:45:
Tijdens de bouw hebben wij gekozen voor de optie "extra slaapkamer op zolder". Dit hield in: een extra wand, stroompunten en aangepaste vloerverwarming/WTW. Nu zien we echter dat de WTW-buis vanuit de technische ruimte naar de buitenmuur dwars door deze slaapkamer loopt (zie foto).
***members only***
Een slaapkamer in de regel een afgewerkte ruimte. Dat in acht nemend zou ik zeggen dat de koof afgewerkt hoort te worden. Op je slaapkamer 1e verdieping heb je ook geen buizen in het zicht.
Zo moeilijk is het overigens niet om dit zelf dicht te timmeren, de buis loopt redelijk netjes onder de houten balk.
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2026 11:58 ]
Ik begrijp dat een zichtbare WTW-buis in een nieuwe slaapkamer niet direct de uitstraling is waar je op hoopt.TNThomas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:45:
***members only***
Het lastige is dat de officiële term 'slaapverblijf' vooral toeziet op de technische eisen (zoals voldoende frisse lucht, licht en ruimte) en niet zozeer op de visuele afwerking. Het is natuurlijk altijd mogelijk om te kijken of dit alsnog zelf of door een timmerman netjes afgewerkt kan worden, maar technisch gezien voldoet de kamer waarschijnlijk aan de gestelde eisen voor een slaapkamer.
Ik hoor wat je zegt hoor. Maar vind je dat of zeggen de regels dat?Draakje5 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Een zolder is een onafgewerkte ruimte.
Een slaapkamer in de regel een afgewerkte ruimte. Dat in acht nemend zou ik zeggen dat de koof afgewerkt hoort te worden. Op je slaapkamer 1e verdieping heb je ook geen buizen in het zicht.
Zijn er geen detail tekeningen/beschrijvingen van de meewerkoptie ?
Edit:
Uiteindelijk zijn er (voor zover ik weet) geen regels die zeggen dat zo'n buis niet in het zicht mag zijn (sommige vinden het vast weer 'mooi')
Maar belangrijkste is geluid en luchtverversing, daarover zullen wel regels zijn. Zeker omdat je een meerwerkoptie neemt dat je een zolder omzet naar verblijfsruimte, gelden daar wel bepaalde regels voor.
Was recent nog een opmerking van iemand hierover (geluid WTW).
Edit:
Uiteindelijk zijn er (voor zover ik weet) geen regels die zeggen dat zo'n buis niet in het zicht mag zijn (sommige vinden het vast weer 'mooi')
Maar belangrijkste is geluid en luchtverversing, daarover zullen wel regels zijn. Zeker omdat je een meerwerkoptie neemt dat je een zolder omzet naar verblijfsruimte, gelden daar wel bepaalde regels voor.
Was recent nog een opmerking van iemand hierover (geluid WTW).
[ Voor 76% gewijzigd door ZeRoC00L op 08-05-2026 12:04 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Het BBL is er niet heel duidelijk over. Aannemers / VEH heeft mij altijd wijs gemaakt dat een zolder een onafgewerkte ruimte is en daarmee dus andere eisen stelt aan de afwerking dan een verblijfsruimte.KerstRunner schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:58:
[...]
Ik hoor wat je zegt hoor. Maar vind je dat of zeggen de regels dat?
Mogelijk dat de technische omschrijving (contractstuk) uitkomst bied.
BIj ons stond bijv. in de optielijst:
[quote]Afwerkingsniveau en uitvoering conform Technische omschrijving, kleur-/ materiaalstaat en verkooptekening (m.u.v. materialisatie binnenwanden) en verkooptekening. Binnenwanden: Metalstud met aan beide zijden 1 laag gipskartonplaten d=12,5mm. Binnendeurkozijnen: Zonder bovenlichten.[/quote]
Als je het zelf doet kan je er ook nog een mooie vensterbank van maken voor achter je bed en eventueel stopcontacten achter wegwerken.
edit: En inderdaad evt isolatiewol in proppen rondom de WTW Buis tegen het geluid.
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2026 12:23 ]
Bedankt voor alles reacties! Zojuist de aannemer nog kort gesproken en nogmaals mijn kijk hierop gedeeld. Ze gaan het intern bespreken en komen erop terug, dus ik ben benieuwd…
Deze buis stond trouwens op geen enkele tekening (ook niet die van de W-installaties) en de technische omschrijving geeft niks aan over het afwerkingsniveau van slaapkamers of andere specifieke ruimtes.
Deze buis stond trouwens op geen enkele tekening (ook niet die van de W-installaties) en de technische omschrijving geeft niks aan over het afwerkingsniveau van slaapkamers of andere specifieke ruimtes.
Wij hadden dit nagenoeg precies het zelfde.TNThomas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:45:
***members only***
Bij ons stond op de standaard technische omschrijving en tekeningen dat de buizen op zolder in het zicht zouden blijven lopen.
Ook wij hadden een meerwerkoptie voor extra slaapkamers op zolder, inclusief ramen, deuren, muren, elektra, ventilatie en verwarming. De tekst "leidingen lopen in het zicht" stond nog steeds in de tekening, dus wij gingen er van uit dat dit ook zo zou blijven en zijn gaan zoeken naar een timmerman. Tijdens de laatste kijkdag voor de oplevering bleek echter dat ze er al een koof omheen gebouwd hadden voor ons :D
Qua geluid wil je er wel iets omheen trouwens!
Laten we hopen dat onze aannemer hetzelfde besluit neemt. Zo niet, dan zullen wij dit zeker zelf (laten) plaatsen na oplevering, want het is gewoonweg mooier en inderdaad voor het geluid.auditor86 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:33:
[...]
Wij hadden dit nagenoeg precies het zelfde.
Bij ons stond op de standaard technische omschrijving en tekeningen dat de buizen op zolder in het zicht zouden blijven lopen.
Ook wij hadden een meerwerkoptie voor extra slaapkamers op zolder, inclusief ramen, deuren, muren, elektra, ventilatie en verwarming. De tekst "leidingen lopen in het zicht" stond nog steeds in de tekening, dus wij gingen er van uit dat dit ook zo zou blijven en zijn gaan zoeken naar een timmerman. Tijdens de laatste kijkdag voor de oplevering bleek echter dat ze er al een koof omheen gebouwd hadden voor ons :D
Qua geluid wil je er wel iets omheen trouwens!
Ik snap dat je je er zorgen om maakt, maar aan de andere kant: het is een klusje dat je zelf zou kunnen doen. En als je een professional inschakelt zal het ook niet veel kosten. Plank ervoor met wat isolatie erachter en klaar. Afwerken moet je sowieso nog.TNThomas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Laten we hopen dat onze aannemer hetzelfde besluit neemt. Zo niet, dan zullen wij dit zeker zelf (laten) plaatsen na oplevering, want het is gewoonweg mooier en inderdaad voor het geluid.
Mijn appartement is qua inhoud 72m2. Maar de badkamer en toilet hoeven geen PVC vloer te krijgen. Heb chat gpt een chatting laten makern en kwam uit o 53 m2 dat pvc moet krijgen. Op de offerte staat 72m2 en laten me daarvoor 25 pakken kopen + arbeid voor 72 m2Thomg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:49:
[...]
Met de uiteindelijke prijs is niet veel mis, maar met partijen die schermen met laagste prijs per vierkante meter garantie rekenen vaak alle overige kosten los. Toko's die hier niet mee schermen (maar gewoon een nette prijs rekenen) zul je alleen de kosten voor egaline, vloer, plinten en arbeid of een combinatie hiervan zien.
Ik denk niet dat een taalmodel goed in staat is om te rekenen. Maar je geeft daarmee dus aan dat je een badkamer en wc hebt van 19 m2. Een typische wc is minder dan 2m2, dus je badkamer zou daarmee groter dan 4x4m zijn. In een appartement van in totaal 72m2.UltraInstinct schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:20:
[...]
Mijn appartement is qua inhoud 72m2. Maar de badkamer en toilet hoeven geen PVC vloer te krijgen. Heb chat gpt een chatting laten makern en kwam uit o 53 m2 dat pvc moet krijgen. Op de offerte staat 72m2 en laten me daarvoor 25 pakken kopen + arbeid voor 72 m2
Zonder een plattegrond te hebben gezien durf ik wel te stellen dat dat niet klopt. Materiaal heeft doorgaans ongeveer 10%snijverlies dus aantal m2 materiaal zou hoger moeten zijn dan aantal m2 leggen.
Heb je een plattegrond met maatvoering om te posten? Dan kunnen we hier mogelijk meehelpen met schatten van het aantal m2.
offtopic:
waar je inhoud zegt bedoel je oppervlakte, stop de tijd.
[ Voor 4% gewijzigd door Homer-Simpson op 10-05-2026 08:06 ]
Klopt, dus we wachten eens af wat de aannemer zegt en anders zoeken we een timmerman. Zelf zijn we niet zo handig.BBBrt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:20:
[...]
Ik snap dat je je er zorgen om maakt, maar aan de andere kant: het is een klusje dat je zelf zou kunnen doen. En als je een professional inschakelt zal het ook niet veel kosten. Plank ervoor met wat isolatie erachter en klaar. Afwerken moet je sowieso nog.
Ondertussen zijn we ook bezig met de oprit en twijfelen we over de ideale breedteverdeling tussen het looppad en het parkeergedeelte. Ik heb de vraag ook in het tuinen-topic gesteld, maar omdat het een nieuwbouwhuis is en mensen hier mogelijk ook (recent) zulke keuzes hebben gemaakt, wilde ik de vraag ook hier stellen.
De situatie is als volgt: het looppad wordt betegeld (rood in afbeelding) en ligt in het verlengde van de loopdeur van de garage. Het parkeervlak wordt voorzien van grind (blauw in afbeelding). Aan de linkerzijde van het looppad komt een grindstrook van 30 cm (ook blauw) vanwege een carportstaander. In totaal hebben we 335 cm breedte beschikbaar voor het looppad en het autodeel samen.
We twijfelen nu tussen twee opties:
A - Een looppad van 80 cm waarbij er 255 cm overblijft voor de auto.
B - Een looppad van 90 cm waarbij er 245 cm overblijft voor de auto.
Wat zouden jullie in deze situatie aanraden?
De situatie is als volgt: het looppad wordt betegeld (rood in afbeelding) en ligt in het verlengde van de loopdeur van de garage. Het parkeervlak wordt voorzien van grind (blauw in afbeelding). Aan de linkerzijde van het looppad komt een grindstrook van 30 cm (ook blauw) vanwege een carportstaander. In totaal hebben we 335 cm breedte beschikbaar voor het looppad en het autodeel samen.
Beetje geneuzel in de marge, wat is 10cm nu? Ik zou 245cm doen, grind is al irritant genoeg om doorheen te lopen.TNThomas schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:16:
Ondertussen zijn we ook bezig met de oprit en twijfelen we over de ideale breedteverdeling tussen het looppad en het parkeergedeelte. Ik heb de vraag ook in het tuinen-topic gesteld, maar omdat het een nieuwbouwhuis is en mensen hier mogelijk ook (recent) zulke keuzes hebben gemaakt, wilde ik de vraag ook hier stellen.
[Afbeelding]
Waarom zou je trouwens die hele strook van 30cm volstorten met grind voor één paal?
[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 10-05-2026 10:24 ]
80cm is wel erg krap.
Wij hebben volgens mij 1.2m looppad en dat werkt eigenlijk goed als je ook met de fiets aan de hand loopt enz.
Zou minstens 1m pad maken en 235 'oprit'.
De strook grind links zou ik ook gewoon bestraten. Staander kan toch prima in het straatwerk.
Wij hebben volgens mij 1.2m looppad en dat werkt eigenlijk goed als je ook met de fiets aan de hand loopt enz.
Zou minstens 1m pad maken en 235 'oprit'.
De strook grind links zou ik ook gewoon bestraten. Staander kan toch prima in het straatwerk.
Exact. Dan is het looppad ook gelijk breder.Draakje5 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:37:
Vanuit hier weer een ander geluid dan. Mijns inziens ook afhankelijk welke auto je erop gaat zetten of wilt gaan zetten (@TNThomas ).
Zou wel de paal in de tegels laten maken,zoals hierboven geopperd. Beetje hovenier met een waterzaagtafel kan dat kaarsrecht uitsnijden. En strookje grind van 30cm heb je werkelijk niets aan.
Met een auto van >190cm breedte heb je, *als* je strak tegen de tegels aan staat, slechts ~35cm aan de passagiers zijde om uit te stappen.
EEn EX60 en Model Y zijn bijvoorbeeld al 192cm breed exclusief spiegels. (200cm nodig wil je die er niet afrijden).
Ofwel passagier moet vooraf uitstappen om eruit te kunnen. Dat is hier het geval omdat onze kavel uiteindelijk 35cm minder breed is geworden (maar wel 2 meter langer). "Foutje bij meten kavels, niets meer aan te doen "..
Wij hebben nu 80cm tegels (Schellevis) met 220cm grind. Echt te weinig ruimte voor de passagiers om aan die kant uit te stappen.
Zou wel de paal in de tegels laten maken,zoals hierboven geopperd. Beetje hovenier met een waterzaagtafel kan dat kaarsrecht uitsnijden. En strookje grind van 30cm heb je werkelijk niets aan.
Met een auto van >190cm breedte heb je, *als* je strak tegen de tegels aan staat, slechts ~35cm aan de passagiers zijde om uit te stappen.
EEn EX60 en Model Y zijn bijvoorbeeld al 192cm breed exclusief spiegels. (200cm nodig wil je die er niet afrijden).
Ofwel passagier moet vooraf uitstappen om eruit te kunnen. Dat is hier het geval omdat onze kavel uiteindelijk 35cm minder breed is geworden (maar wel 2 meter langer). "Foutje bij meten kavels, niets meer aan te doen "..
Wij hebben nu 80cm tegels (Schellevis) met 220cm grind. Echt te weinig ruimte voor de passagiers om aan die kant uit te stappen.
Members only:
Als ik de tekening goed lees, heb je een oprit van 365cm breed. Zou 100cm, dikke tegels nemen (bijvoorbeeld gewapend Schellevis, zodat ze niet breken mocht je er overheen rijden). Eén stukje wordt dan smaller door de paal. 265cm grind op grind matten.
Inloggen
[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 10-05-2026 11:10 ]
@Source90 je bedoelt 10cm dik hoop ik
.
Hier ook Schellevis oudhollands maar dan de 12cm dik gewapende variant van 240x120 en daaronder puin granulaat met een dun zandbed en dus vervolgens de schellevis met daartussen grind matten. Een vrachtwagen rijdt hier gewoon op om kort iets te lossen. En mijn tank gaat ook prima. (EV van 2500kg)
(Oude foto tijdens opleveren 7 jaar geleden)
Hier ook Schellevis oudhollands maar dan de 12cm dik gewapende variant van 240x120 en daaronder puin granulaat met een dun zandbed en dus vervolgens de schellevis met daartussen grind matten. Een vrachtwagen rijdt hier gewoon op om kort iets te lossen. En mijn tank gaat ook prima. (EV van 2500kg)
(Oude foto tijdens opleveren 7 jaar geleden)
Members only:
Inloggen
[ Voor 80% gewijzigd door GeeMoney op 10-05-2026 11:37 ]
Homer-Simpson schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:05:
[...]
Ik denk niet dat een taalmodel goed in staat is om te rekenen. Maar je geeft daarmee dus aan dat je een badkamer en wc hebt van 19 m2. Een typische wc is minder dan 2m2, dus je badkamer zou daarmee groter dan 4x4m zijn. In een appartement van in totaal 72m2.
Zonder een plattegrond te hebben gezien durf ik wel te stellen dat dat niet klopt. Materiaal heeft doorgaans ongeveer 10%snijverlies dus aantal m2 materiaal zou hoger moeten zijn dan aantal m2 leggen.
Heb je een plattegrond met maatvoering om te posten? Dan kunnen we hier mogelijk meehelpen met schatten van het aantal m2.offtopic:
Wellicht ongelukkig geplaatste komma haha. Bedoelde 100cm breed, dikke variant zoals 10-12cm inderdaad. In ieder geval de gewapende variant als je er (al dan niet per ongeluk) met 600-750kg/band puntbelasting overheen rijdt.
Als de buren weer eens te ver naar voren staan met hun tesla, is de draai wat krap en wordt er bij ons wel eens een stukje tegel meegenomen om te steken. Na 4 jaar nog steeds onbeschadigd. De tegels in de achtertuin (Exclution) met print erop zien er al niet meer uit en waren een stuk duurder (en daar rijd geen auto overheen).
In ieder geval heerlijk zo'n oprit.
Bij ons had de fundering van de buren (onderop de foto) bijna een halve meter verder gemoeten. Foutje, bedankt.
Sinds de tuin oorspronkelijk 11 meter diep zou zijn vanaf achtergevel en nu 13 meter diep is geworden, werd er niets mee gedaan vanuit de aannemer. (En met een kavelbreedte van 9 meter is 30cm natuurlijk minder dan 10%). Kan ook vrij weinig meer gedaan worden als de fundering is geslagen.
Persoonlijk had ik iets liever een bredere kavel gehad, dan langer. Ik kom nu net te kort als ik met de motor (boxer) uit de garage wil. Als er een auto op de oprit staat past het net niet zonder de halve lak mee te nemen.
Members only:
Inloggen
[ Voor 73% gewijzigd door Source90 op 10-05-2026 12:16 ]
Bedankt voor de tips en het meedenken over onze oprit! We gaan het meenemen en nog eens goed nadenken/bespreken wat we uiteindelijk gaan laten aanleggen.
Lijkt erop dat je sanitair ongeveer 6,5m2 is. Dat rekent makkelijk want dan is je vloeroppervlakte + 10% snijverlies nagenoeg gelijk aan de grootte van je appartement. 72m2 materiaal nodig lijkt te kloppen. Voor het leggen zou dan ongeveer 66m2 gerekend mogen worden.
Ongekend… als ik heel snel twee slaapkamers en de woonkamer en een deel van de hal optel kom ik al uit op bijna 53m2 dus dan is je berging en het stukje naar je voordeur niet eens meegerekend… totale gemakzucht om dit via ai te laten doen. Laat vooral weten hoe de leverancier op je berekening reageerde en vraag dan ook waarom hij een uurtarief van 300 euro per uur rekentUltraInstinct schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:20:
[...]
Mijn appartement is qua inhoud 72m2. Maar de badkamer en toilet hoeven geen PVC vloer te krijgen. Heb chat gpt een chatting laten makern en kwam uit o 53 m2 dat pvc moet krijgen. Op de offerte staat 72m2 en laten me daarvoor 25 pakken kopen + arbeid voor 72 m2
Ik heb niks gezegd qua aantal tegen de leverancier. Ik leverde alleen mijn plattegrond en zelf kwamen ze met 72 m2 wat ik nodig heb qua pvctjubbie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:05:
[...]
Ongekend… als ik heel snel twee slaapkamers en de woonkamer en een deel van de hal optel kom ik al uit op bijna 53m2 dus dan is je berging en het stukje naar je voordeur niet eens meegerekend… totale gemakzucht om dit via ai te laten doen. Laat vooral weten hoe de leverancier op je berekening reageerde en vraag dan ook waarom hij een uurtarief van 300 euro per uur rekent
Ik zou de 30 cm grind niet doen. Gewoon 1.10 bestraten. Lokaal dus even een klein beetje smaller, maar 1.10 is echt wel fijn. Dan heb je 255 voor de auto.TNThomas schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:16:
[Afbeelding]
Een standaard parkeervak buiten is 240 breed. Dat is enigszins krap als je hem mooi in het midden zet, maar in de praktijk zul je nu altijd aan de linkerkant parkeren. De passagier heeft dan ca. 55 cm ruimte(!)
Meer dan genoeg!
Ik kom uit op 62-63m2, zoiets zou ik ook verwachten geoffreerd te krijgen.
Let wel op dat je visgraat doet en een appartement hebt met kleine ruimtes. Dat betekent wat meer snijverlies. Ik zou niet raar opkijken als een vloerenboer 15% snijverlies rekent voor hongaarse punt/visgraat.
Die 300 euro per uur slaat nergens op. Laten we het daar niet meer over hebben.tjubbie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:05:
[...]
Ongekend… als ik heel snel twee slaapkamers en de woonkamer en een deel van de hal optel kom ik al uit op bijna 53m2 dus dan is je berging en het stukje naar je voordeur niet eens meegerekend… totale gemakzucht om dit via ai te laten doen. Laat vooral weten hoe de leverancier op je berekening reageerde en vraag dan ook waarom hij een uurtarief van 300 euro per uur rekent
De woning is rechthoekig en is pakweg 7,2 bij 10, dus 72 m2. Maar dat is dus alles. Als je al weet dat bepaalde ruimtes niet hoeven, kun je die aftrekken en een nieuwe offerte vragen. De eerste post wordt dan iets lager.
De vloerdelen kosten ca. 38 euro per m2 inclusief leggen en inclusief snijverlies. De egaline aanbrengen kost ongeveer net zo veel. Dat is wel wat hoog, want dat is meestal minder werk en minder duur qua materiaal.
Dat ze 2 keer voorrijdkosten rekenen én nog een keer apart bezorgkosten is wel vreemd.
En wat vooral opvalt is de zogenaamde korting. Waar is die op gebaseerd? De totaalprijs is een simpele opteling van de losse posten, waarbij helemaal geen korting op die delen in rekening gebracht lijkt te zijn (het lijken mij stuk voor stuk vaste stuksprijzen, zonder korting). Gaat dat wel goed? Moet die korting niet eigenlijk nog van het bedrag af?
Wie heeft ervaring met het (zeer) slecht oppakken van opleverpunten door de aannemer, en hoe hier vervolgens mee om te gaan?
Ik zit nu anderhalve maand na oplevering en de aannemer heeft slechts een beperkt aantal kleine punten opgepakt. De grote punten staan nog open, op de grootste punten is zelfs nog helemaal geen enkele actie ondernomen. Ik heb een lijst van openstaande punten gestuurd met het dringende verzoek om een planning.
Ik heb (gelukkig) 5% achter de hand gehouden en die ga ik ook in zijn geheel blokkeren. Maar ik wil dat de punten gewoon worden afgehandeld. Intussen begin ik te overwegen om juridische bijstand in te schakelen, hoor graag of hier ervaringen mee zijn of dat ik te veel op zaken vooruitloop?
Ik zit nu anderhalve maand na oplevering en de aannemer heeft slechts een beperkt aantal kleine punten opgepakt. De grote punten staan nog open, op de grootste punten is zelfs nog helemaal geen enkele actie ondernomen. Ik heb een lijst van openstaande punten gestuurd met het dringende verzoek om een planning.
Ik heb (gelukkig) 5% achter de hand gehouden en die ga ik ook in zijn geheel blokkeren. Maar ik wil dat de punten gewoon worden afgehandeld. Intussen begin ik te overwegen om juridische bijstand in te schakelen, hoor graag of hier ervaringen mee zijn of dat ik te veel op zaken vooruitloop?
Hoe hou je 5% achter de hand? Gewoon niet overmaken of is dat al bij de notaris geregeld?Bananeman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:12:
Wie heeft ervaring met het (zeer) slecht oppakken van opleverpunten door de aannemer, en hoe hier vervolgens mee om te gaan?
@kaassouflé Bij de notaris idd. Mijn advies aan iedereen hier: ALTIJD doen!
Anderhalve maand na oplevering is wel voorbarig. Wat zegt de aannemer?
Hier heeft het 2 jaar geduurt voordat het meeste opgelost was.
Aannemer hoor ik niets meer van, dat is deels het probleem.Draakje5 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:35:
Anderhalve maand na oplevering is wel voorbarig. Wat zegt de aannemer?
Ik ga uit van 3 maanden als redelijke termijn om punten op te pakken, zeker de grote punten. Dus anticiperend op het niet halen van die termijn overweeg ik om iig het verhaal al ergens neer te leggen voor advies en om snel na het verlopen van die termijn meters te kunnen maken.
Ik wil ook zeker nog niet gaan dreigen met juridische stappen richting de aannemer, dat zal eerder averechts werken vermoed ik en bovendien heb ik die 5% als primaire "pressiemiddel" momenteel.
Conform de 5% regeling mag je na de 3 maanden termijn een bedrag achterhouden wat in lijn staat met de kosten voor herstel van de niet opgeloste punten.Bananeman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:12:
Je kan dat niet 'in z'n geheel blokkeren'. Dan heb je weer kans dat de aannemer zich juridisch tegen jou gaat keren. Dan ben je verder van huis.
Bij ons was die 5% trouwens automatisch door middel van een bankgarantie van de aannemer conform stichting Woningborg.
Klopt idd helemaal. Alleen denk ik dat ik kan onderbouwen dat de kosten zeer hoog zouden kunnen oplopen als ik het zelf moet gaan oplossen. Voorbeeld is de afzuiging die niet werkt in de badkamer, als ik daar alles voor moet laten openbreken zijn we denk ik nog wel verder van huis. Ik kan niet inschatten of dat nodig is, en mede daarom moet ik uitgaan van worst case scenario.KerstRunner schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:28:
[...]
Conform de 5% regeling mag je na de 3 maanden termijn een bedrag achterhouden wat in lijn staat met de kosten voor herstel van de niet opgeloste punten.
Je kan dat niet 'in z'n geheel blokkeren'. Dan heb je weer kans dat de aannemer zich juridisch tegen jou gaat keren. Dan ben je verder van huis.
Bij ons was die 5% trouwens automatisch door middel van een bankgarantie van de aannemer conform stichting Woningborg.
Maar goed, vóór die tijd ga ik dan sowieso juridische hulp inroepen om te weten wat ik wel en niet kan doen.
Wij moesten zelf aangeven wat we dachten dat de te verwachte kosten waren. Aangezien ik geen idee had heb ik maar een bedrag genoemd wat ik dacht dat realistisch was. Dat werd zonder probleem geaccepteerd.Bananeman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:18:
[...]
Klopt idd helemaal. Alleen denk ik dat ik kan onderbouwen dat de kosten zeer hoog zouden kunnen oplopen als ik het zelf moet gaan oplossen. Voorbeeld is de afzuiging die niet werkt in de badkamer, als ik daar alles voor moet laten openbreken zijn we denk ik nog wel verder van huis. Ik kan niet inschatten of dat nodig is, en mede daarom moet ik uitgaan van worst case scenario.
Maar goed, vóór die tijd ga ik dan sowieso juridische hulp inroepen om te weten wat ik wel en niet kan doen.
Exact, ik ben idd ook van plan zo'n onderbouwing te maken plus dikke marge zodat ik sowieso aan die 5% ga komen.DennusF schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Wij moesten zelf aangeven wat we dachten dat de te verwachte kosten waren. Aangezien ik geen idee had heb ik maar een bedrag genoemd wat ik dacht dat realistisch was. Dat werd zonder probleem geaccepteerd.
Het gebrek aan communicatie en actie vanuit de aannemer is echt stuitend.
Vraag voor de ervaringsdeskundigen. Op welk moment in de aankoop-nieuwbouw-tijdlijn heb je daadwerkelijk liquide middelen nodig?
Achtergrond bij de vraag: ik zet al geruime tijd geld vast in spaardeposito’s t.b.v. de aankoop van een woning bij een nieuwbouwproject in de buurt. Ik verwacht dat fase 1 van het project dit najaar in de verkoop komt, en ben benieuwd hoe lang ik nu vrijkomende deposito’s weer vast kan zetten.
Mogelijk relevant: ondanks dat er nog geen enkele woning is verkocht is het terrein al zo goed als bouwrijp gemaakt. Daarnaast start de aanleg van de nuts al aan het einde van deze maand. Ik vermoed daarom dat de bouw relatief snel kan starten na verkoop.
Achtergrond bij de vraag: ik zet al geruime tijd geld vast in spaardeposito’s t.b.v. de aankoop van een woning bij een nieuwbouwproject in de buurt. Ik verwacht dat fase 1 van het project dit najaar in de verkoop komt, en ben benieuwd hoe lang ik nu vrijkomende deposito’s weer vast kan zetten.
Mogelijk relevant: ondanks dat er nog geen enkele woning is verkocht is het terrein al zo goed als bouwrijp gemaakt. Daarnaast start de aanleg van de nuts al aan het einde van deze maand. Ik vermoed daarom dat de bouw relatief snel kan starten na verkoop.
Wij moesten op het moment van de grondoverdracht geld aan de notaris betalen en op het moment wanneer ons huis van ruw- naar afbouwfase ging.OosterF schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:39:
Vraag voor de ervaringsdeskundigen. Op welk moment in de aankoop-nieuwbouw-tijdlijn heb je daadwerkelijk liquide middelen nodig?
Aanvullend op bovenstaande natuurlijk ook de vraag wat je wilt financieren.OosterF schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:39:
- ga je de gehele VON prijs met een hypotheek financieren, of ga je deels eigen geld inleggen voor een lagere hypotheek? Dan zoals hierboven aangegeven al bij aangaan koop.
- Heb je straks dubbele lasten en neem je een bouwdepot? Of betaal je dit uit eigen middelen? Dan moment van ingaan hypotheek.
-ga je volledige hypotheek nemen en bouwdepot (of geen dubbele lastsn)? Dan kan je nog aardig lang je geld vastzetten totdat je de grote aankopen gaat doen.
Het allerkortste antwoord is: 1 dag voordat je naar de notaris gaat. Dan moeten eigen gelden op de rekening van de notaris staan
Goede vragen. Grofweg ben ik van plan de hele VON prijs met een hypotheek te betalen, en alle overige zaken (meerwerk, afwerking, tuin, keuken etc) met eigen geld te financieren. Dubbele lasten financier ik ook met eigen geld.Source90 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:09:
[...]
Aanvullend op bovenstaande natuurlijk ook de vraag wat je wilt financieren.
- ga je de gehele VON prijs met een hypotheek financieren, of ga je deels eigen geld inleggen voor een lagere hypotheek? Dan zoals hierboven aangegeven al bij aangaan koop.
- Heb je straks dubbele lasten en neem je een bouwdepot? Of betaal je dit uit eigen middelen? Dan moment van ingaan hypotheek.
-ga je volledige hypotheek nemen en bouwdepot (of geen dubbele lastsn)? Dan kan je nog aardig lang gaat geld vastzetten totdat je grote aankopen gaat doen.
Ik heb voldoende ruimte in het inkomen voor een hogere hypotheek, dus ik overweeg nog om in de hypotheekaanvraag ook meerwerk e.d. mee te nemen voor maximale flexibiliteit. Kan vervolgens altijd besluiten dat deel van het bouwdepot uiteindelijk niet aan te spreken.
Wat @BBBrt al aangeeft.OosterF schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:05:
[...]
Goede vragen. Grofweg ben ik van plan de hele VON prijs met een hypotheek te betalen, en alle overige zaken (meerwerk, afwerking, tuin, keuken etc) met eigen geld te financieren. Dubbele lasten financier ik ook met eigen geld.
Ik heb voldoende ruimte in het inkomen voor een hogere hypotheek, dus ik overweeg nog om in de hypotheekaanvraag ook meerwerk e.d. mee te nemen voor maximale flexibiliteit. Kan vervolgens altijd besluiten dat deel van het bouwdepot uiteindelijk niet aan te spreken.
Bij het afrekenen na het tekenen bij de notaris wordt eerst je eigen geld aangesproken. Dat geld voor alles wat uit de hypotheek, al dan niet via een bouwdepot betaald gaat worden. Zaken die buiten de hypotheek gehouden worden kun je later zelf afrekenen.
Ik heb een aantal termijnen van het huis eerst uit eigen middelen afgetikt en pas later terug gevraagd van het bouwdepot. Geld in het bouw-depot leverde me ruim meer op als op mijn (spaar)rekening.
Wat je wellicht ook kan doen is tijdelijk het geld van je depositos gebruiken om de facturen van de bouw voor te schieten. En dan later weer terug te boeken naar je eigen rekening. Weet niet of dat bij elke hypotheekverstrekker van, maar bij de Rabobank wel zag ik in de voorwaarden.OosterF schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:05:
[...]
Goede vragen. Grofweg ben ik van plan de hele VON prijs met een hypotheek te betalen, en alle overige zaken (meerwerk, afwerking, tuin, keuken etc) met eigen geld te financieren. Dubbele lasten financier ik ook met eigen geld.
Als je bijvoorbeeld 4% rente krijgt over het bedrag in het bouwdeposito kan het best lonen om eerst zoveel mogelijk facturen zelf voor te schieten.
Vraag wel eerst even na of het kan bij je bank.
@Dronium was me al voor zag ik.
Vergeet hypotheekrenteaftrek niet in dit verhaal. Bij 4% rente betalen de meeste mensen effectief 2.5%. Die 2.5% is op andere plekken ook wel te krijgen (zie het spaartopic).Nicap schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:36:
[...]
Wat je wellicht ook kan doen is tijdelijk het geld van je depositos gebruiken om de facturen van de bouw voor te schieten. En dan later weer terug te boeken naar je eigen rekening. Weet niet of dat bij elke hypotheekverstrekker van, maar bij de Rabobank wel zag ik in de voorwaarden.
Als je bijvoorbeeld 4% rente krijgt over het bedrag in het bouwdeposito kan het best lonen om eerst zoveel mogelijk facturen zelf voor te schieten.
Vraag wel eerst even na of het kan bij je bank.
@Dronium was me al voor zag ik.
Wat @BBBrt en @Dronium zeggen.
Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning verplichten de bank en de notaris je om eerst je volledige eigen inleg te gebruiken voor de betaling van de grond en de eerste bouwtermijnen.
Pas nadat die eigen middelen volledig in de woning zijn geïnvesteerd, mag het resterende bedrag uit het bouwdepot van de bank worden aangesproken.
Dit geld natuurlijk alleen voor de koop-/aanneemsom. Niet voor alles wat je later zelf uit eigen middelen doet zoals keuken, vloeren, wandafwerking etc. Als je hypotheek de koop-/aanneemsom dekt kan je je eigen geld de hele bouwtermijn in je zak houden.
Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning verplichten de bank en de notaris je om eerst je volledige eigen inleg te gebruiken voor de betaling van de grond en de eerste bouwtermijnen.
Pas nadat die eigen middelen volledig in de woning zijn geïnvesteerd, mag het resterende bedrag uit het bouwdepot van de bank worden aangesproken.
Dit geld natuurlijk alleen voor de koop-/aanneemsom. Niet voor alles wat je later zelf uit eigen middelen doet zoals keuken, vloeren, wandafwerking etc. Als je hypotheek de koop-/aanneemsom dekt kan je je eigen geld de hele bouwtermijn in je zak houden.
Zoals hierboven aangegeven moet je het volledige bedrag dat je niet financiert als eerste bij de notaris storten. Dat klinkt wat abstract, maar betekent het volgende:OosterF schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:05:
[...]
- een bank financiert alleen een bewoonbaar huis: badkamer, keuken, toilet.
- naast de vrij op naam prijs, zijn er kosten (notaris, hypotheekadviseur, etc).
- als je de hypotheek aanvraagt, dan moet je een schatting aanleveren van de kosten op een aparte lijst. Op basis daarvan wordt onder andere de hypotheek berekent en vastgesteld waar je geld voor uit het depot kan halen. Bovenstaande zaken moeten in die lijst zijn meegenomen.
- alle kosten die in deze lijst staan en niet uit de hypotheek komen moet je zelf op dag 1 financieren (storten bij de notaris om de grond te kopen).
Daarnaast heb je de dubbele lasten, die kan je financieren of zelf betalen. Dat is ook een fiscaal dingetje.
Verder valt het wel mee wanneer je liquide middelen nodig hebt: aanbetalingen zijn meestal wat later in het proces, zeker voor de punten die niet uit het bouwdepot komen.
Die lijst kan een wassen neus zijn waarop niemand (bank of hypotheekadviseur of notaris) controleert. Wij hadden de lijst ingevuld (incl inschatting keuken, badkamer, meerwerk, afwerking, tuin), hypotheek geregeld en daarna pas de daadwerkelijke keuzes in meerwerk gemaakt. Zo naïef als dat we waren bleek de hele reservering van de lijst (75K) op te gaan aan meerwerk vanuit de bouw. Het bouwdepot was leeg bij oplevering huis. Niemand die daar vragen over stelt hoe dan de keuken wordt gefinancierd….bassiez1987 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:02:
[...]
Zoals hierboven aangegeven moet je het volledige bedrag dat je niet financiert als eerste bij de notaris storten. Dat klinkt wat abstract, maar betekent het volgende:
- een bank financiert alleen een bewoonbaar huis: badkamer, keuken, toilet.
- naast de vrij op naam prijs, zijn er kosten (notaris, hypotheekadviseur, etc).
- als je de hypotheek aanvraagt, dan moet je een schatting aanleveren van de kosten op een aparte lijst. Op basis daarvan wordt onder andere de hypotheek berekent en vastgesteld waar je geld voor uit het depot kan halen. Bovenstaande zaken moeten in die lijst zijn meegenomen.
- alle kosten die in deze lijst staan en niet uit de hypotheek komen moet je zelf op dag 1 financieren (storten bij de notaris om de grond te kopen).
Daarnaast heb je de dubbele lasten, die kan je financieren of zelf betalen. Dat is ook een fiscaal dingetje.
Verder valt het wel mee wanneer je liquide middelen nodig hebt: aanbetalingen zijn meestal wat later in het proces, zeker voor de punten die niet uit het bouwdepot komen.
Het enige dat de bank aangetoond wilde zien was voldoende geld op de rekening voor dubbele lasten.
Ja, de aantoningsplicht is niet voor het feit of je genoeg financiering hebt, het is voor het feit of je wel al je geleende geld daadwerkelijk in het huis stopt. Daar toetsen banken wél op (steekproefsgewijs).Stielenburg schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:34:
[...]
Die lijst kan een wassen neus zijn waarop niemand (bank of hypotheekadviseur of notaris) controleert. Wij hadden de lijst ingevuld (incl inschatting keuken, badkamer, meerwerk, afwerking, tuin), hypotheek geregeld en daarna pas de daadwerkelijke keuzes in meerwerk gemaakt. Zo naïef als dat we waren bleek de hele reservering van de lijst (75K) op te gaan aan meerwerk vanuit de bouw. Het bouwdepot was leeg bij oplevering huis. Niemand die daar vragen over stelt hoe dan de keuken wordt gefinancierd….
Het enige dat de bank aangetoond wilde zien was voldoende geld op de rekening voor dubbele lasten.
Jij was wat dat betreft dan de ideale klant voor de bank. Depot snel leeg én volledig in het huis
Dank voor alle antwoorden! Dat helpt mij verder. Klopt mijn aanname dat ik bij de bank in eerste instantie kan aangeven alles te willen financieren uit een hypotheek (keuken, badkamer, meerwerk) en dan gedurende het bouwproces besluiten waarvoor ik toch eigen geld wil inzetten?
Dat kan zolang je de volgordelijkheid maar afstemt. Dus vanaf wanneer in het proces gaat de bank geld inbrengen.OosterF schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:55:
Dank voor alle antwoorden! Dat helpt mij verder. Klopt mijn aanname dat ik bij de bank in eerste instantie kan aangeven alles te willen financieren uit een hypotheek (keuken, badkamer, meerwerk) en dan gedurende het bouwproces besluiten waarvoor ik toch eigen geld wil inzetten?
Correct. Je bepaalt zelf met welke middelen je welke factuur betaalt. Wel even opletten dat je eigen middelen voor alles kunnen worden ingezet en de hypotheek alleen voor onroerende zaken (niet 100% zeker of dit de correcte term is, maar ik neem aan dat het duidelijk is.) Plus dat de bank de voorkeur geeft aan het aflossen van de hypotheek met evt. overgebleven bouwdepot, in sommige gevallen kun je dit laten uitkeren, maar daar zou ik niet vanuit gaan.OosterF schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:55:
Als je eigen middelen wilt inzetten om de hypotheek te verlagen, dan wordt dit direct bij de notaris ingezet. Als je dat niet doet en juist eigen middelen wilt inzetten tijdens de bouw (om bouwdepot zo lang mogelijk gevuld te houden of als 'aanvulling' op bouwdepot), dan kan dit in principe vrijelijk.
Als je bouwdepot leeg is, moet je eventuele extra kosten sowieso zelf betalen. Als er aan het einde van de bouw nog geld over is, dan moet dat vaak verplicht worden ingezet om de hypotheek af te lossen.
Als je bouwdepot leeg is, moet je eventuele extra kosten sowieso zelf betalen. Als er aan het einde van de bouw nog geld over is, dan moet dat vaak verplicht worden ingezet om de hypotheek af te lossen.
[ Voor 4% gewijzigd door BBBrt op 14-05-2026 17:00 ]
Als je kunt aantonen dat je nota’s zelf hebt betaald dan kun je die vanuit je bouwdepot laten vergoeden.BBBrt schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:49:
Als je eigen middelen wilt inzetten om de hypotheek te verlagen, dan wordt dit direct bij de notaris ingezet. Als je dat niet doet en juist eigen middelen wilt inzetten tijdens de bouw (om bouwdepot zo lang mogelijk gevuld te houden of als 'aanvulling' op bouwdepot), dan kan dit in principe vrijelijk.
Als je bouwdepot leeg is, moet je eventuele extra kosten sowieso zelf betalen. Als er aan het einde van de bouw nog geld over is, bijvoorbeeld doordat je zelf veel hebt betaald, dan moet dat vaak verplicht worden ingezet om de hypotheek af te lossen.
Ja, dat is gewoon hoe het bouwdepot werkt. Of je betaalt direct uit depot, of je schiet voor en betaalt jezelf terug. Mijn bericht was als antwoord/toelichting op de vraagstellerdeejeebv schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Als je kunt aantonen dat je nota’s zelf hebt betaald dan kun je die vanuit je bouwdepot laten vergoeden.
Mijn reactie gaf ik omdat je zei dat als er geld in het depot over was je dat vaak verplicht moet gebruiken voor aflossing.BBBrt schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:59:
[...]
Ja, dat is gewoon hoe het bouwdepot werkt. Of je betaalt direct uit depot, of je schiet voor en betaalt jezelf terug. Mijn bericht was als antwoord/toelichting op de vraagsteller
Stel dat je de 1e termijn zelf hebt betaald en er aan het eind geld over is in het depot kun je dat alsnog laten uitbetalen.
Wij hebben zo veel mogelijk meerwerk laten opnemen in de hypotheek. Maar uiteindelijk ook flinke delen met eigen geld betaald, sommige dingen wilde ik wel maar niet 30 jaar voor betalen via de hypotheek. Moet je natuurlijk wel zoveel kunnen lenen en spaargeld hebben
.
Voordeel is dat de woningwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke hoogte van de hypotheek maar dat de loan-to-value veel lager is omdat je niet het hele bouwdepot hebt opgebruikt. Als je eigen geld in de via de notaris in het bouwdepot stopt ben je financieel minder flexibel en los je dat meestal aan het einde af op je hypotheek, dus weg spaargeld en flexibiliteit.
Voordeel is dat de woningwaarde gelijk is aan de oorspronkelijke hoogte van de hypotheek maar dat de loan-to-value veel lager is omdat je niet het hele bouwdepot hebt opgebruikt. Als je eigen geld in de via de notaris in het bouwdepot stopt ben je financieel minder flexibel en los je dat meestal aan het einde af op je hypotheek, dus weg spaargeld en flexibiliteit.
[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Viper op 14-05-2026 17:11 ]
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Op de zolder staat bij ons de itho wtw eco 350 unit die op de zolder alleen een afvoer heeft. Nu wil ik de zolder gaan opdelen naar 3 ruimtes:
2 kamers en 1 washok die open is.
Is het nu verstandig om de afvoer van de WTW unit op te splitsen en aan te sluiten op alle 3 de ruimtes? Hoe pakken jullie dat aan bij een zolder opdeling?
Is het nu verstandig om de afvoer van de WTW unit op te splitsen en aan te sluiten op alle 3 de ruimtes? Hoe pakken jullie dat aan bij een zolder opdeling?
BlaBlaBla
Ik zou als ik jou was het topic “Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic” in de sub duurzaam eens doorlezen. Daar staat veel infoStrider schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:39:
Op de zolder staat bij ons de itho wtw eco 350 unit die op de zolder alleen een afvoer heeft. Nu wil ik de zolder gaan opdelen naar 3 ruimtes:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
[ Voor 6% gewijzigd door tjubbie op 18-05-2026 08:44 ]
Iemand ervaring met plaatsen DucoVent Premium Trimless ventielen in kanaalplaten?
Ik wil deze laten instucen voor de afzuigpunten in de keuken, maar als ik de installatie handleiding bekijk dan is er een ø132mm gat nodig voor de ø125mm variant.
Ik wil deze laten instucen voor de afzuigpunten in de keuken, maar als ik de installatie handleiding bekijk dan is er een ø132mm gat nodig voor de ø125mm variant.
[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-05-2026 14:39 ]
Als je er (slaap?)kamers wilt maken kun beter aanvoer van schone lucht doen ipv afvoer.Strider schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:39:
Afvoer doe je in natte ruimtes.
Als de WTW zelf op zolder staat zou het ook mogelijk moeten zijn de aanvoer buis daar te splitten. Bij ons is dat ook gedaan (ander type, maar lucht is lucht).
Het is dan waarschijnlijk wel slim om de aftakking naar de zolder met een dunnere diameter te doen dan wat naar de rest van het huis gaat. Aangezien de buis naar de zolder kamers waarschijnlijk veel korter wordt dan de buis naar de rest van het huis. De weerstand zal daardoor veel lager zijn, als je de buis dan niet dunner maakt wordt het moeilijk om in de rest van het huis voldoende flow te houden.
Uiteraard zul je het systeem opnieuw moeten inregelen, alle ventielen.
Je totale flow moet hoger worden, immers 2 kamers extra. Dus ook je afzuiging zal hoger worden. Mogelijk wil je op zolder wat meer afzuiging zodat de inblaas van de 2 kamers niet allemaal naar (de badkamer?) een etage lager hoeft te worden afgezogen, want dan moet je daar wel erg veel gaan afzuigen. Beetje verdelen over etages is wel handig.
Wij hebben een Zehnder Q600. Naar begane grond en eerste verdieping gaat een 160mm buis, de zolder heeft een 125mm buis. Nog steeds staan de inblaas ventielen op zolder bijna volledig dicht en zijn het nog steeds de kamers met de beste flow.
Wel belangrijk is nagaan of je WTW in totaal wel in staat is om de extra flow te leveren. Dat zou je eenvoudig moeten kunnen uitrekenen
Nog geen ervaring mee, maar ze komen bij ons in breedplaatvloeren (beneden en boven). Er komen er 23 in ons huis, 6 stuks voor de keuken alleen al omdat ze kleiner zijn en minder afzuigen dan de normale kappen. Krengen zijn duurDj-sannieboy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:35:
Iemand ervaring met plaatsen DucoVent Premium Trimless ventielen in kanaalplaten?
Je kan ook kijken naar de NoShow instuc ventielen.Dj-sannieboy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:35:
Ik heb de NoShow inderdaad ook gezien en kwam ook nog de ventielen van Pradovent tegen.Source90 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:57:
[...]
Je kan ook kijken naar de NoShow instuc ventielen.
Onze stukadoor levert zelf geen instucbare ventielen, maar vind het geen probleem ze mee te stucen.
Ook in de montagehandleiding van de Pravodent Trim Ø125 staat dat je een Ø132mm gat moet maken, ik wil eerst zeker weten dat ze gaan van passen voor ik ze ga bestellen.
Ik ga onze aannemer eens vragen of zei wellicht ervaring hebben met een van deze ventielen.
[ Voor 37% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-05-2026 12:58 ]
Hoe groot is je keuken en je huis dan wel niet? Volgens de specs kunnen ze 50 m3/h per stuk aan.seanpaul schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:54:
[...]
Nog geen ervaring mee, maar ze komen bij ons in breedplaatvloeren (beneden en boven). Er komen er 23 in ons huis, 6 stuks voor de keuken alleen al omdat ze kleiner zijn en minder afzuigen dan de normale kappen. Krengen zijn duur
Een keuken moet 75 m3/h afzuigen (indien hij maximaal 23 m2 is, anders wordt het wat meer.
Dat red je al met 2 stuks.
Hoe kan dat dan? Die maten zijn universeel?Dj-sannieboy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:11:
[...]
Ik heb de NoShow inderdaad ook gezien en kwam ook nog de ventielen van Pravodent tegen.
Onze stukadoor levert zelf geen instucbare ventielen, maar vind het geen probleem ze mee te stucen.
Het lijkt er toch echt op dat de DucoVent Premium Trimless niet gaan passen in een ∅ 125mm gat. Ik ga onze aannemer eens vragen of zei wellicht ervaring hebben met een van deze ventielen.
Ik heb ook de no show. Bij een aantal ging het ook niet en bleek het door een extra stuk plastic te komen die in de ventilatiebuis zat. Deze kan je er gewoon uithalen (met wat moeite) daarna past het prima
Dat is wat in de montagehandleiding staat:tjubbie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:19:
[...]
Hoe kan dat dan? Die maten zijn universeel?
Ik heb ook de no show. Bij een aantal ging het ook niet en bleek het door een extra stuk plastic te komen die in de ventilatiebuis zat. Deze kan je er gewoon uithalen (met wat moeite) daarna past het prima
https://www.duco.eu/en/videos-installation-maintenance/installation-ducovent-premium-trimless
https://prado.eu/wp-content/uploads/2025/02/prado_pradovent-trim_installation.pdf
In beide gevallen wordt er aangegeven dat er een Ø132mm gat gemaakt moet worden.
Daarom ben ik benieuwd of er Tweakers zijn die ervaring hebben met deze ventielen.
[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-05-2026 20:35 ]
Hier ook ervaring met NoShow en past ook hier prima in 125mm.
Ze zijn ook gemaakt voor een 125mm buis. Je hebt enkel een klein beetje extra ruimte nodig zodat de "adapter" past. Die ruimte is er wel.
Kleine tip, een aanstaande buurvrouw heeft via de klantenservice bij ventilatieshop een kortingscode weten te regelen voor ons project waardoor de no-show ventielen nog ‘maar’ €49.99 kosten.
Kan de kortingcode, eventueel is een pm, gedeeld worden?Extreme smell schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:25:
Kleine tip, een aanstaande buurvrouw heeft via de klantenservice bij ventilatieshop een kortingscode weten te regelen voor ons project waardoor de no-show ventielen nog ‘maar’ €49.99 kosten.
kaassouflé schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:29:
[...]
Kan de kortingcode, eventueel is een pm, gedeeld worden?
Members only:
Inloggen
Is het gebruikelijk dat er geen zwarte 'trekdraad' in de loze leidingen zitten die naar buiten gaan voor zonwering?
Hier hebben namelijk alle loze leidingen die in het huis zitten een 'trekdraad', maar de loze leidingen naar buiten niet.
Hier hebben namelijk alle loze leidingen die in het huis zitten een 'trekdraad', maar de loze leidingen naar buiten niet.
Eigenlijk niet. Met de controledraad wordt aangetoond dat de leiding vrij is van blokkades. Gebruik die zelf ook altijd om de trekveer er makkelijk doorheen te krijgen.kaassouflé schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:04:
Is het gebruikelijk dat er geen zwarte 'trekdraad' in de loze leidingen zitten die naar buiten gaan voor zonwering?
De controledraad kun je als trekdraad gebruiken, maar zou het voor langere afstanden zeker afraden.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
/f/image/LUXtykhfuutmw9H0JPpUCPYz.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/amjuXCWzopbKUQ7y6x8XzfkJ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/eWUPIBIZEIOeYa1IACYoSxdJ.png?f=fotoalbum_tile)