Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:59
Bij mij was ook alles gereserveerd. Ik had de makelaar elke week gebeld en uiteindelijk had iemand afgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:07
Wij waren ook niet ingeloot. Actief nagebeld, mail gestuurd met onze 'motivatie' en 3 weken later toch een woning toegewezen gekregen. De makelaar gaf zelf aan dat onze actieve houding heeft gezorgd dat we de toewijzing kregen. Daarna nog door 'geklaagd' omdat het niet de woning was die hoog op ons verlanglijstje stond en na weer een week kregen we de woning van onze hoogste voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:15
Het is inderdaad heel gebruikelijk dat woningen nog verschillende keren van optie wisselen. Las laatst nog een nieuwsartikel dat de gemiddelde nieuwbouwwoning 10 keer in optie staat voordat hij verkocht wordt in Nederland. In mijn project waren 40 inschrijvingen op 20 woningen, 20 toegewezen, vervolgens de hele reservelijst door en binnen een maand ook weer meer dan 10 huizen Funda op. Zijn nu ruim een half jaar later en er wisselen nog wekelijks woningen van optie. Ondertussen heeft het project gelukkig wel de 70% verkocht behaald waardoor de gesprekken met koopbegleiding etc. opgestart worden en de bouw ook daadwerkelijk gaat beginnen binnenkort :).

Een optie is nu eenmaal geheel vrijblijvend dus er zijn toch heel veel mensen die maar gewoon een optie nemen en vervolgens pas na gaan denken of ze het wel echt willen en kunnen betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:22
Hier ook initieel uitgeloot voor het project (ook die daarvoor) van 12 woningen. Er waren meer dan 60 inschrijvingen. De makelaar(s) stalken en goed in de gaten van de opties houden helpt zeker. Wij kregen uiteindelijk de optie, toen er een koper afhaakte. Makelaars hebben ook geen zin om eindeloos hetzelfde optiegesprek te houden, als ze weten dat de kans groot is dat je koopt geven ze daar de voorkeur aan.
We hadden de allerlaatste woning waar we heel blij mee waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Janpietertje89 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:42:
Het is inderdaad heel gebruikelijk dat woningen nog verschillende keren van optie wisselen. Las laatst nog een nieuwsartikel dat de gemiddelde nieuwbouwwoning 10 keer in optie staat voordat hij verkocht wordt in Nederland. In mijn project waren 40 inschrijvingen op 20 woningen, 20 toegewezen, vervolgens de hele reservelijst door en binnen een maand ook weer meer dan 10 huizen Funda op. Zijn nu ruim een half jaar later en er wisselen nog wekelijks woningen van optie. Ondertussen heeft het project gelukkig wel de 70% verkocht behaald waardoor de gesprekken met koopbegleiding etc. opgestart worden en de bouw ook daadwerkelijk gaat beginnen binnenkort :).

Een optie is nu eenmaal geheel vrijblijvend dus er zijn toch heel veel mensen die maar gewoon een optie nemen en vervolgens pas na gaan denken of ze het wel echt willen en kunnen betalen.
Hangt denk ik ook waar je woont. In capelle waren er een aantal eengezinswoningen te koop (nieuwbouw) allemaal gelijk gereserveerd en uiteindelijk is eentje die zich heeft bedacht. Ze hebben dezelfde woning (550.000) nu te koop gezet voor 600.000 (lol) en momenteel staat er 'bieden' op. Denk dat ze hebben afgezegd omdat ze een vertraging hebben met bouwen (+7 maanden nu). Ze zouden in april beginnen, maar beginnen in oktober pas met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:45
UltraInstinct schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Hangt denk ik ook waar je woont. In capelle waren er een aantal eengezinswoningen te koop (nieuwbouw) allemaal gelijk gereserveerd en uiteindelijk is eentje die zich heeft bedacht. Ze hebben dezelfde woning (550.000) nu te koop gezet voor 600.000 (lol) en momenteel staat er 'bieden' op. Denk dat ze hebben afgezegd omdat ze een vertraging hebben met bouwen (+7 maanden nu). Ze zouden in april beginnen, maar beginnen in oktober pas met bouwen.
Tegenwoordig zit er toch meestal een clausule in het contract dat je niet binnen zoveel tijd de woning mag verkopen ivm speculeren? Kan me wel voorstellen dat er uitzonderingen zijn bv in geval van overlijden, scheiden ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
tjubbie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Tegenwoordig zit er toch meestal een clausule in het contract dat je niet binnen zoveel tijd de woning mag verkopen ivm speculeren? Kan me wel voorstellen dat er uitzonderingen zijn bv in geval van overlijden, scheiden ofzo
Klopt, 5 jaar in de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 12:04
We zijn inmiddels toe aan de inrichting van de tuin maar hebben geen idee waar we een goede luifel kunnen aanschaffen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Op Google stuit ik vooral op willekeurige aanbieders dus tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:43
Aubergine schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:16:
We zijn inmiddels toe aan de inrichting van de tuin maar hebben geen idee waar we een goede luifel kunnen aanschaffen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Op Google stuit ik vooral op willekeurige aanbieders dus tips zijn welkom!
Je bedoelt gewoon zo'n knikarm scherm? Ik zou dat gewoon bij een lokale partij afnemen die goed aangeschreven staat. Als er dan wat is heb je lokaal een aanspreekpunt. Zo'n somfy afstandsbediening erbij en klaar is kees.

Wij hebben er een met een dichte cassette aan onze huidige woning. Die hangt er nu ruim 10 jaar en op wat vogelpoepjes na is dat ding zo goed als nieuw, dus het heeft eerlijk gezegd ook niet zo veel te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:11
Aubergine schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:16:
Ambiance.

Maar voor de prijs van een knikarm zonnescherm kun je ook 2 airco's nemen en een grote parasol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Wij hebben in het kookeiland een 3 fase perilex, losse groep quooker en losse groep vaatwasser.

Op de wand heb ik een losse groep voor een oven en eentje voor hh apparatuur/licht/koelkast

Nu wil ik in het kookeiland ook nog een wijnklimaatkast hebben en een stopcontact op het eiland. Ook wil ik aan de wand een 2e oven.

Vraag 1; Kan de klimaatkast en het stopcontact in het eiland op een van de eenfase systemen aansluiten zonder problemen?
Vraag 2: Kan ik de 2e oven op de groep voor HH apparatuur aansluiten zonder problemen? Er zit immers geen ander apparaat op met een hoog verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Draakje5 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Ambiance.

Maar voor de prijs van een knikarm zonnescherm kun je ook 2 airco's nemen en een grote parasol.
Wij hebben een aantal jaar geleden bij een lokaal bedrijf een zonnescherm van Sunmaster gekocht (5m breed / 3,5m uitval) en deze was zo’n €2200 inclusief montage.

Onze nieuwbouwwoning heeft ook een tuin op het zuid westen, daar gaan we dan ook zeker weer een zonnescherm laten plaatsen.

Geen idee wat 2 airco’s en een grote parasol kosten. Zag laatst een grote parasol bij een lokaal tuincentrum voor zo’n €950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dj-sannieboy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Wij hebben een aantal jaar geleden bij een lokaal bedrijf een zonnescherm van Sunmaster gekocht en deze was zo’n €2200 inclusief montage.

Onze nieuwbouwwoning heeft ook een tuin op het zuid westen, daar gaan we dan ook zeker weer een zonnescherm laten plaatsen.

Geen idee wat 2 airco’s en een grote parasol kosten. Zag laatst een grote parasol bij een lokaal tuincentrum voor zo’n €950.
Een ambiance zonnescherm van 5m breed x 3.5 diep kostte hier 5000 euro. En dat was tijdens een actieweek bij Ambiance.. 2 aircos heb je voor 3000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
MagniArtistique schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:13:
Wij hebben in het kookeiland een 3 fase perilex, losse groep quooker en losse groep vaatwasser.

Op de wand heb ik een losse groep voor een oven en eentje voor hh apparatuur/licht/koelkast

Nu wil ik in het kookeiland ook nog een wijnklimaatkast hebben en een stopcontact op het eiland. Ook wil ik aan de wand een 2e oven.

Vraag 1; Kan de klimaatkast en het stopcontact in het eiland op een van de eenfase systemen aansluiten zonder problemen?
Vraag 2: Kan ik de 2e oven op de groep voor HH apparatuur aansluiten zonder problemen? Er zit immers geen ander apparaat op met een hoog verbruik.
Oven zou ik op eigen groep plaatsen, wijnklimaatkast verbruikt doorgaans minimaal, vergelijkbaar met koelkast en kan op de rest van de groepen.

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 22-05-2025 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Zonnescherm hebben wij een Stobag Arnex PS2500 met Somfy IO motor, 6 meter breedte. Was in 2022 circa 3600€ inclusief montage na korting.

Als ik hem nu samenstel kom ik op 5500 uit exclusief korting 8)7 Bizar.

@Aubergine, als je schermen gaat vergelijken; vergelijk dan ook dezelfde doeken/kleuren. Een kleurtje kan je zomaar 300-800 meer kosten

[ Voor 43% gewijzigd door Source90 op 22-05-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-05 22:10
Ons huis is een kleine anderhalf jaar geleden opgeleverd. Nu zien wij dat de bakstenen van de schuur loslaten en er een gat ontstaan tussen de muur en de dak reling.

Herstel verzoek is al ingeschoten maar heeft iemand een idee hoe dit kan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjexeAJWFiFGCzC4RUkVF-F73pU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfUFz4VtJkU2OBzt3BBZLIVq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yQMRzMuZYDKI-VweTspZY8c_zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F1LJWYSN17wiYaABtBlphUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:37
Hoepla33 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:14:
Wij waren voor onze huidige woning in aanbouw uitgeloot.

Paar werkdagen na dat bericht mailtje gestuurd naar de makelaar: "heel jammer, hadden serieuze interesse, al hypotheekgesprek gehad etc. etc."

Na een week of 3 nog een keer gebeld en vriendelijk geïnformeerd of ze al wisten of de kopers van onze voorkeurs bouwnummer inderdaad allemaal de aankoop doorzetten en 2 weken later belde de makelaar dat 1 stel was afgehaakt, dus het kan in de praktijk zeker helpen om je interesse kenbaar te maken.

De office manager van de makelaar wist van het mailtje en telefoongesprek ook precies wie we waren, dus een beetje de juiste toon vinden heeft in ons geval zeker geholpen.
Ik heb hetzelfde gedaan nadat we te horen kregen dat we het niet zijn geworden. Heb toen telefonisch contact gezocht en nog een paar keer gemaild. Toevallig afgelopen week nog even gebeld hoe lang de optie periode van de laatste 2 woningen nog loopt.

Gisteren een telefoontje gehad dat een optie was verlopen en dat wij nu een optie krijgen 😀 Ik was iets te vroeg met mijn berichtje op Tweakers haha.

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Wollie91 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:32:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan nadat we te horen kregen dat we het niet zijn geworden. Heb toen telefonisch contact gezocht en nog een paar keer gemaild. Toevallig afgelopen week nog even gebeld hoe lang de optie periode van de laatste 2 woningen nog loopt.

Gisteren een telefoontje gehad dat een optie was verlopen en dat wij nu een optie krijgen 😀 Ik was iets te vroeg met mijn berichtje op Tweakers haha.
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 16:51

rvd50

...................

Sinds kort een nieuwbouw appartement betrokken aan het water. Soms wil ik een (binnendraaiend) raam op kiepstand eigenlijk maar een heel klein beetje opendoen, helaas is daarvoor de wind af en toe te sterk en slaat hij volledig open.

Ik heb bij bouwmarkten, online gezocht, maar niet echt een mooie passende oplossing (zonder te boren) gevonden. Kierr heeft een systeem, maar dat vind ik toch vrij bulky en fragiel.

Iemand die dat anders opgelost heeft?

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:24
Smartbikers schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:31:
Ons huis is een kleine anderhalf jaar geleden opgeleverd. Nu zien wij dat de bakstenen van de schuur loslaten en er een gat ontstaan tussen de muur en de dak reling.

Herstel verzoek is al ingeschoten maar heeft iemand een idee hoe dit kan ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk met het vastslaan van de daktrim al losgeslagen en nu door de spanning opgewipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:45
rvd50 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:30:
Sinds kort een nieuwbouw appartement betrokken aan het water. Soms wil ik een (binnendraaiend) raam op kiepstand eigenlijk maar een heel klein beetje opendoen, helaas is daarvoor de wind af en toe te sterk en slaat hij volledig open.

Ik heb bij bouwmarkten, online gezocht, maar niet echt een mooie passende oplossing (zonder te boren) gevonden. Kierr heeft een systeem, maar dat vind ik toch vrij bulky en fragiel.

Iemand die dat anders opgelost heeft?
Hebben die ramen wellicht een zomer en een winter ventilatie stand? In de winterstand gaan ze in de kiepstand ook minder ver open.

Wij hebben dakkapellen van Ruiter, de draaikiepramen er in hebben in de kiepstand extra ventilatie standen.
Dat mechanisme zit in het deel wat je met de raamhendel bediend. Een vertand plaatje die je tegen een enkele tand zet.
Wellicht kunnen zij je info geven waar dat vandaan komt of in de goede richting sturen hoe zo iets heet?
Kan er online geen plaatje van vinden.

Edit: ook selectwindows heeft zo iets in hun standaard kiepramen (4 extra ventilatiestanden).
Wellicht handig om te achterhalen welk merk draaikiepraam mechanisme je hebt en daar na te vragen?

[ Voor 16% gewijzigd door Rouske op 24-05-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 14:11
Hallo allemaal! Onze nieuwbouwwoning wordt in juli opgeleverd. We hebben voor de volledige woning stalen, stompe binnenkozijnen met scharnieren in plaats van paumelles besteld.

De eerste staan er nu in en dat roept vragen op. Zie de foto. Dit lijkt me een kozijn voor een stompe deur, maar met montagepunten voor paumelles.

Is iemand hier bekend mee? Behalve dat ik hiervoor geen openingen in de stijlen had verwacht, zou ik ook niet weten wat voor scharnier (of paumelle) je hier in moet monteren om een stompe deur te kunnen plaatsen.

Uiteraard ga ik dit met de bouwer bespreken, maar ik heb graag wat voorinformatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-Vn8WVJDVCVSl35jmI-F9gskZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ykyh8qagmPmDeYCsiqGdfbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m1snvSf4n3RIgzkK8nspBfS9i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RucloMvd8IVsp10rOLEI1dTu.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk zulke scharnieren. De tweede rij gaten is voor stellen van het kozijn, daar gaat straks een strip overheen of een dopje op. Die gaten zie je ook aan de andere kant op jouw foto.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 24-05-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bedankt. De schroefgaatjes aan de binnenkant zijn inderdaad om het kozijn aan de wand te klemmen en af te stellen.

Maar v.w.b. de paumelles/scharnieren; jij laat nu zien wat ik wil/verwachtte. Maar het lijkt totaal anders dan wat er op mijn foto staat.

Want hier zie ik de binnenkant van je kozijn en de kopse kant van je deur, lijkt me? Waar zijn die langwerpige inkepingen bij mij aan de buitenkant dan voor?

Het lijkt er voor mij heel sterk op dat ze gewoon een kozijn voor opdekdeuren hebben geplaatst, hoewel het er voor mij uitziet alsof er een stompe deur in de sponning past.

[ Voor 30% gewijzigd door Melvin.P op 24-05-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:08
Melvin.P schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:40:
Hallo allemaal! Onze nieuwbouwwoning wordt in juli opgeleverd. We hebben voor de volledige woning stalen, stompe binnenkozijnen met scharnieren in plaats van paumelles besteld.

De eerste staan er nu in en dat roept vragen op. Zie de foto. Dit lijkt me een kozijn voor een stompe deur, maar met montagepunten voor paumelles.

Is iemand hier bekend mee? Behalve dat ik hiervoor geen openingen in de stijlen had verwacht, zou ik ook niet weten wat voor scharnier (of paumelle) je hier in moet monteren om een stompe deur te kunnen plaatsen.

Uiteraard ga ik dit met de bouwer bespreken, maar ik heb graag wat voorinformatie.
[...]
Zou het ook kunnen zijn, dat de bouwer de meterkast niet meetelt voor de aangepaste kozijnen? En dat hij dat alleen gaat regelen voor de binnendeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Laatst online: 22:04
Melvin.P schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:40:
[Afbeelding]
Volgens mij is dit inderdaad voor paumelles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dank voor jullie hulp. Nee, we hebben expliciet alle deuren omgezet en zo staat het ook per deur gespecificeerd op de order.

Kan ik het, voor zover jullie weten, zo simpel stellen als; dit is voor paumelles dus hier kan geen stompe deur in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Melvin.P schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:59:
Dank voor jullie hulp. Nee, we hebben expliciet alle deuren omgezet en zo staat het ook per deur gespecificeerd op de order.

Kan ik het, voor zover jullie weten, zo simpel stellen als; dit is voor paumelles dus hier kan geen stompe deur in?
Dit zijn onze stalen stompe kozijnen met stompe deur.
Misschien heb je er iets aan. Ziet er hetzelfde uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiAL-cTeh_JYC0VgaDCbK1D6dPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FV86fSbiMf89HGOPuZiJ8ekw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-0b20G8wUxOeB9SysPOevXk0v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ibv2w3es2EiMEtoBSLcsoHWR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hstCKRuqq-2dYLdi0k8qEFSQLKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5QmTfi9u5coHMa6zgIfNf5h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 25-05-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bingo. Lijkt me overduidelijk dat dit is wat men bij mij wil plaatsen. Volgens mij zijn dit echter paumelles, en ik heb expliciet scharnieren besproken en op de orderbevestiging staan. Ze mogen dus weer een mailtje van mij verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Melvin.P schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:30:
Bingo. Lijkt me overduidelijk dat dit is wat men bij mij wil plaatsen. Volgens mij zijn dit echter paumelles, en ik heb expliciet scharnieren besproken en op de orderbevestiging staan. Ze mogen dus weer een mailtje van mij verwachten.
Als ik even snel zoek op scharnieren, paumelles en het verschil daartussen lijkt het alsof er bij stalen kozijnen meestal paumelles gebruikt worden.

Jij verwacht iets als dit? https://berkvensshop.nl/a...er-verzinkt-linksdraaiend / https://berkvensshop.nl/b...er-verzinkt-linksdraaiend

[ Voor 13% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-05-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:37
Melvin.P schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:30:
Waarom zou je persé scharnieren willen en geen paumelles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Waarom ik scharnieren wil in plaats van paumelles; omdat ik het mooier vind, maar dat is natuurlijk puur een kwestie van smaak.

In de winkel is het ook expliciet over scharnieren gegaan, en over de verschillen met paumelles. Op de order wordt eveneens over scharnieren gesproken, dus die verwacht ik dan ook te krijgen.

Specifiek ben ik van deze uitgegaan, omdat we kozijnen en deuren van dit merk krijgen en deze bedoeld zijn voor stalen kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Laatst online: 22:04
Die zijn voor een Match kozijn en bij jou staat waarschijnlijk een Polynorm kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dank hiervoor. Ik kon het zelf online niet vinden.

(Nog) wat meer context. In twee kozijnen willen we zelf deuren met eikenfineer laten plaatsen. Ik denk (verwachting/aanname) dat deze paumelles daarvoor niet geschikt zijn. Bij de andere deuren zou ik er wel oké mee kunnen zijn. Maar het blijft voor mijn gevoel niet wat is overeengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
Melvin.P schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:25:
In de winkel is het ook expliciet over scharnieren gegaan, en over de verschillen met paumelles. Op de order wordt eveneens over scharnieren gesproken, dus die verwacht ik dan ook te krijgen.
Wij kregen van de deurenleverancier een compleet overzicht met alle per ruimte per deur een specificatie welk kozijn, scharnier, deur en beslag werd toegepast, waar ook expliciet voor getekend moest worden.

Hebben ze dat niet voor jou opgesteld?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Waarom ik scharnieren wil in plaats van paumelles; omdat ik het mooier vind, maar dat is natuurlijk puur een kwestie van smaak.

Specifiek ben ik van deze uitgegaan, omdat we kozijnen en deuren van dit merk krijgen en deze bedoeld zijn voor stalen kozijnen.
Ik zie echt weinig verschil tussen de “scharnieren” die jij linkt en die van @Draakje5. Volgens mij zijn het trouwens beide paumelles, en kan je de deur er rustig omhoog uitwippen. Hier in een houten kozijn zitten scharnieren die uit 3 onderdelen bestaan. Deel vast aan kozijn, deel vast aan deur en een losse pin die er van bovenaf in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Nee, dus die tip zal ik ze ook geven.

Zei net ook tegen mijn vriendin; toch weer wat van geleerd. We dachten al scherp en kritisch te zijn, maar inderdaad, volgende keer specifieker vastleggen wat we afspreken. Een woordje is niet genoeg; artikelnummers en afbeeldingen.

De betreffende showroom had niet eens een voorbeeld van een stomp, stalen kozijn. Ook de meeste deuren die ze als pakket aanbieden waren niet te zien, je moest het doen met een plaatje vanuit de gids en één algemeen voorbeeld waar je dan je fantasie een beetje op moest loslaten. Ik snap dat je niet alle mogelijke opties kunt laten zien maar achteraf was het eigenlijk wel erg gelimiteerd. Zie hier de verwachtingen en teleurstellingen die je daarmee kan voorkomen.

Uit de reacties maak ik op; smaken en ideeën verschillen. En dat is goed. Ik ben blij met deze duidelijkheid. Ik ga er enigszins hard in; we hadden scharnieren afgesproken, dus regel scharnieren. Maar ik verwacht die discussie te verliezen en dan gaat het mij vooral om het vinden van een oplossing voor de twee kozijnen waarin we zwaardere deuren willen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Stompe stalen kozijnen worden ook nauwelijks verkocht werd mij verteld. Meestal neemt men dan hout.

Wij hebben boven bewust voor staal gekozen ivm onderhoud en beter bestand tegen vocht in de badkamer. Maar beneden is alles hout (met scharnieren).

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 25-05-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Hebben we straks toch iets wat bijna niemand heeft. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niet alle scharnieren zijn Paumelles maar alle Paumelles zijn scharnieren. Ik hoop dus dat het goed staat omschreven ;) het scharnier waar je naar linkt is trouwens ook een paumelle. @Melvin.P

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 25-05-2025 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:17
Draakje5 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:36:
Stompe stalen kozijnen worden ook nauwelijks verkocht werd mij verteld. Meestal neemt men dan hout.

Wij hebben boven bewust voor staal gekozen ivm onderhoud en beter bestand tegen vocht in de badkamer. Maar beneden is alles hout (met scharnieren).
Wat voor een onderhoud heb je dan aan houten binnenkozijnen? En als je hardhouten kozijnen hebt dan krijg je daar in de badkamer echt geen problemen mee. Maargoed dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak en voorkeur. Ik zou persoonlijk altijd voor hardhouten kozijnen met stompe deuren kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Iets met verf. Ook wat gevoeliger voor beschadigingen/deukjes in mijn beleving.
Hier gekozen voor stompe metalen.

@Melvin.P , wat voor deuren wil je eraan hangen, dat deze (3-voudige) paumelle niet kunnen dragen? Dit zijn geen woningbouw paumelle, hier hangen er ook deuren van ruim 50kg aan (open trap, slaapkamer deuren zijn geluidswerend).

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 25-05-2025 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
Source90 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:55:
Iets met verf. Ook wat gevoeliger voor beschadigingen/deukjes in mijn beleving.
Hier gekozen voor stompe metalen.

@Melvin.P , wat voor deuren wil je eraan hangen, dat deze (3-voudige) paumelle niet kunnen dragen? Dit zijn geen woningbouw paumelle, hier hangen er ook deuren van ruim 50kg aan (open trap, slaapkamer deuren zijn geluidswerend).
En op een stalen kozijn zit geen verf? Daar kun je net zo goed beschadigingen op krijgen en dan kun je het ook gaan schilderen om weer netjes te krijgen. Ik denk echt oprecht dat daar 0 verschil in zit, maar laat me graag van het tegendeel overtuigen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
maussert schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:01:
[...]

En op een stalen kozijn zit geen verf? Daar kun je net zo goed beschadigingen op krijgen en dan kun je het ook gaan schilderen om weer netjes te krijgen. Ik denk echt oprecht dat daar 0 verschil in zit, maar laat me graag van het tegendeel overtuigen :P
  • De meeste stalen kozijnen zijn gepoedercoat en niet geverft
  • Hout is minder stabiel dan staal
  • Hout is zachter dan staal
maar ik zou voor hout kiezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
maussert schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:01:
[...]

Die van ons zijn gepoadercoat, dat is wel wat “steviger” dan schilderwerk. Werd ook verkocht als “onderhoudsvrij en kras- en stootvast”.
In onze raamkozijnen zaten na een paar weken al wat butsjes en andere plekjes, gordijntje ophangen, iets te ruw met inmeten, etc. Dat is gewoon hardhout, desondanks een stuk zachter dan staal.

Zijn nu alvast maar een spaarpot aan het aanleggen om al het hout te laten schilderen, verf vanuit de bouw vind ik sowieso maar so-so. :')
Ben blij dat de kozijnen dan de deuren overgeslagen kunnen worden. Akoestiek hebben we op een andere manier opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:40
Draakje5 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:36:

Hier ook de combinatie stomp met staal gekozen, voornamelijk vanwege budgettaire redenen niet voor hout gegaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 08:53

Wij hebben dezelfde "scharnieren" in onze woning.

We hebben niet de keuze gekregen om deze aan te passen voor de meterkast aangezien die niet door Svedex geleverd was. (Daarom dus ook niet over nagedacht :) ) Overigens werden ze op de bestelwebsite van Svedex als scharnieren benoemd, terwijl de monteur van Svedex later het over paumelles had op het opdrachtformulier voor naherstel.

We zijn er voor alle andere deuren overigens nog steeds blij mee aangezien ze mooi passen bij het gekozen deurbeslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHBCDmjVgylQH7MQ0t8cULiFiDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WprpmI9dZBhcQcatlbxPppzI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:22
Hallo allemaal,

Ik krijg over 2 maanden mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik wil over de gehele begane grond spotjes, waardoor ik ga werken met een verlaagd plafond. Ik wil alles dimbaar hebben. De kleuren refereren aan zones, en de drie rode met kruisjes moeten met sensor worden. De hobbyruimte wordt een werkkamer met een wit bureau van 160cm breed met 2 beeldschermen. Ik werk daar 90% van mijn tijd.
Is dit een beetje oke? Of is het teveel? Te weinig?
En voor hoeveel kw en lumen moet ik gaan? Ik heb er zelf vrij weinig verstand van (ben een vrouw HAHA).
Hebben jullie nog opmerkingen/verbeterpunten?
Edit; ik zie dat de maatvoering niet duidelijk is.

Breedte keuken is 5,74, lengte 5,2
Breedte Woonkamer is ook 5,74, lengte 3,80
De erker is 3,26 breed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1M6NnLX80q-MYOROx0cjK2a9NU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JAx3jrupvPZVKFCNY1A4MsrD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Nutella op 26-05-2025 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:55
Nutella schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:11:
Hallo allemaal,

Ik krijg over 2 maanden mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik wil over de gehele begane grond spotjes, waardoor ik ga werken met een verlaagd plafond. Ik wil alles dimbaar hebben. De kleuren refereren aan zones, en de drie rode met kruisjes moeten met sensor worden. De hobbyruimte wordt een werkkamer met een wit bureau van 160cm breed met 2 beeldschermen. Ik werk daar 90% van mijn tijd.
En voor hoeveel kw en lumen moet ik gaan? Ik heb er zelf vrij weinig verstand van (ben een vrouw HAHA).

De erker is 3,26 breed

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Bedenk ook even of je nog bijvoorbeeld kasten gaat plaatsen ergens. Dan wil je de spotjes namelijk iets meer "van de kant" hebben dan wanneer er geen kasten komen.
En of je bijvoorbeeld bepaalde plekken blijvend wilt uitlichten of juist alleen maar als sfeerverlichting in wilt zetten.
Mijn motto is geweest destijds: teveel licht kun je (weg) dimmen, te weinig licht doe je niets aan.

Vrienden van ons hebben alles 2700K maar dat vinden wij "te koud" , Hier heb ik alles dim-to-warm en dus vanaf 1800K tot 2700K.

Boven een eettafel heb ik bijvoorbeeld gewoon nog 2 hanglampen, dat geeft ook net iets meer sfeer dan spotjes. Zelfde met een bar, ook daar heb ik losse hanglampen.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 26-05-2025 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:03
Nutella schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:11:
Hallo allemaal,

De erker is 3,26 breed

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Plaatsing hangt af van je meubels aan de wand, of werkbladen bij de keuken e.d. Je wilt het spotje niet boven de kast hebben en ook niet boven je sta-plek (dan creeer je je eigen schaduw)

Ik zou wel meer zones kiezen. Nu schakel je werkkamer alles in 1, maar ook woonkamer alles in 1 keer, idem met de keuken. Mijn ervaring is dat je wilt varieren met licht en dan kunnen meerdere zones helpen.

Houd ook rekening met verschillende soorten licht. De spotjes zullen niet alles kunnen doen, maar een basis verlichting kunnen ze zeker doen.
Wellicht dat je daarnaast nog spot/lees verlichting , bijvoorbeeld naast een stoel. Dat zijn dan vaak losse lampen via een stopcontact.
Ook sfeer verlichting is vaak via losse lampen.

De optelsom bepaalt of je wel / niet genoeg hebt.
Mijn vermoeden is dat je meer dan genoeg spotjes hebt als je ook andere type verlichtingen gebruikt..

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Laatst online: 21:28
Wij hebben eind deze week onze eerste (en enige) kijkdag,

Het is spannend voor het eerst ons huis in het echt van dichtbij zien.

We gaan alles opmeten, en met karton een inbeelding maken waar grote stukken zouden komen te staan.

Zijn er verder nog zaken die we kunnen doen? Of tips waar op te letten?

We dachten aan een 360 foto oid, of we daar een app voor kunnen vinden, of een inmeting met de telefoon met de Lidar scan, maar wellicht zitten we weer te moeilijk te doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Check in ieder geval of het meerwerk wat je hebt gekocht uitgevoerd is. Handiger als dat eventueel nog voor oplevering recht gezet kan worden, dan in de weken erna als je al werkzaamheden hebt gepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:00
_dizzy_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:02:
Wij hebben eind deze week onze eerste (en enige) kijkdag,

Het is spannend voor het eerst ons huis in het echt van dichtbij zien.

We gaan alles opmeten, en met karton een inbeelding maken waar grote stukken zouden komen te staan.

Zijn er verder nog zaken die we kunnen doen? Of tips waar op te letten?

We dachten aan een 360 foto oid, of we daar een app voor kunnen vinden, of een inmeting met de telefoon met de Lidar scan, maar wellicht zitten we weer te moeilijk te doen :D
Ik raad je aan foto en video-opnamen van al je wanden en indien zichtbaar ook de vloerverwarming te maken. Eea afhankelijk van hoever de bouw is gevorderd.
De redenen daarvoor zijn al veelvuldig besproken in dit topic. Zoek maar op mijn bijdragen voor een aantal voorbeelden.

[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 26-05-2025 19:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melvin.P
Inmiddels gaat het in dit topic over leukere dingen, maar ik bedank graag nog even voor de hulp bij mijn onduidelijkheden rondom de kozijnen/scharnieren in onze nieuwe woning.

Inmiddels heb ik de leverancier gesproken en ben ik een hoop wijzer. De stalen kozijnen zijn niet zoals de binnendeuren van Svedex, maar van Andusta.

Er zullen zogeheten insteek-scharnieren toegepast worden, zie ook de foto’s. Dit heb ik kennelijk als zodanig in de showroom kunnen zien, dus mij hoor je niet meer klagen.

Ik ben hier ook gewoon content mee, vind het net iets mooier dan een paumelle. Een bladscharnier vind ik nog net iets fraaier, maar dan had ik beter moeten opletten.

Ook hebben ze mij kunnen geruststellen dat drie van deze scharnieren prima een deur van 25-30 kilo kan dragen, ze spraken zelfs over meer dan 85 kilo.

De feedback, dat uitschrijven van alle details per deur meer duidelijkheid kan geven, werd ook ter harte genomen.

Ik kan weer gerustgesteld uitkijken naar het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfwKSnU6c1ouCVrKIvJYslJq1vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FISoPvs6Grrx5yKl5TZDhq0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGioy7A1Gxx0brghM39lH_yUkXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0HdvSWfGYGVltlTn6xR88iX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:45

Nicap

Tsssk....

Ik zie persoonlijk weinig verschil met een paumelle, maar dat wel wel aan mij liggen. Deze steekt toch net zover uit? Of komt dat door de closeup, dat kan ook.
Maar niks mis met een paumelle, dus beide prima.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Dit lijkt mij inderdaad verder uit te steken en minder stevig, als het inderdaad enkel met een stukje metaal erin wordt geschoven en klemt op het gewicht.
Ieder wat wils :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:24
Als vervolgvraag op de deurendiscussie, wij staan nu ook voor de keuze wat te doen met de binnendeuren, voor ons via Berkvens. Standaard deur is een opdekdeur in een stalen kozijn. De meerprijzen voor upgrades per deur: +150 euro staal stomp, +600 euro hout stomp, +900 euro hout stomp met verdekt scharnier.

Wij willen sowieso alles in minimaal staal stomp uitvoeren. We vinden de verdekte scharnieren het mooiste maar vinden de meerprijs wel echt fors voor iets wat je waarschijnlijk na 2 weken al niet meer ziet als je er woont. Ook hebben die verdekte scharnieren volgens mij wel iets van praktische nadelen: ze zijn minder sterk, minder makkelijk te stellen, en de openingshoek is niet altijd 180 graden (al weet ik niet of dit van toepassing is op het scharnier van Berkvens).

Wat wij ons afvragen op basis van jullie ervaringen:
1) Wat zijn nou de nadelen van een stalen kozijn, voornamelijk dat het minder massa heeft en daarmee meer gehorig is, of ook nog iets anders?
2) Is het 'gek' om stalen en houten kozijnen te mixen op dezelfde overloop?

Toen wij een paar maanden terug de deuren in een showroom hebben gezien vonden wij het in ieder geval moeilijk om een duidelijk verschil waar te nemen tussen het stalen en houten kozijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55
Tiuri schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:28:
Als vervolgvraag op de deurendiscussie, wij staan nu ook voor de keuze wat te doen met de binnendeuren, voor ons via Berkvens. Standaard deur is een opdekdeur in een stalen kozijn. De meerprijzen voor upgrades per deur: +150 euro staal stomp, +600 euro hout stomp, +900 euro hout stomp met verdekt scharnier.

Wij willen sowieso alles in minimaal staal stomp uitvoeren. We vinden de verdekte scharnieren het mooiste maar vinden de meerprijs wel echt fors voor iets wat je waarschijnlijk na 2 weken al niet meer ziet als je er woont. Ook hebben die verdekte scharnieren volgens mij wel iets van praktische nadelen: ze zijn minder sterk, minder makkelijk te stellen, en de openingshoek is niet altijd 180 graden (al weet ik niet of dit van toepassing is op het scharnier van Berkvens).

1) Wat zijn nou de nadelen van een stalen kozijn, voornamelijk dat het minder massa heeft en daarmee meer gehorig is, of ook nog iets anders?

Toen wij een paar maanden terug de deuren in een showroom hebben gezien vonden wij het in ieder geval moeilijk om een duidelijk verschil waar te nemen tussen het stalen en houten kozijn..
toon volledige bericht
Hier waren alle deuren vanuit de oplevering opdek met kozijnen van staal. Na verbouwing beneden deuren van hout volledig vlak met houten kozijnen. Ik vind het een hele flinke verbetering. Kost idd wel wat. Anders alleen beneden die die duurste optie nemen. Ik zou het zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:47

toon volledige bericht
Wij hadden niet de keus voor stomp staal anders hadden we dat gedaan. We hebben gezien budget gekozen voor beneden hout stomp en boven standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012

toon volledige bericht
Voor mijn gevoel zit er (tegenwoordig?) weinig verschil tussen en lijkt de keuze beïnvloed vanuit vroeger.

Ter illustratie: Toen wij voor onze nieuwbouwwoning een keuze moesten maken hadden we geen idee en besprak ik dit met mijn ouders. Zij gaven aan altijd voor een houten kozijn te kiezen, het verschil zou je namelijk echt wel zien.

Drie weken later bezochten we de showroom van Berkvens, met de verwachting dat we een flink vers chil tussen de kozijnen zouden waarnemen. Zoals je zelf al zegt: het verschil is met het blote oog niet waar te nemen.

Dan komt het neer op €6.000 extra voor wat meer demping van geluid plus het vereiste onderhoud iedere x jaar voor houten kozijnen.

Er zullen mensen vast heel anders over denken, maar na het bezoeken van de showroom was onze keuze heel snel gemaakt.. wij hebben wél voor de stompe deuren gekozen omdat we dat veel mooier (en moderner) vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Bedankt voor de inzichten!

In de praktijk hoe vaak moeten een hardhouten binnendeurkozijn dan onderhouden (geschuurd/geverfd) worden? En ik neem aan dat onderhoud eerder nodig is voor een kozijn in een natte ruimte zoals de badkamer?

ChatGPT zegt dat onderhoud nodig is na3-5 jaar of naar behoefte. 3-5 jaar vind ik zelf best snel.. dus ben benieuwd naar jullie niet-chatbot-praktijk-ervaringen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:54
Bwuk schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:26:
[...]

Dag,

NEN3569 is een norm die eisen stelt aan de veiligheidsbeglazing, maar is geen wettelijke verplichting (afhankelijke van de gebruiksfunctie). Wel wordt het in de praktijk vaak toegepast, dit in het kader van zorgplicht. Vanwege kostenoverwegingen wordt het door sommige bouwers uit de "basis" gelaten.

Wel moet de constructie voldoen aan de NEN-EN 1991-1-1 en NEN-EN 1990 (NEN 6702) wat concreet betekent dat de beglazing op de 1ste en 2de verdieping gewoon doorvalveilig uitgevoerd dienen te worden in de basis. Dat wil zeggen doorvalveilige beglazing of een glazen doorvalscherm zoals bij jullie op de tekening staat.

De optionele meerprijs zou dan ook alleen van toepassing zijn op de beglazing voor de kozijnen/schuifpui etc. op de begane grond die waarbij het glas onder de <850 mm uitkomt en de beglazing voor de draaivaldeuren op de 1ste en 2de verdieping waar nu al een hardglazen doorvalscherm voorzit.
toon volledige bericht
Inmiddels is er duidelijkheid vanuit de aannemer en makelaar. Inderdaad de 1e en 2e verdieping worden voorzien van doorvalveilige beglazing. Ook de deuren achter het doorvalscherm.
De meerwerk optie is enkel voor de begane grond van toepassing. Ondanks dat er de gehele woning staat vermeld.

Nogmaals bedankt! :)

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:37
Tiuri schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:48:
Bedankt voor de inzichten!

In de praktijk hoe vaak moeten een hardhouten binnendeurkozijn dan onderhouden (geschuurd/geverfd) worden? En ik neem aan dat onderhoud eerder nodig is voor een kozijn in een natte ruimte zoals de badkamer?

ChatGPT zegt dat onderhoud nodig is na3-5 jaar of naar behoefte. 3-5 jaar vind ik zelf best snel.. dus ben benieuwd naar jullie niet-chatbot-praktijk-ervaringen :+
DAt hangt natuurlijk helemaal van het gebruik af. Wij wonen nu 4 jaar en hebben hardhouten binnenkozijen. Ziet er allemaal nog strak uit. Maar als je kleine kinderen hebt die met hun fietsje binnen tegen de kozijnen aanrijden zal het anders zijn. Ik verwacht de eerst 10 jaar nog geen onderhoud aan mijn kozijnen te hebben. Volgens mij zal de enige reden zijn waarom je wilt verven beschadigingen zijn, of je bent toe aan een nieuw kleurtje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:54

toon volledige bericht
Hier in huis stalen kozijnen. Wel geupgrade naar stomp. Dit was 6 jaar geleden. Kwa uiterlijk vind ik het allemaal helemaal prima, niet heel veel anders als hout.
Echter geluid technisch vind ik het minder. Klinkt hol en metaal, maar ook dit valt uiteindelijk wel mee. Vind ik hout mooier klinken, ja. Heb ik daar 6k voor over in mijn nieuwe woning... hoogst waarschijnlijk niet.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 23:54
Misayo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:23:
[...]

18 euro was wel op basis van als 5 anderen uit het project ook diensten afnamen.

***members only***

Wij neigen nog steeds meer richting Renovlies, is net zo duur als we accentkleur en toevoegen en de 'showroom' van de Renovlies zag er echt gewoon prachtig uit
In een showroom is het natuurlijk op een perfecte ondergrond geplakt.
Op de betonnen buitenmuren ziet het er bij ons heel strak uit maar op de binnenmuren zie je ondanks dat er flink geschuurd is zo hier en daar toch duidelijk de gestapelde gipsblokken. Houd daar dus rekening mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-LQFuKqWZa-FZJfj9zoabGsJ3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnyR0niIdRupICzWtiHNlFOe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Om hier even op aan te haken, in plaats van de gipsblokken is het bij ons houten binnenmuren (prefab)
Hier zitten dus flinke naden in. Wij dachten erover om dit " gewoon" op te vullen met houtvuller oid.

Of denken jullie dat we het dan verkeerd aanpakken? We gaan ook voor renovlies, en zouden toch wel graag een zo strak mogelijk resultaat genereren.
Nadeel is dat zodra de plint eraf is je eronder een open stuk hebt, wij vinden dit sowieso al een hele gekke keuze vanuit de bouw, maar goed....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dx6UNdTl9XgBuHNsBVlC31cbWn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Hv69oaXlritJf6yggcw1ixG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YriKvio5Djsly1UVOiUicti4LY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQJreyXBWlT6ZF5oKcDAUitF.jpg?f=fotoalbum_large
(Een foto zoals deze betreft één langere binnenmuur die de hal met de woonkamer en keuken scheidt; de andere wand bevindt zich boven tussen twee slaapkamers.)

Kortom, we weten niet zo goed wat we er nu mee aan moeten, en hoe we dit echt netjes krijgen. Tot dusver zijn we wat teleurgesteld in hoe het er uit ziet op het moment, we hadden een betere hoop bij prefab beton.

Of is het verstandig om gelijk zo een muurtje eruit te slopen en er zelf een gipswand van te maken? (komt wel een keuken tegenaan (geen bovenkasten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
_dizzy_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:03:
Om hier even op aan te haken, in plaats van de gipsblokken is het bij ons houten binnenmuren (prefab)
Hier zitten dus flinke naden in. Wij dachten erover om dit " gewoon" op te vullen met houtvuller oid.

Of denken jullie dat we het dan verkeerd aanpakken? We gaan ook voor renovlies, en zouden toch wel graag een zo strak mogelijk resultaat genereren.
Nadeel is dat zodra de plint eraf is je eronder een open stuk hebt, wij vinden dit sowieso al een hele gekke keuze vanuit de bouw, maar goed....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Een foto zoals deze betreft één langere binnenmuur die de hal met de woonkamer en keuken scheidt; de andere wand bevindt zich boven tussen twee slaapkamers.)

Kortom, we weten niet zo goed wat we er nu mee aan moeten, en hoe we dit echt netjes krijgen. Tot dusver zijn we wat teleurgesteld in hoe het er uit ziet op het moment, we hadden een betere hoop bij prefab beton.

Of is het verstandig om gelijk zo een muurtje eruit te slopen en er zelf een gipswand van te maken? (komt wel een keuken tegenaan (geen bovenkasten)
toon volledige bericht
Voor een stacaravan heel normaal toch? Of is dit geen stacaravan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Scheelt wel frezen, gewoon kabeltje onderlangs trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
KerstRunner schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:08:
[...]

Voor een stacaravan heel normaal toch? Of is dit geen stacaravan..
Nee helaas, een huis van 450K Prefab beton. Het staat zo in de omschrijving:
Panelen met kanaalspaanvulling, HDF toplaag, wit gegrond. Panelen uitgevoerd met
vellingkant, paneelnaad in het zicht. Panelen doorlopend boven de montagekozijnen

Ik had alleen niet dit verwacht... Maar een gewone houten wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:55
Sorry. Voutje.

[ Voor 98% gewijzigd door devriesjande op 28-05-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_dizzy_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Het lijkt wel zo'n kantoorwandje wat ze met een dag weer anders plaatsen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Wolly schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:31:
[...]

Het lijkt wel zo'n kantoorwandje wat ze met een dag weer anders plaatsen :'(
Lijkt wel zo inderdaad, als we van te voren een concept hadden hoe dit daadwerkelijk zou zijn hadden we andere keuzes gemaakt ben ik bang. Ik zou op dit moment prefab niet aanraden qua bouw.

We weten ook gewoon niet echt wat we nu moeten, ik ben daarom wellicht hopelijk op zoek naar tips of ervaringsverhalen, geen idee eigenlijk. We waren nogal beduusd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_dizzy_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:35:
[...]

Lijkt wel zo inderdaad, als we van te voren een concept hadden hoe dit daadwerkelijk zou zijn hadden we andere keuzes gemaakt ben ik bang. Ik zou op dit moment prefab niet aanraden qua bouw.

We weten ook gewoon niet echt wat we nu moeten, ik ben daarom wellicht hopelijk op zoek naar tips of ervaringsverhalen, geen idee eigenlijk. We waren nogal beduusd.
@Toppe had destijds wel gelijk, het zijn inderdaad van die Faay-achtige kantoorwanden.
Je zou op elke naad een lat kunnen monteren in een andere kleur, dan lijkt het net of je er over hebt nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
[...]

Is dit in het hele huis zo, of alleen op enkele plekken?

Ik denk dat als je het gaat dichtplamuren je onvermijdelijk scheuren gaat krijgen. Weet ook niet echt of je het lekker kunt behangen. Kun je er geen gipsplaten overheen zetten en dat strak afwerken?

Misschien nog even info over afwerking inwinnen bij de bouwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Blurk62 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:36:
[...]

Op de betonnen buitenmuren ziet het er bij ons heel strak uit maar op de binnenmuren zie je ondanks dat er flink geschuurd is zo hier en daar toch duidelijk de gestapelde gipsblokken. Houd daar dus rekening mee.
[Afbeelding]
Na aanleiding van deze foto begin ik te twijfelen of wij wel voor renovlies moeten gaan, aangezien ons huis met behulp van kalkzandstenen blokken gebouwd wordt.

Hoeveel gram is het renovlies bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
maussert schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:16:
[...]

Is dit in het hele huis zo, of alleen op enkele plekken?

Ik denk dat als je het gaat dichtplamuren je onvermijdelijk scheuren gaat krijgen. Weet ook niet echt of je het lekker kunt behangen. Kun je er geen gipsplaten overheen zetten en dat strak afwerken?

Misschien nog even info over afwerking inwinnen bij de bouwer?
Het betreft 3 tussenmuren, de rest is allemaal beton.

We denken er nu zelfs aan om dit soort muurtjes er maar gewoon meteen uit te slopen en zelf een gipswandje neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
[...]

Nou om prefab af te raden omdat er zo’n wand wordt geplaatst is wel wat extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tjubbie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:49:
[...]

Nou om prefab af te raden omdat er zo’n wand wordt geplaatst is wel wat extreem.
Hij heeft in dit topic wel meer redenen genoemd. Geen gaten boren in badkamer, maximale dikte wandbekleding badkamer, iets met wandpanelen ipv tegels begreep ik.

Het komt op mij over als een bouwwijze met nadelen tegenover normale bouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjubbie
Wolly schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Hij heeft in dit topic wel meer redenen genoemd. Geen gaten boren in badkamer, maximale dikte wandbekleding badkamer, iets met wandpanelen ipv tegels begreep ik.

Zou het dan niet aan die aannemer kunnen liggen. Bij anderen lees ik dat namelijk niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:05
Dj-sannieboy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:28:
[...]

Na aanleiding van deze foto begin ik te twijfelen of wij wel voor renovlies moeten gaan, aangezien ons huis met behulp van kalkzandstenen blokken gebouwd wordt.

Hoeveel gram is het renovlies bij jullie?
Hebben wij ook maar zien helemaal niks van de blokken terug. Lijkt mij gewoon heel dun renovlies of de kaldzandsteenblokken zijn niet goed opgevuld en geschuurd als voorbereiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _dizzy_
[...]

Klopt, het is meer dan alleen de wand, het is ons eerste nieuwbouwhuis, dus qua verwachting waren we redelijk blanco, we hebben de omschrijving gelezen, en bedachten dat het wel meeviel, en zijn er toch voor gegaan, na ook geruststellingen vanuit het bouwbedrijf.

Nu hebben we dus een kijkdag gehad, en zijn toch wel geschrokken. Het lijkt alsof op heel veel punten shortcuts zijn gebruikt, waaronder de wanden tussen de kamers, we halen de plinten weg en zit gewoon een groot gat.

De badkamer is ook een prefabconcept, het zag er echt uit als een campingbadkamer die in dat soort busjes staan, zo voelde het ook. Zelfde met de toilet, niemand van heel de rij woningen was onder de indruk ervan.

Al met al zijn we teleurgesteld. We maken er wel wat van, maar het gaat ons meer kosten dan begroot.

Bedrijf heet Morgenwonen van VolkerWessels.

We hebben een aantal fotos genomen:
https://imgur.com/a/FaBowE5

[ Voor 4% gewijzigd door _dizzy_ op 29-05-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Iedereen bedankt voor de input over staal vs. hout voor de kozijnen van de binnendeuren. Iets wat ik mij zelf heb gerealiseerd is dat ik denk dat je in een showroom ook minder het verschil in gevoel en geluid ervaart dan als ze eenmaal in je huis afgemonteerd zijn. Misschien toch een lichte voorkeur voor stomp hout dan.

Wel nog een laatste vraag hierover, het kromtekken van deuren: Ik lees wat mixed verhalen op internet, dat de kans op kromtrekken met een houten kozijn wel groter is dan met een stalen kozijn. Ergens wel logisch, maar is dit nog een extra aandachtspunt in de keuze? Iemand ervaringen?

In dit topic heb ik al wel gelezen (dank!) dat via Woningborg er sowieso een beperkte garantie wordt afgegeven op kromtrekken, maar ook dat er met stuccen (zijn wij van plan te laten doen, danwel dunpleister) veel vochtigheid in huis komt en dat dit ook weer een factor kan zijn..

Ik ga sowieso na het hemelvaartsweekend nog even met Berkvens bellen om meer informatie over de verdekte scharnieren op te vragen en zal dan ook meteen dit kromtrekken meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:05
_dizzy_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Klopt, het is meer dan alleen de wand, het is ons eerste nieuwbouwhuis, dus qua verwachting waren we redelijk blanco, we hebben de omschrijving gelezen, en bedachten dat het wel meeviel, en zijn er toch voor gegaan, na ook geruststellingen vanuit het bouwbedrijf.

Nu hebben we dus een kijkdag gehad, en zijn toch wel geschrokken. Het lijkt alsof op heel veel punten shortcuts zijn gebruikt, waaronder de wanden tussen de kamers, we halen de plinten weg en zit gewoon een groot gat.

De badkamer is ook een prefabconcept, het zag er echt uit als een campingbadkamer die in dat soort busjes staan, zo voelde het ook. Zelfde met de toilet, niemand van heel de rij woningen was onder de indruk ervan.

Al met al zijn we teleurgesteld. We maken er wel wat van, maar het gaat ons meer kosten dan begroot.

Bedrijf heet Morgenwonen van VolkerWessels.

We hebben een aantal fotos genomen:
https://imgur.com/a/OCe2Cn0
toon volledige bericht
Ligt misschien aan mij, maar ik krijg geen foto’s te zien. Alleen reclametroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Het heeft één groot voordeel: het is goedkoop. Het is moeilijk voor te stellen, maar 450K (incl. grond) voor een rijtjeshuis is een koopje anno 2025.

Neemt niet weg dat het een domper is om dit aan te treffen bij een kijkdag als je het niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
_dizzy_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:05:
Daar kan je ze nog wel op aanspreken: Je verwachting op basis van hun uitspraken blijkt nu niet te kloppen.

Weet je toevallig of er meerdere kopers in het project zijn met hetzelfde gevoel? Samen sta je namelijk een stuk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:41
Maar dat soort wanden heeft toch niks met prefab te maken?

Wij zijn nu ons tweede nieuwbouw prefab huis aan het bouwen maar in beide huizen zijn de binnenmuren niet zoals bij jou. Geen idee hoe die stenen/blokkers precies heten bij ons.
Maar dit zijn onze binnenmuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtanpebCWUXHKwBBjJ7VY8icSbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH8KHLXarqmey9jINgXyVDFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:02
auditor86 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:16:

Wij zijn nu ons tweede nieuwbouw prefab huis aan het bouwen maar in beide huizen zijn de binnenmuren niet zoals bij jou. Geen idee hoe die stenen/blokkers precies heten bij ons.
[Afbeelding]
Deze binnenmuren lijken meer op Ytong panelen. Ze worden in onze nieuwe woning ook toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]
Die wand van jou wordt nog glad gemaakt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Blik1984 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Ligt misschien aan mij, maar ik krijg geen foto’s te zien. Alleen reclametroep
Excuus, nogmaals geprobeerd

https://imgur.com/a/FaBowE5

Zijn flink wat foto's wellicht dat de upload niet lekker ging oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_

[Afbeelding]
Zo iets is dus wat ik ervan had verwacht, we hadden gezocht naar voorbeeld woningen die op een prefab manier zijn gebouwd, wat je hier ziet zagen we veel, dus wellicht te naïef, maar zo iets zat dus in ons hoofd qua verwachting, niet deze campingwanden.

Qua locatie zitten we in de buurt van boeren dorpen in Brabant, niet de randstad oid. Hier koop je nog steeds een normale rijwoning voor tussen de 3 en 4 ton. Ik heb net ons huis verkocht, rij woning (verbouwd in 2017) voor 300K.

Er loopt nog een nieuwbouw project in de buurt (vorig jaar) dit was normale bouw, daar gingen de woningen voor ongeveer dezelfde prijs, hier waren we niet uitgeloot, dus daarom dit project.

Nu we alles hebben gezien, en als ik van te voren wijzer was geweest, denk ik niet dat we het nog een keer hadden gedaan, niet deze aannemer in elk geval.

[ Voor 25% gewijzigd door _dizzy_ op 29-05-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
FredvZ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Daar kan je ze nog wel op aanspreken: Je verwachting op basis van hun uitspraken blijkt nu niet te kloppen.

Weet je toevallig of er meerdere kopers in het project zijn met hetzelfde gevoel? Samen sta je namelijk een stuk sterker.
We hebben tijdens de dag de nieuwe buren gezien, zij hadden bij de bouwer het "woongereed" concept afgenomen, daarbij moet je je de wanden die in onze foto's ziet voorstellen met een laagje spuitlatex erop...

Dat ze niet positief waren is een understatement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Alles van hout maar een betonnen trap? 8)7

Vind het er niet heel netjes uit zien. Benieuwd wat er nog aan de afwerking gedaan wordt.
Geen tegels in je toilet maar een houten wand? En plinten alvorens de vloer er in ligt is ook niet echt handig.
En de gevel is ook prefab, gezien het verschil bij de dilatatievoeg?

[ Voor 42% gewijzigd door Draakje5 op 29-05-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
Draakje5 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:10:

Vind het er niet heel netjes uit zien. Benieuwd wat er nog aan de afwerking gedaan wordt.
Geen tegels in je toilet maar een houten wand? En plinten alvorens de vloer er in ligt is ook niet echt handig.
Voor zover we weten is alles prefab, het huis is in 1 dag als een legoset in elkaar gezet. We hebben de optie voor de uitbouw achter genomen, voor een grotere woonkamer, van binnen zag het er oke uit, maar van buitenaf is er een verschil in hoogte lijkt het wel. Heel gek.

We hebben een mail weg gedaan naar de kopersbegeleiding, met onze punten, hopelijk krijgen we fatsoenlijk reactie.
Plinten vonden we ook heel gek inderdaad.

Toilet en badkamer zijn ook prefab, dit zijn units die ergens anders werden gemaakt, en werden zo als doos het huis ingetild.

Dit is hoe het staat in de beschrijving:
Vloertegels Keramisch vloerpanelen Keratop, kleur Basalt Black (t.p.v. douchehoek onder afschot
geplaatst).
Wand-
plafondafwerking
Aluminium beplating, gecoat wit RAL 9016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
.NCK schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Deze binnenmuren lijken meer op Ytong panelen. Ze worden in onze nieuwe woning ook toegepast.
Ik kende de naam niet, maar ff gegoogled en yep dat is het. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Wolly schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:42:
[...]

Die wand van jou wordt nog glad gemaakt neem ik aan?
Ja, "behangklaar", maar dat kan nagenoeg alles betekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 22:09
Draakje5 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:10:

Ja dat viel mij ook op. Bijzondere keuzes van de bouwer. Betonnen trap lijkt mij wel ideaal, geen gezeik met schilderen en enorme werking.

Het prefab stuk met de (houten?) platen komt enorm budget over.

[ Voor 7% gewijzigd door SL65 op 30-05-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Viel er niks te kiezen bij het toilet?
Bij alle prefab projecten die ik ben tegengekimen zijn dingen als toilet en badkamer gewoon zaken die je zelf kiest in een sanitair winkel en gewoon op de ouderwetse manier geplaatst worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Alles is er wel over gezegd, maar om daar nog even op terug te komen; voor ons geldt ook dat houten kozijnen nog eens véél duurder waren dan stompe stalen kozijnen.

Het komt op 7.600 euro voor
- 12 keer wisselen van staal opdek naar stomp
- 9 leuke deurtjes
- 1 deur met glas
- 2 eenvoudige deuren die we zelf nog gaan wisselen
- wat leuker deurbeslag en hier en daar een snoerprofiel

Als we ook nog voor hout waren gegaan, hadden we bijna de verdubbelaar ingezet. Detail waar we dan wel op hebben gelet, is dat we kozijnen met volle bovendorpel krijgen welke verstek worden afgewerkt. Daarmee neigt het al veel sterker naar de looks van hout.

Zoals velen die met nieuwbouw bezig zijn, moesten we deze en vele andere keuzes maken voordat we onze huidige woning verkocht hadden. Maar ook als ik toen had geweten, dat ik het had kunnen betalen, betwijfel ik of ik die keuze ook gemaakt zou hebben.

Ik kreeg dus alleen even de indruk dat er paumelles in plaats van scharnieren geplaatst zouden worden. Smaken verschillen, zo is weer gebleken, maar voor mij doet dat afbreuk aan het totaalplaatje. Gelukkig had ik het mis en ben ik inmiddels beter geïnformeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Melvin.P op 30-05-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
auditor86 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:48:
Viel er niks te kiezen bij het toilet?
Bij alle prefab projecten die ik ben tegengekimen zijn dingen als toilet en badkamer gewoon zaken die je zelf kiest in een sanitair winkel en gewoon op de ouderwetse manier geplaatst worden
Er viel wel wat te kiezen, een glazen achterwand bijvoorbeeld, of andere wasbak, maar niets met vloer of tegels.
Het is eigenlijk een soort doos die ergens anders werd gemaakt, en het huis ingetild. Het zag er op zich goed uit, maar zodra je erin staat beweegt de "doos" mee met lopen, en voel je net alsof je in een mobiele unit staat, misschien dat het straks met aankleding wat minder is, tot dusver is dit het grootste nadeel in onze opinie.

In het ergste geval doen we de houten wanden wel zelf, maar zo even een andere badkamer en toilet gaat hem nog niet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn6RD4dR4SrCb3nopyzQ8e84oJI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q744eL7t1RVEOiTHfCWd9qJu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:53
Blurk62 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:36:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt voor het voorbeeld. De 'showroom' was in dit geval wel de woning van de stucadoor zelf die de woning helemaal verbouwd had. Met kleine kinderen is renovlies ook wel iets minder schadegevoelig als dunpleister of traditioneel stucwerk volgens mij.

Zover wij weten worden de binnenmuren kalkzandsteen, is dit hetzelfde als die gipsblokken of hebben we hier dan echt over 2 verschillende ondergronden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1 ... 348 349 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.