• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BBBrt schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Bij ons was een cat6 kabeltje ook ca 400 euro.. dat vragen ze gewoon ja. En wij hadden nog niet eens de keuze voor plafond.

En ik weet dat ik op GoT zit maar waarom wil iedereen per se overal een cat6? Op elke verdieping 1 centraal met een goed wifi-punt erop is toch voldoende?
Ik wilde zelfs cat6a maar dat werd niet geleverd. Sowieso heb ik in alle verblijfruimtes minimaal 1 bekabeld datapunt, uiteraard heb ik ook wifi access points maar ik wil zoveel mogelijk gebruikmaken van bekabeld netwerk.

Ok ik ben "enigszins" doorgeslagen en heb 10 GbE switches aangeschaft maar het kon nu dus ach ;) Cat6 volstaat daar ook voor.

Motor-forum.nl

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hier was het ook rond de €400 per cat 6 aansluiting in de betonwand. Buiten en in plafond was niet mogelijk. Uiteindelijk in elke slaapkamer een cat6 aansluiting, en in de woonkamer aan weerszijden van de achtergevel. Het is altijd handig om een aansluitplek bij de hand te hebben, en nu kan het nog meteen mee met de bouw.

Dat het goud geld kost moge duidelijk zijn, maar dat geldt voor de meeste opties (elektra+cat6 ging totaal een aardig eind richting de 10k) :+ .

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-04 07:46
Wij hadden de mazzel dat het aanbrengen van loze leidingen meer als de helft goedkoper was dan een leiding met data... Dus die trekken we zelf na oplevering door de leidingen heen en monteren we netjes af, scheelt een hoop geld. Ik heb geen gouden kabels nodig.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Bij ons was een cat6 kabeltje ook ca 400 euro.. dat vragen ze gewoon ja. En wij hadden nog niet eens de keuze voor plafond.

En ik weet dat ik op GoT zit maar waarom wil iedereen per se overal een cat6? Op elke verdieping 1 centraal met een goed wifi-punt erop is toch voldoende?
Hier ook 1 per verdieping voor een AP. Wifi is inmiddels gemeen goed, dus bedraad netwerk is IMHO overrated. Vrijwel geen enkel apparaat dat ik heb heeft een netwerk aansluiting. Alleen een NAS, game console of een desktop pc zou eventueel bekabeling nog nuttig voor zijn. Maar goed daarvoor hoeft niet in elke kamer een aansluiting te zitten.
Deurbel en buiten AP zou wel nuttig zijn geweest, die twee heb ik wel gemist.

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-03 19:17
Z___Z schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Hier ook 1 per verdieping voor een AP. Wifi is inmiddels gemeen goed, dus bedraad netwerk is IMHO overrated. Vrijwel geen enkel apparaat dat ik heb heeft een netwerk aansluiting. Alleen een NAS, game console of een desktop pc zou eventueel bekabeling nog nuttig voor zijn. Maar goed daarvoor hoeft niet in elke kamer een aansluiting te zitten.
Is een deurbel niet te doen zonder een extra loze leiding?
Mijn idee was om de normale deurbel te vervangen met een POE aansluiting erdoor oid.

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

• Z___Z
  • Niet online
LikeABawzs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Is een deurbel niet te doen zonder een extra loze leiding?
Mijn idee was om de normale deurbel te vervangen met een POE aansluiting erdoor oid.
Onze deurbel heeft een 4 aderige bedrading. Die draad kan ik niet vervangen voor UTP.
Als je meterkast grenst aan je buitengevel kan je makkelijk zelf een gat boren naar buiten, maar dat is bij ons niet het geval.

• Bananeman
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Onze deurbel heeft een 4 aderige bedrading. Die draad kan ik niet vervangen voor UTP.
Waarom kan dat niet? Is het geen leiding met daarin de draden, maar als het ware een “gegoten” geheel?

Motor-forum.nl

• Z___Z
  • Niet online
Bananeman schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:42:
[...]

Waarom kan dat niet? Is het geen leiding met daarin de draden, maar als het ware een “gegoten” geheel?
Het zit in een flexibele leiding. Kans is groot dat het ergens in een hoek niet goed meer open is.

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-04 14:57
[...]
Voor de meeste mensen zal dat inderdaad vast wel genoeg zijn. In mijn geval heb ik wel liever wat extra UTPs omdat ik een 10gbit thuis netwerk zal hebben samen met Odido's 8gbps internet, zoals ik nu al heb in mijn huidige woning. Dit ivm dat ik wat servers en andere apparatuur thuis heb staan.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-04 08:35
Z___Z schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Maar er zijn toch ook allemaal deurbel-varianten die draadloos werken? Ja, nadeel is elk half jaar ff keer opladen, maar goed. Net zo voor (buiten)camera's.

Ik snap dat als het een (betaalbare) optie is, je zult kiezen voor al die kabels, maar anders kan vrijwel alles tegenwoordig prima draadloos :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dat is uiteindelijk gewoon een afweging tussen kosten en meerwaarde. Alleen de AP’s bekabelen en misschien een PoE-punt voor een camera of deurbel is dan al een soort compromis. Sommige mensen willen dat compromis niet sluiten, maar met €400 per punt kun je wel een flinke meerwerkrekening verwachten.
In mijn huidige verbouwing doe ik het zelf en dan is het wat mij betreft een no-brainer om gewoon kabels te trekken. Ik denk dat de meeste mensen dat ook zouden doen als het betaalbaar was. Maar als ik er €10–15k voor zou moeten neerleggen, zou ik ook denken: “laat maar, wifi is goed genoeg.”

Zelf vind ik POE erg pretig en is een reden van de kabels.

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:46
ShininNL schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:09:
[...]

Dit ding loopt zo te zien vol met water (slecht te zien, maar er zit een kop met water in) en loost het daarna al druppelend op de vloer, vermoed dat we (een deel van?) de oorzaak te pakken hebben? Heb de boiler even in de boost stand gezet zodat ie gaat verwarmen.
[Afbeelding]
Vraag me af hoelang dit al zo is, want de boiler is ingesteld om rond 23.00 het water te gaan verwarmen. Overdag tref je geen plas water aan, maar dit trekt dus in de vloer gedurende de nacht denk ik.
Voor de nieuwsgierige tweaker, het bleek dat er aan het uiteinde van de zwarte flexibele afvoerslang nog een dop vast zat?! Lekker bijdehand van de installateur, want dit heeft dus al sinds oplevering van ons huis zo gezeten 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afAZW6PqCwyQr3pDTj4o4GE-fA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiGe7Pm6G2hwa82ZWgXVKgyM.jpg?f=fotoalbum_tile

• Nobodie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-04 23:07
arunesh90 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:45:
Ik moet binnen 3 weken een besluit maken voor mijn nieuwbouw woning over waar ik allemaal internetkabels wil laten leggen, en voor mijn gevoel zijn de prijzen tegenwoordig echt belachelijk.
(3x) RJ45 vanuit plafond: 390 EUR per
(2x) RJ45 buiten (ook deurbel): 440 EUR per
(3x) RJ45 binnen: 345 EUR per

Op dit moment kom ik uit op 3085 euro als ik internet kabels wil plaatsen waar ik denk dat ik het allemaal nodig zal hebben, en om daarvoor zoveeel te betalen klinkt echt belachelijk. Heb natuurlijk ook de vraag gesteld of er de optie is voor loze leidingen, maar "daar doen wij niet aan ivm garantieredenen" 😒

440 EUR puur om een kabel bij je deurbel te krijgen voor een nieuwbouw klinkt bijna als oplichting...

***members only***
Herken je probleem, ik heb daarom het terug gebracht naar 2 aansluit punten, maar wel op zo een plek dat ik vanaf daar extra punten kan maken.

Wij hebben het ook via Homestudios lopen. Project Hofpark.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

ShininNL schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:57:
[...]

Voor de nieuwsgierige tweaker, het bleek dat er aan het uiteinde van de zwarte flexibele afvoerslang nog een dop vast zat?! Lekker bijdehand van de installateur, want dit heeft dus al sinds oplevering van ons huis zo gezeten 8)7
[Afbeelding]
Ik hoop dat je dit goed gedocumenteerd hebt en schadevergoeding gaat eisen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• BBBrt
We hebben ons nieuwbouwhuis gekocht, dus we kunnen er ook niet zoveel meer aan veranderen (dus geen horror a.u.b. ;) ), maar hoe zit het met de volgende situatie?

We krijgen in alle vloeren (bg + 2 verdiepingen) vloerverwarming. Er komen (waarschijnlijk) alleen twee verdelers: een onder de trap op bg en een in de technische ruimte op de 2e verdieping. Daar staat ook de (bodem)warmtepomp.

Chat zegt dat dit niet aan te raden is en er in het ideale geval op elke verdieping een verdeler zit. Dat geloof ik wel, maar zijn er hier mensen met praktijkervaring? Is dit echt jammer, of kan het prima? Het scheelt natuurlijk wel weer een verdeler in de gang of in een kamer op de 1e verdieping...

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

BBBrt schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:48:
We hebben ons nieuwbouwhuis gekocht, dus we kunnen er ook niet zoveel meer aan veranderen (dus geen horror a.u.b. ;) ), maar hoe zit het met de volgende situatie?

We krijgen in alle vloeren (bg + 2 verdiepingen) vloerverwarming. Er komen (waarschijnlijk) alleen twee verdelers: een onder de trap op bg en een in de technische ruimte op de 2e verdieping. Daar staat ook de (bodem)warmtepomp.

Chat zegt dat dit niet aan te raden is en er in het ideale geval op elke verdieping een verdeler zit. Dat geloof ik wel, maar zijn er hier mensen met praktijkervaring? Is dit echt jammer, of kan het prima? Het scheelt natuurlijk wel weer een verdeler in de gang of in een kamer op de 1e verdieping...
Dit hebben we in ons huidige huis en het volgende ook. Geen enkel probleem mee ondervonden.

Het enige potentieel nadelige aspect is dat je als je de 1e verdieping wilt verwarmen maar de 2e niet, je een klein beetje verwarming zult hebben langs het traject maar dat is echt het enige nadeel dat ik kan verzinnen. Waar denk je anders die verdeler te gaan plaatsen op de 1e zonder afgrijselijk in de weg te staan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• BBBrt
Termy schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Dit hebben we in ons huidige huis en het volgende ook. Geen enkel probleem mee ondervonden.

Het enige potentieel nadelige aspect is dat je als je de 1e verdieping wilt verwarmen maar de 2e niet, je een klein beetje verwarming zult hebben langs het traject maar dat is echt het enige nadeel dat ik kan verzinnen. Waar denk je anders die verdeler te gaan plaatsen op de 1e zonder afgrijselijk in de weg te staan?
Dat zou dan de overloop worden ja. Maar ik heb geen enkele ervaring met vloerverwarming en/of warmtepomp tot nu toe, dus daarom vraag ik het.

Bedankt voor de geruststelling ;)

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:46
Termy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Ik hoop dat je dit goed gedocumenteerd hebt en schadevergoeding gaat eisen?
Ja dat zeker! Kort na de tweede lekkage van de warmtepomp in april hebben we meerdere 'experts' over de vloer gehad om uit te sluiten dat de warmtepomp een derde lekkage had. We hebben namelijk 3 weken lang een bouwdroger op zolder gehad om de boel te drogen na de tweede lekkage (heel fijn in de zomer dat het dan 30 graden hierdoor is in je slaapkamer).

Aangezien er dus al die tijd al een verstopte afvoer was, heeft die droger weinig uitgemaakt en dat vonden ze wel een beetje vreemd, maar lag zeker niet aan de warmtepomp hoor.... Echt waar wat een stel amateurs achteraf zeg.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:10
BBBrt schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Dat zou dan de overloop worden ja. Maar ik heb geen enkele ervaring met vloerverwarming en/of warmtepomp tot nu toe, dus daarom vraag ik het.

Ik zou me niet druk maken over de grootte van de verdeler. Zo groot is zo'n verdeler niet. Staat bij mij in de slaapkamer en in combinatie met de metalen ombouw een prima plek om foto lijstjes op te leggen en kunstwerken van de kinderen met magneten vast te zetten 8)7 8)7

https://www.warmteservice...Dx9gVVOoqAI4aAuE2EALw_wcB

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Onze aannemer biedt aan om de afgegraven grond op te vullen met zand en/of zwarte grond.

Komt neer op ongeveer €18 per m2 voor het aanvullen met wit zand.

Nu ben ik benieuwd wat zoiets normaal gesproken per m2 zou kosten, iemand ervaring?

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-03-2026 19:46 . Reden: M2 natuurlijk ]

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 16:08
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:27:
Onze aannemer biedt aan om de afgegraven grond op te vullen met zand en/of zwarte grond.

Nu ben ik benieuwd wat zoiets normaal gesproken per m3 zou kosten, iemand ervaring?
Wij hebben hiervoor met 50m2 (oprit) + 120m2 Achteruin, 20m2 voortuin = 190 m2, grofweg 3k incl btw voor betaald. Inclusief materiaal en alle werkzaamheden.
Dat is geel zand waar bestrating komt, zwart voor beplanting en puin voor onder de oprit (daar op nog beetje geel zand).

Wij hebben een tekening aangeleverd. Wel een lokale partij via via.We hadden de aannemer gevraagd om het zand niet terug te plaatsen dus dat was niet nodig om af te graven en af te voeren.

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-04 16:02
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:27:

Komt neer op ongeveer €18 per m2 voor het aanvullen met wit zand.

Nu ben ik benieuwd wat zoiets normaal gesproken per m2 zou kosten, iemand ervaring?
Ik zou het altijd doen, bij ons kon er niet en is er echt bagger zand voor terug gekomen, nu moeten we dat voor veel meer geld afgraven (30 a 40 cm) en afvoeren, en weer goede grond aanvoeren etc.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:53
Meestal werken de aannemers met een gesloten grondbalans.. dus de grond die afgegraven wordt krijg je ook terug.. kan soms prima zijn. Wij hebben alleen afgegraven waar er wit zand voor terug moest komen.

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:46
We hebben als optie gekozen voor een dakkapel in de badkamer. Dit omdat de eerste verdieping onder een schuin dak zit. Nu vallen ons twee zaken op:
1. het toilet komt daarmee boven het raam uit (het toilet kan niet verplaatst worden)
2. Het plafond loopt niet mooi door: Er zit een kleine knik doordat de dakkapel iets lager komt dan de rest van het plafond.
Wie heeft er ook een dakkapel in de douche en kan me vertellen hoe het bij jou zit?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hv8BwxCR/Badkamer.jpg

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Eva-Luna74 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:26:
We hebben als optie gekozen voor een dakkapel in de badkamer. Dit omdat de eerste verdieping onder een schuin dak zit. Nu vallen ons twee zaken op:
1. het toilet komt daarmee boven het raam uit (het toilet kan niet verplaatst worden)
2. Het plafond loopt niet mooi door: Er zit een kleine knik doordat de dakkapel iets lager komt dan de rest van het plafond.
Wie heeft er ook een dakkapel in de douche en kan me vertellen hoe het bij jou zit?
[Afbeelding]
Hoe ziet een badkamer eruit zonder de optionele dakkapel? Dan kan het toilet toch niet op dezelfde plek zitten als op de afbeelding? Ik vind het dan ook moeilijk om te geloven dat het toilet niet op een andere plek kan.

Van klussen krijg je grijze haren

• Eva-Luna74
fenrir schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:49:
[...]

Hoe ziet een badkamer eruit zonder de optionele dakkapel? Dan kan het toilet toch niet op dezelfde plek zitten als op de afbeelding? Ik vind het dan ook moeilijk om te geloven dat het toilet niet op een andere plek kan.
Logische vraag. Dat komt doordat de vloerplaten met de afvoer al zijn besteld. Aldus de aannemer.

• BBBrt
Eva-Luna74 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:26:
[Afbeelding]
1) kun je niet kiezen voor een lager reservoir achter het toilet? Dan kan de spoelknop er eventueel bovenop i.p.v. aan de voorkant. Zo voor het raam oogt inderdaad wel knullig.
2) dat ziet er op tekening vreemd uit, maar valt in de praktijk wel mee, denk ik. Je kunt het plafond altijd extra verlagen, maar of je dat wilt?

• Eva-Luna74
Ik zal even zoeken naar een lager reservoir. En de aannemer vragen op welke hoogte het raam begint. Stiekem hoop ik dat hij zegt dat het verkeerd is ingetekend >:)

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:23
Iemand enig idee op hoeveel procent je zit van de totale bouw als je de termijnfactuur voor dekvloeren gereed hebt gekregen? Hierna zijn er nog twee termijnen; stuc/spuit/tegelwerk gereed & oplevering.
145/250 werkbaredagen zijn deze week verstreken. En het gaat om een tussenwoning dat wordt gebouwd in een fase met 6 twee-onder-één-kap-woningen en 1 rij van 10 woningen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:47

Thomg

Aww yiss

kaassouflé schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:09:
Iemand enig idee op hoeveel procent je zit van de totale bouw als je de termijnfactuur voor dekvloeren gereed hebt gekregen? Hierna zijn er nog twee termijnen; stuc/spuit/tegelwerk gereed & oplevering.
145/250 werkbaredagen zijn deze week verstreken. En het gaat om een tussenwoning dat wordt gebouwd in een fase met 6 twee-onder-één-kap-woningen en 1 rij van 10 woningen.
80% bij mijn nieuwbouwwoning, 7 juli 2025. Oplevering ongeveer nu. Originele plan was opleveren rond jaarwisseling, maar zeer strenge winter leidde tot zware uitstel.
Ik zou uit gaan van nog ongeveer een 4-8 maanden tot oplevering.

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-03 15:54
BBBrt schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Wij hebben hetzelfde! Echt alleen maar top. Warmtepomp en vloerverdelers werken super. Krijg je ook van Itho? Ik denk dat je ook niet anders moet willen, want ik ken voorbeelden van mensen die vloerverdeler hadden op de kamer 1e verdieping, maar dan word je knettergek van de motortjes. Nu zit het mooi voor het overgrote deel in de technische ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door SillBro op 11-03-2026 22:41 ]

• BBBrt
SillBro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Wij hebben hetzelfde! Echt alleen maar top. Warmtepomp en vloerverdelers werken super. Krijg je ook van Itho? Ik denk dat je ook niet anders moet willen, want ik ken voorbeelden van mensen die vloerverdeler hadden op de kamer 1e verdieping, maar dan word je knettergek van de motortjes. Nu zit het mooi voor het overgrote deel in de technische ruimte.
Ik vermoed Itho, maar dat weten we nog niet precies.
Maar fijn om te horen! :)

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:25
Totale bouw: 292 dagen (kalenderdagen, niet werkbare dagen.)
Factuur dekvloer na: 208 dagen (dus na 71,2% in kalenderdagen)

En toevallig ook 6 twee-onder-één-kap-woningen en 1 rij van 8 woningen.

[ Voor 6% gewijzigd door KerstRunner op 11-03-2026 23:36 ]

• Draakje5
SillBro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Ik heb geen motor op mijn verdeler zitten op de BG.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Draakje5 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Ik heb geen motor op mijn verdeler zitten op de BG.
Geen motor of geen pomp?

Hier een pomploze verdeler met motortjes voor de zone regeling in de slaapkamer op de eerste verdieping... Sta in de weg... Had die graag in de technische ruimte gehad.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:17
Is geen zinnig woord over te zeggen. De ene bouwer is de andere niet.

Onze bouwer is begin maart 2025 gestart met het grondwerk en had eind maart de funderingen liggen voor de 26 woningen in ons plan. Volgens de verkopend makelaar zou de bouwtijd ongeveer een jaar zijn.

Inmiddels is duidelijk dat wij de oplevering pas in september kunnen verwachten en sommige woningen zelfs pas vlak voor de kerstvakantie. Communicatie vanuiit de bouwer is vrijwel nihil en je krijgt er geen enkele grip op wat nu precies het beoogde tempo of plan is of waar eventuele vertraging vandaan komt.

Bij ons wordt deze maand alle elektra in de wanden getrokken en begin april de badkamer en toilet betegeld. (Dit weten we alleen maar omdat we contact hebben met de buren die iets voorlopen en veel mensen in het weekend stiekem gaan kijken op de bouw)

Eind april / begin mei worden de nuts aangesloten. (zowaar info vanuit de bouwer) Waar ze dan nog tot ná de bouwvak voor nodig hebben is mij werkelijk een raadsel en zorgt voor een hoop frustratie, maar je kunt er geen bal aan doen.

Vrienden van ons hebben een huis in een ander nieuwbouwproject in de buurt gekocht van een andere bouwer, daar zijn ze afgelopen oktober begonnen met de funderingen en die woningen zijn net zo ver als de 2e helft van ons project....

[ Voor 5% gewijzigd door Hoepla33 op 12-03-2026 11:42 ]

• Spoider
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-04 19:52
Bij ons vragen ze 315 euro voor "UTP" kabel trekken, maar er staat niet bij of het om CAT5, 5e of 6 gaat. Overigens staat er niet bij of het mogelijk is om deze in het plafond te plaatsen, en of dit net zo duur is.
Een loze leiding kost overigens 480. Hoe kan het dat dit duurder is dan de UTP optie?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:06
Spoider schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:12:
Bij ons vragen ze 315 euro voor "UTP" kabel trekken, maar er staat niet bij of het om CAT5, 5e of 6 gaat. Overigens staat er niet bij of het mogelijk is om deze in het plafond te plaatsen, en of dit net zo duur is.
Een loze leiding kost overigens 480. Hoe kan het dat dit duurder is dan de UTP optie?
Ontmoedigingsbeleid.

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:53
Bijzonder... overal waar je loos wilt, kiezen voor UTP, kun je die kabel gebruiken om je kabel doorheen te trekken :+ :+

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Spoider schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:12:
Weet je zeker dat het dan niet 480 + 315 is?

Zo niet, dan denk ik dat ze UTP lager prijzen omdat het minder gezeur oplevert. Als bewoners zelf achteraf kabels gaan trekken zal je altijd zien dat de loze leiding is geblokkeerd en kunnen ze ook niet overal te pas en te onpas flexleiding gebruiken.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:54
Joeri schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:16:
Bijzonder... overal waar je loos wilt, kiezen voor UTP, kun je die kabel gebruiken om je kabel doorheen te trekken :+ :+
Verwacht dan wel dat alles in flex is uitgevoerd!
De hogere prijs van de loze leiding is dat ze het dan uit moeten voeren met starre buis ipv flex.

• Draakje5
UTP kabel trekken lijkt er op te klinken alsof het nog bovenop de loze leiding prijs komt. Bij een flexbuis met voorbedrade UTP hoef je geen kabel te trekken.

• Spoider
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-04 19:52
Zie inderdaad dat het bij de UTP optie gaat om een flexibele voorbedrade buis, afgemonteerd in vertrek & meterkast. Bij de loze leiding gaat het om een 19mm vaste leiding met controle draad. Meer informatie staat er niet bij.

Welke van de 2 opties is beter? In de ideale wereld heb ik een RJ45 in elke kamer en 1 per plafond op elke verdieping, maar dat gaat een dure grap worden. Zal wel een compromis hier moeten sluiten.

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-04 07:46
Lieuwe15 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:20:
[...]

Verwacht dan wel dat alles in flex is uitgevoerd!
De hogere prijs van de loze leiding is dat ze het dan uit moeten voeren met starre buis ipv flex.
Precies dit! Als je de standaard UTP optie kiest zullen ze deze uitvoeren in een flexbuis met 1 kabel er in. Ze maken dan vaak de vreemdste bochten en storten dan je zandcementvloer. Achteraf een kabeltje erbij of nieuw is net zo moeilijk als van je centraaldoos naar een schakelaar.

Beste is dus inderdaad om te kiezen voor een loze leiding, dan kan je zelf twee netwerkkabels erin trekken omdat deze leiding altijd met vaste buis moet worden uitgevoerd en wordt voorzien van een controle draad.

Maar het is net wat je nodig hebt (kosten/baten).

Ik heb de mazzel dat een loze leiding goedkoper is dan een leiding direct met netwerk of stroom.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wesleyroy12 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:16:
[...]
Beste is dus inderdaad om te kiezen voor een loze leiding, dan kan je zelf twee netwerkkabels erin trekken omdat deze leiding altijd met vaste buis moet worden uitgevoerd en wordt voorzien van een controle draad.
Je doet alsof het een verplichting is dat een loze leiding met vaste buis wordt uitgevoerd. Dat is helemaal niet zo, altijd eerst afstemmen met de bouwer!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:24
En het is niet standaard dat een loze leiding een 3/4 buis is, vaak wel maar wel goed om vantevoren af te stemmen.

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:43
Hoeveel weken of maanden vóór de oplevering hadden jullie de kijkdag waarop de keuken kon worden ingemeten?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Spoider schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:18:
Zie inderdaad dat het bij de UTP optie gaat om een flexibele voorbedrade buis, afgemonteerd in vertrek & meterkast. Bij de loze leiding gaat het om een 19mm vaste leiding met controle draad. Meer informatie staat er niet bij.

Welke van de 2 opties is beter? In de ideale wereld heb ik een RJ45 in elke kamer en 1 per plafond op elke verdieping, maar dat gaat een dure grap worden. Zal wel een compromis hier moeten sluiten.
Ik heb voor een dubbele slaapkamer zelf een extra gaatje door de muur geboord (doorprikken) en in het trapgat zit hier een koof van onder tot boven, waar kamers aan genezen. Daardoor beperkt extra leidingwerk voor utp nodig. Scheelde bijna 2000 euro (200 per loze leiding hier).

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-03 11:50
Hierbij een houten schuifpui-vraag,

Wij hebben in de nieuwbouwwoning waar we nu een jaar in zitten, een schuifpui vanuit het project laten plaatsen. De schuifdeur schuift echter extreem zwaar. Het schoonmaken van de dorpel heeft tot weinig verandering gezorgd. Wij zijn dus erg benieuwd wat dit kan zijn. Zo valt ons bijvoorbeeld op dat de dorpel deels op het schuifvlak van kleur lijkt veranderd, als een soort slijtageplek.

De projectaannemer zegt dat er bij een eventuele reparatie een stuk woonkamervloer en tuintegel uit zou moeten. Heeft iemand enig idee bij wie ik die kosten kan/moet neerleggen? We hebben geen zin in bouwtroep, maar met zo’n zware schuifdeur gaat het ook niet werken.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:47

Thomg

Aww yiss

TNThomas schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:32:
Hoeveel weken of maanden vóór de oplevering hadden jullie de kijkdag waarop de keuken kon worden ingemeten?
6 maanden hier.

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-04 20:09
Aankomende donderdag hebben wij weer een kijkdag. Dit zal de laatste kijkdag zijn voor de vooroplevering. Wat zijn belangrijke punten zoals onze afgenomen opties, schade, oid waar we op moeten letten?

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-04 20:09
1,5 maanden bij de vorige fase van ons project. Wij hebben deze week ook het inmeetmoment voor de keuken.

• cgms
  • Laatst online: 23:35
SlippervanTheB schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:
Hierbij een houten schuifpui-vraag,

Wij hebben in de nieuwbouwwoning waar we nu een jaar in zitten, een schuifpui vanuit het project laten plaatsen. De schuifdeur schuift echter extreem zwaar. Het schoonmaken van de dorpel heeft tot weinig verandering gezorgd. Wij zijn dus erg benieuwd wat dit kan zijn. Zo valt ons bijvoorbeeld op dat de dorpel deels op het schuifvlak van kleur lijkt veranderd, als een soort slijtageplek.

De projectaannemer zegt dat er bij een eventuele reparatie een stuk woonkamervloer en tuintegel uit zou moeten. Heeft iemand enig idee bij wie ik die kosten kan/moet neerleggen? We hebben geen zin in bouwtroep, maar met zo’n zware schuifdeur gaat het ook niet werken.
Wij hebben bij de renovatie van ons huis ook een houten schuifpui genomen. Ook deze ging heel zwaar open en dicht. Dit bleek bij ons geen probleem van de onderkant te zijn, maar een probleem van de zijkant. De pui zat te hard tegen de het metalen afsluit profiel aan de andere kant aangedrukt. Daardoor had deze een hoge weerstand.

Dit heeft de leverancier van de kozijnen toen opgelost door een deel van de achterkant van dit metalen profiel af te slijpen (millimeter werk). Daarvoor moest de deur er wel even uit, om dat profiel te verwijderen. Was overigens de leverancier die zelf er op wees dat dit het probleem was toen hij op ons verzoek kwam kijken.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• KerstRunner
3 maanden exact

• danieljohannes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-03 08:44
Ik heb 5 kabels getrokken in me nieuwbouwhuis. Ik vond alleen de weg naar de vliering erg spannend. Ik had het gevoel dat ik wel 20m kabel moest trekken. Mocht je kabels gaan trekken doe het altijd met 2 personen.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:34
Een week of 4 geleden is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd (CPO project). Er is bij mij gezien de beperkte ruimte in het huis gekozen om de buitenunit van de warmtepomp in de tuin te plaatsen. Echter, ik ben niet erg gecharmeerd van de gekozen esthetische oplossing door de installateur. Bij de buitenunit links gaat deze namelijk wel meteen de grond in. Daarnaast vrees ik dat het op deze manier ook erg lastig om een speciale kap te kopen om de buitenunit netjes weg te werken.

Ik heb daarom navraag gedaan waarom deze oplossing is gekozen, de installateur heeft via de aannemer de volgende reactie gegeven:
De buitenunit moeten geplaatst worden op een zandbed met gele grond, om verzakken te voorkomen, deze zandbedden worden eerst aangebracht voordat de koelleiding is aangebracht. Vanaf de woning wordt de koelleiding aangebracht en moeten we terplaatsen van het zandbed omhoogkomen omdat we niet door het zandbed heen willen omdat dan de buitenunit alsnog gaat verzakken. Omdat de unit van de buren 180 graden gedraaid staat t.o.v. Deze unit is de situatie van het leidingwerk dus anders en bovengrond gemaakt.
Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1W-1tZlydf_aJjkQxMudmGc_Nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thsY1tFYSGayiWS6nufhC4LT.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien mijn beperkte kennis op dit gebied, zijn hier nog andere opties mogelijk die ik kan aandragen bij de aannemer/installateur?

[ Voor 3% gewijzigd door TheRicolaa10 op 25-03-2026 18:26 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM

• Draakje5
TheRicolaa10 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:25:
Een week of 4 geleden is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd (CPO project). Er is bij mij gezien de beperkte ruimte in het huis gekozen om de buitenunit van de warmtepomp in de tuin te plaatsen. Echter, ik ben niet erg gecharmeerd van de gekozen esthetische oplossing door de installateur. Bij de buitenunit links gaat deze namelijk wel meteen de grond in. Daarnaast vrees ik dat het op deze manier ook erg lastig om een speciale kap te kopen om de buitenunit netjes weg te werken.

Ik heb daarom navraag gedaan waarom deze oplossing is gekozen, de installateur heeft via de aannemer de volgende reactie gegeven:

[...]

Foto:
[Afbeelding]

Gezien mijn beperkte kennis op dit gebied, zijn hier nog andere opties mogelijk die ik kan aandragen bij de aannemer/installateur?
Het staat er al. Wat verwacht je? Dat de aannemer alle koelleidingen gaat los breken en leidingwerk gaat vervangen om deze langsop te laten lopen terwijl het zo ook conform is?

Ik zou evt een kap met een uitsparing maken.
Of een mooi haagje ervoor.
Hoop dat je schutting er nog tussen past?

• TheRicolaa10
Draakje5 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Het staat er al. Wat verwacht je? Dat de aannemer alle koelleidingen gaat los breken en leidingwerk gaat vervangen om deze langsop te laten lopen terwijl het zo ook conform is?

Ik zou evt een kap met een uitsparing maken.
Of een mooi haagje ervoor.
Hoop dat je schutting er nog tussen past?
Geen idee, ik heb geen verwachtingen. Ik was benieuwd of er nog opties zijn om de buis mooier weg te werken, waar ik wellicht nog niet aan gedacht heb. De schutting past er gelukkig nog tussen, dus de unit zelf hoeft niet verplaatst te worden.

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 10:47
TheRicolaa10 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:17:
[...]

Geen idee, ik heb geen verwachtingen. Ik was benieuwd of er nog opties zijn om de buis mooier weg te werken, waar ik wellicht nog niet aan gedacht heb. De schutting past er gelukkig nog tussen, dus de unit zelf hoeft niet verplaatst te worden.
Zou er gewoon een struik ofzo voor zetten, zodat je het vanuit je huis niet ziet. Ze hebben wel heel netjes die koelleidingen ingepakt en beschermd zo. Mag je echt blij mee wezen. Je zult ze de kost moeten geven die het gewoon laten zweven en nieteens van een tapeje voorzien.

• KerstRunner
TheRicolaa10 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:25:

[...]

Foto:
[Afbeelding]

Ik ben al blij voor je dat je dat die van jou een iets bescheidener formaat heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8nOgxDNKbc3fV0Wga4V3eBoCZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDqoc00WCjJ1gXr5s4pfXD3m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door KerstRunner op 26-03-2026 09:23 ]

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 16:03
Het verbaasd me eigenlijk dat er tegenwoordig nieuwbouw opgeleverd word met lucht warmtepompen ipv grond varianten.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-04 12:54
Wimploo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:44:
Het verbaasd me eigenlijk dat er tegenwoordig nieuwbouw opgeleverd word met lucht warmtepompen ipv grond varianten.
Dan moet je je iets meer in de stof verdiepen :)

• KerstRunner
Een beetje alsof je niet begrijpt waarom mensen tegenwoordig niet allemaal Mercedes rijden. Is toch op alle vlakken beter? Of vergeet ik iets..

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 16:03
KerstRunner schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Een beetje alsof je niet begrijpt waarom mensen tegenwoordig niet allemaal Mercedes rijden. Is toch op alle vlakken beter? Of vergeet ik iets..
De nieuwbouwwijk welke hier is fases is gebouwd hebben allemaal grond warmtepomp systemen. Dat was ook geen optiekeuze dat hoorde gewoon bij het huis net zoals de "verplichte" zonnepanelen.

Ik snap de vergelijking niet, het leek me niet dat je bij een project kan kiezen om de warmtepomp optie te laten vervallen en zelf voor een lucht/lucht variant te gaan. Het verbaasd me dat het niet gewoon standaard is bij het bouwen van een nieuwbouw project.

Ik heb zelf nog een CV (vergunning in 2009 afgegeven en dus de laatste fase welke met gas opgeleverd werden) .

• TheRicolaa10
De keuze heeft in deze specifieke situatie te maken dat dit "sociale starterswoningen" zijn met een maximale woonoppervlakte van 70m2 en deze mogen ook niet uitgebouwd worden met bijvoorbeeld een dakkapel (clausule is 50k om dit af te kopen bij de gemeente). Om de kosten dus laag te houden, is er gekozen om geen grondwarmtepomp te nemen voor deze woningen. De terugverdientijd was tevens ook te lang, omdat er niet vanuit gegaan word dat mensen hier hun hele leven blijven wonen.

De rest van de woningen in dit nieuwbouwproject hebben wel een grondwarmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door TheRicolaa10 op 26-03-2026 10:26 ]

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 10:47
KerstRunner schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Ik ben al blij voor je dat je dat die van jou een iets bescheidener formaat heeft.

[Afbeelding]
Tja.. Je hebt een PUZ in plaats van een SUZ 'gekregen'. Betere rendementen, stiller, persoonlijk vind ik hem mooier (maar dat is wel heel subjectief). Maar dit is de duurdere variant van Mitsubishi Electric dus ik zou er niks van zeggen 😜

• kaassouflé
Bij ons project wordt de buitenunit netjes in de schuur weggewerkt. Jammer om te zien dat dit niet de standaard is.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:23
Wij krijgen vanuit de bouw draadloze lichtschakelaars met een of meerdere Eaton xComfort Schakelactor in de muur. Iemand met ervaring om hier gewoon overheen te stucen (en dan maar hopen dat je er nooit meer bij moet). Of hoe hebben jullie dit opgelost?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:30
kaassouflé schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:50:
Bij ons project wordt de buitenunit netjes in de schuur weggewerkt. Jammer om te zien dat dit niet de standaard is.
Maar net wat je wilt natuurlijk. Heet niet voor niets een buitenunit, ik zou liever de unit in de tuin willen met haag ervoor of een omkasting, dan ruimte in de schuur opofferen. Zeker als ik zie hoe klein de schuurtjes vanuit de bouw hier waren.

• KerstRunner
Ik heb hem liever in m'n tuin van 5,4mx13m dan in m'n schuurtje van 1,8mx2,8m.

• TheRicolaa10
Dat was een optie bij de aannemer, helaas werd de prijs van die buitenberging (de huidige die er nu staat is ook meerwerk) dan verdubbeld. De berging werd dan wel iets groter om de buitenunit kwijt te kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheRicolaa10 op 27-03-2026 15:30 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

Wimploo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Ik snap de vergelijking niet, het leek me niet dat je bij een project kan kiezen om de warmtepomp optie te laten vervallen en zelf voor een lucht/lucht variant te gaan. Het verbaasd me dat het niet gewoon standaard is bij het bouwen van een nieuwbouw project.
de foto's hier laten een lucht/water warmtepomp zien, niet lucht/lucht.

dat het niet standaard is, is omdat W/W warmtepompen fors duurder zijn, het betreft immers geen massaproduct. de L/W is wel een massaproduct en heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Je kunt natuurlijk wel iets vinden van eventueel geluidsoverlast als je er veel dicht bij elkaar zet. Aan de andere kant kunnn ze daar bij het ontwerp over nadenken.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
Roadman schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:58:
Wij krijgen vanuit de bouw draadloze lichtschakelaars met een of meerdere Eaton xComfort Schakelactor in de muur. Iemand met ervaring om hier gewoon overheen te stucen (en dan maar hopen dat je er nooit meer bij moet). Of hoe hebben jullie dit opgelost?
Ja, advies, niet doen.
Die actuatoren moet je sporadisch eens bij of vervangen, vergeet ook niet dat ze een qr-code hebben om ze überhaupt te configureren/linken in je app straks. Anders zit je aan een serieel usb dongle vast om ze low-level te importeren via tools. Been there done that bij een vriend. Ook lekker mooi weggestuukt allemaal en moesten uiteindelijk dus 2 wandjes open breken. Die actuators met geen mogelijkheid te resetten en die zijn dus vervangen.

• KerstRunner
Ik hoor verschillende verhalen over het opstookprotocol bij lage temperatuur vloerverwarming met een warmtepomp. De aannemer heeft de muren al gestuukt en geschilderd, dus ik vraag me af of er al niet 'stiekem' is proefgedraaid. Is een strak protocol bij lage temperatuur echt zo kritisch als bij oude systemen? En is het haalbaar om 9 dagen na oplevering te laten egaliseren? Ik probeer een planning te maken met alle betrokken partijen.

Sommige beweren dat het überhaupt overbodig is met bijv. een warmtepomp of lage temperatuur vloerverwarming

[ Voor 23% gewijzigd door KerstRunner op 30-03-2026 09:03 ]

• Mitch101
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-04 12:02
KerstRunner schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:58:
Ik hoor verschillende verhalen over het opstookprotocol bij lage temperatuur vloerverwarming met een warmtepomp. De aannemer heeft de muren al gestuukt en geschilderd, dus ik vraag me af of er al niet 'stiekem' is proefgedraaid. Is een strak protocol bij lage temperatuur echt zo kritisch als bij oude systemen? En is het haalbaar om 9 dagen na oplevering te laten egaliseren? Ik probeer een planning te maken met alle betrokken partijen.

Sommige beweren dat het überhaupt overbodig is met bijv. een warmtepomp of lage temperatuur vloerverwarming
Het versnelt onontkoombare scheurvorming, zodat diezelfde scheurtjes niet meer ontstaan als de afwerkvloer er op ligt. Daarnaast wil je zo snel mogelijk het vocht uit de dekvloer voor het egaliseren, daar helpt het opstookprotocol ook bij.

Bij ons zorgde echter de installateur zelf voor het opstookprotocol, dus dat was bij oplevering al gedaan. Dus zou eerst informeren of dit het geval is. Als je het zelf nog moet doorlopen is 9 dagen wat aan de krappe kant, gemiddeld duurt het protocol zo'n 2 weken.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41

"Baat het niet dan schaadt het niet."

Met traditionele C.V. was het temperatuur verschil (delta) tussen laag en hoog natuurlijk veel groter, Dit werd gedaan om de werking van de vloer, uitzetten en krimpen, en het vocht zoveel mogelijk te verdrijven zodat na die periode lijmen en of andere smeermiddelen zich goed zouden gaan houden.
Dat effect is met LTV nagenoeg weg maar niet 0. Ik zou dus als het kan gewoon zo'n opstook protocol handhaven.

Een vloerenboer zal overigens ook altijd een vochtmeting komen doen voordat hij begint met egaliseren. In het slechtste geval wordt je vloer dus uitgesteld als deze nog te vochtig is.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-04 12:54

Zoals je ziet heeft iedereen het over de vloer, niet over de muren. Dat is namelijk waar het opstookprotocol over gaat (itt jouw vraag) :)

• pascalcartigny
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-04 14:54
Mitch101 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Het versnelt onontkoombare scheurvorming, zodat diezelfde scheurtjes niet meer ontstaan als de afwerkvloer er op ligt. Daarnaast wil je zo snel mogelijk het vocht uit de dekvloer voor het egaliseren, daar helpt het opstookprotocol ook bij.

Bij ons zorgde echter de installateur zelf voor het opstookprotocol, dus dat was bij oplevering al gedaan. Dus zou eerst informeren of dit het geval is. Als je het zelf nog moet doorlopen is 9 dagen wat aan de krappe kant, gemiddeld duurt het protocol zo'n 2 weken.
Qua vochtmeting was de vloer, vooral op de begane grond en de 1e verdieping (waar vloerverwarming ligt) bij de oplevering zelfs al goed. De zolder, zonder vloerverwarming, was wel nog te vochtig.

Wij kregen het advies om ondanks het LTV systeem evengoed het opstookprotocol uit te voeren. Echter, wel een 'verkorte' variant, dus slechts 1 cyclus à 9 dagen en geen volledige 2 weken.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Interessant om te lezen dat mensen met LTV een opstartprotocol uitvoeren. Dit is veelal namelijk niet mogelijk, bij LTV heb je vaak zelf geen invloed op de temperatuur van het systeem. Een opstartprotocol gebruikt verschillende aanvoertemperaturen om scheuren later te voorkomen, of nu alvast te creëren. Bij een regulier VV systeem (vaak met CV) kun je vaak zelf de temperatuur van de aanvoer instellen en dus een opstookprotocol uitvoeren.
Bij LTV zou ik persoonlijk vooral proberen de omslag van verwarmen naar koelen te creëren. Dit is het enige temperatuurverschil dat je met LTV zult hebben.

Vocht staat los van een opstookprotocol, dat is op meerdere manieren op te lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vendetta_X op 30-03-2026 12:41 ]

• KerstRunner
Vendetta_X schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:40:
Interessant om te lezen dat mensen met LTV een opstartprotocol uitvoeren. Dit is veelal namelijk niet mogelijk, bij LTV heb je vaak zelf geen invloed op de temperatuur van het systeem. Een opstartprotocol gebruikt verschillende aanvoertemperaturen om scheuren later te voorkomen, of nu alvast te creëren. Bij een regulier VV systeem (vaak met CV) kun je vaak zelf de temperatuur van de aanvoer instellen en dus een opstookprotocol uitvoeren.
Bij LTV zou ik persoonlijk vooral proberen de omslag van verwarmen naar koelen te creëren. Dit is het enige temperatuurverschil dat je met LTV zult hebben.

Vocht staat los van een opstookprotocol, dat is op meerdere manieren op te lossen.
Het schijnt wel dat de Mitsubishi Ecodan (met LTV) wel een functie heeft "Droogfunctie vloer" of "Screed Dry".

• Mitch101
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-04 12:02
Vendetta_X schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:40:

Vreemd, ik ben zelf nog nooit een warmtepomp tegengekomen waarbij je de aanvoertemperatuur niet kunt aanpassen. Vaak zit die optie alleen wat verstopt in het installateursmenu, waardoor het lijkt alsof je er geen invloed op hebt. Als dat echt niet mogelijk is, wordt een opstookprotocol inderdaad lastig uit te voeren.

Soms (zoals bij ons) is het opstookprotocol trouwens al door de installateur gedaan bij oplevering, omdat ze daarmee meteen het hele systeem testen.

Ik zou in dit geval gewoon dat advies van die 9 dagen volgen. Dan weet je zeker dat de vloer zich gecontroleerd heeft 'gezet'. Ook bij LTV ontstaan er gewoon spanningen in de vloer.

• Draakje5
In installateursmenu kun je vaak de aanvoertemperatuur kiezen of dmv de stooklijn e.e.a. aanpassen. Een vloerverwarming waarbij je geen invloed op de aanvoertemperatuur kan uitoefenen heb ik nog niet gezien. Ook met stadswarmte kan dat.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
@Mitch101 @Draakje5 helemaal eens, maar veel mensen zullen dat menu niet weten te vinden. Verder zijn er systemen bijv. die van Itho Daalderop waar er vrijwel geen settings zijn voor een gebruiker. LTV is naar mijn weten rond de 30 graden. Het stapsgewijs verhogen/verlagen met 5 graden volgens een protocol zal daar niet zoveel doen in de vloer. Tijdens de opstart van je WP is er al een soort opstart gevolgd als het goed is van zo'n 2 graden per dag, eerste cyclus is dus altijd al doorlopen. Koelen wordt vaak overgeslagen, dat kan nog wel eens interessant zijn om te testen + gelijk wat krimpscheuren te laten ontstaan.

Uiteraard is iets doen of proberen de moeite waard, maar ik heb het idee dat velen nog blijven vasthouden aan een protocol wat een stuk minder relevant is geworden. Ik verwacht dat je met een WP liever geen 40-50 graden door de vloer wil jagen.

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:41
Wij zitten ongeveer 2 maanden van de oplevering af en hebben deze week het eerste deel van het opleverdossier ontvangen. In dit dossier zit o.a. een instandhoudingsovereenkomst met Klimaatgarant voor de WPU 5G.

Ik vind de bedragen die hierbij komen kijken buitensporig hoog voor een systeem wat vrijwel geen onderhoud behoeft. (Eenmalig €1330 voor de eerste 5 jaar, daarna €40 per maand). Kijkende naar de reviews die aan Klimaatgarant gegeven worden wekt dit niet de indruk dat er bij eventuele problemen adequaat gereageerd wordt.

Zijn er mensen die hier gebruik van gemaakt hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:59
Extreme smell schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:31:
Wij zitten ongeveer 2 maanden van de oplevering af en hebben deze week het eerste deel van het opleverdossier ontvangen. In dit dossier zit o.a. een instandhoudingsovereenkomst met Klimaatgarant voor de WPU 5G.

Ik vind de bedragen die hierbij komen kijken buitensporig hoog voor een systeem wat vrijwel geen onderhoud behoeft. (Eenmalig €1330 voor de eerste 5 jaar, daarna €40 per maand). Kijkende naar de reviews die aan Klimaatgarant gegeven worden wekt dit niet de indruk dat er bij eventuele problemen adequaat gereageerd wordt.

Zijn er mensen die hier gebruik van gemaakt hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Wat zijn dat voor bizarre bedragen zeg?! Wat krijg je hiervoor terug? Wat is de inhoud van de instandhouding.

Heb onder protest een onderhoudsabonnement afgesloten bij Kemkens voor €9,73 per maand voor 1x per 24 maanden onderhoud aan onze WPU5G. Dat omdat Itho schijnbaar geen garantie levert als er niet aantoonbaar onderhoud is uitgevoerd. Maar ik zou er echt nooit bijna €500 per jaar voor gaan betalen. Complete waanzin als je het mij vraagt.

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:40
Weet iemand toevallig of ze normaal gesproken eerst het appartement van beneden naar boven eerst compleet bouwen om alvorens met de bakstenen/binnen gedeelte beginnen of doen ze dat al halverwege?

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:35
Bij ons is eerst alles van beneden naar boven gebouwd en daarna de bakstenen aan de buitenkant.

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:20
Bij ons is nu de 2de verdieping (van 4) qua ruwbouw bijna klaar en de bakstenen zijn t/m 1ste verdieping gemetseld. Blijkbaar kan het dus verschillen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
UltraInstinct schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:37:
Weet iemand toevallig of ze normaal gesproken eerst het appartement van beneden naar boven eerst compleet bouwen om alvorens met de bakstenen/binnen gedeelte beginnen of doen ze dat al halverwege?
Hangt van de bouw en uitvoerings methode af. een paar druppels lekwater uit een beton kubbeltje kan een gevel volledig verzieken. dan is het best normaal om eerst de betonbouw af te maken. Als de bouw met name uit montagebouw en prefab elementen bestaat wordt het meer als een productie lijn. en zie je opeenn aantal verdieping van het gebouw een andere fase in de bouw. je moet overgens ook een tijdje doorstempelen tijdens de droogtijden van beton. Die stempels plaatsen en verwijderen gaat een stuk makkelijker zonder rekening te houden met gevels en inrichting.

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:28
Wat vinden jullie van onderstaande prijs voor stuc en spuitwerk?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• KerstRunner
Wollie91 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:45:

***members only***
Bij ons blijken er zulke grote hoogteverschillen te zitten in de platen dat afstucen praktisch onmogelijk is. Dus onthoud ook dat er een kleine kans is dat dat feestje niet door gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door KerstRunner op 31-03-2026 16:04 ]

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:23
Wollie91 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:45:

***members only***
Aan de hoge kant.
Wat betaal je per m2 stuc en per m2 spuit?

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:28
Roadman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:47:
[...]

Aan de hoge kant.
Wat betaal je per m2 stuc en per m2 spuit?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:30
De ~3240€ die je nu hebt is binnen mij een prijs prijs voor deze werkzaamheden. De 760€ voor inbouwventielen is wel goed om even apart te benoemen.

• Bananeman
  • Niet online
Inmiddels oplevering gehad van mijn woning, meer dan 50 punten/gebreken geconstateerd. Kleine zaken (krasjes e.d.) maar ook grote punten. Daarnaast een aannemer die m.i. vrij basale vragen over b.v. de meterkast niet kon beantwoorden. En sowieso het gevoel dat ze zich er op veel punten makkelijk vanaf proberen te maken.

Mooi volk, die bouwers :+

Motor-forum.nl

• kaassouflé
Bananeman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:18:
Inmiddels oplevering gehad van mijn woning, meer dan 50 punten/gebreken geconstateerd. Kleine zaken (krasjes e.d.) maar ook grote punten. Daarnaast een aannemer die m.i. vrij basale vragen over b.v. de meterkast niet kon beantwoorden. En sowieso het gevoel dat ze zich er op veel punten makkelijk vanaf proberen te maken.

Mooi volk, die bouwers :+
Dat zijn aardig wat puntjes. Heb je gebruik gemaakt van een opleverkeuring? Zo ja, welke?

• Bananeman
  • Niet online
kaassouflé schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:33:
[...]

Dat zijn aardig wat puntjes. Heb je gebruik gemaakt van een opleverkeuring? Zo ja, welke?
Ja, VEH. Tijdens de oplevering heeft de keurder er 44 geconstateerd, en daarna ben ik zelf ook nog wat extra punten tegengekomen. Denk dat ik er zelf ook nog 10 heb gevonden en zal nog wel toenemen.

Deels is het ook totale laksheid cq. desinteresse lijkt het wel. B.v. trapleuning bestaat uit meerdere segmenten, en één segment is verkeerd om geplaatst. Ik zag het zelf direct, dus hoe kan het bouwbedrijf/de onderaannemer dit zelf niet zien?

[ Voor 23% gewijzigd door Bananeman op 03-04-2026 20:40 ]

Motor-forum.nl

• kaassouflé
Bananeman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:36:
[...]

Ja, VEH. Tijdens de oplevering heeft de keurder er 44 geconstateerd, en daarna ben ik zelf ook nog wat extra punten tegengekomen. Denk dat ik er zelf ook nog 10 heb gevonden en zal nog wel toenemen.

Deels is het ook totale laksheid cq. desinteresse lijkt het wel. B.v. trapleuning bestaat uit meerdere segmenten, en één segment is verkeerd om geplaatst. Ik zag het zelf direct, dus hoe kan het bouwbedrijf/de onderaannemer dit zelf niet zien?
Dankjewel!

Ja, vaak is het ook dat het ze weinig interesseert, want ze komen er toch niet zelf te wonen. Ik had als meer werk twee loze leidingen vanaf de tv naar link en rechts achter de bank, die tegen de muur aan komt te staan voor speakers. Toen ik het eerste kijkmoment had, viel het mij op dat er 1 inderdaad vanaf de tv kwam en de andere vanuit de meterkast. Nadat ik het gemeld had en om een bevestiging vroeg als het hersteld is, was dit allemaal niet mogelijk, ondanks dat ze juist blij moesten zijn dat ik het in een vroeg stadium constateerde (alles lag nog open). Daarna maar direct contact opgenomen met de projectleider van het installatiebedrijf en die heeft direct contact opgenomen met de monteur en daarna bevestigd dat het probleem is opgelost.

• Bananeman
  • Niet online
kaassouflé schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:54:
[...]

Dankjewel!

Ja, vaak is het ook dat het ze weinig interesseert, want ze komen er toch niet zelf te wonen. Ik had als meer werk twee loze leidingen vanaf de tv naar link en rechts achter de bank, die tegen de muur aan komt te staan voor speakers. Toen ik het eerste kijkmoment had, viel het mij op dat er 1 inderdaad vanaf de tv kwam en de andere vanuit de meterkast. Nadat ik het gemeld had en om een bevestiging vroeg als het hersteld is, was dit allemaal niet mogelijk, ondanks dat ze juist blij moesten zijn dat ik het in een vroeg stadium constateerde (alles lag nog open). Daarna maar direct contact opgenomen met de projectleider van het installatiebedrijf en die heeft direct contact opgenomen met de monteur en daarna bevestigd dat het probleem is opgelost.
Ik heb iets soortgelijks: ik heb ook een loze leiding vanaf de TV naar achter de bank (voor speakers idd). Nu blijkt dat de loze leiding van de TV naar de meterkast gaat, en vanaf de plek achter de bank ook naar de meterkast. Dus wil ik mijn speakers achter de bank aansluiten, dan gaat dat dus via de meterkast.

Krankzinnige oplossing. Ik heb het bouwbedrijf zelfs letterlijk uitgelegd wat ik ermee ging doen, en dan is dit hun (in mijn ogen extreem onlogische) oplossing. Niemand die dat tijdens het voortraject heeft gemeld.

Motor-forum.nl

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:42
Hopelijk kan ik hier een antwoord vinden.
Wij zijn ons aan het orienteren voor een lavasteen gietvloer voor onze nieuwbouwwoning, nu zit daar toch wel wat prijsverschil in tussen de verschillende aanbieders en ik vroeg mij af of er nou een kwaliteitsverschil zit tussen de aanbieders (Bijv. Drt vloeren en Berkers)?
Denk aan samenstelling van de vloer etc? Ik kan hier namelijk niets over vinden.
Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.