Hoepla33 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:00:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel enigszins gefrustreerd begin te raken door het gebrek aan transparantie van onze bouwer. Ik begrijp echt wel dat een bouwer soms wat terughoudend is met het noemen van heel specifieke termijnen, omdat mensen dit als toezegging kunnen zien, maar we zijn allemaal volwassen mensen en een voorbehoud met daarbij eventueel de cruciale punten tijdens een specifieke bouwfase kun je volgens mij prima maken.
Om ons heen zijn meerdere stellen vrienden die bij verschillende bouwers eigenlijk gedurende een groot deel van het bouwproces indicaties of voorlopige schattingen hebben gekregen van de voortgang en de (grofweg) te verwachten oplevertermijn.
Het gaat om een vrijstaande woning van +/- 200m2 in seriebouw in een plan van in totaal 25 woningen. In dit plan loopt ongeveer de helft (waaronder onze woning) duidelijk "voor". We weten al dat deze eerste helft eerder zal worden opgeleverd. Het bouwterrein voorziet ook in deze "knip" tussen de 1e en 2e opleverfase. Dezelfde bouwer heeft direct naast het huidige bouwplan een vergelijkbaar plan neergezet, 2 jaar terug en daar ging dit precies hetzelfde.
Ons verloop is als volgt:
Start grondwerk - begin maart 2025
Fundering gereed - begin mei 2025
Casco / ruwbouw en metselwerk grotendeels gereed - oktober 2025
Kap- en dak gereed, pannen gelegd - half november 2025
Installaties ruwbouw gereed (incl. vloerverwarming en binnenwanden) - december 2025
Dekvloeren gestort - 2e week januari 2026
Het bovenstaande hebben we allemaal op basis van de termijnfacturen en eigen observaties op de bouw bij elkaar gepuzzeld. Vanuit de bouwer is de communicatie vrijwel nihil.
De lastige situatie die nu ontstaat is dat wij uiterlijk op 1 juli de overdracht hebben van onze huidige woning.
Ik heb een bevriende aannemer gevraagd om een inschatting te maken van het verdere verloop van de bouw. Hij liet ons weten dat zonder leveringsproblemen van materialen of aansluitvertraging bij de nutsbedrijven bouwtechnisch medio/eind april prima haalbaar zou moeten zijn. Bij navraag wil de bouwer op dit moment niet verder gaan dan als oplevertermijn: "Net voor of net na de bouwvak". Dat zou betekenen dat ze nu nog ruim 5 maanden nodig hebben voor.
1. stucwerk (behangklaar opleveren wanden. Plafonds worden niet gespoten)
2. tegels badkamer + wc
3. sanitair
4. binnenkozijnen en deuren
5. trapafwerking
6. afmonteren installaties + elektra
7. afbouw buiten/terrein
8. inregelen en testen technische installaties
Natuurlijk wil iedereen zijn/haar nieuwe huis het liefst de grond uit kijken, maar ben ik nu onredelijk in mijn verwachting dat dit toch allemaal wel een heel stuk eerder dan "net voor of net na de bouwvak" klaar zou moeten zijn en dat ze in de afwerkfase toch wel iets transparanter zouden kunnen zijn over de verwachtingen?