Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 17:16
@UltraInstinct
Ik vind het altijd heel erg lastig om zulke offertes te vergelijken, omdat er heel veel variabelen meespelen.
Mijn situatie: nieuwbouwappartement, offerte van afgelopen week, iets grotere badkamer, iets groter toilet. Wandtegels: standaard (dus op zich geen meerprijs). Vloertegels: 45 * 45 cm, niet gerectificeerd zijn vervangen door 60 * 60 cm, wel gerectificeerd, niet-strokend gelegd. Voor een inloopdouche heb ik twee extra cellenbeton wanden. Deze twee wanden worden betegeld met de standaard wandtegels (dus hiervoor een volledige meerprijs). De cellenbeton wanden op zich worden elders verrekend. Uitwendige hoeken: RVS (Jolly)hoekprofiel. De douchewanden leiden tot (veel) meer hoekprofielen. Mijn meerprijs: circa € 2.250. Van hieruit bekeken vind ik € 6.234 (mijn interpretatie) knap veel. Anderzijds maakte ik een klein vreugdesprongetje toen ik mijn eigen offerte zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:47
Janpietertje89 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:24:
Ik ben bezig met het intekenen van wat schakelaars/lichtpunten en zou graag wat smarthome voorbereidingen meenemen. Op dit moment hebben we in beperkte mate wat Hue spul in de woonkamer/buitenlampen. Werkt prima maar niet de meest duurzame oplossing volgens mij. Heb goede verhalen gelezen over Shelly dus dat lijkt me wel wat. De vraag voor 50mm dozen heb ik in ieder geval al uitstaan.
De 50mm dozen zijn handig. Maar zorg er ook voor dat bij alle schakelaars een nuldraad beschikbaar is.
Maar, alleen maar Shelly´s plaatsen maakt het huis nog niet slim. Doorgaans is er ook nog iets van een soort controller nodig als Home Assistant, Homey o.i.d. Kijk daarvoor bijvoorbeeld naar dit videoreport.
Nu twijfel ik om her en der wat extra schakelaars toe te voegen (hotelschakeling) zodat ik bij binnenkomst “achterom” ook gewoon alle verlichting aan kan maken, alleen is de meerwaarde daarvan natuurlijk wat beperkter als alles toch al slim is. Voor ouders etc. is een fysieke schakelaar natuurlijk nog steeds fijn maar die kunnen wel een paar stappen extra zetten. Hoe denken jullie hierover?
Als de schakelaars inderdaad slim zijn uitgevoerd, hoef je geen extra hotelschakelaars aan te vragen. Je kan het tenslotte ook "slim" aanpakken. Zo heb ik bijvoorbeeld schakelaars meerdere functies gegeven. Gewoon enkele klik is aan of uit, maar een dubbele klik is wat anders. Hierbij kan je bij gebruik van een controller diverse technologieën combineren. Zo gaat bijvoorbeeld mijn trapverlichting op basis van Zigbee aan, op het moment dat ik de halverlichting aan doe. Terwijl er geen verbindding tussenzit, behalve een Homey.
Voor verlichting bij achterom binnenkomen, kan je misschien ook af met een bewegingsmelder.
Verder heb ik in de woonkamer en keuken meerdere lichtpunten op 1 schakelaar, dat gaat met Shelly natuurlijk ook niet lekker werken, of ik moet hem in de plafond inbouwdoos bouwen maar dan valt het voordeel van de fysieke schakelaar “normaal” kunnen blijven gebruiken weer weg. Ook ga ik een lichtrail plaatsen boven mijn keukeneiland met wat hangende en “gerichte” spots. Hiervan is het natuurlijk fijn dat ik de gerichte spot op de kookplaat apart kan regelen. Voor deze rails zal ik toch vast zitten aan wat slimme spots lijkt me, kan ik niet met Shelly doen. Maar zolang alles met Zigbee praat kan ik dit allemaal prima combineren.
Wat jij beschrijft, is geen probleem met slimme spots. Bij mij zijn alle schakelaars als pulsschakelaar uitgevoerd, met daarachter een Shelly. Bij een enkele klik op de keukenschakelaar, schakelt de Homey de afzonderlijke zigbee-spots aan. De rail zelf zit wel achter de Shelly, maar dat is alleen voor het meten van het verbruik. Maar in de Shelly is de rail gemarkeerd als "altijd aan" en "detached" van de schakelaar.
Hebben jullie wat handvaten/best practices hoe dit aan te pakken?
Lees je in en voor Homey, kijk eens in Homey — A Better Smart Home (Deel 3).
Ik ga ervanuit dat er voor Domticz en Home Assistant soortgelijke topics zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
jvdmeer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

De 50mm dozen zijn handig. Maar zorg er ook voor dat bij alle schakelaars een nuldraad beschikbaar is.
Maar, alleen maar Shelly´s plaatsen maakt het huis nog niet slim. Doorgaans is er ook nog iets van een soort controller nodig als Home Assistant, Homey o.i.d. Kijk daarvoor bijvoorbeeld naar dit videoreport.

[...]

Als de schakelaars inderdaad slim zijn uitgevoerd, hoef je geen extra hotelschakelaars aan te vragen. Je kan het tenslotte ook "slim" aanpakken. Zo heb ik bijvoorbeeld schakelaars meerdere functies gegeven. Gewoon enkele klik is aan of uit, maar een dubbele klik is wat anders. Hierbij kan je bij gebruik van een controller diverse technologieën combineren. Zo gaat bijvoorbeeld mijn trapverlichting op basis van Zigbee aan, op het moment dat ik de halverlichting aan doe. Terwijl er geen verbindding tussenzit, behalve een Homey.
Voor verlichting bij achterom binnenkomen, kan je misschien ook af met een bewegingsmelder.

[...]

Wat jij beschrijft, is geen probleem met slimme spots. Bij mij zijn alle schakelaars als pulsschakelaar uitgevoerd, met daarachter een Shelly. Bij een enkele klik op de keukenschakelaar, schakelt de Homey de afzonderlijke zigbee-spots aan. De rail zelf zit wel achter de Shelly, maar dat is alleen voor het meten van het verbruik. Maar in de Shelly is de rail gemarkeerd als "altijd aan" en "detached" van de schakelaar.

[...]

Lees je in en voor Homey, kijk eens in Homey — A Better Smart Home (Deel 3).
Ik ga ervanuit dat er voor Domticz en Home Assistant soortgelijke topics zijn.
Dit!
Enige aanvulling, als je geen nulldraad hebt kun je ook een dimmer pakken die zonder null werkt (bijv Fibaro Dim 2) of hem aftakken van het stopcontact dat (in bijna alle gevallen) naast de lampknop zit. Of hem in de centraaldoos stoppen

Bij ons was een nulldraad trekken 32 euro per lichtknop, ook als er een stopcontact naast zat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonjorn
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Hallo allemaal, momenteel zijn wij de keuzes voor de binnendeuren aan het maken. Bij mijndeur.nl (Berkvens) hebben we de optie om de deuren/kozijnen in wit 9010 of 9016 te laten leveren. Voor de muren willen we in de basis lichtgrijs/greige aanhouden. Welke keuze hebben jullie hierbij gemaakt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02:41
Bonjorn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:16:
Hallo allemaal, momenteel zijn wij de keuzes voor de binnendeuren aan het maken. Bij mijndeur.nl (Berkvens) hebben we de optie om de deuren/kozijnen in wit 9010 of 9016 te laten leveren. Voor de muren willen we in de basis lichtgrijs/greige aanhouden. Welke keuze hebben jullie hierbij gemaakt?
Dat is een persoonlijke smaak, maar ik zou kiezen voor Ral 9010, want Ral 9016 is veel te wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Hoe interpreteren jullie onderstaande artikel uit onze AO? Ik heb moeite met de zin "zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes (6) weken na". Houdt dit nu in dat de passage pas "zo spoedig mogelijk" plaats kan vinden nadat A en B vervult zijn, en dan uiterlijk binnen 6 weken plaats moet vinden. Of houdt dit in dat passage zo spoedig mogelijk plaats kan vinden, maar uiterlijk binnen 6 weken na vervullen A en B?

Subtiel verschil maar onze aannemer heeft ons laten weten dat passage plaats gaat vinden binnen 6 weken en ze verwachten dat de bouw binnen 3 maanden gaat starten. Ik dacht meteen "maar passage kan toch nog niet als nog niet met de bouw is begonnen", maar toen ik het artikel nog eens las vond ik het helemaal niet zo duidelijk.
Artikel 2
De levering van het in de overweging van de akte bedoelde perceel grond met de daarop eventueel reeds gebouwde opstal(len), hierna in deze akte te noemen: “de Levering”, zal geschieden bij akte te verlijden ten overstaan van de Notaris, diens plaatsvervanger of opvolger, op een door de Notaris te bepalen tijdstip:
zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes (6) weken na het laatste van de hierna onder a. en b. bedoelde tijdstippen:
a. wanneer vaststaat dat deze overeenkomst niet meer op een van de gronden genoemd in de artikelen 7 en 9 van deze akte kan worden ontbonden; alsmede
b. wanneer is begonnen met de bouw in de zin van artikel 11 lid 2 van de Algemene Voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07:36
Ik heb ook een beetje moeite om het verschil te vinden bij wat je zelf schrijft. Dit is toch hetzelfde?

“Houdt dit nu in dat de passage pas "zo spoedig mogelijk" plaats kan vinden nadat A en B vervult zijn, en dan uiterlijk binnen 6 weken plaats moet vinden. Of houdt dit in dat passage zo spoedig mogelijk plaats kan vinden, maar uiterlijk binnen 6 weken na vervullen A en B?”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Het is "zo spoedig mogelijk" nadat A en B vervult zijn en dan uiterlijk binnen 6 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Nu online
Kroonkurk schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:30:
Het is "zo spoedig mogelijk" nadat A en B vervult zijn en dan uiterlijk binnen 6 weken.
Exact, zo had ik hem ook geïnterpreteerd. Dus dan mag passage niet plaatsvinden voordat A en B vervult zijn. Met de in de "hoerabrief" beschreven planning dat de bouw over 3 maanden gaat starten en de passage die al over 6 weken plaats vindt voldoen ze dus niet aan dit artikel in de AO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Nu online
Ik weet niet wat er bij jou geleverd gaat worden. Overdracht van de grond kan volgens mij wel.
Als het onder Woningborg o.i.d. is, dan daar even navragen.
Je kan het ook rustig aan de aangewezen notaris vragen. Die weet er ook alles van.
Maar de bouw "starten", staat ook beschreven in de KOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:54
Janpietertje89 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:33:
[...]

Exact, zo had ik hem ook geïnterpreteerd. Dus dan mag passage niet plaatsvinden voordat A en B vervult zijn. Met de in de "hoerabrief" beschreven planning dat de bouw over 3 maanden gaat starten en de passage die al over 6 weken plaats vindt voldoen ze dus niet aan dit artikel in de AO?
De hoera-brief bevestigt dat de bouw begonnen is, dus een brief dat er over 3 maanden begonnen gaat worden is geen hoera-brief. De hoera-brief geeft ook specifiek aan dat de ontbindende voorwaarden voldaan zijn en dat dus de 6 weken-termijn ingaat.

Normaal gesproken ontvang je binnen een paar dagen een uitnodiging van de notaris. Die geeft meestal een klein beetje speling om te schuiven als het echt niet uitkomt, maar als je het verschuift na de 6 weken-termijn, dan begint de bouwrente te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Nu online
Krijgertje1979 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:11:
[...]

De hoera-brief bevestigt dat de bouw begonnen is, dus een brief dat er over 3 maanden begonnen gaat worden is geen hoera-brief. De hoera-brief geeft ook specifiek aan dat de ontbindende voorwaarden voldaan zijn en dat dus de 6 weken-termijn ingaat.

Normaal gesproken ontvang je binnen een paar dagen een uitnodiging van de notaris. Die geeft meestal een klein beetje speling om te schuiven als het echt niet uitkomt, maar als je het verschuift na de 6 weken-termijn, dan begint de bouwrente te tellen.
De brief die ik gekregen heb heeft letterlijk de naam "hoera-brief". Deze brief beschrijft dat geen gebruik meer zal worden gemaakt van de opschortende voorwaarden, dat ze verwachten dat de bouw binnen 3 maanden gaat beginnen en dat de levering bij de notaris 10 oktober plaats gaat vinden en dat ik indien de akte dan niet gepasseerd is bouwrente moet gaan betalen per 11 oktober.

Ik blijf het een verwarrend omschreven vinden in de AO. Maargoed, met de bouwrente die ingaat op 11 oktober is het sowieso onzinnig om er een punt van te maken want dan is passeren goedkoper dan bouwrente betalen (is natuurlijk ook het hele idee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:19
Krijgertje1979 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:11:
[...]

Onze brief, genaamd "Hoera-brief", bevestigde ook niet dat de bouw begon. Hier zijn ook nog 2 maanden overheen gegaan. In onze KAO of op het internet kan ik ook niet vinden dat de hoera-brief dat zou moeten betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:14
Ik heb een ietwat gek vraagje, elektriciteit gerelateerd, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Nieuwbouwwoning 2 jaar geleden de sleutel van ontvangen. Nu 2 jaar later al 6 (!!) lampen vervangen op de 1ste verdieping. Waren allemaal dezelfde lampen. Het gekke is, we hebben dezelfde lampen ook op de 2de verdieping hangen, maar die zijn niet kapot gegaan.

Kan er zoiets zijn als een verkeerd voltage o.i.d. waardoor lampen kapot kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:33

aex351

I am the one

Blik1984 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:51:
Ik heb een ietwat gek vraagje, elektriciteit gerelateerd, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

Nieuwbouwwoning 2 jaar geleden de sleutel van ontvangen. Nu 2 jaar later al 6 (!!) lampen vervangen op de 1ste verdieping. Waren allemaal dezelfde lampen. Het gekke is, we hebben dezelfde lampen ook op de 2de verdieping hangen, maar die zijn niet kapot gegaan.

Kan er zoiets zijn als een verkeerd voltage o.i.d. waardoor lampen kapot kunnen gaan?
Ik kan me voorstellen dat de lampen op de 1e verdieping meer gebruikt worden dan op de 2e verdieping. Wellicht dat het daar mee te maken heeft?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
aex351 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:03:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de lampen op de 1e verdieping meer gebruikt worden dan op de 2e verdieping. Wellicht dat het daar mee te maken heeft?
Nope, tweede verdieping is onze slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:26

Meten is weten! Pak een multimeter en kijk of er een verschil in voltage is.
Heb je verder ook andere merk/type lampen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Laatst online: 21:31

Zijn het toevallig allemaal led lampen? En zitten die op de 1e verdieping toevallig allemaal op dezelfde groep en zit er ergens op die groep misschien ook een ouderwetse spaarlamp of TL-lamp? Ik heb ooit begrepen dat deze lampen LED lampen kunnen slopen als ze op dezelfde groep zitten door fluctuaties bij het schakelen van de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tieske88 schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:10:
[...]

Zijn het toevallig allemaal led lampen? En zitten die op de 1e verdieping toevallig allemaal op dezelfde groep en zit er ergens op die groep misschien ook een ouderwetse spaarlamp of TL-lamp? Ik heb ooit begrepen dat deze lampen LED lampen kunnen slopen als ze op dezelfde groep zitten door fluctuaties bij het schakelen van de lamp.
Zijn wel allemaal led-lampen, maar niet allemaal op dezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Extreme smell schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:23:
[...]

Meten is weten! Pak een multimeter en kijk of er een verschil in voltage is.
Heb je verder ook andere merk/type lampen geprobeerd?
Goede tip. Zal eens rondvragen in de buurt of er iemand eentje heeft liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:53

Jouw vraag is heel specifiek en elektrotechnisch. Het is wellicht beter om deze vraag in het topic voor Elektra Huisinstallaties te stellen. Daar zitten mensen met veel elektrotechnische kennis.

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
arpeggio schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:00:
[...]

Jouw vraag is heel specifiek en elektrotechnisch. Het is wellicht beter om deze vraag in het topic voor Elektra Huisinstallaties te stellen. Daar zitten mensen met veel elektrotechnische kennis.

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:15
Wij hebben voor een optioneel dakraam gekozen en nu wilt de aannemer de gewenste positie hiervan weten. Deze keuze vinden we lastiger dan verwacht en we zouden dan ook graag wat meningen horen. Welke van de drie afgebeelde opties zouden jullie kiezen (of zouden jullie totaal wat anders adviseren)?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 19:48
TNThomas schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:13:
Wij hebben voor een optioneel dakraam gekozen en nu wilt de aannemer de gewenste positie hiervan weten. Deze keuze vinden we lastiger dan verwacht en we zouden dan ook graag wat meningen horen. Welke van de drie afgebeelde opties zouden jullie kiezen (of zouden jullie totaal wat anders adviseren)?

***members only***
Waar ga je effectief zijn in de slaapkamer? Ik zou vanuit dat perspectief het midden pakken. Gezien de structuur dus waarschijnlijk groen. Rood gaat er altijd raar uitzien denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
Team groen

Je zou hem als simpele versie in Sketchup kunnen maken (paar muren, dak erop en een raam erin) en met een plugin de zon nabootsen om te kijken hoe lichtinval ongeveer is (dit kan je op basis van coördinaten nieuwe woning doen).

Of je kan een Indiër drie tientjes betalen en je hele huis in Sketchup laten bouwen op schaal, o.b.v. de bouwtekening :P

[ Voor 91% gewijzigd door Source90 op 02-09-2025 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:30

***members only***
Zit je in de techniek? Rood en blauw zijn namelijk echte techneuten-voorstellen ;)

Groen is de enige logische optie (van de 3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
Danferno schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:17:
[...]

Waar ga je effectief zijn in de slaapkamer? Ik zou vanuit dat perspectief het midden pakken. Gezien de structuur dus waarschijnlijk groen. Rood gaat er altijd raar uitzien denk ik.
De komende jaren zal ik thuiswerken voor het raam in de zijgevel, dus inderdaad in het lange stuk. Mocht het later een tiener- of puberkamer worden, dan zal het vermoedelijk zoiets worden als in de afbeelding hieronder (even snel in Floorplanner gemaakt).

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 18:07

***members only***
Gaan er op dat dakdeel ook zonnepanelen komen?
Dan de positie die het beste uitkomt voor het aantal panelen.
Anders moet je al gaan kijken naar de indeling van de kamer en wat daar dan het beste bij past.
TNThomas schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:29:
[...]

De komende jaren zal ik thuiswerken voor het raam in de zijgevel, dus inderdaad in het lange stuk. Mocht het laten een tiener- of puberkamer worden, dan zal vermoedelijk zoiets worden als in de afbeelding hieronder (even snel in Floorplanner gemaakt).

***members only***
Gezien de indeling -> groen

[ Voor 25% gewijzigd door Dronium op 02-09-2025 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TNThomas
BBBrt schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:23:
[...]

Zit je in de techniek? Rood en blauw zijn namelijk echte techneuten-voorstellen ;)

Groen is de enige logische optie (van de 3).
Werktuigbouwkundige inderdaad. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
Dronium schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:30:
[...]

Gaan er op dat dakdeel ook zonnepanelen komen?
Dan de positie die het beste uitkomt voor het aantal panelen.
Anders moet je al gaan kijken naar de indeling van de kamer en wat daar dan het beste bij past.
Mochten die er nog komen, dan op de andere schuine kant, dus niet waar het dakraam komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 14:28
Ik weet niet of dit de juiste thread is maar er wordt tegenover ons een (nieuwbouw gebied) nieuw project gestart er staan hekken maar er is nog niks qua bouwwerkzaamheden gaande. Op de hekken staat Boele, kan ik hen gewoon bellen om te vragen wat er exact gebouwd wordt en in opdracht van wie? Zo niet wie kan ik benaderen om hier achter te komen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
MEasterEgg schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:04:
Ik weet niet of dit de juiste thread is maar er wordt tegenover ons een (nieuwbouw gebied) nieuw project gestart er staan hekken maar er is nog niks qua bouwwerkzaamheden gaande. Op de hekken staat Boele, kan ik hen gewoon bellen om te vragen wat er exact gebouwd wordt en in opdracht van wie? Zo niet wie kan ik benaderen om hier achter te komen?
De gemeente? Zou toch wel een melding moeten zijn geweest vanuit de gemeente/omgevingsloket:

Je kan ook jouw gebied checken op: https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt
En anders bij de gemeente kijken naar verleende vergunningen.

Als alternatieve manier kan je kijken op Funda. Als het een nieuwbouwproject is met woningen, gok ik dat deze er nog wel op staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 02-09-2025 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNThomas
Mede dankzij de feedback hier, zijn voor de groene positie van het dakraam gegaan. Bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TNThomas schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:15:
Mede dankzij de feedback hier, zijn voor de groene positie van het dakraam gegaan. Bedankt voor het meedenken! :)
Hou er rekening mee dat de exacte plaatsing doorgaans afhangt van de dakpannen en in veel gevallen ook de constructie cm perfectie (zoals in het midden van een maat X is vaak niet mogelijk. mocht het dus erg belangrijk zijn zorg ervoor dat je weet wat je kan verwachten. en spreek het uit naar de aannemer.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-09-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
twain4me schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:23:
[...]

Hou er rekening mee dat de exacte plaatsing doorgaans afhangt van de dakpannen en in veel gevallen ook de constructie cm perfectie (zoals in het midden van een maat X is vaak niet mogelijk. mocht het dus erg belangrijk zijn zorg ervoor dat je weet wat je kan verwachten. en spreek het uit naar de aannemer.
Goede opmerking! Dit had onze aannemer gelukkig al kenbaar gemaakt. We vinden het niet erg als het dakraam wat zou opschuiven en de aannemer laat nog weten wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 10:36
Bij ons hebben ze de berekening uitgevoerd voor BENG2=0. Uit de berekening blijkt dat 9 panelen nodig zijn om te voldoen aan BENG2=0. Ze hadden er 9 ingetekend voor ons vanaf het begin, wij wisten niet anders dan dat er dan geen ruimte was op het dak voor extra zonnepanelen.

Nu komen ze met een verhaal dat ze er 3 extra hadden ingetekend en dat er standaard maar 6 worden bijgeleverd. Ze zeggen dat het niet verplicht is om aan Beng2=0 te voldoen maar wel voor hypotheekverstrekkers belangrijk kan zijn. Ze vragen nu of we als nog de 3 panelen extra willen afnemen.

Kan dit zomaar? Hebben andere mensen hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Majesteit schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:43:
Bij ons hebben ze de berekening uitgevoerd voor BENG2=0. Uit de berekening blijkt dat 9 panelen nodig zijn om te voldoen aan BENG2=0. Ze hadden er 9 ingetekend voor ons vanaf het begin, wij wisten niet anders dan dat er dan geen ruimte was op het dak voor extra zonnepanelen.

Nu komen ze met een verhaal dat ze er 3 extra hadden ingetekend en dat er standaard maar 6 worden bijgeleverd. Ze zeggen dat het niet verplicht is om aan Beng2=0 te voldoen maar wel voor hypotheekverstrekkers belangrijk kan zijn. Ze vragen nu of we als nog de 3 panelen extra willen afnemen.

Wat staat er in de technische omschrijving?

Bij mij staat er:
Verhoogde BENG 2-eis
Uw woning voldoet aan de basis BENG-eisen, waaronder de wettelijke eis dat het primair fossiel energiegebruik (BENG
2) niet hoger is dan 30,00 kWh/m² per jaar. Voor bepaalde woningen in dit project zijn echter hogere ambities gesteld.
De rijwoningen, twee-onder-een-kapwoningen en de vrijstaande woningen hebben een BENG 2-waarde van 0,00
kWh/m². Dit betekent dat deze woningen geen fossiele energie verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:44
Majesteit schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:43:

Wat staat er in de (contract)stukken?
Technische omschrijving enz.
Dus maw, heb jij afgesproken met de aannemer dat er volgens beng2=0 wordt gebouwd?

De Beng2 eis is inderdaad geen 0 volgens het bouwbesluit. Daar heeft de aannemer gelijk in. E.e.a. zal ook afhankelijk zijn van wat jij met de aannemer hebt afgesproken.

Beng 2 =0 of beng2=40 kan wel 1 + in het energielabel schelen en daarmee afhankelijk van de hypotheekverstrekker ook een rente(korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-09 16:24
Playbunny schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:34:
Vanuit de aannemer laten wij een loze leiding vanuit de meterkast naar de buitengevel leggen ten behoeve van een elektrische auto. In deze specificatie staat dat dit een 1" loze leiding wordt.

Na toch wat lezen op het internet heb ik mijn twijfels of dit voldoende is of goedgekeurd wordt door installateurs.
Aangezien er een dikke stroomkabel doorheen gaat en er ook een internet kabel bij moet.

Wat is jullie ervaring met het leiding werk voor een elektrische auto?
Vermoedelijk komt er een 11kW laadpaal.
Update voor die het geïnteresseerd zijn;
De aannemer heeft niet toegegeven noch ontkent dat de leiding niet is toegestaan voor stroomkabel + UTP.

Daarnaast kwam hij met het verhaal dat wat op papier staat, zal worden uitgevoerd. En dat er ook laadpalen zijn met wifi. Er zou intern nog gaan bespreken wat ze ermee willen gaan doen.

Wij hebben tijdens ons eerste gesprek aangegeven dat wij voorbereidingen willen treffen voor een laadpaal. Volgens installateurs voldoet het niet aan de NEN1010, waarbij stroomkabels en data-kabels niet in dezelfde leiding mogen. Ons inzien dus een te makkelijk antwoord om te zeggen, "het kan ook op wifi". Ik bedoel, een auto rijdt ook beter met banden, maar dat zeg je ook niet achteraf..

To be continued..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 09-09 11:45
@Playbunny je mag een YMvK stroomkabel bundelen met utp in dezelfde buis. 1 inch is krap, maar een 5x2.5 mm2 YMvK kabel met utp kan daar echt wel doorheen en dat mag ook.

Je mag geen losse aders bundelen met utp. Je mag ook geen XMvK kabels bundelen. Bouwmarkten verkopen XMvK en laadpaalcowboys gebruiken dat. Let daar dus expliciet op.

Voor UTP kun je eventueel een shielded kabel gebruiken, maar ik denk niet dat het nodig is.

[ Voor 33% gewijzigd door Blihi op 03-09-2025 15:06 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:43
Wij zijn inmiddels druk bezig met hoveniers benaderen en offertes opvragen voor de tuin.
Mijn hemel wat een geld vragen die gasten. Wij hebben zo'n 450m2 tuin en de goedkoopste offerte tot nu toe zit rond de 50k :X

Maar goed, mijn vraag gaat over het volgende. Een van de hoveniers waar we contact mee hebben gaf de tip om bij de bouwer na te vragen op welk peil de grond/tuin rondom de woning wordt opgeleverd. Men vult dit schijnbaar vlak voor oplevering vaak aan met bouwgrond, soms met allerhande troep erin, waardoor je dit eerst weer moet gaan afgraven en tegen flinke kosten zelf moet afvoeren. Hij adviseerde ons om de tuin op een lager, afgegraven peil te laten opleveren zodat hij direct de bovenste grondlaag kan aanvullen met de gewenste grondsoort(en).

Ik heb de vraag nu bij de kopersbegeleiding neergelegd, maar wellicht heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 07:09
Geen idee wat de situatie met betrekking tot de woning precies is (vrijstaand of niet). Bij ons project wilde de bouwer dit alleen doen als ze gelijk een blok of x aantal huizen konden doen. Wellicht dus goed om te polsen of direct aangrenzende buren het ook willen.

Hier wilden sommige mensen het niet en uiteindelijk is dus iedereen zelf of met een tuinman/loonwerker bezig geweest om de grond te vervangen (wat per saldo duurder was).

Mocht de bouwer het niet willen doen dan kan je in samenspraak met je buren ook met loonwerkers in de weer.

[ Voor 26% gewijzigd door SL65 op 03-09-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extreme smell
Hoepla33 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:51:
Wij zijn inmiddels druk bezig met hoveniers benaderen en offertes opvragen voor de tuin.
Mijn hemel wat een geld vragen die gasten. Wij hebben zo'n 450m2 tuin en de goedkoopste offerte tot nu toe zit rond de 50k :X

Maar goed, mijn vraag gaat over het volgende. Een van de hoveniers waar we contact mee hebben gaf de tip om bij de bouwer na te vragen op welk peil de grond/tuin rondom de woning wordt opgeleverd. Men vult dit schijnbaar vlak voor oplevering vaak aan met bouwgrond, soms met allerhande troep erin, waardoor je dit eerst weer moet gaan afgraven en tegen flinke kosten zelf moet afvoeren. Hij adviseerde ons om de tuin op een lager, afgegraven peil te laten opleveren zodat hij direct de bovenste grondlaag kan aanvullen met de gewenste grondsoort(en).

Ik heb de vraag nu bij de kopersbegeleiding neergelegd, maar wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben hier ook mee bezig. Wij hebben met een gesloten grondproject te maken, alle grond die wordt afgegraven wordt ook weer terug gestort.

Mijn plan voor nu is om rond de oplevering een loonwerker te benaderen evt samen met de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:49
Extreme smell schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:41:
[...]

Ik ben hier ook mee bezig. Wij hebben met een gesloten grondproject te maken, alle grond die wordt afgegraven wordt ook weer terug gestort.

Mijn plan voor nu is om rond de oplevering een loonwerker te benaderen evt samen met de buren.
Gesloten grondbalans wil niet zeggen dat het ook semi uitgevlakt moet zijn. Als het overschot ook op een berg in de voortuin kan scheelt dat toch weer uren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:57
Iemand hier hun deuren via de project leverancier supplier Berkvens gekocht? Wat was jullie mening over de kwaliteit hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hoepla33 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:51: Hij adviseerde ons om de tuin op een lager, afgegraven peil te laten opleveren zodat hij direct de bovenste grondlaag kan aanvullen met de gewenste grondsoort(en).

In ons project kregen we ongeveer 2 maanden voor oplevering de vraag of we de grond wel of niet wilden laten aanvullen. Dat scheelde ongeveer 20 centimeter.
Degenen die al een hovenier hadden geregeld, kozen er vaak voor niet op te hogen.
Degenen die nog niet zover waren, of veel zelf wilden doen, lieten het vanuit de bouw ophogen.

Wij hebben gekozen het op te laten hogen vanuit de bouw. De kwaliteit van de grond was matig, ik ben regelmatig stukken steen of troep tegengekomen. Bij de paden is zand aangebracht, dat was prima. Tegelijk zakt de grond hier flink, dus ik heb alsnog ca 15 kuub zand en grond laten komen.

Ik zou daarom het advies van de tuinman opvolgen en vragen of het mogelijk is niet op te hogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
Bij onze vorige woning kregen we een paar weken voor oplevering van de kopersbegeleiding de vraag of we het opgehoogd wilde hebben. Toen wel gedaan en dat kon er door de hovenier gelijk weer uitgereden worden.
(gelukkig was de bouw nog niet klaar en mocht de grond weer teruggereden worden naar bouwterrein)

Bij onze huidige woning stonden we bij de oplevering in de tuin toen het ook de kopersbegeleiding opviel dat het wel erg laag uitgevallen was. We kregen toen wel het aanbod om het aan te vullen. Overigens geen gebruik van gemaakt om te voorkomen dat de hovenier die grond gelijk weer kon afvoeren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Bij een gesloten grondbalans gewoon even goed kijken welke grond er is.
Hier was de grond prima en hebben we zeer beperkt afgegraven ( alleen voor de oprit ).

Grond wegbrengen is duur, dus als dat niet hoeft vooral niet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:47
ExoFun schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:44:
Iemand hier hun deuren via de project leverancier supplier Berkvens gekocht? Wat was jullie mening over de kwaliteit hiervan?
Zoek in dit forum... is toch de eerste handeling die je kan doen. Vraag is nl. al vaak gesteld

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:56
ExoFun schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:44:
Jazeker. Check de zoekfunctie in het topic maar eens.
Edit - spuit 11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Laatst online: 09-09 18:54

Tuinen zijn duur an sich en dan is er afhankelijk van je wensen ook een behoorlijke variatie mogelijk in prijs. . 450m2 is een behoorlijk grote tuin, dan vind ik 50k EUR nog aan de lage kant.
Voor 250m2 tuin was ik meer kwijt en dan ben ik nog niet eens klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:50

bakvis

Tweakers.Nerd

Playbunny schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:54:
[...]

De aannemer heeft niet toegegeven noch ontkent dat de leiding niet is toegestaan voor stroomkabel + UTP.

Daarnaast kwam hij met het verhaal dat wat op papier staat, zal worden uitgevoerd. En dat er ook laadpalen zijn met wifi. Er zou intern nog gaan bespreken wat ze ermee willen gaan doen.

Wij hebben tijdens ons eerste gesprek aangegeven dat wij voorbereidingen willen treffen voor een laadpaal. Volgens installateurs voldoet het niet aan de NEN1010, waarbij stroomkabels en data-kabels niet in dezelfde leiding mogen. Ons inzien dus een te makkelijk antwoord om te zeggen, "het kan ook op wifi". Ik bedoel, een auto rijdt ook beter met banden, maar dat zeg je ook niet achteraf..

To be continued..
of je laat ze dit leggen: https://www.c.technischeu...vcs-hybride-ev-kabel.html

Mijn Specs

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een kabel met 2x4mm non-twisted snoer erin, wat een succes :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Laatst online: 08:50

bakvis

Tweakers.Nerd

Wolly schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:13:
[...]

Geen idee of ze twisted zijn. Maar een laadpaal vraagt dusdanig weinig data en heeft geen POE. Ze zijn shielded van de power kabels, dus die dataoverdracht komt wel goed.

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:13:
[...]

Het zal een keuze geweest zijn om het allemaal er in te kunnen krijgen.
Maar heel eerlijk heb je meer als 100 Mbps nodig als laadpaal?

Ik denk dat dit allemaal prima zal werken, mocht je meer nodig hebben allicht kan je een variant met een glasvezel er in verzoeken ;)

• Blihi

Wij kregen op verzoek de optie om niet op.te vullen. Die optie werd als 'gratis' gepresenteerd....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:21:
[...]

Het zal een keuze geweest zijn om het allemaal er in te kunnen krijgen.
Maar heel eerlijk heb je meer als 100 Mbps nodig als laadpaal?

Ik denk dat dit allemaal prima zal werken, mocht je meer nodig hebben allicht kan je een variant met een glasvezel er in verzoeken ;)
Een YMVK kabel en twee utp kabels ernaast geeft een stuk meer flexibiliteit. Over storingen op de utp hoef je je echt geen zorgen te maken, een laadpaal is geen apparaat wat gekke dingen doet zoals een zware elektra motor in een fabriek.

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-09 16:24
Wolly schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:52:
[...]

Een YMVK kabel en twee utp kabels ernaast geeft een stuk meer flexibiliteit. Over storingen op de utp hoef je je echt geen zorgen te maken, een laadpaal is geen apparaat wat gekke dingen doet zoals een zware elektra motor in een fabriek.
Storingen, ben ik ook niet zo bang voor. Het is meer of het past met een 25mm buis, en daarnaast of het mag.

Misschien dat het in theorie past, maar in de praktijk niet met alle bochten. Of dat het in de praktijk wel past, maar in theorie niet mag, en dat de installateur het dan niet doet i.v.m. garantie of verzekeringswerk.

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-09 15:41
Playbunny schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:51:
[...]

Storingen, ben ik ook niet zo bang voor. Het is meer of het past met een 25mm buis, en daarnaast of het mag.

Misschien dat het in theorie past, maar in de praktijk niet met alle bochten. Of dat het in de praktijk wel past, maar in theorie niet mag, en dat de installateur het dan niet doet i.v.m. garantie of verzekeringswerk.
Misschien hebben installateurs er dan geen zin in. Bij leidingkokers (bijv. in de parkeergarage) ligt ook alles (230V, netwerk) door dezelfde koker. Deze discussie lijkt off topic, maar ik zie wel een link met projectmatige nieuwbouwwoningen: alles wat niet snel kan en waar over nagedacht moet worden, willen ze hun handen niet aan branden 8)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:47
Playbunny schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:54:
[...]

To be continued..
Als er niet teveel bochten in zitten zal het misschien wel gaan, utp plus ymvk 5x2,5. Maar beter is 1x 25mm en 1x 19mm buis voor een laadpaal.

Maar als je een kruipruimte hebt zou ik de hele optie gewoon laten vervallen en de kabel door de kruipruimte laten trekken tijdens installatie van een laadpaal. Genoeg gezien dat mensen hem uiteindelijk toch op een andere plek wilde hebben, dat de loze leiding niet voldoende of bv te laag uit de muur kwam waardoor er alsnog een stukje buis zichtbaar is op de gevel...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Playbunny schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:51:
[...]

Ja het mag en dat gaat ook echt wel passen. Doe het lekker zelf, en laat de installateur de boel aansluiten.

Dit is echt wel de meest simpele klus. Er zit, als het goed is, als een draad in de buis. Daar maak je een YMvK kabel en een UTP kabel aan vast (of 2 UTP kabels). Aan de ene kant zet je voorzichtig wat kracht op die draad en van de andere kant duw je die kabel er in. Eventueel insmeren met kabelglijmiddel (niet met afwasmiddel, boter of vetten, maar met kabelglijmiddel).

Mocht de draad breken, dan is er geen man overboord. Haal de boel leeg, zet er aan de ene kant een stofzuiger op en voer aan de andere kant een nylon draad naar binnen, waar je het uiteinde uitgerafeld hebt tot een pluisje. De stofzuiger trekt die nylon draad er zo doorheen en je kunt weer opnieuw beginnen.

ZO heb ik echt al heel wat kilometers kabel getrokken, variërend van COAX en UTP tot installatiedraad of 5x4mm2 YMvK kabel (die kabel is 14 mm in doorsnede). Werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:42
Krijgertje1979 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:04:
[...]

Tuinen zijn duur an sich en dan is er afhankelijk van je wensen ook een behoorlijke variatie mogelijk in prijs. . 450m2 is een behoorlijk grote tuin, dan vind ik 50k EUR nog aan de lage kant.
Voor 250m2 tuin was ik meer kwijt en dan ben ik nog niet eens klaar.
Dat tuinen duur zijn is bekend, maar dit is nog extremer dan ik dacht. Ik snap dat je het zo gek kan maken als je zelf wilt. Kan je een indicatie geven hoe jouw kosten zijn opgebouwd?

Wij hebben een perceel van 350m2 waarvan 120m2 bebouwd, de rest is grofweg opgesplitst in:
- Oprit: 45m2
- Voortuin: 85m2
- Achtertuin: 100m2

Oprit wordt natuurlijk netjes bestraat. Voortuin wilden wij simpel houden in eerste instantie met wat gras. Achtertuin wel wat meer werk, inclusief een tuinhuisje/overkapping. Erfafscheiding hoeven we niets voor te regelen, dat wordt vanuit het bouwproject geplaatst. In totaal hadden we hier zo'n 25k-30k voor geraamd maar dat was redelijk natte vingerwerk, er valt zoveel te regelen dat we dit helemaal naar achteren hebben geschoven.

Ik ben dus wel benieuwd hoe ver wij miszitten met onze raming!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Voor 30K kun je prima 230m2 tuin inrichten. Het hangt natuurlijk compleet af van je wensen, eisen en wat je zelf doet of uitbesteed. Maar kosten lopen al snel op en arbeid is duur..

Ook een perceel van 340m2 waar een 2kapper op staat:

Stratenmakers: 2.5K
Schutting 6K
Gras (zelf gelegd) 300 euro
Bestrating: 6.5K (incl grind)
Cortenstaal: 1K )(zelf gezet)
Beplanting: 1K
Grondwerk: 1.5K (excl afvoeren)
Tot: kleine 19K

Alle beplanting , grind (excl grindmatten) en cortenstaal heb ik zelf gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Vooral heel veel zelf doen scheelt in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
Draakje5 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:01:
[...]

Wat staat er in de (contract)stukken?
Technische omschrijving enz.
Dus maw, heb jij afgesproken met de aannemer dat er volgens beng2=0 wordt gebouwd?

De Beng2 eis is inderdaad geen 0 volgens het bouwbesluit. Daar heeft de aannemer gelijk in. E.e.a. zal ook afhankelijk zijn van wat jij met de aannemer hebt afgesproken.

Beng 2 =0 of beng2=40 kan wel 1 + in het energielabel schelen en daarmee afhankelijk van de hypotheekverstrekker ook een rente(korting).
@Extreme smell

Excuus voor de wat late reactie, was erg druk deze week. Ik heb de stukken nagekeken en in de omschrijving staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rC15yCVR8HmLuMampCwVBHwJOM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0JC3coU8satijYEkGuoUeNHa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQYqH0xQR5yz_RYPg_HjP2FBzSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmYJqoteVWCLAmpb3Yvtdn2l.png?f=fotoalbum_large

Het vervelende is gewoon dat ze de hele tijd er 9 intekenen en nu opeens aangeven dat er maar 6 worden geplaatst en of we dan even extra willen betalen voor 3 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
Wat is tegenwoordig een normaal formaat terras, 3, 4 of 5 meter diep? Dat is dus vanaf de tuindeuren.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extreme smell
Majesteit schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:39:
[...]

@Extreme smell

Excuus voor de wat late reactie, was erg druk deze week. Ik heb de stukken nagekeken en in de omschrijving staat het volgende:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het vervelende is gewoon dat ze de hele tijd er 9 intekenen en nu opeens aangeven dat er maar 6 worden geplaatst en of we dan even extra willen betalen voor 3 extra.
Vreemd dat er niet staat beschreven volgens welke BENG2 norm er gebouwd wordt. Het lijkt mij dat er dan gewoon volgens tekening gebouwd moet worden (dus 9 stuks). Bij mij staat er duidelijk dat het aantal PV panelen indicatief is en kan wijzigen na de BENG2=0 berekening, dat mis ik ook bij jou in de omschrijving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:51:
Wat is tegenwoordig een normaal formaat terras, 3, 4 of 5 meter diep? Dat is dus vanaf de tuindeuren.
Hier een terras bij de dubbele tuindeuren van 4 meter diep, waarbij een tafel van ongeveer 1 meter bij 2.4 meter staat met 8 stoelen. Bevalt prima, 3 meter was te smal geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 06-09-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:21
Lupadi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 04:09:
[...]

Heb een offerte opgevraagd en hij was bij ons duurder dat is alles wat ik weet. Overigens nog geen ervaring met hoe bomers en leenen het uitgevoerd heeft daar kan ik je richting de zomer meer over vertellen
@Lupadi Hoe is de ervaring? Ben ook wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
Mark K schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:17:
[...]

@Lupadi Hoe is de ervaring? Ben ook wel benieuwd.
We zijn best wel tevreden, ondanks (flink wat) meerwerk gewoon binnen de afgesproken planning klaar, communicatie is niet beter of slechter als bij andere bouwlui. Vloer was wel behoorlijk smerig (waar de vloerenleggers die daarna kwamen weer over klaagde 😅)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Nu online
Iemand een suggestie voor een goede bluebeam torturial? Ik probeer een en ander in te tekenen, de basic edit functies begrijp ik wel maar ik heb geen idee waar ik alle "standaard" symbolen kan vinden zoals schakelaars, stopcontacten, lichtpunten etc. Of moet ik deze zelf gewoon maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:34:
Iemand een suggestie voor een goede bluebeam torturial? Ik probeer een en ander in te tekenen, de basic edit functies begrijp ik wel maar ik heb geen idee waar ik alle "standaard" symbolen kan vinden zoals schakelaars, stopcontacten, lichtpunten etc. Of moet ik deze zelf gewoon maken?
Die heb ik gewoon gekopieerd uit de bestaande tekening. In principe staat alles er in, lichtschakelaars, wandcontactdozen, lichtpunten, internet aansluitingen.

Ik heb de symbolen gekopieerd, van kleur veranderd (naar rood) en er een tekstwolkje bij gezet.

Je kan de tekening ergens calibreren op schaal, dan kan je eenvoudig afmetingen bij je opties zetten.

En verloopt je proefperiode dan kan je gewoon een nieuwe aanvragen met een ander e-mailadres.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4L51HG8fHRwpoBkZNXp-C8iXqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPBmcFgL9yM2yyOpPcmAjD8M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door KerstRunner op 07-09-2025 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Nu online
KerstRunner schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:28:
[...]

Die heb ik gewoon gekopieerd uit de bestaande tekening. In principe staat alles er in, lichtschakelaars, wandcontactdozen, lichtpunten, internet aansluitingen.

Ik heb de symbolen gekopieerd, van kleur veranderd (naar rood) en er een tekstwolkje bij gezet.

Je kan de tekening ergens calibreren op schaal, dan kan je eenvoudig afmetingen bij je opties zetten.

En verloopt je proefperiode dan kan je gewoon een nieuwe aanvragen met een ander e-mailadres.

[Afbeelding]
Ah ja top, dat kopiëren recoloren en vervolgens toevoegen aan toolbox werkt perfect. Helaas staan een aantal symbolen nog niet op mijn standaard tekening (mantelbuis is standaard bijvoorbeeld niet aanwezig, maar daar verzin ik wel wat op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Janpietertje89 schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:53:
[...]

Ah ja top, dat kopiëren recoloren en vervolgens toevoegen aan toolbox werkt perfect. Helaas staan een aantal symbolen nog niet op mijn standaard tekening (mantelbuis is standaard bijvoorbeeld niet aanwezig, maar daar verzin ik wel wat op).
Ik heb gewoon met pijlen en tekstvakken aangegeven welke opties van de optielijst waar moeten komen.

Vervolgens heeft de bouwbegeleider de tekening hierop aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Dj-sannieboy schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb gewoon met pijlen en tekstvakken aangegeven welke opties van de optielijst waar moeten komen.

Vervolgens heeft de bouwbegeleider de tekening hierop aangepast.
@Janpietertje89 De mantelbuizen heb ik inderdaad ook zoals @Dj-sannieboy zegt met onze optienummers en pijlen aangegeven.

2x WG-07 aan de achterzijde en 1x WG-08 aan de voorzijde op mijn schets.

[ Voor 9% gewijzigd door KerstRunner op 07-09-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
Strider schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:51:
3 meter is te smal, 4 meter is oké en 5 meter is comfortabel ruim

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Danferno schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:18:
[...]

Dat ligt ook aan de rest van de afmetingen.
Wij hebben schuifdeuren en een breedte van 9 meter op de “te smalle” 3 meter diepte.
Dit ook omdat onze veranda niet dieper kon.
Ik ervaar geen ruimtegebrek in de diepte. Wij hebben ook gewoon een tafel met zes stoelen staan met voldoende “schuifruimte” om te gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 08:40
Danferno schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:18:
[...]

Ook in de gemiddelde postgezel nieuwbouw tuin? :+

Zelf zat ik aan vier meter te denken, 5x9 is wel meteen een enorme lap steen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
nooberke schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:23:
[...]

Ja daar zit ik ook een beetje mee, bij welke tuin diepte voelt een 5x8m terras niet aan als een enorme lap steen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
[...]

Het hangt er wat vanaf wat je er mee wilt doen en wat er overblijft natuurlijk. Onze tuin ligt lager dan het terras en voor ons was de uitbreiding van ~3.4 naar ~4.2 diepte een enorme verbetering, zeker met kinderen, zwembadjes, bbqs en balustrades in de mix. Zelf met 12 man en 4 kinderen op het terras was het dan nog comfortabel, wat daarvoor toch echt wel wat krap was.

Is het een optie om niet de hele breedte te verharden? Wij hebben 7m in de breedte en denk niet dat twee meter extra ons echt blijer zou maken. Alternatief: heb je wel een terras nodig? Bij m'n ouders wordt het terras nooit echt gebruikt en staat de tafel gewoon op het gras, even zo niet extra gezellig. Al vermoed ik dat je wel een strookje/rechthoek verhard wilt om vochtgevoelige dingen op te plaatsen (en tegen vochtinfiltratie van het huis?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Danferno schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:53:
[...]

Is het een optie om niet de hele breedte te verharden? Wij hebben 7m in de breedte en denk niet dat twee meter extra ons echt blijer zou maken.
Terechte opmerking, mijn ouders hadden ook 9m breed bij het vorige huis...In de praktijk gebruik je die breedte zelden...

Misschien een border met wat struiken om de prullenbakken achter te verstoppen, ben nog niet zo ver met de tuin...was meer een loze opmerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Strider schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:49:
[...]

Ja daar zit ik ook een beetje mee, bij welke tuin diepte voelt een 5x8m terras niet aan als een enorme lap steen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n66pEorPqC5xKkeHgP6Cjk1ZnVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ4irJu6PyzrlEtmVeeE5abC.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien niet representatief

(tuin en balustrade zijn work in progress)

[ Voor 3% gewijzigd door Danferno op 08-09-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesteit
Extreme smell schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:55:
[...]

Vreemd dat er niet staat beschreven volgens welke BENG2 norm er gebouwd wordt. Het lijkt mij dat er dan gewoon volgens tekening gebouwd moet worden (dus 9 stuks). Bij mij staat er duidelijk dat het aantal PV panelen indicatief is en kan wijzigen na de BENG2=0 berekening, dat mis ik ook bij jou in de omschrijving.
@Extreme smell @Draakje5

Update; Ik had bekeken wat we nu al betalen voor de panelen, en we betalen al voor 9 stuks. Bouwer heeft gewoon een fout gemaakt en krijgen er alsnog 9. Thanks voor jullie input ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Danferno schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding]

Misschien niet representatief

(tuin en balustrade zijn work in progress)
Zijn dit tegels van 100x100?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:21:
[...]

Denk het niet, een gemiddelde stoel is geen 1x1 :-)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.tuinmeubelshop.nl/m/catalog/product/o/s/osmen-midura-dining-tuinstoel-maten.jpg?profile=product_page_image_large

[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 08-09-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Strider schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:21:
[...]

60x60 helaas. Tegelstuk is ~3.4m diep, houten deel is extra ~80cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Is het een optie om niet de hele breedte te verharden? Wij hebben 7m in de breedte en denk niet dat twee meter extra ons echt blijer zou maken.
nooberke schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:56:
[...]
Terechte opmerking, mijn ouders hadden ook 9m breed bij het vorige huis...In de praktijk gebruik je die breedte zelden...
Ook dat hangt mijns inziens af van mogelijke ideeën/planning voor dat stuk.

Wij gaan de garage verlengen en betalen nu circa 5k voor 3 bij 2,5. Ofwel 2k per meter lengte. En dat zelfs zonder heipalen (want die hebben wij vorige keer al laten slaan).

Een meter extra kostte tijdens de aanleg minder dan de helft (3 jaar terug), mede omdat nu weer de betonwagen moet komen (en nog eens heipalen en heimachine als die niet voorbereid zijn).
Uit mijn hoofd hebben wij 15k betaald voor 9x3 (veranda) en nog eens 4x3 (garage) op heipalen van 11-13 meter diep. Voor de verlenging van de garage hadden wij al 2 heipalen extra laten slaan. Vloer was een gevlinderde stortlaag. Volgens de factuur zitten er 12 palen van ø168mm in de grond.

Als het idee bestaat om daar alles behalve planten te maken, zou ik het nu in de breedte leggen.

Wij hebben hier 6 meter breedte veranda (x3 diep) met eveneens glazen schuifdeuren. Naast de veranda hebben wij nog eens 3 meter overdekt (maar wel open voorkant) met een buitenkeuken.

Bottomline; als je mogelijk iets op de rest van de breedte gaat doen, zou ik het bij voorbaat onderheien (als het in het budget past). Achteraf is ruim twee keer zo duur en zonder zakt het bij ons in ieder geval weg waar je bij staat.
Members only:

[ Voor 42% gewijzigd door Source90 op 08-09-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 07:56
KerstRunner schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

Op de 'algemene groep' betekend waarschijnlijk ergens op een centraaldoos. Is niet gezegd dat ze de kabel dan ook daadwerkelijk tot aan de meterkast leggen.
Terugkomend hierop. Aannemer geeft idd aan dat op de algemene groep een aansluiting op 1 van de centraaldozen betekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 07:56
Benieuwd of meer mensen een nieuwbouw woning opgeleverd hebben gekregen *zonder kruipluik*

Onze woning wordt nl volgens de info in de technische omschrijving zonder kruipluik opgeleverd, echter kreeg ik vandaag van de kopersbegeleider te horen dat de bouwer tijdens de bouw ook gewoon onder de woningen moet komen en dat er dus wel een kruipruimte is, maar dat *zonder kruipluik* betekent dat het luik simpelweg dichtgeschroefd wordt voor oplevering. Ik ben benieuwd of meer mensen iets dergelijks hebben meegemaakt en of het een beetje te doen was om de kruipruimte in te komen zonder beton hoeven te breken

[ Voor 9% gewijzigd door assassin85 op 08-09-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
assassin85 schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:20:
Benieuwd of meer mensen een nieuwbouw woning opgeleverd hebben gekregen *zonder kruipluik*

Onze woning wordt nl volgens de info in de technische omschrijving zonder kruipluik opgeleverd, echter kreeg ik vandaag van de kopersbegeleider te horen dat de bouwer tijdens de bouw ook gewoon onder de woningen moet komen en dat er dus wel een kruipruimte is, maar dat *zonder kruipluik* betekent dat het luik simpelweg dichtgeschroefd wordt voor oplevering. Ik ben benieuwd of meer mensen iets dergelijks hebben meegemaakt en of het een beetje te doen was om de kruipruimte in te komen zonder beton hoeven te breken
Wij hebben helemaal geen kruipruimte. Die ruimte is voordat de vloerdelen kwamen dichtgestort met aarde. Leidingen liggen daar ook gewoon los bovenop. Er is dus helemaal geen sparing aanwezig in de vloer.

Het lijkt me stug dat ze een kruipluik maken en dan dichtschroeven, maar als ze dat doen, doen ze dat in de betonvloer en dan gaat daar de gietvloer overheen. Je kunt dus nooit mee bij dat luik komen, want daar liggen leidingen overheen van de vloerverwarming etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Blihi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:21:
[...]

Wij hebben helemaal geen kruipruimte. Die ruimte is voordat de vloerdelen kwamen dichtgestort met aarde. Leidingen liggen daar ook gewoon los bovenop. Er is dus helemaal geen sparing aanwezig in de vloer.

Het lijkt me stug dat ze een kruipluik maken en dan dichtschroeven, maar als ze dat doen, doen ze dat in de betonvloer en dan gaat daar de gietvloer overheen. Je kunt dus nooit mee bij dat luik komen, want daar liggen leidingen overheen van de vloerverwarming etc.
@assassin85 Wat Blihi zegt. Zie huizen links. De rechter worden nog aangevuld met aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoCC0i5cR_wSDWnxYcOKuUe530E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivX1rFKsLvc8OJXJfonrxVdx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door KerstRunner op 09-09-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Nu online
Wij hebben een soort gare tussenweg qua kruipruimte. De technische omschrijving zegt "de woning wordt niet voorzien van een bereikbare kruipruimte. De ruimte onder de begane grondvloer wordt geventileerd door middel van roosters in de buitengevel". Maar de koopbegeleiding gaaf wel aan dat de kruipruimte deels toegankelijk zal zijn omdat dit noodzakelijk is voor onderhoud aan de grondwarmtepomp (bron?).

Kortom, deels toegankelijk, maar niemand kan me vertellen hoe ver/hoe veel. Waarschijnlijk zodat ik maximaal mantelbuizen buitenkraantjes en andere opties inkoop oid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coleman
Goedemorgen,

In mijn in aanbouw zijnde woning had ik initieel de mechanische afzuiging in de keuken boven het werkblad laten plaatsen. Nu komt de installateur er op terug dat dit helemaal niet kan en stelt voor ze aan beide kanten van het raam te plaatsen. Ik betwijfel deze optie aangezien de afzuigpunten erg dicht op het ventilatierooster bij het raam zit, wat de afzuiging van vuile lucht kan beïnvloeden. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het voorgestelde door de installateur prima of beter naar alternatieve gaan kijken?

Voorgestelde afzuigpunten (in het groen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBWfCAhbl93r5oH4i9noG1ln1dA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C2nlBGnyB6F6I0VRy4sv6AgF.jpg?f=user_large

Initieel getekende afzuigpunten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKCL-pXuQ8uRPoDNf0VJKwdvkv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHXusALUZHDg2sPuPMxockNk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 06:59

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Vooroplevering op 19 sept, wss eerste week oktober de sleutel!!
Gezien ze pas eind januari zijn begonnen met de bouw is dit heel snel gegaan

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Coleman schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:09:
Goedemorgen,

In mijn in aanbouw zijnde woning had ik initieel de mechanische afzuiging in de keuken boven het werkblad laten plaatsen. Nu komt de installateur er op terug dat dit helemaal niet kan en stelt voor ze aan beide kanten van het raam te plaatsen. Ik betwijfel deze optie aangezien de afzuigpunten erg dicht op het ventilatierooster bij het raam zit, wat de afzuiging van vuile lucht kan beïnvloeden. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het voorgestelde door de installateur prima of beter naar alternatieve gaan kijken?

Voorgestelde afzuigpunten (in het groen):
[Afbeelding]

Initieel getekende afzuigpunten:
[Afbeelding]
Sorry, ik kan weinig uit de afbeeldingen halen...

Krijg je überhaupt ventilatieroosters? Als in, krijg je ventilatie van het type -C of -D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coleman
nooberke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:15:
[...]

Sorry, ik kan weinig uit de afbeeldingen halen...

Krijg je überhaupt ventilatieroosters? Als in, krijg je ventilatie van het type -C of -D?
Ja ik krijg ventilatieroosters (type C). De installateur stelt voor om de afzuigpunten bijna boven het ventilatierooster in de keuken te plaatsen. Vraag me dus af of daardoor het afvoeren van vuile lucht op de begaande grond niet negatief beïnvloed wordt. Maar misschien maak ik me ook druk om niks hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Coleman schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:29:
[...]

Ja ik krijg ventilatieroosters (type C). De installateur stelt voor om de afzuigpunten bijna boven het ventilatierooster in de keuken te plaatsen. Vraag me dus af of daardoor het afvoeren van vuile lucht op de begaande grond niet negatief beïnvloed wordt. Maar misschien maak ik me ook druk om niks hoor :+
Een ventilatierooster zorgt voor de aanvoer van verse lucht. De afzuigventiel zuigt het af.

Als je afzuigventiel 10 cm van je ventilatierooster zit dan lijkt mij dit onwenselijk. Je hebt waarschijnlijk ook ventilatieroosters aan de andere kant van je gevel zitten, dus daar trek je nog steeds verse lucht vandaan.

Het is in ieder geval de bedoeling dat de afzuiging rondom je keuken zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 09-09-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BooYooToo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:34
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:13:
Vooroplevering op 19 sept, wss eerste week oktober de sleutel!!
Gezien ze pas eind januari zijn begonnen met de bouw is dit heel snel gegaan
Wat betekent start bouw? Ik zie dat inderdaad rond de 9 maanden na start bouw al vaak een oplevering gepland wordt.

Bij ons zijn ze net begonnen met heien en hebben ze aangegeven na het heien het kwartaal te kunnen noemen waarin de 1e oplevering verwacht wordt.

Ik ben dus benieuwd of start bouw het heien is, of het leggen van de fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:35
[...]

4 is prima! Wij hebben 3,5 en dat is ook al comfortabel ruim met een eettafel met 6 stoelen. Tuin is ook niet heel groot, dus nog meer bestraten was ook zonde, zeker als je niet van een tegelparadijs houdt..

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 06:59

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

BooYooToo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:47:
[...]

Wat betekent start bouw? Ik zie dat inderdaad rond de 9 maanden na start bouw al vaak een oplevering gepland wordt.

Bij ons zijn ze net begonnen met heien en hebben ze aangegeven na het heien het kwartaal te kunnen noemen waarin de 1e oplevering verwacht wordt.

Ik ben dus benieuwd of start bouw het heien is, of het leggen van de fundering.
start heien, dus letterlijk vanaf begin

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1 ... 357 358 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.