Proficiat @
weebl, ik heb zelf naar elke slaapkamer een lan aansluiting laten aanleggen, en in
beide achterhoeken van de woonkamer de elektra uitgebreid en in beide hoeken een lan aansluiting. Daarnaast in de technische ruimte enkele stopcontacten op een eigen groep aan laten leggen voor de toekomst, en in de keuken idem (meer dan ik nodig ga hebben). Extra kosten voor elektra/netwerk waren hier ca. 10k, maar dat zal in de regel aanzienlijk lager kunnen blijven.
Vaak is de woning standaard dusdanig ingedeeld dat je richting bepaalde meerwerken wordt geduwd, bijvoorbeeld door een bepaalde ruimte geen separate verwarming/ventilatie te geven
tenzij je optie X neemt (vaak op zolder).
Als tip zou ik mee willen geven om een begroting te maken met een aantal posten zoals ruwbouwopties, elektra, badkamer, keuken, vloerafwerking, tuin/schutting, wandafwerking, potje voor kleine zaken, inrichting, gordijnen/vitrage/rails, zonwering, horren, deuren/kozijnen, klein loodgieterswerk, potje elektricien voor aansluiten zwaar spul, gereedschap, etc.
Bedenk wat je per post ongeveer wilt uitgeven en hoeveel reserve je wilt hebben. Vervolgens kun je per post een tabblad maken waarin je de post in detail invult met behulp van de meerwerklijst. Wanneer je op een bepaalde post hoger uitkomt, dan zal je ergens wat moeten balanceren (of jezelf extra budget geven). Vergeet ook niet kostenposten zoals de hypotheekadviseur, notaris, reservering OZB tijdens de bouw, aansluitkosten, opleverkosten (bv inschakelen adviseur), grondrente, bouwrente, etc. Het grote voordeel hiervan is dat je het overzichtelijk maakt voor jezelf, en je daarmee ook wat rust in je hoofd krijgt.
Probeer onderscheid te maken welke dingen je nu
moet doen, en dingen welke je ook nog later
kunt doen. Je hoeft niet in een keer je droomkasteel klaar te hebben

.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”