• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:06

Thomg

Aww yiss

TNThomas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:55:
Hoeveel maanden voor oplevering zijn jullie gaan spreken met partijen voor de aanleg van de tuin en bestrating?
Na oplevering. Sterker nog, na verhuizing.
Dat is het plan iig, als buren echt het voortouw nemen zeg ik geen nee, maar ik heb zelf al meerdere keren medegedeeld dat ik alles regel in het huis, alles eromheen komt "ooit" wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 04-12-2025 21:35 ]

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12 17:30
Hoeveel maanden voor oplevering zijn jullie gaan spreken met partijen voor de aanleg van de tuin en bestrating?
6 maanden voordat je wil dat het uitgevoerd wordt is geen luxe. Hoveniers en (goede) stratemakers zijn meestal ver vooruit volgeboekt, al helemaal als je alles in 1 rits opgeleverd wilt krijgen.

[ Voor 1% gewijzigd door Krijgertje1979 op 05-12-2025 15:14 . Reden: typo ]

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-12 07:35
Thomg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:34:
[...]

Na oplevering. Sterker nog, na verhuizing.
Dat is het plan iig, als buren echt het voortouw nemen zeg ik geen nee, maar ik heb zelf al meerdere keren medegedeeld dat ik alles regel in het huis, alles eromheen komt "ooit" wel.
Het is toch wel fijn iets van een oprit te hebben. Al is het maar dat je niet elke keer al het zand in je huis loopt, op je nieuwe vloer..

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:03
Oriënteren: een jaar.
Opdracht verstrekken: ongeveer 7 maanden.
PTSS verwerken vanwege de hoge kosten: nog onbekend

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
neliss schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:06:
Wij hebben vanuit de aannemer een erratum ontvangen waarin staat dat, in tegenstelling tot de technische omschrijving, onze woning wordt voorzien van een kruipruimte met toegangsluik. Het luik komt in onze situatie midden in de hal uit (niet onder de deurmat oid) naar ons idee onmogelijk om onzichtbaar af te werken.
In de regio waar onze woning wordt gebouwd staan veel kruipruimtes het gros van het jaar onder water, wij zien het daarom enkel als een risico voor vocht/schimmel/kou problemen.
Wij hebben liever dat de oorspronkelijke situatie wordt gehandhaafd, dwz. dat de ruimte onder de woning wordt opgevuld met aarde (en dus ook geen luik in de hal).

Wij hebben navraag gedaan naar de reden/noodzaak van deze aanpassing, nog geen reactie mogen ontvangen. Er is in ieder geval geen sprake van installaties in de kruipruimte die toegankelijk moeten zijn voor onderhoud (zoals een bodemwarmtepomp). Hetzelfde type woning is bij de vorige bouwfase (letterlijk aan de overkant van de straat) zonder kruipruimte gebouwd.
Op het internet lees ik dat bij nieuwbouw de fundering doorgaans wordt dichtgestort om de isolatie optimaal te krijgen, en is bouwen met kruipruimte vooral een kostenbeparing voor de aannemer.

Mag een aannemer een dergelijke (ingrijpende) aanpassing zomaar eenzijdig doorvoeren? Of kunnen wij vragen om dit terug te draaien? Is het zinnig om deze situatie juridisch aan te vechten, mochten we er met de aannemer niet uit komen?
De genoemde nadelen die je noemt herken ik niet, zo’n luik wordt luchtdicht uitgevoerd.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:11
Wolly schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:11:
[...]

De genoemde nadelen die je noemt herken ik niet, zo’n luik wordt luchtdicht uitgevoerd.
Met een behoorlijke laag tempex eronder. Ik zie alleen maar voordelen.
Zeker als je het voor een paar honderd euro achteraf met Tonzon bodemfolie dichtzet, heb je geen opkomend vocht meer.

Binnenkort een extra kabeltje naar de voortuin trekken; via de kruipruimte.
Recentelijk een kabel voor de thuisbatterij getrokken; via de kruipruimte
UTP naar garage getrokken; je raadt het al.. via de kruipruimte

Zou zelf echt balen als er geen kruipruimte was (of omgedraaid aan dit scenario: als er besloten wordt de kruipruimte juist weg te laten). Hoe wil je ooit nog kabels buiten de woning krijgen als je dit niet nu al voorbereid hebt vanuit de bouw? Enige optie is dan om een gat in je isolatieschil te boren om daarmee naar buiten te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 05-12-2025 00:18 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Arwen. schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:46:
[...]

Het is toch wel fijn iets van een oprit te hebben. Al is het maar dat je niet elke keer al het zand in je huis loopt, op je nieuwe vloer..
Wilde ik aanzien, maar zelf heb ik tactisch dat al mentaal opgelost met granulaat/grind. Of misschien gewoon een rijplaat tot het "echt" opgepakt wordt.

• Arwen.
Thomg schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:20:
[...]

Wilde ik aanzien, maar zelf heb ik tactisch dat al mentaal opgelost met granulaat/grind. Of misschien gewoon een rijplaat tot het "echt" opgepakt wordt.
Mijn ervaring: niet doen. Met een rijplaten heb je nog steeds de zooi en als je volledig grind legt kun je net zo goed je oprit laten bestraten. Dat zijn de kosten ook niet. Kun je de rest later doen.

• Delikaap
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-12 10:28
6 maanden van tevoren. Sterker nog; de bestrating was bij ons een van de eerste dingen die klaar was en dat kan ik iedereen aanraden. Scheelt zo enorm veel zand en rommel naar binnen lopen, zou het bij mijn volgende woning weer precies zo doen.

• Vincentveenv
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-12 08:44
Hallo,

Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis. Betreft een twee onder 1 kap woning. Nu is het natuurlijk fijn om veel vanuit de aannemer en hun projectpartners te regelen. Echter sommige dingen zijn zo prijzig dat ik me afvraag of ik het beter later kan doen. Dat brengt me bij de trappen. We kunnen door een aangesloten partner bij het project onze trappen, hekjes en leuningen laten doen. Ik meen dat wij in 2023 voor 2000 euro een trap hebben laten bekleden. Nu kom ik bij deze aanbieder op het volgende:

Eiken traptreden: 2718 euro
Anti slipstrips: 186 euro
Dichte trap: 398 euro

Totaal 3300.

Muurleuningen 347 euro
Hekwerk wit gegrond modern: 517 euro

En dan komt dat er nog eens bij voor de tweede trap. Zit ik al snel op 8000-9000 euro.

Ik schrik zelf een beetje van de prijzen maar ik vroeg me af hoe jullie hier aar kijken.

• Arwen.
Vincentveenv schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:45:
Hallo,

Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis. Betreft een twee onder 1 kap woning. Nu is het natuurlijk fijn om veel vanuit de aannemer en hun projectpartners te regelen. Echter sommige dingen zijn zo prijzig dat ik me afvraag of ik het beter later kan doen. Dat brengt me bij de trappen. We kunnen door een aangesloten partner bij het project onze trappen, hekjes en leuningen laten doen. Ik meen dat wij in 2023 voor 2000 euro een trap hebben laten bekleden. Nu kom ik bij deze aanbieder op het volgende:

Totaal 3300.

Muurleuningen 347 euro

En dan komt dat er nog eens bij voor de tweede trap. Zit ik al snel op 8000-9000 euro.

Ik schrik zelf een beetje van de prijzen maar ik vroeg me af hoe jullie hier aar kijken.
Wij hebben vooral gekeken hoeveel tijd we hadden na oplevering en wat haalbaar is om zelf te doen in beperkte tijd. We hebben gesorteerd op dingen die we direct willen aanpakken en dingen in het voorjaar bijvoorbeeld. Sommige dingen kunnen we wel zelf, maar hebben we toch uitbesteed om sneller klaar te zijn.

We hebben kleine kinderen, dus ik vond het belangrijk dat de basis van onze tuin klaar was (grondwerk, bestrating, gras, borders, trampo) zodat ze daar konden spelen. En dat hun kamers klaar waren. De planten heb ik dan weer helemaal zelf gedaan. Verder werken we veel thuis dus hebben we achteraf een aannemer ingeschakeld die de zolderindeling heeft gemaakt. Via de aannemer was het erg duur, konden we bij lange na niet wat we wilden (entresol, extra vaste trap naar vliering, grotere dakramen, etc).

De trap is bij ons nog volledig onafgewerkt, wat helemaal prima is. De trap moet ook nog wat werken en met verhuizen en al het klussen (stuccers, timmermannen) heeft ie behoorlijk geleden. Ik ga in het voorjaar de trap zelf kitten, schuren,lakken en laat er via een andere partij er overzetreden opzetten. Ik zou die 10000 euro lekker aan iets anders besteden...

[ Voor 5% gewijzigd door Arwen. op 06-12-2025 15:08 ]

• Vincentveenv
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-12 08:44
Arwen. schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:04:
[...]

Wij hebben vooral gekeken hoeveel tijd we hadden na oplevering en wat haalbaar is om zelf te doen in beperkte tijd. We hebben gesorteerd op dingen die we direct willen aanpakken en dingen in het voorjaar bijvoorbeeld. Sommige dingen kunnen we wel zelf, maar hebben we toch uitbesteed om sneller klaar te zijn.

We hebben kleine kinderen, dus ik vond het belangrijk dat de basis van onze tuin klaar was (grondwerk, bestrating, gras, borders, trampo) zodat ze daar konden spelen. En dat hun kamers klaar waren. De planten heb ik dan weer helemaal zelf gedaan. Verder werken we veel thuis dus hebben we achteraf een aannemer ingeschakeld die de zolderindeling heeft gemaakt. Via de aannemer was het erg duur, konden we bij lange na niet wat we wilden (entresol, extra vaste trap naar vliering, grotere dakramen, etc).

De trap is bij ons nog volledig onafgewerkt, wat helemaal prima is. De trap moet ook nog wat werken en met verhuizen en al het klussen (stuccers, timmermannen) heeft ie behoorlijk geleden. Ik ga in het voorjaar de trap zelf kitten, schuren,lakken en laat er via een andere partij er overzetreden opzetten. Ik zou die 10000 euro lekker aan iets anders besteden...
Precies. een dakkapel was 17.000 bij de aannemer. wij laten die en een wandje op zolder door een andere aannemer doen. we gaan wel kijken voor de keuken/badkamer en vloeren vanuit het bouwproject. lijkt me fijn als die dingen door 1 partij geregeld worden, zij de tekeningen al hebben en niet naar andere partijen kunnen wijzen. alleen die trappen vind ik toch wel een dingetje. misschien maar kaal op laten leveren en een andere partij zoeken.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hallo,

Totaal 3300.

Muurleuningen 347 euro

Als je eiken treden wil ipv vuren standaard treden dan zou ik dat wel doen tijdens de bouw. Na de bouw is het of bekleding of een nieuwe trap.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:53
Begrijp ik nou goed dat je moet betalen voor een trapleuning? 🤔

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-12 21:36
Deze week oplevering, nog totaal niet mee bezig. Moeten nu nog vloeren uitkiezen voor het huis zelf :D
Met 2 fulltime banen, 3 jonge kinderen en een deeltijd studie die ook nog tijd vraagt nog maar een beetje met de tuin bezig.

De oprit is al bestraad met grasbeton tegels, dus we kunnen bij de voordeur komen. We meten straks als we verhuisd zijn het terras uit en laten een grondverzet bedrijf komen om alles af te graven en schoon zand storten.
Ondertussen zoeken we een leuke steen uit en zoeken we een stratenmaker voor het terras.
Tuin komt in het voorjaar wel, doen we toch zelf, veel te leuk om zelf te doen.

• auditor86
Een vloeren vraag.

Op zolder hebben wij slaapkamers en op de overloop ruimte voor de wasmachine en droger.
Ik zit in dubio wat ik voor vloer ga leggen. Mijn plan was laminaat op de hele zolder, alleen met de wasmachine is dat eigenlijk geen goed idee in verband met (potentieel) vocht en geluid.
In het hoekje waar de wasmachine komt zou ik liever iets anders leggen, bijvoorbeeld zijl, maar hoe ga ik de overgang naar het laminaat netjes maken, zonder een profiel dat na een paar maanden los komt, of laminaat dat gaat schuiven.

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-12 23:09
Mijn ervaring is dat ze zeker een half jaar vooruit plannen. Wij hebben met de tuin wel gewacht tot we wisten hoe de zon in de tuin kwam etc, dus pas een half jaar na verhuizen de tuin laten aanleggen. Oprit wel direct gedaan want was die zand bende bij de voordeur snel zat

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07
Dit kan ook helpen met de zonstand inzien:

https://www.bommeltje.nl/...ie/zonnestand-calculator/

• SL65
  • Laatst online: 21:00
auditor86 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:37:
Een vloeren vraag.

Op zolder hebben wij slaapkamers en op de overloop ruimte voor de wasmachine en droger.
Ik zit in dubio wat ik voor vloer ga leggen. Mijn plan was laminaat op de hele zolder, alleen met de wasmachine is dat eigenlijk geen goed idee in verband met (potentieel) vocht en geluid.
In het hoekje waar de wasmachine komt zou ik liever iets anders leggen, bijvoorbeeld zijl, maar hoe ga ik de overgang naar het laminaat netjes maken, zonder een profiel dat na een paar maanden los komt, of laminaat dat gaat schuiven.
Ik kan je opmerking over het vocht en geluid niet helemaal plaatsen. Ik heb niet het idee dat een wasmachine vochtig is/hoort te zijn. Dus ik zou desnoods een bak (mocht hij ooit gaan lekken) en/of trillingsmat eronder leggen maar toch echt geen andere vloer leggen op de plek van deze machine.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:27
Vincentveenv schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:42:
[...]

Precies. een dakkapel was 17.000 bij de aannemer. wij laten die en een wandje op zolder door een andere aannemer doen. we gaan wel kijken voor de keuken/badkamer en vloeren vanuit het bouwproject. lijkt me fijn als die dingen door 1 partij geregeld worden, zij de tekeningen al hebben en niet naar andere partijen kunnen wijzen. alleen die trappen vind ik toch wel een dingetje. misschien maar kaal op laten leveren en een andere partij zoeken.
Een dakkapel/dakraam achteraf plaatsen heeft wel wat nadelen ten opzichte van tijdens de bouw natuurlijk en zal altijd een stuk minder goed aansluiten op je dakconstructie qua koudebruggen, dampremmers, luchtdichtheid etc. Heeft wel redelijke impact op je energielabel lijkt me.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:49
Janpietertje89 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:24:
[...]

Een dakkapel/dakraam achteraf plaatsen heeft wel wat nadelen ten opzichte van tijdens de bouw natuurlijk en zal altijd een stuk minder goed aansluiten op je dakconstructie qua koudebruggen, dampremmers, luchtdichtheid etc. Heeft wel redelijke impact op je energielabel lijkt me.
Het zou helpen als de aannemer enigszins behapbare prijzen zou vragen voor een dakkapel...

Hier was het 13750 voor een mini dakkapelletje van 180x150, nu heb ik voor circa 11000 een dakkapel van 420x175

En ga ik bidden dat ze net werk leveren om koudebruggen etc. tegen te gaan

• auditor86
SL65 schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:39:
[...]

Ik kan je opmerking over het vocht en geluid niet helemaal plaatsen. Ik heb niet het idee dat een wasmachine vochtig is/hoort te zijn. Dus ik zou desnoods een bak (mocht hij ooit gaan lekken) en/of trillingsmat eronder leggen maar toch echt geen andere vloer leggen op de plek van deze machine.
Hout en laminaat onder een wasmachine versterkt trillingen enorm.

Zie bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/a...rTz2aPtLuaPVxoXnvopxfbFwn
De volgende vloeren zijn minder geschikt om een wasmachine op te zetten. Je hebt hier het meeste kans dat de wasautomaat gaat trillen, schuiven en lawaai maakt:

Houten vloer
Laminaat
Tapijt
Gladde tegelvloer
https://laminaat.nl/blogs/laminaat/wasmachine
Kan ik een wasmachine op laminaat plaatsen?
Ja, je kunt een wasmachine op laminaat plaatsen, maar er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Een wasmachine op laminaat plaatsen is namelijk niet zonder risico's.

Wasmachines zijn zware apparaten die veel trillingen en geluid veroorzaken. Dit kan schade aan je laminaatvloer veroorzaken, zoals krassen, deuken, scheuren of loslatende planken.

Daarnaast kan een wasmachine lekken, waardoor er water onder je laminaat kan komen. Dit kan leiden tot vochtproblemen, schimmelvorming onder de vloer of kromtrekken van je laminaat. Het is daarom belangrijk om je wasmachine op de juiste manier op je laminaatvloer te plaatsen.

• SL65
  • Laatst online: 21:00
Sorry ik blijf het spijkers op laag water vinden. Moderne machine met eventueel een mat lijkt mij prima, maar goed dat is aan jou.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:34
SL65 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:29:
Sorry ik blijf het spijkers op laag water vinden. Moderne machine met eventueel een mat lijkt mij prima, maar goed dat is aan jou.
SL65 schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:23:
maar ik ben misschien ook teveel een zeikerd…
Maar dat doen we allemaal wel eens :9

• tjubbie
Eens, stond bij ons ook gewoon op laminaat en geen schade en of vochtprobleem. Denk dat dit gewoon of heel oude info is of dat zo’n bedrijf zich maximaal probeert in te dekken omdat ze slechte kwaliteit leveren

• Wolly
  • Niet online
Is het ook, die argumenten die genoemd worden zijn echt van die internetargumentaties.

WM staat hier al jaren op laminaat, daarvoor tegels, en nog nooit één van de genoemde naden ervaren.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:52
Eens. WM staat hier ook op zolder, op een laminaatvloer en dat gaat al 8 jaar goed zonder noemenswaardige geluid/trilling of iets van die strekking. Voor de 'zekerheid' wel in zo'n plastic bak gezet, mocht er onverhoopt toch een keer lekkage komen.
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/510976/123

• Krijgertje1979
  • Laatst online: 19-12 17:30
Hallo,

Totaal 3300.

Muurleuningen 347 euro

Voor een massief eiken trap vind ik dat best een scherp aanbod. Ben aan het orienteren op traprenovatie via eiken trapoverzettreden en dat scheelt niet heel veel met wat je offerte.

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:51
Hallo,

Totaal 3300.

Muurleuningen 347 euro

Dit is erg schappelijk.
Dit waren onze prijzen:

- Open naar dichte trap: 895 EUR
- wijzigen van de standaard vurenhouten trap in een 1e soort (foutvrij) Europees eiken trap: 6915 EUR (hele trap)
- wijzigen van de treden & trapleuning vurenhouten trap in 1e soort (foutvrij) Europees eiken traptreden en trapleuning: EUR 4865.
- Trap te voorzien van een rubber antisliptrede (niet doorlopend)
Betreft het leveren en aanbrengen van een rubber antisliptrede in de traptreden.
1 rubberprofiel per trede: EUR 150
2 rubberprofielen per trede: EUR 195

ps: Wij kiezen er dus voor om zélf de trap te laten vervangen en een volledig standaard trap erin te laten zetten vanuit de aannemer.

[ Voor 6% gewijzigd door Sincere1983 op 08-12-2025 13:53 ]

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-12 15:20

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Arwen. schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:04:
[...]

Puur uit interesse, wat voor wat oversettreden overweeg je? Het klinkt gaaf, maar ik heb een open trap en vraag het me gewoon af!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 10:11
TNThomas schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:00:
Bij het bekijken van ons huis tijdens de bouw viel me op dat een elektrabuis op een andere positie zit dan verwacht, namelijk niet recht boven de toekomstige WCD. Daarnaast zit er een andere elektrabuis voor een loze leiding aan de buitengevel. Beide moeten nog worden gefreesd en definitief geplaatst; op dit moment steken er alleen nog wat buisjes uit de muur.

Nu vraag ik me af of de elektricien de buizen kan laten kruisen om ze beide op de juiste positie uit te laten komen. Weet iemand of dit mogelijk is, of moet de blauwe leiding altijd rechts van de rode blijven?

Hieronder de lijnen zoals de buizen zouden moeten lopen om op de gewenste positie uit te komen:
[Afbeelding]
Ik zag dat er hier nog geen reactie op was, maar... TNThomas hoe weet je al welke buis waarvoor is? ZOu het kunnen zijn dat je de buizen verkeerd om inschat?
En ik weet of het qua NEN-normen mag, maar wij hebben ook 1 plek met kruisende leidingen. Dus het kan wel.

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:31
Bedankt voor alle reactie m.b.t. het plannen van de tuin en bestrating! :)
jvdmeer schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:00:
[...]

Ik zag dat er hier nog geen reactie op was, maar... TNThomas hoe weet je al welke buis waarvoor is? ZOu het kunnen zijn dat je de buizen verkeerd om inschat?
En ik weet of het qua NEN-normen mag, maar wij hebben ook 1 plek met kruisende leidingen. Dus het kan wel.
Op de foto is het niet goed te zien, maar de diameters zijn anders. Op de elektratekening staan de diameters bij alle buizen die niet de standaard 19mm zijn.

Inmiddels heb ik met de aannemer overlegd en is het plan helemaal omgegooid. De buis die een stuk uitsteekt gaan ze afzagen en het gat in de muur dichtsmeren. We hebben namelijk per ongeluk een extra mantelbuis naar de oprit gekregen. Vraag me niet hoe ze dat verkeerd doen, maar daardoor kunnen we die extra mantelbuis gebruiken voor de laadpaal en is de leiding op de foto niet meer nodig. Zo is ook het eventuele “probleem” van de kruisende leidingen opgelost.

• coentjuhh94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-12 22:37
Tijdens het bekijken van woning in aanbouw zag ik dat de ventilatieprofielen op de verkeerde plaats zitten dan deze op de verkoop bouwtekeningen zijn aangegeven.

Dit kan toch niet zomaar gedaan worden? Het probleem is ook dat ze nu op een vervelende plaats zitten waar wij een cinewall bedacht hadden, dan komt 1 v/d 4 ventielen van de woonkamer onder de cinewall constructie te zitten en is dus niet bruikbaar.

Daarnaast vroeg ik mij af; wat heb je aan plinten die bij de oplevering worden meegegeven? moet je deze weer verwijderen als je zelf plinten gaat aanbrengen door de vloerenspecialist?

[ Voor 20% gewijzigd door coentjuhh94 op 08-12-2025 21:21 ]

• KerstRunner
coentjuhh94 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:20:

Daarnaast vroeg ik mij af; wat heb je aan plinten die bij de oplevering worden meegegeven? moet je deze weer verwijderen als je zelf plinten gaat aanbrengen door de vloerenspecialist?
Zijn het zo'n soort wanden/plinten?
_dizzy_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:03:
Om hier even op aan te haken, in plaats van de gipsblokken is het bij ons houten binnenmuren (prefab)

Nadeel is dat zodra de plint eraf is je eronder een open stuk hebt, wij vinden dit sowieso al een hele gekke keuze vanuit de bouw, maar goed....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 15% gewijzigd door KerstRunner op 08-12-2025 22:54 ]

• Janpietertje89
Bij mijn vorige nieuwbouw woning lag er gewoon een grote stapel plinten in een hoek van de woonkamer bij oplevering.

• Arwen.
N1ckk schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:04:
[...]

Puur uit interesse, wat voor wat oversettreden overweeg je? Het klinkt gaaf, maar ik heb een open trap en vraag het me gewoon af!
Ik weet niet exact hoe ze heten, maar je kunt van die treden kopen die uit 1 stuk bestaan en die dus de trede helemaal omsluiten.
Je ziet ze ook die gemaakt zijn van pvc, maar dan krijg je van die profielen die uitsteken - helemaal bij een open trap als je tegen de onderkant aankijkt - en persoonlijk.vind ik dat niet zo mooi.

• Steunkous
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:27
Grondwerk en afgraven. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Situatie: nieuwbouw in de polder op de plek waar een snelweg lag, dus ik vermoed zware kleigrond. Doel: tuin met terras en klinkers, maar vooral een weelderige borders en een aantal leibomen.

De grondwerkbedrijven bieden 15 a 20cm afgraven aan op te vullen met zand en aantrillen. Dit is alleen juist voor het terras toch?

Voor de borders zou er meer afgegraven moeten worden begrijp ik (40 cm?). En voor de bomen lees ik tot 1 meter. Op te vullen met zwarte grond. Correct?

Is het gebruikelijk om verschillende dieptes en soorten zand/aarde aan te houden? Dat lijkt niet het geval te zijn.

Mijn dank is groot!

[ Voor 4% gewijzigd door Steunkous op 09-12-2025 23:36 ]

• Source90
Steunkous schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:28:
Grondwerk en afgraven. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Situatie: nieuwbouw in de polder op de plek waar een snelweg lag, dus ik vermoed zware kleigrond. Doel: tuin met terras en klinkers, maar vooral een weelderige borders en een aantal leibomen.

De grondwerkbedrijven bieden 15 a 20cm afgraven aan op te vullen met zand en aantrillen. Dit is alleen juist voor het terras toch?

Voor de borders zou er meer afgegraven moeten worden begrijp ik (40 cm?). En voor de bomen lees ik tot 1 meter. Op te vullen met zwarte grond. Correct?

Is het gebruikelijk om verschillende dieptes en soorten zand/aarde aan te houden? Dat lijkt niet het geval te zijn.

Mijn dank is groot!
Ga je de tuin zelf doen? En zijn dit echt puur grondwerkbedrijven of heb je ook hoveniers gesproken?
Zou, indien je dat nog niet gedaan had, ook een kijken of er lokale hoveniers zijn die verstand van de grond op locatie hebben.

Onze hovenier heeft bepaalde plekken afgegraven en andere weer niet, waarbij er gekeken is naar wat de beplanting/boom die in dat stuk komt nodig had. Sommige soorten gaan kennelijk juist goed op (harde) kleigrond.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:15

aex351

I am the one

De HWA (regenpijp) van mijn berging/schuur (die in de achtertuin staat) hebben ze nu aan de tuinkant geplaatst. Ik zou er juist van uitgaan dat die aan de kant van mijn parkeerplek zou komen, omdat dat praktischer is en minder in het zicht. Weet iemand of dit makkelijk om te zetten is?

< dit stukje webruimte is te huur >

• Wolly
  • Niet online
aex351 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:00:
De HWA (regenpijp) van mijn berging/schuur (die in de achtertuin staat) hebben ze nu aan de tuinkant geplaatst. Ik zou er juist van uitgaan dat die aan de kant van mijn parkeerplek zou komen, omdat dat praktischer is en minder in het zicht. Weet iemand of dit makkelijk om te zetten is?
Waarschijnlijk niet omdat je dak nu afloopt richting regenpijp.

• Steunkous
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:27
Source90 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:52:
[...]

Ga je de tuin zelf doen? En zijn dit echt puur grondwerkbedrijven of heb je ook hoveniers gesproken?
Zou, indien je dat nog niet gedaan had, ook een kijken of er lokale hoveniers zijn die verstand van de grond op locatie hebben.

Onze hovenier heeft bepaalde plekken afgegraven en andere weer niet, waarbij er gekeken is naar wat de beplanting/boom die in dat stuk komt nodig had. Sommige soorten gaan kennelijk juist goed op (harde) kleigrond.
Dank! Goed om te weten. Alleen de beplanting gaan we zelf doen (behalve de bomen wellicht).

Dit gaat om de grondwerkbedrijven die door de buren gezamanlijk benaderd worden om de tuinen af te graven en de schuttingen te plaatsen. Ik merk dat veel buren voor de 15 a 20 cm afgegraven en aangetrild zand willen gaan, maar ik betwijfel dus of dat zin heeft als ik geen tegeltuin wil.

Ik denk dat het beste is om deze bedrijven te vragen of ze obv ons tuinontwerp bepaalde stukken dieper willen afgraven en met zwarte grond willen invullen. Dat zou het beste resultaat moeten geven voor een groene tuin toch?

• tjubbie
Steunkous schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:30:
[...]

Dank! Goed om te weten. Alleen de beplanting gaan we zelf doen (behalve de bomen wellicht).

Dit gaat om de grondwerkbedrijven die door de buren gezamanlijk benaderd worden om de tuinen af te graven en de schuttingen te plaatsen. Ik merk dat veel buren voor de 15 a 20 cm afgegraven en aangetrild zand willen gaan, maar ik betwijfel dus of dat zin heeft als ik geen tegeltuin wil.

Ik denk dat het beste is om deze bedrijven te vragen of ze obv ons tuinontwerp bepaalde stukken dieper willen afgraven en met zwarte grond willen invullen. Dat zou het beste resultaat moeten geven voor een groene tuin toch?
Ik zou deze vragen stellen in het subforum mbt tuinen. Heb je daar al gekeken of gepost? Daar zitten ongetwijfeld mensen die je kunnen helpen :)

Het grote tuinen, balkons en plantentopic

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:21
Voor mijn nieuwbouw appartement heb ik diverse vloerenwinkels bekeken. Nu begon voor het eerst een verkoper over een geluiddempende ondervloer. Een vloer via de bouwer bij homeready (BAM) zal bestaan uit egaliseren 2-3mm en plak pvc. Ik ging er dus van uit dat er geen geluiddempende isolatielaag nodig is, aangezien de bouwer dit zelf niet eens toepast in hun aanbod.

Toch wil ik gedoe voor zijn; dit staat in mijn TO:
''De constructieve vloeren van de appartementen worden, met uitzondering van de douchehoek, afgewerkt met een zwevende dekvloer.
De zwevende dekvloer wordt opgebouwd uit een isolatielaag, welke los op de betonvloer ligt. Daarop wordt de afwerkvloer aangebracht.
De afwerkvloeren worden, met uitzondering van de badkamer uitgevoerd in een ongeschuurde anhydrietvloer.''

Denken jullie dat hier nog een geluidsisolerende laag op moet?

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:24
Juist niet.
In de huidige bouw van appartementen wordt de zwevende dekvloer al isolerend aangebracht en voldoet vaak aan de 10 db eis.
Vraag dit na bij de aannemer.
Lees ook : https://nsg.nl/nl/geluidsisolatie_vloeren.html

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wij zitten in een nieuwbouwsituatie en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Onze vrijstaande woning wordt vermoedelijk begin volgend jaar opgeleverd. De buren (twee-onder-een-kap) wonen er al ongeveer een half jaar en hebben inmiddels hun oprit aangelegd. Het lijkt erop dat die oprit een paar centimeter op ons perceel ligt. Kadasterpaaltjes zijn niet (meer) zichtbaar.

We zijn nu bezig met de inrichting van onze tuin en het bepalen van de erfafscheiding. De buren geven de voorkeur aan een gezamenlijke schutting zodat het er uniform uitziet. Daar hebben wij meerdere gesprekken over gevoerd, maar het overleg loopt moeizaam.

Een belangrijk verschil van inzicht zit in:
• de exacte erfgrens en plaatsing van de schutting
• het moment waarop de schutting in hoogte moet “zakken” richting de straat

Wij willen graag de gemeentelijke regels aanhouden en de schutting laten zakken op de voorgevelrooilijn. De buren zouden de schutting liever al eerder laten verlagen en niet helemaal tot de stoep willen doortrekken (o.a. i.v.m. in- en uitparkeren). Hierdoor blijft het onduidelijk waar we aan toe zijn, terwijl wij vanwege planning met tuinarchitect en stratenmaker binnenkort knopen moeten doorhakken.

Mijn vragen:
• Hoe zouden jullie omgaan met een situatie waarin burenoverleg over de erfafscheiding vastloopt?
• Wanneer kies je ervoor om zelf een schutting op eigen grond te plaatsen om duidelijkheid te creëren?
• Heeft iemand ervaring met kleine afwijkingen op de erfgrens bij nieuwbouw en hoe dat praktisch/juridisch is opgelost?
• Hoe bewaak je hierin je eigen planning zonder de burenrelatie onnodig te escaleren?

Alle ervaringen en tips zijn welkom.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:28
Imperium schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:01:
Een belangrijk verschil van inzicht zit in:
• de exacte erfgrens en plaatsing van de schutting
• het moment waarop de schutting in hoogte moet “zakken” richting de straat
Exacte kavelgrenzen worden altijd achteraf door het Kadaster vastgesteld in aanwezigheid en met goedkeuring van de perceel eigenaren. Er wordt dan vooral gekeken naar de gerealiseerde indeling en een kleine procentuele afwijking kun je niets tegen doen. Dus tenzij die paar centimeter betekend dat je niet meer fatsoenlijk kunt parkeren of een pad naar achter niet meer mogelijk is: Heel snel overheen stappen.

Punt 2 is een kwestie van geven en nemen als je daar onderling echt niet uit kunt komen ga je nog een zware tijd tegemoed. Zelf een schutting zetten die verder gaat als wensen van de buren kan en mag zolang die op eigen grond staat, maar op de koffie bij die buren hoef je dan geen tijd meer voor te reserveren.
Wij willen graag de gemeentelijke regels aanhouden
Voldoet de wens van de buren dan niet aan de regels?

PS.
Wie er hier geen consessie wil doen maak ik uit het verhaal niet op, en doet ook niet ter zake.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dronium schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:24:
[...]

Exacte kavelgrenzen worden altijd achteraf door het Kadaster vastgesteld in aanwezigheid en met goedkeuring van de perceel eigenaren. Er wordt dan vooral gekeken naar de gerealiseerde indeling en een kleine procentuele afwijking kun je niets tegen doen. Dus tenzij die paar centimeter betekend dat je niet meer fatsoenlijk kunt parkeren of een pad naar achter niet meer mogelijk is: Heel snel overheen stappen.

Punt 2 is een kwestie van geven en nemen als je daar onderling echt niet uit kunt komen ga je nog een zware tijd tegemoed. Zelf een schutting zetten die verder gaat als wensen van de buren kan en mag zolang die op eigen grond staat, maar op de koffie bij die buren hoef je dan geen tijd meer voor te reserveren.

[...]

PS.
Wie er hier geen consessie wil doen maak ik uit het verhaal niet op, en doet ook niet ter zake.
Dank voor je reactie.

Wat betreft de erfgrens: ik ben me ervan bewust dat het Kadaster dit achteraf vaststelt en dat kleine afwijkingen kunnen voorkomen. Het gaat mij daarbij ook niet zozeer om die paar centimeter op zichzelf, maar om het totaalplaatje: erfgrens, schuttingplaatsing en verdere tuinindeling die nu gepland moet worden. Daarom willen we dit liever vooraf duidelijk hebben dan achteraf constateren dat keuzes lastig terug te draaien zijn.

Over het geven en nemen: daar ben ik het in de basis mee eens. We hebben inmiddels meerdere gesprekken gevoerd en zijn zeker bereid tot meebewegen. Tegelijk lopen we nu tegen het punt aan dat onze planning (tuinarchitect/stratenmaker) afhankelijk wordt van keuzes waar we samen mogelijk niet uitkomen. Dat maakt het lastig.

Wat betreft de gemeentelijke regels: de wens van de buren wijkt daar inderdaad van af. Zij zouden de schutting al eerder willen laten zakken richting de straat, terwijl wij de voorgevelrooilijn willen aanhouden zoals voorgeschreven. En de oprit een scherm eerder stoppen richting de stoep zodat hij makkelijk in en uit kan parkeren als de overburen langs de stoep staan..Dat is ook een reden waarom het overleg stroef verloopt.

Mijn worsteling zit vooral in de balans namelijk meedenken en de relatie goed houden maar ook tijdig knopen doorhakken zodat onze planning niet vastloopt

Ik ben dus vooral benieuwd hoe anderen dat moment bepalen: wanneer blijf je nog in overleg en wanneer kies je voor duidelijkheid door zelf te handelen, zonder het meteen onnodig op scherp te zetten.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:58
Imperium schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:10:
[...]

Dank voor je reactie.

Wat betreft de erfgrens: ik ben me ervan bewust dat het Kadaster dit achteraf vaststelt en dat kleine afwijkingen kunnen voorkomen. Het gaat mij daarbij ook niet zozeer om die paar centimeter op zichzelf, maar om het totaalplaatje: erfgrens, schuttingplaatsing en verdere tuinindeling die nu gepland moet worden. Daarom willen we dit liever vooraf duidelijk hebben dan achteraf constateren dat keuzes lastig terug te draaien zijn.

Over het geven en nemen: daar ben ik het in de basis mee eens. We hebben inmiddels meerdere gesprekken gevoerd en zijn zeker bereid tot meebewegen. Tegelijk lopen we nu tegen het punt aan dat onze planning (tuinarchitect/stratenmaker) afhankelijk wordt van keuzes waar we samen mogelijk niet uitkomen. Dat maakt het lastig.

Wat betreft de gemeentelijke regels: de wens van de buren wijkt daar inderdaad van af. Zij zouden de schutting al eerder willen laten zakken richting de straat, terwijl wij de voorgevelrooilijn willen aanhouden zoals voorgeschreven. En de oprit een scherm eerder stoppen richting de stoep zodat hij makkelijk in en uit kan parkeren als de overburen langs de stoep staan..Dat is ook een reden waarom het overleg stroef verloopt.

Mijn worsteling zit vooral in de balans namelijk meedenken en de relatie goed houden maar ook tijdig knopen doorhakken zodat onze planning niet vastloopt

Ik ben dus vooral benieuwd hoe anderen dat moment bepalen: wanneer blijf je nog in overleg en wanneer kies je voor duidelijkheid door zelf te handelen, zonder het meteen onnodig op scherp te zetten.
Natuurlijk ken ik de regels van jouw gemeente niet maar het zou me verbazen als er een verplichting bestaat om een minimale hoogte aan te houden tot de voorgevelrooilijn. Eerder een maximale hoogte vanaf de voorgevelrooilijn tot de erfgrens.
En ik zit ook in kamp scherm minder.

Sterker nog: tenzij je een mega brede inrit hebt zou ik nooit een scherm op mijn inrit willen hebben waardoor je het in- en uitstappen en laden van je auto bemoeilijkt. Zeker als je daar nog met een fiets oid langs wilt gaan. Zorg gewoon voor nette bestrating waaruit de erfgrens blijkt.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03
@Imperium "choose your battles wisely" . Hier ook met meerdere buren overleg gehad en uiteindelijk ook een afwijkende kant. Die wilde persé een hoge schutting, ik ben akkoord gegaan omdat:
1. De buurman zelf de eventuele problemen met de gemeente voor zijn rekening zou nemen.
2. Het niet aan mijn "uitzicht" kant zit of extra belemmering zou geven op de oprit.
3. De hovenier in kwestie netjes de meerprijs van zijn keuze daar heeft neergelegd.

Ondertussen al 6 jaar prima buren aan ze, zij blij, wij blij :) .

Als jij dus je schermen later wilt laten zakken of eerder of juist de buren, dan maar geen uniformiteit. Dat is toch haast onmogelijk te bereiken. Dan ieder zijn voorkeur met de bijbehorende prijs en consequenties mochten er geschillen ontstaan zou ik zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 16-12-2025 08:59 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:57
Dronium schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:24:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Perceelgrenzen worden al vooraf uitgezet met stalen markeringen. Bij die stalen markeringen staan piketpaaltjes, zodat je ze kunt vinden. Die piketpaaltjes geven dus NIET de geplande erfgrens aan, maar die geven aan dat je daar in de buurt de werkelijke grens kunt vinden.

Achteraf komt het kadaster de boel definitief inmeten, maar dat zou niet significant af moeten wijken van die stalen buisjes.
Wij hebben vijf jaar geleden ook geprobeerd er met de achterburen uit te komen. Dat lukte niet. Zij wilden een betonschutting (zo'n ding met betonnen palen en betonnen schuttingdelen met een neppe steenprint er op, bij een huis van toen 7 ton....). Uiteindelijk hebben zij die betonnen schutting op eigen kosten gezet, op hun eigen grond, maar wel tegen de erfgrens aan. Wij hebben daar een eigen schutting voor gezet.
[...]

PS.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:21

Termy

valt er nog wat te fragge?

Iemand tips om af te dwingen om 19mm buis te gebruiken voor loze leidingen? Door 16mm gladde buis mag geen 5x2.5mm2 volgens de normen dus later een 3-fasen omvormer of een kookplaat aansluiten is lastig (hoewel een electricien het kan negeren natuurlijk), maar wij krijgen nu van het project terug "de installateur biedt geen 19mm buis als kopersoptie aan" en daar hebben we het maar te doen. Als het vanuit de normen nodig is doen ze het wel maar het kan niet op verzoek.. zucht.

Nog geen maand na tekenen heb ik al vlekken in de nek over waar ze zo meebuigend als een betonnen paal in zijn :/.

Zonder het van te voren te zeggen blijkt nu ook dat als we een bad willen als meerwerk in de badkamer of een extra slaapkamer op zolder, de boiler gedwongen groter moet worden (180->300L) a 2600 euro. Nu zijn ze teruggekomen op de noodzaak bij de extra slaapkamer (iets met SWK module IIa vs IIb) maar dus wel als we een bad zouden willen. Is dit niet gewoon koppelverkoop of zo? Is 2600 extra voor een grotere boiler uberhaupt redelijk? Het klinkt mij niet redelijk in de oren iig..

/rant

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• nooberke
Termy schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:21:
Iemand tips om af te dwingen om 19mm buis te gebruiken voor loze leidingen? Door 16mm gladde buis mag geen 5x2.5mm2 volgens de normen dus later een 3-fasen omvormer of een kookplaat aansluiten is lastig (hoewel een electricien het kan negeren natuurlijk), maar wij krijgen nu van het project terug "de installateur biedt geen 19mm buis als kopersoptie aan" en daar hebben we het maar te doen. Als het vanuit de normen nodig is doen ze het wel maar het kan niet op verzoek.. zucht.

Nog geen maand na tekenen heb ik al vlekken in de nek over waar ze zo meebuigend als een betonnen paal in zijn :/.

Zonder het van te voren te zeggen blijkt nu ook dat als we een bad willen als meerwerk in de badkamer of een extra slaapkamer op zolder, de boiler gedwongen groter moet worden (180->300L) a 2600 euro. Nu zijn ze teruggekomen op de noodzaak bij de extra slaapkamer (iets met SWK module IIa vs IIb) maar dus wel als we een bad zouden willen. Is dit niet gewoon koppelverkoop of zo? Is 2600 extra voor een grotere boiler uberhaupt redelijk? Het klinkt mij niet redelijk in de oren iig..

/rant
Wat/waar wil je die leidingen naar toe? Hier dat grotendeels opgelost met mantelbuizen (naar oprit/garage/achtertuin) en voorbereiding zonnepanelen (naar zolder, standaard voorzien van 5x4mm2 + werkschakelaar en een groepje...grappig genoeg hier slechts paar tientjes duurder dan een loze leiding)

Die boiler heeft waarschijnlijk te maken met de regels vanuit woningborg, daar rekenen ze met xx aantal liters per slaapkamer en extra liters voor een bad.

• Wolly
  • Niet online

/rant
Elk huis krijgt al tientallen jaren een 19mm loze buis voor kookplaat/oven, daar gaan ze echt geen 16mm gebruiken.

Zit je nog wel met je omvormer…

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:25

/rant
Die grotere boiler moesten wij 3780 euro voor betalen..

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:03
Wij hebben geen bad, maar een dubbele inloopdouche en we hadden geen zin om een klein fortuin uit te geven aan een nieuw huis en dan à la de jaren 70 halverwege de sessie onder een koude douche te staan. Dus ook voor de grotere boiler gekozen.

Verzwaren boiler van de combiwarmtepomp
Opwaardering boiler naar 300 liter. De warmtepomp met geïntegreerde 200
liter warm tapwater-boiler (cilinder-unit) wordt vervangen door een
warmtepomp met geïntegreerde 300 liter warm tapwater-boiler (cilinder-unit).
Let op: de vergrootte warmtepomp is circa 40cm hoger. Het is mogelijk dat
de locatie van de warmtepomp moet worden herzien. Deze optie is verplicht
indien u kiest voor een bad in de badkamer.
€ 2.400,00

[ Voor 20% gewijzigd door Hoepla33 op 17-12-2025 16:08 ]

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:09
Even een vraagje. Ik moet nu deuren gaan kiezen en heb als kozijn :
- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK3kTyaPouNKXE4qO-K9gMIbE2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GALTOjKChUbwGoFvbneicngi.png?f=fotoalbum_large
Opdek stalen kozijn met bovenlicht vzv paneel

Als ik dat wil veranderen naar een houten kozijn met stomp en zonder bovenlicht dan moet ik bijna 1000 euro bij betalen. Is dit een 'normale' prijs?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IEuzsDckHaYv5PKrahZ9s-88T4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TUkK6zoFVfWf5bVlXzJPk7G9.png?f=user_large

• Ronaldo19865
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-12 11:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dZhLQGIigOh2kLK9V9hE6t2e0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITWwbz8dBUX0xHhX5wVf1uyz.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo, vandaag de nieuwbouwwoning bezocht en een foto gemaakt van een van de ramen (tripple glas). Zoals je kunt zien lijken de hoekjes van de aluminiumstrip in het glas gekreukeld gevouwen. Is dat normaal of is dat iets om aan te geven bij oplevering?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL_lNUmaueV-jwLDeeYoEFJ44Hk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YkW4QTJlxdTuYCrCNCAnsaFr.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast een dakraam laten plaatsen, maar rechtsboven lijkt dit gebogen te zijn. Dit was eerder nog erger en na melding iets gerepareerd lijkt het. Moet ik hier nog een punt van maken bij oplevering? Ik hoor graag.

Groeten

• GerardBouw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:57
UltraInstinct schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:39:

Als ik dat wil veranderen naar een houten kozijn met stomp en zonder bovenlicht dan moet ik bijna 1000 euro bij betalen. Is dit een 'normale' prijs?
Bij ons was dit €860,- per deur.

• Draakje5
- [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij waren 750 euro kwijt.

• Janpietertje89
- [Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan ook voor stalen kozijnen met stompe deuren gaan, zal een stuk voordeliger zijn dan houten kozijnen en je hebt alsnog de looks van stompe deuren.

• Arwen.
Blihi schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:15:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Perceelgrenzen worden al vooraf uitgezet met stalen markeringen. Bij die stalen markeringen staan piketpaaltjes, zodat je ze kunt vinden. Die piketpaaltjes geven dus NIET de geplande erfgrens aan, maar die geven aan dat je daar in de buurt de werkelijke grens kunt vinden.

Achteraf komt het kadaster de boel definitief inmeten, maar dat zou niet significant af moeten wijken van die stalen buisjes.

[...]

Wij hebben vijf jaar geleden ook geprobeerd er met de achterburen uit te komen. Dat lukte niet. Zij wilden een betonschutting (zo'n ding met betonnen palen en betonnen schuttingdelen met een neppe steenprint er op, bij een huis van toen 7 ton....). Uiteindelijk hebben zij die betonnen schutting op eigen kosten gezet, op hun eigen grond, maar wel tegen de erfgrens aan. Wij hebben daar een eigen schutting voor gezet.

[...]
Staal? Bij ons waren het gewoon houten paaltjes die de aannemer heeft uitgezet. Ik zou dus aan de aannemer vragen het nog een keer uit te zetten als je denkt dat het niet klopt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronaldo19865 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:42:
[Afbeelding]

Hallo, vandaag de nieuwbouwwoning bezocht en een foto gemaakt van een van de ramen (tripple glas). Zoals je kunt zien lijken de hoekjes van de aluminiumstrip in het glas gekreukeld gevouwen. Is dat normaal of is dat iets om aan te geven bij oplevering?
[Afbeelding]

Daarnaast een dakraam laten plaatsen, maar rechtsboven lijkt dit gebogen te zijn. Dit was eerder nog erger en na melding iets gerepareerd lijkt het. Moet ik hier nog een punt van maken bij oplevering? Ik hoor graag.

Groeten
Dat is normaal bij alu profielen in glas dakraam kan ik zo niet zien,mar heel erg zal het niet zijn, gewoon aan de inspecteur van de oplever keuring laten zien en afgaan op zijn oordeel (of je moet het er zwaar oneens mee zijn)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
- [Afbeelding]

[Afbeelding]
stalen kozijnen met opdek deuren en bovenlichten zijn gek genoeg een niet kinderachtige besparing op bouwkosten ik denk dat alles tussen de 600 en 1200 euro acceptabel kan zijn. ik verwacht dan alleen niet de clausule dat er scheurvorming in het verlengde van de stijl te verwachten is en je er daarom geen garantie op krijgt. maar gelukkig zie je die niet vaak meer.

• UltraInstinct
twain4me schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:15:
[...]

stalen kozijnen met opdek deuren en bovenlichten zijn gek genoeg een niet kinderachtige besparing op bouwkosten ik denk dat alles tussen de 600 en 1200 euro acceptabel kan zijn. ik verwacht dan alleen niet de clausule dat er scheurvorming in het verlengde van de stijl te verwachten is en je er daarom geen garantie op krijgt. maar gelukkig zie je die niet vaak meer.
Bedankt.
Ik had nog een laatste vraag.
Is dit een normaal bedrag voor een houten deur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlQmFnBXd6bqVvndJIBmCzrIBjo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RZJdZkmntycrdUx5OyjqrOYl.png?f=user_large

Veel kennissen zeggen dat het een abnormaal bedrag is en ik heb een vriend die zegt dat het meevalt. Dacht zelf dat het een taatsdeur zou zijn maar het is blijkbaar van hout gemaakt.

• Wolly
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:08:
[...]

Bedankt.
[Afbeelding]

Veel kennissen zeggen dat het een abnormaal bedrag is en ik heb een vriend die zegt dat het meevalt. Dacht zelf dat het een taatsdeur zou zijn maar het is blijkbaar van hout gemaakt.
Dat is een normaal bedrag als je het door een professional laat uitvoeren.

• Draakje5
Vind ik nog goedkoop als het afgelakt is.

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:48:
Vind ik nog goedkoop als het afgelakt is.
Dan is het inderdaad helemaal goedkoop, ik ging daar eigenlijk niet van uit.

• Termy

Termy

nooberke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:28:
Wat/waar wil je die leidingen naar toe? Hier dat grotendeels opgelost met mantelbuizen (naar oprit/garage/achtertuin) en voorbereiding zonnepanelen (naar zolder, standaard voorzien van 5x4mm2 + werkschakelaar en een groepje...grappig genoeg hier slechts paar tientjes duurder dan een loze leiding)
Naar elke kamer (die er niet al 1 heeft), de technische ruimte op zolder en de berging. De TR kan dus een 3-fasen omvormer krijgen (niet vanuit de bouw, want maar 12 panelen in totaal oost/west) en de berging een batterij. Daar loopt nu een vraag voor een 50mm mantelbuis aangezien ze die ook aanbieden voor een laadpaal. Dat zou ruim het prettigst zijn aangezien ik anders 4 loze leidingen nodig heb (3-fasen heen/terug, internet en P1 verbinding) waarvan er 2 eigenlijk problematisch zijn met 5x2.5mm2 (om nog maar te zwijgen van dikkere aders).

Wel een goed punt om te vragen of mantelbuizen kunnen maar aangezien het grotendeels prefab is gok ik dat ik het antwoord al kan raden.
Die boiler heeft waarschijnlijk te maken met de regels vanuit woningborg, daar rekenen ze met xx aantal liters per slaapkamer en extra liters voor een bad.
Klopt.

@Hoepla33 Wel prettig dat ze iig zeggen wat voor type het is. Hier heb ik nog geen idee hoe het zit.
@Wolly Ik ben benieuwd aangezien ze standaard een kookgroep gaan installeren voor zowel de WP als de kookplaat... Sowieso een raar verhaal want zg 2 fasen maar wel max 5,7 kW dus niet 2x 16A. Kookgroep dus lijkt me, in een 3-fasen huis in 2025 |:(.

[ Voor 15% gewijzigd door Termy op 17-12-2025 23:40 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Blihi
Arwen. schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:57:
[...]

Staal? Bij ons waren het gewoon houten paaltjes die de aannemer heeft uitgezet. Ik zou dus aan de aannemer vragen het nog een keer uit te zetten als je denkt dat het niet klopt.
Die houten paaltjes zijn piketpaaltjes. Die geven de locatie aan van een werkelijke uitzetting onder het maaiveld, meestal binnen 50 cm ofzo.

Zou mooi zijn als dat niet zo is. Dan kan iedere boerenlul die paaltjes gaan verplaatsen en zo zijn kavel groter maken.

Als de aannemer zelf de erfafscheiding plaatst (en dat gebeurt vaak), dan laat hij de kavels meestal niet van te voren uitzetten en worden gewoon piketpaaltjes gebruikt als indicatie. Als het goed is werkt de aannemer dan echter bij het plaatsen van de schuttingen met tekeningen en meetapparatuur, dus niet op basis van die paaltjes.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Draakje5
Is een werkschakelaar verplicht bij een Warmtepomp?
'AI' Nen1010 zeggen ja. Maar helemaal geloven kan ik het niet, aangezien ze hier niet geplaatst zijn en de opleverkeuringsmeneer er ook niks over gezegd heeft.

De vraag komt langs bij het afsluiten van een onderhoudscontract.

• Blihi
5x2,5 mm2 is genoeg voor een omvormer tot 11 kW en meer moet je sowieso niet willen omdat er dan andere regels gaan gelden.

Wil je toch meer, laat dan 2 leidingen leggen. Je kunt dan later de kabels door die twee leidingen voeren (mag officieel ook niet overigens).

Ik zou wel even nagaan of er geen 16mm flex geplaatst wordt, want daar past geen 5x 2,5 mm2 doorheen.

/rant
De regels voor de grootte van de boiler staan in de SWK modules uitgelegd. Daar moet de bouwer zich aan houden. Het kan inderdaad zijn dat je een grotere boiler moet bij een bad (en 300 liter is eigenlijk minimaal voor een bad).

2600 euro is veel geld. Dat kost een 300 liter boiler wel, maar dan vergeten ze even dat je die 180 liter boiler inlevert. De WP verandert er verder niet door.

Ik denk dat discussie geen zin heeft, want ze kunnen rekenen wat ze willen.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:33:
'AI' Nen1010 zeggen ja. Maar helemaal geloven kan ik het niet, aangezien ze hier niet geplaatst zijn en de opleverkeuringsmeneer er ook niks over gezegd heeft.

Als je simpel kijkt dan heb je een werkschakemaar nodig bij een vaste installatie om hem spannings loos te maken.

Ik vermoed dus dat als de warmtepomp met een stekker in het stopcontact zit en je daar bij kan de bouwer dit voldoende vind. Gaat de bedrading direct een buisje in zonder tussenkomst van een stekker dan heb je er wss een nodig.

Hoe dit precies in de nen staat weet ik niet want daarvoor moet je betalen.

• Draakje5
vormulier schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:12:
[...]

Als je simpel kijkt dan heb je een werkschakemaar nodig bij een vaste installatie om hem spannings loos te maken.

Ik vermoed dus dat als de warmtepomp met een stekker in het stopcontact zit en je daar bij kan de bouwer dit voldoende vind. Gaat de bedrading direct een buisje in zonder tussenkomst van een stekker dan heb je er wss een nodig.

Hoe dit precies in de nen staat weet ik niet want daarvoor moet je betalen.
Dank.

Nouja, feenstra heeft de aanvraag toch al afgekeurd want de warmtepomp staat te dicht bij de dakrand 8)7

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-12 23:09
[...]

Dank voor je reactie.

Je moet ook maar zo denken, waarom vind ik het zo belangrijk een hogere en langere schutting te hebben? Is dat het je waard om wrijving met je buren te krijgen?
De wens van de buren wijkt niet af van wat de gemeente regels zijn, ze hebben geen behoefte om gebruik te maken van de maximale toegestane hoogte en jullie wel. Dus tja, ik vind niet dat je dan kan zeggen dat hun wens afwijkt van de regels..
Ik snap helemaal hun redenatie helemaal, zo’n hoge en lange schutting maakt dat het smal en benauwd aanvoelt en neemt veel licht en zicht weg. Ik zou hier niet zo’n heikel punt van maken…
Dus vraag je zelf af waarom moet het perse zoals ik wil en is het me dat waard om hierdoor de hele situatie stroef te laten verlopen..

• KerstRunner
Imperium schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:01:
Wij willen graag de gemeentelijke regels aanhouden en de schutting laten zakken op de voorgevelrooilijn. De buren zouden de schutting liever al eerder laten verlagen en niet helemaal tot de stoep willen doortrekken (o.a. i.v.m. in- en uitparkeren).
[...]
Wat betreft de gemeentelijke regels: de wens van de buren wijkt daar inderdaad van af. Zij zouden de schutting al eerder willen laten zakken richting de straat, terwijl wij de voorgevelrooilijn willen aanhouden zoals voorgeschreven.
Ik vraag me af of je de 'gemeentelijke regels' juist interpreteert.

Mijn vermoeden is dat er vóór de voorgevel een lage erfafscheiding geldt (bijv. max 1m), en vanaf de voorgevel een hogere is toegestaan maar hier is geen verplichting toe. Er staat dus nergens dat hij op de voorgevelrooilijn omhoog moet.

Volgensmij interpreer je 'hij mag niet vóór de voorgevel omhoog' als 'hij moet bij de voorgevel omhoog'.

Het is naar mijn inziens dan ook een beetje het verdraaien van de context om te zeggen dat hun wens afwijkt van de gemeentelijke regels. Jullie zijn het er immers beide over eens dat hij niet vóór de voorgevel omhoog gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door KerstRunner op 18-12-2025 22:05 ]

• Termy

Termy

Blihi schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:48:
5x2,5 mm2 is genoeg voor een omvormer tot 11 kW en meer moet je sowieso niet willen omdat er dan andere regels gaan gelden.

Wil je toch meer, laat dan 2 leidingen leggen. Je kunt dan later de kabels door die twee leidingen voeren (mag officieel ook niet overigens).

Ik zou wel even nagaan of er geen 16mm flex geplaatst wordt, want daar past geen 5x 2,5 mm2 doorheen.
5x2.5mm2 mag dus niet door 16mm gladde buis, dat is het probleem. Het wordt overigens gladde buis, niet flex.
De regels voor de grootte van de boiler staan in de SWK modules uitgelegd. Daar moet de bouwer zich aan houden. Het kan inderdaad zijn dat je een grotere boiler moet bij een bad (en 300 liter is eigenlijk minimaal voor een bad).

2600 euro is veel geld. Dat kost een 300 liter boiler wel, maar dan vergeten ze even dat je die 180 liter boiler inlevert. De WP verandert er verder niet door.

Ik denk dat discussie geen zin heeft, want ze kunnen rekenen wat ze willen.
Dat het moet van de SWK modules weet ik, maar dat ze het niet noemen en dan opeens met zo'n bedrag extra komen, daar vind ik wat van. Dat het bedrag niet gaat veranderen is uiteraard ook logisch, maar wellicht valt er wat te onderhandelen over de badkamer aangezien de slaapkamer die we zeker willen dus niet voor de boiler gaat zorgen. Een bad afnemen bij hen is echter volledig optioneel.

• Blihi
Termy schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:41:
[...]

5x2.5mm2 mag dus niet door 16mm gladde buis, dat is het probleem. Het wordt overigens gladde buis, niet flex.
Dat is achterhaalde informatie. Ja, dit staat op allerlei websites vermeldt, maar is niet correct. Het hangt helemaal af van de gebruikte draad. Die "regel" komt uit de richtlijn voor aanleg en zegt dat je, als je van plan bent 5x 2,5 mm2 te trekken, het beste 19 mm buis kunt gebruiken.

Uitleg bijvoorbeeld hier: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat het trekken van draden wat lastiger kan zijn. Gebruik daarom een goed kabelglijmiddel (ik heb ooit zo'n fles van een liter gekocht en daar nooit spijt van gekregen). Gebruik geen afwasmiddel of iets dergelijks.
[...]

Dat het moet van de SWK modules weet ik, maar dat ze het niet noemen en dan opeens met zo'n bedrag extra komen, daar vind ik wat van. Dat het bedrag niet gaat veranderen is uiteraard ook logisch, maar wellicht valt er wat te onderhandelen over de badkamer aangezien de slaapkamer die we zeker willen dus niet voor de boiler gaat zorgen. Een bad afnemen bij hen is echter volledig optioneel.
Vragen kun je altijd, maar mijn ervaring, op basis van dit topic, is dat je geen positief antwoord gaat krijgen. Je zou nog kunnen proberen om alleen de aansluiting voor het bad te laten maken en later zelf de boiler laat vergroten, maar ik denk dat je dan duurder uit bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 19-12-2025 09:42 ]

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-12 19:15
Wij zijn nu in de laatste fase aangekomen. De stijgers zijn weg en de afbouw is begonnen. We wonen dichtbij dus regelmatig ga ik even kijken. Het enige wat nu nog te zien is zijn de vele vaklui die naar binnen gaan de huizen in. Nog wat lange maanden te gaan (begin q2 is de geplande oplevering). Wel een gek idee dat we hier al zo lang mee bezig zijn ondertussen. Nu plannen om onze huidige woning te verkopen.

Hoe ervaren jullie de laatste maanden voor je erin mag?

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-12 20:06

Offtrack

Ondertitel

RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:35:
Wij zijn nu in de laatste fase aangekomen. De stijgers zijn weg en de afbouw is begonnen. We wonen dichtbij dus regelmatig ga ik even kijken. Het enige wat nu nog te zien is zijn de vele vaklui die naar binnen gaan de huizen in. Nog wat lange maanden te gaan (begin q2 is de geplande oplevering). Wel een gek idee dat we hier al zo lang mee bezig zijn ondertussen. Nu plannen om onze huidige woning te verkopen.

Begin Q2 opleveren is nog 3 maanden, heb je lange tijd gepland om daarna af te werken?

Wij hebben nu een vrij brede prognose van oplevering in Q3/Q4 (in mijn hoofd Q3), maar denken rond mei in de verkoop te gaan. Een half jaar is niet zo gek van te voren, lijkt mij?

• Lupadi
  • Laatst online: 22-12 12:28

Wij kregen de sleutel begin mei en hebben ons huis te koop gezet in maart met eind maart bezichtigingen en overdracht half augustus. (had achteraf eerder gekund maar we wisten niet of het ging lukken om alles af te krijgen voor de bouwvak dus iets meer marge genomen).

moet er wel bij zeggen dat we zelf nog 3 weken de zolder verbouwd hebben voor de stukadoor naar binnen kon, als dat niet hoeft kan het zeker sneller ;)

• BooYooToo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:52
Wat houden jullie aan voor de overdracht datum?
Ik heb van iemand gehoord dat die in het contract had laten zetten x maand nadat ze zelf de oplevering hadden. Is dat een normaal iets bij het verkopen van je huidige woning?

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
BooYooToo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:30:
Ik heb van iemand gehoord dat die in het contract had laten zetten x maand nadat ze zelf de oplevering hadden. Is dat een normaal iets bij het verkopen van je huidige woning?
Het is niet ongebruikelijk nee. Al is het vaak een clausule met twee termijnen. Dus xx weken / maanden na oplevering maar uiterlijk op datum xx, bijvoorbeeld maximaal een jaar na sluiten overeenkomst. Dus mocht de bouw stil komen te liggen door bijv. zoiets als stiksof dan hebben de kopers altijd de zekerheid dat ze er na een jaar inkunnen.

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-12 20:06

Offtrack

Ondertitel

BooYooToo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:30:
Dat was ik wel van plan. X weken na oplevering nieuwbouw, met een maximale datum, wellicht.

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb overdrachtsdatum gezet op 2 maanden na de verwachte oplevering van mijn nieuwe woning, met de optie om te vervroegen (in overleg) mocht het allemaal een stuk sneller gaan.

In mijn geval is dat dan 1 mei als overdracht vanwege de verwachte oplevering eind februari/begin maart.

Motor-forum.nl

• Blihi
Draakje5 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:33:

De buitenunit van de warmtepomp moet in 1 handeling afschakelbaar zijn. Het moet niet mogelijk zijn om de unit weer in te schakelen als de monteur er aan het werk is. Dat kun je op verschillende manieren bewerkstelligen:

1) Een werkschakelaar naast de buitenunit. Daarmee wordt de unit spanningsloos en de monteur heeft direct zicht op de schakelaar tijdens het werk.
2) een vergrendelbare en afsluitbare schakelaar elders. Dat kan zelfs een installatieautomaat zijn in de meterkast, maar hij moet op slot kunnen.
3) een afsluitbare ruimte waar de schakelaar in zit.

Dat laatste is bij woningen eigenlijk altijd het geval. De meterkast kan op slot, dus technisch gezien kan de monteur de groep uitschakelen, de deur van de meterkast op slot doen en aan het werk gaan. In de praktijk is dat niet voldoende, want hij weet niet hoeveel sleutels er in omloop zijn.

Een warmtepomp heeft geen onderhoudscontract nodig. Je kunt er een keer per jaar de tuinslang op zetten om hem even af te spoelen, maar meer eigenlijk niet. Soms heb je binnen nog filters in het CV circuit, die kun je ook zelf schoonmaken. Een contract daarvoor is onzinnig duur.

• Termy

Termy

Blihi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:40:
Dat is achterhaalde informatie. Ja, dit staat op allerlei websites vermeldt, maar is niet correct. Het hangt helemaal af van de gebruikte draad. Die "regel" komt uit de richtlijn voor aanleg en zegt dat je, als je van plan bent 5x 2,5 mm2 te trekken, het beste 19 mm buis kunt gebruiken.

Uitleg bijvoorbeeld hier: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat het trekken van draden wat lastiger kan zijn. Gebruik daarom een goed kabelglijmiddel (ik heb ooit zo'n fles van een liter gekocht en daar nooit spijt van gekregen). Gebruik geen afwasmiddel of iets dergelijks.
Dank! Dat maakt het een stuk minder problematisch allemaal.
Vragen kun je altijd, maar mijn ervaring, op basis van dit topic, is dat je geen positief antwoord gaat krijgen. Je zou nog kunnen proberen om alleen de aansluiting voor het bad te laten maken en later zelf de boiler laat vergroten, maar ik denk dat je dan duurder uit bent.
Nee, ik wil helemaal geen grotere boiler :). Wat ik bedoelde is dat we kunnen onderhandelen over de prijs van de badkamer (inclusief bad, en dus boiler) omdat we ook gewoon kunnen kiezen de badkamer naderhand te doen. De slaapkamer op zolder kunnen we niet achteraf realiseren (ivm ook aanleggen vvw en balansventilatie) dus als de boiler daaraan gekoppeld zat zaten we klem, maar het bad is prima achteraf te doen zonder dat we de boiler moeten upgraden dus daar hebben we een onderhandelingspositie.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:20:
[...]
Een warmtepomp heeft geen onderhoudscontract nodig. Je kunt er een keer per jaar de tuinslang op zetten om hem even af te spoelen, maar meer eigenlijk niet. Soms heb je binnen nog filters in het CV circuit, die kun je ook zelf schoonmaken. Een contract daarvoor is onzinnig duur.
Wat dan weer het ellende is als hij in storing schiet want die monteurs zijn rete druk en als je geen vaste klant bent dan kunnen ze nog al eens zeggen "u heeft pech", maar ook niet elke monteur wil elk merk onderhouden dan wel de installatie overnemen van het bedrijf die het geinstalleerd heeft.

Daarnaast kan je niet zo maar aan onderdelen komen sommige merken moeten die via een aangesloten monteur omdat ze geen gezeik willen met consumenten die geen certificering hebben om gassen terug te winnen.

Dus ja het is duur en de kans dat je het nodig hebt is klein, Maar als je een monteur nodig hebt is het fijn om er al een in de telefoonboek te hebben.

• nooberke
Termy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:29:
[...]

Dank! Dat maakt het een stuk minder problematisch allemaal.

[...]

Nee, ik wil helemaal geen grotere boiler :). Wat ik bedoelde is dat we kunnen onderhandelen over de prijs van de badkamer (inclusief bad, en dus boiler) omdat we ook gewoon kunnen kiezen de badkamer naderhand te doen. De slaapkamer op zolder kunnen we niet achteraf realiseren (ivm ook aanleggen vvw en balansventilatie) dus als de boiler daaraan gekoppeld zat zaten we klem, maar het bad is prima achteraf te doen zonder dat we de boiler moeten upgraden dus daar hebben we een onderhandelingspositie.
Vraag anders of ze de slaapkamer als "onbenoemde ruimte" op papier kunnen zetten, zijn ze zelf vaak ook goed in...hoeft het niet aan allerlei regeltjes te voldoen >:)

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-12 19:15
Offtrack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:04:
[...]

Begin Q2 opleveren is nog 3 maanden, heb je lange tijd gepland om daarna af te werken?

Wij hebben nu een vrij brede prognose van oplevering in Q3/Q4 (in mijn hoofd Q3), maar denken rond mei in de verkoop te gaan. Een half jaar is niet zo gek van te voren, lijkt mij?
We willen zo snel mogelijk over. Hebben expres war opties vanuit de bouw genomen qua schilderwerk, vloer etc. de keuken zit er ook gelijk in dus meer dan een maand wil ik er niet tussen laten zitten. Ik denk dat de verkoop van onze starterswoning ook erg snel zal gaan en wil het vooral niet te vroeg starten.

• Termy

Termy

nooberke schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:40:
[...]

Vraag anders of ze de slaapkamer als "onbenoemde ruimte" op papier kunnen zetten, zijn ze zelf vaak ook goed in...hoeft het niet aan allerlei regeltjes te voldoen >:)
Nou ja, we willen dus juist wel dat het als verblijfsruimte gerekend wordt zodat er ventilatie etc aangebracht wordt. En de slaapkamer blijkt dus niet het probleem voor de boiler, dat is het bad.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:36
UltraInstinct schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:08:
[...]

Bedankt.
[Afbeelding]

Taatsdeur zegt niets over het materiaal, maar over de manier van draaien. Een houten deur kan dus best een taatsdeur zijn.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je vrij dichtbij woont kan je ook overwegen om de woning pas te verkopen na verhuizing. Nadelen zijn dan natuurlijk wel dat je langer met dubbele lasten zit en vrij laat pas weet wat het oplevert, dus alleen doen als het financieel past. Zo doe ik het iig ook. Mijn oplevering is eind februari, van mijn vriend is eind april, maar we verwachten tegelijkertijd klaar te zijn met "alles".

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 20-12-2025 22:35 ]

• nair
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42hUw3sU6lPYgtrFSXPgyqyMhlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDQNjtVThdKw4tGtwNdDMcui.jpg?f=fotoalbum_large

Goedennacht! Ik heb er eigenlijk geen kaas van gegeten, maar in de getoonde foto is de opstelplaats voor de wasmachine, maar ik zie geen afvoer? Of ben ik zo'n leek dat het anders wordt gedaan?

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 10:11
nair schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:28:
[Afbeelding]

Goedennacht! Ik heb er eigenlijk geen kaas van gegeten, maar in de getoonde foto is de opstelplaats voor de wasmachine, maar ik zie geen afvoer? Of ben ik zo'n leek dat het anders wordt gedaan?
Volgens mij zit de afvoer aan de linkerzijde. Ongeveer halverwege het gele dekseltje en het knieschot. De aansluiting zit daar al, nu nog afgedopt/dichttgepropt. De pijp met de zwanenhals moet nog geplaatst worden.

• UltraInstinct
deejeebv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:17:
[...]

Taatsdeur zegt niets over het materiaal, maar over de manier van draaien. Een houten deur kan dus best een taatsdeur zijn.
Thx, dat wist ik niet.
Wil een metalen deur hebben.
Momenteel heb ik dit als kozijn, kan ik dit standaard zo laten aangezien een taatsdeur anders aangebracht moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG40f94Ayc6DbfJDXrhh2z9O1UY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OwNiGnY4N32ox6nORSjFPUBG.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:36
UltraInstinct schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:09:
[...]

Thx, dat wist ik niet.
Momenteel heb ik dit als kozijn, kan ik dit standaard zo laten aangezien een taatsdeur anders aangebracht moet worden.
[Afbeelding]
Een taatsdeur heeft geen kozijn nodig.

• Source90
UltraInstinct schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:09:
[...]

Thx, dat wist ik niet.
[Afbeelding]
Ja, dit kan je zo laten. Kozijn schroef je (of de leverancier Taatsfeur) er zo uit.

Zonder deur zal de bouwer waarschijnlijk niet opleveren (tenminste niet bij hal naar woonkamer.

• BooYooToo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:52
Source90 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:04:
[...]

Ja, dit kan je zo laten. Kozijn schroef je (of de leverancier Taatsfeur) er zo uit.

Zonder deur zal de bouwer waarschijnlijk niet opleveren (tenminste niet bij hal naar woonkamer.
Bij ons was het wel mogelijk om de hal op te laten leveren zonder kozijn en deur, maar je moest een verklaring tekenen dat ze niet verantwoordelijk meer waren voor bepaalde zaken, zoals ventilatiekloof van 2cm oid onder de deur.

Dit was overigen geen standaard optie.

Je zou nu nog kunnen vragen of ze dat nog willen doen.

Let wel op dat het dan handig om ook de vloerverwarming iets aan te passen, zodat het stukje waar de scharnier de grond in geschroefd moet worden geen buizen heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door BooYooToo op 21-12-2025 14:59 ]

• Blihi
nair schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:28:
[Afbeelding]

Afvoeren zitten zowel links als rechts in de vloer.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

- [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben het zelf laten doen door een aannemer en waren 1.200 per deur incl kozijn kwijt (excl schilderen).
Dus de besparing zal een paar honderd euro per deur zijn en dan haal je behoorlijk wat gedoe op de hals.
Ik zou het door de bouwer laten doen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.