Eerder kalkaanslag door verdamping, maar ik zou er ook geen probleem van maken. Zo te zien zijn de bochten ook nodig ivm de positie van de verdeler.auditor86 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:25:
[...]
Waarom zou vloerverwarming onder de douche een probleem zijn?
Vloerverwarming heeft daar geen invloed op lijkt mij.Deleon78 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:32:
[...]
Eerder kalkaanslag door verdamping, maar ik zou er ook geen probleem van maken. Zo te zien zijn de bochten ook nodig ivm de positie van de verdeler.
Ten eerste is het water uit de douche al warmer dan je vloer. De meeste mensen douchen warmer dan 23 a 25 graden.
Ten tweede, ook zonder vloerverwarming zal al het water op de vloer dat niet in de afvoer verdwijnt uiteindelijk verdampen, anders zou je douche immers permanent nat zijn. Misschien dat het een beetje sneller gaat door de vloerverwarming, maar het eind resultaat is het zelfde lijkt me
Deuren tot plafond niet mogelijk. Dan zouden we dus standaard deur(en) moeten laten zitten met bovenlicht en het achteraf aanpassen.LikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:
Wij staan momenteel ook voor de keuze rondom het bovenlicht. We hebben nog maar enkele dagen om onze bouwkundige opties door te geven, maar helaas nog geen toegang tot het Svedex-deurportaal. Dat maakt het lastig, omdat we geen duidelijk beeld hebben van de beschikbare deurmodellen en of het noodzakelijk is om het bovenlicht te verwijderen, of dat het juist prima te combineren valt.
Voor de deur in de gang zou ik eigenlijk het liefst een stalen deur tot aan het plafond (2,60 m) willen. In dat geval lijkt het logischer om het bovenlicht te laten zitten en na oplevering een andere deur te laten plaatsen. Er is in ieder geval wel een optie voor een leidingvrije zone voor taatsdeur deur in de latere afbouwkeuzelijst.
De meterkast en trapkast worden standaard geleverd met een afdekplaat. Trapkast is waarschijnlijk wel mooier om dicht te laten zetten. Over het toilet twijfel ik nog of een beetje daglicht misschien toch prettig zou zijn. Heeft iemand daar ervaringen mee?
***members only***
Krijgen pas toegang tot Svedex portaal met de kerst. Na aanpassen van wensen mbt bovenlicht etc. En stompe deuren niet mogelijk.
Voelt toch raar om niet de deur opties te kunnen bekijken met of zonder bovenlicht. Gaat toch om een aardig bedrag per deur. Voor slaapkamers is het wel een no-brainer om ze weg te laten halen. Maar een mooie gang deur is duur en als het onmogelijk blijkt te zijn oid zitten we ineens met bovenlicht opgescheept.
7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3
Geen idee natuurlijk hoe het huis eruit ziet, maar de buitenkraan gaat neem ik gelijk met de aansluitingen in het huis (electra/ethernet etc.). Ik zou ook even nadenken over de indeling van de kamers op de 1e en 2e verdieping en kijken of je behoefte hebt aan zaken als een aparte toilet of een extra badkamer (geheel of afgedopte leidingen voor de toekomst).LikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:
Wij staan momenteel ook voor de keuze rondom het bovenlicht. We hebben nog maar enkele dagen om onze bouwkundige opties door te geven, maar helaas nog geen toegang tot het Svedex-deurportaal. Dat maakt het lastig, omdat we geen duidelijk beeld hebben van de beschikbare deurmodellen en of het noodzakelijk is om het bovenlicht te verwijderen, of dat het juist prima te combineren valt.
Voor de deur in de gang zou ik eigenlijk het liefst een stalen deur tot aan het plafond (2,60 m) willen. In dat geval lijkt het logischer om het bovenlicht te laten zitten en na oplevering een andere deur te laten plaatsen. Er is in ieder geval wel een optie voor een leidingvrije zone voor taatsdeur deur in de latere afbouwkeuzelijst.
De meterkast en trapkast worden standaard geleverd met een afdekplaat. Trapkast is waarschijnlijk wel mooier om dicht te laten zetten. Over het toilet twijfel ik nog of een beetje daglicht misschien toch prettig zou zijn. Heeft iemand daar ervaringen mee?
***members only***
Deze lijst ziet er wat beperkt uit.
Buitenkraan en bovenlicht(vind ik dus vreemd zo snel) etc gaan blijkbaar mee met de bouwkundige keuzes.bassiez1987 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:45:
[...]
Geen idee natuurlijk hoe het huis eruit ziet, maar de buitenkraan gaat neem ik gelijk met de aansluitingen in het huis (electra/ethernet etc.). Ik zou ook even nadenken over de indeling van de kamers op de 1e en 2e verdieping en kijken of je behoefte hebt aan zaken als een aparte toilet of een extra badkamer (geheel of afgedopte leidingen voor de toekomst).
Deze lijst ziet er wat beperkt uit.
Deze moeten deze week ingeleverd worden. Dus Aanbouw, kraan, leiding naar achtertuin, kamer op zolder, dakraam, dakkapel.
Deur verplaatsen of bij plaatsen is ook nog mogelijk maar niet relevant voor onze woning. Het is overigens een 126m2 rijtjeshuis.
Maar we hebben geen mogelijkheid om kamers anders in te delen.
Verdere aanpassingen zoals elektra en loze leidingen hoeven pas over +-90 dagen. Eerst nog keuken en sanitair doorgeven over +-60 dagen. Dus daar kom ik later nog op terug waarschijnlijk
Als je dat zou willen, dan moet je de vraag gewoon stellen. (tenzij je dat al gedaan hebt) Wij hebben ook een andere kamerindeling gevraagd en de meerprijs daarvoor was maar €345. Daarvoor werden de thermostaten, de lichtschakelaars, de deuren en de vloerverwarming verplaatst.LikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:50:
[...]
Maar we hebben geen mogelijkheid om kamers anders in te delen.
Maar dat is mogelijk ook sterk afhankelijk van de bouwer.
Lekker man die 2.4m aanbouw voor 28.850 hierboven. Bij mij was het 41.000 voor 2.4m en 30.000 voor 1.2m
Bij onze woning hebben we optie voor een "Extra bediening mechanische ventilatie badkamer" . In de beschrijving staat dat het gaat om het leveren van een extra schakelaar (RF-zender) voor €220,0, Na navraag blijkt dat we als WTW een 'HRU 400' krijgen.
Het is mij alleen onduidelijk of wij op een later moment zelf (goedkoper) een extra zender kunnen aanschaffen of dat dit niet mogelijk is. Is er toevallig iemand die hier meer vanaf weet?
Het is mij alleen onduidelijk of wij op een later moment zelf (goedkoper) een extra zender kunnen aanschaffen of dat dit niet mogelijk is. Is er toevallig iemand die hier meer vanaf weet?
RF zenders kan je altijd los kopen. Enige waar je op moet letten is dat de WTW het wel ondersteunt. Anders dit bij die 220 euro ook een RF ontvanger. Hou daar rekening mee. Maar ik denk dat moderne WTW’s wel zo’n ontvanger hebben. Dan is het meestal 40-80 euro voor een zendertje.luuj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:11:
Bij onze woning hebben we optie voor een "Extra bediening mechanische ventilatie badkamer" . In de beschrijving staat dat het gaat om het leveren van een extra schakelaar (RF-zender) voor €220,0, Na navraag blijkt dat we als WTW een 'HRU 400' krijgen.
Thanks! Dat lijkt dus hoopvol. Enig idee waar ik aan kan zien of de 'HRU 400' het standaard ondersteunt?t14wo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:21:
[...]
RF zenders kan je altijd los kopen. Enige waar je op moet letten is dat de WTW het wel ondersteunt. Anders dit bij die 220 euro ook een RF ontvanger. Hou daar rekening mee. Maar ik denk dat moderne WTW’s wel zo’n ontvanger hebben. Dan is het meestal 40-80 euro voor een zendertje.
Even de handleiding doorlezen voor het koppelen van sensoren of afstandsbedieningen. Daar zal wel iets staan over hoe het werkt. Desnoods bel je anders zo’n partij op internet die in filters en sensoren hiervoor handelt, die kunnen je op basis van het type wel helpen met wat wel/niet kan.luuj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:31:
[...]
Thanks! Dat lijkt dus hoopvol. Enig idee waar ik aan kan zien of de 'HRU 400' het standaard ondersteunt?
[ Voor 24% gewijzigd door SL65 op 25-11-2025 19:38 ]
Mijn aannemer heeft in de AO aangegeven dat het appartementencomplex van 67 woningen binnen 430 werkbare dagen wordt gerealiseerd. Tegen ons is gezegd dat dit als maximale termijn is aangehouden om zichzelf in te dekken en dat ze waarschijnlijk veel eerder klaar zullen zijn. Nu willen ze geen indicatie geven, dus ik vroeg me af of iemand een inschatting kan maken van de bouwduur van een appartementencomplex van deze omvang. Zelf dacht ik aan ongeveer 1,5 jaar.
Misschien is die van hem maar 4 meter breed terwijl die van jou 8 meter breed is? Alhoewel ik het idee heb dat de regio meer invloed op de prijs heeft dan de breedteKaleKabel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:10:
Lekker man die 2.4m aanbouw voor 28.850 hierboven. Bij mij was het 41.000 voor 2.4m en 30.000 voor 1.2m
Let ook even op of er eventueel een vaste voeding nodig is, bij mijn WTW kunnen de afstandsbedieningen op batterijen maar eventuele Co2 / luchtvochtigheid sensoren niet.luuj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:31:
[...]
Thanks! Dat lijkt dus hoopvol. Enig idee waar ik aan kan zien of de 'HRU 400' het standaard ondersteunt?
Volgens mij heb je deze nodig.luuj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:31:
[...]
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00161
KaleKabel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:10:
Voor appels met appels. Het gaat bij ons dan om 5,4m breed.nooberke schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:01:
[...]
Misschien is die van hem maar 4 meter breed terwijl die van jou 8 meter breed is? Alhoewel ik het idee heb dat de regio meer invloed op de prijs heeft dan de breedte
[ Voor 8% gewijzigd door LikeABawzs op 25-11-2025 20:16 ]
Ligt aan de aannemer denk ik, hier bij ons is Dura Vermeer al 2,5 jaar aan het klooien om een appartementen gebouw neer te zetten.UltraInstinct schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:58:
Mijn aannemer heeft in de AO aangegeven dat het appartementencomplex van 67 woningen binnen 430 werkbare dagen wordt gerealiseerd. Tegen ons is gezegd dat dit als maximale termijn is aangehouden om zichzelf in te dekken en dat ze waarschijnlijk veel eerder klaar zullen zijn. Nu willen ze geen indicatie geven, dus ik vroeg me af of iemand een inschatting kan maken van de bouwduur van een appartementencomplex van deze omvang. Zelf dacht ik aan ongeveer 1,5 jaar.
Die van mij ook 5.4 breedLikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:16:
[...]
[...]
Voor appels met appels. Het gaat bij ons dan om 5,4m breed.
[Afbeelding]
Ai. Ja dan is 41 wel echt heel heftig
Zal dan wel aan de regio liggen.
Zuid oosten van het land hier.
Wij hebben 42k betaald voor 1,75m 'verlengen van de woning' voor 5,96 binnenmaat maar dan wel over de hele hoogte van de woning, dus dat is netto zo'n 27m2 extra
m3 extraHoepla33 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:48:
Wij hebben 42k betaald voor 1,75m 'verlengen van de woning' voor 5,96 binnenmaat maar dan wel over de hele hoogte van de woning, dus dat is netto zo'n 27m2 extra
Om je pijn iets te verlichten, neem de m2 prijs van je woning, en vergelijk die met de m2 prijs van je aanbouw. Prima deal waarschijnlijk.LikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:16:
[...]
[...]
Voor appels met appels. Het gaat bij ons dan om 5,4m breed.
[Afbeelding]
Oh voor ons is het een no brainer hoor.Janpietertje89 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:23:
[...]
Om je pijn iets te verlichten, neem de m2 prijs van je woning, en vergelijk die met de m2 prijs van je aanbouw. Prima deal waarschijnlijk.
Niet iedereen in het blok doet het overigens.
Drie weken terug mijn woning opgeleverd gekregen en gelijk met de testo van mijn werk de ventilatiestaat gecontroleerd. Klopt dus niets van en er waren gewoon maar wat cijfers opgeschreven. Haalde absoluut mijn debieten niet en na het openhakken van de schacht bleek er een prop in mijn toevoerkanaal te zitten.
Had dus niemand gecontroleerd en als leek kom je daar nooit achter.
Bij een vriend van mij zat al 5 jaar het plastic voor zijn roosters en kwam er dus geen verse lucht binnen. Hij snapte maar niet waarom de c installatie zo hoog in zijn toeren bleef staan en verdachte eerst de badkamer.
Had dus niemand gecontroleerd en als leek kom je daar nooit achter.
Bij een vriend van mij zat al 5 jaar het plastic voor zijn roosters en kwam er dus geen verse lucht binnen. Hij snapte maar niet waarom de c installatie zo hoog in zijn toeren bleef staan en verdachte eerst de badkamer.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Bij ons was het €30k voor 2,4 meter over 5,5 meter. No-brainer.Hoepla33 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:48:
Bizar, dit is toch gewoon serieuze fraude? Zou ik op mijn werk eens moeten proberen, zomaar wat cijfers opschrijven, zou direct ontslagen worden én strafrechtelijk vervolgd. Heb je enig idee hoe het verder is opgepakt om te voorkomen dat dit ergens anders nog eens gebeurd? Heb je nog een schadevergoeding gehad voor deze fraude?icecreamfarmer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:12:
Drie weken terug mijn woning opgeleverd gekregen en gelijk met de testo van mijn werk de ventilatiestaat gecontroleerd. Klopt dus niets van en er waren gewoon maar wat cijfers opgeschreven. Haalde absoluut mijn debieten niet en na het openhakken van de schacht bleek er een prop in mijn toevoerkanaal te zitten.
Had dus niemand gecontroleerd en als leek kom je daar nooit achter.![]()
[ Voor 7% gewijzigd door Janpietertje89 op 26-11-2025 13:17 ]
Je doet dat met name zodat je ook riool naar de achterkant van je huis hebt liggen.
Hier 12k voor 1,2m x 5,7m extra verlenging.KaleKabel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:10:
De initiële verlenging van 0 naar 1,2m was al voor niets omdat de verkoop beetje in het slop zat eind 2023.
Dus totaal 2,4m x 5,7m voor 12k gehad.
Ze hebben alles hersteld. Was schacht achter een wc die er gelukkig nog niet hing en betegeld was.Janpietertje89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:15:
[...]
Bizar, dit is toch gewoon serieuze fraude? Zou ik op mijn werk eens moeten proberen, zomaar wat cijfers opschrijven, zou direct ontslagen worden én strafrechtelijk vervolgd. Heb je enig idee hoe het verder is opgepakt om te voorkomen dat dit ergens anders nog eens gebeurd? Heb je nog een schadevergoeding gehad voor deze fraude?
Maar fraude is het idd. Overigens op het werk ook veel last van dat ze het zelden goed doen daarom hebben wij zelf ook zo'n apparaat.
Hier snap ik soms de keuzes van mensen ook niet, tuinen zonder uitbouw zijn hier circa 19/20 meter diep, dus dat is niet de belemmering. En de prijzen waren als volgt:LikeABawzs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:39:
[...]
Oh voor ons is het een no brainer hoor.
Niet iedereen in het blok doet het overigens.
Uitbouw 120: 16750
Uitbouw 240: 25500
Misschien ben ik erg berekend, maar dan ga je toch altijd voor uitbouw van 240? Toch zijn er mensen die voor de 120 uitbouw gekozen hebben.
Maar goed misschien denk ik juist wel weer te veel na over dingen, perfectionist
Je kan niet in de hypotheek van de buren kijken natuurlijk allicht zitten ze al aan de max van wat ze kunnen lenen of lukt de uitbouw nog wel maar ja dan moet je ook meer behangen dan wel vloer leggen.nooberke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:55:
[...]
Hier snap ik soms de keuzes van mensen ook niet, tuinen zonder uitbouw zijn hier circa 19/20 meter diep, dus dat is niet de belemmering. En de prijzen waren als volgt:
Uitbouw 120: 16750
Uitbouw 240: 25500
Misschien ben ik erg berekend, maar dan ga je toch altijd voor uitbouw van 240? Toch zijn er mensen die voor de 120 uitbouw gekozen hebben.
Maar goed misschien denk ik juist wel weer te veel na over dingen, perfectionist
Het totaal plaatje tegen de tijd dat je klaar bent is natuurlijk wel uitbouw + 5/10K extra aan afwerking.
Alleen de prijs van de uitbouw zelf roepen zegt verder weinig over wat de kopers kunnen dan wel willen.
Een beetje kort door de bocht.. Kunt niet bij iedereen in de portemonnee/financieringsruimte kijken..nooberke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:55:
[...]
Zou dan toch op de afwerking besparen, dan op de uitbouw. Maar goed misschien ben ik ook gewoon te rationeel.vormulier schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:13:
[...]
Je kan niet in de hypotheek van de buren kijken natuurlijk allicht zitten ze al aan de max van wat ze kunnen lenen of lukt de uitbouw nog wel maar ja dan moet je ook meer behangen dan wel vloer leggen.
Het totaal plaatje tegen de tijd dat je klaar bent is natuurlijk wel uitbouw + 5/10K extra aan afwerking.
Alleen de prijs van de uitbouw zelf roepen zegt verder weinig over wat de kopers kunnen dan wel willen.
Gewoon een mind set denk ik ook wel, "het nu goed doen want dan hoeft het niet meer"Z___Z schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:00:
[...]
Zou dan toch op de afwerking besparen, dan op de uitbouw. Maar goed misschien ben ik ook gewoon te rationeel.
en als je dat dan ook met je behang / vloer en andere dingen doet dan tikken de bedragen nog al aan in nieuwbouw.
Even een klikvloertje leggen om dan te gaan sparen voor de mooie tegelvloer doet echt niemand. Dan is de uitbouw gauw "bespaard"/ niet uitgegeven.
Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. Je gaat niet ff 30-40k besparen voor die uitbouw door een klikvloertje in plaats van een tegelvloer te leggen. Soms (en zeker in deze tijd) is het geld gewoon op.vormulier schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:29:
[...]
Gewoon een mind set denk ik ook wel, "het nu goed doen want dan hoeft het niet meer"
en als je dat dan ook met je behang / vloer en andere dingen doet dan tikken de bedragen nog al aan in nieuwbouw.
Even een klikvloertje leggen om dan te gaan sparen voor de mooie tegelvloer doet echt niemand. Dan is de uitbouw gauw "bespaard"/ niet uitgegeven.
Ik kocht 10 jaar geleden mn eerste nieuwbouwwoning alleen. Toen zat die uitbouw er simpelweg niet in. Al mn spaargeld+max hypotheek gingen erin, 500 euro uitgegeven voor een dakraam op zolder en dat was het wel qua opties.
Moet zeggen dat ik zo'n uitbouw bij een rijtjeshuis ook niet in alle gevallen beter vind. Bij zo'n rijtjeshuis gaat zo'n uitbouw wel serieus impact hebben op je resterende postzegeltje tuin. Heb misschien wel meer woongenot gehad van die extra 2.4m tuin dan dat ik van die extra 2.4m extra woonkamer zou hebben gehad (woonde alleen en ben toch in juli jarig
Uiteindelijk is een huis ook niet enkel een investering maar ook een gebruiksobject. Het moet dus in de eerste plaats jezelf zoveel mogelijk woongenot bieden en misschien doet die starterswoning dat wel als hij wel wat netter is afgewerkt en ga je je als je een aantal jaar later extra gespaard hebt gewoon eens oriënteren op een nieuwe woning.
Ik heb zelf bij mijn nieuwbouw woning niet gebruik gemaakt van de optie om 2,4m uitbouw erbij te nemen. Financieel had het wel gekund, maar al met al zou de tuin - zonder uitbouw ca 10m diep - dan niet meer in verhouding staan tot de woning (inwendig ca. 10,5m diep).
Mijn beide buren hebben wel een uitbouw van 2,4m genomen, zo zie je maar dat iedereen er anders tegenaan kijkt. Uiteindelijk scheelt de uitbouw van de buren me weer 4,8m1 schutting zetten
Mijn beide buren hebben wel een uitbouw van 2,4m genomen, zo zie je maar dat iedereen er anders tegenaan kijkt. Uiteindelijk scheelt de uitbouw van de buren me weer 4,8m1 schutting zetten
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Ging in dit geval over een situatie waar de tuin 19m diep wordt. Ik zie hier in de stad ook huizen met 6m tuin van achtergevel tot buitenberging. Dan zou ik geen uitbouw meer nemen, maar ook in dat project zie ik mensen 2,4m uitbouwen. Heb je echt een luchtplaats over.Janpietertje89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:16:
[...]
Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. Je gaat niet ff 30-40k besparen voor die uitbouw door een klikvloertje in plaats van een tegelvloer te leggen. Soms (en zeker in deze tijd) is het geld gewoon op.
Ik kocht 10 jaar geleden mn eerste nieuwbouwwoning alleen. Toen zat die uitbouw er simpelweg niet in. Al mn spaargeld+max hypotheek gingen erin, 500 euro uitgegeven voor een dakraam op zolder en dat was het wel qua opties.
Moet zeggen dat ik zo'n uitbouw bij een rijtjeshuis ook niet in alle gevallen beter vind. Bij zo'n rijtjeshuis gaat zo'n uitbouw wel serieus impact hebben op je resterende postzegeltje tuin. Heb misschien wel meer woongenot gehad van die extra 2.4m tuin dan dat ik van die extra 2.4m extra woonkamer zou hebben gehad (woonde alleen en ben toch in juli jarig).
Uiteindelijk is een huis ook niet enkel een investering maar ook een gebruiksobject. Het moet dus in de eerste plaats jezelf zoveel mogelijk woongenot bieden en misschien doet die starterswoning dat wel als hij wel wat netter is afgewerkt en ga je je als je een aantal jaar later extra gespaard hebt gewoon eens oriënteren op een nieuwe woning.
Maar goed 20k zou ik proberen te besparen in simpelere vloer/muur/badkamer/keuken/gordijnen/meubels. Dingen die je na 5 jaar prima kan vervangen voor iets luxer.
Iemand hier die enigzins (op basis van ervaring) kan zeggen wanneer een 1e kijkdag/inmeetmoment plaats zal vinden?
Met name positie mantelbuizen en lichtpunten buiten etc zou ik ook al willen na kunnen meten in een vroeg stadium.
Met name positie mantelbuizen en lichtpunten buiten etc zou ik ook al willen na kunnen meten in een vroeg stadium.
Leuke discussie heb ik los gemaaktvormulier schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:13:
[...]
Je kan niet in de hypotheek van de buren kijken natuurlijk allicht zitten ze al aan de max van wat ze kunnen lenen of lukt de uitbouw nog wel maar ja dan moet je ook meer behangen dan wel vloer leggen.
Die 5/10k aan extra afwerking lijkt mij schromelijk overdreven. 6ish vierkante meter vloer en 6ish vierkante meter muur extra. Dat is zo'n 500 euro in mijn situatie.
Waar het mij meer om gaat...ik zou dan of GEEN uitbouw nemen of de uitbouw van 240...De uitbouw van 120 is prijs technisch gewoon niet interessant.
Overigens heeft één van die bouwnummers bijvoorbeeld wel een bak extra zonnepanelen vanuit de bouw laten plaatsen, dus budget lijkt het probleem niet te zijn geweest.
Als je een kleinere tuin hebt, en het huis de ruimte niet nodig heeft...is het uiteraard weer een ander verhaal.
Iedere situatie is natuurlijk anders, maar over het algemeen kopen mensen met een tuin van 20 meter diep geen huis van hun laatste 50k financieringsruimte.
Een tuin met een diepte van 19 meter, in welke gemeente vind je tegenwoordig nog zulke ruime kavels?
Bij ons was de tuin aanvankelijk ongeveer 10 meter diep, maar we kozen voor een aanbouw van 240 omdat we meer waarde hechten aan een grotere woonkamer.
Gelukkig hebben wij straks naast de achtertuin ook nog een oprit en een extra stuk tuin aan de zijkant.
Bij ons was de tuin aanvankelijk ongeveer 10 meter diep, maar we kozen voor een aanbouw van 240 omdat we meer waarde hechten aan een grotere woonkamer.
Gelukkig hebben wij straks naast de achtertuin ook nog een oprit en een extra stuk tuin aan de zijkant.
In West-Brabant, overigens ook één van de redenen om voor dit project te gaan. Ik woon nu in de randstad en daar is alles met meer dan een postzegel perceel ver buiten budget.Dj-sannieboy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:33:
Een tuin met een diepte van 19 meter, in welke gemeente vind je tegenwoordig nog zulke ruime kavels?
Die extra tuin aan de zijkant heb ik dan helaas weer niet
nooberke schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:55:
[...]
In West-Brabant, overigens ook één van de redenen om voor dit project te gaan. Ik woon nu in de randstad en daar is alles met meer dan een postzegel perceel ver buiten budget.
Die extra tuin aan de zijkant heb ik dan helaas weer niet
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 18% gewijzigd door LikeABawzs op 27-11-2025 13:16 ]
Wellicht nog informatief ter vergelijk:
Hier kost een uitbouw van 2.4m voor een vrijstaande woning van 6.0m breed €28.950,00.
Vierkante meter prijs van €2020 vind ik persoonlijk een lachertje. In Noord-Brabant.
De uitbouw voor de speel/werkkamer (voormalig garage) van 1.6m bij 3.275m is dan weer €14.390,00, dus iets prijziger per vierkante meter.
Hier kost een uitbouw van 2.4m voor een vrijstaande woning van 6.0m breed €28.950,00.
Vierkante meter prijs van €2020 vind ik persoonlijk een lachertje. In Noord-Brabant.
De uitbouw voor de speel/werkkamer (voormalig garage) van 1.6m bij 3.275m is dan weer €14.390,00, dus iets prijziger per vierkante meter.
Wat vreemd dat er zo veel verschil is per project over de prijs van een uitbouw.
Hier kost het ons €21.500 om 2.1m er bij te krijgen over een breedte van 5.1 meter.
Hoewel we de ruimte niet nodig hebben zeg ik geen nee tegen 10m2 extra voor zo "weinig".
Dit is trouwens een project in de kop van Noord Holland
Hier kost het ons €21.500 om 2.1m er bij te krijgen over een breedte van 5.1 meter.
Hoewel we de ruimte niet nodig hebben zeg ik geen nee tegen 10m2 extra voor zo "weinig".
Dit onderwerp komt regelmatig weer naar voren in dit topic. Wij betalen €29.600 voor een uitbouw van 2,4 meter. (Breedte van de woning binnen is 4,8 meter)ekamatje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:59:
Wat vreemd dat er zo veel verschil is per project over de prijs van een uitbouw.
Prijsverschil zal per aannemer en locatie van de woning verschillen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 27-11-2025 16:52 ]
Ja dan doe ik hem ook gewoon
2.4m uitbouw over 6,5 meter breed voor Euro 23.120 in midden-nederland
2.4m uitbouw over 6,5 meter breed voor Euro 23.120 in midden-nederland
€22.500 voor 1,8m uitbouw met breedte van 5,0m (binnenmaat), inclusief 1 extra lichtpunt en 1 extra dubbele WCD.
Mijn nieuwbouwappartement is in aanbouw en kreeg gisteren van de aannemer een zogenaamde "Wijiziging op Initiatief van de Ondernemer" Wat blijkt, de originele positie waar de toiletafvoer zou komen, is uitvoeringtechnisch niet mogelijk. Hierdoor wordt de afvoer van het toilet verplaatst naar de slaapkamer en komt er een (extra) schacht.
Ben hier dus niet echt blij mee. Waar ik dus bang voor ben, is geluidsoverlast. De schacht komt op hemelsbreed zo'n 2.5 meter van mijn bed.
Heb bij de aannemer al de vraag uitstaan hoe die schacht wordt geconstrueerd.
Het is een appartementencompex van totaal 5 verdiepingen hoog. Ik zit op de 1ste etage, dus heb drie verdiepingen boven mij die aangesloten zitten op diezelfde afvoer in de schacht. Ik neem aan dit dus de standleiding is.
In KOA / algemene voorwaarden staat dat ze wijzigingen mogen aanbrengen zolang dit geen nadelige gevolgen heeft ("mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan waarde en/of kwaliteit en/of uiterlijk en/of aanzien en/of bruikbaarheid van het gebouw")
Nu wordt er een afvoer/schacht verplaatst naar een verblijfsruimte. Hierdoor heb ik:
Ga uiteraard proberen een financiele vergoeding te eisen. Maar weet niet echt wat ik kan verwachten / eisen. Iemand wellicht ervaring met iets soortgelijks?
Ben hier dus niet echt blij mee. Waar ik dus bang voor ben, is geluidsoverlast. De schacht komt op hemelsbreed zo'n 2.5 meter van mijn bed.
Heb bij de aannemer al de vraag uitstaan hoe die schacht wordt geconstrueerd.
Het is een appartementencompex van totaal 5 verdiepingen hoog. Ik zit op de 1ste etage, dus heb drie verdiepingen boven mij die aangesloten zitten op diezelfde afvoer in de schacht. Ik neem aan dit dus de standleiding is.
In KOA / algemene voorwaarden staat dat ze wijzigingen mogen aanbrengen zolang dit geen nadelige gevolgen heeft ("mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan waarde en/of kwaliteit en/of uiterlijk en/of aanzien en/of bruikbaarheid van het gebouw")
Nu wordt er een afvoer/schacht verplaatst naar een verblijfsruimte. Hierdoor heb ik:
- minder bruikbare vloeroppervlak
- mogelijk hinder (geluid van afvoer)
Members only:
Nu zie ik (als leek) niet heel veel andere opties om die afvoer ergens kwijt te kunnen, dus zal t misschien maar moeten accepteren. Wat is jullie advies? Naast natuurlijk zorgen dat die schacht op een degelijke manier wordt opgebouwd om zo geluidsoverlast tot een minimum te beperken.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ga uiteraard proberen een financiele vergoeding te eisen. Maar weet niet echt wat ik kan verwachten / eisen. Iemand wellicht ervaring met iets soortgelijks?
[ Voor 7% gewijzigd door Yellowneck op 28-11-2025 10:36 ]
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Hoeveel m2 woonoppervlak loop je hierdoor mis? Dat is wellicht gelijk aan de financiele vergoeding die je hiervoor mag eisen. Een halve m2, wellicht 2,000 EUR bijv.Yellowneck schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:33:
Nu zie ik (als leek) niet heel veel andere opties om die afvoer ergens kwijt te kunnen, dus zal t misschien maar moeten accepteren. Wat is jullie advies? Naast natuurlijk zorgen dat die schacht op een degelijke manier wordt opgebouwd om zo geluidsoverlast tot een minimum te beperken.
De wijziging mag natuurlijk, als ze aantonen dat het echt niet op de andere schacht kan. Niet alleen omdat dit makkelijker of goedkoper is.
Maar als het afbreuk doet, dan mag je een financiele vergoeding eisen.
Ondertussen heb ik voor de wandafwerking 3 mogelijkheden gehoord, het begint een beetje te duizelen. Wat is jullie ervaring/mening? Het gaat om “behangklare” wanden
De opties zijn:
- dunpleister schuren + glasvlies + verf rollen
- glasvlies + verf rollen
- dunpleister schuren + verf spuiten
Er zit een prijs verschil in, logisch, maar ik ben vooral benieuwd hoe de resultaten zullen zijn.
De opties zijn:
Er zit een prijs verschil in, logisch, maar ik ben vooral benieuwd hoe de resultaten zullen zijn.
Het is vrij simpel: behangklare muren zijn nagenoeg glad, maar kunnen nog kleine oneffenheden hebben die zichtbaar worden als je direct gaat schilderen. Afhankelijk van de staat kun je dit wegschuren en daarna meteen schilderen.drusloos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:09:
Ondertussen heb ik voor de wandafwerking 3 mogelijkheden gehoord, het begint een beetje te duizelen. Wat is jullie ervaring/mening? Het gaat om “behangklare” wanden
De opties zijn:
Dunpleister en glasvlies (renovlies) zijn allebei eindafwerkingen om de muur echt strak te krijgen. Ze dienen dus hetzelfde doel: een glad oppervlak creëren om te schilderen. Welke je kiest hangt vooral af van hoe glad je het wilt hebben en van persoonlijke voorkeur.
Met die kennis is het dus eigenlijk dubbelop om zowel dunpleister aan te brengen als daarna nog glasvlies te plakken.
< dit stukje webruimte is te huur >
Dunpleister schuren is iets wat onderdeel is van dunpleister "oplossing". Dit maakt 0 sense in combinatie met glasvlies.drusloos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:09:
De opties zijn:
Voor zover ik weet heb je praktisch 3 opties:
- Renovlies + Sauzen (handwerk)
- Dunpleister + Latex spuiten
- Stucen + Sauzen (handwerk)
Renovlies vs dunpleister is een lang verhaal, valt ook veel over te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 29-11-2025 10:48 ]
Maximale uitbouw is de grootste nobrainer bij nieuwbouw: 30% van de prijs van later zelf doen en de helft van je muren staat legaal op de grond van de buren...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Stucen is pleister. Het heeft een grotere korrel zodat het dik gesmeerd kan worden. Dunpleister is simpelweg de benaming voor pleister met een kleinere korrel, waardoor het dus niet dik gesmeerd kan worden. De toepassing is anders. Met een kleinere korrel krijg je een mooi glad resultaat. Je maakt er alleen geen muren recht mee. Daarvoor gebruik je dus pleister met een dikkere korrel.Thomg schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:14:
[...]
Dunpleister schuren is iets wat onderdeel is van dunpleister "oplossing". Dit maakt 0 sense in combinatie met glasvlies.
Laatste optie is vaak het beste, maar is ook by far het duurste.
Het is dus totaal onzinnig om in een nieuwbouwwoning met muren die behangklaar zijn (dus nagenoeg glad) om daar nog een aantal centimeters pleister op te smeren. Tenzij muren scheef staan etc. Dan kan je beter er dunpleister op smeren, spuiten of rollen. Dat kan je waarschijnlijk ook prima zelf. Is ook minder zwaar dan kilo's dik pleister op de muur smeren. Het is maar waar je zin in hebt.
Overigens kan dunpleister ook een eindafwerking zijn voor dik pleister. Om echt een super glad resultaat te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door aex351 op 29-11-2025 05:57 ]
Option 4 enters the building:drusloos schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:09:
De opties zijn:
Spacspuiten. Dan ben je in 1 keer klaar en hoef je niet na te schilderen. Moet wel je smaak zijn maar is de snelste en mogelijk goedkoopste optie.
Waarom zou dunpleister + (zelf) sauzen geen mogelijkheid zijn?Thomg schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:14:
[...]
Dunpleister schuren is iets wat onderdeel is van dunpleister "oplossing". Dit maakt 0 sense in combinatie met glasvlies.
Waar baseer je dit op.Thomg schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:14:
[...]
Er zijn veel muren waarbij renovlies/glasvlies nog steeds oneffenheden laat zien waardoor je eerst moet dunpleisteren.
Er zijn hier enkele woningen die hebben dunpleister + renovlies laten aanbrengen.
Zover ik het heb begrepen zijn muren die behangklaar opgeleverd vlak, maar niet glad. Kortom er zitten allerlei putjes/groefjes/strepen in. Deze ga je met renovliesbehang (wat zeer glad is) echt wel blijven zien. Vandaar het "sausklaar" maken met dunpleister om al deze oneffenheden te verwijderen voordat renovlies geplakt wordt. Correct me if I'm wrong, want ik ben ook maar een leek op dit gebied.aex351 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:34:
[...]
Het is vrij simpel: behangklare muren zijn nagenoeg glad, maar kunnen nog kleine oneffenheden hebben die zichtbaar worden als je direct gaat schilderen. Afhankelijk van de staat kun je dit wegschuren en daarna meteen schilderen.
Dunpleister en glasvlies (renovlies) zijn allebei eindafwerkingen om de muur echt strak te krijgen. Ze dienen dus hetzelfde doel: een glad oppervlak creëren om te schilderen. Welke je kiest hangt vooral af van hoe glad je het wilt hebben en van persoonlijke voorkeur.
Met die kennis is het dus eigenlijk dubbelop om zowel dunpleister aan te brengen als daarna nog glasvlies te plakken.
Mijn projectbouwer bied dan ook standaard 2 afwerkingen voor de muren aan:
1) Sausklaar maken (+evt sausen)
2) Sausklaar maken>renovlies aanbrengen>sausen
Als sausklaar maken echt onzinnig zou zijn bij renovlies zou ik het toch vreemd vinden dat als standaard optie aangeboden wordt.
Zou dat niet ook kunnen zijn omdat je met renovlies eventuele scheurvorming minder zichtbaar maakt. Daarnaast wordt het geheel wat stootvaster met renovlies.Janpietertje89 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:14:
[...]
Mijn projectbouwer bied dan ook standaard 2 afwerkingen voor de muren aan:
1) Sausklaar maken (+evt sausen)
2) Sausklaar maken>renovlies aanbrengen>sausen
Als sausklaar maken echt onzinnig zou zijn bij renovlies zou ik het toch vreemd vinden dat als standaard optie aangeboden wordt.
Ik ben persoonlijk team sausklaar + sausen, ja het is iets kwetsbaarder en met kinderen heb je wel eens kans op een deukje hier en daar. Maar het is allemaal erg eenvoudig bij te werken en aan te stippen en je bent wmb flexibeler met waar je nog eens een behangetje wilt, of juist wilt weghalen. De behanglijm van tegenwoordig maak je een beetje nat en je kunt zo het behang van de muur aftrekken zonder dat de onderlaag beschadigd. Kun je zo weer opnieuw behangen of sausen.
Dat lijkt me met renovlies er onder een stuk lastiger.
Dit is dus vrij subjectief. En mede de reden dat er hier zo vaak over gediscussieerd wordt.Thomg schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:14:
[...]
Spacspuit heb ik buiten beschouwing gelaten omdat ik dit zelf niet als een optie is voor een nieuwbouwwoning, maar je hebt gewoon gelijk dat het wel kan en voor sommigen een valide optie is.
Omdat dunpleister naar mijn ervaring duurder is dan renovlies. Maar omdat dunpleister ook met latex spuiten komt dat flink goedkoper is dan sauzen is dit nodig om de prijs weer competief te maken. Als je zelf wilt gaan sauzen kan je imo beter voor renovlies gaan gezien de prijs.
Onderhand nu meerdere behangklare projecten meegemaakt (zelf, vrienden, kennissen) en bij allen was het ook echt behangklaar opgeleverd. De afweging was dunpleister of renovlies. Ik heb om me heen nog geen nieuwbouwproject gezien waar het zo oneffen was dat wat jij schrijft nodig was. Maar misschien was dit wat te voorbarig en was het vooral toeval aan mijn kant.
Dit ga ik inderdaad reviseren. Beetje wij van wc eend contact van aannemer.
Bij ons worden de wanden met een soort grote schuurmachine voorbehandeld en daarna komt de renovlies erop.
Wij hebben ons hele huis laten schuren (met zon groot muur schuur apparaat) en renovlies, daarna laten sauzen met de hand met afneembare verf (wat top is!)
Het resultaat is heel mooi, veel mensen denken dat het stucwerk is.
Overdag geen op of aanmerkingen.
De keerzijde is we hebben spots aan de muren up & down de eerste avond met de lampen aan kon ik wel janken. het strijklicht laat alles zien. zeker met een nieuw huis verwacht je wss meer.
Nu een flinke tijd later heb ik alleen nog de up lampen erin met hue spots en zover gedimd dat het voor mij acceptabel is. (indien gewenst kan ik foto's maken.)
Tot op de dag van vandaag vraag ik me af wat ik beter had kunnen doen, toch eerst dun pleisteren en dan renovlies of toch glad stucwerk en de scheuren laten bijwerken na een jaar of twee.
De keerzijde is we hebben spots aan de muren up & down de eerste avond met de lampen aan kon ik wel janken. het strijklicht laat alles zien. zeker met een nieuw huis verwacht je wss meer.
Nu een flinke tijd later heb ik alleen nog de up lampen erin met hue spots en zover gedimd dat het voor mij acceptabel is. (indien gewenst kan ik foto's maken.)
Tot op de dag van vandaag vraag ik me af wat ik beter had kunnen doen, toch eerst dun pleisteren en dan renovlies of toch glad stucwerk en de scheuren laten bijwerken na een jaar of twee.
Wij laten straks ook op 2 plekken up/down lampen op de wand plaatsen. Kun je een foto plaatsen van wat je precies bedoelt qua oneffenheden?
Het zijn echt de onevenheden in de muur die je ziet echt kuilen, en strepen.OosterF schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:51:
Waar heb je precies last van in het strijklicht? Oneffenheden of strepen in het schilderwerk?
Naar benede erger dan naar boven ook door de afstand denk ik.
Nu overdag zie je dat bijna niet maar als je goed kijkt zie nu al lijnen voornamelijk horizontaal.
:strip_exif()/f/image/vkfczJJ2Hdv72JQNwUEpYfgi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal vanavond even wat foto's maken dan zie je het beter.
[ Voor 3% gewijzigd door da1roy op 29-11-2025 11:56 ]
Oei, dat snap ik wel dat je je daaraan stoort.da1roy schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:55:
[...]
Het zijn echt de onevenheden in de muur die je ziet echt kuilen, en strepen.
Naar benede erger dan naar boven ook door de afstand denk ik.
Nu overdag zie je dat bijna niet maar als je goed kijkt zie nu al lijnen voornamelijk horizontaal.
[Afbeelding]
Ik zal vanavond even wat foto's maken dan zie je het beter.
Hmm, dit valt ook wel heel erg op. Is het niet een optie om wandspotjes te vervangen door plafondverlichting?
Over een week gaan we verhuizen!
Nog een praktische vraag, donderdag komt iemand langs om overal hoge plinten te plaatsen. We hebben veel muren in een kleur laten spuiten (door het hele huis heen 3 verschillende kleuren), wat zouden jullie doen qua afkitten van de plinten bij gekleurde muren?
Nog een praktische vraag, donderdag komt iemand langs om overal hoge plinten te plaatsen. We hebben veel muren in een kleur laten spuiten (door het hele huis heen 3 verschillende kleuren), wat zouden jullie doen qua afkitten van de plinten bij gekleurde muren?
Ik zou normaliter eerst de plinten hebben geplaatst. Bovenkant met acrylaatkit laten kitten en onderkant met siliconenkit. Dan de plinten aflakken en de acrylaatkit meepakken (als je dat niet schildert dan trekt dat stof aan) en dan de wanden sausen.Cheezborger schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:26:
Over een week gaan we verhuizen!![]()
De vraag is eigenlijk of je de plinten nog moet aflakken.
De plinten zijn reeds afgelakt. Dus dan denk ik het advies van @Draakje5 aanhouden, niet afkitten?maussert schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:33:
[...]
Ik zou normaliter eerst de plinten hebben geplaatst. Bovenkant met acrylaatkit laten kitten en onderkant met siliconenkit. Dan de plinten aflakken en de acrylaatkit meepakken (als je dat niet schildert dan trekt dat stof aan) en dan de wanden sausen.
De vraag is eigenlijk of je de plinten nog moet aflakken.
Zou niet mijn voorkeur hebben, ik zou altijd afkitten, maar smaken verschillen. Ik zou in jouw geval persoonlijk wel kitten en dan met een dun penseel de kitnaad schilderen in de kleur van de plint zodat het geen stof aan trekt. Siliconen aan de onderkant hoef (en kun) je niet te schilderen.Cheezborger schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:47:
[...]
De plinten zijn reeds afgelakt. Dus dan denk ik het advies van @Draakje5 aanhouden, niet afkitten?
Maar iedereen heeft andere voorkeuren, getuige ook de reactie van @Draakje5
Bij onze vorige woning waren de plinten afgekit. Was inderdaad een stofmagneet en werd vies.
Zoals @maussert aangeeft als je het doet , sowieso overschilderen.
Nu hebben we ze niet afgekit en erg tevreden mee. Het oogt strak.
Zoals @maussert aangeeft als je het doet , sowieso overschilderen.
Nu hebben we ze niet afgekit en erg tevreden mee. Het oogt strak.
Dat krijg je prima glad met alleen dunpleister.da1roy schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:46:
Wij hebben ons hele huis laten schuren (met zon groot muur schuur apparaat) en renovlies, daarna laten sauzen met de hand met afneembare verf (wat top is!)
Ook siliconenkit trekt op den duur stof aan dus ik zou dat lekker voor de badkamer latenmaussert schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:10:
[...]
Zou niet mijn voorkeur hebben, ik zou altijd afkitten, maar smaken verschillen. Ik zou in jouw geval persoonlijk wel kitten en dan met een dun penseel de kitnaad schilderen in de kleur van de plint zodat het geen stof aan trekt. Siliconen aan de onderkant hoef (en kun) je niet te schilderen.
Maar iedereen heeft andere voorkeuren, getuige ook de reactie van @Draakje5
@Cheezborger bij ons waren ook eerst de muren gedaan. Je kan prima de bovenkant nog kitten (klein randje) en dan de plinten aflakken. Onze plinten waren 1x gelakt dus moesten er sowieso nog een keertje overheen. Als je nog verf van de muren overhebt zou je ook de kleur van de muur kunnen gebruiken.
[ Voor 18% gewijzigd door Arwen. op 30-11-2025 07:33 ]
Dat is mijn ervaring tot op heden (8 jaar) nog niet, maar we dweilen de vloer dan ook wekelijks en dan trek ik de de dweil ook altijd langs de plint.Arwen. schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:28:
[...]
Ook siliconenkit trekt op den duur stof aan dus ik zou dat lekker voor de badkamer latenWij hebben bewust de onderkant niet afgekit om deze reden.
Dat was ook de reden om aan de onderkant af te kitten, kan er geen vocht onder de plint komen.
Maar er is geen goed of fout, enkel persoonlijke voorkeur.
Beetje afhankelijk van de staat van je muren. Zijn ze mooi recht, dan kunnen de plinten mooi strak geplaatst worden en is het (naar mijn mening) overbodig om de bovenzijde te kitten. Krijg je grote kieren, dan zou ik inderdaad ook de bovenkant afkitten. Daarna muur afplakken (met de juiste tape) en de plinten inclusief kit nog een keer lakken. Als je acrylaatkit niet overschildert, wordt het snel vies en lelijk.Cheezborger schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:26:
Over een week gaan we verhuizen!![]()
Wij zitten nog relatief vroeg in ons project, dus bij ons is het allemaal nog niet bekend. Weet iemand wat het ongeveer kost om een opdekdeur om te laten bouwen naar een stompe deur? Per deur dus.
En wat betaal je doorgaans voor een upgrade van het deurbeslag?
Bij ons is Berkvens aangesloten als binnendeuren leverancier, maar ik ben vooral op zoek naar jullie ervaringen en richtprijzen!
Bij ons is Berkvens aangesloten als binnendeuren leverancier, maar ik ben vooral op zoek naar jullie ervaringen en richtprijzen!
Elk project kan zijn eigen prijzen hanteren. Bij ons was het 150-165 euro extra om een standaard deur uit te laten voeren als stomp incl. ander deurbeslag. Het prijsverschil zat in het deurbeslag. Een normale klink is voordeliger dan een deur met slot.Tuitje34 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:42:
Wij zitten nog relatief vroeg in ons project, dus bij ons is het allemaal nog niet bekend. Weet iemand wat het ongeveer kost om een opdekdeur om te laten bouwen naar een stompe deur? Per deur dus.
De luxere deuren uit de Berkolux serie zaten bij ons op circa 600 euro per deur extra. Bovenlichten verwijderen liep bij ons via de aannemer en had een meerprijs van 185 per deur.
Bedankt voor je snelle reactie! Ik weet dat het kan verschillen.Flying35 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:24:
[...]
Elk project kan zijn eigen prijzen hanteren. Bij ons was het 150-165 euro extra om een standaard deur uit te laten voeren als stomp incl. ander deurbeslag. Het prijsverschil zat in het deurbeslag. Een normale klink is voordeliger dan een deur met slot.
De luxere deuren uit de Berkolux serie zaten bij ons op circa 600 euro per deur extra. Bovenlichten verwijderen liep bij ons via de aannemer en had een meerprijs van 185 per deur.
We wonen nu ook in een nieuwbouwwoning (opgeleverd in 2023) en heb zojuist de documenten van Waanders deuren teruggevonden. Maar ben heel benieuwd naar de prijzen van nu
Ik betaal ongeveer 350 euro per deur voor wijziging van opdek naar stomp, ander type deur (lijnfreesdeur), RVS scharnier en ander deurbeslag. Ik weet alleen niet meer de afzonderlijke bedragen van elk van die wijzigingen.
Medio februari bij Berkvens voor mijn project:
- Opdek naar stomp
- Scharnier zwart
- Deurklink Z.08 https://berkvens.nl/modellen/z-08
Reguliere deur: €207
Deur met slot: €239
Dacht net boven de 100 euro voor stomp.
- Opdek naar stomp
- Scharnier zwart
- Deurklink Z.08 https://berkvens.nl/modellen/z-08
Reguliere deur: €207
Deur met slot: €239
Dacht net boven de 100 euro voor stomp.
Over deuren gesproken. Klopt mijn analyse dat upgrade van deuren bij Berkvens voor 99% estetisch is, en zeer weinig praktische voordelen heeft? Deuren in nieuwbouw hebben vrij grote openingen onder de deur vanwege balansventilatie waardoor verschil in akkoestische isolatie e.d. verwaarloosbaar is? Wij kiezen waarschijnlijk voor stomp met wat luxere klink voor de 2 deuren op de benedenverdieping (WC+hal) en laten de rest standaard. Estetisch vind ik de bovenverdieping niet zo belangrijk maar mocht ik nog praktische voordelen over het hoofd zien neem ik ze graag mee.
Er zijn ook praktische afwegingen die je kan maken binnen de opties die geboden worden. Zo wordt er soms gekozen voor een bovenlicht bij bijvoorbeeld sanitaire ruimtes zodat je makkelijk kan zien of er iemand binnen is en sommige ouders vinden het prettig om een bovenlicht te hebben in de kamers van de kinderen zodat ze zien wanneer het licht aan staat. Verder kan je glas toevoegen in deuren zodat er meer licht doorgelaten wordt. Sommige mensen kijken bij het deurbeslag niet alleen naar het uiterlijk maar ook hoe het aanvoelt. Daarnaast kan je sloten toevoegen aan binnendeuren. Tenslotte zijn er materiaalkeuzes voor het kozijn. Een houte kozijn maakt een ander geluid.Janpietertje89 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:41:
Over deuren gesproken. Klopt mijn analyse dat upgrade van deuren bij Berkvens voor 99% estetisch is, en zeer weinig praktische voordelen heeft? Deuren in nieuwbouw hebben vrij grote openingen onder de deur vanwege balansventilatie waardoor verschil in akkoestische isolatie e.d. verwaarloosbaar is? Wij kiezen waarschijnlijk voor stomp met wat luxere klink voor de 2 deuren op de benedenverdieping (WC+hal) en laten de rest standaard. Estetisch vind ik de bovenverdieping niet zo belangrijk maar mocht ik nog praktische voordelen over het hoofd zien neem ik ze graag mee.
Ook heb ik bij de afweging tussen stomp en opdek wel ooit het argument gehoord over licht wat doorgelaten wordt. Op opdekdeuren komt er minder licht door het kozijn heen omdat er overlap zit. Bij stomp wordt er iets meer licht doorgelaten wat niet iedereen prettig vindt in de slaapkamer.
Bij ons zijn de kosten:Tuitje34 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:42:
40250 Dichtzetten van een bovenlicht €110,00
40280 Houten binnenkozijn zonder bovenlicht in plaats van standaard stalen kozijn €565,00
Deurbeslag was bij ons ca 40 euro per deur (voor rvs luxer beslag ipv standaard beslag met schild) incl plaatsen.
Edit: idd verkeerde topic. Excuses.
[ Voor 124% gewijzigd door Juancho op 01-12-2025 17:20 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
@Tuitje34 Zoveel wensen, zoveel verschillende prijzen. Ik betaalde een paar maanden geleden voor mijn nieuwbouwwoning voor een deur pakweg € 872 extra ten opzichte van de standaard opdekdeur. Wat kreeg ik hiervoor: van opdek naar stompe deur, deurmodel Berkoline 620, hardhouten kozijn Berlegno RZ, rvs deurklink BS.01, slot: vrij / bezet, scharnieren rvs.
Heb je hier wat aan ? Wel, mogelijk geeft het een beetje richting. Iedere deur heeft zijn eigen opties met hiervoor afzonderlijke prijzen. Bovendien vermoed ik, dat voor dezelfde modificaties de prijzen per project (danwel aannemer) kunnen verschillen. Verklaarbaar. Echter, ook ik heb even moeten slikken.
Heb je hier wat aan ? Wel, mogelijk geeft het een beetje richting. Iedere deur heeft zijn eigen opties met hiervoor afzonderlijke prijzen. Bovendien vermoed ik, dat voor dezelfde modificaties de prijzen per project (danwel aannemer) kunnen verschillen. Verklaarbaar. Echter, ook ik heb even moeten slikken.
Vooral de upgrade van stalen kozijnen naar hout is over het algemeen vrij duur (eigen ervaring en wat ik hier mee lees). Stomp of opdek in stalen kozijn niet zo.
Zeker, dankjewel! Hier hebben we veel aan 😃LvanStaalduinen schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:02:
@Tuitje34 Zoveel wensen, zoveel verschillende prijzen. Ik betaalde een paar maanden geleden voor mijn nieuwbouwwoning voor een deur pakweg € 872 extra ten opzichte van de standaard opdekdeur. Wat kreeg ik hiervoor: van opdek naar stompe deur, deurmodel Berkoline 620, hardhouten kozijn Berlegno RZ, rvs deurklink BS.01, slot: vrij / bezet, scharnieren rvs.
Wat ik hier niet voorbij hoor komen, is dat het in sommige projecten geen optie is om de deuren naar stompe deuren te wijzigen. Zoals bij ons project met Svedex deuren. Maar ik wil de pret niet drukken. (Dat deed het bij mij wel)Tuitje34 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:42:
Verder betaalde we dit voor de deuren:
Totaalprijs deuren: € 2415
1x NDB901 - Nova: € 655
8x NDB951 - Superlak: € 1760
Totaalprijs kozijnen: € 1080
9x Bovenlicht verwijderen, DO: € 1080
Totaalprijs deurklinken: € 599
1x Enter, Loopslot: € 61
5x Home, Loopslot: € 340
2x Home, Vrij/bezetslot: € 178
1x Home, Kastslot: € 20
Subtotaal: € 4094
[ Voor 4% gewijzigd door KerstRunner op 01-12-2025 22:52 ]
Schrale troost, in een paar minuten heb je normaliter een stalen opdek kozijn verwijderd uit de muur..
Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd en we kunnen eindelijk over de details gaan nadenken. We zijn geen fan van de standaard ventilatieventielen en daarom ben ik naar instucbare ventielen aan het kijken (NoShow, Pradovent). Online zie je prachtige plaatjes, maar bijna geen echte voorbeelden.
Daarom ik ben benieuwd:
• Heeft iemand deze instucbare ventielen al in het echt toegepast? Hoe ziet het eruit en hoe bevalt het?
• Hoe is het qua geluid?
• Kunnen ze in een breedplaatvloer verwerkt worden?
• En als je geen instucbare ventielen gebruikt: zijn er designventielen die jullie wél mooi vinden?
Alvast bedankt!
Daarom ik ben benieuwd:
• Heeft iemand deze instucbare ventielen al in het echt toegepast? Hoe ziet het eruit en hoe bevalt het?
• Hoe is het qua geluid?
• En als je geen instucbare ventielen gebruikt: zijn er designventielen die jullie wél mooi vinden?
Alvast bedankt!
Als je de bovenkant wilt afkitten zou ik nooit geen akrylaatkit pakken het is ook niet voor niets zo goedkoop als de kleur wit mag zijn pakje sikaflex 210 dit verkleurt niet trekt geen stof aan het enige nadeel is de prijs siliconenkit nooit gebruiken dit geeft alleen maar ellendeMitch101 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:59:
[...]
Beetje afhankelijk van de staat van je muren. Zijn ze mooi recht, dan kunnen de plinten mooi strak geplaatst worden en is het (naar mijn mening) overbodig om de bovenzijde te kitten. Krijg je grote kieren, dan zou ik inderdaad ook de bovenkant afkitten. Daarna muur afplakken (met de juiste tape) en de plinten inclusief kit nog een keer lakken. Als je acrylaatkit niet overschildert, wordt het snel vies en lelijk.
Het stucwerk in de nieuwbouw is natuurlijk om te janken het is mooi van ver en verre van mooi je hebt natuurlijk verschillende afwerkwaliteiten met Dido meerprijzen je hebt natuurlijk schilder klaar stucwerk daar moet de schilder nog wat aan strak zetten en schuren dan heb je saus klaar dit is al een heel stuk duurder en je hebt natuurlijk de kwaliteit dat je met strijk ligt geen schaduwen ziet dit kan je natuurlijk zelf controleren met een goede zaklamp ofzo als je natuurlijk op en Down Throw LED armaturen gaat plaatsen is een beetje vragen om problemen dan moeten je muren wel heel erg strak staanaex351 schreef op zondag 30 november 2025 @ 00:16:
[...]
Dat krijg je prima glad met alleen dunpleister.
Lijnroosters.De zytholoog schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:16:
Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd en we kunnen eindelijk over de details gaan nadenken. We zijn geen fan van de standaard ventilatieventielen en daarom ben ik naar instucbare ventielen aan het kijken (NoShow, Pradovent). Online zie je prachtige plaatjes, maar bijna geen echte voorbeelden.
Daarom ik ben benieuwd:
• Hoe is het qua geluid?
Alvast bedankt!
https://www.ventilatiesho...re-roosters/lijnroosters/
Was het moeilijk om hte voor elkaar te krijgen?NatalieF schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:38:
[...]
Wij hebben soort gelijk gehad met het lichtpunt in de badkamer. Wilden ze eerst ook niets aan doen, toen echt de discussie aangegaan dat dit de bruikbaarheid van de ruimte sterk negatief beïnvloedde en dat dit geen redelijke afwijking tov de tekening was. Uiteindelijk hebben ze in de badkamer toen een (iets) verlaagd plafond geplaatst met het lichtpunt op de goede plek (zat ook bijna tegen de muur aan)
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.