Roadman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:47:
[...]
Aan de hoge kant.
Wat betaal je per m2 stuc en per m2 spuit?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Roadman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:47:
[...]
Aan de hoge kant.
Wat betaal je per m2 stuc en per m2 spuit?
De ~3240€ die je nu hebt is binnen mij een prijs prijs voor deze werkzaamheden. De 760€ voor inbouwventielen is wel goed om even apart te benoemen.
Dat zijn aardig wat puntjes. Heb je gebruik gemaakt van een opleverkeuring? Zo ja, welke?Bananeman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:18:
Inmiddels oplevering gehad van mijn woning, meer dan 50 punten/gebreken geconstateerd. Kleine zaken (krasjes e.d.) maar ook grote punten. Daarnaast een aannemer die m.i. vrij basale vragen over b.v. de meterkast niet kon beantwoorden. En sowieso het gevoel dat ze zich er op veel punten makkelijk vanaf proberen te maken.
Mooi volk, die bouwers
Ja, VEH. Tijdens de oplevering heeft de keurder er 44 geconstateerd, en daarna ben ik zelf ook nog wat extra punten tegengekomen. Denk dat ik er zelf ook nog 10 heb gevonden en zal nog wel toenemen.kaassouflé schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:33:
[...]
Dat zijn aardig wat puntjes. Heb je gebruik gemaakt van een opleverkeuring? Zo ja, welke?
[ Voor 23% gewijzigd door Bananeman op 03-04-2026 20:40 ]
Dankjewel!Bananeman schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:36:
[...]
Ja, VEH. Tijdens de oplevering heeft de keurder er 44 geconstateerd, en daarna ben ik zelf ook nog wat extra punten tegengekomen. Denk dat ik er zelf ook nog 10 heb gevonden en zal nog wel toenemen.
Deels is het ook totale laksheid cq. desinteresse lijkt het wel. B.v. trapleuning bestaat uit meerdere segmenten, en één segment is verkeerd om geplaatst. Ik zag het zelf direct, dus hoe kan het bouwbedrijf/de onderaannemer dit zelf niet zien?
Ik heb iets soortgelijks: ik heb ook een loze leiding vanaf de TV naar achter de bank (voor speakers idd). Nu blijkt dat de loze leiding van de TV naar de meterkast gaat, en vanaf de plek achter de bank ook naar de meterkast. Dus wil ik mijn speakers achter de bank aansluiten, dan gaat dat dus via de meterkast.kaassouflé schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:54:
[...]
Dankjewel!
Ja, vaak is het ook dat het ze weinig interesseert, want ze komen er toch niet zelf te wonen. Ik had als meer werk twee loze leidingen vanaf de tv naar link en rechts achter de bank, die tegen de muur aan komt te staan voor speakers. Toen ik het eerste kijkmoment had, viel het mij op dat er 1 inderdaad vanaf de tv kwam en de andere vanuit de meterkast. Nadat ik het gemeld had en om een bevestiging vroeg als het hersteld is, was dit allemaal niet mogelijk, ondanks dat ze juist blij moesten zijn dat ik het in een vroeg stadium constateerde (alles lag nog open). Daarna maar direct contact opgenomen met de projectleider van het installatiebedrijf en die heeft direct contact opgenomen met de monteur en daarna bevestigd dat het probleem is opgelost.
Wij krijgen stadsverwarming en die leveren water met een aanvoertemperatuur van minimaal 65 graden.KerstRunner schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:58:
Ik hoor verschillende verhalen over het opstookprotocol bij lage temperatuur vloerverwarming met een warmtepomp. De aannemer heeft de muren al gestuukt en geschilderd, dus ik vraag me af of er al niet 'stiekem' is proefgedraaid. Is een strak protocol bij lage temperatuur echt zo kritisch als bij oude systemen? En is het haalbaar om 9 dagen na oplevering te laten egaliseren? Ik probeer een planning te maken met alle betrokken partijen.
Sommige beweren dat het überhaupt overbodig is met bijv. een warmtepomp of lage temperatuur vloerverwarming
[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-04-2026 17:10 ]
Bij draai-kiepramen kom je al snel aan die afstand, wil je de hendel nog kunnen gebruiken.Bananeman schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:22:
Wat is wijsheid m.b.t. afstand tussen de ramen (HR++ glas) en raamdecoratie? Het bouwbedrijf en VEH-keurder gaven als regel de dikte van een vuist, maar dan zit je aan 10 to12cm en dat lijkt me erg veel?
Eens. Toevallig net zelf mee bezig voor de raamdecoratie van mijn dakkapel. Bij het openen van draai/kiep raam komt het raam al 16cm naar binnen.Source90 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:27:
[...]
Bij draai-kiepramen kom je al snel aan die afstand, wil je de hendel nog kunnen gebruiken.
Je hebt ook raambekleding op het kozijn, hier zit misschien 1 a 2cm ruimte tussen raambekleding en raam. Als de zon er vol op staat, moet je er voor zorgen dat je raambekleding niet helemaal dicht is, zodat het gewoon kan ventileren.Bananeman schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:22:
Wat is wijsheid m.b.t. afstand tussen de ramen (HR++ glas) en raamdecoratie? Het bouwbedrijf en VEH-keurder gaven als regel de dikte van een vuist, maar dan zit je aan 10 to12cm en dat lijkt me erg veel?
In mijn geval was ik van plan houten jaloezieën te nemen, maar dat lijkt nu lastig te worden vanwege de afstand tot het raam. Nu zijn aluminium jaloezieën van 2,5cm diep een optie, of b.v. plisségordijnen.jadjong schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:16:
Wat versta jij onder raamdecoratie?
Klopt idd. En wil voor de uniformiteit ook overal hetzelfde gaan hanteren, dus dan zit ik overal aan die fstand vast.Source90 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:27:
[...]
Bij draai-kiepramen kom je al snel aan die afstand, wil je de hendel nog kunnen gebruiken.
Voor de badkamer was ik dit sowieso van plan, maar werd me nadrukkelijk afgeraden door de bouwer en VEH.kaassouflé schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:37:
[...]
Je hebt ook raambekleding op het kozijn, hier zit misschien 1 a 2cm ruimte tussen raambekleding en raam. Als de zon er vol op staat, moet je er voor zorgen dat je raambekleding niet helemaal dicht is, zodat het gewoon kan ventileren.
Waarom?kaassouflé schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:37:
[...]
Je hebt ook raambekleding op het kozijn, hier zit misschien 1 a 2cm ruimte tussen raambekleding en raam. Als de zon er vol op staat, moet je er voor zorgen dat je raambekleding niet helemaal dicht is, zodat het gewoon kan ventileren.
Ik dacht dat dat alleen het geval was wanneer er grote temperatuurverschillen op de ruit waren. Bijvoorbeeld bij een half open gordijn of stickers op de ramen.kaassouflé schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:58:
[...]
Als de warmte niet weg kan, dan zal dit resulteren in een thermische breuk.
Dat zou ik niet doen.kaassouflé schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:57:
Bij ons worden de lichte scheidingswanden gemaakt van 70mm dikke gipsblokken. Nu zit precies in deze muur de aansluitingen voor een wastafelmeubel. Nu zijn wij wezen kijken bij wat showrooms, en is het opgevallen dat bijna alle moderne wastafelmeubel 'zwevend' zijn. Kan ik aan deze muur een 'zwevend badkamermeubel hangen?
Het zou heel veel meerwaarde bieden als je het enigszins kunt onderbouwen, anders dan met een onderbuikgevoel
Geen probleem.kaassouflé schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:57:
Bij ons worden de lichte scheidingswanden gemaakt van 70mm dikke gipsblokken. Nu zit precies in deze muur de aansluitingen voor een wastafelmeubel. Nu zijn wij wezen kijken bij wat showrooms, en is het opgevallen dat bijna alle moderne wastafelmeubel 'zwevend' zijn. Kan ik aan deze muur een 'zwevend badkamermeubel hangen?
Niet alleen de diameter is van belang maar ook de ondergrond(type muur). 1200kg in gipsblokken gaan ze niet halen.Draakje5 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:04:
[...]
Geen probleem.
https://www.praxis.nl/ijz...mdC1ajP19gsBoC1NEQAvD_BwE
Deze gaan tot 1200kg afhankelijk van diameter.
-> Zijn bouwdrogers in dit geval nog nodig of zijn dit inderdaad wel gunstige omstandigheden qua hoeveelheden vocht? Zou 2 weken goed ventileren en eventueel nog een keer een opstookprotocol dan voldoende zijn
Uitharden is natuurlijk erg belangrijk, in de regel 1cm per week. Dus dan zit je gauw aan een maand.BBBrt schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
Volgens verwachting krijgen wij volgend jaar zomer onze nieuwbouwwoning. Ik probeer nu de puzzel te leggen van de stappen en acties na oplevering, maar ik vind het maar lastig.
De woning wordt opgebouwd uit kanaalplaatvloeren, prefab wanden en prefab geïsoleerde sporenkap. Alle vloeren krijgen vloerverwarming en worden opgeleverd met een deklaag, behalve de badkamers en wc's. Die laten we casco leveren, dus daar wordt de vloerverwarming los ingegooid en moet de deklaag na oplevering worden aangebracht.
Door het vele gebruik van prefab en de (hopelijk) gunstige oplevering van midden/einde zomer zal er relatief gezien weinig vocht in de woning zitten bij oplevering. Ook ga ik ervan uit dat de installateur al een opstookprotocol heeft doorlopen (?), wat ook helpt.
Mijn vragen:Alle input en tips zijn welkom!
- Zijn bouwdrogers in dit geval nog nodig of zijn dit inderdaad wel gunstige omstandigheden qua hoeveelheden vocht? Zou 2 weken goed ventileren en eventueel nog een keer een opstookprotocol dan voldoende zijn?
- Is het inderdaad aannemelijk dat het opstookprotocol al doorlopen is door de installateur? Of kan dat eigenlijk niet, omdat de vv in de sanitaire ruimtes los op de vloer ligt?
- Wat zou de meest logische volgorde van uitvoeren zijn na oplevering? Het lijkt me dat sanitair echt prioriteit heeft omdat 1) daar nog dekvloeren aangebracht moeten worden en 2) we ook een wc nodig hebben. (Ja, Dixi in de tuin kan ook, maar vast potje heeft wel voorkeur). Ik dacht zelf aan: sanitair, keuken, stucen, verven, vloeren.
- Hoe zit het nu precies met de dekvloeren in de badkamers en wc's: moet je daar nog een keer apart een opstookprotocol van ca. 2 weken overheen laten gaan, voordat ze de vloeren kunnen aanbrengen? Moet dat dan eerst ook nog een bepaalde tijd uitharden, voordat je überhaupt kunt stoken? Oftewel: hoe snel na aanbrengen kunnen ze daar overheen gaan tegelen? Van de mening van ChatGPT word ik niet blij (4 weken uitharden, 2 weken opstoken en dán pas verder.. dan gebeurt er dus in feite 6 weken niets...)
Het is de vraag hoeveel risico je wil nemen en wie er voor opdraait als het niet goed blijkt te zijn. Het moet toch wel zo’n 10-15 jaar goed blijven dus dat is aan jouBBBrt schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:35:
Bedankt alvast voor de input, maar er is nu al duidelijk een verschil in inzicht. De een zegt dat je binnen een paar dagen kunt tegelen, de ander heeft het over weken. Het blijkt lastige materie
Sterker nog, de loodgieter en tegelaar hebben mij met klam afgeraden aangeraden om voor iets van 6 weken de verwarming in de badkamer niet aan te zetten. Daarna is het helemaal priem. Bij een overbuurman is hetzelfde verteld (ander vaklui). Wil wel stressen dat ze dus wel ruim een week gewacht hebben met het leggen van de vloer. Van wat ik kan zien is dat in de praktijk vrij standaard. Maar van "wachten" is hier geen sprake, ze waren druk bezig met het tegelen van de muur in die tussentijd. 4 weken lijkt me echt absurd overkill.BBBrt schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:35:
Bedankt alvast voor de input, maar er is nu al duidelijk een verschil in inzicht. De een zegt dat je binnen een paar dagen kunt tegelen, de ander heeft het over weken. Het blijkt lastige materie
[ Voor 22% gewijzigd door Thomg op 08-04-2026 11:55 ]
Dus wel aanzetten?Thomg schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:48:
[...]
Sterker nog, de loodgieter en tegelaar hebben mij met klam afgeraden om voor iets van 6 weken de verwarming in de badkamer niet aan te zetten. Daarna is het helemaal priem. Bij een overbuurman is hetzelfde verteld (ander vaklui).
Ik citeer mijn aannemer. (En zo zie je ook maar eerdere reacties die vrij stellig zijn in hun antwoorden... iedere aannemer doet het op z'n eigen manier)BBBrt schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
Volgens verwachting krijgen wij volgend jaar zomer onze nieuwbouwwoning. Ik probeer nu de puzzel te leggen van de stappen en acties na oplevering, maar ik vind het maar lastig.
De woning wordt opgebouwd uit kanaalplaatvloeren, prefab wanden en prefab geïsoleerde sporenkap. Alle vloeren krijgen vloerverwarming en worden opgeleverd met een deklaag, behalve de badkamers en wc's. Die laten we casco leveren, dus daar wordt de vloerverwarming los ingegooid en moet de deklaag na oplevering worden aangebracht.
Door het vele gebruik van prefab en de (hopelijk) gunstige oplevering van midden/einde zomer zal er relatief gezien weinig vocht in de woning zitten bij oplevering. Ook ga ik ervan uit dat de installateur al een opstookprotocol heeft doorlopen (?), wat ook helpt.
Mijn vragen:Alle input en tips zijn welkom!
- Zijn bouwdrogers in dit geval nog nodig of zijn dit inderdaad wel gunstige omstandigheden qua hoeveelheden vocht? Zou 2 weken goed ventileren en eventueel nog een keer een opstookprotocol dan voldoende zijn?
- Is het inderdaad aannemelijk dat het opstookprotocol al doorlopen is door de installateur? Of kan dat eigenlijk niet, omdat de vv in de sanitaire ruimtes los op de vloer ligt?
- Wat zou de meest logische volgorde van uitvoeren zijn na oplevering? Het lijkt me dat sanitair echt prioriteit heeft omdat 1) daar nog dekvloeren aangebracht moeten worden en 2) we ook een wc nodig hebben. (Ja, Dixi in de tuin kan ook, maar vast potje heeft wel voorkeur). Ik dacht zelf aan: sanitair, keuken, stucen, verven, vloeren.
- Hoe zit het nu precies met de dekvloeren in de badkamers en wc's: moet je daar nog een keer apart een opstookprotocol van ca. 2 weken overheen laten gaan, voordat ze de vloeren kunnen aanbrengen? Moet dat dan eerst ook nog een bepaalde tijd uitharden, voordat je überhaupt kunt stoken? Oftewel: hoe snel na aanbrengen kunnen ze daar overheen gaan tegelen? Van de mening van ChatGPT word ik niet blij (4 weken uitharden, 2 weken opstoken en dán pas verder.. dan gebeurt er dus in feite 6 weken niets...)
[ Voor 14% gewijzigd door KerstRunner op 08-04-2026 12:46 ]
Zo, haha, dat is niet mis. Hoe zit dat trouwens? Jij krijgt als koper toch alleen de rekening vanaf de opleveringsdatum, neem ik aan?tjubbie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:28:
Do verwarming wordt wel aangezet hoor. Als het niet voor het “opstookprotocol” is dan wellicht om wat prettiger te werken. Hier hadden ze 20 Gj verbruikt in een paar maanden voordat wij de sleutel kregen.
Uiteraard en aangezien de meter op 0 was begonnen was het dus zo makkelijk te zien.BBBrt schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:25:
[...]
Zo, haha, dat is niet mis. Hoe zit dat trouwens? Jij krijgt als koper toch alleen de rekening vanaf de opleveringsdatum, neem ik aan?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Als je de dienstdoende verkoopmakelaar een stapeltje bankbiljetten geeft maak je meer kans.Pietervs schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:58:
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier.
Er is mij een apartement aangeboden in een nieuwbouw project in Leidsche Rijn (Utrecht). Het project moet nog gestart worden, verwachte oplevering is 1e kwartaal 2028 (mogelijk 2e, afhankelijk van de start van de bouw).
Is het mensen hier gelukt om nog wat te bedingen bij de onderhandelingen? De prijzen liggen behoorlijk vast, maar ik begrijp dat er soms wat gedaan wordt met keukenchecques, of vloeren of muren?
Nou is Utrecht een gekkenhuis, dus ik verwacht hier niet heel veel van. Bij een open dag van een ander nieuwbouw project (54 appartementen waarvan 20 in de verhuur gaan) kwamen zoveel mensen dat het wel leek of ze de appartementen weggaven
Maar ik ben toch nieuwsgierig naar ervaringen met onderhandelingen over nieuwbouw appartementen.
Dat eerste ben ik wel met je eensWolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:28:
[...]
Als je de dienstdoende verkoopmakelaar een stapeltje bankbiljetten geeft maak je meer kans.
Maar reken er niet op dat jij een cheque oid krijgt tenzij het onverkoopbare objecten zijn.
Onderhandelen bij nieuwbouw op een gewilde locatie…. Voor jou letterlijk 10 (en waarschijnlijk nog meer) anderen , zullen ze zeggen maar je kan het altijd vragen natuurlijk. Meestal zit er toch iets van een keukencheque bij van een aangesloten leverancier?Pietervs schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:22:
[...]
Dat eerste ben ik wel met je eens
Ik vroeg me af of er nog iets te onderhandelen is deze tijd. Maar blijkbaar niet dus.
Ik heb niet heel lang geleden een zelfde vraag gesteld. Wij hebben net nieuwbouw gekocht en gaan juist weg uit Leidsche Rijn (met pijn in het hart hoor, dus maak je geen zorgenPietervs schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:58:
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier.
Er is mij een apartement aangeboden in een nieuwbouw project in Leidsche Rijn (Utrecht). Het project moet nog gestart worden, verwachte oplevering is 1e kwartaal 2028 (mogelijk 2e, afhankelijk van de start van de bouw).
Is het mensen hier gelukt om nog wat te bedingen bij de onderhandelingen? De prijzen liggen behoorlijk vast, maar ik begrijp dat er soms wat gedaan wordt met keukenchecques, of vloeren of muren?
Nou is Utrecht een gekkenhuis, dus ik verwacht hier niet heel veel van. Bij een open dag van een ander nieuwbouw project (54 appartementen waarvan 20 in de verhuur gaan) kwamen zoveel mensen dat het wel leek of ze de appartementen weggaven
Maar ik ben toch nieuwsgierig naar ervaringen met onderhandelingen over nieuwbouw appartementen.
Beetje vreemd dit. In alle voorwaarden waar ik voor getekend heb staat de offerte gewoon vast tot wanneer daadwerkelijk het moet gebeuren, of melden ze expliciet dat ze tot 15% mogen verhogen (oid) als het meer dan een jaar in de toekomst is. Als je flink uit gaat stellen waar de stucadoor niks aan kan doen vind ik dat er wel meer over te zeggen valt.NRDSCHLF schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:35:
Mensen,
Eind vorig jaar heb ik een offerte ondertekend om mijn gehele nieuwbouwwoning te laten stucen (oplevering eind dit jaar). Nu krijg ik van de stucadoor te horen dat hij de gestegen prijzen door wil berekenen aan mij...
n.m.i. hebben we met de offerte juist een vast bedrag afgesproken voor een vaste tegenprestatie (xxx m2 stucen).... Wat is nu wijsheid hierin? In de offerte staat niets van voorwaarden of prijsverhogingen. Als hij of ik de opdracht annuleer moet ik een nieuwe stucadoor zoeken, die waarschijnlijk nog duurder is. Het voelt wel een beetje als een mes in de rug want we weten allemaal dat bij een prijsverlaging ook niks werd doorberekend...
Iemand eerder bovenstaande meegemaakt?
[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 13-04-2026 21:36 ]
Helaas is het toch zo dat er niets vermeld staat over voorwaarden, prijsbeleid of wat dan ook. Bij aanvraag offerte was het de stucadoor al duidelijk dat het eind 2026 moest gebeuren. Het bedrijf bestaat al meer dan 25 jaar, mag aannemen dat hij zulke uitdagingen ook bijvoorbeeld met corona heeft meegemaakt. Desondanks heeft hij de structuur van zijn offertes er niet op aangepast.Thomg schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:34:
[...]
Beetje vreemd dit. In alle voorwaarden waar ik voor getekend heb staat de offerte gewoon vast tot wanneer daadwerkelijk het moet gebeuren, of melden ze expliciet dat ze tot 15% mogen verhogen (oid) als het meer dan een jaar in de toekomst is. Als je flink uit gaat stellen waar de stucadoor niks aan kan doen vind ik dat er wel meer over te zeggen valt.
Als de voorwaarden niks melden over een hogere prijs zou ik echt zeggen dat ik hier niet op zit te wachten. Dit zijn nou eenmaal bindende voorwaarden. Ik zou wel eerst alvast wat offertes gaan scoren, want bij dit soort praktijken kan je van mij ook de pot op. Wat stopt de stucadoor nu niet om ineens heel veel meerwerk proberen door te berekenen om toch meer geld te krijgen?
Sommige partijen wilden mij niet eens een offerte afgeven omdat ze meer dan een jaar in de toekomst "niet aan vast willen zitten". Mag de beste meneer ook wel eens gaan doen i.p.v. zoveel mogelijk klanten harken.
Dit is simpelweg the cost of doing business voor de stucadoor. Of ze zeggen expliciet dat de prijs niet vaststaat en dat ze dit pas 1 jaar van te voren vast willen zetten, of ze vermelden dat ze eenzijdig de prijs enkelzijdig (redelijk) mogen verhogen tbv inflatiecorrectie of dat soort ongein.NRDSCHLF schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:10:
[...]
Helaas is het toch zo dat er niets vermeld staat over voorwaarden, prijsbeleid of wat dan ook. Bij aanvraag offerte was het de stucadoor al duidelijk dat het eind 2026 moest gebeuren. Het bedrijf bestaat al meer dan 25 jaar, mag aannemen dat hij zulke uitdagingen ook bijvoorbeeld met corona heeft meegemaakt. Desondanks heeft hij de structuur van zijn offertes er niet op aangepast.
Het gaat om een paar honderd euro maar ben er principieel op tegen hoe er nu omgegaan wordt met klanten. Makkelijk ondernemen, als je al je risico op de klant af gaat schuiven... Of heb ik hier oogkleppen op haha?
Is / was de prijs marktconform of was dit de goedkoopste offerte? Ik denk op zich geen kwadertrouw van de stucadoor. De afgelopen jaren heel veel vaklui over de vloer gehad en steenvast zeggen ze allemaal dat ze veel liever mooi werk maken dan offertes uitschrijven of algemene voorwaarden aanpassen.NRDSCHLF schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:10:
[...]
Helaas is het toch zo dat er niets vermeld staat over voorwaarden, prijsbeleid of wat dan ook. Bij aanvraag offerte was het de stucadoor al duidelijk dat het eind 2026 moest gebeuren. Het bedrijf bestaat al meer dan 25 jaar, mag aannemen dat hij zulke uitdagingen ook bijvoorbeeld met corona heeft meegemaakt. Desondanks heeft hij de structuur van zijn offertes er niet op aangepast.
Het gaat om een paar honderd euro maar ben er principieel op tegen hoe er nu omgegaan wordt met klanten. Makkelijk ondernemen, als je al je risico op de klant af gaat schuiven... Of heb ik hier oogkleppen op haha?
HD4Life @ Full-HD
En wellicht wat nazorg erin fietsen?NRDSCHLF schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:48:
Het komt er inderdaad op neer dat ik wellicht gelijk heb maar toch eieren voor mijn geld zal moeten kiezen... een nieuwe (goede) stucadoor vinden die binnen 3-4 maanden kan beginnen zal lastig zijn in mijn regio en de nieuwe offerte zal aanzienlijk duurder zijn.
Het is inderdaad een harde werker waarbij de 'administratieve taakjes' in het weekend en avonden plaatsvinden. We zullen het er maar mee doen denk ik dan
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lcAFLZ2ov7KPcBqi5KOL7JPv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JJnibdvQXIivKSdxfvLgArUx.jpg?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 14-04-2026 22:58 ]
Vertraging omdat goederen langere levertijd hebben is natuurlijk wat anders dan gestegen materiaalkosten doorberekenen. Als je via woningborg een overeenkomst hebt is dat in de algemene voorwaarden die ik hieronder quote ook heel duidelijk beschreven. Dus tenzij er iets in je AO staat, kan het niet doorberekend worden.Sincere1983 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:04:
De overmacht is vermoedelijk als er een vertraging ontstaat als direct of indirect gevolg van de oorlog in het M-O. De situatie van het elektranet lijkt me sowieso geen overmacht omdat die situatie al langer bekend is en erop geanticipeert kon worden.
Doorberekening van loon- en prijsstijgingen
Artikel 5
1. Doorberekening van meerdere of mindere kosten ten gevolge van wijziging van lonen, sociale lasten en materiaalprijzen is uitgesloten, tenzij bij het aangaan van de aannemingsovereenkomst anders is overeengekomen1); in dat geval moet in de aannemingsovereenkomst een post risicoverrekening worden opgenomen tot het maximum waarvan verrekening kan plaatsvinden, en in een schriftelijke overeenkomst worden geregeld vanaf welke datum en volgens welke maatstaf die doorberekening zal plaatsvinden en hoe en wanneer de betaling moet geschieden.
2. Indien van overheidswege het percentage van de omzetbelasting (B.T.W.) en / of van de overdrachtsbelasting wordt gewijzigd, zal tussen partijen doorberekening plaatsvinden overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake.
Dat is volgens mij niet het advies wat hierboven meerdere keren gegeven is. Men heeft het met name over een eventuele prijsstijging.Sincere1983 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:01:
Dank voor de reacties. Jullie conclusie is in zoverre hetzelfde als de mijne. We zullen dus een reactie sturen dat wij deze zaken niet zullen accepteren als overmacht en we dus als gevolg van deze 2 zaken geen prijsstijging of vertraging zullen accepteren (uiteraard in een nette brief met de juiste bewoording))
Het bericht dat je gekregen hebt lijkt meer een "headsup" dan echt iets waar je op zou moeten reageren. Ze schrijven enkel "wees voorzichtig met het aangaan van verplichtingen omdat eerder gecommuniceerde tijdslijnen wel eens wat uit zouden kunnen lopen".Sincere1983 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:01:
Dank voor de reacties. Jullie conclusie is in zoverre hetzelfde als de mijne. We zullen dus een reactie sturen dat wij deze zaken niet zullen accepteren als overmacht en we dus als gevolg van deze 2 zaken geen prijsstijging of vertraging zullen accepteren (uiteraard in een nette brief met de juiste bewoording))
Je hebt vertraging binnen de werkbare dagen te accepteren. Nette brief met de juiste verwoording of niet.Sincere1983 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:01:
Klopt helemaal.KerstRunner schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:28:
[...]
Je hebt vertraging binnen de werkbare dagen te accepteren. Nette brief met de juiste verwoording of niet.
Ja dat is veel. Maar je doet er dus niks aan zodra je handtekening er onder staat.Pietervs schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:12:
[...]
Klopt helemaal.
Nu heb ik de stukken gezien van een project, waarin doodleuk aangegeven wordt dat ze uitgaan van 440 werkbare dagen. In een normaal jaar zitten 180 werkbare dagen (vertelde mijn makelaar), dus dan weet je dat het project gepland is om over ruim 2 jaar opgeleverd te worden.
Dit is in Leidsche Rijn, de grond is al bouwrijp gemaakt en is een aanvullend blok tussen andere huizenblokken in.
Dus de bouwers dekken zichzelf erg goed in, wat betreft het aantal werkbare dagen...
Hier 380 werkbare dagen, en ik kan mij goed voorstellen dat aannemers in deze turbulente tijd bij nieuwe contracten een kwartaal extra als buffer meenemen. Overigens denk ik dat je als aannemer er ook niet helemaal gelukkig mee bent als je daadwerkelijk zoveel tijd nodig gaat hebben.Pietervs schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:12:
[...]
Klopt helemaal.
Nu heb ik de stukken gezien van een project, waarin doodleuk aangegeven wordt dat ze uitgaan van 440 werkbare dagen. In een normaal jaar zitten 180 werkbare dagen (vertelde mijn makelaar), dus dan weet je dat het project gepland is om over ruim 2 jaar opgeleverd te worden.
Dit is in Leidsche Rijn, de grond is al bouwrijp gemaakt en is een aanvullend blok tussen andere huizenblokken in.
Dus de bouwers dekken zichzelf erg goed in, wat betreft het aantal werkbare dagen...
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Vertraging niet accepteren? Hoe wil je ze dwingen op te leveren dan?Deleon78 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:17:
[...]
Dat is volgens mij niet het advies wat hierboven meerdere keren gegeven is. Men heeft het met name over een eventuele prijsstijging.
En je kan een vertraging "niet accepteren", maar reality > you.
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Sws moet je gaan laten egaliseren? Dat had op een zandvloer ook gemoeten. Althans, dat heeft iedereen in onze nieuwbouw wijk ook gedaan/moeten doenExtreme smell schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:03:
Onze woning wordt komende maand opgeleverd. Er is recent wat onrust onder de toekomstige bewoners ontstaan nadat een vloerenleverancier die is meegeweest naar het kijkmoment de vlakheid van de vloeren heeft gecontroleerd.
De woningen zijn bijna volledig uit prefab elementen gebouwd, zo ook de vloeren. Dit betreffen zogenaamde integraalvloeren waarbij het leidingwerk al in de vloerelementen is geïntegreerd voordat deze geplaatst worden. Om die reden wordt er vanuit de bouw geen zandcementdekvloer gelegd.
In de technische omschrijving staat het volgende over de vlakheid: “ De vloeren voldoen aan de vereiste vlakheid voor vloeren van woningen. Dat wil zeggen dat de vloeren geschikt zijn
voor het aanbrengen van bijvoorbeeld zachte vloerbedekking. Echter voor het aanbrengen van bijvoorbeeld
tegelvloeren of PVC vloeren, adviseren wij u uw leverancier van de tegelvloer hier vooraf over te informeren.”
De vloerenleverancier heeft plaatselijk een (on)vlakheid van maar liefst 11 mm aangetroffen.
De aannemer geeft toe dat ze niet tevreden zijn over de vlakheid van de vloer en laat ze om die reden wel nog schuren. Ze zijn niet van plan om ze verder te egaliseren.
Nu vraag ik mij af hoe hier mee om te gaan. Er wordt niet concreet aangegeven hoe vlak de vloer uiteindelijk zal zijn, alleen dat zachte vloerbedekking zonder egalisatie kan worden gelegd. Dit lijkt me onmogelijk bij een vlakheid van 11mm.
Zowel het bouwbesluit als Woningborg beschrijven niet tot de puntkomma hoe vlak de vloer zal moeten zijn.
Klopt, maar er zit kostentechnisch een groot verschil tussen 3 mm egaliseren of 11 mm egaliseren.CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:11:
[...]
Sws moet je gaan laten egaliseren? Dat had op een zandvloer ook gemoeten. Althans, dat heeft iedereen in onze nieuwbouw wijk ook gedaan/moeten doen
Klasse 4 is 8mm in je opsomming?KerstRunner schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:29:
De NEN2747 classificeert 7 vlakheidklasses.
Klasse 1 = ± 2 mm (per 2m)
Klasse 2 = ± 3 mm (per 2m)
Klasse 3 = ± 5 mm (per 2m)
Klasse 4 = ± 8 mm (per 2m)
Klasse 5 = ± 12 mm (per 2m)
Klasse 6 = ± 20 mm (per 2m)
Klasse 7 = ± 30 mm (per 2m)
Het Bouwbesluit zelf is verrassend summier over de vlakheid van een vloer. De eis: Een vloer moet "vlak genoeg" zijn om veilig overheen te kunnen lopen zonder struikelgevaar.
Stichting Woningborg eist daarentegen Klasse 4. Dus ± 12 mm (per 2m).
Voor het plakken van PVC heb je toch minstens Klasse 2 nodig. Dus egaliseren moet je toch, ook als je een woning met bijv. Woningborg-garantie hebt gekocht.
Het enige is dat 3mm egaliseren een stuk goedkoper is als 11mm.
Dan heb je het vreemd afgesproken met je vloerenleverancier (vind ik), egaliseren hoort een all in prijs te zijn met de vloer zelf. Bij ons was het plaatselijk ook best fors, maar ik heb de vloerenboer er niet over gehoord, die heeft gewoon gedaan wat hij moest doen.Extreme smell schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:23:
[...]
Klopt, maar er zit kostentechnisch een groot verschil tussen 3 mm egaliseren of 11 mm egaliseren.
De offertes die ik heb gehad benoemden expliciet incl. 2,5 á 3 mm egaliseren.CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:42:
[...]
Dan heb je het vreemd afgesproken met je vloerenleverancier (vind ik), egaliseren hoort een all in prijs te zijn met de vloer zelf. Bij ons was het plaatselijk ook best fors, maar ik heb de vloerenboer er niet over gehoord, die heeft gewoon gedaan wat hij moest doen.
Het is niet standaard dat extra werk (egaliseren in dit geval) standaard in de prijs zit. Al helemaal niet met zulke marges.CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:42:
[...]
Dan heb je het vreemd afgesproken met je vloerenleverancier (vind ik), egaliseren hoort een all in prijs te zijn met de vloer zelf. Bij ons was het plaatselijk ook best fors, maar ik heb de vloerenboer er niet over gehoord, die heeft gewoon gedaan wat hij moest doen.
2,5 a 3mm egaliseren is bedoeld om de vloer niet 'waterpas', maar 'glad' te krijgen.Extreme smell schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:50:
[...]
De offertes die ik heb gehad benoemden expliciet incl. 2,5 á 3 mm egaliseren.
Uiteindelijk heb ik besloten het zelf te doen en is het voor mij ‘slechts’ een kwestie van meer egaline kopen. Helaas is egaline niet goedkoop.
Er zijn genoeg stukadoors te vinden. Dat degene die jij hebt gevonden degene is die wellicht een volgeboekte order portefeuille heeft zegt nog niets. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom dat zo is.NRDSCHLF schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:48:
Het komt er inderdaad op neer dat ik wellicht gelijk heb maar toch eieren voor mijn geld zal moeten kiezen... een nieuwe (goede) stucadoor vinden die binnen 3-4 maanden kan beginnen zal lastig zijn in mijn regio en de nieuwe offerte zal aanzienlijk duurder zijn.
Het is inderdaad een harde werker waarbij de 'administratieve taakjes' in het weekend en avonden plaatsvinden. We zullen het er maar mee doen denk ik dan
< dit stukje webruimte is te huur >
De discussie gaat hier opeens over de normen en of egaliseren in de vloerprijs zit of niet, maar jouw aannemer moet toch gewoon opleveren volgens de TO? Als die zegt dat je er meteen vloerbedekking op kunt knallen, dan is 11 mm afwijking niet acceptabel hoorExtreme smell schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:03:
Onze woning wordt komende maand opgeleverd. Er is recent wat onrust onder de toekomstige bewoners ontstaan nadat een vloerenleverancier die is meegeweest naar het kijkmoment de vlakheid van de vloeren heeft gecontroleerd.
De woningen zijn bijna volledig uit prefab elementen gebouwd, zo ook de vloeren. Dit betreffen zogenaamde integraalvloeren waarbij het leidingwerk al in de vloerelementen is geïntegreerd voordat deze geplaatst worden. Om die reden wordt er vanuit de bouw geen zandcementdekvloer gelegd.
In de technische omschrijving staat het volgende over de vlakheid: “ De vloeren voldoen aan de vereiste vlakheid voor vloeren van woningen. Dat wil zeggen dat de vloeren geschikt zijn
voor het aanbrengen van bijvoorbeeld zachte vloerbedekking. Echter voor het aanbrengen van bijvoorbeeld
tegelvloeren of PVC vloeren, adviseren wij u uw leverancier van de tegelvloer hier vooraf over te informeren.”
De vloerenleverancier heeft plaatselijk een (on)vlakheid van maar liefst 11 mm aangetroffen.
De aannemer geeft toe dat ze niet tevreden zijn over de vlakheid van de vloer en laat ze om die reden wel nog schuren. Ze zijn niet van plan om ze verder te egaliseren.
Nu vraag ik mij af hoe hier mee om te gaan. Er wordt niet concreet aangegeven hoe vlak de vloer uiteindelijk zal zijn, alleen dat zachte vloerbedekking zonder egalisatie kan worden gelegd. Dit lijkt me onmogelijk bij een vlakheid van 11mm.
Zowel het bouwbesluit als Woningborg beschrijven niet tot de puntkomma hoe vlak de vloer zal moeten zijn.
Ik heb ‘waterpas’ nergens laten vallen. Gaat over de vlakheid.kaassouflé schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:00:
[...]
2,5 a 3mm egaliseren is bedoeld om de vloer niet 'waterpas', maar 'glad' te krijgen.
Dit is een antwoord waar ik wat aan heb, thanks!BBBrt schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:49:
[...]
De discussie gaat hier opeens over de normen en of egaliseren in de vloerprijs zit of niet, maar jouw aannemer moet toch gewoon opleveren volgens de TO? Als die zegt dat je er meteen vloerbedekking op kunt knallen, dan is 11 mm afwijking niet acceptabel hoor![]()
De vraag is vooral: wil je er een punt van gaan maken? Je zou het ook kunnen gebruiken als 'wisselgeld' bij eventuele andere opleverpunten?
Hebben hier ook best een groot dakraam van Fakro met bijpassende hor. Prima zelf te installeren, wel zorgen dat de geleiders netjes parallel lopen anders gaat het mechanisme kapot (been there done that)Toppe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:46:
Heeft iemand hier recent nog een hoe besteld voor een dakraam?
We hebben een redelijk grote opening van 108.5x170 dus dat is een flinke hor ben ik bang.
Ik ben ook ‘gewend’ dat de onderkant op de zelfde manier wordt afgewerkt als de bovenkant en dus niet ‘haaks’ op de vloer. Vind dit wel mooi, maar handig is wat anders![]()
[Afbeelding]
Fakro heeft gewoon voor alle maten alle raamdecoratie in het assortiment. Zo kan ik ook de buitenzonwering van Fakro van harte aanbevelen. De temperatuur op zolder daalde gigantisch na het installeren.Toppe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:46:
Heeft iemand hier recent nog een hoe besteld voor een dakraam?
We hebben een redelijk grote opening van 108.5x170 dus dat is een flinke hor ben ik bang.
Ik ben ook ‘gewend’ dat de onderkant op de zelfde manier wordt afgewerkt als de bovenkant en dus niet ‘haaks’ op de vloer. Vind dit wel mooi, maar handig is wat anders![]()
[Afbeelding]
Het gaat om een hor, daar heb ik buiten weinig aan.Janpietertje89 schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:23:
[...]
Fakro heeft gewoon voor alle maten alle raamdecoratie in het assortiment. Zo kan ik ook de buitenzonwering van Fakro van harte aanbevelen. De temperatuur op zolder daalde gigantisch na het installeren.
Klopt, maar dit is geen Fakro maar een Roto. Ik zoek een hor die ik ‘op de dag’ kan plaatsen waardoor het daar alsnog open en dicht kan.Homer-Simpson schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:46:
[...]
Hebben hier ook best een groot dakraam van Fakro met bijpassende hor. Prima zelf te installeren, wel zorgen dat de geleiders netjes parallel lopen anders gaat het mechanisme kapot (been there done that)
Toppe schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:50:
[...]
Klopt, maar dit is geen Fakro maar een Roto. Ik zoek een hor die ik ‘op de dag’ kan plaatsen waardoor het daar alsnog open en dicht kan.
:strip_exif()/f/image/s52bBO985J1AhUr95EtN2H54.jpg?f=fotoalbum_large)
Yes. Jou raam loopt gelijk met de afwerking. Dat is bij mij niet het geval waardoor ik nog een 20/30 ‘langer’ moet.Homer-Simpson schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:07:
[...]
[Afbeelding]
Fakro hor op de dag geplaatst. Heeft verder niks met het type raam van doen. Excuus voor de donkere foto en het vieze raam. Had ik geweten een tweakers showcase in huis te hebben had ik natuurlijk alles eerst gewassen.
Hij probeert je vriendelijk een tip te geven 😅Toppe schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:49:
[...]
Het gaat om een hor, daar heb ik buiten weinig aan.
Weet ik?KerstRunner schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:46:
[...]
Hij probeert je vriendelijk een tip te geven 😅
Wat is precies jouw vraag? Je hebt sowieso al een niet-standaard maat dakraam. Het wordt dus al maatwerk. Dan maakt die verlopende dag toch ook niets meer uit? Inmeten, plaatsen, klaar.Toppe schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:31:
[...]
Yes. Jou raam loopt gelijk met de afwerking. Dat is bij mij niet het geval waardoor ik nog een 20/30 ‘langer’ moet.
Het is een standaard maat. Maar ik zoek weer lekker verder.BBBrt schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:00:
[...]
Wat is precies jouw vraag? Je hebt sowieso al een niet-standaard maat dakraam. Het wordt dus al maatwerk. Dan maakt die verlopende dag toch ook niets meer uit? Inmeten, plaatsen, klaar.
Je moet voor de onderzijde dan misschien alleen nog een (hoek)profieltje aanbrengen ofzo, om het 100% sluitend te krijgen.
Hmm inderdaad de SK06 zou moeten passen. Wel wat te groot maar dat is niet heul erg.OosterF schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:18:
@Toppe, wellicht begrijp ik je vraag niet goed, maar een insectenhor van Velux die je over de opening zet voldoet gewoon toch? Je afmetingen vallen gewoon binnen specs.
6k is wel goed geld maar heb je het wel op de beste en mooiste manier voor elkaar.roald16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:29:
Wij zitten midden in het keuzeproces voor de ruwbouw van ons nieuwbouwhuis. Nu twijfelen we enorm over de garage.
De standaard is enkelsteens, maar we willen sowieso isolatie. Vanuit de bouw kost een spouwmuur met kalkzandsteen 6k extra. Nu vragen we ons af: is dit een 'no-brainer' om direct goed te laten doen, of is dit een bedrag waarvoor je het prima zelf achteraf kunt isoleren met voorzetwanden?
[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 21-04-2026 08:40 ]
Natuurlijk is dat normaal, je koopt een seriewoning en geen op maat ontworpen villa. Alles wat hij 'even' erbij doet geeft kans op vertraging en fouten.grasmanek94 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:28:
Is het normaal dat bij "projectmatige bouw" de bouwer zo stug is als een rots? Alsof alles in steen gebeiteld is?
Ik vroeg naar de mogelijkheden om in de badkamer op de 1e verdieping de douche afvoer *niet* te mengen met de wc-afvoer en deze in de kolf in de trap apart te laten lopen naast de wc afvoer, maar "gaan we niet doen want projectmatige bouw".
Het doel wat ik ermee wil behalen is dat ik een douche WTW wil - deze optie heb ik ook gevraagd en bieden ze niet. Hierna als ik dit nog wil is het dus hak- en breekwerk, wat ram klote is omdat er dus wel (wat fijn is) overal vloerverwarming komt in de badkamer.
Hebben jullie nog tips in hoe ik misschien zo'n projectontwikkelaar kan overtuigen om deze kleine moeite te nemen (natuurlijk betalen voor meerwerk)? Of moet ik het maar zo laten en dan maar hakken en breken na oplevering?
Krijg je enkel de spouwmuur of ook nog meer voor dat geld?roald16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:29:
Wij zitten midden in het keuzeproces voor de ruwbouw van ons nieuwbouwhuis. Nu twijfelen we enorm over de garage.
De standaard is enkelsteens, maar we willen sowieso isolatie. Vanuit de bouw kost een spouwmuur met kalkzandsteen 6k extra. Nu vragen we ons af: is dit een 'no-brainer' om direct goed te laten doen, of is dit een bedrag waarvoor je het prima zelf achteraf kunt isoleren met voorzetwanden?
Heel herkenbaar. En zelfs dan nog worden er fouten gemaakt met een standaard keuzelijst. Nieuwbouw prijzen zijn er alvast op gebaseerd dat ze nog drie keer moeten komen om het te herstellenJoeri schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:00:
Mijn ervaring is helaas precies hetzelfde. Maar dit is om fouten en faalkosten te voorkomen. Als iedereen in het project van deze "kleine aanpassingen" wilt doorvoeren dan lopen de kosten, risico's en planning verder uit. Bij mij waren ze niet gevoelig voor meerwerk voor specifieke wensen die niet in de koopersoptie keuzelijst stonden.