• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:04
Ja herkenbaar, al was het hier nog gespecificeerd met een summiere optielijst. Los van wat je kiest, de meubels kunnen een hoop met de ruimte doen. Hopelijk vallen de prijzen een beetje mee of kan je achteraf nog wat zaken aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door SL65 op 23-10-2025 16:15 ]

• BooYooToo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:36
LikeABawzs schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:29:
Graag zou ik ook wat opheldering vragen van mensen met meer ervaring.

Wij hebben een nieuwbouw optie(Nog aantal dagen om definitief toe te zeggen)

Rijtjeswoning +-130m2.
Er zitten een standaard keuken en sanitair in.

Stelpost voor de keuken is +-5000 euro.
Voor het sanitair is geen stelpost.

Is dit gunstig voor ons? Of gaat meerwerk/compleet andere badkamer ons dan veel meer kosten tegenover de standaard badkamer. (zeg dus gauw richting de 20k)

Bij de keuken is het zoals ik het begrijp mogelijk om deze aan te laten passen bij de aangesloten keukenboer, of mocht je het ergens anders doen krijg je de +-5k terug.(maar dan betaal je wel een soort boete bovenop de kosten om leidingwerk aan te passen)

Maar hoe zit dit dan bij het sanitair zonder stelpost?
Bij ons konden we de badkamer wel casco laten opleveren, maar je kreeg geen geld terug. Dit was ook geen standaard optie. Wel moest je dan tekenen dat ze vrijgesteld waren van hun verplichting om waterdicht (geen idee wat de juiste term was) op te leveren en je had dus ook geen garantie daarop.

Wij hebben sanitair en tegels via de voorkeur leverancier van de ontwikkelaar gekozen. Uw huis uw wensen voor sanitair en BMN tegels voor de tegels. De tegels worden dan ook gelegd door een andere partij.

Kosten voor sanitair en tegels waren ongeveer gelijk met een andere aannemer. Grote verschil is dat je nu vastzit aan zogenaamde A-merken, met dus A-merk prijzen. Je kan het niet vergelijken met het goedkoopste van de sanidump qua prijs, wat betreft kwaliteit heb ik geen idee.

De keuken hebben wij ook gedaan via de voorkeur leverancier. Daar was apparatuur toevallig best goedkoop, maar uiteindelijk kwamen we - inclusief 6K "terug van de standaard keuken" - uit op 21K. Dit hangt natuurlijk allemaal af van hoe je alles indeelt en of je een grote keuken neemt of niet. De kosten voor verplaatsen leidingen etc werden foor de projectontwikkelaar geoffreerd. Dat kosten ons ook nog eens 2K (bovenop de 21K)

Andere mensen waren niet zo blij met het feit dat de tegel leverancier niet heel veel keus had. Ook was het heel vervelend dat prijzen van de tegels niet meteen berekend konden worden in de showroom, want dat werd door de tegelzetter gedaan.

Nu we door het proces heen zijn (onze sluitingsdatum voor tegels is begin november), ben ik toch wel blij zo. Straks is alles klaar bij de oplevering (in theorie kan de keuken ook nog voor de oplevering geplaatst worden).

Edit:
En we hoeven ons niet druk te maken over inmeten en afspraken maken op de kijk dagen.

[ Voor 1% gewijzigd door BooYooToo op 23-10-2025 17:11 . Reden: kleine toevoeging ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:22
LikeABawzs schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

De plaatsing van de standaard dingen is prima. Alleen is het maar een kort stuk en maar aan 1 kant.
Een U keuken zal niet gaan vanwege raam dat tot de grond loopt.
Dus willen wel tegen de andere muur nog een kastenwand met misschien oven oid erin. (Standaard L vormige woning)

[Afbeelding]

Klopt, VON is net boven de 400.
En de standaard badkamer is niet onze wens nee. We zullen dus zeker gaan kijken om meteen meerwerk ervan te maken of ergens anders te gaan shoppen.

En inderdaad, Stelpost komt retour als je de standaard keuken niet afneemt. Bij badkamer is dit dus niet het geval. Maar vraag me dus af of dit erg nadelig is.

We hebben gelukkig een redelijk potje in de hypotheek erbij voor meerwerk. Hiervan willen we wel ook meteen de 2,4m uitbouw laten doen.
Wij hebben ook drie meter en toch gekozen voor een eiland. Wel een iets smaller eiland maar na 3 jaar geen gemis van werkruimte.

Eiland van 250 cm bij een 100cm diep.
Beide weerszijde 100cm loopruimte.

Aan de wand nog wel een hoge kastenwand van 360 breed. Met nis van 120x60.

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-11 18:41
LikeABawzs schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:08:
[...]

Voor de aanbouw en andere standaard meerwerk opties zoals stopcontact/extra groep/loze leidinge etc is er een optielijst. Hiervan heb ik al wat dingen in een lijstje gezet zoals
2400mm Aanbouw
Trapkast
Extra kamer op zolder + dakraam hierin
Buitenkraan

Voor de badkamer en keuken is er nog geen optie optie lijst.
Wel een brochure met het standaard sanitair en dat meerwerk in overleg gaat op offerte na kiezen van tegels etc in de showroom en de standaard keuken brochure en hierbij een vermelding over dat je in gesprek gaat met de aangesloten keukenboer.

Er staan dus geen prijzen of indicaties voor mooiere tegels of sanitair. Vandaar dat het dus gissen is en hopen dat ze je niet volledig uit willen kleden. (al douche ik meestal wel zonder kleren)

Dus wat Runner al aangeeft. Het zal waarschijnlijk tegels worden naar meer onze smaak en andere kraan en bijvoorbeeld regendouche en wandje oid. Bad hebben we al uitgesloten.
En dan uiteraard een badmeubel en mooiere spiegel. Al is dat misschien zo'n ding dat je het standaard wastafeltje weglaat en zelf een ander badmeubel (laat) plaatsen.

Droombadkamer vermoed ik ook niet dat het zal worden. Daarvoor is mn smaak ook wel iets te duur :+ Maar het is al gauw een stuk beter dan onze huidige sociale huur zonder vloerverwarming 8)7
Bij mijn project was alles de bruto prijzen. In mijn geval voor; goedkoopste regendouche, douchewand (zit er standaard niet in), grotere wastafel (zonder meubel), goot met ingelegde tegel ipv gaatjes, elektra voorbereiding voor toekomstige douchewc: 5300 euro ex. tegelwerk want die offerte moet ik nog krijgen. Best aan de prijs dus.

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-11 18:41
LikeABawzs schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

De plaatsing van de standaard dingen is prima. Alleen is het maar een kort stuk en maar aan 1 kant.
Een U keuken zal niet gaan vanwege raam dat tot de grond loopt.
Dus willen wel tegen de andere muur nog een kastenwand met misschien oven oid erin. (Standaard L vormige woning)

[Afbeelding]

Klopt, VON is net boven de 400.
En de standaard badkamer is niet onze wens nee. We zullen dus zeker gaan kijken om meteen meerwerk ervan te maken of ergens anders te gaan shoppen.

En inderdaad, Stelpost komt retour als je de standaard keuken niet afneemt. Bij badkamer is dit dus niet het geval. Maar vraag me dus af of dit erg nadelig is.

We hebben gelukkig een redelijk potje in de hypotheek erbij voor meerwerk. Hiervan willen we wel ook meteen de 2,4m uitbouw laten doen.
Kun je het onderste deel van het raam niet dicht laten zetten? Bij mijn project was dat een standaard optie. Je kunt altijd vragen of het kan, al mijn custom opties zijn goedgekeurd (tegen uit de duim gezogen meerprijzen :P)

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-11 20:14
Alvast iedereen bedankt voor de reacties, geeft al een stuk beter beeld O+
Source90 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:22:
[...]

Wij hebben ook drie meter en toch gekozen voor een eiland. Wel een iets smaller eiland maar na 3 jaar geen gemis van werkruimte.

Eiland van 250 cm bij een 100cm diep.
Beide weerszijde 100cm loopruimte.

Aan de wand nog wel een hoge kastenwand van 360 breed. Met nis van 120x60.
Heb je hier toevallig een plattegrond/schets oid van? Ben wel benieuwd hoe dat er dan uitziet en of dat iets voor ons is.
BooYooToo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Bij ons konden we de badkamer wel casco laten opleveren, maar je kreeg geen geld terug. Dit was ook geen standaard optie. Wel moest je dan tekenen dat ze vrijgesteld waren van hun verplichting om waterdicht (geen idee wat de juiste term was) op te leveren en je had dus ook geen garantie daarop.

Kosten voor sanitair en tegels waren ongeveer gelijk met een andere aannemer. Grote verschil is dat je nu vastzit aan zogenaamde A-merken, met dus A-merk prijzen. Je kan het niet vergelijken met het goedkoopste van de sanidump qua prijs, wat betreft kwaliteit heb ik geen idee.

De keuken hebben wij ook gedaan via de voorkeur leverancier. Daar was apparatuur toevallig best goedkoop, maar uiteindelijk kwamen we - inclusief 6K "terug van de standaard keuken" - uit op 21K. Dit hangt natuurlijk allemaal af van hoe je alles indeelt en of je een grote keuken neemt of niet. De kosten voor verplaatsen leidingen etc werden foor de projectontwikkelaar geoffreerd. Dat kosten ons ook nog eens 2K (bovenop de 21K)

Andere mensen waren niet zo blij met het feit dat de tegel leverancier niet heel veel keus had. Ook was het heel vervelend dat prijzen van de tegels niet meteen berekend konden worden in de showroom, want dat werd door de tegelzetter gedaan.

Nu we door het proces heen zijn (onze sluitingsdatum voor tegels is begin november), ben ik toch wel blij zo. Straks is alles klaar bij de oplevering (in theorie kan de keuken ook nog voor de oplevering geplaatst worden).

Edit:
En we hoeven ons niet druk te maken over inmeten en afspraken maken op de kijk dagen.
Ja voor sommige dingen ben ik dus ook een beetje bang. Maar daar kom je toch allemaal pas achter nadat je al in de molen zit. Daar kun je je denk ik nooit volledig op voorbereiden. Helaas hebben we allen niet zomaar de luxe om het 100 projecten te kiezen en is ingeloot worden al heel wat.

21k is wel veel. Gelukkig is er met keuken wel mogelijk om rond te shoppen.
KaleKabel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

Bij mijn project was alles de bruto prijzen. In mijn geval voor; goedkoopste regendouche, douchewand (zit er standaard niet in), grotere wastafel (zonder meubel), goot met ingelegde tegel ipv gaatjes, elektra voorbereiding voor toekomstige douchewc: 5300 euro ex. tegelwerk want die offerte moet ik nog krijgen. Best aan de prijs dus.
ja ik reken ook wel op zeker 5-10k extra voor de badkamer.
KaleKabel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Kun je het onderste deel van het raam niet dicht laten zetten? Bij mijn project was dat een standaard optie. Je kunt altijd vragen of het kan, al mijn custom opties zijn goedgekeurd (tegen uit de duim gezogen meerprijzen :P)
Oh geen idee. Dat zal ook iets doen met het aanzicht van de voorkant van de woning? Dus daar zullen ook regels aan zitten volgens mij. Zal het navragen bij de keukenboer/aannemer als we daar gesprekken krijgen.

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

• Source90
LikeABawzs schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:19:
Alvast iedereen bedankt voor de reacties, geeft al een stuk beter beeld O+

[...]

Heb je hier toevallig een plattegrond/schets oid van? Ben wel benieuwd hoe dat er dan uitziet en of dat iets voor ons is.
Momenteel op vakantie, heb nog wel deze oudere (oplevering keuken, 2022) foto's voor een beetje "beeld".
Zag in de factuur dat het eiland 110 breed is,

60-60-60-60 [30 diep]
----------------- [10 diep tussenruimte]
30-90-60-60 [60 diep]

Blad is daarmee 250x110 (inclusief zijwangen).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Inmiddels wat aanpassingen gedaan;
- Koof om hoge kastenwand gemaakt zodat deze "in de muur" zit.
-- In de koof 3 klepkasten gemaakt van elk 120x30 cm voor weinig gebruikt spul.
- Lamp boven aanrecht vervangen voor een Novy Pendant

Aanrecht proberen wij altijd leeg te houden, daarmee 60x60 (boven vaatwasser) en 250x40 aan werkruimte waar *wij* goed mee uit de voeten kunnen. In de nis staan de keukenmachine en koffieapparaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 24-10-2025 00:11 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:08:
[...]

Momenteel op vakantie, heb nog wel deze oudere (oplevering keuken, 2022) foto's voor een beetje "beeld".
Zag in de factuur dat het eiland 110 breed is,

60-60-60-60 [30 diep]
----------------- [10 diep tussenruimte]
30-90-60-60 [60 diep]

Blad is daarmee 250x110 (inclusief zijwangen).

***members only***

Inmiddels wat aanpassingen gedaan;
- Koof om hoge kastenwand gemaakt zodat deze "in de muur" zit.
-- In de koof 3 klepkasten gemaakt van elk 120x30 cm voor weinig gebruikt spul.
- Lamp boven aanrecht vervangen voor een Novy Pendant

Aanrecht proberen wij altijd leeg te houden, daarmee 60x60 (boven vaatwasser) en 250x40 aan werkruimte waar *wij* goed mee uit de voeten kunnen. In de nis staan de keukenmachine en koffieapparaat.
Hoe wil je dat op de plattegrond van @LikeABawzs inpassen? Die mist een volledige muur :P

Je hebt waarschijnlijk een tweekapper of een hoekwoning met een keuken over de volledige breedte van de voor of achterkant.

Een paralel keuken is in zijn ruimte heel efficiënt, was bij jullie waarschijnlijk lastiger vanwege ramen aan de voor of achterkant

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

LikeABawzs schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:19:
ja ik reken ook wel op zeker 5-10k extra voor de badkamer.
Ter referentie, wij zijn zo’n 15k extra kwijt voor upgrade van de badkamer en toilet.

We hebben niet gek gedaan, indeling is niet veranderd alleen een extra muurtje voor de regendouche. Verder ander sanitair, andere (grotere) tegels, dubbele wastafel met meubel, spiegelkast, badkamerkast en een andere radiator in de badkamer.

• Source90
nooberke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Hoe wil je dat op de plattegrond van @LikeABawzs inpassen? Die mist een volledige muur :P

Je hebt waarschijnlijk een tweekapper of een hoekwoning met een keuken over de volledige breedte van de voor of achterkant.

Een paralel keuken is in zijn ruimte heel efficiënt, was bij jullie waarschijnlijk lastiger vanwege ramen aan de voor of achterkant
Ik zeg ook niet dat het moet of efficiënter is, enkel dat het kan als er echt een wens is dat er een eiland moet en zal komen :)
Denk ook dat parallel beter past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22KAMAaM8UIgIMyP6VblHviY5Sw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKcMsYKnHMX6ASe5WHkbaPmZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Eventueel nog een parallel met schiereiland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk93v3Ndd_3cJr80LUl14CcMHk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJgZKv1CiYu8nM4na9ghBJCd.jpg?f=fotoalbum_tile
.

Inderdaad 2^1 hier.
Wij hadden achteraf beter een L keuken met schiereiland kunnen nemen, mevrouw wilde echt een eiland. Maar ach, zij haar zin bij de keuken, ik bij de tuin/buitenkeuken :) wij hebben over 4 meter breedte ramen tot de grond én ramen aan de korte zijde. De architect hoefde hier duidelijk geen keuken voor te bedenken, was bijna geen doen door alle ramen.

Altijd/ook weer achteraf; had liever nog de keuken en woonkamer omgeruild. Kon niet volgens de verkoopbegeleider. Om er na oplevering achter te komen dat twee huizen verder de kamers wel omgewisseld zijn.. -O-
Members only:

[ Voor 66% gewijzigd door Source90 op 24-10-2025 12:30 ]

• LikeABawzs
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Ter referentie, wij zijn zo’n 15k extra kwijt voor upgrade van de badkamer en toilet.

We hebben niet gek gedaan, indeling is niet veranderd alleen een extra muurtje voor de regendouche. Verder ander sanitair, andere (grotere) tegels, dubbele wastafel met meubel, spiegelkast, badkamerkast en een andere radiator in de badkamer.
Au...Duimpje omlaag 8)7
Source90 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Ik zeg ook niet dat het moet of efficiënter is, enkel dat het kan als er echt een wens is dat er een eiland moet en zal komen :)
Denk ook dat parallel beter past.
[Afbeelding]
Eventueel nog een parallel met schiereiland.
[Afbeelding]
.

Inderdaad 2^1 hier.
Wij hadden achteraf beter een L keuken met schiereiland kunnen nemen, mevrouw wilde echt een eiland. Maar ach, zij haar zin bij de keuken, ik bij de tuin/buitenkeuken :) wij hebben over 4 meter breedte ramen tot de grond én ramen aan de korte zijde. De architect hoefde hier duidelijk geen keuken voor te bedenken, was bijna geen doen door alle ramen.

Altijd/ook weer achteraf; had liever nog de keuken en woonkamer omgeruild. Kon niet volgens de verkoopbegeleider. Om er na oplevering achter te komen dat twee huizen verder de kamers wel omgewisseld zijn.. -O-

***members only***
Ja zo te zien zal paralel wel de beste optie worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbpT9DOC9aXdl9cPN1r0VONBjVk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xxtqbmJhFOdsUh6Zzvq42Nhn.png?f=user_large
Of een barretje zoals dit

Andere vraag.

7% rente over de grond vanaf 31-12.

Eigenlijk dus gunstigste om zo snel mogelijk de grond te tekenen bij de notaris en hypotheek te betalen ipv 7% rente aftikken bij de Notaris.
Volgens mij is gepland om rond maart te grond te tekenen. Anderen die echt pas laat in het jaar oid hadden?

[ Voor 4% gewijzigd door LikeABawzs op 24-10-2025 15:23 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:42
LikeABawzs schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Au...Duimpje omlaag 8)7

[...]

Ja zo te zien zal paralel wel de beste optie worden.

[Afbeelding]
Of een barretje zoals dit

Andere vraag.

Eigenlijk dus gunstigste om zo snel mogelijk de grond te tekenen bij de notaris en hypotheek te betalen ipv 7% rente aftikken bij de Notaris.
Volgens mij is gepland om rond maart te grond te tekenen. Anderen die echt pas laat in het jaar oid hadden?
Houd rekening met hoge woz belasting als je voor 31 dec tekent voor de grond.

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:09
Denk er om dat die 7% rente (zeer waarschijnlijk) exclusief BTW is.

• LikeABawzs
Draakje5 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Houd rekening met hoge woz belasting als je voor 31 dec tekent voor de grond.
Zal sowieso pas begin 2026 worden.
Betaal je anders over heel 2025 WOZ belasting? Peildatum zal toch 1 jan 2025 geweest zijn?
Kroonkurk schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:06:
Denk er om dat die 7% rente (zeer waarschijnlijk) exclusief BTW is.
Klopt, is inderdaad excl 21% btw.

Vandaar dat ik hoop dat we zo snel mogelijk na 1-1-2026 de grond kunnen kopen bij de notaris. Gezien je dan hypotheek rente/aflossing betaalt en geen bedrag uit eigen zak aan de notaris a 7%.

• Draakje5
LikeABawzs schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Zal sowieso pas begin 2026 worden.
Betaal je anders over heel 2025 WOZ belasting? Peildatum zal toch 1 jan 2025 geweest zijn?
[...]

Klopt, is inderdaad excl 21% btw.

Vandaar dat ik hoop dat we zo snel mogelijk na 1-1-2026 de grond kunnen kopen bij de notaris. Gezien je dan hypotheek rente/aflossing betaalt en geen bedrag uit eigen zak aan de notaris a 7%.
Wie op 01 jan 2026 eigenaar is betaald de woz over het jaar daarvoor,met peildatum 1 jan 2025. Bouwgrond (zonder bebouwing) kan in sommige gemeenten nog eens extra zwaar belast worden.

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:53
Draakje5 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:51:
[...]

Wie op 01 jan 2026 eigenaar is betaald de woz over het jaar daarvoor,met peildatum 1 jan 2025. Bouwgrond (zonder bebouwing) kan in sommige gemeenten nog eens extra zwaar belast worden.
Wij spreken helaas uit ervaring, 30/12 overdacht heeft ons veeeel geld gekost 😅

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-11 17:50
suzanhe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

Wij spreken helaas uit ervaring, 30/12 overdacht heeft ons veeeel geld gekost 😅
Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Wij krijgen de grond begin december op naam namelijk 😅

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Source90 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Altijd/ook weer achteraf; had liever nog de keuken en woonkamer omgeruild. Kon niet volgens de verkoopbegeleider. Om er na oplevering achter te komen dat twee huizen verder de kamers wel omgewisseld zijn. -O-
Dat hadden wij ook. Twee keer gevraagd en het was niet mogelijk, maar verder op exact een zelfde huis kon het wel. Ook aansluitingen aanpassen voor casco wilden ze niet aan meewerken. De buren waarbij het wel kon hadden de verkopersbegeleiding overtuigd omdat ze hadden gezegd een stuk meer te spenderen als het mogelijk zou zijn... :X

Mijn ervaring met ze is zeer slecht tegenover de service die specialistische bedrijven verlenen. Het gaat ze volgens mij vooral om de makkelijke keuzes waar ze veel commissie aan verdienen zonder al te veel werk, standaard hokjes aanvinken. Wij hebben echt een flink duur huis en bij elke aanpassing die niet standaard was zat de begeleider te zuchten. 8)7 Dat was ook geen klein bedrijfje maar de grootste in Nederland.

Grappigste was nog wel dat ze ons een basis pvc vloer en renovlies wilden aanbieden voor meer dan €50K. We hebben massief eiken parket in het hele huis en alles laten stuccen voor een stuk minder. Voor mij neigt de hele kopersbegeleiding meer naar oplichting. Maar je ontkomt er niet aan voor aansluitingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fox op 24-10-2025 20:01 ]

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:01
Bij onze bouwer zeiden ze dat als het niet binnen de standaard van het project past, je beter zelf een woning kon laten bouwen dan moet je geen projectwoning doen.

Een van de bewoners wilde ook aanpassingen die de bouwer niet wilde, heeft hij uiteindelijk na de oplevering gedaan.

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:53
Wollie91 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Wij krijgen de grond begin december op naam namelijk 😅
Wij moesten aanslag OZB betalen over WOZ per jaar ervoor. Onze gemeente rekende hoger tarief voor grond die niet bebouwd was (paal in de grond was voldoende geweest) en dat was t niet per 1-1 dus was voor ons 1.200 euro. Mensen in ons project met overdacht 2-1 0
Euro te betalen.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:07
suzanhe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Wij moesten aanslag OZB betalen over WOZ per jaar ervoor. Onze gemeente rekende hoger tarief voor grond die niet bebouwd was (paal in de grond was voldoende geweest) en dat was t niet per 1-1 dus was voor ons 1.200 euro. Mensen in ons project met overdacht 2-1 0
Euro te betalen.
Herkenbaar hier hetzelfde verhaal. Bezwaar gemaakt omdat de eerste paal van het project op 17-12 in de grond ging. Helaas... de gemeente haalde de hei-rapporten erbij en de eerste paal voor onze woning was op 11-1 de grond in gegaan. Dus we mochten het tarief voor onbebouwde grond betalen. :-(

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:22
jvdmeer schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 01:08:
[...]

Herkenbaar hier hetzelfde verhaal. Bezwaar gemaakt omdat de eerste paal van het project op 17-12 in de grond ging. Helaas... de gemeente haalde de hei-rapporten erbij en de eerste paal voor onze woning was op 11-1 de grond in gegaan. Dus we mochten het tarief voor onbebouwde grond betalen. :-(
Blijft belachelijk omdat de aannemingsovereenkomst eigenlijk altijd gekoppeld is aan de koopovereenkomst bij dit soort projecten. Er is dus geen mogelijkheid dat je enkel de grond behoud ter investering oid. De daadwerkelijke start van de bouw is eigenlijk niet zo relevant als er een getekende commitment ligt dat er binnen x aantal werkbare dagen een huis staat. Zou een rechter hier niet iets van kunnen vinden "in de geest van de wet".

• sedad
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:31
Beste Tweakers,

Afgelopen woensdag hebben wij de sleutels ontvangen van ons nieuwbouwhuis. Wij hebben ventilatie type D en de WTW-unit is een Itho HRU-400. Nu stond er in de technische omschrijving het volgende: De woning is voorzien van een automatisch CO2 gestuurd mechanisch gebalanceerd ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Nu zat ik gisteren met de Spider thermostaat van Itho te spelen en kon alleen daar de vloerverwarming instellen en helemaal niks met ventilatie. Ik heb een draadloze afstandsbediening voor in de woonkamer en eentje in de badkamer waarbij ik handmatig de afzuiging hoger kan instellen maar geen auto stand of iets dergelijks. Nergens staan CO2- sensoren gehangen. Klopt mijn aanname dat ze gewoon niet voldoen aan de technische omschrijving? Ik heb rechtsbijstand en de 5% regeling bij de notaris nog, kan ik hier wat mee?

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-11 19:51

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

sedad schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:03:
Beste Tweakers,

Afgelopen woensdag hebben wij de sleutels ontvangen van ons nieuwbouwhuis. Wij hebben ventilatie type D en de WTW-unit is een Itho HRU-400. Nu stond er in de technische omschrijving het volgende: De woning is voorzien van een automatisch CO2 gestuurd mechanisch gebalanceerd ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Nu zat ik gisteren met de Spider thermostaat van Itho te spelen en kon alleen daar de vloerverwarming instellen en helemaal niks met ventilatie. Ik heb een draadloze afstandsbediening voor in de woonkamer en eentje in de badkamer waarbij ik handmatig de afzuiging hoger kan instellen maar geen auto stand of iets dergelijks. Nergens staan CO2- sensoren gehangen. Klopt mijn aanname dat ze gewoon niet voldoen aan de technische omschrijving? Ik heb rechtsbijstand en de 5% regeling bij de notaris nog, kan ik hier wat mee?
Bij ons zijn er 2 van deze opgehangen, in de woonkamer en in de ouderslaapkamer.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Draakje5
Wellicht zit er een co2 sensor in de wtw buis?
Ik zou de aannemer vragen waar de co2 sensor is geplaatst. Normaal slaapkamer en woonkamer.

• sedad
Draakje5 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:20:
Ik zou de aannemer vragen waar de co2 sensor is geplaatst. Normaal slaapkamer en woonkamer.
Ik wist niet dat in de buis plaatsen een mogelijkheid was, ik ga dat eerst even vragen. Bedankt!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 19:33
Je kan je spider koppelen aan de hru. Even googlen dan krijg je stand 1/2/3 en een auto.

Batterij uit de spider, batterij erin, ventilatieknopke aanklikken tegelijk met het connectie icoontje op de hru uit mijn hoofd.

• dutchmilan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-11 20:13
Fedde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:07:
Je kan je spider koppelen aan de hru. Even googlen dan krijg je stand 1/2/3 en een auto.
Mijn ervaring daarmee is dat de batterij van de Spider heel snel leeg is. Iemand dezelfde ervaring?

• sedad
Draakje5 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:20:
Ik krijg dit als reactie.

Bedankt voor uw vraag; we hebben deze doorgestuurd naar Giesbers.
Het klopt wat u aangeeft, het is een co2 gestuurde installatie; echter de sensoren zitten ín het systeem
Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, we zullen de melding sluiten.
Met vriendelijke groet,

Ik denk dat ze er zelf vrij weinig van snappen.

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:44
Ik ben weer een stap verder in de trappen'zoekactie'.
De keuze voor eiken is al wel duidelijk vwb. trap/treden.

Via de aannemer krijgen we hierbij 2 opties:
1. Volledig eiken uitvoeren incl. leuning/ballustrade/hekwerk. Totale kosten (incl. dicht maken) hiervoor zijn ongeveer 16kEUR.
2. Traptreden en leuning eiken uitvoeren (incl. benodigde andere zaken). Totale kosten hiervoor zijn ongeveer 12kEUR.

Nu gaf de trappenmaker aan dat vwb. het tegengaan van kraken tussen optie 1 en 2 weinig verschil zit. Gek genoeg ben ik daar niet helemaal van overtuigt, iemand die daar ervaring mee heeft?
Daarnaast staat het mij tegen dat we via de aannemer alleen voor blank gelakt eiken kunnen kiezen met als resultaat dat de trap vrij geel eruit komt en we dit niet willen.

Dan hebben we een aantal alternatieven:
- Eiken trappen via een andere trappenmaker zal +/- 13-14kEUR worden (prijsindicatie ontvangen van 12.2kEUR voor 2 trappen excl. verwijderen oude trap).
- Stalen trap (bijv. middenboom) zal +/- 20-22kEUR worden incl. leuning/hekwerk etc.
- Volledig Eiken bloktrap (56mm) zal 27kEUR zijn

Wat zouden jullie hier nou in kiezen en waarom? Vwb. kraken lijkt me een stalen trap de beste keuze, is dat juist?

Ik was ook benieuwd voor de mensen die hun trap naderhand hebben laten vervangen hoe groot de 'schade' was ná verwijderen (@jvdmeer aan bijv. muren etc?

• Bezemveger
  • Laatst online: 09:20
Wollie91 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Bij ons wilde de ontwikkelaar per se 31/12 de overdracht van de grond doen. Wij hadden geen idee waarom, maar eind januari opeens wel ;) WOZ aanslag van 100% woningwaarde terwijl we alleen de grond hadden, waar niks op was gebouwd. Meteen bezwaar gemaakt en uiteindelijk met 2/3 verlaagd, maar je moet wel even snel schakelen. Misschien willen ontwikkelaars zelf wel van de grond of omdat ze anders zelf die belasting moeten ophoesten.

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
sedad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Ik krijg dit als reactie.

Bedankt voor uw vraag; we hebben deze doorgestuurd naar Giesbers.
Het klopt wat u aangeeft, het is een co2 gestuurde installatie; echter de sensoren zitten ín het systeem
Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, we zullen de melding sluiten.
Met vriendelijke groet,

Ik denk dat ze er zelf vrij weinig van snappen.
Het lijkt me dat ze gewoon zoiets bedoelen met meting in de box zelf? Ik weet niet hoe dat met het Itho systeem werkt maar de ventilatie draait altijd op een bepaalde stand dus kan de meting altijd in de box zelf plaatsvinden.
https://www.duco.eu/nl/pr...oxsensoren-ducobox-silent

• sedad
bassiez1987 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Het lijkt me dat ze gewoon zoiets bedoelen met meting in de box zelf? Ik weet niet hoe dat met het Itho systeem werkt maar de ventilatie draait altijd op een bepaalde stand dus kan de meting altijd in de box zelf plaatsvinden.
https://www.duco.eu/nl/pr...oxsensoren-ducobox-silent
Ja alleen, heeft Itho niet zo iets. Ik ga er nog even achteraan, dank voor het meedenken.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:01
Sincere1983 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:33:

Wat zouden jullie hier nou in kiezen en waarom?
Wat ik zou kiezen? Helemaal niks. Ik vind het een berg geld voor een trap en dat heb ik er niet voor over. Of moest ik uit een van de voorstellen kiezen? :P

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
sedad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

Ja alleen, heeft Itho niet zo iets. Ik ga er nog even achteraan, dank voor het meedenken.
Mijn Nilan heeft ook een CO2 sensor in de unit. In de praktijk werkt dat niet want in je slaapkamer kun je een hoge CO2 concentratie hebben, terwijl als je meet in de totale afgezogen lucht de CO2 concentratie laag is.
Ik heb daarom een regeling gemaakt die van Homey en de modbus het debiet van de ventilatie regels. Idem voor de relatieve vochtigheid.

• Cheezborger
  • Laatst online: 22:30
Sincere1983 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:33:
Wat zouden jullie hier nou in kiezen en waarom? Vwb. kraken lijkt me een stalen trap de beste keuze, is dat juist?
Mij betreft veel geld. Maar goed, als het voor jou belangrijk is en je hebt het geld liggen...

Even ter illustratie, trap dichtmaken kan elke simpele timmerman voor je doen. Is echt niet spannend. Ik heb het op de dag van oplevering laten doen voor € 450 incl. BTW en hij was na 2,5 uur klaar.

Wij laten onze beide trappen bekleden met PVC van mFlor en strips. We zijn € 2750 kwijt, doen het cash.

• IAMsterdam
  • Laatst online: 11-11 16:03
LikeABawzs schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:19:
Andere vraag.

Wat bedoel je met "gepland in maart de grond te tekenen"? Dat staat namelijk haaks op het eerder naar de notaris gaan.

Ik werk bij een grote ontwikkelaar. In onze koopovereenkomsten staat een eerst mogelijke rentedatum, bijvoorbeeld 31-12. De definitieve datum wordt bij ons echter pas vastgesteld als aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Stel dat dat pas in februari is dan krijg je ook een nieuwe rentedatum die je in staat stelt zonder rente naar de notaris te gaan.
Ik wil aanraden je contract dus nog even goed door te lezen. Je mag me ook altijd een PB sturen met het project, dan kan ik checken of het een project van ons is.

• IAMsterdam
  • Laatst online: 11-11 16:03
Bezemveger schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Bij ons wilde de ontwikkelaar per se 31/12 de overdracht van de grond doen. Wij hadden geen idee waarom, maar eind januari opeens wel ;) WOZ aanslag van 100% woningwaarde terwijl we alleen de grond hadden, waar niks op was gebouwd. Meteen bezwaar gemaakt en uiteindelijk met 2/3 verlaagd, maar je moet wel even snel schakelen. Misschien willen ontwikkelaars zelf wel van de grond of omdat ze anders zelf die belasting moeten ophoesten.
Als medewerker van een ontwikkelaar. Uiteindelijk krijgen wij pas betaald als je naar de notaris gaat en kunnen wij het jaar afsluiten als het voor 1 januari is overgedragen. Voor de boekhouding zit er dus soms inderdaad druk op om het nog binnen het jaar af te ronden

• Draakje5
Er is wel al veel over geschreven maar toch.
Ik wil de trap delen gaan verfen. Niet de trap treden zelf, deze worden gestoffeerd. Ook de koof langs de trap wordt meegenomen.

Kozijnen zijn standaard.. ral 9010.

Velen van jullie hebben 9016 gebruikt. Wat adviseren jullie als je kozijnen binnen 9010 zijn. Is 9016 voor de trap een verademing of is 9010 wit genoeg?
Members only:

[ Voor 40% gewijzigd door Draakje5 op 30-10-2025 18:01 ]

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-11 22:12
Draakje5 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:00:
Ik wil de trap delen gaan verfen. Niet de trap treden zelf, deze worden gestoffeerd. Ook de koof langs de trap wordt meegenomen.

Velen van jullie hebben 9016 gebruikt. Wat adviseren jullie als je kozijnen binnen 9010 zijn. Is 9016 voor de trap een verademing of is 9010 wit genoeg?

***members only***
Als de binnenkozijnen RAL 9010 zijn, dan zou ik zonder twijfelen de trap ook RAL 9010 schilderen. Ga je de trap toch RAL 9016 schilderen, dan zul je merken dat de binnenkozijnen lichtelijk geel zullen zijn en de trap spierwit. In het eerste geval lijkt het beide gewoon wit, maar het is een persoonlijke keuze die alleen jij kan maken.

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:39
@Draakje5 Ik ben het wel met kaassouflé eens.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-11 15:34
Precies. Als je het wilt testen koop je bij de bouwmarkt even twee samples in 9010 en 9016 en schilder je twee plankjes in die kleuren. Dan leg je ze naast elkaar in het licht en dan zie je vanzelf het effect dat 9010 geel lijkt naast 9016.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• LikeABawzs
IAMsterdam schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Wat bedoel je met "gepland in maart de grond te tekenen"? Dat staat namelijk haaks op het eerder naar de notaris gaan.

Ik werk bij een grote ontwikkelaar. In onze koopovereenkomsten staat een eerst mogelijke rentedatum, bijvoorbeeld 31-12. De definitieve datum wordt bij ons echter pas vastgesteld als aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Stel dat dat pas in februari is dan krijg je ook een nieuwe rentedatum die je in staat stelt zonder rente naar de notaris te gaan.
Ik wil aanraden je contract dus nog even goed door te lezen. Je mag me ook altijd een PB sturen met het project, dan kan ik checken of het een project van ons is.
Heb dit later nog met de makelaar besproken.
En over een opschuivende datum durf ik niets te zeggen. Zal dit nog eens nagaan. Het is uiteraard nog eerlijker om zsm naar de notaris te mogen zonder enige rente te betalen. Las elders op internet ook dat het is om te voorkomen dat mensen te lang wachten met naar de notaris gaan en de rente daarom zo hoog is.
Het werd wel begrepen dat ik na 1 januari liever zsm de grond op naam krijg ipv die rente te betalen.

We gaan maandag avond tekenen, dus zal het contract dit weekend nog eens doornemen en navraag doen over het verschuiven van de datum na opschortende voorwaarden.

Het is een project in het zuidoosten van het land (brabant)

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
Draakje5 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:00:

***members only***
Is jouw trap al kraakvrij? Mijn trap kraakt nog gigantisch.

BlaBlaBla

• Draakje5
Strider schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Is jouw trap al kraakvrij? Mijn trap kraakt nog gigantisch.
Nee hij kraakt overal. Maar heb ook niet echt de behoefte om alles vast te gaan schroeven met latjes.

Heb het vandaag overal gekit, wellicht dat dat wat gaat schelen.

• SL65
Draakje5 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Nee hij kraakt overal. Maar heb ook niet echt de behoefte om alles vast te gaan schroeven met latjes.

Heb het vandaag overal gekit, wellicht dat dat wat gaat schelen.
Dat maakte het hier al een stuk beter, voor de dichte trap dan. De open trap lijkt er minder profijt van te hebben.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-11 09:55
Ik heb een woning gekocht in een nieuwbouwproject. Oplevering van de woning is geschat op eind december a.s.

Nu de volgende vraag:
Ik zou graag electrisch / via stem bedienbare gordijnen willen. Heb al een offerte van een electrische gordijnrails inclusief plaatsing op eur 1260,-- (recht stuk, over een lengte van ca 4,5 meter) ontvangen. Inclusief bedrade motor. Het merk is mij niet bekend, maar wel dat deze met google te bedienen is. De gordijn(stof) zelf zit niet in deze prijs.
Vraag: is dit een "reëele prijs"?

Zijn er nog aspecten waar ik rekening mee dien te houden?
Zijn er nog

• Source90
pastafan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:08:
Ik heb een woning gekocht in een nieuwbouwproject. Oplevering van de woning is geschat op eind december a.s.

Nu de volgende vraag:
Ik zou graag electrisch / via stem bedienbare gordijnen willen. Heb al een offerte van een electrische gordijnrails inclusief plaatsing op eur 1260,-- (recht stuk, over een lengte van ca 4,5 meter) ontvangen. Inclusief bedrade motor. Het merk is mij niet bekend, maar wel dat deze met google te bedienen is. De gordijn(stof) zelf zit niet in deze prijs.

Zijn er nog
Wij hebben drie gordijnrails voor in totaal een lagere prijs, alleen geen montage erbij.
Hier gehaald.

Hebben 2x 297cm met Somfy bedrade motor en 1x Goelst (3x2 meter bocht) met bedrade motor.

De Goelst heb ik één keer ingesteld en gaat elke ochtend en avond automatisch op een ingestelde tijd open en dicht.

Somfy gaat via de Tahoma app en drukschakelaar (en kan je ook in HA of Homey integreren.)

• drusloos
  • Laatst online: 22:35
pastafan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:08:

Nu de volgende vraag:

Zijn er nog
Ik weet niet wat voor systemen je nog meer op het oog zou hebben, maar qua gordijnrails zijn Motionblinds goed. Dit merk werkt goed samen met Busch-Jaeger systemen, dus je zou een smarttouch scherm kunnen nemen van B&J, een deurbel daarbij nemen, en dan kan daar ook de gordijnrails van motionblinds op worden aangesloten, en bijvoorbeeld Hue lampen. Dan kan je met 1 druk op de knop je gordijnen sluiten en de verlichting uit doen, of juist sluiten en sfeerlicht aan enz.
Maar ook als los systeem is motionblinds prima. Qua prijs zat ik rond de €550 per rails voor 5.8m als ik het online bestel en zelf installeer.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 19:28
sedad schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:03:
Beste Tweakers,

Ik zou maar vast contact opnemen met een gerenommeerd advocatenkantoor……. Of je leest de gebruiksaanwijzing en belt hierna de aannemer.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-11 09:55
Source90 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:30:
[...]

Wij hebben drie gordijnrails voor in totaal een lagere prijs, alleen geen montage erbij.
Hier gehaald.

Hebben 2x 297cm met Somfy bedrade motor en 1x Goelst (3x2 meter bocht) met bedrade motor.

De Goelst heb ik één keer ingesteld en gaat elke ochtend en avond automatisch op een ingestelde tijd open en dicht.

Somfy gaat via de Tahoma app en drukschakelaar (en kan je ook in HA of Homey integreren.)
Dank voor je reactie, wel een paar vragen;

1. Heb je zelf de gordijnen aan de rails bevestigd? Zo ja hoe is dat gegaan?
2. Waar dien je op te letten bij het doorgeven van de maten voor de gordijnen (hoogte en breedte), als je zelf de (electrische) gordijnrails ophangt?

• Source90
pastafan schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:26:
[...]

Dank voor je reactie, wel een paar vragen;

1. Heb je zelf de gordijnen aan de rails bevestigd? Zo ja hoe is dat gegaan?
2. Waar dien je op te letten bij het doorgeven van de maten voor de gordijnen (hoogte en breedte), als je zelf de (electrische) gordijnrails ophangt?
Onze rails hebben runners (haakjes) waar ze simpelweg aangehangen worden. Bij de Goelst hebben wij Wave-runners en bij de Somfy standaard “silent” runners.

Wij hebben de gordijnen wel laten opmeten, mannetje van Veneta is langsgeweest en heeft alles opgemeten. In ieder geval opletten dat de gordijnen niet over de grond slepen en dat je wat stof extra hebt in de breedte, zodat het mooi sluit.

In het kort: rails zelf opgehangen, gordijnen laten opmeten.

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:51
Ik zit met een vraag over het opheffen van verschillen in het vloerpeil tussen twee woningen met garages ertussen, omdat we een gezamenlijk pad naar de achtertuin willen realiseren voor deze twee garages. We gaan hier ook met een hovenier over praten, maar denk dat andere Tweakers hier misschien ook wel tegenaan zijn gelopen al leverde een search op "vloerpeil" niet veel op.

De situatie:
- Wij: vrijstaande woning op de hoek met een garage/berging aan het huis vast.
- Buren: 2-onder-1-kap woning, ook met een garage/berging aan het huis vast.
- Afstand tussen de garages: +- 180cm, gelijk verdeeld over de twee percelen.
- Doel: Gezamenlijk pad realiseren, waardoor we makkelijker in onze achtertuin kunnen komen met bijvoorbeeld een fiets.

De mogelijke uitdaging is dat het vloerpeil tussen onze woningen niet helemaal gelijk is. Volgens de situatietekening is het vloerpeil van onze woning +1.32 en die van de buren +1.20, een verschil van 12cm dus. Hoe moeten we dit aanvliegen gegeven het verschil in vloerpeil? Kan dit misschien problemen geven met de afwatering?

Paar dingen waar ik over nagedacht heb:
1) De buren van onze buren (2-onder-1-kap) hebben ook een vloerpeil van +1.20 (en de buren van die buren een vloerpeil van +1.05). Moeten we hier nog iets mee?
2) Hoe wordt normaal gesproken dat vloerpeil bepaald / vanuit welk punt op het kavel wordt gemeten? Het lijkt mij niet dat op de erfgrens ons perceel opeens 12cm omhoogspringt maar dat in plaats daarvan het vloerpeil geleidelijk 12cm stijgt d.m.v. een natuurlijk talud.

Stel dat de 180cm tussen de garages wordt gebruikt om 12cm te stijgen, dan gaat het natuurlijk effectief om een kleine hellingshoek van zo'n 4 graden. Als we de afstand tussen onze voordeuren gebruiken (8 meter), dan is de hellingshoek nog geen graad.

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 10:44
Hey allemaal.

Ik zit even met twee onderdelen waar ik een beetje moeite mee heb met mijn nieuwbouw woning. Ik vraag mij af of anderen misschien tips hebben.

1. Schakelbaar wandcontactdoos.
Wij hebben onze keuken volledig verplaatst naar de andere kant. Hiervoor hebben wij ook installatietekeningen gemaakt bij een keukenboer. Hier is een wandcontactdoos (schakelbaar) toegevoegd. Op de tekeningen van de keuken installateur is de wandcontactdoos wel meegenomen maar waar de schakelaar exact zou komen niet. De projectontwikkelaar heeft deze kosten ook opgenomen in de opdrachtbevestiging waar beide partijen akkoord mee zijn gegaan.

Nu vlak voor de oplevering is ons opgevallen dat de schakelaar van de wandcontactdoos nergens in de keuken gevonden kon worden. De projectontwikkelaar biedt een oplossing: een losse schakelaar zonder bedrading die er niet hetzelfde uitziet of de dubbele wandcontactdoos die we al hadden in de keukentekeningen boven het aanrechtblad nog een schakelaar aan toevoegen. Beide opties vind ik niet acceptabel. Een losse schakelaar zal er niet hetzelfde uitzien (en is ook nog eens op batterij) en de dubbele wandcontactdoos zal vanuit esthetisch oogpunt niet gelijk zijn omdat er dan een driedubbele wandcontactdoos is en aan de linkerkant een dubbele.

De projectontwikkelaar is dit ook vergeten, maar zegt in berichtgeving aan ons dat de schakelaar nergens in de situatietekeningen van onze keukenboer aangegeven is. Mijn vraag is wat kan ik hiermee? Ligt dit bij de projectontwikkelaar en hadden ze dit aan ons moeten navragen? Of hadden wij dit anders uit moeten werken?

2. Plafondlichtpunten
Ik weet niet of jullie hier ervaring mee hebben maar een aantal plafondlichtpunten zijn niet centraal geplaatst. Wij hadden al begrepen dat het e.e.a. wel kan verschuiven, maar ik wist niet dat dit ook een halve meter kon zijn. Klopt dat?
In de WC bijvoorbeeld is een plafondlichtpunt bijna tegen de wand aan geplaatst, ver van het midden. Zie daarvoor onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUvb2GVTrXVI95YCqpKf7qAGOAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIbWVw3vpmuFUkKkKjEbLbbr.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast staat er een in de hal op de weg van de deur. Mijn vraag is mag dat ook?
Het rode is dus nu naar de gele markering verplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AxNyTrLpsf-jYLm25IhLhNc5PQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rbgyPi7aOICwNelfM1Ol5nme.png?f=user_large

Dit is hun reactie op ons verzoek om de plafondlichtpunten naar ongeveer het midden van iedere ruimte te verplaatsen:
De plafondlichtpunten in algemene zin staan niet gemaatvoerd op tekening. Locatie is afhankelijk van o.a. locatie van de kanalen in de vloerplaten, plaatnaden en verloop leidingwerk in de vloeren. Daardoor kunnen er soms afwijkingen ontstaan. Wij zullen hier verder geen acties in ondernemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Alenji op 05-11-2025 20:35 ]

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Alenji schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:20:

2. Plafondlichtpunten
Ik weet niet of jullie hier ervaring mee hebben maar een aantal plafondlichtpunten zijn niet centraal geplaatst. Wij hadden al begrepen dat het e.e.a. wel kan verschuiven, maar ik wist niet dat dit ook een halve meter kon zijn. Klopt dat?
In de WC bijvoorbeeld is een plafondlichtpunt bijna tegen de wand aan geplaatst, ver van het midden. Zie daarvoor onderstaande foto.
[Afbeelding]

Daarnaast staat er een in de hal op de weg van de deur. Mijn vraag is mag dat ook?
Het rode is dus nu naar de gele markering verplaatst.
[Afbeelding]

Dit is hun reactie op ons verzoek om de plafondlichtpunten naar ongeveer het midden van iedere ruimte te verplaatsen:

[...]
Die verschuiving zal vermoedelijk niet door een beetje leidingwerk zo ver uit de richting zitten, dat zal gewoon een fout zijn. Maar dat kunnen ze ook niet meer herstellen want je kan aan de onderkant geen nieuwe leiding infrezen cf. wettelijke eisen.

Ik denk dat de beste uitkomst voor jou zal zijn dat er een korting (tussen de 0 en 100%) komt op het plafondlichtpunt, daar schiet je natuurlijk erg weinig mee op en het gaat een hoop energie kosten want toon maar eens aan dat dit echt niets te maken heeft met leidingwerk etc.

Wel heel erg frustrerend als dit zo uit de richting zit.

• Draakje5
Een kanaalplaatvloer heeft normaliter om de xx cm een kanaal dus dat plafondlichtpunt hoeft echt niet zo ver uit de richting te zitten. Hoe staat het lichtpunt op de vergunnings documenten getekend dan? Daar staan normaliter de kanaalplaten met uitsparingen ook tussen.

• Blihi
Goede kans dat de platen in de verkeerde volgorde gelegd zijn....

Maar ze kunnen dat echt wel herstellen hoor. Het is alleen een klotewerk, dus dat doen ze liever niet. Gewoon volhouden, want een lichtpunt zoals op de foto klopt gewoon niet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Sincere1983
Vraag, waar hopelijk iemand een antwoord op heeft.

Wij hebben als optie opgenomen om van de keuken een sparing te krijgen naar wat initieel bedoeld was als berging. Deze berging hebben we ook laten opnemen als onbenoemde ruimte (krijgt dus vloerverwarming/koeling en ventilatie + aanvullend daglicht via raampartij).

Initieel zat er tussen keuken en berging een dikke muur (buitenmuur), zie ook de 1e tekening met opties die we kregen ('opties groen' noemen ze dit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmiIxDRLmke8dzqq1qlVq7f67X0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ubmJrP52ZQ4W8HQeKGe0i2RB.jpg?f=user_large

Nu zie ik in de tekeningen die we moeten gaan aftekenen dat deze muur verandert is naar een standaard binnenmuur van 150mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvjpmFI5wf9ESN3hagbnRzqb4gQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hpITrBGNaBdcV3KkNpSZqgEO.jpg?f=user_large
Dit staat ook nergens vermeld overigens in de optie om de berging te veranderen naar onbenoemde ruimte.

Ik heb hier toch om een of andere reden moeite mee (en de schakelaarspositie moet daarmee ook veranderen).

[ Voor 4% gewijzigd door Sincere1983 op 06-11-2025 14:54 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sincere1983 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:49:

Wij hebben als optie opgenomen om van de keuken een sparing te krijgen naar wat initieel bedoeld was als berging. Deze berging hebben we ook laten opnemen als onbenoemde ruimte (krijgt dus vloerverwarming/koeling en ventilatie + aanvullend daglicht via raampartij).
De zaken die je noemt passen meer bij een verblijfsruimte. Een onbenoemde ruimte voldoet meestal juist niet aan de eisen voor verblijf.

Dus weet je zeker dat het een onbenoemde ruimte is in de nieuwe situatie (en is dat wat je voor ogen had)?

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Nu zie ik in de tekeningen die we moeten gaan aftekenen dat deze muur verandert is naar een standaard binnenmuur van 150mm.
[Afbeelding]
Dit staat ook nergens vermeld overigens in de optie om de berging te veranderen naar onbenoemde ruimte.

Ik heb hier toch om een of andere reden moeite mee (en de schakelaarspositie moet daarmee ook veranderen).
Tekening van je buren ontvangen ? Ik zou verder verwachten dat je KB hier meer over zou moeten weten :)

• Sincere1983
Wolly schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:29:
[...]

De zaken die je noemt passen meer bij een verblijfsruimte. Een onbenoemde ruimte voldoet meestal juist niet aan de eisen voor verblijf.

Dus weet je zeker dat het een onbenoemde ruimte is in de nieuwe situatie (en is dat wat je voor ogen had)?
Het word volledig ingericht als verblijfsruimte maar ivm. vergunning wilden ze het niet zo benoemen (maar noemen ze het een 'onbenoemde ruimte').

• Sincere1983
vormulier schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:10:
[...]

Tekening van je buren ontvangen ? Ik zou verder verwachten dat je KB hier meer over zou moeten weten :)
Nou, voordat ik naar de vanzelfsprekende zaken ga vragen vroeg ik me af of dit herkenbaar is voor mensen en of dit zomaar zou mogen.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

bassiez1987 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:19:
[...]

Die verschuiving zal vermoedelijk niet door een beetje leidingwerk zo ver uit de richting zitten, dat zal gewoon een fout zijn. Maar dat kunnen ze ook niet meer herstellen want je kan aan de onderkant geen nieuwe leiding infrezen cf. wettelijke eisen.

Ik denk dat de beste uitkomst voor jou zal zijn dat er een korting (tussen de 0 en 100%) komt op het plafondlichtpunt, daar schiet je natuurlijk erg weinig mee op en het gaat een hoop energie kosten want toon maar eens aan dat dit echt niets te maken heeft met leidingwerk etc.

Wel heel erg frustrerend als dit zo uit de richting zit.
Die korting geven ze echt niet zomaar meer heb ik de ervaring. Bij ons waren ook een paar zaken op de verkeerde plek. De ontwikkelaar zegt "het kon niet anders", maar informeerde ons daar niet over of wij dat dan nog wel wilde. Het enige wat dan nog helpt is de weg naar de geschillencommissie en dat weten ze ook.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Alenji schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:20:
Ik zit even met twee onderdelen waar ik een beetje moeite mee heb met mijn nieuwbouw woning. Ik vraag mij af of anderen misschien tips hebben.

2. Plafondlichtpunten
Ik heb alle lichtpunten in onze woning van te voren nauwkeurig bepaald zodat de lampen in huis ook op de gewenste plek opgehangen konden worden. Gelukkig is dat helemaal goed gegaan en zijn alle punten op de plek gekomen zoals afgesproken. Er zaten veel al op een logische plek, midden in de ruimte.

Als ik jouw foto's zie, slaat het natuurlijk nergens op dat het lichtpunt in de toilet zo naar de zijkant is geplaatst. Ook het lichtpunt in de gang verwacht je gewoon in het midden van de hal zoals was weergegeven op tekening.

Ik vind dat de bouwer zich er heel makkelijk vanaf maakt door te zeggen dat de locaties indicatief zijn aangegeven op tekening.

Ik vrees alleen wel dat het eventuele herstel hiervan meer schade gaat veroorzaken dan het oplossen met een kabelgootje. Als indicatie. Onze breedplaatvloeren zijn keihard en boren hierin ging niet makkelijk. Als je een centraaldoos zou willen verplaatsen kost dat inderdaad de nodige moeite en het is de vraag of het lukt om het spuitwerk daarna goed te krijgen. (ik verwacht dat ze dan het hele plafond moeten doen)

Wat betreft de schakelaar in de keuken, zou ik hem gewoon naast een van de stopcontacten laten plaatsen. Daar wen je zo aan.

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 10:44
Draakje5 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:36:
Een kanaalplaatvloer heeft normaliter om de xx cm een kanaal dus dat plafondlichtpunt hoeft echt niet zo ver uit de richting te zitten. Hoe staat het lichtpunt op de vergunnings documenten getekend dan? Daar staan normaliter de kanaalplaten met uitsparingen ook tussen.
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik vergunningsdocumenten heb ontvangen van de ontwikkelaar. Is dat gebruikelijk?
Fox schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:34:
[...]

Die korting geven ze echt niet zomaar meer heb ik de ervaring. Bij ons waren ook een paar zaken op de verkeerde plek. De ontwikkelaar zegt "het kon niet anders", maar informeerde ons daar niet over of wij dat dan nog wel wilde. Het enige wat dan nog helpt is de weg naar de geschillencommissie en dat weten ze ook.
Heb je er nog wel wat aan gedaan?
wouter3 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:24:
[...]

Ik heb alle lichtpunten in onze woning van te voren nauwkeurig bepaald zodat de lampen in huis ook op de gewenste plek opgehangen konden worden. Gelukkig is dat helemaal goed gegaan en zijn alle punten op de plek gekomen zoals afgesproken. Er zaten veel al op een logische plek, midden in de ruimte.

Als ik jouw foto's zie, slaat het natuurlijk nergens op dat het lichtpunt in de toilet zo naar de zijkant is geplaatst. Ook het lichtpunt in de gang verwacht je gewoon in het midden van de hal zoals was weergegeven op tekening.

Ik vind dat de bouwer zich er heel makkelijk vanaf maakt door te zeggen dat de locaties indicatief zijn aangegeven op tekening.

Ik vrees alleen wel dat het eventuele herstel hiervan meer schade gaat veroorzaken dan het oplossen met een kabelgootje. Als indicatie. Onze breedplaatvloeren zijn keihard en boren hierin ging niet makkelijk. Als je een centraaldoos zou willen verplaatsen kost dat inderdaad de nodige moeite en het is de vraag of het lukt om het spuitwerk daarna goed te krijgen. (ik verwacht dat ze dan het hele plafond moeten doen)

Wat betreft de schakelaar in de keuken, zou ik hem gewoon naast een van de stopcontacten laten plaatsen. Daar wen je zo aan.
Ik twijfel nog om het door te zetten of niet. Het stoort me best wel dat een lamp zo ver van het midden af zit. Die van de hal ook en van nog een slaapkamer.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Alenji schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:14:
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik vergunningsdocumenten heb ontvangen van de ontwikkelaar. Is dat gebruikelijk?
Die kun je bij de gemeente opvragen, maar ik kan mij niet herinneren dat dit er in staat hoor.

[ Voor 24% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-11-2025 18:39 ]

• Draakje5
Alenji schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:14:
[...]

Nee die vraag je bij dd gemeente op.
B

[...]

Heb je er nog wel wat aan gedaan?

[...]

Ik twijfel nog om het door te zetten of niet. Het stoort me best wel dat een lamp zo ver van het midden af zit. Die van de hal ook en van nog een slaapkamer.
Bij ons zaten er de technische documenten van de vloerplaten bij. Iedere vloerplaat incl sparingen waren uitgetekend.

Zodoende viel ons op dat de kanaalplaat van de zolder verkeerd om lag en hebben ze deze nog tijdens de bouw omgedraaid.

[ Voor 31% gewijzigd door Draakje5 op 06-11-2025 18:41 ]

• Blihi

Initieel zat er tussen keuken en berging een dikke muur (buitenmuur), zie ook de 1e tekening met opties die we kregen ('opties groen' noemen ze dit):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als de berging ernaast volledig geisoleerd wordt, dan is dit prima. Je wint ook nog eens wat ruimte.

• Draakje5
SL65 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Dat maakte het hier al een stuk beter, voor de dichte trap dan. De open trap lijkt er minder profijt van te hebben.
Ik kan inderdaad beamen dat het kitwerk + lakwerk de trap een stuk minder doet kraken.

• D.deJong
Tiuri schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:41:
Ik zit met een vraag over het opheffen van verschillen in het vloerpeil tussen twee woningen met garages ertussen, omdat we een gezamenlijk pad naar de achtertuin willen realiseren voor deze twee garages. We gaan hier ook met een hovenier over praten, maar denk dat andere Tweakers hier misschien ook wel tegenaan zijn gelopen al leverde een search op "vloerpeil" niet veel op.

De situatie:
- Wij: vrijstaande woning op de hoek met een garage/berging aan het huis vast.
- Buren: 2-onder-1-kap woning, ook met een garage/berging aan het huis vast.
- Afstand tussen de garages: +- 180cm, gelijk verdeeld over de twee percelen.
- Doel: Gezamenlijk pad realiseren, waardoor we makkelijker in onze achtertuin kunnen komen met bijvoorbeeld een fiets.

De mogelijke uitdaging is dat het vloerpeil tussen onze woningen niet helemaal gelijk is. Volgens de situatietekening is het vloerpeil van onze woning +1.32 en die van de buren +1.20, een verschil van 12cm dus. Hoe moeten we dit aanvliegen gegeven het verschil in vloerpeil? Kan dit misschien problemen geven met de afwatering?

Paar dingen waar ik over nagedacht heb:
1) De buren van onze buren (2-onder-1-kap) hebben ook een vloerpeil van +1.20 (en de buren van die buren een vloerpeil van +1.05). Moeten we hier nog iets mee?
2) Hoe wordt normaal gesproken dat vloerpeil bepaald / vanuit welk punt op het kavel wordt gemeten? Het lijkt mij niet dat op de erfgrens ons perceel opeens 12cm omhoogspringt maar dat in plaats daarvan het vloerpeil geleidelijk 12cm stijgt d.m.v. een natuurlijk talud.

Stel dat de 180cm tussen de garages wordt gebruikt om 12cm te stijgen, dan gaat het natuurlijk effectief om een kleine hellingshoek van zo'n 4 graden. Als we de afstand tussen onze voordeuren gebruiken (8 meter), dan is de hellingshoek nog geen graad.
Peilmaten worden gemeten vanaf NAP peil dus dat zou beteken 1,32 boven NAP.
Ik zou de hoogteverschillen overlaten aan de stratenmakers en niet te veel tobben.

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:52
Draakje5 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:54:
[...]

Ik kan inderdaad beamen dat het kitwerk + lakwerk de trap een stuk minder doet kraken.
Wat kit je precies? Tussen de muur en de trap? Of bij de traptreden?

En dit kan pas na een jaar of 2 toch?

• Draakje5
Lupadi schreef op zondag 9 november 2025 @ 06:27:
[...]

Wat kit je precies? Tussen de muur en de trap? Of bij de traptreden?

En dit kan pas na een jaar of 2 toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tw39rrDfGhGuQILoQIkKOIzvgOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5V8kUgQ8AjLYQ4Jsdmo7DmG.jpg?f=fotoalbum_large
Alle naden. De randen met de muur waren vanuit de bouw al gekit. En wonder boven wonder 1.5jaar later nog geen enkele scheur.

• SL65
Heb je een foto van de rand tussen de muur en trap? Hier hebben ze dat niet gedaan maar ik vind het nog een best grote kier om te kitten (met rugvulling) en vraag mij af of het netjes blijft.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Ik ben benieuwd waar jullie voor gekozen hebben.
Momenteel hebben wij op de bovenverdiepingen plak PVC.
Zoals jullie zien sluiten de plinten niet goed aan op de vloer.
Ondanks egalisatie (mag allemaal niets kosten natuurlijk) is het dus verre van vlak.
Nu staan we op het punt om een andere vloer uit te zoeken en nu staan we dus weer voor de keuze wat te doen.

Ik zelf neig nu naar de oude vloer eruit, opschuren, opnieuw egalisatie (dit keer wel zo vlak mogelijk), dan de plinten eerst laten plaatsen en dan het pvc laten plakken en af laten kitten ?
Of toch eerst de vloer en dan de plinten met weer het risico dat het weer niet volledig aansluit ?
Members only:

• Draakje5
SL65 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:32:
Heb je een foto van de rand tussen de muur en trap? Hier hebben ze dat niet gedaan maar ik vind het nog een best grote kier om te kitten (met rugvulling) en vraag mij af of het netjes blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kr6rOA-8SN-9ap2bhcD6utJdkYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irrJcl1hIdEkyUEV7v2R1CRh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNY3GzrS4yoGYBqaUas8sV2680I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mw9LAcrnO3QI0QHaxpVzJaER.jpg?f=fotoalbum_large

De vergeelde moet nog gelakt worden.

• SL65
@GeeMoney
Volgens mij zijn de meningen onder de vaklui hierover verdeeld. Hier is destijds gekozen voor eerst de plinten en toen pas de vloer, mede omdat de vloer uiteindelijk vanuit de fabrikant vertraagd was. Ik vind het heel strak, maar afhankelijk van hoe vlak de vloer geworden is kan het resultaat met plint op de vloer ook heel mooi worden. Alleen de lange stukken is vaak wel een ding en daar zie ik bij veel huizen toch wel kieren, maar ik ben misschien ook teveel een zeikerd…

[ Voor 16% gewijzigd door SL65 op 09-11-2025 16:25 ]

• GeeMoney
SL65 schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:23:
@GeeMoney
Volgens mij zijn de meningen onder de vaklui hierover verdeeld. Hier is destijds gekozen voor eerst de plinten en toen pas de vloer, mede omdat de vloer uiteindelijk vanuit de fabrikant vertraagd was. Ik vind het heel strak, maar afhankelijk van hoe vlak de vloer geworden is kan het resultaat met plint op de vloer ook heel mooi worden. Alleen de lange stukken is vaak wel een ding en daar zie ik bij veel huizen toch wel kieren, maar ik ben misschien ook teveel een zeikerd…
Ik erger mij dus ook groen en geel aan hoe het nu is.
Een dikkere egalisatie zal een groot deel op lossen gok ik maar garantie geven dat het niet kiert straks willen ze ook niet maar ze geven ook niet de voorkeur aan eerst de plinten en dan pas de pvc. Dat is natuurlijk “lastiger” als in exact snijden en voorzichtig werken. Ik denk dat het vooral daarom gaat dat ze het liever niet hebben maar dat het toch een mooier resultaat zal geven. Ik was even benieuwd of hier mensen zijn die dus ook voor het een of het ander heeft gekozen en hoe het er dan uit ziet.

Is het dus vooral gemakzucht van de vloeren boeren of is er daadwerkelijk een nadeel?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 09-11-2025 16:30 ]

• Draakje5
Mijn vloerenboer zei altijd: egaline is om de oneffenheden van de ruwe dekvloer er uit te halen. Niet om de vloer waterpas te maken.

Geen idee of je deze waterpas krijgt met maar genoeg egaline.

Evt zou je de plinten kunnen afkitten aan de onderkant dan valt het niet meer op?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:29:

Is het dus vooral gemakzucht van de vloeren boeren of is er daadwerkelijk een nadeel?
Je hebt nu een kier onder de plint. Leg je de vloer er tegenaan dan heb je een kier naast de plint. Ik zou altijd de plinten als laatste plaatsen (meestal vier jaar later :P) en dan een dun randje kit er onder. Je kan niet verwachten dat dit soort dingen op de millimeter precies passen.

• GeeMoney
jadjong schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:41:
[...]

Je hebt nu een kier onder de plint. Leg je de vloer er tegenaan dan heb je een kier naast de plint. Ik zou altijd de plinten als laatste plaatsen (meestal vier jaar later :P) en dan een dun randje kit er onder. Je kan niet verwachten dat dit soort dingen op de millimeter precies passen.
Het plak pvc kan er zo strak mogelijk tegenaan en vervolgens wordt deze afgekit. Ik heb nu kieren die niet te overbruggen zijn met kit :p .
Doordat de plint dus direct op de egalisatie komt is de kan dat de pvc tegen de plint aanvalt zeer groot.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 09-11-2025 17:04 ]

• D.deJong
Iedere kier is te overbruggen met kit, zeker die kleine naadjes waar jij praat over maakt.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 21:13
GeeMoney schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:29:
Het is een nadeel van "eerst vloer, dan plint". In de afgelopen jaren heb ik verschillende vloeren op verschillende dekvloeren laten leggen en hoe goed de vloerlegger zijn ook deed: de kiertjes onder de pint blijven bestaan.

Als je er last van hebt moet imho voor een vloer kiezen die óf geen plint nodig heeft óf tegen de plint gelegd kan worden. Uiteraard hebben die vloeren allemaal weer hun eigen nadelen.

Spel en typfouten voorbehouden

• GeeMoney
D.deJong schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:40:
Iedere kier is te overbruggen met kit, zeker die kleine naadjes waar jij praat over maakt.
Het oog wil ook wat. Ik zal er morgen even 1 op de foto zetten voor je. Een kitrand wil je ook dun, strak en zo gelijk mogelijk. Niet dat er ergens een centimeter tegenaan gekwakt moet worden om vervolgens verderop maar 0,2cm te hebben.

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-11 08:13
GeeMoney schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:39:
Ondanks egalisatie (mag allemaal niets kosten natuurlijk) is het dus verre van vlak.
Nu staan we op het punt om een andere vloer uit te zoeken en nu staan we dus weer voor de keuze wat te doen.

Ik zelf neig nu naar de oude vloer eruit, opschuren, opnieuw egalisatie (dit keer wel zo vlak mogelijk), dan de plinten eerst laten plaatsen en dan het pvc laten plakken en af laten kitten ?
Of toch eerst de vloer en dan de plinten met weer het risico dat het weer niet volledig aansluit ?

***members only***
Wij hebben in onze huidige nieuwebouwwoning gekozen voor de Cubu flex plint, daar zit zowel boven als onder een rubber randje wat lijkt op kit maar dus zeer flexibel is. Daardoor voorkom je dus dat je gaat zien dat een vloer niet helemaal egaal is.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:56
wesleyroy12 schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:21:
[...]

Wij hebben in onze huidige nieuwebouwwoning gekozen voor de Cubu flex plint, daar zit zowel boven als onder een rubber randje wat lijkt op kit maar dus zeer flexibel is. Daardoor voorkom je dus dat je gaat zien dat een vloer niet helemaal egaal is.
Deze had ik ook in mijn nieuwbouw appartement en werkt eigenlijk bijzonder goed. Zoals velen al zeggen niemand gaat een 100% waterpas vloer garanderen na egalisatie. Of je betaald echt de hoofdprijs. Andere opties die je hebt is een PU gietvloer, kan zelfs zonder plinten als je wilt. Maar zo'n type vloer heeft dan weer andere nadelen.

HD4Life @ Full-HD

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
@GeeMoney
Heb je iets aan de antwoorden in dit topic:
https://www.klusidee.nl/F...rengen-egaliseren.161247/

Quote uit de eerste reactie in dat topic:
Misschien goed om weten/rekening mee te houden: egaline maakt een vloer niet waterpas maar egaal.
Zeker voor plak pvc is dit van belang, een paar mm hoogte verschil maakt dan niet uit, als dit maar over 1 á 2 meter strekt

• NRDSCHLF
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:14
Hallo allemaal,

Inmiddels al lang aan het meelezen hier en nu tot het punt gekomen dat ik zelf een vraag heb voor jullie.

In mijn nieuwbouwproject zit er een (eenvoudige) badkamer bij oplevering. Met het uitkiezen de luxere/mooiere tegels was ik in de veronderstelling dat het op deze manier zou gaan:
- verrekenprijs standaard tegels €30 m2
- prijs nieuwe luxe tegel €50 m2
- netto prijs badkamertegels (€50 - €30) = €20m2 bijbetalen voor alle vierkante meters.

Nu schrik ik stiekem een beetje van de offerte want opeens rekenen ze overal meerprijzen voor de arbeid. N.m.i betaal ik al voor de arbeid, uiteraard logisch dat een visgraat/hongaarse punt duurder is om te leggen. Maar er worden absurde meerprijzen gerekend voor o.a. het verwerken van 60x60 vloertegels tegen de wand (ipv wandtegels), het verwerken van 60x60 vloertegels op de vloer ipv de standaard 45x45, de andere voegkleur kost circa €300 extra etc.

Is dit een normale gang van zaken bij het upgraden van tegels in projectbouw?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

NRDSCHLF schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:49:
Hallo allemaal,

Inmiddels al lang aan het meelezen hier en nu tot het punt gekomen dat ik zelf een vraag heb voor jullie.

In mijn nieuwbouwproject zit er een (eenvoudige) badkamer bij oplevering. Met het uitkiezen de luxere/mooiere tegels was ik in de veronderstelling dat het op deze manier zou gaan:
- netto prijs badkamertegels (€50 - €30) = €20m2 bijbetalen voor alle vierkante meters.

Nu schrik ik stiekem een beetje van de offerte want opeens rekenen ze overal meerprijzen voor de arbeid. N.m.i betaal ik al voor de arbeid, uiteraard logisch dat een visgraat/hongaarse punt duurder is om te leggen. Maar er worden absurde meerprijzen gerekend voor o.a. het verwerken van 60x60 vloertegels tegen de wand (ipv wandtegels), het verwerken van 60x60 vloertegels op de vloer ipv de standaard 45x45, de andere voegkleur kost circa €300 extra etc.

Volgens mij is dat inderdaad vrij standaard, wij hebben ook grotere tegels gekozen en betalen zowel een meerprijs voor het aanbrengen van deze grotere tegels als een meerprijs voor het aanbrengen van “vloertegels” op de wand.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NRDSCHLF schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:49:
Hallo allemaal,

Ja, je wordt aan alle kanten geplukt en krijgt er in de regel weinig voor terug.

Een extra wandcontactdoos naast een bestaande kost soms ook net zoveel als dat iemand speciaal voor dat doosje is komen aanrijden met 140 euro voorrijkosten :+

• haneev
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11 19:50
Wij waren ook nogal verbaasd over de extra kosten bij onze project badkamer leverancier. Omgerekend kostte voor ons een upgrade van 30x40 tegels naar 60x60 tegels, 40 euro per tegel extra (tegel zelf was maar 40 euro per m2). Verder veel extra toeslagen voor (onzinnige) dingen zoals dubbele toeslag voor andere tegels in de nis, plaatsen glazen wand a 500 euro, badmeubel 50cm verderop kostte 300 euro, etc.

In totaal voor onze badkamer van 2m bij 3m koste het 3400 euro extra qua tegelwerk alleen, als we t via de project leverancier hadden gedaan. Uiteindelijk zijn we voor casco gegaan, ook omdat we beperkt waren in onze keuzes. We moeten echter nog zien of dat een goeie keus was ;-)

[ Voor 2% gewijzigd door haneev op 10-11-2025 15:24 . Reden: tegelprijs toegevoegd ]

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:58
Op die laatste vraag kan ik je wel antwoord geven hoor. 😂

• Source90
haneev schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:19:
Uiteindelijk zijn we voor casco gegaan, ook omdat we beperkt waren in onze keuzes. We moeten echter nog zien of dat een goeie keus was ;-)
Keuze is bij ons goed bevallen! Ook vanwege de zelfde redenen. Wij wilde materiaal van Novelini en dat zat niet in het standaard assortiment van UHUW. Douchescherm geoffreerd voor een niet malse 3.400€ (excl. montage). Uiteindelijk zelfde scherm afgenomen voor nog geen 1.400€ 8)7
Stond ook gewoon schaamteloos op de UHUW offerte; Meerprijs alternatief assortiment

Eigenlijk gold dat voor alles. Maar ach, dat is hun verdienmodel, zeker als casco het enige alternatief is waar een groot deel van de kopers niet aan wilt of durft te beginnen, kunnen ze qua kosten vragen wat ze willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 10-11-2025 16:13 ]

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:39
Toch maar eens een tegengeluid, met details:
  • Betreft een afzonderlijk toilet plus een badkamer in projectmatige nieuwbouw. Casco niet mogelijk en voor mij ook niet gewenst
  • Wandtegels, de projecttegel, van liggend naar staand verwerkt: geen meerprijs.
  • Vloertegels, de projecttegel, maar van 45*45 cm, niet-gerectificeerd naar 60*60 cm, gerectificeerd.
  • Rekenoppervlak voor het toilet plus badkamer: van 8,14 m² naar 10,08 m².
  • Mijn verklaring: bij dit rekenoppervlak wordt het snijverlies meegerekend.
  • Meerprijzen (excl. BTW): vloertegels € 209,15, verwerken € 236,12, totaal € 445,27.
  • Idem, totaal inclusief BTW: € 538,78.
Is dit bedrag hoog, is het laag ? Oordeel zelf.
Terzijde: mijn totale factuur is veel hoger (circa € 2.250 inclusief BTW) maar deze meerkosten komen voort uit andere wensen.
P.S. in de badkamer heb ik een inloopdouche met twee betegelde wanden. De kosten van deze twee betegelde wanden zijn hierboven niet inbegrepen. Deze wanden leiden wel tot extra snijverlies en extra kosten voor het verwerken van de vloertegels. Deze twee laatste extra kosten zijn wel hierboven inbegrepen.

[ Voor 18% gewijzigd door LvanStaalduinen op 10-11-2025 17:04 ]

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-11 17:50
GeeMoney schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:39:

***members only***
Dit soort naden kun je prima laten kitten en dan is het netjes en strak afgewerkt.

• Sincere1983
Alvast ter voorbereiding op een mogelijke discussie;
Wij hebben nu de laatste optietekening ontvangen die we moeten aftekenen. Ik heb deze al geweigerd ivm. een paar kleinere dingen die niet klopte maar nu ben ik ook de binnenmaten aan het nameten geweest (met een schaallineaal).
Het valt mij nu op dat er binnenmaten zijn afwijken van de verkooptekening, niet ten goede van het oppervlak (m.a.w. bijv. breedtematen wijken +/- 20cm af).

Het lijkt mij niet dat dit 'zomaar' kan aangezien de verkooptekening een officieel document is?
Iemand die hier ervaring mee heeft? Uiteraard heb ik al een bericht gestuurd naar de verkoopbegeleider?

• Draakje5
Sincere1983 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:17:
Wij hebben nu de laatste optietekening ontvangen die we moeten aftekenen. Ik heb deze al geweigerd ivm. een paar kleinere dingen die niet klopte maar nu ben ik ook de binnenmaten aan het nameten geweest (met een schaallineaal).
Het valt mij nu op dat er binnenmaten zijn afwijken van de verkooptekening, niet ten goede van het oppervlak (m.a.w. bijv. breedtematen wijken +/- 20cm af).

Het lijkt mij niet dat dit 'zomaar' kan aangezien de verkooptekening een officieel document is?
Iemand die hier ervaring mee heeft? Uiteraard heb ik al een bericht gestuurd naar de verkoopbegeleider?
Weet je zeker dat je de optietekening op schaal hebt (geprint)? Er staat 5.5m en je meet 5.3m met je lineaal?

• Sincere1983
Draakje5 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:35:
[...]

Weet je zeker dat je de optietekening op schaal hebt (geprint)? Er staat 5.5m en je meet 5.3m met je lineaal?
Ik meet inderdaad 570mm (5,7cm op de tekening) ipv 590mm ongeveer, terwijl bijv de diepte van de kamers wel klopt). Zal wel iets in de printinstellingen (of de schaal van de tekening) toch niet juist zitten.

• Source90
Sincere1983 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:13:
[...]

Ik meet inderdaad 570mm (5,7cm op de tekening) ipv 590mm ongeveer, terwijl bijv de diepte van de kamers wel klopt). Zal wel iets in de printinstellingen (of de schaal van de tekening) toch niet juist zitten.
Heb je hem niet als PDF? Diverse readers kunnen ook op schaal meten.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:24
Sincere1983 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:17:

En via online tools? Even Googlen naar 'measure pdf'. Moet je hem calibreren met een bekende maat op de tekening.

Kan ook via Adobe Acrobat, andere pdf-readers of bijv. Bluebeam Revu.

• Draakje5
Volgens het bouwbesluit mag contactgeluidsniveau niet hoger zijn dan 54db. Itt luchtgeluid waar je met een reductie moet rekenen.

Heeft iemand hier meer verstand van?

Stel: wij meten 35db in een stille kamer en bij contactgeluid springt het naar 65db. (35+65db is ongeveer 65db) betekent dit dan al sec dat het niet voldoet? Of zitten er nog haken en ogen aan deze regels anders dan of de vloer correct gelegd is enz.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 11-11-2025 19:51 ]

Pagina: 1 ... 361 362 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.