• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:11
_dizzy_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:08:
Hoi allemaal

Wij wonen nu bijna 5 maanden in ons nieuwbouwhuis, zijn nog lang niet klaar met alles, echter deze winter merken we dat de vloer op bepaalde delen echt niet warm wordt. Het is lage temperatuur vloerverwarming, dus had ook niet verwacht dat het overal lekker warm zou zijn, maar er zitten wel echt delen tussen diie merkbaar steenkoud zijn.

Aannemer houd vol dat alles gewoon prima is. Bij de buren hebben ze de vloer eenmaal moeten openbreken omdat er 1 volledig deel niet was aangesloten bij de koppeling. Ik zou dus eigenlijk wel willen checken of de vloerverwarming het wel overal doet...

Nu is mijn vraag, kan ik met bijvoorbeeld een warmtecamera de vloerverwarming zien? Ook als het lage temp vloerverwarming is en deze ligt onder een dekvloer met keramisch parket? De verwarming is met de hand zelfs nouwelijks te voelen, en toch blijft de woning netjes 20 graden.

Het gaat om een stukje gemoedsrust dat ik dan zo een camera voor een dag wil huren, maar dan moet het wel zin hebben zeg maar...
:D
Je zou even de verdeler kunnen controleren. Hier bleek een van de lussen een beetje geknepen op de verdeler waardoor die minder warm was.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:37
Begin met aan de slangen van je verdeler te voelen.. worden ze allen warm?
Staan ze allemaal open?
Dan kun je nog met een warmtebeeld camera zoals een flir kijken.

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-02 16:04
Hi, eind dit jaar wordt ons nieuwbouwhuis gebouwd via een project. Wij zijn laat ingestapt en moeten vrij snel beslissingen nemen. Erg blij dus met dit topic en al druk aan het lezen. Voor nu heb ik een vraag met betrekking tot de aanneemovereenkomst.

Er is een standaardwoning die je nog kunt aanpassen. Wij hebben een aantal wensen doorgegeven, hier zijn wat gesprekken over geweest. De aannemer heeft nogal de neiging zijn eigen wensen door te drukken en niet alles goed aan de tekjenaar door te geven, waardoor er onnodig extra keren contact heeft moeten plaatsvinden over afmetingen van ruimtes, ramen, plaatsing ramen etc. Daarnaast is de aannemer onduidelijk over wat welke aanpassing kost. Denk aan houten vs kunststof kozijnen, schuifoui vz openslaande deuren, groter pui enz. Omdat de omgevingsvergunning snel moest worden aangepast hebben we de knoop over de buitenzijde grofweg doorgehakt. De aannemer geeft aan dat we hieraan nog wel kleine wijzigingen kunnen doorvoeren na goedkeuring door de gemeente en dat de binnenkant voor de gemeente niet interessant is. .Voor wat de binnenzijde betreft kregen we daarna ineens de aanneemovereenkomst toegestuurd met daarin de totale aanneemsom die wij te hoog vinden, We willen van een aantal zaken weten wat ze kosten om te beslissen wat we laten vallen.

Na veelvuldig vragen weten hebben we nu een redelijk beeld en willen we dus wat aanpassingen doen.
De aannemer dringt echter alleen maar aan op snel tekenen van de al gestuurde overeenkomst, oa vanwege aanvraag Bouwgarant. Snap ik, maar ik wil weten waar ik voor teken en daar ook achter staan.
Ik wil een aangepaste aanneemovereenkomst ontvangen. Ik wil er niet op gokken dat zonder gedoe we daarna nog zaken kunnen wijzigen. Doe ik dan moeilijk?
Gesprekken over meerwerk in de zin van stopcontacten etc zijn nog niet geweest, we hebben daarover ook nog geen informatie ontvangen. Graag jullie advies/ervaring :-)

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:24
Wij krijgen in ons nieuwbouwhuis vloerverwarming op zolder (via een lucht-water warmtepomp), en die installatie kan in theorie ook koelen. Nu vraag ik me af of het in de praktijk voldoende is om de zolder in de hete zomermaanden op een aangename temperatuur te houden of dat mensen toch kiezen voor een aparte airco op zolder.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• Draakje5
TNThomas schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:53:
Wij krijgen in ons nieuwbouwhuis vloerverwarming op zolder (via een lucht-water warmtepomp), en die installatie kan in theorie ook koelen. Nu vraag ik me af of het in de praktijk voldoende is om de zolder in de hete zomermaanden op een aangename temperatuur te houden of dat mensen toch kiezen voor een aparte airco op zolder.

Hier kon het 28grd op zolder worden. We hebben een airco laten installeren. Vloerkoeling doet wel iets, maar grootste effect is beneden voelbaar.

Eea hangt natuurlijk af van je raampartijen enz. Een screendoek op zolder doet ook al wonderen.

Volgens mij zegt men ook vloerkoeling in de zolder vloer koelt eerder je 1e verdieping dan je zolder.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Eva-Luna74 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:48:
Hi, eind dit jaar wordt ons nieuwbouwhuis gebouwd via een project. Wij zijn laat ingestapt en moeten vrij snel beslissingen nemen. Erg blij dus met dit topic en al druk aan het lezen. Voor nu heb ik een vraag met betrekking tot de aanneemovereenkomst.

Er is een standaardwoning die je nog kunt aanpassen. Wij hebben een aantal wensen doorgegeven, hier zijn wat gesprekken over geweest. De aannemer heeft nogal de neiging zijn eigen wensen door te drukken en niet alles goed aan de tekjenaar door te geven, waardoor er onnodig extra keren contact heeft moeten plaatsvinden over afmetingen van ruimtes, ramen, plaatsing ramen etc. Daarnaast is de aannemer onduidelijk over wat welke aanpassing kost. Denk aan houten vs kunststof kozijnen, schuifoui vz openslaande deuren, groter pui enz. Omdat de omgevingsvergunning snel moest worden aangepast hebben we de knoop over de buitenzijde grofweg doorgehakt. De aannemer geeft aan dat we hieraan nog wel kleine wijzigingen kunnen doorvoeren na goedkeuring door de gemeente en dat de binnenkant voor de gemeente niet interessant is. .Voor wat de binnenzijde betreft kregen we daarna ineens de aanneemovereenkomst toegestuurd met daarin de totale aanneemsom die wij te hoog vinden, We willen van een aantal zaken weten wat ze kosten om te beslissen wat we laten vallen.

Na veelvuldig vragen weten hebben we nu een redelijk beeld en willen we dus wat aanpassingen doen.
De aannemer dringt echter alleen maar aan op snel tekenen van de al gestuurde overeenkomst, oa vanwege aanvraag Bouwgarant. Snap ik, maar ik wil weten waar ik voor teken en daar ook achter staan.
Ik wil een aangepaste aanneemovereenkomst ontvangen. Ik wil er niet op gokken dat zonder gedoe we daarna nog zaken kunnen wijzigen. Doe ik dan moeilijk?
Gesprekken over meerwerk in de zin van stopcontacten etc zijn nog niet geweest, we hebben daarover ook nog geen informatie ontvangen. Graag jullie advies/ervaring :-)
Normaal gesproken is het standaard antwoord vaak 'kan niet'. Je heb de vaste lijsten incl. kosten en that's it. Het lijkt erop dat deze stukken nog niet voorhanden zijn, ik zie het vaker en vind het een vreemde ontwikkeling. Je weet niet waar je voor tekent en of je het überhaupt kunt betalen (er van uitgaande dat je bepaalde opties wilt). Als ik bovenstaande lees lijkt het erop dat het projectbouw is waar je nog heel veel zelf kunt aanpassen.
TNThomas schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:53:

Bij meerdere opeenvolgende dagen 30+ warmt de zolder op. De verkoeling werkt voornamelijk naar beneden toe, door de isolatie incl. je warme dak blijft alles op zolder hangen. Een airco zal een stuk meer comfort geven.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hoe zijn de ervaringen van het inmeten van de keuken bij nieuwbouw? Wij hebben de keuken niet bij de betrokken keukenleverancier gekocht maar bij een andere partij.

Voor het inmeten huren ze een externe partij in, welke zeggen pas te mogen inmeten als de wanden, plafonds en vloer afgewerkt zijn. Tenzij de keukenleverancier akkoord geeft om al eerder in te meten.

Ik heb de keukenleverancier gevraagd of het inmeten pas gedaan kan worden nadat de wanden, plafonds en vloer zijn afgewerkt en wacht nog op een reactie.

Na oplevering van onze woning zullen alle wanden worden voorzien van dunpleister en de plafonds worden traditioneel gestuct (vanwege kanaalplaten). De vloer zal als laatste gelegd worden en daarna zal de keuken geplaatst worden.

De keuken zal o.a. uit een kookeiland bestaan, daar verwacht ik geen problemen maar een deel van de keuken valt tussen 2 muren en loopt tot het plafond. Die ruimte zal natuurlijk iets kleiner worden door het stucwerk.

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:25
Dj-sannieboy schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:49:
Hoe zijn de ervaringen van het inmeten van de keuken bij nieuwbouw? Wij hebben de keuken niet bij de betrokken keukenleverancier gekocht maar bij een andere partij.

Voor het inmeten huren ze een externe partij in, welke zeggen pas te mogen inmeten als de wanden, plafonds en vloer afgewerkt zijn. Tenzij de keukenleverancier akkoord geeft om al eerder in te meten.

Ik heb de keukenleverancier gevraagd of het inmeten pas gedaan kan worden nadat de wanden, plafonds en vloer zijn afgewerkt en wacht nog op een reactie.

Na oplevering van onze woning zullen alle wanden worden voorzien van dunpleister en de plafonds worden traditioneel gestuct (vanwege kanaalplaten). De vloer zal als laatste gelegd worden en daarna zal de keuken geplaatst worden.

De keuken zal o.a. uit een kookeiland bestaan, daar verwacht ik geen problemen maar een deel van de keuken valt tussen 2 muren en loopt tot het plafond. Die ruimte zal natuurlijk iets kleiner worden door het stucwerk.
Wij hebben het zonder problemen laten inmeten toen de binnenmuren en de dekvloer gestort was.

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:02
Is het gebruikelijk dat de dekvloer er al ligt bij de eerste kijkdag? Ik krijg dit van onze kopersbegeleiding:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik had graag willen zien hoe de leidingen precies lopen.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-02 22:24
Tiuri schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:04:
Is het gebruikelijk dat de dekvloer er al ligt bij de eerste kijkdag? Ik krijg dit van onze kopersbegeleiding:

***members only***

Ja stukje veiligheid

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:40
Het is gebruikelijk dat je foto's maakt van de elektra-leidingen in de wanden naar de schakelaars en wcd's. De vloer is eigenlijk altijd al dicht.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

***members only***

Wij hebben zeer binnenkort de 1e kijkdag en de dekvloer is inderdaad al gestort dus wij kunnen helaas ook niet zien hoe de leidingen in de vloeren liggen.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
kuruya schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Grappig, wij zitten (helaas) in dezelfde situatie. Vorige week kregen wij bericht dat de verwachte opleverdatum half/eind februari zal zijn en dat we twee weken van tevoren de definitieve datum te horen krijgen. Ook wij hebben op 1 april de overdracht van onze huidige woning.

Wij hebben daarom besloten dat we, als we begin februari nog niets hebben gehoord, op zoek gaan naar een tijdelijke woning en onze spullen ergens gaan stallen :X
We zijn nu weer ruim een week verder. Hebben jullie inmiddels al iets gehoord?

Ik heb gisteren nog contact gezocht met de koopbegeleider, maar daar word je eerlijk gezegd niet wijzer van. Er wordt helemaal niets gedeeld: geen stand van zaken, geen idee waar ze staan of wat er nog moet gebeuren. Dat vind ik echt frustrerend. Ik snap dat ze geen datum willen noemen omdat je daaraan kunt worden opgehangen, maar je kunt mensen toch prima meenemen in het proces? Wat iemand vervolgens zelf concludeert, lijkt me niet direct het probleem van de bouwer.

Nu is het andere uiterste bereikt: complete radiostilte. Het resultaat is dat ik op mijn eigen kavel moet gaan kijken door het raam om te zien hoe ver de bouw is, puur omdat er niet wordt gecommuniceerd.

Tuurlijk begrijp ik dat de projectontwikkelaar niet dezelfde urgentie voelt als wij. Dat hebben we onszelf aangedaan. Maar ik snap niet waarom het zo zwart-wit moet zijn. Het gaat ons alleen om een grove indicatie: is februari überhaupt nog in beeld, of moeten we serieus rekening houden met maart? Dat verschil bepaalt namelijk of je tijdig extra kosten moet maken voor opslag en tijdelijke huisvesting

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

***members only***

Bij oplevering kregen wij de fotos van de vloer verwarming en het test rapport dat het 3 bar wist te houden voor 24 uur. Allicht dat je dit gewoon nog krijgt dus :)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:05
vormulier schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Bij oplevering kregen wij de fotos van de vloer verwarming en het test rapport dat het 3 bar wist te houden voor 24 uur. Allicht dat je dit gewoon nog krijgt dus :)
Ik vond de “rapporten” vanuit de bouw geen enkele waarde hebben. Ik heb na een jaar de hele WTW opnieuw laten inregelen en hetgeen op papier stond kwam in de verste verte niet in de buurt van de realiteit. Slaapkamers waren enorm geknepen en haalde bij lange na het debiet niet. Woonkamer stond onnodig ver open.

Ons inregel rapport van de vloerverwarming is exact hetzelfde als onze buren en overkant buren, allemaal zelfde type 2^1 woning. Kan mij niet voorstellen dat de lijnen exact hetzelfde liggen. Ook hadden wij casco badkamer zonder vvw, deze stond “ingeregeld” op papier d:)b

Komt op mij over dat ze er één inregelen en daarna copy/paste voor dezelfde woningen doen.

Zijn wel meer berichten hier over berekeningen die totaal niet kloppen.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:25
Source90 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Ik vond de “rapporten” vanuit de bouw geen enkele waarde hebben. Ik heb na een jaar de hele WTW opnieuw laten inregelen en hetgeen op papier stond kwam in de verste verte niet in de buurt van de realiteit. Slaapkamers waren enorm geknepen en haalde bij lange na het debiet niet. Woonkamer stond onnodig ver open.

Ons inregel rapport van de vloerverwarming is exact hetzelfde als onze buren en onderkant buren, allemaal zelfde type woning. Kan mij niet voorstellen dat de lijnen exact hetzelfde liggen. Ook hadden wij casco badkamer zonder vvw m, deze stond “ingeregeld” op papier d:)b

Komt op mij over dat ze er één inregelen en daarna copy/paste voor dezelfde woningen doen.

Zijn wel meer berichten hier over berekeningen die totaal niet kloppen.
Ik neem aan dat je de kosten voor het opnieuw inregelen bij de aannemer gedeclareerd hebt? Kwaliteitswetgeving is streng dus lijkt me dat je voldoende handvaten hebt als een en ander niet voldoet.

Als ik zo een beetje lees over de Wkb wetgeving met onafhankelijke kwaliteitsborgers die uitgebreide dossiers moeten maken over het technisch voldoen van de woning aan alle normen en bouwbesluiten voelt dat toch als flinke controle waarbij we als burger toch best wat dossiers en handvaten hebben mochten zaken niet in orde zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Janpietertje89 op 23-01-2026 12:26 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
Janpietertje89 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:23:
[...]

Ik neem aan dat je de kosten voor het opnieuw inregelen bij de aannemer gedeclareerd hebt? Kwaliteitswetgeving is streng dus lijkt me dat je voldoende handvaten hebt als een en ander niet voldoet.

Als ik zo een beetje lees over de Wkb wetgeving met onafhankelijke kwaliteitsborgers die uitgebreide dossiers moeten maken over het technisch voldoen van de woning aan alle normen en bouwbesluiten voelt dat toch als flinke controle waarbij we als burger toch best wat dossiers en handvaten hebben mochten zaken niet in orde zijn.
In principe heb je gelijk. Maar succes met dat declareren bij de aannemer. Moeite die dat kost weegt niet op tegen de kosten.

• Janpietertje89
SquareOne schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:33:
[...]

In principe heb je gelijk. Maar succes met dat declareren bij de aannemer. Moeite die dat kost weegt niet op tegen de kosten.
Over het algemeen is het toch niet zo heel moeilijk om als consument je recht te halen in Nederland, we zijn best prima beschermd. Ik zou zeggen een mailtje of 2 en daarna rechtsbijstand. Maar misschien denk ik er te makkelijk over, we gaan het meemaken dit jaar (hopelijk gaat alles voorspoedig en is het niet nodig).

Ik ga in ieder geval zeker kritisch kijken of zaken als de warmtepomp/vloerverwarming en WTW fatsoenlijk zijn ingeregeld. Ik betaal niet voor een A++++ woning om dan vervolgens met een halfgaar ingeregeld systeem te zitten.

• Draakje5
Bewijs maar eens dat je niet zelf aan de ventielen hebt lopen draaien... succes :-)

• Janpietertje89
Draakje5 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:29:
Bewijs maar eens dat je niet zelf aan de ventielen hebt lopen draaien... succes :-)
Die bewijslast ligt in de eerste periode na oplevering niet bij mij.

• Source90
Janpietertje89 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Die bewijslast ligt in de eerste periode na oplevering niet bij mij.
Zoals hierboven ook aangegeven; het was de moeite niet. Kostte zoveel tijd dat ik het er bij heb laten zitten.

> Ventielen lijken niet ingeregeld te zijn. Er komt amper frisse lucht in de slaapkamer. Klopt het rapport wel

< Er is ingeregeld, hierbij het inregelrapport. Indien de luchtstroom niet voldoet kunt u de ventielen verder open zetten.

> Inregelrapport komt exact overeen met bouwnummers xxx en xxx. Terwijl wij een uitbouw hebben. Hoe komt het dat dit hetzelfde is en klopt de berekening dan wel?

< Partij X heeft de ventilatie aangelegd en ingeregeld. Wij voldoen aan het bouwbesluit en de meting zit binnen de normen. Wij kunnen hier niets in betekenen.

Welles-nietes verhaal. Ik heb ook eerder dat jaar al lopen spelen met de dipswitches (hoger zetten, meer vermogen op stand 1 en 2), een Co2 sensor geplaatst en de WTW hierop laten sturen, allen zonder veel verbetering.

Na jaar uiteindelijk de hele WTW opnieuw laten inregelen. Hij gaf aan dat de woonkamer zover open was gezet, dat het niet gek was dat de slaapkamers amper toevoer hadden. Ookal zouden die meer open worden gezet, de 5 toevoer ventielen va de woonkamer stonden allemaal bijna op max en "slokte de toevoer stroom op", waardoor dit niet veel uit zou hebben gemaakt.

Woonkamer is van instelling 21-23 (verschilde per ventiel) naar circa 10-13 gegaan. PPM in de slaapkamer is letterlijk door vier gegaan in de nacht, zonder dat de ventilator op standje 3/turbo moet.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Zoals hierboven ook aangegeven; het was de moeite niet. Kostte zoveel tijd dat ik het er bij heb laten zitten.

> Ventielen lijken niet ingeregeld te zijn. Er komt amper frisse lucht in de slaapkamer. Klopt het rapport wel

< Er is ingeregeld, hierbij het inregelrapport. Indien de luchtstroom niet voldoet kunt u de ventielen verder open zetten.

> Inregelrapport komt exact overeen met bouwnummers xxx en xxx. Terwijl wij een uitbouw hebben. Hoe komt het dat dit hetzelfde is en klopt de berekening dan wel?

< Partij X heeft de ventilatie aangelegd en ingeregeld. Wij voldoen aan het bouwbesluit en de meting zit binnen de normen. Wij kunnen hier niets in betekenen.

Welles-nietes verhaal. Ik heb ook eerder dat jaar al lopen spelen met de dipswitches (hoger zetten, meer vermogen op stand 1 en 2), een Co2 sensor geplaatst en de WTW hierop laten sturen, allen zonder veel verbetering.

Na jaar uiteindelijk de hele WTW opnieuw laten inregelen. Hij gaf aan dat de woonkamer zover open was gezet, dat het niet gek was dat de slaapkamers amper toevoer hadden. Ookal zouden die meer open worden gezet, de 5 toevoer ventielen va de woonkamer stonden allemaal bijna op max en "slokte de toevoer stroom op", waardoor dit niet veel uit zou hebben gemaakt.

Woonkamer is van instelling 21-23 (verschilde per ventiel) naar circa 10-13 gegaan. PPM in de slaapkamer is letterlijk door vier gegaan in de nacht, zonder dat de ventilator op standje 3/turbo moet.
welke partij heeft dat bij jullie gedaan? Ons rapport is ook niet correct en we zitten ook met vrij hoge CO2 waarden in de slaapkamers. Zag dat je al snel €300-400 kwijt bent. Voor zo'n bedrag ben ik wel op zoek naar 'zekerheid' dat het dan ook echt goed staat.

• Source90
Vendetta_X schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:15:
[...]

welke partij heeft dat bij jullie gedaan? Ons rapport is ook niet correct en we zitten ook met vrij hoge CO2 waarden in de slaapkamers. Zag dat je al snel €300-400 kwijt bent. Voor zo'n bedrag ben ik wel op zoek naar 'zekerheid' dat het dan ook echt goed staat.
Wij hebben het inregelen laten uitvoeren bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Veel offertes toen opgevraagd, echter bleef het bij veel ofwel vaag wat ze exact deden qua inregelen, of het was het inregelen van ventielen.
Bij deze partij was expliciet in de offerte opgenomen dat ze ook in de WTW (Orcon) zelf aan de slag gingen, met dipswitches en flow-instellingen. Zeker ook omdat ik zelf met de dipswitches heb gespeeld, vond ik het belangrijk dat het WTW deel ook goed werd ingeleerd.

Zijn bijna 5 uur bezig geweest, al heb ik ook gelijk een algehele schoonmaak van het WTW systeem gedaan, om het nog aanwezig bouwstof, etc. eruit te halen.
Bij oplevering foto's van voor en na ontvangen, van de kanalen, dipswitches, binnenkant WTW, inclusief rapport.

Maar dikke disclaimer; volgens onze meter is het Co2 in de slaapkamer een dikke prima nu, terwijl de WTW op lage toeren draait (nog steeds Co2 gestuurd). Ik heb er echter geen kaas van gegeten en kan dan ook niet controleren/staven of bovenstaande partij alles perfect heeft gedaan.

• Draakje5
Vendetta_X schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Als je met een te hoge co2 zit in de slaapkamer, dan kun je ook alvast even zelf het ventiel in je slaapkamer verder open draaien ipv dat je dagen / weken in een te hoge co2 ruimte slaapt.

Desnoods draai je een ventiel in je woonkamer iets verder dicht om de balans enigszins te waarborgen.

En mocht je bang zijn dat de aannemer dan ergens op terugvalt, zet dan gewoon even een streepje oid op het ventiel van de oude stand zodat je dat ook vast hebt gelegd.

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 23-01-2026 16:10 ]

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:02
Bedankt voor alle input wat betreft de kijkdag en de dekvloer, zeer waardevol!

Als onze eerste kijkdag is geweest mid februari, dan moeten waarschijnlijk nog: de toiletten en de badkamer worden geplaatst, de binnendeuren, en het schakelmateriaal. En natuurlijk de grote onbekende, de nutsvoorzieningen moeten worden aangesloten.

Twee vragen:

1) Kan er iets zinnigs worden gezegd over een verwachte tijdslijn van oplevering? De bouwer houdt vooralsnog vast aan Q2, al is de kanttekening dat we in een fase van 24 woningen zitten en onze woning al heel ver is terwijl bij andere woningen het dak er zelfs nog niet op zit. Zelf hebben we altijd op mei 2026 gerekend/gehoopt, dat zou zo'n 2.5-3 maanden zijn na de eerste kijkdag.

2) Zijn er restricties vanuit de nutsbedrijven voordat zij beginnen met aansluiten van de woningen. Moeten bijvoorbeeld alle steigers weg zijn bij alle 24 woningen in de fase? @KerstRunner misschien dat jij hier wat over kan zeggen?

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:07
Tiuri schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:25:
2) Zijn er restricties vanuit de nutsbedrijven voordat zij beginnen met aansluiten van de woningen. Moeten bijvoorbeeld alle steigers weg zijn bij alle 24 woningen in de fase? @KerstRunner misschien dat jij hier wat over kan zeggen?
Zie onderstaande:
Checklist aansluitgereed huisaansluiting nieuwbouw

[ Voor 4% gewijzigd door KerstRunner op 23-01-2026 20:38 ]

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-02 22:37
Ik heb een optie op een nieuwbouwwoning met garage eraan vast en kopgevel met energielabel A++++ dus energieneutraal. Is zonder uitbouw een 2 onder 1 kap van 156m2, volledig vv, triple glas, grond wp, balansventilatie met wtw en douche wtw. Opbrengst PV is ongeveer 3160kWh.

Isolatiewaardes zijn gemiddeld als volgt.
Rc vloer 3,7
Rc dak 6,3
Rc gevel 4,7

Kan iemand aan de hand van deze gegevens een indicatie geven op welke Beng 1 waarde je dan ongeveer uit komt?

[ Voor 15% gewijzigd door BadEendTerror op 24-01-2026 18:27 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

BadEendTerror schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:14:
Ik heb een optie op een nieuwbouwwoning met garage eraan vast en kopgevel met energielabel A++++ dus energieneutraal. Is zonder uitbouw een 2 onder 1 kap van 156m2, volledig vv, triple glas, grond wp, balansventilatie met wtw en douche wtw. Opbrengst PV is ongeveer 3160kWh.

Rc vloer 3,7
Rc dak 6,3
Rc gevel 4,7

Kan iemand aan de hand van deze gegevens een indicatie geven op welke Beng 1 waarde je dan ongeveer uit komt?
Als iemand die net een nieuwbouwhuis gekocht heeft (bouw moet nog starten) ben ik iig zeer jaloers op grond wp, triple glas en douche WTW...

De PV klinkt dan wel weer erg matig maar dat is het makkelijkste te fixen uiteraard.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Draakje5

Rc vloer 3,7
Rc dak 6,3
Rc gevel 4,7

Bij de omgevingsvergunning zit ook voorlopige energielabels - dacht ik. Wij hadden 'm redelijk vroeg in het traject ergens vandaan. Daar kun je dit mogelijk ook uit halen?

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-01 13:44

Rc vloer 3,7
Rc dak 6,3
Rc gevel 4,7

Bij ons zat de volledige BENG berekening bij de vergunning aanvraag, die was op te vragen bij de gemeente

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:32
Ook hier een optie op een nieuwbouwhuis. 185 m2, A++++, triple glas, vloerverwarming op alle verdiepingen, bodemWP, WTW, douche-WTW én.... 2 zonnepanelen! Met een optie van 10k wel uit te breiden tot 10 ;)

Ik heb nog helemaal geen ervaring met warmtepompen en WTW m.b.t. verbruik. Is er iemand die enigszins een bruikbare schatting kan geven van het verbruik van de bodemWTW en WTW-installatie op jaarbasis? Even aftasten hoeveel zonnepanelen we willen laten leggen.

Wij houden zijn geen extreme verbruikers/douchers, maar houden wel van een basiscomfort (toch liever een graadje erbij dan maar een extra trui aan). Gezin van 4.

Bijkomende vraag: 10k voor 8 extra panelen is echt bizar. Heeft er iemand ervaring met een afspraak met de aannemer ofzo? Dat je de installateur (privé) alvast wel alle voorbereidingen laat aanbrengen voor een uitbreiding, maar dat je dit dan pas na oplevering laat doen ofzo?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:43
BBBrt schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:17:
Ook hier een optie op een nieuwbouwhuis. 185 m2, A++++, triple glas, vloerverwarming op alle verdiepingen, bodemWP, WTW, douche-WTW én.... 2 zonnepanelen! Met een optie van 10k wel uit te breiden tot 10 ;)

Ik heb nog helemaal geen ervaring met warmtepompen en WTW m.b.t. verbruik. Is er iemand die enigszins een bruikbare schatting kan geven van het verbruik van de bodemWTW en WTW-installatie op jaarbasis? Even aftasten hoeveel zonnepanelen we willen laten leggen.

Wij houden zijn geen extreme verbruikers/douchers, maar houden wel van een basiscomfort (toch liever een graadje erbij dan maar een extra trui aan). Gezin van 4.

Bijkomende vraag: 10k voor 8 extra panelen is echt bizar. Heeft er iemand ervaring met een afspraak met de aannemer ofzo? Dat je de installateur (privé) alvast wel alle voorbereidingen laat aanbrengen voor een uitbreiding, maar dat je dit dan pas na oplevering laat doen ofzo?
Ik zou even spieken in de vergunningsaanvraag voor verwacht energieverbruik. Zit er bij mij trouwens mijlenver vanaf.
Nieuwbouw uit 2022, 180m2, bodem wp, WTW, vrijstaand geschakeld (alleen met garage vast).
Wonen er inmiddels ruim 3 jaar met een gezin van 4 en de WP heeft in totaal 5452 kWh verbruikt. Dat is inclusief koeling en SWW.

Is vele malen lager dan verwachte verbruik vanuit de vergunning.
Thermostaat in de woonkamer staat 24/7 op 20 graden in het stookseizoen. Op 20,5 of 21 in het koelseizoen.

• BBBrt
Homer-Simpson schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Ik zou even spieken in de vergunningsaanvraag voor verwacht energieverbruik. Zit er bij mij trouwens mijlenver vanaf.
Nieuwbouw uit 2022, 180m2, bodem wp, WTW, vrijstaand geschakeld (alleen met garage vast).
Wonen er inmiddels ruim 3 jaar met een gezin van 4 en de WP heeft in totaal 5452 kWh verbruikt. Dat is inclusief koeling en SWW.

Is vele malen lager dan verwachte verbruik vanuit de vergunning.
Thermostaat in de woonkamer staat 24/7 op 20 graden in het stookseizoen. Op 20,5 of 21 in het koelseizoen.
5500 kWh in 3 jaar tijd? Dat is echt niet veel (voor mijn begrip dan ;) ). Heb je ook vloerverwarming op de verdiepingen en geen losse radiatoren?

En je totale stroomverbruik inclusief al het andere?

• SL65
Dat is inderdaad fors, maar dat is helaas met meer zaken zo bij dit soort projecten. Je kan even zoeken in de optielijst of er een mogelijkheid is om 3 fase naar zolder/dak aan te leggen. Mocht je veel meer panelen gaan neerleggen achteraf dan zal je dit anders zelf achteraf moeten doen. Mocht deze optie er niet zijn dan kan je kijken of er meer toekomstige bewoners in het project zijn die dit ook willen, dan kan je mogelijk de aannemer zo ver krijgen om dit toch nog als optie aan te bieden.

Zo is het in ons project gelopen, veel mensen hebben toen achteraf extra panelen gelegd (of laten leggen). Officieel was de optie voor 3 fase bekabeling er niet als optie, maar de aannemer bood het toch aan nadat een groot deel van de mensen dit wilde hebben. De kabel moet immers toch worden gelegd dus het is dan een kleine moeite en bood gelijk weer wat meerwerk opbrengsten.

[ Voor 12% gewijzigd door SL65 op 25-01-2026 09:38 ]

• Homer-Simpson
BBBrt schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:29:
[...]

5500 kWh in 3 jaar tijd? Dat is echt niet veel (voor mijn begrip dan ;) ). Heb je ook vloerverwarming op de verdiepingen en geen losse radiatoren?

En je totale stroomverbruik inclusief al het andere?
Begane grond, eerste verdieping en zolder voorzien van vloerverwarming. Er wordt niet elektrisch of anderszins bijverwarmd. Eerste verdieping en zolder t/m december 2025 op 18 graden mee verwarmd omdat dit de minimale instelling was van ons systeem. Heb sinds een goede maand het aangedurfd om via een externe module (zie topic over Itho Daalderop WPU) de minimale instelling voor boven te verlagen naar 17 graden aangezien dat warm genoeg is om te slapen. Ik werk zelden thuis maar wanneer nodig stook ik het kantoor warm naar 20.

Totale jaarverbruik ongeveer 4200 kWh. Dat is exclusief mijn EV en inclusief het eigen verbruik opgewekt met PV. Dus echt het netto energieverbruik.

Edit: hierbij screenshot van WP verbruik van vorig najaar en daaronder de verwachting vanuit de omgevingsvergunningsaanvraag. NB dit is nog zonder de uitbouw van 2,4m en het bijtrekken van de helft van de garage bij de verwarmde schil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuLjD0_3CZ5tms__7hpuiwCn_CY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BpObQswh1EWaYuhCczWeTCeL.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJEpnM928UpYma3ANgnrZu5b2LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrwkSPrN5YVKhmv96Ox27DsJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Homer-Simpson op 25-01-2026 09:52 ]

• BBBrt
Bedankt allen voor deze input.
Dan wordt het (jammer genoeg) eigenlijk al vrij snel interessant om helemaal geen extra panelen te nemen. Als ik het zo inschat zal het jaarlijkse verbruik richting de 6000 kWh gaan. Nog verminderd met de opbrengst van de 2 panelen. Dat is per maand 120 euro aan energiekosten. We zijn nu stadsverwarming gewend en betalen nu veel meer, dus dit is dan al winst.

De terugverdientijd van bijvoorbeeld 4 extra panelen (a 4k), wordt dan wel erg lang / het voordeel zeer klein. Helemaal met de huidige regels waar salderen wegvalt en je betaalt voor overschot.

Zie ik nou iets over het hoofd, of is dit gewoon hoe het is?

• Draakje5
Het is niet alleen je verwarming maar ook je SWW dat veel verbruikt en waar een groot verschil kan zitten. Wij douchen iedere dag, kinderen om de dag in bad. Niet iedereen doucht iedere dag.. of doucht bij de 'sport'.
Bij ons is SWW 60% van totale verbruik warmtepomp. Alles 5000 kwh sinds we er wonen ( 23mnd)

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 25-01-2026 10:01 ]

• Source90
BBBrt schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:00:
Bedankt allen voor deze input.
Dan wordt het (jammer genoeg) eigenlijk al vrij snel interessant om helemaal geen extra panelen te nemen. Als ik het zo inschat zal het jaarlijkse verbruik richting de 6000 kWh gaan. Nog verminderd met de opbrengst van de 2 panelen. Dat is per maand 120 euro aan energiekosten. We zijn nu stadsverwarming gewend en betalen nu veel meer, dus dit is dan al winst.

De terugverdientijd van bijvoorbeeld 4 extra panelen (a 4k), wordt dan wel erg lang / het voordeel zeer klein. Helemaal met de huidige regels waar salderen wegvalt en je betaalt voor overschot.

Zie ik nou iets over het hoofd, of is dit gewoon hoe het is?
Meerwerk is altijd al de melkkoe van de aannemer geweest, dat is waar ze op cashen.

Ik zou, zoals gezegd, een 3 fase (5 aderige) kabel naar zolder laten leggen, in de nabijheid van de omvormer. Na de bouw bij enkele zonnepanelen verkopers een offerte opvragen en de omvormer van de aannemer laten vervangen.

Heb je ook nog eens een extra kabel over voor andere doeleinden.

Wij hebben circa 6k betaald voor 19 panelen, solaredge omvormer en optimizers, dat was 2022. Inmiddels zijn panelen bijna gratis /nog goedkoper geworden.

Ik heb in oktober 2000WP (4 panelen van 500WP, plus optimizers) bijgelegd op dezelfde omvormer, hier heb ik 1300€ voor betaald, mede vanwege de €300 extra kosten voor “kleine opdracht” dat het wat hoger lag.
10k voor 8 panelen is echt bizar.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 25-01-2026 10:22 ]

• nooberke
  • Laatst online: 07:32

Eigenlijk is het een goed teken dat ze met slechts twee panelen al aan A++++ komen

Ze hadden ook de douche WTW en tripple glas weg kunnen laten en een paar zonnepanelen extra op het dak gooien.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

10k voor 8 panelen is natuurlijk flink overkill.
Maar zonder details is het lastig praten.
Zit er een groep bij, wellicht zijn de huidge 2 panelen 'stekkerpanelen' op een bestaande groep.
Dan nog is het verschil groot, maar een extra groep (plus kabel) naar zolder trekken is wel wat meer werk.

Kijk in ieder geval naar de details, of je inderdaad een eigen groep op zolder hebt voor toekomstige panelen. Dat geeft je in ieder geval flexibiliteit na oplevering.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• KerstRunner
nooberke schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Eigenlijk is het een goed teken dat ze met slechts twee panelen al aan A++++ komen

Ze hadden ook de douche WTW en tripple glas weg kunnen laten en een paar zonnepanelen extra op het dak gooien.
Exact wat ze bij ons hebben gedaan. Woning is nog niet opgeleverd.

Geen douche WTW
Dubbelglas HR++
Gecompenseerd met 7 panelen.
Type C ventilatie
Lucht/water warmtepomp
LTVV die niet kan koelen

Een beetje de goedkoopste weg naar een A++++ label.

De ene A++++ woning is de andere niet.

[ Voor 19% gewijzigd door KerstRunner op 25-01-2026 12:15 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:54

Nicap

Tsssk....

Ik wilde gaan klagen, maar dat doe ik dan maar niet als ik de reacties hierboven lees.
Bij ons is het dan geen douche WTW, maar wel triple glas, bodem warmtepomp en type D, met 9 panelen. Heb het dan wel esthetisch uitgebreid naar 10.

De voorlopige BENG ging uit van 12 panelen, dus voelde wel een beetje betalen uit eigen portmonnee, maar ja. Wellicht zijn er andere zaken aangepast, dat weet ik nog niet. Heb geen nieuwe berekening gezien. Heb deze nu wel aangevraagd.
Ik ga er van uit dat de bouwer deze verplicht is te overhandigen?

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 23:24

Let er ook op hoe de panelen gelegd worden! Bij mijn woning moest het een indak-systeem zijn. Dan word achteraf aanpassen of vervangen alweer een stuk ingewikkelder.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dronium schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Let er ook op hoe de panelen gelegd worden! Bij mijn woning moest het een indak-systeem zijn. Dan word achteraf aanpassen of vervangen alweer een stuk ingewikkelder.
Goed punt, maar kleine kans dat er voor 2 panelen een in-dak systeem gebruikt wordt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• KerstRunner
ZeRoC00L schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Goed punt, maar kleine kans dat er voor 2 panelen een in-dak systeem gebruikt wordt.
Geen idee wat logisch is hoor maar bij ons in het dorp een complete wijk uit 2018 met allemaal 2 panelen in-dak.

• BBBrt
ZeRoC00L schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:57:
[...]

10k voor 8 panelen is natuurlijk flink overkill.
Maar zonder details is het lastig praten.
Zit er een groep bij, wellicht zijn de huidge 2 panelen 'stekkerpanelen' op een bestaande groep.
Dan nog is het verschil groot, maar een extra groep (plus kabel) naar zolder trekken is wel wat meer werk.

Kijk in ieder geval naar de details, of je inderdaad een eigen groep op zolder hebt voor toekomstige panelen. Dat geeft je in ieder geval flexibiliteit na oplevering.
Ja dat ga ik even uitzoeken dan. Een kabel naar zolder zou voor de toekomstbestendigheid al wel fijn zijn.

Maar ik vraag me nu echt af of ik er überhaupt meer dan de standaard 2 op ga laten leggen. Het gaat dan echt om een winst van 1 of 2 tientjes per maand. Dat heeft dan een terugverdientijd van dik meer dan 10 jaar. En het geld kan ik dan beter nu in andere opties steken.

Ik zat nog in mijn hoofd met dat warmtepompen echt 1000en kWh per jaar slurpen, maar dat valt dus mee :)

• Termy

Termy

Post-salderen is je jaarverbruik een irrelevante vraag wat betreft zonnepanelen. Je moet kijken naar wat het oplevert om direct op te wekken wat je verbruikt (momentaan vermogen dus). Vandaag bv draait de airco voor een mooi deel van de dag 100% op de zonnepanelen. Dat is goedekope stroom. Terugleveren in de zomer met een paar panelen en vrijwel 100% moeten afnemen van het net in de winter is niet goedkoop. Met de huidige zonnepaneelprijzen is het vrij logisch om je dak gewoon vol te leggen, maar uiteraard niet tegen lompe meerprijs-prijzen vanuit de bouw..

Als ik kon had ik 0 panelen afgenomen vanuit de bouw en het allemaal naderhand gedaan maar dat kan natuurlijk weer niet. Dan maar alles eraftrekken en goed laten doen en misschien leveren de oude panelen en omvormernog een paar dubbeltjes op ook. Of ze gaan naar het platte dak als het toevallig mooi past :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Termy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:45:
[...]
Als ik kon had ik 0 panelen afgenomen vanuit de bouw en het allemaal naderhand gedaan maar dat kan natuurlijk weer niet. Dan maar alles eraftrekken en goed laten doen en misschien leveren de oude panelen en omvormernog een paar dubbeltjes op ook. Of ze gaan naar het platte dak als het toevallig mooi past :).
Mij werd al verteld dat we gewoon een kaartje zouden krijgen van alle partijen die iets voor het nieuwbouwhuis gedaan hebben, ook de partij die de zonnepanelen erop gelegd hebben. In plaats van 1000 per paneel zal dat een stuk lager uitvallen na oplevering ;)

• Termy

Termy

Thomg schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Mij werd al verteld dat we gewoon een kaartje zouden krijgen van alle partijen die iets voor het nieuwbouwhuis gedaan hebben, ook de partij die de zonnepanelen erop gelegd hebben. In plaats van 1000 per paneel zal dat een stuk lager uitvallen na oplevering ;)
Hm, hoe werkt dat? Dat je vooral dingen na oplevering pas regelt met ze of zo?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Termy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Hm, hoe werkt dat? Dat je vooral dingen na oplevering pas regelt met ze of zo?
Ja, heb het er met de bouwopzichter over gehad. De aannemer heeft er geen zin in i.v.m. aansprakelijkheid et al, dus de zonnepanelen zijn een beetje een oprotofferte. Bij het project waar ik gekocht hebt (die volgende maand opgeleverd word) zei hij dat je mag verwachten dat je van alle partijen een kaartje zou krijgen en eigenlijk dan het beste dit soort meerwerk kan regelen.
Geen garanties natuurlijk, maar wel de moeite waard om bij je aannemer aan te kaarten.

• Termy

Termy

Thomg schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Ja, heb het er met de bouwopzichter over gehad. De aannemer heeft er geen zin in i.v.m. aansprakelijkheid et al, dus de zonnepanelen zijn een beetje een oprotofferte. Bij het project waar ik gekocht hebt (die volgende maand opgeleverd word) zei hij dat je mag verwachten dat je van alle partijen een kaartje zou krijgen en eigenlijk dan het beste dit soort meerwerk kan regelen.
Geen garanties natuurlijk, maar wel de moeite waard om bij je aannemer aan te kaarten.
Hm, ik krijg bij ons niet de indruk dat het zo zal zijn en het is ook een grote partij (Dura Vermeer), maar wie weet zodra de bouw begint. Ik zou iig graag contact willen met degene die de verwarming regelt en zo. Ik ben vooral 'bang' voor slechte WP en WTW.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Termy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:13:
[...]

Hm, ik krijg bij ons niet de indruk dat het zo zal zijn en het is ook een grote partij (Dura Vermeer), maar wie weet zodra de bouw begint. Ik zou iig graag contact willen met degene die de verwarming regelt en zo. Ik ben vooral 'bang' voor slechte WP en WTW.
Ben bang dat je daar 0 input op kan verwachten. Zeker WP en WTW wilde de aannemer niks faciliteren.

• Termy

Termy

Lupadi schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:36:
[...]

Bij ons zat de volledige BENG berekening bij de vergunning aanvraag, die was op te vragen bij de gemeente
Ik kreeg deze berekening idd prompt van de gemeente van ons nieuwe huis :).

Interessant om in het rapport te lezen dat er uitgegaan wordt van een Panasonic Aquarea 5kW Bi-bloc R32 WP met een aanvoertemperatuur van 35 graden C. Dat is in tegenspraak met de TO die 40 oC zegt.

Ook vrij matig dat het document AEG AS-M1202Z-BH(M6)-365W als zonnepanelen specificeert. Dat zijn gewoon slechtere panelen dan ik in 2020 op m'n dak legde.. Gelukkig zijn die zeer waarschijnlijk niet meer te krijgen lol.

• BBBrt
Termy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Post-salderen is je jaarverbruik een irrelevante vraag wat betreft zonnepanelen. Je moet kijken naar wat het oplevert om direct op te wekken wat je verbruikt (momentaan vermogen dus). Vandaag bv draait de airco voor een mooi deel van de dag 100% op de zonnepanelen. Dat is goedekope stroom. Terugleveren in de zomer met een paar panelen en vrijwel 100% moeten afnemen van het net in de winter is niet goedkoop. Met de huidige zonnepaneelprijzen is het vrij logisch om je dak gewoon vol te leggen, maar uiteraard niet tegen lompe meerprijs-prijzen vanuit de bouw..

Het blijkt nu dat ze toch helemaal géén panelen gaan leggen. Met alle andere maatregelen komen ze op A+++ en dat vinden ze voldoende.

Op ons huidige huis hebben we heel bewust zonnepanelen laten leggen en die hebben we in principe al terugverdiend. Maar we gaan er dan nu heel bewust maar helemaal niets opleggen... De terugverdientijd bij ons geschatte verbruik en de beperkte vrije ruimte op het dak, maakt het het voor ons niet waard. Bijkomend voordeel is dat ik nu een paar k extra op zak hou én we een elektrische installatie met bijbehorend brandrisico minder hebben ;)

• SL65
Ik weet niet of het voor een bodem WP nog interessant is. Een volledig elektrische woning verbruikt in de winter met een lucht warmte pomp nog best wat met de kou. Maar is het nu een A 3x plus of A 4x plus woning? Dacht dat je eerst over het laatste sprak.

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-01 21:31
SL65 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:52:
Ik weet niet of het voor een bodem WP nog interessant is. Een volledig elektrische woning verbruikt in de winter met een lucht warmte pomp nog best wat met de kou. Maar is het nu een A 3x plus of A 4x plus woning? Dacht dat je eerst over het laatste sprak.
Onze woning met A 3x+ is ook zonder panelen en bodem WP. Het kon wel als optie, zelfs zoveel dat je in theorie energieneutraal zou zijn. Maar dat was heel duur.

Bij de hypotheekaanvraag (in 2024) wel rekening gehouden met zelf panelen laten plaatsen, maar met een bodem WP is dat de moeite misschien niet eens waard? Met al die wijzigingen omtrent panelen en wel of geen thuisbatterij begin ik toch te twijfelen om ze achterwege te laten...

• BBBrt
SL65 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:52:
Ze claimden op de algemene website eerst 4+, maar we hebben nu een eerste gesprek gehad en daar gaven ze aan dat zonnepanelen in de basis achterwege blijven en dat het dan 3+ zou worden.
Is mij om het even. Ik vind duurzaamheid belangrijk, maar dit is voor mij gerommel in de marge.

En net als hierboven: je kunt je echt afvragen of het nog de moeite is om in dit specifieke geval de investering te doen van een dak vol panelen...

• Draakje5
Weet wel dat A+++ of A++++ je zomaar geld kan besparen op je hypotheek.
Bij ons ging de hypotheekrente hiermee van 1.3 naar 1.2%. (Aannemer had A+++ gecalculeerd en het werd A++++.)

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 27-01-2026 21:26 ]

• Lupadi
BBBrt schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Ze claimden op de algemene website eerst 4+, maar we hebben nu een eerste gesprek gehad en daar gaven ze aan dat zonnepanelen in de basis achterwege blijven en dat het dan 3+ zou worden.
Is mij om het even. Ik vind duurzaamheid belangrijk, maar dit is voor mij gerommel in de marge.

En net als hierboven: je kunt je echt afvragen of het nog de moeite is om in dit specifieke geval de investering te doen van een dak vol panelen...
Wat iemand kan lenen/wat je woning waard is kan best wel impact hebben of het A3+ of 4+ is, bij ons hebben we 3+ opgeleverd terwijl in alle stukken 4+ stond, dat gaat de aannemer dus nog corrigeren (is er wel een van de lange adem ze zijn al een half jaar aan het uitzoeken wat ze er mee moeten)

• Termy

Termy

BBBrt schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Het blijkt nu dat ze toch helemaal géén panelen gaan leggen. Met alle andere maatregelen komen ze op A+++ en dat vinden ze voldoende.

Op ons huidige huis hebben we heel bewust zonnepanelen laten leggen en die hebben we in principe al terugverdiend. Maar we gaan er dan nu heel bewust maar helemaal niets opleggen... De terugverdientijd bij ons geschatte verbruik en de beperkte vrije ruimte op het dak, maakt het het voor ons niet waard. Bijkomend voordeel is dat ik nu een paar k extra op zak hou én we een elektrische installatie met bijbehorend brandrisico minder hebben ;)
Moeilijk voor te stellen dat je door een gewone fatsoenlijke installateur niet een interesssante deal kunt krijgen met de super lage paneelprijzen van tegenwoordig. Zeker als het schuin dak is zodat je montagemateriaal ook goedkoop is. Ik neem aan dat je wel even blijft wonen in dit nieuwe huis. Toch handig om je eigen stroom op te wekken wanneer Trump weer eens geïrriteerd is en de 65% LNG die we nu importeren superduur maakt ;).

• BBBrt
Termy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:56:
[...]

Moeilijk voor te stellen dat je door een gewone fatsoenlijke installateur niet een interesssante deal kunt krijgen met de super lage paneelprijzen van tegenwoordig. Zeker als het schuin dak is zodat je montagemateriaal ook goedkoop is. Ik neem aan dat je wel even blijft wonen in dit nieuwe huis. Toch handig om je eigen stroom op te wekken wanneer Trump weer eens geïrriteerd is en de 65% LNG die we nu importeren superduur maakt ;).
Dan heb ik 10k aan niet uitgegeven geld dat ik daar aan kan verspijkeren ;)

Na de bouw alsnog weer een keer panelen aanleggen gaat altijd kunnen en ik verwacht geen exorbitante prijzensprong omhoog. Dan eerder een verdere (relatieve) daling.

Ik zeg niet dat ik nooit meer zonnepanelen ga nemen, maar ik ga ze niet van de aannemer afnemen en waarschijnlijk ook niet binnen 1 jaar na oplevering ;)

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:59
Mijn huis is in nov 2024 opgeleverd standaard met twee panelen, kregen aanbod van aannemer voor 10 erbij voor €6000 incl btw, dat vond ik vreemd want de btw is 0%, er zou dan nog €1000 afgaan.
Uiteindelijk op laten leveren met twee panelen dacht zie het later wel. In febr maart vorig jaar offertes gevraagd, die gingen richting de €8000 wel inclusief laadpaal, ik dacht van potverdorie had ik het nu maar tijden de bouw laten doen. 1 bedrijf uit de buurt werd door een maatje geadviseerd die bracht offerte uit voor 12 panelen en laadpaal voor circa €5700 gevraagd of er ook 15 panelen o het dak pasten hij even meten en dat kon. Uiteindelijk voor €6500 15 panelen op het dak en de laadpaal geplaatst, en de twee oude panelen verwijderd die heb ik los verkocht.

Mocht je in de buurt van noord Limburg wonen kan ik je de naam wel doorgeven.

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:13
Vandaag hebben wij de akkoord gegeven voor een nieuwbouw woning. Het is een A+++ BENG woning, zonder zonnepanelen, wel een bodem WP en WTW unit. Een woning met 165m2 aan oppervlak, na aanbouw van 2,4m. Wij zijn er bijzonder blij mee, vooral vanwege de locatie.

Er zijn maar grove meerwerk opties, aanbouw van 2,4m en dakkapel. De dakkapel is naar verhouding zo duur dat we die niet doen. Aanbouw zullen wij wel doen. Ook omdat de mogelijkheid geeft van een directe deur van de woonkamer naar de berging/garage.

Alleen probeer ik me nu in dit forum in te lezen en zoveel mogelijk informatie te verzamelen, zodat ik alle verstandige opties mee neem. Wij willen achteraf PV panelen laten installeren, alsook een laadpaal. Voor internet voorziening wil ik voor mesh WiFi gaan ipv een ethernet aansluiting per kamer. Mijn plan is dan als volgt;
- UTP aansluiting plafond woonkamer
- UTP aansluiting TV woonkamer
- UTP aansluiting plafond overloop 1ste verdieping tbv mesh wifi netwerk
- UTP aansluiting plafond overloop zolder tbv mesh wifi netwerk
- UTP aansluiting werkkamer 1ste verdieping tbv werkplek
- Loze leiding naar elke kamer (lees dat dit altijd verstandig is, al heb ik er nog geen doel voor)
- Extra loze leiding zolder tbv achteraf installeren PV installatie

Ik ben vooral benieuwd of jullie kunnen zien of ik iets overduidelijks vergeet?

Daarnaast zit ik ook nog te stoeien met de zolder. De dakkapel doen we nog niet, vooral ook omdat het geld maar zo ver komt. We willen wel wandjes laten plaatsen, voor onder andere een techniek kamer en 2 zolder slaapkamers. Maar dat is vanuit de bouw niet mogelijk, dan kan je maar 1 slaapkamer, en die paar wandjes kosten dan 10k. De uitdaging zit hem vooral in de voorbereidingen die ik moet treffen om die wandjes achteraf goed te kunnen plaatsen. Mijn idee is om loze leiding en elektra bij het knieschot naar boven te laten komen. Aan de muren de lichtpunten laten bevestigen, elke kant 1. Maar er moet ook ergens nog een schakelaar komen. Iemand nog goede ideeën hoe ik dit het beste kan oppakken?

Alvast enorm bedankt!

• d0s
  • Laatst online: 09:41

d0s

sssst

hansvanhengel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:54:
Vandaag hebben wij de akkoord gegeven voor een nieuwbouw woning. Het is een A+++ BENG woning, zonder zonnepanelen, wel een bodem WP en WTW unit. Een woning met 165m2 aan oppervlak, na aanbouw van 2,4m. Wij zijn er bijzonder blij mee, vooral vanwege de locatie.

Er zijn maar grove meerwerk opties, aanbouw van 2,4m en dakkapel. De dakkapel is naar verhouding zo duur dat we die niet doen. Aanbouw zullen wij wel doen. Ook omdat de mogelijkheid geeft van een directe deur van de woonkamer naar de berging/garage.

Alleen probeer ik me nu in dit forum in te lezen en zoveel mogelijk informatie te verzamelen, zodat ik alle verstandige opties mee neem. Wij willen achteraf PV panelen laten installeren, alsook een laadpaal. Voor internet voorziening wil ik voor mesh WiFi gaan ipv een ethernet aansluiting per kamer. Mijn plan is dan als volgt;
- Loze leiding naar elke kamer (lees dat dit altijd verstandig is, al heb ik er nog geen doel voor)

Daarnaast zit ik ook nog te stoeien met de zolder. De dakkapel doen we nog niet, vooral ook omdat het geld maar zo ver komt. We willen wel wandjes laten plaatsen, voor onder andere een techniek kamer en 2 zolder slaapkamers. Maar dat is vanuit de bouw niet mogelijk, dan kan je maar 1 slaapkamer, en die paar wandjes kosten dan 10k. De uitdaging zit hem vooral in de voorbereidingen die ik moet treffen om die wandjes achteraf goed te kunnen plaatsen. Mijn idee is om loze leiding en elektra bij het knieschot naar boven te laten komen. Aan de muren de lichtpunten laten bevestigen, elke kant 1. Maar er moet ook ergens nog een schakelaar komen. Iemand nog goede ideeën hoe ik dit het beste kan oppakken?

Alvast enorm bedankt!
Kijk goed naar verwarming en ventilatie op de te realiseren slaapkamers. Mogelijk kunnen je dat eenvoudig aanleggen, als de wtw op zolder komt.

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:12
hansvanhengel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:54:

Alvast enorm bedankt!
Let even op of er vloerverwarming op zolder wordt gelegd. Als je er veel gebruik van gaat maken met slaapkamers en een techniekkamer is dat misschien wel handig, maar dan moet je ook weer goed opletten met de montage van de muren.

• Hoepla33
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel enigszins gefrustreerd begin te raken door het gebrek aan transparantie van onze bouwer. Ik begrijp echt wel dat een bouwer soms wat terughoudend is met het noemen van heel specifieke termijnen, omdat mensen dit als toezegging kunnen zien, maar we zijn allemaal volwassen mensen en een voorbehoud met daarbij eventueel de cruciale punten tijdens een specifieke bouwfase kun je volgens mij prima maken.

Om ons heen zijn meerdere stellen vrienden die bij verschillende bouwers eigenlijk gedurende een groot deel van het bouwproces indicaties of voorlopige schattingen hebben gekregen van de voortgang en de (grofweg) te verwachten oplevertermijn.

Het gaat om een vrijstaande woning van +/- 200m2 in seriebouw in een plan van in totaal 25 woningen. In dit plan loopt ongeveer de helft (waaronder onze woning) duidelijk "voor". We weten al dat deze eerste helft eerder zal worden opgeleverd. Het bouwterrein voorziet ook in deze "knip" tussen de 1e en 2e opleverfase. Dezelfde bouwer heeft direct naast het huidige bouwplan een vergelijkbaar plan neergezet, 2 jaar terug en daar ging dit precies hetzelfde.

Ons verloop is als volgt:

Start grondwerk - begin maart 2025
Fundering gereed - begin mei 2025
Casco / ruwbouw en metselwerk grotendeels gereed - oktober 2025
Kap- en dak gereed, pannen gelegd - half november 2025
Installaties ruwbouw gereed (incl. vloerverwarming en binnenwanden) - december 2025
Dekvloeren gestort - 2e week januari 2026

Het bovenstaande hebben we allemaal op basis van de termijnfacturen en eigen observaties op de bouw bij elkaar gepuzzeld. Vanuit de bouwer is de communicatie vrijwel nihil.

De lastige situatie die nu ontstaat is dat wij uiterlijk op 1 juli de overdracht hebben van onze huidige woning.
Ik heb een bevriende aannemer gevraagd om een inschatting te maken van het verdere verloop van de bouw. Hij liet ons weten dat zonder leveringsproblemen van materialen of aansluitvertraging bij de nutsbedrijven bouwtechnisch medio/eind april prima haalbaar zou moeten zijn. Bij navraag wil de bouwer op dit moment niet verder gaan dan als oplevertermijn: "Net voor of net na de bouwvak". Dat zou betekenen dat ze nu nog ruim 5 maanden nodig hebben voor.

1. stucwerk (behangklaar opleveren wanden. Plafonds worden niet gespoten)
2. tegels badkamer + wc
3. sanitair
4. binnenkozijnen en deuren
5. trapafwerking
6. afmonteren installaties + elektra
7. afbouw buiten/terrein
8. inregelen en testen technische installaties

Natuurlijk wil iedereen zijn/haar nieuwe huis het liefst de grond uit kijken, maar ben ik nu onredelijk in mijn verwachting dat dit toch allemaal wel een heel stuk eerder dan "net voor of net na de bouwvak" klaar zou moeten zijn en dat ze in de afwerkfase toch wel iets transparanter zouden kunnen zijn over de verwachtingen?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:20

aex351

I am the one

Hoepla33 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:00:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel enigszins gefrustreerd begin te raken door het gebrek aan transparantie van onze bouwer. Ik begrijp echt wel dat een bouwer soms wat terughoudend is met het noemen van heel specifieke termijnen, omdat mensen dit als toezegging kunnen zien, maar we zijn allemaal volwassen mensen en een voorbehoud met daarbij eventueel de cruciale punten tijdens een specifieke bouwfase kun je volgens mij prima maken.

Om ons heen zijn meerdere stellen vrienden die bij verschillende bouwers eigenlijk gedurende een groot deel van het bouwproces indicaties of voorlopige schattingen hebben gekregen van de voortgang en de (grofweg) te verwachten oplevertermijn.

Het gaat om een vrijstaande woning van +/- 200m2 in seriebouw in een plan van in totaal 25 woningen. In dit plan loopt ongeveer de helft (waaronder onze woning) duidelijk "voor". We weten al dat deze eerste helft eerder zal worden opgeleverd. Het bouwterrein voorziet ook in deze "knip" tussen de 1e en 2e opleverfase. Dezelfde bouwer heeft direct naast het huidige bouwplan een vergelijkbaar plan neergezet, 2 jaar terug en daar ging dit precies hetzelfde.

Installaties ruwbouw gereed (incl. vloerverwarming en binnenwanden) - december 2025

Het bovenstaande hebben we allemaal op basis van de termijnfacturen en eigen observaties op de bouw bij elkaar gepuzzeld. Vanuit de bouwer is de communicatie vrijwel nihil.

De lastige situatie die nu ontstaat is dat wij uiterlijk op 1 juli de overdracht hebben van onze huidige woning.
Ik heb een bevriende aannemer gevraagd om een inschatting te maken van het verdere verloop van de bouw. Hij liet ons weten dat zonder leveringsproblemen van materialen of aansluitvertraging bij de nutsbedrijven bouwtechnisch medio/eind april prima haalbaar zou moeten zijn. Bij navraag wil de bouwer op dit moment niet verder gaan dan als oplevertermijn: "Net voor of net na de bouwvak". Dat zou betekenen dat ze nu nog ruim 5 maanden nodig hebben voor.

2. tegels badkamer + wc
3. sanitair
5. trapafwerking
7. afbouw buiten/terrein

Natuurlijk wil iedereen zijn/haar nieuwe huis het liefst de grond uit kijken, maar ben ik nu onredelijk in mijn verwachting dat dit toch allemaal wel een heel stuk eerder dan "net voor of net na de bouwvak" klaar zou moeten zijn en dat ze in de afwerkfase toch wel iets transparanter zouden kunnen zijn over de verwachtingen?
Als ik je verhaal goed begrijp heb je in de aannemingsovereenkomst geen termijnen afgesproken. Dan is je huidige situatie daar het gevolg van. Ik denk wel dat het niet misplaatst zou zijn van je bouwer om desondanks toch iets van updates te delen over de voortgang en verwachting. Niet alleen via toegezonden facturen. Dat komt niet bepaald klantvriendelijk of klantgericht over.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Hoepla33
aex351 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Als ik je verhaal goed begrijp heb je in de aannemingsovereenkomst geen termijnen afgesproken. Dan is je huidige situatie daar het gevolg van. Ik denk wel dat het niet misplaatst zou zijn van je bouwer om desondanks toch iets van updates te delen over de voortgang en verwachting. Niet alleen via toegezonden facturen. Dat komt niet bepaald klantvriendelijk of klantgericht over.
In projectbouw staat er enkel een aantal werkbare dagen, maar dat aantal is tegenwoordig zo ruim dat ze dit eigenlijk altijd halen. De termijnen (wij hebben er 10) zegt eigenlijk niets anders dan de momenten waarop je weer een rekening op de mat krijgt voor een fase die is afgerond.

Voor wat betreft de termijnfacturen zitten we nu op 8 van 10, waarbij 9 tegels/sanitair is en 10 de oplevertermijn. Het is wind- en waterdicht, leidingwerk is klaar, de dekvloer is gestort, men is niet meer afhankelijk van eventuele winterse omstandigheden. In deze fase niet verder komen dan jezelf indekken door extreem vaag te blijven en niet verder te komen dan "net voor of net na de bouwvak" vind ik ronduit bizar. Van nu tot de bouwvak in onze regio duurt nog 5,5 maand.

[ Voor 6% gewijzigd door Hoepla33 op 28-01-2026 13:37 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-02 21:51
Hoepla33 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:36:
[...]

In projectbouw staat er enkel een aantal werkbare dagen, maar dat aantal is tegenwoordig zo ruim dat ze dit eigenlijk altijd halen. De termijnen (wij hebben er 10) zegt eigenlijk niets anders dan de momenten waarop je weer een rekening op de mat krijgt voor een fase die is afgerond.

Voor wat betreft de termijnfacturen zitten we nu op 8 van 10, waarbij 9 tegels/sanitair is en 10 de oplevertermijn. Het is wind- en waterdicht, leidingwerk is klaar, de dekvloer is gestort, men is niet meer afhankelijk van eventuele winterse omstandigheden. In deze fase niet verder komen dan jezelf indekken door extreem vaag te blijven en niet verder te komen dan "net voor of net na de bouwvak" vind ik ronduit bizar. Van nu tot de bouwvak in onze regio duurt nog 5,5 maand.
Tsja, wat wil je doen? Bij ons ging het precies zo. Bij tekenen (jan 2024) oplevering Q1 2025 dan een hele tijd niets. Bij de voorschouw in Maart, sorry jongens vertraging wordt toch juli 2025. Uiteindelijk 16 april de sleutel gekregen met een 7 dagen daarvoor pas de bevestiging. Voor ons een reden om nooit meer projectbouw te kiezen in ieder geval.

HD4Life @ Full-HD

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

2. tegels badkamer + wc
3. sanitair
5. trapafwerking
7. afbouw buiten/terrein

Ik vind het nogal een huilverhaal. Je hebt een contractuele termijn afgesproken en blijkbaar heb je binnen die termijn met een andere partij afgesproken dat ze je huis overnemen.

Wat heeft de aannemer daar nou mee te maken? Je kan niet van de aannemer verwachten dat die zich potentieel in de vingers gaat snijden met een opleverdatum om jouw probleem op te lossen.

Plan dan zelf vantevoren goed zou ik als advies mee willen geven.

• Janpietertje89
Ik twijfel er ook sterk aan mijn huis pas te verkopen als ik een definitieve opleverdatum heb, of in ieder geval een flinke flexibele overdrachtsdatum mee te nemen tijdens de verkoop. Geen idee welk van de 2 opties financieel het meest gunstig is maar zolang de huizenprijzen zo ongeveer net zo hard stijgen als mijn overbrugging kost is het financieel ook helemaal niet zo'n probleem.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:24
Wij hebben destijds (2 jaar geleden) ook pas te koop aangeboden toen we redelijk zeker waren van de oplevering. Ook omdat onze makelaar zij dat kopers het fijn vinden als het huis ook binnen redelijke termijn beschikbaar komt en het liefst binnen het halfjaar omdat dan een hypotheekofferte niet meer verlengd hoeft te worden.
En de markt is op dit moment toch wel gespannen genoeg, dus dat huis raak je toch wel kwijt.
@Hoepla33 Ik zou de aannemer niet te veel op de huid zitten. Hij heeft er zelf ook al belang bij om zo snel mogelijk jouw geld te krijgen :) Maar, zorg in ieder geval voor een plan B.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:55:
Ik twijfel er ook sterk aan mijn huis pas te verkopen als ik een definitieve opleverdatum heb, of in ieder geval een flinke flexibele overdrachtsdatum mee te nemen tijdens de verkoop. Geen idee welk van de 2 opties financieel het meest gunstig is maar zolang de huizenprijzen zo ongeveer net zo hard stijgen als mijn overbrugging kost is het financieel ook helemaal niet zo'n probleem.
Wij hebben er vorig jaar voor gekozen om ons huis pas te koop te zetten nadat we al de sleutel van de nieuwe woning hadden gekregen. Bewust zo gedaan, omdat we ook de tijd wilden hebben om zelf te kunnen klussen. Het had als groot voordeel dat we het huis makkelijk verkoopklaar konden maken door alle overbodige spullen alvast over te brengen. Het gaf ons ook de mogelijkheid om heel flexibel te zijn met de opleverdatum. Ik zou het zo weer doen. En uiteraard hangt e.e.a. ook af van het type huis dat je te koop zet en de financiële mogelijkheden om de overbrugging te hebben.

• Mitch101
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:26

2. tegels badkamer + wc
3. sanitair
5. trapafwerking
7. afbouw buiten/terrein

Ik snap de aannemer wel. Die geeft liever een wat ruimere prognose, zodat er voldoende speling is voor eventuele tegenvallers. Bovendien is er dan ook tijd om eventuele gebreken die tijdens een kijkdag aan het licht komen, te herstellen. Verder is het leuker om te vertellen dat de oplevering eerder is dan verwacht dan vertellen dat het project vertraging heeft opgelopen.

Bij ons was de prognose aanvankelijk ook “eind 2025 of begin 2026”. Later werd dit “in ieder geval vóór kerst”, en uiteindelijk hebben wij halverwege oktober de sleutels ontvangen.

De grootste onzekerheid zit meestal in de NUTS-aansluitingen; die kunnen zomaar weken of zelfs maanden vertraging opleveren. Naast het doen van de aanvraag heeft de aannemer hier helaas weinig invloed op. En zolang de aannemer binnen de bouwbare dagen blijft, zoals vastgelegd in de KAO, kun je hier zelf ook niets mee. Bij ons viel het gelukkig dus mee, maar de aannemer zal deze onzekerheid wel meenemen in de prognose.

De opleverdatum is bovendien pas definitief wanneer je hierover een schriftelijke bevestiging ontvangt, meestal pas zo’n twee weken voor de daadwerkelijke oplevering.

• nooberke
  • Laatst online: 07:32
Hoe hebben jullie de verzekering geregeld in de periode tussen oplevering en daadwerkelijk verhuizen? Vandaag tijdje met verzekeraar aan de telefoon gehangen, maar voor de inboedelverzekering lijkt het uitdagend te zijn omdat er feitelijk sprake is van leegstand.

Het is wel fijn als ik voor het daadwerkelijk verhuizen al wat spullen kan overbrengen...daarnaast, nieuwbouwwoningen met nog niet geïnstalleerde keukenapparatuur schijnen ook nog wel is het slachtoffer te zijn van naar volk.

• jvdmeer
nooberke schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:28:
Hoe hebben jullie de verzekering geregeld in de periode tussen oplevering en daadwerkelijk verhuizen? Vandaag tijdje met verzekeraar aan de telefoon gehangen, maar voor de inboedelverzekering lijkt het uitdagend te zijn omdat er feitelijk sprake is van leegstand.

Het is wel fijn als ik voor het daadwerkelijk verhuizen al wat spullen kan overbrengen...daarnaast, nieuwbouwwoningen met nog niet geïnstalleerde keukenapparatuur schijnen ook nog wel is het slachtoffer te zijn van naar volk.
Onze inboedelverzekering accepteerde maximaal twee maanden dubbele dekking zonder bijbetaling. Maar omdat we bijna vijf maanden twee huizen hadden, hebben dus voor drie maanden aanvullende verzekering genomen.
Voor wat betreft de keuken, die is op een maandag geleverd en op dinsdag en woensdag gemonteerd. Keukenleverancier gaf aan, dat zolang de keuken niet geplaatst is en wij niet getekend hebben voor correcte plaatsing het risico op diefstal bij hen lag. Dat heb ik even op hun woord geloofd en niet nagezocht in de voorwaarden.
Na de handtekening van plaatsing was het natuurlijk onze verantwoordelijkheid om voor een opstalverzekering te zorgen.

• tjubbie
jvdmeer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Onze inboedelverzekering accepteerde maximaal twee maanden dubbele dekking zonder bijbetaling. Maar omdat we bijna vijf maanden twee huizen hadden, hebben dus voor drie maanden aanvullende verzekering genomen.
Voor wat betreft de keuken, die is op een maandag geleverd en op dinsdag en woensdag gemonteerd. Keukenleverancier gaf aan, dat zolang de keuken niet geplaatst is en wij niet getekend hebben voor correcte plaatsing het risico op diefstal bij hen lag. Dat heb ik even op hun woord geloofd en niet nagezocht in de voorwaarden.
Na de handtekening van plaatsing was het natuurlijk onze verantwoordelijkheid om voor een opstalverzekering te zorgen.
Een opstalverzekering pas nadat je keuken is geïnstalleerd? Lijkt me toch dat je dit doet direct nadat je de sleutel krijgt van je woning?

• jvdmeer
tjubbie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:28:
[...]
Een opstalverzekering pas nadat je keuken is geïnstalleerd? Lijkt me toch dat je dit doet direct nadat je de sleutel krijgt van je woning?
Ik bedoelde dat de keuken vanaf dat moment onder de opstalverzekering viel. Maar inderdaad, de opstalverzekering was er al van de dag dat we de sleutel in ontvangst namen.

• Termy

Termy

BBBrt schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:40:
[...]

Dan heb ik 10k aan niet uitgegeven geld dat ik daar aan kan verspijkeren ;)

Na de bouw alsnog weer een keer panelen aanleggen gaat altijd kunnen en ik verwacht geen exorbitante prijzensprong omhoog. Dan eerder een verdere (relatieve) daling.

Ik zeg niet dat ik nooit meer zonnepanelen ga nemen, maar ik ga ze niet van de aannemer afnemen en waarschijnlijk ook niet binnen 1 jaar na oplevering ;)
Zeker niet voor 10k door de aannemer laten doen, nee. Zonnepanelen nooit duur laten leggen. Maar hier is het grote PV topic voor uiteraard :).

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:28
Ik wil achter elke schakelaar een extra blauwe nuldraad laten plaatsen voor eventueel toekomstige slimme schakelaars. Ik ben er nog niet uit of ik eerst slimme lampen laat plaatsen of dat ik meteen over ga op slimme schakelaars, maar ik vind het een fijn idee als het er gewoon ligt. Maar dit is 20 euro per schakelaar en dat telt nogal op…

Mijn elektricien is erg vriendelijk en denkt heel erg mee en hij gaf aan dat je helemaal niet per se naar elke schakelaar een blauwe draad hoeft te trekken. Zeker niet als ik nog niet weet of het daadwerkelijk slimme schakelaars worden. Hij gaf aan dat je gewoon naar 1 schakelaar in een rijtje van schakelaars een blauwe nuldraad laat trekken, je altijd zelf nadien die blauwe nuldraad kunt doortrekken naar de andere schakelaars in dat rijtje. De inbouwdozen zitten immers aan elkaar verbonden. Dat bespaart veel extra blauwe nuldraden omdat je nu per locatie doet waar schakelaars zitten, in plaats van naar elke schakelaar.

Ik ben hier zelf niet zo in thuis en niet genoeg onderlegd. Maar het klinkt logisch wat hij zegt.

Klopt het dat als ik overal slimme schakelaars wil plaatsen, maar ik nu naar 1 schakelaar per rijtje een extra nuldraad laat trekken, ik uiteindelijk gewoon die blauwe nuldraad altijd door kan trekken naar die anderen om daar ook slimme schakelaars mee aan te sluiten?

• jvdmeer
Kookwekkert schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:13:
Klopt het dat als ik overal slimme schakelaars wil plaatsen, maar ik nu naar 1 schakelaar per rijtje een extra nuldraad laat trekken, ik uiteindelijk gewoon die blauwe nuldraad altijd door kan trekken naar die anderen om daar ook slimme schakelaars mee aan te sluiten?
Ja, klopt. Zorg er eventueel ook voor dat de dozen van de schakelaars met 50mm diepte worden uitgevoerd. Anders ga je het best lastig krijgen als je kiest voor Shelly's (of alternatief) achter een schakelaar.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-02 23:59
jvdmeer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Ja, klopt. Zorg er eventueel ook voor dat de dozen van de schakelaars met 50mm diepte worden uitgevoerd. Anders ga je het best lastig krijgen als je kiest voor Shelly's (of alternatief) achter een schakelaar.
Niet helemaal: wij hebben in een rijtje verschillende groepen (zelfs fasen) zitten (in de woonkamer) dat is met een reden zodat als de aardlek tript, niet alle verlichting uitschakelt: dit betekent dus dat de nul niet zomaar doorgelust mag/kan worden (groepvermenging)

• jvdmeer
Sammy_tukker schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:24:
[...]

Niet helemaal: wij hebben in een rijtje verschillende groepen (zelfs fasen) zitten (in de woonkamer) dat is met een reden zodat als de aardlek tript, niet alle verlichting uitschakelt: dit betekent dus dat de nul niet zomaar doorgelust mag/kan worden (groepvermenging)
Mogen groepen dan vermengd worden bij gekoppelde dozen? Ik dacht dat dat niet mocht.

• Wolly
  • Niet online
jvdmeer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Mogen groepen dan vermengd worden bij gekoppelde dozen? Ik dacht dat dat niet mocht.
Nee. Dat is helemaal apart, de leidingen zijn dan ook dubbel uitgevoerd omdat twee fasen niet in één buis mogen (uitzondering zijn leidingen voor bijvoorbeeld zonnepanelen of inductieplaat).

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-02 23:59
jvdmeer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Nee dat mag dus niet: groepen mogen niet gemengd worden verschillende aardleks mengen gaat het zowiezo trippen

• Kookwekkert
jvdmeer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Thanks voor je bevestiging! Dan ga ik wat cash besparen en laat ik per rijtje schakelaars een extra blauwe nuldraad plaatsen. Dan zie ik in de toekomst wel of ik de ga gebruiken of niet. Heb jij slimme schakelaars in gebruik en waarom?

En yes dank je voor de toevoeging, de inbouwdozen zijn gelukkig al standaard 50mm zoals opgenomen in de technische beschrijving.

[ Voor 8% gewijzigd door Kookwekkert op 29-01-2026 23:43 ]

• jvdmeer
Kookwekkert schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:42:
[...]

Thanks voor je bevestiging! Dan ga ik wat cash besparen en laat ik per rijtje schakelaars een extra blauwe nuldraad plaatsen. Dan zie ik in de toekomst wel of ik de ga gebruiken of niet. Heb jij slimme schakelaars in gebruik en waarom?

En yes dank je voor de toevoeging, de inbouwdozen zijn gelukkig al standaard 50mm zoals opgenomen in de technische beschrijving.
Ik mocht helaas 40 euro aftikken per schakelaar voor 50mm en blauwe draad, dus €640 lichter. Daarnaast heb ik van alle schakelaars het binnenwerk vervangen door pulsschakelaars (€ 7 / stuk). Hierdoor kon ik in ieder geval de frontplaatjes houden.
Daarnaast zit er ook achter elke schakelaar ook nog ene Shelly (€20 / stuk),

Al-met-al dus bijna €70/stuk, en waarom? Vooral omdat ik de verlichting met de telefoon en automatisch wil kunnen schakelen. Een aanvullende voorwaarde voor mij was dat alles ook nog gewoon met de hand bedieningbaar was.

Het was dus (inclusief een Homey) een investering van circa €1500, maar op de grote hoop van de alle uitgaven bij nieuwbouw was het een druppel op de gloeiende plaat, die mij wel veel gemak biedt.

• Lupadi
Kookwekkert schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:42:
[...]

wij hebben het niet gedaan en op veel plekken strategische een stopcontact laten plaatsen :+
is overigens nu 1 plek waar ik hem wel mis maar daar zet ik denk ik een Fibaro Dim 2 in de centraaldoos. inbouwdozen naar 50mm was bij ons helaas geen optie :(

• Kookwekkert
jvdmeer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:05:
[...]

Ik mocht helaas 40 euro aftikken per schakelaar voor 50mm en blauwe draad, dus €640 lichter. Daarnaast heb ik van alle schakelaars het binnenwerk vervangen door pulsschakelaars (€ 7 / stuk). Hierdoor kon ik in ieder geval de frontplaatjes houden.
Daarnaast zit er ook achter elke schakelaar ook nog ene Shelly (€20 / stuk),

Al-met-al dus bijna €70/stuk, en waarom? Vooral omdat ik de verlichting met de telefoon en automatisch wil kunnen schakelen. Een aanvullende voorwaarde voor mij was dat alles ook nog gewoon met de hand bedieningbaar was.

Het was dus (inclusief een Homey) een investering van circa €1500, maar op de grote hoop van de alle uitgaven bij nieuwbouw was het een druppel op de gloeiende plaat, die mij wel veel gemak biedt.
Wat is jouw reden dat je niet gewoon voor een slimme lamp gaat eigenlijk? Wil je niet vastzitten aan een merk of cloudomgevingen? Het werkt heel goed natuurlijk, je kunt ook dimmen met smartlampen, etc. Het enige ongemak is dat je de schakelaar niet meer moet aanraken, dat klopt.

• jvdmeer
Kookwekkert schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Wat is jouw reden dat je niet gewoon voor een slimme lamp gaat eigenlijk? Wil je niet vastzitten aan een merk of cloudomgevingen? Het werkt heel goed natuurlijk, je kunt ook dimmen met smartlampen, etc. Het enige ongemak is dat je de schakelaar niet meer moet aanraken, dat klopt.
Dat laatste dus... Als er een oppas ofzo komt, moet ik dan vragen of ze een app willen installeren om het licht aan/uit te doen?
Automatisering moet ondersteunend zijn. Het moet intuïtief werken, dus als je een lamp wil aandoen via een schakelaar, moet dat werken. Je moet niet op zoek moeten gaan naar een app of afstandsbediening. Maar daarnaast is het praktisch dat via de app wel scenes en vakantieprogramma's beschikbaar zijn. Dus eigenlijk best of both worlds.
Daarnaast meer keuze in armaturen, de lampen zijn per stuk goedkoper (het geld zit al in de schakelaar).

Maar, ik heb ook wel wat slimme lampen. Daar stuurt de schakelaar de Homey aan om de lamp aan te schakelen/aan te passen.

• Wolly
  • Niet online
jvdmeer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Dat laatste dus... Als er een oppas ofzo komt, moet ik dan vragen of ze een app willen installeren om het licht aan/uit te doen?
Hoezo zou dat zijn?

• Draakje5
Je hebt diverse slimme dimmers waarmee je gewoon de schakelaars kan blijven bedienen. Wij hebben shelly wifi dimmers/schakelaars.

• BBBrt
Wij gaan er voor kiezen om de badkamer van een nieuwbouwwoning casco op te laten leveren. We kunnen dan echter nog wel kiezen uit welke aansluitingen we willen: douche + wastafel of douche + wastafel + wc. We laten een separaat toilet aanleggen, maar zouden wel een bad willen.

Is het dan beter om voor de casco optie mét wc-aanaluiting te kiezen, zodat die voor het bad gebruikt kan worden? Of is dat voor wat voor reden dan ook niet logisch/handig/mogelijk?

• tjubbie
BBBrt schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:18:
Wij gaan er voor kiezen om de badkamer van een nieuwbouwwoning casco op te laten leveren. We kunnen dan echter nog wel kiezen uit welke aansluitingen we willen: douche + wastafel of douche + wastafel + wc. We laten een separaat toilet aanleggen, maar zouden wel een bad willen.

Is het dan beter om voor de casco optie mét wc-aanaluiting te kiezen, zodat die voor het bad gebruikt kan worden? Of is dat voor wat voor reden dan ook niet logisch/handig/mogelijk?
Een wc aansluiting heeft toch geen warm water?

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-02 22:23
tjubbie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Wel als je voor zo'n fancy billenspoelding gaat. Lijkt me arelaxed mer koud water 😉

• BBBrt
tjubbie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Ik bedoel voor de afvoer :P

• Source90
Arwen. schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:23:
[...]

Wel als je voor zo'n fancy billenspoelding gaat. Lijkt me arelaxed mer koud water 😉
Die hebben doorgaans gewoon een koudwater aansluiting en een verwarmingelement ;)

• Homer-Simpson
BBBrt schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:30:
[...]

Ik bedoel voor de afvoer :P
Heeft alleen zin als je de locatie van de afvoer op de juiste plaats kunt laten uitkomen lijkt me.

• BBBrt
Homer-Simpson schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:58:
[...]

Heeft alleen zin als je de locatie van de afvoer op de juiste plaats kunt laten uitkomen lijkt me.
Ik had de vraag wat beter moeten stellen, denk ik :).

Wij kunnen dus kiezen uit casco-oplevering met aansluitingen voor douche + wastafel óf casco-oplevering met aansluitingen voor douche + wastafel + wc.

De aansluitingen voor de wc (ik neem even aan een waterpunt en standleiding) bevinden zich aan de tegenovergestelde zijde van de badkamer van de douche.
Wij zouden graag het bad hebben op de plek waar de aansluitingen van de wc (eventueel) gerealiseerd worden.

Is het dan handig om die optie te kiezen? Of biedt dat totaal geen meerwaarde voor de plaatsing van het bad? Ik kan mij voorstellen dat het wel fijn is om daar dan een afvoer te hebben, zodat het bad niet de hele badkamer hoeft 'over te steken' richting de afvoer van wastafel of douche(?)

Of werkt dat niet zo?

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:54
Hoepla33 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:36:
[...]
In deze fase niet verder komen dan jezelf indekken door extreem vaag te blijven en niet verder te komen dan "net voor of net na de bouwvak" vind ik ronduit bizar. Van nu tot de bouwvak in onze regio duurt nog 5,5 maand.
Helaas hoort dat nu eenmaal bij projectbouw. Bij de meerderheid gaat de communicatie zo. Een andere communicatie gaat het ook niet voor je oplossen, want biedt totaal geen zekerheid.

Door schade en schande geven ze gewoon geen gerichtere indicaties. Ik heb cliënten met vergelijkbare problematiek gehad, maar dan dus aan de aannemerszijde.

True casus:

"Als ABCDEFG goed gaan dan kunnen we fase 1 uiterlijk 1 mei opleveren".

Vervolgens ging B verkeerd en ontstond er drie maanden vertraging. Kopers hebben echter 1 mei aangehouden en dus krijg je vervolgens gezeik, in dit geval van drie van de elf kopers in fase 1:
- waarom is niet eerder aangegeven dat B verkeerd ging?
- is B wel echt misgegaan?
- had XYZ niet kunnen voorkomen dat B mis ging?
- als je nou snel XYZ doet, dan is B opgelost en kun je toch opleveren?
- wij hebben nu ons huis verkocht omdat jullie 1 mei zeiden. Dat B niet goed is gegaan is jullie schuld. Jullie hebben het ook te laat aangegeven. Jullie kunnen B ook makkelijk verhelpen. Daarom wil ik nu compensatie.
etc.

Kun je allemaal ondervangen door een zo ruim mogelijke termijn aan te houden en je niet vast te pinnen op een deadline. Je gaat uit van jezelf als 'goede' consument, maar als verkoper/aannemer zul je de procedure zo moeten inrichten dat de 'slechte' consument geen schade kan berokkenen :-( .
Pagina: 1 ... 367 368 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.