• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Janpietertje89 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:31:
Wij hebben vanuit koopbegeleiding een update van de plattegrond gekregen waarin onder andere een lepe hoek is toegevoegd in de hoek van de trap. De woning heeft standaard een open trap, en wij hebben deze destijds ook behouden met het idee dat de hal anders wel erg benauwd wordt. Esthetisch is de impact van zo'n lepe hoek bij een open trap natuurlijk veel groter dan bij een dichte trap. Aannemer beroept zich op: "gevolg van de nadere installatietechnische engineering en zijn noodzakelijk voor het betreffende leidingverloop". Woningborg geeft aan dat aannemer technische aanpassingen mag doen, maar niet wanneer deze afbreuk doen aan de esthetische kwaliteit of de gebruikswaarde van de ruimte. Iemand hier ervaring mee/advies wat hiermee te doen? Ik wil sowieso om een fatsoenlijke werktekening vragen zodat ik e.e.a. beter kan visualiseren.

[Afbeelding]
Waar maak je je precies zorgen? Als die lepe hoek gewoon netjes wordt afgewerkt met plaatmateriaal kun je het meeschilderen in de kleur van de wanden.

Zou het ook vooral als kans zien dat je later zelf eventueel nog extra leidingwerk omhoog kunt trekken via die lepe hoek.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:19
Wij hebben vanuit koopbegeleiding een update van de plattegrond gekregen waarin onder andere een lepe hoek is toegevoegd in de hoek van de trap. De woning heeft standaard een open trap, en wij hebben deze destijds ook behouden met het idee dat de hal anders wel erg benauwd wordt. Esthetisch is de impact van zo'n lepe hoek bij een open trap natuurlijk veel groter dan bij een dichte trap. Aannemer beroept zich op: "gevolg van de nadere installatietechnische engineering en zijn noodzakelijk voor het betreffende leidingverloop". Woningborg geeft aan dat aannemer technische aanpassingen mag doen, maar niet wanneer deze afbreuk doen aan de esthetische kwaliteit of de gebruikswaarde van de ruimte. Iemand hier ervaring mee/advies wat hiermee te doen? Ik wil sowieso om een fatsoenlijke werktekening vragen zodat ik e.e.a. beter kan visualiseren.

Daarbovenop: Ook de diepte van de meterkast is van 58cm naar 78cm gegaan. Dit heeft toch een aanzienlijke impact in de hoeveelheid bruikbaar vloeroppervlak van de hal (die al redelijk krap is in een U woning) en toch het verschil tussen comfortabel een buggy kunnen parkeren en erlangs lopen, of niet. Lijkt me dat dit toch ook onder "afbreuk van de gebruikswaarde van de ruimte" valt?

[Afbeelding]
Misschien is het alternatief van die lepe hoek wel een koof in je badkamer, of je slaapkamer. Dan zit die daar weer in de weg. Nee dan liever gewoon bij de trap denk ik dan. Maar je kunt vragen wat het alternatief was. Soms moet je voor de minst slechte oplossing kiezen.

En die meterkast, lekker toch een beetje extra ruimte voor al je Smarthome hubs, switch, router, etc. Die 20 cm maakt het verschil voor de doorloop ook niet, want je gaat denk ik in de praktijk ook geen buggy achter de voordeur zetten toch? Die zou ik lekker onder de trap zetten.

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:27
Had het er van de week met een buurman over dat ze de trap beter niet gekit hadden, kan het nu weer uitkrabben omdat ik de trap en muren ga doen dit is 1,5 jaar na de oplevering. Zaten flinke scheuren in omdat de boel nog werkt en droogt.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:01
SquareOne schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:09:
[...]

Waar maak je je precies zorgen? Als die lepe hoek gewoon netjes wordt afgewerkt met plaatmateriaal kun je het meeschilderen in de kleur van de wanden.

Zou het ook vooral als kans zien dat je later zelf eventueel nog extra leidingwerk omhoog kunt trekken via die lepe hoek.
De schuine lijnen van zo'n lepe hoek breken in mijn ogen esthetisch toch behoorlijk met een mooie open trap in de hal.

• Janpietertje89
maussert schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:20:
[...]

Misschien is het alternatief van die lepe hoek wel een koof in je badkamer, of je slaapkamer. Dan zit die daar weer in de weg. Nee dan liever gewoon bij de trap denk ik dan. Maar je kunt vragen wat het alternatief was. Soms moet je voor de minst slechte oplossing kiezen.

En die meterkast, lekker toch een beetje extra ruimte voor al je Smarthome hubs, switch, router, etc. Die 20 cm maakt het verschil voor de doorloop ook niet, want je gaat denk ik in de praktijk ook geen buggy achter de voordeur zetten toch? Die zou ik lekker onder de trap zetten.
Die alternatieven zijn allemaal niet ingetekend in de verkoop tekeningen dus zouden hetzelfde probleem opleveren, verlies van functionaliteit en esthetiek. En dat mag volgens woningborg niet.

Bedankt voor jullie input overigens want ik kwam hier bewust om de temperatuur hier te peilen of ik nu onnodig van een mug een olifant maak maar de aannemer is het hele proces al enorm zakelijk met 0 flexibiliteit (begrijpelijk bij projectbouw), maar ergens neig ik dan ook te staan voor mijn rechten.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:30
Janpietertje89 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:08:
[...]

Die alternatieven zijn allemaal niet ingetekend in de verkoop tekeningen dus zouden hetzelfde probleem opleveren, verlies van functionaliteit en esthetiek. En dat mag volgens woningborg niet.
Is er dan een optie die geen impact op esthetiek heeft?

Zo nee, dan mag dit wel van woningborg en kan er eventueel een schadevergoeding tegenover staan. Al denk ik niet dat je dat hard kan maken want die driehoeken in het trappegat zit in zo'n beetje elke nieuwbouwwoning.

• Janpietertje89
Draakje5 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:18:
[...]

Is er dan een optie die geen impact op esthetiek heeft?

Zo nee, dan mag dit wel van woningborg en kan er eventueel een schadevergoeding tegenover staan. Al denk ik niet dat je dat hard kan maken want die driehoeken in het trappegat zit in zo'n beetje elke nieuwbouwwoning.
Het mag enkel zonder verrekening "mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan de waarde, kwaliteit, uiterlijk, aanzien en bruikbaarheid".

Dat zo'n extra lepe hoek en vergrote meterkast afbreuk doen aan de bruikbaarheid of uiterlijk lijkt me toch evident?

• Draakje5
Janpietertje89 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:48:
[...]

Het mag enkel zonder verrekening "mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan de waarde, kwaliteit, uiterlijk, aanzien en bruikbaarheid".

Dat zo'n extra lepe hoek en vergrote meterkast afbreuk doen aan de bruikbaarheid of uiterlijk lijkt me toch evident?
Wanneer technisch noodzakelijk dan mag het. Vandaar de vraag of er geen alternarieven waren die niets afdoen aan het aanzicht.

Ik zie niet in waarom een lepe hoek bij een trapgat afbreuk doet aan het uiterlijk. Dit is vrij gebruikelijk. Beter dan een koof in je hal of woonkamer die daar extra m2 opsnoept.

Om over de bruikbaarheid niet te spreken, je loopt er niet moeilijker door de trap op.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 02-09-2026 22:02 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Janpietertje89 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:48:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je trap net zo breed is als onze nieuwbouwtrap in ons huidige huis (bj 2020): ik zie niet hoe dit afbreuk doet aan de bruikbaarheid. Je kunt het lelijk vinden (maar non-standaard is het niet) maar als je het op bruikbaarheid wilt gooien geef ik je weinig kans.

Als je echt bang bent voor een minder bruikbare trap kan ik je gerust stellen dat ik dat niet zie gebeuren. Onze lepe hoeken (beide trappen hebben het, in beide hoeken) hebben ons op geen enkele manier in de weg gezeten tot nu toe en dat verwacht ik ook niet in de toekomst. We hebben er ook geen leidingen door getrokken maar dat zou wel een praktische plek zijn mocht dat in het nieuwe huis relevant worden. Geweldige plek ook voor een DWTW als de WC en douche niet al in de vloer samenkomen, maar dat waarschijnlijk wel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Draakje5 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:01:
[...]

Wanneer technisch noodzakelijk dan mag het. Vandaar de vraag of er geen alternarieven waren die niets afdoen aan het aanzicht.

Ik zie niet in waarom een lepe hoek bij een trapgat afbreuk doet aan het uiterlijk. Dit is vrij gebruikelijk. Beter dan een koof in je hal of woonkamer die daar extra m2 opsnoept.

Om over de bruikbaarheid niet te spreken, je loopt er niet moeilijker door de trap op.
Maar het is verkocht zonder koof/lepe hoek.

En het is technisch noodzakelijk klopt misschien, maar dan kan een project bouwer toch heel veel dingen 'vergeten' op de tekening zodat het beter verkoopt. En dan later toevoegen, sorry dit is technisch noodzakelijk dus je hebt het maar te accepteren.

Dat houdt toch ook ergens een keer op? Het is ook hun werk/risico om dit soort dingen niet te vergeten op tekening? Of heb je wel recht op vergoeding oid?

• Draakje5
kepler schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:19:
[...]

Maar het is verkocht zonder koof/lepe hoek.

En het is technisch noodzakelijk klopt misschien, maar dan kan een project bouwer toch heel veel dingen 'vergeten' op de tekening zodat het beter verkoopt. En dan later toevoegen, sorry dit is technisch noodzakelijk dus je hebt het maar te accepteren.

Dat houdt toch ook ergens een keer op? Het is ook hun werk/risico om dit soort dingen niet te vergeten op tekening? Of heb je wel recht op vergoeding oid?
Jazeker. De woningborg voorwaarden zeggen ( tenminste die van ons uit 2022 ) dat je recht hebt op een schadevergoeding wanneer het technisch noodzakelijk is en het afbreuk doet aan aanzicht/gebruik.

Zie ook: https://www.woningborg.nl/kennisbank/wijzigingen-tijdens-de-bouw-op-initiatief-van-de-ondernemer-wat-mag-wel-en-wat-niet

[ Voor 15% gewijzigd door Draakje5 op 02-09-2026 22:34 ]

• Janpietertje89
Termy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:18:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je trap net zo breed is als onze nieuwbouwtrap in ons huidige huis (bj 2020): ik zie niet hoe dit afbreuk doet aan de bruikbaarheid. Je kunt het lelijk vinden (maar non-standaard is het niet) maar als je het op bruikbaarheid wilt gooien geef ik je weinig kans.

Als je echt bang bent voor een minder bruikbare trap kan ik je gerust stellen dat ik dat niet zie gebeuren. Onze lepe hoeken (beide trappen hebben het, in beide hoeken) hebben ons op geen enkele manier in de weg gezeten tot nu toe en dat verwacht ik ook niet in de toekomst. We hebben er ook geen leidingen door getrokken maar dat zou wel een praktische plek zijn mocht dat in het nieuwe huis relevant worden. Geweldige plek ook voor een DWTW als de WC en douche niet al in de vloer samenkomen, maar dat waarschijnlijk wel.
Zoals je zegt mag het ook niet lelijker zijn (uiterlijk). Een open trap kies je juist voor het ruimtelijke, transparante karakter en zo'n lepe hoek met schuine lijnen breekt toch echt wel met de esthetiek.

Hebben jullie overigens toevallig ook een open trap? Zou graag een foto zien hoe zo'n hoek eruit ziet want kan het moeilijk visualiseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 02-09-2026 22:37 ]

• Termy

Termy

Janpietertje89 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:31:
[...]

Zoals je zegt mag het ook niet lelijker zijn (uiterlijk). Een open trap kies je juist voor het ruimtelijke, transparante karakter en zo'n lepe hoek met schuine lijnen breekt toch echt wel met de esthetiek.

Hebben jullie overigens toevallig ook een open trap? Zou graag een foto zien hoe zo'n hoek eruit ziet want kan het moeilijk visualiseren.
De zoldertrap is open, die van de begane grond niet. Dat zou bij ons ook vrij gek zijn omdat je dan tegen zowel een deur als een open trap aankijkt aangezien de trap dus in de woonkamer steekt. Geen idee of de zoldertrap relevant voor je is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Janpietertje89
Termy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:52:
[...]

De zoldertrap is open, die van de begane grond niet. Dat zou bij ons ook vrij gek zijn omdat je dan tegen zowel een deur als een open trap aankijkt aangezien de trap dus in de woonkamer steekt. Geen idee of de zoldertrap relevant voor je is.
Alles helpt om een voorstelling te kunnen maken, bedankt voor je moeite.

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 09:23

Mip

Wij hebben bewust de trap in een vergelijkbare hal dicht laten zetten.
Je gaat onder de trap troep zetten: stofzuiger, schoenen, jassen etc. Wil je daar tegenaan kijken vanuit je open trap?

• Janpietertje89
Mip schreef op donderdag 3 september 2026 @ 06:20:
Wij hebben bewust de trap in een vergelijkbare hal dicht laten zetten.
Je gaat onder de trap troep zetten: stofzuiger, schoenen, jassen etc. Wil je daar tegenaan kijken vanuit je open trap?
Wij hebben een achterom, aangebouwde berging, met deur in de keuken dus plek genoeg om daar de meerderheid van de rommel neer te zetten.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-09 17:26
Als ik het zo inschat is die lepe hoek vooral nodig voor verwarmingsleidingen. Je hebt beneden vloerverwarming en ergens moet een verdeler komen te hangen daarvoor en daar moeten vrij dikke leidingen naartoe. Die zijn lastig in de muren weg te werken en je zult ergens van onder naar boven moeten komen met specifiek die leidingen.

De verdeler zelf moet ook ergens komen. Die staat op deze tekening onder de trap rechts. Dat is een vrij lelijk ding overigens, dus dat zou je moeten aftimmeren.
Daarbovenop: Ook de diepte van de meterkast is van 58cm naar 78cm gegaan. Dit heeft toch een aanzienlijke impact in de hoeveelheid bruikbaar vloeroppervlak van de hal (die al redelijk krap is in een U woning) en toch het verschil tussen comfortabel een buggy kunnen parkeren en erlangs lopen, of niet. Lijkt me dat dit toch ook onder "afbreuk van de gebruikswaarde van de ruimte" valt?

[Afbeelding]
Gezien de toch al zeer beperkte ruimte in de hal zou ik hier echt een andere keuze maken. Laat de trap dicht maken en maak het stuk rechtsonder helemaal dicht met een deur of luik op maat, net boven de verdeler. De ruimte onder de trap kun je dan benutten om een kapstok op te hangen en je kinderwagen te stallen.

De buggy voor de meterkast gaat niet passen, ook niet als deze 58 cm diep zou zijn.

Een open trap in de hal kan zeker heel mooi zijn, maar deze hal is daar mijns inziens gewoon te klein voor. Je offert daarmee veel teveel ruimte op.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 03-09-2026 08:49 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:53
Fetsorius schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:00:
Het enige is dan: hoe ga je om met de plint bij de taatsdeur? Plint stukje weglaten bij scharnieren of een uitsparing in de taatsdeur.

Benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.
Aangezien het nog niet is genoemd, wij hebben een metalen plaatje op maat laten maken en poedercoaten. Zo loopt de plint optisch door, zonder dat je de dikte er van hebt. Scheelt een onderbreking in je plint of een uitstulping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUxbLYaPAQ3fRi2T-YKs8gXQqZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLGfzqwlWMOV9FeFx97K7qgJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door millerman_sf op 03-09-2026 12:23 ]

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:51
Erg mooi. Kun je misschien delen waar je dit hebt laten maken?

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:53
De staalman die ook de deur en de trap heeft gemaakt.

• Fetsorius
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-09 18:27
millerman_sf schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:22:
[...]

Aangezien het nog niet is genoemd, wij hebben een metalen plaatje op maat laten maken en poedercoaten. Zo loopt de plint optisch door, zonder dat je de dikte er van hebt. Scheelt een onderbreking in je plint of een uitstulping.

[Afbeelding]
Dank, originele en mooie oplossing inderdaad! Ook nog dank aan alle andere reacties. Genoeg opties dus.

Oplevering huis duurt nog even (Q2/Q3 2027), dus we hebben nog even om na te denken. Massief eikenhouten taatsdeuren zijn namelijk ook nog een optie.

• Spelfaud
  • Laatst online: 22:46
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met renovlies van Slegers? Is het resultaat bij jullie vrijwel net zo strak als stucwerk op de wanden?

Ik twijfel nog om dunpleister of renovlies bij ze af te nemen voor onze nieuwbouwwoning. Idealiter ga ik voor renovlies. Ik denk dat het resultaat vrijwel net zo strak als dunpleister kan zijn (mits zorgvuldig gedaan). Hoewel Slegers dunpleister en renovlies aanbiedt, heb ik het idee dat ze toch op dunpleister aansturen. Wellicht omdat het van origine stukadoors zijn?

• Janpietertje89
Omdat de aannemer per abuis een intercom-installatie in de TO had staan (slaat natuurlijk nergens op bij een vrijstaande woning) krijgen we nu een gratis ring deurbel ter compensatie.

Nu was ik zelf van plan een lokale deurbel zoals reolink oid te installeren, en ga ik sowieso nooit voor een abonnement betalen.

Ik denk dat ik het beste een tegenvoorstel kan doen om de hele trafo en zwakstroom richting de voordeur te vervangen met een cat6 kabel zodat ik zelf een poe deurbel neer kan hangen en die ring gewoon in de doos te laten zitten. Ik zie het toch goed dat ik aan een cat6 meer heb dan de geïnstalleerde ring, zwakstroom, trafo en schel.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Spelfaud schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:52:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met renovlies van Slegers? Is het resultaat bij jullie vrijwel net zo strak als stucwerk op de wanden?

Ik twijfel nog om dunpleister of renovlies bij ze af te nemen voor onze nieuwbouwwoning. Idealiter ga ik voor renovlies. Ik denk dat het resultaat vrijwel net zo strak als dunpleister kan zijn (mits zorgvuldig gedaan). Hoewel Slegers dunpleister en renovlies aanbiedt, heb ik het idee dat ze toch op dunpleister aansturen. Wellicht omdat het van origine stukadoors zijn?
Geen ervaring met Slegers.

Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren hierop, en had vast een offerte opgevraagd bij Renovlies.net. Die reageerden snel en goed. Ook toen ik aangaf dat ik me nog aan het oriënteren ben en de oplevering pas Q2 2028 is was dat geen probleem. Natuurlijk is dat ook commercieel ingegeven (wie weet neem ik wel 3 buren mee), maar ook een opvolgtelefoontje 2 maanden later om de contacten warm te houden zijn kleine dingen die voor mij aangeven dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn (in tegenstelling tot de aannemer die al 3x toegezegd heeft te bellen...).

Nu zegt dat natuurlijk niks over de kwaliteit van hun werk, maar dit geeft mij wel (wat) vertrouwen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh V158; HW P1; HomeAssistant

• scofield
  • Laatst online: 27-09 18:18
Behangen in een net opgeleverd appartement heeft nog een voorstrijk nodig of iets dergelijks om de nog aanwezige werking of droging van de muren af te vangen? Waar of niet waar. Was bij een woninginrichter die er wel over sprak maar op de offerte zie ik niks van dat terug. Wie heeft daar ervaring mee.

• Draakje5
scofield schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:24:
Behangen in een net opgeleverd appartement heeft nog een voorstrijk nodig of iets dergelijks om de nog aanwezige werking of droging van de muren af te vangen? Waar of niet waar. Was bij een woninginrichter die er wel over sprak maar op de offerte zie ik niks van dat terug. Wie heeft daar ervaring mee.
Om te voorkomen dat de behanglijm allemaal in de stenen trekt moet je volgens mij voorstrijken.

• scofield
  • Laatst online: 27-09 18:18
Ok. Nog voorkeur of ligt dat aan het behang of aan de ondergrond waarschijnlijk.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:14
scofield schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:21:
Ok. Nog voorkeur of ligt dat aan het behang of aan de ondergrond waarschijnlijk.
Vooral de ondergrond, hoe poreuzer hoe meer voorstrijk en/of lijm je nodig hebt.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

scofield schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:24:
Wij hebben op een aantal wanden, welke na oplevering voorzien zijn van dunpleister en latex, behang geplakt.

Ik heb, om de zuigende werking op te heffen, de wanden voor het behangen voorzien van voorstrijk voor behang.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 07-09-2026 08:02 ]

• Termy

Termy

Janpietertje89 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:31:
[...]

Het is lastig om goed op de foto te krijgen maar bij deze een paar pogingen van de open trap naar zolder:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Janpietertje89
Termy schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:39:
[...]

Het is lastig om goed op de foto te krijgen maar bij deze een paar pogingen van de open trap naar zolder:

***members only***
Heel erg bedankt! Dit geeft een duidelijk beeld! Ik vind dit persoonlijk esthetisch toch wel wat impact hebben.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wij hebben 2 gesloten trappen en er zit zo’n zelfde lepe hoek in. Eigenlijk nooit over nagedacht en weet niet eens of hij op de tekening staat, maar ik stoor mij er helemaal niet aan.

• Termy

Termy

Janpietertje89 schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:48:
[...]

Heel erg bedankt! Dit geeft een duidelijk beeld! Ik vind dit persoonlijk esthetisch toch wel wat impact hebben.
Tja, daar valt weinig aan te doen uiteraard :). Het houdt iig de breedte van de trap overal gelijk. Dat heeft wellicht ook nog wat esthetische waarde.

• Termy

Termy

Iets anders, in ons project worden nu prefab meterkasten 'vooruitgeplaatst', zoals ze het noemen. Dit om vertraging door deze aansluiting te voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat dit er uiteindelijk uitzien als het af is en/of moet ik ergens rekening mee houden dat echt anders is dan de standaard meterkast van nieuwbouw afgelopen jaren?
Members only:
Daarnaast nog een vraag. Misschien dat dit beter past bij het WTW topic maar vrienden van me hebben recent een nieuwe woning betrokken en daar viel me op dat de WTW op volle toeren (ivm CO2) echt vrij luid is in de woonkamer, recht onder de ventielen. Ik liep toen ik dat hoorde naar boven en naast de unit was het voor mijn gehoor bijna even luid.

Dit lijkt me niet ok, toch? Is hier geblunderd in de bouw of wat is acceptabel? Ik zag wel van die flexibele demperbuis. Ik zou in ons nieuwe huis iig bijzonder ongelukkig worden als het zo luid is en dat ben ik ook helemaal niet gewend van een appartement waar ik eerder gewoon heb en toen was de unit zelf fysiek een stuk dichter bij dan in dit geval.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:32
Termy schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:36:
Iets anders, in ons project worden nu prefab meterkasten 'vooruitgeplaatst', zoals ze het noemen. Dit om vertraging door deze aansluiting te voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat dit er uiteindelijk uitzien als het af is en/of moet ik ergens rekening mee houden dat echt anders is dan de standaard meterkast van nieuwbouw afgelopen jaren?

***members only***

Daarnaast nog een vraag. Misschien dat dit beter past bij het WTW topic maar vrienden van me hebben recent een nieuwe woning betrokken en daar viel me op dat de WTW op volle toeren (ivm CO2) echt vrij luid is in de woonkamer, recht onder de ventielen. Ik liep toen ik dat hoorde naar boven en naast de unit was het voor mijn gehoor bijna even luid.

Dit lijkt me niet ok, toch? Is hier geblunderd in de bouw of wat is acceptabel? Ik zag wel van die flexibele demperbuis. Ik zou in ons nieuwe huis iig bijzonder ongelukkig worden als het zo luid is en dat ben ik ook helemaal niet gewend van een appartement waar ik eerder gewoon heb en toen was de unit zelf fysiek een stuk dichter bij dan in dit geval.
Dat van die meterkasten is volgens mij standaard hoor. Dat was bij ons en ik zie het hier overal. Uiteindelijk ziet het eruit zoals je gewend bent. Die kast eromheen gaat weg

• Saeverix
  • Laatst online: 10:26
Mijn woning zal eind dit jaar opgeleverd worden. Het is een erg lang traject geworden met veel onnodige kosten. Koop van de woning is al in november 2024 gedaan, alleen door gezeur met vergunningen is het enorm uitgelopen. Nieuwe hypotheek aan moeten vragen tegen hogere rente en extra advieskosten voor de adviseur. Bouwer wil nergens van weten qua compensatie, maar dat heb ik inmiddels allemaal afgesloten voor mezelf.

Tijdens een eerste bezichtiging viel mij bij de muur van het trapgat iets raars op. Het leek in eerste instantie een soort plint te zijn op het plafond. Hij begint in de hoek van het trapgat, en stopt op de hoek van de muur. Ik wil het plafond laten stucen tot een strak geheel, daar lijkt die "plint" niet te gaan helpen.

Ik heb toen niet bewust een foto gemaakt van het geheel, maar in een andere foto kun je het begin van de "plint" zien. Na wat zoekwerk op het internet lijkt dit een dragende constructie te zijn, zeer waarschijnlijk een raveelijzer. Ik heb de vraag nog niet bij de bouwer voorgelegd, maar ik ben benieuwd wat standaard is tegenwoordig. Is er een kans dat ze dit nog wegwerken, of blijft dit vaak een zichtbare doorn in het oog? Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet als het afgewerkt is, zijn er mensen met foto's? Ik heb een aantal pagina's aan foto's in dit topic bekeken, maar kon niets vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD0iHGCQ3_ml0dPG2BL35qWcvb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8s07cke1Ke351DnnP4ir3M0.jpg?f=fotoalbum_large

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Draakje5
Saeverix schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:12:
Mijn woning zal eind dit jaar opgeleverd worden. Het is een erg lang traject geworden met veel onnodige kosten. Koop van de woning is al in november 2024 gedaan, alleen door gezeur met vergunningen is het enorm uitgelopen. Nieuwe hypotheek aan moeten vragen tegen hogere rente en extra advieskosten voor de adviseur. Bouwer wil nergens van weten qua compensatie, maar dat heb ik inmiddels allemaal afgesloten voor mezelf.

Tijdens een eerste bezichtiging viel mij bij de muur van het trapgat iets raars op. Het leek in eerste instantie een soort plint te zijn op het plafond. Hij begint in de hoek van het trapgat, en stopt op de hoek van de muur. Ik wil het plafond laten stucen tot een strak geheel, daar lijkt die "plint" niet te gaan helpen.

Ik heb toen niet bewust een foto gemaakt van het geheel, maar in een andere foto kun je het begin van de "plint" zien. Na wat zoekwerk op het internet lijkt dit een dragende constructie te zijn, zeer waarschijnlijk een raveelijzer. Ik heb de vraag nog niet bij de bouwer voorgelegd, maar ik ben benieuwd wat standaard is tegenwoordig. Is er een kans dat ze dit nog wegwerken, of blijft dit vaak een zichtbare doorn in het oog? Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet als het afgewerkt is, zijn er mensen met foto's? Ik heb een aantal pagina's aan foto's in dit topic bekeken, maar kon niets vinden.

[Afbeelding]
Je plafond lijkt al gespoten te zijn. Dus daaruit kun je denk ik concluderen dat dit is zoals het blijft. Kan ook een houten lat zijn. Meestal zie je geen ijzer bloot op je plafond. Zal inderdaad te maken hebben met de constructie van je trap.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zitten hier ook bij de trap. Stalen latei met een houten (wit geverfd/gespoten) lat/plint als afwerking voor het aanzicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 09-09-2026 12:32 ]

• Saeverix
Source90 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:31:
Zitten hier ook bij de trap. Stalen latei met een houten (wit geverfd/gespoten) lat/plint als afwerking voor het aanzicht.
Heb je toevallig een foto van de afgewerkte situatie? Met de reactie van @Draakje5 en mijn vermoeden verwacht ik dat ze er inderdaad gewoon spack overheen spuiten.

Dan is het denk ik aan mij om te kijken hoe we dat mooi kunnen wegwerken. Voor een strak geheel kom je dan al snel uit op het voorzien van een sierlijst/plint rondom het hele plafond. Misschien zelfs op alle verdiepingen, voor een mooi geheel.

Ik ga me er namelijk aan storen als er slechts op één plek van het plafond een plint/lat zichtbaar is.

Ik heb dit trouwens net gevonden in de technische omschrijving van de woning:
De plafonds en de ruimte boven de betegelde wanden in het toilet (volgens bijlage 2) worden afgewerkt met structuurspuitwerk volgens de beoordelingscriteria van TBA, stukadoorswerk binnen. Voor de plafonds geldt afwerkingsgroep 4. De v-naden in de plafonds blijven in het zicht. De dakplaten van de kap (op zolder) worden, met uitzondering van de slaapkamer, niet nader afgewerkt. Raveel ijzers bij het trapgat worden mee gespoten.

[ Voor 30% gewijzigd door Saeverix op 09-09-2026 13:16 ]

• Draakje5
Ik zou het zo laten.

Eigenlijk had de aannemer de muur van je trapkast beter 5cm naar voren kunnen zetten dan was dit niet zichtbaar.

• Source90
  • Nu online
Wellicht bij jullie zonder plint, als ik het zo lees.
Ik dacht ook dat ik mij eraan zou storen. Stond op het lijstje om aan te passen. Bijna vier jaar geleden was dat. Inmiddels laat ik het voor wat het is.

Want als ik dit ga aanpassen, wil ik ook de naden wegwerken, dan maar gelijk verlaagd plafond. 🤣
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 09-09-2026 18:16 ]

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09 17:51
Source90 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:15:
Wellicht bij jullie zonder plint, als ik het zo lees.
Ik dacht ook dat ik mij eraan zou storen. Stond op het lijstje om aan te passen. Bijna vier jaar geleden was dat. Inmiddels laat ik het voor wat het is.

Want als ik dit ga aanpassen, wil ik ook de naden wegwerken, dan maar gelijk verlaagd plafond. 🤣

***members only***
Hier vergelijkbaar en nooit wat aan gedaan. Is gewoon overheen gespackt. @Saeverix, bedenk voordat je prijzige oplossingen gaat bedenken, hoe vaak je bewust naar het plafond kijkt en dan ook nog specifiek die plek. Vaak storen dit soort dingen nul als je er eenmaal woont.

Je aannemer gaat er in ieder geval (waarschijnlijk) niets aan doen.

• Source90
  • Nu online
Zou het inderdaad eerst aankijken. Zeker als er staat dat het (enkel) een "meegespoten raveel ijzer" is, kan het mogelijk veel platter zijn dan de houten afdeklat bij ons.

Ik ga hem hier wel verlengen (dus niet weghalen), zodat de lat doorloopt tot de andere deur. Komt namelijk een voorzetwandje bij.

[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 09-09-2026 18:31 ]

• Saeverix
@Source90 dank voor de foto, en de rest ook dank voor de tips.

Ik ga het na de oplevering even opnieuw beoordelen. Ik wil het plafond strak laten stucen, dus zal even overleggen met de stucadoor. Het lijkt een redelijke verhoging te zijn, dus mee-stucen is denk ik niet aan te raden. Verder gaf hij aan dat stucen over metaal soms kan gaan roesten, dus daar zal ik even goed over na moeten denken.

Wie weet valt het allemaal mee als de spack er overheen zit. Of misschien maken ze de spacklaag iets dikker op de rest van het plafond. Ik zal het in november meemaken, en zal daarna ook nog even wat foto's plaatsen van het resultaat.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:19
Saeverix schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:39:
@Source90 dank voor de foto, en de rest ook dank voor de tips.

Ik ga het na de oplevering even opnieuw beoordelen. Ik wil het plafond strak laten stucen, dus zal even overleggen met de stucadoor. Het lijkt een redelijke verhoging te zijn, dus mee-stucen is denk ik niet aan te raden. Verder gaf hij aan dat stucen over metaal soms kan gaan roesten, dus daar zal ik even goed over na moeten denken.

Wie weet valt het allemaal mee als de spack er overheen zit. Of misschien maken ze de spacklaag iets dikker op de rest van het plafond. Ik zal het in november meemaken, en zal daarna ook nog even wat foto's plaatsen van het resultaat.
Waarom spack laten spuiten als je het wilt gaan stucen?

• Saeverix
maussert schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:36:
[...]

Waarom spack laten spuiten als je het wilt gaan stucen?
Ik krijg geen geld terug als ik het weg zou laten. En de stucadoor zei dat het voor hem beter is omdat hij dan een betere ondergrond heeft om te stucen.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25
Saeverix schreef op woensdag 9 september 2026 @ 23:33:
[...]

Ik krijg geen geld terug als ik het weg zou laten. En de stucadoor zei dat het voor hem beter is omdat hij dan een betere ondergrond heeft om te stucen.
Onze stukadoor gaf van te voren aan dat het beter was om het niet aan te laten brengen, omdat hij zelfs bij nieuw aangebracht spack geen garantie ging geven op werk van derden, ook al is de kans klein bij nieuwbouw.

Als jouw stukadoor dat wel wil geven dan is dat geen enkel probleem.

Ik kreeg overigens ook geen geld terug voor het weglaten omdat ik te laat was om het door te geven, maar de stukadoor werd er ook niet goedkoper van dus...

• Saeverix
Krijgertje1979 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:13:
[...]

Onze stukadoor gaf van te voren aan dat het beter was om het niet aan te laten brengen, omdat hij zelfs bij nieuw aangebracht spack geen garantie ging geven op werk van derden, ook al is de kans klein bij nieuwbouw.

Als jouw stukadoor dat wel wil geven dan is dat geen enkel probleem.

Ik kreeg overigens ook geen geld terug voor het weglaten omdat ik te laat was om het door te geven, maar de stukadoor werd er ook niet goedkoper van dus...
Goed punt, maar dit is in overleg met de stucadoor zo besloten. De optie om het spack weg te laten zat in de optielijst, maar was gewoon 0 euro (dus geen geld terug). Om die reden zei hij ook, laat het dan maar zitten. Hij gaat de spack vooraf sowieso weer behandelen met een voorstrijk (of hoe ze dat noemen bij een stucadoor).

• Draakje5
Let wel goed op dat je straks geen gezeur krijgt als er iets loslaat dat de stukadoor naar je 'spackspuiter' gaat wijzen etc.

Soms wil het nog wel eens voorkomen dat je bubbels onder je spack hebt o.i.d. door oxidatie of ander spul.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 16:21
Als er problemen zijn met stucwerk dan ligt het altijd aan de ondergrond en nooit aan de kwaliteiten of gebrek aan van de stucadoor.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:51
Had wat offertes opgevraagd om in onze nieuwbouwwoning in totaal 8 utp kabels (cat6e) door bestaande loze leidingen te trekken en af te monteren (5x binnen en 3x buiten), POE camera op te hangen (2x) en 1x videodeurbel.

Krijg ik het eerste voorstel binnen: bijna €2800 en dan rekenen ze ook nog €4,25 excl. btw per strekkende meter utp-kabel. 8)7

• kepler
  • Nu online
Hoepla33 schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:30:
Had wat offertes opgevraagd om in onze nieuwbouwwoning in totaal 8 utp kabels (cat6e) door bestaande loze leidingen te trekken en af te monteren (5x binnen en 3x buiten), POE camera op te hangen (2x) en 1x videodeurbel.

Krijg ik het eerste voorstel binnen: bijna €2800 en dan rekenen ze ook nog €4,25 excl. btw per strekkende meter utp-kabel. 8)7
Ik heb het zelf gedaan. Het was in totaal denk ik een dagje werk, met een vriend van mij.

Veel info hier te vinden:

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
edit:
Dit is 5 jaar geleden gedaan en nog steeds stabiel internet. Dus heel moeilijk is het blijkbaar niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door kepler op 13-09-2026 13:28 ]

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:17
Wij hebben deze week voor het eerst bij ons binnen mogen kijken.

Nu vielen mij op dat moment 2 zaken op, waarvan ik de aannemer heb geinformeerd.

- 1 van de 2 sparingen voor een taatsdeur was niet de 975mm op de tekening (de andere wel). Ik neem aan dat de aannemer dit moet en gaat corrigeren.

- Het 2e item is lastiger. Op de 2e verdieping hebben wij een optie gekozen voor een aparte toilet ruimte (bijna 7k optie). In het getekende ontwerp van de projectleverancier stond dit toilet op de achterwand en het fonteintje naast de deur.

Helaas was dit deze week anders, zie foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5BglnPz-0OmFtdBIgvuawyYJk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RktJMsjY1T92HDzoseSPCS2M.jpg?f=fotoalbum_large Verplaatst dus naar de zijwand. In een tussentijdse optietekening stond deze helaas ook op die positie, maar op de definitief getekende optietekening stond het toilet niet specifiek aangegeven.

Nu is dit dubbel vervelend omdat hij niet op de achterwand zit én ook niet gecentreerd zit met het plafondlichtpunt (en dus niet op de muur, hij zit wat dichter naar de deurzijde).

Hiervan zegt de aannemer het volgende:

“We hebben de projectleverancier laten weten dat de indeling van het toilet niet mogelijk is i.v.m. het verloop van het leidingwerk van het toilet. De indeling van het toilet kunnen we hierdoor helaas niet anders maken dan de indeling zoals aangegeven op onze optietekening.

Van de projectleverancier ontvingen wij een aangepaste tekening van het toilet 2e verdieping. We begrijpen dat deze tekening helaas niet met jullie is gedeeld.”

Nu is de vraag, kan ik hier de aannemer verantwoordelijk voor houden en op zijn minst verwachten dat ze het aanpassen naar gecentreerd op de zijmuur?

Voor de rest overigens dik tevreden met wat ik zag!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-09 21:49
Sincere1983 schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:11:
Wij hebben deze week voor het eerst bij ons binnen mogen kijken.

Nu vielen mij op dat moment 2 zaken op, waarvan ik de aannemer heb geinformeerd.

- 1 van de 2 sparingen voor een taatsdeur was niet de 975mm op de tekening (de andere wel). Ik neem aan dat de aannemer dit moet en gaat corrigeren.

- Het 2e item is lastiger. Op de 2e verdieping hebben wij een optie gekozen voor een aparte toilet ruimte (bijna 7k optie). In het getekende ontwerp van de projectleverancier stond dit toilet op de achterwand en het fonteintje naast de deur.

Helaas was dit deze week anders, zie foto:[Afbeelding] Verplaatst dus naar de zijwand. In een tussentijdse optietekening stond deze helaas ook op die positie, maar op de definitief getekende optietekening stond het toilet niet specifiek aangegeven.

Nu is dit dubbel vervelend omdat hij niet op de achterwand zit én ook niet gecentreerd zit met het plafondlichtpunt (en dus niet op de muur, hij zit wat dichter naar de deurzijde).

Hiervan zegt de aannemer het volgende:

“We hebben de projectleverancier laten weten dat de indeling van het toilet niet mogelijk is i.v.m. het verloop van het leidingwerk van het toilet. De indeling van het toilet kunnen we hierdoor helaas niet anders maken dan de indeling zoals aangegeven op onze optietekening.

Van de projectleverancier ontvingen wij een aangepaste tekening van het toilet 2e verdieping. We begrijpen dat deze tekening helaas niet met jullie is gedeeld.”

Nu is de vraag, kan ik hier de aannemer verantwoordelijk voor houden en op zijn minst verwachten dat ze het aanpassen naar gecentreerd op de zijmuur?

Voor de rest overigens dik tevreden met wat ik zag!
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met gecentreerd op de zijmuur. Maar bij ons zat het toilet ook niet op de juiste plaats. Die hebben ze dus op mijn verzoek na wat sloopwerk zo'n 10 cm moeten verplaatsen naar links. Dus netjes naar het midden van dat muurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOJP1mnplq5HT_AqomCPj8FG6sw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4scK5L3FJbfqnphQ5T2e4Ww3.jpg?f=user_large

• Sincere1983
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lh8qFY2AyqlclXJD5mczSihtvLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niCTnN7pMpedNym257hixBB4.jpg?f=fotoalbum_large Ik bedoel dat het deel met de rode lijn langer is dan het deel met het groene lijntje. Voor het lichtpunt zijn deze lijnen exact dezelfde afstand.

Volgens tekening van de projectleverancier (van het sanitair) zou het toilet zelfs op de plek van de roze punt moeten zitten.

Als ‘concessie’ kan ik er ook mee leven als hij op de huidige zijmuur komt maar dan wel gecentreerd.

Zou de aannemer hiermee akkoord gaan?

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 08:22
Sincere1983 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:16:
[Afbeelding] Ik bedoel dat het deel met de rode lijn langer is dan het deel met het groene lijntje. Voor het lichtpunt zijn deze lijnen exact dezelfde afstand.

Volgens tekening van de projectleverancier (van het sanitair) zou het toilet zelfs op de plek van de roze punt moeten zitten.

Als ‘concessie’ kan ik er ook mee leven als hij op de huidige zijmuur komt maar dan wel gecentreerd.

Zou de aannemer hiermee akkoord gaan?
Gewoon aangeven dat het niet op de juiste plek is geïnstalleerd. Als het op de roze plek hoort te zitten, dan moeten ze het gewoon oplossen.

• Draakje5
Opzich zo gek nog niet. Maar dan had ik het toilet verder naar achter geplaatst zodat je meer ruimte bij de deur hebt. Aardig riante ruimte voor een 2e toilet op de 1e vd.

Als het niet voldoet aan contracttekening dan gewoon aanpassing verlangen. Zoiets kan altijd, vraag is alleen hoe. Waarschijnlijk was dit de makkelijkste en kortste weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 13-09-2026 22:44 ]

• Sincere1983
Draakje5 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:43:
Opzich zo gek nog niet. Maar dan had ik het toilet verder naar achter geplaatst zodat je meer ruimte bij de deur hebt. Aardig riante ruimte voor een 2e toilet op de 1e vd.

Als het niet voldoet aan contracttekening dan gewoon aanpassing verlangen. Zoiets kan altijd, vraag is alleen hoe. Waarschijnlijk was dit de makkelijkste en kortste weg.
Inderdaad, ik vind het toilet op de zijwand nog niet eens storend, maar wél dat hij niet gecentreerd zit op de wand (daarvoor moet hij een cm of 20 opschuiven).

Ga eerst eisen dat ze hem alsnog op de achterwand plaatsen, kan later nog als alternatief bieden dat ze hem centreren op de zijwand.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:31
Sincere1983 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:48:
[...]

Inderdaad, ik vind het toilet op de zijwand nog niet eens storend, maar wél dat hij niet gecentreerd zit op de wand (daarvoor moet hij een cm of 20 opschuiven).

Ga eerst eisen dat ze hem alsnog op de achterwand plaatsen, kan later nog als alternatief bieden dat ze hem centreren op de zijwand.
Waarschijnlijk zit hij bewust uit het midden. Ik denk dat je anders in de war komt met het fonteintje rechts van je. Nu heb je aan de deur en aan de fonteinzijde ongeveer gelijke ruimte.

• crawlas
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 06:19
Ik beb een vraagje over een keuken offerte,

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en ben een soort van verplicht om de keuken via de bouwer aan te schaffen. (anders krijg ik maar 70% van de stelpost terug) We hebben inmiddels een mooie keuken samengesteld, maar in de offerte staat het volgende:

"Indien u ervoor kiest de levering en montage van de keuken niet binnen de termijn van 5 weken na oplevering van de woning te laten uitvoeren, vervalt het opschortingsrecht tot vrijval van de bankgarantie voor service- en opleverpunten aangaande de levering en montage van de keuken."

Mij lijkt het niet realistisch om ervan uit te gaan dat bij een nieuwbouwwoning alle werkzaamheden tbv voorbereiding keuken en wand/vloer afwerking binnen vijf weken na oplevering gereed zijn én dat de levering en montage van de keuken binnen diezelfde periode kan worden ingepland.

Voor zover ik begrijp, geldt voor het reguliere opschortingsrecht bij nieuwbouw een termijn van drie maanden. Daarom vind ik het vreemd dat deze termijn voor de keuken wordt ingekort naar slechts vijf weken.

Is het redelijk dat ik hier bezwaar tegen maak en vraag om deze termijn aan te passen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
crawlas schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:00:

"Indien u ervoor kiest de levering en montage van de keuken niet binnen de termijn van 5 weken na oplevering van de woning te laten uitvoeren, vervalt het opschortingsrecht tot vrijval van de bankgarantie voor service- en opleverpunten aangaande de levering en montage van de keuken."

Mij lijkt het niet realistisch om ervan uit te gaan dat bij een nieuwbouwwoning alle werkzaamheden tbv voorbereiding keuken en wand/vloer afwerking binnen vijf weken na oplevering gereed zijn én dat de levering en montage van de keuken binnen diezelfde periode kan worden ingepland.

Voor zover ik begrijp, geldt voor het reguliere opschortingsrecht bij nieuwbouw een termijn van drie maanden. Daarom vind ik het vreemd dat deze termijn voor de keuken wordt ingekort naar slechts vijf weken.

Is het redelijk dat ik hier bezwaar tegen maak en vraag om deze termijn aan te passen?
Levering en montage zal gerust kunnen worden ingepland in die 5 weken als je nu pas gaat bouwen? Voorbereiding keuken doet je aannemer al voor de oplevering.

Dan zit je alleen nog met je eigen zaken zoals wand en vloer, waarom zou dat niet lukken voor alleen het keukengedeelte?

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 28-09 22:13
Termy schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:36:

***members only***

Wij hebben met onze WTW flink wat gezeik (gehad) met geluid. Internet staat er ook vol mee.
Er zijn gelukkig eisen in het bouwbesluit waar (alle) installaties in het huis aan moeten voldoen wat betreft geluid.
Je WTW mag 30 dB geluid maken in verblijfsruimtes (woonkamer, keuken, slaapkamers.), gemeten met de deuren dicht.
30 dB is zacht, maar wel hoorbaar en kan 's nachts irritant zijn
Met goede plaatsing van dempers en het goed inregelen van de ventielen zou je uit de ventielen niet veel moeten horen. Mits er voldoende ventielen staan. Als je 75 m3/h door 1 ventiel duwt of zuigt ga je meer horen dan wanneer je er 2 hebt waar 37.5 m3/h door ieder gaat.

Wij hebben veel herrie (gehad) van de unit zelf die op zolder hangt. Wanneer je een groot huis hebt zijn het echt flinke hoeveelheden lucht die verplaatst moeten worden door een paar buizen. Ons huis heeft 360 m3/h nodig voor het bouwbesluit. Dat is 100L per seconden. De ombouw dempte dat niet voldoende en een deel van de buizen loopt open op zolder.

We hebben de aannemer flink achter de broek moeten zitten om het geluid binnen de 30 dB te krijgen, zeker vanwege de open trap die we hebben in de woonkamer.
Wanneer de WTW in stand 1 / laag (200 m3/h bij ons) staat hoor je hem nauwelijks in huis.
Stand 2 voldoet in de slaapkamers met deuren dicht en woonkamer nu NET aan de 30 dB, maar in de woonkamer is het zeker hoorbaar, je hoort het geluid gewoon van de trap naar beneden komen helaas.
Stand 3 (Boost / douche) is alsof er iemand op zolder aan het stofzuigen is.... Gelukkig is dat dus maar tijdelijk.

Ik heb met CO2 sensors in alle slaapkamers, woonkamer en Home Assistent wel een mooie regeling gebouwd waardoor de WTW zo veel mogelijk op stand 1 staat en alleen omhoog regelt wanneer CO2 richting de 900 ppm in een kamer gaat. En dan ook volledig liniear zodat hij niet harder draait dan strict noodzakelijk om de CO2 goed te houden.

Ik ga nog aan de slag op zolder met extra geluids isolatie rondom de ombouw van de unit en ga nog een vliering bouwen waar de leidingen achter vallen. Hopelijk kan ik dan het geluid ook tegenhouden, maar omdat de installatie nu wel aan de 30 dB voldoet kan ik het niet eisen van de aannemer. Op de overloop en zolder is het dus wel een stuk harder dan 30 dB, maar het zijn geen verblijfsruimte dus de norm geldt daar niet.

[ Voor 9% gewijzigd door auditor86 op 14-09-2026 11:28 ]

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 17:32
auditor86 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:25:
[...]

Wij hebben met onze WTW flink wat gezeik (gehad) met geluid. Internet staat er ook vol mee.
Er zijn gelukkig eisen in het bouwbesluit waar (alle) installaties in het huis aan moeten voldoen wat betreft geluid.
Je WTW mag 30 dB geluid maken in verblijfsruimtes (woonkamer, keuken, slaapkamers.), gemeten met de deuren dicht.
Met goede plaatsing van dempers en het goed inregelen van de ventielen zou je uit de ventielen niet veel moeten horen. Mits er voldoende ventielen staan. Als je 75 m3/h door 1 ventiel duwt of zuigt ga je meer horen dan wanneer je er 2 hebt waar 37.5 m3/h door ieder gaat.

Wij hebben veel herrie (gehad) van de unit zelf die op zolder hangt. Wanneer je een groot huis hebt zijn het echt flinke hoeveelheden lucht die verplaatst moeten worden door een paar buizen. Ons huis heeft 360 m3/h nodig voor het bouwbesluit. Dat is 100L per seconden. De ombouw dempte dat niet voldoende en een deel van de buizen loopt open op zolder.

We hebben de aannemer flink achter de broek moeten zitten om het geluid binnen de 30 dB te krijgen, zeker vanwege de open trap die we hebben in de woonkamer.
Wanneer de WTW in stand 1 / laag (200 m3/h bij ons) staat hoor je hem nauwelijks in huis.
Stand 2 voldoet in de slaapkamers met deuren dicht en woonkamer nu NET aan de 30 dB, maar in de woonkamer is het zeker hoorbaar, je hoort het geluid gewoon van de trap naar beneden komen helaas.
Stand 3 (Boost / douche) is alsof er iemand op zolder aan het stofzuigen is.... Gelukkig is dat dus maar tijdelijk.

Ik heb met CO2 sensors in alle slaapkamers, woonkamer en Home Assistent wel een mooie regeling gebouwd waardoor de WTW zo veel mogelijk op stand 1 staat en alleen omhoog regelt wanneer CO2 richting de 900 ppm in een kamer gaat. En dan ook volledig liniear zodat hij niet harder draait dan strict noodzakelijk om de CO2 goed te houden.

Ik ga nog aan de slag op zolder met extra geluids isolatie rondom de ombouw van de unit en ga nog een vliering bouwen waar de leidingen achter vallen. Hopelijk kan ik dan het geluid ook tegenhouden, maar omdat de installatie nu wel aan de 30 dB voldoet kan ik het niet eisen van de aannemer. Op de overloop en zolder is het dus wel een stuk harder dan 30 dB, maar het zijn geen verblijfsruimte dus de norm geldt daar niet.
Volgens mij belangrijk en drie soorten geluid te onderscheiden:

- De WTW zelf (oplossing rubber ophanging/rubber voeten en kast met geluiddemping om de unit.

- Geluid van de WTW fans die je door de buizen en ventielen verplaatsen (oplossing geluiddemper van minimaal een meter plaatsen tussen unit en en aan en afvoer aan de huiskant plaatsen)

- Geluid van lucht dat door de kanalen en ventielen stroomt. (oplossing diameter van de buizen moeten groter en/of er zijn te weinig ventielen geplaatst, ieder 125mm ventiel mag in de max stand 50m3 aan lucht verplaatsen, in normaal stand 35m3) (Zehnder Luna S en E ventiel)

Succes met de aanpak

• Source90
  • Nu online
Epep schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:16:
[...]
- Geluid van de WTW fans die je door de buizen en ventielen verplaatsen (oplossing geluiddemper van minimaal een meter plaatsen tussen unit en aan- en afvoer aan de huiskant plaatsen)
Hier enkel een starre geluidsdemper (90cm) aan de toevoerkant, dat is de kant die tenslotte in ruimtes "inblaast" waar je geen geluid wilt hebben (woonkamer, slaapkamer). Afzuigen in de keuken/toilet/badkamer stoor ik mij niet echt aan, deze staan meestal toch tijdelijk op een hoger niveau als daar iemand is.

Moet zeggen dat dit enorm heeft geholpen bij ons.

• Sterre97
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 16-09 07:30
*knip* vast goed bedoeld, maar dat valt onder werving

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 14-09-2026 20:49 ]

• Draakje5
*knip*

[ Voor 87% gewijzigd door twain4me op 15-09-2026 10:34 . Reden: Reactie op geknipte post ]

• auditor86
Epep schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:16:
[...]

Volgens mij belangrijk en drie soorten geluid te onderscheiden:

- De WTW zelf (oplossing rubber ophanging/rubber voeten en kast met geluiddemping om de unit.

- Geluid van de WTW fans die je door de buizen en ventielen verplaatsen (oplossing geluiddemper van minimaal een meter plaatsen tussen unit en en aan en afvoer aan de huiskant plaatsen)

- Geluid van lucht dat door de kanalen en ventielen stroomt. (oplossing diameter van de buizen moeten groter en/of er zijn te weinig ventielen geplaatst, ieder 125mm ventiel mag in de max stand 50m3 aan lucht verplaatsen, in normaal stand 35m3) (Zehnder Luna S en E ventiel)

Succes met de aanpak
Klopt. Wij hebben vooral last van 1 en 3.

We hebben in alle 4 de buizen lange dempers. Zowel aan de huiskant als aan de buitenkant.
Helaas lopen die buizen voor een deel gewoon over de overloop op zolder in het zicht. Dus er is niks dat geluid van die buizen dempt en het weerkaatst allemaal lekker tegen de nok van het dak.

De WTW staat op zolder in een houten kast, recht boven het trapgat op een leidingkoof.
Sinds 1680 weet Antonio Stradivari al hoe je klankkasten moet maken die geluid goed versterken. Onze aannemer blijkt die memo gemist te hebben.
In die kast staat hij wel op een stalen frame op bodemplaat, welke recht op het beton staat geschroefd. Maar er wordt best wel wat geluid overgedragen op de wanden.

Sowieso is die kast een ander probleem want de warmtepomp binnenunit zit daar ook in. Feenstra, Blauvolt en Energiewacht hebben hem alle drie al afgekeurd voor een onderhoudscontract omdat de zijkanten niet bereikbaar zijn.

Mijn plan is om de kast te gaan bekleden met akoestische panelen om het geluid meer binnen te houden. Daarnaast wil ik een vliering maken waarbij de buizen daar boven vallen en ik ze verder kan afschermen zodat het geluid niet naar beneden weerkaatst van de trap af.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
Wolly schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:33:
[...]

Levering en montage zal gerust kunnen worden ingepland in die 5 weken als je nu pas gaat bouwen? Voorbereiding keuken doet je aannemer al voor de oplevering.

Dan zit je alleen nog met je eigen zaken zoals wand en vloer, waarom zou dat niet lukken voor alleen het keukengedeelte?
Alsof je eerst alleen je keuken laat stucen, sausen en de vloer laat leggen en daarna de rest...

• Termy

Termy

auditor86 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:25:
[...]

30 dB bij welke stand? Het klinkt alsof je nog steeds een hoop herrie van dat ding hebt, maar blijkbaar niet boven de 30 dB bij stand 2? Is dat waarbij getest wordt?

Overigens is in het geval van die vrienden dus het probleem dat er nogal wat geluid via de ventielen in de woonkamer komt. Er zitten er daar 3 of 4 staat me bij, dus teveel debiet door een ventiel is het probleem niet.

• auditor86
Termy schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:31:
[...]

30 dB bij welke stand? Het klinkt alsof je nog steeds een hoop herrie van dat ding hebt, maar blijkbaar niet boven de 30 dB bij stand 2? Is dat waarbij getest wordt?

Overigens is in het geval van die vrienden dus het probleem dat er nogal wat geluid via de ventielen in de woonkamer komt. Er zitten er daar 3 of 4 staat me bij, dus teveel debiet door een ventiel is het probleem niet.
Het geluid wordt getest in de stand waarin hij voldoet aan de minimale ventilatieeisen van het bouwbesluit. Meestal is dat stand 2.

Bij ons is dus ook in 2 gemeten.

Het geluid komt bij ons duidelijk niet uit de ventielen. Alleen op de wc en badkamer hoor je de ventielen wat suizen, maar daar vind ik dat niet erg.

In de hal, overloop en open beneden etage hoor je in stand 2 en 3 constant dat er geluid van zolder komt. Dat stoort wel. In de keuken is het gemeten op 31 dB.... tja afronding zullen we maar zeggen.

Met binnendeuren dicht heb je er op de slaapkamers geen last van, maar het is niet stil

• Draakje5
Daarom hebben we een aparte ruimte gemaakt en geluidsdichte deur bij de wtw gezet. Scheelt geluid van het apparaat op de slaapkamers maar ook van de wasmachine en droger die in dezelfde ruimte staan.

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:01
Draakje5 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:38:
Daarom hebben we een aparte ruimte gemaakt en geluidsdichte deur bij de wtw gezet. Scheelt geluid van het apparaat op de slaapkamers maar ook van de wasmachine en droger die in dezelfde ruimte staan.
Welke geluiddichte deur hebben jullie gekozen en bevalt deze/doet het ook echt wat het zou moeten doen?

• Draakje5
d_marf schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:27:
[...]

Welke geluiddichte deur hebben jullie gekozen en bevalt deze/doet het ook echt wat het zou moeten doen?
Gewoon een simpele. -28dB van Skantrae met zo'n uitschuifbare dorpel.

Doet hier goed z'n werk voor als de wtw op max staat.

• Termy

Termy

auditor86 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:23:
[...]

Het geluid wordt getest in de stand waarin hij voldoet aan de minimale ventilatieeisen van het bouwbesluit. Meestal is dat stand 2.

Bij ons is dus ook in 2 gemeten.

Het geluid komt bij ons duidelijk niet uit de ventielen. Alleen op de wc en badkamer hoor je de ventielen wat suizen, maar daar vind ik dat niet erg.

In de hal, overloop en open beneden etage hoor je in stand 2 en 3 constant dat er geluid van zolder komt. Dat stoort wel. In de keuken is het gemeten op 31 dB.... tja afronding zullen we maar zeggen.

Met binnendeuren dicht heb je er op de slaapkamers geen last van, maar het is niet stil
Hm, zover ik zag in de berekening zou dat bij ons gewoon stand 3 zijn (bijna max debiet) om de gevraagde debieten in de slaapkamers te halen. Ben benieuwd..

@Draakje5 Hoe zuigt die ruimte zelf dan nog af als er een valdorpel onder die deur zit?

• Draakje5
Termy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:48:
[...]

Hm, zover ik zag in de berekening zou dat bij ons gewoon stand 3 zijn (bijna max debiet) om de gevraagde debieten in de slaapkamers te halen. Ben benieuwd..

@Draakje5 Hoe zuigt die ruimte zelf dan nog af als er een valdorpel onder die deur zit?
Ik heb 2 ventilatieroosters in mijn zolderraam op deze ruimte zitten. Heb ik altijd open staan.

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:00
Ons is zojuist opgevallen dat de wandprofielen van de douchedeuren zowel aan de binnen- als buitenkant zijn afgekit. Wel enkel verticaal. Het horizontale deel is enkel aan de buitenkant afgekit.

Online lees ik dat dit vochtproblemen kan veroorzaken, wanneer alles aan de binnenkant ook wordt afgekit. Echter weet ik niet of het openlaten van het horizontale deel aan de binnenkant toch voldoende is om ophopende vocht te voorkomen.

Wat zouden jullie hiermee doen, weg laten halen of zo laten?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 03:08
TNThomas schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:34:
Ons is zojuist opgevallen dat de wandprofielen van de douchedeuren zowel aan de binnen- als buitenkant zijn afgekit. Wel enkel verticaal. Het horizontale deel is enkel aan de buitenkant afgekit.

Online lees ik dat dit vochtproblemen kan veroorzaken, wanneer alles aan de binnenkant ook wordt afgekit. Echter weet ik niet of het openlaten van het horizontale deel aan de binnenkant toch voldoende is om ophopende vocht te voorkomen.

Wat zouden jullie hiermee doen, weg laten halen of zo laten?
Heb je vochtproblemen?

• leeri003
  • Laatst online: 23:27
Als het water onderin het profiel maar weg kan, heb het gehad dat de onderkant dicht was en dan gaat stilstaand water in het profiel wel stinken na een tijdje.

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:00
We hebben de douche nog niet gebruikt, dus dat weten we nog niet.

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:48
Bestaat er zoiets als ''functionaliteit'' van een ruimte in bijv een bouwbesluit? Ik heb bij de ruwbouw van mijn appartament gekozen voor stopcontacten naast de lichtschakelaar van de technische ruimte toe te voegen. Destijds was niet duidelijk waar de apparatuur in die ruimte zou komen, want dat zou tijdens het proces worden bepaald door de installateur. Nu blijkt tijdens de kijkdag dat het boilervat zodanig is neergezet dat je heel omslachtig bij de lichtschakelaar kan (die dus in de standaard ruwbouw vanuit het project zat), maar eigenlijk niks met die stopcontacten kan die ik ernaast heb laten plaatsen.

Ik vraag me dan ook af of dat het vat wel is geplaatst op een degelijke wijze, aangezien ik niet makkelijk de lichtschakelaar kan bereiken van die ruimte, laat staan dat ik iets aan die stopcontacten heb. Weet iemand hier soms iets over? Ik ga het uiteraard nog bespreken, maar wil een beetje voorbereid het gesprek aangaan omdat ik in mijn ervaring snel wordt afgepoeierd door aannemers..

• Draakje5
drusloos schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:31:
Bestaat er zoiets als ''functionaliteit'' van een ruimte in bijv een bouwbesluit? Ik heb bij de ruwbouw van mijn appartament gekozen voor stopcontacten naast de lichtschakelaar van de technische ruimte toe te voegen. Destijds was niet duidelijk waar de apparatuur in die ruimte zou komen, want dat zou tijdens het proces worden bepaald door de installateur. Nu blijkt tijdens de kijkdag dat het boilervat zodanig is neergezet dat je heel omslachtig bij de lichtschakelaar kan (die dus in de standaard ruwbouw vanuit het project zat), maar eigenlijk niks met die stopcontacten kan die ik ernaast heb laten plaatsen.

Ik vraag me dan ook af of dat het vat wel is geplaatst op een degelijke wijze, aangezien ik niet makkelijk de lichtschakelaar kan bereiken van die ruimte, laat staan dat ik iets aan die stopcontacten heb. Weet iemand hier soms iets over? Ik ga het uiteraard nog bespreken, maar wil een beetje voorbereid het gesprek aangaan omdat ik in mijn ervaring snel wordt afgepoeierd door aannemers..
Foto?

• drusloos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avHLNHBIwx8aYODTScttS5L4i8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IJ6a9PDrCh13fsNV7yo84yA.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts zie je een klein stukje van het zwarte frame van de 2 stopcontacten en licht schakelaar. (geen betere foto, excuus)

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:01
Bewegingsensor voor de lichtknop en een stekkerdoor monteren op de deurpost ofzo of waar het maar handig is.

• Source90
  • Nu online
d_marf schreef op maandag 21 september 2026 @ 00:58:
Bewegingsensor voor de lichtknop en een stekkerdoor monteren op de deurpost ofzo of waar het maar handig is.
Nah, dat is capriolen uithalen om het werkbaar te maken. Dit zou m.i. een opleverpunt moeten worden. Zo kan je niet normaal bij de knoppen of WCD.

• auditor86
Stond dat boilervat niet op de tekening?

• drusloos
auditor86 schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:42:
Stond dat boilervat niet op de tekening?
Nee, dit was “nader te bepalen door de installateur “. Nou dan had die installateur wel even mogen kijken wat er nog meer in die ruimte zit..

• Source90
  • Nu online
drusloos schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:34:
[...]

Nee, dit was “nader te bepalen door de installateur “. Nou dan had die installateur wel even mogen kijken wat er nog meer in die ruimte zit..
moet de boiler op de werkschakelaar (het kastje midden-bovenin op de foto) komen, of is dat ergens anders voor?
Denk ook niet dat de elektricien blij is als hij daarachter moet gaan werken.

Zou hier in ieder geval een punt van maken, laat ze de schakelaars maar verplaatsen als de elektricien toch al aanwezig is om de werkschakelaar aan te sluiten.

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:53
In mijn optiek zou ik hier zeker een melding van maken. De aannemer heeft namelijk ook een waarschuwingsplicht (artikel 7:754 van het Burgerlijk Wetboek).

• Sincere1983
Een praktische vraag voor onze nieuwe trap in onze nieuwbouwwoning.
Wij krijgen onze nieuwbouwwoning opgeleverd met standaard vuren trappen. Wij hebben zelf opdracht gegeven voor vervanging van de trappen en balustrade en daarnaast hebben we opdracht gegeven voor dunpleister (en spuitwerk).

Nu zitten we, ook n.a.v. contact met stucbedrijf en trappenleverancier in dubio hoe we dit praktisch omzetten in het mooiste resultaat.

De trapleverancier geeft namelijk aan dat ze het liefst inmeten ná stucwerk (en dus dan ook de trap plaatsen ná stucwerk) maar hoe is dit praktisch dan het handigste.
Je wilt tenslotte je vuren trappen ook niet al gelijk verwijderen ivm. toegang houden tot beide verdiepingen en je wilt dan tenslotte dat de huidige trap verwijdert is vóór ze gaan stucen (zodat dit het mooiste resultaat geeft).

Of zien jullie in de praktijk dan dat het stucwerk tegen de oude trap afgewerkt zal worden en ná stucwerk oude trap verwijderen en nieuwe trap plaatsen (maar dan heb je beschadigd stuc wat weer gerepareerd moet worden).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Sincere1983 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:31:
Een praktische vraag voor onze nieuwe trap in onze nieuwbouwwoning.
Wij krijgen onze nieuwbouwwoning opgeleverd met standaard vuren trappen. Wij hebben zelf opdracht gegeven voor vervanging van de trappen en balustrade en daarnaast hebben we opdracht gegeven voor dunpleister (en spuitwerk).

Nu zitten we, ook n.a.v. contact met stucbedrijf en trappenleverancier in dubio hoe we dit praktisch omzetten in het mooiste resultaat.

De trapleverancier geeft namelijk aan dat ze het liefst inmeten ná stucwerk (en dus dan ook de trap plaatsen ná stucwerk) maar hoe is dit praktisch dan het handigste.
Je wilt tenslotte je vuren trappen ook niet al gelijk verwijderen ivm. toegang houden tot beide verdiepingen en je wilt dan tenslotte dat de huidige trap verwijdert is vóór ze gaan stucen (zodat dit het mooiste resultaat geeft).

Of zien jullie in de praktijk dan dat het stucwerk tegen de oude trap afgewerkt zal worden en ná stucwerk oude trap verwijderen en nieuwe trap plaatsen (maar dan heb je beschadigd stuc wat weer gerepareerd moet worden).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Heftige verbouwing in een nieuwbouwhuis. Wel gaaf overigens :)

Lekker de trap verwijderen zou ik zeggen en daarna stucen. Die nieuwe trap staat toch net anders en dan mis je straks een paar cm stucwerk. Gewoon een ladder in het trapgat net zoals ze dat in de bouw doen als de nieuwe trappen er nog niet zijn. Trapleverancier moet uiteraard uitkijken met het nieuwe stucwerk, maar dat is lokaal wel bij te werken.

Alternatief is stucen nadat de nieuwe trap is geplaatst. Ik zou dus sowieso niet stucen i.c.m. oude trap.

[ Voor 3% gewijzigd door Vendetta_X op 23-09-2026 13:05 ]

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:23
Vendetta_X schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:04:
[...]

Heftige verbouwing in een nieuwbouwhuis. Wel gaaf overigens :)

Lekker de trap verwijderen zou ik zeggen en daarna stucen. Die nieuwe trap staat toch net anders en dan mis je straks een paar cm stucwerk. Gewoon een ladder in het trapgat net zoals ze dat in de bouw doen als de nieuwe trappen er nog niet zijn. Trapleverancier moet uiteraard uitkijken met het nieuwe stucwerk, maar dat is lokaal wel bij te werken.

Alternatief is stucen nadat de nieuwe trap is geplaatst. Ik zou dus sowieso niet stucen i.c.m. oude trap.
Hoewel ik hiermee geen ervaring heb zou ik het anders aanpakken: eerst de trap laten vervangen en dan pas laten stucen, idee hierachter: geen gedoe met ladders, geen probleem als de trap installateur per ongeluk het stucwerk beschadigt en stucadoors zijn wel gewend om bij een bestaande trap netjes te stucen (geen idee hoe ze het doen als de trap er niet staat, dan is er misschien zelfs wel een stijger nodig in het trapgat).

• Sincere1983
Ter aanvulling wellicht; we laten dunpleisteren, niet stuccen.

Daarnaast, is de verdiepingstrap volgens mij niet zomaar met een ladder op te vangen omdat daar ook een onderkwart in zit.
Dan zou de steiger de enige oplossing zijn voor de time being, maar dat is voor het stucwerk aanbrengen wellicht weer niet wenselijk....

Het liefst hou ik aan:
- oude trappen weg.
- dunpleisteren.
- nieuwe trappen erin.

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-09 21:55
Hoe heet het schakelmateriaal waarbij de wip van de schakelaar altijd in de zelfde stand staat als je de lamp aan en uit doet? en dan busch en jaeger

[ Voor 9% gewijzigd door rickskeg99 op 23-09-2026 22:20 ]

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:32
rickskeg99 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:11:
Hoe heet het schakelmateriaal waarbij de wip van de schakelaar altijd in de zelfde stand staat als je de lamp aan en uit doet? en dan busch en jaeger
Bedoel je een pulsschakelaar/-drukker?

• Source90
  • Nu online
rickskeg99 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:11:
Zoals hierboven, de impuls schakelaar. Werkt trouwens leuk met Hue wall modules, door meermaals te klikken kan je diverse scenes doorlopen voor Hue lampen. Hebben tegenwoordig ook een versie voor "domme" lampen.

Wat wil je er mee gaan doen? Een normale lamp zal niet gaan werken, behalve als je continue de knop blijft indrukken zolang je licht wilt :+

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-09 21:55
Source90 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:59:
[...]

Zoals hierboven, de impuls schakelaar. Werkt trouwens leuk met Hue wall modules, door meermaals te klikken kan je diverse scenes doorlopen voor Hue lampen. Hebben tegenwoordig ook een versie voor "domme" lampen.

Wat wil je er mee gaan doen? Een normale lamp zal niet gaan werken, behalve als je continue de knop blijft indrukken zolang je licht wilt :+
Gewoon aan-uit schakelen. Ik heb ze nu ook in de oude woning. Dat wip altijd in dezelfde stand staat ongeacht de lamp of uit staat. Maar ik kan niet meer op naam komen

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 03:08
rickskeg99 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:15:
[...]

Gewoon aan-uit schakelen. Ik heb ze nu ook in de oude woning. Dat wip altijd in dezelfde stand staat ongeacht de lamp of uit staat. Maar ik kan niet meer op naam komen
Puls-schakelaar? (is al genoemd volgens mij)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@rickskeg99 je bedoeld (denk ik) een drukvlakschakelaar, niet alle merken hebben ze.

[ Voor 46% gewijzigd door twain4me op 25-09-2026 20:46 ]

• Drakonian
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 22:17
Impulsdrukker of wipdrukcontact, zoals de Gira 315600? Namen lijken willekeurig gebruikt te worden. Toevallig zelf ook laatst aangeschaft. Zie ook: https://elektriciens-veenstra.nl/blog/impulsdrukker/

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:06
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze oplossing van het probleem dat ik heb met de openslaande deuren naar de tuin.

Het probleem is dat de dagschoot maar heel nipt in de sluitplaat valt. En door de werking bij temperatuurverschillen valt het soms net niet in de sluitplaat waardoor het dus niet dicht gaat.

Nu hebben ze het 'gerepareerd' na wat discussie over of dit überhaupt onder garantie valt. Maar de reparatie is als volgt uitgevoerd:

Er staan al max 5 plaatjes per deur bij de scharnieren dus opgelost door een extra sluitplaat tegen de eerste sluitplaat te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nHLG9LTU1Wz8eJR7HeAAtLFRZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ys30CpAqad5dpKwI0Zkj28iR.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 379 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.