• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-08 10:24

dv2

Voor onze nieuwbouwwoning stond de buitenunit van de warmtepomp op de verkooptekening op het hoogste dak, op een plat deel tussen de schuine daken.

Nu krijgen we een erratum: de unit wordt verplaatst naar het platte dak van de aanbouw. Reden:

"Vanwege de veiligheid bij plaatsing en jaarlijks onderhoud wordt de buitenunit niet op het hoogste dak geplaatst."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIzCA7DRjUgB0j0XtoOtVDHGrJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyf5cYocNCvDpK91Clnfzxaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWlisL9f6xUnZD6V5Tmtw5EBrC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXz8kVbpO5K8Rob4en9hWo2E.jpg?f=fotoalbum_large

En de nieuwe situatie

Voor ons lijkt dit vooral nadelig. De unit wordt beter zichtbaar vanuit de tuin en vanuit een zijraam op de overloop. Ook komt hij dichter bij de gevel en buitenruimte, dus ik vraag me af hoe het zit met geluid en trillingen.

Wat ik vreemd vind: op de verkooptekening lijkt dat platte deel op het hoogste dak juist bedoeld voor de warmtepompen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
  • Is “veiligheid bij onderhoud” voldoende onderbouwing voor zo’n wijziging?
  • Kun je eisen dat de aannemer dit technisch onderbouwt?
  • Is meer zicht op de unit een aantasting van uiterlijk of woonkwaliteit?
  • Heeft iemand ervaring met bezwaar tegen zo’n erratum?

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:41
Dit is vooral in jouw voordeel want geen enkele installateur gaat het ding in onderhoud nemen of storingen rijden als dat ding op het hoge dak staat, waar je met een steiger of hoogwerker bij moet. Even los van de kosten daarvan, waar je waarschijnlijk zelf voor opdraait.

Looks kun je wat van vinden. Er zijn genoeg moderne warmtepompen die niet op een airco lijken en er prima uit zien, maar over smaakt valt niet te twisten.

Qua geluid moeten ze aan bepaalde eisen voldoen, of hij nou daar hoog staat of laag. Zou ik me niet druk om maken. Buiten: hij maakt het meeste geluid (langdurig) als het koud is buiten, en dan ben je niet buiten. Binnen: als het gewoon een betonnen vloer is waar hij op staat, zit er (in principe) genoeg massa om eventuele trillingen op te vangen.

Kortom: technische geen probleem, ik zou er vooral blij mee zijn. Looks: tja, als je dat veeeeel belangrijker vindt, kun je moeilijk gaan doen maar ik geef je eigenlijk sowieso weinig kans :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

dv2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:32:
Voor onze nieuwbouwwoning stond de buitenunit van de warmtepomp op de verkooptekening op het hoogste dak, op een plat deel tussen de schuine daken.

Nu krijgen we een erratum: de unit wordt verplaatst naar het platte dak van de aanbouw. Reden:

"Vanwege de veiligheid bij plaatsing en jaarlijks onderhoud wordt de buitenunit niet op het hoogste dak geplaatst."

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de nieuwe situatie

Voor ons lijkt dit vooral nadelig. De unit wordt beter zichtbaar vanuit de tuin en vanuit een zijraam op de overloop. Ook komt hij dichter bij de gevel en buitenruimte, dus ik vraag me af hoe het zit met geluid en trillingen.

Wat ik vreemd vind: op de verkooptekening lijkt dat platte deel op het hoogste dak juist bedoeld voor de warmtepompen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
  • Is “veiligheid bij onderhoud” voldoende onderbouwing voor zo’n wijziging?
  • Kun je eisen dat de aannemer dit technisch onderbouwt?
  • Is meer zicht op de unit een aantasting van uiterlijk of woonkwaliteit?
  • Heeft iemand ervaring met bezwaar tegen zo’n erratum?
Ik zou ze op m'n blote knietjes danken dat ze deze verandering doorvoeren zonder je er voor te laten betalen. Je buitenunit buiten makkelijk bereik hebben is echt afgrijselijk op elke mogelijk manier. Wij hebben hier de airco buitenunit op ~6m aan de gevel hangen omdat mijn betere helft het per se niet in het zicht wilde en daar heb ik nog elke dag last en spijt van.

Gewoon er op staan dat ze het correct trillingvrij installeren en dan is het geen probleem. Kost je hoogstens een zonnepaneel minder op het platte dak ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:44
Dat waren inderdaad leuke onderhoudskosten geweest als die op het plat dak tussen beide woningen had gestaan. Hier wilt Feenstra hem al niet onderhouden op het garagedak. Laat staan dat je een partij vind die de jouwe wilt onderhouden en dan ook nog eens 500 euro per keer rekent voor de hoogwerker en evt valbeveiliging.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:02
dv2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:32:

Is meer zicht op de unit een aantasting van uiterlijk of woonkwaliteit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACGyEKgfGYhHHq2J4hiC0ZdX2_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74aigMVi2MYXTwXveSTS5OL0.jpg?f=fotoalbum_large

Haha kijk waar die van ons staat. Het is denk ik persoonsafhankelijk of het af doet aan de woonkwaliteit. Misschien vereist dat een beetje relativeringsvermogen vind ik.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:54
En er zijn tegenwoordig genoeg aluminium of WPC omkastingen te krijgen die er prima uitzien :)
Bijvoorbeeld het merk dat hier aan de woning staat of dit merk. Wij hebben hem in het "steenrood", dat is nagenoeg de kleur van de stenen waardoor het al een stuk minder opvalt.

[ Voor 51% gewijzigd door Source90 op 31-07-2026 11:04 ]

• pascalcartigny
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-08 16:33
KerstRunner schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:01:
[...]

[Afbeelding]

Haha kijk waar die van ons staat. Het is denk ik persoonsafhankelijk of het af doet aan de woonkwaliteit. Misschien vereist dat een beetje relativeringsvermogen vind ik.
Hahaha, weet je waar die van ons staat? Op de plek halverwege je tuin waar bij jou die 2 tegels in de zwarte zand liggen aan de rechterkant.

Eerlijk, op voorhand dacht ik: hier ga je je kapot aan ergeren. Realiteit: je bent er binnen 2 weken aan gewend en stoort je niet. Onbewust hoor je het geluid ook niet echt, het valt pas op wanneer hij stilvalt.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Greatsword schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:09:
Vraagje, wat vinden jullie hier van?

De muren laten stuken en het zag er in eerste instantie allemaal goed uit.

De stukadoor had nog aangegeven dat de muren in de keuken niet recht waren (in het midden) en dat hij dat nog heeft moeten herstellen voor het plaatsen van de keuken.

Paar weken later kwam de tegelboer met bijbehorende plinten en die gaf aan dat de muren aan de onderkant niet recht zijn waardoor er nu dus op sommige plaatsen wat inkepingen zijn van ~1cm tussen de muur en plint.

Is dit normaal of had ik van de stukadoor moeten verwachten dat alle muren recht werden opgeleverd van het plafond tot de vloer aan toe?

De tegelzetters gaven aan dat ik het beste siliconen kit kon gebruiken om het op te vullen.
Iemand hier nog ervaring mee of suggesties?

~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Bij ons zijn onlangs de tegelplinten geplaatst en ik had verwacht dat er misschien een kleine naad gekit moet worden, maar het viel mij op dat het nogal een flinke naad is op veel plekken.

Ik heb het nog niet nagemeten, maar 1 cm schat ik wel in op een aantal plaatsen. Het lijkt er op dat dit met name komt door de hoeveelheid tegellijm die er tussen de wand en de plint zit.

Hoe is het resultaat bij jullie geworden na het kitten?

Verder behoorlijk wat vegen, hand afdrukken en ander vuil op de onlangs gestucte wanden. Hopelijk krijgen we dat allemaal weer netjes schoon.

Achteraf misschien beter eerst de vloer kunnen laten leggen en daarna goed beschermen met stucloper. Hoewel de stukadoors ook behoorlijk wat stucwerk hebben achtergelaten op de dekvloer.

[ Voor 17% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-07-2026 13:39 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:29
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hier hebben we een uni-mount in dak systeem voor de warmtepomp...Qua zicht een stuk beter maarrr....
  • - Je hebt een brombeer in het dak hangen
  • - Efficiency lijkt minder te zijn (waarschijnlijk doordat hij warmte/kou minder goed kwijt kan)
  • - Het kost ontzettend veel ruimte, die bak is echt gigantisch
Had hem liever op de garage gehad :+

[ Voor 20% gewijzigd door nooberke op 30-07-2026 13:38 ]

• Source90
Dj-sannieboy schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Bij ons zijn onlangs de tegelplinten geplaatst en ik had verwacht dat er misschien een kleine naad gekit moet worden, maar het viel mij op dat het nogal een flinke naad is op veel plekken.

Ik heb het nog niet nagemeten, maar 1 cm schat ik wel in op een aantal plaatsen. Het lijkt er op dat dit met name komt door de hoeveelheid tegellijm die er tussen de wand en de plint zit.

Verder behoorlijk wat vegen, hand afdrukken en ander vuil op de onlangs gestucte wanden. Hopelijk krijgen we dat allemaal weer netjes schoon.

Achteraf misschien beter eerst de vloer kunnen laten leggen en daarna goed beschermen met stucloper. Hoewel de stukadoors ook behoorlijk wat stucwerk hebben achtergelaten op de dekvloer.
Gips haal je daarentegen makkelijker van vloeren (zeker tegels) af, dan vuil van nieuwe muren.
Met een paar emmers water is die vloer zo schoon.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Source90 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Gips haal je daarentegen makkelijker van vloeren (zeker tegels) af, dan vuil van nieuwe muren.
Met een paar emmers water is die vloer zo schoon.
Eens, hoewel PVC (wat op de bovenverdiepingen ligt) toch wat kwetsbaarder is.

Ik ben uit gegaan van “van boven naar beneden” werken. Wellicht dat de naad tussen de wand en tegelplinten ook minder was geweest als we het andersom hadden laten doen. Wellicht hadden we iets van stucloop op de wanden moeten plakken om ze te beschermen.

Inmiddels op zoek naar een goede kitter in de omgeving.

[ Voor 14% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-07-2026 14:08 ]

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:12
Dit zijn toch allemaal trajecten die draaien om luchtwarmtepompen? Bij bodemwarmtepompen heb je hier toch geen last van, omdat er geen buitenunit nodig is?

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:56
ExoFun schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:22:
Dit zijn toch allemaal trajecten die draaien om luchtwarmtepompen? Bij bodemwarmtepompen heb je hier toch geen last van, omdat er geen buitenunit nodig is?
Klopt, bij een bodemwarmtepomp heb je buizen die de grond in gaan, dat is de "buitenunit" van bodemwarmtepompen.

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12-08 08:11
De vloerverwarmingverdeler komt bij ons beneden onder de trap. Omdat deze open is zul je hoe dan ook de ombouw zien. Ik zit te kijken waar deze het best geplaatst kan worden zodat ik het het minst lelijk vind }>
Zover mogelijk onder de trao (maar dan kijk je er door de trap tegenaan. Vind het wat rommelig en niet ruimtelijk. Of `Zover mogelijk de andere kant op. Wat hebben jullie? En tips om het op de een of andere manier mooi weg te werken of te integreren in de rest van de hal?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qzLKNk1G/AAA-kast-onder-trap.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gxt6KgFX/AAA-kast.jpg

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:08
Eva-Luna74 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:19:
De vloerverwarmingverdeler komt bij ons beneden onder de trap. Omdat deze open is zul je hoe dan ook de ombouw zien. Ik zit te kijken waar deze het best geplaatst kan worden zodat ik het het minst lelijk vind }>
Zover mogelijk onder de trao (maar dan kijk je er door de trap tegenaan. Vind het wat rommelig en niet ruimtelijk. Of `Zover mogelijk de andere kant op. Wat hebben jullie? En tips om het op de een of andere manier mooi weg te werken of te integreren in de rest van de hal?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Je mag van de aannemer zelf bepalen waar deze wordt geplaatst?

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12-08 08:11
tjubbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:41:
[...]

Je mag van de aannemer zelf bepalen waar deze wordt geplaatst?
Ja klopt. Ik twijfel ook nog over de bijkeuken, maar dan moet ik 'm denk ik verwerken in de kastenwand, anders is het zo zonde van de ruimte.
edit:
Opgelost, komt toch in de bijkeuken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Eva-Luna74 op 31-07-2026 14:21 ]

• Fetsorius
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:48
We zitten nog een beetje te stoeien over de timing van de verkoop van ons huidige huis.

Na oplevering projectmatige nieuwbouw hebben we nog 3 maanden nodig voor klussen voordat we echt overgaan.

Wat is dan over het algemeen een logische tijd om ons huidige huis te koop te zetten?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fetsorius schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:21:
We zitten nog een beetje te stoeien over de timing van de verkoop van ons huidige huis.

Na oplevering projectmatige nieuwbouw hebben we nog 3 maanden nodig voor klussen voordat we echt overgaan.

Wat is dan over het algemeen een logische tijd om ons huidige huis te koop te zetten?
6 maanden voor je erin gaat.

In de lente is de beste tijd.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-08 17:30
Eva-Luna74 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:19:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Persoonlijke smaak, maar ik zou voor de 2e optie gaan. Helemaal in de hoek.

• BBBrt
Fetsorius schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:21:

Wij zitten met hetzelfde vraagstuk. Verwachte oplevering is zomer volgend jaar. Wij gaan waarschijnlijk ca 3 maanden voor oplevering in een vakantiewoning zitten in de buurt van het nieuwe huis.
Te koop zetten doen we dan 6-7 maanden voor oplevering.

3 maanden minder dubbele lasten, dichter bij de nieuwe woning én een soort van zomervakantie in één.

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:43
BBBrt schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:03:
[...]

Wij zitten met hetzelfde vraagstuk. Verwachte oplevering is zomer volgend jaar. Wij gaan waarschijnlijk ca 3 maanden voor oplevering in een vakantiewoning zitten in de buurt van het nieuwe huis.

3 maanden minder dubbele lasten, dichter bij de nieuwe woning én een soort van zomervakantie in één.
Heb je al een geschikte vakantiewoning gevonden? Deze zijn juist in de winterperiode goedkoper maar ben je vaak ook nog wel €300 per week voor kwijt.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:46
bl0kkie87 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:34:
[...]

Heb je al een geschikte vakantiewoning gevonden? Deze zijn juist in de winterperiode goedkoper maar ben je vaak ook nog wel €300 per week voor kwijt.
En 2x verhuizen, moet er niet aan denken voor die halve besparing op 3x maandlasten.

• nooberke
BBBrt schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:03:
[...]

Waar ga je je spullen laten? Opslag is ook duur...

• BBBrt
Janpietertje89 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:48:
[...]

En 2x verhuizen, moet er niet aan denken voor die halve besparing op 3x maandlasten.
Wij kunnen voor de besparing op de hypotheek van de huidige woning + de overbruggingshypotheek een mooie en ruime vakantiewoning krijgen, op een park met alles erop en eraan. Toch wel fijn met kleine kinderen ;-)

Tot nu toe hebben we altijd alles zelf verhuisd, maar we hebben ook besloten om dit keer een verhuisservice te gebruiken. Er is al genoeg te doen in en om de huizen.. en we kunnen het lijden.

En de kosten van opslag voor een paar maanden viel me eigenlijk enorm mee. Veel verhuisbedrijven bieden een totaaloplossing (container inladen, opslag en op het nieuwe adres weer container uitladen).

• Janpietertje89
BBBrt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:26:
[...]

Wij kunnen voor de besparing op de hypotheek van de huidige woning + de overbruggingshypotheek een mooie en ruime vakantiewoning krijgen, op een park met alles erop en eraan. Toch wel fijn met kleine kinderen ;-)

Tot nu toe hebben we altijd alles zelf verhuisd, maar we hebben ook besloten om dit keer een verhuisservice te gebruiken. Er is al genoeg te doen in en om de huizen.. en we kunnen het lijden.

En de kosten van opslag voor een paar maanden viel me eigenlijk enorm mee. Veel verhuisbedrijven bieden een totaaloplossing (container inladen, opslag en op het nieuwe adres weer container uitladen).
Dus je bespaard er geen geld mee maar doet het meer uit praktische overwegingen om dichterbij te zitten en wat meer entertainment voor de kids te hebben in de afbouw periode. Dan snap ik hem.

• BBBrt
Janpietertje89 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Dus je bespaard er geen geld mee maar doet het meer uit praktische overwegingen om dichterbij te zitten en wat meer entertainment voor de kids te hebben in de afbouw periode. Dan snap ik hem.
Yes! Mijn vrouw kwam een tijdje geleden met de suggestie en toen zag ik het ook niet direct zitten, maar ik ben nu wel om.
Scheelt ook dat het park dat wij op het oog hebben niet zo duur is. In de omgeving zitten ook parken die dicht bij zee of bij een meertje zitten o.i.d. en deze ligt wat meer in the middle of nowhere. En dat zie je terug in de prijs :)

Praktisch is ook wel dat we de opleveringen verder uit elkaar trekken. Dus je hebt gewoon even 'rustig' de tijd om het huidige huis schoon te maken en op te leveren.

Maar elke situatie is anders en het zal niet voor iedereen handig zijn. Vooral als je dichtbij verhuist is het minder logisch :)

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:38
Je huidige huis schoonmaken en opleveren?

Bij ons reed om 14.00 de verhuiswagen met onze spullen weg, toen zijn we er met de stofzuiger door gegaan en om 16.00 stonden de makelaar en de koper op de stoep voor de overdrachtinspectie. (Ze wilden er graag zsm in).

Wij hebben trouwens ook 2 maanden in een vakantiewoning gewoond, doordat onze oplevering later werd dan we dachten toen het huis in de verkoop ging. Dat was midden in de winter op een kleine camping met 0 voorzieningen. Het huisje was een nieuwe moderne 6 persoons chalet, maar met 2 volwassenen en 3 kinderen zaten we elkaar toch echt wel op de lip. Was blij dat ik lekker hele dagen kon klussen.

[ Voor 43% gewijzigd door auditor86 op 01-08-2026 18:47 ]

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:03
Janpietertje89 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:46:
[...]

Zo werkt het natuurlijk niet. De belangrijkste isolatie schil zit rondom de buitenkant van jouw woning. Als kou eenmaal die buitenste schil door is en op je slaapkamer zit dan is er geen goede isolatie richting de rest van je woning en zal zich dus gewoon gaan verspreiden door je woning (warme lucht stijgt op, koude lucht zakt naar beneden). De verwarming op de benedenverdieping zal vervolgens harder moet werken.
Maar die buitenste schil werkt dus prima, aangezien ik slechts 1/3 heb hoeven stoken als wat werd ingeschat denk ik niet dat we een probleem hebben 😉

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:03
Dj-sannieboy schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Wij hebben eerst laten stuken, daarna de vloer incl tegelplinten geplaatst en daarna verven. De vloerenlegger heeft echt geen vegen en handen op de muren achter gelaten en de kier tussen muur en bovenkant plint is amper zichtbaar op de meeste plekken op z’n meest een paar mm. Als de muur echt zo “golft” dan heeft de stukadoor niet heel goed werk geleverd.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

NatalieF schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Wij hebben eerst laten stuken, daarna de vloer incl tegelplinten geplaatst en daarna verven. De vloerenlegger heeft echt geen vegen en handen op de muren achter gelaten en de kier tussen muur en bovenkant plint is amper zichtbaar op de meeste plekken op z’n meest een paar mm. Als de muur echt zo “golft” dan heeft de stukadoor niet heel goed werk geleverd.
Zowel de tegelzetter als de stoffeerder (PVC vloer) hebben best wat vegen, lijm, cement, etc. op de muren achtergelaten.

Blijkbaar staat in de voorwaarden van het bedrijf waar wij de vloeren gekocht hebben dat schilderwerk of andere wandafwerking pas moet worden uitgevoerd nadat de tegel of PVC vloer is gelegd. Er staat ook bij dat ze niet aansprakelijk zijn voor eventuele schade aan de wandafwerking die ontstaat tijdens het leggen van de vloer.

Het was fijn geweest als ze dit bij de verkoop verteld hadden, dan hadden we daar nog rekening mee kunnen houden. Ik heb het zelf ook gemist in de voorwaarden, welke we overigens pas kregen toen de tegelzetter ingepland was.

Achteraf hadden we het latex spuiten moeten laten uitvoeren na het leggen van de vloeren, leermomentje dus.

Ik heb het betreffende bedrijf gemaild met foto’s om te vragen of het gebruikelijk is dat er zoveel ruimte zit tussen de plinten en de wanden. Ik kan het mij namelijk niet voorstellen. De tegelzetter gaf aan dat het gebruikelijk is en dat het gekit moet worden, maar dat wordt dan een behoorlijke laag kit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 01-08-2026 22:51 ]

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:18
Niet lullig bedoeld, maar dit ziet er (verstekhoek plint) wel gewoon uit als prutswerk.

• Wolly
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Zowel de tegelzetter als de stoffeerder (PVC vloer) hebben best wat vegen, lijm, cement, etc. op de muren achtergelaten.

Blijkbaar staat in de voorwaarden van het bedrijf waar wij de vloeren gekocht hebben dat schilderwerk of andere wandafwerking pas moet worden uitgevoerd nadat de tegel of PVC vloer is gelegd. Er staat ook bij dat ze niet aansprakelijk zijn voor eventuele schade aan de wandafwerking die ontstaat tijdens het leggen van de vloer.

Het was fijn geweest als ze dit bij de verkoop verteld hadden, dan hadden we daar nog rekening mee kunnen houden. Ik heb het zelf ook gemist in de voorwaarden, welke we overigens pas kregen toen de tegelzetter ingepland was.

Achteraf hadden we het latex spuiten moeten laten uitvoeren na het leggen van de vloeren, leermomentje dus.

Ik heb het betreffende bedrijf gemaild met foto’s om te vragen of het gebruikelijk is dat er zoveel ruimte zit tussen de plinten en de wanden. Ik kan het mij namelijk niet voorstellen. De tegelzetter gaf aan dat het gebruikelijk is en dat het gekit moet worden, maar dat wordt dan een behoorlijke laag kit.

***members only***
Wow die foto’s :/

En dan heb ik het niet over de ruimte tussen muur en plint maar meer over de kwaliteit van het tegelwerk. Dit had ik niet geaccepteerd.

Tegel niet goed uitgelijnd. Ik zie ook een voeg die niet goed is gevuld.

Is dit over de hele vloer zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 02-08-2026 00:03 ]

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:32
Dat verstek ziet er niet echt netjes uit inderdaad. Verder lijkt het alsof de tegelzetter met behoorlijk wat tegellijm de plinten tegen de muur heeft geplakt. Dan krijg je inderdaad zulke kieren, daar kan de stukadoor ook niets aan doen.

Ik weet niet of je nog van plan bent om de onderkant van de plint af te kitten, maar dan was het wel fijn geweest als daar net even een paar mm vrij was gelaten tussen de vloer en de plint zodat je goede hechting van de kit kunt krijgen. Nu lijkt het er strak op te staan.

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-08 10:25

Mip

Heerlijk heh hoe elk bedrijf totaal niet verantwoordelijkheid niet wilt nemen..

Sauzen ná vloeren leggen is imo 8)7

De stoffeerder moet gewoon netjes werken!!

Wij arme consumenten zijn de speelbal helaas. Enige wat helpt is er bovenop zitten en mensen aanspreken

• Draakje5
Triest inderdaad. Daarom probeer ik vaak lokaal te zoeken. Zegt ook niet alles maar de glaszetter die iedereen in mijn dorp kent kan het toch niet maken om je af te schepen met prutswerk of de vloerenkegger waar de hele familie al 10 jaar gebruik van maakt.

Los van de verstekhoek die er niet netjes verstek uit ziet, is de hele rand van de tegel ook niet netjes afgeslepen.

En dacht de tegelzetter echt dat je zelf zijn klodders specie van de muur gaat halen? Ik hoop dat je nog niet alles betaald hebt zodat je ze nog snel terug kan laten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 02-08-2026 08:17 ]

• nooberke
De reguliere volgorde is toch ook van boven naar onder? Eerst plafonds, dan muren, dan vloeren?

Ik heb hier op één muur een klein beetje egaline of lijm resten zitten van de PVC leggers, verder niks gezien.

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 23:25
nooberke schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:13:
De reguliere volgorde is toch ook van boven naar onder? Eerst plafonds, dan muren, dan vloeren?

Ik heb hier op één muur een klein beetje egaline of lijm resten zitten van de PVC leggers, verder niks gezien.
Wij laten eerst het plafond stucen, daar de vloeren erin en vervolgens renovlies + sausen van de muren. Bewuste keuze omdat ik wil dat het renovlies op de plinten wordt aangewerkt. Laatste stap is dan de plinten aflakken.

Als je de vloer gewoon goed bedchermd met stucloper is er niks aan de hand.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wollie91 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Wij laten eerst het plafond stucen, daar de vloeren erin en vervolgens renovlies + sausen van de muren. Bewuste keuze omdat ik wil dat het renovlies op de plinten wordt aangewerkt. Laatste stap is dan de plinten aflakken.

Als je de vloer gewoon goed bedchermd met stucloper is er niks aan de hand.
Voor beide volgorden is iets te zeggen, maar zelf laat ik ook eerst de vloer doen (tegels), en daarna zelf renovlies+sauzen. Gewoon een beetje netjes werken, vloer afschermen en naden goed afplakken.

@Dj-sannieboy; jammer van die plinten, hoe ziet de rest van het tegelwerk eruit?

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Janpietertje89
NatalieF schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:04:
[...]

Maar die buitenste schil werkt dus prima, aangezien ik slechts 1/3 heb hoeven stoken als wat werd ingeschat denk ik niet dat we een probleem hebben 😉
Ingeschat door wie? De energiemaatschappij op basis van een standaard Nederlands huishouden waarvan ook veel lager energielabel woningen? Tja dan besef je je hopelijk dat het warmteverlies in een goed geïsoleerde woning makkelijk een factor 5 minder kan zijn dan in een slecht geïsoleerde woning.

Je verliest veel warmte door de ramen in je woning open te zetten. Prima om even kort te ventileren als dat nodig is na een flinke gourmet of kooksessie maar deze zouden absoluut niet hele nachten open moeten hoeven staan in een recente woning met balansventilatie en WtW. Is erg zonde van de enorme moeite die gedaan is om je huis zo luchtdicht mogelijk te krijgen.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:36
Met zulke kieren tussen de plint en de muur mag je zelfs wel iets van vulling gebruiken voordat er wordt gekit anders zakt de kitrand ook nog weg achter de plint.

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Ingeschat door wie? De energiemaatschappij op basis van een standaard Nederlands huishouden waarvan ook veel lager energielabel woningen? Tja dan besef je je hopelijk dat het warmteverlies in een goed geïsoleerde woning makkelijk een factor 5 minder kan zijn dan in een slecht geïsoleerde woning.

Je verliest veel warmte door de ramen in je woning open te zetten. Prima om even kort te ventileren als dat nodig is na een flinke gourmet of kooksessie maar deze zouden absoluut niet hele nachten open moeten hoeven staan in een recente woning met balansventilatie en WtW. Is erg zonde van de enorme moeite die gedaan is om je huis zo luchtdicht mogelijk te krijgen.
Mijn 3 maanden oude nieuwbouwwoning is ook luchtdicht gebouwd (met rapport van blowerdoortest) en heeft ventilatietype C (dus geen wtw).

Luchtdicht bouwen is niet zozeer alleen ten gunste van wtw.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:55
KerstRunner schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:34:
[...]

Mijn 3 maanden oude nieuwbouwwoning is ook luchtdicht gebouwd (met rapport van blowerdoortest) en heeft ventilatietype C (dus geen wtw).

Luchtdicht bouwen is niet zozeer alleen ten gunste van wtw.
Hoe luchtdicht is een huis met roosters? 8)7

• KerstRunner
deejeebv schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:36:
[...]

Eens. Maar het word dus wel zo gebouwd en zelfs getest.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:36:
[...]

Die plakken ze dicht met tape als er getest wordt :D

• Janpietertje89
Ja heb momenteel ook type C met roosters boven de ruiten. Voel de tocht in de winter gewoon via de roosters boven de pui bij de bank richting de keuken trekken. Echt niet comfortabel als je op de bank zit/ligt. Hoop met type D straks beter af te zijn.

• Draakje5
Janpietertje89 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:00:
Ja heb momenteel ook type C met roosters boven de ruiten. Voel de tocht in de winter gewoon via de roosters boven de pui bij de bank richting de keuken trekken. Echt niet comfortabel als je op de bank zit/ligt. Hoop met type D straks beter af te zijn.
Totdat je buren houtje stoken en je wtw alles naar binnen blaast :+

• KerstRunner
Janpietertje89 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:00:
Ik hoor daar zelf echt wisselende verhalen over. Aan de ene kant begrijp ik jouw klacht over tocht helemaal, maar aan de andere kant ken ik meerdere mensen die juist helemaal gek worden van hun type D (WTW) systeem. Ze klagen o.a. over een droge lucht, matige luchtkwaliteit, continu suizen uit de ventielen en het onderhoud dat het systeem vraagt.

Zelf heb ik al zeven jaar type C met roosters en ook in mijn zojuist opgeleverde woning zit dit systeem weer. Op basis van alle verhalen heb ik toch liever ventilatieroosters, puur omdat je er zelf veel meer controle over hebt. Is de luchtkwaliteit in huis even wat minder? Dan zet je ze open. Heb je last van tocht als je op de bank zit? Dan doe je ze (deels) dicht. Aan een slecht ingeregeld of werkend type D systeem ben je veel meer overgeleverd en dat is een stuk lastiger te omzeilen.

Ik zou vooral type D niet te veel romantiseren, al hoop ik uiteraard voor je dat het uitstekend gaat werken.

• Janpietertje89
Ander punt, wij hebben vorige week een erratum op de technische omschrijving ontvangen van de aannemer dat de beschreven intercom installatie komt te vervallen. Nu vind ik dit natuurlijk niet raar bij een grondgebonden woning maar het is wel in de bindende contractstukken beland dus je zou mogen verwachten dat er een minderwerk compensatie aan vast zit, dat is niet het geval. Omdat het hele bouwproces uiterst formeel verloopt met weinig flexibiliteit vanuit de aannemer heb ik ergens ook de neiging ze dan ook vanuit mijn kant aan de kleine lettertjes te houden. Twijfel dus een beetje tussen "choose your battles" en gewoon duidelijk maken dat ik opkom voor mijn rechten en een paar honderd euro meepakken.

• Termy

Termy

KerstRunner schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Ik hoor daar zelf echt wisselende verhalen over. Aan de ene kant begrijp ik jouw klacht over tocht helemaal, maar aan de andere kant ken ik meerdere mensen die juist helemaal gek worden van hun type D (WTW) systeem. Ze klagen o.a. over een droge lucht, matige luchtkwaliteit, continu suizen uit de ventielen en het onderhoud dat het systeem vraagt.

Zelf heb ik al zeven jaar type C met roosters en ook in mijn zojuist opgeleverde woning zit dit systeem weer. Op basis van alle verhalen heb ik toch liever ventilatieroosters, puur omdat je er zelf veel meer controle over hebt. Is de luchtkwaliteit in huis even wat minder? Dan zet je ze open. Heb je last van tocht als je op de bank zit? Dan doe je ze (deels) dicht. Aan een slecht ingeregeld of werkend type D systeem ben je veel meer overgeleverd en dat is een stuk lastiger te omzeilen.

Ik zou vooral type D niet te veel romantiseren, al hoop ik uiteraard voor je dat het uitstekend gaat werken.
Slechte ventilatie is slechte ventilatie. Goede ventilatie van type D is gewoon beter dan goede ventilatie van type C.

Ik vind het wel vrij crimineel dat ons huis zo zonder enthalpiewisselaar geleverd wordt zodat ik dat lekker zelf voor 2k mag gaan aftikken ipv een meerprijs van 1k. Ik had in een appartement met type D waar we hiervoor woonden nog geen idee en wisselde alleen braaf elk half jaar het filter, maar gezien hoe lomp droog het was in de winter (jeuk aan m'n benen als het zo droog is) had die zeker ook geen enthalpiewisselaar. Ik kan me voorstellen dat dat een matig beeld geeft, hoewel het niet slechter zou mogen zijn dan type C want die zuigt precies dezelfde droge lucht aan. Het was wel zeer prettig om tegenover een bushalte te wonen en zelfs midden in de nacht de dieselbus amper te kunnen horen met dank aan 0 roosters.

@Draakje5 En dan heb je een goed filter in je WTW en heb je er minimaal last van, itt met type C waar je alles zeker naar binnen zuigt? Als je nu zegt "dan zet ik het uit", dat kan ook met type D, he :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:45
KerstRunner schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde mens die roosters op een bepaalde stand zet en er alleen bij bijzondere dingen nog aan komt. (Vuurwerk, extreme houtrook in de buurt). Buiten dat ze soms lastig bereikbaar zijn is het ook gewoon gedoe om bij meerdere ramen te moeten bijstelle

• Termy

Termy

Ik ben momenteel bij de buren de planten water aan het geven en daar bleken letterlijk alle roosters dicht te staan. Ik weet niet of ze dat voor hun vakantie gedaan hebben (lijkt me gek) maar dikke kans dat dit standaard zo is en dat is natuurlijk verschrikkelijk. Kan je beter een slechte WTW hebben.

• auditor86
Termy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:51:
Ik ben momenteel bij de buren de planten water aan het geven en daar bleken letterlijk alle roosters dicht te staan. Ik weet niet of ze dat voor hun vakantie gedaan hebben (lijkt me gek) maar dikke kans dat dit standaard zo is en dat is natuurlijk verschrikkelijk. Kan je beter een slechte WTW hebben.
Sinds ik er op let zie ik het ook vaak bij mensen dat ze dicht staan.
In ons vorige huis, type-C uit 2018 deed mijn vrouw of mijn schoonmoeder ze ook vaak dicht omdat ze last hadden van de koude tocht, en ik liep ze dan weer met een of ander stuk keuken gereedschap open te porren omdat mijn armen te kort zijn....

Nu type-D in huis uit 2025. Qua warmte comfort een stuk beter, over de correlatie tussen geluid en goede lucht kwaliteit heb je me genoeg kunnen horen mopperen in dit topic

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:03
Draakje5 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:08:
[...]
Totdat je buren houtje stoken en je wtw alles naar binnen blaast :+
Via de roosters van je type C ventilatie wordt het ook naar binnen gezogen. En ook type D ventilatie kun je uit zetten. En bovendien heb je daar nog een optie om er koolstoffilters tussen te zetten. Gaat je met type C niet lukken.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• nooberke
Meten is weten... Als je WTW altijd op standje één laat staan is de luchtkwaliteit ook vaak matig... Maar veel mensen zijn er totaal niet mee bezig

Co2 monitort bijna niemand...

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:49

El Capitan

sorry, did that trigger you?

Appelkoeken schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde mens die roosters op een bepaalde stand zet en er alleen bij bijzondere dingen nog aan komt. (Vuurwerk, extreme houtrook in de buurt). Buiten dat ze soms lastig bereikbaar zijn is het ook gewoon gedoe om bij meerdere ramen te moeten bijstelle
dit idd. en bij de glazenwasser dicht. anders heb je een plasje water liggen als ze geweest zijn.

• Fetsorius
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:48
Nu we het toch over ventilatie hebben...

Mijn vrouw wil graag uiteindelijk van die no-show ventielen op de begane grond in onze projectmatige nieuwbouwwoning (ventilatiesysteem D). Zelf vind ik het ook wel mooi.

Maar nu lees ik daar wisselende verhalen over qua geluid, inregelen, etc. Noshow.nl adverteert nu met een 2.0-versie die beter zou zijn.

Iemand ervaringen? Juist wel of niet doen?

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:08
Fetsorius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:34:

Mijn vrouw wil graag uiteindelijk van die no-show ventielen op de begane grond in onze projectmatige nieuwbouwwoning (ventilatiesysteem D). Zelf vind ik het ook wel mooi.

Maar nu lees ik daar wisselende verhalen over qua geluid, inregelen, etc. Noshow.nl adverteert nu met een 2.0-versie die beter zou zijn.

Ik heb ze ook. Ziet er veel beter uit dan die enorme kappen. Moet ze wel nog opnieuw in (laten) regelen maar moet eerst de ventilatie nog uitbreiden op de zolder en daar vind ik het nu te warm voor.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Fetsorius schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:34:

Ik heb onlangs 4 No-Show ventielen geplaatst en laten instucen, dat ziet er een stuk beter uit dan de standaard ventielen. Onze woning is voorzien van Ventilatie type C en ik heb sowieso nog geen inregelrapport met de originele ventielen, opnieuw inregelen moet dus sowieso nog gebeuren.

• Janpietertje89
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:50:
[...]

Ik heb onlangs 4 No-Show ventielen geplaatst en laten instucen, dat ziet er een stuk beter uit dan de standaard ventielen. Onze woning is voorzien van Ventilatie type C en ik heb sowieso nog geen inregelrapport met de originele ventielen, opnieuw inregelen moet dus sowieso nog gebeuren.
Begrijp je post niet helemaal. Je hebt een projectmatige nieuwbouwwoning waarbij de aannemer toch gewoon verplicht is om de boel in te regelen? Die gaat dit toch niet nog na oplevering en vervangen van de ventielen de boel inregelen?

• Source90
Janpietertje89 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Begrijp je post niet helemaal. Je hebt een projectmatige nieuwbouwwoning waarbij de aannemer toch gewoon verplicht is om de boel in te regelen? Die gaat dit toch niet nog na oplevering en vervangen van de ventielen de boel inregelen?
Het "inregelen" vanuit de bouw is om te huilen. Vaker gezien (ook bij ons) dat er volgens de papieren is ingeregeld, echter hebben ze dan 1 woning inregeregeld van hetzelfde type en dat gekopieerd voor alle woningen van datzelfde type.

Hier stond vanuit de bouw de woonkamer bijna geheel open op vier ventielen inblazen. De slaapkamers werden hierdoor enorm geknepen met hoge PPM waardes tot gevolg.
Na opnieuw inregelen is de luchtkwaliteit, met name op de slaapkamers, enorm verbeterd.

Wij hebben ook Co2 gestuurd. Vóór het inregelen ging de ventilator standaard naar maximaal /standje turbo, omdat hij de kwaliteit niet beter kreeg (alle "nieuwe" lucht ging naar de woonkamer). Sinds inregelen horen we de WTW eigenlijk nooit meer én is de co2 prima.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Janpietertje89 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Het ontbreken van het inregelrapport is een van de (vele) opleverpunten :)

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:42
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

***members only***
Goeiedag zeg, kan je eens wat meer foto's plaatsen? Die verstekhoek is echt om te janken.

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:09
Source90 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:47:
[...]

Het "inregelen" vanuit de bouw is om te huilen. Vaker gezien (ook bij ons) dat er volgens de papieren is ingeregeld, echter hebben ze dan 1 woning inregeregeld van hetzelfde type en dat gekopieerd voor alle woningen van datzelfde type.

Hier stond vanuit de bouw de woonkamer bijna geheel open op vier ventielen inblazen. De slaapkamers werden hierdoor enorm geknepen met hoge PPM waardes tot gevolg.
Na opnieuw inregelen is de luchtkwaliteit, met name op de slaapkamers, enorm verbeterd.

Wij hebben ook Co2 gestuurd. Vóór het inregelen ging de ventilator standaard naar maximaal /standje turbo, omdat hij de kwaliteit niet beter kreeg (alle "nieuwe" lucht ging naar de woonkamer). Sinds inregelen horen we de WTW eigenlijk nooit meer én is de co2 prima.
Hoe heb je dit opnieuw inregelen van de ventielen gefixt? Is dat door de installateur van de bouwer gegaan, heb je zelf een aparte installateur laten komen of gebruik gemaakt van een aparte ventilatie-inregeldienst?

MVG, Frank

• Source90
frankK800i schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Hoe heb je dit opnieuw inregelen van de ventielen gefixt? Is dat door de installateur van de bouwer gegaan, heb je zelf een aparte installateur laten komen of gebruik gemaakt van een aparte ventilatie-inregeldienst?
Via ander bedrijf, gespecialiseerd in inregelen van WTW.

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:40
Wij zitten met een vervelende kwestie waar ik graag jullie mening over zou willen. In ons huis hebben we alle wanden en plafonds laten verfspuiten met schrobklasse 1 latexverf. Dit is duidelijk besproken, want deze partij zou enkel werken met deze schrobklasse werd ons verteld. Dit staat dan ook in de offerte en factuur. Nu komen we er na enkele weken later achter dat de gebruikte verf schrobklasse 2 is en in enkele (gekleurde) kamers is schrobklasse 3 gebruikt. Dit heb ik vandaag ook gecheckt bij de producent van de verf op basis van de namen op de overgebleven verfemmers.

Ik heb het bedrijf (een grote partij in Noord-Brabant) vandaag gemaild, maar zij zullen volgende week op zijn vroegst reageren i.v.m. de bouwvak. In de tussentijd willen we ons bedenken wat we hiermee doen… Alles opnieuw laten spuiten, enkel kamers met schrobklasse 3 opnieuw laten spuiten, een deel van het geld terugvragen, etc.

Wat zouden jullie doen in onze situatie? Hoe groot is het verschil tussen schrobklasse 1 en 2/3 in de praktijk?

• Draakje5
@TNThomas

Vermoedelijk heb je bewust met een reden voor schrobklasse 1 gekozen. En ook nog (flink) voor betaald, want een schilder is niet goedkoop. Dus was je waarschijnlijk van plan dat de verf netjes en lang op de muren moet blijven zitten. Misschien komt je 2e schilderbeurt nu sneller dan verwacht. Vind je dat niet erg dan is een tegemoetkoming wellicht ok. Vind je dat wel erg dan wil je het wellicht opnieuw laten schilderen met schrobklasse 1 ( en alle tramelant er bij mocht de vloer al liggen enz enz ). Al betwijfel ik of dat een te rechtvaardigen oplossing is, juridisch waarschijnlijk moeilijk haalbaar.

Ik heb ook in de hele woning verf met schrobklasse 1 op de muren zitten. En ben erg tevreden over dergelijke verf. In mijn geval sigma. Durf rustig te stellen ( zelfs met kinderen) dat dat na 8 jaar er nog goed uit ziet.

Ik heb geen ervaring met schrobklasse 2 of 3. Maar met 'reguliere' verf wel en die is verschrikkelijk. 1x met een natte doek er overheen en je blijft het altijd zien.

Ik zou zelf dus nooit meer consessies doen en altijd voor schrobklasse 1 gaan.

• Mesmerize
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
TNThomas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:36:
Wij zitten met een vervelende kwestie waar ik graag jullie mening over zou willen. In ons huis hebben we alle wanden en plafonds laten verfspuiten met schrobklasse 1 latexverf. Dit is duidelijk besproken, want deze partij zou enkel werken met deze schrobklasse werd ons verteld. Dit staat dan ook in de offerte en factuur. Nu komen we er na enkele weken later achter dat de gebruikte verf schrobklasse 2 is en in enkele (gekleurde) kamers is schrobklasse 3 gebruikt. Dit heb ik vandaag ook gecheckt bij de producent van de verf op basis van de namen op de overgebleven verfemmers.

Ik heb het bedrijf (een grote partij in Noord-Brabant) vandaag gemaild, maar zij zullen volgende week op zijn vroegst reageren i.v.m. de bouwvak. In de tussentijd willen we ons bedenken wat we hiermee doen… Alles opnieuw laten spuiten, enkel kamers met schrobklasse 3 opnieuw laten spuiten, een deel van het geld terugvragen, etc.

Wat zouden jullie doen in onze situatie? Hoe groot is het verschil tussen schrobklasse 1 en 2/3 in de praktijk?
Betreft dit afbouw Slegers?

• TNThomas
@Draakje5, bedankt voor de uitgebreide reactie! :)

@Mesmerize, ik stuur je even een privébericht, want ik vind het niet netjes om openbaar te delen welke partij het is voordat ik reactie van ze heb hierop.

• nooberke
Draakje5 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:10:
@TNThomas

Ik heb geen ervaring met schrobklasse 2 of 3. Maar met 'reguliere' verf wel en die is verschrikkelijk. 1x met een natte doek er overheen en je blijft het altijd zien.

Ik zou zelf dus nooit meer consessies doen en altijd voor schrobklasse 1 gaan.
Volgens mijn offerte/factuur zou ik ook Schrobklasse één moeten hebben, maar het is echt dramatisch...Je hoeft maar met iets langs de muur te gaan en je hebt een vlek die er niet af gaat.

Ben nu niet thuis, ik heb nog een emmer verf liggen moet maar is kijken welke schrobklasse dat is....Heeeeel toevallig ook gedaan door een grote partij uit Brabant

• Draakje5
nooberke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Volgens mijn offerte/factuur zou ik ook Schrobklasse één moeten hebben, maar het is echt dramatisch...Je hoeft maar met iets langs de muur te gaan en je hebt een vlek die er niet af gaat.

Ben nu niet thuis, ik heb nog een emmer verf liggen moet maar is kijken welke schrobklasse dat is....Heeeeel toevallig ook gedaan door een grote partij uit Brabant
Lijkt me sterk dan dat je schrobklasse 1 hebt. Ik krijg alle vlekken met gemak eraf met een doekje met koud water en daar zie je helemaal niks van terug op de muur.

Sigma Pearl Clean zweer ik bij..

• TNThomas
nooberke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Mocht het ook Veveo Project Tex of Veveo Superdek zijn, dan was het vermoedelijk dezelfde partij (helaas).

• nooberke
TNThomas schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

Mocht het ook Veveo Project Tex of Veveo Superdek zijn, dan was het vermoedelijk dezelfde partij (helaas).
Helaas...kwam deze foto tegen...

Kan maar weinig informatie over deze verf vinden online, maar ik ben de laatste weken keer op keer verrast hoe lastig het schoon te maken is. Waar heb je de schrobklasse achterhaald?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-6n8bTgLCgQB5vP00ncoBJbSiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIZtZtSidPRchU7LlmD9LxuI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 12-08-2026 11:46 ]

• TNThomas
nooberke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Helaas...kwam deze foto tegen...

Kan maar weinig informatie over deze verf vinden online, maar ik ben de laatste weken keer op keer verrast hoe lastig het schoon te maken is. Waar heb je de schrobklasse achterhaald?

[Afbeelding]
Na online inderdaad niks te kunnen vinden, heb ik Veveo gebeld. Daar ben ik doorverbonden met hun “technisch centrum” en werd mij verteld dat Project Tex schrobklasse 2 is. Mocht je het zelf zeker willen weten, zou ik aanraden ook te bellen. Ik werd vriendelijk en snel geholpen!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-08 21:32
Veveo Superdek is schrobklasse 3 (www.veveo.nl/nl-NL/product/muurverf/10102DN4687).

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:16
Goed om dit nu te lezen, hier ook een offerte uitstaan bij vermoedelijk dezelfde partij.

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:40
Shikaka schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:33:
Goed om dit nu te lezen, hier ook een offerte uitstaan bij vermoedelijk dezelfde partij.
zelfde insteek, offerte al getekend. Ik ga even opletten bij start werkzaamheden hierop.

• Draakje5
Gewoon vragen welke verf ze gebruiken. Schrobklasses vind je hier snel en gemakkelijk terug. https://www.veveo.nl/nl-NL/products

• TNThomas
Klopt! Die is bij ons dus in enkele (gekleurde) kamers gebruikt en dat met de belofte (besproken en schriftelijk) dat alles schrobklasse 1 zou zijn. Op de witte en beige wanden is de eerder genoemde Veveo Project Tex gebruikt.

Wij gaan het hier niet bij laten in ieder geval. Zodra ik weet hoe dit bedrijf het (niet) oplost, zal ik het hier delen.

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-08 21:32
Hm, de pagina die Draakje5 noemde, heb ik ook gezien, maar ik heb aldaar "Project Tex" niet gevonden. Mogelijk is het ook bekend onder een andere naam.

• Source90
Draakje5 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:24:
Gewoon vragen welke verf ze gebruiken. Schrobklasses vind je hier snel en gemakkelijk terug. https://www.veveo.nl/nl-NL/products
Dat schiet niet op als ze -zoals bij @TNThomas- op de offerte / factuur van alles beloven, maar andere producten gebruiken.

Hier overal Sikkens Alpha Rezisto of Pure Mat SF, in dezelfde categorie als de Sigma. De Rezisto wordt zelfs geadverteerd als vlekafstotend.

• TNThomas
Bedankt voor alle reacties (en privéberichten)! :)

Zodra ik meer weet over een oplossing na de bouwvak, dan zal ik het hier delen. Echter twijfelen we nog steeds wat de beste ‘eis’ is richting dit bedrijf. Alle wanden en plafonds laten overspuiten met de beloofde schrobklasse 1? Enkel de begane grond? Financiële compensatie?

Kortom, wat zouden jullie hiermee doen?

• Source90
Zeker de looproutes / muren van gangen, woonkamer en mogelijk kinder-slaapkamers zou ik opnieuw laten doen met Sk1.

Ik verwacht dat je met compensatie niet uitkomt om een andere schilder dit over te laten spuiten.

• Janpietertje89
TNThomas schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:20:
Bedankt voor alle reacties (en privéberichten)! :)

Zodra ik meer weet over een oplossing na de bouwvak, dan zal ik het hier delen. Echter twijfelen we nog steeds wat de beste ‘eis’ is richting dit bedrijf. Alle wanden en plafonds laten overspuiten met de beloofde schrobklasse 1? Enkel de begane grond? Financiële compensatie?

Kortom, wat zouden jullie hiermee doen?
Ik zou zelf in eerste instantie om volledig herstel vragen. Als ze dat niet kunnen bieden zal er vanzelf een alternatief in de vorm van compensatie geboden worden.

• auditor86
Source90 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Dat schiet niet op als ze -zoals bij @TNThomas- op de offerte / factuur van alles beloven, maar andere producten gebruiken.

Hier overal Sikkens Alpha Rezisto of Pure Mat SF, in dezelfde categorie als de Sigma. De Rezisto wordt zelfs geadverteerd als vlekafstotend.
Ik heb Sikkens Alpha Rezisto in de keuken. Is fantastisch. Smerige vetvlekken en etensresten gaan er zonder probleemloos schoon te maken zonder ook maar 1 streepje op de verf achter te laten. Alleen wel wat lastiger om te verven.

Rest van het huis heb ik Sikkens Alphatex SF, fijne mooie verf, maar als ik daar met een vochtige doek een vlek wil schoonmaken komt er soms wel wat pigment op de doek. Een paar muren heb ik erg donkere kleuren en daar zie je wel wat strepen/vegen als je weet waar je moet kjjken of het licht goed/verkeerd valt

Maar ik heb ook ergens gelezen dat dat schrobvast pas echt na maanden drogen telt...

• TNThomas
UPDATE: Zojuist nogmaals contact gehad met Veveo en het blijkt dat de medewerker die ik eerder sprak zich vergist heeft en dat de webpagina van Superdek niet up-to-date is.

De medewerker gaf aan dat de huidige versie van Project Tex schrobklasse 1 is en dat Superdek schrobklasse 2 is.

Dit stelt ons natuurlijk enorm gerust! Hopelijk stelt dit sommigen hier ook gerust. :)

• nooberke
TNThomas schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:35:
UPDATE: Zojuist nogmaals contact gehad met Veveo en het blijkt dat de medewerker die ik eerder sprak zich vergist heeft en dat de webpagina van Superdek niet up-to-date is.

De medewerker gaf aan dat de huidige versie van Project Tex schrobklasse 1 is en dat Superdek schrobklasse 2 is.

Dit stelt ons natuurlijk enorm gerust! Hopelijk stelt dit sommigen hier ook gerust. :)
Wat hebben ze je betaald voor dit bericht >:) flauw, sorry

Toch ben ik niet erg tevreden over de kwaliteit van de verf...Wat mag je van Schrobklasse 1 verwachten? Mijn stoffige klushanden krijg ik er niet afgepoetst...

• Draakje5
nooberke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:44:
[...]

Toch ben ik niet erg tevreden over de kwaliteit van de verf...Wat mag je van Schrobklasse 1 verwachten? Mijn stoffige klushanden krijg ik er niet afgepoetst...
Ik krijg moeiteloos rode pastasaus vlekken van de muur, zelfs nog na enkele dagen. Of vieze zwarte handen van de kinderen.

@TNThomas waarom heb je ze nog een keer gebeld?

• TNThomas
nooberke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:44:
[...]

Haha was het maar zo. ;)

De medewerker van Veveo nam zich de tijd om uit te leggen wat schrobklasses betekenen en ik kan het niet exact herhalen, maar het komt neer op de slijtvastheid en niet de reinigbaarheid. Het geeft dus aan hoeveel verf je van de toplaag afhaalt bij wrijven en niet hoe goed een vlek wel/niet zichtbaar blijft. Zo begreep ik het als leek.

Los van die uitleg, ben ik het helemaal met je eens dat je strepen, vlekken en vegen er slecht af krijgt.

• TNThomas
Draakje5 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:55:
[...]

Ik krijg moeiteloos rode pastasaus vlekken van de muur, zelfs nog na enkele dagen. Of vieze zwarte handen van de kinderen.

@TNThomas waarom heb je ze nog een keer gebeld?
Ik had nog een andere vraag los van dit schrobklasse-onderwerp en toen kwam dit weer ter sprake.

• Wolly
  • Niet online
TNThomas schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:55:
[...]

Haha was het maar zo. ;)

De medewerker van Veveo nam zich de tijd om uit te leggen wat schrobklasses betekenen en ik kan het niet exact herhalen, maar het komt neer op de slijtvastheid en niet de reinigbaarheid. Het geeft dus aan hoeveel verf je van de toplaag afhaalt bij wrijven en niet hoe goed een vlek wel/niet zichtbaar blijft. Zo begreep ik het als leek.
Klopt.
Schrobvaste muurverf wordt vaak in één adem genoemd met reinigbare muurverf, maar de termen zijn niet uitwisselbaar. De schrobklasse van een verf geeft aan hoe goed de verf bestand is tegen schrobben zonder te beschadigen.
De reinigbaarheid van een muurverf gaat een stap verder dan de schrobklasse. Reinigbaarheid beschrijft hoe gemakkelijk vuil en vlekken van de verf kunnen worden verwijderd zonder dat het oppervlak beschadigd raakt of zijn glans verliest.
https://www.sigma.nl/blog/reinigbaarheid-van-muurverf

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10
Fijn om te horen Thomas! Ga je nog actie ondernemen i.v.m dat er nu toch wel deels schrobklasse 2 is toegepast i.p.v 1?

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 12:09
En vaak ook niet onbelangrijk….. bij de meeste echt goede reiningbare verven wordt ook aangegeven dat dit resultaat pas wordt gehaald bij (minimaal) 2 afwerklagen. Iets waar veel schilders ook weleens tegen willen zondigen of klanten maar gewoon voor 1 laag willen betalen.

• TNThomas
mat2005 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:34:
Fijn om te horen Thomas! Ga je nog actie ondernemen i.v.m dat er nu toch wel deels schrobklasse 2 is toegepast i.p.v 1?
We denken momenteel van niet. Die klasse 2 zit op de wanden van twee slaapkamers, dus die worden minder blootgesteld aan dagelijkse slijtage. We hebben al genoeg stress rondom ons nieuwbouwhuis, dus vermoedelijk laten we het voor wat het is.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

TNThomas schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:05:
[...]

We denken momenteel van niet. Die klasse 2 zit op de wanden van twee slaapkamers, dus die worden minder blootgesteld aan dagelijkse slijtage. We hebben al genoeg stress rondom ons nieuwbouwhuis, dus vermoedelijk laten we het voor wat het is.
Ik heb ook even gekeken naar de gebruikte latex, bij ons is Zero Classic MatfFinish (wit) SPS Unitex 4040 Mat (kleur) gebruikt. Zover ik kan terugvinden gaat het om schrobklasse 1 en 2.

Op de offerte vind ik alleen klasse 1 terug, dus ik ga even een bericht sturen naar de stukadoor.

Overigens heb ik mij er inmiddels bij neergelegd dat de wanden inmiddels voorzien zijn van vegen met cement, lijm en andere zaken. Het zal straks een stuk minder opvallen als alle meubels in de woning staan en de kinderen gaan ongetwijfeld nog meer vegen e.d. veroorzaken.

• Wolly
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Ik heb ook even gekeken naar de gebruikte latex, bij ons is Zero Classic MatfFinish (wit) SPS Unitex 4040 Mat (kleur) gebruikt. Zover ik kan terugvinden gaat het om schrobklasse 1 en 2.

Op de offerte vind ik alleen schrobklasse 1 terug, dus ik ga even een bericht sturen naar de stukadoor.

Overigens heb ik mij er inmiddels bij neergelegd dat de wanden inmiddels voorzien zijn van vegen met cement, lijm en andere zaken. Het zal straks een stuk minder opvallen als alle meubels in de woning staan en de kinderen gaan ongetwijfeld nog meer vegen e.d. veroorzaken.
Zijn de problemen met je tegelwerk al opgepakt?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wolly schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

Zijn de problemen met je tegelwerk al opgepakt?
Ze hebben hier en daar wat voegen bijgewerkt en verder is aangegeven dat de plinten afgekit moeten worden. De resten cement die boven de plint uit kwamen zijn weggehaald.

De tegelplint kon niet strak tegen de wand omdat ze exact 4 hele tegels in de breedte gebruikt hebben en er nog wat ruimte zit tussen de tegels en wanden.

Achteraf hadden we beter MDF plinten kunnen nemen, die zijn namelijk wat dikker en kunnen een grotere ruimte overbruggen. Zijn ook makkelijker te verwerken.

Ik denk dat we de onderkant gaan kitten met siliconekit (op kleur) en de bovenkant gaan dichtsmeren met gips en daarna gaan schilderen in de kleur van de wand.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-08-2026 12:55 ]

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:12
Hadden jullie grote prijsverschillen tussen de offertes voor renovlies en schilderwerk van de verschillende aanbieders?

En hoe ver van tevoren hebben jullie dit vastgelegd (momenteel hebben wij al wel de tegels voor de benedenvloer vastgelegd)?

Onze nieuwbouwwoning wordt naar verwachting pas in september/oktober 2027 opgeleverd, maar ik zit erover te denken om nu alvast offertes op te vragen en partijen te benaderen. Is dat verstandig, of is dat nog te vroeg?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• pascalcartigny
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-08 16:33
ExoFun schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:10:
Hadden jullie grote prijsverschillen tussen de offertes voor renovlies en schilderwerk van de verschillende aanbieders?

En hoe ver van tevoren hebben jullie dit vastgelegd (momenteel hebben wij al wel de tegels voor de benedenvloer vastgelegd)?

Onze nieuwbouwwoning wordt naar verwachting pas in september/oktober 2027 opgeleverd, maar ik zit erover te denken om nu alvast offertes op te vragen en partijen te benaderen. Is dat verstandig, of is dat nog te vroeg?

Puur en alleen voor je eigen begroting is het al verstandig. Je zult toch gevoel moeten hebben/krijgen bij wat het e.e.a. allemaal kost wil je je zaken fatsoenlijk kunnen begroten.

Ik heb zelf niet per se meerdere offertes opgevraagd, aangezien ik met een directe kennis die al 40 jaar in het vak zat in zee ben gegaan. Maar heb links en rechts wat prijzen voorbij zien komen bij buurtgenoten en daar zaten best wel grote gaten tussen. Ik moet dan ook wel zeggen, dat het uiteindelijk kwaliteitsverschil tussen de verschillende prijzen naderhand best wel zichtbaar is.

Zij het in de gebruikte verf, de werkwijze (wel/niet schuren van wanden en hoe nauwkeurig dat gebeurt), soort behang, manier van schilderen, etc.

Algemene tendens hier in de buurt was wel dat de lokale schilder, de ouwe rot die al jaren in het vak zit, beter werk leverde dan de zogenaamde nieuwbouw specialisten, die binnen 48 uur klaar waren met het hele huis.

Het verschil in prijs was er echter dan ook wel naar.

Ik zou zelf toewerken naar een indicatie op basis van je plattegrond, dat kunnen ze vaak wel verschaffen. Waarbij je een beeld krijgt bij de vierkante meter prijs. Ik heb die vierkante meter prijs destijds heel vroeg vast laten zetten en zelf in de begroting een kleine marge aangehouden in verband met mogelijke afwijkingen in definitieve vierkante meters en/of onvoorziene zaken. Maar dan heb je tenminste een bedrag waar je mee kan rekenen. Altijd de moeite.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:18
Wij hebben uiteindelijk de volledige afbouw:

Plafonds stucen
Vloer egaliseren
Vloer (pvc) leggen
Renovlies + sauzen van wanden en plafonds
Gordijnen + luxaflex
Overig schilderwerk (kozijnen, zijwangen trap etc.)
Kasten en deuren op maat etc.

Allemaal bij 1 lokaal filiaal van een landelijk opererende winkelketen die ook sponsor zijn van een bekend televisieprogramma rondom wonen op SBS6. ;)

Wat wij achteraf niet zo slim hebben gedaan, is dat we in een vrij vroeg stadium de eerste 4 punten voor akkoord hebben gegeven, zodat we voor de grootste kostenposten romdom de afbouw goed overzicht hielden op onze begroting. Vervolgens kwamen er toch nog significante deel-opdrachten bij, maar daar viel toen geen stuiver meer over te onderhandelen. Had er volgens de verkoper ook mee te maken dat wij zo'n 20 maanden voor de daadwerkelijke klus al de offerte hadden getekend en dat de prijzen in de tussentijd ook zijn gestegen, en het is helemaal niet gezegd dat er in een andere situatie meer onderhandelingsruimte was geweest, maar het voelde een beetje flauw dat men bijvoorbeeld niet eens bereid was een beetje naar beneden af te ronden. Overigens zijn we voor de rest heel tevreden hoor.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ExoFun schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:10:

Deze lees ik even mee :)

Ik had al een offerte opgevraagd begin juni om een indicatie te hebben: vanuit de bouw wordt 8900 euro gevraagd voor 150 m2 in 1 kleur en dat leek me wat veel. Dat lijkt ook zo te zijn: ik heb nu een offerte liggen voor renovlies met 2 muren in verschillende kleuren voor 5700 euro? (Dacht ik, moet ik ff nakijken)
Maar de oplevering is voor mij pas Q2 2028, dus ik heb iets langer dan jij :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh; HW P1; HomeAssistant

Pagina: 1 ... 378 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.