Voor onze nieuwbouwwoning stond de buitenunit van de warmtepomp op de verkooptekening op het hoogste dak, op een plat deel tussen de schuine daken.
Nu krijgen we een erratum: de unit wordt verplaatst naar het platte dak van de aanbouw. Reden:
"Vanwege de veiligheid bij plaatsing en jaarlijks onderhoud wordt de buitenunit niet op het hoogste dak geplaatst."
:strip_exif()/f/image/iyf5cYocNCvDpK91Clnfzxaz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RXz8kVbpO5K8Rob4en9hWo2E.jpg?f=fotoalbum_large)
En de nieuwe situatie
Voor ons lijkt dit vooral nadelig. De unit wordt beter zichtbaar vanuit de tuin en vanuit een zijraam op de overloop. Ook komt hij dichter bij de gevel en buitenruimte, dus ik vraag me af hoe het zit met geluid en trillingen.
Wat ik vreemd vind: op de verkooptekening lijkt dat platte deel op het hoogste dak juist bedoeld voor de warmtepompen.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Nu krijgen we een erratum: de unit wordt verplaatst naar het platte dak van de aanbouw. Reden:
"Vanwege de veiligheid bij plaatsing en jaarlijks onderhoud wordt de buitenunit niet op het hoogste dak geplaatst."
:strip_exif()/f/image/iyf5cYocNCvDpK91Clnfzxaz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RXz8kVbpO5K8Rob4en9hWo2E.jpg?f=fotoalbum_large)
En de nieuwe situatie
Voor ons lijkt dit vooral nadelig. De unit wordt beter zichtbaar vanuit de tuin en vanuit een zijraam op de overloop. Ook komt hij dichter bij de gevel en buitenruimte, dus ik vraag me af hoe het zit met geluid en trillingen.
Wat ik vreemd vind: op de verkooptekening lijkt dat platte deel op het hoogste dak juist bedoeld voor de warmtepompen.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
- Is “veiligheid bij onderhoud” voldoende onderbouwing voor zo’n wijziging?
- Kun je eisen dat de aannemer dit technisch onderbouwt?
- Is meer zicht op de unit een aantasting van uiterlijk of woonkwaliteit?
- Heeft iemand ervaring met bezwaar tegen zo’n erratum?
:strip_exif()/f/image/74aigMVi2MYXTwXveSTS5OL0.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/KIZtZtSidPRchU7LlmD9LxuI.jpg?f=fotoalbum_large)