• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:28:
[...]

Als je de dienstdoende verkoopmakelaar een stapeltje bankbiljetten geeft maak je meer kans.

Maar reken er niet op dat jij een cheque oid krijgt tenzij het onverkoopbare objecten zijn.
Dat eerste ben ik wel met je eens :)

Ik vroeg me af of er nog iets te onderhandelen is deze tijd. Maar blijkbaar niet dus. ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:38
Pietervs schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:22:
[...]

Dat eerste ben ik wel met je eens :)

Ik vroeg me af of er nog iets te onderhandelen is deze tijd. Maar blijkbaar niet dus. ;(
Onderhandelen bij nieuwbouw op een gewilde locatie…. Voor jou letterlijk 10 (en waarschijnlijk nog meer) anderen , zullen ze zeggen maar je kan het altijd vragen natuurlijk. Meestal zit er toch iets van een keukencheque bij van een aangesloten leverancier?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Pietervs schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:58:
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier.
Er is mij een apartement aangeboden in een nieuwbouw project in Leidsche Rijn (Utrecht). Het project moet nog gestart worden, verwachte oplevering is 1e kwartaal 2028 (mogelijk 2e, afhankelijk van de start van de bouw).

Is het mensen hier gelukt om nog wat te bedingen bij de onderhandelingen? De prijzen liggen behoorlijk vast, maar ik begrijp dat er soms wat gedaan wordt met keukenchecques, of vloeren of muren?

Nou is Utrecht een gekkenhuis, dus ik verwacht hier niet heel veel van. Bij een open dag van een ander nieuwbouw project (54 appartementen waarvan 20 in de verhuur gaan) kwamen zoveel mensen dat het wel leek of ze de appartementen weggaven :o
Maar ik ben toch nieuwsgierig naar ervaringen met onderhandelingen over nieuwbouw appartementen.
Ik heb niet heel lang geleden een zelfde vraag gesteld. Wij hebben net nieuwbouw gekocht en gaan juist weg uit Leidsche Rijn (met pijn in het hart hoor, dus maak je geen zorgen :P ).
Als je bedoelt over de prijs: nee, daar valt echt niet over te onderhandelen. Over randzaken, zoals opties misschien wel. Maar dan eerder over kleine aanpassingen ofzo en niet over de prijs (5 halen is 4 betalen ;) ). Sowieso niet als het project echt net op de markt komt.

Wij waren laat in een project gestapt. Hoera-brief was al verstuurd en de eerste termijn (palen in de grond) al betaald. Ze hadden net alle opties dichtgezet, maar voor ons een uitzondering gemaakt. Over prijzen viel er echt niet te onderhandelen, maar we hebben wel wat gewonnnen wat betreft grondrente. De bouwer wilde eigenlijk met terugwerkende kracht vanaf de Hoera-brief 6% grondrente in rekening brengen. Dit hebben wij eruit weten te krijgen. Ging om een serieus bedrag en zonder renteaftrek, dus wij zijn blij :)

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@tjubbie inderdaad, nee heb je en ja kun je vergeten :D
Maar vragen kan geen kwaad, dus doen we dat.

@BBBrt ik had inderdaad gehoord dat als je niet vanaf het begin meedoet (bijvoorbeeld omdat de bouw al begonnen is maar je pas later een aanbieding krijgt om mee te mogen doen) er rente berekend wordt. Ook om te voorkomen dat mensen gaan wachten met inschrijven tot de bouw begint om op die manier geld te besparen: dan wordt het risico te groot dat de 70% die nodig is om te kunnen beginnen niet gehaald wordt te groot.
Dus mooi dat je die rente eruit hebt gekregen, want 6% is echt niet weinig!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• NRDSCHLF
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:11
Mensen,

Eind vorig jaar heb ik een offerte ondertekend om mijn gehele nieuwbouwwoning te laten stucen (oplevering eind dit jaar). Nu krijg ik van de stucadoor te horen dat hij de gestegen prijzen door wil berekenen aan mij...

n.m.i. hebben we met de offerte juist een vast bedrag afgesproken voor een vaste tegenprestatie (xxx m2 stucen).... Wat is nu wijsheid hierin? In de offerte staat niets van voorwaarden of prijsverhogingen. Als hij of ik de opdracht annuleer moet ik een nieuwe stucadoor zoeken, die waarschijnlijk nog duurder is. Het voelt wel een beetje als een mes in de rug want we weten allemaal dat bij een prijsverlaging ook niks werd doorberekend...

Iemand eerder bovenstaande meegemaakt?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:47

Thomg

Aww yiss

NRDSCHLF schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:35:
Mensen,

Eind vorig jaar heb ik een offerte ondertekend om mijn gehele nieuwbouwwoning te laten stucen (oplevering eind dit jaar). Nu krijg ik van de stucadoor te horen dat hij de gestegen prijzen door wil berekenen aan mij...

n.m.i. hebben we met de offerte juist een vast bedrag afgesproken voor een vaste tegenprestatie (xxx m2 stucen).... Wat is nu wijsheid hierin? In de offerte staat niets van voorwaarden of prijsverhogingen. Als hij of ik de opdracht annuleer moet ik een nieuwe stucadoor zoeken, die waarschijnlijk nog duurder is. Het voelt wel een beetje als een mes in de rug want we weten allemaal dat bij een prijsverlaging ook niks werd doorberekend...

Iemand eerder bovenstaande meegemaakt?
Beetje vreemd dit. In alle voorwaarden waar ik voor getekend heb staat de offerte gewoon vast tot wanneer daadwerkelijk het moet gebeuren, of melden ze expliciet dat ze tot 15% mogen verhogen (oid) als het meer dan een jaar in de toekomst is. Als je flink uit gaat stellen waar de stucadoor niks aan kan doen vind ik dat er wel meer over te zeggen valt.
Als de voorwaarden niks melden over een hogere prijs zou ik echt zeggen dat ik hier niet op zit te wachten. Dit zijn nou eenmaal bindende voorwaarden. Ik zou wel eerst alvast wat offertes gaan scoren, want bij dit soort praktijken kan je van mij ook de pot op. Wat stopt de stucadoor nu niet om ineens heel veel meerwerk proberen door te berekenen om toch meer geld te krijgen?

Sommige partijen wilden mij niet eens een offerte afgeven omdat ze meer dan een jaar in de toekomst "niet aan vast willen zitten". Mag de beste meneer ook wel eens gaan doen i.p.v. zoveel mogelijk klanten harken.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 13-04-2026 21:36 ]

• NRDSCHLF
Thomg schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:34:
[...]

Beetje vreemd dit. In alle voorwaarden waar ik voor getekend heb staat de offerte gewoon vast tot wanneer daadwerkelijk het moet gebeuren, of melden ze expliciet dat ze tot 15% mogen verhogen (oid) als het meer dan een jaar in de toekomst is. Als je flink uit gaat stellen waar de stucadoor niks aan kan doen vind ik dat er wel meer over te zeggen valt.
Als de voorwaarden niks melden over een hogere prijs zou ik echt zeggen dat ik hier niet op zit te wachten. Dit zijn nou eenmaal bindende voorwaarden. Ik zou wel eerst alvast wat offertes gaan scoren, want bij dit soort praktijken kan je van mij ook de pot op. Wat stopt de stucadoor nu niet om ineens heel veel meerwerk proberen door te berekenen om toch meer geld te krijgen?

Sommige partijen wilden mij niet eens een offerte afgeven omdat ze meer dan een jaar in de toekomst "niet aan vast willen zitten". Mag de beste meneer ook wel eens gaan doen i.p.v. zoveel mogelijk klanten harken.
Helaas is het toch zo dat er niets vermeld staat over voorwaarden, prijsbeleid of wat dan ook. Bij aanvraag offerte was het de stucadoor al duidelijk dat het eind 2026 moest gebeuren. Het bedrijf bestaat al meer dan 25 jaar, mag aannemen dat hij zulke uitdagingen ook bijvoorbeeld met corona heeft meegemaakt. Desondanks heeft hij de structuur van zijn offertes er niet op aangepast.

Het gaat om een paar honderd euro maar ben er principieel op tegen hoe er nu omgegaan wordt met klanten. Makkelijk ondernemen, als je al je risico op de klant af gaat schuiven... Of heb ik hier oogkleppen op haha?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

NRDSCHLF schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:10:
[...]

Helaas is het toch zo dat er niets vermeld staat over voorwaarden, prijsbeleid of wat dan ook. Bij aanvraag offerte was het de stucadoor al duidelijk dat het eind 2026 moest gebeuren. Het bedrijf bestaat al meer dan 25 jaar, mag aannemen dat hij zulke uitdagingen ook bijvoorbeeld met corona heeft meegemaakt. Desondanks heeft hij de structuur van zijn offertes er niet op aangepast.

Het gaat om een paar honderd euro maar ben er principieel op tegen hoe er nu omgegaan wordt met klanten. Makkelijk ondernemen, als je al je risico op de klant af gaat schuiven... Of heb ik hier oogkleppen op haha?
Dit is simpelweg the cost of doing business voor de stucadoor. Of ze zeggen expliciet dat de prijs niet vaststaat en dat ze dit pas 1 jaar van te voren vast willen zetten, of ze vermelden dat ze eenzijdig de prijs enkelzijdig (redelijk) mogen verhogen tbv inflatiecorrectie of dat soort ongein.

Als ze dat niet vermelden kunnen ze niet meer geld vragen. Of in ieder geval eisen. Punt.

Het probleem is hier minder hoe gelijk je hebt, maar meer in hoeverre je nog met een stucadoor door wilt die zo losjes doet over contractuele verplichtingen. Hij kan nu ook de afwerking flink afraffelen of ander ongein. Als ze dit serieus vragen stuur ik naar ontbinding en zoek ik wel iemand anders.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:29
NRDSCHLF schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:10:
[...]

Is / was de prijs marktconform of was dit de goedkoopste offerte? Ik denk op zich geen kwadertrouw van de stucadoor. De afgelopen jaren heel veel vaklui over de vloer gehad en steenvast zeggen ze allemaal dat ze veel liever mooi werk maken dan offertes uitschrijven of algemene voorwaarden aanpassen.

De meeste zijn echt geen managers of "ondernemers" zoals hier op tweakers zitten. Zijn gewoon mensen die hard werken en mooie dingen willen maken. En die komen er ook wel eens achter, owh shit, foutje. Ik zou in dit geval niet moeilijk doen en het verschil gewoon bijbetalen dan zet je de relatie niet onnodig op scherp en de kans dat je bij een nieuwe stucadoor nu een lagere offerte gaan krijgen is gewoon heel klein.

In de bouw en verbouw heb ik al lang genoeg geleerd om te leven en laten leven anders had ik iedere vakman al voor het gerecht kunnen slepen vanwege een of andere procedure fout.

HD4Life @ Full-HD

• NRDSCHLF
Het komt er inderdaad op neer dat ik wellicht gelijk heb maar toch eieren voor mijn geld zal moeten kiezen... een nieuwe (goede) stucadoor vinden die binnen 3-4 maanden kan beginnen zal lastig zijn in mijn regio en de nieuwe offerte zal aanzienlijk duurder zijn.

Het is inderdaad een harde werker waarbij de 'administratieve taakjes' in het weekend en avonden plaatsvinden. We zullen het er maar mee doen denk ik dan :)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:08
NRDSCHLF schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:48:
Het komt er inderdaad op neer dat ik wellicht gelijk heb maar toch eieren voor mijn geld zal moeten kiezen... een nieuwe (goede) stucadoor vinden die binnen 3-4 maanden kan beginnen zal lastig zijn in mijn regio en de nieuwe offerte zal aanzienlijk duurder zijn.

Het is inderdaad een harde werker waarbij de 'administratieve taakjes' in het weekend en avonden plaatsvinden. We zullen het er maar mee doen denk ik dan :)
En wellicht wat nazorg erin fietsen?
In de trant van "het is niet de prijs die we hadden afgesproken, ik begrijp echter dat het een turbulente markt is n betaal het verschil daarom bij. Kom jij dan een keer terug over [periode-x] om scheuren te verhelpen?"

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Helaas hebben wij een schrijven gekregen van onze aannemer ivm. De situatie in het midden-oosten en op ons elektra net.
Zie onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C-bxpYktK2RKqIXmUKb9KWsy14=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lcAFLZ2ov7KPcBqi5KOL7JPv.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihJwf-NufX6zyqz20bs4TZ4oUE0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JJnibdvQXIivKSdxfvLgArUx.jpg?f=user_large

Ik ben benieuwd naar jullie advies in deze? Vooralsnog is het vooral indekken voor een mogelijke situatie in de toekomst die tot een vertraging zal leiden.
Hebben ze hier een punt vwb. Overmacht en wat is wijsheid om als reactie te sturen?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33
Een beroep op overmacht doen vanwege prijsstijgingen? Overmacht is volgens mij juridisch als je niet kan leveren ( product oid van de woning wordt niet meer geproduceerd etc).

Kan ik dan ook een beroep op overmacht doen bij mijn werkgever om thuis te werken?

Al met al slecht nieuws voor de woningbouw natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 14-04-2026 22:58 ]

• Sincere1983
  • Nu online
De overmacht is vermoedelijk als er een vertraging ontstaat als direct of indirect gevolg van de oorlog in het M-O. De situatie van het elektranet lijkt me sowieso geen overmacht omdat die situatie al langer bekend is en erop geanticipeert kon worden.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Sincere1983 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:04:
De overmacht is vermoedelijk als er een vertraging ontstaat als direct of indirect gevolg van de oorlog in het M-O. De situatie van het elektranet lijkt me sowieso geen overmacht omdat die situatie al langer bekend is en erop geanticipeert kon worden.
Vertraging omdat goederen langere levertijd hebben is natuurlijk wat anders dan gestegen materiaalkosten doorberekenen. Als je via woningborg een overeenkomst hebt is dat in de algemene voorwaarden die ik hieronder quote ook heel duidelijk beschreven. Dus tenzij er iets in je AO staat, kan het niet doorberekend worden.

Beroep op overmacht is ook geen reden om prijsverhogingen door te voeren. Overmacht is jezelf beroepen op het niet kunnen nakomen van een verplichting, niet op het duurder worden van die verplichting. Vertraging vanwege gestegen levertijden is dus mogelijk, maar doorberekenen van hogere kosten lijkt uitgesloten.
Doorberekening van loon- en prijsstijgingen
Artikel 5

1. Doorberekening van meerdere of mindere kosten ten gevolge van wijziging van lonen, sociale lasten en materiaalprijzen is uitgesloten, tenzij bij het aangaan van de aannemingsovereenkomst anders is overeengekomen1); in dat geval moet in de aannemingsovereenkomst een post risicoverrekening worden opgenomen tot het maximum waarvan verrekening kan plaatsvinden, en in een schriftelijke overeenkomst worden geregeld vanaf welke datum en volgens welke maatstaf die doorberekening zal plaatsvinden en hoe en wanneer de betaling moet geschieden.

2. Indien van overheidswege het percentage van de omzetbelasting (B.T.W.) en / of van de overdrachtsbelasting wordt gewijzigd, zal tussen partijen doorberekening plaatsvinden overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:33
Het huidige proces voor kleinverbruikaansluitingen werkt vertragend door de strikte volgorde van randvoorwaarden. Zaken als de toekenning van huisnummers, het verwijderen van steigers en het wind- en waterdicht maken van de woning moeten geregeld zijn vóór de schouw. Pas als de kabelinvoeren en meterruimten officieel zijn goedgekeurd, start de planning van de aannemer van de netbeheerder.

Hierdoor wordt de vertraging in de voorbereiding door de bouwaannemer vaak onterecht toegeschreven aan de planning van de aannemer van de netbeheerder.

• Sincere1983
  • Nu online
Dank voor de reacties. Jullie conclusie is in zoverre hetzelfde als de mijne. We zullen dus een reactie sturen dat wij deze zaken niet zullen accepteren als overmacht en we dus als gevolg van deze 2 zaken geen prijsstijging of vertraging zullen accepteren (uiteraard in een nette brief met de juiste bewoording))

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:31
Sincere1983 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:01:
Dank voor de reacties. Jullie conclusie is in zoverre hetzelfde als de mijne. We zullen dus een reactie sturen dat wij deze zaken niet zullen accepteren als overmacht en we dus als gevolg van deze 2 zaken geen prijsstijging of vertraging zullen accepteren (uiteraard in een nette brief met de juiste bewoording))
Dat is volgens mij niet het advies wat hierboven meerdere keren gegeven is. Men heeft het met name over een eventuele prijsstijging.
En je kan een vertraging "niet accepteren", maar reality > you.

• Draakje5
Toevallig gister de aannemer hier nog over de vloer (ja 2 jaar na oplevering :+ )
Ook even gevraagd naar prijsstijgingen. Bij installateur was vooral PVC moeilijk aan te komen (wordt gemaakt van aardolie) verder enkele prijsstijgingen bij de aannemer maar alles nog binnen de perken.

• Janpietertje89
  • Nu online
Het bericht dat je gekregen hebt lijkt meer een "headsup" dan echt iets waar je op zou moeten reageren. Ze schrijven enkel "wees voorzichtig met het aangaan van verplichtingen omdat eerder gecommuniceerde tijdslijnen wel eens wat uit zouden kunnen lopen".

Qua planning en tijdslijnen is het ook belangrijk om 2 zaken niet door elkaar te halen. 1) De "indicatie" zoals gecommuniceerd door de aannemer en 2) De contractuele verplichting qua tijdslijnen volgens je aanneemovereenkomst (vaak beschreven als x aantal werkbare dagen).

Als een aannemer zegt "verwachte oplevering Q4 2026, en vervolgens zegt "oh shit het wordt toch Q2 2027" en daarmee binnen het aantal werkbare dagen blijft die in je aanneemovereenkomst zijn afgesproken dan heb je natuurlijk geen poot om op te staan. Als ze de bouw echt opschorten en formeel vertraging aanvragen op de werkbare dagen is het wel goed om te bekijken of de reden voor deze officiële vertraging valide is.

• KerstRunner
Je hebt vertraging binnen de werkbare dagen te accepteren. Nette brief met de juiste verwoording of niet.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

KerstRunner schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:28:
[...]

Je hebt vertraging binnen de werkbare dagen te accepteren. Nette brief met de juiste verwoording of niet.
Klopt helemaal.
Nu heb ik de stukken gezien van een project, waarin doodleuk aangegeven wordt dat ze uitgaan van 440 werkbare dagen. In een normaal jaar zitten 180 werkbare dagen (vertelde mijn makelaar), dus dan weet je dat het project gepland is om over ruim 2 jaar opgeleverd te worden.
Dit is in Leidsche Rijn, de grond is al bouwrijp gemaakt en is een aanvullend blok tussen andere huizenblokken in.

Dus de bouwers dekken zichzelf erg goed in, wat betreft het aantal werkbare dagen... :+

• KerstRunner
Pietervs schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:12:
[...]

Klopt helemaal.
Nu heb ik de stukken gezien van een project, waarin doodleuk aangegeven wordt dat ze uitgaan van 440 werkbare dagen. In een normaal jaar zitten 180 werkbare dagen (vertelde mijn makelaar), dus dan weet je dat het project gepland is om over ruim 2 jaar opgeleverd te worden.
Dit is in Leidsche Rijn, de grond is al bouwrijp gemaakt en is een aanvullend blok tussen andere huizenblokken in.

Dus de bouwers dekken zichzelf erg goed in, wat betreft het aantal werkbare dagen... :+
Ja dat is veel. Maar je doet er dus niks aan zodra je handtekening er onder staat.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Pietervs schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:12:
[...]

Klopt helemaal.

Hier 380 werkbare dagen, en ik kan mij goed voorstellen dat aannemers in deze turbulente tijd bij nieuwe contracten een kwartaal extra als buffer meenemen. Overigens denk ik dat je als aannemer er ook niet helemaal gelukkig mee bent als je daadwerkelijk zoveel tijd nodig gaat hebben.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik snap dat ze zichzelf indekken hoor. Er zijn volop redenen waardoor projecten uit kunnen lopen. Dus dat is alleen maar verstandig.

Maar enig realisme mag toch ook verwacht worden. Niet alle risico’s zijn uit te sluiten, tenzij je bouwtermijnen van 10 jaar gaat hanteren.
Het is een balans met enerzijds de belangen van de bouw en anderzijds de belangen van ons kopers. En die conflicteren regelmatig.

Naar mijn gevoel is de balans toch wel door aan het slaan richting bouw als ik 440 werkdagen zie voor een project op bouwrijpe grond waar de vergunningen al rond zijn, het gros van de infra (elektra, stadsverwarming) al aangelegd is voor omliggende huizenblokken en er bij wijze van spreken morgen al de schop in de grond kan.

Maar wat @KerstRunner al zei: je doet er niks aan.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 20:31

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Deleon78 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:17:
[...]

Dat is volgens mij niet het advies wat hierboven meerdere keren gegeven is. Men heeft het met name over een eventuele prijsstijging.
En je kan een vertraging "niet accepteren", maar reality > you.
Vertraging niet accepteren? Hoe wil je ze dwingen op te leveren dan?
Beetje realiteitszin mag wel hierin vind ik.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:03
Heeft iemand hier recent nog een hoe besteld voor een dakraam?

We hebben een redelijk grote opening van 108.5x170 dus dat is een flinke hor ben ik bang.

Ik ben ook ‘gewend’ dat de onderkant op de zelfde manier wordt afgewerkt als de bovenkant en dus niet ‘haaks’ op de vloer. Vind dit wel mooi, maar handig is wat anders :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G1ftSaim2woNOVi2ea3PNPmbfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WAijOEofhaHot2P52QUd0df.jpg?f=fotoalbum_large

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:53
Onze woning wordt komende maand opgeleverd. Er is recent wat onrust onder de toekomstige bewoners ontstaan nadat een vloerenleverancier die is meegeweest naar het kijkmoment de vlakheid van de vloeren heeft gecontroleerd.

De woningen zijn bijna volledig uit prefab elementen gebouwd, zo ook de vloeren. Dit betreffen zogenaamde integraalvloeren waarbij het leidingwerk al in de vloerelementen is geïntegreerd voordat deze geplaatst worden. Om die reden wordt er vanuit de bouw geen zandcementdekvloer gelegd.

In de technische omschrijving staat het volgende over de vlakheid: “ De vloeren voldoen aan de vereiste vlakheid voor vloeren van woningen. Dat wil zeggen dat de vloeren geschikt zijn
voor het aanbrengen van bijvoorbeeld zachte vloerbedekking. Echter voor het aanbrengen van bijvoorbeeld
tegelvloeren of PVC vloeren, adviseren wij u uw leverancier van de tegelvloer hier vooraf over te informeren.”

De vloerenleverancier heeft plaatselijk een (on)vlakheid van maar liefst 11 mm aangetroffen.
De aannemer geeft toe dat ze niet tevreden zijn over de vlakheid van de vloer en laat ze om die reden wel nog schuren. Ze zijn niet van plan om ze verder te egaliseren.

Nu vraag ik mij af hoe hier mee om te gaan. Er wordt niet concreet aangegeven hoe vlak de vloer uiteindelijk zal zijn, alleen dat zachte vloerbedekking zonder egalisatie kan worden gelegd. Dit lijkt me onmogelijk bij een vlakheid van 11mm.
Zowel het bouwbesluit als Woningborg beschrijven niet tot de puntkomma hoe vlak de vloer zal moeten zijn.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Extreme smell schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:03:
Onze woning wordt komende maand opgeleverd. Er is recent wat onrust onder de toekomstige bewoners ontstaan nadat een vloerenleverancier die is meegeweest naar het kijkmoment de vlakheid van de vloeren heeft gecontroleerd.

De woningen zijn bijna volledig uit prefab elementen gebouwd, zo ook de vloeren. Dit betreffen zogenaamde integraalvloeren waarbij het leidingwerk al in de vloerelementen is geïntegreerd voordat deze geplaatst worden. Om die reden wordt er vanuit de bouw geen zandcementdekvloer gelegd.

In de technische omschrijving staat het volgende over de vlakheid: “ De vloeren voldoen aan de vereiste vlakheid voor vloeren van woningen. Dat wil zeggen dat de vloeren geschikt zijn
voor het aanbrengen van bijvoorbeeld zachte vloerbedekking. Echter voor het aanbrengen van bijvoorbeeld
tegelvloeren of PVC vloeren, adviseren wij u uw leverancier van de tegelvloer hier vooraf over te informeren.”

De vloerenleverancier heeft plaatselijk een (on)vlakheid van maar liefst 11 mm aangetroffen.
De aannemer geeft toe dat ze niet tevreden zijn over de vlakheid van de vloer en laat ze om die reden wel nog schuren. Ze zijn niet van plan om ze verder te egaliseren.

Nu vraag ik mij af hoe hier mee om te gaan. Er wordt niet concreet aangegeven hoe vlak de vloer uiteindelijk zal zijn, alleen dat zachte vloerbedekking zonder egalisatie kan worden gelegd. Dit lijkt me onmogelijk bij een vlakheid van 11mm.
Zowel het bouwbesluit als Woningborg beschrijven niet tot de puntkomma hoe vlak de vloer zal moeten zijn.
Sws moet je gaan laten egaliseren? Dat had op een zandvloer ook gemoeten. Althans, dat heeft iedereen in onze nieuwbouw wijk ook gedaan/moeten doen

• Extreme smell
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:11:
[...]

Sws moet je gaan laten egaliseren? Dat had op een zandvloer ook gemoeten. Althans, dat heeft iedereen in onze nieuwbouw wijk ook gedaan/moeten doen
Klopt, maar er zit kostentechnisch een groot verschil tussen 3 mm egaliseren of 11 mm egaliseren.

• KerstRunner
De NEN2747 classificeert 7 vlakheidklasses.

Klasse 1 = ± 2 mm (per 2m)
Klasse 2 = ± 3 mm (per 2m)
Klasse 3 = ± 5 mm (per 2m)
Klasse 4 = ± 8 mm (per 2m)
Klasse 5 = ± 12 mm (per 2m)
Klasse 6 = ± 20 mm (per 2m)
Klasse 7 = ± 30 mm (per 2m)

Het Bouwbesluit zelf is verrassend summier over de vlakheid van een vloer. De eis: Een vloer moet "vlak genoeg" zijn om veilig overheen te kunnen lopen zonder struikelgevaar.

Stichting Woningborg eist daarentegen Klasse 4. Dus ± 12 mm (per 2m).

Voor het plakken van PVC heb je toch minstens Klasse 2 nodig. Dus egaliseren moet je toch, ook als je een woning met bijv. Woningborg-garantie hebt gekocht.

Het enige is dat 3mm egaliseren een stuk goedkoper is als 11mm.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KerstRunner schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:29:
De NEN2747 classificeert 7 vlakheidklasses.

Klasse 1 = ± 2 mm (per 2m)
Klasse 2 = ± 3 mm (per 2m)
Klasse 3 = ± 5 mm (per 2m)
Klasse 4 = ± 8 mm (per 2m)
Klasse 5 = ± 12 mm (per 2m)
Klasse 6 = ± 20 mm (per 2m)
Klasse 7 = ± 30 mm (per 2m)

Het Bouwbesluit zelf is verrassend summier over de vlakheid van een vloer. De eis: Een vloer moet "vlak genoeg" zijn om veilig overheen te kunnen lopen zonder struikelgevaar.

Stichting Woningborg eist daarentegen Klasse 4. Dus ± 12 mm (per 2m).

Voor het plakken van PVC heb je toch minstens Klasse 2 nodig. Dus egaliseren moet je toch, ook als je een woning met bijv. Woningborg-garantie hebt gekocht.

Het enige is dat 3mm egaliseren een stuk goedkoper is als 11mm.
Klasse 4 is 8mm in je opsomming?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Extreme smell schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:23:
[...]

Klopt, maar er zit kostentechnisch een groot verschil tussen 3 mm egaliseren of 11 mm egaliseren.
Dan heb je het vreemd afgesproken met je vloerenleverancier (vind ik), egaliseren hoort een all in prijs te zijn met de vloer zelf. Bij ons was het plaatselijk ook best fors, maar ik heb de vloerenboer er niet over gehoord, die heeft gewoon gedaan wat hij moest doen.

• Extreme smell
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:42:
[...]

Dan heb je het vreemd afgesproken met je vloerenleverancier (vind ik), egaliseren hoort een all in prijs te zijn met de vloer zelf. Bij ons was het plaatselijk ook best fors, maar ik heb de vloerenboer er niet over gehoord, die heeft gewoon gedaan wat hij moest doen.
De offertes die ik heb gehad benoemden expliciet incl. 2,5 á 3 mm egaliseren.

Uiteindelijk heb ik besloten het zelf te doen en is het voor mij ‘slechts’ een kwestie van meer egaline kopen. Helaas is egaline niet goedkoop.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:31
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:42:
[...]

Het is niet standaard dat extra werk (egaliseren in dit geval) standaard in de prijs zit. Al helemaal niet met zulke marges.
@NRDSCHLF Mooi dat je het zelf gaat doen! Mocht het niet perfect zijn, hoeven ze in ieder geval niet de hele 11mm te overbruggen :)

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:54
Extreme smell schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:50:
[...]

De offertes die ik heb gehad benoemden expliciet incl. 2,5 á 3 mm egaliseren.

Uiteindelijk heb ik besloten het zelf te doen en is het voor mij ‘slechts’ een kwestie van meer egaline kopen. Helaas is egaline niet goedkoop.
2,5 a 3mm egaliseren is bedoeld om de vloer niet 'waterpas', maar 'glad' te krijgen.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08

aex351

I am the one

NRDSCHLF schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:48:

Er zijn genoeg stukadoors te vinden. Dat degene die jij hebt gevonden degene is die wellicht een volgeboekte order portefeuille heeft zegt nog niets. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom dat zo is.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Draakje5
Genoeg stukadoors te vinden inderdaad.

Wat is de prijsverhoging van de stukadoor op gebaseerd? Een zak mp75 is echt niet veel gestegen toch?

• BBBrt
  • Nu online
Extreme smell schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:03:

De discussie gaat hier opeens over de normen en of egaliseren in de vloerprijs zit of niet, maar jouw aannemer moet toch gewoon opleveren volgens de TO? Als die zegt dat je er meteen vloerbedekking op kunt knallen, dan is 11 mm afwijking niet acceptabel hoor :+

De vraag is vooral: wil je er een punt van gaan maken? Je zou het ook kunnen gebruiken als 'wisselgeld' bij eventuele andere opleverpunten?

• Extreme smell
kaassouflé schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:00:
[...]

2,5 a 3mm egaliseren is bedoeld om de vloer niet 'waterpas', maar 'glad' te krijgen.
Ik heb ‘waterpas’ nergens laten vallen. Gaat over de vlakheid.
BBBrt schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:49:
[...]

De discussie gaat hier opeens over de normen en of egaliseren in de vloerprijs zit of niet, maar jouw aannemer moet toch gewoon opleveren volgens de TO? Als die zegt dat je er meteen vloerbedekking op kunt knallen, dan is 11 mm afwijking niet acceptabel hoor :+

De vraag is vooral: wil je er een punt van gaan maken? Je zou het ook kunnen gebruiken als 'wisselgeld' bij eventuele andere opleverpunten?
Dit is een antwoord waar ik wat aan heb, thanks!
Zo heb ik er nog niet over nagedacht.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:01
Toppe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:46:

We hebben een redelijk grote opening van 108.5x170 dus dat is een flinke hor ben ik bang.

Ik ben ook ‘gewend’ dat de onderkant op de zelfde manier wordt afgewerkt als de bovenkant en dus niet ‘haaks’ op de vloer. Vind dit wel mooi, maar handig is wat anders :9

[Afbeelding]
Hebben hier ook best een groot dakraam van Fakro met bijpassende hor. Prima zelf te installeren, wel zorgen dat de geleiders netjes parallel lopen anders gaat het mechanisme kapot (been there done that)

• Janpietertje89
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:46:

[Afbeelding]
Fakro heeft gewoon voor alle maten alle raamdecoratie in het assortiment. Zo kan ik ook de buitenzonwering van Fakro van harte aanbevelen. De temperatuur op zolder daalde gigantisch na het installeren.

• Toppe
Janpietertje89 schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:23:
[...]

Fakro heeft gewoon voor alle maten alle raamdecoratie in het assortiment. Zo kan ik ook de buitenzonwering van Fakro van harte aanbevelen. De temperatuur op zolder daalde gigantisch na het installeren.
Het gaat om een hor, daar heb ik buiten weinig aan.

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Toppe
Homer-Simpson schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:46:
[...]

Hebben hier ook best een groot dakraam van Fakro met bijpassende hor. Prima zelf te installeren, wel zorgen dat de geleiders netjes parallel lopen anders gaat het mechanisme kapot (been there done that)
Klopt, maar dit is geen Fakro maar een Roto. Ik zoek een hor die ik ‘op de dag’ kan plaatsen waardoor het daar alsnog open en dicht kan.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:01
Toppe schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:50:
[...]

Klopt, maar dit is geen Fakro maar een Roto. Ik zoek een hor die ik ‘op de dag’ kan plaatsen waardoor het daar alsnog open en dicht kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y_04EslTJrESM7BBkWyq9l3MXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s52bBO985J1AhUr95EtN2H54.jpg?f=fotoalbum_large
Fakro hor op de dag geplaatst. Heeft verder niks met het type raam van doen. Excuus voor de donkere foto en het vieze raam. Had ik geweten een tweakers showcase in huis te hebben had ik natuurlijk alles eerst gewassen.

• Toppe
Homer-Simpson schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]
Fakro hor op de dag geplaatst. Heeft verder niks met het type raam van doen. Excuus voor de donkere foto en het vieze raam. Had ik geweten een tweakers showcase in huis te hebben had ik natuurlijk alles eerst gewassen.
Yes. Jou raam loopt gelijk met de afwerking. Dat is bij mij niet het geval waardoor ik nog een 20/30 ‘langer’ moet.

• KerstRunner
Toppe schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:49:
[...]

Het gaat om een hor, daar heb ik buiten weinig aan.
Hij probeert je vriendelijk een tip te geven 😅

• BBBrt
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:31:
[...]

Yes. Jou raam loopt gelijk met de afwerking. Dat is bij mij niet het geval waardoor ik nog een 20/30 ‘langer’ moet.
Wat is precies jouw vraag? Je hebt sowieso al een niet-standaard maat dakraam. Het wordt dus al maatwerk. Dan maakt die verlopende dag toch ook niets meer uit? Inmeten, plaatsen, klaar.

Je moet voor de onderzijde dan misschien alleen nog een (hoek)profieltje aanbrengen ofzo, om het 100% sluitend te krijgen.

• Toppe
BBBrt schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:00:
[...]

Wat is precies jouw vraag? Je hebt sowieso al een niet-standaard maat dakraam. Het wordt dus al maatwerk. Dan maakt die verlopende dag toch ook niets meer uit? Inmeten, plaatsen, klaar.

Je moet voor de onderzijde dan misschien alleen nog een (hoek)profieltje aanbrengen ofzo, om het 100% sluitend te krijgen.
Het is een standaard maat. Maar ik zoek weer lekker verder.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
@Toppe, wellicht begrijp ik je vraag niet goed, maar een insectenhor van Velux die je over de opening zet voldoet gewoon toch? Je afmetingen vallen gewoon binnen specs.

• Toppe
OosterF schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:18:
@Toppe, wellicht begrijp ik je vraag niet goed, maar een insectenhor van Velux die je over de opening zet voldoet gewoon toch? Je afmetingen vallen gewoon binnen specs.
Hmm inderdaad de SK06 zou moeten passen. Wel wat te groot maar dat is niet heul erg.

• roald16
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:17
Wij zitten midden in het keuzeproces voor de ruwbouw van ons nieuwbouwhuis. Nu twijfelen we enorm over de garage.

De standaard is enkelsteens, maar we willen sowieso isolatie. Vanuit de bouw kost een spouwmuur met kalkzandsteen 6k extra. Nu vragen we ons af: is dit een 'no-brainer' om direct goed te laten doen, of is dit een bedrag waarvoor je het prima zelf achteraf kunt isoleren met voorzetwanden?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
roald16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:29:
Wij zitten midden in het keuzeproces voor de ruwbouw van ons nieuwbouwhuis. Nu twijfelen we enorm over de garage.

De standaard is enkelsteens, maar we willen sowieso isolatie. Vanuit de bouw kost een spouwmuur met kalkzandsteen 6k extra. Nu vragen we ons af: is dit een 'no-brainer' om direct goed te laten doen, of is dit een bedrag waarvoor je het prima zelf achteraf kunt isoleren met voorzetwanden?
6k is wel goed geld maar heb je het wel op de beste en mooiste manier voor elkaar.
6 jaar geleden heb ik het achteraf met voorzetwanden/pir laten doen op een wand van 5,5x2,50 voor €1800,-.
Gok dat dat nu €2500,- zal zijn?

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:27
Keuze om de garage te laten isoleren zou ik altijd doen, bij ons boden ze dan ook vloerverwarming aan in de garage dat heb ik achterwege gelaten dat was een stomme fout had ik toch wel prettig gevonden maar dat is achteraf.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:04
Is het normaal dat bij "projectmatige bouw" de bouwer zo stug is als een rots? Alsof alles in steen gebeiteld is?

Ik vroeg naar de mogelijkheden om in de badkamer op de 1e verdieping de douche afvoer *niet* te mengen met de wc-afvoer en deze in de kolf in de trap apart te laten lopen naast de wc afvoer, maar "gaan we niet doen want projectmatige bouw".

Het doel wat ik ermee wil behalen is dat ik een douche WTW wil - deze optie heb ik ook gevraagd en bieden ze niet. Hierna als ik dit nog wil is het dus hak- en breekwerk, wat ram klote is omdat er dus wel (wat fijn is) overal vloerverwarming komt in de badkamer.

Hebben jullie nog tips in hoe ik misschien zo'n projectontwikkelaar kan overtuigen om deze kleine moeite te nemen (natuurlijk betalen voor meerwerk)? Of moet ik het maar zo laten en dan maar hakken en breken na oplevering?

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 21-04-2026 08:40 ]

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:31
Mijn ervaring is helaas precies hetzelfde. Maar dit is om fouten en faalkosten te voorkomen. Als iedereen in het project van deze "kleine aanpassingen" wilt doorvoeren dan lopen de kosten, risico's en planning verder uit. Bij mij waren ze niet gevoelig voor meerwerk voor specifieke wensen die niet in de koopersoptie keuzelijst stonden.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
grasmanek94 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:28:
Is het normaal dat bij "projectmatige bouw" de bouwer zo stug is als een rots? Alsof alles in steen gebeiteld is?

Ik vroeg naar de mogelijkheden om in de badkamer op de 1e verdieping de douche afvoer *niet* te mengen met de wc-afvoer en deze in de kolf in de trap apart te laten lopen naast de wc afvoer, maar "gaan we niet doen want projectmatige bouw".

Het doel wat ik ermee wil behalen is dat ik een douche WTW wil - deze optie heb ik ook gevraagd en bieden ze niet. Hierna als ik dit nog wil is het dus hak- en breekwerk, wat ram klote is omdat er dus wel (wat fijn is) overal vloerverwarming komt in de badkamer.

Hebben jullie nog tips in hoe ik misschien zo'n projectontwikkelaar kan overtuigen om deze kleine moeite te nemen (natuurlijk betalen voor meerwerk)? Of moet ik het maar zo laten en dan maar hakken en breken na oplevering?
Natuurlijk is dat normaal, je koopt een seriewoning en geen op maat ontworpen villa. Alles wat hij 'even' erbij doet geeft kans op vertraging en fouten.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51

Krijg je enkel de spouwmuur of ook nog meer voor dat geld?

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46
Joeri schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:00:
Mijn ervaring is helaas precies hetzelfde. Maar dit is om fouten en faalkosten te voorkomen. Als iedereen in het project van deze "kleine aanpassingen" wilt doorvoeren dan lopen de kosten, risico's en planning verder uit. Bij mij waren ze niet gevoelig voor meerwerk voor specifieke wensen die niet in de koopersoptie keuzelijst stonden.
Heel herkenbaar. En zelfs dan nog worden er fouten gemaakt met een standaard keuzelijst. Nieuwbouw prijzen zijn er alvast op gebaseerd dat ze nog drie keer moeten komen om het te herstellen :')

• Draakje5

Zit isolatie er bij?
Dan is het m.i. een no-brainer. Bij ons moest er een extra funderingspaal bij geslagen worden, dus ik zou dit lekker vanuit de bouw laten regelen. Dan sluit alles meteen netjes aan.

• roald16
  • Laatst online: 22:17
nooberke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:03:
[...]

Krijg je enkel de spouwmuur of ook nog meer voor dat geld?
De isolatie van de berging wordt aangepakt via de volgende onderdelen:
• Muren: Het binnenspouwblad wordt deels uitgevoerd in kalkzandsteen V-blokken. De spouwmuur krijgt een isolatiewaarde van RC 4,7 m²K/W (dikte 140 mm).
• Dak: Het platte dak (houten balklaag met houten dakbeschot) krijgt isolatie met een waarde van RC 6,3 m²K/W.
• Ventilatie: Er worden ventilatieroosters geplaatst in de beglazing en het dak van de berging.
• Deur: De standaard ongeïsoleerde stalen kanteldeur blijft behouden, tenzij je kiest voor een aanvullende optie

Dus eigenlijk, prima prijs om het direct vanuit de bouw gewoon goed te hebben.

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:32

Ik laat de badkamers en wc's ook casco opleveren om deze reden. Toen we de badkamer op 1e verdieping aan het selecteren waren was het niet mogelijk om een badmeubel van muur tot muur te kiezen, omdat ze geen risico willen nemen qua maatvoering.

Dan maar alles met een aannemer na oplevering.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Meer dan vragen kan je niet, maar je staat door de stand van de woningmarkt met 3-0 achter. Op het moment dat ze moeite moeten doen om huizen te verkopen is er doorgaans meer bespreekbaar. Nu is het voor hun gewoon de moeite en het risico niet waard. Dus nee is het default antwoord (bij veel bedrijven)

• bassiez1987
  • Laatst online: 14:21
roald16 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:14:
[...]

De isolatie van de berging wordt aangepakt via de volgende onderdelen:
• Muren: Het binnenspouwblad wordt deels uitgevoerd in kalkzandsteen V-blokken. De spouwmuur krijgt een isolatiewaarde van RC 4,7 m²K/W (dikte 140 mm).
• Dak: Het platte dak (houten balklaag met houten dakbeschot) krijgt isolatie met een waarde van RC 6,3 m²K/W.
• Ventilatie: Er worden ventilatieroosters geplaatst in de beglazing en het dak van de berging.
• Deur: De standaard ongeïsoleerde stalen kanteldeur blijft behouden, tenzij je kiest voor een aanvullende optie

Dus eigenlijk, prima prijs om het direct vanuit de bouw gewoon goed te hebben.
Qua isolatie, check op voorhand wat voor ruimte het wordt. Hierboven zegt @leeri003 al iets over vloerverwarming. Bij ons was dat geen optie maar is de garage ook niet aangesloten op de mechanischeventilatie, er is ventilatie direct naar buiten (koudeval in het plafond). Isolatie is handig voor de spullen die je opslaat in de schuur, maar check dus goed de specificaties als je van plan bent om het als woonruimte in te richten.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dit is exact mijn ervaring. Zelfde probleem met afvoer hier en daar gingen ze niks aan veranderen. Of wat verder dan ook. Maar goed, hier komt het in een koof achter de meterkast dus ik heb de hoop op een DWTW sowieso opgegeven.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Janpietertje89
  • Nu online
kellhus schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:15:
[...]

Ik laat de badkamers en wc's ook casco opleveren om deze reden. Toen we de badkamer op 1e verdieping aan het selecteren waren was het niet mogelijk om een badmeubel van muur tot muur te kiezen, omdat ze geen risico willen nemen qua maatvoering.

Dan maar alles met een aannemer na oplevering.
Ook zie je tegenwoordig veel projecten waar casco opleveren van de badkamer niet meer mogelijk is. Was bij mijn project ook het geval. Heeft volgensmij ook met bbl normen te maken dat een huis niet opgeleverd kan worden zonder functionele badkamer ruimte (waterdichte vloerafwerking, riolering etc).

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:04
Ik mag inderdaad niet voor casco kiezen...

• BBBrt
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:30:
[...]

Ook zie je tegenwoordig veel projecten waar casco opleveren van de badkamer niet meer mogelijk is. Was bij mijn project ook het geval. Heeft volgensmij ook met bbl normen te maken dat een huis niet opgeleverd kan worden zonder functionele badkamer ruimte (waterdichte vloerafwerking, riolering etc).
Ja maar dat is grotendeels onzin. Wij laten ook alle sanitair casco opleveren en wat je dan krijgt is een simpel A4-tje extra in je koopovereenkomst waarin staat dat je voor sanitair geen aanspraak kunt maken op enige garantie. Ze moeten verder wel conform technische beschrijving opleveren natuurlijk.

Maar dat stukje van 'dat kan niet, want dat is met de nieuwe normen echt lastig' is echt onzin. Dan heb je gewoon een luie aannemer :)

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:32
Ja, ik had ook gewoon een disclaimer zoals BBBrt omschrijft.

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:31
Tip voor casco badkamers:
Voordat je begint, laat eerst tig liter water door je afvoerputje lopen, mocht er toch een lekkage zijn dan is het nog te verhalen. Als je er later achter komt dan wordt er verwezen naar je badkamerplaatser/-aannemer .

• BBBrt
  • Nu online
Gekke vraag, maar zijn er hier mensen ooit positief verrast door de aannemer? Dat er dingen toch mooier/luxer/kwalitatiever werden opgeleverd dan gedacht op basis van de technische omschrijving?

Ik vraag dit voor een vriend ;);)

• Draakje5
BBBrt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:28:
Gekke vraag, maar zijn er hier mensen ooit positief verrast door de aannemer? Dat er dingen toch mooier/luxer/kwalitatiever werden opgeleverd dan gedacht op basis van de technische omschrijving?

Bij ons zou elektra in de garage opbouw zijn en de uitstortgootsteen alleen koud water hebben.

Elektra was inbouw en we hadden warm water als verrassing. 8)

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:27
Ja we zouden alleen koud water in de garage hebben maar was warm en koud toch wel fijn, het duurt iets langer voordat het warme water daar is maar wel handig om te hebben. Ik wilde eerst zo’n doorstroomverwarmer erbij doen maar was niet meer nodig. Fijne verrassing was dat.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:37

Tijdens het voor-traject positief verrast, er was veel mogelijk, alvast fundering meestorten voor een eventuele uitbouw, bergzolder met vlizo voor ~ € 1000,-, keuken verplaatsen van voor naar achter inclusief aanpassen ventilatie, loze leidingen mogelijk etc. Het was ook een klein project van 20 woningen, in de basis al 5 of 6 verschillende.
Tijdens de bouw weinig contact, corona periode.
Maar helaas:
  • Woning opgeleverd met 65 openstaande punten (daar zijn nog een paar buren overheen gegaan), waar van er maar een paar echt opgelost zijn.
  • Drie maanden na mijn oplevering, en nog vijf woningen te gaan, ging de aannemer failliet.
:-(

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Eerst zou de vloerverwarming op de 1e verdieping geen zonecontrole krijgen en op de thermostaat van de woonkamer komen. Daar zijn ze op teruggekomen en hebben ze nu zones gemaakt voor iedere ruimte met thermostaat. Dat is vrij netjes.

Daarnaast hebben ze ook bij iedereen de vloerverwarming in de hal, overloop en toilet toegevoegd waar in de technische documentatie expliciet stond dat ze dat niet gingen doen.
Jammere is dat ik hier 500 euro meerwerk voor heb betaald die ik niet terug krijg :+

Voor de rest vind ik het maar een ruk aannemer en wil ik ze nooit meer zien.

Heel veel vaklui hebben mij met klem afgeraden om een douche WTW te plaatsen, zou toch ff checken met wat experts.

[ Voor 36% gewijzigd door Thomg op 21-04-2026 22:19 ]

• BBBrt
  • Nu online
Thomg schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:16:
[...]

[...]

Heel veel vaklui hebben mij met klem afgeraden om een douche WTW te plaatsen, zou toch ff checken met wat experts.
Specifiek verticale WTW of douchegoot WTW (of beide)? En waarom dan precies?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:08
Specifiek douchegoot WTW waren ruk ten tijden van onze nieuwbouw en werden overal afgeraden. Verticale WTW kan volgens mij iets minder mis mee gaan, echter kom je daar nooit meer bij zonder breken in een gemiddelde woning.

Rendement van verticaal ligt volgens mij ook een stuk hoger.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 22-04-2026 00:13 ]

• Termy

Termy

In ons huidige huis waren we te laat ingestapt om nog keuzes te kunnen maken en weet niet zeker of get een keuze was, maar bij de 1e kijkdag werd ons verteld dat ze de 2e verdieping ook gewoon volledige vvw hadden gegeven. Dat was een positieve verrassing die ons serieus geld en moeite gescheeld heeft van het naderhand laten doen.

Beetje jammer dat ze een stuk buis boven de vloer hebben laten komen waar het bij oplevering nog net achter een koof zat maar na uitbouw precies in de deuropening..

Maar goed, beter dan dura vermeer waar we nu mee zitten en me amper willen vertellen hoe ze m'n huis van ruim 4 ton bouwkosten gaan bouwen. Nieuwbouw is prettig wat betreft de eisen maar verder wil je niks te maken hebben met projectbouw wmb.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• BBBrt
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:12:
Specifiek douchegoot WTW waren ruk ten tijden van onze nieuwbouw en werden overal afgeraden. Verticale WTW kan volgens mij iets minder mis mee gaan, echter kom je daar nooit meer bij zonder breken in een gemiddelde woning.

Was dat vorig jaar? 2020? 2000? :)

Ik zit er heel erg over na te denken om douchegoot-WTW's te laten plaatsen vanwege ons beperkte boilervat (240L). Ik lees overal dat je dan met een gezin toch wel snel tegen de grenzen aan zult lopen.

• KerstRunner

Eigenlijk het hele huis was mooier dan verwacht. Er was nul spraken van flexibiliteit of meewerking en de meerwerk opties kostte een godsvermogen maar het daadwerkelijke resultaat overstijgt al mijn verwachtingen.

Tot in het detail, de kitnaden, de voegen, de wandafwerking (meerwerk), de aansluitingen, de kozijnen, alles was pico bello. En waar dat niet zo was werd dat bij (voor)oplevering tot in het laatste detail gefinetuned en details bijgewerkt. Ook op hun initiatief kwamen ze met punten die ze eigenlijk niet zo mooi vonden en graag wilde herstellen

Dus ondanks dat we tijdens het bouwproces best een afschuw naar de aannemer hadden gekregen is dat bij de oplevering wel weer verdwenen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:00
BBBrt schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:42:
[...]

Was dat vorig jaar? 2020? 2000? :)

Ik zit er heel erg over na te denken om douchegoot-WTW's te laten plaatsen vanwege ons beperkte boilervat (240L). Ik lees overal dat je dan met een gezin toch wel snel tegen de grenzen aan zult lopen.
Wij hebben er eentje, het is alleen bij nieuwbouw niet echt te testen hoe goed het werkt, we hebben immers nooit anders gehad.
Ze moeten wel erg vaak schoongemaakt worden, vooral met lang haar, dan slipt het roostertje vrij snel dicht.

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 13:32
Joeri schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:00:
Bij mijn vorige woning, kon er ook daadwerkelijk niets...
De woning die nu gebouwd wordt, konden we gelukkig nog veel "kleine aanpassingen" doen en werd er ook meegedacht vanuit de aannemer zelf.
  • HR++ naar HR+++
  • keuken luchtafvoer voor BORA, via kruipkelder naar buiten
  • alle lichtschakelaars met bruin/blauw/zwart/groen (mocht er ooit domotica komen)
  • muurtje verplaatsen hier en daar
  • deur van woonkamer naar de garage
  • douche-wtw (wordt ook voor eventueel onderhoud bereikbaar gehouden zonder sloopwerk)
  • grijswater systeem (al hebben we die optie uiteindelijk niet genomen, het is wel door de aannemer onderzocht en een prijs opgave voor gemaakt)
  • WTW zolder kamers van afzuiging naar inblaas. Zodat we hier ook volwaardige kamers van kunnen maken
  • meterkast verdiepen naar 65cm

Hoewel er nog maar net gebouwd wordt, zijn er bij ons wel wat "upgrades" gedaan.
  • Warmtepomp verplaatst van naast de garage, in het pad naar de tuin, naar boven op de garage. Iets meer ruimte in de tuin
  • Binnen wanden zouden uit MetalStud gebouwd worden, nu met blokken opgebouwd. Lijkt met voornamelijk voor geluid tussen kamers in wel een upgrade
  • Boilervat vergroot naar 280liter

[ Voor 24% gewijzigd door Shikaka op 22-04-2026 15:01 ]

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:37
Source90 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:12:

Shikaka schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:51:
[...]
De woning die nu gebouwd wordt, konden we gelukkig nog veel "kleine aanpassingen" doen en werd er ook meegedacht vanuit de aannemer zelf.
  • ...
  • douche-wtw (wordt ook voor eventueel onderhoud bereikbaar gehouden zonder sloopwerk)
  • ...
[...]
Hoewel een verticale douche WTW een compleet passief iets is wordt het officieel wel als apparaat bestempeld. En apparaten moeten altijd bereikbaar blijven voor onderhoud.
[Bron] VEH inspecteur die normaliter de VEH inspecteurs traint/beoordeeld.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

BBBrt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:20:
[...]

Specifiek verticale WTW of douchegoot WTW (of beide)? En waarom dan precies?
Allebei. Douchegoot wtw heeft niet zo'n hoog rendement, verhoogt de dekvloer en is een onderhoudsmagneet. Verticaal moet sowieso altijd bereikbaar zijn voor ongein. Een van de redenen waarom ze het afraden is omdat er bij een nieuwbouwproject alle verticale wtws uitgesloopt moesten worden omdat vrijwel iedereen gezeik ermee had. Exacte details zijn een beetje fuzzy van de verticale, is een paar maanden geleden.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-04 16:32
Thomg schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:31:
[...]

Allebei. Douchegoot wtw heeft niet zo'n hoog rendement, verhoogt de dekvloer en is een onderhoudsmagneet. Verticaal moet sowieso altijd bereikbaar zijn voor ongein. Een van de redenen waarom ze het afraden is omdat er bij een nieuwbouwproject alle verticale wtws uitgesloopt moesten worden omdat vrijwel iedereen gezeik ermee had. Exacte details zijn een beetje fuzzy van de verticale, is een paar maanden geleden.
Dat is toch anders dan ik lees in het DWTW topic. Horizontale goten zijn idd geld- en tijdverspilling, maar iedereen lijkt wel tevreden van zijn verticale leiding?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Danferno schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:31:
[...]

Dat is toch anders dan ik lees in het DWTW topic. Horizontale goten zijn idd geld- en tijdverspilling, maar iedereen lijkt wel tevreden van zijn verticale leiding?
Was er ook heel erg over verrast, maar na zoveel vaklui mij eruit probeerden te praten... Tsja.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:49
ik heb hier in een nieuwbouwwoning een verticale douche WTW en die is door de projectonwikkelaar in de lepe hoek van de trap geïnstalleerd, en daardoor gewoon bereikbaar door het losschroeven van de afdekplaat.

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:03
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de meerwerkopties voor binnendeuren bij nieuwbouw.

Zo’n vijf jaar geleden hebben wij in onze huidige nieuwbouwwoning via het project vier binnendeuren aangepast van standaard naar lijnfreesdeuren, en op alle deuren gekozen voor een wat chiquer model handgreep. De totale meerkosten bedroegen toen circa €740.

Nu hebben we opnieuw een nieuwbouwwoning gekocht, maar schrikken we behoorlijk van de prijzen. Als we nu kiezen voor één deur met lijnfrees en een luxere handgreep, komen de meerkosten al boven de €530 uit. Dat voelt voor mij eerlijk gezegd echt buitenproportioneel.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er meer mensen die deze prijsstijging herkennen?

Ik twijfel zelf ook nog over de aanpak. Ik weet bijvoorbeeld niet of de scharnieren van de opdekdeuren tegenwoordig standaard zijn. Eventueel overweeg ik om alleen de handgrepen via het meerwerk te laten aanpassen en de deuren op de begane grond later zelf te vervangen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

• Termy

Termy

wesleyroy12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:36:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de meerwerkopties voor binnendeuren bij nieuwbouw.

Zo’n vijf jaar geleden hebben wij in onze huidige nieuwbouwwoning via het project vier binnendeuren aangepast van standaard naar lijnfreesdeuren, en op alle deuren gekozen voor een wat chiquer model handgreep. De totale meerkosten bedroegen toen circa €740.

Nu hebben we opnieuw een nieuwbouwwoning gekocht, maar schrikken we behoorlijk van de prijzen. Als we nu kiezen voor één deur met lijnfrees en een luxere handgreep, komen de meerkosten al boven de €530 uit. Dat voelt voor mij eerlijk gezegd echt buitenproportioneel.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er meer mensen die deze prijsstijging herkennen?

Ik twijfel zelf ook nog over de aanpak. Ik weet bijvoorbeeld niet of de scharnieren van de opdekdeuren tegenwoordig standaard zijn. Eventueel overweeg ik om alleen de handgrepen via het meerwerk te laten aanpassen en de deuren op de begane grond later zelf te vervangen.

Klinkt bekend. Hier hebben we alleen de klinken op alle deuren (9, inc meterkast) vervangen naar de sinpelste optie zonder groot verticaal afdekplaatje en alle bovenlichten laten vervallen voor de slaapkamers (4)... 1000 euro.

• BBBrt
  • Nu online

Wij zitten ook net in dat proces. Alles Svedex. Meerprijs van een lijndeur is 199 en meerprijs van luxe beslag 36-68 euro.
Wij hebben ook een meerprijs van ca 530 euro, maar dat is dan voor een stompe deur.

Ben je daar niet mee in de war?

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:03
BBBrt schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:49:
[...]

Wij zitten ook net in dat proces. Alles Svedex. Meerprijs van een lijndeur is 199 en meerprijs van luxe beslag 36-68 euro.
Wij hebben ook een meerprijs van ca 530 euro, maar dat is dan voor een stompe deur.

Ben je daar niet mee in de war?
Nee helaas is de meerprijs echt voor de opdek deur, als ik naar een stompe deur ga kijken dan schieten de prijzen richting de 800 euro per deur...

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hier ook gemerkt. Maar niet zo extreem zoals bij jou.

Nieuwbouwproject 2017 (oplevering 2018)
- meerprijs lijndeur: 166 euro
- meerprijs vervallen bovenlicht: 90 euro
- meeprijs garnituur: 45 euro
per deur

Nieuwbouwproject 2025 (oplevering 2026)
- meerprijs lijndeur: 244 euro
- meerprijs vervallen bovenlicht: 175 euro
- meerprijs garnituur: 67 euro

Project in 2017 via de leverancier "Houtindustrie Ideaal" gegaan en het project nu via Svedex zelf.

Dit heb ik zelf ook gedaan bij het project in 2017. Heb toen de deur naar de woonkamer standaard gelaten en zelf later een glasdeur besteld via Deurgigant en erin gehangen. Zijn standaardkozijnen die ze tegenwoordig gebruiken (Bouwbesluit). Je kan het nog even nakijken in de technische omschrijving of in het portaal waar je de deuren kan bestellen, maar het zijn (bij projectmatige bouw) dan 231,5 x 93 cm opdek kozijnen. De scharnieren (paumelles) zijn dan altijd op dezelfde plekken en hoef je dus niet zorgen over te maken als je een bijpassende deur besteld voor de juiste kozijnafmeting

Als het dus echt zo duur is via de aannemer, dan kan je wellicht overal alles standaard laten en het zelf allemaal achteraf doen. Wellicht alleen kijken waar je wel of geen kozijnen wilt met bovenlicht als je niet zelf wilt hakken/breken.

[ Voor 38% gewijzigd door Yellowneck op 24-04-2026 10:36 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• BBBrt
  • Nu online
wesleyroy12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:00:
[...]

Nee helaas is de meerprijs echt voor de opdek deur, als ik naar een stompe deur ga kijken dan schieten de prijzen richting de 800 euro per deur...
Met die meerprijzen wordt het al snel interessant om de standaard deur met standaard beslag in te laten hangen en dan zelf de lijnvariant te bestellen. Kwestie van omwisselen en klaar.

Bij Deurengigant hebben ze regelmatig goede aanbiedingen en kun je ook vaak 'gratis' beslag toevoegen (met uitzondering van wat luxere varianten). De basisdeuren kun je dan misschien weer op Marktplaats slijten voor 50-75 euro per stuk.

• ILCILA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:29
Even rechtstreeks vanuit de 'keuzelijst' van Roosdom Tijhuis in combinatie met Nobel en Svedex, dit betreft meerprijzen ten opzichte van standaard deuren.

Klinken
  • Standaard deurenset inclusief RVS klinken: € 585
  • Standaard deurenset inclusief Zwarte klinken: € 890
Deuren
  • Glazen lijndeur (Zwart) - Helder glas : € 650 (extra t.o.v. standaard deur)
Voordeelpakket (Aantal basisdeuren = 9)
  • Pakket Connect (Standaard deur > Lijndeur) + 1 deur met glas: € 2.300
  • Pakket Nova (Standaard deur > Lijndeur) + 1 deur met glas: € 2.875

[ Voor 3% gewijzigd door ILCILA op 24-04-2026 11:19 ]

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:17
Goedenmidag!

Wij zijn recent ook ingeloot voor een nieuwbouwhuis en nu bezig met de opties kiezen. Moet zeggen dat ik verbaasd ben over een aantal opties en de prijs ervan.

Zie hierboven al een en ander over deuren, onze woning heeft standaard stompe deuren dus dat is prima, maar de opties voor aangepast binnendeurbeslag zijn 105 euro per deur, alleen mogelijk als het hele huis gedaan wordt. Daarbij staat de opmerking dat het ivm boorgaten achteraf niet aan te passen is.

Verder zijn extra groepen voor de oven, vaatwasser, droger etc. allemaal een optie à €395 per stuk + €350 bij meer dan 2 extra groepen. Vind het best bizar dat groepen voor zulke standaard keukenuitrustingen als meerwerk gekozen moeten worden. Een extra groep voor een laadpaal is dan bijvoorbeeld weer geen standaardoptie.

Verder zit de badkamer, toilet. er standaard bij maar is er nog niks bekend over details wat betreft bijvoorbeeld de doucheruimte. De badkamer laten vervallen kan, dat levert € 2250 minderwerk op maar dan wordt alles weggelaten, ook de waterdichte vloer/wandafwerking, daarbij moet je 3 maanden voor oplevering een akkoord op een offerte van een erkende installateur toezenden. Een hoop gedoe en een hoop extra kosten dus.

Tenslotte wordt er op zolder een slaapkamer gemaakt, maar zonder ventilatie, pas bij het aanpassen naar 2 slaapkamers wordt ook op zolder ventilatie aangebracht. In de technische omschrijving worden slaapkamers benoemd als verblijfsruimte en de zolder als onbenoemde ruimte, op de verkooptekeningen is op zolder echter een 'slaapkamer 4' ingetekend. Verder staat in de technische omschrijving in het artikel ventilatie dat in slaapkamers lucht ingeblazen wordt en dat de zolder een onbenoemde ruimte is. De tekeningen en de technische omschrijving spreken elkaar voor mijn gevoel tegen.

• Sincere1983
  • Nu online
Wij laten alle deuren achterwege en hebben deze optie genomen (op eigen verzoek):
Het leveren en aanbrengen van houten binnendeurkozijnen in grondlak zonder architraven/binnendeuren

Betreft het leveren en aanbrengen van houten binnendeurkozijnen voorzien van
GRONDLAKLAAG (niet afgelakt), zonder architraven en zonder binnendeur/
Dit met name omdat we zo volledige flexibiliteit hebben qua deuren en beslag (die hadden we via aannemer niet).
En we op deze manier ook nog wat geld zouden besparen tov. De opties bij de aannemer te nemen voor stompe deuren etc.

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-04 23:21
Appelkoeken schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:06:
Goedenmidag!

Wij zijn recent ook ingeloot voor een nieuwbouwhuis en nu bezig met de opties kiezen. Moet zeggen dat ik verbaasd ben over een aantal opties en de prijs ervan.

Zie hierboven al een en ander over deuren, onze woning heeft standaard stompe deuren dus dat is prima, maar de opties voor aangepast binnendeurbeslag zijn 105 euro per deur, alleen mogelijk als het hele huis gedaan wordt. Daarbij staat de opmerking dat het ivm boorgaten achteraf niet aan te passen is.

Verder zijn extra groepen voor de oven, vaatwasser, droger etc. allemaal een optie à €395 per stuk + €350 bij meer dan 2 extra groepen. Vind het best bizar dat groepen voor zulke standaard keukenuitrustingen als meerwerk gekozen moeten worden. Een extra groep voor een laadpaal is dan bijvoorbeeld weer geen standaardoptie.

Verder zit de badkamer, toilet. er standaard bij maar is er nog niks bekend over details wat betreft bijvoorbeeld de doucheruimte. De badkamer laten vervallen kan, dat levert € 2250 minderwerk op maar dan wordt alles weggelaten, ook de waterdichte vloer/wandafwerking, daarbij moet je 3 maanden voor oplevering een akkoord op een offerte van een erkende installateur toezenden. Een hoop gedoe en een hoop extra kosten dus.

Tenslotte wordt er op zolder een slaapkamer gemaakt, maar zonder ventilatie, pas bij het aanpassen naar 2 slaapkamers wordt ook op zolder ventilatie aangebracht. In de technische omschrijving worden slaapkamers benoemd als verblijfsruimte en de zolder als onbenoemde ruimte, op de verkooptekeningen is op zolder echter een 'slaapkamer 4' ingetekend. Verder staat in de technische omschrijving in het artikel ventilatie dat in slaapkamers lucht ingeblazen wordt en dat de zolder een onbenoemde ruimte is. De tekeningen en de technische omschrijving spreken elkaar voor mijn gevoel tegen.
Ik zou dit punt wel goed uitzoeken als ik jou was en zorgen dat er geen onduidelijkheid is.
Je schrijft ventilatie inblazen dus je hebt een WTW.
Voor een slaapkamer wil je dan echt ook die inblaas hebben anders wordt hij onbruikbaar. Je CO2 waardes lopen enorm snel op wanneer er niet voldoende geventileerd wordt.

Bij ons project had de aannemer een standaard meerwerk optie om op zolder 2 slaapkamer te maken. Het was een vrij prijzige meerwerk optie (14735,-) maar daarmee werden het wel 2 officiele slaapkamers.
Inclusief extra ramen, vloerverwarming met sturing per kamer, ventilatie, extra stopcontacten, meer geluidsisolatie in de muren, akoestische deuren, wegwerken van alle ventilatiebuizen die anders open op zolder zouden lopen.

Onze WTW staat op zolder, en we hadden hier in eerste instantie flink wat geluidsoverlast doordat er wat zaken onhandig gedaan waren met de leidingen en dempers. Doordat er ook een slaapkamer naast stond heeft de aannemer daar veel meer werk van moeten maken om het op te lossen, want voor een slaapkamer gelden strengere normen wbt geluid dan voor een onbenoemde ruimte.
Onze buren ervaarde ook overlast, maar bij hen was de zolder geen verblijfsruimte dus werd er daar niet gemeten.

• BBBrt
  • Nu online
Goedenmidag!

Heel erg gelijkend aan ons project! Alleen hoeven we verder niets aan te leveren of aan te tonen bij casco sanitair.

• IAMsterdam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37
De TO en de verkooptekening zouden daarin wel gelijk moeten zijn. Ik neem aan dat beide officiële contractstukken zijn? Als je al gekocht hebt kan het een reden zijn om het misschien te gebruiken als onderhandeling om hen de aanpassingen te laten doen om het geschikt te maken als slaapkamer. Ik zou het sowieso aankaarten en vragen om een aangepaste versie van één van deze documenten.
Pagina: 1 ... 371 372 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.