wesleyroy12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:36:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de meerwerkopties voor binnendeuren bij nieuwbouw.
Zo’n vijf jaar geleden hebben wij in onze huidige nieuwbouwwoning via het project vier binnendeuren aangepast van standaard naar lijnfreesdeuren, en op alle deuren gekozen voor een wat chiquer model handgreep. De totale meerkosten bedroegen toen circa €740.
Nu hebben we opnieuw een nieuwbouwwoning gekocht, maar schrikken we behoorlijk van de prijzen. Als we nu kiezen voor één deur met lijnfrees en een luxere handgreep, komen de meerkosten al boven de €530 uit. Dat voelt voor mij eerlijk gezegd echt buitenproportioneel.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er meer mensen die deze prijsstijging herkennen?
Hier ook gemerkt. Maar niet zo extreem zoals bij jou.
Nieuwbouwproject 2017 (oplevering 2018)
- meerprijs lijndeur: 166 euro
- meerprijs vervallen bovenlicht: 90 euro
- meeprijs garnituur: 45 euro
per deur
Nieuwbouwproject 2025 (oplevering 2026)
- meerprijs lijndeur: 244 euro
- meerprijs vervallen bovenlicht: 175 euro
- meerprijs garnituur: 67 euro
Project in 2017 via de leverancier "Houtindustrie Ideaal" gegaan en het project nu via Svedex zelf.
Ik twijfel zelf ook nog over de aanpak. Ik weet bijvoorbeeld niet of de scharnieren van de opdekdeuren tegenwoordig standaard zijn. Eventueel overweeg ik om alleen de handgrepen via het meerwerk te laten aanpassen en de deuren op de begane grond later zelf te vervangen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Dit heb ik zelf ook gedaan bij het project in 2017. Heb toen de deur naar de woonkamer standaard gelaten en zelf later een glasdeur besteld via Deurgigant en erin gehangen. Zijn standaardkozijnen die ze tegenwoordig gebruiken (Bouwbesluit). Je kan het nog even nakijken in de technische omschrijving of in het portaal waar je de deuren kan bestellen, maar het zijn (bij projectmatige bouw) dan 231,5 x 93 cm opdek kozijnen. De scharnieren (paumelles) zijn dan altijd op dezelfde plekken en hoef je dus niet zorgen over te maken als je een bijpassende deur besteld voor de juiste kozijnafmeting
Als het dus echt zo duur is via de aannemer, dan kan je wellicht overal alles standaard laten en het zelf allemaal achteraf doen. Wellicht alleen kijken waar je wel of geen kozijnen wilt met bovenlicht als je niet zelf wilt hakken/breken.
[
Voor 38% gewijzigd door
Yellowneck op 24-04-2026 10:36
]