• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07:02
ElectricAlex schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Wij hebben een Zehnder ComfoAir E300. Die hoor ik zelfs in de technische ruimte niet of nauwelijks. Alleen op standje 3 (bij douchen).
Wat zijn de verschillende debieten bij jullie? Wij hebben 200, 420 en 450 m3/h als ingeregelde standen. In stand 1 is hij ook nauwelijks hoorbaar, in 2 en 3 luid door het hele huis.

Maar grootste probleem is bij ons de plaatsing. Hij zit in een zware houten kast die door moet als technische ruimte op de overloop recht boven het trapgat, samen met de warmtepomp. Daardoor neemt het minimale ruimte in op zolder (1,8x1m ofzo), maar hangt hij dus wel in een klankkast en niet stevig tegen een betonnen muur.... de warmtepomp zit er naast gefrot en daardoor heb ik nog geen partij gevonden die hem wil onderhouden. (Behalve de installateur zelf, maar daar zijn onze ervaringen wat minder mee).

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:52
Ook wel een erg klein verschil tussen stand 2-3. Zou stand twee eerder in de contreien van 300-350 verwachten.

Wellicht kijken of je bij de ophanging/schroeven kan om hier wat demping tegen trillingen tussen te plaatsen? Kan al wat helpen qua contactgeluid.

Binnenkant van de kast wellicht genoeg ruimte om te beplakken met akoestische panelen?

Ik heb hier (Orcon ComfortMax400) een demper ertussen geplaatst (verwacht alleen niet dat er ruimte voor is als ik jouw situatie lees) en akoestische piramide schuim panelen op de wanden van de technische ruimte geplakt. Zelfs op stand drie nauwelijks meer hoorbaar.

[ Voor 81% gewijzigd door Source90 op 26-07-2026 20:47 ]

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-07 22:08
auditor86 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:08:
[...]

Wat zijn de verschillende debieten bij jullie? Wij hebben 200, 420 en 450 m3/h als ingeregelde standen. In stand 1 is hij ook nauwelijks hoorbaar, in 2 en 3 luid door het hele huis.

Maar grootste probleem is bij ons de plaatsing. Hij zit in een zware houten kast die door moet als technische ruimte op de overloop recht boven het trapgat, samen met de warmtepomp. Daardoor neemt het minimale ruimte in op zolder (1,8x1m ofzo), maar hangt hij dus wel in een klankkast en niet stevig tegen een betonnen muur.... de warmtepomp zit er naast gefrot en daardoor heb ik nog geen partij gevonden die hem wil onderhouden. (Behalve de installateur zelf, maar daar zijn onze ervaringen wat minder mee).
Ik heb geen idee helaas. Onze installateur was niet zo scheutig met informatie.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 22:11
Drakonian schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:02:
Een wandje MDF platen klinkt in mijn hoofd niet hetzelfde als 'muurtje' of 'mooi afgewerkt'. Als we het muurtje laten plaatsen en later laten schilderen, ziet dit er dan uberhaupt mooi uit? Klinkt als materiaal en kleurverschil namelijk...
Kleurverschil tov wat?
Mooi is natuurlijk subjectief, een kwaliteitsschilder moet de verf er wel goed op kunnen krijgen.
Kunnen we sturen op een andere afwerking die er wel mooi uitziet?
Uiteraard. Het is jouw keuken, jouw geld.
Als je een wandje wil, zal dat er moeten komen voordat de stucadoor en schilder komen.
Daarvoor heb je drie opties:
- Je dringt aan bij de keukenboer dat het wandje er alsnog komt (reken op een meerprijs)
- Je laat een andere klusser/aannemer/bouwer het wandje maken
- Je maakt het wandje zelf
Kunnen we het muurtje beter laten vervallen, de buitenkant mooi laten afwerken en zelf bijv. een room-divider plaatsen?
Ook dat is weer subjectief natuurlijk. De mogelijkheden hangen ook samen met de rest van het huis. Op het plaatje lijkt een (deur?)opening zichtbaar. Als er een deur naast dit blok zit is een roomdivider misschien niet zo praktisch.
Hier hebben we in de (dichte) keuken ook zo'n keukenblok met de koffiemachine naast de deur van de gang naar de keuken. Hier zit bij ons geen muurtje, lijkt me eerlijk gezegd ook erg onhandig kwa bewegingsruimte.
  • +0 Oplevering (140m2, 3 verdiepingen totaal)
  • +1 weken - Stuccen en schilderen alle muren/plafonds. Stuccadoor geeft 2 weken doorlooptijd aan.
  • +3 weken - Keuken laten plaatsen
  • +4 weken - Vloer leggen door hele woning
  • +6 weken - Verhuizen
Lijkt me erg krap, zonder ruimte voor tegenslag. Je zal niet de eerste zijn waarbij na oplevering nog wat herstelwerk moet gebeuren dat je klaar wil hebben vóór de stucadoor erin gaat.
Je kan nog de pech hebben dat er veel vocht in je huis zit en je stucadoor later begint of meer tijd nodig heeft om het stucwerk te laten drogen.

Keuken zou ik persoonlijk ná de vloer laten plaatsen. Keuken op vloer is imho mooier dan vloer tegen keuken.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 22:11
Minimalist1 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Lekker zo’n slaapkamer 4 naast een technische ruimte. Gegarandeerd plezier met het geluid van je ventilatie en warmtepomp :-(.
Ik zie geen warmtepomp op het plaatje.

Spel en typfouten voorbehouden

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07:02
Source90 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:36:
Ook wel een erg klein verschil tussen stand 2-3. Zou stand twee eerder in de contreien van 300-350 verwachten.

Wellicht kijken of je bij de ophanging/schroeven kan om hier wat demping tegen trillingen tussen te plaatsen? Kan al wat helpen qua contactgeluid.

Binnenkant van de kast wellicht genoeg ruimte om te beplakken met akoestische panelen?

Ik heb hier (Orcon ComfortMax400) een demper ertussen geplaatst (verwacht alleen niet dat er ruimte voor is als ik jouw situatie lees) en akoestische piramide schuim panelen op de wanden van de technische ruimte geplakt. Zelfs op stand drie nauwelijks meer hoorbaar.
Klopt, het berekende debiet voor stand 2 volgens bouwbesluit is ook maar 360 m3/h. De monteur vertelde echter dat hij pas bij een totaal van 420 op alle slaapkamers het benodigde debiet van totaal 360 haalde. Waar dat verschil van 60 m3/h dan bleef kon hij me niet vertellen....

Ik heb inmiddels op elke slaapkamer een co2 sensor gehangen aan home assistant en die stuurt nu via een 0-10V ingang de ventilatie aan. In 100 stapjes van stand 1 (200 m3/h) naar stand 3 (450 m3/h) afhankelijk van wat nodig is om CO2 in alle slaapkamers <= 875 ppm te houden.

Met geluidsisolatienmoet ik verder nog aan de slag. Aan de binnenkant van de technische ruimte helaas 0cm ruimte, wtw en warmtepomp staan strak tegen de wand. Dus moet aan de buitenkant helaas, maar daar is het optisch niet mooi. Denk dus wellicht met lattenwandjes aan de slag te gaan, al isoleren die wat minder. Daarnaast ook een vliering maken waar die buiten achter kunnen

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:52
auditor86 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:00:
[...]

Klopt, het berekende debiet voor stand 2 volgens bouwbesluit is ook maar 360 m3/h. De monteur vertelde echter dat hij pas bij een totaal van 420 op alle slaapkamers het benodigde debiet van totaal 360 haalde. Waar dat verschil van 60 m3/h dan bleef kon hij me niet vertellen....

Ik heb inmiddels op elke slaapkamer een co2 sensor gehangen aan home assistant en die stuurt nu via een 0-10V ingang de ventilatie aan. In 100 stapjes van stand 1 (200 m3/h) naar stand 3 (450 m3/h) afhankelijk van wat nodig is om CO2 in alle slaapkamers <= 875 ppm te houden.

Met geluidsisolatienmoet ik verder nog aan de slag. Aan de binnenkant van de technische ruimte helaas 0cm ruimte, wtw en warmtepomp staan strak tegen de wand. Dus moet aan de buitenkant helaas, maar daar is het optisch niet mooi. Denk dus wellicht met lattenwandjes aan de slag te gaan, al isoleren die wat minder. Daarnaast ook een vliering maken waar die buiten achter kunnen
Als het een houten constructie is, zou je deze natuurlijk ook kunnen (laten) aanpassen? Stukje verlengen kost je wel wat centimeters maar geeft de mogelijkheid om het gelijk goed te doen.
En anders inderdaad iets als Woodupp ertegenaan. Vilt doet wel wat qua demping.
Heb hier nu enkele merken gebruikt (van bouwmarkt, de "echte" Woodupp en van "Silenlines"). Persoonlijk vind ik het vilt van Woodupp velen malen beter, soepeler (bouwmarkt is echt stug) enook iets mooier ogen. Kost alleen wel wat meer (al zijn ze vaak ook op Marktplaats te krijgen).

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:19
Vragen en mogelijke opties:
  • Een wandje MDF platen klinkt in mijn hoofd niet hetzelfde als 'muurtje' of 'mooi afgewerkt'. Als we het muurtje laten plaatsen en later laten schilderen, ziet dit er dan uberhaupt mooi uit? Klinkt als materiaal en kleurverschil namelijk...
  • Kunnen we sturen op een andere afwerking die er wel mooi uitziet?
  • Kunnen we het muurtje beter laten vervallen, de buitenkant mooi laten afwerken en zelf bijv. een room-divider plaatsen?
  • Los van dit debacle, is onderstaande timing in weken realistisch?
    • +0 Oplevering (140m2, 3 verdiepingen totaal)
    • +1 weken - Stuccen en schilderen alle muren/plafonds. Stuccadoor geeft 2 weken doorlooptijd aan.
    • +3 weken - Keuken laten plaatsen
    • +4 weken - Vloer leggen door hele woning
    • +6 weken - Verhuizen
Alle hulp/suggesties zijn welkom.

Edit: typos.
Ik vind het vrij ambitieus, er hoeft maar iets tussen te zitten en de planning loopt in de soep. Is je stucwerk al droog wanneer de keuken geplaatst wordt? kan je al schilderen op pas gestucte muren? Wij hebben de vloeren (is je beton vloer al voldoende droog voor de vloer) eerst gelegd en daarna de keuken. Dan heb je onder je keuken ook de vloer.. mocht je ooit (kans is zeer klein) een andere soort keuken willen heb je in ieder geval een vloer eronder.
Pagina: 1 ... 377 378 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.