Ik heb ook overal loze leidingen laten plaatsen in de negge voor zonwering. Krijg ik doodleuk te horen dat ze screens gaan plaatsen op zonne-energie.Janpietertje89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:21:
Ja die BENG en TOjuli norm hebben bij mij deze week ook voor een leuke verassing gezorgd. In mijn technische omschrijving stond opgenomen dat "daar waar nodig om het risico op oververhitting (TOjuli-eis conform BBL) van de woning te voorkomen zal zonwerend triple glas worden toegepast. Dit kan leiden tot tintverschil in de ramen". Bij aankoop woning en opvolgende koperskeuzegesprekken kon de koopbegeleiding geen uitsluitsel geven óf, en hoeveel, ramen daadwerkelijk zonwerend zouden worden. Dit was afhankelijk van de uiteindelijke BENG berekeningen en die waren nog niet beschikbaar.
We hebben toen dus toch maar gekozen een paar 1000 euro neer te leggen om stroompunten te realiseren in de negge van alle raamkozijnen (á 275euro per stuk) zodat we in de toekomst zonwering kunnen toepassen mocht dat nodig zijn. Nu krijg ik gister doodleuk te horen dat alle ramen van de oost, zuid, en west gevels uitgevoerd worden met zonwerend triple glas. Nou lekker dan...heb het toch maar bij de koopbegeleiding neergelegd in hoeverre we dit meerwerk nog kunnen wijzigen. Ze zijn nog niet begonnen met de muren dus er is praktisch nog geen werk aan die leidingen uitgevoerd maar heb er weinig vertrouwen in.
Paar screens schelen echt ontzettend veel warmte. Triple glas dat zo werend is is leuk, maar voorkomen dat die zon het glas raakt is vele male efficiënter en verhoogt het woongenot enorm.Janpietertje89 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Ja mijn idee is nu om op de benedenverdieping geen zonwering toe te passen omdat ik daar geen baat heb bij verduistering en deze verdieping ook ingesloten zit tussen 2 vloeren die koelen. Bovenverdieping heeft enkel koeling van onderuit en zal dus wat warmer worden,daar heb ik ook meer baat bij verduistering. Ook kan ik daar makkelijk rolluiken toepassen terwijl ik voor de benedenverdieping snel vast zou zitten aan esthetische mooiere maar ook duurdere oplossingen zoals buitenjaloezien oid.
Maargoed, eerst ook maar eens een jaartje wonen en kijken hoe het in de praktijk is.
laagstaande zon in het voor- en najaar is ook een dingetje, bij ons schijnt de zon precies recht in je gezicht aan de eettafel als je ‘s avonds gaat eten. Dan is een screen een enorm pluspunt.
En dan zeker niet mee willen denken of die screens niet op de stroom aangesloten kunnen worden. Absurd. Ik vind zonwering op zonne energie sowieso een belachelijk concept bij nieuwbouw als je gewoon alle mogelijkheden hebt om een draadje te trekken.kaassouflé schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:08:
[...]
Ik heb ook overal loze leidingen laten plaatsen in de negge voor zonwering. Krijg ik doodleuk te horen dat ze screens gaan plaatsen op zonne-energie.
[ Voor 16% gewijzigd door Janpietertje89 op 10-07-2026 23:58 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.