De woonkamer donker? Hoe zie je dat voor je als die gelegen is op ZO?MarcoC schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:19:
Begrijp ik goed dat zonder uitbouw de woning al 5,45x11,1 is? Dan kan je m.i. zelfs overwegen helemaal geen uitbouw te nemen, dat is al behoorlijk ruim. Bij zowel de 1,2m uitbouw als de 2,4m uitbouw zal je woonkamer best donker worden, zeker in de winter, en het gaat ook ten koste van de ruimte in je tuin.
De beide buren hebben een maximale uitbouw van 2,4m gekozen. De pargola en zitstrook wil ik t.z.t circa 3 meter diep maken en enkele enkele decimeters vrijhouden van de zijmuren uitbouw (ruimte genoeg voor steigers/ladders indien nodig). Hiermee behoud je enige vrije luchtstroom rond het scherm (afvoer warme lucht), enige toetreding licht náást het doek en de buren kunnen dan ook nog redelijk de gevel/dakrand bereiken voor onderhoud.Mvw94 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:09:
...
@Drum: Thx! Tijdens de informatiebijeenkomst was de uitbouw ook het grote onderwerp. Dus ik vermoed dat “ingebouwde kopers” in het verleden hebben geklaagd. Overigens gaf de bouwer aan dat er ook zat mensen zijn die helemaal geen moeite hebben. De pergola is een heel leuk idee! Hebben jouw beide buren maximaal uitgebouwd?
...
Achter de zitstrook á 3m komt een groenstrook, met achter in de tuin ca 3m aan klusstrook/rommelstrook met siergrind, schuurtje, kliko's etc.
Nadeel is dat ik aan weerszijden een stukje uitbouw op mijn grond heb staan (enkele decimeter breedte minder), maar anderzijds scheelt het ook weer 5m aan schutting 😅. Ik zou het mooier hebben gevonden als de buren geen uitbouw hadden genomen, maar ik heb er verder weinig problemen mee. De afweging tussen buitenruimte/binnenruimte is voor iedereen anders, en ik kan mij de voordelen van de uitbouw ook goed voorstellen.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
@MarcoC zit je met je achtertuin ook tegen andere tuinen direct aan of zit je “vrij” ?
Onze vorige woning had een woonkamer van 5,5x11,5 door een uitbouw van 2,40m en buren die het niet hadden genomen waren wel enorm verrast hoeveel ruimte je er in huis bij kreeg door die 2,40m maar wij vonden uiteindelijk de tuin toch te klein toen we de 2e kregen.
De tuin was 5,5x6 en bbq-en met ons eigen gezin en max 3 mensen ging net maar dat was het dan ook wel. Lastige keuze, ik zou denk ik max 1,20m nemen dan heb je het beste van beide werelden.
Onze vorige woning had een woonkamer van 5,5x11,5 door een uitbouw van 2,40m en buren die het niet hadden genomen waren wel enorm verrast hoeveel ruimte je er in huis bij kreeg door die 2,40m maar wij vonden uiteindelijk de tuin toch te klein toen we de 2e kregen.
De tuin was 5,5x6 en bbq-en met ons eigen gezin en max 3 mensen ging net maar dat was het dan ook wel. Lastige keuze, ik zou denk ik max 1,20m nemen dan heb je het beste van beide werelden.
Terechte opmerkingen qua licht. Ik ben voornamelijk bang dat de 'traphoek' te donker wordt.
@nooberke: Qua ramen is er aan de voorkant voldoende licht. Ligt wel op het NW, dus van direct zonlicht profiteer je er enkel 3 maanden per jaar in de late avond
@Sport_Life: Die ruimte is onbenoemd omdat daar te weinig licht komt. Wel pakt de bouwer gelijk goed door, door het ook iets minder luxe af te werken en te bezuinigen op de elektra. Overigens verkocht onze makelaar dit gewoon als extra slaapkamer (wordt in eerste instantie waarschijnlijk de logeerkamer, dus qua licht maakt het ons nu weinig uit).
@nooberke: Qua ramen is er aan de voorkant voldoende licht. Ligt wel op het NW, dus van direct zonlicht profiteer je er enkel 3 maanden per jaar in de late avond
@Sport_Life: Die ruimte is onbenoemd omdat daar te weinig licht komt. Wel pakt de bouwer gelijk goed door, door het ook iets minder luxe af te werken en te bezuinigen op de elektra. Overigens verkocht onze makelaar dit gewoon als extra slaapkamer (wordt in eerste instantie waarschijnlijk de logeerkamer, dus qua licht maakt het ons nu weinig uit).
[ Voor 30% gewijzigd door Mvw94 op 14-06-2026 21:04 ]
@Mvw94 je moet er vooral zelf even goed over nadenken wat je met die ruimte wilt. Onbenoemde ruimte betekend namelijk vaak ook geen ventilatie en/of verminderde verwarming en koel mogelijkheden omdat de eisen daarvoor veel lager liggen dan een slaapkamer.
Ik zou ten alle tijden alle ruimtes willen kunnen verwarmen, koelen en ventileren.
Ik zou ten alle tijden alle ruimtes willen kunnen verwarmen, koelen en ventileren.
je tekening geeft iets meer dan 9,6 meter aan. Met 2.4 m uitbouw kom je toch niet aan de 13,5?Mvw94 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:37:
- Met een uitbouw van 2.4m wordt de 'lange muur' in de kamer 13.5m lang. Op deze muur schijnt wel de middag/avondzon (middag vanuit pui, avond vanuit erker). De erker zorgt voor licht aan de voorzijde. Creëer je niet een onwijs donkere zone in het midden van het huis.
Zelf zitten we op 12,40 diep en het is dus echt niet donker in huis.
Ja, excl. bergingMvw94 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:02:
@GeeMoney: Thx! Nog even gecheckt en gelukkig wel MV, thermostaat en vloerverwarming/koeling. Was jouw 5,5x6 excl berging/schuur?
Plus het allergrootste nadeel van ramen is dat er een enorme bak hitte naar binnen komt waardoor je het in de zomer weer actief moet gaan verduisteren met zonwering. Ik vind de hoeveelheid ramen in onze nieuwbouwwoning (vrijstaand) eigenlijk veel te groot, had er graag een aantal minder gehad of in ieder geval niet zoveel verdiepingshoog. In mijn geval ben ik dus weer ruim 20k kwijt voor zonwering (buiten jaloezieën onderverdieping en rolluiken bovenverdieping). En dat alleen om die zon weer buiten te houden.nooberke schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:58:
Licht is ook een beetje afhankelijk van de plattegrond natuurlijk en hoe groot het raam aan de voorzijde is
In ons project hebben we twee types, eentje met een klein raam voor (kan de keuken mooi onder) en een groot raam voor (en tevens 60cm langer)
Dat extra licht doet heel veel... Maar eerlijk is eerlijk... Veel mensen zijn bang voor inkijk/licht en hebben bijvoorbeeld van die plissé gordijnen voor de ramen...erg persoonlijk ook denk ik
Is dit niet recent gebouwd dan? Het moet nu met zonwering geleverd worden als je de koeleisen niet haalt. Ons nieuwe huis dat morgen met de bouw begint (Janpietertje89 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Plus het allergrootste nadeel van ramen is dat er een enorme bak hitte naar binnen komt waardoor je het in de zomer weer actief moet gaan verduisteren met zonwering. Ik vind de hoeveelheid ramen in onze nieuwbouwwoning (vrijstaand) eigenlijk veel te groot, had er graag een aantal minder gehad of in ieder geval niet zoveel verdiepingshoog. In mijn geval ben ik dus weer ruim 20k kwijt voor zonwering (buiten jaloezieën onderverdieping en rolluiken bovenverdieping). En dat alleen om die zon weer buiten te houden.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Huis is momenteel in aanbouw. Zonwering is niet standaard aanwezig, heb juist voor veel geld stroompunten voor zonwering in de negge toe moeten voegen. Huis heeft een grondwarmtepomp met vloerkoeling dus daar zullen ze vast veel mee weg kunnen rekenen. Ik heb wel ergens in de stukken iets gezien over het toepassen van zonnewend glas indien dat nodig blijkt na berekening maar dat vind ik een slechte oplossing omdat je dan in de lente/herfst/winter met die donkere ramen en zonder gratis warmte zit, dus mocht dat de uitkomst zijn mogen ze die weglaten en plaats ik wel zonwering om aan het bouwbesluit te voldoen.Termy schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:33:
[...]
Is dit niet recent gebouwd dan? Het moet nu met zonwering geleverd worden als je de koeleisen niet haalt. Ons nieuwe huis dat morgen met de bouw begint () krijgt standaard zonwering op elk raam en een knikarm bij de schuifpui.
Zal eens navraag doen of de finale energie berekeningen al klaar zijn, destijds werd aangegeven dat hier eerst de gekozen opties in betekend moesten worden voordat ze meer duidelijkheid hadden maar dat moet ondertussen wel klaar zijn nu ze al begonnen zijn met stenen stapelen.
Het is niet dat je die niet betaald natuurlijk. Maar idd letten ze daar nu wel op. Bij ons project worden bij een aantal woningen ook screens geplaatst, maat wordt net als alles gewoon doorberekend of achteraf betaald.Termy schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:33:
[...]
Is dit niet recent gebouwd dan? Het moet nu met zonwering geleverd worden als je de koeleisen niet haalt. Ons nieuwe huis dat morgen met de bouw begint () krijgt standaard zonwering op elk raam en een knikarm bij de schuifpui.
Hebben ze dat niet opgelost met "actieve" koeling? Meestal zoeken ze de goedkoopste oplossing..Termy schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:33:
[...]
Is dit niet recent gebouwd dan? Het moet nu met zonwering geleverd worden als je de koeleisen niet haalt. Ons nieuwe huis dat morgen met de bouw begint () krijgt standaard zonwering op elk raam en een knikarm bij de schuifpui.
Waar wil je beneden de eettafel gaan zetten? Voor of in het midden? Meubels in tekenen helpt vaak ook wel voor de beeldvorming of een uitbouw noodzakelijk isMvw94 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:28:
***members only***
Terechte opmerkingen qua licht. Ik ben voornamelijk bang dat de 'traphoek' te donker wordt.
@nooberke: Qua ramen is er aan de voorkant voldoende licht. Ligt wel op het NW, dus van direct zonlicht profiteer je er enkel 3 maanden per jaar in de late avond![]()
@Sport_Life: Die ruimte is onbenoemd omdat daar te weinig licht komt. Wel pakt de bouwer gelijk goed door, door het ook iets minder luxe af te werken en te bezuinigen op de elektra. Overigens verkocht onze makelaar dit gewoon als extra slaapkamer (wordt in eerste instantie waarschijnlijk de logeerkamer, dus qua licht maakt het ons nu weinig uit).
Wij hebben soortgelijke afmetingen en indeling, maar met de keuken op het zuiden en woonkamer op het noorden en bij ons is 1.80 uitgebouwd toen. Het was 1.80 of niks. De noord-kant van het huis is erg donker vinden we. En dat is bij ons nog wel de kant met de uitbouw en grote ramen.Mvw94 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:28:
***members only***
Terechte opmerkingen qua licht. Ik ben voornamelijk bang dat de 'traphoek' te donker wordt.
@nooberke: Qua ramen is er aan de voorkant voldoende licht. Ligt wel op het NW, dus van direct zonlicht profiteer je er enkel 3 maanden per jaar in de late avond![]()
@Sport_Life: Die ruimte is onbenoemd omdat daar te weinig licht komt. Wel pakt de bouwer gelijk goed door, door het ook iets minder luxe af te werken en te bezuinigen op de elektra. Overigens verkocht onze makelaar dit gewoon als extra slaapkamer (wordt in eerste instantie waarschijnlijk de logeerkamer, dus qua licht maakt het ons nu weinig uit).
Uiteindelijk zit je gedurende het jaar meer binnen dan buiten, ook met kinderen. Maar die tuin vind ik wel erg klein. Ik denk dat die 1.20 niet zoveel uitmaakt bij het verschil tussen klein en klein. Terras met tafel (met 6 stoelen staat bij ons al op 3,5 bij 3,5) en dan kun je misschien nog een glijbaantje kwijt of een zandbakje of trampoline tzt, maar niet allemaal tegelijk. Dan moet je toch richting speeltuin. Dus daar zou ik de keuze niet vanaf laten hangen.
Thanks voor jullie input, heeft zeker geholpen!
Wij hebben vanavond de meubels ingetekend en een tuinplan gemaakt en uiteindelijk na veel afwegingen toch besloten om te gaan voor de 1.2m uitbouw. Die meter binnen geeft ons de ruimte om een prima zithoek te creëren, en buiten heeft het toch een behoorlijk effect (de hoeveelheid gras + borders verdubbelt bijna). Toch wel heel fijn met een hond en mogelijk kinderen. Daarnaast denken wij ook de zithoek binnen optimaal te kunnen creëren met een kleinere uitbouw.
Wij hebben vanavond de meubels ingetekend en een tuinplan gemaakt en uiteindelijk na veel afwegingen toch besloten om te gaan voor de 1.2m uitbouw. Die meter binnen geeft ons de ruimte om een prima zithoek te creëren, en buiten heeft het toch een behoorlijk effect (de hoeveelheid gras + borders verdubbelt bijna). Toch wel heel fijn met een hond en mogelijk kinderen. Daarnaast denken wij ook de zithoek binnen optimaal te kunnen creëren met een kleinere uitbouw.
En @nooberke @Nicap.Janpietertje89 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:41:
[...]
Huis is momenteel in aanbouw. Zonwering is niet standaard aanwezig, heb juist voor veel geld stroompunten voor zonwering in de negge toe moeten voegen. Huis heeft een grondwarmtepomp met vloerkoeling dus daar zullen ze vast veel mee weg kunnen rekenen. Ik heb wel ergens in de stukken iets gezien over het toepassen van zonnewend glas indien dat nodig blijkt na berekening maar dat vind ik een slechte oplossing omdat je dan in de lente/herfst/winter met die donkere ramen en zonder gratis warmte zit, dus mocht dat de uitkomst zijn mogen ze die weglaten en plaats ik wel zonwering om aan het bouwbesluit te voldoen.
Zal eens navraag doen of de finale energie berekeningen al klaar zijn, destijds werd aangegeven dat hier eerst de gekozen opties in betekend moesten worden voordat ze meer duidelijkheid hadden maar dat moet ondertussen wel klaar zijn nu ze al begonnen zijn met stenen stapelen.
Vreemd. Je kreeg toch voor een project dat nu bouwt geen vergunning meer zonder te voldoen aan die TO-juli eis? Ons huis heeft ook koeling (L/W wp) en toch standaard zonwering.
Dat je er wel voor betaalt dat snap ik natuurlijk ook maar ik vraag me of het wezenlijk bijdraagt aan de VON. Je krijgt tenslotte geen gespecificeerde rekening en dit huis bouwen kost wel ruim 3 ton meer dan het huidige huis uit 2020. Zullen wel een heel dure WP en zonwering zijn..
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dat zou best kunnen ja. Daarom krijgen bepaalde woningen dus wel verplicht screens om daaraan te voldoen(met bijbetaling uiteraard). Wij konden eventueel ook kiezen om de screens af te nemen, maar was niet nodig omdat we blijkbaar al voldeden aan de eis. Maar kan best zijn dat we alsnog besluioten om in de toekomst screens te nemen.Termy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:44:
[...]
En @nooberke @Nicap.
Vreemd. Je kreeg toch voor een project dat nu bouwt geen vergunning meer zonder te voldoen aan die TO-juli eis? Ons huis heeft ook koeling (L/W wp) en toch standaard zonwering.
Dat je er wel voor betaalt dat snap ik natuurlijk ook maar ik vraag me of het wezenlijk bijdraagt aan de VON. Je krijgt tenslotte geen gespecialiseerde rekening en dit huis bouwen kost wel ruim 3 ton meer dan het huidige huis uit 2020. Zullen wel heel een heel dure WP en zonwering zijn..
Hier ook w/w WP.
Mijn huis is reeds opgeleverd, ik weet dat per 1 Juli 2024 de eisen een stuk strenger zijn geworden...Daarvoor was het afdoende om actieve koeling te hebben...mogelijk dat de vergunningen al reeds daarvoor waren goed gekeurd voor mijn project (handtekening is vlak daarvoor gezet)Termy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:44:
[...]
En @nooberke @Nicap.
Vreemd. Je kreeg toch voor een project dat nu bouwt geen vergunning meer zonder te voldoen aan die TO-juli eis? Ons huis heeft ook koeling (L/W wp) en toch standaard zonwering.
Dat je er wel voor betaalt dat snap ik natuurlijk ook maar ik vraag me of het wezenlijk bijdraagt aan de VON. Je krijgt tenslotte geen gespecificeerde rekening en dit huis bouwen kost wel ruim 3 ton meer dan het huidige huis uit 2020. Zullen wel een heel dure WP en zonwering zijn..
Zonwering (3x buitenjaloezie, rolluik en knikarmscherm) gaan over twee weken geplaatst worden...hoop geld maar wel fijn als het straks geregeld is.
Hoe zit dat dan precies met datum waarop de regels van kracht werden, afgeven vergunning en start bouw?
Onze bouw is in maart 2025 gestart. Oplevering net na de bouwvak, ventilatie type C, wel vloerkoeling via de warmtepomp, maar geen zonwering of andere zaken om het in huis koeler te houden.
Onze bouw is in maart 2025 gestart. Oplevering net na de bouwvak, ventilatie type C, wel vloerkoeling via de warmtepomp, maar geen zonwering of andere zaken om het in huis koeler te houden.
Het gaat om de datum van indienen van de omgevingsvergunning. Door diverse factoren kan een vergunning verlening of start bouw vertraging oplopen, een aannemer/opdrachtgever hoeft dan niet telkens zijn plannen en dus financiële plaatje aan te passen.
Dat zal het verschil dan wel verklaren. Mijn project is in oktober 2024 in de verkoop gegaan dus die omgevingsvergunning zal zeker voor 1 juli 2024 zijn aangevraagd. Dus toch fijn dat ik zelf het meerwerk voor de buitenzonwering geregeld heb
. Met buitenzonwering voor alle ramen en actieve vloerkoeling van mijn w/w warmtepomp zal het vast goedkomen met de hitte en zeker ook voldoen aan recentere T0juli normen.
[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 16-06-2026 23:29 ]
Wij hebben ons 1 mei 2024 ingeschreven voor het project, de omgevingsvergunning is 30 december 2023 aangevraagd.Janpietertje89 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:28:
Dat zal het verschil dan wel verklaren. Mijn project is in oktober 2024 in de verkoop gegaan dus die omgevingsvergunning zal zeker voor 1 juli 2024 zijn aangevraagd. Dus toch fijn dat ik zelf het meerwerk voor de buitenzonwering geregeld heb. Met buitenzonwering voor alle ramen en actieve vloerkoeling van mijn w/w warmtepomp zal het vast goedkomen met de hitte en zeker ook voldoen aan recentere T0juli normen.
De oplevering staat volgende maand gepland en de ramen op het zuid/westen zijn standaard voorzien van screens.
Geen vloerkoeling aanwezig, alleen vloerverwarming middels stadsverwarming.
[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 16-06-2026 23:51 ]
Ja dat is dan het verschil, als ik het goed begrijp gaf actieve vloerkoeling vóór 1 juli 2024 automatisch een T0juli waarde van 0. Kortom, met actieve vloerkoeling waren nooit extra maat regelen nodig. In de praktijk bleek dit onzin en kon vloerkoeling het nooit bijbenen als er grote raampartijen waren met veel directe zoninval. Daarom is dit aangepast.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:48:
[...]
Wij hebben ons 1 mei 2024 ingeschreven voor het project, de omgevingsvergunning is 30 december 2023 aangevraagd.
De oplevering staat volgende maand gepland en de ramen op het zuid/westen zijn standaard voorzien van screens.
Geen vloerkoeling aanwezig, alleen vloerverwarming middels stadsverwarming.
Ons project is een stukje trager helaas, oplevering pas q1 2027.
Vreemd. We woonden voor ons huidige huis in een huurappartement van 2018 met WKO met vloerkoeling en die hield de woonkamer op 24 graden in de volle zon met veel glas en alle gordijnen open terwijl het buiten 40 graden was.Janpietertje89 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:51:
[...]
Ja dat is dan het verschil, als ik het goed begrijp gaf actieve vloerkoeling vóór 1 juli 2024 automatisch een T0juli waarde van 0. Kortom, met actieve vloerkoeling waren nooit extra maat regelen nodig. In de praktijk bleek dit onzin en kon vloerkoeling het nooit bijbenen als er grote raampartijen waren met veel directe zoninval. Daarom is dit aangepast.
Ons project is een stukje trager helaas, oplevering pas q1 2027.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Daar is menig appartement eigenaar jaloers op denk ik.Termy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:30:
[...]
Vreemd. We woonden vor ons huidige huis in een huurappartement van 2018 met WKO met vloerkoeling en die hield de woonkamer op 24 graden in de volle zon met veel glas en alle gordijnen open terwijl het buiten 40 graden was.
Van wat ik zoal hoor van mensen in appartementen kan ik me dat voorstellen. Het heeft ons iig behoorlijk verperst want toen we de zomer erna weer 40 graden buiten hadden maar dan in ons huidige huis (2020) met type C ventilatie en geen koeling werd ik helemaal gek van de hitte. Dag en nacht ruim boven de 20 graden wat je ook doet is echt niet ok. Gelukkig nu al 4 jaar airco.Draakje5 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:36:
[...]
Daar is menig appartement eigenaar jaloers op denk ik.
Met al deze verhalen over matige vloerkoeling ben ik erg benieuwd of het nieuwe huis met L/W WP goed genoeg koelt om geen airco te hoeven. Wel ook zonwering dus het lijkt me toch niet zo'n probleem..
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
De oplevering van onze woning is binnenkort en het viel mij bij de vooroplevering op dat mechanische ventilatieunit (Ducobox Silent 2.0) boven de verdeler van de vloerverwarming gemonteerd is, waardoor de onderste twee aansluitpunten niet meer toegankelijk zijn.
De leidingen die bovenlangs de verdeler lopen, blokkeren namelijk de toegang. De 2 aansluitingen aan de rechterkant zijn ook nauwelijks te bereiken, omdat de unit onder de dakdoorvoer hangt en deze 2 aansluitingen daardoor dicht tegen de zijwand zitten.
Er zijn 2 aansluitingen in gebruik voor de afzuigen van de badkamer, toilet en keuken. Van de overige 5 aansluitingen is er maar 1 goed bereikbaar en eventueel te gebruiken. (Mogelijk wil ik nog een extra afzuigventiel plaatsen bij de opstelplaats van de wasmachine/droger)
De aannemer geeft aan dat de onderste 2 aansluiting niet nodig zijn en we hier dus ook niet bij hoeven te kunnen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
De leidingen die bovenlangs de verdeler lopen, blokkeren namelijk de toegang. De 2 aansluitingen aan de rechterkant zijn ook nauwelijks te bereiken, omdat de unit onder de dakdoorvoer hangt en deze 2 aansluitingen daardoor dicht tegen de zijwand zitten.
Er zijn 2 aansluitingen in gebruik voor de afzuigen van de badkamer, toilet en keuken. Van de overige 5 aansluitingen is er maar 1 goed bereikbaar en eventueel te gebruiken. (Mogelijk wil ik nog een extra afzuigventiel plaatsen bij de opstelplaats van de wasmachine/droger)
De aannemer geeft aan dat de onderste 2 aansluiting niet nodig zijn en we hier dus ook niet bij hoeven te kunnen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
[ Voor 45% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-06-2026 15:27 ]
Als de aansluiting niet nodig is, dan hoeft die m.i. ook niet bereikbaar te zijn ook al wil je er in de toekomst iets op aansluiten.
Maar dat is volledig op eigen interpretatie.
Wordt onderhoud aan de wtw belemmerd?
Maar dat is volledig op eigen interpretatie.
Wordt onderhoud aan de wtw belemmerd?
Bij ons werd vanuit de bouw in de wasruimte, waar de aansluitingen voor het witgoed zitten, standaard al een afzuigventiel geïnstalleerd. Deze komt uit op de DucoBox Silent 1.0 welke in dezelfde ruimte hangt.
Inmiddels heb ik beide Silent 1.0 boxen geüpgraded naar de Silent Connect. I.c.m. het Duco Connectivity Board 2.0 kan ik die dan eenvoudiger koppelen met Home Assistant.
Maar is het niet mogelijk jouw box te verplaatsen om de andere openingen toegankelijk te krijgen?
Ter vergelijk: bij ons zitten de badkamer en wasruimte op het ene kanaal en de twee toiletten op het andere kaneel van de box in de wasruimte op de zolder.
Beneden zitten de keuken en het toilet op één kanaal op de box beneden in de technische ruimte.
Inmiddels heb ik beide Silent 1.0 boxen geüpgraded naar de Silent Connect. I.c.m. het Duco Connectivity Board 2.0 kan ik die dan eenvoudiger koppelen met Home Assistant.
Maar is het niet mogelijk jouw box te verplaatsen om de andere openingen toegankelijk te krijgen?
Ter vergelijk: bij ons zitten de badkamer en wasruimte op het ene kanaal en de twee toiletten op het andere kaneel van de box in de wasruimte op de zolder.
Beneden zitten de keuken en het toilet op één kanaal op de box beneden in de technische ruimte.
[ Voor 39% gewijzigd door witterholt op 18-06-2026 17:42 ]
Dat is toch prima dan, de ventilatie is met twee openingen gerealiseerd.Dj-sannieboy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:12:
De oplevering van onze woning is binnenkort en het viel mij bij de vooroplevering op dat mechanische ventilatieunit (Ducobox Silent 2.0) boven de verdeler van de vloerverwarming gemonteerd is, waardoor de onderste twee aansluitpunten niet meer toegankelijk zijn.
De leidingen die bovenlangs de verdeler lopen, blokkeren namelijk de toegang. De 2 aansluitingen aan de rechterkant zijn ook nauwelijks te bereiken, omdat de unit onder de dakdoorvoer hangt en deze 2 aansluitingen daardoor dicht tegen de zijwand zitten.
Er zijn 2 aansluitingen in gebruik voor de afzuigen van de badkamer, toilet en keuken. Van de overige 5 aansluitingen is er maar 1 goed bereikbaar en eventueel te gebruiken. (Mogelijk wil ik nog een extra afzuigventiel plaatsen bij de opstelplaats van de wasmachine/droger)
De aannemer geeft aan dat de onderste 2 aansluiting niet nodig zijn en we hier dus ook niet bij hoeven te kunnen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
De opstelplaats voor de wasmachine zou oorspronkelijk vlakbij de mechanische ventilatie-unit komen, maar we hebben gekozen voor een zolderindeling met twee aparte kamers. Hierdoor hebben we de opstelplaats voor de wasmachine laten verplaatsen naar de andere kant van de zolder, tussen de twee kamers in.witterholt schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:32:
Bij ons werd vanuit de bouw in de wasruimte, waar de aansluitingen voor het witgoed zitten, standaard al een afzuigventiel geïnstalleerd. Deze komt uit op de DucoBox Silent 1.0 welke in dezelfde ruimte hangt.
Inmiddels heb ik beide Silent 1.0 boxen geüpgraded naar de Silent Connect. I.c.m. het Duco Connectivity Board 2.0 kan ik die dan eenvoudiger koppelen met Home Assistant.
Maar is het niet mogelijk jouw box te verplaatsen om de andere openingen toegankelijk te krijgen?
Ter vergelijk: bij ons zitten de badkamer en wasruimte op het ene kanaal en de twee toiletten op het andere kaneel van de box in de wasruimte op de zolder.
Beneden zitten de keuken en het toilet op één kanaal op de box beneden in de technische ruimte.
De vloerverwarmingsverdeler, de mechanische ventilatie-unit en de omvormer van de zonnepanelen bevinden zich allemaal in één hoek van een van de zolderkamers. Dit gedeelte wil ik afsluiten door er een kast met deur van te maken, zodat het netjes weggewerkt is.
Ik overweeg ook om de ventilatie-unit zelf te verplaatsen. Hierdoor zou ik eenvoudig een extra afzuigventiel kunnen plaatsen in de tussenruimte waar de opstelplaats van de wasmachine en droger zich bevinden
Ook wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning. We hebben al de keuze gemaakt om de badkamer casco te laten opleveren. We hebben wel nog de keuze om een aangepaste installatietekening aan te laten leveren. Hier zit juist onze twijfel/vraag. We hebben al een grof beeld van hoe we de badkamer willen: tov de standaard indeling willen we een dubbele wastafel en deze ook verplaatsen naar de wand aan de overzijde van de standaard plek. Dus dat betekent in ieder geval dat een wand lichtpunt, stopcontact en waterleidingen verplaatst moeten worden.
Wat zouden jullie doen: installatietekening aanleveren en (de aannemer betalen om) de aansluitingen al vanuit de bouw te regelen, of nu de basissituatir accepteren en achteraf alles bij installatie van de badkamer goed te laten leggen?
De badkamer wordt casco geleverd met vloerverwarming (en elektrische radiator), maar zonder dekvloer en dorpel. Ik kan lastig inschatten hoe lastig het is om achteraf dan nog leidingen/elektra te verplaatsen in deze staat.
Wat zouden jullie doen: installatietekening aanleveren en (de aannemer betalen om) de aansluitingen al vanuit de bouw te regelen, of nu de basissituatir accepteren en achteraf alles bij installatie van de badkamer goed te laten leggen?
De badkamer wordt casco geleverd met vloerverwarming (en elektrische radiator), maar zonder dekvloer en dorpel. Ik kan lastig inschatten hoe lastig het is om achteraf dan nog leidingen/elektra te verplaatsen in deze staat.
Casco maar met vloerverwarming? Hoe wil je dan bijvoorbeeld je douchehoek ergens anders kunnen plaatsen? Of blijft het beperkt tot wastafels verplaatsen?
Zoals het in zijn tekst staat; zonder dekvloer. Ofwel vloerverwarming buizen op een raster. Was bij ons ook zo opgeleverd, kan vrij makkelijk verlegd worden.Joeri schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:04:
Casco maar met vloerverwarming? Hoe wil je dan bijvoorbeeld je douchehoek ergens anders kunnen plaatsen? Of blijft het beperkt tot wastafels verplaatsen?
@Kiphaas7; elektra en leidingen in een casco muur kan degene die de badkamer gaat doen vrij makkelijk verleggen, stukje infrezen als je een halve meter moet opschuiven.
Willen jullie de douche en meubels aan de andere kant van de kamer, zou ik het wel vanuit de bouw laten voorbereiden; anders moet bijvoorbeeld de afvoer door de badkamer verlegd worden.
De douche willen we in dezelfde hoek houden. Zou echt alleen gaan om de meubels. Maar bij de wastafel zit natuurlijk wel een afvoer. Dus dat is inderdaad nog wel een goede overweging.Source90 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Zoals het in zijn tekst staat; zonder dekvloer. Ofwel vloerverwarming buizen op een raster. Was bij ons ook zo opgeleverd, kan vrij makkelijk verlegd worden.
@Kiphaas7; elektra en leidingen in een casco muur kan degene die de badkamer gaat doen vrij makkelijk verleggen, stukje infrezen als je een halve meter moet opschuiven.
Willen jullie de douche en meubels aan de andere kant van de kamer, zou ik het wel vanuit de bouw laten voorbereiden; anders moet bijvoorbeeld de afvoer door de badkamer verlegd worden.
Wij hebben ongeveer dezelfde situatie. Onze badkamer boer heeft aangegeven dat zij prima uit de voeten kunnen met casco. Als bad/douche/wc wel enigszins op de standaardplekken komen, is dat wel prettig, maar elektra en een wastafel verplaatsen is echt geen moeite.Kiphaas7 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:29:
Ook wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning. We hebben al de keuze gemaakt om de badkamer casco te laten opleveren. We hebben wel nog de keuze om een aangepaste installatietekening aan te laten leveren. Hier zit juist onze twijfel/vraag. We hebben al een grof beeld van hoe we de badkamer willen: tov de standaard indeling willen we een dubbele wastafel en deze ook verplaatsen naar de wand aan de overzijde van de standaard plek. Dus dat betekent in ieder geval dat een wand lichtpunt, stopcontact en waterleidingen verplaatst moeten worden.
Wat zouden jullie doen: installatietekening aanleveren en (de aannemer betalen om) de aansluitingen al vanuit de bouw te regelen, of nu de basissituatir accepteren en achteraf alles bij installatie van de badkamer goed te laten leggen?
De badkamer wordt casco geleverd met vloerverwarming (en elektrische radiator), maar zonder dekvloer en dorpel. Ik kan lastig inschatten hoe lastig het is om achteraf dan nog leidingen/elektra te verplaatsen in deze staat.
Vloerverwarming wordt er meestal los in gelegd. De badkamer boer kan het dan zelf nog verslepen/neerleggen naar wens.
Mijn ervaring is dat alles wat de aannemer doet duurder is dan als je het achteraf zou doen. Maar aan de andere kant is het weer fijn als er aan de voorkant al zoveel mogelijk os geregeld. Dat scheelt weer wat tijd na oplevering
Even over een Quooker. Begrijp ik het goed dat een Combi+ quooker mijn boilervat totaal niet ontlast? Het warm water uit het boilervat begint immers direct door de leiding te stromen op het moment dat ik de warmwater kraan in de keuken open zet. Ook al tap ik maar een klein beetje warm water zal dat water (te kort voor het water van het boilervat om in de keuken te komen) toch ergens in de leiding afkoelen. Het comfort van direct warm water is fijn maar vind het lastig om te kiezen tussen de combi en combi+ met een water/water warmtepomp en boilervat op zolder.
De m2 prijs voor de uitbouw is goedkoper dan de m2 prijs van je huis. Dus het is nagenoeg direct een winstpakker.Mvw94 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:15:
Thanks voor jullie input, heeft zeker geholpen!
Wij hebben vanavond de meubels ingetekend en een tuinplan gemaakt en uiteindelijk na veel afwegingen toch besloten om te gaan voor de 1.2m uitbouw. Die meter binnen geeft ons de ruimte om een prima zithoek te creëren, en buiten heeft het toch een behoorlijk effect (de hoeveelheid gras + borders verdubbelt bijna). Toch wel heel fijn met een hond en mogelijk kinderen. Daarnaast denken wij ook de zithoek binnen optimaal te kunnen creëren met een kleinere uitbouw.
< dit stukje webruimte is te huur >
Het is natuurlijk ook niet zo dat de eerste vierkante meters van een huis even veel waard zijn op de markt dan de laatste vierkante meters dus dat is een redelijk kromme redenering. Een woning van 300m2 op een perceel verkoopt niet voor het dubbele van een woning van 150m2 op hetzelfde perceel gemiddeld genomen.aex351 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:39:
[...]
De m2 prijs voor de uitbouw is goedkoper dan de m2 prijs van je huis. Dus het is nagenoeg direct een winstpakker.
Je kan de combi+ zowel op koud als warm water aansluiten. Het probleem met mijn woning is echter dat de warmtepomp op de bovenste verdieping staat en het denk ik wel 20 seconden duurt voordat deze warm water levert. Dan is een Quooker handig omdat je niet hoeft te wachten, echter duurt het met aanvullen van warm water ook 20 seconden voordat warm water in de Quooker belandtJanpietertje89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:38:
Even over een Quooker. Begrijp ik het goed dat een Combi+ quooker mijn boilervat totaal niet ontlast? Het warm water uit het boilervat begint immers direct door de leiding te stromen op het moment dat ik de warmwater kraan in de keuken open zet. Ook al tap ik maar een klein beetje warm water zal dat water (te kort voor het water van het boilervat om in de keuken te komen) toch ergens in de leiding afkoelen. Het comfort van direct warm water is fijn maar vind het lastig om te kiezen tussen de combi en combi+ met een water/water warmtepomp en boilervat op zolder.
Wat je ziet klopt en wat je begrijpt niet.Janpietertje89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:38:
Even over een Quooker. Begrijp ik het goed dat een Combi+ quooker mijn boilervat totaal niet ontlast? Het warm water uit het boilervat begint immers direct door de leiding te stromen op het moment dat ik de warmwater kraan in de keuken open zet. Ook al tap ik maar een klein beetje warm water zal dat water (te kort voor het water van het boilervat om in de keuken te komen) toch ergens in de leiding afkoelen. Het comfort van direct warm water is fijn maar vind het lastig om te kiezen tussen de combi en combi+ met een water/water warmtepomp en boilervat op zolder.
De quooker is je boilervat direct tot last bij warm water. Hij gebruikt namelijk je afgekoelde warm water leiding en mixt die met de boiler van de quooker. Dat proces stopt zodra je boilervat het warme water bij je kraan heeft, dan stopt de toevoer van je quooker boiler.
Hou er wel rekening mee dat je voor de combi een mogelijkheid moet hebben om de warmwaterleiding af knellen bij de laatste splitsing. Dus niet pas in je keukenkastje.Janpietertje89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:38:
Even over een Quooker. Begrijp ik het goed dat een Combi+ quooker mijn boilervat totaal niet ontlast? Het warm water uit het boilervat begint immers direct door de leiding te stromen op het moment dat ik de warmwater kraan in de keuken open zet. Ook al tap ik maar een klein beetje warm water zal dat water (te kort voor het water van het boilervat om in de keuken te komen) toch ergens in de leiding afkoelen. Het comfort van direct warm water is fijn maar vind het lastig om te kiezen tussen de combi en combi+ met een water/water warmtepomp en boilervat op zolder.
Waarschijnlijk bedoelt hij dat dat goedkopere m2’s zijn om te bouwen dan de rest van de woning.Janpietertje89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:44:
[...]
Het is natuurlijk ook niet zo dat de eerste vierkante meters van een huis even veel waard zijn op de markt dan de laatste vierkante meters dus dat is een redelijk kromme redenering. Een woning van 300m2 op een perceel verkoopt niet voor het dubbele van een woning van 150m2 op hetzelfde perceel gemiddeld genomen.
Ook dat is een kromme redenatiemaussert schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:22:
[...]
Waarschijnlijk bedoelt hij dat dat goedkopere m2’s zijn om te bouwen dan de rest van de woning.
Mijn partner wil graag de muren in onze nieuwbouwwoning laten verven/texen in de kleur: RAL9001, met wellicht het plafond in de kleur RAL9016.
Bij RAL9001 moet ik telkens weer denken aan een rokerige gele kleur, volgens haar is dat het juist niet. Iemand ervaring met deze kleur?
Bij RAL9001 moet ik telkens weer denken aan een rokerige gele kleur, volgens haar is dat het juist niet. Iemand ervaring met deze kleur?
BlaBlaBla
Wij hebben bij onze woning voor de muren 9001 en 9010 overwogen. Precies om de reden die jij noemt zijn we uitgekomen op 9010. 9001 was ons inderdaad te geel. Het helpt als je een paar staaltjes meeneemt en die op een schaduwplek en zonplek in huis hangt. Zo krijg je snel enig idee wat je mooi vindt.Strider schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:19:
Mijn partner wil graag de muren in onze nieuwbouwwoning laten verven/texen in de kleur: RAL9001, met wellicht het plafond in de kleur RAL9016.
Bij RAL9001 moet ik telkens weer denken aan een rokerige gele kleur, volgens haar is dat het juist niet. Iemand ervaring met deze kleur?
@Strider nog een extra tip: hang de staaltjes met een plakbandje aan de muur, aan de wand ziet een kleurtje er anders uit dan op de vloer (zul je ook zien bij het uitzoeken van tegels voor de badkamer).
Hier ook 9010 aan muur en plafond
Hier ook 9010 aan muur en plafond
Na 10 jaar in een woning te hebben gewoond met heel veel RAL9010 hebben wij er juist voor gekozen om iets grijzer te gaan voor op de muur, Flexa Sea Foam. Overdag is het zachter maar 's avonds wel licht genoeg en bijna geen verschil met het plafond, die wel 9010 is.
|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Hier ook (de witte delen
) RAL9010. Wand en plafond. En de gangen + trapgat in RAL9016. Die ruimtes zijn vrij donker door gebrek aan natuurlicht, dus die ogen hetzelfde als de rest, mét licht.
RAL9001 zou ik zelf niet aanbeginnen. Maar iedereen heeft een andere smaak natuurlijk
RAL9001 zou ik zelf niet aanbeginnen. Maar iedereen heeft een andere smaak natuurlijk
Altijd verftesters kopen is mijn advies. Als je toch graag ral9001 wilt, kun je ook overwegen eens naar ral9001 op half recept te kijken. Dan is de helft van het pigment toegevoegd.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.