Aircos gebruiken als de zon schijnt is juist goed voor het klimaat, want dat duwt de rendabiliteit van zonnepanelen naar boven. Momenteel zitten we met een gigantisch overschot aan stroom tijdens de zonnige uren wat een enorme rem zet op de uitrol van zonnepanelenhherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:08:
Als duurzaamheid ook belangrijk is, kan de afweging anders uitvallen. Maar goed, daar gaat dit topic niet echt over.
Maar iets in mij zegt dat géén airco aanschaffen (omdat zonwering, isolatie, e.d. afdoende zijn) toch beter is qua klimaatimpact.
Gohja, thuis zitten en niks doen is ook beter voor het milieu ... Ik denk persoonlijk dat de som vanhherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
Maar iets in mij zegt dat géén airco aanschaffen (omdat zonwering, isolatie, e.d. afdoende zijn) toch beter is qua klimaatimpact.
- CO2-besparing door meer zonnepanelenopbrengst buiten hoogseizoen
- hogere productiviteit door betere werkomstandigheden
- beter comfort door gewenste lagere temperatuur
Hier niet posten is ook beter. Niet op vakantie gaan is ook beter. Geen kinderen is ook beter.hherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
Maar iets in mij zegt dat géén airco aanschaffen (omdat zonwering, isolatie, e.d. afdoende zijn) toch beter is qua klimaatimpact.
Leef en laat leven, ga niet hier aan anderen vertellen wat ze wel en niet moeten doen.
Met een bodem WP is het juist ook duurzamer om passief te koelen. Je warmt daarmee je bron op voor de winter waardoor je dan meer rendement zult hebben.Z___Z schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:51:
Tja, wat is duurzaam. Wij koelen passief met een bodem WP. Die draait dus 24/7 een bronpomp en een cv pomp. Dit verbruikt per 24 uur minder dan een airco, maar verbruikt ook tijdens de piekuren, en daarmee dus fossiele brandstof, terwijl je een airco puur op PV kan laten draaien.
Hier ook geen zonnewering. Blijft gewoon 22 graden +/- 0,5 365 dagen per jaar.
Ik heb me wel verbaasd over de kosten van zonwering. Wij waren 6000,- kwijt aan 4 somfy zipscreens....
Ik wilde alleen duidelijk maken waarom er ook argumenten zijn om geen airco, maar wel zonwering te nemen. Maar ik ben alweer weg hier!Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:50:
[...]
Leef en laat leven, ga niet hier aan anderen vertellen wat ze wel en niet moeten doen.
tsja bereken daar de productie, vervoer en installatie Co2 eens voor en na 20 jaar de afvoer.hherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
Maar iets in mij zegt dat géén airco aanschaffen (omdat zonwering, isolatie, e.d. afdoende zijn) toch beter is qua klimaatimpact.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Binnenkort wordt mijn nieuwbouw appartement opgeleverd met behangklare wanden conform groep 3 van de TBA tabelkaart. Ben laatst wezen kijken bij een kijkdag, wanden zagen er wel goed uit. Echter, er zit aan 1 zijde een gigantisch 1cm dikke afwerkstrook bij de aansluiting tussen de wand en het plafond over de hele breedte van deze zijde van het appartement, zie video hier. Nu heb ik aan Dura Vermeer het volgende gezegd:
"De wandafwerking ter plaatse van de aansluiting wand/plafond bevat een zichtbare opstaande betonrand/sponning van circa 10 mm, welke niet expliciet is omschreven in de technische omschrijving. De uitvoering belemmert een reguliere behangafwerking en geeft een zichtbaar onvlak resultaat. Daarnaast is de rand plaatselijk niet recht uitgevoerd. Verzoek tot beoordeling of deze uitvoering voldoet aan de overeengekomen kwalificatie “behangklaar”."
Dura Vermeer blijft volhouden dat dit gewoon behangklaar is, hun antwoord (na ook klachten van andere kopers):
"Beste kopers,
Tijdens de kijkmomenten van [redacted] zijn er opmerkingen ontvangen over de afwerking
van de aansluiting van de HSB-wand en het plafond.
Wij hebben de door u genoemde aansluiting tussen wand en plafond beoordeeld.
De zichtbare afwerkstrook ter plaatse van de aansluiting tussen de betonconstructie en de
houtskeletbouwwand is onderdeel van de gekozen bouwkundige detaillering van het gebouw.
Hierbij komen verschillende materialen en constructiedelen samen, waardoor geringe hoogte-
en vlakheidsverschillen zichtbaar kunnen zijn.
De woning wordt opgeleverd conform de overeengekomen afwerkingsgraad “behangklaar”.
Dit houdt in dat de wanden geschikt zijn om na gebruikelijke voorbereidende werkzaamheden
te worden afgewerkt, zoals het aanbrengen van renovlies, behang of sauswerk.
Binnen deze afwerkingsgraad vallen beperkte oneffenheden, aansluitingen en toleranties die
inherent zijn aan de toegepaste bouwmethode en vallen binnen de geldende uitvoeringsnormen.
De door u genoemde rand en plaatselijke afwijkingen geven daarom geen aanleiding voor
aanvullende werkzaamheden vanuit Dura Vermeer.
Uiteraard staat het u vrij om bij de definitieve wandafwerking eventuele aanvullende egalisatie
of aftimmering toe te passen indien u een volledig strak eindbeeld wenst.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,"
Wat moet ik hiermee? Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat je hier niet overheen kan behangen tenzij je eerst een zeer dikke stuclaag aanbrengt. Volgens de norm van behangklaar groep 3 mogen er plaatselijke onregelmatig heden van max 1 mm zijn, in de vorm van bultjes, spaanslagen, en niveauverschillen in de textuurdiepte. Ik zou niet weten waar je zo'n afwerkstrook zou moeten plaatsen in deze definitie, maar dit lijkt mij niet conform groep 3. De personen van Dura Vermeer tijdens mijn kijkdag zeiden ook dat dit de eerste keer was dat ze deze constructie hadden gezien, en dat je "gewoon gipsplaten op de muur moet aanbrengen, en tja dat kost wel eigen geld maar tja jij wilt strakke muren".
Heb ik hier een redelijke casus om aan Dura Vermeer te eisen dat zij deze wand verder moeten afwerken, of dat ze mij hiervoor vergoeden? Tijdens de voorschouw van oplevering schakel ik ook al een bouwkundig inspecteur in. Nogmaals, dit stond nergens beschreven in de technische omschrijving of erratum hiervan.
"De wandafwerking ter plaatse van de aansluiting wand/plafond bevat een zichtbare opstaande betonrand/sponning van circa 10 mm, welke niet expliciet is omschreven in de technische omschrijving. De uitvoering belemmert een reguliere behangafwerking en geeft een zichtbaar onvlak resultaat. Daarnaast is de rand plaatselijk niet recht uitgevoerd. Verzoek tot beoordeling of deze uitvoering voldoet aan de overeengekomen kwalificatie “behangklaar”."
Dura Vermeer blijft volhouden dat dit gewoon behangklaar is, hun antwoord (na ook klachten van andere kopers):
"Beste kopers,
Tijdens de kijkmomenten van [redacted] zijn er opmerkingen ontvangen over de afwerking
van de aansluiting van de HSB-wand en het plafond.
Wij hebben de door u genoemde aansluiting tussen wand en plafond beoordeeld.
De zichtbare afwerkstrook ter plaatse van de aansluiting tussen de betonconstructie en de
houtskeletbouwwand is onderdeel van de gekozen bouwkundige detaillering van het gebouw.
Hierbij komen verschillende materialen en constructiedelen samen, waardoor geringe hoogte-
en vlakheidsverschillen zichtbaar kunnen zijn.
De woning wordt opgeleverd conform de overeengekomen afwerkingsgraad “behangklaar”.
Dit houdt in dat de wanden geschikt zijn om na gebruikelijke voorbereidende werkzaamheden
te worden afgewerkt, zoals het aanbrengen van renovlies, behang of sauswerk.
Binnen deze afwerkingsgraad vallen beperkte oneffenheden, aansluitingen en toleranties die
inherent zijn aan de toegepaste bouwmethode en vallen binnen de geldende uitvoeringsnormen.
De door u genoemde rand en plaatselijke afwijkingen geven daarom geen aanleiding voor
aanvullende werkzaamheden vanuit Dura Vermeer.
Uiteraard staat het u vrij om bij de definitieve wandafwerking eventuele aanvullende egalisatie
of aftimmering toe te passen indien u een volledig strak eindbeeld wenst.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,"
Wat moet ik hiermee? Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat je hier niet overheen kan behangen tenzij je eerst een zeer dikke stuclaag aanbrengt. Volgens de norm van behangklaar groep 3 mogen er plaatselijke onregelmatig heden van max 1 mm zijn, in de vorm van bultjes, spaanslagen, en niveauverschillen in de textuurdiepte. Ik zou niet weten waar je zo'n afwerkstrook zou moeten plaatsen in deze definitie, maar dit lijkt mij niet conform groep 3. De personen van Dura Vermeer tijdens mijn kijkdag zeiden ook dat dit de eerste keer was dat ze deze constructie hadden gezien, en dat je "gewoon gipsplaten op de muur moet aanbrengen, en tja dat kost wel eigen geld maar tja jij wilt strakke muren".
Heb ik hier een redelijke casus om aan Dura Vermeer te eisen dat zij deze wand verder moeten afwerken, of dat ze mij hiervoor vergoeden? Tijdens de voorschouw van oplevering schakel ik ook al een bouwkundig inspecteur in. Nogmaals, dit stond nergens beschreven in de technische omschrijving of erratum hiervan.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Hoe meer energie je verspilt hoe sneller de zonnepanelen terugbetaald zijn?Danferno schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:09:
[...]
Aircos gebruiken als de zon schijnt is juist goed voor het klimaat, want dat duwt de rendabiliteit van zonnepanelen naar boven. Momenteel zitten we met een gigantisch overschot aan stroom tijdens de zonnige uren wat een enorme rem zet op de uitrol van zonnepanelen
Zeker gezien de huidige uitrol van opslagcapaciteit en het afschakelen van kernenergie in onze contreien komt het punt van energieoverschot (snel?) te vervallen .
Niet om mensen te zeggen dat ze geen airco mogen plaatsen maar als je totaal niks van zonwering doet en dan constant 600W moet verbruiken ben je niet echt toekomstgericht aan het werken lijkt me.
Los daarvan is het symptoombestrijding en geen oplossing voor het fundamentele probleem (van opwarming).
https://www.demorgen.be/snelnieuws/elektriciteit-vanavond-peperduur-door-hitte-en-airco-s-piek-van-meer-dan-445-euro-per-megawattuur~b8dcec3e/
Voor de mensen met een nieuwbouw appartement. Hoe 'open' was de VVE bij een aanbrengen van een rolluik of airco? Ik hoor dat ze allemaal daar heel moeilijk over doen, maar vroeg me hier af of mensen dat ook hebben ervaren. Mijn VVE is nog niet opgestart dus kan ze niet contacteren.
Rolluik geen ervaring mee, screens wel.
De (net opgestarte) VVE was geen probleem, de architect wel. Die stelt helaas de eisen aan het gebouw.
VVE heeft via de aannemer contact gehad met architect wat er mogelijk was als zonwering.
Screens was acceptabel, maar wel eisen qua vorm van de bak, soort kleur van de bak en kleur van het screendoek. VVE heeft offerte uitstaan bij diverse zonweringsbedrijven, zodat er korting verkregen kan worden voor de deelnemers die screens willen hebben. Leverancier stuurt factuur naar de deelnemers, niet naar de VVE.
De (net opgestarte) VVE was geen probleem, de architect wel. Die stelt helaas de eisen aan het gebouw.
VVE heeft via de aannemer contact gehad met architect wat er mogelijk was als zonwering.
Screens was acceptabel, maar wel eisen qua vorm van de bak, soort kleur van de bak en kleur van het screendoek. VVE heeft offerte uitstaan bij diverse zonweringsbedrijven, zodat er korting verkregen kan worden voor de deelnemers die screens willen hebben. Leverancier stuurt factuur naar de deelnemers, niet naar de VVE.
Ik bied je de keuze tussen twee investeringen. Eén die de helft van het jaar 2€/dag opwekt en de andere helft -1€/dag. De andere investering biedt je 2€/dag in de eerste helft en 0.2€/dag in de tweede helft. Welke kies je? In welke situatie gaat er meer capaciteit beschikbaar zijn in de eerste helft van het jaar?Driehoek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Dit slaat natuurlijk nergens op. Hoe meer energie je verspilt hoe sneller de zonnepanelen terugbetaald zijn?
Zeker gezien de huidige uitrol van opslagcapaciteit en het afschakelen van kernenergie in onze contreien komt het punt van energieoverschot (snel?) te vervallen .
Niet om mensen te zeggen dat ze geen airco mogen plaatsen maar als je totaal niks van zonwering doet en dan constant 600W moet verbruiken ben je niet echt toekomstgericht aan het werken lijkt me.
Los daarvan is het symptoombestrijding en geen oplossing voor het fundamentele probleem (van opwarming).
https://www.demorgen.be/snelnieuws/elektriciteit-vanavond-peperduur-door-hitte-en-airco-s-piek-van-meer-dan-445-euro-per-megawattuur~b8dcec3e/
Als je mijn post goed leest zie je ook dat ik expliciet vermeld om de airco enkel op te zetten als de zon schijnt
Vraagje:
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht in Leeuwepoort, Leidsche Rijn. Oplevering wordt verwacht Q2 2028.
Gisteren ben ik wezen praten met de woonbegeleider, HomeStudios.
Aardig mens, maar bij werkelijk alles wat ook maar een millimeter afwijkt van het ontwerp is het antwoord Nee: afvoer in de meterkast voor de waterontharder? Kan niet (badkamer zit letterlijk recht tegenover de meterkast). Loze leidingen aanleggen? Vergeet het maar, doen we niet.
Dit frustreert mij behoorlijk: het is niet zo dat ik vraag om een verdieping op mijn appartement te zetten of de tuin op te hogen terwijl ik op de tweede verdieping woon.
Die loze leidingen kan ik nog omheen werken door alsnog wandcontactdozen aan te laten leggen en vervolgens weg te halen voor er vliesbehang overheen geplakt wordt, maar handig/prettig is dat niet natuurlijk.
Hebben meer mensen die ervaring en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht in Leeuwepoort, Leidsche Rijn. Oplevering wordt verwacht Q2 2028.
Gisteren ben ik wezen praten met de woonbegeleider, HomeStudios.
Aardig mens, maar bij werkelijk alles wat ook maar een millimeter afwijkt van het ontwerp is het antwoord Nee: afvoer in de meterkast voor de waterontharder? Kan niet (badkamer zit letterlijk recht tegenover de meterkast). Loze leidingen aanleggen? Vergeet het maar, doen we niet.
Dit frustreert mij behoorlijk: het is niet zo dat ik vraag om een verdieping op mijn appartement te zetten of de tuin op te hogen terwijl ik op de tweede verdieping woon.
Die loze leidingen kan ik nog omheen werken door alsnog wandcontactdozen aan te laten leggen en vervolgens weg te halen voor er vliesbehang overheen geplakt wordt, maar handig/prettig is dat niet natuurlijk.
Hebben meer mensen die ervaring en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Ja, ik kan een heel vriendelijk praatje houden, maar het is gewoon hoe het is. En je hebt dat te accepteren. Als je alles op maat wilt, dan moet je zelf een huis laten bouwen. Als je projectmatige bouw stapt, weet je dat er vaak weinig mogelijk is en dat alle opties behoorlijk aan de prijs zijnPietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:41:
Vraagje:
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht in Leeuwepoort, Leidsche Rijn. Oplevering wordt verwacht Q2 2028.
Gisteren ben ik wezen praten met de woonbegeleider, HomeStudios.
Aardig mens, maar bij werkelijk alles wat ook maar een millimeter afwijkt van het ontwerp is het antwoord Nee: afvoer in de meterkast voor de waterontharder? Kan niet (badkamer zit letterlijk recht tegenover de meterkast). Loze leidingen aanleggen? Vergeet het maar, doen we niet.
Dit frustreert mij behoorlijk: het is niet zo dat ik vraag om een verdieping op mijn appartement te zetten of de tuin op te hogen terwijl ik op de tweede verdieping woon.
Die loze leidingen kan ik nog omheen werken door alsnog wandcontactdozen aan te laten leggen en vervolgens weg te halen voor er vliesbehang overheen geplakt wordt, maar handig/prettig is dat niet natuurlijk.
Hebben meer mensen die ervaring en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Warmte die je weert en dus niet binnen komt hoeft er ook niet uit. Simpel als wat. Een airco is echt last resort. Die bakken zien er wat mij betreft (persoonlijk) niet uit, je verbruikt een bak stroom extra en bent dus altijd reactief bezig.Termy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Ik wel. Zeer comfortabel zelfs. Ik weet niet wat je denkt dat de airco moet doen in zo'n situatie maar zelfs met onze achtertuin op zuid met veel glas trekt de airco hoogstens ~600W (3 binnenunits, de zonnepanelen leveren op dat moment 5 kW) op de top van de instraling/hitte en is het gewoon een rustige stroom aan koele lucht. Begane grond op ongeveer 24 graden en 1e en 2e verdieping op ~20.
Hoe wou je de leidingen van wcd’s die je extra gaat aanleggen dan gebruiken? Gaan ze hier wel aparte leidingen voor leggen naar de groepenkast?Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:41:
Vraagje:
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht in Leeuwepoort, Leidsche Rijn. Oplevering wordt verwacht Q2 2028.
Gisteren ben ik wezen praten met de woonbegeleider, HomeStudios.
Aardig mens, maar bij werkelijk alles wat ook maar een millimeter afwijkt van het ontwerp is het antwoord Nee: afvoer in de meterkast voor de waterontharder? Kan niet (badkamer zit letterlijk recht tegenover de meterkast). Loze leidingen aanleggen? Vergeet het maar, doen we niet.
Dit frustreert mij behoorlijk: het is niet zo dat ik vraag om een verdieping op mijn appartement te zetten of de tuin op te hogen terwijl ik op de tweede verdieping woon.
Die loze leidingen kan ik nog omheen werken door alsnog wandcontactdozen aan te laten leggen en vervolgens weg te halen voor er vliesbehang overheen geplakt wordt, maar handig/prettig is dat niet natuurlijk.
Hebben meer mensen die ervaring en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
“TE simpel GEDACHT als wat” moet het eigenlijk zijn. Hoor namelijk graag je ideeen hoe ik het op zolder behaaglijk kan maken/houden. Het is daar nu 25 graden en het is begin van de middag. De warmte is er vrijwel niet uit te krijgen. De zuidkant heeft geen ramen want daar liggen de panelen. Ramen aan de noordzijde.GeeMoney schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:57:
[...]
Warmte die je weert en dus niet binnen komt hoeft er ook niet uit. Simpel als wat. Een airco is echt last resort. Die bakken zien er wat mij betreft (persoonlijk) niet uit, je verbruikt een bak stroom extra en bent dus altijd reactief bezig.
Overstekken, screens, rolluiken, folies, bomen en als laatste een airco. Ik zeg niet dat het verboden is natuurlijk, alleen ik zou het echt pas als laatste optie beschouwen.tjubbie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:18:
[...]
“TE simpel GEDACHT als wat” moet het eigenlijk zijn. Hoor namelijk graag je ideeen hoe ik het op zolder behaaglijk kan maken/houden. Het is daar nu 25 graden en het is begin van de middag. De warmte is er vrijwel niet uit te krijgen. De zuidkant heeft geen ramen want daar liggen de panelen. Ramen aan de noordzijde.
Ik ben erg tevreden met mijn bodemwarmtepomp die goed kan koelen in de zomer en in combinatie met screens blijft het hier zeer aangenaam ondanks vrijstaand en ook veel raam partijen op het zuid/zuid-westen.
Ik heb gisteren elektrische screens besteld voor in totaal 6 ramen van mijn nieuwbouwwoning waar ik nu 3 weken in zit. Roma ZipSCREEN.2 met 1% doek.
Het wordt gewoon snel te warm en vloerkoeling werkt nauwelijks. Heb ook lopen spelen met wat instellingen van de warmtepomp maar krijg het niet voor elkaar om de doeltemperatuur op 18 graden te krijgen. Had er meer van verwacht, maar gelukkig had ik een vooruitziende blik en heb ik loze leidingen laten aanleggen om screens van stroom te voorzien.
Het wordt gewoon snel te warm en vloerkoeling werkt nauwelijks. Heb ook lopen spelen met wat instellingen van de warmtepomp maar krijg het niet voor elkaar om de doeltemperatuur op 18 graden te krijgen. Had er meer van verwacht, maar gelukkig had ik een vooruitziende blik en heb ik loze leidingen laten aanleggen om screens van stroom te voorzien.
Ja, ik heb de mogelijkheid om extra wandcontactdozen aan te laten leggen. En daar ook de mogelijkheid bij om die op een eigen groep aan te laten leggen. Maar dat is dus een best dure optie.Wolly schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:12:
[...]
Hoe wou je de leidingen van wcd’s die je extra gaat aanleggen dan gebruiken? Gaan ze hier wel aparte leidingen voor leggen naar de groepenkast?
@BBBrt ik vind het te makkelijk om te roepen “dan moet je maar zelf een huis laten bouwen”: het zijn geen bijzondere dingen die ik vraag. Maar wel zaken waarvan je weet dat ze achteraf niet of nauwelijks mogelijk zijn zonder enorme meerkosten en/of breekwerk.
Loze leidingen worden vaak genoeg in nieuwbouwwoningen aangeboden, zelfs in projecten. Dat een afvoer niet aangelegd kan worden (ondanks dat dat een standaardbuis is over nog geen 2 meter) kan ik me (met moeite) nog wel iets bij indenken.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Als je de woning graag wil hebben dan heb je helaas eigenlijk maar 1 keuze: Accepteren en omheen werken, veel meer kan je niet. Jij koopt iets wat hun aanbieden, thats it. Ze zijn niet verplicht om je te verkopen wat jij graag wil. Hoe groot of klein die wensen ook zijn. Let wel op dat extra wandcontactdozen doorgaans geen vervanging is voor een loze leiding die gaan in de meeste gevallen naar de centraaldoos (of zelfs naar een andere wcd) en niet direct naar bv de meterkast.Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:41:
Vraagje:
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht in Leeuwepoort, Leidsche Rijn. Oplevering wordt verwacht Q2 2028.
Gisteren ben ik wezen praten met de woonbegeleider, HomeStudios.
Aardig mens, maar bij werkelijk alles wat ook maar een millimeter afwijkt van het ontwerp is het antwoord Nee: afvoer in de meterkast voor de waterontharder? Kan niet (badkamer zit letterlijk recht tegenover de meterkast). Loze leidingen aanleggen? Vergeet het maar, doen we niet.
Dit frustreert mij behoorlijk: het is niet zo dat ik vraag om een verdieping op mijn appartement te zetten of de tuin op te hogen terwijl ik op de tweede verdieping woon.
Die loze leidingen kan ik nog omheen werken door alsnog wandcontactdozen aan te laten leggen en vervolgens weg te halen voor er vliesbehang overheen geplakt wordt, maar handig/prettig is dat niet natuurlijk.
Hebben meer mensen die ervaring en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
@Pietervs dit dus.twain4me schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
[...]
Als je de woning graag wil hebben dan heb je helaas eigenlijk maar 1 keuze: Accepteren en omheen werken, veel meer kan je niet. Jij koopt iets wat hun aanbieden, thats it. Ze zijn niet verplicht om je te verkopen wat jij graag wil. Hoe groot of klein die wensen ook zijn. Let wel op dat extra wandcontactdozen doorgaans geen vervanging is voor een loze leiding die gaan in de meeste gevallen naar de centraaldoos (of zelfs naar een andere wcd) en niet direct naar bv de meterkast.
En die elektra naar WCD gaat vaak met voorbedrade flexbuizen. Nieuwe kabels daardoorheen trekken is niet zo eenvoudig.
@Bananeman Uitstekend idee, ik heb ook Roma ZipSCREEN.2 met 1% doek. Mijn buurvrouw (met een identieke woning) was aangenaam verrast toen zij bij mij binnen kwam: "Wat een verschil …".
Ja ik bedoel het ook niet lullig naar jou toe, maar het is echt een gevalletje: het is wat het is. Je bent een overeenkomst aangegaan op basis van een technische omschrijving, wat tekeningen en een optielijst (waarschijnlijk) en dat is waar je het mee moet doen.Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Ja, ik heb de mogelijkheid om extra wandcontactdozen aan te laten leggen. En daar ook de mogelijkheid bij om die op een eigen groep aan te laten leggen. Maar dat is dus een best dure optie.
@BBBrt ik vind het te makkelijk om te roepen “dan moet je maar zelf een huis laten bouwen”: het zijn geen bijzondere dingen die ik vraag. Maar wel zaken waarvan je weet dat ze achteraf niet of nauwelijks mogelijk zijn zonder enorme meerkosten en/of breekwerk.
Loze leidingen worden vaak genoeg in nieuwbouwwoningen aangeboden, zelfs in projecten. Dat een afvoer niet aangelegd kan worden (ondanks dat dat een standaardbuis is over nog geen 2 meter) kan ik me (met moeite) nog wel iets bij indenken.
Je kunt wel een Samsung TV kopen en dan klagen dat hij geen Ambilight heeft, maar daar heeft Samsung geen boodschap aan
Het is ook heel logisch he. Het hele verdienmodel van projectmatige bouw is dat het... projectmatig is. En dan kan dus niet iedere klant eindeloos wensen blijven doorgeven.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat dat wel treurig is en vaak om beperkt werk en/of gemiste kansen gaat, maar dat is gewoon hoe het is.
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Zelfs een simpel stukje mantelbuis van 3 meter van de meterkast naar nét buiten de gevel is geen optie. Ik had vorige week een kijkmoment (funderingsbalken zijn net klaar) en heb echt spijt dat ik niet een schop achter in de auto had liggen, anders had ik het ter plekke zelf gedaan
Bieden ze ook geen "data" aansluitingen aan?Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:22:
Ja, ik heb de mogelijkheid om extra wandcontactdozen aan te laten leggen. En daar ook de mogelijkheid bij om die op een eigen groep aan te laten leggen. Maar dat is dus een best dure optie.
Zo'n meterkast is op voorhand al aardig goed gevuld, ik kan me wel voorstellen dat ze een speciaaltje om een afvoerbuis naar de badkamer/stamleiding aan te leggen niet iets is waar de aannemer trek in heeft.Dat een afvoer niet aangelegd kan worden (ondanks dat dat een standaardbuis is over nog geen 2 meter) kan ik me (met moeite) nog wel iets bij indenken.
Spel en typfouten voorbehouden
Right. Conclusie is dus dat er helaas niemand een workaround gevonden heeft 
In ieder geval dank voor het meedenken en de tips!
In ieder geval dank voor het meedenken en de tips!
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Ik kan er naast zitten, maar ik kan me toch niet aan het idee onttrekken dat je nu wat onvrede uit naar de reacties die je hebt gehad. Ik weet alleen niet met welke 'workarounds' je wel tevreden was geweest.Pietervs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 01:25:
Right. Conclusie is dus dat er helaas niemand een workaround gevonden heeft
In ieder geval dank voor het meedenken en de tips!
Je kunt natuurlijk altijd proberen de projectontwikkelaar voor de rechter te slepen en dan een zaak beginnen dat je het aanbod en de opties buitenproportioneel vindt. Maar 1) dat kost geld, 2) dat ga je niet winnen en 3) je zit met een projectontwikkelaar die jou wel de nek kan omdraaien, maar die ook nog jouw huis moet bouwen. Ik vind dat persoonlijk geen goed uitgangspunt.
Overigens heb ik wel gehoord van mensen die onderaannemers aanspreken terwijl ze bezig zijn, om daarmee beetje handjeklap te doen. Maar dat was vrijwel allemaal buitenwerk, dus staartje van het project. (Met meerdere buren de grondwerker aangesproken en gevraagd of hij meer grond kon af- en aanvoeren dan het absoluut minimale. Voor een meerprijs natuurlijk).
Ik kan er naast zitten, maar ik kan me toch niet aan het idee onttrekken dat je nu wat onvrede uit naar de reacties die je hebt gehad
Je zit er inderdaad naast.
Ik baal van het feit dat er op bepaalde fronten door de bouwer misbruik wordt gemaakt, maar ik snap en waardeer de reacties hier in het forum: er wordt wel degelijk meegedacht (zie bijvoorbeeld de terechte opmerkingen over de aanleg van electra die ik eerder beschreef) en dat is wel degelijk fijn.
Je zit er inderdaad naast.
Ik baal van het feit dat er op bepaalde fronten door de bouwer misbruik wordt gemaakt, maar ik snap en waardeer de reacties hier in het forum: er wordt wel degelijk meegedacht (zie bijvoorbeeld de terechte opmerkingen over de aanleg van electra die ik eerder beschreef) en dat is wel degelijk fijn.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
De bouwer maakt nergens misbruik van, zij houden zich aan de koopovereenkomst die door jullie beiden is ondertekend. Ik snap niet zo goed waarom je hier zo emotioneel in zit, waarom trek je het je zo aan als de aannemer niet voldoet aan verwachtingen die niet afgesproken zijn?Pietervs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:35:
Ik kan er naast zitten, maar ik kan me toch niet aan het idee onttrekken dat je nu wat onvrede uit naar de reacties die je hebt gehad
Je zit er inderdaad naast.
Ik baal van het feit dat er op bepaalde fronten door de bouwer misbruik wordt gemaakt, maar ik snap en waardeer de reacties hier in het forum: er wordt wel degelijk meegedacht (zie bijvoorbeeld de terechte opmerkingen over de aanleg van electra die ik eerder beschreef) en dat is wel degelijk fijn.
Overigens kun je na oplevering aanpassen wat je wilt, niemand die je tegenhoudt. Ik begrijp het probleem niet zo goed.
@Pietervs Ik herken heel erg de 'emotionele curve' waar je nu in zit, veel kopers in dit topic (inclusief ikzelf) hebben die doorstaan.
De crux zit hem in de verwachting: je start met het idee dat je zelf een huis gaat bouwen. Gaandeweg kom je er op de harde manier achter dat projectbouw eigenlijk gewoon confectie is. Je koopt een standaardwoning waarbij je uit een vast menu wat vinkjes mag zetten. Elke afwijking van dat menu is voor de aannemer een verstoring van hun proces, en dus zijn ze star, onwillig of vragen ze de hoofdprijs. Dat voelt als misbruik, maar het is hun verdienmodel.
Mijn tip: probeer die knop voor jezelf om te zetten. Accepteer dat het geen maatwerk is, kies je gevechten met de aannemer zorgvuldig, en bewaar de echt unieke wensen (die de aannemer niet wilt doen of te duur maakt) voor een externe partij ná de oplevering. Scheelt je een hoop slapeloze nachten!
De crux zit hem in de verwachting: je start met het idee dat je zelf een huis gaat bouwen. Gaandeweg kom je er op de harde manier achter dat projectbouw eigenlijk gewoon confectie is. Je koopt een standaardwoning waarbij je uit een vast menu wat vinkjes mag zetten. Elke afwijking van dat menu is voor de aannemer een verstoring van hun proces, en dus zijn ze star, onwillig of vragen ze de hoofdprijs. Dat voelt als misbruik, maar het is hun verdienmodel.
Mijn tip: probeer die knop voor jezelf om te zetten. Accepteer dat het geen maatwerk is, kies je gevechten met de aannemer zorgvuldig, en bewaar de echt unieke wensen (die de aannemer niet wilt doen of te duur maakt) voor een externe partij ná de oplevering. Scheelt je een hoop slapeloze nachten!
Na 2x nieuwbouw, gaan we volgende week kijken bij een woning uit 1928..
We hebben altijd al gezegd dat projectbouw na 2x wel genoeg is geweest, dat nooit meer, o.a. vanwege de beperkingen die hier ook al regelmatig de revue passeren.. Daarnaast is het comfort natuurlijk wel uitmuntend.. de energiekosten zijn gewoon extreem laag.
We hebben altijd al gezegd dat projectbouw na 2x wel genoeg is geweest, dat nooit meer, o.a. vanwege de beperkingen die hier ook al regelmatig de revue passeren.. Daarnaast is het comfort natuurlijk wel uitmuntend.. de energiekosten zijn gewoon extreem laag.
[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2026 17:30 ]
Dit is heel herkenbaar. Hier kon je in een online omgeving vrij veel meerwerken kiezen, maar niets wat er buiten viel. Ergens is het te begrijpen dat men niet een wir-war aan allerhande uniek opties wil hebben, maar aan de andere kant waren sommige verzoekjes dusdanig voor de hand liggend dat het niet zou misstaan wanneer ze in de standaard keuzelijst hadden gestaan.Pietervs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:41:
Vraagje:
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht in Leeuwepoort, Leidsche Rijn. Oplevering wordt verwacht Q2 2028.
Gisteren ben ik wezen praten met de woonbegeleider, HomeStudios.
Aardig mens, maar bij werkelijk alles wat ook maar een millimeter afwijkt van het ontwerp is het antwoord Nee: afvoer in de meterkast voor de waterontharder? Kan niet (badkamer zit letterlijk recht tegenover de meterkast). Loze leidingen aanleggen? Vergeet het maar, doen we niet.
Dit frustreert mij behoorlijk: het is niet zo dat ik vraag om een verdieping op mijn appartement te zetten of de tuin op te hogen terwijl ik op de tweede verdieping woon.
Die loze leidingen kan ik nog omheen werken door alsnog wandcontactdozen aan te laten leggen en vervolgens weg te halen voor er vliesbehang overheen geplakt wordt, maar handig/prettig is dat niet natuurlijk.
Hebben meer mensen die ervaring en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Hier ben ik het grotendeels mee eens; pick your battles.BBBrt schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:35:
[...]
Je kunt natuurlijk altijd proberen de projectontwikkelaar voor de rechter te slepen en dan een zaak beginnen dat je het aanbod en de opties buitenproportioneel vindt. Maar 1) dat kost geld, 2) dat ga je niet winnen en 3) je zit met een projectontwikkelaar die jou wel de nek kan omdraaien, maar die ook nog jouw huis moet bouwen. Ik vind dat persoonlijk geen goed uitgangspunt.
Buiten de context van jouw post zou ik mij overigens niet zo heel veel zorgen maken hoe goed je relatie met de projectontwikkelaar is (binnen de grenzen der redelijkheid). Uiteraard moet je beschaafd/zakelijk blijven, maar je hoeft je niet al te veel zorgen te maken als het een keer botst (maar laat het dan wel inhoudelijk botsen). Uiteindelijk moet er geleverd worden conform contract, en daar toets je op.
Ik heb niet de indruk dat 'mijn' ontwikkelaar/aannemer zo dwaas zou zijn om er met de pet naar te gooien naar aanleiding van eerdere communicatie over de kwaliteit.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Er bestaat blijkbaar het idee dat ik emotioneel zou zijn over het hele gebeuren rondom de bouwer.
Voor de duidelijkheid: dat ben ik niet. Ja, ik kan ergens van balen, maar als ik weet dat ik er niks aan kan veranderen dan ga ik door.
Hier dus ook: ik heb bij de community informatie ingewonnen om te zien of er iets te doen is aan het feit dat de bouwer onevenredig gewicht in de schaal kan leggen. Blijkt niet zo te zijn, dus gaan we door: hypotheek is op een haar na rond, de keuken begint steeds meer vorm te krijgen, ik heb al wat informatie ingewonnen over de afwerking van de muren en ga dus lekker verder. Want over twee jaar wil ik wel ergens wonen wat naar mijn zin is
Voor de duidelijkheid: dat ben ik niet. Ja, ik kan ergens van balen, maar als ik weet dat ik er niks aan kan veranderen dan ga ik door.
Hier dus ook: ik heb bij de community informatie ingewonnen om te zien of er iets te doen is aan het feit dat de bouwer onevenredig gewicht in de schaal kan leggen. Blijkt niet zo te zijn, dus gaan we door: hypotheek is op een haar na rond, de keuken begint steeds meer vorm te krijgen, ik heb al wat informatie ingewonnen over de afwerking van de muren en ga dus lekker verder. Want over twee jaar wil ik wel ergens wonen wat naar mijn zin is
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Wij hebben ook een project nieuwbouw gekocht (eigenlijk al een tijdje geleden), dus ben dit topic aandachtig aan het doorlezen.
Wij zitten ook na te denken om zonnepanelen op de uitbouw (zowel achter als zijkant van het huis) te leggen. Is het handig om hier nog voorbereidingen voor te treffen? Of kan dit achteraf allemaal netjes richting de technische ruimte, op zolder, gebracht worden? Ik wil wel (meerdere) loze leidingen vanaf de meterkast naar de technische ruimte laten brengen (helaas allemaal 19mm)
Wij zitten ook na te denken om zonnepanelen op de uitbouw (zowel achter als zijkant van het huis) te leggen. Is het handig om hier nog voorbereidingen voor te treffen? Of kan dit achteraf allemaal netjes richting de technische ruimte, op zolder, gebracht worden? Ik wil wel (meerdere) loze leidingen vanaf de meterkast naar de technische ruimte laten brengen (helaas allemaal 19mm)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 128% gewijzigd door M3rcury op 01-06-2026 15:35 ]
No signature required.
Is het geen (meerwerk)optie? Wij hadden niet héél veel keus, maar wel de optie om voorbereiding voor zonnepanelen aan te laten leggen naar de tweede verdieping. De prijs daarvoor viel me, in vergelijking met andere opties, ook nog wel mee.M3rcury schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:33:
Wij hebben ook een project nieuwbouw gekocht (eigenlijk al een tijdje geleden), dus ben dit topic aandachtig aan het doorlezen.
Wij zitten ook na te denken om zonnepanelen op de uitbouw (zowel achter als zijkant van het huis) te leggen. Is het handig om hier nog voorbereidingen voor te treffen? Of kan dit achteraf allemaal netjes richting de technische ruimte, op zolder, gebracht worden? Ik wil wel (meerdere) loze leidingen vanaf de meterkast naar de technische ruimte laten brengen (helaas allemaal 19mm)
***members only***
Als je nadenkt over zonnepanelen in de toekomst, zou ik - waar mogelijk - de voorbereidingen nu laten doen.
Alles is mogelijk achteraf, maar je hebt altijd de kans dat je ergens dan net weer niet lekker bij kan ofzo.
Tenzij je op elke verdieping schachten hebt met manhoge inspectieluiken, dan hoef je niet zo moeilijk te doen
Nee helaas, alleen loze leidingen en alleen 19mm. Er zit een lepe hoek bij de trap. Kopersbegeleider heeft aangegeven dat die bereikbaar is en naar de kruipruimte gaat, dus daar is het eea. Wel mogelijk. Volgens Whoon hebben ze een zeer uitgebreide optielijst en doen daarom niet aan verzoekjes (al zijn er wel een paar gelukt).BBBrt schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:26:
[...]
Is het geen (meerwerk)optie? Wij hadden niet héél veel keus, maar wel de optie om voorbereiding voor zonnepanelen aan te laten leggen naar de tweede verdieping. De prijs daarvoor viel me, in vergelijking met andere opties, ook nog wel mee.
Als je nadenkt over zonnepanelen in de toekomst, zou ik - waar mogelijk - de voorbereidingen nu laten doen.
Alles is mogelijk achteraf, maar je hebt altijd de kans dat je ergens dan net weer niet lekker bij kan ofzo.
Tenzij je op elke verdieping schachten hebt met manhoge inspectieluiken, dan hoef je niet zo moeilijk te doen
Is het dan handig om loze leidingen naar de uitbouw te leggen vanaf de technische ruimte? En dat zouden er dan 2 moeten zijn, om de dc kabels door te laten lopen (plus en min gescheiden)?
[ Voor 3% gewijzigd door M3rcury op 01-06-2026 21:03 ]
No signature required.
Waarom moeten de leidingen van de uitbouw naar de technische ruimte op zolder? De pv installatie op je uitbouw moet toch naar je meterkast lopen? Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Waarschijnlijk wil hij alles op dezelfde omvormer hebben die op zolder hangt, dan moet er dus wel een loze leiding naar zolderJoeri schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:04:
Waarom moeten de leidingen van de uitbouw naar de technische ruimte op zolder? De pv installatie op je uitbouw moet toch naar je meterkast lopen? Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Handig voor de airco afvoer/elektra die lepe hoek naar de kruipruimte.. :-)M3rcury schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:58:
[...]
Nee helaas, alleen loze leidingen en alleen 19mm. Er zit een lepe hoek bij de trap. Kopersbegeleider heeft aangegeven dat die bereikbaar is en naar de kruipruimte gaat, dus daar is het eea. Wel mogelijk. Volgens Whoon hebben ze een zeer uitgebreide optielijst en doen daarom niet aan verzoekjes (al zijn er wel een paar gelukt).
Is het dan handig om loze leidingen naar de uitbouw te leggen vanaf de technische ruimte? En dat zouden er dan 2 moeten zijn, om de dc kabels door te laten lopen (plus en min gescheiden)?
Is een separate string of micro-omvormers dan niet handiger? Lijkt mij sowieso beter als je verschillende dakvlakken en/of orientaties gaat combineren?Yellowneck schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:22:
[...]
Waarschijnlijk wil hij alles op dezelfde omvormer hebben die op zolder hangt, dan moet er dus wel een loze leiding naar zolder
Beetje een lange rant, maar wat een beunhazen en geldwolven zijn er toch op nieuwbouwgebied rond Amsterdam. Is het nou echt normaal dat we overal achter aan moeten en dat we op elke stap worden gelicht? Of hebben wij gewoon echt bizar veel pech?
We onderhandelen telkens, overwegen meerdere offertes en kiezen voor bekendere partijen die goed staan aangeschreven. Maar vrijwel altijd ontstaan er problemen met (onder)aannemers die zondermeer worden ingezet en waar geen verantwoordelijkheid voor wordt genomen.
Ik ben wel een beetje aannemer-af ondertussen. Er wordt de hoofdprijs gerekend en naar mijn ervaring krijg je regelmatig daar hoofdpijn voor terug. Ik ga verder wel lekker zelf klussen aan ons nieuwbouwhuis...
We onderhandelen telkens, overwegen meerdere offertes en kiezen voor bekendere partijen die goed staan aangeschreven. Maar vrijwel altijd ontstaan er problemen met (onder)aannemers die zondermeer worden ingezet en waar geen verantwoordelijkheid voor wordt genomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
|
Veel zaken vind ik wel normaal hoor. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Schade aan een muur of kozijn kan gebeuren. Een foutje bij het bepalen van de maten van een inbouwkast kan ook gebeuren. Keuken in 1x volledig opleveren volgens afspraak heb ik ook nog nooit van gehoord.
Ik snap dat het allemaal vervelend is, maar misschien kan je je troosten in de gedachte dat in meer of mindere mate iedereen dit doormaakt.
Ik snap dat het allemaal vervelend is, maar misschien kan je je troosten in de gedachte dat in meer of mindere mate iedereen dit doormaakt.
Ik heb in mijn hoofd dat de omvormer op zolder "hoort". Dus dat leek mij logisch. Micro omvormers is opzich wel een goed idee. Maar er passen 8 panelen op de zij uitbouw en 5 panelen op de achter uitbouw, dus dan kan het duur worden.Joeri schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:32:
[...]
Is een separate string of micro-omvormers dan niet handiger? Lijkt mij sowieso beter als je verschillende dakvlakken en/of orientaties gaat combineren?
Ik heb alleen op dit moment geen idee hoeveel we er willen. We hebben ook nog een garage waar er een aantal op kunnen (en makkelijker dan de uitbouw qua bekabeling).
Misschien dat ik nu te flexibel probeer te zijn. Dit is ons eerste nieuwbouwhuis.
No signature required.
Wat doen jullie met de wandafwerking van een geïsoleerde garage? In ons geval bestaat de binnenkant uit prefab betonmuren die "behangklaar" worden opgeleverd.
In de woning zelf laten we renovlies plakken maar dit lijkt me niet geschikt voor in de garage. Ik wil echter wel dat de wanden er redelijk netjes uitzien ondanks dat het een garage is... Ideeën?
In de woning zelf laten we renovlies plakken maar dit lijkt me niet geschikt voor in de garage. Ik wil echter wel dat de wanden er redelijk netjes uitzien ondanks dat het een garage is... Ideeën?
Old skool glasvezelbehang een optie?Wollie91 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:22:
Wat doen jullie met de wandafwerking van een geïsoleerde garage? In ons geval bestaat de binnenkant uit prefab betonmuren die "behangklaar" worden opgeleverd.
In de woning zelf laten we renovlies plakken maar dit lijkt me niet geschikt voor in de garage. Ik wil echter wel dat de wanden er redelijk netjes uitzien ondanks dat het een garage is... Ideeën?
Waarom niet? Als de garage geisoleerd is waarom kun je er geen renovlies op plakken?Wollie91 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:22:
Wat doen jullie met de wandafwerking van een geïsoleerde garage? In ons geval bestaat de binnenkant uit prefab betonmuren die "behangklaar" worden opgeleverd.
In de woning zelf laten we renovlies plakken maar dit lijkt me niet geschikt voor in de garage. Ik wil echter wel dat de wanden er redelijk netjes uitzien ondanks dat het een garage is... Ideeën?
Ik zit hier toevallig ook net over na te denken, ik dacht zelf om dunpleister aan te brengen net zoals in de rest van het huis.Wollie91 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:22:
Wat doen jullie met de wandafwerking van een geïsoleerde garage? In ons geval bestaat de binnenkant uit prefab betonmuren die "behangklaar" worden opgeleverd.
In de woning zelf laten we renovlies plakken maar dit lijkt me niet geschikt voor in de garage. Ik wil echter wel dat de wanden er redelijk netjes uitzien ondanks dat het een garage is... Ideeën?
Onlangs heb ik de muren in de garage zelf voorzien van renovliesbehang. Ook dit was behangklaar opgeleverd.Wollie91 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:22:
Wat doen jullie met de wandafwerking van een geïsoleerde garage? In ons geval bestaat de binnenkant uit prefab betonmuren die "behangklaar" worden opgeleverd.
In de woning zelf laten we renovlies plakken maar dit lijkt me niet geschikt voor in de garage. Ik wil echter wel dat de wanden er redelijk netjes uitzien ondanks dat het een garage is... Ideeën?
Dit kan ook iets beter tegen een stoot dan nieuw stucwerk.
Bedankt voor jullie reacties.
Renovlies vind ik ergens nog best prijzig voor een garage. Daarnaast ben ik bang dat het vrij snel beschadigd of valt dit mee? Er zal toch wel tuingereedschap tegenaan komen te hangen bijvoorbeeld.
Renovlies vind ik ergens nog best prijzig voor een garage. Daarnaast ben ik bang dat het vrij snel beschadigd of valt dit mee? Er zal toch wel tuingereedschap tegenaan komen te hangen bijvoorbeeld.
In een garage waar tuingereedschap tegen de muur hangt zou ik helemaal niks doen. Hooguit een (afwasbare) verf erop zonder te stuccen.
Ik heb gewoon muurverf direct op de garage-muren gesmeerd, wel twee verschillende kleuren voor het modieuzeWollie91 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:53:
Bedankt voor jullie reacties.
Renovlies vind ik ergens nog best prijzig voor een garage. Daarnaast ben ik bang dat het vrij snel beschadigd of valt dit mee? Er zal toch wel tuingereedschap tegenaan komen te hangen bijvoorbeeld.
Ziet er het er perfect uit? Nee. Ziet het er goed uit voor een garage waar alleen fietsen en gereedschap staat/hangt? Jazeker
Onze geisoleerde garage wordt behangklaar opgeleverd. Ik was eerlijk gezegd van plan om met een emmertje lichtgewicht vulmiddel en een plamuurmes aan de slag te gaan en dan te kijken hoe de vlag erbij hangt. Je kunt daarna evt. nog met een egalisatiepasta, zoals Alabastine Muurglad aan de slag (waarschijnlijk wel even voorstrijken) om het helemaal glad te krijgen, maar ik denk dat het muurvuller, lichtjes schuren en schilderen wordt.
Ik woon nu 2 weken in mijn nieuwe huis en had iets meer verwacht van de vloerkoeling, maar ook van de WTW. Ik had gehoopt dat als de temp binnen 23 graden was en de buitentemperatuur 20, de bypassklep van de WTW vol open zou gaan. Ik kan het nog niet helemaal achterhalen maar het blijft hier 23,5 graden ondanks schermen. Maar alles is nog vrij nieuw dus nog verder experimenteren.
Wij hadden precies hetzelfde maar als de warmte eenmaal in je huis zit… het gaat heel langzaam en wij hadden laat de koeling ingeschakeld. Toen was het al warm buiten. Nu volop ramen open om de warmte eruit te krijgen en dan is het prima. Vond het eerst ook niet werken maar blijkbaar is de aanvoertemperatuur 18 graden en de afvoer zo’n 19 graden dus het neemt wel de warmte mee. Thermostaat staat op 18Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:50:
Ik woon nu 2 weken in mijn nieuwe huis en had iets meer verwacht van de vloerkoeling, maar ook van de WTW. Ik had gehoopt dat als de temp binnen 23 graden was en de buitentemperatuur 20, de bypassklep van de WTW vol open zou gaan. Ik kan het nog niet helemaal achterhalen maar het blijft hier 23,5 graden ondanks schermen. Maar alles is nog vrij nieuw dus nog verder experimenteren.
Met 3 graden verschil tussen binnen- en buitentemperatuur is je koelvermogen 450W, als je de WTW volle bak (450 m3/h) laat draaien.Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:50:
Ik woon nu 2 weken in mijn nieuwe huis en had iets meer verwacht van de vloerkoeling, maar ook van de WTW. Ik had gehoopt dat als de temp binnen 23 graden was en de buitentemperatuur 20, de bypassklep van de WTW vol open zou gaan. Ik kan het nog niet helemaal achterhalen maar het blijft hier 23,5 graden ondanks schermen. Maar alles is nog vrij nieuw dus nog verder experimenteren.
By-pass is een leuke marketing truc en uiteraard helpt het wel iets, maar het is geen actieve koeling van een warmtepomp laat staan een airco
Men roept dat je met een WTW eigenlijk de ramen dicht moet houden, dus daarom nog geen horren. Maar ik ga nu toch horren bestellen en snachts een raampje open zetten. Ook ga ik nog even bedenken hoe ik die WTW snachts kan verplichten om buitenlucht aan te zuigen. Volgens mij moet het nu binnen 23 zijn en buiten 15 voordat hij (koude) buitenlucht aan gaat zuigen. Dat zou ik al wel eerder willen.tjubbie schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:05:
[...]
Wij hadden precies hetzelfde maar als de warmte eenmaal in je huis zit… het gaat heel langzaam en wij hadden laat de koeling ingeschakeld. Toen was het al warm buiten. Nu volop ramen open om de warmte eruit te krijgen en dan is het prima. Vond het eerst ook niet werken maar blijkbaar is de aanvoertemperatuur 18 graden en de afvoer zo’n 19 graden dus het neemt wel de warmte mee. Thermostaat staat op 18
Ja dat ramen dichthouden is leuk maar dan blijft je warmte ook binnen. De vloerkoeling kan dat nooit aan en is ook niet zo bedoeld.Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:14:
[...]
Men roept dat je met een WTW eigenlijk de ramen dicht moet houden, dus daarom nog geen horren. Maar ik ga nu toch horren bestellen en snachts een raampje open zetten. Ook ga ik nog even bedenken hoe ik die WTW snachts kan verplichten om buitenlucht aan te zuigen. Volgens mij moet het nu binnen 23 zijn en buiten 15 voordat hij (koude) buitenlucht aan gaat zuigen. Dat zou ik al wel eerder willen.
Op zich snap ik al die marketing trucs wel maar het verbaast me dat de warmte, na 10 dagen warm weer en schermen, al wel in huis is. Ik zie toch nog airco aankomen en horren
Als het nu binnen 23grd is doe je (systeem) iets verkeerd. Dat is echt prima omlaag te brengen met deze buitentemperaturen.
Even een zijsprongetje: 1 van de redenen dat het warm blijft is dat veel warmte in massieve muren is opgeslagen. Heeft iemand ervaring met hoe dat gaat als je veel drywall muren hebt? Die kunnen weliswaar ook isolerend worden gebouwd, maar die hebben geen massa om energie vast te houden. Koelen die huizen dan sneller af?tjubbie schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:05:
[...]
Wij hadden precies hetzelfde maar als de warmte eenmaal in je huis zit…
Ramen dicht houden met WTW is een enorm hardnekkig misverstand en het klopt niet! Na heel het gedoe met WTW in Vathorst is ook aangegeven dat dat beter gecommuniceerd moet worden.Bouwertje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:14:
[...]
Men roept dat je met een WTW eigenlijk de ramen dicht moet houden, dus daarom nog geen horren. Maar ik ga nu toch horren bestellen en snachts een raampje open zetten. Ook ga ik nog even bedenken hoe ik die WTW snachts kan verplichten om buitenlucht aan te zuigen. Volgens mij moet het nu binnen 23 zijn en buiten 15 voordat hij (koude) buitenlucht aan gaat zuigen. Dat zou ik al wel eerder willen.
Even naar de basis:
- Je moet zorgen dat er constant voldoende frisse lucht in je huis is (ventileren)
- tijdens het stookseizoen wil je voorkomen dat je huis warmte verliest.
Hiermee zorg je dat er ten alle tijden aan de minimale ventilatie behoefte voldaan wordt, terwijl je zo veel mogelijk warmte vast houdt. (Mits het systeem goed ingeregeld en geinstalleerd is.)
Echter, het is absoluut niet zo dat je ramen dicht moeten blijven. Je moet je alleen beseffen dat als je ramen open zet tijdens het stookseizoen, je warmte verliest, dus het huis in zijn geheel minder efficient wordt.
Maar we zitten op dit moment helemaal niet in het stook seizoen dus dat maakt niks uit!
Daarnaast zijn er ook tijdens het stookseizoen moment waarop je wat extra wilt ventileren, bijvoorbeeld als je op kerstavond aan het gourmetten bent, of tijdens feestjes met veel mensen in huis. Even een raam open zetten is geen probleem. Je verliest alleen wat warmte dus je verwarming moet wat harder draaien. Zeker ook omdat een ventilatie systeem is ontworpen voor "normaal" gebruik. Met 10 man in de woonkamer zitten valt niet onder normaal gebruik.
Voor de WTW zelf maakt het niks uit als er een raam open staat, die heeft daar geen last van, slijt niet sneller, gaat niet stuk, er gebeurt helemaal niks.
Het kost je alleen wat extra verwarming in de winter.
Waar je wel rekening mee moet houden is welke ramen je open zet. Maar dat is ook bij type C ventilatie.
Het is de bedoeling dat schone lucht in de ene ruimte wordt aangevoerd, en via de "natte" ruimte afgevoerd. Daarom zitten de afvoer ventielen in keuken, badkamer, WC.
De aanvoer bij een WTW, en roosters bij type C zitten in slaapkamers, woonkamer etc. Dus schone lucht stroomt normaal gesproken van die ruimtes naar de natte ruimtes en gaat naar buiten.
Zet je nu een raam op de badkamer of keuken open, dan zal de afzuiging in die ruimte lucht rechtstreeks uit dat open raam gaan afzuigen naar buiten. Voor de badkamer en keuken zelf is dat prima, maar gevolg is wel dat de luchtstroom uit woonkamer en slaapkamer verminderd wordt, hierdoor zal deze luchtkwaliteit dus achteruit gaan.
Beter dus om ramen in woonkamer of slaapkamer open te zetten.
Het is zelfs zo dat alle verblijfsruimte verplicht een raam moeten hebben wat open kan om te ventileren. Dat is niet zonder reden.
Wat voor warmtepompboiler is dat?Thomox schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:32:
Ik wil graag de warmtepompboiler wat stiller maken. Ik lees veel over mogelijke flexibele demperbuizen. Iemand advies? Het zou mooi zijn als ik die over een tijdje kan "hergebruiken" tbv een dakdoorvoer... Ik zit vooral met de afstand tot het schuine dak, iemand tips?
Maat is 160mm
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ken hem niet, maar haalt die dus warmte uit de omgeving in huis om daar water mee te verwarmen?
Dat is toch helemaal niet nuttig? Alle warmte die het apparaat uit de ruimte onttrekt moet dan toch gewoon door je verwarming worden toegevoegd?
Google vertelt ook dat hij de warmte uit de buitenlucht of ventilatielucht zou moeten onttrekken. Dat zou dan ook warmte zijn die anders verloren zou gaan, maar die van jou lijkt nergens op aangesloten?
[ Voor 17% gewijzigd door auditor86 op 10-06-2026 13:19 ]
Klopt, heeft ook voordelen hoor. De zomerdag heb je een gratis airco te pakken. Winterdag is het eigenlijk niet gewenst...
Mn vraag lijkt in het warmtepompboiler topic beantwoord te zijn. Een flexdemper van een meter doet wonderen blijkbaar
Mn vraag lijkt in het warmtepompboiler topic beantwoord te zijn. Een flexdemper van een meter doet wonderen blijkbaar
Wij krijgen een hal zoals op de foto. Onze trap en voordeur worden ral 9010. Nu moeten we beslissen of we stootborden willen, dus een dichte trap, of niet.
Open is mooi ruimtelijk. Hoe zal een dichte trap zijn in wit? Neemt het veel licht weg?
We hebben een vergelijkbare voordeur. met langwerpig raam De hal is zo ongeveer wat je nu ziet op de foto met links een wcdeur, aan deze kant komt de deur naar de woonkamer. Op de overloop boven zit ook een raam.
Open is mooi ruimtelijk. Hoe zal een dichte trap zijn in wit? Neemt het veel licht weg?
We hebben een vergelijkbare voordeur. met langwerpig raam De hal is zo ongeveer wat je nu ziet op de foto met links een wcdeur, aan deze kant komt de deur naar de woonkamer. Op de overloop boven zit ook een raam.
Heb je hier iets aan?Eva-Luna74 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:37:
Wij krijgen een hal zoals op de foto. Onze trap en voordeur worden ral 9010. Nu moeten we beslissen of we stootborden willen, dus een dichte trap, of niet.
Open is mooi ruimtelijk. Hoe zal een dichte trap zijn in wit? Neemt het veel licht weg?
We hebben een vergelijkbare voordeur. met langwerpig raam De hal is zo ongeveer wat je nu ziet op de foto met links een wcdeur, aan deze kant komt de deur naar de woonkamer. Op de overloop boven zit ook een raam.
[Afbeelding]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dank je wel, maar nee, dat is een andere situatie. Jouw trap is helemaal weggewerkt. Bij ons blijft de trap in het zicht, het gaat alleen om wel of geen stootborden.
Dat is natuurlijk persoonlijke smaak en beleving. Heb je al een plek voor je garderobe? Ik zou voor een dichte trap gaan waarbij mooi alle jassen en schoenen (tassen van kinderen bijvoorbeeld) uit het zicht zijn. Maar wat ik zeg dat is voor iedereen anders.Eva-Luna74 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:37:
Wij krijgen een hal zoals op de foto. Onze trap en voordeur worden ral 9010. Nu moeten we beslissen of we stootborden willen, dus een dichte trap, of niet.
Open is mooi ruimtelijk. Hoe zal een dichte trap zijn in wit? Neemt het veel licht weg?
We hebben een vergelijkbare voordeur. met langwerpig raam De hal is zo ongeveer wat je nu ziet op de foto met links een wcdeur, aan deze kant komt de deur naar de woonkamer. Op de overloop boven zit ook een raam.
[Afbeelding]
Chatgpt kan waarschijnlijk een mooie impressie geven.
Die vond het lastig na de draaiDraakje5 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:02:
Chatgpt kan waarschijnlijk een mooie impressie geven.
Wij krijgen vanuit de aannemer een aanbod voor 7 extra zonnepanelen a 465Wp.
Extra bedrag Eur 3690. Met een Beng=0 woning kan de extra opbrengst voor elektrische autos en zwembad wel nuttig zijn.
Wat vind men hier van het bedrag? Voelt aan de hoge kant.
Extra bedrag Eur 3690. Met een Beng=0 woning kan de extra opbrengst voor elektrische autos en zwembad wel nuttig zijn.
Wat vind men hier van het bedrag? Voelt aan de hoge kant.
Dat is natuurlijk ook erg duurSincere1983 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:24:
Wij krijgen vanuit de aannemer een aanbod voor 7 extra zonnepanelen a 465Wp.
Extra bedrag Eur 3690. Met een Beng=0 woning kan de extra opbrengst voor elektrische autos en zwembad wel nuttig zijn.
Wat vind men hier van het bedrag? Voelt aan de hoge kant.
7 panelen is 500 euro.
Andere omvormer misschien paar honderd.
Extra rails voor montage 350(?)
Dus 2500 netto in het handje voor de aannemer. Het voordeel is wel dat je het zelf niet hoeft te regelen.
Aannemer regelt waarschijnlijk ook het betere energielabel (indien van toepassing). Niet onmogelijk om zelf te regelen maar dat gaf hier wel nog een hoop gezeik om voor elkaar te krijgen achteraf. Dat kost anders ook nog een paar honderd euro.
Er zit marge tussen of je dat het waard vind is aan jou.
Er zit marge tussen of je dat het waard vind is aan jou.
[ Voor 6% gewijzigd door SL65 op 12-06-2026 20:14 ]
Voor 3700 euro is je terufverdientijd erg lang.
Stel je regelt alles perfect en betaald 23c per kwh normaal, dan nog is je terugverdientijd 7 jaar als je alles direct verbruikt en niet terugleverd.
Gezien de salderingsregel en alles, zou ik er goed over nadenken...
Stel je regelt alles perfect en betaald 23c per kwh normaal, dan nog is je terugverdientijd 7 jaar als je alles direct verbruikt en niet terugleverd.
Gezien de salderingsregel en alles, zou ik er goed over nadenken...
[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 12-06-2026 20:54 ]
Persoonlijk vind ik het nuttiger om dit soort ruimtes juist functioneel in te richten. Een trapkast lijkt mij zinvoller dan een open ruimte. Die kastruimte kan je dan namelijk gebruiken om een andere ruimte/kamer waar je meer tijd besteed per dag meer "open" in te richtenEva-Luna74 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:37:
Open is mooi ruimtelijk.
Spel en typfouten voorbehouden
Tja, wat is duur? Wij konden er 10 kiezen voor 9kSincere1983 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:24:
Wij krijgen vanuit de aannemer een aanbod voor 7 extra zonnepanelen a 465Wp.
Extra bedrag Eur 3690. Met een Beng=0 woning kan de extra opbrengst voor elektrische autos en zwembad wel nuttig zijn.
Wat vind men hier van het bedrag? Voelt aan de hoge kant.
Toen had je nog saldering en geen teruglevertarievenBBBrt schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:32:
[...]
Tja, wat is duur? Wij konden er 10 kiezen voor 9k
Dit is een project dat nu nog loopt en waar je nog woningen van kunt kopenWolly schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:47:
[...]
Toen had je nog saldering en geen teruglevertarieven
Ik zit in nieuwbouw opgeleverd in nov 2024, kon kiezen 12 panelen 400Wp of de standaard panelen, voor de 12 waren de kosten circa €6000 incl btw, dat vond ik raar omdat er op panelen geen btw zat, zou €1000 terugkrijgen of verrekend worden.Sincere1983 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:24:
Wij krijgen vanuit de aannemer een aanbod voor 7 extra zonnepanelen a 465Wp.
Extra bedrag Eur 3690. Met een Beng=0 woning kan de extra opbrengst voor elektrische autos en zwembad wel nuttig zijn.
Wat vind men hier van het bedrag? Voelt aan de hoge kant.
Uiteindelijk niet door de aannemer laten doen en de standaard 2 panelen laten plaatsen daar zaten geen extra kosten bij.
In april 2025 15 panelen 450Wp laten plaatsen met een laadpaal voor €6500.
Heb een Ev en dan is wat meer capaciteit best fijn .
Vraag wel diverse offertes want ik had er ook twee bij van richting en over de €8000, de installatie en laadpaal zijn van Fronius.
M.b.t. de zonnepanelen, wellicht goed om ook te kijken naar hoe het standaard aantal panelen wordt aangelegd. Als voorbeeld lag er in mijn project geen 3 fase kabel naar zolder als je de standaard configuratie nam en zelf later ging uitbreiden. Uiteindelijk de aannemer kunnen overtuigen om wel gelijk 3 fase kabel naar boven te trekken, anders moet dit zelf nog achteraf en dat is afhankelijk van de woning niet altijd makkelijk.
Wij hebben deze week de hoerabrief binnen gehad dat er ook wordt begonnen met de bouw van onze nieuwbouwwoning in Den Haag. Dit is echt ons droomhuis en wij hopen hier minimaal 20-30 jaar in te gaan wonen. Al een tijdje dit topic aan het volgen en veel uitgehaald, dus thanks! Veel gelezen over de keuzes rondom uitbouw, en hier zit bij ons nu ook twijfel. Dus vandaar nogmaals de vraag naar jullie ervaring/mening.
Wij moeten maandag de bouwkundige opties doorgeven. Wij neigden in eerste instantie naar een uitbouw van 1.2m, voornamelijk omdat mijn vrouw graag een grotere tuin wilde. Nu zijn wij gisteren gebeld door onze woonconsultant met de mededeling dat de huizen naast ons worden voorbereid op een uitbouw van 2.4m. Nu hebben wij gisteren onze woonkamer en tuin uitgetekend en is toch bij ons beiden de twijfel toegeslagen of wij toch niet voor de uitbouw van 2.4m moeten gaan.
Ons huis heeft een klassieke indeling en een breedte van 5.45m. Eerst volgt de 3.4m diepe gang/keuken. Daarna de woon/eetkamer van 6.2m. Aan de voorkant (keuken) is een erker van 1.5x2.8m. Hier komt een multifunctionele (koffie/hobby/speel-)hoek. Onze tuin is standaard ca 10-11m diep. Achterin zit een prefab schuur van 2x3m (in de breedte geplaatst). Een uitbouw van min 1.2m zorgt dat wij zowel een ruime eettafel, als lekkere zithoek voor 5-7 man kunnen creëeren.
Onze twijfels over de grote uitbouw zijn toegeslagen vanwege het volgende:
+ Er is veel meer mogelijk qua indeling. Je kan bijna alles doen met het huis en er is lucht voor 1-2 extra zones (piano, box, speelhoek, haard). O.a. doordat dit de loopruimte geeft om de zithoek heel anders te positioneren.
+ Je zit in Nederland toch meer binnen dan buiten.
+ De tuin wordt,met 2.4m uitbouw, tot aan de schuur 5.7x6m, met dan nog ca 2x2m naast de schuur. Dat is klein maar wij zijn allebei in een kleinere tuin opgegroeid en dat heeft ook altijd gewerkt.
+ Onze tuin ligt op het ZO. Als beide buren uitbouwen met 2.4m, krijg je dan juist niet een opgesloten gevoel met minder licht als je niet meegaat.
- De kleinere tuin betekent wel aanzienlijk minder mogelijkheden (16% kleiner tov 1.2m). Wij hebben een hond en hopen een gezin te starten met 2-3 kinderen. Is die buitenruimte dan niet meer waard dan die 1.2m binnen?
- De verhouding tuin-binnenruimte begane grond voelt scheef aan (maar dat doet het bij 80% van de woningen op Funda ook)
- Met een uitbouw van 2.4m wordt de 'lange muur' in de kamer 13.5m lang. Op deze muur schijnt wel de middag/avondzon (middag vanuit pui, avond vanuit erker). De erker zorgt voor licht aan de voorzijde. Creëer je niet een onwijs donkere zone in het midden van het huis.
Prijs/waardestijging vinden wij niet relevant. Wij kopen het huis voor onszelf en zijn bereid om ook de 'relatief dure' 1.2m te kiezen.
Wat is jullie ervaring van de uitbouw/tuin? Zorgt die 2.4m inderdaad voor een te donker middendeel, of wegen de extra vierkante meters binnen (zeker met opgroeiende kinderen en uitbouwende buren) zwaarder dan die meter tuin?
Thanks!
Wij moeten maandag de bouwkundige opties doorgeven. Wij neigden in eerste instantie naar een uitbouw van 1.2m, voornamelijk omdat mijn vrouw graag een grotere tuin wilde. Nu zijn wij gisteren gebeld door onze woonconsultant met de mededeling dat de huizen naast ons worden voorbereid op een uitbouw van 2.4m. Nu hebben wij gisteren onze woonkamer en tuin uitgetekend en is toch bij ons beiden de twijfel toegeslagen of wij toch niet voor de uitbouw van 2.4m moeten gaan.
Ons huis heeft een klassieke indeling en een breedte van 5.45m. Eerst volgt de 3.4m diepe gang/keuken. Daarna de woon/eetkamer van 6.2m. Aan de voorkant (keuken) is een erker van 1.5x2.8m. Hier komt een multifunctionele (koffie/hobby/speel-)hoek. Onze tuin is standaard ca 10-11m diep. Achterin zit een prefab schuur van 2x3m (in de breedte geplaatst). Een uitbouw van min 1.2m zorgt dat wij zowel een ruime eettafel, als lekkere zithoek voor 5-7 man kunnen creëeren.
Onze twijfels over de grote uitbouw zijn toegeslagen vanwege het volgende:
+ Er is veel meer mogelijk qua indeling. Je kan bijna alles doen met het huis en er is lucht voor 1-2 extra zones (piano, box, speelhoek, haard). O.a. doordat dit de loopruimte geeft om de zithoek heel anders te positioneren.
+ Je zit in Nederland toch meer binnen dan buiten.
+ De tuin wordt,met 2.4m uitbouw, tot aan de schuur 5.7x6m, met dan nog ca 2x2m naast de schuur. Dat is klein maar wij zijn allebei in een kleinere tuin opgegroeid en dat heeft ook altijd gewerkt.
+ Onze tuin ligt op het ZO. Als beide buren uitbouwen met 2.4m, krijg je dan juist niet een opgesloten gevoel met minder licht als je niet meegaat.
- De kleinere tuin betekent wel aanzienlijk minder mogelijkheden (16% kleiner tov 1.2m). Wij hebben een hond en hopen een gezin te starten met 2-3 kinderen. Is die buitenruimte dan niet meer waard dan die 1.2m binnen?
- De verhouding tuin-binnenruimte begane grond voelt scheef aan (maar dat doet het bij 80% van de woningen op Funda ook)
- Met een uitbouw van 2.4m wordt de 'lange muur' in de kamer 13.5m lang. Op deze muur schijnt wel de middag/avondzon (middag vanuit pui, avond vanuit erker). De erker zorgt voor licht aan de voorzijde. Creëer je niet een onwijs donkere zone in het midden van het huis.
Prijs/waardestijging vinden wij niet relevant. Wij kopen het huis voor onszelf en zijn bereid om ook de 'relatief dure' 1.2m te kiezen.
Wat is jullie ervaring van de uitbouw/tuin? Zorgt die 2.4m inderdaad voor een te donker middendeel, of wegen de extra vierkante meters binnen (zeker met opgroeiende kinderen en uitbouwende buren) zwaarder dan die meter tuin?
Thanks!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@Mvw94; Als je ooit een uitbouw wilt hebben dan kun je het beter meteen meenemen.
Met vergelijkbare dieptes woning/tuin heb ik zelf geen uitbouw genomen, maar beiden buren wel. Nu de ruwbouw hier langzaamaan vorm begint te krijgen valt het mij mee hoe erg je "ingesloten" zit tussen de twee uitbouwen. De makelaar was hier overigens bij de kopers actief aan het pushen om toch zeker wel een uitbouw te nemen omdat je anders "ingesloten" zou zitten; laat je hier niet gek door maken.
Persoonlijk vond ik het hebben van meer tuindiepte voor mij meer waarde hebben ten opzichte van een uitbouw; de tuin wordt er minder propperig door en de woning had al genoeg m2. Mogelijk dat ik op den duur een pergola-zonwering tussen de uitbouwen plaats om buiten een comfortabel hoekje te hebben.
Edit: en natuurlijk nog van harte gefeliciteerd!!
Met vergelijkbare dieptes woning/tuin heb ik zelf geen uitbouw genomen, maar beiden buren wel. Nu de ruwbouw hier langzaamaan vorm begint te krijgen valt het mij mee hoe erg je "ingesloten" zit tussen de twee uitbouwen. De makelaar was hier overigens bij de kopers actief aan het pushen om toch zeker wel een uitbouw te nemen omdat je anders "ingesloten" zou zitten; laat je hier niet gek door maken.
Persoonlijk vond ik het hebben van meer tuindiepte voor mij meer waarde hebben ten opzichte van een uitbouw; de tuin wordt er minder propperig door en de woning had al genoeg m2. Mogelijk dat ik op den duur een pergola-zonwering tussen de uitbouwen plaats om buiten een comfortabel hoekje te hebben.
Edit: en natuurlijk nog van harte gefeliciteerd!!
[ Voor 3% gewijzigd door Drum op 13-06-2026 15:08 ]
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
@Mvw94
Als je kinderen jong zijn komt er een trampoline (dat is de ellende van die buurten) en heb je de ruimte zeker nodig. Voor je hond is het ook fijn als hij niet alleen achter zijn staart aanloopt.
Over het opgesloten gevoel zou ik mij geen zorgen maken, het is immers ook een extra privacy plek.
Met een uitbouw wordt die tuin wel erg klein, dat betekent dat het een nagenoeg volledig bestraatte tuin wordt want voor een beetje groen is dan weinig ruimte (misschien strookjes van 60cm aan de zijkanten).De tuin wordt tot aan de schuur 5.7x6m, met dan nog ca 2x2m naast de schuur.
Als je kinderen jong zijn komt er een trampoline (dat is de ellende van die buurten) en heb je de ruimte zeker nodig. Voor je hond is het ook fijn als hij niet alleen achter zijn staart aanloopt.
Over het opgesloten gevoel zou ik mij geen zorgen maken, het is immers ook een extra privacy plek.
Bij ons wordt er voor de extra zonnepanelen 21% btw gerekend. Volgens de Website van de belastingdienst geldt dit uitsluitend voor geïntregeerde zonnepanelen. Die van ons zijn dus gewoon de panelen die ie overal ziet en is dus gewoon 0% btw. Wat denken jullie?
Achteraf credit factuur vragen voor de btw op zonnepanelen. Idealiter voordat je laatste termijn betaald
Wat een prijzen, 8.5 ton von voor een tussenwoning.
Ik denk dat je best wel een donkere plek creert als je woning 13.5m lang is met alleen ramen voor en achter.
Onze woning is ongeveer 12.5m diep maar heeft voor een raam aan de zijkant en een deur met glas in het midden bij de hal en achter naar de garage. Voordat die deuren met glas er in zaten vond ik het soms ook al donker.
Er is ook zoiets als de krijtstreepmethode. Vraag de aannemer hoe het zit met het voldoen aan daglicht wanneer de uitbouw gerealiseerd wordt en of er gebruik gemaakt wordt van de krijtstreepmethode.
Ik denk dat je best wel een donkere plek creert als je woning 13.5m lang is met alleen ramen voor en achter.
Onze woning is ongeveer 12.5m diep maar heeft voor een raam aan de zijkant en een deur met glas in het midden bij de hal en achter naar de garage. Voordat die deuren met glas er in zaten vond ik het soms ook al donker.
Er is ook zoiets als de krijtstreepmethode. Vraag de aannemer hoe het zit met het voldoen aan daglicht wanneer de uitbouw gerealiseerd wordt en of er gebruik gemaakt wordt van de krijtstreepmethode.
Deze week een aantal keukenzaken afgegaan voor offertes en ideeen. Het meest aansprekende idee was er 1 met een hoge kastenwand die ingebouw wordt door een muur wat te verlengen aan een zijkant en ook bovenin de kasten in te bouwen.
Nu zitten in de betreffende wand waar de kasten tegenaan komen de afvoerventielen voor de WTW, keukenadviseur gaf aan dat die dan verlengd konden worden en in het 'wandje' boven de hoge kasten aan te brengen.
Klopt het dat dit eenvoudig te doen is of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Andere adviseur gaf tekende deze optie niet in en gaf aan dat de ventielen gewoon op hun plaats konden blijven (+- 250 cm hoog) bij een kastenwand van 235 cm. Dat klinkt krap?
Nu zitten in de betreffende wand waar de kasten tegenaan komen de afvoerventielen voor de WTW, keukenadviseur gaf aan dat die dan verlengd konden worden en in het 'wandje' boven de hoge kasten aan te brengen.
Klopt het dat dit eenvoudig te doen is of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Andere adviseur gaf tekende deze optie niet in en gaf aan dat de ventielen gewoon op hun plaats konden blijven (+- 250 cm hoog) bij een kastenwand van 235 cm. Dat klinkt krap?
Mvw94 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:37:
Wij hebben deze week de hoerabrief binnen gehad dat er ook wordt begonnen met de bouw van onze nieuwbouwwoning in Den Haag. Dit is echt ons droomhuis en wij hopen hier minimaal 20-30 jaar in te gaan wonen. Al een tijdje dit topic aan het volgen en veel uitgehaald, dus thanks! Veel gelezen over de keuzes rondom uitbouw, en hier zit bij ons nu ook twijfel. Dus vandaar nogmaals de vraag naar jullie ervaring/mening.
Wij moeten maandag de bouwkundige opties doorgeven. Wij neigden in eerste instantie naar een uitbouw van 1.2m, voornamelijk omdat mijn vrouw graag een grotere tuin wilde. Nu zijn wij gisteren gebeld door onze woonconsultant met de mededeling dat de huizen naast ons worden voorbereid op een uitbouw van 2.4m. Nu hebben wij gisteren onze woonkamer en tuin uitgetekend en is toch bij ons beiden de twijfel toegeslagen of wij toch niet voor de uitbouw van 2.4m moeten gaan.
Ons huis heeft een klassieke indeling en een breedte van 5.45m. Eerst volgt de 3.4m diepe gang/keuken. Daarna de woon/eetkamer van 6.2m. Aan de voorkant (keuken) is een erker van 1.5x2.8m. Hier komt een multifunctionele (koffie/hobby/speel-)hoek. Onze tuin is standaard ca 10-11m diep. Achterin zit een prefab schuur van 2x3m (in de breedte geplaatst). Een uitbouw van min 1.2m zorgt dat wij zowel een ruime eettafel, als lekkere zithoek voor 5-7 man kunnen creëeren.
Onze twijfels over de grote uitbouw zijn toegeslagen vanwege het volgende:
+ Er is veel meer mogelijk qua indeling. Je kan bijna alles doen met het huis en er is lucht voor 1-2 extra zones (piano, box, speelhoek, haard). O.a. doordat dit de loopruimte geeft om de zithoek heel anders te positioneren.
+ Je zit in Nederland toch meer binnen dan buiten.
+ De tuin wordt,met 2.4m uitbouw, tot aan de schuur 5.7x6m, met dan nog ca 2x2m naast de schuur. Dat is klein maar wij zijn allebei in een kleinere tuin opgegroeid en dat heeft ook altijd gewerkt.
+ Onze tuin ligt op het ZO. Als beide buren uitbouwen met 2.4m, krijg je dan juist niet een opgesloten gevoel met minder licht als je niet meegaat.
- De kleinere tuin betekent wel aanzienlijk minder mogelijkheden (16% kleiner tov 1.2m). Wij hebben een hond en hopen een gezin te starten met 2-3 kinderen. Is die buitenruimte dan niet meer waard dan die 1.2m binnen?
- De verhouding tuin-binnenruimte begane grond voelt scheef aan (maar dat doet het bij 80% van de woningen op Funda ook)
- Met een uitbouw van 2.4m wordt de 'lange muur' in de kamer 13.5m lang. Op deze muur schijnt wel de middag/avondzon (middag vanuit pui, avond vanuit erker). De erker zorgt voor licht aan de voorzijde. Creëer je niet een onwijs donkere zone in het midden van het huis.
Prijs/waardestijging vinden wij niet relevant. Wij kopen het huis voor onszelf en zijn bereid om ook de 'relatief dure' 1.2m te kiezen.
Wat is jullie ervaring van de uitbouw/tuin? Zorgt die 2.4m inderdaad voor een te donker middendeel, of wegen de extra vierkante meters binnen (zeker met opgroeiende kinderen en uitbouwende buren) zwaarder dan die meter tuin?
Thanks!
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Tja, normale prijzen tegenwoordig in de G6 steden.Draakje5 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:05:
Wat een prijzen, 8.5 ton von voor een tussenwoning.
Met een beetje pech betaal je naast 8,5t ook nog een leuke duit erfpacht.
Dezelfde 2^1 kap als de onze, uit vorige fase, was volgens mij goedkoper (430k ofzo). Deze staan nu te koop voor bijna een miljoen en gaan als warme broodjes. Drie tweekappers in het afgelopen half jaar zijn binnen een week verkocht, allen met vraagprijs boven de 9t (Los van wat de gek daar overheen biedt).
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 14-06-2026 08:06 ]
Bij ons in de regio nu vrijstaand VON voor 705.000. (161m2 woonoppervlak en 360 perceel) sinds vorige week te koop. Tussen Nijmegen en Arnhem.Source90 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:50:
[...]
Tja, normale prijzen tegenwoordig in de G6 steden.
Met een beetje pech betaal je naast 8,5t ook nog een leuke duit erfpacht.![]()
Dezelfde 2^1 kap als de onze, uit vorige fase, was volgens mij goedkoper (430k ofzo), staan nu te koop voor bijna een miljoen en gaan als warme broodjes. 3 tweekappers in een half jaar verkocht binnen een week, allen met vraagprijs boven de 9t (Los van wat de gek daar overheen biedt).
Laten we er geen opsommingstopic van maken met wat een huis bij jou om de hoek kost. De algemene staat van de woningmarkt kan hier besproken worden.
Mbt energielabel aanpassen als je er zelf panelen op laat leggen. Ik heb direct na oplevering panelen laten bijleggen en toen het bedrijf gemaild dat het originele energielabel heeft gemaakt of ze die wijziging konden doorvoeren. Voor €100 was ik voorzien van een actueel label en zij hebben makkelijk hun kosten vergoed gekregen.
We hebben 2 jaar in een huurwoning gezeten (wachtend op de nieuwbouw), met ongeveer die afmetingen. Dat huis had zo'n uitbouw. Mijn vrouw werd depressief van hoe donker het binnen was en mede om die reden hebben we zelf gekozen voor geen uitbouw en een optie voor extra ramen in de achtergevel. Ik had zelf geen last van het gebrek aan licht, maar als een van jullie dat wel heeft, zou ik het niet doen.Mvw94 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:37:
Wij hebben deze week de hoerabrief binnen gehad dat er ook wordt begonnen met de bouw van onze nieuwbouwwoning in Den Haag. Dit is echt ons droomhuis en wij hopen hier minimaal 20-30 jaar in te gaan wonen. Al een tijdje dit topic aan het volgen en veel uitgehaald, dus thanks! Veel gelezen over de keuzes rondom uitbouw, en hier zit bij ons nu ook twijfel. Dus vandaar nogmaals de vraag naar jullie ervaring/mening.
Wij moeten maandag de bouwkundige opties doorgeven. Wij neigden in eerste instantie naar een uitbouw van 1.2m, voornamelijk omdat mijn vrouw graag een grotere tuin wilde. Nu zijn wij gisteren gebeld door onze woonconsultant met de mededeling dat de huizen naast ons worden voorbereid op een uitbouw van 2.4m. Nu hebben wij gisteren onze woonkamer en tuin uitgetekend en is toch bij ons beiden de twijfel toegeslagen of wij toch niet voor de uitbouw van 2.4m moeten gaan.
Ons huis heeft een klassieke indeling en een breedte van 5.45m. Eerst volgt de 3.4m diepe gang/keuken. Daarna de woon/eetkamer van 6.2m. Aan de voorkant (keuken) is een erker van 1.5x2.8m. Hier komt een multifunctionele (koffie/hobby/speel-)hoek. Onze tuin is standaard ca 10-11m diep. Achterin zit een prefab schuur van 2x3m (in de breedte geplaatst). Een uitbouw van min 1.2m zorgt dat wij zowel een ruime eettafel, als lekkere zithoek voor 5-7 man kunnen creëeren.
Onze twijfels over de grote uitbouw zijn toegeslagen vanwege het volgende:
+ Er is veel meer mogelijk qua indeling. Je kan bijna alles doen met het huis en er is lucht voor 1-2 extra zones (piano, box, speelhoek, haard). O.a. doordat dit de loopruimte geeft om de zithoek heel anders te positioneren.
+ Je zit in Nederland toch meer binnen dan buiten.
+ De tuin wordt,met 2.4m uitbouw, tot aan de schuur 5.7x6m, met dan nog ca 2x2m naast de schuur. Dat is klein maar wij zijn allebei in een kleinere tuin opgegroeid en dat heeft ook altijd gewerkt.
+ Onze tuin ligt op het ZO. Als beide buren uitbouwen met 2.4m, krijg je dan juist niet een opgesloten gevoel met minder licht als je niet meegaat.
- De kleinere tuin betekent wel aanzienlijk minder mogelijkheden (16% kleiner tov 1.2m). Wij hebben een hond en hopen een gezin te starten met 2-3 kinderen. Is die buitenruimte dan niet meer waard dan die 1.2m binnen?
- De verhouding tuin-binnenruimte begane grond voelt scheef aan (maar dat doet het bij 80% van de woningen op Funda ook)
- Met een uitbouw van 2.4m wordt de 'lange muur' in de kamer 13.5m lang. Op deze muur schijnt wel de middag/avondzon (middag vanuit pui, avond vanuit erker). De erker zorgt voor licht aan de voorzijde. Creëer je niet een onwijs donkere zone in het midden van het huis.
Prijs/waardestijging vinden wij niet relevant. Wij kopen het huis voor onszelf en zijn bereid om ook de 'relatief dure' 1.2m te kiezen.
Wat is jullie ervaring van de uitbouw/tuin? Zorgt die 2.4m inderdaad voor een te donker middendeel, of wegen de extra vierkante meters binnen (zeker met opgroeiende kinderen en uitbouwende buren) zwaarder dan die meter tuin?
Thanks!
***members only***
Bedankt voor jullie input, zeer waardevol! Gisteren even een rondje met de hond gelopen door de eerdere fases. Ik denk dat 25% een 1.2m uitbouw heeft en 45% een 2.4m. Daarvan was onze conclusie dat het ingebouwde inderdaad reuze lijkt mee te vallen, zeker als je aan beide zijdes naar de 1.2m gaat.
Qua tuin voelde het aan alsof je van een postzegel naar een iets grotere postzegel gaat. Overigens vonden wij de tuinen die minder diep waren dan de beukmaat wel echt te klein.
@Drum: Thx! Tijdens de informatiebijeenkomst was de uitbouw ook het grote onderwerp. Dus ik vermoed dat “ingebouwde kopers” in het verleden hebben geklaagd. Overigens gaf de bouwer aan dat er ook zat mensen zijn die helemaal geen moeite hebben. De pergola is een heel leuk idee! Hebben jouw beide buren maximaal uitgebouwd?
@Wolly: Eens, alhoewel het natuurlijk een postzegel blijft. Die 1.2m extra kunnen wij natuurlijk wel inzetten voor net dat beetje extra groen.
@Draakje5: Goede, even opgezocht: “Volgens het bbl is er voldoende daglicht om de gehele ruimte als woonruimte te classificeren.” Overigens is nu onze woonkamer nu 14m diep (en 3M breed), daar staat ook altijd het licht aan.
@Sport_Life: Je hebt een DM
Wij gaan vanmiddag nog eens tekenen, alle info van jullie samenvatten en de voors en tegens afwegen en dan vanavond er een definitieve klap opgeven.
Qua tuin voelde het aan alsof je van een postzegel naar een iets grotere postzegel gaat. Overigens vonden wij de tuinen die minder diep waren dan de beukmaat wel echt te klein.
@Drum: Thx! Tijdens de informatiebijeenkomst was de uitbouw ook het grote onderwerp. Dus ik vermoed dat “ingebouwde kopers” in het verleden hebben geklaagd. Overigens gaf de bouwer aan dat er ook zat mensen zijn die helemaal geen moeite hebben. De pergola is een heel leuk idee! Hebben jouw beide buren maximaal uitgebouwd?
@Wolly: Eens, alhoewel het natuurlijk een postzegel blijft. Die 1.2m extra kunnen wij natuurlijk wel inzetten voor net dat beetje extra groen.
@Draakje5: Goede, even opgezocht: “Volgens het bbl is er voldoende daglicht om de gehele ruimte als woonruimte te classificeren.” Overigens is nu onze woonkamer nu 14m diep (en 3M breed), daar staat ook altijd het licht aan.
@Sport_Life: Je hebt een DM
Wij gaan vanmiddag nog eens tekenen, alle info van jullie samenvatten en de voors en tegens afwegen en dan vanavond er een definitieve klap opgeven.
Begrijp ik goed dat zonder uitbouw de woning al 5,45x11,1 is? Dan kan je m.i. zelfs overwegen helemaal geen uitbouw te nemen, dat is al behoorlijk ruim. Bij zowel de 1,2m uitbouw als de 2,4m uitbouw zal je woonkamer best donker worden, zeker in de winter, en het gaat ook ten koste van de ruimte in je tuin.
Licht is ook een beetje afhankelijk van de plattegrond natuurlijk en hoe groot het raam aan de voorzijde is
In ons project hebben we twee types, eentje met een klein raam voor (kan de keuken mooi onder) en een groot raam voor (en tevens 60cm langer)
Dat extra licht doet heel veel... Maar eerlijk is eerlijk... Veel mensen zijn bang voor inkijk/licht en hebben bijvoorbeeld van die plissé gordijnen voor de ramen...erg persoonlijk ook denk ik
In ons project hebben we twee types, eentje met een klein raam voor (kan de keuken mooi onder) en een groot raam voor (en tevens 60cm langer)
Dat extra licht doet heel veel... Maar eerlijk is eerlijk... Veel mensen zijn bang voor inkijk/licht en hebben bijvoorbeeld van die plissé gordijnen voor de ramen...erg persoonlijk ook denk ik
Ik heb even onze plattegrond naast die van jou gehouden (zie dm), onze woning was inclusief uitbouw van 2.4m net zo lang als jullie woning zonder uitbouw. Wel iets bredere beukmaat (5,70m binnenmaat).Mvw94 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:09:
Bedankt voor jullie input, zeer waardevol! Gisteren even een rondje met de hond gelopen door de eerdere fases. Ik denk dat 25% een 1.2m uitbouw heeft en 45% een 2.4m. Daarvan was onze conclusie dat het ingebouwde inderdaad reuze lijkt mee te vallen, zeker als je aan beide zijdes naar de 1.2m gaat.
Qua tuin voelde het aan alsof je van een postzegel naar een iets grotere postzegel gaat. Overigens vonden wij de tuinen die minder diep waren dan de beukmaat wel echt te klein.
@Drum: Thx! Tijdens de informatiebijeenkomst was de uitbouw ook het grote onderwerp. Dus ik vermoed dat “ingebouwde kopers” in het verleden hebben geklaagd. Overigens gaf de bouwer aan dat er ook zat mensen zijn die helemaal geen moeite hebben. De pergola is een heel leuk idee! Hebben jouw beide buren maximaal uitgebouwd?
@Wolly: Eens, alhoewel het natuurlijk een postzegel blijft. Die 1.2m extra kunnen wij natuurlijk wel inzetten voor net dat beetje extra groen.
@Draakje5: Goede, even opgezocht: “Volgens het bbl is er voldoende daglicht om de gehele ruimte als woonruimte te classificeren.” Overigens is nu onze woonkamer nu 14m diep (en 3M breed), daar staat ook altijd het licht aan.
@Sport_Life: Je hebt een DM![]()
Wij gaan vanmiddag nog eens tekenen, alle info van jullie samenvatten en de voors en tegens afwegen en dan vanavond er een definitieve klap opgeven.
Dus dan zou je inderdaad kunnen overwegen helemaal geen uitbouw te nemen, of die van 1.20m.
Als bovenstaande klopt (check nog even goed) dan wordt een uitbouw van 2.40m niet mooi denk ik. Want dan is je woonkamer 5,45x8,4m. De woningen uit onze fase zonder uitbouw waren echt te krap beneden (kregen mensen ook spijt van), maar dat lijkt bij jou niet het geval te zijn.
Met een kinderwens zou ik dan eerder kiezen voor een 2e badkamer incl wc op zolder.
Waarom is de voorslaapkamer op de 2e etage een onbenoemde ruimte en geen slaapkamer?
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 14-06-2026 10:07 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/cvbRc3WSlzw0a3bjv5WLa7rv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Uk0oKL4hq6mGz1q5oKXumNDl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XxCM0ADrvA0ojfiURZ1QmEiu.jpg?f=fotoalbum_tile)