• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
hherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:08:
Als duurzaamheid ook belangrijk is, kan de afweging anders uitvallen. Maar goed, daar gaat dit topic niet echt over.
Aircos gebruiken als de zon schijnt is juist goed voor het klimaat, want dat duwt de rendabiliteit van zonnepanelen naar boven. Momenteel zitten we met een gigantisch overschot aan stroom tijdens de zonnige uren wat een enorme rem zet op de uitrol van zonnepanelen

• hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 20:20
Maar iets in mij zegt dat géén airco aanschaffen (omdat zonwering, isolatie, e.d. afdoende zijn) toch beter is qua klimaatimpact. :)

• Danferno
hherrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
Maar iets in mij zegt dat géén airco aanschaffen (omdat zonwering, isolatie, e.d. afdoende zijn) toch beter is qua klimaatimpact. :)
Gohja, thuis zitten en niks doen is ook beter voor het milieu ... Ik denk persoonlijk dat de som van
  1. CO2-besparing door meer zonnepanelenopbrengst buiten hoogseizoen
  2. hogere productiviteit door betere werkomstandigheden
  3. beter comfort door gewenste lagere temperatuur
opweegt tegen de maatschappelijke kosten van eventuele lifecycle emissions van de airco, maar die berekening moet iedereen voor zich maken natuurlijk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier niet posten is ook beter. Niet op vakantie gaan is ook beter. Geen kinderen is ook beter.

Leef en laat leven, ga niet hier aan anderen vertellen wat ze wel en niet moeten doen.

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:24
Z___Z schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:51:
Tja, wat is duurzaam. Wij koelen passief met een bodem WP. Die draait dus 24/7 een bronpomp en een cv pomp. Dit verbruikt per 24 uur minder dan een airco, maar verbruikt ook tijdens de piekuren, en daarmee dus fossiele brandstof, terwijl je een airco puur op PV kan laten draaien.

Hier ook geen zonnewering. Blijft gewoon 22 graden +/- 0,5 365 dagen per jaar.
Met een bodem WP is het juist ook duurzamer om passief te koelen. Je warmt daarmee je bron op voor de winter waardoor je dan meer rendement zult hebben.

Ik heb me wel verbaasd over de kosten van zonwering. Wij waren 6000,- kwijt aan 4 somfy zipscreens....

• hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 20:20
Wolly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Leef en laat leven, ga niet hier aan anderen vertellen wat ze wel en niet moeten doen.
Ik wilde alleen duidelijk maken waarom er ook argumenten zijn om geen airco, maar wel zonwering te nemen. Maar ik ben alweer weg hier! O-)

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:23
tsja bereken daar de productie, vervoer en installatie Co2 eens voor en na 20 jaar de afvoer.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Sulfates
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:36
Binnenkort wordt mijn nieuwbouw appartement opgeleverd met behangklare wanden conform groep 3 van de TBA tabelkaart. Ben laatst wezen kijken bij een kijkdag, wanden zagen er wel goed uit. Echter, er zit aan 1 zijde een gigantisch 1cm dikke afwerkstrook bij de aansluiting tussen de wand en het plafond over de hele breedte van deze zijde van het appartement, zie video hier. Nu heb ik aan Dura Vermeer het volgende gezegd:

"De wandafwerking ter plaatse van de aansluiting wand/plafond bevat een zichtbare opstaande betonrand/sponning van circa 10 mm, welke niet expliciet is omschreven in de technische omschrijving. De uitvoering belemmert een reguliere behangafwerking en geeft een zichtbaar onvlak resultaat. Daarnaast is de rand plaatselijk niet recht uitgevoerd. Verzoek tot beoordeling of deze uitvoering voldoet aan de overeengekomen kwalificatie “behangklaar”."

Dura Vermeer blijft volhouden dat dit gewoon behangklaar is, hun antwoord (na ook klachten van andere kopers):

"Beste kopers,

Tijdens de kijkmomenten van [redacted] zijn er opmerkingen ontvangen over de afwerking
van de aansluiting van de HSB-wand en het plafond.

Wij hebben de door u genoemde aansluiting tussen wand en plafond beoordeeld.
De zichtbare afwerkstrook ter plaatse van de aansluiting tussen de betonconstructie en de
houtskeletbouwwand is onderdeel van de gekozen bouwkundige detaillering van het gebouw.
Hierbij komen verschillende materialen en constructiedelen samen, waardoor geringe hoogte-
en vlakheidsverschillen zichtbaar kunnen zijn.

De woning wordt opgeleverd conform de overeengekomen afwerkingsgraad “behangklaar”.
Dit houdt in dat de wanden geschikt zijn om na gebruikelijke voorbereidende werkzaamheden
te worden afgewerkt, zoals het aanbrengen van renovlies, behang of sauswerk.

Binnen deze afwerkingsgraad vallen beperkte oneffenheden, aansluitingen en toleranties die
inherent zijn aan de toegepaste bouwmethode en vallen binnen de geldende uitvoeringsnormen.

De door u genoemde rand en plaatselijke afwijkingen geven daarom geen aanleiding voor
aanvullende werkzaamheden vanuit Dura Vermeer.

Uiteraard staat het u vrij om bij de definitieve wandafwerking eventuele aanvullende egalisatie
of aftimmering toe te passen indien u een volledig strak eindbeeld wenst.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,"

Wat moet ik hiermee? Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat je hier niet overheen kan behangen tenzij je eerst een zeer dikke stuclaag aanbrengt. Volgens de norm van behangklaar groep 3 mogen er plaatselijke onregelmatig heden van max 1 mm zijn, in de vorm van bultjes, spaanslagen, en niveauverschillen in de textuurdiepte. Ik zou niet weten waar je zo'n afwerkstrook zou moeten plaatsen in deze definitie, maar dit lijkt mij niet conform groep 3. De personen van Dura Vermeer tijdens mijn kijkdag zeiden ook dat dit de eerste keer was dat ze deze constructie hadden gezien, en dat je "gewoon gipsplaten op de muur moet aanbrengen, en tja dat kost wel eigen geld maar tja jij wilt strakke muren".

Heb ik hier een redelijke casus om aan Dura Vermeer te eisen dat zij deze wand verder moeten afwerken, of dat ze mij hiervoor vergoeden? Tijdens de voorschouw van oplevering schakel ik ook al een bouwkundig inspecteur in. Nogmaals, dit stond nergens beschreven in de technische omschrijving of erratum hiervan.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Aircos gebruiken als de zon schijnt is juist goed voor het klimaat, want dat duwt de rendabiliteit van zonnepanelen naar boven. Momenteel zitten we met een gigantisch overschot aan stroom tijdens de zonnige uren wat een enorme rem zet op de uitrol van zonnepanelen
Dit slaat natuurlijk nergens op. Hoe meer energie je verspilt hoe sneller de zonnepanelen terugbetaald zijn?

Zeker gezien de huidige uitrol van opslagcapaciteit en het afschakelen van kernenergie in onze contreien komt het punt van energieoverschot (snel?) te vervallen .
Niet om mensen te zeggen dat ze geen airco mogen plaatsen maar als je totaal niks van zonwering doet en dan constant 600W moet verbruiken ben je niet echt toekomstgericht aan het werken lijkt me.

Los daarvan is het symptoombestrijding en geen oplossing voor het fundamentele probleem (van opwarming).

https://www.demorgen.be/snelnieuws/elektriciteit-vanavond-peperduur-door-hitte-en-airco-s-piek-van-meer-dan-445-euro-per-megawattuur~b8dcec3e/

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:59
Voor de mensen met een nieuwbouw appartement. Hoe 'open' was de VVE bij een aanbrengen van een rolluik of airco? Ik hoor dat ze allemaal daar heel moeilijk over doen, maar vroeg me hier af of mensen dat ook hebben ervaren. Mijn VVE is nog niet opgestart dus kan ze niet contacteren.

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:37
Rolluik geen ervaring mee, screens wel.
De (net opgestarte) VVE was geen probleem, de architect wel. Die stelt helaas de eisen aan het gebouw.
VVE heeft via de aannemer contact gehad met architect wat er mogelijk was als zonwering.
Screens was acceptabel, maar wel eisen qua vorm van de bak, soort kleur van de bak en kleur van het screendoek. VVE heeft offerte uitstaan bij diverse zonweringsbedrijven, zodat er korting verkregen kan worden voor de deelnemers die screens willen hebben. Leverancier stuurt factuur naar de deelnemers, niet naar de VVE.

• Danferno
Driehoek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Dit slaat natuurlijk nergens op. Hoe meer energie je verspilt hoe sneller de zonnepanelen terugbetaald zijn?

Zeker gezien de huidige uitrol van opslagcapaciteit en het afschakelen van kernenergie in onze contreien komt het punt van energieoverschot (snel?) te vervallen .
Niet om mensen te zeggen dat ze geen airco mogen plaatsen maar als je totaal niks van zonwering doet en dan constant 600W moet verbruiken ben je niet echt toekomstgericht aan het werken lijkt me.

Los daarvan is het symptoombestrijding en geen oplossing voor het fundamentele probleem (van opwarming).

https://www.demorgen.be/snelnieuws/elektriciteit-vanavond-peperduur-door-hitte-en-airco-s-piek-van-meer-dan-445-euro-per-megawattuur~b8dcec3e/
Ik bied je de keuze tussen twee investeringen. Eén die de helft van het jaar 2€/dag opwekt en de andere helft -1€/dag. De andere investering biedt je 2€/dag in de eerste helft en 0.2€/dag in de tweede helft. Welke kies je? In welke situatie gaat er meer capaciteit beschikbaar zijn in de eerste helft van het jaar?

Als je mijn post goed leest zie je ook dat ik expliciet vermeld om de airco enkel op te zetten als de zon schijnt ;)
Pagina: 1 ... 374 375 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.