• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:57
80cm is wel erg krap.

Wij hebben volgens mij 1.2m looppad en dat werkt eigenlijk goed als je ook met de fiets aan de hand loopt enz.

Zou minstens 1m pad maken en 235 'oprit'.

De strook grind links zou ik ook gewoon bestraten. Staander kan toch prima in het straatwerk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:37:

De strook grind links zou ik ook gewoon bestraten. Staander kan toch prima in het straatwerk.
Exact. Dan is het looppad ook gelijk breder.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:26
Vanuit hier weer een ander geluid dan. Mijns inziens ook afhankelijk welke auto je erop gaat zetten of wilt gaan zetten (@TNThomas ).

Zou wel de paal in de tegels laten maken,zoals hierboven geopperd. Beetje hovenier met een waterzaagtafel kan dat kaarsrecht uitsnijden. En strookje grind van 30cm heb je werkelijk niets aan.

Met een auto van >190cm breedte heb je, *als* je strak tegen de tegels aan staat, slechts ~35cm aan de passagiers zijde om uit te stappen.
EEn EX60 en Model Y zijn bijvoorbeeld al 192cm breed exclusief spiegels. (200cm nodig wil je die er niet afrijden).

Ofwel passagier moet vooraf uitstappen om eruit te kunnen. Dat is hier het geval omdat onze kavel uiteindelijk 35cm minder breed is geworden (maar wel 2 meter langer). "Foutje bij meten kavels, niets meer aan te doen "..

Wij hebben nu 80cm tegels (Schellevis) met 220cm grind. Echt te weinig ruimte voor de passagiers om aan die kant uit te stappen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Als ik de tekening goed lees, heb je een oprit van 365cm breed. Zou 100cm, dikke tegels nemen (bijvoorbeeld gewapend Schellevis, zodat ze niet breken mocht je er overheen rijden). Eén stukje wordt dan smaller door de paal. 265cm grind op grind matten.

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 10-05-2026 11:10 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:25
@Source90 je bedoelt 10cm dik hoop ik :9 .

Hier ook Schellevis oudhollands maar dan de 12cm dik gewapende variant van 240x120 en daaronder puin granulaat met een dun zandbed en dus vervolgens de schellevis met daartussen grind matten. Een vrachtwagen rijdt hier gewoon op om kort iets te lossen. En mijn tank gaat ook prima. (EV van 2500kg)

(Oude foto tijdens opleveren 7 jaar geleden)
Members only:

[ Voor 80% gewijzigd door GeeMoney op 10-05-2026 11:37 ]

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:57
Homer-Simpson schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:05:
[...]

Ik denk niet dat een taalmodel goed in staat is om te rekenen. Maar je geeft daarmee dus aan dat je een badkamer en wc hebt van 19 m2. Een typische wc is minder dan 2m2, dus je badkamer zou daarmee groter dan 4x4m zijn. In een appartement van in totaal 72m2.

Zonder een plattegrond te hebben gezien durf ik wel te stellen dat dat niet klopt. Materiaal heeft doorgaans ongeveer 10%snijverlies dus aantal m2 materiaal zou hoger moeten zijn dan aantal m2 leggen.

Heb je een plattegrond met maatvoering om te posten? Dan kunnen we hier mogelijk meehelpen met schatten van het aantal m2.
offtopic:
waar je inhoud zegt bedoel je oppervlakte, stop de tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZalmIW4Gmk8Dsnq1g5Tf0oadVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/spFcJqvHB03XURZ5VNpSjXk5.png?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:26
Wellicht ongelukkig geplaatste komma haha. Bedoelde 100cm breed, dikke variant zoals 10-12cm inderdaad. In ieder geval de gewapende variant als je er (al dan niet per ongeluk) met 600-750kg/band puntbelasting overheen rijdt.

Als de buren weer eens te ver naar voren staan met hun tesla, is de draai wat krap en wordt er bij ons wel eens een stukje tegel meegenomen om te steken. Na 4 jaar nog steeds onbeschadigd. De tegels in de achtertuin (Exclution) met print erop zien er al niet meer uit en waren een stuk duurder (en daar rijd geen auto overheen).

In ieder geval heerlijk zo'n oprit.
Bij ons had de fundering van de buren (onderop de foto) bijna een halve meter verder gemoeten. Foutje, bedankt.

Sinds de tuin oorspronkelijk 11 meter diep zou zijn vanaf achtergevel en nu 13 meter diep is geworden, werd er niets mee gedaan vanuit de aannemer. (En met een kavelbreedte van 9 meter is 30cm natuurlijk minder dan 10%). Kan ook vrij weinig meer gedaan worden als de fundering is geslagen.

Persoonlijk had ik iets liever een bredere kavel gehad, dan langer. Ik kom nu net te kort als ik met de motor (boxer) uit de garage wil. Als er een auto op de oprit staat past het net niet zonder de halve lak mee te nemen.
Members only:

[ Voor 73% gewijzigd door Source90 op 10-05-2026 12:16 ]

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:28
Bedankt voor de tips en het meedenken over onze oprit! We gaan het meenemen en nog eens goed nadenken/bespreken wat we uiteindelijk gaan laten aanleggen.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:07
Lijkt erop dat je sanitair ongeveer 6,5m2 is. Dat rekent makkelijk want dan is je vloeroppervlakte + 10% snijverlies nagenoeg gelijk aan de grootte van je appartement. 72m2 materiaal nodig lijkt te kloppen. Voor het leggen zou dan ongeveer 66m2 gerekend mogen worden.
Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.