• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44

neliss

h00t h00t!

Wij hebben onlangs een eerste kijkmoment gehad. Op zolder is een techniekruimte gemaakt waarin de warmtepomp en wtw installatie worden opgesteld. De metalstud wanden waren aan 1 kant nog niet afgesloten met gipsplaat, omdat er nog aan de elektra werd gewerkt.
Het viel ons op dat deze wanden op het leidingwerk na hol/leeg waren, er was geen geluidsisolatie aangebracht om de ruimte op te vullen. Ter plaatse hebben wij aan de uitvoerder gevraagd of dit op een later moment nog zou worden gedaan, die gaf aan dat dit niet het geval was.
Aangezien wij van plan zijn om een slaapkamer en werkkamer op de zolder te maken, hebben wij wat zorgen omtrent geluidsoverlast van de apparatuur in de techniekruimte.

In onze TO valt te lezen:
De niet dragende binnenwanden van de 2e verdieping worden uitgevoerd in metalstud, bestaande uit metaalprofielen waartussen isolatie en bekleed met gipsplaat.
Op basis hiervan zijn wij er vanuit zijn gegaan dat er 'best effort' isolatie zou worden toegepast, dwz. dat zo'n beetje heel de holle ruimte zou worden volgestopt met glaswol (of vergelijkbaar).
Maar letterlijk genomen zou een dunne folielaag (of zelfs opgesloten lucht) ook al voldoen als een mate van isolatie, de beschrijving laat nogal wat ruimte over voor interpretatie.

We hebben eerder meegemaakt dat nadat wij een melding hebben gedaan van een afwijking in de bouw, de aannemer vervolgens een zgn. erratum heeft doorgestuurd waarin zij een correctie/wijziging op de TO / bouwtekening aankondigen, waarmee ze de afwijking als het ware hebben rechtgepraat.
Wij zijn bang dat als wij melding doen van het ontbreken van isolatie, hetzelfde gaat gebeuren.
Van de andere kant zouden we graag willen dat er alsnog isolatie wordt aangebracht, omdat dit feitelijk wordt beloofd vanuit de TO.

Wij zitten nu in een dilemma is dus of wij er goed aan doen om direct melding van het ontbreken van de isolatie doen, of dat we het beter kunnen verzwijgen tot aan de voorschouw of eindinspectie, zodat de aannemer niet meer in de positie is om middels het rondsturen van een erratum zich in te dekken tegen deze bouwfout.
Van de andere kant zitten we ook echt niet te wachten op het open breken van de muren op een later moment, het geeft enkel meer gedoe en vertraging.
Wat zouden jullie adviseren?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:56
neliss schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:20:
Wij hebben onlangs een eerste kijkmoment gehad. Op zolder is een techniekruimte gemaakt waarin de warmtepomp en wtw installatie worden opgesteld. De metalstud wanden waren aan 1 kant nog niet afgesloten met gipsplaat, omdat er nog aan de elektra werd gewerkt.
Het viel ons op dat deze wanden op het leidingwerk na hol/leeg waren, er was geen geluidsisolatie aangebracht om de ruimte op te vullen. Ter plaatse hebben wij aan de uitvoerder gevraagd of dit op een later moment nog zou worden gedaan, die gaf aan dat dit niet het geval was.
Aangezien wij van plan zijn om een slaapkamer en werkkamer op de zolder te maken, hebben wij wat zorgen omtrent geluidsoverlast van de apparatuur in de techniekruimte.

In onze TO valt te lezen:

[...]

Op basis hiervan zijn wij er vanuit zijn gegaan dat er 'best effort' isolatie zou worden toegepast, dwz. dat zo'n beetje heel de holle ruimte zou worden volgestopt met glaswol (of vergelijkbaar).
Maar letterlijk genomen zou een dunne folielaag (of zelfs opgesloten lucht) ook al voldoen als een mate van isolatie, de beschrijving laat nogal wat ruimte over voor interpretatie.

We hebben eerder meegemaakt dat nadat wij een melding hebben gedaan van een afwijking in de bouw, de aannemer vervolgens een zgn. erratum heeft doorgestuurd waarin zij een correctie/wijziging op de TO / bouwtekening aankondigen, waarmee ze de afwijking als het ware hebben rechtgepraat.
Wij zijn bang dat als wij melding doen van het ontbreken van isolatie, hetzelfde gaat gebeuren.
Van de andere kant zouden we graag willen dat er alsnog isolatie wordt aangebracht, omdat dit feitelijk wordt beloofd vanuit de TO.

Wij zitten nu in een dilemma is dus of wij er goed aan doen om direct melding van het ontbreken van de isolatie doen, of dat we het beter kunnen verzwijgen tot aan de voorschouw of eindinspectie, zodat de aannemer niet meer in de positie is om middels het rondsturen van een erratum zich in te dekken tegen deze bouwfout.
Van de andere kant zitten we ook echt niet te wachten op het open breken van de muren op een later moment, het geeft enkel meer gedoe en vertraging.
Wat zouden jullie adviseren?
Een erratum is hier niet voor bedoeld. Vaak een afwijking in de bouw omdat het niet anders kan.

Mijn advies: melden. En aangeven dat je het anders bij oplevering meld met risico dat ze meer kosten kwijt zijn met openbreken van de muur.

Meld je het nu niet dan loop je altijd het risico dat de kosten van afbreken niet opwegen tegen de baten van de isolatie en je evt ren marginale schadevergoeding krijgt. Nu kun je altijd beargumenteren dat je het al tijdig gemeld had.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
Tja, anderzijds wordt de technische ruimte niet afgewerkt en blijven dit kale gipsplaten.
Kwestie van wat schroeven eruit, isolatie erin en weer schroeven erin draaien.

Waarschijnlijk 75mm of zelfs 50mm metalstud, waarvoor je onder de 100€ klaar bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 02-05-2026 02:02 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 02:02:
Tja, anderzijds wordt de technische ruimte niet afgewerkt en blijven dit kale gipsplaten.

Waarschijnlijk 75mm of zelfs 50mm metalstud, waarvoor je onder de 100€ klaar bent.
Tot er een boilervat van 300l in de weg staat :+

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
Wolly schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Tot er een boilervat van 300l in de weg staat :+
Dan schroef je de gipsplaten aan de andere kant van het metalstud muurtje los en vult van daaruit de isolatie :o

• Draakje5
Totdat de gipsplaten ook al afgewerkt zijn bij de naden ( behangklaar ).

• Source90
Hier ook een warmtepomp ervoor (staat nooit op de muur, altijd wat eraf). Zo ver als kon losgeschroefd en daarna de steenwol (beter voor geluidsisolatie dan glaswol) platen zo tussen de metalstud kunnen schuiven/duwen.
Dus ook met een warmtepomp ervoor (Nibe F1255 bakbeest).

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:40
Bij ons gaan komende week de prefab dakkappen geplaatst worden, waarmee ze dus het hoogste punt bereiken.

Heeft iemand enig idee hoe lang het bij jullie toen deed tot de oplevering (+/-)?

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:49

IkWilbert

Het is mij!

Sincere1983 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:25:
Bij ons gaan komende week de prefab dakkappen geplaatst worden, waarmee ze dus het hoogste punt bereiken.

Heeft iemand enig idee hoe lang het bij jullie toen deed tot de oplevering (+/-)?
Op 24 april gingen de daken erop en oplevering was dat jaar op 18 oktober

I intend to live forever. So far, so good.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Source90 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 02:02:

Het feit dat iets simpel zelf te doen ontslaat de bouwer nog niet van zijn verplichtingen om conform afspraak/TO te werken.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
neliss schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:20:
Wat heb je te verliezen?

Meld je niets, dan weet je zeker dat er geen isolatie komt.
Meld je wel, heb je kans dat ze het erratum truckje doen of dat ze het wel gaan doen.

Het erratum kan je dit geval ook afwijzen, aangezien er mogelijkheden genoeg zijn geweest om de isolatie conform TO aan te brengen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Source90
FredvZ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Het feit dat iets simpel zelf te doen ontslaat de bouwer nog niet van zijn verplichtingen om conform afspraak/TO te werken.
Tja. De gemiddelde bouwer doet het thans zo goedkoop mogelijk en vaak halfbakken.

Wil je dit controleren, moet je alsnog de muur losmaken en ben je al halverwege.

Bij ons kwam er een zooitje restanten steenwol (pluk hier en daar) uit de muur. Niet aaneengesloten en sommige plekken überhaupt niets.

Zat er isolatie in? Ja
Had je isolatie gezien als je de muur een stukje open had gemaakt? Ja
Conform bouwbesluit? Discutabel; geen idee wat de eisen voor binnenmuren zijn.

Zelf opgelost voor nog geen 100 euro en tijd en energie in andere zaken gestoken die mijns inziens een groter opleverpunt betroffen (zeker wat betreft herstelkosten en tijd).

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-05 10:37

Dak geplaatst eind oktober/ begin november 2025. Pannen erop eind november. Verwachtte oplevering: medio september 2026 😑

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:28

Bij ons:
Hoogste punt: 27-3-2024
Oplevering: 12-9-2024

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25

Heb je geen prognose planning gekregen van het bouwbedrijf?

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:40
Bedankt voor de reacties!
Q4/Q1 was de laatste prognose. We krijgen binnenkort een nieuwe prognose. Benieuwd wat dat zal worden!

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05 22:32

dv2

Ik zit met een vraag over de zolder in onze nieuwbouwwoning en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Situatie:
De zolder is oorspronkelijk als bergruimte ontworpen (geen ventilatie), maar wij hebben wel een dakkapel laten plaatsen en extra WCD’s + internet laten aanleggen met het idee om er een werk-/slaapkamer van te maken. Er zit een WTW-unit op zolder, maar geen inblaas- of afzuigventielen in de ruimte zelf.

Aannemer heeft nu een meerwerkvoorstel gedaan van ~€500 om ventilatie toe te voegen (inblaas + afzuig), maar beide zouden “in de zone van de WTW” komen met zichtwerk leidingen.

Mijn gevoel zegt dat dit technisch wel iets doet, maar niet optimaal is als je de ruimte echt als kamer wilt gebruiken (i.v.m. luchtverdeling / kortsluiting van luchtstromen).

Vragen:

- Wat is volgens jullie de beste plek voor inblaas en afzuig op zo’n zolder?
- Hoe zouden jullie de indeling van deze ruimte uberhaupt aanpakken in relatie tot ventilatie en comfort?

Plattegrond toegevoegd ter referentie.

Benieuwd naar jullie inzichten 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9CtqN6jq8V1ibQ3Z_Lud1wYcRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGuBaaDhu2qZup4uKKokyseq.jpg?f=fotoalbum_large

• Draakje5
M.i. doet het niet zo veel als je binnen 1 meter van elkaar een inblaas en uitblaas ventiel plaatst. Dan zuigt je ene ventiel alle verse lucht direct weer af.

Wellicht is het prima als 'voorbereiding' en verleng je de buizen zelf op een later moment en verwerk je ze bijv. in een plafond als je nog een vliering gaat maken.

Komt er geen wasmachine en droger aansluiting op je zolder? Dan is een afzuigventiel volgens mij vaak al verplicht.

[ Voor 15% gewijzigd door Draakje5 op 03-05-2026 20:56 ]

• dv2

dv2

Goede punten, daar zat ik zelf ook al een beetje mee inderdaad.

Die wasmachine-aansluiting zat er oorspronkelijk wel, maar die heb ik laten verplaatsen naar de garage. Daarmee vervalt dus ook de noodzaak voor een afzuigventiel vanuit die hoek.

Ik zou er dus echter wel graag een hebben om het een volwaardige ruimte te maken

• Source90
Ga je zelf een kamer indeling maken, of laten doen?
Ik zou de lucht aanpassingen zelf regelen. Een T-stuk en wat buizen met wat bochten kost je hooguit 100 in totaal.

Die 500 die je bespaart zou ik steken in het opnieuw inregelen met rapport via een externe partij. Uit ervaring weet ik dat het inregelen van de WTW vanuit de bouw drie keer niets is. Hier achteraf laten doen na lang traject van touwtrekken bij de aannemer. Bleek niets te kloppen van hun waardes.

Nu veel betere luchtkwaliteit omdat de slaapkamers te veel geknepen waren vanuit de bouw. Toevalligerwijs was ons "inmeetrapport" vanuit de bouw identiek aan meerdere buren..

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 03-05-2026 22:38 ]

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Iemand hier wellicht ervaring met wanneer bij de oplevering blijkt dat de PV-installatie afwijkt van de technische omschrijving? In de technische omschrijving staat dat er een omvormer in de technische ruimte geplaatst zou worden. Deze kan ik echter niet vinden (ook niet in de rest van de woning), dus mijn vermoeden (moet ik nog navragen) is dat de 3 zonnepanelen die geïnstalleerd zijn met micro-omvormers uitgerust zijn.

Nu heb ik geen last van schaduwen op het dak, en vind ik het misschien een nadeel om ze te hebben. Ik ben gewend om een omvormer te hebben in de woning zelf die je vervolgens makkelijk kunt uitlezen en integreren in Home Assistant. Met het oog op uitbreiding van de panelen (van ca. 3 naar max. 5-8, meer past er niet denk ik), zou dit nog uitmaken (1 omvormer vs. micro-omvormers)?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Draakje5 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:54:

Komt er geen wasmachine en droger aansluiting op je zolder? Dan is een afzuigventiel volgens mij vaak al verplicht.
Heb je een link naar deze verplichting? Als ik zoek op deze verplichting vanuit het bouwbesluit dan vind ik daar niets over terug, enkel adviezen.

Bij ons is de opstelplaats van de wasmachine/droger namelijk verplaats, waardoor er nu geen ventilatie in dezelfde ruimte aanwezig is. (omdat de mechanische ventilatie box nu niet meer in dezelfde ruimte aanwezig is)

Gaat om type C ventilatie, waarbij de zolderverdieping nu verdeeld is in 3 ruimtes waarbij er boven de kozijnen van de ramen een ventilatierooster aanwezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKAByBO_gOyXJAaqqVAvA7RAVwA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bPYwsJcKofD15YsFVy8b5nZi.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-05-2026 12:04 ]

• Draakje5
Dj-sannieboy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:54:
[...]

Heb je een link naar deze verplichting? Als ik zoek op deze verplichting vanuit het bouwbesluit dan vind ik daar niets over terug, enkel adviezen.

Bij ons is de opstelplaats van de wasmachine/droger namelijk verplaats, waardoor er nu geen ventilatie in dezelfde ruimte aanwezig is. (omdat de mechanische ventilatie box nu niet meer in dezelfde ruimte aanwezig is)

Gaat om type C ventilatie, waarbij de zolderverdieping nu verdeeld is in 3 ruimtes waarbij er boven de kozijnen van de ramen een ventilatierooster aanwezig is.

[Afbeelding]
Onze woning is onder bouwbesluit gebouwd, daarin werd verwezen naar NEN 1087 die een was en droog ruimte specifiek benoemde met bijbehorende ventilatie-eis. In het (nieuwere) BBL wordt volgens mij niet naar NEN 1087 verwezen, maar ik vind dit document moeilijker te raadplegen.

Met type C en jouw genoemde opstelling heb je natuurlijk wel ventilatie in de middelste ruimte. Er van uit gaande dat je raam een rooster heeft (ruimte links) en de MV een afvoer heeft in de ruimte rechts, wordt er lucht vanuit ruimte links onder de deur naar de MV unit verplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAJYCKPnzdJzNjrPfgHW5RAWsvk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jAV3R96TAO9ma9Xc0Ds47HKd.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 04-05-2026 12:36 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Draakje5 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Onze woning is onder bouwbesluit gebouwd, daarin werd verwezen naar NEN 1087 die een was en droog ruimte specifiek benoemde met bijbehorende ventilatie-eis. In het (nieuwere) BBL wordt volgens mij niet naar NEN 1087 verwezen, maar ik vind dit document moeilijker te raadplegen.

Met type C en jouw genoemde opstelling heb je natuurlijk wel ventilatie in de middelste ruimte. Er van uit gaande dat je raam een rooster heeft (ruimte links) en de MV een afvoer heeft in de ruimte rechts, wordt er lucht vanuit ruimte links onder de deur naar de MV unit verplaatst.

[Afbeelding]
Ik was in de veronderstelling dat ventilatie in de ruimte waar de opstelplaats voor wasmachine/droger aangedraaid is verplicht is maar kan daar dus (nog) geen bewijs voor vinden.

Er is boven beide ramen een ventilatierooster aanwezig, alleen is er bij de mechanische ventilatie unit geen aanzuigventiel aangebracht.

Ik moet zeggen dat de mechanische ventilatie unit erg ongelukkig geplaatst is, waardoor de onderste twee aanzuigpunten niet bruikbaar zijn omdat de aanvoerleiding van warm water van de vloerverwarming verdeler in de weg zit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik vraag mij af of ik hiermee iets kan richting onze aannemer?

• Wolly
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat ventilatie in de ruimte waar de opstelplaats voor wasmachine/droger aangedraaid is verplicht is maar kan daar dus (nog) geen bewijs voor vinden.

Er is boven beide ramen een ventilatierooster aanwezig, alleen is er bij de mechanische ventilatie unit geen aanzuigventiel aangebracht.

Ik moet zeggen dat de mechanische ventilatie unit erg ongelukkig geplaatst is, waardooe de onderste twee aanzuigpunten niet bruikbaar zijn.

[Afbeelding]

Ik vraag mij af of ik hiermee iets kan richting onze aannemer?
Je kan toch een WTW ventiel op zo'n gat aan de onderkant drukken?

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:53
Ik ben gewend om een omvormer te hebben in de woning zelf die je vervolgens makkelijk kunt uitlezen en integreren in Home Assistant.
Vrijwel alle merken micro-omvormers hebben een gateway. Enphase heeft de Envoy. Hoymiles heeft de DTU. APsystems heeft de ECU. Via de Gateway kun je ze net zo makkelijk (al dan niet makkelijker) uitlezen als via een string-omvormer.
Nu heb ik geen last van schaduwen op het dak, en vind ik het misschien een nadeel om ze te hebben.
Wel of geen schaduw, qua rendement zijn micro-omvormers bijna nooit nadelig ten opzichte van een string-omvormer.
Met het oog op uitbreiding van de panelen (van ca. 3 naar max. 5-8, meer past er niet denk ik), zou dit nog uitmaken (1 omvormer vs. micro-omvormers)?
Ook dan zijn micro-omvormers zelf handiger. Een string-omvormer is afgestemd op het huidige vermogen. Dus meer panelen = nieuwe omvormer. Bij micro-omvormers kan je makkelijk panelen + micro's bijplaatsen.

Al met al zie ik weinig reden om niet blij te zijn met je systeem.

• dv2

dv2

Source90 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:35:
Ik zou de lucht aanpassingen zelf regelen. Een T-stuk en wat buizen met wat bochten kost je hooguit 100 in totaal.

Die 500 die je bespaart zou ik steken in het opnieuw inregelen met rapport via een externe partij. Uit ervaring weet ik dat het inregelen van de WTW vanuit de bouw drie keer niets is. Hier achteraf laten doen na lang traject van touwtrekken bij de aannemer. Bleek niets te kloppen van hun waardes.

Nu veel betere luchtkwaliteit omdat de slaapkamers te veel geknepen waren vanuit de bouw. Toevalligerwijs was ons "inmeetrapport" vanuit de bouw identiek aan meerdere buren..
Goede input, hier kan ik wel wat mee 👍

Indeling ga ik waarschijnlijk zelf doen. Wat je zegt over zelf aanpassen vs. nu laten doen vind ik wel interessant. Technisch lijkt het inderdaad geen rocket science om later een T-stuk en wat buizen te verlengen/verleggen, zeker omdat de WTW gewoon op zolder zit.

Zouden jullie dan adviseren om nu helemaal niets via de aannemer te laten doen en dit later zelf op te pakken? Dus zelf de kanalen/ventielen aanleggen en daarna het geheel laten inregelen door een externe partij?

Of zie ik dan nog iets over het hoofd waar ik later spijt van krijg?

Dat verhaal van identieke inmeetrapporten bij buren klinkt trouwens wel sketchy 😅

• Nordlys
  • Niet online
KerstRunner schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Vrijwel alle merken micro-omvormers hebben een gateway. Enphase heeft de Envoy. Hoymiles heeft de DTU. APsystems heeft de ECU. Via de Gateway kun je ze net zo makkelijk (al dan niet makkelijker) uitlezen als via een string-omvormer.

[...]

Wel of geen schaduw, qua rendement zijn micro-omvormers bijna nooit nadelig ten opzichte van een string-omvormer.

[...]

Ook dan zijn micro-omvormers zelf handiger. Een string-omvormer is afgestemd op het huidige vermogen. Dus meer panelen = nieuwe omvormer. Bij micro-omvormers kan je makkelijk panelen + micro's bijplaatsen.

Al met al zie ik weinig reden om niet blij te zijn met je systeem.
Helder, dank voor je reactie! Zodra ik van de aannemer weet om welke installatie het gaat, zal ik even uitvogelen hoe ik bij de gateway kom om deze uit te kunnen lezen.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:00
Toevalligerwijs was ons "inmeetrapport" vanuit de bouw identiek aan meerdere buren..
Dit hadden wij ook. Een van de buren had wel afwijkende cijfers. Ik kwam die kerel tegen op vrijdag dus ik denk dat hij er een serieus heeft gedaan en bij de andere gewoon dezelfde getallen heeft ingevuld, lekker weekend daarna!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:10
tjubbie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Dit hadden wij ook. Een van de buren had wel afwijkende cijfers. Ik kwam die kerel tegen op vrijdag dus ik denk dat hij er een serieus heeft gedaan en bij de andere gewoon dezelfde getallen heeft ingevuld, lekker weekend daarna!
Is het niet logisch dat exact dezelfde woningen met exact dezelfde kanalen etc vergelijkbare getallen krijgt? Ik zou me ook wel achter de oren krabben als die getallen ineens anders zijn. Zit niet in de materie hoor dus misschien klopt mijn logica van geen kant.

[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-05-2026 21:30 ]

• Source90
Janpietertje89 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:30:
[...]

Is het niet logisch dat exact dezelfde woningen met exact dezelfde kanalen etc vergelijkbare getallen krijgt? Ik zou me ook wel achter de oren krabben als die getallen ineens anders zijn. Zit niet in de materie hoor dus misschien klopt mijn logica van geen kant.
Niet als de ene woning een uitbouw heeft, de andere een kamer indeling op zolder vanuit de bouw heeft genomen of wanneer er een dakkapel is geplaatst.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:34
Hier staat onder aan het inmeet rapport "voeg een foto van het typeplaatje van de unit toe" inclusief een foto'tje

Dus binnen zijn ze sowieso geweest :+

Hier overigens ook dramatisch weinig flow op de slaapkamers, geweldig dat bouwbesluit met te lage eisen voor ventilatie.

• Source90
nooberke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:09:
Hier staat onder aan het inmeet rapport "voeg een foto van het typeplaatje van de unit toe" inclusief een foto'tje

Dus binnen zijn ze sowieso geweest :+

Hier overigens ook dramatisch weinig flow op de slaapkamers, geweldig dat bouwbesluit met te lage eisen voor ventilatie.
Inmeten hebben wij bij een externe partij gedaan. In dat rapport stond de "before & after".

Er zitten hier maar liefst 4 enorme inblaasventielen op rij in de woonkamer, deze stonden allemaal op driekwart open (strandje 17/25). Hierdoor bijna geen verse lucht in de slaapkamers. Nu staan ze in de woonkamer op 5/24 of 4/25 en wordt het inblazen verse lucht volgens het rapport alsnog gehaald 7(8)7

In de slaapkamer van circa 1500-1700 ppm naar 400-600ppm nu.

• nooberke
Source90 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:15:
[...]

Inmeten hebben wij bij een externe partij gedaan. In dat rapport stond de "before & after".

Er zitten hier maar liefst 4 enorme inblaasventielen op rij in de woonkamer, deze stonden allemaal op driekwart open (strandje 17/25). Hierdoor bijna geen verse lucht in de slaapkamers. Nu staan ze in de woonkamer op 5/24 of 4/25 en wordt het inblazen verse lucht volgens het rapport alsnog gehaald 7(8)7

Hier vergelijkbaar beeld, vier ventielen in de woonkamer maximaal geopend en slechts één in de master bedroom. Heb jij twee ventielen in je master bedroom? Hoe ziet je rapport er nu uit qua luchtverdeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9wv41OPeHPsFeNJJO4-Vhv6OBs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wUDoV3e3MocLQO28UswB8wol.png?f=user_large

Op advies in het WTW topic getest met het ventiel op de slaapkamer maximaal open (25), als de WTW dan maximaal draait zit ik rond de 800/900ppm. Eigenlijk zou je dat soort waardes willen zien rond stand twee :'(

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 21:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

Source90 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:15:
[...]

Met hoeveel m3/h inblaas in je slaapkamer is dat? 2 personen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• PhilipBB
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-05 12:12
Franciesco schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:01:
@LordBusiness met een 1 pijps decentraal wtw systeem heb je een systeem dat lucht om en om aan- en afvoert, niet beide tegelijk. Feitelijk betekent dat dan over de hele woning gezien het ventilatiesysteem continu uit balans draait.
Persoonlijk zou ik daarom nooit een 1 pijps decentraal systeem combineren met een centraal wtw systeem. Als een extra systeem de enige oplossing is, neem dan een 2 pijps decentraal systeem. Daar zijn ook genoeg varianten van.
*knip*

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 05-05-2026 12:49 . Reden: werving, spam, reclame ]

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-05 09:50
Het is wel belangrijk dat de WTW unit zelf ook voldoende capaciteit over heeft voor dat extra ventiel.

Wij hebben op zolder 2 extra slaapkamers + een uitbouw en daarmee was de standaard WTW (Zehnder ComfoAir E400) in ons project te klein. In plaats daarvan hebben we nu een grotere (Q600, al had de Q450 ook wel gepast)

Met de WTW hebben we sowieso nog best wat gedoe gehad in eerste instantie.

Het inregel rapport zag er opzich wel goed uit, alleen in de hoofdslaapkamer haalt hij niet het benodigde debiet. Bouwbesluit geeft 75 m3/h voor de slaapkamer, maar zelfs met beide ventielen volledig open krijgt hij maar 68 m3/h in die kamer.
Alle andere ruimtes hebben de ventielen verder dicht, zitten allemaal op of zelfs boven de minimale flow.
Verhogen van de totale flow in de unit heeft vooral effect op alle andere ruimtes, die nog verder omhoog gaan, maar amper op de hoofdslaapkamer. Aldus de installateur. Hij snapte ook niet waarom hij de flow in die kamer niet hoger krijgt.
Ik heb wel een vermoeden, de buizen liggen gewoon enorm onhandig, veel aftakkingen, bochten, lang, en ook vrij smal. Die kamer zit dan ook nog eens helemaal aan het einde van een aftakking.

Daarnaast was het grootste probleem het geluid. We hebben een open trap in de woonkamer, de WTW staat met de warmtepomp op zolder, boven het trapgat in een houten omkisting, die doormoet als technische ruimte. De leidingen lopen open over zolder. In stand 1 hoor je hem irritant, in stand 2 en 3 is het alsof iemand aan het stofzuigen is, een enorm kabaal en ver boven de 30 dB grens. 50 dB in de keuken beneden, geluid vanaf de trap naar beneden. Slaapkamers met deuren dich zaten tussen de 40 en 45 dB.

Uiteindelijk hebben ze een deel van de leidingen vervangen en extra dempers in de leidingen naar buiten geplaatst. Dat heeft het geluid flink verlaagd, we zitten nu op 31 dB in de keuken, maar nog steeds is het erg hoorbaar natuurlijk.

Daarnaast is het zo dat hij ingeregeld is in stand 2, dat is vrij standaard.
In die stand heeft hij een totaal debiet van 420 m3/h om aan de bouwbesluit eisen te voldoen. Het bijzondere is dat volgens bouwbesluit 360 m3/h nodig is voor ons huis, maar dat de unit om dat te halen op 420 is ingesteld. Ergens zit dus een meetfout.... Of de meting van de unit wijkt af, of de meting op de ventielen.

Echter hebben ze in de woonkamer een CO2 sensor gehangen, en vervolgens de unit standaard in stand 1 gezet, op 150 m3/h.
Het idee er achter, niet meer ventileren dan nodig, minder energie gebruik, minder geluid, en indien nodig stuurt de CO2 sensor hem vanzelf omhoog naar stand 2 of 3.
Leuk bedacht, maar in mijn slaapkamers hangen helemaal geen CO2 sensoren. Dus 's nachts liep de CO2 daar erg snel op. Zeker in de master bedroom waar de ventilatie dus al iets onder de eis zit.
Daar zaten we vaak op 1300 a 1600 ppm (gemeten met een Ikea Alpstuga, niet de beste sensor die er 200 ppm naast kan zitten)

Ik heb daarom nu 2 dingen gedaan.
  • ]Stand 1 hoger gezet. (200 m3/h)
  • CO2 sturing gebouwd op alle slaapkamers (Met ESP32, SenseAir S88, PID regelaar in Home Assistant & Shelly 0-10V dimmer op de WTW)
De CO2 sturing staat nu ingesteld om de CO2 altijd onder de 900 ppm te krijgen, hij gaat de ventilatie ophogen zodra hij daar boven komt. Daarbij zie ik nu dat hij 's nachts meestal tussen de 300 en 360 m3/h draait. Komt dus aardig in de buurt van die 360 uit het bouwbesluit.

Helaas dus nog wel last van geluid. We gaan binnenkort aan de slag met extra geluidsisolatie.

• nooberke
auditor86 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Daarnaast is het zo dat hij ingeregeld is in stand 2, dat is vrij standaard.
Helaas niet, zoals je op mijn rapport stukje terug kan zien is hier alles ingeregeld op standje 3....45m3/h op standje 3 in de master bedroom :'(

Precies het minimum wat volgens het bouwbesluit moet gezien het formaat van de ruimte...en dan ook nog is op stand 3 }:O Je zou toch maar vanuit de bouw een gezond binnenklimaat in je woning kunnen krijgen :+

Hier (gelukkig) weinig/geen geluidsoverlast op stand 1/2, op 3 wel...gelukkig is het daar op ingeregeld :O

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-05 10:37
Ik baalde er indertijd best van dat onze nieuwbouwwoning "slechts" ventilatie type C heeft, maar als ik dit allemaal zo lees... 😅

• auditor86
nooberke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Helaas niet, zoals je op mijn rapport stukje terug kan zien is hier alles ingeregeld op standje 3....45m3/h op standje 3 in de master bedroom :'(

Precies het minimum wat volgens het bouwbesluit moet gezien het formaat van de ruimte...en dan ook nog is op stand 3 }:O Je zou toch maar vanuit de bouw een gezond binnenklimaat in je woning kunnen krijgen :+

Hier (gelukkig) weinig/geen geluidsoverlast op stand 1/2, op 3 wel...gelukkig is het daar op ingeregeld :O
45 is inderdaad wel erg krap.
Je leest vaak minimaal 25 per persoon.

Kun je de standen zelf wat aanpassen? Gewoon in stand 3 wat kuubs er bij?

• auditor86
Hoepla33 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:43:
Ik baalde er indertijd best van dat onze nieuwbouwwoning "slechts" ventilatie type C heeft, maar als ik dit allemaal zo lees... 😅
In ons vorige nieuwbour huis uit 2018 hadden we ook C.
Daar hadden we veel last van tocht en deed mijn vrouw vaak de roosters dicht, waar ik weer hoofdpijn van kreeg.

Nu hebben we type D. Totaal geen tocht meer, maar geluid is wel een dingetje, en nu ik er 3 maanden woon en lekker mee aan het nerden ben qua co2 sturing etc heb ik wel ontdekt: Het idee van type D is heel mooi, en het kan goed werken, maar je moet wel echt zorgen dat het goed geinstalleerd is, goed onderhouden wordt en goed gebruikt. Als je op 1 ding beknibbelt ga je het merken in comfort (geluid of luchtkwaliteit) en sick building syndrome is echt....

Maar stiekem vind ik het ook leuk om CO2 sensors te bouwen en PID regelaars te tweaken in Home assistant. Een parameter aanpassen, nachtje slapen, logs bekijken wat het effect was, en weer verder :)

Heb in HA nu ook een stuk automation met de Bosch HomeConnect integratie van het fornuis+afzuigkap en mijn WTW. Zodra fornuis aan gaat, gaat de afzuigkap mee aan, en als die aan staat gaat de ventilatie naar stand 3. Na koken draait afzuigkap nog 15 minuten na, WTW ook. Zodra afzuigkap uit gaat verlaagd de WTW langzaam van stand 3 terug naar stand 1 in 10 minuten. (Of als 1 van de CO2 sensors meer ventilatie vraagt naar dat niveau)

• nooberke
auditor86 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:06:
[...]

45 is inderdaad wel erg krap.
Je leest vaak minimaal 25 per persoon.

Kun je de standen zelf wat aanpassen? Gewoon in stand 3 wat kuubs er bij?
Met het ventiel volledig open is het krap krap op stand 3:
nooberke in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Eigenlijk gewoon echt slecht by design...
Nu hebben we type D. Totaal geen tocht meer, maar geluid is wel een dingetje, en nu ik er 3 maanden woon en lekker mee aan het nerden ben qua co2 sturing etc heb ik wel ontdekt: Het idee van type D is heel mooi, en het kan goed werken, maar je moet wel echt zorgen dat het goed geinstalleerd is, goed onderhouden wordt en goed gebruikt. Als je op 1 ding beknibbelt ga je het merken in comfort (geluid of luchtkwaliteit) en sick building syndrome is echt....
Precies wat je hier omschrijft, ik had hele hoge verwachtingen van het systeem...eindelijk af van het gezeik van ramen openzetten/tocht vanwege anders te hoge CO2 waardes. Maar het is hier zo slecht ontworpen dat prettig gebruik eigenlijk onmogelijk is. Zelf CO2 sensoren geplaatst zodat het soepel automatisch zou werken...nou echt niet....

En waarschijnlijk kijkt verder niemand anders in het project naar die CO2 waardes, oftewel waarschijnlijk zit iedereen gewoon lekker op standje 1 of 2 met schrikbare waardes

Die integratie met Siemens Home-Connect klinkt wel cool...dat spul heb ik hier ook staan :+

• Draakje5
Er zijn geluidseisen voor hoeveel geluid technische installaties (zoals een wtw) mogen maken in verblijfruimten, zoals een slaapkamer. Just saying.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 21:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

auditor86 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:23:
Het inregel rapport zag er opzich wel goed uit, alleen in de hoofdslaapkamer haalt hij niet het benodigde debiet. Bouwbesluit geeft 75 m3/h voor de slaapkamer, maar zelfs met beide ventielen volledig open krijgt hij maar 68 m3/h in die kamer.
Is die slaapkamer zo groot of hoe ben je op een eis van 75 m3/h gekomen? Dat zou ik nl erg graag zien in onze aankomende slaapkamer maar nu is het 'conform bbl' slechts 36 m3/h (11 m2)...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
Draakje5 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:54:
Er zijn geluidseisen voor hoeveel geluid technische installaties (zoals een wtw) mogen maken in verblijfruimten, zoals een slaapkamer. Just saying.
Enkel in Nederland, niet in België als ik het mij goed herinner (tot mijn grote spijt)

Maar inderdaad, ventilatie D is fantastisch ... als het goed gedaan is. Hier zit er nul geluidsdemping in de ventilatie en eigenlijk is alles boven de lichtste stand gewoon storend. Maar zou niet terug willen naar snachts slapen met de ramen open

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik heb vorige week getekend voor een apartement in Leeuwepoort, Leidsche Rijn.
(Ja, de stroomvoorziening is geregeld, ondanks dat RTL4 nieuws juist dit project gebruikte als voorbeeld voor de netcongestie rond Utrecht ;) )
Vanmiddag bespreking met de hypotheekadviseur, binnenkort een kennismakingsborrel en de uitnodiging voor HomeStudios om me te laten vertellen op welke manieren ze me een poot uit denken te kunnen draaien te kunnen helpen met de inrichting.

Vraag aan de ervaringsdeskundigen hier:
Hebben jullie gekozen om Homestudios alles te laten doen of heb je toch gekozen voor een of meer andere partijen? Standaard wordt een Bruijnzeel keuken meegeleverd, maar mensen die ik ken zweren dat Bruijnzeel nooit meer bij hun ook maar een plankje mag leveren, bijvoorbeeld.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• Draakje5
Pietervs schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:36:
(Ja, de stroomvoorziening is geregeld, ondanks dat RTL4 nieuws juist dit project gebruikte als voorbeeld voor de netcongestie rond Utrecht ;) )
Vanmiddag bespreking met de hypotheekadviseur, binnenkort een kennismakingsborrel en de uitnodiging voor HomeStudios om me te laten vertellen op welke manieren ze me een poot uit denken te kunnen draaien te kunnen helpen met de inrichting.

Hebben jullie gekozen om Homestudios alles te laten doen of heb je toch gekozen voor een of meer andere partijen? Standaard wordt een Bruijnzeel keuken meegeleverd, maar mensen die ik ken zweren dat Bruijnzeel nooit meer bij hun ook maar een plankje mag leveren, bijvoorbeeld.
Bruynzeel heeft hier de keuken geleverd. Montage gebeurt vrijwel altijd door externe partijen.

Ook veel mis gegaan, maar ook relatief acceptabel opgelost.
-> frontpaneel 2x in verkeerde kleur gespoten. 3x opnieuw geleverd.
-> zonder moeite monteur langs laten komen om vaatwasser opnieuw te stellen.
enz.

Vooralsnog - 2 jaar later - nog prima tevreden over de kwaliteit keuken van Bruynzeel.

• Wolly
  • Niet online

Bruynzeel is het merk wat in alle sociale woningbouw werd en wordt gebruikt. Goed genoeg en goedkoop blijkbaar.

Dus functioneel zal het prima voldoen.

• auditor86
Draakje5 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:54:
Klopt, 30 dB. Daar voldoet onze installatie nu eindelijk aan, maar ik kan je vertellen: 30 dB 's nachts in een verder still huis is een hoop kabaal!

• auditor86
Termy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 00:18:
[...]

Is die slaapkamer zo groot of hoe ben je op een eis van 75 m3/h gekomen? Dat zou ik nl erg graag zien in onze aankomende slaapkamer maar nu is het 'conform bbl' slechts 36 m3/h (11 m2)...
Bouwbesluit zegt 0,9 L/s per vierkante meter.
1 L/s = 3.6 m3/h, dus 3.24 m3/h per vierkante meter.
Mijn slaapkamer is 23 vierkante meter

In jou geval, 36 m3/h klopt dus wel voor het oppervlak van 11 m2, maar ondanks dat je voldoet aan het bouwbesluit, is het wel te weinig voor 2 personen.
https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor-activiteiten/technische-bouwactiviteit/nieuwbouw/rijksregels/ventilatie/
Ventilatiecapaciteit hangt van oppervlakte af, wel minimum
De benodigde hoeveelheid ventilatie van een verblijfsgebied en verblijfsruimte is bij de woonfunctie afhankelijk van de vloeroppervlakte.

Een verblijfsgebied en een verblijfsruimte van een woonfunctie moeten een ventilatievoorziening hebben met een capaciteit van minimaal:
  • 0,7 dm³/s per m² vloeroppervlakte van een verblijfsruimte
  • 0,9 dm³/s per m² vloeroppervlakte van een verblijfsgebied
  • 7 dm³/s in iedere verblijfsruimte en ieder verblijfsgebied
Deze ventilatie-eisen gelden aanvullend op elkaar (artikel 4.122, lid 1 Bbl). Dus bij een ingedeeld verblijfsgebied is alleen voldoen aan de ventilatie-eisen voor de verblijfsruimten in dat gebied niet voldoende. Met de ventilatie-eis in de 3e bullet is zeker dat er in elke verblijfsruimte en elk verblijfsgebied, hoe klein ook, voldoende ventilatie is voor 1 persoon.

Voor het bepalen van de capaciteit geldt de NEN 1087.
Ze geven hier dus aan dat voor 1 persoon je minimaal 7 L/s (25 m3/h) nodig is.

Je ziet dat wel vaker in huizen, dat slaapkamers wel voldoen aan de ventilatie eis, maar dat een kamer dan wel maar voor 1 persoon bedoeld is.

• Wolly
  • Niet online
auditor86 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Bouwbesluit zegt 0,9 L/s per vierkante meter.
1 L/s = 3.6 m3/h, dus 3.24 m3/h per vierkante meter.
Mijn slaapkamer is 23 vierkante meter

In jou geval, 36 m3/h klopt dus wel voor het oppervlak van 11 m2, maar ondanks dat je voldoet aan het bouwbesluit, is het wel te weinig voor 2 personen.
https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor-activiteiten/technische-bouwactiviteit/nieuwbouw/rijksregels/ventilatie/

[...]

Ze geven hier dus aan dat voor 1 persoon je minimaal 7 L/s (25 m3/h) nodig is.

Je ziet dat wel vaker in huizen, dat slaapkamers wel voldoen aan de ventilatie eis, maar dat een kamer dan wel maar voor 1 persoon bedoeld is.
23 x0,7 =16,1m3/hr

• auditor86

Wij hebben nu 2x een Bruynzeel keuken gekocht voor een nieuwbouwhuis. In 2017 en in 2025. Als we ooit weer een keuken kopen gaan we waarschijnlijk weer naar Bruynzeel.

Fijn geholpen in de showroom, geen opdringerige verkopers, gewoon normale prijzen. Installatie allemaal gewoon prima. Tweede keer een paar fouten met panelen etc maar dat lossen ze gewoon op.

• auditor86
Hier haal je van alles door elkaar.
Ten eerste dm3/S = L/s dat is NIET het zelfde als m3/h
Er zitten 1000 dm3 in 1 m3 en er zitten 3600 seconden in een uur.
Dus om van dm3/s naar m3/h te gaan moet je met 3.6 vermenigvuldigen.

Ik gok dat je 0.7 haalt uit0,7 dm³/s per m² vloeroppervlakte van een verblijfsruimte.
Voor een verblijfsruimte en een verblijfsgebied gelden verschillende eisen.

https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor-activiteiten/technische-bouwactiviteit/nieuwbouw/rijksregels/vrije-indeelbaarheid/#hc3b312f6-77d0-45d7-871e-13cf8b6fe872

Dus voor een slaapkamer van 23 m2:

0,9 x 23 = 20.7 dm3/s (L/s)
20.7 * 3,6 = 74.52 m3/h afgerond 75.

In theorie zou je ook met 0.7 kunnen rekenen voor de verblijfsruimte, want het is een verblijfsruimte in een verblijfsgebied, maar omdat het gebied nog steeds aan de 0,9 moet voldoen zou je dan die 0,2 ergens anders extra moeten ventileren in dat zelfde gebied om toch aan die 0,9 te komen.

• Wolly
  • Niet online
auditor86 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Hier haal je van alles door elkaar.
Ten eerste dm3/S = L/s dat is NIET het zelfde als m3/h
Er zitten 1000 dm3 in 1 m3 en er zitten 3600 seconden in een uur.
Dus om van dm3/s naar m3/h te gaan moet je met 3.6 vermenigvuldigen.

Ik gok dat je 0.7 haalt uit0,7 dm³/s per m² vloeroppervlakte van een verblijfsruimte.
Voor een verblijfsruimte en een verblijfsgebied gelden verschillende eisen.

https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor-activiteiten/technische-bouwactiviteit/nieuwbouw/rijksregels/vrije-indeelbaarheid/#hc3b312f6-77d0-45d7-871e-13cf8b6fe872

Dus voor een slaapkamer van 23 m2:

0,9 x 23 = 20.7 dm3/s (L/s)
20.7 * 3,6 = 74.52 m3/h afgerond 75.

In theorie zou je ook met 0.7 kunnen rekenen voor de verblijfsruimte, want het is een verblijfsruimte in een verblijfsgebied, maar omdat het gebied nog steeds aan de 0,9 moet voldoen zou je dan die 0,2 ergens anders extra moeten ventileren in dat zelfde gebied om toch aan die 0,9 te komen.
Ah ja. 23m2 wordt het 58m3/hr bij 0,7.
Ik ben niet overtuigd van de door jou genoemde 0,9 omdat het om een verblijfsruimte gaat.

• auditor86
Wolly schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Ah ja. 23m2 wordt het 58m3/hr bij 0,7.
Ik ben niet overtuigd van de door jou genoemde 0,9 omdat het om een verblijfsruimte gaat.
Maar een verblijfsruimte ligt altijd in een verblijfsgebied, en dat verblijfsgebied moet voldoen aan de 0.9
De ruimte zelf zou eventueel aan 0,7 mogen voldoen, als het hele gebied nog steeds maar aan de 0,9 voldoet. Maar om dat te realiseren, zou de rest van het gebied dus harder moeten ventileren om nog steeds aan die 0,9 te voldoen.

Er zijn 3 eisen, aan alle 3 moet worden voldaan.
-De verblijfsruimteRuimte moet 0,7 halen.
-Het verblijfsgebied (waar de verblijfsruimte een onderdeel van is) moet aan de hogere 0,9 voldoen.
-7 dm³/s in iedere verblijfsruimte en ieder verblijfsgebied

• auditor86
Overigens is het wel zo, de ventilatie volgens de eis moet beschikbaar zijn.
Dat is niet het zelfde als dat hij ook op die stand moet draaien constant, als het maar kan wanneer nodig.
Dat is dus ook het doel van CO2 en RH gebaseerde sturing.
Het systeem wordt ingericht zodat het voldoende kan ventileren, maar draait standaard in een lagere stand. Wanneer CO2 of RH aangeven dat er ventilatie nodig is schakelt het systeem op. Je moet er dan wel van uit gaan dat je die CO2 en RH op de goede plekken meet. Dus meten in een lege woonkamer als iedereen boven slaapt (met deuren dicht vanwege geluid van de WTW) is niet handig.

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIiuqLWnhjnoKITSuEXgMxxSYE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GljuOaPEMbNoTmxhZ8H0wNHl.png?f=fotoalbum_large

Zijn dit normale prijzen? Bijna 300 euro per uur voor het leggen van plak PVC visgraat vloeren. Daarnaast exclusief plinten erbij..

• Draakje5
UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:02:
[Afbeelding]

Zijn dit normale prijzen? Bijna 300 euro per uur voor het leggen van plak PVC visgraat vloeren. Daarnaast exclusief plinten erbij..
Waar haal je 300 euro per uur vandaan?

Egaline is ook niet gratis.

15% snijverlies vind ik wel overdreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 06-05-2026 20:19 ]

• UltraInstinct
Draakje5 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Waar haal je 300 euro per uur vandaan?

Egaline is ook niet gratis.
Deelde het totale bedrag door 8. Kost egaline dan zo duur? ik zie online 25 kg voor 18 euro

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:00
UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Deelde het totale bedrag door 8. Kost egaline dan zo duur? ik zie online 25 kg voor 18 euro
Wat is dat voor eigenaardige manier om iets per uur te berekenen 😂

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
[...]

Wellicht komen ze met twee man? Of zijn ze twee dagen bezig.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:47
[...]

Je betaalt 65 euro per m2. Inclusief leggen en plinten. Ik heb niet precies opgezocht wat de kostprijs/kwaliteit van jouw exacte vloer is, maar dat is echt een nette prijs hoor...

• UltraInstinct
BBBrt schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:32:
[...]

Je betaalt 65 euro per m2. Inclusief leggen en plinten. Ik heb niet precies opgezocht wat de kostprijs/kwaliteit van jouw exacte vloer is, maar dat is echt een nette prijs hoor...
Op hun website staat 34 euro per m2 voor plak pvc Inclusief egaliseren of schuren en verlijmen

Hoge plinten installeren kost 5 euro per m2

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:54
UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
[...]

Op hun website staat 34 euro per m2 voor plak pvc Inclusief egaliseren of schuren en verlijmen
In hun offerte staat € 33,95 per m² voor het totaal van 72 m² ....

• Draakje5
[...]

Dat heb je ook toch, voor 33,95 euro per m2 egaliseren, leggen en verlijmen?
34 euro per m2 voor dé PVC vloer + egaliseren en leggen is onmogelijk.

Wij waren (zwart) 12.50 per m2 kwijt voor egaliseren en 10.00 per m2 voor het leggen en verlijmen ( 2 jaar geleden ). Voor 88m2 vloer pvc (geen visgraat!).

Visgraat (meer uren dan recht leggen) + BTW kan misschien goedkoper dan 33,95, maar ik kan ook niet concluderen dat het extreem duur is.

• UltraInstinct
arpeggio schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:57:
[...]

In hun offerte staat € 33,95 per m² voor het totaal van 72 m² ....
Ja klopt 33,95 maar ik heb het nu even afgerond naar 34 euro per m2.

Plinten installeren is 5 euro per m2 erbovenop.

• UltraInstinct
Draakje5 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Dat heb je ook toch, voor 33,95 euro per m2 egaliseren, leggen en verlijmen?
34 euro per m2 voor dé PVC vloer + egaliseren en leggen is onmogelijk.

Wij waren (zwart) 12.50 per m2 kwijt voor egaliseren en 10.00 per m2 voor het leggen en verlijmen ( 2 jaar geleden ). Voor 88m2 vloer pvc (geen visgraat!).

Visgraat (meer uren dan recht leggen) + BTW kan misschien goedkoper dan 33,95, maar ik kan ook niet concluderen dat het extreem duur is.
ow oke dan is het wel een goed bod. Ze geven ook aan de laagste prijs garantie te geven, als ik ergens anders goedkoper ben willen ze een offerte zien en dan passen ze het aan + geven me nog 5% korting erbij.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:58
UltraInstinct schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:02:
[...]

ow oke dan is het wel een goed bod. Ze geven ook aan de laagste prijs garantie te geven, als ik ergens anders goedkoper ben willen ze een offerte zien en dan passen ze het aan + geven me nog 5% korting erbij.
Je bent enorm gefocust op prijs, en dat snap ik opzich wel. Maar veel belangrijker nog is de kwaliteit van het werk dat ze leveren en natuurlijk de kwaliteit van het PVC. Goedkoop is veelal duurkoop.

Heb je de mogelijkheid om ergens geleverd werk te bekijken of ervaringen uit eerste hand over deze partij / gekozen vloer te verkrijgen?

Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden dan dat het een paar honderd euro goedkoper is.

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-05 22:44
Hallo allen,

Recentelijk was er een kijkmoment voor onze woning. Helaas konden wij hier bij zijn maar iemand anders heeft foto's gemaakt voor ons. En ik zit ze nu een beetje doorheen te kijken en ik zou graag wat input willen of dit normaal is.

Op de BG zit alles waar het zitten moet :)

Op de 1V zijn nog geen stopcontacten (leidingen e.d. waren er vorige keer wel). Dit zal nog opnieuw worden open geboord en geplaatst worden?

Maar meest spannende vind ik wat ik zag op onze zolder. Hier zit een technische ruimte met de WTW etc. en hier is ook een plek voor de WM. Echter ik zie nog geen kraan of afvoer (stopcontacten wel, zoals onze extra groep voor de droger). Die had ik wel al verwacht i.v.m. de dekvloer.

Tekening van de zolder en de hoek waar de WM komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsA0Wm11J8dqA3KJtDb0IXI7vAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HK2hTKvlFjm2QDw1IiP49vXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhdDa3xL1cwxMhGf6fsCf5aWD1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7zt5Gxjm20Q7nlCUEQX7roy.jpg?f=fotoalbum_large

Zou hier ook nog iets van ventilatie moeten zitten? Wij waren van plan om zelf nog een wandje te zetten voor een washok wat kleiner is dan wat via de aannemer kon.

Ook is er ook de naar mijn inziens verkeerde kant een leiding aanwezig voor koud water... Zie deze foto, deze zou naar mijn idee in de muur óf in de technische ruimte moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvtaUJryD23E7y8P8Bl5HLFF8ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LrNT1H80rAHPJtPdkJFuecS.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit iets om nu al te melden, of bij een voorschouw? Oplevering prognose is Juni.. ik zie het al gebeuren dat ze dit met een koof o.i.d. willen oplossen terwijl ik dan die hoek minder handig kan gebruiken.. maarja enige andere oplossing is dekvloer daar open maken?

Ook mis ik stopcontacten en loze leidingen (die er wel al waren eerder). Maar ik zie voor sommige plekken dus wel al van die blauwe doosjes en op andere plekken niet..

Of maak ik me onnodig zorgen omdat het onze eerste koopwoning is (vanwege horrorverhalen over opleverpunten etc) en zal dit waarschijnlijk netjes worden afgewerkt?

• UltraInstinct
maussert schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Je bent enorm gefocust op prijs, en dat snap ik opzich wel. Maar veel belangrijker nog is de kwaliteit van het werk dat ze leveren en natuurlijk de kwaliteit van het PVC. Goedkoop is veelal duurkoop.

Heb je de mogelijkheid om ergens geleverd werk te bekijken of ervaringen uit eerste hand over deze partij / gekozen vloer te verkrijgen?

Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden dan dat het een paar honderd euro goedkoper is.
Kwaliteit van pvc heb ik opgezocht en het is topkwaliteit van mflor. Ik weet niet wie de leggers zijn, het gaat via luxuryfloors en die huren volgens mij zzp'ers in.

• auditor86
Misayo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:32:
Hallo allen,

Recentelijk was er een kijkmoment voor onze woning. Helaas konden wij hier bij zijn maar iemand anders heeft foto's gemaakt voor ons. En ik zit ze nu een beetje doorheen te kijken en ik zou graag wat input willen of dit normaal is.

Op de 1V zijn nog geen stopcontacten (leidingen e.d. waren er vorige keer wel). Dit zal nog opnieuw worden open geboord en geplaatst worden?

Maar meest spannende vind ik wat ik zag op onze zolder. Hier zit een technische ruimte met de WTW etc. en hier is ook een plek voor de WM. Echter ik zie nog geen kraan of afvoer (stopcontacten wel, zoals onze extra groep voor de droger). Die had ik wel al verwacht i.v.m. de dekvloer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou hier ook nog iets van ventilatie moeten zitten? Wij waren van plan om zelf nog een wandje te zetten voor een washok wat kleiner is dan wat via de aannemer kon.

Ook is er ook de naar mijn inziens verkeerde kant een leiding aanwezig voor koud water... Zie deze foto, deze zou naar mijn idee in de muur óf in de technische ruimte moeten zitten.

[Afbeelding]

Is dit iets om nu al te melden, of bij een voorschouw? Oplevering prognose is Juni.. ik zie het al gebeuren dat ze dit met een koof o.i.d. willen oplossen terwijl ik dan die hoek minder handig kan gebruiken.. maarja enige andere oplossing is dekvloer daar open maken?

Ook mis ik stopcontacten en loze leidingen (die er wel al waren eerder). Maar ik zie voor sommige plekken dus wel al van die blauwe doosjes en op andere plekken niet..

Of maak ik me onnodig zorgen omdat het onze eerste koopwoning is (vanwege horrorverhalen over opleverpunten etc) en zal dit waarschijnlijk netjes worden afgewerkt?
Bij ons werden tijdens het behangklaar maken van de muren alle muren afgesmeerd met een dun laagje stuc, alle stopcontacten etc worden dan ook dicht gesmeerd. Op het einde, kort voor oplevering, werden alle stopcontacten weer geopend en de kapjes er op gemonteerd.

Dat werkt natuurlijk veel sneller dan proberen netjes om alle stopcontacten heen te werken.

• Thomg
  • Laatst online: 15:08

Thomg

Aww yiss

[...]

Nadeel van dit soort toko's is dat ze ineens allemaal extra kosten die standaard gewoon inbegrepen zijn nu los berekend worden. Je ziet al dat er ineens voorrijkosten en bezorgkosten doorberekend worden (wtf?).

Je betaald ongeveer 75/m2, dat is een vrij nette all-in prijs voor plak pvc visgraat. Check wel ff dat ze een normale prijs vragen voor plinten, daar zit soms ineens de marge op.

• UltraInstinct
Thomg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Nadeel van dit soort toko's is dat ze ineens allemaal extra kosten die standaard gewoon inbegrepen zijn nu los berekend worden. Je ziet al dat er ineens voorrijkosten en bezorgkosten doorberekend worden (wtf?).

Je betaald ongeveer 75/m2, dat is een vrij nette all-in prijs voor plak pvc visgraat. Check wel ff dat ze een normale prijs vragen voor plinten, daar zit soms ineens de marge op.
Ja klopt. Bedankt voor de tip. Ik zal ook nog naar 2 andere plekken gaan en met zzp'ers met goede reviews contact opnemen en verder kijken.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

UltraInstinct schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Ja klopt. Bedankt voor de tip. Ik zal ook nog naar 2 andere plekken gaan en met zzp'ers met goede reviews contact opnemen en verder kijken.
Heb ook nog gezien dat er wat clowns tussenzitten die per vierkante meter rekenen op de hoeveelheid vloer die besteld word ipv wat er gelegd moet worden. Let daar ook op bij "budgetknallers".

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 19:15
Het is al eerder gezegd, maar ik zou ook vooral kijken naar het resultaat van de mensen die de klus doen. Of het nu gaat om stucen of een vloer leggen. Goedkoop is duurkoop en dit soort zaken doe je liever in één keer goed.

• BBBrt
Misayo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:32:
Hallo allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Melden kan én mag altijd. En je hoeft echt niet bang te zijn dat de aannemer dan opeens boos wordt en jouw woning 'afraffelt' ofzo.

Misschien kunnen ze je meteen geruststellen. Of misschien behoed je ze wel van erger, door nu iets te melden wat ze zelf niet doorhadden. Dan zijn ze uiteindelijk alleen maar blij met je.

Doe het in ieder geval per mail. Dan ligt het ook goed vast. Stel dat het dan later - om wat voor reden dan ook - toch gedoe oplevert, dan heb je meteen jouw archief klaar ;)

• UltraInstinct
SL65 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:27:
Het is al eerder gezegd, maar ik zou ook vooral kijken naar het resultaat van de mensen die de klus doen. Of het nu gaat om stucen of een vloer leggen. Goedkoop is duurkoop en dit soort zaken doe je liever in één keer goed.
Ja maar als je met een bedrijf in zee gaat met zzp'ers hoe kan je weten hoe X zzp'er werkt? Tenzij je zelf zzp'er X inhuurt.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 19:15
UltraInstinct schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Ja maar als je met een bedrijf in zee gaat met zzp'ers hoe kan je weten hoe X zzp'er werkt? Tenzij je zelf zzp'er X inhuurt.
Ja lastig, je kan het altijd vragen. Als het goed is werken de meeste partijen met een vaste groep zzp’ers maar dat is zeker bij grote partijen wel lastig ja. Opmerking was ook bedoeld, zoals eerder al door iemand aangehaald, dat goedkoop vaak duurkoop is (mijn inziens). En ja ik snap dat een nieuwbouw huis een hoop kosten met zich meebrengt dus dat je waar mogelijk niet teveel wilt uitgeven.

[ Voor 12% gewijzigd door SL65 op 07-05-2026 19:24 ]

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-05 19:05
Thomg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Niks geks aan deze gespecificeerde offerte . Ze moeten ook minimaal 3x langskomen met hun busjes soms honderden km's , de boel in en uitladen en de brandstofkosten zijn tegenwoordig niet mals.

Dus dat kan je vanzelfsprekend vinden of niet willen zien op een offerte maar anders zit het er toch ergens in .

Dit is puur om met de laagste prijs garantie te kunnen stunten op de arbeid.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

nuffy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Niks geks aan deze gespecificeerde offerte . Ze moeten ook minimaal 3x langskomen met hun busjes soms honderden km's , de boel in en uitladen en de brandstofkosten zijn tegenwoordig niet mals.

Dus dat kan je vanzelfsprekend vinden of niet willen zien op een offerte maar anders zit het er toch ergens in .

Dit is puur om met de laagste prijs garantie te kunnen stunten op de arbeid.
Met de uiteindelijke prijs is niet veel mis, maar met partijen die schermen met laagste prijs per vierkante meter garantie rekenen vaak alle overige kosten los. Toko's die hier niet mee schermen (maar gewoon een nette prijs rekenen) zul je alleen de kosten voor egaline, vloer, plinten en arbeid of een combinatie hiervan zien.

• Source90
Thomg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Met de uiteindelijke prijs is niet veel mis, maar met partijen die schermen met laagste prijs per vierkante meter garantie rekenen vaak alle overige kosten los. Toko's die hier niet mee schermen (maar gewoon een nette prijs rekenen) zul je alleen de kosten voor egaline, vloer, plinten en arbeid of een combinatie hiervan zien.
Dat is toch exact wat Nuffy zegt? Toko's met een "nette prijs" hebben al deze kosten simpelweg in de arbeid verrekend.

Vind het zelf wel netjes / transparant dat ze dit los benoemen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Source90 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:53:
[...]

Dat is toch exact wat Nuffy zegt? Toko's met een "nette prijs" hebben al deze kosten simpelweg in de arbeid verrekend.

Vind het zelf wel netjes / transparant dat ze dit los benoemen.
Mwah, zo zit ik er niet in. Een partij die zegt 60/m2 all-in te doen met laagste prijs garantie was naar mijn ervaring uiteindelijk vaak duurder dan een partij die hier niet mee adverteert en onderaan de streep 65/m2 vraagt. Eerste partij vroeg uiteindelijk meer rond de 70/m2.

Maar denk dat we een beetje oftopic gaan.

• UltraInstinct
Nog bedankt voor de hulp. Ik wil zeker niet voor goedkoop gaan maar marktconform. Ik zal even meerdere partijen met positieve reviews benaderen en kijken. Zal dan een update hier posten.

• Source90
nooberke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Hier vergelijkbaar beeld, vier ventielen in de woonkamer maximaal geopend en slechts één in de master bedroom. Heb jij twee ventielen in je master bedroom? Hoe ziet je rapport er nu uit qua luchtverdeling?

[Afbeelding]

Op advies in het WTW topic getest met het ventiel op de slaapkamer maximaal open (25), als de WTW dan maximaal draait zit ik rond de 800/900ppm. Eigenlijk zou je dat soort waardes willen zien rond stand twee :'(
Deze over het hoofd gezien.

De externe partij die het achteraf heeft gedaan rekent met m² × 3,26. Getal tussen haakjes is hoger, volgens hen is dit de wenselijke capaciteit omdat het om vochtige ruimtes gaat, waardoor de berekening te laag zou uitkomen. Berekening is in ieder geval niet op stand 1 gedaan (dacht 3).

Ik heb zelf ook deze direct na de WTW op de inblaas spiro-buizen geplaatst. Stuk flex eruit en deze paste er perfect tussen. Daarna laten inmeten. Hoor nu werkelijk niets meer op stand 1 of 2 in de slaapkamer. Co2 gestuurd bij ons (Orcon).
Berekening: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqDTaZhasLDSeoYDwM2ZLvRWiEw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LUXtykhfuutmw9H0JPpUCPYz.png?f=fotoalbum_tileNu: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8900MYXGy1xxTWM99W2WfTX6tE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/amjuXCWzopbKUQ7y6x8XzfkJ.png?f=fotoalbum_tileVanuit de bouw 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHvtXkwkGMSJipRCAvsg7CcjDVs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eWUPIBIZEIOeYa1IACYoSxdJ.png?f=fotoalbum_tile
De dipswitches (voor debiet) stonden bij ons ook allemaal verkeerd, waardoor de inmeter/WTW-man nog vroeg waarom plaatsen ze deze [Orcon HRC400] als ze hem instellen op het debiet van een HRC-220 :Y)

[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 07-05-2026 23:32 ]

• auditor86
Source90 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:22:
[...]

Deze over het hoofd gezien.

De externe partij die het achteraf heeft gedaan rekent met m² × 3,26. Getal tussen haakjes is hoger, volgens hen is dit de wenselijke capaciteit omdat het om vochtige ruimtes gaat, waardoor de berekening te laag zou uitkomen. Berekening is in ieder geval niet op stand 1 gedaan (dacht 3).

Ik heb zelf ook deze direct na de WTW op de inblaas spiro-buizen geplaatst. Stuk flex eruit en deze paste er perfect tussen. Daarna laten inmeten. Hoor nu werkelijk niets meer op stand 1 of 2 in de slaapkamer. Co2 gestuurd bij ons (Orcon).
Berekening: [Afbeelding]Nu: [Afbeelding]Vanuit de bouw 8)7 [Afbeelding]
De dipswitches (voor debiet) stonden bij ons ook allemaal verkeerd, waardoor de inmeter/WTW-man nog vroeg waarom plaatsen ze deze [Orcon HRC400] als ze hem instellen op het debiet van een HRC-220 :Y)
3.26 is het goede getal om te rekenen. Dat is de 0,9 L/s van het bouwbesluit omgerekend naar m3/h.

de tussen haakjes getallen zijn de minimale waardes voor badkamer, toilet en keuken.
Je moet dan zowel met de vloeroppervlakte als met een minimale eis rekenen, en zorgen dat je de hoogste van de 2 haalt.
Voor een toilet is dat bijvoorbeeld 25 m3/h, ongeacht hoe klein je toilet is, die 25 moet hij halen. Is je toilet erg groot, dan moet hij meer geventileerd worden op basis van het vloeroppervlak.
Voor keukens en badkamers zijn vergelijkbare eisen.

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:41
Tijdens de bouw hebben wij gekozen voor de optie "extra slaapkamer op zolder". Dit hield in: een extra wand, stroompunten en aangepaste vloerverwarming/WTW. Nu zien we echter dat de WTW-buis vanuit de technische ruimte naar de buitenmuur dwars door deze slaapkamer loopt (zie foto).

De aannemer geeft aan dat deze buis niet wordt afgetimmerd en dus in het zicht blijft. Volgens hen is dit "normaal" en wordt dit nooit weggewerkt.

Wij vinden dit vreemd, zeker omdat het een meerwerkoptie betreft om er een volwaardige slaapkamer van te maken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit gebruikelijk in de nieuwbouw, of kunnen we verzoeken dat dit alsnog netjes wordt afgetimmerd?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Draakje5
TNThomas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:45:
Tijdens de bouw hebben wij gekozen voor de optie "extra slaapkamer op zolder". Dit hield in: een extra wand, stroompunten en aangepaste vloerverwarming/WTW. Nu zien we echter dat de WTW-buis vanuit de technische ruimte naar de buitenmuur dwars door deze slaapkamer loopt (zie foto).

De aannemer geeft aan dat deze buis niet wordt afgetimmerd en dus in het zicht blijft. Volgens hen is dit "normaal" en wordt dit nooit weggewerkt.

Wij vinden dit vreemd, zeker omdat het een meerwerkoptie betreft om er een volwaardige slaapkamer van te maken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit gebruikelijk in de nieuwbouw, of kunnen we verzoeken dat dit alsnog netjes wordt afgetimmerd?

***members only***
Een zolder is een onafgewerkte ruimte.

Een slaapkamer in de regel een afgewerkte ruimte. Dat in acht nemend zou ik zeggen dat de koof afgewerkt hoort te worden. Op je slaapkamer 1e verdieping heb je ook geen buizen in het zicht.

Zo moeilijk is het overigens niet om dit zelf dicht te timmeren, de buis loopt redelijk netjes onder de houten balk.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2026 11:58 ]

• KerstRunner

***members only***
Ik begrijp dat een zichtbare WTW-buis in een nieuwe slaapkamer niet direct de uitstraling is waar je op hoopt.

Het lastige is dat de officiële term 'slaapverblijf' vooral toeziet op de technische eisen (zoals voldoende frisse lucht, licht en ruimte) en niet zozeer op de visuele afwerking. Het is natuurlijk altijd mogelijk om te kijken of dit alsnog zelf of door een timmerman netjes afgewerkt kan worden, maar technisch gezien voldoet de kamer waarschijnlijk aan de gestelde eisen voor een slaapkamer.

• KerstRunner
Draakje5 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Een zolder is een onafgewerkte ruimte.

Een slaapkamer in de regel een afgewerkte ruimte. Dat in acht nemend zou ik zeggen dat de koof afgewerkt hoort te worden. Op je slaapkamer 1e verdieping heb je ook geen buizen in het zicht.
Ik hoor wat je zegt hoor. Maar vind je dat of zeggen de regels dat?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zijn er geen detail tekeningen/beschrijvingen van de meewerkoptie ?

Edit:
Uiteindelijk zijn er (voor zover ik weet) geen regels die zeggen dat zo'n buis niet in het zicht mag zijn (sommige vinden het vast weer 'mooi')

Maar belangrijkste is geluid en luchtverversing, daarover zullen wel regels zijn. Zeker omdat je een meerwerkoptie neemt dat je een zolder omzet naar verblijfsruimte, gelden daar wel bepaalde regels voor.
Was recent nog een opmerking van iemand hierover (geluid WTW).

[ Voor 76% gewijzigd door ZeRoC00L op 08-05-2026 12:04 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Draakje5
KerstRunner schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Ik hoor wat je zegt hoor. Maar vind je dat of zeggen de regels dat?
Het BBL is er niet heel duidelijk over. Aannemers / VEH heeft mij altijd wijs gemaakt dat een zolder een onafgewerkte ruimte is en daarmee dus andere eisen stelt aan de afwerking dan een verblijfsruimte.

Mogelijk dat de technische omschrijving (contractstuk) uitkomst bied.
BIj ons stond bijv. in de optielijst:
[quote]Afwerkingsniveau en uitvoering conform Technische omschrijving, kleur-/ materiaalstaat en verkooptekening (m.u.v. materialisatie binnenwanden) en verkooptekening. Binnenwanden: Metalstud met aan beide zijden 1 laag gipskartonplaten d=12,5mm. Binnendeurkozijnen: Zonder bovenlichten.[/quote]

Als je het zelf doet kan je er ook nog een mooie vensterbank van maken voor achter je bed en eventueel stopcontacten achter wegwerken.
edit: En inderdaad evt isolatiewol in proppen rondom de WTW Buis tegen het geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2026 12:23 ]

• TNThomas
Bedankt voor alles reacties! Zojuist de aannemer nog kort gesproken en nogmaals mijn kijk hierop gedeeld. Ze gaan het intern bespreken en komen erop terug, dus ik ben benieuwd…

Deze buis stond trouwens op geen enkele tekening (ook niet die van de W-installaties) en de technische omschrijving geeft niks aan over het afwerkingsniveau van slaapkamers of andere specifieke ruimtes.

• auditor86

***members only***
Wij hadden dit nagenoeg precies het zelfde.

Bij ons stond op de standaard technische omschrijving en tekeningen dat de buizen op zolder in het zicht zouden blijven lopen.

Ook wij hadden een meerwerkoptie voor extra slaapkamers op zolder, inclusief ramen, deuren, muren, elektra, ventilatie en verwarming. De tekst "leidingen lopen in het zicht" stond nog steeds in de tekening, dus wij gingen er van uit dat dit ook zo zou blijven en zijn gaan zoeken naar een timmerman. Tijdens de laatste kijkdag voor de oplevering bleek echter dat ze er al een koof omheen gebouwd hadden voor ons :D

Qua geluid wil je er wel iets omheen trouwens!

• TNThomas
auditor86 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Wij hadden dit nagenoeg precies het zelfde.

Bij ons stond op de standaard technische omschrijving en tekeningen dat de buizen op zolder in het zicht zouden blijven lopen.

Ook wij hadden een meerwerkoptie voor extra slaapkamers op zolder, inclusief ramen, deuren, muren, elektra, ventilatie en verwarming. De tekst "leidingen lopen in het zicht" stond nog steeds in de tekening, dus wij gingen er van uit dat dit ook zo zou blijven en zijn gaan zoeken naar een timmerman. Tijdens de laatste kijkdag voor de oplevering bleek echter dat ze er al een koof omheen gebouwd hadden voor ons :D

Qua geluid wil je er wel iets omheen trouwens!
Laten we hopen dat onze aannemer hetzelfde besluit neemt. Zo niet, dan zullen wij dit zeker zelf (laten) plaatsen na oplevering, want het is gewoonweg mooier en inderdaad voor het geluid.

• BBBrt
TNThomas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:53:
[...]

Laten we hopen dat onze aannemer hetzelfde besluit neemt. Zo niet, dan zullen wij dit zeker zelf (laten) plaatsen na oplevering, want het is gewoonweg mooier en inderdaad voor het geluid.
Ik snap dat je je er zorgen om maakt, maar aan de andere kant: het is een klusje dat je zelf zou kunnen doen. En als je een professional inschakelt zal het ook niet veel kosten. Plank ervoor met wat isolatie erachter en klaar. Afwerken moet je sowieso nog.

• UltraInstinct
Thomg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Mijn appartement is qua inhoud 72m2. Maar de badkamer en toilet hoeven geen PVC vloer te krijgen. Heb chat gpt een chatting laten makern en kwam uit o 53 m2 dat pvc moet krijgen. Op de offerte staat 72m2 en laten me daarvoor 25 pakken kopen + arbeid voor 72 m2

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:15
UltraInstinct schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:20:
[...]

Mijn appartement is qua inhoud 72m2. Maar de badkamer en toilet hoeven geen PVC vloer te krijgen. Heb chat gpt een chatting laten makern en kwam uit o 53 m2 dat pvc moet krijgen. Op de offerte staat 72m2 en laten me daarvoor 25 pakken kopen + arbeid voor 72 m2
Ik denk niet dat een taalmodel goed in staat is om te rekenen. Maar je geeft daarmee dus aan dat je een badkamer en wc hebt van 19 m2. Een typische wc is minder dan 2m2, dus je badkamer zou daarmee groter dan 4x4m zijn. In een appartement van in totaal 72m2.

Zonder een plattegrond te hebben gezien durf ik wel te stellen dat dat niet klopt. Materiaal heeft doorgaans ongeveer 10%snijverlies dus aantal m2 materiaal zou hoger moeten zijn dan aantal m2 leggen.

Heb je een plattegrond met maatvoering om te posten? Dan kunnen we hier mogelijk meehelpen met schatten van het aantal m2.
offtopic:
waar je inhoud zegt bedoel je oppervlakte, stop de tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Homer-Simpson op 10-05-2026 08:06 ]

• TNThomas
BBBrt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:20:
[...]

Ik snap dat je je er zorgen om maakt, maar aan de andere kant: het is een klusje dat je zelf zou kunnen doen. En als je een professional inschakelt zal het ook niet veel kosten. Plank ervoor met wat isolatie erachter en klaar. Afwerken moet je sowieso nog.
Klopt, dus we wachten eens af wat de aannemer zegt en anders zoeken we een timmerman. Zelf zijn we niet zo handig. ;)

• TNThomas
Ondertussen zijn we ook bezig met de oprit en twijfelen we over de ideale breedteverdeling tussen het looppad en het parkeergedeelte. Ik heb de vraag ook in het tuinen-topic gesteld, maar omdat het een nieuwbouwhuis is en mensen hier mogelijk ook (recent) zulke keuzes hebben gemaakt, wilde ik de vraag ook hier stellen.

De situatie is als volgt: het looppad wordt betegeld (rood in afbeelding) en ligt in het verlengde van de loopdeur van de garage. Het parkeervlak wordt voorzien van grind (blauw in afbeelding). Aan de linkerzijde van het looppad komt een grindstrook van 30 cm (ook blauw) vanwege een carportstaander. In totaal hebben we 335 cm breedte beschikbaar voor het looppad en het autodeel samen.

We twijfelen nu tussen twee opties:
A - Een looppad van 80 cm waarbij er 255 cm overblijft voor de auto.
B - Een looppad van 90 cm waarbij er 245 cm overblijft voor de auto.

Wat zouden jullie in deze situatie aanraden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rewLowrrLw9A6jZNhNVpIXhBtI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/18gEzCzVqHBjC2AEazG3nTV4.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
TNThomas schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:16:
Ondertussen zijn we ook bezig met de oprit en twijfelen we over de ideale breedteverdeling tussen het looppad en het parkeergedeelte. Ik heb de vraag ook in het tuinen-topic gesteld, maar omdat het een nieuwbouwhuis is en mensen hier mogelijk ook (recent) zulke keuzes hebben gemaakt, wilde ik de vraag ook hier stellen.

De situatie is als volgt: het looppad wordt betegeld (rood in afbeelding) en ligt in het verlengde van de loopdeur van de garage. Het parkeervlak wordt voorzien van grind (blauw in afbeelding). Aan de linkerzijde van het looppad komt een grindstrook van 30 cm (ook blauw) vanwege een carportstaander. In totaal hebben we 335 cm breedte beschikbaar voor het looppad en het autodeel samen.

We twijfelen nu tussen twee opties:
A - Een looppad van 80 cm waarbij er 255 cm overblijft voor de auto.
B - Een looppad van 90 cm waarbij er 245 cm overblijft voor de auto.

Wat zouden jullie in deze situatie aanraden?

[Afbeelding]
Beetje geneuzel in de marge, wat is 10cm nu? Ik zou 245cm doen, grind is al irritant genoeg om doorheen te lopen.

Waarom zou je trouwens die hele strook van 30cm volstorten met grind voor één paal?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 10-05-2026 10:24 ]

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.