Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:40

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

utbone schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Ook de kosten tellen mee. Voor 2,4m uitbouw betaal je hier 42k. Dan wordt de tuin ook nog een keer te klein. Dus moet je kiezen. Ook een uitbouw moet je vullen, vloer, keuken wordt groter etc = kosten.
Ik betaalde voor de uitbouw van 2,7x5,6 meter plus isolatie en splitsing garage, in half berging en half werkkamer, bijna 50k. Daarmee is het woonoppervlak met 25 m2 toegenomen (nog zonder die berging), dat is dus 2k per m2. De extra m2 vloeren kosten me dan nog eens 2k en wat extra stuc- en schilderwerk.

Bij verkoop levert dat minimaal het dubbele tot driedubbele op, een goede investering lijkt me. En ja, ik heb nog genoeg tuin over, en binnenruimte vind ik belangrijker dan buitenruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:09

tomtom901

Moderator General Chat
mkrmr schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:03:
[...]

Ik betaalde voor de uitbouw van 2,7x5,6 meter plus isolatie en splitsing garage, in half berging en half werkkamer, bijna 50k. Daarmee is het woonoppervlak met 25 m2 toegenomen (nog zonder die berging), dat is dus 2k per m2. De extra m2 vloeren kosten me dan nog eens 2k en wat extra stuc- en schilderwerk.

Bij verkoop levert dat minimaal het dubbele tot driedubbele op, een goede investering lijkt me. En ja, ik heb nog genoeg tuin over, en binnenruimte vind ik belangrijker dan buitenruimte.
Moet je wel dik 50k hebben om die keuze te maken. Niet elke starter heeft dat zo liggen, of kan dat lenen. Je kan niet in ieders portomonee kijken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 17:47
Wat ik vrijwel nooit lees als het over uitbouwen gaat, is wat de basismaat was van de woning. De binnenmaat van ons nieuwe huis wordt 10,22x6,66 meter, dat is al 1,2 meter in de lengte én in de breedte meer dan mijn huidige woning. Ik zou niet weten wat ik met nog meer m2 extra zou moeten. Onze nieuwe buren aan de ene kant doen ook geen uitbouw en aan de andere kant wel een uitbouw van 2,4m. Wij krijgen daardoor straks een mooi muurtje om een bank tegenaan te zetten, een beschutte hoek in de ochtendzon en een schaduwplek op het heetst van de dag. Top!
Dat een uitbouw later meer opbrengt dan het gekost heeft wil ik best geloven. Voor het eerlijke verhaal moet je ook kijken naar wat je betaald hebt aan extra hypotheek, extra stookkosten, etc.
Het dubbele of driedubbele lijkt me rijkelijk overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
vormulier schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:33:
[...]

En hovenieren zijn ook zeker niet goedkoop...
Ik denk dat als je daardoor minder terras maakt in je tuin, je het misschien zelfs wel als besparing kan meenemen. Betekent toch minder uurloon, tegels, voegwerk e.d. vanuit de hovenier en dat compenseert met stucwerk, schilderswerk en vloer in je woonkamer/keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Ik denk dat als je daardoor minder terras maakt in je tuin, je het misschien zelfs wel als besparing kan meenemen. Betekent toch minder uurloon, tegels, voegwerk e.d. vanuit de hovenier en dat compenseert met stucwerk, schilderswerk en vloer in je woonkamer/keuken.
Ach ja links om of rechts om zal het om het even zijn :) bij nieuwbouw vliegt het geld om je oren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

tomtom901 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Moet je wel dik 50k hebben om die keuze te maken. Niet elke starter heeft dat zo liggen, of kan dat lenen. Je kan niet in ieders portomonee kijken..
Snap ik uiteraard, het bedrag was ook alleen ter informatie, voor iedereen is de afweging en situatie anders.

Alleen het werd ook eerder gezegd dat het een overweging is om een uitbouw wel te doen, en dat te bezuinigen op zaken die je gemakkelijker en goedkoper later kan aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Al die afwegingen blijven lastig, tenzij je echt rijk bent. Geld kun je toch maar 1 keer uitgeven. En groot genoeg, is groot genoeg. Maar ook helemaal terecht dat het een goede investering kan zijn. In ons geval vond ik 40m2 al aan de kleine kant voor een tuin, dan vindt ik het zonde om er daarvan 15 bij de woonkamer te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 16:13
Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:20:
Eerder hier aan bod gekomen volgens mij hoe nietgaten op te vullen in hout.
o.a. van de nietgaten in de schuine scharnierkap en van de nietgaten in houten latjes rondom de binnen raankozijnen.

PolyFilla W350 is genoemd, maar dat spul moet je mengen en heeft maar een verwerkingstijd van 12 minuten.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar 1 middel dat al gemengd is en dat ik niet nog eens moet primeren.

Is de polyfilla W360 iets, iemand ervaring mee?
Daar staat echter dat het (pas) vanaf 5mm laagdikte toegepast kan worden?
Mijn schilder gebruikte Plasterboard-Filler van Den Braven.
Super makkelijk te verwerken. Zelf ook gebruikt bij de nietjes in de kozijnen. Wou dat ik dat 8 kozijnen eerder had gebruikt :X

[ Voor 6% gewijzigd door Fethoz69 op 06-02-2024 16:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ons energielabel is eindelijk bekend (A++++) en we zitten op een Prim. fossiel energiegebruik van -5 kWh per m2/jaar. :9

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 06-02-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-06 20:08
Uit eigen ervaring, maar ook van anderen: als je meerwerk met de constructeur kunt doen, doe dat dan! Ook al lijkt het in het begin duurder, uiteindelijk zal het goedkoper zijn dan het zelf te doen (ik praat over alles: uitbouw, dakkapel, keuken, etc.). Het bespaart u ook VEEL tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06 09:38

frG

raduf schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:17:
Uit eigen ervaring, maar ook van anderen: als je meerwerk met de constructeur kunt doen, doe dat dan! Ook al lijkt het in het begin duurder, uiteindelijk zal het goedkoper zijn dan het zelf te doen (ik praat over alles: uitbouw, dakkapel, keuken, etc.). Het bespaart u ook VEEL tijd.
Sorry maar dit klopt gewoon niet, ik heb nog nooit meegemaakt dat een dakkapel via de bouw goedkoper is. Eerder andersom, kleiner en duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:41
frG schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Sorry maar dit klopt gewoon niet, ik heb nog nooit meegemaakt dat een dakkapel via de bouw goedkoper is. Eerder andersom, kleiner en duurder.
En een stuk minder fraai!
Bij ons hadden ze niet eens een voorbeeld foto van de dakkapel. Achteraf snap ik dat wel, ze hebben de goedkoopste afwerking die er is toegepast, maar wel de hoofdprijs gevraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
roltor schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:39:
[...]

En een stuk minder fraai!
Bij ons hadden ze niet eens een voorbeeld foto van de dakkapel. Achteraf snap ik dat wel, ze hebben de goedkoopste afwerking die er is toegepast, maar wel de hoofdprijs gevraagd
Toch is er een architect die daar naar kijkt volgens mij, ook een 'dakkapel' bij de meerwerk opties.

Mijn dakkapel werd afgedaan door iemand hier alszijnde in de grondverf en lelijk ;-)
Maar uiteindelijk hebben we wel een eenheid in de wijk en is dit beter voor het straat/aanzicht (wat mij betreft) dan 4 woningen met 4 verschillende maten / kleuren / afwerkingen dakkapellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:51
Draakje5 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Toch is er een architect die daar naar kijkt volgens mij, ook een 'dakkapel' bij de meerwerk opties.

Mijn dakkapel werd afgedaan door iemand hier alszijnde in de grondverf en lelijk ;-)
Maar uiteindelijk hebben we wel een eenheid in de wijk en is dit beter voor het straat/aanzicht (wat mij betreft) dan 4 woningen met 4 verschillende maten / kleuren / afwerkingen dakkapellen.
Sowieso kan je niet zonder meer 4 verschillende maten/kleuren plaatsen in dezelfde straat.
Volgens de welstand en vergunning die je aandraagt, geldt volgens mij de eerste “plaatser” als leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-06 22:16

inXs

known as inXs

Pfff even ventileren nog… sinds 7 december is de vergunning van de clinckenberg onherroepelijk… alleen nog even de waarborgcertificaten regelen (paar weken) en dan passeren….. (zelfs blije nieuwsbrief ontvangen 14 december)… sindsdien totale radiostilte…. Makelaar weet ook niets, notaris heeft ook geen idee… duurt het regelen van die certifcaten zo lang..?

Eerste hypotheekofferte moest al verlengd worden en deze verloopt de 14e… moeten we weer verlengen dus en de hele molen aan documenten aanleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door inXs op 07-02-2024 21:46 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Het wisselt ook wel per project. Hier werd via de aannemer als meerprijs een dakkapel aangeboden met zinken bekleding.
Dat ziet er bij ons huis in witte steen naar mijn smaak goed uit.
Slechts 2 anderen hebben ook de dakkapel via de aannemer gedaan. Ander type woning met andere kleur steen en ziet er imho totaal niet fraai uit. Die hebben er zelfs echt spijt van, want achteraf plaatsen was mooier en goedkoper geweest voor ze.

Verder heeft eigenlijk iedereen die achteraf een dakkapel heeft geplaatst dat via dezelfde prijsvechter (D***Direct) gedaan, dus die zijn nu veel meer een eenheid. :+

De aannemer gaf toen aan dat het beter voor de dakconstructie is om een dakkapel meteen mee te nemen, maar als ik ziet het het bij ons geplaatst is en bij buren die het achteraf deden, dan lijkt dat toch wel mee te vallen. Ziet er vergelijkbaar uit. Maar dat is gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Sowieso kan je niet zonder meer 4 verschillende maten/kleuren plaatsen in dezelfde straat.
Volgens de welstand en vergunning die je aandraagt, geldt volgens mij de eerste “plaatser” als leidend.
Niet in de vorige gemeente (Nijmegen) waar ik gewoond heb. Daar hadden we in dezelfde straat toch echt 3 verschillende soorten/maten dakkapellen aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 14:39
Farmerwood schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:48:
[...]

Het wisselt ook wel per project. Hier werd via de aannemer als meerprijs een dakkapel aangeboden met zinken bekleding.
Dat ziet er bij ons huis in witte steen naar mijn smaak goed uit.
Slechts 2 anderen hebben ook de dakkapel via de aannemer gedaan. Ander type woning met andere kleur steen en ziet er imho totaal niet fraai uit. Die hebben er zelfs echt spijt van, want achteraf plaatsen was mooier en goedkoper geweest voor ze.

Verder heeft eigenlijk iedereen die achteraf een dakkapel heeft geplaatst dat via dezelfde prijsvechter (D***Direct) gedaan, dus die zijn nu veel meer een eenheid. :+

De aannemer gaf toen aan dat het beter voor de dakconstructie is om een dakkapel meteen mee te nemen, maar als ik ziet het het bij ons geplaatst is en bij buren die het achteraf deden, dan lijkt dat toch wel mee te vallen. Ziet er vergelijkbaar uit. Maar dat is gevoel.
Bij ons hebben ze voorbereidingen getroffen voor een toekomst dakkapel, verzwaarde gordingen etc.
Dat zou je ook nog altijd in je achterhoofd kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:41
[...]

Het kan niet anders dan dat de architect bij ons is overruled door de financiële mensen, de standaard dakkapel ziet er niet uit. Terwijl de rest van het huis echt wel leuk is ontworpen.
Bij ons zijn er meerdere buren die na mij een bijna dezelfde dakkapel hebben genomen, dus met de eenheid zit het gelukkig wel goed. Is overigens allemaal aan de achterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-06 16:46

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier is een maand voor oplevering het definitieve energielabel gemaakt :+. A++++ met -7,46 kWh/m2 per jaar. Maar ik ben van plan om het dak nog vol te leggen dus het gaat nog 'beter' worden.
Nu ligt er 1975 Wp op oost en 3160 Wp op west en de bedoeling is om er 5135 Wp op oost en 6300+ Wp op west van de maken.

Blijkbaar hebben we voor onze WP 2 jaar een monitoringsysteem van Klimaat Garant, het monitoren was vooraf bekend maar niet dat dit door KG wordt gedaan. Over KG lees ik niet veel goede verhalen en toen zag ik dat voor onderhoud je een contract kan afsluiten voor en whopping 38 euro per maand 8)7. Nu is onderhoud niet iets wat ik direct zelf zou doen maar hoeveel onderhoud heeft zo'n WP eigenlijk nodig en hoe hebben anderen het opgelost zonder aan een wurgcontract van KG vast te zitten?

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:00

vliegnerd

Nintendo fan.

Mr.Viper schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:19:
Blijkbaar hebben we voor onze WP 2 jaar een monitoringsysteem van Klimaat Garant, het monitoren was vooraf bekend maar niet dat dit door KG wordt gedaan. Over KG lees ik niet veel goede verhalen en toen zag ik dat voor onderhoud je een contract kan afsluiten voor en whopping 38 euro per maand 8)7. Nu is onderhoud niet iets wat ik direct zelf zou doen maar hoeveel onderhoud heeft zo'n WP eigenlijk nodig en hoe hebben anderen het opgelost zonder aan een wurgcontract van KG vast te zitten?
De WP heeft geen enkel onderhoud nodig. Je moet 1x per jaar het CV systeem bijvullen, maar dat moet je sowieso zelf doen. Een WP is gewoon een omgekeerde koelkast. Die hebben ook geen onderhoud nodig.

Klimaatgarant levert hier wel filters voor de WTW en maakt de zonnepanelen 1x per jaar schoon. In mijn v.o.n. prijs zat verplicht 5 jaar onderhoud, dus geen keuze. (50 euro per maand, prijspeil 2020).

Ik wil dus na afloop niet verder met Klimaatgarant. Maar er is een hele grote "MAAR". Stel dat je WP (Itho WPU 5G) defect gaat. Er is dan ueberhaupt een installateur te vinden? En als het hele ding vervangen moet worden, kost dat --schrik niet-- 10k euro op dit moment. (Alleen de WPU kost inmiddels dik 6k euro ex btw).
De compressor vervangen zal dus zeker enkele duizenden euro's gaan kosten.... ;w

Doordat er veel subsidie is, zijn de prijzen echt exorbitant hoog geworden. Itho+KG+installateur pikken gewoon de subsidie in.

Hopelijk houdt mijn WP het lang genoeg uit om deze maffe tijd te overleven en zorgt de markt ervoor dat de prijzen normaal zijn.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 10:51
inXs schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:45:
Pfff even ventileren nog… sinds 7 december is de vergunning van de clinckenberg onherroepelijk… alleen nog even de waarborgcertificaten regelen (paar weken) en dan passeren….. (zelfs blije nieuwsbrief ontvangen 14 december)… sindsdien totale radiostilte…. Makelaar weet ook niets, notaris heeft ook geen idee… duurt het regelen van die certifcaten zo lang..?

Eerste hypotheekofferte moest al verlengd worden en deze verloopt de 14e… moeten we weer verlengen dus en de hele molen aan documenten aanleveren.
Ah balen! Bij mij beter duurt dat regelen niet zo lang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online

Bij ons project duurde het ook ontiegelijk lang voordat de waarborgcertificaten gereed waren.
Meerdere bewoners, waaronder ikzelf, hebben met Woningborg gebeld om navraag te doen.

Het liep zo erg op de spits, dat de waarborgcertificaten (goedkeuring woningborg) pas 2 weken voor aflopen ontbindende voorwaarden gereed waren. Er gingen natuurlijk allerlei speculaties de ronde, is de aannemer financieel niet gezond, wilt woningborg geen certificaat afgeven etc.

Uiteindelijk kwam het goed, maar realiseer je dus dat er nog veel gesprekken plaatsvinden tussen aannemer/ontwikkelaar/waarborgende instantie die best wat tijd in kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 10:24
Iemand hier nog aanbevelingen voor een goed bedrijf voor renovlies en stucwerk (plafond en badkamer) in regio Hoofddorp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:55
Bamiblik schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:37:
Iemand hier nog aanbevelingen voor een goed bedrijf voor renovlies en stucwerk (plafond en badkamer) in regio Hoofddorp?
Easy stuc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 09:18

Pff, balen man. Hier zitten wij nu in het zelfde schuitje. Wij zijn druk bezig om alles rond te krijgen.
Nu hebben wij alleen het waarborgcertificaat ook niet en zowel de makelaar als de aannemer hebben geen idee. De makelaar had deze vraag nog niet eerder gehad... Raar lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-06 13:44
Mr.Viper schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:19:
Hier is een maand voor oplevering het definitieve energielabel gemaakt :+. A++++ met -7,46 kWh/m2 per jaar. Maar ik ben van plan om het dak nog vol te leggen dus het gaat nog 'beter' worden.
Nu ligt er 1975 Wp op oost en 3160 Wp op west en de bedoeling is om er 5135 Wp op oost en 6300+ Wp op west van de maken.
Top! Zelf ook van plan. Gewoon oost en west vol gooien die hap!!! Heb je eigen bedrijf of ben je gewoon in loon dienst? Je gaat over de magical 15000 Wp heen he. Iets met belasting...
Als ik het optel zie ik 16570 Wp namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:09

tomtom901

Moderator General Chat
Immutable schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Top! Zelf ook van plan. Gewoon oost en west vol gooien die hap!!! Heb je eigen bedrijf of ben je gewoon in loon dienst? Je gaat over de magical 15000 Wp heen he. Iets met belasting...
Hij zal het wel over totaal hebben, en dan blijft hij er onder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Klimaatgarant levert hier wel filters voor de WTW en maakt de zonnepanelen 1x per jaar schoon. In mijn v.o.n. prijs zat verplicht 5 jaar onderhoud, dus geen keuze. (50 euro per maand, prijspeil 2020).
Zonnepanelen poetsen is zonde geld.
Ik wil dus na afloop niet verder met Klimaatgarant. Maar er is een hele grote "MAAR". Stel dat je WP (Itho WPU 5G) defect gaat. Er is dan ueberhaupt een installateur te vinden? En als het hele ding vervangen moet worden, kost dat --schrik niet-- 10k euro op dit moment. (Alleen de WPU kost inmiddels dik 6k euro ex btw).
De compressor vervangen zal dus zeker enkele duizenden euro's gaan kosten.... ;
Wat dekt KG dan na 5 jaar? Arbeid? Onderdelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Wolly schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Zonnepanelen poetsen is zonde geld.

[...]

Wat dekt KG dan na 5 jaar? Arbeid? Onderdelen?
Zonnepanelen poetsen: eens maar geen keus.

Wat dekt KG: al het onderhoud en reparatie maar dat kost wel 50 euro/maand prijspeil 2020
met indexatie.
Zolang je blijft betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Verplicht een glazenwasser je zonnepanelen laten poetsen bij aankoop van een woning?
Ik zou het niet eens gratis willen met de kans op krassen.

Is dat geen koppelverkoop?

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 08-02-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-06 12:18
Duur dagje vandaag.

- Laatste termijn 10% aan Dura Vermeer betaald (en 5% wordt gestorneerd bij de notaris)
- vloer betaald, wordt 29 feb geleverd
- keuken betaald (slik...) wordt 8 maart geleverd en 11 maart geïnstalleerd
- meubels betaald worden 11 maart geleverd.
- Aqmos waterontharder (betalen ná installatie)
- Gemeentelijke belastingen voor huidige woning en ook alvast voor het nieuwe appartement.

Dat wordt aanpoten vanaf 28 feb. --> vloeren/muren moeten dan vóór 8 maart klaar zijn.
Gaat me/ons lukken.

Verder, mede geïnspireerd door eerdere posts, ook even ons energielabel bekeken: A+++
Ten opzichte van huidige woning een A, is dat een verbetering. Ben benieuwd hoe we dat ergens volgend jaar in de portemonnee gaan merken?

Gelukkig door financiële meevallers veel uit eigen middelen kunnen betalen, waardoor we nog een flink bedrag in depot hebben. Wordt in mindering gebracht op onze hypotheek.
Vooraf nog wel een taxatierapport aan de bank overleggen, anders passen ze automatisch de 'schuldmarktwaarde verhouding' in mijn nadeel aan.

Edit: en deze is laatst ook regelmatig besproken. Zag het zojuist op RTL Nieuws voorbij komen:
https://www.rtlnieuws.nl/...g-mooie-manier-om-huis-te

[ Voor 9% gewijzigd door Brains Bush op 08-02-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Immutable schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Alles van west wil ik bij oost op (laten) leggen en dan west helemaal vol met nieuwe panelen, totaal zou dat dan ongeveer 11500 Wp worden. Met een jaar opbrengst van rond de 8300 kWh. Ik verwacht dan 2000 kWh over te hebben per jaar maar om nu 5 panelen minder neer te leggen lijkt me ook niet handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Vandaag konden we inschrijven/optie aanvragen op de bouwnummers. Als eerste optie de 2-1 op de hoek, en daarna eentje in de rij. Gegaan voor de woningen waarvan we het vooraanzicht het fraaist vonden, de panelen maximaal de zon pakken en de ondergaande avondzon op de te realiseren overkapping / buitenkeuken staat. Ook maar direct de financiële check erbij gedaan.

Nu een week in spanning de loting afwachten. 15e weten we meer.

[ Voor 5% gewijzigd door YKla op 08-02-2024 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Brains Bush schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:26:
- vloer betaald, wordt 29 feb geleverd
- keuken betaald (slik...) wordt 8 maart geleverd en 11 maart geïnstalleerd
- meubels betaald worden 11 maart geleverd.
Waarom niet betalen bij levering?

Dan heb je niet dit soort situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Waarom niet betalen bij levering?

Dan heb je niet dit soort situaties.
Plus dat je bij ~90% betalen (zij het bij leveren) nog een stok achter de deur hebt om mee te slaan. Heb al vaker gelezen dat ze (keukenzaken) opeens niet meer zo hard lopen bij gebreken, nadat het allemaal betaald is ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
Sorry had ik er even bij moeten zetten (nuance):

Betaald maar wordt pas op dag van levering overgemaakt. Staat nu in 'de hold' als reservering.
Grote keukenzaak, die overigens ook failliet zou kunnen gaan. De ingehuurde monteur/installateur is een dorpsgenoot en goede bekende van me. Hoop dat dat me beter helpt ipv die bv 5%-10% achterhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Brains Bush schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:11:
Sorry had ik er even bij moeten zetten (nuance):

Betaald maar wordt pas op dag van levering overgemaakt. Staat nu in 'de hold' als reservering.
Grote keukenzaak, die overigens ook failliet zou kunnen gaan. De ingehuurde monteur/installateur is een dorpsgenoot en goede bekende van me. Hoop dat dat me beter helpt ipv die bv 5%-10% achterhouden.
Hoe bedoel je 'in de hold'? Ingevoerd in internetbankieren met een uitvoerdatum in de toekomst of iets geavanceerders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-06 22:16

inXs

known as inXs

Draakje5 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Bij ons project duurde het ook ontiegelijk lang voordat de waarborgcertificaten gereed waren.
Meerdere bewoners, waaronder ikzelf, hebben met Woningborg gebeld om navraag te doen.

Het liep zo erg op de spits, dat de waarborgcertificaten (goedkeuring woningborg) pas 2 weken voor aflopen ontbindende voorwaarden gereed waren. Er gingen natuurlijk allerlei speculaties de ronde, is de aannemer financieel niet gezond, wilt woningborg geen certificaat afgeven etc.

Uiteindelijk kwam het goed, maar realiseer je dus dat er nog veel gesprekken plaatsvinden tussen aannemer/ontwikkelaar/waarborgende instantie die best wat tijd in kunnen nemen.
Inmiddels bericht en een verklaring…. De gecontacteerde aannemer was een conflict mee (in fase 1 al, wij zijn fase 2) en is gewipt… er is al wel een nieuwe aannemer nu, dus ze zijn opnieuw gestart met het aanvragen van de certificaten… prognose: passeren in maart…

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 10:01
Wij zijn bezig met de tuin voor onze nieuwbouwwoning (wonen er nu 2 maanden met plezier in). Op de oprit kunnen twee auto's staan en daar vinden wij grind/split mooi. Echter, ik heb geen zin om elke dag met een bezem de stoep te vegen. Nog maar niet te spreken over kinderen die de steentjes gaan wegschoppen met autoschade als gevolg. Hoe is dit in de praktijk? Onze hovenier zegt dat het wel meevalt maar het niet geheel foolproof is. Heeft iemand daar ervaring mee?

De samenstelling zou als volgt zijn:

Castle grind 5/15 fractie
Stabigravel grindmatten met onderdoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 11:34
ColeJ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:15:
Wij zijn bezig met de tuin voor onze nieuwbouwwoning (wonen er nu 2 maanden met plezier in). Op de oprit kunnen twee auto's staan en daar vinden wij grind/split mooi. Echter, ik heb geen zin om elke dag met een bezem de stoep te vegen. Nog maar niet te spreken over kinderen die de steentjes gaan wegschoppen met autoschade als gevolg. Hoe is dit in de praktijk? Onze hovenier zegt dat het wel meevalt maar het niet geheel foolproof is. Heeft iemand daar ervaring mee?

Mijn ervaring is dat het echt met de grootte/vorm te maken heeft. Er zijn soorten die relatief goed blijven liggen en er zijn soorten die door de halve straat verspreiden. Ik weet helaas niet welke soort welke eigenschappen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-06 17:54
Vorige woning hadden we kiezel, regelmatig gelijk harken en vegen. Met matten eronder krijg je misschien een wat betere dichtheid. Ligt er ook nog aan of je er echt uit moet draaien. Verder voelen kinderen zich vaak aangetrokken tot steentjes. Ik heb wel eens handjesvol zien vliegen. In de nieuwe woning gaan we nu voor beton. Nergens geen kiezel of andersoortige steentjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
ColeJ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:15:

Wij willen ook grind op de oprit met een stoep naar de voordeur.
Onze oprit is 13 x 5.5 meter, dus om dat vol te leggen met klinkers vind ik wat te ver gaan.
Als het grind goot genoeg is dan lijkt het mij wel mee te vallen met het 'verspreiden' op de straat. Castle grind 5/15 is volgens mij best wel prima. Zelf waren we aan het kijken voor iets soortgelijks, wat wij op het plat dak hebben liggen.

En tja, van het grind moeten ze gewoon afblijven. De kinderen worden ook wel weer ouder. Maar ook hier wel wat opmerkingen gehad van mensen die zeggen zou je wel grind nemen. De enige andere optie die we overwogen hebben zijn gras beton tegels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Grasbeton hebben wij naar gekeken maar is geen optie. Vinden wij te bewerkelijk met met vuil, onkruid etc. Tevens blijft het gras heel erg lang nat na een regenbui. Onze oprit is ongeveer 6 meter diep en 8 meter breed - met klinkers lijkt dat net een heli platform :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ik erger me persoonlijk altijd enorm aan alle opritten hier in de omgeving die wel voor kiezels/grind hebben gekozen. Helemaal met regelmatig gebruik van de oprit ligt uiteindelijk gewoon de hele stoep/straat vol met die troep. Voor stedelijke omgevingen zijn kiezels/grind gewoon ongeschikt. Let wel, persoonlijke mening.

Ook met klinkers kun je er iets moois van maken, ander patroontje erin of afwisselen met tegels, verlichting in de oprit is ook een leuke twist. Genoeg opties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 00:00
Heeft iemand hier ervaring met een groene oprit? Ben vast aan het nadenken wat wij straks op de oprit willen. Het liefst dus groen, maar kom nog niet verder dan grasbeton of iets met sedummatten en dan een spoor van tegels erin. Zijn er nog meer mogelijkheden? We moeten 3 parkeerplekken realiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-06 12:24
Wij hebben laatst een rondje gemaakt door een deel van de nieuwbouwwijk wat al een tijdje opgeleverd is. Het viel op dat overal waar grind op de oprit lag, het grind zich ook verspreid had over de stoep/straat. Maw: niemand veegt dat elke dag netjes aan… het oogt allemaal erg rommelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Ik vind grind ook niets :+ Vind dat erg onhandig met fietsen/motoren.
Onze oprit zal vast komen te zitten aan de oprit van de buren, we moeten nog eens gaan babbelen of zij al een idee hebben wat zij willen. Wij krijgen een lichte baksteen met donkergrijze voordeur/garagedeur dus wij zaten zelf aan donkergrijs te denken. Onze oprit is goed voor 1 auto, dus niet heel groot :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Wij hebben pandagrind (formaat 16-25mm) en vegen eigenlijk nooit. Er naast ligt Schellevis Carbon 80x40. Af en toe een steentje teruggooien.Buren hebben split, daar zie je al duidelijk sporen/kuilvorming (gewicht van de Tesla zal niet helpen) en dat ligt dagelijks door de hele straat. Mevrouw de buurvrouw is ook dagelijks aan het vegen :+
Volgens mij is er gisteren nog geveegd ne zijn ze vanochtend weg geweest met de auto (= weer split op de weg). Buren gaan waarschijnlijk ook de split er weer uitgooien en grind nemen.
Als ze een paar keer weg zijn geweest ligt er een hele berg.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
miezziej schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:20:
Ik vind grind ook niets :+ Vind dat erg onhandig met fietsen/motoren.
Onze oprit zal vast komen te zitten aan de oprit van de buren, we moeten nog eens gaan babbelen of zij al een idee hebben wat zij willen. Wij krijgen een lichte baksteen met donkergrijze voordeur/garagedeur dus wij zaten zelf aan donkergrijs te denken. Onze oprit is goed voor 1 auto, dus niet heel groot :P
Ik heb nog opsluitbanden van Schellevis liggen die ik (ooit, ergens op het lijstje) in het midden ga leggen. Er in rijden met de motor naar de garage is prima te doen, achteruit er uit rollen gaat inderdaad voor geen meter. Helaas net te weinig ruimte om lekker te draaien (en achteruit op afschot erin rijden is helemaal geen doen).
Als je eenzelfde opstelling krijgt (oprit buren is circa 5~6 meter (1 auto), die van ons is 12 meter) zou je kunnen kijken naar een overlappend strookje (hoe je het ook wilt noemen)/opsluitbandje tussen de voorkant van de oprit. Is nu voor buren en onszelf een stuk makkelijker om in te draaien, dan wanneer er een hekje/schutting/plantenbak staat.
Qua tegels kan ik Schellevis aanraden. Niet glad in de winter, kan een auto overheen rijden/op staan en goed kleurvast. Neem wel de gewapende versie.
gdvm schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:49:
Wij hebben laatst een rondje gemaakt door een deel van de nieuwbouwwijk wat al een tijdje opgeleverd is. Het viel op dat overal waar grind op de oprit lag, het grind zich ook verspreid had over de stoep/straat. Maw: niemand veegt dat elke dag netjes aan… het oogt allemaal erg rommelig
Ik denk split. Gemiddeld grind is te groot om in de profielen van een auto te "kleven"

[ Voor 57% gewijzigd door Source90 op 09-02-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:35:
Wij hebben pandagrind (formaat 16-25mm) en vegen eigenlijk nooit. Af en toe een steentje teruggooien.
Buren hebben split, daar zie je al duidelijk sporen/kuilvorming (gewicht van de Tesla zal niet helpen) en dat ligt dagelijks door de hele straat. Mevrouw de buurvrouw is ook dagelijks aan het vegen :+
Volgens mij is er gisteren nog geveegd ne zijn ze vanochtend weg geweest met de auto (= weer split op de weg). Buren gaan waarschijnlijk ook de split er weer uitgooien en grind nemen.
Als ze een paar keer weg zijn geweest ligt er een hele berg.

***members only***

Ik heb nog opsluitbanden van Schellevis liggen die ik (ooit, ergens op het lijstje) in het midden ga leggen. Er in rijden met de motor naar de garage is prima te doen, achteruit er uit rollen gaat echter voor geen meter. Helaas net te weinig ruimte om lekker te draaien (en achteruit op afschot erin rijden is helemaal geen doen).

[...]

Ik denk split. Gemiddeld grind is te groot om in de profielen van een auto te "kleven"
Mooi het verschil te zien inderdaad. Wij zaten ook aan grind te denken, iets in de vorm van wat er op ons dak ligt. Lijkt me ook niet dat dit over de hele wijk verspreid kan worden met het in en uit rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sGmYvoMWTGopvIzZkWv5LOaxAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0faKwwvsHCwGRAEF8mt6oVF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 09-02-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Mooi het verschil te zien inderdaad. Wij zaten ook aan grind te denken, iets in de vorm van wat er op ons dak ligt. Lijkt me ook niet dat dit over de hele wijk verspreid kan worden met het in en uit rijden.
[Afbeelding]
Deze heb ik al eens eerder gepost:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zelfde week is de oprit opgeleverd (zelfde hovenier), zie je ook direct de kale plekken die wij niet hebben (ondergrond (puin) is hetzelfde), ook dezelfde matten volgens mij).
Onze auto weegt denk ik hetzelfde als de Tesla van de buren, daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 14:06
Wij hebben een grote oprit van 19m x 5,5m en hebben gekozen voor gebakken klinkers en deze in visgraat motief te leggen met een brede band daarom heen. Tuurlijk het is veel steen, maarja het is ook een grote oprit. De buren hebben een net zo grote oprit met wit grind, dat oogt net zo "massive" als onze oprit. De buren rijden minder grind van de oprit als de bewoners die hebben gekozen voor split. Split is echt drama want dat blijft tussen het profiel van je banden zitten.

Mijn persoonlijke mening, voor kleine opritten van +/- 1 auto als je dan kiest voor een combi van grind en tegels vind ik erg charmant.
Hier in de buurt heeft iedereen grote opritten en dan zo veel grind ziet er gewoon goedkoop uit in mijn optiek. Zeker ook omdat het ook veel goedkoper is dan straatwerk. ik vind een mooi strak gestrate oprit er knapper uitzien als een gestort veld met grind. Of je moet het inderdaad combineren met mooie grote tegels dan krijgt het ook wat meer een uitstraling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20
Wij kiezen voor perzikstenen. Het is een duurzaam product en trekt geen algen aan. Ik ben benieuwd hoe het gaat met het wel of niet hoeven vegen, daar kunnen we pas richting het einde van het jaar iets van zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS0dF9dks7muCOwXqvuW-Fo7RJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9M1A6oIH5DNM3EveAMAo93MY.jpg?f=user_large

Foto is van internet, niet onze eigen oprit.

https://www.nocciolo.nl/d...l-jH_jVpkLfxoC_9YQAvD_BwE

[ Voor 13% gewijzigd door PrixV op 09-02-2024 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 12:58
PrixV schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:10:
Wij kiezen voor perzikstenen. Het is een duurzaam product en trekt geen algen aan. Ik ben benieuwd hoe het gaat met het wel of niet hoeven vegen, daar kunnen we pas richting het einde van het jaar iets van zeggen.

[Afbeelding]

Foto is van internet, niet onze eigen oprit.

https://www.nocciolo.nl/d...l-jH_jVpkLfxoC_9YQAvD_BwE
Mooi als oprit! Wij gaan perzikstenen gebruiken voor paadjes door de border. Een ander product wat we gebruiken in onze tuin voor terrassen is Nobre Cál. Een restproduct van kalkwinning. Het is een halfverharding, die geen hitte vast houdt en onderhoudsarm is. Wordt ingezet als alternatief voor asfalt, bijv voor fietspaden in natuur. Wordt ook gebruikt voor opritten (ik heb geen oprit): https://www.nobrecal.nl/toepassingen/erfverharding

Ben benieuwd hoe ik het ga ervaren in de tuin. Zal mijn ervaringen delen als de terrassen een tijd liggen, mocht iemand daar interesse in hebben.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20
rubenos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Mooi als oprit! Wij gaan perzikstenen gebruiken voor paadjes door de border. Een ander product wat we gebruiken in onze tuin voor terrassen is Nobre Cál. Een restproduct van kalkwinning. Het is een halfverharding, die geen hitte vast houdt en onderhoudsarm is. Wordt ingezet als alternatief voor asfalt, bijv voor fietspaden in natuur. Wordt ook gebruikt voor opritten (ik heb geen oprit): https://www.nobrecal.nl/toepassingen/erfverharding

Ben benieuwd hoe ik het ga ervaren in de tuin. Zal mijn ervaringen delen als de terrassen een tijd liggen, mocht iemand daar interesse in hebben.
Ook mooi! Ga ik onthouden en ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Dank voor alle info! Wij gaan nog even nadenken over Castle Grind 5/15!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-06 12:24
Source90 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:35:.

[...]

Je hebt gelijk, ik denk dat het vooral split was. Dat is verschikkelijk spul dus en eigenlijk gewoon niet geschikt voor een oprit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Voordat ik er een geheel nieuw topic aan wijd, zijn er hier mensen die een nieuwbouwwoning hebben gekocht met een mandelig parkeerterrein, en ervaring hebben met VvE beheer gerelateerde zaken als verzekeringen voor bestrating en infrastructuur (licht, laadpaal voorbereiding)?

Ik krijg vanuit onze VvE beheerder wat polissen doorgestuurd gebaseerd op een gebouwenverzekering, en heb hen (als bestuurslid) ook om uitleg gevraagd, maar tips over waar op te letten zijn erg welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:53
@twi dat is lastig te bepalen en wellicht dat een nieuw topic zich daar beter voor leent.

Bij mijn vorige nieuwbouw woning:

Ik ben vanaf het begin van oprichting penningmeester geweest en vanuit onze ontwikkelaar kreeg ik destijds contact met zo'n kantoor wat vaak gebruikt werd om de boel uit te besteden.
Wij hadden slechts 14 parkeerplekken overdekt met toegangshek en geen eigen elektra ontsluiting maar was notarieel vast gelegd dat de stroom van de gezamenlijke parkeerplaats bij een woning separaat werd afgetapt en verrekend middels kWh meter. Geen mogelijkheden tot laadpalen dus.
Bij ons uit onderzoek bleek dat de garageplek zelf bij opstal/inboedel verzekering hoort per eigenaar van de betreffende plek, energie was dus ook geregeld en toegangshek had 2 jaar garantie en onderhoud.

Ik heb laten berekenen wat het vernieuwen van de hele boel zou kosten inclusief opnieuw straten, schilderen, lampen vernieuwen etc. en dat kwam op bijvoorbeeld 20k. Redelijke termijn voor die zaken leek 7-8 jaar voor de eerste "kwaaltjes" dus 20k / 7 / 12 / 14 = 17,- per maand per eigenaar afgerond naar boven was dus €250,- per jaar.

Ik heb er 6 jaar gewoond en alleen jaarlijks een monteur het electronisch hek laten controleren en 1maal een sensor vervangen in die tijd en de energie verrekening met die woning. VVE liet ik achter met ruim 19k op de rekening ofzo. En in dat jaar is besloten de bijdrage naar beneden te brengen omdat er voldoende geld in kas zat om zaken te kunnen vervangen wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-06 23:25
twi schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:05:
Voordat ik er een geheel nieuw topic aan wijd, zijn er hier mensen die een nieuwbouwwoning hebben gekocht met een mandelig parkeerterrein, en ervaring hebben met VvE beheer gerelateerde zaken als verzekeringen voor bestrating en infrastructuur (licht, laadpaal voorbereiding)?

Ik krijg vanuit onze VvE beheerder wat polissen doorgestuurd gebaseerd op een gebouwenverzekering, en heb hen (als bestuurslid) ook om uitleg gevraagd, maar tips over waar op te letten zijn erg welkom.
Geen ervaring mee, maar wel geïnteresseerd. Wij hebben dezelfde situatie. Nieuwbouw met mandelig parkeerterrein. Onze woning zal pas op zijn vroegst Q1 2025 opgeleverd worden. Een aparte topic zal wel fijn zijn.

Ook benieuwd naar de laadpaal mogelijkheden in zo een situatie. Ik zit er nu aan te denken om zelf een paal te installeren, al dan niet tegen onze schuur aan dat grenst aan het parkeerterrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
M.O.E schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Ook benieuwd naar de laadpaal mogelijkheden in zo een situatie. Ik zit er nu aan te denken om zelf een paal te installeren, al dan niet tegen onze schuur aan dat grenst aan het parkeerterrein.
Ga je geheid gezeik mee krijgen, zou er niet vanuitgaan dat dit zomaar mag, tenzij de parkeerplaats direct tegen je schuur aanzit. Bij mijn oude woning hadden we een mandelig parkeerterrein en we mochten niks aan de buitenkant van onze schuren vastmaken danwel dat er een elektriciteitskabel over de grond heen zou mogen lopen.

Bij ons werd dat vervolgens wel goed geregeld, er was mogelijkheid om een laadpaal op je parkeerplaats te regelen mits je de kosten voor de bekabeling op je nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Mijn vorige huis had een gezamelijk parkeerterrein met een VvE. Jarenlang bestuurder geweest en het stelt niet zoveel voor. Belangrijkste zaken: aansprakelijkheids verzekering voor de VvE, goed regelement (spelende kinderen op het terrein toestaan?), reservering voor vernieuwing bestrating en poorten elke 10-20 jaar (duur!), eventueel groen aanleggen en onderhoudsbegroting. En zelf een bestuur regelen, dat scheelt veel geld.

Lijkt me goed idee voor een nieuw topic, kan daar dan wel wat voorbeeld documenten uploaden.

En mbt laadpalen; liefst zou je bij de aanleg al mantelbuizen naar alle parkeerplekken leggen, dat maakt later plaatsen een stuk makkelijker. En VvE's kunnen tegenwoordig advies en subsidie krijgen om laadpalen aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 17:56

Nog te weinig ervaring mee, dus zeker geïnteresseerd als er een nieuw topic komt. Ben sinds oktober bestuurslid van een soortgelijke VvE (ook mandalig parkeerterrein). Verzekeringen zijn aangevraagd via de VvE-beheerder en op dit moment nog niet kritisch geweest tegenover het aangeboden pakket. Dus aangeboden pakket geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jvdmeer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:46:
[...]

Nog te weinig ervaring mee, dus zeker geïnteresseerd als er een nieuw topic komt. Ben sinds oktober bestuurslid van een soortgelijke VvE (ook mandalig parkeerterrein). Verzekeringen zijn aangevraagd via de VvE-beheerder en op dit moment nog niet kritisch geweest tegenover het aangeboden pakket. Dus aangeboden pakket geaccepteerd.
Er valt natuurlijk maar weinig te verzekeren aan een parkeerterrein. Bestuurders aansprakelijkheidsverzekering en een brandverzekering zijn een must.

Voor de rest hoef je maar weinig schade te verwachten, hang een paar camera's op en de veroorzaker betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 17:56
Wolly schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Er valt natuurlijk maar weinig te verzekeren aan een parkeerterrein. Bestuurders aansprakelijkheidsverzekering en een brandverzekering zijn een must.

Voor de rest hoef je maar weinig schade te verwachten, hang een paar camera's op en de veroorzaker betaalt.
In het pakket zaten ook nog een rechtsbijstands- en milieuschadeverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jvdmeer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:52:
[...]

In het pakket zaten ook nog een rechtsbijstands- en milieuschadeverzekering.
Rechtsbijstand is een optie, al is het natuurlijk de vraag hoeveel je het nodig zal hebben.

Milieuschadeverzekering kende ik niet. Als een auto in de fik vliegt of benzine lekt dan wordt er verhaald op de WA verzekering op het voertuig, waarom hadden jullie die verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
Heb een eerste offerte binnen voor renovlies en stucen.

Renovlies, incl. kitten en sausen met schrob klasse 1 latex: €14,50m2 excl. btw (damp-open Renovlies)
Machinaal schuren €3m2 excl. btw

Afwijkende kleur verven €4m2 excl. btw

Qua stucen zit ik op het volgende:
Plafond stucen €25m2 excl btw
Plafond spuiten/rollen €16m2 excl. btw
Wanden stucen 20m2 excl. btw

Regio Randstad

Lijkt mij allemaal wel aan de prijs, jullie ervaring?

Is machinaal schuren handig/ aan te raden bij nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
Wolly schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Bestuursaansprakelijkheid is een melkkoe voor verzekeraars. Van bestuurdersaansprakelijkheid is namelijk zelden sprake. Je moet het heel bont maken als bestuurder om persoonlijk aansprakelijk te zijn voor wanbeleid. Deze verzekering kost niet zo veel, daarom neemt iedereen hem. Maar het feit dat hij bijna niets kost zegt ook wel over hoe vaak er uitgekeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Bamiblik schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:35:
Heb een eerste offerte binnen voor renovlies en stucen.

Renovlies, incl. kitten en sausen met schrob klasse 1 latex: €14,50m2 excl. btw (damp-open Renovlies)
Machinaal schuren €3m2 excl. btw

Regio Randstad

Lijkt mij allemaal wel aan de prijs, jullie ervaring?

Is machinaal schuren handig/ aan te raden bij nieuwbouw?
Ik betaalde in 2022 (offerte 2021) 13e50 incl btw. Dus ik vind het nog meevallen. Ook Randstad en toen was het een concurrende prijs.

Schuren was bij ons echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
Wij hebben een offerte geaccepteerd van 14,50 incl btw (en incl schuren). Via een kennis kwamen we bij hen terecht, zelf nog geen ervaring gezien ons huis nog niet opgeleverd is :9
We hadden ook bij andere partijen offertes aangevraagd die hoger uitkwamen (16,50-20 incl btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
vliegnerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Ik betaalde in 2022 (offerte 2021) 13e50 incl btw. Dus ik vind het nog meevallen. Ook Randstad en toen was het een concurrende prijs.

Schuren was bij ons echt nodig.
Hier kom ik al op 17,50excl btw, betekent €21incl btw incl schuren. Dus dat vind ik best een aardig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij hebben voor ongeveer 30 euro de m2 incl. btw plafonds en muren stuccen, badkamer en toiletten voorbereiden voor betonciré en 2x verven (spuiten). Gaat om 600m2 plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Bamiblik schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Hier kom ik al op 17,50excl btw, betekent €21incl btw incl schuren. Dus dat vind ik best een aardig verschil.
Mijn prijs was excl schuren (en ik zie nu excl verf, maar dat kost bijna niks per m2. Edit is meerkosten verf. Latex inbegrepen.) maar wel incl latex aanbrengen en kitten.

Maar prijspijl 2021 en toen waren we tevreden (niet goedkoopste wel goede ervaring in dezelfde wijk).

Prijzen vergelijken blijft lastig. Er is altijd wel iemand die beter kan zoeken, beter onderhandeld, een kennis gebruikt, zwart betaald, zelf veel doet en alle combinaties van die dingen om heel goedkoop te zijn…

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 11-02-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:41
vliegnerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:40:
[...]

De WP heeft geen enkel onderhoud nodig. Je moet 1x per jaar het CV systeem bijvullen, maar dat moet je sowieso zelf doen. Een WP is gewoon een omgekeerde koelkast. Die hebben ook geen onderhoud nodig.
Niet helemaal waar. Je hoeft het CV systeem niet bij te vullen, want als het goed is is dat lekdicht. Als je dat bij moet vullen is het lek en heb je een probleem.

Veel WP systemen worden met filters in de leidingen geleverd. Die moet je wel een keer per jaar (laten) schoonmaken. En verder een keer de stofzuiger door de binnenunit en kijken naar de algemene staat van de buitenunit. Eventueel groene aanslag er af spuiten met de tuinslang en controleren dat de vogels niet aan de haal gegaan zijn met de isolatie van de koelleidingen, maar meer inderdaad niet.
Filters WTW zijn belangrijk. Zonnepanelen wassen is echt onzinnig en 50 euro per maand is helemaal belachelijk.
De compressor vervangen zal dus zeker enkele duizenden euro's gaan kosten.... ;w
50 euro per maand, 5 jaar lang is al 3k. Ik zou het wel weten.
Doordat er veel subsidie is, zijn de prijzen echt exorbitant hoog geworden. Itho+KG+installateur pikken gewoon de subsidie in.
Helaas is dat waar. Je moet goed zoeken, maar er zijn ook gewoon nog nette installateurs hoor.
Hopelijk houdt mijn WP het lang genoeg uit om deze maffe tijd te overleven en zorgt de markt ervoor dat de prijzen normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Blihi schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Niet helemaal waar. Je hoeft het CV systeem niet bij te vullen, want als het goed is is dat lekdicht. Als je dat bij moet vullen is het lek en heb je een probleem.
Ik denk dat het expansievat zorgt voor wat "rek" en dat je daardoor elk jaar "een beetje" moet bijvullen. (Eerlijk gezegd heb ik nu in twee jaar pas één keer bijgevuld.
Veel WP systemen worden met filters in de leidingen geleverd. Die moet je wel een keer per jaar (laten) schoonmaken.
Klimaatgarant (itho) doet dit niet... :-( Vraag mij af of er wel filters inzitten.
En veder een keer de stofzuiger door de binnenunit en kijken naar de algemene staat van de buitenunit. Eventueel groene aanslag er af spuiten met de tuinslang en controleren dat de vogels niet aan de haal gegaan zijn met de isolatie van de koelleidingen, maar meer inderdaad niet.
Eens, maar het ging over klimaatgarant (itho WPU) w/w warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:41
vliegnerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat het expansievat zorgt voor wat "rek" en dat je daardoor elk jaar "een beetje" moet bijvullen. (Eerlijk gezegd heb ik nu in twee jaar pas één keer bijgevuld.
Nee, als je steeds bij moet vullen is het lek.
Klimaatgarant (itho) doet dit niet... :-( Vraag mij af of er wel filters inzitten.
Geen idee. Ik weet dat ik een filter in de retourleiding heb, conform specificaties van de fabrikant (Toshiba)
Eens, maar het ging over klimaatgarant (itho WPU) w/w warmtepompen.
Bij een W/W variant zou ik me eerder afvragen of de bron wel voldoende geregenereerd kan worden. Zitten de grondleidingen diep genoeg? Monitor je je verbruik en COP over de jaren heen?

Bij veel W/W systemen, zeker degene die wat vroeger geïnstalleerd zijn, blijkt na verloop van tijd dat de bronleidingen niet voldoende energie meer kunnen leveren. Het is dan niet zo dat de WP zelf aan vervanging toe is, maar omdat de bron uitgeput is geraakt, moet er eigenlijk een heel nieuw systeem komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Blihi schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:00:

Bij een W/W variant zou ik me eerder afvragen of de bron wel voldoende geregenereerd kan worden. Zitten de grondleidingen diep genoeg? Monitor je je verbruik en COP over de jaren heen?

Bij veel W/W systemen, zeker degene die wat vroeger geïnstalleerd zijn, blijkt na verloop van tijd dat de bronleidingen niet voldoende energie meer kunnen leveren. Het is dan niet zo dat de WP zelf aan vervanging toe is, maar omdat de bron uitgeput is geraakt, moet er eigenlijk een heel nieuw systeem komen.
Het ontwerp doet Klimaatgarant volgens mij juist wel goed: voldoende diepe bronnen.
Maar geen monitoring of geen inzicht in de monitoring.

En voor een abonnement wel/niet maakt het ontwerp van de bron niet uit… (De discussie startte met de vraag of je een abo van 50 euro ongeveer per maand voor “onderhoud” zou moeten nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 12:06
Blihi schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Nee, als je steeds bij moet vullen is het lek.

[...]

Geen idee. Ik weet dat ik een filter in de retourleiding heb, conform specificaties van de fabrikant (Toshiba)

[...]

@Blihi Is er ergens documentatie waar ik naar kan verwijzen over dat steeds bijvullen een lekkage is? Moet deze week voor derde keer bijvullen in 8 maanden tijd (staat nu weer op 0,5 bar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:53
vliegnerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:45:
[...]

Het ontwerp doet Klimaatgarant volgens mij juist wel goed: voldoende diepe bronnen.
Maar geen monitoring of geen inzicht in de monitoring.

En voor een abonnement wel/niet maakt het ontwerp van de bron niet uit… (De discussie startte met de vraag of je een abo van 50 euro ongeveer per maand voor “onderhoud” zou moeten nemen)
Leuk je ook hier te treffen :)
Klimaatgarant heeft ook bij mij de Itho W/W oplossing geleverd inclusief "monitoring en onderhoud" .
Onderhoud is letterlijk 2x per jaar een set filters voor de WTW en er gaat een goedje door de leidingen van de douche en gootstenen. Verder is het een drama om ze te pakken te krijgen bij problemen. Ik heb ze gelukkig zelf niet maar wel buren.
Ik had 1x een verzoek om de pomp tijdelijk af te koppelen en na 3 dagen weer aan te koppelen. Puntje bij paaltje heb ik een 3e partij moeten/mogen regelen om dat te laten doen en dat was een goud eerlijke vent.
Ik vroeg hem wat hij nu aan onderhoud zou adviseren en laten doen en wat er eigenlijk nou echt nodig is.
Zijn conclusie aan de serie en installatie die wij hadden: feitelijk niets.
Expansievat kan eens stuk gaan en merk je snel genoeg en een lekkage ook want dan valt je druk natuurlijk weg of je ziet ergens water en al die zaken vallen toch niet in het normale onderhoud dus ook dat zal je dan moeten betalen.

Zijn advies: Niets afnemen en zelf bij problemen iemand inschakelen.
Filters kun je gewoon zelf bijhouden (en dat doe ik dan ook) en lekker die 5 tientjes per maand apart zetten om zelf een keer in geval van problemen of voor je gevoel onderhoud te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:29

IkWilbert

Het is mij!

We hebben via de aannemer in de badkamer een spanplafond laten monteren met led spots erin.
Nu zoemen de leds heel erg als ik deze aanzet via de dimmer.
Is dat normaal? Kan ik dit melden bij de aannemer?

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimbambom
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-03-2024
Leuke voorpret zo iedereen zijn verhalen te lezen.

Ik ben zelf even benieuwd naar het volgende. Onze eerste bezichtiging staat gepland over twee weken, dan is de gehele buitenkant gemetseld en zitten de dakpannen er op. Ook zijn binnen dan de gibo wanden geplaatst en is de zandcementvloer al gelegd.

Nu heb ik meerdere vrienden waar na zo een eerste bezichtiging de oplevering zo 3 maanden daarna al plaatsvond. Onze opleverdatum staat voorlopig nog op ~eind augustus. Laten we zeggen 1 september. Dat is dan nog 5 maanden. Gevoelsmatig lijkt dit zo een lange periode, nu ben ik ook wel vrij ongeduldig aangelegd.

Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Bimbambom schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:32:

Ik ben zelf even benieuwd naar het volgende. Onze eerste bezichtiging staat gepland over twee weken, dan is de gehele buitenkant gemetseld en zitten de dakpannen er op. Ook zijn binnen dan de gibo wanden geplaatst en is de zandcementvloer al gelegd.

Nu heb ik meerdere vrienden waar na zo een eerste bezichtiging de oplevering zo 3 maanden daarna al plaatsvond. Onze opleverdatum staat voorlopig nog op ~eind augustus. Laten we zeggen 1 september. Dat is dan nog 5 maanden. Gevoelsmatig lijkt dit zo een lange periode, nu ben ik ook wel vrij ongeduldig aangelegd.

Dat hangt natuurlijk van vanalles en nogwat af. Sommige huizen worden in 2 maanden gebouwd.

Hier 7 maanden tussen eerste kijkdag en oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:46
Heeft er iemand toegang tot een tool om de optimale inverter te berekenen voor een bepaalde zonnepanelen opstelling? Wij hebben 3.36kWp op ons dak, pal zuid, 45°. Ze hebben ons een inverter van maar 3kW gegeven, en net om 13:30 hebben wij die 3kW al gehaald. Dat lijkt me dan absoluut onvoldoende? Volgens PVGIS zaten we dan ergens rond de 400W/m² irradiatie, wat je in bvb juni al om 6u haalt. Give or take wat verlies door warmere temperaturen zit je dan tegen 7u 's ochtends al af te toppen, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Danferno schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:35:
Heeft er iemand toegang tot een tool om de optimale inverter te berekenen voor een bepaalde zonnepanelen opstelling? Wij hebben 3.36kWp op ons dak, pal zuid, 45°. Ze hebben ons een inverter van maar 3kW gegeven, en net om 13:30 hebben wij die 3kW al gehaald. Dat lijkt me dan absoluut onvoldoende? Volgens PVGIS zaten we dan ergens rond de 400W/m² irradiatie, wat je in bvb juni al om 6u haalt. Give or take wat verlies door warmere temperaturen zit je dan tegen 7u 's ochtends al af te toppen, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik denk dat je voor die vraag in het verkeerde topic zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush

Kunnen we elkaar de hand schudden. Hier nog twee weekjes (aka lange weken...) geduld en dan de langverwachte sleutel. Vandaag toch maar weer even een 'inspectie ronde gelopen'. Ik was niet de enige. Allemaal nieuwe bewoners die liepen te ijsberen.

Bij ons project hebben ze ruim gerekend en door externe factoren, bv NUTS kabel onder de nog aan te leggen weg, duurde het wat langer. Het gebouw is vanaf eind december al klaar maar de planning van NUTS en stratenmaker was in beton gegoten. Dus gewoon medio Q1CY24. Dat komen ze dus gewoon netjes na.

Bij ons zat ook 3 maanden tussen eerste kijkmoment en gebouw klaar, echter dus wel twee maanden extra ivm bovengenoemde 'externe factor'. Maar er zijn dus inderdaad veel meer zaken die van invloed zijn op de uiteindelijke leverdatum.
IkWilbert schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:10:
We hebben via de aannemer in de badkamer een spanplafond laten monteren met led spots erin.
Zou dit sowieso melden. Kan de dimmer zijn, kan de LED verlichting zijn en/of combi van beide?! Vaak ontstaat dat zoemen door de vele spanningsvariaties.

[ Voor 13% gewijzigd door Brains Bush op 12-02-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej

Zit natuurlijk nog bouwvak tussen dan waarin het een paar weken stil ligt :+

Het kan ook aan de planning van de nuts/gemeente liggen. Een project verderop bij ons zijn de huizen al enkele weken klaar, maar kon niet opgeleverd worden omdat de gemeente het straatwerk nog niet gereed had.

Voor de stats:
Eerste kijkdag eind november, 2e kijkdag eind februari (over 10 dagen *O* ), verwachte oplevering... Juni?

Ons huis klinkt zelfs iets minder ver dan die van jullie (metselwerk en dakpannen zijn nog niet gereed, vloerverwarming, cementdekvloer wel). Hopelijk geven ze even gas en is het metselwerk/pannen klaar voor de kijkdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:19
Eerste kijkdag was bij ons half november. Toen lagen alle verdiepingsvloeren er net en zat het dak er op, maar nog zonder de dakpannen en de vloerverwarming waren ze nog niet eens aan begonnen. Tweede kijkdag twee weken geleden, toen wel de dakpannen er op en de cementdekvloeren gereed (dus ook vvw uiteraard) en metselwerk was ook klaar.
Vanochtend te horen gekregen dat de oplevering 27 maart gaat zijn en de vooroplevering twee weken daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:03

j4y

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 12:58
IkWilbert schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:10:
Dat zoemen is niet normaal en kan je verhelpen. Bij mij lag het aan de dimmer, dat lostte het probleem op.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Onze warmtepomp werkt nog steeds niet. Zou bij oplevering de volgende dag werken maar niet dus.

Aannemer zegt de hele dag loodgieter te gaan bellen maar we worden al drie weken aan het lijntje gehouden….

Wil morgen nu vve bellen om advies en wellicht een soort van standaard template voor een officiële e-mail.

Wel gezeur. Prima oplevering maar de opleveringspunten hebben vervolgens totaal geen aandacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:28
3,36kW en een omvormer van 3kW komt mij vrij normaal over. Sterker nog, het kan wel kleiner. Het lijkt me wel sterk dat je in de zomer van 6 uur' s ochtends tot 's avonds laat aftopt, dat zou betekenen dat je 45 kWh op zo'n dag op zou wekken. In mijn ervaring is het eerder rond de 20. Maar goed, ik zou 't inderdaad in een ander topic voorleggen (of de gelinkte rekentool gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
mentalozzie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:24:
Wel gezeur. Prima oplevering maar de opleveringspunten hebben vervolgens totaal geen aandacht.
Welkom bij het omslagpunt dat de oplevering heet. Staat dit punt op de lijst opleverpunten of heeft de uitvoerder je overtuigd dat dat niet nodig was omdat 'het morgen opgelost wordt'?

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die even benaderen of zij de aannemer vriendelijk willen verzoeken het binnen x weken op te lossen en dat het anders een juridische kwestie wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:40
marcop23 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:36:
[...]

3,36kW en een omvormer van 3kW komt mij vrij normaal over. Sterker nog, het kan wel kleiner. Het lijkt me wel sterk dat je in de zomer van 6 uur' s ochtends tot 's avonds laat aftopt, dat zou betekenen dat je 45 kWh op zo'n dag op zou wekken. In mijn ervaring is het eerder rond de 20. Maar goed, ik zou 't inderdaad in een ander topic voorleggen (of de gelinkte rekentool gebruiken)
Ik heb 11kWp op een omvormer die max 8.4 kW aan kan. Voordeel van een ondergedimensioneerde omvormer is dat die ‘s morgens eerder begint en aan het eind van de dag langer doorgaat. Als je niet meer kunt salderen zijn die kWh meer waard dan wat je verliest door aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Nieuwe WOZ binnen.
Waardepeildatum 01-01-2023 -> € 332.000,-
Oplevering was op 30-11-2023.

Lijkt mij dat dit dan veel te hoog is, toch? Op 01-01-23 lag er alleen nog maar de begane grond vloer :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
vuurtjih schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:24:
Nieuwe WOZ binnen.

Lijkt mij dat dit dan veel te hoog is, toch? Op 01-01-23 lag er alleen nog maar de begane grond vloer :+
De situatie van de woning op 01 jan 2024 wordt genomen met waardepeildatum 01 jan 2023.
Dus in principe krijg je de WOZ van de volledig afgebouwde woning, wat die waard zou zijn geweest op 01 jan 2023.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 13-02-2024 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
Nieuwe WOZ binnen.

Deze heb je wsl al gelezen?
https://www.waarderingska...aties/woningen-in-aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Nieuwe WOZ binnen.

Ik was op 01-01-2023 nog geen eens eigenaar van onze nieuwbouw woning maar ze moeten er toch een waarde aan hangen. Nu klaag ik niet met € 168.000,- want de oplevering is pas al volgende maand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Volgens deze data zouden wij voor 60% woningwaarde woz worden aangeslagen, aangezien de woning op 01 jan 2024 nog in aanbouw was , maar feitelijk zo goed als gereed was.. :+
Er schijnt geen stap te zijn tussen de 60%(waterdicht dak) en 100% (oplevering)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Farmerwood schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Welkom bij het omslagpunt dat de oplevering heet. Staat dit punt op de lijst opleverpunten of heeft de uitvoerder je overtuigd dat dat niet nodig was omdat 'het morgen opgelost wordt'?

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die even benaderen of zij de aannemer vriendelijk willen verzoeken het binnen x weken op te lossen en dat het anders een juridische kwestie wordt.
Nee we hebben het wel als opleverpunt gezet. Heb net even Vve gebeld juridische afdeling.
We hadden de woning zonder werkende warmtepomp nooit moeten accepteren. Ze hebben nu 3 maanden op het te fixen (SWK). Wel bijzonder commentaar want iemand van Vve was mee bij de oplevering :9~

Wachten het nog maar even af... aannemer zegt dat het goedkomt. Vanmiddag maar weer bellen.

EDIT: Eindelijk zelf maar de loodgieter aangesproken, aannemer kwam weer met verhaal "morgen morgen..." dus ben rondje straat gereden en toevallig was die bezig in een huis. Blikje cola aangeboden en een koek en hij ging even kijken. Warmtepomp is niet goed aangesloten, komt het morgen fixen. Ook elkaars nummer uitgewisseld.

Erg jammer dat de aannemer echt schijt heeft, loodgieter wist na 3 weken nog van niks.

[ Voor 19% gewijzigd door mentalozzie op 13-02-2024 13:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
De salderingsregel blijft voorlopig nog bestaan, nu de 1e kamer niet heeft ingestemd _/-\o_
Dat is toch weer fijn, voor iedereen die op een mooie zonnige dag aan het werk is maar op dat moment geen stroom verbruikt en toch zijn dak van zijn nieuwbouwwoning vol heeft liggen met panelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 13-02-2024 12:44 ]

Pagina: 1 ... 277 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.