Bedoel je wegen/straten e.d.?twi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:47:
Eindelijk een voorschouwdatum gehad, eind februari. En vanwege de redenen van de persoon hierboven zélf maar een eigen keurder opgezocht. Kost misschien wat meer, en we nemen als één van de weinigen de keurder ook mee in de voorschouw. Maar heb er dan al wel een beter gevoel bij. Moet in de praktijk nog maar blijken natuurlijk.
Reden dat ik de keurder trouwens meeneem bij de voorschouw is dat ik écht even wil weten of er geen gebreken zijn waardoor de stucadoor niet kan beginnen in week 1. Elke week vertraging in de planning is er één, en we moeten er helaas wegens omstandigheden echt zo snel mogelijk in kunnen trekken.
[...]
Ons huis was vorig jaar juli een stuk verder dan dit (metselwerk al grotendeels af en volgens mij de dakpannen ook al gelegd), en zoals je leest wordt dat pas in maart opgeleverd. Vertragingen zitten ook niet in de afbouw van het huis, maar in de afronding van de infrastructuur eromheen.
Bestrating van wegen, parkeerterreinen, aansluiting van nuts, kabel/glasvezel. Bij ons is de laatste vertraging ontstaan doordat de bestrating door regenval en wind/storm niet kon worden afgerond. Inmiddels loopt het project 5 maanden uit.
Ik dacht oprecht dat die 3 zonnepanelen zo weinig opleveren en dat dit de reden is dat ik het niet terug zag op de factuur van m'n energierekening. Maar dat is wat die oen van VEH tegen me zei🤷🏻♀️. Dom? Misschien haha maar ik had gewoon echt geen idee. Ik wist niet eens wat een omvormer was.GeeMoney schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:42:
[...]
Natuurlijk maar je bent er zelf ook ruim een jaar bij geweest en een beetje opletten had je na 2 weken al kunnen constateren dat er niets opgewekt of terug geleverd werd. Een omvormer die bijvoorbeeld altijd uit staat of inderdaad even je energiemaatschappij checken via een app of digitaal of je meter even bekijken op een zonnige dag.
Daarnaast gaat het niet om 30 panelen vol op zuid en daar doelde hij op. Een procedure hierover starten kost vaak meer tijd en energie dan je opbrengsten. Vreemd dat ze zo hoog compenseren. Buurman hier kreeg echt letterlijk een bierviltje berekening zoals @Sport_Life ook gaf. Je hebt dus extreem veel mazzel.
Toen ik de schaampanelen wilde vervangen voor een nieuwe set ben ik pas gaan verdiepen in zonnepanelen.
Gelukkig was er geen procedure nodig. 3 mailtjes en 3 telefoontjes waren genoeg.Maar ik heb de installeur bedankt voor het netjes afhandelen van de klacht.
Wat hebben drie standaard schaampanelen te maken met meerwerk?Sport_Life schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Precies, en maar klagen dat meerwerk zo duur is ...
Ik snap heel goed dat bouwers meerwerk dan maar duur wegzetten.
Ah dank voor toelichting. Ik weet niet zeker of dat een punt gaat zijn want het blok van 3 huizen tegenover (sociale huur) wordt eind voorjaar 2024 opgeleverd. Dan hoeven ze in principe maar 5 meter door te trekken. Maar misschien denk ik er te makkelijk overtwi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:59:
[...]
Bestrating van wegen, parkeerterreinen, aansluiting van nuts, kabel/glasvezel. Bij ons is de laatste vertraging ontstaan doordat de bestrating door regenval en wind/storm niet kon worden afgerond. Inmiddels loopt het project 5 maanden uit.
Bij ons project moest de stratenmaker wachten totdat de NUTS kabel onder de nog aan te leggen weg tussen huizen en hoofd aansluiting was aangelegd.Sharonh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:13:
[...]
Ah dank voor toelichting. Ik weet niet zeker of dat een punt gaat zijn want het blok van 3 huizen tegenover (sociale huur) wordt eind voorjaar 2024 opgeleverd. Dan hoeven ze in principe maar 5 meter door te trekken. Maar misschien denk ik er te makkelijk over
Stratenmaker kon eerder beginnen, echter de elektro kant (dacht door Stedin uitbesteed aan onderaannemer) was vanaf het begin gepland in week 3 van het nieuwe jaar. Die planning kon niet naar voren worden gehaald. Ben al blij dat ze zich aan de afgesproken datum hebben kunnen houden.
Dus ook externe factoren zijn zeker van onvloed op de opleverdatum. Ons stulpje is al vanaf december klaar en is nu lekker aan het drogen. Dat is dan weer een voordeeltje
Bij ons schiet het nu op!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wanneer gaan ze die dakkapellen schilderen? Geen pan om grondlak grijs bij dit soort woningen te kiezen, sorry.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
(Geen pan?)Toppe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:34:
[...]
Wanneer gaan ze die dakkapellen schilderen? Geen pan om grondlak grijs bij dit soort woningen te kiezen, sorry.
RAL7005 Muisgrijs. Architect keuze :-)
Komt o.a. overeen met kraal dakgoot en wat andere zaken.
Binnenkant/buitenkant? Was het zwart werk of wit? Zoveel vragen, maar het is een nieuw huis, beetje zonde om dit te laten zitten, zo’n opdekdeurtje kost niks, en wat je ook nog kunt pogen is een appje in de buurtapp, wellicht gooit iemand al zijn standaard deuren eruit en is ie blij als hij er een kan lozenmentalozzie schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:36:
Onze schilders/stukadoor hebben een deur beschadigd van de trapkast. Het valt mee maar wel precies op oog hoogte..
zouden jullie dit melden? Wil ook niet zeiken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt je afvragen of je die upgrade van vvw nodig hebt als het een garage/berging blijft.Rene85 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:04:
[...]
Wat vinden jullie hiervan? Voor nu maar even zo laten en als er vochtproblemen komen, dan proberen op te lossen? Of nu harder pushen richting aannemer en zo ja, wat zou de mooiste oplossing zijn?
Is het een optie om standaard wasmachine opstelplaats daar te realiseren? Dan moet het op orde zijn, dat kan met minimale natuurlijke ventilatie.
Mijn oplossing zou zijn en die heb ik ook: mee ventileren met de mv van de hele woning en er afvoer kanalen heen laten brengen en toevoer ook fixen.
Is wel meerwerk allemaal. Ik zou het niet aankijken, het kan meteen goed, doe dat dan ook. Ook ivm stoken.
[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 03-02-2024 08:18 ]
Tuurlijk heb je het er even over. Maar met maken zou ik even wachten tot je wat meer klaar bent… er komen nog wel meer butsen tijdens het werken.mentalozzie schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:36:
Onze schilders/stukadoor hebben een deur beschadigd van de trapkast. Het valt mee maar wel precies op oog hoogte..
Als je een punt hebt wel, maar with all do respect: deze had op heel veel manieren al eerder opgemerkt kunnen worden.MemeMaster schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Ik krijg €380 euro terug. Toch wel beter dat ik het niet heb "laten rusten"🙂.
Echt een rare opmerking. Als iemand slecht werk levert aan je huis moet je sowieso daarover klagen.
Maar voor 126 laat je ‘m in vele andere gevallen wel eerder rusten. Denk bijvoorbeeld aan kleding die snel stuk is, auto, fietsen, eigenlijk alles wat je verder koopt. Terwijl je van alles minimaal 2 jaar garantie mag eisen volgens de Nederlandse en Europese wet. Je accepteert zelfs garantieinperkingen tot een paar maanden of een jaar (hang en sluitwerk bij je huis bijvoorbeeld).
We hebben gewoon een bijzondere sport en mentaliteit ontwikkeld en pick your battles snappen we niet meer.
Die upgrade kost iets van 500 ex btw, dus voor die prijs leek het ons een no-brainer. In eerste instantie zal het een berging blijven, maar gegeven de grootte van het vertrek (4.5m * 5.5m) willen we graag de mogelijkheid hebben om er in de toekomst een (thuis)kantoor van te maken en in de hele verre toekomst wellicht een extra slaapkamer. In dat laatste geval zal de ventilatie sowieso grondig anders moeten. Maar dat is echt verre toekomst.Miezie schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:17:
[...]
Je kunt je afvragen of je die upgrade van vvw nodig hebt als het een garage/berging blijft.
Is het een optie om standaard wasmachine opstelplaats daar te realiseren? Dan moet het op orde zijn, dat kan met minimale natuurlijke ventilatie.
Mijn oplossing zou zijn en die heb ik ook: mee ventileren met de mv van de hele woning en er afvoer kanalen heen laten brengen en toevoer ook fixen.
Is wel meerwerk allemaal. Ik zou het niet aankijken, het kan meteen goed, doe dat dan ook. Ook ivm stoken.
De mogelijkheid om daar een was en droger aansluiting te krijgen is niet standaard en wilde de aannemer pas voor ons realiseren na enig aandringen. Op die manier kan er een wc op zolder waar anders geen goede plek voor was. Voor de aannemer blijft het dus een simpele berging en niet een washok of andere leefruimte.
De berging aan laten sluiten op de WTW van de rest van de woning was erg veel uitzoekwerk, ging erg duur worden en wilde de aannemer niet aan beginnen. Dus dat is helaas geen optie.
Ja absoluutmentalozzie schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uitzoekwerk betekent een nieuwe ventilatieberekening en een gat en een pijp. Met je toekomstplannen is dat toch wel een aanrader.Rene85 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:32:
[...]
Die upgrade kost iets van 500 ex btw, dus voor die prijs leek het ons een no-brainer. In eerste instantie zal het een berging blijven, maar gegeven de grootte van het vertrek (4.5m * 5.5m) willen we graag de mogelijkheid hebben om er in de toekomst een (thuis)kantoor van te maken en in de hele verre toekomst wellicht een extra slaapkamer. In dat laatste geval zal de ventilatie sowieso grondig anders moeten. Maar dat is echt verre toekomst.
De mogelijkheid om daar een was en droger aansluiting te krijgen is niet standaard en wilde de aannemer pas voor ons realiseren na enig aandringen. Op die manier kan er een wc op zolder waar anders geen goede plek voor was. Voor de aannemer blijft het dus een simpele berging en niet een washok of andere leefruimte.
De berging aan laten sluiten op de WTW van de rest van de woning was erg veel uitzoekwerk, ging erg duur worden en wilde de aannemer niet aan beginnen. Dus dat is helaas geen optie.
Als je aangeeft dat je een meerprijs van een grotere/andere wtw best wil pakken en aanleg kan je het vast regelen… nu doen is echt wel voordeliger dan later doen.
Zo eenvoudig is dat vaak helaas niet.Miezie schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:34:
[...]
Uitzoekwerk betekent een nieuwe ventilatieberekening en een gat en een pijp. Met je toekomstplannen is dat toch wel een aanrader.
Als je aangeeft dat je een meerprijs van een grotere/andere wtw best wil pakken en aanleg kan je het vast regelen… nu doen is echt wel voordeliger dan later doen.
Wij wilde o.a. een nog makkelijkere aanpassing doen. De hemelwaterafvoer achter van pvc naar zink.. al kostte het 1000 euro... (zeiden we). Maar het was niet mogelijk.
Ongetwijfeld veel te weinig woningen per hectare, maar wel een mooie wijk zo te zien. Goed te zien dat er nog steeds mooie wijken gebouwd worden.
Is het normaal dat de luchtstroom uit de ventielen van wtw ventilatie erg zwak is? Bij "normaal" voel je het wel als je je vingers naast houdt maar het is vrij subtiel. Voor mijn gevoel is dat niet voldoende om goed te ventileren.
Het project liep al ff bij de gemeenteraad. Volgens mij al ergens vanaf 2018. Ergens na 2021/2022 heeft de raad besloten dat bij projecten minimaal (om en nabij) 40% goedkope koop en 30% sociale huur ofzo moet zijn. Nieuwe projecten gaan wat meer de hoogte in. Maar dit is zeker geen uitzondering. In een gemeente nabij zijn deze week nieuwe 2 kappers te koop gezet met meer dan 350m2 grond en veel groen er om heen.MeTooPV schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:50:
[...]
Ongetwijfeld veel te weinig woningen per hectare, maar wel een mooie wijk zo te zien. Goed te zien dat er nog steeds mooie wijken gebouwd worden.
https://www.nieuwbouwinel...d&slug=a076M00004qh3bFQAQ
[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 03-02-2024 22:05 ]
Ik zei ook niet dat het eenvoudig isDraakje5 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:50:
[...]
Zo eenvoudig is dat vaak helaas niet.
Wij wilde o.a. een nog makkelijkere aanpassing doen. De hemelwaterafvoer achter van pvc naar zink.. al kostte het 1000 euro... (zeiden we). Maar het was niet mogelijk.
Ik vind het wel een logische na vvw upgrade..
Die worden er natuurlijk genoeg gebouwd, maar hier geldt vast: hoe verder van de drukte, hoe ruimer opgezet.MeTooPV schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:50:
[...]
Het voordeel was ook dat we er een steenuil hebben vliegen en daarvoor moest een hele groenstrook gemaakt worden voor zijn aanvliegroute
Zouden wij die even mogen lenen? Dan kan 'ie er misschien even voor zorgen dat de doorgaande weg door onze wijk niet wordt aangeslotenDraakje5 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:29:
Het voordeel was ook dat we er een steenuil hebben vliegen en daarvoor moest een hele groenstrook gemaakt worden voor zijn aanvliegroute
Als het alleen om jouw huis zou gaan wel maar je hebt ook een heleboel buren.Sharonh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:58:
Volgens de officiële prognose van de projectontwikkelaar duurt het vanaf dit punt nog 12 maanden tot het eerste blok huizen (zie hieronder) opgeleverd wordt.
Heb zelf m'n twijfels of die prognose niet wat naar voren kan... Maarja heb niet eerder een nieuwbouwwoning gekocht![]()
[Afbeelding]
Dit dus idd. Ik vroeg of de WTW omgebouwd kon worden zodat ook de berging erop aangesloten zat, nou nee dus. Het had al zeer veel tijd gekost om het standaard systeem te ontwerpen, hij ging niet vlak voor de bouw zou beginnen de hele boel opnieuw uitrekenen voor slechts 1 bouwnummer. Zelfs het plaatsen van simpele ventilatieroosters wilde hij niet aan beginnen. Als ik later ventilatie nodig had, dan moest ik zelf maar pijpje door het dak boren en daarop een losse unit plaatsen. Wat overigens niet helpt, is dat het een relatief kleine aannemer betreft waarbij dit 'project' van 4 nieuwbouwhuizen al een flinke klus is. Ik heb niet de indruk dat zeggen dat ik best 2, 3 of 4-duizend extra wil betalen iets zal veranderen.Draakje5 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:50:
[...]
Zo eenvoudig is dat vaak helaas niet.
Heb je het al eens gemeten?Midan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:56:
Is het normaal dat de luchtstroom uit de ventielen van wtw ventilatie erg zwak is? Bij "normaal" voel je het wel als je je vingers naast houdt maar het is vrij subtiel. Voor mijn gevoel is dat niet voldoende om goed te ventileren.
Bij mij is de stroom ook best zwak, en CO2 waardes zijn meer dan prima.
Meten is weten, maar bij ventilatiekanalen wil je een zo laag mogelijke luchtstroom. Als je je debieten haalt en je co2 is on par heb je misschien gewoon een goed ontworpen en gebouwd systeem. Dat gun ik iedereen.Midan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:56:
Onze ventilatie hoor en voel je ook niet…
Dit biedt m.i. juist kansen. Maar waarschijnlijk is het beton al besteld en in productie.. en dan wordt het wel weer ingewikkeld.Rene85 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:24:
[...]
Dit dus idd. Ik vroeg of de WTW omgebouwd kon worden zodat ook de berging erop aangesloten zat, nou nee dus. Het had al zeer veel tijd gekost om het standaard systeem te ontwerpen, hij ging niet vlak voor de bouw zou beginnen de hele boel opnieuw uitrekenen voor slechts 1 bouwnummer. Zelfs het plaatsen van simpele ventilatieroosters wilde hij niet aan beginnen. Als ik later ventilatie nodig had, dan moest ik zelf maar pijpje door het dak boren en daarop een losse unit plaatsen. Wat overigens niet helpt, is dat het een relatief kleine aannemer betreft waarbij dit 'project' van 4 nieuwbouwhuizen al een flinke klus is. Ik heb niet de indruk dat zeggen dat ik best 2, 3 of 4-duizend extra wil betalen iets zal veranderen.
Jammer wel, maar goed, check wel even de ventilatie als de wasmachine er staat en wat ze vanuit de garantie partij dan moeten doen (woningborg e.d.)
Enige organisatie waarbij aannemer / project is aangesloten is Bouwgarant. Geen woningborg / svk. Vanuit Bouwgarant kon geen helaas geen specifieke ventilatie eisen vindenMiezie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:05:
[...]
Dit biedt m.i. juist kansen. Maar waarschijnlijk is het beton al besteld en in productie.. en dan wordt het wel weer ingewikkeld.
Jammer wel, maar goed, check wel even de ventilatie als de wasmachine er staat en wat ze vanuit de garantie partij dan moeten doen (woningborg e.d.)
Staan gewoon in het bouwbesluit waar ook jouw aannemer aan moet voldoen.Rene85 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Enige organisatie waarbij aannemer / project is aangesloten is Bouwgarant. Geen woningborg / svk. Vanuit Bouwgarant kon geen helaas geen specifieke ventilatie eisen vinden
Zie hier.
Veel dank! Geen idee dat dat ook in het bouwbesluit stond. Vreemd dat de aannemer dan van plan is een berging te plaatsen zonder enige vorm van ventilatie, terwijl het minimum al 7dm3 is. Zal die link even over de schutting gooien. Ben benieuwd naar de reactie.Wolly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:25:
[...]
Staan gewoon in het bouwbesluit waar ook jouw aannemer aan moet voldoen.
Zie hier.
Kan mij de reactie van de aannemer wel voorstellen . Hij fixt iets nu eigenlijk speciaal voor jou wat geen optie was, namelijk het verplaatsen van de aansluiting voor de wasmachine van de zolder naar de berging en vervolgens ga je lopen miepen over de ventilatie daar. Ik zou als aannemer meteen aangeven dat je het dan met die aansluiting lekker zelf uit kan zoeken en dat die op zolder blijft.Rene85 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:47:
[...]
Veel dank! Geen idee dat dat ook in het bouwbesluit stond. Vreemd dat de aannemer dan van plan is een berging te plaatsen zonder enige vorm van ventilatie, terwijl het minimum al 7dm3 is. Zal die link even over de schutting gooien. Ben benieuwd naar de reactie.
Voor zover ik weet is die eis voor ventilatie bij opstelplaats voor een wasmachine geen onderdeel van het Bouwbesluit, maar expliciet een toegevoegde eis vanuit Woningborg.Rene85 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:47:
[...]
Veel dank! Geen idee dat dat ook in het bouwbesluit stond. Vreemd dat de aannemer dan van plan is een berging te plaatsen zonder enige vorm van ventilatie, terwijl het minimum al 7dm3 is. Zal die link even over de schutting gooien. Ben benieuwd naar de reactie.
De ventilatie eisen voor een berging zijn volgens mij wel uit het Bouwbesluit. Maar als je zoekt in het Technisch ABC van Woningborg is daar ook wat over te vinden.
Irritant is dat er op meerdere plekken naar de NEN-1087 verwezen wordt, maar die is niet gratis in te zien…
[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 04-02-2024 21:06 ]
Haha, kan ik me iets bij voorstellen als je het idd zo brengt ja. Daarom ga ik het ook niet op de wasmachine gooien en ook niet op wat we al dan niet in de ruimte gaan doen. Ga enkel zeggen dat een berging ongeacht de functie ook een ventilatie eis heeft en hij er niet eentje kan realiseren met ventilatie nul.Gijsje22 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:55:
[...]
Kan mij de reactie van de aannemer wel voorstellen . Hij fixt iets nu eigenlijk speciaal voor jou wat geen optie was, namelijk het verplaatsen van de aansluiting voor de wasmachine van de zolder naar de berging en vervolgens ga je lopen miepen over de ventilatie daar. Ik zou als aannemer meteen aangeven dat je het dan met die aansluiting lekker zelf uit kan zoeken en dat die op zolder blijft.
@Rene85
Volgens mij zijn er helemaal geen ventilatie eisen aan een (aangebouwde) berging uit het bouwbesluit. Ik meen dat mijn opmerking naar onze aannemer destijds ook gebaseerd was op de eisen van woningborg en niet het bouwbesluit.
Het bouwbesluit heeft het over van alles en nogwat. Stallen motorvoertuigen, opstelplaats huishoudelijk afval, gallerijen etc. Maar geen 'aangebouwde bergingen'.
Mocht ik het onjuist hebben is er vast iemand die dit kan corrigeren en naar het bouwbesluit artikel kan verwijzen..
https://rijksoverheid.bou...3/afd3-6/par3-6-1#art3.32
(en zo stelt het bouwbesluit ook geen ventilatie eis voor je kruipruimte, terwijl woningborg dit (min of meer) wel stelt.)
Volgens mij zijn er helemaal geen ventilatie eisen aan een (aangebouwde) berging uit het bouwbesluit. Ik meen dat mijn opmerking naar onze aannemer destijds ook gebaseerd was op de eisen van woningborg en niet het bouwbesluit.
Het bouwbesluit heeft het over van alles en nogwat. Stallen motorvoertuigen, opstelplaats huishoudelijk afval, gallerijen etc. Maar geen 'aangebouwde bergingen'.
Mocht ik het onjuist hebben is er vast iemand die dit kan corrigeren en naar het bouwbesluit artikel kan verwijzen..
(en zo stelt het bouwbesluit ook geen ventilatie eis voor je kruipruimte, terwijl woningborg dit (min of meer) wel stelt.)
[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 05-02-2024 08:08 ]
Ah ok, om het nog maar eens ingewikkelder te maken. Extra irritant is dat het merendeel van die bepalingen als particulier niet (gratis) op te vragen is. Ook het hierboven genoemde woningborg technisch ABC zit achter de paywall:Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:06:
@Rene85
Het Technisch ABC is beschikbaar met een van de aantrekkelijke abonnementen voor grote en kleine ondernemingen voor een vriendelijke prijs.
Weet je of het nog uitmaakt of het een 'normale' aangebouwde berging betreft of zoals in mijn geval een inpandige berging (zo staat het in elk geval omschreven en er is standaard een doorgang vanaf de keuken) gaat?
Bouw je wel onder woningborg?Rene85 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:03:
[...]
Ah ok, om het nog maar eens ingewikkelder te maken. Extra irritant is dat het merendeel van die bepalingen als particulier niet (gratis) op te vragen is. Ook het hierboven genoemde woningborg technisch ABC zit achter de paywall:
Het Technisch ABC is beschikbaar met een van de aantrekkelijke abonnementen voor grote en kleine ondernemingen voor een vriendelijke prijs.
Weet je of het nog uitmaakt of het een 'normale' aangebouwde berging betreft of zoals in mijn geval een inpandige berging (zo staat het in elk geval omschreven en er is standaard een doorgang vanaf de keuken) gaat?
Dan is de woningborg eis 7dm3/s voor een bergruimte (niet zijnde trapkast).
Maakt verder niet uit inpandig of aangebouwd.
Dit staat o.a. (downloadbaar voor iedereen) in de woningborg garantie en waarborgregeling nieuwbouw 2020.
Nee, het is een zeer klein project bij kleine aannemer. Alleen aangesloten bij Bouwgarant ivm afbouwgarantie. Verder zullen de verplichte eisen vanuit bouwbesluit (o.a. BENG normen) in acht worden genomen, maar heb de indruk dat het niet verder gaat dan dat.Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:07:
[...]
Bouw je wel onder woningborg?
Dit staat o.a. (downloadbaar voor iedereen) in de woningborg garantie en waarborgregeling nieuwbouw 2020.
edit: voor de geinteresseerden: https://nieuwbouw-jmbinnenduin.nl/
[ Voor 5% gewijzigd door Rene85 op 05-02-2024 09:14 ]
Zijn er mensen met ervaringen om de luchtroosters voor kwalitatief betere om te wisselen.
Ik ben bang dat ze er niet aan beginnen maar zo veel liever 1 groot Solidair rooster willen ipv 3 losse ventielen.
Ik ben bang dat ze er niet aan beginnen maar zo veel liever 1 groot Solidair rooster willen ipv 3 losse ventielen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Is de eis van 7dm3/s voor een bergruimte haalbaar met alleen roosters? Of is dit niet realistisch en heb je een ventilatiesysteem hiervoor nodig?Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:07:
[...]
Bouw je wel onder woningborg?
Ja, met 2 roosters (altijd 2 voor luchtstroom) is dat ruimschoots haalbaar.Frietkot schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:46:
[...]
Is de eis van 7dm3/s voor een bergruimte haalbaar met alleen roosters? Of is dit niet realistisch en heb je een ventilatiesysteem hiervoor nodig?
Hoi allemaal,
Wat een geschenk dit topic! Ik heb Tweakers tot nu toe alleen gebruikt voor tech reviews, maar fijn dat dit soort topics er ook zijn. Ik zie nu al veel waardevolle informatie. We hebben net een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen maar we zijn totale leken in dit wereldje. Dit is tevens ons eerste huis. Ik moet er nog even goed voor zitten en alles goed doorlezen.
Ik vroeg mij af of er misschien mensen zijn die het leuke vinden om naar onze tekeningen te kijken en feedback en overwegingen willen geven. Wij hebben er zelf nog niet echt goed voor gezeten, dus dat komt nog, maar dan kunnen we misschien jullie feedback meenemen.
We hadden wel over de volgende dingen nagedacht:
- een schuifpui
- een L of U-vormige keuken (keuken is niet in begrepen)
- badkamer iets groter ten koste van slaapkamer 2
- badkamer casco opleveren
- muur tussen slaapkamer 1 en 2 iets opschuiven waardoor slaapkamer 1 kleiner wordt en slaapkamer 2 groter
- de zolder willen een slaapkamer van maken voor de toekomst door muren te plaatsen. Dit wilden we eventueel door mijn schoonvader doen aangezien die best handig is, en ze hiervoor bij meerwerk volgens mij 3300 vragen.
- in de toekomst willen we dakvensters of dakkapel plaatsen.
Wat een geschenk dit topic! Ik heb Tweakers tot nu toe alleen gebruikt voor tech reviews, maar fijn dat dit soort topics er ook zijn. Ik zie nu al veel waardevolle informatie. We hebben net een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen maar we zijn totale leken in dit wereldje. Dit is tevens ons eerste huis. Ik moet er nog even goed voor zitten en alles goed doorlezen.
Ik vroeg mij af of er misschien mensen zijn die het leuke vinden om naar onze tekeningen te kijken en feedback en overwegingen willen geven. Wij hebben er zelf nog niet echt goed voor gezeten, dus dat komt nog, maar dan kunnen we misschien jullie feedback meenemen.
- een schuifpui
- muur tussen slaapkamer 1 en 2 iets opschuiven waardoor slaapkamer 1 kleiner wordt en slaapkamer 2 groter
- de zolder willen een slaapkamer van maken voor de toekomst door muren te plaatsen. Dit wilden we eventueel door mijn schoonvader doen aangezien die best handig is, en ze hiervoor bij meerwerk volgens mij 3300 vragen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 0% gewijzigd door Leii op 05-02-2024 13:21 . Reden: Details weg gelaten ]
Welkom! Hou er rekening mee dat iedereen hier kan meelezen en op basis van de afbeelding met bouwnummer eenvoudig je toekomstige adres te achterhalen is.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
[Afbeelding]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Dit weekend een mantelbuis voor de UTP kabel ingegraven in de tuin.
Gratis tip voor ieder die het nog gaat doen, jas eerst je UTP kabel er doorheen voordat je hem weer dicht gooit
Scheelt weer opnieuw opgraven omdat er ergens een s-bochtje was ontstaan in de mantelbuis.
Gratis tip voor ieder die het nog gaat doen, jas eerst je UTP kabel er doorheen voordat je hem weer dicht gooit

Scheelt weer opnieuw opgraven omdat er ergens een s-bochtje was ontstaan in de mantelbuis.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Welkom :-) Leuke woonplaats.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
[Afbeelding]
En leuke / fijne ontwikkelaar (jansen bouwontwikkeling). Zij hebben onze vorige woning ook ontwikkeld en erg goede ervaring met de projectmanager daar.
Dank.kw_nl schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:40:
Dit weekend een mantelbuis voor de UTP kabel ingegraven in de tuin.
Gratis tip voor ieder die het nog gaat doen, jas eerst je UTP kabel er doorheen voordat je hem weer dicht gooit![]()
![]()
PS: Heb je voor de zekerheid ook een utp kabel aangeschaft met extra mantel (voor buiten)? (dus geen U/UTP).
Ja een CAT 6 grondkabel:Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:42:
[...]
Dank.
PS: Heb je voor de zekerheid ook een utp kabel aangeschaft met extra mantel (voor buiten)? (dus geen U/UTP).
https://www.elektramat.nl...t-6-grondkabel-per-meter/
[ Voor 13% gewijzigd door kw_nl op 05-02-2024 11:47 ]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
BAM!!! Het gaat gebeuren
Zojuist de opleverdatum van onze nieuwe woning gekregen: 28 Februari in de middag
Goed dat ik vanochtend (alweer) naar de vuilstort aka milieustraat ben geweest. Het kan maar weg zijn.
Vloer komt de 29e al. Hup gas erop.
Keuken ergens week 11. (edit: begin week 11)
Nieuwe meubels nog inplannen. Afhankelijk wanneer de keuken klaar is.
We hebben twee weken voor de vloer en muren en dat is inclusief acclamatiseren van de vloer. Komt allemaal goed uit qua planning.
Tussendoor of daarna al die andere klussen zoals verlichting, tussendeur, sanitair beetje aanpassen, kastenwand, inrichten/verhuizen. Alhoewel 80% van de meubels/spullen reeds een andere bestemming hebben gevonden. Dat scheelt weer overhuizen. De nieuwe spullen worden óf geleverd óf staan al in de garage klaar voor vertrek.
Zojuist de opleverdatum van onze nieuwe woning gekregen: 28 Februari in de middag
Goed dat ik vanochtend (alweer) naar de vuilstort aka milieustraat ben geweest. Het kan maar weg zijn.
Vloer komt de 29e al. Hup gas erop.
Keuken ergens week 11. (edit: begin week 11)
Nieuwe meubels nog inplannen. Afhankelijk wanneer de keuken klaar is.
We hebben twee weken voor de vloer en muren en dat is inclusief acclamatiseren van de vloer. Komt allemaal goed uit qua planning.
Tussendoor of daarna al die andere klussen zoals verlichting, tussendeur, sanitair beetje aanpassen, kastenwand, inrichten/verhuizen. Alhoewel 80% van de meubels/spullen reeds een andere bestemming hebben gevonden. Dat scheelt weer overhuizen. De nieuwe spullen worden óf geleverd óf staan al in de garage klaar voor vertrek.
[ Voor 14% gewijzigd door Brains Bush op 05-02-2024 16:07 ]
Ah goeie, dankjewel! Ik twijfelde nog of het een groot issue zou zijn, maar snel een nieuwe afbeelding geüpload. Dank!rubenos schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:34:
[...]
Welkom! Hou er rekening mee dat iedereen hier kan meelezen en op basis van de afbeelding met bouwnummer eenvoudig je toekomstige adres te achterhalen is.
En goed om te horen dat je fijne ervaringen hebtDraakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:41:
[...]
Welkom :-) Leuke woonplaats.
En leuke / fijne ontwikkelaar (jansen bouwontwikkeling). Zij hebben onze vorige woning ook ontwikkeld en erg goede ervaring met de projectmanager daar.
[ Voor 10% gewijzigd door Leii op 13-02-2024 17:59 . Reden: te veel tekst gekopieerd ]
Eerder hier aan bod gekomen volgens mij hoe nietgaten op te vullen in hout.
o.a. van de nietgaten in de schuine scharnierkap en van de nietgaten in houten latjes rondom de binnen raankozijnen.
PolyFilla W350 is genoemd, maar dat spul moet je mengen en heeft maar een verwerkingstijd van 12 minuten.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar 1 middel dat al gemengd is en dat ik niet nog eens moet primeren.
Is de polyfilla W360 iets, iemand ervaring mee?
Daar staat echter dat het (pas) vanaf 5mm laagdikte toegepast kan worden?
o.a. van de nietgaten in de schuine scharnierkap en van de nietgaten in houten latjes rondom de binnen raankozijnen.
PolyFilla W350 is genoemd, maar dat spul moet je mengen en heeft maar een verwerkingstijd van 12 minuten.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar 1 middel dat al gemengd is en dat ik niet nog eens moet primeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 05-02-2024 13:20 ]
Leuk gefeliciteerd, kijkend naar de woonkamer zou ik 100% adviseren om voor de uitbouw te gaanLeii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
***members only***
Heb je de mogelijkheid om je woonkamer uit te bouwen? Dan zeker doen.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
[Afbeelding]
Ik zou vervolgens het zitgedeelte maken waar nu de keuken is, en de keuken op dat stuk van 4m plaatsen.
Ik dacht even dat er een plattegrond van onze toekomstige woning voorbij kwam. Andere projectontwikkelaar maar zo te zien is originaliteit in nieuwbouwland ver te zoeken.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
***members only***
Wellicht een hele domme vraag, maar ik kan er op internet weinig over vinden. In onze nieuwbouwwoning wordt er renovlies op Ytong blokken geplakt. Hierovereen willen we sausen.
Is het nodig om voorstrijk of diepgrond als eerste laag over renovlies aan te brengen, of kan je direct sausen over renovlies?
Is het nodig om voorstrijk of diepgrond als eerste laag over renovlies aan te brengen, of kan je direct sausen over renovlies?
wellicht heb je hier iets aan? https://www.glasvezelbehang.nl/blog/renovlies-verven/mcdesign schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:44:
Wellicht een hele domme vraag, maar ik kan er op internet weinig over vinden. In onze nieuwbouwwoning wordt er renovlies op Ytong blokken geplakt. Hierovereen willen we sausen.
frG schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:22:
[...]
Leuk gefeliciteerd, kijkend naar de woonkamer zou ik 100% adviseren om voor de uitbouw te gaan
Ja uitbouw zou zeker leuk zijn, we kunnen kiezen uit 1.2 en 2.4m, maar vanwege budget hebben we bedacht om niet voor een uitbouw te gaan.YKla schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:26:
[...]
Heb je de mogelijkheid om je woonkamer uit te bouwen? Dan zeker doen.
Ik zou vervolgens het zitgedeelte maken waar nu de keuken is, en de keuken op dat stuk van 4m plaatsen.
Haha, ja bepaalde stijlen zijn nu helemaal hip hè.Bazziek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:44:
[...]
Ik dacht even dat er een plattegrond van onze toekomstige woning voorbij kwam. Andere projectontwikkelaar maar zo te zien is originaliteit in nieuwbouwland ver te zoeken.
Wij kregen als advies om daarvoor Knauf Renoband te gebruiken. En dat werkte goed.Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:20:
Eerder hier aan bod gekomen volgens mij hoe nietgaten op te vullen in hout.
Thanks. Dit product schijnt niet volledig krimpvrij te zijn maar krimparm.jvdmeer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:11:
[...]
Wij kregen als advies om daarvoor Knauf Renoband te gebruiken. En dat werkte goed.
roltor schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:09:
[...]
Heb je het al eens gemeten?
Bij mij is de stroom ook best zwak, en CO2 waardes zijn meer dan prima.
Ik heb de topics gelezen over co2 meters en debiet meters, maar conclusie is dat je diep in de buidel moet tasten voor betrouwbare meters.Miezie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:02:
[...]
Meten is weten, maar bij ventilatiekanalen wil je een zo laag mogelijke luchtstroom. Als je je debieten haalt en je co2 is on par heb je misschien gewoon een goed ontworpen en gebouwd systeem. Dat gun ik iedereen.
Onze ventilatie hoor en voel je ook niet…
Maar misschien is het toch een goed idee om te investeren in een goede co2 meter. Want normale co2 niveaus = goed werkende ventilatie?
[ Voor 10% gewijzigd door Midan op 05-02-2024 15:17 ]
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar een uitbouw is wel typisch een van de zaken die niet alleen goedkoper, maar ook mooier zijn om meteen bij de bouw mee te pakken dan het achteraf te doen.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:08:
[...]
Ja uitbouw zou zeker leuk zijn, we kunnen kiezen uit 1.2 en 2.4m, maar vanwege budget hebben we bedacht om niet voor een uitbouw te gaan.
Geen knik in de muur, vloerverwarming die meteen door gelegd is, ventilatie die meteen uitgemeten is op het correcte vloeroppervlak, lichtpunten die niet op onlogische plek zitten nadat de uitbouw gerealiseerd is, meubels/keuken die ineens niet meer passen bij de ruimte qua afmetingen, etc
Aka als het budget beperkt is is het advies om goed te kijken wat eventueel later kan en wat eigenlijk meteen mee moet.
Het zo hard koppelen is wat te kort door de bocht, maar het is een goede indicatie idd. En eigenlijk vooral andersom: hoge CO2 == slechte ventilatieMidan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:16:
[...]
Want normale co2 niveaus = goed werkende ventilatie?
[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 05-02-2024 16:42 ]
Beetje onzin als je hem al in een mantelbuis hebt zitten.kw_nl schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:44:
[...]
Ja een CAT 6 grondkabel:
https://www.elektramat.nl...t-6-grondkabel-per-meter/
Exact, ik zou hier ook adviseren om voor een uitbouw te gaan. 2.4m is echt een wereld van verschil en zo te zien is de woonkamer nu slechts 3 meter en een beetje diep. Maar dat is uiteraard afhankelijk van het budgetFarmerwood schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:22:
[...]
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar een uitbouw is wel typisch een van de zaken die niet alleen goedkoper, maar ook mooier zijn om meteen bij de bouw mee te pakken dan het achteraf te doen.
Geen knik in de muur, vloerverwarming die meteen door gelegd is, ventilatie die meteen uitgemeten is op het correcte vloeroppervlak, lichtpunten die niet op onlogische plek zitten nadat de uitbouw gerealiseerd is, meubels/keuken die ineens niet meer passen bij de ruimte qua afmetingen, etc
Aka als het budget beperkt is is het advies om goed te kijken wat eventueel later kan en wat eigenlijk meteen mee moet.
Dat niet direct, maar het omgekeerde is wel waar.Midan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:16:
[...]
[...]
Ik heb de topics gelezen over co2 meters en debiet meters, maar conclusie is dat je diep in de buidel moet tasten voor betrouwbare meters.
Maar misschien is het toch een goed idee om te investeren in een goede co2 meter. Want normale co2 niveaus = goed werkende ventilatie?
Te hoge CO2 niveaus betekent dat je ventilatie niet op orde is.
Inmiddels is de leverancier van de deur, kegro, voor een derde keer bij ons geweest voor het tocht probleem. Na eerste bezoek hebben ze de deur wat versteld, en idd tocht nam af, maar hij draait nu lastig op slot. Bij de derde keer vandaag geeft de monteur van kegro aan dat de deur inderdaad 3 mm hol staat, maar dit "binnen de marge" is en zij er dus weinig meer kunnen.Source90 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:03:
[...]
Ik vind het ideaal, heb hem inmiddels ook op mijn garagedeur (tuinzijde) zodat deze ook altijd op slot zit. Aan die zijde wel een keypad zodat ik mijn mobiel niet nodig heb.
In ieder geval bij ons geen tocht meer, zonder slot voel je ook een luchtstroom.
Wat let je om het deurbeslag te veranderen? Vaak is dat met afdekplaat een standaard maat. Buiten hebben wij een deurknop, binnen een hendel (enkel omlaag voor open). Met die Nuki zit de sleutel trouwens ook altijd in het slot, al heb ik de sloten veranderd voor een ander type (Mauer) met paniekfunctie; deze kan je ook draaien als er aan de andere kant een sleutel inzit. Zelfs als de Nuki accu leeg zou zijn, kan je hem buiten met sleutel openen.
Wij hebben ook een Nuki afstandsbediening ("Fob") welke wij aan onze buren hebben gegeven. Zou ik via de app kunnen uitschakelen en bij vakantie inschakelen voor de planten of dergelijke. Tevens een logboek wanneer hij gebruikt is. Hoef ik ook geen sleutel te geven voor alle buitendeuren die weer kwijt kan raken. (Fob kwijt=deactiveren)
Pas vanaf 7 mm wordt de deur eventueel vervangen.
Nu sta ik niet direct te springen om een nieuwe deur, maar het zou niet zoveel moeten tochten. Op slot neemt het tochten wel af, maar is zeker nog aanwezig/voelbaar. Het slot na het vertellen sluit ook moeilijk (je moet echt met je lichaam/hand aanduwen om de sleutel te draaien).
Vraag is dan ook of een Nuki wel sterk genoeg is om de deur op slot te draaien.
Wat hiervan is normaal/binnen de marge, en wat hoort gewoon niet?
Tips/adviezen zijn welkom..
[ Voor 4% gewijzigd door Batata007 op 05-02-2024 16:05 ]
Veel mantelbuizen zijn best kwetsbaar, niet waterdicht, etc, dus ik zie het probleem niet.Wolly schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:54:
[...]
Beetje onzin als je hem al in een mantelbuis hebt zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door Deleon78 op 05-02-2024 17:24 ]
De plattegrond is vrij standaard. Niets op aan te merken.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
***members only***
Qua installatie heb je op zolder wel een enorme ruimte. Is dat bewust?? Dat kan veeel kleiner dan heb je ook meer overloop / slaap kamer in de toekomst.
Tevens heb je dan ook een raam naar de overloop / slaapkamer wat nu in de technische ruimte is. (eigen keuze natuurlijk)
Op de 1e verdieping heb je in slk 2 de verdeling zitten van de vloerverwarming van de 1e. Dat is niet heel prettig. Kijk wat ze daar aan kunnen doen. Wij hebben dat opgelost door op de overloop een kast te hebben, waarin deze techniek van de 2e samenkomt. Bij jou zou dat dan een beetje slk 1 in komen net naast de deur. (of slk 2 als je de muur opschuift)
Verder is het wel heel fijn dat alles qua techniek ongeveer boven elkaar zit. Daarmee heb je korte leidingen en snel warm water.
Als je op de zolder al meer wilt, dan zou ik nu al meer electra en indien mogelijk meer utp laten aanleggen. Dan heb je dat al geregeld vanuit de meterkast.
Ik weet niet of het kan en hoever jij wilt gaan met je netwerk (het blijft tweakers
Dat zijn redelijk standaard plattegronden. Als je een beetje in die wereld zit / dit topic veel leest, dan zie je aan de buitenkant al hoe het binnen is ingedeeld.Bazziek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:44:
[...]
Ik dacht even dat er een plattegrond van onze toekomstige woning voorbij kwam. Andere projectontwikkelaar maar zo te zien is originaliteit in nieuwbouwland ver te zoeken.
Tenzij je maatwerk hebt
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ik zeg niet dat het een probleem is, alleen dat het niet bijster veel zin heeft als je een fatsoenlijke mantelbuis hebt gebruikt.Deleon78 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:24:
[...]
Veel mantelbuizen zijn best kwetsbaar, niet waterdicht, etc, dus ik zie het probleem niet.
Gefeliciteerd. Ons huis heeft eenzelfde inrichting. Parallelle keuken wordt veel gekozen in dergelijke huizen, je zou even moeten kijken hoe hoog het raam is, soms is het niet hoog genoeg voor een U of L. Schuifpui is mij afgeraden door een vriend die bij de politie werkt, inbraakgevoelig zei hij.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
***members only***
Wat is sowieso de meerwaarde van een schuifpui?
Wij hadden standaard dubbele openslaande deuren in de achtergevel. Voor 3500 euro kon je hier een schuifpui van laten maken.
Nou ik had graag 3500 betaald om van een schuifpui dubbele deuren te maken, maar niet andersom. Het zijn toch alleen maar ondingen?
- bouwtechnisch
- inbraakgevoeligheid
- traagheid om te openen als je even snel naar buiten moet voor de kliko etc
Wij hadden standaard dubbele openslaande deuren in de achtergevel. Voor 3500 euro kon je hier een schuifpui van laten maken.
Nou ik had graag 3500 betaald om van een schuifpui dubbele deuren te maken, maar niet andersom. Het zijn toch alleen maar ondingen?
- bouwtechnisch
- inbraakgevoeligheid
[ Voor 18% gewijzigd door Draakje5 op 05-02-2024 19:11 ]
Ik heb de polyfilla pro f220 gekocht samen met de s200 isoleercoating om de gaten te vullen.Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:40:
[...]
Thanks. Dit product schijnt niet volledig krimpvrij te zijn maar krimparm.
Voor ons was het juist praktischer. Postzegeltuin, en een schuifdeur neemt minder ruimte in als 'ie open staat. Wanneer je meer tuin hebt, had ik inderdaad voor de openslaande deuren gekozen.Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:09:
- bouwtechnisch
- inbraakgevoeligheid
Wij hebben ook een opleverdatum; 23 februari in de ochtend. Aankomende vrijdag is de laatste kijkersdag (toevallig), er zit nog een blok achter het onze. Kan ik gelijk even kijken hoe e.e.a er voor staat. VEH heb ik ook geboekt, zal wel laten weten hoe dat bevalt, want je hoort er wisselende verhalen over.
Stucadoor begint mooi de maandag erop al, wij hebben niet gekozen voor dunpleister maar voor volledig stucwerk inclusief de plafonden, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken qua scheuren.
Wel mooi dat ze bij die uitnodiging voor de oplevering even 110k aan facturen stoppen
Stucadoor begint mooi de maandag erop al, wij hebben niet gekozen voor dunpleister maar voor volledig stucwerk inclusief de plafonden, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken qua scheuren.
Wel mooi dat ze bij die uitnodiging voor de oplevering even 110k aan facturen stoppen
[ Voor 8% gewijzigd door tomtom901 op 05-02-2024 19:32 ]
Ruimte die het in de tuin inneemt. Met openslaande deuren kun je de eerste meter van je terras ook al niet gebruiken, want daar moeten die deuren steeds langs kunnen. En een schuifdeur kun je een klein beetje open doen. Zeker met een beetje wind is de deur dicht of helemaal open, en als je 'm niet goed vastzet kan hij dichtklappen. Wij hadden meerprijs voor openslaande deuren, maar dat hebben we niet eens overwogen. Misschien scheelt het dat wij geen kliko's hebben oid, maar ik vind die schuifdeuren zo veel fijner dan de openslaande deuren die sommige buren hebben.Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:09:
Inbraakgevoeliger valt tegenwoordig alles mee volgens mij. Die dingen worden heel goed gemaakt tegenwoordig, en til je er niet zomaar meer uit.
Nu was bij ons standaard schuifdeur zonder zijlichten. Die extra was iets van 3000 om met zijlichten te nemen (veel meer lichtinval), en 5500 om openslaande deuren met zijlichten te nemen.
Ik zag vanmiddag om welk project het gaat en ook hoe de huizen van je buren eruit zien. Een leuk straatje wordt het, proficiat. Waarschijnlijk word ik hier voor gek verklaard maar ik zou me zeker niet druk maken om een eventuele uitbouw. Alle genoemde argumenten vóór zijn zeker waar maar het is je eerste woning en je moet je volgens mij afvragen hoeveel jaar je er zal gaan wonen. Jouw huis wordt sowieso al een stuk groter dan de andere huizen in je straat dus voor een betere verkoopbaarheid hoef je het niet te doen. Misschien wordt het huis er zelfs te duur van voor de doelgroep. De bovenverdieping groeit trouwens niet mee met een uitbouw en wat blijft er eigenlijk over van je tuin met een uitbouw? Tot zover de tegenargumenten, mocht je toch aan het twijfelen zijn geslagen.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
***members only***
Je keuzes zijn natuurlijk heel persoonlijk. Die schuifpui, komt daar triple glas in? Lijkt mij heel zwaar schuiven, bij ons werd het ook maar een heel klein puitje als je daarvoor koos. Wij kozen voor 1 gewone deur, veel handiger. De dubbele deuren die we nu hebben doen we zelden of nooit tegelijk open.
De keuken leent zich volgens mij heel goed voor een parallel indeling met bijvoorbeeld een paar hoge kasten tegen de buitenmuur en alles laag aan de andere kant, kijk ook eens naar Het Grote Keuken topic, bijna 1800 pagina's leesplezier
Een iets ruimere badkamer zou misschien fijn zijn maar wat denk je dat casco opleveren je oplevert?
Ik zie op zolder buiten de techniek ruimte maar 1 enkel stopcontact. Ik weet niet wat je allemaal kunt kiezen maar ik zou er daar nog minstens 2 dubbele stopcontacten en ook een loze leiding bij laten plaatsen.
Uitbouw is altijd een goede investering mocht de tuin hierdoor niet te klein worden.
- verkeerde topic -
[ Voor 94% gewijzigd door Koffie op 05-02-2024 20:19 ]
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Je post in het verkeerde topicKoffie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:09:
Nou, laat ik ook eens in dit topic posten
Ik heb dit topic vaker voorbij zien komen, maar in de afgelopen periode is dit wat actueler geworden voor mij.
Vanochtend zaten we bij de notaris om de koopakte voor onze kavel te tekenen, we verhuizen van Lelystad naar Doornspijk
Ons huis zal door SelektHuis gebouwd worden, op dit moment ligt het ontwerp bij de welstandscommissie in vooroverleg, fingers crossed dat hier geen gedoe uit komt.
Voor zelfbouwers in een ander topic.
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2024 20:19 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
OepsSport_Life schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:18:
[...]
Je post in het verkeerde topic.
Voor zelfbouwers in een ander topic.
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Bij het veranderen van de zolder in een slaapkamer door de aannemer, moet deze aan strengere eisen voldoen, voornamelijk qua ventilatie en verwarming.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
Hoi allemaal,
- een schuifpui
***members only***
Het is dan geen onbenoemde ruimte meer, oid. Maar een verblijfsruimte.
In de praktijk betekent dit dat er dus extra ventilatie aangelegd moet worden door de aannemer, en de vloerverwarmingsbuizen dichter bij elkaar liggen, waardoor het meer vermogen krijgt.
Zit dit ook bij de 3300 euro in?
Deze zaken zijn na oplevering lastig te realiseren.
Bij mij op zolder ligt de vloerverwarming 30 cm uit elkaar, terwijl dit in de woonkamer 15 cm is. In de winter is het dus frisser op zolder dan in de woonkamer.
Geen ramp, maar misschien handig om te weten
Idem, was ook onze overweging om wel voor een schuifpui te gaan.lizard87 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:00:
[...]
Ruimte die het in de tuin inneemt. Met openslaande deuren kun je de eerste meter van je terras ook al niet gebruiken, want daar moeten die deuren steeds langs kunnen.
Nu was bij ons standaard schuifdeur zonder zijlichten. Die extra was iets van 3000 om met zijlichten te nemen (veel meer lichtinval), en 5500 om openslaande deuren met zijlichten te nemen.
Voor mij voldeed netatmo. Vond dat niet gek duur. Normale co2 of rh niveaus is goed werkende ventilatie. Maar misschien zit het ook wel gewoon in je wtw met wat slimme koppelingen.Midan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:16:
[...]
[...]
Ik heb de topics gelezen over co2 meters en debiet meters, maar conclusie is dat je diep in de buidel moet tasten voor betrouwbare meters.
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar een uitbouw van 2.40 is, als je het kan, iets wat prioriteit zou moeten hebben. Boven een badkamer, keuken, tuin of zaken als een dichte trap. Die 2.4 meter levert je namelijk 30-50.000 euro op, afhankelijk van waar je woont. En kost meestal de helft. Later uitbouwen kost je een fractie 2 meer. Dus als het nu kan (eventueel door andere dingen te laten), doe het nu.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:08:
[...]
[...]
Ja uitbouw zou zeker leuk zijn, we kunnen kiezen uit 1.2 en 2.4m, maar vanwege budget hebben we bedacht om niet voor een uitbouw te gaan.
[...]
Haha, ja bepaalde stijlen zijn nu helemaal hip hè.
Ik ken veel mensen met nieuwbouw huis. Altijd hetzelfde.. hadden we maar uitbouw gedaan 😂
Voordelen:Draakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:09:
- bouwtechnisch
- inbraakgevoeligheid
- ruimte
- telt mee in spuwen en kan fijn open staan net als een raam
- klapt bij een windvlaag niet uit de handen
- niet van die irritante dubbele deursluitellende
- kan een fijne plissé hor in
- kan open en zonder zorgen (bij mij althans) voor insluipers
- naar de kliko ga ik via de garage?
Het is maar net wat je zienswijze is en wat je gewend bent… doe mij maar een schuifpui. We hebben er 2 naar hetzelfde terras 👍
Meer lichtDraakje5 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:09:
- bouwtechnisch
- inbraakgevoeligheid
Meer ruimte
Beter te horren
Klapt niet dicht bij wind
Bij een serre kun je de ruimte eraan trekken in plaats van dat de deuren in de weg zitten.
Wij balen dat we het bij de huidige woning niet gedaan hebben.
We overwegen inderdaad een schuifpui om de voordelen die nu worden genoemd! Maar we zullen nog eens de nadelen bekijken en opwegen!
En over de uitbouw zullen we nog een keer nadenken, maar met een prijs van 28.000 voor 2.4m wordt het wel een erg duur grapje helaas. Ik denk ergens voor een eerste huis doe je sowieso concessies. En de winst op zo'n uitbouw, is natuurlijk meegenomen maar toch niet prioriteit 1. Wel dat we een fijne keuken en badkamer hebben bijvoorbeeld. Met een beetje geluk lukt verkopen met winst sowieso wel doordat het nieuwbouw is
En over de uitbouw zullen we nog een keer nadenken, maar met een prijs van 28.000 voor 2.4m wordt het wel een erg duur grapje helaas. Ik denk ergens voor een eerste huis doe je sowieso concessies. En de winst op zo'n uitbouw, is natuurlijk meegenomen maar toch niet prioriteit 1. Wel dat we een fijne keuken en badkamer hebben bijvoorbeeld. Met een beetje geluk lukt verkopen met winst sowieso wel doordat het nieuwbouw is
Wat wij prettig vonden ook is dat de schuifdeur dan vanaf de zijkant van de woning opent in plaats van in het midden.YKla schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:24:
[...]
Meer licht
Meer ruimte
Beter te horren
Klapt niet dicht bij wind
Bij een serre kun je de ruimte eraan trekken in plaats van dat de deuren in de weg zitten.
Wij balen dat we het bij de huidige woning niet gedaan hebben.
Hier door hoeven we niet te stoeien met een bank die precies in het midden van de deuren zou komen te staan. (en nee de dubbele deur kon niet anders vanuit de buow)
Laat je niet gek maken, je hebt al een heel mooi huis en zoals ik het lees ben je een starter. Gefeliciteerd met je mooie woning! Uitbouw is natuurlijk fijn en mooi meegenomen maar als je alles in dit topic opvolgt loopt het geld harder van je weg dan je in de gaten hebt.Leii schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:12:
We overwegen inderdaad een schuifpui om de voordelen die nu worden genoemd! Maar we zullen nog eens de nadelen bekijken en opwegen!
Ik ken ook veel mensen met een uitbouw en die zeggen... had ik maar wat meer tuin overgelaten ;-)mentalozzie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:20:
Ik ken veel mensen met nieuwbouw huis. Altijd hetzelfde.. hadden we maar uitbouw gedaan 😂
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Bij ons in het project is een woning met een achtertuin van 4.8 meter diep en 5 meter breed.utbone schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:08:
[...]
Ik ken ook veel mensen met een uitbouw en die zeggen... had ik maar wat meer tuin overgelaten ;-)
Tot zover zou je zeggen oké. Maar achter in de tuin staat nog een standaard schuurtje van 3x2 meter.
Dus tussen achtergevel en schuurtje zit 2.8 meter tuin.
Ik moet toegeven, hier had een schuifpui een uitkomst geweest. Al had ik mezelf inderdaad ook afgevraagd of je dan wel een uitbouw moet nemen als je dan maar 2.8 meter tuin overhoud.
Er is regelmatig discussie over het formaat van de tuin inderdaad en verschilt ook een beetje per persoon/gezin.Draakje5 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:17:
[...]
Bij ons in het project is een woning met een achtertuin van 4.8 meter diep en 5 meter breed.
Tot zover zou je zeggen oké. Maar achter in de tuin staat nog een standaard schuurtje van 3x2 meter.
Dus tussen achtergevel en schuurtje zit 2.8 meter tuin.
Ik moet toegeven, hier had een schuifpui een uitkomst geweest. Al had ik mezelf inderdaad ook afgevraagd of je dan wel een uitbouw moet nemen als je dan maar 2.8 meter tuin overhoud.
In mijn vorige nieuwbouw woning had ik een uitbouw van 2.4m en hield daardoor aan tuin precies 6x5,5m over en daarna kwam zo'n houten berging van 2,5x2m. Persoonlijk vond ik de tuin eigenlijk te klein. Met een persoon of 6 even lekker bbq-en was behelpen met spelende kinderen.
De standaard woonkamer inclusief keuken was daar echter maar 8m en dat voelde bij buren echt wel klein, ik was aan die kant dus wel erg blij met de 2.4m extra.
Volgens mij was een beetje de algemene consensus in de vorige lange discussie hierover dat een meter of 8 diep aan tuin en 5,5m breed een mooie minimale maat is.
UIteindelijk zit je natuurlijk wel veel meer binnen dan dat je buiten zit, en dat is ook een overweging die je moet meenemen in je besluit. Aan de andere kant, je moet qua budget natuurlijk wel rondkomen en met een uitbouw a 28k gaat het wel snel.
Achteraf uitbouw is zeker niet goedkoper tegenwoordig. Voor 2,5x5,4 meter uitbouw, wel incl lichtstraat en extra buiten deur naast de schuifpui zit je tegenwoordig op ~55-60k. Zeker als je huis op palen staat, dan heeft de uitbouw dit ook nodig

www.frees-it.com
Het ligt ook aan de grootte van de woning en je eigen wensen. Wij hebben een ruimte van 6.05 x 11.80 en daarmee echt geen behoefte meer aan meer meters binnen.
Tegelijk zijn er buren die gezien de invulling van de woning en grootte van het gezin wel overwegen om uit te bouwen.
Tegelijk zijn er buren die gezien de invulling van de woning en grootte van het gezin wel overwegen om uit te bouwen.
Ook de kosten tellen mee. Voor 2,4m uitbouw betaal je hier 42k. Dan wordt de tuin ook nog een keer te klein. Dus moet je kiezen. Ook een uitbouw moet je vullen, vloer, keuken wordt groter etc = kosten.MBarendse schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:36:
Het ligt ook aan de grootte van de woning en je eigen wensen. Wij hebben een ruimte van 6.05 x 11.80 en daarmee echt geen behoefte meer aan meer meters binnen.
/f/image/mwCZgaXf0zpB7NaZsBQ3r112.png?f=fotoalbum_large)
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
De tuin hoef je dan weer minder te vullenutbone schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:20:
[...]
Ook de kosten tellen mee. Voor 2,4m uitbouw betaal je hier 42k. Dan wordt de tuin ook nog een keer te klein. Dus moet je kiezen. Ook een uitbouw moet je vullen, vloer, keuken wordt groter etc = kosten.
[Afbeelding]
En hovenieren zijn ook zeker niet goedkoop...Blik1984 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:28:
[...]
De tuin hoef je dan weer minder te vullen
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.