Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Nee, het kan eigenlijk niet. Ook contact naderhand is in principe niet mogelijk met de keurder (tenzij je wellicht tijdens de rondgang zijn 06 vraagt). En contact voorhand dus ook niet.

Ik denk dat het belangrijkste voor ons (en iedereen) is dat de gebreken die we nog open hebben staan, ook noteren. Een deel is ook niet meer zichtbaar en willen we (al dan niet) onder protest laten beschrijven. Het maakt eigenlijk niet zo veel meer uit of de bouwkundige er dan verstand van heeft of niet, aangezien het toch na oplevering uitgezocht zal moeten worden.

Een voorbeeldje is de kookgroep in de meterkast. Of de bouwkundige hier nu wel of geen verstand van heeft, hij kan hoogstens proberen de aannemer te overtuigen van ons gelijk. Als dat niet lukt dan wordt het toch ook een onder protest beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Iemand ervaring met het vervangen van de deurbelbedrading voor UTP?

Is er een risico dat het mis gaat, als ik aan de ene kant de deurbelkabel er uit trek en via de andere kant de trekveer er aan vast maak en door heen duw?
Ik heb hikvision camera's op het oog en dan willen we ook graag de deurbel van hikvision, maar die moet wel bedraad met utp zijn om bestanden op te slaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-06 12:24
Draakje5 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:56:

Is er een risico dat het mis gaat, als ik aan de ene kant de deurbelkabel er uit trek en via de andere kant de trekveer er aan vast maak en door heen duw?
Ik heb hikvision camera's op het oog en dan willen we ook graag de deurbel van hikvision, maar die moet wel bedraad met utp zijn om bestanden op te slaan..
You sure? https://nos.nl/artikel/24...rland-ook-bij-ministeries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Er is altijd een risico dat het mis gaat, maar de kans is klein als je weet wat je doet.

In dit geval zal het wel meevallen, neem aan dat de deurbel dicht bij de meterkast (en dus voordeur) zit en daardoor geen lang traject heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Het ellende kan zijn (en dat was hier het geval), dat ze aan de laatste 2/3 meter een 2 aderige flexkabel gebruiken die je er niet of never nooit meer uit krijgt. Wij moesten dus gewoon een gat boren bij de voordeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
vormulier schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Het ellende kan zijn (en dat was hier het geval), dat ze aan de laatste 2/3 meter een 2 aderige flexkabel gebruiken die je er niet of never nooit meer uit krijgt. Wij moesten dus gewoon een gat boren bij de voordeur :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdBmYh9XeNLE18TWo_IyNrA4pV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9qMu6L8EbE1lLzNTV5c9pOc.jpg?f=fotoalbum_large
Dus, faalt sowieso of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als jouw beldraad gewoon uit 1 stuk bestaat is er een grote kans op succes.

Dat het in zo'n ribbelbuis zit maakt niet uit, je hebt een trekveer en er hoeft alleen een UTP draadje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Hele grote kans dat dit niet gaat werken inderdaad. Ziet er uit als dezelfde laagspannings kabel in mantel die wij hier hebben.

Als je een andere kabel naar je bel wilt is het 100% verstandig on een LL vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vormulier schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Hele grote kans dat dit niet gaat werken inderdaad. Ziet er uit als dezelfde laagspannings kabel in mantel die wij hier hebben.

Als je een andere kabel naar je bel wilt is het 100% verstandig on een LL vragen.
Wat was je probleem dan precies?

Die ribbelbuis is de mantelbuis, daarin zit de kabel. Die kabel kan je er gewoon uithalen toch? Wel even een draadeind aan het andere eind bevestigen natuurlijk zodat je die gelijk mee trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Wat was je probleem dan precies?

Die ribbelbuis is de mantelbuis, daarin zit de kabel. Die kabel kan je er gewoon uithalen toch? Wel even een draadeind aan het andere eind bevestigen natuurlijk zodat je die gelijk mee trekt.
Dat kan dus niet helaas, het is een soort 2 aderige kabel gegoten in een kleine ribbelbuis die ze vast zetten met die klipjes in de muur. Die duwen ze door een 16mm gelebuis tot aan de voordeur.

Dan achter de voordeur naar beneden laten ze de gelebuis acterwege en is het puur die flexibele troep waar je dus niks mee mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:43
Als je achter de deurbel gewoon buis ziet of alleen een gat, dan zou ik eerst proberen om er vanaf die kant de trekveer erbij te duwen.
Zo dik is dat laagspannings kabeltje niet en de ribbelbuis heeft dezelfde diameter als je elektrabuis er boven.
Maar zo te zien zit er wel meteen een soort van knik in de buis die je dan tegen komt, ben je daar voorbij dan zal het waarschijnlijk wel goed komen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vormulier schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Dat kan dus niet helaas, het is een soort 2 aderige kabel gegoten in een kleine ribbelbuis die ze vast zetten met die klipjes in de muur. Die duwen ze door een 16mm gelebuis tot aan de voordeur.

Dan achter de voordeur naar beneden laten ze de gelebuis acterwege en is het puur die flexibele troep waar je dus niks mee mee kan.
Ik kan mij niets voorstellen bij een kabel “gegoten” in een ribbelbuis. Op de foto lijkt het exact dezelfde ribbelbuis te zijn als die bij de inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:22
Zo moeilijk communiceren met Dura Vermeer na oplevering....
Zoveel is er niet aan de hand één stopcontact in de keuken hebben ze op de verkeerde plek gezet.

Bij oplevering:
Deze stopcontact moet 20 centimeter meer naar rechts, zoals op de tekening.

Aannemer:
Oh *vloeken* gaan we regelen.. morgen heb ik een vergadering..

Vervolgens tot vandaag radio stilte.. paar keer langs keet geweest, paar keer gebeld.. hoofdkantoor gebeld.. eindelijk vandaag terug gebeld dat ze het niet gaan redden voor morgen.. (morgen komt de stukadoor)...

lekker dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik kan mij niets voorstellen bij een kabel “gegoten” in een ribbelbuis. Op de foto lijkt het exact dezelfde ribbelbuis te zijn als die bij de inbouwdozen.
Heb zitten zoeken maar kan er nog 123 geen foto van vinden.

Maar je moet het zien als je snoer naar een sta lamp maar dan met een grijze ribbelbuis er om heen van 10 mm zodat hij in een 16mm gele buis past. (vanuit de fabriek zo gemaakt kant en klaar)

Dit verwerken ze dan gewoon in de muur op een manier die je niet meer los krijgt. (zonder de 16mm gele buis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyClioRS
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Goedenavond,

Weet iemand die recent in een huis van Wanrooij is gaan wonen, om de sloten van 2 kanten benaderbaar zijn als er (aan de binnenkant) een sleutel in zit.

Dus als mijn vrouw bv 's-middags de deur op slot doe en de sleutel erop laat staan vanbinnen, ik 'm 's-avonds van buiten open kan draaien?

Groet,

Jimmy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:23
JimmyClioRS schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:21:
Goedenavond,

Weet iemand die recent in een huis van Wanrooij is gaan wonen, om de sloten van 2 kanten benaderbaar zijn als er (aan de binnenkant) een sleutel in zit.

Dus als mijn vrouw bv 's-middags de deur op slot doe en de sleutel erop laat staan vanbinnen, ik 'm 's-avonds van buiten open kan draaien?

Groet,

Jimmy
En als dat niet zo is, kun je toch eenvoudig de cilinder vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
Alic3 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:34:
KG wijst ook naar de andere partijen zoals Itho Daalderop
Dat is volgens mij het dochterbedrijf dat naar het moederbedrijf wijst. Zelfde toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

SquareOne schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Precies… of nog beter, gewoon iets extra’s uitgeven voor cilinders met een draaiknop aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Sowieso wel verstandig om al je cilinders te vervangen als je er gaat wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Draakje5 lijkt erop dat jij een deurbel hebt gemonteerd op de muur, waarbij de draad in een matelbuis zit, gewoon even proberen of die een beetje los zit (aan 1 kant een beetje frommelen en aan de andere kant kijken/voelen of hij beweegt) als het allemaal erg vast aanvoeld zou ik niet alles op alles zetten om het los te krijgen, als de deurbel op het kozijn zit maakt de draad met regelmaat de meest bijzondere bochten waarbij een nieuwe draad trekken gewoon heel lastig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Zou ik ook iedereen aanraden. Sleutel geef je meestal aan een hoop partijen (schilder, vloer, eventueel sanitair/keuken, etc.). Wij hebben na alle werkzaamheden gelijk alle cilinders vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Spookverhalen of ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Source90 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:19:
[...]

Zou ik ook iedereen aanraden. Sleutel geef je meestal aan een hoop partijen (schilder, vloer, eventueel sanitair/keuken, etc.). Wij hebben na alle werkzaamheden gelijk alle cilinders vervangen.
Ruilen met de "buren" die hebben doorgaans het zelfde probleem moet je die natuurlijk wel vertrouwen (bv als je die toch een sleutel geeft)

"wij" hadden onze eigen cylinders, kleine moeite hoeft een bewoner ook zijn sleutels niet af te geven en achteraf 3 - 10 gelijksluitende cylinders te vervangen.
Ik heb in iedergeval altijd een cylinder die ik er zo in kan prikken als ik een sleutel "moet" afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Helpt in ieder geval om die k*t kwaliteit sleutels te vervangen, ik had binnen een week al twee banaanvormige sleutels en de stukadoor heeft nog een sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
twain4me schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Ruilen met de "buren" die hebben doorgaans het zelfde probleem moet je die natuurlijk wel vertrouwen (bv als je die toch een sleutel geeft)

"wij" hadden onze eigen cylinders, kleine moeite hoeft een bewoner ook zijn sleutels niet af te geven en achteraf 3 - 10 gelijksluitende cylinders te vervangen.
Ik heb in iedergeval altijd een cylinder die ik er zo in kan prikken als ik een sleutel "moet" afgeven.
Heb het gelijk vervangen voor Mauer, waarvan drie sloten met draaiknop aan binnenzijde :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik weet niet beter of mensen verwisselen de sloten als ze een nieuwe woning betrekken. Bij nieuwbouw is het helemaal prijsschieten omdat jan & alleman met die sleutels aan de haal is gegaan tijdens het klussen.

Kleine moeite om dan te zorgen voor cilinders waar jij controle over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Ik weet niet beter of mensen verwisselen de sloten als ze een nieuwe woning betrekken. Bij nieuwbouw is het helemaal prijsschieten omdat jan & alleman met die sleutels aan de haal is gegaan tijdens het klussen.

Kleine moeite om dan te zorgen voor cilinders waar jij controle over hebt.
Hier nog niet gedaan, maar we hebben een heel sleutel plan met het aangrenzende complex en de parkeer plaatsen (loopdeuren), dus dan zou ik met 2 verschillende sleutels rond moeten gaan lopen waar ik er nu 1 heb.

Daarnaast hebben ze vanuit de bouw wel lopers gehad die het niet meer zouden moeten doen zo dra je de bewoners sleutel gebruikt hebt.

Voor nu voldoen de cameras ook wel als ik iets kwijt ben en ik vermoed een bouwvakker met een loop sleuten (die het niet meer zou moeten doen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Precies… of nog beter, gewoon iets extra’s uitgeven voor cilinders met een draaiknop aan de binnenkant.
Ik heb vernomen dat dat alleen handig is als je geen brievenbus opening in je deur hebt anders zijn ze nog sneller binnen dan met je ouderwetse cilinder.
Met een binnenfietsband via de brievenbus draaien ze de knop zo om namelijk.

Ik heb de cilinders vanuit de bouw laten zitten, gewoon netjes op slot draaien en sleutels niet uitgeleverd aan bouwlui, als ze echt binnen willen komen lukt ze dat toch wel, gewoon zorgen dat het minder aantrekkelijk is dan bij de buren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Al gekeken wat er nu aangelegd is? Hier heb ik gewoon UTP naar de deurbel :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Al gekeken wat er nu aangelegd is? Hier heb ik gewoon UTP naar de deurbel :+
Hmm nog niet nee. Maar als ik op de bel druk zegt ie alleen triinnnggg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Ik heb vernomen dat dat alleen handig is als je geen brievenbus opening in je deur hebt anders zijn ze nog sneller binnen dan met je ouderwetse cilinder.

Ik heb de cilinders vanuit de bouw laten zitten, gewoon netjes op slot draaien en sleutels niet uitgeleverd aan bouwlui, als ze echt binnen willen komen lukt ze dat toch wel, gewoon zorgen dat het minder aantrekkelijk is dan bij de buren ;).
Geen ronde knopcilinders nemen, dan doen ze met een binnenband ook niets. Op slot draaien moet je sowieso doen.

Hier is laatst een voordeur geflipperd, binnen 2 seconde was hij open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Hmm nog niet nee. Maar als ik op de bel druk zegt ie alleen triinnnggg.
Das meestal hé ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 17:03
Je hebt ook knopcilinders die je moet indrukken om te kunnen draaien. Om specifiek dit te voorkomen. Vergt even gewenning om handigheid in te krijgen, maar werkt verder prima.

Hier ook 3 cilinders na alle werkzaamheden vervangen. De aannemer gaf de sleutel ook aan onderaannemers en voor €400 op het totaalbudget vond ik dat geen moeilijk besluit voor een beetje veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 11:12
Lijkt me wel. En een extra gevoel van veiligheid of zo. Verreweg de meeste inbraken zijn gelegenheids inbraken. Raampje open, trap in de tuin, etc.

De kans dat jouw aannemer sleutels gaat kopiëren voor criminelen vrienden is bijzonder klein.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-06 14:35
Source90 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:19:
[...]

Cilinders vervangen was goedkoper dan sleutels bij laten maken. En de cilinders zijn nog betere ook.

Oude cilinders heb ik via marktplaats verkocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 30-01-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Voor het nieuwbouwproject dat wij op het oog hebben kunnen we de garage volledig laten isoleren.

Voor dat bedrag komt er rondom een spouwmuur, hardhouten garagedeuren en vloerisolatie. Vloerverwarming is om een nog onduidelijke reden niet door te leggen, maar gaan we nog wel over informeren.

Het wordt dan dus een ‘onbenoemde ruimte’. Waar ik even benieuwd naar ben;

1. wat voor gevolgen heeft dat voor de m2 die je mag optellen bij je woning (mocht je hem ooit weer willen verkopen). Tellen die mee? Of moet ik er eerst een elektrische kachel / airco inhangen?

2. Heeft het zin? Ergo, kun je er bijvoorbeeld een volwaardige bijkeuken / werkruimte van maken op deze manier? Blijft het enigszins een aangename temperatuur? Of moet je iedere dag voor gek en onwijs stoken om dat te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
YKla schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:37:
Voor het nieuwbouwproject dat wij op het oog hebben kunnen we de garage volledig laten isoleren.

Voor dat bedrag komt er rondom een spouwmuur, hardhouten garagedeuren en vloerisolatie. Vloerverwarming is om een nog onduidelijke reden niet door te leggen, maar gaan we nog wel over informeren.

Het wordt dan dus een ‘onbenoemde ruimte’. Waar ik even benieuwd naar ben;

1. wat voor gevolgen heeft dat voor de m2 die je mag optellen bij je woning (mocht je hem ooit weer willen verkopen). Tellen die mee? Of moet ik er eerst een elektrische kachel / airco inhangen?

2. Heeft het zin? Ergo, kun je er bijvoorbeeld een volwaardige bijkeuken / werkruimte van maken op deze manier? Blijft het enigszins een aangename temperatuur? Of moet je iedere dag voor gek en onwijs stoken om dat te realiseren?
Even los van de vragen: check ook hoe het zit met de ventilatie/luchtverplaatsing.

Bij een garage is dit naar mijn weten veel strenger dan een onbenoemde ruimte (vanwege o.a. motorvoertuigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Source90 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:39:
[...]

Even los van de vragen: check ook hoe het zit met de ventilatie/luchtverplaatsing.

Bij een garage is dit naar mijn weten veel strenger dan een onbenoemde ruimte (vanwege o.a. motorvoertuigen)
Goed dat je het noemt. Ik zie in de optielijst staan;

“let op! Door deze wijziging wordt het een onbenoemde ruimte in plaats van een berging in verband met de ventilatie eisen die aan een berging worden gesteld”.

Dat zal ook verklaren waarom onze huidige garage zo ruk geïsoleerd is, je kunt letterlijk boven de achterdeur langskijken.

Maar wat moet ik ermee? Als je isoleert is het nogal wiedes dat het er niet meer waait toch? Of mis ik iets belangrijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
YKla schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:51:
[...]

Goed dat je het noemt. Ik zie in de optielijst staan;

“let op! Door deze wijziging wordt het een onbenoemde ruimte in plaats van een berging in verband met de ventilatie eisen die aan een berging worden gesteld”.

Dat zal ook verklaren waarom onze huidige garage zo ruk geïsoleerd is, je kunt letterlijk boven de achterdeur langskijken.

Maar wat moet ik ermee? Als je isoleert is het nogal wiedes dat het er niet meer waait toch? Of mis ik iets belangrijks?
Ik heb mijn garage ook vol laten isoleren en ook aan laten sluiten op de mechanische ventilatie. Het grote voordeel is dat het er nu niet vriest en niet vochtig is, zelfs zonder stoken. Al mijn spullen blijven dus goed en ik kan daar ook in de winter even werken als dat nodig is met een jasje aan is dat al goed te doen. Het wordt er niet kouder dan 8 graden in mijn geval en mijn motor staat er ook.

Hij zit vast aan mijn bijkeuken en ik heb dus ook een doorgang van binnenuit. Geen idee wanneer iets wel of niet meegerekend mag worden maar ik heb er ook een afvoer en warm en koud water en hij zit dus op de ventilatie aangesloten en ik kan er eventueel nog vloerverwarming aanleggen doordat ook mijn hal er naast zit waar de vloerverwarming verdeler zit met nog een vrije klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GeeMoney schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Onzin in mijn optiek…. Begint er al mee dat niemand van buiten kan zien hoe je situatie binnen is en zo’n knop krijg je echt niet zomaar open vanaf buiten. En zoals al gezegd, ook daar zijn al oplossingen voor. Maar een brievenbus is tegenwoordig eigenlijk een nog slechter idee, ook vanwege de tocht.

En in een situatie zoals bij brand ben je zelf zoveel sneller als dat je met sleutels aan de gang moet. En laat je die erin dan loop je nog meer risico in jouw scenario.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 31-01-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:20:
[...]

Ik heb mijn garage ook vol laten isoleren en ook aan laten sluiten op de mechanische ventilatie. Het grote voordeel is dat het er nu niet vriest en niet vochtig is, zelfs zonder stoken. Al mijn spullen blijven dus goed en ik kan daar ook in de winter even werken als dat nodig is met een jasje aan is dat al goed te doen. Het wordt er niet kouder dan 8 graden in mijn geval en mijn motor staat er ook.

Hij zit vast aan mijn bijkeuken en ik heb dus ook een doorgang van binnenuit. Geen idee wanneer iets wel of niet meegerekend mag worden maar ik heb er ook een afvoer en warm en koud water en hij zit dus op de ventilatie aangesloten en ik kan er eventueel nog vloerverwarming aanleggen doordat ook mijn hal er naast zit waar de vloerverwarming verdeler zit met nog een vrije klep.
Dat is wel ideaal. Hier helaas een geisoleerde garage, maar geen mechanische ventilatie of WTW in de ruimte mogelijk. Ik heb wel een ventilatierooster in de buitendeur zitten.

We zijn er nog niet helemaal uit wat we hier nu mee aan moeten. Ik zou wellicht vloerverwarming kunnen frezen op een losse verdeler in de garage, vanuit de kruipruimte. Of gewoon een elektrische radiator ophangen voor de dagen in de winter dat je de ruimte gebruikt.
En ventilatie, ja, laten we de 'tussendeur' als 'buitendeur' of zetten we er een normale deur tussen zodat de garage mee gaat op de WTW van de woonkamer?
Willen we nog een paddenstoel op het plat dak ivm ventilatie of niet? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Dat is wel ideaal. Hier helaas een geisoleerde garage, maar geen mechanische ventilatie of WTW in de ruimte mogelijk. Ik heb wel een ventilatierooster in de buitendeur zitten.

We zijn er nog niet helemaal uit wat we hier nu mee aan moeten. Ik zou wellicht vloerverwarming kunnen frezen op een losse verdeler in de garage, vanuit de kruipruimte. Of gewoon een elektrische radiator ophangen voor de dagen in de winter dat je de ruimte gebruikt.
En ventilatie, ja, laten we de 'tussendeur' als 'buitendeur' of zetten we er een normale deur tussen zodat de garage mee gaat op de WTW van de woonkamer?
Vaak zie je dat de garage een losse mechanische ventilatie krijgt los van de WTW van de woning.
Ik heb dan ook alleen "afzuiging" op de MV laten zetten en geen inblaas. De ruimte is natuurlijk niet zo pot dicht als mijn woning (ik heb een geïsoleerde roldeur en geen vaste houten deuren) maar het ging mij vooral om afvoer ivm de motor die er staat en eventueel vocht en ik ruik nu eigenlijk helemaal niets.
Ik moest natuurlijk wel weer wat tekenen dat ik wat verlies op de WTW moest pakken ivm de lagere temp die afgezogen wordt dan in de woning. Die mengt dus nu en daardoor is de algehele stroom dus kouder dan zonder die afvoer in de garage maar ik wilde ook persé niet nog een los apparaat die ook daar staat te loeien.
De buis heb ik geïsoleerd en hij zuigt minimaal af en daardoor denk ik het voor mijzelf qua verlies goed beperkt/acceptabel te hebben.

Het is inmiddels buiten natuurlijk alweer goed boven 0 en dan blijft het zo rond de 11.8 graden momenteel. (buiten temp is 6 nu, vannacht 3)
Ik heb er alleen mijn NAS staan en een klein fibaro home automation appliance. Verder wordt er niet verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD44d5ZIWEC40LLdjNoxFldaqBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJJxVkDhX9jrDwzvXr1lL9U8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 31-01-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyClioRS
Goedenavond,

Groet,

Jimmy
Dank voor alle antwoorden zover. Cilinders vervangen is inderdaad een optie.

Ik zat er aan te denken om een Nuki (of wat anders, tips zijn welkom) slot aan de binnenkant te zetten, zodat we (op afstand) de deur op slot kunnen doen. Echter is het dan wel makkelijk dat ik er vanaf buiten met mijn eigen sleutel in kan. En het liefst hebben we 1 sleutel voor voordeur garage deur en tuindeur. Niemand die weet of de standaard cilinders van 2 kanten tegelijkertijd benaderbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 19:42
JimmyClioRS schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Ik zat er aan te denken om een Nuki (of wat anders, tips zijn welkom) slot aan de binnenkant te zetten, zodat we (op afstand) de deur op slot kunnen doen. Echter is het dan wel makkelijk dat ik er vanaf buiten met mijn eigen sleutel in kan. En het liefst hebben we 1 sleutel voor voordeur garage deur en tuindeur. Niemand die weet of de standaard cilinders van 2 kanten tegelijkertijd benaderbaar zijn?
Als ze het niet expliciet vermelden kan je er vanuit gaan dat ze maar één sleutel tegelijk accepteren. Soms noemen ze het "anti-panic mode"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 12:27
Wij hebben vanaf oplevering een WTW unit van Zehnder hangen en een PV systeem van Solis. Beide apparaten zijn voorzien van een PIN code voor de uitgebreide menus. Ik heb aan de aannemer gevraagd deze codes te overhandigen voor toekomstig onderhoud en info in te zien die in het normale menu niet is in te zien. Denk bijvoorbeeld aan iets simpels als wat is de ingestelde capaciteit m3 van de verschillende ventilatie standen.

Een beetje verwacht krijg ik nu een mail dat men die PIN codes niet gaat overhandigen omdat er potentieel dingen kunnen worden veranderd en dat heeft gevolgen.

Wie heeft hier ook ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
lucas321 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:54:
Wij hebben vanaf oplevering een WTW unit van Zehnder hangen en een PV systeem van Solis. Beide apparaten zijn voorzien van een PIN code voor de uitgebreide menus. Ik heb aan de aannemer gevraagd deze codes te overhandigen voor toekomstig onderhoud en info in te zien die in het normale menu niet is in te zien. Denk bijvoorbeeld aan iets simpels als wat is de ingestelde capaciteit m3 van de verschillende ventilatie standen.

Een beetje verwacht krijg ik nu een mail dat men die PIN codes niet gaat overhandigen omdat er potentieel dingen kunnen worden veranderd en dat heeft gevolgen.

Voor de Zendher is het niet toevallig het standaard wachtwoord “4210”? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 19:27
JimmyClioRS schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Ik heb een van Wanrooij huis, maar denk niet dat dat een garantie is voor dat het in ieder project gelijk is. In mijn huis is het niet mogelijk om een sleutel van 2 kanten er volledig in te stoppen. Moet de sleutel er bijna volledig uithalen om die benaderbaar te maken vanuit de andere kant. Overigens wel zo dat de cilinders in alle deuren gelijk zijn, dus dezelfde sleutel voor voordeur, 2 garagedeuren en de 2 tuindeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 31-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Source90 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:15:
[...]

In het rijtje van alle defaults testen, heb ik die denk ik nog niet geprobeerd. Ga ik straks meteen ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyClioRS
Blik1984 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb een van Wanrooij huis, maar denk niet dat dat een garantie is voor dat het in ieder project gelijk is. In mijn huis is het niet mogelijk om een sleutel van 2 kanten er volledig in te stoppen. Moet de sleutel er bijna volledig uithalen om die benaderbaar te maken vanuit de andere kant. Overigens wel zo dat de cilinders in alle deuren gelijk zijn, dus dezelfde sleutel voor voordeur, 2 garagedeuren en de 2 tuindeuren.
Ik ga nieuwe cilinders bestellen, moet ik dan nog ergens rekening mee houden (bepaalde cilinders die niet werken met bepaald beslag?) of iemand tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
JimmyClioRS schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Ik ga nieuwe cilinders bestellen, moet ik dan nog ergens rekening mee houden (bepaalde cilinders die niet werken met bepaald beslag?) of iemand tips?
De juiste maat is een begin.
Staat of op de huidige cilinder of het is op te meten met je huidige cilinder.

Voor de voordeur zou ik ook een cilinder met paniekfunctie/hotelfunctie nemen. Je kan dan de voordeur van buiten openen met de sleutels, ook al zit er aan de binnenkant een sleutel in. Ook handig als je een Nuki of dergelijke wilt gebruiken.

Schuurdeur en dergelijk zou je met een knop kunnen uitvoeren aan de binnenzijde. Achterdeur ook wellicht, ligt eraan hoe die gesitueerd is.

Ik zou ze ook opsturen naar je ouders/schoonouders/familie. Maar wellicht ben ik iets te achterdochtig :+

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 31-01-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
GeeMoney schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:20:
[...]

Kan ik daaruit opmaken dat door enkel te isoleren en een kachel op te hangen (zonder ventilatie aan te pakken) je last krijgt van vochtproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
YKla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:34:
[...]

Kan ik daaruit opmaken dat door enkel te isoleren en een kachel op te hangen (zonder ventilatie aan te pakken) je last krijgt van vochtproblemen?
Dat verwacht ik wel ja.
Ventilatie is onder andere om vocht af te voeren. Als het nergens heen kan dan slaat het dus neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucas321
Source90 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:15:
[...]

@Source90
Gouden Tip!!!

Dat scheelt weer een hoop gemail met aannemer. Ik laat ze in de waan dat ik de pin code niet heb.

Toevallig iemand de code van de Solis omvormer? We gaan voor de broodrooster 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:43
lucas321 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:54:

Het wachtwoord voor de geavanceerde informatie van je Solis, staat in de handleiding (0010) of bedoel je het wachtwoord voor de geavanceerde instellingen?
Heb zelf geen ervaring met Solis, maar ik neem aan dat het wachtwoord voor de geavanceerde instellingen niet hetzelfde zal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 31-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:41
Iemand enig idee of je ergens het volgende op kan vragen.

Wij wonen inmiddels in ons nieuwbouw huis. Aangrenzend aan ons huis is een vrije kavel. Die grenst aan onze garage en een stuk open grond aan de voortuin.

Op dit moment zijn we met de hovenier in gesprek wat we willen qua erfafscheiding echter, de buren zijn nergens te bekennen. Het verkochte kavel ligt er al anderhalf jaar kaal bij.

Is er een plek waar je 1) bouwplannen kan opvragen zodat we weten wat zij plaatsen op die locatie in de tuin/ garage en 2) hoe kom je achter de eigenaren van dat stuk grond ?

Wij willen de voortuin graag laten doen en bij voorkeur de afrastering in gezamenlijk overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De gemeente zal waarschijnlijk de verkopende partij geweest zijn dus die zouden ook gegevens van de koper moeten hebben. Die zullen ze je echter niet mogen verstrekken ivm privacy wetgeving.

Wat je zou kunnen doen is de gemeente vragen om de kopers jouw contactgegevens te sturen incl een begeleidend schrijven waarom je contact zoekt. En dan hopen dat ze idd contact met je opnemen.

Als er al bouwplannen ingediend zijn dan zou de gemeente of de omgevingsdienst die ook moeten hebben. Dat soort vergunningsaanvragen zijn openbaar en op te vragen bij diezelfde partijen.

[ Voor 19% gewijzigd door Farmerwood op 31-01-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:23
Hou wel in je achterhoofd dat een en ander (bv garage) tot 3m hoogte vaak vergunningsvrij tot op de erfgrens gebouwd mag worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Frantic op 31-01-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-06 14:06
Frantic schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:01:
Hou wel in je achterhoofd dat een en ander (bv garage) tot 3m hoogte vaak vergunningsvrij tot op de erfgrens gebouwd mag worden.
Je mag wel tegen de erfgrens aan bouwen, op de erfgrens betekent dat de buitenmuur (deels) op de grond van de buren staat dit zou altijd in overleg moeten. (Of in het (koop)contract staan bij beiden buren)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Smartbikers schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:52:
2) hoe kom je achter de eigenaren van dat stuk grond ?
Wellicht dat er ergens een register is waar bijgehouden wordt wie de eigenaar van een perceel is en waar je voor een kleine vergoeding die informatie kan opvragen…. Iets als een kadaster :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
GeeMoney schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Dat verwacht ik wel ja.
Ventilatie is onder andere om vocht af te voeren. Als het nergens heen kan dan slaat het dus neer.
Houden ze daar niet default rekening mee dan? Vind het zo vreemd dat ik zelf moet gaan benoemen dat ik vochtproblemen ga krijgen als ze enkel de boel isoleren en geen rekening houden met de ventilatie. Waarom zou je anders isoleren als je niet voornemens bent om te verwarmen?

[ Voor 8% gewijzigd door YKla op 01-02-2024 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
SillBro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:12:
Hoi allemaal,

Wij hebben een nieuwbouwwoning (project) gekocht maar dit bedraagt een V.O.N prijs exclusief de warmtebron. De warmtepomp moet daarnaast via Klimaatgarant afgenomen worden. Je moet kiezen tussen huur of koop, een andere partij mag niet. Ze leveren ook de zonnepanelen, dit zit er niet standaard bij in.

De vraag die ik heb is mag dit eigenlijk wel? Het huis kopen V.O.N wat niet aan het bouwbesluit voldoet omdat er geen energiesysteem bij zit en je deze los moet kopen of huren bij een aangewezen partij. Koppelverkoop?

Je moet het systeem kopen voor €19700 of je kan maandelijks huren voor €126 gedurende 25 jaar (jaarlijkse indexering).

Wat vinden jullie hiervan en mag zo'n constructie überhaupt. De wethouder van onze stad was trots dat ze voor zo'n mooie V.O.N prijs konden bouwen, maar goed wel exclusief het energiesysteem. Een woning van €341.000 v.o.n wordt zodoende 361.000.

Zijn dit ook vragen voor een college van B&W? Zij zijn namelijk erg trots op de prijs waarvoor het project gerealiseerd wordt.
Met het bouwbesluit moeten sommige zaken geregeld worden, waaronder warmte en bijv. badkamer (je kan er vanaf wijken, maar dan teken je dus voor bepaalde zaken als niet af en neem je de verplichting op je om het wel te regelen...). Het is goedkoop van de aannemer om het zo aan te bieden, dat is alleen maar gedoe voor jou... voor de aannemer is het lekker makkelijk, die hoeft hier geen verantwoordelijkheid en risico te calculeren. En die risico's zijn er...

De wethouder heeft zich mooi laten piepelen en is trots op een half af VON prijs. Poor soul...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Goedenavond,

Groet,

Jimmy
Praktijk in onze nieuwbouw: nee, dit is niet standaard.

Als je dan toch met Nuki oid bezig gaat: ik zou dan voor iets als Loqed aan de slag gaan... Nuki is een prima oplossing achteraf, maar het kan mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
YKla schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Houden ze daar niet default rekening mee dan? Vind het zo vreemd dat ik zelf moet gaan benoemen dat ik vochtproblemen ga krijgen als ze enkel de boel isoleren en geen rekening houden met de ventilatie. Waarom zou je anders isoleren als je niet voornemens bent om te verwarmen?
Er zijn hier meerdere bewoners die achteraf zelf de garage hebben geïsoleerd zonder ventilatie en bij alle twee zijn er vochtproblemen en schimmels ontstaan. Vooral zichtbaar omdat ze wanden met gips wit hadden gesausd.
Standaard krijgt je berging/garage ventilatie maar als er een muur enkelsteen is dan zullen dat gewoon grote verticale spleten zijn ingefreesd door je bakstenen als ventilatie.
In sommige gevallen krijg je een ventilatiesysteem die op een timer aangaat maar ik zou dit dus wel even navragen ja.
Overigens verwarm ik er dus niet actief maar ik wilde voorkomen dat het er gaat vriezen en dat mijn gereedschap (wat ik heb :+ ) gaat roesten als ik er al naar kijk :9 .
Met een klein elektrisch kacheltje heb ik het er trouwens heel snel warm en blijft ook goed hangen maar ik klus te weinig om het blijvend te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Er zijn hier meerdere bewoners die achteraf zelf de garage hebben geïsoleerd zonder ventilatie en bij alle twee zijn er vochtproblemen en schimmels ontstaan. Vooral zichtbaar omdat ze wanden met gips wit hadden gesausd.
Standaard krijgt je berging/garage ventilatie maar als er een muur enkelsteen is dan zullen dat gewoon grote verticale spleten zijn ingefreesd door je bakstenen als ventilatie.
In sommige gevallen krijg je een ventilatiesysteem die op een timer aangaat maar ik zou dit dus wel even navragen ja.
Overigens verwarm ik er dus niet actief maar ik wilde voorkomen dat het er gaat vriezen en dat mijn gereedschap (wat ik heb :+ ) gaat roesten als ik er al naar kijk :9 .
Met een klein elektrisch kacheltje heb ik het er trouwens heel snel warm en blijft ook goed hangen maar ik klus te weinig om het blijvend te verwarmen.
Hangt het er ook niet heel erg van af of je er 'leeft' of niet. Voornaamste productie van vocht is toch de mens binnenshuis.

Ben wel benieuwd wie er schimmels had en hoe, bij een geisoleerde garage heb ik dat nog niet eerder gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:22:
[...]

Hangt het er ook niet heel erg van af of je er 'leeft' of niet. Voornaamste productie van vocht is toch de mens binnenshuis.

Ben wel benieuwd wie er schimmels had en hoe, bij een geisoleerde garage heb ik dat nog niet eerder gehoord.
Omdat er niet geventileerd werd…
Zo’n garage gaat af en toe open en wordt gebruikt als opslag of voorraad dus ook van binnenuit kom je er weleens, natte fietsen komen er binnen etc. Ventilatie is gewoon nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 01-02-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 19:27
Merendeel van de garages en bergingen hebben toch wel iets van natuurlijke ventilatie? Zou in principe voldoende moeten zijn voor af/aanvoer van verse lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:02
Blik1984 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:01:
Merendeel van de garages en bergingen hebben toch wel iets van natuurlijke ventilatie? Zou in principe voldoende moeten zijn voor af/aanvoer van verse lucht
Nee, voor een ice voertuig heb je echt veel meer ventilatie nodig volgens de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Blik1984 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:01:
Vaak is het een berging, dan is er namelijk vanuit de normen minimale ventilatie verplicht inderdaad en dat zie je dan vaak terug in wat verticale sleuven in een enkelsteens muurtje. Maar mensen die dus achteraf gaan isoleren sluiten dat natuurlijk doodleuk helemaal af, folie, PIR platen en/osb en gips en sauzen maar. Dan heb je dus binnen een jaar kans op vocht en schimmel problemen. Zeker als je er een natte motor of kleding en fietsen gaat stallen.

Ik heb dus geluk dat de mechanische ventilatie van de hal aangrenzend was en zodoende een aftakking laten maken voor afzuiging en dat gaat prima. Temp gisteren nog bekeken op de WTW maar die lijkt er eigenlijk geen last van te hebben.

Als je echt een benzine auto wilt stallen dan heb je wel wat serieuzere ventilatie nodig inderdaad. Dat red mijn MV afzuiging ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 01-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Rouske schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Het wachtwoord voor de geavanceerde informatie van je Solis, staat in de handleiding (0010) of bedoel je het wachtwoord voor de geavanceerde instellingen?
Heb zelf geen ervaring met Solis, maar ik neem aan dat het wachtwoord voor de geavanceerde instellingen niet hetzelfde zal zijn.
Ook raak. Top bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Vaak is het een berging, dan is er namelijk vanuit de normen minimale ventilatie verplicht inderdaad en dat zie je dan vaak terug in wat verticale sleuven in een enkelsteens muurtje. Maar mensen die dus achteraf gaan isoleren sluiten dat natuurlijk doodleuk helemaal af, folie, PIR platen en/osb en gips en sauzen maar. Dan heb je dus binnen een jaar kans op vocht en schimmel problemen. Zeker als je er een natte motor of kleding en fietsen gaat stallen.

Ik heb dus geluk dat de mechanische ventilatie van de hal aangrenzend was en zodoende een aftakking laten maken voor afzuiging en dat gaat prima. Temp gisteren nog bekeken op de WTW maar die lijkt er eigenlijk geen last van te hebben.

Als je echt een benzine auto wilt stallen dan heb je wel wat serieuzere ventilatie nodig inderdaad. Dat red mijn MV afzuiging ook niet.
Interessant. Wij gaan binnenkort naar de notaris voor de aankoop van een nieuwbouwwoning met standaard geïsoleerde berging. De berging beschikt ook standaard over beperkte vloerverwarming (bij -10 wordt 15gr gegarandeerd), maar dit is via meerwerk vrij goedkoop te upgraden naar volwaardige vloerverwarming in overeenstemming met de hoofdvertrekken in de woning. Dit doen wij dan ook en plaatsten daarnaast de wasmachine en droger daar. Kan me zo voorstellen dat we in de winter en bij regenachtig weer ook daar de was laten drogen.

Heb vandaag gevraagd aan de aannemer naar de ventilatie en afzuiging van de berging. Afzuiging is er niet en het systeem van de woning is niet eenvoudig aan te passen zodat de berging hier ook op kan. Dit ging hij niet doen. Ventilatieroosters zijn er zeer beperkt, maar dit geeft volgens hem niet omdat het geen leefruimte is en de vochttoevoer een stuk minder is. Toen ik zei dat ik de was daar mogelijk ook wilde laten drogen was zijn reactie: dan zet je de buitendeur op een kier en verwarm je. Als je perse afzuiging wil, zou moesten we dit maar achteraf zelf regelen. Zijn advies was een pijpje aanbrengen in het platte dak en daar een losse mechanische afzuigunit op aansluiten. Klaar voor een paar honderd euro aldus de aannemer. Hij had er weinig trek in.

Wat vinden jullie hiervan? Voor nu maar even zo laten en als er vochtproblemen komen, dan proberen op te lossen? Of nu harder pushen richting aannemer en zo ja, wat zou de mooiste oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Korte vraag: onze woning zou eind februari opgeleverd worden. Dit is inmiddels uitgesteld naar april. De keuken is echter al geleverd bij de keukenzaak. Ik krijg de mogelijkheid deze daar in het magazijn op te slaan tot eind april. De factuur dien ik dan echter wel per eind februari te betalen. Risico hierbij is dat de keukenzaak failliet gaat en ik geen keuken en geen geld heb, of werkt dat niet zo? Iemand ervaring met wat gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Rene85 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Interessant. Wij gaan binnenkort naar de notaris voor de aankoop van een nieuwbouwwoning met standaard geïsoleerde berging. De berging beschikt ook standaard over beperkte vloerverwarming (bij -10 wordt 15gr gegarandeerd), maar dit is via meerwerk vrij goedkoop te upgraden naar volwaardige vloerverwarming in overeenstemming met de hoofdvertrekken in de woning. Dit doen wij dan ook en plaatsten daarnaast de wasmachine en droger daar. Kan me zo voorstellen dat we in de winter en bij regenachtig weer ook daar de was laten drogen.

Heb vandaag gevraagd aan de aannemer naar de ventilatie en afzuiging van de berging. Afzuiging is er niet en het systeem van de woning is niet eenvoudig aan te passen zodat de berging hier ook op kan. Dit ging hij niet doen. Ventilatieroosters zijn er zeer beperkt, maar dit geeft volgens hem niet omdat het geen leefruimte is en de vochttoevoer een stuk minder is. Toen ik zei dat ik de was daar mogelijk ook wilde laten drogen was zijn reactie: dan zet je de buitendeur op een kier en verwarm je. Als je perse afzuiging wil, zou moesten we dit maar achteraf zelf regelen. Zijn advies was een pijpje aanbrengen in het platte dak en daar een losse mechanische afzuigunit op aansluiten. Klaar voor een paar honderd euro aldus de aannemer. Hij had er weinig trek in.

Wat vinden jullie hiervan? Voor nu maar even zo laten en als er vochtproblemen komen, dan proberen op te lossen? Of nu harder pushen richting aannemer en zo ja, wat zou de mooiste oplossing zijn?
Een ruimte die gemaakt is om een wasmachine en droger te stallen, moet verplicht voldoen aan een bepaalde ventilatie-eis.

Als jouw aannemer zegt dat hier de wasmachine en droger neergezet kan worden, dan moet de ruimte dus wel voldoen aan een vetilatiewaarde. Die is meer dan 1 roostertje in je deurkozijn.

Een berging gebruiken om te wassen en de was te drogen en vervolgens geen ventilatiecapaciteit hebben zou ik never nooit aan beginnen.

Ik zou de was sowieso lekker op zolder laten, maar dat is een ander gesprek :+

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 01-02-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Rene85 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Je moet even weten hoe die ruimte technisch benoemd is, dan kun je volgens mij wel ergens de eisen vandaan halen. Niet geventileerd en dan gaan wassen en drogen lijkt mij vragen om problemen. Zijn idee van een pijpje door het dak met een losse unit is wat veel toegepast wordt en dat is dan denk ik ook het enige wat je kan verwachten als het niet mogelijk is om op de wtw aangesloten te gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Een ruimte die gemaakt is om een wasmachine en droger te stallen, moet verplicht voldoen aan een bepaalde ventilatie-eis.

Als jouw aannemer zegt dat hier de wasmachine en droger neergezet kan worden, dan moet de ruimte dus wel voldoen aan een vetilatiewaarde. Die is meer dan 1 roostertje in je deurkozijn.

Een berging gebruiken om te wassen en de was te drogen en vervolgens geen ventilatiecapaciteit hebben zou ik never nooit aan beginnen.

Ik zou de was sowieso lekker op zolder laten, maar dat is een ander gesprek :+
De wasmachine en droger zitten standaard op zolder in de technische ruimte, maar die laten we ombouwen om daar een extra toilet te realiseren. De aannemer was bereid om de aansluiting op zolder te laten vervallen en te realiseren in de berging (tegen meerorijs). Volgens mij blijft het daarmee wel een gewone berging en niet een leefruimte en we krijgen dus ook niet standaard extra ventilatie mogelijkheden. Is dit op één of andere manier af te dwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Je moet even weten hoe die ruimte technisch benoemd is, dan kun je volgens mij wel ergens de eisen vandaan halen. Niet geventileerd en dan gaan wassen en drogen lijkt mij vragen om problemen. Zijn idee van een pijpje door het dak met een losse unit is wat veel toegepast wordt en dat is dan denk ik ook het enige wat je kan verwachten als het niet mogelijk is om op de wtw aangesloten te gaan worden.
Ok dank. Enige dat ik kan vinden is: inpandige berging, standaard tot max 15gr verwarmd, geen leefruimte. Er is een doorgang vanaf de keuken maar verder is het vooral de bedoeling dat je je rotzooi er opslaat en niet al te veel mee doet zo lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Fastclaimer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:06:
Korte vraag: onze woning zou eind februari opgeleverd worden. Dit is inmiddels uitgesteld naar april. De keuken is echter al geleverd bij de keukenzaak. Ik krijg de mogelijkheid deze daar in het magazijn op te slaan tot eind april. De factuur dien ik dan echter wel per eind februari te betalen. Risico hierbij is dat de keukenzaak failliet gaat en ik geen keuken en geen geld heb, of werkt dat niet zo? Iemand ervaring met wat gebruikelijk is?
Nooit betalen zonder dat je je spullen in huis hebt.
Ik heb het ook een keer zo meegemaakt bij een woning die ik voor een opdrachtgever aan het bouwen was dat de keuken pas 2 maanden later geplaatst kon worden en toen wilde ze graag 50% factureren, ik zei nee en een maand later waren ze failliet. Toen kon ik de keuken bij een opkoper kopen incl plaatsing met 40% korting.
Die keukenboer wist gewoon dat ze naar de knoppen zouden gaan en probeerde nog gauw wat geld binnen te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-06 12:18
Ik weet niet wat gebruikelijk is, kan alleen uit eigen ervaring spreken over het contact hierover met onze keukenleverancier:

Mei 2023 besteld met verwachte installatie Nov 23. Dit is een paar maanden vertraagd naar maart 2024.
Geen woord gerept over extra kosten, betaling factuur oid. Ze hebben alleen melding gemaakt dat het geen enkel 'probleem' is dat het wat later wordt. Graag wel uiterlijk 2-3 weken voor installatie 'uw verwachte installatieweek' doorgeven. Met potlood staat nu week 11 en mocht dat nog wijzigen is dat voor ons al vervelend genoeg aldus onze keukencontactpersoon.

Edit: en inderdaad zoals hierboven aangegeven zou ik nooit zo;n bedrag/percentage vooruit betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Brains Bush op 01-02-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat staat er in de voorwaarden van je koopovereenkomst met de keukenboer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:25:
[...]

De wasmachine en droger zitten standaard op zolder in de technische ruimte, maar die laten we ombouwen om daar een extra toilet te realiseren. De aannemer was bereid om de aansluiting op zolder te laten vervallen en te realiseren in de berging (tegen meerorijs). Volgens mij blijft het daarmee wel een gewone berging en niet een leefruimte en we krijgen dus ook niet standaard extra ventilatie mogelijkheden. Is dit op één of andere manier af te dwingen?
Bouwt je aannemer onder Woningborg? In dat geval lijkt hij zich op basis van bovenstaande toch te verplichten tot het realiseren van ventilatie.
Als je zwart op wit hebt als optie dat de wasmachine aansluiting nu in je berging komt dan kun je hem wijzen op de verplichting vanuit Woningborg dat ze daar ventilatie moeten realiseren. Afhankelijk van hoe groot de berging is zal dat waarschijnlijk 7 of 14 L/s moeten zijn.
Woningborg stelt ook eisen aan een ruimte die als berging in de papieren staat.

SWK ben ik zelf niet mee bekend, maar wellicht hebben die een vergelijkbare clausule.

Edit:
https://www.woningborg.nl...024-def-zonder-opmaak.pdf
Pagina 7 onderaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 02-02-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:33:
[...]

Bouwt je aannemer onder Woningborg? In dat geval lijkt hij zich op basis van bovenstaande toch te verplichten tot het realiseren van ventilatie.
Als je zwart op wit hebt als optie dat de wasmachine aansluiting nu in je berging komt dan kun je hem wijzen op de verplichting vanuit Woningborg dat ze daar ventilatie moeten realiseren. Afhankelijk van hoe groot de berging is zal dat waarschijnlijk 7 of 14 dm3/s moeten zijn.
Woningborg stelt ook eisen aan een ruimte die als berging in de papieren staat.

SWK ben ik zelf niet mee bekend, maar wellicht hebben die een vergelijkbare clausule.

Edit:
https://www.woningborg.nl...024-def-zonder-opmaak.pdf
Pagina 7 onderaan.
Dank hiervoor! Het is een heel klein project van slechts 4 huizen bij een kleine aannemer. Er wordt gebouwd met afbouw garantie bij Bouwgarant en er wordt een aantal keer naar BENG normen verwezen maar dat is het dan ook wel. Geen woningborg of SVK.

Ik kan dit doorsturen en even kijken wat de reactie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:41
Je moet even kijken wat je hebt afgesproken. X procent na binnenkomst / levering / montage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-06 23:23
We zijn bezig met de zolderindeling uitdenken voor ons huis. We willen aan twee kanten dakkapellen laten plaatsen. Aleen zitten we nog met de ventilatie. Is het mogelijk om nog nog aan te sluiten op het wtw systeem of is ventilatie via ventilatieroosters in de dakkapellen efficiënter?

En iemand overigens inzicht in de hoogte van de plaatsing van dakkapellen? Ik zat te denken aan 70 cm van de grond voor maximale ruimtewinst, maar een partij heeft al aangegeven 80 als minimum te hanteren vanwege de veiligheid. Is dit echt gevaarlijk of een kwestie van afwijkend = doen we niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26

BiG-GuY

Nieuwbouw schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:25:
We zijn bezig met de zolderindeling uitdenken voor ons huis. We willen aan twee kanten dakkapellen laten plaatsen. Aleen zitten we nog met de ventilatie. Is het mogelijk om nog nog aan te sluiten op het wtw systeem of is ventilatie via ventilatieroosters in de dakkapellen efficiënter?

En iemand overigens inzicht in de hoogte van de plaatsing van dakkapellen? Ik zat te denken aan 70 cm van de grond voor maximale ruimtewinst, maar een partij heeft al aangegeven 80 als minimum te hanteren vanwege de veiligheid. Is dit echt gevaarlijk of een kwestie van afwijkend = doen we niet?
Wanneer je een WtW (type D ventilatie) in de woning hebt, mag je geen roosters hebben bij je ramen. Ook wordt het volume wat geventileerd moet worden groter, dus de WtW moet wel geschikt zijn hiervoor?

Ga je de wijziging uitvoeren via het project? Dan moeten ze hier rekening mee houden in de buizen en het type WtW.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
BiG-GuY schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Wanneer je een WtW (type D ventilatie) in de woning hebt, mag je geen roosters hebben bij je ramen. Ook wordt het volume wat geventileerd moet worden groter, dus de WtW moet wel geschikt zijn hiervoor?

Ga je de wijziging uitvoeren via het project? Dan moeten ze hier rekening mee houden in de buizen en het type WtW.
Volgens mij mag het wel maar moet het niet nodig zijn deze te gebruiken en moet je het eigenlijk gewoon altijd dicht zetten.

Wij hebben een dakraam laten plaatsen, daar zit een ventilatierooster in. (Fakro).
Bij de eerste kijkdag zei de bouwdeskundige dat je dit gewoon altijd dicht moet laten zitten. Maar een dakraam zonder ventilatierooster verkopen ze denk ik (nog) niet (of onze aannemer heeft gewoon de makkelijkste weg gekozen).

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 02-02-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
We hadden dezelfde situatie en gekozen voor opslag bij de keukenzaak tegen 1% per maand. Alternatief was dat de keuken later besteld zou worden, maar door prijsverhogingen (prijs was gedurende Covid-periode afgenomen) zou de keuken dan 20+% duurder worden dus de keuze was snel gemaakt.

Uiteindelijk geen enkel probleem mee gehad. Keuken is zonder probleem geplaatst en de keukenzaak doet volgens mij ook nog steeds goed zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-06 23:23
BiG-GuY schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Het gaat om type D en is achteraf. Er was bijna niks mogelijk bij de zolder via het project. De kopersbegeleiding is ook niet heel behulpzaam bij (technische) vragen.

Er worden twee aparte ruimtes gerealiseerd los van de gang met een vliering daarboven. Daar is dus in principe nu geen ventilatie. Wtw is alleen voorzien in de technische ruimte op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
Nieuwbouw schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Het gaat om type D en is achteraf. Er was bijna niks mogelijk bij de zolder via het project. De kopersbegeleiding is ook niet heel behulpzaam bij (technische) vragen.

Er worden twee aparte ruimtes gerealiseerd los van de gang met een vliering daarboven. Daar is dus in principe nu geen ventilatie. Wtw is alleen voorzien in de technische ruimte op zolder.
Wij hebben danwel geen dakkapellen laten plaatsen, maar wel dakramen aan zowel voor en achterzijde. Zit geen ventilatierooster op, kunnen natuurlijk wel open. De aannemer was vergeten een WTW-punt op te leveren voor een toekomstige badkamer.

We hebben daarom de toeleverancier, nadat we de zolder hadden opgedeeld in kamers, WTW-punten laten plaatsen in elke kamer. Dat was niet heel erg problematisch, maar zijn natuurlijk wel allemaal extra buizen zichtbaar. Vinden het zelf niet storend, maar ze zijn wel zichtbaar en je moet voor jezelf bepalen hoe storend je het vind.

In geval van 2 dakkapellen moet je wellicht wel rekening houden met de capaciteit van het WTW-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:07:
[...]

Volgens mij mag het wel maar moet het niet nodig zijn deze te gebruiken en moet je het eigenlijk gewoon altijd dicht zetten.

Wij hebben een dakraam laten plaatsen, daar zit een ventilatierooster in. (Fakro).
Bij de eerste kijkdag zei de bouwdeskundige dat je dit gewoon altijd dicht moet laten zitten. Maar een dakraam zonder ventilatierooster verkopen ze denk ik (nog) niet (of onze aannemer heeft gewoon de makkelijkste weg gekozen).
Dus je hebt een koudebrug in je kozijn gekregen terwijl dat onnodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:58
Wolly schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Mijn nieuwbouwwoning van 4 jaar oud heeft ook een wtw en dakraam met ventilatie.
De man van eigen huis die ik had ingehuurd bij de oplevering zei zelfs dat ik die altijd open moest laten staan, tegen schimmel op zolder.
Helaas is het blijkbaar standaard om een dakraam met ventilatie te plaatsen, hopelijk verandert dat de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Een dakraam zonder ventilatierooster is gangbaar bij een woning met WTW?

Ja, ik geloof je dat daar koude druppels op kunnen komen in de winter, al weet ik niet of er nog iets van isolatie tussen het ventilatieroostertje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Een dakraam zonder ventilatierooster is gangbaar bij een woning met WTW?

Ja, ik geloof je dat daar koude druppels op kunnen komen in de winter, al weet ik niet of er nog iets van isolatie tussen het ventilatieroostertje zit.
In principe zorgt de wtw voor ventilatie van je huis. Dan heb je dus geen ventilatieroosters meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
MemeMaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:26:
Ik heb zoals velen 3 "schaampanelen" vanuit de bouw gekregen. Vandaag worden nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd op mijn dak. Maar de installeur van de nieuwe panelen heeft gezien dat ze oude panelen nooit goed waren aansloten (zie fotos). Hoewel het maar drie panelen zijn van elk 320 w ben ik sinds begin vorig jaar na oplevering en nu wel wat energie/geld misgelopen. De kabels lagen niet zo in zicht als op de foto ze waren weggemoffeld achter de buizen. Bij de oplevering is nog gezegd dat alles goed is aangesloten toen we bij de meterkast zonden.
Er werd door de meneer van vereniging eigen huis die mee was voor de keuring nog een opmerking gemaakt als: "van 3 panelen hoef je niet zoveel te verwachten hoor"... Ik ben sowieso niet te spreken over de oplevering keuring van vereniging eigen huis maar das een ander verhaal.

Ik had de zonnepanelen wel aangemeld maar zag op m'n jaarafschrift van de energie Maatschappij niks staan over zonne energie maar ik dacht dat ik gewoon dom was en het niet begreep 🤦🏾

Anyway, is dit normaal? Zo niet, wat zou een goede compensatie zijn vanuit de aannemer?

[Afbeelding]
Na enige tijd aandringen krijg ik nu toch €380 terug als vergoeding van de installeur van de zonnepanelen. Dit bedrag is gebaseerd op de gemiste inkomsten van de schaampanelen. Het is nog redelijk ruim berekend dus ik ben tevreden.
Ik ben vooral blij dat ze niet aan mijn verhaal gingen twijfelen of vroegen naar aanvullend bewijs.

Ik vind het nog steeds slecht dat het niemand is opgevallen tijdens de oplevering dat de zonnepanelen niet waren aangesloten. Ook niet toen we in de meterkast gingen kijken.
De keurder van Vereniging eigen haard is in dit nieuwbouw proces echt de meest nutteloze aankoop gebleken.

[ Voor 3% gewijzigd door MemeMaster op 02-02-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 10:51
Volgens de officiële prognose van de projectontwikkelaar duurt het vanaf dit punt nog 12 maanden tot het eerste blok huizen (zie hieronder) opgeleverd wordt.
Heb zelf m'n twijfels of die prognose niet wat naar voren kan... Maarja heb niet eerder een nieuwbouwwoning gekocht B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wa27op2wU6tZxVrQ4RRT9cAgyzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaOMuoPpnACEE1z496poFbAt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Sharonh op 02-02-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
Sport_Life schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

3 panelen totaal 900wp, indien gunstige ligging dan zo'n 750 kWh a 16,8ct = 126euro..

Ik zou zeggen wees blij met je nieuwbouwwoning en laat het rusten.
Ik krijg €380 euro terug. Toch wel beter dat ik het niet heb "laten rusten"🙂.

Echt een rare opmerking. Als iemand slecht werk levert aan je huis moet je sowieso daarover klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MemeMaster schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:53:
[...]
De keurder van Vereniging eigen haard is in dit nieuwbouw proces echt de meest nutteloze aankoop gebleken.
Beetje vreemd dat je die erbij haalt…. Had je verwacht dat die het dak op zou gaan om alle kabeltjes na te lopen?

Je had natuurlijk zelf ook gewoon binnen enkele dagen kunnen zien dat er geen levering was….

Bouwers en installateurs zijn nou eenmaal regelmatig prutsers, daarom moet je zelf gewoon controleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MemeMaster
De keurder van VEH was in meerdere opzichten nutteloos niet alleen vanwege de zonnepanelen. De aannemer was kritischer op z'n eigen werk. Bijvoorbeeld de aannemer bood zelf aan om een barst in de muur nog te fixen waar ik op wees. De man van VEH: "nou dat hoeft niet hoor dit is de technische ruimte. Daar hoeven we muren niet perfect opgeleverd te worden". Hou gewoon je mond dacht ik. Ik betaal je en niet de aannemer. Het was echt een rare gast. Ik had achteraf moeten klagen m'n geld terug moeten vragen

En toen we in de meterkast keken zei de keurder van VEH:"ach aan die drie paneeltjes heb je toch niet zoveel, hoef je niet op te letten". Zo'n opmerking laat wel zien dat hij waarschijnlijk niet echt aan het opletten was of alles er goed uitzag.
Alle opleverpunten werden uiteindelijk door de aannemer zelf benoemd. De keurder van VEH liep er steeds een beetje nutteloos bij. Ik heb geluk dat ik een aannemer had die zelf kritisch want als het aan de keurder VEH had gelezen was alles prima zo.

[ Voor 198% gewijzigd door MemeMaster op 02-02-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
MemeMaster schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:18:
[...]

De keurder van VEH was in meerdere opzichten nutteloos niet alleen vanwege de zonnepanelen. De aannemer was kritischer op z'n eigen werk. Bijvoorbeeld de aannemer bood zelf aan om een barst in de muur nog te fixen waar ik op wees. De man van VEH: "nou dat hoeft niet hoor dit is de technische ruimte. Daar hoeven we muren niet perfect opgeleverd te worden". Hou gewoon je mond dacht ik. Ik betaal je en niet de aannemer. Het was echt een rare gast. Ik had achteraf moeten klagen m'n geld terug moeten vragen

En toen we in de meterkast keken zei de keurder van VEH:"ach aan die drie paneeltjes heb je toch niet zoveel, hoef je niet op te letten". Zo'n opmerking laat wel zien dat hij waarschijnlijk niet echt aan het opletten was of alles er goed uitzag.
Alle opleverpunten werden uiteindelijk door de aannemer zelf benoemd. De keurder van VEH liep er steeds een beetje nutteloos bij. Ik heb geluk dat ik een aannemer had die zelf kritisch want als het aan de keurder VEH had gelezen was alles prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 1986520 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:06:
[...]

Beetje vreemd dat je die erbij haalt…. Had je verwacht dat die het dak op zou gaan om alle kabeltjes na te lopen?

Je had natuurlijk zelf ook gewoon binnen enkele dagen kunnen zien dat er geen levering was….

Bouwers en installateurs zijn nou eenmaal regelmatig prutsers, daarom moet je zelf gewoon controleren.
Precies, en maar klagen dat meerwerk zo duur is .. ;).
Ik snap heel goed dat bouwers meerwerk dan maar duur wegzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2024 15:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
MemeMaster schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Ik krijg €380 euro terug. Toch wel beter dat ik het niet heb "laten rusten"🙂.

Echt een rare opmerking. Als iemand slecht werk levert aan je huis moet je sowieso daarover klagen.
Natuurlijk maar je bent er zelf ook ruim een jaar bij geweest en een beetje opletten had je na 2 weken al kunnen constateren dat er niets opgewekt of terug geleverd werd. Een omvormer die bijvoorbeeld altijd uit staat of inderdaad even je energiemaatschappij checken via een app of digitaal of je meter even bekijken op een zonnige dag.
Daarnaast gaat het niet om 30 panelen vol op zuid en daar doelde hij op. Een procedure hierover starten kost vaak meer tijd en energie dan je opbrengsten. Vreemd dat ze zo hoog compenseren. Buurman hier kreeg echt letterlijk een bierviltje berekening zoals @Sport_Life ook gaf. Je hebt dus extreem veel mazzel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Eindelijk een voorschouwdatum gehad, eind februari. En vanwege de redenen van de persoon hierboven zélf maar een eigen keurder opgezocht. Kost misschien wat meer, en we nemen als één van de weinigen de keurder ook mee in de voorschouw. Maar heb er dan al wel een beter gevoel bij. Moet in de praktijk nog maar blijken natuurlijk.

Reden dat ik de keurder trouwens meeneem bij de voorschouw is dat ik écht even wil weten of er geen gebreken zijn waardoor de stucadoor niet kan beginnen in week 1. Elke week vertraging in de planning is er één, en we moeten er helaas wegens omstandigheden echt zo snel mogelijk in kunnen trekken.
Sharonh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:58:
Volgens de officiële prognose van de projectontwikkelaar duurt het vanaf dit punt nog 12 maanden tot het eerste blok huizen (zie hieronder) opgeleverd wordt.
Heb zelf m'n twijfels of die prognose niet wat naar voren kan... Maarja heb niet eerder een nieuwbouwwoning gekocht B)

[Afbeelding]
Ons huis was vorig jaar juli een stuk verder dan dit (metselwerk al grotendeels af en volgens mij de dakpannen ook al gelegd), en zoals je leest wordt dat pas in maart opgeleverd. Vertragingen zitten ook niet in de afbouw van het huis, maar in de afronding van de infrastructuur eromheen.
Pagina: 1 ... 275 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.