Ik heb ooit staan kijken bij het heien van mijn vorige nieuwbouwwoning. De lange palen zakten na een paar ferme starttikken door hun eigen gewicht meters de (veen)grond in. Daarna met elke klap weer een meter of meer voordat ze pas in een stevige grondlaag terecht kwamen. Was bijzonder om te zien.Loft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:26:
[...]
Dat is heel normaal.
Mijn schoonouders hadden heipalen van 32 meter, terwijl een paar huizen verderop het 24 meter was.
Hangt heel erg van de ondergrond af, war de draagkrachtige laag is/ophoudt.
Daarom staat de oude kerk in Delft recht, en de toren scheef (zelfde gebouw) Deels op zand en deels op waterloop.
Zelfde hier! Ging als een heet mes door boter voor de eerste meters. Eén slag was een halve paal die de grond in ging.Blurk62 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:06:
[...]
Ik heb ooit staan kijken bij het heien van mijn vorige nieuwbouwwoning. De lange palen zakten na een paar ferme starttikken door hun eigen gewicht meters de (veen)grond in. Daarna met elke klap weer een meter of meer voordat ze pas in een stevige grondlaag terecht kwamen. Was bijzonder om te zien.
Agostino schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:34:
Weet iemand of er regels / richtlijnen zijn voor minimale verlichting op een mandelig "parkeerterrein"? Bij onze woning hebben wij een 32 tal parkeerplekken op een mandeligterrein waar we allemaal eigenaar van zijn. Nu blijkt dat het erg donker is op het parkeerterrein omdat er geen verlichting (behalve downlichters bij de woningen) zijn geplaats.
Het parkeerterrein is nog niet opgeleverd vanuit de aannemer aan de eigenaren. Tijdens de vooroplevering hebben we hier al wel een punt van gemaakt.
BronBij licht verkeer stelt de Europese Norm (NEN-EN 12464-2) dat er een lichtniveau moet zijn van gemiddeld 5 lux bij een gelijkmatigheid (Emin/Egem) van 0,25. Te denken valt dan aan parkeerterreinen bij appartementsgebouwen. Bij middelmatig verkeer is dit 10 lux, zoals bij kantoorgebouwen en sportverenigingen. Bij druk verkeer, zoals bij supermarkten, is het vereiste lichtniveau 20 lux met steeds dezelfde gelijkmatigheid.
32 parkeerplekken betekent zo goed als geen verkeer dus dan zal je echt op het minimum zitten qua lichtopbrengst.
Houd er ook rekening mee dat extra verlichting een verhoging zal betekenen van je servicekosten. Is er al een elektra aansluiting voor dit terrein? Zo niet, dan moet hier ruimte voor worden gemaakt ten koste van iets anders.
Daarnaast zit je dan met het plaatsingskosten, verbruik en onderhoud.
Wat staat er in je documentatie over verlichting van dit terrein?
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 25-01-2024 22:25 ]
In België gebeurt er tegenwoordig niets anders als betonnen trappen, in nieuwbouw.Hersenvocht schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:28:
[...]
[...]
Dank voor de info! De trap zou precies hetzelfde zijn qua layout als degene die erin zit. Het is een trap met twee draaien in een trapgat. Onder de trap zit een opslagruimte. Trap is van begane grond naar 1e verdieping. Wand is zandkalksteen en vloer anhydriet. Wij zaten te denken aan ter plaatse te laten gieten.
[...]
Dat hadden wij ook in gedachten maar de aannemer bood niks qua trapopties aan. Nu zitten we dus uit te vogelen wat er achteraf mogelijk is. Wij balen wel van het gebrek aan opties bij de aannemer want het blijft eeuwig zonde om nieuwe dingen eruit te slopen
En daarna worden deze bekleed met hout/tegels/...
Ook met 2 hoeken.
Dus geen idee wat je vraag eigenlijk is?
Daarom wil je dit bij de aannemer neerleggen: hij moet de plaatsingskosten betalen. Dan hoeft er ook niks weg ten koste van iets anders, want de aannemer is verantwoordelijk voor het opleveren van een parkeerterrein dat voldoet aan de daartoe gestelde normen (zoals dus de gequote 5Lux). Of zie, helaas achter paywall, https://www.nen.nl/nen-24...es%20en%20stallinggarages.Wolly schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:22:
[...]
[...]
Bron
32 parkeerplekken betekent zo goed als geen verkeer dus dan zal je echt op het minimum zitten qua lichtopbrengst.
Houd er ook rekening mee dat extra verlichting een verhoging zal betekenen van je servicekosten. Is er al een elektra aansluiting voor dit terrein? Zo niet, dan moet hier ruimte voor worden gemaakt ten koste van iets anders.
Daarnaast zit je dan met het plaatsingskosten, verbruik en onderhoud.
Wat staat er in je documentatie over verlichting van dit terrein?
Dan blijft er voor de bewoners 'enkel' onderhoud en de prijs van een paar kWh per jaar over.
@Agostino staat er niks qua verlichting op de situatietekening? Of ergens anders in een brochure/document rondom de koop? Dan zou je dat ook kunnen gebruiken. Of er dus rekening mee houden dat de aannemer terugkomt met het argument dat de tekeningen duidelijk zijn, dat jullie wisten wat je kocht en dat jullie hier te laat mee zijn gekomen. Dat gezegd hebbende: als de NEN-Normen verlichting voorschrijven dan zal hij daar aan moeten voldoen.
Offtopic: blijft vreemd dat je NEN-Normen niet gewoon vrij in kan zien maar dit allemaal achter betaalmuren zit. Zou toch wat zijn als het Wetboek van Strafrecht of het Burgerlijk Wetboek alleen te zien zijn na betaling van 100 euro (en dan elk jaar per wetswijziging weer).
[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Stom op 26-01-2024 08:43 ]
Volgende week starten ze eindelijk met een van de laatste grote projecten: de vloer. Volgende week egaliseren en daarna 2 weken leggen en afwerken.
Ontdekt onze projectleider woensdag dat het behang van de muren valt omdat het vocht uit de vloer trekt
Hij kwam met de behanger een lelijk stukje repareren maar dat was dus lelijk geworden door het vocht en de schimmel.
Uitvoerder erbij gehaald en het optrekkende vocht zit bij ons in één metalstud wandje. Volgens hem komt het omdat ze een lekkage hebben gemaakt in de kelder (die ook toevallig in ONZE berging zat). En dat het vocht nu aan het verdampen is.
Meteen een melding gemaakt om te kijken of het toch geen lek in de vloerverwarming is. Want onze druk valt na een week of 2 ook helemaal weg... Dat is sowieso een issue bij heel veel buren. Vaak is het een kapot expansievat of een kapot motortje ergens maar ze kunnen het niet altijd vinden. Wat ook super raar is.
Ik ben er niet helemaal gerust op omdat we de afgelopen maanden in de verbouwing delen van de dekvloer + isolatie weg hebben gehaald en daar zat ook vocht. Wat uiteindelijk wel weer verdampte. Het lijkt er gewoon op dat er heel veel bouwvocht + vocht van alle lekkages uit het gebouw in de vloer zit.
Ontdekt onze projectleider woensdag dat het behang van de muren valt omdat het vocht uit de vloer trekt
Hij kwam met de behanger een lelijk stukje repareren maar dat was dus lelijk geworden door het vocht en de schimmel.
Uitvoerder erbij gehaald en het optrekkende vocht zit bij ons in één metalstud wandje. Volgens hem komt het omdat ze een lekkage hebben gemaakt in de kelder (die ook toevallig in ONZE berging zat). En dat het vocht nu aan het verdampen is.
Meteen een melding gemaakt om te kijken of het toch geen lek in de vloerverwarming is. Want onze druk valt na een week of 2 ook helemaal weg... Dat is sowieso een issue bij heel veel buren. Vaak is het een kapot expansievat of een kapot motortje ergens maar ze kunnen het niet altijd vinden. Wat ook super raar is.
Ik ben er niet helemaal gerust op omdat we de afgelopen maanden in de verbouwing delen van de dekvloer + isolatie weg hebben gehaald en daar zat ook vocht. Wat uiteindelijk wel weer verdampte. Het lijkt er gewoon op dat er heel veel bouwvocht + vocht van alle lekkages uit het gebouw in de vloer zit.
Natuurlijk wil je dit bij de aannemer neerleggen, de eerste vraag die ik stelde was dan ook wat staat er in de documentatie?Mr. Stom schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:38:
[...]
Daarom wil je dit bij de aannemer neerleggen: hij moet de plaatsingskosten betalen. Dan hoeft er ook niks weg ten koste van iets anders, want de aannemer is verantwoordelijk voor het opleveren van een parkeerterrein dat voldoet aan de daartoe gestelde normen (zoals dus de gequote 5Lux). Of zie, helaas achter paywall, https://www.nen.nl/nen-24...es%20en%20stallinggarages.
Dan blijft er voor de bewoners 'enkel' onderhoud en de prijs van een paar kWh per jaar over.
@Agostino staat er niks qua verlichting op de situatietekening? Of ergens anders in een brochure/document rondom de koop? Dan zou je dat ook kunnen gebruiken. Of er dus rekening mee houden dat de aannemer terugkomt met het argument dat de tekeningen duidelijk zijn, dat jullie wisten wat je kocht en dat jullie hier te laat mee zijn gekomen. Dat gezegd hebbende: als de NEN-Normen verlichting voorschrijven dan zal hij daar aan moeten voldoen.
Offtopic: blijft vreemd dat je NEN-Normen niet gewoon vrij in kan zien maar dit allemaal achter betaalmuren zit. Zou toch wat zijn als het Wetboek van Strafrecht of het Burgerlijk Wetboek alleen te zien zijn na betaling van 100 euro (en dan elk jaar per wetswijziging weer).
De genoemde NEN normen zijn zoals ik het lees niet verplicht maar bruikbaar als leidraad. Waaruit leid jij die verplichting wel af?
Ik zeg helemaal niet dat NEN normen verplicht zijn?Wolly schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Natuurlijk wil je dit bij de aannemer neerleggen, de eerste vraag die ik stelde was dan ook wat staat er in de documentatie?
De genoemde NEN normen zijn zoals ik het lees niet verplicht maar bruikbaar als leidraad. Waaruit leid jij die verplichting wel af?
Het bouwbesluit is verplicht, en door de NEN norm te volgen zul je vrijwel in alle gevallen voldoen aan het bouwbesluit. Iets wat in de NEN norm staat is dus vanuit de NEN niet verplicht, maar kan verplicht zijn vanuit het bouwbesluit. Daarom kan de NEN norm wel een verplichting bevatten (die dus zijn 'verplichtende' karakter vindt in het bouwbesluit).
NEN normen zijn dus niet altijd verplicht, maar worden wel altijd gebruikt door aannemers ter onderbouwing van het wel/niet gehouden zijn tot het doen van aanpassingen.
Ook in de rechtspraak wordt veelvuldig geput uit de NEN normen: als in de NEN norm staat dat iets op een bepaalde manier moet, dan zal de rechter zich daar sneller aan conformeren.
Daarom is het vreemd dat deze leidraden niet vrij in te zien zijn. Als consument kun je zo slechts tegen (significante) betaling inzien hoe deze 'normen' er uit zien. Als de aannemer stelt "ja, dat is conform NEN gebouwd/ingericht en voldoet dus aan het bouwbesluit" kun je dat als consument niet controleren en wordt de drempel om daar tegenop te komen onnodig hoog.
Het mandeligeparkeerterrein is niet echt specifiek omschreven in de technische omschrijving, staat ook specifiek dat deze buiten de TO van de woningen valt. Op de terreintekening staat geen verlichting ingetekend, tijdens de ontwikkeling hebben ze alleen bedacht dat er buitenverlichting is bij de woningen. Deze verlicht alleen het looppad lang alle woningen en heeft geen effect het parkeerterrein.Mr. Stom schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:38:
[...]
Daarom wil je dit bij de aannemer neerleggen: hij moet de plaatsingskosten betalen. Dan hoeft er ook niks weg ten koste van iets anders, want de aannemer is verantwoordelijk voor het opleveren van een parkeerterrein dat voldoet aan de daartoe gestelde normen (zoals dus de gequote 5Lux).
Wij hebben al gevraagd aan de ontwikkelaar / aannemer of het huidige parkeerterrein voldoet aan de norm die de NEN voorschrijft. Dus hopelijk komt de aannemer er z.s.m. op terug.
Je schreef onderstaande, dat vatte ik op als verplichting voor de aannemer?Mr. Stom schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Ik zeg helemaal niet dat NEN normen verplicht zijn?
Het bouwbesluit is verplicht, en door de NEN norm te volgen zul je vrijwel in alle gevallen voldoen aan het bouwbesluit. Iets wat in de NEN norm staat is dus vanuit de NEN niet verplicht, maar kan verplicht zijn vanuit het bouwbesluit. Daarom kan de NEN norm wel een verplichting bevatten (die dus zijn 'verplichtende' karakter vindt in het bouwbesluit).
NEN normen zijn dus niet altijd verplicht, maar worden wel altijd gebruikt door aannemers ter onderbouwing van het wel/niet gehouden zijn tot het doen van aanpassingen.
Ook in de rechtspraak wordt veelvuldig geput uit de NEN normen: als in de NEN norm staat dat iets op een bepaalde manier moet, dan zal de rechter zich daar sneller aan conformeren.
Daarom is het vreemd dat deze leidraden niet vrij in te zien zijn. Als consument kun je zo slechts tegen (significante) betaling inzien hoe deze 'normen' er uit zien. Als de aannemer stelt "ja, dat is confrom NEN gebouwd/ingereicht en voldoet dus aan het bouwbesluit" kun je dat als consument niet controleren en wordt de drempel om daar tegenop te komen onnodig hoog.
. Dat gezegd hebbende: als de NEN-Normen verlichting voorschrijven dan zal hij daar aan moeten voldoen.
Daar staat toch niet dat de NEN normen verplicht zijn?Ik maak juist bewust een voorbehoud voor het bestaan van een verplichtingWolly schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:43:
[...]
Je schreef onderstaande, dat vatte ik op als verplichting voor de aannemer?
[...]
Daar staat dat er een verplichting is als de NEN norm een verplichting bevat. Das heel wat anders dan stellen dat NEN normen verplicht zijn, want NEN normen zijn niet verplicht. Behalve dus wanneer het bouwbesluit (i) de gehele NEN norm verplicht stelt of (ii) een specifieke passage in de NEN norm de directe verplichting van het bouwbesluit weergeeft.
Ik heb het zelf gekit met Zwaluw Hybrifix. Het kraken is écht minimaal. De buren hebben het niet gedaan.. en die trap kraakt, echt niet te geloven. Dus ik zou het ook zeker aanbevelen. Kleine moeite, groot plezier.Danferno schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:42:
Een poos geleden gaf iemand hier het advies om de trap zo snel mogelijk af te kitten, dan is de kans dat hij gaat kraken een stuk kleiner. Geen idee of het waar is, maar dacht geef het mee.
Heeft dat nog zin na 1,5 jaarFethoz69 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:09:
[...]
Ik heb het zelf gekit met Zwaluw Hybrifix. Het kraken is écht minimaal. De buren hebben het niet gedaan.. en die trap kraakt, echt niet te geloven. Dus ik zou het ook zeker aanbevelen. Kleine moeite, groot plezier.
Wat kit je dan precies? De traptreden? Het deel dat aan de muur vast zit?
Ik heb vooral last van bonkend- contactgeluid overigens. Denk niet dat ik dat probleem op los met kit.
Wel een munt onder de heipaal gedaan, toch ?Blurk62 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:06:
[...]
Ik heb ooit staan kijken bij het heien van mijn vorige nieuwbouwwoning. De lange palen zakten na een paar ferme starttikken door hun eigen gewicht meters de (veen)grond in. Daarna met elke klap weer een meter of meer voordat ze pas in een stevige grondlaag terecht kwamen. Was bijzonder om te zien.
Idem hier... De eerste 15 meter (ongeveer) waren 3 klappen. Daarna minder vlot. 23 meter diep hier, meen ik.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Hallo buurman! Wij zitten in Vroondaal Westmadepark, rechts bovenin. Zitten jullie in Boomgaerde? Ze zijn nu dus eindelijk gestart met de bouw? Was veel om de grond te doen geweest, toch? Wanneer wordt het opgeleverd?utbone schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:37:
Korte heipalen. Nieuwe trend? Gewoon veel kleintjes naast elkaar? [Afbeelding]
Wij zitten in Noorderduin fase 2 (https://www.nieuwbouw-noo...YzQQAW&route=propertyType.DOP_ERWT|IA schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:01:
[...]
Hallo buurman! Wij zitten in Vroondaal Westmadepark, rechts bovenin. Zitten jullie in Boomgaerde? Ze zijn nu dus eindelijk gestart met de bouw? Was veel om de grond te doen geweest, toch? Wanneer wordt het opgeleverd?
Boomgaerde was veel om te doen. (vleermuizen, kikkers, buren etc)
Kleine wereld! Fase 2 (fingers crossed) eind 2025.
[ Voor 12% gewijzigd door utbone op 26-01-2024 13:35 ]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Volgende vraag is de pincodeDOP_ERWT|IA schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:01:
[...]
Hallo buurman! Wij zitten in Vroondaal Westmadepark, rechts bovenin. Zitten jullie in Boomgaerde? Ze zijn nu dus eindelijk gestart met de bouw? Was veel om de grond te doen geweest, toch? Wanneer wordt het opgeleverd?
Oh wauw, over een paar jaar een tweede hypotheek nemen voor de schilder met al dat hout en zeewindutbone schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:34:
[...]
Wij zitten in Noorderduin fase 2 (https://www.nieuwbouw-noo...YzQQAW&route=propertyType.
Boomgaerde was veel om te doen. (vleermuizen, kikkers, buren etc)
Kleine wereld! Fase 2 (fingers crossed) eind 2025.
Wel mooie klassieke uitstraling.

Babyroze is ook een bijzondere keuze van de architect. Zal vast niet de reden zijn dat dit specifieke bouwnummer nog te koop staat
[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 26-01-2024 13:57 ]
Alleen de veranda, balustrade en berging is van hout. De rest is vezelcement betimmering. Ik neem aan dat ik die niet hoef te verven? https://www.nieuwbouw-noo...rijving-kopers-fase-2.pdfSource90 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:53:
[...]
Oh wauw, over een paar jaar een tweede hypotheek nemen voor de schilder met al dat hout en zeewind![]()
[Afbeelding]
Babyroze is ook een bijzondere keuze van de architect. Zal vast niet de reden zijn dat dit specifieke bouwnummer nog te koop staat
Zal geen echt hout zijn hoop ik, eerder composiet?Source90 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:53:
[...]
Oh wauw, over een paar jaar een tweede hypotheek nemen voor de schilder met al dat hout en zeewind![]()
[Afbeelding]
(Niet dat composiet geen onderhoud behoeft overigens)
Alleen de veranda, balustrade en berging is van hout. De rest is vezelcement betimmering. Ik neem aan dat ik die niet hoef te verven? https://www.nieuwbouw-noo...rijving-kopers-fase-2.pdfWolly schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:04:
[...]
Zal geen echt hout zijn hoop ik, eerder composiet?
(Niet dat composiet geen onderhoud behoeft overigens)
[ Voor 5% gewijzigd door utbone op 26-01-2024 14:06 ]
Dat hebben mensen hier in de buurt ook. Wat je veel ziet is dat het op een gegeven moment vaal en vies wordt, dan kan je het laten reinigen.utbone schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:05:
[...]
Alleen de veranda, balustrade en berging is van hout. De rest is vezelcement betimmering. Ik neem aan dat ik die niet hoef te verven? https://www.nieuwbouw-noo...rijving-kopers-fase-2.pdf
In een omgeving met veel zoute vochtige lucht is het misschien wel erger gesteld, dat sloopt alles.
Hah whoops dat had ik gemist. Maar als het bewegen van de treden stopt, stopt het kraken ook?SquareOne schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:02:
[...]
Heeft dat nog zin na 1,5 jaar![]()
?
Wat kit je dan precies? De traptreden? Het deel dat aan de muur vast zit?
Ik heb vooral last van bonkend- contactgeluid overigens. Denk niet dat ik dat probleem op los met kit.
Ik heb alles gekit dus waar het de muur raakt maar vooral de trap treden.
Wij hebben een dichte trap, dus kon mooi alle kieren dicht kitten/verlijmen.
Vervolgens is er pvc op gelegd, ben er blij mee!
Het is nog (heel) ver weg voor ons, maar ik kan er op internet niks over vinden. De 5% die je vast zet bij de notaris, is dit 5% van de originele aanneemsom of het totale bedrag (de aanneemsom + eventueel meerwerk)?
In onze akte staat: 5% van de in deze akte genoemde aanneemsom.Lupadi schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:52:
Het is nog (heel) ver weg voor ons, maar ik kan er op internet niks over vinden. De 5% die je vast zet bij de notaris, is dit 5% van de originele aanneemsom of het totale bedrag (de aanneemsom + eventueel meerwerk)?
Sorry oude post oprakelen maar heb je een foto oid van een muur met deze sigma kleur?millerman_sf schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:33:
Ik denk ook dat het te gelig is. Maar ik sluit me wel aan bij @Blik1984 om vooral geen wit op de muren te doen. Alles wat je er voor zet, steekt enorm hard af. We hebben op een deel van de muren en een plafond Sigma Cool Concrete zitten, daar zijn we echt enorm blij mee. Alles komt zoveel zachter uit.
Op de overige plafonds zit 9016. Aangezien een plafond nooit direct zonlicht ontvangt, kan dit prima. De Cool Concrete maakt het weer iets warmer in de woonkamer daardoor.
Zeker, in een iets minder oude post.Dracula schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:55:
[...]
Sorry oude post oprakelen maar heb je een foto oid van een muur met deze sigma kleur?
Van de aanneemsom. Waar vaak al wat meerwerk in zit dat je besproken hebt. Het meerwerk dat daarna nog volgt doet dan niet mee in die 5%.Lupadi schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:52:
Beste Tweakers,
Wij hebben voor de zomervakantie een 2-onder-1 kap nieuwbouwwoning gekocht in een relatief klein plan, afgelopen december is gestart met heien en inmiddels is na de vorst aanvang gemaakt met de fundering. Er komt een hoop op ons af om te kiezen en om uit te zoeken, maar tot dusverre komen we er aardig uit, mede met hulp van dit topic. Het meerwerk vind ik in veel gevallen redelijk geprijsd, maar met uitzondering van enkele items. Een klein voorbeeld, een zij-uitbouw van 2,5 bij 5 meter kost 17k, terwijl een tussendeur naar de berging 2k kost. De aannemer staat gelukkig bekend als goed in de uitvoering.
Ik zit echter met het volgende, we zijn bij kennissen geweest die een woning hebben van dezelfde aannemer. Alles ziet er in basis goed uit, ik brak echter bijna m'n nek toen ik de badkamerdeur opendeed en binnenstapte, was iets te veel aan het letten op type kraan en tikte tegen de opstap. Wat blijkt, deze aannemer levert badkamers standaard op met een opstap van 7cm - 13cm. Bij navraag blijkt dit ook bij onze woning te gebeuren. Ik heb daarop de verkoopbrochure gepakt met tekeningen, doorsnedes en technische omschrijving; geen opstap of andere verdiepingshoogte te zien. Ik heb aangegeven een opstap, met het oog op de toekomst, niet te willen en ook niet voor getekend te hebben.
De eerste reactie was dat oplossing technisch niet mogelijk is, waarop ik even ben gaan zoeken en binnen 1 minuut kanaalplaatvloeren met sparingen voor leidingen ben tegengekomen. Na dit te hebben gemaild duurde het enkele weken en recent mail ontvangen dat ze simpelweg aanbieden wat bij hen in de showroom te zien is, een badkamer met opstap van maximaal 13 cm. Ik twijfel over hoe nu verder, wat zijn de consequenties voor de aannemers als er niet conform tekening wordt geleverd, helemaal omdat ze nu expliciet op de hoogte zijn? Woning is onder Woningborg, kunnen zij al iets in dit stadium betekenen? Mag een opstap van deze hoogte wettelijk eigenlijk wel? Ik heb inmiddels in 5 huizen gewoond met bouwjaar tussen 1972 en 2014 en nog nooit heb ik een opstap naar de badkamer gehad. Wellicht weten jullie meer dan ik.
Wij hebben voor de zomervakantie een 2-onder-1 kap nieuwbouwwoning gekocht in een relatief klein plan, afgelopen december is gestart met heien en inmiddels is na de vorst aanvang gemaakt met de fundering. Er komt een hoop op ons af om te kiezen en om uit te zoeken, maar tot dusverre komen we er aardig uit, mede met hulp van dit topic. Het meerwerk vind ik in veel gevallen redelijk geprijsd, maar met uitzondering van enkele items. Een klein voorbeeld, een zij-uitbouw van 2,5 bij 5 meter kost 17k, terwijl een tussendeur naar de berging 2k kost. De aannemer staat gelukkig bekend als goed in de uitvoering.
Ik zit echter met het volgende, we zijn bij kennissen geweest die een woning hebben van dezelfde aannemer. Alles ziet er in basis goed uit, ik brak echter bijna m'n nek toen ik de badkamerdeur opendeed en binnenstapte, was iets te veel aan het letten op type kraan en tikte tegen de opstap. Wat blijkt, deze aannemer levert badkamers standaard op met een opstap van 7cm - 13cm. Bij navraag blijkt dit ook bij onze woning te gebeuren. Ik heb daarop de verkoopbrochure gepakt met tekeningen, doorsnedes en technische omschrijving; geen opstap of andere verdiepingshoogte te zien. Ik heb aangegeven een opstap, met het oog op de toekomst, niet te willen en ook niet voor getekend te hebben.
De eerste reactie was dat oplossing technisch niet mogelijk is, waarop ik even ben gaan zoeken en binnen 1 minuut kanaalplaatvloeren met sparingen voor leidingen ben tegengekomen. Na dit te hebben gemaild duurde het enkele weken en recent mail ontvangen dat ze simpelweg aanbieden wat bij hen in de showroom te zien is, een badkamer met opstap van maximaal 13 cm. Ik twijfel over hoe nu verder, wat zijn de consequenties voor de aannemers als er niet conform tekening wordt geleverd, helemaal omdat ze nu expliciet op de hoogte zijn? Woning is onder Woningborg, kunnen zij al iets in dit stadium betekenen? Mag een opstap van deze hoogte wettelijk eigenlijk wel? Ik heb inmiddels in 5 huizen gewoond met bouwjaar tussen 1972 en 2014 en nog nooit heb ik een opstap naar de badkamer gehad. Wellicht weten jullie meer dan ik.
Badkamer volledig casco op laten leveren en naderhand zelf doen een optie?9man schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:45:
Beste Tweakers,
In een bestaande woning badkamer verbouwen wordt het vaak gedaan omdat er niet in de vloer gefreesd kan worden zonder leidingen te raken. Bij nieuwbouw vind ik het ook raar.
Trouwens die zij-uitbouw lijkt mij een no-brainer voor dat geld!
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Normaliter zou je inderdaad het leidingwerk in de kanaalplaatvloer verwerken dmv sparingen in de vloer die uitgedacht zijn en vervolgens ergens naar een koof lopen waar bijv. je rioolafvoer naar beganegrond gaat en de waterleidingen naar je warmtepomp.
Een verhoogde badkamer vloer ivm leidingwerk ben ik ook nog niet eerder tegengekomen bij projectbouw. Maar mogelijk (kleiner project) heeft de architect hier toch voor gekozen.
Hoe weet je zo zeker dat dit niet op de tekeningen staat? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de aannemer na ontwerp van de woning afwijkt van de tekening in deze zin. Kun je de tekening delen?
Er is een eis in het bouwbesluit dat de drempel bij je woning max paar mm mag zijn. Dit geldt helaas niet voor de badkamer entree.
Een verhoogde badkamer vloer ivm leidingwerk ben ik ook nog niet eerder tegengekomen bij projectbouw. Maar mogelijk (kleiner project) heeft de architect hier toch voor gekozen.
Hoe weet je zo zeker dat dit niet op de tekeningen staat? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de aannemer na ontwerp van de woning afwijkt van de tekening in deze zin. Kun je de tekening delen?
Er is een eis in het bouwbesluit dat de drempel bij je woning max paar mm mag zijn. Dit geldt helaas niet voor de badkamer entree.
Ik ken het bouwbesluit niet exact , maar weet wel dat rolstoeltoegankelijkheid een dingetje is. Daar zijn wellicht mogelijkheden.Draakje5 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:54:
Zou wel eerst de handtekening zetten voordat je in de pen kruipt
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Casco opleveren badkamer levert ongeveer €3000 aan minderwerk op wat wel heel weinig is naar mijn idee. Vandaar dat ik de voorkeur geef aan badkamer via de aannemer, en waar de meerwerkopties op sanitair ook nog wel te overzien zijn.Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Badkamer volledig casco op laten leveren en naderhand zelf doen een optie?
In een bestaande woning badkamer verbouwen wordt het vaak gedaan omdat er niet in de vloer gefreesd kan worden zonder leidingen te raken. Bij nieuwbouw vind ik het ook raar.
Trouwens die zij-uitbouw lijkt mij een no-brainer voor dat geld!
De uitbouw gaat er inderdaad komen!
Vaak ben je aan meerwerk badkamer ook nog wel wat kwijt, maar ik zou inderdaad als het even kan de badkamer door de aannemer laten doen. Ook ivm garantie.9man schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Casco opleveren badkamer levert ongeveer €3000 aan minderwerk op wat wel heel weinig is naar mijn idee. Vandaar dat ik de voorkeur geef aan badkamer via de aannemer, en waar de meerwerkopties op sanitair ook nog wel te overzien zijn.
De uitbouw gaat er inderdaad komen!
Vind deze link nog , misschien heb je er wat aan.
https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd4/afd4-4/art4-27
Deze bouwer werkt redelijk lokaal maar levert op jaarbasis zo'n 500 woningen op. Hier is een andere woning te zien welke recenter is opgeleverd, deze opstap is overigens kleiner dan die we bij kennissen hebben gezien.Draakje5 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:54:
Normaliter zou je inderdaad het leidingwerk in de kanaalplaatvloer verwerken dmv sparingen in de vloer die uitgedacht zijn en vervolgens ergens naar een koof lopen waar bijv. je rioolafvoer naar beganegrond gaat en de waterleidingen naar je warmtepomp.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit zijn de tekeningen vanuit de verkoopbrochure.
Members only:
Inloggen
Die opstap zit er omdat ze het vertikken om leidingen te verzinken (kosten). Casco opleveren zonder dekvloer en de afvoer in de kanaalplaat laten opleveren… zo laag mogelijk. Dan kan het je lukken.9man schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:45:
Beste Tweakers,
Dit ga je nooit anders krijgen tegenwoordig, en dat ligt aan de afvoer.
Wij zijn in dit project de enigen die het zo hebben, heeft onze man 2 dagen gekost aan arbeid. Heel blij mee. Dit totale gebrek aan kwaliteit bij de aannemers is simpelweg de ongeschreven norm, ook al staat het niet op de tekeningen…
Het wordt wel een uitdaging met die wc daar, waarschijnlijk zit de afvoer aan de blinde wand bij de deur van de wc. Dan zit je met je afschot naar de badkamer toe en in het kader van het geaccepteerde gebrek aan mooie dingen willen maken, zullen ze daar al boven kanaalplaat komen en dan onder afschot naar je badkamer… vervolgens wil je waarschijnlijk een inloopdouche en zit je al op een paar cm… en met de 13cm pak je al wat marge op het feit dat ze bij de wc waarschijnlijk al te hoog zullen starten.
Enfin, ik zou casco wc en badkamer doen en het dan zelf fixen. Dit gaan ze nooit voor je doen, want er zijn geen externe triggers om dit te moeten. Rolstoelvriendelijk ben je al met een keurige aflopende inrit…
Laat je niet verblinden door de euro’s. Een eigen badkamer is per definitie mooier te maken dan die in het project. Maar het is maar net wat je wilt en waar de prioriteiten liggen.
[ Voor 14% gewijzigd door Miezie op 27-01-2024 22:38 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Onze woning is april 2023 opgeleverd met een opstap van ca. 8 cm naar de badkamer en ik heb me er nooit over verwonderd en me er nooit aan geërgerd. Grappig eigenlijk. Onze vorige woning uit 1989 had het ook. Nu je het zegt lijkt me een gelijke vloer mooier. Maar qua toegankelijkheid maakt het niet veel uit. Een rolstoel kan de trap ook niet op9man schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:45:
Beste Tweakers,
Op deze tekeningen staat het vaak niet vermeld. Heb je een technische beschrijving hoe/wat ze afwerken. Vaak is dat nog een stevig document met allelei materiaal keuzes.9man schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Deze bouwer werkt redelijk lokaal maar levert op jaarbasis zo'n 500 woningen op. Hier is een andere woning te zien welke recenter is opgeleverd, deze opstap is overigens kleiner dan die we bij kennissen hebben gezien.
***members only***
Dit zijn de tekeningen vanuit de verkoopbrochure.
***members only***
Met @Miezie eens dat je bouwer dit uit kostenoverweging zo oplost. De leidingschacht naast de WC moet wel de oplossing bieding om voldoende laag te kunnen gaan i.v.m. afschot. Als dat niet kan dan gaat de badkamer ook niet op afschot en dan loopt je water niet weg...
Lastig wat je keuzes zijn. Ik denk dat het een kwestie van wennen is dat je een drempel op moet.
Het is mooier als het vlak is, is het heel erg dat het niet zo is.... Dat kunnen alleen jullie beoordelen.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Was vandaag bij de gietvloerenboer en die schrok wel van de foto's van onze vloer zo vlak voor de voorschouw. Zei dat dat beter moet worden opgeleverd. Herkennen jullie dit?
Ik vraag me af of casco opleveren je gaat helpen in deze kwestie. Zoals hierboven al aangegeven doet je aannemer dit waarschijnlijk uit kostenoverweging. Nu kan hij gewoon een 'standaard' kanaalplaat gebruiken die ook voor elke woning hetzelfde is.9man schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:45:
Ik twijfel over hoe nu verder, wat zijn de consequenties voor de aannemers als er niet conform tekening wordt geleverd, helemaal omdat ze nu expliciet op de hoogte zijn? Woning is onder Woningborg, kunnen zij al iets in dit stadium betekenen? Mag een opstap van deze hoogte wettelijk eigenlijk wel? Ik heb inmiddels in 5 huizen gewoond met bouwjaar tussen 1972 en 2014 en nog nooit heb ik een opstap naar de badkamer gehad. Wellicht weten jullie meer dan ik.
De bewapinging in die standaard plaat houdt niet alleen de aannemer tegen om daar leidingen in te gaan freezen, maar ook jou.
Dus je zou heel goed moeten gaan kijken of je leidingwerk langs de wanden weg kunt werken met voldoende afschot in de door jouw gewenste indeling en dan kiezen tussen koofjes over de vloer of een extra voorzetwand die meteen je badkamer kleiner maakt.
Heel erg persoonlijke keuze dus. Ik zou zelf denk ik de drempel accepteren. Went vanzelf (voor mij in ieder geval).
Het zal waarschijnlijk normconform zijn en het moet nog schoon. Vraag er even naar bij je uiteindelijke opleverkeuring met de bouwkundige.Ferra schreef op zondag 28 januari 2024 @ 02:51:
Was vandaag bij de gietvloerenboer en die schrok wel van de foto's van onze vloer zo vlak voor de voorschouw. Zei dat dat beter moet worden opgeleverd. Herkennen jullie dit?
De reactie van de gietvloeren boer mag je als volgt vertalen:
- mmmm, ziet er niet ui ik moet hier meer dagen egaliseren en opvullen en misschien wel meer. Heb ik dat opgenomen in de offerte als voorbehoud of als mogelijke extra kostenpost? Sowieso kost het me meer tijd! Ik maak er een opmerking over…
Kortom: linksom of rechtsom kan het jou extra tijd en geld gaan kosten want het moet sowieso beter. Dit soort dingen heeft ons de afgelopen maanden ook pakweg 10% extra kosten opgeleverd. Volkomen logisch, maar niet leuk en vaak onnodig.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
De bouwer heeft natuurlijk wel de keuze om de bewapening by design anders te doen en wel leidingsleven mee te nemenFarmerwood schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:14:
[...]
Ik vraag me af of casco opleveren je gaat helpen in deze kwestie. Zoals hierboven al aangegeven doet je aannemer dit waarschijnlijk uit kostenoverweging. Nu kan hij gewoon een 'standaard' kanaalplaat gebruiken die ook voor elke woning hetzelfde is.
De bewapinging in die standaard plaat houdt niet alleen de aannemer tegen om daar leidingen in te gaan freezen, maar ook jou.
Dus je zou heel goed moeten gaan kijken of je leidingwerk langs de wanden weg kunt werken met voldoende afschot in de door jouw gewenste indeling en dan kiezen tussen koofjes over de vloer of een extra voorzetwand die meteen je badkamer kleiner maakt.
Heel erg persoonlijke keuze dus. Ik zou zelf denk ik de drempel accepteren. Went vanzelf (voor mij in ieder geval).
Overigens zijn wij gewoon onder de bewapening door gegaan en hebben we ons niet laten weerhouden. De te overbruggen afstand was een meter ongeveer. Het is achteraf situatie afhankelijk en vooraf geheel te voorkomen door een andere mentaliteit.
Bij ons is de dekvloer totaal niet egaal opgeleverd (vv buizen zijn te zien, zit rotzooi vast in de vloer, diepe voetstappen en het golft) dus alles moet geegaliseerd worden. Daar had ik echt geen rekening mee gehouden helaas. Kost een extra week + 6kFerra schreef op zondag 28 januari 2024 @ 02:51:
Vervelend. Was er geen norm afgesproken waaraan de vloer moest voldoen? Wat is erover gezegd bij de oplevering?Alic3 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:35:
[...]
Bij ons is de dekvloer totaal niet egaal opgeleverd (vv buizen zijn te zien, zit rotzooi vast in de vloer, diepe voetstappen en het golft) dus alles moet geegaliseerd worden. Daar had ik echt geen rekening mee gehouden helaas. Kost een extra week + 6kZe beginnen morgen met egaliseren.
Tijdens de oplevering is gezegd dat ze een paar plekken moesten herstellen en dat hebben ze gedaan. Maar de vloerenlegger vond het er niet goed uitzien waardoor het volledige appartement gedaan moet worden. Het is niet anders.Wolly schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Vervelend. Was er geen norm afgesproken waaraan de vloer moest voldoen? Wat is erover gezegd bij de oplevering?
Deze opmerking kreeg ik ook al van de gietvloerleverancier. Is dit een manier om extra geld te verdienen? Neem aan dat bij elke nieuwbouwwoning dit wel voorkomt.Alic3 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Tijdens de oplevering is gezegd dat ze een paar plekken moesten herstellen en dat hebben ze gedaan. Maar de vloerenlegger vond het er niet goed uitzien waardoor het volledige appartement gedaan moet worden. Het is niet anders.
Interessant! De vraag was eigenlijk of het mogelijk en/of realistisch is om een vuurhoutentrap na oplevering te vervangen door een betonnen trapbottom line schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:53:
[...]
In België gebeurt er tegenwoordig niets anders als betonnen trappen, in nieuwbouw.
En daarna worden deze bekleed met hout/tegels/...
Ook met 2 hoeken.
Dus geen idee wat je vraag eigenlijk is?
Bij onze nieuwbouwwoning vertelde de vloerenboer dat er sowieso geëgaliseerd moest worden, nog voordat er überhaupt iets van een dekvloer in de woning lag. Dit bleek uiteindelijk ook hard nodig, maar ik heb het idee dat er over het algemeen gewoon slordig werk afgeleverd wordt.Ferra schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:24:
[...]
Deze opmerking kreeg ik ook al van de gietvloerleverancier. Is dit een manier om extra geld te verdienen? Neem aan dat bij elke nieuwbouwwoning dit wel voorkomt.
Tuurlijk. Betonnen trappen worden, indien mogelijk industrieel gemaakt - bij grotere projecten, maar bijna overal waar ik binnenkom, is dat er ter plekke een 'omkasting' wordt gemaakt, en dat het beton ter plaatse tot trap wordt gemaakt.Hersenvocht schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:39:
[...]
Interessant! De vraag was eigenlijk of het mogelijk en/of realistisch is om een vuurhoutentrap na oplevering te vervangen door een betonnen trap
Voordeel, elke 'nieuwbouw' heeft vrij snel een trap, ipv een ladder. Nadeel, je kan niet nadien nog elke houten trap plaatsen, waar mensen in België toch veel meer aandacht aan besteden. Maar betonnen trappen bekleden, geeft een erg modern uitzicht natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 28-01-2024 13:26 ]
Je zou echt de bouwtekeningen moeten hebben om te controleren wat er nu precies gaat komen. De verkooptekeningen hoeven uit mijn hoofd pas een hoogteverschil aan te geven als het meer is dan 21cm (wordt dan een trap).9man schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:45:
Beste Tweakers,
Je kunt de bouwtekeningen kunnen opvragen bij de aannemer en eventueel ook bij de gemeente aangezien het onderdeel is van de omgevingsvergunning. Als je geluk hebt staat er daar niet anders vermeld en dan kun je wellicht nog iets afdwingen, maar als het allemaal netjes aangegeven is dan wordt het een keuze tussen accepteren en ermee leren leven (wat best mogelijk is) of de woning aan je voorbij laten gaan.
We hebben onze woning in Covidtijd gekocht waarbij minimale bezichtigingen mogelijk waren, we hebben totaal niet op hoogteverschillen gelet en was ons dan pas ook opgevallen bij de eerste bezichtiging (3 maanden voor oplevering). We hadden het zeker niet leuk gevonden, maar hadden er wel mee leren leven.
Dank voor alle reacties. Voor de duidelijkheid, de woning is halverwege 2023 al gekocht, waarbij de verkoopbrochure wordt vermeld als onderdeel van de contractstukken. We hebben dus gekocht op basis van de brochure.Krijgertje1979 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Je zou echt de bouwtekeningen moeten hebben om te controleren wat er nu precies gaat komen. De verkooptekeningen hoeven uit mijn hoofd pas een hoogteverschil aan te geven als het meer is dan 21cm (wordt dan een trap).
Je kunt de bouwtekeningen kunnen opvragen bij de aannemer en eventueel ook bij de gemeente aangezien het onderdeel is van de omgevingsvergunning. Als je geluk hebt staat er daar niet anders vermeld en dan kun je wellicht nog iets afdwingen, maar als het allemaal netjes aangegeven is dan wordt het een keuze tussen accepteren en ermee leren leven (wat best mogelijk is) of de woning aan je voorbij laten gaan.
We hebben onze woning in Covidtijd gekocht waarbij minimale bezichtigingen mogelijk waren, we hebben totaal niet op hoogteverschillen gelet en was ons dan pas ook opgevallen bij de eerste bezichtiging (3 maanden voor oplevering). We hadden het zeker niet leuk gevonden, maar hadden er wel mee leren leven.
De bouwtekening uit de vergunning wijkt niet wezenlijk af van de tekeningen in de verkoopbrochure en heeft dus ook een vlakke badkamervloer. Door het aangeven van de aannemer dat er een opstap komt is er volgens mij sprake van een afwijking t.o.v. de verleende vergunning.
Als ik de reacties samenvat zijn mijn opties: 1) accepteren 2) badkamer casco laten opleveren en zelf proberen zo vlak mogelijk (casco betekent hier dat alle leidingwerk inclusief afvoer afgedopt bij schacht de badkamer binnen komt, locatie op aangeven van aannemer) 3) juridische weg.
Ik ben benieuwd of anderen met afwijkingen t.o.v. van tekening te maken hebben gehad. Ik vind dat de aannemer hier te makkelijk weg komt met een afwijking van de tekening en zou graag jullie advies horen welke juridische route te bewandelen.
De bouw is overigens gestart, palen zitten in de grond, fundering wordt komende week gestort.
Members only:
Inloggen
Als ik de doorsnede tekening zie dan is het standaard vloerpakket 270 mm, inclusief dekvloer. Er wordt dan een kanaalplaat van 200 dik toegepast met 70 mm dekvloer.9man schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:45:
De eerste reactie was dat oplossing technisch niet mogelijk is, waarop ik even ben gaan zoeken en binnen 1 minuut kanaalplaatvloeren met sparingen voor leidingen ben tegengekomen.
In een gewone kanaalplaat kan je geen sleuven hakken. VBI heeft inderdaad ook een speciale plaat van 200 dik waarin wel sleuven kunnen, maar het is maar de vraag of de leverancier van de aannemer dit ook kan leveren, verwacht eigenlijk van niet. Dat betekend dat al het leidingwerk op de vloer moet; electra, afvoer wasbak, afvoer bad, waterleidingen. Ik verwacht inderdaad niet dat dat in 70 mm gaat passen..
Komt er eigenlijk vloerverwarming in de vloer?
Dank voor het meedenken, dit is ook wat de aannemer bij me heeft aangegeven: het kan technisch niet. Mijn reactie is daarop, waarom lukt het dan wel bij andere nieuwbouwwoningen? En na kort zoeken blijkt het technisch voor een meerprijs prima te kunnen. Na het aanreiken van deze oplossing krijg ik als simpel antwoord dat ze het gewoon niet doen.MeTooPV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:28:
[...]
Als ik de doorsnede tekening zie dan is het standaard vloerpakket 270 mm, inclusief dekvloer. Er wordt dan een kanaalplaat van 200 dik toegepast met 70 mm dekvloer.
In een gewone kanaalplaat kan je geen sleuven hakken. VBI heeft inderdaad ook een speciale plaat van 200 dik waarin wel sleuven kunnen, maar het is maar de vraag of de leverancier van de aannemer dit ook kan leveren, verwacht eigenlijk van niet. Dat betekend dat al het leidingwerk op de vloer moet; electra, afvoer wasbak, afvoer bad, waterleidingen. Ik verwacht inderdaad niet dat dat in 70 mm gaat passen..
Komt er eigenlijk vloerverwarming in de vloer?
Omdat dit niet conform tekening is ben ik van mening dat er sprake is van een afwijking en wil ik graag de juridische mogelijkheden verkennen om ze te dwingen het toch voor elkaar te maken.
Als dit betekent dat ze een andere leverancier moeten zoeken voor de kanaalplaatvloeren dan hebben ze een gigantische keuze, want naast VBI leveren ook Van Nieuwpoort en Dycore kanaalplaatvloeren met sparingen.
Het is maar de vraag of het echt zomaar kan. Je gaat een ander type plaat toepassen en dan zit je weer opnieuw met constructie berekeningen en dergelijke. Als je pech hebt gaat de gemeente ook opnieuw kijken naar de verleende vergunning.9man schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Dank voor het meedenken, dit is ook wat de aannemer bij me heeft aangegeven: het kan technisch niet. Mijn reactie is daarop, waarom lukt het dan wel bij andere nieuwbouwwoningen? En na kort zoeken blijkt het technisch voor een meerprijs prima te kunnen. Na het aanreiken van deze oplossing krijg ik als simpel antwoord dat ze het gewoon niet doen.
Omdat dit niet conform tekening is ben ik van mening dat er sprake is van een afwijking en wil ik graag de juridische mogelijkheden verkennen om ze te dwingen het toch voor elkaar te maken.
Als dit betekent dat ze een andere leverancier moeten zoeken voor de kanaalplaatvloeren dan hebben ze een gigantische keuze, want naast VBI leveren ook Van Nieuwpoort en Dycore kanaalplaatvloeren met sparingen.
Als ze straks die platen hebben liggen is het klaar. Al zou je juridisch gezien gelijk krijgen: geen rechter die ze gaat dwingen een half huis te slopen voor een ander type plaat. Aannemer zal dan voorstellen de rest van de vloeren te verhogen en een nieuwe trap er in.
Ik snap alleen even niet: als het zo’n groot ding voor jullie is, dan ga je toch vragen hoe het zit en niet wachten tot je huis is opgeleverd? Er vanuit gaan dat er geen verhoging kwam is juridisch gezien geen enkel argument.
Wat is de planning? Wanneer gaan die verdiepingsvloeren er op? Als dat binnen nu en 2 maanden is zou ik morgen een goeie advocaat bellen en een kort geding starten om de bouw stop te laten leggen zodat dit uitgezocht kan worden. Kan wel betekenen dat als ze dan ook niet verder kunnen met de andere huizen je toekomstige buren nu al je bloed kunnen drinken.
Advies: accepteren en lekker gaan genieten van je huis zometeen.
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 28-01-2024 17:05 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Veel succes met de procedure!
In 70 mm kan je best wel iets kwijt.
Komt er een bad? die wil je eigenlijk wel op ø40 buis aansluiten. Maar met ø32 loopt het ook leeg. Aangeven dat je accepteert dat het langzamer leeg loopt.
Is de douche een inloopdouche, of met een kleine bak? Als het bad ernaast staat kan de leiding wellicht onder de bak door lopen, hoef de vloer niet omhoog. Heb je alleen afvoer wasbak, dan kan op ø30.
Komt er een wasmachine in de badkamer? Dan heb je een dikke afvoerbuis nodig.
Ik zou eerder een leidingverloop schetsen op basis van jouw indeling waarbij leidingen elkaar niet kruisen en het geheel niet al te dik is. Reken dat je alles (!) in 3 a 4 cm kwijt moet kunnen, daarop een klein wapeningsnet en nog een beetje beton. Met die schets vragen aan de aannemer of het niet in de standaard afwerkvloer kan.
Komt er een bad? die wil je eigenlijk wel op ø40 buis aansluiten. Maar met ø32 loopt het ook leeg. Aangeven dat je accepteert dat het langzamer leeg loopt.
Is de douche een inloopdouche, of met een kleine bak? Als het bad ernaast staat kan de leiding wellicht onder de bak door lopen, hoef de vloer niet omhoog. Heb je alleen afvoer wasbak, dan kan op ø30.
Ik zou eerder een leidingverloop schetsen op basis van jouw indeling waarbij leidingen elkaar niet kruisen en het geheel niet al te dik is. Reken dat je alles (!) in 3 a 4 cm kwijt moet kunnen, daarop een klein wapeningsnet en nog een beetje beton. Met die schets vragen aan de aannemer of het niet in de standaard afwerkvloer kan.
Een groot ding voor mij persoonlijk is wat overdreven, echter waar ik wel over na denk is levensloopbestendig wonen. Familielid van me is enkele jaren geleden in rolstoel terecht gekomen door ziekte. Door een traplift (en het niet hebben van een opstap naar de badkamerToppe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:58:
[...]
Ik snap alleen even niet: als het zo’n groot ding voor jullie is, dan ga je toch vragen hoe het zit en niet wachten tot je huis is opgeleverd? Er vanuit gaan dat er geen verhoging kwam is juridisch gezien geen enkel argument.
Wat is de planning? Wanneer gaan die verdiepingsvloeren er op? Als dat binnen nu en 2 maanden is zou ik morgen een goeie advocaat bellen en een kort geding starten om de bouw stop te laten leggen zodat dit uitgezocht kan worden. Kan wel betekenen dat als ze dan ook niet verder kunnen met de andere huizen je toekomstige buren nu al je bloed kunnen drinken.
Advies: accepteren en lekker gaan genieten van je huis zometeen.
Je zegt ook dat ik er vanuit ben gegaan dat er geen verhoging komt. Als er in de technische omschrijving niets wordt benoemd, en in de plattegrond en in de doorsnede de vloer vlak is, dan mag ik toch hopen dat ik deze aanname mag doen?! Je draait de bewijslast om, direct nadat ik bij vrienden zag dat er sprake was van een opstap heb ik de aannemer gevraagd hoe dit bij ons zou zijn. Eerste antwoord was dat het technisch niet anders kan, en dit was nog voor het slaan van de palen. Nadat ik technische oplossingen heb aangedragen dat het wel kan blijft het 5 weken stil, en nu wordt gezegd dat ze het gewoon met een opstap doen. Dan is het toch de aannemer die afwijkt van tekening? Ik kan er begrip voor hebben dat je het niet met me eens bent over de verdere afwikkeling, maar we kunnen toch wel stellen dat het hier de aannemer is die voor eigen voordeel afwijkt van de tekening?
Je laatste deel over mogelijke bouwstop en stilleggen van werk zal ik meenemen bij lijstje van voors- en tegens voor de verdere overwegingen!
Thanks, praktische oplossing, ik hoop dat de aannemer hier mee verder wil, ik ben ook best bereid verder mee te denken voor de keuzes in de badkamer om de vloer lager te kunnen maken.MeTooPV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:14:
Veel succes met de procedure!
Standaard is inloopdouche en wastafel. Wij hebben nu de optie voor een ligbad er bij genomen.
Wasmachine komt er niet.
Nu verder denkend zouden we ook een voorzetwand bij de douche en bad kunnen doen, dan kan daar de afvoer van het bad door, en hoeft de douche niet meer dan 50cm naar de leidingschacht af te leggen. Misschien kan er dan al wat meer.
Bij een levensloopbestendige woning heb je, voor zover ik weet, het over een badkamer en slaapkamer op de begaande grond. Of althans de voorbereiding die er is.9man schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Een groot ding voor mij persoonlijk is wat overdreven, echter waar ik wel over na denk is levensloopbestendig wonen. Familielid van me is enkele jaren geleden in rolstoel terecht gekomen door ziekte. Door een traplift (en het niet hebben van een opstap naar de badkamer) nog lang thuis kunnen wonen. Vanuit bouwbesluit is er bijv. wel verplichting dat woning te bereiken is met maximaal hoogteverschil van 2cm. Daarom verbaas ik me dat hier zo lichtvoetig wordt omgegaan met een opstap van 10cm in een nieuwbouwwoning.
Je zegt ook dat ik er vanuit ben gegaan dat er geen verhoging komt. Als er in de technische omschrijving niets wordt benoemd, en in de plattegrond en in de doorsnede de vloer vlak is, dan mag ik toch hopen dat ik deze aanname mag doen?! Je draait de bewijslast om, direct nadat ik bij vrienden zag dat er sprake was van een opstap heb ik de aannemer gevraagd hoe dit bij ons zou zijn. Eerste antwoord was dat het technisch niet anders kan, en dit was nog voor het slaan van de palen. Nadat ik technische oplossingen heb aangedragen dat het wel kan blijft het 5 weken stil, en nu wordt gezegd dat ze het gewoon met een opstap doen. Dan is het toch de aannemer die afwijkt van tekening? Ik kan er begrip voor hebben dat je het niet met me eens bent over de verdere afwikkeling, maar we kunnen toch wel stellen dat het hier de aannemer is die voor eigen voordeel afwijkt van de tekening?
Je laatste deel over mogelijke bouwstop en stilleggen van werk zal ik meenemen bij lijstje van voors- en tegens voor de verdere overwegingen!
Ik heb het niet over omgekeerde bewijslast, maar soms moet je dingen vragen om het uit te sluiten. Wat voor jou heel gewoon is kan voor je aannemer niet zo zijn en visa versa. Dat heeft niets te maken met een bewijslast.
Stel je aannemer gaat overstag en geeft aan dat jij, tegen meerprijs, een ander type vloer er in kan krijgen maar dat je alle kosten hiervan doorberekend krijgt. Dan moet je ook een constructeur gaan betalen, aanpassing op de vergunning en alles. Dat zou zomaar eens boven de 10/15K kunnen lopen. Heb je dat er voor over?
Succes, als je ze duidelijk maakt dat je de opstap wilt voorkomen, dat dat heel belangrijk voor je is en bereid bent daarvoor concessies te doen, dan is er wellicht meer mogelijk.9man schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:36:
[...]
Thanks, praktische oplossing, ik hoop dat de aannemer hier mee verder wil, ik ben ook best bereid verder mee te denken voor de keuzes in de badkamer om de vloer lager te kunnen maken.
Standaard is inloopdouche en wastafel. Wij hebben nu de optie voor een ligbad er bij genomen.
Wasmachine komt er niet.
Nu verder denkend zouden we ook een voorzetwand bij de douche en bad kunnen doen, dan kan daar de afvoer van het bad door, en hoeft de douche niet meer dan 50cm naar de leidingschacht af te leggen. Misschien kan er dan al wat meer.
Lees je ook wat ik geschreven heb? Ik geef notabene m'n persoonlijke reden inclusief voorbeeld over waarom ik dit belangrijk vindt.Toppe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:36:
[...]
Bij een levensloopbestendige woning heb je, voor zover ik weet, het over een badkamer en slaapkamer op de begaande grond. Of althans de voorbereiding die er is.
Ik heb het niet over omgekeerde bewijslast, maar soms moet je dingen vragen om het uit te sluiten. Wat voor jou heel gewoon is kan voor je aannemer niet zo zijn en visa versa. Dat heeft niets te maken met een bewijslast.
Stel je aannemer gaat overstag en geeft aan dat jij, tegen meerprijs, een ander type vloer er in kan krijgen maar dat je alle kosten hiervan doorberekend krijgt. Dan moet je ook een constructeur gaan betalen, aanpassing op de vergunning en alles. Dat zou zomaar eens boven de 10/15K kunnen lopen. Heb je dat er voor over?
Over expliciet vragen om dingen uit te sluiten? Waar stopt het vragen voor extra zekerheid bij jou? Ik vind zwevende toiletpotten ook belangrijk, dit staat zo op tekening, ook maar navragen voor de zekerheid? Ik en de aannemer hebben toch een overeenkomst met tekening waar dit allemaal in staat.
Zij wijken nu af uit kostenperspectief, ik wil graag meedenken om zo vlak mogelijk te krijgen, zij houden nu voet bij stuk op 7-10 cm. Waarom moeten zij niet opdraaien voor deze kosten? Omgedraaid, als ik nu kies voor casco en dit probleem zelf ga oplossen, heb ik dan recht op de cascovergoeding plus als vergoeding voor het niet hoeven uitvoeren van een vlakke vloer de 10/15k waar je over spreekt?
Zaken die je echt belangrijk vindt: navragen. Al is het maar om even te horen wat je al weet. Niets raars aan. Zo stond bij ons de warmtepomp ingetekend op het dak, wij hebben expliciet nagevraagd of dit inderdaad zo is en dat dit voor ons een ‘vereiste’ was. Later bleek dat ze het zelf aangepast hebben want ze hadden klachten over trillingen enzo ontvangen. Dat is voor ons niet te controleren. Juridisch uit laten zoeken en omdat wij vanaf moment 1 hebben aangegeven dat dit voor ons een vereiste is hadden ze weinig keus meer dan hem op het dak te zetten of om de koop te ontbinden.9man schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:49:
[...]
Lees je ook wat ik geschreven heb? Ik geef notabene m'n persoonlijke reden inclusief voorbeeld over waarom ik dit belangrijk vindt.
Over expliciet vragen om dingen uit te sluiten? Waar stopt het vragen voor extra zekerheid bij jou? Ik vind zwevende toiletpotten ook belangrijk, dit staat zo op tekening, ook maar navragen voor de zekerheid? Ik en de aannemer hebben toch een overeenkomst met tekening waar dit allemaal in staat.
Zij wijken nu af uit kostenperspectief, ik wil graag meedenken om zo vlak mogelijk te krijgen, zij houden nu voet bij stuk op 7-10 cm. Waarom moeten zij niet opdraaien voor deze kosten? Omgedraaid, als ik nu kies voor casco en dit probleem zelf ga oplossen, heb ik dan recht op de cascovergoeding plus als vergoeding voor het niet hoeven uitvoeren van een vlakke vloer de 10/15k waar je over spreekt?
Jou aannemer heeft allang uitgezocht wat juridisch gezien jou mogelijkheden zijn. Die betaald nu liever €500 om het uit te laten zoeken dan dat de straks een deel van hun mensen stil hebben staan.
Tegenwoordig doen we allemaal maar aannames en niemand die meer gewoon even wat vraagt. Dat zie ik zakelijk ook continu terug komen.
Soms weet je niet dat iets normaal of juist abnormaal is. Dan kan vragen stellen lastig zijn. De poster waar je op reageert dacht dat vloeren altijd vlak zijn en heeft toen hij erachter kwam dat dat niet zo is, dat direct gevraagd. Prima toch, hoe had hij het anders moeten doen?Toppe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:57:
[...]
Zaken die je echt belangrijk vindt: navragen. Al is het maar om even te horen wat je al weet. Niets raars aan. Zo stond bij ons de warmtepomp ingetekend op het dak, wij hebben expliciet nagevraagd of dit inderdaad zo is en dat dit voor ons een ‘vereiste’ was. Later bleek dat ze het zelf aangepast hebben want ze hadden klachten over trillingen enzo ontvangen. Dat is voor ons niet te controleren. Juridisch uit laten zoeken en omdat wij vanaf moment 1 hebben aangegeven dat dit voor ons een vereiste is hadden ze weinig keus meer dan hem op het dak te zetten of om de koop te ontbinden.
Jou aannemer heeft allang uitgezocht wat juridisch gezien jou mogelijkheden zijn. Die betaald nu liever €500 om het uit te laten zoeken dan dat de straks een deel van hun mensen stil hebben staan.
Tegenwoordig doen we allemaal maar aannames en niemand die meer gewoon even wat vraagt. Dat zie ik zakelijk ook continu terug komen.
Je weet niet wat je niet weet.
De kans dat het lukt bij casco is ook 50-50.9man schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:49:
[...]
Lees je ook wat ik geschreven heb? Ik geef notabene m'n persoonlijke reden inclusief voorbeeld over waarom ik dit belangrijk vindt.
De opstap bij de badkamer is verder heel normaal en er is geen juridische weg om daar wat van te vinden. Bij de arbitrage ga je bakzeil halen. Of het nou op tekening staat of niet… de aannemer weet precies wat hij doet en in een project is het zwijgen en ja knikken op dit front.
Zo laag als mogelijk kan je allemaal energie in steken, maar dat is best effort en gaat uiteindelijk waarschijnlijk gewoon fout… want dan moet iedereen die wat doet in de ruimte nauwkeurig werken en die tijd krijgen ze niet. Bij ons zijn er ook zaken best effort hard fout gegaan en sommige dingen gewoon compleet kansloos doordat een leiding net iets te hoog uit komt of net naar links of rechts… maar dan zit het er toch.
Het is, helaas, wat het is… als je dat niet wilt dan is dit een punt wat je in je volgende huis meeneemt en anders doet.
De beste best effort die je kan doen is casco en hopen… en dan moet je een goede bouwbaas hebben (en betalen!) die het tiptop voor je doet.
Members only:
Inloggen
[ Voor 30% gewijzigd door Miezie op 28-01-2024 23:39 ]
@9man Op de doorsnede staat de "B" een beetje ongelukkig. Deze is in de spouw getekend. Zou deze net iets hoger op de tekening, door de badkamer lopen, had je een sterker punt.
Wel staat er een hoogte in de doorsnede van 261cm. Je zou de aannemer eens kunnen vragen hoe hij die hoogte in de badkamer denkt te halen (maar let op, het is niet verplicht. Een badkamer hoeft slechts 230 cm hoog te zijn).
Dat de bouwer geen maatwerk kanaalplaten wil gebruiken is gewoon een planningsdingetje. Als je in een project 2000 identieke kanaalplaten kunt toepassen, hoef je niet na te denken. Als je in elk huis maatwerk krijgt, moet je dat maanden van te voren bestellen en heel zorgvuldig plannen, zodat die platen op de juiste plek in het juiste huis komen te liggen.
Bij eventueel casco opleveren en zelf laten aanleggen van de badkamer heb je het geluk dat je bij de standleiding kunt door de muur naar het toilet. Ik zou op die plaats best een 50 mm leiding voor een douche in de vloer durven werken met wat breekwerk (waarbij je de bewapening intact laat, maar het beton weg hakt). Met de dekvloer die je standaard al zou hebben kun je dan behoorlijk vlak uitkomen (zeker geen 12 cm).
Maar... het aansluiten van een douche op de standleiding moet wel aan bepaalde regels voldoen, Je mag niet zomaar in die buizen gaan zagen en daar een doucheleiding op laten uitkomen, je loopt dan het risico dat bij doorspoelen van het toilet de afvoer van de douche vacuum gezogen wordt. Het is dus niet triviaal.
Wat betreft het controleren, tja. Helaas is ook mijn ervaring dat je alles, maar dan ook echt alles moet controleren en schriftelijk moet vastleggen. Je voorbeeld van een zwevend toilet: dat bestel je bij de badkamer en wordt dan zo geplaatst, maar bijvoorbeeld de hoogte van de rand van het toilet boven de afgewerkte vloer? Afspreken, opschrijven en controleren bij oplevering!
De marges in de bouw zijn enorm (zo'n toilet mag, uit mijn hoofd, tussen de 35 en 50 cm hangen) en daar maakt de aannemer graag gebruik van.
Wel staat er een hoogte in de doorsnede van 261cm. Je zou de aannemer eens kunnen vragen hoe hij die hoogte in de badkamer denkt te halen (maar let op, het is niet verplicht. Een badkamer hoeft slechts 230 cm hoog te zijn).
Dat de bouwer geen maatwerk kanaalplaten wil gebruiken is gewoon een planningsdingetje. Als je in een project 2000 identieke kanaalplaten kunt toepassen, hoef je niet na te denken. Als je in elk huis maatwerk krijgt, moet je dat maanden van te voren bestellen en heel zorgvuldig plannen, zodat die platen op de juiste plek in het juiste huis komen te liggen.
Bij eventueel casco opleveren en zelf laten aanleggen van de badkamer heb je het geluk dat je bij de standleiding kunt door de muur naar het toilet. Ik zou op die plaats best een 50 mm leiding voor een douche in de vloer durven werken met wat breekwerk (waarbij je de bewapening intact laat, maar het beton weg hakt). Met de dekvloer die je standaard al zou hebben kun je dan behoorlijk vlak uitkomen (zeker geen 12 cm).
Maar... het aansluiten van een douche op de standleiding moet wel aan bepaalde regels voldoen, Je mag niet zomaar in die buizen gaan zagen en daar een doucheleiding op laten uitkomen, je loopt dan het risico dat bij doorspoelen van het toilet de afvoer van de douche vacuum gezogen wordt. Het is dus niet triviaal.
Wat betreft het controleren, tja. Helaas is ook mijn ervaring dat je alles, maar dan ook echt alles moet controleren en schriftelijk moet vastleggen. Je voorbeeld van een zwevend toilet: dat bestel je bij de badkamer en wordt dan zo geplaatst, maar bijvoorbeeld de hoogte van de rand van het toilet boven de afgewerkte vloer? Afspreken, opschrijven en controleren bij oplevering!
De marges in de bouw zijn enorm (zo'n toilet mag, uit mijn hoofd, tussen de 35 en 50 cm hangen) en daar maakt de aannemer graag gebruik van.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Wordt er een Nederland op een andere manier gebouwd? Heb in België nog nooit van een opstap naar een badkamer gehoord. Bij ons zat er drie mm verschil ofzo tussen badkamer en gang (tegels > laminaat) en daar hebben we bij oplevering een punt van gemaakt, is opgelost met een T-profiel.
[ Voor 41% gewijzigd door Danferno op 29-01-2024 09:49 ]
Het hangt van de vloer af. Als je gebruik maakt van breedplaten heb je eigenlijk nooit last van hoogteverschillen, omdat je al het leidingwerk legt voordat de vloer gestort wordt.Danferno schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:49:
Wordt er een Nederland op een andere manier gebouwd? Heb in België nog nooit van een opstap naar een badkamer gehoord. Bij ons zat er drie mm verschil ofzo tussen badkamer en gang (tegels > laminaat) en daar hebben we bij oplevering een punt van gemaakt, is opgelost met een T-profiel.
Gebruik je ribcassette-delen, dan moet je al het leidingwerk op de vloer leggen, of je moet speciale vloerplaten laten maken waar de leidingen in voorbereid zijn. Dat vereist planning omdat je al die leidingplannen moet hebben voor productie en het vereist coördinatie om de juiste vloerdelen in de juiste woning te plaatsen.
In NL moet de bouw zo goedkoop mogelijk omdat de grond zo enorm duur is. In Belgie is die verhouding anders, waardoor bouwers iets meer financiële ruimte hebben zaken goed te doen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Wij zijn lichtpunten bij de trap vergeten en het is er vrij donker. Nu zou ik graag lichtpunten willen maken en zat ik de denken hoe ik dit het mooiste kan doen. De trap zit met de kopse kant tegen de verticale koof aan. Heeft iemand wel eens een gat gemaakt in de koof (de grootte van een inbouwdoos) en daar een 19mm voorbedrade flexbuis (19mm) in af laten zakken, die zou ik dan in de trapkast op de begane grond op kunnen pikken en aan kunnen sluiten. Nu denk ik wel dat ik de flexbuis vast moet zetten maar dat lijkt me lastig aan gezien ik maar een gat heb van 76mm (diameter inbouwdoos) om te werken. Ben benieuwd of iemand dit al eens heeft geprobeerd.
Is de koof niet voorzien van schroeven? Zo nee dan zou jouw idee wel moeten kunnen werken. Mogelijk eerst een trekveer gebruiken mocht je er met de flexbuis niet doorheen komen. Heb wel ooit een buis kunnen vastzetten door zo'n gat heen maar was blij dat ik dit nooit meer hoefde te doen. Wat een geklooi was dat zeg.Ascension schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:11:
Wij zijn lichtpunten bij de trap vergeten en het is er vrij donker. Nu zou ik graag lichtpunten willen maken en zat ik de denken hoe ik dit het mooiste kan doen. De trap zit met de kopse kant tegen de verticale koof aan. Heeft iemand wel eens een gat gemaakt in de koof (de grootte van een inbouwdoos) en daar een 19mm voorbedrade flexbuis (19mm) in af laten zakken, die zou ik dan in de trapkast op de begane grond op kunnen pikken en aan kunnen sluiten. Nu denk ik wel dat ik de flexbuis vast moet zetten maar dat lijkt me lastig aan gezien ik maar een gat heb van 76mm (diameter inbouwdoos) om te werken. Ben benieuwd of iemand dit al eens heeft geprobeerd.
@Homer-Simpson denk het niet, het is een koof van kalkzandsteen. Denk ongeveer 1 meter bij 30cm. Verwacht dat er genoeg ruimte is om doorheen te komen, ben alleen benieuwd of het lukt om de kabel vast te zetten, dat lijkt me wel een vereiste want het gaat over 2 verdiepingen dus zo'n 6m kabel. Dat weegt wel wat natuurlijk.
Kan je geen verlichting per trede vanuit de trapkast aan laten leggen? Dan heb je die koof niet nodig.Ascension schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:11:
Heb je een foto van de hoek bij de koof?Ascension schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:11:
Hier ook een lepe hoek bij de trap met afgetimmerde koof.
@Miezie dat zou alleen kunnen bij de trap van de begane grond naar de 1e. We hebben 3 trappen in ons huis, keuken op de 1e en woonkamer op de 2e (dijkhuis).
@Source90 het is geen lepe hoek. Maar echt een redelijk brede koof die van boven naar beneden door de hele woning loopt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KjOqsFFLNRBAyAbNfMJEArfH.jpg?f=user_large)
Hier zou ik dus aan de trapzijde een 76mm gat willen maken, kabel er doorheen laten zakken naar de begane grond en afmonteren in een inbouwdoos. Dan een zigbee lamp er in en automatiseren dat ze vanzelf aan gaan, geen schakelaar nodig dus.
@Source90 het is geen lepe hoek. Maar echt een redelijk brede koof die van boven naar beneden door de hele woning loopt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KjOqsFFLNRBAyAbNfMJEArfH.jpg?f=user_large)
Hier zou ik dus aan de trapzijde een 76mm gat willen maken, kabel er doorheen laten zakken naar de begane grond en afmonteren in een inbouwdoos. Dan een zigbee lamp er in en automatiseren dat ze vanzelf aan gaan, geen schakelaar nodig dus.
Het einde van de bouw is in zicht.
Ze zijn begonnen met het aanleggen van de doorgaande/aangrenzende weg. Paar weekjes en dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe appartement.
Aftellen....en dat duurt me een partij lang zeg. Gelukkig zitten de weergoden de komende tijd mee.
Planning is nog steeds eind feb/begin maart. Zou mooi zijn als we eind deze week een concrete opleverdatum krijgen.
Vrouwlief wordt er gek van dat ik al volop bezig ben met kasten uitelkaar halen, alles sorteren en inpakken, naar de stort brengen, verkopen van goede spullen. Zo'n beetje alles wat we vanaf dag één nodig hebben staat al in de garage in de startblokken. Alleen de vloer, keuken en nieuwe meubels worden op afroep geleverd. Keuken met potlood: week 11
Ons huidige huis is al 'half leeg' en dat klinkt in deze situatie beter dan 'half vol'
Ze zijn begonnen met het aanleggen van de doorgaande/aangrenzende weg. Paar weekjes en dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe appartement.
Aftellen....en dat duurt me een partij lang zeg. Gelukkig zitten de weergoden de komende tijd mee.
Planning is nog steeds eind feb/begin maart. Zou mooi zijn als we eind deze week een concrete opleverdatum krijgen.
Vrouwlief wordt er gek van dat ik al volop bezig ben met kasten uitelkaar halen, alles sorteren en inpakken, naar de stort brengen, verkopen van goede spullen. Zo'n beetje alles wat we vanaf dag één nodig hebben staat al in de garage in de startblokken. Alleen de vloer, keuken en nieuwe meubels worden op afroep geleverd. Keuken met potlood: week 11
Ons huidige huis is al 'half leeg' en dat klinkt in deze situatie beter dan 'half vol'
[ Voor 8% gewijzigd door Brains Bush op 29-01-2024 16:54 ]
Haha nou ons project is pas net van start en ik ben al begonnen met dingen verkopen
Dus zeg haar dat maar
Als je ymvk pakt kan je die wel hangen aan de bestaande leidingen in de koof.Ascension schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:09:
@Homer-Simpson denk het niet, het is een koof van kalkzandsteen. Denk ongeveer 1 meter bij 30cm. Verwacht dat er genoeg ruimte is om doorheen te komen, ben alleen benieuwd of het lukt om de kabel vast te zetten, dat lijkt me wel een vereiste want het gaat over 2 verdiepingen dus zo'n 6m kabel. Dat weegt wel wat natuurlijk.
Paar tie wraps om je waterleidingsbuis oid.
Niet netjes, wel praktisch.
Bij VEH weet je niet wie er komt keuren toch? Ik wil graag even contact met de keurder voor de oplevering dus ben even verder aan het zoeken. Iemand toevallig een aanrader in regio Rotterdam?
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Helaas weet je dat niet, pas een paar uur van te voren als je geluk hebtrubenos schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:36:
Bij VEH weet je niet wie er komt keuren toch? Ik wil graag even contact met de keurder voor de oplevering dus ben even verder aan het zoeken. Iemand toevallig een aanrader in regio Rotterdam?
Veh vertelde mij aan de telefoon dat je wel van te voren vragen of stukken kan opsturen naar ze.rubenos schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:36:
Maar wat er van waar is. Ik ga ze morgen er eens over bellen hoe dat dan moet.
Hoi allemaal,
Wij hebben een nieuwbouwwoning (project) gekocht maar dit bedraagt een V.O.N prijs exclusief de warmtebron. De warmtepomp moet daarnaast via Klimaatgarant afgenomen worden. Je moet kiezen tussen huur of koop, een andere partij mag niet. Ze leveren ook de zonnepanelen, dit zit er niet standaard bij in.
De vraag die ik heb is mag dit eigenlijk wel? Het huis kopen V.O.N wat niet aan het bouwbesluit voldoet omdat er geen energiesysteem bij zit en je deze los moet kopen of huren bij een aangewezen partij. Koppelverkoop?
Je moet het systeem kopen voor €19700 of je kan maandelijks huren voor €126 gedurende 25 jaar (jaarlijkse indexering).
Wat vinden jullie hiervan en mag zo'n constructie überhaupt. De wethouder van onze stad was trots dat ze voor zo'n mooie V.O.N prijs konden bouwen, maar goed wel exclusief het energiesysteem. Een woning van €341.000 v.o.n wordt zodoende 361.000.
Zijn dit ook vragen voor een college van B&W? Zij zijn namelijk erg trots op de prijs waarvoor het project gerealiseerd wordt.
Wij hebben een nieuwbouwwoning (project) gekocht maar dit bedraagt een V.O.N prijs exclusief de warmtebron. De warmtepomp moet daarnaast via Klimaatgarant afgenomen worden. Je moet kiezen tussen huur of koop, een andere partij mag niet. Ze leveren ook de zonnepanelen, dit zit er niet standaard bij in.
De vraag die ik heb is mag dit eigenlijk wel? Het huis kopen V.O.N wat niet aan het bouwbesluit voldoet omdat er geen energiesysteem bij zit en je deze los moet kopen of huren bij een aangewezen partij. Koppelverkoop?
Je moet het systeem kopen voor €19700 of je kan maandelijks huren voor €126 gedurende 25 jaar (jaarlijkse indexering).
Wat vinden jullie hiervan en mag zo'n constructie überhaupt. De wethouder van onze stad was trots dat ze voor zo'n mooie V.O.N prijs konden bouwen, maar goed wel exclusief het energiesysteem. Een woning van €341.000 v.o.n wordt zodoende 361.000.
Zijn dit ook vragen voor een college van B&W? Zij zijn namelijk erg trots op de prijs waarvoor het project gerealiseerd wordt.
Geen idee of het koppelverkoop is, maar er staat genoeg over de valkuilen ervan beschreven:SillBro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:12:
Hoi allemaal,
huurkoop of toch huur van de warmte pomp
Warmtepompsysteem kopen, huren, levensduur?
Houd er ook rekening mee dat je bij koop vaak verplicht een onderhoudscontract van 5 jaar moet afnemen van 50-60 euro per maand (wat nogal onzin is bij een warmtepomp van die leeftijd).
Gebeurt op heel veel plekken. Zal vast al eens uitgezocht zijn. Verkooptruc om prijs laag te houden. Accepteren en snel verder denken over leukere zaken;)SillBro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:12:
Hoi allemaal,
@Wolly dacht dat je bij koop juist vrij was bij keuze voor onderhoudspartij. Eerste jaren garantie (2) lopen wel via klimaatgarant
[ Voor 4% gewijzigd door Vendetta_X op 29-01-2024 23:21 ]
Misschien verschilt het per project of is het inmiddels gewijzigd. In ieder geval wel iets om goed na te kijken.Vendetta_X schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:19:
[...]
@Wolly dacht dat je bij koop juist vrij was bij keuze voor onderhoudspartij. Eerste jaren garantie (2) lopen wel via klimaatgarant
De prijs van een auto mag niet zonder afleverkosten geadverteerd worden, een weekendje vakantie park niet zonder de verplicht schoonmaak kosten etc.SillBro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:12:
Hoi allemaal,
Als dit voor jou als een verassing kwam na het tekenen zijn ze echt de fout in gegaan, en kun je daarop de koop nog ongedaan maken als het nu te duur word.
Als het vanaf het eerste moment duidelijk was dan, zoals @Vendetta_X al aangeeft: Accepteren en door . . .
Betreft het een bodem warmtepomp of lucht / water ?SillBro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:12:
Hoi allemaal,
Voor een bodemwarmtepomp is het een redelijke prijs, voor een l/w is het - zelfs voor nieuwbouw begrippen - absurd.
Ik snap ook niet zo goed hoe je dit over het hoofd hebt gezien, het zou toch duidelijk aangegeven moeten worden wat inbegrepen is , zoals keuken, badkamer, etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 29-01-2024 23:38 ]
Ik snap het gevoel van de vragensteller wel, die keuken en badkamer kan je casco laten opleveren als t aanbod je niet aanstaat. Maar zelf een warmtepomp de tuin in fietsen voor 6k zal wel niet mogenSport_Life schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:36:
Ik snap ook niet zo goed hoe je dit over het hoofd hebt gezien, het zou toch duidelijk aangegeven moeten worden wat inbegrepen is , zoals keuken, badkamer, etc.
Of je er wat mee kunt, tja waarschijnlijk niet. Zal vast iemand hebben uitgezocht dat het mag want het blijft gebeuren. Vrije keus of gewoon in de prijs doen. Maar zo werkt t niet jammer genoeg.
Bij mij was hetzelfde, maar er zit waarschijnlijk meer in die prijs. Bij mij was het de zonnepanelen (8x300Wp), bodemwarmtepomp, de wtw en vijf jaar onderhoud. Dat onderhoud stelt tot nu toe weinig voor, donderdag komen ze om een wtw filter te vervangen en wordt schoonmaak middel door de douche wtw gegooid. Verder krijgen de zonnepanelen een schoonmaakbeurt.
Ja, zoals ik dacht. Daarom benieuwd of toevallig iemand hier een eigen keurder heeft gevonden in mijn regio (Rotterdam) en daar tevreden over was.vormulier schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:58:
[...]
Helaas weet je dat niet, pas een paar uur van te voren als je geluk hebt
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ben ook wel benieuwd. En of er dan eigenlijk toch al een keurder ingepland/bekend is.Draakje5 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:04:
[...]
Veh vertelde mij aan de telefoon dat je wel van te voren vragen of stukken kan opsturen naar ze.
Sorry ik heb het misschien niet duidelijk genoeg uitgelegd. Het systeem heb ik 'gewoon' al gekocht. Wij zitten gelukkig in de positie waar we hier niet over na hoefden te denken. Echter sloeg ik bij dit onderwerp aan op wat de wethouder zei tijdens de Start Bouw speech. Hoe geweldig de projectontwikkelaar wel niet was en dat ze er alles aan gedaan hebben om de kosten binnen de perken te houden. Toen dacht ik: waarom noemt ze alleen bouwers en ontwikkelaars, uiteindelijk betalen wij hier natuurlijk voor.Sport_Life schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:36:
[...]
Betreft het een bodem warmtepomp of lucht / water ?
Voor een bodemwarmtepomp is het een redelijke prijs, voor een l/w is het - zelfs voor nieuwbouw begrippen - absurd.
Ik zie ook al mooi op Tweakers hier dat er hetzelfde naar gekeken wordt. Wat ik daarnaast ook gek vind is dat er gezegd wordt dat je maandelijkse lasten dalen, maar ik heb ook buren die echt starters zijn en de pomp moeten huren (ben je alsnog €126 maandelijke lasten kwijt).
Overigens is het ook wel raar hoe zo'n contract in elkaar zit. Want er staat in we leveren bron, wp, wtw en omvormer. Types etc. worden gewoon niet bekend gemaakt. Daarnaast beloven de 2.1 sterren van Klimaatgarant niet veel soeps. Enfin, we hebben ervoor getekend en zeker geen spijt van. Weet nu alleen dat wij een systeem van 4500 wp krijgen (12 panelen). Kan ik ook niet zelf regelen. Nu is het voldoende voor de WP? Maar wat als ik ook elektrisch wil gaan rijden?
Vooral nieuwsgierig, ook omdat de markt voor nieuwbouw wel heel beperkt is en dit soort constructies afgedwongen worden. Daarnaast ook triest dat ze vijf jaar garantie geven op de warmtepomp, terwijl ze op de site hoog van de toren blazen dat zoiets 25 jaar mee gaat. Dan moet de garantie ook langer kunnen volgens mij
[ Voor 4% gewijzigd door SillBro op 30-01-2024 08:22 ]
Interessant, jij hebt dus een contract met warmtepomp en zonnepanelen. En deze panelen komen ze zelfs nog reinigen.wortelsoft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:16:
Bij mij was hetzelfde, maar er zit waarschijnlijk meer in die prijs. Bij mij was het de zonnepanelen (8x300Wp), bodemwarmtepomp, de wtw en vijf jaar onderhoud. Dat onderhoud stelt tot nu toe weinig voor, donderdag komen ze om een wtw filter te vervangen en wordt schoonmaak middel door de douche wtw gegooid. Verder krijgen de zonnepanelen een schoonmaakbeurt.
Wij hebben ook gekozen voor het contract, omdat wij anderhalf jaar geleden nog niet wisten of we die 15k extra zouden hebben ivm de verkoop van de huidige woning.
Uiteindelijk willen we het systeem wel afkopen.
En wat als je dat ding huurt, heb je dan wel garantie gedurende de huurtermijn of verloopt ie ook na 5 jaar?SillBro schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:21:
[...]
Vooral nieuwsgierig, ook omdat de markt voor nieuwbouw wel heel beperkt is en dit soort constructies afgedwongen worden. Daarnaast ook triest dat ze vijf jaar garantie geven op de warmtepomp, terwijl ze op de site hoog van de toren blazen dat zoiets 25 jaar mee gaat. Dan moet de garantie ook langer kunnen volgens mij
Met een indexatie van 2% heb je dan na 25 jaar huur circa €48.000 huur betaald. Dat is weliswaar inclusief onderhoud, wat bij de €19.700 koop er nog wel bij zal komen (verplicht?). Frustrerende koppelverkoop, maar was je hiervan op de hoogte bij aankoop? Het is sowieso een grote aanschaf of flinke extra maandlast, is dit niet aangekaart door je hypotheekverstrekker/adviseur bij aankoop om deze reden?SillBro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:12:
Hoi allemaal,
Als je lid bent van Vereniging Eigen Huis, hebben zij ook een juridische hulplijn. Deze vraag hebben ze vast eerder gehad. Grote kans dat je projectontwikkelaar wel allang op de hoogte is van wat mag.
Je zou het eens kunnen navragen bij ACM, die zegt het volgende erover:
Bron: https://www.consuwijzer.n...ken-kopen-bepaald-bedrijfKoppelverkoop is verboden als het gaat om een bedrijf met een economische machtspositie voor een product. Door 2 producten samen te verkopen, probeert het bedrijf ook voor het andere product een machtspositie te krijgen. Andere bedrijven maken daardoor geen kans.
Om te bepalen of een aannemer een economische machtspositie heeft, zijn verschillende zaken van belang. Bijvoorbeeld hoe groot het marktaandeel van de aannemer is. Of een aannemer een economische machtspositie heeft, moeten wij per geval onderzoeken.
Dit stuk gaat over het bijv. verplicht moeten kopen van een badkamer, maar kan mij voorstellen dat je bij warmtepomp al helemaal geen keuze hebt voor "casco".
En een ander pad: aanschaffen en nooit meer over nadenken.
Edit: tijdens reactie schrijven, heb je gepost dat je hem idd al hebt aangeschaft.
Ik heb het dus gelijk gekocht, met daarin dus die vijf jaar onderhoud.media-richard schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:22:
[...]
Interessant, jij hebt dus een contract met warmtepomp en zonnepanelen. En deze panelen komen ze zelfs nog reinigen.
Wij hebben ook gekozen voor het contract, omdat wij anderhalf jaar geleden nog niet wisten of we die 15k extra zouden hebben ivm de verkoop van de huidige woning.
Uiteindelijk willen we het systeem wel afkopen.
Daar zou ik mij nu niet druk over maken. Met de wijzigingen in de salderingsregels die nu in het wetsvoorstel staan moet je met een 0 op de meter huis sowieso toch gaan betalen voor je energie.SillBro schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:21:
[...] Weet nu alleen dat wij een systeem van 4500 wp krijgen (12 panelen). Kan ik ook niet zelf regelen. Nu is het voldoende voor de WP? Maar wat als ik ook elektrisch wil gaan rijden?
Mocht het wetsvoorstel het niet halen dan kan je altijd nog kijken of je zelf panelen erbij legt indien nodig.
Bij ons zat het gelukkig allemaal wel "bij de prijs in" maar ook door Klimaatgarant geleverd en dit jaar loopt onze 5 jaar af en heb ik een voorstel gehad om voor maar liefst 69,- per maand het onderhoud door te zetten.SillBro schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:21:
[...]
Sorry ik heb het misschien niet duidelijk genoeg uitgelegd. Het systeem heb ik 'gewoon' al gekocht. Wij zitten gelukkig in de positie waar we hier niet over na hoefden te denken. Echter sloeg ik bij dit onderwerp aan op wat de wethouder zei tijdens de Start Bouw speech. Hoe geweldig de projectontwikkelaar wel niet was en dat ze er alles aan gedaan hebben om de kosten binnen de perken te houden. Toen dacht ik: waarom noemt ze alleen bouwers en ontwikkelaars, uiteindelijk betalen wij hier natuurlijk voor.
Ik zie ook al mooi op Tweakers hier dat er hetzelfde naar gekeken wordt. Wat ik daarnaast ook gek vind is dat er gezegd wordt dat je maandelijkse lasten dalen, maar ik heb ook buren die echt starters zijn en de pomp moeten huren (ben je alsnog €126 maandelijke lasten kwijt).
Overigens is het ook wel raar hoe zo'n contract in elkaar zit. Want er staat in we leveren bron, wp, wtw en omvormer. Types etc. worden gewoon niet bekend gemaakt. Daarnaast beloven de 2.1 sterren van Klimaatgarant niet veel soeps. Enfin, we hebben ervoor getekend en zeker geen spijt van. Weet nu alleen dat wij een systeem van 4500 wp krijgen (12 panelen). Kan ik ook niet zelf regelen. Nu is het voldoende voor de WP? Maar wat als ik ook elektrisch wil gaan rijden?
Die heb ik direct geweigerd. De halve buurt hier is ook helemaal niet tevreden over KG en de mensen die ik over de vloer heb gehad hebben er ook bar weinig echt verstand van.
Via een 3e partij heb ik mijn pomp er eens afgehad ivm werkzaamheden in de ruimte zelf (werkte KG dus niet aan mee maar wel zeiken over garantie) en die beste man heb ik eens gevraagd wat er nu nog aan echt onderhoud moet plaats vinden. Die zei; heel eerlijk? nagenoeg niets. Je expansievat kan eens op zijn, je kan eens drukverlies hebben door een brakke koppeling ergens en die vloeistof moet eens vernieuwd worden maar dat doen we allemaal niet preventief zei hij en als het stuk gaat merk je het snel genoeg en is ter plaatse oplossen een kwestie van enkele tientjes excl. voorrij kosten.
Zonnepanelen doe ik ook allemaal zelf, stelt ook weinig voor.
Verwacht in ieder geval geen enkele flexibiliteit of dat ze afspraken nakomen, dan kan het alleen maar meevallen. Ik ben de maanden aan het aftellen dat ze hun monitoring rommel komen weghalen in ieder geval want ernaar kijken doen ze toch niet. Ik heb het er laatst eens een week uitgetrokken, geen belletje ontvangen.
Kijk en dat vind ik dus zo schandalig. We worden gedwongen om het verplicht af te nemen via een partij, waarvan je op basis van verhalen en ervaringen nooit voor zou hebben gekozen.GeeMoney schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Bij ons zat het gelukkig allemaal wel "bij de prijs in" maar ook door Klimaatgarant geleverd en dit jaar loopt onze 5 jaar af en heb ik een voorstel gehad om voor maar liefst 69,- per maand het onderhoud door te zetten.
Die heb ik direct geweigerd. De halve buurt hier is ook helemaal niet tevreden over KG en de mensen die ik over de vloer heb gehad hebben er ook bar weinig echt verstand van.
Via een 3e partij heb ik mijn pomp er eens afgehad ivm werkzaamheden in de ruimte zelf (werkte KG dus niet aan mee maar wel zeiken over garantie) en die beste man heb ik eens gevraagd wat er nu nog aan echt onderhoud moet plaats vinden. Die zei; heel eerlijk? nagenoeg niets. Je expansievat kan eens op zijn, je kan eens drukverlies hebben door een brakke koppeling ergens en die vloeistof moet eens vernieuwd worden maar dat doen we allemaal niet preventief zei hij en als het stuk gaat merk je het snel genoeg en is ter plaatse oplossen een kwestie van enkele tientjes excl. voorrij kosten.
Zonnepanelen doe ik ook allemaal zelf, stelt ook weinig voor.
Verwacht in ieder geval geen enkele flexibiliteit of dat ze afspraken nakomen, dan kan het alleen maar meevallen. Ik ben de maanden aan het aftellen dat ze hun monitoring rommel komen weghalen in ieder geval want ernaar kijken doen ze toch niet. Ik heb het er laatst eens een week uitgetrokken, geen belletje ontvangen.
InterestedDraakje5 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:04:
[...]
Veh vertelde mij aan de telefoon dat je wel van te voren vragen of stukken kan opsturen naar ze.
Bij ons heeft zowat heel de straat afgelopen weken een onderhoudscontract afgesloten voor een acceptabel bedrag. Dat een warmtepomp minder onderhoud nodig heeft was algemeen bekend echter hadden toch wat buurtgenoten foutmeldingen die zij niet zelf opgelost kregen afgelopen weken, geen partij die zonder onderhoudscontract dit komt verhelpen en sommige zaten dus een aantal dagen zonder warmwater.
Klimaatgarant... Tot nu toe ook niet echt goede ervaringen mee. De druk van de warmtepomp valt bij ons en de buren weg. We zitten blijkbaar met meerdere appartementen op 1 bron gekoppeld en ze vinden het lastig om het probleem te achterhalen. KG wijst ook naar de andere partijen zoals Itho Daalderop en Volendamse Vloerverwarmings Centrale).
We hebben laatst wel een vergoeding voor het ongemak gekregen, ook al wonen we er nog niet
We hebben laatst wel een vergoeding voor het ongemak gekregen, ook al wonen we er nog niet
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/nSoj43eTQPGXnJPI8hlzJCxW.jpg?f=fotoalbum_large)