in 2016 ben ik eigenaar geworden van een nieuwbouw woning.
Deze woning is opgeleverd met een warmte pomp inc boilervat.
Voor de aankoop van de woning werdt duidelijk dat de warmte pomp niet in het huis inbegrepen is. De warmtepomp kon of gehuurd worden of los gekocht worden.
Omdat wij niet precies wisten in 2015 wat een warmtepomp is en hoe het werkt. Zoals hoeveel onderhoud heeft dat ding nodig. Hoelang gaan de onderdelen mee. enz..
Hebben wij gekozen voor een huurovereenkomst, van een duur van 25 jaar.
Nu ben ik er een jaar geleden achter gekomen dat de warmtepomp onderdeel is van het onroerend goed.
Nu mag er over onroerend goed geen BTW gevraagd worden.
Wat blijkt sinds 2015 betalen wij 21% BTW over de huur van de wamte pomp.
Netjes een mailtje gestuurd, en verek ik krijg een credit factuur met helaas maar 2 jaar BTW correctie ze konden niet in het oude systeem. Maar ze zouden het nog uitzoeken.
Bij navraag van andere buren blijken zij ook BTW te betalen dus zij ook in de mail gestapt en dit er uitgegooid te hebben.
Omdat ruim 30 woningen vanaf sept 2015 ineens allemaal hun BTW terug vorderen. is er wat paniek ontstaan bij KlimaatGarant.
Nu hebben ze onderzoek gedaan naar het contract en belastingadviseur geraadpleegd.
Wat er nu verteld wordt is het volgende.
1) we zijn tot de conclusie gekomen dat het geen huur betreft maar Financial Lease of wel huurkoop.
2) Hierdoor mogen wij wel BTW rekenen
3) Na de looptijd "25 jaar" mag je de pomp houden
4) wij hebben lease vertaald naar huur en financial er afgehaald.
nu heb ik het al bij de rechtsbijstand ook gelegd, maar ben ook even benieuwd naar jullie mening.
1) is het niet zo dat bij financial lease je eigenlijk een krediet aan gaat?
2) daarbij zou BTW vooraf moeten worden afgedragen? Dus niet tijdens de looptijd?
3) had dan in het contract ook niet duidelijk moeten worden vermeld wat ik aflos, de rente afspraak?
3) je kan niet jaarlijks indexeren, want je spreekt een aflos deel en rente af?
Daarnaast maar voor ik naar de verhuurders ga zwaaien met burgerlijk wetboek, is het volgens mij zo dat bij het huurkoop van onroerend goed zaken afgesloten van voor 1-1-2017 dit ook notarieel had moeten worden vastgelegd?
Toch lijkt het contract op huur en niet financial lease.
- er is geen aflossings deel afgesproken
- er is geen koop overeenkomst
- er is niets waaruit blijkt dat ik economisch eigenaar ben
- er vind geen aflossing plaats
- ik heb geen recht om eigen onderhoud partij in te schakelen
- ik heb geen recht om de warmtepomp aan te passen (communicatie module te verwijderen)
maar in 1 deel artikel van de 14 dat is punt 4.4. staat
Indien na afloop van deze overeenkomst geen nieuwe overeenkomst wordt afgesloten, wordt de warmpte pomp overgedragen aan de gebruiker. << dit is dus na 25 jaar
in de 8 jaar dat we hier nu wonen, heb ik ruim 6550,25 betaald. en ik moet nog ong 19 jaar betalen..
pomp is bij aanschaf 6611,83 euro.
Daarnaast zit ik er nu heel hard over na te denken om de pomp gewoon over te nemen dat kan volgens het contract.
echter met 5% afschrijving per jaar kom ik nu uit op een bedrag van 4297,68
Deze woning is opgeleverd met een warmte pomp inc boilervat.
Voor de aankoop van de woning werdt duidelijk dat de warmte pomp niet in het huis inbegrepen is. De warmtepomp kon of gehuurd worden of los gekocht worden.
Omdat wij niet precies wisten in 2015 wat een warmtepomp is en hoe het werkt. Zoals hoeveel onderhoud heeft dat ding nodig. Hoelang gaan de onderdelen mee. enz..
Hebben wij gekozen voor een huurovereenkomst, van een duur van 25 jaar.
Nu ben ik er een jaar geleden achter gekomen dat de warmtepomp onderdeel is van het onroerend goed.
Nu mag er over onroerend goed geen BTW gevraagd worden.
Wat blijkt sinds 2015 betalen wij 21% BTW over de huur van de wamte pomp.
Netjes een mailtje gestuurd, en verek ik krijg een credit factuur met helaas maar 2 jaar BTW correctie ze konden niet in het oude systeem. Maar ze zouden het nog uitzoeken.
Bij navraag van andere buren blijken zij ook BTW te betalen dus zij ook in de mail gestapt en dit er uitgegooid te hebben.
Omdat ruim 30 woningen vanaf sept 2015 ineens allemaal hun BTW terug vorderen. is er wat paniek ontstaan bij KlimaatGarant.
Nu hebben ze onderzoek gedaan naar het contract en belastingadviseur geraadpleegd.
Wat er nu verteld wordt is het volgende.
1) we zijn tot de conclusie gekomen dat het geen huur betreft maar Financial Lease of wel huurkoop.
2) Hierdoor mogen wij wel BTW rekenen
3) Na de looptijd "25 jaar" mag je de pomp houden
4) wij hebben lease vertaald naar huur en financial er afgehaald.
nu heb ik het al bij de rechtsbijstand ook gelegd, maar ben ook even benieuwd naar jullie mening.
1) is het niet zo dat bij financial lease je eigenlijk een krediet aan gaat?
2) daarbij zou BTW vooraf moeten worden afgedragen? Dus niet tijdens de looptijd?
3) had dan in het contract ook niet duidelijk moeten worden vermeld wat ik aflos, de rente afspraak?
3) je kan niet jaarlijks indexeren, want je spreekt een aflos deel en rente af?
Daarnaast maar voor ik naar de verhuurders ga zwaaien met burgerlijk wetboek, is het volgens mij zo dat bij het huurkoop van onroerend goed zaken afgesloten van voor 1-1-2017 dit ook notarieel had moeten worden vastgelegd?
Toch lijkt het contract op huur en niet financial lease.
- er is geen aflossings deel afgesproken
- er is geen koop overeenkomst
- er is niets waaruit blijkt dat ik economisch eigenaar ben
- er vind geen aflossing plaats
- ik heb geen recht om eigen onderhoud partij in te schakelen
- ik heb geen recht om de warmtepomp aan te passen (communicatie module te verwijderen)
maar in 1 deel artikel van de 14 dat is punt 4.4. staat
Indien na afloop van deze overeenkomst geen nieuwe overeenkomst wordt afgesloten, wordt de warmpte pomp overgedragen aan de gebruiker. << dit is dus na 25 jaar
in de 8 jaar dat we hier nu wonen, heb ik ruim 6550,25 betaald. en ik moet nog ong 19 jaar betalen..
pomp is bij aanschaf 6611,83 euro.
Daarnaast zit ik er nu heel hard over na te denken om de pomp gewoon over te nemen dat kan volgens het contract.
echter met 5% afschrijving per jaar kom ik nu uit op een bedrag van 4297,68
A Soldiers manual and a pair of boots.