• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Yesiladam schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:36:
is het mogelijk om horizontaal te frezen in een dragend prefab betonnen muur van 10cm? ik wil meerdere stopcontacten bijleggen. voor een installatiebuis van 16mm dik is 2cm frezen wel genoeg. ik hoor zoveel paniek reacties over horizontaal frezen. gaat een 2cm diep frees de constructie echt beïnvloeden? help mij met raad.

[Afbeelding]
Je stelt wel een lastige vraag. Je huis zal echt niet meteen instorten, maar welke impact het freezen heeft op de constructie hangt er ook vanaf hoe de andere muren staan en steun geven, hoeveel verdiepingen er nog bovenop staan, hoeveel marge er in de constructietekening is meegenomen, etc…
Muren worden vaak in 70, 100, 120 of 150mm uitgevoerd. Stel dat uit de constructieberekening kwam dat hij 75 mm moet zijn en dat 100 gedaan is omdat dat een standaard maat is. Dan is er weinig risico, maar als uit de berekening 99 mm kwam verzwak je de constructie dus deels. Zou ik bv in Groningen of Zuid-Limburg dus wel uit mijn hoofd laten.

Beste oplossing is het via de vloer te doen, maar dan is het opletten met eventuele vloerverwarming die daar ligt. Die ligt vrijwel altijd 10-15 cm van de muur, maar meten is weten.
Wil je het perse via de muur doen en zekerheid hebben over de risico’s, dan zul je een constructeur moeten raadplegen.

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-03 08:03
GeeMoney schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Je betaald je nieuwbouw in fases.
Je begint dus met alleen de grondprijs als extra last op je huidige hypotheek en 2 maanden later grondlasten+begane grond deel en dan weer X maanden later grondlasten+bgg+2e verdiepingsvloer etc.

Uiteindelijk betaal je de laatste maanden voor de oplevering dus effectief pas 2 volle hypotheken.
Je hypotheek loopt vanaf het moment van tekenen bij de notaris.
Het geleende bedrag wordt in je bouwdepot gestopt en is beschikbaar om facturen van je aannemer te declareren.

Vanaf dan loopt ook je maandelijkse betaling van aflossing en rente.
Over je bouwdepot ontvang je rente, normaliter hetzelfde percentage als over je hypotheek.

Dus in het begin zal de rente opbrengst nagenoeg gelijk zijn aan de rente kosten. Afhankelijk met de afspraak met de bank wordt de te ontvangen rente in je bouwdepot gezet of gesaldeerd met de betalen rente.

Na gelang je meer facturen uit je bouwdepot betaald, heb je meer renteverlies en ga je per saldo dus steeds meer rente betalen dan ontvangen. Tegelijkertijd loopt de maandelijkse aflossing door.

Ergo, je hebt dus wel degelijk dubbele lasten vanaf de gang naar de notaris.

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Breud schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Je hypotheek loopt vanaf het moment van tekenen bij de notaris.
Het geleende bedrag wordt in je bouwdepot gestopt en is beschikbaar om facturen van je aannemer te declareren.

Vanaf dan loopt ook je maandelijkse betaling van aflossing en rente.
Over je bouwdepot ontvang je rente, normaliter hetzelfde percentage als over je hypotheek.

Dus in het begin zal de rente opbrengst nagenoeg gelijk zijn aan de rente kosten. Afhankelijk met de afspraak met de bank wordt de te ontvangen rente in je bouwdepot gezet of gesaldeerd met de betalen rente.

Na gelang je meer facturen uit je bouwdepot betaald, heb je meer renteverlies en ga je per saldo dus steeds meer rente betalen dan ontvangen. Tegelijkertijd loopt de maandelijkse aflossing door.

Ergo, je hebt dus wel degelijk dubbele lasten vanaf de gang naar de notaris.
In welke vorm dan ook, je betaald vanaf tekenen notaris niet netto 200% lasten.
Of dat nu in een bouwdepot zit of op een andere manier. Je betaalt netto wat je uitgegeven hebt + rente en/of aflossing.
Aan het einde van de bouwtijd zal je dus steeds minder bouwdepot over hebben en dus steeds minder rente terug krijgen en dus netto steeds dichter bij die volle dubbele hypotheek komen.

Ieder zijn adviseur kan gewoon een staatje uitdraaien wat dat per maand betekend.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 21-01-2024 10:28 ]

• Breud
het waarschijnlijk grootste gedeelte van het bedrag wat je betaald aan de bank is aflossing.
Dat betaal je elke maand vanaf het passeren van de akte bij de notaris.

Er zijn genoeg banken, die de rente die je ontvangt over je bouwdepot, terug in je bouwdepot stopt.
Effectief betaal je dus elke maand de volledige hypotheek (aflossing en rente) aan je bank.

Wij betalen nu al ruim 1 jaar dubbele lasten van onze tijdelijke huurwoning + volledige aflossing en rente nieuwbouw woning. (ruim € 3000 :O )

Het geld dat we van de bank ontvangen over het bouwdepot, en maandelijks door de bank in het depot wordt gestort, zien wij als extraatje waar we wat extra meerwerk van betalen. Nu we in de eindfase zitten is dat nog maar zo'n 250 euro per maand. Over de hele bouwperiode is dit ongeveer 10K aan ontvangen rente.

In ons geval dus echt dubbele lasten over de gehele periode. We verdienen beide goed, dus we nemen het voor lief

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04 17:12
GeeMoney schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:17:
[...]

In welke vorm dan ook, je betaald vanaf tekenen notaris niet netto 200% lasten.
Of dat nu in een bouwdepot zit of op een andere manier. Je betaalt netto wat je uitgegeven hebt + rente en/of aflossing.
Aan het einde van de bouwtijd zal je dus steeds minder bouwdepot over hebben en dus steeds minder rente terug krijgen en dus netto steeds dichter bij die volle dubbele hypotheek komen.

Ieder zijn adviseur kan gewoon een staatje uitdraaien wat dat per maand betekend.
Voor degene waarnbij de bouw extreem uitloopt, belangrijk om wel rekening te houden dat het je bouwdepot meestal wel kan verlengen, maar dat dan vaak de bank na de geldigheid meestal geen rente meer vergoed over het nog niet opgenomen bedrag van het bouwdepot. In ons geval was dat maar anderhalve maand voor oplevering, dus was niet heel erg nadelig, maar kan me voorstellen dat bij een erg lange bouwduur het wat meer kost.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-04 19:03
is het mogelijk om horizontaal te frezen in een dragend prefab betonnen muur van 10cm? ik wil meerdere stopcontacten bijleggen. voor een installatiebuis van 16mm dik is 2cm frezen wel genoeg. ik hoor zoveel paniek reacties over horizontaal frezen. gaat een 2cm diep frees de constructie echt beïnvloeden? help mij met raad.

[Afbeelding]
Frees de leiding in de muur naar de vloer.
Als je een cementdekvloer hebt tik je die met een hamer (eventueel met beitel) zo langs de muur los. Vloerverwarming zal (standaard) niet zo dicht langs de muur lopen.
Meestal is de dekvloer ook rond de 7cm dik.
Maar met een hamer en wat beleid sla je die leiding ook niet in ene stuk.
In ons vorige huis ook op deze manier het speakerdraad in een elektrabuis aangelegd naar de andere hoek.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-04 20:54
Krijgertje1979 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:45:
[...]

Voor degene waarnbij de bouw extreem uitloopt, belangrijk om wel rekening te houden dat het je bouwdepot meestal wel kan verlengen, maar dat dan vaak de bank na de geldigheid meestal geen rente meer vergoed over het nog niet opgenomen bedrag van het bouwdepot. In ons geval was dat maar anderhalve maand voor oplevering, dus was niet heel erg nadelig, maar kan me voorstellen dat bij een erg lange bouwduur het wat meer kost.
Zeker goed om te benadrukken. Want dit leek niet van toepassing, maar met uitgestelde prognoses is dat bij ons circa 8 maanden, en zijn de dubbele lasten echt gigantisch aangezien we een dure tijdelijke huurwoning hebben. Dat kunnen we aan, maar gaat wel ten koste van ons budget voor de afbouw/inrichting.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 13:25
Farmerwood schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:45:
[...]

Je stelt wel een lastige vraag. Je huis zal echt niet meteen instorten, maar welke impact het freezen heeft op de constructie hangt er ook vanaf hoe de andere muren staan en steun geven, hoeveel verdiepingen er nog bovenop staan, hoeveel marge er in de constructietekening is meegenomen, etc…
Muren worden vaak in 70, 100, 120 of 150mm uitgevoerd. Stel dat uit de constructieberekening kwam dat hij 75 mm moet zijn en dat 100 gedaan is omdat dat een standaard maat is. Dan is er weinig risico, maar als uit de berekening 101 mm kwam verzwak je de constructie dus deels. Zou ik bv in Groningen of Zuid-Limburg dus wel uit mijn hoofd laten.

Beste oplossing is het via de vloer te doen, maar dan is het opletten met eventuele vloerverwarming die daar ligt. Die ligt vrijwel altijd 10-15 cm van de muur, maar meten is weten.
Wil je het perse via de muur doen en zekerheid hebben over de risico’s, dan zul je een constructeur moeten raadplegen.
bedankt voor de tip. het is een simpele nieuwbouw tussen woning van 3 hoog. deze worden door heel het land gebouwd. nooit gehoord dat een huis/muur is ingezakt. ik ga max 2x paar meter frezen voor de tv en een paar extra stopcontacten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yesiladam schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:17:
[...]

bedankt voor de tip. het is een simpele nieuwbouw tussen woning van 3 hoog. deze worden door heel het land gebouwd. nooit gehoord dat een huis/muur is ingezakt. ik ga max 2x paar meter frezen voor de tv en een paar extra stopcontacten.
Heb je geen kruipruimte? Stuk makkelijker en minder stoffig.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:27

[Afbeelding]
Lastig.

Ik zou het niet doen.
Puur praktisch om 2 redenen. Draagkracht en staal. In het beton zit waarschijnlijk wapeningsstaal. Dat is meestal in de vorm van een korf in een kist die bijvoorbeeld 10 cm is. Dan is de rand van dat staal ergen tussen de 0,5 en 2,5 cm van de rand/zijkant.
Dat is nou net het deel dat jij eruit wilt halen. Dat kan, maar is heeeel veel zwaar werk en zwaar gereedschap en ik weet niet of dat qua kracht en structuur van de muur wenselijk is.
(https://www.betonstaal.nl/wapeningsstaal/)

Het kan ook anders opgebouwd zitten, maar bijna altijd is er een vorm van wapeningsstaal.
In klakzandstemen muren is dit niet het geval en kun je makkelijker op dze wijze iets verleggen/verlengen

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Yesiladam
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Heb je geen kruipruimte? Stuk makkelijker en minder stoffig.
heb ik wel van minimaal 40cm. is dat makkelijker?

• Wolly
  • Niet online
Yesiladam schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:24:
[...]

heb ik wel van minimaal 40cm. is dat makkelijker?
Van onderuit gaatje boren en ymvk naar je meterkast.

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-04 13:46
Ze zijn hier bezig met het spuiten van de zolderplaten, maar lopen tegen een gele verkleuring aan op de plek waar de platen samenkomen. Ze hebben al een aantal keer de platen wit gespoten, maar het blijft terugkomen. Kan dit iets van vochtigheid of het "bloeden" van de spaanplaten zijn? Het is echt alleen bij de naad waar platen samenkomen, geen vlekken oid op de platen zelf.

Iemand hier dit ook heeft gehad of weet hoe je het verschil tussen het "bloeden"o f de vochtigheid makkelijk kan zien bij zolderplaten?

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:06

inXs

known as inXs

Bij ons is de omgevingsvergunning inmiddels ook onherroepelijk! Koop: https://www.parc-clinckenbergh.nl/ type eik. Verwachting passeren begin februari, alleen 1 probleem, wij zijn langere tijd op reis vanaf eind januari… weet iemand hoe dat zit met een machtiging? Kunnen wij familie machtigen, of moet dit via een notarieel volmacht? De notaris van de ontwikkelaar reageert heel traag op alles, dus hoop dat dat niet hoeft…

[ Voor 3% gewijzigd door inXs op 21-01-2024 19:21 ]

superB

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:48
inXs schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:16:
Bij ons is de omgevingsvergunning inmiddels ook onherroepelijk! Koop: https://www.parc-clinckenbergh.nl/ type Verwachting passeren begin februari, alleen 1 probleem, wij zijn langere tijd op reis vanaf eind januari… weet iemand hoe dat zit met een machtiging? Kunnen wij familie machtigen, of moet dit via een notarieel volmacht? De notaris van de ontwikkelaar reageert heel traag op alles, dus hoop dat dat niet hoeft…
Zou de notaris gewoon even bellen, is sneller dan mailen. Veelal moet dat via een volmacht inderdaad.

Ps: Zou ook de exacte verdieping/type woning uit je post halen, maar dat ben ik. Letterlijk te herleiden waar je nu woont.

Ps2: 200k voor 39m² (type leisterbes). Damn, wat een prijzen.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:18
Source90 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Ze zouden moeten verplichten dat een woning minimaal 60m2 zou moeten zijn ofzo. 39m2 kan je toch helemaal niets mee? Onze overkapping is nog groter 😅

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:06

inXs

known as inXs

Source90 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Zou de notaris gewoon even bellen, is sneller dan mailen. Veelal moet dat via een volmacht inderdaad.

Ps: Zou ook de exacte verdieping/type woning uit je post halen, maar dat ben ik. Letterlijk te herleiden waar je nu woont.

Dank, ik bel ook, echter ook dan willen ze me doorverbinden met de notaris, maar dan steeds met terugbelverzoek… overigens heb ik nu geen huis, dus weet niet hoe je kan zien waar ik woon ;) of bedoel je waar ik kom te wonen?

superB

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 20:03
Wij hebben boven op 3 kamers een thermostaat voor de vloerverwarming. Voor de badkamer en overloop niet, die gaan mee met de begane grond. Die laatste twee worden niet goed warm. In ieder geval de badkamer niet, we kunnen amper op de tegels staan zo koud.

De verdeler ziet eruit zoals op de foto. Die witte kappen maken een groep regelbaar, toch? Dus de twee groepen zonder kap zijn waarschijnlijk de badkamer en de overloop. Daarvan staat de druk op 0. Klopt dat wel? In principe is met deze temperaturen beneden veel warmtevraag, dus zou de badkamer ook warmer moeten zijn. Kan iemand aan deze foto zien of er iets niet klopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uL3RV_QJLAN50gfGVzDWrQyIVf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJJCmLWIfhYZQLdcV9bYapYK.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens komt de installateur binnenkort langs. Maar vanwege eerdere ervaringen wil ik iets meer beslagen ten ijs komen.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-04 19:03
praliwi schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:38:
Wij hebben boven op 3 kamers een thermostaat voor de vloerverwarming. Voor de badkamer en overloop niet, die gaan mee met de begane grond. Die laatste twee worden niet goed warm. In ieder geval de badkamer niet, we kunnen amper op de tegels staan zo koud.

De verdeler ziet eruit zoals op de foto. Die witte kappen maken een groep regelbaar, toch? Dus de twee groepen zonder kap zijn waarschijnlijk de badkamer en de overloop. Daarvan staat de druk op 0. Klopt dat wel? In principe is met deze temperaturen beneden veel warmtevraag, dus zou de badkamer ook warmer moeten zijn. Kan iemand aan deze foto zien of er iets niet klopt?

[Afbeelding]

Overigens komt de installateur binnenkort langs. Maar vanwege eerdere ervaringen wil ik iets meer beslagen ten ijs komen.
Heb je voor beneden nog een verdeler, waar je wel flow ziet op die glaasjes, als de thermostaat (flink) hoger staat ingesteld?

Op de foto hebben alle 7 groepen 0 flow... O-)
De aanvoerleiding zal dan ook wel niet warm zijn.

Krijg je op de groepen van de kamers boven dan ook een flow te zien als je daar een van de thermostaten hoger zet?

Wellicht staan groep 2 en 3 nog volledig dicht?

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 21-01-2024 20:08 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toppe schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Ze zouden moeten verplichten dat een woning minimaal 60m2 zou moeten zijn ofzo. 39m2 kan je toch helemaal niets mee? Onze overkapping is nog groter 😅
Maar niet iedereen heeft 300k voor 60m2 (over).

Ik denk dat dit nou eenmaal de M2 prijzen zijn om zo'n complex rendabel te bouwen (zonder subsidie).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2024 22:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• GeeMoney
  • Nu online
wortelsoft schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Als de lus van je bijkeuken op een eigen aansluiting van een autotemp regelaar staat is dat eenvoudig op de autotemp in te stellen, staat in de handleiding van de autotemp hoe je dat moet doen ( niet koppelen aan een bepaalde groep, dan staat deze altijd open).
Even terugkomend hierop. Mijn bijkeuken zit inderdaad op een eigen lus. Lus nummer 1.
Mijn beneden verdieping heeft alle 8 groepen op de eerste Autotemp dus in gebruik zonder dat daar blijvend een lus "open" staat want er zit hier geen badkamer groep op.
Ik ben de handleiding aan het doorlezen maar die lijkt andere thermostaten te gebruiken (Ik heb een 4G versie die alleen de ouderwetse domme monochrome ronde thermostaten heeft) .

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-04 16:57
GeeMoney schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Even terugkomend hierop. Mijn bijkeuken zit inderdaad op een eigen lus. Lus nummer 1.
Mijn beneden verdieping heeft alle 8 groepen op de eerste Autotemp dus in gebruik zonder dat daar blijvend een lus "open" staat want er zit hier geen badkamer groep op.
Ik ben de handleiding aan het doorlezen maar die lijkt andere thermostaten te gebruiken (Ik heb een 4G versie die alleen de ouderwetse domme monochrome ronde thermostaten heeft) .
Maar heb je wel autotemp verdelers/regelaars? Daar moet je namelijk de handleiding van lezen, daar staat in hoe je een groep loskoppelt.

• GeeMoney
  • Nu online
wortelsoft schreef op maandag 22 januari 2024 @ 05:56:
[...]

Maar heb je wel autotemp verdelers/regelaars? Daar moet je namelijk de handleiding van lezen, daar staat in hoe je een groep loskoppelt.
Ja, beneden een auto temp en boven ook een.
Ik heb hem doorgenomen maar ik ben er nog niet uit welke stappen ik nu precies moet doen om lus 1 continu open te laten gaan .

• marcop23
  • Laatst online: 00:22
Toppe schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Wat is er mis met 40m2 voor een alleenstaande? Er wonen in NL superveel alleenstaanden in woningen van 100m2 of meer, dat lijkt me juist kwalijk met het oog op het huizentekort (op macroniveau dan, op microniveau kan natuurlijk niet iedereen er iets aan doen). Maar ik moet geen politieke discussie op gaan starten :+

• wortelsoft
GeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:14:
[...]

Ja, beneden een auto temp en boven ook een.
Ik heb hem doorgenomen maar ik ben er nog niet uit welke stappen ik nu precies moet doen om lus 1 continu open te laten gaan .
Alleen stap 1 en 2:

wortelsoft in "Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen"

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
marcop23 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:54:
[...]

Wat is er mis met 40m2 voor een alleenstaande? Er wonen in NL superveel alleenstaanden in woningen van 100m2 of meer, dat lijkt me juist kwalijk met het oog op het huizentekort (op macroniveau dan, op microniveau kan natuurlijk niet iedereen er iets aan doen). Maar ik moet geen politieke discussie op gaan starten :+
Daar is inderdaad een ander topic voor

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6

Overigens wel met je eens, 40 m2 is prima voor een alleenstaande. Heel veel meer heb je niet nodig los van wat buitenruimte (wat bij dergelijke kleine woningen dan wel weer vaak ontbreekt)

• GeeMoney
  • Nu online
Maar als ik hem loskoppel, wat is daar dan impliciet de consequentie van ?
(Ik heb dus ook geen spider thermostaten overigens, ook heb ik nog een thermostaat als reserve liggen draadloos. Ik zou dus ook lus 1 een eigen thermostaat kunnen geven?)

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2024 10:14 ]

• Yesiladam
wij hebben gekozen voor een casco badkamer en toilet. een globale offerte projectleverancier (intermat Mijdrecht) kwam al snel tot 20K voor een 5m2 badkamer en toilet. omdat wij nog niet zeker zijn van wat we willen hebben we een globale offerte laten maken. als ik alle onderdelen los bestel kom ik z'n 20% goedkoper uit. vanuit aannemer krijgen wij 3150eu voor minderwerk. wat zijn jullie ervaringen?

• Blik1984
  • Nu online
Yesiladam schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:00:
wij hebben gekozen voor een casco badkamer en toilet. een globale offerte projectleverancier (intermat Mijdrecht) kwam al snel tot 20K voor een 5m2 badkamer en toilet. omdat wij nog niet zeker zijn van wat we willen hebben we een globale offerte laten maken. als ik alle onderdelen los bestel kom ik z'n 20% goedkoper uit. vanuit aannemer krijgen wij 3150eu voor minderwerk. wat zijn jullie ervaringen?
Wat wij hebben gedaan is wel de tegels, douche en kranen door de projectleverancier gedaan, waardoor de basis in principe staat. We hebben zelf een douchewand, meubel en spiegel geïnstalleerd. Daar hebben we uiteindelijk 2.000-3.000 mee bespaard, en tegelijkertijd hebben we een meubel wat we écht mooi vinden in plaats van een meubel dat we maar matig vinden.

Afhankelijk van wat je wil zou je nog kunnen kiezen om ook bad, kranen en doucheset zelf te doen, dan valt er nog wat meer te besparen gok ik. Maar is ook wel weer wat meer werk.

• Farmerwood
  • Niet online
Heel wisselende ervaringen hier volgens mij in het topic. hangt heel erg van de leverancier af. UHUW (oid) kwam er nooit goed vanaf in ieder geval.

Een goed compromis lijkt vaak om de standaard badkamer af te nemen, maar wel de tegels te vervangen door iets naar eigen wens. Kost je wat meer dan zelf (laten) doen, maar garantie via de aannemer blijft zonder gezeur in stand.
Op een later moment vervang je zelf de wastafel, douche etc door iets naar eigen wens. Evt zelfs afspreken dat ze het gewoon in de doos mogen laten zitten zodat het voor jou makkelijker doorverkoopt. Dat laatste uiteraard direct met de installateur regelen.

• wortelsoft
GeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Maar als ik hem loskoppel, wat is daar dan impliciet de consequentie van ?
(Ik heb dus ook geen spider thermostaten overigens, ook heb ik nog een thermostaat als reserve liggen draadloos. Ik zou dus ook lus 1 een eigen thermostaat kunnen geven?)
Dat die groep altijd 100% open staat, zelfde als in je badkamer.

• Yesiladam
Farmerwood schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Heel wisselende ervaringen hier volgens mij in het topic. hangt heel erg van de leverancier af. UHUW (oid) kwam er nooit goed vanaf in ieder geval.

Een goed compromis lijkt vaak om de standaard badkamer af te nemen, maar wel de tegels te vervangen door iets naar eigen wens. Kost je wat meer dan zelf (laten) doen, maar garantie via de aannemer blijft zonder gezeur in stand.
Op een later moment vervang je zelf de wastafel, douche etc door iets naar eigen wens. Evt zelfs afspreken dat ze het gewoon in de doos mogen laten zitten zodat het voor jou makkelijker doorverkoopt. Dat laatste uiteraard direct met de installateur regelen.
verkoper had er echt totaal geen zin in, en dat heeft erg veel invloed op hoe een klant de deur uit gaat. ook de aanbod in de showroom was voor mijn gevoel beperkt. ik moest het maar doen uit een boekje met verhaal van de verkoper. ook weten wij nog niet wat we nou leuk vinden. de bouw is nog niet gestart en men vraagt of ik even mijn droom badkamer kom tekenen....

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Yesiladam schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:27:
[...]

verkoper had er echt totaal geen zin in, en dat heeft erg veel invloed op hoe een klant de deur uit gaat. ook de aanbod in de showroom was voor mijn gevoel beperkt. ik moest het maar doen uit een boekje met verhaal van de verkoper. ook weten wij nog niet wat we nou leuk vinden. de bouw is nog niet gestart en men vraagt of ik even mijn droom badkamer kom tekenen....
Eens met eerdere post hierboven. Zorg ervoor dat je in ieder geval de aansluitingen op de juiste plek hebt zitten en laat het tegelwerk door de aannemer verzorgen.

Kranen, wasmeubel, douchewand, toiletpot etc kun je zelf achteraf plaatsen. Met een beetje geluk gaat de aannemer akkoord om de standaard items niet te plaatsen zodat je geen boorgaten in de tegels hebt. En zelf zoeken naar mooiere alternatieven die je over de boorgaten heen kunt plaatsen.

Betekent natuurlijk wel dat je nu al moet nadenken over de indeling en kleurstelling van je ‘droom’ badkamer.

Ik lees terug in je berichten dat je veel dingen zelf achteraf wilt doen - vaak gedreven door de hoge kosten van de aannemer. Nu lijkt dat een goed plan, maar als je eenmaal de sleutel hebt wil je er ook snel in, en je hebt al een hoop werk aan heel veel simpele standaard dingen zoals lampen ophangen, inrichten, gordijnen uitzoeken en ophangen etc. Het is best intensief om dan in parallel nog veel te verbouwen in je nieuwe woning.

Eerder ook al geschreven, maar er zijn best een paar dingen geweest waarvan ik achteraf denk; had ik het maar door de aannemer laten doen omdat het achteraf toch complexer (en / of duurder) was dan vooraf ingeschat.

[ Voor 28% gewijzigd door SquareOne op 22-01-2024 11:46 ]

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-04 17:25
SquareOne schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Eens met eerdere post hierboven. Zorg ervoor dat je in ieder geval de aansluitingen op de juiste plek hebt zitten en laat het tegelwerk door de aannemer verzorgen.

Kranen, wasmeubel, douchewand, toiletpot etc kun je zelf achteraf plaatsen. Met een beetje geluk gaat de aannemer akkoord om de standaard items niet te plaatsen zodat je geen boorgaten in de tegels hebt. En zelf zoeken naar mooiere alternatieven die je over de boorgaten heen kunt plaatsen.

Betekent natuurlijk wel dat je nu al moet nadenken over de indeling en kleurstelling van je ‘droom’ badkamer.

Ik lees terug in je berichten dat je veel dingen zelf achteraf wilt doen - vaak gedreven door de hoge kosten van de aannemer. Nu lijkt dat een goed plan, maar als je eenmaal de sleutel hebt wil je er ook snel in, en je hebt al een hoop werk aan heel veel simpele standaard dingen zoals lampen ophangen, inrichten, gordijnen uitzoeken en ophangen etc. Het is best intensief om dan in parallel nog veel te verbouwen in je nieuwe woning.

Eerder ook al geschreven, maar er zijn best een paar dingen geweest waarvan ik achteraf denk; had ik het maar door de aannemer laten doen omdat het achteraf toch complexer (en / of duurder) was dan vooraf ingeschat.
Precies is ook onze keuze geweest.

Casco mocht niet ivm appartement (regels). Tegels via project (Plieger)
De aannemer heeft wel alles gemonteerd (ook dat moest...). Los leveren was blijkbaar niet mogelijk/te lastig? Straks twee standaard spiegels, twee wastafels, twee grohe kranen "over". Neemt mijn zwager mee, die ook loodgieter is. Handige ruilhandel.

We hebben zelf een andere douchekraan (Grohe Euphoria 310 duo) voor een derde van de prijs gekocht vs via het project. Gelukkig zitten de gaten etc op de juiste plaats en kunnen we makkelijk oversteken.
Geldt ook voor andere spiegel en badkamer wandmeubel. Bestaande spiegelgaten vallen straks gevuld en wel, weg achter de nieuwe spiegel. Badmeubel zou 1:1 moeten passen, maar gaan we nog ervaren na de oplevering.

Deze kleine aanpassingen kunnen we ook later doen, badkamer is immers meteen gebruiksklaar.

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Wat betalen jullie eigenlijk voor een verhuizing door een verhuisbedrijf? Ik heb een offerte gehad maar ik vind het aan de hoge kant. Al heb ik geen idee omdat ik in het verleden zelf altijd heb verhuisd.

We hebben al een heel groot deel van onze inboedel in een opslag staan die we zelf later gaan verhuizen dus het gaat vooral om de meubels (de usual suspects) met de laatste dozen met de inhoud uit de kledingkaste/keuken/berging. We zijn met zn tweeën en hebben al bijna 15m3 in de externe opslag staan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Alic3 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:54:
Wat betalen jullie eigenlijk voor een verhuizing door een verhuisbedrijf? Ik heb een offerte gehad maar ik vind het aan de hoge kant. Al heb ik geen idee omdat ik in het verleden zelf altijd heb verhuisd.

We hebben al een heel groot deel van onze inboedel in een opslag staan die we zelf later gaan verhuizen dus het gaat vooral om de meubels (de usual suspects) met de laatste dozen met de inhoud uit de kledingkaste/keuken/berging. We zijn met zn tweeën en hebben al bijna 15m3 in de externe opslag staan.

***members only***
Wij hebben 2 jaar terug 2500 euro betaald, voor een 5 persoons gezin. Inclusief het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van een aantal grote (kleding)kasten. En inclusief alles inpakken dag van te voren. Dus we hoefden eigenlijk alleen maar de dozen uit te pakken.

Ze kwamen met een grote vrachtwagen (container) en een kleinere vrachtwagen en een liftje.

Het is een hoop geld, maar het heeft ons zoveel tijd en gedoe bespaard! We hebben niks zelf gedaan en binnen 2 dagen was alles verhuisd en alle meubels weer in elkaar, en kon iedereen weer in zijn eigen bed slapen.

Ik zou het zo weer doen :D

• SquareOne
  • Nu online

***members only***
5x€50 = €250 per uur
*7 uur = €1750

Tel er voorrijkosten + lift en risico voor verhuizer erbij, dan lijkt het me niet zo heel gek.

• wortelsoft

***members only***
Ik heb ook zoiets betaald met vrij weinig meubels, wel over een grotere afstand, ging naar een andere stad.

• Farmerwood
  • Niet online
Tja verhuizen kan duur zijn.

Laatste verhuizing was 5 min verderop, dus een inpakploeg en een uitpakploeg geregeld en 2 busjes die heen en weer pendelden. In een dagje over en heeft alleen lunch en pizza gekost voor iedereen.

Verhuizing ervoor was > 200 km en heel blij dat de nieuwe werkgever van mijn vrouw dat betald heeft. Was idd ideaal. Zeker omdat we een kind van nog net geen jaar oud hadden. Ene dag werd alles ingepakt en de volgende dag in het nieuwe huis weer uitgepakt. Zal haar werkgever wel enkele duizenden euro's gekost hebben.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-04 09:50

***members only***
Hangt er echt vanaf hoe ver je moet gaan en wat voor vrienden/familie je hebt. Inpakken duurt lang, verhuizen zelf kan echt snel gaan. In ons geval was het maar een kwartiertje rijden ofzo en één van de schoonbroers is zeer sterk, dus wij hebben gewoon een verhuiswagen gehuurd en met de schoonfamilie erbij stond eigenlijk alles op een voormiddag in het nieuwe huis. Zelfs geen verhuislift genomen want het apt was op de 1e verdieping dus konden we gewoon doorgeven door het raam naar mensen op de laadklep (wasmachine via de personenlift). Moet je het alleen doen, woon je nu hoog of ver weg dan is het andere koek natuurlijk.

• GeeMoney
  • Nu online

***members only***
Je hebt 5 man aan het werk een hele dag inclusief 2 busjes voor €1860,- .
Ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Dat is omgerekend en plat geslagen 53 euro per uur de man inclusief vervoer.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-02 15:16
Wij hadden een offerte gehad 7 man - vrachtwagen de-monteren en monteren 2400 euro.
Gekozen voor een andere offerte 600-700 euro.. alleen dan drie man.

Zullen wel veel meer zelf moeten doen maar hebben daar ook de tijd voor.. gaan het wel zien :D

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Dank voor jullie reacties @kepler @SquareOne @wortelsoft @Farmerwood @GeeMoney @mentalozzie

Oke dan valt het best wel mee. Mochten ze sneller klaar zijn dan wordt dat ook weer verrekend.

Inpakken en demonteren doen we zelf. Monteren en uitpakken ook dus het gaat echt om alles van A naar B te brengen. Dat is 10 min verder dus ook dat kost niet echt heel veel tijd.

Ik ga zorgen dat alles zo ver mogelijk ingepakt en klaarstaat voor de verhuizers. Dan is het een kwestie om alles via het balkon met de verhuislift in het busje te zetten en in het nieuwe huis via de BG weer uit te laden.

@Danferno Zelf gaan we het niet doen, een groot deel van de familie en vrienden is geblesseerd of heeft andere verplichtingen waardoor ik ze er niet mee wil opzadelen. Vandaar dat ik het wil laten doen.

• Blik1984
  • Nu online
Alic3 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:04:
Dank voor jullie reacties @kepler @SquareOne @wortelsoft @Farmerwood @GeeMoney @mentalozzie

Oke dan valt het best wel mee. Mochten ze sneller klaar zijn dan wordt dat ook weer verrekend.

Inpakken en demonteren doen we zelf. Monteren en uitpakken ook dus het gaat echt om alles van A naar B te brengen. Dat is 10 min verder dus ook dat kost niet echt heel veel tijd.

Ik ga zorgen dat alles zo ver mogelijk ingepakt en klaarstaat voor de verhuizers. Dan is het een kwestie om alles via het balkon met de verhuislift in het busje te zetten en in het nieuwe huis via de BG weer uit te laden.

@Danferno Zelf gaan we het niet doen, een groot deel van de familie en vrienden is geblesseerd of heeft andere verplichtingen waardoor ik ze er niet mee wil opzadelen. Vandaar dat ik het wil laten doen.
Vraag me dan wel serieus af waarom ze maar liefst 5 man nodig denken te hebben voor 7 uur, zeker aangezien je alles al zelf doet hoeven ze het eiegnlijk alleen maar de bus in te plaatsen en het er weer uit te halen. Dat zou eigenlijk niet langer mogen duren dan een halve dag met 5 man.

Maargoed, als ze de minder gemaakte uren compenseren dan is dat verder heen probleem

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Alic3 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:04:

Wij hebben t low budget gedaan. 2 man 1 busje met chauffeur. Geen grote pax kasten. Kleine kasten en kinderbedjes hebben we zelf uit elkaar gehaald. Tv gevoelige elektronica hadden we al eerder verhuisd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-04 13:46
Keuken kun je daar best nemen. Vraag naar Frank om een ontwerp te maken ;)

• GeeMoney
  • Nu online
wortelsoft schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Dat die groep altijd 100% open staat, zelfde als in je badkamer.
Ik heb hem zojuist "ontkoppeld" !
Dank. We gaan verder in het itho topic :)

• Hersenvocht
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:59
Een vraag over trappen die ik nog niet voorbij heb zien komen. Heeft iemand ervaring met een betonnen trap? In verband met de geluidsoverlast van onze toekomstige vuurhoutentrap zitten wij aan een betonnen versie te denken. Het leek ons een mogelijk idee om de trap meteen na oplevering te vervangen zodat alle problemen met de vuurhouten variant geen issue zouden zijn.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:31

vliegnerd

Nintendo fan.

GeeMoney schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Ik heb hem zojuist "ontkoppeld" !
Dank. We gaan verder in het itho topic :)
Let wel op dat je deze groep nu (volgens mij) altijd dicht staat als je gaat koelen, net als de badkamer.

Dat kan prima zijn, maar wellicht ongewenst. (Je kunt natuurlijk in het voorjaar de groep weer koppelen)

Fijn dat dit zonder servicetool kan. Mooie tip @wortelsoft

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:23

KoudeAardbei

Moderator

Hersenvocht schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:04:
Een vraag over trappen die ik nog niet voorbij heb zien komen. Heeft iemand ervaring met een betonnen trap? In verband met de geluidsoverlast van onze toekomstige vuurhoutentrap zitten wij aan een betonnen versie te denken. Het leek ons een mogelijk idee om de trap meteen na oplevering te vervangen zodat alle problemen met de vuurhouten variant geen issue zouden zijn.
Is dit voor je geluid in je eigen huis of om je buren te vriend te houden?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:18

***members only***
€2500. 7 man, verhuisbedrijf zat 180km verderop. Verhuiswagen is in opslag gegaan, verhuisbus naar een tijdelijke locatie en na de sleutel hebben ze de andere locatie weer opgehaald en samen met de verhuiswagen alles weer gebracht.

Bizar snel, binnen 2 uur was het huis leeg :D

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beton kraakt niet (En als dat wel zo is moet je rennen) :+ Heb je misschien een voorbeeld van wat je zou willen en kan je iets beter omschrijven voor welke overlast je bang bent.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-04 10:14
Geen ervaring met een betonnen trap. Wel met het verwijderen en vervangen van de vurenhouten trap. Het heeft heel veel impact op je planning. Je moet goed nadenken wat je voor verwijdering al wilt en kunt laten doen en wat daarna.

• Breud
SquareOne schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Dit was ook een dilemma bij ons. Dure prijzen voor materiaal en installatie, veelal opgedreven doordat 2 partijnen winst willen maken (badkamer zaak en aannemer)

Na veel overwegen toch de kosten voorlief genomen, maar wel als voordeel dat de 2 badkamers en 2 wc's zometeen bij oplevering betegeld en ingericht zijn.

Het alternatief was een ruwe ruimte (geen tegels, geen sanitair en aansluiting op de standaard (en voor ons niet juiste) plaats. Daarnaast kregen we maar een klein bedrag terug van de aannemer om het casco te laten opleveren.

Hier alvast een voorproefje van het werk in uitvoering: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BJ1UeFlltgfKEQsUZKB8R_xebs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vcy8V0KCe7Z4hUPzBjtn8wT8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S_jrBztkytUI1TwqD23-in5arg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6Dwud7wR7LVqET8deo0UIKY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaAGfZGzxbqAcWDbbGxGsTFG4rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRptJ4BIvB8RSZsoTwbDlaJd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELBgrQSdzqFUeW9jgUIQ-rdvG2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnj8wDZCCnWPUsI1azv5UCTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qoQLw2xDupo6C7Wfn4JMDPf_6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1f8EzE4RkuvvzqgP1ApzG3Ii.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Breud op 23-01-2024 12:59 ]

• Krijgertje1979
Breud schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Dit was ook een dilemma bij ons. Dure prijzen voor materiaal en installatie, veelal opgedreven doordat 2 partijnen winst willen maken (badkamer zaak en aannemer)

Na veel overwegen toch de kosten voorlief genomen, maar wel als voordeel dat de 2 badkamers en 2 wc's zometeen bij oplevering betegeld en ingericht zijn.

Het alternatief was een ruwe ruimte (geen tegels, geen sanitair en aansluiting op de standaard (en voor ons niet juiste) plaats. Daarnaast kregen we maar een klein bedrag terug van de aannemer om het casco te laten opleveren.

Hier alvast een voorproefje van het werk in uitvoering: [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er heel netjes uit, we hebben ook onze hoofdbadkamer afgenomen als meerwerk. Hebben alleen de wastafels laten vervallen zodat we een eigen badmeubel konden uitzoeken. Die was via UHUW toch 3k duurder dan in eigen beheer.

Onze tweede badkamer hebben we achteraf laten plaatsen en alleen leidingen en afvoeren laten voorbereiden. Is allemaal uiteindelijk wel mooi geworden, maar ik kan niet zeggen dat het ook goedkoper was. We waren uiteindelijk 15k kwijt, terwijl als meerwerk het ons 12k had gekost en dan was het meteen klaar geweest bij oplevering.

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 13:15

twi

Is die nis met die afwijkende tegel zo bedacht?

[ Voor 13% gewijzigd door twi op 23-01-2024 22:41 ]

• Hersenvocht
KoudeAardbei schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Is dit voor je geluid in je eigen huis of om je buren te vriend te houden?
Voor het geluid in ons eigen huis. Mijn partner komt uit Zuid-Europa en daar is het normaal om een betonnen trap met bekleding (vaak natuursteen) te hebben... zelf nog nooit aan gedacht.
twain4me schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Beton kraakt niet (En als dat wel zo is moet je rennen) :+ Heb je misschien een voorbeeld van wat je zou willen en kan je iets beter omschrijven voor welke overlast je bang bent.
Juist daarom dachten wij eraan om de vuurhoutentrap, waarvan hier nogal vaak wordt beschreven dat hij zoveel geluid maakt (zeker omdat die nog werkt in een nieuwbouwhuis), door een betonnen versie. Online weinig ervaringen over te vinden helaas. Ik weet dat het niet standaard is.
millerman_sf schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:12:
[...]

Geen ervaring met een betonnen trap. Wel met het verwijderen en vervangen van de vurenhouten trap. Het heeft heel veel impact op je planning. Je moet goed nadenken wat je voor verwijdering al wilt en kunt laten doen en wat daarna.
Ik had gezien dat jij een stalen trap erin had gezet, heel mooi! Hoe lang duurde het plaatsen en hoe lang het verwijderen van de oude trap? Wij dachten dat de trap als eerste klus het handigst zou zijn omdat er dan nog andere werkzaamheden op de begane grond gedaan kunnen worden (muur, vloer). En hoe bevalt de trap qua geluid?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hersenvocht schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:21:

Ik weet dat het niet standaard is.
Daarom vraag ik om een voorbeeld :P Ik heb het wel eens bij renovatie gedaan daar moest de vloer plaatselijk versterkt worden onder de trap ivm het gewicht. (vloer was ook nieuw ivm funderingsherstel)

• spatialfabric
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-04 18:01
Het is theoretisch zeker mogelijk. Zie ter informatie bv: https://www.vebo.nl/trappen (ben niet bekend met deze partij, maar de uitleg is duidelijk)

Kun je wat meer info geven over de woning? type constructie van vloeren en muren van de woning en welke lay-out van de trap jullie graag willen. Is dat anders dan de houten trap?

Vervolgpunten:
- neem contact op met een constructeur / aannemer van de woning. Het gewicht van een betonnen trap is significant meer.
- prefab of moet het ter plekke gestort worden? Bij prefab moet de trap waarschijnlijk geplaatst worden voordat de verdiepingsvloer erin zit.
- een betonnen vloer kraakt niet, maar geeft wel degelijk contactgeluid. Zorg voor demping op de contactpunten.

Zoals hierboven al aangegeven: als je dit wil aanpassen bij projectbouw zul je het proces flink verstoren. Ga er vanuit dat je daarvoor de hoofdprijs betaald.

[ Voor 6% gewijzigd door spatialfabric op 24-01-2024 03:54 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-04 10:14
Hersenvocht schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:21:
Ik had gezien dat jij een stalen trap erin had gezet, heel mooi! Hoe lang duurde het plaatsen en hoe lang het verwijderen van de oude trap? Wij dachten dat de trap als eerste klus het handigst zou zijn omdat er dan nog andere werkzaamheden op de begane grond gedaan kunnen worden (muur, vloer). En hoe bevalt de trap qua geluid?
Het geluid is top, het kraakt niet. Je hoort nu een voller geluid bij iedere stap.

Qua volgorde wilden we eerst de stucadoors hebben, dan de trap eruit, dan de achterwand bekleden, daarna de nieuwe erin, renovlies+schilderen en tot slot de gietvloer.

Maar de stukadoor heeft de planning verkloot. Gelukkig was het geregeld via de aannemer die de sloop en achterwand ook zou doen. Ze hebben op eigen kosten een dag lang de trap 20cm ingekort. Daarna de achterwand geplaatst en afgeplakt. Toen kwam de stukadoor en is de trap gesloopt. 1 dag voor plaatsing van de nieuwe kregen we te horen dat de treden 3 weken vertraagd waren. Gevolg was dat we zelf een steiger in ons trappenhuis hebben geplaatst. Gelukkig was de schilder flexibel genoeg en heb ik iedere dag geholpen zijn spullen naar boven en beneden te sjouwen. Daarna kwam de trap en de vloer.

Alles bij elkaar heeft het wel veel stress gekost, maar het resultaat is het waard.

• mentalozzie
Gisteren onze oplevering gehad en die ging best goed. Wij hadden iemand van vereniging eigen huis ingeschakeld en daar waren we ook tevreden over. Ging nauwkeurig aan het werk en legde zelfs nog wat zaken uit in het huis.

Opleveringspunten:
Alle slaapkamer deuren beschadigd. Waarvan eentje dat zelfs de aannemer zei hoe hebben ze die nu gewoon kunnen ophangen...
Kleine krasjes op twee ramen
En nog wat zaken niet af vooral in de achtertuin door de weeromstandigheden de laatste tijd

Als laatst en grootste issue: twee stopcontacten die in de keuken niet op de juiste plaats zitten (kwam gelukkig mijn vrouw nog op het allerlaatse moment achter). Dit wordt misschien wel een dingetje want aankomende maandag komen ze stucen dus dan moet het geregeld zijn. Aannemer begreep het probleem maar kon niks beloven... hoop dat het dus nog goed komt.

Iemand van vereniging eigen huis meenemen zou ik wel aanraden maar je moet zeker zelf nog opletten tijdens de oplevering. Aannemer prima vent wou veel social talk doen om ons wellicht " af te leiden " maar zoals beschadigd deur zagen we zelf....

• Blik1984
  • Nu online
Nog een ander idee, wij hebben een eikenhouten trap erin laten zetten, direct vanuit de bouw. Ben er sowieso erg tevreden over qua looks en vooralsnog kraakt de trap totaal niet

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-04 09:50
Een poos geleden gaf iemand hier het advies om de trap zo snel mogelijk af te kitten, dan is de kans dat hij gaat kraken een stuk kleiner. Geen idee of het waar is, maar dacht geef het mee.

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-04 13:17
Danferno schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:42:
Een poos geleden gaf iemand hier het advies om de trap zo snel mogelijk af te kitten, dan is de kans dat hij gaat kraken een stuk kleiner. Geen idee of het waar is, maar dacht geef het mee.
Maakt echt geen verschil. Hier een nieuwbouw huis uit eind 2019 met een vuurhoutentrap.
Na oplevering heb ik die direct geschuurd, volledig afgekit, weer in de grondverf gezet en 2 keer gelakt.
In het begin had ik geen gekraak maar na een half jaar kraakte de trap weer.
Na ongeveer 1 jaar zag ik al scheuren langs de muur. De kit is wel flexibel, maar een naad van 2cm is toch teveel.

Tevens kraakten sommige treden meer dan anderen. Nu heb ik afgelopen zomer alle treden losgemaakt van het stootbord, daarna omhoog gedrukt en weer vastgezet. Dit zorgde voor minder gekraak. Nu moet ik hem nog een keer opnieuw schuren, kitten en weer lakken.

Afgelopen maandag hebben wij weer getekend voor een nieuwbouwproject hier in de wijk (rustigere locatie met minder verkeer voor het huis, en grotere leefkeuken en tuin. Zin in.) Wij gaan denk ik ook geen vuurhoutentrap meer nemen, denk dat het hardhout gaat worden. Moeten we ons nog in verdiepen.

• Wolly
  • Niet online
Jasperv90 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Maakt echt geen verschil. Hier een nieuwbouw huis uit eind 2019 met een vuurhoutentrap.
Na oplevering heb ik die direct geschuurd, volledig afgekit, weer in de grondverf gezet en 2 keer gelakt.
Na ongeveer 1 jaar zag ik al scheuren langs de muur. De kit is wel flexibel, maar een naad van 2cm is toch teveel.

Tevens kraakten sommige treden meer dan anderen. Nu heb ik afgelopen zomer alle treden losgemaakt van het stootbord, daarna omhoog gedrukt en weer vastgezet. Dit zorgde voor minder gekraak. Nu moet ik hem nog een keer opnieuw schuren, kitten en weer lakken.

Afgelopen maandag hebben wij weer getekend voor een nieuwbouwproject hier in de wijk (rustigere locatie met minder verkeer voor het huis, en grotere leefkeuken en tuin. Zin in.) Wij gaan denk ik ook geen vuurhoutentrap meer nemen, denk dat het hardhout gaat worden. Moeten we ons nog in verdiepen.
Als er een naad van 2cm is ontstaan denk ik dat je trap niet goed is vastgezet aan de muur.

• Jasperv90
Wolly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:09:
[...]
Als er een naad van 2cm is ontstaan denk ik dat je trap niet goed is vastgezet aan de muur.
Oke 2cm is denk ik een beetje overdreven :9. De trap is gekrompen waardoor de naad niet zozeer van de muur afkomt maar meer verticaal is ontstaan. Je ziet het stucwerk van de muur een stuk boven de zijborden waardoor er een kier is ontstaan.

• Krijgertje1979
[...]

Hier was een van de opleverpunten dat de trap naar de zolder niet goed in de verf zat. Deze is gekit en opnieuw in de grondverf gezet. Nadat het droog was, zijn kraakgeluiden vrijwel volledig verdwenen. Was een speciale kit en moet nog navragen welke het precies is geweest zodat we ook de trap naar de eerste verdieping ermee kunnen behandelen.

Onder de trap staat echter de warmtepomp en de warmte die van het apparaat afgeeft zorgde ervoor dat de trap veel meer is gaan werken dan bijvoorbeeld afgelopen zomer ondanks dat voor het gevoel dat een stuk hogere temperaturen waren.

• mentalozzie
Hoe hebben jullie dat gedaan met het opstookprotocol?
De aannemer zegt dat het onzin is en het allemaal niet meer hoeft.
Terwijl dat we wel documentatie hebben gehad hoe zo'n opstookprotocol werkt... (Dura Vermeer)
Beetje vaag zo.

Weet nog niet hoe de vloerenboer er over denkt.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-03 17:21
[...]

Miste je de periode van dubbele lasten? Haha.

Moet zeggen dat wij ons daar wel op hadden verkeken (en slecht geïnformeerd zijn) en ik niet kan wachten tot het nieuwe huis wordt opgeleverd. Hoop van harte dat ze een beetje inlopen op de planning en deze periode z.s.m. klaar is. Reken vooralsnog op na de zomer pas, maar hoop eerder.

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07-2025
mentalozzie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:10:
Terwijl dat we wel documentatie hebben gehad hoe zo'n opstookprotocol werkt... (Dura Vermeer)
Beetje vaag zo.

Ik zit beetje met hetzelfde. Misschien gevalletje 'baat het niet dan schaadt het niet'...

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Beetje vaag zo.

Vloeren boer doet/vraagt dit omdat als je "er zit een scheur in me vloer" roept, zij kunnen vragen "meneer heeft u het opstook protocol gedaan?"

Dit om zo snel mogelijk van die schade claim af te kunnen komen.
(niet dat ze dit achter halen kunnen ofzo, maar het valt altijd te proberen)

Verder zou ik het af laten hangen van de stort datum van de anhydriet voordat je de sleutel krijgt. Gisteren gestort vandaag de sleutel? dan is het natuurlijk niet volledig uitgehard en is het niet slim om een vloer te leggen..

Ligt de anhydriet 5 weken of langer dan zou het geen enkel probleem moeten zijn om je vloer te leggen zonder protocol.
(er van uit gaande dat je WP goed is afgestelt op LTV en niet hoger stookt dan met 35 graden water)

• Jasperv90
DennisCle schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Miste je de periode van dubbele lasten? Haha.

Moet zeggen dat wij ons daar wel op hadden verkeken (en slecht geïnformeerd zijn) en ik niet kan wachten tot het nieuwe huis wordt opgeleverd. Hoop van harte dat ze een beetje inlopen op de planning en deze periode z.s.m. klaar is. Reken vooralsnog op na de zomer pas, maar hoop eerder.
Haha zekers niet, daar kijk ik dan niet zo naar uit. Scheelt dat de bouw al is begonnen en de oplevering eind dit jaar is. Geen enkele woning in de wijk is te laat opgeleverd vanuit de aannemer, dus ga er ook vanuit dat dit eind dit jaar daadwerkelijk gebeurt. Onze huidige woning was ook binnen 9 maand opgeleverd vanaf start bouw.

Het enige verschil is dat wij de vorige keer vanuit huur naar een eigen woning gingen. De huur was toen maar 480 per maand (scheefwonen voor ongeveer 3 jaar. Beide klaar met de studie en daar gebleven), nu hebben we dus wel wat hogere dubbele lasten dit jaar. Binnen 2 maand moeten we naar de notaris, ga dus ook proberen om begin maart pas te tekenen bij de notaris.

• media-richard
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-04 09:02
Gisteren het eerste en enige kijkmoment gehad bij ons project Voorste Veld. Een punt aangekaart bij de aannemer, een stopcontact zat op 30cm van de grond in t midden van de muur. Terwijl wij deze ook volgens de tekeningen aaneengesloten wilde hebben met de lichtschakelaar.

Verwachte oplevering mei 2024. Getekend bij de notaris in maart 2023.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 20:03
Beetje vaag zo.

Bij ons hebben ze het wel gedaan. Waarom zou je het niet doen? Kan in ieder geval geen kwaad, en dan denk je achteraf niet 'had ik maar..'.

• Hersenvocht
twain4me schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:46:
[...]

Daarom vraag ik om een voorbeeld :P Ik heb het wel eens bij renovatie gedaan daar moest de vloer plaatselijk versterkt worden onder de trap ivm het gewicht. (vloer was ook nieuw ivm funderingsherstel)
spatialfabric schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 03:47:
[...]

Het is theoretisch zeker mogelijk. Zie ter informatie bv: https://www.vebo.nl/trappen (ben niet bekend met deze partij, maar de uitleg is duidelijk)

Kun je wat meer info geven over de woning? type constructie van vloeren en muren van de woning en welke lay-out van de trap jullie graag willen. Is dat anders dan de houten trap?

Vervolgpunten:
- neem contact op met een constructeur / aannemer van de woning. Het gewicht van een betonnen trap is significant meer.
- prefab of moet het ter plekke gestort worden? Bij prefab moet de trap waarschijnlijk geplaatst worden voordat de verdiepingsvloer erin zit.
- een betonnen vloer kraakt niet, maar geeft wel degelijk contactgeluid. Zorg voor demping op de contactpunten.

Zoals hierboven al aangegeven: als je dit wil aanpassen bij projectbouw zul je het proces flink verstoren. Ga er vanuit dat je daarvoor de hoofdprijs betaald.
Dank voor de info! De trap zou precies hetzelfde zijn qua layout als degene die erin zit. Het is een trap met twee draaien in een trapgat. Onder de trap zit een opslagruimte. Trap is van begane grond naar 1e verdieping. Wand is zandkalksteen en vloer anhydriet. Wij zaten te denken aan ter plaatse te laten gieten.
Blik1984 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Nog een ander idee, wij hebben een eikenhouten trap erin laten zetten, direct vanuit de bouw. Ben er sowieso erg tevreden over qua looks en vooralsnog kraakt de trap totaal niet
Dat hadden wij ook in gedachten maar de aannemer bood niks qua trapopties aan. Nu zitten we dus uit te vogelen wat er achteraf mogelijk is. Wij balen wel van het gebrek aan opties bij de aannemer want het blijft eeuwig zonde om nieuwe dingen eruit te slopen

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik mag het heugelijke nieuws delen dat wij een definitieve opleverdatum hebben ontvangen van midden februari :*) eindelijk!

• Ferra
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:31:
Ik mag het heugelijke nieuws delen dat wij een definitieve opleverdatum hebben ontvangen van midden februari :*) eindelijk!
Nice! Wij krijgen 13 Feb bericht over wanneer de voorschouw is. Hoe lang duurt het dan meestal nog tot oplevering? En moet ik dan al iemand meenemen van VEH?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:56
Beetje vaag zo.

Ik zou het voor de zekerheid wel doen, maar bij lage temperatuurverwarming zijn er niet zoveel grote temperatuurverschillen waardoor er barsten kunnen gaan ontstaan. De kans op problemen lijkt me betrekkelijk klein. Maar voor de zekerheid kan je even de verwarming goed z'n werk laten doen voordat je de vloer erin laat leggen, zeker omdat de woning in de winter opgeleverd wordt.

• Brains Bush
Tof!! Hopelijk kan ik ook een dergelijk bericht delen binnen een week of twee. Voor jou nog een weekje of drie aftellen.
Ferra schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:52:
[...]
Nice! Wij krijgen 13 Feb bericht over wanneer de voorschouw is. Hoe lang duurt het dan meestal nog tot oplevering? En moet ik dan al iemand meenemen van VEH?
Bij de vooroplevering heb ik een deskundige meegenomen (mijn zwager). Die vond een aantal punten en het voordeel is dat deze dan al opgelost zijn voor de daadwerkelijke oplevering. Dat vond de aannemer/persoon die meeliep namens DureVermeer ook prettig.

Gemiddeld genomen zou er een week of zes tussenzitten. Echter kun je ook -net als bij ons project- met externe factoren te maken krijgen. Het appartementengebouw is klaar, maar de gemeente kon pas deze week met de aanleg van de straat/weg beginnen. Daar moeten we nu 3-4 weken op wachten. Overigens is dat nog steeds geheel volgens initiële afgegeven planning, die wij vanaf dag één hebben gekregen: Q1CY24.

[ Voor 58% gewijzigd door Brains Bush op 25-01-2024 07:22 ]

• GeeMoney
  • Nu online
@wortelsoft die wijziging op de Auto Temp van Itho Daalderop werkt perfect! Bijkeuken blijft bijna op kamer temperatuur nu itt er 2-2,5 graad onder.
Ik heb de bijkeuken dus los gekoppeld van een thermostaat en deze blijft nu gewoon open staan. Als ik wil dat hij gaat koelen moet ik hem inderdaad weer even koppelen maar dat is een koud kunstje.
Ik heb inmiddels ook een Spider thermostaat binnen en die ga ik ook proberen te koppelen op mijn WPU-4G . Net even meer bij de tijd als dat zou werken, een knap touch screen in het zwart ipv zo’n ouderwetse ronde MFT :). Fingers crossed want mogelijk is de firmware in de pomp te oud en upgraden doen onze Itho vrienden niet aan. “Onmogelijk”

• Blik1984
  • Nu online
Hersenvocht schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Dat hadden wij ook in gedachten maar de aannemer bood niks qua trapopties aan. Nu zitten we dus uit te vogelen wat er achteraf mogelijk is. Wij balen wel van het gebrek aan opties bij de aannemer want het blijft eeuwig zonde om nieuwe dingen eruit te slopen
Dat is jammer dat er niks aan opties geboden werd. Na 10 jaar een vurenhout trap te hebben gehad in ons vorige huis was het een hele makkelijke keuze om dit keer voor een andere trap te gaan.

• wortelsoft
GeeMoney schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:11:
@wortelsoft die wijziging op de Auto Temp van Itho Daalderop werkt perfect! Bijkeuken blijft bijna op kamer temperatuur nu itt er 2-2,5 graad onder.
Ik heb de bijkeuken dus los gekoppeld van een thermostaat en deze blijft nu gewoon open staan. Als ik wil dat hij gaat koelen moet ik hem inderdaad weer even koppelen maar dat is een koud kunstje.
Ik heb inmiddels ook een Spider thermostaat binnen en die ga ik ook proberen te koppelen op mijn WPU-4G . Net even meer bij de tijd als dat zou werken, een knap touch screen in het zwart ipv zo’n ouderwetse ronde MFT :). Fingers crossed want mogelijk is de firmware in de pomp te oud en upgraden doen onze Itho vrienden niet aan. “Onmogelijk”
Als die spider zou werken, kun je voor je bijkeuken er ook één kopen en die aan de autotemp koppelen.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-04 14:41
Gefeliciteerd!

Ik zie het opstellen van de opleverpunten tijdens de oplevering van jouw woning al helemaal voor me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnZcd3ZyPD8mJMhV0GDSqpbTg-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h14dhQibC2awkBVgIlkBHcAh.webp?f=user_large

• GeeMoney
  • Nu online
wortelsoft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Als die spider zou werken, kun je voor je bijkeuken er ook één kopen en die aan de autotemp koppelen.
Ik heb nog een MFT ook liggen "over" dat was mijn andere optie inderdaad om die te koppelen op de bijkeuken, dan gaat het koelen ook gewoon weer mee.
Ik laat weten of de Spider werkt, ik weet op welke firmware mijn WPU-4G zit dus of hij werkt, of mijn firmware is te oud.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Mr. Stom schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Gefeliciteerd!

Ik zie het opstellen van de opleverpunten tijdens de oplevering van jouw woning al helemaal voor me.

[Afbeelding]
Ik ben bang dat we aan (MAX) 1.5u niet genoeg hebben (incl gesprek/discussie). Dusss... :X

Nu ff kijken met de keuring. Of het VEH wordt, en alleen bij de oplevering of dat ik nog iemand probeer mee te nemen bij de vooroplevering. Ik heb zelf in ieder geval mijn punten allemaal wel redelijk helder. En het uitgangspunt wordt gewoon opschrijven, al dan niet onder bezwaar vanuit de aannemer.

[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 25-01-2024 10:30 ]

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-04 10:50
GeeMoney schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:11:
Ik weet niet wat voor WTW installatie je hebt maar die zou je hier ook nog op aan kunnen sluiten.
Kan je standen regelen en je ziet de luchtkwaliteit op een leuke visueel.

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-04 20:27
Weet iemand of er regels / richtlijnen zijn voor minimale verlichting op een mandelig "parkeerterrein"? Bij onze woning hebben wij een 32 tal parkeerplekken op een mandeligterrein waar we allemaal eigenaar van zijn. Nu blijkt dat het erg donker is op het parkeerterrein omdat er geen verlichting (behalve downlichters bij de woningen) zijn geplaats.

Het parkeerterrein is nog niet opgeleverd vanuit de aannemer aan de eigenaren. Tijdens de vooroplevering hebben we hier al wel een punt van gemaakt.

• GeeMoney
  • Nu online
Kneepie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Ik weet niet wat voor WTW installatie je hebt maar die zou je hier ook nog op aan kunnen sluiten.
Kan je standen regelen en je ziet de luchtkwaliteit op een leuke visueel.
Goede tip, helaas gaat die er niet op maar het goede nieuws in mijn geval is dat ik daar toevallig vanuit de bouw wel een upgrade op heb kunnen kopen om die met een kek display te kunnen bedienen en bekijken ipv zo'n draai knop met 3 standen :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2024 13:38 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
Korte heipalen. Nieuwe trend? Gewoon veel kleintjes naast elkaar? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVmj8d8wfTZKpwO6a8IYwv29I4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y24GEMMW7tipNtGrMskNU6Rm.jpg?f=fotoalbum_large

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• GeeMoney
  • Nu online
@utbone Dat hangt toch gewoon van de bodem af ?
Ze lijken mij toch nog wel een meter of 6-8 eerlijk gezegd.

• utbone
  • Registratie: September 2002
GeeMoney schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:41:
@utbone Dat hangt toch gewoon van de bodem af ?
Ze lijken mij toch nog wel een meter of 6-8 eerlijk gezegd.
Rechts boven is ook een wijk in aanbouw en daar gingen 2x zulke lange in. Alleen dan wijder uit elkaar.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Farmerwood
  • Niet online
utbone schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Rechts boven is ook een wijk in aanbouw en daar gingen 2x zulke lange in. Alleen dan wijder uit elkaar.
In onze vergunningsaanvraag zat een rapport van bodemmetingen waar per woning in vermeld werd hoe lang de heipalen moest worden op basis van die specifieke ondergrond.

Je zou eens kunnen kijken of er voor jou ook zoiets beschikbaar is.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:48
[...]

Wij hebben ook de rapporten ontvangen toentertijd (sonderingsrapport). Onze voortuin had een harde laag op nog geen 8 meter, achtertuin echter pas op 11 tot 13 meter.

Dat is nog geen 20 meter uit elkaar, die wijk ligt minimaal een halve kilometer verderop. Ofwel; wat daar gebruikt is zegt niets over de grond bij dit project.

• GeeMoney
  • Nu online
@wortelsoft en @Kneepie We hebben beeld !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OewzzRFF2wrFvx7s9cv_v-aQH6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtyvfubUJ4IMDKoRTe3rw1SA.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist als Hoofd thermostaat geprogrammeerd op de Auto Temp en de groepen. (op dus een Itho Daalderop WPU-4G)

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 26-01-2024 15:45 ]

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:10
utbone schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:37:
Korte heipalen. Nieuwe trend? Gewoon veel kleintjes naast elkaar? [Afbeelding]
Hé grappig, ons huis komt precies aan de andere kant van die kassen :)
Waar jouw huis komt te staan bestaat de ondergrond voornamelijk uit (duin)zand, waar ons huis komt te staan is het eerst een dikke laag klei en veen, dus waarschijnlijk langere palen. Dat brede water is de rand van een polder.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Beetje vaag zo.

Wij hebben aangegeven dat het niet mogelijk is met ltv. Kan de watertemperatuur niet aanpassen zoals vaak wel in de protocollen benoemd staat. Vloerenlegger gelijk in de stress natuurlijk. Document getekend met wat voorbehouden, niet al het risico zomaar accepteren. Wel de koeling een dag aangekregen, goed voor de krimpscheuren. Opstoken en daarna koelen zou nog wel een advies kunnen zijn.

• Brains Bush
Draakje5 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Ik ben bang dat we aan (MAX) 1.5u niet genoeg hebben (incl gesprek/discussie). Dusss... :X

Nu ff kijken met de keuring. Of het VEH wordt, en alleen bij de oplevering of dat ik nog iemand probeer mee te nemen bij de vooroplevering. Ik heb zelf in ieder geval mijn punten allemaal wel redelijk helder. En het uitgangspunt wordt gewoon opschrijven, al dan niet onder bezwaar vanuit de aannemer.
En wat als je bv twee uur nodig hebt voor de oplevering? Je koopt geen pakje boter.
Daar wordt dan toch -hopelijk- gewoon gehoor aangegeven?
Snap dat ze een planning hebben met opleveren, dan nog ;)

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:27
[...]

Dat is heel normaal.
Mijn schoonouders hadden heipalen van 32 meter, terwijl een paar huizen verderop het 24 meter was.
Hangt heel erg van de ondergrond af, war de draagkrachtige laag is/ophoudt.

Daarom staat de oude kerk in Delft recht, en de toren scheef (zelfde gebouw) Deels op zand en deels op waterloop.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• GeeMoney
  • Nu online
@wortelsoft en @Kneepie misschien te vroeg gejuicht. Ik heb zojuist een foutmelding A1-36 gekregen wat zou betekenen dat Opentherm niet goed werkt of hij is niet goed aangesloten. Aldus de handleiding.
Ik heb de boel een reset gegeven en nu weer afwachten. Verwarmen werkt wel gewoon nog. Ik had wel in de tussentijd een extra thermostaat gekoppeld aan mijn bijkeuken groep, wellicht dat dat hem dwars zat hoop ik dan maar :).
Pagina: 1 ... 273 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.