Je stelt wel een lastige vraag. Je huis zal echt niet meteen instorten, maar welke impact het freezen heeft op de constructie hangt er ook vanaf hoe de andere muren staan en steun geven, hoeveel verdiepingen er nog bovenop staan, hoeveel marge er in de constructietekening is meegenomen, etc…Yesiladam schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:36:
is het mogelijk om horizontaal te frezen in een dragend prefab betonnen muur van 10cm? ik wil meerdere stopcontacten bijleggen. voor een installatiebuis van 16mm dik is 2cm frezen wel genoeg. ik hoor zoveel paniek reacties over horizontaal frezen. gaat een 2cm diep frees de constructie echt beïnvloeden? help mij met raad.
[Afbeelding]
Muren worden vaak in 70, 100, 120 of 150mm uitgevoerd. Stel dat uit de constructieberekening kwam dat hij 75 mm moet zijn en dat 100 gedaan is omdat dat een standaard maat is. Dan is er weinig risico, maar als uit de berekening 99 mm kwam verzwak je de constructie dus deels. Zou ik bv in Groningen of Zuid-Limburg dus wel uit mijn hoofd laten.
Beste oplossing is het via de vloer te doen, maar dan is het opletten met eventuele vloerverwarming die daar ligt. Die ligt vrijwel altijd 10-15 cm van de muur, maar meten is weten.
Wil je het perse via de muur doen en zekerheid hebben over de risico’s, dan zul je een constructeur moeten raadplegen.
:strip_exif()/f/image/AJJCmLWIfhYZQLdcV9bYapYK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vcy8V0KCe7Z4hUPzBjtn8wT8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D6Dwud7wR7LVqET8deo0UIKY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uRptJ4BIvB8RSZsoTwbDlaJd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xnj8wDZCCnWPUsI1azv5UCTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1f8EzE4RkuvvzqgP1ApzG3Ii.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y24GEMMW7tipNtGrMskNU6Rm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jtyvfubUJ4IMDKoRTe3rw1SA.jpg?f=fotoalbum_large)