Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:45
miezziej schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Een kijkdag is leuk hè :D
Wat moet er bij jullie allemaal nog gebeuren? Bij ons is de laatste weken erg weinig gebeurd door het slechte weer en de wintersluiting. Ik hoop maar dat ze het voor de bouwvak gaan halen... (Eerste indicatie was maart).
Bij ons is net de begane grond klaar met de verdiepingsvloer. Metselwerk moet nog starten. Dus eigenlijk heel veel nog.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBarendse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Thanks voor de reacties! Dat helpt.

Onze bouwer werkt niet mee aan het plaatsen van loze leidingen dus die optie valt weg. Ik ga in dat geval in ieder geval een aparte groep laten plaatsen.

Die loze leiding niet doen is qua argumentatie wel discutabel: het verhaal is dat het risico bestaat dat bij betonstort deze leidingen dicht worden gedrukt, terwijl de kabels in de leidingen voor bestaande elektra ook pas na stort worden getrokken. Sterk staaltje selectief beargumenteren dus ;).
Dan vraag je om een bedrade aansluiting…. Zal iets meer kosten maar je krijgt het zelf nooit meer voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54
Source90 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Interessant, zo'n Homevap! Wel aardig aan de prijs op lange termijn (zie dat een filter 300€ kost per 18~24 maanden).
Ook nog even kijken of het überhaupt bij ons kan (gezien de vereiste vrije ruimtes in de montagehandleiding), plus dat er bij ons her en der van die flexibele buizen zijn gebruikt i.p.v. solide.
Ja wij hebben nogal wat planten, dus anders zouden we al een meervoud van dat bedrag kwijt zijn aan het kopen van nieuwe planten..

Bij ons moet er ook een buis omgelegd worden, maar dat zou geen problemen opleveren aldus de installateur. Groot bijkomend voordeel vind ik dat je nooit meer water hoeft bij te vullen, maar hij alles gewoon uit de kraan haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Onze bouwer werkt niet mee aan het plaatsen van loze leidingen dus die optie valt weg. Ik ga in dat geval in ieder geval een aparte groep laten plaatsen.
Wolly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:43:
[...]
Die aparte groep kan je beter achteraf laten doen, een bouwer rekent daar ongetwijfeld de hoofdprijs voor. Daarnaast weet de zonnepanelen monteur exact welke automaat er benodigd is.
Ik zou toch gaan voor de aparte groep, want anders wordt die WCD gewoon op de rest van de ruimte aangesloten en heb je geen directe leiding naar de meterkast.

Overweeg dan ook meteen een UTP-aansluiting naast dat wcd, want als echte tweaker wil je natuurlijk wel graag de opbrengst van je panelen uitlezen en heb je je netwerk het liefst zoveel mogelijk bedraad.
Blik1984 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:27:
[...]
3-fase kan gewoon door 19 mm, was voor onze zonnepanelen installateurs geen enkel probleem
Ik heb de regelgeving zo niet bij de hand, maar volgens mij mag het niet. (Dat het wel past betekent niet dat het volgens de norm is.)
Mijn zonnepanelen installateur wilde een 25mm leiding of 2x 19mm.

Wellicht even na kijken en dan desnoods een 2de WCD op eigen groep ernaast.
En dan tegen je aannemer zeggen dat daar je server rack komt met eigen noodvoeding vanuit de meterkast. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:24
[...]

Die loze leiding niet doen is qua argumentatie wel discutabel: het verhaal is dat het risico bestaat dat bij betonstort deze leidingen dicht worden gedrukt, terwijl de kabels in de leidingen voor bestaande elektra ook pas na stort worden getrokken. Sterk staaltje selectief beargumenteren dus ;).
Gewoon aparte groep laten aanleggen in de technische ruimte. Hebben wij ook gedaan. Kost iets van 150 euro, maar dan ben je wel van dat gesodemieter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

Heb je geen wasmachinegroep waar de PV bij kan?
Blik1984 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:27:
[...]
3-fase kan gewoon door 19 mm, was voor onze zonnepanelen installateurs geen enkel probleem
Been there done that. Maar kostte echt flink wat moeite. 25mm zou m'n voorkeur hebben. Een buis heeft altijd stukken flex of bochten, dat maakt het erg lastig voor 5x 2,5mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:14
Farmerwood schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:04:
[...]

[...]

Ik zou toch gaan voor de aparte groep, want anders wordt die WCD gewoon op de rest van de ruimte aangesloten en heb je geen directe leiding naar de meterkast.

Overweeg dan ook meteen een UTP-aansluiting naast dat wcd, want als echte tweaker wil je natuurlijk wel graag de opbrengst van je panelen uitlezen en heb je je netwerk het liefst zoveel mogelijk bedraad.

[...]

Ik heb de regelgeving zo niet bij de hand, maar volgens mij mag het niet. (Dat het wel past betekent niet dat het volgens de norm is.)
Mijn zonnepanelen installateur wilde een 25mm leiding of 2x 19mm.

Wellicht even na kijken en dan desnoods een 2de WCD op eigen groep ernaast.
En dan tegen je aannemer zeggen dat daar je server rack komt met eigen noodvoeding vanuit de meterkast. 8)
Volgens mij mag er gewoon 5x2,5mm² door een 19mm buis.
Dat past ook prima als de bouwer geen rare fratsen uithaalt (zoals flexbuis als bocht). Een kabel met 5x2,5mm² gaat inderdaad niet passen, maar waarom zou je dat door een buis trekken als draad ook volstaat binnenshuis?

Hier trouwens de Solaredge gewoon draadloos, nog geen enkel probleem met verbinding gehad in afgelopen 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:04:
[...]

[...]

Ah dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat hij ook geen aparte wcd wilde aanleggen maar dat was alleen geen loze leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Fedde schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Bij ons is net de begane grond klaar met de verdiepingsvloer. Metselwerk moet nog starten. Dus eigenlijk heel veel nog.. :-)
Ah ja, dat is nog wel wat werk :+
Bij ons zit het dak erop (geen dakpannen) en metselwerk op de begane grond. Daarna was het kerstvakantie en toen ging het vriezen en sneeuwen dus geen (zichtbare) werkzaamheden afgelopen weken. Misschien binnen wel, geen idee. We krijgen sporadisch een nieuwsbrief dus nouja geen idee wat nou de planning is eigenlijk. Aan de kopersbegeleider hebben we ook niet veel :')

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier hebben we 2x een loze leiding afgenomen als voorbereiding op zonnepanelen. Hopelijk is dat voldoende :P (25mm was niet mogelijk hier trouwens)

[ Voor 19% gewijzigd door miezziej op 18-01-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:56
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:33:
Een badkamerradiator van 1500 Watt die 24 uur per dag, 7 dagen per week aan staat, gebruikt al 1080 kWh per maand. Dus ja, ik gok dat @Krijgertje1979 het daar eerst moet gaan zoeken. Die badkamerradiatoren zijn ondingen (en ook weer zo'n bouwbesluit geneuzel).

Een badkamer is prima warm te houden met een combinatie van vloerverwarming en een LTV radiator op het CV circuit. Maar in plaats daarvan gooit elke bouwer vrolijk zo'n elektrisch ding in elke badkamer, zodat ze er niet meer over na hoeven denken.

Mijn badkamer is de hele winter door 21 graden. De elektrische radiator heeft nog nooit aan gestaan (ik weet niet eens of hij het wel doet). Om dit voor elkaar te krijgen moest ik wel de juiste stooklijn kiezen (minimaal 31 graden) en moest ik ook de flow over de badkamer maximaal maken.
Gelukkig geen 1500W radiatoren, zijn er 2 van 700W, maar ik begrijp de feedback. Ik ging er vanuit dat de energiesparende stand toch minder zou verbruiken, maar wellicht toch niet het geval. Heb de radiatoren gisteren uitgeschakeld, maar ik zie nog geen verschil in verbruik per uur na uitschakeling. Maar gisteren was het hier (regio Eindhoven) ook behoorlijk koud dus wellicht is het uitschakelen gecompenseerd met extra verbruik van de warmtepomp.

De vloerverwarming hier moet zeker nog beter ingeregeld worden, niet alleen de badkamer kan een hogere termperatuur gebruiken, ook de andere slaapkamers. Moet me daar alleen nog wat verder in verdiepen. Voor de warmtepomp moet ik nog een wifi module bestellen zodat ik dat makkelijker kan uitlezen. Nogal krappe ruimte in de trapkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:43
(Gelukkig) heb ik met onze aannemer/bouwer Dura Vermeer goede ervaringen. Goede communicatie en nu het einde van het project nadert, krijgen wij wekelijks een update. Zelfs als de planning nog hetzelfde is, dan melden ze dat netjes.

Ook is er een insta pagina: https://www.instagram.com/p/C2F6PXCLWjN/, waar ze met regelmaat sfeerimpressies delen. En dan krijgen we ook nog de 'formele' nieuwsbrieven in de mail.

Deze week is de laatste hand gelegd aan de stamkabel/NUTS voorziening en kan men volgende week beginnen met de aanleg van de bestrating/doorgaande weg.

Planning nog steeds eind feb/begin maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Source90 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:40:
Vraagje voor de opgeleverde nieuwbouwwoningen;
Hoe is bij jullie de luchtvochtigheid?

Hier schommelt hij regelmatig rond de 35%, wat ik persoonlijk aardig aan de lage kant vind. Dit is zelfs inclusief een Venta LW74 die 9 (!) liter water het huis in blaast per 48h. (ook nog een kleine Switchbot humidifier in de studie)

Of de WTW op stand 1-2-3-of auto staat, ik merk weinig verschil. Bij de buren ongeveer dezelfde waarde.

Ben benieuwd of dit bij de rest ook zo wordt ervaren? (luchtvochtigheid buiten nu 95% volgens buitenmeter)
[Afbeelding]
Woning is in maart opgeleverd en we zijn er in juni gaan wonen. De luchtvochtigheid ligt hier tussen 36 en 39% afhankelijk van de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Maarten16 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Ja wij hebben nogal wat planten, dus anders zouden we al een meervoud van dat bedrag kwijt zijn aan het kopen van nieuwe planten..

Bij ons moet er ook een buis omgelegd worden, maar dat zou geen problemen opleveren aldus de installateur. Groot bijkomend voordeel vind ik dat je nooit meer water hoeft bij te vullen, maar hij alles gewoon uit de kraan haalt.
Uit onze WTW (Orcon HRC 400 Ecomax) komen direct na de unit 2 buizen.
1 van die buizen gaat direct om naar een T-splitsing één verdwijnt in de grond andere splitsing gaat naar zolder (waar TR is)
1 van die buizen verdwijnt direct in de grond.

Dat zou al betekenen (denk ik, als ik de technische tekening van de Homevap zie) dat ik moet volgens mij moet kiezen welke van de twee buizen de aansluiting krijgt. Los van of het überhaupt past, is nogal vol gebouwd in een klein hokje (warmtepomp staat er bijna direct naast).

Als je na plaatsing de ervaringen wilt delen; graag! Bij goede ervaring laat ik een installateur wel puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 21:42
Source90 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:09:
[...]

[...]

Dank!
Toch wel benieuwd waar dit dan door komt. In onze vorige woning (eind jaren 70) was het in de winter nooit onder de 50%. Zou zeggen dat met betere isolatie niet per definitie veel vocht onttrokken moet worden. Lijkt mij dan echt de ventilatie (type D) die de boosdoener is (naast isolatie de factor die in ons vorige huis niet aanwezig was).

Longfonds geeft tussen de 40-60% aan als ideaal (<50% voor astmapatiënten), heb zelf ook wel wat last van de droge lucht, vandaar de vraag en verbazing.
Heb hier ventilatie type C, maar ook hier waarden die niet boven de 48% uitkomen, vandaag 34%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 16:00
Zo jammer hé. Dan vraag je de aannemer dus van hoe staat het ervoor met de aangedragen puntjes. Dan krijg je (zoals ik hier v.d. week meldde) dus te horen van het is opgelost ( wat we moeten oplossen). Je constateert dezelfde dag dat het niet zo is. En dan een paar dagen later zie je dat het wel is gedaan.

Het lijkt dat de aannemer dus best wel wilt. Maar wees gewoon eerlijk en duidelijk en geef eventueel aan dat je het gewoon vergeten was op te pakken of dat je er nog naar gaat kijken. We hebben in ieder geval o.a. weer strak metselwerk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:33:
Zo jammer hé. Dan vraag je de aannemer dus van hoe staat het ervoor met de aangedragen puntjes. Dan krijg je (zoals ik hier v.d. week meldde) dus te horen van het is opgelost ( wat we moeten oplossen). Je constateert dezelfde dag dat het niet zo is. En dan een paar dagen later zie je dat het wel is gedaan.

Het lijkt dat de aannemer dus best wel wilt. Maar wees gewoon eerlijk en duidelijk en geef eventueel aan dat je het gewoon vergeten was op te pakken of dat je er nog naar gaat kijken. We hebben in ieder geval o.a. weer strak metselwerk d:)b
Of de beste man kreeg te horen dat het opgelost is, maar de onderaannemer had het nog niet uitgevoerd maar wel gereed gemeld.
Hoeft niet altijd de aannemer te zijn die de boze wolf is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 19:24
Source90 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Of de beste man kreeg te horen dat het opgelost is, maar de onderaannemer had het nog niet uitgevoerd maar wel gereed gemeld.
Hoeft niet altijd de aannemer te zijn die de boze wolf is :)
Niet controleren nadat iets is gedaan is zeker wel de fout van de aannemer. Iets is pas af als het goed gedaan is, helaas is dat een vreemd concept in de bouw heb ik ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
jugger naut schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Niet controleren nadat iets is gedaan is zeker wel de fout van de aannemer. Iets is pas af als het goed gedaan is, helaas is dat een vreemd concept in de bouw heb ik ervaren.
In de categorie ‘Vertrouwen is goed, maar controle is beter’ 😋

Hier met ventilatie type-C momenteel ook waardes van 35%, terwijl we normaal rond de 50-60% zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Is het normaal dat ze de eerste 2 maanden full on met de eerste 2 woningblokken van het project bezig zijn en overige 20 links laten liggen? (En kan ik er vanuit gaan dat dat betekent dat ze over een paar weken enorm druk zijn met de rest. En dat er dan weer helemaal niets gebeurt aan die 2 blokken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Sharonh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:51:
Is het normaal dat ze de eerste 2 maanden full on met de eerste 2 woningblokken van het project bezig zijn en overige 20 links laten liggen? (En kan ik er vanuit gaan dat dat betekent dat ze over een paar weken enorm druk zijn met de rest. En dat er dan weer helemaal niets gebeurt aan die 2 blokken?)
Als ik naar ons project kijk; beganegrondvloer bij eerste woning rond midden november, beganegrondvloer laatste woning 3 maanden later pas. Totaal om en nabij 80 woningen.

Maargoed, het mannetje dat de vloer of de muren zet, metselt niet je woning. Dus dat ze bij de laatste woning de vloer leggen betekent natuurlijk niet dat er bij de eerste niks gebeurd.

Kan wel interessant zijn die FLIR. In ons huurhuis een lek gevonden in een plafondplaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ProPq1L1pnCoWOmq33DD82IbI2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8l9RQ3QDDI0K6biwBJYizQ7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 18-01-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten16
  • Laatst online: 11:54
Source90 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Uit onze WTW (Orcon HRC 400 Ecomax) komen direct na de unit 2 buizen.
1 van die buizen gaat direct om naar een T-splitsing één verdwijnt in de grond andere splitsing gaat naar zolder (waar TR is)
1 van die buizen verdwijnt direct in de grond.

Dat zou al betekenen (denk ik, als ik de technische tekening van de Homevap zie) dat ik moet volgens mij moet kiezen welke van de twee buizen de aansluiting krijgt. Los van of het überhaupt past, is nogal vol gebouwd in een klein hokje (warmtepomp staat er bijna direct naast).

Als je na plaatsing de ervaringen wilt delen; graag! Bij goede ervaring laat ik een installateur wel puzzelen.
Ik ga de ervaringen zeker delen! Wij hebben vier buizen uit onze WtW (een Zehnder ComfoAir 300E als ik mij niet vergis), en ik laat de installateur lekker puzzelen op welke buis hij moet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
Bij ons project zag je het ook telkens 'op en neer' gaan per appartementgebouw. Dit was mede afhankelijk van beschikbaar materiaal, menskracht en planning waarvoor ze ook externen nodig hadden. Ons gebouw is al een tijdje klaar en alle resources hebben ze nu op gebouw 1 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 13:32
Ze moeten binnen x periode beginnen aan het project, echter beginnen de werkbare dagen pas te lopen als ze werkelijk aan een huis begonnen zijn, ze willen dat dus zo lang als mogenlijk rekken mochten er tegenvallers zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi

Hier schommelt hij regelmatig rond de 35%, wat ik persoonlijk aardig aan de lage kant vind. Dit is zelfs inclusief een Venta LW74 die 9 (!) liter water het huis in blaast per 48h. (ook nog een kleine Switchbot humidifier in de studie)

Of de WTW op stand 1-2-3-of auto staat, ik merk weinig verschil. Bij de buren ongeveer dezelfde waarde.

Ben benieuwd of dit bij de rest ook zo wordt ervaren? (luchtvochtigheid buiten nu 95% volgens buitenmeter)
[Afbeelding]
Wij wonen nu nog in een mooie jaren 30 woning met vloerverwarming (en fors na geïsoleerd) en bij ons zit de luchtvochtigheid op het moment van schrijven op 34-36% (boven niet daar is hij hoger maar stoken we minder). De droge kou van de laatste dagen zal zeker niet helpen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Bij ons zijn ze onlangs begonnen met graven dus het lijkt dat ze toch eindelijk gaan beginnen! *O*

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 15:18
Krijgertje1979 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:11:
[...]

Gelukkig geen 1500W radiatoren, zijn er 2 van 700W, maar ik begrijp de feedback. Ik ging er vanuit dat de energiesparende stand toch minder zou verbruiken, maar wellicht toch niet het geval. Heb de radiatoren gisteren uitgeschakeld, maar ik zie nog geen verschil in verbruik per uur na uitschakeling. Maar gisteren was het hier (regio Eindhoven) ook behoorlijk koud dus wellicht is het uitschakelen gecompenseerd met extra verbruik van de warmtepomp.

De vloerverwarming hier moet zeker nog beter ingeregeld worden, niet alleen de badkamer kan een hogere termperatuur gebruiken, ook de andere slaapkamers. Moet me daar alleen nog wat verder in verdiepen. Voor de warmtepomp moet ik nog een wifi module bestellen zodat ik dat makkelijker kan uitlezen. Nogal krappe ruimte in de trapkast.
Normaal gebruiken die panelen enkel hun volle vermogen om op temperatuur te geraken, daarna pendelen ze aan/uit om die temperatuur aan te houden (de duurdere kunnen moduleren). Groot tweakers topic hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Danferno op 19-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Danferno

[Afbeelding]
Als je het geld er voor over hebt kan je ook kiezen om de wtw in je balansventilatie te vervangen door een enthalpiewisselaar. Dat is een wtw die naast de warmte ook het vocht doorgeeft (~50% rendement). Dat houdt je huis langer vochtig en zorgt ervoor dat als je een humidifier opzet dat je aant dweilen bent met de kraan half open ipv volledig open. Geloof dat @Andrehj ergens in die thread een post heeft met pre/post resultaten, scheelde in putje winter toch 10-15% RV wat gevoelsmatig al een groot verschil is.

[ Voor 0% gewijzigd door Danferno op 19-01-2024 10:30 . Reden: clarificatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48

[Afbeelding]
Woning in februari vorig jaar opgeleverd met WTW (type D) met enthalpiewisselaar en het is tussen de 60% en 65% hier in huis :) Heerlijk verschil met vorig huurhuis zonder enthalpiewisselaar, daar werd het <30% soms met alle lichamelijke klachten die daarbij komen, ondanks luchtbevochtiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Toppe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Zo’n warmtebeeldcamera is leuk maar je constateert problemen die je zeer waarschijnlijk niet kunt oplossen.

Ik twijfel er ook aan z’n ding te huren maar aan de andere kant: wat bereik je er mee? Als je ergens een lucht lekkage hebt zitten sloop je niet je halve wand er uit voor 5cm extra isolatie
Het hangt er een beetje vanaf in welke fase van je project je zit denk ik. Wij hebben net dossier doorgestuurd naar projectontwikkelaar+aannemer omdat onze achtergevel in één kamer 13° is, en zelfs maar 10° in de hoeken, terwijl hij in de kamer ernaast 17° is. Dat betekent dat ze daar de isolatie of gewoon vergeten zijn, of heel slecht aangesloten hebben (pir > minerale wol). Zou wel verklaren waarom we ongeveer 3x meer verbruiken dan EPC berekening voorspelt. Onze voor- en achterdeur lijken ook koudebruggen te zijn.

Voor de geinteresseerden:
dossier voordeur, dossier achterdeur, dossier achtergevel

Dit is met de gewone FLIR ONE trouwens. Als iemand regio Leuven die eens wilt lenen stuur een DM ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Danferno schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Als je het geld er voor over hebt kan je ook kiezen om je wtw te vervangen door een enthalpiewisselaar. Dat is een wtw die naast de warmte ook het vocht doorgeeft (~50% rendement). Dat houdt je huis langer vochtig en zorgt ervoor dat als je een humidifier opzet dat je aant dweilen bent met de kraan half open ipv volledig open. Geloof dat @Andrehj ergens in die thread een post heeft met pre/post resultaten, scheelde in putje winter toch 10-15% RV wat gevoelsmatig al een groot verschil is.
Thanks, de Enthalpiewisselaar kende ik al, echter is er voor Orcon volgens mij geen vervangend onderdeel en moet de hele installatie vervangen worden. In kader van duurzaamheid ook niet echt gewenst, voor een nog geen twee jaar oude installatie. Wel jammer, zie voor Zehnder bijvoorbeeld wel “upgrades”.

Over een paar weken kan de bevochtiger weer uit, ga mijzelf verdiepen in de bevochtiger voor wtw en alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Danferno schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Het hangt er een beetje vanaf in welke fase van je project je zit denk ik. Wij hebben net dossier doorgestuurd naar projectontwikkelaar+aannemer omdat onze achtergevel in één kamer 13° is, en zelfs maar 10° in de hoeken, terwijl hij in de kamer ernaast 17° is. Dat betekent dat ze daar de isolatie of gewoon vergeten zijn, of heel slecht aangesloten hebben (pir > minerale wol). Zou wel verklaren waarom we ongeveer 3x meer verbruiken dan EPC berekening voorspelt. Onze voor- en achterdeur lijken ook koudebruggen te zijn.

Voor de geinteresseerden:
dossier voordeur, dossier achterdeur, dossier achtergevel

Dit is met de gewone FLIR ONE trouwens. Als iemand regio Leuven die eens wilt lenen stuur een DM ;)
Ben benieuwd wat de reactie van een aannemer daar op is. Van dat plafond zou ik zeggen op je 1e verdieping is inderdaad niet oké. Zo'n hoekje bij je deur, tja.Kan ook een combi van koudeval zijn. Maar in ieder geval wel zinvol om het zo te checken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Danferno schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:38:
Als je het geld er voor over hebt kan je ook kiezen om je wtw te vervangen door een enthalpiewisselaar. Dat is een wtw die naast de warmte ook het vocht doorgeeft (~50% rendement). Dat houdt je huis langer vochtig en zorgt ervoor dat als je een humidifier opzet dat je aant dweilen bent met de kraan half open ipv volledig open. Geloof dat @Andrehj ergens in die thread een post heeft met pre/post resultaten, scheelde in putje winter toch 10-15% RV wat gevoelsmatig al een groot verschil is.
Klopt niet helemaal. Wat je doet is de warmtewisselaar in je balansventilatie-apparaat verwisselen door een enthalpiewisselaar. Het apparaat er omheen is dus precies hetzelfde.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Andrehj schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Klopt niet helemaal. Wat je doet is de warmtewisselaar in je balansventilatie-apparaat verwisselen door een enthalpiewisselaar. Het apparaat er omheen is dus precies hetzelfde.
Heb jij toevallig weet of ik goed gezocht heb en er voor Orcon geen aanbod is? :+
Volgens mij maakt onder andere Brink deze modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Maarten16 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Ik ga de ervaringen zeker delen! Wij hebben vier buizen uit onze WtW (een Zehnder ComfoAir 300E als ik mij niet vergis), en ik laat de installateur lekker puzzelen op welke buis hij moet 😅
Heb nog een fototje van tijdens de bouw gevonden.
Wel jammer dat je bij die oplossing (Homevap) moet kiezen tussen de kanalen. Waarschijnlijk is één (voorste) de beneden en de andere (achterste) de bovenverdieping met zolder.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Heb nog een fototje van tijdens de bouw gevonden.
Wel jammer dat je bij die oplossing (Homevap) moet kiezen tussen de kanalen. Waarschijnlijk is één (voorste) de beneden en de andere (achterste) de bovenverdieping met zolder.

***members only***
Er komen meestal 4 buizen uit de WTW.

1. Van buiten
2. Naar buiten
3. Van binnen
4. Naar binnen

De Homevap monteer je dus op #4.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 19-01-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:14

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Luqq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Woning in februari vorig jaar opgeleverd met WTW (type D) met enthalpiewisselaar en het is tussen de 60% en 65% hier in huis :) Heerlijk verschil met vorig huurhuis zonder enthalpiewisselaar, daar werd het <30% soms met alle lichamelijke klachten die daarbij komen, ondanks luchtbevochtiger!
Heb je een geïntegreerde oplossing in je WtW of zit er een module ah la HomEvap op je WtW aangesloten?

Ben zelf ook zeer benieuwd naar de HomeEvap en dan enkel het Bevochtigingsdeel.

Zie dat ze nu ook een sensor aanbieden die je in een luchtkanaal kan plaatsen. Heb er eerder naar gekeken, maar die draadloze regelaar voor in de ruimte is afschuwelijk lelijk, dus die wilde ik niet.

Jammer dat DUCO niet zelf een module heeft ervoor, zodat het geïntegreerd werkt in de oplossing van onze Duco Energy Comfort 325. DUCO zelf heeft enkel een preheater als uitbreiding voor degene die wij hebben.

Luchtvochtigheid schommelt hier ook tussen de 30-40%, warm douchen in de ochtend helpt wel voor een kleine boost in de ochtend voor de hele woning. Aangezien de vochtige lucht dan verspreid wordt door de woning via de WtW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEd_cjR8EHB7TdMqcdpH8ZkrRsI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5RxTV5S4jPTfNi6aEqj9ZNmA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg_dBclA3zpyx-S_11Uuh8UvuZQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Tec9s5NcCU1ndtO6OtKCta0R.png?f=fotoalbum_tile

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Na oplevering zijn de herstelpunten bij mijn nieuwbouwwoning niet binnen 3 maanden hersteld, ik heb toen de bankgarantie laten verlengen.

Nu zijn de punten 6 maanden later nog steeds niet hersteld, is er een optie om het geld wat ik nog bij de notaris heb geparkeerd naar mijn rekening te laten storten? Want het schiet niet op bij mijn aannemer.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
BiG-GuY schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Heb je een geïntegreerde oplossing in je WtW of zit er een module ah la HomEvap op je WtW aangesloten?

Ben zelf ook zeer benieuwd naar de HomeEvap en dan enkel het Bevochtigingsdeel.

Zie dat ze nu ook een sensor aanbieden die je in een luchtkanaal kan plaatsen. Heb er eerder naar gekeken, maar die draadloze regelaar voor in de ruimte is afschuwelijk lelijk, dus die wilde ik niet.

Jammer dat DUCO niet zelf een module heeft ervoor, zodat het geïntegreerd werkt in de oplossing van onze Duco Energy Comfort 325. DUCO zelf heeft enkel een preheater als uitbreiding voor degene die wij hebben.

Luchtvochtigheid schommelt hier ook tussen de 30-40%, warm douchen in de ochtend helpt wel voor een kleine boost in de ochtend voor de hele woning. Aangezien de vochtige lucht dan verspreid wordt door de woning via de WtW.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb een Zehnder Q350 met enthalpiewisselaar ingebouwd. Als je deze serie hebt (of WHR930) is die wisselaar iets wat je ook naderhand kan inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:14

BiG-GuY

Luqq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Ik heb een Zehnder Q350 met enthalpiewisselaar ingebouwd. Als je deze serie hebt (of WHR93) is die wisselaar iets wat je ook naderhand kan inbouwen.
Zehnder had ik al eens eerder gezien ja. Zij zijn de enige met een optie voor een ingebouwde in de WtW van wat ik kan vinden. Het vervangen van een volledige WtW die net ouder is dan 2 jaar wordt hem niet helaas.

Daarbij heb ik ook in verschillende kamers sensoren toegevoegd van DUCO voor CO2 sturing in 6 ruimtes i.p.v. de standaard 1 ruimte.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 19:12
[...]

Je hebt wel een vervelende bouwer dan.
Alles wat ook maar iets afwijkt is onmogelijk.

Je kunt wellicht vragen een UTP leiding van meterkast naar de zolder te laten doen. Dan is de leiding dicht, en dan kun je die gebruiken voor de zonnenpanelen.
Of wellicht dat ze een extra electriciteits leiding kunnen leggen....

Beetje creatief vragen naar een leiding.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:01
Loft schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Je hebt wel een vervelende bouwer dan.
Alles wat ook maar iets afwijkt is onmogelijk.

Je kunt wellicht vragen een UTP leiding van meterkast naar de zolder te laten doen. Dan is de leiding dicht, en dan kun je die gebruiken voor de zonnenpanelen.
Of wellicht dat ze een extra electriciteits leiding kunnen leggen....

Beetje creatief vragen naar een leiding.
Zou ik niet adviseren. Wellicht kiezen ze dan voor een 16mm leiding. Of zelfs flexibel en voorbedraad. Daar kun je niks meer mee.

Ik zou de aannemer wel vragen of ze er 5 aders doorheen kunnen trekken. @MBarendse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09 23:31
Strider schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:25:
Na oplevering zijn de herstelpunten bij mijn nieuwbouwwoning niet binnen 3 maanden hersteld, ik heb toen de bankgarantie laten verlengen.

Nu zijn de punten 6 maanden later nog steeds niet hersteld, is er een optie om het geld wat ik nog bij de notaris heb geparkeerd naar mijn rekening te laten storten? Want het schiet niet op bij mijn aannemer.
Wij konden dat in ieder geval niet, het geld heeft uiteindelijk bijna 7 maanden extra bij de notaris gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Ik heb het inmiddels al 3 jaar bij de notaris staan. Heb nog geen moeite gedaan om het terug te vragen, want ik ben er heel zeker van dat de kosten voor herstel hoger zijn dan het bedrag dat nog bij de notaris staat.
Dat de aannemer er ook geen interesse in toont om het vrij te geven bevestigt dat gevoel alleen maar.

Heb wel bij de advocaat een keer gevraagd hoe terug vragen in zijn werk gaat. In principe is het jou geld niet meer, maar van de aannemer. Ook al kan hij er momenteel niet bij.
Het zal dus sowieso een juridisch verhaal worden om het te claimen en dan moet jij heel duidelijk kunnen maken dat de aannemer zwaar in gebreke is en wel de kans gehad heeft om het op te lossen. En je moet aantonen dat de kosten voor herstel ook minimaal dat bedrag zijn.
En last but not least ontsla je de aannemer daarmee in feite van de verplichting het op te lossen, want je lost het met een geldbedrag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979

Als de aannemer een bankgarantie heeft afgegeven als waarborg, dan staat er niet werkelijk geld op de rekening bij de notaris. Als het je te lang duurt, kun je het ook bij Woningborg melden.

https://www.woningborg.nl...lier-verzoek-tot-herstel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Farmerwood schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb het inmiddels al 3 jaar bij de notaris staan. Heb nog geen moeite gedaan om het terug te vragen, want ik ben er heel zeker van dat de kosten voor herstel hoger zijn dan het bedrag dat nog bij de notaris staat.
Dat de aannemer er ook geen interesse in toont om het vrij te geven bevestigt dat gevoel alleen maar.

Heb wel bij de advocaat een keer gevraagd hoe terug vragen in zijn werk gaat. In principe is het hou geld niet meer, maar van de aannemer. Ook al kan hij er momenteel niet bij.
Het zal dus sowieso een juridisch verhaal worden om het te claimen en dan moet jij heel duidelijk kunnen maken dat de aannemer zwaar in gebreke is en wel de kans gehad heeft om het op te lossen. En je moet aantonen dat de kosten voor herstel ook minimaal dat bedrag zijn.
En last but not least ontsla je de aannemer daarmee in feite van de verplichting het op te lossen, want je lost het met een geldbedrag op.
3 jaar?? Heb je na 3 jaar nog steeds onenigheid over opleverpunten? :|

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
MBarendse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:01:
Wij zijn op dit moment nagenoeg op het punt om te tekenen voor een nieuwbouwwoning, het betreft een hoekwoning met dwarskap. Volgens onze bouwer is er na plaatsing van dakramen geen ruimte meer voor PV panelen. Mijn rekenwerk toont anders aan, boven de dakramen moet er heus wel iets mogelijk zijn. Onze zijgevel biedt ruimte voor ten minste 6 panelen en ligt op het zuid-oosten.

[Afbeelding]

Om die reden hebben we gevraagd om een voorbereiding tot plaatsen van PV panelen als optie, maar daarop was de reactie als volgt:
We kunnen ook geen voorbereiding aanbieden. Er is geconstateerd dat er geen plek is voor de zonnepanelen op het dak. We mogen iets niet verkopen waar men straks ook niets aan heeft en het niet kan uitvoeren

Nu is mijn vraag: Wat kan ik doen om toch zoveel mogelijk aanvullende kosten te voorkomen?
Helpt het bijvoorbeeld wanneer ik een extra stopcontact op losse groep laat installeren in mijn technische ruimte?
Ik weet niet of dat mag onder BENG.

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
Laatst flink wat posts over energielabel. Net nog eens gecheckt. Die van ons gaat A+++ worden.

Huidige (tijdelijke huur) woning is A. Ook warmtepomp, wtw, gasloos, 8 panelen op het platdak. dubbel HR++ glas.
Nieuwe appartement heeft triple glas en we hebben onder en boven buren. Scheelt (denk ik) ook in stookkosten?

Ben dus benieuwd naar de isolatie, energieverbruik als we onze nieuwe woning ergens in maart betrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Strider schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:41:
[...]

Dit komt vaker voor dan je denkt. De buren van het project naast ons van dezelfde aannemer hebben ook na 2,5 jaar het geld nog vaststaan. Dat zijn de vergelijkbare punten als bij ons dus ik houd er ook rekening meer dat dit nog lang gaat duren (helaas). Ik heb het nu 7 maanden vaststaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Zojuist te horen gekregen dat het project waar we al 4 jaar op wachten met een paar weken in de verkoop komt. Spannend!

Vraagje voor de mensen die nu bezig zijn; hoe lang duurde het van ondertekening tot start bouw bij jullie? Richtlijnen daarvoor uitvragen bij de projectontwikkelaar heeft geen zin, die roepen alleen maar ‘wacht maar op de nieuwsbrief’.

Maar ik weet wel graag of ik 6 maanden of 18 maanden met vierdubbele woonlasten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
YKla schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:02:
Zojuist te horen gekregen dat het project waar we al 4 jaar op wachten met een paar weken in de verkoop komt. Spannend!

Vraagje voor de mensen die nu bezig zijn; hoe lang duurde het van ondertekening tot start bouw bij jullie? Richtlijnen daarvoor uitvragen bij de projectontwikkelaar heeft geen zin, die roepen alleen maar ‘wacht maar op de nieuwsbrief’.

Maar ik weet wel graag of ik 6 maanden of 18 maanden met vierdubbele woonlasten zit.
Bij ons heeft er flink wat tijd tussen tekenen en de hoera brief gezeten. Tot de hoera brief hadden wij geen dubbele lasten. De gang naar notaris kwam pas na de hoera brief.

De bouw heeft hier zo’n 1,5 jaar geduurd. (Sep ‘22 tot maart ‘24) waarbij we de dubbele lasten hebben moeten dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

MBarendse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:01:
Wij zijn op dit moment nagenoeg op het punt om te tekenen voor een nieuwbouwwoning, het betreft een hoekwoning met dwarskap. Volgens onze bouwer is er na plaatsing van dakramen geen ruimte meer voor PV panelen. Mijn rekenwerk toont anders aan, boven de dakramen moet er heus wel iets mogelijk zijn. Onze zijgevel biedt ruimte voor ten minste 6 panelen en ligt op het zuid-oosten.

[Afbeelding]

Om die reden hebben we gevraagd om een voorbereiding tot plaatsen van PV panelen als optie, maar daarop was de reactie als volgt:
We kunnen ook geen voorbereiding aanbieden. Er is geconstateerd dat er geen plek is voor de zonnepanelen op het dak. We mogen iets niet verkopen waar men straks ook niets aan heeft en het niet kan uitvoeren

Ze houden waarschijnlijk de randzone die door veelfabrikanten wordt aangehouden aan
gewoon wat loze leidingen naar zolder 19mm starre buis en je kan doen wat je wil.

Nu is mijn vraag: Wat kan ik doen om toch zoveel mogelijk aanvullende kosten te voorkomen?
Helpt het bijvoorbeeld wanneer ik een extra stopcontact op losse groep laat installeren in mijn technische ruimte?
Ze houden waarschijnlijk de randzone die door veel fabrikanten wordt aangehouden aan
gewoon wat loze leidingen naar zolder 19mm starre buis en je kan na oplevering doen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej

Verschilt wel per project denk ik. Wij hebben de koopovereenkomst in mei 2022 getekend. In november 2022 is er gepasseerd en zijn de dubbele lasten gaan lopen, in maart 2023 zijn ze gestart met het boren van de bronnen en kregen we de eerste factuur. Prognose oplevering is ergens in Q2 2024, daar zijn ze niet heel duidelijk over. Dus ongeveer anderhalf jaar dubbele lasten.
Aan de andere kant ging de straat naast ons tegelijk in de verkoop (wij zijn toen niet ingeloot), en dat is al opgeleverd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:41

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Geen euro dubbele lasten hier :+ maar heeft bij ons wel even geduurd. Gekocht eind 2020, notaris augustus 21 en start bouw november 21. Sleutel maart 22

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 16:25
Onze nieuwbouwwoning zou in december worden opgeleverd. Was inmiddels uitgesteld naar maart in verband met de weersomstandigheden. Afgelopen week echter mail gehad dat het inmiddels eind april wordt in verband met uitgestelde nutsvoorziening. De aannemer gaat nog in overleg om nutsvoorziening alsnog op eerder afgesproken datum te krijgen. Mensen hier bij wie soortgelijks heeft plaatsgevonden en waarbij de aannemer succesvol overeenstemming met het nutsbedrijf heeft gekregen?

Zit nu tijdelijk in een vakantiewoning maar daar moet ik eind april uit helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:41:
[...]

Ik heb het verhaal een paar dagen terug nog samengevat in een post.
Betreft fouten bij de bouw in de mechanische ventilatie die niet allemaal te herstellen zijn en de discussie gaat over hoe het wel te realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Voordat we de tegelzetter vragen. Voor degene die de deurmat alleen op het kruipluik heeft, hoe heb je dit afgewerkt? ( we willen bewust geen mat over de hele breedte in de gang )

Een kruipluik omlijsting past denk ik niet want die ligt al in de dekvloer met het kruipluik zonder opstaande rand voor een mat. Dus met een nieuwe omlijsting erop krijg ik het bestaande luik er niet uit.
Dus zit ik te denken aan 4 losse profielen als optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMD_9joLB0ZYqdqLb23eykMZE6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXKQjGYDw3ceIIWwRnU68cxA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-vypO1i4tBuDuRS_ATPUqMcD3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z6sVndfB4qdHyyWTlK3mpqW7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:41:
[...]

Gisteren ontvingen we het voorstel van de aannemer dat ze een separate WTW unit geschikt voor 1 ruimte willen komen brengen en eea voldoende inregelen.
Heeft bijna een half jaar geduurd maar er is dus zicht op een oplossing.

Edit: het betreft deze WTW unit. Type 150RD
@Farmerwood of anderen nog tips waar ik op moet letten bij het bespreken van dit voorstel?
Ik ben dan wel geen @Farmerwood maar heb wel al sinds juni 2022 (geen typo) een opleverpunt open staan mbt ontbrekende ventilatie in 1 ruimte op de begane grond. Sinds mijn post van 13 maanden geleden zijn we nu zover dat ik de aannemer ervan heb kunnen overtuigen dat hun voorstel niet zou werken en hebben ze een ander type voorgesteld. Namelijk dezehttps://www.brinkclimates...-Leaflet_Air_70-NL-LR.pdf. Deze blaast afwisselend in en uit waardoor er tenminste enige warmteoverdracht zou moeten kunnen plaatsvinden.
Afgelopen oktober is de aannemer samen met de installateur gekomen om te schouwen en de installatie met me te bespreken. Ze hadden zelfs de WTW unit al bij zich. “Dit wordt hem meneer. Inplannen van de afspraak loopt via kantoor, u hoort van ons.”
Inmiddels zijn we weer 3 maanden verder.
Kregen net een mail dat ze volgende week vrijdag willen komen om het gat in de muur te maken. Of we akkoord willen geven want bij geen reactie zal de garantiemelding in behandeling worden genomen 8)7

Tijdens de schouw besproken dat de installatie in 1 dag zou gebeuren en dat er ofwel meerde disciplines aanwezig zouden zijn ofwel een alleskunner aangezien er een gat in een geïsoleerde voorzetwand en kalkzandstenen wand gemaakt moet worden, daarbij de elektra moet worden verlegd (of doormidden geboord :X ), lasdoos geplaatst en de WTW geïnstalleerd en samen met de bestaande WTW ingeregeld moet worden. E.e.a. moet nog worden afgetimmerd en afhankelijk van de netheid van werken zal er opnieuw geverfd moeten worden.

Pfff en dan nu de niet zo vriendelijke mededeling dat er iemand komt om een gat in de muur te maken en dat we wel moeten opschieten met antwoorden. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Homer-Simpson op 19-01-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Pfff en dan nu de niet zo vriendelijke mededeling dat er iemand komt om een gat in de muur te maken en dat we wel moeten opschieten met antwoorden. |:(
Fijn dat er bij jou zicht is op een oplossing, maar als ze zo gaan drammen om op te schieten gaan bij mij wel alle alarmbellen af…
Wellicht even een 2nd opinion regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Farmerwood schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Fijn dat er bij jou zicht is op een oplossing, maar als ze zo gaan drammen om op te schieten gaan bij mij wel alle alarmbellen af…
Wellicht even een 2nd opinion regelen?
Het lijkt wel een beetje hun standaard werkwijze. Maandenlang doen over een inhoudelijke reactie, ongeacht de complexiteit van de materie, en dan snelheid eisen m.b.t. onze reactie.
Letterlijk in de week voor de afgelopen bouwvak kregen we een mailtje met een concept oplossing van ze met de vraag of we die met spoed wilden goedkeuren.

Om vervolgens tot oktober weer niks te laten horen.

Wat mogelijk meespeelt is dat de aannemer medio vorig jaar is overgenomen door Heijmans. Kan me voorstellen dat ze lopende zaken willen afronden en openstaande bedragen willen innen.

Een laatste mogelijkheid is dat ze een glazen bol hebben en zagen dat ik me aan het oriënteren was op het deels terug halen van mijn geld bij de notaris en het in eigen beheer te gaan oplossen van het euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:45
Fastclaimer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:19:
Onze nieuwbouwwoning zou in december worden opgeleverd. Was inmiddels uitgesteld naar maart in verband met de weersomstandigheden. Afgelopen week echter mail gehad dat het inmiddels eind april wordt in verband met uitgestelde nutsvoorziening. De aannemer gaat nog in overleg om nutsvoorziening alsnog op eerder afgesproken datum te krijgen. Mensen hier bij wie soortgelijks heeft plaatsgevonden en waarbij de aannemer succesvol overeenstemming met het nutsbedrijf heeft gekregen?

Zit nu tijdelijk in een vakantiewoning maar daar moet ik eind april uit helaas.
Je zou de eerste zijn waarvan ik dan zou horen dat de nutsvoorziening sneller komt. Door het koude / natte / vorst weer ligt ook de planning van de nuts stil. Dat gaat nu ook naar achter en de netbeheerder houdt first come first served aan.. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Draakje5 gewoon door de tegelzetter inderdaad rondom een profiel aan laten brengen, is het gelijk strak afgewerkt en profiel natuurlijk dezelfde hoogte als de tegels dan is er ook geen opstaande rand.
Zo is bij mij de kopse kant bij de voordeur ook afgewerkt. Ik heb hem over de hele breedte maar zou niet weten waarom dat niet eventueel rondom een mat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush

mei 2022 getekend en aanvang bouw november 2022. En nu, als het goed is, binnen een week of zes klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Brains Bush schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:48:
[...]

mei 2022 getekend en aanvang bouw november 2022. En nu, als het goed is, binnen een week of zes klaar.
Je bent inmiddels de derde of vierde. Waaruit ik opmaak dat 1.5 jaar bouwtermijn en 2 jaar van aankoop tot oplevering tegenwoordig vrij normaal is. Veel veranderd in de afgelopen 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:47
YKla schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Je bent inmiddels de derde of vierde. Waaruit ik opmaak dat 1.5 jaar bouwtermijn en 2 jaar van aankoop tot oplevering tegenwoordig vrij normaal is. Veel veranderd in de afgelopen 7 jaar.
Gelukkig bij ons ietsje meer tempo opzich. November 2022 was de sluitingsdatum, passeren in februari en mei 2023 begonnen en ze hebben tot juni ongeveer. Losvan deze vorst liggen ze erg netjes op schema.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07

Getekend mei 2022, passeren bij notaris (en start dubbele lasten) augustus 2022, start bouw december 2022. Eerste factuur juni 2023. Verwachte oplevering (hopelijk!) juni 2024.

Het is een enorm lange ruk hier.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:29
Hier november 2022 getekend. Eind juni 2023 de hoerabrief ontvangen en oplevering lijkt nu binnen 6 tot 8 weken te gebeuren.
Overigens zijn de eerste woningen uit ons project voor de kerst al opgeleverd. Dus die zaten op 1 jaar tussen tekenen en opleveren en een half jaar bouwtijd.
Vergeleken met anderen gaat het hier wel heel snel dus

[ Voor 46% gewijzigd door Hathi op 19-01-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Contract getekend nov 2021
Juni 2022 notaris
Oktober 2022 start bouw
Maart 2024 oplevering.

(2kap)

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 19-01-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 19:12
SquareOne schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Zou ik niet adviseren. Wellicht kiezen ze dan voor een 16mm leiding. Of zelfs flexibel en voorbedraad. Daar kun je niks meer mee.

Ik zou de aannemer wel vragen of ze er 5 aders doorheen kunnen trekken. @MBarendse
Goede toevoeging. Helemaal mee eens.
In ieder geval iets dat er voor zorgt dat ze dit toch aanleggen.... (ze doen wel ERG moeilijk)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Laatste 2kapper (1 van de 10, in project met nog 29 rijwoningen)

Getekend: juli 2022
Passeren: februari 2023
Oplevering: eind april begin maart 2024 :+

[ Voor 25% gewijzigd door Mr.Viper op 19-01-2024 23:23 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
Getekend: begin oktober 2022
Passeren: juni 2023
Start bouw: januari 2024 (vandaag eerste factuur gehad *O*)
Oplevering: Q2 2025(???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Toppe schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Geen euro dubbele lasten hier :+ maar heeft bij ons wel even geduurd. Gekocht eind 2020, notaris augustus 21 en start bouw november 21. Sleutel maart 22
Wat hebben ze bij jou gebouwd? Een tinyhouse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56

Vraagje voor de mensen die nu bezig zijn; hoe lang duurde het van ondertekening tot start bouw bij jullie?
Bij ons ging het mogelijk vlot omdat het de tweede fase van een project was. Bij ons zat er bijna een half jaar tussen tekenen en passeren. Passeren was december 2022, start bouw april 2023, en overdracht staat nu op 2e kwartaal dit jaar. Nu tijdelijk particulier huren, zo zitten we iig al in de goede stad. Als het goed gaat dus ongeveer anderhalf jaar dubbele lasten.

[ Voor 19% gewijzigd door Diablow op 20-01-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:04
Hier:

Contract getekend jan 2022 (voor oplevering zomer 23 :w )
April 2022 notaris
Sep 2022 start bouw
Oplevering: onduidelijk. Denk/hoop/bid/huil April 24…

We hebben alleen prognose wanneer ze starten met (voor-)opleveren, het betreft echter tientallen woningen dus zou maart maar ook juni kunnen worden. Ik vind dat wel een erg grove planning in dit stadium. Hoe ging dat bij jullie?

Ik was wel erg blij om ondanks de sneeuw hier de NUTS graafwerkzaamheden te zien vorige week. De woning is aan de buitenkant af. Binnen is het tegelwerk gedaan.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
rubenos schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:22:
Hier:

Contract getekend jan 2022 (voor oplevering zomer 23 :w )
April 2022 notaris
Sep 2022 start bouw
Oplevering: onduidelijk. Denk/hoop/bid/huil April 24…

We hebben alleen prognose wanneer ze starten met (voor-)opleveren, het betreft echter tientallen woningen dus zou maart maar ook juni kunnen worden. Ik vind dat wel een erg grove planning in dit stadium. Hoe ging dat bij jullie?

Ik was wel erg blij om ondanks de sneeuw hier de NUTS graafwerkzaamheden te zien vorige week. De woning is aan de buitenkant af. Binnen is het tegelwerk gedaan.
Vanwaar de vertraging of is dat ook onduidelijk?

Wij worden in de communicatie samen genomen met een fase voor ons, daar gaan ze als het goed is vanaf eind februari opleveren. Daar gaat de communicatie ook erg onduidelijk (ze zouden eerst eind december worden opgeleverd maar slecht weer, vertraging Nuts, vertraging gemeente etc). Dus wellicht is het normaal, dat ze niet kunnen communiceren :+

Ik heb begrepen dat de dakdekker over ongeveer 3 weken bij ons blok gaat beginnen, hopelijk zit het weer mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Duur en doorloop is ook wel een beetje afhankelijk van een gezinswoning of appartement. En uiteraar van hoe vlot je aannemer is. Hier een appartement:

Juni 2020 getekend
31 december 2020 notaris
April 2021 start bouw
Juni 2023 oplevering
Februari 2024 verhuizen (na zelf 8 maanden aan afbouw te hebben gedaan)

We hebben best wat geduld hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Dan heb je een typo denk ik of hebben ze serieus in 4 maanden (en ook nog de koudste) een huis gebouwd? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Alic3 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:44:
Duur en doorloop is ook wel een beetje afhankelijk van een gezinswoning of appartement. En uiteraar van hoe vlot je aannemer is. Hier een appartement:

Juni 2020 getekend
31 december 2020 notaris
April 2021 start bouw
Juni 2023 oplevering

Wat heb je qua afbouw allemaal zelf gedaan als ik vragen mag? 8 maanden is wel een serieuze doorlooptijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:10

Cordon

Lievelings jankert

Gister de eerste kijkdag gehad, wat best wel een leuke ervaring is! Toch wel leuk om je huis voor het eerst te betreden. Ze waren al verder dan verwacht, aan de buitenzijde was 90% klaar en binnen stonden alle wanden er al in. Het enige wat nog moest was eigenlijk alle overige leidingen aanleggen en dan afwerken. :P (Zal nog wel meer bij komen kijken). Wel 2 fouten gevonden, aangegeven en daar gaan ze mee bezig.

Nu hopen op een versnelde oplevering, die staat nog op Q4 2024, met doorloop naar 2025. Omdat ze al ver zijn was de verwachting dat deze wel naar voren werd geschoven. Maar volgens de begeleider was dit zeker niet het geval voor ons, want als ze onze huizen opleveren, blokkeren wij de weg voor de bouw van huizen verderop in de straat. Dus wij waren waarschijnlijk een van de laatste terwijl ze er wel als eerste klaar mee zijn… :'(

Wel raar, dat dat de reden zou zijn. In het complex zitten ook sociale huur appartementen, die worden als eerste opgeleverd in de zomer, die zitten nog voor onze woning aan dezelfde weg. Dus het strookt niet, hun uitleg. :p

Wat beton voor de liefhebbers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmApcOmgNte1AK6KOiIySgh7Cfs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HY9AunG6KihWU1EIzJaW7Kq7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvvgDrf-cvCQdeLpsuKUuCOfhck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSfph5A2FccIB9xlftJwngNs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door Cordon op 20-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Lupadi schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Dan heb je een typo denk ik of hebben ze serieus in 4 maanden (en ook nog de koudste) een huis gebouwd? :+
Houtskeletbouw gaat vele malen sneller qua ruwbouw dan traditioneel.
Volgens mij wordt nagenoeg alles ook fabriek-af op maat aangeleverd en is het letterlijk een bouwpakketje; Toppe kan dat uiteraard meer over kwijt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miezziej

Juni 2020 getekend
31 december 2020 notaris
April 2021 start bouw
Juni 2023 oplevering

Best wat geduld, understatement :9
Hoe gaat het nu bij jullie en contact met de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lupadi schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Ja. En dan hebben ze niet eens alle dagen wat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 17:43
Had je prefab dat het zo snel ging, @Toppe?

Hier de tijdlijn voor mijn project:
  • Juli 2021 - inschrijving CPO-deelname
  • April 2022 - Keuze architect
  • Maart 2023 - Keuze aannemer
  • April/Mei 2023 - KAO tekenen
  • Juni 2023 - Grondovereenkomst passeren bij notaris
  • Augustus 2023 - Start bouw
Verwachtte oplevering: begin bouwvak 2024 (week 30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Breud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Bij ons heeft er flink wat tijd tussen tekenen en de hoera brief gezeten. Tot de hoera brief hadden wij geen dubbele lasten. De gang naar notaris kwam pas na de hoera brief.

De bouw heeft hier zo’n 1,5 jaar geduurd. (Sep ‘22 tot maart ‘24) waarbij we de dubbele lasten hebben moeten dragen
Die lasten zijn natuurlijk niet dubbel de gehele doorlooptijd. Maar met name de laatste paar maanden.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:18:
Had je prefab dat het zo snel ging, @Toppe?

Hier de tijdlijn voor mijn project:
  • Juli 2021 - inschrijving CPO-deelname
  • April 2022 - Keuze architect
  • Maart 2023 - Keuze aannemer
  • April/Mei 2023 - KAO tekenen
  • Juni 2023 - Grondovereenkomst passeren bij notaris
  • Augustus 2023 - Start bouw
Verwachtte oplevering: begin bouwvak 2024 (week 30).
Hout skelet bouw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:16
Bij ons was de doorlooptijd van tekenen tot sleutel ook relatief kort, mede gedreven doordat we later het project instroomden omdat mensen de financiering niet rondkregen.

Tekenen koopcontract: november ‘21
Overdracht notaris: februari ‘22
Start bouw: mei ‘22
Sleuteloverdracht: juli ‘23
Verhuizen: september ‘23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla

Juni 2020 getekend
31 december 2020 notaris
April 2021 start bouw
Juni 2023 oplevering

Zo, bijna 4 jaar, maar daarvoor dient het hele complex ‘klaar’ te zijn denk ik ivm veiligheid enzo?
Betreft hier een 2-1 kap. Kan me onze huidige woning nog herinneren (ook een 2 onder 1 kap)

December 2015 - koop aanneem ondertekend
April 2016 - start bouw
December 2016 - oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
utbone schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Die lasten zijn natuurlijk niet dubbel de gehele doorlooptijd. Maar met name de laatste paar maanden.
Nou je betaalt wel al meteen je hele aflossing, alleen de rente loopt op. Dus daarmee betalen wij in ieder geval al vanaf moment 1 twee derde van de nieuwe woonlasten. Dat vind ik toch al bijna dubbele lasten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Houtskeletbouw gaat vele malen sneller qua ruwbouw dan traditioneel.
Volgens mij wordt nagenoeg alles ook fabriek-af op maat aangeleverd en is het letterlijk een bouwpakketje; Toppe kan dat uiteraard meer over kwijt :+
Klopt, is net IKEA maar dan niet met 5 dozen maar 5 vrachtwagens. In twee en een halve dag stonden beide woningen (= linker en rechter deel). In een halve dag hebben ze alle kozijnen en deuren geplaatst. Daarna in 1,5 halve dag de pannen en is de boel volledig wind en waterdicht,.

Daarna gaat de installateur aan de slag: Waterleidingen, afvoeren en al het elektra werk qua bedrading, Dan komt de gipsploeg en die voorzien de hele woning van gisplaatsen in nog geen week tijd. Dat is inclusief boren van de elektra dozen, naden dicht zetten etc.

De trap gaat er in, dekvloer storten. 2 dagen laten drogen en dan gaat de badkamer er al in. In de tussentijd ronden ze het metselen af en worden de steigers weg gehaald.

Als de badkamer klaar is binnen deuren er in, schakelmateriaal plaatsen en is je woning klaar 8)7

2 November om 07:00 stond de eerste vrachtwagen voor de deur en in de kerst vakantie waren ze bezig met de badkamer. Daarna heeft de aannemer de boel lopen rekken (en begon alle ellende) tot Maart toen ze echt niet langer konden uitstellen (= hun woning stond al dik een jaar en ze hadden 'maar' 180 werkbare dagen na start en de start was hun eigen woning. Dus of opleveren of het ging ze geld kosten). Ze hebben dus bijna 2 maanden niets gedaan.Normaliter bouwen ze in ongeveer 12 weken.

2 november 07:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVIX5dznnDO1yQHuG_4v85OWRR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WORR0CWDx8rVcXmOPqT4bowu.jpg?f=fotoalbum_large

2 november 13:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHe7c8WwE71EOOiIuKuwIQJzOPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egYMQzRhKObThkuQ8QeYrZIa.jpg?f=fotoalbum_large

4 november 08:44, laatste dakdeel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5x-IE_atkdrmGWZcxTyD4pj5BA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdT7hEjUMw4tW8xm3VtptECU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Toppe op 20-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
miezziej schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Vanwaar de vertraging of is dat ook onduidelijk?

Wij worden in de communicatie samen genomen met een fase voor ons, daar gaan ze als het goed is vanaf eind februari opleveren. Daar gaat de communicatie ook erg onduidelijk (ze zouden eerst eind december worden opgeleverd maar slecht weer, vertraging Nuts, vertraging gemeente etc). Dus wellicht is het normaal, dat ze niet kunnen communiceren :+

Ik heb begrepen dat de dakdekker over ongeveer 3 weken bij ons blok gaat beginnen, hopelijk zit het weer mee :9
Ze hebben denk ik de complexiteit van de woningen onderschat. Echt elke woning is anders, ook qua dak. Er kon ook veel bij deze aannemer qua ruwbouw. Dat was fijn, maar dat vertraagde het proces ook. Al bij het kiezen van de opties werden ruwbouw deadlines verschoven, ook zijn ze pas op het allerlaatste moment (contractueel mogelijk) gestart met de bouw. Ze geven nu ook NUTS de schuld, maar mijn inziens ligt de oorzaak bij de late start en magere voortgang het eerste half jaar na start bouw. Ik ben verder wel te spreken over de aannemer, alleen wat minder over de beloofde tijdslijn.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Toppe schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:58:
[...]

4 november 08:44, laatste dakdeel
[Afbeelding]
Bizar! Gaaf om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Brains Bush schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Ons project is een mix van drie appartementgebouwen (15-9-9 woningen) en 75 diverse type huizen. Start oplevering (ons app.gebouw *O* ) eind feb/begin maart en dan is de planning eind juni het laatste huis opgeleverd. Grofweg hebben ze het project in drie fases gehakt. Elke maand een fase oplevering en elke maand een aangrenzende weg klaar.

Voor de geïnteresseerden: https://veersepoort5.nl
Dat is heel vergelijkbaar met onze tijdslijn dan. Zeggen ze bij jou iets specifieks over jouw woning of blok?

[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 20-01-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Hier 2 onder 1 kap HSB

Inschrijving: april 2023
Getekend: september 2023
Notaris: november 2023
Start bouw: december 2024
Oplevering gepland: juni/juli 2024

Maar ik denk dat dit een ruime planning is als ik zie hoe ze te keer gaan.
De eerste gevels en klapdaken zijn al afgeleverd op het bouwterrein, netjes verpakt in folie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alic3
Homer-Simpson schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Wat heb je qua afbouw allemaal zelf gedaan als ik vragen mag? 8 maanden is wel een serieuze doorlooptijd.
Het is wel uitzonderlijk wat we hebben gedaan en zeker niet de standaard. Er zijn buren die er al sinds augustus wonen ;)

Het is een loftappartement waarin we nog een verdieping hebben gebouwd om extra m2 te maken. Verder alles (opnieuw) laten doen door een tweede aannemer, badkamer, wanden, wandafwerking, deuren, elektra etc.

Alic3 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Alic3 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Het duurde lang o.a. omdat de bouwvak en kerstvakantie er tussen zat, we 5 weken moesten wachten op een vakman voor de deuren. Verder hebben we veel gesloopt en de volledige afbouw gedaan. Tussen bepaalde klussen zat soms wel 2-3 weken dat er weinig gebeurde vanuit onze eigen aannemer. En dat is prima, maar ja dan zit je dus al snel op 8 maanden. En zelf hadden we ook niet echt haast of een deadline. Oude huis is pas afgelopen december verkocht.
miezziej schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Best wat geduld, understatement :9
Hoe gaat het nu bij jullie en contact met de aannemer?
Ja goeie vraag. Het gaat echt verschrikkelijk traag maar er worden heel af en toe wat puntjes afgevinkt. Vanuit mijn VvE-rol weet ik dat er een soort van roadmap is waar de aannemer aan werkt. En dan hebben de écht grote problemen zoals de lekkages de meeste prioriteit. Verder zijn er nog genoeg onderaannemers die nog steeds afspraken niet nakomen. En sommige onderaannemers kan je prima zelf bereiken en dan komen ze in actie. Blij dat ik er nog niet echt woon dus :9

Ik zag toevallig vanmiddag dat al onze screens zijn geplaatst en daar ben ik wel blij mee want alleen de screens waren al meer dan de 5% die bij de notaris vaststaat.

Meteen maar even een update. Het tegelwerk in de badkamer is klaar en de lampen hangen in de woonkamer. En ja de (deels) kale muren en plafonds zijn een bewuste keuze en blijven zo :P Over 1,5 week starten ze met het egaliseren van de vloer en wordt de houten vloer (ook in de badkamer) gelegd en dan komen we écht in de afrondende fase.
Members only:
YKla schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Zo, bijna 4 jaar, maar daarvoor dient het hele complex ‘klaar’ te zijn denk ik ivm veiligheid enzo?
Betreft hier een 2-1 kap. Kan me onze huidige woning nog herinneren (ook een 2 onder 1 kap)

December 2015 - koop aanneem ondertekend
April 2016 - start bouw
December 2016 - oplevering
Bouwproces had wat tegenslagen. Uiteindelijk zijn ze begonnen met opleveren toen de bouw nog niet klaar was. Wij hadden heel vroeg de sleutel waardoor we 's avonds in alle andere appartementen konden kijken omdat alle deuren nog openstonden. Heb regelmatig buren binnengelaten die graag wilden kijken.

En heb nog eens de schrik van mijn leven gehad toen ik in het penthouse stond en de politie ineens voor mijn neus stond. Hadden de overburen gebeld dat er hangjeugd in het complex was... Ze konden er zelf ook wel om lachen gelukkig maar ik schrok me rot. Veiligheid was niet echt aan de orde 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Alic3 op 20-01-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 21:14
is het mogelijk om horizontaal te frezen in een dragend prefab betonnen muur van 10cm? ik wil meerdere stopcontacten bijleggen. voor een installatiebuis van 16mm dik is 2cm frezen wel genoeg. ik hoor zoveel paniek reacties over horizontaal frezen. gaat een 2cm diep frees de constructie echt beïnvloeden? help mij met raad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIn-ktp5LfJdQPkq6JdtwjGL290=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a2cWWqbA6FrOgEQLl2g6DJY9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:05
Yesiladam schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:36:
is het mogelijk om horizontaal te frezen in een dragend prefab betonnen muur van 10cm? ik wil meerdere stopcontacten bijleggen. voor een installatiebuis van 16mm dik is 2cm frezen wel genoeg. ik hoor zoveel paniek reacties over horizontaal frezen. gaat een 2cm diep frees de constructie echt beïnvloeden? help mij met raad.

[Afbeelding]
Frezen kan altijd, of het blijft staan is een tweede 😜

Maar als het beton is wens ik je succes met frezen, ik heb zelf wel gefreesd ( in kalkzandsteen en horizontaal over 4 meter, in een dragende muur van 11 meter en het staat nog steeds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Draakje5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:44:
Volgens de installateur van het bad staat het bad waterpas..
Het verschil met links en rechts (bad tov vloer) is zeker 1cm. Vloer eruit, egaliseren en opnieuw leggen?

***members only***
Het bad is eruit, evenals de drain etc. van de douche.
Het vertrouwen is zo wel weer terug :)

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 20-01-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
utbone schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:34:
[...]

jazeker wel, sinds het tekenen bij de notaris tot aan het moment dat we ons tijdelijke huurhuis verlaten.
Dus ruim 1,5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Breud schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:46:
[...]

jazeker wel, sinds het tekenen bij de notaris tot aan het moment dat we ons tijdelijke huurhuis verlaten.
Dus ruim 1,5 jaar
Je betaald je nieuwbouw in fases.
Je begint dus met alleen de grondprijs als extra last op je huidige hypotheek en 2 maanden later grondlasten+begane grond deel en dan weer X maanden later grondlasten+bgg+2e verdiepingsvloer etc.

Uiteindelijk betaal je de laatste maanden voor de oplevering dus effectief pas 2 volle hypotheken.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 20-01-2024 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
GeeMoney schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Je betaald je nieuwbouw in fases.
Je begint dus met alleen de grondprijs als extra last op je huidige hypotheek en 2 maanden later grondlasten+begane grond deel en dan weer X maanden later grondlasten+bgg+2e verdiepingsvloer etc.

Uiteindelijk betaal je de laatste maanden voor de oplevering dus effectief pas 2 volle hypotheken.
Hangt af wat je met de bank hebt afgesproken of wat ze je aanbieden. Ik heb meteen de volledige hypotheek betaald. De rente van het bouwdepot werd bijgeschreven in mijn bouwdepot ipv dat het werd afgetrokken van de hypotheeksom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:29
Ik krijg de rente van het bouwdepot gewoon terug gestort op mijn betaalrekening.
En de aannemer is niet zo heel fanatiek met facturen sturen, dus nu, zo’n 6-8 weken voor oplevering nog maar net iets meer dan de helft van de volledige koop-aanneemsom incl grond en meerwerk hoeven betalen.

Dus die dubbele lasten merken we eigenlijk nauwelijks wat van.
Pagina: 1 ... 272 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.