Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
https://www.nu.nl/economi...kendstroom-is-gratis.html

Zijn er mensen die n.a.v. dit soort berichtgeving afzien van extra zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Aubergine schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:38:

Zijn er mensen die n.a.v. dit soort berichtgeving afzien van extra zonnepanelen?
Zit er natuurlijk aan te komen dit soort berichten, bouwers zouden gewoon eens iets met batterijen moeten gaan doen (optioneel of standaard 5 kilowattuur en upgrade naar meer).

Het hoeft niet gek veel te zijn ofzo, om je piek af te vangen. Dat helpt je dus eens echt meer richting 0 op de meter te gaan dan exporteren en importeren van stroom. (een gemiddeld dak is helaas niet groot genoeg voor een heel jaar aan energie)

Er is helaas geen gouden oplossing, het liefst op wijk niveau maar dan spek je de netbeheerder weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Aubergine schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:38:

Zeker! Behalve dat de prijs op dit moment nog steeds niet aantrekkelijk is (t.o.v. afgelopen jaren) helpt dit ook niet mee. Derhalve hebben wij de optie alsnog geschrapt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Het verbruik voor WW is bijna verwaarloosbaar tov je verbruik voor verwarming…de besparing daarop is al helemaal te verwaarlozen.
:F In mijn huis is SWW met afstand de grootste energiegebruiker (uit mijn hoofd 450 kWh WPU en 250 kWh Quooker). Daarna wasdroger (350 kWh), vaatwasser (350 kWh) enz.
Verwarming is bijna verwaarloosbaar tov SWW (200 kWh). Maar dat is dan wel in een NOM tussenwoning (175 m2). Als je een vrijstaand huis hebt mag je dit keer drie doen. Maar dan is het nog niet veel meer dan warm water.
En ik vind dat wij heel zuinig doen met douchen.

Wij hadden overigens ook de optie om van 150L naar 200L te gaan. Niet gedaan. DOM!
Maar omdat we 5 slaapkamers hebben, telt dit voor woningborg/SWK als 6 personen. Daarom was een 200L buffervat "gratis" en verplicht voor de bouwer om te installeren. Dus uiteindelijk toch 200L. Ben benieuwd of ze deze optie hebben terugbetaald aan kopers die het wel hadden gedaan.

Voordeel van 200L is dat het voldoende is voor ons 4 persoonshuishouden (2 pubers), met DWTW en zonder bad. Ik kan in de eco-stand 1x per dag het vat opwarmen en nooit last van te weinig douchewater.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 16-01-2024 12:17 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
vliegnerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
[...]

:F In mijn huis is SWW met afstand de grootste energiegebruiker (uit mijn hoofd 450 kWh WPU en 250 kWh Quooker). Daarna wasdroger (350 kWh), vaatwasser (350 kWh) enz.
Verwarming is bijna verwaarloosbaar tov SWW (200 kWh). Maar dat is dan wel in een NOM tussenwoning (175 m2). Als je een vrijstaand huis hebt mag je dit keer drie doen. Maar dan is het nog niet veel meer dan warm water.
En ik vind dat wij heel zuinig doen met douchen.

Wij hadden overigens ook de optie om van 150L naar 200L te gaan. Niet gedaan. DOM!
Maar omdat we 5 slaapkamers hebben, telt dit voor woningborg/SWK als 6 personen. Daarom was een 200L buffervat "gratis" en verplicht voor de bouwer om te installeren. Dus uiteindelijk toch 200L. Ben benieuwd of ze deze optie hebben terugbetaald aan kopers die het wel hadden gedaan.

Voordeel van 200L is dat het voldoende is voor ons 4 persoonshuishouden (2 pubers), met DWTW en zonder bad. Ik kan in de eco-stand 1x per dag het vat opwarmen en nooit last van te weinig douchewater.
Ik vraag me af op welke temperatuur je je huis stookt als je maar 200 kWh nodig hebt voor verwarming. Wij verbruiken makkelijk 300+ kWh in 1 maand voor verwarming. Dus dat is niet 3x zoveel, maar eerder 6x zoveel voor een 2-onder-1-kap EPC0 woning. Haal je het verbruik uit je WP of hoe meet je het verschil tussen SWW en verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vliegnerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Verwarming is bijna verwaarloosbaar 200 kWh. Maar dat is dan wel in een NOM tussenwoning (175 m2).
Klinkt heel bijzonder…. Neem aan dat je niet stiekem je verbruik saldeert of op een andere manier bijverwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vormulier schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Zit er natuurlijk aan te komen dit soort berichten, bouwers zouden gewoon eens iets met batterijen moeten gaan doen (optioneel of standaard 5 kilowattuur en upgrade naar meer).

Het hoeft niet gek veel te zijn ofzo, om je piek af te vangen. Dat helpt je dus eens echt meer richting 0 op de meter te gaan dan exporteren en importeren van stroom. (een gemiddeld dak is helaas niet groot genoeg voor een heel jaar aan energie)

Er is helaas geen gouden oplossing, het liefst op wijk niveau maar dan spek je de netbeheerder weer.
Huisbatterijen gaan niet veel opleveren. Die zijn om 11.00hr in de ochtend al vol in de zomer. In de winter krijg je ze niet eens vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Z___Z schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Ik vraag me af op welke temperatuur je je huis stookt als je maar 200 kWh nodig hebt voor verwarming. Wij verbruiken makkelijk 300+ kWh in 1 maand voor verwarming. Dus dat is niet 3x zoveel, maar eerder 6x zoveel voor een 2-onder-1-kap EPC0 woning. Haal je het verbruik uit je WP of hoe meet je het verschil tussen SWW en verwarming?
19 graden in een bijna passief (luchtdicht) huis. Wel in Zuid-Holland dat scheelt ook al veel t.o.v. het oosten. En tussenwoning, mijn hoekwoning buren gebruiken het dubbele.

Ik heb dezelfde WPU 5G als de vraagsteller over het 150L vat. Die meet SWW en verwarmingsgebruik apart, mits je een third party module gebruikt om de boel uit te lezen. Maar ik meet hetzelfde gebruik over met een simpele WiFi plug, want de 4,5 kW versie heeft gewoon een standaard schuko 230V stekker in een standaard stopcontact (max elektrisch 1500 W).

In het A++++ energielabel staat 20,53 kWh warmtebehoefte per m2. Ik neem aan dat dit thermisch is, dus ongeveer 3500 kWh thermisch. Is met COP 5,5 nog steeds >600 kWh per jaar. Daar zit ik dus ruim onder in de praktijk. SWW wordt op 666 kWh geschat in de EPC berekening van de vergunning, daar zit ik dus nog wat onder.

Ik weet dat het extreem weinig is, maar een bijna passief huis gebruikt ook extreem weinig energie voor verwarmen. Het is zo weinig, dat het meten oneerlijk is: Als ik vaak de oven gebruik, dan merk ik dat in lagere stookkosten. (Terwijl het netto natuurlijk meer is, want de oven is echt wel COP 1).

Ik stook trouwens sinds kort 20 graden in de woonkamer, want het kost toch bijna niks. Dat lijkt wel flink meer te zijn, maar niet het dubbele.

Ik denk dat vooral het luchtdichte huis met WTW heel veel scheelt t.o.v. andere huizen die ik zie. (En natuurlijk tussenwoning)

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 16-01-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Klinkt heel bijzonder…. Neem aan dat je niet stiekem je verbruik saldeert of op een andere manier bijverwarmt?
Nee. Alles op de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Huisbatterijen gaan niet veel opleveren. Die zijn om 11.00hr in de ochtend al vol in de zomer. In de winter krijg je ze niet eens vol.
Vind ook niet dat dat het doel moet zijn, in de zomer vang je de piek op waar de netbeheerder over klaagt, die verbruik je dan savonds voor de WP met koeling of iets anders. Dan lever je niks of nouwlijks meer terug. Scheelt je salderen en gekke kosten van energie leveranciers.

Een kleine batterij zeg +/- 10% groter dan het aantal zonnepanelen zou gewoon voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Z___Z schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:44:
[...]

vliegnerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:59:
[...]

19 graden in een bijna passief (luchtdicht) huis. Wel in Zuid-Holland dat scheelt ook al veel t.o.v. het oosten. En tussenwoning, mijn hoekwoning buren gebruiken het dubbele.

Ik heb dezelfde WPU 5G als de vraagsteller over het 150L vat. Die meet SWW en verwarmingsgebruik apart, mits je een third party module gebruikt om de boel uit te lezen. Maar ik meet hetzelfde gebruik over met een simpele WiFi plug, want de 4,5 kW versie heeft gewoon een standaard schuko 230V stekker in een standaard stopcontact (max elektrisch 1500 W).

Ik weet dat het extreem weinig is, maar een bijna passief huis gebruikt ook extreem weinig energie voor verwarmen. Het is zo weinig, dat het meten oneerlijk is: Als ik vaak de oven gebruik, dan merk ik dat in lagere stookkosten. (Terwijl het netto natuurlijk meer is, want de oven is echt wel COP 1).

Ik stook trouwens sinds kort 20 graden in de woonkamer, want het kost toch bijna niks. Dat lijkt wel flink meer te zijn, maar niet het dubbele.

Ik denk dat vooral het luchtdichte huis met WTW heel veel scheelt t.o.v. andere huizen die ik zie. (En natuurlijk tussenwoning)
Ik kan dit onderschrijven. Ik woon in een tussenwoning met EPC 0,2, dus geen BENG, NOM of wat dan ook. Wel met WtW ventilatie en water/water warmtepomp.
Na wat tweaken gebruikt mijn warmtepomp 200W als ie aan het verwarmen is. Om dan 200 kWh te verbruiken, kan mijn verwarming dus ongeveer 1000 uur draaien.
De verwarming slaat vaak pas aan als het buiten rond het vriespunt komt, en verwarmt dan minder dan de helft van de tijd. Met 12 uur per dag verwarmen (een overschatting), kan ik dus ongeveer 80 dagen de verwarming aan hebben.
Het is hier nu 20 graden binnen, schommelt vaak tussen 19 en 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 21:42
Farmerwood schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Heb er deze week een kunnen lenen van een collega en net eens een rondje huis gedaan.

Op het dak kun je goed zien dat onze ventilatie type-C geen WTW heeft.
Ook de roosters zelf zijn zoals verwacht koude plekken.

In de keuken een gekke koude plek gevonden op de tussen muur naar de geïsoleerde berging.

De vloerverwarming ligt volgens tekening met een HoH van 150mm, maar dat blijkt (fors) meer… lijkt ruim 200 mm te zijn.

Voordeur en deur naar de berging hebben ook veel koude plekken. Vooral de deur naar de berging staat ‘bol’ en dat zie je goed terug op de foto’s.

Al met al leuk en handig tooltje.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Edit:
Bouwfoto’s eens terug gekeken van de keuken en in die muur op die plek zit aardig wat leiding werk in de muur en lijken ze de muur achteraf dichtgesmeerd te hebben. Aka er zit idd een warmtelek, maar hoeft niet te betekenen dat er minder isolatiemateriaal zit. Van buiten is de foto daar normaal dus de warmte lekt alleen naar de berging.
Wow gaaf om te zien, wat voor camera gebruik je?

Ik wil bij ons huis ook eens gaan bekijken hoe het zit met verlies. Hebben een vrijstaande woning maar het verbruik valt mij vies tegen, eind 2022 opgeleverd gekregen met helaas ventilatie type C (wel de roosters dicht, behalve die op de zolder). A++ BENG woning.

We zitten op een verbruik van gemiddeld 28kWh met uitschieters naar 46kWh op o.a. 11 januari, de buitenunit staat dan continue in de defrost modes. En ja het was wel koud.. maar vind dit wel vrij fors :/
Vandaag ook al weer 23kWh verbruikt en dan schijt de zon ook nog lichtjes.. niets aan qua verbruik, enkel m'n pc. :X Ingestelde temperatuur 20.5gr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Fethoz69 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Wow gaaf om te zien, wat voor camera gebruik je?
Ik wil bij ons huis ook eens gaan bekijken hoe het zit met verlies. Hebben een vrijstaande woning maar het verbruik valt mij vies tegen, eind 2022 opgeleverd gekregen met helaas ventilatie type C (wel de roosters dicht, behalve die op de zolder).

We zitten op een verbruik van gemiddeld 28kWh met uitschieters naar 46kWh op o.a. 11 januari, de buitenunit staat dan continue in de defrost modes. En ja het was wel koud.. maar vind dit wel vrij fors :/
Vandaag ook al weer 23kWh verbruikt en dan schijt de zon ook nog lichtjes.. niets aan qua verbruik, enkel m'n pc. :X
De camera die ik te leen had was een 10 jaar oude FLIR ONE voor de iPhone.

Begrijp ik uit je reactie nu goed dat je in je hele woning de ventilatieroosters dicht gezet hebt behalve op zolder? Die dingen zitten er niet voor niets he. Zet eens een CO2 meter neer en je neemt die kou die erdoor naar binnen komt snel voor lief.
Liever iets meer stoken dan in een (zeer) ongezond binnenklimaat leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 21:42
Farmerwood schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:07:
[...]

De camera die ik te leen had was een 10 jaar oude FLIR ONE voor de iPhone.

Begrijp ik uit je reactie nu goed dat je in je hele woning de ventilatieroosters dicht gezet hebt behalve op zolder? Die dingen zitten er niet voor niets he. Zet eens een CO2 meter neer en je neemt die kou die erdoor naar binnen komt snel voor lief.
Liever iets meer stoken dan in een (zeer) ongezond binnenklimaat leven.
ahh ja die camera's zijn best prijzig he. Wel super interessant om te zien.

Je hebt gelijk hoor met die ventilatieroosters, maar jeetje je waait gewoon van de bank als je ze open zet.
En met 'dicht' bedoel ik, bijna dicht, want deze roosters kun je niet helemaal afsluiten.
Ik voel wel een koude trek door het huis doordat de ventilatie de lucht aanzuigt vanuit de zolder. Maar ga je tip zeker ter harte nemen en even een CO2 meter neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Fethoz69 op 16-01-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09 19:30
Fethoz69 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:10:
[...]

ahh ja die camera's zijn best prijzig he. Wel super interessant om te zien.

Je hebt gelijk hoor met die ventilatieroosters, maar jeetje je waait gewoon van de bank als je ze open zet.
Ik voel wel een koude trek door het huis doordat de ventilatie de lucht aanzuigt vanuit de zolder. Maar ga je tip zeker ter harte nemen en even een CO2 meter neerzetten.
Daarnaast, ventileren en verwarmen is vaak goedkoper dan niet ventileren en verwarmen. Vochtige lucht duurt veel langer om warm te stoken. Mogelijk ligt daar ook een deel van de oorzaak van je hogere verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 16-01-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vormulier schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Vind ook niet dat dat het doel moet zijn, in de zomer vang je de piek op waar de netbeheerder over klaagt, die verbruik je dan savonds voor de WP met koeling of iets anders. Dan lever je niks of nouwlijks meer terug. Scheelt je salderen en gekke kosten van energie leveranciers.

Een kleine batterij zeg +/- 10% groter dan het aantal zonnepanelen zou gewoon voldoende moeten zijn.
Dat werkt dus niet. Je produceert in de zomer zeg 20 of 30kWh. Voor 11.00hr is je accu vol, de piek is na 12.00hr. Totaal dagverbruik is misschien 10 kWh.

En je wilt juist salderen omdat je in de winter zwaar tekort komt voor je all electric huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:31
mentalozzie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:26:
Zitten nu 1-2 weken in de buurtapp voor onze nieuwbouwwijk die over zeven dagen wordt opgeleverd (zeven dagen yoepppieee).
Verbaas mij nu al over een buurman/buurvrouw. Die hebben letterlijk nog NIKS geregeld en stellen allerlei vragen. Kan er met mijn pet niet bij. Al weet je nooit de prive situatie van iemand uiteraard.
Stond er persoonlijk ook echt van te kijken hoe weinig buren de technische documentatie van het project of documenten bij de notaris doorgenomen hadden. Laat staan technische eisen van bijvoorbeeld een Woningborg waar je ook tekent dat je het gelezen hebt. Een van onze buren heeft bijvoorbeeld een uitgebreid boilervat afgenomen, maar had daar sowieso al recht op vanuit de Woningborg papieren omdat ze ook een bad afgenomen hadden. Dat geld hebben ze nog proberen terug te krijgen, hun rechtsbijstand heeft ze aangegeven dat de aannemer inderdaad verplicht is te leveren, maar er prima geprobeerd mag worden geld te vragen. En daar hebben ze voor getekend, dus kan dat niet nietig verklaard worden. Los daarvan vind ik het schandalig dat de aannemer het probeert voor een effectief tientjes werk op het hele project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

In het A++++ energielabel staat 20,53 kWh warmtebehoefte per m2. Ik neem aan dat dit thermisch is, dus ongeveer 3500 kWh thermisch. Is met COP 5,5 nog steeds >600 kWh per jaar. Daar zit ik dus ruim onder in de praktijk. SWW wordt op 666 kWh geschat in de EPC berekening van de vergunning, daar zit ik dus nog wat onder.

Ok, wij stoken de woonkamer op 21 graden, dus dat is wel een groot verschil. Verbruik zal ook exponentieel groeien naarmate je een hogere temperatuur stookt. Als je lager stookt dan de buren, lekt er ook warmte van je buren naar jullie toe.

In mijn energielabel A+++ staat dat ons huis 53 kWh/m2 nodig heeft. Dat is bij 200m2 10.000 kWh thermisch. Bij een COP van 5 is dat zo'n 2.000 kWh. Ik merk overigens net als jij als we de oven gebruiken dat de WP minder verbruikt :P
Onze WP is 3 fase aangesloten, maar mijn P1 meter laat zien dat alle vermogen die de WP gebruikt op L2 belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Weet je of die WiFi plug ook een 4G uit kan lezen ? Dan heb ik wel interesse namelijk.
Ik heb nog een 4G met ook zo'n mooie ouderwetse lelijke thermostaat overal :+ maar kan helemaal niets uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:45
Gewetensvraagje voor de kenners hier. Ons huis heeft, zag ik bij toeval, al een EAN Nummer voor elektra. Kan ik hier nog enige waarde aan hechtten over het bij. op tijd aanwezig hebben van nuts? Nb. er zit zeker te weten nog geen elektra in 't pand, daar de BG wanden net staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

GeeMoney schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Weet je of die WiFi plug ook een 4G uit kan lezen ? Dan heb ik wel interesse namelijk.
Ik heb nog een 4G met ook zo'n mooie ouderwetse lelijke thermostaat overal :+ maar kan helemaal niets uitlezen.
Meer over de module die je aan de service poort (RJ45 maar geen ethernet) hangt: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module
Die kan ook op de WPU 4G.
Maar ik weet niet of de 4G een ingebouwde kWh meter heeft. Kun je in het topic wel terugvinden en/of zoeken.
Er zijn iig gebruikers van de WPU 4G met die module.

Maar omdat mijn WPU 5G een gewone 230V stekker heeft heb ik ook zo'n normale WiFi stekker die ook vermogen en energie meet.

Ik heb beide gewoon in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 17:36
Fedde schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:18:
Gewetensvraagje voor de kenners hier. Ons huis heeft, zag ik bij toeval, al een EAN Nummer voor elektra. Kan ik hier nog enige waarde aan hechtten over het bij. op tijd aanwezig hebben van nuts? Nb. er zit zeker te weten nog geen elektra in 't pand, daar de BG wanden net staan :)
Nee. Nuts aanleggers komen pas langs als alle steigers weg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:03:
[...]

We weten allemaal wat die piek veroorzaakt. Wellicht moeten we dat soort zaken bij de bron aanpakken in plaats van een accu op zolder te zetten.

Die accu’s worden de nieuwe CV ketels qua onderhoud, als het te laat is gaan ze ingrijpen.

Meteen verlicht jaarlijkse inspectie invoeren. Genoeg cowboys die die dingen zelf maken zonder rekening te houden met brandveiligheid.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
We hebben inmiddels een tijd terug gebreken aangegeven bij de woning. De meeste zijn hier ook al eens de revue gepasseerd. Goed om te melden dat de woning nog niet is opgeleverd, maar wel binnenkort gaat gebeuren.
De aannemer heeft bevestigd dat hij vind dat deze gebreken opgelost zijn of al dan niet opgelost hoeven te worden. Er is echt heel weinig opgelost wat we zien, het merendeel is niks mee gedaan. Sommige gebreken die hij niet wilt oplossen vinden we wel kwalijk. Hoe hebben jullie zo iets aangepakt?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
praliwi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Volgens mij niet gek hoor. Een lucht water warmtepomp is enorm inefficiënt met temperaturen onder de 4 graden. Voordeel is dat we die dagen steeds minder hebben in NL.
Wat een flauwekul en precies de flauwekul die de media oppikt en in de kroeg doorgeluld wordt.

Mijn L/W warmtepomp doet ook bij temperaturen onder de 4 graden nog gewoon COP4 en pas onder de -5 wordt dat COP3 (4 of 3 kWh warmte voor 1 kWh elektriciteit) voor verwarming.

Voor warm water ligt de efficientie iets lager, tussen de COP2.5 bij -5 en de COP4 bij +15 en voor de legionella-run op zondag zit ik op COP2.2, ongeacht de buitentemperatuur.
Wij hebben hetzelfde verbruik, huis is in maart '23 opgeleverd. 2 onder 1 kap met ventilatieroosters. Wel 185m2 maar verwarmen enkel de begane grond actief. Zitten nu op 22,6 kwh netto voor vandaag.
Dat is veel, veel, veel te veel. Dat betekent, zoals wel vaker in de nieuwbouw, dat jouw warmtepomp niet goed is afgesteld of niet goed gedimensioneerd is.

Ik verwarm een huis van 200 m2, opgeleverd in 2020 met type-C ventilatie, met minder kWh en ik verwarm beneden tot 21 graden en boven tot 19 a 20 afhankelijk van de ruimte.
Maar bijvoorbeeld alleen al 1 droger run kost ook al bijna 3 kWh.

Volgens mij is je verbruik voor een winterdag niet gek.
Het probleem bij jou en @Zandah is niet de warmtepomp. Het is de verkeerde installatie en afstelling daarvan. De meeste installateurs, zeker in de nieuwbouw, gooien zo'n ding uit de doos in de woning en laten alle instellingen standaard staan. Met als gevolg klachten dat de woning in eerste instantie niet warm wordt en klachten dat het verbruik te hoog is als de woning eenmaal warm is.

Het probleem is dat in de nieuwbouw alleen gegarandeerd moet worden dat de woning warm gehouden kan worden. Niet dat de woning efficient warm gehouden kan worden. Zelfs elektrische kacheltjes of infraroodpanelen voldoen aan het bouwbesluit en die zijn pas echt inefficient.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:33:
We hebben inmiddels een tijd terug gebreken aangegeven bij de woning. De meeste zijn hier ook al eens de revue gepasseerd. Goed om te melden dat de woning nog niet is opgeleverd, maar wel binnenkort gaat gebeuren.
De aannemer heeft bevestigd dat hij vind dat deze gebreken opgelost zijn of al dan niet opgelost hoeven te worden. Er is echt heel weinig opgelost wat we zien, het merendeel is niks mee gedaan. Sommige gebreken die hij niet wilt oplossen vinden we wel kwalijk. Hoe hebben jullie zo iets aangepakt?

***members only***
Neem een echte deskundige mee bij de oplevering. Bespreek jouw casus voor en leg hem alle foto's voor. Ga dan tijdens de oplevering gedetailleerd alle punten af en laat ze opnemen in het PV van oplevering. Let op: Het document van de aannemer is leidend, dus de aannemer moet de punten opschrijven, ook als dat onder protest van zijn kant is.

en daarna houd je de bankgarantie vast. Zorg ervoor dat je de aannemer ook echt de drie maanden geeft om alle punten aan te pakken. Als jij de oorzaak ervan bent dat de aannemer iets niet meer op kan lossen, is dat jouw probleem. Dat is heel vervelend, want de planning komt dan in de knel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:33:

***members only***
Ter toevoeging op de reactie van @Blihi:
Onderschat dat oplevermoment niet. Op het moment dat jij je handtekening onder het opleverformulier zet waarop geen opleverpunten staan heeft de uitvoerder zijn bonus binnen zeg maar en is de woning officieel opgeleverd. Ze gaan dan significant minder moeite voor je doen.

VEH zei toen bij ons (achteraf gezien) veel te makkelijk dat je binnen 3 maanden nog gebreken kan melden. Ja, dat kan, maar je merkt dat de druk bij de aannemer veel groter is om zaken op te pakken als er nog een 2de handtekening moet komen dat de punten opgelost zijn.

De uitvoerder mag niet weigeren om zaken op te schrijven die naar jou mening niet goed zijn. Mag onder protest, maar hij moet ze noteren. Zorg dat dat gebeurd.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:18
Bij ons zijn 6 maanden na oplevering ook nog lang niet alle punten opgelost, zijn grotendeels geen grote punten maar wel voldoende om de volledige 5% nog bij de notaris te laten staan. Persoonlijk vind ik het van de zotte dat een aannemer blijkbaar een onbeperkte tijd heeft om gebreken op te lossen en dat het dus blijkbaar ook meer dan 3 jaar kan duren. Ik betaal hier gewoon rente over terwijl je in een huis zit dat niet voldoet aan de normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ook hier staan sinds juni nog veel opleverpunten open en hebben vrijwel alle buren de 5% nog vaststaan bij de notaris. En de aannemer heeft inderdaad onbeperkt de tijd om alles op te lossen. Ze zijn nog met van alles en nog wat bezig en sporadisch worden puntjes afgevinkt dus meer stappen kunnen we voorlopig nog niet ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Zo verschillend per project/aannemer. En ook of je nog met de uitvoerder of klantenservice te maken hebt. Hier deden ze echt hun best om alles op te lossen terwijl de bouwkeet er nog stond. Voorman kwam echt langs om acties te plannen enzo. Dus na twee weken alles rond.

Je bent soms zo ontzettend afhankelijk van de lokale uitvoerder.

Toen we over waren naar de “support” afdeling van de bouwer was het gelijk gedoe: die hele afdeling bestaat uit 1 kantoorpersoon die de taak lijkt te hebben om alle problemen te ontkennen en maximaal slecht communiceert. Een week nadat de dakdekker onverwacht voor de deur staat krijg je een mail dat de dakdekker komt “vorige week”. Droevig.
Wellicht zijn er bij hetzelfde bedrijf wel collega’s die perfect alles regelen….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:05:
Zo verschillend per project/aannemer. En ook of je nog met de uitvoerder of klantenservice te maken hebt. Hier deden ze echt hun best om alles op te lossen terwijl de bouwkeet er nog stond. Voorman kwam echt langs om acties te plannen enzo. Dus na twee weken alles rond.

Je bent soms zo ontzettend afhankelijk van de lokale uitvoerder.
Dat was hier ook zo voor de kleinere problemen die hij zelf op kon pakken.
In ons geval is de hele achterliggende berekening van de ventilatiebalans mis gegaan waardoor de ingestorte standleiding een veel te kleine diamater heeft en er te weinig ventilatieroosters geplaatst zijn.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Dat was hier ook zo voor de kleinere problemen die hij zelf op kon pakken.
In ons geval is de hele achterliggende berekening van de ventilatiebalans mis gegaan waardoor de ingestorte standleiding een veel te kleine diamater heeft en er te weinig ventilatieroosters geplaatst zijn.

***members only***
Gesproken over de standleiding, Hier is onze van de afvoer scheet geluiden aan het maken.. na heel veel googlen hier ook al een ander tpoic over gevonden https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2170462

Bij warm water horen de buren dat je aan het douchen bent zo luid.. en laat deze buis en de 2 beugels die deze vasthouden nu net in een koof achter de keuken zitten en in een koof achter de WP :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Wat een flauwekul en precies de flauwekul die de media oppikt en in de kroeg doorgeluld wordt.

Mijn L/W warmtepomp doet ook bij temperaturen onder de 4 graden nog gewoon COP4 en pas onder de -5 wordt dat COP3 (4 of 3 kWh warmte voor 1 kWh elektriciteit) voor verwarming.

Voor warm water ligt de efficientie iets lager, tussen de COP2.5 bij -5 en de COP4 bij +15 en voor de legionella-run op zondag zit ik op COP2.2, ongeacht de buitentemperatuur.

[...]

Dat is veel, veel, veel te veel. Dat betekent, zoals wel vaker in de nieuwbouw, dat jouw warmtepomp niet goed is afgesteld of niet goed gedimensioneerd is.

Ik verwarm een huis van 200 m2, opgeleverd in 2020 met type-C ventilatie, met minder kWh en ik verwarm beneden tot 21 graden en boven tot 19 a 20 afhankelijk van de ruimte.

[...]

Het probleem bij jou en @Zandah is niet de warmtepomp. Het is de verkeerde installatie en afstelling daarvan. De meeste installateurs, zeker in de nieuwbouw, gooien zo'n ding uit de doos in de woning en laten alle instellingen standaard staan. Met als gevolg klachten dat de woning in eerste instantie niet warm wordt en klachten dat het verbruik te hoog is als de woning eenmaal warm is.

Het probleem is dat in de nieuwbouw alleen gegarandeerd moet worden dat de woning warm gehouden kan worden. Niet dat de woning efficient warm gehouden kan worden. Zelfs elektrische kacheltjes of infraroodpanelen voldoen aan het bouwbesluit en die zijn pas echt inefficient.
Thanks voor je uitgebreide reactie! Toevallig komen morgen de producent van de pomp (Stiebel Eltron) en de installateur langs. Zal ze er eens naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 15:18
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Even sidenote, dat is conditioneel op dat de isolatie/woning effectief deftig gezet is. Heb zelf de stooklijn van de warmtepomp ingesteld (aanvoertemp rond de 24-30°) met gelijkaardige kamertemperaturen, rijwoning 196m2, en type-D ventilatie en wij hebben vorige week 31-36kWh per dag verbruikt, waarvan pakt 25 warmtepomp. Maar bij ons dus tochtende achterdeur en badkamer etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Danferno schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Even sidenote, dat is conditioneel op dat de isolatie/woning effectief deftig gezet is. Heb zelf de stooklijn van de warmtepomp ingesteld (aanvoertemp rond de 24-30°) met gelijkaardige kamertemperaturen, rijwoning 196m2, en type-D ventilatie en wij hebben vorige week 31-36kWh per dag verbruikt, waarvan pakt 25 warmtepomp. Maar bij ons dus tochtende achterdeur en badkamer etc
Vind dat behoorlijk. Hier draait de WP op 23 vaste TA voor zo een 6 uurtjes en het is dat hij niet lager wil maar anders had ik hem op 20 gezet. 9.16 kWh rijhuis van vorig jaar.

Hopelijk wil dat dus een stuk lager worden als je een beetje tocht weg neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
vormulier schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Vind dat behoorlijk. Hier draait de WP op 23 vaste TA voor zo een 6 uurtjes en het is dat hij niet lager wil maar anders had ik hem op 20 gezet. 9.16 kWh rijhuis van vorig jaar.

Hopelijk wil dat dus een stuk lager worden als je een beetje tocht weg neemt.
Ja we zijn er ook niet over te spreken. Vandaag komt de warmtebeeldcamera aan, hopelijk biedt die wat meer duidelijkheid waar onze warmte heengaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Danferno schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Ja we zijn er ook niet over te spreken. Vandaag komt de warmtebeeldcamera aan, hopelijk biedt die wat meer duidelijkheid waar onze warmte heengaat.
Als je nog geen ervaring met een warmtebeeldcamera hebt dan even goed inlezen hoe die dingen werken als je echt de precieze temperaturen wilt meten.

Info die je zou kunnen lezen:Voorbeeldje: Dat plaatje dat ik gemaakt had van een warmtelek in de keuken ziet er op de foto vrij dramatisch uit alsof het daar steenkoud is, maar het was uiteindelijk maar 1.5-2 graden kouder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEB1lItCstHMMKAyG3W7J636yLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjuCkrztiVEbQ6OnbMxqBYZZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Farmerwood op 17-01-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Farmerwood schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Als je nog geen ervaring met een warmtebeeldcamera hebt dan even goed inlezen hoe die dingen werken als je echt de precieze temperaturen wilt meten.

Info die je zou kunnen lezen:Voorbeeldje: Dat plaatje dat ik gemaakt had van een warmtelek in de keuken ziet er op de foto vrij dramatisch uit alsof het daar steenkoud is, maar het was uiteindelijk maar 1.5-2 graden kouder.

[Afbeelding]
Super handig, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 13:57
Het verbruik bij mij thuis laat ook behoorlijk wat te wensen over. In november toen de verwarming voor het eerst aanging verbruikten we 1200 kW, 1300 kW in december en deze maand zijn we op weg om de 1500 kW te halen. Verbruik in oktober was 470 kW Hebben sinds vrijdag wel beide daken vol met zonnepanelen gelegd, maar zelfs met 26 panelen gaat dat deze wintermaanden, het nettoverbruik niet fors omlaag brengen.

Vloerverwarming stond in november en december op 23 graden vanwege een zieke baby en 22 graden sindsdien. Daarnaast heb ik alleen 2 badkamerradiatoren aanstaan die de badkamers op 22 graden houden. Heb helaas nog geen manier om individuele apparaten te monitoren,maar ben alles behalve blij met de energieprestaties van onze woning tot dusver. Minimale basis verbruik lijkt ongeveer 1.3 kWh. Krijg vandaag een verbruiksmeter binnen, dan even kijken of het inderdaad de warmtepomp is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Danferno schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Bij een nieuwbouwwoning mag je ervan uitgaan dat de isolatie in orde is en aan de normen voldoet. Natuurlijk is controleren daar beter dan vertrouwen en dat kan met een warmtebeeldcamera.

Wat veel vaker het probleem is, is dat de warmtepompen niet juist geinstalleerd zijn en deze een groot deel van de tijd met COP1 staan te draaien. COP1 betekent dat de ingebouwde elektrische bijverwarming continu aan staat.

Mijn eigen WP bijvoorbeeld zet die bijverwarming met de standaardinstellingen al aan als de buitentemperatuur onder de 10 graden komt. Met mijn huidige instellingen gaat deze pas aan als het kouder is dan -10 (en nog een paar andere momenten), met als gevolg dat dit element in heel 2023 slechts 40 minuten aan gestaan heeft.

Ook worden veel installatiefouten gemaakt. De paar meest voorkomende:

Ten eerste warmtepompen die in schoorstenen geprutst zijn waardoor er kortsluiting van lucht ontstaat (de WP zuigt zijn eigen koude lucht aan).

Ten tweede leidingwerk dat horizontaal wegloopt bij een boilervat. Leidingen horen bij een boiler altijd verticaal naar beneden te lopen, tenminste 10 keer de diameter omlaag. Anders krijg je zelfsifonage (https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/zelfsifonnage) en daarmee verlies je heel veel warmte in de buurt van het boilervat.

Ten derde een boilervat wat continu op 55 of zelfs 60 graden gehouden wordt. Stel de warmtepomp zo in dat deze het vat een of twee keer per dag naar 45 graden brengt en een keer per week naar 65 graden. Dat scheelt je kapitalen in stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 07:14
praliwi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Volgens mij niet gek hoor. Een lucht water warmtepomp is enorm inefficiënt met temperaturen onder de 4 graden. Voordeel is dat we die dagen steeds minder hebben in NL.

Wij hebben hetzelfde verbruik, huis is in maart '23 opgeleverd. 2 onder 1 kap met ventilatieroosters. Wel 185m2 maar verwarmen enkel de begane grond actief. Zitten nu op 22,6 kwh netto voor vandaag.

Maar bijvoorbeeld alleen al 1 droger run kost ook al bijna 3 kWh.

Volgens mij is je verbruik voor een winterdag niet gek.
ter vergelijking, wij hebben ongeveer een zelfde soort woning. Thermostaat op 19 graden. Zit vandaag op netto 8 kWh. Met de vorst vorige week zat ik volgens mij maximaal op 20 kWh per dag (excl warm water, maar dat is meestal 4-6 kWh).

Er is heel veel te winnen door je warmtepomp te tweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:02
Wij hebben in december 280kwh stroom verbruikt, waarvan bijna alles verwarming is omdat we er niet woonden. Dit met Itho wpu5g, 140m2 tussenwoning op 19.5 graden. Wel flink hoge getallen hierboven!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:51
Krijgertje1979 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:55:
Daarnaast heb ik alleen 2 badkamerradiatoren aanstaan die de badkamers op 22 graden houden.
Dat zijn niet de standaard elektrische radiatoren hoop ik? Anders zou ik daar eens beginnen met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:27
Het verbruik bij mij thuis laat ook behoorlijk wat te wensen over. In november toen de verwarming voor het eerst aanging verbruikten we 1200 kW, 1300 kW in december en deze maand zijn we op weg om de 1500 kW te halen. Verbruik in oktober was 470 kW Hebben sinds vrijdag wel beide daken vol met zonnepanelen gelegd, maar zelfs met 26 panelen gaat dat deze wintermaanden, het nettoverbruik niet fors omlaag brengen.

Vloerverwarming stond in november en december op 23 graden vanwege een zieke baby en 22 graden sindsdien. Daarnaast heb ik alleen 2 badkamerradiatoren aanstaan die de badkamers op 22 graden houden. Heb helaas nog geen manier om individuele apparaten te monitoren,maar ben alles behalve blij met de energieprestaties van onze woning tot dusver. Minimale basis verbruik lijkt ongeveer 1.3 kWh. Krijg vandaag een verbruiksmeter binnen, dan even kijken of het inderdaad de warmtepomp is.
Ik vermoed even dat je bij het minimale basis verbruik kW bedoelt en bij de rest kWh. 1.3kW minimaal klinkt wel alsof er iets goed staat te stoken. Zakt dit niet enorm als die badkamer radiatoren uit staan?

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Een badkamerradiator van 1500 Watt die 24 uur per dag, 7 dagen per week aan staat, gebruikt al 1080 kWh per maand. Dus ja, ik gok dat @Krijgertje1979 het daar eerst moet gaan zoeken. Die badkamerradiatoren zijn ondingen (en ook weer zo'n bouwbesluit geneuzel).

Een badkamer is prima warm te houden met een combinatie van vloerverwarming en een LTV radiator op het CV circuit. Maar in plaats daarvan gooit elke bouwer vrolijk zo'n elektrisch ding in elke badkamer, zodat ze er niet meer over na hoeven denken.

Mijn badkamer is de hele winter door 21 graden. De elektrische radiator heeft nog nooit aan gestaan (ik weet niet eens of hij het wel doet). Om dit voor elkaar te krijgen moest ik wel de juiste stooklijn kiezen (minimaal 31 graden) en moest ik ook de flow over de badkamer maximaal maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 17-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:33:
Een badkamerradiator van 1500 Watt die 24 uur per dag, 7 dagen per week aan staat, gebruikt al 1080 kWh per maand. Dus ja, ik gok dat @Krijgertje1979 het daar eerst moet gaan zoeken. Die badkamerradiatoren zijn ondingen (en ook weer zo'n bouwbesluit geneuzel).

Een badkamer is prima warm te houden met een combinatie van vloerverwarming en een LTV radiator op het CV circuit. Maar in plaats daarvan gooit elke bouwer vrolijk zo'n elektrisch ding in elke badkamer, zodat ze er niet meer over na hoeven denken.

Mijn badkamer is de hele winter door 21 graden. De elektrische radiator heeft nog nooit aan gestaan (ik weet niet eens of hij het wel doet). Om dit voor elkaar te krijgen moest ik wel de juiste stooklijn kiezen (minimaal 31 graden) en moest ik ook de flow over de badkamer maximaal maken.
Je hebt dit allemaal zelf uitgezocht / ondervonden / uitgeprobeerd? Zoals gezegd krijg ik morgen mijn installateur op bezoek maar ik weet niet of ik van hem kan verwachten dit allemaal zo efficiënt in te regelen, dan hadden ze dat ook wel direct kunnen doen denk ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:33:

Dag 1 na oplevering hem er uit getrokken en wat moois opgehangen..
Ook zonder kan je de badkamer prima warm houden op 21/22 graden met een aanvoer van 23 graden vanuit je wp.

Je moet alleen rekening houden dat je woning niet in eens warm is het oude CV denken zit er niet bij. Je moet je woning warm houden want anders duurt het gewoon 3 dagen voor je weer op temp bent.

(Daarbij krijg je meestal gratis nog +/- 1 graad er bij als de deur dicht zit en je klaar bent met douchen nadat je de douchedeur openzet. echt koud hoef je het niet te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Maar je thermostaat op 22 of zelfs dus 23 graden is echt wel heel hoog. Dan snap ik wel dat je verbruik een stuk hoger ligt... Maar dat betekent niet dat dit verbruik correct is, maar er zal al veel bespaart kunnen worden door naar 20 graden te gaan.

In december zaten met ons totale gebruik op 800 kWh, thermostaat op 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
praliwi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Je hebt dit allemaal zelf uitgezocht / ondervonden / uitgeprobeerd? Zoals gezegd krijg ik morgen mijn installateur op bezoek maar ik weet niet of ik van hem kan verwachten dit allemaal zo efficiënt in te regelen, dan hadden ze dat ook wel direct kunnen doen denk ik altijd.
Deze beste man wil het zo instellen dat als er een 90 jarige komt wonen die het ook warm heeft (en die stoken nog al)

Je zal zelf moeten spelen, een instelling veranderen heeft een paar dagen nodig voor dat je het effect merkt / ziet.

Maar soms is het gewoon niet anders zeker met master/master, dan moet de temp vanuit je WP gewoon omhoog. Het liefst wil je zo min mogelijk zones (1/2) maar ook hier komt het bouwbesluit met de "comfort" eis en dan speelt de aannemer het safe, hoog energie verbruik maar alle ruimtes kunnen instellen is comfort (en duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons zit de badkamer aangesloten op de master van de woonkamer. In zo'n geval lijkt het me lastig, onmogelijk, om zonder bijverwarming, warmer dan de woonkamer te stoken?
En ja de badkamer mag best op 22gr, maar de woonkamer hoef ik niet op 22gr te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:56:
Bij ons zit de badkamer aangesloten op de master van de woonkamer. In zo'n geval lijkt het me lastig, onmogelijk, om zonder bijverwarming, warmer dan de woonkamer te stoken?
En ja de badkamer mag best op 22gr, maar de woonkamer hoef ik niet op 22gr te hebben.
Dan is dat wel lastig. Maar afhankelijk van het systeem zoals dat word opgeleverd kan je daar wel het een en ander aan doen. Neemt niet weg dat je WK groot zal zijn en je BK klein, dus deur dicht houden van de BK resulteert toch wel in een warmte verschil (want WK heeft gewoon langer de tijd nodig om warm te worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Normaliter lukt dat inderdaad niet omdat de stooklijn/flow zo is afgestemd op elkaar dat het in de badkamer niet te warm wordt. Echter kun je door zelf de instellingen van de vloerverwarming aan te passen (verhogen flow zoals @Blihi heeft gedaan), de temperatuur in de badkamer hoger krijgen zonder dat de rest van de woning dezelfde temperatuur hoeft te krijgen.

Of het dan 22 graden wordt is even een tweede, maar het wordt in ieder geval warmer dan op de rest van je slaapverdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blik1984 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Normaliter lukt dat inderdaad niet omdat de stooklijn/flow zo is afgestemd op elkaar dat het in de badkamer niet te warm wordt. Echter kun je door zelf de instellingen van de vloerverwarming aan te passen (verhogen flow zoals @Blihi heeft gedaan), de temperatuur in de badkamer hoger krijgen zonder dat de rest van de woning dezelfde temperatuur hoeft te krijgen.

Of het dan 22 graden wordt is even een tweede, maar het wordt in ieder geval warmer dan op de rest van je slaapverdieping
Daar ben ik bekend mee inderdaad. In de vorige woning had ik ook flowmeters zitten en wel eens wat aan geregeld. Maar die lijken we nu niet te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIgptpOM93ThmREsharKIa0i3J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTvRsOs7szjQkQO1qIg0mTj4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Daar ben ik bekend mee inderdaad. In de vorige woning had ik ook flowmeters zitten en wel eens wat aan geregeld. Maar die lijken we nu niet te hebben:
[Afbeelding]
Die bovenste witte knoppen zijn toch de knoppen die de flow bepalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Je hebt een moehlenhoff system er in zitten, met 6 zones waarvan 2 altijd open met een bepaalde flow.

Hier kan je heel goed mee uit de voeten straks om de BK warmer te krijgen als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ter verduidelijking, het kastje van riho gebruikt de OEM actuators van moehlenhoff, op 24 of 230 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Je kan dit soort knoppen aanschaffen:

https://www.hornbach.nl/p/handknop-m30/8716861/
(ze zijn goedkoper te krijgen dacht ik)

Maar daar kan je dan zelf je flow mee bepalen. Al weet je helaas niet hoeveel zonder echt flow meters dus het word veel proberen en aankijken.

dan haal je die OEM actuators er uit, maar goed je moet er wel zin / tijd in steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
vormulier schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:19:
Je kan dit soort knoppen aanschaffen:

https://www.hornbach.nl/p/handknop-m30/8716861/
(ze zijn goedkoper te krijgen dacht ik)

Maar daar kan je dan zelf je flow mee bepalen. Al weet je helaas niet hoeveel zonder echt flow meters dus het word veel proberen en aankijken.

dan haal je die OEM actuators er uit, maar goed je moet er wel zin / tijd in steken :)
Maar zonder het aanschaffen van die andere knoppen, hoe regel je dan de flow? Want itt wat @Blik1984 zegt, volgens mij zijn de flowmeters van die rode dopjes met een doorzichtig metertje waarin je de flow kan aflezen en die heb ik dus niet. Is dat dan een kwestie van de laptop aan het Riho kastje hangen en daar als 'installateur' in priegelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
kepler schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:03:
[...]
ter vergelijking, wij hebben ongeveer een zelfde soort woning. Thermostaat op 19 graden. Zit vandaag op netto 8 kWh. Met de vorst vorige week zat ik volgens mij maximaal op 20 kWh per dag (excl warm water, maar dat is meestal 4-6 kWh).

Er is heel veel te winnen door je warmtepomp te tweaken
Maar hoe begin je daar aan als leek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Maar zonder het aanschaffen van die andere knoppen, hoe regel je dan de flow? Want itt wat @Blik1984 zegt, volgens mij zijn de flowmeters van die rode dopjes met een doorzichtig metertje waarin je de flow kan aflezen en die heb ik dus niet. Is dat dan een kwestie van de laptop aan het Riho kastje hangen en daar als 'installateur' in priegelen?
https://rihoclimatesystem...rverwarming-verdelers.pdf

Als ik hiernaar kijk, dan lijk je een VK verdeler te hebben. Dan zouden de witte knoppen voor de flow moeten zijn in jouw geval.

Maargoed, ik ben zelf ook maar een leek en zou zelf never nooit aan die knoppen durven te draaien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Niet, Deze actuators hebben open of dicht, de rest regelt de WP.

Wil je flow per zone weten zal je meer moeten aanschaffen ben ik bang.
Maar goed knopje er op draaien, 0 en 100% markeren en gewoon kijken wat het effect er van is op een groep.
(word het warm of blijft het koud)

En je kan op je WP allicht aflezen hoeveel flow je kebt geknepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
BertVK schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Maar hoe begin je daar aan als leek?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

En in dat subforum zijn ook merk specifieke topics te vinden voor warmtepompen.

Ik heb zelf iets aan mn warmtepomp gehangen (Espeltherma) waarmee ik alle sensoren kan uitlezen. Dit kan je dan gebruiken om te tweaken. Maar je moet er wel enig gevoel bij hebben en zal zeker wat tijd kosten om het goed te doen. Kleine stappen beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Bij een nieuwbouwwoning mag je ervan uitgaan dat de isolatie in orde is en aan de normen voldoet. Natuurlijk is controleren daar beter dan vertrouwen en dat kan met een warmtebeeldcamera.

Wat veel vaker het probleem is, is dat de warmtepompen niet juist geinstalleerd zijn en deze een groot deel van de tijd met COP1 staan te draaien. COP1 betekent dat de ingebouwde elektrische bijverwarming continu aan staat.

Mijn eigen WP bijvoorbeeld zet die bijverwarming met de standaardinstellingen al aan als de buitentemperatuur onder de 10 graden komt. Met mijn huidige instellingen gaat deze pas aan als het kouder is dan -10 (en nog een paar andere momenten), met als gevolg dat dit element in heel 2023 slechts 40 minuten aan gestaan heeft.
Camera is aangekomen, hieronder twee fotos van badkamerplafond en voorgevel via zolder. Dat lijkt me toch niet normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laJcUoVug404kuiMA1K1hsfhvsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXATLsi8jBKOm28w9jsD4FGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4ljcmomK-7zIR-4JIUqZ21H_ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlLMT9YSyrjmaReEjUsPSGk1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRI3eZIySoxKVW00mDk71oLmW6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmJHIZlP5PclHLiFq2RLGXOF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvKkT3fA7qeWgNAPn5y1WJ8AxsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WmMHHpkRDQA0Wx1wuyQiJWC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blik1984 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:30:
[...]

https://rihoclimatesystem...rverwarming-verdelers.pdf

Als ik hiernaar kijk, dan lijk je een VK verdeler te hebben. Dan zouden de witte knoppen voor de flow moeten zijn in jouw geval.

Maargoed, ik ben zelf ook maar een leek en zou zelf never nooit aan die knoppen durven te draaien...
Misschien die 2 witte knoppen alleen? De andere 4 actuators zijn niet regelbaar ( die schuiven uit en komt blauw onder zichtbaar wanneer aan ). Maar indd wel regelbaar dus als we die vervangen voor goedkopere draaiventielen zoals @vormulier aangaf.

Waarom we 2 verschillende soorten knoppen hebben 4 actuators en 2 witte altijd open met bepaalde flow weet ik niet, ben ik wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Misschien die 2 witte knoppen alleen? De andere 4 actuators zijn niet regelbaar ( die schuiven uit en komt blauw onder zichtbaar wanneer aan ). Maar indd wel regelbaar dus als we die vervangen voor goedkopere draaiventielen zoals @vormulier aangaf.

Waarom we 2 verschillende soorten knoppen hebben 4 actuators en 2 witte altijd open met bepaalde flow weet ik niet, ben ik wel nieuwsgierig naar.
Allicht is de hal / wc altijd open. dan behaal je een minimale flow die je WP nodig heeft. Anders heb je een buffervat nodig en zal je WP op een hogere temp moeten stoken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:53:
[...]

2x wit draait altijd mee als 1 vd andere 4 flow heeft. Die actuators worden automatisch gestuurd. Door aan de witte te draaien kun je meer/minder flow meegeven aan de ruimtes die hieraan gekoppeld zijn. Vaak de BK.

@Draakje5 : vreemde inrichting i.c.m. onderstaande post. Mijn ervaring is dat actuators vraag gestuurd zijn en dus niet reageren op de zelf in te stellen knoppen. Het is dus andersom. Wit loopt mee op de status van actuators. Je tweede verdeler lijk je dus helemaal zelf te kunnen sturen en staat altijd? open.

[ Voor 17% gewijzigd door Vendetta_X op 17-01-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Vendetta_X schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:57:
[...]

2x wit draait altijd mee als 1 vd andere 4 flow heeft. Die actuators worden automatisch gestuurd. Door aan de witte te draaien kun je meer/minder flow meegeven aan de ruimtes die hieraan gekoppeld zijn. Vaak de BK.
Aha. Dus 2x wit zit verbonden aan de 4 andere actuators? Draaien aan wit 1 of wit 2 heeft impact op actuator 1,2,3 of 4?

Beneden hebben we nog een verdeler, met alleen maar witte knoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1Pgg04uvS8xMVG4xsTYXHe5f6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jj5xuopKEe25UYP8zs7YUkZz.jpg?f=fotoalbum_large

@vormulier we hebben sowieso ook een buffervat ;-)
Members only:

@Vendetta_X De 2e verdeler is van (alleen) de begane grond.
Ik heb even de technische tekening er bij gepakt. De actuators hebben allemaal betrekking op master + slave van slaapkamers.
De 2 witte knoppen hebben betrekking op de zolder + badkamer, die beide verbonden zijn met de master van de woonkamer ( de andere 4 witte knoppen ). Wellicht verklaart dit eea?
Maar hoe krijgt de verdeler beneden de warmte aangestuurd door de master in de woonkamer, want hier zit geen enkele technische installatie op? Die zit op de zolder.

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 17-01-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Draakje5 De buffer (die witte hoog tegen de muur) is een serie-buffer. Dat is helemaal prima. Zo'n serie-buffer zorgt ervoor dat de WP zijn defrosts kan doen met het water dat daar in zit. Iedere WP heeft eisen aan de minimale inhoud van het CV systeem en op deze manier voldoe je daar altijd aan.

De leidingen van het SWW vat moeten niet horizontaal. Daar heb je last van het eerder genoemde verlies door zelfsifonage. En vlak dat effect niet uit: je verliest daar heel veel warmte.

De verdeler beneden is niet gestuurd. Die witte knoppen zijn afdekdopjes. Meer niet. Ik vind de leiding naar die verdeler een beetje ielig. Die hadden best een maat groter gemogen.

Als je zoneregeling hebt, dan zit de klep voor de benedenverdieping waarschijnlijk boven onder de binnenunit, op de leiding die naar de benedenverdieping gaat.

[ Voor 50% gewijzigd door Blihi op 17-01-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

[Afbeelding]
Op deze foto staat de slave-regeling voor de eerste verdieping (neem ik aan). Er zijn daar dus 4 lussen die je in en uit kunt schakelen met thermostaten in de kamers. Maar die doen het dus alleen als de hoofdverwarming aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:16:
@Draakje5 De buffer (die witte hoog tegen de muur) is een serie-buffer. Dat is helemaal prima.

De leidingen van het SWW vat moeten niet horizontaal. Daar heb je last van het eerder genoemde verlies door zelfsifonage. En vlak dat effect niet uit: je verliest daar heel veel warmte.

De verdeler beneden is niet gestuurd. Die witte knoppen zijn afdekdopjes. Meer niet. Ik vind de leiding naar die verdeler een beetje ielig. Die hadden best een maat groter gemogen.

Als je zoneregeling hebt, dan zit de klep voor de benedenverdieping waarschijnlijk boven onder de binnenunit, op de leiding die naar de benedenverdieping gaat.
We hebben 1 master voor woonkamer, zolder en badkamer en 1x master en 2x slave voor de drie slaapkamers. (zoneregeling dus) :-)
Of klopt dit niet, en heb ik maar 1 master en 3 slaves? (ja 2 van de actuators zitten op 1 kamer).

Onder de binnenunit zit inderdaad een regelklep. Die loopt door via 1 leiding naar zowel de verdeler op zolder als beneden. Stel ik verwarm alleen de slaapkamers die op de 4 actuators zitten, kan dat uberhaupt? Of kan dat niet, want omdat ik een open systeem heb krijg ik dus ook altijd warm water naar de verdeler beneden gestuurd? (edit: zoals je hierboven bevestigd is het antwoord volgens mij dus ja).

Ik ga me inlezen over de horizontale leiding en zelfsifonage van het boilervat. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 17-01-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:27:
[...]

We hebben 1 master voor woonkamer, zolder en badkamer en 1x master en 2x slave voor de drie slaapkamers. (zoneregeling dus) :-)
Of klopt dit niet, en heb ik maar 1 master en 3 slaves? (ja 2 van de actuators zitten op 1 kamer).
Alles kan, maar het zou wel ongebruikelijk zijn. Meestal heb je ofwel 1 master en de rest slaves, of je hebt een volledige master/master regeling.

Maar,... ik heb ook een soort combi. Master/master regeling op alle slaapkamers, maar de badkamer en de hal doen gewoon altijd mee als ergens anders warmtevraag is.
Onder de binnenunit zit inderdaad een regelklep. Die loopt door via 1 leiding naar zowel de verdeler op zolder als beneden. Stel ik verwarm alleen de slaapkamers die op de 4 actuators zitten, kan dat uberhaupt? Of kan dat niet, want omdat ik een open systeem heb krijg ik dus ook altijd warm water naar de verdeler beneden gestuurd? (edit: zoals je hierboven bevestigd is het antwoord volgens mij dus ja).

Ik ga me inlezen over de horizontale leiding en zelfsifonage van het boilervat. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kepler schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Maar je thermostaat op 22 of zelfs dus 23 graden is echt wel heel hoog. Dan snap ik wel dat je verbruik een stuk hoger ligt... Maar dat betekent niet dat dit verbruik correct is, maar er zal al veel bespaart kunnen worden door naar 20 graden te gaan.

In december zaten met ons totale gebruik op 800 kWh, thermostaat op 19.
In het algemeen geldt dat 1 graad lager 7% minder energie kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Danferno schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Camera is aangekomen, hieronder twee fotos van badkamerplafond en voorgevel via zolder. Dat lijkt me toch niet normaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo’n warmtebeeldcamera is leuk maar je constateert problemen die je zeer waarschijnlijk niet kunt oplossen.

Ik twijfel er ook aan z’n ding te huren maar aan de andere kant: wat bereik je er mee? Als je ergens een lucht lekkage hebt zitten sloop je niet je halve wand er uit voor 5cm extra isolatie

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Indien mogelijk moet je de badkamer altijd mee laten doen met maximale flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:03:
[...]

En zouden jullie de zolder ook op een lagere flow zetten?
Ik vraag me meer af of het veel scheelt om de zolder mee te verwarmen bij een A++++ woning, waarbij de warmte van je 1e verdieping ook toch deels 'verloren' gaat naar de zolder.

Ik heb overigens een FLIR PRO LT besteld , tweedekans. Ben benieuwd wat ik er uit kan halen. Wellicht geeft het me nog handige data voor bij de (voor)oplevering aangezien er ook zo geprutst is met isolatie bij ons.

[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 17-01-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:00
Vraagje voor de opgeleverde nieuwbouwwoningen;
Hoe is bij jullie de luchtvochtigheid?

Hier schommelt hij regelmatig rond de 35%, wat ik persoonlijk aardig aan de lage kant vind. Dit is zelfs inclusief een Venta LW74 die 9 (!) liter water het huis in blaast per 48h. (ook nog een kleine Switchbot humidifier in de studie)

Of de WTW op stand 1-2-3-of auto staat, ik merk weinig verschil. Bij de buren ongeveer dezelfde waarde.

Ben benieuwd of dit bij de rest ook zo wordt ervaren? (luchtvochtigheid buiten nu 95% volgens buitenmeter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xinoCGpEzL8Esn1HbMOekEpFB9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GC0Tr2EJoyUI0wLWq6hZpHbF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:45
Wij hadden vandaag onze eerste kijkdag! Was leuk even te kijken en de buren te ontmoeten. Moet nog wel veel gebeuren en de indicatie mei-juni is inmiddels Juli....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:31
Source90 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:40:

Hier schommelt hij regelmatig rond de 35%, wat ik persoonlijk aardig aan de lage kant vind. Dit is zelfs inclusief een Venta LW74 die 9 (!) liter water het huis in blaast per 48h. (ook nog een kleine Switchbot humidifier in de studie)

Of de WTW op stand 1-2-3-of auto staat, ik merk weinig verschil. Bij de buren ongeveer dezelfde waarde.

Ben benieuwd of dit bij de rest ook zo wordt ervaren? (luchtvochtigheid buiten nu 95% volgens buitenmeter)
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orZRdOFtLtydV1dwTstjjKI-giI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9IeNYOX5DUUYEnko2E6NWekS.png?f=fotoalbum_large

Hier ook erruggg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmilan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik heb min of meer gelijke waarden. Denk ook dat het met de koude droogte van de laatste tijd te maken heeft. Heb een Duux Ovi in de woonkamer gezet, maar dat helpt maar minimaal. Woning is nu anderhalf jaar geleden opgeleverd, A+++, water/water warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV8GDlOpOoEknRm4OE0tN5iaDH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg8slACDv6Bv5x36Q6o6ZsgQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:19
Nu 46% eerder deze week 68%.
Nieuwbouw 3,5 jaar oud.

En vrouwlief begint te klagen over droge handen, schrale lippen. Dus klopt wel die droge lucht.

[ Voor 47% gewijzigd door Brains Bush op 17-01-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
dutchmilan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Ik heb min of meer gelijke waarden. Denk ook dat het met de koude droogte van de laatste tijd te maken heeft. Heb een Duux Ovi in de woonkamer gezet, maar dat helpt maar minimaal. Woning is nu anderhalf jaar geleden opgeleverd, A+++, water/water warmtepomp.
[Afbeelding]
Dank!
Toch wel benieuwd waar dit dan door komt. In onze vorige woning (eind jaren 70) was het in de winter nooit onder de 50%. Zou zeggen dat met betere isolatie niet per definitie veel vocht onttrokken moet worden. Lijkt mij dan echt de ventilatie (type D) die de boosdoener is (naast isolatie de factor die in ons vorige huis niet aanwezig was).

Longfonds geeft tussen de 40-60% aan als ideaal (<50% voor astmapatiënten), heb zelf ook wel wat last van de droge lucht, vandaar de vraag en verbazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Weet jij of het ook mogelijk is met mijn Itho Daalderop bodemwarmtepomp om een extra lus blijvend mee te laten lopen als er warmte vraag is? (en hoe doe ik dat dan, ik kan niets instellen op die Itho)
Dat gebeurd hier nu ook al bij de badkamer(s) is mij verteld en die vloeren zijn inderdaad ook altijd wel lekker maar mijn bijkeuken mag van mij wel iets vaker gestookt worden maar zit op dezelfde thermostaat als de woonkamer en die is vaak natuurlijk al "warm" .
Omdat de bijkeuken en een buitendeur heeft en aan de geïsoleerde (onverwarmde) garage grenst en 2 buitenmuren heeft koelt het daar gewoon iets sneller af. Scheelt een graad of 2 met de woonkamer gedeelte.
Geen ramp maar als het makkelijk is een extra groep mee te laten lopen dan wil ik dat wel.

@vliegnerd heb je ook een complete oplossing te koop? Dat topic ken ik maar ik heb echt geen zin in tijd om zelf met al die handel in de weer te moeten.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 17-01-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

GeeMoney schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Weet jij of het ook mogelijk is met mijn Itho Daalderop bodemwarmtepomp om een extra lus blijvend mee te laten lopen als er warmte vraag is? (en hoe doe ik dat dan, ik kan niets instellen op die Itho)
Dat gebeurd hier nu ook al bij de badkamer(s) is mij verteld en die vloeren zijn inderdaad ook altijd wel lekker maar mijn bijkeuken mag van mij wel iets vaker gestookt worden maar zit op dezelfde thermostaat als de woonkamer en die is vaak natuurlijk al "warm" .
Omdat de bijkeuken en een buitendeur heeft en aan de geïsoleerde (onverwarmde) garage grenst en 2 buitenmuren heeft koelt het daar gewoon iets sneller af. Scheelt een graad of 2 met de woonkamer gedeelte.
Geen ramp maar als het makkelijk is een extra groep mee te laten lopen dan wil ik dat wel.
Het kan maar dat kan alleen een installateur installeren of een tweaker met de juiste kennis. Zie hieronder.
Als je een aparte groep hebt voor bijkeuken kun.je ook een extra spider thermostaat laten plaatsen alleen voor die groep.
Maar ook groep standaard open kan.
Het kan, maar niet als gebruiker.
@vliegnerd heb je ook een complete oplossing te koop? Dat topic ken ik maar ik heb echt geen zin in tijd om zelf met al die handel in de weer te moeten.
Nee, blijft tweaked en prutsen.

Oplossing als je zelf geen tijd wil investeren is installateur zoeken die de boel eruit sloopt en een Nibe F1255 ofzo plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Fedde schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:44:
Wij hadden vandaag onze eerste kijkdag! Was leuk even te kijken en de buren te ontmoeten. Moet nog wel veel gebeuren en de indicatie mei-juni is inmiddels Juli....
Een kijkdag is leuk hè :D
Wat moet er bij jullie allemaal nog gebeuren? Bij ons is de laatste weken erg weinig gebeurd door het slechte weer en de wintersluiting. Ik hoop maar dat ze het voor de bouwvak gaan halen... (Eerste indicatie was maart).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56

Cordon

Lievelings jankert

Fedde schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:44:
Oh die heb ik morgen! Heel benieuwd naar, ook naar de buren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik lees in de installatiehandeidingen van Duco voor onze ventilatie type-c box overal dat je zo min mogelijk bochten (en liefst geen 90 graden) in je leidingwerk moet maken. Die paragraaf hebben ze hier wel over het hoofd gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:18
Farmerwood schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Ik lees in de installatiehandeidingen van Duco voor onze ventilatie type-c box overal dat je zo min mogelijk bochten (en liefst geen 90 graden) in je leidingwerk moet maken. Die paragraaf hebben ze hier wel over het hoofd gezien...
Zonder me er verder in te verdiepen, maar puur op basis van de foto en je opmerking; waarom maken ze dan alle aansluitingen aan de bovenkant? Zo'n ventilatiebox staat toch altijd op zolder en het afzuigen doe je op de verdiepingen daaronder. Dan moet je per definitie altijd al met bochten het spul 180 graden zien te draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Hathi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Zonder me er verder in te verdiepen, maar puur op basis van de foto en je opmerking; waarom maken ze dan alle aansluitingen aan de bovenkant? Zo'n ventilatiebox staat toch altijd op zolder en het afzuigen doe je op de verdiepingen daaronder. Dan moet je per definitie altijd al met bochten het spul 180 graden zien te draaien..
Wellicht dat het bij deze box anders is. Die van mij heeft de aansluiten aan alle 4 de zijden zitten.

Maar ook hier zitten er wel veel bochten in de pijp naar het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Ik vond het er nog wel netjes uit zien eigenlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Aha. Dus 2x wit zit verbonden aan de 4 andere actuators? Draaien aan wit 1 of wit 2 heeft impact op actuator 1,2,3 of 4?

Beneden hebben we nog een verdeler, met alleen maar witte knoppen:
[Afbeelding]

@vormulier we hebben sowieso ook een buffervat ;-)

***members only***

@Vendetta_X De 2e verdeler is van (alleen) de begane grond.
Ik heb even de technische tekening er bij gepakt. De actuators hebben allemaal betrekking op master + slave van slaapkamers.
De 2 witte knoppen hebben betrekking op de zolder + badkamer, die beide verbonden zijn met de master van de woonkamer ( de andere 4 witte knoppen ). Wellicht verklaart dit eea?
Maar hoe krijgt de verdeler beneden de warmte aangestuurd door de master in de woonkamer, want hier zit geen enkele technische installatie op? Die zit op de zolder.
Wat is de diameter die op die witte buis staat gedrukt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
Buiten is het -2 met 95% relatieve vochtigheid

-2 graden =>517N/m2 (100% verzadiging) 95% => 491 N/m2
21 graden =>2488N/m2 (100% verzadiging) 491N/m2 is ~20% van 2488 (het is buiten dus gewoon heel erg droog ondanks 95% relatieve vochtigheid is de absolute vochtigheid gewoon laag. dampdicht gebouwde nieuwbouwhuizen hebben weinig vocht opslag. dus die 10% is je leefvocht+ wat je extra aan het toevoegen bent, niets raar dus.

Het bewijs dat het verschil in leefvocht zit kan je zien in de garage
4 graden =>814N/m2 (100% verzadiing) 59% => 480N/m2 wat dus nagenoeg gelijk is aan buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 18-01-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:15
Wij zijn op dit moment nagenoeg op het punt om te tekenen voor een nieuwbouwwoning, het betreft een hoekwoning met dwarskap. Volgens onze bouwer is er na plaatsing van dakramen geen ruimte meer voor PV panelen. Mijn rekenwerk toont anders aan, boven de dakramen moet er heus wel iets mogelijk zijn. Onze zijgevel biedt ruimte voor ten minste 6 panelen en ligt op het zuid-oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH8OsqD7CpCbL_Cux9pw-bt7I3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpOfI9V9FYx5X7SI9YklGKOC.jpg?f=fotoalbum_large

Om die reden hebben we gevraagd om een voorbereiding tot plaatsen van PV panelen als optie, maar daarop was de reactie als volgt:
We kunnen ook geen voorbereiding aanbieden. Er is geconstateerd dat er geen plek is voor de zonnepanelen op het dak. We mogen iets niet verkopen waar men straks ook niets aan heeft en het niet kan uitvoeren

Nu is mijn vraag: Wat kan ik doen om toch zoveel mogelijk aanvullende kosten te voorkomen?
Helpt het bijvoorbeeld wanneer ik een extra stopcontact op losse groep laat installeren in mijn technische ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten16
  • Laatst online: 23-09 16:59

[Afbeelding]
Vrij ruk nu met de koude lucht buiten. Wanneer het vriest iets boven de 30%, anders tussen de 40 en 50. We wonen er nog niet zo lang, maar laten binnenkort een Homevap bevochtiger installeren op onze WtW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:20
GeeMoney schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Als de lus van je bijkeuken op een eigen aansluiting van een autotemp regelaar staat is dat eenvoudig op de autotemp in te stellen, staat in de handleiding van de autotemp hoe je dat moet doen ( niet koppelen aan een bepaalde groep, dan staat deze altijd open).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:44
MBarendse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:01:

Nu is mijn vraag: Wat kan ik doen om toch zoveel mogelijk aanvullende kosten te voorkomen?
Helpt het bijvoorbeeld wanneer ik een extra stopcontact op losse groep laat installeren in mijn technische ruimte?
Inderdaad een loze leiding of aparte groep laten plaatsen op zolder. Voor de zekerheid misschien een 25mm loze leiding zodat je ook een drie-fase omvormer kan plaatsen mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Ascension schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Inderdaad een loze leiding of aparte groep laten plaatsen op zolder. Voor de zekerheid misschien een 25mm loze leiding zodat je ook een drie-fase omvormer kan plaatsen mocht dat nodig zijn.
3-fase kan gewoon door 19 mm, was voor onze zonnepanelen installateurs geen enkel probleem

@MBarendse mijn advies zou dus ook zijn om een loze leiding te plaatsen op de bovenste verdieping. Heel veel meer voorbereiding is er eigenlijk ook niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Maarten16 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Vrij ruk nu met de koude lucht buiten. Wanneer het vriest iets boven de 30%, anders tussen de 40 en 50. We wonen er nog niet zo lang, maar laten binnenkort een Homevap bevochtiger installeren op onze WtW.
Interessant, zo'n Homevap! Wel aardig aan de prijs op lange termijn (zie dat een filter 300€ kost per 18~24 maanden).
Ook nog even kijken of het überhaupt bij ons kan (gezien de vereiste vrije ruimtes in de montagehandleiding), plus dat er bij ons her en der van die flexibele buizen zijn gebruikt i.p.v. solide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:15
Blik1984 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:27:
[...]
mijn advies zou dus ook zijn om een loze leiding te plaatsen op de bovenste verdieping. Heel veel meer voorbereiding is er eigenlijk ook niet nodig
Thanks voor de reacties! Dat helpt.

Onze bouwer werkt niet mee aan het plaatsen van loze leidingen dus die optie valt weg. Ik ga in dat geval in ieder geval een aparte groep laten plaatsen.

Die loze leiding niet doen is qua argumentatie wel discutabel: het verhaal is dat het risico bestaat dat bij betonstort deze leidingen dicht worden gedrukt, terwijl de kabels in de leidingen voor bestaande elektra ook pas na stort worden getrokken. Sterk staaltje selectief beargumenteren dus ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MBarendse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Thanks voor de reacties! Dat helpt.

Onze bouwer werkt niet mee aan het plaatsen van loze leidingen dus die optie valt weg. Ik ga in dat geval in ieder geval een aparte groep laten plaatsen.

Die loze leiding niet doen is qua argumentatie wel discutabel: het verhaal is dat het risico bestaat dat bij betonstort deze leidingen dicht worden gedrukt, terwijl de kabels in de leidingen voor bestaande elektra ook pas na stort worden getrokken. Sterk staaltje selectief beargumenteren dus ;).
Die aparte groep kan je beter achteraf laten doen, een bouwer rekent daar ongetwijfeld de hoofdprijs voor. Daarnaast weet de zonnepanelen monteur exact welke automaat er benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:57
MBarendse schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:01:
Wij zijn op dit moment nagenoeg op het punt om te tekenen voor een nieuwbouwwoning, het betreft een hoekwoning met dwarskap. Volgens onze bouwer is er na plaatsing van dakramen geen ruimte meer voor PV panelen. Mijn rekenwerk toont anders aan, boven de dakramen moet er heus wel iets mogelijk zijn. Onze zijgevel biedt ruimte voor ten minste 6 panelen en ligt op het zuid-oosten.

[Afbeelding]

Om die reden hebben we gevraagd om een voorbereiding tot plaatsen van PV panelen als optie, maar daarop was de reactie als volgt:
We kunnen ook geen voorbereiding aanbieden. Er is geconstateerd dat er geen plek is voor de zonnepanelen op het dak. We mogen iets niet verkopen waar men straks ook niets aan heeft en het niet kan uitvoeren

Inderdaad alleen een loze leiding zou voldoende moeten zijn.

Onze bouwer wilde standaard 4 panelen neerleggen en volgens hem kon er maximaal eentje bij voor maar €1550.

Dus we hebben direct na oplevering er zelf maar 10 bijgelegd :)

Samengevat, niet altijd de bouwer geloven op zijn blauwe ogen.
Pagina: 1 ... 271 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.