Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 15:18
Miezie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Nog 1 opmerking en dan idd on topic… als het goed is heeft je bouwer een warmteverliesberekening gemaakt en een legplan incl afgifte wattages van de verwarming voor de realisatie van het project. Als je die kan bemachtigen of hebt en daarmee naar chef warmtepomp gaat dan kom je er waarschijnlijk achter dat het gewoon kan. Wij verwarmen 160m2 met boiler met een 7,5kw warmtepomp.

Ik zie geen bezwaren en zou gewoon naar een goede loodgieter gaan. Ik vond Van Breukelen uit Woerden prima (zie dat je in Oudewater woont). Succes !
Nog een laatste dingetje dat veel mensen vergeten (en dan stop ik ook, ik beloof het). Een warmtepomp kan ook koelen! Verwacht er geen wonderen van, maar een graad of twee kouder in de zomer is absoluut haalbaar. Het werkt niet zo leuk als een lucht-lucht warmtepomp ("airco") omdat je er geen vocht mee uit de lucht trekt en dus niet teveel kunt koelen (= condensvorming). Een ventilatie systeem D helpt daar enorm (koelt inkomende warme&drogere lucht af met je uitgaande afgekoelde&nattere lucht)

PS: Ook heel leuk om op koude zonnige dagen je verwarming volledig via stroom van de zonnepanelen te draaien 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Danferno op 10-01-2024 17:30 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
we naderen de oplevering. Ons cadeautje wordt beetje bij beetje uitgepakt :-) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i51EiKyH0YUJAOE2Gb2nkYyiUz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdBJc4DCW31A4xrLWAkh7oDU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBJj7KazfdM4jgsjDysoOuFGJko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgPTAT3RJ68ltoYysQJ8LAAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOIEJYKGlW8CBdmYEiJS7thy83I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijlMLdWcmjTLp8EybR5UVOpA.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Danferno schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Nog een laatste dingetje dat veel mensen vergeten (en dan stop ik ook, ik beloof het). Een warmtepomp kan ook koelen! Verwacht er geen wonderen van, maar een graad of twee kouder in de zomer is absoluut haalbaar. Het werkt niet zo leuk als een lucht-lucht warmtepomp ("airco") omdat je er geen vocht mee uit de lucht trekt en dus niet teveel kunt koelen (= condensvorming). Een ventilatie systeem D helpt daar enorm (koelt inkomende warme&drogere lucht af met je uitgaande afgekoelde&nattere lucht)

PS: Ook heel leuk om op koude zonnige dagen je verwarming volledig via stroom van de zonnepanelen te draaien 8)
Niet alle warmtepompen kunnen koelen overigens.

Ik weet dat het vaak een betaalde upgrade is en als je die niet afneemt kan het vaak toch aangezet worden. Alleen zijn dan niet altijd je thermostaten geschikt, helemaal als je ook nog een zonesysteem hebt. Het vervangen daarvan is niet gratis.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Blihi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Ik weet dat het vaak een betaalde upgrade is en als je die niet afneemt kan het vaak toch aangezet worden. Alleen zijn dan niet altijd je thermostaten geschikt, helemaal als je ook nog een zonesysteem hebt. Het vervangen daarvan is niet gratis.
Oeh interessante info. Wij hebben de upgrade overwogen maar er toch vanaf gezien. Misschien kan het nog in toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten43
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Fedde schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:00:
He @Maarten43 , welkom! Wat is de verwachtte oplevering? Ik heb ook zelf
***members only***
Eind 2024 is de oplevering gepland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Maarten43 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Eind 2024 is de oplevering gepland
Dat schiet al op! Heb je al je optielijsten al in moeten vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Breud schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:31:
we naderen de oplevering. Ons cadeautje wordt beetje bij beetje uitgepakt :-) [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Ik las dat jij een kelder hebt, zit daar ook vloerverwarming in? Zo niet hoe verwarm je daar ? En weer jij toevallig hoe de isolatie is tussen bg en kelder?

Ik vraag het omdat ik een beetje loop te stoeien met onze kelder (compleet verbouwde woning) , de kelder is super goed geïsoleerd vanuit de bouw en blijft nu op temperatuur door de vloerverwarming op de bg , kelder zelf zit geen (vloer)verwarming. Die hebben we eruit gehaald en nog niet terug geplaatst.
Maar ik vind het zonde dat er zoveel verlies is naar de kelder.

Ik vraag me af hoe men tegenwoordig bij nieuwbouw een kelder verwarmd.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2024 21:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 16:36
Sport_Life schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Dat ziet er goed uit. Ik las dat jij een kelder hebt, zit daar ook vloerverwarming in? Zo niet hoe verwarm je daar ? En weer jij toevallig hoe de isolatie is tussen bg en kelder?

Ik vraag het omdat ik een beetje loop te stoeien met onze kelder (compleet verbouwde woning) , de kelder is super goed geïsoleerd vanuit de bouw en blijft nu op temperatuur door de vloerverwarming op de bg , kelder zelf zit geen (vloer)verwarming. Die hebben we eruit gehaald en nog niet terug geplaatst.

Ik weet van de kelder bij mijn ouders dat daar vloerverwarming ligt. (Geen projectbouw, wel huis uit 2022)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
Sport_Life schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:47:
[...]

In alle ruimtes , inclusief kelder, ligt bij ons vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Blihi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Als ze je vragen om bij te betalen om te koelen dan zijn het smeerlappen, pardon my French - elke lucht-water warmtepomp kan koelen. Omdat ze warmte onttrekken uit de lucht heb je bij vriestemperaturen altijd ijsvorming aan de buitenunit, de pomp lost dat op door sporadisch warmte uit je huis te onttrekken en zo het ijs te smelten, aka te koelen. Moet toegeven dat ik de implicaties voor zoneregeling niet ken, wij hebben maar één circuit voor heel het huis en zorgen voor koelere slaapkamers door de flow van de vvw daar te verminderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Danferno schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Als ze je vragen om bij te betalen om te koelen dan zijn het smeerlappen, pardon my French - elke lucht-water warmtepomp kan koelen. Omdat ze warmte onttrekken uit de lucht heb je bij vriestemperaturen altijd ijsvorming aan de buitenunit, de pomp lost dat op door sporadisch warmte uit je huis te onttrekken en zo het ijs te smelten, aka te koelen. Moet toegeven dat ik de implicaties voor zoneregeling niet ken, wij hebben maar één circuit voor heel het huis en zorgen voor koelere slaapkamers door de flow van de vvw daar te verminderen
Als ik kijk naar het merk hier Mitsubishi dan kan hij het wel ja, als je de optie er bij koopt (hier bij de bouw "gekregen") als je dat niet doet dan mis je in de binnen unit best een aantal zaken uit het hoofd alleen al:

- condens bak
- condens pomp
- koel schakelaar/meschanisme
en dan nog je thermostaten.

dus smeer lappen.. netjes is anders maar de koel functie is niet "gratis" ofzo. Afhankelijk wat ze er extra voor vragen in de keuze lijst kan dat bedrag best redelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 21:14
beste nieuwbouw eigenaren. 3 maanden geleden getekend voor mijn nieuwbouwwoning. een energie neutrale tussenwoning van 140m3. ook al een installatietekening gekregen van de keukenboer. hierbij heb ik wat tips nodig. is het handig om de extra elektrapunten te kopen bij de aannemer of na opleveren uit te besteden aan installatiebedrijven. er is heel wat frees en boor werk in de keuken en woonkamer. ik heb een kruipruimte van ongeveer 40cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Yesiladam schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 02:28:
beste nieuwbouw eigenaren. 3 maanden geleden getekend voor mijn nieuwbouwwoning. een energie neutrale tussenwoning van 140m3. ook al een installatietekening gekregen van de keukenboer. hierbij heb ik wat tips nodig. is het handig om de extra elektrapunten te kopen bij de aannemer of na opleveren uit te besteden aan installatiebedrijven. er is heel wat frees en boor werk in de keuken en woonkamer. ik heb een kruipruimte van ongeveer 40cm.
Extra elektra is duur bij de aannemer. Ik heb het uit gemak gedaan en daar flink voor betaald. Achteraf had ik simpelweg wat loze leidingen laten leggen en daar zelf een paar draden door getrokken. Ook iemand anders een paar groepen laten plaatsen is veel goedkoper.
Als ze op dezelfde groep kopen is achteraf ook prima te doen.

Ik zou persoonlijk in ieder geval voor de punten die een eigen groep hebben die leiding mee pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
Sharonh schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Oeh interessante info. Wij hebben de upgrade overwogen maar er toch vanaf gezien. Misschien kan het nog in toekomst
Hier hetzelfde. Uiteindelijk bleek de optie er toch gewoon op te zitten. En daar zijn we achteraf enorm blij mee.

Toen de zon in April maar iets begon te schijnen werd het al 24+ binnen, beneden!
Op dat moment kwamen we erachter toch te kunnen koelen, en direct aangezet.

De temperatuur beneden is afgelopen zomer vervolgens niet boven de 21,5 graden uitgekomen. En op de 1e verdieping niet boven de 23,5. Met een lucht/water warmtepomp. Echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
vormulier schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Als ik kijk naar het merk hier Mitsubishi dan kan hij het wel ja, als je de optie er bij koopt (hier bij de bouw "gekregen") als je dat niet doet dan mis je in de binnen unit best een aantal zaken uit het hoofd alleen al:

- condens bak
- condens pomp
- koel schakelaar/meschanisme
en dan nog je thermostaten.

dus smeer lappen.. netjes is anders maar de koel functie is niet "gratis" ofzo. Afhankelijk wat ze er extra voor vragen in de keuze lijst kan dat bedrag best redelijk zijn.
Je condens vormt toch aan je buitenunit? Net zoals tijdens een defrost. Ik weet niet goed wat je bedoelt met koelschakelaar/mechanisme, normaal zit daar gewoon software voor in de binnenunit? De thermostaten weet ik niet, wij werken hier puur op weersafhankelijke stooklijn (iets meer schommeling in temperatuur, maar veel stabielere en efficientere runs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:01:
[...]

Je condens vormt toch aan je buitenunit? Net zoals tijdens een defrost. Ik weet niet goed wat je bedoelt met koelschakelaar/mechanisme, normaal zit daar gewoon software voor in de binnenunit? De thermostaten weet ik niet, wij werken hier puur op weersafhankelijke stooklijn (iets meer schommeling in temperatuur, maar veel stabielere en efficientere runs)
Ja was het maar alleen condens buiten, dingen binnen worden ook koud als je ze koelt en geven condense in de WP zelf, daar verkopen ze een condens bak voor ik verzin het ook niet :)

Bij onze WP zit buiten om nog een kastje die de 230V output van de WP ("koel vraag") omzet naar de 12volt die de thermostaten verstaan. Deze zit echt niet standaard bij je WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Danferno schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Niet elke warmtepomp kan continu koelen. Je hebt gelijk dat de hardware daar altijd geschikt voor is om de defrosts te doen, maar niet elke warmtepomp op de markt heeft de ingebouwde mogelijkheid om ze op de koelmogelijkheid te zetten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
vormulier schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Ja was het maar alleen condens buiten, dingen binnen worden ook koud als je ze koelt en geven condense in de WP zelf, daar verkopen ze een condens bak voor ik verzin het ook niet :)

Bij onze WP zit buiten om nog een kastje die de 230V output van de WP ("koel vraag") omzet naar de 12volt die de thermostaten verstaan. Deze zit echt niet standaard bij je WP.
Dat is een instelling van de stooklijn. Als je de WP laat koelen moet je proberen de watertemperatuur boven de 18 graden houden, anders krijg je inderdaad ook condens aan de binnenkant en daar moeten de leidingen op voorbereid worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 21:34
Wellicht nog een tip voor mensen die veel verlichting nodig hebben, ik kwam bij onderstaande Italiaanse website uit, waar ze veel goedkoper Wever&Ducre aanbieden dan hier. Ze hebben ook nog andere merkverlichting.

Order geplaatst en van de week ontvangen! Doe er je voordeel mee.

https://www.lightdesign.shop/en/

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sharonh
We zijn ondertussen sinds begin december onderweg met de bouw :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5oYJ1ribUyhtcIhwHYy7VY2AAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcLDBnHz7NYofdmWT4hIaMwR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-09 18:40
Wij wonen sindskort in onze twee onder 1 kap. Begane grond en eerste verdieping hebben we vloerverwarming en pvc en zolder zonder en laminaat. Totale woonoppervlak is 170m2.

We hebben de temperatuur van het huis op 21 graden staan en los van een koelkast , een wijn klimaatkast en twee kamers waar werk apparatuur in staan (laptop, lamp, oplader laptop etc) niet veel andere apparaten die standaard aan staan.

We zien nu via de p1 meter dat we per dag een kleine 16kw/h verbruiken met zijn tweeën. Is dat normaal verbruik of erg hoog voor een nieuwbouw met a+++ rating ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Smartbikers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:12:
Wij wonen sindskort in onze twee onder 1 kap. Begane grond en eerste verdieping hebben we vloerverwarming en pvc en zolder zonder en laminaat. Totale woonoppervlak is 170m2.

We hebben de temperatuur van het huis op 21 graden staan en los van een koelkast , een wijn klimaatkast en twee kamers waar werk apparatuur in staan (laptop, lamp, oplader laptop etc) niet veel andere apparaten die standaard aan staan.

We zien nu via de p1 meter dat we per dag een kleine 16kw/h verbruiken met zijn tweeën. Is dat normaal verbruik of erg hoog voor een nieuwbouw met a+++ rating ?
Hier 22 Kwh, waar van 10 de WP, en 4 voor de legionella run.
En dan is de BG echt de grootste verlies leider qua temp. Zo erg dat ik twijfel over extra vloer isolatie in me nieuwbouw hut van 23... :'(

Dus 16KW is in de marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-09 18:40
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Hier 22 Kwh, waar van 10 de WP, en 4 voor de legionella run.
En dan is de BG echt de grootste verlies leider qua temp. Zo erg dat ik twijfel over extra vloer isolatie in me nieuwbouw hut van 23... :'(

Dus 16KW is in de marge
Oh jeetje dan kijken wij nog redelijk goed te zitten met 16kw/h. Ik ben er nog nooit zo ingedoken maar sinds ik dit soort dingen inzichtelijk heb ben ik erg bezig met wanneer ik de wasmachine / droger aan zet maar ik had geen beeld wat een normaal verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Smartbikers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:20:
[...]

Oh jeetje dan kijken wij nog redelijk goed te zitten met 16kw/h. Ik ben er nog nooit zo ingedoken maar sinds ik dit soort dingen inzichtelijk heb ben ik erg bezig met wanneer ik de wasmachine / droger aan zet maar ik had geen beeld wat een normaal verbruik is.
Naja zo een ramp is het ook niet opzich, 10KW per dag is een ruime kuub gas dus hoe erg is dit in vergelijking met een "oude woning" (al is het appels met peren vergelijken en totaal niet realistisch)?

Het vervelende is gewoon dat onze BG in 2 uur tijd 2.5 graad verliest.. waar het heen gaat is me een raadsel maar ik vermoed gewoon de grond in.. als we dat eenmaal weten in te dammen zal het energie verbruik ook wel dalen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:27:
[...]

Naja zo een ramp is het ook niet opzich, 10KW per dag is een ruime kuub gas dus hoe erg is dit in vergelijking met een "oude woning" (al is het appels met peren vergelijken en totaal niet realistisch)?

Het vervelende is gewoon dat onze BG in 2 uur tijd 2.5 graad verliest.. waar het heen gaat is me een raadsel maar ik vermoed gewoon de grond in.. als we dat eenmaal weten in te dammen zal het energie verbruik ook wel dalen verder.
Wij hebben een KWh meter aan de warmtepomp hangen en recentelijk ook bodemfolie en vloerisolatie (Tonzon volledig ≥ Rc 5,0 / Rd ≥ 4,8 m²K/W (bodem en vloer). Ik merk een klein verschil in verbruik. Al zal de temperatuur nu ook niet meewerken.
Woning uit 01/2022.

Eigenlijk helemaal niet voor de vloerisolatie gedaan. Dat was voor een kleine meerprijs mogelijk. Ging ons om de bodemfolie plaatsen tegen hoog water (en daarmee een behoorlijke muggenpopulatie).
Nu hopen dat dit uitkomst biedt straks in het voorjaar/zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik heb geen idee wat onze WP verbruikt maar ik zie in mijn Greenchoice overzicht pieken van 25-40kW de laatste maand. Appartement van 116m2 maar wel een flinke inhoud door de hoogte van 5,5m (+/- 638m3).

Wij wonen er nog niet en er zijn niet per se dagelijks vaklui aan het werk in huis. Kan dit alleen de warmtepomp zijn? Dit is ook echt op dagen als er niemand is. Ik heb nu de thermostaat op stand by gezet, maar er is niet heel veel veranderd qua uitschieters. Er staat verder alleen een kleine koelkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Met de koude dagen afgelopen week zagen we ons totale verbruik naar 15/16kW per dag gaan. Normaal is dit tussen de 9 a 12kW.

Eengezinswoning 140m2 opgeleverd in 03/2023 A+++ met Itho Daalderop warmtepomp.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Zeker de lucht warmtepompen hebben onder de 7 graden moeite met de boel warm te houden en daardoor schiet je verbruik dus omhoog.
Lijkt mij dus vrij normaal overkomen. Gelukkig is dat weer hier redelijk zeldzaam dus als de temp straks weer rond de 10 graden gaat dan zal je verbruik alweer afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

GeeMoney schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:09:
Zeker de lucht warmtepompen hebben onder de 7 graden moeite met de boel warm te houden en daardoor schiet je verbruik dus omhoog.
Lijkt mij dus vrij normaal overkomen. Gelukkig is dat weer hier redelijk zeldzaam dus als de temp straks weer rond de 10 graden gaat dan zal je verbruik alweer afnemen.
Dit verklaart ook mijn lagere verbruik aangezien ik een grondwarmtepomp heb.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Sharonh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:27:
We zijn ondertussen sinds begin december onderweg met de bouw :D

[Afbeelding]
Wow, ik zou willen dat het bij mijn bouw zo snel ging. Hier begonnen midden september, dit wat er nu staat na vier maanden. :| Ok, heel veel regen ook hier, dus de bouwput was wekenlang een grote vijver, maar toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnsEIetXwDscNsPZeS2h1pC3tcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svQBZGi5nEc60scqgvahJzX2.jpg?f=fotoalbum_large

En zo moet het ongeveer worden, om de hoek is dit de eerste fase van project Hazenwinkel die net zijn opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whT6uZOb8Tpc9SgEjkHFworkjqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IYgqNjmI5GjzYNhStdQnxcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Het was te verwachten dat er iets fout zou gaan, maar na een maand twijfel heb ik bij onze kijkdag vandaag bevestigd dat ze de aansluiting voor zonwering op de verkeerde gevel hebben gezet. Wel alleen op de 1e verdieping, de rest zit gewoon goed. :D

De juiste kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w-7ikmO61P2aszX6OQzK-eKq6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DD7S9lgn0RSJd2src9ciDBMx.jpg?f=fotoalbum_large

En de verkeerde kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ICApbVJ4LpBHQrrXGidspT1Azk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRdSLjN91yue2pQPPrbQl2AE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan het nog makkelijk opgelost, maar het loont dus wel om goed op te letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:18:
[...]

Wij hebben een KWh meter aan de warmtepomp hangen en recentelijk ook bodemfolie en vloerisolatie (Tonzon volledig ≥ Rc 5,0 / Rd ≥ 4,8 m²K/W (bodem en vloer). Ik merk een klein verschil in verbruik. Al zal de temperatuur nu ook niet meewerken.
Woning uit 01/2022.

Eigenlijk helemaal niet voor de vloerisolatie gedaan. Dat was voor een kleine meerprijs mogelijk. Ging ons om de bodemfolie plaatsen tegen hoog water (en daarmee een behoorlijke muggenpopulatie).
Nu hopen dat dit uitkomst biedt straks in het voorjaar/zomer.
Ja het vocht viel mij ook al wel op in de KR, toch maar eens overwegen aanstaande lente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vormulier schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Ja het vocht viel mij ook al wel op in de KR, toch maar eens overwegen aanstaande lente :)
Vocht in de kruipruimte is geen enkel probleem, de afdichting tussen kruipruimte en woonvertrekken moet volgens bouwbesluit namelijk goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Vocht in de kruipruimte is geen enkel probleem, de afdichting tussen kruipruimte en woonvertrekken moet volgens bouwbesluit namelijk goed zijn.
Naja het ellende is dat het bij de MK niet helemaal lekker zal zitten, lig een hoop piepschuim op de grond.
Daar zal het een en ander tegen werken.

Maar ook hebben we op de BG een halve spouw muur (heel gek klopt)

Normaal zit je raam in de buitenste muur en zit alles dicht. Maar de architect vond het voor de WC niet mooi en heeft het raam in de muur ontworpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsFdQvQ_Lu322G1_eVCecO55998=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zmxb1sXWykHwc8leJWwOdXUx.png?f=user_large

wind, regen, weet ik het allemaal valt allemaal in de spouw :'( dus dat zijn al 2 lucht lekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Foto van de binnen kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_VsqKvqJmbp4r3Clg0GRkMgbIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NZtLbl3f1mpFl3RPptkMJ12g.png?f=fotoalbum_large

Ben er nog niet over uit hoe dit het beste een beetje lucht dicht te maken, zat al aan plexiglas te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@vormulier

In nederland zit de lucht dichting niet bij het buiten spouwblad maar van kozijn op binnenmuur en daarna de aanluiting tussen isolatie en kozijn. lucht dichting is dus niet nodig. wat ik wel zou doen is een compribandje tussen kozijn en stenen proppen om te voorkomen dat er beestjes in de spouw gaan nesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 13:47
Werkende luiken? Dat ziet er een stuk beter uit dan een project een dorp verder hier. Bijna ieder huis heeft houten panelen naast ramen met de looks van luiken. Maar ze werken niet en zijn niet eens kloppend/passend bij de ramen ernaast. Dat ziet er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

millerman_sf schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Werkende luiken? Dat ziet er een stuk beter uit dan een project een dorp verder hier. Bijna ieder huis heeft houten panelen naast ramen met de looks van luiken. Maar ze werken niet en zijn niet eens kloppend/passend bij de ramen ernaast. Dat ziet er echt niet uit.
Ze werken op zich wel, maar hebben geen vergrendeling, dus je hebt er weinig aan. Wellicht dichtklappen op een hele hete zomerdag om de opwarming binnen te verminderen, zou dan wel een sluiting buiten moeten monteren, want de ramen kunnen bij mij ook niet open aan de voorkant.

Het is een onderdeel van de het ontwerp dus je mag ze ook niet weghalen, maar ik vind ze op zich best leuk als decoratie en wellicht soms nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Totdat er honderden muggen zitten, dan is het wel een probleem 😅
Wij hebben overal horren voor (schuifdeur achter, alle ramen). Filter van de WTW controleerde ik ook regelmatig/uitzuigen van de insecten daarin.

Toch tientallen muggen in huis. Meterkast openingen naar kruipruimte allemaal opnieuw gepurred en gaas boven en onder gehangen.
Geen idee hoe ze binnenkwamen.. sommige nachten meer dan zes muggen op de slaapkamer. 🫠

Er is nu nog steeds water in de kruipruimte, alleen onder een laag zeil/bubbeltje folie. Geen eitjes leggen is geen muggen, hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 23:32
Source90 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Totdat er honderden muggen zitten, dan is het wel een probleem 😅
Wij hebben overal horren voor (schuifdeur achter, alle ramen). Filter van de WTW controleerde ik ook regelmatig/uitzuigen van de insecten daarin.

Toch tientallen muggen in huis. Meterkast openingen naar kruipruimte allemaal opnieuw gepurred en gaas boven en onder gehangen.
Geen idee hoe ze binnenkwamen.. sommige nachten meer dan zes muggen op de slaapkamer. 🫠

Er is nu nog steeds water in de kruipruimte, alleen onder een laag zeil/bubbeltje folie. Geen eitjes leggen is geen muggen, hoop ik.
Het is verbazingwekkend hoe allerlei ongedierte holle ruimtes in je huis weet te vinden en van daaruit een weg naar binnen. Een paar jaar geleden had ik ineens een aantal weken iedere dag meerdere vliegen in mijn (werk)zolderkamer. Er moet waarschijnlijk een dode vogel in/onder het dak hebben gezeten waar vliegen op af zijn gekomen en eitjes op hebben gelegd. Ik heb niet kunnen vinden hoe ze naar binnen kwamen maar heb er minstens 100 doodgeslagen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
mkrmr schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Wow, ik zou willen dat het bij mijn bouw zo snel ging. Hier begonnen midden september, dit wat er nu staat na vier maanden. :| Ok, heel veel regen ook hier, dus de bouwput was wekenlang een grote vijver, maar toch.

En zo moet het ongeveer worden, om de hoek is dit de eerste fase van project Hazenwinkel die net zijn opgeleverd:
Aa wat balen zeg |:(
Misschien verzacht het de pijn als ik zeg dat dit ook het allereerste blok gaat zijn dat voor dit project opgeleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
Wow, wij zaten de afgelopen dagen aan 36 kwh per dag in een huis dat nog geen twee maanden oud is (lucht - water warmtepomp). Wel al ontdekt dat zowel de achterdeur als het raam van de badkamer tochten... Echt een en al prutswerk geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT0NmdsBe_iJvAOav6KMhP9tUmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxeUGBX1KPS5RIck8b8SBoY8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Danferno op 13-01-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:06:
Wow, wij zaten de afgelopen dagen aan 36 kwh per dag in een huis dat nog geen twee maanden oud is (lucht - water warmtepomp). Wel al ontdekt dat zowel de achterdeur als het raam van de badkamer tochten... Echt een en al prutswerk geweest.

[Afbeelding]
Het zegt erg weinig, heb je een aparte meter op je warmtepomp zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:19

[Afbeelding]
Wellicht allang gecheckt of helemaal niet van toepassing in jullie woning?

(Sommige) kozijnen met deuren/kiep-kantelramen hebben een zomer en winterstand. Zomerstand laat wat tocht door.

Voorbeeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online

[Afbeelding]
Zitten de rubbers wel om de ramen? hier waren ze en raam vergeten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Brains Bush schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:58:
[...]

(Sommige) kozijnen met deuren/kiep-kantelramen hebben een zomer en winterstand. Zomerstand laat wat tocht door.

Voorbeeld:
[YouTube: How To Stop Cold Air (Draughts) From Windows & Doors - adjust uPVC window/door Winter Summer Mode]
Ik meen juist gelezen te hebben dat je hier niet aan moet zitten en dit helemaal geen “winter en zomer stand” is, puur voor afstellen bij plaatsen.
@Toppe was jij nou thuis in de deuren en ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi

[Afbeelding]
Hier ook hoor. 2 onder 1 kap en vol in de wind (weinig bebouwing). Ik weet niet wat voor type woning jij hebt?

En dan nog is 35kwh totaal energieverbruik in de winter natuurlijk een schijntje :)

[ Voor 5% gewijzigd door praliwi op 14-01-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
Brains Bush schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Voorbeeld:
[YouTube: How To Stop Cold Air (Draughts) From Windows & Doors - adjust uPVC window/door Winter Summer Mode]
Zal het eens bekijken, merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Het zegt erg weinig, heb je een aparte meter op je warmtepomp zitten?
De verschillende kleuren zijn de fasen, de warmtepomp is ongeveer het enige op de blauwe. Het betreft trouwens een rijhuis, tussen twee andere nieuwbouw woningen. Het is op de gelijkvloers 20-21 graden, op eerste en tweede ietsje kouder (maar niet veel om de aanvoertemperatuur laag te kunnen houden).

FWIW, aanvoertemperatuur ligt tussen 25-30 (bij - 6) graden, Viessman warmtepomp rapporteert COP van 5.1, dus dat zou rond de 150kwh warmteverlies betekenen. Diezelfde dag hebben mijn ouders voor 130kwh aan gas gebruikt voor een groter huis uit de jaren 60 :/

Van de puntjes van de voorlopige oplevering is nog bijna niks opgelost, en hebben bvb drie dagen zonder regenwater gezeten omdat de put nog gewoon open staat en de leiding dicht gevroren is, "onmogelijk bij Belgische temperaturen dankzij de armaflex" aldus de aannemer bij oplevering...

Het hele traject is eigenlijk al één en al miserie geweest, met anderhalf jaar vertraging (steeds in drie maanden zodat je nooit iets kunt plannen) en nu na oplevering wordt de lijst van openstaande punten alleen maar langer (er is bvb 15000L water ergens onze vloer in gelekt omdat ze een leiding ergens gewoon ingeramd hebben ipv vast te draaien, of vergeten de condens afvoer aan te sluiten op de ventilatie unit, met bijhorende vochtprobleem nu).

Sorry voor de rant, moest even van m'n hart :')

[ Voor 67% gewijzigd door Danferno op 14-01-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Via de aannemer plaatsen we een warmtepomp waar subsidie op gevraagd kan worden.

Is de subsidie nu voor de aannemer of voor ons als eigenaar van de WP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
Breud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:51:
Via de aannemer plaatsen we een warmtepomp waar subsidie op gevraagd kan worden.

Weet je zeker dat je subsidie krijgt, is meestal niet voor nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
vormulier schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Zitten de rubbers wel om de ramen? hier waren ze en raam vergeten :9
Haha dat nog net wel :*) Het raam in de badkamer zit er gewoon zo scheef in dat ze het niet afgesteld krijgen, ze willen nu een dikkere rubber steken(maar vorige keer vergeten mee te brengen,uiteraard). De achterdeur heeft rechts een raam,maar die pilaar staat onderaan helemaal los (dit zou de bedoeling zijn? :?) waardoor als je één keer aan de deur zet de fit helemaal verknoeid is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Ik meen juist gelezen te hebben dat je hier niet aan moet zitten en dit helemaal geen “winter en zomer stand” is, puur voor afstellen bij plaatsen.
@Toppe was jij nou thuis in de deuren en ramen?
Sommige kozijnen hebben inderdaad zomer en winterstand, die van ons ook. Maar dat is óók bedoeld om af te stellen ja.

Het heeft alleen weinig toegevoegde waarde, de ‘ruimte’ die er mee gecreëerd wordt is echt minimaal en is niet echt voldoende om een goeie ventilatie te maken. Mijn advies zou dus zijn gewoon raam open of dicht te houden en niet een ventilatie stand te gebruiken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Toppe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Sommige kozijnen hebben inderdaad zomer en winterstand, die van ons ook. Maar dat is óók bedoeld om af te stellen ja.

Het heeft alleen weinig toegevoegde waarde, de ‘ruimte’ die er mee gecreëerd wordt is echt minimaal en is niet echt voldoende om een goeie ventilatie te maken. Mijn advies zou dus zijn gewoon raam open of dicht te houden en niet een ventilatie stand te gebruiken.
Sluit ik me bij aan, zeker bij een Type D met WTW gewoon dicht houden en bij voorkeur niet zelf aan prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Sharonh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Aa wat balen zeg |:(
Misschien verzacht het de pijn als ik zeg dat dit ook het allereerste blok gaat zijn dat voor dit project opgeleverd wordt.
Dank je, en ja dat weet ik, mijn rijtje van vier huizen is als eerste klaar, had ik al van de aannemer gehoord. :) Zit jij in hetzelfde project, of in de eerste fase van Hazenwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-09 15:39
Breud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:51:

Bij ons staat in de aanneemovereenkomst dat je hier afstand van doet en geen aanspraak kan maken op subsidies.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:16:
[...]
Zo'n FLIR is dus wel een aanrader? Welke versie heb je precies? Er zijn er meerdere (buiten Android en iOS)
Heb er ook al een paar keer over getwijfeld om er een aan te schaffen. Deels voor de leuk, maar ook omdat ik wel benieuwd ben naar eventuele koudebruggen. Op gevoel heb ik die nog nergens gevonden gelukkig.
Heb er deze week een kunnen lenen van een collega en net eens een rondje huis gedaan.

Op het dak kun je goed zien dat onze ventilatie type-C geen WTW heeft.
Ook de roosters zelf zijn zoals verwacht koude plekken.

In de keuken een gekke koude plek gevonden op de tussen muur naar de geïsoleerde berging.

De vloerverwarming ligt volgens tekening met een HoH van 150mm, maar dat blijkt (fors) meer… lijkt ruim 200 mm te zijn.

Voordeur en deur naar de berging hebben ook veel koude plekken. Vooral de deur naar de berging staat ‘bol’ en dat zie je goed terug op de foto’s.

Al met al leuk en handig tooltje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLfakS9s_SBvtHyZlVHxccLR93Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFFtoX6U4uZj5HraQVyCEM6w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0pWHPc4a7RJoIBzAbyZSXDe0ks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JqCxMxyRfLGANPJM7chIMc1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPZK6n-aVeyCAC7DZCaSuB29p4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjuCkrztiVEbQ6OnbMxqBYZZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9578JTan8ScHWpyvg6rtPl_7LzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/az5leoXKynbdNeBvSZi7LQgy.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit:
Bouwfoto’s eens terug gekeken van de keuken en in die muur op die plek zit aardig wat leiding werk in de muur en lijken ze de muur achteraf dichtgesmeerd te hebben. Aka er zit idd een warmtelek, maar hoeft niet te betekenen dat er minder isolatiemateriaal zit. Van buiten is de foto daar normaal dus de warmte lekt alleen naar de berging.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 14-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:30
@Farmerwood
Mooi om te zien. En zie je in de berging dan ook dat de warmte daar heen lekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:54:
@Farmerwood
Mooi om te zien. En zie je in de berging dan ook dat de warmte daar heen lekt?
Ja, aan de andere kant van de muur in de berging zie je het tegenovergestelde en is dat stuk juist warm.
Fijn voor mijn racefiets die daar aan de muur hangt 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
mkrmr schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Dank je, en ja dat weet ik, mijn rijtje van vier huizen is als eerste klaar, had ik al van de aannemer gehoord. :) Zit jij in hetzelfde project, of in de eerste fase van Hazenwinkel?
Beide niet. In Zwolle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Inmiddels duidelijk welk glas er in onze nieuwbouw woning komt: sanco ce en 1279-5 mig ral-gz 520 wwpremium 1.1 hr++ 73077951

Helaas maar 'slechts' HR++ om maar 'net' aan de BENG bouwnorm te voldoen.
Klassiek gevalletje waarbij de aannemer maar het minimale aan materiaal erin zet om aan zijn BENG eis te voldoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 15:43
@Farmerwood loopt de retour leiding niet gewoon tussen je voeten door? Dat dunne lijntje...
Aan de onderkant van de foto zie je ook nog 2 dunne streepjes die zeker dichter op elkaar liggen.
Ik neem aan dat je bij oplevering een tekening gekregen hebt waar en hoe de verschillende groepen liggen.
Sta je bijvoorbeeld nu niet op 2 aanvoerleidingen van 2 verschillende groepen O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Rouske op 15-01-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 17:43
Hier had ik een beetje het omgekeerde met het glas. In de BENG-berekening staat HR++-glas (U-waarde van 1,1). Dat lijkt me een copy paste foutje vanuit de constructeur, want de rijwoningen krijgen dubbel glas en ik had triple glas aangevinkt als optie. Navraag gedaan bij de aannemer en er komt HR+++-glas (U-waarde van 0,6) in godzijdank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rouske schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:37:
@Farmerwood loopt de retour leiding niet gewoon tussen je voeten door? Dat dunne lijntje...
Aan de onderkant van de foto zie je ook nog 2 dunne streepjes die zeker dichter op elkaar liggen.
Ik neem aan dat je bij oplevering een tekening gekregen hebt waar en hoe de verschillende groepen liggen.
Sta je bijvoorbeeld nu niet op 2 aanvoerleidingen van 2 verschillende groepen O-)
Ik zal nog eens wat nieuwe foto maken met verschillende momenten van duur dat de vv aan staat.
Gisteravond was de vloer zo opgewarmd dat de hele vloer verlicht was op de foto.

Op basis van het legplan dat ik gekregen heb kan ik sowieso al concluderen dat het niet helemaal overeenkomt qua patroon. Precies het deel op die foto zou in een lus moeten liggen en je ziet duidelijk alles rechtdoor lopen op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
bij ons staat het dubbelzinnig in de TO. HR++ glas met een U-waarde van <0,6
In de praktijk is dit HR+++ glas.

Helaas komt er maar HR++ glas in met een U-waarde van 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Breud schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:44:
bij ons staat het dubbelzinnig in de TO. HR++ glas met een U-waarde van <0,6
In de praktijk is dit HR+++ glas.

Helaas komt er maar HR++ glas in met een U-waarde van 1.1
Je TO staat een handtekening onder en als er niet geleverd is wat daar in staat heb je gewoon een opleverpunt.
Dan zullen ze hard moeten maken dat je een vergelijkbaar of beter alternatief geleverd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Farmerwood schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Ik zal nog eens wat nieuwe foto maken met verschillende momenten van duur dat de vv aan staat.
Gisteravond was de vloer zo opgewarmd dat de hele vloer verlicht was op de foto.

Op basis van het legplan dat ik gekregen heb kan ik sowieso al concluderen dat het niet helemaal overeenkomt qua patroon. Precies het deel op die foto zou in een lus moeten liggen en je ziet duidelijk alles rechtdoor lopen op de foto.
Wat zijn de opties als het effectief niet deftig gelegd is? Wij zitten mogelijk met een gelijkaardige situatie (de camera is besteld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:19
Het einde -van het lange wachten - is in zicht. Bijna dé oplevering, alhoewel we formeel nog een opleverdatum gaan krijgen.

Goed nieuws dat ze vandaag zijn begonnen met de bestrating van de openbare (toegangs)weg. Nice!!
De NUTS stamkabel is onder de toekomstige weg gelegd en nu kunnen ze met aanleg van de straat beginnen.
Ze houden nog wel een slag om de arm vanwege de weerperikelen de komende dagen. In deze regio (Middelburg) valt dat allemaal wel mee qua vorst/sneeuw etc. Voor de waterafvoer hebben ze een paar extra gleuven gegraven die rechtstreeks op de nabij gelegen plas water uitkomt.

De keukeninstallatie staat gepland in week 11. Daarvoor hebben we een week of twee nodig voor de vloer en muren. Reversed engineering qua planning.

In de tussentijd al veel ingepakt, gedemonteerd, 'onzin' aankopen die best kunnen wachten totdat we zijn verhuisd.
Denk dat ik wel goed voorbereid ben en kan nu niet wachten totdat we over een week of drie de definitieve sleuteldatum gaan vernemen.

De VVE is opgericht en we zijn enorm (bijna onaangenaam) verrast met de €297 per maand, waarvan bijna de helft alvast voor groot onderhoud in de toekomst. Pittig bedrag...kleine VVE met negen bewoners in ons gebouw. Eerste vijf jaar is alles 'kostenloos' onderhoud, behalve bv terugkerende schoonmaak binnen/buiten/parkeerterrein. VVE is uitbesteed aan Twinns en die kosten ook geld en nemen - hopelijk- veel operationeel werk uit handen.
Gelukkig zijn er een paar bewoners die het 'leuk' vinden zich met VVE bestuur bezig te houden. Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Danferno schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Wat zijn de opties als het effectief niet deftig gelegd is? Wij zitten mogelijk met een gelijkaardige situatie (de camera is besteld)
Oplevering van mijn woning is eind deze week precies 3 jaar geleden. 😋
Ik ga de vloer er niet meer voor open laten trekken. Waarschijnlijk mag de aannemer inmiddels ook wel zeggen dat ik dan ook iets eerder mee had moeten komen.
We stoken inmiddels ook grotendeels met een warmtepomp/airco. Veel goedkoper dan stadsverwarming.

Maar als je twijfelt het op laten nemen in het rapport bij de oplevering met als kanttekening dat je de werking gaat ervaren enals blijkt dat het niet voldoet alle vervangings- en herstelkosten voor rekening van de aannemer zijn. Incl nieuwe vloer dus en het tijdelijk ergens anders moeten wonen.
Het is aan de aannemer om aan te tonen dat wat gelegd is voldoet aan wat je verkocht is.

[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 15-01-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:11
Wow, wij zaten de afgelopen dagen aan 36 kwh per dag in een huis dat nog geen twee maanden oud is (lucht - water warmtepomp).
Ons huis is vorige maand opgeleverd. We wonen er nu een week, maar de verwarming stond wel al de hele maand aan. Sinds een paar dagen een P1 meter aangesloten en de afgelopen 4 dagen zit ik ook op een erg hoog verbruik:

Vandaag 27,7 kWh (met nog 2 uur te gaan).
Gisteren: 45,1 kWh
Eergisteren 31.2 kWh
Vrijdag 36,5 kWh

Lucht/water warmtepomp met vloerverwarming op 3 etages. In totaal 130m2. Temperatuur staat op 20 graden.
De afgelopen dagen hebben we niet veel stroom verbruikt met andere apparaten. Gisteren zijn we zelfs de hele dag weg geweest, dus dan heb je alleen een koelkast en modem dat nog aanstaat. Dus het hoge verbruik moet wel door de warmtepomp komen.

Ik voel geen tocht bij ramen of deuren. Wel bij een stopcontact bij een buitenmuur.
De buren die er ook al wonen melden ook zo'n hoog verbruik, dus het is niet alleen bij ons.

Er zit nog vocht in de woningen waardoor het verbruik hoger is, maar dit lijkt me wel erg veel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Zandah schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Ons huis is vorige maand opgeleverd. We wonen er nu een week, maar de verwarming stond wel al de hele maand aan. Sinds een paar dagen een P1 meter aangesloten en de afgelopen 4 dagen zit ik ook op een erg hoog verbruik:

Eergisteren 31.2 kWh
Vrijdag 36,5 kWh

Lucht/water warmtepomp met vloerverwarming op 3 etages. In totaal 130m2. Temperatuur staat op 20 graden.
De afgelopen dagen hebben we niet veel stroom verbruikt met andere apparaten. Gisteren zijn we zelfs de hele dag weg geweest, dus dan heb je alleen een koelkast en modem dat nog aanstaat. Dus het hoge verbruik moet wel door de warmtepomp komen.

Ik voel geen tocht bij ramen of deuren. Wel bij een stopcontact bij een buitenmuur.
De buren die er ook al wonen melden ook zo'n hoog verbruik, dus het is niet alleen bij ons.

Er zit nog vocht in de woningen waardoor het verbruik hoger is, maar dit lijkt me wel erg veel toch?
Vocht zal wel meevallen, je zal eens moeten kijken naar je verwarmings type (master/master of master/slave) en kijken hoe de installateur het ingeregeld heeft. De buren stoken hier met 35+ graden op master/master.

Hier alles omgebouwd naar master/slave en draai op 22 graden het huis warm.(veel zuiniger dus) op onze BG sloeg de WP om de 15 min aan op het oude 35+ graden model was niet te doen voor de wp en het energie verbruik.

Er zijn hier zat topics op merk te vinden voor warmtepompen waar je meer info kan ophalen / leren / vragen kan stellen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Zandah schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Eergisteren 31.2 kWh
Vrijdag 36,5 kWh

Volgens mij niet gek hoor. Een lucht water warmtepomp is enorm inefficiënt met temperaturen onder de 4 graden. Voordeel is dat we die dagen steeds minder hebben in NL.

Wij hebben hetzelfde verbruik, huis is in maart '23 opgeleverd. 2 onder 1 kap met ventilatieroosters. Wel 185m2 maar verwarmen enkel de begane grond actief. Zitten nu op 22,6 kwh netto voor vandaag.

Maar bijvoorbeeld alleen al 1 droger run kost ook al bijna 3 kWh.

Volgens mij is je verbruik voor een winterdag niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
praliwi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Volgens mij niet gek hoor. Een lucht water warmtepomp is enorm inefficiënt met temperaturen onder de 4 graden.
Kan je dat staven met cijfers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
praliwi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Maar bijvoorbeeld alleen al 1 droger run kost ook al bijna 3 kWh.
Ik zou heel snel een nieuwe droger kopen, een warmtepompdroger doet nog geen halve kWh voor 1 run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Blik1984 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Ik zou heel snel een nieuwe droger kopen, een warmtepompdroger doet nog geen halve kWh voor 1 run
Tja ik overdreef iets, het is ca. 2,3 kWh. Met 2 runs per week duurt het veel te lang om dat terug te verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:51
Brains Bush schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:57:
De VVE is opgericht en we zijn enorm (bijna onaangenaam) verrast met de €297 per maand, waarvan bijna de helft alvast voor groot onderhoud in de toekomst. Pittig bedrag...kleine VVE met negen bewoners in ons gebouw. Eerste vijf jaar is alles 'kostenloos' onderhoud, behalve bv terugkerende schoonmaak binnen/buiten/parkeerterrein. VVE is uitbesteed aan Twinns en die kosten ook geld en nemen - hopelijk- veel operationeel werk uit handen.
Gelukkig zijn er een paar bewoners die het 'leuk' vinden zich met VVE bestuur bezig te houden. Top!
Hoe kleiner de VVE hoe groter de kosten per lid zijn met betrekking tot uitbesteding. Een VVE met 9 leden en dat, ook nog veel operationeel, uitbesteden is een dure aangelegenheid.

Hopelijk zitten er een aantal capabele leden tussen die taken/rollen op kunnen pakken. Vergis je niet in de simpele (technische) dingen en de kosten daarvan. Een simpel iets als een deurdranger repareren bij de ingang kan zomaar honderden euro’s kosten (voorrijkosten etc etc). Dan heb je liever een technisch mannetje als lid die dit soort dingen kan oplossen (al dan niet tegen betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Kan je dat staven met cijfers?
Nee die 4 graden had ik ergens gelezen maar kan het zo snel niet terug vinden.

Niet echt wetenschappelijk verantwoord dus, mijn reactie :P

Dat dit type warmtepomp inefficiënt is bij lage buitentemperaturen is wel algemeen bekend.

https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp

[ Voor 3% gewijzigd door praliwi op 15-01-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
praliwi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:00:
[...]

Nee die 4 graden had ik ergens gelezen maar kan het zo snel niet terug vinden.

Niet echt wetenschappelijk verantwoord dus, mijn reactie :P

Dat dit type warmtepomp inefficiënt is bij lage buitentemperaturen is wel algemeen bekend.

https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp
Als je googled op 'inefficient' krijg je alle inefficiente artikelen.

Feit is dat een LW warmtepomp een iets lager rendement heeft dan een bodem warmtepomp maar dat dat gezien de installatiekosten toch erg voordelig is.
Een luchtwarmtepomp produceert 400% aan warmte en een bodemwarmtepomp 500% warmte wat er aan energie in gaat
https://ph-bouwadvies.nl/welke-warmtepomp-moet-ik-kiezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 21:14
wat zijn jullie ervaringen met een voorraadvat van 150L? wij krijgen een itho daalderop wpu bodemwarmtepomp met een standaard vat van 150L. kunnen het upgraden naar een 250L voor 520 euro. ons huis word geleverd met een ENG label. wij hebben nog geen kinderen en huisdieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Yesiladam schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 04:16:
wat zijn jullie ervaringen met een voorraadvat van 150L? wij krijgen een itho daalderop wpu bodemwarmtepomp met een standaard vat van 150L. kunnen het upgraden naar een 250L voor 520 euro. ons huis word geleverd met een ENG label. wij hebben nog geen kinderen en huisdieren.
150L klinkt wel als schandalig weinig. Weet je wat voor type je krijgt als je upgrade? Is dat eenzelfde soort model of een model met groot vat ernaast?

Zou het voor dergelijke bedragen zelf sowieso doen. Achteraf kan je dit niet meer upgraden voor minder dan tienmaal dit bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Zoek even terug in het topic. Deze vraag en bijbehorende discussie komt met enige regelmaat terug. Er zijn ook eisen vanuit Woningborg/SWK etc over de minimale capaciteit van de buffer via het aantal slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:32
Aangezien het relatief goedkoop is om deze upgrade uit te laten voeren zou ik je adviseren om die te nemen. Dan heb je hier nooit meer omkijken naar.
Tip: Zolang je niet heel veel warm water verbruikt zou ik dan de temperatuur van het vat naar beneden bijstellen in de thermostaat zodat je niet onnodig veel energie verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:30
Toch een voordeel van lang wachten, de nieuwste apparatuur krijgen van je keukenleverancier (zonder bij te betalen). Blijkbaar heeft de nieuwste Bosch apparatuur (combi en de oven) allebei een Airfry functie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:34
Draakje5 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:45:
Toch een voordeel van lang wachten, de nieuwste apparatuur krijgen van je keukenleverancier (zonder bij te betalen). Blijkbaar heeft de nieuwste Bosch apparatuur (combi en de oven) allebei een Airfry functie :+
Haha hadden wij ook, twee jaar geleden keuken uitgezocht. Kregen nu nieuwste apparatuur die door inflatie ook wel stukje duurder werd. Maar maak je geen zorgen hoor ze verdienen nog genoeg op je :+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Homer-Simpson schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:15:
[...]
Tip: Zolang je niet heel veel warm water verbruikt zou ik dan de temperatuur van het vat naar beneden bijstellen in de thermostaat zodat je niet onnodig veel energie verbruikt.
Het verbruik voor WW is bijna verwaarloosbaar tov je verbruik voor verwarming…de besparing daarop is al helemaal te verwaarlozen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Wij krijgen een 240L terwijl standaard 200 was vanuit het project. De begeleider vertelde ons dat we met 200 liter, wel met douche WTW, ongeveer 45 minuten konden douchen. Maar aangezien we ook een bad wilde hebben wij voor de upgrade naar 240L gekozen voor ongeveer 500 euro. naar 270 was geen optie omdat de conbinatie met WP dan hoger is dan 270cm en het bij ons op de begane grond komt en dus dan niet past.

Als je kijkt naar de (advies)prijzen dan betaal je wel veel meer maar later vervangen is nog duurder! https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_02_02

[ Voor 10% gewijzigd door Mr.Viper op 16-01-2024 08:55 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:32
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Het verbruik voor WW is bijna verwaarloosbaar tov je verbruik voor verwarming…
Ik heb zelf een Itho 5G WPU en kan je verzekeren dat (met name buiten het stookseizoen) je SWW verbruik prima terug te vinden is in je verbruiksoverzicht in bijvoorbeeld HomeWizard. Temperatuur bijstellen scheelt gewoon onnodig stroomverbruik als je twijfelt over de grootte van je buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk kan je het verbruik terugvinden voor het op temperatuur houden van je boiler… het gaat erom dat het een klein deel is van je totale verbruik. Maar nog belangrijker, wat je kan besparen daarop is weer een fractie ervan.

Met veel tweaken bespaar je wellicht op een jaar het verbruik van 1 dag met temperaturen zoals nu. Leuk masr niet de moeite van het vermelden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Mr.Viper schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Als je kijkt naar de (advies)prijzen dan betaal je wel veel meer maar later vervangen is nog duurder! https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_02_02
Alleen zijn dat adviesprijzen van een apparaat er naast, wat je effectief gewoon een vierkante meter kost (als het überhaupt past in de technische ruimte).
De upgrade van nu zou mogelijk een groter model met ingebouwd boilervat zijn, waar alleen in de hoogte ruimte inneemt.
Voor vrager het navragen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Source90 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:01:
[...]

Alleen zijn dat adviesprijzen van een apparaat er naast, wat je effectief gewoon een vierkante meter kost (als het überhaupt past in de technische ruimte).
De upgrade van nu zou mogelijk een groter model met ingebouwd boilervat zijn, waar alleen in de hoogte ruimte inneemt.
Voor vrager het navragen na.
Sorry verkeerde link: https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_01_01
Dan nog betaal je geen 500 euro voor 40-50 liter meer maar de adviesprijs is wel 1200+ euro. Dus later de 150L voor een 200L vervangen is werk en misschien duurder. Iets met verkoop van de oude en het zijn natuurlijk adviesprijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Farmerwood schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:07:
[...]

Zoek even terug in het topic. Deze vraag en bijbehorende discussie komt met enige regelmaat terug. Er zijn ook eisen vanuit Woningborg/SWK etc over de minimale capaciteit van de buffer via het aantal slaapkamers.
Ik heb bovenstaande post al een plusje gegeven maar wil deze toch even extra benadrukken. Het scheelt immers veel geld of je iets moet betalen als optie of dat je ontwikkelaar verplicht is om ervoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Mr.Viper schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Sorry verkeerde link: https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_01_01
Dan nog betaal je geen 500 euro voor 40-50 liter meer maar de adviesprijs is wel 1200+ euro. Dus later de 150L voor een 200L vervangen is werk en misschien duurder. Iets met verkoop van de oude en het zijn natuurlijk adviesprijzen ;)
Dat is toch nog steeds hetzelfde argument mijner zijde? "Direct verwarmde voorraadvaten"
Je vergelijkt nu een mogelijk ingebouwde upgrade met een achteraf aan te schaffen stand-alone boilervat.
<- Dit is iets wat ik als @Yesiladam zou navragen; is 150>200L een extra vat of een ingebouwd model.

Wij hebben bijvoorbeeld een Nibe F1255 PC met 180L boiler. De boiler zit in het apparaat en neemt derhalve geen extra ruimte in. Met 12k aanschaf vervang je die ook niet even voor iets duurder. Wel zou er een boiler bij geplaatst kunnen worden.

Waar ik met mijn eerdere post op doelde is dat het loont om na te gaan wat het qua ruimte doet. Als die 150>200L intern is, zou ik de upgrade nu afnemen (als het niet, zoals Farmerwood stelt, überhaupt al volgens de norm zou moeten vanuit de bouw). Als je achteraf een boiler bij wilt plaatsen omdat het toch te weinig is, is een tweede vraag of hier überhaupt plek voor is in de toch al beperkte technische ruimtes.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 16-01-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:59:
Natuurlijk kan je het verbruik terugvinden voor het op temperatuur houden van je boiler… het gaat erom dat het een klein deel is van je totale verbruik. Maar nog belangrijker, wat je kan besparen daarop is weer een fractie ervan.

Met veel tweaken bespaar je wellicht op een jaar het verbruik van 1 dag met temperaturen zoals nu. Leuk masr niet de moeite van het vermelden waard.
Je kan in warmtepomp topics terugvinden dat sommigen de SWW vat stoken op 45 graden en geen legionellaruns draaien. Dan kan je misschien 50% van je warm water stookkosten besparen, maar ja dan loop je wel risico op legionella, maar dat vinden sommigen dus blijkbaar niet erg.

Heb even gekeken wat ons gas verbruik in de zomer was in ons oude huis. Dat was zo'n 30 m3 per maand. Dus dat zal SWW plus koken zijn. Uitgaande van worst case is alles SWW. Bij een 10 kWh/m3 warmte kom je op 300 kWh warmte uit. Bij een COP van 3 kom je op 100 kWh elektriciteit uit. Bij 40 cent/kWh kost dat 40 Euro/maand. Dus best case door bij alle getallen het meest ongunstige te nemen kan je met 50% besparing op warm water energie 20 Euro/maand besparen. Maar wil je geen risico op legionella en dus wel je vat rond de 55 graden houden en wel legionella runs doen kan je ipv 50% misschien 10% besparen, dan heb je het over 4 Euro. Lijkt me inderdaad niet de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Dat is toch nog steeds hetzelfde argument mijner zijde? "Direct verwarmde voorraadvaten"
Je vergelijkt nu een mogelijk ingebouwde upgrade met een achteraf aan te schaffen stand-alone boilervat.
<- Dit is iets wat ik als @Yesiladam zou navragen; is 150>200L een extra vat of een ingebouwd model.

Wij hebben bijvoorbeeld een Nibe F1255 PC met 180L boiler. De boiler zit in het apparaat en neemt derhalve geen extra ruimte in. Met 12k aanschaf vervang je die ook niet even voor iets duurder. Wel zou er een boiler bij geplaatst kunnen worden.

Waar ik met mijn eerdere post op doelde is dat het loont om na te gaan wat het qua ruimte doet. Als die 150>200L intern is, zou ik de upgrade nu afnemen (als het niet, zoals Farmerwood stelt, überhaupt al volgens de norm zou moeten vanuit de bouw). Als je achteraf een boiler bij wilt plaatsen omdat het toch te weinig is, is een tweede vraag of hier überhaupt plek voor is in de toch al beperkte technische ruimtes.
Wij hebben een Nibe F1155 PC + 270 L externe boilervat. Dit was de upgrade vanaf de Nibe F1255 PC met ingebouwde 180 L boiler voor 3k. Vooraf weet je niet of je genoeg hebt aan die 180 en achteraf weet je het eigenlijk ook niet. De ingebouwde boiler zal zuiniger zijn, want minder leidingverlies. We hebben wel een bad, dus daarmee wou ik geen risico nemen dat na het vullen van het bad iemand onder een koude douche komt te staan. En zoals je ook zegt, het kost enorm veel extra ruimte in de technische ruimte. Een douche WTW was waarschijnlijk een betere oplossing, maar die optie werd niet aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Z___Z schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Wij hebben een Nibe F1155 PC + 270 L externe boilervat. Dit was de upgrade vanaf de Nibe F1255 PC met ingebouwde 180 L boiler voor 3k. Vooraf weet je niet of je genoeg hebt aan die 180 en achteraf weet je het eigenlijk ook niet. De ingebouwde boiler zal zuiniger zijn, want minder leidingverlies. We hebben wel een bad, dus daarmee wou ik geen risico nemen dat na het vullen van het bad iemand onder een koude douche komt te staan. En zoals je ook zegt, het kost enorm veel extra ruimte in de technische ruimte. Een douche WTW was waarschijnlijk een betere oplossing, maar die optie werd niet aangeboden.
Ik moest -als leek, hier gelezen op Tweakers- aan de bouwbegeleider gaan uitleggen wat een douche WTW was. Had hij nog nooit van gehoord 8)7

Bij ons zit het koud/warm water in een koof van zolder naar de badkamer. Nog niet gekeken hoe moeilijk dit achteraf te realiseren is als we over een paar jaar wat nieuws op de muur willen (en dan ook gelijk wat extra werk van dichtzetten YTONG kunnen meenemen). Voorlopig nog niet nodig. Mevrouw en ik douchen op hele andere tijden, nog nooit koud water gehad.

Dat was trouwens exact dezelde optie die wij hadden. De F1255 PC als standaard, of upgrade naar de F1155 PC met diverse groottes als boiler erbij.
Was bij ons ook iets van 3 tot 4k, afhankelijk van grootte.

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 16-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:34:
[...]
Maar wil je geen risico op legionella en dus wel je vat rond de 55 graden houden en wel legionella runs doen kan je ipv 50% misschien 10% besparen, dan heb je het over 4 Euro. Lijkt me inderdaad niet de moeite waard.
Precies, wel een vreemde berekening om met je gasverbruik te rekenen….

Ik gebruik hier met een l/w warmtepomp zo’n 40kWh per maand met een tank van 230l. Dat zal afhankelijk van je gezinssamenstelling een beetje kunnen variëren maar het gaat dus over een totaalbedrag van max €10-15 per maand. Leuk dat je dan met tweaken €2-3 per maand kan besparen maar dat gaat op het totaal dus nergens over.

Wel/geen legionella run is een andere discussie.

En de context was de uitbreiding van de tankinhoud…. Dan gaat een besparing in verbruik dus ook al nergens over.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:46:
Wel/geen legionella run is een andere discussie.
Hier misbruiken we de legionella run, Gaat je halve gezin sporten ? een legionella run op 60 graden bied een enorme uitkomst voor meer warm water :) en bonus is geen legionella

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn allemaal opties… en ik zie dat wat ik de ene dag extra aan de legionella run uitgeef ik de volgende dag voor een groot deel bespaar omdat dan de tank niet wordt opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Source90 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Een Itho Daalderop WPU 5G heeft geen intern boilervat en is dus altijd extern. Maar een WPV voorraadvat van Itho Daalderop, bijvoorbeeld de WPV 240l 3G, kan worden gestapeld op de WPU. Bij mij was een 270L WPV niet mogelijk omdat gestapeld deze hoger werd dan 270 cm en dat past niet op de begane grond van onze woning en bouwer geen ruimte wilde maken om hem naast de WPU te zetten.

Dus als het om een Itho Daalderop WPU 5G gaat met een 150L voorraadvat dan past een 200L en zeer waarschijnlijk ook een 240L er ook wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:34
Zitten nu 1-2 weken in de buurtapp voor onze nieuwbouwwijk die over zeven dagen wordt opgeleverd (zeven dagen yoepppieee).
Verbaas mij nu al over een buurman/buurvrouw. Die hebben letterlijk nog NIKS geregeld en stellen allerlei vragen. Kan er met mijn pet niet bij. Al weet je nooit de prive situatie van iemand uiteraard.
Pagina: 1 ... 270 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.