Nog een laatste dingetje dat veel mensen vergeten (en dan stop ik ook, ik beloof het). Een warmtepomp kan ook koelen! Verwacht er geen wonderen van, maar een graad of twee kouder in de zomer is absoluut haalbaar. Het werkt niet zo leuk als een lucht-lucht warmtepomp ("airco") omdat je er geen vocht mee uit de lucht trekt en dus niet teveel kunt koelen (= condensvorming). Een ventilatie systeem D helpt daar enorm (koelt inkomende warme&drogere lucht af met je uitgaande afgekoelde&nattere lucht)Miezie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Nog 1 opmerking en dan idd on topic… als het goed is heeft je bouwer een warmteverliesberekening gemaakt en een legplan incl afgifte wattages van de verwarming voor de realisatie van het project. Als je die kan bemachtigen of hebt en daarmee naar chef warmtepomp gaat dan kom je er waarschijnlijk achter dat het gewoon kan. Wij verwarmen 160m2 met boiler met een 7,5kw warmtepomp.
Ik zie geen bezwaren en zou gewoon naar een goede loodgieter gaan. Ik vond Van Breukelen uit Woerden prima (zie dat je in Oudewater woont). Succes !
PS: Ook heel leuk om op koude zonnige dagen je verwarming volledig via stroom van de zonnepanelen te draaien
[ Voor 4% gewijzigd door Danferno op 10-01-2024 17:30 ]