De vraag is niet aan mij gericht, maar ik haak er ook even op aan.
Vattenfall is hier eigenaar van het warmtenet (regio Arnhem/Nijmegen) en enkele jaren terug zijn ze door de rechter gedwongen om aan iedereen duidelijk te maken dat je niet verplicht bent om van het warmtenet gebruik te maken. Aka je mag je laten afsluiten, maar dan ben je dus zelf verantwoordelijk voor een alternatief.
In de praktijk blijft trouwens de warmtewisselaar etc gewoon zitten begreep ik, maar draaien ze de boel dicht en komt er een zegeltje overheen.
Speel zelf al een tijdje met het idee om de rest van het dak vol te leggen met zonnepanelen en dan bv een warmtepomp boiler of een L/W-warmtepomp te plaatsen.
Komend jaar gaat het vastrecht naar 800 euro en dan heb je nog geen druppel warm water afgenomen. Afgelopen jaar zat ik, mede doordat we al verwarmen met een airco, op 17 GJ verbruik. In 2024 gaan de kosten naar 47 euro per GJ en zou ik dus op 1600 euro uit komen waar we netto alleen mee douchen en de vloerverwarming op draaien.
Met 19 ct/kWh (contract t/m feb 2025) kan ik dan bijna 8000 kWh verstoken om evenveel geld kwijt te zijn. Aka het lijkt een goede investering die snel terug te verdienen is. Met en zonder zonnepanelen.
De 16 panelen die ik al heb wekken +/- 4200 kWh per jaar op en ons verbruik was in 2023 dik 4600 kWh. Voor we de airco hadden was het +/- 3500 kWh. Denk dat ik met extra panelen de opbrengst kan verdubbelen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Farmerwood op 08-01-2024 23:54
]