Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
Strider schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:13:
Mijn vriendin wil graag een beige/ecru kleur op de wanden we twijfelen alleen welke kleur we nu op het plafond gaan laten aanbrengen. Gewoon 9010 of 9016. Bij 9016 steekt het natuurlijk wel meer af maar is tegelijkertijd ook weer spierwit/ziekenhuis wit? Wat misschien geen warme sfeer geeft.
We hebben 9010 op het plafond en een accentkleur (beetje taupe-achtig) op de wand. Eigenlijk zie je het maar beperkt omdat er geen zonlicht op het plafond valt.

Het ligt verder ook een beetje aan de ruimte, donkere tint op de plafond geeft een kleiner/knusser gevoel aan de ruimte. Afhankelijk van de ruimte is dat best fijn om te hebben, bijvoorbeeld in een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Nog wat anders, en valt een beetje in het straatje dat er bij nieuwbouw zoveel mogelijk bespaard wordt op alles wat er maar mogelijk is.

Ik zat me pas deze week een beetje te verdiepen in onze thermostaat, en ze hebben het voor elkaar gekregen om een thermostaat te regelen die nog minder functies had dan mijn thermostaat die ik 17 jaar geleden in mijn nieuwbouwhuis kreeg. Letterlijk de enige functies die erop zitten zijn temp omhoog/omlaag en een vakantiestand. Het is een danfoss TP5001. Ik kan niet eens een klokschema instellen…

https://www.gamma.nl/asso...AlHgEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:30
Een klokschema is toch helemaal niet nodig met je A++(++) woning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:18
Heeft er iemand ervaring met het achteraf checken van de isolatie van een woning? Ons huis is ondertussen (eindelijk) opgeleverd maar we hebben ondertussen zo enorm veel fouten opgemerkt (en een slordige 15000 liter water verloren + waterschade omdat ze een simpele wateraansluiting volledig vern**kt hebben) dat we hoegenaamd geen vetrouwen meer hebben in hun werk. Ik heb online wel wat gevonden van diensten (+- €400) die met een warmtecamera dingen in beeld brengen, maar weet er zo weinig vanaf dat ik niet echt kan inschatten of dat kwakzalverij is of echt effectief.

Ik vraag het omdat ik het gevoel heb dat we meer moeten stoken dan te verwachten in zo'n nieuwe woning, en er op sommige plekken ook echt gewoon koudebruggen lijken te zijn (bvb het raam van de badkamer tocht en de tegels aan de achterdeur zijn ijs-ijskoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57
Blik1984 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:00:
Nog wat anders, en valt een beetje in het straatje dat er bij nieuwbouw zoveel mogelijk bespaard wordt op alles wat er maar mogelijk is.

Ik zat me pas deze week een beetje te verdiepen in onze thermostaat, en ze hebben het voor elkaar gekregen om een thermostaat te regelen die nog minder functies had dan mijn thermostaat die ik 17 jaar geleden in mijn nieuwbouwhuis kreeg. Letterlijk de enige functies die erop zitten zijn temp omhoog/omlaag en een vakantiestand. Het is een danfoss TP5001. Ik kan niet eens een klokschema instellen…

Heb je geen warmtepomp? Mocht je die wel hebben, dan heb je aan deze thermostaat meer dan genoeg.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Danferno schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:26:
Heeft er iemand ervaring met het achteraf checken van de isolatie van een woning? Ons huis is ondertussen (eindelijk) opgeleverd maar we hebben ondertussen zo enorm veel fouten opgemerkt (en een slordige 15000 liter water verloren + waterschade omdat ze een simpele wateraansluiting volledig vern**kt hebben) dat we hoegenaamd geen vetrouwen meer hebben in hun werk. Ik heb online wel wat gevonden van diensten (+- €400) die met een warmtecamera dingen in beeld brengen, maar weet er zo weinig vanaf dat ik niet echt kan inschatten of dat kwakzalverij is of echt effectief.

Ik vraag het omdat ik het gevoel heb dat we meer moeten stoken dan te verwachten in zo'n nieuwe woning, en er op sommige plekken ook echt gewoon koudebruggen lijken te zijn (bvb het raam van de badkamer tocht en de tegels aan de achterdeur zijn ijs-ijskoud).
Om te beginnen zou ik bij Boels een warmtebeeldcamera huren: https://www.boels.com/nl-nl/huren/warmtebeeldcamera/p/15327

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Voor 2 dagen huur kan je net zo goed een FLIR aanschaffen 8)7
Wat een prijzen. De goedkopere FLIR zijn iets simpeler, echter voor HT&K meer dan genoeg, mijns inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:46
Blik1984 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:00:

Dat is ook letterlijk het enige wat je hoeft te doen met dat ding :+

VEH keurder zei, 1x instellen en dan van de muur afslopen. Nooit meer aankomen :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
vuurtjih schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:48:
[...]

VEH keurder zei, 1x instellen en dan van de muur afslopen. Nooit meer aankomen :+
Dat instellen kan je nog wel eens gaan tegen vallen.. Hier heel master/master er uit moeten halen om de boel een beetje fatsoenlijk in teregelen en mijn COP X3 te kunnen doen..

De thermostaat van de bouwer die hangen er nu voor de show tot dat ik iets anders mooi voor al die gaten kan hangen.

En dan ook nog de WTW anders ingeregeld scheelt zo een 20% vocht in huis..

( En de buren maar klagen over hun WP, en WTW :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Voor 2½ uurtjes huur kan je net zo goed een FLIR aanschaffen 8)7
Wat een prijzen. De goedkopere FLIR zijn iets simpeler, echter voor HT&K meer dan genoeg, mijns inziens.
Zo'n telefoon dingetje? Toch aardig prijsverschil in aanschaf. Ik zou lekker zo'n ding huren, denk dat ik het zelf ook ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Draakje5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Zo'n telefoon dingetje? Toch aardig prijsverschil in aanschaf. Ik zou lekker zo'n ding huren, denk dat ik het zelf ook ga doen.
Heb op 2ehands (Belgische marktplaats) iemand gevonden op een uurtje rijden die het voor 10€/dag verhuurt, in NL zijn er nog veel meer precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Heb hier ook zo'n FLIR One Pro en laat mooi alle koude plekken/koudebruggen zien. Zeker als je op meerdere momenten wilt meten (in avond/overdag/met wind in bepaalde hoek) zal je meerdere keren moeten huren, waardoor je onderaan de streep duurder uit bent.
Zeker als je een vergelijking wilt maken met vorige week (vrij veel windstoten/veel regen) en nu (lagere luchtvochtigheid, vrieskou), ben je al 2x 80€ kwijt

Ze staan trouwens ook (zoals hierboven genoemd) voor een tientje per dag te huur op Marktplaats of te koop voor circa 200-250€.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 08-01-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
in onze nieuwbouw woning komt een nieuwe keuken. Deze 5 hoge keukenkasten worden ombouwd met een koof.

Is het verstandig deze koof te zetten bovenop de pvc vloer?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:45
Danferno schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:26:

Je zou bij de aannemer kunnen aangeven geen vertrouwen te hebben en eisen om een bouwkundig lekdetectieonderzoek te laten uitvoeren op hun kosten. Dan heb je een onafhankelijk rapport en kun je vanuit daar verder om eventuele problemen op te lossen. Bij ons project zijn ook bij meerdere woningen dezelfde gebreken gecontstateerd en de aannemer deed bij iedereen best moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Heb hier ook zo'n FLIR One Pro en laat mooi alle koude plekken/koudebruggen zien. Zeker als je op meerdere momenten wilt meten (in avond/overdag/met wind in bepaalde hoek) zal je meerdere keren moeten huren, waardoor je onderaan de streep duurder uit bent.
Zeker als je een vergelijking wilt maken met vorige week (vrij veel windstoten/veel regen) en nu (lagere luchtvochtigheid, vrieskou), ben je al 2x 80€ kwijt

Ze staan trouwens ook (zoals hierboven genoemd) voor een tientje per dag te huur op Marktplaats of te koop voor circa 200-250€.
Dit omdat je weinig vertrouwen had in de bouwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Aubergine schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Dit omdat je weinig vertrouwen had in de bouwer?
Er kwam een behoorlijk koude stroom uit één van de schotten, met de camera opgezocht waar deze vandaan kwam. Was een heel stuk pur vergeten.
Tevens de berging onder handen genomen op basis van de koude plekken op de camera.

Is daarmee mooi te zien waar de koude plekken zitten, heb het ook drie keer bekeken (voorjaar (bij opname), herfst en winter (controleren van oplossing). Als ik alle keren moest huren was ik duurder uit geweest. Gelijk maar bij mijn ouders gebruikt om de koudebruggen te "zoeken'. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Er kwam een behoorlijk koude stroom uit één van de schotten, met de camera opgezocht waar deze vandaan kwam. Was een heel stuk pur vergeten.
Tevens de berging onder handen genomen op basis van de koude plekken op de camera.

Is daarmee mooi te zien waar de koude plekken zitten, heb het ook drie keer bekeken (voorjaar (bij opname), herfst en winter (controleren van oplossing). Als ik alle keren moest huren was ik duurder uit geweest. Gelijk maar bij mijn ouders gebruikt om de koudebruggen te "zoeken'. :Y)
Zo'n FLIR is dus wel een aanrader? Welke versie heb je precies? Er zijn er meerdere (buiten Android en iOS)
Heb er ook al een paar keer over getwijfeld om er een aan te schaffen. Deels voor de leuk, maar ook omdat ik wel benieuwd ben naar eventuele koudebruggen. Op gevoel heb ik die nog nergens gevonden gelukkig.

Met het uitfaseren van Lightning connector lijkt de USB-C me de betere keuze. Heb gelukkig mijn oude Android bewaard na de overstap naar iOS.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 08-01-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Zo'n FLIR is dus wel een aanrader? Welke versie heb je precies? Er zijn er meerdere (buiten Android en iOS)
Heb er ook al een paar keer over getwijfeld om er een aan te schaffen. Deels voor de leuk, maar ook omdat ik wel benieuwd ben naar eventuele koudebruggen. Op gevoel heb ik die nog nergens gevonden gelukkig.

Met het uitfaseren van Lightning connector lijkt de USB-C me de betere keuze. Heb gelukkig mijn oude Android bewaard na de overstap naar iOS.
Ik heb de IOS versie via Marktplaats gehaald. Is de "One Pro LT". Verschil met de pro (niet LT) is volgens mij enkel een hogere resolutie. Vond ik de meerprijs niet waard.

Een dedicated warmtebeeldcamera van vele honderden euro's duurder zal ongetwijfeld accurater zijn dan dit dingetje, maar ach, voor huis, tuin en keuken is dit meer dan prima voor mijn doeleinden.

Je zou op Marktplaats kunnen kijken voor iemand die zo'n FLIR voor een tientje (of 2) per dag verhuurd bij jou in de regio. Kan je er eerst wat mee spelen voordat je hem aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
vuurtjih schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:48:
[...]

kw_nl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Heb je geen warmtepomp? Mocht je die wel hebben, dan heb je aan deze thermostaat meer dan genoeg.
Stadverwarming, sowieso lijkt me 1x instellen onwenselijk, want tijdens vakanties zul je hem toch lager willen afstellen. Daarnaast zou ik eigenlijk toch graag 's nachts de vloerverwarming 1 graadje lager willen hebben dan overdag. Dat kan nu bijvoorbeeld niet

Ik snap overigens wel dat een aannemer niet hoeft te voorzien in je smart home wensen, dat ik dat ding ook vanaf mijn vakantieadres zou willen aansturen heeft een aannemer weinig boodschap aan. Het is alleen nu wel een crime om te kijken welke thermostaat ik nu werkend zou kunnen krijgen op het systeem met 3 thermostaten, 3 vloerverwarmingverdelers en ongeveer 15 verschillende zones door het huis heen

[ Voor 21% gewijzigd door Blik1984 op 08-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:12
In de discussie over stuccen versus renovlies heb ik het volgende argument nog niet gelezen, namelijk dat bij stuccen de wanden recht gemaakt kunnen worden. Wij hebben voor renovlies gekozen, maar bij het plaatsen van de plinten kwam ik er achter dat de wanden behoorlijke afwijkingen hadden. Op het eerste oog was dit niet te zien en bij nieuwbouw denk je dat alles mooi recht is, nou niet dus. Bij plinten van 220 cm lang zie je duidelijk dat muren niet strak zijn en bij het verstek plaatsen in de hoeken zie je dat de wanden ook niet allemaal netjes haaks op elkaar staan. Het beste is volgens mij eerst stuccen en dan behang, maar ja dat moet je er wel voor over hebben.

Wij hebben het zelf laten doen en deze gekocht. Ik was er wel tevreden over, maar heb het zelf niet verwerkt. En ik kan niet vergelijken want ik heb nooit eerder renovlies gekocht. Alleen de lijm was klonterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:55:
[...]

[...]

Stadverwarming, sowieso lijkt me 1x instellen onwenselijk, want tijdens vakanties zul je hem toch lager willen afstellen. Daarnaast zou ik eigenlijk toch graag 's nachts de vloerverwarming 1 graadje lager willen hebben dan overdag. Dat kan nu bijvoorbeeld niet

Ik snap overigens wel dat een aannemer niet hoeft te voorzien in je smart home wensen, dat ik dat ding ook vanaf mijn vakantieadres zou willen aansturen heeft een aannemer weinig boodschap aan. Het is alleen nu wel een crime om te kijken welke thermostaat ik nu werkend zou kunnen krijgen op het systeem met 3 thermostaten, 3 vloerverwarmingverdelers en ongeveer 15 verschillende zones door het huis heen
Het (enige) voordeel van een warmtenet is dat je altijd overal warm water hebt en niet nog een CV-ketel oid aan moet sturen. Dus dat maakt aansturing per ruimte wel makkelijk.

Ik heb zelf alleen op de begane grond vloerverwarming en verder 7 radiatoren in huis.
Heb overal Tado knoppen op gezet en op de vloerverwarming een tado thermostaat die de klep van de vloerverwarming open/dicht schakelt.

Werkt prima op die manier. Daarnaast nog een airco waarmee we ook (deels) verwarmen. Via de Home automation wordt alles aangestuurd op basis van aan- en afwezigheid en vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Blik1984 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:55:
[...]

[...]

Vloerverwarming verlagen in de nacht gaat geen enkel voordeel opleveren in je stookkosten.
Op vakanties kan je hem nu prima 2-3 graden blijvend lager zetten toch? Schroef je hem weer op als je terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
GeeMoney schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Vloerverwarming verlagen in de nacht gaat geen enkel voordeel opleveren in je stookkosten.
Op vakanties kan je hem nu prima 2-3 graden blijvend lager zetten toch? Schroef je hem weer op als je terug komt.
Ik heb tot op heden geen vloerverwarming gehad, dus niet echt praktijkervaring. Maar op internet lees ik wel degelijk dat het zin heeft om vloerverwarming 1-2 graden lager te zetten in de nacht en dat je daarmee energie kan besparen. Zoals bijvoorbeeld op milieucentraal (https://www.milieucentraa...n/bespaartips-verwarming/), maar ook andere websites geven dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Farmerwood schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Het (enige) voordeel van een warmtenet is dat je altijd overal warm water hebt en niet nog een CV-ketel oid aan moet sturen. Dus dat maakt aansturing per ruimte wel makkelijk.

Ik heb zelf alleen op de begane grond vloerverwarming en verder 7 radiatoren in huis.
Heb overal Tado knoppen op gezet en op de vloerverwarming een tado thermostaat die de klep van de vloerverwarming open/dicht schakelt.

Werkt prima op die manier. Daarnaast nog een airco waarmee we ook (deels) verwarmen. Via de Home automation wordt alles aangestuurd op basis van aan- en afwezigheid en vakantie.
MIsschien moet ik eens beginnen met een slimme thermostaat beneden die het hoofdsysteem aanstuurt. In principe heb ik master/slave dus boven gaat de verwarming enkel aan als die beneden ook aanstaat, dan zou 1 slimme thermostaat die de klep kan aansturen voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Blik1984 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Ik heb tot op heden geen vloerverwarming gehad, dus niet echt praktijkervaring. Maar op internet lees ik wel degelijk dat het zin heeft om vloerverwarming 1-2 graden lager te zetten in de nacht en dat je daarmee energie kan besparen. Zoals bijvoorbeeld op milieucentraal (https://www.milieucentraa...n/bespaartips-verwarming/), maar ook andere websites geven dat aan.
Voor oude woningen kan dat het geval zijn. We zitten hier in het nieuwbouw topic en zal je dus een goed geïsoleerde woning hebben met mogelijk zelfs LTV .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:09
Ik kan de Flir one pro (of een andere warmtecamera) ook aanraden. Het is best een handige inspectietool. Naast koudebruggen kan je ook lekkages mee opsporen. Je kan ermee ook zien waar de leidingen van de vloerverwarming lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Vandaag net de "verlaging" op .5 graden gezet, meer en dan is het al bijna niet te doen afkoelen wil het huis wel, opwarmen met LTV is dermate langzaam dat het gewoon alleen met vakanties langer als een weekendje weg pas aan te raden valt. (en ik zie morgen ochtend of ik het helemaal uit ga zetten)

Het koste vandaag ruim 6/7 uur voor 1 graad opwarmen en verliezen doe je +/- in de zelfde tijd spanne.

Onze BG met 2 buiten deuren verliest het snelst de warmte en is ook het lastigst om weer warm te krijgen

(kieren van de deur, brievenbus, deuren open en dicht doen voor iets/iemand etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:55
vormulier schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Vandaag net de "verlaging" op .5 graden gezet, meer en dan is het al bijna niet te doen afkoelen wil het huis wel, opwarmen met LTV is dermate langzaam dat het gewoon alleen met vakanties langer als een weekendje weg pas aan te raden valt. (en ik zie morgen ochtend of ik het helemaal uit ga zetten)

Het koste vandaag ruim 6/7 uur voor 1 graad opwarmen en verliezen doe je +/- in de zelfde tijd spanne.

Onze BG met 2 buiten deuren verliest het snelst de warmte en is ook het lastigst om weer warm te krijgen

(kieren van de deur, brievenbus, deuren open en dicht doen voor iets/iemand etc)
Ik vind 6/7 uur per graad nog vrij vlot, bij mij duurde 1 graad afkoelen in de winter bij vorst ongeverr 72 uur!
Verschil is misschien wel dat het hier een 1 persoons huishouden is.
Woning is opgeleverd zomer 2020, volgens de vergunning EPC 0,4 met gas-ketel maar die heb ik weg gelaten voor een Warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:15:
[...]
Voor oude woningen kan dat het geval zijn. We zitten hier in het nieuwbouw topic en zal je dus een goed geïsoleerde woning hebben met mogelijk zelfs LTV .
Dronium schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:23:
[...]
Ik vind 6/7 uur per graad nog vrij vlot, bij mij duurde 1 graad afkoelen in de winter bij vorst ongeverr 72 uur!
Verschil is misschien wel dat het hier een 1 persoons huishouden is.
Woning is opgeleverd zomer 2020, volgens de vergunning EPC 0,4 met gas-ketel maar die heb ik weg gelaten voor een Warmtepomp.
Note: Een warmtenet levert warmte aan op +/- 70 graden en dat gaat bij ons ook op die manier het systeem is. Pas na de klep die door de thermostaat bedient wordt zit een regelaar die de temperatuur terug brengt naar 30-35 graden,

Ander ding is dat woningen met een warmtenet (beduidend) slechter geisoleerd worden dan woningen met een warmtepomp. Reden daarvoor is dat de warmte van een warmtenet (in theorie/op papier) heel groen is en daardoor gusntig is voor EPC/BENG. De eisen aan isolatie zijn daardoor lager.

Hier in huis koelt het in 1 nacht ook 2 a 3 graden af als de verwarming uit gaat. Komt ook mede door de mechanische ventilatie met roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Farmerwood schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:37:
[...]

[...]

Note: Een warmtenet levert warmte aan op +/- 70 graden en dat gaat bij ons ook op die manier het systeem is. Pas na de klep die door de thermostaat bedient wordt zit een regelaar die de temperatuur terug brengt naar 30-35 graden,

Ander ding is dat woningen met een warmtenet (beduidend) slechter geisoleerd worden dan woningen met een warmtepomp. Reden daarvoor is dat de warmte van een warmtenet (in theorie/op papier) heel groen is en daardoor gusntig is voor EPC/BENG. De eisen aan isolatie zijn daardoor lager.

Hier in huis koelt het in 1 nacht ook 2 a 3 graden af als de verwarming uit gaat. Komt ook mede door de mechanische ventilatie met roosters.
Op een warmtenet kan het inderdaad anders zijn al is dat niet onaardig om eens te meten met redelijk dezelfde omstandigheden.
Hier 3 jaar geleden de warmtepomp eraf gehad ivm werkzaamheden en het was rond het vriespunt in de nacht en overdag en in 3 dagen tijd slechts 3 graden afgekoeld met dus geen enkele bron van verwarming. (op onszelf na dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ligt er ook aan hoe warm je stookt. Het duurt een stuk langer om van 19 naar 17 af te koelen dan van 21 naar 19.

Bij 10 graden buiten hoeven wij alleen beneden te verwarmen om het hele huis boven de 20 graden te krijgen. Nu met 0 graden moeten we boven ook stoken om op 19 graden te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:55
Farmerwood schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:37:
[...]

[...]

Heb ik gemist dat het over een woning met stadsverwarming ging?

Ik weet hoe dat werkt. Als het werkt erg comfortabel, heb er 25 jaar op zitten met stadsverwarming. Officieël ben ik van energie klasse A naar A verhuist, maar mijn energie nota ging € 125,- per maand omlaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:17
Breud schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:26:
in onze nieuwbouw woning komt een nieuwe keuken. Deze 5 hoge keukenkasten worden ombouwd met een koof.

Is het verstandig deze koof te zetten bovenop de pvc vloer?
Nee.. afgezien van dat het dan constructie-wise niet stevig staat, heb je ook een probleem als je ooit je PVC wil/moet vervangen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
RobbieB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Nee.. afgezien van dat het dan constructie-wise niet stevig staat, heb je ook een probleem als je ooit je PVC wil/moet vervangen.
Hoezo zou dit op een PVC vloer (waarvan wij niet eens weten of Breud plak of klik bedoelt) "constructie-wise" niet stevig staan?

Naast dat een koof nauwelijks iets weegt, zal deze waarschijnlijk ook aan de wanden bevestigd worden. De keuken zal, neem ik aan, gewoon op eigen poten komen te staan.

Hier is de vloer (zij het tegels) wel gewoon door gelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 08-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dronium schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Heb ik gemist dat het over een woning met stadsverwarming ging?
Ja, dat heb je gemist :+

Overigens ook een grote ergernis van mijn kant, de absurde kosten die er mee gemoeid gaan

[ Voor 17% gewijzigd door Blik1984 op 08-01-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
RobbieB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Ik denk dat het merendeel van de koven bij keukens geplaatst wordt gelijktijdig met de keuken zelf. En in principe is het advies om eerst de pvc te leggen en daarna de keuken (en koof) te plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:17
Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Hoezo zou dit op een PVC vloer (waarvan wij niet eens weten of Breud plak of klik bedoelt) "constructie-wise" niet stevig staan?

Naast dat een koof nauwelijks iets weegt, zal deze waarschijnlijk ook aan de wanden bevestigd worden. De keuken zal, neem ik aan, gewoon op eigen poten komen te staan.

Hier is de vloer (zij het tegels) wel gewoon door gelegd.
Maakt denk ik nogal uit of je plak of klik pvc hebt. Zelf zou ik nooit een muur/wand op een losse vloer zetten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
Betreft plak pvc!

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hebben mensen hier ervaring met kruipluiken en keramisch parket zonder een mat erover?

We willen graag in onze nieuwbouwwoning keramisch parket op de begane grond maar omdat we in onze woning 2 kruipluiken krijgen hebben we voor 1 nog geen oplossing gevonden. Het 1e kruipluik is bij de achterdeur dus daar hoeft niet perse iets mee gedaan te worden behalve dat het kruipluik op dezelfde hoogte komt als het keramisch parket zodat er een schoonloopmat overheen gelegd kan worden die (iets) groter is dan het kruipluik. Met 2 jonge kinderen hebben we wel geleerd dat een (te) kleine mat niet goed gebruikt wordt. Met een mat erover zie je het kruipluik niet.

Maar het 2e kruipluik komt in de trapkast, dus die ligt wel in het 'zicht' als je de deur open doet en dan wil je eigenlijk dat de vloer gewoon doorloopt maar een mat erover is op die plek zeker niet nodig. Ik verwacht dat een kruipluik niet licht is en als er dan ook nog keramisch parket op komt dat deze dan bijna niet meer te tillen is. Laat staan of het keramisch parket wel netjes blijft zitten op zo'n luik, dat heeft toch een andere werking dan een betonnen vloer.

Wat we nu bedacht hebben is om in de trapkast geen keramisch parket te leggen maar dan krijgen we een overgang/drempel en moeten we iets anders in de trapkast leggen wat hopelijk qua kleur in de buurt komt.

Heeft iemand hier dit eerder om handen gehad en een andere oplossing bedacht?

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Dag mede (aspirant) bouwers. Ik ben even benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen:

Wij staan inmiddels 4 jaar ingeschreven voor een project. Dit project is nu in fase 2 beland, en wat blijkt; er is een soort reset op de inschrijvingstijd. Nu was ik er ook dit maal relatief snel bij (2 uur na bekendmaking) maar het zit me toch niet lekker.

Er gaan 12 tweekappers in de verkoop, waarvan twee op de hoek staan en 6 met een uitbouw in de zolder. Beide woningen zijn achter en zij bijna 20 meter vrij dus je woont praktisch vrijstaand. De andere woningen zijn even groot qua kavel en woning, maar niet aan 3 kanten vrij.

Mijn voorkeur heeft een van die hoeken, maar nu is het ook nog zo dat als je optie 1 vervalt en een ander op kavel X optie 1 heeft, je volledig achter het net vist. Men wil zoveel mogelijk mensen hun optie 1 geven.

Lang verhaal kort; gok ik dat ik qua timestamp de eerste was op mijn 1e keuze of pak ik een andere woning waar minder animo voor is en de kans dus aanzienlijk groter is dat ik m krijg? Wat zouden jullie doen?

[ Voor 6% gewijzigd door YKla op 08-01-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

GeeMoney schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Het is woning specifiek of het al dan niet nut heeft. Wel kun je sturen op verwarmen wanneer de COP veelal het hoogste is (overdag…).

Maar het scheelt niet zoveel…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ken Wood schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:58:
In de discussie over stuccen versus renovlies heb ik het volgende argument nog niet gelezen, namelijk dat bij stuccen de wanden recht gemaakt kunnen worden. Wij hebben voor renovlies gekozen, maar bij het plaatsen van de plinten kwam ik er achter dat de wanden behoorlijke afwijkingen hadden. Op het eerste oog was dit niet te zien en bij nieuwbouw denk je dat alles mooi recht is, nou niet dus. Bij plinten van 220 cm lang zie je duidelijk dat muren niet strak zijn en bij het verstek plaatsen in de hoeken zie je dat de wanden ook niet allemaal netjes haaks op elkaar staan. Het beste is volgens mij eerst stuccen en dan behang, maar ja dat moet je er wel voor over hebben.

Wij hebben het zelf laten doen en deze gekocht. Ik was er wel tevreden over, maar heb het zelf niet verwerkt. En ik kan niet vergelijken want ik heb nooit eerder renovlies gekocht. Alleen de lijm was klonterig.
Als alles recht moet zijn voor de plinten… bij stucen is het optisch recht (want 1 geheel)… maar een winkelhaak moet je er niet bij zetten. Het is handiger en verstandiger om te accepteren dat recht eigenlijk nooit het geval is. Heb er ook aan moeten wennen, maar het blijkt dat je daadwerkelijk na een week dingen al niet meer bewust opmerkt als het niet helemaal is wat het eigenlijk zou moeten zijn…

Ons gestuukte plafond is ook niet recht, plaats er een gordijn voor en het valt al niet meer op…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Mr.Viper schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:55:
Hebben mensen hier ervaring met kruipluiken en keramisch parket zonder een mat erover?

We willen graag in onze nieuwbouwwoning keramisch parket op de begane grond maar omdat we in onze woning 2 kruipluiken krijgen hebben we voor 1 nog geen oplossing gevonden. Het 1e kruipluik is bij de achterdeur dus daar hoeft niet perse iets mee gedaan te worden behalve dat het kruipluik op dezelfde hoogte komt als het keramisch parket zodat er een schoonloopmat overheen gelegd kan worden die (iets) groter is dan het kruipluik. Met 2 jonge kinderen hebben we wel geleerd dat een (te) kleine mat niet goed gebruikt wordt. Met een mat erover zie je het kruipluik niet.

Maar het 2e kruipluik komt in de trapkast, dus die ligt wel in het 'zicht' als je de deur open doet en dan wil je eigenlijk dat de vloer gewoon doorloopt maar een mat erover is op die plek zeker niet nodig. Ik verwacht dat een kruipluik niet licht is en als er dan ook nog keramisch parket op komt dat deze dan bijna niet meer te tillen is. Laat staan of het keramisch parket wel netjes blijft zitten op zo'n luik, dat heeft toch een andere werking dan een betonnen vloer.

Wat we nu bedacht hebben is om in de trapkast geen keramisch parket te leggen maar dan krijgen we een overgang/drempel en moeten we iets anders in de trapkast leggen wat hopelijk qua kleur in de buurt komt.

Het is een trapkast… dus ik zou er sowieso pragmatisch mee omgaan. In badkamers ligt de dorpel vaak in de badkamer en zie je die niet van de overloop. Dat zou je hier ook kunnen maken. Leg je het parket iets door, klein dorpeltje na de deur en dan 1 grote mat er in… Er van uit gaande dat de deur naar je toe komt als je deze opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 23:32
YKla schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:29:
Dag mede (aspirant) bouwers. Ik ben even benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen:

Wij staan inmiddels 4 jaar ingeschreven voor een project. Dit project is nu in fase 2 beland, en wat blijkt; er is een soort reset op de inschrijvingstijd. Nu was ik er ook dit maal relatief snel bij (2 uur na bekendmaking) maar het zit me toch niet lekker.

Er gaan 12 tweekappers in de verkoop, waarvan twee op de hoek staan en 6 met een uitbouw in de zolder. Beide woningen zijn achter en zij bijna 20 meter vrij dus je woont praktisch vrijstaand. De andere woningen zijn even groot qua kavel en woning, maar niet aan 3 kanten vrij.

Mijn voorkeur heeft een van die hoeken, maar nu is het ook nog zo dat als je optie 1 vervalt en een ander op kavel X optie 1 heeft, je volledig achter het net vist. Men wil zoveel mogelijk mensen hun optie 1 geven.

Lang verhaal kort; gok ik dat ik qua timestamp de eerste was op mijn 1e keuze of pak ik een andere woning waar minder animo voor is en de kans dus aanzienlijk groter is dat ik m krijg? Wat zouden jullie doen?
Als je niet voor je eerste keus gaat zul je nooit weten of je die niet had kunnen krijgen. Ook is het helemaal niet zeker dat je wél ingeloot wordt voor je B-keus. Ga dus voor je 1ste keuze. Krijg je hem niet dan mocht het niet zo zijn.
In ons project loopt de verkoop van met name de tweekappers (vanaf 775K) nou niet bepaald vlot. Wellicht valt dat in jouw project ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Ja, dat heb je gemist :+

Overigens ook een grote ergernis van mijn kant, de absurde kosten die er mee gemoeid gaan
Is het nog gelukt om er een warmtepomp in te krijgen of mag dat niet?
(Heb eventueel een goed adres in regio Utrecht..).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

YKla schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:29:

Als de von prijs gelijk is dan zou ik vragen of je voor 'iets' meer een van de 2 voorkeurswoningen krijgt. Een beetje brutaal, maarja zo gaan die dingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:00
Mr.Viper schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:55:

Bij m’n ouders (inmiddels niet meer zo nieuw) huis dan wel geen keramisch parket, maar gewone tegels. Kruipluik vrijgelaten, want met tegels erop niet te tillen en ook dat ‘oog’ waaraan je ‘m optilt moet je iets mee. Mat op maat ter grootte van kruipluik erop gelegd. Voordeel is dat deze dus iets dieper ligt, dus niet schuift.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:36:
[...]

De vraag is niet aan mij gericht, maar ik haak er ook even op aan.
Vattenfall is hier eigenaar van het warmtenet (regio Arnhem/Nijmegen) en enkele jaren terug zijn ze door de rechter gedwongen om aan iedereen duidelijk te maken dat je niet verplicht bent om van het warmtenet gebruik te maken. Aka je mag je laten afsluiten, maar dan ben je dus zelf verantwoordelijk voor een alternatief.

In de praktijk blijft trouwens de warmtewisselaar etc gewoon zitten begreep ik, maar draaien ze de boel dicht en komt er een zegeltje overheen.

Speel zelf al een tijdje met het idee om de rest van het dak vol te leggen met zonnepanelen en dan bv een warmtepomp boiler of een L/W-warmtepomp te plaatsen.
Komend jaar gaat het vastrecht naar 800 euro en dan heb je nog geen druppel warm water afgenomen. Afgelopen jaar zat ik, mede doordat we al verwarmen met een airco, op 17 GJ verbruik. In 2024 gaan de kosten naar 47 euro per GJ en zou ik dus op 1600 euro uit komen waar we netto alleen mee douchen en de vloerverwarming op draaien.

Met 19 ct/kWh (contract t/m feb 2025) kan ik dan bijna 8000 kWh verstoken om evenveel geld kwijt te zijn. Aka het lijkt een goede investering die snel terug te verdienen is. Met en zonder zonnepanelen.

De 16 panelen die ik al heb wekken +/- 4200 kWh per jaar op en ons verbruik was in 2023 dik 4600 kWh. Voor we de airco hadden was het +/- 3500 kWh. Denk dat ik met extra panelen de opbrengst kan verdubbelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 08-01-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Ken Wood schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:58:

Bij mijn nieuwbouw appartement heb ik renovlies laten aanbrengen, maar heeft ie eerst met ‘gekleurd’ stucsel aangesmeerd, toen geschuurd (en dat 2x met verschillende kleuren). Door de kleur kon ie zien waar wel/niet nog een laag er op moest.

Zit er retestrak op. Kerel heeft gesausd met kwaliteit verf (sikkens) en randen super strak gekit.

Heb het resultaat van een concurrent gezien die een ander appartement heeft gedaan, die kostte de helft ofzo. Maar dat zie je dus ook (bobbels, deuken, niet eens bij strijklicht)

Zou het bij het volgende huis opnieuw laten doen, als die kerel niet naar Bonaire was verhuisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Yorro schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:50:
[...]

Bij mijn nieuwbouw appartement heb ik renovlies laten aanbrengen, maar heeft ie eerst met ‘gekleurd’ stucsel aangesmeerd, toen geschuurd (en dat 2x met verschillende kleuren). Door de kleur kon ie zien waar wel/niet nog een laag er op moest.

Zit er retestrak op. Kerel heeft gesausd met kwaliteit verf (sikkens) en randen super strak gekit.

Heb het resultaat van een concurrent gezien die een ander appartement heeft gedaan, die kostte de helft ofzo. Maar dat zie je dus ook (bobbels, deuken, niet eens bij strijklicht)

Zou het bij het volgende huis opnieuw laten doen, als die kerel niet naar Bonaire was verhuisd.
dat "gekleurde" spul is waarschijnlijk de voorstrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:56:
[...]

dat "gekleurde" spul is waarschijnlijk de voorstrijk.
Nee, hij mengde kleurstof door het stucsel. 2 stuc lagen met verschillende kleuren. Heeft me ’t me destijds laten zien hoe ie het deed en waarom. Had er mee te maken dat ie dan goed kon zien waar nog opgevuld moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Ik kan die businesscase nauwelijks rondkrijgen, kost 20k-25k investering minimaal (warmtepomp voor verwarming en warmtepompboiler voor 2 badkamers en afsluitkosten voor de stadsverwarming), en dan bespaar ik vast wel 1000-1500 per jaar, maar dat systeem heeft ook onderhoud nodig en een afschrijvingsperiode welke ik mee moet nemen.

Maar interesse is er altijd, dus alsnog geïnteresseerd in het adresje, wellicht ben ik veel te doendenkerig qua kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 09-01-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Farmerwood schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:48:
[...]

De vraag is niet aan mij gericht, maar ik haak er ook even op aan.
Vattenfall is hier eigenaar van het warmtenet (regio Arnhem/Nijmegen) en enkele jaren terug zijn ze door de rechter gedwongen om aan iedereen duidelijk te maken dat je niet verplicht bent om van het warmtenet gebruik te maken. Aka je mag je laten afsluiten, maar dan ben je dus zelf verantwoordelijk voor een alternatief.

In de praktijk blijft trouwens de warmtewisselaar etc gewoon zitten begreep ik, maar draaien ze de boel dicht en komt er een zegeltje overheen.

Speel zelf al een tijdje met het idee om de rest van het dak vol te leggen met zonnepanelen en dan bv een warmtepomp boiler of een L/W-warmtepomp te plaatsen.
Komend jaar gaat het vastrecht naar 800 euro en dan heb je nog geen druppel warm water afgenomen. Afgelopen jaar zat ik, mede doordat we al verwarmen met een airco, op 17 GJ verbruik. In 2024 gaan de kosten naar 47 euro per GJ en zou ik dus op 1600 euro uit komen waar we netto alleen mee douchen en de vloerverwarming op draaien.

Met 19 ct/kWh (contract t/m feb 2025) kan ik dan bijna 8000 kWh verstoken om evenveel geld kwijt te zijn. Aka het lijkt een goede investering die snel terug te verdienen is. Met en zonder zonnepanelen.

De 16 panelen die ik al heb wekken +/- 4200 kWh per jaar op en ons verbruik was in 2023 dik 4600 kWh. Voor we de airco hadden was het +/- 3500 kWh. Denk dat ik met extra panelen de opbrengst kan verdubbelen.
Ik heb een l/w warmtepomp in een bestaande woning laten installeren (bouwjaar 2000) en dat ging eigenlijk best eenvoudig. Het meeste werk (en kosten) was de vloerverwarming en juiste leidingen (32mm meerlagenbuis door 3 verdiepingen) maar dat is bij een nieuwbouwwoning al goed op orde.

Onze warmtepomp pruttelt bijna 24/7 op laag vermogen, veel meer comfort dan een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:06:
[...]

Ik kan die businesscase nauwelijks rondkrijgen, kost 20k-25k investering minimaal (warmtepomp voor verwarming en warmtepompboiler voor 2 badkamers en afsluitkosten voor de stadsverwarming), en dan bespaar ik vast wel 1000-1500 per jaar, maar dat systeem heeft ook onderhoud nodig en een afschrijvingsperiode welke ik mee moet nemen.

Maar interesse is er altijd, dus alsnog geïnteresseerd in het adresje, wellicht ben ik veel te doendenkerig qua kosten.
Puur uit interesse; krijg je nou ook subsidie op een warmtepomp, als je van warmtenet (en niet een gasketel) komt? :+ https://www.rvo.nl/subsid.../warmtepomp#meldcodelijst
Ze geven tenslotte ook subsidies om je op datzelfde warmtenet te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Onze warmtepomp + 300l boiler kostte netto 10k incl subsidie. Met 2 badkamers en 3 kinderen verwacht ik dat we (net) genoeg hebben aan 300l boiler.
Wij kwamen van ~1800m3 gas en het (extra) verbruik van de warmtepomp is volledig gedekt met de pv panelen.

20-25k zijn prijzen van een w/w warmtepomp incl grondboring.

Ik heb dit topic ongeveer helemaal doorgelezen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 09-01-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Sport_Life schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Als de von prijs gelijk is dan zou ik vragen of je voor 'iets' meer een van de 2 voorkeurswoningen krijgt. Een beetje brutaal, maarja zo gaan die dingen..
Haha ja ik vrees dat die vlieger niet opgaat. Ze willen het zo eerlijk mogelijk doen. Nobel, maar ik koop er niks voor 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:16:
[...]

Onze warmtepomp + 300l boiler kostte netto 10k incl subsidie. Met 2 badkamers en 3 kinderen verwacht ik dat we (net) genoeg hebben aan 300l boiler.
Wij kwamen van ~1800m3 gas en het (extra) verbruik van de warmtepomp is volledig gedekt met de pv panelen.

20-25k zijn prijzen van een w/w warmtepomp incl grondboring.

Ik heb dit topic ongeveer helemaal doorgelezen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Ik kom al snel op 15k uit voor enkel de warmtepomp plus boiler exclusief de installatiekosten en exclusief het afsluiten van warmtenet. Krijg helaas geen subsidie dus dat scheelt al een hoop.

Heb ook 2 badkamers, dus gelijk douchen moet kunnen. Weet eigenlijk niet eens of dat kan met 1 warmtepompboiler of dat er dan 2 nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Ik kom al snel op 15k uit voor enkel de warmtepomp plus boiler exclusief de installatiekosten en exclusief het afsluiten van warmtenet. Krijg helaas geen subsidie dus dat scheelt al een hoop.

Heb ook 2 badkamers, dus gelijk douchen moet kunnen. Weet eigenlijk niet eens of dat kan met 1 warmtepompboiler of dat er dan 2 nodig zijn.
1 kan prima, hier hebben we een dubbele douche genomen op een standaard 200 liter boiler vanuit de bouw.

Dingen om rekening mee te houden:
- douche koppen, 2 regen douches zou ik niet doen op 1 boiler, 2 hand douches tegelijk gaat prima
- bij tegelijk douchen zou je allicht (als je het van te voren weet) de boiler even op opwarmen zetten, sommige warmtepompen laten de temperatuur best zakken afhankelijk van de instellingen.

Hier als we gesport hebben, hebben we een file bij de douche, en dat hebben we afgevangen door een legionella run te plannen (60 graden) voor dat we thuis komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Kan je een verticale douche warmtewisselaar zetten? Dat kan je makkelijk 30% langer doucheplezier bezorgen. Maar snap niet goed waarom je een aparte warmtepompboiler zou nemen? Onze warmtepomp doet zowel de vloerverwarming als het sanitair warm water. Kunnen met gemak twee keer douchen met de regendouche en ons SWW is maar 200L aan 49° en dan warmt hij zelfs niet op tijdens het douchen (gebeurt op vast moment als zonnepanelen maximaal produceren). Dat is een unit van 8kW, zelfs nu bij -6°C werkt die maar aan 60% ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IAMsterdam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:02
@YKla
Ik werk bij een projectontwikkelaar en het klinkt als één van onze projecten.

Mijn ervaring is dat ook door ons als ontwikkelaar vooraf bijna niet te voorspellen is welke woningen gekozen gaan worden en op welke plek mensen deze gaan zetten. Als kandidaat is het helemaal niet te doen aangezien je simpelweg de informatie niet hebt. Je hebt dan ook geen basis om tactisch te gaan inschrijven en dat wil ik dan ook ten zeerste afraden.
Daarnaast is het in de huidige markt ook lang niet altijd het geval dat de eerste optant de uiteindelijke koper is. Ik zou dus ook niet gelijk wanhopen op het moment dat je niet direct een optie krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
@YKla
Ten tijde van inschrijvingen bij ons project speelde precies dezelfde gedachte. Zetten we bouwnummer 4 op nummer 1 omdat daar minder animo voor zal zijn (want dichter bij de grote weg) om toch kans te maken? Dit was ook het advies van de hypotheekadviseur. Uiteindelijk hebben we onze eigen keuze gemaakt door gewoon het huis op nummer 1 te zetten dat we ook echt op nummer 1 hadden staan. En ja, daar werden we toen voor ingeloot.

Bijzonder genoeg hoorden we achteraf dat er buren waren die bewust bouwnummer 4 op voorkeur positie 1 hadden gezet. Zo zie je ook maar weer, dat jouw nummer 1 keuze niet altijd die van iedereen hoeft te zijn. En waren er zelfs buren die de woning kregen toegewezen die ze op positie 5 hadden staan! Zoals @IAMsterdam dus ook zegt, het is als kandidaat bijna niet te doen omdat je gewoonweg de informatie (van andere kopers) niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Draakje5 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:42:
@YKla
Ten tijde van inschrijvingen bij ons project speelde precies dezelfde gedachte. Zetten we bouwnummer 4 op nummer 1 omdat daar minder animo voor zal zijn (want dichter bij de grote weg) om toch kans te maken? Dit was ook het advies van de hypotheekadviseur. Uiteindelijk hebben we onze eigen keuze gemaakt door gewoon het huis op nummer 1 te zetten dat we ook echt op nummer 1 hadden staan. En ja, daar werden we toen voor ingeloot.

Bijzonder genoeg hoorden we achteraf dat er buren waren die bewust bouwnummer 4 op voorkeur positie 1 hadden gezet. Zo zie je ook maar weer, dat jouw nummer 1 keuze niet altijd die van iedereen hoeft te zijn. En waren er zelfs buren die de woning kregen toegewezen die ze op positie 5 hadden staan! Zoals @IAMsterdam dus ook zegt, het is als kandidaat bijna niet te doen omdat je gewoonweg de informatie (van andere kopers) niet hebt.
Dank voor je verhaal. Als je niks weet is dat sowieso geen doen. Men kan hier echter op de project website al woningen ‘liken’ als het ware, waardoor je er wel degelijk een soort populariteit aan kunt verbinden. Zo zie je dat onze nummer 1 bijvoorbeeld 14 likes heeft en een ander kavel maar 3. Maar de boodschap is duidelijk; schietgebedje 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
IAMsterdam schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:02:
@YKla
Ik werk bij een projectontwikkelaar en het klinkt als één van onze projecten.

Mijn ervaring is dat ook door ons als ontwikkelaar vooraf bijna niet te voorspellen is welke woningen gekozen gaan worden en op welke plek mensen deze gaan zetten. Als kandidaat is het helemaal niet te doen aangezien je simpelweg de informatie niet hebt. Je hebt dan ook geen basis om tactisch te gaan inschrijven en dat wil ik dan ook ten zeerste afraden.
Daarnaast is het in de huidige markt ook lang niet altijd het geval dat de eerste optant de uiteindelijke koper is. Ik zou dus ook niet gelijk wanhopen op het moment dat je niet direct een optie krijgt.
Dat zou wel heel toevallig zijn. Dit project ligt een heel stuk oostelijker dan Amsterdam 😉 evengoed, die likes zeggen natuurlijk helemaal niks. Kunnen ook gewoon random mensen zijn die het mooie woningen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
YKla schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Dank voor je verhaal. Als je niks weet is dat sowieso geen doen. Men kan hier echter op de project website al woningen ‘liken’ als het ware, waardoor je er wel degelijk een soort populariteit aan kunt verbinden. Zo zie je dat onze nummer 1 bijvoorbeeld 14 likes heeft en een ander kavel maar 3. Maar de boodschap is duidelijk; schietgebedje 😉
Iets mooi vinden en liken wil niks zeggen. Op marktplaats kan je ook iets liken.. biedingen op 0..

Gewoon iets in de gaten willen houden.. mensen die dromen.. of toch gewoon achter af het niet kunnen betalen maar wel geliked hebben..

Op aliexpress ookveel dingen geliked, ze zitten echter niet in mijn mandje, komt ooit wel eens maar niet nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Danferno schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Kan je een verticale douche warmtewisselaar zetten? Dat kan je makkelijk 30% langer doucheplezier bezorgen. Maar snap niet goed waarom je een aparte warmtepompboiler zou nemen? Onze warmtepomp doet zowel de vloerverwarming als het sanitair warm water. Kunnen met gemak twee keer douchen met de regendouche en ons SWW is maar 200L aan 49° en dan warmt hij zelfs niet op tijdens het douchen (gebeurt op vast moment als zonnepanelen maximaal produceren). Dat is een unit van 8kW, zelfs nu bij -6°C werkt die maar aan 60% ofzo.
Gaat me niet om 2 keer douchen achter elkaar. Er moet vanuit 1 warmtepomp dan tegelijkertijd het huis verwarmd kunnen worden (potentie 205 m2 vloerverwarming) én tegelijkertijd hebben we 2 badkamers die in de ochtend in bedrijf zijn voor 5 personen. De capaciteit van het pakket moet voldoende zijn om dat comfortabel te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Gaat me niet om 2 keer douchen achter elkaar. Er moet vanuit 1 warmtepomp dan tegelijkertijd het huis verwarmd kunnen worden (potentie 205 m2 vloerverwarming) én tegelijkertijd hebben we 2 badkamers die in de ochtend in bedrijf zijn voor 5 personen. De capaciteit van het pakket moet voldoende zijn om dat comfortabel te kunnen doen.
Dat is dan weer de luxe van het warmtenet. Je hebt een "oneindige" buffer warm water beschikbaar.
Met een warmtepomp zul je altijd de afweging moeten maken hoe groot je buffervat wordt. Hoe groter hoe minder kans op koud water, maar hogere kosten..
Alternatief is een buffervat dat 9x% van de tijd voldoet en iets als een stroomvretende doorstromer voor de overige paar %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Je vloerverwarming zal niet opgewarmd worden wanneer het SWW programma loopt, maar omdat je zoveel thermische massa in je vvw + vloer hebt en dan normaal goede isolatie merk je daar normaal niks van. Maar om via een boiler systeem vijf douches te garanderen wordt denk ik wel moeilijk, zeker als er een paar lange douchers tussen zitten.

Back of the envelope berekening:
5 douchers x 10 minuten douchen = 50 minuten douchen
50 minuten douchen * 6L/min = 300 liter water aan 40°
300L à 40 vereist 225L à 50° bij koud water temperatuur van 10°
Aftapbaarheid factor van 80% (laatste water gaat afgekoeld zijn door inkomend koud water) geeft boilerinhoud van 280L vereist.

Zonder douchewtw wordt het dus zelfs bij 300L boiler redelijk krap, met dwtw lijkt het wel haalbaar, want dan is je inkomend koud water rond de 23° tijdens het douchen, waardoor je maar 200L water aan 50° nodig hebt en ook je aftapbaarheidsfactor omhoog gaat (want ook water dat boiler inkomt is 23°), pak 10% extra dan heb je maar een boiler van 200/0.9 = 220L nodig.

Zou persoonlijk gewoon bij je stadswarmte blijven precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Danferno schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Je vloerverwarming zal niet opgewarmd worden wanneer het SWW programma loopt, maar omdat je zoveel thermische massa in je vvw + vloer hebt en dan normaal goede isolatie merk je daar normaal niks van. Maar om via een boiler systeem vijf douches te garanderen wordt denk ik wel moeilijk, zeker als er een paar lange douchers tussen zitten.

Back of the envelope berekening:
5 douchers x 10 minuten douchen = 50 minuten douchen
50 minuten douchen * 6L/min = 300 liter water aan 40°
300L à 40 vereist 225L à 50° bij koud water temperatuur van 10°
Aftapbaarheid factor van 80% (laatste water gaat afgekoeld zijn door inkomend koud water) geeft boilerinhoud van 280L vereist.

Zonder douchewtw wordt het dus zelfs bij 300L boiler redelijk krap, met dwtw lijkt het wel haalbaar, want dan is je inkomend koud water rond de 23° tijdens het douchen, waardoor je maar 200L water aan 50° nodig hebt en ook je aftapbaarheidsfactor omhoog gaat (want ook water dat boiler inkomt is 23°), pak 10% extra dan heb je maar een boiler van 200/0.9 = 220L nodig.

Zou persoonlijk gewoon bij je stadswarmte blijven precies
Op basis van deze rekening zou 300l wel moeten kunnen in mijn beleving, er is in de ochtend ook niet perse tijd voor iedereen om 5x10 minuten te douchen en die ene keer in het jaar dat het wel voorkomt hebben we dan denk ik maar pech.

Ik heb een naam gekregen van @Sport_Life, ga die maar eens benaderen om te kijken naar de mogelijkheden inclusief de bijbehorende prijs. Vanuit die kant kan ik dan altijd nog kiezen het wel/niet te doen. Ik kom namelijk op dit moment uit op 3k per jaar aan kosten voor de stadsverwarming, en ik verwacht niet perse dat kosten lager gaan worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

YKla schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:16:
[...]

Haha ja ik vrees dat die vlieger niet opgaat. Ze willen het zo eerlijk mogelijk doen. Nobel, maar ik koop er niks voor 😅
Blij toe. Voor jou vervelend, maar door dat geschuif met enveloppes zitten we wel in een ongezonde markt voor de rijkeren. Dat is niet nobel… dat is zoals het eigenlijk hoort.
In mijn werk word ik er dan gewoon uit gegooid, omkoping noemen ze dat dan.

Ps. Zonder envelop op kleine projecten heb ik tot 2x toe mijn nummer 1 in nieuwbouw uit de loting getroffen op gunfactor (warm houden, netwerken, interesse, vragen naar start bouw en daar goed praten, etc)… heb op andere projecten ook naast de pot gepiest. Voorwaarden weg nemen helpt ook. Wel hoger segment allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 09-01-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26
Miezie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Blij toe. Voor jou vervelend, maar door dat geschuif met enveloppes zitten we wel in een ongezonde markt voor de rijkeren. Dat is niet nobel… dat is zoals het eigenlijk hoort.
In mijn werk word ik er dan gewoon uit gegooid, omkoping noemen ze dat dan.

Ps. Zonder envelop op kleine projecten heb ik tot 2x toe mijn nummer 1 in nieuwbouw uit de loting getroffen… heb op andere projecten ook naast de pot gepiest. Voorwaarden weg nemen helpt ook. Wel hoger segment allemaal.
En zelfs als je er naast vist, heb je nog steeds kans op de woning. Wij hebben ook onze nummer 1 gekregen omdat de mensen voor ons uiteindelijk nee zeiden. Dus eerst uitgeloot en toch wel de nummer 1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Op basis van deze rekening zou 300l wel moeten kunnen in mijn beleving, er is in de ochtend ook niet perse tijd voor iedereen om 5x10 minuten te douchen en die ene keer in het jaar dat het wel voorkomt hebben we dan denk ik maar pech.

Ik heb een naam gekregen van @Sport_Life, ga die maar eens benaderen om te kijken naar de mogelijkheden inclusief de bijbehorende prijs. Vanuit die kant kan ik dan altijd nog kiezen het wel/niet te doen. Ik kom namelijk op dit moment uit op 3k per jaar aan kosten voor de stadsverwarming, en ik verwacht niet perse dat kosten lager gaan worden de komende jaren.
Als het toch te krap lijkt kan je altijd de boilertemperatuur nog wat verhogen (55 is zeker haalbaar) of kiezen om 's avonds te douchen. €3K/jaar is inderdaad wel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Ik kom namelijk op dit moment uit op 3k per jaar aan kosten voor de stadsverwarming, en ik verwacht niet perse dat kosten lager gaan worden de komende jaren.
Ik kom over 2023 uit op +/- 1600 euro. (17 GJ verbruik)

Kijkend naar mijn eerste jaar toen we nog niet deels verwarmden met de L/L-warmtepomp hadden we toen een verbruik van 40 GJ.

Dat zou voor 2024 uit komen op 800 vastrecht + (40 * 47) = 2680 euro. Ik bespaar me nu al 2 jaar op rij zo'n 1000 euro per jaar door alternatief te verwarmen. Dus dat verdiend ook lekker terug op de zonnepanelen die die elektriciteit opwekken. :-)

Om het nog een beetje ontopic te houden: Krijg je een woning op een warmtenet, dan is het zinvol om na te denken over alternatieve bronnen voor verwarmen en warm water en daar bij de bouw al voorbereidingen voor te treffen.

[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 09-01-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

jvdmeer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:24:
[...]

En zelfs als je er naast vist, heb je nog steeds kans op de woning. Wij hebben ook onze nummer 1 gekregen omdat de mensen voor ons uiteindelijk nee zeiden. Dus eerst uitgeloot en toch wel de nummer 1. :)
Kan ook nog! En tactisch inschrijven ook gewoon niet doen, het is geen broodje kaas en je wilt toch de woning die je het liefste hebt? Kansen zijn er daarna ook nog, maar eenmaal een B-keus voor een zak geld blijft een B-keus voor een zak geld…

Maar misschien ben ik te bevoorrecht, dat ik deze zienswijze er op na houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Blik1984 ik heb een 200l boiler en het grootste probleem is in mijn geval niet persé de douchetijd maar meer de druk om twee douches gelijktijdig aan te zetten. Dat levert hier een matige straal op beide plekken op.
Ik heb wel uitgerekend wat ik precies aan warm water heb op 38 graden uit mijn 200l boiler en dat is 330l voordat hij merkbaar echt kouder wordt.

Mijn douches verbruiken 10l/minuut (6 is een normale zuinige kop denk ik maar ik heb zuinige regen douches).
Dus ik heb ongeveer 33 minuten douchetijd. Ik heb geen douche WTW en de boiler staat wel op comfort dus wordt tijdens afname bijgevuld.
Een 300l boiler zal dus zeker 450l water geven op 38 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:30:
Ik heb 2 weken terug een sensor op mijn watermeter gezet om eens een beter beeld te krijgen van ons waterverbruik.

Sinds 1 januari hebben we 1961 liter water verbruikt in zeg 8.5 dag. Dat maakt 230 liter per dag.
We zijn een gezin met 2 kleine kinderen van 3 en 6 jaar oud (waar niet elke dag gedoucht wordt).

450 liter klinkt mij dan toch als zware overkill....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Die 5x10 minuten met een boiler is best lang in de ochtend. Stap 1 bij leven met een boiler is toch wel dat je je douche tijd wat verkort… en ik stond er rustig 20 minuten onder ;).

Ik heb nul referentiekader qua gezinnen, maar als we gasten hadden in ons huis en met 4/5 man douchten was er ook nooit tekort met 200l dus met 300 kom je zeker uit. Kijk wel even naar de diameters van je koud water leiding naar de boiler toe vanaf de meterkast… als daar een kleine diameter ligt kon je wel eens een uitdaging krijgen met je waterdruk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Warmtepomp en een warmtepompboiler? Dat is bij een ecodan gewoon 1 geheel? En die zie ik in ons project met 2 douches gewoon op 200l geadviseerd.. 300 bij bad…
Maar heb je dus niet teveel berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Farmerwood schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Ik heb 2 weken terug een sensor op mijn watermeter gezet om eens een beter beeld te krijgen van ons waterverbruik.

Sinds 1 januari hebben we 1961 liter water verbruikt in zeg 8.5 dag. Dat maakt 230 liter per dag.
We zijn een gezin met 2 kleine kinderen van 3 en 6 jaar oud (waar niet elke dag gedoucht wordt).

450 liter klinkt mij dan toch als zware overkill....?
Hangt van je douchekoppen af ;) .
Ik heb een extra zuinige regendouche en die doet dus 10l/minuut maar een "normale" al makkelijk 16-18l/minuut.
Dan geeft 450 liter nog maar 450/17 is 26 minuten douchetijd.
Afhankelijk van je gezin samenstelling is dat net wel of net niet genoeg.
Vrouwen met lang haar staan zomaar 6-10 minuten.
Zelf een gezin met 3 kleine kinderen, 2-7-10 waarvan de jongste een dame. Maar die gaan dan nog weer graag in bad.
Een beetje bad heeft ook 200l nodig dus daarna "lang" douchen kan je dan wel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Miezie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Warmtepomp en een warmtepompboiler? Dat is bij een ecodan gewoon 1 geheel? En die zie ik in ons project met 2 douches gewoon op 200l geadviseerd.. 300 bij bad…
Maar heb je dus niet teveel berekend?
Ja misschien dus wel. Sowieso een leerpunt van dit gesprekje is dat een warmtepompboiler voor vloerverwarming en douchen tegelijkertijd gebruikt kan worden en er dus geen 2 aparte systemen nodig zijn. Dat maakt het verhaal al direct heel anders.

Ik denk verder niet dat 200l heel realistisch is als ook de vloerverwarming voor 200 m2 er uit gevoed moet worden en er 2 badkamers zijn met ook mogelijk dubbel douchen. Dan lijkt me 300 liter realistischer op het eerste gezicht. Maar daarvoor moet ik maar eens het gesprek aangaan met een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:30:
@Blik1984 ik heb een 200l boiler en het grootste probleem is in mijn geval niet persé de douchetijd maar meer de druk om twee douches gelijktijdig aan te zetten. Dat levert hier een matige straal op beide plekken op.
Ik heb wel uitgerekend wat ik precies aan warm water heb op 38 graden uit mijn 200l boiler en dat is 330l voordat hij merkbaar echt kouder wordt.

Mijn douches verbruiken 10l/minuut (6 is een normale zuinige kop denk ik maar ik heb zuinige regen douches).
Dus ik heb ongeveer 33 minuten douchetijd. Ik heb geen douche WTW en de boiler staat wel op comfort dus wordt tijdens afname bijgevuld.
Onze buren hebben ook 2 douches laten inbouwen. Maar ik kan alleen maar denken aan mijn vrouw die de wastafelkraan aan zet als ik onder de douche sta, waarna mijn douchestraal (fors) minder wordt (of ik mijn lichaam verbrand als ze koud water pakt). Ik heb nog geen woning gehad waar dit niet zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Farmerwood schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Om het nog een beetje ontopic te houden: Krijg je een woning op een warmtenet, dan is het zinvol om na te denken over alternatieve bronnen voor verwarmen en warm water en daar bij de bouw al voorbereidingen voor te treffen.
Heb ik gedaan. Ik heb ruimte in de garage, in die hoek zit een stopcontact op een aparte groep en er is een kruipluik gerealiseerd zodat leidingen makkelijk gelegd kunnen worden.

En verder heb je gelijk, back ontopic. Thanks allen voor de input, erg waardevol (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Onze buren hebben ook 2 douches laten inbouwen. Maar ik kan alleen maar denken aan mijn vrouw die de wastafelkraan aan zet als ik onder de douche sta, waarna mijn douchestraal (fors) minder wordt (of ik mijn lichaam verbrand als ze koud water pakt). Ik heb nog geen woning gehad waar dit niet zo was.
Mijn vorige woning had een CW6 gas ketel en daar kwamen onder 2 douches prima stralen uit ;) .
Met stadsverwarming kan je vaak een afgifte per minuut "schalen" . Dan gaat je prijs flink omhoog natuurlijk maar kan je ook 2 flinke warme stralen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Ja misschien dus wel. Sowieso een leerpunt van dit gesprekje is dat een warmtepompboiler voor vloerverwarming en douchen tegelijkertijd gebruikt kan worden en er dus geen 2 aparte systemen nodig zijn. Dat maakt het verhaal al direct heel anders.

Ik denk verder niet dat 200l heel realistisch is als ook de vloerverwarming voor 200 m2 er uit gevoed moet worden en er 2 badkamers zijn met ook mogelijk dubbel douchen. Dan lijkt me 300 liter realistischer op het eerste gezicht. Maar daarvoor moet ik maar eens het gesprek aangaan met een expert.
Nog 1 opmerking en dan idd on topic… als het goed is heeft je bouwer een warmteverliesberekening gemaakt en een legplan incl afgifte wattages van de verwarming voor de realisatie van het project. Als je die kan bemachtigen of hebt en daarmee naar chef warmtepomp gaat dan kom je er waarschijnlijk achter dat het gewoon kan. Wij verwarmen 160m2 met boiler met een 7,5kw warmtepomp.

Ik zie geen bezwaren en zou gewoon naar een goede loodgieter gaan. Ik vond Van Breukelen uit Woerden prima (zie dat je in Oudewater woont). Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
jvdmeer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Same for us :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:47
Miezie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Nog 1 opmerking en dan idd on topic… als het goed is heeft je bouwer een warmteverliesberekening gemaakt en een legplan incl afgifte wattages van de verwarming voor de realisatie van het project. Als je die kan bemachtigen of hebt en daarmee naar chef warmtepomp gaat dan kom je er waarschijnlijk achter dat het gewoon kan. Wij verwarmen 160m2 met boiler met een 7,5kw warmtepomp.

Ik zie geen bezwaren en zou gewoon naar een goede loodgieter gaan. Ik vond Van Breukelen uit Woerden prima (zie dat je in Oudewater woont). Succes !
Deze zou ook bij de vergunningsaanvraag moeten zitten die je bij de gemeente kunt opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:37
Vraagje: Wij willen in ons nieuwbouwhuis beneden vrij dikke gordijnen in de wave laten hangen, over de hele breedte. Tevens willen we ze voeren/verduisterend maken. Echter geven enkele winkels aan dat dat niet gaat, omdat de gordijnen mogelijk te zwaar worden voor gordijnrails en gaan "doorhangen". Iemand hier ervaring mee en is dit risico echt zo groot? Moeten we concluderen dat we een simpele dunne gordijn moeten pakken en die laten voeren? We hadden nu een heel mooi gordijn gezien, maar die is van een wat dikkere stof (maar nog steeds niet superdik ofzo), vandaar...

Tevens op de foto het aantal mm dat het blijkbaar scheef loopt bij ons. Iemand daar nog tips voor mbt gordijnen? Of gaan we niet voorkomen dat het aan 1 kant meer van de vloer zal hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2PI8JtAYbvdZ_OiI3E5l7YcBjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2w1sE929KJ6ECIxv5IVpEFW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Bteq op 09-01-2024 20:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Bteq schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:55:
Vraagje: Wij willen beneden vrij dikke gordijnen in de wave laten hangen over de hele breedte. Tevens willen we ze voeren/zonwerend maken. Echter geven enkele winkels aan dat dat niet gaat, omdat de gordijnen mogelijk te zwaar worden voor gordijnrails en gaan "doorhangen". Iemand hier ervaring mee en gaat dit echt zo snel? Zou het op te lossen zijn met 2 gordijnrails die elkaar in het midden net niet raken

Tevens op de foto het aantal mm dat het blijkbaar scheef loopt bij ons. Iemand daar nog tips voor? Of gaan we scheve gordijnen krijgen haha.

[Afbeelding]
Gordijnen wil je idealiter iets van 2,5cm (inch) boven de grond hebben hangen, een paar millimeter over enkele meters zal niet snel opvallen.

Wat betreft gordijnrails, zou ik kijken naar de betere merken, die kunnen dat prima dragen. Zeker als je een meer dan gemiddeld aantal plafond steuntjes gebruikt.

Zie bijvoorbeeld de Forest Ds: https://www.railsopmaat.n...uctie-ds-gordijnrails.pdf
Met 8KG per meter aan gordijnen.

Of voor het echte werk de Goelst G-5600 met 20kg per meter gordijn (afhankelijk van de dragers).. dat zijn behoorlijke jongens die je dan hebt hangen. :+
https://www.goelst.nl/med.../Goelst_THB_5600%20KB.pdf
(Zie tabel onderin)
@Bteq zie edit)

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 09-01-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Source90 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Gordijnen wil je idealiter iets van 2,5cm (inch) boven de grond hebben hangen, een paar millimeter over enkele meters zal niet snel opvallen.

Wat betreft gordijnrails, zou ik kijken naar de betere merken, die kunnen dat prima dragen. Zeker als je een meer dan gemiddeld aantal plafond steuntjes gebruikt.
Ja ik vind het niet erg om veel plafondsteuntjes te gebruiken. Thanks ook voor je aanvulling van merken haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Bteq op 09-01-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Vraagje: Wij willen beneden vrij dikke gordijnen in de wave laten hangen over de hele breedte. Tevens willen we ze voeren/verduisterend maken. Echter geven enkele winkels aan dat dat niet gaat, omdat de gordijnen mogelijk te zwaar worden voor gordijnrails en gaan "doorhangen". Iemand hier ervaring mee en gaat dit echt zo snel? Moeten we concluderen dat we een simpele dunne gordijn moeten pakken en die laten voeren? We hadden nu een heel mooi gordijn gezien, maar die is van een wat dikkere stof, vandaar...

Tevens op de foto het aantal mm dat het blijkbaar scheef loopt bij ons. Iemand daar nog tips voor mbt gordijnen? Of gaan we niet voorkomen dat het aan 1 kant meer van de vloer zal hangen?

[Afbeelding]
In ons vorige huis hadden we over de volle breedte (meter of 5/6) zware gordijnen voor audio en aanzicht.. niet per se verduisterend… ik denk dat het wel kan, maar dat je even de juiste zaak moet treffen. Maar is verduisterend wel nodig met die andere decoratie die er al hangt?

Dat hoogteverschil zie je niet als het hangt… na een week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@BTeeuwen ook hier veel verschil over de lengte van 7m en ik heb het uit laten middelen.
Hierdoor loopt het aan 1 kant dus iets meer naar de grond toe maar het midden en de andere zijde heb ik op 1cm gehouden. (1,2cm maar ze gingen nog wat uithangen). Overleg even met de zaak waar je ze gaat halen wat het mooiste zou zijn.
Als je in beton de steuntjes kan zetten dan kan je er bij wijze van aan gaan hangen :+ .

De kant die meer op de grond hangt zit hier achter een hangend tv meubel vandaar dat ik dat zo heb gekozen .

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 09-01-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Miezie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:12:
[...]

In ons vorige huis hadden we over de volle breedte (meter of 5/6) zware gordijnen voor audio en aanzicht.. niet per se verduisterend… ik denk dat het wel kan, maar dat je even de juiste zaak moet treffen. Maar is verduisterend wel nodig met die andere decoratie die er al hangt?
Ik snap je vraag, maar wat er nu hangt, daar kijk je van buiten sowieso in de avond compleet doorheen en dat is echt heel dun. Overdag kan je mooi naar buiten kijken en juist niet goed naar binnen.

Vandaag met de zon erop wat staaltjes ervoor gehouden en zonder verduistering komt er nog aardig wat zon door 2 gordijnen. De tuin zit op het zuiden.

We doen het ook om het galmen/echo's te verminderen. Er komt daarom ook nog een groot kleed en wanddecoratie.

[ Voor 10% gewijzigd door Bteq op 09-01-2024 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vraagje: Wij willen in ons nieuwbouwhuis beneden vrij dikke gordijnen in de wave laten hangen, over de hele breedte. Tevens willen we ze voeren/verduisterend maken. Echter geven enkele winkels aan dat dat niet gaat, omdat de gordijnen mogelijk te zwaar worden voor gordijnrails en gaan "doorhangen". Iemand hier ervaring mee en is dit risico echt zo groot?
Wij hebben inmiddels een jaar 2 dikke verduisterende gordijnen van Veneta hangen in de woonkamer in wave over een totale breedte van 5.7m.

Tot op heden geen enkel probleem mee.Ze zitten vast met het standaard aantal plafondsteunen. Zou ze even na moeten tellen, maar zijn er iets van 15 waarbij ze aan de uiteinden dichter bij elkaar zitten vanwege het gewicht als ze open zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
Farmerwood schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Wij hebben inmiddels een jaar 2 dikke verduisterende gordijnen van Veneta hangen in de woonkamer in wave over een totale breedte van 5.7m.

Tot op heden geen enkel probleem mee.Ze zitten vast met het standaard aantal plafondsteunen. Zou ze even na moeten tellen, maar zijn er iets van 15 waarbij ze aan de uiteinden dichter bij elkaar zitten vanwege het gewicht als ze open zijn.
Goeie tip wat betreft die plafondsteunen! Dank.

Ik denk dat ik het "risico" gewoon ga nemen met voldoende steuntjes aan het plafond. Ik heb 5 meter 10 breed en ze doen net alsof die gordijnen van beton zijn, terwijl het gewoon met voering een zwaarder gordijn zal zijn en het heeft een fluffy stofje. En anders ga ik verhuizen :( 8).

[ Voor 8% gewijzigd door Bteq op 09-01-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Bteq schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Ik snap je vraag, maar wat er nu hangt, daar kijk je van buiten sowieso in de avond compleet doorheen en dat is echt heel dun. Overdag kan je mooi naar buiten kijken en juist niet goed naar binnen.

Vandaag met de zon erop wat staaltjes ervoor gehouden en zonder verduistering komt er nog aardig wat zon door 2 gordijnen. De tuin zit op het zuiden.

We doen het ook om het galmen/echo's te verminderen. Er komt daarom ook nog een groot kleed en wanddecoratie.
Je zou ook nog met lichtbronnen kunnen spelen. Ik snap het maar al te goed dit :). Moesten we in ons huidige nieuwbouwhuis even goed over nadenken en ik hoop dat het gelukt is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Een buffervat gebruik je indien de vloerverwarming of radiatoren weinig capaciteit heeft om pendelen te voorkomen, maar in jouw geval heb je met 200m2 vloerverwarming geen buffervat nodig, immers de inhoud van de vloerverwarming fungeert dan als buffer.

De boiler is separaat van de vloerverwarming en wordt op een bepaalde tijd opgewarmd, bij mij draait ie dagelijks om 13u (op het warmste moment van de dag). De warmtepomp staat met deze temperatuur ongeveer 14uur per dag aan voor verwarmen (op ongeveer 50-75% van max vermogen) en 2,5uur voor de boiler. Blijft dus nog voldoende capaciteit over om een koude boiler te verwarmen mocht dat nodig zijn.
En mocht het ooit -20 worden dan zijn er nog de backup heaters.

Het voordeel van een relatief grote woning en dus warmtepomp is dat de boiler dan ook lekker snel weer op temperatuur is :).

Verder zou ik de vraag met offerte plaatsen in het l/w warmtepomp topic, daar lopen lui rond die veel kennis hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-01-2024 21:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maarten43
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
He @Maarten43 , welkom! Wat is de verwachtte oplevering? Ik heb ook zelf
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57
Miezie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:28:
[...]

Even een vouwladder regelen en vloeken over de kosten daarvan…
Ik kan bevestigen dat een vouwladder uiteindelijk ervoor heeft gezorgd dat we de lamp zonder problemen hebben kunnen ophangen. Wel twee pogingen omdat de eerste keer de lamp defect bleek te zijn. Voortaan dus eerst even testen voor ophangen 8)7

We hebben de vouwladder aangeschaft voor 110 euro via amazon.nl aangezien de stijgerhoogte van de vouwladders bij Boels 95 cm hoogte bereiken, wat te krap was met de hoogte van ons blad. De ladder die we aangeschaft hebben heeft een stijgerhoogte van 115 cm wat genoeg speling gaf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:37
rubenos schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:51:
[...]

Volgens mij is dat getal (3010kWh) je 'jaarlijkse karakteristieke energiegebruik'. Dat is je totale primaire energieverbruik minus opgewekte elektriciteit van panelen. Bij mij is dat 4828kWh (wat dus ook gelijk is aan mijn getallen uit EP online maal mijn m2's).
In mijn berekening (zoals je die ook in je omgevingsvergunning zal vinden) staat er bij gebouwgebonden installaties 3829kWh. Een ander getal dus. Zie mijn posts op de vorige pagina met screenshots als het niet te volgen is. Misschien kan je aannemer je aan deze cijfers/berekening helpen?

Enneh, insgelijks haha
Terugkomend hierop. Ik heb:
1. BENG berekeningen opgevraagd bij de gemeente (onderdeel vergunning).
2. Bedrijf aangeschreven wat het originele label heeft afgegeven. Voor 100 euro konden zij het label aanpassen na leveren bewijs van de aangepaste installatie.
3. Nieuwe label A++++ dus ik krijg bij Triodos nu per direct lagere rente (0.1%).

€50 per maand scheelt het ongeveer voor de komende x jaren (en afnemend ivm annuïteiten hypotheek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:39
Patox schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Terugkomend hierop. Ik heb:
1. BENG berekeningen opgevraagd bij de gemeente (onderdeel vergunning).
2. Bedrijf aangeschreven wat het originele label heeft afgegeven. Voor 100 euro konden zij het label aanpassen na leveren bewijs van de aangepaste installatie.
3. Nieuwe label A++++ dus ik krijg bij Triodos nu per direct lagere rente (0.1%).

€50 per maand scheelt het ongeveer voor de komende x jaren (en afnemend ivm annuïteiten hypotheek)
Dat is netjes zeg. Ik weet ook welk bedrijf het label heeft gemaakt, ga je volgen qua stap 2. Dank voor update. d:)b

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Pagina: 1 ... 269 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.