Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Fedde schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:55:
Wordt het hier ook niet eens tijd voor een nieuwe topicreeks daar, de zelfbouw ook een nieuwe kreeg?
Wie zich geroepen voelt mag de nieuwe reeks starten. Mijn woning is inmiddels 3 jaar geleden opgeleverd en die van @Toppe, @GeeMoney en @896gerard ook al een tijdje.

Hoewel ik hier nog wel mee lees voel ik me niet geroepen om een volgend deel te starten.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 01-01-2024 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Wordt het hier ook niet eens tijd voor een nieuwe topicreeks daar, de zelfbouw ook een nieuwe kreeg?

Ontopic:

Wij zijn maar begonnen met het opstellen van de todo lijst van het huis omdat we het overzicht kwijt waren in ons hoofd :-). Inmiddels een aardig lange lijst. De indicatie oplevering is nog steeds april-juli (lekker ruim..). April begint al op te schieten, vandaar.
Ook interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53

tomtom901

Moderator General Chat
Wij zijn maar begonnen met het opstellen van de todo lijst van het huis omdat we het overzicht kwijt waren in ons hoofd :-). Inmiddels een aardig lange lijst. De indicatie oplevering is nog steeds april-juli (lekker ruim..). April begint al op te schieten, vandaar.
Idem eigenlijk haha. Wij krijgen eind februari - begin maart de sleutel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Wie zich geroepen voelt mag de nieuwe reeks starten. Mijn woning is inmiddels 3 jaar geleden opgeleverd en die van @Toppe, @GeeMoney en @896gerard ook al een tijdje.

Hoewel ik hier nog wel mee lees voel ik me niet geroepen om een volgend deel te starten.
Nieuwe delen was een technische beperking, dat is niet meer zo. Zou hem lekker door laten lopen :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
tomtom901 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:43:
[...]

Idem eigenlijk haha. Wij krijgen eind februari - begin maart de sleutel :)
Idem, ik houd me ook aanbevolen

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Farmerwood schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Anders heb ik wel interesse. Maar kan @Toppe zijn argument ook volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Fedde schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Anders heb ik wel interesse. Maar kan @Toppe zijn argument ook volgen.
Ik wil ook best helpen! Ben wel enigsinds nieuw hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:36
Eventueel met een aantal mensen de TS bijwerken waar nodig/gewenst? Voor zoekresultaten wel makkelijk om hier door te gaan.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Fedde @Breud jullie zijn nu mede auteurs :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fedde
Zie hier dan de benoemde lijst (@Breud , @Sharonh , @leeri003 ).

De lijst is een 'levend document', moet hier natuurlijk nog mee verder in de komende tijd. De lijst is opgebouwd uit zaken die moeten voor dat we er kunnen wonen, zaken die in de eerste maand moeten en daarna zaken die met 3 maanden af moeten zijn en vervolgens nog binnen een jaar. Ik zoek nog een balans tussen 'haalbaar' vs prioriteit.

Zie hier dan de lijst, feedback is welkom.

Huis Todo

Voor verhuizen
- [ ] Vloer begane grond
- [ ] Keuken
- [ ] Vloer eerste verdieping
- [ ] Vloer zolder (pré)
- [ ] Wanden begane grond
- [ ] Wanden eerste verdieping
- [ ] Wanden zolder
- [ ] Verlichting begane grond (tijdelijk/definitief)
- [ ] (Tijdelijke) raamverduistering badkamer
- [ ] Raamsverduistering slaapkamer
- [ ] Plinten beneden
- [ ] TV aansluiting
- [ ] Internet aansluiting
- [ ] Tijdelijke werkbank garage maken voor alle punten hieronder

- [ ] Oprit?

Binnen 1 maand
- [ ] Spiegel badkamer
- [ ] Verlichting definitief begane grond
- [ ] Verlichting definitief eerste verdieping
- [ ] Raamsverduistering overige kamers
- [ ] Raamsverduistering beneden
- [ ] Plinten 1e verdieping
- [ ] Plinten zolder
- [ ] Schuttingen + poort
- [ ] Voorraadkast
- [ ] Access points
- [ ] Homey installeren / opzetten voor nieuwe huis
- [ ] Tweede bediening afzuiging badkamer
- [ ] Verharding in tuin
- [ ] Tuinslanghaspel ophangen bij kraantje
- [ ] Plank boven keuken met verlichting

- [ ] Bank?
- [ ] Krabpaal

Binnen 3 maanden
- [ ] Verlichting op gevel buiten
- [ ] Beveiligingscamera’s
- [ ] Kast in gang / kapstok
- [ ] Groen in tuin
- [ ] Elektra + verlichting in tuin
- [ ] Zonnescherm achterdeur
- [ ] TV meubel
- [ ] Schrikdraad op schutting tegen vluchten katten

Binnen 1 jaar
- [ ] Extra muur op zolder
- [ ] Kast voor wasmachine
- [ ] Laadpaal
- [ ] Zonnepanelen
- [ ] Garagedeur vervangen voor sectionaaldeur
- [ ] Elektronische sloten
- [ ] Extra kastje badkamer, hangend
- [ ] Inrichten garage (werkbank etc) - definitief

Geen harde deadline
- [ ] Waterontharder
- [ ] Thuisaccu
- [ ] Dakkapel
- [ ] Schuurtje tuin
- [ ] Omkasting afvalbakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
De vraag stellen is hem beantwoorden noemen we dat. Prima!

@Breud zullen we even afstemmen via PM wat (/of) we willen aanpassen zodat de startpost weer uptodate is?

@ThePsycho / anderen, feedback of meehelpen is natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fedde schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:44:

De lijst is een 'levend document', moet hier natuurlijk nog mee verder in de komende tijd. De lijst is opgebouwd uit zaken die moeten voor dat we er kunnen wonen, zaken die in de eerste maand moeten en daarna zaken die met 3 maanden af moeten zijn en vervolgens nog binnen een jaar. Ik zoek nog een balans tussen 'haalbaar' vs prioriteit.

Huis Todo

Voor verhuizen
- [ ] Vloer begane grond
- [ ] Keuken
- [ ] Vloer zolder (pré)
- [ ] Wanden zolder
- [ ] Plinten beneden
- [ ] TV aansluiting

- [ ] Oprit?

Binnen 1 maand
- [ ] Spiegel badkamer
- [ ] Plinten zolder
- [ ] Voorraadkast
- [ ] Access points
- [ ] Verharding in tuin

- [ ] Bank?
- [ ] Krabpaal

Binnen 3 maanden
- [ ] Groen in tuin
- [ ] TV meubel

Binnen 1 jaar
- [ ] Laadpaal
- [ ] Zonnepanelen

Geen harde deadline
- [ ] Waterontharder
- [ ] Thuisaccu
- [ ] Dakkapel
- [ ] Schuurtje tuin
Ik zou je camera’s in het bovenste lijstje zetten. Je slaat je zelf voor je kop als je straks je keuken e.d. er hebt staan en die weg gehaald wordt (wat gebeurd, helaas)

Werkbank had ik (wel eens waar in het vorige huis) direct definitief gemaakt. Iedereen vond het maar een rare volgorde maar als er wat moest gebeuren was het wel ideaal.

In het nieuwe huis heb ik geen vaste werkbank meer en gebruik ik een Festool MFT, ook makkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 02-01-2024 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fedde schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:49:
[...]

De vraag stellen is hem beantwoorden noemen we dat. Prima!

@Breud zullen we even afstemmen via PM wat (/of) we willen aanpassen zodat de startpost weer uptodate is?

@ThePsycho / anderen, feedback of meehelpen is natuurlijk ook welkom.
@ThePsycho ook mede auteur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Toppe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:50:
[...]

Ik zou je camera’s in het bovenste lijstje zetten. Je slaat je zelf voor je kop als je straks je keuken e.d. er hebt staan en die weg gehaald wordt (wat gebeurd, helaas)

Werkbank had ik (wel eens waar in het vorige huis) direct definitief gemaakt. Iedereen vond het maar een rare volgorde maar als er wat moest gebeuren was het wel ideaal.

In het nieuwe huis heb ik geen vaste werkbank meer en gebruik ik een Festool MFT, ook makkelijk.
Thanks, goede feedback. Moet even kijken of dat werkbaar is omdat ik dan eerst ook de voorzieningen moet aanleggen voor de PoE en de NVR op z'n definitieve positie wil hebben.

Werkbank klopt, wat dat meer is, is dat ik wel de werkbank op zijn definitieve positie + afmetingen wil hebben, maar nog niet netjes alle boven/onderkastjes maak, maar alleen het 1x2 + 1x3 frame wegzet met 2 stellingkasten. Daarna komt wel de opmaak maar functioneel is ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fedde schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Thanks, goede feedback. Moet even kijken of dat werkbaar is omdat ik dan eerst ook de voorzieningen moet aanleggen voor de PoE en de NVR op z'n definitieve positie wil hebben.
Ophangen is in de meeste gevallen al voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Toppe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:50:
[...]

@Toppe Wat bedoel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26
Ik denk dat hij bedoeld dat je de beveilgingscamera's hoger in de lijst moet zetten dan "binnen 3 maanden". omdat er in nieuwbouwwijken soms makkelijk complete keukens uit huizen geroofd worden omdat de apparatuur nieuw is en er vaak nog geen bewoners (of zelfs maar buren) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:30
jvdmeer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat hij bedoeld dat je de beveilgingscamera's hoger in de lijst moet zetten dan "binnen 3 maanden". omdat er in nieuwbouwwijken soms makkelijk complete keukens uit huizen geroofd worden omdat de apparatuur nieuw is en er vaak nog geen bewoners (of zelfs maar buren) zijn.
Dan moet je alleen zorgen denk ik dat je geen gebruik maakt van een verhuisregeling van de internet provider maar een nieuw abbonement afsluit. Onder dezelfde naam (kan dat?) ander adres. Zodat je tijdelijk op 2 adressen internet hebt en de oude gewoon opzeggen (vaak kun je niet opzeggen als je verhuisd? tenzij je contractperiode al is afgelopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Dan moet je alleen zorgen denk ik dat je geen gebruik maakt van een verhuisregeling van de internet provider maar een nieuw abbonement afsluit. Onder dezelfde naam (kan dat?) ander adres. Zodat je tijdelijk op 2 adressen internet hebt en de oude gewoon opzeggen (vaak kun je niet opzeggen als je verhuisd? tenzij je contractperiode al is afgelopen).
Niet noodzakelijk als je geen opnames in de cloud doet. Met een lokale NVR kan je gewoon opnemen, ook zonder internet. Live mee kijken wordt wat lastiger maar dat is natuurlijk niet noodzakelijk.

Opzeggen zonder dat je contract afgelopen is kan vaak wel als je maar even de situatie uitlegt, dan zijn ze echt niet zo moeilijk hoor. Op dat moment teken je weer voor een jaar terwijl als je verhuist en je contract nog 3 maanden loopt je dan alweer kan opzeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 02-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Draakje5 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Ik had met mijn verhuizing anders gewoon internet op 2 locaties onder hetzelfde adres. Was een overbrugging van 2 maanden, langer dan 3 kon niet volgens mij.
Zelfde voor energiecontract, zelfde contract op 2 adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Niet noodzakelijk als je geen opnames in de cloud doet. Met een lokale NVR kan je gewoon opnemen, ook zonder internet. Live mee kijken wordt wat lastiger maar dat is natuurlijk niet noodzakelijk.
Ik denk helaas niet dat als ze je keuken meenemen, ze je haastig neergelegde NVR in het hoekje vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
vormulier schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Ik denk helaas niet dat als ze je keuken meenemen, ze je haastig neergelegde NVR in het hoekje vergeten..
Is ook meer als afschrikking dan daadwerkelijk bewijsmateriaal.
Als ze je keuken meenemen, zal de voordeur of een ruit toch wel gesneuveld zijn waardoor er braaksporen/bewijs is.

Als er bij jou een camera hangt en bij de buren niet, zullen ze eerder naar de buren stappen. Al trekken ze zich tegenwoordig niet veel meer aan van op de camera verschijnen.

Ik zou zelf de ramen afplakken met kranten, vuilniszakken of goedkope Ikea raambekleding (die plak plisse van €3,99). Als ze niet weten wat er staat (/of er wat staat) én mét camera, is dat een grotere gok/risico dan een keuken die vol in beeld te zien is door de ramen en ze weten wat ze jatten.

Verzekering met inboedel/opstal vanaf dag 1 oplevering is de beste bescherming die je kan nemen, helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 02-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Fedde schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Werkbank klopt, wat dat meer is, is dat ik wel de werkbank op zijn definitieve positie + afmetingen wil hebben, maar nog niet netjes alle boven/onderkastjes maak, maar alleen het 1x2 + 1x3 frame wegzet met 2 stellingkasten. Daarna komt wel de opmaak maar functioneel is ie.
Ik heb bij oplevering direct drie nep-cameras opgehangen. Geen idee hoe duidelijk dat te zien is voor de inbrekers, maar de rest van de straat had helemaal niks hangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 13:32
Source90 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Is ook meer als afschrikking dan daadwerkelijk bewijsmateriaal.
Als ze je keuken meenemen, zal de voordeur of een ruit toch wel gesneuveld zijn waardoor er braaksporen/bewijs is.

Als er bij jou een camera hangt en bij de buren niet, zullen ze eerder naar de buren stappen. Al trekken ze zich tegenwoordig niet veel meer aan van op de camera verschijnen.

Ik zou zelf de ramen afplakken met kranten, vuilniszakken of goedkope Ikea raambekleding (die plak plisse van €3,99). Als ze niet weten wat er staat (/of er wat staat) én mét camera, is dat een grotere gok/risico dan een keuken die vol in beeld te zien is door de ramen en ze weten wat ze jatten.

Verzekering met inboedel vanaf dag 1 oplevering is de beste bescherming die je kan nemen, helaas.
ik weet dat bij onze verzekering bij het aanpassen van het adres van je inboedelverzekering je 2-3 maanden op beiden adressen verzekerd bent. dus ik zou die sowieso even nalezen in je polis en dan de afweging maken wanneer je het adres aanpast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Als ze de NVR hier willen mee nemen mogen ze eerst gaan zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Lupadi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:13:
[...]

ik weet dat bij onze verzekering bij het aanpassen van het adres van je inboedelverzekering je 2-3 maanden op beiden adressen verzekerd bent. dus ik zou die sowieso even nalezen in je polis en dan de afweging maken wanneer je het adres aanpast :)
Let op, dat de keuken niet onder de inboedel valt, maar onder de opstal. En inderdaad je inboedel staat doorgaans verdeeld over twee huizen en daarvoor zal dus 1 verzekering vaak voldoende zijn. De opstalverzekering geldt echt voor de twee huizen apart en zal je dus ook een tijdje dubbel moeten afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Nu online
jvdmeer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Let op, dat de keuken niet onder de inboedel valt, maar onder de opstal. En inderdaad je inboedel staat doorgaans verdeeld over twee huizen en daarvoor zal dus 1 verzekering vaak voldoende zijn. De opstalverzekering geldt echt voor de twee huizen apart en zal je dus ook een tijdje dubbel moeten afsluiten.
Goed om te weten. Maar wat als je keuken wordt afgeleverd om de dag erna pas te worden gemonteerd? In feite is het dan nog geen keuken maar een verzameling onderdelen. Inboedel dus :?
Ik denk dat ik dan voor de zekerheid maar een luchtbedje en een slaapzak meeneem en in het nieuwe huis overnacht om de boel te bewaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Blurk62 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Goed om te weten. Maar wat als je keuken wordt afgeleverd om de dag erna pas te worden gemonteerd? In feite is het dan nog geen keuken maar een verzameling onderdelen. Inboedel dus :?
Ik denk dat ik dan voor de zekerheid maar een luchtbedje en een slaapzak meeneem en in het nieuwe huis overnacht om de boel te bewaken.
Weet niet hoe het juridisch zit, maar wat mij betreft is dat het risico van de keukenleverancier. Zolang de keuken nog niet op de plek is waar ik heb afgesproken is hij wat mij betreft nog "onderweg". Maar nogmaals, IANAL.

Maar ik ben bang dat het mijn eigen risico is en dan zoeken wat mij betreft de opstal- en inboedelverzekering het samen maar uit (is dezelfde verzekeraar). Maar ik ga nog niet in mijn huis logeren.

[ Voor 13% gewijzigd door jvdmeer op 02-01-2024 15:08 . Reden: Laatste regel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blurk62 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Zou even de leverancier vragen, hier was ik nog 24 uur ná levering verzekerd tegen diefstal en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jvdmeer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Weet niet hoe het juridisch zit, maar wat mij betreft is dat het risico van de keukenleverancier. Zolang de keuken nog niet op de plek is waar ik heb afgesproken is hij wat mij betreft nog "onderweg". Maar nogmaals, IANAL.

Maar ik ben bang dat het mijn eigen risico is en dan zoeken wat mij betreft de opstal- en inboedelverzekering het samen maar uit (is dezelfde verzekeraar). Maar ik ga nog niet in mijn huis logeren.
Zodra de keuken geleverd is teken je daarvoor en vanaf dat moment is het juridisch gezien jou probleem. Teken je niet? Nemen ze zonder pardon alles weer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hihpcn7CNSyW3xtZVqfhD_59a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpXheh7hklpHOsR2VMwWbdo1.jpg?f=fotoalbum_large

Toilet in badkamer, met plateau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4cPZn9o90oTUFtpU3Wz2khmbDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJMQMdjsuIcLN5CHGRUkCqki.jpg?f=fotoalbum_large

Toilet beneden dus zonder plateau. Ik vind dit dus niet mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Swinta schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]

Toilet in badkamer, met plateau.

[Afbeelding]

Toilet beneden dus zonder plateau. Ik vind dit dus niet mooi.
Had gewoon een plateau geplaatst kunnen worden met een koofje voor de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Als het een extra koof voorkomt in je woning op zich wel prima. Ik had er dan zelf wel een nisje in laten maken met een spotje er van uit gaande dat de buis gewoon in de hoek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Er is geen overleg gepleegd, dus hier ben ik dan ook niet akkoord mee. Ik vind dus ook dat alleen de standleiding 'bekoofd' gaat worden en daarnaast een stuk plateau. Tegelen tot 120 cm hoogte en 1 witte tegel naar achteren trekken.
En ze mogen het glad stucen, de stukadoor is net klaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-09 16:45
kayjay schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:04:
Snel vraagje voor de kenners.

Hebben huis op plan gekocht en daar ontbreken twee deuren. De verkoper zei dat deze optioneel waren. Maar op het plan stonden deze wel degelijk getekend.

In het lastenboek staat weliswaar geen vermelding van het aantal binnendeuren.

Wie heeft hier dan gelijk? Is het plan bindend? Of enkel het lastenboek?

Beetje verward. Dit is mijn eerste aankoop dus dit is wat schrikken toen ik deze voor het eerst mocht bezoeken.
Is tijdje geleden dat ik dit hier heb geplaatst en er is ondertussen een oplossing uit de bus gekomen.

Na wat consultaties met enkele kenissen en hier ook ten rade zijn geweest heb ik de aannemer en de architect hierop aangesproken en dan ook dit betwist op basis van:

- geen melding aantal deuren in lastenboek
- deuren die "optioneel" zijn niet te onderscheiden van "standaard" deuren op de technische plannen
- en nog wat andere zaken die ik reeds heb vernoemd

De aannemer was vrij aardig en stelde ons snel een financiële vergoeding voor die ruimschoots de waarde van de deuren en installatie overstijgt.

Er bestaan bij deze nog schikkelijke aannemers/architecten.

[ Voor 0% gewijzigd door kayjay op 02-01-2024 21:09 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Fedde schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:44:

Huis Todo

Voor verhuizen
- [ ] Vloer begane grond
- [ ] Keuken
- [ ] Vloer zolder (pré)
- [ ] Wanden zolder
- [ ] Plinten beneden
- [ ] TV aansluiting

- [ ] Oprit?

Binnen 1 maand
- [ ] Spiegel badkamer
- [ ] Plinten zolder
- [ ] Voorraadkast
- [ ] Access points
- [ ] Verharding in tuin

- [ ] Bank?
- [ ] Krabpaal

Binnen 3 maanden
- [ ] Groen in tuin
- [ ] TV meubel

Binnen 1 jaar
- [ ] Laadpaal
- [ ] Zonnepanelen

Geen harde deadline
- [ ] Waterontharder
- [ ] Thuisaccu
- [ ] Dakkapel
- [ ] Schuurtje tuin
Kan er een link naar dit lijstje in de OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57
We hebben zoals op zoveel plekken te maken met een hoop regenval, maar heb nu vanochtend gemerkt dat een stapel dozen die ik tegen de ongeïsoleerde garagemuur had gestapeld zeiknat zijn geworden, waarbij de muur ook erg vochtig aanvoelt.

Nu heeft het afgelopen weken behoorlijk hard geregend, maar we hebben ook behoorlijke gietbuien in september tot en met november gehad en daarbij zijn de de dozen droog gebleven.

Ik kan nergens een lekkage of iets dergelijks vinden. Als het de algemene luchtvochtigheid zou zijn dan zou het de hele garage treffen lijkt me, maar het is puur een 2m lange muur die gebouwd is in het verlengde van onze woning aangezien we onze garage 2m hebben laten uitbouwen.

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? In onze vorige woning hadden we een vrijstaande enkelsteense berging en heb dat in 12 jaar niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:21:
We hebben zoals op zoveel plekken te maken met een hoop regenval, maar heb nu vanochtend gemerkt dat een stapel dozen die ik tegen de ongeïsoleerde garagemuur had gestapeld zeiknat zijn geworden, waarbij de muur ook erg vochtig aanvoelt.

Nu heeft het afgelopen weken behoorlijk hard geregend, maar we hebben ook behoorlijke gietbuien in september tot en met november gehad en daarbij zijn de de dozen droog gebleven.

Ik kan nergens een lekkage of iets dergelijks vinden. Als het de algemene luchtvochtigheid zou zijn dan zou het de hele garage treffen lijkt me, maar het is puur een 2m lange muur die gebouwd is in het verlengde van onze woning aangezien we onze garage 2m hebben laten uitbouwen.

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? In onze vorige woning hadden we een vrijstaande enkelsteense berging en heb dat in 12 jaar niet meegemaakt.
In een ongeïsoleerde garagemuur zitten meestal open voegen voor ventilatie. Staat de wind niet heel toevallig vol op een paar van die open voegen waardoor het in regent?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:36
Aubergine schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Kan er een link naar dit lijstje in de OP?
Ik ben bezig met een publieke Notion wiki waar ik deze lijst ook opneem. Als er interesse is gooi ik die link in de TS.

Voor nu even hier de link naar Notion en de post van @Fedde in de TS.

[ Voor 4% gewijzigd door ThePsycho op 03-01-2024 22:52 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:22
Krijgertje1979 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:21:

Stonden ze echt tégen de muur aan? Enkelsteens muren hebben nogal last van vochtdoorslag. Als je vervolgens dozen (lekker 'zuigend' karton) tegen die natte muur zet dan krijg je inderdaad schimmel. Je moet ventileren om dat vocht weg te krijgen, maar in dit geval dekt de kartonnen dozenstapel dit af. Gevolg: schimmel.

Hier ook een enkelsteens schuur. Als ik een heater aanzet in de schuur zie je de druppels aan de binnenzijde hangen. Dit jaar (tweede winter sinds oplevering) weer alles vol schimmel. De buren hebben de schuur geïmpregneerd én een rooster in de schuurdeur gemaakt, daar is geen schimmel meer te bekennen. Dat gaan we hier aankomend zomer dus ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
ThePsycho schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Ik ben bezig met een publieke Notion wiki waar ik deze lijst ook opneem. Als er interesse is gooi ik die link in de TS.

Voor nu even hier de link naar Notion en de post van @Fedde in de TS.
Goed bezig en dank voor de eer :D

Doe even een berichtje welke onderwerpen je nog hulp bij wilt, dan pak ik ook een gedeelte op me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De eerste woningen zijn bij ons opgeleverd en de aannemer heeft nu pas een vergunningsaanvraag ingediend voor het plaatsen van dakkapellen (aan voorzijde). 8)7

Saillant detail: De dakkapellen vielen kleiner uit dan overeengekomen (door een fout aannemer). En wijzigingen waren niet meer mogelijk (een jaar geleden) omdat de vergunning al op die maat was afgegeven. Ergens lijken we hier toch (weer) voor het karretje gespannen te worden aangezien er klaarblijkelijk nog helemaal geen vergunning was afggegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Draakje5 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:27:
De eerste woningen zijn bij ons opgeleverd en de aannemer heeft nu pas een vergunningsaanvraag ingediend voor het plaatsen van dakkapellen (aan voorzijde). 8)7

Saillant detail: De dakkapellen vielen kleiner uit dan overeengekomen (door een fout aannemer). En wijzigingen waren niet meer mogelijk (een jaar geleden) omdat de vergunning al op die maat was afgegeven. Ergens lijken we hier toch (weer) voor het karretje gespannen te worden aangezien er klaarblijkelijk nog helemaal geen vergunning was afggegeven.
Als de vergunning nu is aangevraagd na 1-1-24 is het ook een vergunning die vast onder de nieuwe omgevingswet en met wet kwaliteitsborging te maken heeft. Mogelijk is dat een bewuste actie omdat hij daarmee minder afhankelijk is van de gemeente inzake bouwkundige controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Fedde schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Als de vergunning nu is aangevraagd na 1-1-24 is het ook een vergunning die vast onder de nieuwe omgevingswet en met wet kwaliteitsborging te maken heeft. Mogelijk is dat een bewuste actie omdat hij daarmee minder afhankelijk is van de gemeente inzake bouwkundige controle.
Scherp. Maar vergunningsaanvraag is nog december 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Iemand hier al goede ervaring met zelf renovlies en dan een specifieke leverancier? Ik zit nu te kijken naar renovlieshetzelf.nl maar zou goed zijn ook ervaringen van anderen te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Fedde schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:18:
Iemand hier al goede ervaring met zelf renovlies en dan een specifieke leverancier? Ik zit nu te kijken naar renovlieshetzelf.nl maar zou goed zijn ook ervaringen van anderen te horen.
Collega heeft prima ervaringen met renovlies-nederland. Alleen de site is niet om aan te zien :+
Laten we maar zeggen dat hun talenten elders liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:46
Sharonh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Collega heeft prima ervaringen met renovlies-nederland. Alleen de site is niet om aan te zien :+
Laten we maar zeggen dat hun talenten elders liggen
De renovliezer hier viel ook niet mee te praten, maar heeft wel vakwerk afgeleverd :+

Welke regio zit je @Fedde ?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Regio Den-Bosch/Tilburg. Ik zou het wel zelf willen doen overigens. Zoek vooral materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
https://www.super-stuc.nl/, top toko voor het renovliezen. Had het in m'n vorige huis en in m'n nieuwe komt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56

Cordon

Lievelings jankert

LordBusiness schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:03:
https://www.super-stuc.nl/, top toko voor het renovliezen. Had het in m'n vorige huis en in m'n nieuwe komt het ook.
Ja, echt heel tevreden mee? Ik had even een offerte opgevraagd en initieel (zonder extra's) zijn ze al 3000 goedkoper dan de andere partij waar we wel interesse in hadden. Maar die reageert niet tot nauwelijks meer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Laatst online: 21:20
Draakje5 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:27:

Dakkapellen vallen (nog) niet onder de Wkb.
Waarschijnlijk had de aannemer al een principe goedkeuring van de gemeente (welstand) voor het ontwerp waarvoor nu vergunning is aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Persoonlijk vind ik ze wel duur :) hier hadden we:
onze meterprijs is 14,50 per vierkante meter voor aantallen boven de 200 vierkante meter,
onder de 200 vierkante meter rekenen wij 15,50 per vierkante meter
(inclusief btw)

En dan als er buren bij kwamen -1,- ook regio den bosch.

Goed werk zeer tevreden, ze willen alleen de toko voorzichzelf hebben voor een weekje maar goed was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
vormulier schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:07:

En dan als er buren bij kwamen -1,- ook regio den bosch.
Wie had je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wij zijn hier uit gekomen:
voor recente projecten neem een kijkje bij ons op facebook -> https://www.facebook.com/debehangers en onze Instagram voor al het sierbehang --> https://www.instagram.com/debehangers/
De rest van hun info kan je zo wel vinden :) de prijzen en dergelijke krijg je direct van ze per mail.
(geen idee daarom ook of ze omhoog gegaan zijn in 2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Cordon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Ja, echt heel tevreden mee? Ik had even een offerte opgevraagd en initieel (zonder extra's) zijn ze al 3000 goedkoper dan de andere partij waar we wel interesse in hadden. Maar die reageert niet tot nauwelijks meer :')
Absoluut, anders zou ik het niet aanraden. Ze hebben destijds ook bij meerdere buren gedaan en dit keer ook. Hele fijne gasten. :)

[ Voor 56% gewijzigd door LordBusiness op 05-01-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-09 09:56
Thanks voor de tip. Ik ben me nu aan het verdiepen in vloeren, muren en plafonds en wist nog niet zo goed waar ik moest beginnen voor de muren. Moet zeggen dat ik de prijs echt bizar laag vind. Had zelf veel hoger in gedachten.

[ Voor 3% gewijzigd door DennisCle op 05-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Wij moeten nog de keuze maken tussen stuccen en renovlies. Wij willen alle wanden na afwerking laten schilderen nog.

Is er een voornaamste reden te noemen of te kiezen voor renovlies of stucwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Breud schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:38:
Wij moeten nog de keuze maken tussen stuccen en renovlies. Wij willen alle wanden na afwerking laten schilderen nog.

De scheuren blijven bij renovlies over het algemeen wat langer onzichtbaar. Stucwerk is wat kwetsbaarder. Het verschil is wel te zien, al had m'n makelaar het keer op keer over stucwerk dus zag dat maar als een compliment. Ik moet zeggen dat ik het verschil wel zie of iemand renovlies heeft of echt stucwerk, maar met de kwetsbaarheid en de kinderwens hier heb ik opnieuw voor Renovlies gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
vormulier schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Wij zijn hier uit gekomen:

[...]

De rest van hun info kan je zo wel vinden :) de prijzen en dergelijke krijg je direct van ze per mail.
(geen idee daarom ook of ze omhoog gegaan zijn in 2024)
Wij hebben ook een offerte van deze partij geaccepteerd. Via via kregen we positieve geluiden te horen en aan de prijs valt niet te tippen :9
Nog geen ervaring gezien we nog niet opgeleverd zijn :+ Maar tot nu toe stellen ze zich in ieder geval flexibel op met het schuiven van periodes en snelle reactietijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:42
LordBusiness schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:46:
[...]
De scheuren blijven bij renovlies over het algemeen wat langer onzichtbaar. Stucwerk is wat kwetsbaarder. Het verschil is wel te zien, al had m'n makelaar het keer op keer over stucwerk dus zag dat maar als een compliment. Ik moet zeggen dat ik het verschil wel zie of iemand renovlies heeft of echt stucwerk, maar met de kwetsbaarheid en de kinderwens hier heb ik opnieuw voor Renovlies gekozen.
Scheuren in het beton kunnen ook zichtbaar zijn door het renovlies heen weet ik uit eigen ervaring. Zorg dus dat je voor kwalitatief goed renovlies kiest als je het overweegt. Je moet ook een beetje geluk hebben dat de scheuren in het beton niet te groot worden.

Repareren van renovlies is erg lastig (nieuwe strook + hele wand opnieuw schilderen anders zie je verschil) als er beschadigingen in zitten zoals gaten of butsen door kinderen. Je moet erg handig zijn om dit zelf te kunnen herstellen: ik waag mij er niet aan.

Stuc is een stuk beter te repareren en als er beschadigingen in zitten (en dus ook handiger met kinderen m.i.) en bovendien kan je dat makkelijk zelf. Mijn voorkeur gaat dus ook naar stuc, zeker omdat ik het ook een stuk mooier vind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
[...]
Ik kan dit dan niet helemaal plaatsen. Het is een soort behang. Als je (of je kinderen) dat kapot maakt dan is reparatie m.i. moeilijker dan bij stucwerk.

Ook renovlies scheurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyjQXgUjlC7rWnZGSCCpsljqE0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkLPrdxISlHHhO5jDwYqmGGc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-09 15:40

twu

Voor mij zou prijs en budget de enige reden zijn om te kiezen voor renovlies. Persoonlijk vind ik stucwerk veel mooier en makkelijker te repareren. Er wordt teveel bangerij gedreven (door o.a. behangers) met scheurtjes, terwijl je deze na een aantal jaar makkelijk in één keer kan laten repareren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

je moet ook geen renovlies hebben maar glasvlies :)

Renovlies = papierpulp = zwak.
Glasvlies = op basis van glasvezel = veel sterker

Ik heb in huidig appartement de boel laten stuccen. In nieuwbouwwoning nu de boel laten behangen en sauzen. Ik zie echt het verschil tov stucwerk niet, althans, ik zit niet op 10cm afstand naar mijn muur te staren normaal gesproken.

Doe mij maar glasvlies. helft van de prijs en hele huis (200m2) binnen 4 dagen helemaal klaar.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
kamstra schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:17:
je moet ook geen renovlies hebben maar glasvlies :)

Renovlies = papierpulp = zwak.
Glasvlies = op basis van glasvezel = veel sterker

Ik heb in huidig appartement de boel laten stuccen. In nieuwbouwwoning nu de boel laten behangen en sauzen. Ik zie echt het verschil tov stucwerk niet, althans, ik zit niet op 10cm afstand naar mijn muur te staren normaal gesproken.

Doe mij maar glasvlies. helft van de prijs en hele huis (200m2) binnen 4 dagen helemaal klaar.
Vind glasvlies wel echt een stuk minder mooi :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Sharonh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Vind glasvlies wel echt een stuk minder mooi :|
typisch, want afhankelijk van wat je op de muur gooit kan het tegenwoordig ook gewoon echt strak eruit zien (niet meer van dat ouderwetse "ziekenhuisribbeltjesmotief" zeg maar :P )

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wij hebben behang plus airless spuiten in de woning en stuc plus airless in badkamer en wc… het maakt echt niks qua aanzicht uit als je een beetje goede vakmannen hebt.

Maar dat krijg je niet als je op prijs gaat. Simpel.

En plafond is ook stuc plus airless. Die kon mooi 3 weken drogen terwijl de rest gedaan werd…

Kleuren kosten tijd… en kwaliteit idem

[ Voor 146% gewijzigd door Miezie op 05-01-2024 17:00 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40
Voor de mensen die zeggen dat stucwerk “veel” mooier is dan renovlies. Ik durf de uitdaging wel aan te gaan dat je bij ons in huis echt niet kunt zien of er gestuct is of gerenovliest. Nergens een naadje te bekennen en overal retestrak.

Wel eens over het onderwerp beschadigingen, zodra het renovlies gescheurd is, is het moeilijker te herstellen dan traditioneel stucwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Blik1984 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:00:
Voor de mensen die zeggen dat stucwerk “veel” mooier is dan renovlies. Ik durf de uitdaging wel aan te gaan dat je bij ons in huis echt niet kunt zien of er gestuct is of gerenovliest. Nergens een naadje te bekennen en overal retestrak.

Wel eens over het onderwerp beschadigingen, zodra het renovlies gescheurd is, is het moeilijker te herstellen dan traditioneel stucwerk
Wij hebben dunpleister genomen omdat je dan altijd nog wcd's kan aanleggen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Aubergine schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:55:
[...]

Wij hebben dunpleister genomen omdat je dan altijd nog wcd's kan aanleggen oid.
Die volg ik niet helemaal.

1. Ik heb het in de afgelopen 20 jaar op mezelf nog niet verzonnen…
2. Volgens mij is alles opnieuw te doen of te repareren? En… alles verkleurt altijd dus zo’n actie kost je een hele muur?

Enfin: de hele discussie over welke muurafwerking is denk ik vooral een kwestie van smaak, emotie en budget.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
Miezie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Die volg ik niet helemaal.

1. Ik heb het in de afgelopen 20 jaar op mezelf nog niet verzonnen…
2. Volgens mij is alles opnieuw te doen of te repareren? En… alles verkleurt altijd dus zo’n actie kost je een hele muur?

Enfin: de hele discussie over welke muurafwerking is denk ik vooral een kwestie van smaak, emotie en budget.
Wij hebben vanuit de bouw zo min mogelijk meerwerk genomen qua wcd's. Omdat we dubbele lasten hebben willen we zsm over. Als we er eenmaal zitten gaan we nog eea freezen om extra wcd's aan te leggen (denk aan beide kanten van het bed).

Met dunpleister is dat een kleine moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Wij wonen inmiddels bijna 3 jaar in ons huis en hebben alles laten renovliezen. Achteraf vraag ik me toch af of we daar niet te makkelijk voor gekozen hebben.
Het was goedkoper en zowat iedereen in de wijk deed het.

Maar we hebben nu op een aantal plekken deuken in de muur zitten en die krijg je eigenlijk niet hersteld... (Zandkalksteen muren hier.)
Ook worden de kinderkamers inmiddels opnieuw ingericht omdat ze wat ouder zijn en nu is het de vraag wat we met enkele gaten moeten die in de muren gemaakt zijn. Die krijg je niet onzichtbaar weggewerkt.

Iets om mee te nemen in de overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Wij wonen inmiddels bijna 3 jaar in ons huis en hebben alles laten renovliezen. Achteraf vraag ik me toch af of we daar niet te makkelijk voor gekozen hebben.
Het was goedkoper en zowat iedereen in de wijk deed het.

Maar we hebben nu op een aantal plekken deuken in de muur zitten en die krijg je eigenlijk niet hersteld... (Zandkalksteen muren hier.)
Ook worden de kinderkamers inmiddels opnieuw ingericht omdat ze wat ouder zijn en nu is het de vraag wat we met enkele gaten moeten die in de muren gemaakt zijn. Die krijg je niet onzichtbaar weggewerkt.

Iets om mee te nemen in de overweging.
Met deze plamuur heb ik al enkele deukjes/butsen weggewerkt. Licht opschuren na aanbrengen en daarna overschilderen en zie er eigenlijk niets meer van. Ook reno.
Schilder gaf aan: voorzichtig insnijden en gruis weghalen/zuigen, daarna bovenstaand spul. Durfde ik alleen nog niet aan en nu eroverheen gedaan. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 05-01-2024 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
https://www.funda.nl/42356655
Stel je koopt dit. De opstaande muren staan al zo'n anderhalf jaar, moet je die dan afbreken ivm vocht en nieuwe neerzetten? De één zegt ja de ander nee.
Wat zou het op een goedkope manier kosten om dit helemaal af te bouwen met een nette tuin etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:11
jvdmeer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:17:
[...]

In principe klopt dit, maar niet altijd.
Hier een appartement, dus opstal loopt bij de VVE. Wat dan (even kort door de bocht) is verzekerd is de herbouw van het complex (als in: casco) en zaken als glas enzo.

Bij ons valt de keuken dus niet onder de opstalverzekering, maar onder de inboedelverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
Yorro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:06:
[...]

In principe klopt dit, maar niet altijd.
Hier een appartement, dus opstal loopt bij de VVE. Wat dan (even kort door de bocht) is verzekerd is de herbouw van het complex (als in: casco) en zaken als glas enzo.

Bij ons valt de keuken dus niet onder de opstalverzekering, maar onder de inboedelverzekering.
Goede aanvulling inderdaad voor wat betreft actieve VVE's. Dat stukje (aanvullende) inboedelverzekering moet je soms inderdaad apart afsluiten en wordt eigenarenbelang genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
MarkHero schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:51:
Stel je koopt dit. De opstaande muren staan al zo'n anderhalf jaar, moet je die dan afbreken ivm vocht en nieuwe neerzetten? De één zegt ja de ander nee.
Wat zou het op een goedkope manier kosten om dit helemaal af te bouwen met een nette tuin etc?
De goedkoopste? 0 euro. Da's gewoon met tien man even dat ding omver hameren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:34
Wij zaten 3 jaar terug ook met hetzelfde probleem, renovlies of stucen.

De schilder gaf de oplossing:

"Ik zou beide niet doen maar alle muren direct sauzen".

We hebben het advies vd schilder opgevolgd en het resultaat was prima.

Dus mijn vraag: Waarom niet gewoon sauzen ipv renovlies of stucen?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:06
Dit is allemaal (vrij) nieuw. Gewoon de binnenmuren boven metselen/lijmen en hup de kap erop, intussen de spouw isoleren en buitenmuren erom. Kozijnen erin.

Niet te snel de binnenmuren stucen ivm vocht maar dat is eigenlijk op elke woning van toepassing.

Goedkoop wordt het echter niet. Ook niet als je alles zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bravertal schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:10:
Wij zaten 3 jaar terug ook met hetzelfde probleem, renovlies of stucen.

De schilder gaf de oplossing:

"Ik zou beide niet doen maar alle muren direct sauzen".

We hebben het advies vd schilder opgevolgd en het resultaat was prima.

Dus mijn vraag: Waarom niet gewoon sauzen ipv renovlies of stucen?
Hangt er natuurlijk heel erg aan hoe je wanden (behangklaar) opgeleverd worden. Heb je wel voorstrijk aangebracht of alleen 2x gesausd?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 06-01-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:34
Draakje5 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Hangt er natuurlijk heel erg aan hoe je wanden (behangklaar) opgeleverd worden. Heb je wel voorstrijk aangebracht of alleen 2x gesausd?
De schilder heeft een primer aangebracht en is daarna gaan sauzen. Hij heeft hier en daar ook wat geschuurd maar het ziet er prima uit hoor. Het was trouwens gewoon projectbouw.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:19
Wij wonen nu in een (tijdelijk huur) nieuwbouwhuis. Wij zijn de eerste bewoners. Alle muren zijn gestuct. Volgens de bouwer tevens eigenaar met goede kwaliteit en zéér strak.

Nu 3,5 jaar wonen zie je her en der toch wel gebruikerssproren. Niet van de kinderen maar van de huisdieren (katten en hond). Die lopen wel eens ergens tegenaan met hun natte lijfjes (lijven). Ook door per ongeluk bv een doos tegen de muur te schuren bij de trappen zag je wat strepen. Deze waren makkelijk te verwijderen met sponsje en water. Maar dan blijf je toch op die plek een glansplek zien. Wellicht toch iets met de kwaliteit te maken?
Ondanks dat alle naden zijjn voorzien van kit zie je toch heel veel scheuren. Ook bij beide trappen veel kieren tussen muur en trap.

Wij vertrekken eind februari naar onze nieuwe woning en de verhuurder heeft al aangegeven dat hij eerst alle muren opnieuw gaat (dun)stucen en de naden gaat kitten, voordat er nieuwe huurders inkomen.

In onze nieuwe woning gaan wij volledig voor glasvlies behang in verschillende kleuren, patronen etc en sommige muren krijgen +/- 180cm akupanelen (bv op de lange muur van 11 meter, deze wordt dan onderbroken met 3x60cm lattenwand). Idee is alles vooraf voorstrijken en de naden vooraf kitten. Eén tussenmuurtje krijgt 'zelfs' een wall art van Mucha. Keus van vrouwlief, waar ik het zowaar mee eens ben ;)

En nieuwbouw zetten/scheuren zullen we waarschijnlijk na een paar jaar wel weer gaan zien?

Persoonlijke smaak: wij vinden behang meer sfeer creëeren dan glad stucwerk.

[ Voor 21% gewijzigd door Brains Bush op 06-01-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:05
Dat vinden denk ik wel meer mensen maar de meesten kiezen voor grotendeels glad afgewerkte muren met verf, en misschien ergens een behangetje voor de sfeer. Renovlies is dan bedoeld voor een gladde afwerking als alternatief voor stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:02
Ik ken de mensen die ernaast wonen, en eerlijk. Dit "huis" of eigenlijk perceel staat voor ruim 100k te veel in de verkoop. De ex bebouwers willen er natuurlijk nog zo veel mogelijk voor terug hebben maar als je het voor 220k kan kopen zit je al op een hoge prijs voor de grond maar heb je de fundering er gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
[...]
Ik heb gekozen voor stucwerk (van circa 5mm dik - geen dunpleister). Keuze hiervoor is geweest dat ik toch ging voor het strakker resultaat & het hebben van veel minder zichtbare 'oneffenheden' dmv strijklicht. Ik heb ook spotjes / wandlichtpunten, waarop je strijklicht makkelijker kunt hebben op de wanden

De muren heb ik laten sauzen (gerold, geen spuitwerk). Stucwerk is - indien nodig - makkelijk(er) te herstellen en met rollen zul je het verschil over het algemeen minder zien als je het een nieuw likje verf geeft.

Bepaalde afwegingen zijn ook op basis waarmee je persoonlijk tevreden bent.

Dikker stucwerk is iets duurder, daartegenover is dat ik veel hoge ramen heb (van vloer tot bijna aan plafond) en dat een deel van de muren bedekt worden met plaatmateriaal en sommige muren achter maatwerkkasten zullen zitten. Ook hebben sommige vlakken behang.

[ Voor 10% gewijzigd door cacao70 op 06-01-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raduf
  • Laatst online: 14-07 22:02
cacao70 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Ik heb gekozen voor stucwerk (van circa 5mm dik - geen dunpleister). Keuze hiervoor is geweest dat ik toch ging voor het strakker resultaat & het hebben van veel minder zichtbare 'oneffenheden' dmv strijklicht. Ik heb ook spotjes / wandlichtpunten, waarop je strijklicht makkelijker kunt hebben op de wanden

De muren heb ik laten sauzen (gerold, geen spuitwerk). Stucwerk is - indien nodig - makkelijk(er) te herstellen en met rollen zul je het verschil over het algemeen minder zien als je het een nieuw likje verf geeft.

Bepaalde afwegingen zijn ook op basis waarmee je persoonlijk tevreden bent.

Dikker stucwerk is iets duurder, daartegenover is dat ik veel hoge ramen heb (van vloer tot bijna aan plafond) en dat een deel van de muren bedekt worden met plaatmateriaal en sommige muren achter maatwerkkasten zullen zitten. Ook hebben sommige vlakken behang.
Heb je daarna een speciale luchtontvochtiger gebruikt of heb je het stucwerk gewoon 1-2 weken laten ademen om te drogen? Sommige mensen zeggen dat er veel moet worden gedroogd en als je wilt verhuizen naar een nieuwbouw heb je soms dat geduld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
raduf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Heb je daarna een speciale luchtontvochtiger gebruikt of heb je het stucwerk gewoon 1-2 weken laten ademen om te drogen? Sommige mensen zeggen dat er veel moet worden gedroogd en als je wilt verhuizen naar een nieuwbouw heb je soms dat geduld niet.
Ik had daar wel rekening mee gehouden qua planning. Draaikiepramen op een kier gezet, eveneens als de pui, op advies van de stuccadoor. Verder geen speciale lucht ontvochtigers. Tijdens de droogtijd had ik de leggers voor het keramisch parket laten komen en daarna de schilder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
cacao70 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Ik had daar wel rekening mee gehouden qua planning. Draaikiepramen op een kier gezet, eveneens als de pui, op advies van de stuccadoor. Verder geen speciale lucht ontvochtigers. Tijdens de droogtijd had ik de leggers voor het keramisch parket laten komen en daarna de schilder.
Zo gaan wij het ook doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
Aurum schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik ken de mensen die ernaast wonen, en eerlijk. Dit "huis" of eigenlijk perceel staat voor ruim 100k te veel in de verkoop. De ex bebouwers willen er natuurlijk nog zo veel mogelijk voor terug hebben maar als je het voor 220k kan kopen zit je al op een hoge prijs voor de grond maar heb je de fundering er gratis bij.
Ja alles is momenteel natuurlijk nogal prijzig. Verderop staan er 2 kavels leeg met wel 150 en 200m2 meer grond, maar voor resp 390k en 420k te koop, dan lijkt dit nog bijna een ok prijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:02
MarkHero schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Ja alles is momenteel natuurlijk nogal prijzig. Verderop staan er 2 kavels leeg met wel 150 en 200m2 meer grond, maar voor resp 390k en 420k te koop, dan lijkt dit nog bijna een ok prijs..
Klopt maar dat ligt officieel nog in schagen en niet in schagenbrug. Dat is weer zo'n kwestie van locatie. Als je kijkt naar de veldzicht 38 in schagenbrug betaal je voor 971 m2 475k. dat is ongeveer 490/500 euro de m2. Zet dat weg tegen 533m2 en je zit op 266.500.

Aangezien het al zo lang te koop staat zou je gek zijn er de vraagprijs voor te geven. Er moet onderhandelingsruimte inzitten. Dat huis heeft ook op funda gestaan waarbij de aannemer het nog zou afbouwen voor iets van 700k+ . Volgens mij zijn ze er al ruim 2 jaar mee aan het stoeien om het verkocht te krijgen.

Het grootste probleem is een aannemer vinden die en met het plan waar een vergunning voor ligt aan de gang wil, en eventueel wil doorbouwen op wat er al staat. Eigenlijk heb je een goede deal als je het voor de grondprijs kan kopen en dat je rekening houdt dat alleen de fundering kan blijven staan. Verder is de vergunning voor die tekening al een tijdje geleden vergunt. Daar zal je niet direct problemen mee hebben mits je het huis en de kleurstelling zoals aangegeven mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Interessante discussie om te lezen, maar hoort mijn inziens niet thuis in dit topic voor projectbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

raduf schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:06:
Voor onze nieuwbouw volgend jaar moeten we snel een beslissing nemen wat betreft het zandpakket. Is het verstandiger om het rechtstreeks bij de aannemer af te nemen (gelijktijdig met het huis geleverd) of beter samen met de buren doen (iets goedkoper). Omdat onze tuin vrij klein is, verwacht ik echter geen enorm prijsverschil. Wat is leuker om te doen en zijn er voordelen om het meteen te doen?
Ik zou niet op prijsverschil sturen, maar op hetgeen je wilt bereiken. Volgens mij wil je een goed degelijk straatwerk… hoe groot ook. Dan zou ik het zand aanleggen in de periode dat je er mee aan de gang gaat. Wij hebben nu nog niks kunnen doen door de nattigheid… en we blijven maar uitstellen.
Sommige buren hebben wel door gepakt en hebben al golvend straatwerk…

Even ruggespraak met een vakman plegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

raduf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Haastige spoed is zelden goed… ik zou dus droogtijd meenemen in je planning. Bij ons heeft het een week of 4 gehad op de plafonds voordat er verf op kwam. De schilder heeft het maximaal uitgesteld. En qua stucwerk maximaal naar voren gehaald. Heeft vast een reden, ik heb het niet afgedwongen.

Over een tijdje zullen we het wel zien met buren die minder geduld hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 20:53
Aurum schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Klopt. Ik woon er ook dichtbij en ken de verhalen over dit project. Ze zijn uiteindelijk gestopt omdat het te duur werd en ze het allemaal niet meer konden betalen.

Voor Schagerbrug is dit inderdaad veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
MarkHero schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Te koop is niet verkocht he, heb ook gewoon op iets geboden wat al een tijd te koop stond een stukje lager en kreeg hem gewoon. Het bouwen van nieuwbouw is voor iedereen duur op dit moment wie het ook koopt. Dus kan nog steeds gewoon te duur zijn als het een lange tijd te koop blijft staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Immutable op 07-01-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
Mijn vriendin wil graag een beige/ecru kleur op de wanden we twijfelen alleen welke kleur we nu op het plafond gaan laten aanbrengen. Gewoon 9010 of 9016. Bij 9016 steekt het natuurlijk wel meer af maar is tegelijkertijd ook weer spierwit/ziekenhuis wit? Wat misschien geen warme sfeer geeft.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:45
@Strider (en andere) die voor verfkeuzes staan, raad ik aan om het plafond dezelfde kleur te doen als de muren. Wij hebben dit door het gehele huis en dit geeft een heel rustig beeld in de kamers.

In de woonkamer hebben wij bijvoorbeeld van little greene clay play op wanden en plafond. Denk dat dit redelijk bij jullie beige/ecru in de buurt komt.

[ Voor 28% gewijzigd door El-Vder op 07-01-2024 17:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:47
Bedenk ook dat op je plafond geen direct zonlicht valt. Het is dus nooit zo hard als op een muur kan zijn.

Wij hebben PPG1023-2 'Cool Concrete' op de achterwand van de keuken met 9016 op het plafond. In de woonkamer zit het op één wand en op het plafond. Dat laatste is warmer/knusser terwijl we in de keuken wat meer licht hebben nu. De groothoeklens vertekent wat, maar dan heb je een beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3iFoDABQ-zTl66owt3KtS3FV8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdZup16hVnQEoFieAL13UZeG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5wiy4OoMptxkRrce_Qnqw4lvJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af3ledVLKM5wgE8swvRVaK3L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
millerman_sf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:28:
Bedenk ook dat op je plafond geen direct zonlicht valt. Het is dus nooit zo hard als op een muur kan zijn.

Wij hebben PPG1023-2 'Cool Concrete' op de achterwand van de keuken met 9016 op het plafond. In de woonkamer zit het op één wand en op het plafond. Dat laatste is warmer/knusser terwijl we in de keuken wat meer licht hebben nu. De groothoeklens vertekent wat, maar dan heb je een beeld.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe ziet je overgang op het plafond met 2 kleuren eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Draakje5 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:31:
[...]

Hoe ziet je overgang op het plafond met 2 kleuren eruit?
Volgens mij zit die op een andere verdieping ;) .
Hier plafond 9016 lekker fris en op de wanden sandy beach flexa .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:47
Precies, er is geen overgang. Woonkamer is op de 1e verdieping. Lekker rustig als de ander bezoek heeft ;)
Pagina: 1 ... 268 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.