Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:40
rubenos schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:55:
[...]

Je kan deze informatie ook hier opvragen met je postcode + huisnummer: EP Online

Dit komt overeen met de definitieve berekening.
[Afbeelding]
Blijf het apart vinden dat ik boven de norm zou zitten (maar wel A++++). Heb er verder ook geen kaas van gegeten en merk er niets van, ben wel benieuwd hoe dat berekend wordt. Kon zo snel niets concreets vinden, iemand een uitleg/linkje over bovenstaande en welk component voor welk percentage invloed heeft op wat? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvsAqtZhRPP2sqZMQ08olNp8B7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E7HhGoQPmE0oj9kTfxcYxsKk.png?f=user_large

Doel dan op de hogere (theoretische) energiebehoefte van "berekend 71,83 kWh/m².jr" tegenover de eis van "63,25 kWh/m².jr of minder"

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 20-12-2023 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schafes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-06 20:55
Source90 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:33:
[...]

Doel dan op de hogere (theoretische) energiebehoefte van "berekend 71,83 kWh/m².jr" tegenover de eis van "63,25 kWh/m².jr of minder"
Die eis komt uit de BENG en gezien de opnamedatum was EPC waarschijnlijk nog van toepassing bij jou. De woning is getoetst aan de BENG en voldoet niet maar kan wel voldoen aan de EPC en daarom nog steeds het label A++++ krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:22
Source90 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:33:
[...]

Blijf het apart vinden dat ik boven de norm zou zitten (maar wel A++++). Heb er verder ook geen kaas van gegeten en merk er niets van, ben wel benieuwd hoe dat berekend wordt. Kon zo snel niets concreets vinden, iemand een uitleg/linkje over bovenstaande en welk component voor welk percentage invloed heeft op wat? 8)7

[Afbeelding]

Wij zitten ook boven de norm. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA9B3tca-AM7gAtCBWsr0r4vMXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w8zKsrdzqRCUA5pGKEm9NTqR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02
Een vraag gerelateerd hieraan. Wij hebben onze woning met BENG A+++ opgeleverd gekregen. Om dit te bereiken zijn er 4 BENG Zonnepanelen geplaatst. Inmiddels hebben we 12 panelen bij laten plaatsen. Hoe kan ik checken of wij nu een A++++ label zouden kunnen krijgen? Het zou namelijk 0.1% Hypotheekrente schelen de komende 30 jaar dus wel interessant (Triodos).

Natuurlijk moet ik dan wel nog even iemand een nieuw energielabel laten berekenen a paar honderd euro, maar voordat ik dat doe wil ik het graag zelf theoretisch bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
Patox schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:01:
Een vraag gerelateerd hieraan. Wij hebben onze woning met BENG A+++ opgeleverd gekregen. Om dit te bereiken zijn er 4 BENG Zonnepanelen geplaatst. Inmiddels hebben we 12 panelen bij laten plaatsen. Hoe kan ik checken of wij nu een A++++ label zouden kunnen krijgen? Het zou namelijk 0.1% Hypotheekrente schelen de komende 30 jaar dus wel interessant (Triodos).

Natuurlijk moet ik dan wel nog even iemand een nieuw energielabel laten berekenen a paar honderd euro, maar voordat ik dat doe wil ik het graag zelf theoretisch bevestigen.
Ik was hetzelfde aan het uitzoeken, zie mijn posts hier boven. Om het zelf grofweg in te schatten of het kan: in je berekening (omgevingsvergunning, of via aannemer) kan je terugvinden hoeveel kWh je gebouwgebonden installaties nodig hebben. Als je extra panelen dat kunnen opwekken, behaal je waarschijnlijk A++++. Je hebt vervolgens een adviseur nodig. Voor de verwachtte opbrengst worden ook factoren zoals de ligging etc. van de panelen meegenomen.

Mijn hoop is een adviseur te vinden die dit wat goedkoper wil doen, ten opzichte van een volledige berekening. Ik heb immers al een volledige berekening, waar alleen de extra panelen aan toegevoegd hoeven te worden.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Hoe oud is jullie berekening?
Zoals hierboven te zien, is de berekening van mijn energielabel van mei/2022. Geen idee waarom zo laat.
De oplevering van onze woning was in dec/2021. Wij hebben zelf in feb/2022 alle zonnepanelen geplaatst (vanuit de bouw geen afgenomen). Ik heb toen een energielabel A+++ ontvangen met als verbeterpunt "zonnepanelen".

Hierop heb ik de inspecteur/adviseur aangegeven dat dit onjuist is, omdat er op moment van afgifte energielabel wel degelijk (19) zonnepanelen aanwezig waren, onderbouwd met foto's en facturen.
Zonder kosten een aanpassing in label gehad met A++++.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wellicht een meevallertje dat het label zo laat pas kwam.

[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 20-12-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05 14:40
Dank voor de BENG inzichten.

Die van ons nieuwbouw project gaan we ergens in feb 2024 krijgen. Zal ook wel A+ (++) worden? Hiermee ga ik bij de ING, waar we hypotheek hebben, alsnog proberen de duurzaakheidskorting te verkrijgen. Was tentijde van afsluiten -12 april 2022- niet mogelijk. Nu lees ik dat afsluiten nà 7 april en binnen 24 maanden er wel 'kans is' op deze extra korting. Zal wel 0,1% zijn. Toch meegenomen, mits we daar gebruik van kunnen maken?!

Ben trouwens benieuwd hoeveel plussen we bovenop de A gaan krijgen. Er zou een mogelijkheid van zonnepanelen bijplaatsen zijn, echter is die door (begrijpelijk) bezwaar van de penthousebewoners, komen te vervallen. Hun vrije uitzicht zou ernstig worden belemmerd door de optionele zonnepanelen op hun platdak. Die BENG zou ahv de hoeveelheid panelen ook worden bepaald. Dat is nu dus vervallen. We gaan het meemaken.

Nog ongeveer twee maandjes aftellen (al voelt het als maaaaanden). Ben alvast begonnen met aankopen, waarvan we altijd hebben gezegd dat we die pas doen nádat we de sleutel hebben gekregen. Geen onzin (klus)spullen, maar om deze nu al te kopen voor ons nieuwe appartement... Herkenbaar? ;) Tijd doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
rubenos schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:15:
[...]

Ik was hetzelfde aan het uitzoeken, zie mijn posts hier boven. Om het zelf grofweg in te schatten of het kan: in je berekening (omgevingsvergunning, of via aannemer) kan je terugvinden hoeveel kWh je gebouwgebonden installaties nodig hebben. Als je extra panelen dat kunnen opwekken, behaal je waarschijnlijk A++++. Je hebt vervolgens een adviseur nodig. Voor de verwachtte opbrengst worden ook factoren zoals de ligging etc. van de panelen meegenomen.

Mijn hoop is een adviseur te vinden die dit wat goedkoper wil doen, ten opzichte van een volledige berekening. Ik heb immers al een volledige berekening, waar alleen de extra panelen aan toegevoegd hoeven te worden.
Thanks! Ik zie in het energielabel : Uw woning gebruikt 21,57 kWh/m² fossiele energie per jaar. Maal 145m2 = 3010 kwH, verwachte opbrengst van de panelen ligt daar wel boven ja. Als je die goedkopere adviseur vind dat ontvang ik graag een dm! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
Patox schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:29:
[...]

Thanks! Ik zie in het energielabel : Uw woning gebruikt 21,57 kWh/m² fossiele energie per jaar. Maal 145m2 = 3010 kwH, verwachte opbrengst van de panelen ligt daar wel boven ja. Als je die goedkopere adviseur vind dat ontvang ik graag een dm! ;)
Volgens mij is dat getal (3010kWh) je 'jaarlijkse karakteristieke energiegebruik'. Dat is je totale primaire energieverbruik minus opgewekte elektriciteit van panelen. Bij mij is dat 4828kWh (wat dus ook gelijk is aan mijn getallen uit EP online maal mijn m2's).
In mijn berekening (zoals je die ook in je omgevingsvergunning zal vinden) staat er bij gebouwgebonden installaties 3829kWh. Een ander getal dus. Zie mijn posts op de vorige pagina met screenshots als het niet te volgen is. Misschien kan je aannemer je aan deze cijfers/berekening helpen?

Enneh, insgelijks haha

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:49
@Sport_Life en @Breud

Warmtepomp 11704kWh totaal verbruikt over 50 maanden exact vandaag.
Gemiddeld per jaar dus 2808kWh .
Inclusief warm douche/bad water, twee badkamers en dus 2x een regendouche en een bad in een gezin met 3 kleine kinderen. Inmiddels 2-7-9 jaar oud.
Vrijstaande woning a 220m2 en 900m3 inhoud met overal triple glas en vloerverwarming inclusief zones in elke kamer en koeling in de zomer zit ook bij dit verbruik in al is dat relatief laag met een bodem warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:08:
@Sport_Life en @Breud

11704kWh totaal verbruikt over 50 maanden exact vandaag.
Inclusief warm douche/bad water, twee badkamers en dus 2x een regendouche en een bad in een gezin met 3 kleine kinderen. Inmiddels 2-7-9 jaar oud.
Vrijstaande woning a 220m2 en 900m3 inhoud met overal triple glas en vloerverwarming inclusief zones in elke kamer en koeling in de zomer zit ook bij dit verbruik in al is dat relatief laag met een bodem warmtepomp.
Dat is al een stukje rooskleuriger dan de 4000kWh van eerder. Dit lijkt mij wel een prima verbruik, zeker met de genoemde variabelen en afmeting van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Source90 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:16:
[...]

Dat is al een stukje rooskleuriger dan de 4000kWh van eerder. Dit lijkt mij wel een prima verbruik, zeker met de genoemde variabelen en afmeting van de woning.
Valt mij ook reuze mee inderdaad, slechte nieuws is dat mijn E-tron dus nog meer vebruikt dan gedacht :+ :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:08:
@Sport_Life en @Breud

11704kWh totaal verbruikt over 50 maanden exact vandaag.
Dat is idd meer in lijn.
Ik was al bang dat ik met mijn oudere woning ver boven de opbrengst van de pv panelen zou uitkomen :+.

Trouwens het eerste jaar stook je ook altijd harder ivm bouwvocht dus je zal nog iets onder de 2800 zitten .

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 20-12-2023 17:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
zijn dat waarden inclusief het kwh verbruik van huishoudelijke apparaten, verlichting etc.?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Breud schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:19:
zijn dat waarden inclusief het kwh verbruik van huishoudelijke apparaten, verlichting etc.?
Nee, alleen de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 23:01
Patox schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:01:

Ik zou even naar de oorspronkelijke papieren kijken en daarmee zelf even rekenen. En Triodos met die papieren vragen of het ook zonder label kan… ook kun je de rekenmeester van het oorspronkelijke label even contacten…

Mijn gok is dat je wel wat meer nodig hebt. 12 sla ik niet stijl van achterover. Onze vorige nom woning had er 26 nodig, onze huidige ook zoiets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Miezie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:41:
[...]

Ik zou even naar de oorspronkelijke papieren kijken en daarmee zelf even rekenen. En Triodos met die papieren vragen of het ook zonder label kan… ook kun je de rekenmeester van het oorspronkelijke label even contacten…

Mijn gok is dat je wel wat meer nodig hebt. 12 sla ik niet stijl van achterover. Onze vorige nom woning had er 26 nodig, onze huidige ook zoiets…
Bijgeplaatst. Dus 16 in totaal en het is een vrij bescheiden hoekhuis. Maar goede tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Had dat er meteen even bij gezet. :+
Ik schrok ineens flink van je vorige bericht met mijn 4000 kWh per jaar terwijl we op een warmtenet zitten. (Maar wel bijna 1000 kWh per jaar verwarmen/koelen met een L/L warmtepomp.)

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 20-12-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Farmerwood schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:17:
[...]

Had dat er meteen even bij gezet. :+
Ik schrok ineens flink van je vorige bericht met mijn 4000 kWh per jaar terwijl we op een warmtenet zitten. (Maar wel bijna 1000 kWh per jaar verwarmen/koelen met een L/L warmtepomp.)
Ik heb het er nu bij gezet ;) . Iedereen weer even wakker voor het weekend :+ .
Mijn jaar verbruik ligt dik boven de 12.000kWh per jaar maar dat is allemaal verklaarbaar :9.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:12

tomtom901

Moderator General Chat
GeeMoney schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:20:
[...]

Valt mij ook reuze mee inderdaad, slechte nieuws is dat mijn E-tron dus nog meer vebruikt dan gedacht :+ :9 .
Niet voor niks de fat e-tron >:)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:50:
[...]

Ik heb het er nu bij gezet ;) . Iedereen weer even wakker voor het weekend :+ .
Mijn jaar verbruik ligt dik boven de 12.000kWh per jaar maar dat is allemaal verklaarbaar :9.
En de opbrengst pv panelen? Oke dat is straks ook over.

Mijn verbruik zit zo rond de 9000-9500kwh verwacht ik (zonder EV), 9360wp aan panelen moeten dat allemaal opbrengen..

Alhoewel nu weer een bouwdroger flink energie verbruikt, bij het leegpompen van de kruipruimte viel de slang in de kelder dus die stond onder water -O- (meteen een goed moment om er een man cave van te maken)

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 21-12-2023 08:56 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Leuk al die labels. Ik heb nog een ouderwets A-label met een EI van 0.84 en dat was bij oplevering in 2020.

Inmiddels is de CV er uit en staat er een WP, ligt er 11 kWp aan zonnepanelen en ben ik al jaren energie-positief. Ik ben alleen niet van plan om te verhuizen en voor de hypotheek maakt het ook niet uit, dus ik ga geen honderden euro's neertellen voor een nieuw energierapport.

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik heb nog steeds geen definitief energielabel. Is nog steeds een van de openstaande opleverpunten :'( Wel echt een van de punten met de minste prio.

Aannemer heeft aangegeven dat het ze toch niet lukt om alles voor de Kerst af te ronden. Zo blij dat ik er overigens nog niet woon. Ik krijg van genoeg buren te horen dat ze eigenlijk te snel zijn verhuisd omdat er nog zo veel mis is. Een paar buren hadden nog geen warm water omdat de lussen van de warmtepomp verkeerd om waren geïnstalleerd... Dat is vorige week pas gefixt 8)7 Blijkbaar zitten een aantal appartementen op 1 bron aangesloten. En als er dan iets verkeerd is, dan werkt het niet meer bij al die appartementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Sport_Life schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:08:
[...]

En de opbrengst pv panelen? Oke dat is straks ook over.

Mijn verbruik zit zo rond de 9000-9500kwh verwacht ik (zonder EV), 9360wp aan panelen moeten dat allemaal opbrengen..

Alhoewel nu weer een bouwdroger flink energie verbruikt, bij het leegpompen van de kruipruimte viel de slang in de kelder dus die stond onder water -O- (meteen een goed moment om er een man cave van te maken)
Ik ben mijzelf en mijn vrouw al aan het aanleren zoveel mogelijk tijdens zonuren bijvoorbeeld de auto te laden en de was te doen of vaatwasser aan te zetten. Dat salderen gaat er natuurlijk een keer af en dan zit het alvast grotendeels in ons systeem.

Ik heb in 2023 totaal 14.707kWh verbruikt en heb 3827kWh terug geleverd.
Dus netto 10.880kWh verbruikt.
(Ik heb dan ook een behoorlijke elektrische installatie inclusief een zwembad, een fat E-tron 55 inderdaad, twee ovens etc. etc. )
Alleen de E-tron is al goed voor ruim 7500kWh per jaar gemiddeld over 4 jaar.

Als ik niet terug lever dan zit ik qua opwek volgens mijn meters op 7460kWh per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 21-12-2023 21:36 ]

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-05 19:39
Een beetje off-topic maar het blijft me toch elke keer weer verbazen dat het opwarmen van een volledig huis quasi in het niets valt ten opzichte van het rijden met een wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Danferno schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:10:
Een beetje off-topic maar het blijft me toch elke keer weer verbazen dat het opwarmen van een volledig huis quasi in het niets valt ten opzichte van het rijden met een wagen.
Als de woning eenmaal warm, is het verbruik een stuk lager. Bij een auto wordt er continue vermogen gevraagd naar gelang je het pedaal indrukt. Mijn auto is 64kWh en verbaasde mij in het begin ook. Verbruik is meer dan verdubbeld.

Al doet mevrouw wel langer met de accu als zij rijdt, ik heb zware botten in mijn rechter voet 🏎️ :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 21-12-2023 12:29 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja dit is het nieuwbouwproject topic, de gemiddelde woning zal 2x zoveel energie vragen denk ik.

• Vraaggast
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-05 14:39
Hallo tweakers,

Wij - ik en mijn vrouw - hebben een nieuwbouwwoning die naar verwachting volgend jaar in Q2 opgeleverd gaat worden. Deze week een tweede schouwdag gehad. Helaas met een gemengd gevoel terug naar huis gegaan omdat er een aantal punten niet in orde waren:
1. 1e verdieping in de achtergevel (niet dragend) is een kalkzandsteen gebarsten (scheuren van alle vier de zijdes die helemaal doorlopen naar het centrum), gelijmd en teruggeplaatst.
2. De definitieve verdiepingstrappen zijn geplaatst. Er zijn slechts spaanplaatjes op de tredes geplaatst om beschadigingen te voorkomen. De spijlen en de leuningen hierop zijn niet beschermd en zijn dus al beschadigd (deuken/krassen). De trapleuningen aan de muur zijn nog niet geplaatst.
3. De WTW unit gaat een doorn in het oog worden. Deze zou eerst op een andere manier in de technische ruimte geplaatst worden, namelijk op een tussenmuur op een hoek in de technische ruimte. Nu komt deze meer in het zicht (naast een raam en enorme buizen die hier nu langs lopen die assymetrisch via het dak naar buiten gaan). Daarnaast zullen deze buizen deels zweven aangezien de uitsparingen in het dak die al gemaakt zijn verre van strak tegen de muur zijn gemaakt.

Zijn punten 1 en 2 gebruikelijk? Of moet ik hier (nu) direct over zeggen dat dit niet kan?
En voor punt 3: er zijn dus al uitsparingen gemaakt, maar de unit zelf is nog niet geplaatst (wel de buizen die erop aangesloten worden vanaf de 1e verdieping naar de 2e verdieping waar de technische ruimte zich bevindt).

Waarom ik het hier plaats: ik weet niet zo goed wat mijn rechten zijn en de bouwbegeleider natuurlijk partijdig is (voor aannemer). En hoop dus dat iemand hier wat meer ervaring mee heeft waar ik goed aan doe. Als dit is om dit gewoon direct aan de aannemer c.q. bouwbegeleider voor te leggen dan hoor ik dat ook graag!

Ik zal vanavond foto's en een situatietekening plaatsen, maar misschien valt er over bovenstaande al iets zinnigs te zeggen. Alvast bedankt.

foto bij punt 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NswRkUI56olLlvNnwFJNVYRwnrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzMlQhYaDSKXlq9W6yzHOAlk.jpg?f=fotoalbum_large

foto bij punt 2, let op dit is dus de definitieve afwerking, vullen lijkt mij lastig om het dan in oorspronkelijke staat terug te brengen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow9_pq52rWdLIiTjEGM9whmpuJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi1d7OnXQmOXBXksq3MII14d.jpg?f=fotoalbum_large

foto bij punt 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE8dy0_TK4rnkVOX1T-k85YQhJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcDd5HQyBEtfpcIQgfanMSp9.jpg?f=fotoalbum_large
wanduitslag punt 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjMlpmPT2aFYw47JuL1faEiL7qI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7OUE5Lgpi5rCi45ztMhQXect.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door Vraaggast op 22-12-2023 12:13 . Reden: afbeeldingen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Vraaggast hier is je vraag beter op zijn plek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Vraaggast schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:23:
Hallo tweakers,

Wij - ik en mijn vrouw - hebben een nieuwbouwwoning die naar verwachting volgend jaar in Q2 opgeleverd gaat worden. Deze week een tweede schouwdag gehad. Helaas met een gemengd gevoel terug naar huis gegaan omdat er een aantal punten niet in orde waren:
1. 1e verdieping in de achtergevel (niet dragend) is een kalkzandsteen gebarsten (scheuren van alle vier de zijdes die helemaal doorlopen naar het centrum), gelijmd en teruggeplaatst.
2. De definitieve verdiepingstrappen zijn geplaatst. Er zijn slechts spaanplaatjes op de tredes geplaatst om beschadigingen te voorkomen. De spijlen en de leuningen hierop zijn niet beschermd en zijn dus al beschadigd (deuken/krassen). De trapleuningen aan de muur zijn nog niet geplaatst.
3. De WTW unit gaat een doorn in het oog worden. Deze zou eerst op een andere manier in de technische ruimte geplaatst worden, namelijk op een tussenmuur op een hoek in de technische ruimte. Nu komt deze meer in het zicht (naast een raam en enorme buizen die hier nu langs lopen die assymetrisch via het dak naar buiten gaan). Daarnaast zullen deze buizen deels zweven aangezien de uitsparingen in het dak die al gemaakt zijn verre van strak tegen de muur zijn gemaakt.

Zijn punten 1 en 2 gebruikelijk? Of moet ik hier (nu) direct over zeggen dat dit niet kan?
En voor punt 3: er zijn dus al uitsparingen gemaakt, maar de unit zelf is nog niet geplaatst (wel de buizen die erop aangesloten worden vanaf de 1e verdieping naar de 2e verdieping waar de technische ruimte zich bevindt).

Waarom ik het hier plaats: ik weet niet zo goed wat mijn rechten zijn en de bouwbegeleider natuurlijk partijdig is (voor aannemer). En hoop dus dat iemand hier wat meer ervaring mee heeft waar ik goed aan doe. Als dit is om dit gewoon direct aan de aannemer c.q. bouwbegeleider voor te leggen dan hoor ik dat ook graag!

Ik zal vanavond foto's en een situatietekening plaatsen, maar misschien valt er over bovenstaande al iets zinnigs te zeggen. Alvast bedankt.
Gebarsten kalkstenen muren hebben wij ook gehad. Maar niet zo erg als bij jullie denk ik. Maar bij ons was het antwoord dat dat prima kan en geen problemen geeft mbt de stevigheid van de muur. Al zal ik t altijd wel als een punt aanmerken en ook blijven doen dat het zwart op wit staat voor toekomstige problemen. Wel denk ik dat als het in een vroegstadia is en ze kunnen het vervangen, dan doen ze dat ook wel... alles na het oplevermoment is veel lastiger.

Ja de trappen waren ook hier slechts gedeeltelijk afgedekt bij de treden.
Wat ze bij ons hebben gedaan is wel nog vlak voor oplevering alle trappen en beschadigingen nagespoten/gevuld. Maar geloof me, zodra je zelf aan de slag gaat in het huis, dan wordt de trap nog veel lelijker :X

• Breud
Bij ons op de trappen ligt er enkel enkel (stevig) karton. De zijkanten en wangen zijn ook onbeschermd.
We hebben al enkele beschadigingen gezien en zullen dit zeker tijdens de opleverkeuring laten opnemen als deze niet hersteld zijn. We hebben wel al gekozen voor een traprenovatie via Daniels traprenovatie, dus daar is straks helemaal niets meer van te zien.

Ook in de diverse kozijnen zien we beschadigingen. Ook een punt voor de oplevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:12
@Vraaggast Die lijm is zover ik weet sterker dan de steen zelf. Ik zou me er geen zorgen over maken.

De trap is doorgaans standaard van vurenhout, dat sowieso heel zacht is. En hij moet toch nog behandeld worden met bekleding of lak. De wangen worden wel vaak al gelakt, maar dat gebeurt nadat al het grove werk is gedaan. Bij de oplevering gewoon nog even goed kijken naar putjes en dat laten bijwerken. Nadat je zelf klaar bent met klussen en verhuizen: heel goed schoonmaken en dan kijken wat er moet gebeuren voor je kunt lakken of bekleden. Sowieso zou ik dat het eerste jaar nog niet doen. Je huis gaat nog behoorlijk wat werken en met name de trap vangt dan best wat beweging op. Er ontstaan dan nog wat kieren en scheuren die je weer moet opvullen.

Voor de WTW heb je niet direct veel rechten, maar dit zou ik wel echt goed afstemmen. Bij ons gingen ze ineens de omvormer midden op een muur plaatsen waar we zelf de warmtepomp wilden plaatsen (ter vervanging van stadsverwarming). Dat sloeg echt nergens op qua ruimtegebruik. Maar die onderaannemers hebben allemaal hun eigen klusjes en taken om af te vinken en maken het zichzelf zo makkelijk mogelijk, zonder naar het totaalplaatje te kijken. Dus vooral bespreken met de aannemer in de hoop dat ie zelf ook wel inziet dat het onhandig is.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:12
Je moet het energieverbruik van een EV niet met je huis vergelijken, maar met die van je laatste ICE auto.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Vraaggast wat @millerman_sf ook al zegt, de lijm is sterker dan het blok zelf. Kalkzandsteen is een mooi materiaal maar de randen en hoeken zijn erg gevoelig/broos.

Als je z’n blok door de midden hakt en weer aan elkaar lijmt gaat hij nooit meer barsten op de lijm verbinding. Zou me daar geen zorgen om maken.

En wat verwacht je van je trap? Dat ze elke spijl los gaan verpakken tegen eventuele beschadigingen? Is niet te doen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-05 19:39
millerman_sf schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:04:
[...]

Je moet het energieverbruik van een EV niet met je huis vergelijken, maar met die van je laatste ICE auto.
Vandaar schreef ik ook wagen, niet elektrische wagen 😅

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Eierkoekie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:27:
Vandaag een kijkje genomen in de meterkast en blijkt dat de elektricien destijds niet genoeg gekleurde draad had en het zo heeft opgelost met tape om de kleurcodering kloppend te maken.

***members only***

Kan verder geen kwaad denk ik. Of toch op laten corrigeren binnen de 3 maanden na oplevering.
Ondanks jullie input heeft de aannemer t vandaag weggewuifd als volgens nen 1010

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:32
Hier loopt de optie eind komende week af en het grote twijfelen is toegeslagen of we er mee door moeten gaan. Het is een 2 kapper waar we best een paleisje van kunnen maken. Maar het blijft een enorme sloot geld (die we kunnen betalen).

Voor het geld hebben we een moderner huis dan bestaande bouw. Het is qua prijs ook best een goeie deal. Het is vooral nu de twijfel van 'wat als we wat mooiers tegen komen over een jaar'. Voor mn wederhelft zal 't 15 minuutjes verder van familie wonen zijn. Voor mij 15 minuutjes verder van werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Frantic schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:32:
Hier loopt de optie eind komende week af en het grote twijfelen is toegeslagen of we er mee door moeten gaan. Het is een 2 kapper waar we best een paleisje van kunnen maken. Maar het blijft een enorme sloot geld (die we kunnen betalen).

Voor het geld hebben we een moderner huis dan bestaande bouw. Het is qua prijs ook best een goeie deal. Het is vooral nu de twijfel van 'wat als we wat mooiers tegen komen over een jaar'. Voor mn wederhelft zal 't 15 minuutjes verder van familie wonen zijn. Voor mij 15 minuutjes verder van werk.
Voor normale stervelingen is er altijd een mooier huis en ook altijd een huis wat je net niet kan betalen.

Volg je gevoel. Is de klik er met de plek? Is de klik er met het huis? Dan ga je er voor. Is de klik er niet, dan pas is die 15 min belangrijk.. En als ik eerlijk ben denk ik daarom dat je al gekozen hebt, 15 min is helemaal niets als dat je droomplek zou zijn.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

twain4me schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:28:
[...]

Voor normale stervelingen is er altijd een mooier huis en ook altijd een huis wat je net niet kan betalen.

Volg je gevoel. Is de klik er met de plek? Is de klik er met het huis? Dan ga je er voor. Is de klik er niet, dan pas is die 15 min belangrijk.. En als ik eerlijk ben denk ik daarom dat je al gekozen hebt, 15 min is helemaal niets als dat je droomplek zou zijn.
Tja wij gingen ook van centrum locatie naar een nieuwbouw buitenwijk , met de auto ongeveer 15min rijden.
Ik vond de woning en de natuur wel mooi maar mijn vrouw werd er doodongelukkig van.

Locatie is en blijft het belangrijkste en afhankelijk van de plaats kan 15min een wereld van verschil zijn.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:58
Sport_Life schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:26:
[...]

Tja wij gingen ook van centrum locatie naar een nieuwbouw buitenwijk , met de auto ongeveer 15min rijden.
Ik vond de woning en de natuur wel mooi maar mijn vrouw werd er doodongelukkig van.

Locatie is en blijft het belangrijkste en afhankelijk van de plaats kan 15min een wereld van verschil zijn.
Wij ook, van het centrum naar een buitenwijk, wij willen niet meer anders, veel meer ruimte, natuur en rust.
En we hebben nu kinderen, dat speelt ook heel erg mee.

• Miezie
Frantic schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:32:

Een huis koop je in een split second als het je huis is… zei hij 3 huizen en 3 split seconds verder (waarvan 2 nieuwbouw…).

Er is dus iets beters binnen nu en X jaar. Ik zou de optie dus laten lopen als je twijfelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Eierkoekie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:05:
[...]

Ondanks jullie input heeft de aannemer t vandaag weggewuifd als volgens nen 1010

***members only***
Dan mag hij het dossier weer openen :+
Een blauwe ader in een kabel mag je soms gebruiken als fasedraad voor vermogensketens.

Feit: 53%
Fabel: 47%

Onderbouwing van het antwoord
Het juiste antwoord is feit. Dat antwoord is te ontlenen aan bepaling 514.3.7 van NEN 1010.

Toelichting

Het juiste antwoord is feit. Dat antwoord is te ontlenen aan bepaling 514.3.7 van NEN 1010. In deze bepaling staat, enigszins vereenvoudigd geformuleerd, dat je onder bepaalde voorwaarden een blauwe ader als faseleiding mag gebruiken. Die voorwaarde zijn:

1. er mag geen verwarring ontstaan;

2. er mag geen nul in de kabel zitten.
Bron: https://www.elektroraad.n...raad-voor-vermogensketens

In dit geval zijn beide punten van toepassing. Er kan verwarring ontstaan EN er zit ook en nuldraad bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 21-12-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05 14:40
Aaah last minute via nieuwsbrief vernomen dat er toch een maand vertraging is vanwege de aanleg van de (verplichte) openbare weg. Het weer heeft de afgelopen weken niet meegewerkt en er was nog een klein plukje NUTS aan de overkant van onze appartementgebouwen, wat eerst klaar moet zijn, voordat ze met de weg kunnen beginnen.

Prognose is nu eind februari, wat nog steeds Q1CY24 is.

Nadeel (voor ons): maandje extra dubbele woonlasten/huur
Voordeel: nieuwbouw kan nog beter drogen

Worden lange weken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 11:01
Brains Bush schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:33:
Aaah last minute via nieuwsbrief vernomen dat er toch een maand vertraging is vanwege de aanleg van de (verplichte) openbare weg. Het weer heeft de afgelopen weken niet meegewerkt en er was nog een klein plukje NUTS aan de overkant van onze appartementgebouwen, wat eerst klaar moet zijn, voordat ze met de weg kunnen beginnen.

Worden lange weken ;)
Herkenbaar.
Alleen is bij ons de weg niet verplicht (stalen rijpalten volstaat ook), maar vind de ontwikkelaar dat hij dit eerst klaar moet maken omdat het hem anders te veel tijd en geld kost om het achteraf te doen of in fases. En vervolgens in een nieuwsbrief pretenderen dat de ontwikkelaar opkomt voor de kopers en de wensen en behoeftes heel belangrijk vind in het traject, terwijl iedere koper er graag zsm in wilt want dubbele lasten, huis verkocht etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 22-12-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:21
Nou paar dagen geleden voorschouw gehad. Voor ons zag alles er goed uit...
Wel paar aantekeningen
- Rooster die kleppert, wat krassen in de ramen, kiepraam die direct opengaat zonder te trekken.

We hebben altijd prettig contact gehad maar nu kwam de projectleider erbij en dat was toch wel een rare vent. Dikke kras in een ruit maar dat was prima want het zat te dichtbij het kozijn ofzo.. het zal wel maar hij ging er echt met gestrekt been in.

Blij dat bij oplevering iemand van VEH meegaat want volgens mij is het een moeilijke man als je echt opleverpunten heb,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:32
twain4me schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:28:
[...]

Klik met de plek en het huis is er zeker. Is het de droomplek? Als ik eerlijk ben moet ik mn budget verhonderdvoudigen om echt op de droomplek te gaan wonen. Maar dan moet ik ook andere dingen in mn leven opgeven :+
Miezie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:39:
[...]

Een huis koop je in een split second als het je huis is… zei hij 3 huizen en 3 split seconds verder (waarvan 2 nieuwbouw…).

Er is dus iets beters binnen nu en X jaar. Ik zou de optie dus laten lopen als je twijfelt.
Ik was in het begin van het traject in een split second om. Mn wederhelft minder want die heeft moeite met 't zich te visualiseren.. Plaatjes, 3d tekeningen, bezoeken van soortgelijke woningen etc. allemaal gedaan.

Of er iets beters komt weten we absoluut niet. Blijft koffiedik kijken wat de markt doet. Zoals de huizenmarkt hier nu is zijn we met bestaande bouw (veel) duurder uit en wordt verbouwen om het naar 'deze tijd' te krijgen duurder dan ik uit wil geven. Laat staan dat het gros van de huizen die nu beschikbaar zijn/afgelopen 2 jaar in de markt zijn gekomen ook niet om aan te schouwen vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vraaggast
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-05 14:39
@Eierkoekie @millerman_sf
Ik heb de beloofde foto's toegevoegd.
Toppe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:29:
@Vraaggast wat @millerman_sf ook al zegt, de lijm is sterker dan het blok zelf. Kalkzandsteen is een mooi materiaal maar de randen en hoeken zijn erg gevoelig/broos.

Als je z’n blok door de midden hakt en weer aan elkaar lijmt gaat hij nooit meer barsten op de lijm verbinding. Zou me daar geen zorgen om maken.

En wat verwacht je van je trap? Dat ze elke spijl los gaan verpakken tegen eventuele beschadigingen? Is niet te doen.
Nee natuurlijk niet, maar een tijdelijk schot is er zo tegenaan gezet zonder dat het functie verliest - veiligheid omdat je dan niet het trapgat in kan vallen - lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
Hallo tweakers,

foto bij punt 1:
[Afbeelding]

foto bij punt 2, let op dit is dus de definitieve afwerking, vullen lijkt mij lastig om het dan in oorspronkelijke staat terug te brengen:
[Afbeelding]

foto bij punt 3:
[Afbeelding]
wanduitslag punt 3:
[Afbeelding]
Voor punt 3 kun je wat over de haakse bochten zeggen.. maar verder is de plaatsing redelijk netjes bedacht… het is een technische ruimte dus je kunt ook hoog en laag springen. Je moet aan beide zijden van het dak en je beperkt met de asymmetrische plaatsing de bochten. Thank them later… het is beter voor je te overwinnen weerstand en systeemgeluid in de kanalen als die buizen zo recht als mogelijk zijn. Ik zou ze 100 punten geven op die ene 90 graden na…

Die trap merk je gewoon op bij oplevering… niet nu druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 22:25
Als deze niet dragend is en fatsoenlijk gelijmd is er geen enkel probleem, ze hebben hem zo geplaatst omdat waarschijnlijk alle blokken in het huis als een bouwpakketje zijn geleverd en op maat zijn gemaakt in een fabriek. Zogenaamde elementenbouw, heel snel en efficient op de werkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:27
MacgregorSound schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:36:
Als deze niet dragend is en fatsoenlijk gelijmd is er geen enkel probleem, ze hebben hem zo geplaatst omdat waarschijnlijk alle blokken in het huis als een bouwpakketje zijn geleverd en op maat zijn gemaakt in een fabriek. Zogenaamde elementenbouw, heel snel en efficient op de werkvloer.

[...]
Tot je daar iets aan wilt ophangen en je totaal geen houvast meer kan vinden.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:21
Frantic schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:02:
[...]

Ik was in het begin van het traject in een split second om. Mn wederhelft minder want die heeft moeite met 't zich te visualiseren.. Plaatjes, 3d tekeningen, bezoeken van soortgelijke woningen etc. allemaal gedaan.

Of er iets beters komt weten we absoluut niet. Blijft koffiedik kijken wat de markt doet. Zoals de huizenmarkt hier nu is zijn we met bestaande bouw (veel) duurder uit en wordt verbouwen om het naar 'deze tijd' te krijgen duurder dan ik uit wil geven. Laat staan dat het gros van de huizen die nu beschikbaar zijn/afgelopen 2 jaar in de markt zijn gekomen ook niet om aan te schouwen vind.
Dus nieuwbouw kopen. Je vrouw gaat spijt krijgen hoor. Mijn vrouw kon het ook allemaal niet visualiseren, we hebben er heel veel over gesproken. Oplevering was februari 2021. Ze is nog nooit zo gelukkig geweest op woongebied, dus doen!!!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Frantic schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:02:
[...]

Klik met de plek en het huis is er zeker. Is het de droomplek? Als ik eerlijk ben moet ik mn budget verhonderdvoudigen om echt op de droomplek te gaan wonen. Maar dan moet ik ook andere dingen in mn leven opgeven :+

[...]

Bestaande bouw is volgens mij zelden duurder. Ja alles hangt af van je eisen maar verkijk je er niet op. Vergeet bij nieuwbouw niet:
Dubbele hypotheek lasten zomaar 1.5-2.5 jaar lang;
Grondwerk,
tuin,
Stukadoor,
vloer,
badkamer,
keuken,
Meerwerk opties,
Nieuwbouw is gemiddeld enkele tienduizenden euro's duurder in aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 18:40
utbone schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:02:
[...]

Tot je daar iets aan wilt ophangen en je totaal geen houvast meer kan vinden.
Onzin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 10:24
Brains Bush schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:33:

Worden lange weken ;)
Precies hetzelfde als bij ons. Oplevering zou eerst 1ste week februari zijn, nu 2! maanden vertraagd vanwege de aanleg van het buitenterrein, wat niet in de initiële planning stond van de projectleider…
Van horen zeggen dat het met het nieuwe bouwbesluit te maken heeft vanaf 1-1, maar zelf niet verder hierin verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:17
@Bamiblik de nieuwe omgevingswet geldt enkel voor projecten waarvan de aanvraag vanaf 1-1-2024 gedaan wordt. En dus niet voor al reeds lopende projecten.

[ Voor 16% gewijzigd door El-Vder op 24-12-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:32:
[...]

Bestaande bouw is volgens mij zelden duurder. Ja alles hangt af van je eisen maar verkijk je er niet op. Vergeet bij nieuwbouw niet:
Grondwerk,
tuin,
Stukadoor,
vloer,
badkamer,
keuken,
Meerwerk opties,
Dubbele hypotheek is niet de gehele 100% voor de looptijd, dit wordt hoger naar gelang je meer termijn bedragen betaald.

Bij nieuwbouw tevens het voordeel dat je niet bizar hoeft over te bieden, wat in deze markt nog steeds standaard is.
Gemiddeld gezien gaat een koper van een bestaande woning ook renoveren, isoleren en mogelijk nieuwe vloer/muren verven/behangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 24-12-2023 11:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-06 22:41

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Afgelopen woensdag een kopersbijeenkomst gehad en de voorlopige opleverdatum gekregen: 6 maart '24. Toch heel wat eerder dan de planning was eind april. Maar we klagen niet, hebben we meer tijd om zelf te klussen!

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breud
Wij hebben 11 januari de laatste kijkdag. Ik ben heel benieuwd of we dan een voorlopige opleverdatum krijgen.
De planning is nu, na al een aantal vertragingen, eind februari. Ben benieuwd of ze dat redden.

Een van de kritische zaken is de aansluiting op de nuts voorziening en aangezien met nog geen concrete datum heeft, weet ik nog niet in hoeverre februari realistisch is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-06 16:28

Cordon

Lievelings jankert

Te horen gekregen dat wij 19 januari voor het eerst mogen kijken in het huis! *O* Nu kunnen de kerstdagen en nieuwjaar me niet snel genoeg voorbij zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

Draakje5 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:32:
[...]

Grondwerk,
tuin,
Stukadoor,
vloer,
badkamer,
keuken,
Meerwerk opties,
Is ook afhankelijk van je bestaande bouw, welke van die posten je wel of niet door kunt strepen.

Onze opleverprognose is week 9 van 2024. Althans, als ik de volgorde van de huizen en de opleversnelheid zelf even doorbereken. En dat is best kut. Het zou eigenlijk (begin) Q4 2023 op moeten zijn geleverd, maar is zonder bijzonder duidelijke redenen uitgesteld. Kan gebeuren. Probleem is alleen dat we (a) ons huis al hebben verkocht en (b) we begin april een kleine verwachten.

Blij dat we een prognose hebben, maar baal er wel flink van dat het de planning enorm in de war schopt. Er even van uit gaande dat het zo'n 6-8 weken duurt om het huis kampeer-bewoonbaar te maken na oplevering.
* 5,5 tot 6 weken plafond/muren stucen, schilderen en PVC op 1e verdieping (Bedrijf A)
* 2 weken gietvloer (Bedrijf B )
* 2 weken keuken (Bedrijf C)

Nu vinden we het geen ramp om er na het drogen van de gietvloer al in te trekken. Beter dan de alternatieven die we nu hebben (elders logeren of een vakantiehuis à 2500-4000 euro p/mnd op de gok vastleggen). Maar inderdaad, nieuwbouw heeft ook zo zijn nadelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:40

twu

twi schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:09:
[...]

Is ook afhankelijk van je bestaande bouw, welke van die posten je wel of niet door kunt strepen.

Onze opleverprognose is week 9 van 2024. Althans, als ik de volgorde van de huizen en de opleversnelheid zelf even doorbereken. En dat is best kut. Het zou eigenlijk (begin) Q4 2023 op moeten zijn geleverd, maar is zonder bijzonder duidelijke redenen uitgesteld. Kan gebeuren. Probleem is alleen dat we (a) ons huis al hebben verkocht en (b) we begin april een kleine verwachten.

Blij dat we een prognose hebben, maar baal er wel flink van dat het de planning enorm in de war schopt. Er even van uit gaande dat het zo'n 6-8 weken duurt om het huis kampeer-bewoonbaar te maken na oplevering.
* 5,5 tot 6 weken plafond/muren stucen, schilderen en PVC op 1e verdieping (Bedrijf A)
* 2 weken gietvloer (Bedrijf B )
* 2 weken keuken (Bedrijf C)

Nu vinden we het geen ramp om er na het drogen van de gietvloer al in te trekken. Beter dan de alternatieven die we nu hebben (elders logeren of een vakantiehuis à 2500-4000 euro p/mnd op de gok vastleggen). Maar inderdaad, nieuwbouw heeft ook zo zijn nadelen!
Vervelend weer zo'n vertraging! Als je het goed met de stukadoors, stoffeerders en keukenboer bespreekt zou het eventueel in 4-5 weken kunnen. Mijn stukadoors hebben heel mijn woning (wanden/plafond) in 2 weken gestuct, 1,5 week laten drogen en toen in 3-4 dagen alles gesaust. Tijdens het drogen van stucwerk kan je eventueel al PVC laten leggen, wel later weer afdekken, maar dan is 1e verdieping wel al kampeerbaar. Wat voor keuken ga je plaatsen? Normaal gesproken zijn ze binnen 1 á 2 dagen wel klaar.

Maar goed, de vraag is ook of het gezond is voor een newborn om in bouwstof te wonen, dus waarschijnlijk kom je er niet vanaf om een vakantiehuisje of hotelletje te boeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

twu schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:40:
[...]

Vervelend weer zo'n vertraging! Als je het goed met de stukadoors, stoffeerders en keukenboer bespreekt zou het eventueel in 4-5 weken kunnen. Mijn stukadoors hebben heel mijn woning (wanden/plafond) in 2 weken gestuct, 1,5 week laten drogen en toen in 3-4 dagen alles gesaust. Tijdens het drogen van stucwerk kan je eventueel al PVC laten leggen, wel later weer afdekken, maar dan is 1e verdieping wel al kampeerbaar. Wat voor keuken ga je plaatsen? Normaal gesproken zijn ze binnen 1 á 2 dagen wel klaar.

Maar goed, de vraag is ook of het gezond is voor een newborn om in bouwstof te wonen, dus waarschijnlijk kom je er niet vanaf om een vakantiehuisje of hotelletje te boeken :+
Ik denk dat het inderdaad wel efficiënter moet kunnen, maar het grote nadeel is dat we op de BG en 2e verdieping een gietvloer doen. Dan kan je eigenlijk niemand anders in het huis laten werken. Achteraf had het enorm geholpen als we daar ook gewoon een PVC of tegel hadden laten leggen.

Ekelhoff gaat de keuken plaatsen, verwacht ook niet 2 weken nodig te hebben. Dat zal het timeframe zijn waarin zij hun planning rond breien. Die is fijn om te hebben, maar daar valt tegenaan te improviseren. Zodra die staat, is het wel voor even gedaan met de grote bouwstof-klussen verwacht ik, dus na een grondige schoonmaak willen we er wel direct in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
twi schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:19:
[...]

Ik denk dat het inderdaad wel efficiënter moet kunnen, maar het grote nadeel is dat we op de BG en 2e verdieping een gietvloer doen. Dan kan je eigenlijk niemand anders in het huis laten werken. Achteraf had het enorm geholpen als we daar ook gewoon een PVC of tegel hadden laten leggen.

Ekelhoff gaat de keuken plaatsen, verwacht ook niet 2 weken nodig te hebben. Dat zal het timeframe zijn waarin zij hun planning rond breien. Die is fijn om te hebben, maar daar valt tegenaan te improviseren. Zodra die staat, is het wel voor even gedaan met de grote bouwstof-klussen verwacht ik, dus na een grondige schoonmaak willen we er wel direct in gaan.
Heb je zo’n ingewikkelde keuken dan? Als de vloer er al ligt en de muren klaar zijn moet dat wel in 2 dagen kunnen… die 2 dagen kun je al vast leggen en daar dan bij de andere lui op sturen. Je hebt belangen, dus laat ze maar leveren…

Stucen heb ik in ons project nooit langer zien duren dan een week. Droogtijd is je onzekere variabele. Sausen is ook max een week, maar met kleuren ben je de sjaak. Houtwerk in de verf duurt ook even.

Als je met de gietvloerenboer af kan spreken dat ze 2 fases doen kan je schilderen en gieten laten overlappen en ook tijd pakken en ook die andere vloer kan gelijktijdig.

Creativiteit is koning… een heel huis kan in 4/5 weken, hier wat meer want je materiaalkeuze werkt niet mee zoals je zelf al aan gaf.

Ps. Druk verlagen qua dak boven je hoofd met een newborn lijkt mij dan weer een no-brainer. Dus ik zou even ergens huren.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 26-12-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:22
Vraagje voor de Veneta mensen; voor de achterzijde woonkamer (glazen schuifdeur met uitzicht op achtertuin richting west) wil ik graag een inbetween gordijn hangen. Nu kun je als extra een semi-transparante voering kiezen, dit kost ongeveer 350 euro extra bovenop de 650 voor het gordijn zelf (510Bx263H). Ik wil waarschijnlijk een rolluik aan de buitenkant hangen tegen de zon.

Is een semi transparante voering aan te bevelen voor deze situatie?

Veneta geeft zelf aan dat "De semi-transparante voering zorgt voor een lichtdempend effect, waarbij ook de doorkijk verminderd wordt". Ook isolatie, geluid, bescherming tegen zonlicht en vollere/luxere uitstraling worden genoemd als voordelen, maar de meeste spelen waarschijnlijk minder een rol bij nieuwbouw (+rolluik). De inbetween stalen van Veneta komen allemaal zonder voering, dus ik heb geen idee of het echt "voller/luxer" voelt door deze voering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:10
Hallo,

Wij staan op het punt een nieuwbouwwoning te kopen (ruwbouw staat er al). Daarbij merkte ik op dat ik onderaan de buitengevel geen waterkering zag (gevel is al deels afgewerkt met isolatie & bezetting, er komt uiteindelijk crepi op).

Ik dacht dat de kimblok/ytong normaal helemaal ingepakt moet worden in EPDM/Roofing/...?
Langs binnen is wel duidelijk een waterkeringsfolie te zien.

Bij navraag bij de bouwheer ontving ik volgende schets van de muuropbouw. Dit lijkt me ok, maar ik wil graag nog eens dubbelchecken met meer ervaren mensen hier om elk toekomstig vochtprobleem te vermijden.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS_ou9sxyd0e2PIfOS_13ZNYuZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTbnzCPHHxlLIIwfm9w4LJVJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7MJ70ZMVqetvWPbD8SBhCY-0XE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAMI5xXM9lvsr05Ix5fLyHzT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-06 23:07
Hoi allen,

Onze keukeninstallateur heeft voor de dim verlichting een druk drummer geplaatst. Nu willen wij toch liever een draaddimmer en ik wil even jullie (hopelijk bevestigende) mening of de manier waarop wij dit willen plaatsen de juiste is.

De huidige situatie ziet er als volgt uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-zct477ZLKByV4EcVRtUixxzVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QYsLsiQwll73C1k9pMDhSG2.jpg?f=fotoalbum_large
L = Blauwe draad afgetapt van stopcontact
L1 = blauwe draad die naar de Integratec SR-2303P loopt

Op de Integratec zitten de draden als volgt aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xik1pDB2XzxU4rM2Enj8GId7Wi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzNjyCIWxVIvQDDGMiuyzIAg.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de nieuwe situatie hebben wij een draaidimmer met de volgende aansluiten
4
Pijltje omhoog
Pijltje omhoog
Fasedraad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u61-JfXfVWkIs6olya7zYv6glak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnspmqBbXCHz5W3ZX0Pe1LBi.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dat de oplossing als volgt moet zijn

Op de schakelaar een blauwe draad van het stopcontact naar pijltje omhoog
Andere blauwe draad van pijltje omhoog naar Integratech

Op de Integratech
Blauw aansluiten op de N van Phase cut Dim
Bruin aansluiten op de L van Phase Cut Dim
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHIpdHARsg0_xsWnl5dopaDEBg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1NPLBxtYLMn6YOiJR5eAJIZ.jpg?f=fotoalbum_large

en dan rechtsboven op de Integratech Dali & AC Push uitzetten en Phase Cut Dim aanzetten.

Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Smartbikers schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:06:
Hoi allen,

Onze keukeninstallateur heeft voor de dim verlichting een druk drummer geplaatst. Nu willen wij toch liever een draaddimmer en ik wil even jullie (hopelijk bevestigende) mening of de manier waarop wij dit willen plaatsen de juiste is.

De huidige situatie ziet er als volgt uit
[Afbeelding]
L = Blauwe draad afgetapt van stopcontact
L1 = blauwe draad die naar de Integratec SR-2303P loopt

Op de Integratec zitten de draden als volgt aangesloten
[Afbeelding]

Voor de nieuwe situatie hebben wij een draaidimmer met de volgende aansluiten
4
Pijltje omhoog
Pijltje omhoog
Fasedraad
[Afbeelding]
Ik denk dat de oplossing als volgt moet zijn

Op de schakelaar een blauwe draad van het stopcontact naar pijltje omhoog
Andere blauwe draad van pijltje omhoog naar Integratech

Op de Integratech
Blauw aansluiten op de N van Phase cut Dim
Bruin aansluiten op de L van Phase Cut Dim
[Afbeelding]

en dan rechtsboven op de Integratech Dali & AC Push uitzetten en Phase Cut Dim aanzetten.

Hoe zien jullie dit?
Geen idee of het anders is bij LED drivers, maar zover ik weet gaan naar de dimmer/schakelaar altijd bruin (L/live/fase) en vanuit daar zwart (schakeldraad, veelal 1.5mm) naar de lamp(en).
Blauw gaat -afaik- nimmer naar de schakelaar.

Naar de lamp zelf gaat schakeldraad (zwart) en de nuldraad (blauw).

Afbeeldingslocatie: https://admin.elektramat.nl/media/pslogin/Aansluiting-duo-dimmer-1_3.jpg

@Smartbikers; hier trouwens de handleiding van jouw LED driver:
https://www.sunricher.com...-1-12-48V-User-Manual.pdf

Jij moet denk ik optie 4 hebben.
Bruine draad naar L van dimmer
Zwarte draad van dimmer naar LED Driver (L-phase cut)
Blauwe draad naar LED driver (N- phase cut)

Maar Ik zou je vraag echter hier stellen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 27-12-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Source90 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:17:
[...]

Geen idee of het anders is bij LED drivers, maar zover ik weet gaan naar de dimmer/schakelaar altijd bruin (L/live/fase) en vanuit daar zwart (schakeldraad, veelal 1.5mm) naar de lamp(en).
Blauw gaat -afaik- nimmer naar de schakelaar.

Naar de lamp zelf gaat schakeldraad (zwart) en de nuldraad (blauw).

[Afbeelding]

Ik zou je vraag echter hier stellen:
klump4u in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

@Smartbikers; hier trouwens de handleiding van jouw LED driver:
https://www.sunricher.com...-1-12-48V-User-Manual.pdf
Thanks! Ik heb de vraag nu ook in dat andere forum gesteld.
De bruine draad gaat inderdaad rechtstreeks naar de Integratech.

Kijkende naar de handleiding denk ik dus dat we het aan moeten sluiten zoals op nummer 4 maar toch een check voor de zekerheid of we dan het juiste doen. Dank voor de hulp tot zover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Smartbikers schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:26:
[...]

Thanks! Ik heb de vraag nu ook in dat andere forum gesteld.
De bruine draad gaat inderdaad rechtstreeks naar de Integratech.

Kijkende naar de handleiding denk ik dus dat we het aan moeten sluiten zoals op nummer 4 maar toch een check voor de zekerheid of we dan het juiste doen. Dank voor de hulp tot zover!
Je haalt volgens mij nog steeds bruin en blauw door elkaar. De bruine draad moet naar de dimmer (draaiknop), vanaf daar moet er een zwarte draad van de dimmer naar de LED driver. Blauw moet niet in de buurt komen van de dimmer, maar rechtstreeks naar de LED driver (doel ik op de integratech).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaqRt423MYHZyBvWtXPeM6-y-N4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H6gxxAQlNrwdntzxVNXNrMUz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Source90 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:34:
[...]

Je haalt alleen bruin en blauw door elkaar. De bruine draad moet naar de dimmer (draaiknop), vanaf daar moet er een zwarte draad van de dimmer naar de LED driver. Blauw moet niet in de buurt komen van de dimmer, maar rechtstreeks naar de LED driver (doel ik op de integratech).

[Afbeelding]
Ik begrijp dan iets (nog) niet. Op dit moment, met de druk dim knop, als je die lang inhoudt dimt hij ook.
Is het logisch dat je dan als je naar een draaiknop gaat opeens een bruine draad naar de dimknop moet? Of is de draad(kleur) initieel verkeerd aangesloten of is de installatiewijze anders voor een draad / druk dimknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-06 18:50
Wij zijn voor onze nieuwbouwwoning in aanbouw aan het orienteren voor de buitenruimte, onder andere de oprit. Onze woning wordt opgeleverd met twee parkeerplaatsen op ons perceel bestraat met straatstenen (ik denk dikformaat). Zou daar al gebroken puin onder liggen? We zoeken namelijk een optie die ook goed geschikt is voor zware (lees: elektrische) auto's. We denken dat een stenen oprit (getrommelde waaltjes of kasseien) onze voorkeur heeft. Bij dit soort bestrating zie je toch ook regelmatig al spoorvorming waar de auto staat (bij nieuwbouw!). Zijn er naast een laag gebroken puin (hoe veel cm?) nog andere tips om spoorvorming/inzakken te voorkomen?

Wat me overigens erg opvalt in nieuwbouwwijken hier in de buurt is dat er heel vaak gebruik wordt gemaakt van grind/basalt split voor de oprit, waarbij dan vervolgens de stoep / straat vaak bezaait ligt met steentjes. Daar zou ik me enorm aan gaan storen.

Verder: heeft hier iemand ervaring met waterdoorlatende voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
iRbn schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:59:
Hallo,

Wij staan op het punt een nieuwbouwwoning te kopen (ruwbouw staat er al). Daarbij merkte ik op dat ik onderaan de buitengevel geen waterkering zag (gevel is al deels afgewerkt met isolatie & bezetting, er komt uiteindelijk crepi op).

Ik dacht dat de kimblok/ytong normaal helemaal ingepakt moet worden in EPDM/Roofing/...?
Langs binnen is wel duidelijk een waterkeringsfolie te zien.

Bij navraag bij de bouwheer ontving ik volgende schets van de muuropbouw. Dit lijkt me ok, maar ik wil graag nog eens dubbelchecken met meer ervaren mensen hier om elk toekomstig vochtprobleem te vermijden.

Alvast bedankt voor het meedenken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Je zit hier wel in het projectmatige topic. Gezien jouw tekening lijkt het niet op (grote) projectmatige bouw.

Hoe dan ook. Daarom eigenlijk ook dat ik het detail nog niet eerder zo heb gezien. Ik zie geen spouwmuur in je detail bijv.
Ook staan je kimblokken dus onder het maaiveld. Normaliter zie ik deze boven op de vloer en boven het maaiveld. Vb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhPtXtsijE8Lf1LALwzhBJW3yxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l5RgnerNEBPiymsYgXzbrddj.png?f=fotoalbum_large

Concreet antwoord of dat dit voor vochtproblemen gaat zorgen heb ik niet. Misschien moet je dan ook wat meer details delen van wat voor vloer dat is die in aanraking met de grond komt en of je een spouw hebt. Want nu lijkt het alsof dat bitumen er voor de lol zit of niet heel veel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 23:52
Het is hier stil, mogelijk wegens de bouwvak. Dus daarom maar even een bericht tussendoor. Vorige week woensdag is ons huis opgeleverd. Al-met-al niet ontevreden. Enkele opleverpunten werden gelijk tijdens de oplevering nog verholpen. Nu eigenlijk nog maar twee punten over, missende binnendeur en wat tegels met fabrieksfouten (missende glazuur).
Worden begin januari hopelijk opgepakt.

Voor de rest gelijk na oplevering door een bedrijf wat extra geulen laten frezen voor luidsprekersnoeren, zodat die buiten het zicht lopen.

Doordat het huis circa 2,5 maand eerder en nog voor de kerst is opgeleverd, gelijk gehandeld en gisteren 10 zonnepanelen laten plaatsen, zodat we die nog BTW-vrij hebben.
Nu wachten op de behangers, vloer en keuken. Nadeel van de vroege oplevering is dat niet iedereen zoveel naar voren kon schuiven, dus de vloer komt pas in de 1e week februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Mijn huis is ook vorige week woensdag opgeleverd. Paar kleine opleverpuntjes, waaronder de omvormer van de zonnepanelen die nog niet is geleverd.
Het grootste punt en meest vervelende vind ik, is dat in het toilet het plateau ontbreekt. Op de meerwerklijst hadden ze dat doorgekruist, vanwege de standleiding die daar dus blijkbaar loopt. Ik ben niet op de hoogte gesteld, anders had ik andere tegels uitgekozen. Nu vind ik het heel lelijk. Dit krijgt dus nog een staartje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Swinta schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:03:
Mijn huis is ook vorige week woensdag opgeleverd. Paar kleine opleverpuntjes, waaronder de omvormer van de zonnepanelen die nog niet is geleverd.
Het grootste punt en meest vervelende vind ik, is dat in het toilet het plateau ontbreekt. Op de meerwerklijst hadden ze dat doorgekruist, vanwege de standleiding die daar dus blijkbaar loopt. Ik ben niet op de hoogte gesteld, anders had ik andere tegels uitgekozen. Nu vind ik het heel lelijk. Dit krijgt dus nog een staartje...
Wij willen foto’s! *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Hebben er hier mensen balansventilatie, maar toch keuken met afzuiging naar buiten? Zit toch weer te twijfelen..

In hoeverre gooit dit je ventilatie in de war? Kan me namelijk eigenlijk echt niet voorstellen dat dit veel uitmaakt. Je zet toch ook wel eens je ramen/openslaande deuren open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 20:08
gdvm schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:47:
Hebben er hier mensen balansventilatie, maar toch keuken met afzuiging naar buiten? Zit toch weer te twijfelen..

In hoeverre gooit dit je ventilatie in de war? Kan me namelijk eigenlijk echt niet voorstellen dat dit veel uitmaakt. Je zet toch ook wel eens je ramen/openslaande deuren open?
Het kán wel; waar een wil is, is een weg. Of die weg de meest handige is om te volgen is dan een tweede.

Ja, het kan, maar je trekt je woning wel vacuüm in feite. Met balansventilatie (dus zonder roosters in de ruiten) zou ik mensen nooit aanraden om keukenlucht naar buiten af te zuigen.

Een gedachte die in me opkomt is dat je eventueel een nieuw energielabel aan moet vragen erdoor, omdat je een nieuw gat in je thermische schil gemaakt hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Een woonkamer/keuken heeft doorgaans maar iets van 125 m3/h aanvoer/afvoer voor de ventilatie en een beetje afzuigkap is 300-600 m3/h afvoer + dus de afvoer van de wtw .je gaat dus overal en nergens lucht vandaan aanvoeren. een rooster wat open kan is dan wel zo handig.
Daarom nemen veel mensen recerculatie ik neem zelf een met een klep gestuurde aanvoer. en een afzuigkap met eigen afvoer naar buiten. De aanvoer zit in de buurt van de afzuigkap dus grootste deel van de "koude" lucht verdwijnt direct in de afzuigkap. ik denk niet dat een project aannemer dit voor je wil doen tijdens de bouw, dus zal je het achteraf moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
twain4me schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:02:
[...]

Een woonkamer/keuken heeft doorgaans maar iets van 125 m3/h aanvoer/afvoer voor de ventilatie en een beetje afzuigkap is 300-600 m3/h afvoer + dus de afvoer van de wtw .je gaat dus overal en nergens lucht vandaan aanvoeren. een rooster wat open kan is dan wel zo handig.
Daarom nemen veel mensen recerculatie ik neem zelf een met een klep gestuurde aanvoer. en een afzuigkap met eigen afvoer naar buiten. De aanvoer zit in de buurt van de afzuigkap dus grootste deel van de "koude" lucht verdwijnt direct in de afzuigkap. ik denk niet dat een project aannemer dit voor je wil doen tijdens de bouw, dus zal je het achteraf moeten maken.
Oke, dus als ik het goed begrijp krijg je door onderdruk in je keuken een aanzuigend effect.
Ik stel me dan voor dat je tocht krijgt door alle kieren/openingen, tenzij je in de buurt van je afzuiging ook een extra luchttoevoer realiseert. Maar een nieuwbouwwoning heeft nauwelijks echte kieren/openingen behalve wellicht de brievenbus?

Verstoort het daardoor dan vervolgens ook de werking van je ventilatiesysteem, als je klaar bent met koken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gdvm schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:33:
[...]

Oke, dus als ik het goed begrijp krijg je door onderdruk in je keuken een aanzuigend effect.
Ik stel me dan voor dat je tocht krijgt door alle kieren/openingen, tenzij je in de buurt van je afzuiging ook een extra luchttoevoer realiseert. Maar een nieuwbouwwoning heeft nauwelijks echte kieren/openingen behalve wellicht de brievenbus?

Verstoort het daardoor dan vervolgens ook de werking van je ventilatiesysteem, als je klaar bent met koken?
Als je klaar bent met koken zet je de afzuiging weer uit en is alles weer in balans.

Zo ingewikkeld is dat niet, zo'n WTW. De ene ventilator blaast een x hoeveelheid je woning in, de andere ventilator zuigt dezelfde hoeveelheid weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Nee, als die uitstaat is alles weer in balans. Bij het aanstaan gaat de afzuigin die kieren wel vinden hoor, ook in nieuwbouw ;) , hij trekt gewoon een raam, deur ,afdichting etc open genoeg om het druk verschil op te lossen. en dat is om verschillende redenen niet wenselijk. je raakt afzuig capaciteit kwijt. je krijgt mogelijk geluids en tocht overlast op een onvoorspelbare plek en er gaat meer warmte verloren. simpelste manier is een stukje glas vervangen en daar een rooster opzetten wat je handmatig open en dicht zet. maarja dan moet je dat wel doen. (daarom heb ik een klep die open gaat als de afzuiging aangaat) en uiteraard het isolatie verschil accepteren.

Als je dat allemaal niet wil zou ik een recirculatie kap nemen, dat zal overal dan een beter idee zijn.

ik dacht dat het @Andrehj was die een vergelijkbaar systeem heeft, hij zuigt volgens mij aan in de garage/berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Wij hebben dit. Als alle ramen en deuren dicht zijn en stand 3 of turbo wordt gebruikt wordt lucht langs de voordeur aangezogen en hoor je dus een fluitend geluid. Maar omdat we een inpandige bering hebben met natuurlijke ventilatie is dit voor ons simpel op te lossen door de deur van de berging op een kiertje te laten.
Als je geen mogelijkheid hebt voor extra aanvoer kan je een 2e gat maken voor aanvoer. Stand 3 of turbo is alleen nodig voor het aanbakken van vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-04 17:55
Deze vraag kan vervallen

[ Voor 95% gewijzigd door Vassque op 30-12-2023 19:04 . Reden: Zelf opgelost ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
[...]

Je hebt wel overal afvoeren, daar gaat hij dan ook lucht uit trekken.

Wij hebben gewone mechanische ventilatie, met roosters boven de ramen. Als we vergeten de roosters in de keuken open te zetten krijgen we putlucht op een bovenverdieping. Waarschijnlijk doordat er lucht uit de afvoer voor een wasmachine wordt getrokken.

In een huis dat nog dichter zit worden het wellicht nog creatievere luchtstromen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:22
Stomme vraag misschien maar ik zie hier de meeste mensen stucloper leggen als ze al een vloer erin hebben liggen en dan nog de wanden af gaan werken.
Maar wat als je eerst de wanden af laat werken (machinaal dunpleisteren) en plafonds stukadoren incl. verfspuiten; moet je dan alsnog de onafgewerkte (anhydriet) vloer beschermen met stucloper voor al die gipsklodders of ruim je dit nadehand ook wel makkelijker zonder bescherming op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Haodeyoude schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:04:
Stomme vraag misschien maar ik zie hier de meeste mensen stucloper leggen als ze al een vloer erin hebben liggen en dan nog de wanden af gaan werken.
Maar wat als je eerst de wanden af laat werken (machinaal dunpleisteren) en plafonds stukadoren incl. verfspuiten; moet je dan alsnog de onafgewerkte (anhydriet) vloer beschermen met stucloper voor al die gipsklodders of ruim je dit nadehand ook wel makkelijker zonder bescherming op?
Goede vraag en ik ben ook benieuwd naar het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:14
Eigenlijk een simpel antwoord; als er netjes gewerkt kan worden dan is dit niet nodig. Hooguit alleen langs de wanden. Maar in de praktijk blijkt dat er vaak niet netjes gewerkt wordt dus dan kun je beter alles vol leggen met stucloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Stuc is als een soort cement. Als dat eenmaal op de onafgewerkte vloer valt en je laat het uitharden... Goedemorgen, dan sta je wel even te bikken.

En als je eenmaal aan het stucen bent, dan wil je niet steeds van je werk afstappen om die klodders op te ruimen. Stucen is ontzettend tijdgevoelig. En geloof me, er vallen er heel veel met stucen. Stucadoors hebben niet voor de niks de bijnaam 'zwijnen van de bouw'. Niks tegen hen persoonlijk, maar ze maken gewoon een hoop zooi. Dat hoort bij hun vak.

Daarom is het véél makkelijker om een uurtje de vloer af te plakken en het achteraf weer te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
keeperson schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:51:
[...]

Stuc is als een soort cement. Als dat eenmaal op de onafgewerkte vloer valt en je laat het uitharden... Goedemorgen, dan sta je wel even te bikken.

En als je eenmaal aan het stucen bent, dan wil je niet steeds van je werk afstappen om die klodders op te ruimen. Stucen is ontzettend tijdgevoelig. En geloof me, er vallen er heel veel met stucen. Stucadoors hebben niet voor de niks de bijnaam 'zwijnen van de bouw'. Niks tegen hen persoonlijk, maar ze maken gewoon een hoop zooi. Dat hoort bij hun vak.

Daarom is het véél makkelijker om een uurtje de vloer af te plakken en het achteraf weer te verwijderen.
Zit dat bij het stucadoor inbegrepen of heb je dat zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:04
Breud schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:01:
[...]

Dat ligt aan de stukadoor, maar ik heb het in de meeste gevallen niet gezien bij de werkzaamheden, dus ga er van uit dat je het zelf moet doen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Breud schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:01:
[...]

Ligt heel erg aan de vakman. Sommige vaklieden doen het liever allemaal zelf zodat ze zeker weten dat het goed gedaan is. Sommigen interesseert het niet of het er ligt of hebben een andere werkwijze. In het kort: overleg even met je stucadoor wat hij doet en of je eventueel dingen zelf mag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:39
Wij hebben uiteindelijk geen stucloper gelegd en zijn elke dag even langs gegaan om alle dikkere klodders eraf te halen. Dit was voor ons minder werk dan overal stucloper neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Dank voor de tips. Ik ga volgende week even overleggen met de stucadoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Stukloper leggen! Ik heb dit weekend troep opgeruimd van het stucen en ben nog niet klaar. Dinsdag gaan ze op zolder aan de gang en dat ga ik echt afdekken met stukloper. Vergeet de trap niet. De zoldertrap ga ik ook afdekken, je wilt niet weten hoe de trap naar de eerste verdieping eruit ziet. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-05 22:14
Voor onze nieuwbouw volgend jaar moeten we snel een beslissing nemen wat betreft het zandpakket. Is het verstandiger om het rechtstreeks bij de aannemer af te nemen (gelijktijdig met het huis geleverd) of beter samen met de buren doen (iets goedkoper). Omdat onze tuin vrij klein is, verwacht ik echter geen enorm prijsverschil. Wat is leuker om te doen en zijn er voordelen om het meteen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:21
raduf schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:06:
Voor onze nieuwbouw volgend jaar moeten we snel een beslissing nemen wat betreft het zandpakket. Is het verstandiger om het rechtstreeks bij de aannemer af te nemen (gelijktijdig met het huis geleverd) of beter samen met de buren doen (iets goedkoper). Omdat onze tuin vrij klein is, verwacht ik echter geen enorm prijsverschil. Wat is leuker om te doen en zijn er voordelen om het meteen te doen?
Ik zou het door de aannemer laten doen, is weer een klussie minder zelf doen. Vraag wel na hoeveel zand ze storten in je tuin.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
raduf schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:06:
Voordelen om het meteen te doen is dat je er dan geen omkijken meer naar hebt en bij wijze van spreken direct de erfafscheiding kunt gaan plaatsen.
Het zal aan mij liggen maar ik vind en vond weinig leuks aan het zelf doen van grondwerk van mijn tuin, dus daarvoor zou ik het niet laten.

Het is ongetwijfeld gezellig om bij goed weer een dagje samen met de buren te spelen met gehuurde mini gravers en dergelijke. Tevens zorgt dit voor een goed gevoel en gemeenschapszin.

Als je echter meerdere dagen bezig moet zijn, bij slecht weer, met een grote to-do list en afhankelijk bent van schep en kruiwagen dan wist ik het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-05 22:14
Bravertal schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Ik zou het door de aannemer laten doen, is weer een klussie minder zelf doen. Vraag wel na hoeveel zand ze storten in je tuin.
Als voorbereiding op het betegelen van de achtertuin, kan de achtertuin aangevuld worden met schoonzand [ca. 30cm]. De werkzaamheden voor het aanbrengen van het zandpakket bestaan uit:
- Egaliseren bestaande bodem.
- Leveren en aanbrengen schoon zandpakket van ca. 30 cm.
- Profileren en verdichten van het schoon zandpakket.
Homer-Simpson schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Voordelen om het meteen te doen is dat je er dan geen omkijken meer naar hebt en bij wijze van spreken direct de erfafscheiding kunt gaan plaatsen.
Het zal aan mij liggen maar ik vind en vond weinig leuks aan het zelf doen van grondwerk van mijn tuin, dus daarvoor zou ik het niet laten.

Het is ongetwijfeld gezellig om bij goed weer een dagje samen met de buren te spelen met gehuurde mini gravers en dergelijke. Tevens zorgt dit voor een goed gevoel en gemeenschapszin.

Als je echter meerdere dagen bezig moet zijn, bij slecht weer, met een grote to-do list en afhankelijk bent van schep en kruiwagen dan wist ik het wel
Bedankt allebei voor de antwoorden. Aangezien ons huis in november wordt opgeleverd en het dan behoorlijk nat weer is, denk ik dat het beter is om dit gewoon rechtstreeks met de aannemer te doen.

De buren stelden voor om een ander bedrijf in te huren (hun zandpakket is slechts 20 cm. Ik weet niet zeker of dit belangrijk is... 30 cm vs20 cm), maar aangezien het 1-2 maanden na levering kan duren, denk ik dat dit in ons geval niet de beste optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-05 07:59
Wordt het hier ook niet eens tijd voor een nieuwe topicreeks daar, de zelfbouw ook een nieuwe kreeg?

Ontopic:

Wij zijn maar begonnen met het opstellen van de todo lijst van het huis omdat we het overzicht kwijt waren in ons hoofd :-). Inmiddels een aardig lange lijst. De indicatie oplevering is nog steeds april-juli (lekker ruim..). April begint al op te schieten, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 17:04
Fedde schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:55:
Wordt het hier ook niet eens tijd voor een nieuwe topicreeks daar, de zelfbouw ook een nieuwe kreeg?

Ontopic:

Wij zijn maar begonnen met het opstellen van de todo lijst van het huis omdat we het overzicht kwijt waren in ons hoofd :-). Inmiddels een aardig lange lijst. De indicatie oplevering is nog steeds april-juli (lekker ruim..). April begint al op te schieten, vandaar.
Ik heb stiekem wel interesse in deze lijst :$
Pagina: 1 ... 267 ... 349 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.