Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
O ja, verkeerd gekeken. Maar inderdaad, waar is die ruimte gebleven..Blihi schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:45:
[...]
Die +/- 120cm is de hoogte. De breedte van het toilet is 1000mm.
De vraag is waar de ruimte gebleven is. De badkamer zou 256 breed moeten zijn, dus welke maat klopt er nog meer niet?
Nu kan het natuurlijk ook gewoon in de tegels zitten. Een nis van 36cm zonder tegels wordt al snel 33 cm zodra er getegeld is (een beetje afhankelijk van de dikte van de tegels)Blurk62 schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:43:
[...]
O ja, verkeerd gekeken. Maar inderdaad, waar is die ruimte gebleven..
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
De vraag is, hoe lang ben je en hoe hoog is je plafond. Als je iets boven je eiland moet monteren sta je al gauw hoger dan een meter. Met een standaard plafondhoogte van 2,6m kun je al niet meer rechtop staan.rubenos schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:30:
[...]
Ik krijg ook een keukeneiland van 2m x 1m met een even dun blad. Als vantevoren ophangen niet lukt huur ik waarschijnlijk een kamersteiger. Even een model zoeken waarbij hij voldoende over het eiland kan incl ondersteuningsbalk.
[Afbeelding]
Iets als dit:
https://www.steigercentru...m-breed-werkhoogte-3.html
Wat moet je met een luik in je kamersteiger? Beetje zoeken en de Altrex RS44 kan je voor net onder de €300 nieuw kopenrubenos schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:30:
[...]
Ik krijg ook een keukeneiland van 2m x 1m met een even dun blad. Als vantevoren ophangen niet lukt huur ik waarschijnlijk een kamersteiger. Even een model zoeken waarbij hij voldoende over het eiland kan incl ondersteuningsbalk.
[Afbeelding]
Iets als dit:
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Niks. Ik linkte gewoon een willekeurig voorbeeld van een kamersteiger.Toppe schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:58:
[...]
Wat moet je met een luik in je kamersteiger? Beetje zoeken en de Altrex RS44 kan je voor net onder de €300 nieuw kopen
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
3,1m hoog bij mijBlurk62 schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:51:
[...]
De vraag is, hoe lang ben je en hoe hoog is je plafond. Als je iets boven je eiland moet monteren sta je al gauw hoger dan een meter. Met een standaard plafondhoogte van 2,6m kun je al niet meer rechtop staan.
De deur heeft mat enkel glas, eenpuntssluiting met een cilinder met kerntrekbeveiliging.
Als ik investeer in driepunts sluiting icm het raam is dat misschien niet effectief. Andere optie waar ik nog over nadacht was wellicht binnen vloerankers in de betonvloer boren zodat ze altijd aan het kettingslot zitten. Of een tralies achter het raam?
Heb je een tekening van hun met maatvoering en bevestiging? Dan aanvoeren en zeggen dat het niet conform tekening is..Agillian schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:50:
Dag allen, al enige tijd lees ik dit topic mee. Ons huis wordt bijna opgeleverd. We laten een nis (lees: twee muren, zie foto) in de badkamer maken waar we planken tussen willen doen voor handdoeken, tandenborstel etc.
[Afbeelding]
We hebben een afstandsbreedte doorgegeven van 36cm, echter is de nis in werkelijkheid nu 31,5cm. Dit klinkt als een klein verschil maar maakt wel dat we handdoeken moeten proppen. Ik vroeg mij af welke plichten de aannemer heeft en wel rechten wij als koper hierin hebben, de woning wordt gebouwd onder woningborg.
Alvast dank voor jullie adviezen.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Goeie lamp ophangen, doet wonderenPatox schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:21:
Wie heeft er hier zaken aangepast aan de berging om deze minder inbraak gevoelig te maken? Ik heb in ieder geval binnen rondom OSB platen tegen de houten rabat delen (keek je zo doorheen) aan geschroefd.
De deur heeft mat enkel glas, eenpuntssluiting met een cilinder met kerntrekbeveiliging.
Als ik investeer in driepunts sluiting icm het raam is dat misschien niet effectief. Andere optie waar ik nog over nadacht was wellicht binnen vloerankers in de betonvloer boren zodat ze altijd aan het kettingslot zitten. Of een tralies achter het raam?
Heb je hier link naar? Das nl wel een prima prijs dan voor een nieuweToppe schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:58:
[...]
Wat moet je met een luik in je kamersteiger? Beetje zoeken en de Altrex RS44 kan je voor net onder de €300 nieuw kopen
Informeer ook even bij je verzekeraar waar het aan moet voldoen om binnen je inbraakverzekering te vallen.Patox schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:21:
Wie heeft er hier zaken aangepast aan de berging om deze minder inbraak gevoelig te maken? Ik heb in ieder geval binnen rondom OSB platen tegen de houten rabat delen (keek je zo doorheen) aan geschroefd.
Wat ook al helpt is zorgen dat de toegang tot je tuin minder makkelijk/interessant is.
Hier in de wijk zijn buren verderop laatst een keer vergeten zowel de tuinport als de schuur op slot te doen en direct die nacht waren alle fietsen verdwenen. Geeft het gevoel dat er (vrijwel) dagelijks aan al die deuren gevoeld wordt of ze wel op slot zitten.
Aka zorgen dat ook een deur die toegang geeft tot je tuin op slot kan en zorgen voor nachtverlichting in je tuin.
Bouwmaat heeft ze met grote regelmaat in de aanbiedingmeloenie schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:56:
[...]
Heb je hier link naar? Das nl wel een prima prijs dan voor een nieuwe
Helaas moeten we de hoofdprijs betalen als we dit aantal willen aanvullen: € 785,00 (btw tarief = 0) per stuk
Als ik de panelen uit de omgevingsvergunning pak als voorbeeld dan zijn ze online te koop voor ongeveer 100-200 eur. Zucht. Een andere omvormer plaatsen als je geen panelen bijkoopt doen ze niet

Choose wisely, vorig jaar een overcapaciteit in de bouw mee laten nemen... (staan we ideologisch helemaal achter) maar met de veranderende energiemarkt en de staat van het net is het economisch gezien wel een net staaltje geld weg smijtenSharonh schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:53:
Nou, BENG-berekening om energieneutraal te zijn is binnen. 10 panelen.
Helaas moeten we de hoofdprijs betalen als we dit aantal willen aanvullen: € 785,00 (btw tarief = 0) per stuk![]()
Als ik de panelen uit de omgevingsvergunning pak als voorbeeld dan zijn ze online te koop voor ongeveer 100-200 eur. Zucht. Een andere omvormer plaatsen als je geen panelen bijkoopt doen ze niet
Edit: met die 7 a 8k besparing heb je weer 7 a 8k om de warmte buiten te houden dmv zonwering, wat je verbruik in de zomer weer drukt.... bijvoorbeeld...
[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 18-12-2023 10:58 ]
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik zou dat geld lekker in mijn zak laten en het desnoods achteraf zelf doen.Sharonh schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:53:
Helaas moeten we de hoofdprijs betalen als we dit aantal willen aanvullen: € 785,00 (btw tarief = 0) per stuk![]()
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Oh, €785 valt best mee. Bij ons bouwproject werden de aanvullende zonnepanelen aangeboden voor "maar" €1550 / stuk. En dat ging dan over panelen van 320 Wp.Sharonh schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:53:
Ik lees ‘krijgen 10 panelen, om aan BENG/NOM te voldoen. Mocht dat uitgebreid worden naar meer panelen, betaal je 785/stuk.’Miezie schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:57:
[...]
Choose wisely, vorig jaar een overcapaciteit in de bouw mee laten nemen... (staan we ideologisch helemaal achter) maar met de veranderende energiemarkt en de staat van het net is het economisch gezien wel een net staaltje geld weg smijten. Ergo: ik zou het niet doen en achteraf zelf... met de kennis van nu.
Edit: met die 7 a 8k besparing heb je weer 7 a 8k om de warmte buiten te houden dmv zonwering, wat je verbruik in de zomer weer drukt.... bijvoorbeeld...
Mijn vraag is dan; hoeveel panelen kan zij/hij kwijt en/of met hoeveel panelen wil je uitbreiden?
Als je 12-15 panelen kwijt kan, zou ik het lekker via de bouw doen voor die paar extra. Heb je geen gezeur met een derde partij die niet op een andere installatie verder wilt en/of omvormer vervangen, plus geen gezeur met garantie op de al bestaande panelen.
Wil je er nog 10 bijleggen, zou ik het inderdaad achteraf doen en een apart systeem maken met eigen string.
Er is wel een verschil tussen beng en nom.Source90 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:20:
[...]
Ik lees ‘krijgen 10 panelen, om aan BENG/NOM te voldoen. Mocht dat uitgebreid worden naar meer panelen, betaal je 785/stuk.’
BENG = A+++
Energieneutraal (gebouwgebonden installaties opgewekt) of NOM (gebouwgebonden + gebruikers*) = A++++
Dit lijkt een optie om van BENG naar Energieneutraal te gaan. Het voordeel voor @Sharonh is dat ze direct het juiste energielabel krijgt bij oplevering. Ik hoop het achteraf te verkrijgen door bijplaatsen van extra panelen, maar dit vereist wel weer een energieadviseur om een nieuw label te maken wat ook kosten heeft.
Bij ons levert het een lagere rente op, wat over 20 jaar vast best een flink bedrag is. (Bijna gelijk aan de kosten van bijplaatsen).
* gebruikersgebonden is een vaste waarde op basis van je type woning. Bij een tussenwoning is dat bijv vastgesteld op 2700kwh. En dus een beetje een papieren werkelijkheid. Maar dat moet je dus minimaal extra opwekken ook al verbruik je meer of minder.
[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 18-12-2023 12:19 ]
Ik wilde dit inderdaad ook exact zeggen. Als je er een paar nodig hebt dan zou ik het via de bouw regelen. Zijn het er echter significant meer (verdubbeling van huidige aantal) dan zou ik achteraf bij laten leggen.Source90 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:20:
[...]
Ik lees ‘krijgen 10 panelen, om aan BENG/NOM te voldoen. Mocht dat uitgebreid worden naar meer panelen, betaal je 785/stuk.’
Mijn vraag is dan; hoeveel panelen kan zij/hij kwijt en/of met hoeveel panelen wil je uitbreiden?
Als je 12-15 panelen kwijt kan, zou ik het lekker via de bouw doen voor die paar extra. Heb je geen gezeur met een derde partij die niet op een andere installatie verder wilt en/of omvormer vervangen, plus geen gezeur met garantie op de al bestaande panelen.
Wil je er nog 10 bijleggen, zou ik het inderdaad achteraf doen en een apart systeem maken met eigen string.
Prijzen zullen eerder nog verder dalen volgens kennissen die in de PV handel zitten, ik wacht wel tot na de oplevering eind '24 of begin '25 om te zien hoeveel ik erbij ga leggen. Waarschijnlijk ook meer Wp per paneel dan en wellicht is dan een thuisaccu ook al rendabel.
Soortgelijke situatie meegemaakt.Agillian schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:50:
Dag allen, al enige tijd lees ik dit topic mee. Ons huis wordt bijna opgeleverd. We laten een nis (lees: twee muren, zie foto) in de badkamer maken waar we planken tussen willen doen voor handdoeken, tandenborstel etc.
[Afbeelding]
We hebben een afstandsbreedte doorgegeven van 36cm, echter is de nis in werkelijkheid nu 31,5cm. Dit klinkt als een klein verschil maar maakt wel dat we handdoeken moeten proppen. Ik vroeg mij af welke plichten de aannemer heeft en wel rechten wij als koper hierin hebben, de woning wordt gebouwd onder woningborg.
Alvast dank voor jullie adviezen.
Een uitsparing voor wastafelmeubel ingetekend van 120 cm, bij oplevering gebleken dat dit 117 cm is. Dit viel volgens aannemer en Eigen Huis binnen de marges dus dikke pech helaas.
Heb me rot gezocht naar een meubel van 117 cm...
Voordeel van sanitair via de aannemer laten lopen. Dan hadden zij het op mogen lossenmatthijscamp schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:40:
[...]
Soortgelijke situatie meegemaakt.
Een uitsparing voor wastafelmeubel ingetekend van 120 cm, bij oplevering gebleken dat dit 117 cm is. Dit viel volgens aannemer en Eigen Huis binnen de marges dus dikke pech helaas.
Heb me rot gezocht naar een meubel van 117 cm...
Wij hebben een bad van 1.8meter breed. Van muur tot muur is 1.80 meter exact.. De installateurs hebben aardig wat gevloekt volgens mij..
Ik zou eerder aan metselschragen en een plank denken.rubenos schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:30:
[...]
[Afbeelding]
Iets als dit:
We zitten in hetzelfde schuitje. Zie mijn eerdere post in dit topic.Sharonh schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:53:
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Nu heeft de aannemer ons net geinformeerd dat er voor de nuts nog geen concrete datum in januari/februari is gepland.
Gezien de korte tijd daartoe lijkt me dat gek. Die afspraak zou toch al lang en breed gemaakt moeten zijn. Ook omdat ik de aannemer van de zomer hierop al wees vanwege een artikel in de krant dat een huis eigenaar maanden moest wachten tot de oplevering omdat de nuts bedrijven geen tijd hadden voor installatie.
De nuts is nu een van de laatste zaken die moet gebeuren. Wanneer een nuts die niet komt installeren, vakt dit onder werkbare dagen?
Vergeet de "buurt"app niet, er zullen mensen zijn die panelen verkopen of juist panelen en/of een instalateur zoeken.Sharonh schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:53:
Garantieclaims wordt een lange adem hebben of je verlies nemen. persoonlijk zou ik gewoon "zelf" gaan bijleggen.
(tip: je kan het telefoon nummer van 1 van die dakhazen vragen als ze naar huis gaan)
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 18-12-2023 16:28 ]
Ik denk inderdaad dat we zelf gaan bijleggen. Het zit me gewoon niet lekker dat ze zoveel aan ons verdienen. Alles in dit nieuwbouwproject heeft weer eens de hoofdprijs.twain4me schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:27:
[...]
Vergeet de "buurt"app niet, er zullen mensen zijn die panelen verkopen of juist panelen en/of een instalateur zoeken.
Garantieclaims wordt een lange adem hebben of je verlies nemen. persoonlijk zou ik gewoon "zelf" gaan bijleggen.
(tip: je kan het telefoon nummer van 1 van die dakhazen vragen als ze naar huis gaan)
We leggen gewoon bij tot onze stroomrekening op ongeveer 0 uitkomt. Zo'n 4 panelen denk ik
[ Voor 7% gewijzigd door Sharonh op 18-12-2023 16:35 ]
tsja met dit soort meerwerk verdienen er 2 extra partijenSharonh schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:34:
[...]
Ik denk inderdaad dat we zelf gaan bijleggen. Het zit me gewoon niet lekker dat ze zoveel aan ons verdienen. Alles in dit nieuwbouwproject heeft weer eens de hoofdprijs.
We leggen gewoon bij tot onze stroomrekening op ongeveer 0 uitkomt. Zo'n 4 panelen denk ik
De instalateur die met een vork schrijft omdat dit is beloofd bij het uitknijpen van de basis prijs
vervolgens zet de hoofdaannemer daar geld op voor de regie en daarbovenop komt nog het geld van de projectontwikkelaar. afwijken kost geld.. eigenlijk is het veel bete om daken gewoon standaard vol te leggen en de instalateur niet proberen uit te knijpen. dan heeft de koper meer waar voor zijn geld en veder iedereen een eerlijk inkomen en geen bijzonder kosten/risico's voor afwijken, maarja leg dat de aannemers/projectontwikkelaars maar eens uit.
Weet je het zeker? Wij hebben een A++++ label maar overal staat BENG en nergens staat NOM.rubenos schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:47:
[...]
Er is wel een verschil tussen beng en nom.
BENG = A+++
Energieneutraal (gebouwgebonden installaties opgewekt) of NOM (gebouwgebonden + gebruikers*) = A++++
Dit lijkt een optie om van BENG naar Energieneutraal te gaan. Het voordeel voor @Sharonh is dat ze direct het juiste energielabel krijgt bij oplevering. Ik hoop het achteraf te verkrijgen door bijplaatsen van extra panelen, maar dit vereist wel weer een energieadviseur om een nieuw label te maken wat ook kosten heeft.
Bij ons levert het een lagere rente op, wat over 20 jaar vast best een flink bedrag is. (Bijna gelijk aan de kosten van bijplaatsen).
* gebruikersgebonden is een vaste waarde op basis van je type woning. Bij een tussenwoning is dat bijv vastgesteld op 2700kwh. En dus een beetje een papieren werkelijkheid. Maar dat moet je dus minimaal extra opwekken ook al verbruik je meer of minder.
A++++ = 0 Kwh/m2 wat neer komt op NOM maar nom is geen eis opzich eerder een gevolg alleen in de volksmond blijven we het te pas en vooral ten onpas gebruiken, terwijl het eigenlijk alleen maar betekend dat de opwek gelijk is aan het gebruik. mijn doortocht woning uit 1600 is ook nom omdat ik genoeg produceerAubergine schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:48:
[...]
Weet je het zeker? Wij hebben een A++++ label maar overal staat BENG en nergens staat NOM.
Mmm, zie bij Rijksoverheid idd alleen BENG of NOM staan. Zoals ik het eerder heb begrepen, bijv dit artikel van een hypotheekverstrekker is er energieneutraal en NOM. Waar bij energieneutraal de gebouwgebonden installaties worden opgewerkt, en bij NOM ook gebruikersgebonden. Dit is beide A++++. Bij Milieucentraal maken ze dat onderscheid niet: "Een volledig energieneutraal huis is hetzelfde als een nul-op-de-meter-woning. Zo’n woning wekt zelf alle energie op die het verbruikt. Daarvoor worden meestal zonnepanelen gebruikt."Aubergine schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:48:
[...]
Weet je het zeker? Wij hebben een A++++ label maar overal staat BENG en nergens staat NOM.
Het voordeel voor @Sharonh is dat ze via de bouwer verzekerd is van het label. Ik zit dit nu zelf op basis van een definitieve berekening uit te vogelen hoe ik van A+++ naar A++++ kan gaan, maar weet het pas zeker als ik zelf een energieadviseur inschakel.
En wat @twain4me over NOM zegt, klopt ook zeker.
Volgens mij niet. Primair fossiel energieverbruik kwh /m2 jaar bij BENG moet <50 zijn. En dat is minimaal A+++.Nano2009 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:00:
Hm vreemd. Wij hebben een Beng woning maar met energielabel A++. Ik heb dit nog bij de bouwer nagevraagd of dit niet A+++ moest zijn ivm BENG maar volgens hun kan een A++ ook voldoen aan de BENG norm.
:strip_exif()/f/image/3S0BdeiPXqtAc6SOMuBrmlqO.jpg?f=fotoalbum_large)
“Uw nieuwe woning wordt gebouwd volgens de wettelijke BENG eis. Hierdoor ontvangt u bij
oplevering een energielabel met minimaal niveau A++.”
Wat we gedaan hebben:
- meer panelen
- ventilatie upgrade
- triple glas
- betere verdichting vvw door hele huis (lagere aanvoertemp)
- alle opties qua isolatie van berging ed
Maar we hadden het ook op alleen de panelen al kunnen redden. Uiteindelijk was het een beetje gokken aan de hand van de epc berekening uit de vergunning.
Uiteindelijk is het vooral een kwestie van rekenen. A++++ zegt niets over NOM, maar als je pakweg 2400-3000kwh eigen gebruik rekent kom je een heel eind vaak.
Antwoord op die laatste vraag is: ja. Daar zijn al gerechtelijke uitspraken over. Dat is het probleem van de aannemer en die tijd valt gewoon onder de werkbare dagen.Breud schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:21:
We gaan richting de eindfase van onze projectbouw. In januari worden alle steigers weg gehaald en kan in principe de NUTS worden gelegd. Per de laatste communicatie zou het project in februari worden opgeleverd.
Nu heeft de aannemer ons net geinformeerd dat er voor de nuts nog geen concrete datum in januari/februari is gepland.
Gezien de korte tijd daartoe lijkt me dat gek. Die afspraak zou toch al lang en breed gemaakt moeten zijn. Ook omdat ik de aannemer van de zomer hierop al wees vanwege een artikel in de krant dat een huis eigenaar maanden moest wachten tot de oplevering omdat de nuts bedrijven geen tijd hadden voor installatie.
De nuts is nu een van de laatste zaken die moet gebeuren. Wanneer een nuts die niet komt installeren, vakt dit onder werkbare dagen?
De aannemers proberen er wel onderuit te komen, dus let heel goed op.
Ik had laatst dezelfde vraag gezien de berichten in het nieuws. Dit lijkt inderdaad onder werkbare dagen te vallen en aannemer zal flink zijn best moeten doen om zijn inspanningen aan te tonen. Zie ook deze link: https://tenholternoordam....ke-partij-ligt-het-risicoBreud schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:21:
We gaan richting de eindfase van onze projectbouw. In januari worden alle steigers weg gehaald en kan in principe de NUTS worden gelegd. Per de laatste communicatie zou het project in februari worden opgeleverd.
Wat ik ook maar probeer te zoeken, ik kom niet tot de conclusie dat een BENG gebouwde woning A++ energielabel kan krijgen, omdat BENG gebouwd, 50 of minder kwh/m2 per jaar verbruik moet hebben aan primaire fossiele energie. Dan kom je uit bij minstens A+++.gdvm schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:32:
Hier ook A++ in de technische omschriiving:
“Uw nieuwe woning wordt gebouwd volgens de wettelijke BENG eis. Hierdoor ontvangt u bij
oplevering een energielabel met minimaal niveau A++.”
Maar wel een interessante discussie, want wat is dan jullie primair fossiel energieverbruik in kwh per m2 / jaar met het A++ label?
Misschien lees ik het verkeerd, maar als de aannemer minstens 18 weken van te voren de aanvraag heeft gedaan en de netbeheerder achter de broek aan heeft gezeten, dan valt het onder overmacht en dus niet onder werkbare dagen?MisterX333 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:04:
[...]
Ik had laatst dezelfde vraag gezien de berichten in het nieuws. Dit lijkt inderdaad onder werkbare dagen te vallen en aannemer zal flink zijn best moeten doen om zijn inspanningen aan te tonen. Zie ook deze link: https://tenholternoordam....ke-partij-ligt-het-risico
Wij hadden hetzelfde, maar de aannemer was op tijd geweest en had echt zijn best gedaan om de netbeheerder te laten komen. Uiteindelijk lag het bij ons echt aan de trage netbeheerder... En zie daar maar eens geld vandaan te halen, hadden wij geen zin in iig.
Ter vergelijking de mijne. Woning moet nog opgeleverd worden, maar is de definitieve berekening. Dit komt uit op A+++.Draakje5 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:13:
[...]
Wat ik ook maar probeer te zoeken, ik kom niet tot de conclusie dat een BENG gebouwde woning A++ energielabel kan krijgen, omdat BENG gebouwd, 50 of minder kwh/m2 per jaar verbruik moet hebben aan primaire fossiele energie. Dan kom je uit bij minstens A+++.
Maar wel een interessante discussie, want wat is dan jullie primair fossiel energieverbruik in kwh per m2 / jaar met het A++ label?
/f/image/pomplSTu9wlZNFJnlA4WBHDP.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de aantallen, er komen nog 11 panelen achteraf bij. Ik dacht alleen gebouwgebonden te hoeven opwekken, maar twijfel door de discussie hier.
/f/image/GuqVDyLCeisM4aSwRqp1tL2M.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door rubenos op 19-12-2023 09:26 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/hnwPF1Vo4ASsLRc0Cr3zRFrB.png?f=user_large)
Wat staat er bij jouw energieverbruik?Draakje5 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:36:
Hier voorlopig A++++ met bijbehorende berekening, omdat de primaire fossiele energie dus <0 is.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 19-12-2023 09:42 ]
Thanks, hier kan ik wat mee. Volgens mij klopt het dus wel dat je met het opwekken van minimaal gebouwgebonden voldoet aan 'energieneutraal' en dus A++++ krijgt. Want jij dekt niet gebouwgebonden + gebruikersgebonden (eis is dan: 3.150kwh bij (half-)vrijstaand huis).
[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 19-12-2023 09:50 ]
Een nieuwbouwwoning met A+ of A++ is mogelijk bij gebruik van externe warmtelevering (warmtenet). Het label wordt gebaseerd op forfaitaire waardes voor een warmtenet, terwijl voor de BENG-eis het rendement van de kwaliteitsverklaring gebruikt wordt. Dus met kwaliteitsverklaring een BENG2 van 25 kWh/m² kan forfaitair zomaar op 75 kWh/m² uitkomen en dus een A+ label.Draakje5 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:13:
[...]
Wat ik ook maar probeer te zoeken, ik kom niet tot de conclusie dat een BENG gebouwde woning A++ energielabel kan krijgen, omdat BENG gebouwd, 50 of minder kwh/m2 per jaar verbruik moet hebben aan primaire fossiele energie. Dan kom je uit bij minstens A+++.
Ja wat ik begreep is dat niet gebouwgebonden niet meetelt voor BENG. Alleen als je het over een "0 op de meter" woning hebt dan moet je niet gebouwgebonden energie ook compenseren.rubenos schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:48:
[...]
Thanks, hier kan ik wat mee. Volgens mij klopt het dus wel dat je met het opwekken van minimaal gebouwgebonden voldoet aan 'energieneutraal' en dus A++++ krijgt. Want jij dekt niet gebouwgebonden + gebruikersgebonden (eis is dan: 3.150kwh bij (half-)vrijstaand huis).
Dank voor de uitlegType-R739 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:49:
[...]
Een nieuwbouwwoning met A+ of A++ is mogelijk bij gebruik van externe warmtelevering (warmtenet). Het label wordt gebaseerd op forfaitaire waardes voor een warmtenet, terwijl voor de BENG-eis het rendement van de kwaliteitsverklaring gebruikt wordt. Dus met kwaliteitsverklaring een BENG2 van 25 kWh/m² kan forfaitair zomaar op 75 kWh/m² uitkomen en dus een A+ label.
Eigenlijk word je dus mogelijk extra gepakt bij een warmtenet/stadswarmte. 1: lager energielabel (hogere rente) en 2: je kan de opgewekte warmte niet zelf opwekken met bijv. Zonne-energie zoals bij een warmtepomp.
Hoe zouden jullie dit verder aanpakken?
BlaBlaBla
Tja, jij hebt ook niets te maken met de onderaannemer natuurlijk. De aannemer is verantwoordelijk voor een oplossing en als de onderaannemer niets doet dan is dat hun probleem om op te lossen. Je zou even kunnen informeren bij je rechtsbijstand op wat voor termijn je hiervoor een brief kan sturen. Ook hier weleens gelezen dat ze dan ook soms voorbeeldbrieven hebben liggen die je kan gebruiken.Strider schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:00:
Ik heb precies 2 maanden geleden een lek in het dak van mijn berging ontdekt en gemeld bij de aannemer. Nu 2 maanden later is er nog steeds niets gerepareerd. Mijn aannemer heeft een conflict met de onderaannemer die het dak gelegd heeft en daarom ook zou moeten repareren. Ik mag niet zelf een dakdekker inhuren (wel als ik zelf betaal) en de aannemer wil zelf ook geen andere dakdekker inschakelen. Die zijn van mening dat de oorspronkelijke dakdekker dit moet herstellen. Iedere keer worden er weer beloftes gedaan in de trant van: ik heb met de dakdekker gesproken, ze nemen deze week contact op om een afspraak met je te maken...
In ieder geval aan de aannemer duidelijk maken dat jij met hun een afspraak wil maken en welke onderaannemer er dan komt voor jou niet relevant is.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Jij mag alles doen om vervolgschade te voorkomen. Dat is namelijk in het belang van de dakdekker en van de aannemer. Dus gewoon zelf aan de slag: Brandertje op de dakbedekking, even aanduwen en klaar. Je dak is dan dicht en laat de aannemer maar uitzoeken wanneer hij het komt maken.Strider schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:00:
Ik heb precies 2 maanden geleden een lek in het dak van mijn berging ontdekt en gemeld bij de aannemer. Nu 2 maanden later is er nog steeds niets gerepareerd. Mijn aannemer heeft een conflict met de onderaannemer die het dak gelegd heeft en daarom ook zou moeten repareren. Ik mag niet zelf een dakdekker inhuren (wel als ik zelf betaal) en de aannemer wil zelf ook geen andere dakdekker inschakelen. Die zijn van mening dat de oorspronkelijke dakdekker dit moet herstellen. Iedere keer worden er weer beloftes gedaan in de trant van: ik heb met de dakdekker gesproken, ze nemen deze week contact op om een afspraak met je te maken...
Ik had hier hetzelfde. Aannemer stuurde het door naar de onderaannemer. Die stuurde het door naar de dakdekker en die liet niets van zich horen, want ruzie. Ik heb via Whatsapp de uitvoerder gewoon om de paar dagen aan zijn broek getrokken en die heeft uiteindelijk een derde partij gestuurd.
Die vond mijn tijdelijke fix prima en heeft het netjes gerepareerd.
Zo ons einde is eindelijk inzicht, oplevering is 26 Januari. Eerste deel ging erg traag allemaal zeg, laaste maanden hadden ze ineens haast. Maar wat een ongeloofelijke slechte communicatie vanuit de aanemer uit gehad tijdens de bouw. Afspraken over nieuwsbreven niet nagekomen, steeds magische wijze kwam er een als k weer eens een mail stuurde met de vraag of er een update was. Let wel hij zou elke 2 weken komen. Heb er tot April afgelopen jaar nooit een gehad, daarna elke maand 1 op zijn hoogst en dat na mails van ons uit dus. Steeds weer uitstel van oplevering en ook pas informatie daar over na steeds vragen. Niet op te plannen dit. Daarom zitten we dus straks al met al 8 maanden in een vakantie huisje.Louwke schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:26:
Zo na tekenen gisteren kan ik me hier ook eens gaan melden.
***members only***
Al met al leuk om er mee bezig te zijn. Veel al klaar in het hoofd maar duurt nog zo lang voor ze beginnen! Waarschijnlijk Q2 dit jaar dat de schop de grond in gaat.
Nu al het uitzoek werk qua keuken en badkamer de komende tijd even gaan uitzoeken. En natuurlijk waar willen we de extra aansluitingen etc hebben.
Maar blij dat we iets hebben nu!
Maar dat terzijde het ziet er goed uit van buiten en zie er naar uit dit alles achter ons te laten en te beginnen met de afwerking!
Untappd: Louwke80
Ik heb zelf al eens gekeken en de aannemer heeft ook al een keer gekeken maar we krijgen zelf het lek niet gevonden. Dus zelf even fixen zit er niet bij.Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:58:
[...]
Jij mag alles doen om vervolgschade te voorkomen. Dat is namelijk in het belang van de dakdekker en van de aannemer. Dus gewoon zelf aan de slag: Brandertje op de dakbedekking, even aanduwen en klaar. Je dak is dan dicht en laat de aannemer maar uitzoeken wanneer hij het komt maken.
Ik had hier hetzelfde. Aannemer stuurde het door naar de onderaannemer. Die stuurde het door naar de dakdekker en die liet niets van zich horen, want ruzie. Ik heb via Whatsapp de uitvoerder gewoon om de paar dagen aan zijn broek getrokken en die heeft uiteindelijk een derde partij gestuurd.
Die vond mijn tijdelijke fix prima en heeft het netjes gerepareerd.
BlaBlaBla
HOe lang hebben jullie uiteindelijk gewacht?kepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:16:
[...]
Misschien lees ik het verkeerd, maar als de aannemer minstens 18 weken van te voren de aanvraag heeft gedaan en de netbeheerder achter de broek aan heeft gezeten, dan valt het onder overmacht en dus niet onder werkbare dagen?
Wij hadden hetzelfde, maar de aannemer was op tijd geweest en had echt zijn best gedaan om de netbeheerder te laten komen. Uiteindelijk lag het bij ons echt aan de trage netbeheerder... En zie daar maar eens geld vandaan te halen, hadden wij geen zin in iig.
Volgens mij was het iets van twee maanden in totaal. Punt was dat er ook geen bouwaanlsuiting was, dus er liep ook een aggregaat te draaien op onze kosten. Lang verhaal, maar we hebben de extra kosten weggeschreven op onvoorzien en er verder niet meer naar omgekeken. Druk genoeg met verhuizen, baby, etc.Breud schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:18:
[...]
HOe lang hebben jullie uiteindelijk gewacht?
Aj, dat is vervelend. Ik had een lekkage op een vrij hoog punt. dat was alleen bij sneeuwval te zien, want regen ging er gewoon overheen, maar sneeuw werd er in geblazen.Strider schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:23:
[...]
Ik heb zelf al eens gekeken en de aannemer heeft ook al een keer gekeken maar we krijgen zelf het lek niet gevonden. Dus zelf even fixen zit er niet bij.
Op zich was een jaar geleden een aggregaat op diesel per kWh goedkoper dan elektriciteit uit het netkepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:21:
[...]
Volgens mij was het iets van twee maanden in totaal. Punt was dat er ook geen bouwaanlsuiting was, dus er liep ook een aggregaat te draaien op onze kosten. Lang verhaal, maar we hebben de extra kosten weggeschreven op onvoorzien en er verder niet meer naar omgekeken. Druk genoeg met verhuizen, baby, etc.
Dit speelde in 2021Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:22:
[...]
Op zich was een jaar geleden een aggregaat op diesel per kWh goedkoper dan elektriciteit uit het net
dus jullie zijn opgeleverd zonder stroom? en hebben een aggegraat ingezet om elektra te hebben tijdens het klussen?kepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:21:
[...]
Volgens mij was het iets van twee maanden in totaal. Punt was dat er ook geen bouwaanlsuiting was, dus er liep ook een aggregaat te draaien op onze kosten. Lang verhaal, maar we hebben de extra kosten weggeschreven op onvoorzien en er verder niet meer naar omgekeken. Druk genoeg met verhuizen, baby, etc.
Wij zitten in het zelfde schuitje. In februari wordt het huis naar verwachting opgeleverd en de vrouw bevalt.
[ Voor 9% gewijzigd door Breud op 19-12-2023 15:31 ]
Het ging hier over een bouwaansluiting, dus de stroomvoorziening op de bouw zelf.
ik mag aannemen dat die voor rekening van de aannemer is, zolang je huis niet wordt opgeleverd.Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:42:
Opleveren zonder nuts mag niet.
Het ging hier over een bouwaansluiting, dus de stroomvoorziening op de bouw zelf.
Bij ons zijn dat de kosten voor de aannemer tot aan de dag van oplevering.
Interessante discussie dit. Hierbij ons voorlopig energie label A+++. Er worden via meerwerk nog 4 extra panelen voorzien. Ik schrik wel van de hoge kwh waarden op de meter, maar het is ook een groot huis. Al moet ik nog zien wat daar van terecht komt. Voor verwarming wordt een hoop gerekend, maar wij verwarmen nooit het hele huis .rubenos schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:26:
[...]
Ter vergelijking de mijne. Woning moet nog opgeleverd worden, maar is de definitieve berekening. Dit komt uit op A+++.
[Afbeelding]
Dit zijn de aantallen, er komen nog 11 panelen achteraf bij. Ik dacht alleen gebouwgebonden te hoeven opwekken, maar twijfel door de discussie hier.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/B0zD0lbTfw4lsmQlcMdZLGQl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HNUCVag3778RY14CCCaeT6uZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sp680XbMNrac9ukGeKeeoXAR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier 220m2 a 900m3 met een bodemwarmtepomp die ongeveer 4000kWh per jaar verstookt en ik heb de kachel altijd op 21-21,5 in de winter hier. En mijn warmtepomp is natuurlijk al 5 jaar oud qua model en draait nu 4 jaar. (triple glas, overal vvw en koeling en zone regelingen)
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 19-12-2023 16:21 ]
volgens de kadastrale kaart 315m2. We krijgen een buitenlucht warmtepomp (Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 8 KW SUZ- SWM80 met E(H/R)ST30D (300 liter boiler))GeeMoney schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:19:
@Breud wat is groot? En wat voor warmtebron krijg je?
Hier 220m2 a 900m3 met een bodemwarmtepomp die ongeveer 4000kWh per jaar verstookt en ik heb de kachel altijd op 21-21,5 in de winter hier. En mijn warmtepomp is natuurlijk al 5 jaar oud qua model en draait nu 4 jaar. (triple glas, overal vvw en koeling en zone regelingen)
Ja, maar uiteindelijk betaal jij de kosten van de aannemer, toch?Breud schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:01:
[...]
ik mag aannemen dat die voor rekening van de aannemer is, zolang je huis niet wordt opgeleverd.
Bij ons zijn dat de kosten voor de aannemer tot aan de dag van oplevering.
Wij hebben een fixed prijs afspraak. Hoe je 't ook went of keert, we rekening ligt bij de consument. Vooraf of achteraf.Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:49:
[...]
Ja, maar uiteindelijk betaal jij de kosten van de aannemer, toch?
Heb je ze al aansprakelijk gesteld? zo niet? Dan zo snel mogelijk doen met daaraan gekoppeld een redelijke termijn voor herstel. incl dat bij het niet repareren binnen redelijke termijn de mededeling dat je iemand anders gaat inhuren en dat ze de rekening krijgen. Jij hebt helemaal niets te maken met een geschil tussen aannemer en onderaannemer.Strider schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:00:
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 19-12-2023 17:22 ]
315m2 woonoppervlakte of perceel? In het eerste geval is het flink en je hebt een buitenlucht warmtepomp dus iets inefficiënter maar hij is alsnog “maar” 8kW. Ik vermoed dus dat 315m2 je perceel oppervlakte betreft.Breud schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:31:
[...]
volgens de kadastrale kaart 315m2. We krijgen een buitenlucht warmtepomp (Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 8 KW SUZ- SWM80 met E(H/R)ST30D (300 liter boiler))
Die pomp zal op jaarbasis denk 4-5000kWh verstoken schat ik zo in.
Vergeet eventuele bijkomende schade niet.twain4me schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:17:
[...]
Heb je ze al aansprakelijk gesteld? zo niet? Dan zo snel mogelijk doen met daaraan gekoppeld een redelijke termijn voor herstel. incl dat bij het niet repareren binnen redelijke termijn de mededeling dat je iemand anders gaat inhuren en dat ze de rekening krijgen. Jij hebt helemaal niets te maken met een geschil tussen aannemer en onderaannemer.
Nee, zijn echte woon oppervlakte m2. 4 woonlagen waarvan er maar 2 warmgestookt gaan worden.GeeMoney schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:24:
[...]
315m2 woonoppervlakte of perceel? In het eerste geval is het flink en je hebt een buitenlucht warmtepomp dus iets inefficiënter maar hij is alsnog “maar” 8kW. Ik vermoed dus dat 315m2 je perceel oppervlakte betreft.
Die pomp zal op jaarbasis denk 4-5000kWh verstoken schat ik zo in.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het gewoon opgelost gaat worden onder garantie, ik heb daarvoor ook een stuk bouwdepot achter de hand gehouden. Wat is een redelijke termijn en hoe stel ik ze aansprakelijk voor ook eventuele bijkomende schade?twain4me schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:17:
[...]
Heb je ze al aansprakelijk gesteld? zo niet? Dan zo snel mogelijk doen met daaraan gekoppeld een redelijke termijn voor herstel. incl dat bij het niet repareren binnen redelijke termijn de mededeling dat je iemand anders gaat inhuren en dat ze de rekening krijgen. Jij hebt helemaal niets te maken met een geschil tussen aannemer en onderaannemer.
BlaBlaBla
Meestal 2 weken, afhankelijk van de locatie of het probleem (zeg het moet droog zijn voor dak reparaties) zou je ze iets langer kunnen geven met de kant tekening dat het de eerste mogelijkheid geschied waain het droog is en boven 0 maar uiterlijk X.Strider schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:47:
[...]
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het gewoon opgelost gaat worden onder garantie, ik heb daarvoor ook een stuk bouwdepot achter de hand gehouden. Wat is een redelijke termijn en hoe stel ik ze aansprakelijk voor ook eventuele bijkomende schade?
Bijvoorbeeld: Glas bestellen duurt al snel 12 weken een redelijke termijn zou dan 14 zijn dan geef je ze 2 weken om het op te lossen/te plaatsen.
Bij mij geeft de bouwer aan dat met onderstaande resultaten wordt voldaan aan de BENG norm voor onze woning. De energieverbruik is hierbij hoger dan 50 kWh. Het betreft overigens wel een woning met stadsverwarming.Draakje5 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:26:
[...]
Volgens mij niet. Primair fossiel energieverbruik kwh /m2 jaar bij BENG moet <50 zijn. En dat is minimaal A+++.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mg6yp1a8PmuLgvwzsWP8sM95.jpg?f=user_large)
Primair fossiel (beng 2) is lager… eis staat er overigens prima naast voor je woning. Aandeel hernieuwbaar is beng 3. En energiebehoefte per m2 is beng 1.Nano2009 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:22:
[...]
Bij mij geeft de bouwer aan dat met onderstaande resultaten wordt voldaan aan de BENG norm voor onze woning. De energieverbruik is hierbij hoger dan 50 kWh. Het betreft overigens wel een woning met stadsverwarming.
[Afbeelding]
Niks mis mee.
Bij beng wordt naar de woning in de context gekeken, dan kan je met A++ dus prima op beng 2 scoren en bij het type woning ook op beng 1 en beng 3 goed zitten met een A++.
[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 19-12-2023 22:47 ]
/f/image/iWMPizbbZh982DQ4ArNg1l0J.png?f=fotoalbum_large)
Wordt geen woord gerept over energiebehoefte en warmtebehoefte?
Never mind, ben stekeblind. Eronder staat een stukje over warmtebehoefte/energiebehoefte

In vergelijking met bijvoorbeeld Draakje en Rubenos van een paar pagina's terug, vind ik de warmtebehoefte bij onze woning behoorlijk hoog (+50% Draakje en +100% Rubenos). Even los van de afmetingen van de woning, die kan ik niet zo snel terugvinden.
/f/image/10WbrbatPtJ6BhSbGqi0Bkyj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door Source90 op 19-12-2023 22:52 ]
EP calculatie bij de vergunningsaanvraagSource90 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:43:
Waar halen jullie trouwens bovenstaande tabellen vandaan? Ik heb op mijn energielabel enkel één regel (energiebehoefte).
[Afbeelding]
4000kwh dat is omgerekend zo'n 1500-2000m3 , vind dat best veel voor een bodem warmtepomp in een nieuwbouwwoning.GeeMoney schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:19:
@Breud wat is groot? En wat voor warmtebron krijg je?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Valt voor de woning en het formaat zelfs in een nieuwbouw wel mee? Zit ook nog warm water bij waarschijnlijk… en 21-21,5 is lekker warm.Sport_Life schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:44:
[...]
4000kwh dat is omgerekend zo'n 1500-2000m3 , vind dat best veel voor een bodem warmtepomp in een nieuwbouwwoning.
Het zijn geen passieve huizen…
Sport_Life schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:44:
[...]
4000kwh dat is omgerekend zo'n 1500-2000m3 , vind dat best veel voor een bodem warmtepomp in een nieuwbouwwoning.
Hier ook 21°c in de koude maanden en de overige maanden op 19°c dat de vloerkoeling nog iets doet, vind het ook aardig hoog. Maar hangt natuurlijk van de gezinssamenstelling af.Miezie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:51:
[...]
Valt voor de woning en het formaat zelfs in een nieuwbouw wel mee? Zit ook nog warm water bij waarschijnlijk… en 21-21,5 is lekker warm.
Ik heb er sinds 8 februari een meter aan hangen en zit op een derde, minus 1,5 wintermaand dan.
Ik kom van 1750m3 en verwacht/hoop zo rond de 4000-4500kwh uit te komen met een l/w pomp, voor een minder goed geïsoleerde woning van 260m2 met type C ventilatie.Miezie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:51:
[...]
Valt voor de woning en het formaat zelfs in een nieuwbouw wel mee? Zit ook nog warm water bij waarschijnlijk… en 21-21,5 is lekker warm.
Vooralsnog aardig op schema om dat te halen (wp draait sinds juli), de gehele woning wordt op 21-22 graden gestookt 24/7 en afgelopen zomer met vloerkoeling (ik begreep dat een bodem wp dat zonder verbruik doet).
Ik was in de veronderstelling dat een bodem wp veel efficiënter zou zijn en al helemaal met triple glas enz.
Ik benoem het omdat ik vermoed dat er met de instellingen misschien nog iets gewonnen kan worden.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2023 23:07 ]
Hoeveelheid ramen, ventilatiesoort, regeling ventilatie, verdichting vvw, afregeling vvw, alles telt mee… appels met peren vergelijkenSource90 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:58:
[...]
[...]
Hier ook 21°c in de koude maanden en de overige maanden op 19°c dat de vloerkoeling nog iets doet, vind het ook aardig hoog. Maar hangt natuurlijk van de gezinssamenstelling af.
Ik heb er sinds 8 februari een meter aan hangen en zit op een derde, minus 1,5 wintermaand dan.
***members only***
Wij gaan ook minder dan onze buren verbruiken met dezelfde woning en dat zit ‘m dan wat ik hier noem. Ik zie het zelfs als een mogelijkheid dat er minder verstookt wordt in vergelijking met onze vorige hoekwoning die aanmerkelijk kleiner was dan onze nieuwe vrijstaande… alleen maar omdat we hebben geprobeerd om zo goed als mogelijk te isoleren en koelen.
Lastig vergelijken dus…
Er zou allicht veel gewonnen kunnen worden om het maximaal te laten renderen. Het ligt er maar net aan hoe alles is ingeregeld, wat je warmteverlies is, welke temperaturen door de vvw stromen, etc.Sport_Life schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:04:
[...]
Ik kom van 1750m3 en verwacht/hoop zo rond de 4000-4500kwh uit te komen met een l/w pomp, voor een minder goed geïsoleerde woning van 260m2 met type C ventilatie.
Vooralsnog aardig op schema om dat te halen (wp draait sinds juli), de gehele woning wordt op 21-22 graden gestookt 24/7 en afgelopen zomer met vloerkoeling (ik begreep dat een bodem wp dat zonder verbruik doet).
Ik was in de veronderstelling dat een bodem wp veel efficiënter zou zijn en al helemaal met triple glas enz.
Ik benoem het omdat ik vermoed dat er met de instellingen misschien nog iets gewonnen kan worden.
Een project op zich :-).
Ik vind van niet. In de tuin kan ik gewoon rustig zitten, omdat zowel ik, als geen van de buren een buitenunit heeft staan. Ik hoef ook niet ongeveer 1000 euro per jaar opzij te leggen voor de vervanging van de warmtepomp.Draakje5 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:05:
[...]
Dank voor de uitleg![]()
Eigenlijk word je dus mogelijk extra gepakt bij een warmtenet/stadswarmte. 1: lager energielabel (hogere rente) en 2: je kan de opgewekte warmte niet zelf opwekken met bijv. Zonne-energie zoals bij een warmtepomp.
Gelukkig niet, die 1000 euro per jaar maak je immers al over naar de warmteleverancierDiablow schreef op woensdag 20 december 2023 @ 03:54:
[...]
Ik vind van niet. In de tuin kan ik gewoon rustig zitten, omdat zowel ik, als geen van de buren een buitenunit heeft staan. Ik hoef ook niet ongeveer 1000 euro per jaar opzij te leggen voor de vervanging van de warmtepomp.
Ik zal mijn meters even bekijken en delen door 4, we wonen nu 4 jaar namelijk. Het is wel inclusief warm water/douchen ook. Ik kom erop terug ! (Gezin met 3 kleine kinderen)Sport_Life schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:44:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 20-12-2023 07:10 ]
Ben benieuwd. Hoor het graagGeeMoney schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:09:
[...]
Ik zal mijn meters even bekijken en delen door 4, we wonen nu 4 jaar namelijk. Het is wel inclusief warm water/douchen ook. Ik kom erop terug ! (Gezin met 3 kleine kinderen)
Als het warm genoeg is om in de tuin te zitten dan draait je warmtepomp toch nooit op volle toeren? Een moderne warmtepomp hoor je praktisch enkel als hij op 100% draait en dat doet de onze zelfs in deze wintermaanden enkel voor het warm water.Diablow schreef op woensdag 20 december 2023 @ 03:54:
[...]
Ik vind van niet. In de tuin kan ik gewoon rustig zitten, omdat zowel ik, als geen van de buren een buitenunit heeft staan. Ik hoef ook niet ongeveer 1000 euro per jaar opzij te leggen voor de vervanging van de warmtepomp.
@Source90 Omgevingsvergunning idd.
Alhoewel ik wel wil aantekenen dat bij de vergunningsaanvraag meestal gerekend wordt met forfaitwaardes. Bij ons wel iig. Mijn screenshots zijn uit de definitieve berekening die heb ik, op eigen verzoek, van de aannemer gekregen. In de definitieve berekening was het verwachtte verbruik hoger en zaten er minder panelen bij dan in de berekening van de omgevingsvergunning. Toch voldeden ze aan BENG. Hou er dus rekening mee als je bijv. zelf extra panelen wilt leggen om een hoger energielabel te behalen dat de waardes kunnen afwijken.
Je kan deze informatie ook hier opvragen met je postcode + huisnummer: EP OnlineSource90 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:43:
Wordt geen woord gerept over energiebehoefte en warmtebehoefte?
Never mind, ben stekeblind. Eronder staat een stukje over warmtebehoefte/energiebehoefte
In vergelijking met bijvoorbeeld Draakje en Rubenos van een paar pagina's terug, vind ik de warmtebehoefte bij onze woning behoorlijk hoog (+50% Draakje en +100% Rubenos). Even los van de afmetingen van de woning, die kan ik niet zo snel terugvinden.
[Afbeelding]
Dit komt overeen met de definitieve berekening.
/f/image/tfXpCO7ru67V2rP37vSwrpLm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door rubenos op 20-12-2023 08:57 ]
Nu zie ik dat de eerste 5 woningen energielabels hebben gekregen.
Woning zonder uitbouw (A++++):
:strip_exif()/f/image/F49CgHjNXlol4ZcoBlw1kRh9.png?f=user_large)
Woning met uitbouw (A+++):
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ap0VctBXOzjFgXw93juHsVDU.png?f=user_large)
Nu is mijn vraag; voldoet die A+++ woning (met uitbouw) ook aan een BENG3 score van 100%?
In mijn optiek moet daar het prim. fossiel energiegebruik onder de 0 zitten? Deze staat daar nu op 4,25?
Of in ieder geval moet het aandeel hernieuwbare energie op 100% staan ipv 95,50%?
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 20-12-2023 09:09 ]
Maar dan heb je het volledige verbruik, incl koelkast, vriezer, zwembadGeeMoney schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:09:
[...]
Ik zal mijn meters even bekijken en delen door 4, we wonen nu 4 jaar namelijk. Het is wel inclusief warm water/douchen ook. Ik kom erop terug ! (Gezin met 3 kleine kinderen)
Dat zegt nog niet zoveel over het verbruik van je WP.
Nee, is het in de meerwerk uitgesloten bij de uitbouw? Anders heb je een bouwpunt en moeten er wat aan gedaan worden...Draakje5 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:07:
Bij onze woningen is een BENG3 score van 100% van toepassing volgens Technische Omschrijving.
Nu zie ik dat de eerste 5 woningen energielabels hebben gekregen.
Woning zonder uitbouw (A++++):
[Afbeelding]
Woning met uitbouw (A+++):
[Afbeelding]
Nu is mijn vraag; voldoet die A+++ woning (met uitbouw) ook aan een BENG3 score van 100%?
In mijn optiek moet daar het prim. fossiel energiegebruik onder de 0 zitten? Deze staat daar nu op 4,25?
Of in ieder geval moet het aandeel hernieuwbare energie op 100% staan ipv 95,50%?
Nope, bij meerwerk (uitbouw) is niks vermeld over uitsluiten van BENG3 100% norm of wat dan ook m.b.t. uitsluiten aanpassingen (capaciteiten van) installaties. Eigenlijk staat er zelfs bij de uitbouw dat dit inclusief is aanpassing elektrotechnische installaties, wtw, . Is er iets te zeggen of dat je van 95% naar 100% komt met bijv. 1 PV paneel?Miezie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:04:
[...]
Nee, is het in de meerwerk uitgesloten bij de uitbouw? Anders heb je een bouwpunt en moeten er wat aan gedaan worden...
[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 20-12-2023 10:12 ]
Ik heb natuurlijk aparte meters voor de warmtepompSport_Life schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:11:
[...]
Maar dan heb je het volledige verbruik, incl koelkast, vriezer, zwembad, etc .
Dat zegt nog niet zoveel over het verbruik van je WP.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.