Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Treepata schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:36:
[...]

Omdat 1) de tegelzetter nogal een... energieke man is - en 2) omdat ik graag zelf een beeld wil krijgen van de situatie en mogelijke oorzaken. Ik vertrouw hem op zich wel, maar wil graag eerst zelf wat onafhankelijke informatie inwinnen voordat ik het gesprek aan ga met hem. Uiteindelijk moet ik er wel met hem uit kunnen komen, en het helpt mij als ik zelf eerst een beter beeld heb van de situatie. Dat is dan ook de reden dat ik hier veel mee lees in dit forum en hier zelf soms wat post. Om van een andere bron aanvullende informatie te krijgen.
Waren de tegels wel recht? Het lijkt mij nogal veel om te verzakken. Hele delen van een tegel lijken prima gelijk te lopen en dan ineens een hoek die eronder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57
Treepata schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:59:
Hoi allen,

Onze vloerenlegger heeft vrijdag 1 december keramische tegels gelegd. Bij een nadere inspectie vandaag (toevallig, want de bouwlamp staat erop), zag ik dat enkele tegels waren verzakt. Ongeveer op dezelfde lijn. Zie foto's hieronder, vooral op de schaduwplekjes.

Waar zou dit aan kunnen liggen? De vloerenlegger moest wel extra cement gebruiken om de vloer te egaliseren, maar is dit het resultaat daarvan?

Afgelopen donderdag 7 december hebben ze de keuken geplaatst, maar de vloerenlegger zei van te voren dat dit geen probleem zou moeten zijn. De dag na het leggen zou je erop moeten kunnen lopen, aldus hem.

Ik wil graag een second opinion, voordat ik met de vloerenlegger contact opneem.

Alvast dank voor de reacties!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt mij een geval van niet genoeg cement gebruikt te hbben. Als de ondervloer oneven is en er geen leveling systeem gebruikt is dan krijg je dit resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 20:53
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:45:
[...]

Lijkt mij een geval van niet genoeg cement gebruikt te hbben. Als de ondervloer oneven is en er geen leveling systeem gebruikt is dan krijg je dit resultaat.
Ik vind het er ook uitzien dat de tegels niet helemaal vlak zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 10:04
Dank voor alle reacties. Ja hij heeft wel een levelling systeem gebruikt, dat heb ik gezien. Ik zal daar zo ook een foto van bijvoegen.

De tegels zijn allen A-kwaliteit (hoewel dat ook niet alles zegt, dat klopt), maar ik ga er van uit dat ze recht zijn.

Er zat een bolling in de ondervloer (ongeveer 0.9 cm op 2 meter), en de tegelzetter heeft dus extra cement gebruikt om dat te compenseren (anders zou het veel duurder worden ivm egaliseren van de hele vloer).

Ik denk zelf ook hetgeen wat @Krijgertje1979 zegt, maar ik heb er dus weinig inhoudelijk verstand van. Maar omdat het lijkt over een lijn te lopen (4 tegels die allen op hetzelfde stukje een dipje maken), heb ik het idee dat daar te weinig cement is gebruikt. Maar met een levelling systeem zou je dit toch niet verwachten?

Modern technology owes nature an apology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
Hier nog twee extra foto's...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAslZfcMB2-0iQG6X6HgNRFhp-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHRUy9PZMPtact7pJqA0owNx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fDxZW4Db6h0CWDriaZtCHL1Vs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN2K3gY0Rtolvio1CcxZ4m6C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
Maar misschien, zoals @Montaner en @Joris-Jansen aangeven, zijn de tegels gewoon niet recht. Maar dan is het raar dat het dus alleen daar zit (en dat de overige 49 pakken wel prima waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
Er is op internet weinig te vinden over deze problematiek, dus daarom stel ik de feedback hier zeker op prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:33

HollovVpo1nt

I like gadgets

Treepata schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:26:
Er is op internet weinig te vinden over deze problematiek, dus daarom stel ik de feedback hier zeker op prijs.
Heb je een anhydriet gietvloer toevallig? Wij zijn hier tegen het probleem aan gelopen - waar we ook tijdens het leggen van de vloer achter kwamen - dat we op sommige plekken bollen hadden en op sommige plekken kuilen. Op één plek hadden we zelfs een soort "heuvel" die de patroon van een van de vloerverwarmingsleidingen volgde, waardoor ik ongeveer een halve vierkante meter heb moeten schuren. Nu loopt die vloer in de kamer af, maar dat is een minder grote probleem dat ineens een bolling. Een dergelijke afwijking in de vloer was in mijn geval niet opgelost geweest met een simpele egaline laagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:33

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zelf heb ik een andere casus. Bij het installeren van de plafondspots kwam er ik er met een flinke flits in mijn gezicht achter dat ruimte (badkamer) waar die spots gemonteerd moet worden op een hele andere groep aangesloten is dan hoe die is aangeduid op het groepenschema in de meterkast. Weet iemand of dit een probleem oplevert? Moet ik hier een issue van maken bij de aannemer? De groepenkast is feitelijk anders dan volgens de opleveringsdocumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:48:
Zelf heb ik een andere casus. Bij het installeren van de plafondspots kwam er ik er met een flinke flits in mijn gezicht achter dat ruimte (badkamer) waar die spots gemonteerd moet worden op een hele andere groep aangesloten is dan hoe die is aangeduid op het groepenschema in de meterkast. Weet iemand of dit een probleem oplevert? Moet ik hier een issue van maken bij de aannemer? De groepenkast is feitelijk anders dan volgens de opleveringsdocumenten.
Ten eerste nooit 100% vertrouwen op wat er in de documenten staat als je met electra aan de slag gaat, maar altijd eerst even meten of de bedrading echt spanningsloos is voor je eraan gaat zitten.
Dat kan al met een simpele schroevendraaier met zo'n lichtje erin, maar zelf gebruik ik altijd de multimeter.

Of het echt een probleem is weet je waarschijnlijk pas als je alles eerst in kaart gebracht hebt. Dat een kamer ineens op een andere groep zit kan een documentatiefout zijn.

Maar als er b.v bedrading van 2 groepen (en evt zelfs 2 verschillende fases) in dezelfde centraaldozen zitten, dan heb je een heel goede reden om de aannemer terug te laten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:55
Patox schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:38:
[...]

Heeft hij een leveling systeem (plastic clips) gebruikt? Geluk bij een ongeluk passen de oneffenheden wel bij de 'stijl' van de tegels (ruwere houten vloer look), maar ik zou me hier wel aan storen denk ik. In principe zouden er enkele tegels vervangen moeten kunnen worden.
Als de woning een 'cabin in the woods' was wellicht. Toch niet in een nieuwbouw woning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Nou, hier heb je je second opinion. Ik vind het geen porum voor een vloer waar je kneiterveel geld voor hebt betaald. Laat die energieke vloerenlegger zijn energie maar kwijt komen raken bij het herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moet het nog afgevoegd worden of heb je zo’n diepe voeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:54
Farmerwood schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:57:
[...]

Ten eerste nooit 100% vertrouwen op wat er in de documenten staat als je met electra aan de slag gaat, maar altijd eerst even meten of de bedrading echt spanningsloos is voor je eraan gaat zitten.
Dat kan al met een simpele schroevendraaier met zo'n lichtje erin, maar zelf gebruik ik altijd de multimeter.

Of het echt een probleem is weet je waarschijnlijk pas als je alles eerst in kaart gebracht hebt. Dat een kamer ineens op een andere groep zit kan een documentatiefout zijn.

Maar als er b.v bedrading van 2 groepen (en evt zelfs 2 verschillende fases) in dezelfde centraaldozen zitten, dan heb je een heel goede reden om de aannemer terug te laten komen.
Of zo'n eentje voor iets meer dan een tientje. Werkt prima. Die met trilling heb je drie waarschuwingen (gevoel/zicht/geluid), voor €16.

In de casus had de lichtschakelaar omzetten mogelijk al opheldering gegeven :+

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 12-12-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
Wolly schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:53:
[...]

Moet het nog afgevoegd worden of heb je zo’n diepe voeg?
Ja het lijkt wat diep op de foto, maar de voeg zit er vrij netjes op. Is Eurocol Buxy (hebben we zelf uitgezocht). Ook omdat er niet zoveel andere kleuren voorradig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
twi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:48:
Nou, hier heb je je second opinion. Ik vind het geen porum voor een vloer waar je kneiterveel geld voor hebt betaald. Laat die energieke vloerenlegger zijn energie maar kwijt komen raken bij het herstellen.
Ja inderdaad, zo denk ik nu ook. Maar fijn dat een aantal van jullie hier wat bij geholpen hebben. Ik ga hem bellen en laat jullie weten waar we op uit zijn gekomen.

Overigens kwam ik dit nog tegen op een andere website:

Fout 4: tegels te snel voegen
Na het plaatsen van de vloer willen de meesten zo vlug mogelijk de vloer opvoegen. Aangezien je op een andere niet-zuigende ondergrond tegels geplaatst hebt, moet al het vocht dat in de lijm zit via de voeg uitdrogen.

Bij een normale verlijming op droge chape kan je al na 36 uur opvoegen. Bij verlijming van vloer op vloer moet je zeker 48 uur wachten. Te vroeg opvoegen, staat gelijk met te vroeg belopen. In sommige gevallen zal je de tegels loslopen of zullen deze niet vlak meer zijn.

Dit is misschien nog wel een dingetje. Op zich zit er meer dan 48 uur tussen het lijmen en voegen, maar door de extra lijm was deze misschien nog niet uitgehard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Volgens de installateur van het bad staat het bad waterpas..
Het verschil met links en rechts (bad tov vloer) is zeker 1cm. Vloer eruit, egaliseren en opnieuw leggen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:08
Is de vloer wel waterpas?

Er zijn toleranties voor vloeren. Die mogen helaas enigszins "niet waterpas" zijn.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:47:
Is de vloer wel waterpas?

Er zijn toleranties voor vloeren. Die mogen helaas enigszins "niet waterpas" zijn.
De vloer was ongeveer zo ( 20cm waterpas gemeten ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VrtjRfFkF6YvXEB7DaeLOjtfh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MY6z8AQqDROjDeAFjPHXhmi3.jpg?f=fotoalbum_large

Het gemeten verschil 1cm over 1.8meter.

[ Voor 18% gewijzigd door Draakje5 op 12-12-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Denk toch echt dat dit "binnen de marges" valt.
Zullen waarschijnlijk iets onder het bad moeten maken/fabriceren zodat deze ook waterpas blijft staan, gok ik (zelf geen bad)?
Met een nette kitrand zal je er niet veel van zien, gok ik (neem aan dat je niet dagelijks op je badkamervloer ligt, op deze hoogte).

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 12-12-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als het naar een putje loopt heb je wel een mooi afschot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Source90 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:57:
Denk toch echt dat dit "binnen de marges" valt.
Zullen waarschijnlijk iets onder het bad moeten maken/fabriceren zodat deze ook waterpas blijft staan, gok ik (zelf geen bad)?
Met een nette kitrand zal je er niet veel van zien, gok ik (neem aan dat je niet dagelijks op je badkamervloer ligt, op deze hoogte).
Het viel ons al op toen we de badkamer binnen liepen. Maar ze zullen nog moeten kitten denk ik ja. Al wordt dat ook een uitdaging met de ruimte tussen bad en wand.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:00:
Als het naar een putje loopt heb je wel een mooi afschot :+
Helaas andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:44:
Het verschil met links en rechts (bad tov vloer) is zeker 1cm. Vloer eruit, egaliseren en opnieuw leggen?

***members only***
Neem aan dat dat nog gekit wordt? Dan zie je er niks meer van.

Wat mij meer zou storen is dat de achterkant rond loopt, daar had beter een bad met rechte achterkant kunnen staan (en evt ronde voorkant). Je kunt daar nauwelijks schoonmaken.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2023 20:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Had niets anders verwacht van jouw bouwer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Sport_Life schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:17:
[...]

Neem aan dat dat nog gekit wordt? Dan zie je er niks meer van.

Wat mij meer zou storen is dat de achterkant rond loopt, daar had beter een bad met rechte achterkant kunnen staan (en evt ronde voorkant). Je kunt daar nauwelijks schoonmaken.
Tja, dan moet je bij mijn vrouw zijn. Zij wilde perse zo'n bad. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:22:
[...]

Dan maakt zij m ook schoon zeker? :+

Mijn vrouw wilde m ook 8)7 maar er is iets meer ruimte voor en achter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
Draakje5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:22:
[...]

Na het kitten van die onderkant zie je er niks meer van hoor, prima te doen. Die zijkant snap ik ook niet, had je toch meer op je strepen moeten staan.. :P

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

praliwi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:40:
[...]

Na het kitten van die onderkant zie je er niks eer van hoor, prima te doen. Die zijkant snap ik ook niet, had je toch meer op je strepen moeten staan.. :P
@Draakje5 is richting de aannemer een stuk kritischer dan richting z'n vrouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
twi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:08:
[...]

Ik begin medelijden te krijgen met de aannemer waarop alles wordt afgereageerd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20
twi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:08:
[...]

:D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:13:
[...]

Ik begin medelijden te krijgen met de aannemer waarop alles wordt afgereageerd :')
Ik geloof niet dat zo'n grote kitrand ( niet in verhouding tot de andere kitranden ) er mooi uit ziet. Maar ik zal het resultaat delen van de kitrand of de nieuwe vloer. Voor 27k mag je toch wel wat verwachten. Overigens was het mijn vrouw die het opviel maar dat geheel terzijde :P veel leuke reacties, maar nog niet wat de toegestane tolerantie zou mogen zijn. Ik zal tzt eens kijken wat daar over geschreven wordt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Of zijn vrouw is de aanneemster? Dan snap ik wel dat het lastig is... je moet er toch mee door een deur/in een bad kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bteq op 12-12-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Bteq schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:23:
[...]

Of zijn vrouw is de aanneemster? Dan snap ik wel dat het lastig is... je moet er toch mee door een deur/in een bad kunnen.
@Draakje5 wil je ons de tegel op de muur achter het bad showen? Dat ziet er volgens mij wel heel mooi uit in zijn geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
twi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:48:
Sluit ik me bij aan. Wij hebben ook een anhy(ver)drietvloer en als er ook op 1 ding werd gehamerd, was het schuren, schuren, schuren (tot je overal de bubbeltjes zag). Gelukkig was hij vanuit de bouw al aardig egaal opgeleverd en in de zomer goed droog. Veel foto's/bewijs verzamelen en snel contact opnemen met de vloerenlegger! Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Bteq op 12-12-2023 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Treepata schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:59:
Hoi allen,

Onze vloerenlegger heeft vrijdag 1 december keramische tegels gelegd. Bij een nadere inspectie vandaag (toevallig, want de bouwlamp staat erop), zag ik dat enkele tegels waren verzakt. Ongeveer op dezelfde lijn. Zie foto's hieronder, vooral op de schaduwplekjes.

Waar zou dit aan kunnen liggen? De vloerenlegger moest wel extra cement gebruiken om de vloer te egaliseren, maar is dit het resultaat daarvan?

Afgelopen donderdag 7 december hebben ze de keuken geplaatst, maar de vloerenlegger zei van te voren dat dit geen probleem zou moeten zijn. De dag na het leggen zou je erop moeten kunnen lopen, aldus hem.

Ik wil graag een second opinion, voordat ik met de vloerenlegger contact opneem.

Alvast dank voor de reacties!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit hadden wij ook (bij visgraat tegels), toen kwam de tegelzetter terug met hamer en bijtel en heeft er nieuwe ingelegd, zoveel werk is dat niet. Op ongeveer 115m2 hadden we twee van dergelijke plekken.
Volgens onze tegelzetter waren sommige tegels krom , omdat het 'afval' is van planken, geen idee of dat klopt maar dan zijn jouw tegels 'afval' van wel enorme planken :P.

Ik had nog niks betaald trouwens dus hij moest wel ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:46
Morgen de renovliezer aan de gang, bijna van de betonlook-muren af :9~

Daarnaast zijn ze druk bezig met de schuttingen, die zijn ook donderdag klaar.
Lijkt het vanaf vrijdag toch al weer een heel ander huis.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:46
Sport_Life schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:34:
[...]

Dit hadden wij ook (bij visgraat tegels), toen kwam de tegelzetter terug met hamer en bijtel en heeft er nieuwe ingelegd, zoveel werk is dat niet. Op ongeveer 115m2 hadden we twee van dergelijke plekken.
Volgens onze tegelzetter waren sommige tegels krom , omdat het 'afval' is van planken, geen idee of dat klopt maar dan zijn jouw tegels 'afval' van wel enorme planken :P.

Ik had nog niks betaald trouwens dus hij moest wel ;) .
Lukt dat een beetje fatsoenlijk?
Heb hier een lichte beschadiging in een badkamer tegel, maar we twijfelen of het eruit moet of niet. Ben bang dat je het anders ook altijd blijft zien.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

vuurtjih schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:13:
[...]

Lukt dat een beetje fatsoenlijk?
Heb hier een lichte beschadiging in een badkamer tegel, maar we twijfelen of het eruit moet of niet. Ben bang dat je het anders ook altijd blijft zien.
Ja dat ging heel makkelijk. Wel iemand met veel ervaring, als ik het doe dan wordt het verschil nog groter haha ;). Het meeste werk was de dekvloer iets uithakken zonder de vloerverwarming te raken om iets dieper te kunnen leggen.
Daarom altijd een paar tegels bewaren want dan kun je ze nog laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 17:36
Draakje5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:44:

***members only***
Helaas is egaliseren in bouwtermen niet hetzelfde als waterpas maken. Ligt waarschijnlijk aan de dekvloer zelf. Het doel van egaliseren is trouwens ook niet om waterpas te maken, maar om de vloer vlak te maken (oneffenheid eruit). Het duurde zelf ook even voor ik hier achter kwam, bij mij uitte het zich door enorme kieren onder de plinten. Dat is uiteindelijk opgelost met kit. Gaat dat hier nog gebeuren? Dan zie je er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:09
Volgens mij moet een vloer in een badkamer of waterpas liggen of afschot richting douche. Als het dus de andere kant op is is t niet volgens de marges.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Draakje5 zie ook https://www.berkersvloere.../vlakheid-cementdekvloer/

Maar deze vloer is al afgewerkt. De vraag is dus bij wie je moet zijn. De aannemer voor de cementdekvloer of de tegelzetter die niet geegaliseerd heeft. Of zijn de tegels in cement gelegd met de bouw mee?

Het is in ieder geval een punt om op te nemen bij de oplevering.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 13-12-2023 08:11 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
Dank nogmaals voor de reacties. Het is overigens geen anhydriet vloer gelukkig, dat bevestigden zowel tegelzetter als marmoleum legger.

Voor scheve en bolle vloeren kregen wij trouwens het volgende te horen. Op een afstand van 2 meter mag er max 7,5 tot 11,5 mm bolling zitten. Zie afbeelding hieronder. Het gaat dan om klasse 4 (voor ons nieuwbouwhuis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haxKQjdKA4aRifSnBQDNuDz7HBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I2MIzR6PHM6eN74Ns0lbtjuM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:09:
@Draakje5 zie ook https://www.berkersvloere.../vlakheid-cementdekvloer/

Maar deze vloer is al afgewerkt. De vraag is dus bij wie je moet zijn. De aannemer voor de cementdekvloer of de tegelzetter die niet geegaliseerd heeft. Of zijn de tegels in cement gelegd met de bouw mee?

Het is in ieder geval een punt om op te nemen bij de oplevering.
De aannemer is ons aanspreekpunt voor het tegelwerk. Dit loopt allemaal via de bouw en aan de aannemer betalen we ook het tegelwerk. Op de offerte van de tegelzetter staat ook egaliseren.

Klopt het dak vlakheidsklasse 4 altijd van toepassing is als minimale norm voor cementdekvloeren?
Dit geeft een maximale maatafwijking van 7mm aan bij 2 meter (ons gemeten verschil is over 1.8m dus de norm zou onder de 7mm moeten zitten lijkt mij. Of mag de afwijking van de cementdekvloer 11.5cm zijn (toets hoog)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
In ons nieuwbouwhuis ging het om klasse 4. Weet niet of dat voor andere huizen anders is.

Het verschil mocht tussen toets laag en hoog zitten. Dus voor ons max 11,5 mm over afstand van 2 meter. Als het verschil meer is dan dat, moet de bouwer aan de slag. Maar dan moeten ze ook de kans krijgen om het te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Treepata schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:52:
In ons nieuwbouwhuis ging het om klasse 4. Weet niet of dat voor andere huizen anders is.

Het verschil mocht tussen toets laag en hoog zitten. Dus voor ons max 11,5 mm over afstand van 2 meter. Als het verschil meer is dan dat, moet de bouwer aan de slag. Maar dan moeten ze ook de kans krijgen om het te verifiëren.
Wat zegt of voegt de toets laag of maximale maatafwijking dan toe die beide lager zijn (als de max. afwijking toch al 11.5mm mag zijn bij 2meter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
Draakje5 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:57:
[...]

Wat zegt of voegt de toets laag of maximale maatafwijking dan toe die beide lager zijn (als de max. afwijking toch al 11.5mm mag zijn bij 2meter)?
Dat weet ik helaas niet. In gesprek met de bouwer gaf zij aan wat ik hierboven heb benoemd. Helaas weet ik niet de verdere ins en outs van de tabel.

Deze link geeft wat meer info denk ik: https://www.solidfloors.nl/blog/wat-is-vlakheidsklasse/ . Of zoek even op NEN-2747, waarin dit staat beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:00
Draakje5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:21:
[...]

Ik geloof niet dat zo'n grote kitrand ( niet in verhouding tot de andere kitranden ) er mooi uit ziet. Maar ik zal het resultaat delen van de kitrand of de nieuwe vloer. Voor 27k mag je toch wel wat verwachten. Overigens was het mijn vrouw die het opviel maar dat geheel terzijde :P veel leuke reacties, maar nog niet wat de toegestane tolerantie zou mogen zijn. Ik zal tzt eens kijken wat daar over geschreven wordt ;-)
Gewoon afkitten met de colafles. 8) :7

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:58

tomtom901

Moderator General Chat
Even maar weer een dikke veer in de reet van onze aannemer, wat wordt daar netjes gebouwd. Kleine aanpassingen zijn geen enkel probleem, we mogen de bouw in overleg altijd bezoeken, inclusief 3e partijen zoals de stucadoor voor inmeten.

Vandaag met de stuacdoor en latex spuiter alles rondgemaakt. Voor 10k krijgen we 314 meter waarvan 80 m2 plafonds gestucadoord (niet pleisteren, maar het volle raapwerk) en latex gespoten. Daar ben ik behoorlijk happy mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
tomtom901 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:00:
Even maar weer een dikke veer in de reet van onze aannemer, wat wordt daar netjes gebouwd.
Toch ook altijd fijn om weer even bevestigd te zien dat het niet alleen maar kommer en kwel is in de projectbouw. d:)b

• Batata007
  • Laatst online: 22-09 18:47
In onze woning, opgeleverd in juni, merken we in deze koudere maanden toch aardig wat tocht door de voordeur komen. Aan de rechterkant zit een aardige kier. In de entree voelt het ook een stuk kouder aan dan in de rest van het huis. Onderaannemer geweest en die heeft de deur wat bijgesteld. Het is wat minder, maar nog niet helemaal weg. Ik vraag me echter af wat acceptabel is? Voelen jullie ook wat tocht/kou door de voordeur komen?

• Draakje5
Batata007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:57:
In onze woning, opgeleverd in juni, merken we in deze koudere maanden toch aardig wat tocht door de voordeur komen. Aan de rechterkant zit een aardige kier. In de entree voelt het ook een stuk kouder aan dan in de rest van het huis. Onderaannemer geweest en die heeft de deur wat bijgesteld. Het is wat minder, maar nog niet helemaal weg. Ik vraag me echter af wat acceptabel is? Voelen jullie ook wat tocht/kou door de voordeur komen?
Is dit met de deur op slot of niet op slot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Dat is bij ons de reden geweest om een Nuki te nemen. Die trekt hem nu automatisch in het driepuntsslot na 15min.
Bij ons hoorde je de wind ook gieren in de herfst/winter.

Bijkomend voordeel is dat ik geen sleutel meer nodig heb en het automatisch openen als we voor de deur staan, maar was niet de voornaamste reden.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 14-12-2023 11:55 ]

• Batata007
  • Laatst online: 22-09 18:47
Draakje5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:15:
[...]

Is dit met de deur op slot of niet op slot?
Beiden. Op slot is wel stukken minder, maar vooral rechtsonderin is er wel tocht voelbaar..

• Blihi
Hadden wij eerst ook. Toen bleek dat er een valdorpel in zat die helemaal niet naar buiten kwam. Is er een valdorpel en is deze goed afgesteld?

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:22
Source90 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:54:
[...]

Dat is bij ons de reden geweest om een Nuki te nemen. Die trekt hem nu automatisch in het driepuntsslot na 15min.
Bij ons hoorde je de wind ook gieren in de herfst/winter.

Bijkomend voordeel is dat ik geen sleutel meer nodig heb en het automatisch openen als we voor de deur staan, maar was niet de voornaamste reden.
Werkt dat een beetje zo'n Nuki?

Denk niet dat het hier werkt: bij ons moet je eerst de klink omhoog trekken alvorens je de deur op slot kunt draaien.

Onze voordeur is heel vervelend: je kunt zowel van binnen als van buiten de klink naar beneden drukken en de deur openen. Fijn indien je je sleutel vergeet, maar als je binnen bent moet je altijd de deur op slot draaien zodat niemand zomaar kan binnenstappen...

Laat je vervolgens je sleutel in de deur zitten aan de binnenzijde krijg je hem van buiten niet open. We worden hier dus regelmatig buitengesloten wanneer de persoon die thuis is de sleutel in het slot laat zitten zodat de deur sneller open kan. Als er bezorgers komen mis je die namelijk: deurbel gaat, sleutel pakken, deur van het slot, deur open... om te zien dat meneer bezorger met 1 seconde geduld alweer in z'n auto is gestapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Mr. Stom schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:59:
[...]

Werkt dat een beetje zo'n Nuki?

Denk niet dat het hier werkt: bij ons moet je eerst de klink omhoog trekken alvorens je de deur op slot kunt draaien.

Onze voordeur is heel vervelend: je kunt zowel van binnen als van buiten de klink naar beneden drukken en de deur openen. Fijn indien je je sleutel vergeet, maar als je binnen bent moet je altijd de deur op slot draaien zodat niemand zomaar kan binnenstappen...

Laat je vervolgens je sleutel in de deur zitten aan de binnenzijde krijg je hem van buiten niet open. We worden hier dus regelmatig buitengesloten wanneer de persoon die thuis is de sleutel in het slot laat zitten zodat de deur sneller open kan. Als er bezorgers komen mis je die namelijk: deurbel gaat, sleutel pakken, deur van het slot, deur open... om te zien dat meneer bezorger met 1 seconde geduld alweer in z'n auto is gestapt.
Ik vind het ideaal, heb hem inmiddels ook op mijn garagedeur (tuinzijde) zodat deze ook altijd op slot zit. Aan die zijde wel een keypad zodat ik mijn mobiel niet nodig heb.
In ieder geval bij ons geen tocht meer, zonder slot voel je ook een luchtstroom.

Wat let je om het deurbeslag te veranderen? Vaak is dat met afdekplaat een standaard maat. Buiten hebben wij een deurknop, binnen een hendel (enkel omlaag voor open). Met die Nuki zit de sleutel trouwens ook altijd in het slot, al heb ik de sloten veranderd voor een ander type (Mauer) met paniekfunctie; deze kan je ook draaien als er aan de andere kant een sleutel inzit. Zelfs als de Nuki accu leeg zou zijn, kan je hem buiten met sleutel openen.

Wij hebben ook een Nuki afstandsbediening ("Fob") welke wij aan onze buren hebben gegeven. Zou ik via de app kunnen uitschakelen en bij vakantie inschakelen voor de planten of dergelijke. Tevens een logboek wanneer hij gebruikt is. Hoef ik ook geen sleutel te geven voor alle buitendeuren die weer kwijt kan raken. (Fob kwijt=deactiveren)

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 14-12-2023 13:05 ]

• Mr. Stom
Source90 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:03:
[...]

Ik vind het ideaal, heb hem inmiddels ook op mijn garagedeur (tuinzijde) zodat deze ook altijd op slot zit. Aan die zijde wel een keypad zodat ik mijn mobiel niet nodig heb.
In ieder geval bij ons geen tocht meer, zonder slot voel je ook een luchtstroom.

Wat let je om het deurbeslag te veranderen? Vaak is dat met afdekplaat een standaard maat. Buiten hebben wij een deurknop, binnen een hendel (enkel omlaag voor open). Met die Nuki zit de sleutel trouwens ook altijd in het slot, al heb ik de sloten veranderd voor een ander type (Mauer) met paniekfunctie; deze kan je ook draaien als er aan de andere kant een sleutel inzit. Zelfs als de Nuki accu leeg zou zijn, kan je hem buiten met sleutel openen.

Wij hebben ook een Nuki afstandsbediening ("Fob") welke wij aan onze buren hebben gegeven. Zou ik via de app kunnen uitschakelen en bij vakantie inschakelen voor de planten of dergelijke. Tevens een logboek wanneer hij gebruikt is. Hoef ik ook geen sleutel te geven voor alle buitendeuren die weer kwijt kan raken. (Fob kwijt=deactiveren)
Ik zou het slot graag willen vervangen. Echter is een 'krukbediende' meerpuntssluiting vervangen voor een 'cilinderbediende' meerpuntssluiting nogal wat werk - zo heb ik begrepen. Ik zou graag controleren in de NEN 5087 of onze voordeur voldoet, maar dan moet ik eerst voor 40 euro een PDF van die NEN aanschaffen.

Ik heb een offerte voor een nieuwe voordeur, maar dat gaat nergens over (in zelfde stijl als de huidige deur kost dat 2000 euro inclusief montage). Dan maar sleutels draaien dachten wij...

Ik ga me er nog maar eens in verdiepen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 14-12-2023 13:35 ]

• Source90
Mr. Stom schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:22:
[...]

Ik zou het slot graag willen vervangen. Echter is een 'krukbediende' meerpuntssluiting vervangen voor een 'cilinderbediende' meerpuntssluiting nogal wat werk - zo heb ik begrepen. Ik zou graag controleren in de NEN 5087 of onze voordeur voldoet, maar dan moet ik eerst voor 40 euro een PDF van die NEN aanschaffen.

Ik heb een offerte voor een nieuwe voordeur, maar dat gaat nergens over (in zelfde stijl als de huidige deur kost dat 2000 euro inclusief montage). Dan maar sleutels draaien dachten wij...

Ik ga me er nog maar eens in verdiepen.
Ah, ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken :)

Krukbediende meerpuntssluiting aanpassen naar cilinderbedien
Eventueel kijken of dezelfde maat beschikbaar is, lees ik als mogelijk goedkopere oplossing?

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:09
Heb zelf een Loqed genomen, Nederlands merk overigens. Op hun website kan je controleren of het mogelijk is om je huidige slot om te bouwen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
Even verder ingedoken: vrijwel al die elektrische sloten geven aan 'te werken met een krukbediende deur'.

Echter, zoals ook op de Loqed website staat:
Je hebt aangegeven de de deurkruk omhoog te moeten doen om de deur op slot te doen. Het LOQED Touch Smart Lock werkt hier goed mee samen. Je doet dan eerst de deurkruk omhoog, daarna raak je de aanraakgevoelige knop op de buitenmodule aan, waarna de deur geheel afsluit.
Bij al die sloten kun je dus nog steeds gewoon naar binnen lopen en moet je zelf de deurkruk bedienen. Strikt genomen klopt het dat het 'werkt' omdat je de sleutel elimineert, maar het probleem 'binnenlopen' hou je nog steeds als je enkel de deur achter je dichttrekt.

Enige optie is ombouw van de deur of indien niet mogelijk, vervangen van de deur. Ik ga de beste deuren-meneer nog eens vragen of hij ook kan ombouwen ipv vervangen.

Voor dit topic: check dus even of je een krukbediende deur krijgt, en zo ja, kijk of je die vooraf al kunt vervangen want achteraf is dit dus vrijwel niet te doen (of althans vrij kostbaar).

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 17:43
Houston, we have a roof! :D 🎉

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Jeej,

Woning opgeleverd gekregen blijkt er een constructie fout te zitten bij iederhuis met een bepaalde optie.
En helaas weigeren ze het om het op te lossen is echt spijtig "je hebt garantie" en het "is nog niet stuk" krijg je dan te horen :(

Fijn allemaal, word een gezellig traject waar we in gaan..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
vormulier schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:32:
Jeej,

Woning opgeleverd gekregen blijkt er een constructie fout te zitten bij iederhuis met een bepaalde optie.
En helaas weigeren ze het om het op te lossen is echt spijtig "je hebt garantie" en het "is nog niet stuk" krijg je dan te horen :(

Care to share wat de constructieve fout is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:53:
[...]

Care to share wat de constructieve fout is?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Met een paar man erop gaat staan en volgende week indienen als claim :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:17:
Met een paar man erop gaat staan en volgende week indienen als claim :+
Even de zwaarste buren om hulp vragen om het opgelost te krijgen 8)7 |:(
Van de zotte, maar ik zal het onthouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:56
Bij ons zou vandaag een zwart kozijn en glazen binnendeur vervangen worden, want hij was gespiegeld geplaatst tov de tekening(opdek). Was het kozijn nu wel goed, maar wederom een gespiegelde deur besteld. 2x dezelfde fout is wel weer knap. Nouja gelukkig is het kozijn alvast gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons project zijn de eerste 20 woningen opgeleverd maar is er nog geen definitief energielabel voor al die 20 woningen.

Ik kan geen duidelijke regel vinden maar het lijkt erop dat een definitief energielabel verplicht is bij oplevering. Klopt dat? En wat zou de reden zijn dat een energielabel er nog niet is?

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 15-12-2023 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Komt vanzelf. Dat is inderdaad een verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57
Wellicht een hele basale vraag, maar ik wil een lamp ophangen boven mijn keukeneiland met 2cm keramisch blad. Volgens de keukenleverancier mag je niet op het keukenblad staan. Iemand advies hoe het voor elkaar te krijgen zonder dat veel tranen en gevloek het gevolg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je kunt echt niet op het blad staan (dat is niet massief, maar 8mm dik en dan opgedikt)

Het beste is de lamp eerst op te hangen en dan de keuken te plaatsen, maar dat is te laat gok ik.

Dan blijft er niet veel over. Als je er echt niet bij kunt moet je creatief worden. Twee keukentrapjes aan beide kanten en dan 1 deel van een ladder daar plat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Krijgertje1979 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:47:
Wellicht een hele basale vraag, maar ik wil een lamp ophangen boven mijn keukeneiland met 2cm keramisch blad. Volgens de keukenleverancier mag je niet op het keukenblad staan. Iemand advies hoe het voor elkaar te krijgen zonder dat veel tranen en gevloek het gevolg zijn?
Delen op het eiland. Dan paar balken op het eiland leggen om gewicht te verdelen daar overheen een plank / ladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-09 16:45
Snel vraagje voor de kenners.

Hebben huis op plan gekocht en daar ontbreken twee deuren. De verkoper zei dat deze optioneel waren. Maar op het plan stonden deze wel degelijk getekend.

In het lastenboek staat weliswaar geen vermelding van het aantal binnendeuren.

Wie heeft hier dan gelijk? Is het plan bindend? Of enkel het lastenboek?

Beetje verward. Dit is mijn eerste aankoop dus dit is wat schrikken toen ik deze voor het eerst mocht bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:36
@kayjay je hebt toch, als onderdeel van de stukken, een goedgekeurde plattegrond waarin ook al je opties ingetekend staan. Staan de deuren daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
Ascension schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:05:
@kayjay je hebt toch, als onderdeel van de stukken, een goedgekeurde plattegrond waarin ook al je opties ingetekend staan. Staan de deuren daar op?
Ja bij de onderaannemer die verantwoordelijk is voor de deuren zijn we langs geweest om de opties te bespreken per deur, draairichting, type deur,...
ik
De deuren staan op het plan van de onderaannemer en op het plan bij het lastenboek dat getekend is.

[ Voor 12% gewijzigd door kayjay op 16-12-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Heb een hoop bijzondere dingen voorbij zien komen van dingen die vergeten zijn in een woning. Maar deuren vergeten is wel heel bijzonder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SquareOne schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:03:
[...]

Delen op het eiland. Dan paar balken op het eiland leggen om gewicht te verdelen daar overheen een plank / ladder.
Ik zou niets op het eiland leggen. Keramiek kan echt niet tegen puntbelasting en een werkblad is niet over het hele oppervlak ondersteund, omdat het een opgedikt blad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
SquareOne schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:12:
Heb een hoop bijzondere dingen voorbij zien komen van dingen die vergeten zijn in een woning. Maar deuren vergeten is wel heel bijzonder :D
Wij zijn ook best geschrokken. De architect zei dat die deuren optioneel waren maar daar is nergens melding van in het lastenboek en op het plan dat bij de basisakte zit en getekend is zijn ze duidelijk zichtbaar. Ik vraag me nu enkel af wat hier precedent neemt. Het lastenboek, dat specifiek het aantal binnendeuren niet vermeld, of het plan wat deze wel duidelijk tonen.

En ook het feit dat we zelfs een extra optie hadden genomen die ons is aangerekend door de verkoper van de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
kayjay schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:26:
[...]

Wij zijn ook best geschrokken. De architect zei dat die deuren optioneel waren maar daar is nergens melding van in het lastenboek en op het plan dat bij de basisakte zit en getekend is zijn ze duidelijk zichtbaar. Ik vraag me nu enkel af wat hier precedent neemt. Het lastenboek, dat specifiek het aantal binnendeuren niet vermeld, of het plan wat deze wel duidelijk tonen.

En ook het feit dat we zelfs een extra optie hadden genomen die ons is aangerekend door de verkoper van de deuren.
Wij hebben gewoon tekeningen gehad met alle details (stopcontacten, lichtpunten, vloerverwarming, deuren en draairichtingen etc) die hebben we los ondertekend naast de koopovereenkomst.

Ik ken de term lastenboek niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
SquareOne schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:31:
[...]

Wij hebben gewoon tekeningen gehad met alle details (stopcontacten, lichtpunten, vloerverwarming, deuren en draairichtingen etc) die hebben we los ondertekend naast de koopovereenkomst.

Ik ken de term lastenboek niet
Ja deze tekeningen bedoel ik dus. Die zitten ook ondertekend in de basisakte voorgelegd bij de notaris. De draairichting staat er ook op. Deze hebben we zelfs nog besproken gehad met de leverancier van de deuren.

Maar weet niet of dit überhaupt ergens af te dwingen valt of we ergens legaal een been hebben om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kayjay schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:26:
[...]

je zal waarschijnlijk vlaams zijn aangezien je lastenboek gebruikt en niet bestek? Ik zou het een jurist vragen die toegang heeft tot de stukken. het zal zoals zovaak om details gaan.
Vergeet niet dat je zeker moet weten dat je ervoor betaald hebt, als de tegenparij aannemlijk kan maken dat dat niet zo is, kan je wel deuren eisen en krijgen, maar dan krijg je er ook de rekening voor :+ En je zegt net zelf dat je wist dat ze optioneel zijn. :9

interesante zaak, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
twain4me schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:46:
[...]

je zal waarschijnlijk vlaams zijn aangezien je lastenboek gebruikt en niet bestek? Ik zou het een jurist vragen die toegang heeft tot de stukken. het zal zoals zovaak om details gaan.
Vergeet niet dat je zeker moet weten dat je ervoor betaald hebt, als de tegenparij aannemlijk kan maken dat dat niet zo is, kan je wel deuren eisen en krijgen, maar dan krijg je er ook de rekening voor :+ En je zegt net zelf dat je wist dat ze optioneel zijn. :9

interesante zaak, dat wel.
Inderdaad Vlaams. En neen pas nu, bij het eerste bezoek, werd ons door de architect gezegd dat deze optioneel waren. Nergens is dit ter sprake gekomen. Staat ook niet vermeld in het bestek. De plannen tonen wel degelijk deuren met draairichting.

Ook de draairichtingen zijn zelfs besproken in persoon met de leverancier en installateur van de deuren.

Ik ben geen jurist maar de enige referentie naar de deuren zijn de plannen. Dus mijn inziens is het de vraag wat heeft de meeste waarde. Het plan of het bestek/lastenboek. En in dat geval, waarom zijn er dan überhaupt deuren geplaatst? Ze zien er allemaal hetzelfde uit op het plan en nergens worden ze vermeldt maar die twee deuren zijn wel optioneel en de rest niet.

Er is geen enkele manier een verschil gemaakt of te zien tussen de de zogenaamde optionele ontbrekende deuren en andere binnendeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door kayjay op 16-12-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
kayjay schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:38:
[...]

Ja deze tekeningen bedoel ik dus. Die zitten ook ondertekend in de basisakte voorgelegd bij de notaris. De draairichting staat er ook op. Deze hebben we zelfs nog besproken gehad met de leverancier van de deuren.

Maar weet niet of dit überhaupt ergens af te dwingen valt of we ergens legaal een been hebben om op te staan.
Als je tekeningen hebt waar de deuren op staan met draairichting en ondertekend hebt dan denk ik niet dat de aannemer sterk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gezien je woordengebruik neem ik aan dat het om Belgie gaat?

In Nederland zijn plattegronden niet bindend, maar alleen die stukken die in de koop- aanneemovereenkomst genoemd staan. Daar zitten ook technische tekeningen bij en daar staan deuren in getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
Blihi schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:06:
Gezien je woordengebruik neem ik aan dat het om Belgie gaat?

In Nederland zijn plattegronden niet bindend, maar alleen die stukken die in de koop- aanneemovereenkomst genoemd staan. Daar zitten ook technische tekeningen bij en daar staan deuren in getekend.
Inderdaad België hier. Deze stukken zitten allemaal in de verkoopakte. Een plattegrond is toch een technische tekening? Alles staat daarop vermeld zowel deuren, draairichting, leidingen elektriciteit, stopcontacten, water,…

Sorry ben niet echt expert ter zake. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kayjay schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:09:
[...]

Inderdaad België hier. Deze stukken zitten allemaal in de verkoopakte. Een plattegrond is toch een technische tekening? Alles staat daarop vermeld zowel deuren, draairichting, leidingen elektriciteit, stopcontacten, water,…

Sorry ben niet echt expert ter zake. 😀
In ons geval gold gewoon: Alles waar een handtekening op stond was bindend. Dat zijn de koop- aanneemovereenkomst en alle bijlagen die in deze overeenkomst genoemd worden. Daar zaten ook technische plattegronden bij, dus die zijn bindend in Nederland.

Vaak krijg je ook sfeer-plattegronden in brochures en die zijn nooit bindend.

Hoe dit in Belgie zit weet ik niet. De vraag is even of er iemand is aan wie je die vraag kunt stellen. De bouwverzekeraar bijvoorbeeld (in NL Woningborg of SWK) of een jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
Blihi schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:13:
[...]

In ons geval gold gewoon: Alles waar een handtekening op stond was bindend. Dat zijn de koop- aanneemovereenkomst en alle bijlagen die in deze overeenkomst genoemd worden. Daar zaten ook technische plattegronden bij, dus die zijn bindend in Nederland.

Vaak krijg je ook sfeer-plattegronden in brochures en die zijn nooit bindend.

Hoe dit in Belgie zit weet ik niet. De vraag is even of er iemand is aan wie je die vraag kunt stellen. De bouwverzekeraar bijvoorbeeld (in NL Woningborg of SWK) of een jurist.
Oh ja dat weet ik inderdaad ook. Zo van die sfeerbeelden en dergelijk maar dat is hier absoluut niet het geval. Het gaat over de technische plannen getekend door de architect. Niet een 3D beeldje ter illustratie.

Het enige wat me doet twijfelen is dat het bestek geen aantal binnendeuren vermeld terwijl het plan dit wel doet. Maar in de verkoopovereenkomst staat ook dat bij tegenstrijdigheden het bestek prioriteit heeft over de plannen.. Is dit nu een tegenstrijdigheid of niet want er staat niet letterlijk 5 deuren vs 7 op het plan. Leuk toch dat juridisch steekspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:05
De term bestek is voor mij ook nieuw. Hier hebben we alleen een technische omschrijving, verkoop/optietekeningen, optielijsten en optietekeningen met onze gekozen opties en aanpassingen (met onze handtekening).

Vraag me nog steeds af: krijgen we ooit nog de echte technische tekeningen van ons uiteindelijke woning?

Overigens lijkt het me bijzonder dat als je wél plattegronden/tekeningen hebt gekregen bij de verkoop met deze deuren er op, en je omschrijving/bestek zegt NIKS over aantal deuren, dat ze dan maar kunnen doen wat ze willen. Lijkt me dat je recht heb op die deuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Even een vouwladder regelen en vloeken over de kosten daarvan…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

vormulier schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:32:
Jeej,

Gewoon een geschil aan gaan… dit moet gewoon goed.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:35
gdvm schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:43:
De term bestek is voor mij ook nieuw. Hier hebben we alleen een technische omschrijving, verkoop/optietekeningen, optielijsten en optietekeningen met onze gekozen opties en aanpassingen (met onze handtekening).

Vraag me nog steeds af: krijgen we ooit nog de echte technische tekeningen van ons uiteindelijke woning?

Overigens lijkt het me bijzonder dat als je wél plattegronden/tekeningen hebt gekregen bij de verkoop met deze deuren er op, en je omschrijving/bestek zegt NIKS over aantal deuren, dat ze dan maar kunnen doen wat ze willen. Lijkt me dat je recht heb op die deuren?
Er staat niets op papier over het aantal deuren, maar je hebt wel tekeningen met jouw handtekening waar alle door jullie gewenste deuren opstaan, sta je volgens mij redelijk sterk. Er is vanuit de verkopende partij dus alleen een mondelijk mededeling achteraf dat bepaalde deuren een optie zijn?

Staat er op die tekeningen ook een handtekening namens de verkopende partij? Zo ja is het (voor mij) helemaal een uitgemaakte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:00:
Je kunt echt niet op het blad staan (dat is niet massief, maar 8mm dik en dan opgedikt)

Het beste is de lamp eerst op te hangen en dan de keuken te plaatsen, maar dat is te laat gok ik.

Dan blijft er niet veel over. Als je er echt niet bij kunt moet je creatief worden. Twee keukentrapjes aan beide kanten en dan 1 deel van een ladder daar plat op?
En @Krijgertje1979 . Heu :? . De keukeninstallateur zelf heeft hier steeds op dat blad gestaan om de spotjes en de wasemkap etc te installeren. Ik heb er zelf ook al eens opgestaan.

Kan zijn dat het ding bij ons steviger is, er staat me iets bij dat ze ons blad dikker werd dan gepland omdat er een of andere versteviging van staal in zit omdat hij anders bij transport al zou breken. Maar da's een keramieken blad uit één stuk voor een eiland van 310 x 120 cm. Het zal vooral afhangen van hoe het blad aan de onderkant ondersteund is.

Staan op zo'n blad levert minder druk op dan je flink uitleven op pizzadeeg, lijkt me. Ik heb er uiteraard niet op gedanst, ik heb het alleen statisch belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:18
gdvm schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:43:

Je gelooft het niet maar wij hadden effect hetzelfde voor. Twee deuren voor een fietsenberging die ineens suggesties zouden zijn. Ook in Vlaanderen, nooit technische tekeningen ontvangen, in lastenboek niks vermeld van aantal deuren. Hebben vriendelijk terug gestuurd dat wij de deuren al doorgesproken hadden en aangezien dit onze enige referentie was, het voor ons buiten kijf staat dat die deuren er komen op kosten van de ontwikkelaar. Hij heeft ze gezet. Doen ze moelijk zou ik je notaris contacteren voor assistentie.

En onze ontwikkelaar telt elke soep dubbel, dus denk niet dat hij het gedaan zou hebben als hij dacht er onderuit te kunnen komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Danferno op 16-12-2023 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agillian
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-01 11:57
Dag allen, al enige tijd lees ik dit topic mee. Ons huis wordt bijna opgeleverd. We laten een nis (lees: twee muren, zie foto) in de badkamer maken waar we planken tussen willen doen voor handdoeken, tandenborstel etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSzNxa73KhnyXpzBnKkE3HgVnmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFqSioeAvG8EAVHrom8udTsn.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een afstandsbreedte doorgegeven van 36cm, echter is de nis in werkelijkheid nu 31,5cm. Dit klinkt als een klein verschil maar maakt wel dat we handdoeken moeten proppen. Ik vroeg mij af welke plichten de aannemer heeft en wel rechten wij als koper hierin hebben, de woning wordt gebouwd onder woningborg.

Alvast dank voor jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jheroun schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:40:
[...]

En @Krijgertje1979 . Heu :? . De keukeninstallateur zelf heeft hier steeds op dat blad gestaan om de spotjes en de wasemkap etc te installeren. Ik heb er zelf ook al eens opgestaan.

Kan zijn dat het ding bij ons steviger is, er staat me iets bij dat ze ons blad dikker werd dan gepland omdat er een of andere versteviging van staal in zit omdat hij anders bij transport al zou breken. Maar da's een keramieken blad uit één stuk voor een eiland van 310 x 120 cm. Het zal vooral afhangen van hoe het blad aan de onderkant ondersteund is.

Staan op zo'n blad levert minder druk op dan je flink uitleven op pizzadeeg, lijkt me. Ik heb er uiteraard niet op gedanst, ik heb het alleen statisch belast.
Het blad is hier ook 310x120 van het merk Dekton. Dit is 8mm dik keramiek, aan de onderkant opgedikt met stroken van 12mm van een ander keramisch materiaal. De randen zijn op 45 graden gezaagd en afgewerkt met stroken, zodat het 2cm dik lijkt.

Staand op een blad levert een behoorlijke belasting op 1 punt op. Je staat met je gewicht op 1 voet en drukt ook nog eens de boormachine het plafond in. Bij pizzadeeg rollen zul je veel minder gewicht op het blad zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 21-09 02:58
Agillian schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:50:
Dag allen, al enige tijd lees ik dit topic mee. Ons huis wordt bijna opgeleverd. We laten een nis (lees: twee muren, zie foto) in de badkamer maken waar we planken tussen willen doen voor handdoeken, tandenborstel etc.

[Afbeelding]

We hebben een afstandsbreedte doorgegeven van 36cm, echter is de nis in werkelijkheid nu 31,5cm. Dit klinkt als een klein verschil maar maakt wel dat we handdoeken moeten proppen. Ik vroeg mij af welke plichten de aannemer heeft en wel rechten wij als koper hierin hebben, de woning wordt gebouwd onder woningborg.

Alvast dank voor jullie adviezen.
Ik zou hier enorm van balen, juist omdat die heel specifieke maat zo duidelijk op de tekening staat. Als de nis 4,5cm te smal is, is een andere afstand waarschijnlijk 4,5cm breder. Waar is dat? Bij het toilet staat +/- 120cm, het zou me niets verbazen als dat precies 120cm is in plaats van de 115,5 cm die het had moeten zijn. Ik zou hier zeker een punt van maken maar ik weet helaas niet of je sterk staat. Iets anders om te controleren is of die muurtjes überhaupt loodrecht en haaks op de muur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
Wij hebben dezelfde situatie (alleen een iets dikker blad). Ben benieuwd naar de tips

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blurk62 schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:30:
[...]

Ik zou hier enorm van balen, juist omdat die heel specifieke maat zo duidelijk op de tekening staat. Als de nis 4,5cm te smal is, is een andere afstand waarschijnlijk 4,5cm breder. Waar is dat? Bij het toilet staat +/- 120cm, het zou me niets verbazen als dat precies 120cm is in plaats van de 115,5 cm die het had moeten zijn. Ik zou hier zeker een punt van maken maar ik weet helaas niet of je sterk staat. Iets anders om te controleren is of die muurtjes überhaupt loodrecht en haaks op de muur staan.
Die +/- 120cm is de hoogte. De breedte van het toilet is 1000mm.

De vraag is waar de ruimte gebleven is. De badkamer zou 256 breed moeten zijn, dus welke maat klopt er nog meer niet?

Pagina: 1 ... 265 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.