Wij hebben een gek probleem. Als hij op onze badkamer de douche aanzetten, het bad leeg laten lopen of het toilet doorspoelen dan komt er een knallend/tikkend geluid uit de afvoer. Dat het niet de waterleiding maar de afvoer is lijkt vrij zeker te zijn aangezien dit geluid niet aanwezig is als we het bad door laten lopen maar pas als we hem leeg laten lopen en de kraan niet meer aan staat. Daarnaast is het alleen in het begin tijdens het douchen of in het begin van het leeg laten lopen van het bad. Wat zou dit kunnen zijn? De afvoer wordt naar het dak toe ontlucht met een ontluchtingspijp.
Vraag
Alle reacties
Ik zou je ontluchtingspijp eens kijken op verstopping, klinkt alsof je afvoer vacuüm trekt
Hoe kan die verstopt raken? Daar komt toch niets anders dan lucht doorheen?jelle2503 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:19:
Ik zou je ontluchtingspijp eens kijken op verstopping, klinkt alsof je afvoer vacuüm trekt
Dicht slibben door rotzooiSunri5e schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:36:
[...]
Hoe kan die verstopt raken? Daar komt toch niets anders dan lucht doorheen?
Verkeerde afwerking van dakbedekking
Vogelnest
Laag sneeuw / ijs
Is het dan niet gek dat het tikken na verloop van tijd van het leeg laten lopen van het bad verdwijnt? De zooi is dan toch niet weg?Juk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:06:
[...]
Dicht slibben door rotzooi
Verkeerde afwerking van dakbedekking
Vogelnest
Laag sneeuw / ijs
ik heb hetzelfde "probleem" volgens mij is het een verkeerde montage van de standpijp, welke niet correct gebeugeld en/of te lang is, Bij mij lijkt het te worden veroorzaakt door temperatuurverschillen door het warme bad/douche water waardoor de standpijp zich gaat "zetten". Alles zit alles netjes weggewerkt in een koof, en om er bij te kunnen moet ik het halve huis slopen, vooralsnog vind ik het geluid niet storend genoeg voor zo'n rigoureuze "verbouwing".
maar wel de initiele onderdruk die de knallen kan veroorzaken; het spul is vast niet 100% luchtdicht dus de eerste vraag naar lucht (oftewel de ondedruk) zal de knallen veroorzaken en geleidelijk komt er toch voldoende lucht weer bij zodat het drukverschil kleiner wordt en geen knallen meer kan veroorzaken.Sunri5e schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:19:
[...]
Is het dan niet gek dat het tikken na verloop van tijd van het leeg laten lopen van het bad verdwijnt? De zooi is dan toch niet weg?
#notanexpert
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Wellicht is de belichting ergens vernauwd of verstopt waardoor er ergens een sifon wordt leeggetrokken die dat geluid veroorzaakt?
Life is not about specs, it is about joy!
Dit klinkt als een typisch zetting door temperatuursverschillen. De standpijp staat in contact met de buitenlucht en is vaak een koudebrug, met dit weer kan die dus heel koud worden.
Het eerste warme water zorgt dus voor de opwarming.
Heb je er in de zomder ook last van, of minder? Is het met koud water uit de douche net zo erg?
Normaal wordt hiermee rekening gehouden in de constructie zodet de buis vrij kan uitzetten en krimpen.
Heb je er in de zomder ook last van, of minder? Is het met koud water uit de douche net zo erg?
Normaal wordt hiermee rekening gehouden in de constructie zodet de buis vrij kan uitzetten en krimpen.
Het lijkt in de winter erger te zijn idd. Ik zal het eens testen met koud water.Pejdref schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:14:
Dit klinkt als een typisch zetting door temperatuursverschillen. De standpijp staat in contact met de buitenlucht en is vaak een koudebrug, met dit weer kan die dus heel koud worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Sunri5e op 25-01-2023 10:47 ]
Dat hebben wij in de keuken, als je heet water water laat lopen zet de afvoer leiding onder de vloer uit en die hoor je dan een paar keer door de beugels glijden gelijk aan een cv leiding die uitzet en een paar keer tikt.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Knallen en tikken kan alleen veroorzaakt worden door loszittende beugels. Aangezien de leidingen worden gedimensioneerd met een 30% lucht capaciteit. en de neven beluchting ( dus je standleiding die naar het dak gaat ) is voorzien van 100% lucht. dit zorgt voor de beluchting / ontluchting.
ofwel dit voorkomt borrelen en slurpen.
Bonken/tikken is losse beugels of hele rare leiding belopen waardoor het water "klotst" ergens tegen aan.. echter verwacht ik het bonken dan alleen bij loszittende beugels
ofwel dit voorkomt borrelen en slurpen.
Bonken/tikken is losse beugels of hele rare leiding belopen waardoor het water "klotst" ergens tegen aan.. echter verwacht ik het bonken dan alleen bij loszittende beugels
Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput
Niet elk huis is gebouwd volgens de geldende normen en regels. Het kan dus heel goed iets anders zijn. Ik vermoed wat @Bushie en @Pejdref ook al aanhaalden; uitzetting door temperatuur. Soms loopt zo'n buis wel eens door een uitsparing in een houten balk bijvoorbeeld. Als die buis daar met een beetje spanning door heen is gelegd, krijg je al dat tikken, omdat de buis sneller uitzet dan de balk.Consigliere schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:37:
.....
Sommige beugels moeten zelfs 'los' zitten, zogenaamde glijbeugels. Zie het handboek van Dyka of Wavin als je er alles van wil weten. Als je ziet hoe uitgebreid dit is begrijp je ook meteen waarom het niet overal volgens de voorschriften gebeurd.
Als sanitair installateur / engineer nog nooit meegemaakt. vooral niet doordat het eerst wel is en daarna stopt.delphium schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:37:
[...]
Niet elk huis is gebouwd volgens de geldende normen en regels. Het kan dus heel goed iets anders zijn. Ik vermoed wat @Bushie en @Pejdref ook al aanhaalden; uitzetting door temperatuur. Soms loopt zo'n buis wel eens door een uitsparing in een houten balk bijvoorbeeld. Als die buis daar met een beetje spanning door heen is gelegd, krijg je al dat tikken, omdat de buis sneller uitzet dan de balk.
Zo een buis zet niet meteen uit dat gaat geleidelijk.
Nu ben ik benieuwd waar je op doelt. aangezien wat jij zegt niet voor woonhuizen van toepassing isPejdref schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:12:
Sommige beugels moeten zelfs 'los' zitten, zogenaamde glijbeugels. Zie het handboek van Dyka of Wavin als je er alles van wil weten. Als je ziet hoe uitgebreid dit is begrijp je ook meteen waarom het niet overal volgens de voorschriften gebeurd.
[ Voor 24% gewijzigd door Consigliere op 26-01-2023 07:32 ]
Dus in woonhuizen wordt nooit een expansiestuk geplaatst met een glijdende bevestiging?
En wat bedoel je met niet van toepassing, dat het niet gedaan wordt of dat het niet nodig is?
En wat bedoel je met niet van toepassing, dat het niet gedaan wordt of dat het niet nodig is?
[ Voor 35% gewijzigd door Pejdref op 26-01-2023 08:06 ]
Dat i s inderdaad wel een goeie vraag.Sunri5e schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:19:
[...]
Is het dan niet gek dat het tikken na verloop van tijd van het leeg laten lopen van het bad verdwijnt? De zooi is dan toch niet weg?
Je zou zeggen dat het dan blijft.
Ik zou denken dat de afvoer leiding eerst warmer wordt en dus uitzet, na een poosje is de leiding net zo warm als het water en zal dan niet verder uit zetten.Juk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:29:
[...]
Dat i s inderdaad wel een goeie vraag.
Je zou zeggen dat het dan blijft.
Dan stopt natuurlijk ook het geluid...
Is hier bij de wasbak in de keuken ongeveer een half minuutje tot een minuut waneer je de heetwater kraan aanzet.
Daarna is ie stil.
Er zitten onder de vloer een drietal van dit soort beugels op de pijp waar ik niet meer bij kan.
Anders zou ik ze even wat losser doen of een beetje vettigheid erop dat ze soepel glijden.
:strip_exif()/f/image/WqIeNqa6f420hNhkXXBtRaup.png?f=user_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Oh zeker wel dat ze geplaatst worden. alleen niet met de glijbeugel;. Alleen zou je theoretisch de hele leiding kunnen fixeren en hem alleen dus de ruimte geven in het expansiestuk om zijn temperatuurverschil in te verwerken.Pejdref schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:03:
Dus in woonhuizen wordt nooit een expansiestuk geplaatst met een glijdende bevestiging?
Daarbij krimpen / uitzetten van PVC leidingen is niet veel en daarbij ook niet snel. Het is niet als je een pvc buis binnen legt in 25 graden en dan buiten het raam steekt in -4 dat je hem ziet krimpen.
Dit zal dus ook niet gebeuren tijdens een lozing.
4 meter buis doet bij 20 graden verschil 5 mm krimpen of uitzetten.Consigliere schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:11:
[...]
Oh zeker wel dat ze geplaatst worden. alleen niet met de glijbeugel;. Alleen zou je theoretisch de hele leiding kunnen fixeren en hem alleen dus de ruimte geven in het expansiestuk om zijn temperatuurverschil in te verwerken.
Daarbij krimpen / uitzetten van PVC leidingen is niet veel en daarbij ook niet snel. Het is niet als je een pvc buis binnen legt in 25 graden en dan buiten het raam steekt in -4 dat je hem ziet krimpen.
Dit zal dus ook niet gebeuren tijdens een lozing.
Dat ga je dus wel kunnen horen als hij door de beugels kraakt.
Ik geef het op... Ja dat hij uitzet ja. Maar niet bij 1 lozing van het bad of iets. dat duurt zo lang.. voordat hij die 5mm is uitgezet of gekrompenRonald.42 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:53:
[...]
4 meter buis doet bij 20 graden verschil 5 mm krimpen of uitzetten.
Dat ga je dus wel kunnen horen als hij door de beugels kraakt.
Als hij warmer wordt omdat er warm water door stroomt zet hij terstond uit daar gaat ie niet een weekje mee wachten of zo...Consigliere schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:34:
[...]
Ik geef het op... Ja dat hij uitzet ja. Maar niet bij 1 lozing van het bad of iets. dat duurt zo lang.. voordat hij die 5mm is uitgezet of gekrompen
Ja dat snap ik. maar niet meteen zoveel en al helemaal niet met 1 lozing.Ronald.42 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Als hij warmer wordt omdat er warm water door stroomt zet hij terstond uit daar gaat ie niet een weekje mee wachten of zo...
Zit al 22 jaar in het installatie / loodgieters vak. maar dit geloof ik niet dat het meteen uitzet
Nou zodra hier de wasmachine op zolder zijn water weg gaat spoelen hoor ik de standpijp ook aardig tikken, dus dat gebeurt inderdaad direct. Het is niet hinderlijk ofzo
Anders beugels gebruiken die de ruimte geven om te werken. En zorgen dat de buis verder vrij hangt, niet langs hout of andere leidingen schuurt.
Anders beugels gebruiken die de ruimte geven om te werken. En zorgen dat de buis verder vrij hangt, niet langs hout of andere leidingen schuurt.
[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 30-01-2023 07:39 ]
Wij hebben het zelfde probleem. Wat kan een oplossing zijn? als het door de koude lucht komt, kan dan een terugslag klep een oplossing zijn?
Bijv de WaStop terugslagklep, aansluiten uiterste punt huis-buiten. dat zal dan toch een groot deel van het koude lucht stoppen of heb ik het helemaal mis?
Bijv de WaStop terugslagklep, aansluiten uiterste punt huis-buiten. dat zal dan toch een groot deel van het koude lucht stoppen of heb ik het helemaal mis?
Wij hebben maandenlang hetzelfde probleem gehad met de standleiding in onze nieuwbouwwoning. Ook bij korte lozingen als toilet doorspoelen etc. Enorm storend en door de hele woning goed te horen. Installateur tastte volledig in het duister, want het kon absoluut niet aan de montage liggen. Het werd immers al jaren zo gedaan en dit was nog nooit voorgekomen.
We hebben gebruik gemaakt van ons garantierecht en wél de halve wand laten slopen om bij de standleiding te komen, ook om in de toekomst mogelijke lekkage te voorkomen.
Bleek wel degelijk te worden veroorzaakt door een niet juist gemonteerde beugel in combinatie met de wrijving bij uitzetten/krimp van de standleiding door water dat door de afvoer stroomt. Standleiding was hierdoor ook zichtbaar beschadigd geraakt. Na herstel van deze beugel is dit probleem vooralsnog verholpen.
We hebben gebruik gemaakt van ons garantierecht en wél de halve wand laten slopen om bij de standleiding te komen, ook om in de toekomst mogelijke lekkage te voorkomen.
Bleek wel degelijk te worden veroorzaakt door een niet juist gemonteerde beugel in combinatie met de wrijving bij uitzetten/krimp van de standleiding door water dat door de afvoer stroomt. Standleiding was hierdoor ook zichtbaar beschadigd geraakt. Na herstel van deze beugel is dit probleem vooralsnog verholpen.
[ Voor 3% gewijzigd door RGM1990 op 22-09-2023 11:50 ]
Pagina: 1