Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepompsysteem kopen, huren, levensduur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08-06 17:27
Hallo Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met een nieuwbouwwoning. Dit wordt een energieneutrale woning voorzien van een warmtepompsysteem, geleverd door Klimaatgarant. De Google-reviews laten weinig aan de verbeelding over, maar helaas heb ik geen mogelijkheid om met een andere maatschappij in zee te gaan. :|

Waar ik wel een keuze in heb, is de beslissing om het systeem te huren of te kopen.
Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
  • IthoDaalderop warmtepomp type WPU;
  • Warm water boilervat (150 liter met mogelijkheid om tegen meerprijs een 200 liter boilervat te kopen);
  • Bodemwarmtewisselaar;
  • Zonnepanelen incl. frequentieomvormer.
Het systeem levert vloerverwarming, vloerkoeling, warm water en wekt elektriciteit op (middels de zonnepanelen). 80% van de warmte wordt uit de bodem gehaald (voor koeling 95%) en de overige 20% uit het elektriciteitsnetwerk (zonnepanelen).

Dit systeem huren kost € 125,- euro per maand en de huurovereenkomst wordt aangegaan voor een periode van 25 jaar. Inflatie buiten beschouwing gelaten, kom ik op een totale huurprijs van € 37.500,- euro over 25 jaar.

Dit systeem kopen kost € 11.914,- euro. Hierbij behoud de gebruiker alle rechten op onderhoud, productiegarantie en energiegarantie (onder de gestelde voorwaarden) voor een periode van 5 jaar. Na deze periode kan een onderhouds- en monitoringsovereenkomst worden afgesloten voor € 44,- euro per maand (inflatie buiten beschouwing gelaten). De prijs over 25 jaar genomen komt dan in totaal neer op € 22.474,- euro.

Een verschil van € 15.026,- euro, er vanuit gaande dat er geen andere defecten optreden waardoor bepaalde componenten eerder aan vervanging toe zijn. :)

Ik neig dus heel erg naar het kopen van dit systeem. Het onderhoudscontract na 5 jaar zou ik dan eventueel bij een ander bedrijf kunnen afnemen (zij moeten wel door Klimaatgarant erkend zijn begreep ik).

Nu is mijn vraag of hier Tweakers zijn die ook een dergelijk systeem hebben en wat jullie ervaringen hiermee zijn? Kopen lijkt mij een slimme investering, maar ik heb werkelijk geen idee hoe lang de geleverde componenten mee gaan. Een warmtepomp zou 15-20 jaar mee moeten gaan, maar zie ook dat 30 jaar mogelijk is.

Verder mis ik in de huur-/koopovereenkomst details zoals welk merk/type componenten er geleverd worden. Ik wil immers wel weten wat ik koop (en bijvoorbeeld hoeveel zonnepanelen er geplaatst gaan worden).

Het boilervat van 150 liter kan worden vervangen door een boilervat van 200 liter. Kosten hiervoor bedragen € 610,- euro. Is een boilervat van 150 liter genoeg voor een huishouden met 4 personen? Of kan ik beter direct een 200 liter boiletvat nemen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen betreffende een dergelijk systeem, huur- of koop en grootte van het boilervat :)

Mij lijkt koop vooralsnog de beste optie, alhoewel het best een smak geld is.

STEKKING
Verdien sats (satoshis / bitcoin) met je aankopen (bij o.a. LEGO, AliExpress, Alternate, MediaMarkt, Albelli, Albert Heijn en meer): https://stekking.com/register/bJdq6vLY0lWyjeOE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kopen lijkt het voordeligst, dan kan je het gehele systeem tweemaal vervangen indien het in die 25 jaar defect raakt en ben je uiteindelijk alsnog voordeliger uit.
Ik zou wel gelijk voor 200 liter gaan, wellicht zelfs nog wat meer als je vaak lang douched. De meerprijs is wel achterlijk hoog gezien wat een vat daadwerkelijk kost.

[Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 11-05-2021 16:09]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DedSec85
Tsurany schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:08:
Kopen lijkt het voordeligst, dan kan je het gehele systeem tweemaal vervangen indien het in die 25 jaar defect raakt en ben je uiteindelijk alsnog voordeliger uit.
Ik zou wel gelijk voor 200 liter gaan, wellicht zelfs nog wat meer als je vaak lang douched. De meerprijs is wel achterlijk hoog gezien wat een vat daadwerkelijk kost.
Ja lijkt mij ook. Ik weet dus alleen niet welke componenten exact geleverd worden. De prijzen tussen diverse type warmtepompen kan zomaar € 2000,- euro schelen en tussen zonnepanelen zit ook nogal veel verschil. De meerprijs van het 200 liter boilervat is inderdaad fors.

STEKKING
Verdien sats (satoshis / bitcoin) met je aankopen (bij o.a. LEGO, AliExpress, Alternate, MediaMarkt, Albelli, Albert Heijn en meer): https://stekking.com/register/bJdq6vLY0lWyjeOE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DedSec85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:11:
[...]

Ja lijkt mij ook. Ik weet dus alleen niet welke componenten exact geleverd worden. De prijzen tussen diverse type warmtepompen kan zomaar € 2000,- euro schelen en tussen zonnepanelen zit ook nogal veel verschil. De meerprijs van het 200 liter boilervat is inderdaad fors.
Dat is inderdaad wel belangrijk om te weten. Maar kijk ook wat het zou kosten als je na 10 jaar het exemplaar vervangt door een gloednieuw exemplaar van een ander merk. Vergeet niet dat alle aansluitingen dan bewaard kunnen blijven, dat hoeft allemaal niet opnieuw gedaan te worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Dit is natuurlijk onzin, de 20% komt niet uit je zonnepanelen. Wellicht voor een heel klein gedeelte (want winter=weinig opbrengst en wp draait ook op tijden dat er geen zon is) maar zeker niet de genoemde 20%
80% van de warmte wordt uit de bodem gehaald (voor koeling 95%) en de overige 20% uit het
elektriciteitsnetwerk (zonnepanelen
Daarnaast denk ik dat je er verstandig aan doet om te kopen en pas na die 5 jaar te kijken of je uberhaupt onderhoud nodig hebt en bij welke partij. Houd er ook rekening mee dat de apparatuur alleen maar goedkoper zal worden de komende jaren omdat het meer gemeengoed wordt.

Plus nog het feit of je er over 10-15 of 20 jaar nog woont. Als de apparatuur het 15 jaar prima doet en je bent met 12 jaar al vertrokken naar een nieuw huis dan is het helemaal een no brainer.

[Voor 13% gewijzigd door Wolly op 11-05-2021 16:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15:12
Ik zit in een vergelijkbare situatie (appartement met kleiner systeem, lagere kosten) en neig naar kopen. Kijk het nog even aan want hoef pas over >een jaar te beslissen.

Het boilervat lijkt me wel wat klein. Geloof dat ik voor een 2-persoons appartement al een vat van 200 liter krijg, met de optie te upgraden naar 240.
Wolly schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:15:
Dit is natuurlijk onzin, de 20% komt niet uit je zonnepanelen. Wellicht voor een heel klein gedeelte (want winter=weinig opbrengst en wp draait ook op tijden dat er geen zon is) maar zeker niet de genoemde 20%
Ik denk dat de percentages een creatieve manier zijn om de COP van de warmtepomp weer te geven. Zou dan
een COP van 5 zijn (1 W van de zonnepanelen er in -> 5W warmte eruit)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Waarom heb je überhaupt een onderhoudscontract van >500 euro/jaar nodig?

Als je dat uit de vergelijking haalt dan is het een no-brainer. En je kunt je huis verkopen zonder overname van contractuele verplichtingen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:32
Ik zie sowieso al een berg onderhoudscontracten in de prijsrange van 8 ~12 euro. Dus 44 lijkt mij met een flinke vork vastgesteld.

Mijn optiek, als je 't kan betalen, betaal 't dan zelf. Er wordt goud geld verdiend aan dit soort constructies.
Als je 't geld niet hebt, of 't niet allemaal wil uitgeven, dan kan je ook nog een energiebespaarlening afsluiten.

Rente komt volgens mij ook nog in aanmerking voor HRA.

Let ook op de kleine lettertjes. Heb 't al meerdere keren zien gebeuren met oude boilers en geisers. al 5x afgeschreven in de looptijd en maar verdienen. Maar zodra deze stuk gaat, geven ze "gratis" opzeggen van de huur en een optie om weer een nieuwe boiler of geiser met bijbehorende huur af te sluiten.

Dus simpelweg na de economische levensduur blijf je huur betalen, maar heel veel garantie krijg je niet meer.

[Voor 38% gewijzigd door PROnline op 11-05-2021 16:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Je weet dat het "onderhoud" 15min werk is en je ook door je zoontje van 10 kan laten doen?

Monitoring? Righttttt.... Wat voor type Kamstrup hebben ze er dan tussen hangen? Ik denk geen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:47
Als je het koopt is het van jou, toch? Waarom heeft klimaatgarant dan nog iets te zeggen over de onderhoudspartij die je inschakelt…

Kopen geeft je ook de vrijheid om over 15 jaar een veel efficiëntere / slimmere / stillere (wat er tegen die tijd ook maar is) neer te zetten. Of niet.

Onze woning is in 2008 opgeleverd, met grondgebonden warmtepomp.
De eerste jaren een onderhoudscontract bij de installateur, sinds een paar jaar bij een andere partij, op het moment iets van 150,- per jaar, en dan komt er een mannetje het glycol gehalte controleren en de leidingen nalopen. En als er wel echt iets is kun je tenminste iemand bellen die dan ook langskomt; de kennis in de markt is nog niet heel groot, en partijen hebben het nogal druk, dus voor ons ook een soort beschikbaarheid garantie.

In al die tijd een keer een reparatie aan het hogedruk circuit gehad, en binnenkort wordt de glycol bijgevuld en de pomp van de vloerverwarming vervangen.
Gaat om een Vaillant geotherm.
Die kosten, nog geen 1000, - bij elkaar, vallen in het niet bij wat het aangeboden onderhoud gekost zou hebben (die optie was er bij ons ook, ook voor 125,- per maand, alleen wel verplicht, na jarenlang procederen konden we er vanaf).

Monitoren van de warmtepomp heb ik, ietwat rudimentair, zelf geregeld door het eBus protocol af te tappen en met een raspberry uit te lezen. 1x per jaar verwerk ik de data in een csv en met wat Splunk maak ik dan grafiekjes om met name de brontemperatuur in de gaten te houden. (Ondanks de koeling in de zomer gaat die in de winter wel wat achteruit. Een leuke, wat voor garanties krijg je bij de huuroptie op dat gebied?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 15:02
DedSec85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:05:
Dit systeem kopen kost € 11.914,- euro. Hierbij behoud de gebruiker alle rechten op onderhoud, productiegarantie en energiegarantie (onder de gestelde voorwaarden) voor een periode van 5 jaar.
Ik geloof niet dat je cijfers kunnen kloppen..... het aanschafbedrag is (veel) te laag voor zo'n installatie die je verplicht moet kopen bij zo'n vastgestelde partij. Dan wordt altijd de hoofdprijs gerekend.

Je koopt voor €12k nooit een geinstalleerde water/water warmtepomp/boiler met bron en zonnepanelen en ook nog eens 5 jaar onderhoud/garantie. Daar zit een flinke adder onder het gras.

Ze gaan toch ook geen potentiële winst van €15-20k weggeven voor een financiering/aanschaf van slechts €12k.

Ik verwacht nog iets als een leuke aanvullende rekening voor bronbeheer of boring ofzo. De grap is bijna altijd dat ze dit soort constructies in een separaat bedrijfje onderbrengen die bijvoorbeeld de eigenaar wordt van de bron of het (verplichte) beheer doet.

[Voor 10% gewijzigd door Yowzawood op 11-05-2021 20:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DedSec85
Tsurany schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:14:
[...]
Dat is inderdaad wel belangrijk om te weten. Maar kijk ook wat het zou kosten als je na 10 jaar het exemplaar vervangt door een gloednieuw exemplaar van een ander merk. Vergeet niet dat alle aansluitingen dan bewaard kunnen blijven, dat hoeft allemaal niet opnieuw gedaan te worden.
Lastig te zeggen maar mijn verwachting is dat de prijzen over 10 jaar een stuk lager zullen liggen.
Wolly schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:15:
De brochure zegt het volgende:
De warmtepomp geeft de warmte af aan de vloerverwarming, waarbij 80% van de warmte uit de bodem wordt gehaald en de overige 20% uit het elektriciteitsnetwerk. De zonnepanelen leveren op jaarbasis genoeg elektriciteit om de warmtepomp te laten verwarmen en warm water te bereiden.
Dit is wel met een standaard thermostaat temperatuur van 20 graden. Wil je het warmer, dan zal ook het 'gewone' elektriciteitsnetwerk gebruikt worden.
Inviscid schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:29:
Het boilervat lijkt me wel wat klein. Geloof dat ik voor een 2-persoons appartement al een vat van 200 liter krijg, met de optie te upgraden naar 240.
Ja he? Lijkt mij ook. Ik heb helaas geen mogelijkheid om meer dan 200 liter te laten plaatsen. Wel kan de warmtepomp in een "comfort stand" gezet worden, waardoor het boilervat vaker dan éénmaal per dag verwarmd wordt.
Rukapul schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:42:
Waarom heb je überhaupt een onderhoudscontract van >500 euro/jaar nodig?

Als je dat uit de vergelijking haalt dan is het een no-brainer. En je kunt je huis verkopen zonder overname van contractuele verplichtingen.
Ja dat tikt lekker aan inderdaad. Ik had al wat andere partijen gezien die maandelijks rond de € 8,- euro vragen voor een dergelijk contract. Dat laatste puntje wat je aanstipt is ook nog een goede. Nu zit er een anti-speculatiebeding op de woning, dus voorlopig zal ik er wel enige tijd blijven wonen, maar de huur van dit systeem is als kettingbeding in de koopakte (van de woning) opgenomen. Kopen is dan beter inderdaad.
PROnline schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:51:
Ik zie sowieso al een berg onderhoudscontracten in de prijsrange van 8 ~12 euro. Dus 44 lijkt mij met een flinke vork vastgesteld.

Mijn optiek, als je 't kan betalen, betaal 't dan zelf. Er wordt goud geld verdiend aan dit soort constructies.
Als je 't geld niet hebt, of 't niet allemaal wil uitgeven, dan kan je ook nog een energiebespaarlening afsluiten.
Die onderhoudscontracten gaan pas na 5 jaar lopen, maar € 44,- is inderdaad veel geld. In principe heb ik het geld wel "liggen". Volgens mij kan je het systeem ook na een aantal jaren gehuurd te hebben kopen waarbij per jaar een bedrag met een percentage van 5% in mindering wordt gebracht.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:35:
Je weet dat het "onderhoud" 15min werk is en je ook door je zoontje van 10 kan laten doen?
Die filters vervangen zal wel gaan ja. Maar om nou als een acrobaat die zonnepanelen te gaan schrobben :)
Eboeker schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:05:
Als je het koopt is het van jou, toch? Waarom heeft klimaatgarant dan nog iets te zeggen over de onderhoudspartij die je inschakelt…

Kopen geeft je ook de vrijheid om over 15 jaar een veel efficiëntere / slimmere / stillere (wat er tegen die tijd ook maar is) neer te zetten. Of niet.

Onze woning is in 2008 opgeleverd, met grondgebonden warmtepomp.
De eerste jaren een onderhoudscontract bij de installateur, sinds een paar jaar bij een andere partij, op het moment iets van 150,- per jaar, en dan komt er een mannetje het glycol gehalte controleren en de leidingen nalopen. En als er wel echt iets is kun je tenminste iemand bellen die dan ook langskomt; de kennis in de markt is nog niet heel groot, en partijen hebben het nogal druk, dus voor ons ook een soort beschikbaarheid garantie.

In al die tijd een keer een reparatie aan het hogedruk circuit gehad, en binnenkort wordt de glycol bijgevuld en de pomp van de vloerverwarming vervangen.
Gaat om een Vaillant geotherm.
Die kosten, nog geen 1000, - bij elkaar, vallen in het niet bij wat het aangeboden onderhoud gekost zou hebben (die optie was er bij ons ook, ook voor 125,- per maand, alleen wel verplicht, na jarenlang procederen konden we er vanaf).

Monitoren van de warmtepomp heb ik, ietwat rudimentair, zelf geregeld door het eBus protocol af te tappen en met een raspberry uit te lezen. 1x per jaar verwerk ik de data in een csv en met wat Splunk maak ik dan grafiekjes om met name de brontemperatuur in de gaten te houden. (Ondanks de koeling in de zomer gaat die in de winter wel wat achteruit. Een leuke, wat voor garanties krijg je bij de huuroptie op dat gebied?)
Ik heb de akte nogmaals doorgelezen. Je bent na koop inderdaad niet verplicht om een onderhoudscontract bij Klimaargarant af te nemen. En dan zullen er, zeker na 5 jaar, goedkopere partijen zijn zoals je zeg. De laatste is ook wel een leuk projectje ;)
Yowzawood schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:19:
[...]

Ik geloof niet dat je cijfers kunnen kloppen..... het aanschafbedrag is (veel) te laag voor zo'n installatie die je verplicht moet kopen bij zo'n vastgestelde partij. Dan wordt altijd de hoofdprijs gerekend.

Je koopt voor €12k nooit een geinstalleerde water/water warmtepomp/boiler met bron en zonnepanelen en ook nog eens 5 jaar onderhoud/garantie. Daar zit een flinke adder onder het gras.

Ze gaan toch ook geen potentiële winst van €15-20k weggeven voor een financiering/aanschaf van slechts €12k.

Ik verwacht nog iets als een leuke aanvullende rekening voor bronbeheer of boring ofzo. De grap is bijna altijd dat ze dit soort constructies in een separaat bedrijfje onderbrengen die bijvoorbeeld de eigenaar wordt van de bron of het (verplichte) beheer doet.
Dat is wel een goede. Ga ik meenemen in mijn e-mail naar de makelaar. Ik moet zeggen dat het onderhoud niet bijster veel voorstelt. Schoonmaken zonnepanelen en warmteterugwinning-systeem en vervangen van filtersets.

Ik verwacht dat de prijs wat gedrukt is omdat ze een hele nieuwbouwwijk uit de grond stampen en wellicht korting hebben bedongen bij Klimaatgarant.

Tot dusver iedereen bedankt voor de tips en aanvullingen! Ik ga er nog wat vragen richting de makelaar sturen (via hen loopt deze koopakte) en dan toch de beurs trekken om het te kopen en een groter boilervat te nemen. _/-\o_

STEKKING

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
DedSec85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:12:
Die filters vervangen zal wel gaan ja. Maar om nou als een acrobaat die zonnepanelen te gaan schrobben :)
Zonnepanelen hoef je onder de meeste omstandigheden niet te schrobben. Een goede regenbui op zijn tijd houdt ze in prima toestand.

* Rukapul heeft de afgelopen 9 jaar nog nooit zijn panelen gewassen en heeft nul opbrengstverlies. En dan liggen de panelen ook nog vlakker dan op een standaard schuin dak. En zelfs als dat wel zo zou zijn dan is het niet erg waarschijnlijk dat de kosten opwegen tegen de baten.

• Wolly
  • Niet online
De warmtepomp geeft de warmte af aan de vloerverwarming, waarbij 80% van de warmte uit de bodem wordt gehaald en de overige 20% uit het elektriciteitsnetwerk. De zonnepanelen leveren op jaarbasis genoeg elektriciteit om de warmtepomp te laten verwarmen en warm water te bereiden.
Op jaarbasis, zolang je nog ongelimiteerd kan salderen. Het salderen wordt echter afgebouwd vanaf 2023.
Ik moet de eerste onderhoudspartij nog zien die zonnepanelen gaat boenen :9~ Totaal onnodig tenzij je naast een buurman woont met duiven aan de diarree.

• Rogar
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:58
Yowzawood schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:19:
[...]

Wij hebben hier hetzelfde systeem van KlimaatGarant en volgens mij zitten de kosten van het boren van de bron in de aankoopprijs van de woning (verstopt in de grondprijs of aanneemsom).
Wij betaalden ook iets van €12k voor 12 zonnepanelen + omvormer en de warmtepomp + boiler, maar nergens staat iets over de bron. Mijn aanname is dan ook dat die kosten in de grondprijs verrekend zitten.
Dat zal hier ook het geval zijn.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
DedSec85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:05:

Verder mis ik in de huur-/koopovereenkomst details zoals welk merk/type componenten er geleverd worden. Ik wil immers wel weten wat ik koop (en bijvoorbeeld hoeveel zonnepanelen er geplaatst gaan worden).
Niet alleen het aantal, maar ook het merk, type en kleur. Welke omvormer. Je hebt zonnepanelen die 300 Wp per stuk leveren, maar ook al 600+ Wp per stuk.
Het boilervat van 150 liter kan worden vervangen door een boilervat van 200 liter. Kosten hiervoor bedragen € 610,- euro. Is een boilervat van 150 liter genoeg voor een huishouden met 4 personen? Of kan ik beter direct een 200 liter boiletvat nemen?
150 liter is ruim voldoende voor een huishouden van 4. Maar dat hangt van je definitie van "huishouden" af :)
Geeft de douche 5 liter per minuut of 20 liter per minuut. 8x per dag douchen, en dan direct na elkaar? Bad? 4× per dag in bad of 4× per jaar?
Nieuwbouw lijkt me een Douche-WTW ook geen gek idee. Maar zal wel te duur zijn in projectbouw.

Gezien de schofterige meerprijs van 200L zou ik voor 150L gaan. Die kan je later altijd op marktplaats verkopen of er een doorstroomverwarmer achter zetten. Met een doorstroomverwarmer heb je onbeperkt warmwater. En wat voor boiler krijg je? Vaak zit er een elektrisch verwarmingselement in. Voor 610 euro kan je een hoop stroom verstoken :)

En geen optie om zelf te kiezen voor een systeem? Als +50L al 610 euro kost dan zou -150L al € 1830,- opleveren :) Vraag eens naar het exacte merk en type van de 150L en 200L.

P.S.
Wist je eigenlijk al voordat je deze woning kocht dat deze koppelverkoop erbij zat? Lijkt me een interessant verdienmodel deze verplichte afname :X

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 12-05-2021 11:15]

• Eboeker
Ook nog een leuke: wat gebeurt er met je huur als de partij van wie je huurt failliet gaat? In die huur zit nl ook reservering voor een nieuwe pomp als je huidige echt stuk is. Als je dat geld kwijt bent en niemand de verplichting overneemt betaal je opeens dubbel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13:10
@TS Kopen die installatie, dat is echt verreweg de beste deal (zowel financieel als contractueel het meest logisch). Voor dit bedrag is het een redelijke no-brainer. Na vijf jaar weet je ook hoe goed het systeem werkt en of er vaak storingen zijn --> kun je daarmee dus beslissen over wel of niet dat veel te dure contract van 44 euro/maand afnemen.

Dat bedrag van 125 euro/maand is echt bizar. Daar kun je ook ±30k van hypotheken, dus dat afkopen voor 11k is eigenlijk gewoon 19k besparen.

Vervangen van de warmtepomp komt hiermee wel voor jezelf na een jaar of 15 inderdaad, dus als je alles koopt en zelf onderhoud moet je daar wel op rekenen. Maar tegen die tijd kun je vast en zeker voor 5k een nieuwe water-water WP laten plaatsen.

Sowieso kopen dus als het binnen je mogelijkheden ligt.

• Danfoss
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11:30

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb afgelopen jaar verscheidende nieuwbouwprojecten bekeken in heel nederland en ik zie tegenwoordig 3 smaken:

1- projecten waar huur/lease optie wordt aangeboden van 80 tot 168 euro per maand
2- projecten met ook koopoptie. Meestal rond de 20k waarbij sommige dan ook nog een onderhoudsverplichting hebben van 30 euro per maand
3- projecten waar de installatie gewoon netjes in de koopprijs zit en geen extra kosten.

Mijn mening? Alle vormen van 1 en 2 zijn bij een eigen grondgebonden woning je reinste oplichting.

Als je koopt wordt het jouw huis en niemand die je daarna nog kan verplichten tot iets. Onderhoud is altijd een keuze!

Sys Specs

• SlinkingAnt
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ah, dit klinkt alsof ik naar de brochure van ons huis zit te kijken :).

Wij hebben de WP ook gekocht, onderhoud de eerste paar jaar is inderdaad inclusief, maar verwacht hier niet te veel van. 1x per jaar worden de zonnepanelen schoongemaakt met osmose-water, nieuwe filters in de WTW-unit geplaatst en wordt de douche-wtw gespoeld met een vloeibaar reinigingsmiddel.

De (on)zin van het PV schoonmaken mag je zelf beslissen, Filters vervangen is 5 minuten werk, en deze zijn prima los te krijgen. De DWTW-schoonmaken kan handig zijn, tot nu toe geen problemen mee gehad, maar lijkt me dat dit ook zelf te doen is.

Onderhoudscontract op de WP is de eerste 5 jaar inderdaad inbegrepen, zelf nog geen gebruik van hoeven maken, buren wel. Duurt dan wel even om de leverancier (Giesbers in dit geval) over de vloer te krijgen, maar probleem werd toen wel direct opgelost.

Qua boilervat, ga echt voor de 200liter, het is veel geld voor 'weinig' extra, maar met 4 personen ga je zeker tegen koud water aanlopen, je boilervat opwarmen via de warmtepomp duurt vrij lang, en met het warmte-element kost (dacht ik) iets van €2 per keer. In de 2 jaar dat we (3personen) hier nu wonen hebben we nu 1x een koud vat gehad. Buren met 2 tieners gebeurd het regelmatig.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• SvMp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Als je koopt kun je na die 5 jaar met een ander bedrijf in zee. Als je huurt blijf je met ze opgescheept zitten.

Kopen kost op basis van aflossen in 25 jaar tijd en 1% rente nog geen 50 euro per maand.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:24
PROnline schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:51:
Let ook op de kleine lettertjes. Heb 't al meerdere keren zien gebeuren met oude boilers en geisers. al 5x afgeschreven in de looptijd en maar verdienen. Maar zodra deze stuk gaat, geven ze "gratis" opzeggen van de huur en een optie om weer een nieuwe boiler of geiser met bijbehorende huur af te sluiten.

Dus simpelweg na de economische levensduur blijf je huur betalen, maar heel veel garantie krijg je niet meer.
Of het BV'tje waarin ze dit hebben ondergebracht gaat in jaar 24 van de 25 failliet, toevallig net als de pompen vervangen moeten gaan worden.

Inderdaad, als consument contracten afsluiten voor 25 jaar moet je niet willen.

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online

mark-k

AKA markkNL

Rukapul schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:54:
[...]

Zonnepanelen hoef je onder de meeste omstandigheden niet te schrobben. Een goede regenbui op zijn tijd houdt ze in prima toestand.

* Rukapul heeft de afgelopen 9 jaar nog nooit zijn panelen gewassen en heeft nul opbrengstverlies. En dan liggen de panelen ook nog vlakker dan op een standaard schuin dak. En zelfs als dat wel zo zou zijn dan is het niet erg waarschijnlijk dat de kosten opwegen tegen de baten.
Hier worden de panelen wel vaak smerig door de zooi die uit de schoorsteen van de buren komt. Maar ook daar zijn dingen op gevonden, er worden gewoon stokken met een borstel en aansluiting voor je tuinslang verkocht, kun je gewoon van beneden staand je panelen schoonmaken, ergens n half uurtje op de zondagmorgen uittrekken en klaar.

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14:31
Ik kan niet heel veel over type ed zeggen. Heb een andere warmtepomp.

Maar ik heb zelf een 200liter vat, was standaard, en daarmee heb ik ooit na een feestje met 7 volwassenen na elkaar kunnen douchen. Met een vat op ongeveer 45 graden dus opwarmen ging vrij snel als hij eenmaal bezig is.

Ik vind het wel vreemd dat ze een zo groot verschil geven over 25 jaar. Maar als je het kan aftikken in 1x lijkt me dat een no-brainer. Tenzij er nog addertjes onder het gras zitten.

En zolang het boorgat en dus de bron zich op jou perceel bevind en onderdeel is van jou huis zal je daar altijd wel zeggenschap over hebben. Tenzij ze dat heel expliciet opgeschreven hebben.

• Yowzawood
Shadowhawk00 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:55:
En zolang het boorgat en dus de bron zich op jou perceel bevind en onderdeel is van jou huis zal je daar altijd wel zeggenschap over hebben. Tenzij ze dat heel expliciet opgeschreven hebben.
Het is nieuwbouw en een hele wijk..... de kans dat het een individuele bron is niet zo groot.

Ik weet haast zeker dat daar ook het addertje gaat zitten waardoor het allemaal toch een stukje duurder gaat uitvallen. Aankoop voor €12k met bron/pomp en installatie kan gewoon niet bij zo'n partij.

[Voor 15% gewijzigd door Yowzawood op 12-05-2021 15:47]

• vrank
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 04-06 14:56
Rijswijk-Buiten toevallig?

Hier ook ervaring met Klimaatgarant. Zelfde vragen gehad als hierboven maar nooit antwoord op gekregen via makelaar en direct contact met Klimaatgarant. (Wat als failliet gaan, welke types en keurmerk van installatie), geen antwoorden gehad... Zeker een onderdelenlijst van wat je krijgt is wel zo chique, inclusief een goede specificatie van de zonnepanelen. (Iets met panelen op erfgrens van het dak en verkeerd aansluiten.... >:), we hebben er nu iets meer dan de buren aangesloten gekregen )

Uiteindelijk zijn er verschillende type zonnepanelen geïnstalleerd bij de buren als hier, hebben we wat gedoe met slecht bereik van de CO2 sensoren binnenshuis tot aan de installatie (zolder) en wat nalatige inregeling van het vloerkoeling/vloerverwarming systeem.

We hebben het systeem uiteindelijk aangeschaft bij oplevering. In het voorstel wat wij hadden ontvangen kon je ook eind van ieder jaar alsnog besluiten om het systeem aan te schaffen. Dan werd er een afschrijving in mindering gebracht. (Misschien het overwegen waard)

Overigens een 200 liter vat en geen problemen met 5 man achterelkaar douchen.

edit:
Het betreft ook een individuele warmtebron onder het huis, vergelijkbare aanschafprijs

[Voor 4% gewijzigd door vrank op 12-05-2021 16:03]

• Eboeker
Wij kregen in 2007 ook een dergelijke constructie opgedrongen. Met veel hulp van Vereniging Eigen Huis en 5 jaar lang procederen tegen de projectontwikkelaar gelijk gekregen dat een dergelijke installatie onderdeel moet zijn van de woning en dat onderhoud niet verplicht kan worden.
Gaat om deze uitspraak: https://www.raadvanarbitr...ref=hitlist_hl&db=results

Langdurige overeenkomsten voor consumenten zonder ervan te kunnen zonder fors te betalen zijn ‘onredelijk bezwarend’ en mogen niet.

Zoeken bij de raad levert de nodige hits op op ‘warmtepomp’; zit misschien nog wel wat anders tussen waar je wat aan hebt.

[Voor 44% gewijzigd door Eboeker op 12-05-2021 19:11]

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13:10
Yowzawood schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:43:
[...]

Het is nieuwbouw en een hele wijk..... de kans dat het een individuele bron is niet zo groot.

Ik weet haast zeker dat daar ook het addertje gaat zitten waardoor het allemaal toch een stukje duurder gaat uitvallen. Aankoop voor €12k met bron/pomp en installatie kan gewoon niet bij zo'n partij.
gedeelde bronnen kunnen juist ook veel gezeik opleveren met eigenaarschap/soort VvE-constructies etc. Ik denk juist dat het prima kan voor 12k.

Let wel: dit systeem kost minstens 20-25k om te maken, maar de 12k is alleen wat je extra moet bijbetalen bovenop de VON-prijs. Je kunt van de buitenkant niet zien hoe de kosten verdeeld zijn.

• burnedhardware
  • Laatst online: 18:18
Hier ook klimaatgarant. In ons geval een l/w warmtepomp, boiler, zonnepanelen en WTW voor ca 10k of een schofterig maandbedrag.

Heb het afgekocht omdat het aanvoelde als een vieze koppelverkoop. een aantal buren zweert bij huur omdat de installateur niet echt heeft laten blijken te weten hoe een en ander aangesloten moet worden.

Buren (wij gelukkig niet) hebben veel gedoe gehad met teveel afnemers op één fase waardoor hoofdzekering regelmatig sprong, verkeerd aangesloten, waardoor de warmtespiraal voor de anti-legionella het niet deed... ketels die in storing sprongen en ga zo maar door. dolle pret. Juist door het gevoel van onkunde denken een aantal buren beter af te zijn met de huur variant, zodat de zooi gefixt wordt mocht het door onkunde om zeep zijn gebracht.

Anyway: ik vind het een hele vieze manier om de VON prijs kunstmatig laag te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DedSec85
Rogar schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Wij hebben hier hetzelfde systeem van KlimaatGarant en volgens mij zitten de kosten van het boren van de bron in de aankoopprijs van de woning (verstopt in de grondprijs of aanneemsom).
Wij betaalden ook iets van €12k voor 12 zonnepanelen + omvormer en de warmtepomp + boiler, maar nergens staat iets over de bron. Mijn aanname is dan ook dat die kosten in de grondprijs verrekend zitten.
Klopt. Heb het nagevraagd en volgens de makelaar was er geen sprake van 'verborgen kosten'.
Dre schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:11:
Niet alleen het aantal, maar ook het merk, type en kleur. Welke omvormer. Je hebt zonnepanelen die 300 Wp per stuk leveren, maar ook al 600+ Wp per stuk.

Gezien de schofterige meerprijs van 200L zou ik voor 150L gaan. Die kan je later altijd op marktplaats verkopen of er een doorstroomverwarmer achter zetten. Met een doorstroomverwarmer heb je onbeperkt warmwater. En wat voor boiler krijg je? Vaak zit er een elektrisch verwarmingselement in. Voor 610 euro kan je een hoop stroom verstoken :)

En geen optie om zelf te kiezen voor een systeem? Als +50L al 610 euro kost dan zou -150L al € 1830,- opleveren :) Vraag eens naar het exacte merk en type van de 150L en 200L.

P.S.
Wist je eigenlijk al voordat je deze woning kocht dat deze koppelverkoop erbij zat? Lijkt me een interessant verdienmodel deze verplichte afname :X
Merken en types zijn nog niet bekend helaas. Ik zal morgen eens met Klimaatgarant zelf contact opnemen. Je kunt helaas geen zelf systeem / merken kiezen. Dat van die koppelverhuur/koppelverkoop was van tevoren bekend gelukkig..
Eboeker schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:37:
Ook nog een leuke: wat gebeurt er met je huur als de partij van wie je huurt failliet gaat? In die huur zit nl ook reservering voor een nieuwe pomp als je huidige echt stuk is. Als je dat geld kwijt bent en niemand de verplichting overneemt betaal je opeens dubbel.
Daarover kon ik niet zo snel iets in de huur/koopakte terugvinden. Maar ik heb besloten om toch te kopen, dus als ze op de fles gaan is er geen man overboord.
Fr33z schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:31:
@TS Kopen die installatie, dat is echt verreweg de beste deal (zowel financieel als contractueel het meest logisch). Voor dit bedrag is het een redelijke no-brainer. Na vijf jaar weet je ook hoe goed het systeem werkt en of er vaak storingen zijn --> kun je daarmee dus beslissen over wel of niet dat veel te dure contract van 44 euro/maand afnemen.

Dat bedrag van 125 euro/maand is echt bizar. Daar kun je ook ±30k van hypotheken, dus dat afkopen voor 11k is eigenlijk gewoon 19k besparen.
[...]
Sowieso kopen dus als het binnen je mogelijkheden ligt.
Ja inderdaad. Heb inmiddels de koopakte ondertekend. Nu wel even een smak geld, maar op lange termijn een slimme investering denk ik.
SlinkingAnt schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:45:
[...]
Qua boilervat, ga echt voor de 200liter, het is veel geld voor 'weinig' extra, maar met 4 personen ga je zeker tegen koud water aanlopen, je boilervat opwarmen via de warmtepomp duurt vrij lang, en met het warmte-element kost (dacht ik) iets van €2 per keer. In de 2 jaar dat we (3personen) hier nu wonen hebben we nu 1x een koud vat gehad. Buren met 2 tieners gebeurd het regelmatig.
Ja dat boilervat is wel een dingetje. Je kunt het systeem ook in "comfort-mode" zetten waarbij het vat meerdere malen per dag wordt opgewarmd. Vraag me alleen af hoe dat precies werkt. Ik vind € 610,- euro wel een flinke smak geld....Dat is al meer dan de helft van een nieuw boilervat. En zoals hierboven aangegeven ligt het ook aan je douchekop en duur van je douchesessie.
SvMp schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:03:
Als je koopt kun je na die 5 jaar met een ander bedrijf in zee. Als je huurt blijf je met ze opgescheept zitten.

Kopen kost op basis van aflossen in 25 jaar tijd en 1% rente nog geen 50 euro per maand.
Ja, 25 jaar is een flinke tijd....heb gekozen om nu te kopen, en na 5 jaar eens kijken of het onderhoud zelf te doen is en anders tegen die tijd kijken wat een goed bedrijf is die dit kan.
mark-k schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Hier worden de panelen wel vaak smerig door de zooi die uit de schoorsteen van de buren komt. Maar ook daar zijn dingen op gevonden, er worden gewoon stokken met een borstel en aansluiting voor je tuinslang verkocht, kun je gewoon van beneden staand je panelen schoonmaken, ergens n half uurtje op de zondagmorgen uittrekken en klaar.
Als de bouwtekeningen kloppen zit ik 3/4 huizen van een schoorsteen af dus dat probleem verwacht ik niet te hebben. :)
Yowzawood schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:43:
[...]

De makelaar heeft schriftelijk aangegeven dat hetgeen wat in de koopakte staat hetgeen is dat wij kunnen verwachten en dat er geen sprake van verborgen kosten is.
vrank schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:01:
Rijswijk-Buiten toevallig?

Hier ook ervaring met Klimaatgarant. Zelfde vragen gehad als hierboven maar nooit antwoord op gekregen via makelaar en direct contact met Klimaatgarant. (Wat als failliet gaan, welke types en keurmerk van installatie), geen antwoorden gehad... Zeker een onderdelenlijst van wat je krijgt is wel zo chique, inclusief een goede specificatie van de zonnepanelen. (Iets met panelen op erfgrens van het dak en verkeerd aansluiten.... >:), we hebben er nu iets meer dan de buren aangesloten gekregen )

Uiteindelijk zijn er verschillende type zonnepanelen geïnstalleerd bij de buren als hier, hebben we wat gedoe met slecht bereik van de CO2 sensoren binnenshuis tot aan de installatie (zolder) en wat nalatige inregeling van het vloerkoeling/vloerverwarming systeem.

We hebben het systeem uiteindelijk aangeschaft bij oplevering. In het voorstel wat wij hadden ontvangen kon je ook eind van ieder jaar alsnog besluiten om het systeem aan te schaffen. Dan werd er een afschrijving in mindering gebracht. (Misschien het overwegen waard)

Overigens een 200 liter vat en geen problemen met 5 man achterelkaar douchen.

edit:
Het betreft ook een individuele warmtebron onder het huis, vergelijkbare aanschafprijs
Nee, geen Rijswijk-Buiten ;) In de akte staat ook dat de koopsom een vermindering van 5% per verlopen jaar kent. Hoe dan ook zitten we aan Klimaatgarant vast met huur of koop. Onze huidige woning is ook met vloerverwarming opgeleverd (wij waren de eerste bewoners). Ook een hoop gezeur gehad. Kamers die "omgedraaid" zaten....Zette we de vloerverwarming in slaapkamer 2 aan...dan werd het in slaapkamer 1 warm etc.

In het begin maar eens alles goed in de gaten houden qua werking en meteen aan de bel trekken als er gebreken zijn.
Eboeker schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:59:
Wij kregen in 2007 ook een dergelijke constructie opgedrongen. Met veel hulp van Vereniging Eigen Huis en 5 jaar lang procederen tegen de projectontwikkelaar gelijk gekregen dat een dergelijke installatie onderdeel moet zijn van de woning en dat onderhoud niet verplicht kan worden.
Gaat om deze uitspraak: https://www.raadvanarbitr...ref=hitlist_hl&db=results

Langdurige overeenkomsten voor consumenten zonder ervan te kunnen zonder fors te betalen zijn ‘onredelijk bezwarend’ en mogen niet.

Zoeken bij de raad levert de nodige hits op op ‘warmtepomp’; zit misschien nog wel wat anders tussen waar je wat aan hebt.
Ik krijg alleen een blanco pagina te zien, maar wellicht moet ik eerst inloggen of ligt het aan m'n VPN...zal morgen eens kijken. Zou inderdaad onderdeel van de V.O.N. prijs moeten zijn maar ze bieden ook een huuroptie aan dus geen idee. Gezien het om een hele wijk gaat lijkt het mij dat ze dit juridisch wel goed dichtgespijkerd hebben.

Het is ook niet zo dat ik van dit systeem af wil, maar was meer benieuwd naar meningen van andere betreffende huur/koop en ervaringen.
burnedhardware schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:31:
Hier ook klimaatgarant. In ons geval een l/w warmtepomp, boiler, zonnepanelen en WTW voor ca 10k of een schofterig maandbedrag.

Heb het afgekocht omdat het aanvoelde als een vieze koppelverkoop. een aantal buren zweert bij huur omdat de installateur niet echt heeft laten blijken te weten hoe een en ander aangesloten moet worden.

Buren (wij gelukkig niet) hebben veel gedoe gehad met teveel afnemers op één fase waardoor hoofdzekering regelmatig sprong, verkeerd aangesloten, waardoor de warmtespiraal voor de anti-legionella het niet deed... ketels die in storing sprongen en ga zo maar door. dolle pret. Juist door het gevoel van onkunde denken een aantal buren beter af te zijn met de huur variant, zodat de zooi gefixt wordt mocht het door onkunde om zeep zijn gebracht.

Anyway: ik vind het een hele vieze manier om de VON prijs kunstmatig laag te houden.
Tsja...ik heb nu een huurappartement en het is enerzijds wel gemakkelijk....Bij elke storing even een belletje en wordt opgelost. Zelfs twee keer een lekkage gehad waarbij laminaat / tegels vervangen moest worden, geen issue.

Toch makkelijker om zelf te weten hoe e.e.a. werkt. Kan je het tenminste ook buiten kantoortijden zelf fixen :) Heb besloten om het ook af te kopen. Ik heb dan 5 jaar onderhoud en na 8-9 jaar heb ik het geld eruit.

Weer iedereen bedankt voor jullie opmerkingen, ervaringen en aandachtspuntjes! :*)

STEKKING

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yowzawood
DedSec85 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:24:
[...]
Merken en types zijn nog niet bekend helaas. Ik zal morgen eens met Klimaatgarant zelf contact opnemen.

De makelaar heeft schriftelijk aangegeven dat hetgeen wat in de koopakte staat hetgeen is dat wij kunnen verwachten en dat er geen sprake van verborgen kosten is.
Bijzonder.... geen "verborgen kosten" maar je weet dus niet wat je nou hebt gekocht en hoe het nu precies met het beheer en/of de boorkosten voor je (eigen?) bron zit.

Ik zou meer willen weten, maar vooruit.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True