• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-12 11:48
fonsoy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:12:
[...]

Mijn wastafel betreft inderdaad foto 2. Want anders had alles gepast :)
Maar op foto 2 scheelt dat toch geen 30 cm vanuit 't midden. Kijkend naar de tegel is dat hooguit 10cm

• Nieuwbouw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-09 14:29
Na dit hele topic door te hebben gelezen, zal ik mij toch een keer voorstellen.
Ook, omdat ik nog een paar knopen moet door hakken waar ik jullie hulp graag bij kan gebruiken.
Een hoop keuzes heb ik al kunnen maken door alle kennis uit dit topic, maar ik kom er hier en daar nog niet helemaal uit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan nu alvast een casus waar ik jullie hulp bij kan gebruiken:
Wij denken erover om de zolder een extra wastafel, wc en douche aan te laten leggen. Zodat de kinderen later hun eigen ding boven kunnen doen zonder dat wij daar last van hebben.
De aannemer biedt alleen een aansluiting aan voor warm/koud water en een afvoer in de technische ruimte voor 1.080 euro (zie plattegrond zolder).
De WC zou volgens hen achteraf gerealiseerd kunnen worden gerealiseerd recht boven de wc van de de eerste verdieping. (zie ook plattegrond eerste verdieping)
Zij geven aan dat het misschien handig is om alvast vloerverwarming vrije zones aan te brengen voor 245 euro per keer.
Ter info, er komen achteraf aan beide zijdes grote dakkapellen en het moeten twee aparte kamers worden.

Members only:

Wat zouden jullie adviseren? Lijkt jullie dit logisch?
Is die 1080 euro een goede prijs, of is het makkelijker achteraf te realiseren, omdat er toch al een aansluiting is van de wasmachine?
Kan er op die zelfde aansluiting dan ook een douche worden aangesloten?
Is het mogelijk om de vloerverwarmingsverdeler achteraf te verplaatsen? (Kan niet tijdens de bouw) Zodat de wc daar kan?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
fonsoy schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:12:
[...]

Dat type sifon past juist niet omdat de aansluitingen op de verkeerde locatie aangelegd zijn :/
Zelfs als die zou passen, dan is er het feit dat de wastafelonderkast niet past.
Ik kan het vanaf een afstand lastig beoordelen maar volgens mij is het een kwestie van wastafel er af, nieuwe sifon die in het midden uitkomt en dan weer vast zetten? Voor m'n gevoel zou je dan links/rechts evenveel ruimte moeten hebben.

Of je meubel dan past, geen idee, maar op het oog hangt het dan volgens mij prima?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bamiblik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:26:
Momenteel heb ik een 240liter boiler, upgrade naar 270liter boiler is €3250.
Voor het plaatsen van een douchepijp wtw vragen ze €2740,-, dan krijg ik een Luxxor showersave 2100mm.

Beiden dure opties, wat is wijsheid hierin?
Ga ik het redden met de originele boiler of is het verstandig iets vanuit de bouw mee te nemen?

Krijg 2 badkamers, en we gaan er wonen met 2 volwassenen en 2 jongere kinderen.
Komt er ook een bad in de badkamer? Regendouche? Hoeveel liter water gaat er door je douchekop?

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-12 21:49
vormulier schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:41:
[...]

2 badkamers, dat is wel even een dingetje, want dat betekent ook 2 gelijktijdige douche beurten.
Je hebt natuurlijk meer dan 240 liter warm water want je moet het nog met koud water mengen.

De vraag word dan:
- hoelang je ongeveer de tijd neemt
- welke douche koppen je krijgt
- Komt je keuken kraan ook uit deze boiler

een WTW pijp heeft waarschijnlijk alleen nut voor je badkamers, en niet je keuken.. maar de WTW pijp helpt wel met energie bespraren natuurlijk tenopzichte van meer water te moeten verwarmen.
Wij douchen allemaal wel redelijk snel, onder de 10 min per douche beurt.
Douchekoppen zijn nader te bepalen, moeten we nog uitkiezen.
Keukenkraan tapt ook water af uit de boiler, wel nemen we een Quooker Combi+.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bamiblik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:54:
[...]

Wij douchen allemaal wel redelijk snel, onder de 10 min per douche beurt.
Douchekoppen zijn nader te bepalen, moeten we nog uitkiezen.
Keukenkraan tapt ook water af uit de boiler, wel nemen we een Quooker Combi+.
Dat is dus 20 min * 10 liter per minuut (even snel een water besparende kop opgezicht, dus geen regen douche of bad dat je wilt vullen)

is 200 liter warm zonder bijmengen met koud water. iets wat natuurlijk wel in de lijn der verwachting ligt
Dan zou je allicht 3 tot 4 douche beurten moeten kunnen halen.

Allicht dat de WTW pijp je dan meer helpt.

• Bamiblik
Wolly schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:53:
[...]

Komt er ook een bad in de badkamer? Regendouche? Hoeveel liter water gaat er door je douchekop?
Komt een bad in 1 van de badkamers. Regendouche zal vast wel komen, maar moeten we nog uitzoeken

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:57
@Nieuwbouw hou er rekening mee dat je wasmachineaansluiting vaak alleen maar koud water is. Heb je niet zoveel aan voor je douche.

• vormulier
  • Niet online
Bamiblik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:49:
[...]

Komt een bad in 1 van de badkamers. Regendouche zal vast wel komen, maar moeten we nog uitzoeken
Bij een bad vullen is een WTW pijp helaas minder nuttig dan heb je meer volume nodig, zeker als er daarna nog een douche moet plaats vinden of tegelijk. Als je een uur in bad hangt zal je boiler al wel weer wat warmer zijn natuurlijk..

Een boiler vergroten zal allicht makkelijker zijn dan een WTW pijp na de bouw aanleggen. Al moet je natruulijk wel kijken wat ze eventueel meer doen voor die grotere boiler (aanpassen van groepen, of de warmtepomp)

Het maakt de keuze niet makkelijk in iedergeval

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-12 23:15
Nieuwbouw schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:45:
Ook, omdat ik nog een paar knopen moet door hakken waar ik jullie hulp graag bij kan gebruiken.
Een hoop keuzes heb ik al kunnen maken door alle kennis uit dit topic, maar ik kom er hier en daar nog niet helemaal uit.

***members only***

Wij denken erover om de zolder een extra wastafel, wc en douche aan te laten leggen. Zodat de kinderen later hun eigen ding boven kunnen doen zonder dat wij daar last van hebben.
De aannemer biedt alleen een aansluiting aan voor warm/koud water en een afvoer in de technische ruimte voor 1.080 euro (zie plattegrond zolder).
De WC zou volgens hen achteraf gerealiseerd kunnen worden gerealiseerd recht boven de wc van de de eerste verdieping. (zie ook plattegrond eerste verdieping)
Zij geven aan dat het misschien handig is om alvast vloerverwarming vrije zones aan te brengen voor 245 euro per keer.
Ter info, er komen achteraf aan beide zijdes grote dakkapellen en het moeten twee aparte kamers worden.

***members only***

Is die 1080 euro een goede prijs, of is het makkelijker achteraf te realiseren, omdat er toch al een aansluiting is van de wasmachine?
Is het mogelijk om de vloerverwarmingsverdeler achteraf te verplaatsen? (Kan niet tijdens de bouw) Zodat de wc daar kan?
Prijs is ok, ik heb wat spijt dat ik het niet heb laten doen.
Maar bij mij was het jouw prijs x 2.4 :/

BlaBlaBla

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vormulier schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:32:
[...]

Bij een bad vullen is een WTW pijp helaas minder nuttig dan heb je meer volume nodig, zeker als er daarna nog een douche moet plaats vinden of tegelijk. Als je een uur in bad hangt zal je boiler al wel weer wat warmer zijn natuurlijk..

Een boiler vergroten zal allicht makkelijker zijn dan een WTW pijp na de bouw aanleggen. Al moet je natruulijk wel kijken wat ze eventueel meer doen voor die grotere boiler (aanpassen van groepen, of de warmtepomp)

Het maakt de keuze niet makkelijk in iedergeval
Dat ligt eraan, kan zijn dat de boiler alleen met een kraan het huis in kan.

En waarom zou een groter vat een andere WP nodig hebben? Het duurt dan alleen langer.
Voor die sporadische keer dat je alles leegdoucht kun je beter een doorstroomverwarmer erbij hangen.

Enige voordeel van een grotere boiler is dat je met een lagere SWW temp dezelfde netto douchetijd kan behalen. Wat een betere COP voor de WP geeft. Maar met deze idiote absurde debiele asociale meerprijzen valt daar ook niets te halen. Lekker voor €400 een 11kW doorstromer erbij hangen en je SWW temp afstellen op je modale SWW verbruik. Dan heb je altijd warm water en 90% van de tijd ook zo efficiënt mogelijk.

• vormulier
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:14:
[...]

Dat ligt eraan, kan zijn dat de boiler alleen met een kraan het huis in kan.

En waarom zou een groter vat een andere WP nodig hebben? Het duurt dan alleen langer.
Voor die sporadische keer dat je alles leegdoucht kun je beter een doorstroomverwarmer erbij hangen.

Enige voordeel van een grotere boiler is dat je met een lagere SWW temp dezelfde netto douchetijd kan behalen. Wat een betere COP voor de WP geeft. Maar met deze idiote absurde debiele asociale meerprijzen valt daar ook niets te halen. Lekker voor €400 een 11kW doorstromer erbij hangen en je SWW temp afstellen op je modale SWW verbruik. Dan heb je altijd warm water en 90% van de tijd ook zo efficiënt mogelijk.
Een doorstromer is ook zeker een optie, al moet je dan wel nog de de meterkast aanpassingen laten doen of zelf doen en een loze leiding (met of zonder bedrading) laten leggen.

Maar dat zal qua kosten wel peanuts zijn in vergelijking met de andere opties.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:40
Ik zit even te kijken naar die doorstromers, maar ik zie dan staan: "Continu 5,5 liter per minuut van 38°C". Dat is zelfs voor een heel zuinige spaardouchekop te weinig toch?

En inderdaad, je moet krachtstroom hebben voor zo'n ding.

omniscale.nl

• vormulier
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:36:
Ik zit even te kijken naar die doorstromers, maar ik zie dan staan: "Continu 5,5 liter per minuut van 38°C". Dat is zelfs voor een heel zuinige spaardouchekop te weinig toch?

En inderdaad, je moet krachtstroom hebben voor zo'n ding.
Dat klinkt wel weinig ja, en zeker als je een regen douche er in wilt hebben. je kan beter 60 graden verkoelen met een lagere doorstroming. maar het hangt ook van je budget en je aansluiting af die je kan realiseren in de woning

• Bamiblik
Dus eigenlijk is het voor de meerprijzen die de bouwer vraagt niet de moeite begrijp ik.

Zoals gezegd zou het wellicht een keer voorkomen dat we even moeten wachten met douchen. Nu douchen we ook op verschillende tijdstippen (ochtend en avond).

• bbbrumbrum
  • Niet online
vormulier schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:41:
[...]

Dat klinkt wel weinig ja, en zeker als je een regen douche er in wilt hebben. je kan beter 60 graden verkoelen met een lagere doorstroming. maar het hangt ook van je budget en je aansluiting af die je kan realiseren in de woning
Je aanvoertemp is wel >30gr he.

@posttoast wat is de aanvoertemp of dT gespecced bij dat debiet?

Heb hier al een half jaar alleen een doorstromer om te douchen. Debiet moet wel beetje omlaag maar er is goed te douchen, en dat is bij 10-15gr leidingwater.

Je vat op 60gr zetten betekend met veel WPs dat het elektrische element inkomt, dat moet je niet willen, niet op reguliere basis iig.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-11-2022 14:40 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:32
Bamiblik schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:26:
Momenteel heb ik een 240liter boiler, upgrade naar 270liter boiler is €3250.
Voor het plaatsen van een douchepijp wtw vragen ze €2740,-, dan krijg ik een Luxxor showersave 2100mm.

Beiden dure opties, wat is wijsheid hierin?
Ga ik het redden met de originele boiler of is het verstandig iets vanuit de bouw mee te nemen?

Krijg 2 badkamers, en we gaan er wonen met 2 volwassenen en 2 jongere kinderen.
Ik heb sinds kort een 300 liter boilervat staan. Ik laat dat 1 keer per dag op 45 graden brengen en dan kun je daar ruim 6 douchebeurten (10 minuten per keer) mee doen. Op 65 graden zou dat nog veel meer zijn.

Er zijn normen voor de grootte van de boiler bij een x aantal kamers. Daar moet de aannemer aan voldoen. Ik neem aan dat het daar aan voldoet, maar mijns inziens is 240 liter genoeg.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:14
Heb samen met een interieurontwerper een ontwerp gemaakt voor mijn appartement. Er zijn aardig wat plekken op de muur die bedekt zullen worden met plaatmateriaal. Is het zo dat deze plekken niet gestucct hoeven te worden? Heeft iemand hier ervaring mee.

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-12 16:41
cacao70 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:20:
Heb samen met een interieurontwerper een ontwerp gemaakt voor mijn appartement. Er zijn aardig wat plekken op de muur die bedekt zullen worden met plaatmateriaal. Is het zo dat deze plekken niet gestucct hoeven te worden? Heeft iemand hier ervaring mee.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden. ;)

• cacao70
keeperson schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:45:
[...]

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. ;)
Excuus ; hier is een render: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bu4ff2cWLuUBvHmxKHEBJvvkiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q22KMGc8812ClGNx71glB8x0.png?f=user_large
rode pijl geeft het plaat materiaal aan.

Hier is een link naar het materiaal

• Blihi
Je hoeft daar niet te stucen, maar houd rekening met de dikte. Als je na de bouw laat stucen is die laag snel 0,5 tot 1 cm dik. Dan is het niet handig om dat op die plek niet te hebben.

Laat je tijdens de bouw stucen wordt meestal dunpleister gebruikt. Dat is dunner, maar dan wil de bouwer waarschijnlijk niet hier en daar een stukje niet doen. Dan is het gewoon alles of niets.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26
Ik heb de verfwinkel gebeld voor latex om de (bekende) groene platen te verven op de zolder. Nu hebben ze mij geadviseerd
https://www.verf-plaza.nl/sikkens-alpha-primer/
https://www.deverfzaak.nl/sikkens-alpha-projecttex.html

Maar ik zat op die pot van de primer te kijken en daar stond op “zeer isolerende primer”
Euh dat klinkt conflicterend met dampdoorlatend lijkt mij?

Edit: nvm

CISSP! Drop your encryption keys!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09
Ie er iemand met een ondiepe tuin die er toch iets groens van gemaakt heeft die eens en foto wil laten zien?
Mag ook via DM. Gisteren een hovenier langs gehad en die gaat een plan uitwerpen, maar dat wordt wel vrij veel steen. Mijn tuin is 8 meter diep en 4,8 breed en daar gaat aan de achterkant nog een hap uit voor de schuur van 2,4 bij 3 in de breedte geplaatst. Dus er is maar een stuk van 4,8 bij 5,6 voor een terras en nog iets van groen (stukje naast de schuur, wil ik betegeld hebben voor kliko en de fiets uit de schuur kunnen halen). Ik zit een beetje te proberen in sweethome3d waar ik het huis al een keer gezet had en ik kom er wel achter dat het idee van de hovenier misschien wel het meest praktische is in de beperkte ruimte, maar ik ben nog niet overtuigd.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
wortelsoft schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:14:
Ie er iemand met een ondiepe tuin die er toch iets groens van gemaakt heeft die eens en foto wil laten zien?
Mag ook via DM. Gisteren een hovenier langs gehad en die gaat een plan uitwerpen, maar dat wordt wel vrij veel steen. Mijn tuin is 8 meter diep en 4,8 breed en daar gaat aan de achterkant nog een hap uit voor de schuur van 2,4 bij 3 in de breedte geplaatst. Dus er is maar een stuk van 4,8 bij 5,6 voor een terras en nog iets van groen (stukje naast de schuur, wil ik betegeld hebben voor kliko en de fiets uit de schuur kunnen halen). Ik zit een beetje te proberen in sweethome3d waar ik het huis al een keer gezet had en ik kom er wel achter dat het idee van de hovenier misschien wel het meest praktische is in de beperkte ruimte, maar ik ben nog niet overtuigd.
Dat is een lastige. Om het groener te laten lijken kun je altijd wat planten in potten op je terras zetten. En hoe is de afwatering van je huis geregeld? Want als je water moet infiltreren vraagt dat wel aandacht met een kleine en relatief versteende tuin. Ik zou denk ik niet voor al te grote tegels kiezen want dan lijkt het kleiner. Zelf heb ik gekozen voor klinkers in waalformaat. Dat laat meer water door is oogt minder massief. Ik had gelukkig wel een stuk meer ruimt en daarmee kon ik een paar flinke plantvakken maken.

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Niks om te laten zien. Maar we hebben straks een vrij kleine tuin. Idee nu is vooral gras, maar mooi stap stenen naar de schuur en poort. Verder waarschijnlijk een paar hoge bakken voor kruiden en dergelijke, en misschien een pergola voor een druif. Of een druif tegen de erfafscheiding, dat ligt er maar net aan.
Zoiets dus.

• wortelsoft
Afas schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:33:
[...]

Dat is een lastige. Om het groener te laten lijken kun je altijd wat planten in potten op je terras zetten. En hoe is de afwatering van je huis geregeld? Want als je water moet infiltreren vraagt dat wel aandacht met een kleine en relatief versteende tuin. Ik zou denk ik niet voor al te grote tegels kiezen want dan lijkt het kleiner. Zelf heb ik gekozen voor klinkers in waalformaat. Dat laat meer water door is oogt minder massief. Ik had gelukkig wel een stuk meer ruimt en daarmee kon ik een paar flinke plantvakken maken.
Op diverse plaatsen kom ik tegen om bij een kleine tuin juist groter formaat te nemen. De hovenier kwam inderdaad al wel om afwateringsgoten aan te sluiten op de hemelwater afvoer en dat zal ook we moeten omdat het hier kleigrond is, die niet bepaald goed afwatert.

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:34
Ons tuinterras krijgt bijna dezelfde afmetingen.
Dus ben benieuwd wat het gaat worden.

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-10 11:33
Nieuwbouw schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:45:

***members only***

***members only***

Je zal dat doen! Ik heb dat ook gedaan, maar for rond 3k eur, maar het is veel moeijliker o dat later te doen. 1080eur is een heel goede prijs, ik ben een beetje verrast!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
wortelsoft schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:14:
Wij hebben vorig jaar een ‘tuinarchitect’ ingehuurd nadat meerdere hoveniers ons nog niet hadden kunnen overtuigen van hun ontwerp. Deze dame, gespecialiseerd in tuinen van < 100m2, heeft ons een paar honderd euro gekost, maar ze kwam wel met een totaal ander idee dat we uiteindelijk ook gerealiseerd hebben. Heb er eerder wel foto’s van gepost. Periode mrt-jun 2022.
Ze gebruikte wat dingen zoals een pergola over de lengte van de tuin en een paar houten paaltjes naast elkaar om meer diepte in de tuin te krijgen en dat pakte idd verrassend goed uit.

Jij zit in de Randstad toch? Deze dame werkt alleen in regio Elst (Arnhem/Nijmegen), dus voor jou geen optie dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 12-11-2022 14:56 ]

• posttoast
  • Laatst online: 10:40
Blihi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:30:
Ja, de dakdoorvoer is 110. De buis die er doorheen loopt hoeft geen 110 te zijn...

Ze delen geen werktekeningen. Pas bij oplevering krijg je revisiedocumenten met buismaten en dan moet je nog maar hopen dat die correct zijn (bij mij klopt geen enkele dragende muur op de tekening).
Nog even een update hierover. Ik heb gistermiddag Giesbers (de installateur) aan de telefoon gehad en zij claimen dat de leiding die door die koof loopt wél 110mm is, maar dat er vervolgens op de eerste verdieping een 75mm buis in de vloer is gefreesd. Dus, voor zover ik begrijp, krijg je dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNoBVVuefEyrvOK7AHpsGvZ8Kes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ma3vLNNwGvayMsphJBrsvGJB.png?f=fotoalbum_large

Waarbij het paarse deel 75mm is en de buis in de koof (met de standleiding/ontluchting naar het dak) 110mm. Ik sprak een bevriende loodgieter en die vond het een heel raar verhaal dat je dan dus tussen de afvoer van je toilet (110mm) en de ontluchting (110mm) een stuk van 75mm hebt. Volgens hem is dat geen goed idee. Heeft iemand hier een zinnige mening over? Ik kwam online dit technisch handboek tegen, op pagina 31 staat daar het één en ander uitgelegd, maar daar word ik niet perse wijzer van.

Edit: ik heb maar even een los topic gestart, anders kaap ik dit topic met mijn toilet-geouwehoer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door posttoast op 12-11-2022 16:19 ]

omniscale.nl

• wortelsoft
Farmerwood schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:55:
[...]

Wij hebben vorig jaar een ‘tuinarchitect’ ingehuurd nadat meerdere hoveniers ons nog niet hadden kunnen overtuigen van hun ontwerp. Deze dame, gespecialiseerd in tuinen van < 100m2, heeft ons een paar honderd euro gekost, maar ze kwam wel met een totaal ander idee dat we uiteindelijk ook gerealiseerd hebben. Heb er eerder wel foto’s van gepost. Periode mrt-jun 2022.
Ze gebruikte wat dingen zoals een pergola over de lengte van de tuin en een paar houten paaltjes naast elkaar om meer diepte in de tuin te krijgen en dat pakte idd verrassend goed uit.

Jij zit in de Randstad toch? Deze dame werkt alleen in regio Elst (Arnhem/Nijmegen), dus voor jou geen optie dan.
Ik zit in west brabant, dus dat is wel uit de richting. Vandaag eens bij mijn broer wezen kijken die heeft een groter terras met het zelfde formaat tegels dat is wel handig om een eerste indruk te krijgen. Wat ik eerst zelf bedacht had was in ieder geval te klein.

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 21:17
Farmerwood schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:55:
[...]

Kun je die eens in de DM gooien? :)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:15
wortelsoft schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:27:
[...]

Ik zit in west brabant, dus dat is wel uit de richting. Vandaag eens bij mijn broer wezen kijken die heeft een groter terras met het zelfde formaat tegels dat is wel handig om een eerste indruk te krijgen. Wat ik eerst zelf bedacht had was in ieder geval te klein.
Wij zijn in Appeltern geweest voor een tuinschets. Kwamen ook leuke ideeën uit waar wij zelf niet aan hadden gedacht.
Uiteindelijk ook nagenoeg heel het ontwerp overgenomen, op paar aanpassingen na.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 13-11-2022 08:25 ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-12 19:59
Ik snap je gevoel. Na faillissement van 'mijn' aannemer, kort na oplevering, contact gehad met Woningborg maar die deden zo moeilijk dat ik mijn verlies maar genomen heb.

Een aantal huizen was nog niet opgeleverd, daar heeft de gemeente Woningborg moeten manen om in actie te komen. Twee jaar later is de laatste woning eindelijk opgeleverd! Een van die kopers was het uiteindelijk zo zat dat de woning de dag van oplevering direct op Funda is gezet. Ze zijn in de keet in de achtertuin blijven zitten en zullen dus nooit in voormalig droomwoning intrekken. :-(

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Members only:

• Blihi
Nooit van het merk Thermor of Aeromax gehoord. Het klinkt alsof er weer eens voor de goedkoopste optie gekozen is...

Dat zag je bij cv ketels al: de goedkoopste projectketels werden overal opgehangen. En nu dus bij warmtepompen weer. Waarom niet gewoon een fatsoenlijk merk als Mitsilubishi, Panasonic of Toshiba...

• Blihi
En dan waarschijnlijk geinstalleerd door de bevriende cv boer, die nog steeds hetzelfde aanlegt als 10 jaar geleden, maar dan met een warmtepomp in plaats van een cv ketel...

• cacao70
Blihi schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 07:54:
Je hoeft daar niet te stucen, maar houd rekening met de dikte. Als je na de bouw laat stucen is die laag snel 0,5 tot 1 cm dik. Dan is het niet handig om dat op die plek niet te hebben.

Laat je tijdens de bouw stucen wordt meestal dunpleister gebruikt. Dat is dunner, maar dan wil de bouwer waarschijnlijk niet hier en daar een stukje niet doen. Dan is het gewoon alles of niets.
Dankje. De bouw levert de muren “behangklaar” op. Het stuccen gebeurt na de bouw. Ik heb binnenkort een gesprek met een aannemer. Ik ga het ook aan hem voorleggen. Met name of die platen direct aan de muur worden bevestigd, of dat het word bevestigd met een soort van speling bijv.

• SlayaStone
  • Laatst online: 05-12 23:35
Blihi schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:06:
Nooit van het merk Thermor of Aeromax gehoord. Het klinkt alsof er weer eens voor de goedkoopste optie gekozen is...

Dat zag je bij cv ketels al: de goedkoopste projectketels werden overal opgehangen. En nu dus bij warmtepompen weer. Waarom niet gewoon een fatsoenlijk merk als Mitsilubishi, Panasonic of Toshiba...
Misschien dat levertijd ook een rol speelt bij projectbouw? Wij zouden eerst NIBE krijgen, maar nu komt er een nota van wijziging dat het Itho Daalderop wordt, omdat NIBE te lange levertijden heeft.

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-11 17:09
-edit: knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:05 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:32
Aubergine schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:26:
Wij zijn hier bezig met loze leidingen en vroegen ons een paar dingen af:

1) Wat is het nut van loze leidingen los van een UTP kabel trekken? Welke functionaliteiten kan het nog meer hebben? Ik zie dat onze slaapkamer standaard 2 loze leidingen heeft.

2) Wij willen 1 access point per verdieping doen. Is dit oké voor een gemiddelde gebruiker?

3) Ik zie dat sommige mensen een acces point op de begane grond doen. Hoezo zou je dit doen als je modem daar ook zit?

4) Hebben mensen hier positieve ervaringen met AP's buiten in de tuin? Hoe realiseer je zoiets? Een UTP naar een buitenmuur laten trekken?
1) Meestal UTP, maar bijvoorbeeld kabels voor speakers of zonwering zou ook kunnen. Of coax als je lekker nostalgisch wil doen.
2) Voor normale woningen wel, tenzij je gekke stoorzenders, heftige isolatie binnen de verdieping of bizar grote verdiepingen hebt.
3) Omdat de modem vaak weggestopt zit in de meterkast in een gekke hoek van je huis met allemaal leidingen ervoor, omdat de modem slechter omgaat met verbindingen dan je AP of omdat je bekabelde aansluitingen wilt in de kamer.
4) Met de huidige isolatienormen heb je buiten amper nog bereik, zeker met HR+++ glas. Je kunt een loze leiding naar buiten laten leggen naar waar jij een AP zou willen.

• Source90
millerman_sf schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:50:
[...]

1) Meestal UTP, maar bijvoorbeeld kabels voor speakers of zonwering zou ook kunnen. Of coax als je lekker nostalgisch wil doen.
En niet te vergeten; simpelweg stroom.
Heb loze leidingen genomen voor vaatwasser, oven (2x) en Quooker. Project vroeg daar ruim 250€ per groep voor, plus nog een ruime honderd euro voor een een extra aardlekschakelaar. Nu voor een kwart van dat geld zelf bedraad (wel de loze leidingen dus).

• Blihi
SlayaStone schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:25:
[...]

Misschien dat levertijd ook een rol speelt bij projectbouw? Wij zouden eerst NIBE krijgen, maar nu komt er een nota van wijziging dat het Itho Daalderop wordt, omdat NIBE te lange levertijden heeft.
Daar zou ik tegen protesteren. Dat is een totaal andere kwaliteitsklasse. Nibe is een topmerk en Itho Daalderop is een ventilatiemerk die ook iets met warmtepompen zijn gaan doen.

Ze zullen met gelijke of betere specificaties moeten komen. Dat kan, Toshiba Estia, Mitsubishi (Zubudan of Powerinverter), maar niet zomaar een willekeurige Itho Daalderop.

Onze aannemer probeerde dat met de cv. In plaats van de beloofde Intergas XTreme wilden ze een projectketel plaatsen in verband met leverproblemen. Ik heb Intergas gebeld met de vraag hoe snel ik er 6 kon krijgen.... het antwoord was: "een week, hoezo?". De aannemer kon geen kant meer op.

Soms proberen ze het gewoon.

• PrixV

Daar was ik dus ook al een beetje bang voor. Heb nog de ijdele hoop dat ze van merk gaan switchen omdat de huidige pomp niet volstaat maar ik vrees ervoor.

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:36
SlayaStone schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:25:
[...]

Kregen jullie al een hele materiallijst dat je wist welke warmtepomp enz er in zou komen? ik zag tijdens het eerste kijkmoment dat wij een Atag warmtepomp krijgen.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-12 19:59
Blihi schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:26:
[...]

Daar zou ik tegen protesteren. Dat is een totaal andere kwaliteitsklasse. Nibe is een topmerk en Itho Daalderop is een ventilatiemerk die ook iets met warmtepompen zijn gaan doen.

Ze zullen met gelijke of betere specificaties moeten komen. Dat kan, Toshiba Estia, Mitsubishi (Zubudan of Powerinverter), maar niet zomaar een willekeurige Itho Daalderop.

Onze aannemer probeerde dat met de cv. In plaats van de beloofde Intergas XTreme wilden ze een projectketel plaatsen in verband met leverproblemen. Ik heb Intergas gebeld met de vraag hoe snel ik er 6 kon krijgen.... het antwoord was: "een week, hoezo?". De aannemer kon geen kant meer op.

Als het in het TO (Technisch Ontwerp) staat heb je een punt.
Bij mij stond er alleen een merk & type vermeld in de EPC berekening, en daar kun je dan weer geen rechten aan ontlenen. Dus mogen ze alles vervangen zolang het maar aan de specificaties voldoet.

• SlayaStone
Agostino schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:49:
[...]

Kregen jullie al een hele materiallijst dat je wist welke warmtepomp enz er in zou komen? ik zag tijdens het eerste kijkmoment dat wij een Atag warmtepomp krijgen.
Het stond alleen in de BENG berekening, dus zolang de nieuwe pomp voldoet aan de BENG norm hebben we weinig in te brengen denk ik. We gaan wel van NIBE 180L naar 240L bij Itho dus dat scheelt dan wel weer.

• bbbrumbrum
  • Niet online
SlayaStone schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:06:
[...]

Het stond alleen in de BENG berekening, dus zolang de nieuwe pomp voldoet aan de BENG norm hebben we weinig in te brengen denk ik. We gaan wel van NIBE 180L naar 240L bij Itho dus dat scheelt dan wel weer.
Zou toch veel liever de NIBE hebben, dat is wel een andere klasse dan Itho.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:04
bbbrumbrum schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:40:
[...]

Zou toch veel liever de NIBE hebben, dat is wel een andere klasse dan Itho.
Waar baseren jullie op dat NIBE per se een klasse beter is dan Itho?

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-12 20:05
Ik heb al ruim 10 jaar een Itho warmtepomp naar redelijk tevredenheid.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:26
Gezien de kennis van zaken hier: waar in het speelveld staat Alpha Innotec als het om (bodem)warmtepompen gaat? Die staat bij ons op de planning. Overigens niet in de technische omschrijving..

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
gdvm schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:04:
Gezien de kennis van zaken hier: waar in het speelveld staat Alpha Innotec als het om (bodem)warmtepompen gaat? Die staat bij ons op de planning. Overigens niet in de technische omschrijving..
Ik zou hier eens kijken/vragen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Hou er alleen rekening mee dat als je een vraag stelt je een antwoord kan krijgen dat je niet wilt horen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:07
Ook hier al 3 jaar tevreden een Itho staan.
Een bodem warmtepomp heeft weinig bewegende onderdelen, ze maken bijna allemaal gebruik van dezelfde compressors en alleen de software en/of boilervat is net even anders. Ze ontlopen elkaar allemaal niet veel qua techniek en rendement. Aldus een onafhankelijke partij die bij mij over de vloer kwam om de hele installatie af en aan te koppelen.

Wat er van waar is weet ik niet maar Itho zit al wel jaren ook in lucht/cv techniek en ook al sinds 2006 ofzo in warmtepompen. Het is ook nog eens bijna volledig Nederlandse makelij.

Ook krijg je jaren garantie op zo’n installatie dus als hij minimaal levert wat in de TO staat zou ik er persoonlijk niet al te zwaar aan tillen.

Met 1 of ander Chinees B merk is het een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 14-11-2022 08:36 ]

• Wolly
  • Niet online

Als ik kijk naar een Aeromax wpb dan zie ik gewoon dezelfde als die van Panasonic of Atlantic.

Het merk Aeromax is dus waarschijnlijk een labelplakker, wel even goed kijken welk type het wordt.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 12:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

zie: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

[ Voor 72% gewijzigd door Señor Sjon op 14-11-2022 14:41 ]

• Wolly
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:00:
Goedemorgen allen,
Vraagje, in de keuken hebben wij de opties voor een 2x230V aansluiting of 1x400V.
Heb er niet veel verstand van, maar is een van deze twee beter/verstandiger om te nemen?
Zie kopje Kookgroep in de openingspost vermoed ik.

• jvdmeer
  • Laatst online: 12:34
HollovVpo1nt schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:00:
Goedemorgen allen,
Vraagje, in de keuken hebben wij de opties voor een 2x230V aansluiting of 1x400V.
Heb er niet veel verstand van, maar is een van deze twee beter/verstandiger om te nemen?
Blijft leuk al die spraakverwarring. Want in de openingspost wordt er nergens gesproken over 400V (of het oudere 380V). Er zijn volgens mij ook weinig consumenten die een echte krachtstroom-aansluiting hebben.

Er is ook vermoedelijk in dit geval weer gewoon sprake van een standaard driefasen-aansluiting, dus met 3x230V. Waarbij er inderdaad tussen de fasen door het faseverschil van 120° een spanningsverschil is van ca 400V.
Dus als je in die kookgroep leest, moet je in plaats van 400V gewoon lezen "driefasen-aansluiting" van 230V. En dan zou ik zeker voor de driefasenvariant gaan. Alle argumenten vind je wel terug in de kookgroep.

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:09
Aubergine schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:26:
...
4) Hebben mensen hier positieve ervaringen met AP's buiten in de tuin? Hoe realiseer je zoiets? Een UTP naar een buitenmuur laten trekken?
Zelf heb ik via de bestaande tuinkabel deze "Ethernet over Power" oplossing van Fritz! gekozen. Perfect bereik in de tuin met een comfortabele snelheid van ~300Mbit/sec. De maximale te behalen snelheid hangt wel af van de indeling van het betreffende stroomtraject.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8r6cat97C6wyqjNJRjaTKzAEXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfuuiBERTBb0AjPLCuUDzI0T.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel: je hoeft niets open te halen en geen kabels te trekken.
Nadeel: redelijk prijzig in aanschaf in vergelijking met een losse UTP kabel en aansluitpunt.

[ Voor 7% gewijzigd door witterholt op 14-11-2022 10:55 ]

• Mo86
  • Laatst online: 29-11-2022
Beste Tweakers,

binnenkort krijgen wij de sleutels van ons nieuwbouwhuis, houtskeletgebouw afgewerkt met gipsplaten.
Maar op zolder is het schuine dak afgewerkt met OSB platen. Wij twijfelen wat we hiermee moeten doen.
OSB platen schuren en sauzen/lakken hadden we eerst bedacht maar leunen nu meer om dit zelf met gipsplaten egaal te maken en daar overheen te schilderen.
Wat is handiger/beter, ook prijstechnisch?
Kunnen de gipsplaten zo op de OSB platen geschroefd worden of moeten we eerst regelwerk aanbrengen?
Andere ideeën zeker welkom!

Graag jullie advies, bedankt :)

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:44
OSB kan je schilderen, hebben wij gedaan, wel een goede grondverf gebruiken anders blijven de kleurschakeringen zichtbaar. Maar ik vond het er echt niet uit zien. Uiteindelijk hebben wij het met dik glasvezel behang behangen. De structuur bleef heel vaagjes zichtbaar maar viel wat ons betreft mee.
Ak platen gips kan je zelf de naden en schroef gaten mee vullen en krijg je de knapste afwerking, je kan gips direct schroeven op osb.

• Source90
Mo86 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:28:
Beste Tweakers,

binnenkort krijgen wij de sleutels van ons nieuwbouwhuis, houtskeletgebouw afgewerkt met gipsplaten.
Maar op zolder is het schuine dak afgewerkt met OSB platen. Wij twijfelen wat we hiermee moeten doen.
OSB platen schuren en sauzen/lakken hadden we eerst bedacht maar leunen nu meer om dit zelf met gipsplaten egaal te maken en daar overheen te schilderen.
Kunnen de gipsplaten zo op de OSB platen geschroefd worden of moeten we eerst regelwerk aanbrengen?

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://passiefhuismarkt.nl/wp-content/uploads/2018/02/8-HSB-afwerking-installatiewand_preview.jpeg

Totaal niet in verdiept; dit is houtskelet toch? Hoe hang je bij dergelijke constructies zware dingen op?
Heb nu een pull-up bar en lat-pulldown aan de buitenmuur hangen met keilbouten . Die kan je niet aan een paar hollewand pluggen in gipsplaten hangen gok ik. Zal wel weer andere uiterste zijn, maar moet je zelf bijhouden waar een houten balk zit en waar niet?
As said; verder nooit in verdiept, vraag het mij wel af :o

• PrixV
Wolly schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:18:
[...]

Als ik kijk naar een Aeromax wpb dan zie ik gewoon dezelfde als die van Panasonic of Atlantic.

Het merk Aeromax is dus waarschijnlijk een labelplakker, wel even goed kijken welk type het wordt.
Ohhh thanks! We gaan het zien waar ze mee komen als ze klaar zijn met puzzelen. Dan horen we denk ik (of zien we bij een kijkdag?) welk merk het geworden is.

• cacao70
Jeetje, wat ben ik vandaag geschrokken.. in gesprek geweest met een afbouw bedrijf. 150 - 200 euro per m2 voor plafond verlagen.. ( en dan nog niet gestucct). Is dit normaal? Wat waren jullie kwijt? Ik moet er oprecht even van bijkomen.

• keeperson
cacao70 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:14:
Jeetje, wat ben ik vandaag geschrokken.. in gesprek geweest met een afbouw bedrijf. 150 - 200 euro per m2 voor plafond verlagen.. ( en dan nog niet gestucct). Is dit normaal? Wat waren jullie kwijt? Ik moet er oprecht even van bijkomen.
Ik weet dat mijn ouders het zelf gedaan hebben voor ongeveer een vijftien à twintig euro per m² (exclusief schilderen en sierpleister). Vind het ook een hele grote range voor ruwbouw. Maar vergeet ook niet dat die mensen garantie moeten leveren, afschrijving hebben op gereedschap, materiaal, ze leveren ook een stukje kennis, enzovoort. Wat willen ze überhaupt hebben als je de ruwbouw helemaal laat afmaken?

Ik vind een verlaagd plafond bouwen iets wat je makkelijk zelf zou kunnen en je hebt er ook niet zoveel gereedschap voor nodig. Als je een inschatting wil krijgen van het werk, kan ik deze video aanraden: YouTube: Hoe een Gyproc-plafond op houten lattenrooster plaatsten?

• cacao70
keeperson schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:26:
[...]

Ik weet dat mijn ouders het zelf gedaan hebben voor ongeveer een vijftien à twintig euro per m² (exclusief schilderen en sierpleister). Vind het ook een hele grote range voor ruwbouw. Maar vergeet ook niet dat die mensen garantie moeten leveren, afschrijving hebben op gereedschap, materiaal, ze leveren ook een stukje kennis, enzovoort. Wat willen ze überhaupt hebben als je de ruwbouw helemaal laat afmaken?

Ik vind een verlaagd plafond bouwen iets wat je makkelijk zelf zou kunnen en je hebt er ook niet zoveel gereedschap voor nodig. Als je een inschatting wil krijgen van het werk, kan ik deze video aanraden: YouTube: Hoe een Gyproc-plafond op houten lattenrooster plaatsten?
Dankje voor je toevoeging.ben absoluut niet op zoek naar de goedkoopste prijs. Maar ergens toch wel geschrokken.. helaas heb ik twee linkerhanden. Erg comfortabel voelt het niet om het zelf te doen. Ik denk dat ik even verder onderzoek moet doen..

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Beste Tweakers,

Kan er zo overheen. Bandje over de naden en klaar.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:26:
[...]

Je kan alleen protesteren als ze op papier iets hebben vast gelegd. Daarbij mogen ze in feite gewoon afwijken van de specificaties, zolang het niet nadelig is voor de koper.

Jij hebt het over de reputatie van een bepaald merk maar daar heeft de aannemer totaal geen boodschap aan, zolang ze voldoen aan de eisen.

Ik heb zelf een Daikin, daar zijn de meningen ook over verdeeld maar op elk merk is wel wat aan de merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 14-11-2022 19:02 ]

• keeperson
Toppe schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:54:
[...]

Kan er zo overheen. Bandje over de naden en klaar.
Neem aan dat je papierband of gaas bedoelt op de gisplaten en niet op de OSB. :9 Kan overigens beamen dat je gipsplaten op ieder mogelijke manier op OSB kan bevestigen. Bijkomend voordeel is dat je ook alles en overal op de muur kan schroeven; in plaats van dat je steeds op zoek moet gaan naar de "studs".

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:54
cacao70 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:14:
Ik ben nu in gesprek met een partij die het doet voor 87,50 excl. BTW, maar wel incl. strak afwerken (stuccen).

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:08:
[...]

Neem aan dat je papierband of gaas bedoelt op de gisplaten en niet op de OSB. :9 Kan overigens beamen dat je gipsplaten op ieder mogelijke manier op OSB kan bevestigen. Bijkomend voordeel is dat je ook alles en overal op de muur kan schroeven; in plaats van dat je steeds op zoek moet gaan naar de "studs".
Haha precies. Overigens is OSB nou niet het meest stevige materiaal dus zou wel rekening houden met wat je er aan hangt :+

• cacao70
Safaci schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:10:
[...]

Ik ben nu in gesprek met een partij die het doet voor 87,50 excl. BTW, maar wel incl. strak afwerken (stuccen).
Zou je mij hierover een bericht kunnen sturen met de naam van de partij. Of het hier kunnen plaatsen?

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:44:
[...]

Dankje voor je toevoeging.ben absoluut niet op zoek naar de goedkoopste prijs. Maar ergens toch wel geschrokken.. helaas heb ik twee linkerhanden. Erg comfortabel voelt het niet om het zelf te doen. Ik denk dat ik even verder onderzoek moet doen..
Als je offertes krijgt vraag dan ook of het blik of hout is. Blik veel sneller te verwerken, is altijd recht en goedkoper.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:35
Nog even over de stikstof discussie, wij hebben vandaag te horen gekregen dat onze vergunning niet aangevuld kan worden omdat de daarvoor bestemde Aerius software een bug heeft in de update van 22-11, maar daardoor mag de huidige / oude ook niet meer gebruikt worden. Conclusie is dus wachten tot deze is aangepast en dan pas kan er een berekening worden gemaakt.. Uitstel is nog geen sprake van, maar eigenlijk zou as. maandag de vergunning herroepelijk zijn.. Ben benieuwd.

• cacao70
Toppe schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:13:
[...]

Als je offertes krijgt vraag dan ook of het blik of hout is. Blik veel sneller te verwerken, is altijd recht en goedkoper.
Klopt het dat blik ook wel metal stud genoemd word?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:23
Gewoon, in de osb vijzen die achter de Gyproc zit. Daar heb je geen pluggen voor nodig.

[ Voor 57% gewijzigd door bottom line op 14-11-2022 19:33 ]

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bottom line schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:33:
[...]

Gewoon, in de osb vijzen die achter de Gyproc zit. Daar heb je geen pluggen voor nodig.
Lang niet overal zit OSB achter gips.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:37:
[...]

spoiler:
[Afbeelding]

Totaal niet in verdiept; dit is houtskelet toch? Hoe hang je bij dergelijke constructies zware dingen op?
Heb nu een pull-up bar en lat-pulldown aan de buitenmuur hangen met keilbouten . Die kan je niet aan een paar hollewand pluggen in gipsplaten hangen gok ik. Zal wel weer andere uiterste zijn, maar moet je zelf bijhouden waar een houten balk zit en waar niet?
As said; verder nooit in verdiept, vraag het mij wel af :o
Kwestie van de juiste middelen gebruiken. Zo heb ik een Bosch D-tect 120 gekocht om de studs te vinden, werkt beter dan verwacht. En nee, hij zoekt niet de gipsplaat schroeven.

Daarbij gebruik ik voor wanden de Fischer Duoblade pluggen. Hebben een zelf borende punt, verzinken mooi en draad je gewoon met een PH2 bit in de muur.

Voor de plafonds zou je die ook kunnen gebruiken maar daar gebruik ik uitsluitend de Fischer Duotec pluggen.

Als ik in tegel moet boren dan neem ik een Duoseal

In een uiterst geval van ‘nood’ stap ik over op een Toggler hollewand plug met metrisch draad, alleen zijn die wat duurder en je moet een gat 13mm(!!) boren. Dat is wel een serieus gat.

• Blihi
Dronium schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:53:
[...]

Als het in het TO (Technisch Ontwerp) staat heb je een punt.
Bij mij stond er alleen een merk & type vermeld in de EPC berekening, en daar kun je dan weer geen rechten aan ontlenen. Dus mogen ze alles vervangen zolang het maar aan de specificaties voldoet.
Goed punt. Bij ons stond merk & type van de cv ketel in de TO.

• Blihi
Beste Tweakers,

Wat zit er bovenop dat osb, ofwel wat is de hele dakconstructie in lagen?

Als er boven dat osb een of andere dampwering zit kun je er niet in schroeven zonder het risico er dwars doorheen te gaan en de dampwering te slopen en dat zou ik niet doen.

• YPM
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-10 10:09

YPM

Members only:

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
@YPM Het zou wel een verklaring zijn waarom er nog niets bekend is over de zonnepanelen bij ons, terwijl ze ieder moment kunnen gaan beginnen met bouwen. Ik ben ergens nog bang dat we doordat we kamers hebben op de 2e verdieping, we mogelijk ook extra zonne panelen nodig hebben. Maar dat is dus nog een vraagteken.

• Facerafter
  • Laatst online: 26-11 16:42
Geen idee over de wijzigingen in BENG maar bij ons was precies hetzelfde verhaal met een mega prijs kaartje aan de gecertificeerde warmtepomp. Ons werd verteld de rekenmethode was aangepast en dat ze ze nu voor een niet gecertificeerde warmtepomp een algemene (en dus veel te hoge) waarde moesten gebruiken. Omdat het allemaal nog vrij nieuw is was er ook nog maar weinig keuze in gecertificeerde warmtepompen en daarom het prijskaartje.

Dit was ongeveer een half jaar geleden.

• Blihi
Is het een los vat, of een andere binnenunit. Als het een losstaand vat is kun je overwegen dit achteraf zelf te wijzigen. Dat is een eenvoudige klus en kost echt niet veel.

• headhunter1985
  • Laatst online: 19:19
Fedde schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:21:
Nog even over de stikstof discussie, wij hebben vandaag te horen gekregen dat onze vergunning niet aangevuld kan worden omdat de daarvoor bestemde Aerius software een bug heeft in de update van 22-11, maar daardoor mag de huidige / oude ook niet meer gebruikt worden. Conclusie is dus wachten tot deze is aangepast en dan pas kan er een berekening worden gemaakt.. Uitstel is nog geen sprake van, maar eigenlijk zou as. maandag de vergunning herroepelijk zijn.. Ben benieuwd.
De update van 22-11 is ook nog uitgesteld. Daarnaast is op basis ervaring van eerdere updates, het systeem rustig enkele dagen (soms wel een week) plat ligt en vervolgens half Nederland berekeningen wil uitvoeren. Dit laatste kan het systeem ook niet aan.

• jvdmeer
Diablow schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:48:
@YPM Het zou wel een verklaring zijn waarom er nog niets bekend is over de zonnepanelen bij ons, terwijl ze ieder moment kunnen gaan beginnen met bouwen. Ik ben ergens nog bang dat we doordat we kamers hebben op de 2e verdieping, we mogelijk ook extra zonne panelen nodig hebben. Maar dat is dus nog een vraagteken.
Members only:

Blijft allemaal afwachten en heel erg ondoorzichtig tot nu toe.

• SlayaStone
jvdmeer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:12:
[...]

***members only***

Blijft allemaal afwachten en heel erg ondoorzichtig tot nu toe.
Er zijn voor zover ik weet 2 dingen die ervoor kunnen zorgen dat je meer panelen moet afnemen en dat is bij een uitbouw en bij een groter boilervat. Meer kamers maakt voor de BENG berekening niks uit volgens mij (naast dan het feit dat je met meer mensen bent, maar dat vertaalt zich in het grotere boilervat)

• jvdmeer
SlayaStone schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:20:
[...]

Er zijn voor zover ik weet 2 dingen die ervoor kunnen zorgen dat je meer panelen moet afnemen en dat is bij een uitbouw en bij een groter boilervat. Meer kamers maakt voor de BENG berekening niks uit volgens mij (naast dan het feit dat je met meer mensen bent, maar dat vertaalt zich in het grotere boilervat)
Maakt het dan ook niet uit dat die nieuw te creëren ruimtes worden voorbereid op een temperatuur van 21° terwijl de oude ruimte gepland was op een temperatuur van 18°? Dat lijkt me best wel impact hebben op het energiegebruik. Of is de oppervlakte het enige dat telt voor de BENG-berekeningen?

• gdvm
Wie heeft er stalen deurkozijnen? Hoe is de ervaring met de poedercoating, met het oog op kinderen (stoten, krassen etc). Twijfel of we houten kozijnen gaan nemen, die zijn denk ik wat makkelijker zelf bij netjes bij te werken bij beschadigingen.
En krijgen jullie statische schokken van de deurkozijnen? Dat heb ik op mijn werk namelijk regelmatig en vind ik gruwelijk irritant. We nemen een (plak)PVC vloer.

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:08
gdvm schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:09:
Wie heeft er stalen deurkozijnen? Hoe is de ervaring met de poedercoating, met het oog op kinderen (stoten, krassen etc). Twijfel of we houten kozijnen gaan nemen, die zijn denk ik wat makkelijker zelf bij netjes bij te werken bij beschadigingen.
En krijgen jullie statische schokken van de deurkozijnen? Dat heb ik op mijn werk namelijk regelmatig en vind ik gruwelijk irritant. We nemen een (plak)PVC vloer.
Wij! Daarnaast ook gepoedercoate stalen trapleuningen. Heb je een pm gestuurd met foto's en onze bevindingen. Ik krijg in ieder geval geen statische schokken van de deuren (wel van schoonmoeder als die binnen een straal van 5km is).

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
LordBusiness schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:43:
[...]
Die communicatie is inderdaad niet heel best. Bij ons zouden we zo'n kleine 2 maanden geleden al passeren aldus het gesprek bij de koopovereenkomst. Inmiddels nog een paar dagen tot de einddatum van de opschortende voorwaarden in zicht komt, geen reactie niks niet. Via de site moet je lezen dan 70% verkocht via het kopje nieuws. Zou het bewust zo minimaal gecommuniceerd worden? Het zou best wat rust geven. :)
Volgens het koopcontract liepen de de ontbindende voorwaarden op 15-11-2022 af. Quess what, gisteravond net na 20.00u mail gehad > "De bouw van jouw woning gaat starten". Hoe het randje opzoeken... wel heel blij dat het nu gaat beginnen. :)

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
gdvm schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:09:
Hier 2 stuiterballen rondlopen en geen problemen met de kindbestendigheid van de kozijnen. In de badkamer wel een kras waar ik (nog) niks mee gedaan heb, maar dat kwam van een minder handig momentje van de tegelzetten. In all fairness, dat waren ook brede tegels die hij er in moest zien te passen.
Nog nooit statische schokken gehad van de deur of het kozijn. Ook hier een verlijmde PVC vloer.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:41

IkWilbert

Het is mij!

Hier zouden ze begin december beginnen, hoorde gisteren van de uitvoerder dat ze nu al wel wilden beginnen maar dat er vertraging zit op de bodemboringen voor de warmtepomp. Deze week hoor ik daar hopelijk meer over.
30 november naar de notaris in ieder geval :)

I intend to live forever. So far, so good.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

SlayaStone schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:20:
[...]

Wij hebben een uitbouw en een extra (hotfill)boilervat. Volgens de kopersbegeleider had dit geen invloed op de EPC berekening en kregen we daardoor geen extra panelen. Ze hebben zelfs een berekening gemaakt met de opties erin verwerkt. Is voor mij toch abracadabra, dus daar maar bij gelaten en als meerwerk extra panelen gekocht.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Source90
Blihi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:32:
[...]

Is het een los vat, of een andere binnenunit. Als het een losstaand vat is kun je overwegen dit achteraf zelf te wijzigen. Dat is een eenvoudige klus en kost echt niet veel.
Ligt er natuurlijk ook aan waar de WP staat. In ons geval staat hij op zolder en krijg je dat ding (300L vat) never nooit twee trappen met halve draai op. Enige optie zou zijn om dat ding naar boven te hijsen bij plaatsen dakkapel.

Zijn ook smalle varianten die de hoogte in gaan volgens mij, heb het in mijn geval over een NIBE die bij de WP "hoort".

Hoogte 1715 mm
Diameter 770 mm
Netto gewicht 150 kg

• YPM
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-10 10:09

YPM

Blihi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:32:
[...]

Helaas gaat het om een warmtepomp met ingebouwd buffervat op het moment dat we niet voor de uitbreiding kiezen, dus ik ga er vanuit dat die achteraf wat lastiger aan te passen is. Intern is het natuurlijk nog steeds een soortgelijk vat maar om de aansluitingen dan naar buiten te verleggen zal wel een behoorlijke beunoplossing worden vrees ik.

Goede kans dat we er uiteindelijk een losse warmtepompboiler oid naast zetten, scheelt een euro of 6000 dus het eventuele extra elektra verbruik kunnen we daar wel een paar jaar voor opvangen.

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-12 14:45
rubenos schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:17:
Was doorberekenen van prijsstijgingen nog niet eerder op een offerte tegengekomen, maar hier was het deze week ook raak.

Een offerte voor 135m2 marmoleum voor bijna €12.000, waar ik al van schrok, maar dan ook gortdroog "Eventuele prijsstijgingen worden doorberekend" eronder. Ik begrijp dat het voor hun een zeker risico heeft, aangezien het pas over een jaar gelegd wordt, maar niet eens een maximum of andere toelichting erbij. Nou, doei!
Deze reactie is al van een tijdje terug, maar ik ben wel benieuwd of er hier meer Tweakers zitten die marmoleum (geen click) in hun nieuwbouwhuis overwegen of het misschien al hebben liggen. Hoe tevreden zijn jullie hierover en hoeveel heeft het gekost?

Leveranciers van vloeren hebben meestal alleen een stalen-boek met kleinen vlakjes en daarom willen we aankomend weekend naar de modelwoningen van Forbo rijden om te kijken hoe marmoleum er in grotere ruimtes uitziet eveneens hoe bepaalde patronen en kleuren op groter vlak zijn. Zien het dan ook als alternatief voor een gietvloer-look. Forbo Walton Cement kleur heeft voor nu de eerste voorkeur, alleen benieuwd of je hier veel strepen/vuil op gaat zien.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:12
Vince_ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:47:
[...]

Deze reactie is al van een tijdje terug, maar ik ben wel benieuwd of er hier meer Tweakers zitten die marmoleum (geen click) in hun nieuwbouwhuis overwegen of het misschien al hebben liggen. Hoe tevreden zijn jullie hierover en hoeveel heeft het gekost?

Leveranciers van vloeren hebben meestal alleen een stalen-boek met kleinen vlakjes en daarom willen we aankomend weekend naar de modelwoningen van Forbo rijden om te kijken hoe marmoleum er in grotere ruimtes uitziet eveneens hoe bepaalde patronen en kleuren op groter vlak zijn. Zien het dan ook als alternatief voor een gietvloer-look. Forbo Walton Cement kleur heeft voor nu de eerste voorkeur, alleen benieuwd of je hier veel strepen/vuil op gaat zien.
Hier marmoleum op de benedenverdieping. Vuil en strepen zie je niet. Je krijgt wel indrukken van stoelpoten etc.
Wij hebben met name voor marmoleum gekozen omdat het een natuurlijk product is.

• gdvm
Bteq schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:01:
[...]

Wij! Daarnaast ook gepoedercoate stalen trapleuningen. Heb je een pm gestuurd met foto's en onze bevindingen. Ik krijg in ieder geval geen statische schokken van de deuren (wel van schoonmoeder als die binnen een straal van 5km is).
Dank! Geen statische schokken van de deurkozijnen dus, ook niet met schoenen met rubber zolen aan zoals sneakers? Ik had dat in een vorige nieuwbouwwoning namelijk, en nu op werk ook. Grote ergernis. Maar alle kozijnen naar hout is een behoorlijke kostenpost.

Het is denk ik een combinatie van factoren: schoen(zolen), vloer/ondervloer, luchtvochtigheid/verwarming en kleding. En dan dus stalen kozijnen. Zit nog in dubio, misschien alleen de BG houten kozijnen.
Pagina: 1 ... 170 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.