Nee ook niet. Ik heb tegels liggen als vloer trouwens. Enige waar ik altijd wel zo'n statische schok van krijg, is als ik buiten mijn tuinstoel aanraak.gdvm schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:50:
[...]
Dank! Geen statische schokken van de deurkozijnen dus, ook niet met schoenen met rubber zolen aan zoals sneakers? Ik had dat in een vorige nieuwbouwwoning namelijk, en nu op werk ook. Grote ergernis. Maar alle kozijnen naar hout is een behoorlijke kostenpost.
Het is denk ik een combinatie van factoren: schoen(zolen), vloer/ondervloer, luchtvochtigheid/verwarming en kleding. En dan dus stalen kozijnen. Zit nog in dubio, misschien alleen de BG houten kozijnen.
Fair enough. Het vat van Toshiba dat ik hier heb is ook 300 liter, maar dan 205 hoog, 55 diameter en maar 65 kg. Maar dan ook minder goed geisoleerd dan de NIBE.Source90 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:20:
[...]
Ligt er natuurlijk ook aan waar de WP staat. In ons geval staat hij op zolder en krijg je dat ding (300L vat) never nooit twee trappen met halve draai op. Enige optie zou zijn om dat ding naar boven te hijsen bij plaatsen dakkapel.
Zijn ook smalle varianten die de hoogte in gaan volgens mij, heb het in mijn geval over een NIBE die bij de WP "hoort".
Hoogte 1715 mm
Diameter 770 mm
Netto gewicht 150 kg
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ja leuk al die isolatie van Nibe, tot je installateur er dit mee doet:Blihi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:31:
[...]
Fair enough. Het vat van Toshiba dat ik hier heb is ook 300 liter, maar dan 205 hoog, 55 diameter en maar 65 kg. Maar dan ook minder goed geisoleerd dan de NIBE.
:strip_exif()/f/image/r5cZV9paTNgdwxD4456VMi26.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zo’n stukje maakt dat geen gek groot verschil hoor. Daarbij zijn al je andere leidingen ook niet geïsoleerd en daar verlies je dus ook vrij veel warmte.Z___Z schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:00:
[...]
Ja leuk al die isolatie van Nibe, tot je installateur er dit mee doet:
[Afbeelding]
Vind die bovenste knie koppeling ook wel spannend, geloof dat de 16mm knietjes op zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 16-11-2022 21:49 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Waarom zit dat stukje er ook überhaupt tussen?Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:48:
[...]
Op zo’n stukje maakt dat geen gek groot verschil hoor. Daarbij zijn al je andere leidingen ook niet geïsoleerd en daar verlies je dus ook vrij veel warmte.
Vind die bovenste knie koppeling ook wel spannend, geloof dat de 16mm knietjes op zijn
In het topic over de huizenmarkt is wat discussie over hoeveel men doorgaans kwijt is aan meerwerk voor een nieuwbouwwoning (/ wat het minimale zou zijn dat je zou kunnen uitgeven.
Ik ben wel even benieuwd wat iedereen ongeveer uitgegeven heeft aan meerwerk. Meerwerk definieer ik dan zelf als elk bedrag boven de VON prijs. Zowel wat je in je hypotheek gefinancierd hebt als uit eigen middelen. Alleen zaken die tot het huis behoren, dus geen meubilair, tv's, etc.
Poll: Hoeveel was jij kwijt aan meerwerk voor je woning?
• 0 - 5.000
• 5.000 - 10.000
• 10.000 - 20.000
• 20.000 - 30.000
• 30.000 - 40.000
• 40.000 - 50.000
• 50.000 - 75.000
• 75.000 - 100.000
• 100.000 - 150.000
• 150.000 - 250.000
• 250.000 - 350.000
• Meer dan 350.000

Ook een poll maken? Klik hier
Ik ben wel even benieuwd wat iedereen ongeveer uitgegeven heeft aan meerwerk. Meerwerk definieer ik dan zelf als elk bedrag boven de VON prijs. Zowel wat je in je hypotheek gefinancierd hebt als uit eigen middelen. Alleen zaken die tot het huis behoren, dus geen meubilair, tv's, etc.
• 0 - 5.000
• 5.000 - 10.000
• 10.000 - 20.000
• 20.000 - 30.000
• 30.000 - 40.000
• 40.000 - 50.000
• 50.000 - 75.000
• 75.000 - 100.000
• 100.000 - 150.000
• 150.000 - 250.000
• 250.000 - 350.000
• Meer dan 350.000
Hoe wordt zon ding überhaupt geplaatst? Voordat het dak erop gaat? Lijkt me onhandig ivm storten vloer. Ken projecten waar er speciaal een dakraam per woning gepland is waar het vat doorheen past. Wij hebben geen grote zolderramen, hoe plaatsen ze dan de boilervaten op zolder?Source90 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:20:
[...]
Ligt er natuurlijk ook aan waar de WP staat. In ons geval staat hij op zolder en krijg je dat ding (300L vat) never nooit twee trappen met halve draai op. Enige optie zou zijn om dat ding naar boven te hijsen bij plaatsen dakkapel.
Zijn ook smalle varianten die de hoogte in gaan volgens mij, heb het in mijn geval over een NIBE die bij de WP "hoort".
Hoogte 1715 mm
Diameter 770 mm
Netto gewicht 150 kg
Omdat dit een dubbel spiraal boiler is, maar er maar 1 warmtebron is. Dus dit koppelstuk is nodig om de boven en onderkant met elkaar te verbinden. Maar ze hadden dus beter een enkel spiraal boiler kunnen gebruiken.keeperson schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:01:
[...]
Waarom zit dat stukje er ook überhaupt tussen?
Dat koperen koppelstuk is 50 graden en verliest continu warmte. De kunststof leidingen voelen niet eens handwarm dus denk dat die wel beter isoleren dan dit koperen stuk.
Bij ons naar binnen getakeld voordat de voorgevel geplaatst was. Stond op een stelling tegen de muur aan. Denk dat dit inderdaad is om de dekvloer nog te kunnen gieten.Vendetta_X schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:26:
[...]
Hoe wordt zon ding überhaupt geplaatst? Voordat het dak erop gaat? Lijkt me onhandig ivm storten vloer. Ken projecten waar er speciaal een dakraam per woning gepland is waar het vat doorheen past. Wij hebben geen grote zolderramen, hoe plaatsen ze dan de boilervaten op zolder?
Het koperen koppelstuk snap ik, ging meer om die witte leiding daarboven van 1 cm.Z___Z schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:26:
[...]
Omdat dit een dubbel spiraal boiler is, maar er maar 1 warmtebron is. Dus dit koppelstuk is nodig om de boven en onderkant met elkaar te verbinden. Maar ze hadden dus beter een enkel spiraal boiler kunnen gebruiken.
Dat koperen koppelstuk is 50 graden en verliest continu warmte. De kunststof leidingen voelen niet eens handwarm dus denk dat die wel beter isoleren dan dit koperen stuk.
Bij ons stond dat ding al heel lang op de zolderverdieping ja, voordat of gelijktijdig het schuine deel van ons dak erop ging. De dekvloer is er omheen gegoten van wat ik kon zien. Dus zal nog naar z'n definitieve plek verplaatst worden en dan dat laatste stukje dekvloer alsnog gestort.Vendetta_X schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:26:
[...]
Hoe wordt zon ding überhaupt geplaatst? Voordat het dak erop gaat? Lijkt me onhandig ivm storten vloer. Ken projecten waar er speciaal een dakraam per woning gepland is waar het vat doorheen past. Wij hebben geen grote zolderramen, hoe plaatsen ze dan de boilervaten op zolder?
Overigens zijn er volgens mij ook warmtepompen die vrij modulair zijn, en in delen naar boven kunnen?
Hopelijk wel, bij ons zijn de warmtepompen nog niet geleverd en inmiddels liggen de pannen op het dak. Gelukkig nog de uitdaging van de aannemer
Niet te hopen dat ie ooit vervangen moet wordenZ___Z schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:29:
[...]
Bij ons naar binnen getakeld voordat de voorgevel geplaatst was. Stond op een stelling tegen de muur aan. Denk dat dit inderdaad is om de dekvloer nog te kunnen gieten.
Dat is een zekerheid, de vraag is alleen wanneer.Ascension schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:31:
[...]
Niet te hopen dat ie ooit vervangen moet worden
Ach de het oude vat wil je dan kwijt, dus die kan in stukjes.. Het nieuwe vat.. tjahAscension schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:31:
[...]
Vat bij de Ikea halenAscension schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:13:
Opblaasbaar vat nemen!

Alle gekheid op een rijtje.. Ik heb even naar de plattegronden gekeken en er is 1 raam in onze zolder verdieping net zo breed als een deur. Dus daar zal in de toekomst het dan wel door heen moeten met een kraan over het dak want dat raam is natuurlijk aan de achter zijde (wie verzint het)
Bij ons hebben ze toen alle binnenmuren stonden op de eerste verdieping direct het 500L vat geplaatst.
1 meter doorsnede, 2 meter hoog. Die hadden ze er anders nooit meer op een normale manier ingekregen.
1 meter doorsnede, 2 meter hoog. Die hadden ze er anders nooit meer op een normale manier ingekregen.
Kwestie van op tijd verhuizenAscension schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:31:
[...]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Dan ben je om de 10 / 15 jaar aan de beurt. Het zal dan vast goedkoper zijn om het zelf te vervangen.
Zeker als je dan weer nieuw bouw wilt waar je al 2 jaar op kan wachten voor dat het af is (als we dan nog kunnen bouwen in NL tegen die tijd)
Ergens zou je verwachten dat hier toch over nagedacht zal zijn ? Of moet je dan een 500 liter vat vervangen voor 2 van 200 liter omdat die wel door je trap / raam kan.
Ik hoef er pas over 2 jaar over na te denken maar was wel benieuwd hoe andere dit gedaan hebben: De keuken laten installeren, doe je dit voordat de muren/vloer zijn gedaan? Of juist wand eerst, dan keuken en dan vloer?
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Ligt onder andere eraan of je een zwevende vloer hebt. Wat ook uit kan maken is in hoeverre je wilt dat de vloer ook onder de keuken door loopt. Duurt voor ons ook nog zeker 1,5 jaar voor we daar iets over moeten gaan beslissen.MonkeySleeve schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:24:
Ik hoef er pas over 2 jaar over na te denken maar was wel benieuwd hoe andere dit gedaan hebben: De keuken laten installeren, doe je dit voordat de muren/vloer zijn gedaan? Of juist wand eerst, dan keuken en dan vloer?
Keuken als laatste :-).MonkeySleeve schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:24:
Waar kan ik die modelwoningen van Forbo vinden? Ik ben ook geinteresseerd!Vince_ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:47:
[...]
Deze reactie is al van een tijdje terug, maar ik ben wel benieuwd of er hier meer Tweakers zitten die marmoleum (geen click) in hun nieuwbouwhuis overwegen of het misschien al hebben liggen. Hoe tevreden zijn jullie hierover en hoeveel heeft het gekost?
Leveranciers van vloeren hebben meestal alleen een stalen-boek met kleinen vlakjes en daarom willen we aankomend weekend naar de modelwoningen van Forbo rijden om te kijken hoe marmoleum er in grotere ruimtes uitziet eveneens hoe bepaalde patronen en kleuren op groter vlak zijn. Zien het dan ook als alternatief voor een gietvloer-look. Forbo Walton Cement kleur heeft voor nu de eerste voorkeur, alleen benieuwd of je hier veel strepen/vuil op gaat zien.
Assendelft, let op de beperkte openingstijden en het feit dat je je moet aanmelden (time slot) voorafgaand aan je bezoek!Thomas19903 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:51:
[...]
Waar kan ik die modelwoningen van Forbo vinden? Ik ben ook geinteresseerd!
Ligt eraan. Wij hebben voor onderstaande volgorde gekozen:
1. Plafond
2. Vloer + tegel plint
3. Keuken
4. Muren
Hierdoor wordt het stucwerk netjes afgekit op de plinten en keuken. De keukenboer zal dit meestal niet doen wat ik hoor.
Onze keuken is prima afgekit bij de muur, ik neem aan dat je de overgang tussen muur en werkblad bedoeld?eaglenest37 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:11:
[...]
1. Plafond
2. Vloer + tegel plint
3. Keuken
4. Muren
Hierdoor wordt het stucwerk netjes afgekit op de plinten en keuken. De keukenboer zal dit meestal niet doen wat ik hoor.
Het lijkt me onhandig om de muren als laatste te doen, als ik zie hoeveel rommel er in huis lag na het stuccen. Dan moet je je nieuwe vloer en keuken helemaal gaan afdekken.
En als je een nieuwe keuken wil, mag je weer gaan stuccen als de indeling afwijkt van je oude keuken?
Wij hebben eerst de muren, toen de vloer, toen de keuken gedaan, zou het zo weer zo doen.
[ Voor 6% gewijzigd door roltor op 17-11-2022 17:19 ]
Plinten hebben we na de keuken gedaan idd. Maar de vloer voor de keuken..eaglenest37 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:11:
[...]
1. Plafond
2. Vloer + tegel plint
3. Keuken
4. Muren
Juist ja. Dit is gewoon gepruts. De twee interne spiralen zijn aan elkaar gemaakt. Dat voegt niets toe.Z___Z schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:00:
[...]
Ja leuk al die isolatie van Nibe, tot je installateur er dit mee doet:
[Afbeelding]
Je verliest enorm veel wamte door dit stukje buis (zoek maar eens op eenpijpcirculatie en thermosifons). Buizen moeten altijd zoveel mogelijk omlaag weglopen om dat te vermijden.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Warmte verlies je heel snel door zo'n stukje buis. Het water gaat intern circuleren. Dit stukje buis is dus altijd warm en straalt naar de ruimte uit.Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:48:
[...]
Op zo’n stukje maakt dat geen gek groot verschil hoor. Daarbij zijn al je andere leidingen ook niet geïsoleerd en daar verlies je dus ook vrij veel warmte.
Isoleren van die buizen gaat niet heel veel opleveren. Er wordt een keer per dag het vat mee opgewarmd en het water dat dan in de buis blijft is sowieso verlies. Met isolatie kun je het niet lang genoeg warm houden tot de volgende sww run.
Ff wat glaswol en een paar tie-wrapsBlihi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:57:
[...]
Warmte verlies je heel snel door zo'n stukje buis. Het water gaat intern circuleren. Dit stukje buis is dus altijd warm en straalt naar de ruimte uit.
Isoleren van die buizen gaat niet heel veel opleveren. Er wordt een keer per dag het vat mee opgewarmd en het water dat dan in de buis blijft is sowieso verlies. Met isolatie kun je het niet lang genoeg warm houden tot de volgende sww run.
Sinds 4 weken in onze nieuwbouw woning met daarin een Nibe VM225 en een F2040 buitenunit, is het normaal dat we de buitenunit helemaal binnen horen zoemen?
Je zou er van de zomer maar naast moeten zitten
Edit: staat ook niets aan op het moment buiten de koelkast en 3 lampen..

[ Voor 15% gewijzigd door Pingu007 op 17-11-2022 20:22 ]
Klopt deels, maar dat zou in een nieuwbouwhuis niet nodig moeten zijn.
Waar staat dat ding dan? Ik heb zowel een 7kW als een 8 kW buitenunit (airco en WP) op het dak staan, die hoor ik binnen echt niet.Pingu007 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:19:
Sinds 4 weken in onze nieuwbouw woning met daarin een Nibe VM225 en een F2040 buitenunit, is het normaal dat we de buitenunit helemaal binnen horen zoemen?
In de tuin op meter of 12 van de tuindeur, roostertje staat wel open.Blihi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:21:
[...]
Waar staat dat ding dan? Ik heb zowel een 7kW als een 8 kW buitenunit (airco en WP) op het dak staan, die hoor ik binnen echt niet.
Maar vermoed dat dit wel echt harder dan 45 decibel is..
Misschien een suskast er omheen maken, maar ik heb geen idee of zo'n ding zoveel herrie hoort te maken.
Bij ons hoor je het gebrom ook wel een beetje als de buitenunit volop draait. Wel een ander merk/type, maar zelfde opstelling methinks (Vaillant arotherm split). Trillingen gaan erg goed door de muren heen, zo blijkt. Die van ons staat overigens op de garage.Pingu007 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:19:
Ik hoorde 'm laatst ook ineens flink draaien terwijl hier de vloerverwarming nog niet eens aan staat, maar volgens mij was 'ie het boilervat gewoon aan het bijvullen.
[ Voor 6% gewijzigd door finsdefis op 17-11-2022 21:13 ]
Ja vat is bedoeld voor als je 2 warmtebronnen wil combineren. Dan kan je de 2 spiralen apart aansluiten. Als je alleen warmte verloor van het beetje water dat in de koperen pijp zat was het niet veel, maar de warmte lekt gewoon uit het vat de koperen pijp uit. Vraag me af of isoleren van deze pijp nut heeft.Blihi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:55:
[...]
Juist ja. Dit is gewoon gepruts. De twee interne spiralen zijn aan elkaar gemaakt. Dat voegt niets toe.
Je verliest enorm veel wamte door dit stukje buis (zoek maar eens op eenpijpcirculatie en thermosifons). Buizen moeten altijd zoveel mogelijk omlaag weglopen om dat te vermijden.
Wij hebben door het hele huis + op de trap marmoleum liggen (alleen in wc, badkamer en berging liggen tegels). We wonen hier nu bijna 1,5 jaar en ik ben er nog steeds heel blij mee. Het is strak, warm en natuurlijk.Vince_ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:47:
[...]
Deze reactie is al van een tijdje terug, maar ik ben wel benieuwd of er hier meer Tweakers zitten die marmoleum (geen click) in hun nieuwbouwhuis overwegen of het misschien al hebben liggen. Hoe tevreden zijn jullie hierover en hoeveel heeft het gekost?
In onze vorige woning hadden we pvc, maar daarvan werd ik vaak statisch. Als ik dan onze katten aaide zag je soms zelfs vonken overspringen tussen mijn hand en hun oren. Hier heb ik in dit huis nog geen enkele keer last gehad.
Ik vind het marmoleum makkelijk om te onderhouden. We stofzuigen en dweilen af en toe met water met een scheutje azijn erin (geen andere schoonmaakmiddelen, daarvan gaat het glimmen).
Edit: we zijn vooraf ook in Assendelft gaan kijken en hebben meerdere stalen meegenomen. Die hebben we gewoon een tijdje op de vloer gelegd om eraan te wennen. We dachten eigenlijk dat we een grijze vloer zouden nemen, maar uiteindelijk hebben we groen marmoleum gekozen.
[ Voor 11% gewijzigd door Kiwi70 op 18-11-2022 08:26 ]
@Requiem19 ik denk dat je ook de waarde van de woning mee moet nemen in combinatie met het meerwerk. Iemand gaat op een woning van 300k vaak geen 150k meerwerk uit voeren. Wellicht beter om dus met percentages te werken. Dan kan een aanstaande koper beter inschatten wat hij zelf nodig heeft op zijn eigen V.O.N. prijs.
@finsdefis staat je thermostaat zo extreem laag en heb je een tussenwoning dat je zeker weet dat je vloerverwarming nog niet aangeweest is? (en hoe weet je dat zo stellig?). Dat lijkt mij sterk namelijk. Het is dik half november en de buitentemperatuur ligt in de nachten soms al op 4-5 graden. Ook badkamers moeten op 22 graden zijn in principe dus dat is haast onmogelijk.
Hier is hij al een paar keer aangeweest de afgelopen weken, duidelijk merkbaar aan de tegelvloer in de badkamers. (Wel vrijstaand, EPC0 a 900m3)
@finsdefis staat je thermostaat zo extreem laag en heb je een tussenwoning dat je zeker weet dat je vloerverwarming nog niet aangeweest is? (en hoe weet je dat zo stellig?). Dat lijkt mij sterk namelijk. Het is dik half november en de buitentemperatuur ligt in de nachten soms al op 4-5 graden. Ook badkamers moeten op 22 graden zijn in principe dus dat is haast onmogelijk.
Hier is hij al een paar keer aangeweest de afgelopen weken, duidelijk merkbaar aan de tegelvloer in de badkamers. (Wel vrijstaand, EPC0 a 900m3)
[ Voor 74% gewijzigd door GeeMoney op 18-11-2022 08:39 ]
De wenstemperatuur heb ik hier op 19 graden gezet. Ik zie ook hoeveel de warmteinstallatie verbruikt heeft en dat staat nu op 4 kWh voor de actuele maand, vorige maand was dat 8 kWh. Dus dat is wel iets, maar eigenlijk verwaarloosbaar.GeeMoney schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:30:
Dat is uiteraard excl. sanitair WW, dat ligt op 28 kWh deze maand en 41 kWh vorige maand.
[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 18-11-2022 08:59 ]
Yes, eens. Ik dacht dat we alleen meer reacties zouden krijgen als we het plat over bedragen zouden hebben. En met 100 reacties imging dat iig goedGeeMoney schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:30:
@Requiem19 ik denk dat je ook de waarde van de woning mee moet nemen in combinatie met het meerwerk. Iemand gaat op een woning van 300k vaak geen 150k meerwerk uit voeren. Wellicht beter om dus met percentages te werken. Dan kan een aanstaande koper beter inschatten wat hij zelf nodig heeft op zijn eigen V.O.N. prijs.
En uiteindelijk is het gemiddelde wel grofweg te herleiden. In juli 2021 was de gemiddelde nieuwbouwwoning 450.000.
Als je het gemiddelde van de bedragen neemt weet je ongeveer het percentage, ervan uitgaande dat de stemmers in de pol een goede reflectie zijn van de gemiddelde koper (vraag ik me overigens af, zou zomaar kunnen dat op tweakers er een bias is naar beter dan gemiddeld verdienende mensen).
Zonder m’n rekenmachine te gebruiken kwam ik ongeveer op 20-25% meerwerk terecht.
Je verliest veel warmte omdat het water in die koperen pijp gaat circuleren. De buitenkant koelt af, dat koele water zakt naar beneden de spiraal in en warm water wordt door het midden van de buis naar boven gezogen. Je hebt dus de hele dag warmteverlies. Je kunt het ook voelen. Dat stukje koper zal altijd warm zijn.Z___Z schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:41:
[...]
Ja vat is bedoeld voor als je 2 warmtebronnen wil combineren. Dan kan je de 2 spiralen apart aansluiten. Als je alleen warmte verloor van het beetje water dat in de koperen pijp zat was het niet veel, maar de warmte lekt gewoon uit het vat de koperen pijp uit. Vraag me af of isoleren van deze pijp nut heeft.
Dit effect heet eenpijpscirculatie (betere zoekterm: Einrohrzirkulation). De Nederlandse installateurs zijn hier totaal niet mee bekend, maar dit is echt een serieus probleem. Ik had zelf mijn vat in eerste instantie ook verkeerd aangesloten, met buizen die naar boven toe weg lopen. Die buizen waren continu heet en het valt koelde als een malle af.
Inmiddels heb ik netjes de buizen naar beneden weg lopen en dan is dit probleem opgelost.
Vrijwel alle plaatjes die ik hier zie van WP installaties zie je de buizen horizontaal, of zelfs omhoog weg lopen bij het SWW vat. Ze moeten eigenlijk eerst tenminste 10 keer de diameter omlaag moeten, dus 22 cm ofzo.
Ja bij ons lopen alle leidingen via het plafond. De warmtepomp staat ook niet naast het vat, dus de leidingen zijn 2-3 meter lang tussen het vat en de boiler. Dus energie technisch gezien is het sowieso niet goed ontwikkeld. Maar ze kijken gewoon hoe ze het makkelijk in de ruimte kunnen proppen.Blihi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:09:
[...]
Je verliest veel warmte omdat het water in die koperen pijp gaat circuleren. De buitenkant koelt af, dat koele water zakt naar beneden de spiraal in en warm water wordt door het midden van de buis naar boven gezogen. Je hebt dus de hele dag warmteverlies. Je kunt het ook voelen. Dat stukje koper zal altijd warm zijn.
Dit effect heet eenpijpscirculatie (betere zoekterm: Einrohrzirkulation). De Nederlandse installateurs zijn hier totaal niet mee bekend, maar dit is echt een serieus probleem. Ik had zelf mijn vat in eerste instantie ook verkeerd aangesloten, met buizen die naar boven toe weg lopen. Die buizen waren continu heet en het valt koelde als een malle af.
Inmiddels heb ik netjes de buizen naar beneden weg lopen en dan is dit probleem opgelost.
Vrijwel alle plaatjes die ik hier zie van WP installaties zie je de buizen horizontaal, of zelfs omhoog weg lopen bij het SWW vat. Ze moeten eigenlijk eerst tenminste 10 keer de diameter omlaag moeten, dus 22 cm ofzo.
Voor onze nieuwbouw hebben we de keuze om de trap direct bij levering met QuickStep spul af te laten werken. Kost ongeveer 2200 euro.
Ik twijfel of we dit moeten laten doen. Vanwege de prijs (partner vindt het mooi, ik ben tevreden met zelf aflakken) - maar vooral omdat er dan tijdens de installatie van de badkamer, warmtepomp, etc. werklui over onze trap zullen lopen. Altijd als er gewerkt moet worden op de eerste en tweede verdieping, moeten de bouwvaklui via onze afgewerkte trap.
Hebben jullie ervaring met het direct bij oplevering laten afwerken van de trap? Wat zouden jullie doen?
Ik twijfel of we dit moeten laten doen. Vanwege de prijs (partner vindt het mooi, ik ben tevreden met zelf aflakken) - maar vooral omdat er dan tijdens de installatie van de badkamer, warmtepomp, etc. werklui over onze trap zullen lopen. Altijd als er gewerkt moet worden op de eerste en tweede verdieping, moeten de bouwvaklui via onze afgewerkte trap.
Hebben jullie ervaring met het direct bij oplevering laten afwerken van de trap? Wat zouden jullie doen?
In ons project was er de mogelijkheid om de traptreden af te laten werken met een HPL toplaag van NextStep. De buren die het gedaan hebben waren tevreden over de kwaliteit die daarmee gehaald werd. Het was heel veel mooier dan de standaard vuren houten trap. Ook simpelweg schuren/aflakken is niet echt mooi te krijgen met de vurenhouten trap vinden wij.alcx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:43:
Voor onze nieuwbouw hebben we de keuze om de trap direct bij levering met QuickStep spul af te laten werken. Kost ongeveer 2200 euro.
De prijs die ze rekenen bij jou is vergelijkbaar wat het bij ons kostte en dat is een schappelijke prijs voor dat soort trapbekleding, concurrenten doen het voor veel meer achteraf. In ons geval wilde we geen HPL, omdat we voor een langere tijd klaar wilden zijn. Daarom laten wij het met echt eikenhout bekleden.
Tijdens de bouw zit er een beschermlaag op om de treden als je voor de HPL optie kiest tijdens de bouw. Dat was bij de buren genoeg om de staat van de treden goed te houden. Als je nog achteraf werk laat doen, moet je mogelijk aan je aannemer aangeven dat ze de beschermlaag wel laten zitten na oplevering.
Ik heb laatst zelf nog bij meerdere offertes voor het bekleden van een dichte trap met pvc voor rond de 1600 euro per trap. Scheelt toch weer wat. Wordt het niet sowieso aangeraden met een vuren trap een tijdje te wachten, omdat er nog veel beweging in zit?alcx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:43:
Let op dat 'standaard' PVC minder geschikt is voor trapbekleding, omdat je sneller doorzakkingen in de toplaag gaat zien. Ligt er natuurlijk ook aan hoevaak je over de trap loopt en of je wel of geen schoenen aan hebt binnen.
Wij gebruiken beide trappen in huis veel, omdat we 75% van de tijd thuis werken en op de 2e verdieping het kantoor van mijn man zit. We dragen binnen geen schoenen dus dat scheelt wel voor de trap belasting.
Normaal PVC op een trap heb je iets van 3-5jaar dat het mooi blijft, HPL 5-10 jaar, eiken hout 15-20+ jaar en die laatste kan je dan nog opschuren ook, zodat hij weer makkelijk als nieuw is. Vandaar dat wij eiken hout hebben gekozen.
Wij gebruiken beide trappen in huis veel, omdat we 75% van de tijd thuis werken en op de 2e verdieping het kantoor van mijn man zit. We dragen binnen geen schoenen dus dat scheelt wel voor de trap belasting.
Normaal PVC op een trap heb je iets van 3-5jaar dat het mooi blijft, HPL 5-10 jaar, eiken hout 15-20+ jaar en die laatste kan je dan nog opschuren ook, zodat hij weer makkelijk als nieuw is. Vandaar dat wij eiken hout hebben gekozen.
[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 18-11-2022 12:14 ]
Kun je dit niet beter % uitdrukken?Requiem19 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:13:
In het topic over de huizenmarkt is wat discussie over hoeveel men doorgaans kwijt is aan meerwerk voor een nieuwbouwwoning (/ wat het minimale zou zijn dat je zou kunnen uitgeven.
• 0 - 5.000
• 5.000 - 10.000
• 10.000 - 20.000
• 20.000 - 30.000
• 30.000 - 40.000
• 40.000 - 50.000
• 50.000 - 75.000
• 75.000 - 100.000
• 100.000 - 150.000
• 150.000 - 250.000
• 250.000 - 350.000
• Meer dan 350.000
[Afbeelding]
Qua bedrag redelijk gemiddeld (met 16x gekozen) op 190k. Procentueel dan weer bovengemiddeld met 42,5%.

2 mensen met €0 tot €5000. Dat is dan weer extreem laagSource90 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:01:
[...]
Qua bedrag redelijk gemiddeld (met 16x gekozen) op 190k. Procentueel dan weer bovengemiddeld met 42,5%.

Maar het kan wel. Als ik mag gissen: appartement waar keuken al in zit. Wandafwerking zelf, vloeren van bijv. Marktplaats.Toppe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:28:
[...]
2 mensen met €0 tot €5000. Dat is dan weer extreem laag
Zelf woon ik in een tijdelijke woning in afwachting van onze nieuwbouw, als je ergens liefst géén geld wil uitgeven kom je echt een heel eind. Zo heb ik hier 120m2 vloer gelegd incl ondervloer voor €100. Is nog een best mooie vloer ook (Ikea), opgehaald via Marktplaats bij huurders die er zsm vanaf moesten ivm verhuizing.
Zelfs verf is (ongeopend) via Marktplaats te koop. Genoeg die de verkeerde RAL kopen
Ook vanuit duurzaamheid niet verkeerd.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Het kan ook wel, maar vind het zelf wel erg laag. Dat houdt namelijk ook in dat je geen aanpassingen doet aan je keuken, badkamer, deuren, meterkast etc.rubenos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:37:
[...]
Maar het kan wel. Als ik mag gissen: appartement waar keuken al in zit. Wandafwerking zelf, vloeren van bijv. Marktplaats.
Zelf woon ik in een tijdelijke woning in afwachting van onze nieuwbouw, als je ergens liefst géén geld wil uitgeven kom je echt een heel eind. Zo heb ik hier 120m2 vloer gelegd incl ondervloer voor €100. Is nog een best mooie vloer ook (Ikea), opgehaald via Marktplaats bij huurders die er zsm vanaf moesten ivm verhuizing.
Zelfs verf is (ongeopend) via Marktplaats te koop. Genoeg die de verkeerde RAL kopen
Ook vanuit duurzaamheid niet verkeerd.
Ja dat is het zeker. De poll door @Requiem19 was (even uit mijn hoofd, misschien klopt t niet exact) n.a.v. een discussie in het huizenmarkt topic dat starters een huis niet kunnen kopen, omdat er na de v.o.n. nog veel meer bijkomt. Denk ik wel goed om wel te benoemen dat veel (zelfs keuken) wel degelijk goedkoop kan als je daardoor wél je gedroomde eerste woning kan kopen.Toppe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:00:
[...]
Het kan ook wel, maar vind het zelf wel erg laag. Dat houdt namelijk ook in dat je geen aanpassingen doet aan je keuken, badkamer, deuren, meterkast etc.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Dat ook.Deleon78 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:14:
De definitie van meerwerk is niet scherp..
Wel grappig, als je even je best doet om wat interessants boven water te halen zijn de reacties vooral over wat je dan allemaal verkeerd doet, zonder te zeggen hoe het wel moet :-).Deleon78 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:14:
Hoe zou je deze definitie - die bij de poll staat - aanpassen?
[ Voor 35% gewijzigd door Requiem19 op 18-11-2022 15:17 ]
Dit! Zonder meerwerk hadden wij zonder keuken gezeten. Alleen daarmee ga je al over de €5000. Dit is meerwerk waar we echt niet omheen kunnen.Deleon78 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:14:
Vloer en wandafwerking waren ook noodzakelijk, alleen had goedkoper gekund (zelf behangen en overal laminaat leggen, ipv stucen en tegelvloer).
Al het andere meerwerk is luxe en gemak.
- Stroom/lichtpunten verplaatsen
- Loze leidingen
- Andere achtergevel (meer ramen)
- Voorbereiding dakkapel
- Grondkabel naar de tuin
- Buitenkraan
- Mantelbuis naar oprit
- Koelfunctie warmtepomp
- Dichtzetten muur boven deuren
- Andere deur
- Ander deurbeslag
Ik heb de tuin niet meegeteld bij meerwerk, ik kan me voorstellen dat anderen dat wel hebben gedaan. Scheelt ook zo €20.000.
Als je meerwerk bekijkt vanuit het perspectief dat je zo min mogelijk kosten wil maken, kan je heel snel klaar zijn.
Members only: Ons meerwerk
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
This is absolutely ridiculous
Hallo Tweakers,
Ik lees al een tijdje met plezier mee en nu is het tijd om mezelf voor te stellen. Wilde het graag eerder doen, maar het heeft nogal een tijdje geduurd om mijn hypotheek rond te krijgen vanuit het buitenland.
Ik lees al een tijdje met plezier mee en nu is het tijd om mezelf voor te stellen. Wilde het graag eerder doen, maar het heeft nogal een tijdje geduurd om mijn hypotheek rond te krijgen vanuit het buitenland.
Members only:
Inloggen
Welkom (terug)!Digito schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:27:
Hallo Tweakers,
***members only***
Je noemt de badkamer niet in het overzicht. Ga je dan helemaal voor standaard (en heb je binnen de standaardopties nog veel keuze?)
This is absolutely ridiculous
Wat het een lastige vergelijking maakt is dat het per project zo enorm verschillend is van wat er al wel/niet bij inbegrepen is. Bij het ene project zit al een aardig fatsoenlijke standaard keuken in en redelijk fatsoenlijke tegels/meubel/douche. Bij een ander project is het zonder keuken en een badkamer van niveau sociale huurwoning. Beiden zitten in de v.o.n. prijs inbegrepenRequiem19 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:16:
[...]
Wel grappig, als je even je best doet om wat interessants boven water te halen zijn de reacties vooral over wat je dan allemaal verkeerd doet, zonder te zeggen hoe het wel moet :-).
Hoe zou je deze definitie - die bij de poll staat - aanpassen?
[...]
Oh ja, de tegelboer loopt een beetje achter. Heb volgende week een online afspraak en dan gaan we daar aan werken.Ridicuul schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:30:
[...]
Welkom (terug)!
Je noemt de badkamer niet in het overzicht. Ga je dan helemaal voor standaard (en heb je binnen de standaardopties nog veel keuze?)
De rest van de opties in de badkamer hou ik standaard en upgrade ik na oplevering
Dat kun je niet 1 op 1 vergelijken inderdaad, maar doordat er op zo’n poll veel (nu al meer dan 130 mensen!) me sen reageren, middelt het zich uit.Blik1984 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:30:
[...]
Wat het een lastige vergelijking maakt is dat het per project zo enorm verschillend is van wat er al wel/niet bij inbegrepen is. Bij het ene project zit al een aardig fatsoenlijke standaard keuken in en redelijk fatsoenlijke tegels/meubel/douche. Bij een ander project is het zonder keuken en een badkamer van niveau sociale huurwoning. Beiden zitten in de v.o.n. prijs inbegrepen
Er zitten projecten bij met veel inbegrepen en weinig, maar om iets algemeens te zeggen pak je ze bij elkaar.
We hebben het immers in NL ook over ‘de huizenprijzen’, terwijl 60m2 in Amsterdam 3x zoveel kan kosten als in Noord-Oost Groningen.
advocaat van de duivel: De trap is niet om aan te zien. De bouwer heeft geen zin die netjes te maken voor oplevering en dan is het er overheen plakken van wat Quickstep spul voor hem dus voordeliger.alcx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:43:
Dat QuickStep kun je later altijd nog laten doen. Ik zou dat eigenlijk niet via de aannemer doen. Ze zullen dat waarschijnlijk als allerlaatste pas doen, dus niet als er nog een badkamer of warmtepomp in moet komen, maar toch.
Was binnen dat project grond niet op huurbasis?Digito schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:27:
Hallo Tweakers,
***members only***
Correct, erfpacht. Maar je mag nog steeds voor de 'ontwikkeling' van de grond betalenObiTewodros schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:30:
[...]
Was binnen dat project grond niet op huurbasis?

Hoi, korte vraag hier. Ik was in eerste instantie van plan de zonnepanelen na oplevering zelf te plaatsen, omdat er een meerwerkoptie was van 3 panelen (320wp) voor 3500. Er is nu een nieuwe optie toegevoegd van 8 panelen (370wp) voor 5100 euro. Dit vind ik wel een interessante optie, maar ik vind het lastig dit hard te maken. Het gaat me een stap te ver al offertes aan te vragen voor een huis wat pas zomer 2024 wordt opgeleverd, maar de optie moet ik wel voor 1-2-23 kiezen. Wat is wijsheid, iemand hier nog goede tips?
Edit: prijzen incl btw, terugvorderen is mogelijk tenzij wetgeving veranderd
[ Voor 7% gewijzigd door Fedde op 18-11-2022 18:22 ]
Er zijn nog steeds genoeg mensen die nauwelijks aan een huis kunnen komen en op het financiële randje zitten bij een VON-prijs. Je kunt die uitbouw of luxere badkamer wel willen, maar als de financiële ruimte er simpelweg niet is…Toppe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:00:
[...]
Het kan ook wel, maar vind het zelf wel erg laag. Dat houdt namelijk ook in dat je geen aanpassingen doet aan je keuken, badkamer, deuren, meterkast etc.
Heb nog steeds het idee dat de ruime meerderheid hier in dit topic een (ver) boven modaal inkomen heeft.
Zag deze week een nieuw project online staan hier in Nijmegen-Oost. Een zeer populair deel van de stad. Prijzen van een tussenwoning die al 725k waren en het liep op naar net geen miljoen voor een hoekwoning…

[ Voor 15% gewijzigd door Farmerwood op 18-11-2022 19:11 ]
3000Wp voor 4200 netto is niet absurd hoog, als je het vergelijkt met wat voor meerwerkprijzen er vaak gerekend worden. Vraag me dan wel af hoe dat zit met btw terugvragen? Vanaf volgend jaar zit er toch überhaupt geen btw op pv-panelen?Fedde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:21:
Hoi, korte vraag hier. Ik was in eerste instantie van plan de zonnepanelen na oplevering zelf te plaatsen, omdat er een meerwerkoptie was van 3 panelen (320wp) voor 3500. Er is nu een nieuwe optie toegevoegd van 8 panelen (370wp) voor 5100 euro. Dit vind ik wel een interessante optie, maar ik vind het lastig dit hard te maken. Het gaat me een stap te ver al offertes aan te vragen voor een huis wat pas zomer 2024 wordt opgeleverd, maar de optie moet ik wel voor 1-2-23 kiezen. Wat is wijsheid, iemand hier nog goede tips?
Ik heb de laatste tijd het pv-panelen topic niet meer gevolgd maar meen dat de prijzen ook wel zijn gestegen. Dus het is een beetje speculeren op evt prijsdalingen of -stijgingen van het achteraf nog laten doen.
Farmerwood schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:27:
[...]
Er zijn nog steeds genoeg mensen die nauwelijks aan een huis kunnen komen en op het financiële randje zitten bij een VON-prijs. Je kunt die uitbouw of luxere badkamer wel willen, maar als de financiële ruimte er simpelweg niet is…
Geb nog steeds het idee dat de ruime meerderheid hier in dit topic een ver boven modaal inkomen heeft.
Zag deze week een nieuw project online staan hier in Nijmegen-Oost. Een zeer populair deel van de stad. Prijzen van een tussenwoning die al 725k waren en het liep op naar net geen miljoen voor een hoekwoning…
Members only:
Inloggen
Als je even gaat rekenen met gordijn rails, plinten, raam decoratie ed dan gaat het best hard.
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 18-11-2022 18:45 ]
[/quote]Farmerwood schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:27:
[...]
Er zijn nog steeds genoeg mensen die nauwelijks aan een huis kunnen komen en op het financiële randje zitten bij een VON-prijs. Je kunt die uitbouw of luxere badkamer wel willen, maar als de financiële ruimte er simpelweg niet is…
Geb nog steeds het idee dat de ruime meerderheid hier in dit topic een ver boven modaal inkomen heeft.
Dat kun je wel stellen ja. Blijft goed om te benadrukken, want er lezen vast ook genoeg mee die niet zoveel te besteden hebben. Niet gek laten maken door alle luxe keuzes.
Wel benieuwd wat dit segment gaat doen komende tijd. Waar bestaande bouw nu in prijs zakt lijkt nieuwbouw daar nog niet aan toe.Zag deze week een nieuw project online staan hier in Nijmegen-Oost. Een zeer populair deel van de stad. Prijzen van een tussenwoning die al 725k waren en het liep op naar net geen miljoen voor een hoekwoning…
FD.nl: Ontwikkelaars raken duurdere huizen steeds moeilijker kwijt
En wellicht wat anekdotisch, maar ik zie dit ook.
In Rotterdam bouwen ze bijv een nieuwbouwwijk (in vergelijkbare prijsklasse) waar eerdere fases extreem populair waren met bijv 400 inschrijven op 20-30 woningen. De nieuwste fase is al een tijd te koop en ook nog geen 50% verkocht. Een bekende van mij die gekocht heeft, moet nu afwachten of er voldoende verkocht wordt omdat dit voorwaarden voor passeren zijn.
Zal de woningmarktdiscussie niet hierheen halen, maar verwacht wel dat we situatie de komende tijd vaker voorbij zien komen in dit topic.
Nooit gedacht dat mensen 240k betalen om de grond van een ander “te ontwikkelen”.Digito schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:01:
[...]
Correct, erfpacht. Maar je mag nog steeds voor de 'ontwikkeling' van de grond betalen
Is het dan eeuwigdurend afgekocht?
Farmerwood schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:27:
[...]
Heb nog steeds het idee dat de ruime meerderheid hier in dit topic een (ver) boven modaal inkomen heeft.
[...]
Members only:
Inloggen
Enerzijds heb je gelijk, merendeel hier zal wel aardig verdienen. Maar dat is überhaupt op Tweakers denk ik het geval.Farmerwood schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:27:
[...]
Anderzijds, de mensen die in dit topic posten hebben veelal hun nieuwbouwhuis kunnen financieren met een mooie overwaarde op hun oude woning. Dat maakt het kopen van een duurdere woning, maar ook een duurdere inrichting een heel stuk makkelijker
Nee hoor, dat kost een ton extra. De erfpacht is iets van 100 per maand, dus die hou ik in mijn zakWolly schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:24:
[...]
Nooit gedacht dat mensen 240k betalen om de grond van een ander “te ontwikkelen”.
Is het dan eeuwigdurend afgekocht?
Realiseer je wel dat erfpacht een van de weinige zaken is die zomaar ineens gigantisch verhoogd mag worden. Er zijn gevallen bekend van erfpacht wat ineens van 240 naar 7500 euro per jaar ging (https://www.at5.nl/artike...el_dit_is_einde_amsterdam).Digito schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 01:10:
[...]
Nee hoor, dat kost een ton extra. De erfpacht is iets van 100 per maand, dus die hou ik in mijn zak
Ik weet niet hoe lang die 100 euro per maand gegarandeerd wordt, maar dit is wel iets om op te letten bij erfpacht.
-edit: knip-
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:05 ]
Bouwrente kan ik niet iets nuttigs over zeggen, maar voor de hypotheek is het passeermoment misschien ook relevant. Volgens mij is het gebruikelijk dat je een offerte ontvangt die een bepaalde tijd geldig is, en als je die wil verlengen betaal je dan bereidstellingskosten.Aubergine schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:58:
Gisteren een mail gehad van de projectnotaris met het voorstel om de akte medio december te laten passeren.
Wij hebben nog nergens voorbijzien komen wanneer we bouwrente moeten gaan betalen. Op de website van het project staat "start bouw Q2 2023". Ik neem aan dat er vanaf dat moment bouwrente betaald moet gaan worden.
Wij willen het passeermoment daarom in Q1 2023 laten plaatsvinden. Zit hier nadelen aan?
Hopelijk is dit een nuttige opmerking.
Goed punt. De waarde van de grond staat vast, het rentepercentage niet en wordt iedere zoveel jaar herzien. Kan het altijd afkopen, maar op dit moment de moeite niet.Blihi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:37:
[...]
Realiseer je wel dat erfpacht een van de weinige zaken is die zomaar ineens gigantisch verhoogd mag worden. Er zijn gevallen bekend van erfpacht wat ineens van 240 naar 7500 euro per jaar ging (https://www.at5.nl/artike...el_dit_is_einde_amsterdam).
Ik weet niet hoe lang die 100 euro per maand gegarandeerd wordt, maar dit is wel iets om op te letten bij erfpacht.
Het verhaal waar je naar verwijst is natuurlijk erg sneu, maar dat is hetzelfde als voor de studie leningen en de rente die omhoog gaat. Iedereen weet dat het gaat gebeuren, maar lekker klagen als het gebeurd.
Voorlopig maar gaan nadenken over de inrichting en misschien eens vragen hier over de kookgroep in de meterkast

Jokes aside, kreeg complimenten van de keukenboer toen ik aangaf dat er een 3 fase aardlek automaat bij moest
[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:05 ]
Heb je de concept aktes al gehad? Daar staat alles in.Aubergine schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:58:
Gisteren een mail gehad van de projectnotaris met het voorstel om de akte medio december te laten passeren.
Wij hebben nog nergens voorbijzien komen wanneer we bouwrente moeten gaan betalen. Op de website van het project staat "start bouw Q2 2023". Ik neem aan dat er vanaf dat moment bouwrente betaald moet gaan worden.
Wij willen het passeermoment daarom in Q1 2023 laten plaatsvinden. Zit hier nadelen aan?
Bouwrente verwar je denk ik met hypotheekrente. Want hoe werkt het nu in samenvatting:
- je krijgt een hypotheek van zeg 500.000
- akte passeert in december
- je betaalt dan - als voorbeeld - 200.000 voor de grond
- vanaf die dag ga je beginnen met het aflossen van je hypotheek
- je betaalt rente over 200.000, nog niet over de rest (in principe betaal je over 500.000 rente, maar je krijgt over 300.000 rente terug, per saldo dus 0 rente over 300.000
- je bouwer zal in termijnen factureren (staat in akte). Bijvoorbeeld termijn 1 dekvlier klaar, 30.000 euro
- je betaalt dit bedrag uit je bouwdepot
- je maandbedrag wordt hoger, want je betaalt nu over 200.000 (grond) en 30.000 (1e factuur) rente.
- je kosten nemen dus geleidelijk toe (tenzij je de rente ook weer gefinancierd hebt in je hypotheek, dan betaal je die toename van kosten uit je bouwdepot
Bovenstaande heeft niets met bouwrente te maken. Bouwrente is bijv de rente die je betaalt als je later in een project stalt en de aannemer gedurende de bouw al kosten gemaakt heeft. De meeste mensen zullen in principe niet met bouwrente te maken krijgen.
[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]
Alles hangt van je koopcontract/aok af. Als hier in staat dat vanaf datum x tot aan passeren er rente betaald moet worden over grond en voorbereidingskosten, moet je die afrekenen bij passeren. Ga je dus langer wachten op passeren, heb je mogelijk die kosten hoger. Kort om, even je contracten doornemen.Aubergine schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:15:
[...]
Ah, dan ga ik zo even de conceptaktes doornemen. Bedankt!
En nee, wij bedoelen wel de bouwrente. Als de akte passeert na start bouw - moet er bouwrente betaald worden toch?
Wellicht ter inspiratie en anders gewoon als voorbeeld:Farmerwood schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:27:
[...]
Wij woonden met ons zoontje in een tochtig, maar fijn en groot huurhuis(800 huur, 180 energie, waar we wel altijd wat van terugkregen). Toen we ons inschreven voor nieuwbouw, werden we het bij het eerste project in Vlijmen (gasloze wijk) niet. Met enige tegenzin opnieuw ingeschreven voor een ander project en verrek, 1e geworden op onze eerste keuze. Achteraf gezien een nog mooier project en veel meer keuze-opties dan het andere project waar we het niet zijn geworden.
Huis: €287500 Tussenwoning 8 meter 40.
Uitbouw: €19500 uitbouw 2 meter 40.
16 zonnepanelen a 325 wp en een Alpha Innotec grondwarmtepomp.
Onze hypotheek: €310000,- NHG
Voor 3000 euro meerwerk in de hypotheek dus verwerkt: waterkraan, trapkast, andere vensterbanken, stopcontacten verplaatsen en nog wat kleine dingen.
Dan het overige meerwerk uit eigen zak betaald door extreem te sparen en ik veel te werken. We hebben meer dan een jaar bij (schoon)ouders gewoont, waar ik dankbaar voor ben, maar het zeker niet nog eens zou doen haha. Sparen ging toen wel hard!
Keuken: €14000
Tegels boven en beneden: €10000
Renovlies + schilderen: €7500 ongeveer.
Andere deuren: €3700 bovenop standaardprijs.
Aankleding huis: €20000. Niet veel bewaard uit oude huis, dus nieuwe bank, kast, lampen, etc.
Tuin: tegels liggen, maar aankleding met planten etc + voortuin gaan we in het voorjaar doen. Tot nu toe €3000.
Overige kleinge dingen en dingen die ik nog vergeten ben. Schroefjes hier en daar: €3000
Inkomen: Samen tussen €75k en 100K, wat echt niet extreem is. Voor ons zijn de hypotheeklasten van €1014 netto in ieder geval goed te doen en vergelijkbaar met ons oude huurhuis, maar wel zuiniger, groter, comfortabeler etc. Rente: 1.1%
Iedere situatie is anders en zeker bij het meerwerk kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Belangrijkste vond ik de uitbouw, trapkast, openslaande dubbele deuren, geen deuren met bovenlicht, loze leidingen.
Denk dat wij aardig "gemiddeld" zijn en in dit topic nog aan de lage kant zitten met de huizenprijzen en meerwerkprijzen die ik voorbij zie komen.
[ Voor 7% gewijzigd door Bteq op 19-11-2022 12:50 ]
Het zal per gemeente verschillen, maar kijk ook even goed welke rekeningen de gemeente je nog gaat sturen als je op 1 januari eigenaar bent van de grond.Aubergine schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:58:
Hier in Nijmegen wordt een behoorlijk hoge rente gerekend voor braakliggende grond wat veel mensen in de wijk een rekening van 1500-2000 euro opleverde. (Allemaal in de laatste week van december getekend)
In januari pas tekenen was onder de streep fors goedkoper ondanks de bouwrente die betaald moest worden.
Ben je uiteindelijk in zee gegaan met bruizt?Alic3 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:16:
[...]
Toen ik bij Bruizt vroeg wat de ideale ondergrond was voor beton cire in de badkamer zeiden raadden ze met klem aan om de standaard tegels te laten zitten. Dan hoeven ze die muren niet nog een keer voor te behandelen en dat scheelt je dus weer geld. Dus misschien maar gewoon de standaard tegels laten zitten?
Het is zonde om de tegels eruit te slopen inderdaad, maar misschien kun je vragen of ze het minimale aanbrengen? Dan hoef je ook het minimale er uit te slopen. Volgens het bouwbesluit is dat 1.20 bij een wastafel en 2.10 bij een douche en bad. Op muren zonder sanitair is een tegelplint voldoende zodat er een afgedichte 'bak' is. Dit vond onze aannemer uiteindelijk prima en scheelt ons ook weer sloopwerk.
Aaanvulling: als het trouwens een appartement is, dan moét er een badkamer in zitten. De aannemer moet garanderen dat je onderburen niet nat worden van jouw badkamerBij een gewoon huis heb je niet te maken met onderburen.
Ik begreep nooit waarom het bovenlicht dichtmaken juist als meerwerk wordt aangeboden. Ik vind de bovenlichten juist handig en mooi🤭. Er komt lekker veel licht in de overloop . Ik heb er ook geen last van als iemand in de avond het licht aandoet in de gang.
Haha ja wij juist niet, dus dan heb jij mooi geluk dat het niks extra kost! Meerprijs voor het dichtmaken viel opzich mee, maar vind het zelf ook echt mooier dat het dicht is en de muur doorloopt:MemeMaster schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:36:
[...]
Ik begreep nooit waarom het bovenlicht dichtmaken juist als meerwerk wordt aangeboden. Ik vind de bovenlichten juist handig en mooi🤭. Er komt lekker veel licht in de overloop . Ik heb er ook geen last van als iemand in de avond het licht aandoet in de gang.
:strip_exif()/f/image/OOC4BEZapmZjdI83d3RokRBd.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat iets mis hiero.
[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 19-11-2022 20:40 ]
Bteq schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:38:
[...]
Haha ja wij juist niet, maar dan heb jij geluk dat juist dat niet meer geld kost haha. Meerprijs ervoor viel mee, maar vind het zelf ook echt mooier dat het dicht is en de muur doorloopt zeg maar:
[Afbeelding]
Wel een bovenlicht dicht maken maar de V naad vergetenBteq schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:38:
[...]
Haha ja wij juist niet, dus dan heb jij mooi geluk dat het niks extra kost! Meerprijs voor het dichtmaken viel opzich mee, maar vind het zelf ook echt mooier dat het dicht is en de muur doorloopt:
[Afbeelding]
Gaat iets mis hiero.

Haha ja toen was het geld op @Toppe . En gelukkig zitten er maar 4 en niet 8 ofzo haha. Daar storen we ons dan weer niet aan, die Vnaden.Toppe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:56:
[...]
Wel een bovenlicht dicht maken maar de V naad vergeten![]()
[ Voor 8% gewijzigd door Bteq op 19-11-2022 21:04 ]
Dus volgend jaar laten stukadoren?Bteq schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:01:
[...]
Haha ja toen was het geld op @Toppe . En gelukkig zitten er maar 4 en niet 8 ofzo haha.
Smaken verschillen inderdaad 😊. Ik vind het juist mooi als het bovenin niet dicht is. En het glas naar boven doorloopt. Het is inderdaad niet mooi als je een witte bovenlicht hebt en een deur neemt in een andere kleur. Maar als het mooi in elkaar doorloopt zoals hieronder op de foto vind ik het bovenlicht just een pluspunt (ja, kunt ook een plafond hoge glazen deur kopen maar dat is vaak heel duur). Wij nemen een witte deur met glas die mooi aansluit op het bovenlicht.Bteq schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:38:
[...]
Haha ja wij juist niet, dus dan heb jij mooi geluk dat het niks extra kost! Meerprijs voor het dichtmaken viel opzich mee, maar vind het zelf ook echt mooier dat het dicht is en de muur doorloopt:
[Afbeelding]
Gaat iets mis hiero.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V1KqNTM1ZrU8MOTn8JgaQkAq.jpg?f=user_large)
Dit is nog best netjes ja maar dat komt ook door een deur met glas, oogt al heel veel anders dan een dichte deurMemeMaster schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:44:
[...]
Smaken verschillen inderdaad 😊. Ik vind het juist mooi als het bovenin niet dicht is. En het glas naar boven doorloopt. Het is inderdaad niet mooi als je een witte bovenlicht hebt en een deur neemt in een andere kleur. Maar als het mooi in elkaar doorloopt zoals hieronder op de foto vind ik het bovenlicht just een pluspunt (ja, kunt ook een plafond hoge glazen deur kopen maar dat is vaak heel duur). Wij nemen een witte deur met glas die mooi aansluit op het bovenlicht.
[Afbeelding]
In ons geval, willen ze de zwarte dieren niet met bovenlicht doen. Dus waarschijnlijk laten we er daarom op de begaande grond wel dicht maken.
14 jaar lang in een huis met bovenlichten gewoond. Bij de woonkamer geen probleem, maar bij de slaapkamers in de zomer mega irritant omdat het al om 6u licht is in je slaapkamer.
Blij dat ik ze niet meer heb in het nieuwe huis
Blij dat ik ze niet meer heb in het nieuwe huis
@Blik1984 Heb je op de overloop dan ook ramen? Of als anderen vroeg op moeten en het licht aan doen? Heb hier niet echt aan gedacht, ben nu wel blij met de bovenlichten. Maar als de lamp op de overloop aan gaat schijnt het wel naar binnen.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.