Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Diablow schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:25:
@Blik1984 Heb je op de overloop dan ook ramen? Of als anderen vroeg op moeten en het licht aan doen? Heb hier niet echt aan gedacht, ben nu wel blij met de bovenlichten. Maar als de lamp op de overloop aan gaat schijnt het wel naar binnen.
Het glas in de bovenlichten is eenvoudig te vervangen door een dichte plaat. Dat konden wij kosteloos doen bij onze woning bij het kiezen van de kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Hier waren bovenlichten aanpassen naar dicht 100 euro per deur. Aangezien partner en ik het spuuglelijk vinden gedaan.

Hier nu wel een fikse tegenvaller. De aannemer wil de optie V-naden dichtsmeren niet meer toepassen. Wegens het gebruik van specifieke betonvloerplaten. Namelijk kanaalplaatvoer en niet breedplaatvloer. De eerste variant zet zich nog flink in de eerste fase waardoor kans op scheuren groot is.

Gok dat ze zich willen indekken al gaan ze de plafonds wel spuiten waar je volgens mij ook scheuren kan krijgen.

Andere ook deze ervaring?

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Die bovenlichtjes kun je echt heel eenvoudig zelf dichtzetten. Glasplaat haal je er zo uit, paar dunne MDF plaatjes bij de bouwmarkt in die maat laten zagen en terug in het kozijn drukken. Gaat heel simpel dmv de veer constructie.

Om het netjes te doen, heb ik ze nog ff wit gelakt.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb het nog makkelijker gedaan. Bij de lokale bouwmarkt dunne (3 mm) wit gelakte platen gehaald, op maat gezaagd en tegen het glas aan gezet. Ruimte zat om het er nog tussen te krijgen.
Dat bij beide kinderkamers gedaan. Rest zo gelaten.

Moet wel zeggen dat wij er echt totaal niet aan gedacht hebben die bovenlichamen met de bouw al dicht te laten zetten, want anders had ik het denk ik wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb een HPL plaat op maat gekocht bij kunststofplatenshop.nl: https://kunststofplatenshop.nl/product/hpl-wit-glad-4-mm/

Kun je op maat laten maken. Even glas eruit, opmeten (bij mij op elke verdieping andere hoogte maat) en bestellen.

Zelf MDF ofzo is goedkoper, maar dit is echt super simpel en snel.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:00

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:54:
Ik heb het nog makkelijker gedaan. Bij de lokale bouwmarkt dunne (3 mm) wit gelakte platen gehaald, op maat gezaagd en tegen het glas aan gezet. Ruimte zat om het er nog tussen te krijgen.
Dat bij beide kinderkamers gedaan. Rest zo gelaten.

Moet wel zeggen dat wij er echt totaal niet aan gedacht hebben die bovenlichamen met de bouw al dicht te laten zetten, want anders had ik het denk ik wel gedaan.
Bij de grotere bouwmarkten koop je ze gewoon kant en klaar, op maat en verkrijgbaar in de meest voorkomende kozijn kleuren :D

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 20-11-2022 12:10 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Prima dat het makkelijk dicht kan, maar ik vraag me nog steeds vooral af of ik het dicht wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
Diablow schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:25:
@Blik1984 Heb je op de overloop dan ook ramen? Of als anderen vroeg op moeten en het licht aan doen? Heb hier niet echt aan gedacht, ben nu wel blij met de bovenlichten. Maar als de lamp op de overloop aan gaat schijnt het wel naar binnen.
Ja, alle slaapkamers hadden een bovenlicht. We hadden een buitenraam in de gang op de eerste verdieping waar veel licht doorheen kwam, maar op een niet handig bereikbare plek. Kortom, dus in de zomer maar ook als je naar de wc wilde of ‘s avonds naar bed ging dus veel licht in de slaapkamers via het bovenlicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 20-11-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
Ben gisteren nog even voor keramisch parket gaan kijken. Eerst bij Lingen Keramiek in Leiden (die vanuit de aannemer ook het tegelwerk in het sanitair doen) en daarna bij Jan Groen.

Bij Lingen hebben ze een soort "actie-vloeren", die ze heel groot inkopen en voor een pakketprijs (dus inclusief leggen) voor relatief weinig geld kunnen verkopen. Bij ons gaat het, grofweg, om 150m2 en konden we voor € 17.400 inclusief alles een vloer krijgen die we mooi vonden (enig nadeel vonden we dat de planken maar 1,20 meter lang zijn, we hebben in ons hudiige huis laminaat van 2 meter, dat vinden we eigenlijk mooier).

Het nadeel van bij Lingen vind ik wel het "keuken-verkopers-gevoel". Vrij ontransparante offertes en "als u nou voor dinsdag beslist, dan kan ik het bedrag omlaag afronden naar € 17.000". Daar ben ik niet zo'n fan van.

Bij Jan Groen hadden we dat gevoel een stuk minder. Het was al wat later op de dag, dus we hebben niet heel lang kunnen kijken. Maar een vloer die we visueel behoorlijk overeen vonden komen met wat we bij Lingen hadden gezien kwam hier all-in uit op ongeveer € 26.500 (in een heel nauwkeurig gespecificeerde offerte). Dat vind ik een behoorlijk verschil. Daarnaast is het bij Lingen zo dat de prijs vast ligt (nu bestellen en bij plaatsen, in ons geval over twee jaar, betalen), bij Jan Groen zijn alle prijsstijgingen boven de 10% voor rekening van de klant.

Wat ik wel een dingetje vond: ik vroeg bij Lingen of de prijs inclusief egaliseren van de vloer is. De verkoper gaf aan dat zandcementvloeren dermate vlak zijn dat dat écht niet nodig is en dat ze het met alleen de lijm vlak genoeg krijgen. Bij Jan Groen zeiden ze het tegenovergestelde: je moet 99 van de 100 keer gaan egaliseren, en dat kost gewoon een hoop extra geld en tijd.

Ik las in dit topic dat het allemaal niet zo zwart wit is, maar ik vind het wel "gevaarlijk" om bij voorbaat te zeggen dat er niet geegaliseerd hoeft te worden...

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
posttoast schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:48:
Ben gisteren nog even voor keramisch parket gaan kijken. Eerst bij Lingen Keramiek in Leiden (die vanuit de aannemer ook het tegelwerk in het sanitair doen) en daarna bij Jan Groen.

Bij Lingen hebben ze een soort "actie-vloeren", die ze heel groot inkopen en voor een pakketprijs (dus inclusief leggen) voor relatief weinig geld kunnen verkopen. Bij ons gaat het, grofweg, om 150m2 en konden we voor € 17.400 inclusief alles een vloer krijgen die we mooi vonden (enig nadeel vonden we dat de planken maar 1,20 meter lang zijn, we hebben in ons hudiige huis laminaat van 2 meter, dat vinden we eigenlijk mooier).

Het nadeel van bij Lingen vind ik wel het "keuken-verkopers-gevoel". Vrij ontransparante offertes en "als u nou voor dinsdag beslist, dan kan ik het bedrag omlaag afronden naar € 17.000". Daar ben ik niet zo'n fan van.

Bij Jan Groen hadden we dat gevoel een stuk minder. Het was al wat later op de dag, dus we hebben niet heel lang kunnen kijken. Maar een vloer die we visueel behoorlijk overeen vonden komen met wat we bij Lingen hadden gezien kwam hier all-in uit op ongeveer € 26.500 (in een heel nauwkeurig gespecificeerde offerte). Dat vind ik een behoorlijk verschil. Daarnaast is het bij Lingen zo dat de prijs vast ligt (nu bestellen en bij plaatsen, in ons geval over twee jaar, betalen), bij Jan Groen zijn alle prijsstijgingen boven de 10% voor rekening van de klant.

Wat ik wel een dingetje vond: ik vroeg bij Lingen of de prijs inclusief egaliseren van de vloer is. De verkoper gaf aan dat zandcementvloeren dermate vlak zijn dat dat écht niet nodig is en dat ze het met alleen de lijm vlak genoeg krijgen. Bij Jan Groen zeiden ze het tegenovergestelde: je moet 99 van de 100 keer gaan egaliseren, en dat kost gewoon een hoop extra geld en tijd.

Ik las in dit topic dat het allemaal niet zo zwart wit is, maar ik vind het wel "gevaarlijk" om bij voorbaat te zeggen dat er niet geegaliseerd hoeft te worden...
Egaliseren is nodig met PVC omdat die laag heen dun is. Bij tegelen is egaliseren, onder normale omstandigheden, echt overbodig. Alles wat echt uitsteekt halen ze met een plamuur mes weg en als er grote gaten zitten moet je lekker terug gaan naar de aannemer.

Tegels inclusief lijm is al snel 15 tot 20mm en als je een fatsoenlijke tegelzetter hebt kan die daar prima mee omgaan.

Qua die lengte: hoe groter de tegel hoe duurder het leggen gaan zijn.

Overigens heb ik er wel een hekel aan als ze afspraken zoals die 10% gaan vastleggen. Voor materiaal is het relatief eenvoudig te controleren maar als hun tegelzetter de prijs opeens verhoogt met 25% heb je dat gewoon te accepteren, daar heb je namelijk voor getekend.

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 20-11-2022 13:02 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:31

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
Daarnaast is het bij Lingen zo dat de prijs vast ligt (nu bestellen en bij plaatsen, in ons geval over twee jaar, betalen), bij Jan Groen zijn alle prijsstijgingen boven de 10% voor rekening van de klant.
Bij het stucwerk heb ik bij partijen aangegeven dat ik dit te onzeker vond en dus geen akkoord zou geven. Ook aangegeven dat dit in veel afbouwoffertes staat maar bij elkaar opgeteld gewoon een te groot risico is voor onze begroting. Bij beide partijen kreeg ik vervolgens toch de prijs als vast aangeboden.

Bij tegelwerk is het risico vanwege inkoop waarschijnlijk te hoog, maar wellicht het proberen waard als het je anders weerhoudt om voor de gewenste partij te gaan.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boorrsmaa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik wil de totale begane grond en eerste verdieping van ons toekomstige nieuwbouwhuis voorzien van een verlaagd plafond. Begane grond moet zo’n 10 cm verlaagd worden i.v.m. inbouwspots en speakers, eerste verdieping tussen de 5 en 10 cm, incl. badkamer. In totaliteit ongeveer 120 m2. Vervolgens wordt de elektra geplaatst, gipsplaten, kozijnen en tenslotte het stucwerk.

Aangezien ik de tijd en hulp heb, zou ik het verlagen van het plafond zelf willen doen. Ik heb alleen niet eerder een plafond verlaagd. Nu komt mijn vraag: kan ik het plafond beter verlagen met een houten frame of metal stud systeem? Ik kan deze afweging maar moeilijk terugvinden op internet. Wat adviseren jullie en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:33
boorrsmaa schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:25:
Ik wil de totale begane grond en eerste verdieping van ons toekomstige nieuwbouwhuis voorzien van een verlaagd plafond. Begane grond moet zo’n 10 cm verlaagd worden i.v.m. inbouwspots en speakers, eerste verdieping tussen de 5 en 10 cm, incl. badkamer. In totaliteit ongeveer 120 m2. Vervolgens wordt de elektra geplaatst, gipsplaten, kozijnen en tenslotte het stucwerk.

Aangezien ik de tijd en hulp heb, zou ik het verlagen van het plafond zelf willen doen. Ik heb alleen niet eerder een plafond verlaagd. Nu komt mijn vraag: kan ik het plafond beter verlagen met een houten frame of metal stud systeem? Ik kan deze afweging maar moeilijk terugvinden op internet. Wat adviseren jullie en waarom?
Ik denk dat dit meer een vraag is voor [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6. Over het algemeen werk ik het liefste met metalstud, omdat je daarmee de dingen rechter afgewerkt krijgt dan hout. Hout vervormt, is gevoelig voor vocht, het buigt, enzovoort. In de coronatijd was het vaak even duur of zelfs goedkoper. Enige nadeel aan metalstud is dat het vaak niet zoveel gewicht kan dragen als hout, dus je zal iets van 'blocking' toe moeten passen als je er iets zwaars aan op wil hangen. Er is geen goed of fout, net wat je zelf fijner vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

ik ga sneller met metalstud en vaak is het ook iets goedkoper. je kan grotere overspanningen maken dan met het standaard rachelhout dus het is makkelijker om het plafond te ontkoppelen. en het is (bijna) altijd recht. uiteindelijk gaat het prima met zowel hout als metalstud. 5 cm is wel lastiger met metalstud omdat je dan de regels niet kan kruisen. (die zijn 27mm )

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 20-11-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53

Houd je wel rekening met de minimale eisen voor plafondhoogtes. De vraag is überhaupt of je de plafonds wel zo ver mag verlagen. En dan nog is het eeuwig zonde. De ruimte wordt er echt een stuk krapper van.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:33
Blihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:46:
[...]
Houd je wel rekening met de minimale eisen voor plafondhoogtes. De vraag is überhaupt of je de plafonds wel zo ver mag verlagen. En dan nog is het eeuwig zonde. De ruimte wordt er echt een stuk krapper van.
In mijn huis wordt de hoogte van de ruimtes op 2,70 m geschat. Als daar 10 cm vanaf gaat zou ik op 2,60 m uitkomen (wat nu de norm is van het bouwbesluit). Al zou het 2,50 m worden, dan zou het echt niet het einde van de wereld zijn (wettelijkheid daar gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:46:
[...]

Waarom zou iemand niet zijn plafond mogen verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:50:
[...]

Waarom zou iemand niet zijn plafond mogen verlagen?
Omdat het bouwbesluit bij verbouw bepaalde hoogtes oplegt. En daar moet je bij een verbouwing ook aan voldoen.

Dat is een beetje dezelfde discussie die je ook in de energietransitie ziet. Mensen gooien de CV ketel er uit, plaatsen een te kleine warmtepomp en een petroleumkachel en een 80 liter boiler, want dat is genoeg. Dat je huis daarmee niet meer aan de eisen voldoet en haast onverkoopbaar wordt vergeet men.

Nou zal het verlagen van 2.70 naar 2.60 niet direct problemen opleveren, maar toch.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:04
Het huidige bouwbesluit is om de consument te beschermen tegen ondeugdelijke bouw van een nieuwbouw woning. Zodra de sleutel is overgedragen aan de nieuwe bewoners en de aannemer het "bouwen" gereed meld bij de gemeente en je gaat verbouwen val je volgens mij al onder de bestaande bouw "bouwbesluit" waarbij de hoogtes van de plafons op 2.30m liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:53:
[...]

Omdat het bouwbesluit bij verbouw bepaalde hoogtes oplegt. En daar moet je bij een verbouwing ook aan voldoen.

Dat is een beetje dezelfde discussie die je ook in de energietransitie ziet. Mensen gooien de CV ketel er uit, plaatsen een te kleine warmtepomp en een petroleumkachel en een 80 liter boiler, want dat is genoeg. Dat je huis daarmee niet meer aan de eisen voldoet en haast onverkoopbaar wordt vergeet men.

Nou zal het verlagen van 2.70 naar 2.60 niet direct problemen opleveren, maar toch.
Het verlagen van het plafond zie ik meer als meubilering, net als dat je een kastenwand oid plaatst.

Als het niet zou mogen zou er ook op moeten worden gehandhaafd en ultimo zou er dan een sanctie op moeten staan, beide is toch niet het geval?

Dat het bij verkoop mogelijk leidt tot minder interesse van kopers is mogelijk, maar ook hier is het what you see is what you get en is er geen wettelijke beperking waarom het niet verkocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:43

Shabbaman

Got love?

Bij ons is afgelopen week 48 weken na oplevering het laatste geschilpunt opgelost: vloertegels in de badkamer lagen niet op afschot, bij het douchen liepen de spetters die naast de douchewand kwamen naar het midden van de badkamer. Daar hadden we helaas toch bemiddeling van Woningborg voor nodig. Het uiteindelijke werk heeft minder tijd gekost dan alle correspondentie vooraf.
Wij ook. Wat ik erg vervelend vond was dat ze geen tijd of geen zin hadden om uit te leggen waarom sommige dingen nou zo duur waren. Ja, een tegel kost geld. Maar dan blijkt dat je naar een tegel kijkt die een ronde hoek heeft en ben je weer x euro kwijt voor een of ander ophangsysteem. Zeg dat dan vooraf... De tegels die we vanuit het project konden kiezen waren wel prima in orde (lang niet de goedkoopste), die hebben we uiteindelijk gewoon gekozen. In de toiletten wel wat laten aanpassen, en dat was om ondoorgrondelijke redenen weer wel goedkoop.

Het ziet er uiteindelijk allemaal prima uit (issue hierboven lag niet aan de tegelzetter) en wat ik ook wel fijn vond: het was ook af bij oplevering. Als ik naar een paar buren kijk heeft ons dat nog maanden gedoe gescheeld. Plus ook maanden eerder kunnen verhuizen. En wat er exact was gebeurd als de vloer niet waterpas had gelegen en casco hadden laten opleveren... Goed, die afweging is voor iedereen anders, maar neem bij je beslissing wel mee wanneer het werk uitgevoerd wordt en onder welke voorwaarden.
Diablow schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:51:
In ons geval, willen ze de zwarte dieren niet met bovenlicht doen. Dus waarschijnlijk laten we er daarom op de begaande grond wel dicht maken.
Je kan ook zelf een taatsdeur laten zetten, dan heb je geen bovenlicht nodig ;) Als de meerprijs vanuit het project voor een andere deur net zo hoog is als bij ons project valt het ook nog wel mee hoeveel meer je kwijt bent. Wij hebben nu in de woonkamer en in de hal twee deuren van 2,97m.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:11
Wij krijgen standaard vanuit de bouw al een aantal zonnepanelen, hoeveel dat er zijn is nooit gecommuniceerd. Nu ze er op liggen zie ik dat wij er 9 hebben, maar de rest van de buren hebben er 10. Kan dat komen doordat zij een (grotere) uitbouw hebben?

Hoe kan ik uitrekenen of er achter komen hoeveel wij er horen te hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door c-nan op 21-11-2022 10:38 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
c-nan schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:38:
Wij krijgen standaard vanuit de bouw al een aantal zonnepanelen, hoeveel dat er zijn is nooit gecommuniceerd. Nu ze er op liggen zie ik dat wij er 9 hebben, maar de rest van de buren hebben er 10. Kan dat komen doordat zij een (grotere) uitbouw hebben?

De aannemer zal er het minimaal benodigde op leggen. Kan zijn dat jouw huis een gunstigere ligging heeft of minder vebruikt (op papier) door een ontbrekende uitbouw of minder luxe badkamer waardoor er een kleinere warmtepomp nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
c-nan schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:38:

Er moet een BENG rapport zijn. Daar staat dat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Rubenus schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:40:
[...]

De aannemer zal er het minimaal benodigde op leggen. Kan zijn dat jouw huis een gunstigere ligging heeft of minder vebruikt (op papier) door een ontbrekende uitbouw of minder luxe badkamer waardoor er een kleinere warmtepomp nodig is.
Wij hebben als enige in het rijtje ook op zolder vloerverwarming genomen, de rest heeft dat niet. Wij zouden in theorie dus juist meer warmtevraag moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Blihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:42:
[...]

Er moet een BENG rapport zijn. Daar staat dat in.
Ga ik even opzoeken, naar welke termen moet ik zoeken in zo een rapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
c-nan schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:42:
[...]

Ga ik even opzoeken, naar welke termen moet ik zoeken in zo een rapport?
Zonnepaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Alle woningen in het rijtje moeten volgens het BENG rapport 8 panelen van 320Wp hebben. Wij hebben er 9, de rest van de woningen 10. Ik snap 'm niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
c-nan schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:50:
[...]

Alle woningen in het rijtje moeten volgens het BENG rapport 8 panelen van 320Wp hebben. Wij hebben er 9, de rest van de woningen 10. Ik snap 'm niet :D
Dat is het BENG rapport voor aanvang. De opties hebben allemaal een uitwerking op die BENG. Je moet bij de aannemer dus een nieuw rapport opvragen (dat moet je krijgen bij oplevering en zal er dus ook al wel zijn). Daar staat een nieuw aantal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Blik1984 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:55:
14 jaar lang in een huis met bovenlichten gewoond. Bij de woonkamer geen probleem, maar bij de slaapkamers in de zomer mega irritant omdat het al om 6u licht is in je slaapkamer.

Blij dat ik ze niet meer heb in het nieuwe huis
Ik heb de bovenlichten gewoon vervangen door een witte plaat van Svedex zelf, deze waren bij de technische ruimtes al standaard maar wilde diet voor de slaapkamers ook. Paar minuten werk, zie deze video.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:23
Mooi die bovenlichten discussie. Dit was zo ongeveer de enige input die vrouwlief hier had voor de ruwbouwwensen. :+ "No way dat we ramen boven de deuren hebben. Maakt me niet uit wat de meerprijs is, maar dat wil ik niet."

Je kunt er inderdaad een plaat i.p.v. glas inzetten, maar nu laten we het voor 100,- per deur dichtzetten met cellenbeton/gasbeton (waar de scheidingswanden ook van worden gemaakt). Kozijnen zijn dan tot bovenkant deur i.p.v. plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Shabbaman schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:21:

Je kan ook zelf een taatsdeur laten zetten, dan heb je geen bovenlicht nodig ;) Als de meerprijs vanuit het project voor een andere deur net zo hoog is als bij ons project valt het ook nog wel mee hoeveel meer je kwijt bent. Wij hebben nu in de woonkamer en in de hal twee deuren van 2,97m.
We moeten de inlog voor de deuren nog krijgen, maar is mogelijk een optie. Dan moeten ze er wel met de vloerverwarming rekening mee houden, dat is ook weer extra. Zelf hebben we niet echt een voorkeur voor een taatsdeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
Als je bovenlichten op je slaapetage nu nog niet storend vindt, komt dat vanzelf als je kinderen hebt rondlopen en slaap heilig wordt. Als de ene kleuter de andere peuter wakker maakt met een wc bezoek, dan zijn die bovenlichten zo weg. ;)

In ons tijdelijke huis ook plots te maken met bovenlichten, man wat irritant, er zit er inmiddels karton op alle ramen :+

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Die bovenlichten geven mij persoonlijk een ‘standaard huurhuis’ gevoel. Die zijn hier gelijk ingewisseld voor stompe deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hier alle bovenlichten dicht laten maken vanuit de bouw, ziet er in mijn ogen strakker uit (blokken en mee gegaan in de renovlies) dan een stuk hout/plexi.

Bij de woonkamer-hal deur heb ik echter wel bovenlicht gekozen (met goedkoopst mogelijke deur), sinds dit er makkelijk uit te halen was. Daar is een taatsdeur gekomen voor het ekte VT-wonen gevoel :7
Requiem19 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:14:
Die bovenlichten geven mij persoonlijk een ‘standaard huurhuis’ gevoel. Die zijn hier gelijk ingewisseld voor stompe deuren.
Stompe deur heeft volgens mij niets te maken met wel/geen bovenlicht.
https://www.mijndeurenwin...stomp-met-bovenlicht.html

[ Voor 49% gewijzigd door Source90 op 21-11-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:01
Wij konden niet eens kiezen voor bovenlichten bij de deur, hier zijn ze verdiepingshoog. Wel redelijk duur om een andere deur te kiezen en te vervangen ook :)
Alleen helaas ook geen keuze uit stompen en opdek deuren. Had graag stompen deuren gehad op de beneden verdieping.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:43

Shabbaman

Got love?

Diablow schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:06:
Dan moeten ze er wel met de vloerverwarming rekening mee houden, dat is ook weer extra.
Dat valt dus heel erg mee, de pin in de vloer (en plafond) is maar een paar centimeter en komt niet eens door de toplaag.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-09 14:29
Louwke schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:41:
Wij konden niet eens kiezen voor bovenlichten bij de deur, hier zijn ze verdiepingshoog. Wel redelijk duur om een andere deur te kiezen en te vervangen ook :)
Alleen helaas ook geen keuze uit stompen en opdek deuren. Had graag stompen deuren gehad op de beneden verdieping.
Wij twijfelen nog over of we de bovenlichten dicht laten maken. Dat kost bij ons 120 euro per deur, terwijl een plafondhoge deur 165 euro meer zou kosten volgens de deurenmaker dan een normale deur. Ik weet ook niet wat ik mooier vind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Requiem19 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:14:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-zsuiRNP1jD7NpYZBGo_8_zDOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyZ9pQcXG0PQcDsJavDTSKJE.jpg?f=fotoalbum_large

@Toppe vind mijn 4 (dus niet 8 kleine stroken ) Vnaden een huurhuisgevoel. Hij heeft nog gelijk ook....en dat vind ik vooral erg haha :( ;)

We hadden projectmatig de keuze bij Berkvens. Bovenlicht laten wegvallen, scharnieren kon je ook weg laten werken. Moet zeggen dat je bij veel zaken het vooral zelf ziet. Heb ik last ervan dat je op de 1e verdieping die zilveren scharnieren een paar x voorbijloopt (beneden wel zwart) en er überhaupt op let...niet echt. Met het ontbreken van bovenlicht wel heel blij! Op de foto recht vooruit de badkamerdeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUDcLaA2xIzGs2gXJPrbpOCVBE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7P1qClMRamDgknpt6ST1FC4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat iemand hier ooit al tegen me zei, dat zilver valt dan weer wel op in een volledig zwarte deur, los van dat die zwarte deuren echt een poetswerk zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Bteq op 21-11-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bteq op 21-11-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
rubenos schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:13:
Als je bovenlichten op je slaapetage nu nog niet storend vindt, komt dat vanzelf als je kinderen hebt rondlopen en slaap heilig wordt. Als de ene kleuter de andere peuter wakker maakt met een wc bezoek, dan zijn die bovenlichten zo weg. ;)

In ons tijdelijke huis ook plots te maken met bovenlichten, man wat irritant, er zit er inmiddels karton op alle ramen :+
Hier staan de deuren gewoon open en de lichten blijven uit.

Zelf geen probleem met bovenlicht en wel fijn om juist de kinderen later in de gaten te houden of ze niet te lang op het internet zitten. Ik had wel graag stompe deuren gehad maar dat kon alleen als we ze allemaal deden (alle etages) voor €600 per stuk. Nu doen we beneden wel achteraf en kunnen deze gelijk gebruiken voor de zolder afwerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Bteq schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:23:
[...]

[Afbeelding]

@Toppe vind mijn 4 (dus niet 8 kleine stroken ) Vnaden een huurhuisgevoel. Hij heeft nog gelijk ook....en dat vind ik vooral erg haha :( ;)

We hadden projectmatig de keuze bij Berkvens. Bovenlicht laten wegvallen, scharnieren kon je ook weg laten werken. Moet zeggen dat je bij veel zaken het vooral zelf ziet. Heb ik last ervan dat je op de 1e verdieping die zilveren scharnieren een paar x voorbijloopt (beneden wel zwart) en er überhaupt op let...niet echt. Met het ontbreken van bovenlicht wel heel blij! Op de foto recht vooruit de badkamerdeur.

[Afbeelding]

Wat iemand hier ooit al tegen me zei, dat zilver valt dan weer wel op in een volledig zwarte deur, los van dat die zwarte deuren echt een poetswerk zijn.
Ik heb een vriendin die voor haar werk elke dag bezig is met millimeters. Die is op het manische af van de details, dus veel tijd gestoken in de afwerking. Voorbeeldje hoe de afwerking bij ons is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbmy12LqlOqkpPvry0m7duxlViI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7ftOIDO4NXXwINzs82fkHmT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:45:
[...]

Ik heb een vriendin die voor haar werk elke dag bezig is met millimeters. Die is op het manische af van de details, dus veel tijd gestoken in de afwerking. Voorbeeldje hoe de afwerking bij ons is:

[Afbeelding]
Dan is toch wel jammer dat de linker deur binnendraaiend is en de rechter deur buitendraaiend :+
Ondanks stomp, alsnog een

__|
| patroon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
Deveon schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:46:
[...]

Zelf geen probleem met bovenlicht en wel fijn om juist de kinderen later in de gaten te houden of ze niet te lang op het internet zitten. Ik had wel graag stompe deuren gehad maar dat kon alleen als we ze allemaal deden (alle etages) voor €600 per stuk. Nu doen we beneden wel achteraf en kunnen deze gelijk gebruiken voor de zolder afwerking.
Stompe deuren was bij ons niet eens een standaardoptie en zou ongetwijfeld veel geld gekost hebben als we het toch hadden gewild. Dus die laten we lekker standaard opdek. Bovenlichten wel laten dichtzetten voor €150 per deur.
Hier staan de deuren gewoon open en de lichten blijven uit.
offtopic:
Zonder met het betuttelende vingertje te wijzen wil je ik wel waarschuwen voor het gevaar van het open laten van deuren i.v.m. brandgevaar (en dan met name de rook die daarbij vrijkomt). Skip naar 3:35 voor een vergelijk tussen de impact van rook op kamer met gesloten deur vs. kamer met open deur binnen enkele minuten.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:52:
[...]
Dan is toch wel jammer dat de linker deur binnendraaiend is en de rechter deur buitendraaiend :+
Ondanks stomp, alsnog een

__|
| patroon
Badkamer en wc zijn denk ik bijna altijd buitendraaiend? :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:35
Ridicuul schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:55:
[...]

offtopic:
Zonder met het betuttelende vingertje te wijzen wil je ik wel waarschuwen voor het gevaar van het open laten van deuren i.v.m. brandgevaar (en dan met name de rook die daarbij vrijkomt). Skip naar 3:35 voor een vergelijk tussen de impact van rook op kamer met gesloten deur vs. kamer met open deur binnen enkele minuten.
Dan ben je de fase allang voorbij dat rookmelders hun werk hebben gedaan en je kan ontsnappen met de rest van het gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
cacao70 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:00:
[...]

Ben je uiteindelijk in zee gegaan met bruizt?
We hebben nog geen partij gekozen, huis wordt Q3 2023 opgeleverd dus nog niet de noodzaak gehad om knopen door te hakken wat betreft de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
We zijn hier druk bezig om de (extra) lichtpunten in te tekenen en ik loop nu tegen een dilemma aan in de keuken. We willen uiteindelijk 2x een Hue Ensis boven het werkblad gaan ophangen. Daar heb ik dus ook twee lichtpunten voor nodig. Maar nu de vraag, hoe positioneer ik die?

Mijn eerste insteek was om ze evenredig aan het werkblad uit te laten lijnen, zodat er aan alle kanten ongeveer even veel ruimte overblijft. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZH2FxZ3SQVTXnrrYlG5YrdwUOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxTVvyplDckpTxfrqPYehuWO.png?f=fotoalbum_large

Maar: nu heb ik geen lichtpunten recht boven de kookplaat en de spoelbak. Dus kom ik bij optie 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd039cEIqBtdcsjS7Fu8NRhdU6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zoiIz9aK2zU9Npbr0cAlrD3k.png?f=fotoalbum_large

Maar hier krijg ik weer de bibbers van omdat het niet "gecentreerd" is. Tegelijk is het deel dat ik het meest gebruik nu wel het meest direct verlicht (in de hoek helemaal links komt het koffieautomaat te staan).

Wat zouden jullie doen?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 11:53
Boven licht is bij ons standaard dicht gelukkig. Ik wilde ook graag stompe deuren ipv opdek. Dit konden ze doen voor het luttele bedrag van €430

per deur….

Heb ze vriendelijk bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Bamiblik schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:43:
Boven licht is bij ons standaard dicht gelukkig. Ik wilde ook graag stompe deuren ipv opdek. Dit konden ze doen voor het luttele bedrag van €430
per deur….

Heb ze vriendelijk bedankt :)
Wat een bedrag zeg... Hier volgens mij € 140 per deur. Nog steeds een boel geld, maar wel een stuk minder.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het lijkt er op dat deze lampen smaller zullen zijn dan het gat in het plafond. En dus dat ze "het beste" van het gat af kunnen hangen met een kabelgootje.. (anders heb je 2 spleten aan de zijkant van het ophang punt ?)

Daar mee kan je natuurlijk kiezen voor 1 lamp punt, en daar op zo een vierkant kapje monteren met 2 gootjes, Mooi is zeker anders

Maten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHdrcJ2BBoYWw_rzbrM3C6tuH5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gsy6z4ca7e4QJDSpeQrnOFzh.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door vormulier op 21-11-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw
Inmiddels ben ik beland bij het tekenen van de wcd's, wandlichtpunten en loze leidingen op de zolder. Alleen heb ik nul verstand van electra. Aannemer geeft aan dat wcd's in de knieschotten opbouw zullen zijn. Is het makkelijk om van een wcd achter de knieschotten af te takken en meerdere wcd's te maken? Of is het toch het beste om de volle mep te betalen en elke wcd alvast op de goede plek te krijgen? We gaan de zolder achteraf sowieso verbouwen en het indelen in twee kamers.

En hetzelfde geldt voor de wandlichtpunten, hoe makkelijk is het om die achteraf te verplaatsen? We willen bij de verbouwing een vliering laten maken zodat het een plafondlichtpunt kan worden.

Alvast dank voor jullie tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 21:33
posttoast schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:41:
We zijn hier druk bezig om de (extra) lichtpunten in te tekenen en ik loop nu tegen een dilemma aan in de keuken. We willen uiteindelijk 2x een Hue Ensis boven het werkblad gaan ophangen. Daar heb ik dus ook twee lichtpunten voor nodig. Maar nu de vraag, hoe positioneer ik die?

Mijn eerste insteek was om ze evenredig aan het werkblad uit te laten lijnen, zodat er aan alle kanten ongeveer even veel ruimte overblijft. Zo dus:

[Afbeelding]

Maar: nu heb ik geen lichtpunten recht boven de kookplaat en de spoelbak. Dus kom ik bij optie 2:

[Afbeelding]

Maar hier krijg ik weer de bibbers van omdat het niet "gecentreerd" is. Tegelijk is het deel dat ik het meest gebruik nu wel het meest direct verlicht (in de hoek helemaal links komt het koffieautomaat te staan).

Wat zouden jullie doen?
Zeker optie 1!
Die lampen geven genoeg licht dat je tussen de lampen ook genoeg licht hebt.
De symmetrie zie je vooral vanaf een afstand, dan vallen de kastjes meer op dan je kookplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Nieuwbouw schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:59:
Aannemer geeft aan dat wcd's in de knieschotten opbouw zullen zijn. Is het makkelijk om van een wcd achter de knieschotten af te takken en meerdere wcd's te maken?
Opbouw is heel makkelijk af te takken, Of het mooi is, is allicht anders.
Let wel op de maximale belasting van alle stop contacten zo dat er niet een groep uit vliegt.
Dus kijk even wat je er allemaal neer wilt zetten :)

Als het een paar hongerige jongens zijn zou ik toch voor 1/2 extra WCD gaan op eigen groep dan heb je allicht iets meer flexibiliteit.
Laad je er alleen 5 telefoons op, dan zou ik me daar niet te druk om maken.
Nieuwbouw schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:59:
En hetzelfde geldt voor de wandlichtpunten, hoe makkelijk is het om die achteraf te verplaatsen? We willen bij de verbouwing een vliering laten maken zodat het een plafondlichtpunt kan worden.
Hangt van het materiaal af waar ze in zitten voornamelijk zoals bijvoorbeeld zand kalk steen.
Dan valt het wel mee om ze te verplaatsen, let hier wel op de dat je er genoeg schakelaars hebt voor de configuratie die je zou willen maar ook dit zou te regelen moeten zijn achter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
vormulier schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:52:
[...]

Het lijkt er op dat deze lampen smaller zullen zijn dan het gat in het plafond. En dus dat ze "het beste" van het gat af kunnen hangen met een kabelgootje.. (anders heb je 2 spleten aan de zijkant van het ophang punt ?)

Daar mee kan je natuurlijk kiezen voor 1 lamp punt, en daar op zo een vierkant kapje monteren met 2 gootjes, Mooi is zeker anders

Maten:
[Afbeelding]
Goed punt van die breedte. Mooi is anders inderdaad, zo'n kapje en gootjes is niet alles. Ik ga er nog even over piekeren (maar niet te lang, want ik moet eind deze week mijn tekeningen inleveren :D ).
jichem schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:07:
[...]

Zeker optie 1!
Die lampen geven genoeg licht dat je tussen de lampen ook genoeg licht hebt.
De symmetrie zie je vooral vanaf een afstand, dan vallen de kastjes meer op dan je kookplaat
Goed punt :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
vormulier schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:07:
Hangt van het materiaal af waar ze in zitten voornamelijk zoals bijvoorbeeld zand kalk steen.
Dan valt het wel mee om ze te verplaatsen, let hier wel op de dat je er genoeg schakelaars hebt voor de configuratie die je zou willen maar ook dit zou te regelen moeten zijn achter af.
Moet je bij het verplaatsen van een wandlicht niet vooral letten op het verzwakken van de wanden door horizontaal te frezen? Zeker als je meerdere wandlichten over flinke afstanden gaat verplaatsen, toch?

Althans, dat lees ik altijd op Tweakers: verticaal frezen is oké, horizontaal wordt afgeraden.

Edit: Nu ik nog eens lees zie ik dat het over zolder gaat. Ik ging ervan uit dat er in een stenen muur zou worden verplaatst. Wandlichtpunten in een knieschot lijkt me niet logisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Ridicuul op 21-11-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ridicuul schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:31:
[...]

Moet je bij het verplaatsen van een wandlicht niet vooral letten op het verzwakken van de wanden door horizontaal te frezen? Zeker als je meerdere wandlichten over flinke afstanden gaat verplaatsen, toch?

Althans, dat lees ik altijd op Tweakers: verticaal frezen is oké, horizontaal wordt afgeraden.

Edit: Nu ik nog eens lees zie ik dat het over zolder gaat. Ik ging ervan uit dat er in een stenen muur zou worden verplaatst. Wandlichtpunten in een knieschot lijkt me niet logisch.
De richting werd helaas niet besproken, maar ja dat word over het al gemeen wel afgeraden ja.
Zoals altijd zijn er diverse meningen over net als als je niet te diep freest is het weer ok?

Maar goed, deze beerput laat ik verder liever dicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:22

BiG-GuY

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen?
Wij hebben deze lamp op drie plekken hangen in de woning, weet je zeker dat je er twee wilt in de keuken op die afstand? Onze keuken is vergelijkbare breedte en we hebben die verlicht met 4 Hue GU10 spotjes in het plafond. Die Ensis lamp hebben we 1 boven de eettafel en 1 bij de zithoek/TV. Er komt een gigantische hoeveelheid licht vanaf, als ze beiden aanstaan op 100%, hoef ik in de keuken de spots niet eens aan te doen 😅.

Overigens bedekt de kap aan het plafond net wel/niet een standaard rond dekseltje van een centraaldoos. Een kabelgoot zou ik zelf never nooit doen in nieuwbouw, dat zou echt zonde zijn.

Tenzij je het als industrieel accent doet, maar dan heb je een heel andere soort lamp, waar Hue tegenwoordig ook modellen in heeft.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw
Ridicuul schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:31:
[...]

Ik wil ze ook niet in het knieschot, maar ik wil ze in het plafond plaatsen wat er nu nog niet is.
Dus ik vraag me af wat in dat geval handig om te doen is. Kan ik de lichtpunten die in de muur zitten doortrekken naar het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
BiG-GuY schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:22:
[...]

Wij hebben deze lamp op drie plekken hangen in de woning, weet je zeker dat je er twee wilt in de keuken op die afstand? Onze keuken is vergelijkbare breedte en we hebben die verlicht met 4 Hue GU10 spotjes in het plafond. Die Ensis lamp hebben we 1 boven de eettafel en 1 bij de zithoek/TV. Er komt een gigantische hoeveelheid licht vanaf, als ze beiden aanstaan op 100%, hoef ik in de keuken de spots niet eens aan te doen 😅.

Overigens bedekt de kap aan het plafond net wel/niet een standaard rond dekseltje van een centraaldoos. Een kabelgoot zou ik zelf never nooit doen in nieuwbouw, dat zou echt zonde zijn.

Tenzij je het als industrieel accent doet, maar dan heb je een heel andere soort lamp, waar Hue tegenwoordig ook modellen in heeft.
Ik kwam bij de Ensis terecht door alle Jansen & de Bont hanglampen die ik langs zag komen. Die vind ik mooi, maar ik wil wel dat het in mijn Hue/HomeKit opstelling werkt.

Aangezien ik geen afzuigkap of bovenkasten heb, wilde ik wel iets van werklicht recht boven het werkblad. Als jij suggesties hebt, dan zijn ze heel erg welkom :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

posttoast schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:14:
[...]

Ik kwam bij de Ensis terecht door alle Jansen & de Bont hanglampen die ik langs zag komen. Die vind ik mooi, maar ik wil wel dat het in mijn Hue/HomeKit opstelling werkt.

Aangezien ik geen afzuigkap of bovenkasten heb, wilde ik wel iets van werklicht recht boven het werkblad. Als jij suggesties hebt, dan zijn ze heel erg welkom :)
Wij zijn heel tevreden over de Ensis hoor en hebben ook een open eiland, voor het eiland hebben we inbouwspots gedaan, maar als je zo’n Ensis in het midden van je blad zou doen, heb je echt wel veel licht hoor voor de hele keuken. Het ging mij er vooral om of je er wel twee wilt. Die lampen geven 3000 lumen per kant he, ter vergelijking een standaard Hue bulb doet 700-800 lumen, de spotjes 350-450.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
BiG-GuY schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:22:
[...]

Wij zijn heel tevreden over de Ensis hoor en hebben ook een open eiland, voor het eiland hebben we inbouwspots gedaan, maar als je zo’n Ensis in het midden van je blad zou doen, heb je echt wel veel licht hoor voor de hele keuken. Het ging mij er vooral om of je er wel twee wilt. Die lampen geven 3000 lumen per kant he, ter vergelijking een standaard Hue bulb doet 700-800 lumen, de spotjes 350-450.
Ah ok :) Dit is overigens geen eiland, maar een opstelling tegen de wand. In het midden van de keuken (dus boven de vloer) zat ik te denken aan de Centris. Geen idee nog of dat overkill wordt.

Maar: als ik je dus goed begrijp zou 1 Ensis in het midden ruim voldoende zijn om 4 meter aan werkblad (enigszins egaal) te verlichten? Ik snap dat je er qua lumen wel komt, maar ik weet niet hoe "directioneel" dat licht is. Anders heb ik 1m30 fel verlicht en de rest donker ;)

[ Voor 6% gewijzigd door posttoast op 21-11-2022 18:37 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
Nou de oplevering van onze woning is 2 weken geleden geweest! Super druk aan het klussen gegaan.
25 tal oplever puntjes. Meer kleine dingen zoals een beschadigde deur, krassen in het glas, mechanische ventilatie die in storing staat etc.
Maar de grote ergernis, de toilet en badkamer. Vreselijk!
De kitter bleek ziek, dus werd pas gekit ná de oplevering. Dat hoorden we ook toen we binnenkwamen op de opleverdag. Dus er werd dringend gezegd ''niets schoonmaken, wachten tot de kitter is geweest". Dus netjs gedaan en ja hoor.. overal krasjes en gewoon niet netjes afgewerkt.
Vandaag kwam er eindelijk iemand kijken die de badkamer + toilet betegeld en geïnstalleerd heeft.

Zijn letterlijke woorden "ja, maar deze afwerking krijg je een beetje he, via de bouw, anders is het allemaal maatwerk en dus veel duurder" "en tis al even geleden na oplevering, dus misschien heb je dat zelf wel gedaan".
Gék word ik er van. Niemand pakt of neemt zn verantwoordelijkheid.
"ja dat barstje in het bad, ahh kan verder niets mee misgaan hoor".

Nee precies, zo neem je ook een nieuwe auto af ofzo? Ja meneer, dat krasje, tja rijdt hij wel om hoor en tja he repareren kost zo'n 400 euro .. 8)7
Laatste woord nog niet over gesproken.
Want werkelijk niets is netjes afgewerkt, van het kitten, de beschadigde douchewand, krasjes op het wastafelmeubel.

Dan nog de warmtepomp, ding verstookt 54 kWh per dag, de laatste 4 dagen. Bij de buren 0. Opstookprotocol draait ook niet meer. Gebeld met de installateur "nee dat hoort zo hoor, hoor nog wel meer gekke getallen" |:( |:( |:( |:(

Bedankt voor het lezen van m'n frustratie :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:28:
Graag gedaan :P maar het klinkt wel gezellig daar.. man man..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:44

Dan nog de warmtepomp, ding verstookt 54 kWh per dag, de laatste 4 dagen. Bij de buren 0. Opstookprotocol draait ook niet meer. Gebeld met de installateur "nee dat hoort zo hoor, hoor nog wel meer gekke getallen" |:( |:( |:( |:(

54 kWh kan nooit normaal zijn. 54 kWh is 4,5 kW continu, dus de hele dag.

Zou de warmtepomp volledig op het elektrische element aan het verwarmen zijn?

Als de installateur niks doet, kun je ook zelf naar de instellingen kijken.
Ik heb hier zelf ook alles geoptimaliseerd. Wel even werk om alles te begrijpen, maar m.i. wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
roltor schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:37:
[...]

54 kWh kan nooit normaal zijn. 54 kWh is 4,5 kW continu, dus de hele dag.

Zou de warmtepomp volledig op het elektrische element aan het verwarmen zijn?

Als de installateur niks doet, kun je ook zelf naar de instellingen kijken.
Ik heb hier zelf ook alles geoptimaliseerd. Wel even werk om alles te begrijpen, maar m.i. wel de moeite waard.
Nou inderdaad! Ik ga ze morgen nog eens bellen en anders zet ik 'm eerst wel uit. Tot ik weet wat ik moet nakijken. Met deze energie prijzen is zo'n verbruik totaal niet grappig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Nou de oplevering van onze woning is 2 weken geleden geweest! Super druk aan het klussen gegaan.
25 tal oplever puntjes. Meer kleine dingen zoals een beschadigde deur, krassen in het glas, mechanische ventilatie die in storing staat etc.
De kitter bleek ziek, dus werd pas gekit ná de oplevering. Dat hoorden we ook toen we binnenkwamen op de opleverdag. Dus er werd dringend gezegd ''niets schoonmaken, wachten tot de kitter is geweest". Dus netjs gedaan en ja hoor.. overal krasjes en gewoon niet netjes afgewerkt.
Vandaag kwam er eindelijk iemand kijken die de badkamer + toilet betegeld en geïnstalleerd heeft.

Zijn letterlijke woorden "ja, maar deze afwerking krijg je een beetje he, via de bouw, anders is het allemaal maatwerk en dus veel duurder" "en tis al even geleden na oplevering, dus misschien heb je dat zelf wel gedaan".

Nee precies, zo neem je ook een nieuwe auto af ofzo? Ja meneer, dat krasje, tja rijdt hij wel om hoor en tja he repareren kost zo'n 400 euro .. 8)7
Want werkelijk niets is netjes afgewerkt, van het kitten, de beschadigde douchewand, krasjes op het wastafelmeubel.

Dat verstookt de WP hier nog niet eens in een maand 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:08

Staat ie niet gewoon in de stand waarbij hij zijn warmte element gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
jessy100 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:44:
[...]

Staat ie niet gewoon in de stand waarbij hij zijn warmte element gebruikt?
Ja misschien wel? Ik heb er echt geen moer verstand van. Zijn ook echt 1000 en 1 instellingen in die menu's van de Nibe. Maar dat zou het astronomische verbruik wel kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:47:
[...]

Ja misschien wel? Ik heb er echt geen moer verstand van. Zijn ook echt 1000 en 1 instellingen in die menu's van de Nibe. Maar dat zou het astronomische verbruik wel kunnen verklaren.
Wellicht overheen gelezen; welke Nibe heb je?
Kan eventueel mijn instellingen nakijken als het hetzelfde/soortgelijk type is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Source90 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:51:
[...]

Wellicht overheen gelezen; welke Nibe heb je?
Kan eventueel mijn instellingen nakijken als het hetzelfde/soortgelijk type is?
Nibe BA-SVM 10-200 staat op het apparaat.
Als je het zou willen nakijken.. HEEL graag! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:54:
[...]

Misschien ook even hier om advies vragen

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:54:
[...]

Ah, ik zie dat het een luch/water is. Wij hebben een water/water.

Ik zie hier de handleiding:
https://assetstore.nibe.s...rage/MDIyMzM4LzAvbWFzdGVy

En zou zelf eerst kijken naar pagina:
45:
7/16: Bijverwarmen. Geen idee waar dit op hoort.
11/16 Maximale warmte aanvoertemperatuur. Staat deze goed (op vloerverwarming (+35) ipv radiatoren (+55))

47:
1.9.1-Curve: Hoe staat de curve ingesteld

48:
1.9.3-Minimale aanvoertemp. Welke waarde staat dit op?

En belangrijkste om even te checken:
Pagina 67:
Indien u de storing niet kunt verhelpen en de woning niet kunt verwarmen, kunt u, terwijl u op assistentie
wacht, de warmtepomp laten lopen in "Alleen bijverwarming". Dit betekent dat alleen bijverwarming
wordt gebruikt om het huis te verwarmen.

1. Open menu 4.2 Bedrijfsstand.
2. Selecteer "Alleen bijverwarming" met de selectieknopen druk vervolgens op OK.
3. Ga terug naar het hoofdmenu met een druk op Terug.

Zou zuur zijn als ze hem hierin hebben gezet (al dan niet per ongeluk). Zou het hoge verbruik verklaren.

---

Anderzijds ook even de thermometer checken. Als die niet goed staat en de WP denkt dat het te koud is binnen, blijft hij maar stoken.

[ Voor 33% gewijzigd door Source90 op 21-11-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Source90 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:14:
[...]

Ah, ik zie dat het een luch/water is. Wij hebben een water/water.

Ik zie hier de handleiding:
https://assetstore.nibe.s...rage/MDIyMzM4LzAvbWFzdGVy

En zou zelf eerst kijken naar pagina:
45:
7/16: Bijverwarmen. Geen idee waar dit op hoort.
11/16 Maximale warmte aanvoertemperatuur. Staat deze goed (op vloerverwarming (+35) ipv radiatoren (+55))

47:
1.9.1-Curve: Hoe staat de curve ingesteld

48:
1.9.3-Minimale aanvoertemp. Welke waarde staat dit op?

En belangrijkste om even te checken:
Pagina 67:
Indien u de storing niet kunt verhelpen en de woning niet kunt verwarmen, kunt u, terwijl u op assistentie
wacht, de warmtepomp laten lopen in "Alleen bijverwarming". Dit betekent dat alleen bijverwarming
wordt gebruikt om het huis te verwarmen.

1. Open menu 4.2 Bedrijfsstand.
2. Selecteer "Alleen bijverwarming" met de selectieknopen druk vervolgens op OK.
3. Ga terug naar het hoofdmenu met een druk op Terug.

Zou zuur zijn als ze hem hierin hebben gezet (al dan niet per ongeluk). Zou het hoge verbruik verklaren.

---

Anderzijds ook even de thermometer checken. Als die niet goed staat en de WP denkt dat het te koud is binnen, blijft hij maar stoken.
Dank voor het meedenken! Morgen ben ik weer bij het huis, zal het direct nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 21:33
posttoast schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:35:
[...]

Ah ok :) Dit is overigens geen eiland, maar een opstelling tegen de wand. In het midden van de keuken (dus boven de vloer) zat ik te denken aan de Centris. Geen idee nog of dat overkill wordt.

Maar: als ik je dus goed begrijp zou 1 Ensis in het midden ruim voldoende zijn om 4 meter aan werkblad (enigszins egaal) te verlichten? Ik snap dat je er qua lumen wel komt, maar ik weet niet hoe "directioneel" dat licht is. Anders heb ik 1m30 fel verlicht en de rest donker ;)
Wij hebben boven de keuken een spotrail met hue spots er in, geeft heerlijk licht boven het aanrecht. De ensis hebben wij boven de eettafel, die is inderdaad wel heel fel te zetten, maarja het hoeft niet natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
jichem schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:04:
[...]

Wij hebben boven de keuken een spotrail met hue spots er in, geeft heerlijk licht boven het aanrecht. De ensis hebben wij boven de eettafel, die is inderdaad wel heel fel te zetten, maarja het hoeft niet natuurlijk
De vraag is dan dus of het überhaupt nodig is, verlichting boven het aanrecht. Ik heb nu 3 spots in mijn keuken, maar ook wat lampjes boven het werkblad (in de afzuigkap). En die zet ik toch wel vaak aan merk ik…

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stephenotto
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09-2023
Dag allemaal!

Mijn naam is Stephen (29 jaar) en samen met mijn vriendin Lisette (25 jaar) gaan we een nieuw avontuur aan.

Vanmiddag zijn we bij het eerste gesprek van de makelaar geweest mbt het nieuwbouwproject waar we voor zijn ingeloot.

Toen we daar waren zijn we direct positief verrast dat er een zelfde huis beschikbaar is gekomen van een fase eerder (word dus een half jaar eerder opgeleverd).

Ligt tevens op een mooiere locatie (achtertuin grenst aan zelfbouwkavels, luxe vrijstaande woningen en kijken aan de voorzijde uit op vrijstaande woningen van het project zelf) , tuin is iets dieper en meerwerkkosten mbt uitbouw zijn iets goedkoper aangezien de vorige mensen deze keuze al hadden gemaakt. Ook is het huis €4000,- goedkoper.

Win - win! Het geluk staat een keer aan onze kant.

Nu schrik ik wel van de uitbouwprijs. Wij hadden zelf +- €25k in ons hoofd maar blijkt €32k te zijn. Uitbouw bij het het huis waar we ons voor ingeschreven hadden word zelfs nog duurder heb ik me laten vertellen.
2,40 x 5,75m

Daarnaast valt het me ook erg op dat ze het wel weten te rekenen met meerwerk opties.

Zo is het verplaatsen van keuken naar voorzijde van het huis €3750,- maar dat is dan op basis van de standaard indeling. Leuk voor een appartement maar met een 2-1 kapper is er ruimte voor een mooi kookeiland. Standaard indeling moet dus wat aan veranderd worden en komen daar nog zo'n €800,- aan kosten extra bij.

Ik heb gewoon heel erg het gevoel dat je voor alles dubbel aan het betalen bent. Het omzetten van keuken van voor naar achter moeten ze toch wel doen. Dus is een extra €800,- makkelijk verdient...

Aangezien we dus nu ineens in een stroomversnelling zitten is het even stressen. As zaterdag moeten we al tekenen en moeten gelijk een afspraak inplannen met diegene die over het meerwerk gaat.

Hebben jullie tips om op te letten in het gesprek mbt meerwerk? Welke zaken zou je echt met de bouw uit laten voeren?

Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zaken die je beter zelf kan doen, zoals bijvoorbeeld bestaande schakelaars omzetten naar dimmers, of word dat een ramp mbt bedrading? Dit scheelt namelijk weer €2000,- waar we zelf wel dimmers van kunnen kopen op een later moment.

2-1 kap: €465.000
Extra begroting: €100.000
Totaal: €565.000

Maar we merken nu al dat die €100.000 zo op is dankzij de woekerprijzen die de aannemer durft te vragen...

Ik zal de aankomende periode vaker hier te vinden zijn met vragen en om veel te lezen.

Zodra we alles ondertekend hebben zal ik het vragenlijstje in het begin van dit topic invullen om onszelf goed voor te stellen.

Bedankt alvast voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
stephenotto schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:09:
Dag allemaal!

Mijn naam is Stephen (29 jaar) en samen met mijn vriendin Lisette (25 jaar) gaan we een nieuw avontuur aan.

Vanmiddag zijn we bij het eerste gesprek van de makelaar geweest mbt het nieuwbouwproject waar we voor zijn ingeloot.

Toen we daar waren zijn we direct positief verrast dat er een zelfde huis beschikbaar is gekomen van een fase eerder (word dus een half jaar eerder opgeleverd).

Ligt tevens op een mooiere locatie (achtertuin grenst aan zelfbouwkavels, luxe vrijstaande woningen en kijken aan de voorzijde uit op vrijstaande woningen van het project zelf) , tuin is iets dieper en meerwerkkosten mbt uitbouw zijn iets goedkoper aangezien de vorige mensen deze keuze al hadden gemaakt. Ook is het huis €4000,- goedkoper.

Nu schrik ik wel van de uitbouwprijs. Wij hadden zelf +- €25k in ons hoofd maar blijkt €32k te zijn. Uitbouw bij het het huis waar we ons voor ingeschreven hadden word zelfs nog duurder heb ik me laten vertellen.
2,40 x 5,75m

Daarnaast valt het me ook erg op dat ze het wel weten te rekenen met meerwerk opties.

Zo is het verplaatsen van keuken naar voorzijde van het huis €3750,- maar dat is dan op basis van de standaard indeling. Leuk voor een appartement maar met een 2-1 kapper is er ruimte voor een mooi kookeiland. Standaard indeling moet dus wat aan veranderd worden en komen daar nog zo'n €800,- aan kosten extra bij.

Ik heb gewoon heel erg het gevoel dat je voor alles dubbel aan het betalen bent. Het omzetten van keuken van voor naar achter moeten ze toch wel doen. Dus is een extra €800,- makkelijk verdient...

Aangezien we dus nu ineens in een stroomversnelling zitten is het even stressen. As zaterdag moeten we al tekenen en moeten gelijk een afspraak inplannen met diegene die over het meerwerk gaat.

Hebben jullie tips om op te letten in het gesprek mbt meerwerk? Welke zaken zou je echt met de bouw uit laten voeren?

Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zaken die je beter zelf kan doen, zoals bijvoorbeeld bestaande schakelaars omzetten naar dimmers, of word dat een ramp mbt bedrading? Dit scheelt namelijk weer €2000,- waar we zelf wel dimmers van kunnen kopen op een later moment.

Maar we merken nu al dat die €100.000 zo op is dankzij de woekerprijzen die de aannemer durft te vragen...

Ik zal de aankomende periode vaker hier te vinden zijn met vragen en om veel te lezen.

Zodra we alles ondertekend hebben zal ik het vragenlijstje in het begin van dit topic invullen om onszelf goed voor te stellen.

Welkom!

Zaken als:
- Uitbouw
- Loze leidingen
- Verplaatsen keuken
- Voorbereiding extra wc/badkamer (indien van toepassing)

zou ik door de bouw laten doen.

Loze leidingen:
Bedenk je:
- waar je UTP kabels heen wilt
- of je rear speakers wilt en de kabels van ene naar andere kant van kamer wilt kunnen trekken
- of je loze leidingen en/of bedrade leidingen wilt voor droger, oven, vaatwasser, Quooker, etc. dit kan je vanuit de bouw laten doen, of zelf achteraf bedraden. Wasmachine zit er meestal wel standaard.
- of je een buitenkraan wilt, of dat je een kruipruimte hebt (gok van wel) en je dit zelf achteraf wilt doen
- of je loze leidingen wilt voor zonnescherm/zonwering op de gevel
- of je voorbereiding/loze leiding wilt voor zonnepanelen, of dit vanuit de al geplaatst wordt

Keuken/woonkamer omwisselen kan je maar lastig achteraf doen, zonder enorm veel meerwerk op je hals te halen. Onze buren hebben het, echter was dit geen standaard optie. Bij ons niet aangeboden (en niet over nagedacht). Achteraf jammer, wij hebben er wel spijt van. Had liever de keuken (met aangrenzend veranda/buitenkeuken) op het zuiden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
stephenotto schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:09:
Dag allemaal!

2,40 x 5,75m

De prijzen die jij opnoemt zijn hoog maar niet schokkend. Wij hebben geen dimmers genomen want wij gaan philips hue lampen gebruiken. Die lampen kan je aansturen met een dimmer die je makkelijk aan de muur kan bevestigen.

https://www.philips-hue.c...wste-model-/8719514274617

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Laatst online: 17:46
Dat met die hoge prijzen herken ik wel. Het is elke keer weer opnieuw een afweging wat wil ik dat gedaan is bij oplevering en tegen welke prijs en wat doe ik achteraf zelf.

Paar voorbeelden waar wij tegenaan liepen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus gewoon elke keer voor jezelf de afweging maken.

V.w.b. tips, denk vooral aan diverse loze leidingen... In de negge en bij je terrasdeuren voor eventuele zonneschermen. mogelijk plafondpunt voor wifi, misschien voor eventuele luidsprekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
jvdmeer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:55:
Dat met die hoge prijzen herken ik wel. Het is elke keer weer opnieuw een afweging wat wil ik dat gedaan is bij oplevering en tegen welke prijs en wat doe ik achteraf zelf.

Dus gewoon elke keer voor jezelf de afweging maken.
Wij komen ondertussen ver richting het einde van het traject, nog twee maanden voor oplevering (naar verwachting) en ik moet wel zeggen dat sommige keuzes die ik ruim 1 jaar geleden moest maken nu anders zou willen.

Het is ontzettend lastig om overal rekening mee te houden en door dit topic 1,5 jaar te volgen heb ik gaandeweg steeds meer inzicht gekregen in wat nodig is, wat later kan en wat echt luxe is. De keuzes die je maakt zijn afhankelijk van
  • de kosten van het meerwerk (bij iedere aannemer anders)
  • de mogelijkheid om iets achteraf te kunnen doen
  • de kosten van zelf doen of laten doen na oplevering (vooral afhankelijk van eigen skill level)
  • de planning na oplevering
  • hoe belangrijk je het vindt om iets wel/niet te hebben
  • hoe belangrijk je het vindt om iets direct te hebben
Er zijn best wel veel dingen die ik denk zelf te kunnen, maar waar ik niet 100% van overtuigd ben dat ik het kan of waarvan ik denk dat het teveel tijd kost en dat dit qua planning niet wenselijk is.

Zelf UTP kabels trekken: ik kan het. Maar er bestaat een kans dat een loze leiding verstopt zit en dan zou dat echt heel vervelend zijn als dat net die loze leiding is die voor het internet op zolder moet zorgen. Bovendien zou ik dan 10 tot 15 kabels moeten trekken. Geen idee hoelang ik daarmee bezig zou zijn. Misschien een hele dag? Misschien zit het tegen en is het twee dagen? Dat is geen ramp, maar wel als je ook nog 10 andere klusjes moet doen voordat de stukadoor komt.

In het begin waren we erg zuinig met ons meerwerk. Daar zijn we later wat makkelijker in geworden (aan de ene kant omdat we alles gewoon goed wilden hebben en aan de andere kant omdat we financieel ook meer mogelijkheden hadden). We hebben daardoor wel de aannemer meerdere keren lief moeten vragen of ze nog zaken kunnen wijzigen na sluiting deadline (zelfs tot ruim jaar na deadline). En dan zijn er nog steeds dingen die ik eigenlijk wel wil, maar waarvoor het nu te laat is.

Als je de koperskeuzelijst voor het eerst onder ogen krijgt en je begint te rekenen gaat het al snel pijn doen. Ik denk dat dit ook een van de redenen is dat we daar aanvankelijk voorzichtig mee zijn geweest. Met nu nog 2 maanden tot oplevering kijk ik met een hele andere bril naar kostenposten van een paar honderd euro. Je moet het natuurlijk wel kunnen betalen, maar als ik ooit opnieuw een nieuwbouwhuis koop zal ik daar echt wel wat vrijer in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Wij zitten inmiddels een drietal maanden in onze nieuwe woning met warmtepomp. Echter is de warmtepomp (water/water) in een enkelsteens gemetselde garage geplaatst. Hier hangt dus ook nog een 2kwh electrische radiator naast met een antivries stand.

Nu zag ik afgelopen weekend al dat we met wat vorst zo enorm veel stroom trekken daar dat het mij verstandig lijkt de ruimte daar wat af te schermen. Ik zat te denken om er een dik gordijn wat al isoleert omheen te plaatsen zodat de radiator niet de gehele ruimte hoeft warm te stoken maar zich meer focust op enkel de kleinere ruimte. Aftimmeren lijkt me lastig als er ooit gewerkt moet worden namelijk.

Zijn er hier meer die met een zelfde situatie zitten? En zo ja hoe gaan jullie hier mee om? Ben op zoek naar tips en ideeën :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TiMMieJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:41:
Wij zitten inmiddels een drietal maanden in onze nieuwe woning met warmtepomp. Echter is de warmtepomp (water/water) in een enkelsteens gemetselde garage geplaatst. Hier hangt dus ook nog een 2kwh electrische radiator naast met een antivries stand.

Nu zag ik afgelopen weekend al dat we met wat vorst zo enorm veel stroom trekken daar dat het mij verstandig lijkt de ruimte daar wat af te schermen. Ik zat te denken om er een dik gordijn wat al isoleert omheen te plaatsen zodat de radiator niet de gehele ruimte hoeft warm te stoken maar zich meer focust op enkel de kleinere ruimte. Aftimmeren lijkt me lastig als er ooit gewerkt moet worden namelijk.

Zijn er hier meer die met een zelfde situatie zitten? En zo ja hoe gaan jullie hier mee om? Ben op zoek naar tips en ideeën :).
Weet je waar dat enorme verbruik vandaan komt?

En wat noem jij enorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Wolly schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:46:
[...]

Weet je waar dat enorme verbruik vandaan komt?

En wat noem jij enorm?
Enorm voor mij is nu nog 50kWh op een dag. Misschien ook meer realiteit maar als die 2kWh kachel minder hoeft te stoken gooi ik het iig niet zo maar weg :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
Wij zijn een tijdje terug ook ingeloot voor een nieuwbouwwoning en zitten inmiddels in de fase dat we langzaamaan het meerwerk echt duidelijk moeten krijgen. Naar aanleiding hiervan ben ik toch wel nieuwsgierig naar jullie gedachten over het volgende

We hebben een (tussen)woning gekocht van ca 170m2 welke volledig met vloerverwarming verwarmt zal worden middels een (gesloten) bodemwarmtepomp. Standaard wordt er een boilervat geleverd met een bruto inhoud van 180L. Op basis van de Woningborg Garantienormen (Bijlage A) lijkt dit wat laag: er is standaard sprake van 4 slaapkamers, een douche WTW en een bad wat volgens mij betekent dat de minimale inhoud 213L is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGEi2fLD6G652f75BBJ0NztmrcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48TweEu596o3x0KO0Ph9BBmX.png?f=fotoalbum_large

Als meerwerk wordt er voor EUR 6.100 aangeboden om een extra boilervat van 200L te plaatsen. Zelf heb ik het idee dat exorbitant duur is (de boilervaten lijken slechts zo'n EUR 1000 tot 1500 te kosten). Kan iemand mij vertellen of het achteraf (relatief) eenvoudig en betaalbaar is om het bij te laten plaatsen? Of kan ik dit beter meteen meenemen?

De achterkant van onze woning komt uit op de parkeergarage, met voor ons huis een eigen parkeerplaats. De grond is echter van de VvE. Vanuit het project worden er geen opties aangeboden om in de parkeergarage een laadpaal te plaatsen of voorbereiden en wil men hierover ook niet meedenken (of zoals een van de buren zei:"Ah de bekende Nee, kan niet optie"). Met een aantal buren zijn we daarom op het idee gekomen om enkele loze leidingen naar de achtergevel te laten leggen zodat we die kunnen bedraden voor een laadpunt. In dat geval kan ik aan mijn achtergevel een laadpunt maken, maar ligt de laadkabel wel over het 'paadje' langs achtergevels (zie plaatje).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uQjXaxBXeA5yH0LIGAgjMJeUx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rQyZVfb2z5K5QwL2YD2k5nCh.png?f=user_large
Zelf heb ik hier niet zo'n moeite mee, maar kan me voorstellen dat de VvE hier niet altijd even blij mee is (al zou er met een kabeldoorvoer niet zo'n issue moeten zijn). Bijkomend voordeel is dat ik op deze manier ook gewoon zelf gebruik kan blijven maken van mijn eigen opgewekte energie wat me behoorlijk voordelig lijkt met het oog op de salderingsregeling. Hoe wordt dit in jullie projecten opgelost? En wat denken jullie van bovenstaande oplossing?

Overigens voorzie ik nog veel meer problemen aangezien de parkeergarage ook gebruikt zal worden door buren waarvan het huis niet direct grenst aan de parkeergarage en ik verwacht dat daar ook wel mensen zijn die een laadpaal willen. Het lijkt er nu echter op dat dit in zijn geheel niet is voorzien in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:21

ChUcKiE

Dus........

Wij zitten nu ook op zo’n 30-40 kWh per dag (de laatste dagen) met WP, klein beetje de airco aan op kantoor en best wel wat douchen/in bad met ons gezin. Eerste jaar en geen idee of dit normaal is?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

siddler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:58:
Wij zijn een tijdje terug ook ingeloot voor een nieuwbouwwoning en zitten inmiddels in de fase dat we langzaamaan het meerwerk echt duidelijk moeten krijgen. Naar aanleiding hiervan ben ik toch wel nieuwsgierig naar jullie gedachten over het volgende

We hebben een (tussen)woning gekocht van ca 170m2 welke volledig met vloerverwarming verwarmt zal worden middels een (gesloten) bodemwarmtepomp. Standaard wordt er een boilervat geleverd met een bruto inhoud van 180L. Op basis van de Woningborg Garantienormen (Bijlage A) lijkt dit wat laag: er is standaard sprake van 4 slaapkamers, een douche WTW en een bad wat volgens mij betekent dat de minimale inhoud 213L is.
[Afbeelding]

Als meerwerk wordt er voor EUR 6.100 aangeboden om een extra boilervat van 200L te plaatsen. Zelf heb ik het idee dat exorbitant duur is (de boilervaten lijken slechts zo'n EUR 1000 tot 1500 te kosten). Kan iemand mij vertellen of het achteraf (relatief) eenvoudig en betaalbaar is om het bij te laten plaatsen? Of kan ik dit beter meteen meenemen?
Wat wij hebben gezien is dat ze afhankelijk van de bodemsamenstelling met een groter vat ook dieper moeten boren. Wij hebben hier namelijk ook flink voor bij moeten betalen helaas :(. Achter af weet je niet of ook de WPU unit groter moet zijn en het kan zijn dat je daar dus ook meer voor betaald. Al deze onzekerheid heeft voor ons gezorgd dat we het toch maar via de aannemer hebben gedaan.
ChUcKiE schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:03:
Wij zitten nu ook op zo’n 30-40 kWh per dag (de laatste dagen) met WP, klein beetje de airco aan op kantoor en best wel wat douchen/in bad met ons gezin. Eerste jaar en geen idee of dit normaal is?
Wij hebben nu weer een verbruik van zo'n 25 kWh en enkel zaterdag met de temp van -4 is naar die 50 kWh gegaan. Vandaar ook mijn vermoeden dat de extra kachel ook wel wat stroom trekt. En daarom dat ik aan het kijken ben naar een stukje isolatie daar om heen.

[ Voor 13% gewijzigd door TiMMieJ op 22-11-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TiMMieJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:52:
[...]

Enorm voor mij is nu nog 50kWh op een dag. Misschien ook meer realiteit maar als die 2kWh kachel minder hoeft te stoken gooi ik het iig niet zo maar weg :).
Dat is veel maar niet enorm voor warmtepomp bezitters 8)

Maar goed, als het beter kan dan moet je daar natuurlijk voor gaan.

Waarom hangt er een electrische radiator naast je warmtepomp installatie? Is het niet handiger om die ruimte te verwarmen middels een lage-temperatuur radiator? Waarom wil je die ruimte uberhaupt verwarmen, wordt het daar nu zou koud dat waterleidingen kapot vriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Wolly schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:26:
[...]

Dat is veel maar niet enorm voor warmtepomp bezitters 8)

Maar goed, als het beter kan dan moet je daar natuurlijk voor gaan.

Waarom hangt er een electrische radiator naast je warmtepomp installatie? Is het niet handiger om die ruimte te verwarmen middels een lage-temperatuur radiator? Waarom wil je die ruimte uberhaupt verwarmen, wordt het daar nu zou koud dat waterleidingen kapot vriezen?
Het is een enkelsteens geventileerd muurtje dus ja het zou daar kunnen gaan vriezen. En hij verwarmt enkel in de wintermaanden als het echt te koud is. Dus continu verwarmen is ook weer niet handig. Ik zal maar eens kijken naar wat ik kan doen met gordijnen bijvoorbeeld. Is de moeite waard iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TiMMieJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:31:
[...]

Het is een enkelsteens geventileerd muurtje dus ja het zou daar kunnen gaan vriezen. En hij verwarmt enkel in de wintermaanden als het echt te koud is. Dus continu verwarmen is ook weer niet handig. Ik zal maar eens kijken naar wat ik kan doen met gordijnen bijvoorbeeld. Is de moeite waard iig.
Ik zou eerst eens kijken wat er nu eigenlijk beschermd moet worden.
Zijn het de pijpen dan kan je deze isoleren of voorzien van verwarmingslint (indien toegestaan vanuit de regelgeving).

Je bron is al beschermd tegen vorstschade als het goed is.

En daarnaast eens meten hoeveel die kachel eigenlijk verbruikt.

@siddler Ik zou nooit kiezen voor zo'n groot extra vat, het kost je duurbetaalde ruimte en veel warmteverlies van het vat. Daarnaast heb je dan ook nog eens de afschrijving en onderhoud van een extra apparaat.

Voor VVE's komt er trouwens een wetswijziging aan waardoor de VVE verplicht is om mee te werken aan de realisatie van laadpalen. Dit betekent niet dat ze verplicht zijn om dit via jouw meter te laten lopen denk ik. Als jij nu installaties aanbrengt in, aan of op het eigendom van de VVE zal je om toestemming moeten vragen, al is het alleen maar om de aansprakelijkheid goed vast te laten leggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Wolly op 22-11-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 11:53

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen?
Ik heb momenteel precies dezelfde keuken opstelling en bij het ophangen van 3 spotjes heb ik dezelfde keuze moeten maken als jij. Ik heb ze zoals optie 1 gedaan en geen moment spijt van gehad. Verlichting klopt nu met de totale lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Klinkt niet super out of the norm.. goed koop en nieuwbouw gaan helaas niet samen. Als ze er een vat bijzetten is het even de vraag of dat ook het enige is wat ze doen, of dat ze nog iets anders voor het geld regelen.
De achterkant van onze woning komt uit op de parkeergarage, met voor ons huis een eigen parkeerplaats. De grond is echter van de VvE. Vanuit het project worden er geen opties aangeboden om in de parkeergarage een laadpaal te plaatsen of voorbereiden en wil men hierover ook niet meedenken (of zoals een van de buren zei:"Ah de bekende Nee, kan niet optie"). Met een aantal buren zijn we daarom op het idee gekomen om enkele loze leidingen naar de achtergevel te laten leggen zodat we die kunnen bedraden voor een laadpunt. In dat geval kan ik aan mijn achtergevel een laadpunt maken, maar ligt de laadkabel wel over het 'paadje' langs achtergevels (zie plaatje).
[Afbeelding]
Zelf heb ik hier niet zo'n moeite mee, maar kan me voorstellen dat de VvE hier niet altijd even blij mee is (al zou er met een kabeldoorvoer niet zo'n issue moeten zijn). Bijkomend voordeel is dat ik op deze manier ook gewoon zelf gebruik kan blijven maken van mijn eigen opgewekte energie wat me behoorlijk voordelig lijkt met het oog op de salderingsregeling. Hoe wordt dit in jullie projecten opgelost? En wat denken jullie van bovenstaande oplossing?

Overigens voorzie ik nog veel meer problemen aangezien de parkeergarage ook gebruikt zal worden door buren waarvan het huis niet direct grenst aan de parkeergarage en ik verwacht dat daar ook wel mensen zijn die een laadpaal willen. Het lijkt er nu echter op dat dit in zijn geheel niet is voorzien in de garage.
Wij hebben ook zo een soort constructie de garage valt onder de VVE, maar met een gesplitste kavel die dan wel weer van ons is

Daar door hebben wij loze leidingen wss. als optie gewoon vanuit de bouw gekregen. Hoe het een en ander over het paadje zal lopen bij ons is wel even de vraag. Er loopt een rode loze buis namelijk naar achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooBICge5tk9QyiV9iBlyjPvVm2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kWjRsIcxAdPXGG8MmkCO8OOU.png?f=user_large

Maar die kan ook voor NUTS zelf zijn want daar zit ook de erfdienstbaarheid, dus ik verwacht bij ons om de auto over een kabel te moeten lopen met mijn fiets.. (koop, huur, koop, huur.. enz parkeerplaatsen)

Allicht kan je een tweede paal hangen en stroom verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:19
[Afbeelding]

Er zijn hier twee mogelijkheden:
1) De projectontwikkelaar/aannemer heeft een gat in het bouwbesluit cq de wetgeving gevonden.
2) De projectontwikkelaar/aannemer houd zich niet aan het bouwbesluit cq de wetgeving.

Tenzij de vergunning al een paar jaar oud is men verplicht om eigen parkeerplaatsen tenminste te voorzien van een mantelbuis zodat je een laadpaal kunt plaatsen. Heb de links naar de regeling een hele poos terug al eens in het topic gepost.
Maar in die regeling zullen wel weer gaten zitten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
TiMMieJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:14:
[...]

Wat wij hebben gezien is dat ze afhankelijk van de bodemsamenstelling met een groter vat ook dieper moeten boren. Wij hebben hier namelijk ook flink voor bij moeten betalen helaas :(. Achter af weet je niet of ook de WPU unit groter moet zijn en het kan zijn dat je daar dus ook meer voor betaald. Al deze onzekerheid heeft voor ons gezorgd dat we het toch maar via de aannemer hebben gedaan.
Hier kan ik wat mee, heb nu bij de kopersbegeleiding navraag gedaan of ze enkel het extra voorraadvat leveren en plaatsen of dat er nog meer wordt gedaan.
Wolly schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:34:
[...]

@siddler Ik zou nooit kiezen voor zo'n groot extra vat, het kost je duurbetaalde ruimte en veel warmteverlies van het vat. Daarnaast heb je dan ook nog eens de afschrijving en onderhoud van een extra apparaat.

Voor VVE's komt er trouwens een wetswijziging aan waardoor de VVE verplicht is om mee te werken aan de realisatie van laadpalen. Dit betekent niet dat ze verplicht zijn om dit via jouw meter te laten lopen denk ik. Als jij nu installaties aanbrengt in, aan of op het eigendom van de VVE zal je om toestemming moeten vragen, al is het alleen maar om de aansprakelijkheid goed vast te laten leggen.
Ik zou ook liever een kleiner vat bijplaatsen. Zolang we nog met z'n tweeën zijn verwacht ik ook dat het (net) voldoende is. Ik ben dan ook erg benieuwd of zoiets achteraf enigszins redelijk is te regelen.

Fijn om te horen dat op termijn in ieder geval goed moeten komen met de laadpalen :)
vormulier schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:
[...]

Klinkt niet super out of the norm.. goed koop en nieuwbouw gaan helaas niet samen. Als ze er een vat bijzetten is het even de vraag of dat ook het enige is wat ze doen, of dat ze nog iets anders voor het geld regelen.

[...]

Wij hebben ook zo een soort constructie de garage valt onder de VVE, maar met een gesplitste kavel die dan wel weer van ons is

Daar door hebben wij loze leidingen wss. als optie gewoon vanuit de bouw gekregen. Hoe het een en ander over het paadje zal lopen bij ons is wel even de vraag. Er loopt een rode loze buis namelijk naar achter:
[Afbeelding]

Maar die kan ook voor NUTS zelf zijn want daar zit ook de erfdienstbaarheid, dus ik verwacht bij ons om de auto over een kabel te moeten lopen met mijn fiets.. (koop, huur, koop, huur.. enz parkeerplaatsen)

Allicht kan je een tweede paal hangen en stroom verkopen ;)
Het plaatje is erg klein, ik weet niet zo goed waar ik naar kijk? :?
Dronium schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:16:
[...]

1) De projectontwikkelaar/aannemer heeft een gat in het bouwbesluit cq de wetgeving gevonden.
2) De projectontwikkelaar/aannemer houd zich niet aan het bouwbesluit cq de wetgeving.

Tenzij de vergunning al een paar jaar oud is men verplicht om eigen parkeerplaatsen tenminste te voorzien van een mantelbuis zodat je een laadpaal kunt plaatsen. Heb de links naar de regeling een hele poos terug al eens in het topic gepost.
Dit vind ik interessante informatie. Ik ga je posts eens nalezen en bij de ontwikkelaar navragen waarom ze zich hier niet aan houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:19
siddler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:19:
[...]

Hier kan ik wat mee, heb nu bij de kopersbegeleiding navraag gedaan of ze enkel het extra voorraadvat leveren en plaatsen of dat er nog meer wordt gedaan.

[...]

Ik zou ook liever een kleiner vat bijplaatsen. Zolang we nog met z'n tweeën zijn verwacht ik ook dat het (net) voldoende is. Ik ben dan ook erg benieuwd of zoiets achteraf enigszins redelijk is te regelen.

Fijn om te horen dat op termijn in ieder geval goed moeten komen met de laadpalen :)

[...]

[...]

Dit vind ik interessante informatie. Ik ga je posts eens nalezen en bij de ontwikkelaar navragen waarom ze zich hier niet aan houden.
Voor het gemak nog een keer:
Ik heb het artikel nog eens terug gezocht. Met hier de officiele regelingen, misschien heb je er nog iets aan.

Mocht er inderdaad een gat gevonden zijn door de bouwers dan hoor ik het graag. Ik heb iemand die dat misschien op het juiste niveau in Den Haag kan aankaarten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dronium op 22-11-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
siddler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:19:
[...]

Het zijn helaas geen goede fotos vanuit de bouw, inzoomen heeft weinig nut, maar er is net aan een rood buisje te zien die naar boven loopt naar de parkeer plaats,,

Deze van bij ons een paar huizen verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGfhhin980f85JZJ_nK1Ip7ax0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yWkiGEVvmPj6HvQZpbRKkXPx.png?f=fotoalbum_large

Dat zijn de buizen die ik bedoel Daar van gaat er van elk huis 1 naar de parkeer plaats,
Allicht kan je net zoals dit een grotere buis aan kunnen laten leggen ? die je dan onder de stoep door trekt naar je parkeer plaats als het niet op je achter gevel gewenst is / past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
Dronium schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:16:
[...]

Die wetgeving is voor appartementen en niet voor een grondgebonden woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

posttoast schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:05:
[...]

De vraag is dan dus of het überhaupt nodig is, verlichting boven het aanrecht. Ik heb nu 3 spots in mijn keuken, maar ook wat lampjes boven het werkblad (in de afzuigkap). En die zet ik toch wel vaak aan merk ik…
We hebben een afzuigkap in de inductieplaat zitten, dus in ons geval hadden we anders geen licht direct op het blad gehad. Aangezien je nog een 'traditionele' afzuigkap hebt, zal je daaronder geen extra licht nodig hebben.

Als dat in hetzelfde stuk zit, gaan 2 van die Ensis lampen echt overkill zijn, tenzij je graag heel erg veel licht hebt, smaken verschillen uiteraard.

Zoals gezegd hebben we 4 spotjes die ons eiland bedekken over de breedte en dat geeft voor ons meer dan genoeg licht voor in ons geval het hele eiland. We hebben dan nog 2 extra spotjes die naar achteren gericht zijn die we als opbouw hebben op de centraaldoos die standaard boven de keuken zat.

Allemaal Hue GU10 Color, die zijn dus maar 350 lumen per stuk.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
BiG-GuY schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:08:
[...]

We hebben een afzuigkap in de inductieplaat zitten, dus in ons geval hadden we anders geen licht direct op het blad gehad. Aangezien je nog een 'traditionele' afzuigkap hebt, zal je daaronder geen extra licht nodig hebben.

Als dat in hetzelfde stuk zit, gaan 2 van die Ensis lampen echt overkill zijn, tenzij je graag heel erg veel licht hebt, smaken verschillen uiteraard.

Zoals gezegd hebben we 4 spotjes die ons eiland bedekken over de breedte en dat geeft voor ons meer dan genoeg licht voor in ons geval het hele eiland. We hebben dan nog 2 extra spotjes die naar achteren gericht zijn die we als opbouw hebben op de centraaldoos die standaard boven de keuken zat.

Allemaal Hue GU10 Color, die zijn dus maar 350 lumen per stuk.
Ik heb juist geen afzuigkap meer in het nieuwe huis, maar een Bora. Ik refereerde naar mijn huidige woning :)

omniscale.nl

Pagina: 1 ... 172 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.