Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
siddler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:58:
Wij zijn een tijdje terug ook ingeloot voor een nieuwbouwwoning en zitten inmiddels in de fase dat we langzaamaan het meerwerk echt duidelijk moeten krijgen. Naar aanleiding hiervan ben ik toch wel nieuwsgierig naar jullie gedachten over het volgende

We hebben een (tussen)woning gekocht van ca 170m2 welke volledig met vloerverwarming verwarmt zal worden middels een (gesloten) bodemwarmtepomp. Standaard wordt er een boilervat geleverd met een bruto inhoud van 180L. Op basis van de Woningborg Garantienormen (Bijlage A) lijkt dit wat laag: er is standaard sprake van 4 slaapkamers, een douche WTW en een bad wat volgens mij betekent dat de minimale inhoud 213L is.
[Afbeelding]
Is dat een douche-goot WTW, want dan is 246 liter de norm. Spreek de aannemer aan op het feit dat 180 liter volgens jou te klein is en niet aan de normen voldoet. Doe dat schriftelijk en als ze aangeven dat ze toch 180 liter plaatsen, neem even contact op met SWK of Woningborg. De aannemer dient zich namelijk aan de regels te houden.
Als meerwerk wordt er voor EUR 6.100 aangeboden om een extra boilervat van 200L te plaatsen. Zelf heb ik het idee dat exorbitant duur is (de boilervaten lijken slechts zo'n EUR 1000 tot 1500 te kosten). Kan iemand mij vertellen of het achteraf (relatief) eenvoudig en betaalbaar is om het bij te laten plaatsen? Of kan ik dit beter meteen meenemen?
Dat is bizar, maar is waarschijnlijk een truc om ervoor te zorgen dat niemand er om vraagt.
De achterkant van onze woning komt uit op de parkeergarage, met voor ons huis een eigen parkeerplaats. De grond is echter van de VvE. Vanuit het project worden er geen opties aangeboden om in de parkeergarage een laadpaal te plaatsen of voorbereiden en wil men hierover ook niet meedenken (of zoals een van de buren zei:"Ah de bekende Nee, kan niet optie").
Er moet een voorziening voor een laadpaal naar elke parkeerplaats komen. Dat is een loze leiding en die hoeft niet vanuit jouw meterkast, maar mag dus ook vanuit de centrale ruimte komen. Je moet een laadpaal kunnen plaatsen, maar de aannemer is niet verplicht een loze leiding van jouw woning naar jouw parkeerplaats te leggen (al is het alleen maar omdat je jouw parkeerplaats zou kunnen verkopen aan een van de buren met toestemming van de VVE).

Ook hier: spreek de aannemer schriftelijk aan en neem contact op met Woningborg of SWK als hij niet mee wil werken. Maak er een opleverpunt van als het bij oplevering (aan de VVE) niet in orde is, want dit is gewoon dwingend recht. De aannemer moet dit gewoon aanleggen.
Met een aantal buren zijn we daarom op het idee gekomen om enkele loze leidingen naar de achtergevel te laten leggen zodat we die kunnen bedraden voor een laadpunt. In dat geval kan ik aan mijn achtergevel een laadpunt maken, maar ligt de laadkabel wel over het 'paadje' langs achtergevels (zie plaatje).
[Afbeelding]
Zelf heb ik hier niet zo'n moeite mee, maar kan me voorstellen dat de VvE hier niet altijd even blij mee is (al zou er met een kabeldoorvoer niet zo'n issue moeten zijn). Bijkomend voordeel is dat ik op deze manier ook gewoon zelf gebruik kan blijven maken van mijn eigen opgewekte energie wat me behoorlijk voordelig lijkt met het oog op de salderingsregeling. Hoe wordt dit in jullie projecten opgelost? En wat denken jullie van bovenstaande oplossing?

Overigens voorzie ik nog veel meer problemen aangezien de parkeergarage ook gebruikt zal worden door buren waarvan het huis niet direct grenst aan de parkeergarage en ik verwacht dat daar ook wel mensen zijn die een laadpaal willen. Het lijkt er nu echter op dat dit in zijn geheel niet is voorzien in de garage.
Een kabel over het pad is waarschijnlijk ook iets waar de VVE niet achter zal staan. In de meeste gemeentes mag dit ook niet over de stoep. Wel zijn er gemeentes waar men met gootjes experimenteert. VVE's zijn meestal niet erg genegen om mee te denken omdat die vaak door afgunst geregeerd worden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dronium schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:22:
[...]

Voor het gemak nog een keer:
Ik heb het artikel nog eens terug gezocht. Met hier de officiele regelingen, misschien heb je er nog iets aan.

Mocht er inderdaad een gat gevonden zijn door de bouwers dan hoor ik het graag. Ik heb iemand die dat misschien op het juiste niveau in Den Haag kan aankaarten.
Met dus de kleine toevoeging dat de voorziening er hoort te zijn, maar niet noodzakelijkerwijs vanuit de eigen woning. Er mag ook een mantelbuis naar de centrale voorziening in het complex lopen. Een commerciele partij kan daarop een laadpaal aansluiten, maar die zit dan niet op de je eigen meter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
posttoast schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:09:
[...]

Ik heb juist geen afzuigkap meer in het nieuwe huis, maar een Bora. Ik refereerde naar mijn huidige woning :)
Ah, op die fiets. Als je de Hue Ensis hoog genoeg monteert, komt het licht ook best breed, wij hebben hem zelf op iets van 2,20m hoogte hangen, je kan zelf aanpassen hoe hoog je hem monteert.

Over ons keukeneiland hebben we dus in totaal 4 GU10 spots over een breedte van grofweg 3,3m, eentje komt uit ongeveer boven de wasbak, eentje ongeveer boven het stuk aanrecht, eentje ongeveer boven de kookplaat en eentje boven de grond waar je om het eiland heen loopt. Daarmee is de hele keuken al goed verlicht in onze mening. De twee extra spots die we naar achteren hebben gericht zijn extra en waren origineel niet gepland, het plafondpunt voor de centraaldoos vonden we alleen zo lelijk dat we daar maar een dubbele opbouwspot op hebben gemonteerd.

De Ensis lampen hebben we dus boven de eettafel wat een gebied is van grofweg 4x4,5m en boven de zithoek/tv wat grofweg een gebied is van 4x4,5m. Voor die twee gebieden is het voor ons meer dan genoeg licht.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ObiTewodros schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:25:
[...]

De prijzen die jij opnoemt zijn hoog maar niet schokkend. Wij hebben geen dimmers genomen want wij gaan philips hue lampen gebruiken. Die lampen kan je aansturen met een dimmer die je makkelijk aan de muur kan bevestigen.

https://www.philips-hue.c...wste-model-/8719514274617
Kan je beter friends of Hue schakelaars nemen; die kan je gewoon inbouwen en dan gebruik je het zelfde schakelmateriaal als wat je nu hebt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:14:
[...]

Is dat een douche-goot WTW, want dan is 246 liter de norm. Spreek de aannemer aan op het feit dat 180 liter volgens jou te klein is en niet aan de normen voldoet. Doe dat schriftelijk en als ze aangeven dat ze toch 180 liter plaatsen, neem even contact op met SWK of Woningborg. De aannemer dient zich namelijk aan de regels te houden.

[...]

Dat is bizar, maar is waarschijnlijk een truc om ervoor te zorgen dat niemand er om vraagt.

[...]

Er moet een voorziening voor een laadpaal naar elke parkeerplaats komen. Dat is een loze leiding en die hoeft niet vanuit jouw meterkast, maar mag dus ook vanuit de centrale ruimte komen. Je moet een laadpaal kunnen plaatsen, maar de aannemer is niet verplicht een loze leiding van jouw woning naar jouw parkeerplaats te leggen (al is het alleen maar omdat je jouw parkeerplaats zou kunnen verkopen aan een van de buren met toestemming van de VVE).

Ook hier: spreek de aannemer schriftelijk aan en neem contact op met Woningborg of SWK als hij niet mee wil werken. Maak er een opleverpunt van als het bij oplevering (aan de VVE) niet in orde is, want dit is gewoon dwingend recht. De aannemer moet dit gewoon aanleggen.

[...]

Een kabel over het pad is waarschijnlijk ook iets waar de VVE niet achter zal staan. In de meeste gemeentes mag dit ook niet over de stoep. Wel zijn er gemeentes waar men met gootjes experimenteert. VVE's zijn meestal niet erg genegen om mee te denken omdat die vaak door afgunst geregeerd worden.
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
siddler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:58:
Wij zijn een tijdje terug ook ingeloot voor een nieuwbouwwoning en zitten inmiddels in de fase dat we langzaamaan het meerwerk echt duidelijk moeten krijgen. Naar aanleiding hiervan ben ik toch wel nieuwsgierig naar jullie gedachten over het volgende

We hebben een (tussen)woning gekocht van ca 170m2 welke volledig met vloerverwarming verwarmt zal worden middels een (gesloten) bodemwarmtepomp. Standaard wordt er een boilervat geleverd met een bruto inhoud van 180L. Op basis van de Woningborg Garantienormen (Bijlage A) lijkt dit wat laag: er is standaard sprake van 4 slaapkamers, een douche WTW en een bad wat volgens mij betekent dat de minimale inhoud 213L is.
[Afbeelding]

Als meerwerk wordt er voor EUR 6.100 aangeboden om een extra boilervat van 200L te plaatsen. Zelf heb ik het idee dat exorbitant duur is (de boilervaten lijken slechts zo'n EUR 1000 tot 1500 te kosten). Kan iemand mij vertellen of het achteraf (relatief) eenvoudig en betaalbaar is om het bij te laten plaatsen? Of kan ik dit beter meteen meenemen?
Wat Blihi zegt. De aannemer is verplicht te voldoen aan de Woningborg norm. Je moet even kijken onder welk certificaat jouw woning valt. Als deze onder de 2021 versie valt zijn ze het verplicht.
Ik heb hetzelfde gehad bij onze aannemer en ze ook op schrift deze vraag gesteld en (toen ik in eerste instantie een vreemd antwoord kreeg) gezegd dat ik eventueel bij Vereniging Eigen Huis ging informeren. Nu zijn we ruim een half jaar verder en kreeg ik bericht dat ze aan het puzzelen zijn hoe dit op te lossen. Ze hebben daarmee dus schuld erkend en gaan zelf zorgen dat de woning aan het nieuwe certificaat voldoet terwijl ons dat niets kost (eerdere fases vielen onder een eerdere versie van Woningborg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
wortelsoft schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:07:
[...]

Die wetgeving is voor appartementen en niet voor een grondgebonden woning.
Waar baseer je je op dat dit enkel voor appartementen is? Overigens is er bij ons sprake van een (gedeelde) parkeergarage waarbij we een appartementsrecht op de garage en tuin hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
siddler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:02:
[...]

Waar baseer je je op dat dit enkel voor appartementen is? Overigens is er bij ons sprake van een (gedeelde) parkeergarage waarbij we een appartementsrecht op de garage en tuin hebben
Omdat het zo in de wet staat, het is in dit topic al een keer eerder uitgezocht, en iemand heeft hier toen vragen over gesteld aan de overheid. Als je op mijn nickname in dit of het vorige topic zoekt moet je dat wel terug kunnen vinden. Ik heb ook een apartementsrecht voor een parkeerplaats in de parkeergarage. De bouwer heeft hier wel een voorbereiding gedaan voor de aanleg bestaande uit kabelgoten of loze leiding naar een centrale ruimte, maar dat is voornamelijk omdat het project hier bestond uit appartementen en woningen.

Deze post dus:
Takkeding in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

[ Voor 6% gewijzigd door wortelsoft op 22-11-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maar daar gaat het hier toch om? Dit is een parkeerterrein behorende bij een woongebouw. Niet een (openbaar) parkeerterrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
192 is de minimale inhoud, maar soms mogen ze minder doen (180 liter bijvoorbeeld) als de boiler een grotere nuttige inhoud heeft dan die 80%.

Dat heeft te maken met de manier waarop de verwarmingsspiralen in de boiler zitten geloof ik.

Mitsubishi heeft hierover geschreven: https://alklima.nl/servic...m-tapwater-woningborg.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door Blihi op 22-11-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:49
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:00:
192 is de minimale inhoud, maar soms mogen ze minder doen (180 liter bijvoorbeeld) als de boiler een grotere nuttige inhoud heeft dan die 80%.

Dat heeft te maken met de manier waarop de verwarmingsspiralen in de boiler zitten geloof ik.

Mitsubishi heeft hierover geschreven: https://alklima.nl/servic...m-tapwater-woningborg.pdf
Dit klopt als er een hogere nuttige inhoud kan worden aangetoond door een genormeerde bepaling.
Oftewel door een aaneensluitende tapping uit te voeren met een mengtemperatuur van 40gr. Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:52:
Maar daar gaat het hier toch om? Dit is een parkeerterrein behorende bij een woongebouw. Niet een (openbaar) parkeerterrein.
Het ging om een tussenwoning en dat is geen woongebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Heeft er iemand hier nog een goed adresje voor stucwerk / duopleisterwerk in de omgeving Amersfoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 13:03
-

[ Voor 123% gewijzigd door EVOTWEAKERS op 26-11-2022 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 09:50
EVOTWEAKERS schreef op woensdag 23 november 2022 @ 01:14:
Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand is? en dit accepteren ja/nee?
Heijmans nieuwbouwwoning / project heeft voor deze woning 1 steen Aberson 10N168 in de TO staan.
[Afbeelding]
Zou het aan hun navragen als ik jou was. Ziet er best lelijk uit zo, maar over smaak valt niet te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
EVOTWEAKERS schreef op woensdag 23 november 2022 @ 01:14:
Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand is? en dit accepteren ja/nee?
Heijmans nieuwbouwwoning / project heeft voor deze woning 1 steen Aberson 10N168 in de TO staan.
[Afbeelding]
Gezien de niet al te strakke overgang lijkt het alsof een nieuwe batch een iets andere kleur had.

Ze zullen vast zeggen dat het vanzelf bij kleurt, maar dan zou ik toch op z'n minst aangeven dat je het als opleverpunt open laat staan tot het daadwerkelijk bijgekleurd is en de bijhorende 5% dus ook achter houdt tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenotto
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09-2023
Daar zijn we weer! Al een aantal fijne reacties gehad, dank daarvoor.

Gisteren in gesprek geweest met een elektricien aangezien we veel aanpassingen willen qua stopcontacten/dimmers/wandlampen etc.

Hier is een heel veel duidelijk geworden en kunnen flink gaan schrappen qua meerwerk en levert daar alleen al een besparing op van circa €3500,- na kosten elektricien. Dit is nog exclusief kookgroepen etc welke bij meerwerk ook aan de prijs zijn en dus een nog verdere besparing zien.

Ook een elektrische garagedeur zou bij meerwerk circa €3000,- kosten maar ook die is voor €1600,- te realiseren wat weer €1400,- scheelt.

Het loont dus echt om bij onderaannemers langs te gaan en hebben in 1 avond al bijna €5000,- kunnen besparen.
stephenotto schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:09:
Dag allemaal!

Mijn naam is Stephen (29 jaar) en samen met mijn vriendin Lisette (25 jaar) gaan we een nieuw avontuur aan.

Vanmiddag zijn we bij het eerste gesprek van de makelaar geweest mbt het nieuwbouwproject waar we voor zijn ingeloot.

Toen we daar waren zijn we direct positief verrast dat er een zelfde huis beschikbaar is gekomen van een fase eerder (word dus een half jaar eerder opgeleverd).

Ligt tevens op een mooiere locatie (achtertuin grenst aan zelfbouwkavels, luxe vrijstaande woningen en kijken aan de voorzijde uit op vrijstaande woningen van het project zelf) , tuin is iets dieper en meerwerkkosten mbt uitbouw zijn iets goedkoper aangezien de vorige mensen deze keuze al hadden gemaakt. Ook is het huis €4000,- goedkoper.

Win - win! Het geluk staat een keer aan onze kant.

Nu schrik ik wel van de uitbouwprijs. Wij hadden zelf +- €25k in ons hoofd maar blijkt €32k te zijn. Uitbouw bij het het huis waar we ons voor ingeschreven hadden word zelfs nog duurder heb ik me laten vertellen.
2,40 x 5,75m

Daarnaast valt het me ook erg op dat ze het wel weten te rekenen met meerwerk opties.

Zo is het verplaatsen van keuken naar voorzijde van het huis €3750,- maar dat is dan op basis van de standaard indeling. Leuk voor een appartement maar met een 2-1 kapper is er ruimte voor een mooi kookeiland. Standaard indeling moet dus wat aan veranderd worden en komen daar nog zo'n €800,- aan kosten extra bij.

Ik heb gewoon heel erg het gevoel dat je voor alles dubbel aan het betalen bent. Het omzetten van keuken van voor naar achter moeten ze toch wel doen. Dus is een extra €800,- makkelijk verdient...

Aangezien we dus nu ineens in een stroomversnelling zitten is het even stressen. As zaterdag moeten we al tekenen en moeten gelijk een afspraak inplannen met diegene die over het meerwerk gaat.

Hebben jullie tips om op te letten in het gesprek mbt meerwerk? Welke zaken zou je echt met de bouw uit laten voeren?

Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zaken die je beter zelf kan doen, zoals bijvoorbeeld bestaande schakelaars omzetten naar dimmers, of word dat een ramp mbt bedrading? Dit scheelt namelijk weer €2000,- waar we zelf wel dimmers van kunnen kopen op een later moment.

2-1 kap: €465.000
Extra begroting: €100.000
Totaal: €565.000

Maar we merken nu al dat die €100.000 zo op is dankzij de woekerprijzen die de aannemer durft te vragen...

Ik zal de aankomende periode vaker hier te vinden zijn met vragen en om veel te lezen.

Zodra we alles ondertekend hebben zal ik het vragenlijstje in het begin van dit topic invullen om onszelf goed voor te stellen.

Bedankt alvast voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:08
Farmerwood schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:54:
[...]

Gezien de niet al te strakke overgang lijkt het alsof een nieuwe batch een iets andere kleur had.

Ze zullen vast zeggen dat het vanzelf bij kleurt, maar dan zou ik toch op z'n minst aangeven dat je het als opleverpunt open laat staan tot het daadwerkelijk bijgekleurd is en de bijhorende 5% dus ook achter houdt tot die tijd.
Fair enough, maar wat kunnen ze doen? alle bakstenen vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
jessy100 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:24:
[...]
Fair enough, maar wat kunnen ze doen? alle bakstenen vervangen?
In het uiterste geval: Ja.

Uiteindelijk is het een verantwoordelijkheid van de aannemer om het huis met eenzelfde steen te bouwen. Als bekend is dat er tussen batches (flink) kleurverschil kan zitten, dan dien je daar gewoon rekening mee te houden met bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:03
Farmerwood schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:30:
[...]

In het uiterste geval: Ja.

Uiteindelijk is het een verantwoordelijkheid van de aannemer om het huis met eenzelfde steen te bouwen. Als bekend is dat er tussen batches (flink) kleurverschil kan zitten, dan dien je daar gewoon rekening mee te houden met bestellen.
Het zou zelfs uit dezelfde batch kunnen komen, door de manier van bakken ontstaat er kleurverschil tussen stenen die dichter bij het vuur staan en die verder weg zijn. Zouden ze in de bouw rekening mee moeten houden.

Ben bang dat je geen nieuwe gevel gaat krijgen en dat dit binnen de normen zou kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
El-Vder schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:50:
[...]
Ben bang dat je geen nieuwe gevel gaat krijgen en dat dit binnen de normen zou kunnen vallen.
Bijkleuren is ook een mogelijkheid. Vraag @Verwijderd maar eens :-)

Er is trouwens wel de nodige info te vinden over dit soort kleurverschillen via zoekmachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47
'Opstartprobleempjes' in onze nieuwbouwwoning :).

De badkamer wordt niet warmer dan 19 graden met de verwarming vol open. Onze slaapkamer daarentegen wordt niet kouder dan 23,5 graden (!).

Verschillende installateurs van het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de vloerverwarming langs geweest. Conclusies:

- Alle vloerverwarmingszones van de 2e verdieping lopen door de slaapkamer (alle kamers zijn apart te regelen)
- Als je dus 1 of 2 kamers aanzet, wordt de slaapkamer ook verwarmd (...).
- De badkamervloerverwarming heeft een relatief lage capaciteit (weinig lussen) en de badkamervloerverwarmingszone moet ook nog eens de hal en de wc verwarmen

Workaround van de monteur is nu geweest om de flow van de slaapkamer (2 groepen) lager te zetten, omdat de slaapkamer toch al verwarmd wordt als je ergens de verwarming openzet.

Aan de badkamer is helaas niets te doen met de vloerverwarming zelf. Dus toch maar de elektrische radiator weer ophangen zodat het niet 19 graden is als je uit bad stapt.

De monteur vond (zoals alle monteurs vinden) dat het slecht aangelegd was en dat we wel een punt hadden om hier een klacht van te maken naar de bouwer. Vlgs mij hebben we daar niet veel mogelijkheid toe, omdat een elektrische radiator bedacht was in de badkamer.

Neemt niet weg dat het als koper van een nieuw huis toch wel teleurstellend is dat de meerwerkoptie van vloerverwarming dus niet heel erg doordacht is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
@Requiem19 Dat is balen. Wel een herinnering om na te vragen hoe het met de hal en overloop bij ons geregeld is. Verder hebben we alleen een electrische verwarming in de badkamer, dus dat zou geen probleem moeten gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Diablow schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:57:
@Requiem19 Dat is balen. Wel een herinnering om na te vragen hoe het met de hal en overloop bij ons geregeld is. Verder hebben we alleen een electrische verwarming in de badkamer, dus dat zou geen probleem moeten gaan zijn.
Voor iedereen met tegels in de badkamer (99,9% dus): denk ook na over hoe de tegels voelen als je er met blote voeten of sokken overheen loopt. Alleen een elektrische verwarming zal de tegels namelijk weinig opwarmen denk ik.

Je kunt overwegen om elektrische vloerverwarming te laten leggen tussen de dekvloer en de vloertegels evt, dan weet je in ieder geval zeker dat je geen koude voeten hebt.

Het zijn firstworld problems, dus ook wel te overkomen als je tegels koud aanvoelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:04
@Requiem19 waar staat jullie verdeler? Hier staat de verdeler ook op 1 van de slaapkamers... Als er dus ergens op de verdieping een verwarming aan staat, verwarmt die kamer ook automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
SquareOne schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:01:
@Requiem19 waar staat jullie verdeler? Hier staat de verdeler ook op 1 van de slaapkamers... Als er dus ergens op de verdieping een verwarming aan staat, verwarmt die kamer ook automatisch.
Verdelers (zowel voor de 1e verdieping als de 2e verdieping) staan op zolder. Vandaar uit lopen de leidingen naar een schacht die uitkomt in de slaapkamer (die overigens aan de andere kant van de woning zit (8)7). In de slaapkamer lopen alle groepen naast elkaar (5 groepen) door de linkerkant van de slaapkamer over de gehele verdieping heen.

Voordeel is dat ik aan de linker kant slaap. Als ik uit bed stap heb ik dus altijd warme voeten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13
Met onze warmtepompinstallatie is de aanvoertemperatuur zo’n 23 graden, dus echt warme voettemperaturen zou ik toch niet te veel op rekenen als je een warmtepomp hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
feelthepower schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:49:
Met onze warmtepompinstallatie is de aanvoertemperatuur zo’n 23 graden, dus echt warme voettemperaturen zou ik toch niet te veel op rekenen als je een warmtepomp hebt.
True. Met stadsverwarming (zoals bij mij) is de aanvoer rond de 40-45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:51:
[...]

Ja? Hebben ze zoveel op isolatie mogen besparen door gebruik stadsverarming en de EPC-korting?

Het huis (isolatie, ventilatie) bepaald de benodigde temperatuur (=afgifte), niet de bron.
Als je een hogere aanvoertemp gebruikt zal hij minder uur per dag aan hoeven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:03:
[...]

Ja? Hebben ze zoveel op isolatie mogen besparen door gebruik stadsverarming en de EPC-korting?

Het huis (isolatie, ventilatie) bepaald de benodigde temperatuur (=afgifte), niet de bron.
Als je een hogere aanvoertemp gebruikt zal hij minder uur per dag aan hoeven staan.
De HoH van de vloerverwarmings is doorgaans groter (15cm) tov LtV zoals warmtepompen (10cm). Volgens mij is het redelijk gebruikelijk dat stadsverwarming hoger ingeregeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
El-Vder schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:50:
[...]

Het zou zelfs uit dezelfde batch kunnen komen, door de manier van bakken ontstaat er kleurverschil tussen stenen die dichter bij het vuur staan en die verder weg zijn. Zouden ze in de bouw rekening mee moeten houden.

Ik zie vaak een reactie "dat dit binnen de normen zou kunnen vallen" nu ben ik wel benieuwd welke norm dit moet zijn. Waar kan ik deze normen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:21:
[...]

Bijkleuren is ook een mogelijkheid. Vraag @Verwijderd maar eens :-)

Er is trouwens wel de nodige info te vinden over dit soort kleurverschillen via zoekmachines.
http://www.eurogevel.nl/

Goeie gast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09
Requiem19 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:53:
'Opstartprobleempjes' in onze nieuwbouwwoning :).

De badkamer wordt niet warmer dan 19 graden met de verwarming vol open. Onze slaapkamer daarentegen wordt niet kouder dan 23,5 graden (!).

Verschillende installateurs van het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de vloerverwarming langs geweest. Conclusies:

- Alle vloerverwarmingszones van de 2e verdieping lopen door de slaapkamer (alle kamers zijn apart te regelen)
- Als je dus 1 of 2 kamers aanzet, wordt de slaapkamer ook verwarmd (...).
- De badkamervloerverwarming heeft een relatief lage capaciteit (weinig lussen) en de badkamervloerverwarmingszone moet ook nog eens de hal en de wc verwarmen

Workaround van de monteur is nu geweest om de flow van de slaapkamer (2 groepen) lager te zetten, omdat de slaapkamer toch al verwarmd wordt als je ergens de verwarming openzet.

Aan de badkamer is helaas niets te doen met de vloerverwarming zelf. Dus toch maar de elektrische radiator weer ophangen zodat het niet 19 graden is als je uit bad stapt.

De monteur vond (zoals alle monteurs vinden) dat het slecht aangelegd was en dat we wel een punt hadden om hier een klacht van te maken naar de bouwer. Vlgs mij hebben we daar niet veel mogelijkheid toe, omdat een elektrische radiator bedacht was in de badkamer.

Neemt niet weg dat het als koper van een nieuw huis toch wel teleurstellend is dat de meerwerkoptie van vloerverwarming dus niet heel erg doordacht is....
Onze badkamer blijft ook hangen rond de 19 graden, maar ons probleem is dat we zone regeling hebben maar met de huiskamer als master... Toevallig was gisteren de installateur voor de warmtepomp, dus gelijk even nagevraagd. Hij heeft de zoneregeling van de badkamer eraf gehaald en vol open gezet. Vanwege de mindere capaciteit (bad en douche) zal het nooit heel heet worden, maar nu warmt de badkamer maximaal op zodra de huiskamer thermostaat aanslaat.

Eens kijken of dat werkt, anders naar een andere regeling gaan. Opzich is 19 graden nog wel te doen, maar echt heel koud is het nog niet geweest :D

En als je doucht/in bad zit warmt het sowieso wel een beetje op, dus heel koud voelt het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je hoort de badkamer op 22 te kunnen krijgen, maar het kan zijn dat je dat alleen lukt met een elektrische verwarmer die dan wel vanuit de bouw geleverd moet zijn.

Als je met de geleverde verwarming de badkamer niet op 22 krijgt en kunt houden, dan is er iets mis en kun je de aannemer/installateur terug laten komen.

Die Master/Slave regelingen zijn sowieso ondingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:24:
Je hoort de badkamer op 22 te kunnen krijgen, maar het kan zijn dat je dat alleen lukt met een elektrische verwarmer die dan wel vanuit de bouw geleverd moet zijn.

Als je met de geleverde verwarming de badkamer niet op 22 krijgt en kunt houden, dan is er iets mis en kun je de aannemer/installateur terug laten komen.

Onze badkamer is casco opgeleverd, maar wel met een zelf gekozen los stopcontact voor een elektrische verwarming als dat nodig is. Ik denk niet dat dat nodig is, zeker niet als we naar een master/master (?) regeling gaan dadelijk. Vorige winter was het niet echt een probleem, dus de huidige oplossing van vol open zetten zal al wat verbeteren. We gaan het zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Hier staat de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming met warmtenet op 35 graden. Was al zo vanuit de bouw. Zit een thermostaatknop op waarmee je de temperatuur simpel kunt aanpassen, maar toen hij een tijdje op 40-45 stond was er geen merkbaar verschil in temperatuur van de vloer.

Dus nu staat de vloerverwarming standaard op 19 graden met aanvoer van 35 graden en de airco stookt bij thuiskomst een 15-20 min bij om het behagelijk te krijgen. (Volgens mijn vrouw. Ik vind het dan gewoon warm...)

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 23-11-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:24:

Wij hebben de elektrische radiator verwijderd, dus we kunnen dit 'probleem' niet bij de aannemer neerleggen. De elektrische radiator gaan we dan ook weer terughangen en ongetwijfeld kan de temperatuur dan op 22 graden komen.

Mijn 'punt' is meer dat er zoveel verschil zit op de 1e verdieping. Als we de badkamer op 19 graden willen houden met de vloerverwarming, wordt bijvoorbeeld onze slaapkamer - waar de badkamervloerverwarming doorheen stroomt vanaf de verdeler - 23 graden wordt (en dat met een buitentemperatuur van rond de 5-10 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12

twain4me

kepler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:36:
[...]

Onze badkamer is casco opgeleverd, maar wel met een zelf gekozen los stopcontact voor een elektrische verwarming als dat nodig is. Ik denk niet dat dat nodig is, zeker niet als we naar een master/master (?) regeling gaan dadelijk. Vorige winter was het niet echt een probleem, dus de huidige oplossing van vol open zetten zal al wat verbeteren. We gaan het zien
master master met alleen een badkamer die warmte vraagt? dat wordt 1 groot warmtepomp pendel festijn waarom zou je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

[...]

Hier ook stadswarmte, heb de verdelers echter op 35C gecapped en tot zover worden de kamers warm genoeg. Als het langere tijd onder 0 blijft, zullen we het waarschijnlijk op 40C moeten hebben. De aanvoer vanuit Eneco is 65-70C, dat wil je niet in je vloer hebben.

Badkamer hebben we de elektrische radiator nog nooit aangehad, met de <0 temp van afgelopen weekend was het in de badkamer nog steeds tot 20,5C gestookt terwijl ik de thermostaat op 20C had staan (lichte overshoot vanwege traagheid vloerverwarming). En de vloerverwarming licht enkel in het stuk waar niet de douche zit, dus dat is iets van 2-3m2 .

Elke zone is bij ons los aan te sturen, in totaal 6 zones verspreid over 3 verdiepingen.

Wij hebben wel gewoon een verdeler per verdieping, de manier van aanleggen bij jou klinkt niet heel logisch, zo verlies je best wat warmte in al de extra leidingen. Alleen de vloer rondom de verdeler en in de gang wordt ook warm als je een zone aan stoken bent, omdat de zones gevoed worden via de gang.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 23-11-2022 16:36 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 11:53
Heb even jullie mening nodig mbt het plaatsen vanuit de bouw van een dakkapel. Aangezien onze zolder op dit moment eigenlijk niet echt bruikbaar is gezien de hoogte willen we hier gebruik van maken.

De bouwer biedt 2 opties aan:
Dakkapel van 3,5 meter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dakkapel van 4 meter
Members only:

De architect is van mening dat de dakkapel in de ruimte moet komen waar je boven komt, op zich ben ik het wel met hem eens maar ook langs de trap moet je makkelijk kunnen lopen. Gezien het enorme prijsverschil tussen de 3,5 meter en 4 meter willen wij eigenlijk naar een 3,5 meter dakkapel gaan. Echter kom ik er niet helemaal uit wat de beste optie is. Ik heb wat opties uitgetekend, wat vinden jullie?
Members only:

Zolder wil ik voornamelijk gebruiken als kantoor, bureau zou dan aan de linkerzijde komen te staan en aan de andere zijde zou een logeerplek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:03
@Bamiblik wacht even is die rechterkant van de zolder überhaupt wel bereikbaar zonder dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
El-Vder schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:56:
@Bamiblik wacht even is die rechterkant van de zolder überhaupt wel bereikbaar zonder dakkapel?
Wel bereikbaar maar nu wel bukkend, de stippellijn net naast de trap geeft de 150cm lijn weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Bamiblik op 23-11-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bamiblik schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:05:
[...]

Wel bereikbaar maar nu wel bukkend, de stippellijn net naast de trap geeft de 150cm lijn weer.
Wordt het met die dakkapel dan ook een ruimte die voldoet aan de regels om het verblijfsruimte te noemen? Hierbij kan je denken aan aanpassing van verwarming en ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
twain4me schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:31:
[...]

master master met alleen een badkamer die warmte vraagt? dat wordt 1 groot warmtepomp pendel festijn waarom zou je dat willen.
Nou ik zou het willen om de badkamer iets warmer te krijgen zonder lelijke elektrische radiator. Maar geen idee of de warmtepomp dan gaat pendelen? Als je de bandbreedte op bv +- 1 graad zet moet dat toch wel meevallen? Ik heb er niet veel verstand van dus ik hoor graag meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
Wolly schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:11:
[...]

Wordt het met die dakkapel dan ook een ruimte die voldoet aan de regels om het verblijfsruimte te noemen? Hierbij kan je denken aan aanpassing van verwarming en ventilatie.
Er komt wel vloerverwarming en vloer koeling in. Dus ik ga er zelf vanuit dat dit dan voldoende is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kepler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:18:
[...]

Nou ik zou het willen om de badkamer iets warmer te krijgen zonder lelijke elektrische radiator. Maar geen idee of de warmtepomp dan gaat pendelen? Als je de bandbreedte op bv +- 1 graad zet moet dat toch wel meevallen? Ik heb er niet veel verstand van dus ik hoor graag meer
Een warmtepomp heeft een minimale productie aan warmte dat kan hij niet kwijt in 3 m2 badkamervloer. maar de warmte vraag blijft bestaan dus zegt de warmte pomp zelf (op de retourmeting) dat hij uit moet maar de thermostaat in de badkamer van de master/master regling roept dat hij aan moet, en krijg je pendelgedrag. Je hebt altijd genoeg afgifte nodig en dus een minimaal aantal m2 vloer die warmte vraagt master/slave is dan de betere optie, maar daar voorkom je vooral mee dat die kamer op het zuiden nog verwarmd wordt door de wp. Echter valt ook dat wel mee aangezien de aanvoertemperatuur vaak heel erg laag is bij nieuwbouw en er dus bijna geen afgifte meer plaatst vind bij een kamer die wat warmer is door de zon.

wat meestal beter werkt is de badkamer groep gewoon vol open zetten en altijd mee te laten draaien waneer er vraag is dan zal de temp wel iets wisselen daar maar het systeem draaid echt veel beter.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 23-11-2022 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bamiblik schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:07:
[...]
Er komt wel vloerverwarming en vloer koeling in. Dus ik ga er zelf vanuit dat dit dan voldoende is.
Om van een 'onbenoemde ruimte', wat de zolder vaak is, een verblijfsruimte te maken moet er aan meerdere eisen voldaan worden.
Denk aan:
- Minimale hoogte om te kunnen staan.
- Temperatuur moet minimaal 20 graden kunnen halen
- Voldoende ventilatie (Erg lastig achteraf nog te doen zonder het complete systeem aan te moeten passen)
- Voldoende daglicht toetreding

Zie voor meer details het Bouwbesluit en zoek op 'Verblijfsruimte'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
twain4me schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:12:
[...]

Een warmtepomp heeft een minimale productie aan warmte dat kan hij niet kwijt in 3 m2 badkamervloer. maar de warmte vraag blijft bestaan dus zegt de warmte pomp zelf (op de retourmeting) dat hij uit moet maar de thermostaat in de badkamer van de master/master regling roept dat hij aan moet, en krijg je pendelgedrag. Je hebt altijd genoeg afgifte nodig en dus een minimaal aantal m2 vloer die warmte vraagt master/slave is dan de betere optie, maar daar voorkom je vooral mee dat die kamer op het zuiden nog verwarmd wordt door de wp. Echter valt ook dat wel mee aangezien de aanvoertemperatuur vaak heel erg laag is bij nieuwbouw en er dus bijna geen afgifte meer plaatst vind bij een kamer die wat warmer is door de zon.

wat meestal beter werkt is de badkamer groep gewoon vol open zetten en altijd mee te laten draaien waneer er vraag is dan zal de temp wel iets wisselen daar maar het systeem draaid echt veel beter.
Thanks, voor de uitleg. Wat je als laatste zegt, zo heeft de installateur het gisteren aangepast. Komende weken dus even aankijken. We hebben de thermostaat in de huiskamer op 19 staan, dus heel vaak slaat die niet aan. We gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:37
Farmerwood schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:26:
[...]

Om van een 'onbenoemde ruimte', wat de zolder vaak is, een verblijfsruimte te maken moet er aan meerdere eisen voldaan worden.
Denk aan:
- Voldoende ventilatie (Erg lastig achteraf nog te doen zonder het complete systeem aan te moeten passen)

Dit triggert mij wel. Wij hebben een 'onbenoemde ruimte' op de zolder met straks een dakraam (edit: niet kapel) aan één kant en een groot raam aan de andere kant, normale deur/entree en vloerverwarming. De zolder is wel met schuine daken, maar heeft toch ruim 5,5m2 ruimte van 2,60m hoog (en hoger zelfs).

Wij missen dus de ventilatie (WTW). Zou dit niet als verblijfsruimte moeten gelden? Wij willen er mogelijk een slaapkamer van maken namelijk. Ze zijn nu bezig met het dak, dus wellicht dat er nog wat te regelen is.

Nu ik er toch over begin: eerder vandaag te horen gekregen dat onze WTW geen Brink Flair 300 wordt maar een Ducobox Energy Comfort 325D in verband met leveringsproblemen. Op t eerste oog geen downgrade, lijkt me? Heb er zelf weinig verstand van.

[ Voor 3% gewijzigd door Giku op 23-11-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
Farmerwood schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:26:
[...]

Denk aan:

Thanks, ga ik bekijken.
Maar in hoeverre maakt het uit als ik er alleen een bureau en opslag/bedbank wil neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bamiblik schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:54:
[...]

Thanks, ga ik bekijken.
Maar in hoeverre maakt het uit als ik er alleen een bureau en opslag/bedbank wil neerzetten?
Als jij dat als kantoor wilt gebruiken, en in de toekomst misschien als kinderkamer of wat dan ook, wil je gewoon goede ventilatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Giku schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:51:
[...]
Dit triggert mij wel. Wij hebben een 'onbenoemde ruimte' op de zolder met straks een dakkapel aan één kant en een groot raam aan de andere kant, normale deur/entree en vloerverwarming. De zolder is wel met schuine daken, maar heeft toch ruim 5,5m2 ruimte van 2,60m hoog (en hoger zelfs).

Wij missen dus de ventilatie (WTW). Zou dit niet als verblijfsruimte moeten gelden? Ze zijn nu bezig met het dak, dus wellicht dat er nog wat te regelen is.
Bamiblik schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:54:
[...]
Thanks, ga ik bekijken.
Zonder de minimaal vereiste ventilatie mag je de ruimte geen verblijfsruimte noemen.

Er is niemand die na oplevering komt controleren of jij in een ruimte waar je verblijft wel aan alle eisen voldoet, maar die eisen zijn er niet voor niets. Een slechte ventilatie kan allerlei gezondsheidsklachten veroorzaken waarvan je lang niet altijd (meteen) een link zult leggen met slechte ventilatie.
Het enige moment waarop het wellicht wel terug komt is bij verkoop van je huis. Dan zijn het mooi extra m2 die je mag mee tellen bij het oppervlak van je woning.

Als je er een bureau en/of bedbank neer wilt zetten geef je eigenlijk al aan dat je er langere tijd aaneengesloten door wilt brengen. Dus dan is goede ventilatie wel een must.

Indien mogelijk zou ik proberen ventilatie altijd bij de bouw al mee te laten nemen. Dit omdat een verandering impact heeft op het hele systeem en wellicht een andere ventilatiebox vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Dat zou ik inderdaad ook aanraden. Kan wel een duur grapje worden. Bij ons kost het bijna 20k om van de hele bovenverdieping verblijfsruimtes te maken. Dat is dan wel inclusief deuren, stopcontacten, thermostaten en vloerverwarming. En dus ook ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
Ok, dank voor de reacties!
Ik ga het één en ander navragen bij de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:23
Diablow schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:18:
Dat zou ik inderdaad ook aanraden. Kan wel een duur grapje worden. Bij ons kost het bijna 20k om van de hele bovenverdieping verblijfsruimtes te maken. Dat is dan wel inclusief deuren, stopcontacten, thermostaten en vloerverwarming. En dus ook ventilatie.
Hie rook weer blijkbaar enorme prijsverschillen. Bij ons is het ombouwen van de zolder naar een hal en twee kamers maar €8500. De kamers worden daarvoor voorzien van vloerverwarming (richttemperatuur 22°, thermostaten, lichtpunten, loze leidingen en wandcontactdozen.

Ze blijven wel onbenoemde ruimte, maar dat heeft volgens mij deels te maken met de ventilatie, maar grotendeels met de lichtinval. Want in de berekeningen van de ventilatie zie ik staan dat beide kamers 7,0 dm³/s aan luchttoevoer krijgen en dat is voor de ene kamer ruim boven de norm uit het bouwbesluit, en voor de andere kamer er iets onder.

En als ik dan verderop kijk hoe ze aan de eisen voldoen, staat er letterlijk:
Voldoet; een kleiner deel van de hal is aangemerkt als onbenoemde ruimte in het verblijfsgebied
Dus ze mogen gewoon schuiven met die namen om het allemaal passend te krijgen. Wazige norm, er loopt nu dus een virtuele lijn door de hal, waarbij dus een deel onbenoemde ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
Source90 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:14:
[...]

Ah, ik zie dat het een luch/water is. Wij hebben een water/water.

Ik zie hier de handleiding:
https://assetstore.nibe.s...rage/MDIyMzM4LzAvbWFzdGVy

En zou zelf eerst kijken naar pagina:
45:
7/16: Bijverwarmen. Geen idee waar dit op hoort.
11/16 Maximale warmte aanvoertemperatuur. Staat deze goed (op vloerverwarming (+35) ipv radiatoren (+55))

47:
1.9.1-Curve: Hoe staat de curve ingesteld

48:
1.9.3-Minimale aanvoertemp. Welke waarde staat dit op?

En belangrijkste om even te checken:
Pagina 67:
Indien u de storing niet kunt verhelpen en de woning niet kunt verwarmen, kunt u, terwijl u op assistentie
wacht, de warmtepomp laten lopen in "Alleen bijverwarming". Dit betekent dat alleen bijverwarming
wordt gebruikt om het huis te verwarmen.

1. Open menu 4.2 Bedrijfsstand.
2. Selecteer "Alleen bijverwarming" met de selectieknopen druk vervolgens op OK.
3. Ga terug naar het hoofdmenu met een druk op Terug.

Zou zuur zijn als ze hem hierin hebben gezet (al dan niet per ongeluk). Zou het hoge verbruik verklaren.

---

Anderzijds ook even de thermometer checken. Als die niet goed staat en de WP denkt dat het te koud is binnen, blijft hij maar stoken.
Sorry dag te laat, ging gisteravond een beetje op in het klussen. Zal binnenkort even foto's showen :*)

Wat blijkt, die verrekte warmptepomp stond mooi met het elektrische element te verwarmen. Ik zag gisterochtend ineens weer een icoontje bij 'Mijn Systeem' staan.
Belt ook nét de installateur aan om een probleem met de ventilatiebox te komen fixen.. dus even mee laten kijken. En hij zei dat door de mist en vorst, de buitenunit/compressor waarschijnlijk vol ijs zat. (dat klopt, zag inderdaad afgelopen weekend het 'ding' vol ijs).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J-Ck5sp2R_c7h52yWT8S-HNUX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rG8srWXerpTcGVj4z79HaVPq.jpg?f=fotoalbum_large
Dus wel verklaarbaar, maar ik wil hier de instellingen nog eens van nalopen. Want als je dit dágen hebt, in de winter, phoeh. Duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wij hebben ook voor +- 8k de zolder laten indelen in een hal en 2 onbenoemde ruimtes incl lichtpunten, wcd's, loze leidingen en in beide ruimtes een radiator met richttemperatuur 20 graden.

Daarnaast in de ene ruimte een dakraam incl ventilatierooster en in de andere ruimte een dakkapel incl ventilatie. (Wie mijn historie hier een beetje volgt weer dat dat ventilatierooster in de dakkapel momenteel nog alleen op papier aanwezig is)

Hoewel het dus vanuit de aannemer nog steeds een onbenoemde ruimte genoemd wordt zijn uiteindelijk wel alle vereisten meegenomen om er een verblijfsruimte van te maken.
Met een nokhoogte van 4.5m en hellingshoek van 60graden hebben we bijna 55 m2 verblijfsruimte beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Fethoz69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:10:
[...]

Sorry dag te laat, ging gisteravond een beetje op in het klussen. Zal binnenkort even foto's showen :*)

Wat blijkt, die verrekte warmptepomp stond mooi met het elektrische element te verwarmen. Ik zag gisterochtend ineens weer een icoontje bij 'Mijn Systeem' staan.
Belt ook nét de installateur aan om een probleem met de ventilatiebox te komen fixen.. dus even mee laten kijken. En hij zei dat door de mist en vorst, de buitenunit/compressor waarschijnlijk vol ijs zat. (dat klopt, zag inderdaad afgelopen weekend het 'ding' vol ijs).
[Afbeelding]
Dus wel verklaarbaar, maar ik wil hier de instellingen nog eens van nalopen. Want als je dit dágen hebt, in de winter, phoeh. Duur geintje.
Kun je dan als fabrikant niet beter een elektrisch element in die buitenunit zetten om hem te ontdooien en vervolgens 'normaal' te functioneren ipv te gaan wachten tot hij ontdooit is en intussen alles elektrisch verwarmen?
Of is dat een heel gekke en onmogelijke gedachte..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
We dachten dat Svedex onze deurenleverancier werd, maar het wordt Berkvens via Mijndeur. Helemaal voor niks het hele assortiment van Svedex uit mijn hoofd geleerd :+

Ik ken best wat mensen met Svedex, en niemand met Berkvens, dus weet nog niet helemaal of ik er blij mee ben. Zo is bij Svedex standaard een rond rozet en mooie stevige deurklinken, en bij Berkvens is de standaard met schild. Dat wordt dus onverwacht meerwerk om te voorkomen dat er een schild in de deuren geboord zit.
We krijgen sowieso stompe deuren. Waaronder een industriële deur naar woonkamer, ik gok dan op de Verdi die ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen.

Ik heb voorlopig nog geen toegang tot Mijndeur, maar ik zie veel Tweakers met Berkvens, wat voor kosten hadden jullie aan deurklinken vervangen via project?

Iemand toevallig ook de stompe kozijnen geupgrade naar hout via Berkvens?
Edit: inmiddels wat prijzen gevonden in dit topic lijkt erop dat die wens wel €400-500 per kozijn gaat kosten :X

[ Voor 29% gewijzigd door rubenos op 23-11-2022 21:59 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:12:
[...]

Wij hebben master/master naregeling op de vloerverwarming behalve de badkamer groep. Die staat altijd open, behalve als er gekoeld wordt.
Als er nergens vraag is verwarmt de WP toch aan de hand van de stooklijn. Het ziet eruit dat de badkamer plus het buffervat genoeg volume hebben om pendelen te voorkomen. Ik heb daarvoor wel de stooklijn verlaagd. Standaard stond de maximale temperatuur op 45 graden ofzo. Dus begin september was de badkamer vloer al aan het verwarmen, terwijl dit niet nodig was. Dus daarom maar in gaan verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
rubenos schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:21:
We dachten dat Svedex onze deurenleverancier werd, maar het wordt Berkvens via Mijndeur. Helemaal voor niks het hele assortiment van Svedex uit mijn hoofd geleerd :+

Ik ken best wat mensen met Svedex, en niemand met Berkvens, dus weet nog niet helemaal of ik er blij mee ben. Zo is bij Svedex standaard een rond rozet en mooie stevige deurklinken, en bij Berkvens is de standaard met schild. Dat wordt dus onverwacht meerwerk om te voorkomen dat er een schild in de deuren geboord zit.
We krijgen sowieso stompe deuren. Waaronder een industriële deur naar woonkamer, ik gok dan op de Verdi die ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen.

Ik heb voorlopig nog geen toegang tot Mijndeur, maar ik zie veel Tweakers met Berkvens, wat voor kosten hadden jullie aan deurklinken vervangen via project?

Edit: inmiddels wat prijzen gevonden in dit topic lijkt erop dat die wens wel €400-500 per kozijn gaat kosten :X
Onze leverancier Svedex had ook standaard klinken met schild hoor ;) Dus helaas ook bij ons meerwerk om te voorkomen dat er boorgaten zitten op plekken waar je ze niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Een ander punt, onze hele keuken is aangesloten op fase L1 (kookplaat/kookgroep, stoomoven en algemene stopcontacten). Dus alle apparatuur die ik gebruik tijdens het koken trekt uit fase 1. Is dit een punt wat opgelost hoort te worden door de aannemer? Wil verder niet de kookgroep discussie starten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:10
Z___Z schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:26:
Een ander punt, onze hele keuken is aangesloten op fase L1 (kookplaat/kookgroep, stoomoven en algemene stopcontacten). Dus alle apparatuur die ik gebruik tijdens het koken trekt uit fase 1. Is dit een punt wat opgelost hoort te worden door de aannemer? Wil verder niet de kookgroep discussie starten hier.
Hangt helemaal af wat er op de andere fases zit.
Op zich niets mis mee, met de kanttekening dat je bedoelt dat de kookgroep deels op fase 1 zit?

Als je bedoelt dat je een kookgroep hebt die enkel op fase 1 zit (met kookgroep, wat inderdaad al een discussie op zich is), zou ik niet mijn oven op dezelfde groep willen. Oven en kookplaat gebruik je toch redelijk vaak tegelijk.
Dan liever vaatwasser of dergelijke met kookgroep, of iets anders wat je zelden simultaan gebruikt.

Je moet voor jezelf berekenen hoeveel stroom elk apparaat/elke groep gebruikt en de afweging maken welke vaak tegelijk draaien. Dit uitsmeren over de fases.

Niet perfect, ben geen electricien of dergelijke, als voorbeeld heb ik hem hier zo verdeeld:
Members only:

[ Voor 44% gewijzigd door Source90 op 23-11-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
Farmerwood schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:04:
[...]

[...]

Indien mogelijk zou ik proberen ventilatie altijd bij de bouw al mee te laten nemen. Dit omdat een verandering impact heeft op het hele systeem en wellicht een andere ventilatiebox vereist.
Thanks voor je reactie :) Morgen maar even rondbellen, zal wel weer een prijskaartje aan zitten.

EDIT: had nog gehoopt dat e.e.a. verplicht zou zijn vanuit het bouwbesluit, maar niet dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Giku op 23-11-2022 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40

Ander deurbeslag kostte bij ons 45 euro per deur, was beetje afhankelijk van type deurbeslag. Alle deuren naar stomp wijzigen kostte ons volgens mij 600 euro per deur. Hoe jammer ook, dat hebben we niet gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:19:
[...]

Ander deurbeslag kostte bij ons 45 euro per deur, was beetje afhankelijk van type deurbeslag. Alle deuren naar stomp wijzigen kostte ons volgens mij 600 euro per deur. Hoe jammer ook, dat hebben we niet gedaan
Was dat dan ook gelijk van metaal -> hout qua kozijn, of echt alleen opdek -> stomp?

Verbaas mij echt over de prijzen, als het de laatste optie betreft. Hier €1.708,- betaald voor bijna alle deuren opdek -> stomp (behalve de woonkamer-hal deur en technische ruimte deur op zolder), iets luxere deuren, verwijderen bovenlichten + dichtmaken en luxer beslag.

Gaat om 9 deuren.
Bovenlicht dichtmaken is trouwens niet bij het toilet, douche en meterkast.
Deur woonkamer-hal is met bovenlicht, deze zelf eruit gehaald voor taatsdeur, de deur met kozijn is naar een kamerverdeling op zolder gegaan.

Nog geen 200€/deur in totaal dus.

Wij hebben overal de Berkoline 642 stomp met Berdo RZ kozijn en BS.01 deurklink.
Voor de rest niet heel bijzonder dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 23-11-2022 23:38 ]

• rubenos
Blik1984 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:19:
[...]

Dank! :)
Wij hebben standaard al stomp en willen vlakke deuren dus hoop dat we verder standaard kunnen houden. Ik wou kozijnen ook in hout, maar als onze prijzen vergelijkbaar zijn met die in dit topic te vinden, ga ik dat maar alvast uit mijn hoofd zetten.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• rubenos
Source90 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:34:
[...]

Was dat dan ook gelijk van metaal -> hout qua kozijn, of echt alleen opdek -> stomp?

Verbaas mij echt over de prijzen, als het de laatste optie betreft. Hier €1.708,- betaald voor bijna alle deuren opdek -> stomp (behalve de woonkamer-hal deur en technische ruimte deur op zolder), iets luxere deuren, verwijderen bovenlichten + dichtmaken en luxer beslag.

Gaat om 9 deuren.
Deur woonkamer-hal is met bovenlicht, deze zelf eruit gehaald voor taatsdeur, de deur met kozijn is naar een kamerverdeling op zolder gegaan.

Wij hebben overal de Berkoline 642 stomp met Berdo RZ kozijn en BS.01 deurklink.
Dit zijn wel heel andere prijzen idd. Zeker aangezien het veel om dezelfde leverancier gaat.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
Wat betreft bouwbesluit en slaapkamers. Vergeet geluidsisolatie niet. Zolders zijn vaak minder goed geïsoleerd, dit kan er dan ook voor zorgen dat een zolder geen slaapkamer mag heten.

Dit is bij ons het geval. Staat ook duidelijk in de KO.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024

Deuren en kozijnen laten vervallen en zelf regelen via een timmerbedrijf en schilder. Heb ik ook gedaan. Krijg je tenminste echt kwalitatief goed spul.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij hebben voor onze woning met oplevering 2e kwartaal 2023, een aanpassingsbericht ontvangen; de Brink Flair 300 WTW unit wordt vanwege leveringsproblemen vervangen door een gelijkwaardig model, namelijk de Ducobox Energy Comfort 325D.

Prima dat ze zoeken naar alternatieven, om de opleveringsdatum niet (verder?) in gevaar te brengen. Toch vraag ik me een paar dingen af:

- Brink ken ik als een goed merk voor verwarming en ventilatie. Duco niet. Is er een kwaliteitsverschil? Is het qua kwaliteit en werking gelijkwaardig?

- De Brink Flair 300 is standaard uitgerust met de mogelijkheid een bedienings-app te koppelen, en is via modbus aan te sturen en op die manier te integreren in diverse domotica-systemen. De Duco heeft dit standaard niet, maar is wel te leveren met een communicatie-module, die op zijn beurt wel weer met een app te koppelen is, of met modbus aan andere apparaten.
In dit opzicht is de Duco standaard niet gelijkwaardig. Kan ik hier iets van zeggen of zelfs eisen, bijvoorbeeld dat het alternatief met een communicatiemodule moet worden geleverd om het gelijkwaardig te laten zijn?

• posttoast
  • Laatst online: 16:07
Ja, het is wel een mooi verhaal die hele verblijfsruimte-discussie. Ik heb straks een zolder waar ik als meerwerkoptie een dakkapel heb laten plaatsen, maar omdat het geen verblijfsruimte is, voelt dat ook weer enigszins nutteloos. Ik ga er echter wel mijn werkruimte van maken. Er ligt officieel geen vloerverwarming, maar de verdeler zit daar wel, dus ik gok dat er wel iets door de vloer loopt. Dus het enige probleem is de ventilatie, maar ik denk dat als ik de ruimte niet afsluit bij het trapgat dat ook wel losloopt. En eventueel zou ik misschien later vanaf de WTW installatie nog een buis die kant op kunnen trekken mocht dat ding genoeg capaciteit hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFCzOo7IV9qsk_G5-BXZ0wsXRd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3HrmOz6fE0XJ4JWPOAnXLqd.png?f=fotoalbum_large
koelkast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:22:
In dit opzicht is de Duco standaard niet gelijkwaardig. Kan ik hier iets van zeggen of zelfs eisen, bijvoorbeeld dat het alternatief met een communicatiemodule moet worden geleverd om het gelijkwaardig te laten zijn?
Hangt er denk ik een beetje vanaf wat er is toegezegd en op welke manier. Bij ons (van Wijnen) houden ze bewust dat soort dingen heel vaag. Ik heb inmiddels los kunnen peuteren dat het waarschijnlijk een Zehnder wordt, maar meer weet ik ook niet en ik kan me ook zo voorstellen dat leveringsproblemen dat gaan laten veranderen.

[ Voor 24% gewijzigd door posttoast op 24-11-2022 09:39 ]

omniscale.nl

• koelkast
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:38:
Ja, het is wel een mooi verhaal die hele verblijfsruimte-discussie. Ik heb straks een zolder waar ik als meerwerkoptie een dakkapel heb laten plaatsen, maar omdat het geen verblijfsruimte is, voelt dat ook weer enigszins nutteloos. Ik ga er echter wel mijn werkruimte van maken. Er ligt officieel geen vloerverwarming, maar de verdeler zit daar wel, dus ik gok dat er wel iets door de vloer loopt. Dus het enige probleem is de ventilatie, maar ik denk dat als ik de ruimte niet afsluit bij het trapgat dat ook wel losloopt. En eventueel zou ik misschien later vanaf de WTW installatie nog een buis die kant op kunnen trekken mocht dat ding genoeg capaciteit hebben.

[Afbeelding]

[...]

Hangt er denk ik een beetje vanaf wat er is toegezegd en op welke manier. Bij ons (van Wijnen) houden ze bewust dat soort dingen heel vaag. Ik heb inmiddels los kunnen peuteren dat het waarschijnlijk een Zehnder wordt, maar meer weet ik ook niet en ik kan me ook zo voorstellen dat leveringsproblemen dat gaan laten veranderen.
Er staat in de technische omschrijving van het project bij WTW unit: Brink Flair o.g. (of gelijkwaardig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giku
koelkast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:44:
[...]

Er staat in de technische omschrijving van het project bij WTW unit: Brink Flair o.g. (of gelijkwaardig).
Dag buurman :w , althans waarschijnlijk zitten wij bij precies hetzelfde project in
Members only:

Heb net even contact gehad met VEH, ben er toch lid van. Als de apparaten zelf evengoed werken (in ventilatiemogelijkheden) en het verschil hem zit in de communicatiemodules/mogelijkheid tot aansturen via een app, dan gaat het volgens VEH puur om een luxe-optie waar je geen aanspraak hebt.

Daarmee laat ik het denk ik zitten, mocht jij er desondanks anders over denken en daar wat uit komen, dan hoor ik het graag :).**

Wat betreft die verblijfsruimten: nog dank voor verdere reacties. Ook dit even bij VEH gelegd, had ze toch aan de lijn, die gaven aan dat je dus al genaaid wordt bij de technische tekening: zolang daar onbenoemde ruimte staat is er geen plicht tot fatsoenlijk opleveren. Nu nog snel kijken of de bouwer (al dan niet met wat meerwerkkosten) toch die ventilatiebuis kan opleveren - als het WTW-systeem het aan kan tenminste.

**EDIT: en de oude optie van Brink heeft 25m3 minder capaciteit, dus daarover klagen lijkt me moeilijk. Biedt mij wel weer ruimte voor bovenstaande ventilatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Giku op 24-11-2022 10:37 . Reden: toevoeging ]

• koelkast
  • Niet online
Giku schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:33:
[...]

Dag buurman :w , althans waarschijnlijk zitten wij bij precies hetzelfde project in
***members only***

Heb net even contact gehad met VEH, ben er toch lid van. Als de apparaten zelf evengoed werken (in ventilatiemogelijkheden) en het verschil hem zit in de communicatiemodules/mogelijkheid tot aansturen via een app, dan gaat het volgens VEH puur om een luxe-optie waar je geen aanspraak hebt.

Daarmee laat ik het denk ik zitten, mocht jij er desondanks anders over denken en daar wat uit komen, dan hoor ik het graag :).**

Wat betreft die verblijfsruimten: nog dank voor verdere reacties. Ook dit even bij VEH gelegd, had ze toch aan de lijn, die gaven aan dat je dus al genaaid wordt bij de technische tekening: zolang daar onbenoemde ruimte staat is er geen plicht tot fatsoenlijk opleveren. Nu nog snel kijken of de bouwer (al dan niet met wat meerwerkkosten) toch die ventilatiebuis kan opleveren - als het WTW-systeem het aan kan tenminste.

**EDIT: en de oude optie van Brink heeft 25m3 minder capaciteit, dus daarover klagen lijkt me moeilijk. Biedt mij wel weer ruimte voor bovenstaande ventilatie.
Haha, klopt, dat is hetzelfde project, ha buurman :)
Goed dat je het even hebt nagevraagd, ik ga toch even een mailtje sturen naar de bouwbegeleiding om te vragen hoe dit zit. Ik vind wel dat het systeem met een 3-standen schakelaar beneden en een schakelaar in de badkamer wel wat basic is uitgevoerd anno 2022. Niks geen co2-regeling of mogelijkheid om dat eenvoudig zelf te doen.

Je zegt interessante dingen over onbenoemde ruimtes. Ik ga er even goed naar kijken hoe dit voor ons geldt.

[ Voor 6% gewijzigd door koelkast op 24-11-2022 10:57 ]

• koelkast
  • Niet online
Giku schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:51:
[...]

Dit triggert mij wel. Wij hebben een 'onbenoemde ruimte' op de zolder met straks een dakraam (edit: niet kapel) aan één kant en een groot raam aan de andere kant, normale deur/entree en vloerverwarming. De zolder is wel met schuine daken, maar heeft toch ruim 5,5m2 ruimte van 2,60m hoog (en hoger zelfs).

Wij missen dus de ventilatie (WTW). Zou dit niet als verblijfsruimte moeten gelden? Wij willen er mogelijk een slaapkamer van maken namelijk. Ze zijn nu bezig met het dak, dus wellicht dat er nog wat te regelen is.
Zelfde plan als ik :)
Wij hebben aan beide kanten van het dak straks een groot dakraam, ook vloerverwarming, maar geen kamer laten maken op zolder; ik maak zelf een (kasten)wand. Wij gaan op zolder slapen, kinderen hebben mooi een eigen kamer op de verdiep eronder.
De technische ruimte met de WTW box zit ernaast, dus die ga ik mooi zelf aanpassen met een extra vertakking als dat kan. Ik vrees dat ze dat vanuit de bouw (nu) niet (meer) doen. Met een anemometer kan je de boel dan vervolgens (opnieuw) afstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door koelkast op 24-11-2022 10:55 ]

• posttoast
koelkast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:54:
[...]

Zelfde plan als ik :)
Wij hebben aan beide kanten van het dak straks een groot dakraam, ook vloerverwarming, maar geen kamer laten maken op zolder; ik maak zelf een (kasten)wand. Wij gaan op zolder slapen, kinderen hebben mooi een eigen kamer op de verdiep eronder.
De technische ruimte met de WTW box zit ernaast, dus die ga ik mooi zelf aanpassen met een extra vertakking als dat kan. Ik vrees dat ze dat vanuit de bouw (nu) niet (meer) doen. Met een anemometer kan je de boel dan vervolgens (opnieuw) afstellen.
Is jullie complete zolder niet als verblijfsruimte ingedeeld? Of een gedeelte (zoals bij mij)?

omniscale.nl

• koelkast
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:56:
[...]

Is jullie complete zolder niet als verblijfsruimte ingedeeld? Of een gedeelte (zoals bij mij)?
Wij hebben er voor gekozen om het één ruimte te laten zijn, met later het zelf plaatsen van een (kasten)wand zodat er toch een kamer ontstaat die voor ons voldoende is.

• posttoast
koelkast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:58:
[...]

Wij hebben er voor gekozen om het één ruimte te laten zijn, met later het zelf plaatsen van een (kasten)wand zodat er toch een kamer ontstaat die voor ons voldoende is.
OK, maar hoe staat het op jullie technische tekeningen (heb ik misschien gemist in dit topic)? De hele bovenste verdieping is geen verblijfsruimte? Want bij ons is er dus de gekke situatie dat we op diezelfde verdieping wel een slaapkamer en badkamer hebben, maar dus ook een dakkapel die dan weer géén verblijfsruimte is.

omniscale.nl

• Giku
posttoast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:59:
[...]

OK, maar hoe staat het op jullie technische tekeningen (heb ik misschien gemist in dit topic)? De hele bovenste verdieping is geen verblijfsruimte? Want bij ons is er dus de gekke situatie dat we op diezelfde verdieping wel een slaapkamer en badkamer hebben, maar dus ook een dakkapel die dan weer géén verblijfsruimte is.
De open zolder is als 'Zolder' aangegeven en wij hebben wél een muur laten plaatsen, maar de kamer die daarmee ontstaat is als 'onbenoemde ruimte' opgegeven. Aannemer geeft nu ook al aan dat dat bewust is: onderaannemers hebben geen zin om aan al die eisen te voldoen - vloerverwarming, oppervlakte, licht, ventilatie, etc. Ze hebben het dus voor elke woning geweigerd in het project.

Hoewel het bij ons wel losloopt zullen we dus zelf die buis moeten trekken voor WTW. Dakraam hebben we, dus enige ventilatie is er. Via het knieschot is er wel vanalles mogelijk, maar je moet die buis het liefst op hoogte hebben, dat gaat nog wel wat gedoe opleveren denk ik en dat zien we pas bij oplevering gok ik.

Zelfs de vraag of we konden betalen voor het installeren van die buis mocht niet baten.

[ Voor 3% gewijzigd door Giku op 24-11-2022 11:03 ]

• posttoast
Giku schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:02:
[...]

De open zolder is als 'Zolder' aangegeven en wij hebben wél een muur laten plaatsen, maar de kamer die daarmee ontstaat is als 'onbenoemde ruimte' opgegeven. Aannemer geeft nu ook al aan dat dat bewust is: onderaannemers hebben geen zin om aan al die eisen te voldoen - vloerverwarming, oppervlakte, licht, ventilatie, etc. Ze hebben het dus voor elke woning geweigerd in het project.

Hoewel het bij ons wel losloopt zullen we dus zelf die buis moeten trekken voor WTW. Dakraam hebben we, dus enige ventilatie is er. Via het knieschot is er wel vanalles mogelijk, maar je moet die buis het liefst op hoogte hebben, dat gaat nog wel wat gedoe opleveren denk ik en dat zien we pas bij oplevering gok ik.

Zelfs de vraag of we konden betalen voor het installeren van die buis mocht niet baten.
Ja, hetzelfde als bij ons dus gok ik.

Nu zijn er in ons verschillende woningtypen, en hebben wij niet de grootste (wel de op één na grootste :P), dus ik hoop dat ze overal dezelfde WTW-units gaan plaatsen en er in ons geval dus overcapaciteit is.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giku
posttoast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:05:
[...]

Ja, hetzelfde als bij ons dus gok ik.

Nu zijn er in ons verschillende woningtypen, en hebben wij niet de grootste (wel de op één na grootste :P), dus ik hoop dat ze overal dezelfde WTW-units gaan plaatsen en er in ons geval dus overcapaciteit is.
Dat doen ze bij ons dus inderdaad ook (overal dezelfde). Ons huis is met 60m2 verschil een stuk kleiner dan de grootste en we krijgen met de nieuwe optie weer 8% meer capaciteit, dus daar maak ik me weinig zorgen over gelukkig :).

• koelkast
  • Niet online
Giku schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:02:
[...]

Wij hebben inderdaad wel 2 dakramen plaatsen, ook voor de ventilatie. Ik vind het juist wel lekker om in de nacht lekker frisse lucht te hebben. De vloerverwarming op zolder hebben we juist ook voor koeling van het hele huis laten aanleggen (Dus eigenlijk via de vloer de verdieping eronder koelen :) ). Dus als daar boven op zolder geen afvoer geplaatst kan worden, dan is dat zo. Ik zat zelf de denken aan de bovenkant van de technische ruimte. Daar kan je'm zo doorheen prikken, lijkt me. Dan zit ie aardig op hoogte, toch?

• Giku
koelkast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:16:
[...]

Wij hebben inderdaad wel 2 dakramen plaatsen, ook voor de ventilatie. Ik vind het juist wel lekker om in de nacht lekker frisse lucht te hebben. De vloerverwarming op zolder hebben we juist ook voor koeling van het hele huis laten aanleggen (Dus eigenlijk via de vloer de verdieping eronder koelen :) ). Dus als daar boven op zolder geen afvoer geplaatst kan worden, dan is dat zo. Ik zat zelf de denken aan de bovenkant van de technische ruimte. Daar kan je'm zo doorheen prikken, lijkt me. Dan zit ie aardig op hoogte, toch?
Die vloerverwarming zit bij ons inderdaad ook meer voor de koelfunctie dan voor de verwarming (en dan ben je die stofnesten van radiatoren kwijt).

Wij houden alleen een open zolderruimte over (indien nodig, kunnen we altijd nog een slaapkamer maken), dus de nieuwe 'slaapkamer' zit áchter de zolderruimte, dat betekent dat we toch ergens moeten oversteken.

Heeft ook te maken dat ons huis echt een rechthoek is, in plaats van vierkant.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
Source90 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:34:
[...]

Gaat om 9 deuren.

Ik had geen keus qua hout of metaal, dus het was opdek-metaal naar stomp-hout

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Wat voor eisen worden gesteld aan een "zolder" in het bouwbesluit? Bij ons staat in de technische ruimte de zolder ook gemarkeerd als "zolder".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomcool
  • Laatst online: 16:33
koelkast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:49:
[...]

Haha, klopt, dat is hetzelfde project, ha buurman :)
Goed dat je het even hebt nagevraagd, ik ga toch even een mailtje sturen naar de bouwbegeleiding om te vragen hoe dit zit. Ik vind wel dat het systeem met een 3-standen schakelaar beneden en een schakelaar in de badkamer wel wat basic is uitgevoerd anno 2022. Niks geen co2-regeling of mogelijkheid om dat eenvoudig zelf te doen.

Je zegt interessante dingen over onbenoemde ruimtes. Ik ga er even goed naar kijken hoe dit voor ons geldt.
Hallo buurmannen van iets verderop :D

Wij zitten in Fase 1 van het project en onze woning word begin december opgeleverd.
Ook wij hebben de verandering van Brink naar Ducobox. Als de woning is opgeleverd zal ik is kijken wat de aansluit mogelijkheden zijn. En welk type het nu definitief is geworden.

Mijn idee is namelijk wel om de WTW te kunnen bedienen met iets van homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:29:
[...]

Ik had geen keus qua hout of metaal, dus het was opdek-metaal naar stomp-hout
Verklaard wel de hoge meerprijs. Bij ons was metaal naar hout ook iets van 500€ per deur.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Wrong topic, excuus

[ Voor 95% gewijzigd door mentalozzie op 24-11-2022 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:06
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 24-11-2022 12:37 ]

• twain4me

twain4me

ObiTewodros schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:44:
Wat voor eisen worden gesteld aan een "zolder" in het bouwbesluit? Bij ons staat in de technische ruimte de zolder ook gemarkeerd als "zolder".
dan is het waarschijnlijk geen verblijfsruimte de eisen van daglicht, ventilatie en bv hoogte zitten aan een verblijfsruimte vast

• jvdmeer
  • Laatst online: 16:23
Wat ik den weer niet snap, als ik deze link lees: Bouwbesluit en ventilatie:
• Slaapkamer: 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.
• Overige “droge kamers” (studeerkamer, hobbykamer, berging, zolder): 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.
Dat de eisen qua ventilatie dus voor een zolder gelijk zijn aan de eisen voor een slaapkamer.

• posttoast
jvdmeer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:35:

[...]

Dat de eisen qua ventilatie dus voor een zolder gelijk zijn aan de eisen voor een slaapkamer.
Ja, maar het gaat puur om het label "verblijfsruimte". In het Bouwbesluit heb je "verblijfsruimte", "verkeersruimte", "Toiletruimte" en "Badruimte". Deze hebben allemaal hun eigen eisen als het gaat om ventilatie en verwarming.

Een "Onbenoemde ruimte" valt onder geen van bovenstaanden, en hoeft blijkbaar derhalve niet aan dit soort eisen te voldoen.

In de technische documentatie van ons project staat dat er in die onbenoemde ruimte een temperatuur van 18 graden celcius behaald moet kunnen worden. Maar over ventilatie wordt niets gezegd.
posttoast schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:48:
Ben gisteren nog even voor keramisch parket gaan kijken. Eerst bij Lingen Keramiek in Leiden (die vanuit de aannemer ook het tegelwerk in het sanitair doen) en daarna bij Jan Groen.

Bij Lingen hebben ze een soort "actie-vloeren", die ze heel groot inkopen en voor een pakketprijs (dus inclusief leggen) voor relatief weinig geld kunnen verkopen. Bij ons gaat het, grofweg, om 150m2 en konden we voor € 17.400 inclusief alles een vloer krijgen die we mooi vonden (enig nadeel vonden we dat de planken maar 1,20 meter lang zijn, we hebben in ons hudiige huis laminaat van 2 meter, dat vinden we eigenlijk mooier).

Het nadeel van bij Lingen vind ik wel het "keuken-verkopers-gevoel". Vrij ontransparante offertes en "als u nou voor dinsdag beslist, dan kan ik het bedrag omlaag afronden naar € 17.000". Daar ben ik niet zo'n fan van.

Bij Jan Groen hadden we dat gevoel een stuk minder. Het was al wat later op de dag, dus we hebben niet heel lang kunnen kijken. Maar een vloer die we visueel behoorlijk overeen vonden komen met wat we bij Lingen hadden gezien kwam hier all-in uit op ongeveer € 26.500 (in een heel nauwkeurig gespecificeerde offerte). Dat vind ik een behoorlijk verschil. Daarnaast is het bij Lingen zo dat de prijs vast ligt (nu bestellen en bij plaatsen, in ons geval over twee jaar, betalen), bij Jan Groen zijn alle prijsstijgingen boven de 10% voor rekening van de klant.

Wat ik wel een dingetje vond: ik vroeg bij Lingen of de prijs inclusief egaliseren van de vloer is. De verkoper gaf aan dat zandcementvloeren dermate vlak zijn dat dat écht niet nodig is en dat ze het met alleen de lijm vlak genoeg krijgen. Bij Jan Groen zeiden ze het tegenovergestelde: je moet 99 van de 100 keer gaan egaliseren, en dat kost gewoon een hoop extra geld en tijd.

Ik las in dit topic dat het allemaal niet zo zwart wit is, maar ik vind het wel "gevaarlijk" om bij voorbaat te zeggen dat er niet geegaliseerd hoeft te worden...
Ben vandaag toch nog even naar een tegelhandel in de buurt geweest (klein zaakje waar ik wel goede ervaringen over gehoord had). Tot mijn positieve verrassing hadden ze hier "planken" die ik mooier vond (qua kleur en lengte) dan het pakket dat ik bij Lingen uitgekozen had. En toen kwam de totaalprijs (inclusief leggen): € 12.750. Dat was een positieve verrassing, gewoon meer dan de helft goedkoper dan waar we bij Jan Groen op uitkwamen en ook nog dik goedkoper dan bij Lingen Keramiek.

Prijzen staan hier niet vast, zoals bij Lingen. En de verkoper gaf aan dat ie ook echt niet wist of precies deze tegels er over twee jaar nog zijn. Maar ik weet in ieder geval dat het veel goedkoper kan dan ik dacht.

[ Voor 60% gewijzigd door posttoast op 24-11-2022 20:37 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jvdmeer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:35:

[...]

de term zolder bestaat niet in het bouwbesluit het is dus of een verblijfsruimte met eisen of een onbenoemde ruimte met andere eisen. in de volksmond kan het beide zolder heten. het gaat erom wat ze het noemen in de vergunningsaanvraag en daar wordt dan op getoetst. meestal worden zolders tot onbenoemde ruimte bestempeld. maar gelukkig, het kan nog viezer neem het krijtstrepen.

https://www.woningborg.nl...is-de-krijtstreepmethode/

• posttoast
twain4me schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:39:
[...]

de term zolder bestaat niet in het bouwbesluit het is dus of een verblijfsruimte met eisen of een onbenoemde ruimte met andere eisen. in de volksmond kan het beide zolder heten. het gaat erom wat ze het noemen in de vergunningsaanvraag en daar wordt dan op getoetst. meestal worden zolders tot onbenoemde ruimte bestempeld. maar gelukkig, het kan nog viezer neem het krijtstrepen.

https://www.woningborg.nl...is-de-krijtstreepmethode/
Ja, die komt in de technische omschrijving van mijn project ook langs:
De daglicht- en ventilatievoorzieningen van de woningen zijn gebaseerd op de oppervlakten van de verblijfsgebieden. De eisen hiervoor zijn in het Bouwbesluit vastgesteld. Het ontwerp en de indeling kunnen van dien aard zijn dat de mate van daglichttoetreding op sommige plaatsen enigszins in het geding komt. Dit kan aanleiding geven om gebruik te maken van de zogenaamde ‘krijtstreepmethode’, een methode die in het Bouwbesluit is toegestaan. Deze methode komt er op neer dat niet over het gehele vloeroppervlak in de zogenaamde verblijfsgebieden voldoende daglichttoetreding aanwezig is volgens de hiertoe geëigende norm. In praktische zin betekent dit dat er in het achterste gedeelte van de betreffende ruimten relatief donkere gedeelten aanwezig kunnen zijn.
Als ik het goed lees hier alleen van toepassing op daglicht, en niet op ventilatie. Alsnog karig natuurlijk.

omniscale.nl

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Wij hebben de Duco Energy Comfort 325 in onze woning. Vanuit de bouw zat er een knop/sensor in de woonkamer waarmee je 1-2-3-auto stand kan kiezen en er zit een CO2 sensor in die gebruikt wordt om de WtW aan te sturen. Verder zit er in de Ducobox zelf een vocht sensor die er prima voor zorgt dat je bij douchen automatisch de fan harder gaat zuigen/blazen.

Heb zelf een Duco CO2 sensor toegevoegd in de slaapkamer, zodat die er ook voor zorgt dat de ventilatie zich automatisch bijstelt aan de hand van de luchtkwaliteit van de kamer.

Overigens ook de communicatieprint toegevoegd, de web interface is prima te gebruiken en via die weg kan je het in alles integreren. Heb het nu zelf via Node-RED -> MQTT -> Homebridge -> HomeKit gekoppeld, zodat ik de historie van de sensoren kan zien. Maar als je Home Assistant draait, kan het ook direct daarin.

Dat PCB’tje is achteraf heel simpel toe te voegen en kostte iets van €150. Dus dat zijn de kosten niet echt. Duco is in ventilatie land wel een bekende speler, ze komen uit België. Hun knoppen/sensoren zijn in vorm/stijl van Niko (ook Belgisch), wat ik persoonlijk een heel stuk strakker vind dan de knoppen van de andere bekende merken van WtW. Dit oogt tenminste modern, we hebben uiteindelijk al het schakel materiaal in huis vervangen voor Niko.

Gallery V&A

• Aubergine
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 88% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Aubergine schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:32:
Hoe weten jullie welke WTW je krijgt? In onze technische omschrijving staat niks over het merk of type WTW.
In onze technische omschrijving stond enkel dat er een WtW kwam. Merk was niet van te voren bekend.

Tijdens het project denk half jaar voor oplevering of zo kon de verkoop begeleider van de aannemer ons melden welke WtW, zonnepanelen e.d. geleverd gingen worden.

Eerst noemde die een DucoBox Silent, wat dus enkel een MV-box is. Toen ik hem daarop wees, ging die dat nakijken en bevestigen dat het de Energy Comfort 325 werd. En kort daarna werd bekend dat de technische ruimte groter werd op de tweede verdieping 😅. De WtW is een stuk groter en ze hadden een technische ruimte van iets meer dan 1m2 ingetekend… dan paste er dus geen wasmachine en droger in, dus we zijn blij dat die ruimte groter geworden is. Nu konden we wasmachine en droger gewoon stapelen.

[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 24-11-2022 21:38 ]

Gallery V&A

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 15:20
Aubergine schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:32:
Hoe weten jullie welke WTW je krijgt? In onze technische omschrijving staat niks over het merk of type WTW.
Je kan de bouwbesluitberekeningen/beng berekeningen opvragen bij je gemeente. Daar staat zo'n beetje alles in.
Pagina: 1 ... 173 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.