Is dat een douche-goot WTW, want dan is 246 liter de norm. Spreek de aannemer aan op het feit dat 180 liter volgens jou te klein is en niet aan de normen voldoet. Doe dat schriftelijk en als ze aangeven dat ze toch 180 liter plaatsen, neem even contact op met SWK of Woningborg. De aannemer dient zich namelijk aan de regels te houden.siddler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:58:
Wij zijn een tijdje terug ook ingeloot voor een nieuwbouwwoning en zitten inmiddels in de fase dat we langzaamaan het meerwerk echt duidelijk moeten krijgen. Naar aanleiding hiervan ben ik toch wel nieuwsgierig naar jullie gedachten over het volgende
We hebben een (tussen)woning gekocht van ca 170m2 welke volledig met vloerverwarming verwarmt zal worden middels een (gesloten) bodemwarmtepomp. Standaard wordt er een boilervat geleverd met een bruto inhoud van 180L. Op basis van de Woningborg Garantienormen (Bijlage A) lijkt dit wat laag: er is standaard sprake van 4 slaapkamers, een douche WTW en een bad wat volgens mij betekent dat de minimale inhoud 213L is.
[Afbeelding]
Dat is bizar, maar is waarschijnlijk een truc om ervoor te zorgen dat niemand er om vraagt.Als meerwerk wordt er voor EUR 6.100 aangeboden om een extra boilervat van 200L te plaatsen. Zelf heb ik het idee dat exorbitant duur is (de boilervaten lijken slechts zo'n EUR 1000 tot 1500 te kosten). Kan iemand mij vertellen of het achteraf (relatief) eenvoudig en betaalbaar is om het bij te laten plaatsen? Of kan ik dit beter meteen meenemen?
Er moet een voorziening voor een laadpaal naar elke parkeerplaats komen. Dat is een loze leiding en die hoeft niet vanuit jouw meterkast, maar mag dus ook vanuit de centrale ruimte komen. Je moet een laadpaal kunnen plaatsen, maar de aannemer is niet verplicht een loze leiding van jouw woning naar jouw parkeerplaats te leggen (al is het alleen maar omdat je jouw parkeerplaats zou kunnen verkopen aan een van de buren met toestemming van de VVE).De achterkant van onze woning komt uit op de parkeergarage, met voor ons huis een eigen parkeerplaats. De grond is echter van de VvE. Vanuit het project worden er geen opties aangeboden om in de parkeergarage een laadpaal te plaatsen of voorbereiden en wil men hierover ook niet meedenken (of zoals een van de buren zei:"Ah de bekende Nee, kan niet optie").
Ook hier: spreek de aannemer schriftelijk aan en neem contact op met Woningborg of SWK als hij niet mee wil werken. Maak er een opleverpunt van als het bij oplevering (aan de VVE) niet in orde is, want dit is gewoon dwingend recht. De aannemer moet dit gewoon aanleggen.
Een kabel over het pad is waarschijnlijk ook iets waar de VVE niet achter zal staan. In de meeste gemeentes mag dit ook niet over de stoep. Wel zijn er gemeentes waar men met gootjes experimenteert. VVE's zijn meestal niet erg genegen om mee te denken omdat die vaak door afgunst geregeerd worden.Met een aantal buren zijn we daarom op het idee gekomen om enkele loze leidingen naar de achtergevel te laten leggen zodat we die kunnen bedraden voor een laadpunt. In dat geval kan ik aan mijn achtergevel een laadpunt maken, maar ligt de laadkabel wel over het 'paadje' langs achtergevels (zie plaatje).
[Afbeelding]
Zelf heb ik hier niet zo'n moeite mee, maar kan me voorstellen dat de VvE hier niet altijd even blij mee is (al zou er met een kabeldoorvoer niet zo'n issue moeten zijn). Bijkomend voordeel is dat ik op deze manier ook gewoon zelf gebruik kan blijven maken van mijn eigen opgewekte energie wat me behoorlijk voordelig lijkt met het oog op de salderingsregeling. Hoe wordt dit in jullie projecten opgelost? En wat denken jullie van bovenstaande oplossing?
Overigens voorzie ik nog veel meer problemen aangezien de parkeergarage ook gebruikt zal worden door buren waarvan het huis niet direct grenst aan de parkeergarage en ik verwacht dat daar ook wel mensen zijn die een laadpaal willen. Het lijkt er nu echter op dat dit in zijn geheel niet is voorzien in de garage.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp