• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

Midan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:37:
[...]

Je kan de bouwbesluitberekeningen/beng berekeningen opvragen bij je gemeente. Daar staat zo'n beetje alles in.
In mijn omgevingsvergunning berekening stond een Brink Flair WTW, terwijl Klimaatgarant in principe Itho daalderop plaatst. Die waren niet leverbaar, dus nu een Orcon.
Je kan volgens mij nergens vanuit gaan.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:53:
[...]

In mijn omgevingsvergunning berekening stond een Brink Flair WTW, terwijl Klimaatgarant in principe Itho daalderop plaatst. Die waren niet leverbaar, dus nu een Orcon.
Je kan volgens mij nergens vanuit gaan.
Nee, precies. Die stukken behoren ook niet tot de verkoopstukken. Wij hadden uiteindelijk ook Ducobox en Vaillant apparatuur terwijl er andere merken genoemd werden in de EPC berekening.

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 91% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:19
rubenos schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:21:
We dachten dat Svedex onze deurenleverancier werd, maar het wordt Berkvens via Mijndeur. Helemaal voor niks het hele assortiment van Svedex uit mijn hoofd geleerd :+

Ik ken best wat mensen met Svedex, en niemand met Berkvens, dus weet nog niet helemaal of ik er blij mee ben. Zo is bij Svedex standaard een rond rozet en mooie stevige deurklinken, en bij Berkvens is de standaard met schild. Dat wordt dus onverwacht meerwerk om te voorkomen dat er een schild in de deuren geboord zit.
We krijgen sowieso stompe deuren. Waaronder een industriële deur naar woonkamer, ik gok dan op de Verdi die ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen.

Ik heb voorlopig nog geen toegang tot Mijndeur, maar ik zie veel Tweakers met Berkvens, wat voor kosten hadden jullie aan deurklinken vervangen via project?

Iemand toevallig ook de stompe kozijnen geupgrade naar hout via Berkvens?
Edit: inmiddels wat prijzen gevonden in dit topic lijkt erop dat die wens wel €400-500 per kozijn gaat kosten :X
Wij hebben Berkvens in onze huidige nieuwbouw woning (oplevering 2019) en svedex in onze nieuwe nieuwbouw woning (oplevering afgelopen dinsdag). Persoonlijk vind ik de Berkvens mooier omdat deze een mattere afwerking hebben. De Svedex glimmen een klein beetje. Wb kwaliteit kan ik er nog niet veel over zeggen.

Bij de Berkvens hebben wij op de BG de deuren laten upgraden naar stomp hout. Op de andere verdiepingen is het stomp staal. Als ik het over zou kunnen doen, zou ik alles stomp staal doen. Het verschil zie je niet/nauwelijks tenzij je er op let/weet dat er verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
Nano2009 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:17:
[...]

Wij hebben Berkvens in onze huidige nieuwbouw woning (oplevering 2019) en svedex in onze nieuwe nieuwbouw woning (oplevering afgelopen dinsdag). Persoonlijk vind ik de Berkvens mooier omdat deze een mattere afwerking hebben. De Svedex glimmen een klein beetje. Wb kwaliteit kan ik er nog niet veel over zeggen.

Bij de Berkvens hebben wij op de BG de deuren laten upgraden naar stomp hout. Op de andere verdiepingen is het stomp staal. Als ik het over zou kunnen doen, zou ik alles stomp staal doen. Het verschil zie je niet/nauwelijks tenzij je er op let/weet dat er verschil in zit.
Kijk, dat is mooie info en advies. Dank! Ik denk dat het de moeite waard is om ook eens bij Berkvens te gaan kijken komende maanden. Showroom in Soomeren.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:35
Pfff, nou volgens mij ben ik klaar met het intekenen van de meerwerkopties. Wat een klus (en wat een geld :X ). Ik ben benieuwd of iemand hier nog iets op te schieten heeft. Let daarbij niet op de keukenindeling en de badkamerindeling, die worden nog aangepast op basis van de tekeningen van Bruynzeel en de sanitairwinkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By9Ni8SFLpfaWESGB7m4ZfuGNXc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/m8LCnCrbbsqxbCju7nHc4bJT.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNQGiAresTCzK0MAeCtqTUu6-TI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/i1WA2DoDFSiIjKIwXgdIxHvS.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWH_qxBaFKZ6W4GFaGqDzUI5mqk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/5TUvpdEHkL5KZAXfkuuypfwR.gif?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 18:45
posttoast schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:30:
Pfff, nou volgens mij ben ik klaar met het intekenen van de meerwerkopties. Wat een klus (en wat een geld :X ). Ik ben benieuwd of iemand hier nog iets op te schieten heeft. Let daarbij niet op de keukenindeling en de badkamerindeling, die worden nog aangepast op basis van de tekeningen van Bruynzeel en de sanitairwinkel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk aan loze leidingen voor zonweringen (buiten) en aan de binnenkant voor dingen als elektrische gordijnen (luxaflex powerview oid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat doen ze bij jullie voor de optie “voorbereiden voor WiFi accespoint” alleen een UTP aansluiting of nog meer?

Verder zou je nog kunnen overwegen om een mantelbuis naar buiten te laten leggen (achter) zodat je later nog eventueel water en/of Electra daar heen kunt trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind vooral de trap op de begane grond heel onlogisch, als er net iemand naar beneden komt en vanuit de gang de kamer in dan knallen de deuren tegen elkaar?
Kan je niet de gang doortrekken en de trap in de gang? Of geen deur in de trap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Rubenus schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:10:
[...]

Denk aan loze leidingen voor zonweringen (buiten) en aan de binnenkant voor dingen als elektrische gordijnen (luxaflex powerview oid)
Aan de zuidkant doen we op de eerste en bovenste verdieping (in de dakkapel) bij beide ramen een voorbereiding voor screens. Aan de binnenkant had ik dan weer niet over nagedacht, en dat vind ik wel een interessante. Ga ik eens naar kijken dus :)
Lupadi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:13:
[...]

Wat doen ze bij jullie voor de optie “voorbereiden voor WiFi accespoint” alleen een UTP aansluiting of nog meer?

Verder zou je nog kunnen overwegen om een mantelbuis naar buiten te laten leggen (achter) zodat je later nog eventueel water en/of Electra daar heen kunt trekken
Voorbereiden WiFi accesspoint is een ethernetaansluiting in het plafond en in de meterkast een UTP kabeltje. Ik ga daar een Unifi accesspoint ophangen met PoE. Op de begane grond komt er ook nog een accesspoint in de meterkast en op de bovenste verdieping in de technische ruimte.

Bij de achterdeur hebben we (helemaal rechts) al een vorstbestendige kraan en daar laat ik ook een stopcontact aanleggen. Op de tuinkast komt een opbouwstopcontact waar een kabel uit de grond komt. Die wil ik dus gaan aftakken voor verlichting :) Er is ook een optie voor een extra losse tuinkabel op rol, maar die is een stuk duurder en zo kan het ook lijkt me.
kepler schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:19:
[...]

Ik vind vooral de trap op de begane grond heel onlogisch, als er net iemand naar beneden komt en vanuit de gang de kamer in dan knallen de deuren tegen elkaar?
Kan je niet de gang doortrekken en de trap in de gang? Of geen deur in de trap?
De trap is in de gang, de deur die je ziet is van de trapkast (de ruimte onder de trap) :)

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed dat je de wcd’s buiten op een eigen groep laat zetten, maar laat hier ook een eigen aardlekschakelaar bij gebruiken. Of zet die groep later zelf op een alamat. De meeste problemen die je met wcd’s buiten kunt verwachten laten niet je zekering eruit knallen, maar je aardlekschakelaar.

De geplande indeling van de slaapkamers heb je niet opgenomen, dus deze tip is even ter info:
Ben zelf erg blij dat ik in 2 slaapkamers waar ik al wist dat er een kledingkast op een specifieke plek zou komen een schakelbare wcd heb laten plaatsen op 240 cm hoogte. De verlichting in de kasten kan ik nu met een schakelaar bedienen.
Erg handig omdat mijn vrouw en ik niet altijd gelijktijdig opstaan. Als je dan nog iets uit de kast nodig hebt en daar licht bij nodig hebt dan kun je die makkelijk aan zetten en als het licht niet nodig is gaat het ook niet automatisch al aan als je een van de kastdeuren open doet.

Naast de schakelbare wcd kun je evt nog een 2de wcd opnemen die niet schakelbaar is voor overige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:38
ThePsycho schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:08:
Na het doorlezen van flink wat pagina's hier, ook maar even instappen aangezien we net alles rond hebben. Binnen 3 weken van rondkijken of er iets was naar getekend, ging erg snel allemaal.

***members only***
Na wat heen en weer contact met de aannemer een redelijk definitieve optietekening kunnen bereiken!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben benieuwd of iemand nog leuke inzichten heeft rondom de plattegronden (so far).
Badkamer en toilet zijn apart ingetekend en verder alleen aangepast met een badaansluiting en tegelwerk.

Members only:

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ThePsycho schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:27:
[...]

Na wat heen en weer contact met de aannemer een redelijk definitieve optietekening kunnen bereiken!

***members only***

Ben benieuwd of iemand nog leuke inzichten heeft rondom de plattegronden (so far).
Badkamer en toilet zijn apart ingetekend en verder alleen aangepast met een badaansluiting en tegelwerk.

***members only***
Hoe worden die parkeerplaatsen beschermd tegen wildparkeren? Toevallig laatst een artikel tegen gekomen dat je een slagboom of hek moet neer zetten en dat een bordje ‘privé parkeerplaats’ oid wettelijk gezien niets voorstelt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@ThePsycho Als er niets geregeld is voor laadpalen gaat dat waarschijnlijk wel een uitdaging worden. Hier houdt de gemeente namelijk niet zo van ondergrondse kabels toevoegen omdat het op allerlei plaatsen geregistreerd dient te worden tbv toekomstige werkzaamheden. Ik weet wel dat er hier in de wijk bij diverse projecten vanaf het begin in de folder heeft gestaan. Soms werden zelfs volledig laadpalen opgeleverd ongeacht op de koper elektrisch rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
Toppe schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:43:
[...]

Hoe worden die parkeerplaatsen beschermd tegen wildparkeren? Toevallig laatst een artikel tegen gekomen dat je een slagboom of hek moet neer zetten en dat een bordje ‘privé parkeerplaats’ oid wettelijk gezien niets voorstelt.
Hier heb ik ook over nagevraagd bij de aannemer, dit moet ik zelf gaan regelen met de gemeente waarschijnlijk. Maar slagbomen zijn geen optie helaas. Ik vermoed dat we zijn overgeleverd aan de hoop dat mensen een bordje respecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
Deveon schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:19:
@ThePsycho Als er niets geregeld is voor laadpalen gaat dat waarschijnlijk wel een uitdaging worden. Hier houdt de gemeente namelijk niet zo van ondergrondse kabels toevoegen omdat het op allerlei plaatsen geregistreerd dient te worden tbv toekomstige werkzaamheden. Ik weet wel dat er hier in de wijk bij diverse projecten vanaf het begin in de folder heeft gestaan. Soms werden zelfs volledig laadpalen opgeleverd ongeacht op de koper elektrisch rijdt.
De gemeente zei al dat ze het afraden maar niet mogen weigeren. En omdat de kabel alleen door een stuk beplanting heen gaat als de buren meewerken is het geen probleem. Mocht ik via het trottoir moeten dan loopt mijn kabel langs de nutsvoorzieningen..

Maar ik hoop even dat beide buren ook een laadpaal willen en we gezamelijk iets kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 95% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Aubergine schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:21:
Zijn er mensen die hier zelf stopcontacten zijn gaan aanleggen (verleggen met frees e.d.)? Wij hebben gisteren het elektraplan opzij gelegd en zelf bedacht waar we allemaal wcd's e.d. willen.

Dat was een stuk duurder dan we dachten :X
Dat heb ik gedaan en daar kun je relatief makkelijk wat geld mee besparen. Is al een jaar of 5 geleden dus de prijzen weet ik niet precies meer. Wilde op een aantal posities extra dubbele wcd's en ik gok dat ik daar zo'n 500-750 euro mee bespaard heb. De materialen zijn niet zo duur dus het is vooral arbeid (en winstmarge aannemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aubergine schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:21:
Zijn er mensen die hier zelf stopcontacten zijn gaan aanleggen (verleggen met frees e.d.)? Wij hebben gisteren het elektraplan opzij gelegd en zelf bedacht waar we allemaal wcd's e.d. willen.

Dat was een stuk duurder dan we dachten :X
Ligt aan hoe er gebouwd wordt. Kalkzandsteen is het goed mogelijk, zolang je niet te diep gaat en niet meerdere horizontale in 1 muur doet op 1 stuk, je beïnvloed namelijk de draagkracht als je horizontaal erin freest. Vanuit de bouw doen ze normaal alleen schuin of verticaal.

(Prefab) beton kan je wel vergeten als je niet via de kruipruimte onderlangs kan.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 18:45
Aubergine schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:22:
[...]

Frezen in prefab beton is niet te doen wil je zeggen? Goed om te weten!

Ze vragen in dit project 240 euro voor een dubbele wcd dus vandaar we kijken naar de optie om het zelf te doen :X
240 is helaas niet een gekke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 11:53
Aubergine schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:22:
[...]

Frezen in prefab beton is niet te doen wil je zeggen? Goed om te weten!

Ze vragen in dit project 240 euro voor een dubbele wcd dus vandaar we kijken naar de optie om het zelf te doen :X
Zeker geen gekke prijs, bij mij kosten ze €285 voor een dubbele WCD op bestaande groep. Als ik ze op een aparte groep wil kost het mij €465…

Ik laat vanuit de bouw de ‘moeilijke’ WCDs plaatsen. Daarna ga ik zelf nog aan de slag qua uitbreiding en heb daarvoor de Lidl muurfrees gekocht (nu in de aanbieding met BF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
Bamiblik schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:50:
[...]

Zeker geen gekke prijs, bij mij kosten ze €285 voor een dubbele WCD op bestaande groep. Als ik ze op een aparte groep wil kost het mij €465…

Ik laat vanuit de bouw de ‘moeilijke’ WCDs plaatsen. Daarna ga ik zelf nog aan de slag qua uitbreiding en heb daarvoor de Lidl muurfrees gekocht (nu in de aanbieding met BF).
Waarom geen loze leidingen dan? Kosten meestal de helft (loze leiding naar meterkast vanuit elk punt van de woning was bij ons €119) en als je kan vrezen, kan je ook een draad trekken~
Kan je hem zelf op een aparte groep (~ €15), aardlekschakelaar (~€40) of 2P aardlekautomaat (~€35) zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 27-11-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
Source90 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:58:
[...]
Waarom geen loze leidingen dan? Kosten meestal de helft (loze leiding naar meterkast vanuit elk punt van de woning was bij ons €119) en als je kan vrezen, kan je ook een draad trekken~
Kan je hem zelf op een aparte groep (~ €15), aardlekschakelaar (~€40) of 2P aardlekautomaat (~€35) zetten.
Loze leiding kost bij mij ook al €240.. dus heeft geen voordeel tov wcd op bestaande groep, op nieuwe groep eventueel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bamiblik schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:42:
[...]

Loze leiding kost bij mij ook al €240.. dus heeft geen voordeel tov wcd op bestaande groep, op nieuwe groep eventueel wel.
Hmm, dan zou je je bijna afvragen of ze je van die flexibele voorbedrade leidingen geven.
Want het trekken van kabels kost ook tijd zou je denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Wat ik me net nog bedacht: ik heb op de plek waar mijn TV komt te hangen 1 ethernetaansluiting (ze willen maar 1 CAT6 kabel door een loze leiding aanleveren jammer genoeg). Ik gok dat ik straks glasvezelinternet heb. Volgens mij gaat televisie daar over een losse VLAN en heb ik dus wellicht 2 ethernetaansluitingen nodig. Hoe doen jullie dat?

Ik heb ook de optie om COAX aan te laten leggen naar de verschillende kamers, maar dat is anno 2024 een beetje onzin toch?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
posttoast schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:09:
Wat ik me net nog bedacht: ik heb op de plek waar mijn TV komt te hangen 1 ethernetaansluiting (ze willen maar 1 CAT6 kabel door een loze leiding aanleveren jammer genoeg). Ik gok dat ik straks glasvezelinternet heb. Volgens mij gaat televisie daar over een losse VLAN en heb ik dus wellicht 2 ethernetaansluitingen nodig. Hoe doen jullie dat?

Ik heb ook de optie om COAX aan te laten leggen naar de verschillende kamers, maar dat is anno 2024 een beetje onzin toch?
Je kan toch meerdere VLAN's over een kabel laten gaan? Dat is het hele idee van VLAN's... Of ik moet je verkeerd begrijpen.

De VLAN's bij IPTV zijn zover ik weet altijd tagged.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
kw_nl schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:17:
[...]

Je kan toch meerdere VLAN's over een kabel laten gaan? Dat is het hele idee van VLAN's... Of ik moet je verkeerd begrijpen.

De VLAN's bij IPTV zijn zover ik weet altijd tagged.
Dan moet ik alleen aan de andere kant van die kabel wel een switch hebben die dat ondersteunt. Maar op zich een goed punt inderdaad :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:10
En als het een normale leiding is met al een CAT6 kabel dan zou ik die als trekkabel gebruiken om vervolgens 2 CAT6 kabels door te voeren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
GeeMoney schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:23:
En als het een normale leiding is met al een CAT6 kabel dan zou ik die als trekkabel gebruiken om vervolgens 2 CAT6 kabels door te voeren ;).
Het worden flexibele leidingen (tot mijn chagrijn). Dus ik denk dat ik dat niet aan ga durven. Dat is denk ik wel de reden dat de aannemer alle loze leidingen direct voorziet van CAT6.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
posttoast schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:09:
Volgens mij gaat televisie daar over een losse VLAN en heb ik dus wellicht 2 ethernetaansluitingen nodig. Hoe doen jullie dat?
Ik weet niet welke provider je hebt, en wat voor TV. Bij mij gaat het iig net als nu, met 1 kabel, en dan via een switch voor o.a. de PS4 en tv. Tv heeft een KPN app, en zo kan ik tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Diablow schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:45:
[...]

Ik weet niet welke provider je hebt, en wat voor TV. Bij mij gaat het iig net als nu, met 1 kabel, en dan via een switch voor o.a. de PS4 en tv. Tv heeft een KPN app, en zo kan ik tv kijken.
Ik zit nu bij Ziggo en kijk, op het Sinterklaasjournaal na ;) , eigenlijk amper lineaire televisie. Maar voor de momenten dat ik dat wel die heb ik dus gewoon een coax kabel achter in mijn tv geprikt.

Ik was niet voornemens weer naar Ziggo te gaan (omdat ik verwacht dat er in mijn nieuwe woning glasvezel beschikbaar zal zijn), dus vandaar mijn vraag :)

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

KPN en T-Mobile ondersteunen tegenwoordig routed IPTV. Dan heb je geen losse VLAN meer nodig, je switches moeten wel IGMP Proxy ondersteunen.

Als je de apps gebruikt op Android/Apple TV heb je dit sowieso niet nodig. Wij gebruiken zelf NLZIET, omdat die veel fijner werkt voor o.a. terugkijken en de prijs een stuk schappelijker is.

Wij hebben nog wel Coax laten trekken naar de woonkamer en naar de ruimte boven waar we twee TVs hebben. Echter hebben we geen Ziggo abo genomen, maar wel ongecodeerd signaal. Al kijken we zelden via Ziggo, alleen NPO1/2/3 soms als ik meer bitrate wil dan via IPTV.

Er bestaan trouwens ook flexvoorbedrade leidingen met Coax en UTP of Dual UTP, maar daar zullen ze waarschijnlijk niet mee werken. Achteraf kabel vervangen in flex pijp is geen feest, zeker als je door verdiepingen moet. Wij hebben voor de zekerheid alle belangrijke kabels door het project laten doen. Uiteindelijk hadden we maar op twee plekken een lege loze leiding, die er al standaard zaten vanuit de bouw.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Duidelijk verhaal :) ik heb nu ook geen TV abonnement inderdaad, áls we TV kijken dan is dat NPO1,2 of 3 en die zijn zoals je al aangeeft ongecodeerd.

Dat zou voor mij ook de enige reden zijn om COAX naar de woonkamer te trekken (want gratis is goedkoper dan NLZiet ;) ), dus dat vind ik nog een lastige afweging.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

posttoast schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:18:
Duidelijk verhaal :) ik heb nu ook geen TV abonnement inderdaad, áls we TV kijken dan is dat NPO1,2 of 3 en die zijn zoals je al aangeeft ongecodeerd.

Dat zou voor mij ook de enige reden zijn om COAX naar de woonkamer te trekken (want gratis is goedkoper dan NLZiet ;) ), dus dat vind ik nog een lastige afweging.
Er is geen garantie dat je ongecodeerde Ziggo ontvangt hoor. Een van onze directe buren naast ons hebben Ziggo, waardoor ons stukje een afnemer heeft en er signaal op staat. De huizen om de hoek in zelfde project hebben geen Ziggo signaal actief, omdat iedereen in dat stuk glasvezel heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 27-11-2022 20:01 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
BiG-GuY schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:59:
[...]

Er is geen garantie dat je ongecodeerde Ziggo ontvangt hoor. Een van onze directe buren naast ons hebben Ziggo, waardoor ons stukje een afnemer heeft en er signaal op staat. De huizen om de hoek in zelfde project hebben geen Ziggo signaal actief, omdat iedereen in dat stuk glasvezel heeft.
OK, dan hak ik bij deze de knoop door en ga ik geen COAX meer aanleggen naar de woonkamer. Scheelt me toch weer € 160. Dat is 20 maanden NLZiet ;)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
posttoast schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:27:
[...]

OK, dan hak ik bij deze de knoop door en ga ik geen COAX meer aanleggen naar de woonkamer. Scheelt me toch weer € 160. Dat is 20 maanden NLZiet ;)
Ik heb inmiddels al bijna 2 jaar geleden afscheid genomen van XS4ALL met daarbij tv van KPN en sindsdien los glasvezelinternet bij 'de opvolger' en een abo bij NLziet. Dat bevalt echt heel erg goed.

Dus persoonlijk zou ik absoluut geen coax meer in huis leggen en alleen UTP. Dat zou ik dan wel weer ten allen tijden naar de tv leggen, want dat is altijd handig voor het streamen van video of dat nu via een dienst als NLziet of Netflix oid is of via TV.
Volgens mij zijn die nieuwste settop boxen van Ziggo ook voorzien van UTP namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
We gaan inderdaad overal UTP laten leggen, ook achter de TV. Ik twijfel nog of ik achter de TV twee UTP kabels uit ga laten komen, maar dat is denk ik niet persé nodig.

Ik zit nog met een laatste dilemma: we wilden eigenlijk helemaal niets met de trap laten doen, want superduur. Nu zat ik gisteren toch nog een keer door de VIOS TrapSelect website te klikken en besloten we de trap van de eerste verdieping naar zolder toch maar dicht te maken (kost € 500). Maar toen viel mijn oog ook op de optie "aflakken trap:
Je kunt er voor kiezen om de trap af te lakken of te laten schilderen zodat je bij oplevering zelf niet meer aan de slag hoeft. Ideaal natuurlijk! De uitvoering hiervan wordt uitgevoerd door jouw aannemer. Voor de details kun je contact opnemen met de kopersbegeleider".
Kost € 950 per trap, wat natuurlijk een bak geld is. Tegelijk weet ik dat als ik dit niet ga doen, dit een klus is die jaren gaat blijven liggen (als ik naar mijn huidige woning kijk) en ik dus straks al die tijd een vurenhouten trap heb die enkel in de grondverf is gezet. Wat ik me alleen afvraag: dat vurenhout is natuurlijk superzacht, dus is die verflaag niet sowieso binnen no time weg?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
@posttoast mijn ervaring is dat als je de trap goed verft, je daar 5-10 jaar plezier van hebt. Als je het niet doet gaat de grondverf er heel snel af en ga je steeds meer de onderlaag zien.

[ Voor 33% gewijzigd door Blik1984 op 28-11-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:28

CaDje

Framedrops for life

posttoast schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:27:
[...]

Ik heb zelf bij de TV nog een loze leiding laten trekken voor het geval er ooit nog coax komt. NPO kun je natuurlijk ook gewoon via NPO start app kijken, welke gratisch is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
CaDje schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:13:
[...]

Ik heb zelf bij de TV nog een loze leiding laten trekken voor het geval er ooit nog coax komt. NPO kun je natuurlijk ook gewoon via NPO start app kijken, welke gratisch is ;).
Ja, ik heb nu al NPO Plus. Maar afaik kun je niet live kijken.

Loze leidingen doet de aannemer niet aan trouwens, je krijgt dan een flexibele buis met CAT6 erin. Is ook niet erg, maar aangezien het flexibele buizen zijn gaat het denk ik best gekloot worden om daar later nog COAX doorheen te krijgen. Dus áls je dat wilt, dan moet je dat direct al doorgeven en doen zij dat voor je. Maar ik denk dat ik dat dus gewoon maar ga skippen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
posttoast schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:54:
Kost € 950 per trap, wat natuurlijk een bak geld is. Tegelijk weet ik dat als ik dit niet ga doen, dit een klus is die jaren gaat blijven liggen (als ik naar mijn huidige woning kijk) en ik dus straks al die tijd een vurenhouten trap heb die enkel in de grondverf is gezet. Wat ik me alleen afvraag: dat vurenhout is natuurlijk superzacht, dus is die verflaag niet sowieso binnen no time weg?
Was bij ons ook een optie. Wij hadden echter de badkamer casco laten doen, plus overige arbeid waardoor:
- Badkamer plaatsers twee weken heen en weer liepen met hun bouwklompen
- Schuifdeur specialist (al wat schoner, dan nog) meermaals op en neer is geweest
- Vloerenlegger paar dagen heen en weer is geweest
- Verhuizers meermaals trap op/af zijn geweest (voorjaar; was regen)

Trap zag er niet zo tof meer uit daarna. Blij dat wij daar geen honderden euro's tegenaan hebben gegooid.

Wij hebben nu een potje grondverf en potje lak voor trappen erop gesmeerd en twee pakken trapmatten gekocht. Dagje werk en circa €100 verder laten we dit er een jaar of 2 op zitten. Dan overzettredes (vanwege uitzetten trap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Source90 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:20:
[...]

Was bij ons ook een optie. Wij hadden echter de badkamer casco laten doen, plus overige arbeid waardoor:
- Badkamer plaatsers twee weken heen en weer liepen met hun bouwklompen
- Schuifdeur specialist (al wat schoner, dan nog) meermaals op en neer is geweest
- Vloerenlegger paar dagen heen en weer is geweest
- Verhuizers meermaals trap op/af zijn geweest (voorjaar; was regen)

Trap zag er niet zo tof meer uit daarna. Blij dat wij daar geen honderden euro's tegenaan hebben gegooid.

Wij hebben nu een potje grondverf en potje lak voor trappen erop gesmeerd en twee pakken trapmatten gekocht. Dagje werk en circa €100 verder laten we dit er een jaar of 2 op zitten. Dan overzettredes (vanwege uitzetten trap).
Dat is inderdaad de andere kant van het verhaal. Want hier gaat er ook nog van alles gebeuren na oplevering (o.a. de vloer). De aannemer levert bij "luxere" trap-upgrades een soort beschermhoezen voor de treden, maar dat doen ze niet als je het enkel laat lakken. Geen idee of je zoiets zelf ook (enigszins betaalbaar) kunt doen.

Edit: zoiets dus https://www.easydek.com/nl/toepassingen/trap-afdekken

Staat alleen geen prijs bij ;)

[ Voor 4% gewijzigd door posttoast op 28-11-2022 10:51 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
posttoast schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:54:
We gaan inderdaad overal UTP laten leggen, ook achter de TV. Ik twijfel nog of ik achter de TV twee UTP kabels uit ga laten komen, maar dat is denk ik niet persé nodig.

Ik zit nog met een laatste dilemma: we wilden eigenlijk helemaal niets met de trap laten doen, want superduur. Nu zat ik gisteren toch nog een keer door de VIOS TrapSelect website te klikken en besloten we de trap van de eerste verdieping naar zolder toch maar dicht te maken (kost € 500). Maar toen viel mijn oog ook op de optie "aflakken trap:

[...]

Staat er iets bij over het materiaal, de kwaliteit, of aantal lagen? Daar kan een aardig verschil in zitten. Ik heb mijn trap zelf afgelakt met Sikkens S2U traplak. Kan een hoop hebben en is anti-slip, wat met kleine kinderen ideaal is.

€950 is wel flink, t.o.v. zelf doen. Wat kost een upgrade naar hardhout, misschien ook nog interessant?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
rubenos schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:25:
[...]

Staat er iets bij over het materiaal, de kwaliteit, of aantal lagen? Daar kan een aardig verschil in zitten. Ik heb mijn trap zelf afgelakt met Sikkens S2U traplak. Kan een hoop hebben en is anti-slip, wat met kleine kinderen ideaal is.

€950 is wel flink, t.o.v. zelf doen. Wat kost een upgrade naar hardhout, misschien ook nog interessant?
Upgrade naar DecoTrede (gewoon een soort laminaat erop volgens mij) is ongeveer € 2200 per trap, naar eigenhout (de meest simpele variant) is € 3000 per trap. Ik vind dat supermooi, maar dit zijn wel bedragen die ik niet zo fijn meer vind voor iets dat (heel kort door de bocht) puur esthetisch is.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
posttoast schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:26:
[...]

Upgrade naar DecoTrede (gewoon een soort laminaat erop volgens mij) is ongeveer € 2200 per trap, naar eigenhout (de meest simpele variant) is € 3000 per trap. Ik vind dat supermooi, maar dit zijn wel bedragen die ik niet zo fijn meer vind voor iets dat (heel kort door de bocht) puur esthetisch is.
Ah ja dat kan ik mij voorstellen. En aangezien je hem dicht wil hebben komt daar misschien nog wel wat bovenop.
Ik moet de Vios Trapselect opties nog krijgen. Krijg wel standaard een (open) hardhouten trap in de woonkamer. Die willen we dicht laten maken. Trap van 1e naar 2e is wel vurenhout, dat zou ik voor €3000 plus denk ik ook zo laten. Wat betreft dichtmaken wil ik eerst nog eens wat mensen bezoeken die dat wel/niet hebben, wat hun ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Laatst online: 14-09 23:58
Ik krijg altijd het advies om in eerste instantie niet teveel met de trap te doen... Het hout werkt nog ontzettend na. Dat is ook mijn ervaring met nieuwbouw en traptreden.

We gaan het zelf een lik verf geven, en na een paar jaar doen we het echt goed.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
rubenos schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:38:
[...]

Ah ja dat kan ik mij voorstellen. En aangezien je hem dicht wil hebben komt daar misschien nog wel wat bovenop.
Ik moet de Vios Trapselect opties nog krijgen. Krijg wel standaard een (open) hardhouten trap in de woonkamer. Die willen we dicht laten maken. Trap van 1e naar 2e is wel vurenhout, dat zou ik voor €3000 plus denk ik ook zo laten. Wat betreft dichtmaken wil ik eerst nog eens wat mensen bezoeken die dat wel/niet hebben, wat hun ervaring is.
Trap op BG was bij ons al dicht, trap naar zolder hebben wij dicht laten uitvoeren (was "slechts" €285 bij ons)

4032.1.001 Wijzigen standaard open trap naar een dichte trap
1e verdieping naar 2e verdieping - € 285,00

Wij hebben een "open" trapgat. Ofwel, vanuit de woonkamer open tot zolder. Met een dichte trap dachten wij in ieder geval wat geluidsoverdracht te beperken. Sinds wij nu geen open trap hebben, kan ik dat niet vergelijken :+
Daarnaast valt er ook wat stof naar beneden bij een open trap, is mijn ervaring.

Wij hebben nu de trap dicht gemaakt (tegen geluidsoverdracht naar zolder en visa versa) en bij de zolder een kozijn/deur geplaatst tegen stijgende warmte // ergo; dat we niet de zolder aan het verwarmen zijn bij aanzetten thermostaat woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04:34
Source90 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:46:
[...]

Trap op BG was bij ons al dicht, trap naar zolder hebben wij dicht laten uitvoeren (was "slechts" €285 bij ons)

Wij hebben een "open" trapgat. Ofwel, vanuit de woonkamer open tot zolder. Met een dichte trap dachten wij in ieder geval wat geluidsoverdracht te beperken. Sinds wij nu geen open trap hebben, kan ik dat niet vergelijken :+
Daarnaast valt er ook wat stof naar beneden bij een open trap, is mijn ervaring.

Wij hebben nu de trap dicht gemaakt (tegen geluidsoverdracht naar zolder en visa versa) en bij de zolder een kozijn/deur geplaatst tegen stijgende warmte // ergo; dat we niet de zolder aan het verwarmen zijn bij aanzetten thermostaat woonkamer.
Maar geen "extra" deur geplaatst op de BG of 1e verdieping voor de geluidsoverdracht naar boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:37
BiG-GuY schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:45:
Achteraf kabel vervangen in flex pijp is geen feest, zeker als je door verdiepingen moet. Wij hebben voor de zekerheid alle belangrijke kabels door het project laten doen. Uiteindelijk hadden we maar op twee plekken een lege loze leiding, die er al standaard zaten vanuit de bouw.
Hier hebben wij nog over getwijfeld, maar toch niet gedaan. Wij betaalden €220/lege loze leiding of €400/Cat-6-leiding. Was me iets te gortig en bovendien is het aantal loze leidingen iets groter dan ik Cat-6 wil, maar kon niet zo ver vooraf al een keuze maken in welke hoek van de kamer ik spullen neer ging zetten.

Daarnaast konden er nooit 2 kabels door (anders betaal je ineens €800), terwijl we dat bijvoorbeeld richting de TV wel willen. Met 19mm zou dat moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
[...]

Je kan het uiteraard niet vergelijken, maar ben je wel tevreden over hoe de geluidsoverdracht nu is? Wij hebben ook een open trapgat en qua trap dicht overwegen we hetzelfde als jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
TRD07 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:05:
[...]

Maar geen "extra" deur geplaatst op de BG of 1e verdieping voor de geluidsoverdracht naar boven?
Bijna niet mogelijk bij de opstelling van de woning. Trap zit in het midden van de woning.
Members only:

Wij hebben het kozijn uit de woonkamer (hal-woonkamer) eruit gehaald en deze op zolder geplaatst net voorbij het trapgat.
Officieel moet er meer ruimte tussen trap en deur zitten, maar ach. Als we er ooit uit gaan, kan het kozijn er altijd uit voor de nieuwe bewoners. :9
Kozijn nu samen met YTONG geplaatst op dezelfde lijn als de deur van de technische ruimte.

[ Voor 54% gewijzigd door Source90 op 28-11-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Mijn ervaring met een open trapgat in de woonkamer tot aan de zolder is dat er weinig warmte omhoog gaat door convectie. De zolder wordt wel warm, maar dat is meer door de WTW ventilatie en dat de WP op zolder staat. Er zijn meer invoer ventielen boven en meer afvoer beneden, dus lucht zal vooral het trapgat naar beneden stromen. Als de vloerverwarming uit staat op zolder is het makkelijk 1-2 graden minder warm dan op de begane grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
rubenos schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:25:
[...]

Je kan het uiteraard niet vergelijken, maar ben je wel tevreden over hoe de geluidsoverdracht nu is? Wij hebben ook een open trapgat en qua trap dicht overwegen we hetzelfde als jou.
Alle deuren op de verdiepingen hebben rubberen strips tegen geluidsoverdracht (vanwege open trapgat). Als de deur van de slaapkamer dicht is horen wij helemaal niets uit de woonkamer, ook geen harder gepraat/gelach of TV/radio. Wat dat betreft werken die geïsoleerde deuren wel goed.

Zeker nu er ook een deur op zolder is (zelf verplaatst) horen wij helemaal niets van zolder en visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04:34
Source90 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:50:
[...]

Alle deuren op de verdiepingen hebben rubberen strips tegen geluidsoverdracht (vanwege open trapgat). Als de deur van de slaapkamer dicht is horen wij helemaal niets uit de woonkamer, ook geen harder gepraat/gelach of TV/radio. Wat dat betreft werken die geïsoleerde deuren wel goed.

Zeker nu er ook een deur op zolder is (zelf verplaatst) horen wij helemaal niets van zolder en visa versa.
Rubberen strips onderaan de deur om opening voor de ventilatie wat te verkleinen? Geen problemen daardoor met de ventilatie gekregen? Volgens mij zie ik wel systeem D toch?

Hier overigens ook gekozen voor een dichte trap van de 1e naar de 2e verdieping voor de geluidsoverdracht en het stof wat dan in ieder geval niet naar beneden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Bij ons waren er behalve open/dicht geen opties voor de trap. Waarschijnlijk snel een lik verf er overheen, en dan later mogelijk beter/anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
TRD07 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:18:
[...]

Rubberen strips onderaan de deur om opening voor de ventilatie wat te verkleinen? Geen problemen daardoor met de ventilatie gekregen? Volgens mij zie ik wel systeem D toch?

Hier overigens ook gekozen voor een dichte trap van de 1e naar de 2e verdieping voor de geluidsoverdracht en het stof wat dan in ieder geval niet naar beneden valt.
Wij hebben rubber strips in het kozijn zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
TRD07 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:18:
[...]

Nee, vanuit de bouw. Onderin is wel gewoon open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zJg45cEPdHSsOoKxQT9wBySkvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVZbZbn37ctgfcg24snqklPo.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn voornamelijk voor contactgeluid en geluid van beneden. Vanwege open trapgat in woonkamer.

Ik heb de deuren er ook uit gehad tijdens schilderwerkzaamheden / toen de schilder er was. Deze deuren (= op 1e verdieping) zijn ook zeker tweemaal zo zwaar als de deuren op de BG.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 28-11-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Beste tweakers,

In onze nieuwbouwwoning zitten we met een redelijke smalle hal. Iemand brilliante ideeen om daar alsnog je schoenen en jassen kwijt te kunnen? Het liefst uit het zicht.. echter lijkt elke kast/opberger gewoon wat te breed. De hal zou 115 cm breed moeten worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp0lPYBis6xrh2rkB8A9XHlHPjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DS5exHtGTnLVLrJFon8910vl.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast moet ook de deur van het toilet, meterkast en warmtepomp/boiler nog open kunnen..
Lijkt een onmogelijke opgave.

Hoe hebben jullie je jassen/schoenen probleem opgelost?

[ Voor 12% gewijzigd door Batata007 op 28-11-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Batata007 schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:23:
Beste tweakers,

In onze nieuwbouwwoning zitten we met een redelijke smalle hal. Iemand brilliante ideeen om daar alsnog je schoenen en jassen kwijt te kunnen? Het liefst uit het zicht.. echter lijkt elke kast/opberger gewoon wat te breed. De hal zou 115 cm breed moeten worden:

[Afbeelding]

Daarnaast moet ook de deur van het toilet, meterkast en warmtepomp/boiler nog open kunnen..

Hal verlengen en deur naar links laten openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Z___Z schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:27:
[...]

Hal verlengen en deur naar links laten openen?
Mja, das geen optie (meer). Woningen zijn al in een vergevorderde bouwfase..
Tenzij ik zoiets achteraf ga doen.

Was meer opzoek naar een handig kastsysteem die smal genoeg om wat jassen/schoenen op te vangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Beste tweakers,

[Afbeelding]

Misschien iets doen met de kast voor de warmtepomp? Denk niet dat je daar vaak bij hoeft te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 12:05
Beste tweakers,

[Afbeelding]

https://www.slimmekastruimte.nl/ Zoiets hebben wij laten plaatsen in de kastruimte onder de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
deejeebv schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:32:
[...]

Misschien iets doen met de kast voor de warmtepomp? Denk niet dat je daar vaak bij hoeft te zijn.
Goed punt. Benieuwd hoeveel ruimte daar nog zit. Zit ook een 200L boiler in..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernardsimon
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Beste tweakers,

[Afbeelding]

Kijk hier eens naar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0E3e7CmCf7Rab6Y07vZZDF1Z6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vBgrfaPlv9VAw0NMf1sVBf6i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caTLD6LWyM7uZ2bKpAL4uPYTvi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1numovVFLKAFRWw6sjyOdoBB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Bedankt voor de tips! Ga ik zeker naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Beste tweakers,

[Afbeelding]

Wat voor kozijnen hebben jullie? Plafondhoog?
Zou, zoals @Z___Z al aangaf, de gang kunnen vergroten.

Makkelijk achteraf te doen, zo hebben wij ook de zolder van deur voorzien.
Kozijn eruit. Y-tong lat op de grond, Y-tong blokken tot gewenste lengte en stapelen maar in halfsteensverband.

Zeker als de schilder/behanger/stucadoor nog moet komen, is dat een prima klusje om zelf te doen.

---

Die trapkast hebben wij trouwens ook, ideaal. (Gebruiken wij als voorraad)
Die van ons komt van https://handigekasten.nl/ vandaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 28-11-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Je zou ook iets aan de deur kunnen maken. In mijn huidige woning hadden ze Ikea schoenen kasten aan de deur vastgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27
Ik lees dat een aantal mensen het voor elkaar hebben gekregen om kranen/douche combinaties niet aan te laten sluiten. Hebben diegene dat via de koopbegeleider gedaan of direct met de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Krijgertje1979 schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:20:
Ik lees dat een aantal mensen het voor elkaar hebben gekregen om kranen/douche combinaties niet aan te laten sluiten. Hebben diegene dat via de koopbegeleider gedaan of direct met de installateur?
Wij konden alleen de doucheslang en de bevestiging aan de muur laten vervallen en de wastafel. Dat hebben we met de badkamer leverancier van de woning afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Beste tweakers,

[Afbeelding]

Heb je een pm gestuurd. Wij overwegen ook nog zo'n kast in de trapkast, dus dank voor alle links!

[ Voor 10% gewijzigd door Bteq op 28-11-2022 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funk-e
  • Laatst online: 08-09 14:57
Nog even over discussie mbt open trappen en geluidsoverdracht. Wij hebben een open trap van beneden naar boven (2de). Het is best extreem hoeveel geluid naar boven gaat. We hebben wel die strips waar eerder over werd gesproken. Het went na een half jaar wel iets, maar man man man, wat is dat irritant om zo'n klankkast midden in huis te hebben. Vooral met kleine kinderen die licht slapen icm visite.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
Farmerwood schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:26:
[...]

Om van een 'onbenoemde ruimte', wat de zolder vaak is, een verblijfsruimte te maken moet er aan meerdere eisen voldaan worden.
Denk aan:
- Minimale hoogte om te kunnen staan.
- Temperatuur moet minimaal 20 graden kunnen halen
- Voldoende ventilatie (Erg lastig achteraf nog te doen zonder het complete systeem aan te moeten passen)
- Voldoende daglicht toetreding

Zie voor meer details het Bouwbesluit en zoek op 'Verblijfsruimte'
In navolging van mijn eerdere vraag, nu reactie vanuit de bouwer:
Mechanische installatie voor de zolder kost €1.075 - aanbrengen MV ventiel incl aanpassing box, wordt opbouw opgeleverd.
Vloerverwarming incl. vloer koeling laten plaatsen op zolder (wat alleen gebruikt gaat worden voor kantoor en opslag) kost €2.295,- / wordt opgeleverd conform verblijfsruimte eisen.

Any thoughts?

[ Voor 8% gewijzigd door Bamiblik op 29-11-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Lijken mij prima prijzen. Zoals eerder vermeld is het bij mij wel een stuk groter. Maar dan is het bijna 20k in totaal om er kamers van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bamiblik schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:05:
[...]
Mechanische installatie voor de zolder kost €1.075 - aanbrengen MV ventiel incl aanpassing box, wordt opbouw opgeleverd.
Vloerverwarming incl. vloer koeling laten plaatsen op zolder (wat alleen gebruikt gaat worden voor kantoor en opslag) kost €2.295,- / wordt opgeleverd conform verblijfsruimte eisen.

Any thoughts?
Voor die 1075 ga je het zelf niet redden, want alleen al het maken van een goede ventilatieberekening kost je al (grotendeels) dat bedrag en dan is er nog niks aangelegd.

Zorg wel dat je de nieuwe ventilatieberekening krijgt zodat je zeker weet dat de boel opnieuw berekend is en op die manier aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
[...]

Any thoughts?
Dat lijken mij eerlijke prijzen, anders dan wat je hier weleens voorbij ziet komen(wat vaak meer op een soort van ontmoediging premie lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Farmerwood schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:27:
[...]

Voor die 1075 ga je het zelf niet redden, want alleen al het maken van een goede ventilatieberekening kost je al (grotendeels) dat bedrag en dan is er nog niks aangelegd.

Zorg wel dat je de nieuwe ventilatieberekening krijgt zodat je zeker weet dat de boel opnieuw berekend is en op die manier aangelegd.
Ik denk dat ze gewoon een opbouw ventieltje op een beschikbare poort van de box schroeven, klaar.
Wellicht 1 model zwaarder, maar dat lijkt me eigenlijk al sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:32:
[...]
Ik denk dat ze gewoon een opbouw ventieltje op een beschikbare poort van de box schroeven, klaar.
Wellicht 1 model zwaarder, maar dat lijkt me eigenlijk al sterk.
Precies de reden waarom ik aangaf dat hij om de nieuwe berekening moet vragen. Je hele systeem veranderd er namelijk van door dat te doen als je niks aanpast aan de overige bepaalde instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 30-11-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:11
Bedenk bij het willen wijzigen van je zolder naar 'verblijfruimte' waar de Ventilatie-unit staat.

Ik had daar niet goed over nagedacht, maar die staat dus op mijn zolder(werk)kamer. Op z'n stille stand heb je er weinig last van. Maar als iemand gaat douchen en de ventilatie daar aanzet, dan kun je hier eigenlijk niet meer werken. Maakt echt een enorme bak kabaal. Ik zal volgende maand eens gaan kijken of ik dit kan inbouwen en goed kan gaan isoleren qua geluid, maar ik heb er weinig hoop in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:34
Wat geluid betreft, mijn warmtepomp staat in een gangkast op de begane grond, maar dat ding hoor je nog best wel, is iemand al eens bezig geweest met dempingschuim platen en wat was daarvan het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Laatst online: 19-05-2024
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gewoon indienen, gaat niemand over vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Gewoon indienen idd. Zou me pas zorgen gaan maken als de komma nog een paar plaatsen naar rechts opschuift. :)

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 09:34
Hmm, plaatje uploaden gaat niet goed

[ Voor 96% gewijzigd door c-nan op 30-11-2022 14:22 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Na wat gesteggel over het definitieve energielabel van A+++ is uiteindelijk toch gebleken dat mijn woning een A++++ label moet hebben met een EP2-waarde van -7,88kWh/m2.

Weet iemand of dit nog impact kan hebben op de woningwaarde of zal dit nihil zijn?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:08
aGraPusher schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:40:
Na wat gesteggel over het definitieve energielabel van A+++ is uiteindelijk toch gebleken dat mijn woning een A++++ label moet hebben met een EP2-waarde van -7,88kWh/m2.

Weet iemand of dit nog impact kan hebben op de woningwaarde of zal dit nihil zijn?
Gevoelsmatig zal dit weinig zijn. Er zijn/waren wel geldverstrekkers die korting geven bij een hoger energielabel. Wellicht dat dit bij jou nog van invloed kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:14
[...]

Any thoughts?
Voldoet een dakraam met ventilatiestanden niet?
Of gaat dit over type d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 09:34
Ik was van de week op de bouwlocatie om te zien hoe ver ze zijn met de bouw. Ik kwam dit tegen. Het ziet er nogal vreemd uit, kan het kwaad, bijvoorbeeld lekkage of grotere kans dat het er sneller van af waait? Of is zo een 'knik' volkomen normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zOqYwKLYC0VfyRiU3B-rzWMIM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PISpRDd0hiZeyIvunJhq0kN2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7O8zCgo8efhlPUnjDHsqRhYugk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBmfX2fDJ71tm91D5GThG5FH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkiYn_eUlIj3KjciDm4fRp40ag4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eghCQZ5OlS2wKyX2iKjM0edB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSEECXLXzwZ1yya2kYMcY0Qv-T8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mQOBzCXoWwMKDSnGPpSloBS.jpg?f=fotoalbum_large

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
c-nan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:05:
Ik was van de week op de bouwlocatie om te zien hoe ver ze zijn met de bouw. Ik kwam dit tegen. Het ziet er nogal vreemd uit, kan het kwaad, bijvoorbeeld lekkage of grotere kans dat het er sneller van af waait? Of is zo een 'knik' volkomen normaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ehh dat zou ik zo niet willen. Als ik goed kijk, zie ik zelfs nog hout?
die laatste nokpan (links) kan er gewoon af en dan aangesloten worden op het horizontale gedeelte?

[ Voor 3% gewijzigd door Fethoz69 op 30-11-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier zou ik niet mee akkoord gaan, ziet er erg raar uit en volgens mij waait en regent het er zo onder.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Gevalletje slijptol leeg op vrijdag middag? dat hoort gewoon recht te liggen lijkt mij.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Vanmiddag bij de notaris geweest, nu officeel eigenaar van dit stukje moeras ;)

Boringen voor de bodemwarmtepomp zijn ook gestart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT_PqGAjer-jQ5Vm88eeiIO3HXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/felecjVzHjw9MQ22eogu7NBb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoort normaal gesproken iets van isolatie onder te zitten... dit ziet er niet uit trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:35

j4y

IkWilbert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:28:
nu officeel eigenaar van dit stukje moeras ;)
Hey nog een tweaker op het opbroek :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

j4y schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:15:
[...]

Hey nog een tweaker op het opbroek :w
Klopt! :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Farmerwood schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:25:
[...]

Gewoon indienen idd. Zou me pas zorgen gaan maken als de komma nog een paar plaatsen naar rechts opschuift. :)

***members only***
Hier staan van heel wat nieuwbouw projecten de BENG berekeningen en dus ook incl. ventilatiecapaciteit, of wil je ze echt per kamer/ruimte hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Any thoughts?
Staan er installaties op zolder en heeft de aannemer deze ook aangepast qua geluidsafscherming? Of slaat 'wordt opgeleverd conform verblijfsruimte eisen.' alleen op dat zinnetje vloerverwarming?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Weer een stapje verder in dossier veranda.
Members only:

Nu aan het kijken voor heaters, mocht het ooit dicht zijn. Ken letterlijk geen enkel merk dat ik tegenkom. Iemand ervaring met bepaald merk? Eurom ofzo?

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 01-12-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
Wolly schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:52:
[...]

Staan er installaties op zolder en heeft de aannemer deze ook aangepast qua geluidsafscherming? Of slaat 'wordt opgeleverd conform verblijfsruimte eisen.' alleen op dat zinnetje vloerverwarming?
Staan geen verdere installaties op de zolder, wij hebben alles beneden staan in een aparte ruimte.

Zojuist reactie gehad op de vraag of er een nieuwe berekening wordt gemaakt voor de ventilatie: ‘hiervoor is een zwaarder systeem toegepast om de ruimte ook te voorzien van inblaas’.

Dus helemaal duidelijk is het antwoord op mijn vraag niet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:08:
Nu aan het kijken voor heaters, mocht het ooit dicht zijn. Ken letterlijk geen enkel merk dat ik tegenkom. Iemand ervaring met bepaald merk? Eurom ofzo?
Eurom.. klinkt bekent als in het merk niet als in hun producten of ervaring

Maar als je de boel dicht maakt is het dan niet mooier om een hete lucht kachel neer te zetten die geforceerd lucht blaast, dan zal het een stuk sneller en egaler warm worden lijkt me ?

Mijn ouders hadden er een met een nep openhaard er boven (moet je mooi vinden) maar dat was zo warm hun veranda.
Pagina: 1 ... 174 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.