Volgens mij is het antwoord "nee" Ze zetten gewoon een grotere jongen neer en klaar.. ze proberen hier dus gewoon makkelijk weg te komen denk ik.Bamiblik schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:12:
[...]
Staan geen verdere installaties op de zolder, wij hebben alles beneden staan in een aparte ruimte.
Zojuist reactie gehad op de vraag of er een nieuwe berekening wordt gemaakt voor de ventilatie: ‘hiervoor is een zwaarder systeem toegepast om de ruimte ook te voorzien van inblaas’.
Dus helemaal duidelijk is het antwoord op mijn vraag niet…
Voor een tuinhuis waar ik ook ‘s winters werkte heb ik verschillende merken geprobeerd. Merk Mill viel tegen voor dat doel, duurde eindeloos. Uiteindelijk kwam ik uit op de convectorkachel van Eurom. Voordeel is dat je bij deze convectorkachel de warmte al snel voelt. Als het buiten vroor, was het misschien niet direct 20 graden, maar toch voelde het al aangenaam genoeg. Had wel echt 2000W versie nodig. Was max €150 (uit mijn hoofd). Dit was voor een redelijk goed geisoleerde ruimte van 2,5x2,5m, die wel in korte tijd van koud naar warm moest als ik ging werken.Source90 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:08:
Weer een stapje verder in dossier veranda.
***members only***
Nu aan het kijken voor heaters, mocht het ooit dicht zijn. Ken letterlijk geen enkel merk dat ik tegenkom. Iemand ervaring met bepaald merk? Eurom ofzo?
Gebruikte hem ook om de ruimte vorstvrij te houden. Ziet er uit als een normale radiator, kan op meegeleverde pootjes, maar evt ook opgehangen worden. Kan ook via wifi aangezet en geprogrammeerd worden, maar ik heb zelden zoveel ruzie gehad met een IoT device. Had hem zelfs met een apart wi-fi netwerk verbonden, omdat ik geen zin had om via mijn verwarming een paar wildvreemden toegang te geven tot mijn andere devices
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Dat klinkt alsof ze geen nieuwe berekening maken. Wellicht hebben ze nog even gekeken hoeveel ventilatie nodig is voor het oppervlak van de extra kamer en op basis daarvan een zwaardere unit ingezet.Bamiblik schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:12:
[...]
Staan geen verdere installaties op de zolder, wij hebben alles beneden staan in een aparte ruimte.
Zojuist reactie gehad op de vraag of er een nieuwe berekening wordt gemaakt voor de ventilatie: ‘hiervoor is een zwaarder systeem toegepast om de ruimte ook te voorzien van inblaas’.
Dus helemaal duidelijk is het antwoord op mijn vraag niet…
Dus blijven aandringen om een nieuwe berekening?
Op z'n minst de aangepaste berekening. Als die klopt is het ook prima, maar ze moeten de wijziging wel kunnen onderbouwen.Bamiblik schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:55:
Dus blijven aandringen om een nieuwe berekening?
Vandaag de voorschouw gehad met mijn vader voor zijn nieuwe appartement. Alleen maar complimenten voor de bouwer Moeskops). Ik ben vrij kritisch, maar er was vrijwel niets te vinden wat de uitvoerder niet al zelf op zijn lijstje had staan en alleen kleine dingetjes (wat vlekjes, wat slordigheden).
Hij hield zelf een lamp tegen de muur en zei: "ik mag stucwerk niet met strijklicht beoordelen, maar ik doe het toch"...
Alleen in de badkamer zaten twee tegels een beetje scheef (kwamen naar buiten), daf had hij zelf nog niet gezien, maar gaat wel hersteld worden.
Wat fijn om te zien dat het dus ook zo kan.
Oplevering is op 13 december, dan komt ook VEH mee.
Hij hield zelf een lamp tegen de muur en zei: "ik mag stucwerk niet met strijklicht beoordelen, maar ik doe het toch"...
Alleen in de badkamer zaten twee tegels een beetje scheef (kwamen naar buiten), daf had hij zelf nog niet gezien, maar gaat wel hersteld worden.
Wat fijn om te zien dat het dus ook zo kan.
Oplevering is op 13 december, dan komt ook VEH mee.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Hi Iedereen,
Nieuw hier, maar lees af en toe mee. Twijfel of dit een apart topic verdient.
*knip*
Vervelende situatie, maar voor puur werving is het topic niet bedoeld.
Nieuw hier, maar lees af en toe mee. Twijfel of dit een apart topic verdient.
*knip*
Vervelende situatie, maar voor puur werving is het topic niet bedoeld.
[ Voor 81% gewijzigd door tweakduke op 02-12-2022 10:47 ]
Al een tijdje aan het mee lezen ik zal ook maar meteen het voorstel rondje doen. En meteen een vraag
Wij gaan vanuit de bouw onze zolder laten indelen zodat er een kamer in komt. We twijfelen Nu of het nodig is om een (extra) muur te laten plaatsen om ook de technische ruimte gesloten te maken tegen geluid op de eerste verdieping.
In de technische ruimte staan in ieder geval een L/W warmtepomp(boiler) en een WTW unit (volgens de TO een Flair 300) en de omvormer. Ik vind het lastig inschatten hoe veel (geluid) overlast je hebt van die dingen op de 1e verdieping/begane grond. Hoe zijn de ervaringen hier met de techniek op een open zolder?
De muur zou beginnen naast de deur en dan doorlopen (rood) of we kunnen er een blok van maken (blauw) ik denk dat je aan die ruimte er naast weinig hebt en het een verzamel plek voor zooi wordt dus ik neig naar rood als we het gaan doen.
Wij gaan vanuit de bouw onze zolder laten indelen zodat er een kamer in komt. We twijfelen Nu of het nodig is om een (extra) muur te laten plaatsen om ook de technische ruimte gesloten te maken tegen geluid op de eerste verdieping.
In de technische ruimte staan in ieder geval een L/W warmtepomp(boiler) en een WTW unit (volgens de TO een Flair 300) en de omvormer. Ik vind het lastig inschatten hoe veel (geluid) overlast je hebt van die dingen op de 1e verdieping/begane grond. Hoe zijn de ervaringen hier met de techniek op een open zolder?
De muur zou beginnen naast de deur en dan doorlopen (rood) of we kunnen er een blok van maken (blauw) ik denk dat je aan die ruimte er naast weinig hebt en het een verzamel plek voor zooi wordt dus ik neig naar rood als we het gaan doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only:
Inloggen
Zie de discussie over verblijfsruimte de afgelopen dagen. Om in dat geval aan de eisen voor geluidsisolatie te voldoen zal je die technische ruimte wel moeten afschermen vermoed ik.Lupadi schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:20:
Al een tijdje aan het mee lezen ik zal ook maar meteen het voorstel rondje doen. En meteen een vraag
***members only***
***members only***
Eurom is een prima merk. Hebben verschillende segmenten qua prijs en kwaliteit.Source90 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:08:
Weer een stapje verder in dossier veranda.
***members only***
Nu aan het kijken voor heaters, mocht het ooit dicht zijn. Ken letterlijk geen enkel merk dat ik tegenkom. Iemand ervaring met bepaald merk? Eurom ofzo?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Gebeld met de kopers begeleider, zij zegt dat de installateur een nieuwe berekening heeft gemaakt en dat het nieuwe systeem voldoet aan eisen voor de ruimte. Hierop is ook de aanpassing gedaan naar een zwaardere MV unit.Farmerwood schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:45:
[...]
Dat klinkt alsof ze geen nieuwe berekening maken. Wellicht hebben ze nog even gekeken hoeveel ventilatie nodig is voor het oppervlak van de extra kamer en op basis daarvan een zwaardere unit ingezet.
Dank voor jullie reacties, was zeer nuttig!
De nokvorsten rij in het schuine vlak is gewoon te lang en ze hadden geen zin om te slijpen dus hebben ze het maar zo opgelost. Ze hadden van boven naar beneden moeten werken en dan had er onder een geslepen pan moeten zijn.c-nan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:05:
Ik was van de week op de bouwlocatie om te zien hoe ver ze zijn met de bouw. Ik kwam dit tegen. Het ziet er nogal vreemd uit, kan het kwaad, bijvoorbeeld lekkage of grotere kans dat het er sneller van af waait? Of is zo een 'knik' volkomen normaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de ideale wereld zijn dakvlakken ontworpen op pannenmaat en komt het nog uit ook.
Vandaag de langverwachte oplever brief ontvangen. Krijgen nog dit jaar de sleutel.
Gefeliciteerd! Wel kort vantevoren dus pas echt een datum, zo'n 2 weken vantevoren? Maakt het informeren en inplannen van aannemers en zaken ook niet makkelijkeaglenest37 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:51:
Vandaag de langverwachte oplever brief ontvangen. Krijgen nog dit jaar de sleutel.
Ik lees al een hele poos mee maar nu toch een vraag
dus ik zal me eerst even voorstellen:
En dan nu de vraag...:
We hebben vandaag een erratum ontvangen waarin verschillende wijzigingen staan maar de meest opvallende voor mij is:
En als vervolgvraag, kan het zomaar dat ze dit eenzijdig zomaar even voor akkoord presenteren en dat wij zelf daar niets tegen in kunnen brengen?
In hun communicatie staat o.a. dit (klinkt al een beetje als legal speak):
Members only:
Inloggen
En dan nu de vraag...:
We hebben vandaag een erratum ontvangen waarin verschillende wijzigingen staan maar de meest opvallende voor mij is:
Voor context, het hele huis (ook de badkamer) is voorzien van vloerverwarming aangestuurd door een warmtenet. Er komen wel thermostaten in de 2 slaapkamers en de woonkamer. Maar ik ben niet goed genoeg onderlegd om in te schatten wat het praktische resultaat is van het ontbreken van een thermostaat in de badkamer. Iemand die daar iets over kan zeggen? Ik kan me zo voorstellen dat het lastiger is om de badkamer op temperatuur te krijgen?Anders dan op de verkooptekeningen staat vermeld zal de badkamer niet worden voorzien van een
thermostaat. De temperatuur zal door middel van een knop op de elektrische radiator geregeld
kunnen worden.
En als vervolgvraag, kan het zomaar dat ze dit eenzijdig zomaar even voor akkoord presenteren en dat wij zelf daar niets tegen in kunnen brengen?
In de werkvoorbereidingstijd en tijdens de uitvoering van de bouw van jullie woning
hebben er een aantal wijzigingen en/of aanvullingen plaatsgevonden ten opzichte
van de verkoopstukken. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk voor de uitvoerbaarheid gebleken en doorgevoerd uit technisch oogpunt.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Krijgen de sleutel 21 december, dus nu idd alles in gang aan het zetten voor de planning.Il 2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:00:
[...]
Gefeliciteerd! Wel kort vantevoren dus pas echt een datum, zo'n 2 weken vantevoren? Maakt het informeren en inplannen van aannemers en zaken ook niet makkelijk
Vv badkamer zal meelopen op de andere groepen met thermostaat. Dus zodra er vraag is wordt ook je badkamer lekker op temperatuur gebracht. Meestal nog wel regelbaar op de verdeler hoeveel L/min er doorheen stroomt. Die radiator zal bij nieuwbouw niet aankomen verwacht ik.Ramon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:05:
Ik lees al een hele poos mee maar nu toch een vraagdus ik zal me eerst even voorstellen:
***members only***
En dan nu de vraag...:
[...]
Voor context, het hele huis (ook de badkamer) is voorzien van vloerverwarming aangestuurd door een warmtenet. Er komen wel thermostaten in de 2 slaapkamers en de woonkamer. Maar ik ben niet goed genoeg onderlegd om in te schatten wat het praktische resultaat is van het ontbreken van een thermostaat in de badkamer. Iemand die daar iets over kan zeggen? Ik kan me zo voorstellen dat het lastiger is om de badkamer op temperatuur te krijgen?
[...]
Met name de wtw.geeft best wat geluid als die in de hoogste stand draait. Alleen daarom al zou ik aanraden er een afgesloten ruimte van te maken. Eventueel nog de optie te bekijken om in de rode zone wa en wd te zetten? Zo is het bij ons in elk geval gedaan en wij zijn er blij mee. Technische ruimte is bij ons ca. 2,3x3,5 m. Daar staat wp+boilervat, wtw, omvormer en wasmachine.Lupadi schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:20:
***members only***
***members only***
Ons is verteld dat een erratum eigenlijk gewoon een mededeling is. Het is ook niet iets wat je kunt protesteren. De bouwer moet wel kunnen onderbouwen waarom de wijziging nodig is.Ramon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:05:
Ik lees al een hele poos mee maar nu toch een vraagdus ik zal me eerst even voorstellen:
***members only***
En dan nu de vraag...:
[...]
[...]
Dit schijnt tegenwoordig heel normaal te zijn. In ons project gebeurt precies hetzelfde. Wij hebben te horen gekregen dat ze proberen in januari op te leveren, uiterlijk 2 weken vantevoren krijgen we een definitieve datum.Il 2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:00:
[...]
Gefeliciteerd! Wel kort vantevoren dus pas echt een datum, zo'n 2 weken vantevoren? Maakt het informeren en inplannen van aannemers en zaken ook niet makkelijk
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Als je een getekende overeenkomst hebt en het erratum komt daarna is het wijziging op de overeenkomst. Daar mag je zeker iets van vinden. Uiteindelijk gaat het - ook als je bij de rechter uit zou komen - altijd om de omstandigheden en redelijkheid en billijkheid. Je kunt beginnen door te vragen waarom het voor de aannemer noodzakelijk is deze wijziging aan te brengen.BrendSmits schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:28:
[...]
Ons is verteld dat een erratum eigenlijk gewoon een mededeling is. Het is ook niet iets wat je kunt protesteren. De bouwer moet wel kunnen onderbouwen waarom de wijziging nodig is.
Op een open zolder zeker doen anders galmt het door de hele gang.Lupadi schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:20:
Heb hier een ventilatie C box op zolder maar ook die is prima te horen helemaal beneden, simpel wandje tussen en opgelost.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Update over mijn badkamer verwarmingsprobleem.Requiem19 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:48:
[...]
Wij hebben de elektrische radiator verwijderd, dus we kunnen dit 'probleem' niet bij de aannemer neerleggen. De elektrische radiator gaan we dan ook weer terughangen en ongetwijfeld kan de temperatuur dan op 22 graden komen.
Mijn 'punt' is meer dat er zoveel verschil zit op de 1e verdieping. Als we de badkamer op 19 graden willen houden met de vloerverwarming, wordt bijvoorbeeld onze slaapkamer - waar de badkamervloerverwarming doorheen stroomt vanaf de verdeler - 23 graden wordt (en dat met een buitentemperatuur van rond de 5-10 graden).
We hebben een elektrische radiator opgehangen met hetzelfde vermogen als de radiator die bij oplevering zat.
Deze heeft nu - samen met de vloerverwarming - 12 uur vol gedraaid in de badkamer. Dat wil zeggen elektrische radiator op 70 graden (vlgs mij 0.6kwh) en vlierverwarming op thermostaat op 22 gezet.
Begin temperatuur badkamer:
- 16.9 graden
Na 12 uur vol verwarmen:
- 18.4 graden.
Dit lijkt me een casus om bij de bouwer aan te kaarten? Of zou het feit dat wij de badkamer casco hebben laten opleveren de bouwer ontslaan van de verplichting om 22 graden te halen?
Voor de stompe deuren upgrade?posttoast schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:46:
[...]
Wat een bedrag zeg... Hier volgens mij € 140 per deur. Nog steeds een boel geld, maar wel een stuk minder.
Wij moesten 850 euro betalen om te upgraden naar stomp, werd wel gelijk het bovenlicht weggehaald.
Ja, dat is nu aan jou zelf.Requiem19 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:10:
[...]
Update over mijn badkamer verwarmingsprobleem.
We hebben een elektrische radiator opgehangen met hetzelfde vermogen als de radiator die bij oplevering zat.
Deze heeft nu - samen met de vloerverwarming - 12 uur vol gedraaid in de badkamer. Dat wil zeggen elektrische radiator op 70 graden (vlgs mij 0.6kwh) en vlierverwarming op thermostaat op 22 gezet.
- 16.9 graden
Na 12 uur vol verwarmen:
- 18.4 graden.
![]()
Dit lijkt me een casus om bij de bouwer aan te kaarten? Of zou het feit dat wij de badkamer casco hebben laten opleveren de bouwer ontslaan van de verplichting om 22 graden te halen?
Staat je vloerverwarming wel goed ingesteld? Wat is de temperatuur van het water dat naar de badkamer gaat? En welke temperatuur komt er uit? Die vloerlus moet je gewoon maximaal open zetten, dus de flowmeter (of kraan) van die lus helemaal open draaien.
Meestal zij die elektrische dingen puur voor het laatste zetje, niet om de ruimte warm te houden.
[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 03-12-2022 09:49 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Met casco leggen ze vaak wel een lus bij de deur/binnenkomst zodat je zelf de vloerverwarming kan leggen en aan kan sluiten op de rest van de woning.Requiem19 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:10:
[...]
- 16.9 graden
Na 12 uur vol verwarmen:
- 18.4 graden.
![]()
Die elektrische radiator heb ik hier zelfs nooit aan en de ruimte is prima warm hier. Elektrisch kost je een vermogen om die ruimte op 22 graden te houden.
Heb je nog foto’s van de ruwbouw? Wellicht kan je daar de lus nog op ontdekken of even navragen bij de bouwer?
Als je met 0,6kWh het verbruikt bedoelt over die gehele 12 uur dan gaat er iets mis. Dat is 50 watt/h, daar verwarm je net een klein terrarium mee.Requiem19 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:10:
[...]
Welk type verwarming heb je precies opgehangen en hoe heb je het verbruik gemeten?
Mijn badkamer heeft zo'n 6 m2 verwarmd vloeroppervlak (onder bad en wastafels zit geen vloerverwarming). De vloerlus staat altijd open en er wordt 5 liter/min doorheen gepompt. Daarmee houd ik de badkamer net op temperatuur. De elektrische radiator heeft nog nooit aan gestaan.
Nee, dat is 50 Watt continue, niet per uur. Maar ik vermoed dat de radiator 600 Watt is en er dus over de hele periode 12*0,6 = 7.2 kWh verbruikt is.Wolly schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:51:
[...]
Als je met 0,6kWh het verbruikt bedoelt over die gehele 12 uur dan gaat er iets mis. Dat is 50 watt/h, daar verwarm je net een klein terrarium mee.
kWh, kW, Watt. Dat gaat meestal mis.
Als het overigens gemeten verbruik is, die 0.6 kWh, dan gaat er inderdaad iets mis. Dan staat die radiator nauwelijks aan, maar dat zou je moeten voelen, want dan is ie niet warm.
Welk type verwarming heb je precies opgehangen en hoe heb je het verbruik gemeten?
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 03-12-2022 09:54 ]
Verder nog manieren waarop je warmte verliest? Bijvoorbeeld als andere ruimtes kouder zijn en de licht ververst wordt?
Zou de bouwer in ieder eens vragen om de bijbehorende berekening hoe die temperatuur gehaald kan worden.Requiem19 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:10:
[...]
- 16.9 graden
Na 12 uur vol verwarmen:
- 18.4 graden.
![]()
Heb de afgelopen dagen van een aantal mensen hier hun ventilatie berekening ontvangen, waarvoor nogmaals dank!, en er is er niet een hetzelfde. Dus dat bevestigt maar weer eens dat iedere bouwer hier zijn eigen manier van werken en berekenen heeft voor dit soort zaken.
In de buurtapp van onze wijk ging het een paar dagen geleden over de vloerverwarming op de begane grond. Iedereen klaagt dat het volgens de thermostaat bv 20 of 21 graden is, maar niemand vindt het lekker warm aanvoelen in huis. En de vloer voelt ook altijd koud.
Wij hebben zelf inmiddels standaard de vloerverwarming op 18 staan en stoken bij met de airco. Maar dat is ook omdat het warmtenet duur is en ik overschot van de zonnepanelen heb waar de airco op draait.
Onder de streep lijkt de aannemer aan zijn verplichtingen voldaan te hebben, maar zo voelt het niet…
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 03-12-2022 10:01 ]
Te hoge ventilatie kan ook een boosdoener zijn inderdaad.Diablow schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:56:
Verder nog manieren waarop je warmte verliest? Bijvoorbeeld als andere ruimtes kouder zijn en de licht ververst wordt?
Honeywell zeker? Die laten niet de daadwerkelijke temperatuur zien, maar een soort van gevoelstemperatuur. Zet voor de grap die thermostaat maar eens 0.5 graad lager of hoger. De temperatuur zal direct mee veranderen op het display.Farmerwood schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:58:
[...]
Zou de bouwer in ieder eens vragen om de bijbehorende berekening hoe die temperatuur gehaald kan worden.
Heb de afgelopen dagen van een aantal mensen hier hun ventilatie berekening ontvangen, waarvoor nogmaals dank!, en er is er niet een hetzelfde. Dus dat bevestigt maar weer eens dat iedere bouwer hier zijn eigen manier van werken en berekenen heeft voor dit soort zaken.
In de buurtapp van onze wijk ging het een paar dagen geleden over de vloerverwarming op de begane grond. Iedereen klaagt dat het volgens de thermostaat bv 20 of 21 graden is, maar niemand vindt het lekker warm aanvoelen in huis.
Als je de temperatuur wilt weten, moet je die meten met een extern metertje. Zet die op je koffietafel en stel dan op de thermostaat de correctie zodanig in dat het scherm overeen komt met de meter op je koffietafel.
Maar dat hoort ook zo. Mensen zijn heel slechte thermometers en de tijd van warme voetjes is echt voorbij. De gemiddelde vloertemperatuur zal maar 1 of 2 graden boven de ruimtetemperatuur liggen, maar nog steeds ver onder lichaamstemperatuur. Je moet dat dus meten (met een infrarood thermometer), je kunt het niet voelen.En de vloer voelt ook altijd koud.
Heel zonde, want een airco is veel minder efficient dan een WP of CV. Een airco is handig als je even tijdelijk verhoging van de temperatuur nodig hebt, maar als je continu wilt verwarmen, dan kun je beter de vloerverwarming fatsoenlijk in (laten) regelen.Wij hebben zelf inmiddels standaard de vloerverwarming op 18 staan en stoken bij met de airco.
Onder de streep lijkt de aannemer aan zijn verplichtingen voldaan te hebben, maar zo voelt het niet…
Nee ik doelde puur op het bovenlicht weghalen. Stompe deuren zijn bij ons helaas geen optie. Ik zie nu dus dat ik het bericht verkeerd lasdeuz14 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:43:
[...]
Voor de stompe deuren upgrade?
Wij moesten 850 euro betalen om te upgraden naar stomp, werd wel gelijk het bovenlicht weggehaald.
[ Voor 6% gewijzigd door posttoast op 03-12-2022 10:31 ]
Met stadsverwarming zou je vloer echt niet koud moeten aanvoelen. Tenzij je geen tegels of een ongeschikte vloer hebt voor vloerverwarming. De thermostaten op de verdelers staan hier nog op 35C, maar als het langere tijd onder 0 wordt buiten, gaan we die wel weer op 40C zetten.Farmerwood schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:58:
[...]
Zou de bouwer in ieder eens vragen om de bijbehorende berekening hoe die temperatuur gehaald kan worden.
In de buurtapp van onze wijk ging het een paar dagen geleden over de vloerverwarming op de begane grond. Iedereen klaagt dat het volgens de thermostaat bv 20 of 21 graden is, maar niemand vindt het lekker warm aanvoelen in huis. En de vloer voelt ook altijd koud.
Wij hebben zelf inmiddels standaard de vloerverwarming op 18 staan en stoken bij met de airco. Maar dat is ook omdat het warmtenet duur is en ik overschot van de zonnepanelen heb waar de airco op draait.
Wij hebben wel de kamerthermostaten vervangen voor Tado en heb er een losse Eve temp sensor naast staan, die meet een temp die 0-0,1C afwijkt, dus die Tado vertrouw ik wel.
Je kan duidelijk voelen dat de vloer warm wordt tijdens verwarmen, we hebben de thermostaat slim ingesteld dat hij bepaalde tijden lager staat om zo kosten te besparen wanneer we niet in die ruimtes zijn. En dat we warme voeten hebben wanneer we wel in die ruimtes zijn.
Heb zo’n vermoeden dat je grootste koud gevoel problemen komen doordat je geen WtW hebt. Ventilatie type C hoort niet echt meer thuis in een nieuwe woning en verklaart vaak wel waarom de gevoelstemperatuur afneemt. In de vorige woning hadden we daar ook last van, maar daar hadden we nog radiatoren met stadswarmte, dus die radiatoren werden 60-70C. Dus het was snel weer warmer, als de roosters dichtbleven. Wat dus niet goed is voor je luchtkwaliteit, maarja. Beter dat dan in de tocht zitten.
Maar dat verklaart niet waarom je vloer koud blijft met stadswarmte. Aanvoer vanuit het net zal ergens tussen de 60-80C moeten zijn. En op de verdelers zullen ze thermostaat kranen hebben gedaan die het limiteren tot max 40-45C, maar ze kunnen ook lager ingesteld zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 03-12-2022 10:47 ]
Met casco vervallen voor zover ik weet de garanties voor die ruimte, dat is een van de risico’s die je aanvaard. Zou het alsnog aankaarten bij de bouwer, kijken wat ze erover zeggen.Requiem19 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:10:
[...]
- 16.9 graden
Na 12 uur vol verwarmen:
- 18.4 graden.
![]()
Dit is wel heel extreem, je hebt geen lekkage van warmte via een andere weg? Wat voor warmtebron heb je? En is de vloerverwarming daarop aangesloten\aangelegd tijdens het badkamer plaatsen?
Bij ons staat de vloerverwarming in de badkamer dagelijks aan tussen 06:00-10:00 op 21C en dat is genoeg om de kamer overdag op 20-20,5C te houden, ook met de huidige buiten temp. Onze badkamer zit aan de zuidkant, er zit echter maar 1 smal raam in en in de winter schijnt er praktisch nooit zon op. De elektrische radiator is nog nooit aangeweest.
De badkamer groep staat hier nu een week vol open, draait dus mee wanneer er vraag is. Het is nu ook kouder, dus meer vraag en dus ook verwarming in de badkamer.twain4me schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:12:
[...]
Een warmtepomp heeft een minimale productie aan warmte dat kan hij niet kwijt in 3 m2 badkamervloer. maar de warmte vraag blijft bestaan dus zegt de warmte pomp zelf (op de retourmeting) dat hij uit moet maar de thermostaat in de badkamer van de master/master regling roept dat hij aan moet, en krijg je pendelgedrag. Je hebt altijd genoeg afgifte nodig en dus een minimaal aantal m2 vloer die warmte vraagt master/slave is dan de betere optie, maar daar voorkom je vooral mee dat die kamer op het zuiden nog verwarmd wordt door de wp. Echter valt ook dat wel mee aangezien de aanvoertemperatuur vaak heel erg laag is bij nieuwbouw en er dus bijna geen afgifte meer plaatst vind bij een kamer die wat warmer is door de zon.
wat meestal beter werkt is de badkamer groep gewoon vol open zetten en altijd mee te laten draaien waneer er vraag is dan zal de temp wel iets wisselen daar maar het systeem draaid echt veel beter.
Temperatuur is nu van ongeveer 19 graden naar 20.5 gegaan. Lijkt dus prima te werken
Danfoss hadden we eerst vanuit de bouw. Gewoon simpel standaard ding die alleen op temp. Er hangt nu een Tado. Veel mensen hebben idd wel Honeywell. Die kon als optie gekozen worden als je een ‘slimme thermostaat’ wilde.Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:02:
[...]
Honeywell zeker? Die laten niet de daadwerkelijke temperatuur zien, maar een soort van gevoelstemperatuur. Zet voor de grap die thermostaat maar eens 0.5 graad lager of hoger. De temperatuur zal direct mee veranderen op het display.
Als je de temperatuur wilt weten, moet je die meten met een extern metertje. Zet die op je koffietafel en stel dan op de thermostaat de correctie zodanig in dat het scherm overeen komt met de meter op je koffietafel.
Heb zelf in 2 hoeken van de woonkamer/keuken Netatmo weerstations staan. Die staan 15 m van elkaar en allebei minimaal 4 m van de thermostaat aan de muur. De ene ongeveer 60 cm van de vloer en de andere 90 cm. Thermostaat zelf hangt op +/- 150 cm. Die geven beiden een vergelijkbare waarde die 2-3 graden hoger is dan de Tado.
Ik weet dat de vloer niet warm zou moeten voelen, maar hij is meestal gewoon steenkoud. Ik draag in dit huis voor het eerst in mijn leven pantoffels terwijl ik gewend ben thuis op blote voeten te lopen… Dat deed ik ook in ons vorige huis waar we ook vloerverwarming hadden op hetzelfde warmtenet.Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:02:
[...]
Maar dat hoort ook zo. Mensen zijn heel slechte thermometers en de tijd van warme voetjes is echt voorbij. De gemiddelde vloertemperatuur zal maar 1 of 2 graden boven de ruimtetemperatuur liggen, maar nog steeds ver onder lichaamstemperatuur. Je moet dat dus meten (met een infrarood thermometer), je kunt het niet voelen.
Ik noem het uit gewoonte airco, maar het is een lucht/lucht warmtepomp. Op dit moment is het voldoende om hem (op werkdagen) even 15 min vol aan te zetten om het de hele avond voldoende warm te hebben.Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:02:
[...]
Heel zonde, want een airco is veel minder efficient dan een WP of CV. Een airco is handig als je even tijdelijk verhoging van de temperatuur nodig hebt, maar als je continu wilt verwarmen, dan kun je beter de vloerverwarming fatsoenlijk in (laten) regelen.
Juist daarom. Als 15 minuten airco voldoende is, dan moet je met de vloer vooruit kunnen. Er is dus echt iets mis, ofwel er is involdoende flow over de vloer, ofwel een te lage aanvoer.
Weet je de flow en de aanvoer- en retourtemperatuur over de vloer?
De aanvoer heb ik echt net van 35 naar 40 opgeschroefd. De retour temperatuur knop heeft alleen cijfers 1 t/m 5 en staat op 3. Bij oplevering is meerdere malen gezegd dat we daar niet aan mogen komen.Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:25:
Juist daarom. Als 15 minuten airco voldoende is, dan moet je met de vloer vooruit kunnen. Er is dus echt iets mis, ofwel er is involdoende flow over de vloer, ofwel een te lage aanvoer.
Het warmtenet zou als het goed is water van 70 graden moeten leveren.
Heb laatst bij de aannemer de tekeningen van de vloerverwarming opgevraagd inclusief de standen van de lussen op de verdeler. We hebben 5 lussen liggen in een ruimte van 70m2 met een hoh van 15 cm. Alleen voor de schuifpui ligt het met een hoh van 10cm.
Teveel afzuiging lijkt bij ons niet aan de orde aangezien dat issue nog steeds loopt.
Begrijp ik het goed dat je geen eigen pomp hebt? Het warmtenet voedt de vloer dus direct?Farmerwood schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:55:
[...]
De aanvoer heb ik echt net van 35 naar 40 opgeschroefd. De retour temperatuur knop heeft alleen cijfers 1 t/m 5 en staat op 3. Bij oplevering is meerdere malen gezegd dat we daar niet aan mogen komen.
Heb laatst bij de aannemer de tekeningen van de vloerverwarming opgevraagd inclusief de standen van de lussen op de verdeler. We hebben 5 lussen liggen in een ruimte van 70m2 met een hoh van 15 cm. Alleen voor de schuifpui ligt het met een hoh van 10cm.
Teveel afzuiging lijkt bij ons niet aan de orde aangezien dat issue nog steeds loopt.
Dan zou ik de retour eens een tikje hoger zetten, niet de aanvoer omhoog, maar de retour omhoog. Maak foto's zodat je het altijd terug kunt zetten.
Inmiddels is onze woning opgeleverd en zijn wij flink aan het klussen 😊Nano2009 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:15:
[...]
Het gaat inderdaad alleen om de tweede verdieping (exclusief de badkamer op deze verdieping, deze wordt wel standaard voorzien van een vloerverwarming die 22c haalt zoals het bouwbesluit voorschrijft). Maar gezien de vraag wat onze plannen zijn met de tweede verdieping, misschien goed om dan meteen de vragenlijst uit de OP door te lopen aangezien dat een goed beeld geeft![]()
***members only***
Aangezien wij nog geen start bouw hebben gehad en dus nog niet onze buren hebben ontmoet, hoop ik dat er stiekem wat mensen uit het project hier mee lezen 😊 ik ben benieuwd.
:strip_exif()/f/image/Ggwe4ZVrABacXdFrsdUVA61A.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zijn ze bij ons klaar met het dunpleisteren van de (betonnen prefab) muren en vroegen wij ons af of dit er wel dik genoeg op zit.. weet iemand dat hier? De muren worden over een paar weken door hetzelfde bedrijf gespoten. Er komt geen laag dunpleister meer op, er zouden al twee lagen op moeten zitten.
:strip_exif()/f/image/MeEbmIxIUCgP7MWWUUwNP3ld.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cYqEtFHqH52FV20bTLAk8RiJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Nano2009 op 03-12-2022 12:20 ]
Renovlies heb je ook zonder patroon. Bij ons is het vlak en hebben ze er enkel overheen gesausd (vanuit de bouw), ziet er superstrak uit. Zeker met kalkzandsteen muren maakt dat het direct vlak.Lupadi schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:20:
***members only***
***members only***
RTL op 3 is juist voor stadswarmte. Zo staan ze bij ons ook met Eneco.Farmerwood schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:55:
[...]
De aanvoer heb ik echt net van 35 naar 40 opgeschroefd. De retour temperatuur knop heeft alleen cijfers 1 t/m 5 en staat op 3. Bij oplevering is meerdere malen gezegd dat we daar niet aan mogen komen.
Op de warmte unit zelf zit een module met display en twee knopjes als het goed is. Daar kan je de aanvoer en retourtemps zien. Die moeten niet te ver uit elkaar liggen. Ook kan je de flow zien van je hele afname, wat voor getallen zie je daar als er wat openstaat?
En een belangrijke inderdaad heb je per verdeler een pomp erop? Wij wel, per verdieping een, dus drie in totaal.
Omdat een plaatje meer zegt dan woorden: (Rechter deel legplan is mijn woning)Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:58:
[...]
Begrijp ik het goed dat je geen eigen pomp hebt? Het warmtenet voedt de vloer dus direct?
Dan zou ik de retour eens een tikje hoger zetten, niet de aanvoer omhoog, maar de retour omhoog. Maak foto's zodat je het altijd terug kunt zetten.
Members only:
Inloggen
Warmtenet ->
Warmtewisselaar in de meterkast ->
Zoneafsluiter (Danfoss AMZ 112) Deze wordt door de thermostaat simpelweg open of dicht gezet. ->
Thermostaatknop om de aanvoertemperatuur te regelen ->
-> Pomp (Merk: RIHO, Type: niet helemaal zeker. Hij staat qua pompsnelheid op stand 2 van 3) ->
Verdeler vloerverwarming (6 zones, 5 voor begane grond met woonkamer/keuken, hal & toilet, 1 voor de bijverwarming van de badkamer) ->
Knop voor retourtemperatuur warmtenet
-> warmtewisselaar in de meterkast.
Dat groene kastje is een temperatuurgestuurde pompschakelaar die de pomp aan zet als er ook daadwerkelijk warmtevraag is. De temperatuursensor zit net onder de thermostaatknop van de aanvoer. Geeft op dit moment 56 graden aan waar de knop op 40 staat. De leiding boven de knop zou 60-70 graden moeten doen vanuit warmtenet)
Voor de volledigheid nog even:
De 5 lussen voor de begane vloer beslaan gezamelijk een oppervlak van 78 m2. Ligt grotendeels HoH 15 cm, alleen voor de schuifpui HoH 10 cm.
De 6de lus voor de badkamer beslaat +/- 6-7 m2.
1ste en 2de verdieping hebben radiatoren die elk direct vanuit de warmtewisselaar gevoed worden. Die functioneren dus volledig los van de vloerverwarming op de begane grond.
Voor er opmerkingen over komen: De pompschakelaar gaat minimaal 1x per 24 even aan om te voorkomen dat het systeem maanden lang stil staat. Hij hangt ertussen omdat enerzijds de pomp duidelijk hoorbaar is en anderzijds omdat het onzinnig voelt constant water rond te pompen als dat toch niet verwarmd wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 03-12-2022 13:28 . Reden: Legplan toegevoegd ]
Die verdelers zitten twee kranen op. Rechts eentje met een temperatuurverdeling en links met stand 1,2,3,4,5. Die linker zijn de retourventielen en die kun je op 3 laten.Farmerwood schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:16:
[...]
Omdat een plaatje meer zegt dan woorden:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Warmtenet ->
Zoneafsluiter (Danfoss AMZ 112) Deze wordt door de thermostaat simpelweg open of dicht gezet. ->
-> Pomp (Merk: RIHO, Type: niet helemaal zeker. Hij staat qua pompsnelheid op stand 2 van 3) ->
Verdeler vloerverwarming (6 zones, 5 voor begane grond met woonkamer/keuken, hal & toilet, 1 voor de bijverwarming van de badkamer) ->
Dat groene kastje is een temperatuurgestuurde pompschakelaar die de pomp aan zet als er ook daadwerkelijk warmtevraag is. De temperatuursensor zit net onder de thermostaatknop van de aanvoer. Geeft op dit moment 56 graden aan waar de knop op 40 staat. De leiding boven de knop zou 60-70 graden moeten doen vanuit warmtenet)
De 5 lussen voor de begane vloer beslaan gezamelijk een oppervlak van 78 m2. Ligt grotendeels HoH 15 cm, alleen voor de schuifpui HoH 10 cm.
Voor er opmerkingen over komen: De pompschakelaar gaat minimaal 1x per 24 even aan om te voorkomen dat het systeem maanden lang stil staat. Hij hangt ertussen omdat enerzijds de pomp duidelijk hoorbaar is en anderzijds omdat het onzinnig voelt constant water rond te pompen als dat toch niet verwarmd wordt.
De aanvoer heeft een temperatuurschaal. Die meet de temperatuur in de onderste balk en staan er bekend om dramatisch onnauwkeurig te zijn.
Maar,.... Waarom heeft iedere vloerlus ook nog een witte knop? Zijn dat knoppen van een of andere zoneregelaar? Het klinkt van niet namelijk. Als dat wel zo is, controleer eerst eens of de ruimtethermostaten inderdaad de juiste vloerlussen regelen. Dus: Die witte knoppen, worden die door de juiste thermostaat gestuurd? BIj mijn broer was dat bij drie groepen niet het geval en dan werkt het natuurlijk ook niet.
Als je geen zoneregelaar hebt, draai die witte knoppen dan eens helemaal open, of haal ze er af.
Je hebt helaas geen flowmeters, dus je kunt helemaal niet zien wat de flow is per vloerlus. Die stelkranen in de retour (bovenste balk) staan allemaal anders zo te zien, wat suggereert dat de boel wel ingeregeld is.
Daarna pak je een infrarood thermometer en houd die tegen de aanvoer en retour van iedere vloerlus aan. Meet daarmee de aanvoer (onderste balk) en retour (bovenste balk). Doe dat ieder uur en schrijf de waardes eens op.
De retourtemperatuur moet net iets boven de gewenste kamertemperatuur liggen. Als de retourtemperatuur daar op (of zelfs onder) ligt, is de warmte halverwege de vloer al op. Dan krijg je de vloer niet warm.
Als de retourtemperatuur echt te laag is, zet dan de pomp een standje hoger. Die platte lijn (middelste ledje) klopt wel, maar dan het onderste ledje op stand 3 in plaats van stand 2.
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 03-12-2022 13:28 ]
Die witte knoppen zijn mij ook niet helemaal duidelijk. Er staat geen schaalverdeling oid op, dus geen idee wat en hoe ze iets doen...
Ik voel in ieder geval een duidelijk verschil in temperatuur tussen de aanvoer en retourleidingen die uit de vloer komen.
Ik ga eens kijken of ik een infroraadthermometer kan regelen om wat te meten.
Die pompschakelaar zit er dus vooral voor het geluid tussen. Er komt een enorm irritante bromtoon vanaf die in een groot deel van het huis te horen is. Ik weet inmiddels van zeker 10-15 andere woningen dat die om dezelfde reden die pompschakelaar hebben hangen.
Ik voel in ieder geval een duidelijk verschil in temperatuur tussen de aanvoer en retourleidingen die uit de vloer komen.
Die pompschakelaar zit er dus vooral voor het geluid tussen. Er komt een enorm irritante bromtoon vanaf die in een groot deel van het huis te horen is. Ik weet inmiddels van zeker 10-15 andere woningen dat die om dezelfde reden die pompschakelaar hebben hangen.
Wij hebben dezelfde pomp op de drie verdelers in huis. Heb er zelf een Eve Energy op gedaan per pomp welke aan/uit is aan de hand van mijn programma’s van de Tado. En in de maanden dat we niet verwarmen elke dag even een kwartier aan, zodat de pompen niet vastlopen.Farmerwood schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:16:
[...]
Omdat een plaatje meer zegt dan woorden: (Rechter deel legplan is mijn woning)
***members only***
Warmtenet ->
1ste en 2de verdieping hebben radiatoren die elk direct vanuit de warmtewisselaar gevoed worden. Die functioneren dus volledig los van de vloerverwarming op de begane grond.
We hebben hem hier op modus 3 (bovenste rij ledjes) en stand 2 (onderste rij ledjes) voor de druk. Met de modus op die stand is het een constant debiet, met modus 2 is het geluid harder. Toch wel Modus2/Stand 3.
Het constant aanlaten van die pomp op stand 3 trekt 43W per pomp. Dat tikt wel aan met drie pompen die 24/7 staan te loeien anders. Modus2/Stand2 doet ergens tussen de 10-24W per pomp. Ook is het geluid dan stuk zachter. De houten omkapping zorgt voor genoeg demping dat het me dan niet stoort in de woonkamer waar de verdeler beneden is.
Ook ik vind die witte knoppen onderin raar qua setup, zitten daar nog draadjes aan of zijn het simpelweg (thermostaat) kranen? Want lijkt erop dat met die knoppen de druk beperkt wordt van de lussen. Als het thermostatische kranen zijn, is dat volgens mij niet de juiste manier om die lussen te limiteren. Als het simpelweg open/dicht kranen zijn, zou het best kunnen dat dit een juiste manier is, maar dan zou ik het eens proberen door die kranen verder te openen. Wel eerst noteren/checken dat de getallen overeenkomen met wat zij rapporteren.
Bij ons is beneden 1 grote zone met drie lussen van 90m. Dus je hoeft dan niet apart te regelen per lus hoeveel water erdoorheen moet. Op de eerste zijn 5 lussen voor 4 zones, 2 lussen zijn aan een ruimtethermostaat gekoppeld de rest heeft 1 ruimtethermostaat per lus. Dus we hebben nergens in huis druk regelaars nodig qua lus verdeling.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 03-12-2022 20:21 ]
Ik heb de eco pump switch. Werkt imho makkelijker dan een slimme schakelaar omdat hij gewoon direct op de temperatuurvraag schakelt. Zodra de thermostaat de zoneverdeler open stuurt warmt de leiding op en schakelt deze schakelaar de pomp in.BiG-GuY schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:50:
[...]
Wij hebben dezelfde pomp op de drie verdelers in huis. Heb er zelf een Eve Energy op gedaan per pomp welke aan/uit is aan de hand van mijn programma’s van de Tado. En in de maanden dat we niet verwarmen elke dag even een kwartier aan, zodat de pompen niet vastlopen.
Stand 3 maakt ook echt significant meer herrie. Kan hem eens proberen op stand 3 of dat nog verschil maakt.BiG-GuY schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:50:
We hebben hem hier op modus 3 (bovenste rij ledjes) en stand 2 (onderste rij ledjes) voor de druk. Met de modus op die stand is het een constant debiet, met modus 2 is het geluid harder.
Het constant aanlaten van die pomp op stand 3 trekt 43W per pomp. Dat tikt wel aan met drie pompen die 24/7 staan te loeien anders. Modus3/Stand2 doet ergens tussen de 10-24W per pomp. Ook is het geluid dan stuk zachter. De houten omkapping zorgt voor genoeg demping dat het me dan niet stoort in de woonkamer waar de verdeler beneden is.
Ik zal eens een vraag uitzetten naar de aannemer wat het doel is van die witte knoppen.BiG-GuY schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:50:
Ook ik vind die witte knoppen onderin raar qua setup, zitten daar nog draadjes aan of zijn het simpelweg (thermostaat) kranen? Want lijkt erop dat met die knoppen de druk beperkt wordt van de lussen. Als het thermostatische kranen zijn, is dat volgens mij niet de juiste manier om die lussen te limiteren. Als het simpelweg open/dicht kranen zijn, zou het best kunnen dat dit een juiste manier is, maar dan zou ik het eens proberen door die kranen verder te openen. Wel eerst noteren/checken dat de getallen overeenkomen met wat zij rapporteren.
Bij ons is beneden 1 grote zone met drie lussen van 90m. Dus je hoeft dan niet apart te regelen per lus hoeveel water erdoorheen moet. Op de eerste zijn 5 lussen voor 4 zones, 2 lussen zijn aan een ruimtethermostaat gekoppeld de rest heeft 1 ruimtethermostaat per lus. Dus we hebben nergens in huis druk regelaars nodig qua lus verdeling.
Draai ze er maar eens af. Ik gok dat daaronder pinnetjes naar buiten komen. Die zijn bedoeld voor thermische motoren. Als die witte doppen vastgedraaid zitten, staan al je vloerlussen gewoon dicht. Dan doet die vloerverwarming echt helemaal niets. Die doppen moeten er af en dan vast totdat ze tegen dat pinnetje komen, maar het pinnetje niet indrukken.Farmerwood schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:47:
Die witte knoppen zijn mij ook niet helemaal duidelijk. Er staat geen schaalverdeling oid op, dus geen idee wat en hoe ze iets doen...
Zeker doen, want grote kans dat de retourtemperatuur veel te laag is als je het verschil met de hand kunt voelen. Dan moet je dus ofwel de flow verhogen, ofwel de aanvoertemperatuur verhogen.Ik voel in ieder geval een duidelijk verschil in temperatuur tussen de aanvoer en retourleidingen die uit de vloer komen.
Weet je zeker dat die bromtoon van de pomp komt (zal wel als de pompschakelaar helpt)? Die bromtoon heb je dus ook als je de warmtevraag uit zet (en de klep dus dicht)? Dat soort bromtonen komen namelijk vaak door thermostaatventielen die dicht lopen en dan de pomp tegen gaan werken. Dat is ook een indicatie dat die pomp zijn druk niet kwijt kan.Die pompschakelaar zit er dus vooral voor het geluid tussen. Er komt een enorm irritante bromtoon vanaf die in een groot deel van het huis te horen is. Ik weet inmiddels van zeker 10-15 andere woningen dat die om dezelfde reden die pompschakelaar hebben hangen.
Mijn gok is dat het zomaar eens kan zijn dat de vloerlussen veel te weinig water doorlaten. De pomp heeft dan moeite om zijn druk kwijt te kunnen en de ruimtes warmen helemaal niet op. Nog vervelender is dat je wel water van de stadsverarming krijgt en dat dus via de retour weer terug stuurt. Je bent dus eigenlijk alleen in de verdeler zelf aan het stoken, maar niet met de vloer.
De middelste rij maakt voor @Farmerwood niet uit. Die is alleen van belang als je de vloerlussen afzonderlijk in- en uitschakelt. In dit geval zijn alle lussen altijd tegelijk open, dan zijn die drie standen in principe gelijk.BiG-GuY schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:50:
[...]
Wij hebben dezelfde pomp op de drie verdelers in huis. Heb er zelf een Eve Energy op gedaan per pomp welke aan/uit is aan de hand van mijn programma’s van de Tado. En in de maanden dat we niet verwarmen elke dag even een kwartier aan, zodat de pompen niet vastlopen.
We hebben hem hier op modus 3 (bovenste rij ledjes) en stand 2 (onderste rij ledjes) voor de druk. Met de modus op die stand is het een constant debiet, met modus 2 is het geluid harder.
Ik denk dat het gewoon afdekdoppen zijn. Niets meer, niets minder. Bij mij zijn die blauw en die moet je heel losjes er op draaien. Draai je ze vast, dan draai je de onderliggende kranen dicht.Het constant aanlaten van die pomp op stand 3 trekt 43W per pomp. Dat tikt wel aan met drie pompen die 24/7 staan te loeien anders. Modus3/Stand2 doet ergens tussen de 10-24W per pomp. Ook is het geluid dan stuk zachter. De houten omkapping zorgt voor genoeg demping dat het me dan niet stoort in de woonkamer waar de verdeler beneden is.
Bij ons hoor ik ook op de begane grond een verschil in geluid tussen de drie modussen. Ookal zijn daar altijd alle lussen open. Dus er lijkt wel een verschil te zijn. Vandaar dat ik ze bij ons op alle drie de verdiepingen op dezelfde stand heb gezet.Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:43:
[...]
De middelste rij maakt voor @Farmerwood niet uit. Die is alleen van belang als je de vloerlussen afzonderlijk in- en uitschakelt. In dit geval zijn alle lussen altijd tegelijk open, dan zijn die drie standen in principe gelijk.
[...]
Ik denk dat het gewoon afdekdoppen zijn. Niets meer, niets minder. Bij mij zijn die blauw en die moet je heel losjes er op draaien. Draai je ze vast, dan draai je de onderliggende kranen dicht.
[...]
Op de eerste en tweede kunnen de lussen dus wel los bestuurd worden daar is het verschil groter als je de modus veranderd. De eerste modus is voor radiatoren bedoeld, die hebben we niet. Dus heb gespeeld met modus 2 en modus 3 van de pompen en modus 3/snelheid 2 gaf voor ons het gewenste resultaat qua geluid.
Op snelheid 1 duurde het echt te lang voor de vloer opgewarmd was, maar was die wel praktisch onhoorbaar.
Betreffende die knoppen/doppen. Op de foto lijken ze wel groter te zijn dan de simpele afdekdoppen. Bij ons zitten er geen doppen op beneden, aangezien het niks toevoegt voor drie zelfde formaat lussen, op de eerste en tweede zitten er servomotoren op voor de zonesturing.
Als die doppen onderop inderdaad alle lussen (volledig) dichtzetten, ga je inderdaad geen warme vloer krijgen en zit je lekker stadswarmte rond te pompen in je verdeler... Dus je hebt wel verbruik maar buiten die verdeler wordt er niks warm...
De stand met die boogjes trekt zich niets aan van de vloerlussen. Die regelt gewoon een constant debiet op stand 1, 2 en 3. Dat wil zeggen, onafhankelijk van de aangesloten vloerlussen wordt er een bepaald toerental gedraaid.BiG-GuY schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:55:
[...]
Bij ons hoor ik ook op de begane grond een verschil in geluid tussen de drie modussen. Ookal zijn daar altijd alle lussen open. Dus er lijkt wel een verschil te zijn. Vandaar dat ik ze bij ons op alle drie de verdiepingen op dezelfde stand heb gezet.
Op de eerste en tweede kunnen de lussen dus wel los bestuurd worden daar is het verschil groter als je de modus veranderd. De eerste modus is voor radiatoren bedoeld, die hebben we niet. Dus heb gespeeld met modus 2 en modus 3 van de pompen en modus 3/snelheid 2 gaf voor ons het gewenste resultaat qua geluid.
De stand met het vlakke lijntje probeert het drukverschil constant te houden. Als er vloerlussen of radiatoren door middel van thermische kleppen op de verdeler open en dicht sturen, zal het toerental varieren. Bij het open sturen van neemt de weerstand af en wordt het toerental dus opgevoerd.
Voor radiatoren met thermostaatkranen is het streepje omhoog bedoeld. Als de thermostaatkraan de leiding knijpt, neemt de druk toe en zal het toerental sneller afnemen. Op die manier krijg je geen storende stromingsgeluiden uit de thermostaatkranen.
Als je vloerlussen of radiatoren altijd open staan hebben deze standen geen functie. Dat je verschillende geluiden hoort kan, want afhankelijk van je precieze leidingweerstand krijg je een ander toerental, maar dat toerental zal niet varieren als het afgiftesysteem constant blijft.
Volgens de handleiding zijn het "Instelbare circuit aanvoerafsluiter thermostatisch voorbereidOp snelheid 1 duurde het echt te lang voor de vloer opgewarmd was, maar was die wel praktisch onhoorbaar.
Betreffende die knoppen/doppen. Op de foto lijken ze wel groter te zijn dan de simpele afdekdoppen. Bij ons zitten er geen doppen op beneden, aangezien het niks toevoegt voor drie zelfde formaat lussen, op de eerste en tweede zitten er servomotoren op voor de zonesturing.
voorzien van een handregelknop M30 x 1,5." https://rihoclimatesystem...rverwarming-verdelers.pdf
@Farmerwood Die witte knoppen regelen thermostatisch het debiet over de vloer. Het omhoog zetten van de aanvoer naar 40 graden heeft dus helemaal 0 zin, want je vloerventielen regelen dat weer terug. Daarom maakt die pomp ook zo'n herrie.
Klopt. De witte ventielen knijpen de aanvoer te ver. Er is te weinig flow (teveel weerstand) over de vloerlussen. De pomp maakt een kloteherrie omdat deze zichzelf aan het tegenwerken is.Als die doppen onderop inderdaad alle lussen (volledig) dichtzetten, ga je inderdaad geen warme vloer krijgen en zit je lekker stadswarmte rond te pompen in je verdeler... Dus je hebt wel verbruik maar buiten die verdeler wordt er niks warm...
@Farmerwood Pak de handleiding er eens bij. Op pagina 5 staat bij stap 8: open alle afsluiters, inclusief 3B. Die moeten dus gewoon helemaal open gedraaid worden.
Heb nog een keer gekeken, maar had het anders onthouden dan ik het nu ingesteld heb staan 😅. Was ook alweer een jaar terug dat ik het aangepast had.
Modus 2 en snelheid 2/3 gebruik ik dus, modus 3 maakt juist nog meer geluid, logisch want constante RPM.
Snelheid 2 had ik in begin wel gedaan, maar herinner me nu weer waarom we dat hadden aangepast, het duurde te lang als het buiten <0 C was overdag om de kamer op 21C te houden. Nu houden we 20C aan, dus zou het misschien wel kunnen op snelheid 2, dus even proberen.
Ook heeft de regelaar beneden wel witte doppen, maar die zaten niet echt vastgedraaid en kan je dus heel simpel losmaken, zijn dus simpelweg een afdichting, maar hebben verder geen functie.
Overigens waren alle verdelers standaard op modus3/snelheid3 en dus niet aangepast door de bouwer…
Modus 2 en snelheid 2/3 gebruik ik dus, modus 3 maakt juist nog meer geluid, logisch want constante RPM.
Snelheid 2 had ik in begin wel gedaan, maar herinner me nu weer waarom we dat hadden aangepast, het duurde te lang als het buiten <0 C was overdag om de kamer op 21C te houden. Nu houden we 20C aan, dus zou het misschien wel kunnen op snelheid 2, dus even proberen.
Ook heeft de regelaar beneden wel witte doppen, maar die zaten niet echt vastgedraaid en kan je dus heel simpel losmaken, zijn dus simpelweg een afdichting, maar hebben verder geen functie.
Overigens waren alle verdelers standaard op modus3/snelheid3 en dus niet aangepast door de bouwer…
[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 04-12-2022 09:37 ]
Als de man met de mijter morgen weer vertrokken is zal ik de handleiding er eens bij zoeken!Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:24:
@Farmerwood Pak de handleiding er eens bij. Op pagina 5 staat bij stap 8: open alle afsluiters, inclusief 3B. Die moeten dus gewoon helemaal open gedraaid worden.
De lussen zullen sowieso niet helemaal dicht zitten, want net na de oplevering hebben we het opstookprotocol gedraaid en toen is het echt goed warm geweest binnen. We hebben toen alleen aan die thermostaatknop gedraaid en had wel het idee dat het echt warmer en later weer kouder werd. Het was in februari dus hartje winter.
Wa/wd in de zelfde ruimte zetten wilden we graag maar kan volgens de kopers begeleiding niet op de plek die we wilde ivm het kruisen van leidingen (?) ga van de week nog overleggen wat dan wel zou kunnen qua verplaatsenMvcb schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 01:38:
[...]
Met name de wtw.geeft best wat geluid als die in de hoogste stand draait. Alleen daarom al zou ik aanraden er een afgesloten ruimte van te maken. Eventueel nog de optie te bekijken om in de rode zone wa en wd te zetten? Zo is het bij ons in elk geval gedaan en wij zijn er blij mee. Technische ruimte is bij ons ca. 2,3x3,5 m. Daar staat wp+boilervat, wtw, omvormer en wasmachine.
Denk dat met de reactie hier duidelijk is dat dat wand je wel echt meerwaarde toevoegd dus gaan hem sowieso zetten. Alleen nog even kijken wat die kost vanuit de bouw of dat we het beter daarna zelf kunnen doen…
[ Voor 13% gewijzigd door Lupadi op 04-12-2022 06:27 ]
Vraag om een loze leiding in dat blauwe stuk.Lupadi schreef op zondag 4 december 2022 @ 06:25:
[...]
Wa/wd in de zelfde ruimte zetten wilden we graag maar kan volgens de kopers begeleiding niet op de plek die we wilde ivm het kruisen van leidingen (?) ga van de week nog overleggen wat dan wel zou kunnen qua verplaatsen
In de technische ruimte is altijd al water en riolering aanwezig. Het is triviaal om daar achteraf een aansluiting voor een wasmachine/droger te realiseren. Als je een loze leiding hebt kun je ook stroom aanleggen en voor een wasmachine/droger heb je echt niet meer dan 1 groep nodig (een wasmachine doet geen 2000 Watt meer, en een droger max 600. De regel dat ieder apparaat van 2000 Watt een eigen groep moet is al lang vervallen, dus 1 groep met 2 stopcontacten voor wasmachine/droger samen kan en mag)
Later zelf doen zal altijd goedkoper zijn. Als je niet gehecht bent aan het uiterlijk van de deur zou ik daar sowieso voor kiezen.Denk dat met de reactie hier duidelijk is dat dat wand je wel echt meerwaarde toevoegd dus gaan hem sowieso zetten. Alleen nog even kijken wat die kost vanuit de bouw of dat we het beter daarna zelf kunnen doen…
Onze woning wordt ook projectmatig gebouwd (70 woningen).
Nu viel mij op dat er vrij slordig met de afstandhouders wordt omgegaan voor de bekisting ( nodig om roest op bewapening te voorkomen en nog wat andere dingen ). Zouden jullie zulke dingen melden bij de aannemer als je dat ziet?
Ik weet niet of het veel kwaad kan, maar het hoort niet. Ook de pvc buis zou volgens tekening verder van de paal geplaatst moeten worden. Geen idee waarom, maar staat zo wel op de tekening.
:strip_exif()/f/image/6jYOntFwjrAfBBnt1hfgp1hM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rNRwbVxTulHNYlDXinBaVePY.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu viel mij op dat er vrij slordig met de afstandhouders wordt omgegaan voor de bekisting ( nodig om roest op bewapening te voorkomen en nog wat andere dingen ). Zouden jullie zulke dingen melden bij de aannemer als je dat ziet?
Ik weet niet of het veel kwaad kan, maar het hoort niet. Ook de pvc buis zou volgens tekening verder van de paal geplaatst moeten worden. Geen idee waarom, maar staat zo wel op de tekening.
:strip_exif()/f/image/6jYOntFwjrAfBBnt1hfgp1hM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rNRwbVxTulHNYlDXinBaVePY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mduTSKwOu5dKWuve7nx0vcSr.jpg?f=fotoalbum_large)
Een wasmachine heeft gewoon een aansluitwaarde van 2200 of 2300 Watt. Ook nu nog.Blihi schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:08:
[...]
Vraag om een loze leiding in dat blauwe stuk.
In de technische ruimte is altijd al water en riolering aanwezig. Het is triviaal om daar achteraf een aansluiting voor een wasmachine/droger te realiseren. Als je een loze leiding hebt kun je ook stroom aanleggen en voor een wasmachine/droger heb je echt niet meer dan 1 groep nodig (een wasmachine doet geen 2000 Watt meer, en een droger max 600. De regel dat ieder apparaat van 2000 Watt een eigen groep moet is al lang vervallen, dus 1 groep met 2 stopcontacten voor wasmachine/droger samen kan en mag)
[...]
Later zelf doen zal altijd goedkoper zijn. Als je niet gehecht bent aan het uiterlijk van de deur zou ik daar sowieso voor kiezen.
Valt ook weinig op te bezuinigen als je het water wilt verwarmen met een element.
Zelfs dan heeft die geen eigen groep nodig. Een groep gaat tot 3600 Watt. En de droger kan dus prima samen met de wasmachine.Wolly schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:07:
[...]
Een wasmachine heeft gewoon een aansluitwaarde van 2200 of 2300 Watt. Ook nu nog.
Valt ook weinig op te bezuinigen als je het water wilt verwarmen met een element.
Vroeger moest ieder apparaat van 2000 Watt of meer een eigen groep, maar dat is niet meer zo.
Wel noemenswaardig om de mits te vermelden.Blihi schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:49:
[...]
Zelfs dan heeft die geen eigen groep nodig. Een groep gaat tot 3600 Watt. En de droger kan dus prima samen met de wasmachine.
Vroeger moest ieder apparaat van 2000 Watt of meer een eigen groep, maar dat is niet meer zo.
Een gemiddelde wasmachine met een aansluitwaarde van ~2000-2500 Watt (5 modellen vergeleken) kan samen met een warmtepompdroger die ongeveer ~1000 Watt aansluitwaarde met zich meebrengt.
Ik verwacht dat het aandeel bij Tweakers lager ligt, er is echter nog steeds een enorme hoeveelheid mensen die een warmtepompdroger niet kan betalen en een condensdroger heeft met een aansluitwaarde van ruim 2500Watt.
Goed punt, maar in het nieuwbouwtopic verwacht ik geen condensdrogers meer.Source90 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:23:
[...]
Wel noemenswaardig om de mits te vermelden.
Een gemiddelde wasmachine met een aansluitwaarde van ~2000-2500 Watt (5 modellen vergeleken) kan samen met een warmtepompdroger die ongeveer ~1000 Watt aansluitwaarde met zich meebrengt.
Ik verwacht dat het aandeel bij Tweakers lager ligt, er is echter nog steeds een enorme hoeveelheid mensen die een warmtepompdroger niet kan betalen en een condensdroger heeft met een aansluitwaarde van ruim 2500Watt.
Zoiets zou ik inderdaad gewoon melden want dekking op je wapening is belangrijk.Draakje5 schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:37:
Onze woning wordt ook projectmatig gebouwd (70 woningen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is meer een kwestie van prioriteiten. Voor 550 heb je er al een.Source90 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:23:
[...]
Wel noemenswaardig om de mits te vermelden.
https://www.coolblue.nl/w...rs?sorteren=laagste-prijs
Met het lange termijn gemiddelde van 20 cent/kWh was het eigenlijk nauwelijks rendabel om te vervangen, maar met 60-100 cent/kWh is het wel redelijk snel terug verdient. Wij hebben daarom ook pas dit jaar de condensdroger de deur uit gedaan.
Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die het niet warm krijgt . Dit wordt onze eerste winter in dit huis. We hebben een tegelvloer in de woonkamer maar de thermostaat staat al op 23 graden. Anders is het in de woonkamer echt te koud en voel ik een koude luchstroom optrekken naar m'n benen vanaf de vloer. We hebben boven laminaat en daar is het dan eigenlijk te warm als de thermostaat op 23 graden straat. Helaas kunnen we de verwarming niet per verdieping regelen.[b]Farmerwood in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"Farmerwood schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 0
Al met al had ik het toch wel wat comfortabeler verwacht in een nieuwbouwhuis.
Daarom ook de eerste zin in mijn tweede alinea; zal voor de gemiddelde Tweaker anders zijn, daar het inkomen veelal op modaal tot een veelvoud hiervan zit.Z___Z schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:38:
[...]
Dat is meer een kwestie van prioriteiten. Voor 550 heb je er al een.
https://www.coolblue.nl/w...rs?sorteren=laagste-prijs
Met het lange termijn gemiddelde van 20 cent/kWh was het eigenlijk nauwelijks rendabel om te vervangen, maar met 60-100 cent/kWh is het wel redelijk snel terug verdient. Wij hebben daarom ook pas dit jaar de condensdroger de deur uit gedaan.
Mijn klantbestand (herstelproject bij een gemeente) heeft echter bij lange na niet zomaar 600€ (+) liggen. Reactie was dan ook breder dan nieuwbouw.
Terug naar nieuwbouw:
Zijn genoeg mensen die hun was/droog combo meenemen naar nieuwe woning zolang het nog werkt. Die 1200-1500 (dan ook gelijk maar wasmachine?) kan tenslotte drie keer elders worden uitgegeven in het nieuwbouw proces.
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 04-12-2022 13:15 ]
Je hebt natuurlijk stroom, afvoer en water nodig voor een WM, voor een WD alleen stroom.Lupadi schreef op zondag 4 december 2022 @ 06:25:
[...]
Wa/wd in de zelfde ruimte zetten wilden we graag maar kan volgens de kopers begeleiding niet op de plek die we wilde ivm het kruisen van leidingen (?) ga van de week nog overleggen wat dan wel zou kunnen qua verplaatsen
Het kan zijn dat op een of andere manier afvoer en aanvoer elkaar dermate tegen komen dat het niet kan.
Je kan er dan voor kiezen dan om alleen stroom en afvoer te regelen via de aannemer en dan water over de muur naar de WM te halen (niet mooi maar in een TR zou ik me daar niet te veel aan storen) dan ben je waarschijnlijk van de kruising af. (achter af natuurlijk ook heel goed zelf te doen)
De aanvoer slang achter de WM kan natuurlijk wel gewoon kruisen met de afvoer slang
Genoeg creatieve opties lijkt me
Droger liefst ook op de afvoer natuurlijk. Elke zoveel wasbeurten naar de gootsteen om de opvangbak te legen is ook zo'n armoe..vormulier schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:48:
[...]
Je hebt natuurlijk stroom, afvoer en water nodig voor een WM, voor een WD alleen stroom.
Het kan zijn dat op een of andere manier afvoer en aanvoer elkaar dermate tegen komen dat het niet kan.
Je kan er dan voor kiezen dan om alleen stroom en afvoer te regelen via de aannemer en dan water over de muur naar de WM te halen (niet mooi maar in een TR zou ik me daar niet te veel aan storen) dan ben je waarschijnlijk van de kruising af. (achter af natuurlijk ook heel goed zelf te doen)
De aanvoer slang achter de WM kan natuurlijk wel gewoon kruisen met de afvoer slang![]()
Genoeg creatieve opties lijkt me
Maar die kan inderdaad gewoon met een Y-stuk op de afvoer van de wasmachine. Meestal zijn die slangen een meter tot twee.
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 04-12-2022 13:58 ]
Nou vanwege deze veranderende markt, toch maar een half jaar eerder mijn huis verkocht.dan dat mijn nieuwe huis wordt opgeleverd.
Iets minder gekregen dan gehoopt, maar toch niet ontevreden, denk dat ik net op tijd was.
Was trouwens wel bizar, 25 bezichtigingen, 20 expats.
Iets minder gekregen dan gehoopt, maar toch niet ontevreden, denk dat ik net op tijd was.
[ Voor 21% gewijzigd door oinkoink12 op 04-12-2022 14:09 ]
Ik ben nu al een tijdje bezig met het 'tweaken' van de instellingen want wat ze standaard leveren is echt rommel.MemeMaster schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:57:
[...]
Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die het niet warm krijgt . Dit wordt onze eerste winter in dit huis. We hebben een tegelvloer in de woonkamer maar de thermostaat staat al op 23 graden. Anders is het in de woonkamer echt te koud en voel ik een koude luchstroom optrekken naar m'n benen vanaf de vloer. We hebben boven laminaat en daar is het dan eigenlijk te warm als de thermostaat op 23 graden straat. Helaas kunnen we de verwarming niet per verdieping regelen.
Al met al had ik het toch wel wat comfortabeler verwacht in een nieuwbouwhuis.
Wij kregen het eerst ook niet warm en door de juiste instellingen aan te passen is het prima te doen nu. Hadden het op 20,5 goed comfortabel en hebben hem sinds gister avond op 20 gezet, dat lijkt toch wat de frisse kant.
Stooklijn ook naar beneden getrokken, modulatie aangezet.
Ik vond het gisteren best aardig opgewarmd nadat ik de aanvoertemperatuur wat omhoog gezet had. De retourleiding voelt ook warmer nu, maar verschil is nog wel goed voelbaar.
Komt mijn vrouw vanmorgen thuis uit werk en die vond het nog steeds koud...
Helaas besloot de warmtepomp vanmorgen ook om in error te knallen. Volgens de foutmelding is de uitgelezen buitentemperatuur onmogelijk. Temperatuursensor zal dus wel stuk zijn. Kon het tijdelijk oplossen door het hele systeem even van de spanning te halen, maar uurtje later weer...
Morgen dus maar even de installateur bellen.
Nog geen tijd gehad om de handleiding erbij te pakken, maar wel even naar die witte knoppen gekeken. Kan ze beide kanten op draaien, dus ze staan in ieder geval niet volledig open of dicht. Omdat er geen enkele markering of schaal op staat dus ook geen idee is ze in een bepaalde stand staan/gezet zijn.
@BiG-GuY, wel fijn om even wat vergelijkingsmateriaal te hebben van jou.
Komt mijn vrouw vanmorgen thuis uit werk en die vond het nog steeds koud...

Helaas besloot de warmtepomp vanmorgen ook om in error te knallen. Volgens de foutmelding is de uitgelezen buitentemperatuur onmogelijk. Temperatuursensor zal dus wel stuk zijn. Kon het tijdelijk oplossen door het hele systeem even van de spanning te halen, maar uurtje later weer...
Nog geen tijd gehad om de handleiding erbij te pakken, maar wel even naar die witte knoppen gekeken. Kan ze beide kanten op draaien, dus ze staan in ieder geval niet volledig open of dicht. Omdat er geen enkele markering of schaal op staat dus ook geen idee is ze in een bepaalde stand staan/gezet zijn.
Wij ook, we hebben het huis verkocht aan mensen die het willen verhuren. Wij zijn de eerste huurders en kunnen tot een jaar na de voltooiing van ons huis blijven huren. De nieuwe eigenaren van ons huis mikken ook om te gaan verhuren aan expats.oinkoink12 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:07:
Nou vanwege deze veranderende markt, toch maar een half jaar eerder mijn huis verkocht.dan dat mijn nieuwe huis wordt opgeleverd.
Best fijn gevoel dat we nu geen last hebben van de veranderende woningmarkt.
Even de huidige stand van die knoppen markeren en dan helemaal open draaien.Farmerwood schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:20:
Ik vond het gisteren best aardig opgewarmd nadat ik de aanvoertemperatuur wat omhoog gezet had. De retourleiding voelt ook warmer nu, maar verschil is nog wel goed voelbaar.
Komt mijn vrouw vanmorgen thuis uit werk en die vond het nog steeds koud...![]()
![]()
We doen hier allemaal meerwerk maar ben wel eens benieuwd wat de mensen hun top en flop hier zijn.
Onze top; apart hok voor de kattenbak
De flop: nis in de badkamer
Ik doe er twee van elkToppe schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:31:
We doen hier allemaal meerwerk maar ben wel eens benieuwd wat de mensen hun top en flop hier zijn.
Top:
- elektra in de negge bij ramen op 1e verdieping voor rolluiken
- mantelbuis (80mm) naar oprit en achtertuin.
- vergeten elektra in de negge bij dubbele openslaande deuren t.b.v. zonnescherm.
- geen deur genomen voor trapopgang in de woonkamer/keuken
Top:
- buitenkraan en extra binnenkraan voor aansluiting koelvriescombinatie met ijsblokjesmachine
- loze leidingen laten leggen voor aansluiting rolluiken
Flop:
- op een enkele plaats hadden we nog stopcontacten moeten hebben
- wandcontactpunt in leefkeuken hangt niet boven de eettafel (er is dus kabelgootje te zien)
Vreugde van de tops is veel groter dan frustratie over de flops
- buitenkraan en extra binnenkraan voor aansluiting koelvriescombinatie met ijsblokjesmachine
- loze leidingen laten leggen voor aansluiting rolluiken
Flop:
- op een enkele plaats hadden we nog stopcontacten moeten hebben
- wandcontactpunt in leefkeuken hangt niet boven de eettafel (er is dus kabelgootje te zien)
Vreugde van de tops is veel groter dan frustratie over de flops
Top:
-Buitenkraan ook in voortuin
-Mantelbuizen voor en achter door fundering
-Loze leiding elke kamer
-Warm/koud water in washok voor wastafel
-Warm/koud water in garage voor wastafel
-Trapkast vergroten (halve meter, maar zoveel ruimte)
-Ontkalker (veel minder schoonmaken
)
-Extra zware kabel voor PV alvast naar meterkast vanaf technische ruimte
-WTW installatie
-Geen schuifpui maar openslaande deuren (eigenlijk minderwerk)
- Triple glas
Flop:
Tja, eigenlijk niet. Ja we zijn soort van vergeten een douche wtw mee te nemen. En misschien hadden we nog een lichtkoepel boven het trapgat kunnen plaatsten voor extra licht (plat dak).
Zeker geen spijt van meerwerk wat we hebben laten uitvoeren, meer dus van zaken die we niet hebben gedaan
-Buitenkraan ook in voortuin
-Mantelbuizen voor en achter door fundering
-Loze leiding elke kamer
-Warm/koud water in washok voor wastafel
-Warm/koud water in garage voor wastafel
-Trapkast vergroten (halve meter, maar zoveel ruimte)
-Ontkalker (veel minder schoonmaken
-Extra zware kabel voor PV alvast naar meterkast vanaf technische ruimte
-WTW installatie
-Geen schuifpui maar openslaande deuren (eigenlijk minderwerk)
- Triple glas
Flop:
Tja, eigenlijk niet. Ja we zijn soort van vergeten een douche wtw mee te nemen. En misschien hadden we nog een lichtkoepel boven het trapgat kunnen plaatsten voor extra licht (plat dak).
Zeker geen spijt van meerwerk wat we hebben laten uitvoeren, meer dus van zaken die we niet hebben gedaan
Wat voor ontkalker heb je, kepler?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
@Toppe wat is er mis met je nis in de douche dan? Hier is die ideaal namelijk.
Top:
Al het elektra meerwerk en loze leidingen overal.
Overal (warm) water en afvoer en kranen inderdaad.
(Extra) Vergroten en vol isoleren van de garage en bijkeuken. Gek genoeg was dit vele malen goedkoper dan nog meer uitbouwen of boven verdiepingen vergroten.
Flop:
Vergeten mantelbuizen naar de oprit en overkapping vanuit de bouw mee te laten nemen, dus achteraf zelf door funderingen moeten boren. By far k*tste klus die ik zelf gedaan heb.
Warmtepomp had naar de garage gemoeten al was dat absoluut geen optie vanuit de bouw maar zo’n ding wil je gewoon niet op een slaapverdieping hebben.
Top:
Al het elektra meerwerk en loze leidingen overal.
Overal (warm) water en afvoer en kranen inderdaad.
(Extra) Vergroten en vol isoleren van de garage en bijkeuken. Gek genoeg was dit vele malen goedkoper dan nog meer uitbouwen of boven verdiepingen vergroten.
Flop:
Vergeten mantelbuizen naar de oprit en overkapping vanuit de bouw mee te laten nemen, dus achteraf zelf door funderingen moeten boren. By far k*tste klus die ik zelf gedaan heb.
Warmtepomp had naar de garage gemoeten al was dat absoluut geen optie vanuit de bouw maar zo’n ding wil je gewoon niet op een slaapverdieping hebben.
@GeeMoney te klein. Heb gelukkig nog een pak reserve tegels dus grote kans dat ik hem van ‘t voorjaar eens er uit sloop en ga vergroten.
Hij is hier 70x40 uit mijn hoofd, zeker niet te klein inderdaadToppe schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:38:
@GeeMoney te klein. Heb gelukkig nog een pak reserve tegels dus grote kans dat ik hem van ‘t voorjaar eens er uit sloop en ga vergroten.
Top:
- Uitbouw van 2.4m. Daardoor hebben we nu een woonkeuken van 36m2 , een woonkamer van ruim 20 m2 en een speelhoek voor de kinderen.
- Verlengen & isoleren van de berging en deur naar de keuken. HEERLIJK om met de fiets uit werk thuis te komen, je fiets naar binnen te rijden en zo door te lopen naar de keuken via de bijkeuken (die we achterin de berging gemaakt hebben).
- Nis laten maken in de douche (60x40) en eindelijk verlost van die loslaten zuignappen.
Flop:
Dit was voor ons het eerste nieuwbouwhuis en daardoor waren we redelijk onbekend met het proces. Doordat we ook laat instapten in het project moesten we veel keuzes snel of zelfs direct maken en dat is niet altijd prettig.
Van echte fouten kun je niet spreken denk ik, maar we beseffen ons achteraf dat er wel meer mogelijk was. We hadden bijvoorbeeld toch best graag de bovenlichten dicht willen laten zetten en op de begane grond stompe deuren. Er was ons gezegd dat alle opties qua deuren in de deurentool stonden waar we aan het eind van het proces keuzes konden maken. Deze 2 opties bleken toch al eerder te moeten en stonden niet op de optielijsten.
- Heb spijt van een aantal loze leidingen die ik naar centraaldozen heb laten leggen met het idee dat dat handig kon zijn voor wat domotica. Die centraaldozen zitten al zo vol dat ik er niks meer bij krijg... Weggegooid geld dus.
- Had achteraf misschien toch een loze leiding in het plafond van de hal/overloop door moeten drukken bij mijn vrouw. Was makkelijker geweest met de wifi. Die zit nu in een van de kamers in de muur. Werkt ook wel hoor.
- Een extra WCD in de badkamer om later te vervangen door een bediening voor de MV (op 230V) met vochtsensor. Heb nu een afstandsbediening op batterij zonder sensor. Toch jammer.
Onze grootste flop is eigenlijk nog wel dat we dachten heel veel klussen na de verhuizing wel op te kunnen pakken als we er eenmaal zouden wonen. We hebben beiden een drukke baan en (inmiddels) ook 2 jonge kinderen. 's Avonds heb je er echt geen fut meer voor om iets op te pakken en de weekenden gaan op aan het gezinsleven, huishouden etc.
Achteraf had ik gewoon een maand of 2-3 vakantie/onbetaald verlof op moeten nemen om het in 1x op te pakken. Helaas is dat qua werk momenteel weer geen optie.
- Uitbouw van 2.4m. Daardoor hebben we nu een woonkeuken van 36m2 , een woonkamer van ruim 20 m2 en een speelhoek voor de kinderen.
- Verlengen & isoleren van de berging en deur naar de keuken. HEERLIJK om met de fiets uit werk thuis te komen, je fiets naar binnen te rijden en zo door te lopen naar de keuken via de bijkeuken (die we achterin de berging gemaakt hebben).
- Nis laten maken in de douche (60x40) en eindelijk verlost van die loslaten zuignappen.
Flop:
Dit was voor ons het eerste nieuwbouwhuis en daardoor waren we redelijk onbekend met het proces. Doordat we ook laat instapten in het project moesten we veel keuzes snel of zelfs direct maken en dat is niet altijd prettig.
Van echte fouten kun je niet spreken denk ik, maar we beseffen ons achteraf dat er wel meer mogelijk was. We hadden bijvoorbeeld toch best graag de bovenlichten dicht willen laten zetten en op de begane grond stompe deuren. Er was ons gezegd dat alle opties qua deuren in de deurentool stonden waar we aan het eind van het proces keuzes konden maken. Deze 2 opties bleken toch al eerder te moeten en stonden niet op de optielijsten.
- Heb spijt van een aantal loze leidingen die ik naar centraaldozen heb laten leggen met het idee dat dat handig kon zijn voor wat domotica. Die centraaldozen zitten al zo vol dat ik er niks meer bij krijg... Weggegooid geld dus.
- Had achteraf misschien toch een loze leiding in het plafond van de hal/overloop door moeten drukken bij mijn vrouw. Was makkelijker geweest met de wifi. Die zit nu in een van de kamers in de muur. Werkt ook wel hoor.
- Een extra WCD in de badkamer om later te vervangen door een bediening voor de MV (op 230V) met vochtsensor. Heb nu een afstandsbediening op batterij zonder sensor. Toch jammer.
Onze grootste flop is eigenlijk nog wel dat we dachten heel veel klussen na de verhuizing wel op te kunnen pakken als we er eenmaal zouden wonen. We hebben beiden een drukke baan en (inmiddels) ook 2 jonge kinderen. 's Avonds heb je er echt geen fut meer voor om iets op te pakken en de weekenden gaan op aan het gezinsleven, huishouden etc.
Achteraf had ik gewoon een maand of 2-3 vakantie/onbetaald verlof op moeten nemen om het in 1x op te pakken. Helaas is dat qua werk momenteel weer geen optie.
[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 05-12-2022 10:03 ]
Top:
- Casco opleveren van badkamer. In vergelijking met directe buren, hebben wij bijna de helft betaald en luxer uitgevoerd dan de projectbouw heeft geleverd. Uiteraard subjectief.
- Achteraf garage zelf laten opmetselen. Twee verschillende buren met de bouwconstructie voor garage vanuit het project zijn nog steeds bezig met een claim vanwege scheuren en slecht gemetseld.
- Alle loze leidingen kunnen gebruiken
- Wandcontactdoos in het plafond slaapkamer, hangt nu een tv naast
- Loze leiding van ene kant woonkamer naar andere voor luidsprekers
- Schuifpui i.p.v openslaande deuren i.c.m. veranda.
Mediocre:
- Buren van 2 huizen verder hebben de keuken <-> woonkamer omgewisseld. Achteraf ook wel gewild. Helaas niet zelf over nagedacht in de geringe periode die wij hadden tijdens meerwerkopties doorgeven alsook geen enkele input vanuit koopbegeleider.
- Garage had ik achteraf groter gewild.
- Onderheid terras had stuk hoger gemogen, altijd achteraf gezien. Zodoende hadden binnentegels door gelegd kunnen worden, nu was er een te groot hoogteverschil
Flop:
- Loze leiding laten leggen naar voorkant gevel, achteraf doen we er niets mee
- Loze leiding naar achtergevel. Deze hebben ze op dezelfde groep als de woonkamer geplaatst (centraal doos van-). Deze is nu ook ongebruikt, heb het zonnescherm en groepen in veranda nu op de garage aardlek geplaatst.
- Voorbereiding loze leiding zonnepanelen was uitgevoerd met allemaal flex-bochten. Totaal niets aan gehad en de trap koof moeten open breken om de kabel erdoor te krijgen
- Drukvaten bij warmtepomp zaten zonder ondersteuning met 2 plugjes aan een holle wand bevestigd..
- Mantelbuis deden ze niet vanuit de bouw. Nu zelf moeten boren in de fundering. Mantelbuis 1 van de 2 zit ergens verstopt, heb geen zin om hele tuin weer open te breken. Trekdraad gaat er doorheen, waterslang loopt ergens op vast. Dan maar via buis 2.
- Casco opleveren van badkamer. In vergelijking met directe buren, hebben wij bijna de helft betaald en luxer uitgevoerd dan de projectbouw heeft geleverd. Uiteraard subjectief.
- Achteraf garage zelf laten opmetselen. Twee verschillende buren met de bouwconstructie voor garage vanuit het project zijn nog steeds bezig met een claim vanwege scheuren en slecht gemetseld.

- Alle loze leidingen kunnen gebruiken
- Wandcontactdoos in het plafond slaapkamer, hangt nu een tv naast
- Loze leiding van ene kant woonkamer naar andere voor luidsprekers
- Schuifpui i.p.v openslaande deuren i.c.m. veranda.
Mediocre:
- Buren van 2 huizen verder hebben de keuken <-> woonkamer omgewisseld. Achteraf ook wel gewild. Helaas niet zelf over nagedacht in de geringe periode die wij hadden tijdens meerwerkopties doorgeven alsook geen enkele input vanuit koopbegeleider.
- Garage had ik achteraf groter gewild.
- Onderheid terras had stuk hoger gemogen, altijd achteraf gezien. Zodoende hadden binnentegels door gelegd kunnen worden, nu was er een te groot hoogteverschil
Flop:
- Loze leiding laten leggen naar voorkant gevel, achteraf doen we er niets mee
- Loze leiding naar achtergevel. Deze hebben ze op dezelfde groep als de woonkamer geplaatst (centraal doos van-). Deze is nu ook ongebruikt, heb het zonnescherm en groepen in veranda nu op de garage aardlek geplaatst.
- Voorbereiding loze leiding zonnepanelen was uitgevoerd met allemaal flex-bochten. Totaal niets aan gehad en de trap koof moeten open breken om de kabel erdoor te krijgen
- Drukvaten bij warmtepomp zaten zonder ondersteuning met 2 plugjes aan een holle wand bevestigd..

- Mantelbuis deden ze niet vanuit de bouw. Nu zelf moeten boren in de fundering. Mantelbuis 1 van de 2 zit ergens verstopt, heb geen zin om hele tuin weer open te breken. Trekdraad gaat er doorheen, waterslang loopt ergens op vast. Dan maar via buis 2.
Wij hebben een Waterluxkoekjah schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:15:
Wat voor ontkalker heb je, kepler?
@Toppe Leuk dit ^^
Wij hebben de woning nog niet opgeleverd maar voor nu:
Top:
- voldoende loze leidingen naar alle plekken laten leggen, Hier hebben we niet op bespaard sterker nog ik werd aangemoedigd door de partner om het maar gewoon goed te doen (netwerk kast tot gevolg)
--> Het zijn ook nog eens vaste buizen HEERLIJK en veel 19 / 25 mm buisjes voor 2 kabels of meer per buis. (in ruil voor een luxere keuken hehe)
- Extra licht punt boven de keuken kastjes voor een koof met spotjes
- Extra Lichtpunt voor ventilator in de slapkamer
- Leidingen (water en electra) mee laten nemen in de wc`s dan kan hier ooit een mooie wc bril op in de toekomst
- LL op 1.5 meter voor Home Assistant tablets op iedere verdieping.
Flop:
- 2 buisjes naar de achter gevel vergeten 1 voor een zonnescherm en een voor CAT.
-- > Is achter af wel te regelen, maar het word er niet mooier van (een gat boren, en het lichtpunt in de muur misbruiken)
- Zonneschermen waren schofterig duur vanuit de bouw - nu is het een oost-west huis dus niet heel erg, maar ook hier wat leidingen die missen (achter af was dat niet meer mogelijk toen ze met de prijzen kwamen voor de schermen)
- Afvoer/aanvoer van de afzuiging lucht zit niet in het midden van de keuken. Hier baal ik echt wel van, er zaten er 3 op de tekening mooi symetrisch maar dat was er dus 1 teveel. Opzich niet erg maar dan halen ze niet de middelste weg
Potentieele flop:
- Geen ontkalker in huis meegenomen nu hebben we hem ook niet dus dat is even afwachten.
Voor de rest is het dus gewoon wachten tot we echt de sleutels krijgen. Volgens the latest bouwupdate willen ze voor eind december al het beton gestort hebben als het weer mee (zo als het er nu naar uitziet word dat doorwerken voor ze)
Maar als ze het lukt dan krijgen we in feb/maart een kijkdag en hopelijk een datum te horen!
Wij hebben de woning nog niet opgeleverd maar voor nu:
Top:
- voldoende loze leidingen naar alle plekken laten leggen, Hier hebben we niet op bespaard sterker nog ik werd aangemoedigd door de partner om het maar gewoon goed te doen (netwerk kast tot gevolg)
--> Het zijn ook nog eens vaste buizen HEERLIJK en veel 19 / 25 mm buisjes voor 2 kabels of meer per buis. (in ruil voor een luxere keuken hehe)
- Extra licht punt boven de keuken kastjes voor een koof met spotjes
- Extra Lichtpunt voor ventilator in de slapkamer
- Leidingen (water en electra) mee laten nemen in de wc`s dan kan hier ooit een mooie wc bril op in de toekomst
Flop:
- 2 buisjes naar de achter gevel vergeten 1 voor een zonnescherm en een voor CAT.
-- > Is achter af wel te regelen, maar het word er niet mooier van (een gat boren, en het lichtpunt in de muur misbruiken)
- Zonneschermen waren schofterig duur vanuit de bouw - nu is het een oost-west huis dus niet heel erg, maar ook hier wat leidingen die missen (achter af was dat niet meer mogelijk toen ze met de prijzen kwamen voor de schermen)
- Afvoer/aanvoer van de afzuiging lucht zit niet in het midden van de keuken. Hier baal ik echt wel van, er zaten er 3 op de tekening mooi symetrisch maar dat was er dus 1 teveel. Opzich niet erg maar dan halen ze niet de middelste weg
Potentieele flop:
- Geen ontkalker in huis meegenomen nu hebben we hem ook niet dus dat is even afwachten.
Voor de rest is het dus gewoon wachten tot we echt de sleutels krijgen. Volgens the latest bouwupdate willen ze voor eind december al het beton gestort hebben als het weer mee (zo als het er nu naar uitziet word dat doorwerken voor ze)
Maar als ze het lukt dan krijgen we in feb/maart een kijkdag en hopelijk een datum te horen!
Volgens mij plaatst het gros van de mensen dit achteraf. Zo ook hier (Sensorsoft).vormulier schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:49:
Potentieele flop:
Water komt veelal binnen in de meterkast, als het model daar past heb je alles al of is het te maken.
Er zijn ook modellen die alleen afvoer nodig hebben (zonder stroom werken), die kan je bijna overal plaatsen.
Die had ook nog in mijn lijstje gekund idd. Heb in de woonkamer naast de thermostaat en bediening MV een loze leiding laten plaatsen met hetzelfde doel. Er zit nog geen tablet op, maar wel gepland.vormulier schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:49:
Wat beftreft waterontharder. Die hebben wij ook achteraf laten plaatsen. In de meterkast hadden wij toch al water, afvoer en elektra, dus was geen enkel probleem om achteraf te plaatsen.
Ik snap die ontharder hype niet zo hoor. Heb niet het idee dat ik iets mis zonder zo'n ding.vormulier schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:49:
@Toppe Leuk dit ^^
Potentieele flop:
Hier in Nijmegen hebben we idd redelijk zacht water. Qua smaak merk ik nauwelijks verschil, maar qua schoonmaken scheelt het wel. Zeker in de badkamer.Ascension schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:06:
[...]
Ik snap die ontharder hype niet zo hoor. Heb niet het idee dat ik iets mis zonder zo'n ding.
Dus je hoeft niet z.s.m zo'n ding te gaan regelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 05-12-2022 10:08 ]
Schoonmaken hebben we uitbesteed @Farmerwood
Het is ook niet super hard (pun here somewhere) nodig. Maar als je vooral zwarte kranen hebt en dergelijke dan is het wel mooi dat ze ook zwart blijven en niet wit uitslaan iedere keer dat je de kraan gebruikt.Ascension schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:06:
[...]
Ik snap die ontharder hype niet zo hoor. Heb niet het idee dat ik iets mis zonder zo'n ding.
Scheelt ook altijd de kranen droog maken na dat je ze gebruikt hebt.
Ook gaan natuurlijk je WM enzo iets langer mee, is het lekker voor je koffie machine enz. enz.
Luxe probleem: jazeker
Een goede koffiemachine heeft z'n eigen filter toch?
Volgens mij zal dat aardig tegenvallen. Zeker in het gemiddelde huishouden waar een senseo achtig apparaat staat. Maar goed dat is een ander topic waardAscension schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:14:
Een goede koffiemachine heeft z'n eigen filter toch?
Deze snap ik nooit zo goed, waarom zou je door je fundering heen moeten/willen boren als je hem er ook onderdoor kan leggen?- Mantelbuis deden ze niet vanuit de bouw. Nu zelf moeten boren in de fundering. Mantelbuis 1 van de 2 zit ergens verstopt, heb geen zin om hele tuin weer open te breken. Trekdraad gaat er doorheen, waterslang loopt ergens op vast. Dan maar via buis 2.
Zelf heb ik grondkabels en losse waterleiding moeten leggen vanaf de meterkast naar de garage en het was simpelweg onder het huis even een gat graven onder de fundering door en doortrekken maar.
Voor de laadpaal inderdaad onder de fundering door, aan de achterkant was dit niet mogelijk.Wimploo schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:24:
[...]
Deze snap ik nooit zo goed, waarom zou je door je fundering heen moeten/willen boren als je hem er ook onderdoor kan leggen?
Zelf heb ik grondkabels en losse waterleiding moeten leggen vanaf de meterkast naar de garage en het was simpelweg onder het huis even een gat graven onder de fundering door en doortrekken maar.
Ik heb zelf zowel voor als achter zonder problemen onder de fundering door leidingen kunnen trekken. Moest wel behoorlijk diep, maar ging wel.Source90 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:27:
[...]
Voor de laadpaal inderdaad onder de fundering door, aan de achterkant was dit niet mogelijk.
Wat is er bij jou anders bij de achtergevel dan?
Succes als je klei of veen grond hebt, daar kom je amper doorheen.Wimploo schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:24:
[...]
Deze snap ik nooit zo goed, waarom zou je door je fundering heen moeten/willen boren als je hem er ook onderdoor kan leggen?
Been there done that.Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:37:
[...]
Succes als je klei of veen grond hebt, daar kom je amper doorheen.
Vrij kort na oplevering is er een onderheid terras geplaatst. Dacht voor oplevering; Gooi ik er wel onderdoor, niet gelukt door tijdgebrek.Farmerwood schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:35:
[...]
Ik heb zelf zowel voor als achter zonder problemen onder de fundering door leidingen kunnen trekken. Moest wel behoorlijk diep, maar ging wel.
Wat is er bij jou anders bij de achtergevel dan?
Inderdaad veengrond en januari/richting nul was er amper tot niet doorheen te komen voor de laadpaal. Om die reden mantelbuis niet gelukt.
Enige andere optie was door fundering heen boren voordat ze gingen storten.
[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 05-12-2022 10:43 ]
Hier komt de hoofdhoudster er helaas niet doorheen 🤫Ascension schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:06:
[...]
Desalniettemin blij dat we tot nu toe nul kalk hebben terug gezien op de glaspartij van de douche of de zwarte wasbak/kraan.
Secundair zeggen ze dat je apparatuur als CV/warmtepomp/witgoed beter gedijt op bijna onthard water, echter is dat wat moeilijk te vergelijken en afhankelijk van zoveel meer variabelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 05-12-2022 10:46 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.