Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-05 17:54
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:37:
[...]

Succes als je klei of veen grond hebt, daar kom je amper doorheen.
Helder, geen ervaring mee hier in Zuid-Holland.
Toch lastig voor te stellen dat het lastiger is om onderdoor te graven i.p.v. een gat graven en door een dik stuk fundering te moeten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:31

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wimploo schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:47:
[...]

Toch lastig voor te stellen dat het lastiger is om onderdoor te graven i.p.v. een gat graven en door een dik stuk fundering te moeten boren.
Ze graven af tot aan de onderkant van de U kisten, de zijkanten storten ze wel weer vol maar drukken ze niet aan, daarom krijg je dat nog relatief eenvoudig weg.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-04 22:13
Even peilen wat gangbaar is voor tuinprijzen. ;)

Wij hebben een offerte liggen voor het afgraven van 20cm puingrond en aanvoeren 20cm tuinaarde (t.b.v. gras) voor ~24,- per m2 incl btw en afgraven 35-40cm puingrond en aanbrengen doek, 25cm menggranulaat en 5cm straatzand t.b.v oprit a 40,- per m2 incl btw.

Zijn dit normale prijzen ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:19
Even complimenten voor de top/flop posts! Fantastisch initiatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:34
NCSmits schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:56:

Wij hebben een offerte liggen voor het afgraven van 20cm puingrond en aanvoeren 20cm tuinaarde (t.b.v. gras) voor ~24,- per m2 incl btw en afgraven 35-40cm puingrond en aanbrengen doek, 25cm menggranulaat en 5cm straatzand t.b.v oprit a 40,- per m2 incl btw.

Kijk er niet meer van op.
Kreeg een rolberoerte van de geoffereerde prijzen toentertijd. Zal nu niet anders zijn.
Met een lokale hovenier in zee gegaan en alsnog een jonge Volvo occasion kwijt aan gehele tuin (102m2 achtertuin excl. Veranda, 30m2 pad en grind aan zijkant en 10m2 voortuin).

Wij hadden enkel de achtertuin begroot op 20k, dit ook gecommuniceerd. Uitgekomen op Bijna 30k.
Zijkant was 4k uit mijn hoofd.
Met name hardhout was 30% duurder geworden en composiet vlonderplanken zelfs een whopping 40%.
Voortuin nu zelf gedaan om enigszins de kosten te drukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 05-12-2022 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:43
Deleon78 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:34:
Even complimenten voor de top/flop posts! Fantastisch initiatief!
@Toppe ik denk overigens dat een samenvatting van de tops & flops tot een mooie checklist kan leiden voor in de TS.

In de vorm van:
- Rolluiken > denk aan elektra in de negge
- Elektrische auto in de toekomst > mantelbuis naar oprit
- Sonos speakers ophangen in kamer > elektra punten in hoeken bovenin woonkamer / keuken

Omdat er zoveel komt kijken bij een nieuwbouwwoning mist soms het complete plaatje waar je over na zou moeten denken of keuzes in zou moeten maken. Het kan best zijn dat de drie voorbeelden hierboven voor 50% van de mensen niet van toepassing zijn, maar beter ze dan snel weg te strepen op de checklist dan er niet over nadenken, want het levert een hoop ellende op als je het vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:57:
[...]

@Toppe ik denk overigens dat een samenvatting van de tops & flops tot een mooie checklist kan leiden voor in de TS.

In de vorm van:
- Rolluiken > denk aan elektra in de negge
- Elektrische auto in de toekomst > mantelbuis naar oprit
- Sonos speakers ophangen in kamer > elektra punten in hoeken bovenin woonkamer / keuken

Omdat er zoveel komt kijken bij een nieuwbouwwoning mist soms het complete plaatje waar je over na zou moeten denken of keuzes in zou moeten maken. Het kan best zijn dat de drie voorbeelden hierboven voor 50% van de mensen niet van toepassing zijn, maar beter ze dan snel weg te strepen op de checklist dan er niet over nadenken, want het levert een hoop ellende op als je het vergeet.
Klopt, alleen had ik gehoopt dat mensen het iets korter bondiger zouden houden. Erg mooi hoor die uitgebreide verhalen maar voor een beknopt overzicht iets te ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:17

Ik vind het duur, bij ons wordt het collectief gedaan door 1 partij voor 18 euro per m2 voor achtertuin en oprit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wij betaalden 15 euro per m2 (begin 2020). Die prijs was mogelijk doordat we met een paar buren samen deden en ze daardoor met groot materiaal konden komen. Dat scheelde aanzienlijk in de prijs.

Hou er wel rekening mee dat een hovenier je later zal vertellen dat 20 cm afgraven eigenlijk niet voldoende is. Op de plekken waar wij bomen gepland hebben is tot 150 cm afgegraven. Dus het al hebben van een tuinplan voor je gaat afgraven is wel handig. Zeker als er bv ook nog een gat voor een vijver of trampoline moet komen kan dat meteen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:59:
[...]

Klopt, alleen had ik gehoopt dat mensen het iets korter bondiger zouden houden. Erg mooi hoor die uitgebreide verhalen maar voor een beknopt overzicht iets te ;)
Sorry O-)

Maar ik denk wel dat er opzich wel een lijstje van te maken valt al is het nu iets meer werk dan dat je wss. gehoopt had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-05 17:42
Toppe schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:31:
We doen hier allemaal meerwerk maar ben wel eens benieuwd wat de mensen hun top en flop hier zijn.

Onze top; apart hok voor de kattenbak
De flop: nis in de badkamer
Oh leuk:

Top:
  • Heel veel loze leidingen, buizen en zachte blokken tussen de verdiepingen. Het kostte een vermogen, maar heb alle aanpassingen aan elektra en netwerk kunnen doen die ik wilde
  • Een slaapkamer van 6.5 x 4 m opsplitsen in 4.5x4 en 2x4 als "zolder". Die ruimte is zo superhandig als opberghok en omdat dit tijdens de bouw gedaan is, met deuren in de juiste stijl, klopt het helemaal.
Flop:
  • De aangebouwde schuur (3x5m) had ik een halve meter hoger moeten laten maken. De overburen hebben daar wel aan gedacht en die halve meter extra geeft zoveel meer ruimte...
  • De elektrische badkamerradiator. Ik had veel liever een gewone design-radiator naast de vloerverwarming gehad in de badkamer. Nu hangt dat elektrische ding er voor niets (is nog nooit aan geweest) en is de badkamervloer de beperkende factor in de hoogte van de stooklijn van de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Ik vind de top en flops ook erg leuk om te lezen! Nog geen paal in de grond hier, dus het duurt nog wel even voordat ik mijn lijstje kan delen ;)

Zag wat berichten voorbij komen over verkopen van de woning, wij hebben ons vorige huis inmiddels ook verkocht en verblijven tijdelijk bij schoonmoeders. Eerder dan verwacht maar met de rentestijgingen en dergelijke toch maar besloten om alvast te verkopen. In 2016 was ons oude huis ook nieuwbouw en de absolute top was vloerverwarming nemen! Flop was niet alles direct afwerken :) De trap, plinten e.d. maar even snel voor de verkoop wat netter gemaakt haha.

Vorige week gepasseerd bij de notaris! Voelt het toch net wat echter allemaal. We kregen een nieuwsbrief dat de planning is om te starten in januari, ben benieuwd.

Ik zit ook aan een waterontharder te denken, maar ik zag ook HappyDrops voorbij komen tijdens mijn zoektocht. Is iemand daar bekend mee? Het leek wel interessant (al denk ik dat het op de lange termijn duurder is dan een waterontharder ivm vervangen van de filters).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
miezziej schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:21:
....
Ik zit ook aan een waterontharder te denken, maar ik zag ook HappyDrops voorbij komen tijdens mijn zoektocht. Is iemand daar bekend mee? Het leek wel interessant (al denk ik dat het op de lange termijn duurder is dan een waterontharder ivm vervangen van de filters).
Ook hier is een topic over (Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?), maar kort gezegd: Pure oplichting.

De enige manier om kalk te verwijderen is door het ook echt uit het waternet te halen. Je zult het dus af moeten voeren. Geen enkel ander product dan een waterontharder kan dat.

Het is ook flauwekul dat je zout aan het water toevoegt. Een waterontharder, wisselt de in het water aanwezige Calcium en Magnesium ionen om voor Natrium ionen. Die Natrium ionen worden door een hars afgegeven, terwijl Calcium en Magnesium opgenomen worden. Om die hars te ressetten moet je eens in de zoveel tijd de hars doorspoelen met zout water. Het Natrium van dat zoute water komt weer in de hars terecht en het Chloor neemt Calcium en Magnesium mee het riool in.

Die HappyDrops en andere soortgelijke systemen voegen een voedingssupplement toe aan het water (daarom zijn ze zo duur, ze moeten aan eisen voor voedingssupplementen voldoen). Dat voedingssupplement encapsuleert Calcium en Magnesium, maar.... Eenmaal opgedroogd blijven Calcium en Magnesium alsnog gewoon achter op de vloer van de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:08
Toppe schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:31:
We doen hier allemaal meerwerk maar ben wel eens benieuwd wat de mensen hun top en flop hier zijn.

Onze top; apart hok voor de kattenbak
De flop: nis in de badkamer
Nu ben ik benieuwd waarom de nis een flop is. Zie om me heen dat veel mensen juist die optie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Blihi schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:28:
[...]

Ook hier is een topic over (Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?), maar kort gezegd: Pure oplichting.
Dank, ik ga het topic eens doorpluizen!
Zal de HappyDrops uit mijn hoofd zetten :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-05 21:57
Huis is nog in aanbouw, dus er komen vast wat flops bij, maar voor nu.

Top:
  • extra 2e badkamer / indeling 2e verdieping direct via bouw
  • screens voorbereiding
Flop:
  • teveel uitgegaan van oorspronkelijke indeling (mede door tijdsdruk). Pas na sluiting ruwbouw door buren bewust wat ik misschien anders had kunnen/willen doen.
  • nis in badkamer vergeten :+

[ Voor 9% gewijzigd door rubenos op 05-12-2022 13:20 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 11:36
Ik vind top/flop een leuk idee. Als we het volgens een standaard template opschrijven, dan kan ik via een scriptje alle tops en flops opsommen. Maakt het iets minder werk om in de OP een checklist van te maken.

Zo een template is makkelijk op te sommen:

Top:
  • Top 1
  • Top 2
Flop:
  • Flop 1
  • Flop 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Xepos schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:31:
[...]

Nu ben ik benieuwd waarom de nis een flop is. Zie om me heen dat veel mensen juist die optie nemen.
Hij had groter gemoeten. Zal mn post es aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Midan schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:16:
Ik vind top/flop een leuk idee. Als we het volgens een standaard template opschrijven, dan kan ik via een scriptje alle tops en flops opsommen. Maakt het iets minder werk om in de OP een checklist van te maken.

Zo een template is makkelijk op te sommen:

Top:
  • Top 1
  • Top 2
Flop:
  • Flop 1
  • Flop 2
Voor de luie mensen onderons:

Top:
[list]
[li]Top 1[/li]
[li]Top 2[/li]
[/list]

Flop:
[list]
[li]Flop 1[/li]
[li]Flop 2[/li]
[/list]

Zullen we het beperken tot 2 tops en 2 flops? Anders heeft iedereen straks complete waslijsten

Top:
  • Apart hok voor de kattenbak
  • Uitbouw van 2.5m
Flop:
  • Nis in de badkamer te klein
  • Vloerverwarming in badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 11:13
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:19:
[...]

Voor de luie mensen onderons:

Top:
[list]
[li]Top 1[/li]
[li]Top 2[/li]
[/list]

Flop:
[list]
[li]Flop 1[/li]
[li]Flop 2[/li]
[/list]

Zullen we het beperken tot 2 tops en 2 flops? Anders heeft iedereen straks complete waslijsten

Top:
  • Apart hok voor de kattenbak
  • Uitbouw van 2.5m
Flop:
  • Nis in de badkamer te klein
  • Vloerverwarming in badkamer
Hoe meer hoe beter toch? Vind het erg nuttig om te lezen allemaal tot nu toe! Zal zelf straks ook een lijstje maken. Maar lees persoonlijk dus liever gewoon alle tops en flops van iedereen i.p.v. slechts twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
praliwi schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:23:
[...]

Hoe meer hoe beter toch? Vind het erg nuttig om te lezen allemaal tot nu toe! Zal zelf straks ook een lijstje maken. Maar lees persoonlijk dus liever gewoon alle tops en flops van iedereen i.p.v. slechts twee.
Ben ik niet met je eens, want dan ga je straks ook benoemen wat je graag toch anders had gedaan. Idee van de top/flop is juist om te kijken welke keuze gemaakt hebt waarvan je spijt hebt of wat echt top was om te doen.

Ik kan dan mijn lijstje nog wel aanvullen met 200 punten

Aanvulling: het is erg nuttig om alle opleveringen eens door te lezen, daarin zijn ook heel veel punten terug te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 05-12-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:24:
[...]

Ben ik niet met je eens, want dan ga je straks ook benoemen wat je graag toch anders had gedaan. Idee van de top/flop is juist om te kijken welke keuze gemaakt hebt waarvan je spijt hebt of wat echt top was om te doen.

Ik kan dan mijn lijstje nog wel aanvullen met 200 punten
Top/Flop 3 dan maar doen ?

Flop van het jaar 2022 op plaats 1 :P allicht moeten ze dan wel in een soort categorie gepropt worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-04 22:13
Farmerwood schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:15:
[...]

Wij betaalden 15 euro per m2 (begin 2020). Die prijs was mogelijk doordat we met een paar buren samen deden en ze daardoor met groot materiaal konden komen. Dat scheelde aanzienlijk in de prijs.

Hou er wel rekening mee dat een hovenier je later zal vertellen dat 20 cm afgraven eigenlijk niet voldoende is. Op de plekken waar wij bomen gepland hebben is tot 150 cm afgegraven. Dus het al hebben van een tuinplan voor je gaat afgraven is wel handig. Zeker als er bv ook nog een gat voor een vijver of trampoline moet komen kan dat meteen mee.
Blik1984 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:00:
[...]

Ik vind het duur, bij ons wordt het collectief gedaan door 1 partij voor 18 euro per m2 voor achtertuin en oprit
Source90 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:40:
[...]

Kijk er niet meer van op.
Kreeg een rolberoerte van de geoffereerde prijzen toentertijd. Zal nu niet anders zijn.
Met een lokale hovenier in zee gegaan en alsnog een jonge Volvo occasion kwijt aan gehele tuin (102m2 achtertuin excl. Veranda, 30m2 pad en grind aan zijkant en 10m2 voortuin).

Wij hadden enkel de achtertuin begroot op 20k, dit ook gecommuniceerd. Uitgekomen op Bijna 30k.
Zijkant was 4k uit mijn hoofd.
Met name hardhout was 30% duurder geworden en composiet vlonderplanken zelfs een whopping 40%.
Voortuin nu zelf gedaan om enigszins de kosten te drukken.
Thanks voor de reacties. Ik keek er ook nogal van op, zeker omdat dit al collectief met 15 buren samen is... En dan ook nog met schuttingen. 1 huis heeft zelf een alternatief plan getrokken (toevallig onze buren), dus de toekomstig buurman maar eens bellen. Kijken wat die hovenier rekent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieltar
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-05 12:35
Dag iedreen!

Ik heb eigenlijk geen goed idee waar ik dit moet plaatsen maar ik en mijn vriendin hebben recent een tussenwoning gekocht waarvan de bouw net gestart is. Alle opties zijn doorgegeven en ze zijn net begonnen met de fundering.

We kregen op 1 december de mededeling dat we een keuze kunnen maken om de h.o.h afstand tussen de buisen van de vloerverwarming kunnen verkleinen met 5 centimeter. Dan zouden ze op de beneden en eerste verdieping op 10 centimeter komen te liggen. Hier vragen ze 2.260 euro voor. Onze woning wordt krijgt tripel glas en wordt gebouwd volgens de nieuwste standaarden maar we hebben geen enkele radiator, met uitzondering van een elektrische op de badkamer.

Wij gingen hier eigenlijk al vanuit dat dit standaard het geval was. (familielid woont in een nieuwbouwwoning uit 2020)

Ze kwamen hiermee op het moment dat de deadline voor de deuren was verstreken, achteraf had ik liever het geld hierin gestoken. We hebben het gevoel dat dit een besparing verhuld als optie is en we voelen ons een beetje genaaid. Ze hadden waarschijnlijk al geweten dat dit eraan kwam. (3000 euro uitgegeven aan andere deuren tegenover 2300 euro aan verwarming was een no-brainer)

Wat ik online en op andere topics lees is dat 10cm h.o.h altijd wordt aangeraden en dat dit kan besparen op de maandlasten "beter teveel dan te weinig" maar ook dat 15cm voldoende is?. Daarnaast dat het gebruikelijk is dat, in het geval van een h.o.h van 15cm, dat bij openingen en ramen, 10cm wordt gehanteerd. (nu ga ik daar hier niet vanuit)

We weten echter niet wat voor warmtepomp er geplaatst gaat worden of wat de warmteverliesberekening is. Hier heb ik wel om gevraagd maar ze willen dat we voor 8 december een keuze maken. Ik heb hier eigenlijk geen kaas van gegeten maar ik wil ook niet op iets besparen waarvan we later spijt kunnen krijgen.

Wat is hier aan te raden? toch gaan voor de verkleining van de h.o.h afstand (en proberen wat te regelen met de deuren) of het zo laten en hopen dat het voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 11:15
wieltar schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:50:
Dag iedreen!

Ik heb eigenlijk geen goed idee waar ik dit moet plaatsen maar ik en mijn vriendin hebben recent een tussenwoning gekocht waarvan de bouw net gestart is. Alle opties zijn doorgegeven en ze zijn net begonnen met de fundering.

We kregen op 1 december de mededeling dat we een keuze kunnen maken om de h.o.h afstand tussen de buisen van de vloerverwarming kunnen verkleinen met 5 centimeter. Dan zouden ze op de beneden en eerste verdieping op 10 centimeter komen te liggen. Hier vragen ze 2.260 euro voor. Onze woning wordt krijgt tripel glas en wordt gebouwd volgens de nieuwste standaarden maar we hebben geen enkele radiator, met uitzondering van een elektrische op de badkamer.

Wij gingen hier eigenlijk al vanuit dat dit standaard het geval was. (familielid woont in een nieuwbouwwoning uit 2020)

Ze kwamen hiermee op het moment dat de deadline voor de deuren was verstreken, achteraf had ik liever het geld hierin gestoken. We hebben het gevoel dat dit een besparing verhuld als optie is en we voelen ons een beetje genaaid. Ze hadden waarschijnlijk al geweten dat dit eraan kwam. (3000 euro uitgegeven aan andere deuren tegenover 2300 euro aan verwarming was een no-brainer)

Wat ik online en op andere topics lees is dat 10cm h.o.h altijd wordt aangeraden en dat dit kan besparen op de maandlasten "beter teveel dan te weinig" maar ook dat 15cm voldoende is?. Daarnaast dat het gebruikelijk is dat, in het geval van een h.o.h van 15cm, dat bij openingen en ramen, 10cm wordt gehanteerd. (nu ga ik daar hier niet vanuit)

We weten echter niet wat voor warmtepomp er geplaatst gaat worden of wat de warmteverliesberekening is. Hier heb ik wel om gevraagd maar ze willen dat we voor 8 december een keuze maken. Ik heb hier eigenlijk geen kaas van gegeten maar ik wil ook niet op iets besparen waarvan we later spijt kunnen krijgen.

Wat is hier aan te raden? toch gaan voor de verkleining van de h.o.h afstand (en proberen wat te regelen met de deuren) of het zo laten en hopen dat het voldoende is?
Wat bedoel je met "voldoende"? Het zal altijd voldoende zijn om de ruimte te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dag iedreen!

De meeste zullen zeggen dat je naar 10cm moet maar je huis wordt echt wel warm, ook comfortabel warm. Als ze je die optie niet hadden aangeboden had je het niet geweten en had je dik 2K extra in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 16:04
Wimploo schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:47:
[...]

Ja ook mijn gedachten. Daarnaast vroeg onze projectelektricien €1.750 voor een laadpaalvoorbereiding 8)7. Voor dat geld pak ik zelf wel een schepje en ga een dagje ploeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:33
Dag iedreen!

10 hoh is de meerprijs niet waard in een nieuwbouwwoning uit 2022/2023. Dit is volgens mij ook recent besproken (als in enkele dagen geleden) in het zelfbouw topic. Ik zou als ik jou was de laatste pagina's daar eens doorlezen om jezelf gerust te stellen.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:07
Top:
  • De open vuren trap laten vervangen door een stalen exemplaar.
  • Stadsverwarming direct afgesloten en een warmtepomp laten installeren.
  • Lichtplan meteen uitgedacht op basis van wat we willen, niet op basis van wat aanpassingen van de standaard. Niet 100% perfect, maar al veel beter dan onze vorige woning.
Flop:
  • Geen stopcontacten op handige plekken voor Sonos
  • De stroompunten voor screens komen onaangesloten uit in de dichtstbijzijnde lichtpunten, dat is erg krap in de centraaldozen. Beter naar de meterkast of een aparte doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:50
@wieltar de 10 hoh is vooral interessant als je ook kan koelen. Dan is het wel degelijk merkbaar, ik zou zelf altijd 10 hoh kiezen, ook bij een woning uit 2022.
Het is hetzelfde als met spotjes/licht. Teveel kan je dimmen, te weinig doe je niets aan.

Oftewel, je stooklijn kan je makkelijk naar beneden schroeven als je het (snel) te warm krijgt maar even wat leidingen bijplaatsen is geen optie.
Deuren is iets wat ik niet persé vanuit de bouw mee zou nemen, dan betaal je die deur namelijk 2x en als iets makkelijk achteraf te doen is, is het vervangen van deuren.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 05-12-2022 16:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:14:
@wieltar de 10 hoh is vooral interessant als je ook kan koelen. Dan is het wel degelijk merkbaar, ik zou zelf altijd 10 hoh kiezen, ook bij een woning uit 2022.
Het is hetzelfde als met spotjes/licht. Teveel kan je dimmen, te weinig doe je niets aan.

Oftewel, je stooklijn kan je makkelijk naar beneden schroeven als je het (snel) te warm krijgt maar even wat leidingen bijplaatsen is geen optie.
Deuren is iets wat ik niet persé vanuit de bouw mee zou nemen, dan betaal je die deur namelijk 2x en als iets makkelijk achteraf te doen is, is het vervangen van deuren.
Hier koelen we met 15 hoh en dat werkt echt meer dan perfect hoor. Ruimte blijft heerlijk koel als het buiten heet is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Voor onze tweekapper van dit jaar. Vrij weinig meerwerk vanuit het project dus het valt allemaal mee :D

Top:
  • uitbouw van 2,4m met raampartij over gehele breedte (5,5m, 21k)
  • standaard toiletruimte vanuit project, meer dan prima en er zaten ook al tegels van 60x30 bij + zwevend toilet
Flop:
  • badkamermeubel door sanitairboer laten installeren, puur uit gemak gedaan, op zich wel fijn, maar had achteraf 1000 euro kunnen besparen door dit zelf te doen.
  • Sowieso hadden we bij onze dubbele wastafel beter de onderlades niet over de volledige breedte kunnen doen. Nu moet er alsnog iemand aan de kant als je een lade open wilt doen terwijl je naast elkaar de tanden poetst :P first world problems dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
We krijgen hier twee kruipluiken (1tje in de voorraadkast en 1tje in de berging). Ben wel benieuwd wat anderen hebben gedaan qua vloerbedekking voor deze ruimtes? Zeker in de berging zal je niet de duurste PVC willen nemen én wil je wel bij het kruipluik kunnen. Zullen vooral fietsen worden gestald en is afgewerkt met een zandcement dekvloer.

Eigenlijk een soortgelijke vraag voor de ruimte achter de knieschotten. In de TO wordt aangegeven dat er geen zandcement dekvloer wordt aangebracht, maar je wil er misschien wel wat spullen kwijt. Wat hebben anderen hier gedaan, die wel gebruikmaken van de ruimte achter de knieschotten (voor opslag bijv.)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:53
Eindwoning opgeleverd mei 2020.

Top:
  • Geen gas laten aansluiten en meteen een Warmtepomp genomen (en max panelen op het dak).
  • Niet de standaard buitenberging maar zelf een schuur(tje) met overkapping laten zetten.
Flop:
  • PCV vloer beneden is erg gevoelig voor krassen.
  • Douchewand met scharnierend deel. Door een kleine, maar fijne, aanpassing van de aannemer heb ik meer ruimte in de badkamer, maar had de douchewand gewoon zonder het scharnierend deel gekund.
TRD07 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:37:
We krijgen hier twee kruipluiken (1tje in de voorraadkast en 1tje in de berging). Ben wel benieuwd wat anderen hebben gedaan qua vloerbedekking voor deze ruimtes? Zeker in de berging zal je niet de duurste PVC willen nemen én wil je wel bij het kruipluik kunnen. Zullen vooral fietsen worden gestald en is afgewerkt met een zandcement dekvloer.

Eigenlijk een soortgelijke vraag voor de ruimte achter de knieschotten. In de TO wordt aangegeven dat er geen zandcement dekvloer wordt aangebracht, maar je wil er misschien wel wat spullen kwijt. Wat hebben anderen hier gedaan, die wel gebruikmaken van de ruimte achter de knieschotten (voor opslag bijv.)?
In mijn voorraad/trapkast is de PVC vloer gewoon doorgelegd.

Heb ook wat spullen achter de knieschotten weggestopt. Maar niets gedaan aan vloerbekleding. Er liggen vooral wat spullen waarvan ik hoop dat ik ze nooit nodig ga hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Dronium op 05-12-2022 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 22:55
  • gang vergroten
  • deur van keuken naar garage
flop
  • te weining stopcontacten in de gehele woning
  • stalen kozijnen en opdekdeuren in plaats van hardhout kozijnen en stompe deuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:50
millerman_sf schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:07:
Top:
  • Lichtplan meteen uitgedacht op basis van wat we willen, niet op basis van wat aanpassingen van de standaard. Niet 100% perfect, maar al veel beter dan onze vorige woning.
Flop:
  • De stroompunten voor screens komen onaangesloten uit in de dichtstbijzijnde lichtpunten, dat is erg krap in de centraaldozen. Beter naar de meterkast of een aparte doos.
Hoe zou je dat doen met knoppen voor je screens? Of heb je alles alleen domotica bestuurbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-05 01:49
Beste tops (ik heb er nog meer, maargoed):
- Uitbouw van 2,40 meter als meerwerk!

- Via de topics hier heel veel tips krijgen, weer leren en de "kookgroep" op tijd nog kunnen vervangen door 3fase! *O*

Flops:
-Meer dan een jaar bij schoonmoeder wonen. 8)7

-Achteraf gezien had ik nog meer loze leidingen willen laten plaatsen op zolder en bij de achterdeuren voor screens/rolluiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Bteq op 05-12-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
millerman_sf schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:07:
Top:
Flop:
Hoe heb je het afsluiten van stadsverwarming gedaan, is ook een wens vanuit mij namelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06:21
Top:
  • De lichtstraat boven de eettafel en de lichtkoepel in de berging. Die laatste kan open, en gaat automatisch dicht als het regent. Beide zorgen voor extra licht in huis.
  • De marmoleumvloer.
  • Het keramische aanrechtblad. En eigenlijk heel de keuken.
Flop:
  • De draairichting van de badkamerdeur boven is niet zo handig. Dit is de badkamer voor logés, dus we hebben er zelf niet zoveel last van, maar daar hadden we wat langer over na moeten denken.
  • We hebben een inpandige berging. Daar staan, naast de warmtepomp en wasmachine, ook alle spullen die normaal in een schuur, een kelder en/of op zolder staan, zoals fietsen, kerstspullen, gereedschap, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Die ruimte zou voor het mooi wat groter mogen. Vergroten was echter niet mogelijk, dus we doen het er maar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Top:

- Uitbouw incl deur naar garage
- Binnenhuisarchitect; oa vergroten hal

Flop:

- Standaard zonnepanelen (liever alles achteraf)
- Moet nog dakramen regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
miezziej schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:32:
[...]

Dank, ik ga het topic eens doorpluizen!
Zal de HappyDrops uit mijn hoofd zetten :+
Wij hebben de HappyDrops en zijn er heel tevreden over. We wilden geen onthard water maar wel (veel) minder kalk aanslag. En daar helpt de HappyDrops zeker weten mee. De HappyDrops is dan ook geen ontharder, maar wel een ontkalker in werking. Het is heel makkelijk in gebruik, filter moet eens in de zoveel tijd vervangen worden en verder heb je er geen omkijken naar. Je hebt ook 0,0 drukverlies en altijd een werkend filter.

Buren die niet meegedaan hebben met de HappyDrops of een zoutgebaseerde ontkalker konden uiteindelijk binnen een jaar hun zwarte kranen afschrijven, omdat ze die niet elke dag geboend hadden… in ons project van 20 huizen hebben uiteindelijk 10 huizen de HappyDrops genomen en 5 een zoutgebaseerde ontharder. Volgens Vitens hebben we “zacht” water van 7,9dH, maar we hadden nog steeds heel veel kalkaanslag in de vorige woning,

Zonder de HappyDrops waren onze chromen kranen ook al lang niet meer mooi. Zonder schoonmaakmiddel haal ik er een microvezeldoek overheen en alle “aanslag” is weg en ze zien er weer als nieuw uit.

Als ik de tegels eens per week schoon zou maken, blijft er ook geen aanslag achter. Dat was in de vorige woning met zelfde water zonder ontharder/ontkalker wel anders. Die zwarte vloertegels waren zo ver aangeslagen, dat het gewoon de coating van de top van de tegels had opgevroten. Dus die tegels waren niet meer geheel zwart binnen 10 jaar.

Wij wilden geen Spa Blauw uit de kraan. Als je dat wel wilt, is een zoutgebaseerde ontharder zeker aan te raden. Wij vinden de smaak uit de kraan juist lekker, dus wilden dat niet veranderen door het water te ontharden.

Als je echte snake oil wilt kopen, moet je kijken naar magnetische ontharders/ontkalkers.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 05-12-2022 20:01 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
TRD07 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:37:
Wij hebben in de berging relatief goedkoop vinyl uitgerold. Bovenop het luik naar de kruipruimte dat we daar hebben een stuk eruit gesneden en afgewerkt met dunne aluminium hoekprofielen. Daarin past dan weer mooi een deurmat die meteen vast ligt en niet gaat schuiven.

Die bij de voorkeur verdwijnt volledig onder een grote deurmat die met dubbelzijdig tape vast zit. We hebben daar een veel grotere gedaan zodat het hele gezin er zo'n beetje op kan staan. Die mat loopt op gelijke hoogte door in de PVC-vloer.

[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 05-12-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-04 20:23
Ik hoop dat ik dit mag plaatsen als vraag omdat het te maken heeft met een opleverpunt voor onze nieuwbouw. We hebben in het plafond op de overloop zo'n extra internet punt laten plaatsen voor wifi. Dit weekend wilde ik eindelijk zo'n Access Point aan het plafond proberen te installeren maar die deed het niet en toen ik naar de bedrading keek zag ik dat het erg slordig uitsteekt. Of is dit oke?

Onze woning is december vorig jaar opgeleverd. Tot hoe lang na oplevering mochten jullie "nieuwe" gebreken melden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XBTx9kT7VZqQSRx1V5PopzB-uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84yqsk44UrTzg6qbloJ6D6hW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:43
MemeMaster schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:17:
Ik hoop dat ik dit mag plaatsen als vraag omdat het te maken heeft met een opleverpunt voor onze nieuwbouw. We hebben in het plafond op de overloop zo'n extra internet punt laten plaatsen voor wifi. Dit weekend wilde ik eindelijk zo'n Access Point aan het plafond proberen te installeren maar die deed het niet en toen ik naar de bedrading keek zag ik dat het erg slordig uitsteekt. Of is dit oke?

Onze woning is december vorig jaar opgeleverd. Tot hoe lang na oplevering mochten jullie "nieuwe" gebreken melden?

[Afbeelding]
Ziet er niet heel netjes uit. Maaruhh, je zet er toch zo een nieuwe op? Een e-mail sturen kost meer tijd / frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-05 21:25
-edit: knip-

[ Voor 90% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
Gevalletje ‘Ai, mijn kabelknipper vergeten. Nou ja, dan maar met mijn tanden’

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:31
Top:
  • Beide trappen als dichte trap laten uitvoeren.
  • Loze leidingen. Veel loze leidingen.
Flop:
  • Zelf plinten plaatsen. Zit niet overal netjes en had beter gekund. Maar ja, dan moet je wel iemand weten die het ook echt goed doet.
  • Buitenkraan voorzijde niet laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
Aubergine schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:56:
Ik zie bij best veel mensen opdekdeuren ipv stompe deuren als flop. Hoezo?
Omdat opdekdeuren niet mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-05 21:25
-edit: knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:02:
Heel zonde, want een airco is veel minder efficient dan een WP of CV. Een airco is handig als je even tijdelijk verhoging van de temperatuur nodig hebt, maar als je continu wilt verwarmen, dan kun je beter de vloerverwarming fatsoenlijk in (laten) regelen.
Voor deze reactie wellicht bij mensen voor een verkeerd idee zorgt. Er zijn dus ook airco's waar een warmtepomp in zit.

Ik heb nu een installatie van Mitsubishi Heavy Industries. Specifiek de Mitsubishi SCM 71 ZS-W Buitenunit.

De SCM modellen van Mitsubishi Heavy Industries zijn voorzien van een warmtepomp, hierdoor kunnen deze airco’s zelfs met een buitentemperatuur van -20 nog verwarmen en met 46 graden nog koelen. Daarnaast zijn ze zéér energiezuinig, dit maakt verwarmen met een airco aantrekkelijker dan verwarmen met je Cv-ketel.

Koelcapaciteit (min./nom./max.) kW 1,8/7,1/8,8
Verwarmingscapaciteit (min./nom./max.) kW 1,1/8,6/9,4
Maximale verwarmingscapaciteit bij 2 ºC 8,5 kW
Maximale verwarmingscapaciteit bij -10 ºC 6,7 kW
Koelen S.E.E.R. / energielabel 8,30 / A++
Verwarmen S.C.O.P. / energielabel (2℃) 6,00 / A+++
Verwarmen S.C.O.P. / energielabel (-10℃) 4,60 / A++

Buitentemperatuur koelen ºC -15 tot +46
Buitentemperatuur verwarmen ºC -15 tot +24

Afgelopen maand was het verbuik van het warmtenet voor ons 0.9 GJ wat 3x zo weinig is als vorig jaar in November. Energieverbruik was nog geen 30 kWh meer dan vorig jaar November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Aubergine schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:36:
1. Loze leidingen zonder UTP kabels Hoe lastig is om zelf UTP kabels te trekken? Ik begreep dat de loze leidingen met een voerdraad worden opgeleverd.
Zelf trekken is meestal geen probleem en gezien de prijzen die her en der gevraagd worden vooral véél voordeliger. Ook veel bouwers die door een leiding maar 1x UTP willen leggen :?
2. Voor de tuin kunnen we kiezen tussen een mantelbuis van 75mm of een 4-aderige kabel. Wat is wijdheid?
Ga voor de mantelbuis, daar kunnen meerder kabels door. (Aparte kabel en groep voor berging/overkapping, aparte kabel en groep voor de tuin, een paar UTP kabels, aparte kabel en 3-fase groep voor de sauna bijvoorbeeld).
3. Laadpaal. Vanuit het project kunnen we voor zo'n 800 EU een aansluiting met centraaldoos en aparte groep een laadpaalvoorbereiding laten aantreffen. Voordeel hiervan is dat er geen buis over de gevel loopt oid. Hebben andere mensen dit ook gedaan?
Hoe makkelijk kun je vanuit de meterkast bij de gewenste locatie van de laadpaal komen ?
Zelf heb ik een loze 25 mm en een (gewone) loze leiding aan laten brengen onder de carport. Maar dan is nog de vraag waar zit het laadpunt op de auto straks.
4. Vloerverwarming op zolder opdelen in twee zones. We willen over een jaar of 10 de zolder waarschijnlijk in 2 delen opsplitsen. Nu is er 1 zone op zolder. Voor 1250 EU kunnen we dit opsplitsen in twee zones. Hoe kijkt men hier naar? Of kan je beter gewoon een IR paneeltje op de kop tikken?
10 jaar is ver vooruit natuurlijk, maar het is niet iets wat je later aanpast. Waarom/waarvoor denk je het over een jaar of 10 op te gaan splitsen? Als het voor twee kamers met verschillende functie is (bv 1x slapen, 1x werken) lijkt het mij wel verstandig om het mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wij twijfelen qua meerwerk op 4 punten, ik hoop dat anderen hier meer inzicht kunnen geven:

1. Loze leidingen zonder UTP kabels Hoe lastig is om zelf UTP kabels te trekken? Ik begreep dat de loze leidingen met een voerdraad worden opgeleverd.

2. Voor de tuin kunnen we kiezen tussen een mantelbuis van 75mm of een 4-aderige kabel. Wat is wijdheid?

3. Laadpaal. Vanuit het project kunnen we voor zo'n 800 EU een aansluiting met centraaldoos en aparte groep een laadpaalvoorbereiding laten aantreffen. Voordeel hiervan is dat er geen buis over de gevel loopt oid. Hebben andere mensen dit ook gedaan?

4. Vloerverwarming op zolder opdelen in twee zones. We willen over een jaar of 10 de zolder waarschijnlijk in 2 delen opsplitsen. Nu is er 1 zone op zolder. Voor 1250 EU kunnen we dit opsplitsen in twee zones. Hoe kijkt men hier naar? Of kan je beter gewoon een IR paneeltje op de kop tikken?
1: Goed te doen zolang de aannemer starre buizen gebruikt voor de loze leidingen en bij voorkeur 19 of 25mm. Ook in dit topic zijn wel beschrijvingen terug te vinden hoe dat makelijk te doen.

2: Ik zou voor de mantelbuis gaan. Zeker als je geen kruipruimte hebt. Dan kun je er altijd nog andere zaken bij naar buiten trekken. En vooral de buitenkabel op een eigen groep en aardlek (laten) zetten.

3: Ik heb zelf via de kruipruimte een mantelbuis naar de oprit liggen waar tzt een laadpaal kan komen (niet tegen de gevel aan, maar juist aan de andere kant van de oprit)

4: Hoop geld om het in 2 zones op te delen. Grote kans dat je sowieso al meerdere lussen krijgt. Bedenk je wat je met die 2 ruimtes wilt gaan doen en of die wel of juist niet dezelfde warmtebehoefte hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
Farmerwood schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:54:
[...]

Voor deze reactie wellicht bij mensen voor een verkeerd idee zorgt. Er zijn dus ook airco's waar een warmtepomp in zit.

Ik heb nu een installatie van Mitsubishi Heavy Industries. Specifiek de Mitsubishi SCM 71 ZS-W Buitenunit.

De SCM modellen van Mitsubishi Heavy Industries zijn voorzien van een warmtepomp, hierdoor kunnen deze airco’s zelfs met een buitentemperatuur van -20 nog verwarmen en met 46 graden nog koelen. Daarnaast zijn ze zéér energiezuinig, dit maakt verwarmen met een airco aantrekkelijker dan verwarmen met je Cv-ketel.

Afgelopen maand was het verbuik van het warmtenet voor ons 0.9 GJ wat 3x zo weinig is als vorig jaar in November. Energieverbruik was nog geen 30 kWh meer dan vorig jaar November.
Jouw reactie is zelfs nog iets te voorzichtig omschreven. Een airco IS gewoon een warmtrpomp. Maar dan eentje die lucht als outpu heeft. Een warmtepomp waar iedereen het tegenwoordig over heeft is in feite een airo die toevallig geen lucht als output heeft, maar water opwarmt/koelt.

Wat @Blihi zegt over efficiency klopt dan ook vrij weinig van. Waarom is een airco (lucht-lucht WP) minder efficiënt dan een lucht-water WP? Efficiëntie meet je middels de COP en de SCOP en die liggen bij beide type WP’s op ongeveer dezelfde waarde. 1 kWh elektriciteit levert zo’n 3-6 kWh aan warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ascension schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:21:
[...]

Omdat opdekdeuren niet mooi zijn.
Persoonlijk vind ik de standaarddeur of dat nou opdek of stomp is niet mooi. Maar voor ons was dat geen prio.

Opdek vinden we niet lelijker. Vind juist stomp ouderwets ogen, omdat ik in alle nieuwere woningen opdek zie.

Zo heeft iedereen z’n voorkeur 😉.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Lupadi schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:09:
[...]

Hoe zou je dat doen met knoppen voor je screens? Of heb je alles alleen domotica bestuurbaar?
Domotica is de bedoeling, maar de ruimte om nu bijvoorbeeld een Shelly in te bouwen is vrij klein.
Blik1984 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:17:
[...]

Hoe heb je het afsluiten van stadsverwarming gedaan, is ook een wens vanuit mij namelijk
Ennatuurlijk voor oplevering gemaild dat ik geen behoefte heb aan stadsverwarming en dat ik een warmtepomp laat installeren. "Prima, dan installeren we het niet. Kost u niets." De warmtewisselaar zit er nu toch, maar ik heb dus geen overeenkomst met Ennatuurlijk. Ze zien maar of ze die unit ooit op komen halen of niet.

Verder dus een warmtepomp laten installeren. Onze badkamer zit op de 2e verdieping, net als de technische ruimte. Dat maakte het relatief eenvoudig om de leidingen achteraf te leggen. Maar een buurman met een wat meer standaard indeling heeft het ook gedaan vanaf de zolder naar de 1e. Ook een Tweaker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
millerman_sf schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 05:36:
Ennatuurlijk voor oplevering gemaild dat ik geen behoefte heb aan stadsverwarming en dat ik een warmtepomp laat installeren. "Prima, dan installeren we het niet. Kost u niets." De warmtewisselaar zit er nu toch, maar ik heb dus geen overeenkomst met Ennatuurlijk. Ze zien maar of ze die unit ooit op komen halen of niet.

Verder dus een warmtepomp laten installeren. Onze badkamer zit op de 2e verdieping, net als de technische ruimte. Dat maakte het relatief eenvoudig om de leidingen achteraf te leggen. Maar een buurman met een wat meer standaard indeling heeft het ook gedaan vanaf de zolder naar de 1e. Ook een Tweaker ;)
Lucht/water WP geworden neem ik aan? Welk merk/type?

Heb je overal vloerverwarming of ook radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
t14wo schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:19:
[...]

Jouw reactie is zelfs nog iets te voorzichtig omschreven. Een airco IS gewoon een warmtrpomp. Maar dan eentje die lucht als outpu heeft. Een warmtepomp waar iedereen het tegenwoordig over heeft is in feite een airo die toevallig geen lucht als output heeft, maar water opwarmt/koelt.

Wat @Blihi zegt over efficiency klopt dan ook vrij weinig van. Waarom is een airco (lucht-lucht WP) minder efficiënt dan een lucht-water WP? Efficiëntie meet je middels de COP en de SCOP en die liggen bij beide type WP’s op ongeveer dezelfde waarde. 1 kWh elektriciteit levert zo’n 3-6 kWh aan warmte.
Omdat een airco warme lucht oplevert tegen het plafond. Lucht kan moeilijk warmte transporteren en je hebt het juist aan het plafond niet nodig. Sterker nog, door tegen het plafond te verwarmen blokkeer je convectie, waardoor de radiatoren en vloer minder warmte gaan afgeven omdat er minder luchtstroming is.

Koelen doe je bovenin de ruimte verwarmen onderin voor maximale efficiëncy.

Daarbij zijn veel buitenunits van airco's niet zo geavanceerd als warmtepompen. Ze hebben een heel ander modulatiebereik en zijn vaak niet geoptimaliseerd voor verwarmen bij lage buitentemperaturen. Het vermogen kakt dan al snel in, evenals de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:54:
[...]

Sterker nog, airco's zonder warmtepomp mogen in de EU al jaren niet meer verkocht worden.

Dat is inderdaad een beste unit, maar niet een standaard apparaat wat je overal tegenkomt.

Blijft nog het feit dat je op de verkeerde plaats verwarmt (tegen het plafond), maar het kan een oplossing zijn voor situaties waarin je maar kort even een ruimte op temperatuur wilt brengen.

Ik heb zelf een 7kW Daikin R32 buitenunit voor de airco's. Die kan zeker ook verwarmen, maar dat gebruiken we nooit. Daarvoor zorgt de 8kW Toshiba Estia die er naast staat op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Farmerwood schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 06:53:
[...]

Lucht/water WP geworden neem ik aan? Welk merk/type?

Heb je overal vloerverwarming of ook radiatoren?
Overal vloerverwarming, dat was gelukkig standaard (evenals een loze leiding naar iedere ruimte, top!). Het is een Nibe F2120-8 met VVM320. Zowel binnen als buiten echt amper geluid. Erg blij mee! Alleen blijft het enorm warm binnen, rond de 21-22 graden. We hebben de thermostaat al op 19 gezet. Ik moet nog even goed checken of ie niet stiekem toch af en toe verwarmt of dat alles gewoon zo goed geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Waar is de popcorn? Voor ons zijn ze nog steeds niet aan het bouwen, aantal verkochte woningen is nu ongeveer 50%. Bijna de helft van de woningen zijn appartementen, die best aan de prijs zijn, en die lopen niet zo vlot.
Verder wel sluitingsdata van de bouwer gekregen. Afgelopen weekend ook gekeken waar het huis komt, daar is nu, zoals verwacht, nog niks gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgoFL3bl04c5r4xfoRmMnk7VYlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bozHeGqaJ7IzEO0OvXxfmAOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hoe is de ervaring met wachten tot werkzaamheden van de gemeente afgerond zijn? bij ons project zijn de eerste huizen eigenlijk klaar. Echter, oplevering pas eind maart omdat de nutsvoorzieningen nog aangesloten moeten worden (gebeurt in januari) en daarna de gemeente eerst de wegen, trottoirs, lantaarnpalen. etc. wil gaan aanleggen. Is dit normaal dat dit eerst volledig afgerond dient te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
In mijn huidige huis heb ik geen zonneschermen en ik denk niet dat ik het mis, daarom heb ik in het nieuwbouwhuis hier geen voorbereiding voor laten leggen. Nu denk ik wel eens dat dit wel handig was geweest, maar dan vraag ik me weer af waar het stopcontact dan geplaatst had moeten worden.
In het kozijn?
Wij twijfelen qua meerwerk op 4 punten, ik hoop dat anderen hier meer inzicht kunnen geven:

Uit interesse, wat ga jij straks in je tuin doen?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:40:
In mijn huidige huis heb ik geen zonneschermen en ik denk niet dat ik het mis, daarom heb ik in het nieuwbouwhuis hier geen voorbereiding voor laten leggen. Nu denk ik wel eens dat dit wel handig was geweest, maar dan vraag ik me weer af waar het stopcontact dan geplaatst had moeten worden.
In het kozijn?

[...]

Uit interesse, wat ga jij straks in je tuin doen?
Ik heb een bedrade leiding laten aanleggen naar achteren voor zonwering in de achtertuin. Voor screens heb ik bedrade leidingen in het kozijn aan laten leggen voor alle kozijnen op de zuidzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
millerman_sf schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 05:36:
[...]

Domotica is de bedoeling, maar de ruimte om nu bijvoorbeeld een Shelly in te bouwen is vrij klein.

[...]

Die vonden het natuurlijk allang best want ze incasseren wel gewoon de aansluitkosten of heb je nog wat gecrediteerd gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Blik1984 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:42:
[...]

Ik heb een bedrade leiding laten aanleggen naar achteren voor zonwering in de achtertuin. Voor screens heb ik bedrade leidingen in het kozijn aan laten leggen voor alle kozijnen op de zuidzijde.
Krijg je dan een stopcontact in het kozijn? Stel je doet er niets mee, wat zie je dan?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:50:
[...]

Krijg je dan een stopcontact in het kozijn? Stel je doet er niets mee, wat zie je dan?
Het mooiste is een blindplaat op een lozeleiding, en daar dan een gaatje in boren :) vanauit daar kan de kabel naar de screen. afhankelijk of het boven of onder het kozijn zit zie je er meer of minder van.

Maar ook je raamdecoratie kan het "wegwerken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Diablow schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:15:
Waar is de popcorn? Voor ons zijn ze nog steeds niet aan het bouwen, aantal verkochte woningen is nu ongeveer 50%. Bijna de helft van de woningen zijn appartementen, die best aan de prijs zijn, en die lopen niet zo vlot.
Verder wel sluitingsdata van de bouwer gekregen. Afgelopen weekend ook gekeken waar het huis komt, daar is nu, zoals verwacht, nog niks gedaan.
Ja de tijden zijn anders heel gek maar het is waar :) niks aan te doen dan wachten en nog meer wachten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
vormulier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:53:
[...]

Het mooiste is een blindplaat op een lozeleiding, en daar dan een gaatje in boren :) vanauit daar kan de kabel naar de screen. afhankelijk of het boven of onder het kozijn zit zie je er meer of minder van.

Het mooiste is een gaatje met de pvc-pijp in de kleur van de voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:03

ChUcKiE

Dus........

Deleon78 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:57:
[...]

Het mooiste is een gaatje met de pvc-pijp in de kleur van de voeg.
Klopt, zo is het bij ons ook opgeleverd!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:50:
[...]

ik maak me geen zorgen over die screens, die gaan er sowieso komen op de zuidkant

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 06-12-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:20
Zonder alles te willen opsommen wat beter had gekund mijn top-3
  • Optie grotere boiler genomen: van 150 naar 200 liter. 280 liter gekregen
  • Herindeling slaapverdieping (toilet uit badkamer ten gunste van bad, ten koste van een paar m2 bonusslaapkamer)
  • Vooraf goed nadenken over inrichting waardoor (vrijwel) alle (plafond)lichtpunten op de juiste plek zitten
Flop
  • Dik betaald voor onbruikbare voorbereiding PV door aannemer: te dunne loze leiding met veel flexibele-buis (in bochten, huis is 12,5m hoog, trekveer van 25m haalde het maar net) waardoor geen 3-fase (5 aders) past. PV groep ook 1 fase in plaats van 3
  • Veel problemen met warmtepomp (verkeerd aangebrachte isolatie met vochtproblemen tot gevolg, kapotte manometer, omgekeerd geïnstalleerde kraan, bron gevuld met teveel antivries
  • Verlaagd terras laten aanleggen - zonder te weten dat het grondwaterpeil bij ons zo hoog is dat bij een klein regenbuitje dit terras een zwembad wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:40:
Hoe is de ervaring met wachten tot werkzaamheden van de gemeente afgerond zijn? bij ons project zijn de eerste huizen eigenlijk klaar. Echter, oplevering pas eind maart omdat de nutsvoorzieningen nog aangesloten moeten worden (gebeurt in januari) en daarna de gemeente eerst de wegen, trottoirs, lantaarnpalen. etc. wil gaan aanleggen. Is dit normaal dat dit eerst volledig afgerond dient te zijn?
Daar zal de bouwer niet blij mee zijn, want de werkbare dagen tellen gewoon door. Zolang je daar nog niet aan zit, zul je moeten afwachten, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Blihi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:58:
[...]

Daar zal de bouwer niet blij mee zijn, want de werkbare dagen tellen gewoon door. Zolang je daar nog niet aan zit, zul je moeten afwachten, helaas.
Lange na niet zelfs, bouw is in maart begonnen. Bouw mag nog bijna 1 jaar duren.

Maar het is in principe gebruikelijke dat de gemeente eerst alles oplevert voordat we bij de woningen kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dixet schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:08:
  • Herindeling slaapverdieping (toilet uit badkamer ten gunste van bad, ten koste van een paar m2 bonusslaapkamer)
  • Vooraf goed nadenken over inrichting waardoor (vrijwel) alle (plafond)lichtpunten op de juiste plek zitten
Flop
  • Dik betaald voor onbruikbare voorbereiding PV door aannemer: te dunne loze leiding met veel flexibele-buis (in bochten, huis is 12,5m hoog, trekveer van 25m haalde het maar net) waardoor geen 3-fase (5 aders) past. PV groep ook 1 fase in plaats van 3
  • Veel problemen met warmtepomp (verkeerd aangebrachte isolatie met vochtproblemen tot gevolg, kapotte manometer, omgekeerd geïnstalleerde kraan, bron gevuld met teveel antivries
  • Verlaagd terras laten aanleggen - zonder te weten dat het grondwaterpeil bij ons zo hoog is dat bij een klein regenbuitje dit terras een zwembad wordt
Wat voor problemen levert een bron met te veel antivries op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
vormulier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:53:
[...]

En de leiding zit dan aan de buitenkant van het kozijn of aan de binnenkant? Zijn dit soort opties ook nog een beetje mooi te realiseren na oplevering van je huis :+
Of zijn dan screens op zonnepanelen de betere keuze?
Out.of.Control schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:11:

Flop:
  • Buitenkraan voorzijde niet laten doen.
Ik heb best een tijdje getwijfeld of ik wel een buitenkraan aan de voorzijde van het huis wilde, ik wist niet zeker of ik er wel gebruik van ging maken. Maar het viel mij ook op dat in mijn nieuwbouwwijk echt bijna niemand een kraantje aan de voorzijde heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Strider op 06-12-2022 11:27 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 11:15
Blik1984 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:40:
Bij ons zijn ze nu bezig met alle gemeente zaken. De nutsvoorzieningen lieten een paar weken op zich wachten, maar daarna hebben ze wel opgeleverd. Ook omdat de bouwer anders over de 300 dagen heen zouden gaan, en dat wilden ze toch echt niet.

Resultaat; matige oplevering met een hoop chaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:23:
[...]

En de leiding zit dan aan de buitenkant van het kozijn of aan de binnenkant? Zijn dit soort opties ook nog een beetje mooi te realiseren na oplevering van je huis :+
Volgens zeggen, zijn die dus best jammer. Zeker als je geen kozijn op het zuiden hebt.
Er zit wel een batterij in maar goed je zal voldoende zon moeten hebben om hem ook weer op te laden.

Mijn ouders zijn er destijds door een installateur er op gewezen dat ze ook best foutgevoellig zijn met weer en wind. Maar goed merk / kwalitiet verschil en N=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:20
Z___Z schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:05:
[...]

Wat voor problemen levert een bron met te veel antivries op?
De vloeistof was te dik waardoor de pomp het niet rondgepompt kreeg. Bron moest dus leeg en opnieuw gevuld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Zelf kabels trekken is simpel genoeg en er gaan er met gemak 2 in een gladde 19mm buis. Vraag dus wel specifiek om gladde 19mm buizen. Oh en een top-tip: koop een fles kabelglijmiddel. Daar heb je de rest van je leven plezier van (en al je vrienden die hem komen lenen ook). Ga niet prutsen met afwasmiddel, vaseline of weet ik wat.
Zeker mantelbuis. Daar kunnen meerdere kabels doorheen en ook UTP mocht dat nuttig zijn.

Let er bij oplevering goed op dat deze ook echt bruikbaar is. Bij ons heeft de bouwer de mantelbuis namelijk over de fundering heen gelegd en er toen een vloerdeel op gezet. De doorvoer is dus niet meer 75mm, maar nog maar 20mm. Dan wordt het lastig om kabels te trekken.
Ook hier: Vraag om een mantelbuis van de meterkast naar de oprit. Die hoeft geen 800 euro te kosten en zo'n laadpaal kun je dan met gemak zelf doen (of laten doen).
IR paneeltjes zijn onzinnige dingen. Ik zou geen zoneregeling aanraden op zolder. Dat is hoogstwaarschijnlijk nergens voor nodig, ook later niet. Ze zolder is sowieso al het heetste deel van de woning (warmte stijgt op en door de enorm goede isolatie blijft die warmte ook op zolder wel hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
[...]

Bij veel nieuwbouw, althans bij ons, kan je de zonwering in het kozijn verwerken. Daar is dan ook de via het project afgenomen elektravoorbereiding te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy84hm0-2edKONysAuKSPef3_UQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OwDcesGTRwqyrdfae8RMf5UE.png?f=user_large

Met zonnepaneel is dit (uiteraard) niet mogelijk en wordt het opbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At9KjQQ8e6MXZa6GqvE3NvutmDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5N9xWyodP2sRQmz0wSAZfnBD.jpg?f=user_large

Bron images: Harol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
rubenos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:46:
[...]

Bij veel nieuwbouw, althans bij ons, kan je de zonwering in het kozijn verwerken. Daar is dan ook de via het project afgenomen elektravoorbereiding te vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit ziet er wel strak uit, de aannemer gaf hier alleen geen enkele optie in. Stel ik wil achteraf hier de voorbereiding toch voor gaan laten maken, waar zou ik dan de bedrade leiding uit moeten laten komen?

Heeft er niet iemand een foto beschikbaar? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-05 16:43
dixet schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:08:
Ben hier wel jaloers op, had graag meer dan 180 liter gehad, maar we konden alleen een elektrische boiler toevoegen - die was te duur. We hebben nu wel een 7L Quooker (had ook met 3 gekund, maar ach) zodat we in ieder geval warm water in de keuken hebben en dan zien we de eerste maanden wel hoe die 180L bevalt.

Die top/flop lijstjes zijn wel leuk en spannend om te lezen zeg. Wij zijn nog in de ruwbouw/afbouwfase, maar je gaat nu al twijfelen :D.

Wij hebben bijvoorbeeldniks aan voorbereiding voor screens/zonwering. Ten eerste omdat we die waarschijnlijk toch niet willen, maar we begrepen ook dat deze toch wel in de prijs zaten bij installatie door een 'zonweringboer'. We hebben wel binnen 2 meter een stopcontact aan de buitenkant (en binnen), dus veel extra werk zou het niet moeten zijn. Dat is dus een mogelijke flop.

Verder heb ik het idee dat ik vrijwel alle 'overige' elektra in huis (exclusief keuken en witgoed) op één groep heb zitten, toch wel spannend met een game PC en bijvoorbeeld stofzuiger van 1600W. We hebben wel een extra aardlekschakelaar omdat we precies op 13 groepen zitten, dus vermoedelijk is een extra groep (of 2) laten inbouwen niet extreem duur als het nodig blijkt.

Ook hebben we buiten wel een vorstkraan, schrobput én een wcd, maar heb ik geen mantelbuis laten trekken, vraag me nu af of dat wel nodig was.

Positief dan: we hebben wel overal stompe deuren zonder bovenlicht, overal extra wcd's, overal extra loze leidingen voor UTP (in elke kamer minimaal op de lange muren en op logische plekken in het plafond ivm APs en bij de technische ruimte) en overal vloerverwarming. Bij elkaar echt veel geld, maar als de gedachte was een goede basis infra' in het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:10:
[...]
Dit ziet er wel strak uit, de aannemer gaf hier alleen geen enkele optie in. Stel ik wil achteraf hier de voorbereiding toch voor gaan laten maken, waar zou ik dan de bedrade leiding uit moeten laten komen?

Heeft er niet iemand een foto beschikbaar? :)
Bij mij zitten alle leidingen voor screen/rolluik bedienin in de dag in het kozijn aan de buitenzijde. Simpel flexibel 19mm buisje met een controledraad. Aan de andere kant van de buis een inbouwdoos met bruin, blauw, groen/geel.

Zal kijken of ik een foto kan maken een dezer dagen, maar ben momenteel alleen thuis als het donker is door de weeks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 08:48
Na een tijdje meelezen, zal ik mij dan toch maar even netjes voorstellen. Wij hebben eind oktober een nieuwbouwwoning gekocht.

Waarom de keuze voor nieuwbouw?
Na een jaren ’20 woning uit de vorige eeuw, was ik het continue onderhoud wel een beetje beu. Daarnaast wil ik graag een duurzamere woning en heb ik geen zin om mijn huidige woning helemaal te verduurzamen. Daarnaast gaan mijn partner en ik samenwonen en is vinden wij het wel fijn alles samen te kiezen.
Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
Het wordt een redelijk standaard rijtjeshuis en staat in het zuiden van het land.
Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
Het is een lokale ontwikkelaar.
Hoeveel meerwerk hebben jullie door de aannemer laten uitvoeren?[/b]
We zijn nog bezig met het uitzoeken van het meerwerk. We hebben in ieder geval de achtergevel laten wijzigen (openslaande deuren) en hebben op de tweede verdieping voor extra werkkamer gekozen.
Welke meerwerken hebben jullie door derden laten uitvoeren?
We willen enkele deuren door derde laten plaatsen
Hoe ver gaan jullie met bekabeling en Domotica?
Ik ben mij nog aan het oriënteren op Domotica, maar we hebben geen bijzondere hoge eisen. Ik heb thuis Hue en dat bevalt wel. Wel krijgt elke kamer een utp aansluiting.
Wat gaan jullie zelf nog doen?
Zo weinig mogelijk.,
Grond, V.O.N. prijs, meerwerk binnen het project, meerwerk derden, overige zaken
V.O.N. prijs: 480.000, de rest volgt nog.
Welke afwerkingen hebben jullie gekozen?
Moeten we nog kiezen.
muren : stucen, renovlies, behangen?
Wij denken aan stucen.
Vloeren : Tegels/plavuizen, PVC, parket/laminaat, Gietvloer of nog iets anders?
De woning wordt verwarmd/gekoeld met een WKO installatie, dus wij denken aan PVC.
Hoeveel openstaande punten waren er bij oplevering? En hoe (snel) is dat opgelost? nvt
Hoe lang duurde het voor de gemeente de straat/wijk op orde had? nvt
Heb je verder nog met de gemeente te maken gehad? Waarom dan? En hoe is dat bevallen?nvt
Wat voor tuin gaat er komen en wanneer willen jullie die klaar hebben?
Op dit moment heeft de tuin nog geen prio.
Wat hebben jullie overschat en onderschat? tot nu toe nog niets.

We beginnen net, we zijn nu bij het uitwerken van de optielijst. We hebben dus nog geen top of flop lijstje. Maar ik verwacht in ieder geval één flop. In de woning komen kozijnen met opdekdeuren en de aannemer wil geen stompedeuren plaatsen :( .

[ Voor 5% gewijzigd door Chedara op 06-12-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
rubenos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je introduceert op deze manier wel een flinke koudebrug, vooral in de versie van het tweede plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
deejeebv schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:18:
[...]

Je introduceert op deze manier wel een flinke koudebrug, vooral in de versie van het tweede plaatje.
Tweede plaatje is toch gewoon hoe het standaard is? Isolatie tot aan kozijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:18
[...]

[...]

Ik heb best een tijdje getwijfeld of ik wel een buitenkraan aan de voorzijde van het huis wilde, ik wist niet zeker of ik er wel gebruik van ging maken. Maar het viel mij ook op dat in mijn nieuwbouwwijk echt bijna niemand een kraantje aan de voorzijde heeft.
Ligt een beetje aan de prijs, voor ons was 150 euro. Voor die prijs hebben we het gewoon laten aanleggen, al gebruiken we hem maar een paar keer dan is het de moeite geweest.

Het is wel iets wat je nog zomaar even aanlegt. Als je het wel vaak gaat gebruiken moet je anders dus met slangen gaan verlengen. Erg onhandig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:36:
[...]

Ligt een beetje aan de prijs, voor ons was 150 euro. Voor die prijs hebben we het gewoon laten aanleggen, al gebruiken we hem maar een paar keer dan is het de moeite geweest.

Het is wel iets wat je nog zomaar even aanlegt. Als je het wel vaak gaat gebruiken moet je anders dus met slangen gaan verlengen. Erg onhandig :P
Ja, voor 150 is het een makkelijke keuze. Bij ons was het 750. Ik had zoiets van, ik ga toch een sproei-installatie doen in de tuin waardoor ik als het goed is het kraantje voor niet/nauwelijks nodig ga hebben. En achter en in de garage heb ik wel een kraan laten plaatsen.

En ik denk dat het achteraf ook nog best simpel te verwezenlijken is omdat de meterkast (incl wateraansluiting) direct aansluit op de buitenmuur. Om die reden ook geen voorbereiding voor oplaadpunt genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Blik1984 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:00:
[...]

Lange na niet zelfs, bouw is in maart begonnen. Bouw mag nog bijna 1 jaar duren.

Maar het is in principe gebruikelijke dat de gemeente eerst alles oplevert voordat we bij de woningen kunnen
Wij hebben nog ruim een half jaar een bouwstraat voor de deur gehad. Zijn nu, een jaar na oplevering, nog bezig met het inrichten van het groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:36:
[...]

Ligt een beetje aan de prijs, voor ons was 150 euro.
Blik1984 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:43:
[...]
Ja, voor 150 is het een makkelijke keuze. Bij ons was het 750. Ik had
Jullie hebben mazzel
:'( 1750 bij ons PER buiten kraan thanks van wijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:34
vormulier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:02:
[...]

[...]

Jullie hebben mazzel
Aftakking is geen rocket science. Beetje loodgieter doet dat voor een paar honderd in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:05:
[...]

Aftakking is geen rocket science. Beetje loodgieter doet dat voor een paar honderd in totaal.
Helaas is het niet zo makkelijk in dit huis, omdat de tuin boven de parkeer garage is (1e verdieping) en de meterkast en kruipruimte op de BG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:18
[...]

[...]

Jullie hebben mazzel
Ja dan wordt het wel heel duur. Wij hebben ook een oprit, dus kraan voor is echt wel heel handig. Ik weet alleen inderdaad niet of ik daar 1750 voor over had gehad... Dan maar via de achterkant een lange slang :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

[...]

Jullie hebben mazzel
Sakkers, wa' un geld. Hier 360 per kraan, we hadden eerst alleen achter, maar nog even achteraan gemaild een paar weken terug, en ook nog voor laten doen. Idd handig met oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Wij hebben een voortuin van nog geen 1,5 meter. Daar zaal niet heel veel water nodig zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
ObiTewodros schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:16:
Wij hebben een voortuin van nog geen 1,5 meter. Daar zaal niet heel veel water nodig zijn lijkt mij.
Is nog best veel, bij mij hangt voor de dakgoot al boven gemeente grond :)

Achter is de tuin ongeveer 10x10 meter, ruim genoeg voor iemand zonder groene vingers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 09:29
  • WTW-ventilatie leidingen realiseren naar de gehele zolderverdieping (2 ruimtes)
  • 2 mantelbuizen naar 2 tegenovergestelde hoeken vh huis/tuin (inmiddels achteraf door 1 mantelbuis: waterleiding tbv sprinklersysteem; 2x grondkabel (kracht-)stroom; UTP kabel veranda. Eingelijk hadden we er 4 moeten leggen , op iedere hoek v/h huis, superflexibel
Flop
  • Stopcontacten verschoven ipv extra stopcontacten erbij, nu hebben we bijv. op slaapkamer stopcontact achter de TV maar geen stopcontact meer bij de vloer voor bijv stofzuiger, of lampje oid (want achter TV) - dus niet bezuinigen maar bijbestellen/li]
  • Aanpandige Garage niet geisoleerd (moet nu alsnog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 16:41

IkWilbert

Het is mij!

aprofet schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:59:
  • WTW-ventilatie leidingen realiseren naar de gehele zolderverdieping (2 ruimtes)
  • 2 mantelbuizen naar 2 tegenovergestelde hoeken vh huis/tuin (inmiddels achteraf door 1 mantelbuis: waterleiding tbv sprinklersysteem; 2x grondkabel (kracht-)stroom; UTP kabel veranda. Eingelijk hadden we er 4 moeten leggen , op iedere hoek v/h huis, superflexibel
Flop
  • Stopcontacten verschoven ipv extra stopcontacten erbij, nu hebben we bijv. op slaapkamer stopcontact achter de TV maar geen stopcontact meer bij de vloer voor bijv stofzuiger, of lampje oid (want achter TV) - dus niet bezuinigen maar bijbestellen/li]
  • Aanpandige Garage niet geisoleerd (moet nu alsnog)
Je geeft aan dat je je garage alsnog moet isoleren. Waarom? Wij hebben ook gekozen om deze niet te isoleren namelijk

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:10
IkWilbert schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:06:
[...]

Je geeft aan dat je je garage alsnog moet isoleren. Waarom? Wij hebben ook gekozen om deze niet te isoleren namelijk
Ik ook niet (kon ook niet als optie).

Nadeel van niet geisoleerde garage: KOUD. Maar belangrijker nog: vrij vochtig, hier kunnen wij onze racefietsen en motoren nu niet stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Requiem19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:22:
[...]
Maar belangrijker nog: vrij vochtig, hier kunnen wij onze racefietsen en motoren nu niet stallen.
Heb jarenlang onze sportfietsen in zo'n ongeisoleerde standaardberging gestald en dat gaat prima. Je moet alleen zorgen dat je aandrijflijn droog is want anders zit er gelijk roest op. Nu een geisoleerde inpandige berging, dat is toch wel een stuk fijner inderdaad ;)
Pagina: 1 ... 176 ... 347 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.